Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 149 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

Metro2002

Memento mori

MaStar schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:42:
[...]

Welke regio?

Ja, het is frustrerend en een proces wat lang kan duren... :X
Zuid holland, regio Rotterdam maar we zijn ook richting Noord brabant en Zeeland aan het kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:21
Onze overheid heeft wel het fantastische initiatief van de "Week van de starter" in het leven geroepen om de (on)mogelijkheden van de huidige woningmarkt te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 20:10
Rohem schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:05:
[...]

We proberen hem eruit te krijgen en anders te laten aanpassen. Wordt vervolgt dus nog ;)

Bouwtechnisch zijn er geen gekke dingen uitgekomen behalve dat we de hele inrichting naar het heden moeten halen ^^

[...]

Dit is zeker een aanrader! Wij hebben dat ook met een aantal makelaars gedaan hier en krijgen een paar dagen voor de woning op Funda of in de markt komt een mail of WhatsApp met een vooraankondiging. Kun je net wat eerder dan de rest een afspraak maken voor bezichtiging ;)
Het lijkt erop @Vorkie dat je gelijk gaat krijgen. Op de ouderdomsclausule geeft de makelijkaar kort gezegd de volgende reactie;
Bij woning van deze leeftijd doen we dit altijd. Mede omdat de woning niet voldoet aan het huidige bouwbesluit.
Kortom, eruit krijgen gaat hem niet worden. Ik ben aan het twijfelen of we dat gewoon maar moeten accepteren of dat we nog wat punten gaan verzinnen om hem wat specifieker te definiëren dan nu gedaan is. Iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:28
Ik heb een optie op een 'nieuwbouwwoning' (oud kantoorpand): appartement van 38 vierkante meter met eigen parkeerplaats . De prijs is 200k von. Nog afgezien van of ik de financiering rond kan krijgen, twijfel ik wel over de kleine oppervlakte. De prijs per vierkante meter is behoorlijk hoog; bijna Amsterdams. Is dit een risico?

[ Voor 6% gewijzigd door noslen op 28-09-2020 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Zonder enige informatie behalve oppervlakte en vraagprijs kunnen we dit toch onmogelijk beantwoorden? Het is piepklein ja. Voor een student misschien leuk tijdens de studie en dan doorverkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Los van de prijs, zou je überhaupt op 38m2 willen wonen? Als student was ik jaloers op je geweest, maar 5 jaar later kies ik er dan toch liever voor nog een paar jaartjes te huren tot je minimaal zo'n 65m2 kunt kopen. Dat is niet per se nodig, maar het is ook wel fijn als je denkt een keer samen te willen gaan wonen dat je niet direct hoeft te verhuizen.

38m2 lijkt me ook niet heel courant, oftewel het is niet binnen 2 dagen weer verkocht als je er vanaf wil. Los van hoeveel mensen 2 ton kunnen/willen betalen voor zo'n woning.

Wel nieuwsgierig. Waar ligt deze woning? Hartje centrum Utrecht/Amsterdam? Prima. In Gouda/Alphen aan de Rijn/Veenendaal, en het is gewoon belachelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 28-09-2020 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:14

Sport_Life

Solvitur ambulando

noslen schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:05:
Ik heb een optie op een 'nieuwbouwwoning' (oud kantoorpand): appartement van 38 vierkante meter met eigen parkeerplaats . De prijs is 200k von. Nog afgezien van of ik de financiering rond kan krijgen, twijfel ik wel over de kleine oppervlakte. De prijs per vierkante meter is behoorlijk hoog; bijna Amsterdams. Is dit een risico?
Binnen de ring Amsterdam of centrum Utrecht: lijkt mij ok. Parkeerplaats heeft in dat geval al een waarde van tienduizenden euro's.
Daarbuiten zou ik er nooit aan beginnen, veel te groot risico. Je gaat er waarschijnlijk max 5 jaar wonen, dan is het risico op prijsdaling te groot imo.

Verder wat zit er bij de von prijs inbegrepen ? Keuken en badkamer of komt dat er nog bij ?

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 28-09-2020 14:53 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Ypuh schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:47:
Onze overheid heeft wel het fantastische initiatief van de "Week van de starter" in het leven geroepen om de (on)mogelijkheden van de huidige woningmarkt te bespreken.
Ja dat gaat starters echt enorm helpen, hilarisch. Houd dan gewoon je mond als overheid.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
pizzacabonara schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:01:
[...]

Ja dat gaat starters echt enorm helpen, hilarisch. Houd dan gewoon je als overheid.
Politiek en maatschappelijk gaat de extra aandacht wel helpen. Dat gaat zorgen voor een groter draagvlak om wijzigingen op de woningmarkt door te voeren.

Dit is nog maar het begin, maar komende 1-2 jaar gaat er beleidsmatig heel veel veranderen omdat het nu eindelijk op de agenda komt van politieke partijen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:14

Sport_Life

Solvitur ambulando

pizzacabonara schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:01:
[...]

Ja dat gaat starters echt enorm helpen, hilarisch. Houd dan gewoon je BEK als overheid.
"Er is meer mogelijk dan je denkt".

Precies, niet zo zeuren starters :+

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

noslen schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:05:
Het lijkt mij een volstrekt kansloze woning die op dit moment enkel geaccepteerd wordt bij gebrek aan fatsoenlijke alternatieven. Kijk bijvoorbeeld naar de afgelopen maanden waarbij blijkt dat vanaf huis werken voor veel beroepen prima kan. En kijk naar de verwachtte toename in autonome mobiliteit. Ik denk dat dit een aanzienlijke impact gaat hebben op de aantrekkelijkheid van een stad als vestigingsplaats.

Waarom nog op een mini appartement in de stad wonen als je voor die prijs een woning met tuin krijgt op een uurtje afstand? Je werkt drie dagen thuis en gaat twee dagen met de zelf rijdende auto naar kantoor waarbij je in de auto dus gewoon door kan werken aan een comfortabel bureau.

De komende jaren kom je nog wel van zo'n woning af maar over tien jaar? Ik hoop van niet eigenlijk.
Sport_Life schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:23:
[...]

Helemaal eens, kansloos zijn op de woningmarkt is een keuze. Waarom heb je geen ouders uitgekozen die een paar ton kunnen neerleggen voor je? Waarom heb je niet gekozen voor een goede opleiding en baan waarbij je 4k per maand verdiend? Waarom heb je niet gekozen voor die vaste relatie waardoor je op twee salarissen kan lenen?

Stomme starters... :+

[ Voor 18% gewijzigd door Tsurany op 28-09-2020 15:30 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

Requiem19 schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:22:
[...]

Politiek en maatschappelijk gaat de extra aandacht wel helpen. Dat gaat zorgen voor een groter draagvlak om wijzigingen op de woningmarkt door te voeren.

Dit is nog maar het begin, maar komende 1-2 jaar gaat er beleidsmatig heel veel veranderen omdat het nu eindelijk op de agenda komt van politieke partijen.
Dat had al 10 jaar eerder gemoeten. We zien de ijsberg al vanaf mijlen ver aankomen en niemand neemt ook meer ene verantwoordelijk. Dat vind ik ronduit schandalig en van een algehele desinteresse in jongeren. Zo'n website is gewoon een goedkope poging om je straatje schoon te vegen als politiek.

Maar je hebt gelijk meer ogen gaan nu open :z

[ Voor 3% gewijzigd door pizzacabonara op 28-09-2020 15:47 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Sport_Life schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:23:
[...]

Je weet dat zo'n uitspraak gewoon door een Hypotheekadviseur of makelaar uitgesproken is. Nee joh, jullie hebben beide een minimum inkomen in een onzekere markt en zijn nog maar een week samen? Geen probleem joh, gewoon 3 ton lenen. Zitten geen risico's aan en zo lang je maar aan de voorwaarden voldoet kan er niets mis gaan.
Tsurany schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:29:
De komende jaren kom je nog wel van zo'n woning af maar over tien jaar? Ik hoop van niet eigenlijk.
Objectief gezien is er aan de huizenprijzen/betaalbaarheid niet zoveel veranderd. Waar 50 jaar geleden een inwoner gemiddeld maar enkele tientallen m2's had, is dat inmiddels ruim 65-70m2 per persoon. Dit is volledig te wijten aan de gezinssamenstelling, met veel meer eenpersoonshuishoudens en veel kleinere gezinnen waar ieder kind zijn eigen kamer heeft. Eenpersoonshuishoudens hebben bijvoorbeeld gemiddeld 88m2 tot hun beschikking. Die hele wooncarriere waarin geen verzorgingstehuis meer voorkomt was ook leuk bedacht, alleen nu blijkt dat er flink beknibbelt wordt op de zorg (aan hun lot overgelaten) en er zijn maar weinig oudjes mentaal of financieel (die benedenwoningkjes zijn ook rete duur) bereid om hun stulpje vol prachtige herinneringen in te leveren voor een klein hok in een nieuwe omgeving.

Kortom, het zijn vooral de wooneisen en omstandigheden die flink veranderd zijn. De gemiddelde huizen zijn een stuk kleiner geworden, percelen effectief bijna helemaal volgebouwd en haalbaarheid flink afgenomen, maar als je het terugrekend zijn we nu een 3x zo groot deel van ons inkomen kwijt aan woonlasten, maar hebben we gemiddeld ook 3x zoveel ruimte. Qua betaalbaarheid zijn we dus effectief redelijk gelijk gebleven. Dat 'extra kamertje i.v.m. thuiswerken' is een ideaal voorbeeld van de volgende stap daarin. Zelfs in Amsterdam wonen met mensen met gemiddeld 'maar 49m2 per persoon' ruimer dan ooit tevoren en een veelvoud van London (35m2) en Hong Kong (5m2).

In dat licht gezien lijkt het me heel logisch dat kleinere appartementen straks populairder worden. Leven doe je dan buiten de deur en je huis is enkel om in te slapen (zoals in alle andere wereldsteden).

[ Voor 71% gewijzigd door Ypuh op 28-09-2020 16:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 14:36
Starten op de woningmarkt: wordt het huren of kopen?
Alsof je je toekomstige huis zo even kunt uitkiezen en samenstellen uit een menu. Had je als starter maar een keuze, je zit als starter helemaal klem tussen het huizentekort, leenstelsel en de lonen die uit de pas lopen met de huur-/huizenprijzen. Wel goed dat de starter aandacht krijgt, maar dan moet je het ook niet mooier voordoen dan het daadwerkelijk is. Dit lijkt meer een promotie website van de NVM, gauw je maximale hypotheek + starterslening berekenen en dat te kleine en te dure appartementje kopen.

Als het kabinet echt wat wilde doen, dan zou het bouwgrond beschikbaar stellen waar alleen starters zich op kunnen inschrijven. In elk partijprogramma staat "bouwen, bouwen, bouwen", maar waarom gebeurt dit nu nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

TwiSteD1 schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:28:
[...]

Alsof je je toekomstige huis zo even kunt uitkiezen en samenstellen uit een menu. Had je als starter maar een keuze, je zit als starter helemaal klem tussen het huizentekort, leenstelsel en de lonen die uit de pas lopen met de huur-/huizenprijzen. Wel goed dat de starter aandacht krijgt, maar dan moet je het ook niet mooier voordoen dan het daadwerkelijk is. Dit lijkt meer een promotie website van de NVM, gauw je maximale hypotheek + starterslening berekenen en dat te kleine en te dure appartementje kopen.

Als het kabinet echt wat wilde doen, dan zou het bouwgrond beschikbaar stellen waar alleen starters zich op kunnen inschrijven. In elk partijprogramma staat "bouwen, bouwen, bouwen", maar waarom gebeurt dit nu nog niet?
Het is nog erger. Het is een site van de overheid zelf.
Partners van Starten op de Woningmarkt
‘Starten op de Woningmarkt’ is een initiatief van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en woningmarktpartijen. Voor meer informatie kun je bij hen terecht.

[ Voor 11% gewijzigd door pizzacabonara op 28-09-2020 17:20 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:58
Piet_Piraat7 schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:29:
[...]

Zonder enige informatie behalve oppervlakte en vraagprijs kunnen we dit toch onmogelijk beantwoorden? Het is piepklein ja. Voor een student misschien leuk tijdens de studie en dan doorverkopen.
Inderdaad onmogelijk.
Maar niet piepklein.
Met een goede indeling prima voor een alleenstaande.
Ik heb al talloze veel kleiner gezien bv 18m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
TwiSteD1 schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:28:
[...]

Je zit eigenlijk meer klem door de plek van de werkgelegenheid.
En dat nota bene in ons kleine landje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
izdp schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:48:
[...]

Je zit eigenlijk meer klem door de plek van de werkgelegenheid.
En dat nota bene in ons kleine landje.
Is dat wel waar vraag ik me wel eens af? Is dat niet iets wat we onszelf wijs proberen te maken? Mijn werk als IT consultant kun je volgens mij prima door het hele land doen. De uurtarieven liggen misschien een tikkeltje lager buiten de Randstad, en het aanbod potentiele opdrachtgevers ligt misschien iets lager, maar ook daar zoeken ze nog gewoon IT'ers. Het is soms ook wel een beetje de Randstad bubbel waar we in leven vind ik zelf als geboren en getogen Fries.

Overigens had ik toen ik nog bij mijn ouders op het platteland woonde minder reistijd (ca. 28km in 30 minuten naar Groningen stad) dan mijn vriendin van Amsterdam West naar Zuidoost met het OV (bijna een uur). In steden als Groningen, Arnhem, Den Bosch, Eindhoven is ook voldoende werk voor de meeste beroepsgroepen (voor kenniswerkers zeker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Ypuh schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:17:
[...]

Is dat wel waar vraag ik me wel eens af? Is dat niet iets wat we onszelf wijs proberen te maken? Mijn werk als IT consultant kun je volgens mij prima door het hele land doen. De uurtarieven liggen misschien een tikkeltje lager buiten de Randstad, en het aanbod potentiele opdrachtgevers ligt misschien iets lager, maar ook daar zoeken ze nog gewoon IT'ers. Het is soms ook wel een beetje de Randstad bubbel waar we in leven vind ik zelf als geboren en getogen Fries.

Overigens had ik toen ik nog bij mijn ouders op het platteland woonde minder reistijd (ca. 28km in 30 minuten naar Groningen stad) dan mijn vriendin van Amsterdam West naar Zuidoost met het OV (bijna een uur). In steden als Groningen, Arnhem, Den Bosch, Eindhoven is ook voldoende werk voor de meeste beroepsgroepen (voor kenniswerkers zeker).
Ok, ik zeg dit omdat ik de laatste jaren wat ervaring heb opgedaan met de woonmarkt in Twente.
Goede gezinswoningen nog genoeg te vinden onder de twee ton, waar het hier toch echt met een cijfer 4 zou beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 17:36

bonyuri

Investigator!

Ypuh schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:03:
[...]
In dat licht gezien lijkt het me heel logisch dat kleinere appartementen straks populairder worden. Leven doe je dan buiten de deur en je huis is enkel om in te slapen (zoals in alle andere wereldsteden).
In de huidige tijd vind ik dit nogal een aparte uitspraak. Ik geloof niet dat de situatie waarin we nu zitten voor altijd blijft, maar op dit moment zien we volgens mij in grote steden juist het tegenovergestelde, bijvoorbeeld in Ney York City

https://www.ctinsider.com...ddress-to-CT-15354205.php

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:05

Crazy D

I think we should take a look.

Ypuh schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:17:

Dat ligt erg aan je werkgever/opdrachtgevers. In het oosten van het land is gewoon minder werk want minder bedrijven (cirkeltje he, als iedereen maar in de randstad gaat zitten zul je ook daar meer werk vinden). Maar voor veel werk kun je ook remote prima aan de slag, en uiteraard is er heus ook in het oosten wel werk. En als je dan voor soms de helft van de prijs van wat je in de randstad betaald, een mooi fijn huis hebt... Ik ben in mei verhuisd naar Duiven, nog niet heel oostelijk, maar ver genoeg van de randstad om toch wel een stuk goedkoper te zijn. Heerlijk op een kwartiertje van de Veluwe. Ik snap niet dat ik dit niet eerder heb gedaan :*) Maar mijn opdrachten zitten voorlopig nog steeds allemaal in de randstad. Maar dankzij corona is nu wel duidelijk dat remote prima te doen is (eigenlijk productiever merk ik). Dus afstand begint steeds minder en minder relevant te worden.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Wil daar wel even op inhaken. Wij (vriendin en ik) wonen en werken in de randstad. We zijn alweer een tijdje op zoek naar een woonhuis, vanuit ons (koop)appartment. Het wil nog niet heel erg lukken, voornamelijk omdat er maar weinig naar onze gading beschikbaar komt. We willen allebei op termijn terug naar Zeeland, op een goed uur van de randstad - we zijn inmiddels zo ver dat we dit ook al hebben besproken. De zoektocht even stopzetten, verder sparen en dan gelijk iets kopen/laten bouwen waar we over een jaar of 3 - 5 pas daadwerkelijk zouden hoeven intrekken.

De gekte in de randstad maakt wel dat er buiten gaan wonen erg interessant is geworden, zeker als het reizen naar de randstad in de toekomst beperkt blijft tot 1, 2 of 3 keer per week.

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ook hier: groot bedrijf (5000+ man), waarbij 3 van de 5 dagen post-corona redelijk de standaard lijkt te worden (to be confirmed though).

Als je maar 2 keer per week fysiek naar kantoor moet in Amsterdam, zijn er opeens veel meer opties qua locatie :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
bonyuri schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:19:
[...]

In de huidige tijd vind ik dit nogal een aparte uitspraak. Ik geloof niet dat de situatie waarin we nu zitten voor altijd blijft, maar op dit moment zien we volgens mij in grote steden juist het tegenovergestelde, bijvoorbeeld in Ney York City

Dit artikel gaat over dat inwoners de stad ontvluchten omdat er in no-time 200.000 corona gevallen waren. Ook gaat het om 'maar' 10.000 mensen op pakweg 22 miljoen inwoners, dus nauwelijks een druppel op een gloeiende plaat te noemen.

Zie de link dus niet direct met dat NY'ers het stadse leven beu zijn, maar kan me voorstellen dat ze met corona niet happy zijn als alle cafe's, restaurants en ander vermaak beperkt is.

[ Voor 16% gewijzigd door Ypuh op 29-09-2020 08:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 12:08
jessy100 schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:17:
Vandaag het traject gestart voor mijn eerste nieuwbouwwoning. Er is binnenkort een inschrijving, op volgorde van inschrijving (via de site) wordt je uitgenodigd voor een gesprek, waarin je het huis gelijk kan reserveren voor 3.5k borg.

Ik heb letterlijk nog nooit zoveel stress ervaren in mijn leven. De concurrentie is moordend (40 mensen, 8 bouwnummers). Afwachten dan maar, maar leuk is het niet.

/eind lief dagboek.

Wat is jullie ervaring met nieuwbouwwoningen? hoeveel lotingen hebben jullie moeten doorstaan om daadwerkelijk een nieuwbouwhuis te krijgen?
alle stress was voor niet nodig. Ik was er vroeg bij en kon uit alle 8 de bouwnummers m'n favoriet uitzoeken :)!

Nu lekker aan het rondkijken voor opties :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Nu online

Metro2002

Memento mori

Ypuh schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:39:
[...]

Dit artikel gaat over dat inwoners de stad ontvluchten omdat er in no-time 200.000 corona gevallen waren. Ook gaat het om 'maar' 10.000 mensen op pakweg 22 miljoen inwoners, dus nauwelijks een druppel op een gloeiende plaat te noemen.

Zie de link dus niet direct met dat NY'ers het stadse leven beu zijn, maar kan me voorstellen dat ze met corona niet happy zijn als alle cafe's, restaurants en ander vermaak beperkt is.
Dat is natuurlijk voor veel mensen wel de reden om de hoofdprijs te betalen, ze willen in een bruisende stad wonen. Als dat bruisende weg is woon je alleen nog maar in een dure stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:02
bonyuri schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:19:
[...]

Ik kan mij wel voorstellen dat meer mensen overwegen om, in plaats van een duur compromis van bijvoorbeeld bijna een miljoen voor een rijtjeshuis in de randstad, te kiezen voor een voordeliger woning écht verder weg plus een studio'tje oid in de buurt van het werk. Dan is het ook minder erg als het in een minder 'goede' buurt is. (Of je kunt bv een keer per week een overnachting in een hotel nemen.) Vooral als het prijsverschil tussen randstad en buitengebied groter worden, levert de keus voor een woning ver weg relatief meer geld op om te besteden aan een pied-à-terre.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:00
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:15:
[...]

Ik kan mij wel voorstellen dat meer mensen overwegen om, in plaats van een duur compromis van bijvoorbeeld bijna een miljoen voor een rijtjeshuis in de randstad, te kiezen voor een voordeliger woning écht verder weg plus een studio'tje oid in de buurt van het werk. Dan is het ook minder erg als het in een minder 'goede' buurt is. (Of je kunt bv een keer per week een overnachting in een hotel nemen.) Vooral als het prijsverschil tussen randstad en buitengebied groter worden, levert de keus voor een woning ver weg relatief meer geld op om te besteden aan een pied-à-terre.
JAAAA! Twee woningen per huishouden, zo gaan we het tekort oplossen. :D _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Charly schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:22:
[...]

JAAAA! Twee woningen per huishouden, zo gaan we het tekort oplossen. :D _/-\o_
Het tekort zit hem vooral in de M2 in de steden. Als je minder M2 in de stad nodig hebt en meer M2 in een gebied waar 'niemand wil wonen', dan is dat dus wel beter tegen dat tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Volgens mij zijn vrijwel alle m2's in Nederland duur. De binnensteden van Utrecht en Amsterdam even daargelaten, vind ik de verschillen met de omliggende gemeenten nog niet eens heel groot.

Net als dat je uitschieters naar boven hebt, heb je ook uitschieters naar beneden (Noordoost Groningen of Zuidoost Limburg bijvoorbeeld). Daar heb je inderdaad ook wel een probleem qua werkgelegenheid. Maar bijvoorbeeld Brabant en regio Arnhem, of de gehele provincie Utrecht (30km van de stad af) zijn ook gewoon erg duur op dit moment. Het is geen gegeven dat je 2x zoveel ruimte voor je geld krijgt als je de excessen niet meerekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 14:02
Als ik dat hier lees ben ik blij dat ik in België woon... op woongebied dan toch.

Ik heb in Limburg/België een alleenstaand huis gekocht voor 435k€, van 2004 met 320m² bewoonbare oppervlakte (dus excl kelder, inpandige garage, carport met nog eens 25m² berging in de tuin) op 1700m² grond.

Heb al een nieuwbouwwoning (van 2016, ook in Limburg) dat ik nu ga verhuren, van 150m² op 400m² grond. De waarde daarvan ligt op 330k. De prijs die ik betaald heb is 283k€ in 2016. Maar dit is een bijna energie neutrale woning. Maar met 5 personen in het nieuw samengesteld gezin is dat wat klein aangezien ik nog een dedicated bureau nodig heb in huis.

De nieuwe woonst is redelijk goed geïsoleerd, maar ivm de nieuwbouw is dat huilen met de pet op natuurlijk.
Als ik dan oppervlakte lees van 38m² dan krab ik mezelf eens achter de oren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Je pakt ook wel de 2 uitersten, Limburg vs. een appartementje (waarschijnlijk) in de binnenstad van een grote stad. In Nederland kun je waarschijnlijk ook wel grote huizen vinden voor dat geld, maar de mensen die 435k kunnen betalen willen doorgaans niet in Limburg, Zeeland of Groningen woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ypuh schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:34:
Volgens mij zijn vrijwel alle m2's in Nederland duur. De binnensteden van Utrecht en Amsterdam even daargelaten, vind ik de verschillen met de omliggende gemeenten nog niet eens heel groot.

Net als dat je uitschieters naar boven hebt, heb je ook uitschieters naar beneden (Noordoost Groningen of Zuidoost Limburg bijvoorbeeld). Daar heb je inderdaad ook wel een probleem qua werkgelegenheid. Maar bijvoorbeeld Brabant en regio Arnhem, of de gehele provincie Utrecht (30km van de stad af) zijn ook gewoon erg duur op dit moment. Het is geen gegeven dat je 2x zoveel ruimte voor je geld krijgt als je de excessen niet meerekent.
Is omdat de randstad en omgeving in feite één grote metropool is, met bijbehorende relatief 'gelijke' prijspeil, maar 'wij' dat vooral niet zo willen zien.

Maar ik doel ook juist op die 'uitschieters' die een stuk buiten deze metropool liggen. Als je niet iedere dag heen en weer hoeft naar de metropool, maar daar bv. ook een studio'tje in de stad hebt, dan hoef je niet op reisafstand te wonen en kun je een stuk verder wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Volgens mij is dan wel één van de argumenten dat je buiten de (Rand)stad per definitie mooier woont, liefst voor een habbekrats. Dan denk ik al snel aan het Limburgse Heuvelland, de Friese meren, Heuvelrug, Veluwe etc. Helaas zijn die regio's dus niet wezenlijk goedkoper dat je het voor een habbekrats erbij koopt (of we verdienen gemiddeld genomen niet genoeg).

Ook is de reistijd van Friesland naar Amsterdam effectief maar zo'n 1.5 uur (vanuit Amsterdam naar Friesland is het wel een héél stuk verder, maar dat is een ander verhaal). Voor iemand die van Amsterdam West naar ZO reist, die is ook gewoon een uur onderweg en is de situatie met de VS niet echt te vergelijken (waar je voor een familiebezoek gerust 4 uur in de auto zit enkele reis). Je verhaal van één grote metropool met een paar randgemeenten kan ik me wel in vinden (Oost Groningen, Noord Holland Noord, Zeeland etc. hangen er maar een beetje bij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Nu online

Metro2002

Memento mori

Ypuh schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:18:
Volgens mij is dan wel één van de argumenten dat je buiten de (Rand)stad per definitie mooier woont, liefst voor een habbekrats. Dan denk ik al snel aan het Limburgse Heuvelland, de Friese meren, Heuvelrug, Veluwe etc. Helaas zijn die regio's dus niet wezenlijk goedkoper dat je het voor een habbekrats erbij koopt (of we verdienen gemiddeld genomen niet genoeg).

Ook is de reistijd van Friesland naar Amsterdam effectief maar zo'n 1.5 uur (vanuit Amsterdam naar Friesland is het wel een héél stuk verder, maar dat is een ander verhaal). Voor iemand die van Amsterdam West naar ZO reist, die is ook gewoon een uur onderweg en is de situatie met de VS niet echt te vergelijken (waar je voor een familiebezoek gerust 4 uur in de auto zit enkele reis). Je verhaal van één grote metropool met een paar randgemeenten kan ik me wel in vinden (Oost Groningen, Noord Holland Noord, Zeeland etc. hangen er maar een beetje bij).
Je loopt ook al vrij snel leeg op brandstofkosten, ook even iets om in de gaten te houden.

Enkele reis van 100km, dat 2 keer per dag. 5 dagen keer 4 weken per maand en je zit zomaar op 4000km per maand per persoon (als je allebei zoveel moet reizen). Bij een verbruik met een zuinig autootje van 1 op 20 ben je zomaar meer dan 600 euro per maand kwijt aan benzine of bijna 500 aan diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Laatst online: 15-09 14:02
Ypuh schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:45:
Je pakt ook wel de 2 uitersten, Limburg vs. een appartementje (waarschijnlijk) in de binnenstad van een grote stad. In Nederland kun je waarschijnlijk ook wel grote huizen vinden voor dat geld, maar de mensen die 435k kunnen betalen willen doorgaans niet in Limburg, Zeeland of Groningen woningen.
Ieder zijn ding zeker, mij moet je niet in een stad zetten want dan word ik depressief.
Beide woningen liggen in een doodlopende straat, heel rustig en toch heel dicht bij de dorpskern. Beiden liggen duidelijk buiten het stadscentrum (van dezelfde stad) en in andere dorpen.

Wil ik weg uit Limburg? Graag, maar heb een zoontje in co-ouderschap en die gaat nog steeds boven de locatie van een woonst. Ooit trek ik weg hier, maar in tussentijd wil ik ook wel mooi wonen natuurlijk.

Als je dan neemt dat je voor belachelijk veel geld zeer weinig oppervlakte krijgt vraag ik me af waarom mensen als ratten op elkaar gaan leven in een grote stad. Ik ben meer voor de rust. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:00
Dit. Als je het gemak van de stad gaat opgeven voor "mooi wonen" wil je dus ook een mooie omgeving waar wat te recreëren valt. En verassing verassing, ook die gebieden zijn in Nederland niet oneindig en nu al niet echt goedkoop wonen. Zeker als je als verwende voormalig stadsbewoner ook nog iets van basisvoorzieningen op een redelijke afstand blieft... Noem een kinderopvang, sportschool/club en een middelbare school.

Die door kaal akkerland omringde gehuchten met 0 voorzieningen die nu goedkoop zijn omdat er niemand wil wonen zullen dat blijven, om precies dezelfde redenen.

Maargoed, we dwalen af richting "ontwikkelingen op de huizenmarkt".

[ Voor 9% gewijzigd door Charly op 29-09-2020 15:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:51
Tsja, uitersten benoemen is natuurlijk lekker makkelijk.

Er zijn zat plekken waar je voor relatief normaal geld een stuk rianter woont als in de (rand)stad en alsnog het gros van alle voorzieningen hebt.

Ik woon in een dorp waar de belangrijkste basisvoorzieningen zijn. Wekelijkse boodschappen kan ik er doen, scholen, sportverenigingen, bakker, slager, snackbar, pizzeria, bloemist, drogist hebben we allemaal.
In principe hoef ik het dorp dus niet uit.

In de omgeving zijn ontelbare plekken om in het bos te lopen of zomers bij een recreatieplas te gaan liggen. Alles op loop/fiets afstand of een paar minuutjes met de auto.

Wel doe ik mijn wekelijkse booschappen in een stad(je) verderop omdat ik daar de Jumbo en Lidl kan combineren wat ik prettiger vind dan de supermarkt in ons dorp. Is 15 minuutjes rijden.
Wil ik shoppen voor kleding, naar de MediaMarkt, theater of bioscoop dan is dat dus ook 15 minuutjes rijden.
Wil ik naar de Ikea of Makro? Dat is 60km verderop, maar daar doe ik maar 40 minuten over.

In de grotere steden rol je van stoplicht naar stoplicht en ben je evenveel tijd kwijt. Parkeren is er een crime, dus doe je wellicht meer op de fiets. Als ik nu naar buiten kijken ben ik daar ook niet heel jaloers op....

Welke basisvoorzieningen mis ik dan nog t.o.v. de (Rand)stad?
Ons huis zou in de (Rand)stad toch zeker een factor 4 á 5 duurder zijn en dan woon ik toch echt niet in Oost-Groningen maar in een dorpje ongeveer in (rechts van) het midden van Drenthe. Dit soort locaties zijn ook elders in het land prima te vinden lijkt mij.

Nadelen?
Echt zonder auto, of eigenlijk zelfs twee, kun je hier niet. Op de fiets naar het werk kan, maar is toch best wat kilometers. Met de auto is het qua tijd echter peanuts.
Het aanbod op Thuisbezorgd.nl is wat karig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
B-Real schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:17:
Ons huis zou in de (Rand)stad toch zeker een factor 4 á 5 duurder zijn en dan woon ik toch echt niet in Oost-Groningen maar in een dorpje ongeveer in (rechts van) het midden van Drenthe. Dit soort locaties zijn ook elders in het land prima te vinden lijkt mij.

Nadelen?
Echt zonder auto, of eigenlijk zelfs twee, kun je hier niet. Op de fiets naar het werk kan, maar is toch best wat kilometers. Met de auto is het qua tijd echter peanuts.
Het aanbod op Thuisbezorgd.nl is wat karig.
Een factor 4 of 5 bestaat niet. De grote steden zijn wel duur, maar niet zó duur. En de randgemeenten zijn wel goedkoop, maar niet zó goedkoop. Een beetje een leuke woning begint in de Randstad zo rond de 3 ton, maar in Emmen ben je voor een vergelijkbare woning zo te zien ook nog 'gewoon' 175k kwijt en een dorpje als Ter Apel of Dalen gewoon 225k.

Als je de extremen erbij pakt bijvoorbeeld een woonhuis hartje centrum Amsterdam vs. vrijstaande woning in Harpel (met 160 inwoners), dan heb je het inderdaad wel over 625k vs. 190k, maar dat is geen vergelijk.

Mijn conclusie; gemiddeld genomen zijn de huizen erg duur. Een leuk klein dorpje valt soms nog wel duurder uit dan de nietszeggende steden zoals Alphen aan de Rijn, Veenendaal, Woerden, Zoetermeer etc. Ik hoor de makelaars in het ene geval al roepen dat je meer betaald voor de 'rust' (Drenthe) en aan de andere kant meer betaald voor de 'voorzieningen' en nabijheid van grote steden (Zoetermeer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:51
Nouja, wij zijn een stap verder en hebben geen tussenwoning maar een half vrijstaande (mooie term is dat toch ook :') ) en een perceel van net geen 800 m2. Dat soort percelen kosten in de (rand)stad gewoon serieus geld, grond is duur.

Verder klopt je vergelijking niet helemaal. Emmen is toch al wat duurder geworden, een tussenwoning voor 175k die ook nog enigszins af is is toch echt wel een uitdaging. Dat lukt wellicht in de wat oudere wijken, maar als ze al netjes zijn dan zit je vaak nog wel met slechte isolatiewaarden.

Daarnaast zijn Dalen (prachtig en gezellig dorp) en Ter Apel (heel stuk minder mooi) totaal niet te vergelijken. Juist in Ter Apel koop je voor 175k eerder een woning die redelijk af is én een stukje grond heeft. De woningen in Dalen zijn duurder dan in Emmen.

Anyway, daar gaat het ook niet om. Vergelijken is lastig en kan eigenlijk alleen op grote lijnen. Ik wilde alleen maar aangeven dat buiten de (rand)stad wonen niet per definitie betekend dat er niet voldoende basisvoorzieningen zijn of dat het behelpen is en dat je sowieso veel meer waar/woning voor je geld krijgt of je nou 200k of 500k te besteden hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Voor later deze week een bezichtiging aangevraagd van een woning welke nu +5 maanden te koop staat. Vandaag door de makelaar terug gebeld met een bevestiging van de afspraak en de mededeling dat er meerdere bezichtigingen zijn deze week en er reeds door een partij een bouwtechnische keuring is aangevraagd.

Kan natuurlijk allemaal wel waar zijn, maar komt op mij een beetje over als de druk wat opvoeren. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
renegrunn schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:29:
Voor later deze week een bezichtiging aangevraagd van een woning welke nu +5 maanden te koop staat. Vandaag door de makelaar terug gebeld met een bevestiging van de afspraak en de mededeling dat er meerdere bezichtigingen zijn deze week en er reeds door een partij een bouwtechnische keuring is aangevraagd.

Kan natuurlijk allemaal wel waar zijn, maar komt op mij een beetje over als de druk wat opvoeren. Wat denken jullie?
Kun je maar op 1 manier achter komen he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem

Zou ik me niet teveel door laten beïnvloeden. Tuurlijk je hebt de kans dat dat zo is, maar het feit dat er een keuring is aangevraagd zegt nog niets. Als ze echt in onderhandeling waren en er ligt een bod dan had je dat wel gehoord lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:26

In mijn regio, als daar iets 5 maanden te koop zou staan. Is er zeker wel iets aan de hand. Hier in Noord-Holland is de doorloop tijd een aantal weken. Geen idee natuurlijk waar jij zit. Maar als ik dit zou mee krijgen, dan zeg ik - Ja dat is de druk opvoeren. Maar ja, die druk is er natuurlijk gewoon ook. Dus waarschijnlijk geen woord gelogen daar.

Bij mijn laatste bezichtiging die ik deed zonder mijn aankoop makelaar, gaf ik aan eventueel nog eens terug te willen komen met mijn aankoop makelaar. Die verkopende makelaar dame vertelde mij met verhoogde stem....neeeeehhhh daar beginnen wij niet aan. Een week bezichtigen is genoeg, Dat kan dus niet.

Ik heb maar besloten door te lopen, en even wat gas terug te nemen. Straks is het zover dat je moet gaan bieden zonder te gaan kijken. Zijn we gek geworden soms. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Nu online
Dank voor de snelle reacties. Nee, we laten on s er zeker niet door beïnvloeden. Woon momenteel in Amsterdam, en kijken nu naar Drenthe (iets met roots enzo). Huizen verkopen daar veelal ook heel snel, maar aan deze moet nog wel het 1 en ander gebeuren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohem
renegrunn schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:44:
Dank voor de snelle reacties. Nee, we laten on s er zeker niet door beïnvloeden. Woon momenteel in Amsterdam, en kijken nu naar Drenthe (iets met roots enzo). Huizen verkopen daar veelal ook heel snel, maar aan deze moet nog wel het 1 en ander gebeuren..
Een klusproject kan een hele goede reden zijn waarom een huis langer te koop staat. Dat zie je in mijn regio (Oosten van het land) ook gebeuren, afhankelijk van het type woning moet je maar net iemand hebben die het aandurft en de (financiële) middelen heeft om het aan te pakken. Al is 5 maand wel lang, wat @ppeterr zegt, dan zou je verwachten dat er iets mee is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
renegrunn schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:44:
Dat is natuurlijk een fantastisch uitgangspunt. Als je ook verkoopt in Amsterdam natuurlijk. Een collega van mij doet ongeveer hetzelfde. Die woont in de randstad en gaat landelijk aankopen. Dikke winst op oude woning, en een behoorlijke upgrade met de nieuwe woning. Wel een dingetje met werk, maar hij pakt de "thuiswerk" situatie daarin mee, en dat lijkt voor hem te overzien.

Maar ik dacht mij ook niet gek te laten maken, ben er nu ruim 7 maanden mee bezig om iets aan te kopen. En ga toch gas terug nemen. Want ik wordt er gestoord van :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Niet noodzakelijk 'mooier', vooral beter aan de overige wensen voldoend. Bijvoorbeeld een ruime woning met een lekkere tuin (en zonder Schiphol ;) ) en de basisvoorzieningen in de buurt. Dat hoeft niet noodzakelijk in een toeristisch mooie streek te zijn maar kan ook in een willekeurig dorp zijn.

Als ik in Amsterdam een beetje gezinshuis zoek, dan begint dat zo rond de 7 ton en gaat door tot ver boven het miljoen. Dan denk ik dat op een gegeven moment bij best wat mensen het besef doordringt dat je voor tussen de 3 en 4 ton een veel mooiere woning in een dorp of een provinciestadje kunt kopen (dus bewust niet op reistijd van bv Amsterdam, omdat de prijzen daarvan ook de pan uit rijzen), met sportclubs, scholen en andere zaken. En dan houd je nog een flinke bak geld over om ofwel een of twee keer per week elders te overnachten, ofwel een klein pied-à-terre te kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
ppeterr schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:36:
Ik heb maar besloten door te lopen, en even wat gas terug te nemen. Straks is het zover dat je moet gaan bieden zonder te gaan kijken. Zijn we gek geworden soms. :'(
Dit heb ik al meegemaakt (en heb nog niet heel veel huizen bekeken, stuk of 5-6). Zo populair is deze regio ook weer niet, dus had vooral het gevoel dat de makelaar al een goed bod had en die middag gewoon vroeg naar huis wou om s'avonds nog de CL te kunnen kijken.

Daarna was ik er direct ook wel een paar maanden klaar mee. Ik ben van nature een rustig persoon, maar vind het uitermate irritant/vervelend om met iemand in gesprek te zijn waarbij diegene alle onderhandelingsmacht heeft. Wat dat betreft smacht ik weer naar de tijden van 10 jaar geleden waarin een makelaar nog gewoon moest werken voor zijn geld en een potentiele koper als klant behandeld werd. Nu krijg ik het nare gevoel dat ze mij een gunst doen als ik een bod boven de vraagprijs uit mag brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Nu online
ppeterr schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:49:
[...]

Dat is natuurlijk een fantastisch uitgangspunt. Als je ook verkoopt in Amsterdam natuurlijk. Een collega van mij doet ongeveer hetzelfde. Die woont in de randstad en gaat landelijk aankopen. Dikke winst op oude woning, en een behoorlijke upgrade met de nieuwe woning. Wel een dingetje met werk, maar hij pakt de "thuiswerk" situatie daarin mee, en dat lijkt voor hem te overzien.

Maar ik dacht mij ook niet gek te laten maken, ben er nu ruim 7 maanden mee bezig om iets aan te kopen. En ga toch gas terug nemen. Want ik wordt er gestoord van :)
Eh... zijn wij collega’s, klinkt heel bekend 😉Hetzelfde verhaal hier dus, maar weet dat velen hier mee bezig zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
renegrunn schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:47:
[...]

Eh... zijn wij collega’s, klinkt heel bekend 😉Hetzelfde verhaal hier dus, maar weet dat velen hier mee bezig zijn..
Nee dat denk ik dan weer niet inderdaad. Maar goed, je hebt een mooi plan. Hoop dat het ook uitwerkt zoals jullie dat wensen. Het is dat ik hier met 2 puber zoons zit, die toch wel met de regio verbonden zijn. Anders was ik ook wel 200km verderop gaan shoppen voor een huisje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:38
Zijn er hier toevallig mensen die een huis gekocht hebben van iemand die dit via zelfverkopen.nl heeft aangeboden?

We hebben zelf een aankoopmakelaar omdat we de regio niet goed kennen, dus hij zal de evt. onderhandeling doen, maar ben benieuwd welke variabelen er extra bijkomen als er van een dergelijke 3e partij gebruik gemaakt wordt, aangezien het geen ‘standaard’ makelaardij is.

En hoe kijken jullie tegen bouwkundige keuringen voor nieuwbouwhuizen (>2016) aan. Heeft dit überhaupt wel zin of is dit gewoon weggegooid geld? Ik bedoel, het controleren van kranen/douche etc. kan ik ook wel zelf. En qua fundering / muren / etc. kan er niet zo erg veel mis zijn lijkt mij.

[ Voor 27% gewijzigd door RobbieB op 30-09-2020 15:15 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

RobbieB schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:34:
Zijn er hier toevallig mensen die een huis gekocht hebben van iemand die dit via zelfverkopen.nl heeft aangeboden?

We hebben zelf een aankoopmakelaar omdat we de regio niet goed kennen, dus hij zal de evt. onderhandeling doen, maar ben benieuwd welke variabelen er extra bijkomen als er van een dergelijke 3e partij gebruik gemaakt wordt, aangezien het geen ‘standaard’ makelaardij is.

En hoe kijken jullie tegen bouwkundige keuringen voor nieuwbouwhuizen (>2016) aan. Heeft dit überhaupt wel zin of is dit gewoon weggegooid geld? Ik bedoel, het controleren van kranen/douche etc. kan ik ook wel zelf. En qua fundering / muren / etc. kan er niet zo erg veel mis zijn lijkt mij.
Wij hebben een huis gekocht uit 2001 en onze aankoopmakelaar gaf aan dat een bouwkundige keuring niet nodig was (die wist ook dat de overige huizen in het rijtje geen problemen kenden), zeker niet bieden onder voorbehoud van bouwkundige keuring was het advies.

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus010
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-07 13:29
RobbieB schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:34:

Je aankoopmakelaar kan het beste aangeven of er wel of niet een bouwkundige keuring nodig is bij zo'n relatief jonge woning. Meestal kan de makelaar het zelf goed inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 21:01
Martinus010 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 23:40:
[...]

Je aankoopmakelaar kan het beste aangeven of er wel of niet een bouwkundige keuring nodig is bij zo'n relatief jonge woning. Meestal kan de makelaar het zelf goed inschatten.
Meestal zegt die wel doen en dan binnen de wettelijke bedenktijd plannen. Die wil zichzelf natuurlijk indekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:54
Martinus010 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 23:40:
[...]

Bij ons was dat ook zo. Die zei dat bij "jonge woningen" (2000+) een bouwkundige meestal niet nodig is. Je moet natuurlijk wel zelf goed opletten op vlekken aan muur, gaten in gevels, kozijnen, scheve dakranden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Haaglanden schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:47:
Huidige situatie; Randstad, huurhuis 1200€ kaal.
Toekomstplannen; Noord-Brabant, koophuis in een dorp.

1. Nog niet eerder gekocht of bij een hypotheekadviseur langs geweest
2. Volgens de Hypotheker.nl komt er een hypotheekberekening uit van 325.000€

Vrijdag een huis gezien wat particulier word aangeboden. Bij het parkeren voor de deur kwam de eigenaar uit z’n woning lopen en zag dat ik wat interesse toonde voor het huis. Binnen 5 minuten kreeg ik een rondleiding door het huis en vertelde de eigenaar wat die ervoor wou. 225.000€ vraagprijs! In de omgeving waar we ons nu in bevinden vragen ze 350.000€ voor. Alles klopt aan het huis voor ons en qua locatie zit het perfect gelegen aangezien m’n schoonfamilie er rondom heen wonen.

Mijn vraag is...
Morgen ga ik bellen met een hypotheekadviseur. Dat zal wel ff duren totdat we een afspraak kunnen inplannen. Dan de aanvraag etc. Er gaan gewoon weken over heen totdat wij überhaupt een bod kunnen uitbrengen. Natuurlijk een mooi systeem omdat je zekerheid moet hebben wat je wel of niet kan etc.
Maar hoe gaat dit in z’n werking?
Heb je al eens gekeken wat voor soortgelijke huizen er verkocht zijn in de buurt en voor welke prijs? 225k kan bijvoorbeeld 25k te hoog zijn en moet je. los van de kosten koper, er ook 20k extra bovenop leggen (ax 100% financieren, dus kosten koper moet je gewoon op de rekening hebben staan, of voldoende ruimte houden om deze apart te lenen)

Een (online) gesprek is binnen enkele dagen geregeld, bijvoorbeeld bij de hypotheker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglanden
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-01-2022
Vorkie schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:12:
[...]

Heb je al eens gekeken wat voor soortgelijke huizen er verkocht zijn in de buurt en voor welke prijs? 225k kan bijvoorbeeld 25k te hoog zijn en moet je. los van de kosten koper, er ook 20k extra bovenop leggen (ax 100% financieren, dus kosten koper moet je gewoon op de rekening hebben staan, of voldoende ruimte houden om deze apart te lenen)

Een (online) gesprek is binnen enkele dagen geregeld, bijvoorbeeld bij de hypotheker.
Soortgelijke huizen zijn afgelopen jaar rond de 225k verkocht. Aangezien wij starters zijn kunnen wij gebruik maken van de nieuwe regeling dat we geen overdrachtsbelasting hoeven op te hoesten vanaf Januari 2021.

Wij kunnen rond de 300.000€ lenen volgens de online Hypotheker. Vraagprijs is 225k, hoeveel geld moeten wij zelf erin brengen?
Kosten koper op 225k?
Welke kosten zijn er nog meer aangezien wij meer kunnen lenen dan de vraagprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Haaglanden schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:38:
[...]

Soortgelijke huizen zijn afgelopen jaar rond de 225k verkocht. Aangezien wij starters zijn kunnen wij gebruik maken van de nieuwe regeling dat we geen overdrachtsbelasting hoeven op te hoesten vanaf Januari 2021.

Wij kunnen rond de 300.000€ lenen volgens de online Hypotheker. Vraagprijs is 225k, hoeveel geld moeten wij zelf erin brengen?
Kosten koper op 225k?
Welke kosten zijn er nog meer aangezien wij meer kunnen lenen dan de vraagprijs?
Notaris: 1500ish
Taxatie: 700ish
Hypotheekadvies: 3000ish
Bouwkundig rapport: 700ish

Je kan nooit meer lenen dan de taxatiewaarde.
Is de woning 225k, dan kan je een hypotheek krijgen op die woning van 225k, plus (in sommige vormen) 9000 groen bouwdepot.

Verder staat er zo ontzettend veel informatie in het topic dat je bijna alle antwoorden daar te vinden zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglanden
Vorkie schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:46:
[...]

Is de woning 225k, dan kan je een hypotheek krijgen op die woning van 225k, plus (in sommige vormen) 9000 groen bouwdepot.

Verder staat er zo ontzettend veel informatie in het topic dat je bijna alle antwoorden daar te vinden zijn :)
Bedankt voor je uitleg! Dit waardeer ik enorm. Alleen dit word wel erg vervelend voor ons dan aangezien we al hoge huurlasten hebben en totdat wij 25k hebben gespaard duurt het eeuwen. Voorbeeld; bewoner krijgt een taxatiewaarde van 200k. Bewoner vraagt 225k voor het huis aangezien de markt ervoor is. Wij als starters kunnen 300k lenen. Wij als starters moeten de 25k zelf ophoesten omdat de woning voor minder is getaxeerd. Je kan dus niet de 25k erbij lenen aangezien je toch al 300k kan lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Haaglanden schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:57:
[...]

Bedankt voor je uitleg! Dit waardeer ik enorm. Alleen dit word wel erg vervelend voor ons dan aangezien we al hoge huurlasten hebben en totdat wij 25k hebben gespaard duurt het eeuwen. Voorbeeld; bewoner krijgt een taxatiewaarde van 200k. Bewoner vraagt 225k voor het huis aangezien de markt ervoor is. Wij als starters kunnen 300k lenen. Wij als starters moeten de 25k zelf ophoesten omdat de woning voor minder is getaxeerd. Je kan dus niet de 25k erbij lenen aangezien je toch al 300k kan lenen?
Een lening i.c.m. een nieuwe hypotheek is mogelijk, maar hier moet je echt voor naar een specialist, zoals de Hypotheker. Het is een behoorlijk stukje maatwerk, waar bijvoorbeeld hypotheek naar bruto kijkt, kijken leenbedrijven naar netto uitgaves etc.... je hebt een bepaalde capaciteit en die moet goed berekend worden (die 25k kan zomaar 100k aan hypotheekdraagkracht kosten en dan redt je het niet meer)

20k is ongeveer 200 euro per maand qua lening (in 10 jaar)
225k is ongeveer 770 euro per maand (bruto) 700 netto
kom je dus op 900 euro per maand. Tel daar ongeveer 250 euro onderhoudskosten & belastingen bij per maand en dan zit je dus weer aan het huurbedrag (reken je zelf op korte termijn dus niet rijk, pas als de woning is afgelost of met winst verkocht heb je iets om vast te houden)

Ook komt nog jullie studieschuld (als je dit hebt) nog ter sprake, maar ook kredieten, zoals private leaseauto, Wehkamp en mobiele telefoons, maar ook rood staan (gaat allemaal af van je leencapaciteit) .

Maak z.s.m. een afspraak met een specialist om dit voor jullie goed te laten berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
[...]

Wanneer een huis verkocht wordt voor 225k dan zal die daarna (meestal) getaxeerd worden op 225k. Hoeveel je kan lenen is gemaximeerd door de waarde van de woning en hoeveel je verdient. Je mag dus niet meer lenen dan de taxatiewaarde ondanks je wel meer zou mogen lenen op basis wat je verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Waarom ga je er vanuit dat de woning maar voor 2 ton getaxeerd zou worden? Als de woningen in de omgeving veel meer opbrengen, dan zou het toch raar zijn dat dit huis maar 2 ton zou opbrengen? Als ik je zo hoor dan zou je met alleen die ong. 5000 kosten er wel zijn. Maar dat moet je dan natuurlijk wel hebben...

Eenvoudigste is een bod onder voorbehoud van financiering en dan via de hypotheekadviseur kijken wat je precies kunt lenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haaglanden
FastFox91 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:08:
[...]

Wanneer een huis verkocht wordt voor 225k dan zal die daarna (meestal) getaxeerd worden op 225k. Hoeveel je kan lenen is gemaximeerd door de waarde van de woning en hoeveel je verdient. Je mag dus niet meer lenen dan de taxatiewaarde ondanks je wel meer zou mogen lenen op basis wat je verdient.
Ik ben echt een leek hierin. We gaan zeker morgen met een specialist bellen voor een afspraak. Maar voor nu wil ik het een beetje begrijpen. Wat ik hieruit begrijp is dat de bewoner er 225k ervoor vraagt. Momenteel staat de woz waarde op 200k. Wij gaan in op de vraagprijs van 225k en dan word de woning getaxeerd op 225k en dat kunnen wij dan wel lenen aangezien op de Hypotheker rond de 300k uitkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglanden
Vorkie schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:08:
[...]

Een lening i.c.m. een nieuwe hypotheek is mogelijk, maar hier moet je echt voor naar een specialist, zoals de Hypotheker. Het is een behoorlijk stukje maatwerk, waar bijvoorbeeld hypotheek naar bruto kijkt, kijken leenbedrijven naar netto uitgaves etc.... je hebt een bepaalde capaciteit en die moet goed berekend worden (die 25k kan zomaar 100k aan hypotheekdraagkracht kosten en dan redt je het niet meer)

20k is ongeveer 200 euro per maand qua lening (in 10 jaar)
225k is ongeveer 770 euro per maand (bruto) 700 netto
kom je dus op 900 euro per maand. Tel daar ongeveer 250 euro onderhoudskosten & belastingen bij per maand en dan zit je dus weer aan het huurbedrag (reken je zelf op korte termijn dus niet rijk, pas als de woning is afgelost of met winst verkocht heb je iets om vast te houden)

Ook komt nog jullie studieschuld (als je dit hebt) nog ter sprake, maar ook kredieten, zoals private leaseauto, Wehkamp en mobiele telefoons, maar ook rood staan (gaat allemaal af van je leencapaciteit) .

Maak z.s.m. een afspraak met een specialist om dit voor jullie goed te laten berekenen.
Ik ga morgen ook bellen met een specialist voor een afspraak. Wij willen toch wel graag weten wat we kunnen lenen in het algemeen. Geen schulden waar we zelfs de telefoons los kopen om nergens maar bkr geregistreerd te staan. Punt is dat we al jaren een hoge huurlast hebben en dat we willen ‘emigreren’ naar een dorp toe waar alles is onze voordeel is. 1200€ huur opbrengen is makkelijk maar iets overhouden word steeds minder. Onze droomhuis gevonden waarbij netto wat zal het zijn op 650 a 700€ uitkomen? Onze situatie is zo dat we net teveel verdienen voor een sociale huurwoning en eigenlijk net te weinig verdienen voor een vrije sector woning waar we inzitten. Hier in de randstad is het kansloos geworden om een woning te kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
Vorkie schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:46:
[...]

Prijzen zijn echt niet zo hoog. Met een beetje zoeken kan het flink goedkoper.

Notaris: €500-700
Hypotheekadvies: €1250-2000, voor starters vaak goedkoper omdat het vrij eenvoudig is omdat je nog geen andere hypotheek / huis hebt.
Bouwkundige keuring: ~€350 zeker voor die prijsklasse van het huis.
Taxatie: idem ~€350

Mogelijk verschilt dat per regio, maar dit is regio Den Haag en gebaseerd op mijn recente vergelijkingen (nu ook bezig met aanschaf van een huis)

[ Voor 8% gewijzigd door RobbieB op 04-10-2020 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglanden
Rubbergrover1 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:13:
[...]

Waarom ga je er vanuit dat de woning maar voor 2 ton getaxeerd zou worden? Als de woningen in de omgeving veel meer opbrengen, dan zou het toch raar zijn dat dit huis maar 2 ton zou opbrengen? Als ik je zo hoor dan zou je met alleen die ong. 5000 kosten er wel zijn. Maar dat moet je dan natuurlijk wel hebben...

Eenvoudigste is een bod onder voorbehoud van financiering en dan via de hypotheekadviseur kijken wat je precies kunt lenen.
5000 hebben we wel alleen als de taxatiewaarde minder is als wat de verkoper vraagt. Tja dan word het erg moeilijk om ff 25k op te hoesten. Waarom ik ervan uit ga, ik weet niet zo makkelijk hoe ik dat moet uitleggen. Ik zie het zo taxateur komt langs en zegt beste meneer je huis is 200k waard. Meneer denkt dat is mooi maar ik wil toch een extraatje uitslaan aangezien er een krapte is op de woningmarkt. Ik vraag 225k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglanden
RobbieB schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:26:
[...]

Hypotheekadvies: €1250-2000, voor starters vaak goedkoper omdat het vrij eenvoudig is omdat je nog geen andere hypotheek / huis hebt.

Mogelijk verschilt dat per regio, maar dit is regio Den Haag en gebaseerd op mijn recente vergelijkingen (nu ook bezig met aanschaf van een huis)
En wij willen juist uit Den Haag richting Den Bosch toe (omgeving). Dit valt reuze mee dan qua kosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
RobbieB schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:26:
[...]

Wat je bespaart op de notaris kan je weer doorrekenen naar de adviseur ivm maatwerk en lenen kosten koper. Starter zonder eigen gelden is niet kant en klaar :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Haaglanden schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:26:
[...]

5000 hebben we wel alleen als de taxatiewaarde minder is als wat de verkoper vraagt. Tja dan word het erg moeilijk om ff 25k op te hoesten. Waarom ik ervan uit ga, ik weet niet zo makkelijk hoe ik dat moet uitleggen. Ik zie het zo taxateur komt langs en zegt beste meneer je huis is 200k waard. Meneer denkt dat is mooi maar ik wil toch een extraatje uitslaan aangezien er een krapte is op de woningmarkt. Ik vraag 225k
Taxatie geen zorgen over maken. Het is meer onzeker of het hele plan qua voordeel overdrachtsbelasting doorgaat. Reken jezelf dus nog niet rijk. En neem je ook het klussen in je nieuwe huis nog mee in de begroting?

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:05

Crazy D

I think we should take a look.

Haaglanden schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:26:
[...]

Taxateur moet wel heel "streng" zijn als de taxatie onder de vraagprijs uitkomt. Zeker als alle woningen in de buurt voor 225 weggaan, gaat hij echt geen 200k taxeren. En OZB loopt altijd achter he. Afgelopen jaar paar taxaties gehad in verband met hypotheek verlening, verkoop en aankoop van woning, en 'toevallig' waren ze allemaal precies de waarde die nodig is voor de hypotheek. Dat is een huis namelijk waard :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Ach, die hele taxatiebranche is een grote wassen neus. Ik kan hier een heel essay neer gaan zetten hoe we in NL dit soort banen creëren via wet- en regelgeving om onze dienstensector in stand te houden, maar dat is meer iets voor een ander topic denk ik.

Uiteindelijk wordt vrijwel ieder huis getaxeerd op het bod dat is gedaan... Die taxateurs weten ook dat als ze dat met regelmaat niet doen ze hun baan ook verliezen... Want als de taxatie niet is zoals gewenst, ga je gewoon naar een andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:51
En die hele discussie rond taxatie is ook al meermaals gevoerd in dit topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Precedente
  • Laatst online: 05:51
Iemand toevallig bekend met ongeveer een percentage van overbieden in de regio Noord-Limburg, Venray?

Het is een vrijstaand huis met 110m2 woonoppervlakte op 440m2 grond, vraagprijs is 330k. Alles is een beetje aan de verouderde kant. De bovenverdieping moet cosmetisch vernieuwd worden (vliesbehang/schrootjes, houten kozijnen onderhoud). De badkamer is ook dusdanig verouderd dat er eigenlijk gelijk een nieuwe in moet.
Maar het huis staat wel op een hele mooie locatie, eigenlijk tikt het elke box van ons wensenlijstje. Gelukkig is geld niet zo een probleem, maar wij willen wel naar waarde bieden en toch een beetje een kans maken (pick one :9 ).
We hebben 1x een bezichtiging gehad, nu voor vrijdag moeten we op inschrijving een bod plaatsen. Voorwaarden waren het belangrijkste liet de makelaar los, gelukkig zijn wij daar ook heel flexibel in. Maar wel al 17 bezichtigingen na 1 dag online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Nu online

Metro2002

Memento mori

Nou gisteren een bod gedaan op een woning, maar afwachten of het wat wordt want er waren nog 15 (!) andere geinteresseerden (het huis staat een week te koop en nee, niet in Amsterdam centrum -O- )

Ik heb de vraagprijs geboden maar ga echt niet eroverheen bieden, de prijs is naar mijn idee prima voor wat je krijgt en waar het ligt.

Ben benieuwd. Klein voordeel, we hadden de bezichting van de huidige eigenaar zelf dus we konden onszelf ook nog een beetje verkopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Zo, overdracht in zicht, binnen een maand :)

Huidige huis is de afbraak begonnen, geen zin om dubbele zaken te moeten doen, zoals vloer verwijderen, terwijl je bezig bent in je nieuwe woning. (huidige laminaat is op de BG gewoon op en het is huur, dus straks willen ze het niet en zit jij nog op het laatste moment te haasten met een vloer eruit trekken) en alles wat hangt gaat er vanaf (behalve de lampen... die nodig zijn).

Zo kan ik gelijk alle gaten vullen en is dat óók klaar.

Merk wel dat je tot die tijd, de overdracht, in deze tijd vrij weinig kan doen, al die partijen, zoals zonnepanelen, alarm, warmtepomp, airco, etc willen allemaal in de woning eerst het e.e.a. bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennardnl
  • Laatst online: 25-08 11:28
Precedente schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:52:
Iemand toevallig bekend met ongeveer een percentage van overbieden in de regio Noord-Limburg, Venray?
Dat hangt af van de verhouding tussen de marktwaarde en de vraagprijs... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Precedente
  • Laatst online: 05:51
Lennardnl schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:28:
[...]

Dat hangt af van de verhouding tussen de marktwaarde en de vraagprijs... ;)
Met wat research zegt mijn gevoel tussen de 260-300k. WOZ in 2018 was maar 222k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Precedente schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:52:

Het is een vrijstaand huis met 110m2 woonoppervlakte op 440m2 grond, vraagprijs is 330k. Alles is een beetje aan de verouderde kant. De bovenverdieping moet cosmetisch vernieuwd worden (vliesbehang/schrootjes, houten kozijnen onderhoud). De badkamer is ook dusdanig verouderd dat er eigenlijk gelijk een nieuwe in moet.
Maar het huis staat wel op een hele mooie locatie, eigenlijk tikt het elke box van ons wensenlijstje. Gelukkig is geld niet zo een probleem, maar wij willen wel naar waarde bieden en toch een beetje een kans maken (pick one :9 ).
We hebben 1x een bezichtiging gehad, nu voor vrijdag moeten we op inschrijving een bod plaatsen. Voorwaarden waren het belangrijkste liet de makelaar los, gelukkig zijn wij daar ook heel flexibel in. Maar wel al 17 bezichtigingen na 1 dag online.
Kadastergegevens opvragen (dus daadwerkelijk verkoopprijs) en vergelijken met vraagprijzen op funda, en die weer vergelijken met de vraagprijs van het huis dat jij op het oog hebt. Dan een beetje handig met cijfertjes goochelen en dan kom je een heel eind. Er zijn ook van die rapportjes beschikbaar, daar ben ik de naam ff van kwijt.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Metro2002 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:52:
Ik heb de vraagprijs geboden maar ga echt niet eroverheen bieden, de prijs is naar mijn idee prima voor wat je krijgt en waar het ligt.
Nobel streven, maar niet meer hoe de wereld anno 2020 werkt helaas. Nu begrijp ik dat je al een woning hebt en is de echte noodzaak om per se dit huis te kopen er ook niet meer zo. Voor wie nu duur huurt of samen wil gaan wonen (en 2x huur betaald), is de reden om boven de vraagprijs te gaan bieden meer aanwezig. Ook als je al overwaarde hebt op je huidige woning, is de drempel om over te gaan bieden alweer lager.

Zonder te weten wat de vraagprijs is en waar het huis staat, kun je er bijna van op aan dat er overboden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick93192
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:19
Wij wonen nu in een appartement maar zijn langzaamaan opzoek naar een nieuwe woning.

Graag willen we iets meer vrijheid, zodat we bijvoorbeeld de muziek eens hard kunnen zetten als we daar zin in hebben. Uiteraard zijn we dus opzoek naar een vrijstaande woning, maar in onze omgeving zien wij veel vrijstaande, met garage 'geschakelde', woningen.

Denk hierbij aan zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMBPdU4UG0xRmzNxfX3soMBBhaw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BSz2E9A1JkMaXeCDtqsRSbqB.jpg?f=user_large

Heeft iemand ervaring met zo'n woning? Ik ben erg benieuwd of zo'n geschakelde garage 'normaal' geluid doorgeeft. Ik begrijp uiteraard dat, als de buren bijvoorbeeld een muur eruit gaan breken, dit waarschijnlijk wel wordt doorgegeven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 06:32
Vorkie schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:03:
Merk wel dat je tot die tijd, de overdracht, in deze tijd vrij weinig kan doen, al die partijen, zoals zonnepanelen, alarm, warmtepomp, airco, etc willen allemaal in de woning eerst het e.e.a. bekijken.
Dit merk ik ook, gelukkig is het bij onze verkopers nooit een probleem om een afspraak te maken om even langs te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Mania-92 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:04:
[...]

Dit merk ik ook, gelukkig is het bij onze verkopers nooit een probleem om een afspraak te maken om even langs te komen.
Nou, bij ons ook niet, maar ik ga een kleine 40 minuten rijden van onze huidige woning, wonen dus tja, even heen-en-weer is nogal wat lastig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

FastFox91 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 08:23:
[...]

Meestal zegt die wel doen en dan binnen de wettelijke bedenktijd plannen. Die wil zichzelf natuurlijk indekken.
Inderdaad, volgens mij neem je het dan niet op als voorbehoud, maar in die wettelijke bedenktijd mag je zonder reden ontbinden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29
Jeroenneman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:10:
[...]

Inderdaad, volgens mij neem je het dan niet op als voorbehoud, maar in die wettelijke bedenktijd mag je zonder reden ontbinden.
Moet je wel toegang tot dat huis hebben in die 3 dagen ;) en je rapport binnen die 3 dagen ook gereed zijn ;)
nick93192 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:58:
Wij wonen nu in een appartement maar zijn langzaamaan opzoek naar een nieuwe woning.

Graag willen we iets meer vrijheid, zodat we bijvoorbeeld de muziek eens hard kunnen zetten als we daar zin in hebben. Uiteraard zijn we dus opzoek naar een vrijstaande woning, maar in onze omgeving zien wij veel vrijstaande, met garage 'geschakelde', woningen.

Denk hierbij aan zoiets:

[Afbeelding]

Heeft iemand ervaring met zo'n woning? Ik ben erg benieuwd of zo'n geschakelde garage 'normaal' geluid doorgeeft. Ik begrijp uiteraard dat, als de buren bijvoorbeeld een muur eruit gaan breken, dit waarschijnlijk wel wordt doorgegeven :).
Daar valt niets zinnigs over te zeggen, dat zal liggen aan de isolatie van de garage, van de muur van de buren etc. Dat kan per woning verschillend zijn. Uiteraard kun je zelf indien nodig nog isoleren in de garage :)

[ Voor 61% gewijzigd door Martinusz op 05-10-2020 15:23 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
Martinusz schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:20:
[...]

Moet je wel toegang tot dat huis hebben in die 3 dagen ;) en je rapport binnen die 3 dagen ook gereed zijn ;)
Jep, en aankoopmakelaars weten dat blijkbaar wel goed te regelen tov particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
FastFox91 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:23:
[...]

Jep, en aankoopmakelaars weten dat blijkbaar wel goed te regelen tov particulieren.
Is dat zo?
Als verkoper zou ik zeggen je bekijkt het maar, eerst bieden zonder voorbehouden en dan sneaky een bouwkundige keuring willen doen in de 3 dagen bedenktijd? Dan had je dat toch kunnen opnemen in je voorwaarde voor de overeenkomst.

Ik zou er niet aan mee werken dus als verkoper, en het lijkt mij sterk dat een aankoopmakelaar met een smoesje precies in die 3 dagen bedenktijd iemand in ons huis zou krijgen voor een keuring :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Martinusz schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:26:
[...]

Is dat zo?
Als verkoper zou ik zeggen je bekijkt het maar, eerst bieden zonder voorbehouden en dan sneaky een bouwkundige keuring willen doen in de 3 dagen bedenktijd? Dan had je dat toch kunnen opnemen in je voorwaarde voor de overeenkomst.

Ik zou er niet aan mee werken dus als verkoper, en het lijkt mij sterk dat een aankoopmakelaar met een smoesje precies in die 3 dagen bedenktijd iemand in ons huis zou krijgen voor een keuring :P
Tsjah, dan valt de verkoop wel door de mand. Of je moet gokken dat de koper dan niet ontbindt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
Jeroenneman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:04:
[...]

Tsjah, dan valt de verkoop wel door de mand. Of je moet gokken dat de koper dan niet ontbindt.
Hoezo val je door de mand?
:? Waarom zou de koper enig recht hebben om de woning binnen te komen in die 3 dagen??

Dus eerst wil je bieden zonder ontbindende voorwaarden/voorbehouden (pluspunt t.o.v. andere bieders), en zodra je getekend hebt, wil je eigenlijk wel gebruik ervan maken voor een bouwkundige keuring 8)7 om mogelijk alsnog onder de koop uit te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Martinusz schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:39:
[...]

Hoezo val je door de mand?
:? Waarom zou de koper enig recht hebben om de woning binnen te komen in die 3 dagen??

Dus eerst wil je bieden zonder ontbindende voorwaarden/voorbehouden (pluspunt t.o.v. andere bieders), en zodra je getekend hebt, wil je eigenlijk wel gebruik ervan maken voor een bouwkundige keuring 8)7 om mogelijk alsnog onder de koop uit te komen.
Ik zei dat de verkoop door de mand viel, niet de verkoper.

Andersom beredeneert: blijkbaar is de verkoper bang voor een bouwtechnische keuring. Zijn er dan toch verborgen gebreken? En je gebruikt de bouwtechnische keuring niet om onder de koop uit te komen. Dat kun je sowieso, zonder opgaaf van redenen in de wettelijke bedenktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Laatst online: 08:46
Jeroenneman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:43:
[...]

Ik zei dat de verkoop door de mand viel, niet de verkoper.

Andersom beredeneert: blijkbaar is de verkoper bang voor een bouwtechnische keuring. Zijn er dan toch verborgen gebreken? En je gebruikt de bouwtechnische keuring niet om onder de koop uit te komen. Dat kun je sowieso, zonder opgaaf van redenen in de wettelijke bedenktijd.
Nou ben ik niet met je eens. Als verkoper sta ik echt wel open voor een bouwkundige keuring. Maar wel onder voorwaarden. Ik wil niet dat een krasje op een kozijn wordt aangegrepen om het koopcontract te ontbinden. Daarom teken je een koopcontract, voor dit soort dingen.

Dus bouwkundige keuring komt nadat de wettelijke bedenktijd verstreken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Kalentum schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:52:
[...]

Nou ben ik niet met je eens. Als verkoper sta ik echt wel open voor een bouwkundige keuring. Maar wel onder voorwaarden. Ik wil niet dat een krasje op een kozijn wordt aangegrepen om het koopcontract te ontbinden. Daarom teken je een koopcontract, voor dit soort dingen.

Dus bouwkundige keuring komt nadat de wettelijke bedenktijd verstreken is.
Dan zou ik als koper afhaken in de bedenktijd. Dat kan namelijk gewoon. Het is ook echt niet zo bijzonder als men hier lijkt te denken. Meerdere makelaars raden dit als praktijk aan. Hell, volgens mij noemt ook Eigen Huis het gewoon als mogelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het komt hier regelmatig langs, maar het is een zeer academische discussie; heeft verder weinig tot niets meer met de praktijk te maken. In de praktijk heb je gewoon twee partijen die met elkaar in zee willen en die een gezamenlijk doel hebben. Het is in geen enkels belang om de andere partij te frustreren.

[ Voor 39% gewijzigd door naitsoezn op 05-10-2020 16:58 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Jeroenneman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:57:
[...]

Dan zou ik als koper afhaken in de bedenktijd. Dat kan namelijk gewoon. Het is ook echt niet zo bijzonder als men hier lijkt te denken. Meerdere makelaars raden dit als praktijk aan. Hell, volgens mij noemt ook Eigen Huis het gewoon als mogelijkheid.
Prima, maar voor jou weer 10 andere in de huidige markt.
Met die instelling doe maar een iemand tekort, en dat is niet de verkoper ;)

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Flix20 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:04:
[...]

Prima, maar voor jou weer 10 andere in de huidige markt.
Met die instelling doe maar een iemand tekort, en dat is niet de verkoper ;)
Dat mag natuurlijk, maar als je al een koopcontract hebt getekend, en dan de koper geen keuring binnen de bedenktijd wil gunnen, dan heb je wat mij betreft weinig vertrouwen in hetgeen je biedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Laatst online: 15-09 16:04
onzin. Je hebt een afspraak en overeenkomst gekregen op bepaalde voorwaarden en je wil deze eenzijdig wijzigen naar minder gunstige voorwaarden. Dat is raar. Overigens als je het soort geintjes als ontbinden in de 3 dagen een paar keer uithaalt neemt geen enkele verkoopmakelaar je meer serieus :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Bockelaar schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:30:
onzin. Je hebt een afspraak en overeenkomst gekregen op bepaalde voorwaarden en je wil deze eenzijdig wijzigen naar minder gunstige voorwaarden. Dat is raar. Overigens als je het soort geintjes als ontbinden in de 3 dagen een paar keer uithaalt neemt geen enkele verkoopmakelaar je meer serieus :)
Makelaars zijn wel de laatste persoon met wie ik medelijden zou hebben, maar uit puur fatsoen (met name richting de verkopers) zou ik het niet zo snel doen.

Anderzijds, als je als verkoper iets te verbergen hebt en geen keurig toestaat met de angst dat ze iets vinden waardoor jij niet de hoofdprijs krijgt, dan zit daar het probleem lijkt me. Niemand gaat een koopcontract ontbinden vanwege een krasje op het kozijn, wel als blijkt dat er allemaal schimmel in een kast zit of de vloer verrot is wat de verkoper niet gemeld heeft.

Doet iedereen trouwens altijd een bouwkundig onderzoek? Ik heb veelal het gevoel (mede door de makelaar waar alles rozengeur en maneschijn is) dat het niet nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Laatst online: 15-09 16:04
het gaat niet om wel of niet toestaan, het gaat om het eenzijdig willen veranderen van de overeenkomst. Dat is niet fair. Als je de overeenkomst opstelt met voorwaarde keuring is dat wat anders.
Met verkoopmakelaars hoef je inderdaad geen medelijden te hebben, alleen als ze je allemaal als koper niet meer serieus nemen heb je denk ik een uitdaging om nog een bod uit te brengen wat uberhaupt doorgezet wordt, laat staan geaccepteerd :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Bockelaar schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:30:
Je mag het onzin noemen, maar een beetje verkoopmakelaar zal jou ook aanraden om de deal niet te laten klappen op een bouwtechnische keuring in de bedenktijd.
Nogmaals: deze praktijk wordt zowel door aankoopmakelaars als door vereniging Eigen Huis gewoon genoemd. Enerzijds omdat je het als je het opneemt als voorbehoud redelijk dichtgetimmerd moet zijn, anderzijds omdat het ook geen pure "zwart-wit" kwestie hoeft te zijn. Een voorbehoud is dat wel.

Je gaat als koper ook geen keuring laten uitvoeren voor de koop bij elk huis wat je leuk vindt. Bij een normale verkoop is de keuring gewoon iets wat even moet worden afgevinkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Jeroenneman op 05-10-2020 17:56 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ypuh
Het is gewoon vervelend dat we in een markt zitten waar alle macht bij de verkopers ligt. Paar voorbeelden die ik al meegemaakt heb of hier voorbij heb zien komen;
- Eerst bieden alvorens bezichtiging
- Laten bieden via inschrijving/veiling site
- Bezichtigen wordt uberhaupt als vervelend ervaren door verkopers
- Geen bouwkundig onderzoek meewegen in gunfactor (je hoopt dus letterlijk dat ze niets vinden)
- Deur niet open willen doen voor aannemers
- Blij moet zijn als je uberhaupt een bod mag doen en o wee als het minder is dan de vraagprijs

Etc etc. Dat staat echt haaks op hoe je zelf als persoon behandelt wilt worden lijkt me.

Ik snap dat de wereld zo werkt, maar ik vind verkopers wel héél ver gaan in het op de regeltjes zitten. De grootste angst is inderdaad dat je níet de hoofdprijs krijgt omdat de koper het toch niet zo cool vond dat de verkoper die lekkage of rotte kozijnen nooit opgelost heeft, of dat ze een lelijke kras vinden waarvan hij/zij liever had dat ze het over het hoofd gezien hadden.

Het zou je nieuwe auto maar zijn die tijdens transport beschadigd is en s'avonds in het donker afgeleverd wordt. Als je er de volgende ochtend achter komt dat er een dikke deuk in zit, moet je zien hoe snel rechtsbijstand erbij gehaald wordt om de schade te verhalen op de autoverkoper.

Wat mij betreft mag de woningbubbel weer instorten zodat we weer naar een normale verhouding verkoper-koper gaan en ze er gewoon samen uit proberen te komen i.p.v. alles als een zakelijke transactie met als doel de ander zoveel mogelijk uit te kleden.
Pagina: 1 ... 149 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7