Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 141 ... 367 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackssonss
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-10 15:35
Dat leek me inderdaad logisch. Bedankt voor de bevestiging.

[ Voor 188% gewijzigd door Jackssonss op 02-07-2020 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-10 15:35
Dubbelpost, kan weg.

[ Voor 96% gewijzigd door Jackssonss op 02-07-2020 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sennits
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16-10-2024
Iemand recentelijke ervaring met het kopen van een redelijk appartement in regio Rotterdam?

Op dit moment deel ik een huurappartement en wordt hier op z'n zachtst uitgedrukt KNETTERGEK! Ik ben single, 30 jaar, verdien 3050 bruto per maand en heb 30.000 bijelkaar gespaard.

Is dit bij voorbaat kansloos ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-10 20:52
sennits schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:22:
Iemand recentelijke ervaring met het kopen van een redelijk appartement in regio Rotterdam?

Op dit moment deel ik een huurappartement en wordt hier op z'n zachtst uitgedrukt KNETTERGEK! Ik ben single, 30 jaar, verdien 3050 bruto per maand en heb 30.000 bijelkaar gespaard.

Regio Rotterdam is nogal breed.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:09
SavageBrother schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:37:
[...]

“Redelijk” appartement is ook een behoorlijk rekbaar begrip. :P

Maargoed, volgens 3x klikken bij de Hypotheker kom je met jou inkomen tot zo’n twee ton. Volgens mij moet daar nog best wel wat voor te vinden zijn.

Maar als je nu haast hebt om weg te komen misschien eerst iets voor jezelf proberen te huren ipv overhaast iets te kopen? De expats zijn vertrokken dus er is weer wat meer aanbod in de regio geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Charly schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:48:
[...]

Maargoed, volgens 3x klikken bij de Hypotheker kom je met jou inkomen tot zo’n twee ton. Volgens mij moet daar nog best wel wat voor te vinden zijn.

Maar als je nu haast hebt om weg te komen misschien eerst iets voor jezelf proberen te huren ipv overhaast iets te kopen? De expats zijn vertrokken dus er is weer wat meer aanbod in de regio geloof ik.
Twee ton? Zuid, opknapper, that’s it. Als je überhaupt al een verkoper weet te overtuigen dat je het rond krijgt.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sennits
SavageBrother schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:37:
[...]

In Rotterdam :P.

Capelle a/d IJssel is redelijk in de buurt van Rotterdam en rustiger :P zou dus ideaal zijn. maar dat is met mijn budget niet echt haalbaar als ik vlug door funda navigeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sennits
Charly schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:48:
[...]

Thanks. Ja "Redelijk" is behoorlijk vaag. Bedoel; mocht ik een relatie krijgen etc dat ik niet perse per direct weg moet. Tenminste twee slaapkamers, minmaal 75m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-10 10:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Volgens ABN: €181.444
Kun je misschien 190K KK van maken, hou je nog wat spaargeld over en wat geld om te verhuizen.

Maar, dan zit je wel meteen aan je max en voor dat bedrag ben ik uitgegaan van géén studieschuld, leningen, etc.

Bruto maandlasten van € 617 vallen me bij dat bedrag nog mee. Komen nog wel wat zaken bovenop als gemeentelijke belastingen, etc. (Die zijn wat hoger dan als je geen eigen woning hebt.)

Wat betaal je nu aan huur?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sennits
unezra schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:29:
[...]

Volgens ABN: €181.444
Kun je misschien 190K KK van maken, hou je nog wat spaargeld over en wat geld om te verhuizen.

Maar, dan zit je wel meteen aan je max en voor dat bedrag ben ik uitgegaan van géén studieschuld, leningen, etc.

Bruto maandlasten van € 617 vallen me bij dat bedrag nog mee. Komen nog wel wat zaken bovenop als gemeentelijke belastingen, etc. (Die zijn wat hoger dan als je geen eigen woning hebt.)

Wat betaal je nu aan huur?
450 per maand kale huur.
vaste lasten kom ik op zo'n 900eu.
geen overige leningen of betaalverplichtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

sennits schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:42:
[...]
450 per maand kale huur.
*oef*
Dus je gaat heel rap 1.5x - 2x zo veel betalen.
Past dat in je uitgavenpatroon?

€450,- per maand kale huur is echt peanuts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

sennits schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:42:
[...]

450 per maand kale huur.
Vriendin? ;)
Nu als dertiger een (1 persoons) appartement kopen is best wel riskant naar mijn mening.

K zou dus sparen + meer inkomen genereren. Ofwel, wachten.

[ Voor 64% gewijzigd door Sport_Life op 05-07-2020 20:38 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sennits
Sport_Life schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:08:
[...]

Vriendin? ;)
Nu als dertiger een (1 persoons) appartement kopen is best wel riskant naar mijn mening.

Vriendin, nee! Helaas?? nog niet.

Snap dat dit een lastige vraag is, maar toch; hoelang wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:08:
[...]

Vriendin? ;)

Noem het een tinyhouse of koop dezelfde ruimte binnen de ring en het is een levensstijl :P

@sennits is die 450 kale huur het totaal of per persoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sennits
ANdrode schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:35:
[...]

Noem het een tinyhouse of koop dezelfde ruimte binnen de ring en het is een levensstijl :P

@sennits is die 450 kale huur het totaal of per persoon?
p.p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

sennits schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:34:
[...]

Vriendin, nee! Helaas?? nog niet.

Snap dat dit een lastige vraag is, maar toch; hoelang wachten?
Ik zou nooit wachten met een vriendin. Of bedoel je dat niet? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou wachten wat de economische gevolgen gaan zijn van de crisis. Over een half jaar wordt al wel duidelijk of er een tweede golf volgt.
Of op een andere manier een woning kopen die zeker 10jaar "meegaat". Dus waar je met vrouw (en evt kind) in kan wonen.
Ik heb al eerder geopperd dat het in sommige gevallen best een prima idee is om een deel aflossingsvrij te nemen. Beter aflossingsvrij waar je 10 jr kunt wonen dan een (klein) appartement waar je over 3 jaar uit wilt en "gedwongen" bent te verkopen met 50k verlies..

Alle "schrijnende" gevallen van de vorige crisis waren 2 oorzaken: 1) te kleine woning gekocht cq te snel verhuizen of 2) met de "overwaarde" een bruiloft, auto oid financieren.

[ Voor 64% gewijzigd door Sport_Life op 05-07-2020 20:45 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

unezra schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:45:
[...]

*oef*

offtopic:
Ben je weer in dit deel van GoT beland @unezra? :o
* Harrie_ maakt zich vast klaar voor discussies over (top)hypotheken en de daarbij horende risico's... >:)

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sennits
unezra schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:45:
[...]

*oef*

Ja, de huurprijs is zeker een voordeel.

Het zou wel moeten lukken. Ik ben de laatste tijd erg zuinig en maak amper onnodige kosten, met het doel om zo veel mogelijk te sparen voor een koopwining.

Netto verdien ik ong. 2350. Ik verwacht dat ik zo'n 40% van mijn nettoloon kwijt zal zijn aan een huurwoning. Daarnaast verwacht ik 700 euro aan andere vaste lasten te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:40:
Alle "schrijnende" gevallen van de vorige crisis waren 2 oorzaken: 1) te kleine woning gekocht cq te snel verhuizen of 2) met de "overwaarde" een bruiloft, auto oid financieren.
Ook wat gevallen door kopen op twee salarissen (met/zonder NHG) en dan na einde relatie (a) met restschuld moeten verkopen omdat je het niet op één inkomen te dragen is of (b) een veel te hoge woonquote hebben.

Mijn interpretatie is dat de NHG over de jaren stricter werd om minder gedwongen verkopen te doen in gevallen waar de eigenaar het wel kon betalen (maar verder niet kon leven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:08

Kju

Ja, gezien de prijsklasse zou ik je een aankoopmakelaar aanraden om je te helpen navigeren tussen alle onzin die de verkoopmakelaars vertellen en moet je je borst maar nat maken. In veel gevallen zal je niet alleen flink moeten overbieden t.o.v. de vraagprijs maar ook t.o.v. de marktwaarde. Overbieden t.o.v. de vraagprijs is geen ramp. Als je gaat overbieden t.o.v. de marktwaarde dan zal je het verschil uit eigen middelden moeten betalen.
Een aankoopmakelaar zal je in ieder geval begeleiden bij het maken van een weloverwogen beslissing.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:47
Hier ook maar eens aanhaken. Weer nieuw op de aankoopmarkt; vorige (nieuwbouw)huis gekocht in 2015 en betrokken in 2017. Toen was de markt makkelijker en de financiële situatie met 2 inkomens zonder max hypotheek aspiraties ook veel makkelijker. Nu zal ik richting max gaan op 1 salaris en zit natuurlijk ook nog met mijn huidige woning.

Regio waar ik ga zoeken is de Betuwe met eis voor een garage, dus waarschijnlijk een hoekhuis of 2-onder-1-kap.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Kju schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:00:
[...]

Ja, gezien de prijsklasse zou ik je een aankoopmakelaar aanraden om je te helpen navigeren tussen alle onzin die de verkoopmakelaars vertellen en moet je je borst maar nat maken. In veel gevallen zal je niet alleen flink moeten overbieden t.o.v. de vraagprijs maar ook t.o.v. de marktwaarde. Overbieden t.o.v. de vraagprijs is geen ramp. Als je gaat overbieden t.o.v. de marktwaarde dan zal je het verschil uit eigen middelden moeten betalen.
Een aankoopmakelaar zal je in ieder geval begeleiden bij het maken van een weloverwogen beslissing.
En die marktwaarde waar jij het over hebt is een erg breed begrip, dus daar zou ik me ook weer niet ontzettend zorgen over maken.

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

SavageBrother schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:28:
[...]

En die marktwaarde waar jij het over hebt is een erg breed begrip, dus daar zou ik me ook weer niet ontzettend zorgen over maken.
Idd , Kju snapt er helemaal niks van 8)7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

@SavageBrother
De marktwaarde die de taxateur taxeert is niet " de marktwaarde die de markt er voor geeft" maar de marktwaarde die de taxateur op basis van de referenties vaststelt. Dat kan best ver uit elkaar liggen.
Zo'n breed begrip is het ook niet, het is zelfs vrij beperkt. De definitie volgens European Valuation Standards:
het geschatte bedrag waartegen vastgoed zou worden overgedragen op de waardepeildatum tussen een bereidwillige koper en een bereidwillige verkoper in een zakelijke transactie, na behoorlijke marketing en waarbij de partijen zouden hebben gehandeld met kennis van zaken, prudent en niet onder dwang
Dat is tenminste wat ik zo hier en daar heb opgepikt.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Kju schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:37:
@SavageBrother
De marktwaarde die de taxateur taxeert is niet " de marktwaarde die de markt er voor geeft" maar de marktwaarde die de taxateur op basis van de referenties vaststelt. Dat kan best ver uit elkaar liggen.
Zo'n breed begrip is het ook niet, het is zelfs vrij beperkt. De definitie volgens European Valuation Standards:

[...]

Dat is tenminste wat ik zo hier en daar heb opgepikt..
En toch is het zo dat taxateurs gewoon gestuurd worden. Natuurlijk zitten daar grenzen aan, maar het is niet zo dat je iedere euro extra uit eigen zak moet betalen. Maar goed, 30k spaargeld is ook niet heel veel als je uit gaat van 12,5k k.k.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ik zou me daar dus niet in vergissen. Iedere euro boven de getaxeerde marktwaarde zal niet worden gefinancierd, ook al is de koopsom veel hoger.
En natuurlijk zijn er taxateurs die met een schuin oog kijken naar de koopsom maar er moeten altijd drie referenties in het rapport zijn om die waarde te bewijzen.

Maar even terug naar @sennits : wat ik hierboven aan heb geraden is op basis van mijn eigen ervaring in Rotterdam in die prijsklasse. Mijn klant wist geen raad en als ik hem niet tegen hield zou hij in staat zijn om 20k boven de getaxeeerde waarde te bieden (en dus dat aan eigen geld bij te betalen) alleen maar om een galerij-flatje in Rotterdam-Zuid te bemachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:48
Vrijdag weer een wtf momentje.

Huis komt Donderdag (2 juli) overdag online op Funda.
Wij bellen Vrijdag (3 juli) ~17:00, dus ~ 24-30h later.

Ja meneer, we nemen geen bezichtigingen meer aan, we hebben er al 20 staan.
We gaan 2 kijkdagen organiseren, waar permanent 2 makelaars rondlopen om u een kwartiertje rond te leiden.

Woensdag kijken... Het zal me benieuwen... :X

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:30
FireDrunk schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:26:

We gaan 2 kijkdagen organiseren, waar permanent 2 makelaars rondlopen om u een kwartiertje rond te leiden.

Een bekende van me is in Den Haag bij een huis wezen kijken waar ze maarliefst één van de vijftig waren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:26:

Je bent nieuw hier? :P

Dit is toch gewoon de standaard in de randstad en gooi en omstreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:48
Ah sorry, dit is buitengebied tussen Apeldoorn en Deventer, geen Randstad :+
En ik dacht dat we met 400k+ in een iets minder druk bezochte prijsklasse zouden zitten :/

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:03
Wij zijn vanochtend bij een huis gaan kijken zijn positief verrast en overwegen dus een bod uit te brengen. Het gaat om een huis met een vraagprijs (en een bod wat daar niet ver boven zal liggen) van rond de 250k. Wij hebben beide een vast contract met een maximale leencapaciteit van rond de 500k en 50k+ eigen vermogen. In principe willen we dus een bod uitbrengen zonder voorbehoud van financiering, want die krijgen we wel rond. Ik zat echter wel nog te denken een voorbehoud op te nemen als de financiering door overmacht/onvoorziene omstandigheden niet rond komt (onvoorziene werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, overlijden van mij/partner en dat soort zaken). Ik ben me er van bewust dat de kans op zoiets minimaal is, maar het zou me wel wat rust geven. Heeft iemand hier ervaring mee?

Of wel een financieringsvoorbehoud opnemen en op een andere manier laten blijken dat de leencapaciteit nooit een probleem zal zijn. Ik wil echter ook niet alle kaarten op tafel leggen wat betreft onze positie ivm onze onderhandelingspositie.

[ Voor 13% gewijzigd door Mania-92 op 06-07-2020 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mania-92 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:18:
Wij zijn vanochtend bij een huis gaan kijken zijn positief verrast en overwegen dus een bod uit te brengen. Het gaat om een huis met een vraagprijs (en een bod wat daar niet ver boven zal liggen) van rond de 250k. Wij hebben beide een vast contract met een maximale leencapaciteit van rond de 500k en 50k+ eigen vermogen. In principe willen we dus een bod uitbrengen zonder voorbehoud van financiering, want die krijgen we wel rond. Ik zat echter wel nog te denken een voorbehoud op te nemen als de financiering door overmacht/onvoorziene omstandigheden niet rond komt (onvoorziene werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, overlijden van mij/partner en dat soort zaken). Ik ben me er van bewust dat de kans op zoiets minimaal is, maar het zou me wel wat rust geven. Heeft iemand hier ervaring mee?
Het is heel simpel;

Het is of mét voorbehoud van financiering of zonder voorbehoud, niet er tussen in lijkt mij :)

schijnbaar kan je met 1 inkomen dus ongeveer 250k ophoesten en met 50k eigen vermogen hoef je maar rond de 200k hypotheek te nemen.

Verder heb je vast een levensverzekering en zal de minst verdienende dan hopelijk nog een zakje krijgen.

Toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ook nog een optie is een financieringsvoorbehoud voor niet het gehele bedrag, zeg € 150.000. Wij hadden een financieringsvoorbehoud wat ong € 50.000 onder de prijs lag en hierbij gaf de makelaar aan dat dit wel prettig voelde voor de verkopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:52

Of wel een financieringsvoorbehoud opnemen en op een andere manier laten blijken dat de leencapaciteit nooit een probleem zal zijn. Ik wil echter ook niet alle kaarten op tafel leggen wat betreft onze positie ivm onze onderhandelingspositie.
Wat de andere poster zegt, zo'n half voorbehoud maakt het niet duidelijker. De vraag is in welke situaties dat voorbehoud dan allemaal geldt en op welke termijn. Moet je dat heel uitgebreid gaan uitschrijven en moet de verkoper dat gaan bestuderen.

Een financieringsvoorbehoud is voor iedere partij bekend en de formulering / strekking is duidelijk.

IMO overigens: ik zou altijd een financieringsvoorbehoud opnemen als je niet uit eigen middelen financieert. Aan de andere kant.. je risico is ongeveer 10% van de prijs (+/- 25k) en dit bedrag kun je betalen uit eigen middelen.

Goede toevoeging van @Gijsje22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNVBX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 26-07 20:15
Zijn er meer mensen die hier lang aan het wachten zijn tot de hypotheekaanvraag rond is? Vorige week te horen gekregen dat de eerste beoordeling heeft plaatsgevonden en positief was en dat de tweede beoordeling opgepakt gaat worden, maar dit kon nog wel 12 (!!) werkdagen duren. Hoezo is daar nog zo lang voor nodig? Ik hoop echt stiekem dat het wat sneller mag gaan dan dat..
Onze datum van financieringsvoorbehoud (ontbindende voorwaarde) verloopt 15 juli.. Inmiddels voor de zekerheid dus ook een week verlenging aangevraagd bij de verkopers. Onze adviseur waarschuwde al voor achterstanden in verband met Corona, maar vind het toch best extreem allemaal. Ben benieuwd of andere dezelfde ervaring hebben in deze periode met lang wachten op een finaal akkoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
XNVBX schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:31:
Zijn er meer mensen die hier lang aan het wachten zijn tot de hypotheekaanvraag rond is? Vorige week te horen gekregen dat de eerste beoordeling heeft plaatsgevonden en positief was en dat nu de tweede beoordeling opgepakt gaat worden, maar dit kon nog wel 12 (!!) werkdagen duren. Hoezo is daar nog zo lang voor nodig? Ik hoop echt stiekem dat het wat sneller mag gaan dan dat..
Onze datum van financieringsvoorbehoud (ontbindende voorwaarde) verloopt 15 juli.. Inmiddels voor de zekerheid dus ook een week verlenging aangevraagd bij de verkopers. Onze adviseur waarschuwde al voor achterstanden in verband met Corona, maar vind het toch best extreem allemaal. Ben benieuwd of andere dezelfde ervaring hebben in deze periode met lang wachten op een finaal akkoord?
Ja, allemaal vlotten doet het hier ook niet... 4-eyes principles en thuis werken is lastig :)

https://www.hypotheek24.nl/informatie/doorlooptijden

Wat meer informatie over de doorlooptijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNVBX
Vorkie schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:32:
[...]

Ja, allemaal vlotten doet het hier ook niet... 4-eyes principles en thuis werken is lastig :)

https://www.hypotheek24.nl/informatie/doorlooptijden

Wat meer informatie over de doorlooptijden.
Ik had inderdaad ook online wat doorlooptijden opgezocht, maar vindt dat ze nog behoorlijk uit een lopen per website. Als ik bovenstaande link zou gebruiken zou een tweede beoordeling 5 werkdagen moeten duren.. Is toch een behoorlijk verschil!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:38
FireDrunk schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:38:
Ah sorry, dit is buitengebied tussen Apeldoorn en Deventer, geen Randstad :+
Het waterbedeffect start in Amsterdam. Er is juist nu enige 'afkoeling' daar (als in: het is zeker niet rustig, maar een jaar geleden liepen daar meer mensen rond bij een bezichtiging). Ook in de Flevopolder is het nog altijd extreem druk maar koelt het ook af, het toppunt van de golfbeweging zie je nu precies in Overijssel en Gelderland.

https://www.zwollenu.nl/d...en-in-regio-zwolle-wonen/ dit soort artikeltjes zijn ook wel te vinden over Apeldoorn en Deventer.

Verder hoort dit in zekere mate ook bij de tactiek van de verkoopmakelaar. Hoe meer je het gevoel krijgt buiten de boot te vallen, hoe meer jij gaat overbieden :P laat je niet gek maken.
Een aankoopmakelaar is principieel vrij nutteloos als je actief op Funda zit en alle makelaars op Facebook volgt, maar kan (omdat makelaars elkaar kennen) wél zorgen voor zekerheid bij de verkopende partij. Als je haast hebt kan dat een idee zijn.
En ik dacht dat we met 400k+ in een iets minder druk bezochte prijsklasse zouden zitten :/
Zit je ook, moet je voorstellen :+

[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 06-07-2020 12:35 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Richh schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:34:
[...]

Het waterbedeffect start in Amsterdam. Er is juist nu enige 'afkoeling' daar (als in: het is zeker niet rustig, maar een jaar geleden liepen daar meer mensen rond bij een bezichtiging). Ook in de Flevopolder is het nog altijd extreem druk maar koelt het ook af, het toppunt van de golfbeweging zie je nu precies in Overijssel en Gelderland.

https://www.zwollenu.nl/d...en-in-regio-zwolle-wonen/ dit soort artikeltjes zijn ook wel te vinden over Apeldoorn en Deventer.

Verder hoort dit in zekere mate ook bij de tactiek van de verkoopmakelaar. Hoe meer je het gevoel krijgt buiten de boot te vallen, hoe meer jij gaat overbieden :P laat je niet gek maken.
Een aankoopmakelaar is principieel vrij nutteloos als je actief op Funda zit en alle makelaars op Facebook volgt, maar kan (omdat makelaars elkaar kennen) wél zorgen voor zekerheid bij de verkopende partij. Als je haast hebt kan dat een idee zijn.
Regio Arnhem / Betuwe hier, geen euro overboden, maar ook geen euro eronder. :)

Huis van de buren is zelfs zo te zien verkocht voor meer, in Maart dit jaar, met minder afwerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-10 12:59
Komende woensdag hopen we de transport- en hypotheekakte te gaan tekenen. Op zich weinig bijzonders in die aktes, maar in de hypotheekakte staat een artikel waar ik vraagtekens bij heb:

6. Algemene voorwaarden
(...)
6.2 Bepalingen die uitdrukkelijk worden bedongen
De hierna onder (a) tot en met (l) opgenomen bepalingen worden hierbij uitdrukkelijk in deze
Hypotheekakte bedongen. Alle in deze Hypotheekakte gebruikte begrippen dienen te worden
verstaan in de zin zoals die in de Algemene Voorwaarden zijn aangeduid.
(...)
(k) Opzegging
De Geldverstrekker is te allen tijde bevoegd de in deze akte verleende hypotheek en/of
pandrechten geheel of gedeeltelijk op te zeggen. Een opzegging kan onder meer
betrekking hebben op (i) (een gedeelte van) het verbondene, of (ii) (een gedeelte van)
hetgeen waarvoor de hypotheek en/of pandrechten zijn gevestigd (iii) één van de
schuldenaren als er meerdere schuldenaren zijn.

Ik vraag mij dus af wat artikel 6.2k inhoudt. Wat betekent dit concreet? Kan de geldverstrekker (hypothetisch) over een jaar zeggen "we hebben er genoeg van, graag nu het volledig geleende bedrag terug en we stoppen de lening."? Het lijkt, als ik wat google, wel een standaard beding te zijn.

Ja, notaris hebben we dit al gevraagd en die verwees door naar de hypotheekadviseur. En die hebben we gevraagd, maar reageert niet zo snel als voorheen, toen we de boel nog aan het opzetten waren. Wellicht dat er hier mensen zijn die dit sneller kunnen uitleggen.

Edit: net dan toch bericht van de hypotheekadviseur gekregen en die bevestigde dat, inderdaad, de geldgever gewoon op elk willekeurig moment kan zeggen "doe maar geld terug, we hebben er geen zin meer in". Zonder opgaaf van reden.

Nee, dat was bij haar in 30 jaar tijd nog nooit voorgekomen en zolang je netjes maandelijks de aflossing betaald is er ook geen reden toe. Maar hypothetisch kunnen ze dit doen. Ik vermoed dat dat een optie is als ze accuut, heel dringend, geld nodig hebben, met alle bruggen verbranden die er maar zijn. Bizar dat zo iets in de voorwaarden staat.

[ Voor 16% gewijzigd door vanaalten op 06-07-2020 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
Gijsje22 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:29:
Ook nog een optie is een financieringsvoorbehoud voor niet het gehele bedrag, zeg € 150.000. Wij hadden een financieringsvoorbehoud wat ong € 50.000 onder de prijs lag en hierbij gaf de makelaar aan dat dit wel prettig voelde voor de verkopers.
Dit is nog wel een goede, die neem ik in overweging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
XNVBX schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:31:
Zijn er meer mensen die hier lang aan het wachten zijn tot de hypotheekaanvraag rond is? Vorige week te horen gekregen dat de eerste beoordeling heeft plaatsgevonden en positief was en dat de tweede beoordeling opgepakt gaat worden, maar dit kon nog wel 12 (!!) werkdagen duren. Hoezo is daar nog zo lang voor nodig? Ik hoop echt stiekem dat het wat sneller mag gaan dan dat..
Ligt heel erg aan de verstrekker denk ik. Bij ons was de Rabobank binnen 4 dagen geregeld. We hadden de keuze tussen Rabo en Argenta en kregen van de hypotheekadviseur wel de waarschuwing dat Argenta grote achterstanden had en hij hier al een paar keer verlenging van de voorwaarde had moeten aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNVBX
Gijsje22 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:00:
[...]

Ligt heel erg aan de verstrekker denk ik. Bij ons was de Rabobank binnen 4 dagen geregeld. We hadden de keuze tussen Rabo en Argenta en kregen van de hypotheekadviseur wel de waarschuwing dat Argenta grote achterstanden had en hij hier al een paar keer verlenging van de voorwaarde had moeten aanvragen.
Ja wij zitten inderdaad nu bij Argenta.. We hadden hele beperkte keuze, omdat we een lange geldigheid van de offerte nodig hadden (lange termijn tot overdrachtsdatum), dus helaas zitten we nu blijkbaar met een langere wachttijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
XNVBX schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:50:
[...]

Ja wij zitten inderdaad nu bij Argenta.. We hadden hele beperkte keuze, omdat we een lange geldigheid van de offerte nodig hadden (lange termijn tot overdrachtsdatum), dus helaas zitten we nu blijkbaar met een langere wachttijd.
Wij hadden hetzelfde (mei gekocht, overdracht in februari ruim 9 maanden) daarom alleen (eigenlijk) alleen keuze tussen Argenta en Rabo en na de waarschuwing van de hypotheekadviseur toch voor de Rabo gekozen.

[ Voor 4% gewijzigd door Gijsje22 op 06-07-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
XNVBX schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:50:
[...]

Hoe lang is dat dan wel niet?

8/10 verstrekt 3 maanden en kan je nog 3 maanden verlengen, een aantal heeft 4 maanden, met 3 maanden verlengen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XNVBX
Vorkie schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:51:
[...]

Hoe lang is dat dan wel niet?

8/10 verstrekt 3 maanden en kan je nog 3 maanden verlengen, een aantal heeft 4 maanden, met 3 maanden verlengen :)
Ruim 9 maanden ;) Er is een 'prognose' die eerder is dan die 9 maanden, maar de uiterlijke overdrachtsdatum die in het koopcontract is opgenomen zou (ten tijde van aanvragen) over 9 maanden plaatsvinden en we zaten er niet op te wachten om over 6 maanden een heel nieuwe hypotheekaanvraag te moeten doen.. Heeft allemaal te maken met huidige eigenaren van de woning die naar nieuwbouw gaan.

Rabo had inderdaad ook gekund, maar had in vergelijking met Argenta (en allerlei andere banken) hele andere (ongunstige) rentetarieven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:55
Verwijderd schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:30:
[...]

Je bent nieuw hier? :P

Dit is toch gewoon de standaard in de randstad en gooi en omstreken?
Ik woon richting de Duitse grens, huizen hier gaan ook met propvolle kijkmiddagen weg hoor ;) starterswonigen dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-10 15:02
Ik heb een vraag die mij te binnen schiet, maar die ik niet snel kan vinden op Google:
Kan een aankoopmakelaar twee potentiële kopers tegelijk helpen voor een en hetzelfde huis? Als ik hier op zoek kom ik vooral situaties tegen over aan-/verkoopmakelaar tegelijk. Ik vraag me af dat als je een aankoopmakelaar inschakelt voor een woning, of dat hij dan daarnaast nog een ander kan bijstaan voor hetzelfde huis.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Dat lijkt me nogal belangenverstrengeling. Hoe kun je beide cliënten dan nog effectief en eerlijk helpen/adviseren? Zo iemand zou dan imho de partij die als laatst aanklopt voor dat huis, moeten weigeren om te helpen met dat specifieke huis.

Wat kan ie ook anders? Je kunt tegen beide partijen zeggen hoe het zit, maar hoe kun je dan je het best voor beide inspannen?

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Piet_Piraat7 @FireDrunk

Ghe ik bedoelde meer dat het toch wel een bekend fenomeen is. Niet zozeer dat het alleen daar gebeurt en niet in de rest van Nederland.

Ik heb het alleen wat onduidelijk geschreven zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Even een Funda zoekvraagje.

Hoe kan ik een huis zoeken met veel (bv 100+m2) 'Overige inpandige ruimte/Externe bergruimte'?

Voor het huis an sich heb ik veel minder eisen dan aan hobbyruimte.

Ik kan wel filteren op aanwezigheid garage, maar dan krijg je soms ook kleine garages (zelfs met subfilter 4+ auto ruimte). En sommige huizen lijk je te missen?
Ook het filter 'schuur/berging' is niet geschikt want dan vind je ook alle woningen met zo'n standaard 3x3 fietsenschuurtje.

Opties hoe huizen met grote kelders te vinden mogen ook.
Nu is het een beetje trial&error en veel handmatig kijken. Maar dit moet toch vast handiger kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-09-2022
Vorkie schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:23:
[...]

Het is heel simpel;

Het is of mét voorbehoud van financiering of zonder voorbehoud, niet er tussen in lijkt mij :)
Alles er tussenin is mogelijk: een koopcontract is wat dat betreft geheel vormvrij. Een voorbehoud voor overlijden is ook heel nuttig, en de kans is zo klein dat het een verkoper niet snel af zal schrikken. Maar voor de erfgenamen wel zo fijn als het zich toch voordoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
MoshiMoshi84 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:57:
[...]

Alles er tussenin is mogelijk: een koopcontract is wat dat betreft geheel vormvrij. Een voorbehoud voor overlijden is ook heel nuttig, en de kans is zo klein dat het een verkoper niet snel af zal schrikken. Maar voor de erfgenamen wel zo fijn als het zich toch voordoet.
Dat is niet de financiering, waar ik/ hij het over had, er zijn natuurlijk nog tig mogelijkheden om er onderuit te komen met allerlei voorwaarden, maar in deze markt is het dan best lastig om gekozen te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:16

Dennis1812

Amateur prutser

Hypotheek is rond, notaris is gepland.
As. Vrijdag passeert onze woning zoals dat dan schijnt te heten.
Na een 2 jaar en 3 maanden hier gehuurd te hebben is het vanaf vrijdag ons bezit en gaan we fors minder betalen 😁.
Hypotheek 30 jaar vast gezet op 1,81%.
Funda linkje kan ik niet delen want daar heeft de woning niet op gestaan.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Dennis1812 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:56:
Hypotheek is rond, notaris is gepland.
As. Vrijdag passeert onze woning zoals dat dan schijnt te heten.
Na een 2 jaar en 3 maanden hier gehuurd te hebben is het vanaf vrijdag ons bezit en gaan we fors minder betalen 😁.
Hypotheek 30 jaar vast gezet op 1,81%.
Funda linkje kan ik niet delen want daar heeft de woning niet op gestaan.
30 jaar voor 1,81% is niet 100% LTV neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

JBplap schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:41:
Even een Funda zoekvraagje.

Hoe kan ik een huis zoeken met veel (bv 100+m2) 'Overige inpandige ruimte/Externe bergruimte'?

Voor het huis an sich heb ik veel minder eisen dan aan hobbyruimte.

Ik kan wel filteren op aanwezigheid garage, maar dan krijg je soms ook kleine garages (zelfs met subfilter 4+ auto ruimte). En sommige huizen lijk je te missen?
Ook het filter 'schuur/berging' is niet geschikt want dan vind je ook alle woningen met zo'n standaard 3x3 fietsenschuurtje.

Opties hoe huizen met grote kelders te vinden mogen ook.
Nu is het een beetje trial&error en veel handmatig kijken. Maar dit moet toch vast handiger kunnen?
Kan niet volgens mij. Inpandig is sowieso lastig, maar je zou wel kunnen zoeken op perceelgrootte. Dan is de kans op grote bijgebouwen ook wat groter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Harrie_ schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:09:
[...]

offtopic:
Ben je weer in dit deel van GoT beland @unezra? :o
* Harrie_ maakt zich vast klaar voor discussies over (top)hypotheken en de daarbij horende risico's... >:)
offtopic:
* unezra sluipt weer stilletjes het topic uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ojjorz schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:26:
[...]

30 jaar voor 1,81% is niet 100% LTV neem ik aan?
Uuh. Die term heeft de hypotheker t niet over gehad.
Maar even gegoogled houd 100% in dat ons huis volledig gefinancierd is uit de hypotheek? Dan ja, enkel de kosten koper zelf betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Ojjorz schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:28:
[...]

Kan niet volgens mij. Inpandig is sowieso lastig, maar je zou wel kunnen zoeken op perceelgrootte. Dan is de kans op grote bijgebouwen ook wat groter.
Balen :(

Ja dat doe ik handmatig al, maar dat is ook nogal trial & error helaas.

Had meer op een tweaker 8) antwoord gehoopt met dat het via een api (of url aanpassingen) ofzo wel aan te roepen was,
ik bedoel die gegevens moeten wel in de database staan, want ze worden wel op de pagina getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:33
Weet iemand of dit een enge “extra clausule” is of gewoon standaard.

Betreft een appartement met actieve VVE.
Vooral dat 25% opeisbaar vind ik raar. Sorry voor de lap tekst.

Artikel 22 c. verontreiniging.
Met inachtneming van het hiervoor bepaalde aanvaardt koper uitdrukkelijk de milieukundige toestand van het verkochte in de meest ruime zin, waaronder begrepen de eventuele gevolgen van de milieukundige toestand en de eventuele aanwezigheid van asbest(houdende stoffen) en/of andere (al dan niet bij verwijdering) voor de volksgezondheid en/of het milieu schadelijke stoffen en/of (ondergrondse) tanks en/of de toestand van die tanks. Koper zal zulks in de notariële akte van levering nogmaals uitdrukkelijk aanvaarden en verklaren verkoper nimmer aan te spreken en te vrijwaren voor alle aanspraken dienaangaande, waaronder begrepen aanspraken van overheidsinstanties en andere publiekrechtelijke organen. Verkoper kan mitsdien nimmer door koper in dit kader worden aangesproken, zulks ook niet uit
hoofde van toerekenbare tekortkoming en/of onrechtmatige daad, of tot sanering of vervanging of het nemen van maatregelen ten aanzien van:
- de milieukundige toestand van het verkochte, als in dit lid en in artikel 6.4.1. en artikel 6.4.2 bedoeld, waaronder tevens is begrepen de eventueel door huurders achtergelaten diverse soorten vloerbedekking, waaronder al dan niet begrepen asbesthoudend linoleum, vynil, dan wel vloeren met een te hoog chloride gehalte -de zogenaamde 'Manta' en/of 'Kwaaitaal' vloeren - en dergelijke) of naburige percelen;
- de eventuele aanwezigheid van asbest(houdende stoffen) en/of andere (al dan niet bij verwijdering) voor de volksgezondheid en/of het milieu schadelijke stoffen;
- eventuele (ondergrondse) tanks en/of de toestand van die tanks, dan wel tot vergoeding van enige schade uit dien hoofde. Koper kan deze overeenkomst niet ontbinden of wegens dwaling vernietigen of doen wijzigen, indien alsnog blijkt van verontreiniging van het verkochte als hiervoor bedoeld. De hiervoor in dit artikel 6.4 opgenomen bepalingen, alsmede deze bepaling dienen bij iedere gehele of gedeeltelijke overdracht of overgang van het verkochte (waaronder vestiging van zakelijk en/of beperkte rechten, behoudens een recht van hypotheek) door koper of diens rechtsopvolger(s) in de betreffende akte bij wijze van kettingbeding woordelijk aan de rechtsopvolger(s) van koper te worden opgelegd, met dien verstande dat deze opleggingsverplichting komt te vervallen na verloop van een periode van tien (10) jaar na de datum van ondertekening van de leveringsakte van het verkochte aan koper, mits in die periode geen verontreiniging van het verkochte in welke vorm dan ook (bodemverontreiniging, de aanwezigheid van asbest(houdende stoffen) en/of vloeren met een te hoog chloride gehalte als hiervoor bedoeld, en/of andere (al dan niet bij verwijdering) voor de volksgezondheid en/of het milieu schadelijke stoffen dan wel de aanwezigheid van (ondergrondse) tanks en/of de toestand van die tanks daar mede onder begrepen) is geconstateerd. Koper en/of diens rechtsopvolger(s) zijn bij niet-naleving van dit beding ten bate van verkoper een direct en zonder ingebrekestelling opeisbare boete verschuldigd van 25% van de door koper verschuldigde koopprijs, zulks onverminderd het recht van verkoper om nakoming te vorderen en/of verdere schadevergoeding. Het hiervoor genoemde kettingbeding wordt uitdrukkelijk aan koper opgelegd en op hem van toepassing verklaard. Koper verklaart dit beding te aanvaarden en zich tot naleving van één en ander te verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
BekSide schreef op maandag 6 juli 2020 @ 23:56:
Weet iemand of dit een enge “extra clausule” is of gewoon standaard.

Betreft een appartement met actieve VVE.
Vooral dat 25% opeisbaar vind ik raar. Sorry voor de lap tekst.

Artikel 22 c. verontreiniging.
Met inachtneming van het hiervoor bepaalde aanvaardt koper uitdrukkelijk de milieukundige toestand van het verkochte in de meest ruime zin, waaronder begrepen de eventuele gevolgen van de milieukundige toestand en de eventuele aanwezigheid van asbest(houdende stoffen) en/of andere (al dan niet bij verwijdering) voor de volksgezondheid en/of het milieu schadelijke stoffen en/of (ondergrondse) tanks en/of de toestand van die tanks. Koper zal zulks in de notariële akte van levering nogmaals uitdrukkelijk aanvaarden en verklaren verkoper nimmer aan te spreken en te vrijwaren voor alle aanspraken dienaangaande, waaronder begrepen aanspraken van overheidsinstanties en andere publiekrechtelijke organen. Verkoper kan mitsdien nimmer door koper in dit kader worden aangesproken, zulks ook niet uit
hoofde van toerekenbare tekortkoming en/of onrechtmatige daad, of tot sanering of vervanging of het nemen van maatregelen ten aanzien van:
- de milieukundige toestand van het verkochte, als in dit lid en in artikel 6.4.1. en artikel 6.4.2 bedoeld, waaronder tevens is begrepen de eventueel door huurders achtergelaten diverse soorten vloerbedekking, waaronder al dan niet begrepen asbesthoudend linoleum, vynil, dan wel vloeren met een te hoog chloride gehalte -de zogenaamde 'Manta' en/of 'Kwaaitaal' vloeren - en dergelijke) of naburige percelen;
- de eventuele aanwezigheid van asbest(houdende stoffen) en/of andere (al dan niet bij verwijdering) voor de volksgezondheid en/of het milieu schadelijke stoffen;
- eventuele (ondergrondse) tanks en/of de toestand van die tanks, dan wel tot vergoeding van enige schade uit dien hoofde. Koper kan deze overeenkomst niet ontbinden of wegens dwaling vernietigen of doen wijzigen, indien alsnog blijkt van verontreiniging van het verkochte als hiervoor bedoeld. De hiervoor in dit artikel 6.4 opgenomen bepalingen, alsmede deze bepaling dienen bij iedere gehele of gedeeltelijke overdracht of overgang van het verkochte (waaronder vestiging van zakelijk en/of beperkte rechten, behoudens een recht van hypotheek) door koper of diens rechtsopvolger(s) in de betreffende akte bij wijze van kettingbeding woordelijk aan de rechtsopvolger(s) van koper te worden opgelegd, met dien verstande dat deze opleggingsverplichting komt te vervallen na verloop van een periode van tien (10) jaar na de datum van ondertekening van de leveringsakte van het verkochte aan koper, mits in die periode geen verontreiniging van het verkochte in welke vorm dan ook (bodemverontreiniging, de aanwezigheid van asbest(houdende stoffen) en/of vloeren met een te hoog chloride gehalte als hiervoor bedoeld, en/of andere (al dan niet bij verwijdering) voor de volksgezondheid en/of het milieu schadelijke stoffen dan wel de aanwezigheid van (ondergrondse) tanks en/of de toestand van die tanks daar mede onder begrepen) is geconstateerd. Koper en/of diens rechtsopvolger(s) zijn bij niet-naleving van dit beding ten bate van verkoper een direct en zonder ingebrekestelling opeisbare boete verschuldigd van 25% van de door koper verschuldigde koopprijs, zulks onverminderd het recht van verkoper om nakoming te vorderen en/of verdere schadevergoeding. Het hiervoor genoemde kettingbeding wordt uitdrukkelijk aan koper opgelegd en op hem van toepassing verklaard. Koper verklaart dit beding te aanvaarden en zich tot naleving van één en ander te verbinden.
Staat me niet bij dat dit standaard is: hier makkelijk te checken: https://www.xlcasa.nl/wp-...partementsrecht-2018.docx

Indien je (terecht) achterdochtig bent, zou je in een e-mail de verkoopmakelaar om een toelichting kunnen vragen: iets proberen te verstoppen in een koopcontract verstoppen mag, liegen in antwoord op jouw vragen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Staat daar niet gewoon in heeel veel onnodig moeilijke woorden, veel zinnen en nog meer overbodige bijzinnen dat er waarschijnlijk iets niet goed is aan dat huis (asbest bv) en dat je ze vooral niet aansprakelijk kunnen/mogen stellen voor evt opgelopen financiële schade.

Kan me niet herinneren dat dit een standaard bepaling is in een model koopcontract en als dit er idd zo is ingefietst dan zou ik toch wel zeer huiverig en achterdochtig worden...

Bezint eer ge begint. Vraag via e-mail kan geen kwaad, wet verder buurtonderzoek denk ik ook niet.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Dennis1812 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:58:
[...]

Uuh. Die term heeft de hypotheker t niet over gehad.
Maar even gegoogled houd 100% in dat ons huis volledig gefinancierd is uit de hypotheek? Dan ja, enkel de kosten koper zelf betaald.
Maar wel NHG denk ik, gezien het rentepercentage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ojjorz schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 07:53:
[...]

Maar wel NHG denk ik, gezien het rentepercentage?
Ja wel NHG inderdaad.
Zaten onder de NHG grens dus leek ons alleen al voor t rente voordeel interessant. Hypotheek van 250.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
NoepZor schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:19:
Ik heb een vraag die mij te binnen schiet, maar die ik niet snel kan vinden op Google:
Kan een aankoopmakelaar twee potentiële kopers tegelijk helpen voor een en hetzelfde huis? Als ik hier op zoek kom ik vooral situaties tegen over aan-/verkoopmakelaar tegelijk. Ik vraag me af dat als je een aankoopmakelaar inschakelt voor een woning, of dat hij dan daarnaast nog een ander kan bijstaan voor hetzelfde huis.
De makelaar die ons vorig jaar geholpen heeft gaf bij de intake expliciet aan dat ze geen klanten aannam die in elkaars segment aan het shoppen waren om dit te voorkomen, wat bij mij de suggestie wekt dat dit normaal gesproken dus inderdaad voor zou kunnen komen / niet verboden is ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
NoepZor schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:19:
Hoe bedoel je de vraag precies? Een verkoopmakelaar mag niet voor een huis ook tegelijk als aankoopmakelaar voor de koper fungeren (tegenstrijdige belangen). Maar dat vraag je niet.

Een aankoopmakelaar kan best 2 mensen die misschien interesse hebben naar een huis laten kijken. Al is het wel netjes om dat aan beide partijen te laten weten, en ook de eerste kijker eerst te laten reageren (willen ze misschien gaan bieden, of lijkt het ze niet zo interessant). Je gaat natuurlijk niet je eigen klanten tegen elkaar op laten bieden, dan heb je als aankoopmakelaar al snel weinig klanten meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GR1221
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-10 13:32
vanaalten schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:48:
Komende woensdag hopen we de transport- en hypotheekakte te gaan tekenen. Op zich weinig bijzonders in die aktes, maar in de hypotheekakte staat een artikel waar ik vraagtekens bij heb:

6. Algemene voorwaarden
(...)
6.2 Bepalingen die uitdrukkelijk worden bedongen
De hierna onder (a) tot en met (l) opgenomen bepalingen worden hierbij uitdrukkelijk in deze
Hypotheekakte bedongen. Alle in deze Hypotheekakte gebruikte begrippen dienen te worden
verstaan in de zin zoals die in de Algemene Voorwaarden zijn aangeduid.
(...)
(k) Opzegging
De Geldverstrekker is te allen tijde bevoegd de in deze akte verleende hypotheek en/of
pandrechten geheel of gedeeltelijk op te zeggen. Een opzegging kan onder meer
betrekking hebben op (i) (een gedeelte van) het verbondene, of (ii) (een gedeelte van)
hetgeen waarvoor de hypotheek en/of pandrechten zijn gevestigd (iii) één van de
schuldenaren als er meerdere schuldenaren zijn.

Ik vraag mij dus af wat artikel 6.2k inhoudt. Wat betekent dit concreet? Kan de geldverstrekker (hypothetisch) over een jaar zeggen "we hebben er genoeg van, graag nu het volledig geleende bedrag terug en we stoppen de lening."? Het lijkt, als ik wat google, wel een standaard beding te zijn.

Ja, notaris hebben we dit al gevraagd en die verwees door naar de hypotheekadviseur. En die hebben we gevraagd, maar reageert niet zo snel als voorheen, toen we de boel nog aan het opzetten waren. Wellicht dat er hier mensen zijn die dit sneller kunnen uitleggen.

Edit: net dan toch bericht van de hypotheekadviseur gekregen en die bevestigde dat, inderdaad, de geldgever gewoon op elk willekeurig moment kan zeggen "doe maar geld terug, we hebben er geen zin meer in". Zonder opgaaf van reden.

Nee, dat was bij haar in 30 jaar tijd nog nooit voorgekomen en zolang je netjes maandelijks de aflossing betaald is er ook geen reden toe. Maar hypothetisch kunnen ze dit doen. Ik vermoed dat dat een optie is als ze accuut, heel dringend, geld nodig hebben, met alle bruggen verbranden die er maar zijn. Bizar dat zo iets in de voorwaarden staat.
Dit bericht van de hypotheekadviseur klopt niet. Het is een juridisch technisch verhaal, maar jij hebt geld geleend en de bank wil daarvoor zekerheid hebben. Daarvoor wordt onder andere een hypotheekrecht gevestigd op jouw huis. Zo'n hypotheekrecht gaat er alleen maar vanaf als dit recht eindigt, en één van de manieren op dat te beëindigen is opzegging door de hypotheekhouder (de bank). Het zou voor jou dus juist gunstig zijn als de bank het hypotheekrecht zou opzeggen. Het hypotheekrecht staat los van de geldlening. Als de bank het hypotheekrecht opzegt blijft de geldlening bestaan. In de praktijk wordt deze bepaling alleen gebruikt op het moment dat de geldlening is afgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-10 15:02
Wilke schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:45:
[...]

Hoe bedoel je de vraag precies? Een verkoopmakelaar mag niet voor een huis ook tegelijk als aankoopmakelaar voor de koper fungeren (tegenstrijdige belangen). Maar dat vraag je niet.

Een aankoopmakelaar kan best 2 mensen die misschien interesse hebben naar een huis laten kijken. Al is het wel netjes om dat aan beide partijen te laten weten, en ook de eerste kijker eerst te laten reageren (willen ze misschien gaan bieden, of lijkt het ze niet zo interessant). Je gaat natuurlijk niet je eigen klanten tegen elkaar op laten bieden, dan heb je als aankoopmakelaar al snel weinig klanten meer ;)
Dat laatste bedoel ik dus, dat huis X verkocht wordt voor verkoopmakelaar A en dat je zelf aankoopmakelaar B in de arm neemt. Maar was mijn vraag of dan iemand anders ook aankoopmakelaar B kan inschakelen voor het begeleiden van de aankoop van huis X, of dat dat ongeoorloofd is. Ik vermoed niet dat het veel gebeurt (vooral als je je goede naam wil houden en naar eer en geweten handelt), maar kon er zo niets over vinden.

Afijn, vorige week een woning bezichtigd (twee-onder-1-kap) van bouwjaar 1991. Keuken, badkamer etc. waren netjes, grote tuin (18 meter diep) voor een vraagprijs van 289500 (omgeving Twente). Ik heb een bod uitgebracht van bijna 15K boven de vraagprijs zonder voorbehouden, maar helaas niet geworden. Er waren 9 biedingen binnen op het huis, ze hadden over 2 kijkdagen minstens 13-14 kijkers. Verkoopmakelaar gaf geen concrete cijfers, maar het winnende bod lag in ieder geval wel tussen de 5-10K boven ons bod. Ook hier in Twente is de markt langzaam aan het verzieken.

We willen een stap maken vanuit een tussenwoning, vooral voor wat meer ruimte in en om het huis (garage, bijkeuken). Maar er komt weinig te koop en is snel verkocht. Enerzijds wil ik wachten gezien de gekte op de markt, anderzijds geldt die gekte ook voor de verkoop van je eigen woning. We hebben onze woning in 2015 goedkoop aangekocht en toen geheel gemoderniseerd. Dat verkoopt nu in deze markt zeer goed.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ik sta op het punt een huis te kopen en ben oa met financieel adviseur in overleg over hypotheken. Nu had de FA het er over dat de hypotheekverstrekker mogelijk rekeningafschriften opvraagt over de afgelopen X maanden. Nu vroeg ik me af of ze dat überhaupt mogen? Nu kon ik daar weinig over vinden (bv niet bij Autoriteit Persoongegevens), wel over dat ze het vragen. Het leek me echter behoorlijk vergaande informatie. Iemand die daar meer van weet?

Rail Away!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Mad Marty schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:05:
Ik sta op het punt een huis te kopen en ben oa met financieel adviseur in overleg over hypotheken. Nu had de FA het er over dat de hypotheekverstrekker mogelijk rekeningafschriften opvraagt over de afgelopen X maanden. Nu vroeg ik me af of ze dat überhaupt mogen? Nu kon ik daar weinig over vinden (bv niet bij Autoriteit Persoongegevens), wel over dat ze het vragen. Het leek me echter behoorlijk vergaande informatie. Iemand die daar meer van weet?
Jij wil hun product afnemen met de daarbij behorende voorwaarden, als je het niet wilt zoek je er 1 die dat, voor waarschijnlijk hogere rente, niet doet.

Jij wil een paar ton lenen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-10 17:10
Vorkie schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:09:
[...]

Jij wil hun product afnemen met de daarbij behorende voorwaarden, als je het niet wilt zoek je er 1 die dat, voor waarschijnlijk hogere rente, niet doet.

Jij wil een paar ton lenen....
@ Mad Marty: Hij bedoelt dat dit een normale vraag is van de bank, wat wel vaker voorkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
icarus007 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:14:
[...]

@ Mad Marty: Hij bedoelt dat dit een normale vraag is van de bank, wat wel vaker voorkomt :)
Volgens mij een normale vraag, vaak ingegeven door wetgeving (witwassen etc). Ze moeten vaststellen dat je je geld op een normale manier verdient.

Je hebt kans dat je dat bij de notaris nog een keer mag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Jopie035 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:54:
[...]

Volgens mij een normale vraag, vaak ingegeven door wetgeving (witwassen etc). Ze moeten vaststellen dat je je geld op een normale manier verdient.

Maar daar heb je toch je loonstrook, werkgeversverklaring etc voor? Ik kan me voorstellen dat je bv stand van (spaar-)rekeningen laat zien om aan te tonen dat je dubbele lasten kunt dragen, maar je hele hebben en houden lijkt me buiten proportie namelijk.

Rail Away!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
Mad Marty schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:22:
[...]

Maar daar heb je toch je loonstrook, werkgeversverklaring etc voor? Ik kan me voorstellen dat je bv stand van (spaar-)rekeningen laat zien om aan te tonen dat je dubbele lasten kunt dragen, maar je hele hebben en houden lijkt me buiten proportie namelijk.
Ik verwacht dat ze al je afschrijvingen ook doorgaan. Of daar niet toevallig een terugbetaling van een lening van je ouders bij zit ofzo die niet geregistreerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-10 12:59
Jopie035 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:54:

In elk geval niet bij ons. Straks tekenen en de notaris heeft simpelweg de concept-aktes aan ons voorgelegd in combinatie met wat de geldgever en hypotheekadviseur hebben aangeleverd. Waarom zou 'ie nogmaals dit controleren, als de geldgever dit standaard ook al doet? Dankzij de onderlinge concurrentie zijn de tarieven voor de notaris al zo laag dat er geen onnodig werk gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mad Marty schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:05:
Ja, dat doen ze soms. In mijn geval vroegen ze om 3 maanden. En ja, dat mag je weigeren. Nadeel is wel, dat ze dan jou die hypotheek ook gewoon mogen weigeren.

Volgens mij doen ze dit vooral als ze willen controleren of je niet even snel een onderhandse lening hebt afgesloten om zo net te doen of je "eigen geld" inbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
vanaalten schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:48:
[...]

In elk geval niet bij ons. Straks tekenen en de notaris heeft simpelweg de concept-aktes aan ons voorgelegd in combinatie met wat de geldgever en hypotheekadviseur hebben aangeleverd. Waarom zou 'ie nogmaals dit controleren, als de geldgever dit standaard ook al doet? Dankzij de onderlinge concurrentie zijn de tarieven voor de notaris al zo laag dat er geen onnodig werk gedaan wordt.
Gaat denk ik niet om dubbel werk of niet, maar dat elke partij in de keten wil kunnen aantonen (when the shit hits the fan) dat ze er alles aan gedaan hebben dat er geen geld witgewassen is. Je kan je volgens mij niet verschuilen achter (het werk van) een andere partij. Maar goed, de ene partij is daar schijnbaar strikter in dan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-10 19:46

Don Quijote

El Magnifico

Verwijderd schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:54:
[...]

Ja, dat doen ze soms. In mijn geval vroegen ze om 3 maanden. En ja, dat mag je weigeren. Nadeel is wel, dat ze dan jou die hypotheek ook gewoon mogen weigeren.

Volgens mij doen ze dit vooral als ze willen controleren of je niet even snel een onderhandse lening hebt afgesloten om zo net te doen of je "eigen geld" inbrengt.
In het geval van een overbruggingskrediet willen ze gewoon weten of je langere tijd de dubbele lasten kunt dragen. Dit toon je aan door middel van je spaarsaldo. Ze willen de afschrijvingen zien om er zeker van te zijn dat je niet kortstondig een X bedrag op je rekening hebt laten storten door een bekende, puur om het totaal saldo wat op te krikken.

Logisch ook mijn inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Afgelopen jaar moest ik geen afschriften aanleveren aan de notaris, maar ik moest wel een formulier "Verklaring omtrent herkomst vermogen" ondertekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:52
VidaR-9 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:20:
Afgelopen jaar moest ik geen afschriften aanleveren aan de notaris, maar ik moest wel een formulier "Verklaring omtrent herkomst vermogen" ondertekenen.
Bij inbreng eigen geld is dit volgens mij één van de (wettelijke) vereiste checks van de notaris.

Dat volgt volgens mij allemaal uit de WWFT.

Bij aanvragen hypotheek wil de hypotheekverstrekker volgens mij ook gewoon even checken of DUO geen aflossingen ontvangt en idd of je niet elke maand bijv xxx EUR betaalt aan een familielid / 3e.

Kortom, alle verplichtingen die niet in het BKR zijn opgenomen. Mogelijk valt dit zelfs onder zorgplicht van een hypotheekverstrekker om te voorkomen dat iemand een hypotheeklening toegekend krijgt die hij niet kan dragen.

Allemaal zo gek toch niet....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-10 16:30
Nu onze zoektocht naar een woning heeft geleid naar de status ‘verkocht onder voorbehoud’ hierbij mijn ervaring.

Het begon in december met ‘oriënterende bezichtigen’. Alle potentiële woningen bezocht, ook die al wat langer te koop stonden.

Nadat deze huizen het toch niet waren was het elke dag wachten op nieuw aanbod. Tot op een gegeven moment in mei, prachtige locatie, prachtig huis. Twee kijkdagen, eerste dag 30 man tweede dag ook geweest, toen maar vijf man. Bod gedaan, 20k overboden. Jammer, maar niet in een 100 jaar dat ik dat aan dat huis geef.

Even daarna een opknapper, dachten daar wat meer kans te maken. 09:05 naar de makelaar gebeld, maar was niet bereikbaar, we zouden terug gebeld worden. Dat gebeurde niet en toen we het een paar uur later weer probeerden waren we de laatste die nog kon bezichtigingen. Dus daar liep het onverwachts ook storm. Goede locatie en genoeg mogelijkheden dus ook een bod gedaan, ook hier zo’n 20k overboden. Ook hier geldt, niet in geen 100 jaar.

Een paar weken geleden kwam een huis dat recent was verbouwd en aan alles wensen voldeed. Tegen beter weten in een bod gedaan, maar deze werd tot onze verbazing nog geaccepteerd ook!

Uiteindelijk zo’n 20 huizen bezichtigd. Aan elke verkoopmakelaar in de buurt onze wensen doorgegeven. Het gros schreef je in in de move mail, waar je een paar uur (wisselend, maar niet echt significant eerder) voordat het op Funda komt een mail van krijgt. Een enkele gaf een persoonlijk bericht als er iets zou komen wat in je wensenlijstje zou passen.

Ik merkte een enorm verschil tussen de verkopende makelaars. De een verteld uitbundig over alle eigenschappen van het huis, en is ook eerlijk over de minpunten. De ander krijgt net de deur voor je open en gaat de gehele tijd zitten te telefoneren waar je zelf het huis maar moet doorlopen en als je vragen hebt worden deze niet beantwoord.

Ook hebben we meegemaakt enkele uren voor de bezichtiging afgebeld te zijn met de melding dat het al verkocht was. Dit is zeer frustrerend en ik ben er van overtuigd dat dit met goed fatsoen zo niet hoeft te gaan.

Een aankoopmakelaar hebben we niet genomen omdat we bekend zijn in de regio en zelf goed onze waarde kunnen bepalen. Ik heb bijvoorbeeld van de alle huizen, die in de afgelopen 2 jaar in onze prijsklasse verkocht zijn, de eigenschappen bijgehouden en de verkoopprijs bij Walter living opgezocht. Voor toen vijf euro per maand vond ik dat wel de moeite en het is ook een stukje hobby. Voor ongeveer 75% vond Walter een verkoopprijs.

Mijn tips zijn: zorg dat je er zo snel mogelijk bij bent en schakel zoveel mogelijk je eigen netwerk in, vrij veel huizen worden namelijk al verkocht voordat ze überhaupt echt te koop staan. Daarnaast zorg dat je weet wat het je waard is, mocht je er dan naast grijpen is dat “niet zo erg”, en blijf volhouden, de aanhouder wint.

Een paar weken gelezen dachten we dat het dit jaar niet meer zou lukken en dan nu na een half jaar toch prijs. We zijn er erg blij mee en kijken terug op een leuke, maar ook soms frustrerende zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-10 13:44

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Maandagmiddag hebben wij per e-mail een bod gedaan op een woning. Gezien de slechte toestand die bleek uit de bouwkundige keuring (slechter dan uit de omschrijving/bezichtiging leek), hebben we onder de vraagprijs geboden. Daarom hebben we een ‘ruime’ termijn van anderhalve week voor ons bod gegeven.

Wel hebben we in de e-mail aan de makelaar een ontvangstbevestiging gevraagd. Deze hebben we nog niet ontvangen. Is dit normaal, en onderdeel van het spelletje? Of moet ik toch even een appje/belletje doen om te checken of het bod goed is aangekomen?

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweNL
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-02 14:20
Kan iemand mij op weg helpen met de volgende vraag:

We hebben gisteren een huis bezocht en vanmorgen een bod gedaan. Nu zit de verkopende partij dermate in de problemen dat we met de bank onderhandelen.

Is er met deze partij uberhaupt te onderhandelen? Na ons bod hebben zij een tegenbod gedaan. Makelaar zegt dat hier doorgaans weinig mee te onderhandelen is.
Iemand ervaring?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ik heb af en toe zo'n woning mogen verkopen en kan beamen dat zo'n bank weinig mee denkt. Als er NHG op de hypotheek is kan er over het algemeen nog wat meer ruimte worden gegeven maar uiteindelijk blijft het een Miep bij de bank die niets anders doet dan strontdossiers behandelen met bakken ellende en een keiharde attitude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
SavageBrother schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:53:
[...]

Vandaag gebeld, wederom overboden. Toch wel een tegenvaller omdat het bedrag wat hebben overboden in euro’s toch wel fors was.

Godver!

Woensdag een nieuwe woning bekijken. Qua huis heeft deze allicht net een streepje voor, iets nieuwer en netter namelijk. Tuin wel op N-O, dat is minder. Iets minder levendige, maar wel super nette buurt. We gaan door.
Vandaag bij deze woning wezen kijken. Al met al qua huis echt helemaal prima. Bouwjaar goed, buitenkant ziet er goed uit, binnen een meer dan prima keuken en badkamer met goede apparatuur. Ruimtes zijn mooi groot, lekker licht, enige wat opvalt is dat het plafond in de woonkamer wat aan de lage kant lijkt. Woning kan wel over de gehele binnenkant een likje verf gebruiken, en wellicht nieuwe deuren. Blijft toch het grote nadeel: de tuin, maximaal tot een uur of 1700 zon in deze periode. Wijk is super netjes, maar niet zo gezellig als we wellicht zouden willen.

Woning wordt met enige spoed verkocht, een goed bod kan zomaar worden geaccepteerd, ook zonder volgende biedingen af te wachten.

Even laten bezinken weer - we blijven toch vergelijken met vorige woningen.

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
Ulster Seedling schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:37:
Maandagmiddag hebben wij per e-mail een bod gedaan op een woning. Gezien de slechte toestand die bleek uit de bouwkundige keuring (slechter dan uit de omschrijving/bezichtiging leek), hebben we onder de vraagprijs geboden. Daarom hebben we een ‘ruime’ termijn van anderhalve week voor ons bod gegeven.

Wel hebben we in de e-mail aan de makelaar een ontvangstbevestiging gevraagd. Deze hebben we nog niet ontvangen. Is dit normaal, en onderdeel van het spelletje? Of moet ik toch even een appje/belletje doen om te checken of het bod goed is aangekomen?
Zou gewoon ff nabellen om te verifiëren dat je bod ontvangen is. Als je in de spam folder zit / ergens over het hoofd gezien bent zou jammer zijn toch?

Zelfs als het een spelletje zou zijn... Je hebt een bod gedaan, dus dat je geintresseerd bent weten ze toch al.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
De bouwtechnische keuring is net geweest, het huis wat we hebben gekocht is in zeer nette staat. Gelukkig :) toch altijd even spannend bij een jaren '30 woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
@Piet_Piraat7 Gefeliciteerd! Is er helemaal niets naar voren gekomen of alleen wat kleine zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Gijsje22 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:44:
@Piet_Piraat7 Gefeliciteerd! Is er helemaal niets naar voren gekomen of alleen wat kleine zaken?
Twee kleine puntjes. Verder niets nee :) er zat bij de koopovereenkomst ook een zeer uitvoerig onderhoudsrapport en dan zie je ook wel dat er al die tijd professioneel onderhoud aan is gepleegd. Het was voor ons wel een uniek vondst: jaren '30 (vind vriendin leuk) en in zeer goede staat (vind de praktische Tweaker als ik leuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92

Vanochtend tweede bezichtiging gehad. Nog even met verkopend makelaar gekletst over gewoon een normaal voorbehoud van financiering en die gaf te kennen dat totaal geen probleem te vinden bij een eventueel bod. Na ons zou er nog iemand komen voor een 2e bezichtiging en volgende week nog 2. Direct bij thuiskomst gebeld en een bod neergelegd. We vonden de vraagprijs redelijk dus vraagprijs+2k geboden. Makelaar gaf te kennen het een goed bod te vinden en even contact op te nemen met de verkopers, 20 minuten later teruggebeld dat het bod geaccepteerd is. :) Voor de nieuwsgierige, regio Noord-Limburg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@Mania-92 gefeliciteerd, maar wel gek dat jullie bod zo snel is geaccepteerd als er nog meer bezichtigingen gepland stonden. Ik had die dan even afgewacht. Of iemand moet heel fors over de vraagprijs bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:09:
@Mania-92 gefeliciteerd, maar wel gek dat jullie bod zo snel is geaccepteerd als er nog meer bezichtigingen gepland stonden. Ik had die dan even afgewacht. Of iemand moet heel fors over de vraagprijs bieden.
Dat was schijnbaar de werkwijze van deze makelaar. Hij wilde ten alle tijden maar met 1 partij in onderhandeling zijn. Dus of een bod wordt gelijk afgeschoten of makelaar/verkoper gaat in onderhandeling met de bieder en behandelt zolang dat duurt ook geen andere biedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilhanko
  • Niet online
ilhanko schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:26:
Net per abuis in het verkopen draadje gepost, maar wederom was onze bieding niet voldoende in Utrecht. We kijken in de populaire wijken en daar word je gewoon gek van de vanafprijzen die daar gehanteerd worden; niet onze bieding, maar een tussenwoning van 500k in Lombok gaat weg voor 600k, onwaarschijnlijk...

We kijken rustig verder want we hebben geen haast en stiekem willen we eigenlijk helemaal niet meedoen aan deze gekte... :/
Kleine update: van de week weer een huis bekeken in Utrecht, bod gedaan (15% boven vp) en vandaag gehoord dat er vier biedingen boven die van ons waren. Uiteindelijk wordt 'ie voor 20% boven de vraagprijs verkocht ;w

Nu lekker een weekje op vakantie en daarna maar eens kijken of er nog wat te halen valt in deze regio. :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ilhanko schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 14:59:
[...]

Kleine update: van de week weer een huis bekeken in Utrecht, bod gedaan (15% boven vp) en vandaag gehoord dat er vier biedingen boven die van ons waren. Uiteindelijk wordt 'ie voor 20% boven de vraagprijs verkocht ;w

Nu lekker een weekje op vakantie en daarna maar eens kijken of er nog wat te halen valt in deze regio. :X
Maak het jezelf makkelijk en noteer de verkoopprijs per m2.
Dat is een uitgangspunt voor een bod op een soortgelijke woning.
Ligt de prijs boven je mogelijkheden zul je je eisen moeten bijstellen.

Klakkeloos 15% boven de vraagprijs bieden is nergens op gebaseerd en er ontstaat een risico dat je een woning "krijgt" met veel te hoge vraagprijs.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 10-07-2020 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ilhanko
  • Niet online
Sport_Life schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 15:10:
[...]

Maak het jezelf makkelijk en noteer de verkoopprijs per m2.
Dat is een uitgangspunt voor een bod op een soortgelijke woning.
Ligt de prijs boven je mogelijkheden zul je je eisen moeten bijstellen.

Klakkeloos 15% boven de vraagprijs bieden is nergens op gebaseerd en er ontstaat een risico dat je een woning "krijgt" met veel te hoge vraagprijs.
We hebben een aankoopmakelaar die aanraadde - op basis van referenties in de buurt - ongeveer 10% over te bieden. Hij heeft vervolgens de verkoopmakelaar gepolst en die had toen al een bod van 10%+, dus daar hebben we iets bovenop gedaan. Blijkbaar niet genoeg.

Dus thanks voor de tips maar we bieden niet klakkeloos en het is zeker ergens op gebaseerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-10 08:43
Ik weet niet of dit een nieuwe topic waardige vraag is. Maar ik heb voor mijn nieuwe woning een financiering geregeld met overbrugging. Alleen nu heb ik mijn huis eerder verkocht waardoor ik eigenlijk helemal geen overbrugging nodig heb. In het finacieringsvoorstel met overbrugging was ook nog wat eigen geld nodig.

Dus, nu geen overbrugging nodig en is eigen geld al helemaal niet meer nodig.
Iemand enig idee hoe dat bij de notaris dan afgehandeld gaat worden?
Wat ik wil weten vooral, kan ik de hele overugging buiten beeld laten en daarmee ook het eigen geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:22
webgangster schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:23:
Ik weet niet of dit een nieuwe topic waardige vraag is. Maar ik heb voor mijn nieuwe woning een financiering geregeld met overbrugging. Alleen nu heb ik mijn huis eerder verkocht waardoor ik eigenlijk helemal geen overbrugging nodig heb. In het finacieringsvoorstel met overbrugging was ook nog wat eigen geld nodig.

Dus, nu geen overbrugging nodig en is eigen geld al helemaal niet meer nodig.
Iemand enig idee hoe dat bij de notaris dan afgehandeld gaat worden?
Wat ik wil weten vooral, kan ik de hele overugging buiten beeld laten en daarmee ook het eigen geld?
Je levert je sleutel ook daadwerkelijk in voordat je je nieuwe sleutel hebt?

Verder lijkt dit mij een vraag voor je financieel adviseur ipv de notaris.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-10 08:43
Martinusz schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:46:
[...]

Je levert je sleutel ook daadwerkelijk in voordat je je nieuwe sleutel hebt?

Verder lijkt dit mij een vraag voor je financieel adviseur ipv de notaris.
Ja de sleuteloverdracht is 1 maand eerder als de overdracht van de nieuwe woning.
Ik zal de vraag ook nog eens aan mijn financieel adviseur vragen maar waarschijnlijk is vragen op Tweakers sneller ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
webgangster schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:28:
[...]

Ja de sleuteloverdracht is 1 maand eerder als de overdracht van de nieuwe woning.
Ik zal de vraag ook nog eens aan mijn financieel adviseur vragen maar waarschijnlijk is vragen op Tweakers sneller ;)
Dat hangt af van de reden waarom eigen geld nodig was: een te laag inkomen voor een volledige hypotheek of een gebrek aan overwaarde. Dus zonder de achterliggende info niet te beantwoorden.

Het overbruggingskrediet zal sowieso wel vervallen in deze situatie, maar hoe dat precies uitwerkt hangt van de (onbekende) voorwaarden af.
Pagina: 1 ... 141 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7