Zal hier ook eens mijn ervaring delen. Op dit moment woon ik nog in een huurwoning in onze hoofdstad. Omdat mijn huurcontract binnenkort afloopt en omdat ik niet nog een periode wou huren ben ik al een tijd bezig met orienteren op de woningmarkt (range 225 - 300k). Mijn belangrijkste wensen waren: a) Ruimte (> 2 slaapkamers) b) Locatie (dichtbij station) c) Afwerking (niet te oud - geen serieuze kluswoning).
Zoals velen begon ik met kijken in het westen van het land, maar om bekende redenen schoof mijn zoekgebied langzamerhand steeds meer richting het oosten. Ik heb eerst gekeken naar nieuwbouw, om overbieden te vermijden. Veel is helaas al veels te duur als alleenstaande starter. Wel heb ik me een maand of drie geleden ingeschreven bij nieuwbouw project Uchelen Buiten. Maar hiervoor was - zoals verwacht - erg veel interesse. Ik ben dan ook niet ingeloot.
Gezien de vele negatieve ervaringen die hier (en buiten tweakers) gedeeld worden over de huidige woningmarkt had ik er een hard hoofd in dat het kopen van bestaande bouw ging lukken. Ik heb wel wat kunnen sparen de afgelopen jaren, maar niet genoeg om echt substancieel te kunnen overbieden. Toch, gemotiveerd door het feit dat de einddatum huurcontract steeds dichterbij kwam, ben ik wel door blijven zoeken.
Tijdens een late night graaf sessie door Funda viel mijn oog op een woning die al een tijdje te koop stond. De woning was aan de bovenkant van mijn budget, maar voldeed wel aan mijn belangrijkste eisen, dus gebeld voor een bezichting. En warempel, dit kon nog ingepland worden ook. Gedurende de bezichting werd verteld dat de woning al eens onder voorbehoud verkocht is geweest, maar dat de kopers de financiering niet rond kregen. Ook werd bij de bezichting verteld dat de verkopers zelf nog een nieuw huis moe(s)ten kopen.
Mijn gevoel bij de woning was goed, dus de dag na de bezichting de makelaar gebeld en verteld dat ik serieus geinteresseerd was. Mijn teleurstelling was groot toen ik hoorde dat er door een andere kijker al een bod (~vraagprijs) was uitgebracht. Stom stom, had gisteren na de bezichting meteen moeten bellen!

Goed, als ik echt geintesseerd was kon mijn aankoopmakelaar de woning nog wel even bekijken en kon ik eventueel nog een bod uitbrengen. Dus, zo gezegd zo gedaan.
Toen de makelaar de woning had bekeken hebben we mijn maximale bod vastgesteld. Deze lag behoorlijk onder de vraagprijs. Met in het achterhoofd dat de verkopers nog een huis moesten kopen hebben we de overdracht over een paar maanden gezet. Eigenlijk had ik de hoop al opgegeven dat ik kans maakte op de woning, maar tot mijn grote verrassing kreeg ik een dag later een belletje dat de verkopers akkoord waren met mijn bod!

Achteraf gehoord dat de flexibiliteit in overdracht uiteindelijk doorslaggevend was.
Ik realiseer mij dat dit een mega n=1 is, maar ik vond het toch interessant om eens een keer een andere ervaring te delen. Er zijn altijd kansen, maar je moet wel (heul errug) geluk hebben.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[
Voor 4% gewijzigd door
Patatjemet op 06-10-2020 13:39
. Reden: Spelling ]