Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 136 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 19:50
MoshiMoshi84 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 00:31:
[...]

Die kunnen nog wel ontstaan. Makelaar kan verkopers adviseren over voorbehouden, staat van oplevering etc.
Dat is waar. Chique is het overigens allerminst....

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:11
We hebben een leuk huis op het oog. Staat net pas op Funda. De overburen bleken vrienden van vrienden (identiek huis qua indeling) waar we even binnen mochten kijken. In het echt beviel het huis nog veel meer dan op de foto's :) erg ruim, erg praktisch ingedeeld. Ik vind het zo lastig om dan je koel te bewaren. Hebben jullie tips hoe je, ondanks enthousiasme, je niet gek laat maken in je bod?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 07:42:
We hebben een leuk huis op het oog. Staat net pas op Funda. De overburen bleken vrienden van vrienden (identiek huis qua indeling) waar we even binnen mochten kijken. In het echt beviel het huis nog veel meer dan op de foto's :) erg ruim, erg praktisch ingedeeld. Ik vind het zo lastig om dan je koel te bewaren. Hebben jullie tips hoe je, ondanks enthousiasme, je niet gek laat maken in je bod?
Erg lastig in de huidige markt. Wanneer er sprake is van een kopersmarkt kun je natuurlijk met een pokerface de woning gaan bekijken en daarna nog een beetje moeilijk gaan doen over de prijs, in de huidige markt (mits het een courante woning is in een courante regio maar dat is meestal wel het geval) is dat natuurlijk erg lastig want als jij de woning niet wil kopen staan er genoeg anderen in de rij. Verkopers en verkopend makelaar weten dat. Ik denk dat je heel goed moet bepalen wat het maximale is dat je voor de woning neer wil leggen en er uiteindelijk op aan moet sturen dat er echt niet meer in zit wanneer je een bod doet. Aan de andere kant is het natuurlijk ook weer zo dat het advies van vroeger 'bepaal je max en stick to it' in deze markt eigenlijk ook niet meer op gaat; dan grijp je op iedere woning mis. Als het ècht je 'droomwoning' is en je wil de woning hoe dan ook hebben zorg dan gewoon dat je een goed bod neerlegt, 10k of 20k over het bedrag heengaan wat je eigenlijk als max had bepaald vertaalt zich met de huidige rente in een marginaal hogere maandlast. Het is dan even zuur dat je iets meer hebt uitgegeven dan je eigenlijk wilde maar dan heb je wel die woning die je zo graag wilt...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
fsfikke schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:46:
[...]

Als je twee treinkaartjes koopt betaal je ook twee keer. De kopers kunnen ook gewoon met jouw taxatie naar de bank gaan ;)
Dat kan dus niet, geen enkele bank zal een taxatie die niet op je eigen naam staat accepteren. Heb ik expliciet naar gevraagd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Ik heb in januari/februari een huis gekocht, op misschien wel de max van de gekte. Ik heb heel erg vast gehouden aan m2-prijzen en vergelijkbare huizen. Dus ik heb een calcasa-rapport aangevraagd en de m2-prijs vergeleken met andere huizen in de buurt. Toen heb ik voor mezelf een prijs bepaald en heb net daarboven een bod gedaan om over een psychologische grens van de concurrentie heen te gaan.

Vraagprijs was 375k, uit mijn onderzoek bleek dat 397500 een realistische verkoopprijs was. Ik heb 401k geboden om mensen die 'max 400k' wilden uitgeven voor te blijven. Die 3,5k was dus omdat ik het gewoon wilde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:45

FunkyTrip

Funky vidi vici!

fsfikke schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:46:
[...]

Als je twee treinkaartjes koopt betaal je ook twee keer. De kopers kunnen ook gewoon met jouw taxatie naar de bank gaan ;)
Dat kunnen ze niet. Een taxatie is in principe alleen geldig voor de opdrachtgever. Mijn makelaar legde uit dat het wellicht wel kan, maar dan moet de bank toestemming geven. Dus moet je een officieel verzoek daarvoor indienen en volgens mij ook nog gaan buurten bij de overkoepelende instantie voor taxateurs enzo. In ieder geval een aantal hoepels door (wat tijd kost) om die paar honderd euro te kunnen besparen, omdat je de kosten kunt delen.

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Wij hebben voordat we gingen kijken al een bod bepaald, mits het huis in de praktijk net zo mooi was als in de advertentie. Op het moment dat je dat doet, wordt je niet gek gemaakt door makelaars, hordes kijkers en weet ik veel wat. Je kan er altijd nog 2,5k af of bij doen uiteraard, maar binnen een bepaalde marge staat het dan voor jezelf vast.

Misschien krijg je het niet, misschien wel. Je zult het toch nooit weten achteraf. In ieder geval bewaar je zo voor jezelf enigszins de rust.

---

Oveirgens, vraagje. Wij willen een bod gaan uitbrengen, heb de teksten al klaar staan. Er is een vaste deadline gezet tot wanneer biedingen binnen mogen komen, handig om even te wachten tot iets voor die deadline? Of is het verstandig om het bod er maar gelijk uit te knallen?

[ Voor 12% gewijzigd door SavageBrother op 28-05-2020 10:03 ]

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Tips zijn er zeker te vinden in dit topic, wellicht moet de OP aangepast worden met handige tips want iedereen die hier komt vraagt om hetzelfde :)

Ik geef je een klein voorzetje van mijn tips: Enforcer in "Ervaring met huis kopen - Deel 8" ... kortom vooraf voor jezelf een goed beeld krijgen van de totale (financiele) situatie door het opvragen van allerlei informatie. Het liefst wil je ook informatie over de huidige verkopers weten dus speur op Facebook of andere Social Media naar het huis en-/of verkopers en bekijk of je iets meer te weten komt over waarom ze het huis willen verkopen en of ze inmiddels al een ander huis gekocht hebben (dit vergemakkelijkt de onderhandelingsstrategie gezien een verkoper ook zekerheid wil dat zijn huis verkocht wordt ivm overbruggingskrediet), etc...etc..

[ Voor 26% gewijzigd door Enforcer op 28-05-2020 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerdtq
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 09:39
Tjeerdtq schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:54:
Hopelijk heeft het tweakers forum nog tips voor ons.

Wij hebben een mooie woning gezien in Veghel. De huidige eigenaar is een samengesteld gezin. De eigenaar komt uit het buitengebied van Venlo en vind de tuin te klein.

.....

Nu is het een gekte op de huizenmarkt, maar is ons bod zo slecht? Of deze woning laten gaan en verder zoeken?
Na wat heen en weer bieden is de woning van de mark gehaald voordat we een akkoord hadden bereikt. 2 weken geleden heeft de makelaar opnieuw gebeld dat de woning opnieuw in de verkoop ging.

Na een enkel bod en tegenbod hebben we gister de voorlopige koopovereenkomst getekend 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:11
@Enforcer @SavageBrother @Ojjorz @Harrie_

Thanks voor de goede tips :) ik denk dat we de belangrijkste al wel volgen:

- Zelf een max bod bepalen
- Informatie opvragen bij Kadaster
- Goed inzicht van wat we kunnen lenen en wat de overwaarde is van onze huidige woning
- Buurtonderzoek (het is 300 meter verderop, we kennen mensen daar)

Makelaar heeft laten weten dat de verkopers de komende twee weken bezichtigingen plannen en men dan een bod kan neerleggen. We gaan het zien. Ik probeer mezelf niet gek te maken, al heb ik er slecht van geslapen vannacht :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
SavageBrother schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:01:
Oveirgens, vraagje. Wij willen een bod gaan uitbrengen, heb de teksten al klaar staan. Er is een vaste deadline gezet tot wanneer biedingen binnen mogen komen, handig om even te wachten tot iets voor die deadline? Of is het verstandig om het bod er maar gelijk uit te knallen?
Gewoon gelijk een bod uitbrengen zou ik zeggen.
Het maakt in principe voor jou niet uit dat de verkoopstrategie is met een deadline maar als jou bod er zodanig uitspringt van de eerdere biedingen die ze al gehad hebben dan kan het zomaar zijn dat je gelijk beet hebt, al komt dat in de praktijk zelden voor bij gewillige huizen die snel verkocht raken aangezien men dan ook wel weet dat het gewoon de hoogste bieder met de beste voorwaarden zal worden (wat vrij logisch is).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 10:51
[...]

Die kunnen nog wel ontstaan. Makelaar kan verkopers adviseren over voorbehouden, staat van oplevering etc.
Die snap ik niet helemaal?

@Tjeerdtq Proficiat! :)

@Piet_Piraat7 Tsja, kan lastig zijn, veel tips werkten wel voor ons in ieder geval. Wij hebben ons ook niet geheel gek laten maken. Maar goed bezig!

Wij zijn er deze ochtend uitgekomen, was nog even 'een gedoe' en spannend, met toch ook wel een commercieel spelletje van de makelaar (logisch). Uiteindelijk was €387k echt de bodem en zijn we daarmee akkoord gegaan. Incl. voorbehoud financiering en bouwkundige keuring.
De grens die wij zelf vooraf hadden, zoals ik ook had gemeld in dit topic, was 385k - 390k. Makelaar heeft heel erg haar best gedaan om ons te verleiden rond die 400k te gaan zitten, maar we hebben voet bij stuk gehouden en hiermee ook bewust een klein risico'tje genomen.

Wie weet was 385 uiteindelijk wel gelukt, maar als dat niet zou lukken en er zou toch iemand anders zijn zouden we ook wel balen. Dus 387k bij een vraagprijs van 400k vinden we prima.

Calcasa zegt 402k marktwaarde, maar dat hele rapport vind ik vrij summier als ik eerlijk ben. Niet heel veel nieuws onder de zon, behalve enkele daadwerkelijke verkoopprijzen van huizen in de buurt. Die kun je ook voor 2-3 euro opvragen bij het kadaster.
Hopelijk is de taxatie 390k + want dan lukt het mssn om onder de 85% LTV te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Enforcer schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:17:
[...]

Gewoon gelijk een bod uitbrengen zou ik zeggen.
Het maakt in principe voor jou niet uit dat de verkoopstrategie is met een deadline maar als jou bod er zodanig uitspringt van de eerdere biedingen die ze al gehad hebben dan kan het zomaar zijn dat je gelijk beet hebt, al komt dat in de praktijk zelden voor bij gewillige huizen die snel verkocht raken aangezien men dan ook wel weet dat het gewoon de hoogste bieder met de beste voorwaarden zal worden (wat vrij logisch is).
Ik zat dus te denken dat we hiermee de makelaar niet de mogelijkheid bieden deze informatie te gebruiken om andere kijkers alvast een beetje op te naaien >:) .

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

SavageBrother schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:44:
[...]

Ik zat dus te denken dat we hiermee de makelaar niet de mogelijkheid bieden deze informatie te gebruiken om andere kijkers alvast een beetje op te naaien >:) .
De vraag is of de makelaar dat überhaupt nodig heeft. Daarnaast, wat doet de verkoper bij min of meer gelijke biedingen? First come first serve? En wellicht is een bod zo interessant dat ze al eerder akkoord geven dan voor de deadline? Zonde als dan net jouw bod gemist is.

Ik denk dat je meer kan verliezen door heel laat het bod in te sturen dan door het te vroeg in te sturen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ojjorz schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:20:
[...]

Ik heb in januari/februari een huis gekocht, op misschien wel de max van de gekte. Ik heb heel erg vast gehouden aan m2-prijzen en vergelijkbare huizen. Dus ik heb een calcasa-rapport aangevraagd en de m2-prijs vergeleken met andere huizen in de buurt. Toen heb ik voor mezelf een prijs bepaald en heb net daarboven een bod gedaan om over een psychologische grens van de concurrentie heen te gaan.

Vraagprijs was 375k, uit mijn onderzoek bleek dat 397500 een realistische verkoopprijs was. Ik heb 401k geboden om mensen die 'max 400k' wilden uitgeven voor te blijven. Die 3,5k was dus omdat ik het gewoon wilde hebben.
Met zo'n Calcasa-rapport heb ik toch de nodige moeite. Dat baseert zich op een berg data, echter is het gewoon geen taxatie (wel op staat van onderhoud, maar niet op bijvoorbeeld een 30 jaar oude keuken en badkamer).. Daarnaast moet er toch wel vergelijkbaar voldoende verkocht zijn, anders is het nog minder betrouwbaar (zelfs als Calcasa wel een rapport geeft).

Zelf al een tijdje bezig met wat andere huizen, maar man man man... Er was 1 huis dat echt netjes was (wel iets mindere locatie), maar dat was binnen een paar dagen verkocht (en voor het dorp waar ik in woon, ook nog eens aan de prijs (€ 600K)). Hier zelf even niet scherp genoeg op geweest.

Verder bij een woning gaan kijken; prachtig! Rieten kap, vrijstaand, veel grond etc. Blijkt dat huis verzakt te zijn (dus allerlei kamers ogen scheef of voelen scheef), blijkt een groot deel van de tuin "geleende" gemeentegrond te zijn (in gebruik, maar niet vastgelegd, nog niet verjaard) en had de rieten kap echt wel een mindere staat van onderhoud dan vergelijkbare huizen met een rieten dak. Gezien de prijs (€ 630K), de verzakking én het feit dat we dan veel dingen zouden laten (keuken was te goed om te vervangen, maar niet onze smaak, etc) hebben we dat maar laten varen. Daarbij is het ook met een horizon van een jaar of 10, als je het dan weer probeert te verkopen vallen mensen minimaal ook weer over de verzakking.

Daarnaast bij een aantal andere huizen gaan kijken (vrijstaand, 2-onder 1 kap), maar jeetje... De huidige markt laat velen gewoon geloven dat iedereen goud in handen heeft. Slecht afgewerkt, slechte verbouwingen, achterstallig onderhoud, etc. En het mooie is; de prijs die je betaald is inclusief de meerwaarde die je kunt creëren door te moderniseren, alleen moet je dat er dan nog even een keer extra betalen en uitvoeren na aankoop.

We willen en kunnen genoeg betalen voor een huis, maar de prijs moet gewoon kloppen. Ik woon nu prima met al een aantal jaar een erg lage hypotheek + hypotheekrente, dus ik heb niet echt haast.

En ook door het beleid van de overheid / provincie gaat er voorlopig weinig veranderen. Alles wat er gebouwd wordt moet ín de kern van het dorp zijn, immers moet het polderlandschap blijven zoals het is. Dus alles wat er gebouwd wordt heeft grond amper groter dan een postzegel en enkel inspiratieloze woningen (smal, alles klein, etc).Grotere 2 onder 1 kap woningen zijn een paar jaar terug wel gebouw, echter sla je dan de achterdeur open tegen de schutting van de achterbuurman (iets overdreven, maar wel een reden om niet te kopen destijds). En het achterlijke is... Er zijn hier 4 kavels te koop, maar niet met een ideale of mooie afmeting (700 - 1000 m2). Nee, de afmeting is dan meteen bijna 5000m2 inclusief de eis om een woning te bouwen van ongeveer 1500m3. En de gemeente geeft dan ook gewoon aan "dat er kavels te koop zijn" (al 6 jaar onverkocht) en dat er dus blijkbaar weinig vraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

fredkroket schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:55:
[...]
Met zo'n Calcasa-rapport heb ik toch de nodige moeite.
Heel begrijpelijk, maar je krijgt natuurlijk waar je voor betaald.

Een echte taxatie of bouwkunding onderzoek krijg je niet voor 27.95.

Het ligt helemaal aan het soort huis (leeftijd, locatie, etc.) of een Calcasa rapport wat toevoegt.

Voor mijn bijna nieuwe huis was het wel goed en zelfs voldoende voor de hypotheekverstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
7o9 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:08:
[...]

Heel begrijpelijk, maar je krijgt natuurlijk waar je voor betaald.

Een echte taxatie of bouwkunding onderzoek krijg je niet voor 27.95.

Het ligt helemaal aan het soort huis (leeftijd, locatie, etc.) of een Calcasa rapport wat toevoegt.

Voor mijn bijna nieuwe huis was het wel goed en zelfs voldoende voor de hypotheekverstrekker.
Mee eens. Maar recent zelf in de situatie gezeten waarbij de verkoper zijn Calcasa-rapport als "waarheid" aanhield. Dus vandaar dat ik er een beetje allergisch voor ben.

Nieuwbouw is daarnaast gewoon anders, dat zijn deels "vaste" gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:29
[...]

Daarom zou ik zoiets ook pas doen als de koop helemaal in kannen en kruiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Tjeerdtq schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:09:
[...]

Na wat heen en weer bieden is de woning van de mark gehaald voordat we een akkoord hadden bereikt. 2 weken geleden heeft de makelaar opnieuw gebeld dat de woning opnieuw in de verkoop ging.

Na een enkel bod en tegenbod hebben we gister de voorlopige koopovereenkomst getekend 8)
En heb je nu uiteindelijk de koopsom onder de <321k gekregen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

Prx schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:52:
Morgenvroeg dus twee bezichtigingen, ze liggen op zo'n twee straten van elkaar af, dus de aankoopmakelaar heeft ze achter elkaar kunnen plannen, ook wel fijn. Eens kijken of het gelijk raak is bij de eerste bezichtiging. We zijn redelijk afhoudend geweest met reageren op aangeboden woningen, tot deze twee voorbij kwamen.

Even stiekem gekeken naar die Funda status. De ene is 19 keer opgeslagen, de andere 33 keer. Beiden hebben zo'n 2500 views.

Ach, we hebben de aankoopmakelaar, dus we laten ons morgen gewoon meenemen in deze reis en kijken wel of het echt goed voelt. Zoja, dan mag hij gaan bieden binnen ons budget. :p
Nou de bezichtigingen zijn achter de rug. Beide woningen zijn van 2010-2011 dus vrij nieuw. Eerste woning zag er heel netjes uit en kunnen we zo intrekken, aankoopmakelaar zag ook weinig dingen die hem zorgen baarde. Zijn verwachting is dat we zo'n 9-10% boven de vraagprijs moeten gaan bieden, maar het is met inschrijving dus gelijk finaal bod.

Tweede woning was soortgelijk model (en oppervlakte), maar eigenlijk in de 10 jaar dat hij staat al zo ongeveer uitgeleefd. Hier zou alles aan veranderd moeten worden. Keuken had flinke schades, badkamer was niet logisch ingedeeld en ronduit gek op punten. Het laminaat zaten de gaten in en er waren drie soorten plinten gebruikt. Maar ook hier gaf de aankoopmakelaar aan dat we toch echt 10% erboven moesten gaan zitten en dan nog eens 40K verbouwingskosten. (woning is 22K lager in vraagprijs dan de eerste)

Die tweede woning had de voorkeur voor de bezichtiging, maar nu gaan we toch overwegen om alleen een bod uit te brengen op de eerste. Maar beiden zijn inschrijving, dus goed in overleg met de aankoopmakelaar kijken wat we dan doen.

Beide woningen hadden 20+ bezichtigingen geplant in deze dagen, dus op zich aanloop genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Prx schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:44:
[...]
Maar ook hier gaf de aankoopmakelaar aan dat we toch echt 10% erboven moesten gaan zitten en dan nog eens 40K verbouwingskosten. (woning is 22K lager in vraagprijs dan de eerste)
[...]
Bij beide woningen is het advies om er 10% boven te bieden dus ben je theoretisch 40k - 22k = 18k duurder uit voor de afgeleefde woning.

Dat lijkt misschien een slechte deal maar realiseer je wel dat je dan dus in feite dezelfde 'kwaliteit' hebt als huis 1 maar i.p.v. een 'mooie' vloer en een 'nette' keuken heb je voor dat geld in huis 2 wel exact de keuken, de vloer, etc. die je wil. Of het moet zo zijn dat huis 1 helemaal is wat je wil (m.a.w. als je zelf de vloer en de keuken uit mocht kiezen dan had je hetzelfde of nagenoeg hetzelfde gekozen).

Wees vooral ook reëel in de verbouwingskosten, dat werkt twee kanten op. Prijs het enerzijds niet te laag in, maar anderzijds kan die 40k misschien ook wel weer meevallen. Ik weet niet of je die 40k zelf hebt bedacht of dat je aankoopmakelaar dat heeft geraamd? Het is niet geheel ondenkbaar dat die 40k hoog is ingeprijsd omdat het bij het kopen van een woning als standaard argument wordt gebruikt voor de onderhandelingen (er moet nog voor x bedrag geïnvesteerd worden om de woning netjes/leefbaar/uptodate te krijgen), in de praktijk blijkt dan vaak dat dat bedrag een beetje overdreven is en dat je met minder hetzelfde resultaat kunt bereiken. Waar zit die 40k aan verbouwingskosten dan in?

Edit: en los van het feit dat woning 1 en 2 soortgelijke modellen zijn en dezelfde oppervlakte hebben, hoe zit het met andere factoren; hoe is de indeling? Hoe is het parkeren? Is er bijv. bij 1 van beide woningen een mogelijkheid om een oprit te maken (als die er nog niet is), hoe is de achtertuin gelegen? Probeer, los van het werk dat je aan woning 2 nog hebt, dat soort zaken ook te kwantificeren en in te prijzen. Iedere woning kun je op termijn voorzien van een nieuwe keuken maar de ligging van de achtertuin zul je nooit kunnen veranderen van noord naar zuid.

[ Voor 20% gewijzigd door Harrie_ op 28-05-2020 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Prx schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:44:
Tweede woning was soortgelijk model (en oppervlakte), maar eigenlijk in de 10 jaar dat hij staat al zo ongeveer uitgeleefd. Hier zou alles aan veranderd moeten worden. Keuken had flinke schades, badkamer was niet logisch ingedeeld en ronduit gek op punten. Het laminaat zaten de gaten in en er waren drie soorten plinten gebruikt. Maar ook hier gaf de aankoopmakelaar aan dat we toch echt 10% erboven moesten gaan zitten en dan nog eens 40K verbouwingskosten. (woning is 22K lager in vraagprijs dan de eerste)
Dus laminaat + keuken + badkamer, kom je dan echt op 40k uit? Een keuken voor 10k is prima te doen, vloeren leggen voor 5k is ook prima te doen en dan 10k voor een badkamer? Zit je op 25k en heb je alles naar eigen wens met prima kwaliteit materiaal.

Kleine beschadigingen zoals gaten in wanden heb je zo opgevuld. Dan even wat fris schilderwerk en het zal er al helemaal als nieuw uit zien. Dat kost hooguit duizend euro aan materiaal + eigen tijd.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Tsurany schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:45:
[...]

Dus laminaat + keuken + badkamer, kom je dan echt op 40k uit? Een keuken voor 10k is prima te doen, vloeren leggen voor 5k is ook prima te doen en dan 10k voor een badkamer? Zit je op 25k en heb je alles naar eigen wens met prima kwaliteit materiaal.

Kleine beschadigingen zoals gaten in wanden heb je zo opgevuld. Dan even wat fris schilderwerk en het zal er al helemaal als nieuw uit zien. Dat kost hooguit duizend euro aan materiaal + eigen tijd.
Kan me wel voorstellen dat wanneer je dan toch een keuken en een badkamer gaat plaatsen, dat je dat gelijk naar je zin doet. Zelfde met de vloer eigenlijk. 5k vloer, 15k badkamer (echt niet gek), 15k keuken. Nog wat klein spul, dan zit je toch dicht bij die 40 in de buurt.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

SavageBrother schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:50:
[...]

Kan me wel voorstellen dat wanneer je dan toch een keuken en een badkamer gaat plaatsen, dat je dat gelijk naar je zin doet. Zelfde met de vloer eigenlijk. 5k vloer, 15k badkamer (echt niet gek), 15k keuken. Nog wat klein spul, dan zit je toch dicht bij die 40 in de buurt.
Is het dan nog een eerlijke vergelijking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Tsurany schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:01:
[...]

Is het dan nog een eerlijke vergelijking?
Misschien niet, maar wel de realiteit :).

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Als die eerste woning echt helemaal naar je zin is, dan klinkt het logisch om daar voor te gaan. Maar vaak is het toch net niet helemaal naar wens en volgt er toch nu, of binnen een paar jaar, een verbouwing. Kijk dus echt kritisch naar of het echt helemaal naar wens is en hoeveel je op korte termijn alsnog zou willen aanpassen.

Ook zijn veel mensen op zoek naar een woning waar je meteen in kunt, omdat ze opzien tegen het gedoe van verbouwen. Grote kans dus dat woning 1 veel meer bieders heeft dan woning 2, ondanks het prijsverschil. Dan kan het maar zo zijn dat woning 1 15% boven de prijs weggaat en woning 2 maar 5%. Dan wordt het toch een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Ojjorz schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:20:
[...]

In hoeverre is dit nou eigenlijk een ding? 1k boven een rond bedrag gaan zitten. Anderen ervaring mee?

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

SavageBrother schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:54:
[...]

In hoeverre is dit nou eigenlijk een ding? 1k boven een rond bedrag gaan zitten. Anderen ervaring mee?
Geen idee natuurlijk. Ik weet alleen van de verkoopster dat ze meerdere biedingen tussen 395k en 399k had gekregen en wij de enige boven de 4 ton waren. Daarnaast hadden we de beste voorwaarden (flexibel in overdracht en geen volledig voorbehoud) dus misschien waren we het ook wel geworden voor 397k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx

Prx

Dank voor de reacties allen, zonder hier een heel quote-fest van te maken even wat extra toelichting dan.

De kosten van 40K was sowieso vervelend omdat die gewoon bijna volledig voor eigen rekening komen, dus dat geld moeten we dan maar even inleggen. Dan is er ook nog een gat om te dichten tussen bieding en taxatiewaarde, dus ook dat werd al wat vervelend voor het gevoel. Het was de aankoopmakelaar die het even vlug had berekend op de achterkant van het bierviltje op basis met bedragen als 15k keuken, 7k badkamer, 4k vloer beneden, paar k voor tuin (verzakt, maar zou later kunnen), muren en plafonds stucen, paar k voor vloeren boven. Het is misschien wat oneerlijk vergelijken omdat het dan allemaal nieuw is inderdaad, maar het gaat ons ook om wat er nodig is om het nu leefbaar te maken voor ons. Erin trekken was bij die woning gewoon echt niet te doen, en de vloeren al laten leggen maar andere zaken uitstellen werkt dan ook niet echt meer, zit je meer dan eens in het puin. Dus dan komen ook dubbele kosten.

De eerste woning was daarom instapklaar en ligt, ondanks dat het dezelfde wijk is, net iets fijner in een hofje enzo. Dat soort punten als wat @Harrie_ opnoemde qua woongenot en mogelijkheden was daar ook iets prettiger.

Zou er totaal geen moeite mee hebben als het een paar puntjes waren bij woning 2 die niet fijn waren, maar eigenlijk was overal wel iets mis/kapot/lelijk dat het wel heel veel werd. Vanavond nog eens goed overleggen met mijn partner hoe we erin zitten.

Morgen sluit inschrijving voor de opknapwoning, die andere sluit begin volgende week pas. Dus als we het wel aan zouden durven en die grote bak met kosten nu in een klap willen nemen, dan moeten we snel beslissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Of je doet gewoon een laag bod op de ‘opknapper’. Zeg de vraagprijs of iets eronder. Die punten die jullie hebben zullen meer mensen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prx

Prx

O trouwens, waarom houdt niemand rekening met loze leidingen? Beiden hadden echt 0,0 extra geïnvesteerd in dat soort dingen. De IT'er in mij was al hard aan het huilen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Prx schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:29:
O trouwens, waarom houdt niemand rekening met loze leidingen? Beiden hadden echt 0,0 extra geïnvesteerd in dat soort dingen. De IT'er in mij was al hard aan het huilen. :P
Omdat het gros van de mensen geen IT'er is en niets geeft om loze leidingen, en daar zeker geen paar honderd/paar duizend euro aan uit wil geven?

Over de twee woningen, kun je niet voor jezelf bepalen hoeveel je voor woning 1 zou willen bieden en daar 40k vanaf trekken voor je bod op woning 2? Als je niet noodzakelijk een van beide woningen wilt of moet hebben, dan lijkt dat mij een veilige optie. Als één van beide toehapt en de ander niet, dan heb je in elk geval een woning tegen een prijs die jij wilt. Happen ze beiden toe, dan kun je nog overwegen welke je het liefste zou willen. En happen ze geen van beiden, dan zoek je verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Is het normaal dat de twijfel/onzekerheid toeslaat als je eenmaal 'Ja' hebt gezegd? :P Kan me dit niet zo herinneren van de vorige keer. Toen was het onze eerste woning, hoefde we ook niks te verkopen want kwamen van huur en ging het om een pak minder geld.

Wij hebben slechts één bezichtiging gedaan, zonder alles te testen, aan te raken, in de meterkast te kijken, enz. Mede door de corona crisis misschien en door de huidige markt. Grote bouwkundige zaken verwacht ik niet, daarvoor hebben we overigens wel een voorbehoud opgenomen.

@Prx Geeft bijvoorbeeld iets aan over loze leidingen: ik heb geen idee. Zitten er op meerdere plekken aansluitingen voor tv/internet? Geen idee. Voldoet de groepenkast voor ons? Geen idee.
Mijn vriendin is hier wat nuchterder in, onder het mom van; ach ja, kun je altijd nog leggen/doen/aanpakken.

Dat is natuurlijk ook zo, maar toch. We hebben met de verkopend makelaar wel afgesproken nog een rondje te lopen om e.e.a. te testen. Zij geeft aan dat alles werkt, er geen gebreken zijn, en we alles kunnen zien en testen. Op het oog was het wat gedateerd allemaal maar wel netjes en verzorgd. In tegenstelling tot een eerdere bezichtiging, waar een huis veel meer uitgeleefd was en er gewoon niet goed onderhouden uit zag.

Pff die spanningen en het geregel allemaal... ben ook gewoon niet mega stress bestendig denk ik :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:07
Met zo'n opknapper heb je wel veel meer kans op 'waarde creëren' imo.

Maar:

a) je moet echt meer geld op de plank hebben liggen dan je denkt nodig te hebben voor evt tegenvallers
b) je moet een scherpe prijs betalen.
c) je moet zin hebben in 'het verbouwingsgedoe'.

Voordeel: een opknapwoning heeft veel minder animo, dus minder vraag. Je hebt meer kans om de woning te krijgen en je kunt een betere prijs onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
Prx schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:17:
De kosten van 40K was sowieso vervelend omdat die gewoon bijna volledig voor eigen rekening komen, dus dat geld moeten we dan maar even inleggen. Dan is er ook nog een gat om te dichten tussen bieding en taxatiewaarde, dus ook dat werd al wat vervelend voor het gevoel.
Ik weet niet precies hoeveel er veranderd is tussen 2016 (toen wij een huis kochten) en nu, los van de gestegen prijzen, maar hier heb ik wel een vraag bij.
Je hebt het over het gat dichten tussen de bieding en taxatie waarde + de 40k voor de verbouwing.

Wij hadden destijds ook een hogere hypotheek nodig dan de verkoopprijs of de WOZ-waarde, aangezien we er nog even wat aan wilden verbouwen (geen m2 extra, alleen dingen opknappen (keuken, badkamer, etc)).
We hebben toen het huis op advies van de hypotheekadviseur laten taxeren door een lokale taxateur.
Zelf ff gegoogled en een taxateur gekozen, samen door het huis gelopen en hij vroeg simpelweg wat we zo ongeveer nodig hadden. We hebben toen uitgelegd welke verbouwingen we wilden doen en wat we qua waarde nodig hadden om de hypotheek e.d. rond te krijgen. Dat was wat hem betreft wel haalbaar en dus werd de taxatiewaarde gewoon wat wij wilden...

Kan je met zo'n oplossing ook het gat tussen bieding en taxatie waarde niet gewoon dichten (dus een nieuwe taxatie laten doen)?

(of is de gang van zaken die ik hierboven beschreef helemaal niet zo gebruikelijk? :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:57
Smobbo schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:56:
[...]

Ik weet niet precies hoeveel er veranderd is tussen 2016 (toen wij een huis kochten) en nu, los van de gestegen prijzen, maar hier heb ik wel een vraag bij.
Je hebt het over het gat dichten tussen de bieding en taxatie waarde + de 40k voor de verbouwing.

Wij hadden destijds ook een hogere hypotheek nodig dan de verkoopprijs of de WOZ-waarde, aangezien we er nog even wat aan wilden verbouwen (geen m2 extra, alleen dingen opknappen (keuken, badkamer, etc)).
We hebben toen het huis op advies van de hypotheekadviseur laten taxeren door een lokale taxateur.
Zelf ff gegoogled en een taxateur gekozen, samen door het huis gelopen en hij vroeg simpelweg wat we zo ongeveer nodig hadden. We hebben toen uitgelegd welke verbouwingen we wilden doen en wat we qua waarde nodig hadden om de hypotheek e.d. rond te krijgen. Dat was wat hem betreft wel haalbaar en dus werd de taxatiewaarde gewoon wat wij wilden...

Kan je met zo'n oplossing ook het gat tussen bieding en taxatie waarde niet gewoon dichten (dus een nieuwe taxatie laten doen)?

(of is de gang van zaken die ik hierboven beschreef helemaal niet zo gebruikelijk? :? )
Ik neem aan in combindatie met een bouwdepot?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Smobbo schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:56:

Vanaf 2018 mag dit dus niet meer. Zie hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
remzor schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:46:
Is het normaal dat de twijfel/onzekerheid toeslaat als je eenmaal 'Ja' hebt gezegd? :P Kan me dit niet zo herinneren van de vorige keer. Toen was het onze eerste woning, hoefde we ook niks te verkopen want kwamen van huur en ging het om een pak minder geld.
Herkenbaar :-) Eigenlijk moet je gewoon niet meer op Funda kijken, want je zal altijd huizen voorbij zien komen waarvan je denkt: tsja, dit had hem ook zomaar kunnen zijn, en wat als, wat dan.....

Zaken zoals meterkast, loze leidingen, etc, komen inderdaad later aan bod en zou ik niet laten afhangen van de overweging om een huis wel/niet te kopen. De meeste mensen kopen normaliter een huis vanwege de 'grote zaken' zoals ligging/staat/tuin/muren/vloer/badkamer/keuken. Als dat allemaal in kan en kruik is dan is het toch prima ?

-edit-
Alhoewel ik tijdens de bezichtiging wel even had gekeken in de meterkast, maar dat kun je alsnog bij de volgende bezichtiging doen of afspreken als je de voorlopige koopovereenkomst komt tekenen even een kwartier voor die tijd nog even het huis bekijken en de dingen waar je mogelijke twijfels over hebt dat je die nog even benoemt danwel bekijkt.

[ Voor 16% gewijzigd door Enforcer op 28-05-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx

Prx

Requiem19 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:48:
Met zo'n opknapper heb je wel veel meer kans op 'waarde creëren' imo.

Maar:

a) je moet echt meer geld op de plank hebben liggen dan je denkt nodig te hebben voor evt tegenvallers
b) je moet een scherpe prijs betalen.
c) je moet zin hebben in 'het verbouwingsgedoe'.

Voordeel: een opknapwoning heeft veel minder animo, dus minder vraag. Je hebt meer kans om de woning te krijgen en je kunt een betere prijs onderhandelen.
True. Nou ben ik totaal geen verbouwer (ook geen zin in) en dat geld is dan wel even een dingetje. Scherpe prijs en onderhandelen is bij deze woning een gok, want het is inschrijving. Eenmaal je eindbod en zij kiezen de partij waar ze in zee mee gaan. Dus die zullen doof zijn voor argumenten als er iemand meer wil betalen. :P

Het idee om voornamelijk relatief te gaan kijken tussen de twee woningen en daar dan het bod op te baseren vind ik wel een leuke, maar dan zitten we wel 15-20K onder wat de aankoopmakelaar zegt dat het alsnog gaat doen. Maar wel een optie om dat als bod te overwegen als we het wel aan zouden durven.

Thanks allen voor de inzichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Prx schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:33:
[...]

True. Nou ben ik totaal geen verbouwer (ook geen zin in) en dat geld is dan wel even een dingetje. Scherpe prijs en onderhandelen is bij deze woning een gok, want het is inschrijving. Eenmaal je eindbod en zij kiezen de partij waar ze in zee mee gaan. Dus die zullen doof zijn voor argumenten als er iemand meer wil betalen. :P

Het idee om voornamelijk relatief te gaan kijken tussen de twee woningen en daar dan het bod op te baseren vind ik wel een leuke, maar dan zitten we wel 15-20K onder wat de aankoopmakelaar zegt dat het alsnog gaat doen. Maar wel een optie om dat als bod te overwegen als we het wel aan zouden durven.

Thanks allen voor de inzichten!
Ik ben zelf ook geen verbouwer, maar heb alles uitbesteed. Kost vooral veel tijd, frustratie en discussies over afspraken.

Het bouwen zelf gaat bij de meeste aannemers 'goed genoeg'. Als in, het gebeurt niet snel dat je huis instort. Of het mooi wordt en of ze doen wat ze zeggen... hoe lang het duurt en wat er betaald moet worden is een 2e...

Levert iig sws stress op :).

Bij inschrijving bieden maakt niet uit, je moet gewoon een scherp bod doen met duidelijke voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
Enforcer schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:02:
[...]

Daar lees ik alleen dat de hypotheek Max de woningwaarde mag zijn. Dat was in 2016 volgens mij iets van 106%? Dus vandaar de taxatie om tot een hogere hypotheek te mogen komen.

@Martinusz idd met een bouwdepot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Iemand hier ervaring met het kopen van een relatief jong huis (2016/2017). Wij twijfelen nog over het opnemen van een voorbehoud technische keuring (tot bv 5k), maar we begrijpen ook dat dit misschien weer een extra drempel is voor de verkopers om met ons in zee te gaan. Wij hebben het huis bezichtigd, super fris, alles netjes, maar kunnen dit natuurlijk niet zo goed inschatten als een bouwtechnisch inspecteur.

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 19:31
SavageBrother schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:41:
Iemand hier ervaring met het kopen van een relatief jong huis (2016/2017). Wij twijfelen nog over het opnemen van een voorbehoud technische keuring (tot bv 5k), maar we begrijpen ook dat dit misschien weer een extra drempel is voor de verkopers om met ons in zee te gaan. Wij hebben het huis bezichtigd, super fris, alles netjes, maar kunnen dit natuurlijk niet zo goed inschatten als een bouwtechnisch inspecteur.
Voor zowel mijn appartement uit 2002 en jaren '90 woning geen inspectie uitgevoerd of als voorwaarde opgenomen. Zeker bij een huis van 3-4 jaar oud lijkt dat me zwaar overbodig. Als je denkt dat er veel animo voor het huis is kan het inderdaad een extra drempel opwerpen voor de verkopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

De 'schijn' van overbodigheid geldt beide kanten op: Ook voor verkopers is de kans klein dat er iets uitkomt. Als het een drempel voor verkopers is, zou ik nog eerder geneigd zijn om die voorwaarde op te willen nemen (hebben ze bv misschien zelf ergens aan geknutseld wat ze niet uit willen zien komen?) :P

[ Voor 16% gewijzigd door naitsoezn op 28-05-2020 18:57 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Enforcer schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:02:
[...]

In je link staat juist dat je, net als voorheen, nog steeds een hypotheek op basis van de getaxeerde waarde na verbouwing kunt krijgen. Uiteraard zullen de verbouwkosten vaak hoger zijn dan de waardeverhoging, maar je zult een groot deel toch, via een bouwdepot, moeten kunnen lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Ik heb begrepen dat je 70% van je bouwdepot kunt meefinancieren.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
SavageBrother schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:27:
Ik heb begrepen dat je 70% van je bouwdepot kunt meefinancieren.
Klopt, dat was destijds ook zo.
Meer kan wel, maar dan wordt de taxatie volgens mij uitgebreider getoetst ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-09-2022
naitsoezn schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:56:
[...]

De 'schijn' van overbodigheid geldt beide kanten op: Ook voor verkopers is de kans klein dat er iets uitkomt. Als het een drempel voor verkopers is, zou ik nog eerder geneigd zijn om die voorwaarde op te willen nemen (hebben ze bv misschien zelf ergens aan geknutseld wat ze niet uit willen zien komen?) :P
:Y Ik heb met deze gedachte het een keer wel als voorwaarde opgenomen en toch bewust geen geld uitgegeven aan een keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx

Prx

Mijn aankoopmakelaar zijn vandaag dat het zonde van het geld was om dat te doen. Een woning van 10 jaar oud (in ons geval) zou geen noemenswaardige zaken moeten hebben, anders zou hij die wel zien/vinden.

Dus meneer heeft inderdaad flink staan rammelen aan de ramen & deuren, gelet op vochtplekken en gekke verbouwingkjes door de eigenaren, en ook wat ontdekt bij de achterdeur (met plakband dingen afgeplakt, reden onbekend).

Hij gaf overigens aan totaal niet onder de indruk te zijn van de inspecteurs van vereniging eigen huis, dus die kan ik je (op basis van zijn verhaal) sowieso afraden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Ik denk dat wij het niet gaan doen. Begrijp dat op nieuwbouwhuizen sowieso 6 jaar garantie zit, en het lijkt er niet op dat ze zelf veel hebben geklust.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx

Prx

Bij één woning hadden ze last van lekkage gehad en dat stond ook eerlijk in de documenten, die was nog 10 jaar na oplevering netjes opgelost onder garantie. Dus wat dat betreft.

De bouwer is voor structurele zaken volgens mij nog langer verantwoordelijk te houden. Dus bang zijn op een verzakte woning hoef je volgens mij sowieso niet te zijn. Kan nog eens terugzoeken in oude papieren van mijn koopwoning in een vorig leven, maar misschien dat iemand het hier zo op kan trommelen qua kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:26:
In je link staat juist dat je, net als voorheen, nog steeds een hypotheek op basis van de getaxeerde waarde na verbouwing kunt krijgen. Uiteraard zullen de verbouwkosten vaak hoger zijn dan de waardeverhoging, maar je zult een groot deel toch, via een bouwdepot, moeten kunnen lenen.
Die situatie is toch gewoon nog steeds actueel ? Het ging er mij om dat vroeger voor 2018 het mogelijk was om meer hypotheek te krijgen dan de huidige taxatiewaarde, dus ik kon bv een hypotheek van 210k krijgen als de taxatiewaarde 200k was, dat is nu niet meer. Nu kun je alleen nog maar 200k krijgen als dat de taxatiewaarde is.

Daarnaast is het nu alleen nog maar mogelijk om meer hypotheek te krijgen als je dit als bouwdepot in je hypotheekofferte laat opnemen, stel je koopt een klushuisje met een taxatiewaarde van 150k, dan moet je bij de taxateur aangeven dat je het gaat verbouwen en daar minimaal 50k voor nodig is. Dan kan je huis ineens 210k waard zijn en dat zou je dus theoretisch als hypotheek kunnen krijgen met als bouwdepot 60k. Maar zoals de naam het ook al aangeeft dien je dit alleen te gebruiken voor verbouwingen en kun je hier dus niet je notariskosten of wat dan ook van betalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Enforcer op 28-05-2020 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother
Bod uitgebracht, nu hopen 😊.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

SavageBrother schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:54:
[...]

Laat ik het omdraaien. Jij hebt je woning te koop staan voor 375k. Twee mensen bieden 400k zonder enig voorbehoud, één persoon biedt 401k zonder voorbehoud. Dan ga jij toch ook voor die laatste? Dat is extra €1000 euro in de pocket zonder dat je daar iets voor hoeft te doen. Of lever je dat extraatje in omdat een andere koper zo'n leuk persoon is en dat je het die koper zo erg gunt dat je daar zelf €1000 voor inlevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Ik heb net mijn huis verkocht.

Idd veel van die biedingen net 1000 boven een rond getal.

Voor mij als verkoper vond ik belangrijker:

- geen voorbehoud financiering
- snelle overdracht
- wat voor mensen waren het, wat voor gevoel had mijn makelaar bij hen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Enforcer schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:45:
[...]

Die situatie is toch gewoon nog steeds actueel ? Het ging er mij om dat vroeger voor 2018 het mogelijk was om meer hypotheek te krijgen dan de huidige taxatiewaarde, dus ik kon bv een hypotheek van 210k krijgen als de taxatiewaarde 200k was, dat is nu niet meer. Nu kun je alleen nog maar 200k krijgen als dat de taxatiewaarde is.

Daarnaast is het nu alleen nog maar mogelijk om meer hypotheek te krijgen als je dit als bouwdepot in je hypotheekofferte laat opnemen, stel je koopt een klushuisje met een taxatiewaarde van 150k, dan moet je bij de taxateur aangeven dat je het gaat verbouwen en daar minimaal 50k voor nodig is. Dan kan je huis ineens 210k waard zijn en dat zou je dus theoretisch als hypotheek kunnen krijgen met als bouwdepot 60k.
Volgens mij is hierin niets veranderd. Ook vroeger kon je niet meer lenen dan het maximum in de huidige staat plus de verbouwingskosten in een bouwdepot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:09
Eens met @Requiem19 .

Het was dat het hoogste bod toevallig ook de beste voorwaarden had... maar er was er één bijvoorbeeld dicht in de buurt waar het hele financieringsverhaal wat onduidelijk was, die was het sowieso nooit geworden. Een deel zit ook natuurlijk in de luxe positie van het kunnen kiezen uit 20 biedingen en daarna 6 eindbiedingen. Zeg maar de huidige verkopersmarkt. En een deel zit er in dat ik echt bereid ben te betalen voor minder risico. Maar goed, ik denk dat meer verkopers veel belang hechten aan de voorwaarden bij het bod.

Wat een aantal bieders bij ons (als verkoper) heel goed deed, was in het biedingsformulier ook iets vertellen over hun financiële positie in relatie tot het bod. Zo gaf onze runner up aan dat het financieringsvoorbehoud 30k lager was dan hun bod i.v.m. het kunnen inbrengen van eigen geld. Onze koper had een financieringsvoorbehoud dat een ton lager lag dan hun bod. Dat vond ik zeker acceptabel, wij kregen erg weinig biedingen zonder financieringsvoorbehoud.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Ik denk dat kopers het belang van bedragen overschatten en het belang van ‘zekerheid geven’ onderschatten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:22

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Waar zitten je twijfels waarom je het wel zou willen?

Wij hebben ene huis gekocht uit 2008, maar wel een bouwkundige inspectie laten uitvoeren. Dit ondanks dat het een relatief nieuw huis is.

Redenen waren twijfels over de kelder, bijbehorende installaties (qua onderhoud, wilde ze werkend zien wat niet kon), aanpassingen in de meterkast waar ik twijfels over had en zwakke afwerking van bepaalde onderdelen. Ook de badkamer riep een en ander aan vragen op.
Requiem19 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:00:
Ik heb net mijn huis verkocht.

Idd veel van die biedingen net 1000 boven een rond getal.

Voor mij als verkoper vond ik belangrijker:

- geen voorbehoud financiering
- snelle overdracht
- wat voor mensen waren het, wat voor gevoel had mijn makelaar bij hen
Was dit uiteindelijk ook het hoogste bod? :)

[ Voor 19% gewijzigd door gorgi_19 op 29-05-2020 08:46 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Wij hebben een woning gekocht uit ‘99 en ondanks dat ik hier geen (grote) problemen mee verwacht toch een bouwkundige keuring. Dat hebben we bij de koop van onze huidige woning, ook uit ‘99 toevallig, niet gedaan.

We zitten nu in een andere prijsklasse en het is ook een stukje gevoel en zekerheid. Ook vind ik het fijn om te weten wat de staat is van het dak, de dakbedekking, de kozijnen, elektra, enz. en welke kosten we nu of op termijn kunnen verwachten.
Daarnaast ben je als koper onderzoeksplichtig en voldoen we dus aan die vereiste.

Prijzen liggen zo rond de €450-€500 dus dat vinden we oké.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:35
remzor schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:08:
Wij hebben een woning gekocht uit ‘99 en ondanks dat ik hier geen (grote) problemen mee verwacht toch een bouwkundige keuring. Dat hebben we bij de koop van onze huidige woning, ook uit ‘99 toevallig, niet gedaan.

We zitten nu in een andere prijsklasse en het is ook een stukje gevoel en zekerheid. Ook vind ik het fijn om te weten wat de staat is van het dak, de dakbedekking, de kozijnen, elektra, enz. en welke kosten we nu of op termijn kunnen verwachten.
Daarnaast ben je als koper onderzoeksplichtig en voldoen we dus aan die vereiste.

Prijzen liggen zo rond de €450-€500 dus dat vinden we oké.
Kan je uit ervaring vertellen dat het ook tegen je kan werken. Mocht er toch nog iets naar boven komen. Verwijst een verkopend makelaar met gemak naar je bouwtechnische keuring. 'waarom heeft die het niet gezien?' Vervolgens kun jij gaan bewijzen dat het niet gezien kon worden en/of dat de verkopers ervan wisten.

Kortom, voldoe je aan je onderzoeksplicht is het nog niet goed :+

[ Voor 3% gewijzigd door perspectivebass op 29-05-2020 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:34
remzor schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:08:
We zitten nu in een andere prijsklasse en het is ook een stukje gevoel en zekerheid. Ook vind ik het fijn om te weten wat de staat is van het dak, de dakbedekking, de kozijnen, elektra, enz.
Standaard wordt bij een bouwtechnische keuring niet naar de elektra gekeken. Da's geen ramp, maar wel handig om te weten als je daar specifiek in geïnteresseerd bent.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
@gorgi_19 Het uiteindelijke bod was ook het beste bod op alle vlakken ;).

Er zaten daaronder een aantal biedingen heel dicht bij elkaar. Als ik dat beste bod niet had gehad, had ik daaruit moeten kiezen. Er waren er 2 met 1k meer dan een andere, maar die andere had geen voorbehoud financiering. Dan was ik blind gegaan voor het bod zonder voorbehoud.

Als er echter een bod was van bijv 10k meer mét voorbehoud financiering, dan had ik aan de makelaar gevraagd hoe hij hun situatie inschatte, wat voor werk, achtergrond etc... en dan was het een veel lastigere keuze geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:33:
Volgens mij is hierin niets veranderd. Ook vroeger kon je niet meer lenen dan het maximum in de huidige staat plus de verbouwingskosten in een bouwdepot.
Dat is dus iets wat wel veranderd is de afgelopen jaren, deze is vanaf 2012 afgebouwd van 106% naar 100% Loan To Value (LTV), dus tegenwoordig is je max hypotheek de woningwaarde van de taxatie.
Loan to value (LTV)
De verhouding tussen je hypotheek en de waarde van je huis noemt men ook wel loan to value, afgekort LTV. De maximale hypotheek op basis van de waarde van je woning heet ook wel maximale LTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Enforcer schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:26:
[...]

Dat is dus iets wat wel veranderd is de afgelopen jaren, deze is vanaf 2012 afgebouwd van 106% naar 100% Loan To Value (LTV), dus tegenwoordig is je max hypotheek de woningwaarde van de taxatie.

[...]
Ik blijf het idee hebben dat het een wassen neus is, taxaties komen altijd per toeval op of net rond het geboden bedrag (Als het niet teveel verschil is, 180 vs 250 oid)

Dit heb ik nu meermaals gezien, iemand een idee of dat toeval was, of een uitzondering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Nee, dat is gewoon een wassen neus. Bij ons huidige huis regelde de financieel adviseur de taxateur en daar werd gewoon een bedrag mee afgesproken. Anders was het de laatste keer daaro zei ze :').

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
perspectivebass schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:12:
[...]

Kan je uit ervaring vertellen dat het ook tegen je kan werken. Mocht er toch nog iets naar boven komen. Verwijst een verkopend makelaar met gemak naar je bouwtechnische keuring. 'waarom heeft die het niet gezien?' Vervolgens kun jij gaan bewijzen dat het niet gezien kon worden en/of dat de verkopers ervan wisten.

Kortom, voldoe je aan je onderzoeksplicht is het nog niet goed :+
Tsja, dat zou kunnen. Zo zal er altijd wel iets zijn. Toch weegt het voordeel (mijn andere punten) op tegen dit nadeel voor mij. Doe je hem sowieso niet heb je ook sowieso niet genoeg onderzoek gedaan misschien.
Freeaqingme schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:14:
[...]

Standaard wordt bij een bouwtechnische keuring niet naar de elektra gekeken. Da's geen ramp, maar wel handig om te weten als je daar specifiek in geïnteresseerd bent.
I know. Gisteren wat georiënteerd, en bij de een staat er iets over bij en bij de ander niet. Het gaat dan ook enkel en alleen om een korte blik werpen op de meterkast / groepenkast. Is er niet geknutseld bijv.
Ben er verder ook niet specifiek in geïnteresseerd overigens, dat zit wel goed. Huis zag er keurig netjes uit, eerste bewoners, nette eigenaar zo op het oog.

@Vorkie Viel mij ook op van die taxaties. Ligt er toch wel op of er net rond, althans hier in de regio.

[ Voor 3% gewijzigd door remzor op 29-05-2020 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:35
remzor schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:49:
[...]

Tsja, dat zou kunnen. Zo zal er altijd wel iets zijn. Toch weegt het voordeel (mijn andere punten) op tegen dit nadeel voor mij. Doe je hem sowieso niet heb je ook sowieso niet genoeg onderzoek gedaan misschien.

[...]
Helemaal mee eens hoor! Wij hebben ook een bouwkundige keuring uit laten voeren bij de vorige woning. We hebben nu nieuwbouw dus niet echt van toepassing. Ik probeerde alleen duidelijk te maken dat het niet alle issues omtrent staat van woning uitsluit en bijkomende gezeur.

Je moet het denk ik vooral doen zodat je de woning nog kan annuleren mochten er grote structurele of andere grote kostenposten inzitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:03

Koekfabriek

King Billy on the wall

Vorkie schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:32:
[...]

Ik blijf het idee hebben dat het een wassen neus is, taxaties komen altijd per toeval op of net rond het geboden bedrag (Als het niet teveel verschil is, 180 vs 250 oid)

Dit heb ik nu meermaals gezien, iemand een idee of dat toeval was, of een uitzondering?
Ik had dat idee ook maar of het helemaal terrecht is weet ik niet. Laatst het taxatierapport van ons huidige huis weer eens doorgenomen. Wij hadden ook het idee dat dit was getaxeerd om precies aan de koopprijs te voldoen (koopprijs + 10k). Maar de prijzen waren in het rapport vergeleken met z'n 6 huizen die (min of meer) vergelijkbaar waren met ons huis (waarvan 3 in de straat) waarvan de verkochte prijs vergelijkbaar was met de onze.

Blijft natuurlijk wel een beetje natte vinger werk dat taxateren maar toen ik de hele onderbouwing las vond ik het eigenlijk niet zo gek. Alleen de "exacte" waarde is natuurlijk een beetje gek, zou het logischer vinden als de taxatie uitkomt op bijv. 300K ~ 325K i.p.v. 305k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx

Prx

Requiem19 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:15:
@gorgi_19 Het uiteindelijke bod was ook het beste bod op alle vlakken ;).

Er zaten daaronder een aantal biedingen heel dicht bij elkaar. Als ik dat beste bod niet had gehad, had ik daaruit moeten kiezen. Er waren er 2 met 1k meer dan een andere, maar die andere had geen voorbehoud financiering. Dan was ik blind gegaan voor het bod zonder voorbehoud.

Als er echter een bod was van bijv 10k meer mét voorbehoud financiering, dan had ik aan de makelaar gevraagd hoe hij hun situatie inschatte, wat voor werk, achtergrond etc... en dan was het een veel lastigere keuze geweest.
Dank voor de inzichten! Wij hebben vandaag de aankoopmakelaar laten weten dat we een bod willen gaan uitbrengen op de instapklare woning. Makelaar en onafhankelijke hypotheekadviseur hadden beiden ons al geadviseerd om zonder voorbehoud te doen, aangezien we ook een aardige som zelf inbrengen en het risico echt laag is voor de geldverstrekker (woorden adviseur). De tip om deze situatie helder over te brengen zal ik ook even bespreken met de makelaar, dat is een goede.

Mijn eigen aankoopmakelaar gaf bij voorbehoud financiering aan dat verkopers hier natuurlijk zelf dan een risico in zien, wat zich dan wel moet vertalen in de prijs. Zijn uitgangspunt was even, kort door de bocht, dat het voorbehoud zeker 5K waard is. (dus met voorbehoud bieden = 5K extra bieden als risico-compensatie)

Vandaag maar eens kijken wat ons bod gaat worden, spannend. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Prx schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:36:
[...]

Dank voor de inzichten! Wij hebben vandaag de aankoopmakelaar laten weten dat we een bod willen gaan uitbrengen op de instapklare woning. Makelaar en onafhankelijke hypotheekadviseur hadden beiden ons al geadviseerd om zonder voorbehoud te doen, aangezien we ook een aardige som zelf inbrengen en het risico echt laag is voor de geldverstrekker (woorden adviseur). De tip om deze situatie helder over te brengen zal ik ook even bespreken met de makelaar, dat is een goede.

Mijn eigen aankoopmakelaar gaf bij voorbehoud financiering aan dat verkopers hier natuurlijk zelf dan een risico in zien, wat zich dan wel moet vertalen in de prijs. Zijn uitgangspunt was even, kort door de bocht, dat het voorbehoud zeker 5K waard is. (dus met voorbehoud bieden = 5K extra bieden als risico-compensatie)

Vandaag maar eens kijken wat ons bod gaat worden, spannend. :9
Ik denk dat zo'n voorbehoud lastig te kwantificeren is in geld. Dat zal ook afhangen hoeveel 'haast' een verkoper heeft.

Maar het is goed om te beseffen dat jij als koper niet echt bewust bent van het proces aan de verkoper kant. Zo'n verkoper is daar echt al lang mee bezig. Eerst wikken en wegen of hij gaat verkopen, gesprekken met een makelaar. Huis beetje netjes maken en kleine dingen opknappen, foto's regelen, duizend formulieren vullen voor de makelaar, veel belletjes met de makelaar over de bezichtigingen.

Kortom, zo'n verkoper is toch al vaak 2+ maanden bezig met alles voordat jij als potentiële koper binnen wandelt. De meeste verkopers willen het dan graag snel afhandelen, want dan kun je zelf ook weer verder. Ik denk dat dit gevoel vanuit de koper moeilijk in te leven is :).

Daarnaast heb je sommige verkopers die echt haast hebben vanwege financiële of privé-redenen, die zullen de onzekerheid van voorbehoud financiering niet fijn vinden. Want het ketst toch wel af en toe af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx

Prx

Requiem19 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:41:
[...]

Ik denk dat zo'n voorbehoud lastig te kwantificeren is in geld. Dat zal ook afhangen hoeveel 'haast' een verkoper heeft.

[...]
Jeh, maar die informatie is totaal onbekend voor de koper. Maar betaal die aankoopmakelaar genoeg voor zijn inzichten, dus die deel ik gewoon hier, voor wat het waard is. :P

Jaren geleden mijn huis moeten verkopen na een relatiebreuk, moet zeggen dat mij dat hele proces niet meer op het netvlies staat inderdaad. Woonde er zelf al niet meer (zij zat er in de tussentijd) en ik wilde er inderdaad gewoon vanaf zijn. Nou waren het andere tijden, met 2 bezichtigingen na 2-3 maanden. Even een andere wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:04
Heb nou al een aantal keer geboden en tweede keer dat ik 20k overbied, maar helaas weer niet voldoende. "Tot nu toe hebben ruim 16.000 consumenten een betaalpauze gekregen voor de aflossing van hun hypotheek. In de meeste gevallen gaat het om een pauze van één tot drie maanden." Dit helpt persoonlijk ook niet echt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RzrBck
  • Laatst online: 12-09 12:22
FastFox91 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:21:
Heb nou al een aantal keer geboden en tweede keer dat ik 20k overbied, maar helaas weer niet voldoende. "Tot nu toe hebben ruim 16.000 consumenten een betaalpauze gekregen voor de aflossing van hun hypotheek. In de meeste gevallen gaat het om een pauze van één tot drie maanden." Dit helpt persoonlijk ook niet echt mee.
Volgens de Nederlandse vereniging van Banken zijn het er al 30.000 19.000 met een betaalpauze.
https://www.nvb.nl/nieuws...jna-dertien-miljard-euro/

Hoezo helpt dat niet mee?

Afbeeldingslocatie: https://www.infinance.nl/wp-content/uploads/2020/05/Corona-monitor-NVB-29-mei.jpg
https://www.infinance.nl/...kken-30-000-betaalpauzes/

[ Voor 13% gewijzigd door RzrBck op 29-05-2020 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
RzrBck schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:35:
[...]

Volgens de Nederlandse vereniging van Banken zijn het er al 30.000 19.000 met een betaalpauze.
https://www.nvb.nl/nieuws...jna-dertien-miljard-euro/

Hoezo helpt dat niet mee?
Als 19k huizen (1 consument = 1 huis?) op de markt komen en die mensen opzoek moeten naar een kleiner huis zal dat denk ik resulteren in minder competitie in mijn segment.

[ Voor 6% gewijzigd door FastFox91 op 29-05-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RzrBck
  • Laatst online: 12-09 12:22
FastFox91 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:03:
[...]

Als 19k huizen (1 consument = 1 huis?) op de markt komen en die mensen opzoek moeten naar een kleiner huis zal dat denk ik resulteren in minder competitie in mijn segment.
Zeker waar. Aan de andere kant: verwacht je dat het bijtrekt waardoor die 19k huizen over 1-3 maanden wel de hypotheek weer kunnen betalen?
Dit lijkt me meer het puntje van de ijsberg, waar nog geen structurele oplossing voor is.. /koffiedikkijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

De grote vraag is natuurlijk is die 19k volledig toe te schrijven aan de coronacrisis? Hoe zagen de cijfers er vorig jaar uit toen er geen coronacrisis was? Ik kan me niet voorstellen dat er toen ook niet mensen waren die problemen hadden hun hypotheek te betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:57
Zojuist goedkeuring ontvangen van onze hypotheekaanvraag! Binnen 5 werkdagen was alles geregeld. Laatste stap is een handtekening bij de notaris, maar dat laat nog even op zich wachten helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Thomas19903 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:15:
Zojuist goedkeuring ontvangen van onze hypotheekaanvraag! Binnen 5 werkdagen was alles geregeld. Laatste stap is een handtekening bij de notaris, maar dat laat nog even op zich wachten helaas.
Mag ik vragen bij welke geldverstrekker? Ik wacht sinds 8 Mei al op Reaal en die beoordelen onze aanvraag pas volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:57
Enforcer schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:16:
[...]

Mag ik vragen bij welke geldverstrekker? Ik wacht sinds 8 Mei al op Reaal en die beoordelen onze aanvraag pas volgende week.
ING. Volgens mij zijn zij ook erg snel ten opzichte van andere geldverstrekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Thomas19903 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:18:
[...]

ING. Volgens mij zijn zij ook erg snel ten opzichte van andere geldverstrekkers.
Bij ons was ING destijds ook binnen 4 werkdagen rond. Weet nog goed dat ik wat zenuwachtig bij onze adviseur aan het pushen was en hij mij maar bleef verzekeren dat het binnen een week na aanvraag wel rond zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Thomas19903 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:18:
Als ik dit zo lees dan is de goedkoopste (bij ons op dat moment dus Reaal) niet altijd de beste. En ik maar denken dat Reaal een prima aanbieder was om in zee mee te gaan (foutje bedankt!). 2 Juni was de originele passeerdatum die we hebben vastgelegd en in de 1e instantie haalbaar (vanaf 8mei) gezien er een doorlooptermijn van 5-10werkdagen gehanteerd zou worden, maar inmiddels hebben we 2weken uitstel gevraagd en gekregen van de verkopers. Daarnaast ook wat aannemers moeten verzetten omdat we de sleutel 2 Juni nog niet hebben, hoop gedoe en gestress. Hmppfff @#$#!#$

Onze Financieel Adviseur (FA) heeft ook nog een pittig gesprek gehad met de accountmanager van Reaal maar ze zijn gewoon niet bereid om mee te werken en een snellere beoordeling te doen. Inmiddels is er door onze FA een hypotheekaanvraag naar een 2e geldverstrekker gegaan om die uitsteltermijn alsnog te kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basegel
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-09 16:05
Enforcer schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:16:
[...]

Wel fijn dat de aangeven wanneer ze de aanvraag behandelen!
Hebben er meer mensen last van de lange wachttijden nu bij aanvragen?

Onze adviseur heeft begin april de aanvraag ingediend bij ABN en de dag erop een rente aanbieding gehad (3 maanden geldig). Paar weken later alle documenten aangeleverd (zelf bouw dus de aanneemovereenkoms, koopovereenkomst kavel etc).
Maar wij hebben na 5 weken nog steeds niets gehoord van ABN.
De aanbieding is nog 5 weken geldig, dus ben benieuwd hoe het gaat als ze over 4 weken ineens besluiten dat ze aanvullende documenten nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Basegel schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:30:
Nou ze hadden de aanvraag allang moeten behandelen, toen we op 8mei alles doorstuurde stond er op dat moment nog 5-10werkdagen voor bij hen, dat zou dus vorige week geweest zijn uiterlijk. Ze hebben eenzijdig de termijnen opgeschoven die voor hen uitkomt. Zie ook deze post van een ontevreden potentiele klant, dus we zijn niet de enige die in dit schuitje zitten. En nu zeggen ze, ergens volgende week, maarja, wie zegt dat ze dan niet nog eens de termijnen eenzijdig gaan opschuiven (ik heb geen vertrouwen meer in deze partij als het zo moet, helaas ben ik er nu zo afhankelijk van).

-edit-
Zie net deze website betreffende actuele doorlooptijden van de bekendste geldverstrekkers.

[ Voor 14% gewijzigd door Enforcer op 29-05-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:21
Vraag hier: wij willen een woning hebben, staat sinds vandaag op Funda. Vraagprijs van 535.000

Bezichtigingen kunnen pas vanaf volgende week vrijdag. Nu hebben we al een soortgelijk huis bezichtigd en zien de foto's er goed uit! Is het goed om nu al een bod te doen, of is dat te agressief?

We dachten:
- bod van 540.000 onder voorbehoud van financiering voor de formaliteit (waarbij we aangeven dat het rond krijgen geen probleem zal zijn)
- willen graag voor aanstaande dinsdag 12u weten of ze akkoord gaan
- willen dan woensdagmiddag het voorlopig koopcontract van beiden partijen getekend hebben
- oplevering voor 1 november

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 07:15
President schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:40:
Vraag hier: wij willen een woning hebben, staat sinds vandaag op Funda. Vraagprijs van 535.000

Bezichtigingen kunnen pas vanaf volgende week vrijdag. Nu hebben we al een soortgelijk huis bezichtigd en zien de foto's er goed uit! Is het goed om nu al een bod te doen, of is dat te agressief?

We dachten:
- bod van 540.000 onder voorbehoud van financiering voor de formaliteit (waarbij we aangeven dat het rond krijgen geen probleem zal zijn)
- willen dan woensdagmiddag het voorlopig koopcontract van beiden partijen getekend hebben
Proberen kan je altijd. Wij zouden er blij mee zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz

We dachten:
Als het voor de sier is, haal dat dan weg :) scoor je weer pluspunten mee.
Oke, dat kun je vragen
Waarom deze eis :? als ze akkoord gaan, moeten er gegevens verzameld gaan worden, als hun makelaar dat regelt, dan kan het ook weleens langer duren dan 24 uur ;)
Dit is meteen een eis bij je bod?
Is er een specifieke reden voor die datum :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:21
Martinusz schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:51:
[...]

Als het voor de sier is, haal dat dan weg :) scoor je weer pluspunten mee.

[...]

Oke, dat kun je vragen

[...]

Waarom deze eis :? als ze akkoord gaan, moeten er gegevens verzameld gaan worden, als hun makelaar dat regelt, dan kan het ook weleens langer duren dan 24 uur ;)

[...]

Dit is meteen een eis bij je bod?
Is er een specifieke reden voor die datum :?
Nouja, als ik morgen dood ga dan weet ik niet of mijn vrouw alleen verder gaat met het koopcontract... Vandaar het onder voorbehoud, financieel is het prima al moeten we wel overbrugging hebben ivm te koop zetten eigen huis

Waarom? Omdat ik van zekerheid houd en ze nog gewoon andere kopers kunnen krijgen zolang het voorlopig contract niet is getekend...

Nee, maar dan weten ze dat we geen haast hebben :-). Misschien noteren als 'flexibel qua opleverdatum, het liefst wel voor 1 december'? Dan zitten we er gewoon met kerst in, wel zo handig voor de kinderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickr92
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:21
Basegel schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:30:
[...]

Hier een NHG aanvraag lopen bij Hypotrust. Renteaanbod kwam na 3 werkdagen. Eerste beoordeling heeft 11 werkdagen geduurd (is toevallig vandaag goedgekeurd). Normaal gesproken krijg je binnen enkele dagen reactie.

Deze gaat nu opnieuw terug naar Hypotrust voor een tweede beoordeling en dan is het definitief. Adviseur gaf aan dat zij in de loop van volgende week een reactie verwachten maar dat dit ook langer kan duren in verband met de drukte.

Adviseur gaf aan dat dit niet alleen bij deze bank langer duurt maar dat eigenlijk iedere aanbieder last heeft van langere doorlooptijden.

Daarom: zorg dat je alle stukken bij aanvraag aanlevert en dat deze volledig zijn. Mocht je wat zijn vergeten dan ga je vrolijk weer onderop de stapel en ben je zo weer een paar weken verder.

De site die @Enforcer postte was in mijn geval redelijk accuraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
RzrBck schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:29:
[...]

Zeker waar. Aan de andere kant: verwacht je dat het bijtrekt waardoor die 19k huizen over 1-3 maanden wel de hypotheek weer kunnen betalen?
Dit lijkt me meer het puntje van de ijsberg, waar nog geen structurele oplossing voor is.. /koffiedikkijken
Geen idee wat er over 1-3 maanden gebeurt met die mensen.
Misschien wel puntje van de ijsberg, maar als één huis verkocht wordt in de straat voor de hoofdprijs is dat een target voor de volgende woning die in de verkoop gaat. Zo werkt het het waarschijnlijk ook omgekeerd en dan heb je met 19k huizen ineens invloed op 19k straten.
Harrie_ schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:39:
De grote vraag is natuurlijk is die 19k volledig toe te schrijven aan de coronacrisis? Hoe zagen de cijfers er vorig jaar uit toen er geen coronacrisis was? Ik kan me niet voorstellen dat er toen ook niet mensen waren die problemen hadden hun hypotheek te betalen.
Dat zal inderdaad niet 0 zijn geweest, die hebben nu mazzel dus dat ze nog even geholpen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-08 21:27
Advies gevraagd.

Wij zijn redelijk "verliefd" op een huis geworden en hebben een bezichtiging gepland voor volgende week donderdag. Huis is helemaal af en instap klaar. Tussen neus en lippen door heeft de verkoopmakelaar tijdens het maken van de afspraak voor een bezichtiging al wel laten doorschemeren dat de verkoop waarschijnlijk (ver) boven de geadverteerde verkoopprijs (315k) verkocht zal worden, mede door de zeer grote interesse. Hij kon ons dan ook met moeite nog passen in de 3 geplande bezichtigingsdagen, na 2 keer bellen.

Hebben jullie nog tips om onze kans te vergroten? In mijn omgeving hoor ik dat het nu, vanwege de schaarste op de woningmarkt, redelijk "normaal" is geworden ver boven de vraagprijs te bieden.
Wij hebben als afspraak sowieso niet verder te gaan dan 337.5k, simpele reden is dat wij het huis niet meer waard vinden dan dat. Is het "verstandig" een bod te doen zonder te bezichtigen? Ik hoor dat dit nu ook wel al een redelijk gebruikelijk ding is? Ikzelf voel me daar totaal niet prettig bij, hoe mooi en geweldig het huis ook is.

Ik verkeer in een redelijke luxe positie, heb een koopwoning (appartement) met flink wat overwaarde en hoef niet vandaag of morgen weg. De planning was om pas volgend jaar te kijken voor een nieuwe woning, maar deze kwam zowaar op ons pad :).

Kenmerken van het huis dat we op oog hebben;
Volledig gerenoveerd, uitbouw, dakkapel, vloerverwarming etc.
Soort eengezinswoning
Type woning tussenwoning
Bouwjaar 1965
Inhoud 342 m³
Woonoppervlakte 105 m²
Perceeloppervlakte 166 m²
Tuin achtertuin, voortuin
Tuin oppervlakte 56 m²
Energielabel C
Aantal kamers 5
Aantal slaapkamers 4
WOZ (1-1-2019): 258K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Diversity schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:15:
Advies gevraagd.

Wij zijn redelijk "verliefd" op een huis geworden en hebben een bezichtiging gepland voor volgende week donderdag. Huis is helemaal af en instap klaar. Tussen neus en lippen door heeft de verkoopmakelaar tijdens het maken van de afspraak voor een bezichtiging al wel laten doorschemeren dat de verkoop waarschijnlijk (ver) boven de geadverteerde verkoopprijs (315k) verkocht zal worden, mede door de zeer grote interesse. Hij kon ons dan ook met moeite nog passen in de 3 geplande bezichtigingsdagen, na 2 keer bellen.

Hebben jullie nog tips om onze kans te vergroten? In mijn omgeving hoor ik dat het nu, vanwege de schaarste op de woningmarkt, redelijk "normaal" is geworden ver boven de vraagprijs te bieden.
Wij hebben als afspraak sowieso niet verder te gaan dan 337.5k, simpele reden is dat wij het huis niet meer waard vinden dan dat. Is het "verstandig" een bod te doen zonder te bezichtigen? Ik hoor dat dit nu ook wel al een redelijk gebruikelijk ding is? Ikzelf voel me daar totaal niet prettig bij, hoe mooi en geweldig het huis ook is.

Ik verkeer in een redelijke luxe positie, heb een koopwoning (appartement) met flink wat overwaarde en hoef niet vandaag of morgen weg. De planning was om pas volgend jaar te kijken voor een nieuwe woning, maar deze kwam zowaar op ons pad :).

Kenmerken van het huis dat we op oog hebben;
Volledig gerenoveerd, uitbouw, dakkapel, vloerverwarming etc.
Soort eengezinswoning
Type woning tussenwoning
Bouwjaar 1965
Inhoud 342 m³
Woonoppervlakte 105 m²
Perceeloppervlakte 166 m²
Tuin achtertuin, voortuin
Tuin oppervlakte 56 m²
Energielabel C
Aantal kamers 5
Aantal slaapkamers 4
WOZ (1-1-2019): 258K
Je zou een gerichte aankoopmakelaar kunnen inschakelen hiervoor, zou mijn keuze zijn als het echt jullie droomhuis is.

Maar groot is het huis niet perse, 1965 is wel een bouwkundig rapport waard. Al helemaal omdat het gerenoveerd is en alsnog energielabel C.

[ Voor 3% gewijzigd door Vorkie op 29-05-2020 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Geen vraag, eerder een opmerking. Want nu het koop en verkoop traject van dichtbij meemaken is er toch iets wat me van het hart moet.

Nieuwe woning aangekocht. Taxatie nieuwe huis en taxatie huidige huis. Nu ons huis verkocht is komt er aanstaande dinsdag nogmaals een taxateur van de kopers.

Dit is toch van de pot gerukt. Daar zit nog geen week tussen. Hoezo kunnen de kopers ons taxatierapoodt niet gewoon gebruiken. Want ik vind het stuitend dat er dus twee keer betaald moet worden in nog geen week tijd voor hetzelfde huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
aschja schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:43:
Geen vraag, eerder een opmerking. Want nu het koop en verkoop traject van dichtbij meemaken is er toch iets wat me van het hart moet.

Nieuwe woning aangekocht. Taxatie nieuwe huis en taxatie huidige huis. Nu ons huis verkocht is komt er aanstaande dinsdag nogmaals een taxateur van de kopers.

Dit is toch van de pot gerukt. Daar zit nog geen week tussen. Hoezo kunnen de kopers ons taxatierapoodt niet gewoon gebruiken. Want ik vind het stuitend dat er dus twee keer betaald moet worden in nog geen week tijd voor hetzelfde huis.
Omdat de taxatie anders kan uitpakken?
Wie weet verbouwen ze wel heel de boel en hebben ze taxatie nodig inclusief bouwdepot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basegel
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-09 16:05
Nickr92 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:09:
[...]

Hier een NHG aanvraag lopen bij Hypotrust. Renteaanbod kwam na 3 werkdagen. Eerste beoordeling heeft 11 werkdagen geduurd (is toevallig vandaag goedgekeurd). Normaal gesproken krijg je binnen enkele dagen reactie.

Deze gaat nu opnieuw terug naar Hypotrust voor een tweede beoordeling en dan is het definitief. Adviseur gaf aan dat zij in de loop van volgende week een reactie verwachten maar dat dit ook langer kan duren in verband met de drukte.

Adviseur gaf aan dat dit niet alleen bij deze bank langer duurt maar dat eigenlijk iedere aanbieder last heeft van langere doorlooptijden.

Daarom: zorg dat je alle stukken bij aanvraag aanlevert en dat deze volledig zijn. Mocht je wat zijn vergeten dan ga je vrolijk weer onderop de stapel en ben je zo weer een paar weken verder.

De site die @Enforcer postte was in mijn geval redelijk accuraat.
Hoop dat het snel definitief is voor jullie!
Die website is voor ABN niet bijgewerkt vrees ik, rente aanbieding na 1 dag klopt maar op de 1e beoordeling wachten we al 5 weken.
De aanvraag gaat via de financieel adviseur dus moet er maar op vertrouwen dat de stukken volledig zijn aangeleverd. Het betreft wel zelf bouw in ons geval, kan het zijn dat die beoordelingsprocedure langer duurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Andere opdrachtgever, andere focus, andere scope. Voor de bank is het totaal ondoorzichtig om een taxatie-rapport te accepteren die niet door jullie in opdracht is gegeven.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Martinusz schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:22:
[...]

Omdat de taxatie anders kan uitpakken?
Wie weet verbouwen ze wel heel de boel en hebben ze taxatie nodig inclusief bouwdepot...
Goed punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Heb jij een NWWI gevalideerde taxatie laten doen? Want dat heeft de koper waarschijnlijk wel nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:59

We dachten:
Je kan het proberen, maar wat ik vorig jaar veel hoorde is dat biedingen zonder bezichtiging in principe niet serieus genomen worden. Als je dit doet en ze laten je alsnog meedraaien in het bieden heb je je al redelijk in de kaarten laten kijken door te laten zien dat je het huis blijkbaar erg graag wil en niet te beroerd bent boven de vraagprijs te bieden.

Ik zou het spelletje ff meespelen en eerst gaan kijken. Maar als je voor die tijd je huiswerk gedaan hebt / weet wat je max wil besteden kun je dan natuurlijk meteen een (eind) bod neergooien. Evt. met een korte bedenktijd om de druk een beetje op de verkopers te houden.

[ Voor 10% gewijzigd door Charly op 29-05-2020 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
eamelink schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:20:
[...]

Heb jij een NWWI gevalideerde taxatie laten doen? Want dat heeft de koper waarschijnlijk wel nodig.
Dat moet voor elke bank. Dus die van mij ook.
Pagina: 1 ... 136 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7