Dat leek me inderdaad logisch. Bedankt voor de bevestiging.
[ Voor 188% gewijzigd door Jackssonss op 02-07-2020 19:08 ]
[ Voor 188% gewijzigd door Jackssonss op 02-07-2020 19:08 ]
[ Voor 96% gewijzigd door Jackssonss op 02-07-2020 18:40 ]
Regio Rotterdam is nogal breed.sennits schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:22:
Iemand recentelijke ervaring met het kopen van een redelijk appartement in regio Rotterdam?
Op dit moment deel ik een huurappartement en wordt hier op z'n zachtst uitgedrukt KNETTERGEK! Ik ben single, 30 jaar, verdien 3050 bruto per maand en heb 30.000 bijelkaar gespaard.
Is dit bij voorbaat kansloos ?
It's dogged that does it
“Redelijk” appartement is ook een behoorlijk rekbaar begrip.
Twee ton? Zuid, opknapper, that’s it. Als je überhaupt al een verkoper weet te overtuigen dat je het rond krijgt.Charly schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:48:
[...]
“Redelijk” appartement is ook een behoorlijk rekbaar begrip.![]()
Maargoed, volgens 3x klikken bij de Hypotheker kom je met jou inkomen tot zo’n twee ton. Volgens mij moet daar nog best wel wat voor te vinden zijn.
Maar als je nu haast hebt om weg te komen misschien eerst iets voor jezelf proberen te huren ipv overhaast iets te kopen? De expats zijn vertrokken dus er is weer wat meer aanbod in de regio geloof ik.
It's dogged that does it
In Rotterdam
Thanks. Ja "Redelijk" is behoorlijk vaag. Bedoel; mocht ik een relatie krijgen etc dat ik niet perse per direct weg moet. Tenminste twee slaapkamers, minmaal 75m2.Charly schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:48:
[...]
“Redelijk” appartement is ook een behoorlijk rekbaar begrip.![]()
Maargoed, volgens 3x klikken bij de Hypotheker kom je met jou inkomen tot zo’n twee ton. Volgens mij moet daar nog best wel wat voor te vinden zijn.
Maar als je nu haast hebt om weg te komen misschien eerst iets voor jezelf proberen te huren ipv overhaast iets te kopen? De expats zijn vertrokken dus er is weer wat meer aanbod in de regio geloof ik.
Volgens ABN: €181.444sennits schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:22:
Iemand recentelijke ervaring met het kopen van een redelijk appartement in regio Rotterdam?
Op dit moment deel ik een huurappartement en wordt hier op z'n zachtst uitgedrukt KNETTERGEK! Ik ben single, 30 jaar, verdien 3050 bruto per maand en heb 30.000 bijelkaar gespaard.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
450 per maand kale huur.unezra schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:29:
[...]
Volgens ABN: €181.444
Kun je misschien 190K KK van maken, hou je nog wat spaargeld over en wat geld om te verhuizen.
Maar, dan zit je wel meteen aan je max en voor dat bedrag ben ik uitgegaan van géén studieschuld, leningen, etc.
Bruto maandlasten van € 617 vallen me bij dat bedrag nog mee. Komen nog wel wat zaken bovenop als gemeentelijke belastingen, etc. (Die zijn wat hoger dan als je geen eigen woning hebt.)
Wat betaal je nu aan huur?
*oef*sennits schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:42:
[...]
450 per maand kale huur.
vaste lasten kom ik op zo'n 900eu.
geen overige leningen of betaalverplichtingen.
Vriendin?sennits schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:42:
[...]
450 per maand kale huur.
vaste lasten kom ik op zo'n 900eu.
geen overige leningen of betaalverplichtingen.
[ Voor 64% gewijzigd door Sport_Life op 05-07-2020 20:38 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Vriendin, nee! Helaas?? nog niet.Sport_Life schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:08:
[...]
Vriendin?
Nu als dertiger een (1 persoons) appartement kopen is best wel riskant naar mijn mening.
K zou dus sparen + meer inkomen genereren. Ofwel, wachten.
Noem het een tinyhouse of koop dezelfde ruimte binnen de ring en het is een levensstijlSport_Life schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:08:
[...]
Vriendin?
Nu als dertiger een (1 persoons) appartement kopen is best wel riskant naar mijn mening.
K zou dus sparen + meer inkomen genereren. Ofwel, wachten.
p.p.ANdrode schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:35:
[...]
Noem het een tinyhouse of koop dezelfde ruimte binnen de ring en het is een levensstijl
@sennits is die 450 kale huur het totaal of per persoon?
Ik zou nooit wachten met een vriendin. Of bedoel je dat niet?sennits schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:34:
[...]
Vriendin, nee! Helaas?? nog niet.
Snap dat dit een lastige vraag is, maar toch; hoelang wachten?
[ Voor 64% gewijzigd door Sport_Life op 05-07-2020 20:45 ]
unezra schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:45:
[...]
*oef*
Dus je gaat heel rap 1.5x - 2x zo veel betalen.
Past dat in je uitgavenpatroon?
€450,- per maand kale huur is echt peanuts...
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Ja, de huurprijs is zeker een voordeel.unezra schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:45:
[...]
*oef*
Dus je gaat heel rap 1.5x - 2x zo veel betalen.
Past dat in je uitgavenpatroon?
€450,- per maand kale huur is echt peanuts...
Ook wat gevallen door kopen op twee salarissen (met/zonder NHG) en dan na einde relatie (a) met restschuld moeten verkopen omdat je het niet op één inkomen te dragen is of (b) een veel te hoge woonquote hebben.Sport_Life schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:40:
Alle "schrijnende" gevallen van de vorige crisis waren 2 oorzaken: 1) te kleine woning gekocht cq te snel verhuizen of 2) met de "overwaarde" een bruiloft, auto oid financieren.
Ja, gezien de prijsklasse zou ik je een aankoopmakelaar aanraden om je te helpen navigeren tussen alle onzin die de verkoopmakelaars vertellen en moet je je borst maar nat maken. In veel gevallen zal je niet alleen flink moeten overbieden t.o.v. de vraagprijs maar ook t.o.v. de marktwaarde. Overbieden t.o.v. de vraagprijs is geen ramp. Als je gaat overbieden t.o.v. de marktwaarde dan zal je het verschil uit eigen middelden moeten betalen.sennits schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:22:
PSN: Kjujay
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
En die marktwaarde waar jij het over hebt is een erg breed begrip, dus daar zou ik me ook weer niet ontzettend zorgen over maken.Kju schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:00:
[...]
Ja, gezien de prijsklasse zou ik je een aankoopmakelaar aanraden om je te helpen navigeren tussen alle onzin die de verkoopmakelaars vertellen en moet je je borst maar nat maken. In veel gevallen zal je niet alleen flink moeten overbieden t.o.v. de vraagprijs maar ook t.o.v. de marktwaarde. Overbieden t.o.v. de vraagprijs is geen ramp. Als je gaat overbieden t.o.v. de marktwaarde dan zal je het verschil uit eigen middelden moeten betalen.
Een aankoopmakelaar zal je in ieder geval begeleiden bij het maken van een weloverwogen beslissing.
It's dogged that does it
Idd , Kju snapt er helemaal niks vanSavageBrother schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:28:
[...]
En die marktwaarde waar jij het over hebt is een erg breed begrip, dus daar zou ik me ook weer niet ontzettend zorgen over maken.
Dat is tenminste wat ik zo hier en daar heb opgepikt..het geschatte bedrag waartegen vastgoed zou worden overgedragen op de waardepeildatum tussen een bereidwillige koper en een bereidwillige verkoper in een zakelijke transactie, na behoorlijke marketing en waarbij de partijen zouden hebben gehandeld met kennis van zaken, prudent en niet onder dwang
En toch is het zo dat taxateurs gewoon gestuurd worden. Natuurlijk zitten daar grenzen aan, maar het is niet zo dat je iedere euro extra uit eigen zak moet betalen. Maar goed, 30k spaargeld is ook niet heel veel als je uit gaat van 12,5k k.k.Kju schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:37:
@SavageBrother
De marktwaarde die de taxateur taxeert is niet " de marktwaarde die de markt er voor geeft" maar de marktwaarde die de taxateur op basis van de referenties vaststelt. Dat kan best ver uit elkaar liggen.
Zo'n breed begrip is het ook niet, het is zelfs vrij beperkt. De definitie volgens European Valuation Standards:
[...]
Dat is tenminste wat ik zo hier en daar heb opgepikt..
It's dogged that does it
Even niets...
Een bekende van me is in Den Haag bij een huis wezen kijken waar ze maarliefst één van de vijftig waren...FireDrunk schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:26:
Vrijdag weer een wtf momentje.
Huis komt Donderdag (2 juli) overdag online op Funda.
Wij bellen Vrijdag (3 juli) ~17:00, dus ~ 24-30h later.
Ja meneer, we nemen geen bezichtigingen meer aan, we hebben er al 20 staan.
We gaan 2 kijkdagen organiseren, waar permanent 2 makelaars rondlopen om u een kwartiertje rond te leiden.
Woensdag kijken... Het zal me benieuwen...
Verwijderd
Je bent nieuw hier?FireDrunk schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:26:
Vrijdag weer een wtf momentje.
Huis komt Donderdag (2 juli) overdag online op Funda.
Wij bellen Vrijdag (3 juli) ~17:00, dus ~ 24-30h later.
Ja meneer, we nemen geen bezichtigingen meer aan, we hebben er al 20 staan.
We gaan 2 kijkdagen organiseren, waar permanent 2 makelaars rondlopen om u een kwartiertje rond te leiden.
Woensdag kijken... Het zal me benieuwen...
Even niets...
[ Voor 13% gewijzigd door Mania-92 op 06-07-2020 12:22 ]
Het is heel simpel;Mania-92 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:18:
Wij zijn vanochtend bij een huis gaan kijken zijn positief verrast en overwegen dus een bod uit te brengen. Het gaat om een huis met een vraagprijs (en een bod wat daar niet ver boven zal liggen) van rond de 250k. Wij hebben beide een vast contract met een maximale leencapaciteit van rond de 500k en 50k+ eigen vermogen. In principe willen we dus een bod uitbrengen zonder voorbehoud van financiering, want die krijgen we wel rond. Ik zat echter wel nog te denken een voorbehoud op te nemen als de financiering door overmacht/onvoorziene omstandigheden niet rond komt (onvoorziene werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, overlijden van mij/partner en dat soort zaken). Ik ben me er van bewust dat de kans op zoiets minimaal is, maar het zou me wel wat rust geven. Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat de andere poster zegt, zo'n half voorbehoud maakt het niet duidelijker. De vraag is in welke situaties dat voorbehoud dan allemaal geldt en op welke termijn. Moet je dat heel uitgebreid gaan uitschrijven en moet de verkoper dat gaan bestuderen.Mania-92 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:18:
Wij zijn vanochtend bij een huis gaan kijken zijn positief verrast en overwegen dus een bod uit te brengen. Het gaat om een huis met een vraagprijs (en een bod wat daar niet ver boven zal liggen) van rond de 250k. Wij hebben beide een vast contract met een maximale leencapaciteit van rond de 500k en 50k+ eigen vermogen. In principe willen we dus een bod uitbrengen zonder voorbehoud van financiering, want die krijgen we wel rond. Ik zat echter wel nog te denken een voorbehoud op te nemen als de financiering door overmacht/onvoorziene omstandigheden niet rond komt (onvoorziene werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, overlijden van mij/partner en dat soort zaken). Ik ben me er van bewust dat de kans op zoiets minimaal is, maar het zou me wel wat rust geven. Heeft iemand hier ervaring mee?
Of wel een financieringsvoorbehoud opnemen en op een andere manier laten blijken dat de leencapaciteit nooit een probleem zal zijn. Ik wil echter ook niet alle kaarten op tafel leggen wat betreft onze positie ivm onze onderhandelingspositie.
Ja, allemaal vlotten doet het hier ook niet... 4-eyes principles en thuis werken is lastigXNVBX schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:31:
Zijn er meer mensen die hier lang aan het wachten zijn tot de hypotheekaanvraag rond is? Vorige week te horen gekregen dat de eerste beoordeling heeft plaatsgevonden en positief was en dat nu de tweede beoordeling opgepakt gaat worden, maar dit kon nog wel 12 (!!) werkdagen duren. Hoezo is daar nog zo lang voor nodig? Ik hoop echt stiekem dat het wat sneller mag gaan dan dat..
Onze datum van financieringsvoorbehoud (ontbindende voorwaarde) verloopt 15 juli.. Inmiddels voor de zekerheid dus ook een week verlenging aangevraagd bij de verkopers. Onze adviseur waarschuwde al voor achterstanden in verband met Corona, maar vind het toch best extreem allemaal. Ben benieuwd of andere dezelfde ervaring hebben in deze periode met lang wachten op een finaal akkoord?
Ik had inderdaad ook online wat doorlooptijden opgezocht, maar vindt dat ze nog behoorlijk uit een lopen per website. Als ik bovenstaande link zou gebruiken zou een tweede beoordeling 5 werkdagen moeten duren.. Is toch een behoorlijk verschil!Vorkie schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:32:
[...]
Ja, allemaal vlotten doet het hier ook niet... 4-eyes principles en thuis werken is lastig
https://www.hypotheek24.nl/informatie/doorlooptijden
Wat meer informatie over de doorlooptijden.
Het waterbedeffect start in Amsterdam. Er is juist nu enige 'afkoeling' daar (als in: het is zeker niet rustig, maar een jaar geleden liepen daar meer mensen rond bij een bezichtiging). Ook in de Flevopolder is het nog altijd extreem druk maar koelt het ook af, het toppunt van de golfbeweging zie je nu precies in Overijssel en Gelderland.FireDrunk schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:38:
Ah sorry, dit is buitengebied tussen Apeldoorn en Deventer, geen Randstad
Zit je ook, moet je voorstellenEn ik dacht dat we met 400k+ in een iets minder druk bezochte prijsklasse zouden zitten
[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 06-07-2020 12:35 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Regio Arnhem / Betuwe hier, geen euro overboden, maar ook geen euro eronder.Richh schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:34:
[...]
Het waterbedeffect start in Amsterdam. Er is juist nu enige 'afkoeling' daar (als in: het is zeker niet rustig, maar een jaar geleden liepen daar meer mensen rond bij een bezichtiging). Ook in de Flevopolder is het nog altijd extreem druk maar koelt het ook af, het toppunt van de golfbeweging zie je nu precies in Overijssel en Gelderland.
https://www.zwollenu.nl/d...en-in-regio-zwolle-wonen/ dit soort artikeltjes zijn ook wel te vinden over Apeldoorn en Deventer.
Verder hoort dit in zekere mate ook bij de tactiek van de verkoopmakelaar. Hoe meer je het gevoel krijgt buiten de boot te vallen, hoe meer jij gaat overbiedenlaat je niet gek maken.
Een aankoopmakelaar is principieel vrij nutteloos als je actief op Funda zit en alle makelaars op Facebook volgt, maar kan (omdat makelaars elkaar kennen) wél zorgen voor zekerheid bij de verkopende partij. Als je haast hebt kan dat een idee zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door vanaalten op 06-07-2020 14:21 ]
Dit is nog wel een goede, die neem ik in overweging!Gijsje22 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:29:
Ook nog een optie is een financieringsvoorbehoud voor niet het gehele bedrag, zeg € 150.000. Wij hadden een financieringsvoorbehoud wat ong € 50.000 onder de prijs lag en hierbij gaf de makelaar aan dat dit wel prettig voelde voor de verkopers.
Ligt heel erg aan de verstrekker denk ik. Bij ons was de Rabobank binnen 4 dagen geregeld. We hadden de keuze tussen Rabo en Argenta en kregen van de hypotheekadviseur wel de waarschuwing dat Argenta grote achterstanden had en hij hier al een paar keer verlenging van de voorwaarde had moeten aanvragen.XNVBX schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:31:
Zijn er meer mensen die hier lang aan het wachten zijn tot de hypotheekaanvraag rond is? Vorige week te horen gekregen dat de eerste beoordeling heeft plaatsgevonden en positief was en dat de tweede beoordeling opgepakt gaat worden, maar dit kon nog wel 12 (!!) werkdagen duren. Hoezo is daar nog zo lang voor nodig? Ik hoop echt stiekem dat het wat sneller mag gaan dan dat..
Onze datum van financieringsvoorbehoud (ontbindende voorwaarde) verloopt 15 juli.. Inmiddels voor de zekerheid dus ook een week verlenging aangevraagd bij de verkopers. Onze adviseur waarschuwde al voor achterstanden in verband met Corona, maar vind het toch best extreem allemaal. Ben benieuwd of andere dezelfde ervaring hebben in deze periode met lang wachten op een finaal akkoord?
Ja wij zitten inderdaad nu bij Argenta.. We hadden hele beperkte keuze, omdat we een lange geldigheid van de offerte nodig hadden (lange termijn tot overdrachtsdatum), dus helaas zitten we nu blijkbaar met een langere wachttijd.Gijsje22 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:00:
[...]
Ligt heel erg aan de verstrekker denk ik. Bij ons was de Rabobank binnen 4 dagen geregeld. We hadden de keuze tussen Rabo en Argenta en kregen van de hypotheekadviseur wel de waarschuwing dat Argenta grote achterstanden had en hij hier al een paar keer verlenging van de voorwaarde had moeten aanvragen.
Wij hadden hetzelfde (mei gekocht, overdracht in februari ruim 9 maanden) daarom alleen (eigenlijk) alleen keuze tussen Argenta en Rabo en na de waarschuwing van de hypotheekadviseur toch voor de Rabo gekozen.XNVBX schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:50:
[...]
Ja wij zitten inderdaad nu bij Argenta.. We hadden hele beperkte keuze, omdat we een lange geldigheid van de offerte nodig hadden (lange termijn tot overdrachtsdatum), dus helaas zitten we nu blijkbaar met een langere wachttijd.
[ Voor 4% gewijzigd door Gijsje22 op 06-07-2020 13:52 ]
Hoe lang is dat dan wel niet?XNVBX schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:50:
[...]
Ja wij zitten inderdaad nu bij Argenta.. We hadden hele beperkte keuze, omdat we een lange geldigheid van de offerte nodig hadden (lange termijn tot overdrachtsdatum), dus helaas zitten we nu blijkbaar met een langere wachttijd.
Ruim 9 maandenVorkie schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:51:
[...]
Hoe lang is dat dan wel niet?
8/10 verstrekt 3 maanden en kan je nog 3 maanden verlengen, een aantal heeft 4 maanden, met 3 maanden verlengen
Ik woon richting de Duitse grens, huizen hier gaan ook met propvolle kijkmiddagen weg hoorVerwijderd schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:30:
[...]
Je bent nieuw hier?![]()
Dit is toch gewoon de standaard in de randstad en gooi en omstreken?
De wijzen komen uit het Oosten!
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Verwijderd
Alles er tussenin is mogelijk: een koopcontract is wat dat betreft geheel vormvrij. Een voorbehoud voor overlijden is ook heel nuttig, en de kans is zo klein dat het een verkoper niet snel af zal schrikken. Maar voor de erfgenamen wel zo fijn als het zich toch voordoet.Vorkie schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:23:
[...]
Het is heel simpel;
Het is of mét voorbehoud van financiering of zonder voorbehoud, niet er tussen in lijkt mij
Dat is niet de financiering, waar ik/ hij het over had, er zijn natuurlijk nog tig mogelijkheden om er onderuit te komen met allerlei voorwaarden, maar in deze markt is het dan best lastig om gekozen te worden.MoshiMoshi84 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:57:
[...]
Alles er tussenin is mogelijk: een koopcontract is wat dat betreft geheel vormvrij. Een voorbehoud voor overlijden is ook heel nuttig, en de kans is zo klein dat het een verkoper niet snel af zal schrikken. Maar voor de erfgenamen wel zo fijn als het zich toch voordoet.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
30 jaar voor 1,81% is niet 100% LTV neem ik aan?Dennis1812 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:56:
Hypotheek is rond, notaris is gepland.
As. Vrijdag passeert onze woning zoals dat dan schijnt te heten.
Na een 2 jaar en 3 maanden hier gehuurd te hebben is het vanaf vrijdag ons bezit en gaan we fors minder betalen 😁.
Hypotheek 30 jaar vast gezet op 1,81%.
Funda linkje kan ik niet delen want daar heeft de woning niet op gestaan.
Kan niet volgens mij. Inpandig is sowieso lastig, maar je zou wel kunnen zoeken op perceelgrootte. Dan is de kans op grote bijgebouwen ook wat groter.JBplap schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:41:
Even een Funda zoekvraagje.
Hoe kan ik een huis zoeken met veel (bv 100+m2) 'Overige inpandige ruimte/Externe bergruimte'?
Voor het huis an sich heb ik veel minder eisen dan aan hobbyruimte.
Ik kan wel filteren op aanwezigheid garage, maar dan krijg je soms ook kleine garages (zelfs met subfilter 4+ auto ruimte). En sommige huizen lijk je te missen?
Ook het filter 'schuur/berging' is niet geschikt want dan vind je ook alle woningen met zo'n standaard 3x3 fietsenschuurtje.
Opties hoe huizen met grote kelders te vinden mogen ook.
Nu is het een beetje trial&error en veel handmatig kijken. Maar dit moet toch vast handiger kunnen?
Harrie_ schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:09:
[...]
offtopic:
Ben je weer in dit deel van GoT beland @unezra?
* Harrie_ maakt zich vast klaar voor discussies over (top)hypotheken en de daarbij horende risico's...
Uuh. Die term heeft de hypotheker t niet over gehad.Ojjorz schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:26:
[...]
30 jaar voor 1,81% is niet 100% LTV neem ik aan?
BalenOjjorz schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:28:
[...]
Kan niet volgens mij. Inpandig is sowieso lastig, maar je zou wel kunnen zoeken op perceelgrootte. Dan is de kans op grote bijgebouwen ook wat groter.
Staat me niet bij dat dit standaard is: hier makkelijk te checken: https://www.xlcasa.nl/wp-...partementsrecht-2018.docxBekSide schreef op maandag 6 juli 2020 @ 23:56:
Weet iemand of dit een enge “extra clausule” is of gewoon standaard.
Betreft een appartement met actieve VVE.
Vooral dat 25% opeisbaar vind ik raar. Sorry voor de lap tekst.
Artikel 22 c. verontreiniging.
Met inachtneming van het hiervoor bepaalde aanvaardt koper uitdrukkelijk de milieukundige toestand van het verkochte in de meest ruime zin, waaronder begrepen de eventuele gevolgen van de milieukundige toestand en de eventuele aanwezigheid van asbest(houdende stoffen) en/of andere (al dan niet bij verwijdering) voor de volksgezondheid en/of het milieu schadelijke stoffen en/of (ondergrondse) tanks en/of de toestand van die tanks. Koper zal zulks in de notariële akte van levering nogmaals uitdrukkelijk aanvaarden en verklaren verkoper nimmer aan te spreken en te vrijwaren voor alle aanspraken dienaangaande, waaronder begrepen aanspraken van overheidsinstanties en andere publiekrechtelijke organen. Verkoper kan mitsdien nimmer door koper in dit kader worden aangesproken, zulks ook niet uit
hoofde van toerekenbare tekortkoming en/of onrechtmatige daad, of tot sanering of vervanging of het nemen van maatregelen ten aanzien van:
- de milieukundige toestand van het verkochte, als in dit lid en in artikel 6.4.1. en artikel 6.4.2 bedoeld, waaronder tevens is begrepen de eventueel door huurders achtergelaten diverse soorten vloerbedekking, waaronder al dan niet begrepen asbesthoudend linoleum, vynil, dan wel vloeren met een te hoog chloride gehalte -de zogenaamde 'Manta' en/of 'Kwaaitaal' vloeren - en dergelijke) of naburige percelen;
- de eventuele aanwezigheid van asbest(houdende stoffen) en/of andere (al dan niet bij verwijdering) voor de volksgezondheid en/of het milieu schadelijke stoffen;
- eventuele (ondergrondse) tanks en/of de toestand van die tanks, dan wel tot vergoeding van enige schade uit dien hoofde. Koper kan deze overeenkomst niet ontbinden of wegens dwaling vernietigen of doen wijzigen, indien alsnog blijkt van verontreiniging van het verkochte als hiervoor bedoeld. De hiervoor in dit artikel 6.4 opgenomen bepalingen, alsmede deze bepaling dienen bij iedere gehele of gedeeltelijke overdracht of overgang van het verkochte (waaronder vestiging van zakelijk en/of beperkte rechten, behoudens een recht van hypotheek) door koper of diens rechtsopvolger(s) in de betreffende akte bij wijze van kettingbeding woordelijk aan de rechtsopvolger(s) van koper te worden opgelegd, met dien verstande dat deze opleggingsverplichting komt te vervallen na verloop van een periode van tien (10) jaar na de datum van ondertekening van de leveringsakte van het verkochte aan koper, mits in die periode geen verontreiniging van het verkochte in welke vorm dan ook (bodemverontreiniging, de aanwezigheid van asbest(houdende stoffen) en/of vloeren met een te hoog chloride gehalte als hiervoor bedoeld, en/of andere (al dan niet bij verwijdering) voor de volksgezondheid en/of het milieu schadelijke stoffen dan wel de aanwezigheid van (ondergrondse) tanks en/of de toestand van die tanks daar mede onder begrepen) is geconstateerd. Koper en/of diens rechtsopvolger(s) zijn bij niet-naleving van dit beding ten bate van verkoper een direct en zonder ingebrekestelling opeisbare boete verschuldigd van 25% van de door koper verschuldigde koopprijs, zulks onverminderd het recht van verkoper om nakoming te vorderen en/of verdere schadevergoeding. Het hiervoor genoemde kettingbeding wordt uitdrukkelijk aan koper opgelegd en op hem van toepassing verklaard. Koper verklaart dit beding te aanvaarden en zich tot naleving van één en ander te verbinden.
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Maar wel NHG denk ik, gezien het rentepercentage?Dennis1812 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:58:
[...]
Uuh. Die term heeft de hypotheker t niet over gehad.
Maar even gegoogled houd 100% in dat ons huis volledig gefinancierd is uit de hypotheek? Dan ja, enkel de kosten koper zelf betaald.
Ja wel NHG inderdaad.Ojjorz schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 07:53:
[...]
Maar wel NHG denk ik, gezien het rentepercentage?
De makelaar die ons vorig jaar geholpen heeft gaf bij de intake expliciet aan dat ze geen klanten aannam die in elkaars segment aan het shoppen waren om dit te voorkomen, wat bij mij de suggestie wekt dat dit normaal gesproken dus inderdaad voor zou kunnen komen / niet verboden is ofzo.NoepZor schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:19:
Ik heb een vraag die mij te binnen schiet, maar die ik niet snel kan vinden op Google:
Kan een aankoopmakelaar twee potentiële kopers tegelijk helpen voor een en hetzelfde huis? Als ik hier op zoek kom ik vooral situaties tegen over aan-/verkoopmakelaar tegelijk. Ik vraag me af dat als je een aankoopmakelaar inschakelt voor een woning, of dat hij dan daarnaast nog een ander kan bijstaan voor hetzelfde huis.
Hoe bedoel je de vraag precies? Een verkoopmakelaar mag niet voor een huis ook tegelijk als aankoopmakelaar voor de koper fungeren (tegenstrijdige belangen). Maar dat vraag je niet.NoepZor schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:19:
Ik heb een vraag die mij te binnen schiet, maar die ik niet snel kan vinden op Google:
Kan een aankoopmakelaar twee potentiële kopers tegelijk helpen voor een en hetzelfde huis? Als ik hier op zoek kom ik vooral situaties tegen over aan-/verkoopmakelaar tegelijk. Ik vraag me af dat als je een aankoopmakelaar inschakelt voor een woning, of dat hij dan daarnaast nog een ander kan bijstaan voor hetzelfde huis.
Dit bericht van de hypotheekadviseur klopt niet. Het is een juridisch technisch verhaal, maar jij hebt geld geleend en de bank wil daarvoor zekerheid hebben. Daarvoor wordt onder andere een hypotheekrecht gevestigd op jouw huis. Zo'n hypotheekrecht gaat er alleen maar vanaf als dit recht eindigt, en één van de manieren op dat te beëindigen is opzegging door de hypotheekhouder (de bank). Het zou voor jou dus juist gunstig zijn als de bank het hypotheekrecht zou opzeggen. Het hypotheekrecht staat los van de geldlening. Als de bank het hypotheekrecht opzegt blijft de geldlening bestaan. In de praktijk wordt deze bepaling alleen gebruikt op het moment dat de geldlening is afgelost.vanaalten schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:48:
Komende woensdag hopen we de transport- en hypotheekakte te gaan tekenen. Op zich weinig bijzonders in die aktes, maar in de hypotheekakte staat een artikel waar ik vraagtekens bij heb:
6. Algemene voorwaarden
(...)
6.2 Bepalingen die uitdrukkelijk worden bedongen
De hierna onder (a) tot en met (l) opgenomen bepalingen worden hierbij uitdrukkelijk in deze
Hypotheekakte bedongen. Alle in deze Hypotheekakte gebruikte begrippen dienen te worden
verstaan in de zin zoals die in de Algemene Voorwaarden zijn aangeduid.
(...)
(k) Opzegging
De Geldverstrekker is te allen tijde bevoegd de in deze akte verleende hypotheek en/of
pandrechten geheel of gedeeltelijk op te zeggen. Een opzegging kan onder meer
betrekking hebben op (i) (een gedeelte van) het verbondene, of (ii) (een gedeelte van)
hetgeen waarvoor de hypotheek en/of pandrechten zijn gevestigd (iii) één van de
schuldenaren als er meerdere schuldenaren zijn.
Ik vraag mij dus af wat artikel 6.2k inhoudt. Wat betekent dit concreet? Kan de geldverstrekker (hypothetisch) over een jaar zeggen "we hebben er genoeg van, graag nu het volledig geleende bedrag terug en we stoppen de lening."? Het lijkt, als ik wat google, wel een standaard beding te zijn.
Ja, notaris hebben we dit al gevraagd en die verwees door naar de hypotheekadviseur. En die hebben we gevraagd, maar reageert niet zo snel als voorheen, toen we de boel nog aan het opzetten waren. Wellicht dat er hier mensen zijn die dit sneller kunnen uitleggen.
Edit: net dan toch bericht van de hypotheekadviseur gekregen en die bevestigde dat, inderdaad, de geldgever gewoon op elk willekeurig moment kan zeggen "doe maar geld terug, we hebben er geen zin meer in". Zonder opgaaf van reden.
Nee, dat was bij haar in 30 jaar tijd nog nooit voorgekomen en zolang je netjes maandelijks de aflossing betaald is er ook geen reden toe. Maar hypothetisch kunnen ze dit doen. Ik vermoed dat dat een optie is als ze accuut, heel dringend, geld nodig hebben, met alle bruggen verbranden die er maar zijn. Bizar dat zo iets in de voorwaarden staat.
Dat laatste bedoel ik dus, dat huis X verkocht wordt voor verkoopmakelaar A en dat je zelf aankoopmakelaar B in de arm neemt. Maar was mijn vraag of dan iemand anders ook aankoopmakelaar B kan inschakelen voor het begeleiden van de aankoop van huis X, of dat dat ongeoorloofd is. Ik vermoed niet dat het veel gebeurt (vooral als je je goede naam wil houden en naar eer en geweten handelt), maar kon er zo niets over vinden.Wilke schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:45:
[...]
Hoe bedoel je de vraag precies? Een verkoopmakelaar mag niet voor een huis ook tegelijk als aankoopmakelaar voor de koper fungeren (tegenstrijdige belangen). Maar dat vraag je niet.
Een aankoopmakelaar kan best 2 mensen die misschien interesse hebben naar een huis laten kijken. Al is het wel netjes om dat aan beide partijen te laten weten, en ook de eerste kijker eerst te laten reageren (willen ze misschien gaan bieden, of lijkt het ze niet zo interessant). Je gaat natuurlijk niet je eigen klanten tegen elkaar op laten bieden, dan heb je als aankoopmakelaar al snel weinig klanten meer
De wijzen komen uit het Oosten!
Rail Away!
Jij wil hun product afnemen met de daarbij behorende voorwaarden, als je het niet wilt zoek je er 1 die dat, voor waarschijnlijk hogere rente, niet doet.Mad Marty schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:05:
Ik sta op het punt een huis te kopen en ben oa met financieel adviseur in overleg over hypotheken. Nu had de FA het er over dat de hypotheekverstrekker mogelijk rekeningafschriften opvraagt over de afgelopen X maanden. Nu vroeg ik me af of ze dat überhaupt mogen? Nu kon ik daar weinig over vinden (bv niet bij Autoriteit Persoongegevens), wel over dat ze het vragen. Het leek me echter behoorlijk vergaande informatie. Iemand die daar meer van weet?
@ Mad Marty: Hij bedoelt dat dit een normale vraag is van de bank, wat wel vaker voorkomtVorkie schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:09:
[...]
Jij wil hun product afnemen met de daarbij behorende voorwaarden, als je het niet wilt zoek je er 1 die dat, voor waarschijnlijk hogere rente, niet doet.
Jij wil een paar ton lenen....
Volgens mij een normale vraag, vaak ingegeven door wetgeving (witwassen etc). Ze moeten vaststellen dat je je geld op een normale manier verdient.icarus007 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:14:
[...]
@ Mad Marty: Hij bedoelt dat dit een normale vraag is van de bank, wat wel vaker voorkomt
Maar daar heb je toch je loonstrook, werkgeversverklaring etc voor? Ik kan me voorstellen dat je bv stand van (spaar-)rekeningen laat zien om aan te tonen dat je dubbele lasten kunt dragen, maar je hele hebben en houden lijkt me buiten proportie namelijk.Jopie035 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:54:
[...]
Volgens mij een normale vraag, vaak ingegeven door wetgeving (witwassen etc). Ze moeten vaststellen dat je je geld op een normale manier verdient.
Je hebt kans dat je dat bij de notaris nog een keer mag doen.
Rail Away!
Ik verwacht dat ze al je afschrijvingen ook doorgaan. Of daar niet toevallig een terugbetaling van een lening van je ouders bij zit ofzo die niet geregistreerd is.Mad Marty schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:22:
[...]
Maar daar heb je toch je loonstrook, werkgeversverklaring etc voor? Ik kan me voorstellen dat je bv stand van (spaar-)rekeningen laat zien om aan te tonen dat je dubbele lasten kunt dragen, maar je hele hebben en houden lijkt me buiten proportie namelijk.
In elk geval niet bij ons. Straks tekenen en de notaris heeft simpelweg de concept-aktes aan ons voorgelegd in combinatie met wat de geldgever en hypotheekadviseur hebben aangeleverd. Waarom zou 'ie nogmaals dit controleren, als de geldgever dit standaard ook al doet? Dankzij de onderlinge concurrentie zijn de tarieven voor de notaris al zo laag dat er geen onnodig werk gedaan wordt.Jopie035 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:54:
Volgens mij een normale vraag, vaak ingegeven door wetgeving (witwassen etc). Ze moeten vaststellen dat je je geld op een normale manier verdient.
Je hebt kans dat je dat bij de notaris nog een keer mag doen.
Verwijderd
Ja, dat doen ze soms. In mijn geval vroegen ze om 3 maanden. En ja, dat mag je weigeren. Nadeel is wel, dat ze dan jou die hypotheek ook gewoon mogen weigeren.Mad Marty schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:05:
Ik sta op het punt een huis te kopen en ben oa met financieel adviseur in overleg over hypotheken. Nu had de FA het er over dat de hypotheekverstrekker mogelijk rekeningafschriften opvraagt over de afgelopen X maanden. Nu vroeg ik me af of ze dat überhaupt mogen? Nu kon ik daar weinig over vinden (bv niet bij Autoriteit Persoongegevens), wel over dat ze het vragen. Het leek me echter behoorlijk vergaande informatie. Iemand die daar meer van weet?
Gaat denk ik niet om dubbel werk of niet, maar dat elke partij in de keten wil kunnen aantonen (when the shit hits the fan) dat ze er alles aan gedaan hebben dat er geen geld witgewassen is. Je kan je volgens mij niet verschuilen achter (het werk van) een andere partij. Maar goed, de ene partij is daar schijnbaar strikter in dan de andere.vanaalten schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:48:
[...]
In elk geval niet bij ons. Straks tekenen en de notaris heeft simpelweg de concept-aktes aan ons voorgelegd in combinatie met wat de geldgever en hypotheekadviseur hebben aangeleverd. Waarom zou 'ie nogmaals dit controleren, als de geldgever dit standaard ook al doet? Dankzij de onderlinge concurrentie zijn de tarieven voor de notaris al zo laag dat er geen onnodig werk gedaan wordt.
In het geval van een overbruggingskrediet willen ze gewoon weten of je langere tijd de dubbele lasten kunt dragen. Dit toon je aan door middel van je spaarsaldo. Ze willen de afschrijvingen zien om er zeker van te zijn dat je niet kortstondig een X bedrag op je rekening hebt laten storten door een bekende, puur om het totaal saldo wat op te krikken.Verwijderd schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:54:
[...]
Ja, dat doen ze soms. In mijn geval vroegen ze om 3 maanden. En ja, dat mag je weigeren. Nadeel is wel, dat ze dan jou die hypotheek ook gewoon mogen weigeren.
Volgens mij doen ze dit vooral als ze willen controleren of je niet even snel een onderhandse lening hebt afgesloten om zo net te doen of je "eigen geld" inbrengt.
Bij inbreng eigen geld is dit volgens mij één van de (wettelijke) vereiste checks van de notaris.VidaR-9 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:20:
Afgelopen jaar moest ik geen afschriften aanleveren aan de notaris, maar ik moest wel een formulier "Verklaring omtrent herkomst vermogen" ondertekenen.
“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.
Vandaag bij deze woning wezen kijken. Al met al qua huis echt helemaal prima. Bouwjaar goed, buitenkant ziet er goed uit, binnen een meer dan prima keuken en badkamer met goede apparatuur. Ruimtes zijn mooi groot, lekker licht, enige wat opvalt is dat het plafond in de woonkamer wat aan de lage kant lijkt. Woning kan wel over de gehele binnenkant een likje verf gebruiken, en wellicht nieuwe deuren. Blijft toch het grote nadeel: de tuin, maximaal tot een uur of 1700 zon in deze periode. Wijk is super netjes, maar niet zo gezellig als we wellicht zouden willen.SavageBrother schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:53:
[...]
Vandaag gebeld, wederom overboden. Toch wel een tegenvaller omdat het bedrag wat hebben overboden in euro’s toch wel fors was.
Godver!
Woensdag een nieuwe woning bekijken. Qua huis heeft deze allicht net een streepje voor, iets nieuwer en netter namelijk. Tuin wel op N-O, dat is minder. Iets minder levendige, maar wel super nette buurt. We gaan door.
It's dogged that does it
Zou gewoon ff nabellen om te verifiëren dat je bod ontvangen is. Als je in de spam folder zit / ergens over het hoofd gezien bent zou jammer zijn toch?Ulster Seedling schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:37:
Maandagmiddag hebben wij per e-mail een bod gedaan op een woning. Gezien de slechte toestand die bleek uit de bouwkundige keuring (slechter dan uit de omschrijving/bezichtiging leek), hebben we onder de vraagprijs geboden. Daarom hebben we een ‘ruime’ termijn van anderhalve week voor ons bod gegeven.
Wel hebben we in de e-mail aan de makelaar een ontvangstbevestiging gevraagd. Deze hebben we nog niet ontvangen. Is dit normaal, en onderdeel van het spelletje? Of moet ik toch even een appje/belletje doen om te checken of het bod goed is aangekomen?
Twee kleine puntjes. Verder niets neeGijsje22 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:44:
@Piet_Piraat7 Gefeliciteerd! Is er helemaal niets naar voren gekomen of alleen wat kleine zaken?
Vanochtend tweede bezichtiging gehad. Nog even met verkopend makelaar gekletst over gewoon een normaal voorbehoud van financiering en die gaf te kennen dat totaal geen probleem te vinden bij een eventueel bod. Na ons zou er nog iemand komen voor een 2e bezichtiging en volgende week nog 2. Direct bij thuiskomst gebeld en een bod neergelegd. We vonden de vraagprijs redelijk dus vraagprijs+2k geboden. Makelaar gaf te kennen het een goed bod te vinden en even contact op te nemen met de verkopers, 20 minuten later teruggebeld dat het bod geaccepteerd is.Mania-92 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:18:
Of wel een financieringsvoorbehoud opnemen en op een andere manier laten blijken dat de leencapaciteit nooit een probleem zal zijn. Ik wil echter ook niet alle kaarten op tafel leggen wat betreft onze positie ivm onze onderhandelingspositie.
Dat was schijnbaar de werkwijze van deze makelaar. Hij wilde ten alle tijden maar met 1 partij in onderhandeling zijn. Dus of een bod wordt gelijk afgeschoten of makelaar/verkoper gaat in onderhandeling met de bieder en behandelt zolang dat duurt ook geen andere biedingen.Piet_Piraat7 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:09:
@Mania-92 gefeliciteerd, maar wel gek dat jullie bod zo snel is geaccepteerd als er nog meer bezichtigingen gepland stonden. Ik had die dan even afgewacht. Of iemand moet heel fors over de vraagprijs bieden.
Kleine update: van de week weer een huis bekeken in Utrecht, bod gedaan (15% boven vp) en vandaag gehoord dat er vier biedingen boven die van ons waren. Uiteindelijk wordt 'ie voor 20% boven de vraagprijs verkochtilhanko schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:26:
Net per abuis in het verkopen draadje gepost, maar wederom was onze bieding niet voldoende in Utrecht. We kijken in de populaire wijken en daar word je gewoon gek van de vanafprijzen die daar gehanteerd worden; niet onze bieding, maar een tussenwoning van 500k in Lombok gaat weg voor 600k, onwaarschijnlijk...
We kijken rustig verder want we hebben geen haast en stiekem willen we eigenlijk helemaal niet meedoen aan deze gekte...
Maak het jezelf makkelijk en noteer de verkoopprijs per m2.ilhanko schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 14:59:
[...]
Kleine update: van de week weer een huis bekeken in Utrecht, bod gedaan (15% boven vp) en vandaag gehoord dat er vier biedingen boven die van ons waren. Uiteindelijk wordt 'ie voor 20% boven de vraagprijs verkocht![]()
Nu lekker een weekje op vakantie en daarna maar eens kijken of er nog wat te halen valt in deze regio.
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 10-07-2020 15:13 ]
We hebben een aankoopmakelaar die aanraadde - op basis van referenties in de buurt - ongeveer 10% over te bieden. Hij heeft vervolgens de verkoopmakelaar gepolst en die had toen al een bod van 10%+, dus daar hebben we iets bovenop gedaan. Blijkbaar niet genoeg.Sport_Life schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 15:10:
[...]
Maak het jezelf makkelijk en noteer de verkoopprijs per m2.
Dat is een uitgangspunt voor een bod op een soortgelijke woning.
Ligt de prijs boven je mogelijkheden zul je je eisen moeten bijstellen.
Klakkeloos 15% boven de vraagprijs bieden is nergens op gebaseerd en er ontstaat een risico dat je een woning "krijgt" met veel te hoge vraagprijs.
Je levert je sleutel ook daadwerkelijk in voordat je je nieuwe sleutel hebt?webgangster schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:23:
Ik weet niet of dit een nieuwe topic waardige vraag is. Maar ik heb voor mijn nieuwe woning een financiering geregeld met overbrugging. Alleen nu heb ik mijn huis eerder verkocht waardoor ik eigenlijk helemal geen overbrugging nodig heb. In het finacieringsvoorstel met overbrugging was ook nog wat eigen geld nodig.
Dus, nu geen overbrugging nodig en is eigen geld al helemaal niet meer nodig.
Iemand enig idee hoe dat bij de notaris dan afgehandeld gaat worden?
Wat ik wil weten vooral, kan ik de hele overugging buiten beeld laten en daarmee ook het eigen geld?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ja de sleuteloverdracht is 1 maand eerder als de overdracht van de nieuwe woning.Martinusz schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:46:
[...]
Je levert je sleutel ook daadwerkelijk in voordat je je nieuwe sleutel hebt?
Verder lijkt dit mij een vraag voor je financieel adviseur ipv de notaris.
Dat hangt af van de reden waarom eigen geld nodig was: een te laag inkomen voor een volledige hypotheek of een gebrek aan overwaarde. Dus zonder de achterliggende info niet te beantwoorden.webgangster schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:28:
[...]
Ja de sleuteloverdracht is 1 maand eerder als de overdracht van de nieuwe woning.
Ik zal de vraag ook nog eens aan mijn financieel adviseur vragen maar waarschijnlijk is vragen op Tweakers sneller
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq