Vanwaar zou je er 20k vanaf halen? Ik kom volgens de berekening van hypotheek24 op minder dan €7000 uit aan kosten bovenenop de k.k. Als ik dan met 10k reken denk ik dat ik redelijk safe zit.Postius schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:07:
[...]
Ik zou er 20k vanaf halen. En kopen in de randstad kan je vergeten, of je moet ergens willen wonen waar nederlands de tweede taal is.
Als je goed advies wilt krijgen ga je naar een onafhankelijk kantoor. Banken weten echt niks van hpyotheken af, meerdere gesprekken gehad bij verschillende banken. Allemaal was het gewoon extreem bedroevend gesteld met de kennis en kunde van de mensen die tegenover me zaten.
Die zin snap ik niet.deathmonkey schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:06:
[...]
De maximale huisprijs in de gemeenten waar ik heb gezocht lag altijd boven de €220.000 dus dat lijkt in mijn geval geen issue.
Reken altijd ruim qua budget. De kosten koper kun je redelijk van tevoren budgetteren, maar als je eenmaal in een huis zit en je gaat klussen / verfen / inrichten dan vliegt je budget er hard doorheen.
Is het ook niet zo dat starterslening eerst een paar jaar aflossings en/of rentevrij zijn, maar dat je na deze paar jaar de lening wel veel vlotter moet aflossen als je reguliere hypotheek?
Kortom, gericht op starters (duh!) op de arbeidsmarkt waarbij het startsalaris net niet toereikend is voor een woning maar waarbij de verwachting is dat het salaris de eerste jaren nog leuke stappen zal maken en waarmee het aflossen van de starterslening te doen zou moeten zijn.
Zo heb ik het ooit eens gelezen/begrepen, maar lijkt mij wel goed om eerste alle voor/nadelen op een rijtje te zetten en naast je persoonlijke (toekomst)situatie te leggen!
Lijkt mij namelijk misschien wel minder aantrekkelijk als dat het lijkt.
Kortom, gericht op starters (duh!) op de arbeidsmarkt waarbij het startsalaris net niet toereikend is voor een woning maar waarbij de verwachting is dat het salaris de eerste jaren nog leuke stappen zal maken en waarmee het aflossen van de starterslening te doen zou moeten zijn.
Zo heb ik het ooit eens gelezen/begrepen, maar lijkt mij wel goed om eerste alle voor/nadelen op een rijtje te zetten en naast je persoonlijke (toekomst)situatie te leggen!
Ja en NeeJovatov schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:44:
[...]
De verkoper heeft baat bij een zo soepel mogelijk proces waar bij verkoper en koper duidelijkheid is over alle voorwaarden.
Als de verkoopmakelaar iemand laat tekenen voor iets wat de koper uiteindelijk helemaal niet kan waarmaken en bij vragen daarover de koper het bos in stuurt, dan heeft dat uiteindelijk ook nadelige effecten voor de daadwerkelijke koop en overdracht.
Dat het hele proces zo spoedig mogelijk verloopt is in het voordeel van alle partijen.
De verkoopmakelaar heeft als taak om een zo hoog mogelijke verkoopprijs te behalen met zo min mogelijk lastige voorwaarden eraan vast. Voor hun winst is dan een aankoopmakelaar gemakkelijk daar die weet wat acceptabel is of vreemde vragen zijn. Ook weet die exact wat de koper wil qua data.
Notaris -> zie Funda voor Notaris keuze koper of verkoper
Opleverdata -> zie Funda of het meteen beschikbaar is of pas vanaf datum X
10 % Koopsom Opleverdata - 1 maand
Voorbehoud Financiëring 1 maand max. (Dient al bekend te zijn tijdens je bod)
De verkoopmakelaar werkt niet voor de koper. Nu leg je een bod op tafel en wil achteraf gaan onderhandelen over voor jou gunstigere voorwaarden. Hadden ze dat vantevoren geweten dan was misschien een andere koper gunstiger geweest.
Ps. 1 maand voor financiëring is al ruim genomen, die wil je idealiter zo kort mogelijk houden zodat je als het niet lukt de 10% boete kan incasseren.
[ Voor 5% gewijzigd door D-dark op 11-08-2020 16:27 ]
Voor de starterslening is er een maximum huisprijs. Deze is vaak 310.000 maar kan ook minder zijn, zoals 180.000.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:36:
[...]
Die zin snap ik niet.
Reken altijd ruim qua budget. De kosten koper kun je redelijk van tevoren budgetteren, maar als je eenmaal in een huis zit en je gaat klussen / verfen / inrichten dan vliegt je budget er hard doorheen.
Het opknappen kost inderdaad ook nog het een en ander, alleen zal dit ook sterk afhangen in welke staat je de woning koopt. Ik ben zelf geen klusser dus hoop ik een woning te kopen die redelijk opgeknapt is.
Dit staat op de website van SVn: 15 jaar vaste rente en vaste looptijd van 30 jaar. Verdere voorwaarden heb ik nog niet bekeken, maar ga ik t.z.t. wel met een hypotheekadviseur overleggen.B-Real schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:37:
Is het ook niet zo dat starterslening eerst een paar jaar aflossings en/of rentevrij zijn, maar dat je na deze paar jaar de lening wel veel vlotter moet aflossen als je reguliere hypotheek?
Ik ben voorlopig van de markt af. Heb een optie op een nieuwbouwwoning bemachtigd en zal nog even mijn ervaring delen, waar je wellicht (n)iets aan hebt.
In eerste instantie heb ik Walter Living aangeschaft om wat rapporten te generen. Hoofdzakelijk is het handig om te weten wat de verkoopprijzen waren van soortgelijke huizen. De automatische waardebepaling klopte bij mij meestal niet. Uiteindelijk Pro versie (was toen nog 300 euro) geregeld zodat er iemand kon meekijken. Was toch wel fijn om zo iemand te hebben alvorens je flink gaat overbieden. Zij komen aan hun data via het Kadaster, maar het Kadaster loopt altijd een aantal maanden achter.
Zelfs met flink overbieden (20k-30k) lukte het niet en toen heb ik ook maar een aankoopmakelaar ingeschakeld. Helaas had zij vaak geen tijd, maar lukte het wel om een afspraak in te plannen waar dat mij niet meer lukte. Via Makelaarsland en move.nl kon ik het aanbod iets eerder zien tov Funda.
Waar Walter Living probeert te berekenen hoeveel een woning waard is en wat de concurrentie gaat bieden, belt de aankoopmakelaar z'n concullega's gewoon op vlak voor de deadline met wat er al binnen is en baseert daarop wat je moet bieden om het winnende bod te doen. Totaal andere strategieën. Helaas zijn er meerdere aankoopmakelaars aanwezig, waardoor je een soort van "tweede ronde" krijgt.
De verkoopmakelaars konden vaak vragen niet volledig beantwoorden en soms was er niet eens een rondleiding. Voor mijn gevoel was het onwil.
Mijn laatste bod zonder aankoopmakelaar was trouwens het hoogste bod, maar is verkocht aan iemand anders. Waarschijnlijk een koper met aankoopmakelaar, waarbij mijn bod misbruikt is. Mijn aankoopmakelaar klonk afkeurend, maar zonder twijfel zou ze dat zelf ook zo doen.
Als zzp-er was het mij ook niet duidelijk hoeveel ik precies mocht lenen. Zeker met met minder dan 3 jaar in Coronatijd. De formule 4.5 maal (gemiddelde loon + winst laatste 3 jaar) was mijn richtlijn. Uiteindelijk via een online adviseur voor 1000 euro en met een rapport van Raadhuys alles binnen 3 weken rond.
Ik wens alle starters sterkte.
In eerste instantie heb ik Walter Living aangeschaft om wat rapporten te generen. Hoofdzakelijk is het handig om te weten wat de verkoopprijzen waren van soortgelijke huizen. De automatische waardebepaling klopte bij mij meestal niet. Uiteindelijk Pro versie (was toen nog 300 euro) geregeld zodat er iemand kon meekijken. Was toch wel fijn om zo iemand te hebben alvorens je flink gaat overbieden. Zij komen aan hun data via het Kadaster, maar het Kadaster loopt altijd een aantal maanden achter.
Zelfs met flink overbieden (20k-30k) lukte het niet en toen heb ik ook maar een aankoopmakelaar ingeschakeld. Helaas had zij vaak geen tijd, maar lukte het wel om een afspraak in te plannen waar dat mij niet meer lukte. Via Makelaarsland en move.nl kon ik het aanbod iets eerder zien tov Funda.
Waar Walter Living probeert te berekenen hoeveel een woning waard is en wat de concurrentie gaat bieden, belt de aankoopmakelaar z'n concullega's gewoon op vlak voor de deadline met wat er al binnen is en baseert daarop wat je moet bieden om het winnende bod te doen. Totaal andere strategieën. Helaas zijn er meerdere aankoopmakelaars aanwezig, waardoor je een soort van "tweede ronde" krijgt.
De verkoopmakelaars konden vaak vragen niet volledig beantwoorden en soms was er niet eens een rondleiding. Voor mijn gevoel was het onwil.
Mijn laatste bod zonder aankoopmakelaar was trouwens het hoogste bod, maar is verkocht aan iemand anders. Waarschijnlijk een koper met aankoopmakelaar, waarbij mijn bod misbruikt is. Mijn aankoopmakelaar klonk afkeurend, maar zonder twijfel zou ze dat zelf ook zo doen.
Als zzp-er was het mij ook niet duidelijk hoeveel ik precies mocht lenen. Zeker met met minder dan 3 jaar in Coronatijd. De formule 4.5 maal (gemiddelde loon + winst laatste 3 jaar) was mijn richtlijn. Uiteindelijk via een online adviseur voor 1000 euro en met een rapport van Raadhuys alles binnen 3 weken rond.
Ik wens alle starters sterkte.
Ik zie op Makelaarsland inderdaad het aanbod wat eerder maar op Move.nl (account gekregen van verkoopmakelaar) zie ik alleen een geplande bezichtiging.
Is daar ook de mogelijkheid om aanbod te bekijken?
Ik kan het aanbod niet zien, maar ik kreeg elke keer een email als er een woning online werd gezet die voldeed aan mijn zoekcriteria. De zoekcriteria had ik bij het aanmeldformulier doorgegeven van de makelaar, en die heeft dat weer in het systeem van move.nl ingevuld. Ik kan de criteria wel wijzigen. De link is `https://aanbod.move.nl/wonen/mijn-woonwens/?md5=code&cmsdepartmentid=nummer`.GeorgeMichael schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:06:
Ik zie op Makelaarsland inderdaad het aanbod wat eerder maar op Move.nl (account gekregen van verkoopmakelaar) zie ik alleen een geplande bezichtiging.
Wij hebben vorige week koopcontract laten ontbinden voor een huis in Rotterdam. Na bouwkundige keuring kwam er €20K+ aan directe kosten uit. Hadden al echt fors overboden en kregen het idee dat we niet alle informatie hadden na de bouwkundige keuring. Gevoel was niet goed meer. Zaten nog in bedenktijd maar hadden ook nog de optie om o.b.v. de bouwkundige keuring te ontbinden.
Bedankt. Ik heb een makelaar gemaild en nu ook toegang tot het aanbod/mailsFastFox91 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 07:50:
[...]
Ik kan het aanbod niet zien, maar ik kreeg elke keer een email als er een woning online werd gezet die voldeed aan mijn zoekcriteria. De zoekcriteria had ik bij het aanmeldformulier doorgegeven van de makelaar, en die heeft dat weer in het systeem van move.nl ingevuld. Ik kan de criteria wel wijzigen. De link is `https://aanbod.move.nl/wonen/mijn-woonwens/?md5=code&cmsdepartmentid=nummer`.
Wij hadden ook een bod gedaan na onze eerste bezichtiging (in een Fries dorp). Op advies van de hypotheekadviseur de vraagprijs geboden. Achteraf toch bij mezelf gedacht of we niet net iets hoger hadden moeten bieden om het verschil te maken, maar dat weet je natuurlijk nooit. Dezelfde huizen uit de buurt zijn voor de vraagprijs of iets minder verkocht. De deadline voor het bieden is ook al 24 uur verstreken dus ik denk dat we wel al iets gehoord zouden hebben als ons bod interessant was geweest
Goede zet. Voor de verkopers niet leuk, maar 20k+ is een flinke slok op een borrel. Daarnaast vind ik jouw argument over vertrouwen nog zwaarder wegen. Als het niet goed voelt, niet doen.Zuaro schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:11:
Wij hebben vorige week koopcontract laten ontbinden voor een huis in Rotterdam. Na bouwkundige keuring kwam er €20K+ aan directe kosten uit. Hadden al echt fors overboden en kregen het idee dat we niet alle informatie hadden na de bouwkundige keuring. Gevoel was niet goed meer. Zaten nog in bedenktijd maar hadden ook nog de optie om o.b.v. de bouwkundige keuring te ontbinden.
Och, wij hadden 20k boven de vraagprijs geboden zonder enig voorbehoud... Maar helaas niet 'gewonnen'. Vrouw geïrriteerd, wat als we er 25k of 30k boven hadden geboden?GeorgeMichael schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:11:
[...]
Achteraf toch bij mezelf gedacht of we niet net iets hoger hadden moeten bieden om het verschil te maken, maar dat weet je natuurlijk nooit.
Woning is voor 30k+ boven de vraagprijs verkocht, dus het had weinig uitgemaakt in deze. Je weet het gewoon niet, behalve als je het dubbele van de vraagprijs biedt! Wel weet je dan zeker dat je meer betaalt dan dat het huis waard is :-)
Tsja wie bepaalt wat de 'waarde' is hè. Als je er 20+ jaar gaat wonen zijn die 20k niet meer zo boeiend.President schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:55:
[...]
Och, wij hadden 20k boven de vraagprijs geboden zonder enig voorbehoud... Maar helaas niet 'gewonnen'. Vrouw geïrriteerd, wat als we er 25k of 30k boven hadden geboden?
Woning is voor 30k+ boven de vraagprijs verkocht, dus het had weinig uitgemaakt in deze. Je weet het gewoon niet, behalve als je het dubbele van de vraagprijs biedt! Wel weet je dan zeker dat je meer betaalt dan dat het huis waard is :-)
Ik zou mijn droomhuis niet laten lopen voor 20k als ik voldoende middelen had. Hollandse zuinigheid ;-)
Aan de andere kant ben ik ook van mening dat er veel droomhuizen zijn, en je je zinnen gewoon kunt verzetten.
Edit: oh dubbele van de vraagprijs zei je. Ik dacht dat je bedoelde 2 x 20k overbieden.
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 12-08-2020 10:03 ]
Enige nadeel is dat iedereen hier een eindbod voor moment X moet doen... Dus komt er helemaal geen onderhandeling bij kijken. Je weet dus nooit hoeveel je moet overbieden km anderen biedingen te 'verslaan'. Dus tja, wat doe je dan bij een vraagprijs van 450k? 450k? 475k? Of juist 476k? Of maar gewoon 500k? Of voor de zekerheid 520k? Of toch 550k?de Peer schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:02:
[...]
Tsja wie bepaalt wat de 'waarde' is hè. Als je er 20+ jaar gaat wonen zijn die 20k niet meer zo boeiend.
Ik zou mijn droomhuis niet laten lopen voor 20k als ik voldoende middelen had. Hollandse zuinigheid ;-)
Aan de andere kant ben ik ook van mening dat er veel droomhuizen zijn, en je je zinnen gewoon kunt verzetten.
Edit: oh dubbele van de vraagprijs zei je. Ik dacht dat je bedoelde 2 x 20k overbieden.
Gisteravond zijn we langs de verkopers gegaan van onze aangekochte woning voor een kennismaking. Het gesprek had niet leuker kunnen verlopen. Wat een ontzettend vriendelijke en warme mensen.
Members only:
Vroeger kreeg ik nog weleens als tip 'wees niet te enthousiast naar de makelaar, want dan knijpen de verkopers je uit'. Maar eerlijk gezegd hebben we nu al twee keer geluk gehad in een overhitte markt juist door het enthousiasme.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dit is ook min of meer mijn ervaring eigenlijk. En ik heb nog redelijk zwaar onder de prijs geboden (twee jaar geleden). Maar redelijk vergelijkbaar met jouw situatie. Ik denk dat het nog wel per regio kan verschillen en wat voor mensen je tegenover je hebt.Piet_Piraat7 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 07:22:
Gisteravond zijn we langs de verkopers gegaan van onze aangekochte woning voor een kennismaking. Het gesprek had niet leuker kunnen verlopen. Wat een ontzettend vriendelijke en warme mensen.
***members only***
Vroeger kreeg ik nog weleens als tip 'wees niet te enthousiast naar de makelaar, want dan knijpen de verkopers je uit'. Maar eerlijk gezegd hebben we nu al twee keer geluk gehad in een overhitte markt juist door het enthousiasme.
Het scheelde bij ons ook dat wij een aankoop makelaar hadden en het huis nog een paar keer zijn wezen kijken om de verbouw plannen rond te maken en alles meten. Denk dat het ook scheelde dat wij een verkoop makelaar in de arm hebben genomen, we werden daardoor wel als een serieuzere partij gezien.
Je wilt niet tegen je max aanzitten, maar 15% eronder (als vuistregel) er zullen nog allerlei kosten komen waar je niet op rekent. Plus je zult dingen willen verbouwen/verbeteren of nieuwe moeten kopen.deathmonkey schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:31:
[...]
Vanwaar zou je er 20k vanaf halen? Ik kom volgens de berekening van hypotheek24 op minder dan €7000 uit aan kosten bovenenop de k.k. Als ik dan met 10k reken denk ik dat ik redelijk safe zit.
Het is verstandig om niet tegen je Maximale bedrag aan te zitten. Mijn woning is voor ongeveer 30k verbouwd, dit was wat we beraamd hadden. Maar alles bij elkaar ongeveer 35k kwijt geweest, allemaal wel eigen keuze maar er komen altijd dingetjes om de hoek.
Hiernaast zou ik gewoon naar een assurantiën kantoor gaan, die hebben toch het beste advies. En zeker een aankoop makelaar ziet dingen die jij niet gaat zien. Daarnaast vond ik het zelf erg prettig om iemand anders over het geld en het bod te laten onderhandelen.
Dit soort sentimenten moet je eigenlijk meteen loslaten. Kan je anders veel geld kosten, makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk dat snap ik ook. Wat bij mij erg hielp was wel voor mezelf duidelijk hebben wat ik belangrijk vond en wat niet en je hier ook aan houden! Ik met mijn vriendin hebben voor ons allebei opgesteld wat belangrijk was.President schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:55:
[...]
Och, wij hadden 20k boven de vraagprijs geboden zonder enig voorbehoud... Maar helaas niet 'gewonnen'. Vrouw geïrriteerd, wat als we er 25k of 30k boven hadden geboden?
Voor mij was vooral geld-kwaliteit woning het belangrijkst. Ik wilde veel huis voor mij geld, in een rustige locatie in de buurt van een stad. Huiskamer hecht ik veel waarde aan, de rest totaal niet. Dit heeft voor ons veel geholpen, omdat je anders toch vaak in emoties blijft steken.
[ Voor 21% gewijzigd door Postius op 13-08-2020 12:14 ]
GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k
Vraag/dilemma: ik heb in juni een huis gekocht, koopcontract getekend etc, maar de VvE was nog niet opgericht (het is een gesplitste beneden+bovenwoning). Een inschrijving bij KvK inclusief opstalverzekering is tegenwoordig natuurlijk verplicht voor een hypotheek. Prima, klein klusje voor de verkoper nog om te doen zou je denken (snap sowieso niet dat de verkopend makelaar dit niet aan verkoper heeft gemeld, maar oke)
Inmiddels zijn we weet ik veel hoeveel weken verder en zijn de formulieren voor KvK sinds vorige week eindelijk de deur uit. Maar de opstalverzekering is nog steeds niet geregeld, ondanks het regelmatige aandringen van mijn aankoopmakelaar.
Ik ben er helemaal klaar mee, mijn geduld begint op te raken en ik vroeg me af: kan ik die verzekering wellicht zelf regelen, of kan dat echt alleen als eigenaar van het huis?
Inmiddels zijn we weet ik veel hoeveel weken verder en zijn de formulieren voor KvK sinds vorige week eindelijk de deur uit. Maar de opstalverzekering is nog steeds niet geregeld, ondanks het regelmatige aandringen van mijn aankoopmakelaar.
Ik ben er helemaal klaar mee, mijn geduld begint op te raken en ik vroeg me af: kan ik die verzekering wellicht zelf regelen, of kan dat echt alleen als eigenaar van het huis?

Bel eens een paar verzekeraars op, wellicht wil er eentje met je meedenken.MrsRossi schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:40:
Overigens heeft de verkoper volgens het standaardkoopcontract ook een plicht om je op ieder mogelijke manier te ondersteunen bij het rondkrijgen. Natuurlijk wil je het niet meteen de juridische hoek intrekken, maar wellicht biedt dat nog een kapstok?
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Goed idee!Freeaqingme schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:28:
[...]
Bel eens een paar verzekeraars op, wellicht wil er eentje met je meedenken.
Overigens heeft de verkoper volgens het standaardkoopcontract ook een plicht om je op ieder mogelijke manier te ondersteunen bij het rondkrijgen. Natuurlijk wil je het niet meteen de juridische hoek intrekken, maar wellicht biedt dat nog een kapstok?
Ja, ik zie inderdaad in het koopcontract dat dat een mogelijkheid is. Ga het er toch eens met m'n makelaar over hebben. Ik heb al twee keer uitstel van de voorwaarden gekregen omdat hij zijn zaakjes niet op orde heeft...
Zaterdag gaan we hier kijken
https://www.funda.nl/koop...7428759-schipperstraat-1/
Niet echt waar we willen zitten, maar voor het geld kan ik niks vinden waar we nu zitten. Als iemand nog iets ziet wat niet klopt, hoor ik het graag
Zitten nog wel eens wat scherpe mensen hier.
Niet echt waar we willen zitten, maar voor het geld kan ik niks vinden waar we nu zitten. Als iemand nog iets ziet wat niet klopt, hoor ik het graag
met een lambo kom je toch niet over zulke drempels man

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Let in ieder geval even op de staat van die oude deuren, dat kunnen nog wel eens flinke tochtplekken zijn. Wellicht zie ik het verkeerd maar er komt aardig wat licht onder die voordeur door op de foto, dat lijkt me niet de bedoeling.PWM schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 23:06:
Niet echt waar we willen zitten, maar voor het geld kan ik niks vinden waar we nu zitten. Als iemand nog iets ziet wat niet klopt, hoor ik het graagZitten nog wel eens wat scherpe mensen hier.
Daarnaast veel krappe straatjes, dat kan best wel eens een drama zijn met parkeren, daar zou ik goed op letten. Heel vervelend als je laat thuis komt en een straat verderop de auto moet parkeren. Bovendien vind ik de tuin erg smal, je zit aan de achterkant vlak tegen de buur man z'n oprit aan en hebt ook weinig zon gok ik.
En wellicht heel persoonlijk maar ik vind het een ontzettend rommelig huis. Oude entree met kleine tegels en klassieke houden balken maar dan wel weer een lichte visgraatvloer en een moderne keuken met grote tegels. Het heeft niet echt een identiteit.
En dan de prijs, ik vind het heel veel geld voor de ruimte die je krijgt, zeker als je kijkt naar hoe krap de straten daar zijn en hoe weinig perceel je hebt waar je echt wat mee kan doen. Maar ook dat is heel persoonlijk, ik heb graag een vrij gevoel en dat krijg ik daar niet.
Ik zou dan eerder naar deze woning kijken: https://www.funda.nl/koop/huizen/huis-41811881-mozartlaan-4/
Daar moet wel wat aan gedaan worden maar dat is voornamelijk cosmetisch. Maar dan zit je wel lekker vrij en heb je een perceel waar je wat mee kan.
Of deze woning: https://www.funda.nl/koop...-41990183-havenstraat-34/
Daarbij merk je dat er echt een identiteit in zit. Wel wat opknappuntjes maar ook dat lijkt mee te vallen.
Het is echt de vraag wat je zoekt in een woning natuurlijk en dat is heel persoonlijk.
[ Voor 15% gewijzigd door Tsurany op 13-08-2020 23:51 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Nou, na dik een jaar lurken, zoeken, huilen, opnieuw beginnen eindelijk gelukt om een huis te kopen als starter 
Een jaar lang bezig geweest, elke keer dik boven de vraagprijs geboden (20-40K), maar elke keer (net) niet geworden. Aankoopmakelaar ingeschakeld, gaf wat tips, hielp mee met de bezichtigingen (als in op punten letten waar ik niet zo snel op zou letten, prijsonderhandelingen waren kansloos in Gouda Goverwelle).
21 juli een huis bezocht, waarvan het interieur op sommige plekken.... bijzonder te noemen was, maar het huis prima was. Na lang twijfelen, een voorzichtig bod gedaan op 24 juli, niet ruim overboden, met een voorbehoud financiering en technische keuring (vanwege wat schade aan dakramen etc). 25 juli te horen gekregen dat het bod geaccepteerd was
Uiteindelijk is alles in een stroomversnelling gegaan: afgelopen maandag technische keuring gehad, kwamen geen gekke dingen uit. Vorige week woensdag hypotheekaanvraag ingediend, dinsdag hypotheek goedgekeurd, en vandaag is alles bij de notaris aangeleverd. 9 oktober tekenen en sleutels.
Maar man, wat heb ik een bloedhekel aan de huizenmarkt
Zo vaak naast grijpen, en het zal ongetwijfeld ook niet helpen dat ik het in mijn eentje koop... Maar het bezichtigen, het nadenken over een goed bod, het afwachten, de afwijzing, terug naar stap 1......
Tevens helpt het echt enorm dat ik nu thuis aan het werk ben, en de aankoopmakelaar en hypotheekadviseur meteen over de vloer kan krijgen, zonder weer halve dagen voor op te nemen. Thanks corona I guess...
Maar goed, nu kan ik een ander traject in, en dat is mijn huis eigen maken
Een jaar lang bezig geweest, elke keer dik boven de vraagprijs geboden (20-40K), maar elke keer (net) niet geworden. Aankoopmakelaar ingeschakeld, gaf wat tips, hielp mee met de bezichtigingen (als in op punten letten waar ik niet zo snel op zou letten, prijsonderhandelingen waren kansloos in Gouda Goverwelle).
21 juli een huis bezocht, waarvan het interieur op sommige plekken.... bijzonder te noemen was, maar het huis prima was. Na lang twijfelen, een voorzichtig bod gedaan op 24 juli, niet ruim overboden, met een voorbehoud financiering en technische keuring (vanwege wat schade aan dakramen etc). 25 juli te horen gekregen dat het bod geaccepteerd was
Uiteindelijk is alles in een stroomversnelling gegaan: afgelopen maandag technische keuring gehad, kwamen geen gekke dingen uit. Vorige week woensdag hypotheekaanvraag ingediend, dinsdag hypotheek goedgekeurd, en vandaag is alles bij de notaris aangeleverd. 9 oktober tekenen en sleutels.
Maar man, wat heb ik een bloedhekel aan de huizenmarkt

Tevens helpt het echt enorm dat ik nu thuis aan het werk ben, en de aankoopmakelaar en hypotheekadviseur meteen over de vloer kan krijgen, zonder weer halve dagen voor op te nemen. Thanks corona I guess...
Goed, een goeie 2.5 week later en ondertussen afgelopen weekend het koopcontract afgesloten
Uiteindelijk iets meer geboden dan mijn originele bod, en ongeveer een uur na het sluiten van de inschrijving al teruggebeld met de mededeling dat ik het beste bod had!
Ondertussen druk bezig met het regelen van de hypotheek ed..
Feli, ik heb nu 3x naast mijn "droomhuis" gegrepen . Ook veel overbiedingen, maar helaas. Investeerder zit al op mijn huidige starterswoning te azen met een mooi bod. Maar verkopen is makkelijker dan kopen heb ik alweer begrepen. Laatste huis waren 9 biedingen, allemaal boven de "bieden vanaf prijs". Ga nu kijken via een aankoopmakelaar, en wat "mindere/goedkopere" huisjes bekijken die er niet uit zien. Dan maar gewoon verbouwen.chengbondkwok schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:51:
Nou, na dik een jaar lurken, zoeken, huilen, opnieuw beginnen eindelijk gelukt om een huis te kopen als starter
21 juli een huis bezocht, waarvan het interieur op sommige plekken.... bijzonder te noemen was, maar het huis prima was. Na lang twijfelen, een voorzichtig bod gedaan op 24 juli, niet ruim overboden, met een voorbehoud financiering en technische keuring (vanwege wat schade aan dakramen etc). 25 juli te horen gekregen dat het bod geaccepteerd was![]()
Maar man, wat heb ik een bloedhekel aan de huizenmarktZo vaak naast grijpen, en het zal ongetwijfeld ook niet helpen dat ik het in mijn eentje koop... Maar het bezichtigen, het nadenken over een goed bod, het afwachten, de afwijzing, terug naar stap 1......

Ik begin behoorlijk zenuwachtig te worden als ik zo jullie verhalen lees. Ik ben nu 3 maanden verder en aantal huizen verder dus. Niks tegengekomen waar ik een stapje harder voor ga. Maar nu.......kwam er eergisteren iets in de mail waar ik mijzelf met mijn zoons al helemaal zie zitten! Eigenlijk 20k boven de prijs waar ik voor kijk, maar er is ruimte.....ik ben de eerste die daar komende maandag ochtend een bezichtiging krijg.
Dit huis wordt aangeboden door mijn "eigen" aankoop makelaar, dus ik heb een andere makelaar geregeld die met mij mee gaat. Maar joh, ik zie dit zeker al weer gebeuren zoals ik hier in het topic lees. Er komt vast iemand die gelijk 30k of meer overbied. Hoe ga ik hier mee om denk ik dan.
Ik probeer mijzelf niet gek te laten maken, maar ondertussen zit ik na te denken om mijn reserve's en buffer aan te spreken om mee te kunnen bieden.....ik heb hier echt een hekel aan.
Wat is wijsheid in deze tijden. Ik weet het is erg afhankelijk van de staat van de woning. De regio en noem maar op. Maar wie zou zijn buffer van rond de 30k inzetten om zijn "droom"" woning te bemachtigen ?
Dit huis wordt aangeboden door mijn "eigen" aankoop makelaar, dus ik heb een andere makelaar geregeld die met mij mee gaat. Maar joh, ik zie dit zeker al weer gebeuren zoals ik hier in het topic lees. Er komt vast iemand die gelijk 30k of meer overbied. Hoe ga ik hier mee om denk ik dan.
Ik probeer mijzelf niet gek te laten maken, maar ondertussen zit ik na te denken om mijn reserve's en buffer aan te spreken om mee te kunnen bieden.....ik heb hier echt een hekel aan.
Wat is wijsheid in deze tijden. Ik weet het is erg afhankelijk van de staat van de woning. De regio en noem maar op. Maar wie zou zijn buffer van rond de 30k inzetten om zijn "droom"" woning te bemachtigen ?
Is dat je hele buffer?
Dan lijkt me dat niet heel verstandig!
Ik ga het huis voor de helft op een hypotheek zetten, de rest is al eigen geld.Requiem19 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:55:
Is dat je hele buffer?
30k buffer is er nu, er blijft wel iets over. Maar goed dat is dan niet noemenswaardig eigenlijk. (5k ofzo)
Binnen nu en een aantal jaren komt er wel weer iets vrij, maar 30k buffer tja.....dat bouw ik niet zo 123 op.
Steek je zoiets in wat je NU kan kopen
Ik merk erg aan mijzelf dat ik steeds de grens wat ophoog....ofwel ik laat mij gek maken

Kijk, dit is maar een forum met een hele hoop mensen die je niet kent en waarvan je niet weet hoe goed de adviezen zijn. Dus voor een echt advies moet je uiteraard naar een financieel adviseur, die kan daar een gekwalificeerd advies over geven.ppeterr schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:02:
[...]
Ik ga het huis voor de helft op een hypotheek zetten, de rest is al eigen geld.
30k buffer is er nu, er blijft wel iets over. Maar goed dat is dan niet noemenswaardig eigenlijk. (5k ofzo)
Binnen nu en een aantal jaren komt er wel weer iets vrij, maar 30k buffer tja.....dat bouw ik niet zo 123 op.
Steek je zoiets in wat je NU kan kopen![]()
Ik merk erg aan mijzelf dat ik steeds de grens wat ophoog....ofwel ik laat mij gek maken![]()
Maar vanuit mijn persoonlijke ervaring is het risico inderdaad groot om jezelf 'gek' te laten maken door iedereen die overbied, waardoor je precies de grens van je eigen inzet telkens opschuift.
Dat is eigenlijk al niet slim in de tijd voor corona en dat is nu nog minder slim (denk ik!).
Kun je niet gaan kijken naar woningen van een iets lagere prijsklasse zodat je wat meer marge hebt met overbieden?
Klopt zeker wat je daar tikt. De markt is zo oververhit dat er naar mijn mening geen "eerlijke" verkoop meer is. Ik moet er erg voor waken om daar niet in mee te gaan. Normaal kijk ik dus ook in de prijs klasse die wat lager ligt. Zodat de ruimte om over te bieden er gewoon is, en niet mijn "normale" buffer aanspreekt.Requiem19 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:04:
[...]
Kijk, dit is maar een forum met een hele hoop mensen die je niet kent en waarvan je niet weet hoe goed de adviezen zijn. Dus voor een echt advies moet je uiteraard naar een financieel adviseur, die kan daar een gekwalificeerd advies over geven.
Maar vanuit mijn persoonlijke ervaring is het risico inderdaad groot om jezelf 'gek' te laten maken door iedereen die overbied, waardoor je precies de grens van je eigen inzet telkens opschuift.
Dat is eigenlijk al niet slim in de tijd voor corona en dat is nu nog minder slim (denk ik!).
Kun je niet gaan kijken naar woningen van een iets lagere prijsklasse zodat je wat meer marge hebt met overbieden?
Maar goed, hoewel ik zeker vind dat een financieel potje van ongeveer 10K per persoon als bufer in het huishouden gezond is. Kan ik dat nu ook stoppen in een droom huisje
Dan maar een aantal jaar even iets minder buffer, die komt op den duur ook wel weer goed....
Maar goed, verstandig. Nee mee eens. Denk het niet.
Maandag eerst maar eens kijken, misschien valt het zelfs wel tegen.
Ik heb even tijdje niet meegelezen, maar is je huidige woning nou verkocht? :-)PWM schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 23:06:
Niet echt waar we willen zitten, maar voor het geld kan ik niks vinden waar we nu zitten. Als iemand nog iets ziet wat niet klopt, hoor ik het graagZitten nog wel eens wat scherpe mensen hier.
Ik vind het een gaaf huis, wel nog veel glas in lood, dus potentieel veel energie gebruik? En lijkt inderdaad veel licht onder de voordeur door te komen.
https://www.funda.nl/koop/huizen/huis-41916484-estrikweg-5/ zoiets vind ik nou ook wel leuk
Buffers etc, ik vind het altijd een lastig ding. Wat er gezegd wordt door @Requiem19 we zijn hier geen financieel adviseurs natuurlijk en het is ook voor iedereen lastig. Als je zo'n buffer in een paar jaar weer kan opbouwen en je weet zeker dat je het kan doen, tja..ppeterr schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:14:
[...]
Klopt zeker wat je daar tikt. De markt is zo oververhit dat er naar mijn mening geen "eerlijke" verkoop meer is. Ik moet er erg voor waken om daar niet in mee te gaan. Normaal kijk ik dus ook in de prijs klasse die wat lager ligt. Zodat de ruimte om over te bieden er gewoon is, en niet mijn "normale" buffer aanspreekt.
Maar goed, hoewel ik zeker vind dat een financieel potje van ongeveer 10K per persoon als bufer in het huishouden gezond is. Kan ik dat nu ook stoppen in een droom huisje
Dan maar een aantal jaar even iets minder buffer, die komt op den duur ook wel weer goed....
Toen wij besloten om te proberen of we een kind konden krijgen, wilden we minimaal 15k achter de hand hebben bijv. Want ja, je moet redelijk wat aanschaffen. Nou we hebben dat toen in 9 maanden van 10k naar 15k weten te brengen zonder er echt op in te leveren en het te hoeven aanraken, we konden alles gewoon met onze maandelijkse uitgaven meenemen en dan kochten we een keer iets minder iets anders... Inmiddels hebben we wat meer.. maar goed, ik denk ook wel eens, waarom heb ik nou 30k nodig? Behalve als buffer voor als je geen werk hebt of als er iets anders gebeurd, maar kom je ooit iets tegen dat 30k kost en dat je evt niet kan verzekeren?
De enige reden dat we veel spaargeld willen hebben is om straks voor ons nieuwe huis nergens echt op te hoeven bezuinigen.. Maar goed, hele ander discussie.. alles opmaken moet je gewoon nooit doen, maar of je nou 20 of 30k opzij hebt staan, tja, dan ga je een jaar minder op vakantie of goedkoper? Maar dan woon je wel in je "droomhuis".
Ergens wonen waar je wilt wonen maakt je denk ik veel gelukkiger dan 30k achter de hand hebben? Daarnaast is 30k natuurlijk heel afhankelijk van je inkomen en leefstijl, als je 300k per jaar verdiend is het een beetje weinig. Als je 30k per jaar verdiend, dan heb je dus volledig jaarsalaris achter de hand? Daarnaast speelt mee hoe oud je bent etc, als je over 10 jaar moet stoppen met werken is dat iets anders dan wanneer dat over 30 jaar is...
Je doet een prima constatering met dat gek laten maken.ppeterr schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:02:
[...]
Ik ga het huis voor de helft op een hypotheek zetten, de rest is al eigen geld.
Steek je zoiets in wat je NU kan kopen![]()
Ik merk erg aan mijzelf dat ik steeds de grens wat ophoog....ofwel ik laat mij gek maken![]()
Dus wapen je daartegen.
Blijf nuchter en zie de echte woonoppervlakte versus prijs per m2.
Zie de buurt en de marktprijzen: klopt het qua locatie, ontwikkeling, voorzieningen etc in vergelijk met andere wijken?
30k buffer zou ik persoonlijk er nooit voor opofferen, maar de helft is eigen geld zeg je.
Dan zou je, indien mogelijk, veel beter wat meer hypotheek kunnen nemen of het mogelijk maken, dat in geval van, dat je meer kunt opnemen.
Dan heb je alsnog een buffer voor een forse tegenslag en dan bedoel ik niet de wasmachine.
Uiteindelijk niet verkocht omdat ons gewenste huis weg was. Wel biedingen gehad, dus heb wel vertrouwen.Scr33x0r schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:18:
[...]
Ik heb even tijdje niet meegelezen, maar is je huidige woning nou verkocht? :-)
Ik vind het een gaaf huis, wel nog veel glas in lood, dus potentieel veel energie gebruik? En lijkt inderdaad veel licht onder de voordeur door te komen.
https://www.funda.nl/koop/huizen/huis-41916484-estrikweg-5/ zoiets vind ik nou ook wel leukmaar goed, je had vast alles al gezien?
Gaan morgen met makelaar terug en dan wil ik hem eigenlijk kopen. We zijn er gisteren geweest en het is veel groter en beter afgewerkt dan de foto's doen vermoeden.
Ik vind je wel twijfelachtig overkomen. Je vraagt ons een mening te geven over de woning, wat schiet je daar mee op?PWM schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:58:
[...]
Uiteindelijk niet verkocht omdat ons gewenste huis weg was. Wel biedingen gehad, dus heb wel vertrouwen.
Gaan morgen met makelaar terug en dan wil ik hem eigenlijk kopen. We zijn er gisteren geweest en het is veel groter en beter afgewerkt dan de foto's doen vermoeden.
Waar zit die twijfel ?
De woning an sich zegt niet zoveel : wat worden je woonlasten vs inkomen , heb je vrienden/ familie in die regio wonen, etc is veel bepalende dan een (voor ons) willekeurige woning.
Mijn mening is dat de woning me erg aanspreekt, maar de locatie totaal niet. Zie 1 groot nadeel: geen eigen parkeerplaats. Zou ik in die regio voor dat geld wel als eis hebben;)
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 20-08-2020 19:28 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Over overbieden en gek laten maken: ik zou niet naar de vraagprijs kijken maar naar de verkoopprijs van recent verkochte woningen in de buurt. Als de tactiek van de verkopende partij is om een 'lage' vraagprijs te stellen met kans op overbieden, dan is dat niet veel anders dan een 'hoge' vraagprijs zonder overbieden. Overbieden is een psychologisch spel. Uiteindelijk gaat het erom wat je in absolute zin hebt betaald, niet wat de vraagprijs was.
Beoordeel of je die prijs wilt en kunt betalen, weeg de alternatieven af (waar woon je nu, koop of huur). Dat overbieden is echt een grote truc om mensen alsmaar hun grenzen te laten verleggen. Bij een hogere vraagprijs laten mensen het lopen, maar bij een lagere vraagprijs laten ze zich leiden door de emoties voor dat ene droomhuis.
Beoordeel of je die prijs wilt en kunt betalen, weeg de alternatieven af (waar woon je nu, koop of huur). Dat overbieden is echt een grote truc om mensen alsmaar hun grenzen te laten verleggen. Bij een hogere vraagprijs laten mensen het lopen, maar bij een lagere vraagprijs laten ze zich leiden door de emoties voor dat ene droomhuis.
Er zitten slimme mensen hier, die vaak dingen zie, die ik niet zieSport_Life schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:25:
[...]
Ik vind je wel twijfelachtig overkomen. Je vraagt ons een mening te geven over de woning, wat schiet je daar mee op?
Dat is inderdaad een ding. Maar als ik kijk naar huizen van 800k-900k zijn ze of echt buiten het oude dorp of moet er nog veel aan gebeuren. Deze is redelijk af. En dus op loopafstand van alles.Mijn mening is dat de woning me erg aanspreekt, maar de locatie totaal niet. Zie 1 groot nadeel: geen eigen parkeerplaats. Zou ik in die regio voor dat geld wel als eis hebben;)
[ Voor 6% gewijzigd door PWM op 20-08-2020 19:46 ]
Wat mij alleen opvalt is dat overal ramen open staan, geen gekke geuren geroken of ergens vocht op de muur gezien?PWM schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 23:06:
En het is volledig gerenoveerd maar geldt dat ook voor het dak? Die lijkt een klein beetje te golven al is dat natuurlijk niet gek voor zo’n oude woning maar hopelijk hebben ze dat ook aangepakt en geisoleerd destijds.
En uit nieuwschierigheid, hoe oud is de CV?
Niks geroken. CV is 2 jaar oud. Het dak is helemaal geisoleerd van binnen. Maar dat golven neem ik even mee.GeeMoney schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:49:
[...]
Wat mij alleen opvalt is dat overal ramen open staan, geen gekke geuren geroken of ergens vocht op de muur gezien?
En het is volledig gerenoveerd maar geldt dat ook voor het dak? Die lijkt een klein beetje te golven al is dat natuurlijk niet gek voor zo’n oude woning maar hopelijk hebben ze dat ook aangepakt en geisoleerd destijds.
En uit nieuwschierigheid, hoe oud is de CV?
CV vind ik altijd een mooie indicatie hoe serieus er verbouwd is. Vaak wordt iets cosmetisch opgeknapt maar een CV ketel uit 2006 met het rendement van een krant laten ze dan vaak zittenPWM schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:50:
[...]
Niks geroken. CV is 2 jaar oud. Het dak is helemaal geisoleerd van binnen. Maar dat golven neem ik even mee.
Dat lijkt hier dus prima in orde.
[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 20-08-2020 19:55 ]
Cv is toch van 2012?
PWM schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:50:
[...]
Niks geroken. CV is 2 jaar oud. Het dak is helemaal geisoleerd van binnen. Maar dat golven neem ik even mee.
Dat is natuurlijk zo.
Ik heb 2x een woning gekocht en beide keren eigenlijk zonder twijfel . De eerste indruk blijft vaak hangen
Aangezien er nogal wat lucht in de woning zit is het imo belangrijk om zeker(der) van je aankoop te zijn.
[ Voor 39% gewijzigd door Sport_Life op 20-08-2020 20:11 ]
Zie het hier staan, heb op papier mee dat het 2018 is. Gaan we morgen ook even kijkenSport_Life schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:08:
Cv is toch van 2012?
Volgens mij is de verbouwing 2012 geweest, dus ik vrees..PWM schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:11:
[...]
Zie het hier staan, heb op papier mee dat het 2018 is. Gaan we morgen ook even kijken
8 a 9 jaar is niet drastisch oud en tegelijk meegenomen bij de rest van de verbouwing. Dat geeft mij een indicatie dat er serieus verbouwd is en niet alleen maar cosmetisch voor de hoogste prijs.Sport_Life schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:12:
[...]
Volgens mij is de verbouwing 2012 geweest, dus ik vrees..
Hehe.. voor een huis van 8-9ton wil ik een garage waar minimaal 2 auto's in kunnen.. 200m2 en kantoor aan huis.. maar goed, ik hoef niet in het gooi/randstad te zittenPWM schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:45:
[...]
Er zitten slimme mensen hier, die vaak dingen zie, die ik niet zieWonen nu in Blaricum, da's om de hoek. Dus qua locatie t.o.v. schoon/ouders/vrienden gebeurt er niks.
[...]
Dat is inderdaad een ding. Maar als ik kijk naar huizen van 800k-900k zijn ze of echt buiten het oude dorp of moet er nog veel aan gebeuren. Deze is redelijk af. En dus op loopafstand van alles.
Besef wel dat, zeker in de huidige markt, het perfecte huis (zowel qua ligging, huis zelfs als prijs) niet vaak voorbij komt. Wil je die laten schieten omdat je eigenlijk je buffer niet wil aanraken?ppeterr schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:14:
[...]
Klopt zeker wat je daar tikt. De markt is zo oververhit dat er naar mijn mening geen "eerlijke" verkoop meer is. Ik moet er erg voor waken om daar niet in mee te gaan. Normaal kijk ik dus ook in de prijs klasse die wat lager ligt. Zodat de ruimte om over te bieden er gewoon is, en niet mijn "normale" buffer aanspreekt.
Dat is een keuze natuurlijk en het ligt er ook even aan hoeveel je van je buffer nodig bent en hoe lang het duurt om je buffer weer aan te vullen.
Je geeft aan dat je deels financiert en een groot deel zelf betaald, dus bij lange na geen max hypotheek? (aanname van mijn kant).
30k extra lenen (of een deel er van) kost je een paar tientjes per maand gok ik, wil je het daarom laten lopen?
Een buffer is fijn natuurlijk, maar als je aardig zeker bent dat je je werk niet zomaar verliest en ander vlot iets weer gevonden hebt dan is tijdelijk een wat kleinere buffer niet zo'n ramp denk ik persoonlijk.
Met 5 á 10k kom je ook een eind als je vaatwasser en wasmachine stuk gaan en je een flinke reparatie aan je auto moet betalen. De kans dat dat allemaal net in die ene maand valt is natuurlijk niet zo heel groot.
Kortom, de keuze moet je zelf maken maar het huis die perfect bij je past komt niet vaak voorbij
Hoe duur is een CV-ketel nou? 2-3k? Mij zouden toch andere dingen opvallen om te bepalen hoe cosmetisch er opgeknapt is. Die Bulthaup b3 keuken met Gaggenau apparatuur kost listprice al snel €70-80k. Past eigenlijk niet zo bij de rest van het huis wat idd nogal rommelig/basic overkomt.GeeMoney schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:54:
[...]
CV vind ik altijd een mooie indicatie hoe serieus er verbouwd is. Vaak wordt iets cosmetisch opgeknapt maar een CV ketel uit 2006 met het rendement van een krant laten ze dan vaak zitten. Zelfde met isolatie van een dak.
Dat lijkt hier dus prima in orde.
Parkeren lijkt me ook een issue idd. Dat zou ik toch wel verwachten als je al zo ver uit de bewoonde wereld woont
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Mijn insteek (in de huidige zoektocht) - focus op de randvoorwaarden die je niet (makkelijk) na de koop kan veranderen (grote van perceel bijvoorbeeld..).
Dat is de grap, wat vaak nog werkt en niet echt zichtbaar is word dus niet aangepakt om winst te maximaliseren. Net als dak isolatie.fsfikke schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:43:
[...]
Hoe duur is een CV-ketel nou? 2-3k? Mij zouden toch andere dingen opvallen om te bepalen hoe cosmetisch er opgeknapt is. Die Bulthaup b3 keuken met Gaggenau apparatuur kost listprice al snel €70-80k. Past eigenlijk niet zo bij de rest van het huis wat idd nogal rommelig/basic overkomt.
Parkeren lijkt me ook een issue idd. Dat zou ik toch wel verwachten als je al zo ver uit de bewoonde wereld woont
De Bulthaup kan ook voor 40-50k hoor
Een standaard Bulthaup wel, maar zoals je hem hier ziet is het wel zo ongeveer de duurste variant, met de duurste apparatuur.GeeMoney schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:37:
[...]
Dat is de grap, wat vaak nog werkt en niet echt zichtbaar is word dus niet aangepakt om winst te maximaliseren. Net als dak isolatie.
De Bulthaup kan ook voor 40-50k hoor. Blijft een hoop geld, dat wel
.
Thanks voor jullie inzichten hierboven. Ik heb er zeker wel wat aan, en neem het mee in de beslissing komende week. Ik neem een aankoop makelaar mee, en die zal mij hopelijk ook ondersteunen in de juiste beslissing hierin.
Ik zie ook een aantal keer het idee voorbij komen om de hypotheek wat op te hogen, en daarmee wat ruimte te krijgen om te bieden. Helaas gaat dat hem niet worden, ik zal daar niet te veel over duiden. Maar deels door mijn eigen geld heb ik juist eindelijk de mogelijkheid om een hypotheek te krijgen die al gemaximaliseerd is. Dit komt door een aparte opbouw van mijn inkomen. Maar goed dat dus terzijde.
Ik heb ondertussen al een maximale grens bepaald voor wat ik er voor wil betalen, dat is al een begin
Tevens denk ik dat tegenwoordig er van uitgaan om zonder een extra grote zak geld een huis te kopen, de kansen eerder een "gaat niet door" wordt, dan wel...
Ik ga het allemaal mee maken komende paar weken.
Ik zie ook een aantal keer het idee voorbij komen om de hypotheek wat op te hogen, en daarmee wat ruimte te krijgen om te bieden. Helaas gaat dat hem niet worden, ik zal daar niet te veel over duiden. Maar deels door mijn eigen geld heb ik juist eindelijk de mogelijkheid om een hypotheek te krijgen die al gemaximaliseerd is. Dit komt door een aparte opbouw van mijn inkomen. Maar goed dat dus terzijde.
Ik heb ondertussen al een maximale grens bepaald voor wat ik er voor wil betalen, dat is al een begin
Hmm, als je echt een maximum bedrag hebt dan kan je probereren alvast een hypotheek aanbod te verkijgen en je makelaar laten bieden zonder voorbehoud.ppeterr schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:10:
Thanks voor jullie inzichten hierboven. Ik heb er zeker wel wat aan, en neem het mee in de beslissing komende week. Ik neem een aankoop makelaar mee, en die zal mij hopelijk ook ondersteunen in de juiste beslissing hierin.
Ik heb ondertussen al een maximale grens bepaald voor wat ik er voor wil betalen, dat is al een beginTevens denk ik dat tegenwoordig er van uitgaan om zonder een extra grote zak geld een huis te kopen, de kansen eerder een "gaat niet door" wordt, dan wel...
Anders aan je makelaar heel duidelijk maken wat de bovengrens is.
De verkopende partij, heeft toevallig ook de makelaar die ik uitgezocht heb in eerste instantie als aankoop makelaar. Dit geeft natuurlijk belangenverstrengeling, en daarom neem ik een andere makelaar mee maandag om er te gaan kijken. Ik probeer daar het positieve van in te zien. De verkopende makelaar heeft al bij voorbaat inzicht gehad in mijn financiële situatie. Die weet dus eigenlijk dat het voorbehoud kwa hypotheek voor ruim 50% niet aan de orde is. Tevens heb ik ook geen pand zelf te verkopen omdat ik nu huur. Wellicht kan dat in mijn voordeel werken.D-dark schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:00:
[...]
Hmm, als je echt een maximum bedrag hebt dan kan je probereren alvast een hypotheek aanbod te verkijgen en je makelaar laten bieden zonder voorbehoud.
Anders aan je makelaar heel duidelijk maken wat de bovengrens is.
Jij doelt erop dat ik bij voorbaat het hypotheek deel al rond maak, zodat er geheel geen financiering voorbehoud hoeft te zijn? Het advies staat er van de bank. Het bedrag is rond. Er is groen licht.
Zou dat niet al voldoende zijn om een stapje voor te zijn, als je dat al zo kan noemen dan natuurlijk.
In jouw geval heb je al een aanbod vanuit de bank. Dus kan je zonder voorbehoud bieden. Verkoper weet dan dat de kans op ontbinding van de verkoop vanwege geen financiëring dan laag is en mocht het niet lukken hij/zij gegarandeerd de 10% koopsom krijgt. Dat is dan geen ontbindende voorwaarde. Risico van deze methode van bieden. Het kan gunstiger zijn om een lager bod te accepteren dan na 6 weken erachter te komen dat de kopende partij ontbind vanwege het niet rond krijgen van de hypotheek. Overbruggingshyptheken zijn ook niet goedkoop.ppeterr schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:14:
[...]
Jij doelt erop dat ik bij voorbaat het hypotheek deel al rond maak, zodat er geheel geen financiering voorbehoud hoeft te zijn? Het advies staat er van de bank. Het bedrag is rond. Er is groen licht.
Zou dat niet al voldoende zijn om een stapje voor te zijn, als je dat al zo kan noemen dan natuurlijk.
Dat is wel iets wat je met je aankoopmakelaar kan bespreken.
Houd er alleen wel rekening mee dat een bank vaak niet meer wil financiëren dan taxatie waarde.
Evt verschillen mbt overbieden moet je dan vanuit eigen geld doen.
Maar dat kan je afvangen door een taxatie in je bedenktijd laten uitvoeren of afspreken dat er een minimaal bedrag uit moet komen.
Andere optie als je die wat veiliger vind is met voorbehoud bieden en zeggen dat je al een aanbod van de bank op zak hebt en dat je een korter financiëringsvoorbehoud wil accepteren, zeg 2 a 3 weken.
[ Voor 21% gewijzigd door D-dark op 21-08-2020 22:15 ]
Dat gegarandeerd valt wat ik van dit of een vergelijkbaar topic las wel mee. De verkoper zal altijd nog zijn daadwerkelijke onkosten aannemelijk moeten maken.D-dark schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:38:
[...]
In jouw geval heb je al een aanbod vanuit de bank. Dus kan je zonder voorbehoud bieden. Verkoper weet dan dat de kans op ontbinding van de verkoop vanwege geen financiëring dan laag is en mocht het niet lukken hij/zij gegarandeerd de 10% koopsom krijgt. Dat is dan geen ontbindende voorwaarde. Risico van deze methode van bieden. Het kan gunstiger zijn om een lager bod te accepteren dan na 6 weken erachter te komen dat de kopende partij ontbind vanwege het niet rond krijgen van de hypotheek. Overbruggingshyptheken zijn ook niet goedkoop.
Dat is wel iets wat je met je aankoopmakelaar kan bespreken.
Houd er alleen wel rekening mee dat een bank vaak niet meer wil financiëren dan taxatie waarde.
Evt verschillen mbt overbieden moet je dan vanuit eigen geld doen.
Maar dat kan je afvangen door een taxatie in je bedenktijd laten uitvoeren of afspreken dat er een minimaal bedrag uit moet komen.
Andere optie als je die wat veiliger vind is met voorbehoud bieden en zeggen dat je al een aanbod van de bank op zak hebt en dat je een korter financiëringsvoorbehoud wil accepteren, zeg 2 a 3 weken.
@ppeterr ik snap hem niet helemaal, je hebt een maximale hypotheek maar ook maar tot 50%? Iig, als alles rond is met de bank in je gewoon zonder voorbehoud bieden, dat scheelt altijd wel in (de huidige) onzekere tijden. Je maximale risico is 10% van de koopsom, als je dat risico kan dragen kan er weinig gebeuren.
@fsfikke Ik bedoel daarmee een 50% lager bedrag financieringsvoorbehoud. Ik denk dat dat verstandiger is dan een voorbehoud op de gehele koopsom. Ondanks dat er (ondertussen al 3 maanden geleden) groen licht is gegeven door de bank. Kan er natuurlijk altijd iets mislopen.
Gister handtekening onder koopcontract gezet. Allemaal best snel gegaan sinds we drie weken geleden onze eerste bezichtiging hadden. Dit was bezichtiging nummer drie en gekocht op de vraagprijs.
Eigenlijk valt het hele proces mij ook wel mee. Had meer geregel en verzamelen van gegevens e.d. verwacht. Maar komen uit huur situatie dus scheelt ook natuurlijk met verkoop van eigen huis en financiering constructies. Veel simpeler kan eigenlijk niet.
Nu even wachten op de hypotheek verstrekker
en dan nog een paar maanden tot de overdracht....
Eigenlijk valt het hele proces mij ook wel mee. Had meer geregel en verzamelen van gegevens e.d. verwacht. Maar komen uit huur situatie dus scheelt ook natuurlijk met verkoop van eigen huis en financiering constructies. Veel simpeler kan eigenlijk niet.
Nu even wachten op de hypotheek verstrekker
Default blanke hetero
Goedemorgen. Vandaag voor het eerst maar eens de brutale schoenen aantrekken en gewoon bij mensen aanbellen of ze niet toevallig binnenkort willen gaan verhuizen
Hebben mensen nog tips hoe dit het beste aan te pakken?
Ja....niet doen, doe het dan met een briefje in de bus ofzo. Je gaat toch niet overal aanbellen en vragen of iemand gaat verhuizen, tenzij je al weet dat iemand echt plannen heeft.Sunri5e schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:09:
Goedemorgen. Vandaag voor het eerst maar eens de brutale schoenen aantrekken en gewoon bij mensen aanbellen of ze niet toevallig binnenkort willen gaan verhuizen![]()
Float like a butterfly, sting like a bee.
Je moet wat in deze marktMartinusz schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:15:
[...]
Ja....niet doen, doe het dan met een briefje in de bus ofzo. Je gaat toch niet overal aanbellen en vragen of iemand gaat verhuizen, tenzij je al weet dat iemand echt plannen heeft.
Grappig dat je dat zegt. Wij ontvingen onlangs een briefje in de brievenbus van expats die onze woning wilde kopen (waarde ca 700k). Mijn eerste indruk was dat ze er vast veel voor wilden betalen.Sunri5e schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:09:
Goedemorgen. Vandaag voor het eerst maar eens de brutale schoenen aantrekken en gewoon bij mensen aanbellen of ze niet toevallig binnenkort willen gaan verhuizen![]()
We zijn er niet op ingegaan, maar als je een goede prijs wil betalen lijkt het mij niet de beste methode.
Aanbellen sowieso nooit doen.
Bedoel je dat een verkoper, als jij als koper toch niet de woning koopt en dus het koopcontract niet nakomt, moet aantonen dat de verkoper onkosten hebt gemaakt?fsfikke schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:22:
[...]
Dat gegarandeerd valt wat ik van dit of een vergelijkbaar topic las wel mee. De verkoper zal altijd nog zijn daadwerkelijke onkosten aannemelijk moeten maken.
In de modelovereenkomsten artikel 11 staat dat, als koper de verplichtingen niet na komt, er een boete aan verkoper moet betaald worden van 10% van de koopsom. Dat staat los van onkosten die verkoper heeft: het is geen schadevergoeding maar een boete.
Als we dat niet zouden hebben zou elk koopcontract op drijfzand gebaseerd zijn. Immers, in dat geval kan de koper komt gewoon niet komen opdagen bij de notaris en de verkoop gaat niet door. Een beetje zoals Marktplaats wordt het dan. Dat wil je niet.
Ik ben het met je eens dat 'gegarandeerd' wel meevalt, want als die 10% nog niet bij de notaris is gestort (of bankgarantie afgegeven) dan moet koper, als 'ie het huis niet wil kopen, alsnog die 10% aan verkoper betalen dus dan moet je het als verkoper gaan halen. Daarom wordt die zekerheidsstelling zo vroeg mogelijk gevraagd.
Aanbellen zou ik zoals @Martinusz al zegt niet doen, dat komt pusherig over. Met een briefje in de bus geef je de mensen ook kans om er even op het gemak over na te denken.Sunri5e schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:09:
Wij hebben een tijd geleden ook zo'n briefje in de bus gehad, evenals meer buurtgenoten. Vond het wel grappig en maakt je wel geneigd om even je gedachten er over te laten gaan op een rustig moment. Aanbellen zou ik persoonlijk minder grappig vinden.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Het gaat niet perse om de onkosten, maar de hoogte van de boete moet schijnbaar wel proportioneel zijn. Volgens mij ligt de bal wel bij de koper om aan te tonen dat de 10% gematigd moet worden.Kalentum schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:52:
[...]
Bedoel je dat een verkoper, als jij als koper toch niet de woning koopt en dus het koopcontract niet nakomt, moet aantonen dat de verkoper onkosten hebt gemaakt?
Hier een link naar de discussie van een tijdje terug: MoshiMoshi84 in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"
[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 22-08-2020 11:08 ]
OK het niet zo zwart wit en als kopers zich verder wel overduidelijk inspannen en misschien wat naief zijn, dan kan in een rechter daarin meegaan. Maar goed, uiteindelijk is het contract vrij duidelijk en moet je dus een gang naar de rechter maken om die 10% te verlagen, dus ik zou het als koper er maar niet op aan laten komen en zorgen dat het goed komt met de financiering.fsfikke schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 11:08:
[...]
Het gaat niet perse om de onkosten, maar de hoogte van de boete moet schijnbaar wel proportioneel zijn. Volgens mij ligt de bal wel bij de koper om aan te tonen dat de 10% gematigd moet worden.
Hier een link naar de discussie van een tijdje terug: MoshiMoshi84 in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"
Is voor een koper toch niet zo moeilijk aan te tonen wat de daadwerkelijk geleden schade (want dat is proportioneel) voor de verkoper is. Die 10% wordt door een rechter bijna nooit volledig toegekend.fsfikke schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 11:08:
[...]
Het gaat niet perse om de onkosten, maar de hoogte van de boete moet schijnbaar wel proportioneel zijn. Volgens mij ligt de bal wel bij de koper om aan te tonen dat de 10% gematigd moet worden.
Weet je dat, of denk je dat?Roadman schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:09:
[...]
Is voor een koper toch niet zo moeilijk aan te tonen wat de daadwerkelijk geleden schade (want dat is proportioneel) voor de verkoper is. Die 10% wordt door een rechter bijna nooit volledig toegekend.
Dat toekennen van die 10% is hier laatst nog besproken. Is ook twijfelachtig natuurlijk he, de kopers staan in de rij.
It's dogged that does it
Deze ochtend mijn "droomhuis" bezichtigd. Samen met een andere makelaar, dan mijn aankoop makelaar. Aangezien het verkocht wordt door het kantoor van de aankoop makelaar 
Anyway - Een aantal punten, maar nog steeds enthousiast. Dus de bal gaat rollen.
Toch echt een klein wereldje onderling tussen de makelaars. Er wordt eerst eens gepeild hoe de animo is en of er een eenvoudige snelle constructie gevormd kan worden. Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
Anyway - Een aantal punten, maar nog steeds enthousiast. Dus de bal gaat rollen.
Toch echt een klein wereldje onderling tussen de makelaars. Er wordt eerst eens gepeild hoe de animo is en of er een eenvoudige snelle constructie gevormd kan worden. Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
Kortom, je hebt/gaat een bod uitgebracht/uitbrengen?
Hopelijk werkt de samenwerking tussen je aankoopmakelaar en de verkoopmakelaar, die jouw situatie ook kent, in je voordeel. Want volgens mij zit het qua financiering e.d. wel goed bij jou, als de makelaar(s) dat zeker weten kan dat een voordeel geven
Hopelijk werkt de samenwerking tussen je aankoopmakelaar en de verkoopmakelaar, die jouw situatie ook kent, in je voordeel. Want volgens mij zit het qua financiering e.d. wel goed bij jou, als de makelaar(s) dat zeker weten kan dat een voordeel geven
Ja ik probeer dat ook als een voordeel te zien inderdaad. De verkopende partij is dus geheel op de hoogte van mijn situatie. Het bod is nog niet uitgebracht. De makelaar die ik mee bracht gaat eerst eens informeel peilen wat de situatie is, en daar uiteindelijk de tactiek op aanpassen. Een ander voordeel is dat het een groot kantoor is waar het in de verkoop staat. Dus relatief veel huizen. En misschien is dat een voordeel dat een en ander toch snel en makkelijk geregeld kan worden.B-Real schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:24:
Kortom, je hebt/gaat een bod uitgebracht/uitbrengen?
Maar ja, hoe dan ook. Ik heb geen idee. Wel heel heel heel erg spannend
Ik heb dit jaar op eenzelfde manier een huis gekocht. Huis stond te koop bij 'onze' aankoopmakelaar. Toen dus met een andere aankoopmakelaar (een bekende van eerdergenoemde aankoopmakelaar) wezen kijken. Snel een bod uitgebracht en dankzij welwillende verkopers (die niet eens andere bezichtigingen af wilden wachten) hadden we het huis.ppeterr schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:30:
[...]
Ja ik probeer dat ook als een voordeel te zien inderdaad. De verkopende partij is dus geheel op de hoogte van mijn situatie. Het bod is nog niet uitgebracht. De makelaar die ik mee bracht gaat eerst eens informeel peilen wat de situatie is, en daar uiteindelijk de tactiek op aanpassen. Een ander voordeel is dat het een groot kantoor is waar het in de verkoop staat. Dus relatief veel huizen. En misschien is dat een voordeel dat een en ander toch snel en makkelijk geregeld kan worden.
Maar ja, hoe dan ook. Ik heb geen idee. Wel heel heel heel erg spannend
Dat er goed contact was tussen beide aankoopmakelaars heeft ook zeker in ons voordeel gewerkt. Het is oneerlijk dat het wereldje zo kan werken, maar in dit geval was het wel in ons voordeel...
@Jovatov Ik hoop maar zo dat het hier ongeveer net zo gaat. Maar ik temper mijn verwachting behoorlijk, het is maar net hoe de verkoper er in staat natuurlijk. Ik verwacht eigenlijk dat de verkoop makelaar vol inzet op het biedsysteem. En dan denk ik dat ik naast de pot ga pissen.
Ik ben niet van plan naar de 10% overbieden te gaan. Tenminste het moet haalbaar blijven.
Was trouwens net ook nog bij een andere woning wezen kijken, het hele huis was opgeknapt. Maar al het schilderwerk was door de bewoner zelf gedaan. Even van te voren denk ik om het mooier te laten lijken. Het leek nergens op het schilderwerk. Dus een professional is daar nog langer mee bezig om te herstellen denk ik.
Doe het dan gewoon niet toch
Ik ben niet van plan naar de 10% overbieden te gaan. Tenminste het moet haalbaar blijven.
Was trouwens net ook nog bij een andere woning wezen kijken, het hele huis was opgeknapt. Maar al het schilderwerk was door de bewoner zelf gedaan. Even van te voren denk ik om het mooier te laten lijken. Het leek nergens op het schilderwerk. Dus een professional is daar nog langer mee bezig om te herstellen denk ik.
Doe het dan gewoon niet toch
[ Voor 32% gewijzigd door ppeterr op 24-08-2020 17:34 ]
Het huis waar ik blij van werd na de bezichtiging, gaat na 1 week al over op inschrijving.
Wat een haastig gedoe
Wat een haastig gedoe
Balen, hopelijk kom je er alsnog goed door. Het is echt een behoorlijke gekte..ppeterr schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:55:
Het huis waar ik blij van werd na de bezichtiging, gaat na 1 week al over op inschrijving.
Wat een haastig gedoe
In de omgeving van Utrecht is het nog altijd gekkenhuis in het segment 300k-400k. Mijn recente ervaring: twee keer bod uitgebracht: 15k bovenop vraagprijs van 300k, ander 37k bovenop vraagprijs van 340k: beiden alsnog flink overboden.
Tijd voor een crisis. Wie weet, al diverse zenuwachtige verkopers gezien met oplevering pas in april/mei 2021.
Tijd voor een crisis. Wie weet, al diverse zenuwachtige verkopers gezien met oplevering pas in april/mei 2021.
Anoniem: 39993
Wij hebben deze keer ook gebruik gemaakt van een aankoopmakelaar. Was wel raar. We hadden twee kandidaten als aankoopmakelaar aanbevolen gekregen. Gesproken met makelaar 1 over het aankopen van een huis. Volgende dag een afspraak met makelaar 2 om eerst een huis te bekijken en daarna even over zijn aankoop diensten te praten. Maar dat was nog meer voor de vorm, want we hebben direct makelaar 1 ingeschakeld om dat huis te kopen.Jovatov schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:02:
[...]
Ik heb dit jaar op eenzelfde manier een huis gekocht. Huis stond te koop bij 'onze' aankoopmakelaar. Toen dus met een andere aankoopmakelaar (een bekende van eerdergenoemde aankoopmakelaar) wezen kijken. Snel een bod uitgebracht en dankzij welwillende verkopers (die niet eens andere bezichtigingen af wilden wachten) hadden we het huis.
Dat er goed contact was tussen beide aankoopmakelaars heeft ook zeker in ons voordeel gewerkt. Het is oneerlijk dat het wereldje zo kan werken, maar in dit geval was het wel in ons voordeel...
Hypotheek net goedgekeurd, binnenkort de sleutel.
Ruim 10% overbieden vind ik ook gekkenhuis. Ik had een gesprek met mijn aankoop makelaar over ongeveer een zelfde prijsklasse woning. Het kwam er in het kort op neer dat 300/350k over het algemeen voor kopers geen enkel probleem is om te betalen. Ook relatief jonge starters hoesten dit op omdat er overwaarde is op of wel hun eigen starters woning, of door middel van hun ouders. En dat met de lage rente's blijft dan gewoon betaalbaar. Maar ja, klinkt mij allemaal logisch in de oortjes. Of ik er mee eens ben is iets anders.Pendulum schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:45:
In de omgeving van Utrecht is het nog altijd gekkenhuis in het segment 300k-400k. Mijn recente ervaring: twee keer bod uitgebracht: 15k bovenop vraagprijs van 300k, ander 37k bovenop vraagprijs van 340k: beiden alsnog flink overboden.
Dat komt ook natuurlijk omdat ik momenteel zelf in een overweging zit. Wat ga ik bieden en wat vind ik het waard strookt geheel niet met elkaar. Terwijl ik mij bewust ben dat "omdat ik het er niet mee eens ben". Mij nergens brengt.
Regio noord-holland trouwens. Iets minder gekkenhuis denk ik dan maar zo als Utrecht

@Anoniem: 39993 Mag ik vragen wat jij hebt "overboden" en welke regio? - procentueel.
Ik ben toch echt bang, dat effectief bieden, begint bij de 10% hoger in de grotere steden.
Fout! Het effectief bieden begint bij de marktwaarde. De vraagprijs is meestal niet de marktwaarde, maar vaak ligt die lager.ppeterr schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:52:
[...]
@Anoniem: 39993 Mag ik vragen wat jij hebt "overboden" en welke regio? - procentueel.
Ik ben toch echt bang, dat effectief bieden, begint bij de 10% hoger in de grotere steden.
Wij hebben ook gekocht in regio Utrecht. We hebben voor elke interessante woning de marktwaarde bepaald en vanaf dat bedrag per woning bekeken hoeveel we van ons eigen geld extra willen inleggen. Soms is dat een paar procent zijn van de vraagprijs, maar soms wel meer dan tien procent. Dit verschilt per woning en per verkoper.
Wij hebben 8% bovenop de vraagprijs geboden in het segment 4 ton.
[ Voor 5% gewijzigd door banaliteit op 25-08-2020 17:26 ]
Anoniem: 39993
Ik denk, dat jij niet zoveel aan die informatie hebt. Ik kan wel een getal noemen en dan kun je jezelf wel bedenken in wat voor regio het is: bijna 6 procent onder de vraagprijs.ppeterr schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:52:
[...]
De kans dat dat Amsterdam of Utrecht is, is natuurlijk near-zero.
Mee eens dat het lastig te bepalen is, de ene verkoper zet het voor de "marktwaarde" op de markt. De ander zet hem er al dik overheen in de verkoop. Er zijn ook natuurlijk reken module's waar de makelaars gebruik van maken en daarmee de prijs bepalen. Wat ik zo zie op funda is dat over het algemeen al 10 to 15% over de woz van vorig jaar. Het zegt inderdaad geen moer!banaliteit schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:21:
[...]
Fout! Het effectief bieden begint bij de marktwaarde. De vraagprijs is meestal niet de marktwaarde, maar vaak ligt die lager.
Wij hebben ook gekocht in Utrecht. We hebben voor elke interessante woning de marktwaarde bepaald en vanaf die prijs per woning bekeken hoeveel we van ons eigen geld extra willen inleggen. Soms is dat een paar procent zijn van de vraagprijs, maar soms wel meer dan tien procent. Dit verschilt per woning en per verkoper.
Wij hebben 8% overboden op de vraagprijs in het segment 4 ton.
De marktwaarde is natuurlijk allang bepaald door dit overmatig overbieden.
@Anoniem: 39993 Duidelijk, en terecht hoe je dat opmerkt.
Heeft iemand recente ervaring met een huis kopen en DUO schuld?
Bij vorige aankoop geheel buiten beschouwing gelaten (niet gevraagd/niet verteld)
Nieuwe adviseur nu zegt dat dat absoluut geen optie.
Plan was verhuizen en aflossen, maar ik krijg nu geen overbruggingshyptoheek ivm de schuld die ik pas af kan lossen na verkoop eigen woning en zodoende kan ik pas later aankopen?
TL;DR ; studieschuld verzwijgen, lukt dit nog of is er iets gewijzigd de afgelopen 3 jaar?
Bij vorige aankoop geheel buiten beschouwing gelaten (niet gevraagd/niet verteld)
Plan was verhuizen en aflossen, maar ik krijg nu geen overbruggingshyptoheek ivm de schuld die ik pas af kan lossen na verkoop eigen woning en zodoende kan ik pas later aankopen?
TL;DR ; studieschuld verzwijgen, lukt dit nog of is er iets gewijzigd de afgelopen 3 jaar?
Je kan het doen, de hypotheekverstrekker kan het niet checken zover ik weet (tenzij het overduidelijk in de data staat waar ze toegang tot hebben), maar mochten ze erachter komen dan is het legaal gezien fraude en kunnen ze stunts uithalen via contract en mag je NHG gedag zeggen.tinoburg85 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:58:
Dit is ook de reden waarom veel leners nu balen, het idee was dat studieschuld los stond (zo werd het verkocht), en hebben ze retroactief toch deel laten uitmaken bij bepalen hypotheek. En fors ook.
[ Voor 3% gewijzigd door Kaiberia op 26-08-2020 13:13 ]
Lastige situatie als ik het zo hoor, je bent van plan om af te lossen met je overwaarde?tinoburg85 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:58:
Ik heb er wel recent (maand terug) ervaring mee maar het niet verzwegen.
Mocht je het verzwijgen en er gaat iets mis na dat je de hypotheek hebt afgesloten dan ben je wel de sjaak denk ik.
Zolang er geen bijzonderheden plaatsvinden kan je er vast gewoon mee weg komen..
Het word je op de man af gevraagd door de hypotheekverstrekker. Jokken is dus riskant.tinoburg85 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:58:
Voor zover ik weet vragen ze nu ook een kopie afschrift van je rekening voor een hele maand (was bij mij het geval). Als daar een DUO afschrijving op staat...
Recent een nieuwe hypotheek afgesloten ivm verhuizen maar onze adviseur (ing) heeft er niet naar gevraagd. In het rapport stond zelfs dat er geen studieschuld was. En dat terwijl mijn maandbedrag gewoon van de ing wordt geïncasseerd. Ik heb het overigens toen netjes aangegeven als opmerking bij het rapport. Niks mee gedaan/ over gehoord.Requiem19 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:07:
[...]
Het word je op de man af gevraagd door de hypotheekverstrekker. Jokken is dus riskant.
Voor zover ik weet vragen ze nu ook een kopie afschrift van je rekening voor een hele maand (was bij mij het geval). Als daar een DUO afschrijving op staat...
Nu is het rest bedrag slechts 8k en hadden wij het veelvuldige op de spaarrekening staan, dus dat scheelt misschien. Volgens mij moesten wij voor de overbrugging op het moment van toetsing voldoende spaargeld hebben om de rente minimaal een jaar te kunnen voldoen.
Is je oude huis al verkocht en voorbehouden verlopen? Dan zouden ze niet zo heel moeilijk meer moeten doen.
Bij ons is er ook niet naar gevraagd omdat onze aangevraagde hypotheek 30% onder de max lag. Alsnog wel gek, want als je beide 80k studieschuld hebt wordt die 30% alsnog een probleem.koentjuh schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:27:
[...]
Recent een nieuwe hypotheek afgesloten ivm verhuizen maar onze adviseur (ing) heeft er niet naar gevraagd. In het rapport stond zelfs dat er geen studieschuld was. En dat terwijl mijn maandbedrag gewoon van de ing wordt geïncasseerd. Ik heb het overigens toen netjes aangegeven als opmerking bij het rapport. Niks mee gedaan/ over gehoord.
Nu is het rest bedrag slechts 8k en hadden wij het veelvuldige op de spaarrekening staan, dus dat scheelt misschien. Volgens mij moesten wij voor de overbrugging op het moment van toetsing voldoende spaargeld hebben om de rente minimaal een jaar te kunnen voldoen.
Is je oude huis al verkocht en voorbehouden verlopen? Dan zouden ze niet zo heel moeilijk meer moeten doen.
Persoonlijk zou ik het wel aandurven om erover te liegen denk ik. Risico is 0,0.
Iemand tips hoe je een goede aankoopmakelaar kan vinden of een aankoopmakelaar in Arnhem kan aanbevelen?
We gaan volgende week kijken bij een huis wat het eerste huis is dat eigenlijk echt aan al onze eisen en wensen voldoet dus grote kans dat we die graag willen hebben. Aangezien wij zelf slecht in kunnen schatten wat een goed bod is willen we een aankoopmakelaar in de arm nemen ook in het geval dit huis het hem niet wordt dan willen we graag wat makkelijker bij een ander huis in aanmerking komen.
Maar er zijn een stuk of 10 aankoopmakelaars actief in Arnhem en geen idee hoe ik de juiste kies. Helaas is er geen handige pricewatch met onafhankelijke reviews voor aankoopmakelaars
We gaan volgende week kijken bij een huis wat het eerste huis is dat eigenlijk echt aan al onze eisen en wensen voldoet dus grote kans dat we die graag willen hebben. Aangezien wij zelf slecht in kunnen schatten wat een goed bod is willen we een aankoopmakelaar in de arm nemen ook in het geval dit huis het hem niet wordt dan willen we graag wat makkelijker bij een ander huis in aanmerking komen.
Maar er zijn een stuk of 10 aankoopmakelaars actief in Arnhem en geen idee hoe ik de juiste kies. Helaas is er geen handige pricewatch met onafhankelijke reviews voor aankoopmakelaars
Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk
Het hangt nog steeds heel erg van de situatie af. Bij ons (begin dit jaar) vroegen ze er ook niet om. Uiteindelijk zagen ze het op mijn aangifte IB terug, als ik het daar niet had opgegeven hadden ze het nooit gemerkt. Ik kan hem elk moment afbetalen dus vandaar ook beperkt risico voor ons.Requiem19 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:07:
[...]
Het word je op de man af gevraagd door de hypotheekverstrekker. Jokken is dus riskant.
Welke invloed de DUO schuld uiteindelijk had weet ik niet, maar uiteindelijk was de maximale hypotheeksom 5 ton lager dan na het oriëntatiegesprek, terwijl de maximale bruto woonlasten €100 omhoog gegaan zijn

edit:
Ik zie nu dat dat tweede bedrag een berekening is volgens de gedragscode blabla. Misschien vandaar het verschil.
Ik zie nu dat dat tweede bedrag een berekening is volgens de gedragscode blabla. Misschien vandaar het verschil.
[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 26-08-2020 14:27 ]
Heb je al op Funda gekeken? Daar staan reviews van veel makelaars voor zowel verkoop als aankoop: https://www.funda.nl/makelaars/arnhem/aankoop/Arm1n schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:14:
Iemand tips hoe je een goede aankoopmakelaar kan vinden of een aankoopmakelaar in Arnhem kan aanbevelen?
You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.
Hier had ik bij de aankoop ook mijn DUO verzwegen (3 jaar geleden). Onlangs ophoging van de hypotheek geregeld, kwam de ABN daarop terug. Mijn DUO schuld stond in de jaarcijfers van mijn vrouw (ondernemer). Oepstinoburg85 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:58:

Adviseurs hebben denk ik ook een gedragscode. Ik denk niet dat ze daarom mee willen werken om willens en wetens verkeerde gegevens door te voeren.tinoburg85 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:58:
Hoe reageerde ABN dan toen ze er achter kwamen dat je 't eerder verzwegen had?mwa schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:02:
[...]
Hier had ik bij de aankoop ook mijn DUO verzwegen (3 jaar geleden). Onlangs ophoging van de hypotheek geregeld, kwam de ABN daarop terug. Mijn DUO schuld stond in de jaarcijfers van mijn vrouw (ondernemer). Oeps
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
De volgende dag de DUO schuld afgetikt en verder geen probleemFreeaqingme schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:10:
[...]
Adviseurs hebben denk ik ook een gedragscode. Ik denk niet dat ze daarom mee willen werken om willens en wetens verkeerde gegevens door te voeren.
[...]
Hoe reageerde ABN dan toen ze er achter kwamen dat je 't eerder verzwegen had?
In eerste instantie heb ik het verzwegen, tot mijn geweten begon te knagen. Daarna toch verteld en hebben uiteindelijk zonder veel gedoe een hypotheek kunnen krijgen voor het huis wat we gevonden hadden. Klein detail is misschien dat de spaarrekening meer dan afdoende gevuld was/is om het desnoods in één keer af te betalen.tinoburg85 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:58:
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7