Beste mensen,
ben nieuw op dit forum, maar lees al ongeveer sinds begin 2019 mee met dit (en wat andere) topic(s).
Situatie is als volgt: vriendin en ik willen huis kopen, door studieschuld een budget van max 250.000.
Nu is het zo dat de studieschuld valt onder de nieuwe regels, ergo, 0,45% van de totale studieschuld wordt meegenomen in de berekening voor een hypotheek.
Dit komt er op neer dat een hypotheek verstrekker rekening houdt met een maandelijkse aflossing van €101 per maand.
Maar... nu is het zo dat als ik mijn salaris invul bij de berekening van draagkracht etc, ik uit kom op een maandbedrag van €50.
Nu heb ik twee vragen, wellicht dat iemand hier al ervaring mee heeft:
1. Kan ik de hypotheekverstrekker duidelijk maken dat ze beter kunnen rekenen met de €50 maandelijkse aflossing, of blijven hypotheekverstrekkers echt duidelijk vasthouden aan die 0,45% ? (ben nog niet zover in het koopproces dat ik het kan vragen)
2. Nu heb ik berekend dat als ik die €50 euro zou aflossen, 35 jaar lang, dan kom ik uit op €21.000. Na die 35 jaar wordt het resterende bedrag kwijtgescholden. Dan hebben we het over een bedrag van nog eens €23.000. Dit klinkt uiteraard zeer aantrekkelijk (en dit is berekend op €50 per maand op het salaris dat ik nu verdien, uiteraard stijgt dit nog wel). Mijn maximale hypotheek zal dan alleen mee kunnen stijgen met mijn salaris (en die van mijn vriendin) en dus altijd gebonden zijn aan een redelijke studieschuld, gezien ik €600 per jaar (

) aflos.
De vraag is dus of het verstandiger is om direct zo veel mogelijk extra af te lossen (in bedragen van minimaal 5k per keer) omdat je anders altijd gebonden zal zijn aan een flink lagere hypotheek, of dat je die 600 euro p.j. aflost en aan het einde van de rit 23k kwijtgescholden wordt.
Heeft iemand toevallig hetzelfde meegemaakt/ over nagedacht? Ik neig naar het eerste, gezien ik niet pas op mijn 64 schuldenvrij wil zijn en over een jaar of 10 toch wel een leuke twee-onder-1-kapper kan kopen.