Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 144 ... 358 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:55
Lelystad B-)

In Almere zal het wel wachten worden op die Muiderhoek voordat er weer ècht mooie kavels beschikbaar komen.

[ Voor 82% gewijzigd door PLAE op 31-07-2020 10:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:05
Na vele maanden in dit topic vandaag overdracht van ons nieuwe huis gehad. Heel blij gaan we de boel even grondig opfrissen.

Want wat een smeerpijpen waren het zeg. Gadverdamme. Daar is sinds de oplevering niet meer gepoetst volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:27
Tomonic schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:40:
[...]

Heb mij daar ook ingeschreven, maar sta daar op de optie lijst. Alhoewel ik Nobelhorst niet echt heel super vindt om te wonen. Doet mij denken aan Almere-poort veel huizen, maar weinig centrum/winkels.
Waar wil je dan gaan wonen in Almere? Stad/Buiten is dan enige wat overblijft? Misschien wensen wat verlagen? Je bent toch zo bij de winkels/centrum in Almere?

Mijn 1 gezinswoning zal ergens later dit jaar in de verkoop gaan ;) Is ook in Almere Poort en ga zelf medio volgend jaar naar Duin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:41
[...]

Heb mij daar ook ingeschreven, maar sta daar op de optie lijst. Alhoewel ik Nobelhorst niet echt heel super vindt om te wonen. Doet mij denken aan Almere-poort veel huizen, maar weinig centrum/winkels.
Almere Poort heeft tenminste nog een treinstation en afslag aan de snelweg. Had wel begrepen dat Nobelhorst dat laatste nog wel gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:52
[...]

Nobelhorstenaar meldt zich :)
Nobelhorst lijkt wat ons betreft in geen enkel opzicht op Poort. Nobelhorst probeert een wat dorpser gevoel te creëren. Veel vrijstaande kavels tussen de rijwoningen en tweekappers. Aardig wat waterpartijen en weinig hoogbouw. Er staan nu ik meen 3 kleinere appartementencomplexen van max 4 hoog.
Poort is veel stadser ingericht. Ga eens een middagje in het Europakwartier kijken en wandel eens een uurtje door Nobelhorst (wel het deel wat klaar is ;) ) en je ziet het verschil denk ik wel.
Enige nadeel: Geen winkels (komt een Lidl langs de afslag vd snelweg in het Oosterwold gedeelte) dus voor alles moet je de wijk uit. Overigens begint nieuwbouw in Nobelhorst tegenwooridg ook vanaf 330k ongeveer. Op tijd inschrijven voor een VIP-avond en je zit goed,

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:10
Tomonic schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:08:
Volgens mij wordt er achterlijk overboden zonder voorbehoud financieringen (investeerders, expats). Iemand tips om er alsnog doorheen te komen zonder +50k te overbieden? Of toch even wachten tot de volgende crisis.
Dan moet je een woning nemen die 50k te hoog geprijsd is ;) . Flauw misschien, maar dat is nu eenmaal de manier waarop huizen tegenwoordig te koop worden gezet: een -relatief- lage vraagprijs en kijken wie er het meeste overbiedt. Terwijl het vroeger andersom was, een -relatief- hoge vraagprijs en dan maar kijken of je daar een beetje dicht bij in de buurt zou komen.

Dus negeer die vraagprijzen even en ga na wat jíj er voor over zou hebben. Daar zul je na een aantal bezichtigingen wel een beetje een gevoel bij kunnen hebben (ook als je weet wat de verkoopprijs is van de woningen die je hebt bezichtigd). Dan zul je vanzelf tegen een woning aanlopen die voor jou meer waard is dan voor de andere bieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-06 10:45

flessuh

Set sail for fail!

Hoe bepalen jullie de max om te bieden eigenlijk? Ik heb zelf gekeken naar de gangbare prijs in de wijk (146.000) de afgelopen maanden.

Huis te koop met vraagprijs 139.500, eerste bod (online NVM veiling systeem) meteen 150.000.

Overigens het eerste huis waar ik serieus ben wezen kijken, geen haast etc, maar het viel me op dat men dus boven de gemiddelde verkoopprijs begint te bieden :S ondanks dat de vraagprijs in de wijk veelal lager dan dit huis

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

flessuh schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:50:
Hoe bepalen jullie de max om te bieden eigenlijk? Ik heb zelf gekeken naar de gangbare prijs in de wijk (146.000) de afgelopen maanden.

Huis te koop met vraagprijs 139.500, eerste bod (online NVM veiling systeem) meteen 150.000.

Overigens het eerste huis waar ik serieus ben wezen kijken, geen haast etc, maar het viel me op dat men dus boven de gemiddelde verkoopprijs begint te bieden :S ondanks dat de vraagprijs in de wijk veelal lager dan dit huis
Standaard +10% jeweettog :*)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomonic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:43
frumper schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:23:
[...]

Nobelhorstenaar meldt zich :)
Nobelhorst lijkt wat ons betreft in geen enkel opzicht op Poort. Nobelhorst probeert een wat dorpser gevoel te creëren. Veel vrijstaande kavels tussen de rijwoningen en tweekappers. Aardig wat waterpartijen en weinig hoogbouw. Er staan nu ik meen 3 kleinere appartementencomplexen van max 4 hoog.
Poort is veel stadser ingericht. Ga eens een middagje in het Europakwartier kijken en wandel eens een uurtje door Nobelhorst (wel het deel wat klaar is ;) ) en je ziet het verschil denk ik wel.
Enige nadeel: Geen winkels (komt een Lidl langs de afslag vd snelweg in het Oosterwold gedeelte) dus voor alles moet je de wijk uit. Overigens begint nieuwbouw in Nobelhorst tegenwooridg ook vanaf 330k ongeveer. Op tijd inschrijven voor een VIP-avond en je zit goed,
Ik ben samen met mijn vrouw door Nobelhorst gelopen en gereden, het is echt een stadsdorp. Mijn vrouw was in het begin wel enthousiast over Nobelhorst, dus we hebben ons daar ingeschreven voor nieuwbouw.

Later vond ze Almere-Buiten/Stad toch leuker na wat bezichtigingen, aangezien er gewoon meer winkels en een centrum is.

Daarnaast zijn er ook genoeg bus en treinverbindingen. Tijdens Makelaar praatje bij Nobelhorst komt er geen extra afslag, en zijn de bus verbindingen niet echt super. Ik ben nog rustig aan het oriënteren, zijn nog wat leuke huisjes op de markt gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-05 09:51
SavageBrother schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 19:32:
[...]

Ja dat is waar, al pakken we het op onze huidige woning ook wel weer een mooie overwaarde. En eerlijk gezegd kijken wij in deze niet op een paar duizend euro (bv k.k) - aangezien woongenot (en de winst die we nu al hebben) ook wat waard is.
Vandaag dus wezen kijken, toch wel met behoorlijke twijfel weer naar buiten gestapt. De woonkamer en de eetkeuken zijn een soort van opgedeeld doordat de trap vanuit de hal naar boven loopt. Daaronder is dus een voorraadkast gemaakt, waardoor de ruimtes nogal gescheiden overkomen. Op deze manier komt er dus vanaf beide kanten ook maar vanaf één kant licht binnen, wat het geheel een beetje donker/klein maakt. Huidige bewoners hebben ook nog eens gekozen voor donkere muren, grote bruine banken en algeheel donkere aankleding, wat het geheel ook niet helpt.

Daarnaast voelt het allemaal wat oud en matig onderhouden aan (woning uit 200, veel kunststof, maar toch), waardoor we gewoon niet met een lekker gevoel naar buiten zijn gestapt. En dat is jammer, want feitelijk zou het een top huis moeten zijn met net voldoende ruimte, goed bouwjaar, goede tuin met de gehele dag zon en nog eens in een fijne buurt.

Toch zit het niet helemaal lekker. Eens een nacht of twee over slapen - al lijkt het wel of we bij ieder huis toch een aantal punten vinden die ons aan het twijfelen brengen.

It's dogged that does it

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-06 07:23
open deurtje: Focus op de zaken die je niet kan veranderen (buurt, lokatie/voorzieningen, ligging tuin etc.).
Een te kleine badkamer of lelijke keuken is allemaal op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Jopie035 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:39:
open deurtje: Focus op de zaken die je niet kan veranderen (buurt, lokatie/voorzieningen, ligging tuin etc.).
Een te kleine badkamer of lelijke keuken is allemaal op te lossen.
Heb je helemaal gelijk in. Dan blijft wat mij betreft het gebrek aan licht in de woning en het daarmee 'kleine gevoel' over, en is het de vraag in hoeverre bijvoorbeeld een grotere schuifpui dit op kan lossen.

Ook iets wat me opviel (ga ik nog bij de verkoper navragen hoor, maar toch), er is sprake van een zonneboiler, en die leidingen lopen ook door de meterkast, deze leken helemaal wit uitgeslagen en tevens lagen er wel iets van 5 of 6 luchtverfrissers. Iemand enig idee wat dit kan zijn, schimmelen die dingen of?

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Even op het niveau van #durftevragen.

Wij hebben een potentieel interessante woning gezien, alleen kan mijn vriendin niet leven met de kleur van de dakpannen (can you believe it ;)). Die zijn van het type fel rood zeg maar, geeft beetje komische uitstraling.

Zou je er een andere kleur dakpannen op kunnen laten leggen (zwart / donker), of moet je dan langs de welstand, aangezien het invloed heeft op het aangezicht van de woning?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-06 10:15
Requiem19 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:44:

Wij hebben een potentieel interessante woning gezien, alleen kan mijn vriendin niet leven met de kleur van de dakpannen (can you believe it ;)). Die zijn van het type fel rood zeg maar, geeft beetje komische uitstraling.

Zou je er een andere kleur dakpannen op kunnen laten leggen (zwart / donker), of moet je dan langs de welstand, aangezien het invloed heeft op het aangezicht van de woning?
Dat zou je bij de desbetreffende gemeente volgens mij na kunnen vragen. Even rondkijken in de buurt geeft evt ook al antwoord, als iedereen wat anders op zijn dak heeft liggen weet je immers ook genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Laatst online: 12:12
Requiem19 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:44:

Verandering van kleur valt onder onderhoud oftewel vergunningsvrij. Een ander type dakpan zou wel vergunningsplichtig kunnen zijn, maar volgens mij in de praktijk niet zo’n punt.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Top dank beiden.

Ik zie op de Funda foto's dat dit wijkje eigenlijk allemaal hetzelfde type huis heeft, waarbij het ene huis rode dakpannen heeft en het huis er naast dan donkere dakpannen. Om en om dus.

Wordt het beeld in de wijk wel iets anders als er net 1 huis uit de pas gaat lopen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Laatst online: 12:12
Requiem19 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:52:
Top dank beiden.

Ik zie op de Funda foto's dat dit wijkje eigenlijk allemaal hetzelfde type huis heeft, waarbij het ene huis rode dakpannen heeft en het huis er naast dan donkere dakpannen. Om en om dus.

Wordt het beeld in de wijk wel iets anders als er net 1 huis uit de pas gaat lopen :P.
Klopt maar zie wel vaker als de 1 wilt renoveren en de ander niet krijg je ook verschil. Dus gaat vast goed komen :)

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Samen met mijn vrouw besloten om ook op zoek te gaan naar een eerste koophuis, vanuit een huurwoning. De reden dat we hier weg willen is een erg slechte buurt (drug/intimidatie) en dat icm 2 kleine kinderen.

Onafhankelijk adviseur in de arm genomen zodat we een goed beeld hebben van de maximale hypotheek. Kosten koper kunnen we gewoon betalen, maar extra speling wordt lastig. Dat is wel weer jammer. Ook zitten we in de drukke 200-250K-markt. Misschien is het nog een klein voordeel dat we een woning zoeken in Friesland, en dan niet in de "grote" stad Leeuwarden.

Op Funda zijn we toch al een huis tegengekomen dat ons aanspreekt. Onder het mom van "oefenen" een bezichtiging ingepland die spoedig zal plaatsvinden maar stiekem is het op basis van de foto's en een bezoekje aan de wijk (die vinden we echt perfect overkomen) toch wel een huis dat ik misschien wel graag zou willen hebben.

De vraagprijs is 238K en de WOZ-waarde is 180K. Dat vind ik wel een groot verschil maar dat schijnt veel voor te komen. Ik vind het wel spannend wat dat met een eventuele taxatie zou doen, omdat wij momenteel weinig ruimte hebben om dat verschil zelf op te vangen. Wat dat betreft is het praktischer als de huizenjacht een jaar gaat duren; dan hebben we ruim budget gespaard voor zulke tegenvallers.

Onze adviseur zegt dat we in deze markt geen aankoopmakelaar nodig hebben en dat we gewoon de vraagprijs moeten bieden voor ieder huis dat we zouden willen kopen. Ik ben benieuwd wat jullie daarvan vinden. Het is een woning in een Fries dorp (al 20x opgeslagen op funda).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother
GeorgeMichael schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:35:
Samen met mijn vrouw besloten om ook op zoek te gaan naar een eerste koophuis, vanuit een huurwoning. De reden dat we hier weg willen is een erg slechte buurt (drug/intimidatie) en dat icm 2 kleine kinderen.

Onafhankelijk adviseur in de arm genomen zodat we een goed beeld hebben van de maximale hypotheek. Kosten koper kunnen we gewoon betalen, maar extra speling wordt lastig. Dat is wel weer jammer. Ook zitten we in de drukke 200-250K-markt. Misschien is het nog een klein voordeel dat we een woning zoeken in Friesland, en dan niet in de "grote" stad Leeuwarden.

Op Funda zijn we toch al een huis tegengekomen dat ons aanspreekt. Onder het mom van "oefenen" een bezichtiging ingepland die spoedig zal plaatsvinden maar stiekem is het op basis van de foto's en een bezoekje aan de wijk (die vinden we echt perfect overkomen) toch wel een huis dat ik misschien wel graag zou willen hebben.

De vraagprijs is 238K en de WOZ-waarde is 180K. Dat vind ik wel een groot verschil maar dat schijnt veel voor te komen. Ik vind het wel spannend wat dat met een eventuele taxatie zou doen, omdat wij momenteel weinig ruimte hebben om dat verschil zelf op te vangen. Wat dat betreft is het praktischer als de huizenjacht een jaar gaat duren; dan hebben we ruim budget gespaard voor zulke tegenvallers.

Onze adviseur zegt dat we in deze markt geen aankoopmakelaar nodig hebben en dat we gewoon de vraagprijs moeten bieden voor ieder huis dat we zouden willen kopen. Ik ben benieuwd wat jullie daarvan vinden. Het is een woning in een Fries dorp (al 20x opgeslagen op funda).
Allereerst veel succes, spannend en leuk! Wat betreft dat overbieden, een taxatie wil nog wel eens tussen de vraagprijs en de daadwerkelijke koopsom in gaan zitten, maar het kan zijn dat de taxatie wel iets onder de koopsom uitkomt.

Wat ik handig vind is het volgende: via het kadaster de koopsommen van woningen opvragen die de afgelopen tijd zijn verkocht in die postcode (rapport kost €2,95) en die kun je dan vergelijken met de verkochte huizen op funda. Zo zou je wel iets van een indicatie moeten kunnen krijgen wat het huis moet gaan kosten. Ook kun je stoïcijns de vraagprijs blijven bieden, maar ik twijfel of dat de methode is.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Niet online
SavageBrother schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:43:
[...]

Allereerst veel succes, spannend en leuk! Wat betreft dat overbieden, een taxatie wil nog wel eens tussen de vraagprijs en de daadwerkelijke koopsom in gaan zitten, maar het kan zijn dat de taxatie wel iets onder de koopsom uitkomt.

Wat ik handig vind is het volgende: via het kadaster de koopsommen van woningen opvragen die de afgelopen tijd zijn verkocht in die postcode (rapport kost €2,95) en die kun je dan vergelijken met de verkochte huizen op funda. Zo zou je wel iets van een indicatie moeten kunnen krijgen wat het huis moet gaan kosten. Ook kun je stoïcijns de vraagprijs blijven bieden, maar ik twijfel of dat de methode is.
Goede tip!

De hele wijk bestaat uit 2-onder-1-kappers en dat zijn dan allemaal verschillende type huizen van groot tot klein. Maar nu heb ik het buurhuis van "onze" woning gevonden in het kadaster:

Jaar geleden verkocht voor 199K en dat was ook de vraagprijs, ik heb een oud Facebookbericht van de makelaar gevonden daar over, helaas maar met 3 foto's. Woonoppervlak zou 90 m2 zijn terwijl de woning die wij gaan bezichtigen 114 m2 heeft. Wellicht heeft dat te maken met een losse houten garage t.o.v. een aangebouwde stenen garage (berging).

Inmiddels nog een kopie van het huis gevonden verderop in de wijk. Vorig jaar verkocht voor 200K (vraagprijs eerst 225k en later 219K, bijna een jaar te koop...) en lijkt op de foto's net wat minder mooi afgewerkt dan het huis wat wij gaan checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:39
@GeorgeMichael Ik heb niet het idee dat WOZ waarde veel betekent voor een taxatie. Ga jij fors overbieden dan kan het nog wel voorkomen dat de taxatie lager uitvalt en je het verschil uit eigen zak kan betalen. Aangezien je zelf al aangaf op dit moment geen diepe zakken te hebben zou ik dus voorzichtig zijn met overbieden. Ga gewoon kijken en bepaal voor jullie zelf wat je maximaal wil bieden, zodat je jezelf ook niet gek laat maken door een makelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:37
[...]

Ik kan WalterLiving aanbevelen wat dat betreft. Voor 5 euro in de maand kun je onbeperkt huizen online taxeren, waarbij je ook dergelijke info krijgt, inclusief Funda linkjes zodat je op basis van foto's zelf ook nog in kan schatten hoe je potentiele woning in de markt staat.

Ik heb ook een Calcasa rapport opgevraagd voor een huis. Ik was diep teleurgesteld... 27 euro ofzo per huis voor amper meer informatie...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@GeorgeMichael WOZ van mijn verkochte woning was ook 50k lager. Net zoals wat ik daarna weer hebt gekocht, dus maak je daar niet druk om.

Je zou een Calcasa rapport kunnen opvragen, kost je wel 1 jaar lidmaatschap en 18? euro. Dan heb je wat gevoel bij de vraagprijs. (als er voldoende verkocht is geweest en de betrouwbaarheid hoog is)

@GENETX Voordeel van Calcasa? Gebruiken taxateurs ook. net zoals Ortec Finance

[ Voor 11% gewijzigd door Vorkie op 06-08-2020 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother
GENETX schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:13:
[...]

Ik kan WalterLiving aanbevelen wat dat betreft. Voor 5 euro in de maand kun je onbeperkt huizen online taxeren, waarbij je ook dergelijke info krijgt, inclusief Funda linkjes zodat je op basis van foto's zelf ook nog in kan schatten hoe je potentiele woning in de markt staat.

Ik heb ook een Calcasa rapport opgevraagd voor een huis. Ik was diep teleurgesteld... 27 euro ofzo per huis voor amper meer informatie...
WalterLiving is ook top ja (thanks mede-tweakert)! Misschien nog wel beter dan kadaster, alhoewel zij er zelf ook veel info vandaan halen.

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:26
[...]

Probleem is alleen de vaak de meest recente < 6 maanden daar nog niet in zitten bij het kadaster ;)
Het geeft wel een algeheel beeld, ligt er natuurlijk ook aan hoeveel transacties er daadwerkelijk zijn geweest de afgelopen 3-5 jaar.

Maar over het algemeen kun je als je een gebied wat langer in de gaten houdt toch wel inschatten wat realistisch is? Ik bedoel als iemand een rijtjeswoning voor 3 ton aanbiedt, terwijl 99% van de rijtjeshuizen in hetzelfde gebied voor 2 ton te koop staan, dan moet er een belletje rinkelen, tenzij dat huis HEEEEL erg bijzonder is en iets heeft wat anderen niet hebben, maar dat zie je dan ook snel genoeg in de tekst/foto's.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Martinusz schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:19:
[...]

Probleem is alleen de vaak de meest recente < 6 maanden daar nog niet in zitten bij het kadaster ;)
Het geeft wel een algeheel beeld, ligt er natuurlijk ook aan hoeveel transacties er daadwerkelijk zijn geweest de afgelopen 3-5 jaar.
Dat heb ik ook ervaren, echter de laatste paar keer zie ik ook juist huizen er op staan die misschien 1/2/3 maanden geleden verkocht zijn.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

GeorgeMichael schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:02:
[...]

Goede tip!

De hele wijk bestaat uit 2-onder-1-kappers en dat zijn dan allemaal verschillende type huizen van groot tot klein. Maar nu heb ik het buurhuis van "onze" woning gevonden in het kadaster:

Jaar geleden verkocht voor 199K en dat was ook de vraagprijs, ik heb een oud Facebookbericht van de makelaar gevonden daar over, helaas maar met 3 foto's. Woonoppervlak zou 90 m2 zijn terwijl de woning die wij gaan bezichtigen 114 m2 heeft. Wellicht heeft dat te maken met een losse houten garage t.o.v. een aangebouwde stenen garage (berging).

Inmiddels nog een kopie van het huis gevonden verderop in de wijk. Vorig jaar verkocht voor 200K (vraagprijs eerst 225k en later 219K, bijna een jaar te koop...) en lijkt op de foto's net wat minder mooi afgewerkt dan het huis wat wij gaan checken.
Los van dat je niet te veel wilt betalen (dat wil niemand) kan je het risico van een te lage taxatie wel gewoon afdekken. Dat kan door dat in je bod op te nemen (onder voorbehoud van taxatie op niveau bod/vraagprijs). Het kan ook door in de bedenktijd de taxatie en bouwkundige keuring uit te laten voeren en bij teleurstellende resultaten af te zien van de koop.

Ik zou daar dus niet al te bang voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand nog tips waar ik het beste kan kijken voor nieuwbouw plannen in de toekomst? Gaat met name om regio Diemen en Zaanstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:05
Sbakker1982 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:10:
Iemand nog tips waar ik het beste kan kijken voor nieuwbouw plannen in de toekomst? Gaat met name om regio Diemen en Zaanstad.
https://brokkingaandezaan.nl

Dat is een gebied waar de komende jaren door gebouwd gaat worden, mooie locatie wel.
Zie wel dat praktisch alles verkocht is, dat is mega snel gegaan dan. De oude fabrieken staan er nog.

Maar goed, ik dacht dat er nog meer bouwplannen zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door ppeterr op 06-08-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Niet online
Bedankt voor de tips. Ik heb al een beter beeld van de huizen uit de buurt en dan gaat ook mooi van pas komen bij volgende bezichtigingen.
Ojjorz schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:30:
[...]

Los van dat je niet te veel wilt betalen (dat wil niemand) kan je het risico van een te lage taxatie wel gewoon afdekken. Dat kan door dat in je bod op te nemen (onder voorbehoud van taxatie op niveau bod/vraagprijs). Het kan ook door in de bedenktijd de taxatie en bouwkundige keuring uit te laten voeren en bij teleurstellende resultaten af te zien van de koop.

Mooi. Ik wist niet dat dat een optie was. Ik dacht dat dat onderdeel was van het voorbehoud van financiering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

GeorgeMichael schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:35:
Bedankt voor de tips. Ik heb al een beter beeld van de huizen uit de buurt en dan gaat ook mooi van pas komen bij volgende bezichtigingen.

[...]

Mooi. Ik wist niet dat dat een optie was. Ik dacht dat dat onderdeel was van het voorbehoud van financiering.
Je kan in je bod in principe elke voorwaarde opnemen die je wilt. Bedenk wel dat je bod daarmee minder sterk is dan dat van iemand met minder strenge voorwaarden.

De tweede optie; niet in bod opnemen en in je bedenktijd de taxatie en keuring doen is wat dat betreft beter voor je onderhandelingspositie. Risico is wel dat als je de deal cancelt binnen de bedenktijd dat je er mogelijk bij de verkopend makelaar niet goed op staat. Als die veel huizen binnen jouw categorie verkoopt, wil je dat misschien niet. Verder heb je natuurlijk geen enkele loyaliteit naar een verkoopmakelaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother
Waar ik nu al weer een paar keer tegen aanloop is het volgende: verkoopmakelaars die precies één dag of één moment beschikbaar hebben (ondanks dat je super snel reageert). Echt ernstig irritant als je zelf bijvoorbeeld afspraken hebt op op werk.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

SavageBrother schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:49:
Waar ik nu al weer een paar keer tegen aanloop is het volgende: verkoopmakelaars die precies één dag of één moment beschikbaar hebben (ondanks dat je super snel reageert). Echt ernstig irritant als je zelf bijvoorbeeld afspraken hebt op op werk.
Aankoopmakelaars krijgen vaak eerder de kans om afspraken te maken. Dan zijn er dus nog meer 'slots' beschikbaar. Als je hier dus vaker tegenaan loopt kan het wijs zijn om toch een aankoopmakelaar in de hand te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-06 10:18
Been there, done that. Sellers market. Weinig aan te doen helaas. :/

"Gelukkig" geeft corona / thuiswerken veel mensen nu wat meer flexibiliteit voor dit soort dingen, voor mij was het vorig jaar vaak een kwestie van een halve dag vrij nemen. (Inc reistijd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:32
Ojjorz schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:08:
[...]
niet in bod opnemen en in je bedenktijd de taxatie en keuring doen is wat dat betreft beter voor je onderhandelingspositie.
In hoeverre is verkoper verplicht daar aan mee te werken? Als ik verkopend partij was zou ik dan zeggen dat die 3 dagen niet uit komen maar dat taxateur en keurder de 4e dag van harte welkom zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 10:57
[...]

Euhm, als je je voorbehoud van financiering normaal/slim verwoord, dan heb je dat risico ook al afgevangen.
Bij ons, en volgens mij standaard NVN koopcontract, stond er: "Onder het voorbehoud van verkrijgen van financiering van 100% van de koopsom". Wordt je huis lager getaxeerd krijg je dat dus niet gefinancierd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:46
Ojjorz schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:00:
[...]

Aankoopmakelaars krijgen vaak eerder de kans om afspraken te maken. Dan zijn er dus nog meer 'slots' beschikbaar. Als je hier dus vaker tegenaan loopt kan het wijs zijn om toch een aankoopmakelaar in de hand te nemen.
Klopt, huizen komen vaker eerst op move.nl voordat ze op Funda komen.
Bij gewilde huizen die men toch wel denk te verkopen kan het ook zijn dat er eerst intern wordt gekeken bij de klanten van aankoopmakelaars zodat men de kosten van Funda kan uitsparen.

Ander voordeel is dat ze zakelijk bekijken wat een woning echt waard is en de minpunten vinden waarop afgedongen kan worden.

Voor de kosten zou ik het niet laten. Zelf ook een aankoopmakelaar gehad en behoorlijk geholpen met mijn toekomstige woning. Tussentijds afspraak kunnen inplannen zodat ik die woning kon bekijken samen met een andere woning voordat alle bezichtigingen echt begonnen. Dat kon omdat ze bij de verkoper konden aangeven dat ik een serieuze kandidaat was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Minneyar schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:09:
[...]

Euhm, als je je voorbehoud van financiering normaal/slim verwoord, dan heb je dat risico ook al afgevangen.
Bij ons, en volgens mij standaard NVN koopcontract, stond er: "Onder het voorbehoud van verkrijgen van financiering van 100% van de koopsom". Wordt je huis lager getaxeerd krijg je dat dus niet gefinancierd.
Wel opletten dat het voor de verkopende partij kan meewegen of je voor de volle 100% wilt financieren of niet, minder financieren is zeer waarschijnlijk meer zekerheid.
D-dark schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:12:
[...]

Voor de kosten zou ik het niet laten. Zelf ook een aankoopmakelaar gehad en behoorlijk geholpen met mijn toekomstige woning. Tussentijds afspraak kunnen inplannen zodat ik die woning kon bekijken samen met een andere woning voordat alle bezichtigingen echt begonnen. Dat kon omdat ze bij de verkoper konden aangeven dat ik een serieuze kandidaat was.
Ik kan me daar ergens wel in vinden, echter vind ik het gewoon bijzonder lastig om hier in regio Rotterdam in te schatten welke aankoopmakelaar nou echt z'n geld waard is.

[ Voor 34% gewijzigd door SavageBrother op 06-08-2020 14:14 ]

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Mania-92 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:05:
[...]

In hoeverre is verkoper verplicht daar aan mee te werken? Als ik verkopend partij was zou ik dan zeggen dat die 3 dagen niet uit komen maar dat taxateur en keurder de 4e dag van harte welkom zijn.
Niet natuurlijk, maar vaak zie je dat als een bod is geaccepteerd en een contract is getekend je toch wel een beetje committed bent aan elkaar. De verkoper wil de deal dan ook niet meer laten schieten; de kans om toch nog wat eisen te stellen.

Je moet dan ook wel bereid zijn om weg te lopen als het niet lukt. Als je inmiddels verliefd bent geworden dan kan dat lastig zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Laatst online: 22:46
SavageBrother schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:12:

[...]

Ik kan me daar ergens wel in vinden, echter vind ik het gewoon bijzonder lastig om hier in regio Rotterdam in te schatten welke aankoopmakelaar nou echt z'n geld waard is.
Paar opties.
- Bekijken of er een paar grote verkoopmakelaars zijn welke de huizen die je leuk vind verkopen.
- Recensies op Funda en internet
- Langsgaan voor een oriënterend gesprek en bekijken of er een klik is.

Duidelijk aangeven wat jullie budget is qua kosten koper, hypotheek en aankoopmakelaar.
Dan kunnen zij veel gerichter zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Verkoopmakelaars nemen potentiële kopers zonder aankoopmakelaar vaak al minder serieus. Volgens mij plannen ze eerst bezichtigingen in met kopers met een aankoopmakelaar. De rest mag op de laatste dag nog langskomen (als het huis dan nog niet verkocht is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomonic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:43
Tomonic schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:08:
Echt wat een markt op dit moment. Woon in Almere poort in een leuke starters woning en ben opzoek naar 1-gezinswoning ergens in Almere.

Heb paar huizen bezichtigd maar na 2 dagen na bezichtiging waren deze al verkocht nadat ik een bod had gedaan. Probeer er tussen te komen met hoge biedingen, maar lijkt er niet doorheen te komen! Lijkt erop dat ik toch mijn even in starterswoning moet blijven. Lijkt wel of er geen doorstroom is.

Volgens mij wordt er achterlijk overboden zonder voorbehoud financieringen (investeerders, expats). Iemand tips om er alsnog doorheen te komen zonder +50k te overbieden? Of toch even wachten tot de volgende crisis.
Zal er een groot voordeel zijn om een aankoopmakelaar in te schakelen? Of maakt het niet zoveel uit. Zal de kans dan groter zijn om een huis eventueel te krijgen? Wordt je minder serieus genomen als je geen aankoopmakelaar hebt in deze overhitte woningmarkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
Tomonic schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:56:
[...]

Zal er een groot voordeel zijn om een aankoopmakelaar in te schakelen? Of maakt het niet zoveel uit. Zal de kans dan groter zijn om een huis eventueel te krijgen? Wordt je minder serieus genomen als je geen aankoopmakelaar hebt in deze overhitte woningmarkt?
Jazeker, zie de argumenten in de posts hierboven. Woningen gaan eerst het interne netwerk in, ik heb al meermaals gezien dat woningen van bekenden niet eens op Funda komen omdat ze al verkocht waren. Ik kon eens meekijken in de appgroep van lokale makelaars hier (we hadden toen al een woning gekocht en waren de akte daar aan het tekenen), daar plaatsen makelaars met een fotootje welke huizen er op de markt gaan komen zodat iedereen hun achterban alvast kan peilen. Daarnaast zal het vast ook makkelijker praten tussen makelaars onderling qua onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Waar regelen jullie je hypotheek? Direct via de bank, via een tussenpartij of via een online partij?

Een aantal jaren terug had je nog geen partijen als ikbenfrits.nl bijv. Ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken!

[ Voor 35% gewijzigd door Ferra op 06-08-2020 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Sbakker1982 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 23:39:
Waar regelen jullie je hypotheek? Direct via de bank, via een tussenpartij of via een online partij?

Een aantal jaren terug had je nog geen partijen als ikbenfrits.nl bijv. Ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken!
Een hypotheekadviseur. Kost een beetje maar ben van mening dat deze kosten wel te verantwoorden zijn bij gebrek aan kennis over deze wereld. Zeker in het voortraject naar de bieding zijn veel vragen beantwoord en voorbeeld berekeningen gedaan.

Gister bericht dat bod op gewenste woning geaccepteerd is. Zo begint het papierwerk :D

[ Voor 11% gewijzigd door Ebayzo op 07-08-2020 07:05 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HPX
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:29

HPX

Tomonic schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:56:
[...]

Er zullen vast woningen al verkocht zijn voor ze op Funda komen, welke je via een lokale aankoopmakelaar wel te pakken kan krijgen, maar als je de mogelijkheid krijgt om een bezichtiging te kunnen doen, heb ik niet het idee dat een aankoopmakelaar heel veel gaat helpen.
Wij hebben vorige week weer eens een huis bezichtigd, en afgelopen maandag te horen gekregen dat ons bod is geaccepteerd.

Zoals ik het inschat is het alleen makkelijker om een bezichtiging ingepland te krijgen met een aankoopmakelaar, omdat deze iets eerder van de verkoop af kan weten. (Hier in de buurt heb je zodra ze op Funda komen een paar uur de tijd om een bezichtiging in te plannen, daarna zitten ze meestal vol)

Lokale hypotheekadviseur, ik heb me zelf aardig ingelezen in de materie van hypotheken, maar bij het oversluiten van een hypotheek wil ik toch graag een stukje extra zekerheid. Zeker nu met de doorlooptijden wil ik geen gezeur hebben dat er dingen ontbreken of niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:36
HPX schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 08:35:
[...]

Er zullen vast woningen al verkocht zijn voor ze op Funda komen, welke je via een lokale aankoopmakelaar wel te pakken kan krijgen, maar als je de mogelijkheid krijgt om een bezichtiging te kunnen doen, heb ik niet het idee dat een aankoopmakelaar heel veel gaat helpen.
Wij hebben vorige week weer eens een huis bezichtigd, en afgelopen maandag te horen gekregen dat ons bod is geaccepteerd.

Zoals ik het inschat is het alleen makkelijker om een bezichtiging ingepland te krijgen met een aankoopmakelaar, omdat deze iets eerder van de verkoop af kan weten. (Hier in de buurt heb je zodra ze op Funda komen een paar uur de tijd om een bezichtiging in te plannen, daarna zitten ze meestal vol)

[...]

Lokale hypotheekadviseur, ik heb me zelf aardig ingelezen in de materie van hypotheken, maar bij het oversluiten van een hypotheek wil ik toch graag een stukje extra zekerheid. Zeker nu met de doorlooptijden wil ik geen gezeur hebben dat er dingen ontbreken of niet kloppen.
Wij hebben na een jaar vruchteloos zelf zoeken ook een aankoop makelaar in de arm genomen. Hij gaf aan dat woningen tegenwoordig bijna altijd op funda verschijnen simpelweg omdat de markt nu zo opgefokt is dat dat de manier is om de het hoogste bod uit de markt te halen. Onderhands woningen verdelen is iets wat ook al jaren geleden is gereguleerd (vroeger mocht een makelaar een woning 7 dagen onder zich houden).

Ze krijgen vaak wel via andere makelaars te horen dat er iets aankomt, en je wordt serieuzer genomen door de verkopende partij en dat helpt dan wel weer bij het plannen van bezichteging en het bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:50

Als je zelf wat verstand hebt van hypotheken, zou je kunnen kijken naar de execution only van Lloyd’s Bank. Ging volledig online en bij mij vrij soepel, snel en kostte in totaal €325.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
[...]

Los van dat je niet te veel wilt betalen (dat wil niemand) kan je het risico van een te lage taxatie wel gewoon afdekken.
Niemand? Waarom wordt er dan zoveel overboden, omdat men blijkbaar graag veel te veel wil betalen.
Met een dergelijke onderbuik reactie ben je gewoon aan het trollen

[ Voor 9% gewijzigd door tweakduke op 08-08-2020 09:37 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

HereIsTom schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:46:
[...]

Niemand? Waarom wordt er dan zoveel overboden, omdat men blijkbaar graag veel te veel wil betalen.
Echt joh? Wat voegt dit toe... Alsof die mensen willen overbieden. Ze willen gewoon een huis.

Net weer een heel normaal rijtjeshuis in Lunetten Utrecht voor 475k weg zien gaan. Bijna 50k over de vraagprijs en daarmee 3500/m2. Best bizar gezien de locatie en dat er nog 40k bij moet om het huis 'af' te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
[...]

Kalm aan, maak volgende keer een TR aan aub.

[ Voor 23% gewijzigd door tweakduke op 08-08-2020 09:38 ]

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wij hebben voordat we gingen kijken, bij 3 banken de mogelijkheden bekeken en uiteindelijk hebben we de hypotheek via 1 bank afgesloten.

Hypotheker zijn we ook geweest, maar of je daar goed advies krijgt of je er beter met een boogje omheen kunt lopen schijnt nogal vestigingsafhankelijk te zijn. (Wij hadden de pech dat het letterlijk de tijdsinvestering niet waard was.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Mesque schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:59:
[...]

Als je zelf wat verstand hebt van hypotheken, zou je kunnen kijken naar de execution only van Lloyd’s Bank. Ging volledig online en bij mij vrij soepel, snel en kostte in totaal €325.
Is dat dan ook de marge van bijvoorbeeld een financieel adviseur? Neem 2000 euro voor het advies minus 325 euro dus 1675..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:35
Ojjorz schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:56:
[...]

Echt joh? Wat voegt dit toe... Alsof die mensen willen overbieden. Ze willen gewoon een huis.

Net weer een heel normaal rijtjeshuis in Lunetten Utrecht voor 475k weg zien gaan. Bijna 50k over de vraagprijs en daarmee 3500/m2. Best bizar gezien de locatie en dat er nog 40k bij moet om het huis 'af' te maken.
Geheel off-topic, maar dan woon je ook nog eens in Lunetten .... ik vind die prijs per m2 nog niet zo gek. In Hoograven verkochten we recent voor 4600+/m2. Blijkbaar is stedelijk wonen populair :-)

Maar idd, men wil gewoon een huis na 5 keer achter het net te hebben gevist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Omdat het meer dan de 'vraagprijs' is, is het veel te veel? Die vraagprijs is gewoon een getalletje/trucje om tot de verkoopprijs te komen. Dat is wat de woning uiteindelijk waard is: wat de hoogste bieder ervoor overheeft. Niet het prijsstickertje wat een makelaartje er toevallig aan hangt.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Ojjorz schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:56:
[...]

Ze willen gewoon een huis, maar je gaat toch nooit zoveel teveel betalen!?
Meestal is het het niet eens waard en als straks de huizenmarkt weer instort zit je met de gebakken peren.
fsfikke schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:49:
[...]

Omdat het meer dan de 'vraagprijs' is, is het veel te veel? Die vraagprijs is gewoon een getalletje/trucje om tot de verkoopprijs te komen. Dat is wat de woning uiteindelijk waard is: wat de hoogste bieder ervoor overheeft. Niet het prijsstickertje wat een makelaartje er toevallig aan hangt.
De waarde is wat een erkend taxateur aan het huis geeft, niet de hoogste bieder.
Vroeg of laat daalt de waarde weer flink, als je genoeg geld hebt geen probleem.

[ Voor 32% gewijzigd door HereIsTom op 08-08-2020 10:54 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
  • Laatst online: 15:39
HereIsTom schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:49:
[...]

Meestal is het het niet eens waard en als straks de huizenmarkt weer instort zit je met de gebakken peren.

[...]

De waarde is wat een erkend taxateur aan het huis geeft, niet de hoogste bieder.
Vroeg of laat daalt de waarde weer flink, als je genoeg geld hebt geen probleem.
Zolang je niet verkoopt ook geen probleem.
Waarde taxateur =/= marktwaarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
mierenfokker schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:18:
[...]

Is dat dan ook de marge van bijvoorbeeld een financieel adviseur? Neem 2000 euro voor het advies minus 325 euro dus 1675..
Wat noem je 'marge'? Die 1675 is wat je voor zijn werk betaalt. Als je alle uurtjes werk en de kosten van zijn bedrijf allemaal 'marge' noemt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:54

Via een tussenpersoon, een onafhankelijke adviseur. Waren we wel blij mee want ons verkooptraject, en daardoor ook hypotheek aanvraag, liep niet soepel maar die adviseur begreep waarom we een nieuwe offerte nodig hadden en regelde snel een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
[...]

Zoals al vaker wordt gezegd. Mensen moeten ergens wonen, want er komen kinderen, een partner, nieuw werk, andere eisen en wensen, scheidingen etc. De vraag is dan wat je gaat doen. Voordelig huren bestaat niet meer. Dan rest nog de vraag of je een goedkoop of duur huis koopt. Met de huidige omstandigheden is er grote kans dat alles wat je koopt onder water komt te staan. Dan kan je beter een toekomstbestendige woning kopen. Daarnaast zijn duurdere woning qua prijs kwaliteit verhouding beter dan het typische starterssegment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mesque
mierenfokker schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:18:
[...]

Dat denk ik wel ja, tenzij de adviseur goedkopere tarieven krijgt bij de bank voor het afsluiten. De quotes die ik van hypotheekadviseurs kreeg zaten overigen dichter bij de 3000 dan de 2000..

Wat me bij Lloyds ook heel positief opviel: ondanks dat het execution only was, kon ik de behandelaar wel gewoon telefonisch bereiken om te vragen naar de status, te vragen het wat sneller te doen -> wat daarop ook gewoon kon vanuit Lloyds en op bepaalde info nadere toelichting te geven. Ging het verbazingwekkend soepel en makkelijk, het zou me niet verbazen als dit proces via een hypotheekadviseur langer had geduurd. Daar kwam nog eens het voordeel bovenop dat Lloyds op dat moment de beste rente had.

Het enige nadeel bij Lloyds kan zijn dat ze enkel tot 90% LTV financieren. Wij wilden sowieso onder die 90% zitten dus voor ons was dat geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:21
Hier ging het een aantal pagina's terug ook al over. Als starter in, volgens mij, de meest eenvoudige situatie heb ik zelf ook execution-only afgesloten. In eerste instantie werd mij tijdens een kennismaking bij een adviseur bijna €3.000,- geoffreerd. Ik liep daar eigenlijk niks wijzer naar buiten, vandaar dat ik ben gaan kijken om het zelf te regelen.

Lloyds en MoneYou zijn bij mijn weten de goedkoopste (beide even duur) en snelste opties, waar je alleen hun eigen producten kunt kiezen. Verder nog aanbieders als Hypotheek24 met keuze uit meer geldverstrekkers, maar die wel wat duurder zijn.

Als je van te voren je documenten op orde hebt kan de hele hypotheek binnen twee dagen worden geregeld. Wat @Mesque zegt, bij de adviseur of 'ouderwets' bij de huisbank zal het naar mijn gevoel een stuk trager gaan. Die adviseur waar ik het over had begon ook gelijk over het inplannen van vervolgafspraken. Ik wil helemaal niet langskomen op een moment wat mij eigenlijk niet uitkomt, bij jouw veel te dure pand midden in het centrum met parkeerproblemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

En waar richt de taxateur zich meestal naar? De vraagprijs of de uiteindelijke verkoopprijs?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leroy1909
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-06 16:30
jordje schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:07:
Hier ging het een aantal pagina's terug ook al over. Als starter in, volgens mij, de meest eenvoudige situatie heb ik zelf ook execution-only afgesloten. In eerste instantie werd mij tijdens een kennismaking bij een adviseur bijna €3.000,- geoffreerd. Ik liep daar eigenlijk niks wijzer naar buiten, vandaar dat ik ben gaan kijken om het zelf te regelen.

Lloyds en MoneYou zijn bij mijn weten de goedkoopste (beide even duur) en snelste opties, waar je alleen hun eigen producten kunt kiezen. Verder nog aanbieders als Hypotheek24 met keuze uit meer geldverstrekkers, maar die wel wat duurder zijn.

Als je van te voren je documenten op orde hebt kan de hele hypotheek binnen twee dagen worden geregeld. Wat @Mesque zegt, bij de adviseur of 'ouderwets' bij de huisbank zal het naar mijn gevoel een stuk trager gaan. Die adviseur waar ik het over had begon ook gelijk over het inplannen van vervolgafspraken. Ik wil helemaal niet langskomen op een moment wat mij eigenlijk niet uitkomt, bij jouw veel te dure pand midden in het centrum met parkeerproblemen :+
Als ik terug kijk naar de aankoop van mijn eerste huis als starter (in 2014) is dat de meest gemakkelijke situatie om een hypotheek aan te vragen. Je weet wat je max kunt lenen, je weet in de prijsklasse waar je gaat kijken wat ongeveer de kosten koper zullen zijn, aanvraag indienen en kwestie van documenten aanreiken.

Ik en de vrouw hebben vorige week getekend voor ons nieuwe huis, voor mij alweer m'n 4e koopwoning, en de huidige staat een kleine 1,5 week in de verkoop. We waren nog niet eens van plan om op zo'n korte termijn te verhuizen, waren rustig aan het rondkijken. In die straat stonden 2 dezelfde huizen te koop, ik stuurde de ene naar m'n vrouw maar zij had die nog niet gezien, maar wel de andere die ik nog niet had gezien. Zij dacht dat ik zoiets nooit mooi zou vinden, maar integendeel ;). Bezichtiging gepland en 1 week later getekend.

Heb er deze keer voor gekozen om een lokale hypotheek adviseur te nemen, die gelukkig wel bij je langs komt wanneer het je uit komt, omdat je met allemaal hypotheek delen zit ivm max 30 jaar rente aftrek.
Het schijnt dat je dan ook iets minder kan lenen omdat bij mij deel 1 nog maar 23 jaar rente aftrek voor is, deel 2 27 jaar en deel 3 28 jaar (I know kort achter elkaar verkocht en gekocht, iets met relatie beëindigen enzo :) ).

Het huis wat we nu hebben gekocht hebben we onder de vraagprijs gekregen. Stond 3 weken op funda (niet in de randstad) en in the end 12.500 onder de vraagprijs het bod geaccepteerd door de verkopers. Bewust ook niet gekeken in de prijs categorie wat we max kunnen krijgen aan hypotheek, om toch wat ruimte te bewaren mocht er onverwachts iets gebeuren, tegenvallen.

Wat een huis waard is, is ook persoonlijk vind ik. Wat vindt JIJ het waard? En wat moet er nog aan gebeuren... als je dat aan jezelf kan uitleggen prima toch. Zo niet, dan lekker verder kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nemesis09
  • Laatst online: 16-06 12:47
Het is een week of 2 geleden dat ik mij in dit topic meldde, dus vond het wel tijd op voor een update.

Mijn situatie was: Bod gedaan onder vraagprijs werd geaccepteerd, onder voorbehoud financiering. Ik had geen aankoopsmakelaar en dat maakte het toch wat ingewikkeld. Gelukkig hulp gehad, waardoor alles netjes op schrift kwam te staan en de afsprak duidelijk werden.

Mijn voornaamste vraag toen had betrekking tot financiering Huidige hypotheek loopt bij ABN en daar duurde het erg lang voor uberhaupt een eerste afspraak mogelijk was (orientered gesprek had ik al gehad, dus wist ongeveer wat ik kon lenen).

Na hier gespost te hebben waren er een hoop reacties die adviseerden om eens met onafhankelijk hypotheek adviseur te praten. Dat advies heb ik gevolgd.

Uiteindelijk een gesprek gehad met bank direct, en 2 hypotheek adviseurs. De uiteindelijke constructie die ik wou had ik aardig in mijn hoofd zitten maar linksom of rechtsom maakte tussen de adviseurs niet zo veel uit.

Ik heb er een gekozen die mij erg aanspraak ivm erg vriendelijk en duidelijk communiceren. Gewoon met Google lokaal gevonden trouwens.

Aanbod uiteindelijk via Florius, die betere voorwaarden bieden dan de bank direct, met name wat betref boetevrij aflossen.

Hypotheekadviseur had het meeste van de benodigde stukken al gevraagd en binnen, waardoor de hele doel binnen een werkdag of 4 al ter beoordeling voor het definiete renteaanbod bij de verstrekker ligt. Alles lijkt dus bijzonder vlot te lopen.

Vanuit eigen onkundige ervaring zou ik in ieder geval een paar gesprekken met verschillende hypotheek adviseurs voeren, want dat is echt de moeite waard. Bij mij zitten de kosten wel dichter bij de 2k dan 3k.

Met betrekking tot de aankoopsmakelaar, die ik dus niet had, zou ik dat achteraf toch echt overwegen.

Koopcontract ging hier via de notaris, en ivm corona allemaal apart van elkaar getekend

Overigens mocht ik voor mij financiering Calcasa rapporten gebruiken ipv taxatie en die viel erg gunstig uit. Nieuwe huis zelfs 3.5% hoger dan wat ik er voor betaal, waardoor ik vrij makkelijk in een erg gunstig rentetarief trede kan gaan zitten.

Dus ondertussen is de hektiek weer wat minder en kabbelt het voort. De volgende grote stap is het verkopen van mijn huidige woning.

In ieder geval veel dank voor de mensen die mij hun feedback en advies gaven. Ik heb er veel aan gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:44
@nemesis09 wat voor dingen liep je tegen aan dan zonder aankoopmakelaar?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis09
Een verkoopsmakelaar die gelijk riep dat ze een bod zonder aankoopsmakelaar niet echt serieus nemen, geen bezichtiging kunnen krijgen want "het zit al vol", en ontzettend moeizaam communicatie toen het bod eenmaal tot stand was gekomen met betrekking tot randvoorwaarden waar ik gewoon geen kaas van gegeten heb. (datum levering, terming voorbehoud, roerende zaken, etc).

Ik vond het lastig om alleen voor elkaar te krijgen, omdat ik gewoon niet wist hoe dit dingen normaal gaan en wat er allemaal overeen moet komen. Ik ben erg dankbaar voor de hulp die ik gekregen heb, waardoor er vrij snel orde op zaken kwam, maar de verkoopsmakelaar was niet echt bereid me op enige manier tegemoet te komen, of mij te helpen in het proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

nemesis09 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:05:
maar de verkoopsmakelaar was niet echt bereid me op enige manier tegemoet te komen, of mij te helpen in het proces.
:(:)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Een verkoopsmakelaar die gelijk riep dat ze een bod zonder aankoopsmakelaar niet echt serieus nemen
[...]
de verkoopsmakelaar was niet echt bereid me op enige manier tegemoet te komen, of mij te helpen in het proces.
Tja, ze moeten ergens hun bestaansrecht aan ontlenen. Die mentaliteit was voor mij juist een extra stimulans om vooral geen aankoopmakelaar in de arm te nemen.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis09
Ja is zeker prettig als je het allemaal zelf kan, maar het viel mij vies tegen. Kreeg zelf ook het idee dat hij het idee had dat hij over "Zo een vrouwtje" wel heen kon walsen. Was zwaar irritant in ieder geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:26
Een verkoopsmakelaar die gelijk riep dat ze een bod zonder aankoopsmakelaar niet echt serieus nemen, geen bezichtiging kunnen krijgen want "het zit al vol", en ontzettend moeizaam communicatie toen het bod eenmaal tot stand was gekomen met betrekking tot randvoorwaarden waar ik gewoon geen kaas van gegeten heb. (datum levering, terming voorbehoud, roerende zaken, etc).

Ik vond het lastig om alleen voor elkaar te krijgen, omdat ik gewoon niet wist hoe dit dingen normaal gaan en wat er allemaal overeen moet komen. Ik ben erg dankbaar voor de hulp die ik gekregen heb, waardoor er vrij snel orde op zaken kwam, maar de verkoopsmakelaar was niet echt bereid me op enige manier tegemoet te komen, of mij te helpen in het proces.
Lol waarom zou de verkoopmakelaar jou moeten helpen, betaal je die dan ook daarvoor??

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mesque
Martinusz schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 17:48:
[...]

Lol waarom zou de verkoopmakelaar jou moeten helpen, betaal je die dan ook daarvoor??
Dit is ook exact de reden dat veel verkoopmakelaars geen zin hebben om met iemand te dealen die geen aankoopmakelaar heeft. Vaak krijgen ze wanneer ze dat wel doen te maken met dit soort situaties, i.e. allerlei vragen vanuit de koper, terwijl de verkoop makelaar daar niet voor betaald wordt..

[ Voor 9% gewijzigd door Mesque op 08-08-2020 18:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
Als er eenmaal een geaccepteerd bod is zal een beetje goede verkoopmakelaar de koper wel ter dienst zijn. Immers is het ook in het voordeel van de opdrachtgever (verkoper) dat de koop voorspoedig verloopt.

Niet elke verkoopmakelaar zal er zin in hebben, maar daar heeft hij, als de koop al rond is, alleen zichzelf mee uiteindelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
Martinusz schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 17:48:
[...]

Indirect wel natuurlijk, die courtage zit gewoon in de aankoopprijs. Een makelaar is ook in de letterlijke zin van het woord iemand die een transactie tussen twee partijen tot stand brengt. Dat betekent natuurlijk niet dat hij jou van A tot Z hoeft te begeleiden bij de koop, maar een paar vragen over het proces mag hij toch wel beantwoorden.

Zelf eigenlijk alleen maar positieve ervaringen gehad tijdens de huizenjacht. Zelfs eentje die tips gaf voor bij andere bezichtigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
jordje schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:01:
[...]

Indirect wel natuurlijk, die courtage zit gewoon in de aankoopprijs. Een makelaar is ook in de letterlijke zin van het woord iemand die een transactie tussen twee partijen tot stand brengt. Dat betekent natuurlijk niet dat hij jou van A tot Z hoeft te begeleiden bij de koop, maar een paar vragen over het proces mag hij toch wel beantwoorden.

Zelf eigenlijk alleen maar positieve ervaringen gehad tijdens de huizenjacht. Zelfs eentje die tips gaf voor bij andere bezichtigingen.
In welke markt heb je gezocht? Hier in Amsterdam waren de meeste verkoopmakelaars vrij eerlijk - zonder aankoopmakelaar hadden ze een stuk minder zin om met je te dealen. Voor vragen over het contract, voorbehouden etc etc moet je als koper een aankoopmakelaar in de hand nemen en niet verwachten dat de verkoop makelaar je hierbij gaat helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
Mesque schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:04:
[...]

In welke markt heb je gezocht? Hier in Amsterdam waren de meeste verkoopmakelaars vrij eerlijk - zonder aankoopmakelaar hadden ze een stuk minder zin om met je te dealen. Voor vragen over het contract, voorbehouden etc etc moet je als koper een aankoopmakelaar in de hand nemen en niet verwachten dat de verkoop makelaar je hierbij gaat helpen.
In de directe omgeving van Rotterdam, maar alleen de steden, niet de dorpjes. Nou heb ik buiten wat gemail over de taxatie en de bouwtechnische keuring ook weinig contact gehad met de makelaar, het meeste kan je zelf wel uitzoeken. Echter heb ik bij geen van de bezichtigingen het idee gehad dat de makelaars me niet serieus namen.

Ik snap aan de andere kant dat makelaars zoals jij ze omschrijft de echte 'energiezuigers' eruit willen filteren, maar man, man, man, wat een arrogantie dat ze niet eens meer de schijn ophouden dat ze hun werk willen doen. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:55
De markt is op heel wat plekken gewoon compleet verstoord waardoor makelaars zich dit soort gedrag kunnen permitteren. Maar laten we niet doen alsof dit normaal is. Het kaf gaat zich uiteindelijk wel weer scheiden van het koren. En makelaars gaan zich weer beseffen dat ze echt iets moeten doen voor het geld. Ook vanuit de verkoopkant hoor je schrijnende verhalen wanneer het even niet volgens de happy flow gaat maar de makelaar daadwerkelijk iets moet doen buiten foto’s/funda/bezichtigingen/bod zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Een bod gedaan op een woning en gisteren te horen gekregen dat ik 'm krijg! Op korte termijn de koopovereenkomst ondertekenen en dan zal het hele proces echt beginnen. :D

De hypotheek kan ik krijgen op basis van mijn werkgeversverklaring + wat eigen geld, maar eigenlijk wil ik op basis van het UWV verzekeringsbericht de hypotheek krijgen vanwege een hoger toetsinkomen (HDN inkomensbepaling loondienst). De reden daarvoor is omdat ik een rentevaste periode van korter dan 10 jaar wil (waardoor de toetsrente op 5% ligt). Ik zie over deze methode nog zéér weinig terugkomen in dit topic, dus ik vroeg me af of er hier nog mensen zijn die ook van het verzekeringsbericht gebruik hebben gemaakt?

Hoe dan ook zal ik aan het einde van de rit hier nog laten weten hoe soepel (of lastig) dat is verlopen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@Uniciteit Ja, het rekenen met die UWV gegevens i.p.v. verklaring is bij ons nu ook gebeurt. Absurd eigenlijk dat je maximale financiering weer toeneemt op deze manier. Overigens geen gebruik van gemaakt en gewoon uitgegaan van bruto maandlasten waar wij ons prettig bij voelden. Maar toch op één of andere manier een lekker idee dat er nog wat lucht was.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Kun je aangeven waarin het verschil zit tussen de verklaring van het UWV en je werkgeversverklaring? Normaal gesproken zou daar toch geen verschil tussen moeten zitten? Het enige wat ik kan bedenken is dat je te maken hebt met vergoedingen die niet tot je vaste inkomen behoren (toeslagen, bonussen, belaste vergoedingen) waardoor je UWV-loon hoger wordt, maar dit zijn zaken die een geldverstrekker niet blind zou moeten meenemen in de bepaling van de leencapaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@Rubbergrover1 Niet verder nagevraagd maar het was een genormaliseerde grafiek. Verschil was overigens 40.000 in maximaal hypotheekbedrag.

Nu heb ik de laaste twaalf maanden i.d.d. hogere vergoedingen gehad dan normaal dus dat zal wel meegespeeld hebben. Echter in onze eerdere berekeningen zijn we dan ook uitgegaan van de reguliere vergoedingen. (welke ook door werkgever op de verklaring kwam) Maar het zou mij niet verbazen als mensen tot het maximale willen gaan dit dus ook kunnen op deze manier. Maar persoonlijk vind ik dit onverstandig.

Overigens werden excessen zoals uitbetalingen van vrije dagen en winstuitkeringen er op deze manier wel uitgefilterd.

Persoonlijk vond ik het gewoon prettig dat we nu niet vanuit de werkgevers verklaringen hoeven te regelen in vakantie periode.

[ Voor 3% gewijzigd door Ebayzo op 09-08-2020 08:06 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ebayzo schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 07:42:
@Uniciteit Ja, het rekenen met die UWV gegevens i.p.v. verklaring is bij ons nu ook gebeurt. Absurd eigenlijk dat je maximale financiering weer toeneemt op deze manier. Overigens geen gebruik van gemaakt en gewoon uitgegaan van bruto maandlasten waar wij ons prettig bij voelden. Maar toch op één of andere manier een lekker idee dat er nog wat lucht was.
Ik wil er voor een klein gedeelte gebruik van maken, maar inderdaad ook niet volledig - omdat ik inderdaad ook niet boven X bruto maandlasten wil gaan. :)
Rubbergrover1 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 07:55:
Kun je aangeven waarin het verschil zit tussen de verklaring van het UWV en je werkgeversverklaring? Normaal gesproken zou daar toch geen verschil tussen moeten zitten? Het enige wat ik kan bedenken is dat je te maken hebt met vergoedingen die niet tot je vaste inkomen behoren (toeslagen, bonussen, belaste vergoedingen) waardoor je UWV-loon hoger wordt, maar dit zijn zaken die een geldverstrekker niet blind zou moeten meenemen in de bepaling van de leencapaciteit.
Het inderdaad om een combinatie van toeslagen, bonussen en andere belaste vergoedingen die kunnen zorgen voor een hoger toetsinkomen. Extreme pieken en dalen in je maandinkomen (over de afgelopen paar jaar) worden ook weggefilterd.

Als je een redelijk standaard inkomen hebt (= elke maand ongeveer hetzelfde), dan zal je waarschijnlijk niet meer kunnen lenen. Als je recent een loonsverhoging hebt gehad, dan zou bijvoorbeeld juist een werkgeversverklaring voor een hoger hypotheekbedrag kunnen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:49
Is dat per hypotheekverstrekker verschillend of het obv werkgeversverklaring of UWV wordt berekend? Of zijn er gewoon verstrekkers die beiden accepteren?

Het zou voor mij wel interessant zijn omdat een eventuele nieuwe hypotheek dan hoger kan zijn als ik mijn huidige woning nog niet heb verkocht.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Uniciteit schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 10:41:
[...]

Het inderdaad om een combinatie van toeslagen, bonussen en andere belaste vergoedingen die kunnen zorgen voor een hoger toetsinkomen. Extreme pieken en dalen in je maandinkomen (over de afgelopen paar jaar) worden ook weggefilterd.
Bij veel geldverstrekkers worden zulke onzekere factoren een vergoedingen (waar eigenlijk per definitie ook uitgaven tegenover staan) bewust niet of maar ten dele meegenomen in de maximale hypotheeksom. Ik vind het bijzonder dat je op deze manier via een omweg ervoor kunt zorgen dat zulke factoren alsnog volledig meetellen. Lijkt mij niet dat dit de intentie was en ik vraag mij dan ook af hoe lang ze dit zo zullen blijven doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Rubbergrover1 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 10:58:
[...]

Bij veel geldverstrekkers worden zulke onzekere factoren een vergoedingen (waar eigenlijk per definitie ook uitgaven tegenover staan) bewust niet of maar ten dele meegenomen in de maximale hypotheeksom. Ik vind het bijzonder dat je op deze manier via een omweg ervoor kunt zorgen dat zulke factoren alsnog volledig meetellen. Lijkt mij niet dat dit de intentie was en ik vraag mij dan ook af hoe lang ze dit zo zullen blijven doen.
Daarom wordt er ook over meerdere jaren gekeken en worden excessen weggefilterd. Stel je verdient normaal €2500 per maand en je krijgt dit jaar 2x €4000, dan zullen die 2 maanden weinig impact hebben.

Omgekeerd: stel je verdient eigenlijk €2500, maar je krijgt al jarenlang bijna iedere maand €2750 (vanwege toeslagen en dergelijke), dan zal zo'n verzekeringsbericht wel kunnen uitmaken.

Zie dit voor de beleids- en rekenregels: https://www.hdn.nl/wp-con...L-Fase-6-31-juli-2020.pdf
VidaR-9 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 10:49:
Is dat per hypotheekverstrekker verschillend of het obv werkgeversverklaring of UWV wordt berekend? Of zijn er gewoon verstrekkers die beiden accepteren?

Het zou voor mij wel interessant zijn omdat een eventuele nieuwe hypotheek dan hoger kan zijn als ik mijn huidige woning nog niet heb verkocht.
Sommigen beide, sommigen alleen werkgeversverklaring. Hier zie je een overzicht van aanbieders.

[ Voor 20% gewijzigd door Uniciteit op 09-08-2020 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Uniciteit schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:34:
[...]

Omgekeerd: stel je verdient eigenlijk €2500, maar je krijgt al jarenlang bijna iedere maand €2750 (vanwege toeslagen en dergelijke), dan zal zo'n verzekeringsbericht wel kunnen uitmaken.

[...]
Dat dus. Hoewel ik het nu netjes in het contract heb staan dat het een vaste vergoeding is was deze de voorgaande jaren variabel. Echter, deze kwam wel elke maand voor minimaal x bedrag erbij. Alleen kon je het meerekenen dan wel vergeten ben ik bang.

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Uniciteit schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:34:
[...]

Daarom wordt er ook over meerdere jaren gekeken en worden excessen weggefilterd. Stel je verdient normaal €2500 per maand en je krijgt dit jaar 2x €4000, dan zullen die 2 maanden weinig impact hebben.

Dat zijn zaken waar, als het duidelijk structureel is, een geldverstrekker ook rekening mee kan houden zonder zo'n UWV bericht. Bij een geldverstrekker die hier rekening mee zou willen houden, heeft je adviseur zo'n UWV bericht dus eigenlijk niet nodig. Sterker nog, juist de toelichting van de aard van die bedragen kan mede bepalen of de geldverstrekker het zou willen laten meetellen.

Bij een geldverstrekker die hier geen rekening mee zou willen houden, leidt het gebruik van deze methode ertoe dat de hypotheek op oneigenlijke aannames verstrekt wordt, wat mij niet wenselijk lijkt.

Kijkt mij in beide gevallen dus iets waar je als geldverstrekker niet enthousiast van zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Rubbergrover1 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 12:11:
[...]

Dat zijn zaken waar, als het duidelijk structureel is, een geldverstrekker ook rekening mee kan houden zonder zo'n UWV bericht. Bij een geldverstrekker die hier rekening mee zou willen houden, heeft je adviseur zo'n UWV bericht dus eigenlijk niet nodig. Sterker nog, juist de toelichting van de aard van die bedragen kan mede bepalen of de geldverstrekker het zou willen laten meetellen.

Bij een geldverstrekker die hier geen rekening mee zou willen houden, leidt het gebruik van deze methode ertoe dat de hypotheek op oneigenlijke aannames verstrekt wordt, wat mij niet wenselijk lijkt.

Kijkt mij in beide gevallen dus iets waar je als geldverstrekker niet enthousiast van zou worden.
Ik snap wat je zegt, maar ik ben natuurlijk niet diegene die deze methode heeft verzonnen. En ik ben ook geen geldverstrekker die de methode accepteert. ;)

Het lijkt me dat als er alleen nadelen aan zouden zitten, dat het dan niet gebruikt zou worden. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat, vanuit de geldverstrekker gezien, een voordeel van een verzekeringsbericht is dat het om daadwerkelijk vastgesteld inkomen gaat met een bewezen historie (tegenover een werkgeversverklaring die eigenlijk meer een momentopname laat zien). Misschien wordt een verzekeringsbericht ook wel als betrouwbaarder gezien dan een werkgeversverklaring (namelijk cijfers vanuit overheidsbron vs cijfers vanuit een bedrijf)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 12:11:
[...]

De NHG garandeert de garantstelling bij een claim als je deze methode gebruikt via hun tool (en het verder niet onredelijk was om lening te faciliteren). Bij andere beoordelingen beoordeelt de NHG achteraf en zit daar dus een zeker risico.

Waarom zou je als bank meer vragen dan dat? Het risico is van de NHG/staat :X…
offtopic:
Ben wel benieuwd of ze bij deze methode ook nog om extra zekerheden vanwege COVID nemen of gewoon de hypotheek/gegarandeerde winst met risico voor staat pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis09
PLAE schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 20:59:
De markt is op heel wat plekken gewoon compleet verstoord waardoor makelaars zich dit soort gedrag kunnen permitteren. Maar laten we niet doen alsof dit normaal is. Het kaf gaat zich uiteindelijk wel weer scheiden van het koren. En makelaars gaan zich weer beseffen dat ze echt iets moeten doen voor het geld. Ook vanuit de verkoopkant hoor je schrijnende verhalen wanneer het even niet volgens de happy flow gaat maar de makelaar daadwerkelijk iets moet doen buiten foto’s/funda/bezichtigingen/bod zaken.
Dit was mijn ervaring dus. Ik snap dat de verkoopsmakelaar niet voor mij werkt, maar op het moment dat je een verkoops contract wil opstellen is het wel handig dat er even iets doorgevraagd/besproken wordt over financiering termijnen, precieze overdracht, hoogte van eventueel reparatie bedrag in bouwkundige keuring, etc. Daardoor zal de uiteindelijke transactie simpeler verlopen waardoor de verkoper ook weer blijer is denk ik.

Bij mij is het uiteindelijk bijna afgeketst hierdoor maar de markt is inderdaad op dit moment zo dat dat een makelaar geen ruk kan schelen. Luxe positie op de huidige markt, maar als het inderdaad in gaat storten zoals op sommige plekken beweerd wordt, dan zullen ze weer wat meer moeite moeten doen.

Maar goed, ik geef alleen maar aan waar ik tegen aan liep en waarom ik het achteraf misschien anders had aangepakt. Het is uiteindelijk een ervaringen topic en misschien heeft iemand er wat aan die nog twijfelt over wel/niet aankoopsmakelaar. Wellicht dat iemand uit mijn blunderende aanpak lering kan trekken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

nemesis09 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:44:
[...]
Dit was mijn ervaring dus. Ik snap dat de verkoopsmakelaar niet voor mij werkt, maar op het moment dat je een verkoops contract wil opstellen is het wel handig dat er even iets doorgevraagd/besproken wordt over financiering termijnen, precieze overdracht, hoogte van eventueel reparatie bedrag in bouwkundige keuring, etc. Daardoor zal de uiteindelijke transactie simpeler verlopen waardoor de verkoper ook weer blijer is denk ik.
[...]
Dit volg ik niet helemaal. Wanneer jij een bod uitbrengt op een woning dan heeft de verkoper/verkoopmakelaar er toch helemaal geen baat bij om dat soort zaken verder uit te diepen? Die hebben het liefste dat jij je handtekening onder een voorlopig koopcontract zet waar geen enkel voorbehoud in is opgenomen...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
Harrie_ schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:27:
[...]

Dit volg ik niet helemaal. Wanneer jij een bod uitbrengt op een woning dan heeft de verkoper/verkoopmakelaar er toch helemaal geen baat bij om dat soort zaken verder uit te diepen? Die hebben het liefste dat jij je handtekening onder een voorlopig koopcontract zet waar geen enkel voorbehoud in is opgenomen...
De verkoper heeft baat bij een zo soepel mogelijk proces waar bij verkoper en koper duidelijkheid is over alle voorwaarden.
Als de verkoopmakelaar iemand laat tekenen voor iets wat de koper uiteindelijk helemaal niet kan waarmaken en bij vragen daarover de koper het bos in stuurt, dan heeft dat uiteindelijk ook nadelige effecten voor de daadwerkelijke koop en overdracht.

Dat het hele proces zo spoedig mogelijk verloopt is in het voordeel van alle partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Jovatov schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:44:
[...]

De verkoper heeft baat bij een zo soepel mogelijk proces waar bij verkoper en koper duidelijkheid is over alle voorwaarden.
Als de verkoopmakelaar iemand laat tekenen voor iets wat de koper uiteindelijk helemaal niet kan waarmaken en bij vragen daarover de koper het bos in stuurt, dan heeft dat uiteindelijk ook nadelige effecten voor de daadwerkelijke koop en overdracht.

Dat het hele proces zo spoedig mogelijk verloopt is in het voordeel van alle partijen.
Je hoort mij ook niet zeggen dat de verkoopmakelaar de koper 'het bos in moet sturen' wanneer deze vragen heeft over het contract en de voorwaarden, maar dat is natuurlijk iets heel anders dan dat de verkoopmakelaar moet vragen aan koper of deze niet toevallig een voorbehoud wil opnemen o.b.v. financiering en/of bouwtechnische keuring, en zo ja: hoe hoog het bedrag van dat voorbehoud zou moeten zijn. Verkoper heeft nog steeds het meeste baat bij kopers die tekenen zonder enkel voorbehoud...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
Harrie_ schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:49:
[...]

Je hoort mij ook niet zeggen dat de verkoopmakelaar de koper 'het bos in moet sturen' wanneer deze vragen heeft over het contract en de voorwaarden, maar dat is natuurlijk iets heel anders dan dat de verkoopmakelaar moet vragen aan koper of deze niet toevallig een voorbehoud wil opnemen o.b.v. financiering en/of bouwtechnische keuring, en zo ja: hoe hoog het bedrag van dat voorbehoud zou moeten zijn. Verkoper heeft nog steeds het meeste baat bij kopers die tekenen zonder enkel voorbehoud...
Dan zijn we het denk ik eens. Zoals ik de ervaring van @nemesis09 begrijp gaat het om het bespreken van de precieze voorwaarden/termijn en hoe deze opgenomen worden in het contract.
Uiteraard gaat de verkoopmakelaar niet aansturen op het opnemen van een voorbehoud. Maar als die er is dan lijkt het me logisch dat wel besproken wordt dat deze naar wens van koper/verkoper goed wordt opgesteld in het verkoopcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis09
Het ging inderdaad meer om de details zoals overdrachtsdatum, voorbehoudstermijn financiering, notariskeuze, opleveren benodigde stukken. Dus niet over het bod en voorwaarden zelf, maar de details daar omheen.

Uiteindelijk moet dat toch allemaal op tafel, dus mij lijkt het dan wel handig als verkoopsmakelaar dat gelijk aan de eventuele koper vraagt, zodat de rest van het proces soepeler en dus sneller verloopt. Wat dus inderdaad ook fijner voor de koper is. Dus precies van @Jovatov aanhaalde.

In ieder geval gaat het bij mij nu allemaal prima en kabbelt het gelukkig voort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Weet iemand het volgende:

Ik wil over een tijdje een woning gaan kopen. Ik ben alleenstaand, heb geen schulden en op verwacht moment van aankoop 24 jaar te zijn. Ik heb ongeveer €35.000 aan spaargeld en kan maximaal 141.000 lenen. Verder zou ik nog een starterslening kunnen aanvragen van €30.000 à €35.000 afhankelijk van welke gemeente ik ga wonen.

Heeft de starterslening invloed op de maximale hypotheek? En kan ik het simpele sommetje €141.000 hypotheek+ €35.000 spaargeld+€35.000 sarterslening= maximale huisprijs+notariskosten, belasting,makelaarskosten, hypotheekbemiddelingskosten=211.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:22
Misschien eens vrijblijvend met een hypotheekadviseur gaan praten voordat je het hier vraagt? Of heb je het zelf al uitgezocht en vraag je om meer details?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quickdust
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-04 15:16
deathmonkey schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:39:

Ik wil over een tijdje een woning gaan kopen. Ik ben alleenstaand, heb geen schulden en op verwacht moment van aankoop 24 jaar te zijn. Ik heb ongeveer €35.000 aan spaargeld en kan maximaal 141.000 lenen. Verder zou ik nog een starterslening kunnen aanvragen van €30.000 à €35.000 afhankelijk van welke gemeente ik ga wonen.

Heeft de starterslening invloed op de maximale hypotheek? En kan ik het simpele sommetje €141.000 hypotheek+ €35.000 spaargeld+€35.000 sarterslening= maximale huisprijs+notariskosten, belasting,makelaarskosten, hypotheekbemiddelingskosten=211.000
De starterslening is naar mijn weten echt bedoeld als aanvulling op een woning. Aan jouw rekensommetje te zien zou je nu in theorie al genoeg moeten verdienen om een woning zelf te kunnen kopen. Neem bijvoorbeeld de gemeente Kampen. Die bieden alleen een starterslening aan voor bestaande woning met een maximale koopsom van 160.000.

Dit bedrag verschilt heel erg per gemeente, en ook de voorwaarden. Kijk eens op bovenstaande site, daar kun je zomaar een gemeente invullen om te kijken of ze überhaupt een starterslening aanbieden, en zo ja, wat daar dan de voorwaarden van zijn.

EDIT: Denk ook aan andere belangrijke voorwaarden. Er zijn bijvoorbeeld ook gemeentes die verwachten dat je al bijvoorbeeld minimaal drie jaar in de gemeente woont waar je de aanvraag wilt gaan doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Quickdust op 11-08-2020 12:05 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Quickdust schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:57:
[...]

De starterslening is naar mijn weten echt bedoeld als aanvulling op een woning. Aan jouw rekensommetje te zien zou je nu in theorie al genoeg moeten verdienen om een woning zelf te kunnen kopen. Neem bijvoorbeeld de gemeente Kampen. Die bieden alleen een starterslening aan voor bestaande woning met een maximale koopsom van 160.000.

Dit bedrag verschilt heel erg per gemeente, en ook de voorwaarden. Kijk eens op bovenstaande site, daar kun je zomaar een gemeente invullen om te kijken of ze überhaupt een starterslening aanbieden, en zo ja, wat daar dan de voorwaarden van zijn.
Bedankt voor je info. Ik heb inderdaad op deze website de gemeentes opgezocht waar ik eventueel zou willen wonen. Helaas zijn de huizenprijzen in de Randstad een stukje hoger en wil ik het liefst een huis kopen waar ik langer kan blijven wonen. De maximale huisprijs in de gemeenten waar ik heb gezocht lag altijd boven de €220.000 dus dat lijkt in mijn geval geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
deathmonkey schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:39:

Ik zou er 20k vanaf halen. En kopen in de randstad kan je vergeten, of je moet ergens willen wonen waar nederlands de tweede taal is.

Als je goed advies wilt krijgen ga je naar een onafhankelijk kantoor. Banken weten echt niks van hpyotheken af, meerdere gesprekken gehad bij verschillende banken. Allemaal was het gewoon extreem bedroevend gesteld met de kennis en kunde van de mensen die tegenover me zaten.

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Pagina: 1 ... 144 ... 358 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7