Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Nu online
Mooi huis op het oog, makelaar gebeld en die gaf al aan bomvol afspraken te zitten voor die woning. Dat voelt wel zuur. Nu weet ik hoe mensen in de randstad zich voelen de afgelopen jaren ;) (woon zelf dicht bij Duitse grens). De gekte op de woningmarkt lijkt hier ook aanwezig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrsRossi
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 30-06 23:03
Haha welkom Piet_Piraat7 in de huidige huizenmarkt... laat je niet gek maken ;)

[Voor 10% gewijzigd door MrsRossi op 22-06-2020 09:20]

• Enforcer
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
SavageBrother schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 14:05:
Ik blijf hier vragen stellen, maar ook dit kan ik niet direct vinden:

(Alle onderstaande cijfers zijn fictief)
Stel, 30k overwaarde op huidige woning.

Huis gezien, vp 400k. Je brengt een bod uit van 440k. Taxatie op 410k.

Kun je dan die 30k overwaarde gebruiken om 410-440 te overbruggen, of kan je dat alleen gebruiken om een hypotheek van 380 (410-30) te nemen.

Komt denk ik neer op; overwaarde gebruiken als eigen middelen.
De overwaarde kun je altijd gebruiken voor eigen middelen, je verliest alleen HypotheekRenteAftrek als je het niet in je nieuwe woning stopt. Je kan bv. ook gaan huren als je van een koopwoning afkomt, dan komt het geld ook gewoon op je bankrekening te staan en wat je er dan mee doet mag je zelf weten.

Laat je goed informeren over de bijkomende kosten en wat er mogelijk is. Want als jij een bod uitbrengt van 440k ben je 450k kwijt (kosten koper, etc komen er nog bij). Ik heb even niet gelezen of je 30k overwaarde nu al vast staat (door een definitieve verkoop van je huis) maar anders zal een geldverstrekker 80-90% van je overwaarde maar meerekenen totdat je huis definitief is verkocht. En let ook op de kosten van je evt verkoopmakelaar voor je eigen huis, die heb je er ook nog bij en gaat dus ook af van je overwaarde. Dan ontstaat er best wel een groot gat wat je dan zelf op moet vullen met je eigen spaargeld (en als je dat niet kan dan gaat de financiering niet door en krijg je dus een afwijzing).

[Voor 7% gewijzigd door Enforcer op 22-06-2020 21:44]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 13:25
Afgelopen maandag nogmaals met de adviseur gezeten, dat is helemaal helder nu. Woning net bezichtigd, echt geweldig, helemaal naar ons zin - al moet er wel even flink schoongemaakt en geschilderd worden. Vraagprijs is, vermoeden wij, aan de lage kant. Een goed bod ligt naar onze mening een 5-10k onder onze maximale mogelijkheden (die overigens einde jaar verder oplopen).

Even laten rusten, maar wellicht bieden we tegen onze maximale mogelijkheden aan, zodat het in ieder geval niet aan onszelf gelegen heeft.

It's dogged that does it

• ilhanko
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
Afgelopen drie weken twee huizen in Amsterdam en vijf in Utrecht bekeken. Al deze huizen gaan weg voor 10-20% boven de vraagprijs vanafprijs, dus we laten ze lekker aan ons voorbij gaan. We zitten in een koopappartement en hebben geen haast, maar heb wel 'zin' in een leuke eengezinswoning. :)

• Slickk
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
SavageBrother schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:12:
Afgelopen maandag nogmaals met de adviseur gezeten, dat is helemaal helder nu. Woning net bezichtigd, echt geweldig, helemaal naar ons zin - al moet er wel even flink schoongemaakt en geschilderd worden. Vraagprijs is, vermoeden wij, aan de lage kant. Een goed bod ligt naar onze mening een 5-10k onder onze maximale mogelijkheden (die overigens einde jaar verder oplopen).

Even laten rusten, maar wellicht bieden we tegen onze maximale mogelijkheden aan, zodat het in ieder geval niet aan onszelf gelegen heeft.
Hebben jullie ook een aankoopmakelaar? Zelf geen gebruik van gemaakt, maar dat kan in een dergelijke situatie wel helpen. Zeker als je enthousiast bent over een woning, maar tegelijk niet zeker weet wat handig is om te bieden.

Ik wil niet je enthousiasme te veel drukken, maar kijk ook kritisch naar je persoonlijke situatie. Je zegt dat die einde van het jaar oplopen, maar in welke zin? De jaarlijkse loonstijging? Met kritisch kijken naar persoonlijke situatie bedoel ik ook dat je realistisch (en misschien even pessimistisch zelfs) naar de baanzekerheid van jezelf en je partner moet kijken. Nu vind ik het zelf niet realistisch om rekening te houden met een pandemie zoals de huidige corona-crisis, maar meer hoe zeker is het dat je de baan over x jaar nog hebt. Misschien wil je over een paar jaar wel kinderen, of verander je van baan? Dan kan een maximale hypotheek wel stress geven en dan woon je misschien wel in een mooi huis helemaal naar je zin, maar is je dagelijkse leven niet erg comfortabel.

[Voor 6% gewijzigd door Slickk op 25-06-2020 10:13]

• SavageBrother
Slickk schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:06:
[...]

Hebben jullie ook een aankoopmakelaar? Zelf geen gebruik van gemaakt, maar dat kan in een dergelijke situatie wel helpen. Zeker als je enthousiast bent over een woning, maar tegelijk niet zeker weet wat handig is om te bieden.

Ik wil niet je enthousiasme te veel drukken, maar kijk ook kritisch naar je persoonlijke situatie. Je zegt dat die einde van het jaar oplopen, maar in welke zin? De jaarlijkse loonstijging? Met kritisch kijken naar persoonlijke situatie bedoel ik ook dat je realistisch (en misschien even pessimistisch zelfs) over de baanzekerheid van jezelf en je partner. Misschien wil je over een paar jaar wel kinderen, of verander je van baan? Dan kan een maximale hypotheek wel stress geven en dan woon je misschien wel in een mooi huis helemaal naar je zin, maar is je dagelijkse leven niet erg comfortabel.
We hebben het wel over een aankoopmakelaar gehad, ook hier. Maar uiteindelijk zijn de voordelen van een dergelijke partij in dit geval niet echt de moeite waard. Die 5k meer of minder, tja.

Persoonlijke/financiele situatie is wel helder momenteel, ook behoorlijk zeker richting de toekomst (vaste dienstverbanden, in grote mate duidelijk welke loonsstijging zal plaatsvinden, levensstijl dusdanig dat we een dergelijke hypotheek prima kunnen betalen). Huidige hypotheek + VVE + extra aflossing komt overigens zo goed als overeen met de hypotheek waar we dan aan vast zouden zitten. Maar bedankt, uiteraard :).

[Voor 4% gewijzigd door SavageBrother op 25-06-2020 10:14]

It's dogged that does it

• Slickk
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
SavageBrother schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:13:
[...]

We hebben het wel over een aankoopmakelaar gehad, ook hier. Maar uiteindelijk zijn de voordelen van een dergelijke partij in dit geval niet echt de moeite waard. Die 5k meer of minder, tja.

Persoonlijke/financiele situatie is wel helder momenteel, ook behoorlijk zeker richting de toekomst (vaste dienstverbanden, in grote mate duidelijk welke loonsstijging zal plaatsvinden, levensstijl dusdanig dat we een dergelijke hypotheek prima kunnen betalen). Maar bedankt, uiteraard :).
Helemaal goed, dat is wat ik bedoelde. :) Ik heb de beschreven situatie regelmatig gezien waarbij men uiteindelijk liever in een kleinere woning zat met dezelfde levensstijl dan in een groot huis en niet echt de deur meer uit kunnen om leuke dingen te ondernemen (die meestal geld kosten).

• Shadow_Agent
  • Registratie: oktober 2012
  • Nu online
Mijn (onze) ervaring met het aankopen van een woning recent kan ik wel even beknopt weergeven voor de geïnteresseerden

We keken al een hele tijd naar een nieuwe woning. Momenteel wonen we in een tussenwoning met een dochter van 8 maanden. Daar werd de ruimte wat beperkt qua opslag dus op zoek naar iets nieuws. Aanvankelijk wilden we graag vrijstaand wonen maar dan krijg je ofwel ouwe meuk waar je tienduizenden euro's tegenaan moet gooien, ofwel courante woningen zijn te duur en zitten we gelijk max aan hypotheek.

Na nog langer zoeken uiteindelijk een 2/1 kap gevonden vlakbij de Big City
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Geen aankoopmakelaar genomen. Wat ik wel eens hoor is "makelaars weten vaak al veel eerder wat er op de markt komt". Dit is onzin, tenzij je toevallig een woning kunt kopen die bij je aankoopmakelaar wordt aangeboden. Anders is het huis komt op maandag in de loop van dag op Funda als vooraankondiging (privé voor alle makelaars), dag erna (dinsdag bijv) op Funda publiekelijk toegankelijk. M.a.w. je hebt hier niets aan als koper met een aankoopmakelaar. Het zou kunnen dat je nog iets hebt aan een aankoopmakelaar als je echt iets zoekt wat niche markt is en niet op de markt komt, via via zou het kunnen? Geen idee. Met onderhandelen weet ik niet of het iets toevoegd om een aankoopmakelaar te hebben. Het kan, maar als je zelf goed beslagen ten ijs komt, is het denk ik niet nodig. Zie hieronder:

Wat wij dus gedaan hebben in een zeer vroeg stadium toen we begonnen met zoeken en tussendoor ook nog is met een hypotheekadviseur gesproken. We wisten dus precies wat er mogelijk was qua financiën en wat een woning van x euro's per maand ging kosten. Tevens hadden we al eens een makelaar vrijblijvend een inschatting opbrengst huidige woning laten doen. Dan weet je ook een beetje hoe je daarin staat en wat je kunt verwachten.

Bij de bezichtigingen dit ook altijd aangeven en laat doorschemeren (of vertel het gewoon) in wat voor beroepsgroep je werkzaam bent. Dit geeft de verkopende makelaar ook een beeld. Ben je beide werkzaam in de horeca en/of toerisme sector wordt het misschien lastig nu, wij werken beide in een vitale beroepsgroep en IT dus daar verwacht ik geen problemen. Anyways: paar keer wat woningen bekeken, soms was het door ons geboden bedrag laag of wilden wij niet meer bieden of voldeed het gewoon niet. Bij het laatste huis een bod gedaan en geaccepteerd. Verdere bezichtigingen die nog gepland waren werden afgezegd. Hetgeen op zich vreemd was, aangezien er bij die mensen natuurlijk ook bieders konden zitten maar okee, dat boeit mij/ons niet >:) Uiteindelijk zonder voorbehouden dus gekocht, ik denk dat dat de doorslag heeft gegeven. Mijn tip dus: kijk wat mogelijk is, acteer daar ook naar. Kun je zonder voorbehoud kopen? Geef dat aan! Heb je een makkelijk te verkopen huis? Geef ook dat aan!

In het verkooptraject van onze huidige woning waren er meerdere biedingen, we hebben gekozen voor degene die zonder voorbehouden wilde kopen. Geeft je veel meer zekerheid! Ik ken verhalen van mensen die verkopen, koper vraagt na 6 weken uitstel financiering. Daarna nog een keer. Huh wat is hier aan de hand: aap komt uit de mouw: hij krijgt financiering niet rond i.v.m. tijdelijke contracten/ZZP'er. Verkoper kan opnieuw beginnen. Zeker in de huidige tijd waarbij je niet weet wat er nog komt, wilden wij dat risico niet lopen.

Mijn 2 centen :)

Hoi :)

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Nu online
Shadow_Agent schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:38:
Wat ik wel eens hoor is "makelaars weten vaak al veel eerder wat er op de markt komt". Dit is onzin, tenzij je toevallig een woning kunt kopen die bij je aankoopmakelaar wordt aangeboden. Anders is het huis komt op maandag in de loop van dag op Funda als vooraankondiging (privé voor alle makelaars), dag erna (dinsdag bijv) op Funda publiekelijk toegankelijk. M.a.w. je hebt hier niets aan als koper met een aankoopmakelaar.
Helemaal onzin is het niet. Makelaars kennen elkaar en bellen gerust even op "heb iemand die zoekt ongeveer zo en zo, heb jij zoiets binnenkort of kun je me dan ff bellen"?

Wij hebben zo ons huis gekocht voor het op funda heeft gestaan. Hier was de brochure nog niet helemaal van klaar, zou anders een weekje later ofzo op funda komen. Voor die tijd al bezichtigd en geboden.

Als jij zelf op die manier een makelaar belt zeggen die natuurlijk sure, kijk maar op funda.

Maar ja, hoe vaak dat op zo'n manier helpt weet ik natuurlijk ook niet.

• Shadow_Agent
  • Nu online
Wilke schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:57:
[...]

Helemaal onzin is het niet. Makelaars kennen elkaar en bellen gerust even op "heb iemand die zoekt ongeveer zo en zo, heb jij zoiets binnenkort of kun je me dan ff bellen"?

Wij hebben zo ons huis gekocht voor het op funda heeft gestaan. Hier was de brochure nog niet helemaal van klaar, zou anders een weekje later ofzo op funda komen. Voor die tijd al bezichtigd en geboden.

Als jij zelf op die manier een makelaar belt zeggen die natuurlijk sure, kijk maar op funda.

Maar ja, hoe vaak dat op zo'n manier helpt weet ik natuurlijk ook niet.
Dat zal neem ik aan eerder gebeuren met een "speciaal" huis dan een 13 in een dozijn appartement/tussenwoning of tweekapper toch?

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 13:38
Shadow_Agent schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:38:

In het verkooptraject van onze huidige woning waren er meerdere biedingen, we hebben gekozen voor degene die zonder voorbehouden wilde kopen. Geeft je veel meer zekerheid! Ik ken verhalen van mensen die verkopen, koper vraagt na 6 weken uitstel financiering. Daarna nog een keer. Huh wat is hier aan de hand: aap komt uit de mouw: hij krijgt financiering niet rond i.v.m. tijdelijke contracten/ZZP'er. Verkoper kan opnieuw beginnen. Zeker in de huidige tijd waarbij je niet weet wat er nog komt, wilden wij dat risico niet lopen.
Het geeft je exact 0 meer zekerheid dan een bod met voorbehoud :)
Voor je gevoel wellicht, maar het zegt helemaal niks over de zekerheid dat een financiering rond komt.
Wel dat de boeteclausule van toepassing gaat zijn als de financiering niet rond komt.

[Voor 5% gewijzigd door Martinusz op 25-06-2020 14:03]

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Shadow_Agent
  • Nu online
Martinusz schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:03:
[...]

Het geeft je exact 0 meer zekerheid dan een bod met voorbehoud :)
Voor je gevoel wellicht, maar het zegt helemaal niks over de zekerheid dat een financiering rond komt.
Wel dat de boeteclausule van toepassing gaat zijn als de financiering niet rond komt.
Je hebt gelijk, 0% inderdaad. Maar dan is het het probleem van de koper, en niet deels van mij als verkoper waar ik geen rechten heb maar wel opnieuw de verkoopcircus in mag. Mocht dat het geval zijn dat koper idd z'n financiering niet rond krijgt, dan heb ik in ieder geval 10% van de koopsom in de pocket, daarvoor wil ik best het verkooptraject nogmaals in gang zetten :)

• Hertog_Martin
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online
Mijn moeder van 60+ wil een huis kopen. Hun huidige woning levert wrs genoeg op maar mocht er een verschil zijn zou ik graag willen helpen financieren.

Nu zie ik dat schenkingen voor woning alleen belastingvrij kan als de koper niet ouder is dan 40:{ lekker krom, maar goed..

.. Wat zijn wel manieren om de financiering te helpen? Gaat om overbruggen huidige hypotheek. Kan het via familie lening waarbij bedrag en marktconforme rente vastgelegd wordt?

Blijft één van de stommere dingen van dit land dat je niet zomaar binnen een familie geld kan schuiven :{

• perspectivebass
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 12:09
Hertog_Martin schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:18:
Mijn moeder van 60+ wil een huis kopen. Hun huidige woning levert wrs genoeg op maar mocht er een verschil zijn zou ik graag willen helpen financieren.

Nu zie ik dat schenkingen voor woning alleen belastingvrij kan als de koper niet ouder is dan 40:{ lekker krom, maar goed..

.. Wat zijn wel manieren om de financiering te helpen? Gaat om overbruggen huidige hypotheek. Kan het via familie lening waarbij bedrag en marktconforme rente vastgelegd wordt?

Blijft één van de stommere dingen van dit land dat je niet zomaar binnen een familie geld kan schuiven :{
Familiebankconstructie met lage rente? Officieel moet de rente wel marktconform zijn, maar een paar procent punt onder de goedkoopste aanbieder moet denk ik wel lukken. Verder zou je de betaalde rente jaarlijks terug kunnen schenken aan je moeder tot de max van de belastingvrije voet.

Hier nog meer informatie over z'n constructie:
https://www.consumentenbo...-lening-binnen-de-familie

Weet niet of er nog een andere partij is die potentieel hypotheekrecht wil, maar die zou eisen kunnen stellen.

Rente is dan in princiepen nog aftrekbaar, maar weet niet of je moeder daar überhaupt (nog)recht op heeft.

[Voor 16% gewijzigd door perspectivebass op 25-06-2020 14:27]

• FastFox91
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 12:23
Ik heb een optie op een nieuwbouwwoning gekregen op een mindere locatie waar ik donderdag ook een besluit over moet maken. Daarnaast ga ik dinsdag een huis bezichtigen op een goede locatie. Eventueel zou ik die dag ook een bod willen doen en binnen 24 uur deal/no-deal hebben. Er is een risico dat je een mondeling akkoord hebt, en dat het nog steeds misgaat voordat er getekend is. Ik heb een aankoopmakelaar en ga deze vraag ook aan haar stellen, maar hoe schatten jullie dit risico in?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SavageBrother
Ik schat dat kans dat je een deal hebt niet heel hoog in tenzij je heel veel gaat bieden. Daarnaast is de kans m.i. niet bijzonder groot dat het een mondeling akkoord alsnog mis gaat. Wat voor belang heeft de verkopende partij daarbij?

It's dogged that does it

• MrsRossi
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 30-06 23:03
Hertog_Martin schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:18:

Onderhandse lening. Levert voor jullie beide ook nog belastingvoordeel op ;)

• Piet_Piraat7
  • Nu online
Nadat we een bod hebben gedaan slaan de twijfels ineens toe zeg.. vannacht slecht geslapen. We hebben een prachtig huis gezien. En dan begin ik ineens te denken 'we wonen nu ook leuk', 'nu kunnen we zo fijn sparen per maand'.

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 12:18
Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 07:07:
Nadat we een bod hebben gedaan slaan de twijfels ineens toe zeg.. vannacht slecht geslapen. We hebben een prachtig huis gezien. En dan begin ik ineens te denken 'we wonen nu ook leuk', 'nu kunnen we zo fijn sparen per maand'.
Mja;
1. Er is een reden dat jullie gingen kijken voor een ander huis
2. Hoeveel euro ga je straks per maand meer betalen? Hoeveel blijft er over om te sparen? Hoeveel gaan jij en je partner jaarlijks meer verdienen?
3. Waar zie je jezelf over 5 of 10 jaar wonen met je wensen tegen die tijd?
4. Heb je niet al voor jezelf besloten dat het huidige huis toch niet helemaal voldoet? Zie je jezelf echt gelukkig zijn?

Ik snap het hoor. We sparen nu ook 1500 per maand vanwege maar 500 hypotheek lasten per maand. Bij een nieuw huis zal de hypotheek 700 meer per maand kosten, dus maar 700-800 euro per maand sparen.....
Aan de andere kant: dat is nog meer dan genoeg geld als je vergelijkt met anderen!

• Piet_Piraat7
  • Nu online
@President zeker waar. Het huis waar we gingen kijken is wel een beetje een droomhuis. Jaren 30, groot, ruime tuin, rustig gelegen. Het is alleen een stuk duurder dan we nu wonen (nog wel betaalbaar), maar ook wat verder weg van de kindvriendelijke buurt met speeltoestellen en andere kinderen dan waar we nu wonen. Met de eerste kleine op komst twijfel ik of we niet beter een paar jaar hier nog kunnen blijven.

• FastFox91
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 12:23
SavageBrother schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:36:
Ik schat dat kans dat je een deal hebt niet heel hoog in tenzij je heel veel gaat bieden. Daarnaast is de kans m.i. niet bijzonder groot dat het een mondeling akkoord alsnog mis gaat. Wat voor belang heeft de verkopende partij daarbij?
De kans op een deal is inderdaad wel klein, maar daar heb ik dan ook wel vrede mee als het niet doorgaat. Het huis staat al 2 maanden te koop en volgens mijn aankoopmakelaar valt er wel wat te onderhandelen over de prijs. De verkopende partij kan nog na de mondelinge akkoord een hoger bod ontvangen en vervolgens niet tekenen. Dit is een doom-scenario en dan zit ik met 0 huizen. Ik ben benieuwd of dit wel eens voorkomt.

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 12:18
Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 07:22:
@President zeker waar. Het huis waar we gingen kijken is wel een beetje een droomhuis. Jaren 30, groot, ruime tuin, rustig gelegen. Het is alleen een stuk duurder dan we nu wonen (nog wel betaalbaar), maar ook wat verder weg van de kindvriendelijke buurt met speeltoestellen en andere kinderen dan waar we nu wonen. Met de eerste kleine op komst twijfel ik of we niet beter een paar jaar hier nog kunnen blijven.
Onze oudste zoon is nu 3,5 jaar oud. Achter ons huis zit een pleintje. Toevallig spelen er van 2 huizen wel eens kinderen, maar de andere 6 gezinnen met jonge kinderen zien we nooit buiten. Straks als hij op de basisschool zit komen er wel vriendjes waarmee hij kan afspreken en spelen, dan is ruimte erg fijn en worden ze toch door ouders gebracht.

Dus nee, ik denk niet dat je je kind tekort zal doen

• kiefty14
  • Registratie: september 2006
  • Nu online
Hier vorig jaar een zelfde situatie gehad, toch door gezet en er zeker geen spijt van gehad. Wij zijn er op huis en tuin qua ruimte goed op voorruit gegaan. Qua sparen is het wel wat minder geworden maar als ik het afzet tegen woongenot e.d. Is het voor mij het waard.

• Piet_Piraat7
  • Nu online
@President @kiefty14 thanks voor jullie ervaringen :) ik denk dat twijfels ook wel goed zijn. Dat betekent dat je het huis niet bekijkt door een roze bril en ook niet blind bent voor de negatieve kanten. Het huis zelf is prachtig. De faciliteiten rondom het huis kunnen beter en de prijs ligt een stuk hoger, maar het huis zelf voldoet aan vrijwel al onze wensen.

• SavageBrother
FastFox91 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 07:38:
[...]

De kans op een deal is inderdaad wel klein, maar daar heb ik dan ook wel vrede mee als het niet doorgaat. Het huis staat al 2 maanden te koop en volgens mijn aankoopmakelaar valt er wel wat te onderhandelen over de prijs. De verkopende partij kan nog na de mondelinge akkoord een hoger bod ontvangen en vervolgens niet tekenen. Dit is een doom-scenario en dan zit ik met 0 huizen. Ik ben benieuwd of dit wel eens voorkomt.
Vast wel, maar daar gaan wij jou niet mee kunnen helpen.
Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:46:
@President @kiefty14 thanks voor jullie ervaringen :) ik denk dat twijfels ook wel goed zijn. Dat betekent dat je het huis niet bekijkt door een roze bril en ook niet blind bent voor de negatieve kanten. Het huis zelf is prachtig. De faciliteiten rondom het huis kunnen beter en de prijs ligt een stuk hoger, maar het huis zelf voldoet aan vrijwel al onze wensen.
Ga ook even voor jezelf na of je sowieso niet al een twijfelaar bent en veel piekert. Dan is t logisch dat je dat ook bij een huis doet/blijft doen.

It's dogged that does it

• mierenfokker
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 12:27
Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:46:
Welke faciliteiten?

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 13:18

BazzH

Kei-goed...

Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 07:22:
Meld me hier ook maar weer. :)
Dit klinkt een beetje als onze situatie. Gisteren een eerste bod gedaan op:
Jaren 30, groot, ruime tuin, rustig gelegen. Het is alleen een stuk duurder dan we nu wonen (nog wel betaalbaar)
Hier ook wel wat twijfels natuurlijk, maar dat heeft meer te maken met de renovatie die er bij komt kijken. Maar daarna hebben we wel een echt paleisje vlakbij zee.

Think smart........ Act stupid........

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Nu online
@BazzH bij het huis waar wij een bod op hebben gedaan is de woonkeuken en badkamer nog erg nieuw. Twijfel bij onderhoud zit m vooral in zaken als dak, fundering. De echte basis van een jaren 30 woning.

@mierenfokker er zit geen supermarkt op loopafstand. Bij huidige woning wel. Verder is het qua fietsafstand tot centrum stad even ver als nu, alleen dan precies aan de andere kant en dat ligt landelijker.

We gaan er maar gewoon voor. Ik ben sowieso al een twijfelaar. Die huis voldoet aan zoveel wensen, dat vinden we niet meer zo snel.

• aschja
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 12:56
Ga dingen tegen elkaar wegstrepen. Heel cliche, maar waar. Dit hebben wij ook met ons huis. Prachtig, klein, knus jaren ‘20 huisje met moderne aanbouw en tuin. Kan er echt van genieten als ik achter in de tuin zit en naar de gevel kijk.

Maar we hebben toch een ander huis gekocht. Inmiddels een zoontje. We zijn de drukke straat echt heel erg beu. Parkeren is een ramp geworden met meer en meer tweeverdieners. Zoekend naar iets meer ruimte. Meer rust. Kindvriendelijker en een eigen oprit.

Nieuwbouwhuis (2016) gevonden. Tikte alle vierkantjes af, behalve jaren ‘20/30. Al is het wel in de stijl gebouwd. Voor ons was uiteindelijk de ruimte en rust doorslaggevend. Maar nog steeds zitten we met veel genot in de tuin te genieten van ons huidige huis. En zeggen nog steeds tegen elkaar. Als we dit toch ergens anders hadden kunnen neerzetten.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:16:
@BazzH bij het huis waar wij een bod op hebben gedaan is de woonkeuken en badkamer nog erg nieuw. Twijfel bij onderhoud zit m vooral in zaken als dak, fundering. De echte basis van een jaren 30 woning.

[....]
Da's dan weer precies andersom. Wij twijfelen niet aan vloer en fundering: daar zit werk aan. :) En dat hoeft niet erg te zijn, want als de vloer eruit ligt, kunnen meteen de waterleiding en afvoeren weer helemaal op orde gemaakt worden en kan in de nieuwe vloer meteen vloerverwarming. Vaak zijn waterleidingen in zulke oude huizen nog (deels) van lood. Vaak worden alleen de leidingen naar tappunten voor consumptie vervangen.

• Piet_Piraat7
  • Nu online
@aschja nieuwbouw kan ik wel vergeten. Daar heeft vrouwlief niets mee en zal er ook niet gelukkig worden. Een jaren 30 woning die goed onderhouden is past perfect bij onze situatie.

@BazzH hehe wel goed dat je al er vanuit gaat dat er werk aan de fundering is.

Bottom Line: huis voldoet aan alle wensen. Twijfel zit hem in kosten (stukje duurder dan huidige woning, plus gezinsuitbreiding binnenkort) en of we niet eenzaam worden in de straat. Hier wonen we dicht op elkaar met hele gezellige buren. Maar die blijven er natuurlijk ook niet altijd.

Afstand woon werk is gelijk aan nu.

[Voor 13% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 30-06-2020 06:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:33:
@aschja nieuwbouw kan ik wel vergeten. Daar heeft vrouwlief niets mee en zal er ook niet gelukkig worden. Een jaren 30 woning die goed onderhouden is past perfect bij onze situatie.

Bottom Line: huis voldoet aan alle wensen. Twijfel zit hem in kosten (stukje duurder dan huidige woning, plus gezinsuitbreiding binnenkort) en of we niet eenzaam worden in de straat. Hier wonen we dicht op elkaar met hele gezellige buren. Maar die blijven er natuurlijk ook niet altijd.

Mochten jullie geïnteresseerd zijn of tips hebben die wij over het hoofd zien misschien, dit is het huis:

***members only***

Mooi huis!

Zal wel bouwtechnische keuring erop los laten en in de ontbindende voorwaardes meenemen, voor mijn gevoel, al kan het vertekend zijn, lijkt mij op foto 8 de beneden vloer schuin/verzakt.

• aschja
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 12:56
Als dit hetgene is wat uit mijn verhaal haalt zeg ik de volgende keer wel niks meer?? Volgens mij geef ik aan dat je pro en cons tegen elkaar weg moet strepen. Die heeft niks met het type huis te maken. 8)7

• Don Quijote
  • Registratie: april 2005
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

Dat twijfelen is redelijk normaal. Althans ik herken het bij onszelf. Meer dan een jaar hebben we actief funda bijgehouden en bezichtigingen gedaan. Toen het moment daar was dat we na een bod ook daadwerkelijk in onderhandeling kwamen begon ook overal de twijfel toe te slaan. Zowel het financiële plaatje “is dit wel het moment om een stap te maken, de kans is levensgroot dat deze maanden de top zullen blijken van de huizenmarkt voor de komende jaren”, als ook zaken zoals “de plek waar we nu wonen is onze droomlocatie. Waarom gaan we hier weg? Alleen omdat we een grotere tuin en beganegrond willen? Gaan we geen spijt krijgen”

Eigenlijk pas sinds Donderdag onze bedenktijd was verlopen is de twijfel weg en omgeslagen naar onvoorwaardelijk enthousiasme :-)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 12:27
Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:16:

@mierenfokker er zit geen supermarkt op loopafstand. Bij huidige woning wel. Verder is het qua fietsafstand tot centrum stad even ver als nu, alleen dan precies aan de andere kant en dat ligt landelijker.

We gaan er maar gewoon voor. Ik ben sowieso al een twijfelaar. Die huis voldoet aan zoveel wensen, dat vinden we niet meer zo snel.
Bezorgservice. Ideaal

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Nu online
aschja schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:44:
[...]

Als dit hetgene is wat uit mijn verhaal haalt zeg ik de volgende keer wel niks meer??
Joh, rustig aan. Als je meerdere reacties krijgt en ondertussen wat anders zit te doen haal je niet altijd de juiste boodschap uit een reactie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 13:28
@Piet_Piraat7 Gaaf huis! Sfeervol, fijne ligging denk ik. Wat een kast van een huis met idem lap grond voor dat geld. Moet dan ook wel eerlijk toegeven dat ik nooit van dat plaatsje heb gehoord :P

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 09:25

Mochten jullie geïnteresseerd zijn of tips hebben die wij over het hoofd zien misschien, dit is het huis:

***members only***

Wat een leuk huis. Ik hou zelf ook wel van dat soort woningen. En de vraagprijs is ook niet idioot lijkt mij.

Bouwkundige keuring is wel aan te raden, al was het maar om te weten wat er mogelijk vervangen moet worden en vooral wanneer. Maar het lijkt mij geen huis waar veel achterstallig onderhoud is.

PVoutput

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 12:10

***members only***

Lijkt mij een prima huis. Over de buren kun je van tevoren natuurlijk weinig uitspraken doen, dat weet je pas als je er woont. Zo te zien is er wel een basisschool in de buurt (voorlopig), wat met kinderen wel een belangrijk punt is. Alleen de prijs zou een punt kunnen zijn. Ik ken de buurt niet goed, maar heb het idee dat dit een goedkoop deel van het land is. Dan is deze vraagprijs misschien fors.

Wat betreft de kosten, is het huis duurder of wordt de hypotheek duurder? Dat je in de loop van de tijd naar een duurdere woning doorschuift is op zich niet gek natuurlijk. Maar bij de huidige lage rente kan het best zijn dat je maandlasten niet eens veel omhoog gaan.

• Maeslant
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 12:58

***members only***

Ik weet dat wij juist met als een gezin steeds meer waarde aan een tuin zijn gaan geven. Vaak ben je bang, maar een paar jaar verder (loonsverhoging) vinden wij het juist meevallen. Ik merk dat juist met de kids veel verschoven is, van een grote vakantie naar meer thuis, zeker met dr Corona crisis zat je ineens vaak thuis.

Lijkt me een prachtige tuin om met kids iets van te maken. Plek voor een huisje, zwembad en een trampoline :)

• remzor
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 13:28
Maeslant schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:15:
[...]
Lijkt me een prachtige tuin om met kids iets van te maken. Plek voor een huisje, zwembad en een trampoline :)
Een trampoline in zo’n tuin kan prima ja. Al die trampolines in die stenen tuintjes van rijtjeshuizen; blehh. Wat een ondingen zijn dat zeg. Dat moest er even uit :o

Wij hebben onze nieuwe woning ook voornamelijk gekocht omwille van de tuin, de ligging en het perceel. Voor deze wijk een zee van rust en ruimte: heerlijk :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Nu online
remzor schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:58:
@Piet_Piraat7 Gaaf huis! Sfeervol, fijne ligging denk ik. Wat een kast van een huis met idem lap grond voor dat geld. Moet dan ook wel eerlijk toegeven dat ik nooit van dat plaatsje heb gehoord :P
Hier in het Oosten kan dat nog gelukkig, al slaat hier ook de huizengekte wel toe hoor. Vooral mensen uit het Westen die met de overwaarde van hun huis landelijk willen gaan wonen. Je kan van het kleine Drempt hebben gehoord omdat er niet lang geleden een enorm drugslab is opgerold :'). En het Hanzestadje Doesburg ligt op fietsafstand, waar we nu wonen, en wat erg mooi is.
Maeslant schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:15:
[...]
Ik weet dat wij juist met als een gezin steeds meer waarde aan een tuin zijn gaan geven.
Dat is een goed punt. Ik ben nu bang omdat we maar met z'n tweeën zijn en veel omgaan met de buren, dat wij eenzamer worden op die plek. Maar als de kleine er is (en later misschien nog een) is vooral je focus op je gezin ipv hoe gezellig het in de buurt is.
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:10:
[...]
Wat betreft de kosten, is het huis duurder of wordt de hypotheek duurder? Dat je in de loop van de tijd naar een duurdere woning doorschuift is op zich niet gek natuurlijk. Maar bij de huidige lage rente kan het best zijn dat je maandlasten niet eens veel omhoog gaan.
Het huis is ongeveer twee keer zo duur als onze huidige woning, maar we wonen op dit moment ook wel een beetje scheef. Het zal even wennen worden dat we dan wat minder ruim leven, maar alsnog mogen we niet klagen. Het is niet dat we met de nieuwe hypotheek tot aan onze lippen in de schuld zitten.

Allen; bedankt voor de input. We hebben een bod gedaan afgelopen vrijdag en horen morgen meer. Spannend :).

[Voor 3% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 30-06-2020 06:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
Piet_Piraat7 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 06:08:

[...]

Dat is een goed punt. Ik ben nu bang omdat we maar met z'n tweeën zijn en veel omgaan met de buren, dat wij eenzamer worden op die plek. Maar als de kleine er is (en later misschien nog een) is vooral je focus op je gezin ipv hoe gezellig het in de buurt is.
Met kinderen krijg je sowieso een heel andere focus. Ook op de buurt en buren, maar dan vooral hoe gezellig de buurkinderen met je eigen kinderen zijn in plaats van hoe jij met je buren omgaat :) . Als je kinderen krijgt, zul je zeker wel contacten in de buurt gaan krijgen. Vooral als ze de schoolleeftijd krijgen of naar een (sport-)club willen. Maar uiteraard hoeft een 'klik' tussen je kind en de kinderen van een ander nog niet te betekenen dat er ook een klik tussen de ouders is.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Nu online
Ons bod is geaccepteerd :D

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Gefeliciteerd!

Nog eroverheen / onder of gewoon de vr.pr en dan zelfs met bouwtechnische keuring enzo?

:)

Spannende periode nu

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Nu online
KRGT schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:43:
[...]

Gefeliciteerd!

Nog eroverheen / onder of gewoon de vr.pr en dan zelfs met bouwtechnische keuring enzo?

:)

Spannende periode nu
Iets over de vraagprijs maar volgens de makelaar scheelde het niet veel met andere bieders. Wel onder voorbehoud van bouwtechnische keuring, want het blijft een jaren 30 woning.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: juni 2002
  • Nu online
Hier ook een bod gedaan onder vraagprijs en geaccepteerd op een woning van 1910. Donderdag bouwkundige keuring 😎

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Boinkie schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 07:43:
Hier ook een bod gedaan onder vraagprijs en geaccepteerd op een woning van 1910. Donderdag bouwkundige keuring 😎
Voorlopig proficiat dan :)

Wat misschien wel interessant is om nog even erbij te vermelden:
• Over welke regio praten we?
• Over welke prijsklasse praten we?
• Stond de woning al lang te koop?
• Moet er nog veel gebeuren aan de woning?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SavageBrother
Hier afgelopen zondag een bod gedaan, bieding sluit deze week. Ruim overboden, vraagprijs was nogal laag ingezet naar onze mening (gebaseerd op kadaster, funda en aankleding van de woning). Zeer benieuwd wat hier de uitkomst van gaat zijn.

It's dogged that does it

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 12:29
SavageBrother schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:48:
Hier afgelopen zondag een bod gedaan, bieding sluit deze week. Ruim overboden, vraagprijs was nogal laag ingezet naar onze mening (gebaseerd op kadaster, funda en aankleding van de woning). Zeer benieuwd wat hier de uitkomst van gaat zijn.
Wat is de context ? Leuk en ook vooral interessant om te weten. Bijvoorbeeld: Regio / bieding / vraagprijs

[Voor 4% gewijzigd door MaStar op 30-06-2020 09:52]

• SavageBrother
MaStar schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:49:
[...]

Wat is de context ? Leuk en ook vooral interessant om te weten. Bijvoorbeeld: Regio / bieding / vraagprijs
Komt na sluiten deadline, bieding is nog open ;)

It's dogged that does it

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

MaStar schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:49:
[...]
Wat is de context ? Leuk om te weten.
Regio / bieding / vraagprijs
In feite dezelfde vragen als die ik hierboven stel aan een andere poster. Misschien een idee om in de topic-warning mensen te vragen om wat context te verschaffen (@Señor Sjon?). Er komen hier imho veel te veel reacties in de trant van "gisteren een bod uitgebracht, nu afwachten". No offense naar die posters maar dat is een vrij inhoudsloze boodschap. Het topic heet niet voor niets 'Ervaring met huis kopen', het zou op zich wel mooi zijn als mensen dan wel e.e.a. toelichten...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: juni 2002
  • Nu online
Harrie_ schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:05:
[...]

Voorlopig proficiat dan :)

Wat misschien wel interessant is om nog even erbij te vermelden:
• Over welke regio praten we?
• Over welke prijsklasse praten we?
• Stond de woning al lang te koop?
• Moet er nog veel gebeuren aan de woning?
Een benedenwoning van 110m2 in Delft. Vraagprijs was 295.000,-. Stond net een week te koop maar waren de eerste die bezichtiging deden zonder aankoopmakelaar. Goede klik met de bewoners ook. Woning heeft wel wat werk maar badkamer is onlangs gemoderniseerd.

Plafond, en vloer moeten wel opnieuw gedaan worden!

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Kees Klaassen
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 12:47
Na een hele lange tijd zoeken en huizen afstruinen een aankoopmakelaar in de armen genomen en uiteindelijk tot de aankoop van een mooie woning gekomen uit de jaren 2000.

Nog in persoon kennis gemaakt met de verkopers zelf terwijl ze een verkoopmakelaar hadden en dit kennelijk niet veel meer gebeurt. Voor de finalisering van de verkoop ook weer een aantal keren mee gesproken in persoon, alles leek wel.

We wisten dat de woning redelijk was uitgewoond. Het stel had maar liefst 5+ kids van jong tot oud en kregen continu bezoek van familie en buren. Dus wij alles stucen en verven, blijkt na een week volop werken dat ze net voor de verkoop een lekkage bij de douche hebben vermomd met wat snel kit- en voegwerk en dit nog altijd lekt in de douche. Flink balen, want niemand had iets gezien. Onze aankoopmakelaar ook niet en die vond een bouwkundig onderzoek zelfs niet nodig na inspectie van de woning.

Verzekeraar heeft een mannetje laten langskomen en die is tot de conclusie gekomen dat het een verborgen gebrek betreft nu ze zo hun best hebben gedaan om het nog voor de verkoop weg te moffelen maar dit duidelijk niet gelukt is. Via de makelaar het formulier naar de verkopers gestuurd en we wachten nu al een week op reactie, deze blijft uit. Wat nu? Tja, we kunnen de totale schade laten meten en in $$$ laten uitdrukken qua reparaties. Hopelijk na overleg vergoeden zij dit via de verzekering... anders wordt het naar de rechter stappen. Blijft een mooie woning maar met extra hoofdpijn dankzij dit gebeuren.

Tip voor nieuwe kopers (zoals ik): let goed op plekken in de woning die fris / nieuw lijken terwijl de omgeving dat helemaal niet is, vooral in de douche/WC. Dit kan dus duiden op (recente) waterschade of een lekkage.

• SavageBrother
Harrie_ schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:54:
[...]

In feite dezelfde vragen als die ik hierboven stel aan een andere poster. Misschien een idee om in de topic-warning mensen te vragen om wat context te verschaffen (@Señor Sjon?). Er komen hier imho veel te veel reacties in de trant van "gisteren een bod uitgebracht, nu afwachten". No offense naar die posters maar dat is een vrij inhoudsloze boodschap. Het topic heet niet voor niets 'Ervaring met huis kopen', het zou op zich wel mooi zijn als mensen dan wel e.e.a. toelichten...
Anderzijds is e.e.a. al wel eerder aan bod gekomen :).

It's dogged that does it

• Miks
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 12-07 23:01
Kees Klaassen schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:58:

Tip voor nieuwe kopers (zoals ik): let goed op plekken in de woning die fris / nieuw lijken terwijl de omgeving dat helemaal niet is, vooral in de douche/WC. Dit kan dus duiden op (recente) waterschade of een lekkage.
Klinkt vervelend. Succes met de afwikkeling. De waarschuwing is meer dan terecht. Ruikt het huis naar latex? Ook dan gewoon niet kopen.

Zelf zou ik dus altijd een bouwtechnische keuring doen. Ook al is het huis nog maar 5 jaar oud. De kosten haal je er vaak helemaal uit en het scheelt veel onrust.

• ppeterr
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 12:33
Ik heb zojuist de knoop door gehakt en na het bezoeken van een 4 tal makelaars bij mij in het dorp een aankoop makelaar in de hand genomen. Ik was erg in twijfel om dit te doen. En ook om deze makelaar specifiek te nemen had ik wat twijfel. Het is namelijk de grootste speler in de regio. Maar goed, een zeer fijn gesprek gehad, en toch voor hun gekozen. Mijn twijfel lag rondom het feit dat hun een groot deel van het aanbod bedienen, en daardoor toch de belangen door elkaar heen kunnen gaan lopen. Eerder had ik het idee om buiten het dorp, een makelaar die weinig aandeel heeft in het huizen aanbod te nemen als aankoop makelaar. Maar het gesprek was goed, en er kwam duidelijk naar voren dat het "netwerk" onderling goed functioneert en de kans op een succesvolle aankoop groot is. Zelfs als er huizen naar voren komen die uit hun eigen aanbod komen, dan is er een afspraak met een mede (ook groot bedrijf) makelaar om taken over te nemen.

Ik ben erg benieuwd hoe dit zich gaat ontplooien. Na 3 huizen te hebben aangekocht/verkocht en nu vanuit een huur situatie met een zakje eigen geld een huis kopen is toch weer spannend. Ik denk altijd weer dat ik het wel zonder makelaar kan. En wellicht kan ik dat ook wel, maar je mist toch een bepaalde ingang om snel en juist te reageren. Daarom deze keuze.

- zo nu ga ik de rest van het topic doorlezen.....best veel pagina's :)

MENTAL SHUTDOWN

• SavageBrother
SavageBrother schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:48:
Zoals beloofd. Paar maanden op zoek nu, Rotterdam, woning is +125m2, voor - en achtertuin, bj 2000, nette sanitair/keuken en de buurt was ons onbekend, maar lijkt echt ge-wel-dig. Procent of 8 overboden.

Onder voorbehoud van financiering en bouwtechnische keuring.

Nu afwachten.

It's dogged that does it

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ilhanko
  • Niet online
Net per abuis in het verkopen draadje gepost, maar wederom was onze bieding niet voldoende in Utrecht. We kijken in de populaire wijken en daar word je gewoon gek van de vanafprijzen die daar gehanteerd worden; niet onze bieding, maar een tussenwoning van 500k in Lombok gaat weg voor 600k, onwaarschijnlijk...

We kijken rustig verder want we hebben geen haast en stiekem willen we eigenlijk helemaal niet meedoen aan deze gekte... :/

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
ilhanko schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:26:
Net per abuis in het verkopen draadje gepost, maar wederom was onze bieding niet voldoende in Utrecht. We kijken in de populaire wijken en daar word je gewoon gek van de vanafprijzen die daar gehanteerd worden; niet onze bieding, maar een tussenwoning van 500k in Lombok gaat weg voor 600k, onwaarschijnlijk...

We kijken rustig verder want we hebben geen haast en stiekem willen we eigenlijk helemaal niet meedoen aan deze gekte... :/
Als je niet perse moet verhuizen is het zeker geen gek idee om gewoon even aan de zijlijn te blijven staan. Pas op voor FOMO.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA20AW + 3x FTXM20N

• SavageBrother
SavageBrother schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:11:
[...]

Zoals beloofd. Paar maanden op zoek nu, Rotterdam, woning is +125m2, voor - en achtertuin, bj 2000, nette sanitair/keuken en de buurt was ons onbekend, maar lijkt echt ge-wel-dig. Procent of 8 overboden.

Nu afwachten.
Vandaag gebeld, wederom overboden. Toch wel een tegenvaller omdat het bedrag wat hebben overboden in euro’s toch wel fors was.

Godver!

Woensdag een nieuwe woning bekijken. Qua huis heeft deze allicht net een streepje voor, iets nieuwer en netter namelijk. Tuin wel op N-O, dat is minder. Iets minder levendige, maar wel super nette buurt. We gaan door.

It's dogged that does it

• appelflap1992
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 12:11
Ik ben voor het eerst opzoek naar een koopwoning en ik vraag me een ding af.. hoe weet je zeker hoeveel je kunt krijgen aan hypotheek? Er zijn tools op bijvoorbeeld de ing site, maar in die tools kun je niet heel specifiek dingen aanklikken zoals onregelmatigheidstoeslag of andere bestanddelen van je loon die niet elke maand hetzelfde zijn. Mijn loon bestaat voor een vrij groot deel uit toeslag voor het werken op bepaalde uren maar dat is wel elke maand verschillend. Ook over studieschuld is niet bij elke berekeningstool duidelijk. Ik belde vanmiddag met een adviseur van nbg.nl. Deze was er erg vaag over, Ik wilde dus weten wat ik zou kunnen lenen. Het enige dat hij vroeg was mijn bruto salaris en of ik andere financiële verplichtingen heb.
daarna kwam hij meteen met een bedrag. hij vertelde dat als je nog niet hoeft af te lossen op je studieschuld het geen invloed heeft op de maximale hypotheek. Ik hoef nog niet af te lossen aangezien ik nog bezig ben met de studie. Ik kan mij dat moeilijk voorstellen en zou dit ontzettend krom vinden. Weet iemand of hij gelijk had?

• Piet_Piraat7
  • Nu online
Hebben jullie ervaringen met onafhankelijke hypotheek adviseurs? Gisteren een erg fijn video gesprek gehad met een adviseur van een grote bank. Zeer helder, gunstige voorwaarden. Loont het nu om nog met een onafhankelijke te gaan praten? Zijn die duurder of juist goedkoper dan adviseurs direct van de bank zelf? Ik kon zelf via Independer geen lagere rentes vinden dan ik gisteren aangeboden kreeg.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Ik laat dat altijd over aan een onafhankelijke adviseur. Die komen toch elke keer weer met net een andere hypotheek en een onderbouwing waarom.

De bank adviseert natuurlijk alleen de eigen hypotheek producten.

Vandaag hoor ik als het goed is wat de kosten van het herstel van een paar structurele probleempjes aan onze beoogde nieuwe woning ongeveer zullen zijn. Kunnen we verder met onderhandelen. Het is buiten de Randstad. Daar kan het soms zelfs nog onder de vraagprijs. (Eerste tegenbod van de verkoper was al iets eronder.)

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

SavageBrother schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:11:
[...]

Nu afwachten.
Heb je een specifieke reden voor een bouwtechnische keuring op een huis uit 2000? Daar gaat echt niks "groots" uitkomen, tenzij er bekende problemen zijn met het type huis of de ondergrond in een bepaalde buurt.

Het laatste keuringsrapport wat ik gezien heb kon overigens direct bij het oud papier. Waardeloos gewoon. Lekker makkelijk geld verdienen.

• SavageBrother
BazzH schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 06:36:
[...]

Heb je een specifieke reden voor een bouwtechnische keuring op een huis uit 2000? Daar gaat echt niks "groots" uitkomen, tenzij er bekende problemen zijn met het type huis of de ondergrond in een bepaalde buurt.

Het laatste keuringsrapport wat ik gezien heb kon overigens direct bij het oud papier. Waardeloos gewoon. Lekker makkelijk geld verdienen.
Nou, het was gewoon veel huis zeg maar, en daarom prettig om er iemand bij te hebben die er naar kijkt. Achterzijde van de woning was ook bekleed met alternatief materiaal waar de verkoopmakelaar niet erg bekend mee was.

It's dogged that does it

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

SavageBrother schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 07:14:
[...]

Nou, het was gewoon veel huis zeg maar, en daarom prettig om er iemand bij te hebben die er naar kijkt. Achterzijde van de woning was ook bekleed met alternatief materiaal waar de verkoopmakelaar niet erg bekend mee was.
Iemand die even meekijkt is natuurlijk altijd prettig. Maar persoonlijk heb ik toch wel een dubbel gevoel bij dit soort keuringen. Je zou eigenlijk een beetje duidelijkheid verwachten na zo'n keuring, maar dat valt me dus vaak erg tegen. Natuurlijk, ze sommen mooi de zichtbare vochtplekken voor je op (die je zelf ook al gezien had en bepsroken hebt met de makelaar van de verkoper), maar aan de andere kant slaan ze de plank vaak totaal mis en ze zijn vaak ook verre van volledig. Bij een "standaard" huis uit 2000 verwacht ik overigens geen grote gebreken aan de constructie. Maar als het in eigen beheer gebouwd is, of na de bouw uitgebouwd, dan heb je weleens een kans dat ze wat vinden.

Bij het huis waar wij nu naar kijken heb ik (2 bezichtigingen) samen met mijn aankoopmakelaar (1 bezichtiging) al meer constructieve gebreken gevonden dan de "bouwkundige" van Vereniging Eigen Huis. Ik verwacht dat daar zo'n 25k tot 30k aan kosten uitkomen die niet eens genoemd worden in het rapport en echt gemaakt moeten worden om het huis in basis weer OK te krijgen. We laten nu een aannemer een inschatting maken van deze kosten, zodat we deze mee kunnen nemen in het bepalen van ons maximale bod.

• Koetjeboe
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 13:33

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Bij de aankoop van ons huis moest vanuit de bank ook een bouwkundige keuring gebeuren. Aankoop makelaar vroeg toen of we een keuring wilde die geen issues opleverde of dat we een echt grondige wilden hebben. Dat laatste natuurlijk, toen een keurder gehad die 4 uur door het huis is gegaan en echt grondig en kritisch rond heeft gekeken. Uiteindelijk verdiende het zichzelf ook terug doordat we met de gevonden issues ons bod onderbouwt hadden verlaagd. Wel 3 jaar terug dus niet zo’n gekke markt als dat het nu is, maar je kunt dus een bouwkundige keuring echt goed laten doen als je de juiste partijen weet of vind.

Hondenlosloopgebieden ||| Lekkere recepten ||| Online ondernemen?

• SavageBrother
BazzH schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 07:36:
[...]

Iemand die even meekijkt is natuurlijk altijd prettig. Maar persoonlijk heb ik toch wel een dubbel gevoel bij dit soort keuringen. Je zou eigenlijk een beetje duidelijkheid verwachten na zo'n keuring, maar dat valt me dus vaak erg tegen. Natuurlijk, ze sommen mooi de zichtbare vochtplekken voor je op (die je zelf ook al gezien had en bepsroken hebt met de makelaar van de verkoper), maar aan de andere kant slaan ze de plank vaak totaal mis en ze zijn vaak ook verre van volledig. Bij een "standaard" huis uit 2000 verwacht ik overigens geen grote gebreken aan de constructie. Maar als het in eigen beheer gebouwd is, of na de bouw uitgebouwd, dan heb je weleens een kans dat ze wat vinden.

Bij het huis waar wij nu naar kijken heb ik (2 bezichtigingen) samen met mijn aankoopmakelaar (1 bezichtiging) al meer constructieve gebreken gevonden dan de "bouwkundige" van Vereniging Eigen Huis. Ik verwacht dat daar zo'n 25k tot 30k aan kosten uitkomen die niet eens genoemd worden in het rapport en echt gemaakt moeten worden om het huis in basis weer OK te krijgen. We laten nu een aannemer een inschatting maken van deze kosten, zodat we deze mee kunnen nemen in het bepalen van ons maximale bod.
Snap ik. Bij de aankoop van onze huidige jaren 30-woning hebben we ook gebruik gemaakt van een bouwtechnische keuring en ik moet zeggen dat me dat eigenlijk nog niet eens tegenviel nu ik er zo aan denk. Met vochtmeters in de weer, dak op voor een goede inspectie. Dit leverde een lijstje op van om en nabij de €2000,- terwijl die man nog geen €400 moest kosten. Daarbij lieten we dit doen tijdens de bedenktijd en hadden we dus een sterke onderhandelingspositie.

Anyways, dit huis was gewoon net even een beetje anders, wat andere materialen, we waren op zoek naar een stukje zekerheid. Het huis dat we a.s. woensdag gaan bekijken is dan wat betreft bovenstaande weer minder spannend, dus daar zullen we dan ook geen gebruik gaan maken van zo’n inspecteur.

[Voor 5% gewijzigd door SavageBrother op 02-07-2020 07:44]

It's dogged that does it

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Koetjeboe schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 07:40:
Bij de aankoop van ons huis moest vanuit de bank ook een bouwkundige keuring gebeuren. Aankoop makelaar vroeg toen of we een keuring wilde die geen issues opleverde of dat we een echt grondige wilden hebben. Dat laatste natuurlijk, toen een keurder gehad die 4 uur door het huis is gegaan en echt grondig en kritisch rond heeft gekeken. Uiteindelijk verdiende het zichzelf ook terug doordat we met de gevonden issues ons bod onderbouwt hadden verlaagd. Wel 3 jaar terug dus niet zo’n gekke markt als dat het nu is, maar je kunt dus een bouwkundige keuring echt goed laten doen als je de juiste partijen weet of vind.
Dat is dus inderdaad ook deel van het probleem. Eigenlijk is het gewoon fraude natuurlijk. Als je een bouwtechnische keuring doet, dan moet dat gedaan worden op objectieve waarnemingen en zou het eignelijk niets uit moeten maken wie de opdracht geeft. Er zijn ook geen gevolgen voor "bouwkundigen" die op deze manier de boel lopen te flessen. Ze lopen in feite allemaal dezelfde checklist af, dus enorme verschillen zouden theoretisch niet mogelijk moeten zijn.

Eigenlijk kun je dus gewoon (binnen bepaalde grenzen) een rapport met inhoud naar wens kopen. Daarom wapperen tegenwoordig veel verkopers ook met een rapport. Voor mij is het feit dat ze met zo'n rapport wapperen al een rode vlag: ze hebben wat te verbergen en een "bouwkundige" gevonden die ze daarbij wilde helpen.
appelflap1992 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 02:33:
Ik ben voor het eerst opzoek naar een koopwoning en ik vraag me een ding af.. hoe weet je zeker hoeveel je kunt krijgen aan hypotheek? Er zijn tools op bijvoorbeeld de ing site, maar in die tools kun je niet heel specifiek dingen aanklikken zoals onregelmatigheidstoeslag of andere bestanddelen van je loon die niet elke maand hetzelfde zijn. Mijn loon bestaat voor een vrij groot deel uit toeslag voor het werken op bepaalde uren maar dat is wel elke maand verschillend. Ook over studieschuld is niet bij elke berekeningstool duidelijk. Ik belde vanmiddag met een adviseur van nbg.nl. Deze was er erg vaag over, Ik wilde dus weten wat ik zou kunnen lenen. Het enige dat hij vroeg was mijn bruto salaris en of ik andere financiële verplichtingen heb.
daarna kwam hij meteen met een bedrag. hij vertelde dat als je nog niet hoeft af te lossen op je studieschuld het geen invloed heeft op de maximale hypotheek. Ik hoef nog niet af te lossen aangezien ik nog bezig ben met de studie. Ik kan mij dat moeilijk voorstellen en zou dit ontzettend krom vinden. Weet iemand of hij gelijk had?
Je werkgever zal dat aan moeten geven op de werkgeversverklaring. Alternatief: zelf rekenen met het gemiddelde over de afgelopen 3 jaar. Dan kom je eigenlijk altijd wel goed uit.

Ik zou je overigens hoe dan ook (en zeker in het geval van een variabel inkomen) aanraden om - als dat kan - altijd iets onder je max te kopen. Mocht je hypotheekverstrekker toch nét iets anders rekenen en uiteindelijk op een iets lagere maximale hypotheek uitkomen, dan hoef je niet meteen de koop te ontbinden.

Maar laat je vooral adviseren door een financieel adviseur. En dan niet even een praatje van 5 minuten, maar maak gewoon een afspraak voor een vrijblijvend eerste gesprek. Dan zal hij/zij je vragen om bepaalde informatie aan te leveren. Tijdens het gesprek schets je je situatie en wensen en dan komt de adviseur met 1 of 2 voorbeeldberekeningen waarin je kunt zien wat je maximaal zou kunnen lenen en wat dat ongeveer aan maandlasten op zou leveren.

[Voor 42% gewijzigd door BazzH op 02-07-2020 08:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ilhanko
  • Niet online
appelflap1992 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 02:33:
Ik vind de tool van ABN Amro altijd fijn om even snel e.e.a. uit te rekenen, maar die is volgens mij ook niet helemaal ingesteld op jouw situatie. De tool van ikbenfrits.nl is ontzettend uitgebreid en misschien voldoet die wel aan jouw situatie.

Studieschuld is vrij ingewikkeld, ligt erg aan je situatie (oude/nieuwe stelsel), maar je kunt er hier e.e.a. over lezen.
Dat je schuld niet wordt meegerekend als je nog niet aflost lijkt mij onzin. Ik weet in ieder geval dat de hypotheekverstrekker uitgaat van het startbedrag van je schuld, zelfs als je regulier (maandelijks) aflost. Pas als je extra gaat aflossen (bijv. 5.000 van de 20.000 in één keer) gaat de hypotheekverstrekker uit van die 15.000 die nog open staat. Erg krom imo...

• Kalentum
BazzH schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 07:36:
[...]

Mijn ervaring met bouwkundige keuring (ook via Vereniging Eigen Huis) is prima. Ik kreeg een mooi overzichtje van de te verwachten kosten en mogelijke toekomstige problemen en daarnaast zorgde het rapport er ook nog voor dat de ietwat verzakte houten vloer verstevigd werd door de vorige bewoners zodat we daar een tijd lang geen omkijken naar hadden.

Kun je aangeven wat je bedoelt met 'verre van volledig'? Hoezo slaan de plank 'totaal mis'?
En welke 'constructieve' fouten heb je gevonden die de bouwkundige die je via VEH had ingehuurd heeft gemist?

Wel mooi als je het wat concreter kan maken voor de mensen die een bouwkundige keuring willen laten uitvoeren.

PVoutput

• Jopie035
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 12-07 19:59
BazzH schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 06:30:
Ik laat dat altijd over aan een onafhankelijke adviseur. Die komen toch elke keer weer met net een andere hypotheek en een onderbouwing waarom.

De bank adviseert natuurlijk alleen de eigen hypotheek producten.
Nu weet ik uit het via via circuit dat veel "onafhankelijke adviseurs" vooral die hypotheken adviseren waar ze zelf weinig werk aan hebben. Ofwel omdat deze verstrekkers goede portals hebben ofwel omdat ze bekend zijn met de procedures. Dat is ook de reden waarom sommige vertrekkers zich kunnen permitteren om niet de laagste rente te bieden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 05:52:
Hebben jullie ervaringen met onafhankelijke hypotheek adviseurs? Gisteren een erg fijn video gesprek gehad met een adviseur van een grote bank. Zeer helder, gunstige voorwaarden. Loont het nu om nog met een onafhankelijke te gaan praten? Zijn die duurder of juist goedkoper dan adviseurs direct van de bank zelf? Ik kon zelf via Independer geen lagere rentes vinden dan ik gisteren aangeboden kreeg.
Even een inkoppertje, er zijn meer voorwaarden dan alleen het rentepercentage...

Zelfs als je niet voor 2013 een hypotheek had en dus geen 'last' hebt van overgangsrecht, zijn er nog steeds verschillen. Zowel bij het afsluiten als tijdens de looptijd.
Bv. bij afsluiten: soms moet je een taxatierapport van je oude huis hebben, soms niet. Hoe 'zwaar' een (potentiële) overwaarde meetelt kan verschillen. Hoe lang de doorlooptijd van de procedure is en (als je een niet standaard situatie hebt) hoe makkelijk je geaccepteerd wordt. Of je makkelijk aflossingsvrij er bij kunt doen als je dat wilt. Hoe lang is de offerte geldig en staat de rente vast of daalt die mee als de rente bij de notaris lager is dan bij de offerte?
Tijdens de looptijd zijn er ook zo wat van die dingen. Daalt de rente ook tussentijds als de verhouding woningwaarde-lening verbetert? Hoeveel 'trapjes' zijn er? Hoe kun je dat aantonen, met WOZ of moet er een taxatie voor komen? Hoeveel mag je boetevrij extra aflossen? Bij een deel aflossingsvrij,heeft dit een einddatum (bv ook 30 jaar) of niet? Hoe 'stabiel' is het rentebeleid: zit je na de rentevaste periode niet meet een heel hoge nieuwe rente? etc.

Dit zijn nog maar een paar voorwaarden die tussen de aanbieders flink kunnen verschillen. Als je denkt/vindt dat de bank bij wie je nu het gesprek wil aangaan op deze punten goed genoeg scoort, dan is er geen probleem. Maar het kan zijn dat er ook een aanbieder is die net wat prettiger is, terwijl die maar een fractie hogere rente heeft. Dan kan het zijn dat dit op de lange duur toch een betere en voordeligere keus zou zijn.

• joeymatla
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 08-07 09:04
allen, een vraag:

Gister hypotheekgesprek gehad met de bank. Deze bank suggereerde dat de maximumlening afhangt van het type hypotheek. Ik heb het dus niet over het verschil in hypotheekrente en rentevaste periode, maar het type hypotheek. Bijvoorbeeld Annuiteir/linear/50-50 aflossingsvrij. de maximale lening zou hier niet in mogen verschillen toch?

• LuNaTiC
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

ilhanko schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 07:55:
[...]

Ik weet in ieder geval dat de hypotheekverstrekker uitgaat van het startbedrag van je schuld, zelfs als je regulier (maandelijks) aflost. Pas als je extra gaat aflossen (bijv. 5.000 van de 20.000 in één keer) gaat de hypotheekverstrekker uit van die 15.000 die nog open staat. Erg krom imo...
Wat is hier precies krom aan dan?

Een hypotheekverstrekker zou nooit zekerheid hebben dat jij maandelijks meer zal aflossen dan het bedrag wat wordt vastgesteld door DUO (wat uiteraard is gebaseerd op je totale studieschuld en looptijd van het terugbetalen). En dat is ook de enige zekere cijfers waar een hypotheekverstrekker zich op kan baseren.

Je kan wel beloven dat je maandelijks meer zal aflossen, maar wie zegt dat je dat nakomt? Als je meteen die aflossing hebt gedaan is die zekerheid er natuurlijk wel, zorgt ervoor dat je totale studieschuld lager is, je maandbedrag lager, je bestedingsruimte per maand hoger en dus meer mogelijk qua hypotheek.

Of heb ik je post niet goed begrepen en bedoel je iets anders?

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Rubbergrover1
joeymatla schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:17:
allen, een vraag:

Gister hypotheekgesprek gehad met de bank. Deze bank suggereerde dat de maximumlening afhangt van het type hypotheek. Ik heb het dus niet over het verschil in hypotheekrente en rentevaste periode, maar het type hypotheek. Bijvoorbeeld Annuiteir/linear/50-50 aflossingsvrij. de maximale lening zou hier niet in mogen verschillen toch?
Volgens mij is er wel een verschil tussen wel en niet aftrekbare leningen. Als je een niet-aftrekbare aflossingsvrije lening wilt afsluiten, dan kan het dus zijn dat je maximum iets lager ligt. Daarnaast is het maximum ook afhankelijk van de rentestand. Bij aflossingsvrij is de rente vaak een paar tienden hoger, dus dan kan het zijn dat je nét in een andere tabel valt .

Maar het zouden geen heel grote verschillen moeten zijn.

• Jackssonss
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 12-07 18:37
Aangaande hypotheekadviseurs een misschien simpele vraag waar ik het antwoord toch nog niet op gevonden heb:
Levert een 'onafhankelijke' hypotheekadviseur alleen indirect een besparing op door je te wijzen op dingen waaraan je zelf niet hebt gedacht, of kan het afsluiten via zo'n adviseur ook letterlijk direct goedkoper zijn door lagere kosten?

Voorbeeld: Het lijkt erop dat ik bij de Rabobank een hypotheek ga afsluiten en rechstreeks bij de Rabobank zou ik €1.900 betalen voor afsluitkosten (€500,-) en advieskosten (€1.400,-). Ik vraag me af of ik op deze kosten kan besparen als ik een onafhankelijk adviseur zou nemen en de zelfde hypotheek via de onafhankelijk adviseur zou afsluiten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
Jackssonss schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:36:
Aangaande hypotheekadviseurs een misschien simpele vraag waar ik het antwoord toch nog niet op gevonden heb:
Levert een 'onafhankelijke' hypotheekadviseur alleen indirect een besparing op door je te wijzen op dingen waaraan je zelf niet hebt gedacht, of is het afsluiten via zo'n adviseur ook letterlijk direct goedkoper door lagere kosten.

Voorbeeld: Het lijkt erop dat ik bij de Rabobank een hypotheek ga afsluiten en rechstreeks bij de Rabobank zou ik €1.900 betalen voor afsluitkosten (€500,-) en advieskosten (€1.400,-). Ik vraag me af of ik op deze kosten kan besparen als ik een onafhankelijk adviseur zou nemen en de zelfde hypotheek via de onafhankelijk adviseur zou afsluiten.
Het kán goedkoper zijn, maar het kan ook duurder zijn. Juist in die advieskosten zitten verschillen tussen de diverse aanbieders en de eigen bank hoeft daar niet de goedkoopste in te zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 12:33
Jackssonss schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:36:
Levert een 'onafhankelijke' hypotheekadviseur alleen indirect een besparing op door je te wijzen op dingen waaraan je zelf niet hebt gedacht, of kan het afsluiten via zo'n adviseur ook letterlijk direct goedkoper zijn door lagere kosten?

Ik zit ook in het traject bij de Rabobank, ik vind de advies kosten ook vrij hoog. Omdat je vrijwel alles zelf in grote lijnen welk kan in het digitale hypotheek dossier wat ze aanmaken. Tevens zal het aanbod zich natuurlijk beperken tot van de rabo zelf. Wat ik zo zie staat de rabo toch in de top 10 met tarieven. En zullen de rente en kosten verschillen niet groot zijn. Onafhankelijk advies zal daar natuurlijk nog wat ruimte in kunnen vinden.

Ik heb voor de rabo gekozen omdat ik daar al jaren klant ben, hun volledig inzicht hebben in mijn financiële situatie. Wat voor mij van belang was om door de krediet toetsing heen te komen (ietwat afwijkende situatie).

Tevens de makelaar die ik in de hand genomen heb voor de aankomende aankoop, heeft zeer korte persoonlijke lijntjes met het plaatselijke filiaal van de rabobank.

MENTAL SHUTDOWN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 12-07 20:22
Als je een eenvoudige situatie hebt, is een traject zonder advies goed te doen. Kun je voor 500 euro of iets in die richting klaar zijn. Ik zelf heb execution only voor twee zelfstandigen (BV) voor 1.000 euro gedaan, maar daar zal wel veel eigen werk in en had ik het voordeel van een eigen administratiekantoor. Dit was boven de 3k gekomen als ik all in advies had gevraagd.

Lang verhaal kort: is je situatie eenvoudig (2 vaste contracten, geen BKR, voldoende leenruimte, etc.), overweeg dan zeker een excecution only aanbieder via internet. Scheelt zo minimaal 1.000 euro.

[Voor 3% gewijzigd door Magpie op 02-07-2020 10:18]

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Kalentum schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:10:
[...]

Mijn ervaring met bouwkundige keuring (ook via Vereniging Eigen Huis) is prima. Ik kreeg een mooi overzichtje van de te verwachten kosten en mogelijke toekomstige problemen en daarnaast zorgde het rapport er ook nog voor dat de ietwat verzakte houten vloer verstevigd werd door de vorige bewoners zodat we daar een tijd lang geen omkijken naar hadden.

Kun je aangeven wat je bedoelt met 'verre van volledig'? Hoezo slaan de plank 'totaal mis'?
En welke 'constructieve' fouten heb je gevonden die de bouwkundige die je via VEH had ingehuurd heeft gemist?

Wel mooi als je het wat concreter kan maken voor de mensen die een bouwkundige keuring willen laten uitvoeren.
- Verzakking van het huis.
- Ernstige verzakking van de houten benedenvloer.
- Aanbouw die begint te wijken van het huis (scheurvorming en vervorming van de gevel).
- Bovenstaande punten duiden op: problemen met de fundering die opgelost moeten worden.

In het bouwkundig rapport: "in de vloer is lichte deining waarneembaar" en "scheuren zichbaar in muur bij erker". Zou beide geen probleem zijn. :) ;w

Let wel: deze keuring is gedaan in opdracht van de verkoper. Er zijn geen bijzondere wensen geuit m.b.t. de keuring, als ik het rapport mag geloven. Maarja, daar geloof ik net zoveel van als van de inhoud van het rapport. Als ik nu opdracht ga geven voor een keuring (ook via VEH), dan zit je dus met een belangenverstrengeling. Dan zou ik dus uiteindelijk met 2 rapporten van VEH zitten, anderhalve maand na elkaar opgesteld, met een totaal andere inhoud. Dat gaan ze dus niet doen. :)

[Voor 16% gewijzigd door BazzH op 02-07-2020 10:38]

• SavageBrother
BazzH schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:33:
[...]

- Aanbouw die begint te wijken van het huis (scheurvorming en vervorming van de gevel).
- Bovenstaande punten duiden op: problemen met de fundering die opgelost moeten worden.

In het bouwkundig rapport: "in de vloer is lichte deining waarneembaar" en "scheuren zichbaar in muur bij erker". Zou beide geen probleem zijn. :) ;w

Let wel: deze keuring is gedaan in opdracht van de verkoper. Er zijn geen bijzondere wensen geuit m.b.t. de keuring, als ik het rapport mag geloven. Maarja, daar geloof ik net zoveel van als van de inhoud van het rapport. Als ik nu opdracht ga geven voor een keuring (ook via VEH), dan zit je dus met een belangenverstrengeling. Dan zou ik dus uiteindelijk met 2 rapporten van VEH zitten, anderhalve maand na elkaar opgesteld, met een totaal andere inhoud. Dat gaan ze dus niet doen. :)
Ik moet zeggen, onze bouwtechnische inspecteur liep ook even de rest van de straat door en merkte juist wel op dat bepaalde delen verzakt leken en de fundering een aandachtspuntje was. Dus het is ook weer niet zo dat het per definitie beunhazen zijn.

It's dogged that does it

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

SavageBrother schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:40:
[...]

Ik moet zeggen, onze bouwtechnische inspecteur liep ook even de rest van de straat door en merkte juist wel op dat bepaalde delen verzakt leken en de fundering een aandachtspuntje was. Dus het is ook weer niet zo dat het per definitie beunhazen zijn.
Ze praten mee met degene die de factuur ontvangt. Daarom is het ook zo'n goede tactiek als verkoopmakelaar om op voorhand een keuring te laten doen door VEH. Dan heb je ze namelijk in de tang. VEH gaat natuurlijk dat huis dan niet ineens heel anders beoordelen dan 2 weken daarvoor. Dat kan niet, want dat zou aantonen hoe subjectief hun keuringen eigenlijk zijn.

Eigenlijk komt het erop neer, dat je heel goed uit moet kijken als een verkoper met een rapport van VEH zwaait. VEH heeft daarmee min of meer onbewust al "partij gekozen", door zich voor het karretje van de verkoper te laten spannen en kan dan niet ineens 180 graden draaien.

[Voor 15% gewijzigd door BazzH op 02-07-2020 10:47]

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Jopie035 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:11:
[...]

Nu weet ik uit het via via circuit dat veel "onafhankelijke adviseurs" vooral die hypotheken adviseren waar ze zelf weinig werk aan hebben. Ofwel omdat deze verstrekkers goede portals hebben ofwel omdat ze bekend zijn met de procedures. Dat is ook de reden waarom sommige vertrekkers zich kunnen permitteren om niet de laagste rente te bieden.
Klopt. Ze hebben zo ieder hun voorkeur en als ze jou kwijt zouden kunnen in een hypotheek van 1 van hun "favorieten", dan zullen ze dat ook wel doen. Maar ik zou dus ook niet met maar 1 adviseur gaan praten. Je begint met 1 adviseur om te bepalen wat je mogelijkheden in grote lijnen zijn. Als het echt serieus wordt, ga je nog op gesprek bij een tweede adviseur (misschien ook nog een derde) om te kijken of die met een beter idee komt.

• Kalentum
BazzH schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:33:
[...]

Bedankt voor je reactie! Ik ken je situatie niet, dus ik was benieuwd waarom je het nut van bouwkundige keuringen in twijfel trekt. En als jij zelf of je aankoopmakelaar voldoende bouwkundig inzicht heeft, dan zeker ook niet doen. Als het allemaal zo ernstig is als jij nu stelt klinkt het als 'rijp voor de sloop' of in elk geval een renovatie (verzakking huis, aanbouw, funderingsproblemen) die de 30k ruim overstijgen. Success in elk geval!

PVoutput

• joeymatla
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 08-07 09:04
Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:35:
[...]

Volgens mij is er wel een verschil tussen wel en niet aftrekbare leningen. Als je een niet-aftrekbare aflossingsvrije lening wilt afsluiten, dan kan het dus zijn dat je maximum iets lager ligt. Daarnaast is het maximum ook afhankelijk van de rentestand. Bij aflossingsvrij is de rente vaak een paar tienden hoger, dus dan kan het zijn dat je nét in een andere tabel valt .

Maar het zouden geen heel grote verschillen moeten zijn.
Ik snap dat de rente hoger ligt voor aflossingsvrij, maar de toetsing van inkomen wordt ook anders? Ik kan hier nergens een goede referentie voor vinden.

• ilhanko
  • Niet online
LuNaTiC schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:33:
[...]

Wat is hier precies krom aan dan?

Een hypotheekverstrekker zou nooit zekerheid hebben dat jij maandelijks meer zal aflossen dan het bedrag wat wordt vastgesteld door DUO (wat uiteraard is gebaseerd op je totale studieschuld en looptijd van het terugbetalen). En dat is ook de enige zekere cijfers waar een hypotheekverstrekker zich op kan baseren.

Je kan wel beloven dat je maandelijks meer zal aflossen, maar wie zegt dat je dat nakomt? Als je meteen die aflossing hebt gedaan is die zekerheid er natuurlijk wel, zorgt ervoor dat je totale studieschuld lager is, je maandbedrag lager, je bestedingsruimte per maand hoger en dus meer mogelijk qua hypotheek.

Of heb ik je post niet goed begrepen en bedoel je iets anders?
Ja wellicht heb je gelijk, maar zover ik het van mijn financieel adviseur heb begrepen, rekent de hypotheekverstrekker altijd met je startbedrag, ook al heb je bijv. 20% al afgelost door regulier (maandelijks) af te lossen. Dan lijkt het mij logischer om met dat bedrag te rekenen, want dat is immers je schuld.

Maar dat zal dan komen door wat je later in je post beschrijft (maandlasten/bestedingsruimte etc.). :)

• SavageBrother
BazzH schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:43:
[...]

Ze praten mee met degene die de factuur ontvangt. Daarom is het ook zo'n goede tactiek als verkoopmakelaar om op voorhand een keuring te laten doen door VEH. Dan heb je ze namelijk in de tang. VEH gaat natuurlijk dat huis dan niet ineens heel anders beoordelen dan 2 weken daarvoor. Dat kan niet, want dat zou aantonen hoe subjectief hun keuringen eigenlijk zijn.

Eigenlijk komt het erop neer, dat je heel goed uit moet kijken als een verkoper met een rapport van VEH zwaait. VEH heeft daarmee min of meer onbewust al "partij gekozen", door zich voor het karretje van de verkoper te laten spannen en kan dan niet ineens 180 graden draaien.
Daarom als koper gewoon zelf je keuring regelen. Nogal wiedes.

It's dogged that does it

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: oktober 2019
  • Nu online
ilhanko schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:51:
[...]

Ja wellicht heb je gelijk, maar zover ik het van mijn financieel adviseur heb begrepen, rekent de hypotheekverstrekker altijd met je startbedrag, ook al heb je bijv. 20% al afgelost door regulier (maandelijks) af te lossen. Dan lijkt het mij logischer om met dat bedrag te rekenen, want dat is immers je schuld.

Maar dat zal dan komen door wat je later in je post beschrijft (maandlasten/bestedingsruimte etc.). :)
Van regulier maandelijks aflossen wordt jouw termijn toch niet lager? Dus het is juist logisch om met de originele hoofdsom te rekenen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Maar je schuld is niet van belang. Van belang voor je bestedingsruimte zijn de maandlasten die met de schuld samenhangen. En die hangen af van het oorspronkelijke leenbedrag.
joeymatla schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:33:
[...]

Ik snap dat de rente hoger ligt voor aflossingsvrij, maar de toetsing van inkomen wordt ook anders? Ik kan hier nergens een goede referentie voor vinden.
De leennormen staan in de "tijdelijke regeling hypothecair krediet". Is te googlen. Daarin staan 4 tabellen, 2 voor en 2 na AOW, met de financieringslastpercentages wel en niet fiscaal aftrekbare debetrente.

Als voorbeeld, twee keer modaal (73k) mag tot 1,5% rente aftrekbaar een financieringslast van 22% van het inkomen hebben en boven de 1,5% 23%. Niet-aftrekbaar zijn dat 21% resp. 21,5%.

Leuke hiervan is dat als je net boven de 1,5% zit, je dus zo'n 4,5% meer woonlasten mag hebben dan als je 1,5% rente hebt. Als je niet veel hoger zit, dan betekent dit dat je met een hogere rente een paar procent meer kunt lenen dan als de rente 1,5% of lager was.

Andersom betekent een stuk aflossingsvrij dat als de rente onder de 1,5% zit, je voor dat deel zo'n 4,5% minder mag lenen dan bij niet-aflossingsvrij.

• absurdsmash
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 09:36
Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:04:
[...]

Maar je schuld is niet van belang. Van belang voor je bestedingsruimte zijn de maandlasten die met de schuld samenhangen. En die hangen af van het oorspronkelijke leenbedrag.
Bij een extra aflossing op je schuld kan je aangeven dat je wil dat het maandbedrag wordt herberekend.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

[...]

Ja, nouja iedereen hiervoor heeft het eigenlijk al goed uitgelegd. Als jij maandelijks regulier hebt afgelost, blijven je maandlasten en bestedingsruimte hetzelfde, dat is het enige waar de hypotheekverstrekker naar kijkt.

Om met fictieve bedragen te rekenen:

je schuld is 48000 euro, je moet het in 20 jaar terugbetalen. Dat betekent dat je 200 euro per maand moet betalen.

Als jij na 10 jaar netjes de helft hebt terugbetaald, dus 24000 euro, zijn je resterende maandlasten de laatste 10 jaar nog steeds 200 euro per maand. Daar kijken ze naar. Ze zijn alleen geïnteresseerd dat jij netjes elke maand het hypotheekbedrag kan overmaken. In elk geval het risico verkleinen dat je het niet kunt opbrengen omdat je teveel andere financiële verplichtingen hebt.

Je kunt het inderdaad wel laten herberekenen als je tussentijds extra hebt afgelost. Maar je moet je wel afvragen of het zin heeft, je zult wel redelijke substantiële bedragen moeten hebben afgelost wil het enige impact hebben op het verminderen van dat maandbedrag natuurlijk.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Rubbergrover1
absurdsmash schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:12:
[...]

Bij een extra aflossing op je schuld kan je aangeven dat je wil dat het maandbedrag wordt herberekend.
Daar houdt een aantal geldverstrekkers dan ook rekening mee. Mits je de extra aflossing en de verlaging van het maandbedrag aantoont.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

SavageBrother schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:55:
[...]

Daarom als koper gewoon zelf je keuring regelen. Nogal wiedes.
Snap ik. Maar dan vraag ik me dus af, wat zo'n rapport dan in zijn geheel nog voor betekenis heeft, als de uitkomst afhangt van dit soort externe factoren. What's next? Gaat de makelaar van de verkoper mijn "bouwkundige" betalen om invloed te hebben op de inhoud van het rapport?

Nu zou je dus zelfs in de situatie kunnen komen, dat VEH een huis 2x keurt en 2x met een totaal verschillend rapport komt. Het rapport van de verkoper is dan heel positief, terwijl het rapport van de koper juist heel erg negatief is. Dat maakt dan in mijn ogen beide rapporten onbetrouwbaar.

• Jackssonss
Magpie schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:13:
Als je een eenvoudige situatie hebt, is een traject zonder advies goed te doen. Kun je voor 500 euro of iets in die richting klaar zijn. Ik zelf heb execution only voor twee zelfstandigen (BV) voor 1.000 euro gedaan, maar daar zal wel veel eigen werk in en had ik het voordeel van een eigen administratiekantoor. Dit was boven de 3k gekomen als ik all in advies had gevraagd.

Lang verhaal kort: is je situatie eenvoudig (2 vaste contracten, geen BKR, voldoende leenruimte, etc.), overweeg dan zeker een excecution only aanbieder via internet. Scheelt zo minimaal 1.000 euro.
Ja, ik zou ook graag execution only nemen, maar dat kan bij de Rabobank niet en in mijn situatie heeft Rabobank de laagste rentes (100%, 20 jaar vast, een deel annuïtair en een deel aflossingsvrij). Ik ben dus min of meer 'verplicht' om van dat advies gebruik te maken alhoewel ik vrij goed lijk te weten wat ik wil. Daarom vroeg ik me af of het mogelijk is om dit goedkoper af te sluiten bij de Rabobank via een onafhankelijke adviseur.

• Jackssonss
Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:38:
[...]

Het kán goedkoper zijn, maar het kan ook duurder zijn. Juist in die advieskosten zitten verschillen tussen de diverse aanbieders en de eigen bank hoeft daar niet de goedkoopste in te zijn.
Dat weet ik, maar ik weet dus eigenlijk wel wat ik wil en vraag me af of ik op de advieskosten kan besparen door het via een tussenpersoon bij de Rabobank af te sluiten en of ik dan bij de Rabobank altijd nog apart de afsluitkosten betaal.

• Jackssonss
ppeterr schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:50:
[...]

Ik zit ook in het traject bij de Rabobank, ik vind de advies kosten ook vrij hoog. Omdat je vrijwel alles zelf in grote lijnen welk kan in het digitale hypotheek dossier wat ze aanmaken. Tevens zal het aanbod zich natuurlijk beperken tot van de rabo zelf. Wat ik zo zie staat de rabo toch in de top 10 met tarieven. En zullen de rente en kosten verschillen niet groot zijn. Onafhankelijk advies zal daar natuurlijk nog wat ruimte in kunnen vinden.

Ik heb voor de rabo gekozen omdat ik daar al jaren klant ben, hun volledig inzicht hebben in mijn financiële situatie. Wat voor mij van belang was om door de krediet toetsing heen te komen (ietwat afwijkende situatie).

Tevens de makelaar die ik in de hand genomen heb voor de aankomende aankoop, heeft zeer korte persoonlijke lijntjes met het plaatselijke filiaal van de rabobank.
Bij mij staan ze (voor de combinatie annuïtair en aflossingsvrij) steeds bovenaan met de laagste rente voor 100%, 20 jaar vast (resp. 2% en 2.2%). Maar, dat advies heb ik eigenlijk helemaal niet nodig (denk ik nu).

• Rubbergrover1
Jackssonss schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:03:
[...]

Dat weet ik, maar ik weet dus eigenlijk wel wat ik wil en vraag me af of ik op de advieskosten kan besparen door het via een tussenpersoon bij de Rabobank af te sluiten en of ik dan bij de Rabobank altijd nog apart de afsluitkosten betaal.
Afsluitkosten betaal je altijd, advieskosten zijn afhankelijk van de adviseur.
Pagina: 1 ... 140 141 142 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True