Ik wil graag een discussie aan jullie voorleggen, hieronder de situatie:
• Feb/Maart 2020 - Pre-Corona Tijdperk - Afspraken met Financieel Adviseur (FA) wat haalbaar is qua financiën - doorlooptijden hypotheekaanvragen <5-8 werkdagen
• 30/03/2020 - Overeenstemming bereikt met verkoper over koopsom (zonder voorbehoud omdat FA alles goed heeft doorgerekend en alle mogelijke problemen heeft voorzien + ik heb een groot spaarpotje achter de hand) en passeerdatum 02-06-2020
• 04/04/2020 - Koopovereenkomst getekend
• 07/04/2020 - Renteaanbod ontvangen, wachten op omzetten spaarhypotheek naar annuïteitenhypotheek voor huidige woning (die reeds verkocht is) zodat het spaargedeelte meteen extra afgelost kan worden (dit is nodig om de overbrugging op het gewenste bedrag te krijgen), echter kan dit pas per 01/05/2020 ingaan helaas, maar tijd zat zou je denken...
• 24/04/2020 - Bankgarantie afgegeven
• 01/05/2020 - Hypotheek huidige woning is omgezet, spaarhypotheek wordt binnen enkele werkdagen als extra aflossing gestort
• 08/05/2020 - Extra aflossing is gestort op huidige woning, stukken worden compleet gemaakt en doorgestuurd naar hypotheekverstrekker (doorlooptijd hypotheek aanvragen opgelopen op dat moment naar 10werkdagen!)
• .... Toen werd het stil bij de bank .... FA heeft meerdere malen contact gehad met de bank maar zij wilden niet meewerken...
• 25/05/2020 - Bericht van Notaris dat er nog niks is vernomen van de hypotheekverstrekker en dat de passeerdatum mogelijk niet haalbaar wordt
• 25/05/2020 - FA heeft contact opgenomen met accountmanager van hypotheekverstrekker, doorlooptijd gemiddeld 13 tot 15werkdagen
• 25/05/2020 - Bericht naar verkopend makelaar en naar notaris dat passeerdatum niet haalbaar is vanwege corona-perikelen bij de hypotheekverstrekker, verzoek voor uitstel aan verkoper gedaan
• 29/05/2020 - Uitstel ontvangen van 2 weken waarbij mondeling is aangegeven door de verkopend makelaar dat verkoper
mogelijk een vergoeding zal vragen, ik heb hier niks op geantwoord danwel ingestemd gezien het uitstel tussen de FA en verkopend makelaar mondeling is besproken, FA heeft mij later gebeld en dit tussen neus en lippen door gezegd
• 5/06/2020 - Definitief akkoord hypotheekverstrekker, stukken worden doorgestuurd naar notaris
• 9/06/2020 - Bericht van notaris dat alle gelden ontvangen zijn en passeren mogelijk is.
• 16/06/2020 - Zoals overeengekomen twee weken later de sleuteloverdracht.
Nu heeft de verkoper (via de verkopend makelaar) 1dag voor de sleuteloverdracht van de 16e aangegeven bij mij een bedrag te willen claimen van rond de €500,- (hij zegt het te kunnen onderbouwen) ter compensatie van de 2weken uitstel die hij heeft misgelopen. Ik snap zijn vraagstelling maar heb aangegeven dat ik hier niet in mee kan gaan want formeel gezien zijn we beide gewoon overeengekomen om de overdracht 2weken uit te stellen (conform artikel 7 in de koopovereenkomst) en daarnaast had hij mij in gebreke kunnen stellen op 2 Juni en had ik alsnog 8dagen (ook conform de koopovereenkomst) de tijd om het in orde te krijgen, dat was dan sowieso geen probleem gezien op 5 Juni de bank en 9 Juni de notaris een akkoord hebben gegeven dat alles rond was.
Kortom, ik snap zijn kant van het verhaal maar ik kan er zelf niet zoveel mee omdat dit gewoon een gevalletje 'overmacht' is. Daarnaast stond het huis al ruim 6maanden te koop voordat wij een bod deden (en hadden zij al een ander huis gekocht), dus als ik in de eerste onderhandelingen had aangegeven om half Juni of eind Juni te passeren, had hij daar ook wel mee akkoord gegaan (passeerdatum onze eigen woning is pas eind Augustus, dus ook wij hebben (bewust) gekozen voor dubbele lasten en zijn hen al tegemoet gekomen door 2 Juni aan te houden als passeerdatum (we wilden zelf liever Juli eigenlijk).
Inmiddels is gisteren de overdracht geweest, het is door verkopend makelaar en verkoper nog even ter sprake gekomen maar ik kan er gewoon niks mee....
-edit-
Zie overigens net pas dat ik hem in het verkoop-topic heb gezet ipv het koop-topic waar die denk ik hoort maargoed, denk dat dezelfde mensen kijken in beiden topics
[
Voor 4% gewijzigd door
Enforcer op 17-06-2020 18:15
]