Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 137 ... 367 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

President schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:40:
Vraag hier: wij willen een woning hebben, staat sinds vandaag op Funda. Vraagprijs van 535.000

Bezichtigingen kunnen pas vanaf volgende week vrijdag. Nu hebben we al een soortgelijk huis bezichtigd en zien de foto's er goed uit! Is het goed om nu al een bod te doen, of is dat te agressief?

We dachten:
- bod van 540.000 onder voorbehoud van financiering voor de formaliteit (waarbij we aangeven dat het rond krijgen geen probleem zal zijn)
- willen graag voor aanstaande dinsdag 12u weten of ze akkoord gaan
- willen dan woensdagmiddag het voorlopig koopcontract van beiden partijen getekend hebben
- oplevering voor 1 november
Wat ik weleens gedaan heb op een woning op een gewilde locatie was onze makelaar laten bellen dat we veel interesse hadden en graag zsm wilde komen kijken + goed bod neer wilde leggen wanneer het onze smaak was. We mochten toen de volgende dag kijken en toen bleek eea tegen te vallen , dus zijn er niet mee doorgegaan. Maar dit lijkt me wel de manier om zoiets te benaderen.

Overigens is mijn ervaring dat zeker 9 van de 10 woningen IRL (flink) tegenvalt, meestal doordat de bewoner zelf is gaan klussen (onze vorige woning was compleet professioneel gerenoveerd, dan is het lastig om in kwaliteit achteruit te gaan wanneer een doe-het-zelfer met Gamma spul bezig is geweest). Waren overigens woningen >100 jaar oud ;). Dus zijn uiteindelijk voor nieuwbouw gegaan :+.
We zijn echt van alles tegengekomen: badkamer tegels op houten ondervloer (gaat scheuren), keukens die zelf zijn geplaatst en niet 100% passen, vocht/schimmelplekken, kozijnen helemaal verrot, balkon welke verrot was, etc.

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 29-05-2020 22:45 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-09-2022
aschja schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:43:
Geen vraag, eerder een opmerking. Want nu het koop en verkoop traject van dichtbij meemaken is er toch iets wat me van het hart moet.

Nieuwe woning aangekocht. Taxatie nieuwe huis en taxatie huidige huis. Nu ons huis verkocht is komt er aanstaande dinsdag nogmaals een taxateur van de kopers.

Dit is toch van de pot gerukt. Daar zit nog geen week tussen. Hoezo kunnen de kopers ons taxatierapoodt niet gewoon gebruiken. Want ik vind het stuitend dat er dus twee keer betaald moet worden in nog geen week tijd voor hetzelfde huis.
Goed beschouwd is het best wel logisch. Een taxateur mag geen zakelijke of persoonlijke relatie hebben met de opdrachtgever. Dus is het voor de bank van belang dat de opdrachtgever ook de belanghebbende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04:20
Sport_Life schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:36:
[...]
Overigens is mijn ervaring dat zeker 9 van de 10 woningen IRL (flink) tegenvalt, meestal doordat de bewoner zelf is gaan klussen (onze vorige woning was compleet professioneel gerenoveerd, dan is het lastig om in kwaliteit achteruit te gaan wanneer een doe-het-zelfer met Gamma spul bezig is geweest). Waren overigens woningen >100 jaar oud ;). Dus zijn uiteindelijk voor nieuwbouw gegaan :+.
We zijn echt van alles tegengekomen: badkamer tegels op houten ondervloer (gaat scheuren), keukens die zelf zijn geplaatst en niet 100% passen, vocht/schimmelplekken, kozijnen helemaal verrot, balkon welke verrot was, etc.
Dat zijn zaken die je inderdaad vaak bij vooroorlogse woningen zult tegenkomen. Ook als er niet zelf geklust is, trouwens. Als je nieuwbouw-kwaliteit verwacht, dan zal een vooroorlogs huis dan ook bijna altijd tegenvallen. (Uitzondering hierop de kleine groep van stadsvernieuwingsprojecten waarbij het uiterlijk is gebleven, maar er intern bijna sprake is van nieuwbouw.)

Als je daar niet tegen kunt, dan ligt de keus voor nieuwbouw wel voor de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:48
Basegel schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:30:
[...]

Hoop dat het snel definitief is voor jullie!
Die website is voor ABN niet bijgewerkt vrees ik, rente aanbieding na 1 dag klopt maar op de 1e beoordeling wachten we al 5 weken.
De aanvraag gaat via de financieel adviseur dus moet er maar op vertrouwen dat de stukken volledig zijn aangeleverd. Het betreft wel zelf bouw in ons geval, kan het zijn dat die beoordelingsprocedure langer duurt?
Regel je het zelf (execution only) of via een hypotheekadviseur? Wij regelden het zelf en konden via het telefoonnummer van een bankmedewerker telkens vragen wat de status en vragen of eea wat sneller kon. Dit directe contact met de bank was erg nuttig zo bleek, telkens nadat we belden werd er gelijk weer wat doorgezet waardoor alles vlot was geregeld. Wellicht kun je daar nog wat mee, ik weet namelijk niet hoe proactief een hypotheekadviseur hiermee is. Totale doorlooptijd (renteaanbod tot aan ondertekening) was bij ons 2,5 week, eind maart/begin april.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-10 18:49

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Wij (mijn vriendin en ik) zijn inmiddels al 1-2 jaar op zoek naar een huis (regio Dordrecht en daaronder). Deels bewust zonder haast. De laatste periode zijn we wat actiever geworden, ongeveer ~8 huizen bezocht in het afgelopen half jaar.

Uiteindelijk 2 maal een bod uitgebracht bij 2 verschillende huizen, beide niet geworden.

Eerste huis:
Eigenlijk bizar veel vraag naar dit huis. We hebben met name naar onszelf gekeken en helemaal niet gek gedaan met een bod. Het huis was helemaal prima, maar het nut van schandalig overbieden zagen wij niet zitten.

Bij het tweede huis waren wij met nog 1 andere kandidaat over. Ik weet natuurlijk niet de exacte details maar wij waren hier iets strikter in de voorwaarden. Zo miste wij nog papieren van een klein stukje grond en hadden we kritische vragen over de scheiding. Kadastrale kaart leek namelijk ook niet te kloppen.
Qua geld zaten we waarschijnlijk wel een stuk(je) hoger. Wij hebben overigens een aankoopmakelaar, die andere partij niet. Goed, het blijft gissen, maar ik vermoed dat de andere een groot risico nemen.

En op dit moment hebben we nu een optie op een huis gekregen. A.s. dinsdag opnieuw bekijken maar zoals het er nu naar uitziet gaat dit het em wel worden :)

Wat ik hier vooral uit heb geleerd is dat je een dikke vinger moet geven aan sommige makelaars, verkopende partijen en andere gegadigden. Er wordt soms net gedaan alsof een huis kopen een makkelijkere keuze is dan een wasmachine. Een concreet voorbeeld was dat enkele kritische vragen van een huis werden afgedaan alsof dat allemaal niet boeit. Onderaan de streep zit je er wel een paar ton voor te betalen. (in ons geval in het segment van ~450k). Ik denk juist omdat we uiteindelijk geen directe druk voor aan aankoop heel degelijk bezig konden zijn. Nooit over de vraagprijs heen geboden, nooit meegedaan met biedingen waarbij je in feite tegen elkaar wordt opgezet en nooit zaken met verkopende partijen die...simpelweg niet sporen.

Zodoende hebben we eigenlijk ons zelf kunnen blijven, met onze wensen en onze eisen. Het duurt misschien wat langer maar zoals het er nu naar uitziet gaan we richting een geweldig huis.

Overige info:

- Initieel bij "de hypotheker" gezeten voor advies en als aankoopmakelaar. We vonden ze niet echt professioneel (deels door omstandigheden) en daar dan ook afscheid van genomen.
- Bij 3 andere aankoopmakelaars geïnformeerd, domweg een mail gestuurd: "Wat kan jij voor ons betekenen". Hierop hebben we echt wel een match gevonden. Niet de goedkoopste (2500 euro), maar tot nu toe elke euro waard (no cure no pay :+ , maar serieus, het is het dus wel waard).
- Via de aankoopmakelaar een contact gekregen bij de Rabobank. Ik wist zelf al een beetje hoe/wat qua hypotheek. Ik vond hun aanbod maar met name de service vrij scherp. Dus eigenlijk staat alles al gereed bij de Rabobank en als we een bod doen zou technisch gezien de financiering binnen 2 weken rond kunnen zijn.
- Bovenstaande is zeker in deze markt prettig, want dit kan bij ons bod worden meegegeven, wat een serieus plus punt is.
- Mijn vader heeft altijd in de bouw gezeten, en bij serieuze interesse gaat zowel mijn vader als de aankoopmakelaar mee. Dit geeft ons in elk geval een goed gevoel dat we het een goed beeld krijgen.

Dus een beetje lang verhaal kort; zorg voor goede mensen om je heen, ook al kost dat geld. Het levert je alleen maar enorm veel op en je krijgt ook veel meer voor elkaar vanwege hun netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c1pher
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-01-2021
Hallo allemaal, ik ben ook voorzichtig rond aan het kijken voor een eerste huis/appartement.

Nu is mijn oog op een kei leuk appartement gevallen. Betaalbaar en precies in het dorp waar ik wil wonen. Ook zit er een nieuwe keuken en badkamer in en oogt het echt heel netjes en opgeknapt.

Alleen er staat dit bij:
het appartement is voorzien van kunststof kozijnen met dubbel glas en een houten velux dakraam. Tevens is het dak (na)geïsoleerd en er is gedeeltelijk gevelisolatie. Het appartement beschikt over een VVE en de maandelijkse kosten zijn op dit moment nog € 0,- (2020) echter de slapende VVE is onlangs geactiveerd en de nieuwe bewoner kan dus mede een aandeel hebben in het verdere succes van de Vereniging.

Nu ben ik gaan lezen en lijkt het dat een hypotheek krijgen voor een appartement met een slapend VVE bijna onmogelijk is. En aangezien de kosten nu nog 0 euro per maand zijn zal er ondertussen bij het recentelijk activeren van de VVE ook niet erg veel op papier staan (het gaat trouwens om een complex van maar 2 appartementen voor zover ik weet).
Heb ook gevonden dat het appartement eind 2016 voor 30k minder wegging (voor de renovatie) en er toen ook al geen actieve VVE was.

Daarbij is het appartement ook nog eens van 1930 en valt het onder "Beschermd stads- of dorpsgezicht".

Ik heb gemaild voor een bezichtiging en hoopte dat iemand me kon helpen met de vragen die ik hierover moet stellen. Mag ik bijv vragen om inkijk te krijgen in de papieren van de VVE? Ik wil natuurlijk wel weten hoe ver ze zijn met het "activeren" en of het dak niet ineens na een jaar vervangen moet worden. Of ze überhaupt wel weten wanneer het dak etc ooit eens vervangen is.

Of moet ik me niet eens wagen aan zo'n appartement en gaat het alleen maar gedoe opleveren?
Als iemand enig advies heeft stel ik dat op prijs.

Dinsdag heb ik een oriëntatiegesprek bij de Hypotheekshop dus zal ik deze vraag daar ook stellen.

--------

Edit.. ik moet beter lezen:

VVE checklist:

Inschrijving KvK Nee
Jaarlijkse vergadering Nee
Periodieke bijdrage Nee
Reservefonds aanwezig Nee
Onderhoudsplan Nee
Opstalverzekering Nee

Ze hebben dus nog niks.. :/

[ Voor 5% gewijzigd door c1pher op 31-05-2020 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@c1pher Je mag en ik zou ook alles vragen en ze moeten je ook inzicht geven in de VVE papieren e.d.
En als er geen meerjarenonderhoudsplan (MJOP) is en geen onderhoudsreserve zou ik me nog eens bedenken met zo’n oud gebouw.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

HereIsTom schreef op zondag 31 mei 2020 @ 12:03:
@c1pher Je mag en ik zou ook alles vragen en ze moeten je ook inzicht geven in de VVE papieren e.d.
En als er geen meerjarenonderhoudsplan (MJOP) is en geen onderhoudsreserve zou ik me nog eens bedenken met zo’n oud gebouw.
@c1pher geeft aan dat het om een complex gaat met maar 2 appartementen. Dat is een beetje alsof je een VVE runt met MJOP samen met je buren onder een tweekapper. Ik denk dat het allemaal wel meevalt en goed te overzien is als het echt maar een gebouw is met 2 appartementen; dat kan nooit heel groot zijn dus in de MJOP zul je ook geen reserveringen te maken voor het schilderen van alle kozijnen a 100k en het vernieuwen van het dak a 200k zoals in grotere appartementencomplexen/flats niet ongewoon is.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:42
Het ligt wel aan de staat van onderhoud. Het dak vernieuwen zal geen 200k kosten, maar je deelt de kosten en de te creëren pot ook maar met z'n tweeën.
Het lijkt me verstandig om een bouwtechnische keuring te laten doen zodat je weet of het om een verfbeurt of een nieuw dak gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@dutchgio zeker waar. Je hoort mij ook niet zeggen dat @c1pher wat onderzoek en een bouwtechnische keuring maar gewoon moet overslaan, bedoelde meer te zeggen dat het doemscenario waar @HereIsTom volgens mij impliciet naar refereert wel mee zal vallen (het welbekende appartementencomplexen zonder actieve VVE waar 23 leden 250k moeten ophoesten vanwege 40 jaar achterstallig onderhoud"-doemscenario).

Als er nog iets 'behapbaars' uit zo'n bouwtechnische keuring komt; komende 5 jaar 15k totaal onderhoud - ik noem maar wat - dan kun je dat natuurlijk gewoon gebruiken in de onderhandelingen. Juist door het hele feit dat er geen actieve VVE is zal het niet zo'n storm lopen op dat appartement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-10 10:39
Wij hebben een gerenoveerd appartement gekocht, met "1 jaar garantie" op de werkzaamheden. Tijdens de bezichtiging weinig aan te merken, maar de vloer kraakte op een paar punten heel erg en je zag duidelijk dat deze op een paar punten onder spanning stond. Via de verkoper is het bedrijf langs geweest die de vloer heeft geplaatst, en wuifde het een beetje weg ('als je meubels straks staan dan merk je er niks meer van'). Het is trouwens gewoon een laminaatvloer. Ik denk combinatie van iets te strak leggen en een slechte egalisatie/ondervloer.

Ik was natuurlijk lekker naïef en dacht dat het toch geen zin had om op dat moment de discussie aan te gaan. Nu zijn we een paar weken verder en wonen we heerlijk, maar die klote vloer blijft maar enorm kraken, zelfs veel meer dan voorheen nu het ook warmer wordt, en ik wil er weer werk van maken.

De verkoper schakelt de leverancier weer in, die heeft weer dezelfde smoes. De verkoper doet er natuurlijk alles aan om er niets mee te maken te hebben, terwijl dat officieel onze contactpersoon is. Hoe kan ik een gedegen second opinion krijgen? Is willekeurig een vloerenzaak binnenlopen en om hulp vragen voldoende, of moet dat op een andere manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:59
Divak schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 07:59:
Wij hebben een gerenoveerd appartement gekocht, met "1 jaar garantie" op de werkzaamheden. Tijdens de bezichtiging weinig aan te merken, maar de vloer kraakte op een paar punten heel erg en je zag duidelijk dat deze op een paar punten onder spanning stond. Via de verkoper is het bedrijf langs geweest die de vloer heeft geplaatst, en wuifde het een beetje weg ('als je meubels straks staan dan merk je er niks meer van'). Het is trouwens gewoon een laminaatvloer. Ik denk combinatie van iets te strak leggen en een slechte egalisatie/ondervloer.

Ik was natuurlijk lekker naïef en dacht dat het toch geen zin had om op dat moment de discussie aan te gaan. Nu zijn we een paar weken verder en wonen we heerlijk, maar die klote vloer blijft maar enorm kraken, zelfs veel meer dan voorheen nu het ook warmer wordt, en ik wil er weer werk van maken.

De verkoper schakelt de leverancier weer in, die heeft weer dezelfde smoes. De verkoper doet er natuurlijk alles aan om er niets mee te maken te hebben, terwijl dat officieel onze contactpersoon is. Hoe kan ik een gedegen second opinion krijgen? Is willekeurig een vloerenzaak binnenlopen en om hulp vragen voldoende, of moet dat op een andere manier?
Aangezien het tijdens de bezichtiging al aanwezig was, had je er op dat moment wat van moeten zeggen en als voorwaarden in je bod moeten opnemen dat het opgelost zou zijn bij overdracht. Ik snap, daar koop je nu niks voor. Gezien je het bij bezichtiging voelde, zag hoorde, is het ook geen verborgen gebrek.

Dan komt het 1 jaar garantie op renovatie. Wie geeft deze garantie? De leverancier van de vloer of de verkoper? Als het de verkoper is, heb je dit op schrift? Als het de verkoper is die de garantie geeft heb jij in beginsel niks met zijn leverancier van doen. Verder zou je kunnen betwisten in hoeverre je garantie hebt op iets wat al zichtbaar/hoorbaar bij aankoop niet goed is.

Als het de leverancier is;
Ik weet niet in hoeverre garantie van een leverancier overdraagbaar is. Mijn Google actie om dit te checken kom ik verschillende antwoorden en 'ja, maren' tegen. Als de leverancier de gene is die garantie uitvoert kun je in hun voorwaarden nagaan hoe er wordt omgegaan met geschillen.

In alle gevallen kun je zelf een bedrijf inschakelen die schades beoordelen. Deze worden ook ingezet door verzekeraars. Deze zou je in kunnen schakelen zodat je een oordeel krijgt + potentiële schatting voor herstelkosten.

Dit oordeel + kosten zou je dan bij de leverancier van de vloer kunnen leggen of bij de verkopende partij afhankelijk wie de garantie geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:46
Divak schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 07:59:

Ik vind het ook niet heel snugger van je eerlijk gezegd, ik neem aan dat je er nu helemaal in zit met meubels etc.?
Waarom niet gekeken toen het helemaal leeg was? Zie je zelf niet waar het laminaat bijvoorbeeld te strak tegen de muur zit? Als dat niet het geval is, kan het ook de ondervloer zijn of vuil tussen ondervloer en beton of tussen laminaat en ondervloer etc.
Ik had zodra ik de sleutel had eerst gekeken naar die vloer en niet gewoon verhuizen.

Zie je zelf waar het misgaat met de vloer? Zie je ergens dat het te strak tegen de muur zit?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-10 20:52
c1pher schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:57:
Hallo allemaal, ik ben ook voorzichtig rond aan het kijken voor een eerste huis/appartement.

Nu is mijn oog op een kei leuk appartement gevallen. Betaalbaar en precies in het dorp waar ik wil wonen. Ook zit er een nieuwe keuken en badkamer in en oogt het echt heel netjes en opgeknapt.

Alleen er staat dit bij:
het appartement is voorzien van kunststof kozijnen met dubbel glas en een houten velux dakraam. Tevens is het dak (na)geïsoleerd en er is gedeeltelijk gevelisolatie. Het appartement beschikt over een VVE en de maandelijkse kosten zijn op dit moment nog € 0,- (2020) echter de slapende VVE is onlangs geactiveerd en de nieuwe bewoner kan dus mede een aandeel hebben in het verdere succes van de Vereniging.

Nu ben ik gaan lezen en lijkt het dat een hypotheek krijgen voor een appartement met een slapend VVE bijna onmogelijk is. En aangezien de kosten nu nog 0 euro per maand zijn zal er ondertussen bij het recentelijk activeren van de VVE ook niet erg veel op papier staan (het gaat trouwens om een complex van maar 2 appartementen voor zover ik weet).
Heb ook gevonden dat het appartement eind 2016 voor 30k minder wegging (voor de renovatie) en er toen ook al geen actieve VVE was.

Daarbij is het appartement ook nog eens van 1930 en valt het onder "Beschermd stads- of dorpsgezicht".

Ik heb gemaild voor een bezichtiging en hoopte dat iemand me kon helpen met de vragen die ik hierover moet stellen. Mag ik bijv vragen om inkijk te krijgen in de papieren van de VVE? Ik wil natuurlijk wel weten hoe ver ze zijn met het "activeren" en of het dak niet ineens na een jaar vervangen moet worden. Of ze überhaupt wel weten wanneer het dak etc ooit eens vervangen is.

Of moet ik me niet eens wagen aan zo'n appartement en gaat het alleen maar gedoe opleveren?
Als iemand enig advies heeft stel ik dat op prijs.

Dinsdag heb ik een oriëntatiegesprek bij de Hypotheekshop dus zal ik deze vraag daar ook stellen.

--------

Edit.. ik moet beter lezen:

VVE checklist:

Inschrijving KvK Nee
Jaarlijkse vergadering Nee
Periodieke bijdrage Nee
Reservefonds aanwezig Nee
Onderhoudsplan Nee
Opstalverzekering Nee

Ze hebben dus nog niks.. :/
Nou, wanneer er reparatie/herstelwerkzaamheden uitgevoerd moeten worden die normaal voor rekening van de VVE zijn, is het wel heel vervelend als je dat óf helemaal zelf moet dokken óf nog met de VVE moet gaan organiseren (dus dan allemaal een deel inleggen bijvoorbeeld.

Hier hebben we een actieve en goed georganiseerde VVE en dat maakt het gewoon een stuk makkelijker om algemeen onderhoud op te pakken.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Enforcer schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:48:
Nou ze hadden de aanvraag allang moeten behandelen, toen we op 8mei alles doorstuurde stond er op dat moment nog 5-10werkdagen voor bij hen, dat zou dus vorige week geweest zijn uiterlijk. Ze hebben eenzijdig de termijnen opgeschoven die voor hen uitkomt. Zie ook deze post van een ontevreden potentiele klant, dus we zijn niet de enige die in dit schuitje zitten. En nu zeggen ze, ergens volgende week, maarja, wie zegt dat ze dan niet nog eens de termijnen eenzijdig gaan opschuiven (ik heb geen vertrouwen meer in deze partij als het zo moet, helaas ben ik er nu zo afhankelijk van).

-edit-
Zie net deze website betreffende actuele doorlooptijden van de bekendste geldverstrekkers.
Ik quote mezelf even, Reaal heeft wederom de doorlooptermijnen eenzijdig aangepast op hun website. Nu staat er weer 17werkdagen voor, terwijl vorige week daar nog stond binnen 15werkdagen. Ik vraag me af of ik juridisch hier iets mee kan doen maar dat is voor later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Enforcer schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:37:
[...]

Ik quote mezelf even, Reaal heeft wederom de doorlooptermijnen eenzijdig aangepast op hun website. Nu staat er weer 17werkdagen voor, terwijl vorige week daar nog stond binnen 15werkdagen. Ik vraag me af of ik juridisch hier iets mee kan doen maar dat is voor later.
Dat kunnen ze toch ook alleen maar eenzijdig aanpassen? Zij weten wat hun doorlooptijd is. Volgens mij is dat ook niet meer dan een indicatie, niet een bindend deel van de overeenkomst. Dus ik denk niet dat je er iets mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ik weet niet hoe het in dit geval werkt maar bij allerlei andere diensten/abonnementen waarbij de dienstverlener de voorwaarden aanpast, heb je als afnemer het recht om de dienst/abonnement op te zeggen.

Alleen heb je hier nu natuurlijk weinig aan.

Het zal inderdaad ook wel ergens gedekt zijn dat die doorlooptijd tussentijds kan wijzigen.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Enforcer schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:37:
[...]

Op die site staat niet de doorlooptermijn van een hypotheekaanvraag, maar de reactietermijn. Dat betekent dus dat ze 17 werkdagen de tijd hebben om iets van een reactie te geven. Waarbij die reactie ook zou kunnen bestaan uit een simpel briefje dat het beoordelen van de aanvraag nog wat langer duurt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:26
Bod gedaan op een huis, netjes de vraagprijs geboden... Vandaag belletje van de makelaar: de verkopers willen niet op het bod in gaan omdat er de komende week nog de nodige bezichtigingen in de planning staan en de verkopers verwachten dat ze het huis boven de vraagprijs kunnen verkopen. Geen tegenbod of een 'voor xxx.xxx euro willen we op dit moment het huis aan je verkopen'

Zucht, ik leg volgende week een eindbod neer van 5k hoger en daarna ben ik klaar met het huis, komt vanzelf wel weer wat op de markt. Ik ga niet mee doen aan een wedstrijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

President schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:51:
Bod gedaan op een huis, netjes de vraagprijs geboden... Vandaag belletje van de makelaar: de verkopers willen niet op het bod in gaan omdat er de komende week nog de nodige bezichtigingen in de planning staan en de verkopers verwachten dat ze het huis boven de vraagprijs kunnen verkopen. Geen tegenbod of een 'voor xxx.xxx euro willen we op dit moment het huis aan je verkopen'

Zucht, ik leg volgende week een eindbod neer van 5k hoger en daarna ben ik klaar met het huis, komt vanzelf wel weer wat op de markt. Ik ga niet mee doen aan een wedstrijd...
Niet heel verrassend toch, als je zonder te kijken een bod doet met de nodige voorbehouden? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/g/s/puh2.gif

Je zit gewoon in een lastige tijd: Niet meedoen met de wedstrijd betekent gewoon dat je eindigt zonder bokaal ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:27

Bezulba

Formerly known as Eendje

Tjah, vraagpijs != verkoopprijs. Je moet het zien als een bieden vanaf prijs. Zo ga je geen huis krijgen in deze tijd.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:59
Dan hebben wij maar geluk. :Y) 350 vraagprijs, uitgekomen op 335. Grote stad in Brabant. Spannend allemaal hoor. Eigen huis nu te koop zetten (maar daar is een ander topic voor).

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
naitsoezn schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:57:
[...]

Niet heel verrassend toch, als je zonder te kijken een bod doet met de nodige voorbehouden? [Afbeelding]

Je zit gewoon in een lastige tijd: Niet meedoen met de wedstrijd betekent gewoon dat je eindigt zonder bokaal ;)
Huis in dezelfde straat stond recentelijk ook te koop, dus in dat opzicht kan ik met de foto's al genoeg..

Voorbehouden zijn er uiteindelijk niet in gekomen! Gaat dus puur om de prijs... Wel beetje verbaasd, want hoorde van buren dat ze zelf een huis op het oog hadden maar nog niet hadden getekend.
Bezulba schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:28:
[...]

Tjah, vraagpijs != verkoopprijs. Je moet het zien als een bieden vanaf prijs. Zo ga je geen huis krijgen in deze tijd.
Als het een 'bieden vanaf' prijs is had men dat er toch bij gezet? Vooral omdat het zeker nog 20.000 euro gaat kosten aan klussen. Maar och, zit gelukkig nog goed in ons huis. En las vandaag ook weer het nodige over een mogelijk op hand zijnde economische crisis vanwege de corona sluiting van veel bedrijven. Ik weet wel dat als we een huis kopen, ik dezelfde dag mijn huis door de makelaar op Funda ga laten zetten :-P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

President schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:40:
Voorbehouden zijn er uiteindelijk niet in gekomen!
Same difference. Je reageert op het verkeerde deel uit m'n post ;)
Wel beetje verbaasd, want hoorde van buren dat ze zelf een huis op het oog hadden maar nog niet hadden getekend.
Dus? Die paar dagen zal voor hun niet het verschil maken. Ik ben oprecht verbaasd dat jij verbaasd bent dat ze niet direct happen als er in de verte een mogelijk nog grotere wortel hangt, waarbij de kans bijzonder klein is dat die wortel kleiner is dan jullie wortel ;)

In de huidige markt weet je gewoon dat je even moet wachten wanneer er een huis op de markt komt, en je bovendien voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten. Zou het gaan over een woning die er al een tijdje stond, gaf ik je gelijk. Maar er is gewoon momenteel nog geen enkele aanleiding om als koper te denken / eisen dat de situatie van 2 maanden geleden anders is dan de situatie nu.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-10 20:41
@President Wij hebben ook reeds gekocht en tekenen deze week. Vandaag met een makelaar om tafel gezeten voor de strategie mbt onze woning.
De prijs waarvoor deze op Funda komt heeft meer te maken met potentiële kopers trekken en in een breed zoekfilter terecht komen dan met daadwerkelijk die prijs bieden = verkocht. Wij willen er ook meer voor hebben.. dat is deze tijd dus ja. Marktwerking zijn werk laten doen en gunstig tevoorschijn komen in allerlei (met name Funda) statistieken/filters.

Maw: als jij de eerste bieder was op onze woning en je bood de vraagprijs was dat een mooi startsein maar dan weet ik ook dat er meer in zit. En laten we eerlijk zijn: niemand is een dief van zijn eigen portemonnee ;)

[ Voor 18% gewijzigd door remzor op 02-06-2020 20:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:00

Prx

Prx schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:36:
[...]

Dank voor de inzichten! Wij hebben vandaag de aankoopmakelaar laten weten dat we een bod willen gaan uitbrengen op de instapklare woning. Makelaar en onafhankelijke hypotheekadviseur hadden beiden ons al geadviseerd om zonder voorbehoud te doen, aangezien we ook een aardige som zelf inbrengen en het risico echt laag is voor de geldverstrekker (woorden adviseur). De tip om deze situatie helder over te brengen zal ik ook even bespreken met de makelaar, dat is een goede.
Nou, dat was hem dan. Vanochtend om 10:00 sloot het venster om een bieding in te brengen. Zat nog wel peentjes te zweten, want de aankoopmakelaar had om 09:30 nog steeds niet gebeld om ons bod te bespreken en in te brengen. Blijkbaar is het doodnormaal om je bod pas om 09:59 in te brengen ofzo. :P

Om iets over 12 werden we gebeld dat wij het winnende bod uit hadden gebracht, dus de papieren worden in orde gemaakt en zeer snel zullen wij de handtekening eronder zetten.

We hebben uiteindelijk 48K boven de vraagprijs van 422K geboden, waarbij de verkopende makelaar aan gaf dat de nummer twee maar net achter ons zat. Maar we hadden sowieso het beste bod werd ook aangegeven, in verband met het vertrouwen dat wij zonder voorbehouden hadden geboden (zoals ook @Requiem19 al mooi aanstipte).

Nu even alle papierwinkel in orde maken, ook voor de hypotheekadviseur waar we deze week onze vervolgafspraak mee hebben. Niets is finaal tot de inkt droog is, maar het ziet er goed uit. :)

Dank voor alle tips hier, en het geven van vertrouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-10 17:08
remzor schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:18:
@President Wij hebben ook reeds gekocht en tekenen deze week. Vandaag met een makelaar om tafel gezeten voor de strategie mbt onze woning.
De prijs waarvoor deze op Funda komt heeft meer te maken met potentiële kopers trekken en in een breed zoekfilter terecht komen dan met daadwerkelijk die prijs bieden = verkocht. Wij willen er ook meer voor hebben.. dat is deze tijd dus ja. Marktwerking zijn werk laten doen en gunstig tevoorschijn komen in allerlei (met name Funda) statistieken.
Hoeveel nut heeft dat nou? Er komen nu ook mensen op af die niet voldoende budget hebben om flink over te bieden (pelotonvulling) en de mensen die dat wel hebben zullen ook wel een ruimere filter hebben.

Om 8:31 belde ik een makelaar op om een bezichtiging te plannen, kreeg ik de mededeling dat er al veel interesse was. Best knap als de advertentie zaterdagavond online kwam op Funda. Welke manieren zijn er nog meer bezichtigingen gepland dan? Via aankoopmakelaars?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx

Prx

FastFox91 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:25:
[...]
Om 8:31 belde ik een makelaar op om een bezichtiging te plannen, kreeg ik de mededeling dat er al veel interesse was. Best knap als de advertentie zaterdagavond online kwam op Funda. Welke manieren zijn er nog meer bezichtigingen gepland dan? Via aankoopmakelaars?
Via mijn aankoopmakelaar krijg ik elke dag e-mails van het aanbod van het platform van move.nl, waar ik de woningen zo'n 24 uur voor Funda op zag verschijnen. Direct daar reageren had als gevolg dat ik ook vooraan stond in de rij voor de bezichtiging inplannen.

Edit
Even opgezocht, ik had op 19 mei om 10:54 de bevestiging voor de bezichtiging in mijn e-mail nadat we die ochtend onze interesse hadden aangegeven. De woning is de 20ste pas op Funda gekomen.

[ Voor 13% gewijzigd door Prx op 02-06-2020 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c1pher
  • Laatst online: 27-01-2021
Even een update over mijn post hierboven ivm het appartement met de slapende VVE. Ik was vandaag bij een onafhankelijk hypotheekadviseur en hij zei me meteen dat het haast onmogelijk ging worden om een hypotheek te krijgen ervoor, waar ik dus al bang voor was. Aangezien hij me toch wilde binnenharken belde hij meteen de makelaar van het appartement en ook hij zei dat hij zich daar bewust van was en dat de verkopers wel langzaamaan bezig waren de VVE op te starten maar dat er nog niks was behalve het splitsingsdocument.

Aankomende maandag zijn de bezichtigingen, maar de makelaar ging er zelf ook van uit dat het appartement verkocht ging worden aan een investeerder die het daarna gaat verhuren en dus die 150k zo op tafel kan leggen.

Echt rot dit... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Prx Welke regio is dit? Vindt 11% boven de vraagprijs best pittig te noemen, dan moet het echt wel je droomhuis zijn. waar je 0 euro aan hoeft te verbouwen de aankomende 5/10 jaar.

@c1pher Er komt echt nog een veel mooier huisje langs! Zonder VvE moet je ook niet blij worden, stel dat er wat gebeurt, zit je dan.

[ Voor 27% gewijzigd door Vorkie op 02-06-2020 20:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prx

Prx

Vorkie schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:43:
@Prx Welke regio is dit? Vindt 11% boven de vraagprijs best pittig te noemen, dan moet het echt wel je droomhuis zijn. waar je 0 euro aan hoeft te verbouwen de aankomende 5/10 jaar.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De aankoopmakelaar had me al voorbereid op wat zou gaan komen bij een woningjacht hier in de buurt. Zijn ervaring was dat de gemiddelde woning voor 35K boven de vraagprijs gaat. In dit geval helpen we het gemiddelde dus wel even omhoog.

Het is een absolute droomwoning voor ons waar we echt 'in kunnen groeien', daarnaast hoeft er inderdaad nauwelijks iets te gebeuren om het naar smaak te maken (lik verf hier, even strak trekken daar). Daarna is het gewoon wonen voor de eerste jaren.

Uiteindelijk was het ook een eerdere aankoop van de aankoopmakelaar die ons heeft geholpen naar dit bod. Hij had een soortgelijke woning voor net iets minder aangekocht, maar die was ook iets minder qua ruimte en afwerking. Dus we wisten waar we mee te maken gingen krijgen. Er lagen om 09:30 al enkele biedingen zo rond de 430K-440K bij de verkopers, maar daarvan wisten alle partijen al dat het niet ging worden.

Heb na het nieuws nog even flink staan trillen op mijn benen hoor, want dit doe ik ook niet dagelijks en het doet echt wel even pijn, hoe mooi de woning ook is. :+ (leve cognitieve dissonantie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Prx schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:13:
[...]

***members only***

De aankoopmakelaar had me al voorbereid op wat zou gaan komen bij een woningjacht hier in de buurt. Zijn ervaring was dat de gemiddelde woning voor 35K boven de vraagprijs gaat. In dit geval helpen we het gemiddelde dus wel even omhoog.

Het is een absolute droomwoning voor ons waar we echt 'in kunnen groeien', daarnaast hoeft er inderdaad nauwelijks iets te gebeuren om het naar smaak te maken (lik verf hier, even strak trekken daar). Daarna is het gewoon wonen voor de eerste jaren.

Uiteindelijk was het ook een eerdere aankoop van de aankoopmakelaar die ons heeft geholpen naar dit bod. Hij had een soortgelijke woning voor net iets minder aangekocht, maar die was ook iets minder qua ruimte en afwerking. Dus we wisten waar we mee te maken gingen krijgen. Er lagen om 09:30 al enkele biedingen zo rond de 430K-440K bij de verkopers, maar daarvan wisten alle partijen al dat het niet ging worden.

Heb na het nieuws nog even flink staan trillen op mijn benen hoor, want dit doe ik ook niet dagelijks en het doet echt wel even pijn, hoe mooi de woning ook is. :+ (leve cognitieve dissonantie)
Bedankt voor je reactie, ik gokte al dat het "randstad" zou zijn :)

Ik wens jullie ontzettend veel woonplezier en geluk in jullie nieuwe woning! Het doet nu misschien even pijn, maar als het alles heeft wat jullie nodig hebben mag dat zeker de pret niet drukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-10 20:41
FastFox91 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:25:
[...]

Hoeveel nut heeft dat nou? Er komen nu ook mensen op af die niet voldoende budget hebben om flink over te bieden (pelotonvulling) en de mensen die dat wel hebben zullen ook wel een ruimere filter hebben.
Tsja, blijkbaar werkt het. Die peletonvulling zal toch de prijs opdrijven. Bieders tegen elkaar uitspelen, zonder te liegen melden dat er veel animo is en dat er veel bezichtigingen ingepland staan, enz. Uiteindelijk blijven er vaak mensen over die al een paar keer misgegrepen hebben en die ook voldoende budget hebben.
Althans, ik hoop dat dit ook zo is in mijn geval.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Prx schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:13:
[...]

***members only***

Dat je veel meer biedt dan de vraagprijs zegt niet zoveel, de taxatiewaarde is veel interessanter. Als er meerdere mensen bereid zijn 440k te bieden, is de "verkoopwaarde" blijkbaar veel hoger dan de vraagprijs ;)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 02-06-2020 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

c1pher schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:42:
Even een update over mijn post hierboven ivm het appartement met de slapende VVE. Ik was vandaag bij een onafhankelijk hypotheekadviseur en hij zei me meteen dat het haast onmogelijk ging worden om een hypotheek te krijgen ervoor, waar ik dus al bang voor was. Aangezien hij me toch wilde binnenharken belde hij meteen de makelaar van het appartement en ook hij zei dat hij zich daar bewust van was en dat de verkopers wel langzaamaan bezig waren de VVE op te starten maar dat er nog niks was behalve het splitsingsdocument.

Aankomende maandag zijn de bezichtigingen, maar de makelaar ging er zelf ook van uit dat het appartement verkocht ging worden aan een investeerder die het daarna gaat verhuren en dus die 150k zo op tafel kan leggen.

Echt rot dit... :-(
Zo ingewikkeld is een VvE ook weer niet. Zeker niet bij 2 eigenaren.
Beter geen VvE met goed onderhoud dan een VvE waarbij onderhoud nauwelijks wordt uitgevoerd.

Als het onderhoud verder goed is zou ik een bod neerleggen ovb financiering, dan heb je enkele weken de tijd om de VVE te formaliseren: inschrijven kvk, banknr, samenvatting gedaan onderhoud en een paar € k storten op de VVE rekening. Mjop kost een paar honderd euro en heb je binnen een paar dagen, heb je meteen je technische keuring.

Ik weet zeker dat de nieuwe buren alle medewerkering zullen verlenen bij het formaliseren, om te voorkomen dat er een investeerder in komt.

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 03-06-2020 07:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prx

Prx

Sport_Life schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 23:09:
[...]

Dat je veel meer biedt dan de vraagprijs zegt niet zoveel, de taxatiewaarde is veel interessanter. Als er meerdere mensen bereid zijn 440k te bieden, is de "verkoopwaarde" blijkbaar veel hoger dan de vraagprijs ;)

***members only***
Mijn aankoopmakelaar had het in het eerste gesprek over drie getallen waar je mee moet werken.

Allereerst is er de vraagprijs, dat was ook degene waarvan hij zei dat we die gelijk moeten vergeten. Dat kan een lokkertje zijn en is ook totaal niet waar het om gaat.

De tweede is de waarde van de woning. Daarvan gaf hij aan dat het zijn werk is om ons hier goed over te informeren. Dit moet dus ook overeen komen met de taxatie en geeft wat aan over wat het nu in de markt doet.

Het derde bedrag is het bod. Soms red je het gewoon niet om de waarde van de woning te bieden, omdat het een oververhitte markt is. Dan zal je, als je het echt wilt, meer moeten bieden dan de waarde. Met een stijgende markt komt de waarde na een paar maanden/jaar(en) wel uit op wat je uiteindelijk hebt betaald, maar je gaat er inderdaad geen hypotheek voor krijgen. Het gat tussen waarde en bod moet je dus zelf kunnen aanvullen, wanneer nodig.

In ons geval zit daar inderdaad een gat, maar gelukkig hadden we zelf al aardig wat gepot en helpen de ouders een beetje mee, waardoor de hypotheek makkelijker onder de (taxatie)waarde van de woning komt.
In openheid: het gat tussen de (verwachte taxatie)waarde en ons bod was 25K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@c1pher @Sport_Life Wie bepaalt eigenljik dat er een VVE moet zijn/komen? Ik trok al eerder de vergelijking met een twee-onder-een-kapper. Dan is er ook sprake van 2 woningen die in feite gebruik maken van hetzelfde dak; maar dan is er geen sprake van een VVE. Ik vraag me af in hoeverre dat nodig is als het maar om 2 woningen gaat? Daarbij: hoeveel gemeenschappelijke zaken delen die woningen überhaupt? Ik kan me echt niet voorstellen dat dat VVE-technisch heel spannend is qua onderhoud...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx

Prx

Harrie_ schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 07:26:
@c1pher @Sport_Life Wie bepaalt eigenljik dat er een VVE moet zijn/komen? Ik trok al eerder de vergelijking met een twee-onder-een-kapper. Dan is er ook sprake van 2 woningen die in feite gebruik maken van hetzelfde dak; maar dan is er geen sprake van een VVE. Ik vraag me af in hoeverre dat nodig is als het maar om 2 woningen gaat? Daarbij: hoeveel gemeenschappelijke zaken delen die woningen überhaupt? Ik kan me echt niet voorstellen dat dat VVE-technisch heel spannend is qua onderhoud...
Zat even te kijken hoe dit in de wet zit, maar bij splitsing van een onroerend goed is er sprake van het appartementenrecht. Volgens Artikel 112, lid 1 sub 3 moet daarbij een vereniging van eigenaars worden opgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Prx schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:23:
[...]

Zat even te kijken hoe dit in de wet zit, maar bij splitsing van een onroerend goed is er sprake van het appartementenrecht. Volgens Artikel 112, lid 1 sub 3 moet daarbij een vereniging van eigenaars worden opgericht.
Helder! d:)b

Maar ik blijf wel bij mijn originele punt dat een VVE voor een dergelijk object nooit heel spannend kan zijn. Feitelijk was het dus 1 woning, dat worden er nu 2. Daar kan m.i. onder normale omstandigheden nooit een onderhoudsbegroting aanhangen van een ton, dus waar praten we over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Harrie_ schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:26:
[...]

Maar ik blijf wel bij mijn originele punt dat een VVE voor een dergelijk object nooit heel spannend kan zijn. Feitelijk was het dus 1 woning, dat worden er nu 2. Daar kan m.i. onder normale omstandigheden nooit een onderhoudsbegroting aanhangen van een ton, dus waar praten we over?
Dat is ook een beetje mijn punt, een VVE is niet altijd prettig , maar als de andere eigenaar meewerkt aan onderhoud is er niet zoveel aan de hand. Het is belangrijker dat de huidige staat van de woning goed op orde is, dus dat er tijdig is geschilderd, dak onderhoud etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Verschil is natuurlijk wel dat het behoorlijk aannemelijk is dat je in onderliggende appartementen meer last hebt van tekortkomingen aan het gebouw, dan wanneer huizen naast elkaar staan. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te bedenken.

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 23:18:
[...]

Zo ingewikkeld is een VvE ook weer niet. Zeker niet bij 2 eigenaren.
Beter geen VvE met goed onderhoud dan een VvE waarbij onderhoud nauwelijks wordt uitgevoerd.

Als het onderhoud verder goed is zou ik een bod neerleggen ovb financiering, dan heb je enkele weken de tijd om de VVE te formaliseren: inschrijven kvk, banknr, samenvatting gedaan onderhoud en een paar € k storten op de VVE rekening. Mjop kost een paar honderd euro en heb je binnen een paar dagen, heb je meteen je technische keuring.

Ik weet zeker dat de nieuwe buren alle medewerkering zullen verlenen bij het formaliseren, om te voorkomen dat er een investeerder in komt.
Harrie_ schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:26:
[...]

Dat geeft in mijn ogen dus meteen al aan dat er meer speelt. Mijn redenering zou daarom precies omgekeerd zijn.

Als je zonder actieve vve een hoop potentiële kopers mist, en daarmee mogelijk (tien-)duizenden euro's misloopt, waarom heeft de verkoper dit dan niet zelf al geregeld? Volgens mij is daar maar een logisch verklaring voor, dat de andere eigenaar niet meewerkt. En dat zal waarschijnlijk niet veranderen als het huis eenmaal verkocht is. De aanname dat de buren wel 'alle medewerking zullen verlenen' lijkt mij daarom erg voorbarig.

Mijn eerste gedachte is dat de andere woning ofwel van een heel koppig persoon is (kun je daar met of zonder vve wel goed mee overleggen over gezamenlijk onderhoud?) ofwel al van een huisjesmelker die geen cent in het onderhoud wil stoppen. (Of die deze tweede woning als leuk nieuw object kan zien.) In beide gevallen zou ik daar als eigenaar van het andere deel van de vve niet blij van worden.

Dat zoiets simpels als het oprichten van een vve en het opstellen van een mjop met slechts twee eigenaren blijkbaar al niet lukt, zou voor mij een teken zijn om met een grote boog om deze woning heen te lopen. (Ook letterlijk, haha.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Je wilt al hebben gewonnen voordat de wedstrijd überhaupt begonnen is...

Als ik mijn huis in de verkoop zou zetten, dan zou ik iemand die meteen al biedt, nog voor de eerste bezichtigingen zijn geweest, ook rustig laten wachten. Want 1. je hebt nog geen idee hoeveel reële belangstelling er van andere mensen is, wat toch wel relevant is voor het verdere biedingsproces; 2. je hebt geen idee of andere mensen veel meer of juist veel minder zouden willen bieden (dus hoe kunnen ze een reëel tegenbod bedenken?); 3. iemand die zo gretig is dat hij meteen al ongezien de vraagprijs biedt, die zal ook wel een weekje (of twee) kunnen wachten en 4. iemand die zo gretig is dat hij meteen al ongezien de vraagprijs biedt, die zal ook wel een stuk boven de vraagprijs willen bieden.

Dus ik gok er op dat je over een week een telefoontje krijgt dat de eerste biedingen zijn geweest en dat ze je de kans willen geven om een tweede bod te doen. Waarbij dat tweede bod uiteraard boven de andere biedingen moet liggen. (En waarbij je geen idee hebt hoe hoog die andere biedingen zijn en of de makelaar bluft of niet.) Bedenk dus vast een 'uiterste bod' en ga er vanuit dat je dat zult moeten bieden. Eventueel dus wat je zegt, huidige bod plus 5k. Hebben anderen veel meer geboden, pech dan. Hebben anderen niet zo veel meer geboden, dan heb jij je woning voor een prijs die jij het waard vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:49:
Als ik mijn huis in de verkoop zou zetten, dan zou ik iemand die meteen al biedt, nog voor de eerste bezichtigingen zijn geweest, ook rustig laten wachten. Want 1. je hebt nog geen idee hoeveel reële belangstelling er van andere mensen is, wat toch wel relevant is voor het verdere biedingsproces; 2. je hebt geen idee of andere mensen veel meer of juist veel minder zouden willen bieden (dus hoe kunnen ze een reëel tegenbod bedenken?); 3. iemand die zo gretig is dat hij meteen al ongezien de vraagprijs biedt, die zal ook wel een weekje (of twee) kunnen wachten en 4. iemand die zo gretig is dat hij meteen al ongezien de vraagprijs biedt, die zal ook wel een stuk boven de vraagprijs willen bieden.
Tsja, het had ook zo maar goed uit kunnen pakken voor hem, afhankelijk van het type verkoper en marktwaarde van de huidige woning.

Als verkoper al een huis heeft gekocht en geen zin heeft in alle poespas omtrent bezichtigingen en mogelijke onzekerheid over bouwtechnische keuringen danwel voorbehoud financiering van potentiële kopers dan was de kans reëel aanwezig dat zijn bod gewoon geaccepteerd zou worden. Het zou mij als verkoper enorm veel rust geven in deze onzekere tijd als ik weet dat mijn eigen huis verkocht is en de overbrugging naar de nieuwe woning financieel haalbaar is als de verkoopwaarde inmiddels bekend is. Als een verkoper tijd zat heeft en zich geen zorgen hoeft te maken over de marktwaarde van zijn woning dan zal dit type verkoper gewoon de tijd maximaal spenderen om het huis voor de hoogst mogelijke prijs te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Enforcer schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:00:
[...]

Tsja, het had ook zo maar goed uit kunnen pakken voor hem, afhankelijk van het type verkoper en marktwaarde van de huidige woning.

Als verkoper al een huis heeft gekocht en geen zin heeft in alle poespas omtrent bezichtigingen en mogelijke onzekerheid over bouwtechnische keuringen danwel voorbehoud financiering van potentiële kopers dan was de kans reëel aanwezig dat zijn bod gewoon geaccepteerd zou worden. Het zou mij als verkoper enorm veel rust geven in deze onzekere tijd als ik weet dat mijn eigen huis verkocht is en de overbrugging naar de nieuwe woning financieel haalbaar is als de verkoopwaarde inmiddels bekend is.
Als verkoper zou ik, ook als heel zenuwachtige verkoper, die ene week nog wel even afwachten. Als je deze week bezichtigingen hebt ingepland, dan heb je alle echte drukte en zorgen daarover al achter de rug. De laatste oppervlakkige puntjes aan je huis bijgewerkt, alles opgeruimd en schoongemaakt, dus je hele huis aan kant. Laar de mensen maar komen! Als er dan een paar dagen van tevoren een bod komt, dan zou ik die bezichtigingen dus gewoon door laten gaan.

Wil je geen voorbehouden of eventuele bouwkundige keuringen, dan kies je een kijker zonder die voorbehouden (waarbij je makelaar als het goed is al aan de kijkers heeft laten doorschemeren dat een bod met voorbehoud geen zin heeft). En willen de mensen zo niet bieden, dan heb je altijd dat 'ongeziene bod' als troef achter de hand.

Ik zie dus niet in hoe dat vroege bod in deze situatie al tot een direct akkoord zou kunnen leiden. Wel lijkt het mij dat President wel sympathie bij de verkopers heeft gewonnen en dat hij waarschijnlijk wel de kans krijgt om een tweede bod te gaan doen. In die zin zal het wel goed kunnen uitpakken.

[ Voor 8% gewijzigd door Rubbergrover1 op 03-06-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Wat mij opvalt is dat veel websites vermelden dat de K.K. rond de 6% liggen, maar als ik altijd zo uitreken dan kom ik niet verder dan onderstaand voor een huis van, zeg, 300.000 EUR >

Overdrachtsbelasting: EUR 6.000,-
Hypotheekadviseur: EUR 2.500,-
Taxatie: EUR 500,-
Notariskosten: EUR 900,-
Bankgarantie: EUR 200 (?)

Is dan 10.100 => Is ongeveer 3,5%

Wil je NHG dan is het > 10.100 + 2.100 => 12.200 => 4 %
En daarvan is dan opvolgend jaar ca 5500 EUR fiscaal aftrekbaar (incl NHG)

Of mis ik nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Makelaarskosten vallen ook nog onder de traditionele '6% kk', maar eerlijk gezegd is het imho een beetje achterhaald / ouderwets om nog steeds over percentage k.k. te praten aangezien de meeste posten (overdrachtsbelasting en dus mogelijk makelaarskosten uitgezonderd) gewoon vaste posten zijn die niet of nauwelijks afhangen van de woning-waarde.

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 03-06-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Wat vinden wij hier een beetje redelijke termijn voor een verkoopmakelaar om de biedende partij te laten weten of het bod al dan niet is geaccepteerd?

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 18-10 19:07
SavageBrother schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:16:
Wat vinden wij hier een beetje redelijke termijn voor een verkoopmakelaar om de biedende partij te laten weten of het bod al dan niet is geaccepteerd?
Ik denk dat dat nogal afhangt van de markt waar je in zit en de drukte op die markt. En in principe hangt het niet van de verkoopmakelaar af, maar van de verkoper - pas als die het wel-of-niet accepteert kan de verkoopmakelaar er iets van doorgeven.

Maar wat let je om gewoon alvast verder te kijken? Zelfs al wordt je bod geaccepteerd, je zit er toch niet aan vast. Je kan gewoon prima op vijf huizen tegelijk bieden en als er meerdere accepteren, degene doen die je het liefste hebt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-10 22:36
Ook weer even een update van mijn kant. Na een kleine 3 weken geleden overboden te zijn op een huis waar we heel erg gecharmeerd van waren, hebben we afgelopen vrijdagochtend een andere woning bekeken.

Ten tijde van het bod op de vorige woning wisten we al dat deze op de markt zou komen, hij staat bij ons in de buurt en vrouwlief reed er toevallig langs toen net het bordje met "binnenkort te koop" in de tuin gezet was. Dus meteen de makelaar gebeld voor een bezichtiging :9~ Volgens afspraak met de verkopers kon dat pas op z'n vroegst twee weken later, wat dus afgelopen vrijdag was.
De richtprijs die de makelaar toen aangaf lag boven onze financiële mogelijkheden, maar toen het huis op de markt kwam was dit 7K lager, waardoor het net op de grens van onze mogelijkheden valt. Dus na lang twijfelen toch gaan kijken. We kennen de buurt heel erg goed en hebben bij twee naastgelegen huizen al een keer eerder een poging gedaan. Dus waarom niet he O-)
Na een pinksterweekendje rekenen, nadenken en nog een keer rekenen hebben we gistermorgen een bod gedaan. De makelaar zei dat er al meer biedingen waren en dat we niet bij de hoogte biedingen zaten, maar de verbazing kwam bij ons allebei toen hij vroeg of wat voor termijn we onze huidige woning gaan verkopen en hoeveel haast we hebben. Hij vroeg letterlijk, "stel de overdracht zou over een jaar zijn, is dat een probleem?" Waarop ons antwoord was "we hebben geen haast onze huidige woning moet ook nog in de verkoop". Dat was schijnbaar een enorme plus, wat bij ons weer de indrukt wekte dat de verkopers een appartement gaan betrekken wat nog gevonden of zelfs op dit moment gebouwd wordt.

Kortom, niet geschoten is altijd mis. De verkopers en de makelaar zouden gisteren om tafel gaan om (eventuele) biedingen te bespreken. Dus het is nu afwachten voor ons, we rekenen ons niet rijk. Maar misschien hebben we geluk O+

Stel het bod zou geaccepteerd worden of we kunnen in onderhandeling, kan een zo'n lange overdrachtstermijn nog nadelig werken voor ons als kopers? Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Ik zit nu vooral te denken aan het moment waarop we onze huidige woning zouden moeten gaan verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother
Wij zitten in dezelfde situatie. We hebben een bod gedaan op een huis waarvan de opleverdatum ver in de toekomst ligt. Wij zouden ons huis dan nu al te koop zetten (zonnetje, mooie frisse foto's gaan beter werken dan regen/grauwe luchten in verband met een dakterras) en dan zouden we laten doorschemeren dat flexibiliteit qua opleverdatum vanuit eventuele kopers zeer gewaardeerd/meegenomen wordt.

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Rubbergrover1 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:49:
[...]

Je wilt al hebben gewonnen voordat de wedstrijd überhaupt begonnen is...
Tja, het is redelijk tijdgebonden, wil eigenlijk alles in juni rond hebben...

Dus tja, het was vooral een poging om alles snel geregeld te hebben zodat ik de rest op tijd kan regelen!

[ Voor 32% gewijzigd door President op 03-06-2020 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-10 17:19
@Rohem Bij ons wilden ze ook later het huis uit, wij hebben het toen (2016) zo opgelost dat de officiële overdracht al eerder was. En zij huurden het huis van ons voor die periode. Eigenlijk voor ons alleen gunstig omdat wij gelijk wat extra geld verdienden voor het opknappen van het huis.

Dat zal in de huidige tijd wat lastiger zijn om voor elkaar te krijgen denk ik. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Rohem schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:37:
Stel het bod zou geaccepteerd worden of we kunnen in onderhandeling, kan een zo'n lange overdrachtstermijn nog nadelig werken voor ons als kopers? Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Ik zit nu vooral te denken aan het moment waarop we onze huidige woning zouden moeten gaan verkopen.
Ik denk dat je de meeste nadelen zelf ook wel kunt bedenken. Praktisch: niet alle geldverstrekkers hebben standaard zo'n lange geldigheid van de hypotheekofferte. Daardoor kan het zijn dat je iets moet betalen om de offerte langer geldig te laten zijn, of je moet er op gokken dat je over een jaar ook nog een goede offerte kunt krijgen.

Wat verkoop betreft is de keus of je, net zoals bij het huis waar je op hebt geboden, het huis nu meteen al te koop zet of dat je een jaar wacht. Met kans op waardedaling of juist waardestijging. Zou je zelf moeten afwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-10 09:52
Wat inderdaad hierboven al aangehaald wordt is de geldigheid van de hypotheek offerte, welke je niet altijd kunt verlengen naar een jaar. Het tweede punt is de onzekerheid als je besluit te wachten met de verkoop van je woning. Misschien gaat dat goed, misschien gaat het fout, maar reken het zeker goed door als je nu al aan de top van je financiële haalbaarheid zit en een verschil van 7K al betekent dat het onhaalbaar is voor je.

Een voordeel is wel dat je bij een snelle verkoop ook een jaar geen hypotheek betaalt en wat extra kunt sparen daardoor.

Persoonlijk zou ik niet gokken op de markt van volgend jaar en het nu te koop zetten. Eventueel met een lange opleverdatum voor je kopers of met een jaartje huren tussendoor (maar dan kun je dus niet extra sparen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz

Kortom, niet geschoten is altijd mis. De verkopers en de makelaar zouden gisteren om tafel gaan om (eventuele) biedingen te bespreken. Dus het is nu afwachten voor ons, we rekenen ons niet rijk. Maar misschien hebben we geluk O+

Ja hier ervaring, een huis onderhands gekocht van mensen die pas 1,5 later naar nieuwbouw zouden gaan.
Paar punten om op te letten:

- Spreek een defitinitieve uiterste leverdatum af, maar met de opmerking dat eerder ook kan (flexibel)
- Neem een niet te korte financiering voorbehoud (zie volgend punt)
- Check met je bank of je eerst je huis moet verkopen, voordat ze akkoord geven om financiering van je gekochte huis rond te maken, let op ook hierbij moeten eventuele voorbehouden voorbij zijn (je huis moet echt verkocht zijn), voordat je een offerte krijgt.
- Dit alles kan dus ook invloed hebben op de verkoop van je eigen huis (als je er wilt blijven wonen totdat je in je nieuwe huis kan), zie eerste punten die ook gelden voor je koopcontract met de kopers van jouw huis.
Joey117 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:51:
[...]

Een voordeel is wel dat je bij een snelle verkoop ook een jaar geen hypotheek betaalt en wat extra kunt sparen daardoor.
sparen).
Wat??? :?

[ Voor 8% gewijzigd door Martinusz op 03-06-2020 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey117
Mijn aanname is dat hij zijn huis verkoopt en daar een stuk overwaarde aan overhoudt. De bestaande hypotheek kan dan eventueel worden afgelost (als je die niet meeneemt) en zolang je nieuwe hypotheek niet verstrekt is, betaal je dus een tijdje geen hypotheeklasten.

Dat is in ieder geval mijn situatie de komende 2 maanden, maar ik kan dan ook bij mijn ouders terecht en hoef niets tijdelijks te huren.

Volgens mij zeg ik niets geks, maar het is wel een specifieke situatie die niet iedereen kan regelen (gratis/goedkoop wonen bij familie of vrienden)

[ Voor 4% gewijzigd door Joey117 op 03-06-2020 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-10 17:08
Hypotheekofferte moet dan vrij lang verlengd worden of later aangevraagd worden, met kans op huizenprijsdaling en renteverhoging. Best wel risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Milo85 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:30:
@Rohem Bij ons wilden ze ook later het huis uit, wij hebben het toen (2016) zo opgelost dat de officiële overdracht al eerder was. En zij huurden het huis van ons voor die periode. Eigenlijk voor ons alleen gunstig omdat wij gelijk wat extra geld verdienden voor het opknappen van het huis.

Dat zal in de huidige tijd wat lastiger zijn om voor elkaar te krijgen denk ik. :)
Waarschijnlijk een lastige om voor elkaar te krijgen, maar absoluut geen gekke gedachte. Afhankelijk van de reactie van de verkopende partij ga ik dit zeker meenemen d:)b
Rubbergrover1 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:31:
[...]

Ik denk dat je de meeste nadelen zelf ook wel kunt bedenken. Praktisch: niet alle geldverstrekkers hebben standaard zo'n lange geldigheid van de hypotheekofferte. Daardoor kan het zijn dat je iets moet betalen om de offerte langer geldig te laten zijn, of je moet er op gokken dat je over een jaar ook nog een goede offerte kunt krijgen.

Wat verkoop betreft is de keus of je, net zoals bij het huis waar je op hebt geboden, het huis nu meteen al te koop zet of dat je een jaar wacht. Met kans op waardedaling of juist waardestijging. Zou je zelf moeten afwegen.
Joey117 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:51:
[...]

Wat inderdaad hierboven al aangehaald wordt is de geldigheid van de hypotheek offerte, welke je niet altijd kunt verlengen naar een jaar. Het tweede punt is de onzekerheid als je besluit te wachten met de verkoop van je woning. Misschien gaat dat goed, misschien gaat het fout, maar reken het zeker goed door als je nu al aan de top van je financiële haalbaarheid zit en een verschil van 7K al betekent dat het onhaalbaar is voor je.

Persoonlijk zou ik niet gokken op de markt van volgend jaar en het nu te koop zetten. Eventueel met een lange opleverdatum voor je kopers of met een jaartje huren tussendoor (maar dan kun je dus niet extra sparen).
De geldigheid van de hypotheekofferte is er dus een waar ik geen seconde bij stil heb gestaan |:( Maar nu het hier zo genoemd wordt weet ik het achteraf ook wel, hele goede om rekening mee te houden!

We moeten het onderling nog even verder bespreken, maar waarschijnlijk gaan we de gok niet nemen om een jaar te wachten. Niemand kan voorspellen hoe dan de woningmarkt eruit ziet en aangezien we de overwaarde voor de nieuwe woning nodig hebben ga ik daar geen grote risico's nemen.
Martinusz schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:01:
[...]

Ja hier ervaring, een huis onderhands gekocht van mensen die pas 1,5 later naar nieuwbouw zouden gaan.
Paar punten om op te letten:

- Spreek een defitinitieve uiterste leverdatum af, maar met de opmerking dat eerder ook kan (flexibel)
- Neem een niet te korte financiering voorbehoud (zie volgend punt)
- Check met je bank of je eerst je huis moet verkopen, voordat ze akkoord geven om financiering van je gekochte huis rond te maken, let op ook hierbij moeten eventuele voorbehouden voorbij zijn (je huis moet echt verkocht zijn), voordat je een offerte krijgt.
- Dit alles kan dus ook invloed hebben op de verkoop van je eigen huis (als je er wilt blijven wonen totdat je in je nieuwe huis kan), zie eerste punten die ook gelden voor je koopcontract met de kopers van jouw huis.

[...]

Wat??? :?
Dank voor je waardevolle input! _/-\o_
Joey117 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:28:
[...]

Mijn aanname is dat hij zijn huis verkoopt en daar een stuk overwaarde aan overhoudt. De bestaande hypotheek kan dan eventueel worden afgelost (als je die niet meeneemt) en zolang je nieuwe hypotheek niet verstrekt is, betaal je dus een tijdje geen hypotheeklasten.

Dat is in ieder geval mijn situatie de komende 2 maanden, maar ik kan dan ook bij mijn ouders terecht en hoef niets tijdelijks te huren.

Volgens mij zeg ik niets geks, maar het is wel een specifieke situatie die niet bij iedereen past.
Je zit aardig goed met je aanname ;) We hebben inderdaad een behoorlijke overwaarde op onze huidige woning. Dat maakt het ook mogelijk dat we deze stap kunnen nemen. Echter zal de huidige hypotheek wel meegaan naar de nieuwe woning waarbij we de aanschaf van de nieuwe woning deels financieren uit de overwaarde.

Wat @Joey117 echter al terecht aanhaalt. Dit heeft dus echter ook als gevolg dat we het mogelijk op een goeie 7 a 8K moeten laten varen. Er is wel eigen geld om dat gat aan te vullen. Het liefst gebruiken we dat niet, maar dat is een overweging waar vast nog wel over gesproken gaat worden hier thuis ;)
FastFox91 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:34:
[...]

Hypotheekofferte moet dan vrij lang verlengd worden of later aangevraagd worden, met kans op huizenprijsdaling en renteverhoging. Best wel risico.
Precies ook onze gedachte op dit moment, waarschijnlijk niet een risico wat we gaan nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rohem op 03-06-2020 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Joey117 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:28:
[...]

Je betaalt hypotheek tot het moment dat je jouw huis overdraagt aan de kopers.

Volgens mij zeg ik niets geks, maar het is wel een specifieke situatie die niet iedereen kan regelen (gratis/goedkoop wonen bij familie of vrienden)
Nogal wiedes dat je niks betaalt als je niet meer in je huidige huis zit 8)7 echter zijn er meer mensen die pas hun huis overdragen zodra ze in hun nieuwe huis kunnen. (of tijdelijk huren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Rohem schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:38:
[...]

Waarschijnlijk een lastige om voor elkaar te krijgen, maar absoluut geen gekke gedachte. Afhankelijk van de reactie van de verkopende partij ga ik dit zeker meenemen d:)b

[...]

[...]

De geldigheid van de hypotheekofferte is er dus een waar ik geen seconde bij stil heb gestaan |:( Maar nu het hier zo genoemd wordt weet ik het achteraf ook wel, hele goede om rekening mee te houden!

We moeten het onderling nog even verder bespreken, maar waarschijnlijk gaan we de gok niet nemen om een jaar te wachten. Niemand kan voorspellen hoe dan de woningmarkt eruit ziet en aangezien we de overwaarde voor de nieuwe woning nodig hebben ga ik daar geen grote risico's nemen.

[...]

Dank voor je waardevolle input! _/-\o_

[...]

Je zit aardig goed met je aanname ;) We hebben inderdaad een behoorlijke overwaarde op onze huidige woning. Dat maakt het ook mogelijk dat we deze stap kunnen nemen. Echter zal de huidige hypotheek wel meegaan naar de nieuwe woning waarbij we de aanschaf van de nieuwe woning deels financieren uit de overwaarde.

Wat @Joey117 echter al terecht aanhaalt. Dit heeft dus echter ook als gevolg dat we het mogelijk op een goeie 7 a 8K moeten laten varen. Er is wel eigen geld om dat gat aan te vullen. Het liefst gebruiken we dat niet, maar dat is een overweging waar vast nog wel over gesproken gaat worden hier thuis ;)

[...]

Precies ook onze gedachte op dit moment, waarschijnlijk niet een risico wat we gaan nemen.
Nog wat extra input:

- Hypotheek offerte is inderdaad beperkt geldig, er zijn echter ook een aantal aanbieders met standaard 1 jaar geldigheid (Rabobank Plus hypotheek, Florius, vast nog paar). Let op dat bij bijvoorbeeld bij de Rabobank de rente vast klikt na 3 maanden na ondertekening offerte (als de rente dan lager is, krijg je die rente, is die hoger, dan hou je de rente uit je offerte).
Overigens kun je bij andere aanbieders vaak ook aantal keer verlengen tegen een 'boete', deze 'boete' is overigens weer aftrekbaar voor de belasting later :)

- Indien je bijvoorbeeld een maand overlap hebt (oude huis + nieuwe huis) zul je waarschijnlijk een overbruggingshypotheek nodig hebben, vergeet dit niet na te vragen.

Als je nog meer vragen hebt, shoot!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-10 14:45

FunkyTrip

Funky vidi vici!

SavageBrother schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:40:
Wij zitten in dezelfde situatie. We hebben een bod gedaan op een huis waarvan de opleverdatum ver in de toekomst ligt. Wij zouden ons huis dan nu al te koop zetten (zonnetje, mooie frisse foto's gaan beter werken dan regen/grauwe luchten in verband met een dakterras) en dan zouden we laten doorschemeren dat flexibiliteit qua opleverdatum vanuit eventuele kopers zeer gewaardeerd/meegenomen wordt.
Dat hoeft toch niet? Jullie bepalen wanneer het huis beschikbaar komt. Je zet je huis gewoon te koop met opleverdatum gelijk aan opleverdatum van jullie nieuwe huis + x maanden (als er nog veel moet gebeuren).

Dat hebben kopers maar te slikken en is uiteindelijk onderdeel van de onderhandelingen.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Martinusz schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:47:
[...]

Nog wat extra input:

- Hypotheek offerte is inderdaad beperkt geldig, er zijn echter ook een aantal aanbieders met standaard 1 jaar geldigheid (Rabobank Plus hypotheek, Florius, vast nog paar). Let op dat bij bijvoorbeeld bij de Rabobank de rente vast klikt na 3 maanden na ondertekening offerte (als de rente dan lager is, krijg je die rente, is die hoger, dan hou je de rente uit je offerte).
Overigens kun je bij andere aanbieders vaak ook aantal keer verlengen tegen een 'boete', deze 'boete' is overigens weer aftrekbaar voor de belasting later :)

- Indien je bijvoorbeeld een maand overlap hebt (oude huis + nieuwe huis) zul je waarschijnlijk een overbruggingshypotheek nodig hebben, vergeet dit niet na te vragen.

Als je nog meer vragen hebt, shoot!
Geweldig, dank je! _/-\o_

Nooit geweten dat de boete (= bereidstellingsprovisie) aftrekbaar is van de belasting, goed om te weten! We zitten nu bij de Rabobank en komen voor een nieuwe hypotheek waarschijnlijk uit bij Munt Hypotheken. Daarover lees ik dat die boete 0,25% per maand over het hypotheekbedrag is.. Dat kan best hard gaan :| Ben ik blij dat we flinke overwaarde hebben hier :)

Maar goed, eerst maar eens zien of het bod überhaupt geaccepteerd wordt of dat we mogen onderhandelen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik zou bij de keuze voor de geldverstrekker ook juist laten meewegen hoe hoog die bereidstellingsprovisie is. De verschillen in de hypotheekrentes zijn zo klein dat de kosten van die bereidstellingsprovisie vaak met impact hebben dan het minieme renteverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
vanaalten schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:26:
[...]

Ik denk dat dat nogal afhangt van de markt waar je in zit en de drukte op die markt. En in principe hangt het niet van de verkoopmakelaar af, maar van de verkoper - pas als die het wel-of-niet accepteert kan de verkoopmakelaar er iets van doorgeven.

Maar wat let je om gewoon alvast verder te kijken? Zelfs al wordt je bod geaccepteerd, je zit er toch niet aan vast. Je kan gewoon prima op vijf huizen tegelijk bieden en als er meerdere accepteren, degene doen die je het liefste hebt. :)
Vroeg dit eigenlijk meer omdat de deadline inmiddels verstreken is en we in spanning zitten te wachten ;).

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@Rohem ik lees dat je een stuk mee wilt financieren uit je overwaarde. Let er dan wel op dat de meeste geldverstrekkers deze waarde niet volledig mee willen financieren zolang je huidige woning nog niet verkocht is. Ik weet van de Rabo in ieder geval dat die ergens tussen de 80 en 90% van de woningwaarde aanhouden als (verwachte) verkoopwaarde zolang je woning niet verkocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrsRossi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-10-2020
Iemand ook wel eens gehad dat ze opeens gaan switchen van systeem?
In mijn geval van amsterdams naar inschrijving. Ik was de eerste bieder, maar nu ben ik weer volledig kansloos yay -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-10 19:41

Don Quijote

El Magnifico

Hier afgelopen zaterdag een bod gedaan. Vooralsnog geen enkel bericht ontvangen van de makelaar. Niet eens een "we hebben het ontvangen". Lijkt mij toch een kleine moeite.
Makelaars....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrsRossi
Herkenbaar, ik zit er ook zelf steeds achteraan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag pas concept koopcontract ontvangen bijna 2 weken nadat we ons bod hadden uitgebracht. Beetje aan de trage kant vindt ik.

De verkopend makelaar heeft ook gewoon 4 weken erin gezet voor de ontbindende voorwaarden (financiering). Daar een mooi verhaaltje over geschreven waarom het te kort is.

Maar goed, heeft iemand ervaring met meerdere hypotheekaanvragen tegelijkertijd? Ben je dan extra geld kwijt? Independer of direct bij de bank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Verwijderd schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 00:41:
Vandaag pas concept koopcontract ontvangen bijna 2 weken nadat we ons bod hadden uitgebracht. Beetje aan de trage kant vindt ik.

De verkopend makelaar heeft ook gewoon 4 weken erin gezet voor de ontbindende voorwaarden (financiering). Daar een mooi verhaaltje over geschreven waarom het te kort is.

Maar goed, heeft iemand ervaring met meerdere hypotheekaanvragen tegelijkertijd? Ben je dan extra geld kwijt? Independer of direct bij de bank?
Als er in de ontbindende voorwaarden staat dat je minimaal 2 afwijzingen nodig hebt sowieso doen, vrij makkelijk bij internetaanbieders. Rechtspraak.nl staat vol met mensen die maar 1 aanvraag hebben gedaan en daardoor voor 10% koopsom de mist in gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

MoshiMoshi84 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 00:44:
[...]

Als er in de ontbindende voorwaarden staat dat je minimaal 2 afwijzingen nodig hebt sowieso doen, vrij makkelijk bij internetaanbieders. Rechtspraak.nl staat vol met mensen die maar 1 aanvraag hebben gedaan en daardoor voor 10% koopsom de mist in gingen.
Nou volgens mij staat rechtspraak.nl vol met uitspraken waarin die 10% gematigd wordt, zeker in de huidige tijd van een verkopersmarkt waarin in de meeste gevallen de verkoper geen tot weinig schade lijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Harrie_ schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 00:51:
[...]

Nou volgens mij staat rechtspraak.nl vol met uitspraken waarin die 10% gematigd wordt, zeker in de huidige tijd van een verkopersmarkt waarin in de meeste gevallen de verkoper geen tot weinig schade lijdt.
DIe 10% wordt echt nooit gematigd. Ben benieuwd naar 1 voorbeeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@MoshiMoshi84 eerste hit op google

En ik quote even uit die uitspraak:
De rechtbank is van oordeel dat de toepassing van het boetebeding in de gegeven omstandigheden tot een buitensporig en daarom onaanvaardbaar resultaat leidt. Een moment van onachtzaamheid en/of ondoordacht handelen van een particulier (het niet tijdig inroepen of doen verlengen van het financieringsvoorbehoud) behoort in de omstandigheden van dit geval niet tot gevolg te hebben dat die particulier aan een wederpartij die geen schade van reële betekenis leidt € 60.000,00 verschuldigd raakt en daardoor in grote financiële problemen komt.
En dan nog dit stukje bekende tekst van de Hoge Raad:
“De in artikel 6:94 BW opgenomen maatstaf dat voor matiging slechts grond kan zijn indien de billijkheid dit klaarblijkelijk eist, brengt mee dat de rechter pas van zijn bevoegdheid tot matiging gebruik mag maken als de toepassing van een boetebeding in de gegeven omstandigheden tot een buitensporig en daarom onaanvaardbaar resultaat leidt. Daarbij zal de rechter niet alleen moeten letten op de verhouding tussen de werkelijke schade en de hoogte van de boete, maar ook op de aard van de overeenkomst, de inhoud en de strekking van het beding en de omstandigheden waaronder het is ingeroepen. (HR 27 april 2007, ECLI:NL:HR:2007:AZ6638, NJ 2007/262, rov. 5.3)”

[ Voor 33% gewijzigd door Harrie_ op 04-06-2020 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Je hebt gelijk, ik was te stellig. Wel merkwaardig want veel rechters nemen in een vergelijkbare situatie duidelijk een ander standpunt in en ik vraag me af of dit in hoger beroep stand zou houden. Je kunt zeker niet van matiging uit gaan want andere rechters zijn niet gevoelig voor die argumenten. Zie bijvoorbeeld deze uitspraak die door de Hoge Raad in 2012 in stand is gelaten:
(a) Art. 6:92 lid 3 BW staat niet in de weg aan het inroepen van het boetebeding nu het niet afnemen van de woning vóór of op 29 oktober 2007 een tekortkoming is die aan [eiser] c.s. kan worden toegerekend.

(...)

De contractuele boete heeft niet alleen schadefixatie ten doel. Doel daarvan is ook partijen te prikkelen tot nakoming, en dus [eiser] c.s. tot afname van de woning. Gelet op dit uitgangspunt kan een boete van € 21.000,--, zijnde 10% van de overeengekomen koopprijs, in verhouding tot een door [verweerder] c.s. geleden schade niet als buitensporig worden aangemerkt, ook als ervan moet worden uitgegaan dat deze schade niet hoger is geweest dan € 2.691,--. Van belang is nog dat het boetebeding deel uitmaakt van de door NVM, mede in overleg met consumentenorganisaties opgestelde standaardovereenkomst die in het overgrote deel van de gevallen waarin sprake is van verkoop van een onroerende zaak van de ene particulier aan de andere particulier, wordt gehanteerd. Wat betreft de omstandigheden waaronder het beding wordt ingeroepen, geldt, gelijk in rov. 3.5 is overwogen, dat het tekortschieten geheel aan [eiser] c.s. is te wijten en dat zij bovendien de mogelijkheid om zich op het financieringsvoorbehoud te beroepen ongebruikt hebben laten passeren. Aan de stelling van [eiser] c.s. dat betaling van € 21.000,-- aan De Nationale Borg tot hun financiële ondergang zal leiden, gaat het hof voorbij nu de financiële penibele situatie waarin [eiser] c.s. zich stellen te bevinden, een omstandigheid is die voor hun eigen rekening komt en zij ter staving van deze situatie voorts onvoldoende concrete gegevens hebben overgelegd. De enkele omstandigheid dat hun gezamenlijk netto maandinkomen € 2.775,-- bedraagt en dat dit € 755,-- lager is dan dat van [verweerder] c.s. kan, indien al juist, niet tot een ander oordeel leiden.
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:HR:2012:BW4986

[ Voor 20% gewijzigd door MoshiMoshi84 op 04-06-2020 01:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

MoshiMoshi84 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 01:23:
[...]

Je hebt gelijk, ik was te stellig. Wel merkwaardig want veel rechters nemen in een vergelijkbare situatie duidelijk een ander standpunt in en ik vraag me af of dit in hoger beroep stand zou houden. Je kunt zeker niet van matiging uit gaan want andere rechters zijn niet gevoelig voor die argumenten. Zie bijvoorbeeld deze uitspraak die door de Hoge Raad in 2012 stand is gelaten:

[...]
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:HR:2012:BW4986
Je hoort mij ook niet zeggen dat je daar maar per definitie vanuit moet gaan, dat zou ik zeker afraden :Y

Dat gezegd hebbende (een ontzettend n=1 argument, maar 100% waar) ik spreek weleens een kantonrechter (vriend van een vriend) op een feestje bij laatstgenoemde vriend. Vorig jaar met hem eens gehad over de huidige woningmarkt en het feit dat veel mensen bieden zonder voorbehoud van financiering en dat hij nu vaker te maken kreeg met zaken omtrent het boetebeding. Hij gaf mij aan dat gelet hebbende op enerzijds de noodzaak voor de koper om te bieden zonder voorbehoud en anderzijds de beperkte schade voor de verkoper er nogal eens sprake van matiging was.

Hij gaf daarbij aan dat er veel situaties speelden waarbij bijv. de koper gewoon op een normale manier heeft gehandeld - deze heeft voor het bieden financieel advies ingewonnen, heeft gedurende het traject normaal met de koper gecommuniceerd, ook wanneer het financieel niet ging lukken, etc. - en door omstandigheden de financiën toch niet rond kon krijgen. Waarbij de verkoper (in de huidige overhitte markt) vaak de woning 2 weken later alsnog verkoopt aan nr.2 of nr.3 in de wachtrij voor meestal (nagenoeg) hetzelfde bedrag. In dat soort gevallen zal er meestal gematigd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 00:41:

Maar had je bij het bod dan zelf geen termijn genoemd? In de regel zet de makelaar immers gewoon in het contract wat de verkoper en koper hebben afgesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 04:21:
[...]

Maar had je bij het bod dan zelf geen termijn genoemd? In de regel zet de makelaar immers gewoon in het contract wat de verkoper en koper hebben afgesproken.
Inderdaad geen aantal weken opgegeven. Deze makelaar gaf een biedingsformulier waar dit niet ingevuld kon worden. Ik heb het nadat het bod geaccepteerd is meteen per mail aangegeven maar hij is denk ik traag met lezen. Uitgebreide mail verstuurd met het verzoek om de uiterste datum op 3 augustus te zetten.

Als alles snel ging vond ik het niet erg maar nu hebben wij 2 weken gewacht voor het conceptcontract, zodra die goed is zouden we binnen 5 dagen de volledige, ondertekend versie moeten hebben. Daarna moeten we de taxateurs inschakelen , die is waarschijnlijk 3 dagen ermee bezig... is alweer 1,5 week verder als het vlot gaat. Dan hebben we al minder dan 4 weken.

Maar de makelaar is traag omdat die een zzper is denk ik. Hij had ook een datum erin genoemd die niet klopte bijv. Woensdag 11 juli 2020, terwijl 11 juli 2020 eigenlijk op een zaterdag valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyr86
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08-03-2021
Wij hebben gisteren een bod uitgebracht op een huis wat we graag willen hebben. Het huis zelf is niet heel groot (138 m2) en grotendeels in oorspronkelijke jaren-80 staat, maar er zit een fantastische tuin bij. Het huis staat nog niet op de markt, aangezien de huidige bewoners nog een appartement laten bouwen dat eind eerste kwartaal 2021 wordt opgeleverd. Als richtprijs gaf de makelaar 575.000.

Na buurtonderzoek via kadaster etc. op een bod van 519.000 uitgekomen. Daarnaast laten we de oplevering volledig aan hen en hoeven wij geen financieringsvoorbehoud. Vergelijkbaar huis in hetzelfde rijtje (uitgebouwd en gerenoveerd van binnen) is in november voor 527 verkocht. Helaas een afwijzing zonder tegenbod met de opmerking van de makelaar dat er zeker nog 7-10% bij het bod moet.

Mijn vrouw is nu erg vastbesloten, maar ik vind het toch wel erg gek worden zo. We hadden eigenlijk max in de 530 afgesproken. Zou het nog nut hebben om dat te bieden of zijn deze mensen onrealistisch en gaan ze nog een paar maanden wachten om uiteindelijk toch voor zoiets hun huis te verkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Tyr86 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:50:
Wij hebben gisteren een bod uitgebracht op een huis wat we graag willen hebben. Het huis zelf is niet heel groot (138 m2) en grotendeels in oorspronkelijke jaren-80 staat, maar er zit een fantastische tuin bij. Het huis staat nog niet op de markt, aangezien de huidige bewoners nog een appartement laten bouwen dat eind eerste kwartaal 2021 wordt opgeleverd. Als richtprijs gaf de makelaar 575.000.

Na buurtonderzoek via kadaster etc. op een bod van 519.000 uitgekomen. Daarnaast laten we de oplevering volledig aan hen en hoeven wij geen financieringsvoorbehoud. Vergelijkbaar huis in hetzelfde rijtje (uitgebouwd en gerenoveerd van binnen) is in november voor 527 verkocht. Helaas een afwijzing zonder tegenbod met de opmerking van de makelaar dat er zeker nog 7-10% bij het bod moet.

Mijn vrouw is nu erg vastbesloten, maar ik vind het toch wel erg gek worden zo. We hadden eigenlijk max in de 530 afgesproken. Zou het nog nut hebben om dat te bieden of zijn deze mensen onrealistisch en gaan ze nog een paar maanden wachten om uiteindelijk toch voor zoiets hun huis te verkopen?
Ik denk dat die mensen vooruit hebben gecalculeerd, jij zegt nu is er een huis verkocht voor 527, maar over een jaar is die 527+x% waarschijnlijk. Zo denken hun wellicht ook, verkopen tegen waarde over 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Laatst online: 01-07 10:51

Waar staat dat huis? Stevige prijzen voor jaren-80 woning, moet een top lokatie zijn...

Bied niet meer dan dat het je waard is... dus lekker bij de 530 blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother

Jopie035 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:28:
[...]

Waar staat dat huis? Stevige prijzen voor jaren-80 woning, moet een top lokatie zijn...

Bied niet meer dan dat het je waard is... dus lekker bij de 530 blijven.
Eens met bovenstaande. Alleen bij hoge uitzondering van je eigen plan afwijken. Anders heeft het ook geen zin om een plan te maken en is het einde zoek.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Moet zeggen snap die makelaar ook wel. Als hij al een richtprijs afgegeven heeft van € 575.000 en jij zit daar met € 519.000 zo ver onder, dan zou het ook gek zijn als het meteen geaccepteerd zou worden. Je kan alsnog €530 bieden, maar ik denk dat ik het antwoord van de makelaar al weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
Na buurtonderzoek via kadaster etc. op een bod van 519.000 uitgekomen. Daarnaast laten we de oplevering volledig aan hen en hoeven wij geen financieringsvoorbehoud. Vergelijkbaar huis in hetzelfde rijtje (uitgebouwd en gerenoveerd van binnen) is in november voor 527 verkocht.
Ik snap die 575k vooral niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyr86
Martinusz schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:02:
[...]

Ik denk dat die mensen vooruit hebben gecalculeerd, jij zegt nu is er een huis verkocht voor 527, maar over een jaar is die 527+x% waarschijnlijk. Zo denken zij wellicht ook, verkopen tegen waarde over 1 jaar.
Wij kopen het huis nu, dus ja.... En het is natuurlijk helemaal niet zeker of de huizenprijzen stijgen, dus al het risico komt bij ons te liggen. Dubbel want wij geven ze geen voorbehoud van financiering.
Gijsje22 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:39:
Moet zeggen snap die makelaar ook wel. Als hij al een richtprijs afgegeven heeft van € 575.000 en jij zit daar met € 519.000 zo ver onder, dan zou het ook gek zijn als het meteen geaccepteerd zou worden. Je kan alsnog €530 bieden, maar ik denk dat ik het antwoord van de makelaar al weet.
Zie dit.
Jopie035 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:44:
[...]

Ik snap die 575k vooral niet...
Die richtprijs is volgens ons echt belachelijk. Dat is meer dan 4000 per m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopie035
Lekker eerst op funda laten komen, en dan na "3 maanden nog onverkocht" nog eens aankloppen met je bod... Klinkt als een gevalletje "we proberen het gewoon, wie weet is er een gek"...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Of 4000 per m2 veel of weinig is, daar valt weinig over te zeggen als je niet weet in welke omgeving het huis staat... Bovendien geeft je ook zelf aan dat er een mooie tuin bij zit. Dat zie je natuurlijk niet terug in de prijs met m2 woonoppervlak, maar kan zeker wel flink waardeverhogend werken. En vergeet niet dat veel mensen bij een nieuwe woning sowieso flink willen/zullen verbouwen om het naar eigen smaak te brengen. Dan maakt het minder uit of de woning nog erg ouderwets is, of dat het van binnen al van de ze eeuw is. Zolang het huis structureel goed is, natuurlijk.

Maar waarom vraag je niet gewoon rechtstreeks aan de makelaar waarom hij denkt dat het zo veel meer waard is? Dat lijkt mij de kortste weg. Dan kun jij een aantal goede argumenten geven waarom je de woning het niet waard vindt, waarmee je tegelijk aangeeft dat je echt serieuze interesse hebt en dat je laat zien dat je bod helemaal niet zo gek is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyr86
Rubbergrover1 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:07:
Of 4000 per m2 veel of weinig is, daar valt weinig over te zeggen als je niet weet in welke omgeving het huis staat... Bovendien geeft je ook zelf aan dat er een mooie tuin bij zit. Dat zie je natuurlijk niet terug in de prijs met m2 woonoppervlak, maar kan zeker wel flink waardeverhogend werken. En vergeet niet dat veel mensen bij een nieuwe woning sowieso flink willen/zullen verbouwen om het naar eigen smaak te brengen. Dan maakt het minder uit of de woning nog erg ouderwets is, of dat het van binnen al van de ze eeuw is. Zolang het huis structureel goed is, natuurlijk.

Maar waarom vraag je niet gewoon rechtstreeks aan de makelaar waarom hij denkt dat het zo veel meer waard is? Dat lijkt mij de kortste weg. Dan kun jij een aantal goede argumenten geven waarom je de woning het niet waard vindt, waarmee je tegelijk aangeeft dat je echt serieuze interesse hebt en dat je laat zien dat je bod helemaal niet zo gek is.
Het gemiddelde in onze gemeente is 3000, dus ik vind het wel fors. Verder goede tips, we gaan verder nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey117
@Tyr86 Ik zou inderdaad in gesprek gaan met de makelaar en eens kijken hoever je komt met de onderhandelingen. Wat ik me wel kan voorstellen is dat de makelaar een bod van 519K niet serieus zal presenteren aan de bewoners uit angst voor gezichtsverlies. In de zin van "Er is iemand die biedt 519K, dat is te laag en ik adviseer je verder kijken"

Normaal gesproken zou ik dit niet voorstellen, maar als je er met de makelaar niet uitkomt zou ik een mooie brief in de brievenbus achterlaten of aanbellen om zeker te weten dat de verkopers goed op de hoogte zijn van wat je ze biedt.

" We vinden het huis mooi, de vraagprijs is in onze ogen wat fors, maar met 530K doen we jullie een mooi bod als je het vergelijkt met wat er hier in de buurt al verkocht is. Jullie bepalen de oplever datum en we hebben geen voorbehoud."

In deze tijd en met de onzekerheid van 9 maanden coronaperikelen, kan zo'n actie best eens nut hebben afhankelijk van de gemoedstoestand van de verkopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Maar toch als je 575 in je hoofd hebt zal je (zeker nu de huizen nog als warme broodjes over de toonbank gaan) niet zo snel opeens akkoord gaan met €530. Kunnen ze bijna 10% daling meepakken. Nou de kans dat dat het komende jaar al gebeurd is niet zo groot. En wat hierboven ook al aangegeven wordt, de grond doet natuurlijk ook wat bij de prijs, dit effect mag je niet onderschatten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SavageBrother
Aye, ons bod van afgelopen donderdag is niet geaccepteerd. Had inmiddels al wel een beetje zo'n voorgevoel omdat het wat lang duurde, maar toch jammer. We gaan verder zoeken.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Wij hebben helaas net pech gehad, ondanks de gunstige voorwaarden van onze kant zijn de verkopers met een andere partij in gesprek gegaan die hoger hebben geboden. Mocht dat stuklopen, dan zijn wij de volgende partij. Maar jah.. die kans acht ik niet heel groot. Dus ook hier wederom verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Indien je met meerdere partijen een bod uitbrengt op een woning en jij wordt het uiteindelijk niet, moet de makelaar dan eigenlijk vertellen waarvoor de woning wel verkocht is (aan een van de andere partijen dus)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Gijsje22 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:49:
Indien je met meerdere partijen een bod uitbrengt op een woning en jij wordt het uiteindelijk niet, moet de makelaar dan eigenlijk vertellen waarvoor de woning wel verkocht is (aan een van de andere partijen dus)?
Ik verwacht van niet. Nadat de akte passeert bij de notaris is het na verloop van tijd via het kadaster op te vragen.

Wij hebben wel eens lopen vissen naar wat een andere partij had geboden om zo te achterhalen of een eventueel bod van onze kant in de buurt zo komen, maar uiteraard laten ze daar weinig tot niets over los. Ergens ook wel logisch denk ik aangezien dat tussen makelaar en de andere partij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:59
Gijsje22 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:49:
Ik denk dat het van de gedrachtscode NVM niet mag. Aangezien je dan de deur open zet om met meerdere mensen tegelijk te onderhandelen elkaar op laten bieden. Als je dat wil moet je een open veiling houden. Waar iedereen die biedt aanwezig is en daardoor transparant is.

Anders kan de makelaar wel wat roepen en weet hij/zij dat je daar zo in zo overeen gaat etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrsRossi
Bij de meeste woningen heb ik achteraf wel via de aankoopmakelaar gehoord welk bod geaccepteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Moet je dat willen? Denk het niet. Dan maak je jezelf alleen maar gek.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Kennis is macht toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Laatst online: 18-10 14:06

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

SavageBrother schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:20:
Moet je dat willen? Denk het niet. Dan maak je jezelf alleen maar gek.
Je hebt geboden wat je het huis waard vindt, en geen cent meer. Als iemand het huis meer waard vind, tsja, dan mag hij het hebben voor die prijs.

Het kan best interessant zijn om te weten wat de huizenprijzen doen, voor je toekomstige zoektocht.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-10 17:10
gorgi_19 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:27:
[...]

Je hebt geboden wat je het huis waard vindt, en geen cent meer. Als iemand het huis meer waard vind, tsja, dan mag hij het hebben voor die prijs.

Het kan best interessant zijn om te weten wat de huizenprijzen doen, voor je toekomstige zoektocht.
Hoezo is het interessant om te weten wat de prijzen doen? Je wilt toch alleen maar bieden wat je het waard vindt? En dat wordt toch niet bepaald door wat anderen bieden of wat anderen denken wat de marktwaarde is (volgens jouw theorie), ik denk zelf dat wat men biedt de waarde van de woning is...
Pagina: 1 ... 137 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7