Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 12:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

icarus007 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:40:
[...]

Hoezo is het interessant om te weten wat de prijzen doen? Je wilt toch alleen maar bieden wat je het waard vindt? En dat wordt toch niet bepaald door wat anderen bieden of wat anderen denken wat de marktwaarde is (volgens jouw theorie), ik denk zelf dat wat men biedt de waarde van de woning is...
Realitycheck in hoeverre jouw beeld afzit van wat je kan en wilt betalen. Weet je ook gelijk of je je doelen moet bijstellen, je een ander beeld van de werkelijkheid hebt, wellicht (nog) niet voor een eigen huis moet kijken, of het eenmalig is dat je pech hebt gehad, etc.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 12:46
Als je elke keer net even 2k minder biedt dan het uiteindelijke bod is dat toch gewoon belangrijk om te weten?

Dan ga je voor je droomhuis iig 3k meer bieden...

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

[...]

Hoezo is het interessant om te weten wat de prijzen doen? Je wilt toch alleen maar bieden wat je het waard vindt? En dat wordt toch niet bepaald door wat anderen bieden of wat anderen denken wat de marktwaarde is (volgens jouw theorie), ik denk zelf dat wat men biedt de waarde van de woning is...
De "marktwaarde" is wat de gek ervoor geeft. Als jij wordt overboden, dan is jouw beeld van de 'waarde' van die woning dus niet realistisch. Als je dit één keer gebeurd, of als het 'winnende bod' veel hoger is dan jouw bod, dan kun je daar je schouders over ophalen. Maar als jij telkens achter het net vist, is het belangrijk om te weten hoe ver je achter het net vist. Met die informatie kun je vervolgens immers bepalen of je eigen beeld van 'de waarde van een woning' bijgesteld moet worden naar realistischer bedragen of dat je eisen iets moet bijstellen naar andere woningen.

Overigens zal openheid over het 'winnende bod' alleen gevoelig liggen zolang het koopcontract nog niet getekend is. Na de overdracht is de koopsom immers gewoon openbaar (kadaster).

[Voor 8% gewijzigd door AGee op 04-06-2020 18:18]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 12-07 15:06
[...]

In dat geval zou ik bezig blijven met 250k bieden voor huizen die tegenwoordig voor 300k+ weggaan. Die tactiek is weinig zinvol meer. :9

www.facebook.com/cncdepartment CNC gerelateerde DIY projecten

• Gijsje22
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 13:14
Ik zou het wel graag willen weten. Wat een huis waard is is subjectief, maar ligt het er nu aan dat wij 2k te weinig hebben geboden of er toevallig iemand zonder voorbehoud tussen zat met een betere aanvaardingstermijn is wel van belang om te weten voor een volgend bod op een woning in dezelfde wijk.

• icarus007
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 12:26
AGee schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:10:
[...]

De "marktwaarde" is wat de gek ervoor geeft. Als jij wordt overboden, dan is jouw beeld van de 'waarde' van die woning dus niet realistisch. Als je dit één keer gebeurd, of als het 'winnende bod' veel hoger is dan jouw bod, dan kun je daar je schouders over ophalen. Maar als jij telkens achter het net vist, is het belangrijk om te weten hoe ver je achter het net vist. Met die informatie kun je vervolgens immers bepalen of je eigen beeld van 'de waarde van een woning' bijgesteld moet worden naar realistischer bedragen of dat je eisen iets moet bijstellen naar andere woningen.

Overigens zal openheid over het 'winnende bod' alleen gevoelig liggen zolang het koopcontract nog niet getekend is. Na de overdracht is de koopsom immers gewoon openbaar (kadaster).
Ik zelf zou het ook interessant vinden, zeker. Maar ik las ook dat men zich niets aantrekt van wat anderen bieden en zich aan hun eigen plan willen houden, daarom mijn vraag dat het dan toch niet interessant is als je toch je eigen plan trekt. Wat ik probeer te zeggen is: Ook al heb je een plan etc, als je die niet afstemt met de werkelijkheid (= waarde van woning = wat men er voor biedt) zal je niet succesvol zijn. Feit is dat je afhankelijk zijn van vraag/aanbod.

• gorgi_19

gorgi_19

icarus007 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:22:
[...]

Ik zelf zou het ook interessant vinden, zeker. Maar ik las ook dat men zich niets aantrekt van wat anderen bieden en zich aan hun eigen plan willen houden, daarom mijn vraag dat het dan toch niet interessant is als je toch je eigen plan trekt. Wat ik probeer te zeggen is: Ook al heb je een plan etc, als je die niet afstemt met de werkelijkheid (= waarde van woning = wat men er voor biedt) zal je niet succesvol zijn. Feit is dat je afhankelijk zijn van vraag/aanbod.
Dat is lerend vermogen van iemand. Op het moment dat je twijfelt "had ik maar meer geboden", dan moet je bij jezelf te rade gaan.
Daarnaast: je kan ook prima een plan aanhouden en een realitycheck krijgen. Weet je gelijk of het verspilde moeite is voor de toekomst, of je eisen aanpassen voor de toekomst.

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Nu online
Requiem19 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:04:
Als je elke keer net even 2k minder biedt dan het uiteindelijke bod is dat toch gewoon belangrijk om te weten?

Dan ga je voor je droomhuis iig 3k meer bieden...
En dan biedt je bij de volgende 3k meer en dan over biedt iemand je met 4k. Dat is toch totaal niet relevant.

Je moet een huis proberen op waarde te schatten en dan bieden wat het je maximaal waard is. (Bij bieding dan) Als je bod wordt geaccepteerd, gefeliciteerd. Wordt je overboden, jammer dan. Op naar de volgende.

Op mijn eigen huis heb ik diverse biedingen gehad. Verschil met de hoogste en laagste was 28k. Tja als je lager dan de vraagprijs wil bieden prima, maar dan loop je dus mijn huis mis. Had ik geboden waarvoor het verkocht is? No way, dat vond ik het huis niet waard. Maar blijkbaar voor de koper wel.

Als je echt graag iets wil dan moet je iets hoger bieden. Maar stel wel een maximum aan je bod.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Requiem19
Highfive95 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:14:
[...]

En dan biedt je bij de volgende 3k meer en dan over biedt iemand je met 4k. Dat is toch totaal niet relevant.

Je moet een huis proberen op waarde te schatten en dan bieden wat het je maximaal waard is. (Bij bieding dan) Als je bod wordt geaccepteerd, gefeliciteerd. Wordt je overboden, jammer dan. Op naar de volgende.

Op mijn eigen huis heb ik diverse biedingen gehad. Verschil met de hoogste en laagste was 28k. Tja als je lager dan de vraagprijs wil bieden prima, maar dan loop je dus mijn huis mis. Had ik geboden waarvoor het verkocht is? No way, dat vond ik het huis niet waard. Maar blijkbaar voor de koper wel.

Als je echt graag iets wil dan moet je iets hoger bieden. Maar stel wel een maximum aan je bod.
Collega heeft in 2 maanden tijd iets van 10 biedingen gedaan. Ondanks flink overbieden (want Amsterdam) is ze het elke keer niet geworden. Door te weten wat het uiteindelijke bod was telkens, kreeg ze steeds meer gevoel bij het bedrag waarvoor je hier een appartement kan kopen.

En hoppa, deze week was het raak. Anders kun je hier lekker 2 jaar lang gaan bieden zonder succes.

‘Bieden wat je het waard vindt’ is een goed beginpunt. In sommige markten zul je iets meer moeten bieden om te kunnen kopen.

Als je de uiteindelijke biedingen weet kun je natuurlijk ook besluiten te stoppen met zoeken in deze regio, omdat het flink wat tijd (en frustratie) kost.

Kortom, kennis helpt je sws. Daarom betalen ook veel mensen 30€ voor een Calcasa rapport.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 13:25
Ik moet zeggen dat ik dan liever een rapportje van die postcode van kadaster trek.

It's dogged that does it

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joey117
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 12-07 07:36
Dit zou een reden kunnen zijn om een aankoopmakelaar in te schakelen. Zonder hier verder een oordeel aan te hangen of dit het geld waard is of niet.

Ik heb gezien bij het bepalen van de vraagprijs van mijn appartement dat makelaars een programma hebben, waarin ze al kunnen zien voor welke prijs een huis onder bod staat. Hierdoor hoeven ze niet maanden te wachten tot dit eindelijk in het kadaster komt te staan. Een of ander intern makelaar / NVM programmaatje.

Misschien kun je voor een klein bedrag deze info kopen van een makelaar. Jij geeft een lijstje met huizen en hij zoekt de verkoopprijs erbij voor je? Geen idee of ze dat doen zonder dat je ze dan ook als aankoopmakelaar gebruikt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gijsje22
Ook nog wat nieuws meegemaakt vandaag. Dinsdag huis bezichtigd, dinsdagmiddag gebeld door de makelaar dat er veel interesse was en of we meteen een eindbod willen neerleggen. Dat ook gedaan (ong 5,5k) boven de vraagprijs. Woensdag gebeld dat de verkoper een andere partij heeft waarvan ze het bod geaccepteerd hebben.
Vandaag (vrijdag) gebeld dat er toch in de kink in de kabel gekomen is en dat als we (letterlijk een bedrag genoemd) bedrag x bieden (15k boven de vraagprijs) we het huis alsnog mogen hebben.

Mag een makelaar dat op deze manier doen? Het lijkt behoorlijk op prijsopdrijving.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 12-07 19:59
Gijsje22 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:55:
Ook nog wat nieuws meegemaakt vandaag. Dinsdag huis bezichtigd, dinsdagmiddag gebeld door de makelaar dat er veel interesse was en of we meteen een eindbod willen neerleggen. Dat ook gedaan (ong 5,5k) boven de vraagprijs. Woensdag gebeld dat de verkoper een andere partij heeft waarvan ze het bod geaccepteerd hebben.
Vandaag (vrijdag) gebeld dat er toch in de kink in de kabel gekomen is en dat als we (letterlijk een bedrag genoemd) bedrag x bieden (15k boven de vraagprijs) we het huis alsnog mogen hebben.

Mag een makelaar dat op deze manier doen? Het lijkt behoorlijk op prijsopdrijving.
Klinkt niet zuiver op de graat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Requiem19
@Gijsje22 Klinkt inderdaad niet lekker.

Er worden vlgs mij vaker dit soort spelletjes gespeeld. Uit principe moet je daar eigenlijk niet in mee gaan.

Je zou ipv 5,5k bijv 7k boven de vraagprijs kunnen bieden. Dan gelijk erbij zeggen dat ze 24 uur hebben oid om dat bod te accepteren. Als zij zo gaan spelen moet je ook beetje hard terugspelen vind ik :).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 13:16
Gijsje22 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:55:

Ik zou bij je bod blijven, blijkbaar zat je dichtbij het eindbod, wat om wat voor reden niet doorgaat.
Tenzij je er meer voor over hebt, maar ik zou zeggen die 5,5K boven vraagprijs blijft staan.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gijsje22
Hebben we ook gedaan, aangegeven dat we een eindbod hebben neergelegd en daarbij blijven. Daar was de makelaar niet blij mee. Hij was opeens erg kortaf (“dan gaan we wel weer bezichtigen). Maar de manier waarop het ging voelde al met al niet prettig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinusz
Gijsje22 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:37:
Hebben we ook gedaan, aangegeven dat we een eindbod hebben neergelegd en daarbij blijven. Daar was de makelaar niet blij mee. Hij was opeens erg kortaf (“dan gaan we wel weer bezichtigen). Maar de manier waarop het ging voelde al met al niet prettig.
Lol, klinkt als makelaar heeft verkopers belooft minimaal vraagprijs + 15K ervoor te kunnen vangen :P
Nu lukt het hem niet dus is hij gepikeerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Nu online
ik zou die makelaar heel geduldig uitleggen wat het idee van een "eindbod" is. Afhankelijk van hoe graag je het wil hebben zou je er nog iets bij kunnen doen, maar zomaar nog eens 10K bij doen lijkt me veel.

Wellicht kan je op een ander front nog water bij de wijn doen? Flexibel qua overdrachtdatum, mss nog een deel van de boedel er bij overnemen voor een paar duizend euro, etc...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Prx
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 11:01

Prx

⭐⭐⭐⭐⭐

Requiem19 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:48:
Met zo'n opknapper heb je wel veel meer kans op 'waarde creëren' imo.

Maar:

a) je moet echt meer geld op de plank hebben liggen dan je denkt nodig te hebben voor evt tegenvallers
b) je moet een scherpe prijs betalen.
c) je moet zin hebben in 'het verbouwingsgedoe'.

Voordeel: een opknapwoning heeft veel minder animo, dus minder vraag. Je hebt meer kans om de woning te krijgen en je kunt een betere prijs onderhandelen.
Even een quote die het meest past bij wat we vandaag te weten kwamen. We hebben dus geboden op de instapklare woning en dit was ook het winnende bod. We hadden geen zin in de opknapper en al het werk wat er bij kwam kijken en de benodigde 40K investering om het helemaal naar wens te maken.

Vandaag hebben we van onze aankoopmakelaar gehoord dat die opknapper voor dezelfde prijs is gegaan als onze instapklare. Zoals gezegd waren ze vrijwel identiek aan elkaar, maar iemand moet echt totaal verknocht zijn geweest aan die woning.

Die opknapper is dus voor 70K boven vraagprijs weggegaan, wow. :o

• SavageBrother
Gijsje22 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:37:
Als je echt graag wil zeg je bv 10 ipv 15, als dat binnen je mogelijkheden ligt. Als het niet hoeft, zou ‘k hem meedelen dat ‘ie er lekker in kan zakken en dat je je niet laat piepelen.

It's dogged that does it

• mierenfokker
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 12:27
Highfive95 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:14:
[...]

Tja als je lager dan de vraagprijs wil bieden prima, maar dan loop je dus mijn huis mis. Had ik geboden waarvoor het verkocht is? No way, dat vond ik het huis niet waard. Maar blijkbaar voor de koper wel.
Grappig om te zien hoe anders het nu heden ten dage is. Er was een tijd dat je vraagprijs -10% bood.. zo rond het jaartal 2005 was dat volgens mij :-)

• geekeep
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 08:34
mierenfokker schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 04:52:
[...]

Grappig om te zien hoe anders het nu heden ten dage is. Er was een tijd dat je vraagprijs -10% bood.. zo rond het jaartal 2005 was dat volgens mij :-)
Ik ben een jaar of 4 geleden ook een serieus biedingstraject gestart met -10%, dus zo 'vroegah' is dat ook weer niet. Die waanzin van vraagprijs=startbod is pas sinds een jaar of 2-3.

• Don Quijote
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 13:05

Don Quijote

El Magnifico

geekeep schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 09:06:
[...]

Ik ben een jaar of 4 geleden ook een serieus biedingstraject gestart met -10%, dus zo 'vroegah' is dat ook weer niet. Die waanzin van vraagprijs=startbod is pas sinds een jaar of 2-3.
Het kan nog steeds hoor. Een week geleden 850k geboden op een huis wat 10 dagen te koop stond voor 925k. Net gehoord dat ze in onderhandeling gaan met ons (hoera). Misschien is het de prijsklasse, maar ik zie best nog wel wat huizen waar ruimte in de vraagprijs zit (ook als het dus pas net te koop staat).

• Freeaqingme
  • Nu online
Don Quijote schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:23:
[...]

Het kan nog steeds hoor. Een week geleden 850k geboden op een huis wat 10 dagen te koop stond voor 925k. Net gehoord dat ze in onderhandeling gaan met ons (hoera). Misschien is het de prijsklasse, maar ik zie best nog wel wat huizen waar ruimte in de vraagprijs zit (ook als het dus pas net te koop staat).
Het is inderdaad het segment. In het segment tot 650K is er veel vraag en kom je snel op overbieden uit. Daarboven is het veel meer een klassieke markt (ongetwijfeld is hartje Amsterdam enzo hierop een uitzondering).

Edit: ter aanvulling; dit vertelde een verkoopmakelaar uit de regio Amersfoort mij. Het kantelpunt is ongetwijfeld regio-afhankelijk, en zal in - ik zeg maar wat - Friesland weer heel anders zijn. Geeft in ieder geval een idee.

[Voor 15% gewijzigd door Freeaqingme op 06-06-2020 13:41]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Freeaqingme
  • Nu online
Dubbel

[Voor 97% gewijzigd door Freeaqingme op 06-06-2020 13:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 12:29
Nog mensen die recent ervaring hebben met het kopen in de Randstad? Zijn er ontwikkelingen merkbaar m.b.t. minder vraag?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 11:29
In de regio Haaglanden is alles wat redelijk geprijsd is vrij snel verkocht. Het zijn eigenlijk alleen degenen die overduidelijk te veel vragen die hun woning met moeite verkopen. Aanbod neemt voor m'n gevoel iets toe maar het aantal transacties lijkt ook toe te nemen (logisch als er meer aanbod is). De prijzen stijgen nog steeds. De prijsstijging stijgt nog steeds.

PSN: Kjujay | Tweakscrew PS4 Gaming Community

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MaStar
Kju schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:29:
In de regio Haaglanden is alles wat redelijk geprijsd is vrij snel verkocht. Het zijn eigenlijk alleen degenen die overduidelijk te veel vragen die hun woning met moeite verkopen. Aanbod neemt voor m'n gevoel iets toe maar het aantal transacties lijkt ook toe te nemen (logisch als er meer aanbod is). De prijzen stijgen nog steeds. De prijsstijging stijgt nog steeds.
Interessant. Gevoel had ik ook in Utrecht - maar zit niet meer zo in de markt.
Alles tot 400k verkoopt nog steeds snel en goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13:21

Notna

Where are you?®

MaStar schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:25:
Nog mensen die recent ervaring hebben met het kopen in de Randstad? Zijn er ontwikkelingen merkbaar m.b.t. minder vraag?
Verwacht jij echt dat de vraag in de Randstad afneemt? Ik woon in Purmerend en alles wat een beetje aantoonbaar is en onder de 350 tot 450k is zo weg.

Plannen van de gemeente om nieuwe woningen te bouwen (100 nieuwe appartementen, waarvan 30 sociale huur en de rest koop) zijn al bwvs verkocht voordat de plannen rond zijn. (en er wordt enorm geklaagd vervolgens door de mensen die een sociale huurwoning willen dat ze het hadden moeten omdraaien (die verdeling)

[Voor 47% gewijzigd door Notna op 08-06-2020 09:33. Reden: Even iets vriendelijker]

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kju
Notna schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:30:
[...]

Is dit serieus ?

Want je gelooft toch echt niet dat de vraag in de Randstad afneemt?
Het is geen slechte vraag. Veel kopers en verkopers verwachten dat COVID-19 een negatieve impact zal hebben op de huizenmarkt. Makelaars en taxateurs merken daar niets van. Zodra de rente een beetje stijgt neemt het aantal oversluitingen en bezichtigingsaanvragen toe.
De druk wordt door de maatregelen ook hoog gehouden omdat het aantal bezichtigingen weliswaar daalt maar veel moeilijker te plannen zijn en woningen nog steeds snel verkocht zijn voordat alle bezichtigingen zijn geweest. Waar we eerst een open huis van twee uur konden houden om 100 man in één keer binnen te laten moeten we nu twee volle dagen bezichtigingen inplannen van een kwartier per twee bezoekers. Als je drie keer hetzelfde verhaal op dezelfde dag hebt verteld dan kan je nog wel een beetje glimlachen maar aan het einde van die eerste dag gaat dat niet echt meer, laat staan dag 2 :+
Er zijn sommige makelaars die voor zeer gewilde objecten inmiddels alleen bezichtigingen inplannen als er vooraf genoeg is geboden. Gelukkig gaat dat de meeste makelaars nog te ver.. :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jopie035
Puur gevoelsmatig, in Hilversum is beduidend meer aanbod, maar gek genoeg wordt alle aanbod makkelijk geabsorbeerd, prijzen (zeker voor de starterswoningen) zelfs wat hoger de laatste maand. Veel identieke flatjes hier (jaren 50-60), gingen deze 3 maanden geleden nog voor 180-190k, nu lijkt 190k de ondergrens en gaan veel voor 210 de markt in. Tegen welke prijzen verkocht wordt, weet ik niet... wellicht verschilt dat veel minder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kju
Sowieso gaat alles onder de NHG-grens heel snel maar onder de 200k in de Randstad is echt niet meer aan te slepen. Waar het inmiddels vrij normaal is dat men overbied t.o.v. de vraagprijs blijft men over het algemeen toch wel keuring rond of onder de marktwaarde (dat komt omdat veel makelaars undersellen en veel te laag inzetten). Het probleem tot 200k is dat men flink overbied t.o.v. de marktwaarde en dat is een stuk kwalijker.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrsRossi
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 30-06 23:03
Haarlem nog erg veel animo. Ik kijk tot ongeveer €250.000.
Heb wel het idee dat er meer aanbod los komt, denk dat veel mensen die al in de planning hadden staan om binnen nu en een jaar te verkopen, dat liever nu meteen doen.

[Voor 22% gewijzigd door MrsRossi op 08-06-2020 11:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Nu online
Kju schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:44:
Het probleem tot 200k is dat men flink overbied t.o.v. de marktwaarde en dat is een stuk kwalijker.
Daarmee wordt dat toch juist vanzelf de marktwaarde?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Highfive95
  • Nu online
MrsRossi schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:47:
[...]
Haarlem nog erg veel animo. Ik kijk tot ongeveer €250.000.
Heb wel het idee dat er meer aanbod los komt, denk dat veel mensen die al in de planning hadden staan om binnen nu en een jaar te verkopen, dat liever nu meteen doen.
Zou het ook niet zo kunnen zijn dat mensen door covid-19 misschien even gewacht hebben met het op de markt brengen? Wellicht dat er daardoor meer aanbod komt nu?

Prijzen stijgen nog steeds hard als ik dat zo zie. Vorig jaar mijn woning verkocht. Zelfde huizen in de wijk staan nu te koop voor 7-10% meer dan vorig jaar. 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kju
Van wat ik zelf meemaak en ook van collega's hoor zijn veel verkopers huiverig geworden, vooral in die eerste paar weken van de (intelligente) lockdown en hebben toen besloten om hun voor later in het jaar geplande verkopen naar voren te halen. Dat is dus al dat "extra" aanbod van de afgelopen weken. Nu lijkt het allemaal weer mee te vallen, het aanbod droogt weer op, prijzen stijgen net zo hard. Ik vermoed dat we rond of na de zomer nog minder aanbod zullen krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrsRossi
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 30-06 23:03
Highfive95 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:00:
[...]

Zou het ook niet zo kunnen zijn dat mensen door covid-19 misschien even gewacht hebben met het op de markt brengen? Wellicht dat er daardoor meer aanbod komt nu?

Prijzen stijgen nog steeds hard als ik dat zo zie. Vorig jaar mijn woning verkocht. Zelfde huizen in de wijk staan nu te koop voor 7-10% meer dan vorig jaar. 8)7
Jup, huis wat vorig jaar januari te koop stond voor 200 is hier zojuist voor 270 weggegaan (vraagprijs 250) 8)7 (ik heb ook een bod uitgebracht vandaar dat ik het weet). Het huis is 49 m2.
Dit gaat nergens meer over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 07-07 18:37
MrsRossi schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:38:
[...]

Jup, huis wat vorig jaar januari te koop stond voor 200 is hier zojuist voor 270 weggegaan (vraagprijs 250) 8)7 (ik heb ook een bod uitgebracht vandaar dat ik het weet). Het huis is 49 m2.
Dit gaat nergens meer over.
Hier nog extremer. 2017 aangekocht 259K (nieuwbouw), verkocht en NIETS aan gedaan 410K ;) KOEKOEK _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AllesIsVoorbij
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 10:53
Zelf in regio Utrecht aan het verkopen, makelaar gaf aan dat er voor Covid zo'n 60.000 kopers in de markt waren voor zo'n 1000-1500 huizen per aantal maanden. Na Covid ging de vraagkant naar 30.000, maar ja dit zijn nu juist de mensen die nog geld op de plank hebben liggen. Zelfs als het aanbod verdubbeld (of meer) is de competitie nog altijd hevig. Ergo, verwacht voorlopig geen prijsdalingen in de randstad, hooguit stagnatie (maar zelfs dat lijkt me in de echt oververhitte regio's onwaarschijnlijk).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 10:39
Ik heb samen met mijn vriendin een huis gekocht (Randstad, Groene Hart), beide starters. Bezichting op afspraak i.v.m. corona. Ze hadden de volgende bezichting net te strak gepland, zodat je andere geintresseerden nog net even buiten tegen kwam. Uiteindelijk iets boven de vraagprijs geboden, tegenbod gekregen, zonder succes proberen te onderhandelen en tegenbod geaccepteerd. Het was de max die we het zelf waard vonden en voor ogen hadden. Allemaal heel snel gegaan. Als ik een tv koop, denk ik er langer over na :+

Voor mijn gevoel geen ontwikkelingen merkbaar m.b.t. minder vraag, nog steeds een gekkenhuis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jopie035
Met het eindrapport van Commissie Remkes verwacht ik op langere termijn nog wat meer gekte. De komende 6-12 maanden konden wel eens een goed moment blijken om te kopen zonder al te gek te moeten overbieden. Een dipje zal nog wel komen, maar lang gaat die niet duren. Aldus mijn glazen bol.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 12:18
Vraag hier: wij hopen dit jaar ergens een huis te vinden wat aan onze eisen voldoet. Het tekenen van een voorlopig koopcontract zal hopelijk binnen nu en drie maanden plaats vinden en de oplevering daarna.

Is het verstandig om een rechtsbijstandverzekering voor 'wonen' af te sluiten? Of heeft dit geen nut als het voorlopig koopcontract binnen drie maanden wordt getekend voor eventuele verborgen gebreken? Ik weet dus niet of voorlopig koopcontract datum daarbij van belang is of de daadwerkelijke overdracht datum

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MaStar
President schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:55:
Vraag hier: wij hopen dit jaar ergens een huis te vinden wat aan onze eisen voldoet. Het tekenen van een voorlopig koopcontract zal hopelijk binnen nu en drie maanden plaats vinden en de oplevering daarna.

Is het verstandig om een rechtsbijstandverzekering voor 'wonen' af te sluiten? Of heeft dit geen nut als het voorlopig koopcontract binnen drie maanden wordt getekend voor eventuele verborgen gebreken? Ik weet dus niet of voorlopig koopcontract datum daarbij van belang is of de daadwerkelijke overdracht datum
Niet van belang. Tot aan het uiteindelijk oplevermoment is de eigenaar volledig verantwoordelijk. Gewoon alles goed checken bij oplevering.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MaStar
Jopie035 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:29:
Met het eindrapport van Commissie Remkes verwacht ik op langere termijn nog wat meer gekte. De komende 6-12 maanden konden wel eens een goed moment blijken om te kopen zonder al te gek te moeten overbieden. Een dipje zal nog wel komen, maar lang gaat die niet duren. Aldus mijn glazen bol.
Wat heeft het eindrapport van Commissie Remkes hiermee te maken?

Verwachting van de DNB is zelfs dat de peijzen tot 10% kunnen zakken de komende jaren...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• President
CryptoNL schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:46:
[...]

Hier nog extremer. 2017 aangekocht 259K (nieuwbouw), verkocht en NIETS aan gedaan 410K ;) KOEKOEK _/-\o_
Nieuwbouw, dus die prijs is al zeker
MaStar schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:58:
[...]

Niet van belang. Tot aan het uiteindelijk oplevermoment is de eigenaar volledig verantwoordelijk. Gewoon alles goed checken bij oplevering.
Maar, een woon rechtsbijstand verzekering voor toekomstige gebreken heeft dan dus wel nut?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jopie035
MaStar schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:59:
[...]

Wat heeft het eindrapport van Commissie Remkes hiermee te maken?

Verwachting van de DNB is zelfs dat de peijzen tot 10% kunnen zakken de komende jaren...
Ik denk dat het kabinet weer 6 maanden of langer (tot verkiezingen?) gaat wachten om het stikstof dossier aan te pakken, dus weer vertraging vertraging in verlenen van vergunningen (en verder oplopend tekort aan woningen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
President schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:55:

Kijk goed naar de voorwaarden van de verzekering. Let er op dat er geen wachttijd gehanteerd wordt. Daarnaast mag je problemen niet zien aankomen, de vraag is even hoe de verzekering daar mee omgaat bij de aankoop van een huis. In principe verwacht je daarbij geen problemen dus dat zou er, mijn inziens, niet onder vallen. Maar dan neem je het beste contact op met de verzekeraar of een financieel adviseur.
MaStar schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:58:
[...]

Hij heeft het over een rechtsbijstandsverzekering, niet over een opstalverzekering.

[Voor 14% gewijzigd door Tsurany op 09-06-2020 10:13]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA20AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 12:56
Iemand ervaring met verkopers die werkelijk niet te doen zijn? Ons bod is geaccepteerd. Daarna nog wat gezeur gehad over dingen die we konden overnemen.

Ondertussen hebben we onze buik vol van het gezeur. Eerst was het probleem dat er een taxateur langs zou komen. Daarna was het lastig om een bouwkundige langs te sturen. Allemaal met een hoop gezeur deze afspraken kunnen inplannen.

Nu willen wij wat dingen aanpakken in het huis, maar heb gewoon buikpijn om te vragen of er een aannemer kan langskomen?

Hebben jullie wel eens in zo’n situatie gezeten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 09:21
@aschja Vervelend dat het zo moet lopen. Maar ik zou gewoon even doorzetten en zoveel mogelijk voor elkaar zien te krijgen. Nog eventjes en het is achter de rug en kun je genieten van je nieuwe woning.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: april 2008
aschja schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:02:
Iemand ervaring met verkopers die werkelijk niet te doen zijn? Ons bod is geaccepteerd. Daarna nog wat gezeur gehad over dingen die we konden overnemen.

Ondertussen hebben we onze buik vol van het gezeur. Eerst was het probleem dat er een taxateur langs zou komen. Daarna was het lastig om een bouwkundige langs te sturen. Allemaal met een hoop gezeur deze afspraken kunnen inplannen.

Nu willen wij wat dingen aanpakken in het huis, maar heb gewoon buikpijn om te vragen of er een aannemer kan langskomen?

Tja, zonder taxateur kan het hele feest van verkoop niet doorgaan. Dus dat ze daarover zeuren slaat nergens op. Bouwkundige keuring lijkt me ook heel normaal dat je die laat langskomen als verkoper.

Als dat allemaal al schoorvoetend is toegestaan dan kan ik me voorstellen dat je nu met lood in je schoenen die vraag over de aannemer gaat stellen. Had mooier geweest als je die afspraak had kunnen combineren met bouwkundige keuring bv, maargoed, daar heb je nu niets aan.

Vervelende is dat het feit dat jullie dingen willen aanpakken in het huis en dus een aannemer langs willen laten komen jullie eigen keus is. Daar hebben zij niets mee van doen. De andere kant is dat het een heel redelijke vraag is. Je zou hem ook iets laagdrempeliger kunnen inkleden door te zeggen dat je graag langs wil komen om kamers op te meten oid zodat je alvast gordijnen en dergelijke kan bestellen.
Maar ik ben bang dat je, totdat je de sleutel in handen hebt, nog altijd afhankelijk bent van de welwillendheid van de verkoper...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aschja
Jovatov schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:15:
[...]

Tja, zonder taxateur kan het hele feest van verkoop niet doorgaan. Dus dat ze daarover zeuren slaat nergens op. Bouwkundige keuring lijkt me ook heel normaal dat je die laat langskomen als verkoper.

Als dat allemaal al schoorvoetend is toegestaan dan kan ik me voorstellen dat je nu met lood in je schoenen die vraag over de aannemer gaat stellen. Had mooier geweest als je die afspraak had kunnen combineren met bouwkundige keuring bv, maargoed, daar heb je nu niets aan.

Vervelende is dat het feit dat jullie dingen willen aanpakken in het huis en dus een aannemer langs willen laten komen jullie eigen keus is. Daar hebben zij niets mee van doen. De andere kant is dat het een heel redelijke vraag is. Je zou hem ook iets laagdrempeliger kunnen inkleden door te zeggen dat je graag langs wil komen om kamers op te meten oid zodat je alvast gordijnen en dergelijke kan bestellen.
Maar ik ben bang dat je, totdat je de sleutel in handen hebt, nog altijd afhankelijk bent van de welwillendheid van de verkoper...
Dat is zonder meer waar, maar wat mij betreft heeft het ook gewoon te maken met een stukje fatsoen. De kopers van huis zijn al meerdere keren langs geweest om wat dingen te bekijken. Die gaan namelijk ook uitbouwen. Ik heb daar geen enkele moeite mee. Ik wil dat de nieuwe bewoners zich welkom voelen in hun nieuwe huis. Ik vind het mooi om te zien hoe blij hun zijn met hun nieuwe huis. Wie ben ik dan om te zeggen, nee dat kan pas over 3 maanden. Ik zal wel anders zijn opgevoed.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Prx

Prx

⭐⭐⭐⭐⭐

aschja schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:37:
[...]

Dat is zonder meer waar, maar wat mij betreft heeft het ook gewoon te maken met een stukje fatsoen. De kopers van huis zijn al meerdere keren langs geweest om wat dingen te bekijken. Die gaan namelijk ook uitbouwen. Ik heb daar geen enkele moeite mee. Ik wil dat de nieuwe bewoners zich welkom voelen in hun nieuwe huis. Ik vind het mooi om te zien hoe blij hun zijn met hun nieuwe huis. Wie ben ik dan om te zeggen, nee dat kan pas over 3 maanden. Ik zal wel anders zijn opgevoed.
Je bent de eigenaar nog op dit moment. Weinig tegen in te brengen als die mensen nu nog op hun privacy gesteld zijn. Het is uiteindelijk een gevalletje van coulant zijn naar de nieuwe eigenaren, zoals je zelf al opmerkt, maar niemand is het verplicht. Zelf is het niet eens bij me opgekomen om de huidige eigenaren te vragen om nu alvast wat te laten bezichtigen door een elektricien ofzo, dat regelen we wel na de oplevering. Dan maar een maandje langer in onze huidige woning als het echt moet. Maar ook ik zal dan wel anders opgevoed zijn. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 12:10
Prx schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:45:
[...]

Je bent de eigenaar nog op dit moment. Weinig tegen in te brengen als die mensen nu nog op hun privacy gesteld zijn. Het is uiteindelijk een gevalletje van coulant zijn naar de nieuwe eigenaren, zoals je zelf al opmerkt, maar niemand is het verplicht. Zelf is het niet eens bij me opgekomen om de huidige eigenaren te vragen om nu alvast wat te laten bezichtigen door een elektricien ofzo, dat regelen we wel na de oplevering. Dan maar een maandje langer in onze huidige woning als het echt moet. Maar ook ik zal dan wel anders opgevoed zijn. :P
Eens. Dat jij die dingen prima vindt, maakt nog niet dat iemand anders er geen moeite mee zou mogen hebben. Ik kan me ook voorstellen dat mensen helemaal niet willen weten of/dat er dingen in hun huis verbouwd gaan worden, aan de zaken waar ze jaren plezier van hebben gehad en misschien met zorg hadden uitgekozen.

Aan bouwkundige en taxateur zullen ze natuurlijk wel moeten meewerken, maar een aannemer om te bekijken wat er allemaal verbouwd moet/kan worden, daarvan is het nog niet zo evident dat ze dat willen. Eventueel kun je het natuurlijk wel met een list proberen, bijvoorbeeld door te zeggen dat uit de bouwkundige keuring wat punten zijn gekomen en je met de aannemer wilt kijken wat het kost om dat op te lossen... Maar netjes is zo'n leugentje om bestwil natuurlijk niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Highfive95
  • Nu online
aschja schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:37:
[...]
Dat is zonder meer waar, maar wat mij betreft heeft het ook gewoon te maken met een stukje fatsoen. De kopers van huis zijn al meerdere keren langs geweest om wat dingen te bekijken.
Ach vanuit de koper mag je ook een stukje fatsoen verwachten. Als jij met jan en alleman het huis wil bekijken kan ik mij voorstellen dat je als verkoper op een gegeven moment nee zegt. Los van taxatie en bouwkundige keuring. Dat is natuurlijk raar.

Bij de verkoop van mijn huis wilde koper ook meerdere keren langs komen om alles op te meten, bezichtigen en weet ik wat nog meer. Kwamen ook allerhande vragen over afmetingen e.d.. Ik vind een keer langs komen prima om wat op te meten. Maar als je wil verbouwen en hebt daarvoor een heel leger bouwvakkers nodig hebt die willen komen kijken dan doe je dat maar lekker als je de sleutels hebt. Heb dit dus ook op een gegeven moment aangegeven.

Het is een beetje geven en nemen in deze denk ik. In principe ben je los van taxatie en eventueel bouwkundige keuring tot niks verplicht. Tja, dan moet je wachten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Waarom bespreek je dit niet met de verkopend makelaar? Die moet dat in feite allemaal regelen in samenspraak met de verkopers en is heel normaal dat hij bij de bouwkundige keuring en taxatie erbij is, hij heeft immers ook de sleutel destijds ontvangen voor de benodigde bezichtigingen e.d. Voor wat betreft verbouwingen/aannemers/opmeten en dat soort dingen moet je inderdaad gewoon wachten op de bereidwilligheid van de verkopers.

[Voor 14% gewijzigd door Enforcer op 09-06-2020 14:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aschja
Highfive95 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:59:
[...]

Ach vanuit de koper mag je ook een stukje fatsoen verwachten. Als jij met jan en alleman het huis wil bekijken kan ik mij voorstellen dat je als verkoper op een gegeven moment nee zegt. Los van taxatie en bouwkundige keuring. Dat is natuurlijk raar.

Bij de verkoop van mijn huis wilde koper ook meerdere keren langs komen om alles op te meten, bezichtigen en weet ik wat nog meer. Kwamen ook allerhande vragen over afmetingen e.d.. Ik vind een keer langs komen prima om wat op te meten. Maar als je wil verbouwen en hebt daarvoor een heel leger bouwvakkers nodig hebt die willen komen kijken dan doe je dat maar lekker als je de sleutels hebt. Heb dit dus ook op een gegeven moment aangegeven.

Het is een beetje geven en nemen in deze denk ik. In principe ben je los van taxatie en eventueel bouwkundige keuring tot niks verplicht. Tja, dan moet je wachten.
Ben het ook wel deels met je eens hoor. Het is meer de algehele houding die me mateloos stoort. Het had niet uitgemaakt wie er langs zou komen. Het is bij voorbaat moeilijk en niet mogelijk.
Enforcer schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:00:
[...]

Waarom bespreek je dit niet met de verkopend makelaar? Die moet dat in feite allemaal regelen in samenspraak met de verkopers en is heel normaal dat hij bij de bouwkundige keuring en taxatie erbij is, hij heeft immers ook de sleutel destijds ontvangen voor de benodigde bezichtigingen e.d. Voor wat betreft verbouwingen/aannemers/opmeten en dat soort dingen moet je inderdaad gewoon wachten op de bereidwilligheid van de verkopers.
Doen we ook. Ik bel sowieso niet direct met de verkopers, juist vanwege het feit dat ze zo moeilijk doen. En ik geen zin heb ik gezeur. Maar ook de makelaar geeft aan dat we het niet goed getroffen hebben.

[Voor 24% gewijzigd door aschja op 09-06-2020 14:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 09:25

Persoonlijk geen ervaring mee maar ik moet ook zeggen dat ik nog nooit die behoefte heb gehad... eerst verhuizen, dan zien we wel weer verder.

Je meldt ook niet wat voor gezeur je had. Maar het kan zijn dat er persoonlijke omstandigheden zijn waardoor het moeilijk is om al die afspraken in te plannen. Of dat die mensen het emotioneel lastig vinden om hun huis te verkopen. Of ze zijn al verhuisd en moeten een half uur reizen om jouw aannemer binnen te laten. Of dat die mensen niet makkelijk vrij kunnen nemen of wat dan ook. Kan van alles zijn.

Toen wij onze vorige woning verkochten wilden die kopers ook graag kennis maken en wat dingen opmeten. Prima, want dat kon op een zaterdag. Maar ik had niet echt staan juichen als ik vrij had moeten nemen omdat zij een aannemer langs wilden sturen.

PVoutput

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Highfive95
  • Nu online
aschja schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:01:
Doen we ook. Ik bel sowieso niet direct met de verkopers, juist vanwege het feit dat ze zo moeilijk doen. En ik geen zin heb ik gezeur. Maar ook de makelaar geeft aan dat we het niet goed getroffen hebben.
Ligt het ook niet aan de makelaar? Hier ging het contact met bewoners ook eerst heel stroef. Maar dat kwam puur door de makelaar. Die bracht de verkopers niet op de hoogte of maar half. Totdat wij de verkopers zelf benaderden toen wat het zo van "Oh, maar dat heeft onze makelaar helemaal niet doorgegeven".

Tja en je kan ook een zak hooi treffen als koper. Ja dan houdt alles op denk ik en maar schikken. Je hebt nog genoeg tijd als je de sleutel hebt. :Y

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Nou wat een discussie hierboven...

Alles is natuurlijk helemaal situationeel afhankelijk maar zeker wanneer er wat langere tijd tussen het kopen en het passeren zit (een aantal maanden) is het natuurlijk niet gek dat een koper graag een keer langs wil komen met een badkamerboer, een tegelzetter of iets van die rangorde. Het wordt natuurlijk anders wanneer, zoals @Highfive95 zegt, de koper langs wil komen met een heel leger aan bouwvakkers...

Het staat je natuurlijk vrij om de koper te weigeren (eenmalig) langs te komen om iets in te meten of om een offerte te laten maken voor bijv. de badkamer, maar dan ben je wel een hork imho.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Jon-Ola
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 11-07 13:37
Vanmiddag telefoon van de makelaar: Hij had een eenmalig bod ontvangen van 209K (Vraagprijs 219K) en de bieder wilde binnen een uur antwoord.
Indien geaccepteerd zou er binnen enkele weken overgedragen kunnen worden want financiering was niet nodig en ook geen andere voorbehouden.
Hij wilde nog wel even een tweede keer kijken naar het pand, maar dat was een formaliteit.
Ik heb na overleg met mijn vrouw besloten er op in te gaan, want we staan enigszins optimistisch in de markt en een snelle deal is altijd fijn.

Na de tweede bezichtiging, met deze keer zijn echtgenote aanwezig, was er echter ineens van alles 'mis' wat de biedprijs toch te hoog maakte en het bod werd resoluut verlaagd naar 200K.
Ik heb er 5 seconden over nagedacht en de makelaar opdracht gegeven de bieder veel succes te wensen met een andere woning.
Wat mij opvalt, is dat er dus kopers zijn die het idee hebben dat ze weer meer macht hebben, wie heeft dat ook al ervaren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SavageBrother
Nou, je zou het ook zo kunnen zien dat bepaalde lui zo ontzettend hoog inzetten dat de kopers het inmiddels wel een beetje door beginnen te krijgen.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AGee
  • Niet online

AGee

Jon-Ola schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:21:
Vanmiddag telefoon van de makelaar: Hij had een eenmalig bod ontvangen van 209K (Vraagprijs 219K) en de bieder wilde binnen een uur antwoord.
Indien geaccepteerd zou er binnen enkele weken overgedragen kunnen worden want financiering was niet nodig en ook geen andere voorbehouden.
Hij wilde nog wel even een tweede keer kijken naar het pand, maar dat was een formaliteit.
Ik heb na overleg met mijn vrouw besloten er op in te gaan, want we staan enigszins optimistisch in de markt en een snelle deal is altijd fijn.

Na de tweede bezichtiging, met deze keer zijn echtgenote aanwezig, was er echter ineens van alles 'mis' wat de biedprijs toch te hoog maakte en het bod werd resoluut verlaagd naar 200K.
Ik heb er 5 seconden over nagedacht en de makelaar opdracht gegeven de bieder veel succes te wensen met een andere woning.
Wat mij opvalt is dat er dus kopers zijn die het idee hebben dat ze weer meer macht hebben, wie heeft dat ook al ervaren?
Dit is meer een verhaal voor Ervaringen met het verkopen van je woning :P maar ik denk eerder dat dit in de categorie "koper probeert wat" valt, zoals we die recentelijk in dit topic ook nog tegengekomen zijn: Als je al zo vaak achter het net gevist hebt, dan ga je in rare bochten wringen. Zoals een bod doen zonder bezichtiging (maar dat valt al snel in de smiezen) of in dit geval een bod met een korte bedenktijd en gunstige voorwaarden voor verkoper. De deal is immers pas definitief als ie definitief is :P

Ik denk eerlijk gezegd dat het 'teken aan de wand' niet de koop-strategie is, maar dat er inmiddels verkopers zijn die daar op ingaan..... Misschien vrij hoog ingezet? >:)

[Voor 4% gewijzigd door AGee op 09-06-2020 18:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jon-Ola
SavageBrother schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:27:
Nou, je zou het ook zo kunnen zien dat bepaalde lui zo ontzettend hoog inzetten dat de kopers het inmiddels wel een beetje door beginnen te krijgen.
Ik kan me daar iets bij voorstellen als je het over de grote steden hebt en alles wat daar kortbij ligt.
Maar er zitten 23 woningen (in deze provinciestad met 58.000 inwoners) in dezelfde categorie en met 105m2 woonoppervlak kom ik net aan de 2K per m2.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jon-Ola
AGee schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:42:
[...]

Dit is meer een verhaal voor Ervaringen met het verkopen van je woning :P maar ik denk eerder dat dit in de categorie "koper probeert wat" valt, zoals we die recentelijk in dit topic ook nog tegengekomen zijn: Als je al zo vaak achter het net gevist hebt, dan ga je in rare bochten wringen. Zoals een bod doen zonder bezichtiging (maar dat valt al snel in de smiezen) of in dit geval een bod met een korte bedenktijd en gunstige voorwaarden voor verkoper. De deal is immers pas definitief als ie definitief is :P

Ik denk eerlijk gezegd dat het 'teken aan de wand' niet de koop-strategie is, maar dat er inmiddels verkopers zijn die daar op ingaan..... Misschien vrij hoog ingezet? >:)
Niet vrij hoog maar wel optimistisch met een reële prijs als doel die tussen de 209K en 212 K ligt. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SavageBrother
Jon-Ola schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:09:
[...]

Ik kan me daar iets bij voorstellen als je het over de grote steden hebt en alles wat daar kortbij ligt.
Maar er zitten 23 woningen (in deze provinciestad met 58.000 inwoners) in dezelfde categorie en met 105m2 woonoppervlak kom ik net aan de 2K per m2.
Dan heb je grote kans dat ze je proberen te pushen inderdaad. Waarschijnlijk hebben ze wat afgekeken van verkoopmakelaars die precies hetzelfde doen. Zoals op vrijdag kijken en woensdag uiterlijk een bod doen, maar dan wel de hoofdprijs verwachten :P .

It's dogged that does it

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

SavageBrother schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:27:
Volgens mij begint dat hier in Eindhoven inmiddels te gebeuren... Staan nu drie vergelijkbare appartementen te koop bij mij in de straat (mijn appartement is eind februari verkocht, over drie weken verhuis ik), allen ingezet op 225K en op Funda lijkt er niet veel op te gebeuren.

Saillant detail: een van de appartementen die nu te koop staat, kwam tegelijk met mijn appartement in de verkoop (begin februari). Mijn appartement werd scherp in de markt gezet voor 200K, dat andere appartement ging meteen hoog in de boom met 225K, waarbij dat appartement - op de foto's al te zien - lang niet zo netjes was als de mijne. Toch was ook dat appartment twee weken later 'Verkocht onder voorbehoud' op Funda.

Mijn appartement was eind februari reeds definitief verkocht: 33K bóven vraagprijs, geen voorbehouden.

Half maart verschijnt dat appartement ineens weer op Funda, weer 225K. Blijkbaar is de verkoop dus toch niet gelukt... Ik denk dat de taxateur op de rem heeft getrapt, waardoor de eerste koper ineens extra eigen geld moest meenemen wat-ie niet had. Inmiddels staat-ie al drie maanden te koop, terwijl de totale doorlooptijd van mijn appartement 14 dagen was (van online op Funda, tot getekend contract en afgelopen bedenktijd). Heb ik natuurlijk nog wel het voordeel van net vóór de Corona-ellende alles in kannen en kruiken te hebben, maar ook dat zegt niet alles, want een ander appartment hier in de straat (kleiner, matig onderhouden) is in de Corona-tijd ook binnen drie weken verkocht (vraagprijs was 185K).

In Memoriam: Tijn Kolsteren (2010-2017) :'(
LAK door Tijn - Doneer aan Stichting Semmy!
D90 | 18-105/3.5-5.6 VR | 30/1.4 | 70-200/2.8

Acties:
  • +4Henk 'm!

• aschja
Onze hypotheek is rond. BLG had 10 werkdagen wachttijd en daar hebben ze zich keurig aan gehouden. Lucht toch erg op. Hebben ook coronavragen gekregen, maar een simpele “ik denk dat het wel in orde is met mijn toekomst” was voldoende.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 09:35
Wok schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:28:
[...]

Volgens mij begint dat hier in Eindhoven inmiddels te gebeuren... Staan nu drie vergelijkbare appartementen te koop bij mij in de straat (mijn appartement is eind februari verkocht, over drie weken verhuis ik), allen ingezet op 225K en op Funda lijkt er niet veel op te gebeuren.

Saillant detail: een van de appartementen die nu te koop staat, kwam tegelijk met mijn appartement in de verkoop (begin februari). Mijn appartement werd scherp in de markt gezet voor 200K, dat andere appartement ging meteen hoog in de boom met 225K, waarbij dat appartement - op de foto's al te zien - lang niet zo netjes was als de mijne. Toch was ook dat appartment twee weken later 'Verkocht onder voorbehoud' op Funda.

Mijn appartement was eind februari reeds definitief verkocht: 33K bóven vraagprijs, geen voorbehouden.

Half maart verschijnt dat appartement ineens weer op Funda, weer 225K. Blijkbaar is de verkoop dus toch niet gelukt... Ik denk dat de taxateur op de rem heeft getrapt, waardoor de eerste koper ineens extra eigen geld moest meenemen wat-ie niet had.
Wel heel veel speculatie over alleen een vermelding op funda. Wat er daadwerkelijk gebeurt rond een verkoop kun je daar slechts heel beperkt uit afleiden.

• honda-noob
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 15-06 20:13
Beste mensen,

ben nieuw op dit forum, maar lees al ongeveer sinds begin 2019 mee met dit (en wat andere) topic(s).

Situatie is als volgt: vriendin en ik willen huis kopen, door studieschuld een budget van max 250.000.

Nu is het zo dat de studieschuld valt onder de nieuwe regels, ergo, 0,45% van de totale studieschuld wordt meegenomen in de berekening voor een hypotheek.

Dit komt er op neer dat een hypotheek verstrekker rekening houdt met een maandelijkse aflossing van €101 per maand. Maar... nu is het zo dat als ik mijn salaris invul bij de berekening van draagkracht etc, ik uit kom op een maandbedrag van €50.

Nu heb ik twee vragen, wellicht dat iemand hier al ervaring mee heeft:

1. Kan ik de hypotheekverstrekker duidelijk maken dat ze beter kunnen rekenen met de €50 maandelijkse aflossing, of blijven hypotheekverstrekkers echt duidelijk vasthouden aan die 0,45% ? (ben nog niet zover in het koopproces dat ik het kan vragen)

2. Nu heb ik berekend dat als ik die €50 euro zou aflossen, 35 jaar lang, dan kom ik uit op €21.000. Na die 35 jaar wordt het resterende bedrag kwijtgescholden. Dan hebben we het over een bedrag van nog eens €23.000. Dit klinkt uiteraard zeer aantrekkelijk (en dit is berekend op €50 per maand op het salaris dat ik nu verdien, uiteraard stijgt dit nog wel). Mijn maximale hypotheek zal dan alleen mee kunnen stijgen met mijn salaris (en die van mijn vriendin) en dus altijd gebonden zijn aan een redelijke studieschuld, gezien ik €600 per jaar ( :+ ) aflos.

De vraag is dus of het verstandiger is om direct zo veel mogelijk extra af te lossen (in bedragen van minimaal 5k per keer) omdat je anders altijd gebonden zal zijn aan een flink lagere hypotheek, of dat je die 600 euro p.j. aflost en aan het einde van de rit 23k kwijtgescholden wordt.

Heeft iemand toevallig hetzelfde meegemaakt/ over nagedacht? Ik neig naar het eerste, gezien ik niet pas op mijn 64 schuldenvrij wil zijn en over een jaar of 10 toch wel een leuke twee-onder-1-kapper kan kopen.

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

honda-noob schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:37:
Beste mensen,

ben nieuw op dit forum, maar lees al ongeveer sinds begin 2019 mee met dit (en wat andere) topic(s).

Situatie is als volgt: vriendin en ik willen huis kopen, door studieschuld een budget van max 250.000.

Nu is het zo dat de studieschuld valt onder de nieuwe regels, ergo, 0,45% van de totale studieschuld wordt meegenomen in de berekening voor een hypotheek.

Dit komt er op neer dat een hypotheek verstrekker rekening houdt met een maandelijkse aflossing van €101 per maand. Maar... nu is het zo dat als ik mijn salaris invul bij de berekening van draagkracht etc, ik uit kom op een maandbedrag van €50.

1. Kan ik de hypotheekverstrekker duidelijk maken dat ze beter kunnen rekenen met de €50 maandelijkse aflossing, of blijven hypotheekverstrekkers echt duidelijk vasthouden aan die 0,45% ? (ben nog niet zover in het koopproces dat ik het kan vragen)

2. Nu heb ik berekend dat als ik die €50 euro zou aflossen, 35 jaar lang, dan kom ik uit op €21.000. Na die 35 jaar wordt het resterende bedrag kwijtgescholden. Dan hebben we het over een bedrag van nog eens €23.000. Dit klinkt uiteraard zeer aantrekkelijk (en dit is berekend op €50 per maand op het salaris dat ik nu verdien, uiteraard stijgt dit nog wel). Mijn maximale hypotheek zal dan alleen mee kunnen stijgen met mijn salaris (en die van mijn vriendin) en dus altijd gebonden zijn aan een redelijke studieschuld, gezien ik €600 per jaar ( :+ ) aflos.

De vraag is dus of het verstandiger is om direct zo veel mogelijk extra af te lossen (in bedragen van minimaal 5k per keer) omdat je anders altijd gebonden zal zijn aan een flink lagere hypotheek, of dat je die 600 euro p.j. aflost en aan het einde van de rit 23k kwijtgescholden wordt.

Heeft iemand toevallig hetzelfde meegemaakt/ over nagedacht? Ik neig naar het eerste, gezien ik niet pas op mijn 64 schuldenvrij wil zijn en over een jaar of 10 toch wel een leuke twee-onder-1-kapper kan kopen.
Waarom neem je niet contact op met een hypotheekadviseur? Die weten er mee van dan hoe jij het nu berekend :) en het is een vrijblijvende berekening.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• honda-noob
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 15-06 20:13
KRGT schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:41:
[...]

Waarom neem je niet contact op met een hypotheekadviseur? Die weten er mee van dan hoe jij het nu berekend :) en het is een vrijblijvende berekening.
fair enough, wel al eens gedaan in het verleden maar toen nog niet op deze gedachtekronkels gekomen. Zal eens contact opnemen m.b.t. punt 1

• Jovatov
Beste mensen,

Als ik het goed begrijp is je salaris op dit moment nog niet zodanig hoog dat DUO op dit moment 'korting' geeft op je aflossing zodat je maar €50,- hoeft te betalen in plaats van €101,-.

Om het zeker te weten zal je het aan een hypotheekadviseur moeten vragen, maar ik verwacht niet dat een hypotheekadviseur in je gedachtegang van 1. meegaat. Het is zeer waarschijnlijk dat je salaris komende jaren wel aan de grens zal voldoen die DUO stelt, en op dat moment zit je natuurlijk wel vast aan de schuld van €101,- per maand. Lijkt me dus logisch dat de hypotheker met dat bedrag rekent. Dat DUO je op dit moment daar nog een 'korting' op geeft is mooi, maar op langere termijn houdt dat geen stand.

Om dezelfde reden, dat stijgende salaris, is optie twee eigenlijk geen optie. Zolang je salaris stijgt (en dat gaat het hopelijk wel doen, zeker als je binnen tien jaar een twee-onder-een-kap zou willen), dan zal je gauw genoeg de korting van DUO niet meer krijgen. Sterker nog, De korting die je nu de eerste jaren hebt gekregen zal je (op het moment dat je salaris dat toe laat) moeten inhalen. Dat betekent dat je méér dan de €101,- per maand zal moeten gaan aflossen.

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Beste mensen,

Heb gelukkig zelf nooit last gehad van een studieschuld, ken wel heel veel mensen/vrienden die wel nog een flinke studieschuld in hun nek hebben hangen. Verreweg de meesten van hen hebben een hypotheek genomen en de studieschuld daarbij verzwegen. Ik zeg daarmee niet dat je dat maar moet doen, ik wil het even inbrengen als praktijkvoorbeeld van hoe men daar nogal eens mee omgaat.

Op de website van de Rabobank valt daar trouwens dit over te lezen:
Wat als ik mijn studieschuld verzwijg bij een hypotheekaanvraag?

Een studieschuld is niet BKR geregistreerd. Hierdoor kunnen banken niet nagaan of je een studieschuld hebt en hoe hoog deze is. Toch is het niet verstandig om jouw studieschuld te verzwijgen bij een hypotheekaanvraag. Mocht namelijk later toch blijken dat je een studieschuld hebt, dan vervalt jouw recht op Nationale Hypotheek Garantie. Bovendien loop je het risico dat je jouw uitgaven niet realistisch hebt inschat, als je geen rekening houdt met je maandelijkse aflossing aan DUO. Je gaat op die manier met een hypotheek een lening aan die je misschien niet kunt betalen.
Ik ga er even gemakshalve vanuit dat die mooie tweekapper van jou toch qua aankoopprijs boven NHG zit, dus die NHG heb je in dat geval toch al niet :X

• LuNaTiC
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Beste mensen,

Ik ben er inmiddels weer een beetje uit, de materie... maar je zegt een vrij klein bedrag nu terug te moeten betalen vanwege je draagkracht. Vergeet je niet de draagkracht van je vriendin mee te rekenen?

https://duo.nl/particulie.../terugbetalingsregels.jsp

U betaalt altijd via automatische incasso.
Er wordt standaard rekening gehouden met uw draagkracht.
Het inkomen van uw partner telt altijd mee bij de berekening van uw draagkracht.
Uw aflosfase is maximaal 35 jaar.
U betaalt pas terug als uw draagkracht hoger is dan € 5,- per maand. Is het lager, dan hoeft u niet te betalen.
U hoeft nooit meer dan 4% van uw inkomen boven de draagkrachtvrije voet te betalen. Bent u alleenstaand zonder kinderen, dan is de draagkrachtvrije voet 100% van het minimumloon. In alle andere gevallen is het 143%.

Als je een huis samen kan kopen van dat bedrag dan denk ik niet dat je heel snel onder een hogere maandlast aan het DUO uit kan komen. Lijkt me niet zo gek om even wat verdiepend onderzoek te (laten) doen.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• haakjesluiten
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 11:30
Vandaag twee bezichtigingen, dat is al heel wat. We hadden de zoektocht even gepauzeerd begin dit jaar ivm aankomst van kleine er na tig keer niet eens meer te kunnen bezichtigingen omdat er 10 over 9 al 30 gegadigde waren of er vierkant uitgeboden worden met 50-75k. Wel het idee dat er wat meer rust is want eerste tijdstip kwam niet uit, konden we prompt aangeven wat ons uitkwam

• Doragon
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 12-07 23:34
We zijn bezig met een hypotheek en daarbij is het niet verplicht om een overlijdingsrisicoverzekering te nemen.

Het is natuurlijk zonde om het niet te doen dus we gaan het aanvragen maar we weten niet welk bedrag we moeten verzekeren ? is er een bepaald percentage waar je rekening mee moet houden?

En moet ik wachten voor een bindend hypotheek aanbod of moet ik dat nu alvast gaan regelen?

Hopelijk weet iemand ons de weg te wijzen. We doen namelijk alles zelf dus geen hypotheek adviseur ingeschakeld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 11:30
Doragon schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:53:
We zijn bezig met een hypotheek en daarbij is het niet verplicht om een overlijdingsrisicoverzekering te nemen.

Het is natuurlijk zonde om het niet te doen dus we gaan het aanvragen maar we weten niet welk bedrag we moeten verzekeren ? is er een bepaald percentage waar je rekening mee moet houden?

En moet ik wachten voor een bindend hypotheek aanbod of moet ik dat nu alvast gaan regelen?

Hopelijk weet iemand ons de weg te wijzen. We doen namelijk alles zelf dus geen hypotheek adviseur ingeschakeld.
Als je het niet voor je hypotheek hoeft te doen, dan kun je het volgens mij ook gewoon losstaand van de hypotheek doen en maakt het niet uit wanneer je dit doet. Het enige verschil is dan dat je de verzekering niet verpand aan de bank, maar voor jezelf houdt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jovatov

Ik zou het sowieso pas daadwerkelijk regelen als het hypotheekaanbod definitief is.

Voor welk bedrag is wat je zelf wil. Onze hypotheekadviseur rekende voor ons uit wat het inkomen voor mij en mijn partner was als de ander weg zou vallen. Dus ook rekening houdend met nabestaandenpensioen en eventueel wegvallen studieschulden. Vervolgens keek ze hoe hoog de hypotheek zou zijn die je met dat inkomen zou kunnen aanvragen. Het gat tussen die hypotheek en de hypotheek van de woning is het bedrag wat we verzekerd hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 13:11
@Doragon
Ligt ook beetje aan de situatie he. Wij hebben hem (als tweeverdieners met kinderwens) op 2/3 gezet. Genoeg om mocht het gebeuren de hypotheek (deels) af te betalen en het huis daarmee te behouden. Werk alleen jij of je partner zou ik hem mogelijk hoger inzetten. Voor ons was het verschil tussen 1/3 en 2/3 zo laag per maand dat het een no-brainer was.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Martinusz
ORV kun je ook je type hypotheek laten volgen, als je annuiteiten hebt, dan kun je de ORV dus mee laten lopen met wat je nog hebt openstaan aan hypotheek.
Hierdoor blijft je maandbedrag nagenoeg gelijk de gehele looptijd.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Prx

Prx

⭐⭐⭐⭐⭐

Op dit moment bezig met het afronden van onze aanvraag voor hypotheek. We moeten een klein beetje ORV verpanden aan de hypotheek, aangezien de geldverstrekker wil dat alles boven 80% van de marktwaarde wordt afgelost bij overlijden. Maar dat is echt peanuts.

Voor de verdere risico afdekking was ik zelf ook al aan de slag gegaan, in afwachting van het advies van onze hypotheekadviseur die we in de arm hebben genomen, om te kijken naar een geschikt model. Dat komt eigenlijk overeen met wat @Jovatov ook al heeft beschreven. Welke maandlast is goed te dragen voor de partner bij overlijden van een ander. Daarna kan deze ORV ook meedalen met de hypotheek, zoals ook @Martinusz hier aangeeft.

Wij hebben overigens gekozen voor een lineaire hypotheek, rekent gelukkig ook een stuk makkelijker in eigen sheets. :+

• xeoMe
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 11:07
Vandaag te horen gekregen dat mijn bod niet is geaccepteerd.
16.5k overboden maar dat was blijkbaar niet voldoende of iemand had betere voorwaardes.

Tot nu toe heeft de zoektocht naar een huis alleen maar stress en depressie opgeleverd.
Zeker voor starters is het nu erg lastig een huis te kopen, maar we zoeken rustig verder. :)

• Wok
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

xeoMe schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 23:45:
16.5k overboden maar dat was blijkbaar niet voldoende of iemand had betere voorwaardes.

Tot nu toe heeft de zoektocht naar een huis alleen maar stress en depressie opgeleverd.
Zeker voor starters is het nu erg lastig een huis te kopen, maar we zoeken rustig verder. :)
Laat je vooral niet uit het veld slaan! Ja, het is deprimerend, zeker voor (alleenstaande) starters... Maar blijf zoeken, blijf bezichtigen, blijf bieden.

MAAR! Bewaak ook je eigen grenzen! Ik ben weliswaar geen 'starter' meer, want momenteel verhuizend vanuit een koopwoning, maar ook ik had een behoorlijke uitdaging als alleenstaande om een volwaardige eengezinswoninng met (mogelijkheid tot) garage te vinden. 't Is me uiteindelijk gelukt (na vier jaar): de verhuizing is over twee weken :)

In Memoriam: Tijn Kolsteren (2010-2017) :'(
LAK door Tijn - Doneer aan Stichting Semmy!
D90 | 18-105/3.5-5.6 VR | 30/1.4 | 70-200/2.8

• Flapmo
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 09:40

Flapmo

and back is gigi!

President schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:40:
Vraag hier: wij willen een woning hebben, staat sinds vandaag op Funda. Vraagprijs van 535.000

Bezichtigingen kunnen pas vanaf volgende week vrijdag. Nu hebben we al een soortgelijk huis bezichtigd en zien de foto's er goed uit! Is het goed om nu al een bod te doen, of is dat te agressief?

We dachten:
- bod van 540.000 onder voorbehoud van financiering voor de formaliteit (waarbij we aangeven dat het rond krijgen geen probleem zal zijn)
- willen graag voor aanstaande dinsdag 12u weten of ze akkoord gaan
- willen dan woensdagmiddag het voorlopig koopcontract van beiden partijen getekend hebben
- oplevering voor 1 november
Te laat om nog invloed te hebben maar allicht voor de volgende, waarom zou een verkoper hier op ingaan? Het verkleint zijn kansen omdat hij geen andere biedingen krijgt en je bied minimaal over, nog geen 1%. As verkoper zou ik hier nooit op ingaan, als je echt mee wilt doen en financiering is geen probleem heb je een misschien een kans als je 5% of meer over biedt. Op die prijzen is 2.5% extra wel gemiddeld dus je bod is niet erg sterk en je haalt kans op extra bieders weg.

Ik heb altijd onze ORV zo gezet dat mijn vrouw of ik er met de kinderen kunnen blijven wonen als de ander overlijdt. Hier heb ik voor mijzelf grofweg de helft van de woning en voor haar 100% van de woning aan waarde staan. Die 100% is wat agressief maar zij verdient een stuk minder en werkt al parttime. In principe valt het hele huis vrij en zou ze met die twee dagen gewoon door kunnen leven met de kids. Al zou ze wrs naar 3 dagen werken moeten gaan om comfortabeler te leven. Het scheelt echter amper iets op de kosten om iets teveel te verzekeren.

Bottom line, kijk vanuit het punt hoe je wilt leven als een van de twee wegvalt en zet het zo dat dat mogelijk is.

Onze ORV bouwt wel af met de tijd wat ik prima vind aangezien we ook gelijkmatig aflossen (in praktijk sneller aflossen).

[Voor 36% gewijzigd door Flapmo op 17-06-2020 07:08. Reden: Had 90% staan voor mijn vrouw maar we hebben al afgelost dus bedoelde dat de hypotheek volledig wordt afgelost voor haar.]

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

• President
Flapmo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 06:32:
[...]

Te laat om nog invloed te hebben maar allicht voor de volgende, waarom zou een verkoper hier op ingaan? Het verkleint zijn kansen omdat hij geen andere biedingen krijgt en je bied minimaal over, nog geen 1%. As verkoper zou ik hier nooit op ingaan, als je echt mee wilt doen en financiering is geen probleem heb je een misschien een kans als je 5% of meer over biedt. Op die prijzen is 2.5% extra wel gemiddeld dus je bod is niet erg sterk en je haalt kans op extra bieders weg.
Waarom? Omdat de verkopers al een huis wilden kopen maar nog geen handtekening gezet. Wij hebben aangegeven de financiering makkelijk rond te krijgen en alles op kort termijn te willen regelen.

Hebben daarna nog boven de vraagprijs geboden, evenveel als waarvoor eenzelfde huis drie weken eerder werd verkocht... Terwijl bij dit huis de keuken en vloer echt vervangen moesten worden. Kregen tegenbod van 5k hoger, toen was ik klaar met het huis en hebben we aangegeven geen interesse meer te hebben. Vervolgens werden we paar dagen later door makelaar benaderd of we nog interesse hadden voor ons oorspronkelijke bod IPV het tegenbod: netjes afgewezen, want nu hoef ik het huis niet meer.
Huis staat nu nog steeds te koop...

• Flapmo
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 09:40

Flapmo

and back is gigi!

President schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 06:39:
[...]

Waarom? Omdat de verkopers al een huis wilden kopen maar nog geen handtekening gezet. Wij hebben aangegeven de financiering makkelijk rond te krijgen en alles op kort termijn te willen regelen.

Hebben daarna nog boven de vraagprijs geboden, evenveel als waarvoor eenzelfde huis drie weken eerder werd verkocht... Terwijl bij dit huis de keuken en vloer echt vervangen moesten worden. Kregen tegenbod van 5k hoger, toen was ik klaar met het huis en hebben we aangegeven geen interesse meer te hebben. Vervolgens werden we paar dagen later door makelaar benaderd of we nog interesse hadden voor ons oorspronkelijke bod IPV het tegenbod: netjes afgewezen, want nu hoef ik het huis niet meer.
Dus bottom line is je bod niet geaccepteerd :). Te laag om interessant te zijn voor de verkopers en hun kansen voor te beperken. 10k over bieden is nog geen 2%, vrij reëel as tegenbod. Vermoed dat als het nog te koop staat dat je met 7.5 als jullie eindbod nu wel eens een huis gehad zou kunnen hebben. Was dat het niet waard als je het zo graag wilde dat je voor het kijken al een bod wilde neerleggen?

Waarom het huis niet weg is gegaan is niet heel belangrijk. Zou kunnen dat het te hoog in de markt staat en dat je bod dus reëel was.

In ieder geval succes met het zoeken van een huis. In die categorie is het gelukkig iets makkelijker omdat het wat hoger in het segment zit.

[Voor 12% gewijzigd door Flapmo op 17-06-2020 06:49]

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

• President
Flapmo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 06:45:
[...]

Dus bottom line is je bod niet geaccepteerd :). Te laag om interessant te zijn voor de verkopers en hun kansen voor te beperken. 10k over bieden is nog geen 2%, vrij reëel as tegenbod. Vermoed dat als het nog te koop staat dat je met 7.5 als jullie eindbod nu wel eens een huis gehad zou kunnen hebben. Was dat het niet waard als je het zo graag wilde dat je voor het kijken al een bod wilde neerleggen?

Waarom het huis niet weg is gegaan is niet heel belangrijk. Zou kunnen dat het te hoog in de markt staat en dat je bod dus reëel was.

In ieder geval succes met het zoeken van een huis. In die categorie is het gelukkig iets makkelijker omdat het wat hoger in het segment zit.
Als men de eerste keer vraagprijs + 10k als tegenbod had gedaan (en de overige bezichtigingen had afgezegd) dan hadden we dat wel geaccepteerd. Maar op het eerste bod kwam geen tegenbod.

De tweede keer was vraagprijs + 5k zonder voorbehoud en toen kwam het vraagprijs + 10k tegenbod. Bij ons bod had ik al aangegeven dat dat het laatste bod was. En aangezien dat dus niet geaccepteerd werd was ik klaar met het huis en wacht ik liever een nieuw huis af. Heb nu 'negatieve gevoelens' bij het huis gekregen :-P

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 09:35
[...]

Huh? Ik heb dit bericht wel drie keer opnieuw gelezen om te checken of ik het echt wel goed gezien had. Je wil eerst direct een huis kopen nog zonder bezichtiging, en bij een heel reeel tegenbod (wat had je verwacht, geen tegenbod maar direct acceptatie?!) hoeft het voor jou direct niet meer? De huizenmarkt is erg moeilijk momenteel, maar je kunt het jezelf ook wel heel moeilijk maken...

• President
Citroentjuh schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 07:03:
[...]

Huh? Ik heb dit bericht wel drie keer opnieuw gelezen om te checken of ik het echt wel goed gezien had. Je wil eerst direct een huis kopen nog zonder bezichtiging, en bij een heel reeel tegenbod (wat had je verwacht, geen tegenbod maar direct acceptatie?!) hoeft het voor jou direct niet meer? De huizenmarkt is erg moeilijk momenteel, maar je kunt het jezelf ook wel heel moeilijk maken...
Klopt, ik ben heel erg zwart/wit...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 12-07 22:16
President schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 07:15:
[...]

Klinkt meer alsof je gepikeerd bent dat je plannetje van bieden voor bezichtiging niet gelukt is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

President schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 07:15:
[...]

Ik denk dat de boodschap bij de verkopers anders is overgekomen dan je zelf wilt. Door je terug te trekken en niet eens aan je eerdere bod vast te houden, zou ik je al niet meer serieus hebben genomen als mogelijke koper. Ik zou er vanuit dan zijn gegaan dat je of sowieso in de wettelijke bedenktijd had teruggetrokken, of dat je de financiering niet had rond gekregen.
Opmerkingen als "ik kan de financiering makkelijk rondkrijgen" als verkoper is leuk te horen, maar bieden geen garantie.
Door een huis te kopen verleen je een verkoper geen gunst; je hebt beiden een belang.

[Voor 6% gewijzigd door gorgi_19 op 17-06-2020 07:33]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• President
mwa schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 07:22:
[...]

Klinkt meer alsof je gepikeerd bent dat je plannetje van bieden voor bezichtiging niet gelukt is.
O nee hoor, het tweede bod was na de bezichtigingen. Meer dat ik maximaal twee keer een bod doe en in er dan klaar mee ben als het dan niet geaccepteerd is. Ik houd niet van onderhandelen, vind sowieso dat het raar is dat een vraagprijs niet wordt geaccepteerd. Immers: als ik op marktplaats, in de winkel, op een kleedjesmarkt, bij de garage, etc iets koop dan gaat men ook niet opeens zeggen dat ze de vraagprijs niet accepteren en dat ze meer geld willen. Alleen op een veiling wordt tegen elkaar op geboden.

Als je je woning voor 485k of meer wilt verkopen dan moet je 485k vragen voor je woning en moet 475k omdat je dan op Funda misschien net wat beter uitkomt. Vind ik smerige praktijken en ik snap niet waarom we dat maar allemaal accepteren. In dat opzicht voelde ik mij al een debiel dat ik 5k erboven bood
gorgi_19 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 07:32:
[...]

Ik denk dat de boodschap bij de verkopers anders is overgekomen dan je zelf wilt. Door je terug te trekken en niet eens aan je eerdere bod vast te houden, zou ik je al niet meer serieus hebben genomen als mogelijke koper. Ik zou er vanuit dan zijn gegaan dat je of sowieso in de wettelijke bedenktijd had teruggetrokken, of dat je de financiering niet had rond gekregen.
Opmerkingen als "ik kan de financiering makkelijk rondkrijgen" als verkoper is leuk te horen, maar bieden geen garantie.
Door een huis te kopen verleen je een verkoper geen gunst; je hebt beiden een belang.
O nee hoor, ik heb makelaar netjes laten weten wat onze overwaarde is, hoeveel spaargeld we hebben en voor welk bedrag we dus een hypotheek nodig hadden. Daarnaast ook certificaat van de Hypotheker waarop duidelijk stond dat het rond krijgen absoluut geen probleem was :-)

[Voor 32% gewijzigd door President op 17-06-2020 07:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 12:10
President schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 07:35:
[...
O nee hoor, ik heb makelaar netjes laten weten wat onze overwaarde is, hoeveel spaargeld we hebben en voor welk bedrag we dus een hypotheek nodig hadden. Daarnaast ook certificaat van de Hypotheker waarop duidelijk stond dat het rond krijgen absoluut geen probleem was :-)
Dat is handig inderdaad. Dan weet de makelaar ook dat er nog wel een stuk ruimte zit tussen je bod en wat je kunt betalen. Dan hoef je als verkopers tenminste niet te veel te dalen in het tegenbod.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• icarus007
President schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 07:35:
[...]

O nee hoor, het tweede bod was na de bezichtigingen. Meer dat ik maximaal twee keer een bod doe en in er dan klaar mee ben als het dan niet geaccepteerd is. Ik houd niet van onderhandelen, vind sowieso dat het raar is dat een vraagprijs niet wordt geaccepteerd. Immers: als ik op marktplaats, in de winkel, op een kleedjesmarkt, bij de garage, etc iets koop dan gaat men ook niet opeens zeggen dat ze de vraagprijs niet accepteren en dat ze meer geld willen. Alleen op een veiling wordt tegen elkaar op geboden.

Als je je woning voor 485k of meer wilt verkopen dan moet je 485k vragen voor je woning en moet 475k omdat je dan op Funda misschien net wat beter uitkomt. Vind ik smerige praktijken en ik snap niet waarom we dat maar allemaal accepteren. In dat opzicht voelde ik mij al een debiel dat ik 5k erboven bood

[...]

Ik vind dit nogaal ongenuanceerd en eigenlijk een beetje kinderachtig. Dit is de markt nou eenmaal, of je het nou leuk vind of niet. Als je niet mee wilt doen aan het spelltje, moet je je ook niet op de markt begeven. Meete huizen worden nu eeenmaal lager ingezet voor een grote inloop. als jij je eigen huis gaat verkopen, wil je toch ook het maimale en daar hoort dus een bepaalde strategie bij. Marktplaats vergelijken met de huizen markt?? Je bent helemaal verliefd op het huis, dat je voor het bezihtigen een bod wilt doen, en dan laat je het op 5K liggen, je had op zijn minst er tussen kunnen gaan zitten, nu komt het over als dat je op je teentjes bent getrapt, ik vind het maar vreemd, en twijfel zeer hoe serieus je dan bent met je biedingen, als je het zo makkelijk laat gaan....

Acties:
  • +5Henk 'm!

• AGee
  • Niet online

AGee

icarus007 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:28:
[...]

Ik vind dit nogaal ongenuanceerd en eigenlijk een beetje kinderachtig. Dit is de markt nou eenmaal, of je het nou leuk vind of niet. Als je niet mee wilt doen aan het spelltje, moet je je ook niet op de markt begeven. Meete huizen worden nu eeenmaal lager ingezet voor een grote inloop. als jij je eigen huis gaat verkopen, wil je toch ook het maimale en daar hoort dus een bepaalde strategie bij. Marktplaats vergelijken met de huizen markt?? Je bent helemaal verliefd op het huis, dat je voor het bezihtigen een bod wilt doen, en dan laat je het op 5K liggen, je had op zijn minst er tussen kunnen gaan zitten, nu komt het over als dat je op je teentjes bent getrapt, ik vind het maar vreemd, en twijfel zeer hoe serieus je dan bent met je biedingen, als je het zo makkelijk laat gaan....
Sterker nog, uit z'n verhaal maak ik op dat z'n eigen bod uiteindelijk geaccepteerd werd, maar een paar dagen 'te laat' |:(
[...]
Vervolgens werden we paar dagen later door makelaar benaderd of we nog interesse hadden voor ons oorspronkelijke bod IPV het tegenbod

• Sport_Life
  • Laatst online: 13:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik denk zeker te weten dat TS met aankoopmakelaar de woning voor een normale prijs had gekocht. (vraagprijs of iets eronder). Had je ook een veel beter onderbouwt bod ipv lukraak 5k overbieden.
Maar door zonder makelaar een paar grote fouten te maken (eerst heel graag laten weten dat je woning wilt en vervolgens je financiële situatie laten doorschemeren) zijn er nu 2 verliezers.

Die verkopers roken geld en dat begrijp ik ook wel een beetje, vanuit hun situatie gezien in de huidige markt. Natuurlijk gaat een goede verkoopmakelaar er dan zoveel mogelijk uit proberen te halen.

[Voor 33% gewijzigd door Sport_Life op 17-06-2020 10:15]

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Dat is natuurlijk wel een verhaal wat blijft hangen bij makelaars. Bij die ene heb je nu al een stempel en in het informele circuit tussen de makelaars wordt dat ook wel gedeeld. Maakt het niet makkelijker in dezelfde regio voor een ander huis.

• thejoker80
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

icarus007 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:28:
[...]

Toch denk ik dat als meer mensen zouden vasthouden aan hun max er minder snel zo veel overgeboden zou worden. Als iedereen zich laat meeslepen gaan de prijzen sky-high natuurlijk. Als je niet tot elkaar komt bij het onderhandelen is het altijd de vraag hoe ver je van elkaar vandaan zit qua prijs. Dat is namelijk nooit heel veel volgens mij.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Prx

Prx

⭐⭐⭐⭐⭐

xeoMe schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 23:45:

Dit was voor ons één van de redenen om vanaf het begin een aankoopmakelaar in de arm te nemen. Die gasten zijn niet goedkoop voor hun diensten, maar ze hebben contacten en inzichten die wel enorm helpen met dit soort dingen.

Ik ben er zeker van dat wij onze woning nooit hadden kunnen aankopen zonder zijn hulp, aangezien we dan nooit hadden geweten wat de woning echt waard was en hoeveel er nodig was om hem aan te kopen. Dat is dus wel het overwegen waard, maar zoals gezegd moet je er ook maar net het geld voor hebben.

• icarus007
Prx schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:16:
[...]

Dit was voor ons één van de redenen om vanaf het begin een aankoopmakelaar in de arm te nemen. Die gasten zijn niet goedkoop voor hun diensten, maar ze hebben contacten en inzichten die wel enorm helpen met dit soort dingen.

Ik ben er zeker van dat wij onze woning nooit hadden kunnen aankopen zonder zijn hulp, aangezien we dan nooit hadden geweten wat de woning echt waard was en hoeveel er nodig was om hem aan te kopen. Dat is dus wel het overwegen waard, maar zoals gezegd moet je er ook maar net het geld voor hebben.
Exactly, en die 5K die je overbood, had je dan wellicht in je zak kunnen houden met een aankoopmakelaar. EN die aankoopmakelaar, zorgt er ook voor dat er geen emotie bijkomt bij het onderhandelen...
Pagina: 1 ... 138 ... 142 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True