Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
President schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 07:02:
[...]

Als men de eerste keer vraagprijs + 10k als tegenbod had gedaan (en de overige bezichtigingen had afgezegd) dan hadden we dat wel geaccepteerd. Maar op het eerste bod kwam geen tegenbod.

De tweede keer was vraagprijs + 5k zonder voorbehoud en toen kwam het vraagprijs + 10k tegenbod. Bij ons bod had ik al aangegeven dat dat het laatste bod was. En aangezien dat dus niet geaccepteerd werd was ik klaar met het huis en wacht ik liever een nieuw huis af. Heb nu 'negatieve gevoelens' bij het huis gekregen :-P
Let er wel op dat je dit niet te vaak gaat doen. Uiteindelijk kom je vaker dezelfde makelaars tegen en op een gegeven moment kennen die jou wel en gaat jouw bod onderaan op de stapel. Je hebt als koper niet meer de macht die je een paar jaar geleden had en deze principes hanteren kan tegen je gaan werken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA20AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 13:48

Don Quijote

El Magnifico

Don Quijote schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:23:
[...]

Het kan nog steeds hoor. Een week geleden 850k geboden op een huis wat 10 dagen te koop stond voor 925k. Net gehoord dat ze in onderhandeling gaan met ons (hoera). Misschien is het de prijsklasse, maar ik zie best nog wel wat huizen waar ruimte in de vraagprijs zit (ook als het dus pas net te koop staat).
Dit huis is het niet geworden. Maar zojuist wel tot een overeenkomst gehad gekomen bij een ander huis. Huis stond een week te koop voor 950k en zojuist voor 930k gekocht (onder voorbehoud). Het is maar een paar procent er af, maar dat is toch weer 20k extra budget voor de keuken :-)

• Enforcer
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ik wil graag een discussie aan jullie voorleggen, hieronder de situatie:

• Feb/Maart 2020 - Pre-Corona Tijdperk - Afspraken met Financieel Adviseur (FA) wat haalbaar is qua financiën - doorlooptijden hypotheekaanvragen <5-8 werkdagen
• 30/03/2020 - Overeenstemming bereikt met verkoper over koopsom (zonder voorbehoud omdat FA alles goed heeft doorgerekend en alle mogelijke problemen heeft voorzien + ik heb een groot spaarpotje achter de hand) en passeerdatum 02-06-2020
• 04/04/2020 - Koopovereenkomst getekend
• 07/04/2020 - Renteaanbod ontvangen, wachten op omzetten spaarhypotheek naar annuïteitenhypotheek voor huidige woning (die reeds verkocht is) zodat het spaargedeelte meteen extra afgelost kan worden (dit is nodig om de overbrugging op het gewenste bedrag te krijgen), echter kan dit pas per 01/05/2020 ingaan helaas, maar tijd zat zou je denken...
• 24/04/2020 - Bankgarantie afgegeven
• 01/05/2020 - Hypotheek huidige woning is omgezet, spaarhypotheek wordt binnen enkele werkdagen als extra aflossing gestort
• 08/05/2020 - Extra aflossing is gestort op huidige woning, stukken worden compleet gemaakt en doorgestuurd naar hypotheekverstrekker (doorlooptijd hypotheek aanvragen opgelopen op dat moment naar 10werkdagen!)
• .... Toen werd het stil bij de bank .... FA heeft meerdere malen contact gehad met de bank maar zij wilden niet meewerken...
• 25/05/2020 - Bericht van Notaris dat er nog niks is vernomen van de hypotheekverstrekker en dat de passeerdatum mogelijk niet haalbaar wordt
• 25/05/2020 - FA heeft contact opgenomen met accountmanager van hypotheekverstrekker, doorlooptijd gemiddeld 13 tot 15werkdagen
• 25/05/2020 - Bericht naar verkopend makelaar en naar notaris dat passeerdatum niet haalbaar is vanwege corona-perikelen bij de hypotheekverstrekker, verzoek voor uitstel aan verkoper gedaan
• 29/05/2020 - Uitstel ontvangen van 2 weken waarbij mondeling is aangegeven door de verkopend makelaar dat verkoper mogelijk een vergoeding zal vragen, ik heb hier niks op geantwoord danwel ingestemd gezien het uitstel tussen de FA en verkopend makelaar mondeling is besproken, FA heeft mij later gebeld en dit tussen neus en lippen door gezegd
• 5/06/2020 - Definitief akkoord hypotheekverstrekker, stukken worden doorgestuurd naar notaris
• 9/06/2020 - Bericht van notaris dat alle gelden ontvangen zijn en passeren mogelijk is.
• 16/06/2020 - Zoals overeengekomen twee weken later de sleuteloverdracht.

Nu heeft de verkoper (via de verkopend makelaar) 1dag voor de sleuteloverdracht van de 16e aangegeven bij mij een bedrag te willen claimen van rond de €500,- (hij zegt het te kunnen onderbouwen) ter compensatie van de 2weken uitstel die hij heeft misgelopen. Ik snap zijn vraagstelling maar heb aangegeven dat ik hier niet in mee kan gaan want formeel gezien zijn we beide gewoon overeengekomen om de overdracht 2weken uit te stellen (conform artikel 7 in de koopovereenkomst) en daarnaast had hij mij in gebreke kunnen stellen op 2 Juni en had ik alsnog 8dagen (ook conform de koopovereenkomst) de tijd om het in orde te krijgen, dat was dan sowieso geen probleem gezien op 5 Juni de bank en 9 Juni de notaris een akkoord hebben gegeven dat alles rond was.

Kortom, ik snap zijn kant van het verhaal maar ik kan er zelf niet zoveel mee omdat dit gewoon een gevalletje 'overmacht' is. Daarnaast stond het huis al ruim 6maanden te koop voordat wij een bod deden (en hadden zij al een ander huis gekocht), dus als ik in de eerste onderhandelingen had aangegeven om half Juni of eind Juni te passeren, had hij daar ook wel mee akkoord gegaan (passeerdatum onze eigen woning is pas eind Augustus, dus ook wij hebben (bewust) gekozen voor dubbele lasten en zijn hen al tegemoet gekomen door 2 Juni aan te houden als passeerdatum (we wilden zelf liever Juli eigenlijk).

Inmiddels is gisteren de overdracht geweest, het is door verkopend makelaar en verkoper nog even ter sprake gekomen maar ik kan er gewoon niks mee....

-edit-
Zie overigens net pas dat ik hem in het verkoop-topic heb gezet ipv het koop-topic waar die denk ik hoort maargoed, denk dat dezelfde mensen kijken in beiden topics :)

[Voor 4% gewijzigd door Enforcer op 17-06-2020 18:15]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 13:40
Enforcer schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:28:

• Feb/Maart 2020 - Pre-Corona Tijdperk - Afspraken met Financieel Adviseur (FA) wat haalbaar is qua financiën - doorlooptijden hypotheekaanvragen 5-8 werkdagen
• 30/03/2020 - Overeenstemming bereikt met verkoper over koopsom (zonder voorbehoud omdat FA alles goed heeft doorgerekend en alle mogelijke problemen heeft voorzien + ik heb een groot spaarpotje achter de hand) en passeerdatum 02-06-2020
• 07/04/2020 - Renteaanbod ontvangen, wachten op omzetten spaarhypotheek naar annuïteitenhypotheek voor huidige woning (die reeds verkocht is) zodat het spaargedeelte meteen extra afgelost kan worden (dit is nodig om de overbrugging op het gewenste bedrag te krijgen), echter kan dit pas per 01/05/2020 ingaan helaas, maar tijd zat zou je denken...
• 01/05/2020 - Hypotheek huidige woning is omgezet, spaarhypotheek wordt binnen enkele werkdagen als extra aflossing gestort
• 08/05/2020 - Extra aflossing is gestort op huidige woning, stukken worden compleet gemaakt en doorgestuurd naar hypotheekverstrekker (doorlooptijd hypotheek aanvragen opgelopen op dat moment naar 10werkdagen!)
• .... Toen werd het stil bij de bank .... FA heeft meerdere malen contact gehad met de bank maar zij wilden niet meewerken...
• 25/05/2020 - Bericht van Notaris dat er nog niks is vernomen van de hypotheekverstrekker en dat de passeerdatum mogelijk niet haalbaar wordt
• 25/05/2020 - FA heeft contact opgenomen met accountmanager van hypotheekverstrekker, doorlooptijd gemiddeld 13 tot 15werkdagen
• 25/05/2020 - Bericht naar verkopend makelaar en naar notaris dat passeerdatum niet haalbaar is vanwege corona-perikelen bij de hypotheekverstrekker, verzoek voor uitstel aan verkoper gedaan
• 29/05/2020 - Uitstel ontvangen van 2 weken waarbij mondeling is aangegeven door de verkopend makelaar dat verkoper mogelijk een vergoeding zal vragen, ik heb hier niks op geantwoord danwel ingestemd.
• 5/06/2020 - Definitief akkoord hypotheekverstrekker, stukken worden doorgestuurd naar notaris
• 9/06/2020 - Bericht van notaris dat alle gelden ontvangen zijn en passeren mogelijk is.

Nu heeft de verkoper (via de verkopend makelaar) aangegeven bij mij een bedrag te willen claimen van rond de €500,- (hij zegt het te kunnen onderbouwen) ter compensatie van de 2weken uitstel die hij heeft misgelopen. Ik snap zijn vraagstelling maar heb aangegeven dat ik hier niet in mee kan gaan want formeel gezien zijn we beide gewoon overeengekomen om de overdracht 2weken uit te stellen (conform artikel 7 in de koopovereenkomst) en daarnaast had hij mij in gebreke kunnen stellen op 2 Juni en had ik alsnog 8dagen (ook conform de koopovereenkomst) de tijd om het in orde te krijgen, dat was dan sowieso geen probleem gezien op 5 Juni de bank en 9 Juni de notaris een akkoord hebben gegeven dat alles rond was.

Kortom, ik snap zijn kant van het verhaal maar ik kan er zelf niet zoveel mee omdat dit gewoon een gevalletje 'overmacht' is. Daarnaast stond het huis al ruim 6maanden te koop voordat wij een bod deden (en hadden zij al een ander huis gekocht), dus als ik in de eerste onderhandelingen had aangegeven om half Juni of eind Juni te passeren, had hij daar ook wel mee akkoord gegaan (passeerdatum onze eigen woning is pas eind Augustus, dus ook wij hebben (bewust) gekozen voor dubbele lasten en zijn hen al tegemoet gekomen door 2 Juni aan te houden als passeerdatum (we wilden zelf liever Juli eigenlijk).

Inmiddels is gisteren de overdracht geweest, het is door verkopend makelaar en verkoper nog even ter sprake gekomen maar ik kan er gewoon niks mee....
Wat een gigantische lul. Verkopers van ons nieuwe huis zijn net zo. Overal schijt aan, geen grijntje fatsoen in hun mieter.

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Nu online
Tja, ze hebben wel twee weken langer dubbele lasten gehad en dat was ook niet het probleem van de verkoper natuurlijk.

Wel hadden ze het dan, bij het verlenen van twee weken uitstel, gelijk moeten laten weten vind ik. Of dit überhaupt mogelijk was (gezien het genoemde artikel uit de koopovereenkomst) weet ik niet, maar in de basis snap ik de verkopers wel.

Netjes? Misschien niet, maar 500eu is wel geld en de vertraging was niet de schuld van de verkoper. Ook niet van de koper, maar het is wel het risico van de koper aangezien deze zijn verplichting niet tijdig kon waarmaken.

Zal uiteindelijk wel met een sisser aflopen lijkt mij?

• icarus007
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 13:30
thejoker80 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:15:
[...]

Toch denk ik dat als meer mensen zouden vasthouden aan hun max er minder snel zo veel overgeboden zou worden. Als iedereen zich laat meeslepen gaan de prijzen sky-high natuurlijk. Als je niet tot elkaar komt bij het onderhandelen is het altijd de vraag hoe ver je van elkaar vandaan zit qua prijs. Dat is namelijk nooit heel veel volgens mij.
Hoe zie je dat dan voor je? Dat je vooraf met alle kandidaat kopers een afpraak gaat maken? Dit heet nou eenmaal marktwerking, en dat gaat pas veranderen als er minder vraag is dan het aanbod, zoals 8 jaar geleden.

• Prx
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 08:45

Prx

⭐⭐⭐⭐⭐

Don Quijote schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:12:
[...]

Dit huis is het niet geworden. Maar zojuist wel tot een overeenkomst gehad gekomen bij een ander huis. Huis stond een week te koop voor 950k en zojuist voor 930k gekocht (onder voorbehoud). Het is maar een paar procent er af, maar dat is toch weer 20k extra budget voor de keuken :-)
Gefeliciteerd! Je hebt al een paar keer een reactie geplaatst hier met de bedragen, maar ik blijf er zelf een beetje bij bibberen als ik zelf met dat soort bedragen te maken zou hebben. :P Op naar de volgende horde dus!

• Don Quijote
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 13:48

Don Quijote

El Magnifico

Prx schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:50:
[...]

Gefeliciteerd! Je hebt al een paar keer een reactie geplaatst hier met de bedragen, maar ik blijf er zelf een beetje bij bibberen als ik zelf met dat soort bedragen te maken zou hebben. :P Op naar de volgende horde dus!
Het zijn ook absurde bedragen natuurlijk. Een groot deel daarvan wordt echter opgebracht door de absurde huizenmarkt (en dus de mensen die nog moeten instappen....). We hebben ons eerst huis in januari 2013 gekocht voor 420k. De verwachte opbrengst nu ligt boven de 700k. Dat is 300k waar ik niks voor hoef te doen. Laat maar weer eens zien hoe ontregeld de woningmarkt is...

Dus spannend? Ja tuurlijk, maar financieel niet echt.

• thejoker80
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

icarus007 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:10:
[...]

Hoe zie je dat dan voor je? Dat je vooraf met alle kandidaat kopers een afpraak gaat maken? Dit heet nou eenmaal marktwerking, en dat gaat pas veranderen als er minder vraag is dan het aanbod, zoals 8 jaar geleden.
nee het ging er om dat @President maar meer moest bieden omdat het zijn droomhuis zou zijn. Hij deed dat niet omdat hij een max had voor zichzelf (en omdat hij onderhandelen niks vind). Ik snap het systeem van marktwerking ook wel ongeveer.

• B-Real
  • Nu online
Tja, als je toevallig in de juiste tijd gekocht hebt dan kun je flink profiteren van de waardestijging ondanks dat je volgende woning waarschijnlijk ook duurder is. Heb je in de tussentijd ook nog wat afgelost en is het inkomen gestegen, dan wordt een duurdere woning al een stuk makkelijker betaalbaar.

Kan in bovenstaand voorbeeld, met een overwaarde van 300k, dus behoorlijk hard gaan. Soort van domino effect.

Als je dus eenmaal woningbezitter bent (samen met de bank desnoods), dan wordt verhuizen financieel gezien al wat minder spannend over het algemeen. Probleem voor velen (starters) tegenwoordig is om de stap naar woningbezitter te kunnen maken.

• Enforcer
  • Niet online
Martinusz schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:43:
Je kunt wel zeggen overmacht, maar de verkoper heeft ongevraagd extra lasten, hij zegt het ook prima te kunnen onderbouwen. Gewoon uit fatsoen die 500 euro lappen lijkt mij, ik vind het nog een schappelijk bedrag zelfs.
De verkoper had deze kosten ook gehad als we in de eerste afspraken een oplevering van half/eind Juni waren overeengekomen (we waren immers de enige kopers op dat moment na 6maanden te koop te hebben gestaan). Overmacht is het zeker. Als de bank 10weken nodig heeft voor een eerste beoordeling terwijl koper daar niet op rekent kun je daar nooit zelf tegen op boksen. Als er morgen een ramp bij die bank gebeurd en ik moet verplicht naar een andere bank doordat de bank failliet is, en alle aanvragen worden nogmaals met een x aantal weken verlengt hoe wil je dat dan uitleggen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 13:49
Enforcer schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:05:
[...]

De verkoper had deze kosten ook gehad als we in de eerste afspraken een oplevering van half/eind Juni waren overeengekomen (we waren immers de enige kopers op dat moment na 6maanden te koop te hebben gestaan).
Ja zo lust ik er nog wel 10 :P de afspraak die uiteindelijk is gemaakt is niet half/eind juni ;)
Overmacht is het zeker. Als de bank 10weken nodig heeft voor een eerste beoordeling terwijl koper daar niet op rekent kun je daar nooit zelf tegen op boksen. Als er morgen een ramp bij die bank gebeurd en ik moet verplicht naar een andere bank doordat de bank failliet is, en alle aanvragen worden nogmaals met een x aantal weken verlengt hoe wil je dat dan uitleggen?
Onder voorbehoud van financiering tekenen ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Enforcer
  • Niet online
Martinusz schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:08:
Onder voorbehoud van financiering tekenen ;)
Haha, ik wist dat deze reactie zou komen. Onder voorbehoud heeft alleen betrekking op het afwijzen van een hypotheekaanvraag door de bank (dus als het dossier beoordeeld wordt en daar een afwijzing op komt). Daar zit hem dus ook de crux, immers de 1e beoordeling heeft de bank vanwege corona opgeschoven naar een volle maand reactietermijn (terwijl normaliter binnen 5-10werkdagen er een beoordeling plaatsvindt). Hoe kan een koper zich daar tegen "beschermen"? En dat voorbeeld over een ramp is zeer reëel immers de huidige corona crisis is in feite ook een 'ramp voor de gehele economie'. Dan zou ik het onder voorbehoud moeten uitstellen, is precies hetzelfde namelijk wat er dan zou zijn gebeurd als ik onder voorbehoud had getekend. Kortom, ik kan er niet veel mee. Mijn financiële situatie is dusdanig dat we met 99% zekerheid wisten dat er een akkoord zou komen op de hypotheekaanvraag (eigenlijk 100% daar betaal ik immers mijn FA voor die dagelijks met dit bijltje hakt, maar de bank heeft het eindoordeel).
Martinusz schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:07:
Tja dan kun je niet de verkopers erop aankijken, dan moet je naar je FA kijken. Maar dan nog, ik vind het een schappelijk voorstel. Regel het anders met je FA, factuur - 500 ;) of 50/50....
Schappelijk? Vind het tegenvallen hoor, ik ken hun financiële situatie natuurlijk niet, maar ik heb wel een vermoeden gezien mijn eigen ervaringen, ze hebben het huis 25jaar geleden in het gulden tijdperk gekocht, ze maken dikke winst op de verkoop van het huis in deze euro-tijdperk. De hypotheek zal zo goed als (bijna) afbetaald zijn, dus als ik al mee zou gaan in hun voorstel dan zouden ze goed moeten aan kunnen tonen waar die vaste lasten (inclusief hypotheekrente aftrek) vandaan komen want ik kan me niet voorstellen dat ze nu nog +1000euro aan vaste hypotheek last betalen voor die woning, maar dat terzijde....

[Voor 48% gewijzigd door Enforcer op 17-06-2020 17:40]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• icarus007
Enforcer schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:38:
[...]

Haha, ik wist dat deze reactie zou komen. Onder voorbehoud heeft alleen betrekking op het afwijzen van een hypotheekaanvraag door de bank (dus als het dossier beoordeeld wordt en daar een afwijzing op komt). Daar zit hem dus ook de crux, immers de 1e beoordeling heeft de bank vanwege corona opgeschoven naar een volle maand reactietermijn (terwijl normaliter binnen 5-10werkdagen er een beoordeling plaatsvindt). Hoe kan een koper zich daar tegen "beschermen"? En dat voorbeeld over een ramp is zeer reëel immers de huidige corona crisis is in feite ook een 'ramp voor de gehele economie'. Dan zou ik het onder voorbehoud moeten uitstellen, is precies hetzelfde namelijk wat er dan zou zijn gebeurd als ik onder voorbehoud had getekend. Kortom, ik kan er niet veel mee. Mijn financiële situatie is dusdanig dat we met 99% zekerheid wisten dat er een akkoord zou komen op de hypotheekaanvraag (eigenlijk 100% daar betaal ik immers mijn FA voor die dagelijks met dit bijltje hakt, maar de bank heeft het eindoordeel).
Dan had je de oplevering eind Juni moeten laten paatsvinden, just in case...... mocht je tegen onverwchte probemen oplopen. Nu maak je van jou probleem, zijn probleem. Waarom moet hij opdraaien voor jou probeem? Bekijk het niet alleen van jou kant. Ik vind het verdre wel een gezeur om niks wat maakt die 500 nou uit op een koop van een paar ton?

• Enforcer
  • Niet online
icarus007 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:40:
Dan had je de oplevering eind Juni moeten laten paatsvinden, just in case...... mocht je tegen onverwchte probemen oplopen. Nu maak je van jou probleem, zijn probleem. Waarom moet hij opdraaien voor jou probeem? Bekijk het niet alleen van jou kant. Ik vind het verdre wel een gezeur om niks wat maakt die 500 nou uit op een koop van een paar ton?
En als de bank vanwege 'een (corona)-ramp' nu 8volle weken doet over een 1e beoordeling? Daarom mijn vraag, hoe kan een koper zich beschermen tegen het uitblijven van een reactie van de bank?

-edit-
Ik kan vooraf toch ook niet bedenken dat vanwege corona en de vele aanvragen de reactietermijn alleen maar wordt opgeschoven door de bank ? Sterker nog, op het moment dat wij het renteaanbod ontvingen was de reactietermijn op de beoordeling van het dossier nog steeds <5werkdagen. En die termijn werd elke dag opgeschoven door de bank en heeft dus uiteindelijk 4 volle weken geduurd. Ik bekijk het ook van de verkopers kant hoor en ik snap hem ook maar waar ligt de grens dat het mijn fout was of dat het in deze een gevalletje 'overmacht' is vanwege het corona-tijdperk waar we momenteel in leven.

[Voor 31% gewijzigd door Enforcer op 17-06-2020 17:50]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 12:48

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Enforcer schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:42:
[...]

En als de bank vanwege 'een (corona)-ramp' nu 8volle weken doet over een 1e beoordeling? Daarom mijn vraag, hoe kan een koper zich beschermen tegen het uitblijven van een reactie van de bank?

-edit-
Ik kan vooraf toch ook niet bedenken dat vanwege corona en de vele aanvragen de reactietermijn alleen maar wordt opgeschoven door de bank ? Sterker nog, op het moment dat wij het renteaanbod ontvingen was de reactietermijn op de beoordeling van het dossier nog steeds 5-10werkdagen. En die termijn werd elke dag opgeschoven door de bank en heeft dus uiteindelijk 4 volle weken geduurd. Ik bekijk het ook van de verkopers kant hoor en ik snap hem ook maar waar ligt de grens dat het mijn fout was of dat het in deze een gevalletje 'overmacht' is vanwege het corona-tijdperk waar we momenteel in leven.
Draai het om, hoe kan verkoper zich beschermen?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Enforcer
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:50:
Draai het om, hoe kan verkoper zich beschermen?
Niet, vandaar het gevalletje 'overmacht'... er is deze geen winnaar of verliezer, het is gewoon de situatie waar we momenteel in leven. Als ik een half uur op mijn werk te laat kom vanwege een ongeval is dat ook een gevalletje 'overmacht'....

• Señor Sjon
  • Laatst online: 12:48

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Ja, maar daar hoeft verkoper geen rekening mee te houden. Ik zou het terug bij FA op het bordje leggen. Hij wordt betaald om dit te regelen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Enforcer
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:53:
Ja, maar daar hoeft verkoper geen rekening mee te houden. Ik zou het terug bij FA op het bordje leggen. Hij wordt betaald om dit te regelen.
En als koper zijnde moet je wel rekening houden dat een bank er langer over doet dan de gebruikelijke termijn dat hij zijn aanvragen beoordeeld ? En in hoeverre moet je hiermee rekening houden? Is dat 1maand, 3maanden, 6maanden? Dat kun je ook niet verlangen van een koper...

-edit-
Volgens deze redelijk accurate site staat onze bank inmiddels op 23werkdagen reactietermijn. En je ziet steeds meer deze termijn opschuiven.... anderhalve maand wachten op je 1e beoordeling daar kan je niet tegenop boksen.

[Voor 23% gewijzigd door Enforcer op 17-06-2020 18:05]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 12:34
Enforcer schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:56:
[...]

-edit-
Volgens deze redelijk accurate site staat onze bank inmiddels op 23werkdagen reactietermijn. En je ziet steeds meer deze termijn opschuiven.... anderhalve maand wachten op je 1e beoordeling daar kan je niet tegenop boksen.
Dit is nog zo'n dingetje, jij kiest die bank :) Maar maakt het vervolgens wel een probleem voor de verkoper.

• Enforcer
  • Niet online
danslo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:15:
Dit is nog zo'n dingetje, jij kiest die bank :) Maar maakt het vervolgens wel een probleem voor de verkoper.
Mijn FA kiest die bank omdat dat degene was die (op dat moment) het goedkoopste uit de bus kwam, ze hebben daar een heel handig programma voor die alles doorberekent qua rente-percentages etc..etc... Pre-corona-tijd was alles ook gewoon in kan en kruiken geweest en was alles gewoon gegaan zoals we het eind Maart afgesproken hebben maar helaas loopt het nu eenmaal zo door deze bank en het tijdperk waar we in zitten (ik heb dat ook allemaal niet voorzien, mijn FA ook niet, en de verkopers al helemaal niet, kortom gevalletje overmacht).

[Voor 8% gewijzigd door Enforcer op 17-06-2020 18:23]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 12:34
Ok, jij kiest de FA die die bank kiest... Denk dat m'n punt wel duidelijk is :P

Verlies nemen of het bij je FA aankaarten, in ieder geval niet bij verkoper.

• Enforcer
  • Niet online
danslo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:24:
Ok, jij kiest de FA die die bank kiest... Denk dat m'n punt wel duidelijk is :P

Verlies nemen of het bij je FA aankaarten, in ieder geval niet bij verkoper.
Dank voor je reactie, de overdracht is inmiddels gedaan, mijn standpunt blijft hetzelfde. We zagen al tijdens de eindinspectie dat het KPN ISRA punt in de meterkast er niet meer is (er hangen gewoon 4 losse adertjes in de meterkast direct uit de blauwe KPN kabel) en dat een spiegel van de vaste wandenkast onderaan een scheur vertoonde dus ik vind het wel goed zo, wellicht komen er (nog meer) verborgen gebreken naar boven.

-edit-
En inderdaad, als ING op dat moment de goedkoopste zou zijn, dan hadden we daar de hypotheekaanvraag gedaan, die heeft kennelijk als bank-zijnde wel alles op orde en hadden wij nu ook niet in deze situatie gezeten.

[Voor 13% gewijzigd door Enforcer op 17-06-2020 18:33]

• SavageBrother
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 12:44
Vraagje, heb zitten lezen in acceptatiegidsen en weet ik veel wat, maar kan deze specifieke casus niet vinden:

- vanuit werk de mogelijkheid om een studie te volgen, 8 uur per week;
- studie duurt een jaar, eventueel een tweede jaar;
- wij schrijven uren op klantwerk, en wanneer studie op een studiecode;
- werkgever betaald de studie, maar er geldt wel een 50/50-regeling (50% van uurloon de uren op bovengenoemde code worden uitbetaald);
- geen vaste uren per week (ene week 8, andere week 0);
- vanaf juli is dit niet meer op de salarisstrook terug te zien.

Mijn voorkeur gaat er naar uit om dit op voorhand duidelijk aan te kaarten bij de hypotheekverstrekker, zodat deze niet in minder wordt gerekend op het brutoloon.

Iemand ervaring, tips?

It's dogged that does it

• Jovatov
  • Registratie: april 2008
  • Nu online
SavageBrother schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:17:
Vraagje, heb zitten lezen in acceptatiegidsen en weet ik veel wat, maar kan deze specifieke casus niet vinden:

- vanuit werk de mogelijkheid om een studie te volgen, 8 uur per week;
- studie duurt een jaar, eventueel een tweede jaar;
- wij schrijven uren op klantwerk, en wanneer studie op een studiecode;
- werkgever betaald de studie, maar er geldt wel een 50/50-regeling (50% van uurloon de uren op bovengenoemde code worden uitbetaald);
- geen vaste uren per week (ene week 8, andere week 0);
- vanaf juli is dit niet meer op de salarisstrook terug te zien.

Mijn voorkeur gaat er naar uit om dit op voorhand duidelijk aan te kaarten bij de hypotheekverstrekker, zodat deze niet in minder wordt gerekend op het brutoloon.

Iemand ervaring, tips?
Ik weet niet of je eronderuit komt. De hypotheker rekent op basis van hoeveel geld je binnenkrijgt, tot hoeveel je verantwoord kan lenen.
Op het moment dat je dus vanwege studie minder inkomsten hebt, gaat de bank dat er niet bijplussen omdat het eigenlijk onderdeel van je loon is. Je hyootheek kan je er nog steeds niet mee betalen...

• SavageBrother
Dat kan ik me goed voorstellen. Wel heb ik begrepen dat zo iets over een langere periode van toepassing moet zijn?

Eventueel kan dit opgelost worden door zelf meer in te leggen, maar daar gaat onze voorkeur nu zeker niet naar uit.

Overigens zitten we a.s. maandag met een andere FA om dit ook te bespreken.

[Voor 14% gewijzigd door SavageBrother op 17-06-2020 22:54]

It's dogged that does it

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 09:01

Kortom, ik snap zijn kant van het verhaal maar ik kan er zelf niet zoveel mee omdat dit gewoon een gevalletje 'overmacht' is.
Ik zie eerlijk gezegd niet wat er overmacht zou zijn ik zie vooral een financieel adviseur die steken laat vallen.

Als die adviseur de boel zo uitvogelt dat voor het aanvragen van de nieuwe hypotheek eerst het saldo van de spaarhypotheek op de schuld moet worden afgelost, dan had die adviseur meteen al kunnen weten (of in elk geval had hij het moeten nagaan) dat die spaarhypotheek bij jullie versterker maar eens per maand kan stoppen. En dat de verdere omzetting nog weer wat meer tijd zou kosten. Als de aanvraag daarop zou moeten wachten (wat je je ook kunt afvragen), dan had hij dus bij voorbaat kunnen weten dat er niet veel tijd tot de overdracht zou overblijven een dat hij bij de keuze voor de nieuwe geldverstrekker dat rekening mee zou moeten houden. Om het nu maar simpel op overmacht en corona te gooien vind ik dus wel een heel makkelijke uitweg van de adviseur.

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Rubbergrover1 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:26:
[...]

Ik zie eerlijk gezegd niet wat er overmacht zou zijn ik zie vooral een financieel adviseur die steken laat vallen.
En een klant van de FA die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten (want: Andere bank was geen optie want niet goedkoopste). ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Enforcer
  • Niet online
AGee schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:56:
Een een klant van de FA die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten (want: Andere bank was geen optie want niet goedkoopste). ;)
Ik steek liever €50,- x 12 x 30jaar in mijn eigen huis dan dat ik dat aan een (andere) bank moet betalen, als tweaker zijnde wil je toch het beste voor zo min mogelijk geld? Als de hypotheek eenmaal loopt dan hoor je de bank nooit meer (tenzij je niet aan je geldverplichtingen voldoet) dus waarom moeite doen om een duurdere bank te nemen ?
Je zou haast denken dat je tegenwoordig als koper meerdere hypotheekaanvragen moet indienen bij diverse banken om maar zo snel mogelijk geholpen te worden als een beoordelingstijd van 4weken niet genoeg is, en pas als alle aanvragen beoordeeld zijn dan een definitieve "go" moet geven op 1 van die geldverstrekkers.

-edit-
Ik ben overigens niet de enige klant van deze bank hoor die met dit bijltje hakt gezien hun Facebook Berichten pagina. Ach het zal wel overwaaien, op naar het volgende project, cilinders vervangen van alle sloten :)

[Voor 14% gewijzigd door Enforcer op 18-06-2020 09:17]

• icarus007
Enforcer schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:14:
[...]

Ik steek liever €50,- x 12 x 30jaar in mijn eigen huis dan dat ik dat aan een (andere) bank moet betalen, als tweaker zijnde wil je toch het beste voor zo min mogelijk geld? Als de hypotheek eenmaal loopt dan hoor je de bank nooit meer (tenzij je niet aan je geldverplichtingen voldoet) dus waarom moeite doen om een duurdere bank te nemen ?
Je zou haast denken dat je tegenwoordig als koper meerdere hypotheekaanvragen moet indienen bij diverse banken om maar zo snel mogelijk geholpen te worden als een beoordelingstijd van 4weken niet genoeg is, en pas als alle aanvragen beoordeeld zijn dan een definitieve "go" moet geven op 1 van die geldverstrekkers.
En heb je nu het beste gekregen volgens jou? Ik weet dat er andere banken zijn met een veel kortere doorlooptijd (en mischien ook andere betere voorwaarden), maar die zijn iets duurder. Maar nu schuif je dus jouw probleem af op de verkoper, JIJ kiest voor deze bank, JIJ had er invloed op, wellicht niet veel, maar in ider geval veel meer dan de verkoper..........dus ja, eigenlijk begrijp ik de verkoper wel

• Enforcer
  • Niet online
icarus007 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:19:
En heb je nu het beste gekregen volgens jou? Ik weet dat er andere banken zijn met een veel kortere doorlooptijd (en mischien ook andere betere voorwaarden), maar die zijn iets duurder.
Ik heb het beste gekregen ja, toen we het renteaanbod kregen was deze bank veruit de goedkoopste van alle bekende (ik meen) 48 banken waar de doorberekening op is gebaseerd. Wel een hoop stress omdat ook wij aannemers hebben moeten verschuiven die vanaf de 2e al zouden beginnen, maar uiteindelijk heb ik nu het goedkoopste/beste aanbod en hoor je de bank pas weer bij een eventuele verkoop van het huis over een x aantal jaren.
Maar nu schuif je dus jouw probleem af op de verkoper, JIJ kiest voor deze bank, JIJ had er invloed op, wellicht niet veel, maar in ider geval veel meer dan de verkoper..........dus ja, eigenlijk begrijp ik de verkoper wel
Ik begrijp de verkoper ook wel hoor, sterker nog als ik in zijn schoenen zou staan zou ik waarschijnlijk hetzelfde geprobeerd hebben, vandaar ook deze discussie hoe mijn mede-tweakers hier in zouden staan, bekijk het gewoon van zowel de verkopende partij als van de kopende partij. Er is in deze geen 'winnaar of verliezer' vind ik, en of je het nu fatsoenlijk vind of niet om een compensatie te vragen (en ook te krijgen), ik vind het nog steeds een zakelijke transactie die conform alle voorwaarden nu is afgehandeld.

[Voor 17% gewijzigd door Enforcer op 18-06-2020 09:26]

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 13:50
Enforcer schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:22:
[...]

Ik heb het beste gekregen ja, toen we het renteaanbod kregen was deze bank veruit de goedkoopste van alle bekende (ik meen) 48 banken waar de doorberekening op is gebaseerd. Wel een hoop stress omdat ook wij aannemers hebben moeten verschuiven die vanaf de 2e al zouden beginnen, maar uiteindelijk heb ik nu het goedkoopste/beste aanbod en hoor je de bank pas weer bij een eventuele verkoop van het huis over een x aantal jaren.

[...]

Ik begrijp de verkoper ook wel hoor, sterker nog als ik in zijn schoenen zou staan zou ik waarschijnlijk hetzelfde geprobeerd hebben, vandaar ook deze discussie hoe mijn mede-tweakers hier in zouden staan, bekijk het gewoon van zowel de verkopende partij als van de kopende partij. Er is in deze geen 'winnaar of verliezer' vind ik, en of je het nu fatsoenlijk vind of niet om een compensatie te vragen (en ook te krijgen), ik vind het nog steeds een zakelijke transactie die conform alle voorwaarden nu is afgehandeld.
Als ik zeg dat jij deze appel mag hebben voor 1 euro en jij pakt hem aan, ga je akkoord met mijn voorstel.

Als je die 500 euro niet had willen betalen, had je dat direct moeten aangeven en niet ja knikken en 'hope for the best'. Ik snap beide kanten maar door het op zijn beloop te laten heb je dit zelf veroorzaakt.

Als ik mijn verkoopmakelaar bepaalde voorwaarde vertel en hij zegt dat tegen de aankoopmakelaar van de verkoper ga ik er vanuit dat dat geregeld is, tenzij ik iets anders hoor.

Dat jouw mannetje het dan tussen neus en lippen door verteld is het probleem van jullie als kopende partij.

Inventaris

• Enforcer
  • Niet online
chaoscontrol schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:19:
Als je die 500 euro niet had willen betalen, had je dat direct moeten aangeven en niet ja knikken en 'hope for the best'. Ik snap beide kanten maar door het op zijn beloop te laten heb je dit zelf veroorzaakt.
Er is niet gesproken over een bedrag tijdens de onderhandeling van het uitstel tussen de FA en verkopend makelaar, er is aangegeven dat er mogelijk een vorm van compensatie zou gevraagd worden. Pas 24uur voor de officiele nieuwe overdrachtsdatum (dus 15 Juni) is mij ten gehore gekomen dat ze dit nu ineens 'opeisen' en denken aan te kunnen tonen dat het om een bedrag van €500,- zou gaan.
Het wrange hieraan is, als ik dit eerder had geweten dan had ik hier natuurlijk sowieso niet mee akkoord gegaan, immers is op 5 Juni aan mij bevestigd dat de hypotheek akkoord is. Dus 2/3dagen later hadden we al op dat moment kunnen passeren bij de notaris, kwestie van ff een belletje geven naar de notaris en de volgende dag inplannen. Nu lijkt het erop alsof de verkoper 'het onderste uit de kan wil halen' door vlak voor de overdracht nog ff deze compensatie op te eisen en daar ga ik echt niet aan mee werken. Wij zitten ook al die tijd te wachten totdat we kunnen beginnen en hebben veel moeite gedaan om alle aannemers te verzetten.

[Voor 4% gewijzigd door Enforcer op 18-06-2020 10:39]

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Enforcer schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:22:
[...]

Snap je nou nog steeds niet dat het goedkoopste renteaanbod hebben en de lange doorlooptijd ook met elkaar te maken hebben? Bij een andere bank was het misschien veel sneller geregeld, dat wilde je niet omdat je voor een dubbeltje op de eerste rang wilde zitten. Aan jou om te bepalen of je alsnog goedkoper uit bent na die €500 onkosten die jouw zuinigheid de verkoper bezorgd heeft. Zo ja is toch alles prima.

DUT Racing

• Er1k989
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 12:58
Enforcer schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:35:
[...]

Er is niet gesproken over een bedrag tijdens de onderhandeling van het uitstel tussen de FA en verkopend makelaar, er is aangegeven dat er mogelijk een vorm van compensatie zou gevraagd worden. Pas 24uur voor de officiele nieuwe overdrachtsdatum (dus 15 Juni) is mij ten gehore gekomen dat ze dit nu ineens 'opeisen' en denken aan te kunnen tonen dat het om een bedrag van €500,- zou gaan.
Het wrange hieraan is, als ik dit eerder had geweten dan had ik hier natuurlijk sowieso niet mee akkoord gegaan, immers is op 5 Juni aan mij bevestigd dat de hypotheek akkoord is. Dus 2/3dagen later hadden we al op dat moment kunnen passeren bij de notaris, kwestie van ff een belletje geven naar de notaris en de volgende dag inplannen. Nu lijkt het erop alsof de verkoper 'het onderste uit de kan wil halen' door vlak voor de overdracht nog ff deze compensatie op te eisen en daar ga ik echt niet aan mee werken. Wij zitten ook al die tijd te wachten totdat we kunnen beginnen en hebben veel moeite gedaan om alle aannemers te verzetten.
Let wel: je hebt gehoord dat er mogelijk compensatie gevraagd zou worden. Daar ben jij akkoord mee gegaan....en nu ben je verbaasd dat ze daadwerkelijk compensatie vragen? Ik ben het wel met je eens dat de timing en gebrek aan onderbouwing van bedrag niet heel chique zijn overigens.

• Enforcer
  • Niet online
fsfikke schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:45:
Snap je nou nog steeds niet dat het goedkoopste renteaanbod hebben en de lange doorlooptijd ook met elkaar te maken hebben? Bij een andere bank was het misschien veel sneller geregeld, dat wilde je niet omdat je voor een dubbeltje op de eerste rang wilde zitten. Aan jou om te bepalen of je alsnog goedkoper uit bent na die €500 onkosten die jouw zuinigheid de verkoper bezorgd heeft. Zo ja is toch alles prima.
Tuurlijk snap ik het wel, ik heb me meer dan ooit verdiept in deze materie. Als op 8 Mei (toen het dossier is opgestuurd naar de hypotheekverstrekker) er op dat moment een reactietermijn van 10werkdagen werd gehanteerd heb je alle tijd zou je zeggen toch ? 8 Mei + 10werkdagen = uiterlijk Maandag 25 Mei een beoordeling van de hypotheekverstrekker (er zit 1 feestdag tussen). De geldverstrekker schoof die termijn elke dag weer op wat buiten onze macht ligt als kopende partij.

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Enforcer schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:35:
[...]

Nou ja, je wist dat die compensatie mogelijk geëist zou worden. Je had toen ook direct aan kunnen geven daar niet mee akkoord te gaan. Nu er een bedrag aan hangt, nog los van of dat goed onderbouwd is, is het ineens wel een bezwaar en de schuld van de verkoper.

Ben trouwens wel benieuwd naar de theoretische aansprakelijkheid als het hierdoor bij de notaris alsnog niet doorgaat. Ik neem aan dat de schade voor beiden hoger is dan die 500.

• Enforcer
  • Niet online
sambalbaj schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:56:
Nou ja, je wist dat die compensatie mogelijk geëist zou worden. Je had toen ook direct aan kunnen geven daar niet mee akkoord te gaan. Nu er een bedrag aan hangt, nog los van of dat goed onderbouwd is, is het ineens wel een bezwaar en de schuld van de verkoper.
Een zefgemaakte appeltaart en een bosje bloemen is ook een vorm van compensatie, die wilden we nog bakken maar gezien hun standpunt en reactie laten we dat maar gaan....
sambalbaj schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:56:
Ben trouwens wel benieuwd naar de theoretische aansprakelijkheid als het hierdoor bij de notaris alsnog niet doorgaat. Ik neem aan dat de schade voor beiden hoger is dan die 500.
De overdracht is de 16e gepasseerd bij de notaris dus wat mij betreft is de zakelijke transactie nu voldaan. Ben gewoon benieuwd naar de reacties van onze mede-tweakers :)

[Voor 37% gewijzigd door Enforcer op 18-06-2020 11:05]

• la_fusion
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 13:35
Ik snap beide kampen hierin. Het eea is gepasseerd dus nu nog iets betalen is raar want had onderdeel van de transactie bij de notaris moeten zijn. Ik snap ook dat er gezegd wordt dat je dit nog wel moet betalen. Probleem is dat het niet duidelijk is vastgelegd en vooraf is gezegd wat het zou kosten.

Voor jezelf zou ik nu even afvragen in hoeverre je de verkoper nog nodig denkt te hebben en of het je de moeite nog waard is.

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 11:58
Enforcer schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:59:
[...]

De overdracht is de 16e gepasseerd bij de notaris dus wat mij betreft is de zakelijke transactie nu voldaan. Ben gewoon benieuwd naar de reacties van onze mede-tweakers :)
In principe is het redelijk dat de verkoper iets van een vergoeding krijgt. Die maakt immers kosten omdat jij langer doet over je financiering.

Het was mooi als het zo was gegaan:
- Verkoper geeft duidelijk aan dat er compensatie moet komen
- Dit wordt vastgelegd in een extra contractje
- Beide partijen ondertekenen en leggen een nieuwe overdrachtsdatum vast.

Alternatief voor verkoper was de koopovereenkomst ontbinden en die 10% borg te incasseren. Dat is in dit geval ook wel een zwaar middel.

Maar goed, de woning is overdragen en als alle andere verplichtingen uit het koopcontract zijn voldaan dan houdt het gewoon op toch?

Of je wilt zelf netjes zijn en koper compenseren, dat kan natuurlijk ook. Het is een gunst aan jou.

PVoutput

• Zuaro
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 08-07 21:28
Wij zijn ingeloot (1 uit 5) om een appartement over te kopen van een woningcorporatie met een bieden vanaf prijs. Huis is in dezelfde straat als een ander huis waar we net op overboden zijn. Twijfelen enorm wat we moeten bieden aangezien de vanaf prijs 80k lager ligt dan waarvoor het andere huis uiteindelijk gegaan is...

Verschil met andere appartment:
- Geen hoekhuis (minder balkon/ramen)
- Keuken & toilet niet opgeknapt
- (Nog) geen toestemming voor eventueel dakterras
- Enigszins relevant: andere appartement was compleet 'hip' gestyled

Qua oppervlakte en ligging dus vrijwel helemaal gelijk. Vind het lastig om de waarde/kosten van 3 bovenstaande punten in te schatten. Heb zelf wel een idee wat ik er op wil bieden maar blijft toch lastig en wil niet achter het net vissen (again).

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 09:01
Enforcer schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:14:
[...]

Als je hypotheek loopt inderdaad. Maar intussen heb je dus wel de overdracht twee weken moeten uitstellen omdat je prioriteit lag bij goedkoop boven tijdig. Beetje als wanneer je iets in China bestelt omdat het zo lekker goedkoop is, maar vervolgens in de problemen komt omdat je vanwege de lange levertijd een tijd zonder moet zitten.

• Biohazzard21
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10:44
Zuaro schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:57:
Wij zijn ingeloot (1 uit 5) om een appartement over te kopen van een woningcorporatie met een bieden vanaf prijs. Huis is in dezelfde straat als een ander huis waar we net op overboden zijn. Twijfelen enorm wat we moeten bieden aangezien de vanaf prijs 80k lager ligt dan waarvoor het andere huis uiteindelijk gegaan is...

Verschil met andere appartment:
- Geen hoekhuis (minder balkon/ramen)
- Keuken & toilet niet opgeknapt
- (Nog) geen toestemming voor eventueel dakterras
- Enigszins relevant: andere appartement was compleet 'hip' gestyled

Qua oppervlakte en ligging dus vrijwel helemaal gelijk. Vind het lastig om de waarde/kosten van 3 bovenstaande punten in te schatten. Heb zelf wel een idee wat ik er op wil bieden maar blijft toch lastig en wil niet achter het net vissen (again).
wacht even, je bent ingeloot, en alsnog moet je gaan bieden? Nare praktijken..

• Giant87
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 10:56
Zo gaat dat wel vaker tegenwoordig. Eerst "serieuze" kandidaten selecteren die het waarschijnlijk kunnen financieren en dan laten opbieden.

• Enforcer
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:12:
Als je hypotheek loopt inderdaad. Maar intussen heb je dus wel de overdracht twee weken moeten uitstellen omdat je prioriteit lag bij goedkoop boven tijdig. Beetje als wanneer je iets in China bestelt omdat het zo lekker goedkoop is, maar vervolgens in de problemen komt omdat je vanwege de lange levertijd een tijd zonder moet zitten.
Nee, mijn prioriteit lag ook om de hypotheek rond te krijgen, en wat ik al eerder aangaf, de bank schuift de reactietermijn iedere keer op, niet wij als kopende partij. Wij hebben 8 Mei alles ingediend, dat is normaliter ruim op tijd. Als ING nu belooft een reactietermijn van 1dag te geven en jij vertrouwt hierop dan kun je theoretisch 1 Juli 2020 de overdracht plaats laten vinden. Als ING vervolgens eigenhandig besluit 'ineens' de reactietermijn iedere dag stukje bij beetje te verlengen en op te schuiven naar zo'n 4weken, wat kan je dan doen als koper?

• Zuaro
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 08-07 21:28
Biohazzard21 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:19:
[...]

wacht even, je bent ingeloot, en alsnog moet je gaan bieden? Nare praktijken..
Dit is vanuit een woningcorporatie die maar 5 bezichtigingen willen en vanuit daar gewoon een bod willen krijgen. Verder niet verplicht om te bieden of iets. Bieden vanaf prijs is in onze optiek al heel laag.

We hebben vooraf geen documenten of iets moeten aanleveren, gewoon enkel naam+ email

[Voor 9% gewijzigd door Zuaro op 18-06-2020 16:29]

• m0nk
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:56

m0nk

16-09-2003 15.15

Van de week een 2 onder 1 kap woning gekocht. Letterlijk 100m van mijn huidige hoekwoning vandaan. Een ander huis in dezelfde straat was binnen een week verkocht. Echt deze wijk in Zoetermeer is echt niet normaal meer. Staan zo weinig woningen te koop en als ze te koop staan is dat ook weer zo voorbij. Heb rechtstreeks een deal kunnen sluiten met de huidige bewoners.. Kwam er via mijn overbuurman achter dat deze mensen voornemens waren om te gaan verkopen. Ik heb hem toen direct zelf benaderd. 1 oktober gaan we over in principe. Nu onze woning nog verkopen.. Al maak ik me daar niet al te veel zorgen over..

[Voor 11% gewijzigd door m0nk op 18-06-2020 16:32]

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30

• B-Real
  • Nu online
Enforcer schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:21:
[...]

Nee, mijn prioriteit lag ook om de hypotheek rond te krijgen, en wat ik al eerder aangaf, de bank schuift de reactietermijn iedere keer op, niet wij als kopende partij. Wij hebben 8 Mei alles ingediend, dat is normaliter ruim op tijd. Als ING nu belooft een reactietermijn van 1dag te geven en jij vertrouwt hierop dan kun je theoretisch 1 Juli 2020 de overdracht plaats laten vinden. Als ING vervolgens eigenhandig besluit 'ineens' de reactietermijn iedere dag stukje bij beetje te verlengen en op te schuiven naar zo'n 4weken, wat kan je dan doen als koper?
Dat snap ik allemaal wel, vervelende omstandigheden. Ik snap alleen nog steeds niet waarom de verkoper zijn extra kosten dan maar gewoon moet slikken. Jullie kunnen er wellicht niets aan doen, maar de verkoper kan er absoluut 0,0 invloed op uitoefenen natuurlijk. Lijkt me dus toch echt jullie risico en verantwoordelijkheid uiteindelijk.

• Enforcer
  • Niet online
B-Real schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:34:
Dat snap ik allemaal wel, vervelende omstandigheden. Ik snap alleen nog steeds niet waarom de verkoper zijn extra kosten dan maar gewoon moet slikken. Jullie kunnen er wellicht niets aan doen, maar de verkoper kan er absoluut 0,0 invloed op uitoefenen natuurlijk. Lijkt me dus toch echt jullie risico en verantwoordelijkheid uiteindelijk.
We zijn samen overeengekomen dat de passeerdatum twee weken wordt uitgesteld. Het komt op mij nu over dat ze me willen 'naaien' door 1dag voor de uitgestelde sleuteloverdracht met deze 'claim' te komen, daar hadden zij dus vooraf duidelijk(er) in moeten zijn. Zoals ik al zei, de 9e hadden we al bij de notaris kunnen zitten en nu wachten ze op het laatste moment om deze claim neer te leggen, dat is niet netjes vind ik.

• SavageBrother
Wat een gezeik ouwe, waar gaat dit allemaal nog over...

It's dogged that does it

• Tsurany
  • Niet online
• 29/05/2020 - Uitstel ontvangen van 2 weken waarbij mondeling is aangegeven door de verkopend makelaar dat verkoper mogelijk een vergoeding zal vragen, ik heb hier niks op geantwoord danwel ingestemd gezien het uitstel tussen de FA en verkopend makelaar mondeling is besproken, FA heeft mij later gebeld en dit tussen neus en lippen door gezegd
Dat is dus laksheid van jouw kant. Jij negeert het en laat alles aan je adviseur over, die maakt afspraken en daar doe je verder niks mee. Dat impliceert dus dat je er mee in stemt, anders had je er wel wat van gezegd.
Enforcer schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:22:
[...]

Mijn FA kiest die bank omdat dat degene was die (op dat moment) het goedkoopste uit de bus kwam, ze hebben daar een heel handig programma voor die alles doorberekent qua rente-percentages etc..etc... Pre-corona-tijd was alles ook gewoon in kan en kruiken geweest en was alles gewoon gegaan zoals we het eind Maart afgesproken hebben maar helaas loopt het nu eenmaal zo door deze bank en het tijdperk waar we in zitten (ik heb dat ook allemaal niet voorzien, mijn FA ook niet, en de verkopers al helemaal niet, kortom gevalletje overmacht).
Jij kiest de bank uit. Je adviseur is een adviseur, je blijft zelf toch echt verantwoordelijk hier voor tenzij hij onjuist advies geeft.
Enforcer schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:06:
[...]

We zijn samen overeengekomen dat de passeerdatum twee weken wordt uitgesteld. Het komt op mij nu over dat ze me willen 'naaien' door 1dag voor de uitgestelde sleuteloverdracht met deze 'claim' te komen, daar hadden zij dus vooraf duidelijk(er) in moeten zijn. Zoals ik al zei, de 9e hadden we al bij de notaris kunnen zitten en nu wachten ze op het laatste moment om deze claim neer te leggen, dat is niet netjes vind ik.
Waarom dat je dan niet de 9e bij de notaris? Heb je zelf wel actie ondernomen om het te verzetten? Ik vind je er heel laks in zitten tot je opeens moet gaan betalen. Was vooraf wat actiever geweest en je had dit dus kunnen voorkomen.

Hoe je het ook went of keert, jij hebt je zaken niet op tijd op orde (of dat nu overmacht is of niet) en als gevolg daarvan zitten de verkopers te wachten. Dan is een compensatie van 500 euro echt zo gek nog niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA20AW + 3x FTXM20N

• 1107972
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 10:37
@Enforcer , zoals hierboven meermaals al is omschreven heb je deze situatie echt aan jezelf te danken. Of het nu wel of niet terecht is dat de verkopende partij deze vergoeding vraagt.

Immers, door niet te reageren op dat er een mogelijke compensatie gevraagd gaat worden bij uitstel heb je hier indirect mee ingestemd door de uitstel te aanvaarden. Hierdoor ben je onderdeel geworden van hun plan. Jij of anders je FA hadden zelf gelijk actie moeten ondernemen toen gemeld werd dat een mogelijke compensatie gevraagd werd.

En eigenlijk maakt het niet uit wat de werkelijke lasten zijn die de verkopers hebben moeten betalen voor de extra twee weken zolang deze maar redelijk zijn. Sterker nog, ze kunnen zich ook gewoon baseren op de verkoopprijs. Immers jij hebt nu twee weken minder dubbele lasten. Dat is een voordeel wat jij heb gehad en daar zou je hun nu mee kunnen compenseren. Immers dat geld was al uitgegeven.

Is het bedrag lager dat je bespaard hebt omdat jou FA een super lage rente heeft weten te regelen dan stel je dat bedrag voor samen met een bloemetje als excuus voor de situatie.

[Voor 9% gewijzigd door 1107972 op 18-06-2020 21:03]

• aschja
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 13:40
SavageBrother schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:21:
Wat een gezeik ouwe, waar gaat dit allemaal nog over...
Hehe. Eindelijk iemand die ook zn mond open trekt. Maak ff een appgroepje aan en ga daar verder zeiken over wie nu die €500 moet betalen. Manmanman, wat een gekibbel.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MoshiMoshi84
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 13:21

• Feb/Maart 2020 - Pre-Corona Tijdperk - Afspraken met Financieel Adviseur (FA) wat haalbaar is qua financiën - doorlooptijden hypotheekaanvragen <5-8 werkdagen

Nu heeft de verkoper (via de verkopend makelaar) 1dag voor de sleuteloverdracht van de 16e aangegeven bij mij een bedrag te willen claimen van rond de €500,- (hij zegt het te kunnen onderbouwen) ter compensatie van de 2weken uitstel die hij heeft misgelopen. Ik snap zijn vraagstelling maar heb aangegeven dat ik hier niet in mee kan gaan want formeel gezien zijn we beide gewoon overeengekomen om de overdracht 2weken uit te stellen (conform artikel 7 in de koopovereenkomst) en daarnaast had hij mij in gebreke kunnen stellen op 2 Juni en had ik alsnog 8dagen (ook conform de koopovereenkomst) de tijd om het in orde te krijgen, dat was dan sowieso geen probleem gezien op 5 Juni de bank en 9 Juni de notaris een akkoord hebben gegeven dat alles rond was.

Als die kosten redelijk zijn zou ik ze betalen, maar dat is een morele kwestie, geen juridische. De verkoper is ook redelijk geweest door onverplicht uitstel te verlenen in plaats van op de 10% boete uit te zijn. Dat het huis een half jaar te koop stond vind ik daarvoor niet relevant, evenmin dat jij het toch gered zou hebben: belangrijkste punt is dat verkoper in de wetenschap dat hij jou mogelijk in een positie kon brengen waardoor je 10% van de prijs kwijt was zonder huis daar niet voor heeft gekozen. Als dat hem kosten heeft opgeleverd vind ik het niet meer dan redelijk die te betalen, zeker als dat min of meer als voorwaarde is gesteld.

• MoshiMoshi84
Enforcer schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:05:
[...]

De verkoper had deze kosten ook gehad als we in de eerste afspraken een oplevering van half/eind Juni waren overeengekomen (we waren immers de enige kopers op dat moment na 6maanden te koop te hebben gestaan). Overmacht is het zeker. Als de bank 10weken nodig heeft voor een eerste beoordeling terwijl koper daar niet op rekent kun je daar nooit zelf tegen op boksen. Als er morgen een ramp bij die bank gebeurd en ik moet verplicht naar een andere bank doordat de bank failliet is, en alle aanvragen worden nogmaals met een x aantal weken verlengt hoe wil je dat dan uitleggen?
Dat is simpel: jouw verantwoordelijkheid. Hoe wil je uitleggen dat de verkoper hierdoor voor extra kosten opdraait? Ook al kan een koper iets niet voorzien: de verantwoordelijkheid van de koper is nog altijd groter dan die van de verkoper.

• MoshiMoshi84
Enforcer schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:22:Ik begrijp de verkoper ook wel hoor, sterker nog als ik in zijn schoenen zou staan zou ik waarschijnlijk hetzelfde geprobeerd hebben, vandaar ook deze discussie hoe mijn mede-tweakers hier in zouden staan, bekijk het gewoon van zowel de verkopende partij als van de kopende partij. Er is in deze geen 'winnaar of verliezer' vind ik, en of je het nu fatsoenlijk vind of niet om een compensatie te vragen (en ook te krijgen), ik vind het nog steeds een zakelijke transactie die conform alle voorwaarden nu is afgehandeld.
Als het een puur zakelijke transactie is, waarom zou een verkoper dan ooit uitstel verlenen als er geen financieringsvoorbehoud is?Jij hebt uit eigenbelang verzocht van de voorwaarden af te wijken en de koper heeft daarmee ingestemd, dat is een puur onzakelijke gunst aan jou waar hij niets bij te winnen heeft. Dan is het niet fair om in reactie op zijn tegenverzoek je te beroepen op de 'zakelijkheid' van de transactie.

[Voor 5% gewijzigd door MoshiMoshi84 op 19-06-2020 00:23]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• SavageBrother
Zullen we er lekker over ophouden? Dit heeft niets meer met het kopen van een huis te maken. Buitenom dat is het ook nog eens bijzonder oninteressant.

[Voor 4% gewijzigd door SavageBrother op 19-06-2020 00:19]

It's dogged that does it

• rochelledw
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 13:44
Het is geen huis wat we kopen maar een kavel, maar ik heb wel een vraag. Hoelang duurt het gemiddeld voordat je reactie hebt op een bod?

We stonden als enige ingeschreven op een kavel en hebben besloten onder de vraagprijs te bieden, dit was maandag, het is nu vrijdag en ik twijfel of ik de makelaar moet opbellen als we vanmiddag nog niks hebben gehoord? of gewoon moet afwachten.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
rochelledw schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:36:
Het is geen huis wat we kopen maar een kavel, maar ik heb wel een vraag. Hoelang duurt het gemiddeld voordat je reactie hebt op een bod?

We stonden als enige ingeschreven op een kavel en hebben besloten onder de vraagprijs te bieden, dit was maandag, het is nu vrijdag en ik twijfel of ik de makelaar moet opbellen als we vanmiddag nog niks hebben gehoord? of gewoon moet afwachten.
Welke verloopdatum heb je bij je bod vermeld?

• SavageBrother
Wij hebben het onszelf ook weer lastig gemaakt zeg. Afgelopen woensdag een huis bezichtigd, ik was er gelijk gek op. M'n vriendin iets minder, maar na goed nadenken zag zij ook de mogelijkheden. Besloten vandaag voor de deadline een bod uit brengen. Echter.... komt er vanmorgen een huis online waar we beide direct geen enkele twijfel bij hebben. Gelijk een bezichtiging ingepland, aanstaande woensdag kijken.

Nu beslissen of we überhaupt nog gaan bieden, met de mogelijkheid om het bod in te trekken, danwel gebruik te maken van de wettelijke bedenktijd na het tekenen van het voorlopig koopcontract, indien het bod wordt geaccepteerd.

Het houdt ons van de straat, laten we maar zeggen.

It's dogged that does it

• MrsRossi
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 30-06 23:03
Ik zou gewoon bieden. Bij mij ging het eigenlijk net zo:

28 mei: bezichtiging huis 1 (heel enthousiast over)
4 juni: huis 2 komt online, die ik eigenlijk liever wilde (goedkoper en klushuis, dus geheel naar smaak te renoveren)
8 juni: deadline bod huis 1 (en flink overboden)
11 juni: bezichtiging huis 2
12 juni: bod huis 2, afgelopen maandag geaccepteerd ;)

Concept koopcontract is nu in de maak

Een bod is niet bindend en kun je op elk moment nog intrekken. Daarnaast duurt het ook wel ongeveer een week voordat je uberhaupt het koopcontract kunt tekenen. Dus je hebt tijd zat

[Voor 18% gewijzigd door MrsRossi op 19-06-2020 11:05]

• SavageBrother
MrsRossi schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:00:
Ik zou gewoon bieden. Bij mij ging het eigenlijk net zo:

28 mei: bezichtiging huis 1 (heel enthousiast over)
4 juni: huis 2 komt online, die ik eigenlijk liever wilde (goedkoper en klushuis, dus geheel naar smaak te renoveren)
8 juni: deadline bod huis 1 (en flink overboden)
11 juni: bezichtiging huis 2
12 juni: bod huis 2, afgelopen maandag geaccepteerd ;)

Concept koopcontract is nu in de maak
Hmm, wellicht de beste optie.

Bij ons het zo:

Huis 1: Best wat te klussen, groot huis, vanwege de m2 ook redelijk aan de max van onze mogelijkheden.
Huis 2: Helemaal klaar, en nog eens naar smaak. Kleiner, maar groot genoeg. Voldoende ruimte om gewoon echt een mooi bod (lees: stevig overbieden, want kadasterdata) neer te leggen.

Beide leuk, huis 2 spreekt meer aan omdat het af is, huis 1 kan wel naar onze zin gemaakt worden met voornamelijk investeren qua tijd (en een beetje centen).

It's dogged that does it

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

SavageBrother schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:48:
Wij hebben het onszelf ook weer lastig gemaakt zeg. Afgelopen woensdag een huis bezichtigd, ik was er gelijk gek op. M'n vriendin iets minder, maar na goed nadenken zag zij ook de mogelijkheden. Besloten vandaag voor de deadline een bod uit brengen. Echter.... komt er vanmorgen een huis online waar we beide direct geen enkele twijfel bij hebben. Gelijk een bezichtiging ingepland, aanstaande woensdag kijken.

Nu beslissen of we überhaupt nog gaan bieden, met de mogelijkheid om het bod in te trekken, danwel gebruik te maken van de wettelijke bedenktijd na het tekenen van het voorlopig koopcontract, indien het bod wordt geaccepteerd.

Het houdt ons van de straat, laten we maar zeggen.
Als jullie beide woningen nog steeds willen, zou ik ook gewoon op beide inzetten. Nadat het ene bod geaccepteerd is, duurt het sowieso wel even voordat het koopcontract klaar en getekend is en pas dan gaan die drie dagen lopen. In de tussentijd weet je dan wel of jullie een kans maken op het andere huis (qua biedingen).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• MrsRossi
Ha, bij mij was huis 1 ook echt aan de top van mijn mogelijkheid, de vraagprijs was eigenlijk al te hoog dus ik kon weinig overbieden.
Huis 2 was de vraagprijs een stuk lager dus kon een goed bod doen (uiteraard met renoveringskosten in het achterhoofd)

Maar omdat er (in mijn geval dan) vrij weinig vrij komt wilde ik toch op twee paarden wedden. En inderdaad staat er voor het opstellen van het koopcontract 7-10 dagen, geloof ik. Soms gaat het ook sneller. Maar tijd zat dus.

• Tsurany
  • Niet online
SavageBrother schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:05:
[...]

Bij ons het zo:

Huis 1: Best wat te klussen, groot huis, vanwege de m2 ook redelijk aan de max van onze mogelijkheden.
Huis 2: Helemaal klaar, en nog eens naar smaak. Kleiner, maar groot genoeg. Voldoende ruimte om gewoon echt een mooi bod (lees: stevig overbieden, want kadasterdata) neer te leggen.

Beide leuk, huis 2 spreekt meer aan omdat het af is, huis 1 kan wel naar onze zin gemaakt worden met voornamelijk investeren qua tijd (en een beetje centen).
De vraag is vooral of je tevreden zou zijn met huis 1 mocht je huis 2 niet te pakken krijgen. Als dat zo is dan is op beiden bieden geen gek idee.

• SavageBrother
Tsurany schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:43:
[...]

De vraag is vooral of je tevreden zou zijn met huis 1 mocht je huis 2 niet te pakken krijgen. Als dat zo is dan is op beiden bieden geen gek idee.
Dank voor de tips allen. Bezichtiging aan huis 2 staat gepland en we zijn daarnet door de wijk gaan rijden. Waanzinnig leuk, dit sluit 100% aan op onze wensen, meer dan huis 1. Huis 1 blijft wel een goede tweede optie. Daar gaan we een ietwat behouden bod op uitbrengen, als het lukt is het te gek, lukt het niet dan is het ook niet anders.

Wel denken we, met name over huis 2, na over het gebruik van een aankoopmakelaar. Maar als ik voor mezelf even logisch redeneer, kom ik maar moeilijk tot de toegevoegde waarde van een dergelijke partij. Deze partij wil gewoon dat jij koopt, zodat zij hun courtage pakken (en wanneer ze met een percentage rekenen is voor zo'n partij de incentive ook nog eens om je een hoger bedrag te laten betalen). Daarnaast gaat een verkoopmakelaar niet tegen een aankoopmakelaar zeggen hoeveel die moet bieden, dus qua 'juiste prijs' bepalen is de toegevoegde waarde ook gelimiteerd.

Anderen die er ook zo over denken, zie ik wat over het hoofd? Ons vorige huis hebben we zonder aankoopmakelaar gekocht, maar daar hebben we door laag te bieden, zonder voorbehoud en met een beetje geluk, raak geschoten.

It's dogged that does it

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 10:37
@SavageBrother
Ik heb geen ervaringen met een aankoopmakelaar maar denk dat deze bij de volgende zaken kan helpen:
  1. Helpen bij het vinden van een huis die aan jullie wensen voldoet en mogelijk deze ook eerder signaleren waardoor het jou kans vergroot op het verkrijgen van het huis
  2. Tijdens een bezichtiging je attenderen op bepaalde zaken die mogelijk de waarde van een huis vermeerderen/verminderen
  3. Advies kan geven op basis van de huidige markt wat de waarde is van het object en waar mogelijk de verkoopprijs wordt
Voor het eerste punt heb je hem eigenlijk niet nodig. Het tweede punt is afhankelijk van je eigen kennis en of je eventueel een familielid kan meenemen die je hierin kan adviseren. En het laatste is denk ook iets wat je vooral uiteindelijk zelf moet bepalen op basis van wat je er zelf voor wilt betalen. Een beetje buurtonderzoek kan dan ook geen kwaad om te kijken waar vergelijkbare huizen voor zijn verkocht de afgelopen tijd.

Persoonlijk zie ik voor het tweede huis dus weinig toegevoegde waarde zoals jij zelf ook al aangeeft. Kan je beter de courtage die je normaal gesproken zou betalen voor de aankoopmakelaar toevoegen aan je bod om je kansen te vergroten.

• Jovatov
  • Nu online
1107972 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 13:14:
@SavageBrother
Ik heb geen ervaringen met een aankoopmakelaar maar denk dat deze bij de volgende zaken kan helpen:
  1. Helpen bij het vinden van een huis die aan jullie wensen voldoet en mogelijk deze ook eerder signaleren waardoor het jou kans vergroot op het verkrijgen van het huis
  2. Tijdens een bezichtiging je attenderen op bepaalde zaken die mogelijk de waarde van een huis vermeerderen/verminderen
  3. Advies kan geven op basis van de huidige markt wat de waarde is van het object en waar mogelijk de verkoopprijs wordt
Voor het eerste punt heb je hem eigenlijk niet nodig. Het tweede punt is afhankelijk van je eigen kennis en of je eventueel een familielid kan meenemen die je hierin kan adviseren. En het laatste is denk ook iets wat je vooral uiteindelijk zelf moet bepalen op basis van wat je er zelf voor wilt betalen. Een beetje buurtonderzoek kan dan ook geen kwaad om te kijken waar vergelijkbare huizen voor zijn verkocht de afgelopen tijd.

Persoonlijk zie ik voor het tweede huis dus weinig toegevoegde waarde zoals jij zelf ook al aangeeft. Kan je beter de courtage die je normaal gesproken zou betalen voor de aankoopmakelaar toevoegen aan je bod om je kansen te vergroten.
Naast deze punten is een aankoopmakelaar ook een regelneef wat enige tijd/energie scheelt.
Soms kan het ook helpen dat aankoopmakelaar en verkopend makelaar elkaar kennen. Dan weten beide partijen dat ze te vertrouwen zijn en dat kan voor je spreken.
Maar voor een enkel huis zou ik, als je het geregel prima vind en het biedproces zelf ook aan durft inderdaad niet doen.

• Kju
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 13:29
SavageBrother schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:57:
[...]

Dank voor de tips allen. Bezichtiging aan huis 2 staat gepland en we zijn daarnet door de wijk gaan rijden. Waanzinnig leuk, dit sluit 100% aan op onze wensen, meer dan huis 1. Huis 1 blijft wel een goede tweede optie. Daar gaan we een ietwat behouden bod op uitbrengen, als het lukt is het te gek, lukt het niet dan is het ook niet anders.

Wel denken we, met name over huis 2, na over het gebruik van een aankoopmakelaar. Maar als ik voor mezelf even logisch redeneer, kom ik maar moeilijk tot de toegevoegde waarde van een dergelijke partij. Deze partij wil gewoon dat jij koopt, zodat zij hun courtage pakken (en wanneer ze met een percentage rekenen is voor zo'n partij de incentive ook nog eens om je een hoger bedrag te laten betalen). Daarnaast gaat een verkoopmakelaar niet tegen een aankoopmakelaar zeggen hoeveel die moet bieden, dus qua 'juiste prijs' bepalen is de toegevoegde waarde ook gelimiteerd.

Anderen die er ook zo over denken, zie ik wat over het hoofd? Ons vorige huis hebben we zonder aankoopmakelaar gekocht, maar daar hebben we door laag te bieden, zonder voorbehoud en met een beetje geluk, raak geschoten.
Natuurlijk zal een verkoopmakelaar geen inside info geven maar zal er uit collegialiteit toch wel genoeg overleg plaats vinden om iets van een richting mee te krijgen. Als ze vaker met elkaar te maken hebben gaat dat toch wel wat makkelijker dan je zou denken en zijn de ervaringen over en weer voldoende om beter in te schatten hoeveel shit er in de bullshit zit in vergelijking met koper-in-z'n-eentje vs verkoopmakelaar ;)
De courtage, ach ja.. aankoopmakelaars werken met een vaste prijs, no-cure no-pay. Daarnaast ruik je heus wel of je te maken hebt met iemand die snel wat wil verdienen of iemand die daadwerkelijk trots is op z'n werk en pas tevreden is als hij vind dat hij voor jou een goede deal maakt.
Doe het trouwens omdat je aankoopbeleiding wil in het proces. Als het alleen maar om de laagste prijs gaat heeft het niet veel zin, zeker niet in deze markt.

[Voor 3% gewijzigd door Kju op 19-06-2020 13:48]

PSN: Kjujay | Tweakscrew PS4 Gaming Community

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online
[...]

Daarnaast gaat een verkoopmakelaar niet tegen een aankoopmakelaar zeggen hoeveel die moet bieden, dus qua 'juiste prijs' bepalen is de toegevoegde waarde ook gelimiteerd.
Het zou me niks verbazen als dat vaak genoeg wel gebeurt. Informatie delen die ze normaliter niet met andere kopers delen of zelfs de hoogte van biedingen doorgeven. Het blijft een semi corrupte wereld.
Wij hebben het zonder gedaan, 35k overboden. Vraag is of we achteraf niet teveel hebben geboden, dat weet je helaas nooit zeker. Maar het ging om een nieuw huis in een omgeving die we kenden dus we hadden weinig extra informatie nodig.

• mountaink
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 08-07 20:56
Bij ons was de aankoopmakelaar heel duidelijk over zijn inschatting wat een huis waard was en wanneer we meer zouden bieden, we dit zouden doen vanuit emotie en wat wij het waard vonden om er te wonen. Daarnaast heeft het ons veel gescheeld in regelen van bijvoorbeeld een bouwkundige keuring, doorlopen van de koopakte en heeft hij zelfs nog wat van de aankoopprijs kunnen afsnoepen naar aanleiding van het bouwkundig rapport. Daar alleen al mee heeft hij zichzelf voor ons terugverdiend. Wij zouden het namelijk zelf niet gedaan hebben.

Vanwege het feit dat wij bij meerdere huizen zijn wezen kijken (ook duurdere) heeft hij ook een goede inschatting wat ons budget is, wat we aankunnen qua hypotheek, en is dat ook meer zekerheid voor de verkoper.

[Voor 3% gewijzigd door mountaink op 19-06-2020 14:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

SavageBrother schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:05:
[...]

Bij ons het zo:

1 Tip (die ik hier al vaker heb gegeven):

Realiseer je heel goed dat je altijd een andere keuken/badkamer/vloer erin kunt rammen maar m² maak je niet meer bij (op een uitbouwtje na)...

Acties:
  • +4Henk 'm!

• icarus007
AGee schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:07:
[...]

Als jullie beide woningen nog steeds willen, zou ik ook gewoon op beide inzetten. Nadat het ene bod geaccepteerd is, duurt het sowieso wel even voordat het koopcontract klaar en getekend is en pas dan gaan die drie dagen lopen. In de tussentijd weet je dan wel of jullie een kans maken op het andere huis (qua biedingen).
Dus je gaat bieden en tekenen, terwijl je weet dat de kans groot is dat je niet verder gaat? Ik vind dit nogal onethisch, zo niet asociaal. Als je twijelt, niet bieden en niet tekenen. Het is geen kinderspel. Heb je enig idee wat dat betekend voor de verkopers? Ik begrijp dit niet hoor.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

icarus007 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:04:
[...]

Dus je gaat bieden en tekenen, terwijl je weet dat de kans groot is dat je niet verder gaat? Ik vind dit nogal onethisch, zo niet asociaal. Als je twijelt, niet bieden en niet tekenen. Het is geen kinderspel. Heb je enig idee wat dat betekend voor de verkopers? Ik begrijp dit niet hoor.
Netjes is het zeker niet, maar het gebeurt wel meer... Had je iets anders verwacht in een markt waar sommige kopers al een jaar aan het overbieden zijn en telkens misgrijpen?

• vanaalten
  • Laatst online: 08-07 10:10
Harrie_ schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:10:
[...]

Netjes is het zeker niet, maar het gebeurt wel meer... Had je iets anders verwacht in een markt waar sommige kopers al een jaar aan het overbieden zijn en telkens misgrijpen?
Dat inderdaad. De kans dat 'ie sowieso voor BEIDE huizen uitgeselecteerd wordt is sowieso al gering. Kans dat 'ie dus tekent en daarna alsnog er van af ziet is gering. Een van beide 'mogen' kopen zou al een enorme luxe zijn in deze tijd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrsRossi
[...]

Mijn bod op huis 2 was niet de hoogste, maar ik was wel de enige met aankoopmakelaar en dat gaf de doorslag (meer vertrouwen dat de koop dan rond kwam).

• SavageBrother
icarus007 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:04:
[...]

Zeker, helemaal netjes is het niet, dat ben ik met je eens. Anderzijds staan de kopers in rij en heb je binnen 5 minuten nummer twee aan de lijn hangen - dus zo'n ramp is het ook allemaal weer niet.
Harrie_ schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:10:
[...]

Ook dit.
vanaalten schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:18:
[...]

Dat inderdaad. De kans dat 'ie sowieso voor BEIDE huizen uitgeselecteerd wordt is sowieso al gering. Kans dat 'ie dus tekent en daarna alsnog er van af ziet is gering. Een van beide 'mogen' kopen zou al een enorme luxe zijn in deze tijd.
Helemaal waar.
MrsRossi schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:32:
[...]

Mijn bod op huis 2 was niet de hoogste, maar ik was wel de enige met aankoopmakelaar en dat gaf de doorslag (meer vertrouwen dat de koop dan rond kwam).
Dit zou voor ons nog een reden kunnen zijn inderdaad. Anderzijds hebben wij onze zaakjes wel behoorlijk op orde en weet ik tot in de details wat wel en niet kan.

Anyways, toch besloten niet op huis 1 te bieden, wederhelft begon toch nog ineens te twijfelen (krijg je ook een punthoofd van af en toe, maar goed). We focussen ons op huis 2 - nu eens verder inlezen op aankoopmakelaars.

It's dogged that does it

Acties:
  • +5Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Gouden regel geldt hier he denk ik. Als je het - ondanks dat je het zelf eigenlijk ook niet zo netjes vindt - toch op deze manier aanpakt heb je daarna ook nooit meer het recht om te klagen als er andersom iets bij jou ook zoiets gebeurt.

Alle andere argumenten (zijn toch genoeg andere geïnteresseerden) is wat mij betreft een simpele manier om je eigen coginitieve dissonantie te handlen.

Wil hier niet op een morele hoge stoel plaatsnemen maar heb zelf ook de nodige maanden frustraties gekend op de huizenmarkt (dan niet op dezelfde manier maar ik denk dat het geen kwaad kan om een beetje fatsoen te blijven houden als het even kan, zelfs in een moordende markt).

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +3Henk 'm!

• SavageBrother
Helemaal eens. Al moet ik wel zeggen dat binnen een dag of twee een bod uit moeten brengen ook niet getuigd van bijzonder veel fatsoen.

It's dogged that does it

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online
Ik zou niet echt lekker mn bed in gaan als ik het spelletje zo zou spelen.

Maar dat is iets wat iedereen voor zichzelf moet bepalen. Verboden is het niet, maar karma punten scoor je er ook niet mee...

Aangezien ik pas aan de verkopende kant gezeten heb, weet ik ook dat het verkoopproces toch wel best stressig is. Kost verdraaid veel tijd. Als je dan uiteindelijk een koper hebt en je gaat het koopcontract tekenen, gaat dat nog meer tijd kosten als verkoper.

Ik was denk ik wel ff flink kwaad geweest als mijn koper op deze manier afgehaakt had en het had mij ook zeker 2-3 weken gekost om de volgende koop op te zetten (hopende dat één van de kijkers dan alsnog zou willen kopen..).

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

SavageBrother schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 18:34:
Helemaal eens. Al moet ik wel zeggen dat binnen een dag of twee een bod uit moeten brengen ook niet getuigd van bijzonder veel fatsoen.
Ik vind de verkooptactiek van verkoper wel een goede kanttekening in dit verhaal. We hebben al wel wat reacties gezien in de trant van dat het niet supernetjes is maar het ligt wat mij betreft ook wel een beetje aan hoe de verkoper zich opstelt. Nu ken ik dit exacte verhaal niet maar ik lees hier wel vaker verhalen van een woning die vrijdag op Funda komt en waar zaterdag 50 kopers in een uur tijd tegelijk door de woning heen gejaagd worden zodat ze vooral ook kunnen zien hoe geducht de concurrentie is. Dan mag je zondag even nadenken en maandagochtend voor 12:00u je bod indienen. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik dan best nog wel een beetje begrip heb voor een winnende bieder die een week later zegt "sorry, ik zie er toch vanaf". :X

Nu zullen er in dit geval (vanwege corona) geen 50 mensen tegelijk door het het huis heen worden gestuurd, maar ook het feit dat je als koper niet eens minimaal een week de tijd hebt om een weloverwogen beslissing te maken zegt ook wel wat. Je gaat de grootste financiële verplichting aan in je leven, maar of je wel even in twee dagen wil beslissen en een arbitrair bedrag van 30k ofzo op de vraagprijs wil leggen... :r

Een oud gezegde luidt: "wie de bal kaatst kan 'm terugverwachten" :Y

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Prx
  • Laatst online: 08:45

Prx

⭐⭐⭐⭐⭐

Mjah @Harrie_, dat inzicht deel ik wel. Wij hebben ook op de eerste mogelijke dag bezichtigd (donderdag) en er werd al verteld dat er die dag en de vrijdag in totaal 28 bezichtigingen zouden zijn (max half uur per kijker, niemand tegelijk ivm Corona). De sluiting voor de bieding was de eerstvolgende dinsdagochtend om 10:00, waarbij we waarschijnlijk nog geluk hadden dat die maandag een feestdag was, anders was het vast die maandag geweest. Dat waren niet heel veel nachtjes om er even over te slapen inderdaad.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Requiem19 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 19:31:

Maar dat is iets wat iedereen voor zichzelf moet bepalen. Verboden is het niet, maar karma punten scoor je er ook niet mee...

Aangezien ik pas aan de verkopende kant gezeten heb, weet ik ook dat het verkoopproces toch wel best stressig is. Kost verdraaid veel tijd. Als je dan uiteindelijk een koper hebt en je gaat het koopcontract tekenen, gaat dat nog meer tijd kosten als verkoper.

Ik was denk ik wel ff flink kwaad geweest als mijn koper op deze manier afgehaakt had en het had mij ook zeker 2-3 weken gekost om de volgende koop op te zetten (hopende dat één van de kijkers dan alsnog zou willen kopen..).
Vanuit de kant van een koper begrijp ik het wel, zou het zelf echter nooit doen omdat ik ook een woning heb verkocht en als je dat proces eenmaal hebt doorlopen besef je dat het enorm vervelend is voor verkoper. Dus het is imo op z'n zachts gezegd behoorlijk asociaal om dubbele koopovk te tekenen :).

Je kunt ook niet alle verkopers over een kam scheren, tuurlijk wil iedereen de hoogste prijs vangen, maar ook dat kan op een nette manier. Bovendien is verkoper vaak ook weer koper van een (duurdere) woning, dus kan het geld goed gebruiken. Zullen weinig mensen een auto van kopen oid.

[Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 19-06-2020 22:34]

• SavageBrother
In denk dat het aan beide kanten soms best wat netter kan. Als ik twee dagen krijg om na te denken over een dergelijke aankoop, moet je ook niet mauwen dat iemand er toch vanaf ziet.

Ik heb zelfs dit meegemaakt:

Woning bezichtigd, prijs was echt veel te hoog (woning is 1,5 maand later nog niet verkocht, waar 2 weken normaal lang is). Na bezichtiging hadden we nog geen 48 uur om een bod uit te brengen. Vervolgens vragen wij, goh, is men bereid om onder de vraagprijs te verkopen? Antwoord: “nee, waarom zouden we dat al na zo’n korte periode doen?”

Wat een droevenis.

It's dogged that does it

• pjottum
  • Registratie: mei 2000
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Als jij je netjes en moral high grond etc wil gedragen is dat prima, maar weet dat je in een wereld leeft waarmee er dan misbruik van je gemaakt zal worden.

Makelaars, het schuim der aarde, zullen je altijd een poot uitdraaien. Net als autoverkopers, keukenboeren, etc. Juist omdat jij wel netjes en fatsoenlijk wil handelen.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Jovatov
  • Nu online
pjottum schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 09:57:
Als jij je netjes en moral high grond etc wil gedragen is dat prima, maar weet dat je in een wereld leeft waarmee er dan misbruik van je gemaakt zal worden.

Makelaars, het schuim der aarde, zullen je altijd een poot uitdraaien. Net als autoverkopers, keukenboeren, etc. Juist omdat jij wel netjes en fatsoenlijk wil handelen.
Hangt ook maar net van de makelaar/keukenboer etc af die je tegenkomt. Eerlijkheid en vertouwen duurt het langst imo.

Het wordt nu wat filosofisch/off-topic.
Maar als jij iedereen met achterdocht tegemoet treed dan kan je dat ook terug verwachten. Terwijl je als je vertrouwen geeft aan de ander je dat ook terug kan verwachten,dat is de win-win.
Dezee website is een prachtige game, die mooi laat zien hoe vertrouwen, ethiek en gebruik maken van de ander kan werken: https://ncase.me/trust/

• tomtom901
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 08:53
Jovatov schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 10:22:
[...]

Het wordt nu wat filosofisch/off-topic.
Maar als jij iedereen met achterdocht tegemoet treed dan kan je dat ook terug verwachten. Terwijl je als je vertrouwen geeft aan de ander je dat ook terug kan verwachten,dat is de win-win.
Dezee website is een prachtige game, die mooi laat zien hoe vertrouwen, ethiek en gebruik maken van de ander kan werken: https://ncase.me/trust/
Cool!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online
Requiem19 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 19:31:

Als verkoper heb je doorgaans de kopers voor het uitkiezen en laat je mensen boven de vraagprijs bieden. Ze worden nog net niet tegen elkaar uitgespeeld. Je profiteert enorm van de schaarste op de markt.

Als iemand dus niet te klagen heeft is het de verkoper wel. Die weet zeker dat hij voor een goede prijs van zijn woning af komt. Wellicht duurt het een week langer als een koper af haakt maar als dat het ergste is dan heb je echt niks te klagen.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Er zijn idd veel cowboys aanwezig, maar ik heb ook goede ervaringen met aan-en verkoop makelaars (in de grote stad), evenals goede keuken verkopers (in principe alles wat van Mandemakers is moet je ontwijken) en auto dealers.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: november 2019
  • Nu online
Tsurany schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 11:57:
[...]

Als verkoper heb je doorgaans de kopers voor het uitkiezen en laat je mensen boven de vraagprijs bieden. Ze worden nog net niet tegen elkaar uitgespeeld. Je profiteert enorm van de schaarste op de markt.

Als iemand dus niet te klagen heeft is het de verkoper wel. Die weet zeker dat hij voor een goede prijs van zijn woning af komt. Wellicht duurt het een week langer als een koper af haakt maar als dat het ergste is dan heb je echt niks te klagen.
Alsof je niet ook de andere woningzoekenden/kopers benadeelt met je gedrag...

• Tsurany
  • Niet online
Jopie035 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 12:32:
[...]

Alsof je niet ook de andere woningzoekenden/kopers benadeelt met je gedrag...
Die woning komt weer terug op de markt voor een andere koper, aan de hoeveelheid aanbod verandert het niks.

Het is wellicht wat vervelend dat woningen weer de markt af en op gaan maar dat is de huidige markt nu eenmaal.

• SavageBrother
Ik blijf hier vragen stellen, maar ook dit kan ik niet direct vinden:

(Alle onderstaande cijfers zijn fictief)
Stel, 30k overwaarde op huidige woning.

Huis gezien, vp 400k. Je brengt een bod uit van 440k. Taxatie op 410k.

Kun je dan die 30k overwaarde gebruiken om 410-440 te overbruggen, of kan je dat alleen gebruiken om een hypotheek van 380 (410-30) te nemen.

Komt denk ik neer op; overwaarde gebruiken als eigen middelen.

It's dogged that does it

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 10:14

Ik merk dat er heel veel verschil zit tussen makelaars. Vooral de gerenommeerde met beëdigde status doen het veel netter en correcter met verkoop/brochures. Inhoudelijk veel beter en directe antwoorden op wat diepere vragen, alsmede geen ge-push tijdens bezichtiging. Wereld van verschil. Pik de niet beëdigde er meteen tussenuit qua gedrag.

Doordat het geen beschermd beroep meer is, komen er veel cowboys op de markt die niet zo netjes handelen en snel geld zien. In mijn optiek zullen die ook niet zo lang bestaan.

Vandaag een bezichtiging gedaan. Als men suggereert waarom er vooraf hieraan, aan de hand van de brochure, geen bod door ons gedaan was; vond hij vreemd. Toen maar vriendelijk, doch zeer dringend, er op gewezen dat dit geen correcte manier van handelen is. En wij puur hierdoor verder geen interesse meer hebben. Letterlijke woorden waren: "duidelijk heeft u geen beëdigde status als makelaar genoten met dit gedrag. Met deze instelling zal dat ook nooit toegewezen gaan worden."

>:)

Mijn eigen woning staat inmiddels in stille verkoop en met uitzondering van zondag komen er elke dag mensen kijken. Benieuwd wat er gebeurd als het openbaar op o.a. Funda komt..

8)

[Voor 26% gewijzigd door Noord27 op 20-06-2020 14:22]

LG HM071M.U43 ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ (2x) SMA 5000 TL-21 + 9950Wp ☆

• ilhanko
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
SavageBrother schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 14:05:

Kun je dan die 30k overwaarde gebruiken om 410-440 te overbruggen, of kan je dat alleen gebruiken om een hypotheek van 380 (410-30) te nemen.

Van de week ook besproken met mijn financieel adviseur: je kunt het zeker gebruiken als eigen middelen. Let er alleen wel op dat de geldverstrekker rekent met 80-90% van je woningwaarde (dus niet verkoopprijs) als je huidige woning nog niet is verkocht.

Dus stel je kunt 300k lenen en je huis is 300k waard met nog een hypotheek van 200k, dan rekent de bank bijv. (300k * 90%) - 200k = 270-200 = 70k overwaarde. Dan kun je die 70k gebruiken om te overbruggen, bouwdepot etc.

Als je huis uiteindelijk alsnog voor 300k wordt verkocht, kun je die 30k altijd nog gebruiken om dat deel van de hypotheek af te lossen, het in een bouwdepot te stoppen of alsnog mee te financieren indien je hypotheek de paseerdatum nog niet bereikt heeft (of iets dergelijks, zit ook niet zó diep in de materie).

• Requiem19
  • Nu online
Tsurany schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 11:57:
[...]

Als je dit zegt ben ik wel benieuwd of je wel eens een woning verkocht hebt, want het is lekker populistisch kort door de bocht :-).

• Tsurany
  • Niet online
Requiem19 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 19:06:
[...]

Als je dit zegt ben ik wel benieuwd of je wel eens een woning verkocht hebt, want het is lekker populistisch kort door de bocht :-).
Ja, dat heb ik.

• Requiem19
  • Nu online
Dan zou ik nog eens nadenken hoe dat proces ging.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online
Requiem19 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 19:20:
Dan zou ik nog eens nadenken hoe dat proces ging.
Zeg wat je werkelijk wilt zeggen. Waar hint je naar?

Als verkoper weet je dat het pas definitief is nadat de bedenktijd verlopen is. Je weet dat kopers in het nauw gedreven worden en je weet dat jij er als verkoper flink van profiteert. Dan moet je niet gaan klagen als er een koper afhaakt, wees blij dat je niet maanden wacht op een koper zoals een paar jaar geleden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Tsurany schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 19:46:
[...]

Zeg wat je werkelijk wilt zeggen. Waar hint je naar?

Als verkoper weet je dat het pas definitief is nadat de bedenktijd verlopen is. Je weet dat kopers in het nauw gedreven worden en je weet dat jij er als verkoper flink van profiteert. Dan moet je niet gaan klagen als er een koper afhaakt, wees blij dat je niet maanden wacht op een koper zoals een paar jaar geleden.
Een koper die om gegronde redenen afhaakt - soit. Een koper die al half van plan is om na 2,95 dag bedenktijd af te haken - geen stijl.

Verkopers zijn niet allemaal uitgekookte profiteurs. Daar zitten ook scheidingsgevallen tussen, mensen met dubbele lasten of mensen die dringend liquide middelen nodig hebben.

Waar ik aan refereerde is dat je niet binnen een paar dagen zomaar een je huis opnieuw verkoopt. Eerst terug naar de andere kopers, discussie over over te nemen goederen, dagje wachten voor een antwoord. die gaan daarna pas notaris regelen, koopakte gaat weertijd overheen. Bij mij zat vanaf mondeling akkoord tot tekenen koopakte 10 dagen tussen. Daarna moet je weer gaan kijken hoe snel er geleverd kan worden...

Mijn koper was flexibel en was akkoord om zsm te leveren. Bij de nieuwe koper is dat nog maar de vraag.

Stel dat koper 2 in de rij afhaakt omdat hij nu al wat anders heeft en koper 3 wil pas laten leveren over 3 maanden, terwijl jij dubbele lasten hebt? Dan kan dit spelletje van deze geen-stijl koper echt veel geld kosten.

Kortom, een beetje nuance is op z’n plaats.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

SavageBrother schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 14:05:

Hypotheek is max de getaxeerde waarde dus 410k. Dus je kunt die 30k gebruiken om een hoger bod van neer te leggen. Alleen zul je de kosten koper ook moeten betalen van die 30k of ander spaargeld. Denk aan makelaar, overdrachtsbel 2% etc. Dus in de praktijk wordt het een bod van 430k, dan heb je 10k over voor k.k.

Vandaar dus dat het enorm belangrijk is dat je een zeer goede indicatie hebt van de taxatiewaarde op moment van bieden. Een aankoopmakelaar kan dat goed "inschatten" (Lees instrueert een collega makelaar/taxateur welke waarde nodig is ).

[Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 20-06-2020 23:08]

Pagina: 1 ... 139 140 141 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True