Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 135 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 13:11
aschja schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:06:
Vraagje.

Maar hoe pak je dat aan als de huidige bewoners er nog in zitten? Die zitten natuurlijk niet te wachten dat er elke keer mensen over de vloer komen.
Vragen aan de verkoper uiteraard. Vervolgens even met alle drie de werklui afstemmen dat ze op dezelfde middag een rondje door het huis kunnen doen. Uiteraard zeggen ze ja aangezien ze geld kunnen verdienen aan jou. En inderdaad dat neemt hoogstens een uurtje in beslag.

Opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

Doosje Merci achterlaten voor de genomen moeite. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

aschja schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:06:
Vraagje. Wij krijgen 3 augustus de sleutel van de nieuwe woning. 1 september krijgen de kopers van ons huis de sleutels. Dus wij hebben een maand de tijd voor de vakmensen die komen. Het volgende moet er gebeuren:

- Schilder (begin augustus)
- Nieuwe keuken (half augustus)
- Nieuwe gietvloer (eind augustus)

We zitten met het volgende probleem? Hoe plan je deze dingen in? Want de schilder en de keukenman willen allebei de woning van tevoren gezien hebben. De schilder om te kijken wat er allemaal gedaan moet worden. Moet er ook herstelwerk gedaan worden of alleen schilderwerk? De nieuwe keuken moet ingemeten worden. etc.

Maar hoe pak je dat aan als de huidige bewoners er nog in zitten? Die zitten natuurlijk niet te wachten dat er elke keer mensen over de vloer komen.
Wil je niet de vloer leggen voordat de keuken komt? Dan kan je de keuken daar op plaatsen.

Ik heb in mijn nieuwe huis de keuken laten staan, maar wel een nieuwe gietvloer gelegd. Als je dan later de keuken wil vervangen moet de keuken in precies dezelfde opstelling terug. En wil je eerst een nieuwe vloer, dan kan je die beter over de oude vloer leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 07:15
Ojjorz schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:53:
[...]

Wil je niet de vloer leggen voordat de keuken komt? Dan kan je de keuken daar op plaatsen.

Ik heb in mijn nieuwe huis de keuken laten staan, maar wel een nieuwe gietvloer gelegd. Als je dan later de keuken wil vervangen moet de keuken in precies dezelfde opstelling terug. En wil je eerst een nieuwe vloer, dan kan je die beter over de oude vloer leggen.
Komt een gietvloer. Keukenopstelling wordt min of meer hetzelfde. Alleen de hoek wordt iets langer. Ze gieten de vloer daarna tot aan de pootjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyangles
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:14
Wij hebben een bod gedaan op een huis, waarbij één van de ontbindende voorwaarden "Onder voorbehoud van de verkoop van huidige woning" is. De makelaar van de verkopende partij heeft ons gebeld met de vraag of we hier vanaf willen zien, gezien dat veel onzekerheid voor de verkopende partij oplevert.

Ik ben benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben? Stel wij halen de voorwaarde eruit, en ons huidige huis wordt niet tijdig verkocht, dan zijn wij alsnog verplicht door te gaan met de koop (waarvoor je geen hypotheek krijgt als je er al 1 hebt die nog openstaat, toch?) of om 10% boete te riskeren. Wij zijn geneigd hierin mee te gaan gezien de huizen (ook om ons heen) enorm snel worden verkocht.

Komt dit vaker voor, en wat denken jullie hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
Boyangles schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:48:
Wij hebben een bod gedaan op een huis, waarbij één van de ontbindende voorwaarden "Onder voorbehoud van de verkoop van huidige woning" is. De makelaar van de verkopende partij heeft ons gebeld met de vraag of we hier vanaf willen zien, gezien dat veel onzekerheid voor de verkopende partij oplevert.

Ik ben benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben? Stel wij halen de voorwaarde eruit, en ons huidige huis wordt niet tijdig verkocht, dan zijn wij alsnog verplicht door te gaan met de koop (waarvoor je geen hypotheek krijgt als je er al 1 hebt die nog openstaat, toch?) of om 10% boete te riskeren. Wij zijn geneigd hierin mee te gaan gezien de huizen (ook om ons heen) enorm snel worden verkocht.

Je krijgt wel een tweede hypotheek zolang je maar kan aantonen dat je de dubbele lasten voor een tijdje kan dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als je niet zeker bent over je huidige financiering, dan zou een voorbehoud-financiering in jullie geval voldoende moeten zijn. Een overbruggingshypotheek is jullie sleutelwoord :P . Maar: Als je er geen vertrouwen in hebt dat jullie huidige woning 'op tijd' verkocht gaat zijn (waarbij 'op tijd' een rekbaar begrip is, binnen jullie eigen marges), dan moet je dit voorbehoud natuurlijk nooit laten schieten. Ik ga er echter vanuit dat jullie niet zomaar bieden op een nieuwe woning, zonder een inschatting te kennen van hoe snel jullie huidige woning verkocht gaat worden......

Bottom line: "Voorbehoud verkoop eigen woning" is een zeer nadele voorwaarde voor verkopers, en heeft eigenlijk alleen waarde voor kopers. In sommige tijden kom je daar als koper mee weg, maar in de huidige markt is het sentiment toch echt dat je met een dergelijke voorwaarde aan de verliezende kant van de onderhandelingen staat.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyangles
Jopie035 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:52:
[...]

Je krijgt wel een tweede hypotheek zolang je maar kan aantonen dat je de dubbele lasten voor een tijdje kan dragen.
Oké, daar gingen we inderdaad ook vanuit en dat kunnen we ook aantonen.
naitsoezn schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:57:
[...]

Als je niet zeker bent over je huidige financiering, dan zou een voorbehoud-financiering in jullie geval voldoende moeten zijn. Een overbruggingshypotheek is jullie sleutelwoord :P . Maar: Als je er geen vertrouwen in hebt dat jullie huidige woning 'op tijd' verkocht gaat zijn (waarbij 'op tijd' een rekbaar begrip is, binnen jullie eigen marges), dan moet je dit voorbehoud natuurlijk nooit laten schieten. Ik ga er echter vanuit dat jullie niet zomaar bieden op een nieuwe woning, zonder een inschatting te kennen van hoe snel jullie huidige woning verkocht gaat worden......

Bottom line: "Voorbehoud verkoop eigen woning" is een zeer nadele voorwaarde voor verkopers, en heeft eigenlijk alleen waarde voor kopers. In sommige tijden kom je daar als koper mee weg, maar in de huidige markt is het sentiment toch echt dat je met een dergelijke voorwaarde aan de verliezende kant van de onderhandelingen staat.
Wij zijn ervan overtuigd dat ons huidige huis snel verkocht zal kunnen worden, gezien hoe snel vergelijkbare woningen in de buurt verkocht worden - dit is niet op onderbuikgevoel.

Bedankt beiden! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jopie035 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:52:
[...]

Je moet daar genoeg vermogen voor hebben, enkel op basis van inkomen en uitgaven zal dat niet geaccepteerd worden. Daarnaast moet je ook een verwachte verkoopwaarde hebben van een makelaar en een getekende verkoopopdracht om aan te tonen dat je daadwerkelijk de intentie hebt om te verkopen.
Boyangles schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 15:04:
[...]

Oké, daar gingen we inderdaad ook vanuit en dat kunnen we ook aantonen.
Let dus op dat je genoeg vermogen moet hebben voor de kosten koper en het dragen van de dubbele lasten. Dat moet je met bankafschriften aan kunnen tonen.
Wij zijn ervan overtuigd dat ons huidige huis snel verkocht zal kunnen worden, gezien hoe snel vergelijkbare woningen in de buurt verkocht worden - dit is niet op onderbuikgevoel.
Heb je een overbruggingshypotheek nodig? Dan moet je dat ook op tijd regelen.

Daarnaast heb je niet geboden onder voorbehoud van financiering, zorg dus dat je vooraf zeker weet dat je aan de eisen kan voldoen die gesteld worden voor het later verkopen van de huidige woning. Indien je daar niet aan kan voldoen zal de financiering dus niet gegeven worden en moet je alsnog de boete betalen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-09-2022

Het komt vaker voor maar veel minder vaak dan bijvoorbeeld een financieringsvoorbehoud. Het is ook wel een hele zachte voorwaarde die bovendien meestal voor een lange periode geldt. Je kunt vanuit het oogpunt van de verkoper haast nog beter het koopcontract pas tekenen nadat jij je huis hebt verkocht: met jouw voorstel zit hij er zelf 100% aan vast terwijl jij er voor een langere periode vrij gemakkelijk onderuit kunt. En van die mogelijkheid zul jij het meest waarschijnlijk gebruik maken juist wanneer hij er het meeste nadeel van ondervindt, namelijk wanneer het plots slecht gaat met de huizenmarkt.

Je kunt ook over de hoogte van de boete onderhandelen zodat het risico beperkt blijft. Een boete van bijvoorbeeld 3% zonder uitgebreide voorbehouden zal voor de meeste verkopers meer waarde hebben dan jouw huidige voorstel. Is ongebruikelijk, maar gewoon mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:14
MoshiMoshi84 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 15:14:
[...]
: met jouw voorstel zit hij er zelf 100% aan vast terwijl jij er voor een langere periode vrij gemakkelijk onderuit kunt.
Nee hoor. Meestal zet de verkopende partij er dan ook een clausule in: indien er een tweede gegadigde is waarvan met het bod accepteert, heb je twee dagen om je voorbehoud te laten vallen.

Daarom ook weinig risico voor de verkopende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Miyamoto schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 15:28:
[...]

Nee hoor. Meestal zet de verkopende partij er dan ook een clausule in: indien er een tweede gegadigde is waarvan met het bod accepteert, heb je twee dagen om je voorbehoud te laten vallen.

Daarom ook weinig risico voor de verkopende partij.
Ja hoor. Ook dan is hij verplicht zijn huis voor overeengekomen prijs aan koper te verkopen, enige ruimte die hij heeft is het voorbehoud ongedaan maken. De keuze om daar al dan niet mee akkoord te gaan is helemaal aan koper. Voor verkoper nog steeds gunstiger om simpelweg te wachten met tekenen koopcontract tot huis koper verkocht is. Om op die manier risico te beperken moet verkoper ook wel actief blijven met huis verkopen, maar als je op Funda zet ‘verkocht onder voorbehoud’ reageert er bijna niemand meer.

[ Voor 9% gewijzigd door MoshiMoshi84 op 23-05-2020 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyangles
Tsurany schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 15:08:
[...]
Daarnaast heb je niet geboden onder voorbehoud van financiering, zorg dus dat je vooraf zeker weet dat je aan de eisen kan voldoen die gesteld worden voor het later verkopen van de huidige woning. Indien je daar niet aan kan voldoen zal de financiering dus niet gegeven worden en moet je alsnog de boete betalen.
Wij hebben wel geboden met voorbehoud van financiering, dit was slechts 1 van de voorbehouden.

Je geeft een aantal goede punten aan, waarvoor dank. We gaan inderdaad uit van een mogelijke periode dubbele lasten, maar dit kunnen we gelukkig dragen.

Wel spannend die race om een huis in deze kopersmarkt..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Boyangles schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:08:
[...]

Wij hebben wel geboden met voorbehoud van financiering, dit was slechts 1 van de voorbehouden.

Je geeft een aantal goede punten aan, waarvoor dank. We gaan inderdaad uit van een mogelijke periode dubbele lasten, maar dit kunnen we gelukkig dragen.

Wel spannend die race om een huis in deze kopersmarkt..
Ik snap dat je probeert wat escapes in te bouwen met verschillende voorbehouden. Maar die flexibiliteit kost je gewoon geld. Het kan goed zijn dat de verkoper met een lager bod akkoord gaat zonder al die voorwaarden omdat het voor de verkoper gewoon zekerheid (=waarde) biedt.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 23:06
Iemand enig idee of het ook mogelijk is toegang te krijgen tot die NVM mailtjes (dus eerder zicht op het nieuwe aanbod dan Funda) zonder een aankoop makelaar te hebben? Wij hebben ze zelf gewoon doorgestuurd naar vrienden destijds, maar nu even geen kennissen die iets proberen te kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Aurelium op 24-05-2020 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gillonde
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 15:58
Aurelium schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:21:
Iemand enig idee of het ook mogelijk is toegang te krijgen tot die NVM mailtjes (dus eerder zicht op het nieuwe aanbod dan Funda) zonder een aankoop makelaar te hebben? Wij hebben ze zelf gewoon doorgestuurd naar vrienden destijds, maar nu even geen kennissen die iets proberen te kopen.
Je kan een gratis zoekopdracht instellen bij Makelaarsland. Die zijn soms iets eerder dan Funda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:32
Wij hebben een bod gedaan op een huis, waarbij één van de ontbindende voorwaarden "Onder voorbehoud van de verkoop van huidige woning" is.

Het huis wat wij gekocht hebben twee jaar geleden was eigenlijk al bijna verkocht (in ieder geval onder bod) aan een ander. Die hadden ook die voorwaarde opgenomen in hun bod. Verkoper heeft uiteindelijk ons bod geaccepteerd omdat wij niet die voorwaarde hadden. Van wat ik achteraf begreep hebben wij niet eens hoger geboden.

Ik snap dat je een stuk zekerheid mee wil nemen in je bod maar daardoor maak je hem wel minder aantrekkelijk voor de verkopende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:48
Ik zing de storm wel uit. Dit is niet normaal meer.

Het sprookje begon als volgt. Ik zag zaterdag een huis op Funda. Was er net op gezet. Ik gelijk een beetje kijken waar het was. Even langsgereden. Hypotheekje gechecked. Vandaag om 9 uur gelijk met de financiële adviseur gebeld. Het was namelijk wat boven mijn max hypotheek. Ik moest nog ergens 40k weghalen. Maar dat zat wel snor volgens de adviseur. Er staat nog en potje van de spaarhypotheek en met de verkoop van mijn eigen woning. Geen probleem.

Dus uurtje later met de verkopend makelaar van het te koop staande huisje gebeld om een afspraak te maken en even binnen te loeren. Sorry. Geen plek meer. Staan al 25 bezichtigingen ingepland. WTF?! In een uur tijd?! Makelaar ging ook om 9 uur open namelijk. Ja, en de verwachting is dat ie wel 25k boven vraagprijs weg gaat...

Eh..... be....bla....de....maar...ze....

Dat was een kort sprookje. Dit is toch niet normaal meer?! Maar ik vermoed dat er veel mensen bijzitten die in Groningen niets kunnen krijgen, want dit huis staat er vlakbij te koop. Ter info. Dit huis staat voor 187000 te koop en zou dan dus voor 212000 weg gaan? Nah, dat is het niet waard.

Ik zoek verder.... verhuizen is geen moeten, maar soms zie je eens wat...
Misschien eens kijken of ik nog wat kan investeren in mijn huidige woning.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
rimave schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:48:
Ik zing de storm wel uit. Dit is niet normaal meer.

Het sprookje begon als volgt. Ik zag zaterdag een huis op Funda. Was er net op gezet. Ik gelijk een beetje kijken waar het was. Even langsgereden. Hypotheekje gechecked. Vandaag om 9 uur gelijk met de financiële adviseur gebeld. Het was namelijk wat boven mijn max hypotheek. Ik moest nog ergens 40k weghalen. Maar dat zat wel snor volgens de adviseur. Er staat nog en potje van de spaarhypotheek en met de verkoop van mijn eigen woning. Geen probleem.

Dus uurtje later met de verkopend makelaar van het te koop staande huisje gebeld om een afspraak te maken en even binnen te loeren. Sorry. Geen plek meer. Staan al 25 bezichtigingen ingepland. WTF?! In een uur tijd?! Makelaar ging ook om 9 uur open namelijk. Ja, en de verwachting is dat ie wel 25k boven vraagprijs weg gaat...

Eh..... be....bla....de....maar...ze....

Dat was een kort sprookje. Dit is toch niet normaal meer?! Maar ik vermoed dat er veel mensen bijzitten die in Groningen niets kunnen krijgen, want dit huis staat er vlakbij te koop. Ter info. Dit huis staat voor 187000 te koop en zou dan dus voor 212000 weg gaan? Nah, dat is het niet waard.

Ik zoek verder.... verhuizen is geen moeten, maar soms zie je eens wat...
Misschien eens kijken of ik nog wat kan investeren in mijn huidige woning.
Dit is denk ik meer een post voor hier: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 of hier: Ervaring met huis kopen - Deel 8

Het probleem is dat je precies in de meest "problematische" visvijver zit te vissen: huizen die een "normaal" (modaal) verdienend mens goed kan betalen. Als je in het gelinkte topic eens omhoog scrollt, kun je allerlei oorzaken daarvoor vinden. De woningmarkt is, zeker voor deze prijscategorie, compleet stuk. En op meer gewilde plaatsen in Nederland, zoals Amsterdam en Utrecht en alles daaromheen, geldt dat ook voor huizen tot zeker het dubbele bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonborne
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-08 07:38
@rimave Erg zuur, zeker als je het vaker meemaakt op deze manier. Dan zakt de moed in je schoenen. In die prijsklasse zie ik een vergelijkbaar beeld elders in het land, veelal zeer snel verkocht ondanks staat of ligging van de woning. Het is eenmaal een van de weinige mogelijkheden voor een grote groep starters (evt. met gespaard of gesponsord geld erbij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 12:15
rimave schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:48:

Vriendin kocht huis 3 jaar geleden voor 95k, online gezet voor 139k, en is uiteindelijk verkocht voor 170k. De markt is vooral aan de onderkant volledig verpest. Omgeving Zoetermeer trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:48
Wilke schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:57:
[...]

Dit is denk ik meer een post voor hier: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 of hier: Ervaring met huis kopen - Deel 8

Het probleem is dat je precies in de meest "problematische" visvijver zit te vissen: huizen die een "normaal" (modaal) verdienend mens goed kan betalen. Als je in het gelinkte topic eens omhoog scrollt, kun je allerlei oorzaken daarvoor vinden. De woningmarkt is, zeker voor deze prijscategorie, compleet stuk. En op meer gewilde plaatsen in Nederland, zoals Amsterdam en Utrecht en alles daaromheen, geldt dat ook voor huizen tot zeker het dubbele bedrag.
Klopt. Ik ben in die zin wel blij dat er hier in het Noorden nog wel iets van aanbod is.
Ik blijf gewoon neuzen op Funda. Komt vast wel weer wat. Of de markt zal ooit eens weer open gaan voor de middenklasse. Ik hou hoop.... misschien tegen beter weten in.

Aanvulling nog even. Mijn ouders kochten begin jaren 90 een premie woning. Zogeheten premie A. Het wordt echt tijd dat dat terugkomt. Anders zie ik het somber in voor starters. Die premie A woningen waren nieuwbouw huizen waar je verplicht was om er een x aantal jaar te wonen. Verkocht je binnen de genoemde periode dan was de overwaarde voor de overheid. Oid. Het waren verhoudingsgewijs goedkope nieuwbouwwoningen.

[ Voor 17% gewijzigd door rimave op 25-05-2020 18:07 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:41
Onlangs kwam er een huis op Funda welke ons aansprak, maar de prijs zeer zeker niet. De locatie en het perceel zijn geweldig, echter moet er ook het nodige gebeuren. Prijs was 425k, tweekapper.
Na twee weken van Funda gehaald en inmiddels weer op Funda bij een andere makelaar voor 400k. Wij dus toch maar een bezichtiging ingepland en vandaag gaan kijken. Zijn wel érg te spreken over de locatie, de rust en de tuin. Dan is dan ook het USP van deze woning.

We denken er toch sterk aan te willen gaan bieden. De woning werd dus niet verkocht voor 425k, waarschijnlijk omdat er echt nog wel wat aan moet gebeuren. De makelaar vandaag zei dat ze 13 bezichtigingen had, maar dat kan ook lulkoek zijn natuurlijk. Zou de woning voor 400k ineens wel heel erg in trek zijn? Valt binnen de Funda filter tot 400k?

In ieder geval; wij willen dus best bieden en willen zeker niet boven de vraagprijs gaan zitten, het liefst er natuurlijk onder. Wij vinden het in deze staat ook geen 400k waard (voor ons) gezien alle kosten om de woning naar onze smaak te maken. Verkopers willen in aug/sept. de overdracht, wat een teken kan zijn dat ze iets hebben gekocht en er niet al te lang meer mee willen zitten.

Strategie: openingsbod van 370-375k en reactie afwachten? Zal natuurlijk niet geaccepteerd worden, maar krijgen we te horen dat er al veel hogere biedingen zijn? Of dat ze ons niet serieus nemen? Of krijgen we meteen een tegenbod? Koffiedik kijken natuurlijk.
Zelf dacht ik dus aan: 370-375 openingsbod --> hopelijk een tegenbod --> nog een bod/accepteren --> uiteindelijk uit komen op 380-385. Onze max is eigenlijk toch wel 390.
Tips? We vinden het stiekem toch wel spannend als het echt zo concreet wordt.. het bieden. Eigen woning moet daarna ook nog de verkoop in. De hypotheek zullen we wel rond krijgen aangezien we een stuk meer zouden kunnen lenen en we overwaarde hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
remzor schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:03:
Onlangs kwam er een huis op Funda welke ons aansprak, maar de prijs zeer zeker niet. De locatie en het perceel zijn geweldig, echter moet er ook het nodige gebeuren. Prijs was 425k, tweekapper.
Na twee weken van Funda gehaald en inmiddels weer op Funda bij een andere makelaar voor 400k. Wij dus toch maar een bezichtiging ingepland en vandaag gaan kijken. Zijn wel érg te spreken over de locatie, de rust en de tuin. Dan is dan ook het USP van deze woning.

We denken er toch sterk aan te willen gaan bieden. De woning werd dus niet verkocht voor 425k, waarschijnlijk omdat er echt nog wel wat aan moet gebeuren. De makelaar vandaag zei dat ze 13 bezichtigingen had, maar dat kan ook lulkoek zijn natuurlijk. Zou de woning voor 400k ineens wel heel erg in trek zijn? Valt binnen de Funda filter tot 400k?

In ieder geval; wij willen dus best bieden en willen zeker niet boven de vraagprijs gaan zitten, het liefst er natuurlijk onder. Wij vinden het in deze staat ook geen 400k waard (voor ons) gezien alle kosten om de woning naar onze smaak te maken. Verkopers willen in aug/sept. de overdracht, wat een teken kan zijn dat ze iets hebben gekocht en er niet al te lang meer mee willen zitten.

Strategie: openingsbod van 370-375k en reactie afwachten? Zal natuurlijk niet geaccepteerd worden, maar krijgen we te horen dat er al veel hogere biedingen zijn? Of dat ze ons niet serieus nemen? Of krijgen we meteen een tegenbod? Koffiedik kijken natuurlijk.
Zelf dacht ik dus aan: 370-375 openingsbod --> hopelijk een tegenbod --> nog een bod/accepteren --> uiteindelijk uit komen op 380-385. Onze max is eigenlijk toch wel 390.
Tips? We vinden het stiekem toch wel spannend als het echt zo concreet wordt.. het bieden. Eigen woning moet daarna ook nog de verkoop in. De hypotheek zullen we wel rond krijgen aangezien we een stuk meer zouden kunnen lenen en we overwaarde hebben.
Als er werkelijk 13 bezichtigingen waren heb je goede kans dat je met een laag bod nooit meer wat terughoort. De makelaar zou kunnen liegen, maar de meeste doen dat niet. Niet glashard althans, zaken iets mooier voorstellen dan ze zijn kunnen ze wel goed. :)

Is de woning voor jullie wel 390 waard maar geen 400, of is dat meer een psychologisch effect van de vraagprijs? Het is wel een erg klein verschil om er een uitgesproken mening over te hebben.

Mijn advies zou zijn: ga er niet vanuit dat de makelaar liegt en er dus wel meerdere bieders zullen zijn, negeer de vraagprijs, bied wat het huis jullie waard is en blijf bij dat bod ook als je in de verleiding wordt gebracht meer te bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
MoshiMoshi84 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:22:
[...]

Als er werkelijk 13 bezichtigingen waren heb je goede kans dat je met een laag bod nooit meer wat terughoort. De makelaar zou kunnen liegen, maar de meeste doen dat niet. Niet glashard althans, zaken iets mooier voorstellen dan ze zijn kunnen ze wel goed. :)

Is de woning voor jullie wel 390 waard maar geen 400, of is dat meer een psychologisch effect van de vraagprijs? Het is wel een erg klein verschil om er een uitgesproken mening over te hebben.

Mijn advies zou zijn: ga er niet vanuit dat de makelaar liegt en er dus wel meerdere bieders zullen zijn, negeer de vraagprijs, bied wat het huis jullie waard is en blijf bij dat bod ook als je in de verleiding wordt gebracht meer te bieden.
Op basis van hetgeen we zouden willen aanpakken (badkamer, keuken, hele eerste verdieping qua vloeren enz.) vinden we het gewoon geen 4 ton waard. Wordt dan een duur geintje. Eerder 375-380, door de locatie een rek naar 390. Het verschil is klein, dat besef ik. Ik vind het ook moeilijk. Kan me alleen haast niet voorstellen dat het nu storm loopt als de woning een paar weken geleden ook op Funda stond (voor 425k dus).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 12:22
remzor schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:32:
[...]

Op basis van hetgeen we zouden willen aanpakken (badkamer, keuken, hele eerste verdieping qua vloeren enz.) vinden we het gewoon geen 4 ton waard. Wordt dan een duur geintje. Eerder 375-380, door de locatie een rek naar 390. Het verschil is klein, dat besef ik. Ik vind het ook moeilijk. Kan me alleen haast niet voorstellen dat het nu storm loopt als de woning een paar weken geleden ook op Funda stond (voor 425k dus).
Bied 385-390 met een vervaldatum van 24u. Zit je niet boven wat je het waard vind, en zet je druk bij de verkoper om het kleine verschil te overbruggen & niet te wachten op een mogelijke andere koper :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
RzrBck schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 23:02:
[...]

Bied 385-390 met een vervaldatum van 24u. Zit je niet boven wat je het waard vind, en zet je druk bij de verkoper om het kleine verschil te overbruggen & niet te wachten op een mogelijke andere koper :P
Goeie. Bedoel je dan dus slechts één bod, dus dat bod is ook het eindbod?
En stomme vraag: zou jij telefonisch bieden of per mail? Wij denk een telefonisch.

Morgenvroeg nog wat vragen stellen aan de makelaar. Praktische zaken zoals wanneer het schilderwerk voor het laatst is gebeurd enzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 12:22
Of het een goede is of niet.. dat weet ik niet. Het kan je wel uit je huidige situatie helpen, en maakt het voor jezelf ook "makkelijker" doordat je niet gaat heen-en-weren. Vraag jezelf wel: Stel, het wordt voor 395 verkocht aan een ander, ben je daar dan - achteraf - OK mee?

Vwb het bieden: ik zou bellen. Dan kun je het wat persoonlijker maken en toelichten. Navragen over de verf is weinig relevant - als het 100jaar geleden is gedaan veranderd dat niets aan de situatie.
Dus gewoon iets in de trend van: We hebben het huis goed kunnen bekijken - en door onder meer de goede locatie en mooie tuin zijn we serieus geïnteresseerd. Wel zien we dat er een hoop nog moet gebeuren aan xyz. We willen daarom een finaal bod (o.v. financiering ?) uitbrengen van XXXk, met een geldigheidsduur van XXuur. Graag zien we een reactie op nr / email tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik denk dat een aankoopmakelaar zijn geld in dit geval weleens waard kan zijn. Uit alles maak ik op dat je de woning heel graag wilt, diep van binnen ben je best bereid die 400k ook nog te betalen. Alleen je verstand houdt je tegen. Dat ziet een verkoopmakelaar ook, die doet de hele dag niks anders.
Wellicht kun je een combideal maken met een aankoopmakelaar die voor x% jullie woning verkoopt + een bod doet op deze woning van max door jullie te bepalen prijs (ik zou zeggen 390k). Tevens kan een goede aankoopmakelaar ook meteen wat gebreken naar boven halen (wat wij weleens tegen kwamen was een zelf verbouwde badkamer op houten vloer, hadden we zelf nooit bij stilgestaan dat dat niet heel handig is..).
Zou me niets verbazen als de aankoopmakelaar de woning voor minder koopt dan je zelf had willen bieden..

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 27-05-2020 00:11 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Sport_Life schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 00:08:
[...]

Ik denk dat een aankoopmakelaar zijn geld in dit geval weleens waard kan zijn. Uit alles maak ik op dat je de woning heel graag wilt, diep van binnen ben je best bereid die 400k ook nog te betalen. Alleen je verstand houdt je tegen. Dat ziet een verkoopmakelaar ook, die doet de hele dag niks anders.
Wellicht kun je een combideal maken met een aankoopmakelaar die voor x% jullie woning verkoopt + een bod doet op deze woning van max door jullie te bepalen (ik zou zeggen 390k).
Zou me niets verbazen als de aankoopmakelaar de woning voor minder koopt dan je zelf had willen bieden..
Bedankt voor je input! Dit zou nog wel eens nuttig kunnen zijn ja. Ik lees courtages van 1 - 1.5% voor verkoopmakelaars; wat zou redelijk zijn voor een aankoopmakelaar? Vaak een vast bedrag bijvoorbeeld?
En is het ook geen risico? Doordat de aankoopmakelaar dan wellicht sneller onze woning wil verkopen, of wellicht met minder genoegen zou nemen? Al vraag ik me tijdens het typen al af waarom de makelaar dat zou doen. Ik wil in ieder geval niet de verkopend makelaar van de woning die we op het oog hebben inschakelen om onze huidige woning te verkopen.

Het klopt dat we enthousiast zijn en dat ik erg rationeel (berekend, pessimistisch soms, zie ook altijd beren :P) ben ingesteld. We zijn vanavond wel tot de conclusie gekomen dat we het willen proberen.

@RzrBck Bedankt voor je input, wordt gewaardeerd! Goeie suggestie bedoelde ik dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

remzor schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 00:15:
[...]

Bedankt voor je input! Dit zou nog wel eens nuttig kunnen zijn ja. Ik lees courtages van 1 - 1.5% voor verkoopmakelaars; wat zou redelijk zijn voor een aankoopmakelaar? Vaak een vast bedrag bijvoorbeeld?
En is het ook geen risico? Doordat de aankoopmakelaar dan wellicht sneller onze woning wil verkopen, of wellicht met minder genoegen zou nemen? Al vraag ik me tijdens het typen al af waarom de makelaar dat zou doen. Ik wil in ieder geval niet de verkopend makelaar van de woning die we op het oog hebben inschakelen om onze huidige woning te verkopen.

Het klopt dat we enthousiast zijn en dat ik erg rationeel (berekend, pessimistisch soms, zie ook altijd beren :P) ben ingesteld. We zijn vanavond wel tot de conclusie gekomen dat we het willen proberen.

@RzrBck Bedankt voor je input, wordt gewaardeerd! Goeie suggestie bedoelde ik dus.
Probeer een vaste prijs voor aan- en verkoop te krijgen. Zal ongeveer in de buurt liggen van 3k, of 1-1,5% van de verkoopprijs.
Dus 3-4k in totaal voor aankoop en verkoop (niet 2x 3k...).

Nodig er een paar thuis uit om eea te bespreken.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 27-05-2020 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Sport_Life schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 00:26:
[...]

Probeer een vaste prijs voor aan- en verkoop te krijgen. Zal ongeveer in de buurt liggen van 3k, of 1-1,5% van de verkoopprijs.
Dus 3-4k in totaal voor aankoop en verkoop (niet 2x 3k...).
Denk je niet dat de incentive om voor een hogere prijs te verkopen dan deels wegvalt? Namelijk hogere verkoopprijs = meer verdienen? Moet gewoon eens 2-3 makelaars bellen denk ik om e.e.a. door te nemen, alleen haast is wel geboden als ik ze ook als aankoopmakelaar zou willen gezien het feit dat we één specifieke woning op het oog hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sport_Life schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 00:08:
Wellicht kun je een combideal maken met een aankoopmakelaar die voor x% jullie woning verkoopt + een bod doet op deze woning van max door jullie te bepalen prijs (ik zou zeggen 390k). Tevens kan een goede aankoopmakelaar ook meteen wat gebreken naar boven halen (wat wij weleens tegen kwamen was een zelf verbouwde badkamer op houten vloer, hadden we zelf nooit bij stilgestaan dat dat niet heel handig is..).
Als ik heel eerlijk ben dan denk ik dat een aankoopmakelaar weinig toegevoegde waarde geeft. Tuurlijk kan hij je helpen en begeleiden bij het biedingsproces maar bedenk ook dat het geld wat je aan je aankoopmakelaar geeft mogelijk dat extra zetje nodig heeft om de stap van 385 naar 390 te maken. Dus ik zou gewoon zelf het biedingsproces starten met een bod waar jullie je goed bij voelen (375 is prima) en dan afwachten wat de reactie zal zijn.
Als je zeker weet dat je je nieuwe hypotheek rond kan krijgen dan kun je ook zonder voorbehoud van financiering aangeven, dit is aantrekkelijker voor een verkoper dan iemand die wel dit voorbehoud erin zet. LET OP: Je overwaarde wordt niet volledig doorberekend momenteel omdat je eigen huis nog niet verkocht is en zal dus zo'n 75% meewegen. Laat je goed vooraf adviseren door een financieel adviseur. Als je nu een overwaarde van 50k denkt te hebben dan zal dat in je nieuwe hypotheekofferte voor maar 75-80% meewegen dus dan rekenen ze met een overwaarde van +/- 35-40k.

[ Voor 27% gewijzigd door Enforcer op 27-05-2020 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:22
Advies gevraagd:

Vriendin en ik zijn op zoek naar een woning in prijsklasse tot 650k. Zoekfilter op funda is Amsterdam +30km. Maakt ons dus niet veel uit of we onder, boven of naast Amsterdam uitkomen, als het maar 30-40min rijden is naar Adam.

Omdat we zo breed zoeken is het lastig een aankoopmakelaar in te schakelen omdat die vooral regionaal werken. Nu gaan we zaterdag weer serieus kijken bij een woning.

Calcasa rapport gedownload. Huiswerk gedaan. Maar toch knaagt het. Wat nu als we iets over het hoofd zien en een veel te hoog bod uitbrengen bijv?

Zouden jullie dan toch een aankoopmakelaar voor dat specifieke huis in de arm nemen? Ook wel weer gek, komt de makelaar 1x mee en verdient hij z’n courtage terwijl hij bijna niets hoeft te doen. Ook weer zonde geld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Requiem19 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:00:
Advies gevraagd:

Vriendin en ik zijn op zoek naar een woning in prijsklasse tot 650k. Zoekfilter op funda is Amsterdam +30km. Maakt ons dus niet veel uit of we onder, boven of naast Amsterdam uitkomen, als het maar 30-40min rijden is naar Adam.

Omdat we zo breed zoeken is het lastig een aankoopmakelaar in te schakelen omdat die vooral regionaal werken. Nu gaan we zaterdag weer serieus kijken bij een woning.

Calcasa rapport gedownload. Huiswerk gedaan. Maar toch knaagt het. Wat nu als we iets over het hoofd zien en een veel te hoog bod uitbrengen bijv?

Zouden jullie dan toch een aankoopmakelaar voor dat specifieke huis in de arm nemen? Ook wel weer gek, komt de makelaar 1x mee en verdient hij z’n courtage terwijl hij bijna niets hoeft te doen. Ook weer zonde geld?
Onze aankoopmakelaar maakte onderscheid in een volledig traject en een gerichte aankoop. Bij die laatste gaat het puur om het huis wat je wilt hebben en daar spant hij zich alleen voor in. In ons geval een tweede bezichtiging en het biedingsproces en natuurlijk de rest van het papierwerk.

Voor zo'n gerichte aankoop betaal je dus een stuk minder. Je zal zelf moeten bepalen of je het dat waard vindt, maar wij vonden het wel fijn dat hij het bieden deed. We zaten in dezelfde prijsklasse zo'n beetje. Uiteindelijk heeft ie bij het bieden 17,5k van de prijs afgehaald terwijl wij wel bereid waren om 20k te overbieden als het moest.

En wij waren zo weg van het huis en de locatie, dat we het echt moesten hebben en dan meteen in doemdenken terechtkomen (wat als we niet meteen serieus goed bieden, misschien nog veel meer kapers op de kust, etc).

Die 1000 (?) euro was voor ons heel goed besteed.

Zo'n makelaar ziet ook nog eens tijdens zo'n bezichtiging veel meer dan jij in je eentje kan en ik vond het ook superchill dat we in het verdere proces met papier- en uitzoekwerk ontzorgd werden. En altijd iemand waar je even een vraag kan stellen als je ergens onzeker over bent. Het is wel een aankoop van 6 ton of meer en waar je waarschijnlijk een groot deel, zo niet heel, van je leven gaat wonen.

Succes!

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Goeie tip! Wist niet dat je ook een makelaar kon inschakelen voor zo'n gerichte aankoop. Daar ga ik gelijk even naar kijken :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Gisteren wezen kijken bij een woning waar we beide eigenlijk wel gek op zijn. Hebben vooraf met de financieel adviseur besproken wat mogelijk is. Hebben een bod in ons hoofd waarvan wij denken dat het redelijk, gezien kadasterdata, locatie, staat van het huis en afwerking. Helaas wel ontzettend veel andere kapers op de kust, dus ik houd er sterk rekening mee dat deze aan onze neus voorbij gaat. Wel vooraf al besloten dat we ons niet gek gaan laten maken en gigantisch gaan overbieden om zo'n woning maar te hebben.

Keep you posted.

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Requiem19 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:25:
Goeie tip! Wist niet dat je ook een makelaar kon inschakelen voor zo'n gerichte aankoop. Daar ga ik gelijk even naar kijken :).
Ik weet niet of ze dat allemaal doet maar informeren kan geen kwaad, natuurlijk. Misschien happen ze dan wel juist toe, ook voor een lager tarief is het nog steeds wel relatief makkelijk verdiend.

En als je niets kan vinden, DM me dan even, misschien kan mijn makelaar iets voor je betekenen. Hij opereert vooral in Utrecht e.o. maar voor een gerichte aankoop maakt het natuurlijk niet zoveel uit (en volgens mij postte ie laatst op FB dat ie ook er buiten opereert momenteel.

Heb bij hem 2 succesvolle gerichte aankopen gedaan (lang verhaal waarom de eerste niet is doorgegaan) en supertevreden. Kan nog wel een langer verhaal DM-en als je wil zodat je een beeld kunt vormen (staat nog wel ergens in een andere DM naar een andere tweaker die ook op zoek was).

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:12
Rare vraag ( cases ) ; Kan ik samen met mijn Vader een huis kopen ?
B.v. iets van 380.000 ( incl. alle kosten )
Hij legt 195.000 in en ik 16.000 voor het restant neem ik een hypotheek.
Ik zal het pand ook gaan bewonen en hij niet. Kan dit bij b.v de ING ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Requiem19 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:00:
Advies gevraagd:

In ieder geval sommige makelaars hebben een tarief voor een aankoop ongeacht het aantal potentiële huizen en een ander tarief als het gaat om een specifiek huis. In dat laatste geval betaal je niet te veel. ‘Hit and run’ noemde mijn makelaar dat.

Edit: wat Lunatic schreef dus. :) Ik weet er in ieder geval 1 in Amsterdam mocht je die zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door MoshiMoshi84 op 27-05-2020 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:27
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:49:
Waarschijnlijk niet, je hypotheek is een lening met het huis als onderpand. Als jij de eigenaar bent van het halve huis en je hypotheek niet betaald kan de bank moeilijk een half huis opeisen of verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Als hij ook deels eigenaar wordt (in het kadaster ingeschreven) wil de bank ook dat hij medeverantwoordelijk voor de hypotheek is. Mocht jij niet betalen kan de bank natuurlijk niet het recht van hypotheek op een half huis uitoefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Volgens mij moet dat kunnen. Maar dan wel in de constructie dat jullie het samen kopen (en dus de hypotheek op jullie naam komt te staan).

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Hij kan jou een tweede hypotheek verstrekken, dan koop je effectief samen een huis maar staat het juridisch alleen op jouw naam. Je kunt over economisch eigendom wel een andere afspraak maken met je vader, bijvoorbeeld dat jullie samen eigenaar zijn.

Ken geen bank die een hypotheek verstrekt aan een huis dat op naam staat van een bewoner en een niet-bewoner, misschien bestaat het wel.

[ Voor 3% gewijzigd door MoshiMoshi84 op 27-05-2020 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:49
Wat ik destijds hoorde van ING en een onafhankelijk adviseur, is dat 't knap onmogelijk is om een hypotheek te krijgen die op minder namen staat dan de woning zelf. Wilde eigenlijk m'n vriendin buiten de hypotheek houden - maar heeft dus uiteindelijk toch mee moeten tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
remzor schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:32:
[...]

Funda heeft net een nieuwe optie waarbij je kunt zien hoe vaak een huis is bewaard, dat geeft misschien wel een goed idee van hoe populair het nu is. Ter indicatie: bij de woning die ik recent heb verkocht kwam 1 op de 5 van de mensen die het bewaard hadden bezichtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
MoshiMoshi84 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:11:
[...]

Funda heeft net een nieuwe optie waarbij je kunt zien hoe vaak een huis is bewaard, dat geeft misschien wel een goed idee van hoe populair het nu is. Ter indicatie: bij de woning die ik recent heb verkocht kwam 1 op de 5 van de mensen die het bewaard hadden bezichtigen.
En hoe gebruiken we die functie?

Ah, jij bent de verkopende partij.

[ Voor 4% gewijzigd door SavageBrother op 27-05-2020 10:25 ]

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
SavageBrother schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:25:
[...]

En hoe gebruiken we die functie?

Ah, jij bent de verkopende partij.
Staat net boven de kaart, op mobiel althans. Is nog in beta dus misschien niet bij elk huis/iedereen als het niet te zien is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnAEzT8jQB8TOYHuMxcXZVFxlOI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BcNJyssBkCTLbsRTyIeOL4f2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Ben GEEN verkopende partij, maar als verkoper was het wel altijd al via je makelaar op te vragen.

[ Voor 70% gewijzigd door MoshiMoshi84 op 27-05-2020 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-09 13:29
Of het kan is een vraag, of het het meest handige is is een andere vraag. Het is vaak veel gunstiger als hij jou een lening verstrekt voor die 195k. Met zo'n familiebank-constructie kun jij de rente die je hem moet betalen gewoon fiscaal aftrekken en hij ontvangt een leuk rendement op zijn spaargeld. Zeker als jullie de rente wat hoog zetten (om ook meer aftrek te hebben). Eventueel kunnen jullie er dan ook voor kiezen dat hij een deel van die rente weer aan jou terugschenkt. Dan zit jij extra goedkoop en heeft hij toch nog een leuk rendement.

Als je op de juiste manier vastlegt dat een deel van de rente weer wordt teruggeschonken, dan zijn er ook diverse geldverstrekkers die die familielening niet meenemen bij de toets hoeveel je maximaal mag lenen. Een goede adviseur weet wel hoe dit moet en bij welke geldverstrekkers je terecht kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacBreQ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-01-2024
Rubbergrover1 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:30:
[...]

Of het kan is een vraag, of het het meest handige is is een andere vraag. Het is vaak veel gunstiger als hij jou een lening verstrekt voor die 195k. Met zo'n familiebank-constructie kun jij de rente die je hem moet betalen gewoon fiscaal aftrekken en hij ontvangt een leuk rendement op zijn spaargeld. Zeker als jullie de rente wat hoog zetten (om ook meer aftrek te hebben). Eventueel kunnen jullie er dan ook voor kiezen dat hij een deel van die rente weer aan jou terugschenkt. Dan zit jij extra goedkoop en heeft hij toch nog een leuk rendement.

Als je op de juiste manier vastlegt dat een deel van de rente weer wordt teruggeschonken, dan zijn er ook diverse geldverstrekkers die die familielening niet meenemen bij de toets hoeveel je maximaal mag lenen. Een goede adviseur weet wel hoe dit moet en bij welke geldverstrekkers je terecht kunt.
Inderdaad. Gewoon bij een degelijke hypotheek-/financieel adviseur neerleggen. Ik heb zelf al gemerkt dat ze warm worden van dit soort 'rare' situaties en graag meedenken om hier een slimme constructie op te bedenken. Uiteindelijk betaal je hun uiteraard zodra er een hypotheekakte tot stand komt, dus het is ook in hun belang om tot een oplossing te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-09 13:29
MacBreQ schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:56:
[...]

Inderdaad. Gewoon bij een degelijke hypotheek-/financieel adviseur neerleggen. Ik heb zelf al gemerkt dat ze warm worden van dit soort 'rare' situaties en graag meedenken om hier een slimme constructie op te bedenken.
Haha, ja, de goede wel. Je hebt er ook tussen zitten die je wazig aankijken en geen idee hebben waar je het over hebt en al moe worden als het geen standaard vast contract met NHG situatie is :) . Maar dat merk je snel genoeg, dan ga je een deurtje verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacBreQ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-01-2024
Rubbergrover1 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:16:
[...]

Haha, ja, de goede wel. Je hebt er ook tussen zitten die je wazig aankijken en geen idee hebben waar je het over hebt en al moe worden als het geen standaard vast contract met NHG situatie is :) . Maar dat merk je snel genoeg, dan ga je een deurtje verder.
Inderdaad snel te merken. Heb zelf contact gehad met twee hypotheekadviseurs. Eentje, een man van ver in de vijtig, zat wat nors dingen in te voeren en te vertellen wat ik kon, en de andere, een vrouw van begin veertig, werd zichtbaar helemaal blij om lekker te rekenen wat wel en niet klaar te spelen valt en alles geduldig in lekentaal uit te leggen. Hele andere vibe, en dat is toch wel zo prettig.
@WiLLoW_TieN Ik weet niet in welke regio je zit, maar ik kan in het geval van Zuid- of Midden-Limburg de laatstgenoemde wel aanbevelen in een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:26

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Hoe zit het nu eigenlijk met die waarborgsom/bankgarantie?

Mijn ontbindende voorwaarden verlopen vandaag, de hypotheekverstrekker gaat vandaag wellicht akkoord geven, maar zeker is het nog niet helemaal. Mijn hypotheekadviseur geeft aan dat hij moeilijk kan zien hoe het gezien mijn financiele situatie fout zou kunnen gaan en zegt dat het misschien niet nodig is om nogmaals uitstel aan te vragen.

Maar ik heb verder helemaal nog niets aan info ontvangen m.b.t. het storten van de waarborgsom (dat kan ik gewoon uit eigen middelen doen). Niet van de verkopende partij of van de notaris.

Ik had verwacht dat ik een paar dagen van te voren een rekeningnr of iets zou ontvangen.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
@FunkyTrip De datum voor het storten van de waarborgsom/bankgarantie staat in je koopovereenkomst. Dit dien je te storten op de rekening van je notaris. Als het goed is heeft de notaris je hier over geinformeerd nadat de koopovereenkomst aan hen gegeven was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ook fijn, leuk huis gezien. Gisteren op funda gekomen meteen makelaar gebeld om een bezichtiging in te plannen, was nog niet bekend wanneer dat kon. Vanochtend weer gebeld, nog niet bekend wanneer dat kon. Ze moesten het nog afstemmen met de verkoper en hoopten dat dat deze week nog ging lukken...

Ik zou zeggen, zorg dat je dat op orde en geregeld hebt voordat je de woning op Funda zet. Nu moeten ze de komende dagen weer iedereen nabellen die gisteren en vandaag belt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
FunkyTrip schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:21:

Mijn ontbindende voorwaarden verlopen vandaag, de hypotheekverstrekker gaat vandaag wellicht akkoord geven, maar zeker is het nog niet helemaal. Mijn hypotheekadviseur geeft aan dat hij moeilijk kan zien hoe het gezien mijn financiele situatie fout zou kunnen gaan en zegt dat het misschien niet nodig is om nogmaals uitstel aan te vragen.

Maar ik heb verder helemaal nog niets aan info ontvangen m.b.t. het storten van de waarborgsom (dat kan ik gewoon uit eigen middelen doen). Niet van de verkopende partij of van de notaris.

Ik had verwacht dat ik een paar dagen van te voren een rekeningnr of iets zou ontvangen.
Wat is precies je vraag?

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Greencap schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:25:
@FunkyTrip De datum voor het storten van de waarborgsom/bankgarantie staat in je koopovereenkomst. Dit dien je te storten op de rekening van je notaris. Als het goed is heeft de notaris je hier over geinformeerd nadat de koopovereenkomst aan hen gegeven was.
Dat hebben ze niet gedaan. Ik heb een mailtje gestuurd.
Heb wel het idee dat alles nu (onnodig) door elkaar aan het lopen is. Datums worden verplaatst enzo.

Ik betaal een hoop geld aan die mensen, mag hopen dat er allerlei automatische systemen zijn die me mails sturen waar en wanneer ik informatie moet overhandigen of geld moet overmaken.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
FunkyTrip schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:57:
[...]

Dat hebben ze niet gedaan. Ik heb een mailtje gestuurd.
Heb wel het idee dat alles nu (onnodig) door elkaar aan het lopen is. Datums worden verplaatst enzo.

Ik betaal een hoop geld aan die mensen, mag hopen dat er allerlei automatische systemen zijn die me mails sturen waar en wanneer ik informatie moet overhandigen of geld moet overmaken.
Maar jij wou (en wil) toch de datums verplaatsen omdat je hypotheek nog niet rond hebt?

Verder is het een gunst dat ze nog niet om waarborgsom vragen als jij je hypotheek nog niet rond hebt, zou daar dus niet over klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
@FunkyTrip Als je de datum gemist hebt dan had je vast al wel een belletje gekregen van de notaris. Verder is het ook geen ramp dat je de datum mis. De notaris zal dan eerst contact opnemen met de verkopers om wat te doen. Vervolgens kunnen ze kiezen (of niet) om je in gebreke te stellen. Vanaf dat moment moet je nog een redelijke termijn (1 week) krijgen om de waarborgsom/bankgarantie alsnog te storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Greencap schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:03:
@FunkyTrip Als je de datum gemist hebt dan had je vast al wel een belletje gekregen van de notaris. Verder is het ook geen ramp dat je de datum mis. De notaris zal dan eerst contact opnemen met de verkopers om wat te doen. Vervolgens kunnen ze kiezen (of niet) om je in gebreke te stellen. Vanaf dat moment moet je nog een redelijke termijn (1 week) krijgen om de waarborgsom/bankgarantie alsnog te storten.
Ja, ik moet me eigenlijk niet zo druk maken. Vindt het alleen zo vervelend afhankelijk te zijn van anderen.
Straks keurt de hypotheekverstrekker de boel weer af op iets lulligs en dan moet ik die informatie maar weer zien te krijgen.

Gelukkig is die waarborgsom iets waar ik zelf invloed op heb. Het geld is er, dus ik ben niet afhankelijk van anderen.

@MoshiMoshi84 Ja, misschien moet ik het gewoon zo laten. Als ze het willen hebben, hoor ik het vast snel genoeg.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:10
FunkyTrip schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:21:

Wij hebben echt exact dezelfde situatie. Wij hebben ons voorbehoud van financiering een week uitgesteld, maar als nog de hypotheek niet rond vanwege enorme drukte. Hypotheek adviseur belde gister joh je kunt anders die waarborgsom wel overmaken, ik verwacht niet dat dit fout afloopt, zo wel dan stop ik als hypotheek adviseur. Toen bleek dat wij ook nog niets hadden van de notaris, zoals jij zegt.

Wij hebben nu nog 1,5 week uitstel aangevraagd bij de verkopende partij, gewoon voor de zekerheid. Hopelijk is het eerder rond. Ook contact gehad met de notaris maar tot op heden nog niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-09 14:54
HansAnders07 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:17:
[...]

Wij hebben echt exact dezelfde situatie. Wij hebben ons voorbehoud van financiering een week uitgesteld, maar als nog de hypotheek niet rond vanwege enorme drukte. Hypotheek adviseur belde gister joh je kunt anders die waarborgsom wel overmaken, ik verwacht niet dat dit fout afloopt, zo wel dan stop ik als hypotheek adviseur. Toen bleek dat wij ook nog niets hadden van de notaris, zoals jij zegt.

Wij hebben nu nog 1,5 week uitstel aangevraagd bij de verkopende partij, gewoon voor de zekerheid. Hopelijk is het eerder rond. Ook contact gehad met de notaris maar tot op heden nog niets.
Hoeveel dagen van te voren moet je uitstel bij de verkoper aanvragen? Die verkopers moeten denk ik ook tijd hebben m er over na te denken? Staan daar specifieke afspraken over in een koopovk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:10
icarus007 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:21:
[...]

Hoeveel dagen van te voren moet je uitstel bij de verkoper aanvragen? Die verkopers moeten denk ik ook tijd hebben m er over na te denken? Staan daar specifieke afspraken over in een koopovk?
De eerste keer had onze hypotheek adviseur dat een aantal dagen vantevoren via de mail gedaan, en net heeft hij gebeld en de verkopende makelaar kon ze 1,5 toezeggen zonder overleg met de verkopers. Vond ik ook bijzonder maar goed prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-09 12:13
icarus007 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:21:
[...]

Dit staat normaal in je koopovereenkomst en kan de makelaar beantwoorden.

We hebben nu uitstel moeten aanvragen, omdat banken het nodig vinden om er 5 weken over te doen om als ondernemer geen inkomens verklaring te krijgen. Er zijn veel feestdagen geweest en nu met Corona duurt alles veel langer. Maar een nee wisten jullie toch al bij het inzien van de gegevens. Ja inderdaad, maar er moet een officieel document voor worden opgesteld en dat duurt langer...

Nu maar de volgende route bewandelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
MoshiMoshi84 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:11:
[...]

Klopt, ik het het op de PC (niet op mijn iPhone).

Advies gevraagd!
Vanochtend een openingsbod gedaan, zonder aankoopmakelaar, van €375.000. Werd resoluut naar de prullenbak verwezen: zijn al eens gezakt van 425 naar 400k, meerdere kapers op de kust en al een beter bod. Of we ons eindbod meteen neer wilde leggen, want over en weer deed de makelaar niet, was ze heel eerlijk in.
Wij rustig gebleven en niet meteen gereageerd. Met in ons hoofd een finaal eindbod van 391k, er was 'wel wat speling' zei ze, dus we wisten dat het deels ook bluf was en er zeker geen bod lag van de vraagprijs.

Mooie: zij belde zojuist ons dus terug. De potentiële koper wilde voorbehoud verkoop eigen woning, dat wilde zij absoluut niet. Voor ons ook niet noodzakelijk. We kregen een tegenvoorstel van 387k.
Ik denk dus dat er nog wel rek in zit en twijfel om 385k te bieden. Zij laten het niet klappen op 2k lijkt me, maar wij net zo goed niet. Het is en blijft wel zakelijk. Wat zouden jullie doen?

*Mega spannend want 'the shit gets real', hadden we nooit verwacht. Dus zien ook wel een beetje op tegen hetgeen er dan komen gaat...:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
remzor schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:51:
[...]

Advies gevraagd!
Vanochtend een openingsbod gedaan, zonder aankoopmakelaar, van €375.000. Werd resoluut naar de prullenbak verwezen: zijn al eens gezakt van 425 naar 400k, meerdere kapers op de kust en al een beter bod. Of we ons eindbod meteen neer wilde leggen, want over en weer deed de makelaar niet, was ze heel eerlijk in.
Wij rustig gebleven en niet meteen gereageerd. Met in ons hoofd een finaal eindbod van 391k, er was 'wel wat speling' zei ze, dus we wisten dat het deels ook bluf was en er zeker geen bod lag van de vraagprijs.

Mooie: zij belde zojuist ons dus terug. De potentiële koper wilde voorbehoud verkoop eigen woning, dat wilde zij absoluut niet. Voor ons ook niet noodzakelijk. We kregen een tegenvoorstel van 387k.
Ik denk dus dat er nog wel rek in zit en twijfel om 385k te bieden. Zij laten het niet klappen op 2k lijkt me, maar wij net zo goed niet. Het is en blijft wel zakelijk. Wat zouden jullie doen?

*Mega spannend want 'the shit gets real', hadden we nooit verwacht. Dus zien ook wel een beetje op tegen hetgeen er dan komen gaat...:P
Makelaar weet als je je zo opstelt heus wel dat je serieus bent en je kunt dus rustig 385 bieden. Enige wat jij natuurlijk niet in de hand hebt is mogelijke andere kapers op de kust die wellicht ook bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@Biohazzard21 Ze heeft zich mijns inziens behoorlijk in de kaarten laten kijken:
- Gisteren waren er nog '13 bezichtigingen, populair blabla'
- Vanochtend was het bod veel te ver verwijderd, de markt, andere kapers, blabla
- Teruggebeld met het verhaal: één andere serieuze kaper en die wil voorbehoud verkoop eigen woning (echt of verzonnen kaper/reden, geen idee)
- Tegenbod van 387k, zij bellen ons, als er écht veel interesse was zou het niet zo gelopen zijn vermoed ik

Al met al denk ik ook dat 385 mogelijk moet zijn. Stel dat er wel een andere partij is, zou het wel vervelend zijn ja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Spannend en leuk om te onderhandelen zo! De verkopers en verkopend makelaar hebben bewust dit tegenvoorstel gedaan zodat ze ergens in het midden van je originele vraagprijs en hun tegenbod zullen eindigen waarschijnlijk. Dus gewoon strak aan het plan houden en 385 voorstellen, dat bod zal waarschijnlijk gewoon geaccepteerd worden hoor. Ik denk zelf dat de verkopend makelaar en verkopers denken te eindigen bij 380/383. Zo werkt het normaliter namelijk met onderhandelen (en het middenin bij elkaar komen tussen vraagprijs en koopsom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Idd €385.000 en reactie afwachten, ze laten het echt niet op die laatste € 2.000 schieten. Denk eerder dat ze nog een lager voorstel verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Dank voor jullie inzichten! Dat vermoeden heb ik ook. De vraagprijs is 400k, ons bod 375k, tegenbod 387k. Zij leveren dus 13k in, wij 12k. Ze gaan min of meer in het midden zitten.
Ik wil 385k bieden als eindbod en daar kunnen wij dan zeker mee leven. Zoals ik eerder al zei is de woning beneden kleiner en moet er echt wel wat aan gebeuren. Hopelijk is het ombouwen van de garage of het aanbouwen over een paar jaar een betaalbaardere optie dan dat dit nu is, al zal het altijd erg kostbaar blijven.

Qua locatie en rust is dit gewoon een woning voor een langere tijd. Buren heb je toch niet in de hand, als je geen hutje op de hei wilt en in of aan de rand van een stand wil wonen voor +-400k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
remzor schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:57:
@Biohazzard21 Ze heeft zich mijns inziens behoorlijk in de kaarten laten kijken:
- Gisteren waren er nog '13 bezichtigingen, populair blabla'
- Vanochtend was het bod veel te ver verwijderd, de markt, andere kapers, blabla
- Teruggebeld met het verhaal: één andere serieuze kaper en die wil voorbehoud verkoop eigen woning (echt of verzonnen kaper/reden, geen idee)
- Tegenbod van 387k, zij bellen ons, als er écht veel interesse was zou het niet zo gelopen zijn vermoed ik

Al met al denk ik ook dat 385 mogelijk moet zijn. Stel dat er wel een andere partij is, zou het wel vervelend zijn ja..
Ja zij willen gewoon graag verkopen :*) Er is nog altijd een verschil tussen 'een hele hoop potentieel geïnteresseerden' en mensen die het huis daadwerkelijk willen kopen. Ook hebben ze de prijs al eens verlaagd. Denk dat ze wel akkoord gaan met je 385, en anders 386 ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-09 11:58
@remzor Als het een tegenbod is dan is het dus geen eindbod en valt er nog wel iets verder te onderhandelen.
Het feit dat ze jou terug bellen om een tegenbod te doen, ondanks dat jullie bod niet zo hoog is als het andere bod, is goed. De verkopers zijn waarschijnlijk nerveus nu met de coronasituatie en gaan liever voor zekerheid dan voor de hoofdprijs.

Als je kunt laten doorschemeren dat zij de overdrachtsdatum mogen bepalen en je al een goed beeld hebt van je financiële mogelijkheden (lees: je kunt het zeker betalen en dat is je al bevestigd door een adviseur) dan zou ik een bod van 380.000 / 382.500 proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Joey117 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:01:
Als je kunt laten doorschemeren dat zij de overdrachtsdatum mogen bepalen [...]
Dat lijkt me niet verstandig zo aan te geven. Altijd in overleg of minimaal 6weken hanteren, momenteel lopen de hypotheekaanvragen (vanwege extreme drukte en corona-perikelen) op tot zo'n 15werkdagen of langer (geloof me, ik zit in hetzelfde schuitje en ik stress enorm). Als zij nu aangeven een overdrachtsdatum per 01-07-2020 te willen is dat momenteel mogelijk niet haalbaar bij een aantal geldverstrekkers. Maar volgens mij moest @remzor zijn huis nog verkopen dus dan zou ik sowieso een termijn van 3-4maanden hanteren (en dat was ook wat de verkopers wilden las ik eerder in zijn reactie)..

[ Voor 4% gewijzigd door Enforcer op 27-05-2020 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@Joey117 382.500 heb ik zelf ook aan gedacht, weet niet of ik het durf. 385 durf ik wel en ik vermoed ook een akkoord, desnoods voor 386.

@Enforcer Dat klopt, makelaar had het over 1 aug / 1 sept., gewoon in overleg. Ze zei als ik nu een bord in jullie tuin plaats is jullie woning zo weg en kunnen jullie met de kopers 1 sept. / okt. overeenkomen.
Als het allemaal mee zou zitten klopt het en kan ik mij hierin wel vinden. Onze woning is in ieder geval vrijwel volledig gemoderniseerd en prima onderhouden. Corona kan roet in het eten gooien maar hopelijk nog niet op deze korte termijn..
(zelf zouden we het liefst voor 1 sept. gaan, dus nog 3 maanden vanaf nu)

[ Voor 5% gewijzigd door remzor op 27-05-2020 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Laatst online: 16-09 11:22

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

remzor schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:34:
@Joey117 382.500 heb ik zelf ook aan gedacht, weet niet of ik het durf. 385 durf ik wel en ik vermoed ook een akkoord, desnoods voor 386.
Waarom zou je het niet proberen? Zo snel verdien je over het algemeen geen 3.500 euro. Als ze het niet leuk vinden, leggen ze wel een finaal bod neer. Zij zitten er ook dichtbij en willen ook graag een deal hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door gorgi_19 op 27-05-2020 17:23 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Advies gevraagd!

Persoonlijk zou ik die 387k accepteren, dan heb je het echt uitstekend gedaan - ervan uitgaande dat de taxatiewaarde ook minimaal rond dat bedrag ligt en niet lager (lastig oordelen).

Vraag me trouwens wel af wat de "echte" waarde is van de woning. Gezakt van 425k naar 400k en binnen enkele dagen (?) alweer 13k onder de vraagprijs accepteren.. blijkbaar zijn er dus maar weinig kopers geïnteresseerd in de woning. Is de vraagprijs niet gewoon veel te hoog? Wat doen vergelijkbare woningen? Misschien was dat bod van 375k niet eens zo gek. (dat had die aankoopmakelaar je dan weer kunnen vertellen ;)).
In deze tijd maar 1 of 2 geïnteresseerden is wel bijzonder.

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 27-05-2020 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Dit is echt zo'n persoonlijke inschatting dat het lastig adviseren is denk ik.

Wil je het ECHT hebben, dan ga je gelijk voor het 387k tegenbod. Beetje zuur als je droomhuis aan je voorbijgaat voor 2k.

Ik heb ook een collega waarvan ik vind dat hij altijd veel te hoog inzet met offertes richting klanten, maar heel vaak krijgt hij het toch voor elkaar met beetje branie en goodwill.

Dus als je de beste deal eruit wilt slepen... waarom dan niet gaan voor die 382,500 + een zelfgemaakte appeltaart zoals laatst iemand anders in dit topic ook deed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Mijn persoonlijke ervaring is als volgt:
  • 375k was 1e vraagprijs eind september vorig jaar
  • 350k was 2e vraagprijs begin dit jaar (dus reeds een aantal maanden op funda)
  • 335k eerste bod gedaan
  • 345k tegenbod ontvangen van verkoper
  • 339k tweede bod gedaan
  • 340k tegenbod ontvangen van verkoper en wij hebben dit geaccepteerd
PS. Dit is natuurlijk geen garantie voor andere woningen maar ervaringen delen is misschien wel gewenst.

-edit-
Dit geldt overigens niet voor zeer populaire woningen die snel verkocht zijn maar zeker als een woning al langere tijd te koop staat dan is de kans groter dat je er 'meer mee kan onderhandelen'.

[ Voor 31% gewijzigd door Enforcer op 27-05-2020 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Enforcer schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:08:
Zo werkt het spelletje nu eenmaal
Alleen soms. Wij hebben gewoon een eindbod gedaan (wat ook daadwerkelijk ons eindbod was; niet qua financiele mogelijkheden maar wel qua wat we ervoor wilden geven). Bij het bod duidelijk gemaakt dat we niet hoger zouden gaan, daarna nog een tegenbod afgewezen en even later werd ons bod alsnog geaccepteerd.
zeker in de wat 'duurdere' huizen die niet snel weg gaan....
Helaas is 300k / 400k / 500k tegenwoordig niet meer het 'duurdere segment'.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Duur is natuurlijk ook maar relatief. In en om de steden koop je voor 375k niet zoveel huis.
Wij zitten in het "hogere middensegment" en woningen staan gemiddeld wel vrij lang te koop, maar dat is omdat de waarde dan weer zo hoog is.

[ Voor 43% gewijzigd door Sport_Life op 27-05-2020 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonborne
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-08 07:38
Enforcer schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:08:
Mijn persoonlijke ervaring is als volgt:
  • 375k was 1e vraagprijs eind september vorig jaar
  • 350k was 2e vraagprijs begin dit jaar (dus reeds een aantal maanden op funda)
  • 335k eerste bod gedaan
  • 345k tegenbod ontvangen van verkoper
  • 339k tweede bod gedaan
  • 340k tegenbod ontvangen van verkoper en wij hebben dit geaccepteerd
PS. Dit is natuurlijk geen garantie voor andere woningen maar ervaringen delen is misschien wel gewenst.

-edit-
Dit geldt overigens niet voor zeer populaire woningen die snel verkocht zijn maar zeker als een woning al langere tijd te koop staat dan is de kans groter dat je er 'meer mee kan onderhandelen'.
Netjes gedaan hoor. Als het inderdaad gaat om woningen die al langer te koop staan dan spelen de emoties wellicht ook minder. Als iets net te koop staat en je ziet het als je droomhuis, ben je wellicht eerder geneigd om meer te bieden om het maar te krijgen. Het geeft meer rust in het biedingsproces als iets al langer te koop staat. Minder gevoel van urgentie en dus de mogelijkheid om wat rationeler na te denken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

HansAnders07 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:17:
[...]

Gelukkig is deze dag goed afgelopen :Y

Om twee uur kreeg ik bericht van mijn adviseur dat de hypotheekaanvraag goedgekeurd is door MUNT en ze hebben me de offerte gestuurd ter ondertekening.
Verder kreeg ik na een mailtje mijnerzijds netjes bericht van de notaris met daarin het bankreknr voor de waarborgsom en de toevoeging dat het geld morgen op de rekening moet staan. Dus meteen overgemaakt.
En vrijdag komen de kopers van mijn huis de koopakte ondertekenen (zonder bouwkundige keuring vooraf).

Een loodzware last gleed zo van mijn schouders!

Uiteindelijk moet ik gewoon niet stressen en genieten! Mijn nieuwe huis onder de vraagprijs gekocht, mijn huidige huis boven de vraagprijs verkocht. Wat klaag ik ook :')

[ Voor 6% gewijzigd door FunkyTrip op 27-05-2020 19:51 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@gorgi_19 We hebben uiteindelijk gekozen voor een bod van 385, incl voorbehoud financiering en bouwkundige keuring met €5000 als bedrag er in.
Makelaar wilde 1 aug. overdracht, wij 1 oktober. Hebben hem nu op 1 sept staan. Gaan ze niet akkoord met 385k willen wij weer 1 okt. Er is niemand die er per 1 aug al in wil, dat weten zij ook wel.

@Sport_Life Klopt. Ik vermoed zelf dat veel mensen niet door hetgeen er gedaan ‘moet’ worden heen kunnen kijken. Misschien aanbouw? Nieuwe keuken? Nieuwe vloeren en badkamer boven zeker.
Wij willen in ieder geval de eerste verdieping helemaal onder handen nemen.
Filter je tot 400k en heb je geen mogelijkheden om meer te lenen of met eigen middelen eea op te knappen valt deze woning dus misschien wel af.

19x opgeslagen in Funda zag ik, 1200x bekeken ofzo. Maja, zegt me allemaal niet zo heel veel. Misschien ook wel slechte makelaar? Weinig exposure?
Heb ook nog naar bestemmingsplannen e.d. gekeken en er staat niks te gebeuren daar..

@Requiem19 Haha die appeltaart moest ik ook aan denken! Vond ik ook leuk te lezen hier laatst. Toch niet gedaan :P

@Enforcer Mooi traject, mooi gedaan!
@FunkyTrip Netjes, gefeliciteerd! :)

‘Onze’ woning waarop we hebben geboden staat in een relatief nieuwe (vinex) wijk, aan de rand van een grote Brabantse stad. Heel veel voorzieningen en op goede afstand van alles, tegen een bosgebied aan in een rustige doodlopende straat.
Als er iemand een kijkje wil nemen; stuur maar even pm. Geef ik je het linkje :)

De verkopend makelaar wil ook langs komen bij ons en onze woning verkopen (snap ik). Is daar, behalve ons gevoel bij ze en de tarieven enz., verder iets op tegen? Strategisch gezien? We hebben geen voorbehoud verkoop eigen woning dus de incentive om daarom onze woning hoe dan ook snel te verkopen is er niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

Morgenvroeg dus twee bezichtigingen, ze liggen op zo'n twee straten van elkaar af, dus de aankoopmakelaar heeft ze achter elkaar kunnen plannen, ook wel fijn. Eens kijken of het gelijk raak is bij de eerste bezichtiging. We zijn redelijk afhoudend geweest met reageren op aangeboden woningen, tot deze twee voorbij kwamen.

Even stiekem gekeken naar die Funda status. De ene is 19 keer opgeslagen, de andere 33 keer. Beiden hebben zo'n 2500 views.

Ach, we hebben de aankoopmakelaar, dus we laten ons morgen gewoon meenemen in deze reis en kijken wel of het echt goed voelt. Zoja, dan mag hij gaan bieden binnen ons budget. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Goede avond,

Heeft iemand ervaring met hoe groot het verschil op dit moment is met de Verkoopprijs op Funda en de daadwerkelijk taxatie waarde?

Er staat Bijv een woning voor 310, Deze ziet er prima uit, alleen 2 enkel glas ramen die keertje vervangen moeten worden.

En hoe lang duurt het meestal voordat je het koopcontract mag tekenen nadat je bod geaccepteerd is?

Alvast bedank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

remzor schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:23:
@Requiem19 Haha die appeltaart moest ik ook aan denken! Vond ik ook leuk te lezen hier laatst. Toch niet gedaan :P
Ik heb op het aanrecht een grote bak aardbeien met prikkertjes neergezet. Heel de woonkamer rook naar aardbeien.

En geurrozen. Werk bij rozenkweker op de hoek. 65cent per roos die 2,50ps doet in een bloemenzaak ;)

Dit dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:16:
Heeft iemand ervaring met hoe groot het verschil op dit moment is met de Verkoopprijs op Funda en de daadwerkelijk taxatie waarde?
Daar is niks zinnigs over te zeggen gezien een taxatie van vele factoren afhankelijk is.
Persoonlijke ervaring:
* 1e Vraagprijs Funda = 375k
* 2e Vraagprijs na een paar maanden op Funda = 350k
* Wij hebben het gekocht voor 340k
* Zij hebben voor de overbrugging een taxatie moeten uitvoeren die kwam op 360k (Rapport Nov 2019)
* Wij hebben een taxatie uit laten voeren die kwam op 350k (Rapport April 2020) dus dat scheelt al 10k terwijl het vorige rapport nog geen half jaar oud was.
* Mijn mening: Taxatiewaardes worden over het algemeen gestuurd richting de verkoopprijs
En hoe lang duurt het meestal voordat je het koopcontract mag tekenen nadat je bod geaccepteerd is?
Dat is normaliter heel snel, persoonlijke ervaring = maandag bod accepteren, vrijdag tekenen dezelfde week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Enforcer schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:31:
* Zij hebben voor de overbrugging een taxatie moeten uitvoeren die kwam op 360k (Rapport Nov 2019)
* Wij hebben een taxatie uit laten voeren die kwam op 350k (Rapport April 2020) dus dat scheelt al 10k terwijl het vorige rapport nog geen half jaar oud was.
* Mijn mening: Taxatiewaardes worden over het algemeen gestuurd richting de verkoopprijs
Ik ga het zo meemaken.
1e taxatie (van mij): vorige week vrijdag
2e taxatie (voor de kopers): deze vrijdag

Ben benieuwd :D

En natuurlijk beide taxateurs 400 euro vangen hè :{

Dit dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:13
[…]

Alvast bedank!
ASAP. Om de eenvoudige reden dat dan pas de koop rechtsgeldig is en de bedenktijd gaat lopen. Dus daar zit maar enkele dagen tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Goede avond,

Er staat Bijv een woning voor 310, Deze ziet er prima uit, alleen 2 enkel glas ramen die keertje vervangen moeten worden.

Alvast bedank!
Onze vraagprijs was 325k en de taxatie waarde 280k. (koper kreeg taxatiewaarde 300k)
Daarom zeg ik altijd ga nou niet uit van de vraagprijs met je bod..

Daarentegen zijn er ook veel woningen die onder de waarde worden aangeboden, dus het zegt niks.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 27-05-2020 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Verkeerd

[ Voor 98% gewijzigd door MoshiMoshi84 op 27-05-2020 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
remzor schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:23:
De verkopend makelaar wil ook langs komen bij ons en onze woning verkopen (snap ik). Is daar, behalve ons gevoel bij ze en de tarieven enz., verder iets op tegen? Strategisch gezien? We hebben geen voorbehoud verkoop eigen woning dus de incentive om daarom onze woning hoe dan ook snel te verkopen is er niet..
Even mezelf quoten, morgenochtend hebben we weer contact waarschijnlijk.
Iemand hier ervaring mee? Of zijn er bezwaren te bedenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

remzor schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:30:
[...]

Ik vind het niet heel professioneel.
Die makelaar wordt betaalt door de verkopers, dan kun je je afvragen of ze hun belangen nog wel voorop blijven stellen. (dus kan jou ook overkomen)

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 27-05-2020 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

FunkyTrip schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:39:
[...]

Ik ga het zo meemaken.
1e taxatie (van mij): vorige week vrijdag
2e taxatie (voor de kopers): deze vrijdag

Ben benieuwd :D

En natuurlijk beide taxateurs 400 euro vangen hè :{
Als je twee treinkaartjes koopt betaal je ook twee keer. De kopers kunnen ook gewoon met jouw taxatie naar de bank gaan ;)

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 27-05-2020 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
fsfikke schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:46:
[...]

Als je twee treinkaartjes koopt betaal je ook twee keer. De kopers kunnen ook gewoon met jouw taxatie naar de bank gaan ;)
Lang niet altijd, in ieder geval ABN vereist voor een hypotheek dat de hypotheeknemer de opdrachtgever van de taxatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Sport_Life schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:39:
[...]

Ik vind het niet heel professioneel.
Die makelaar wordt betaalt door de verkopers, dan kun je je afvragen of ze hun belangen nog wel voorop blijven stellen. (dus kan jou ook overkomen)
Ook als de woning die ze aan mij heeft verkocht al min of meer is verkocht? Dus niet in ruil voor oid maar na accepteren bod eens komen babbelen.
Maar snap wat je bedoelt want zo redeneer ik ook een beetje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

@remzor Je was toch nog in onderhandeling over de laatste 2,5k?

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 28-05-2020 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:44
remzor schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:30:
[...]

Ik zie er geen problemen in. Er zijn geen conflicterende belangen. Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht bij een makelaar en die is nu onze verkoopmakelaar :)

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
B-Bandit schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 00:26:
[...]

Ik zie er geen problemen in. Er zijn geen conflicterende belangen.
Die kunnen nog wel ontstaan. Makelaar kan verkopers adviseren over voorbehouden, staat van oplevering etc.
Pagina: 1 ... 135 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7