jordje schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:07:
Hier ging het een aantal pagina's terug ook al over. Als starter in, volgens mij, de meest eenvoudige situatie heb ik zelf ook execution-only afgesloten. In eerste instantie werd mij tijdens een kennismaking bij een adviseur bijna €3.000,- geoffreerd. Ik liep daar eigenlijk niks wijzer naar buiten, vandaar dat ik ben gaan kijken om het zelf te regelen.
Lloyds en MoneYou zijn bij mijn weten de goedkoopste (beide even duur) en snelste opties, waar je alleen hun eigen producten kunt kiezen. Verder nog aanbieders als Hypotheek24 met keuze uit meer geldverstrekkers, maar die wel wat duurder zijn.
Als je van te voren je documenten op orde hebt kan de hele hypotheek binnen twee dagen worden geregeld. Wat @
Mesque zegt, bij de adviseur of 'ouderwets' bij de huisbank zal het naar mijn gevoel een stuk trager gaan. Die adviseur waar ik het over had begon ook gelijk over het inplannen van vervolgafspraken. Ik wil helemaal niet langskomen op een moment wat mij eigenlijk niet uitkomt, bij jouw veel te dure pand midden in het centrum met parkeerproblemen

Als ik terug kijk naar de aankoop van mijn eerste huis als starter (in 2014) is dat de meest gemakkelijke situatie om een hypotheek aan te vragen. Je weet wat je max kunt lenen, je weet in de prijsklasse waar je gaat kijken wat ongeveer de kosten koper zullen zijn, aanvraag indienen en kwestie van documenten aanreiken.
Ik en de vrouw hebben vorige week getekend voor ons nieuwe huis, voor mij alweer m'n 4e koopwoning, en de huidige staat een kleine 1,5 week in de verkoop. We waren nog niet eens van plan om op zo'n korte termijn te verhuizen, waren rustig aan het rondkijken. In die straat stonden 2 dezelfde huizen te koop, ik stuurde de ene naar m'n vrouw maar zij had die nog niet gezien, maar wel de andere die ik nog niet had gezien. Zij dacht dat ik zoiets nooit mooi zou vinden, maar integendeel

. Bezichtiging gepland en 1 week later getekend.
Heb er deze keer voor gekozen om een lokale hypotheek adviseur te nemen, die gelukkig wel bij je langs komt wanneer het je uit komt, omdat je met allemaal hypotheek delen zit ivm max 30 jaar rente aftrek.
Het schijnt dat je dan ook iets minder kan lenen omdat bij mij deel 1 nog maar 23 jaar rente aftrek voor is, deel 2 27 jaar en deel 3 28 jaar (I know kort achter elkaar verkocht en gekocht, iets met relatie beëindigen enzo

).
Het huis wat we nu hebben gekocht hebben we onder de vraagprijs gekregen. Stond 3 weken op funda (niet in de randstad) en in the end 12.500 onder de vraagprijs het bod geaccepteerd door de verkopers. Bewust ook niet gekeken in de prijs categorie wat we max kunnen krijgen aan hypotheek, om toch wat ruimte te bewaren mocht er onverwachts iets gebeuren, tegenvallen.
Wat een huis waard is, is ook persoonlijk vind ik. Wat vindt JIJ het waard? En wat moet er nog aan gebeuren... als je dat aan jezelf kan uitleggen prima toch. Zo niet, dan lekker verder kijken.