Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 150 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ypuh schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:41:
[...]

Doet iedereen trouwens altijd een bouwkundig onderzoek? Ik heb veelal het gevoel (mede door de makelaar waar alles rozengeur en maneschijn is) dat het niet nodig is?
Ik heb het bij mijn eerste twee woningen wel gedaan. Het betrof in beide gevallen woningen van voor 1940. Eén keer leverde dat iets op dat nog door de verkoper is aangepast (extra ondersteuning van een houten vloer). Ik vond het ook wel handig om een overzicht te hebben van dingen die als eerste aangepakt moesten worden (kozijnen, een dakraam) en dingen die later konden.

Grootste nadeel vind ik dat een bouwkundige keuring vrij beperkt is omdat de keurder ook niet meer kan zien dan jijzelf. Dus een rotte dakconstructie ofzo die verstopt is boven een afgetimmerd plafond, dat soort dingen kom je niet achter.

Bij onze huidige woning hebben we het niet gedaan omdat die woning goed onderhouden was en een stuk recenter gebouwd (1980, gebouwd in opdracht van de eerste eigenaar). Dus we waren niet zo bang voor rare dingen (en na een jaar ook nog niet iets schokkends tegen gekomen). We realiseren ons ook dat een woning niet onderhoudsvrij is dus er is altijd wel iets wat vernieuwd moet worden. En we reserveren daar een potje voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:47
Jeroenneman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:13:
[...]

Dat mag natuurlijk, maar als je al een koopcontract hebt getekend, en dan de koper geen keuring binnen de bedenktijd wil gunnen, dan heb je wat mij betreft weinig vertrouwen in hetgeen je biedt.
Dat kan dan wel zijn, maar het zou mij, als verkoper in deze markt echt een rotzorg zijn of je mij wel of niet vertrouwt.
Dan is er zo een belletje gedaan naar een andere partij die ook een bod heeft uitgebracht.
Ben je misschien wel een week verder but so be it.

Ik dispuut nu overigens niet het nut van een bouwtechnische keuring en zou het zeker bij oudere woningen ook aanbevelen.
En het is ook niet zo dat na het bereiken van een akkoord en het tekenen geen tijd zit om alsnog die keuring uit te laten voeren.
Maar op de manier hoe jij 't brengt 'als ik niet mag keuren gaat de koop niet door' dan is het graag of niet.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:50
Wat dat betreft is een makelaar ook gewoon een soort stroman. Die harde opstelling zou je als mensen onderling niet zo snel doen/durven, maar als de gelegenheid er is dan zijn er maar weinig die daar geen gebruik van maken. Zelf zou ik het (helaas) niet anders doen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:34
Zal hier ook eens mijn ervaring delen. Op dit moment woon ik nog in een huurwoning in onze hoofdstad. Omdat mijn huurcontract binnenkort afloopt en omdat ik niet nog een periode wou huren ben ik al een tijd bezig met orienteren op de woningmarkt (range 225 - 300k). Mijn belangrijkste wensen waren: a) Ruimte (> 2 slaapkamers) b) Locatie (dichtbij station) c) Afwerking (niet te oud - geen serieuze kluswoning).

Zoals velen begon ik met kijken in het westen van het land, maar om bekende redenen schoof mijn zoekgebied langzamerhand steeds meer richting het oosten. Ik heb eerst gekeken naar nieuwbouw, om overbieden te vermijden. Veel is helaas al veels te duur als alleenstaande starter. Wel heb ik me een maand of drie geleden ingeschreven bij nieuwbouw project Uchelen Buiten. Maar hiervoor was - zoals verwacht - erg veel interesse. Ik ben dan ook niet ingeloot.

Gezien de vele negatieve ervaringen die hier (en buiten tweakers) gedeeld worden over de huidige woningmarkt had ik er een hard hoofd in dat het kopen van bestaande bouw ging lukken. Ik heb wel wat kunnen sparen de afgelopen jaren, maar niet genoeg om echt substancieel te kunnen overbieden. Toch, gemotiveerd door het feit dat de einddatum huurcontract steeds dichterbij kwam, ben ik wel door blijven zoeken.

Tijdens een late night graaf sessie door Funda viel mijn oog op een woning die al een tijdje te koop stond. De woning was aan de bovenkant van mijn budget, maar voldeed wel aan mijn belangrijkste eisen, dus gebeld voor een bezichting. En warempel, dit kon nog ingepland worden ook. Gedurende de bezichting werd verteld dat de woning al eens onder voorbehoud verkocht is geweest, maar dat de kopers de financiering niet rond kregen. Ook werd bij de bezichting verteld dat de verkopers zelf nog een nieuw huis moe(s)ten kopen.

Mijn gevoel bij de woning was goed, dus de dag na de bezichting de makelaar gebeld en verteld dat ik serieus geinteresseerd was. Mijn teleurstelling was groot toen ik hoorde dat er door een andere kijker al een bod (~vraagprijs) was uitgebracht. Stom stom, had gisteren na de bezichting meteen moeten bellen! :F Goed, als ik echt geintesseerd was kon mijn aankoopmakelaar de woning nog wel even bekijken en kon ik eventueel nog een bod uitbrengen. Dus, zo gezegd zo gedaan.

Toen de makelaar de woning had bekeken hebben we mijn maximale bod vastgesteld. Deze lag behoorlijk onder de vraagprijs. Met in het achterhoofd dat de verkopers nog een huis moesten kopen hebben we de overdracht over een paar maanden gezet. Eigenlijk had ik de hoop al opgegeven dat ik kans maakte op de woning, maar tot mijn grote verrassing kreeg ik een dag later een belletje dat de verkopers akkoord waren met mijn bod! *O* Achteraf gehoord dat de flexibiliteit in overdracht uiteindelijk doorslaggevend was.

Ik realiseer mij dat dit een mega n=1 is, maar ik vond het toch interessant om eens een keer een andere ervaring te delen. Er zijn altijd kansen, maar je moet wel (heul errug) geluk hebben.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door Patatjemet op 06-10-2020 13:39 . Reden: Spelling ]

- raid does not fix stupid -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Ypuh schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:50:
[...]

Nobel streven, maar niet meer hoe de wereld anno 2020 werkt helaas. Nu begrijp ik dat je al een woning hebt en is de echte noodzaak om per se dit huis te kopen er ook niet meer zo. Voor wie nu duur huurt of samen wil gaan wonen (en 2x huur betaald), is de reden om boven de vraagprijs te gaan bieden meer aanwezig. Ook als je al overwaarde hebt op je huidige woning, is de drempel om over te gaan bieden alweer lager.

Zonder te weten wat de vraagprijs is en waar het huis staat, kun je er bijna van op aan dat er overboden wordt.
En dat is dus ook gebeurd, overboden en onder betere voorwaarden (geen voorbehoud financiering dus wellicht een opkoper / handelaar). Alleen hoeveel? Geen idee want dat blijft geheim ofzo :? Hoe kun je nu tegen elkaar opbieden als je niet eens weet wat de ander biedt. Heel apart.

En ja dat de wereld even niet zo werkt in 2020 betekent niet dat ik dan maar mee ga doen in die gekte. Dan blijf ik maar zitten. Alles wat ik overbied mag ik uiteindelijk wel cash op tafel leggen (of de overwaarde inderdaad gebruiken) en daar heb ik weinig trek in.

Letterlijk álle huizen (op 1 na die in een hogere prijsklasse ligt en de prijs eigenlijk niet waard is) die we de afgelopen 3 weken bezocht hebben (al dan niet met een officiele bezichtiging) zijn verkocht. En dan heb ik het over circa 15 huizen verspreid door héél Nederland, letterlijk van Zeeland tot aan Groningen.

Het is echt een compleet gekkenhuis dus we zetten de zoektocht maar even op een laag pitje en hou ik nog maar even een prima starterswoning bezet.
Patatjemet schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:32:

Toen de makelaar de woning had bekeken hebben we mijn maximale bod vastgesteld. Deze lag behoorlijk onder de vraagprijs. Met in het achterhoofd dat de verkopers nog een huis moesten kopen hebben we de overdracht over een paar maanden gezet. Eigenlijk had ik de hoop al opgegeven dat ik kans maakte op de woning, maar tot mijn grote verrassing kreeg ik een dag later een belletje dat de verkopers akkoord waren met mijn bod! *O* Achteraf gehoord dat de flexibiliteit in overdracht uiteindelijk doorslaggevend was.

Ik realiseer mij dat dit een mega n=1 is, maar ik vond het toch interessant om eens een keer een andere ervaring te delen. Er zijn altijd kansen, maar je moet wel (heul errug) geluk hebben.

***members only***
Geen huis in Zuid Beijerland toevallig? ;)

Daar was ik dus overboden.
Die mensen gaan ook pas volgend jaar verhuizen wegens nieuwbouw en ik had ook aangegeven dat ik ook flexibel ben dus dat je dat aangeeft is helaas ook niet altijd doorslaggevend :P

[ Voor 24% gewijzigd door Metro2002 op 06-10-2020 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Iedereen is tegenwoordig flexibel. Je bod in euro's, hoogte van je voorbehoud van financiering (dus geen voorbehoud, of slechts een deel van je bod in euro's) zijn de enige zaken die er over het algemeen echt toe doen.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Ik heb inderdaad ook mijn woning op basis van gunning en voorwaarden.
Verkopers hadden (hebben wat dat betreft) nog geen nieuwe woning dus opleverdata van 6 maanden later bespaarde mij best wat geld.
Daarnaast waren het soort van bekende (vrienden van m'n ex) dus daar kwam het stukje gunning van pas.

Vorige maand is een woning in hetzelfde complex voor 30k meer verkocht.
Nou was die aan de binnenkant wel een tikje moderner, maar dat is die van mij straks ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Even een vraag mbt de oplevering.
Na gesprekken met verkoper zijn we tot de overeenkomst gekomen, dat de vloerbedekking en laminaat vloer uit de woning gehaald worden.
Nu ben ik benieuwd waaraan de verkoper nu moet voldoen.
Een laminaat en vloerbedekking is er zo uitgehaald, maar hoe zit het bijvoorbeeld met de ondervloer en eventuele lijmresten.

Natuurlijk wens ik dat de vloer zo kaal mogelijk wordt achtergelaten, dat scheelt mij natuurlijk een hoop werk, maar tot hoever is het nu hun plicht om dit te doen?
m.a.w. kan ik eisen dat de vloer kaal en schoon wordt opgeleverd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haaglanden
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-01-2022
In m’n vorige post aangegeven van de randstad richting Noord-Brabant ( in een dorp ) toe te willen verhuizen. Vorige week al een bezichtiging gehad van de eigenaar zelf, vraagprijs 225.000€. Nu staat er sinds vandaag een huis 3 deuren verderop te koop met 1 slaapkamer minder voor 200.000€. We zijn beide starters nog die in een huurhuis van 1200€ kaal zitten al meerdere jaren. Huis van 200.000€ voldoet ondanks 1 slaapkamer minder toch aan al onze eisen. Via de Hypotheker online berekend wat we ongeveer kunnen lenen +- 325.000 ietjes minder of meer. Afspraak staat er voor vrijdag om toch via de hypotheekadviseur te kijken wat we precies kunnen lenen. Het klinkt allemaal wat spannender dan dat het is denk ik aangezien alles voor de 1ste keer is. Een auto kopen gaat wat makkelijker en met wat minder zenuwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Flix20 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:40:
Even een vraag mbt de oplevering.
Na gesprekken met verkoper zijn we tot de overeenkomst gekomen, dat de vloerbedekking en laminaat vloer uit de woning gehaald worden.
Nu ben ik benieuwd waaraan de verkoper nu moet voldoen.
Een laminaat en vloerbedekking is er zo uitgehaald, maar hoe zit het bijvoorbeeld met de ondervloer en eventuele lijmresten.

Natuurlijk wens ik dat de vloer zo kaal mogelijk wordt achtergelaten, dat scheelt mij natuurlijk een hoop werk, maar tot hoever is het nu hun plicht om dit te doen?
m.a.w. kan ik eisen dat de vloer kaal en schoon wordt opgeleverd?
Hoe minder SMART geformuleerd, hoe meer ruimte voor interpretatie en dus mogelijk gedoe. Had je zelf op zich verder kunnen specificeren zoals je dat nu doet, zodat je die ruimte voor interpretatie niet over laat.

Op zich liggen de meeste ondervloeren er los in dus niet zoveel werk, alleen het opruimen/afvoeren.

Als er wel dingen verlijmd zijn kan het nog wel irritant zijn, zou dan zeker zo’n tapijtstripper bij Boels huren (toevallig afgelopen weekend nog bij een vriend gedaan, als we met plamuurmesjes waren verder gegaan waren we nu nog bezig geweest :X)

Maar goed als je twijfelt kun je nu nog maar beter contact opnen met de verkoper. Ja heb je, nee kun je krijgen.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
  • Laatst online: 16-09 19:14
Haaglanden schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:43:
In m’n vorige post aangegeven van de randstad richting Noord-Brabant ( in een dorp ) toe te willen verhuizen. Vorige week al een bezichtiging gehad van de eigenaar zelf, vraagprijs 225.000€. Nu staat er sinds vandaag een huis 3 deuren verderop te koop met 1 slaapkamer minder voor 200.000€. We zijn beide starters nog die in een huurhuis van 1200€ kaal zitten al meerdere jaren. Huis van 200.000€ voldoet ondanks 1 slaapkamer minder toch aan al onze eisen. Via de Hypotheker online berekend wat we ongeveer kunnen lenen +- 325.000 ietjes minder of meer. Afspraak staat er voor vrijdag om toch via de hypotheekadviseur te kijken wat we precies kunnen lenen. Het klinkt allemaal wat spannender dan dat het is denk ik aangezien alles voor de 1ste keer is. Een auto kopen gaat wat makkelijker en met wat minder zenuwen
Die extra slaapkamer is echt een dikke plus. Nu met thuiswerken dat steeds meer de norm wordt, kan een extra kamer voor kantoor altijd prettig zijn.

Wij gaan juist verhuizen omdat we extra kamers willen om een aparte kantoorruimte te maken. Met 2 personen werken in de woonkamer werkt gewoon niet, zeker niet met een kleine die maar 3 dagen per week naar de dagopvang gaat.

Geloof mij, die extra kamer zul je geen spijt van krijgen.

En vwb die hypotheek. Dat gaat helemaal goed komen. Die online sites zijn vaak ook wat conservatief, en aangezien je er daar al flink boven zit komt het vast en zeker goed.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
RobbieB schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:15:
[...]Die extra slaapkamer is echt een dikke plus. Nu met thuiswerken dat steeds meer de norm wordt, kan een extra kamer voor kantoor altijd prettig zijn.

Wij gaan juist verhuizen omdat we extra kamers willen om een aparte kantoorruimte te maken. Met 2 personen werken in de woonkamer werkt gewoon niet, zeker niet met een kleine die maar 3 dagen per week naar de dagopvang gaat.
Dit kan ik bevestigen. Wij zijn ook verhuisd voor een extra kamer en kregen er zelfs twee bij, kwam toevallig zo uit. Fantastisch, daar staat nu een crosstrainer en de strijkplank en nog veel meer. Ideaal als je een extra kamer hebt. Van 1 slaapkamer ga je echt spijt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglanden
coazter schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:41:
[...]

Dit kan ik bevestigen. Wij zijn ook verhuisd voor een extra kamer en kregen er zelfs twee bij, kwam toevallig zo uit. Fantastisch, daar staat nu een crosstrainer en de strijkplank en nog veel meer. Ideaal als je een extra kamer hebt. Van 1 slaapkamer ga je echt spijt krijgen.
Achteraf gezien klopt het inderdaad. Voor 200k krijg je 2 slaapkamers en de woning ernaast, 225k 3 slaapkamers. Punt is gewoon dat onze ogen de euro’s zien natuurlijk. Voor 200k betaal je netto maandlasten 500€ ongeveer? We betalen ons al jaren suf 1200€ aan huur. Benieuwd wat we daadwerkelijk kunnen lenen, internet laat een schatting zien. Maar als we rond de 325k kunnen lenen is dat niet eens perse nodig omdat we al een huis van 225k prima vinden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Laatst online: 16-09 19:14
Haaglanden schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:12:
[...]

Achteraf gezien klopt het inderdaad. Voor 200k krijg je 2 slaapkamers en de woning ernaast, 225k 3 slaapkamers. Punt is gewoon dat onze ogen de euro’s zien natuurlijk. Voor 200k betaal je netto maandlasten 500€ ongeveer? We betalen ons al jaren suf 1200€ aan huur. Benieuwd wat we daadwerkelijk kunnen lenen, internet laat een schatting zien. Maar als we rond de 325k kunnen lenen is dat niet eens perse nodig omdat we al een huis van 225k prima vinden!
Klopt, maar een huis koop je niet voor een korte periode, maar de lange termijn. En 25k kost je maandelijks nu misschien wat extra, maar ga voor jezelf eens na in hoeveel jaar je dat extra bedrag netto op je salaris terugverdient hebt door een loonsverhoging. En besef dan dat dit over 10 jaar (met inflatie en salarisverhogingen e.d.) eigenlijk maar een schijntje is.

Dit moet je natuurlijk niet tot in den treuren doorredeneren, want op deze manier kun je jezelf ook makkelijk een maximale hypotheek aanpraten :P, maar ik snap soms niet dat mensen een huis dat ze echt willen laten lopen op 10k / 20k als het nog verre van hun maximale hypotheek bedrag af zit. Op de lange termijn is dat een schijntje en zeker als je van plan bent er langer dan 10 jaar te wonen verdien je dat makkelijk terug.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
Haaglanden schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:12:[...]Achteraf gezien klopt het inderdaad. Voor 200k krijg je 2 slaapkamers en de woning ernaast, 225k 3 slaapkamers. Punt is gewoon dat onze ogen de euro’s zien natuurlijk. Voor 200k betaal je netto maandlasten 500€ ongeveer? We betalen ons al jaren suf 1200€ aan huur. Benieuwd wat we daadwerkelijk kunnen lenen, internet laat een schatting zien. Maar als we rond de 325k kunnen lenen is dat niet eens perse nodig omdat we al een huis van 225k prima vinden!
200k tegen 1,5% is € 690,24 bruto
225k tegen 1,5% is € 776,52 bruto

Zet dat eens af tegen die 1200 bruto. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglanden
coazter schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:26:
[...]

Hoeveel zal dat netto zijn,met belastingteruggave?

1200€ kaal + nog aan honderden euro’s erbij is gewoon een maandsalaris wat eruit gaat voor een ‘dak boven je hoofd’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Haaglanden schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:45:
[...]

1200€ kaal + nog aan honderden euro’s erbij is gewoon een maandsalaris wat eruit gaat voor een ‘dak boven je hoofd’
Daar moet je IMHO niet mee rekenen. Kan je alleen maar op nat gaan.

Maar je hypotheekadviseur morgen zal vast een hoop duidelijk maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Flix20 op 08-10-2020 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Haaglanden schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:45:
[...]

Ga lekker uit van het bruto bedrag, dat is het eerste wat onze adviseur zei. Aftrek versobert / vervalt. Let wel even op dat je extra verzekeringskosten en onderhoud meerekent voor een eigen huis t.o.v. je huur huis.

Maar goed, conclusie blijft, als die huizen verder qua onderhoud hetzelfde zijn, lekker die extra kamer nemen. Daar ga je echt geen spijt van krijgen voor dat beetje extra! Al maak je er een inloopkast van :D

[ Voor 4% gewijzigd door Ebayzo op 08-10-2020 12:24 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Bovendien, met die bedragen, de huidige lage rentes en het EWF is het verschil tussen bruto en netto uberhaupt nogal klein / nihil.

[ Voor 11% gewijzigd door naitsoezn op 08-10-2020 12:40 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglanden
naitsoezn schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:40:
Bovendien, met die bedragen, de huidige lage rentes en het EWF is het verschil tussen bruto en netto uberhaupt nogal klein / nihil.
325.000 vraagprijs
Netto maandlast 1038€
Bruto maandlast 1142€

Wat betaal je iedere maand en wat kan je terugkrijgen van de belastingdienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Haaglanden schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:35:
[...]

325.000 vraagprijs
Netto maandlast 1038€
Bruto maandlast 1142€

Wat betaal je iedere maand en wat kan je terugkrijgen van de belastingdienst?
Wat heb je niet begrepen van de posts hierboven? :X
Wat je terugkrijgt hangt af van meerdere zaken, daarnaast wordt het afgebouwd, dus waarom niet gewoon met bruto rekenen?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 21:37
Als ik hier lees hoe sommige mensen rekenen dan houden wij er hier thuis een andere gedachte op na. Wij hebben ervoor gekozen om 280k als max te stellen voor de nieuwe woning (nieuwbouw tussenwoning) terwijl we veel hoger konden krijgen. Daarnaast vastgezet voor 20 jaar en alles bruto berekenen. Als we dan nog iets terugkrijgen van de belastingdienst is dat of om af te lossen of de spaarrekening te spekken (voorkeur naar optie 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglanden
Martinusz schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:41:
[...]

Wat heb je niet begrepen van de posts hierboven? :X
Wat je terugkrijgt hangt af van meerdere zaken, daarnaast wordt het afgebouwd, dus waarom niet gewoon met bruto rekenen?
Omdat ik het gewoon niet begrijp. Ik probeer het te begrijpen. Maar duidelijk van bruto uitgaan en maandelijks betalen en achteraf krijg je dus een bepaald bedrag terug van de belastingdienst.
Huren is inderdaad simpel dan. Betalen en niks ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkCreative
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 15:53
Martinusz schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:41:
[...]
De HRA wordt tot 2023 afgebouwd naar ca. 37%, maar ook het eigenwoningforfait gaat wat omlaag (naar 0,45%). Zolang je dus in de eerste belastingschijf zit, merk je niets van die afbouw van hypotheekrenteaftrek (je gaat er zelf op vooruit).

Edit: tenzij je het natuurlijk over een annuiteitenlening hebt, dan betaal je netto steeds meer inderdaad.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkCreative op 08-10-2020 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Haaglanden schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:10:
[...]

Omdat ik het gewoon niet begrijp. Ik probeer het te begrijpen. Maar duidelijk van bruto uitgaan en maandelijks betalen en achteraf krijg je dus een bepaald bedrag terug van de belastingdienst.
Huren is inderdaad simpel dan. Betalen en niks ontvangen
Wat je zegt, klopt in de basis.
Je hebt een bruto bedrag wat je aan hypotheek betaald en hiervan kan je maandelijks, of éénmalig per jaar een bedrag terugkrijgen v/d belastingdienst.
De hoogte hiervan is afhankelijk van je hypotheek. Dus dit zal duidelijk worden wanneer je een concrete aanvraag hebt.
Maar wat wij proberen te zeggen is, reken jezelf absoluut niet rijk, en reken gewoon op het bruto bedrag.
Dan kan dat extratje per maand, of per jaar(waar de meeste mensen voor kiezen) alleen maar meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
Zingo schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:56:
Als ik hier lees hoe sommige mensen rekenen dan houden wij er hier thuis een andere gedachte op na. Wij hebben ervoor gekozen om 280k als max te stellen voor de nieuwe woning (nieuwbouw tussenwoning) terwijl we veel hoger konden krijgen.
Zou toch wel jammer zijn dat je je droomwoning laat schieten omdat die 10k boven je grens ligt. Die 10k vertaalt zich in enkele euro's per maand. Maar ieder zijn voorkeur en principes natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
coazter schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:12:
[...]

Zou toch wel jammer zijn dat je je droomwoning laat schieten omdat die 10k boven je grens ligt. Die 10k vertaalt zich in enkele euro's per maand. Maar ieder zijn voorkeur en principes natuurlijk.
Ow als het 10k meer was zou ik het er niet op laten liggen. Het is meer om aan te geven dat ik niet snap dat mensen hun max pakken als het niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Zingo schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:15:
[...]
Ow als het 10k meer was zou ik het er niet op laten liggen. Het is meer om aan te geven dat ik niet snap dat mensen hun max pakken als het niet nodig is.
Wij dachten in eerste instantie ook zo: eerste woning cash gekocht. Klein maar fijn appartementje, meer hadden we niet nodig en zo hoefden we ons lekker nergens zorgen over te maken.

Totdat we toch iets groters wilden. We werkten steeds meer thuis, en dan is een aparte kantoorruimte toch wel lekker. Dus: een flinke midden-woning: zo'n 60% zelf betaald, 40% uit hypotheek.

En inmiddels zitten we weer op de wip. Niet voor meer ruimte, maar voor rust. Dus willen we vrijstaand gaan wonen. Daar zullen we het hypotheek deel flink voor moeten opschroeven, misschien wel tot 100%.

Nodig is het allemaal niet, maar prettig wel. En het is niet alsof je het geld weggooit. Als je er niet voor op droog brood hoeft te leven lijkt het me doorgaans een prima investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:59

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

coazter schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:26:
[...]

En dan is er ook nog zoiets als AFLOSSING ! 7(8)7

Bij lineaire hypotheek toch 7,5 K per jaar en dat is ook ongeveer het gemiddelde bij een annuitaire hypotheek.
Of de helft als je 50% aflossingsvrij wilt :O

[ Voor 21% gewijzigd door 964C2 op 08-10-2020 20:03 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
964C2 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:54:
De genoemde bedragen zijn totaalbedragen voor een annuitaire lening. De rente voor 200k met 1,5% is immers “slechts” 3000 per jaar -> 250 per maand.

Dus inderdaad het grootste deel van die maandbedragen gooi je niet “weg” maar los je af en is dus kapitaal opbouw in tegenstelling tot de rente van een huurhuis.

[ Voor 21% gewijzigd door mddd op 08-10-2020 20:26 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
964C2 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:54:
[...]

Bij lineaire hypotheek toch 7,5 K per jaar en dat is ook ongeveer het gemiddelde bij een annuitaire hypotheek.
Of de helft als je 50% aflossingsvrij wilt :O
:O ff je rekenmachine aanzetten ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
(overbodig)

[ Voor 96% gewijzigd door coazter op 08-10-2020 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:59

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Martinusz & mddd:

Jullie hebben 100% gelijk.
Ik had even een blackout toen ik dit tikte.
En ik kan nog wel zo goed hoofdrekenen

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

Zingo schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:15:
[...]

Wij hebben gekeken wat we maximaal aan hypotheek zouden kunnen krijgen en met de bijhorende maandlasten hadden we beide zo iets van dat is echt te veel daar willen we niet aan beginnen. Maar dat is denk ik een luxepositie omdat onze max over de 6 ton lag. En voor 5 ton zijn er meer dan genoeg leuke huizen te vinden. Echter als je maximale hypotheek onder de 3 ton ligt dan gaat de keuze in huizen hard omlaag als je daar nog onder gaat zitten.

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
Arm1n schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:22:
[...]

Wij hebben gekeken wat we maximaal aan hypotheek zouden kunnen krijgen en met de bijhorende maandlasten hadden we beide zo iets van dat is echt te veel daar willen we niet aan beginnen. Maar dat is denk ik een luxepositie omdat onze max over de 6 ton lag. En voor 5 ton zijn er meer dan genoeg leuke huizen te vinden. Echter als je maximale hypotheek onder de 3 ton ligt dan gaat de keuze in huizen hard omlaag als je daar nog onder gaat zitten.
Ben ik helemaal met je eens. Er is een bepaalde grens waaronder een huis vinden erg lastig wordt. Ik heb alleen de indruk dat er best een grote groep mensen is die maar wat graag het onderste uit de kan der mogelijkheden halen. Ik kan lastig zeggen dat dat niet hun goed recht is, ik snap dat iedereen andere prioriteiten heeft. Het is alleen een keuze die ik nooit zal kunnen maken, ook kijkend naar wat in de vorige crisis gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Arm1n schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:22:
[...]

Wij hebben gekeken wat we maximaal aan hypotheek zouden kunnen krijgen en met de bijhorende maandlasten hadden we beide zo iets van dat is echt te veel daar willen we niet aan beginnen.
Dat hadden wij ook. Onze max lag ook veel hoger, maar kwa maandbedrag voelden wij ons hier niet prettig bij. Ook een luxe positie uiteraard.

Wat ik niet snap als de max een stuk hoger ligt dat je een huis op 10K laat schieten. Dan praat je over max 2 tientjes in de maand extra. Dit was voor ons ook de reden om waarschijnlijk teveel te bieden op het huis dat wij gekocht hebben. Als het je droomhuis is dan is die paar tientjes natuurlijk peanuts op het totale bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Het wordt echt steeds gekker volgens mij, zelfs een bezichtiging inplannen is schijnbaar al een hele opgave. Zojuist een makelaar gebeld voor een huis dat nog maar net een week online staat en ze hadden al een bezichtiging stop en er waren schijnbaar al heel veel bezichtigingen geweest dus alles ging vervolgens op inschrijving -O- echt wtf, is heel Nederland ineens aan het verhuizen ofzo?
Volgens mij is er ook wel echt een vlucht uit de steden momenteel. Bang voor Corona of mensen die geen 2e lockdown willen meemaken in een flatje (daar ben ik er ook 1 van)

Maar ik val van de ene verbazing in de andere momenteel. Zo'n idioterie heb ik echt nog nooit meegemaakt op de huizenmarkt. Zelfs vlak voor 2008 (ja ik en mijn goede timing) toen ik mijn 1e huis kocht was dit echt niet het geval.

[ Voor 17% gewijzigd door Metro2002 op 09-10-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

Highfive95 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:50:
[...]

Dat hadden wij ook. Onze max lag ook veel hoger, maar kwa maandbedrag voelden wij ons hier niet prettig bij. Ook een luxe positie uiteraard.

Wat ik niet snap als de max een stuk hoger ligt dat je een huis op 10K laat schieten. Dan praat je over max 2 tientjes in de maand extra. Dit was voor ons ook de reden om waarschijnlijk teveel te bieden op het huis dat wij gekocht hebben. Als het je droomhuis is dan is die paar tientjes natuurlijk peanuts op het totale bedrag.
Ja klopt al is het gevaar met die twee tientjes dat je budget daarmee steeds oprekt. We begonnen ooit met het idee iets voor ca €400k te kopen, toen al snel opgerekt naar maximaal €500k. Uiteindelijk kwam ons droomhuis voorbij dat voor net geen €500k te koop stond maar we toch echt wilden hebben dus ook nog eens €40k moeten overbieden. Ook met de kennis dat we een half jaar hebben gezocht en niks waren tegengekomen dat in de buurt kwam van wat we wilden. Wel een paar mwoah wel aardig huizen maar niks waar we echt enthousiast over waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

Metro2002 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:07:
Het wordt echt steeds gekker volgens mij, zelfs een bezichtiging inplannen is schijnbaar al een hele opgave. Zojuist een makelaar gebeld voor een huis dat nog maar net een week online staat en ze hadden al een bezichtiging stop en er waren schijnbaar al heel veel bezichtigingen geweest dus alles ging vervolgens op inschrijving -O- echt wtf, is heel Nederland ineens aan het verhuizen ofzo?
Volgens mij is er ook wel echt een vlucht uit de steden momenteel. Bang voor Corona of mensen die geen 2e lockdown willen meemaken in een flatje (daar ben ik er ook 1 van)

Maar ik val van de ene verbazing in de andere momenteel. Zo'n idioterie heb ik echt nog nooit meegemaakt op de huizenmarkt. Zelfs vlak voor 2008 (ja ik en mijn goede timing) toen ik mijn 1e huis kocht was dit echt niet het geval.
Uit mijn ervaring moet je de zelfde dag nog bellen voor een afspraak ander ben je te laat, eventueel de volgende ochtend nog als het huis om 17:00 op Funda gezet wordt.

Ook gaan die huizen blijkbaar al rond tussen de makelaars voordat ze op funda komen en kunnen mensen er via een aankoopmakelaar al een afspraak maken nog voor het huis op funda staat. Maar kan daar zelf niet over oordelen aangezien we pas een aankoopmakelaar inschakelden toen we het huis zelf hadden gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:52

Benieuwd welke regio / prijscategorie dit is. Hier in noord / oost brabant valt het nog wel mee heb ik het idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20

Mijn regio moet je dezelfde dag nog bellen voor een bezichtiging, anders ben je al te laat.
Sterker nog, een huis dat 's ochtends online komt is vaak binnen 3/4 uurtjes helemaal volgeboekt.

Huis wat ik uiteindelijk gekocht heb, kwam vrijdag ochtend om 10:00 online. Om 14:00 belde ik om een afspraak in te plannen, toen kreeg ik al de mededeling dat ze al 3 volle dagen bezichtigingen hadden en dat ze geen nieuwe meer accepteren.
Uiteindelijk veel massel gehad omdat ik de verkopers personlijk kende dus het met hen heb kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Arm1n schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:13:
[...]

Uit mijn ervaring moet je de zelfde dag nog bellen voor een afspraak ander ben je te laat, eventueel de volgende ochtend nog als het huis om 17:00 op Funda gezet wordt.

Ook gaan die huizen blijkbaar al rond tussen de makelaars voordat ze op funda komen en kunnen mensen er via een aankoopmakelaar al een afspraak maken nog voor het huis op funda staat. Maar kan daar zelf niet over oordelen aangezien we pas een aankoopmakelaar inschakelden toen we het huis zelf hadden gevonden.
Ja het is momenteel wel echt bizar. Net voor nog een huis gebeld, ook al weg, althans al zoveel biedingen op gehad dat ze voor de vorm nog even mijn telefoonnummer had genoteerd maar ze gaf me weinig kans.
Ook net een week op funda 8)7 én een prijsklasse hoger (boven de 3 ton)

Het geld kan niet op blijkbaar bij iedereen ofzo.
Misschien maar wachten tot de huizenmarkt crasht en dan toeslaan, alleen zit je dan weer met je eigen koopwoning die dan ook niet meer verkoopt :X

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 09-10-2020 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Ben inderdaad ook al een paar keer te laat geweest met bezichtigen wanneer een huis langer dan 2-3 dagen op Funda staat. Daarvoor geldt wel hoe dichter bij de stad, des te sneller het vol zit (in mijn geval Nieuwegein, Vianen, IJsselstein).

Bezichtigen moet je uiteraard wel altijd doen, want ik ben tot de conclusie dat ik helemaal niet in zulke steden wil wonen. Die voelen inmiddels aan als een soort vluchtelingenkampen met lotgenoten die liever ook in de stad willen wonen en niemand weet wanneer ze weer uit die slaapstad mogen (of erger, ze wennen er aan).

Inmiddels heb ik mijn horizon verbreed tot ca. 25-30km buiten Utrecht. Daar heb je vaak dezelfde voorzieningen als de slaapsteden en doordat je er geen stedelijk gebied tussen hebt, is de reistijd naar een locatie als Papendorp of CS slechts marginaal langer (40min ipv 30min). Daarmee geef je wel de levendigheid op, maar dat doe je in Houten, De Meern, Leidsche Rijn etc. ook. Die regionale steden is de markt ook wat minder oververhit (bezichtigen lukt na 1 of 2 week meestal ook nog wel).

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 09-10-2020 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

_Chris_ schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:22:
[...]

Benieuwd welke regio / prijscategorie dit is. Hier in noord / oost brabant valt het nog wel mee heb ik het idee.
Woon in Vlaardingen maar kijk ook richting Gouda, Zeeland, Noord brabant etc.
Ypuh schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:03:
Ben inderdaad ook al een paar keer te laat geweest met bezichtigen wanneer een huis langer dan 2-3 dagen op Funda staat. Daarvoor geldt wel hoe dichter bij de stad, des te sneller het vol zit (in mijn geval Nieuwegein, Vianen, IJsselstein).

Bezichtigen moet je uiteraard wel altijd doen, want ik ben tot de conclusie dat ik helemaal niet in zulke steden wil wonen. Die voelen inmiddels aan als een soort vluchtelingenkampen met lotgenoten die liever ook in de stad willen wonen en niemand weet wanneer ze eruit mogen.

Inmiddels heb ik mijn horizon verbreed tot ca. 25-30km buiten Utrecht. Daar heb je vaak dezelfde voorzieningen als de slaapsteden en doordat je er geen stedelijk gebied tussen hebt, is de reistijd naar een locatie als Papendorp of CS slechts marginaal langer (40min ipv 30min). Daarmee geef je wel de levendigheid op, maar dat doe je in Houten, De Meern, Leidsche Rijn etc. ook. Die regionale steden is de markt ook wat minder oververhit (bezichtigen lukt na 1 of 2 week meestal ook nog wel).
Het maakt echt niet uit, ik woon in Vlaardingen en werk in Schiedam we hebben de afstand al verruimd naar +- 60km reisafstand en zelfs zover uit de drukte grijp je constant mis :/

[ Voor 10% gewijzigd door Metro2002 op 09-10-2020 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ypuh schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:03:

Bezichtigen moet je uiteraard wel altijd doen, want ik ben tot de conclusie dat ik helemaal niet in zulke steden wil wonen. Die voelen inmiddels aan als een soort vluchtelingenkampen met lotgenoten die liever ook in de stad willen wonen en niemand weet wanneer ze eruit mogen.

Van de 3 stadjes die je noemt is de laatste niet te vergelijken met de andere 2 :). Loop maar eens door de binnenstad , en daarna city plaza (ngein) :D
Dat zie je ook in de prijzen terug, N'gein en Vianen zijn de woningen veel goedkoper.

Maw ik heb de indruk (maar kan er naast zitten) dat je je nog niet goed hebt georiënteerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 09-10-2020 13:13 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Sport_Life schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:10:
[...]

Van de 3 stadjes die je noemt is de laatste niet te vergelijken met de andere 2 :).
Dat zie je ook in de prijzen terug, N'gein en Vianen zijn de woningen veel goedkoper.
Zal ook weer per buurt verschillen. De woning die ik daar vorige maand bezichtigd heb had een vrij hoog tokkie gehalte met een gekraakt(?) schoolgebouw er tegenover. Een gemêleerde buurt die volop in ontwikkeling is zoals de makelaar het noemde. Het huis an sich was verder netjes, maar ze vroegen dan ook gewoon de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ypuh schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:13:
[...]

Zal ook weer per buurt verschillen. De woning die ik daar vorige maand bezichtigd heb had een vrij hoog tokkie gehalte met een gekraakt(?) schoolgebouw er tegenover. Een gemêleerde buurt die volop in ontwikkeling is zoals de makelaar het noemde. Het huis an sich was verder netjes, maar ze vroegen dan ook gewoon de hoofdprijs.
Er zijn idd mindere buurten en ik zou ook niet in de Vinex wijk gaan zitten.. maar dat heeft iedere middelgrote stad .

En als een makelaar zegt dat een wijk in ontwikkeling is zegt ie eigenlijk dat het dus nu niks is :D

Maargoed, ik ken je budget niet .. dat is dus een beetje het dilemma, prijzen zijn daar ook erg hoog inmiddels. Dat is de reden dat je in een "gemêleerde buurt die volop in ontwikkeling is" terecht komt.

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 09-10-2020 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Dan heb je het al over bijna 3 ton, maar zit je dus gewoon tussen de sociale huur, ouderen en schijnbaar ook gewoon anti-kraak (en de rest van het gespuis). Dat lijken me ook de buurten waar je bij het eerste beste zuchtje financiële tegenwind onderwater komt te staan.

Het kan ook goed uitpakken. Katendrecht was enkele decennia geleden het afvoerputje van Rotterdam en nu is het zo'n beetje de hipste buurt in opkomst (met appartementen die beginnen bij 5 ton). Dat zie ik in IJsselstein en Nieuwegein alleen niet zo snel gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

Metro2002 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:01:
[...]

Ja het is momenteel wel echt bizar. Net voor nog een huis gebeld, ook al weg, althans al zoveel biedingen op gehad dat ze voor de vorm nog even mijn telefoonnummer had genoteerd maar ze gaf me weinig kans.
Ook net een week op funda 8)7 én een prijsklasse hoger (boven de 3 ton)

Het geld kan niet op blijkbaar bij iedereen ofzo.
Misschien maar wachten tot de huizenmarkt crasht en dan toeslaan, alleen zit je dan weer met je eigen koopwoning die dan ook niet meer verkoopt :X
Boven de 3 ton zegt nog niet heel veel, bij huizen van 5 ton is het zelfde verhaal.

Ik heb op de funda app mijn zoekcriteria opgeslagen en ingesteld dat ik altijd een notificatie kreeg als er een nieuw huis te koop kwam. Al snel wist ik uit m'n hoofd welke postcodes uit Arnhem geschikt waren, dus kon ik de hele dag door kijken of er iets leuks voorbij kwam en zo ja meteen bellen.

Maar dit kan nog wel te veel van het goede zijn als je een groot zoekgebied hebt. Ik had misschien 1 of 2 huizen per dag die te koop kwamen in een geschikte wijk, en 90% daarvan kon ik na twee of drie foto's al afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Arm1n schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:19:
[...]

Boven de 3 ton zegt nog niet heel veel, bij huizen van 5 ton is het zelfde verhaal.

Ik heb op de funda app mijn zoekcriteria opgeslagen en ingesteld dat ik altijd een notificatie kreeg als er een nieuw huis te koop kwam. Al snel wist ik uit m'n hoofd welke postcodes uit Arnhem geschikt waren, dus kon ik de hele dag door kijken of er iets leuks voorbij kwam en zo ja meteen bellen.

Maar dit kan nog wel te veel van het goede zijn als je een groot zoekgebied hebt. Ik had misschien 1 of 2 huizen per dag die te koop kwamen in een geschikte wijk, en 90% daarvan kon ik na twee of drie foto's al afschrijven.
Ook in Angerenstein komen wonen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

Zaphara schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:00:
[...]

Ook in Angerenstein komen wonen? ;)
Haha bijna! Huis gekocht op een paar honderd meter van het park. Verhuizing is pas volgend jaar dus nog even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Arm1n schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:19:
[...]

[...]
Het verschil merkte ik vooral tussen de stap 600k -> 700k. Met 600k 50+ kijkers en 10+ biedingen. Met die van 700k was er ruim de tijd om een datum te prikken en rustig de tijd te nemen. Voorbehoud: n=2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izdp
  • Laatst online: 13:23
Ypuh schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:26:
Dan heb je het al over bijna 3 ton, maar zit je dus gewoon tussen de sociale huur, ouderen en schijnbaar ook gewoon anti-kraak (en de rest van het gespuis). Dat lijken me ook de buurten waar je bij het eerste beste zuchtje financiële tegenwind onderwater komt te staan.
Wat een zeer bedenkelijke opmerking van je.
Hoezo anti-kraak en de rest van het gespuis?
Je kent overduidelijk de markt van wonen en de bewoners niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Thunder schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:46:
[...]

Het verschil merkte ik vooral tussen de stap 600k -> 700k. Met 600k 50+ kijkers en 10+ biedingen. Met die van 700k was er ruim de tijd om een datum te prikken en rustig de tijd te nemen. Voorbehoud: n=2.
Je kunt je "n" verhogen met minimaal 4 :P , want hier in de buurt lijkt er ook een 'natuurlijke' grens te zitten tussen 600k en 700k. Woningen van (net) onder 6 ton gaan als warme broodjes, vergelijkbare woningen (maar groter / meer woonoppervlak, dus objectief gezien wel een meerprijs waard tov de 6 ton woningen) in dezelfde buurt van 7 ton blijven maanden te koop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

naitsoezn schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:12:
[...]

Je kunt je "n" verhogen met minimaal 4 :P , want hier in de buurt lijkt er ook een 'natuurlijke' grens te zitten tussen 600k en 700k. Woningen van (net) onder 6 ton gaan als warme broodjes, vergelijkbare woningen (maar groter / meer woonoppervlak, dus objectief gezien wel een meerprijs waard tov de 6 ton woningen) in dezelfde buurt van 7 ton blijven maanden te koop staan.
Bij ons in de straat een woning van 750k binnen 2 weken verkocht, een woning van 635k stond 3 maanden te koop.
De tweede is wel iets kleiner (163m2 vs 200m2) en kleinere tuin. Harde waarde zegt imo ook niet zoveel.

Onze woning is zo'n 700k waard dus ertussen in O-)
Kreeg wel paar maanden geleden (pre corona) een briefje in de bus van expats die het wilde kopen.
Maar ik ga voorlopig niet weg .

Van mij mag de waarde best gehalveerd worden, op voorwaarde dat de woz ook mee daalt ;).

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 09-10-2020 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:03
Hallo, wij hebben ook een huis gekocht met overdracht in 2021. Wij komen in aanmerking voor de vrijstelling van de overdrachtsbelasting. Onze notaris geeft aan dat de tweede kamer nog moet beslissen. Dat lees ik ook terug op onderstaande site.
Ik lees dat veel mensen overdrachten gaan verzetten. Hoe zeker is de vrijstelling?

https://www.knb.nl/nieuws...bij%20de%20Tweede%20Kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
naitsoezn schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:12:
[...]

"Naitsoezn" Groningen toch?

Maar dan kijk je niet goed. Meerdere woningen van 800-950K zijn recent snel verkocht. Die grens bij 600k zie ik vooralsnog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Hier (net onder Utrecht) staan toch wel verschillende huizen van 5 ton al meerdere maanden te koop. Die luxe heb ik in het segment tot 3 ton nog niet gezien, behalve een aantal woningen die 'potentie hebben' aldus de makelaars. Alles wat langer dan 2 weken te koop staat kun je al snel vraagtekens bij zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door Ypuh op 09-10-2020 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Roodey schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:02:
Hallo, wij hebben ook een huis gekocht met overdracht in 2021. Wij komen in aanmerking voor de vrijstelling van de overdrachtsbelasting. Onze notaris geeft aan dat de tweede kamer nog moet beslissen. Dat lees ik ook terug op onderstaande site.
Ik lees dat veel mensen overdrachten gaan verzetten. Hoe zeker is de vrijstelling?

https://www.knb.nl/nieuws...bij%20de%20Tweede%20Kamer.
Staat in je eigen link
Vervolg
De commissie voor Financiën van de Tweede Kamer gaat de wetsvoorstellen nu schriftelijk behandelen, zodat deze half november plenair kunnen worden besproken. Hierna kan de Eerste Kamer ermee aan de slag.
Totdat dat is afgerond is niets zeker.

Default blanke hetero

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ypuh schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:27:
Hier (net onder Utrecht) staan toch wel verschillende huizen van 5 ton al meerdere maanden te koop. Die luxe heb ik in het segment tot 3 ton nog niet gezien, behalve een aantal woningen die 'potentie hebben' aldus de makelaars. Alles wat langer dan 2 weken te koop staat kun je al snel vraagtekens bij zetten.
Heb je een aankoopmakelaar?
Zou in jouw geval wel goed zijn, denk ik.

De woningen van 5 ton die lang te koop staan kun je ook je vraagtekens bij zetten natuurlijk ;). Bekeken vanuit het perspectief van het midden segment.

[ Voor 36% gewijzigd door Sport_Life op 09-10-2020 23:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:13
Wij een nieuwbouwwoning gekocht in Amsterdam, maart van dit jaar. Begon hem een week voor het tekenen toch wel te knijpen (Corona happened) maar als ik de berichten hier zo lees lijkt er vooralsnog weinig veranderd. Benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen, maar voor mij was nieuwbouw iig echt een verademing ipv dus vervelende biedingsprocessen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:03
Ebayzo schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:51:
[...]
Staat in je eigen link
[...]
Totdat dat is afgerond is niets zeker.
Heb ik gelezen en haal ik ook aan. Ik had gehoopt dat iemand, met ervaring, zou zeggen dat zulke voorstellen in 99,9% van de gevallen doorgaan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglanden
Goedemorgen,

Bij de hypotheek adviseur geweest en alles is netjes uitgelegd en we weten eindelijk wat we maximaal of verantwoord kunnen lenen. Wat minder als dat we dachten maar genoeg huizen nog voor het budget wat we kunnen lenen. Nou direct een bod gedaan op onze droomhuis wat ver onder de maximale hypotheeklening zit en het is geaccepteerd! Zo ver alles goed zou je denken, maar daar komt het..

BKR
Jep destijds toen ik 18 was eenmalig een verkeerde keuze gemaakt en de gevolgen merk je nu nog.

Er staat een A3 codering met einddatum waarbij het contract in Januari verwijderd word.Letterlijk vertaald vanaf 2021 Januari helemaal clean.4 jaar en 9 maanden geleden is het volledig afbetaald. Een bedrag van 2000€ wat de lening destijds was. Dan moet je de 5 jaren uitzitten en dat doe ik ook netjes.Je zou zeggen zit de laatste 4 maandjes uit, en dat zouden we ook doen aangezien ik het al jaren doe. Maar ons droomhuis staat te koop en de bod is geaccepteerd, het bedrag kunnen we lenen alleen de codering A3 kan dwars liggen.

Hypotheekadviseur zegt simpel weg komt goed.
Wat is jullie mening erover of advies? Ik ben gisteravond na alle horrorverhalen en ook verhalen waarbij de codering werd verwijderd ivm de omstandigheden gewoon misselijk van geworden. Het gaat om 4 maandjes nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Tja, wat verwacht je? De boel nu zelf afblazen of niets doen en hopen dat het (per ongeluk) goed gaat. Tenzij iemand hier bij BKR werkt kunnen we weinig voor je doen lijkt me.

Overigens geloof ik niet in de term 'droomhuis'. Om teleurstelling te voorkomen zou ik dat woord ook schrappen uit mijn woordenboek.

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 10-10-2020 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Haaglanden
https://bkrhypotheek.nl/hypotheek-met-bkr-a3-codering/
Wat als jouw hypotheek moet passeren na de afloopdatum van de 5 jaars periode

Indien jouw hypotheek bij de notaris passeert nadat de 5 jaars periode is afgelopen zijn er wellicht mogelijkheden voor een hypotheek. Bij een beperkt aantal banken is het mogelijk dan een hypotheek aan te vragen.
Hier staat het eigenlijk, dus er zijn mogelijkheden, dus ik geloof je adviseur wel, als je maar passeert volgend jaar.

Bedenk wel, het risico vertalen vaak dan in meer rente en dus minder koopruimte.

PS. Waarom ga je bieden als je nog niet geweest was?

[ Voor 12% gewijzigd door Vorkie op 10-10-2020 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglanden
Vorkie schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:41:
@Haaglanden
https://bkrhypotheek.nl/hypotheek-met-bkr-a3-codering/

[...]

Hier staat het eigenlijk, dus er zijn mogelijkheden, dus ik geloof je adviseur wel, als je maar passeert volgend jaar.

Bedenk wel, het risico vertalen vaak dan in meer rente en dus minder koopruimte.

PS. Waarom ga je bieden als je nog niet geweest was?
Dus over 4 maanden precies na 5 jaar uitzitten is alles koek en ei. Huis staat nu te koop en niet over 4 maanden helaas. We zijn sindsdien geen enkele lening meer aangegaan. De telefoontoestellen koop ik zelfs los om maar nergens aan vast te zitten. Over 4 maandjes precies is de A3 codering verwijderd en is heel mijn BKR lijstje leeg. Punt is dat we nu 1200€ kaal huren en als we het huis kunnen kopen maar 720€ aan hypotheek kwijt zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglanden
Ypuh schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:41:
Tja, wat verwacht je? De boel nu zelf afblazen of niets doen en hopen dat het (per ongeluk) goed gaat. Tenzij iemand hier bij BKR werkt kunnen we weinig voor je doen lijkt me.

Overigens geloof ik niet in de term 'droomhuis'. Om teleurstelling te voorkomen zou ik dat woord ook schrappen uit mijn woordenboek.
Wat ik verwacht is dat er ergens logisch word meegedacht. Codering word in Januari verwijderd. Huis staat nu te koop en niet over 4 maanden. Ik bedoel ik zit al van de 5 jaar al 4 jaar en 9 maanden uit. De laatste maanden zouden we ook uitzitten maar huis staat nu te koop. We betalen ons scheel 1200€ huur kaal al jaren! En nu kunnen we kopen en dan betalen we 720€ aan hypotheek. Punt is dat de codering ons dwars kan zitten en over 4 maanden is alles koek en ei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@Haaglanden overleg het desnoods met de verkopende partij? Wellicht is het vanuit je hypotheekverstrekker geen probleem en anders zou ik de verkopers tegemoet gaan komen om die 4 maanden te wachten (al zal dat in deze tijd niet meevallen om ze te overtuigen met waarschijnlijk nog 5 kopers in de rij). Desnoods een bankgarantie met eigen geld afgeven of iets dergelijks?
En inderdaad, “droomhuis” bestaat vaak niet maar ergens naast grijpen als je het wilt is nu eenmaal even niet leuk :).

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 10-10-2020 10:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Haaglanden schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:52:
[...]

Wat ik verwacht is dat er ergens logisch word meegedacht. Codering word in Januari verwijderd. Huis staat nu te koop en niet over 4 maanden. Ik bedoel ik zit al van de 5 jaar al 4 jaar en 9 maanden uit. De laatste maanden zouden we ook uitzitten maar huis staat nu te koop. We betalen ons scheel 1200€ huur kaal al jaren! En nu kunnen we kopen en dan betalen we 720€ aan hypotheek. Punt is dat de codering ons dwars kan zitten en over 4 maanden is alles koek en ei
Logisch meedenken? Prima. O.b.v beperkte informatie vraag ik me af hoe financieel verantwoord het is als je 5 jaar geleden nog niet in staat was een rekening van €2.000 te betalen en nu (roekeloos) biedt op huizen terwijl je weet dat je nog een aantekening hebt bij het BKR. Maar dat wil je niet horen denk ik, je hoopt liever dat wij kunnen adviseren hoe je je aantekening kunt verbergen.

Hoge huur is maar deels een argument natuurlijk. Ja, ze zijn hoog, maar niemand verplicht je om €1.200 te betalen (zeker niet op je 23e), dus van wat ik uit je posts haal is je track record van financiele beslissingen op z'n minst discutabel te noemen. Een hypotheekverstrekker zal er eenzelfde mening op na houden. Ik heb me best uitgesproken tegen de aangescherpte regels, maar ze zijn er niet voor niets natuurlijk.

Mijn advies; kijk of ze er achterkomen en zo ja, breng 4 maanden geduld op en probeer het daarna nog een keer.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 10-10-2020 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglanden
Ypuh schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:13:
[...]

Logisch meedenken? Prima. O.b.v beperkte informatie vraag ik me af hoe financieel verantwoord het is als je 5 jaar geleden nog niet in staat was een rekening van €2.000 te betalen en nu (roekeloos) biedt op huizen terwijl je weet dat je nog een aantekening hebt bij het BKR. Maar dat wil je niet horen denk ik, je hoopt liever dat wij kunnen adviseren hoe je je aantekening kunt verbergen.

Hoge huur is maar deels een argument natuurlijk. Ja, ze zijn hoog, maar niemand verplicht je om €1.200 te betalen (zeker niet op je 23e), dus van wat ik uit je posts haal is je track record van financiele beslissingen op z'n minst discutabel te noemen. Een hypotheekverstrekker zal er eenzelfde mening op na houden. Ik heb me best uitgesproken tegen de aangescherpte regels, maar ze zijn er niet voor niets natuurlijk.

Mijn advies; kijk of ze er achterkomen en zo ja, breng 4 maanden geduld op en probeer het daarna nog een keer.
Ik wil niks verbergen en 5 a 10 jaar geleden stond ik er anders in dan de afgelopen jaren. Aangezien ik al heel wat jaren huur en iedere maand netjes mijn verplichtingen nakom zegt wel iets?
Ik zit mijn straf uit van 5 jaar en in de afgelopen 5 jaar ben ik geen enkele lening meer aangegaan, niet eens voor een telefoontoestel. 0,0 schulden al 5 jaar lang. Ik heb nog 4 maandjes te gaan totdat ik weer ‘ helemaal los kan gaan’. In Januari zou ik aankloppen en alles zou mogelijk zijn. Het is helaas nog Oktober en ik ben nu al bezig met wat pas in Januari officieel kan. Zijn de laatste 4 maanden dan zo belangrijk dat een bank zegt zit het maar uit een straf is een straf?
Ik ben niet roekeloos anders had ik nu nog wel leningen of dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglanden
GeeMoney schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:10:
@Haaglanden overleg het desnoods met de verkopende partij? Wellicht is het vanuit je hypotheekverstrekker geen probleem en anders zou ik de verkopers tegemoet gaan komen om die 4 maanden te wachten (al zal dat in deze tijd niet meevallen om ze te overtuigen met waarschijnlijk nog 5 kopers in de rij). Desnoods een bankgarantie met eigen geld afgeven of iets dergelijks?
En inderdaad, “droomhuis” bestaat vaak niet maar ergens naast grijpen als je het wilt is nu eenmaal even niet leuk :).
Geen middelen daarvoor om een bankgarantie met eigen geld af te geven. Wel eigen geld voor k.k verhuizing etc. Het is gewoon zuur inderdaad en nogmaals 4 maandjes uitzitten was geen enkele probleem en daar waren we mee bezig, alleen het loopt nu toch anders. 4 maandjes over 5 jaar waar hebben we het dan over denk ik dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Haaglanden schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:42:
[...]

Geen middelen daarvoor om een bankgarantie met eigen geld af te geven. Wel eigen geld voor k.k verhuizing etc. Het is gewoon zuur inderdaad en nogmaals 4 maandjes uitzitten was geen enkele probleem en daar waren we mee bezig, alleen het loopt nu toch anders. 4 maandjes over 5 jaar waar hebben we het dan over denk ik dan
Taja, zo kijkt een kinderverkrachter ook tegen zijn straf aan natuurlijk, wat maken die paar maanden nu uit? Ergens is gewoon een grens en die is in jouw geval over 4 maanden. Je bent dus eigenlijk te vroeg rond gaan kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglanden
GeeMoney schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:44:
[...]

Taja, zo kijkt een kinderverkrachter ook tegen zijn straf aan natuurlijk, wat maken die paar maanden nu uit? Ergens is gewoon een grens en die is in jouw geval over 4 maanden. Je bent dus eigenlijk te vroeg rond gaan kijken...
Rare vergelijking maar dan dat gevangenen vervroegd vrij komen vanwege goed gedrag? Wat heb je daarop te zeggen dan? Ik toon toch goed gedrag de afgelopen 4 jaar en 8 maanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Haaglanden schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:37:
[...]

Ik wil niks verbergen en 5 a 10 jaar geleden stond ik er anders in dan de afgelopen jaren. Aangezien ik al heel wat jaren huur en iedere maand netjes mijn verplichtingen nakom zegt wel iets?
Ik zit mijn straf uit van 5 jaar en in de afgelopen 5 jaar ben ik geen enkele lening meer aangegaan, niet eens voor een telefoontoestel. 0,0 schulden al 5 jaar lang. Ik heb nog 4 maandjes te gaan totdat ik weer ‘ helemaal los kan gaan’. In Januari zou ik aankloppen en alles zou mogelijk zijn. Het is helaas nog Oktober en ik ben nu al bezig met wat pas in Januari officieel kan. Zijn de laatste 4 maanden dan zo belangrijk dat een bank zegt zit het maar uit een straf is een straf?
Ik ben niet roekeloos anders had ik nu nog wel leningen of dergelijke.
Zou me niet veel zorgen maken, maar wel rekening houden dat de hypotheek aanvraag iets langer kan duren. Een hypotheek verstrekker zal iets meer tijd nodig hebben om die BKR te checken.
Nu je bod is geaccepteerd kun je direct aan de gang met de hypotheek aanvraag, ondertekenen koopcontract kun je dan nog wel een of 2 weken later zetten zodat je meer tijd hebt om de financiering te regelen. Neem aan dat je wel een financieringsvoorbehoud hebt opgenomen?
Onze koper tekende ook pas na 1,5 week.. zo gek is dat niet .

Dat je op je 18e een lening hebt afgesloten en daardoor op je 23e financieel incapabel zou zijn vind ik de grootste onzin. Blijkbaar kun je in deze tijd ondanks je leeftijd obv je inkomen + (vaste) arbeidscontract een woning kopen, dan heb je m.i. laten zien dat je financieel stabiel genoeg bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Haaglanden schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:48:
[...]

Rare vergelijking maar dan dat gevangenen vervroegd vrij komen vanwege goed gedrag? Wat heb je daarop te zeggen dan? Ik toon toch goed gedrag de afgelopen 4 jaar en 8 maanden
Jij bent er vanaf na 5 jaar goed gedrag. De gevangene heeft zicht op vervroegde vrijlating na X jaar gezeten te hebben met goed gedrag en is pas helemaal van zijn straf af na het volledig uitgezeten te hebben.
Wat ik probeerde aan te geven is dat die termijn bij je bekend was en dat is gewoon wat ervoor staat. Dat jij dat nu vervelend vind is niet te bagetaliseren naar: wat is nu die 4 maanden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Laatst online: 14:54
je zou ook kunnen stellen "al pas 4 jaar en 8 maanden" ...

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bockelaar schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:40:
je zou ook kunnen stellen "al pas 4 jaar en 8 maanden" ...
Wat een best grote ontwikkeling met zich meebrengt tussen je 18e en 23e.
Veel mensen gaan in die tijd van scholier naar de eerste baan met bachelor/master op zak.

Ik ben een oude bok aan het worden (35) waarbij 5 jaar zo om is :P

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 10-10-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglanden
Om terug te komen op het verhaal van vanochtend. Ik ben ondertussen 30 en van een bevriende adviseur te horen gekregen dat de hypotheek aanvraag geen probleem zou zijn, maar NHG garantie misschien wel. Duurdere rente komende 20 jaar lang er

Wij geven momenteel de hoop op. In de loop van volgende week horen wij wat mogelijk is en wat niet. 1. Het is niet mogelijk en de hypotheekaanvraag en de NHG
2. Hypotheek is wel mogelijk, NHG niet
3. Onderbouwen en met de schuldeiser in gesprek gaan dat het van belang is voor ons dat de registratie 4 maanden voor tijd verwijderd word
5. Kort geding aanspannen en via de kantonrechter laten lopen. Onderbouwen hoe of wat om de registratie te laten verwijderen. Op rechtspraak honderden zelfde gevallen waarbij het soms nog om een langere periode ging waarbij de registratie van belang was.

[ Voor 55% gewijzigd door Haaglanden op 10-10-2020 12:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:03

Bezulba

Formerly known as Eendje

Haaglanden schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:34:
Goedemorgen,

Bij de hypotheek adviseur geweest en alles is netjes uitgelegd en we weten eindelijk wat we maximaal of verantwoord kunnen lenen. Wat minder als dat we dachten maar genoeg huizen nog voor het budget wat we kunnen lenen. Nou direct een bod gedaan op onze droomhuis wat ver onder de maximale hypotheeklening zit en het is geaccepteerd! Zo ver alles goed zou je denken, maar daar komt het..

BKR
Jep destijds toen ik 18 was eenmalig een verkeerde keuze gemaakt en de gevolgen merk je nu nog.

Er staat een A3 codering met einddatum waarbij het contract in Januari verwijderd word.Letterlijk vertaald vanaf 2021 Januari helemaal clean.4 jaar en 9 maanden geleden is het volledig afbetaald. Een bedrag van 2000€ wat de lening destijds was. Dan moet je de 5 jaren uitzitten en dat doe ik ook netjes.Je zou zeggen zit de laatste 4 maandjes uit, en dat zouden we ook doen aangezien ik het al jaren doe. Maar ons droomhuis staat te koop en de bod is geaccepteerd, het bedrag kunnen we lenen alleen de codering A3 kan dwars liggen.

Hypotheekadviseur zegt simpel weg komt goed.
Wat is jullie mening erover of advies? Ik ben gisteravond na alle horrorverhalen en ook verhalen waarbij de codering werd verwijderd ivm de omstandigheden gewoon misselijk van geworden. Het gaat om 4 maandjes nog.
Ik had hetzelfde. in 2006 fout bezig geweest, in 2017 (!!) afbetaald. Gelijk een aardige brief gestuurd naar het bedrijf dat de notering in het BKR gedaan had (in mijn geval ABN amro) met de vraag of de notitie misschien verwijderd kon worden omdat ik altijd netjes betaald had en nu geen huis kon kopen etc etc etc en een week later was bij mij de notitie weg.

Geen garanties, maar je kan er altijd een brief aan wagen.

En financieel iets fout doen gelijk trekken met kinderverkrachters. Jesus h Christ... wat een idioten in dit topic zeg.. goddamn.

[ Voor 3% gewijzigd door Bezulba op 10-10-2020 13:01 ]

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Haaglanden schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:49:
Om terug te komen op het verhaal van vanochtend. Ik ben ondertussen 30 en van een bevriende adviseur te horen gekregen dat de hypotheek aanvraag geen probleem zou zijn, maar NHG garantie misschien wel. Duurdere rente komende 20 jaar lang er

Wij geven momenteel de hoop op. In de loop van volgende week horen wij wat mogelijk is en wat niet. 1. Het is niet mogelijk en de hypotheekaanvraag en de NHG
3. Onderbouwen en met de schuldeiser in gesprek gaan dat het van belang is voor ons dat de registratie 4 maanden voor tijd verwijderd word
5. Kort geding aanspannen en via de kantonrechter laten lopen. Onderbouwen hoe of wat om de registratie te laten verwijderen. Op rechtspraak honderden zelfde gevallen waarbij het soms nog om een langere periode ging waarbij de registratie van belang was.
Niet zo depri joh. Zonder NHG is geen ramp, scheelt ook in de KK. Optie 1 lijkt mij niet van toepassing, 2 wellicht wel, maar zoals gezegd geen ramp. 3,4,5 pas zorgen over maken als 2 misloopt. Ik zocht in het hele aankoop proces ook de beren op de weg. Er is veel mogelijk, soms scheelt het je wat maximale leen ruimte maar zoals je zegt hoef je toch niet maximaal te gaan.

Maar kan het dus niet terugvinden, maar had je nu een bod gedaan (en al geaccepteerd?) zonder kijken?

[ Voor 3% gewijzigd door Ebayzo op 10-10-2020 13:38 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglanden
Bezulba schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:59:
[...]

Ik had hetzelfde. in 2006 fout bezig geweest, in 2017 (!!) afbetaald. Gelijk een aardige brief gestuurd naar het bedrijf dat de notering in het BKR gedaan had (in mijn geval ABN amro) met de vraag of de notitie misschien verwijderd kon worden omdat ik altijd netjes betaald had en nu geen huis kon kopen etc etc etc en een week later was bij mij de notitie weg.

Geen garanties, maar je kan er altijd een brief aan wagen.

En financieel iets fout doen gelijk trekken met kinderverkrachters. Jesus h Christ... wat een idioten in dit topic zeg.. goddamn.
We moeten afwachten. Mail al verstuurt en maandag weer contact opzoeken met de schuldeiser van destijds. Anders is het nog 4 maandjes uitzitten van de 60 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haaglanden
Ebayzo schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:37:
[...]
Niet zo depri joh. Zonder NHG is geen ramp, scheelt ook in de KK. Optie 1 lijkt mij niet van toepassing, 2 wellicht wel, maar zoals gezegd geen ramp. 3,4,5 pas zorgen over maken als 2 misloopt. Ik zocht in het hele aankoop proces ook de beren op de weg. Er is veel mogelijk, soms scheelt het je wat maximale leen ruimte maar zoals je zegt hoef je toch niet maximaal te gaan.

Maar kan het dus niet terugvinden, maar had je nu een bod gedaan (en al geaccepteerd?) zonder kijken?
Huis bezichtigd informatie gekregen voor de niks ermee gedaan. We wisten niet wat we konden lenen vandaar. Langs gegaan bij de hypotheekadviseur en toen kregen we te horen hoe of wat. Uitgelegd hoe onze financiële situatie zat met de codering en het zou linksom of rechtsom goed komen. Weer terug voor een bezichtigen en een bod uitgebracht. Bod is geaccepteerd zit ver onder wat we max kunnen lenen en nu kan alles in gang worden gezet. Eerst een goed gevoel erbij, maar door een codering wat over 4 maanden afloopt toch gaan nadenken. Iedereen zegt wat en je leest van alles. Bij de ene lukt het wel bij de ander niet. Wat een fijn tijd moet zijn op het moment is inderdaad alleen maar beren op de weg zien en me depri voelen. Ik snap de straf wel maar kom op we zijn geen nummertje maar mensen. Mensen maken fouten herstellen dat weer, denk na praat mee. 5 jaar voor 2000€ Aan achterstand :'(. Stom stom stom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:42
Een A3 codering is ook weer niet zo zwart wit.
Heb je uiteindelijk de schuld wel voldaan? Dat maakt nogal een verschil.
Zo ja, dan moet een hypotheek mogelijk zijn als je goed kan laten zien dat je dit keer wel je verplichtingen gaat nakomen. Dus zijn de lasten echt op te brengen voor je (veel lager dan huidige huurlast die je elke maand trouw betaald) .

Ik zie het niet zo somber voor je in. Blijf jezelf niet straffen voor ene oude fout. Op naar de toekomst en kom je verplichtingen na.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@Haaglanden Ik heb sowieso het idee dat je nog al laat leiden door emotie, wat niet echt goed samen gaat met het maken van financiele beslissingen. Van jezelf in de schulden steken zodra het kon, naar 'een droomhuis', naar jezelf depri voelen omdat je toch een bod gedaan hebt wanneer het eigenlijk niet kan.

Wees gewoon een vent en accepteer de consequenties. Je bent 23 en het wordt nu wel een keer tijd om volwassen te worden. Wees blij dat je deze wijze les al op jonge leeftijd hebt mogen leren. Die 5 jaar kun je beter op 18-23 hebben wanneer je 35-40 bent en er een gezin of kinderen afhankelijk van je zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haaglanden
Ypuh schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 17:29:
@Haaglanden Ik heb sowieso het idee dat je nog al laat leiden door emotie, wat niet echt goed samen gaat met het maken van financiele beslissingen. Van jezelf in de schulden steken zodra het kon, naar 'een droomhuis', naar jezelf depri voelen omdat je toch een bod gedaan hebt wanneer het eigenlijk niet kan.

Wees gewoon een vent en accepteer de consequenties. Je bent 23 en het wordt nu wel een keer tijd om volwassen te worden. Wees blij dat je deze wijze les al op jonge leeftijd hebt mogen leren. Die 5 jaar kun je beter op 18-23 hebben wanneer je 35-40 bent en er een gezin of kinderen afhankelijk van je zijn.
Ik vind het super dat je kritisch bent over de situatie waarin ik mij bevind. Fouten maak je en daar leer je inderdaad van. Maar misschien is het 1 en ander mis gegaan bij het uitleggen dus hierbij.

1. Jezelf in de schulden steken.
18 jaar een lening van 2000€. Destijds niet aan kunnen voldoen/ niet bij stilgestaan. Het was 1 lening tot nu toe wat ik in mijn leven ooit heb afgesloten
2. Ik ben rond de 30 momenteel met een 1 kleintje van net 2 maandjes oud. Gezinsleven is gestart.
3. Een vent ben ik zeker. Consequenties geaccepteerd en daar leef ik al jaren mee. Toch ondertussen kunnen kopen wat ik op het oog had. Auto, nieuw telefoontoestel etc. Geen lening nodig gehad aangezien ik al 5 jaar alles op een rijtje heb

Ik zit momenteel in m’n strafperiode van 5 jaar. We hebben het over de laatste 4 maanden en dan is alles koek en ei. Regels zijn regels maar kan jij je echt niet inleven in onze situatie? Ik geef aan dat we meer kunnen lenen ( officieel vanaf Januari ) maar dat we een bod hebben gedaan op een huis waarbij alles klopt voor ons.Locatie-prijs-ruimte. Huis is ver onder de maximale hypotheek en daar zijn wij al heel gelukkig mee. Dit zegt toch wel iets over hoe wij momenteel in het leven staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglanden
MeTooPV schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 17:26:
Een A3 codering is ook weer niet zo zwart wit.
Heb je uiteindelijk de schuld wel voldaan? Dat maakt nogal een verschil.
Zo ja, dan moet een hypotheek mogelijk zijn als je goed kan laten zien dat je dit keer wel je verplichtingen gaat nakomen. Dus zijn de lasten echt op te brengen voor je (veel lager dan huidige huurlast die je elke maand trouw betaald) .

Ik zie het niet zo somber voor je in. Blijf jezelf niet straffen voor ene oude fout. Op naar de toekomst en kom je verplichtingen na.
Schuld is bijna 5 jaar geleden voldaan ( 2000€). Dan ga je de 5 jaar straftijd in en over 4 maandjes ben ik clean. Nooit andere schulden gehad of leningen en momenteel alles prima in orde. Huurlast is al paar jaar 1200€ kaal en dat brengen we iedere maand netjes op. Netto zou koophuis iets van 720€ zijn.
We werken allebei, al jaren vast contract etc

Ik word inderdaad goed gestraft en terecht ook voor een bedrag van 2000€ 12 jaar geleden. Bijna 5 jaar geleden is het opgelost en nu met nog 4 maandjes te gaan misschien nog niks mogelijk. Maar vanaf Januari mag ik officieel weer lekker los gaan. Private lease, lening voor een auto het maakt niet uit. Want ja 5 jaar is voorbij en ik ben weer ‘verstandig’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 20:00
@Haaglanden waar maak je je nou precies druk over? Of je krijgt een hypotheek (ik schat die kans redelijk hoog, je adviseur zegt dat ook niet voor niets) of je krijgt hem niet, dat is ook niet het eind van de wereld, dan wacht je nog even met een huis kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haaglanden
Azrael schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 18:43:
@Haaglanden waar maak je je nou precies druk over? Of je krijgt een hypotheek (ik schat die kans redelijk hoog, je adviseur zegt dat ook niet voor niets) of je krijgt hem niet, dat is ook niet het eind van de wereld, dan wacht je nog even met een huis kopen.
Alles klopt wat je zegt misschien krijg ik het wel rond misschien niet, het is niet de einde van de wereld.
Waar ik mij wel druk over maak is dat het om een bedrag van 2000€ ging en met een leeftijd van 18 roekeloos mee ben omgegaan.

Als ik sommige reacties lees lijkt de situatie als;

Dat het om torenhoge bedrag gaat van 200.000€.
Dat ik de helft net heb afgelost en nog 3 jaar BKR tijd moet uitzitten.
En dat ik toch ondanks dit verhaal een huis wil kopen.

Ik denk kom op ik heb een foutje gemaakt en 95% van mijn straftijd uitgezeten. Nu hebben wij een keuze gemaakt wat we eigenlijk 4 maanden later hadden moeten maken, maar helaas dat ene huis staat nu te koop.
En grappig ja dat we al jaren 1200€ kaal huur kunnen betalen en als we geen verandering in ons leven zouden brengen zoals een koophuis het nog jaren zouden volhouden. Achteraf gezien hebben we toch een dak boven onze hoofd nodig.

Dit zegt toch genoeg over de financiële situatie van ons van de afgelopen jaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@Haaglanden Volgens mij voel je je onterecht aangevallen hoor? Iedereen bevestigd je eigen gevoel dat je genoeg "boete" gedaan hebt. De lening is netjes afbetaald - klaar. Nogmaals, je gaat niet voor het maximum dus het eventuele deukje op je maximale hypotheek door deze historie heb je geen last van.

Adem in, adem uit en ga genieten van de aankoop van je huis! Komen wat drukke momenten aan met veel geregel, stort je daar op! Gefeliciteerd met de acceptatie van het bod nog!

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglanden
Ebayzo schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 20:03:
@Haaglanden Volgens mij voel je je onterecht aangevallen hoor? Iedereen bevestigd je eigen gevoel dat je genoeg "boete" gedaan hebt. De lening is netjes afbetaald - klaar. Nogmaals, je gaat niet voor het maximum dus het eventuele deukje op je maximale hypotheek door deze historie heb je geen last van.

Adem in, adem uit en ga genieten van de aankoop van je huis! Komen wat drukke momenten aan met veel geregel, stort je daar op! Gefeliciteerd met de acceptatie van het bod nog!
Voel me al 2 dagen zo gestresst dat ik er letterlijk ziek van word. Adem in adem uit dat hoor ik de hele dag door inderdaad. Je bezorgt me gewoon een glimlach nadat ik je bericht las. Als je me nou ook nog een hypotheek kan bezorgen is me weekend goed :P.
Nee inderdaad kan 2 kanten opgaan maar heb heletijd een dubbel gevoel. Geef de hoop op en 4 maandjes uitzitten en een uur later komt vast wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Haaglanden schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:49:

Aller eerst gefeliciteerd met het geaccepteerde bod!
Dat is momenteel het grootste struikelblok geweest!

Je bent bij een hypotheekadviseur geweest en die heeft aangegeven dat het wel goed zou moeten komen.
Ga daar dan ook vanuit.
Je geeft aan dat hij zei dat het wellicht niet met NHG is en/of een hogere rente. In dat geval kan je je rente toch voor korte tijd vastzetten, wellicht een jaartje, en dan na een jaar wanneer je BKR registratie niet meer geldig is, je in rente omlaag kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglanden
Flix20 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 20:15:
[...]

Aller eerst gefeliciteerd met het geaccepteerde bod!
Dat is momenteel het grootste struikelblok geweest!

Je bent bij een hypotheekadviseur geweest en die heeft aangegeven dat het wel goed zou moeten komen.
Ga daar dan ook vanuit.
Je geeft aan dat hij zei dat het wellicht niet met NHG is en/of een hogere rente. In dat geval kan je je rente toch voor korte tijd vastzetten, wellicht een jaartje, en dan na een jaar wanneer je BKR registratie niet meer geldig is, je in rente omlaag kan gaan.
Dankjewel! We gaan verhuizen van de randstad naar een dorp toe. Afstand tot werk is momenteel 5km en als alles doorgaat word het 110km. Dag in dag uit 220km in totaal d:)b . Ivm met privékwesties moeten we wel vandaag of morgen richting dat ene dorp toe. En liever vandaag als morgen natuurlijk. Situatie is zo dat ene huis tegenover je favoriete bakker komt te koop. Ben je er snel bij zit je voor de rest van je leven goed. Moet je door omstandigheden het uitstellen kan het zoals wij het in de gaten hebben gehouden een jaar of 3 duren totdat de buurman een keer verhuisd. Vandaar de snelle beslissing ondanks de A3 codering wat afbetaald is en over 4 maanden automatisch verwijderd word. Van de week horen we hoe of wat en misschien zit het gewoon wel mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglanden
Na wat uurtjes rustig hebben nagedacht ben ik hierop uitgekomen.

Toetsing voor hypotheekaanvraag moet in deze maand nog plaatsvinden.Als het allemaal meezit begint de hypotheek in Januari 2021 te lopen.Het verhaal A3 codering is nog geldig op dit moment tot Januari 2021

De situatie is dan zo;

Januari 01-01-2021
Verkoper levert huis op
De sleuteloverdracht
BKR codering verdwijnt automatisch ivm einddatum
Hypotheek begint met lopen
Dit zal allemaal plaatsvinden op dezelfde dag.

Wat is de mening hierover?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:10
@Haaglanden De mening is dat je dit met professionele adviseurs moet bespreken :).

Denk niet dat iemand op een forum je van echt goed advies hierover kan voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglanden
Requiem19 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:41:
@Haaglanden De mening is dat je dit met professionele adviseurs moet bespreken :).

Denk niet dat iemand op een forum je van echt goed advies hierover kan voorzien.
Gaat gebeuren ook aankomende week :) .
Maar het klinkt wel ergens logisch?
Er vind een toetsing plaats en word gekeken naar de huidige situatie. Hypotheek gaat pas lopen zodra alles in gang word gezet. Dan kan een bank toch misschien wel denken van; in Januari word het huis opgeleverd en de codering verdwijnt automatisch in Januari. Alleen op het aanvragen van de hypotheek in Oktober zou het niet lukken vanwege de codering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Haaglanden schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:48:
[...]

Er vind een toetsing plaats en word gekeken naar de huidige situatie. Hypotheek gaat pas lopen zodra alles in gang word gezet. Dan kan een bank toch misschien wel denken van; in Januari word het huis opgeleverd en de codering verdwijnt automatisch in Januari. Alleen op het aanvragen van de hypotheek in Oktober zou het niet lukken vanwege de codering.
Toetsing vindt plaats op moment van aanvraag, niet op moment dat hypotheek ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Laatst online: 13:26
Arrne schreef op maandag 8 februari 2016 @ 21:34:

Ervaring met huis kopen

PDF met informatie hoe een betaalbare hypotheek eruit moet zien en hoe de hypotheek adviseur jou moet helpen, waarbij je ook moet denken aan de rechten en plichten van de adviseur kan je hier vinden.
Hi TS @Arrne,
Deze link werkt niet meer en ik kan hem ook niet meer vinden op de site van de NVB. Heb je of iemand anders de PDF ergens staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglanden
Flix20 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 00:51:
[...]

Toetsing vindt plaats op moment van aanvraag, niet op moment dat hypotheek ingaat.
Dat begrijp ik.. maar je begrijpt wel wat ik bedoel neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Haaglanden schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:40:
[...]

Dat begrijp ik.. maar je begrijpt wel wat ik bedoel neem ik aan?
Op het toetsingsmoment kijken ze doorgaans niet naar dingen die mogelijk misschien in de toekomst kunnen gebeuren ;) . Voor jou is het een zekerheidje dat die codering er in januari vanaf gaat, voor de bank is het een risico dat dit niet gebeurt (wegens wat voor redenen dan ook). Daarom kijken ze gewoon naar het hier en nu, dingen in de toekomst zijn vrijwel altijd onzeker (uitzonderingen daargelaten :P )

Het heeft ook vrij weinig zin om tegen alles en iedereen aan te schoppen, het is nou eenmaal de situatie waar je in zit en waar je jezelf in gemanoeuvreerd hebt. Beter kijk je naar de mogelijkheden die er wél zijn ipv te sippen over de mogelijkheden die je niet hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door naitsoezn op 11-10-2020 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 21:41
Haaglanden schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:48:
[...]

Banken "denken" over het algemeen niet.
Werken volgens een vinklijstje.
1 vinkje niet positief, meerdere uitkomsten:
worst case: geen hypotheek
betere uitkomst: wordt uit het standaard proces geknikkerd en gaat naar de "hoog risico" afdeling, weer 2 uitkomsten:
geen hypotheek, of hypotheek met wat hogere rente omdat je hoger risico zou zijn.
Pagina: 1 ... 150 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7