Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 143 ... 367 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nemesis09
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-10 12:52
Ik heb eerder met de bank gepraat. In juni. Dit was een orienterend gesprek mbt hoeveel ik kon lenen om gerichter te gaan zoeken. Dat kon ik toen binnen 1 dag regelen. Ik had niet verwacht dat hetzelfde gesprek een 1.5 maand later ineens 3 weken moet duren.

Ik weet ook niet zo goed hoe ik dit eerder in gang had kunnen zetten? Ik kan de hypotheek aanvraag toch niet in gang zetten totdat er een (mondelinge) koopovereenkomst gesloten is?

Online hypotheekverstrekker sta ik voor open, maar ik zou liever bij huidige bank blijven ivm lopende (bankspaar/aflossingsvrije) hypotheek. Die voorwaarden wil ik in stand houden.

Alle online verstrekkers die ik tot nu toe heb gezien bieden alleen calculator aan met compleet nieuwe hypotheekvorm en dat vind ik niet gunstig ivm hypotheekrente aftrek en gegarandeerde opbrengst van bankspraa (geen beleggings component).

Ik denk op zich dat ik een en ander vlot rond kan krijgen als het eenmaal op gang is, er zit volgens mij voor de bank weinig risico aan.

Mijn vraag ging in dit geval echt om de bankgarantie. Hoe doen ABNAMRO klanten dat uberhaupt als ze 3 weken moeten wachten om uberhaupt iemand te spreken? Eigen geld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:18
@nemesis09 Wat bedoel je nou precies? Een bankgarantie hoef je toch ook niet meteen te regelen? Je kunt toch prima kopen (dus tekenen) als je weet dat je de hypotheek wel rond krijgt. Je situatie zal in die anderhalve maand niet echt veranderd zijn lijkt me..
De bankgarantie moet meestal bij de notaris binnen zijn tegen het einde van de ontbindende voorwaarde van financiering, als je die op laat nemen tenminste. Daar heb je dus wel een week of 6-8 voor in de regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis09
Oh echt? Ik meende hier en daar gelezen te hebben dat die op 2-3 weken zou staan! Daar maakte ik me dus druk over.

Sorry dat het onduidelijk was.

ik ben er idd vrijwel van overtuigd dat het wel rond komt.

Ik kan geloof ik beter slapen vannacht, bedankt!! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

nemesis09 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:18:
Hallo allemaal,

Ik zou graag wat input willen. Een poos geleden orienterend gesprek gehad met betrekking tot hypotheek om te kijken wat mijn ruimte was.

Inmiddels een leuks huis gevonden, geboden en ook nog geaccepteerd. Ik wil nu zo snel mogelijk het koopcontract tekenen zodat het niets alsnog voor een hoger bod weg gaat. Ik heb zelf geen aankoopsmakelaar.

Echter!

Mijn huidige hypotheek loopt bij ABNAMRO. Bij ABNAMRO kan ik pas over 3 (!) weken een eerste gesprek met betrekking tot een hypotheek aanvraag krijgen.

Verkoper zal echter een termijn stellen voor de waarborgsom. Tot zo ver ik begrijp is dit meestal een termijn van 2 weken.

Als ik dus al 3 weken moet wachten om uberhaupt met mijn bank te praten, hoe kan ik dit dan oplossen?

Suggesties zijn welkom.
Je kan de waarborgsom ook gewoon naar de notaris overmaken. Let wel even op bij de keuze van notaris. Die van ons heeft z’n rekening bij de ABN, die rekenen 0.5% strafrente die de notaris natuurlijk doorberekent (paar honderd Euro). Gelukkig krijgen we dat wel weer terug van de ABN omdat de adviseur het ook niet goed kon praten dat de hypotheekrente omhoog gaat maar we aan de andere kant negatieve rentes moeten betalen :p

Alternatief kan je bij de meeste banken ook een losstaande bankgarantie kopen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis09
Ja betalen uit eigen geld is ook een optie (gelukkig), maar ik wist niet of het handig is.

Ik vraag me af of 8 weken doorlooptijd in deze tijd haalbaar is. Echt rampzalig dit :(

Maak me zorgen dat als ik niet "flexibel" genoeg ben met voorwaarden verkopende partij dat zij het dan afblazen :(

Edit: Goed nieuws! Keek net nog even in de online agenda en er was ineens een plekje volgende week al vrij!!

[ Voor 15% gewijzigd door nemesis09 op 22-07-2020 00:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:18
nemesis09 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 23:47:
Oh echt? Ik meende hier en daar gelezen te hebben dat die op 2-3 weken zou staan! Daar maakte ik me dus druk over.

Sorry dat het onduidelijk was.

ik ben er idd vrijwel van overtuigd dat het wel rond komt.

Ik kan geloof ik beter slapen vannacht, bedankt!! :D
Nee, niet per se. In principe spreek je dit samen af en komt dit dan in de koopovereenkomst te staan. Het regelen van de bankgarantie kan best 2 weken duren ja, ligt aan de partij denk ik. Ik had in ieder geval beide keren dat ik kocht ruim de tijd, namelijk tot het aflopen van de ontbindende voorwaarde (een week of 8 in mijn geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis09
Oh gelukkig, zat ik me voor niets druk te maken. En nu gelukkig vlottere afspraak kunnen krijgen (waar na middernacht rondspoken al niet goed voor is :D )

Ik heb het niet specifiek benoemd in de mondelinge overeenkomst, maar zal er nu zeker op letten als het voorlopig koopcontract binnen komt.

Super bedankt allemaal!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:38
Los daarvan kun je via iedere onafhankelijke adviseur ook een hypotheek bij ABN AMRO afsluiten. Er is dus geen reden om te wachten tot de adviseurs van de ABN AMRO tijd hebben, je kunt gewoon naar een andere adviseur.

Ik weet ook niet hoe lang je hypotheekrente nog vast staat, een hoe hoog je banksparen wordt in verhouding tot de totale nieuwe lening, maar het kan best zijn dat de hypotheek elders afsluiten voor het totaalplaatje toch voordeliger is. Ook voor die vergelijking kan het handig zijn om een onafhankelijke tussenpersoon te kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

nemesis09 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:18:
Hallo allemaal,

Ik zou graag wat input willen. Een poos geleden orienterend gesprek gehad met betrekking tot hypotheek om te kijken wat mijn ruimte was.

Inmiddels een leuks huis gevonden, geboden en ook nog geaccepteerd. Ik wil nu zo snel mogelijk het koopcontract tekenen zodat het niets alsnog voor een hoger bod weg gaat. Ik heb zelf geen aankoopsmakelaar.

Echter!

Mijn huidige hypotheek loopt bij ABNAMRO. Bij ABNAMRO kan ik pas over 3 (!) weken een eerste gesprek met betrekking tot een hypotheek aanvraag krijgen.

Verkoper zal echter een termijn stellen voor de waarborgsom. Tot zo ver ik begrijp is dit meestal een termijn van 2 weken.

Als ik dus al 3 weken moet wachten om uberhaupt met mijn bank te praten, hoe kan ik dit dan oplossen?

Suggesties zijn welkom.
Ergens anders een hypotheek afsluiten?
Ik zou in ieder geval nu niet 3 weken gaan wachten op een gesprek. In jouw situatie moet die aanvraag nu gewoon z.s.m. de deur uit.

Waarborgsom / bankgarantie hoeft vaak pas 1 week na afloop ontbindende voorwaarden geregeld te zijn. En zo'n bankgarantie is niet meer dan een formaliteit. Dat komt echt wel goed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@nemesis09 Ik zou als ik jou was toch eens rond gaan shoppen om te kijken wat andere hypotheekverstrekkers te bieden hebben. Naar de ABN/ING/Rabo gaan omdat dat toevallig je 'huisbank' is is ècht niet meer van deze tijd...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Maar ik snap het wel als je een bankspaarhypotheek hebt die je wil laten doorlopen of deels nodig hebt ter overbrugging, dan is je keuze opeens wel een stuk beperkter qua opties. Maar dan nog, naar een onafhankelijke adviseur gaan kan je zeker en hoop geld besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis09
Jullie hebben allemaal gelijk. Ik ga nog een en ander in gang zitten. Het is inmiddels al 15 jaar geleden dat ik dit voor het laatst gedaan heb, dus het stukje "niet meer van deze tijd" kan wel kloppen.

Die bankspaar is interessant genoeg qua voorwaarden, rente en resterende tijd om door te laten lopen.

Bedankt voor de feedback. Ik ga een aantal onafhankelijke partijen benaderen. Misschien komen er inderdaad nog verassingen en ideeen uit waar ik zelf nog niet aan gedacht had.

Super bedankt allemaal, ik heb hier al veel aan gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-10 14:59
fsfikke schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 23:50:
[...]

Je kan de waarborgsom ook gewoon naar de notaris overmaken. Let wel even op bij de keuze van notaris. Die van ons heeft z’n rekening bij de ABN, die rekenen 0.5% strafrente die de notaris natuurlijk doorberekent (paar honderd Euro). Gelukkig krijgen we dat wel weer terug van de ABN omdat de adviseur het ook niet goed kon praten dat de hypotheekrente omhoog gaat maar we aan de andere kant negatieve rentes moeten betalen :p

Alternatief kan je bij de meeste banken ook een losstaande bankgarantie kopen.
Hmm de strafrente is nieuw voor mij. Onze hypotheek adviseur had dit wel even mogen melden, toen ik vroeg of die ons over de bankgarantie / waarborgsom kon adviseren.

Nu vraag ik mij af hoe notarissen dit deden ten tijde van positieve rentes. Kreeg de 'klant' dan korting i.v.m. positieve rente? (zal wel een te naive gedachte zijn, nare wereld)

[ Voor 4% gewijzigd door Jaer288 op 22-07-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zo, bindende offerte binnen, nu is het wachten....

oh wacht... nu begint de ellende, al die spullen en voorbereidingen pff :o :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:57

Bezulba

Formerly known as Eendje

Jaer288 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:03:
[...]

Hmm de strafrente is nieuw voor mij. Onze hypotheek adviseur had dit wel even mogen melden, toen ik vroeg of die ons over de bankgarantie / waarborgsom kon adviseren.

Nu vraag ik mij af hoe notarissen dit deden ten tijde van positieve rentes. Kreeg de 'klant' dan korting i.v.m. positieve rente? (zal wel een te naive gedachte zijn, nare wereld)
tuurlijk niet. Dat streek het notariskantoor op.

Wel de lusten, niet de lasten.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:02
Is die rente echt een dingetje? Stel je hebt een waarborgsom van 30.000 en een rente van 0.5% . Dan kom ik grofweg uit op 12,50 euro per maand (30000*0.005/12). Tenzij ik echt iets over het hoofd zie, zijn dat wat mij betreft de kosten niet als je een huis koopt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Freeaqingme schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:52:
Is die rente echt een dingetje? Stel je hebt een waarborgsom van 30.000 en een rente van 0.5% . Dan kom ik grofweg uit op 12,50 euro per maand (30000*0.005/12). Tenzij ik echt iets over het hoofd zie, zijn dat wat mij betreft de kosten niet als je een huis koopt.
Bij ons kwam het net ongunstig uit omdat we in januari gekocht hebben maar de overdracht pas in september is. De waarborgsom was ook 6 cijferig dus dat komt op een paar honderd Euro uit. Natuurlijk een klein bedrag ivm de rest, maar om nou een paar honderd Euro te betalen omdat de notaris toevallig de verkeerde bank heeft is wel jammer :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-10 16:03
Harrie_ schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 07:52:
@nemesis09 Ik zou als ik jou was toch eens rond gaan shoppen om te kijken wat andere hypotheekverstrekkers te bieden hebben. Naar de ABN/ING/Rabo gaan omdat dat toevallig je 'huisbank' is is ècht niet meer van deze tijd...
Is dat zo?

Het verschil in rente is eigenlijk niet groot. Volgens de vergelijker van Independer rekent ING nu bijvoorbeeld 1.48% (10 jaar annuitair), en de goedkoopste concurrent Lloyds rekent 1.40%. Per 100.000 euro die je leent is dat maar 80 euro per jaar, bruto (i.e., nog voor HRA).

En dan heb je ook het probleem dat er een heleboel regeltjes en voorwaarden een rol spelen bij een hypotheek. Zo zijn er tussen Lloyds en ING veel overeenkomsten, maar ook kleine verschillen. Zo stelt Lloyds een overlijdensrisicoverzekering verplicht, ING niet. Dat kost ook weer wat extra. Het is bovendien vrij lastig om alle verschillen helder te krijgen, gewoon omdat het in zoveel dingetjes kan schuilen, en om die te wegen tegen eventuele extra kosten die je moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Terpen Tijn schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:13:
[...]

Is dat zo?

Het verschil in rente is eigenlijk niet groot. Volgens de vergelijker van Independer rekent ING nu bijvoorbeeld 1.48% (10 jaar annuitair), en de goedkoopste concurrent Lloyds rekent 1.40%. Per 100.000 euro die je leent is dat maar 80 euro per jaar, bruto (i.e., nog voor HRA).

En dan heb je ook het probleem dat er een heleboel regeltjes en voorwaarden een rol spelen bij een hypotheek. Zo zijn er tussen Lloyds en ING veel overeenkomsten, maar ook kleine verschillen. Zo stelt Lloyds een overlijdensrisicoverzekering verplicht, ING niet. Dat kost ook weer wat extra. Het is bovendien vrij lastig om alle verschillen helder te krijgen, gewoon omdat het in zoveel dingetjes kan schuilen, en om die te wegen tegen eventuele extra kosten die je moet maken.
Moet je wel betaalrekening hebben bij de ING ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
mierenfokker schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:20:
[...]

Moet je wel betaalrekening hebben bij de ING ;-)
Dat lijkt me een prima aanname als het om je "huisbank" gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Laatst online: 13-12-2024
Terpen Tijn schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:29:
[...]

Dat lijkt me een prima aanname als het om je "huisbank" gaat. :)
Oeps overheen gelezen :o

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

[...]

Is dat zo?

Juist die regeltjes en voorwaarden is waarom ik stel dat het niet meer van deze tijd is om linea recta naar je huisbank te gaan. De rente is nu overal laag, maar wat denk je van secundaire voorwaarden zoals de mogelijkheid om de hypotheek mee te nemen bij een verhuizing of bijv. onbeperkt boetevrij aflossen. Je zit toch geruime tijd aan een hypotheek vast (ik denk momenteel in de meeste gevallen als je niet verkoopt/verhuist sowieso 10 jaar). Lekker als je dan een erfenis vangt van 2 ton en je kunt er je hypotheek niet boetevrij mee aflossen...

Misschien heb ik het teveel verkondigd als feit i.p.v. als mening, maar dan zal ik het nog even rephrasen: ik vind annu nu met een hypotheek linea recta naar je huisbank lopen niet meer van deze tijd. Het kan best zijn dat je huisbank uitstekende voorwaarden heeft en de beste keus is voor je is, maar vergelijk het op z'n minst. Een hypotheek is geen salontafeltje die je over 2 jaar op marktplaats kunt zetten en met een investering van 50 euro kunt vervangen door een nieuwe...

[ Voor 0% gewijzigd door Harrie_ op 22-07-2020 15:05 . Reden: typo ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nemesis09
Ik vond/vind dat je heel valide punten maakt Harrie. Het deed mij inderdaad realiseren dat ik dit anders aan moet pakken en nog in de oude manier van denken vast zit en dat dit mij beperkt in mijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Pohhh, net eerste bezichtiging en bod gedaan. Spannend proces heur :P

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-10 16:11
Wij hebben vandaag vanuit de notaris de mail gekregen waarbij volgende week donderdag onze overdracht is. Nu is daar ook de nota meegestuurd zodat wij de betaling kunnen doen uiteraard voor datum en tijdstip van overdracht.

Daarin heeft ook de verrekening plaats gevonden voor alle belastingen maar tegenwoordig per 1/7/2020 moeten wij ook betalen voor de negatieve rente omdat het geld enkele dagen bij de notaris op de bank staat. Nu is dat geen schokkend bedrag 10 euro per 100.000 euro per dag, deze worden dan wel gesplitst tussen koper en verkoper.

En ivm de corona maatregelen zo weinig mogelijk mensen aanwezig en je moet je eigen pen meenemen voor het tekenen. Het rondje door het huis voor oplevering mag ook maar maximaal 3 mensen gedaan worden.

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Salv schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:31:
Wij hebben vandaag vanuit de notaris de mail gekregen waarbij volgende week donderdag onze overdracht is. Nu is daar ook de nota meegestuurd zodat wij de betaling kunnen doen uiteraard voor datum en tijdstip van overdracht.

Daarin heeft ook de verrekening plaats gevonden voor alle belastingen maar tegenwoordig per 1/7/2020 moeten wij ook betalen voor de negatieve rente omdat het geld enkele dagen bij de notaris op de bank staat. Nu is dat geen schokkend bedrag 10 euro per 100.000 euro per dag, deze worden dan wel gesplitst tussen koper en verkoper.

En ivm de corona maatregelen zo weinig mogelijk mensen aanwezig en je moet je eigen pen meenemen voor het tekenen. Het rondje door het huis voor oplevering mag ook maar maximaal 3 mensen gedaan worden.
Was de notaris door jullie gekozen? Of de verkopers? Beetje armoe als je een eigen pen moet meenemen en daarnaast óók nog de rente moet betalen. Zou dit, als je zelf gekozen hebt, zeker kenbaar maken en in je opdracht voorwaarden lezen of dit überhaupt wel kan / afgesproken is.

Wie bepaald dat dik gedrukte? Beetje ongepast als de verkoopmakelaar dat eist / stelt, de woning kan met de verkoopmakelaar doorgelopen worden en daarna eventueel nog met z'n 2tjes. Woning zou al leeg moeten zijn.

Verrekening van belasting? Die volg ik niet, een eigenaar van de woning betaald de gemeentebelastingen per jaar, gerekend vanaf 1 januari.

Ook al verhuis jij binnen de gemeente / buiten de gemeente / naar buitenland, moet jij voor dat jaar de belasting betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vorkie schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:37:
[...]

Was de notaris door jullie gekozen? Of de verkopers? Beetje armoe als je een eigen pen moet meenemen en daarnaast óók nog de rente moet betalen. Zou dit, als je zelf gekozen hebt, zeker kenbaar maken en in je opdracht voorwaarden lezen of dit überhaupt wel kan / afgesproken is.
Zo gek is die eigen pen toch niet? Een pen van de notaris kan ook door iedereen aangeraakt zijn, erg gemakkelijk om op die manier iets te verspreiden. Ook wegwerppennen kunnen eenvoudig besmet zijn als iemand met zijn handen in dat doosje graait.

Ook het doorbelasten van negatieve rente is absoluut niet vreemd. Het zijn kosten die een notaris maakt om jouw geld te stallen op een derdengeldenrekening, waarom zou een notaris daar voor moeten betalen?
Verrekening van belasting? Die volg ik niet, een eigenaar van de woning betaald de gemeentebelastingen per jaar, gerekend vanaf 1 januari.

Ook al verhuis jij binnen de gemeente / buiten de gemeente / naar buitenland, moet jij voor dat jaar de belasting betalen.
De eigenaar betaald belasting vanaf 1 januari tot en met 31 december. Als op 1 juli de overdracht plaats vind wordt uitgerekend hoeveel de belasting vanaf 1 juli t/m 31 december zou zijn en dit in rekening gebracht bij de koper. Dat is standaard procedure.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:25:
[...]

Zo gek is die eigen pen toch niet? Een pen van de notaris kan ook door iedereen aangeraakt zijn, erg gemakkelijk om op die manier iets te verspreiden. Ook wegwerppennen kunnen eenvoudig besmet zijn als iemand met zijn handen in dat doosje graait.

Ook het doorbelasten van negatieve rente is absoluut niet vreemd. Het zijn kosten die een notaris maakt om jouw geld te stallen op een derdengeldenrekening, waarom zou een notaris daar voor moeten betalen?

[...]

De eigenaar betaald belasting vanaf 1 januari tot en met 31 december. Als op 1 juli de overdracht plaats vind wordt uitgerekend hoeveel de belasting vanaf 1 juli t/m 31 december zou zijn en dit in rekening gebracht bij de koper. Dat is standaard procedure.
Een eigen pen meenemen vindt ik gek met, zeg, 1500 euro die je betaald aan ze. Een pen is de kosten niet, laten bedrukken en je klanten hebben een pen met reclame en hoeven niet een eigen pen, die stuk kan zijn, door drukt, of lekt, zoals de notarissen die ik had ook hebben, individuele "luxe" pennen in een eigen doosje.

Die belastingen snap ik wel, daarom stel ik het vragend, omdat ie zegt per 1/7, maar gok als zo terug lees dat hij de kosten voor de rente bedoeld. Als ze per 1/7 rekenen zou dat ook niet netjes zijn en zou ik dat aangeven, het is een kleine moeite voor ze om dagen te rekenen qua belasting.

Daarbij , als jij in de overeenkomst met de notaris afgelopen maand niets hebt afgesproken met rente betalen en zij dit ineens per 1/7 wel doen is dat wat mij een punt van aandacht, dan hadden ze dit gewoon direct of later in de opdracht / offerte moeten bij zetten en laten tekenen en niet pas bij de nota.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vorkie schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:33:
[...]

Een eigen pen meenemen vindt ik gek met, zeg, 1500 euro die je betaald aan ze. Een pen is de kosten niet, laten bedrukken en je klanten hebben een pen met reclame en hoeven niet een eigen pen, die stuk kan zijn, door drukt, of lekt, zoals de notarissen die ik had ook hebben, individuele "luxe" pennen in een eigen doosje.
Het zal niet om de kosten gaan maar om het vermijden van Corona. Een eigen pen betekent dat simpelweg niemand anders die pen heeft aangeraakt. Een pen van het kantoor moet toch door iemand uitgepakt zijn, aangereikt worden,..

Natuurlijk gebeurt datzelfde ook met de papieren dus het is meer schijnveiligheid, maar toch.
Die belastingen snap ik wel, daarom stel ik het vragend, omdat ie zegt per 1/7, maar gok als zo terug lees dat hij de kosten voor de rente bedoeld. Als ze per 1/7 rekenen zou dat ook niet netjes zijn en zou ik dat aangeven, het is een kleine moeite voor ze om dagen te rekenen qua belasting.

Daarbij , als jij in de overeenkomst met de notaris afgelopen maand niets hebt afgesproken met rente betalen en zij dit ineens per 1/7 wel doen is dat wat mij een punt van aandacht, dan hadden ze dit gewoon direct of later in de opdracht / offerte moeten bij zetten en laten tekenen en niet pas bij de nota.
Rente per 1/7, belasting per datum overdracht lijkt mij. Zal ongetwijfeld wel in de overeenkomst staan.

En hier moeilijk om gaan doen bij het kopen van een huis vind ik zelf zonde van de tijd.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:38:
[...]

Het zal niet om de kosten gaan maar om het vermijden van Corona. Een eigen pen betekent dat simpelweg niemand anders die pen heeft aangeraakt. Een pen van het kantoor moet toch door iemand uitgepakt zijn, aangereikt worden,..

Natuurlijk gebeurt datzelfde ook met de papieren dus het is meer schijnveiligheid, maar toch.

[...]

Rente per 1/7, belasting per datum overdracht lijkt mij. Zal ongetwijfeld wel in de overeenkomst staan.

En hier moeilijk om gaan doen bij het kopen van een huis vind ik zelf zonde van de tijd.
Ja ik snap je wel met die pen, maar dan kunnen ze beter gewoon een standaard volmacht regelen, kleine moeite voor de notaris (als hij/zij zo met de gezondheid bezig is) dan hoeft niemand naar kantoor en heb je geen last van lekkende / defect / besmette pennen.

Eventueel 1x naar kantoor voor identificatie.

Maar ik zou niet moeilijk doen als ik dit met de notaris hebt besproken en overeengekomen, nu lijkt het alsof de notaris niet zelf gekozen is en daardoor allemaal konijntjes uit de hoed komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
  • Laatst online: 22-10 16:11
Vorkie schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:37:
[...]

Wie bepaald dat dik gedrukte? Beetje ongepast als de verkoopmakelaar dat eist / stelt, de woning kan met de verkoopmakelaar doorgelopen worden en daarna eventueel nog met z'n 2tjes. Woning zou al leeg moeten zijn.

Op een aantal punten is al wel antwoord gegeven, welke passend zijn. De meeste aanpassingen of maatregelen zijn ivm het met covid-19.

De notaris is gekozen door de verkoper. Wij hebben er hier in het dorp twee en geen van beide had onze voorkeur. Onze directe vriendenkring had ook geen stellige voorkeur hierin, dus dit hebben wij over gelaten aan de verkoper.

Wellicht had ik het verkeerd geschreven of in verkeerde volgorde maar de verrekening van gemeentelijke belastingen van dit jaar zullen verrekend worden inderdaad, iets wat logisch is. Het stukje wat betreft negatieve rente is voor mij nieuw, al is er wel iets over te zeggen maar zoals ik aangaf zijn deze kosten door de notaris zowel aan de koper als verkoper netjes gesplitst.

Wat betreft het rondje door de woning dat is door de verkopende makelaar aangegeven. Door de goede contacten met de verkoper en dat wij afgelopen zondag toen de woning leeg was ook al een rondje gedaan hebben met de verkoper zal dit een formaliteit zijn voor meterstanden en randzaken.

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nemesis09
Ik hoop toch dat de aankoop van een huis niet valt of staat met of je je eigen pen moet meebrengen of er eentje van 20 cent van de notaris krijgt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis09
Nog even een vraagje. Wat is reëel qua overdrachtsdatum? Hoeveel weken na tekenen koopcontract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:07
nemesis09 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:20:
Nog even een vraagje. Wat is reëel qua overdrachtsdatum? Hoeveel weken na tekenen koopcontract?
Dat hangt van zoveel factoren af. 1 week kan reëel zijn, zes maanden ook. Ik denk dat 3 of 4 maanden veel voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis09
Ik zit met name over wat realistisch met uitzicht doorlooptijd financiering. Voorstel is 2 maanden, ik vind dat krap klinken.

Verkoper wil snel, ik liever iets behoudender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Wij hebben vijf maanden afgesproken, iets aan de lange kant maar nog makkelijk binnen de zes maanden voor de hypotheek. Ook voor de (toekomstige) kopers van ons huidige huis geld dan dat zij (mocht het nu direct verkocht worden) binnen de zes maanden kunnen blijven voor hun hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
nemesis09 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:21:
Ik zit met name over wat realistisch met uitzicht doorlooptijd financiering. Voorstel is 2 maanden, ik vind dat krap klinken.

Dat klinkt wel heel krap. Als ik (oa in dit topic) lees dat het krijgen van een offerte al 4 tot 6 weken kan duren dan wordt het wel erg krap om in 2 maanden een hypotheekakte bij de notaris te hebben liggen. En dan loop je dus kans dat de koop niet door kan gaan omdat jij je financiering niet op tijd geregeld krijgt. Ik zou dan ook inzetten op 4 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis09
Kalentum schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:40:
[...]

Dat klinkt wel heel krap. Als ik (oa in dit topic) lees dat het krijgen van een offerte al 4 tot 6 weken kan duren dan wordt het wel erg krap om in 2 maanden een hypotheekakte bij de notaris te hebben liggen. En dan loop je dus kans dat de koop niet door kan gaan omdat jij je financiering niet op tijd geregeld krijgt. Ik zou dan ook inzetten op 4 maanden.
Ik had zelf ruim 3 maanden in gedachte. Dat vinden ze al vervelend omdat het huis al verkocht is geweest en onder ontbindende voorwaarde afgeketst. Maar ik denk dat hun voorstel niet realistisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-10 14:59
Salv schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:31:
...
...
Ik heb even wat dik gedrukt, want ben erg nieuwsgierg naar het tot stand komen van dit bedrag. Eeder vandaag heb ik mij verdiept in de details achter het doorberekenen van de negatieve rente en kwam ik over dit onderwerp recente tweede kamervragen tegen.

[ Voor 42% gewijzigd door Jaer288 op 22-07-2020 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
nemesis09 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:57:
[...]

Ik had zelf ruim 3 maanden in gedachte. Dat vinden ze al vervelend omdat het huis al verkocht is geweest en onder ontbindende voorwaarde afgeketst. Maar ik denk dat hun voorstel niet realistisch is.
Je hebt het er al met ze over gehad? Want als je inzet op 4 dan kun je naar hun toe bewegen en dan bij wijze van compromis op 3 maanden uitkomen en dan hebben zij het gevoel dat jij een enorme concessie doet. Worden ze blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

En dan heb je ook het probleem dat er een heleboel regeltjes en voorwaarden een rol spelen bij een hypotheek.
Dat is nu juist een reden waarom een onafhankelijk adviseur handig kan zijn, omdat die beter de verschillen tussen de verschillende aanbieders kent.

Klein voorbeeld van afwijkende voorwaarden, bij de bankspaarrekening van NN krijg je na 11, 16 en 21 jaar steeds een bonus van 2,5% van het doelbedrag. Als je nog 16 jaar te gaan hebt, dan hoef je bij NN dus maar 95% van het bedrag bij elkaar te sparen. Dat kan behoorlijk schelen in de maandlasten, waardoor bij het zelfde rentepercentage NN toch een stuk goedkoper uit de bus kan komen. Op basis van simpel vergelijken van rentepercentages zie je dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Rubbergrover1 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 23:03:
[...]

Dat is nu juist een reden waarom een onafhankelijk adviseur handig kan zijn, omdat die beter de verschillen tussen de verschillende aanbieders kent.

Klein voorbeeld van afwijkende voorwaarden, bij de bankspaarrekening van NN krijg je na 11, 16 en 21 jaar steeds een bonus van 2,5% van het doelbedrag. Als je nog 16 jaar te gaan hebt, dan hoef je bij NN dus maar 95% van het bedrag bij elkaar te sparen. Dat kan behoorlijk schelen in de maandlasten, waardoor bij het zelfde rentepercentage NN toch een stuk goedkoper uit de bus kan komen. Op basis van simpel vergelijken van rentepercentages zie je dat niet.
Je noemt nu wel een product dat al sinds 2012 niet meer bestaat (bankspaarrekening), met bovendien een nogal schimmige kortingsstructuur. Bestaat dit tegenwoordig nog?

Maar op zich is een onafhankelijke adviseur misschien niet verkeerd, vergeleken met het naar je eigen bank gaan-- want die laatste brengt ook doodleuk advieskosten in rekening.

Of anders execution only?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis09
De meeste online berekentools lijken alleen te roepen dat ze het meenemen van bankspaar/aflossingsvrij niet online kunnen berekenen en bel maar een adviseur. En die hebben allemaal lange wachttijden, ook de onafhankelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Terpen Tijn schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 23:54:
[...]

Je noemt nu wel een product dat al sinds 2012 niet meer bestaat (bankspaarrekening), met bovendien een nogal schimmige kortingsstructuur. Bestaat dit tegenwoordig nog?
Nemesis09 wil juist die bankspaarhypotheek houden. En dit wordt gewoon aangeboden door NN.
Of anders execution only?
Nemesis09 laat volgens mij wel merken niet bepaald op de hoogte te zijn van de huidige stand van zaken mbt hypotheken. Execution only lijkt mij dan niet heel verstandig. Bovendien werkt dat niet altijd met banksparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nemesis09
Klopt en klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
nemesis09 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:21:

2 Linkjes voor de actuele doorlooptijden: klik hier en hier.

In principe zit je met 3maanden altijd goed, tenzij je huidige financiële situatie dermate aangepast moet worden dat eerst het een en ander omgezet moet worden (bv. je huidige spaarhypotheek omzetten naar een andere vorm).
Je kan gewoon als reden opvoeren aan de makelaar en verkopers dat in deze huidige corona-crisis-tijdperk de hypotheek doorlooptijden gewoon (bij een aantal) minimaal 4-6weken duurt. En dat weet de makelaar ook. Mocht je eigen huis nog niet verkocht zijn moet je ook kunnen aantonen dat je genoeg spaargeld hebt om dubbele lasten de komende tijd te kunnen dragen.

[ Voor 23% gewijzigd door Enforcer op 23-07-2020 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Leuk zo’n overzicht, maar je hebt er feitelijk niets aan. Als je de 2 overzichten naast elkaar legt zie jet in het ene bij de Rabobank 6 werkdagen staan (als totaal) en in het andere overzicht 15 werkdagen (en zo zijn er wel meer verschillen in de overzichten). Bij ons was de Rabo 3 weken geleden in 2 dagen akkoord en was alles afgewikkeld. Het ligt toch vooral aan je eigen situatie en of alles meteen compleet bij de geldverstrekker ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-10 07:35

Don Quijote

El Magnifico

Wij hadden een vrij lang financieringsvoorbehoud gevraagd en gekregen van 12 weken. Tijdslijn:

17-06 - Bod geaccepteerd
21-06 - Tekenen Koopcontract (passeerdatum 28-09)
23-06 - Gesprek bij hypotheeknemer
26-06 - Hypotheek officieel aangevraagd
17-07 - Definitief hypotheekaanbod ontvangen
20-07 - Contact met verkoopmakelaar en notaris om datum van overdracht te vervroegen naar 03-08.
03-08 - Dag van overdracht

Tussen het accepten van het bod en het definitieve hypotheekaanbod zat precies een maand. Dit had nog een week sneller gekund, maar omdat (tijdelijk) de totale financieringsbehoefte van het nieuwe huis over 1.000k ging moest er blijkbaar nog een tweede controle over de aanvraag heen moest.

Tussen accepteren bod en overdracht zit uiteindelijk 1,5maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Ebayzo schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:06:
Pohhh, net eerste bezichtiging en bod gedaan. Spannend proces heur :P
Hmm, nog tot dinsdag avond wachten op beslissing. Verkoper hield vast aan afspraak met andere partij welke nog een keer wilde kijken (samen met partner, i.p.v. alleen dit keer). Proefde aan het gesprek met makelaar dat mening niet gedeeld werd, maar goed. Even geduld en gewoon rustig verder kijken. Voelt ook wat optimistisch om gelijk bij eerste poging al de gewenste woning te pakken te hebben.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:58
Hoe snel kregen jullie antwoord nadat de aangekochte woning was getaxeerd? Eergisteren heeft dat bij ons plaatsgevonden maar we hebben niks meer vernomen. Gebeld en gemaild met de hypotheekverstrekker, maar geen antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:08
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:00:
Hoe snel kregen jullie antwoord nadat de aangekochte woning was getaxeerd? Eergisteren heeft dat bij ons plaatsgevonden maar we hebben niks meer vernomen. Gebeld en gemaild met de hypotheekverstrekker, maar geen antwoord.
Eergisteren is de taxateur geweest? Duurde bij ons wel een dag of twee/drie totdat het rapport klaar was.
Vervolgens kregen we daar van de taxateur zelf bericht van (inclusief volledige rapport a 50 kantjes door de brievenbus...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-10 14:12

Kju

Tenzij je een spoedopdracht geeft is een doorlooptijd van ca. 5 tot 7 werkdagen na opname vrij gebruikelijk, e.e.a. afhankelijk van de compleetheid van het dossier.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Oké dan ben ik gewoon ongeduldig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-10 10:56
Wij hebben een bod gedaan op een huis en dat is geaccepteerd :) super goed nieuws natuurlijk.

Nu moet het allemaal op korte termijn, omdat de vorige bewoners helaas al binnen 6 maanden het huis moeten verkopen en op deze manier aanspraak (via ons) kunnen maken op de overdrachtsbelasting. Voor ons geen probleem want we wonen momenteel nog huur en zijn hierdoor flexibel.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@perpixel in een vergelijkbare situatie zitten wij nu. Als voorwaarde dat de verbouwingskosten max 5k mogen zijn en de keuring kwam daar net boven uit. Ik schrok een beetje want de woning is op het eerste oog in zeer goede staat.

Ik heb daarop de keurder gebeld en die nuanceerde zijn rapport vervolgens aardig. Het meeste van de kosten waren niet per direct nodig en kunnen als rode draad gebruikt worden voor wat we de komende jaren willen aanpakken. Je kunt jouw keurder ook eens bellen voor verdere toelichting. Als je echt zoveel direct moet verbouwen kun je je bod intrekken en aangeven aan de makelaar dat je nogmaals met de verkopende partij om tafel wil om je bod bij te stellen (en dus die verbouwkosten daar in meeneemt). Het kan zijn dat het huis dan aan een ander verkocht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
  • Laatst online: 16-05-2023
perpixel schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:29:
Wij hebben een bod gedaan op een huis en dat is geaccepteerd :) super goed nieuws natuurlijk.

Nu moet het allemaal op korte termijn, omdat de vorige bewoners helaas al binnen 6 maanden het huis moeten verkopen en op deze manier aanspraak (via ons) kunnen maken op de overdrachtsbelasting. Voor ons geen probleem want we wonen momenteel nog huur en zijn hierdoor flexibel.

***members only***
Zou een simpele afweging maken. Je zegt dat de kosten het dubbele zijn, dus 7K extra. Afhankelijk van het soort woning is dat een X%. Stel je koopsom is 150K dan is 7K een aardig bedrag, maar als de woning 350K is dan valt het opzich weer mee. Idem als je een kleine vs. grote woning hebt.

Daarnaast is het ook de vraag of de gebreken ook echt gebreken zijn die je moet verhelpen voor goed woongenot. Als het zaken zijn die je een aantal jaar uit kan stellen dan maakt het een stuk minder uit dan wanneer je het meteen moet verhelpen.

Dat is echter allemaal of het je waard is om door te gaan. Ik ken het gelopen proces niet, maar je hebt een ontbindende voorwaarde die je kan inzetten conform je overeenkomst. Naar verwachting gaan de verkopers niet een nieuw iemand oplijnen om het voordeeloverdrachtsbelasting binnen te halen. De tijd is dus aan je zijde. Je kan dus het rapport aan verkoper laten zien, zeggen dat het duurder is dan verwacht en je eerste gedachte ontbinden is. Vervolgens kan je voorstellen of verkoper iets wil doen met de prijs om het rond te maken. Gerede kans dat ze dat doen gezien het voordeel OVB wat ze halen, maar dat hangt ook sterk af van de koopsom uiteraard. Als het 200K betreft is het voordeel natuurlijk maar 4K en is dat voordeel weg als ze jou compenseren.

Kijk gewoon goed naar de bedragen en doe ze een eenmalig voorstel als compensatie. Gaan ze er niet voor dan roep je de ontbinding in als je echt niet wil. Wellicht dat ze dan alsnog iets willen doen qua prijs om het maar rond te maken. Je hebt in deze casus de kaarten als koper redelijk in de hand, maar speel het wel zodanig eerlijk dat je hen ook iets gevoelsmatig geeft door wel met de koop door te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:01
@Piet_Piraat7 @perpixel
Onze bouwtechnische keuring is volgende week (jaren 70 woning). Dus ik vroeg mij eigenlijk wel af wat voor type kosten er nou bij jullie uit de keuring zijn gekomen? Waar moet ik dan aan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Mania-92 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:52:
@Piet_Piraat7 @perpixel
Onze bouwtechnische keuring is volgende week (jaren 70 woning). Dus ik vroeg mij eigenlijk wel af wat voor type kosten er nou bij jullie uit de keuring zijn gekomen? Waar moet ik dan aan denken?
Dat is toch compleet verschillend per huis? Je hebt niets aan ons rapport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:37
@Piet_Piraat7 @perpixel
Enige tip die ik kan geven is dat je je niet blind moet staren op de prijzen. Ik had bijv een kapotte WC-bril en dat zou 150 euro kosten om te vervangen volgens het rapport....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-10 10:56
@Piet_Piraat7 @perpixel
Bedoel je kosten hoeveelheden, of juist waarin deze kosten zitten? Bij ons betreft het een vooroorlogse woning dus dat is bouwtechnisch wat anders, maar voornamelijk daken, kozijnen, staat van het metselwerk, etc. Kosten zijn vaak wel ruim genomen. Waarbij er van uit wordt gegaan dat je het compleet uit laat voeren en dan altijd veilig zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:01
perpixel schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:12:
[...]

Bedoel je kosten hoeveelheden, of juist waarin deze kosten zitten? Bij ons betreft het een vooroorlogse woning dus dat is bouwtechnisch wat anders, maar voornamelijk daken, kozijnen, staat van het metselwerk, etc. Kosten zijn vaak wel ruim genomen. Waarbij er van uit wordt gegaan dat je het compleet uit laat voeren en dan altijd veilig zit.
Ja precies, waarin de kosten zitten, niet zozeer hoe hoog ze zijn. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 12:54
Bij onze jaren 30 woning kwamen de volgende zaken naar voren;
  • Slecht schilderwerk op een kozijn
  • Scheve dakpan
  • Slechte specielaag onder nokvorsten
  • Kitwerk in de badkamer moest gedaan (badkamer is van 2014 overigens)
  • Houtworm gevonden in de vloer, wordt opgelost door de verkopende partij met 10 jaar garantie
  • CV ketel was langer dan 1 jaar niet onderhouden
Van sommige dingen denk ik; dat kunnen wij zelf wel, sommige zaken zal een professionele partij voor moeten komen. Al met al geen schokkende zaken die horen bij een oud(er) huis. Stond ook vol met tips en trucs over deze bouwperiode, bijvoorbeeld dat ventilatie natuurlijk verloopt, en dat daar bij isolatiemaatregelen aandacht aan besteedt moet worden.

Ook stond bij ons rapport het tijdsbestek erbij dat vond ik ook wel mooi. Sommige zaken verdienen direct aandacht en sommige zijn een meerjarenplan.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

perpixel schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:29:

***members only***
Bij mijn vorige woning kwam er een paar duizend euro uit. Het ging dan om zaken als het laten vervangen van isolatie bij de kozijnen. Als je naar de Gamma gaat koop je dat spul voor een paar euro en prop je het er zelf in.

Daarom moet je heel kritisch zijn welke punten aangestipt worden, op welke termijn een oplossing nodig is, of uitbesteden echt nodig is en wat het gaat kosten als je het uitbesteed.

Ik neem aan dat je aan de keurder gevraagd hebt welke punten hij ziet, wat er precies mis is en wat de gevolgen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauweNL
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-02 14:20
Vorkie schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:46:
[...]

Denk aan de kosten van een contractovername (soms kunnen ze zelfs geeneens worden overgenomen, dan moeten ze afgelost worden.)

Maar zo'n keteltje kan toch niet zo heel veel drukken op je hypotheek? Dan zit je wel krap te kopen eigenlijk.
Dank voor je reactie.

Uiteindelijk moesten de huidige bewoners nog bijna 3500 euro doorbetalen. Gelukkig was de afkoop flink minder. Wat ze vaak wurg contracten noemen, is hier mooi een voorbeeld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-10 23:26
Ondertussen mag ik mijzelf ook in dit topic melden, al een maandje bezig met zoeken en bezichtigen maar helaas nog overal mis gegrepen..

In totaal nu 7 huizen bezocht, waarvan op 4 een bod uitgebracht..

1e huis een simple mailtje terugkregen dat ik het niet geworden was,

2e huis uiteraard ook niet geworden en later via de verkoopmakelaar (bij bezichtiging van een andere woning) gehoord dat ik de 2e was met een verschil van 2k (en het punt dat de andere partij geen voorbehouden had..)

3e huis op een goeie 10k misgelopen.. (en dan zat ik al 6% boven de vraagprijs..)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-10 14:23
Daar ga je niet achter komen en is ook niet zo relevant. De verkopende partij wil (normaliter) een zo hoog mogelijke prijs. Vraag is wat je bereid bent te geven. Afhankelijk daarvan plaats je een bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:36
Puc van S. schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:33:
Ondertussen mag ik mijzelf ook in dit topic melden, al een maandje bezig met zoeken en bezichtigen maar helaas nog overal mis gegrepen..

In totaal nu 7 huizen bezocht, waarvan op 4 een bod uitgebracht..

1e huis een simple mailtje terugkregen dat ik het niet geworden was,

2e huis uiteraard ook niet geworden en later via de verkoopmakelaar (bij bezichtiging van een andere woning) gehoord dat ik de 2e was met een verschil van 2k (en het punt dat de andere partij geen voorbehouden had..)

3e huis op een goeie 10k misgelopen.. (en dan zat ik al 6% boven de vraagprijs..)

***members only***
Ik heb mijn huis in mei verkocht. In eerste instantie zonder inschrijving, maar toen de biedingen binnen aan het stromen waren, stelde de makelaar voor om over te gaan op inschrijving. Ik kan me voorstellen dat dit de prijs verhoogt, aangezien je min of meer weet dat er meerdere mensen een bod gaan uitbrengen op de uiterste inschrijfdatum.

Als je gewoon 'per bod' doet, kan het zo zijn dat de verkoper een dag na jouw bod al zegt 'deal'. Dan heb je in feite geen concurrentie van de mensen die nog na jou komen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-10 23:26
Ja, ik snap het verschil tussen beide, ik had alleen zelf natuurlijk liever gehad dat de verkoper op mijn bod in zou gaan :D en niet de procedure zou aanpassen..

Nu zit ik weer de rest van de week met de "twijfels" of ik toch niet mijn bod moet gaan aanpassen..
Nou ja het is maar zo, geeft wellicht nog de mogelijkheid een 2e bezichtiging te doen..

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:36
Puc van S. schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:48:
[...]

Ja, ik snap het verschil tussen beide, ik had alleen zelf natuurlijk liever gehad dat de verkoper op mijn bod in zou gaan :D en niet de procedure zou aanpassen..

Nu zit ik weer de rest van de week met de "twijfels" of ik toch niet mijn bod moet gaan aanpassen..
Nou ja het is maar zo, geeft wellicht nog de mogelijkheid een 2e bezichtiging te doen..
In samenvatting: grote kans dat ze het doen om potentiële kopers tegen elkaar te laten opbieden.

Als het een woning is die je ECHT graag wil hebben, als in je droomhuis, zou ik zelf overwegen om het bod wellicht nog aan te passen indien mogelijk. Als het een leuke woning is, maar niet je droomwoning, dan zou ik zelf niet meer bieden dan ik het economisch waard vind.

Ik heb zelf onlangs ook een bod uitgebracht op een woning en die niet verhoogt toen de makelaar aangaf dat er al hogere biedingen waren. Ik baal hier achteraf nog steeds wel van, aangezien zo'n gaaf huis echt niet meer voorbij gekomen is... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
  • Laatst online: 21:51
Mijn eerste koopappartement heb ik 5 jaar geleden als starter gekocht hier in Zwolle (Stadshagen) op een goed moment, eigenlijk belachelijk die overwaarde. Zit 5 minuten fietsen van mijn werkgever.

Merk dat ik stiekem toch de behoefte heb om iets rustiger te wonen en het liefst iets kleins vrijstaand. Best moeilijk te vinden, het meeste vrijstaand is met veel grond (absoluut geen wens, alleen maar onderhoud) of met veel slaapkamers (niet veel ruimte nodig). Geen contactgeluiden meer van buren is de ultieme droom.

Thuiswerken blijft bij mijn werkgever permanent een optie nu ze dankzij de corona hebben ingezien dat het uitstekend doen is in ons vakgebied (IT natuurlijk) waardoor 5 dagen per week woon-werk geen verplichting is en ik dus in een wat grotere straal wat kan gaan zoeken.

Maar de markt is inmiddels overal verhit zoals hier al eerder opgemerkt, ook buiten de grote steden. Vrijdag ergens wezen kijken waar ik 1 vd 12 bezichtingen was en die uiterlijk vandaag een bod binnen willen hebben. Oude verbouwde arbeiderswoning waarbij ik graag een 2e bezichting zou doen om de technische staat wat nauwkeuriger te bekijken, dat ook aangegeven bij de makelaar. Maar ik verwacht niks meer terug te horen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
De taxatie is inmiddels binnen van onze aangekochte woning. Die valt toch wat lager uit dan gehoopt, balen. Als die wat hoger was geweest hadden we in een lagere risico klasse gevallen (schuld-marktwaarde verhouding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-10 07:35

Don Quijote

El Magnifico

Hier kwam uit de bouwkundige keuring 12k aan korte termijn werk. Echter daar zat bijvoorbeeld een post 4K verfwerk buitenkant bij en 3k voor wat slechte stukken kozijn. Dat hadden we natuurlijk ook wel gezien tijdens de bezichtiging en meegenomen in het bod.

Omdat we de keuring niet als ontbindende voorwaarde met bedrag hadden opgenomen, maar in de bedenktijd lieten uitvoeren, hadden we nog een goede onderhandelingspositie. We hebben uiteindelijk de koopprijs nog met 6k naar beneden gekregen, en nog wat roerende zaken die we graag wilden hebben erbij gekregen (waarde 2,5k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:40
Iemand nog goede tips voor de eindinspectie? Dingen om goed op te letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
aschja schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:50:
Iemand nog goede tips voor de eindinspectie? Dingen om goed op te letten?
Je drukt de lijst met zaken af en vinkt al lopend door de woning van alles wat achter zou blijven af en kijkt of er dingen ontbreken.

Op diezelfde lijst schrijf je de meterstanden op.

Je kijkt tevens ook of alle sleutels in de binnendeuren en bij de ramen zitten.

=)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Laatst online: 16:14

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Wij hebben een (tweede) bod gedaan op een woning, en dat is geaccepteerd! Nu bezig met de voorbereiding voor het tekenen van de overeenkomst.

De makelaar heeft de oude akte van levering meegestuurd, en die is (als bijlage) ook onderdeel van onze koopovereenkomst. Wij kunnen de akte echter niet lezen, omdat het een scan is van een oud handgeschreven document. Via het Kadaster hebben we reeds een betere versie ontvangen (hogere resolutie), maar we worden er nog steeds niet wijs uit.

Heeft iemand tips hoe we wel bekend kunnen worden met de inhoud ervan? Aangezien we ervoor tekenen in onze koopovereenkomst, voelt het gek om dat te doen zonder de inhoud te kennen.

Zijn er partijen die dit voor je kunnen lezen en overtypen (of samenvatten)? Liefst geen notaris zelf, tegen hoog uurtarief, lijkt me…

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ulster Seedling schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:15:
Wij hebben een (tweede) bod gedaan op een woning, en dat is geaccepteerd! Nu bezig met de voorbereiding voor het tekenen van de overeenkomst.

De makelaar heeft de oude akte van levering meegestuurd, en die is (als bijlage) ook onderdeel van onze koopovereenkomst. Wij kunnen de akte echter niet lezen, omdat het een scan is van een oud handgeschreven document. Via het Kadaster hebben we reeds een betere versie ontvangen (hogere resolutie), maar we worden er nog steeds niet wijs uit.

Heeft iemand tips hoe we wel bekend kunnen worden met de inhoud ervan? Aangezien we ervoor tekenen in onze koopovereenkomst, voelt het gek om dat te doen zonder de inhoud te kennen.

Zijn er partijen die dit voor je kunnen lezen en overtypen (of samenvatten)? Liefst geen notaris zelf, tegen hoog uurtarief, lijkt me…
Juist wel een notaris. Eén van de taken van de notaris is om er zeker van te zijn dat beide partijen begrijpen waar ze voor tekenen. Moet je voor tekenen van de koopakte niet 'toevallig' naar de notaris? ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

naitsoezn schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:28:
[...]

Juist wel een notaris. Eén van de taken van de notaris is om er zeker van te zijn dat beide partijen begrijpen waar ze voor tekenen. Moet je voor tekenen van de koopakte niet 'toevallig' naar de notaris? ;)
Haha, dat is waar! Maar bij het tekenen van de koopovereenkomst, tekenen we ook al voor de (inhoud van) de bijlagen. Dus zijn we dan niet te laat, als we het pas daarna bij de notaris doen?

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ulster Seedling schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:30:
[...]

Haha, dat is waar! Maar bij het tekenen van de koopovereenkomst, tekenen we ook al voor de (inhoud van) de bijlagen. Dus zijn we dan niet te laat, als we het pas daarna bij de notaris doen?
O, wij hebben de koopakte bij de notaris getekend (standaard in regio A'dam). Vandaar dat ik het zei. Maar als je pas voor de overdracht naar de notaris moet dan ben je aan de late kant idd :P . Misschien kun je in dat geval een dealtje sluiten met de notaris waar uiteindelijk de overdracht plaatsvindt, om even samen door het contract te lopen (of dat je via mail wat vragen hebt), tegen vriendelijk tarief.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
  • Laatst online: 16-05-2023
Ulster Seedling schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:15:

Zou in eerste instantie de makelaar vragen over kettingbedingen, kwalitatieve verbintenissen, etc. zijn die uit oude aktes van toepassing zijn op jou, cq. die je dus over moet nemen. Als hij schriftelijk (email) meld dat er niks is dan heb je in elk geval vanuit verkoper duidelijk aangegeven dar zij zeggen dat er niks is. Mocht het bij de notaris blijken dat er van alles aan de hand is dan heb je in elk geval navraag gedaan en kun je laten zien dat verkoper aangegeven heeft dat er niks is.

Echter zou ik altijd de oude akte zelf goed doornemen. Het ziet er vaak uit als moeilijk te lezen, maar ga er gewoon voor zitten en lees her en der wat stukken en je gaat vanzelf zien welke delen van belang zijn. Doorgaans, zelfs hele oude documenten, zit er een gelijke structuur in. Eerst de partijen die betrokken zijn, dan het registergoed (woning of anders) waar het betrekking op heeft, koopprijs, en dan de aparte voorwaarden. Neem aan dat het niet veel meer is dan 3-4 kantjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Alexji schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:55:
Mijn eerste koopappartement heb ik 5 jaar geleden als starter gekocht hier in Zwolle (Stadshagen) op een goed moment, eigenlijk belachelijk die overwaarde. Zit 5 minuten fietsen van mijn werkgever.

Merk dat ik stiekem toch de behoefte heb om iets rustiger te wonen en het liefst iets kleins vrijstaand. Best moeilijk te vinden, het meeste vrijstaand is met veel grond (absoluut geen wens, alleen maar onderhoud) of met veel slaapkamers (niet veel ruimte nodig). Geen contactgeluiden meer van buren is de ultieme droom.
Dan ben je dus niet op zoek naar een vrijstaande woning, maar naar een betere kwaliteit appartement :) .

Ter illustratie, ik woon in een 'rijtjeshuis', maar daarbij zijn de woningscheidende muren wel dubbel uitgevoerd en staan ze los van elkaar. (In feite zou je het dan dus ook vrijstaande woningen kunnen noemen, maar dan met maar een paar cm tussen de huizen...) Van buiten zie je het er dus niet aan af, maar wij hebben absoluut geen contactgeluiden met de buren. Tegelijk zie ik nu in de buurt huizen/appartementen gebouwd worden met maar 1 muur tussen de woningen. Dat lijkt mij dus vragen om problemen.

Ik zou daarom eerder op zoek gaan naar een goed nieuwbouwappartement (of recente bouw) in plaats van een misschien slecht geluids-geïsoleerde arbeiderswoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:23
1 muur als tussenmuur heb ik gehad ineen huurhuis. Erg leuk als je hoort wanneer de buren een stekker in het stopcontact steken of als er 3 dames met elkaar zitten te kletsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:27
Bah, 20k boven vraagprijs geboden (van 470.000) zonder voorbehoud met oplevering in november maar later ook bespreekaar....

Helaas, volgens makelaar was er een 'aanzienlijk beter bod'

Zucht, je wordt als koper straks verplicht om een ton boven de vraagprijs te bieden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

naitsoezn schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:41:
[...]

O, wij hebben de koopakte bij de notaris getekend (standaard in regio A'dam). Vandaar dat ik het zei. Maar als je pas voor de overdracht naar de notaris moet dan ben je aan de late kant idd :P . Misschien kun je in dat geval een dealtje sluiten met de notaris waar uiteindelijk de overdracht plaatsvindt, om even samen door het contract te lopen (of dat je via mail wat vragen hebt), tegen vriendelijk tarief.
Ja, dat zou inderdaad een goede kunnen zijn!

Update: Dit lijkt te lukken! De notaris gaat een snelle check doen :)
Beanie schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:53:
[...]

Zou in eerste instantie de makelaar vragen over kettingbedingen, kwalitatieve verbintenissen, etc. zijn die uit oude aktes van toepassing zijn op jou, cq. die je dus over moet nemen. Als hij schriftelijk (email) meld dat er niks is dan heb je in elk geval vanuit verkoper duidelijk aangegeven dar zij zeggen dat er niks is. Mocht het bij de notaris blijken dat er van alles aan de hand is dan heb je in elk geval navraag gedaan en kun je laten zien dat verkoper aangegeven heeft dat er niks is.

Echter zou ik altijd de oude akte zelf goed doornemen. Het ziet er vaak uit als moeilijk te lezen, maar ga er gewoon voor zitten en lees her en der wat stukken en je gaat vanzelf zien welke delen van belang zijn. Doorgaans, zelfs hele oude documenten, zit er een gelijke structuur in. Eerst de partijen die betrokken zijn, dan het registergoed (woning of anders) waar het betrekking op heeft, koopprijs, en dan de aparte voorwaarden. Neem aan dat het niet veel meer is dan 3-4 kantjes?
Voor zover de makelaar/verkoper bekend is, is er alleen sprake van een recht van overpad. Maar volgens mij hebben zij die akte ook niet zelf gelezen, dus blijft het een gokje om daarop af te gaan.

De slechte leesbaarheid zit verder niet in de (juridische) tekst/opbouw, maar echt in het feit dat het (een scan van) een ouderwets handschrift is. Zien welke woorden er staan is de moeilijkheid…

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:19
Vandaag een bezichtiging gedaan bij een woning die mij wel aanstaat. Locatie alleen is niet perfect, zit naast een druk viaduct met veel verkeer. En ongeveer 200 meter van een spoor af. Was al vorige week even wezen luisteren, maar de trein valt heel erg mee. Dus toch een bezoekje gebracht.

Toen ik voor de woning stond, kwam de buurvrouw naar buiten, zo op het eerste gezicht een aardige dame. Enkel begreep en verstond ze mij niet. Maakt niet uit, maar kreeg wel even een gevoel dat ze pols hoogte kwam nemen. Huis door, en toen de tuin in. Dat leek allemaal in orde, geen erg lawaai van verkeer, en de trein vond ik al niet storend......en opeens, heel harde turkse muziek vanuit de buur tuin. Een grote uitbouw met open slaande deuren en dus gezellig harde muziek.

Vervolgens laat ik de makelaar merken dat ik het verkeer en de trein niet storend vind, maar de muziek zo opeens bij de buren wel iets apart vind. Wat blijkt, de buren willen het ook kopen, en hebben al een bod geplaatst. 5 minuten later kijkt hij op zijn telefoon en zegt, nog een bod van de vorige kijkers.

Nou, wat moet ik hier nou allemaal van denken. Gekke bedoening toch. Op naar een ander huis dan maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-10 20:52
Nadat we onlangs net naast ons bijna-droomhuis hebben gegrepen is het een tijdje stil geweest. Echter staat er nu in dezelfde wijk een soortgelijke woning te koop die nagenoeg perfect is. Enige nadeel <100m2 woonoppervlak en een significant hogere prijs per m2 dan het huis dat we eerder hebben bezichtigd. Hoe gaan jullie hiermee om? Kleinere huizen lijken qua prijs/m2 erg duur. Wij denken dat we het met de ruimte wel redden (1 grote kamer tov wat we nu hebben, plus een voortuin/achtertuin met berging).

Overigens brengt dit ook met zich mee dat de totale koopsom ook wel weer significant lager zal liggen, aangezien het aantal vierkante meters gewoon een stuk lager ligt.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
SavageBrother schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:02:
Nadat we onlangs net naast ons bijna-droomhuis hebben gegrepen is het een tijdje stil geweest. Echter staat er nu in dezelfde wijk een soortgelijke woning te koop die nagenoeg perfect is. Enige nadeel <100m2 woonoppervlak en een significant hogere prijs per m2 dan het huis dat we eerder hebben bezichtigd. Hoe gaan jullie hiermee om? Kleinere huizen lijken qua prijs/m2 erg duur. Wij denken dat we het met de ruimte wel redden (1 grote kamer tov wat we nu hebben, plus een voortuin/achtertuin met berging).

Overigens brengt dit ook met zich mee dat de totale koopsom ook wel weer significant lager zal liggen, aangezien het aantal vierkante meters gewoon een stuk lager ligt.
Zou mezelf afvragen of ik daar mee zou kunnen leven. Hoe vertaalt het kleinere oppervlak zich in het huis? Minder kamer(s), wat natuurlijk belangrijk is m.b.t. eventuele uitbreiding/hobbydingen , bestaande kamers die kleiner zijn (daardoor wat claustrofobisch aan kunnen voelen)?
100 m2 of minder is wel heel klein, ga je daar geen spijt van krijgen als je er een jaar in zit?
Laat je in ieder geval niet door emotie leiden als de vraagprijs per m2 een stuk hoger ligt.

Vond zelf altijd Walter Living een handig hulpmiddel om iets meer onderbouwing/inzicht te krijgen

[ Voor 3% gewijzigd door Zaphara op 30-07-2020 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Zaphara schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:06:
[...]

Zou mezelf afvragen of ik daar mee zou kunnen leven. Hoe vertaalt het kleinere oppervlak zich in het huis? Minder kamer(s), wat natuurlijk belangrijk is m.b.t. eventuele uitbreiding/hobbydingen , bestaande kamers die kleiner zijn (daardoor wat claustrofobisch aan kunnen voelen)?
100 m2 of minder is wel heel klein, ga je daar geen spijt van krijgen als je er een jaar in zit?
Laat je in ieder geval niet door emotie leiden als de vraagprijs per m2 een stuk hoger ligt.

Vond zelf altijd Walter Living een handig hulpmiddel om iets meer onderbouwing/inzicht te krijgen
Nouja, hoe vertaalt het zich. Ruime woonkeuken en prima woonkamer. Vervolgens de verdieping er boven 1 grote slaapkamer met voldoende ruimte voor (inbouw)kasten. Daarnaast nog 1 middelgrote slaapkamer die prima dienst kan doen als studeer/logeerkamer. Dan nog 1 kleinere slaapkamer die geschikt zou zijn als inloopkast indien gewenst. Apart washok voor technische dingen en wasmasjiens. That's it.

Het is ook wel een beetje vreemde situatie, we weten bijvoorbeeld al dat de kans aanzienlijk is dat we binnen 10 jaar weer door gaan verhuizen, richting de thuisprovincie, maar voor nu zouden we nog graag in de randstad wonen, maar dan wel met tuin/ruimte voor motor/niet al te oud.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MaStar schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:18:
Zie (toevallig) hier een artikel van NRC vandaag over taxateurs:
https://www.nrc.nl/nieuws...gmarkt-opdrijven-a4006408 (gratis openen in Incognito)

Hoe taxaties de prijzen op de woningmarkt opdrijven
huizenprijzen Woningtaxaties komen opvallend vaak precies op of boven de koopprijs uit en dat is een gevaar voor de hele economie. Critici spreken van een ‘pervers’ taxatiesysteem..

En:

DNB ontdekte echter dat de getaxeerde woningwaarde in 95 procent van de gevallen gelijk is aan de koopsom, of hoger. Een derde van de woningtaxaties komt zelfs precies uit op de koopsom. „Er is sprake van systematische overwaardering bij woningtaxaties”, constateerde DNB.

Er staat gewoon letterlijk in wat ik schreef. Namelijk dat taxaties altijd een bandbreedte hebben en toevalligerwijs altijd wel precies op de aankoopprijs uitkomen.

Sterker nog: het hele taxatie spel - want dat is het in mijn mening- drijft de huizenprijzen alleen maar op.

[...]

1. Het was geen advies, maar een constatering. Iedereen moet zelf weten wat hij /zij daarmee doet.

2. Het is dus helemaal niet zo onzinnig en gevaarlijk wat ik schreef. Het is in veel (95%) gevallen gewoon letterlijk de praktijk. Zo zie ik het in mijn omgeving en wordt tevens in artikel vastgelegd.
Bijzonder dat de DNB dit nu pas heeft "ontdekt". Dit was in 2006 toen ik voor mijn eerst huis ging kijken al gaande. "Oh, is dat de koopprijs, prima" Taxatie was toevallig exact het bod dat wij gedaan hadden en dat lag toen (ruim) onder de vraagprijs.

Echt lekker wakker is DNB dan ook niet geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
SavageBrother schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:14:
[...]

Nouja, hoe vertaalt het zich. Ruime woonkeuken en prima woonkamer. Vervolgens de verdieping er boven 1 grote slaapkamer met voldoende ruimte voor (inbouw)kasten. Daarnaast nog 1 middelgrote slaapkamer die prima dienst kan doen als studeer/logeerkamer. Dan nog 1 kleinere slaapkamer die geschikt zou zijn als inloopkast indien gewenst. Apart washok voor technische dingen en wasmasjiens. That's it.

Het is ook wel een beetje vreemde situatie, we weten bijvoorbeeld al dat de kans aanzienlijk is dat we binnen 10 jaar weer door gaan verhuizen, richting de thuisprovincie, maar voor nu zouden we nog graag in de randstad wonen, maar dan wel met tuin/ruimte voor motor/niet al te oud.
Ah, dus geen waarschijnlijke kinderplannen in dit huis? Dat scheelt natuurlijk wel qua indeling. Als je weet dat dit toch een tussenhuis is, zou ik wel nog kritischer kijken naar de waarde, omdat je bij een doorverkoop over een aantal jaar (even mogelijke externe woningmarkt factoren natuurlijk buiten beschouwing gelaten) het liefst natuurlijk wel een extra centje erop verdient, iets waar je niet zoveel mee hebt als je er plant om tot je pensioen in te zitten bij wijze van spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:29

FunkyTrip

Funky vidi vici!

fredkroket schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:19:
[...]

Bijzonder dat de DNB dit nu pas heeft "ontdekt". Dit was in 2006 toen ik voor mijn eerst huis ging kijken al gaande. "Oh, is dat de koopprijs, prima" Taxatie was toevallig exact het bod dat wij gedaan hadden en dat lag toen (ruim) onder de vraagprijs.

Echt lekker wakker is DNB dan ook niet geweest...
Haha, natuurlijk weten ze dat wel. Ze hebben er zelf ook belang bij lijkt me.
Taxateurs vragen aan de opdrachtgever meestal wat het minimum taxatiebedrag moet zijn :')

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
FunkyTrip schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:33:
[...]

Haha, natuurlijk weten ze dat wel. Ze hebben er zelf ook belang bij lijkt me.
Taxateurs vragen aan de opdrachtgever meestal wat het minimum taxatiebedrag moet zijn :')
Als je dan zelf ook weer in het proces van kopen \ verkopen \ financieren zit; besef je het ook maar weer. Het zijn over het algemeen ook gewoon criminelen. Alleen accepteren we het allemaal en staan we het oogluikend toe :+ .

Voor makelaar zijn hoef je eigenlijk niets te kunnen, op dit moment verkoopt alle troep zichzelf.

Overigens voor diegenen die nog op zoek zijn naar een goede tool om de hypotheekrente te berekenen op basis van LTV. Dit is geen reclame, maar meer; doe er je voordeel mee als het je past.

De hypotheekshop heeft een aardige tool voor een indicatie op LTV van 100%, 90%, 80% etc: https://www.hypotheekshop.nl/rentevergelijker
Deze tool had ik zelf gebruikt om een indicatie te krijgen, echter mis je hier percentages van bijvoorbeeld 75%, 85%, etc.

Na nog wat zoeken kwam ik echter een tool tegen, waarbij je zelf getallen in kan vullen zodat je preciezer een LTV kan invullen. Bijvoorbeeld huis van 400K, hypotheek van 292K (is LTV van tussen de 70% en 75%). Als je dat dan hier invult, dan zoekt de tool op basis van die LTV de beste hypotheekrente.

Immers hoeft het niet zo te zijn dat degene met de beste hypotheekrente op 100% LTV in jouw situatie ook de beste rente heeft op bijvoorbeeld 95% of 65% LTV.

Nogmaals, geen reclame voor ikbenfrits.nl, alleen de cijfers zijn erg transparant - beter dan op anders sites die ik gevonden had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Zaphara schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:33:
[...]

Ah, dus geen waarschijnlijke kinderplannen in dit huis? Dat scheelt natuurlijk wel qua indeling. Als je weet dat dit toch een tussenhuis is, zou ik wel nog kritischer kijken naar de waarde, omdat je bij een doorverkoop over een aantal jaar (even mogelijke externe woningmarkt factoren natuurlijk buiten beschouwing gelaten) het liefst natuurlijk wel een extra centje erop verdient, iets waar je niet zoveel mee hebt als je er plant om tot je pensioen in te zitten bij wijze van spreken.
Ja dat is waar, al pakken we het op onze huidige woning ook wel weer een mooie overwaarde. En eerlijk gezegd kijken wij in deze niet op een paar duizend euro (bv k.k) - aangezien woongenot (en de winst die we nu al hebben) ook wat waard is.

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:18
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:28:
De taxatie is inmiddels binnen van onze aangekochte woning. Die valt toch wat lager uit dan gehoopt, balen. Als die wat hoger was geweest hadden we in een lagere risico klasse gevallen (schuld-marktwaarde verhouding).
Snel iets aflossen en zodra je dan onder dat percentage zit schakelen met je bank. Dan kun je alsnog naar de lagere risicoklasse *O*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:40
Rubbergrover1 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:15:
[...]
Ik zou daarom eerder op zoek gaan naar een goed nieuwbouwappartement (of recente bouw) in plaats van een misschien slecht geluids-geïsoleerde arbeiderswoning.
Wat mij in zo'n 'arbeiderswoning' tegenviel was dat je veel meer op elkaar zit dan in een flat. Ook al heb je in een flat dunne muren en weinig ruimte, je hebt weinig inkijk, en kunt redelijk anoniem leven.

In een rijtjeshuis kijkt iedereen in je tuin. Jij kijkt bij hen in de tuin. Zij kunnen bij jou binnenkijken, tenzij je voorzieningen daarvoor treft (gordijnen/rolluiken dicht), en vice versa. Bomen en hoge struiken zouden het wellicht draaglijker maken, maar zeker jongere stellen volgen de trend om de hele tuin te bestraten. Als ze een barbecue houden in de tuin (en ik geef je op papier, als de zon schijnt gaat de hele straat dat één voor één doen), kun je niet alleen meegenieten van de geur, je kunt elk gesprek woord voor woord verstaan.

Het lijkt een upgrade tov. een apartement, maar tenzij je de ruimte nodig hebt, of per se een tuin wil zou ik het niet doen. Of inderdaad voor écht vrijstaand gaan.

Ik heb een hele tijd in een sociale woningbouwflat met veel verloop gewoond. Veel verloop, probleemjongeren, illegale onderverhuur - om een of andere reden was het een stuk draaglijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
PLAE schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:28:
[...]
Snel iets aflossen en zodra je dan onder dat percentage zit schakelen met je bank. Dan kun je alsnog naar de lagere risicoklasse *O*
I know, het is ook geen grote ramp :) het duurt nu alleen iets langer voor we in een gunstigere schuld-marktwaarde verhouding zitten. Met die rentes van nu mogen we alsnog niet klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:18
MaStar schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:18:
Zie (toevallig) hier een artikel van NRC vandaag over taxateurs:
https://www.nrc.nl/nieuws...gmarkt-opdrijven-a4006408 (gratis openen in Incognito)

Hoe taxaties de prijzen op de woningmarkt opdrijven
huizenprijzen Woningtaxaties komen opvallend vaak precies op of boven de koopprijs uit en dat is een gevaar voor de hele economie. Critici spreken van een ‘pervers’ taxatiesysteem..

En:

DNB ontdekte echter dat de getaxeerde woningwaarde in 95 procent van de gevallen gelijk is aan de koopsom, of hoger. Een derde van de woningtaxaties komt zelfs precies uit op de koopsom. „Er is sprake van systematische overwaardering bij woningtaxaties”, constateerde DNB.

Er staat gewoon letterlijk in wat ik schreef. Namelijk dat taxaties altijd een bandbreedte hebben en toevalligerwijs altijd wel precies op de aankoopprijs uitkomen.

Sterker nog: het hele taxatie spel - want dat is het in mijn mening- drijft de huizenprijzen alleen maar op.
Ik ben dit deels met je eens, maar vind het ook belangrijk om wat te nuanceren :) . De marktwaarde wordt namelijk bepaald door de markt van vraag en aanbod, waardoor het aan de andere kant ook heel gek zou zijn als 10 mensen 200k op een woning zouden bieden en de taxateur zou zeggen dat het echt niet meer dan 180k waard is. In de praktijk is het natuurlijk zo dat je tegenwoordig flink moet bieden om een woning te krijgen dus stel dat 9 man 200k bieden en 1 iemand 220k lijkt het me misschien niet terecht als een taxateur vervolgens van de 220k uit zou gaan. Ik denk dus ook wel dat het klopt dat taxateurs een rol hebben in de huidige huizenprijzen, maar vooral doordat ze mensen bijna 'zekerheid' bieden dat ze boven de vraagprijs kunnen bieden zonder in de knel te komen met financiering.

Alleen dat taxateurs hiermee structureel de huizenprijzen opdrijven ben ik niet met je eens, simpelweg omdat dat grotendeels veroorzaakt wordt door schaarste op de woningmarkt en een lage rentestand. Zodra dit wegvalt zullen de huizenprijzen ook direct dalen ongeacht de input van de taxateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomonic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:56
Echt wat een markt op dit moment. Woon in Almere poort in een leuke starters woning en ben opzoek naar 1-gezinswoning ergens in Almere.

Heb paar huizen bezichtigd maar na 2 dagen na bezichtiging waren deze al verkocht nadat ik een bod had gedaan. Probeer er tussen te komen met hoge biedingen, maar lijkt er niet doorheen te komen! Lijkt erop dat ik toch mijn even in starterswoning moet blijven. Lijkt wel of er geen doorstroom is.

Volgens mij wordt er achterlijk overboden zonder voorbehoud financieringen (investeerders, expats). Iemand tips om er alsnog doorheen te komen zonder +50k te overbieden? Of toch even wachten tot de volgende crisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Tomonic schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:08:
Echt wat een markt op dit moment. Woon in Almere poort in een leuke starters woning en ben opzoek naar 1-gezinswoning ergens in Almere.

Heb paar huizen bezichtigd maar na 2 dagen na bezichtiging waren deze al verkocht nadat ik een bod had gedaan. Probeer er tussen te komen met hoge biedingen, maar lijkt er niet doorheen te komen! Lijkt erop dat ik toch mijn even in starterswoning moet blijven. Lijkt wel of er geen doorstroom is.

Volgens mij wordt er achterlijk overboden zonder voorbehoud financieringen (investeerders, expats). Iemand tips om er alsnog doorheen te komen zonder +50k te overbieden? Of toch even wachten tot de volgende crisis.
De kopers van mijn woning waren al 5 maanden bezig met 20+ (over)biedingen dat ze het zat waren en 40k hebben overboden zonder voorwaarden... in Almere was dat, net voor corona.

Vooral belangrijk dat je huidige woning getaxeerd is en liever ook al verkocht onder voorbehoud begreep ik van de kopers, dan weet je wat je budget 100% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Tomonic schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:08:

Nieuwbouw geen optie? Nobelhorst bijv. Dan heb je dat gezeur niet en heb je de tijd om je woning te verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomonic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:56
Sbakker1982 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:34:
[...]

Nieuwbouw geen optie? Nobelhorst bijv. Dan heb je dat gezeur niet en heb je de tijd om je woning te verkopen?
Heb mij daar ook ingeschreven, maar sta daar op de optie lijst. Alhoewel ik Nobelhorst niet echt heel super vindt om te wonen. Doet mij denken aan Almere-poort veel huizen, maar weinig centrum/winkels.
Pagina: 1 ... 143 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7