Het eigen geld was nodig omdat er maar met een hele lage overwaarde gerekend mocht worden.MoshiMoshi84 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 01:26:
[...]
Dat hangt af van de reden waarom eigen geld nodig was: een te laag inkomen voor een volledige hypotheek of een gebrek aan overwaarde. Dus zonder de achterliggende info niet te beantwoorden.
Het overbruggingskrediet zal sowieso wel vervallen in deze situatie, maar hoe dat precies uitwerkt hangt van de (onbekende) voorwaarden af.
3 weken geleden heb ik een aankoop makelaar in de hand genomen, vooral om het feit dat het bij ons in de dorp erg lastig is om bovenop het aanbod te zitten. Er komen namelijk maar gemiddeld 4 of 5 woningen te koop in het dorp per maand in mijn prijsklasse. Nou wil ik mijn gedachte over wat ik wil kopen eens voor mijzelf wat duidelijker maken. En heb 2 woningen in het aanbod uitgekozen om te gaan bekijken. Een woning die voldoet maar waar de ligging minder is. En een woning die niet geheel voldoet maar wellicht wel de potentie heeft om na wat verbouwing wel te voldoen. En de ligging is mooi van deze laatste woning.
Dus ik bel "mijn" aankoop makelaar.....en die is blijkbaar op vakantie...goed de vervanger dan maar even gesproken. De vervangster maakt de afspraken voor mij maar geeft aan dat de eerste bezichtigingen door jezelf gedaan moeten worden. Dus zonder de aankoop makelaar. Dit in verband met corona, en ze anders 100 mensen per week zien. Och, dat had ik niet zo verwacht gaf ik aan. Ik had graag gezien dat de aankoop makelaar zijn gedachte zou delen met mij over de woningen, en zeker over de woning die wellicht potentie heeft om wel aan mijn wensen te voldoen.
Misschien moet ik maar gelijk mijn idee over een aankoop makelaar aanpassen...
Dus ik bel "mijn" aankoop makelaar.....en die is blijkbaar op vakantie...goed de vervanger dan maar even gesproken. De vervangster maakt de afspraken voor mij maar geeft aan dat de eerste bezichtigingen door jezelf gedaan moeten worden. Dus zonder de aankoop makelaar. Dit in verband met corona, en ze anders 100 mensen per week zien. Och, dat had ik niet zo verwacht gaf ik aan. Ik had graag gezien dat de aankoop makelaar zijn gedachte zou delen met mij over de woningen, en zeker over de woning die wellicht potentie heeft om wel aan mijn wensen te voldoen.
Onze aankoopmakelaar ging (vrijblijvend) iedere keer mee als we serieus geïnteresseerd waren in een woning.ppeterr schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 08:25:
3 weken geleden heb ik een aankoop makelaar in de hand genomen, vooral om het feit dat het bij ons in de dorp erg lastig is om bovenop het aanbod te zitten. Er komen namelijk maar gemiddeld 4 of 5 woningen te koop in het dorp per maand in mijn prijsklasse. Nou wil ik mijn gedachte over wat ik wil kopen eens voor mijzelf wat duidelijker maken. En heb 2 woningen in het aanbod uitgekozen om te gaan bekijken. Een woning die voldoet maar waar de ligging minder is. En een woning die niet geheel voldoet maar wellicht wel de potentie heeft om na wat verbouwing wel te voldoen. En de ligging is mooi van deze laatste woning.
De keren dat we zonder hem gingen was bij twijfels over de woning, een beetje dezelfde twijfels die jij hebt (is het net niet).
Uiteindelijk nieuwbouw gekocht zonder aankoopmakelaar (al heeft hij wel verdient aan de verkoop van onze woning).
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Mijn aankoopmakelaar werkte ook op die manier, eerst zelf een keer kijken. Als het gevoel over het huis dan nog steeds goed is, dan nog een tweede bezichtiging mét aankoopmakelaar.ppeterr schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 08:25:
In mijn geval betaalde ik de aankoopmakelaar ook (vanaf de derde bezichtiging) per keer dat hij ging kijken. Dus was het ook in mijn voordeel deze alleen uit te nodigen als ik zelf écht enthousiast was over een huis.
Je zegt dat je drie weken geleden een aankoopmakelaar 'in de hand hebt genomen'. Misschien goed om nog even te bellen/af te spreken met hun om de verwachtingen over en weer goed door te spreken?
@Sport_Life Dat werd inderdaad ook precies zo aangegeven door het makelaars kantoor, we gaan mee als je echt iets tegenkomt wat je wilt kopen. Maar goed, daar ben ik zelf nog niet geheel over uit dus 
Misschien zit ik iets te veel in het beeld van een "tv makelaar"
@Jovatov Ik heb juist heel goed met hem gesproken, en hij gaf aan mij wellicht goed te kunnen laten zien wat de potentie van huizen kan zijn die niet geheel voldoen. Dus nu ga ik vanmiddag naar een huis, die ik niet vind voldoen. Maar met het inzicht van een aankoop makelaar wellicht dus wel wat kan worden.
Dan spreek ik hem er dus waarschijnlijk over, en dan vraagt hij - wat vond je er van. Ik: nou het voldoet niet...
Misschien zit ik iets te veel in het beeld van een "tv makelaar"
@Jovatov Ik heb juist heel goed met hem gesproken, en hij gaf aan mij wellicht goed te kunnen laten zien wat de potentie van huizen kan zijn die niet geheel voldoen. Dus nu ga ik vanmiddag naar een huis, die ik niet vind voldoen. Maar met het inzicht van een aankoop makelaar wellicht dus wel wat kan worden.
Dan spreek ik hem er dus waarschijnlijk over, en dan vraagt hij - wat vond je er van. Ik: nou het voldoet niet...
[ Voor 44% gewijzigd door ppeterr op 14-07-2020 08:36 ]
Uiteindelijk tot een koop kunnen komen na prima onderhandeling met de bank.
Iemand ervaring met bestaande lease contract van HR ketel. Deze loopt nog 7 jaar door. Echter deze drukt dan wel weer op hoogte van het verkrijgen van de hypotheek. Is hier iets van een intentie verklaring nodig dat je deze wanneer op naam hebt gaat afkopen?
Iemand ervaring met bestaande lease contract van HR ketel. Deze loopt nog 7 jaar door. Echter deze drukt dan wel weer op hoogte van het verkrijgen van de hypotheek. Is hier iets van een intentie verklaring nodig dat je deze wanneer op naam hebt gaat afkopen?
Capelle a/d ijssel heeft veel leuks, als je net buiten Rotterdam wilt wonen.sennits schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:22:
Iemand recentelijke ervaring met het kopen van een redelijk appartement in regio Rotterdam?
Op dit moment deel ik een huurappartement en wordt hier op z'n zachtst uitgedrukt KNETTERGEK! Ik ben single, 30 jaar, verdien 3050 bruto per maand en heb 30.000 bijelkaar gespaard.
Is dit bij voorbaat kansloos ?
Vraag of de huidige eigenaar nu al een afkoopsom op kan vragen die je dan zelf of gezamenlijk kan betalen zodat de invloed daarvan weg is.BlauweNL schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:25:
Ik had een lease ketel via Kemkens (Essent) en heb die na 10 jaar gebruik voor € 100,- af kunnen kopen.
Denk aan de kosten van een contractovername (soms kunnen ze zelfs geeneens worden overgenomen, dan moeten ze afgelost worden.)BlauweNL schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:25:
Uiteindelijk tot een koop kunnen komen na prima onderhandeling met de bank.
Maar zo'n keteltje kan toch niet zo heel veel drukken op je hypotheek? Dan zit je wel krap te kopen eigenlijk.
[ Voor 9% gewijzigd door Vorkie op 14-07-2020 15:46 ]
Net mijn eerste huis wezen bezichtigen. Ligging perfect - rest is verouderd en voldoet niet maar het wel mogelijkheden. Huis staat 1 dag op de markt, eerste bieding is er al. En wordt een inschrijf lijst met sluiting al woensdag.
Ik doe niet mee.
Op naar de volgende, wordt een lang verhaal denk ik.
Ik doe niet mee.
Je bent één huis wezen bezichtigen en je denkt nu al dat het een lang verhaal wordt? Veel succes.ppeterr schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:27:
Net mijn eerste huis wezen bezichtigen. Ligging perfect - rest is verouderd en voldoet niet maar het wel mogelijkheden. Huis staat 1 dag op de markt, eerste bieding is er al. En wordt een inschrijf lijst met sluiting al woensdag.
Ik doe niet mee.
It's dogged that does it
Goed om voor jezelf te bepalen waar je grens ligt (qua onderhoud of qua prijs) en je niet gek laat maken. Het kan zijn dat je lang moet wachten voor je een huis hebt, maar het zou ook zonde zijn een huis te kopen die niet bevalt.ppeterr schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:27:
Ik doe niet mee.
Ja misschien ook niet natuurlijkSavageBrother schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:36:
[...]
Je bent één huis wezen bezichtigen en je denkt nu al dat het een lang verhaal wordt? Veel succes.
@Piet_Piraat7 Zo sta ik er in zoals jij dat omschrijft. Dus kan best wat langer duren dan toch. Maar stiekem ben ik iemand als ik iets wil. Dan wil ik het nu. Maar goed dit gaat niet om een nieuwe tv
Huh. Na de eerste alinea te hebben gelezen moest ik de zin 'ik doe niet mee' twee keer lezen. Ik had verwacht dat je zou schrijven: 'Ik doe mee'.ppeterr schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:27:
Ik doe niet mee.
Je bent namelijk redelijk positief, de ligging is zelfs perfect en je ziet mogelijkheden. Aanbod is bijzonder schaars en je bent al een tijd op zoek. Wat let je om het toch te proberen? Met voor jezelf natuurlijk een duidelijke grens qua prijs/kosten? Of verwacht je compleet kansloos te zijn met hetgeen jij er voor wilt/kan betalen?
Wij hebben ook zo'n woning gekocht; voor ons een perfecte ligging en in een prima staat. Echter wel verouderd (badkamer/keuken/wanden) en er moet het nodige aan gebeuren. Toch zijn we gaan bieden (na één bezichtiging) en hebben we het uiteindelijk gekocht. Waren eigenlijk 'latent zoekende' want we gingen kijken met het idee dat het hem toch wel niet zou worden. We moesten of wilden namelijk ook niet per se weg, in tegenstelling tot veel anderen hier die natuurlijk wel echt met een serieuze zoektocht bezig zijn.
@remzor Ik zal proberen het uit te leggen. Ik ben opzoek naar een woning uit een huur situatie. Een woning voor mij en mijn 2 puber zonen. Dus het budget is niet heel hoog, aangezien ik dit alleen ga kopen. Er is wel een behoorlijk zakje eigen geld, dus dat maakt de situatie al iets makkelijker. Zoals je dus begrijpt ben ik geen starter. Met wel een historie aan koop woningen in het verleden. Het verleden toen de woningen nog 100k goedkoper waren
. Nou vind ik het aanbod over het algemeen erg prijzig voor wat je er voor krijgt. Nou is dat natuurlijk een andere discussie, en zijn we het er allemaal wel redelijk mee eens dat de huizenmarkt goed verziekt is. Maar mijn beeld over een woning van 300k sluit niet aan bij de huidige markt.
Dit was de eerste woning die ik bekeken heb. Schrootjes, tapijt, oude keuken, tussen wanden zijn kasten op de slaapkamers. Voormalig huur. https://www.funda.nl/koop...1920027-mozartstraat-110/
Ik vermoed, en dat zal ik eind deze maand wel horen van mijn aankoop makelaar. Dat dit pand rond de 320k verkocht zal worden.
Dus ik ben redelijk positief, maar het voldoet niet. Keuken niet, vloeren niet, wanden niet. Toilet niet. Om te beginnen denk ik zo rond de 20 a 30k om het wel te laten voldoen. Keuken en badkamer nog niet mee genomen. Die zouden dan in de komende jaren gedaan moeten worden.
Zou ik dit huis dan kopen omdat ik de ligging zo fantastisch vind ? Eigenlijk ook mijn hele budget gebruiken om daar dan te wonen, maar net niet naar mijn wensen. Dat brengt enorme twijfel met zich mee voor mij. Ook het is verdorie week 1 dat het te koop staat. Zo snel knopen doorhakken dat kan ik niet denk ik.
Maar goed, zo is de trend op dit moment. Ik heb wat tijd nodig om mij daar in aan te passen vermoed ik.
Dit was de eerste woning die ik bekeken heb. Schrootjes, tapijt, oude keuken, tussen wanden zijn kasten op de slaapkamers. Voormalig huur. https://www.funda.nl/koop...1920027-mozartstraat-110/
Ik vermoed, en dat zal ik eind deze maand wel horen van mijn aankoop makelaar. Dat dit pand rond de 320k verkocht zal worden.
Dus ik ben redelijk positief, maar het voldoet niet. Keuken niet, vloeren niet, wanden niet. Toilet niet. Om te beginnen denk ik zo rond de 20 a 30k om het wel te laten voldoen. Keuken en badkamer nog niet mee genomen. Die zouden dan in de komende jaren gedaan moeten worden.
Zou ik dit huis dan kopen omdat ik de ligging zo fantastisch vind ? Eigenlijk ook mijn hele budget gebruiken om daar dan te wonen, maar net niet naar mijn wensen. Dat brengt enorme twijfel met zich mee voor mij. Ook het is verdorie week 1 dat het te koop staat. Zo snel knopen doorhakken dat kan ik niet denk ik.
Maar goed, zo is de trend op dit moment. Ik heb wat tijd nodig om mij daar in aan te passen vermoed ik.
Ik vind het een hele nette ruime woning, leuke tuin, ook in goede staat, maarja een beetje verouderd. Tapijt etc moet je doorheen kijken, 9 van de 10 keer verwijderen mensen de vloer (zolang het geen houten vloer is) . Badkamer en wc moet wel worden aangepakt, maar is weer niet zo slecht dat je dat meteen moet doen.ppeterr schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:25:
@remzor Ik zal proberen het uit te leggen. Ik ben opzoek naar een woning uit een huur situatie. Een woning voor mij en mijn 2 puber zonen. Dus het budget is niet heel hoog, aangezien ik dit alleen ga kopen. Er is wel een behoorlijk zakje eigen geld, dus dat maakt de situatie al iets makkelijker. Zoals je dus begrijpt ben ik geen starter. Met wel een historie aan koop woningen in het verleden. Het verleden toen de woningen nog 100k goedkoper waren. Nou vind ik het aanbod over het algemeen erg prijzig voor wat je er voor krijgt. Nou is dat natuurlijk een andere discussie, en zijn we het er allemaal wel redelijk mee eens dat de huizenmarkt goed verziekt is. Maar mijn beeld over een woning van 300k sluit niet aan bij de huidige markt.
Keuken is oud en eenvoudig maar wel nog netjes. Die kan je ook later aanpakken. Voor dat geld heb je in Utrecht nog geen (moderne) appartement
Je hebt deels gelijk, enkel een echt ruime woning is het niet. Het is voormalig huur en dat merk je in de meters. Nou hoeft dat niet direct een probleem te zijn natuurlijk. En nogmaals, de ligging maakt dat wel deels goed. Vrijdag ga ik hier kijken.icarus007 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:46:
[...]
Ik vind het een hele nette ruime woning, leuke tuin, ook in goede staat, maarja een beetje verouderd. Tapijt etc moet je doorheen kijken, 9 van de 10 keer verwijderen mensen de vloer (zolang het geen houten vloer is) . Badkamer en wc moet wel worden aangepakt, maar is weer niet zo slecht dat je dat meteen moet doen.
Keuken is oud en eenvoudig maar wel nog netjes. Die kan je ook later aanpakken. Voor dat geld heb je in Utrecht nog geen (moderne) appartement
https://www.funda.nl/koop...87385350-toscanestraat-9/
Ruimer, moderner beter afgewerkt. Nou ben ik daar gister even langs gereden en de locatie is echt niet mijn ding. Een klein benauwd hofje, met speel plaatsje ervoor in een vol gestampte wijk. Ik ga evengoed bezichtigen, maar voortaan zal ik zeker eerst door de buurt heen gaan rijden.
Stond dat huis nou op de plek van dat andere huis, was ik verkocht
Wij zitten nu in de afronding van onze aankoop. 29 mei bezichtiging gehad van ons huis waar we in eerste instantie niet eens wilden kijken omdat we dachten dat we er uit geboden zouden worden (zoektocht van een jaar, meerdere bezichtigingen en biedingen gedaan). Toch gedaan, bleek dat ze de dag ervoor (donderdag) al heel wat bezichtigingen hadden gehad maar geen bod hadden ontvangen. Degenen waarvan ze het het meest verwachtten had gebeld dat ze afhaakten. Verder nog enkele serieuze interesses. Verkoopmakelaar gaf aan dat ze de week erop weer meer bezichtigingen wilden gaan plannen (waarschijnlijk vanwege het tegenvallende resultaat. Die avond met onze aankoopmakelaar overlegd en zelf het idee geopperd om te bieden met deadline en ze het pinksterweekend de tijd te geven om na te denken. Vraagprijs was 395, uiteindelijk 410 geboden (onder voorbehoud financiering van de vraagprijs) voor een jaren 20 tussenwoning van 107 m2 in de randstad.
De dag later op zaterdagavond laat nog gebeld door onze aankoopmakelaar dat ze akkoord zijn gegaan. Na de bouwkundige keuring heeft de aankoopmakelaar er nog 2,5k kunnen afhalen (waardoor hij zichzelf alweer had terugverdiend voor ons) in verband met wat zaken onder de vloer.
Via aankoopmakelaar bij een financieel adviseur uitgekomen voor de hypotheek, wat allemaal soepel en snel verliep. Vandaag de handtekeningen gezet voor de bankgarantie. Valt me alles mee met de verhalen die je hoort over de drukte bij de hypotheekverstrekkers.
Nu wat zoeken naar aannemers voor wat klussen (kozijnen vervangen met dubbel glas, vloer vervangen voor betonvloer etc) wat online nog lastiger is dan ik dacht. Eind oktober pas de oplevering, dus we hebben nog even.
Aankoopmakelaar zeker een aanrader, heeft meerdere keren eerlijk advies gegeven inclusief een woning die al langer te koop stond en waarom we die echt niet moesten willen kopen. Heeft zelfs nog zijn eigen huis aan ons proberen te verkopen voor hij het op de markt zette omdat het in de richting van onze eisen kwam. En daarnaast hoeven we zelf vrij weinig te regelen qua partijen voor keuringen en taxatie.
De dag later op zaterdagavond laat nog gebeld door onze aankoopmakelaar dat ze akkoord zijn gegaan. Na de bouwkundige keuring heeft de aankoopmakelaar er nog 2,5k kunnen afhalen (waardoor hij zichzelf alweer had terugverdiend voor ons) in verband met wat zaken onder de vloer.
Via aankoopmakelaar bij een financieel adviseur uitgekomen voor de hypotheek, wat allemaal soepel en snel verliep. Vandaag de handtekeningen gezet voor de bankgarantie. Valt me alles mee met de verhalen die je hoort over de drukte bij de hypotheekverstrekkers.
Nu wat zoeken naar aannemers voor wat klussen (kozijnen vervangen met dubbel glas, vloer vervangen voor betonvloer etc) wat online nog lastiger is dan ik dacht. Eind oktober pas de oplevering, dus we hebben nog even.
Aankoopmakelaar zeker een aanrader, heeft meerdere keren eerlijk advies gegeven inclusief een woning die al langer te koop stond en waarom we die echt niet moesten willen kopen. Heeft zelfs nog zijn eigen huis aan ons proberen te verkopen voor hij het op de markt zette omdat het in de richting van onze eisen kwam. En daarnaast hoeven we zelf vrij weinig te regelen qua partijen voor keuringen en taxatie.
Vraagje.
Huis staat te koop voor 225k. Stel wij kopen het huis uiteindelijk voor 235k. Is de kans dan groot dat het ook getaxeerd wordt op 235k? Zodat we ons spaargeld kunnen gebruiken voor de inrichting.
De makelaar zegt dat het wel goed moet komen mochten we uiteindelijk meer betalen dan de vraagprijs. Wat zijn jullie ervaringen?
En we willen een uitbouw (10m2) + een modern kookeiland. Hiervoor willen we een bouwdepot. Wat zijn ongeveer de kosten hiervoor?
En ik begreep dat je ook een subsidie kan krijgen voor energiebesparende maatregelen, zoals vloerverwarming, gevel isolatie en dubbelglas.
Alvast bedankt
Huis staat te koop voor 225k. Stel wij kopen het huis uiteindelijk voor 235k. Is de kans dan groot dat het ook getaxeerd wordt op 235k? Zodat we ons spaargeld kunnen gebruiken voor de inrichting.
De makelaar zegt dat het wel goed moet komen mochten we uiteindelijk meer betalen dan de vraagprijs. Wat zijn jullie ervaringen?
En we willen een uitbouw (10m2) + een modern kookeiland. Hiervoor willen we een bouwdepot. Wat zijn ongeveer de kosten hiervoor?
En ik begreep dat je ook een subsidie kan krijgen voor energiebesparende maatregelen, zoals vloerverwarming, gevel isolatie en dubbelglas.
Alvast bedankt
Grote kans dat ze hem wel kunnen taxeren voor je bod. Ze hebben een bandbreedte waar ze in kunnen spelen. Zoek een taxateur die bevriend is met de verkopende makelaar, dat kan wel helpen.EKorvemaker schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:18:
Vraagje.
Alvast bedankt
Een bouw depot mee financieren hoeft geen probleem te zijn. De kosten hiervan zijn hogere maandlasten. Houd er wel rekening mee dat als je voor 30k verbouwd en de taxateur hem 20k hoger in waarde taxeert na verbouwing, je zelf nog 10k moet inleggen (bovenop je kk)
Uitbouw + kookeiland gaat al snel richting de 50k, kun je niet beter op zoek gaan naar een woning van 285k die groter is?EKorvemaker schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:18:
Vraagje.
Alvast bedankt
Verwijderd
Op de een of andere manier kopen wij ook altijd een huis waarvan we vooraf denken "wordt hem niet, maar we gaan toch maar even kijken". Nu ook weer. Concept overeenkomst kan elk moment binnenkomen. We liepen door het huis heen en hadden allebei ineens dat "dit is 'm" gevoel.remzor schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:00:
[...]
Waren eigenlijk 'latent zoekende' want we gingen kijken met het idee dat het hem toch wel niet zou worden. We moesten of wilden namelijk ook niet per se weg, in tegenstelling tot veel anderen hier die natuurlijk wel echt met een serieuze zoektocht bezig zijn.
En andersom ook: de huizen waar je echt hoge verwachtingen van hebt, vallen vaak tegen. Net of je de voorselectie toch grotendeels op "specs" doet en dat het gevoel het overneemt als je echt gaat kijken.
Ik vond je berichten al lijken op IJmond.ppeterr schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:25:
@remzor Ik zal proberen het uit te leggen. Ik ben opzoek naar een woning uit een huur situatie. Een woning voor mij en mijn 2 puber zonen. Dus het budget is niet heel hoog, aangezien ik dit alleen ga kopen. Er is wel een behoorlijk zakje eigen geld, dus dat maakt de situatie al iets makkelijker. Zoals je dus begrijpt ben ik geen starter. Met wel een historie aan koop woningen in het verleden. Het verleden toen de woningen nog 100k goedkoper waren. Nou vind ik het aanbod over het algemeen erg prijzig voor wat je er voor krijgt. Nou is dat natuurlijk een andere discussie, en zijn we het er allemaal wel redelijk mee eens dat de huizenmarkt goed verziekt is. Maar mijn beeld over een woning van 300k sluit niet aan bij de huidige markt.
...
Ik heb in december geboden op een huis in Uitgeest. Vraagprijs 300.000 en verkocht voor 326.000.
Alle huizen die ik ging bezichtigen werden een inschrijving en waren met een week verkocht en altijd flink overboden.
Mijn tweede bieding was ook op een huis met vraagprijs van 3 ton en toen heb ik ook idioot overboden. Vervolgens kon de taxateur het niet taxeren op de prijs en kwam hij met moeite op 3 ton (hij wilde eigenlijk 275.000 taxeren). Kerel kwam nog uit de regio ook. Je kan een ruime tussenwoning echt niet voor 275.000 euro krijgen in de regio. Kies uiteindelijk voor een goede taxateur (geen idee hoe je daar op kan filteren).
Heel veel succes met rondkijken. De huizen in de buurt drogen echt op en lijken alleen maar duurder te worden (vraagprijs lijkt meer richting 325.000 te gaan voor een tussenwoning ipv 300.000)
Grappig om Heemskerk hier voorbij zien te komen. Wij zijn ook naar ongeveer dezelfde woningen aan het kijken hier. De twee linkjes voorbij zien komen op Funda, dit maal geen bezichtiging gepland. Echt bizar hoe het nu gaat hier. Wij zijn nog aan het sparen om te kunnen overbieden en verbouwen.
Succes!
@ppeterr
Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vindt die eerste woning die je linkt nog best wel meevallen. Met verse verf op de muren en dat tapijt er uit ziet ie er denk ik al een stuk frisser uit. Zelfde verhaal voor de keuken, met wat modernere grepen op de kastjes en eventueel een ander aanrechtblad is dat ook al een heel ander gezicht.
Die badkamer en keuken kun je over een paar jaar altijd nog grondig laten aanpakken als je weer wat hebt kunnen sparen. De locatie van die andere woning kun je nooit meer veranderen.
Pro tip. Als je naar een gedateerd ogende woning kijkt, probeer dan te vergelijken met identieke woningen die eerder verkocht zijn en er frisser uit zien / wel gerenoveerd zijn. Dan krijg je een beeld van hoe het er uit kan zien en kun je een inschatting maken van het werk / geld dat er in zit om daar te komen.
Eerste huis waar we op geboden hebben en tot onze verbazing hebben we het nog gekregen ook.
Paar frisse vloeren, flink schrobben en een paar emmers muurverf later ziet het er een stuk frisser uit en zijn we er super blij mee. Hoop werk, maar allemaal cosmetisch / dingen die we zelf kunnen doen. Alleen de keuken en misschien de badkamer staan nog op het lijstje om een keer te laten doen.
Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vindt die eerste woning die je linkt nog best wel meevallen. Met verse verf op de muren en dat tapijt er uit ziet ie er denk ik al een stuk frisser uit. Zelfde verhaal voor de keuken, met wat modernere grepen op de kastjes en eventueel een ander aanrechtblad is dat ook al een heel ander gezicht.
Die badkamer en keuken kun je over een paar jaar altijd nog grondig laten aanpakken als je weer wat hebt kunnen sparen. De locatie van die andere woning kun je nooit meer veranderen.
Pro tip. Als je naar een gedateerd ogende woning kijkt, probeer dan te vergelijken met identieke woningen die eerder verkocht zijn en er frisser uit zien / wel gerenoveerd zijn. Dan krijg je een beeld van hoe het er uit kan zien en kun je een inschatting maken van het werk / geld dat er in zit om daar te komen.
Wij hadden vorig jaar een beetje het zelfde. Huis zag er op de foto's ontzettend bruin (bruin zeil op alle vloeren, donker eiken meubels) en doorrookt uit, maar voldeed op papier aan al onze wensen. Toen we toch maar gingen kijken bleek het er in het echt best wel mee te vallen en gewoon een heel fijn licht huis te zijn.Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 00:22:
[...]
Op de een of andere manier kopen wij ook altijd een huis waarvan we vooraf denken "wordt hem niet, maar we gaan toch maar even kijken". Nu ook weer. Concept overeenkomst kan elk moment binnenkomen. We liepen door het huis heen en hadden allebei ineens dat "dit is 'm" gevoel.
Eerste huis waar we op geboden hebben en tot onze verbazing hebben we het nog gekregen ook.
Paar frisse vloeren, flink schrobben en een paar emmers muurverf later ziet het er een stuk frisser uit en zijn we er super blij mee. Hoop werk, maar allemaal cosmetisch / dingen die we zelf kunnen doen. Alleen de keuken en misschien de badkamer staan nog op het lijstje om een keer te laten doen.
[ Voor 59% gewijzigd door Charly op 16-07-2020 08:43 ]
@Charly Eens, eens. Mij bekruipt dan ook het gevoel dat ik kansen laat liggen. Maar kan je dat wel zeggen na een eerste bezichtiging. Misschien er eens een 2e keer gaan kijken dan maar 
@Broodbeleg In mijn situatie is een Calcasa waarderapport waarschijnlijk ook mogelijk, ik zal dit eens bespreken met mijn adviseur.
Bedankt voor de input hier boven, fijne inzichten.
@Broodbeleg In mijn situatie is een Calcasa waarderapport waarschijnlijk ook mogelijk, ik zal dit eens bespreken met mijn adviseur.
Bedankt voor de input hier boven, fijne inzichten.
Zitten hier nog mensen in zoektocht naar een woning rondom de Randstad.
Zelf merk ik een enorme afname van het aanbod momenteel - waarschijnlik vakantieperiode?
Zelf merk ik een enorme afname van het aanbod momenteel - waarschijnlik vakantieperiode?
Lukt 100% zeker . Zelfs 250 zou nog wel kunnen denk ik. Taxatie is echt een wassen-neus. Zorg gewoon dat je makelaar het regeltEKorvemaker schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:18:
Vraagje.
Niet in een zoektocht, maar ik hou de markt wel aardig in de gaten omdat ik binnenkort in de verkoop ga. Er lijkt inderdaad weinig online te komen, maar ik weet dat er hier in mijn wijk alleen al 2 andere woningen online komen buiten de mijne.MaStar schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:49:
Voor de aankoop zoektocht in de Betuwe ervaar ik hetzelfde: zeer beperkt nieuw aanbod, echt 1-2 huizen per dag, terwijl ik een aardig zoekgebied heb.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Vakantieperiode was vorig jaar inderdaad ook rustig, zeker als het gaat om gezinswoningen. Maar kan me voorstellen dat mensen die niet weg hoeven voorlopig ook even de kat uit de boom kijken qua corona en zo. Ook op financieel vlak voor veel mensen toch best wel een spannende tijd, dus kan me voorstellen dat een verhuizing dan ff op de lange baan gaat.MaStar schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:49:
[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 16-07-2020 08:58 ]
Interessant. Wat betekent dat voor de prijzen?Charly schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:56:
[...]
Vakantieperiode was vorig jaar inderdaad ook rustig, zeker als het gaat om gezinswoningen. Maar kan me voorstellen dat mensen die niet weg hoeven voorlopig ook even de kat uit de boom kijken qua corona en zo. Ook op financieel vlak voor veel mensen toch best wel een spannende tijd, dus kan me voorstellen dat een verhuizing dan ff op de lange baan gaat.
Verwijderd
Klopt. Sinds wij op 16 juni voor het eerst gingen kijken bij het huis wat we nu gekocht hebben, is er in ons zoekgebied niet 1 interessant huis op de markt gekomen. Nou hebben we het onszelf ook niet heel makkelijk gemaakt: ons zoekgebied beperkte zich tot 3 wijken in onze nieuwe woonplaats en we hadden wel aardig wat eisen voor het beschikbare budget.
We hebben ook teruggekeken naar het aantal enigszinds vergelijkbare (en dus interessante) huizen wat in de verkoop was gekomen. De uitkomst was voor ons heel helder: nu of voorlopig niet.
We hebben ook teruggekeken naar het aantal enigszinds vergelijkbare (en dus interessante) huizen wat in de verkoop was gekomen. De uitkomst was voor ons heel helder: nu of voorlopig niet.
Verwijderd
Niks, Dit is een jaarlijks terugkerend verschijnsel.MaStar schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:59:
[...]
Interessant. Wat betekent dat voor de prijzen?
Nouja, wij hebben -denk ik- mazzel gehad dat het huis wat wij gekocht hebben wel in de vakantieperiode op de markt kwam en wij klaar stonden om toe te slaan. (Makelaar in de arm genomen, al voldoende vergelijkingsmateriaal bezichtigd, financiële mogelijkheden duidelijk.)MaStar schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:59:
[...]
Interessant. Wat betekent dat voor de prijzen?
Uiteindelijk was er toen nog een andere partij die een bod gedaan heeft... Voor een gezinswoning in het oude noorden van Rotterdam.
In algemene zin is de vakantieperiode denk ik te kort om echt een merkbare impact te hebben op de verkoopprijzen. Wat het hele corona gebeuren gaat doen moet blijken, ik ben ook geen econoom of makelaar... En of die er wat zinnigs over kunnen zeggen is ook nog maar de vraag.
[ Voor 4% gewijzigd door Charly op 16-07-2020 09:16 ]
Normaal gesproken is de vraag ook lager in de vakantieperiode, op je handdoekje op het strand in Turkije is het lastig bezichtigen.
Nu met corona en veel minder mensen die (ver weg) op vakantie gaan zakt de vraag misschien minder in.
Nu met corona en veel minder mensen die (ver weg) op vakantie gaan zakt de vraag misschien minder in.
Leuk om alle verhalen te lezen van anderen over hun avontuur naar een woning.
Die van mij en mijn vriendin is ongeveer begin dit jaar gestart, we wonen beiden nog thuis en waren dus als starters op zoek naar onze eerste "thuis". Waar we eerst wat aan het surfen waren over het web, hier en daar wat dingen gezien die ons wel wat leek, besloten we rond februari toch gewoon eens ergens te gaan kijken. Zat geen haast achter, maar het was toch wel handig om een indruk te krijgen over wat er allemaal te koop staat. Na een aantal leuke woningen op Funda en de lokale makelaars gevonden te hebben besloten we toch echt onze eerste bezichtiging te doen. Was toch nog best wel spannend..
We hadden bewust gekozen om te kijken naar "opknappers" en "ready to go" huizen om te kijken wat ons het fijnste lijkt. Zo kan je bij opknappers toch eenvoudiger het je eigen plekje maken, maar is een huis wat woonbaar is toch wel heel makkelijk. Na een aantal keer langs geweest te zijn besloten om een opknapper toch even te laten zitten. Qua prijzen zagen we dat deze vaak maar 20~30k euro lager zitten, maar je uiteindelijk ruim 30+ kwijt was voordat alles af zou zijn.
Hierna hebben we een aantal huizen bekeken waar we van dachten, als we hier een goed gevoel bij hebben gaan we daadwerkelijk een bod uitbrengen. Een aantal huizen waar we kwamen zagen we duidelijk dat er een nogal vertekend beeld op de foto's werd neergezet, waardoor de enthousiasme vaak verdween. Dan kreeg je de gedachte "wat zouden ze nog meer mooier proberen te maken?" en liep het op niets uit. Een aantal afspraken werden een dag of een aantal dagen van te voren afgebeld dat er al een bod is gedaan en dat deze is geaccepteerd (vaak terwijl de eerste bezichtigingen nog niet waren geweest).
Het geluk was dat we er geen haast achter hadden, dus we keken op ons gemakje verder en kwamen een huis tegen dat er heel leuk uitzag en aan onze eisen voldeed. Meteen gebeld voor een afspraak en konden 3 dagen later langskomen. Op de dag dat we langskwamen waren we meteen heel enthousiast, voldeed aan onze eisen, zag er netjes uit, locatie was voor ons ideaal. Hierop besloten een bod uit te brengen op de vrijdag dat we er waren. We vonden het gekkenwerk ver boven de vraagprijs te bieden, dus hebben wel even lopen dubben wat verstandig zou zijn. Uiteindelijk 6000 euro boven de vraagprijs geboden. Makelaar gaf aan dat ze de maandag na het weekend het zouden laten weten, aantal dagen wachten dus spannend.. Maandag erop kregen we te horen dat ze nog de bezichtigingen van dinsdag en woensdag willen afwachten, dus nog even geduld hebben. Nadat deze waren geweest kregen we de vrijdag erop (week na bod) te horen dat ze er over gingen nadenken want er waren nog meer mensen met interesse, ze zou het vrijdag nog laten weten. Makelaar gaf hierbij aan dat het slim zou zijn om een nog hoger bod uit te brengen omdat de andere biedingen bij ons in de buurt lagen. Vreemd verhaal vonden wij, want als ze al hoger zouden zitten had ze al kunnen vertellen dat ons bod is overboden. Hebben aangegeven niet hoger te gaan en wachten wel af wat hun respons zou zijn (ze zouden het dezelfde dag nog laten weten). Zo werd het vrijdagmiddag, avond en was het ineens zaterdag zonder iets gehoord te hebben. Wij hadden gebeld maar makelaar nam niet op, kantoor gaf aan dat ze haar zouden vragen terug te bellen. Zo ging de zaterdag voorbij, werd het zondag en maandag nog steeds niks gehoord. Maandag nog een keer gebeld maar weer geen gehoor. Mijn vriendin en ik zagen de bui al hangen, dus dachten jammer maar helaas. Lekker verder op zoek en we vinden wel wat. Tot we rond half 6 (volgens openingstijden sluiten ze om 5u) een belletje kregen dat wij en een ander stel hetzelfde bod hadden gedaan. Dus dat de verkopers nu aan het twijfelen waren aan wie ze het zouden gunnen (wij waren de eerste bieders volgens makelaar). Ze vroeg nogmaals of we niet hoger wilden bieden, als we er nog zo'n 5000 bij zou doen geloofde ze wel dat we het winnende bod zouden worden. Hierop weer het antwoord gegeven dat we dit niet van plan waren en we weer zouden wachten op respons.
Na een half uur werden we terug gebeld dat de verkopers voor ons hadden gekozen en dat we dus het winnende bod waren. We werden eigenlijk heel erg overvallen want we hadden die vrijdag ervoor al verwacht dat het niks zou worden. We hebben in juni alles afgerond met de bank, in november krijgen we de sleutel. Ben blij dat het eigenlijk zo snel is gegaan als ik andere reacties lees en mensen in de omgeving hoor. Nog eventjes wachten en we kunnen van onze eerste woning gaan genieten!
Die van mij en mijn vriendin is ongeveer begin dit jaar gestart, we wonen beiden nog thuis en waren dus als starters op zoek naar onze eerste "thuis". Waar we eerst wat aan het surfen waren over het web, hier en daar wat dingen gezien die ons wel wat leek, besloten we rond februari toch gewoon eens ergens te gaan kijken. Zat geen haast achter, maar het was toch wel handig om een indruk te krijgen over wat er allemaal te koop staat. Na een aantal leuke woningen op Funda en de lokale makelaars gevonden te hebben besloten we toch echt onze eerste bezichtiging te doen. Was toch nog best wel spannend..
We hadden bewust gekozen om te kijken naar "opknappers" en "ready to go" huizen om te kijken wat ons het fijnste lijkt. Zo kan je bij opknappers toch eenvoudiger het je eigen plekje maken, maar is een huis wat woonbaar is toch wel heel makkelijk. Na een aantal keer langs geweest te zijn besloten om een opknapper toch even te laten zitten. Qua prijzen zagen we dat deze vaak maar 20~30k euro lager zitten, maar je uiteindelijk ruim 30+ kwijt was voordat alles af zou zijn.
Hierna hebben we een aantal huizen bekeken waar we van dachten, als we hier een goed gevoel bij hebben gaan we daadwerkelijk een bod uitbrengen. Een aantal huizen waar we kwamen zagen we duidelijk dat er een nogal vertekend beeld op de foto's werd neergezet, waardoor de enthousiasme vaak verdween. Dan kreeg je de gedachte "wat zouden ze nog meer mooier proberen te maken?" en liep het op niets uit. Een aantal afspraken werden een dag of een aantal dagen van te voren afgebeld dat er al een bod is gedaan en dat deze is geaccepteerd (vaak terwijl de eerste bezichtigingen nog niet waren geweest).
Het geluk was dat we er geen haast achter hadden, dus we keken op ons gemakje verder en kwamen een huis tegen dat er heel leuk uitzag en aan onze eisen voldeed. Meteen gebeld voor een afspraak en konden 3 dagen later langskomen. Op de dag dat we langskwamen waren we meteen heel enthousiast, voldeed aan onze eisen, zag er netjes uit, locatie was voor ons ideaal. Hierop besloten een bod uit te brengen op de vrijdag dat we er waren. We vonden het gekkenwerk ver boven de vraagprijs te bieden, dus hebben wel even lopen dubben wat verstandig zou zijn. Uiteindelijk 6000 euro boven de vraagprijs geboden. Makelaar gaf aan dat ze de maandag na het weekend het zouden laten weten, aantal dagen wachten dus spannend.. Maandag erop kregen we te horen dat ze nog de bezichtigingen van dinsdag en woensdag willen afwachten, dus nog even geduld hebben. Nadat deze waren geweest kregen we de vrijdag erop (week na bod) te horen dat ze er over gingen nadenken want er waren nog meer mensen met interesse, ze zou het vrijdag nog laten weten. Makelaar gaf hierbij aan dat het slim zou zijn om een nog hoger bod uit te brengen omdat de andere biedingen bij ons in de buurt lagen. Vreemd verhaal vonden wij, want als ze al hoger zouden zitten had ze al kunnen vertellen dat ons bod is overboden. Hebben aangegeven niet hoger te gaan en wachten wel af wat hun respons zou zijn (ze zouden het dezelfde dag nog laten weten). Zo werd het vrijdagmiddag, avond en was het ineens zaterdag zonder iets gehoord te hebben. Wij hadden gebeld maar makelaar nam niet op, kantoor gaf aan dat ze haar zouden vragen terug te bellen. Zo ging de zaterdag voorbij, werd het zondag en maandag nog steeds niks gehoord. Maandag nog een keer gebeld maar weer geen gehoor. Mijn vriendin en ik zagen de bui al hangen, dus dachten jammer maar helaas. Lekker verder op zoek en we vinden wel wat. Tot we rond half 6 (volgens openingstijden sluiten ze om 5u) een belletje kregen dat wij en een ander stel hetzelfde bod hadden gedaan. Dus dat de verkopers nu aan het twijfelen waren aan wie ze het zouden gunnen (wij waren de eerste bieders volgens makelaar). Ze vroeg nogmaals of we niet hoger wilden bieden, als we er nog zo'n 5000 bij zou doen geloofde ze wel dat we het winnende bod zouden worden. Hierop weer het antwoord gegeven dat we dit niet van plan waren en we weer zouden wachten op respons.
Na een half uur werden we terug gebeld dat de verkopers voor ons hadden gekozen en dat we dus het winnende bod waren. We werden eigenlijk heel erg overvallen want we hadden die vrijdag ervoor al verwacht dat het niks zou worden. We hebben in juni alles afgerond met de bank, in november krijgen we de sleutel. Ben blij dat het eigenlijk zo snel is gegaan als ik andere reacties lees en mensen in de omgeving hoor. Nog eventjes wachten en we kunnen van onze eerste woning gaan genieten!
Is hier toch echt niet geluktMaStar schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:52:
[...]
Lukt 100% zeker . Zelfs 250 zou nog wel kunnen denk ik. Taxatie is echt een wassen-neus. Zorg gewoon dat je makelaar het regelt
Overal lees je dus wel dat het ff gaat lukken maar het blijkt maar dat het niet altijd precies je bod zal gaan worden.
Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite
Dat blijft wel bijzonderSalv schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:03:
[...]
Is hier toch echt niet geluktBij ons zat de taxatie toch een 10K onder ons bod, we hebben zelf een tweede taxatie laten uitvoeren en die kwam serieus niet hoger dan 7K onder ons bod. De eerste was uitgevoerd en aangestuurd vanuit onze financiële adviseur voor de hypotheek en de tweede was een door ons onafhankelijke aangestuurde taxateur.
Overal lees je dus wel dat het ff gaat lukken maar het blijkt maar dat het niet altijd precies je bod zal gaan worden.
Van ons gekochte huis (instapper) was de taxatie een paar duizend Euro boven wat wij er voor betaald hebben (de vr.pr) en taxateur was door ons zelf gekozen.
Wij gaan morgen tekenen voor ons (eerste) huis. Financieel adviseur regelt de taxatie maar verwacht geen problemen aangezien het huis door calcasa precies gewaardeerd wordt op wat we er voor betaald hebben. Mocht het er toch wat onder liggen hebben we genoeg eigen vermogen.
Enige probleem is dat het in taxatie land vanwege de vakantie schijnbaar nogal druk is (die mensen gaan immers ook op vakantie). Maar de financieel adviseur zou even rond bellen en dan zou dat wel goed komen. Hij zag in ieder geval geen enkel bezwaar om de hypotheek voor eind augustus rond te hebben.
Enige probleem is dat het in taxatie land vanwege de vakantie schijnbaar nogal druk is (die mensen gaan immers ook op vakantie). Maar de financieel adviseur zou even rond bellen en dan zou dat wel goed komen. Hij zag in ieder geval geen enkel bezwaar om de hypotheek voor eind augustus rond te hebben.
Het is inderdaad onterecht de indruk die wordt gewekt dat de taxateur standaard de koopsom taxeert. In de praktijk valt dat reuze mee en komt het echt niet zo vaak voor. Waar het in de beleving wringt is dat de transactieprijs tot stand komt door wat de markt voor het object wil betalen terwijl de getaxeerde marktwaarde tot stand komt op basis van referenties, dat zijn transacties die al zijn geweest, eventueel geindexeerd voor zo ver nodig. Dat lijkt misschien op elkaar maar er zit wel een wezenlijk verschil in. Ik kom ik bijna nooit op de koopsom uit.Salv schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:03:
[...]
Is hier toch echt niet geluktBij ons zat de taxatie toch een 10K onder ons bod, we hebben zelf een tweede taxatie laten uitvoeren en die kwam serieus niet hoger dan 7K onder ons bod. De eerste was uitgevoerd en aangestuurd vanuit onze financiële adviseur voor de hypotheek en de tweede was een door ons onafhankelijke aangestuurde taxateur.
Veel kopers verwachten inmiddels flink boven de vraagprijs te bieden, daar kan het dus ook wel mis gaan. Sommige makelaars prijzen te laag waardoor zelfs de hoogste overbiedingen niet in de buurt komen van de (getaxeerde) marktwaarde. Als de verkopende makelaar een keer iets te hoog heeft ingezet zal het bod van de koper die wat minder huiswerk doet hoger uitvallen dan de marktwaarde.
Nu begrijp ik dat het heel zuur is en je hier helemaal geen zak aan hebt maar neem het mee voor de volgende woning en probeer wat beter in te schatten waar een taxateur op uit zal komen.
Nog even voor degenen die dat misschien interessant vinden:
Voor het kopen van een eigen woning zal je in inmiddels 99% van alle gevallen een NWWI-gevalideerd taxatierapport nodig hebben. Alle woningtaxateurs zijn lid van het NRVT. Het NWWI levert een kwaliteitsscore aan het NRVT die als basis dient voor audits. Die kwaliteitsscore wordt door meerdere aspecten beinvloed en ik kan je nu al vertellen dat het regelmatig taxeren van de koopsom geen goede score oplevert..
[ Voor 12% gewijzigd door Kju op 16-07-2020 10:35 ]
PSN: Kjujay
Precies, dat is het resultaat als kopers blind "idioot" bieden op een woning. Prima als je het over hebt voor de woning en de woning het waard is voor JOU, maar dat wil niet zeggen dat de woning het in de markt waard is.
Heb het zelf ook met mijn eigen woning mogen ervaren. Een bod welke flink hoger was als de rest en met kop en schouders uitstak boven andere woningen welke in de straat verkocht waren. Zelfs mijn makelaar vond het bod stevig, maar gaf aan dat het met wat moeite wel goed zou komen met de taxatie.
Moest ook, want de kopers hadden voorbehoud van financiering én taxatie op de biedingsprijs opgenomen. Het bod was zo goed dat ik wel akkoord ben gegaan, ook omdat mijn makelaar zei dat het goed kwam.
Taxateur kwam uiteindelijk 2k onder de biedingsprijs uit. Hij kon er echt niet meer van maken....
Tijdens de taxatie heeft hij niet eens alle ruimten bekeken, vlug wat foto's geschoten en is weer vertrokken. Tussen neus en lippen door gaf hij aan dat het wel goed kwam en hij was op de hoogte dat de kopers het voorbehoud hadden op laten nemen....
Verbazing was dus groot toen ik via de kopers uiteindelijk de taxatiewaarde te horen kreeg. 2k eronder, dat ging er bij mij en mijn makelaar niet in. Mijn makelaar heeft uiteindelijk zijn best gedaan, wat nog niet meeviel omdat de taxateur niets van zich liet horen. Uiteindelijk is het dankzij mijn makelaar wel goed gekomen en hadden we geluk dat de 1e taxatie nog niet definitief gemaakt was.
Kopers kwamen niet uit de regio, maar wilden graag deze kant op verhuizen. Ze handelden op eigen houtje en hebben zich er onvoldoende in verdiept of wilden gewoon echt heel graag de woning. De woning was netjes en af, maar zelfs ikzelf vond het bod aan de hoge kant vergeleken met vergelijkbare woningen.
Heb het zelf ook met mijn eigen woning mogen ervaren. Een bod welke flink hoger was als de rest en met kop en schouders uitstak boven andere woningen welke in de straat verkocht waren. Zelfs mijn makelaar vond het bod stevig, maar gaf aan dat het met wat moeite wel goed zou komen met de taxatie.
Moest ook, want de kopers hadden voorbehoud van financiering én taxatie op de biedingsprijs opgenomen. Het bod was zo goed dat ik wel akkoord ben gegaan, ook omdat mijn makelaar zei dat het goed kwam.
Taxateur kwam uiteindelijk 2k onder de biedingsprijs uit. Hij kon er echt niet meer van maken....
Tijdens de taxatie heeft hij niet eens alle ruimten bekeken, vlug wat foto's geschoten en is weer vertrokken. Tussen neus en lippen door gaf hij aan dat het wel goed kwam en hij was op de hoogte dat de kopers het voorbehoud hadden op laten nemen....
Verbazing was dus groot toen ik via de kopers uiteindelijk de taxatiewaarde te horen kreeg. 2k eronder, dat ging er bij mij en mijn makelaar niet in. Mijn makelaar heeft uiteindelijk zijn best gedaan, wat nog niet meeviel omdat de taxateur niets van zich liet horen. Uiteindelijk is het dankzij mijn makelaar wel goed gekomen en hadden we geluk dat de 1e taxatie nog niet definitief gemaakt was.
Kopers kwamen niet uit de regio, maar wilden graag deze kant op verhuizen. Ze handelden op eigen houtje en hebben zich er onvoldoende in verdiept of wilden gewoon echt heel graag de woning. De woning was netjes en af, maar zelfs ikzelf vond het bod aan de hoge kant vergeleken met vergelijkbare woningen.
Om bovenstaande posts even helder en ongenuanceerd samen te vatten (ook voor @EKorvemaker):
Dit is dus onzinnig en gevaarlijk advies. Hoe krijg je het uit je vingers...MaStar schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:52:
Lukt 100% zeker . Zelfs 250 zou nog wel kunnen denk ik. Taxatie is echt een wassen-neus. Zorg gewoon dat je makelaar het regelt
[ Voor 3% gewijzigd door 8088 op 16-07-2020 11:26 ]
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Mijn ervaring is dat die taxaties altijd wel afgerond worden naar het verkoopbedrag.8088 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:24:
Om bovenstaande posts even helder en ongenuanceerd samen te vatten (ook voor @EKorvemaker):
[...]
Dit is dus onzinnig en gevaarlijk advies. Hoe krijg je het uit je vingers...
De woning is zo goed als instap klaar, het zal hier en daar aanpassen naar smaak zijn zoals bv de badkamer en de aanbouw onderhanden nemen maar dan hebben we het ook wel gehad.Vorkie schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:10:
[...]
Dat blijft wel bijzondergezien het om marktwaarde gaat. Was het een instapper of een klusser?
Van ons gekochte huis (instapper) was de taxatie een paar duizend Euro boven wat wij er voor betaald hebben (de vr.pr) en taxateur was door ons zelf gekozen.
Voor ons was dit ook geen probleem, wij hebben ons huiswerk gedaan en de verkopende makelaar had de prijs scherp in de markt gezet. Het bod wat wij gedaan hebben op de woning is wat wij er voor over hadden en was ook de ingecalculeerde speelruimte. De taxatie die gedaan is was voor ons ook geen probleem omdat wij uitgingen van taxatie op vraagprijs, alles wat er boven kwam was mooi mee genomen. Dus het gat wat wij zelf moeten overbruggen past ook prima binnen budgetKju schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:25:
[...]
Nu begrijp ik dat het heel zuur is en je hier helemaal geen zak aan hebt maar neem het mee voor de volgende woning en probeer wat beter in te schatten waar een taxateur op uit zal komen.
Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite
Ik vind dit wel erg kort door de bocht, die Taxateurs zijn natuurijk geen koekebakkers, de waarde die ze bepalen moet wel ergens op gebaseerd ziin. Als er identieke woningen zijn verkocht, kunnen ze dat als referentie gebruiken, maar ga er maar niet vanuit als er 2 identieke huizen naast elkaar staan, en jij biedt ff 30K meer vanwege de concurrentie, dat de Taxatie op jouw biedingsprijs uitkomt, zonder ondersteunende factorenMaStar schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:28:
[...]
Mijn ervaring is dat die taxaties altijd wel afgerond worden naar het verkoopbedrag.
Als identieke huizen ook nog eens in dezelfde tijd verkocht worden, zou de taxatie inderdaad nagenoeg hetzelfde moeten zijn. Maar hoe vaak komt dat voor? Huizenprijs fluctueren nou eenmaal sterk. En wat is een huis waard? Wat de gek er voor geeft. Hij is verkocht voor een bepaald bedrag dus voor die persoon was dat huis blijkbaar dat geld waard. Er zullen vast uitzonderingen zijn, maar taxatie en verkoopprijs liggen heel vaak op dezelfde lijn.icarus007 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:05:
[...]
Ik vind dit wel erg kort door de bocht, die Taxateurs zijn natuurijk geen koekebakkers, de waarde die ze bepalen moet wel ergens op gebaseerd ziin. Als er identieke woningen zijn verkocht, kunnen ze dat als referentie gebruiken, maar ga er maar niet vanuit als er 2 identieke huizen naast elkaar staan, en jij biedt ff 30K meer vanwege de concurrentie, dat de Taxatie op jouw biedingsprijs uitkomt, zonder ondersteunende factoren
Nee, maar er is altijd wel bandbreedteicarus007 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:05:
[...]
Ik vind dit wel erg kort door de bocht, die Taxateurs zijn natuurijk geen koekebakkers, de waarde die ze bepalen moet wel ergens op gebaseerd ziin. Als er identieke woningen zijn verkocht, kunnen ze dat als referentie gebruiken, maar ga er maar niet vanuit als er 2 identieke huizen naast elkaar staan, en jij biedt ff 30K meer vanwege de concurrentie, dat de Taxatie op jouw biedingsprijs uitkomt, zonder ondersteunende factoren
Dan pakken ze de referentie even van een huis 5 straten verderop, die inderdaad veel hoger geprijsd is - maar ook een betere locatie ligt.
@Certh
Stoer dat jullie vastgehouden hebben aan jullie eerste bod, ondanks dat de makelaar duidelijk dr best deed om de druk op te voeren! En met resultaat!
Stoer dat jullie vastgehouden hebben aan jullie eerste bod, ondanks dat de makelaar duidelijk dr best deed om de druk op te voeren! En met resultaat!
We gaan het zien morgen. Eerst maar eens hopen dat ons bod geaccepteerd wordt. Anders leggen we bijvoorbeeld zelf de rest bij. Ik ga er niet blindelings vanuit dat het huis hoger getaxeerd zal worden.
Mocht het zover komen tot een akkoord. Wie regelt er dan een bouwkundig rapport en taxatie? Ikzelf neem ik aan toch...
En na het zetten van de handtekening heb je nog wettelijk gezien 3 volle dagen bedenktijd toch?
Mocht het zover komen tot een akkoord. Wie regelt er dan een bouwkundig rapport en taxatie? Ikzelf neem ik aan toch...
En na het zetten van de handtekening heb je nog wettelijk gezien 3 volle dagen bedenktijd toch?
Bij ons is eindelijk vandaag de hypotheekaanvraag afgerond! Ik blijf dat toch altijd wat stressvol vinden, ook al weet je door je eigen financiële situatie dat het eigenlijk niet zo spannend is..
We kregen vanochtend het verlossende mailtje met de definitieve offerte. Heel blij mee en uiteindelijk is het toch wat sneller gegaan dan we dachten. De ontbindende voorwaarden verliepen gisteren en hebben we gelukkig kunnen verlengen tot en met 31 juli, omdat we te horen hadden gekregen dat het nog wel 10 (!) werkdagen kon duren voor de tweede beoordeling rond was (we zitten bij Argenta, die liepen enorm achter door alles rondom Corona). Gelukkig kwam de wachttijd dus lang niet bij die 10 werkdagen in de buurt! Mochten andere dus wachtende zijn op een offerte van Argenta.. het kan meevallen
Bij ons was de taxatie trouwens gedaan via Vereniging Eigen Huis. Wij hadden ook met 20K overboden (4-5% overboden), maar de taxatie kwam precies uit op de prijs waarvoor wij het gekocht hebben (dus ruim boven de vraagprijs). De hypotheekadviseur zei ook vooraf dat zij zich daar totaal geen zorgen over maakte, dus blijkbaar gebeurd dat toch ook regelmatig?
We kregen vanochtend het verlossende mailtje met de definitieve offerte. Heel blij mee en uiteindelijk is het toch wat sneller gegaan dan we dachten. De ontbindende voorwaarden verliepen gisteren en hebben we gelukkig kunnen verlengen tot en met 31 juli, omdat we te horen hadden gekregen dat het nog wel 10 (!) werkdagen kon duren voor de tweede beoordeling rond was (we zitten bij Argenta, die liepen enorm achter door alles rondom Corona). Gelukkig kwam de wachttijd dus lang niet bij die 10 werkdagen in de buurt! Mochten andere dus wachtende zijn op een offerte van Argenta.. het kan meevallen
Bij ons was de taxatie trouwens gedaan via Vereniging Eigen Huis. Wij hadden ook met 20K overboden (4-5% overboden), maar de taxatie kwam precies uit op de prijs waarvoor wij het gekocht hebben (dus ruim boven de vraagprijs). De hypotheekadviseur zei ook vooraf dat zij zich daar totaal geen zorgen over maakte, dus blijkbaar gebeurd dat toch ook regelmatig?
[ Voor 18% gewijzigd door XNVBX op 16-07-2020 13:30 ]
Het zijn ook maar gewoon makelaars, dat zijn de grootste koekebakkers die er zijn. Enkel zijn er wat controle processen waardoor ze zelfs bewust af moeten wijken van het aankoopbedrag.icarus007 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:05:
[...]
Ik vind dit wel erg kort door de bocht, die Taxateurs zijn natuurijk geen koekebakkers,
Maar denk je echt dat een taxateur perfect kan onderbouwen waarom een woning een marktwaarde heeft van 253k ipv een ronde 260k, wat ook de aankoopprijs is? Natuurlijk niet, dat is gerommel in de marge. Laat eens tien taxateurs komen en laat ze allemaal hetzelfde object taxeren zonder aan te geven wat de transactieprijs is. Het verschil tussen de hoogste en de laagste taxatie zal echt meer dan een paar duizend euro zijn.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Bouwkundige keuring regel je zelf. Je wilt iemand hebben die jouw belangen behartigd, niet die van de verkopers.Taxatie regelt je hypotheekadviseur doorgaans.EKorvemaker schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:23:
Verder klopt wat je zegt over je bedenktijd, in BW 7:2:
1.
De koop van een tot bewoning bestemde onroerende zaak of bestanddeel daarvan wordt, indien de koper een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, schriftelijk aangegaan.
2.
De tussen partijen opgemaakte akte of een afschrift daarvan moet aan de koper ter hand worden gesteld, desverlangd tegen afgifte aan de verkoper van een gedateerd ontvangstbewijs. Gedurende drie dagen na deze terhandstelling heeft de koper het recht de koop te ontbinden. Komt, nadat de koper van dit recht gebruik gemaakt heeft, binnen zes maanden tussen dezelfde partijen met betrekking tot dezelfde zaak of hetzelfde bestanddeel daarvan opnieuw een koop tot stand, dan ontstaat het recht niet opnieuw.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Ik sluit me hier wel bij aan, ook bij wat @MaStar en @Piet_Piraat7 zeggen. Natuurlijk zullen er best onderlinge verschillen zijn, ook in regio en kwaliteit. Maar in de regel is het allemaal best schimmig doch doorzichtig.Tsurany schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:28:
[...]
Het zijn ook maar gewoon makelaars, dat zijn de grootste koekebakkers die er zijn. Enkel zijn er wat controle processen waardoor ze zelfs bewust af moeten wijken van het aankoopbedrag.
Maar denk je echt dat een taxateur perfect kan onderbouwen waarom een woning een marktwaarde heeft van 253k ipv een ronde 260k, wat ook de aankoopprijs is? Natuurlijk niet, dat is gerommel in de marge. Laat eens tien taxateurs komen en laat ze allemaal hetzelfde object taxeren zonder aan te geven wat de transactieprijs is. Het verschil tussen de hoogste en de laagste taxatie zal echt meer dan een paar duizend euro zijn.
De woning die wij hebben gekocht is gewoon getaxeerd op de Calcasa waarde en toevallig precies op het bedrag waarvoor de woning ook te koop stond. De woning die we zelf hebben verkocht is netjes getaxeerd op het bedrag dat de kopers nodig hadden. Onze verkoopmakelaar heeft gewoon de taxateur geregeld.
En zo zijn er legio voorbeelden, bij vrienden en kennissen en bij ons allen. Want laten we eerlijk zijn; vrijwel niemand hier heeft andere ervaringen met taxaties, die ervaringen zijn op één hand te tellen volgens mij.
De taxateurs kwamen langs bij onze huidige woning, even in sneltreinvaart (hooguit 20 min) door de woning gelopen met pen en papier en een laser om alles op te meten. Natuurlijk nog wat foto's (voor de bühne, want goede verlichting e.d. was allemaal niet nodig) zodat ze voldoen aan de voorwaarden van zo'n rapportje. Je kijkt even naar de pandjes in de buurt en bingo; plak er een prijs op die prima te verklaren is (het bedrag dat dus is geboden, in ons geval meerdere biedingen dicht bij elkaar) en je hebt je taxatie.
Het was gewoon een simpele Jet en een simpele Jul hoor, echt geen hoog geleerden die hier langs kwamen. Ik had het ook gekund, 100%.
Nogmaals: uitzonderingen zijn er altijd, zoals één bod dat net 30k hoger is dan alle andere biedingen en vergelijkbare woningen. Maar dat lijkt me logisch, anders kun je heel die taxaties écht niet meer serieus nemen (en dat is nu al zo lastig
[ Voor 4% gewijzigd door remzor op 16-07-2020 15:43 ]
Grote kans dat het huis wat wij hebben gekocht wordt getaxeerd op de aankoopwaarde. Ik hoop het wel.. als die toch wat minder wordt getaxeerd dan ligt de schuld-marktwaarde verhouding ook anders en daarmee ook ons rente percentage. Gelukkig zei de hypotheekadviseur al dat als het echt anders is, de taxateur maar even met hem moest bellen.
Iemand tips qua hypotheekadviseurs?
We willen ons gaan oriënteren op een koopwoning. We zijn starters en ik denk dat het verstandig is om een adviseur in te schakelen.
Heb op zich redelijk wat financiële kennis en ben ook instaat om zaken goed uit te pluizen.Oftewel kan een hoop zelf doen. Ik zou dus kunnen besparen op advies. Maar aan de andere kan wordt ik graag ook ontzorgd en zeker in een spannend proces waar ik zelf geen ervaring heb.
We willen ons gaan oriënteren op een koopwoning. We zijn starters en ik denk dat het verstandig is om een adviseur in te schakelen.
Heb op zich redelijk wat financiële kennis en ben ook instaat om zaken goed uit te pluizen.Oftewel kan een hoop zelf doen. Ik zou dus kunnen besparen op advies. Maar aan de andere kan wordt ik graag ook ontzorgd en zeker in een spannend proces waar ik zelf geen ervaring heb.
Mooi verhaal. Die makelaar is een vies varken. Het kan namelijk zo maar zijn dat er helemaal geen andere partij was. Wij hebben ons tweede huis bij dezelfde makelaar gekocht als de eerste en gelukkig is deze niet van die achterlijke spelletjes.Certh schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:59:
Leuk om alle verhalen te lezen van anderen over hun avontuur naar een woning.
Dat Calcasa was voor ons een wassen neus. Die gaf 193.000 aan. Verkocht voor 236.500. Misschien leuk voor de stad, maar in kleinere gemeenten echt niet.remzor schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:13:
[...]
Ik sluit me hier wel bij aan, ook bij wat @MaStar en @Piet_Piraat7 zeggen. Natuurlijk zullen er best onderlinge verschillen zijn, ook in regio en kwaliteit. Maar in de regel is het allemaal best schimmig doch doorzichtig.
De woning die wij hebben gekocht is gewoon getaxeerd op de Calcasa waarde en toevallig precies op het bedrag waarvoor de woning ook te koop stond. De woning die we zelf hebben verkocht is netjes getaxeerd op het bedrag dat de kopers nodig hadden. Onze verkoopmakelaar heeft gewoon de taxateur geregeld.
En zo zijn er legio voorbeelden, bij vrienden en kennissen en bij ons allen. Want laten we eerlijk zijn; vrijwel niemand hier heeft andere ervaringen met taxaties, die ervaringen zijn op één hand te tellen volgens mij.
De taxateurs kwamen langs bij onze huidige woning, even in sneltreinvaart (hooguit 20 min) door de woning gelopen met pen en papier en een laser om alles op te meten. Natuurlijk nog wat foto's (voor de bühne, want goede verlichting e.d. was allemaal niet nodig) zodat ze voldoen aan de voorwaarden van zo'n rapportje. Je kijkt even naar de pandjes in de buurt en bingo; plak er een prijs op die prima te verklaren is (het bedrag dat dus is geboden, in ons geval meerdere biedingen dicht bij elkaar) en je hebt je taxatie.
Het was gewoon een simpele Jet en een simpele Jul hoor, echt geen hoog geleerden die hier langs kwamen. Ik had het ook gekund, 100%.
Nogmaals: uitzonderingen zijn er altijd, zoals één bod dat net 30k hoger is dan alle andere biedingen en vergelijkbare woningen. Maar dat lijkt me logisch, anders kun je heel die taxaties écht niet meer serieus nemen (en dat is nu al zo lastig).
Stond er bij dat rapport ook een range en betrouwbaarheidsniveau?aschja schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 20:21:
[...]
Dat Calcasa was voor ons een wassen neus. Die gaf 193.000 aan. Verkocht voor 236.500. Misschien leuk voor de stad, maar in kleinere gemeenten echt niet.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
En dan?Piet_Piraat7 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:21:
Grote kans dat het huis wat wij hebben gekocht wordt getaxeerd op de aankoopwaarde. Ik hoop het wel.. als die toch wat minder wordt getaxeerd dan ligt de schuld-marktwaarde verhouding ook anders en daarmee ook ons rente percentage. Gelukkig zei de hypotheekadviseur al dat als het echt anders is, de taxateur maar even met hem moest bellen.
Dezelfde taxateur kan niet even het bedrag aanpassen via de NWWI website als het rapport al ondertekend is?
Voor ons, huis in dorp met <3000 inwoners, klopte het precies, betrouwbaarheid stond op hoog.aschja schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 20:21:
[...]
Dat Calcasa was voor ons een wassen neus. Die gaf 193.000 aan. Verkocht voor 236.500. Misschien leuk voor de stad, maar in kleinere gemeenten echt niet.
[ Voor 24% gewijzigd door Vorkie op 16-07-2020 20:37 ]
Ik ben nu bezig met een online hypotheekadviseur. Als je weet wat je wil en bij welke hypotheekverstrekker kan dat veel geld schelen. 1000 tov 2200 euro als starter. Enige wat ik moet doen is documenten verzamelen en die naar 'm doormailen. Ik denk dat ik de aanvraag ook zelf had kunnen doen, maar sommige hypotheekverstrekkers willen alleen werken met adviseur.waterfles schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:52:
Wij hebben ook samengewerkt met een online hypotheekadviseur. Als je een beetje weet wat je wil en je situatie niet al te ingewikkeld is dan kan dat makkelijk en scheelt een hoop geld. Is mij prima bevallen en de ervaring was dat dit ook mensen waren die prima verstand van zaken hadden! Ik heb ooit een eerste oriëntatie gesprek gehad bij de Hypotheker en keek echt op van het verschil in kosten in vergelijking met zo'n online hypotheekadviseur...waterfles schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:52:
Helemaal eens met bovenstaande. Die documenten moet je in alle gevallen tocht zelf bij elkaar zoeken en opsturen/uploaden. Dan is het kritisch kijken:
a) of je überhaupt advies nodig hebt
b) of wat de kosten van dit advies zijn
erg belangrijk. Scheelt inderdaad zo 1.000 euro.
a) of je überhaupt advies nodig hebt
b) of wat de kosten van dit advies zijn
erg belangrijk. Scheelt inderdaad zo 1.000 euro.
Maar waar trek je de grens wanneer iets 'lastig' is? Bijvoorbeeld wanneer er ook sprake is van verkoop eigen woning?
It's dogged that does it
Verwijderd
Als starter zou je best kunnen besparen op een adviseur. De tarieven voor starters liggen ook lager, omdat een starter veel minder werk is en wat minder ingewikkeld dan een doorstromer.
Ik stroom door en ben heel blij met de begeleiding door mijn adviseur. Ik snap heel veel zelf ook wel, maar het geheel gaat mij toch iets boven mijn pet.
Ik stroom door en ben heel blij met de begeleiding door mijn adviseur. Ik snap heel veel zelf ook wel, maar het geheel gaat mij toch iets boven mijn pet.
Ik zou voor de eerste keer (het afsluiten van een hypotheek voor het kopen van een huis, that is
) eigenlijk altijd aanraden om gewoon naar een expert te stappen. Ja, dat is wat duurder (al valt het ook wel weer mee omdat je bijna de helft mag aftrekken), maar leert je wel om welke dingen je allemaal moet denken. Tenzij je zelf al helemaal thuis bent in het financiële wereldje en/of veel ervaringen hebt in de nabije omgeving of last hebt van Dunning-Kruger
, zullen er toch altijd dingen gevraagd worden of opgemerkt, die zeer logisch lijken op dat moment maar waar je eerlijkheidshalve zelf nooit aan gedacht zou hebben. En eerlijk: Grote kans dat het allemaal 'goed' gaat (gegaan lijkt te zijn) als je het zelf doet, maar dat wil niet zeggen dat je misschien niet toch beter naar een expert had kunnen gaan. Alleen weet je het dan niet
Bij een tweede keer kun je dan vervolgens voor jezelf nagaan of je situatie dermate complexer is geworden dan de eerste keer dat je wederom hulp nodig hebt, of dat je het nu zelf denkt te kunnen.
Bij een tweede keer kun je dan vervolgens voor jezelf nagaan of je situatie dermate complexer is geworden dan de eerste keer dat je wederom hulp nodig hebt, of dat je het nu zelf denkt te kunnen.
[ Voor 13% gewijzigd door naitsoezn op 17-07-2020 08:57 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Ik ben zelf ook doorstromer, ik zou dat niet een 'lastige' situatie noemen. Zeker niet nu (de meeste) woningen op zich nog vrij makkelijk verkocht worden. Dit was voor mij de eerste keer dat ik als doorstromer hypotheekgesprekken in ging, dus wel veel nieuwe informatie in vergelijking met de situatie als starter, maar een online hypotheekadviseur kon mij daar ook prima van op de hoogte stellen. Maar misschien als je een moeilijk verkoopbare woning hebt, het absolute maximale wil lenen of bijvoorbeeld ook nog een of meer eigen ondernemingen hebt, dat het dan wellicht ingewikkelder is?SavageBrother schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 08:47:
Maar waar trek je de grens wanneer iets 'lastig' is? Bijvoorbeeld wanneer er ook sprake is van verkoop eigen woning?
Als je geen 'simpele' loondienst situatie hebt, dan lijkt mij een adviseur wel verstandig. Ook als je tegen de grens aan komt van wat je maximaal zou kunnen lenen, kan een adviseur nog wel eens handig zijn, omdat die soms wel weten op welke manier je het hypotheekbedrag optimaal kunt maken.XNVBX schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:55:
[...]
Ik ben zelf ook doorstromer, ik zou dat niet een 'lastige' situatie noemen. Zeker niet nu (de meeste) woningen op zich nog vrij makkelijk verkocht worden. Dit was voor mij de eerste keer dat ik als doorstromer hypotheekgesprekken in ging, dus wel veel nieuwe informatie in vergelijking met de situatie als starter, maar een online hypotheekadviseur kon mij daar ook prima van op de hoogte stellen. Maar misschien als je een moeilijk verkoopbare woning hebt, of ook nog een of meer eigen ondernemingen hebt, dat het dan wellicht ingewikkelder is?
En het hangt ook af van hoeveel tijd je hebt voor het afsluiten van de hypotheek. Via een adviseur kan het sneller gaan, omdat die meestal beter weet welke geldverstrekkers sneller zijn en welke langzamer en omdat ze vaak ook directere lijntjes (letterlijk) hebben met de geldverstrekkers.
Ook hebben sommige geldverstrekkers strengere eisen aan de bestaande woning/hypotheek (bv hoe lang dubbele lasten kunnen betalen? Is een taxatierapport nodig voor de overwaarde van de huidige woning?) en kan een adviseur dan dus soms adviseren om een andere geldverstrekker te kiezen, die op het eerste gezicht misschien net iets duurder lijkt, maar over het geheel gezien juist goedkoper uitvalt.
Je kunt dus een hoop besparen met zelf regelen, maar houd er rekening mee dat in sommige gevallen goedkoop = duurkoop geldt.
[ Voor 12% gewijzigd door Rubbergrover1 op 17-07-2020 10:02 ]
Als starter is een eerste hypotheek niet zo spannend. Je hebt, waarschijnlijk, een vast contract met vast salaris. Wat spaargeld en tegenwoordig wellicht een studieschuld. Ben je met z'n tweeën, dan heb je dat 2x.
Hypotheekvormen als starter zijn ook redelijk eenvoudig en weinig spannend.
Geen gedoe met te verkopen huizen, overwaarde, oude hypotheekvormen, hypotheken oversluiten of toch niet etc.
Kortom, een adviseur vult je gegevens in en de mogelijkheden rollen zou uit het systeem. Echter zit er zeker wel verschil tussen de hypotheekaanbieders en zeker niet alleen v.w.b. de rente of het max te lenen bedrag, een adviseur weet dat vaak o.b.v. ervaring te vertellen.
Zelf kun je er ook een studie van maken en alle plus- en minpunten uitpluizen, dat is wel te doen als je enigszins financieel (en wellicht juridisch) onderlegd bent maar of je het moet willen?
Kosten van de adviseur zijn aftrekbaar, dus dat scheelt al weer iets. Daarnaast kan de juiste keuze op langere termijn vele malen voordeliger zijn.
Dat is toch de reden dat ik (met financiële achtergrond) toch beide keren naar mijn vaste adviseur ben gegaan.
Hypotheekvormen als starter zijn ook redelijk eenvoudig en weinig spannend.
Geen gedoe met te verkopen huizen, overwaarde, oude hypotheekvormen, hypotheken oversluiten of toch niet etc.
Kortom, een adviseur vult je gegevens in en de mogelijkheden rollen zou uit het systeem. Echter zit er zeker wel verschil tussen de hypotheekaanbieders en zeker niet alleen v.w.b. de rente of het max te lenen bedrag, een adviseur weet dat vaak o.b.v. ervaring te vertellen.
Zelf kun je er ook een studie van maken en alle plus- en minpunten uitpluizen, dat is wel te doen als je enigszins financieel (en wellicht juridisch) onderlegd bent maar of je het moet willen?
Kosten van de adviseur zijn aftrekbaar, dus dat scheelt al weer iets. Daarnaast kan de juiste keuze op langere termijn vele malen voordeliger zijn.
Dat is toch de reden dat ik (met financiële achtergrond) toch beide keren naar mijn vaste adviseur ben gegaan.
Kanttekening bij de financiele adviseur. Diezelfde financiele adviseur was er in 2007 en eerder ook goed in om je allemaal gekke producten aan te smeren. Denk rommelhypotheek en aflossingsvrij.
Vertrouw dus nooit blind op zijn/haar advies. Maar lees je zelf ook goed in.
Als het om een huis gaat waarvan je alleen maar de vraagprijs kent, dan is die ervaring helemaal niets waard (en anders ook niet, want geen context). De vraag zelf was overigens om dezelfde reden ook onzinnig.MaStar schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:28:
Mijn ervaring is dat die taxaties altijd wel afgerond worden naar het verkoopbedrag.
[ Voor 5% gewijzigd door 8088 op 17-07-2020 21:20 ]
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Aanvullend; lees het definitieve contract spellend door tot de laatste letter en herhaal dat 3x.Miks schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:53:
Kanttekening bij de financiele adviseur. Diezelfde financiele adviseur was er in 2007 en eerder ook goed in om je allemaal gekke producten aan te smeren. Denk rommelhypotheek en aflossingsvrij.
Elders noemde ik de meeneemhypotheek.
Echt belangrijk voor het geval dat je wilt of moet verhuizen om wat voor een reden dan ook.
Zonder die mogelijkheid ben je tzt de speelbal van de markt van dat moment en kan je heel vervelend klem komen te zitten.
Meenemen kan, maar is nooit verplicht.
Zelf online je hypotheek regelen als starter is prima te doen, al dan niet zonder advies. Zelf heb ik ook gekozen voor execution-only en van de week de offerte getekend.
Je moet inderdaad wel wat verder kijken dan alleen de laagste rente. Zo maakt de goedkoopste aanbieder van dit moment gebruik van een enigszins schimmige constructie met derde partijen. Als je mag uit gaan van ervaringen en uitspraken van het Kifid, kan je er vergif op innemen dat je aan het einde van je rentevaste periode een aanbod krijgt dat ver boven de gangbare rentes in de markt ligt. Moet je alsnog oversluiten en ben je weer een bak tijd en geld kwijt.
Ook aanbieders waarbij de aanvraag en beoordelingen 20 werkdagen kunnen duren pas ik liever voor. Wat voor reactiesnelheid en service mag je dan van ze verwachten als ze je al 'binnen hebben'.
Of aanbieders waar je bij verhuizing je hypotheek niet mee kunt nemen...
Ik ben uiteindelijk gegaan voor een iets duurdere geldverstrekker, die bij gelijke rente over 30 jaar ongeveer €4.500,- meer kost. Neem daarbij dat het ongeveer €1.500,- heeft gescheeld door zelf alles te regelen, dan vind ik dat persoonlijk een schijntje. Bijkomend voordeel was dat het hele traject van start aanvraag tot bindende offerte binnen 30 uur geregeld was.
Echter zoals hierboven al is gezegd, je moet hier wel even de tijd voor willen nemen. Als je geen starter bent, maar een doorstromende ZZP'er met meerdere inkomens die in scheiding ligt met een huis dat onder water staat, zou ik gewoon bij een adviseur langsgaan.
Je moet inderdaad wel wat verder kijken dan alleen de laagste rente. Zo maakt de goedkoopste aanbieder van dit moment gebruik van een enigszins schimmige constructie met derde partijen. Als je mag uit gaan van ervaringen en uitspraken van het Kifid, kan je er vergif op innemen dat je aan het einde van je rentevaste periode een aanbod krijgt dat ver boven de gangbare rentes in de markt ligt. Moet je alsnog oversluiten en ben je weer een bak tijd en geld kwijt.
Ook aanbieders waarbij de aanvraag en beoordelingen 20 werkdagen kunnen duren pas ik liever voor. Wat voor reactiesnelheid en service mag je dan van ze verwachten als ze je al 'binnen hebben'.
Of aanbieders waar je bij verhuizing je hypotheek niet mee kunt nemen...
Ik ben uiteindelijk gegaan voor een iets duurdere geldverstrekker, die bij gelijke rente over 30 jaar ongeveer €4.500,- meer kost. Neem daarbij dat het ongeveer €1.500,- heeft gescheeld door zelf alles te regelen, dan vind ik dat persoonlijk een schijntje. Bijkomend voordeel was dat het hele traject van start aanvraag tot bindende offerte binnen 30 uur geregeld was.
Echter zoals hierboven al is gezegd, je moet hier wel even de tijd voor willen nemen. Als je geen starter bent, maar een doorstromende ZZP'er met meerdere inkomens die in scheiding ligt met een huis dat onder water staat, zou ik gewoon bij een adviseur langsgaan.
[ Voor 0% gewijzigd door jordje op 18-07-2020 00:03 . Reden: typo ]
1500 goedkoper, maar effectief dus +- 850 euro winst, aangezien de kosten voor je advies aftrekbaar zijn.
Goed om dat in het achterhoofd te houden.
Bij ons klopte het rapport redelijk. Woning in de randstad. Vraagprijs x69, calcasa gaf x63 aan met betrouwbaarheid hoog en we hebben gekocht voor x66. De taxateur bepaalde het op x68. Dus opzich wel in de buurt van mekaar.Vorkie schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 20:34:
[...]
En dan?
Dezelfde taxateur kan niet even het bedrag aanpassen via de NWWI website als het rapport al ondertekend is?
[...]
Voor ons, huis in dorp met <3000 inwoners, klopte het precies, betrouwbaarheid stond op hoog.
Meeneemhypotheek is bijna altijd, vaak bij die budget hypotheken niet.izdp schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 23:57:
[...]
Aanvullend; lees het definitieve contract spellend door tot de laatste letter en herhaal dat 3x.
Elders noemde ik de meeneemhypotheek.
Echt belangrijk voor het geval dat je wilt of moet verhuizen om wat voor een reden dan ook.
Zonder die mogelijkheid ben je tzt de speelbal van de markt van dat moment en kan je heel vervelend klem komen te zitten.
Meenemen kan, maar is nooit verplicht.
Wij hebben 2x gebruik gemaakt van een hypotheek adviseur, ondanks dat ik zelf finance controller ben. Beide geen standaard situatie.
De eerste keer omdat we op 6x mijn salaris kochten (mijn vrouw studeerde nog, door dit hogere budget konden we er 8 jaar wonen ipv 3, wel prettig in de crisis als je onder water staat
Achteraf geen rocket science, maar goed om de eerste keer wat begeleiding te hebben.
[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 18-07-2020 09:34 ]
Klopt, ik heb expres de bruto bedragen gebruikt omdat je de rente natuurlijk ook deels mag aftrekken. Voor het zelfde geld gaat de HRA nog verder worden afgebouwd na 2023, of zelfs verdwijnen binnen nu en 30 jaar.Requiem19 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 08:16:
1500 goedkoper, maar effectief dus +- 850 euro winst, aangezien de kosten voor je advies aftrekbaar zijn.
Ik wilde met mijn post ook meer illustreren dat ik er niet echt van ben overtuigd dat een adviseur mij niet gewoon in de goedkoopste hypotheek had gerommeld, juist omdat mijn situatie zo eenvoudig is. Aangezien je sowieso niet blind bij het kruisje moet tekenen en het geadviseerde goed moet doornemen, kon ik net zo goed het extra uitzoekwerk ook doen.
Dat idee had ik ook. Toen ik in mijn omgeving vertelde wat ik per maand ga betalen, sloegen sommige (vooral wat oudere) kennissen en collega's steil achterover. Als je dan een beetje doorvraagt blijkt dat die vaak een vage combinatie van aflossingsvrije-, bankspaar- en beleggingshypotheken hebben waar vrijwel niks op is afgelostMiks schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:53:

Goed dat je als starter tegenwoordig alleen maar kan kiezen uit annuïtair en lineair. Houdt het voor iedereen overzichtelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door jordje op 18-07-2020 11:11 ]
@jordje 50% aflossingvrij is nog steeds mogelijk.
Als je al een aflossingsvrije hypotheek had in 2012.FastFox91 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:10:
Je mag ook een bankspaarhypotheek van voor 2013 omzetten naar aflossingsvrij.Vorkie schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:16:
[...]
Als je al een aflossingsvrije hypotheek had in 2012.
Maar je kan nog steeds een aflossingsvrije hypotheek afsluiten, dan wel zonder hypotheekrenteaftrek. Wat bijna niets meer is met deze lage rentestanden. Dus op zich geen ramp...
[ Voor 3% gewijzigd door Morpheusk op 18-07-2020 13:26 ]
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
my bad, was even in de warMorpheusk schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:25:
[...]
Je mag ook een bankspaarhypotheek van voor 2013 omzetten naar aflossingsvrij.
Maar je kan nog steeds een aflossingsvrije hypotheek afsluiten, dan wel zonder hypotheekrenteaftrek. Wat bijna niets meer is met deze lage rentestanden. Dus op zich geen ramp...
Je hebt gelijk. Dat punt kwam ook in elke kennistoets voorFastFox91 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:10:

Het verbaast mij vooral dat je mensen nog de tip moet geven om zelf ook te kijken wat voor hypotheek de adviseur suggereert. Blijkbaar zijn er heel veel mensen die voor een schuld van een paar ton blind 'tekenen bij het kruisje'.jordje schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:08:
[...]
Toen ik in mijn omgeving vertelde wat ik per maand ga betalen, sloegen sommige (vooral wat oudere) kennissen en collega's steil achterover. Als je dan een beetje doorvraagt blijkt dat die vaak een vage combinatie van aflossingsvrije-, bankspaar- en beleggingshypotheken hebben waar vrijwel niks op is afgelostAllemaal geadviseerd door de expert...
Goed dat je als starter tegenwoordig alleen maar kan kiezen uit annuïtair en lineair. Houdt het voor iedereen overzichtelijk.
Zouden die mensen ook zo duren als ze een nieuwe tv, computer of auto willen kopen? 'De verkoper zei dat dit een goede auto is, dus die heb ik maar gekocht'. Ik denk dat mensen je voor gek zouden verklaren.
(Overigens hier bewust in het verleden voor banksparen gekozen. Inderdaad los ik daarbij in principe tijdens de looptijd niets af. Maar ik zit nu wel in de comfortabele situatie dat ik tijdens de resterende looptijd in totaal minder hoef te betalen dan het verschil tussen spaarsaldo en schuld. Als ik nu zou stoppen met banksparen en dat saldo zou gebruiken om af te lossen, dan zou ik dus zelfs bij 0% hypotheekrente nog duurder uit zijn dan als ik het banksparen voortzet. En in totaal ben ik ook minder kwijt dan bij bijvoorbeeld annuïteiten het geval zou zijn geweest. Zo vaag is die constructie voor mij niet.)
Dat hele woekerpolis-debacle van een paar jaar terug suggereert dat er gigantisch veel mensen zijn die dat doen.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 14:09:
[...]
Het verbaast mij vooral dat je mensen nog de tip moet geven om zelf ook te kijken wat voor hypotheek de adviseur suggereert. Blijkbaar zijn er heel veel mensen die voor een schuld van een paar ton blind 'tekenen bij het kruisje'.
Zeker weten zijn er mensen die dat doen. Ik ken zeker twee stellen die zulke beslissingen nemen (n=2, ik weet hetZouden die mensen ook zo duren als ze een nieuwe tv, computer of auto willen kopen? 'De verkoper zei dat dit een goede auto is, dus die heb ik maar gekocht'. Ik denk dat mensen je voor gek zouden verklaren.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ook toen ik jaren geleden in een computerzaak werkte waren er legio klanten die de meest onzinnige en dure verzekeringen en afbetalingen afsloten, zoals een verzekering van €8,- per maand voor een monitor van €200,-. En dan stond er in de voorwaarden die ze niet lazen ook een eigen risico van €50,- o.i.d.
[ Voor 7% gewijzigd door jordje op 18-07-2020 14:49 ]
Voor mijn eerste hypotheek ook een adviseur ingeschakeld ondanks ik goed bekend ben met financiële zaken, vanuit het idee dat je graag iemand hebt die meekijkt bij zo'n eerste grote schuld. Ik zocht op Independer naar een van de beste adviseurs hier in de buurt en ben daar geholpen.
Achteraf heb ik hier wel spijt van, zonde van het geld. Ik had nl. al veel uitgezocht en wist eigenlijk dus al bij welke bank ik terecht wilde, looptijd, voorwaarden etc. Toen ik het advies kreeg om voor bank X te gaan verbaasde ik me dan ook. Waar mijn adviseur bijv. geen rekening mee hield was de staffelkorting vóórdat de rentevast periode is afgelopen. Hoewel dit bij die bank niet automatisch gaat kun je dat wel simpelweg aanvragen. Hierdoor kwam zijn advies een stuk duurder uit, ik heb toen zelfs nog mijn eigen Excel sheet met berekening opgestuurd.
Ook zei hij dat het handig zou zijn om twee leningdelen te nemen (met zelfde type hypotheek), zodat je later evt. een omzet naar lineair i.p.v. annuitaïr, terwijl je dit zelf ook kunt doen via de extra aflossingsruimte.
Al met al voor een startersituatie niet erg nuttig, maar wellicht was ik gewoon te goed voorbereid en was het simpelweg niet nodig om extra 'zekerheid' af te nemen.
Achteraf heb ik hier wel spijt van, zonde van het geld. Ik had nl. al veel uitgezocht en wist eigenlijk dus al bij welke bank ik terecht wilde, looptijd, voorwaarden etc. Toen ik het advies kreeg om voor bank X te gaan verbaasde ik me dan ook. Waar mijn adviseur bijv. geen rekening mee hield was de staffelkorting vóórdat de rentevast periode is afgelopen. Hoewel dit bij die bank niet automatisch gaat kun je dat wel simpelweg aanvragen. Hierdoor kwam zijn advies een stuk duurder uit, ik heb toen zelfs nog mijn eigen Excel sheet met berekening opgestuurd.
Ook zei hij dat het handig zou zijn om twee leningdelen te nemen (met zelfde type hypotheek), zodat je later evt. een omzet naar lineair i.p.v. annuitaïr, terwijl je dit zelf ook kunt doen via de extra aflossingsruimte.
Al met al voor een startersituatie niet erg nuttig, maar wellicht was ik gewoon te goed voorbereid en was het simpelweg niet nodig om extra 'zekerheid' af te nemen.
Wij hebben afgelopen week veel geluk gehad en een huis gekocht, althans wij hebben een bod gedaan en dit is door de verkopers geaccepteerd. Niet veel later kregen wij de koopovereenkomst met voorbehoud van financiering toegestuurd, dit contract leek te kloppen en op verzoek van de verkoopmakelaar zijn wij akkoord gegaan om dit digitaal te ondertekenen.
Echter kunnen wij de ondertekening nu niet voltooien omdat de notaris opgegeven moet worden volgens de software (DocuSign) maar de notaris hebben wij nog niet rond omdat het allemaal iets sneller ging dan wij hadden verwacht. Wij hadden niet verwacht dat wij bij het tweede huis gelijk verliefd werden en het ook daadwerkelijk zouden krijgen, wij zijn al wel langer "passief" aan het kijken.
Ik heb de verkoopmakelaar geprobeerd te bereiken maar die is uiteraard niet bereikbaar in het weekend. Is het normaal om de notaris later op te geven en dit later in te vullen in de koopovereenkomst? Wij zouden het enorm zuur vinden als de koop hierom niet door kan gaan
Echter kunnen wij de ondertekening nu niet voltooien omdat de notaris opgegeven moet worden volgens de software (DocuSign) maar de notaris hebben wij nog niet rond omdat het allemaal iets sneller ging dan wij hadden verwacht. Wij hadden niet verwacht dat wij bij het tweede huis gelijk verliefd werden en het ook daadwerkelijk zouden krijgen, wij zijn al wel langer "passief" aan het kijken.
Ik heb de verkoopmakelaar geprobeerd te bereiken maar die is uiteraard niet bereikbaar in het weekend. Is het normaal om de notaris later op te geven en dit later in te vullen in de koopovereenkomst? Wij zouden het enorm zuur vinden als de koop hierom niet door kan gaan
Wij hebben (of dan onze aankoopmakelaar) ook later pas de notaris doorgegeven. In eerste instantie al onze gegevens doorgegeven en onder kopje notaris alleen 'notaris volgt zsm'.Caayn schreef op zondag 19 juli 2020 @ 12:55:
Wij hebben afgelopen week veel geluk gehad en een huis gekocht, althans wij hebben een bod gedaan en dit is door de verkopers geaccepteerd. Niet veel later kregen wij het koopovereenkomst met de de voorbehoud van financiering toegestuurd, dit contract leek te kloppen en op verzoek van de verkoopmakelaar zijn wij akkoord gegaan om dit digitaal te ondertekenen.
Zie (toevallig) hier een artikel van NRC vandaag over taxateurs:
https://www.nrc.nl/nieuws...gmarkt-opdrijven-a4006408 (gratis openen in Incognito)
Hoe taxaties de prijzen op de woningmarkt opdrijven
huizenprijzen Woningtaxaties komen opvallend vaak precies op of boven de koopprijs uit en dat is een gevaar voor de hele economie. Critici spreken van een ‘pervers’ taxatiesysteem..
En:
DNB ontdekte echter dat de getaxeerde woningwaarde in 95 procent van de gevallen gelijk is aan de koopsom, of hoger. Een derde van de woningtaxaties komt zelfs precies uit op de koopsom. „Er is sprake van systematische overwaardering bij woningtaxaties”, constateerde DNB.
Er staat gewoon letterlijk in wat ik schreef. Namelijk dat taxaties altijd een bandbreedte hebben en toevalligerwijs altijd wel precies op de aankoopprijs uitkomen.
Sterker nog: het hele taxatie spel - want dat is het in mijn mening- drijft de huizenprijzen alleen maar op.
2. Het is dus helemaal niet zo onzinnig en gevaarlijk wat ik schreef. Het is in veel (95%) gevallen gewoon letterlijk de praktijk. Zo zie ik het in mijn omgeving en wordt tevens in artikel vastgelegd.
https://www.nrc.nl/nieuws...gmarkt-opdrijven-a4006408 (gratis openen in Incognito)
Hoe taxaties de prijzen op de woningmarkt opdrijven
huizenprijzen Woningtaxaties komen opvallend vaak precies op of boven de koopprijs uit en dat is een gevaar voor de hele economie. Critici spreken van een ‘pervers’ taxatiesysteem..
En:
DNB ontdekte echter dat de getaxeerde woningwaarde in 95 procent van de gevallen gelijk is aan de koopsom, of hoger. Een derde van de woningtaxaties komt zelfs precies uit op de koopsom. „Er is sprake van systematische overwaardering bij woningtaxaties”, constateerde DNB.
Er staat gewoon letterlijk in wat ik schreef. Namelijk dat taxaties altijd een bandbreedte hebben en toevalligerwijs altijd wel precies op de aankoopprijs uitkomen.
Sterker nog: het hele taxatie spel - want dat is het in mijn mening- drijft de huizenprijzen alleen maar op.
1. Het was geen advies, maar een constatering. Iedereen moet zelf weten wat hij /zij daarmee doet.8088 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:24:
[...]
Dit is dus onzinnig en gevaarlijk advies. Hoe krijg je het uit je vingers...
2. Het is dus helemaal niet zo onzinnig en gevaarlijk wat ik schreef. Het is in veel (95%) gevallen gewoon letterlijk de praktijk. Zo zie ik het in mijn omgeving en wordt tevens in artikel vastgelegd.
[ Voor 66% gewijzigd door MaStar op 20-07-2020 15:24 ]
Oh, je constateert dat iemand met 100% zekerheid het huis getaxeerd krijgt voor 235k zonder het huis, de ligging en de regio te kennen? Oh ja, nee, dan heb ik niets gezegd.MaStar schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:18:
1. Het was geen advies, maar een constatering. Iedereen moet zelf weten wat hij /zij daarmee doet.
Het is onzinnig want je kent het object niet. Het is gevaarlijk omdat je iemand aanmoedigt er op los te gaan bieden zonder voor de consequenties te waarschuwen.2. Het is dus helemaal niet zo onzinnig en gevaarlijk wat ik schreef. Het is in veel (95%) gevallen gewoon letterlijk de praktijk. Zo zie ik het in mijn omgeving en wordt tevens in artikel vastgelegd.
In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst.
Nou, dan had ik 95% zekerheid moeten zeggen (zie bovenstaand artikel). Sorry voor dit kleine verschil8088 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:03:
[...]
Oh, je constateert dat iemand met 100% zekerheid het huis getaxeerd krijgt voor 235k zonder het huis, de ligging en de regio te kennen? Oh ja, nee, dan heb ik niets gezegd.

1. Dat inderdaad dit huis, ten opzichte van het verschil en prijs wel getaxeerd kan worden - die bandbreedte is er doorgaans gewoon, dat bewijst het onderzoek van de DNB ook. Specifiek: dit huis staat te koop voor 225k - dan is 235k in een taxatie echt wel te overbruggen - daar durf ik mijn geld op in te zetten. Zo gevaarlijk is dat niet;
2. Ik ga er vanuit dat iemand die op dit forum ook wel nadenkt over wat mogelijk is en niet. In mijn omgeving is 100% van de taxaties op de verkoopprijs en/of erboven - in het bovenstaande artikel is dat 95%. Kleine kans dat dit huis daar net buiten valt. Het kan, daar heb je gelijk in, maar aannemelijk is het niet.
[ Voor 17% gewijzigd door MaStar op 20-07-2020 16:57 ]
MaStar schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:26:
[...]
[blaaaaaat]
In mijn omgeving is 100% van de taxaties op de verkoopprijs en/of erboven
Members only:
Inloggen
Het blijft mij verbazen dat zoveel mensen bij het bieden uit gaan van de vraagprijs, dit is echt volkomen onterecht sinds de vraagprijs totaal los staat van de waarde. Je hoort alleen maar "ik heb x geboden boven of onder de vraagprijs".
[ Voor 100% gewijzigd door Sport_Life op 20-07-2020 17:44 ]
Eigenlijk zou er een extra voorbehoud moeten worden opgenomen 'onder voorbehoud van taxatie waaruit blijkt dat de vraagprijs (of koopprijs) in lijn is met de taxatiewaarde'.Sport_Life schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:33:
[...]
***members only***
Het blijft mij verbazen dat zoveel mensen bij het bieden uit gaan van de vraagprijs, dit is echt volkomen onterecht sinds de vraagprijs totaal los staat van de waarde. Je hoort alleen maar "ik heb x geboden boven of onder de vraagprijs".
Zou wel weer heel veel onzekerheid in de markt brengen natuurlijk...
Dat zit toch al opgesloten in 'onder voorbehoud van financiering'? Je ziet tegenwoordig dat kopers die eigen geld meenemen bijv. 350k bieden op een woning onder voorbehoud van 320k financiering. Daar zit een taxatie die tegenvalt dus al ingebakken.Requiem19 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:52:
[...]
Eigenlijk zou er een extra voorbehoud moeten worden opgenomen 'onder voorbehoud van taxatie waaruit blijkt dat de vraagprijs (of koopprijs) in lijn is met de taxatiewaarde'.
Zou wel weer heel veel onzekerheid in de markt brengen natuurlijk...
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Fair point.Harrie_ schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:52:
[...]
Dat zit toch al opgesloten in 'onder voorbehoud van financiering'? Je ziet tegenwoordig dat kopers die eigen geld meenemen bijv. 350k bieden op een woning onder voorbehoud van 320k financiering. Daar zit een taxatie die tegenvalt dus al ingebakken.
Maar de koper die het bod heeft gedaan laat zelf toch ook een taxatie uitvoeren? Waarschijnlijk heb je dit zelf gedaan t.b.v. een overbruggingshypotheek maar de taxatie van de kopers kan dus best uitkomen rond of precies op het bedrag dat nodig is natuurlijk. Dat is dan ook 9 vd 10 keer het geval.Sport_Life schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:33:
[...]
***members only***
remzor schreef op maandag 20 juli 2020 @ 23:25:
[...]
Maar de koper die het bod heeft gedaan laat zelf toch ook een taxatie uitvoeren? Waarschijnlijk heb je dit zelf gedaan t.b.v. een overbruggingshypotheek maar de taxatie van de kopers kan dus best uitkomen rond of precies op het bedrag dat nodig is natuurlijk. Dat is dan ook 9 vd 10 keer het geval.
Members only:
Inloggen
[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 20-07-2020 23:51 ]
@Sport_Life Ah, ik dacht omdat je ‘onze taxatie’ zei dat deze in opdracht van jullie als verkopers werd gedaan en de makelaar hier al op inspeelde richting kopers. Het was dus eigenlijk een taxatie van de kopers als opdrachtgevers voor jullie woning. Helder.
Vandaag wordt onze aangekochte woning getaxeerd. Ik vind het toch wel spannend. Al is in 95% van de gevallen de taxatie van de woning gelijk aan de verkoopprijs, je zal net zien dat die toch lager uitvalt. Dat betekent een minder gunstige schuld-marktwaarde verhouding en dus een minder gunstige rente.
Hallo allemaal,
Ik zou graag wat input willen. Een poos geleden orienterend gesprek gehad met betrekking tot hypotheek om te kijken wat mijn ruimte was.
Inmiddels een leuks huis gevonden, geboden en ook nog geaccepteerd. Ik wil nu zo snel mogelijk het koopcontract tekenen zodat het niets alsnog voor een hoger bod weg gaat. Ik heb zelf geen aankoopsmakelaar.
Echter!
Mijn huidige hypotheek loopt bij ABNAMRO. Bij ABNAMRO kan ik pas over 3 (!) weken een eerste gesprek met betrekking tot een hypotheek aanvraag krijgen.
Verkoper zal echter een termijn stellen voor de waarborgsom. Tot zo ver ik begrijp is dit meestal een termijn van 2 weken.
Als ik dus al 3 weken moet wachten om uberhaupt met mijn bank te praten, hoe kan ik dit dan oplossen?
Suggesties zijn welkom.
Ik zou graag wat input willen. Een poos geleden orienterend gesprek gehad met betrekking tot hypotheek om te kijken wat mijn ruimte was.
Inmiddels een leuks huis gevonden, geboden en ook nog geaccepteerd. Ik wil nu zo snel mogelijk het koopcontract tekenen zodat het niets alsnog voor een hoger bod weg gaat. Ik heb zelf geen aankoopsmakelaar.
Echter!
Mijn huidige hypotheek loopt bij ABNAMRO. Bij ABNAMRO kan ik pas over 3 (!) weken een eerste gesprek met betrekking tot een hypotheek aanvraag krijgen.
Verkoper zal echter een termijn stellen voor de waarborgsom. Tot zo ver ik begrijp is dit meestal een termijn van 2 weken.
Als ik dus al 3 weken moet wachten om uberhaupt met mijn bank te praten, hoe kan ik dit dan oplossen?
Suggesties zijn welkom.
Je had natuurlijk al eerder met de bank kunnen gaan praten, waarom niet? Je leest overal hoe druk het is, dit had je kunnen (moeten) incalculeren.
Probeer een online hypotheekverstrekker, die zijn meestal iets sneller, en zorg ervoor dat je al je papierwerk in orde hebt (werkgevers verklaring, loonstrookjes, afschriften, schulden etc.) en dit meteen kunt toevoegen
Probeer een online hypotheekverstrekker, die zijn meestal iets sneller, en zorg ervoor dat je al je papierwerk in orde hebt (werkgevers verklaring, loonstrookjes, afschriften, schulden etc.) en dit meteen kunt toevoegen
[ Voor 6% gewijzigd door CrazyOne op 21-07-2020 23:14 ]
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7