Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Tyear
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 12:10
MoshiMoshi84 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:07:
[...]

Een lieftallige dame zou ik niet verkopen, dat is het niet waard.
Hahahaha.. nou soms 8)7
absurdsmash schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:17:
[...]

Leuke huizen. Staat van onderhoud hier en daar niet best. Echte (verkoop)waarde voeg je doorgaans het meeste door extra m2, m3 en licht. Daarna staat van onderhoud. Dus dan liggen optie 1 en 3 voor de hand. Je kan daar wel eea aan waarde toevoegen. Maar dan nog.

De uiteindelijke keuze van een huis hangt af van een hele boel factoren. En welke waarde je aan elke factor kan best wel persoonlijk zijn.
Wij zijn zelf op zoek naar een huis waar we met ons gezinnetje (3tjes) kunnen wonen en mogelijke.. uitbreiding zeg maar.

We willen een huis waar al 4 slaapkamers zijn of te 'creëren' zijn.

Voor mij moet een huis op een 'nette' plek staan. Waar ik me dochter gewoon buiten kan laten spelen.

We zouden ook graag een stuk waardevermeerdering creëren. Door middel van een uitbouw / dakkapel / nokverhoging.
Gijsje22 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:29:
Daarbij als ik kijk wat er aan woning 2 gedaan is vraag ik mij af of je aan de ander 2 ook echt waarde kan toevoegen voor het verschil in vraagprijs. Vraagje, waarom is nummer 2 zoveel groter? Qua m2, is dat alleen die dakkapel?
Ik denk meer dat ze de vlonder achter in de tuin als extra m2 erbij hebben gepakt.
Jovatov schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:19:
[...]

Je vragen zijn erg vaag. Wat vind je belangrijk aan een huis? Waar twijfel je over? Wanneer is een huis het jouw 'waard', en wat zou er moeten gebeuren om een huis in waarde te kunnen doen 'vermeerderen'?
Sorry.

We vinden vooral de volgende 3 dingen belangrijk, 1. Buurt (veilig, kindvriendelijk) 2. Mogelijkheid tot waardevermeerdering (uitbouw / dakkapel / nokverhoging). 3. Woning moet 4 slaapkamers hebben of mogelijkheid hebben om dit te maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Tyear schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:36:
2. Mogelijkheid tot waardevermeerdering (uitbouw / dakkapel / nokverhoging).
In dat kader zou ik eens kijken wat de buren allemaal gedaan hebben, en waarom (niet). Die woningen staan er zo te zien al een tijdje, dus de kans is groot dat er wel een buur met dezelfde overweging heeft gezeten. Als je dan geen enkel huis in de omgeving ziet met een dakkapel of een uitbouw, dan is daar mogelijk een reden voor waar ik eerst achter zou proberen te komen (bv een gemeente die dwars ligt of een ander praktisch bezwaar). Als je die mogelijkheden wél benut ziet worden door buren, dan kun je daar inspiratie opdoen over de mogelijkheden voor jullie eigen woning.

[Voor 10% gewijzigd door AGee op 14-05-2020 11:39]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 09:23
Morgen is het zover. De overdracht... Eindelijk ons eigen huisje en hebben zelfs al een kitten (krijgen we na de verhuizing).

Aankomende 2 weken eerst nog druk mijn scriptie afmaken en dan direct door met klussen. _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16:36

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Sport_Life schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:12:
[...]

Woz waarde mag misschien ook, scheelt weer 300 euro!
Nee, dat had ik ook geprobeerd, maar kon niet.
Sowieso had je in jouw geval 1 jaar of variabel kunnen nemen voor verwachte overwaarde ipv overbruggingshypothekeek ;)
Que?

Dit dus.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Mijn overdracht is afgerond, huis is officieel van mij.

Poppenkast bij de notaris was echt redelijk onzinnig, maar anders kan hij zijn factuur nog minder verantwoorden. Alleen ik als koper met de notaris, geen verkopers, wel een plastic scherm.

Bedankt voor alle gedeelde ervaringen en reacties hier. Ik heb er heel wat van kunnen leren.

Op naar Ervaringen met het verkopen van je woning!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 11:34

Rohem

Vaak buj te bange

Rohem schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:56:
Nou, ons openingsbod ligt er! We hebben besloten te starten op 250.000. De makelaar gaf direct al aan dat dit te laag was en dat ze in het verleden dit bod ook al gehad hadden, maar hij ging het wel met de verkoper bespreken en dan belt hij terug. Dus ben heel benieuwd, wordt vervolgd!

EDIT:
Uiteraard is het bod niet akkoord en te laag bevonden. Dit bod is dus exact gelijk aan die van een andere partij zei de makelaar. Wel zei hij ook dat er onderhandelingsruimte is en dat hij van de verkoper de opdracht heeft om er met ons of de andere partij uit te komen. Dus dat is interessant :Y) We gaan waarschijnlijk een klein stapje hoger bieden om de bereidwilligdheid van onze kant te laten zien en dan kijken wat de reactie is
Ok, we hebben afgelopen woensdag aan het einde van de middag een nieuw bod neergelegd. Makelaar zou hier op terug komen. Maar tot op heden nog geen reactie helaas :O Is dit een normaal spelletje en ben ik gewoon ongeduldig :X ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MoshiMoshi84
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 19:00
Rohem schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:41:
[...]

Ok, we hebben afgelopen woensdag aan het einde van de middag een nieuw bod neergelegd. Makelaar zou hier op terug komen. Maar tot op heden nog geen reactie helaas :O Is dit een normaal spelletje en ben ik gewoon ongeduldig :X ?
Met een laag bod zal een verkoper eerder geneigd zijn even af te wachten wat er verder misschien nog geboden wordt terwijl hij jouw bod ook niet direct wil afwijzen. Zou dat niet per se een spelletje noemen, maar als je bedoelt dat de traagheid met de hoogte van jouw bod te maken heeft dan kun je er inderdaad vanuit gaan dat als je 10% meer geboden had je bij de meeste makelaars na 2 dagen al wel een mondeling akkoord had.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rohem

Rohem

Vaak buj te bange

MoshiMoshi84 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:48:
[...]

Met een laag bod zal een verkoper eerder geneigd zijn even af te wachten wat er verder misschien nog geboden wordt terwijl hij jouw bod ook niet direct wil afwijzen. Zou dat niet per se een spelletje noemen, maar als je bedoelt dat de traagheid met de hoogte van jouw bod te maken heeft dan kun je er inderdaad vanuit gaan dat als je 10% meer geboden had je bij de meeste makelaars na 2 dagen al wel een mondeling akkoord had.
Tactiek is misschien een beter woord dan ;) Maar dan ligt het dus aan mijn geduld.. En dat is al niet altijd m'n sterkste kant |:(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18:43
volgende keer een geldigheidsduur meegeven aan he bod. Ik biedt " blah blah onder boorbehoud van xyz. Dit bod is geldig tot dd/mm/jj/hh/mm"

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nickr92
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 16:37
Ik meld me ook even in de topic. Vorige maand als starter namelijk een appartement gekocht :).

Helaas is de overdracht pas eind oktober dus ik moet nog even geduld hebben. Wel een vervelend telefoontje gehad van de makelaar in de tussentijd, verkoper had namelijk ook een ontbindende voorwaarde opgenomen m.b.t. financiering nieuwe woning. Helaas kregen zij het voor die tijd niet rond. Volgens de makelaar zou het bij de bank allemaal wat langer duren i.v.m. corona en was het een kwestie van papierwerk.

Nog niks om me zorgen om te maken uiteraard, maar vervelend is het wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 18:07
Heel herkenbaar, banken hebben het echt druk gekregen de laatste weken.
Ik moet mogelijk ook uitstel vragen, ‘al’ die feestdagen helpen ook niet echt mee!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 12:40
Nickr92 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:52:
Ik meld me ook even in de topic. Vorige maand als starter namelijk een appartement gekocht :).

Helaas is de overdracht pas eind oktober dus ik moet nog even geduld hebben. Wel een vervelend telefoontje gehad van de makelaar in de tussentijd, verkoper had namelijk ook een ontbindende voorwaarde opgenomen m.b.t. financiering nieuwe woning. Helaas kregen zij het voor die tijd niet rond. Volgens de makelaar zou het bij de bank allemaal wat langer duren i.v.m. corona en was het een kwestie van papierwerk.

Nog niks om me zorgen om te maken uiteraard, maar vervelend is het wel.
Als het nogmaals gebeurt, is het misschien raadzaam om rechtstreeks met de hypotheekadviseur van de verkoper te praten en exact uit te vissen wat er aan de hand is. Dat gaf mij (wel in rol verkoper) destijds voldoende geruststelling.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Nickr92 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:52:

Dat is een merkwaardig verhaal. Als de levering pas in oktober zou zijn en ze zijn er van overtuigd dat het alleen een kwestie is van papierwerk hebben ze verlenging van de ontbindende voorwaarde helemaal niet nodig. Ik zou overwegen wel wat terug te vragen voor verlenging, bijvoorbeeld dat je zelf ook mag ontbinden zolang de koper extra tijd vraagt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 19:29
Rohem schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:41:
[...]

Je zou de makelaar kunnen bellen. Ik heb een keer een weekend in zenuwen gezeten, "omdat de verkopers er nog een nachtje over willen slapen". Ik was niet de gelukkige en toen de koopsom in het kadaster stond was het ook overduidelijk dat ik het niet was geworden. Zelfs als je geen kans maakt, willen ze je niet afbellen/mailen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nickr92
Magpie schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:23:
[...]

Als het nogmaals gebeurt, is het misschien raadzaam om rechtstreeks met de hypotheekadviseur van de verkoper te praten en exact uit te vissen wat er aan de hand is. Dat gaf mij (wel in rol verkoper) destijds voldoende geruststelling.
MoshiMoshi84 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:29:
[...]

Dat is een merkwaardig verhaal. Als de levering pas in oktober zou zijn en ze zijn er van overtuigd dat het alleen een kwestie is van papierwerk hebben ze verlenging van de ontbindende voorwaarde helemaal niet nodig. Ik zou overwegen wel wat terug te vragen voor verlenging, bijvoorbeeld dat je zelf ook mag ontbinden zolang de koper extra tijd vraagt.
Ik zie dat ik het verkeerd heb verwoord: het gaat niet om de verkoper die zijn financiering rond moet krijgen maar om de verkoper van het nieuwe huis van mijn verkoper (snappen jullie het nog ;)?). Die voorwaarde is in mijn koopovereenkomst opgenomen met het idee dat degene van wie ik de woning koop straks niet zonder huis zit als het feest niet door gaat.

Dat maakt het misschien ook allemaal wat lastiger om meer duidelijkheid te krijgen waarom er nu verlengd moet worden. Overigens loopt mijn voorbehoud van financiering nog een aantal weken langer door (ook met verlenging).

• SavageBrother
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 18:20
M'n vriendin en ik zijn van de week bij een huis wezen kijken hier in de buurt. Leuk huis, echter is er de afgelopen jaren super weinig aan onderhoud gedaan en dat gaf ons eigenlijk een beetje een vervelend gevoel. Wel voldoet de woning aan al onze harde eisen (m2, tuin, buurt, prijsklasse, bouwjaar) - dus we twijfelen toch. Als we het vergelijken met andere woningen (zowel in de buurt als in andere buurten) vraagt men voor deze woning toch al gauw €30k-50k meer dan je zo op het eerste gezicht zou verwachten. Er moet namelijk best wat gebeuren (als je een beetje redelijk bent) om er weer 10-20j tegenaan te kunnen (nieuwe vloeren op alle verdiepingen, nieuwe badkamer, alles geschilderd, nieuwe schuifdeuren aan achterzijde).

We weten dat de verkopende partij wel weg moet, maar niet of het met haast is. Wel is de deadline voor een bod komende week al (volgens mij lopen ze te pushen). Nu vraag ik mij dus af hoe gebruikelijk het is om de verkopende partij/makelaar een bericht te doen dat we zeker geïnteresseerd zijn maar dat het hem voor deze prijs niet gaat worden, maar dat we graag in gesprek gaan als ze geen bod ontvangen waar ze op in willen gaan.

Iemand enige ervaring mee? Of zou het gewoon verstandig zijn eerst te lowballen in de hoop dat het lukt of dat we vanuit daar in onderhandeling gaan?

It's dogged that does it

• MoshiMoshi84
SavageBrother schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:50:M'n vriendin en ik zijn van de week bij een huis wezen kijken hier in de buurt. Leuk huis, echter is er de afgelopen jaren super weinig aan onderhoud gedaan en dat gaf ons eigenlijk een beetje een vervelend gevoel. Wel voldoet de woning aan al onze harde eisen (m2, tuin, buurt, prijsklasse, bouwjaar) - dus we twijfelen toch. Als we het vergelijken met andere woningen (zowel in de buurt als in andere buurten) vraagt men voor deze woning toch al gauw €30k-50k meer dan je zo op het eerste gezicht zou verwachten. Er moet namelijk best wat gebeuren (als je een beetje redelijk bent) om er weer 10-20j tegenaan te kunnen (nieuwe vloeren op alle verdiepingen, nieuwe badkamer, alles geschilderd, nieuwe schuifdeuren aan achterzijde).

We weten dat de verkopende partij wel weg moet, maar niet of het met haast is. Wel is de deadline voor en bod komende week al (volgens mij lopen ze te pushen). Nu vraag ik mij dus af hoe gebruikelijk het is om de verkopende partij/makelaar een bericht te doen dat we zeker geïnteresseerd zijn maar dat het hem voor deze prijs niet gaat worden, maar dat we graag in gesprek gaan als ze geen bod ontvangen waar ze op in willen gaan.

Iemand enige ervaring mee? Of zou het gewoon verstandig zijn een te lowballen in de hoop at het lukt of dat we vanuit daar in onderhandeling gaan?
Geen ervaring persoonlijk, maar weet wel dat makelaars normaal alleen een deadline stellen als ze er vanuitgaan dat er ook serieuze biedingen komen (in Amsterdam althans). Dan is een termijn van een week heel gebruikelijk.

Je kunt de makelaar een bericht sturen of een heel laag bod doen, maar met gewoon wachten bereik je eigenlijk net zo veel: de kans dat iemand zijn huis ver onder de vraagprijs verkoopt is klein als een huis net te koop staat, maar na een paar weken zal de verkoper wel realiseren dat de vraagprijs veel te hoog is (als dat klopt).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 18:46
Nickr92 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 18:01:
[...]

[...]

Ik zie dat ik het verkeerd heb verwoord: het gaat niet om de verkoper die zijn financiering rond moet krijgen maar om de verkoper van het nieuwe huis van mijn verkoper (snappen jullie het nog ;)?). Die voorwaarde is in mijn koopovereenkomst opgenomen met het idee dat degene van wie ik de woning koop straks niet zonder huis zit als het feest niet door gaat.

Dat maakt het misschien ook allemaal wat lastiger om meer duidelijkheid te krijgen waarom er nu verlengd moet worden. Overigens loopt mijn voorbehoud van financiering nog een aantal weken langer door (ook met verlenging).
Als het gaat om levering in oktober, dan is dat dus over ongeveer een half jaar. Ik zou als koper het liefst een hypotheekofferte hebben voor over minder dan een halfjaar, omdat je dan meer keus hebt en vaak ook goedkoper uit bent. Dan zou ik dus op zijn vroegst pas in de loop van april de hypotheekaanvraag doen. Met de huidige drukte, corona en de diverse feestdagen en vakanties is het dan niet gek dat ze iets meer tijd nodig hebben.

Ik zou er daarom niet bij voorbaat vanuit gaan dat er problemen zijn. Ik denk eerder aan zulke praktische vertragingen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 19:45
SavageBrother schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:50:
M'n vriendin en ik zijn van de week bij een huis wezen kijken hier in de buurt. Leuk huis, echter is er de afgelopen jaren super weinig aan onderhoud gedaan en dat gaf ons eigenlijk een beetje een vervelend gevoel. Wel voldoet de woning aan al onze harde eisen (m2, tuin, buurt, prijsklasse, bouwjaar) - dus we twijfelen toch. Als we het vergelijken met andere woningen (zowel in de buurt als in andere buurten) vraagt men voor deze woning toch al gauw €30k-50k meer dan je zo op het eerste gezicht zou verwachten. Er moet namelijk best wat gebeuren (als je een beetje redelijk bent) om er weer 10-20j tegenaan te kunnen (nieuwe vloeren op alle verdiepingen, nieuwe badkamer, alles geschilderd, nieuwe schuifdeuren aan achterzijde).

We weten dat de verkopende partij wel weg moet, maar niet of het met haast is. Wel is de deadline voor een bod komende week al (volgens mij lopen ze te pushen). Nu vraag ik mij dus af hoe gebruikelijk het is om de verkopende partij/makelaar een bericht te doen dat we zeker geïnteresseerd zijn maar dat het hem voor deze prijs niet gaat worden, maar dat we graag in gesprek gaan als ze geen bod ontvangen waar ze op in willen gaan.

Iemand enige ervaring mee? Of zou het gewoon verstandig zijn eerst te lowballen in de hoop dat het lukt of dat we vanuit daar in onderhandeling gaan?
Dit soort dingen zijn ‘vorm vrij’. Zie het als een spel en bedenk een strategie. Er is niet echt een handleiding hiervoor.

In mijn ervaring is bij een gewild huis puur het bedrag/voorwaarden belangrijkst.

Als het al langer te koop staat, zou ik het wat persoonlijker proberen te doen. Afspraak met verkopend makelaar. In het gesprek veel vragen stellen en laten zien dat je je huiswerk gedaan hebt qua details.

In het gesprek ook aangeven dat jullie een bod willen doen en gelet op het benodigde werk dit wel onder de vraagprijs zal zitten.

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

• AGee
  • Niet online

AGee

Nu vraag ik mij dus af hoe gebruikelijk het is om de verkopende partij/makelaar een bericht te doen dat we zeker geïnteresseerd zijn maar dat het hem voor deze prijs niet gaat worden, maar dat we graag in gesprek gaan als ze geen bod ontvangen waar ze op in willen gaan.
In tijden waar een makelaar voor een (groot) deel van z'n portefeuille bijzonder weinig moeite hoeft te doen om deze te verkopen, verwacht ik niet dat je aanbod lang blijft 'hangen' bij de makelaar. :P Zelfs áls ie je bericht als serieus bestempeld is de kans groot dat ie het over anderhalve week alweer vergeten is. Als je in gesprek wilt raken met de makelaar kun je imho het beste gewoon nu een bod doen.

• Kju
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 11:45
Ik vermoed dat @SavageBrother juist nu geen bod wil doen maar een beetje op de aasgierentoer wil en, in de hoop dat niemand bied, de makelaar hem als "de verlosser" op kan werpen bij de verkoper.
Nou is dat natuurlijk een prima strategie mits @SavageBrother zeker weet dat de woning dusdanig hoog in de markt zit dat er geen goed bod uit zal voortkomen. De vraag is natuurlijk wat de woning daadwerkelijk in de markt op moet brengen en of @SavageBrother wel mee kan komen hiermee.
Als de verwachte opbrengst in te schatten is en @SavageBrother daar niet in mee kan komen dan lijkt het mij dat er liever een andere strategie moet worden gekozen: bied nu wat je kan, hou hoop... ;)

PSN: Kjujay | Tweakscrew PS4 Gaming Community

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18:24

Wij hebben vorig jaar ook een woning bezichtigd die we om dat soort redenen te hoog geprijsd vonden, wij vonden het 100k te duur. Tijdens de bezichtiging al een beetje proberen te peilen bij de makelaar wat de gedachte achter die hoge vraagprijs is. Maar hij had zo iets van: doe maar gewoon een bod dan zien we wel weer verder.

Dus we hebben een idioot laag bod gedaan en toen dat allemaal afgeketst was bleek dat de makelaar deze redenatie had: "Dit huis moet veel aan gebeuren dus een hoge vraagprijs trekt mensen aan die dat kunnen betalen". zoiets. Die verkopers hebben vervolgens gewacht en uiteindelijk is het voor 40k onder de vraagprijs verkocht aan andere kopers.

Als je geen bod maar wel aangeeft geïnteresseerd te zijn, hou er dan wel rekening mee dat de makelaar dan alsnog gaat vissen wat je dan wel een redelijke vraagprijs zou vinden. Dat zou ik wel doen als makelaar.

PVoutput

• Rubbergrover1
Als je goede argumenten hebt waarom de woning te duur is (bv adhv vergelijkbare woningen), dan zou ik die zeker noemen. Geeft ook aan dat je serieus ernaar kijkt en die zomaar opportunistisch een wild bod doet. Maar je kunt niet alle gewenste verbeteringen 1 op 1 'in rekening' brengen. Want veel mensen zullen ook bij een prima woning smaakgevoelige zaken willen veranderen, dus ook bij mooie woningen zit er al een stukje toekomstige verbouwingen ingeprijsd.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 19:05
TL;DR: Bereid me voor op een jaar lang huizen bezichtigen en eindeloos opbieden tegen anderen die ook al een jaar op zoek zijn (in Amersfoort). Uiteindelijk 1 huis bezichtigd, 1 bod gedaan, en 1 huis gekocht :)

Ik lees al een tijdje her en der mee, maar heb vandaag een goede aanleiding ook eens wat ervaringen te delen.

Als ondernemer nu zo'n 2 jaar aan 't ondernemen. Ik zit al een tijd in Amersfoort te kijken, maar daar is de vraag natuurlijk ook hoog en het aanbod laag. Daarom had ik m'n werk zo ingericht dat ik vanaf maart 4 dagen per week vanuit huis zou werken, zodat als ik een leuk huis zag meteen kon reageren om te bezichtigen (ipv anderhalf uur reistijd hebben en 4+ dagen per week aan de andere kant van het land verwacht wordt).

Toen brak Corona uit en moest iedereen ineens thuiswerken, maar heb ik toch nog even gewacht om te zien wat 't met m'n omzet zou doen. Die bleef stabiel.

Ik zie vervolgens een huis op Funda staan die er zo'n 10 dagen op stond. Makelaar gebeld met de vraag of ik nog een bezichtiging kon plannen. "Maar meneer, die is al verkocht [...] Ik kan u op de reservelijst zetten, maar u zou nummer 40 zijn". Dat was een huis van ~350K EUR. Ik had gehoopt dat in het segment van >300K de vraag iets minder groot zou zijn (vorig jaar had ik al even georienteerd in het ~250K segment), maar dat viel dus tegen. Overigens bijzonder frustrerend dat huizen op Funda als beschikbaar staan, terwijl ze al lang verkocht zijn.

Afgelopen maandagmiddag zie ik een leuk huis op Funda staan. Dinsdagochtend de makelaar gebeld en ik kon donderdagochtend langskomen voor een bezichtiging. Huis stond te koop voor 3 ton, en dat was volgens de makelaar ook wat het waard is. Calcasa kwam uit op een waarde van 303K

Hoewel ik me mentaal voorbereid had om de rest van het jaar huizen te bezichtigen, is dat niet per se waar ik me de rest van het jaar mee bezig wilde houden. Daarnaast was het huis ook een prima huis qua wensenlijstje. Daarom besloten om een bod te doen, en meteen een klein beetje over te bieden.

In het bod heb ik geboden 308.5K + een door mijn moeder authentieke appelplaatkoek, en konden ze 1500 euro extra krijgen als ze voor maandag 10.00 reageerden. Die laatste zat er in omdat ik wist dat er op vrijdag en maandag ook nog bezichtigingen zouden zijn, en ik hoopte hier mee te kunnen voorkomen dat de mensen die als laatste zouden bezichtigen nog uberhaupt een bod konden uitbrengen.

Gister aan 't einde van de middag vraagt de makelaar of de overdracht ook eerder kon (dan hij eerder had aangegeven). Yes please! (ik huur momenteel). Daarnaast wilde ook weten of ik akkoord was met 1 specifieke notaris. Als een makelaar dat soort vragen gaat stellen weet je dat je niet helemaal onderop de stapel ligt en dat het serieus overwogen wordt.

Vanmiddag een mailtje dat het bod akkoord is! *O*

In totaal 1 huis bezichtigd, 1 bod gedaan, 1 huis gekocht. En dat terwijl ik me er echt op ingesteld had dat ik hier de rest van 't jaar mee bezig zou zijn, en dan mogelijk nog niets zou hebben. Gaande weg had ik dan ook nog wel een aankoopmakelaar ingeschakeld, maar heb het nu dus zonder gedaan.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 04-06 23:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

Freeaqingme schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 19:50:
TL;DR: Bereid me voor op een jaar lang huizen bezichtigen en eindeloos opbieden tegen anderen die ook al een jaar op zoek zijn (in Amersfoort). Uiteindelijk 1 huis bezichtigd, 1 bod gedaan, en 1 huis gekocht :)

Ik lees al een tijdje her en der mee, maar heb vandaag een goede aanleiding ook eens wat ervaringen te delen.

Als ondernemer nu zo'n 2 jaar aan 't ondernemen. Ik zit al een tijd in Amersfoort te kijken, maar daar is de vraag natuurlijk ook hoog en het aanbod laag. Daarom had ik m'n werk zo ingericht dat ik vanaf maart 4 dagen per week vanuit huis zou werken, zodat als ik een leuk huis zag meteen kon reageren om te bezichtigen (ipv anderhalf uur reistijd hebben en 4+ dagen per week aan de andere kant van het land verwacht wordt).

Toen brak Corona uit en moest iedereen ineens thuiswerken, maar heb ik toch nog even gewacht om te zien wat 't met m'n omzet zou doen. Die bleef stabiel.

Ik zie vervolgens een huis op Funda staan die er zo'n 10 dagen op stond. Makelaar gebeld met de vraag of ik nog een bezichtiging kon plannen. "Maar meneer, die is al verkocht [...] Ik kan u op de reservelijst zetten, maar u zou nummer 40 zijn". Dat was een huis van ~350K EUR. Ik had gehoopt dat in het segment van >300K de vraag iets minder groot zou zijn (vorig jaar had ik al even georienteerd in het ~250K segment), maar dat viel dus tegen. Overigens bijzonder frustrerend dat huizen op Funda als beschikbaar staan, terwijl ze al lang verkocht zijn.

Afgelopen maandagmiddag zie ik een leuk huis op Funda staan. Dinsdagochtend de makelaar gebeld en ik kon donderdagochtend langskomen voor een bezichtiging. Huis stond te koop voor 3 ton, en dat was volgens de makelaar ook wat het waard is. Calcasa kwam uit op een waarde van 303K

Hoewel ik me mentaal voorbereid had om de rest van het jaar huizen te bezichtigen, is dat niet per se waar ik me de rest van het jaar mee bezig wilde houden. Daarnaast was het huis ook een prima huis qua wensenlijstje. Daarom besloten om een bod te doen, en meteen een klein beetje over te bieden.

In het bod heb ik geboden 308.5K + een door mijn moeder authentieke appelplaatkoek, en konden ze 1500 euro extra krijgen als ze voor maandag 10.00 reageerden. Die laatste zat er in omdat ik wist dat er op vrijdag en maandag ook nog bezichtigingen zouden zijn, en ik hoopte hier mee te kunnen voorkomen dat de mensen die als laatste zouden bezichtigen nog uberhaupt een bod konden uitbrengen.

Gister aan 't einde van de middag vraagt de makelaar of de overdracht ook eerder kon (dan hij eerder had aangegeven). Yes please! (ik huur momenteel). Daarnaast wilde ook weten of ik akkoord was met 1 specifieke notaris. Als een makelaar dat soort vragen gaat stellen weet je dat je niet helemaal onderop de stapel ligt en dat het serieus overwogen wordt.

In totaal 1 huis bezichtigd, 1 bod gedaan, 1 huis gekocht. En dat terwijl ik me er echt op ingesteld had dat ik hier de rest van 't jaar mee bezig zou zijn, en dan mogelijk nog niets zou hebben. Gaande weg had ik dan ook nog wel een aankoopmakelaar ingeschakeld, maar heb het nu dus zonder gedaan.

***members only***
Leuk om te lezen en gefeliciteerd :).
Bijzonder dat je bod onder voorbehoud is geaccepteerd, ondanks dat je ondernemer bent. (ik zou als verkoper iets meer info willen mbt historische gegevens)

• Freeaqingme
Sport_Life schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 19:56:
[...]

Leuk om te lezen en gefeliciteerd :).
Bijzonder dat je bod onder voorbehoud is geaccepteerd, ondanks dat je ondernemer bent. (ik zou als verkoper iets meer info willen mbt historische gegevens)

Is dat in z'n algemeenheid zo bijzonder bij ondernemers? Dit is mijn eerste huis, dus kan zelf niet uit ervaring spreken. Was dat op internet ook niet tegengekomen, maar zodra het over ondernemers gaat is er sowieso al snel minder info beschikbaar ("neem contact op met uw adviseur").

Verder had die makelaar wel wat informatie; tijdens de bezichtiging vroeg hij wel hoe het ging met m'n toko ook icm Corona. Toen heb ik 'm al een beeld kunnen scheppen dat ik het alleen maar drukker gekregen heb sinds Corona. Dus daarmee zal hij wel een beeld gehad hebben dat dat vermoedelijk wel goed komt.

Daarnaast heb ik ooit in een inkoopfunctie gezeten met een (miljoenen)budget. Dat had ik stiekem ook laten doorschemeren dat ik niet afschrik van grote getallen en wel gewend ben om snel te kunnen schakelen bij grote transacties. Dat op zichzelf zal niet bepalend zijn, maar zo'n makelaar wil natuurlijk ook snel kunnen bewegen, en ik hoop 'm in ieder geval het beeld gegeven te hebben dat 'ie dat bij mij kon.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kju schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:49:
Ik vermoed dat @SavageBrother juist nu geen bod wil doen maar een beetje op de aasgierentoer wil en, in de hoop dat niemand bied, de makelaar hem als "de verlosser" op kan werpen bij de verkoper.
Nou is dat natuurlijk een prima strategie mits @SavageBrother zeker weet dat de woning dusdanig hoog in de markt zit dat er geen goed bod uit zal voortkomen. De vraag is natuurlijk wat de woning daadwerkelijk in de markt op moet brengen en of @SavageBrother wel mee kan komen hiermee.
Als de verwachte opbrengst in te schatten is en @SavageBrother daar niet in mee kan komen dan lijkt het mij dat er liever een andere strategie moet worden gekozen: bied nu wat je kan, hou hoop... ;)
Diezelfde tactiek wilde ik ook toepassen voor een appartement (niet voor mezelf maar een ander). Stond voor 600k te koop (zegt op zich weinig). Was in 2015 nog voor 400k verkocht. Paar weken gewacht.. wat denk je? Verkocht aan een ander ;).

Nu gevallen voor een heel gaaf nieuwbouwappartement :)

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Freeaqingme schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:06:
[...]

Is dat in z'n algemeenheid zo bijzonder bij ondernemers? Dit is mijn eerste huis, dus kan zelf niet uit ervaring spreken. Was dat op internet ook niet tegengekomen, maar zodra het over ondernemers gaat is er sowieso al snel minder info beschikbaar ("neem contact op met uw adviseur").

Verder had die makelaar wel wat informatie; tijdens de bezichtiging vroeg hij wel hoe het ging met m'n toko ook icm Corona. Toen heb ik 'm al een beeld kunnen scheppen dat ik het alleen maar drukker gekregen heb sinds Corona. Dus daarmee zal hij wel een beeld gehad hebben dat dat vermoedelijk wel goed komt.

Daarnaast heb ik ooit in een inkoopfunctie gezeten met een (miljoenen)budget. Dat had ik stiekem ook laten doorschemeren dat ik niet afschrik van grote getallen en wel gewend ben om snel te kunnen schakelen bij grote transacties. Dat op zichzelf zal niet bepalend zijn, maar zo'n makelaar wil natuurlijk ook snel kunnen bewegen, en ik hoop 'm in ieder geval het beeld gegeven te hebben dat 'ie dat bij mij kon.
Nu ik dit zo lees begrijp ik weer waarom mijn makelaar liever kopers had met makelaar. Maar als ik het goed begrijp heb je nog niet echt (of helemaal niet) serieus met een hypotheekverstrekker gesproken? Vat het niet verkeerd op trouwens hoor ;).

Een goede vriend van mij is ook ondernemer en die kreeg het niet voor elkaar om een lening te krijgen. Nou zit hij in een lastige hoek (vrije tijdsbesteding) met hoge (inkoop)kosten en allerlei verschillende projecten, dus niet heel stabiel en onzeker voor de toekomst.

Ik denk dat het helpt als je goed voorbereid naar de hypotheekverstrekker gaat en laat je niet te snel afwimpelen. Goed voorbereid betekent een duidelijk overzicht van de afgelopen 2 jaar (sinds je start) in een "professioneel jasje". Eea wordt ook mede subjectief beoordeelt dus een goede vormgeving van je jaarstukken zal zeker helpen. Eigenlijk moet je je onderneming "verkopen" aan de hypotheekverstrekker.
Als de kosten laag zijn zou ik vooral de nadruk leggen op de winst ;)

[Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 16-05-2020 20:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Om even in te haken op die hypotheek krijgen in deze weken, de kopers van mijn woning hebben diverse extra vragen gehad, ook bijvoorbeeld een taxatierapport van de al onder voorbehoud verkochte woning van hun eigen en nog wat extra zaken, hadden ze het over alvorens zij de bindende offerte kregen... en de doorlooptijd daardoor... nou 4 weken vertraging gehad met überhaupt het stellen van de borgsom daardoor...

Nu die woning verkocht is zijn wij nu bezig met het zoeken naar dé woning rond of in Arnhem, het zoeken is natuurlijk niet zo lastig, je pakt Funda erbij, zet wat zoekopdrachten en je krijgt vanzelf een pushnotificatie of er wat in zoekopdracht erbij komt.

Gesprek met de adviseur gehad, ook nog afgelopen dagen i.v.m. verhaal van de kopers, maar alles zit snor en kunnen eigenlijk vrijelijk bieden in ons budget. Hoop binnenkort eens een leuk huisje tegen te komen met onze eisen, alhoewel... met deze belachelijke prijzen weiger ik sommige te bezichtigen, maar wie weet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freeaqingme
Sport_Life schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:13:
[...]

Nu ik dit zo lees begrijp ik weer waarom mijn makelaar liever kopers had met makelaar. Maar als ik het goed begrijp heb je nog niet echt (of helemaal niet) serieus met een hypotheekverstrekker gesproken? Vat het niet verkeerd op trouwens hoor ;).
Nee, ik was vorig jaar al bij de hypotheekadviseur geweest. Daar had ik 't liefst een papiertje gehaald met een budget wat ik definitief kon krijgen, maar er was geen bank die daar aan wilde beginnen omdat er geen onderpand aan vast zat. Die beste man gaat maandagochtend weer een telefoontje krijgen, en dan mag 'ie echt aan de bak.

Members only:

Echt wakker lig ik er niet van, maar het is voor mij wel de enige onzekerheid in het verhaal. Ik hoop dat met de ruimte die ik onder het maximum zit het er nog steeds makkelijk doorheen krijg, we'll see.
[...]
Een goede vriend van mij is ook ondernemer en die kreeg het niet voor elkaar om een lening te krijgen. Nou zit hij in een lastige hoek zegmaar (vrije tijdsbesteding) met hoge (inkoop)kosten en allerlei verschillende projecten, dus niet heel stabiel en onzeker voor de toekomst.
ja, da's inderdaad wel een heel andere hoek. Ik heb nagenoeg geen kosten als ICT consultant, anders dan zo af en toe een nieuwe laptop enzo. Daarnaast neemt mijn werk nu juist toe, omdat bedrijven op personeel willen besparen middels ICT.
[...]Ik denk dat het helpt als je goed voorbereid naar de hypotheekverstrekker gaat en laat je niet door de eerste afwimpelen.
Yes, got it :) Ik wou bewust niet naar een standaardtoko zoals De Hypotheker waar ze alles op basis van een paar standaardproducten doen voor mensen in loondienst. Ik kwam nu uit bij een hypotheekadviseur die zelf ook ondernemer is, en wiens ogen gingen twinkelen toen ik 'm mijn wensen vertelde, in plaats van juist heel diep zuchten. Denk dus dat ik wel goed zit.

• kings54
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 19:43
[...]

Ik denk dat het helpt als je goed voorbereid naar de hypotheekverstrekker gaat en laat je niet te snel afwimpelen. Goed voorbereid betekent een duidelijk overzicht van de afgelopen 2 jaar (sinds je start) in een "professioneel jasje". Eea wordt ook mede subjectief beoordeelt dus een goede vormgeving van je jaarstukken zal zeker helpen. Eigenlijk moet je je onderneming "verkopen" aan de hypotheekverstrekker.
Als de kosten laag zijn zou ik vooral de nadruk leggen op de winst ;)
Ik heb als startende ondernemer (1 volledig boekjaar) onlangs ook een hypotheek gekregen en het vaststellen van mijn inkomen ging via een extern bureau. Deze maakt dan een heel rapport o.b.v. de stukken die ik aanleverde. Uiteraard moest hier wel een jaarrekening bij zitten (en die zag er keurig professioneel uit) maar uiteindelijk ging alleen het rapport naar de hypotheekverstrekker. Ik begreep van mijn hypotheekadviseur dat dit bij de meeste hypotheekverstrekkers de standaard werkwijze is tegenwoordig.

• Freeaqingme
@kings54 Kan je daar wat meer over vertellen? Je bent IB-ondernemer, of werk je met een BV? Vervolgens kom je bij een club als deze uit voor een inkomensverklaring? Vroeg de hypotheekverstrekker toen nog meer info, of was die ene verklaring hetgeen waar ze op stuurden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Freeaqingme schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 19:50:

In totaal 1 huis bezichtigd, 1 bod gedaan, 1 huis gekocht. En dat terwijl ik me er echt op ingesteld had dat ik hier de rest van 't jaar mee bezig zou zijn, en dan mogelijk nog niets zou hebben. Gaande weg had ik dan ook nog wel een aankoopmakelaar ingeschakeld, maar heb het nu dus zonder gedaan
Ik wil je pret niet bederven maar bedenk voor de zekerheid wel dat je pas een huis hebt gekocht als je beiden getekend hebt. Een goede makelaar zal de bezichtigingen van maandag die al gepland stonden ook wel door laten gaan voor het geval jij afhaakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kings54
Freeaqingme schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:41:
@kings54 Kan je daar wat meer over vertellen? Je bent IB-ondernemer, of werk je met een BV? Vervolgens kom je bij een club als deze uit voor een inkomensverklaring? Vroeg de hypotheekverstrekker toen nog meer info, of was die ene verklaring hetgeen waar ze op stuurden?
Ik ben IB-ondernemer en dat is precies het bureau dat ik toen heb gebruikt ja. Mijn hypotheekadviseur verwees me er naar toe. Uiteraard mag je er wel weer aardig voor betalen, maar volgens mijn adviseur wordt het rapport wel "blindelings" geaccepteerd door de geldverstrekker. Verder heb ik omtrent mijn inkomen geen documenten naar de geldverstrekker gestuurd. Overigens wel een hele sloot aan documenten naar dat bureau.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freeaqingme
MoshiMoshi84 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:42:
[...]

Ik wil je pret niet bederven maar bedenk voor de zekerheid wel dat je pas een huis hebt gekocht als je beiden getekend hebt. Een goede makelaar zal de bezichtigingen van maandag die al gepland stonden ook wel door laten gaan voor het geval jij afhaakt.
Het is pas zeker als ik de sleutel heb.

Tuurlijk snap ik dat er - in theorie - nog van alles kan gebeuren, maar in mijn mailbox heb ik onder andere deze snippet staan:
Vandaar dat ik je bij dezen mag feliciteren, de verkopers gaan akkoord met het voorstel van 310.000,-

Zou jij alvast de personalia, kopie legitimatiebewijs en adres willen sturen? wij gaan dan het koopcontract maandag in orde maken.
Dan moet het toch wel gek lopen als ze toch bij een andere koper uit komen.

• FastFox91
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 19:29
kings54 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:47:
[...]

Ik ben IB-ondernemer en dat is precies het bureau dat ik toen heb gebruikt ja. Mijn hypotheekadviseur verwees me er naar toe. Uiteraard mag je er wel weer aardig voor betalen, maar volgens mijn adviseur wordt het rapport wel "blindelings" geaccepteerd door de geldverstrekker. Verder heb ik omtrent mijn inkomen geen documenten naar de geldverstrekker gestuurd. Overigens wel een hele sloot aan documenten naar dat bureau.
Kan de hypotheekadviseur op basis van zo'n rapport aangeven hoeveel je mag lenen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kings54
FastFox91 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:50:
[...]

Kan de hypotheekadviseur op basis van zo'n rapport aangeven hoeveel je mag lenen?
Hmm, goede vraag, zou ik eerlijk gezegd niet weten. Maar doorgaans vraag je dat rapport pas aan als je daadwerkelijk een hypotheekaanvraag doet, mede omdat het aanvragen geld kost en specifiek bedoeld is voor een bepaalde geldverstrekker (welke dit is moet je aangeven bij de aanvraag). Bij mij werd er in ieder geval gerekend met een geschat ondernemersinkomen om de maximale hypotheek te bepalen. Hier zit uiteraard wel een risico in, maar gelukkig kwam het rapport redelijk overeen met de schatting.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Freeaqingme schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:42:
[...]

Het is pas zeker als ik de sleutel heb.

Tuurlijk snap ik dat er - in theorie - nog van alles kan gebeuren, maar in mijn mailbox heb ik onder andere deze snippet staan:

[...]

Dan moet het toch wel gek lopen als ze toch bij een andere koper uit komen.
Idd. En bovendien zijn er weinig makelaars die vrijwillig een dag rondleidingen gaan geven wanneer er al een goed bod ligt + verkopers zijn akkoord..

Heb even zo'n voorbeeldrapport bekeken en dat ziet er wel ongeveer uit zoals ik in m'n hoofd had :).

[Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 16-05-2020 22:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MoshiMoshi84
[...]

Wel globaal want de actuele normen en tarieven zijn bekend. Maar je hebt geen zekerheid want de rente kan wijzigen, en het maximaal te lenen bedrag is ook afhankelijk van de waarde van de woning; bij een lagere LTV betaal je minder rente en kun je meer lenen.

• Magpie
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 12:40
Ik heb de hypotheek als zelfstandige execution only voor 1.000 euro kunnen regelen, maar al meer dan een decennium voor mezelf bezig. Het lastige was wel dat mijn vrouw op dat moment nog maar twee jaar weer als zzp-er aan de slag was. Gelukkig was mijn omzet ruim voldoende. Moest zelfs een hele prognose maken voor het lopende jaar. Nu heeft ze weer een vaste baan en dan was het helemaal gemakkelijk geweest.

Een vriend van mij heb ik (bij twee vaste banen) hypotheek24 oid aangeraden. Ik geloof dat hij minder dan 600 euro kwijt was. Kost wat meer moeite, maar loont enorm. Maar dan moet je zelf wel even nadenken over hypotheekvormen en rentevast periode, want advies komt er niet bij dan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Sport_Life schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:07:
[...]

Idd. En bovendien zijn er weinig makelaars die vrijwillig een dag rondleidingen gaan geven wanneer er al een goed bod ligt + verkopers zijn akkoord.
Ik was in eerste instantie ook verbaasd, maar mijn makelaar heeft het in een vergelijkbare situatie ongevraagd gedaan, en aangegeven dit altijd te doen. Eigenlijk heel verantwoord want als er nog geen 3 dagen voorbij zijn nadat een koper heeft getekend is het als verkoper een behoorlijk risico om andere potentiële kopers die al een afspraak hebben staan af te bellen. De koper kan er immers zonder zelfs maar een reden op te geven vanaf. Een uurtje rondleiden is dan relatief tot de bedragen die op het spel staan een hele kleine moeite.

Had er gemengde gevoelens bij, maar uitkomst was dat een geïnteresseerde het tijdens de extra bezichtigingen zo graag wilde hebben dat die nog heeft overboden. Vandaar ook mijn opmerking. De al gefeliciteerde eerste koper heeft daarna de kans gekregen dat bod te matchen (en gelukkig ook gedaan). Maar zelfs dat is geen zekerheid: https://www.destentor.nl/...kocht-aan-ander~a639e0a4/

• SavageBrother
MoshiMoshi84 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:08:
[...]

Geen ervaring persoonlijk, maar weet wel dat makelaars normaal alleen een deadline stellen als ze er vanuitgaan dat er ook serieuze biedingen komen (in Amsterdam althans). Dan is een termijn van een week heel gebruikelijk.

Je kunt de makelaar een bericht sturen of een heel laag bod doen, maar met gewoon wachten bereik je eigenlijk net zo veel: de kans dat iemand zijn huis ver onder de vraagprijs verkoopt is klein als een huis net te koop staat, maar na een paar weken zal de verkoper wel realiseren dat de vraagprijs veel te hoog is (als dat klopt).
Thanks.
Kju schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:49:
Nou, eigenlijk niet op de aasgierentoer. We willen betalen wat het huis waard is (tov andere verkochte huizen). We hoeven niet weg, maar maken graag e stap. Wij zijn van mening dat deze te hoog is geprijsd, behoorlijk wat onderzoek gedaan als ik het zo mag zeggen. Bieden wat we kunnen slaat nergens op, want dan betalen we het dubbele van wat het waard is ;).
Requiem19 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:24:
[...]

Dit soort dingen zijn ‘vorm vrij’. Zie het als een spel en bedenk een strategie. Er is niet echt een handleiding hiervoor.

In mijn ervaring is bij een gewild huis puur het bedrag/voorwaarden belangrijkst.

Als het al langer te koop staat, zou ik het wat persoonlijker proberen te doen. Afspraak met verkopend makelaar. In het gesprek veel vragen stellen en laten zien dat je je huiswerk gedaan hebt qua details.

In het gesprek ook aangeven dat jullie een bod willen doen en gelet op het benodigde werk dit wel onder de vraagprijs zal zitten.
Thanks.
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 12:28:
Als je goede argumenten hebt waarom de woning te duur is (bv adhv vergelijkbare woningen), dan zou ik die zeker noemen. Geeft ook aan dat je serieus ernaar kijkt en die zomaar opportunistisch een wild bod doet. Maar je kunt niet alle gewenste verbeteringen 1 op 1 'in rekening' brengen. Want veel mensen zullen ook bij een prima woning smaakgevoelige zaken willen veranderen, dus ook bij mooie woningen zit er al een stukje toekomstige verbouwingen ingeprijsd.
Ik begrijp dat alle gewenste verbeteringen niet 1-op-1 in rekening gebracht kunnen worden. Ik heb via 't kadaster verkoopprijzen uit de straat/buurt/postcode opgevraagd en daaruit maak ik op dat ze toch een goeie 30/40k meer vragen dan waarvoor andere woningen uiteindelijk daadwerkelijk verkocht zijn.

Wellicht dat we gewoon een bod doen waarvan wij denken, dit vinden wij het waard, met het bericht er bij dat we eventueel openstaan voor onderhandeling.

Ook zijn we vanavond nog even door de wijk gereden om de in de avond de sfeer te proeven, en die was in principe prima. Wel zagen we ontzettende zwermen muggen door de straten vliegen. Moet eerlijk bekennen dat dit niet heel erg heeft geholpen in het nemen van een (positieve) beslissing.

[Voor 17% gewijzigd door SavageBrother op 16-05-2020 22:45]

It's dogged that does it

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MoshiMoshi84 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:25:
[...]

Ik was in eerste instantie ook verbaasd, maar mijn makelaar heeft het in een vergelijkbare situatie ongevraagd gedaan, en aangegeven dit altijd te doen. Eigenlijk heel verantwoord want als er nog geen 3 dagen voorbij zijn nadat een koper heeft getekend is het als verkoper een behoorlijk risico om andere potentiële kopers die al een afspraak hebben staan af te bellen. De koper kan er immers zonder zelfs maar een reden op te geven vanaf. Een uurtje rondleiden is dan relatief tot de bedragen die op het spel staan een hele kleine moeite.

Had er gemengde gevoelens bij, maar uitkomst was dat een geïnteresseerde het tijdens de extra bezichtigingen zo graag wilde hebben dat die nog heeft overboden. Vandaar ook mijn opmerking. De al gefeliciteerde eerste koper heeft daarna de kans gekregen dat bod te matchen (en gelukkig ook gedaan). Maar zelfs dat is geen zekerheid: https://www.destentor.nl/...kocht-aan-ander~a639e0a4/
Het is natuurlijk volledig afhankelijk van de animo.. Wij verkochten op een oververhitte locatie, de telefoon stond roodgloeiend. De eerste dag van de bezichtigingen had iemand met aankoopmakelaar een goed bod gedaan (zo eentje waarvan je hoopt dat je hem krijgt) , dus meteen alles daarna afgezegd. In een uurtje kun je max 4 mensen rondleiden, dus de makelaar moet er anders weer een dag voor uittrekken.

Bij ons was uiteindelijk een beetje het probleem dat het bod zo hoog was dat we bijna een boeterente moesten betalen om af te lossen 8)7 Bod was 55k boven de taxatiewaarde waarvan onze bank voor de overbrugging nog eens uitging van 80%...

[Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 16-05-2020 22:38]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Sport_Life schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:31:
[...]

Het is natuurlijk volledig afhankelijk van de animo.
Goed punt, ik had in totaal 8 bezichtiging over 2 dagen. Daarvan heeft de makelaar misschien terecht gedacht dat het belangrijk was om geen potentiële kopers af te laten haken voor het geval dat. Bij ontzettend veel animo is dat een veel kleiner risico want dan verkoop je het met gemak aan een ander.

[Voor 5% gewijzigd door MoshiMoshi84 op 16-05-2020 22:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freeaqingme
[...]

Ja, in principe wel. In zo'n rapport staan van allerlei getallen, maar er is 1 het belangrijkste; een equivalent van wat het inkomen zou zijn als die ondernemer zijn geld uit loondienst zou halen.

Alleen wordt zo'n inkomensverklaring voor iedere hypotheekverstrekker anders berekend. Dus je kan niet zo maar zo'n verklaring opvragen (wat ik vorig jaar ten spijt geprobeerd heb). De enige uitzondering is als het om een NHG-hypotheek gaat. Daarbij wordt het inkomen voor alle hypotheekverstrekkers hetzelfde berekend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Freeaqingme schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:28:
ja, da's inderdaad wel een heel andere hoek. Ik heb nagenoeg geen kosten als ICT consultant, anders dan zo af en toe een nieuwe laptop enzo.
Vind je dat je jezelf echt ondernemer kan noemen in dat geval?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
SavageBrother schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:30:

[...]
Ik begrijp dat alle gewenste verbeteringen niet 1-op-1 in rekening gebracht kunnen worden. Ik heb via 't kadaster verkoopprijzen uit de straat/buurt/postcode opgevraagd en daaruit maak ik op dat ze toch een goeie 30/40k meer vragen dan waarvoor andere woningen uiteindelijk daadwerkelijk verkocht zijn.

Wellicht dat we gewoon een bod doen waarvan wij denken, dit vinden wij het waard, met het bericht er bij dat we eventueel openstaan voor onderhandeling.
Dat is wat ik bedoel met als je goede argumenten hebt waarom het te hoog geprijsd is. Maar je leest soms ook verhalen van mensen die kijken wat andere instapklare huizen doen en daar dan de volledige verbouwkosten aftrekken. Die vlieger gaat natuurlijk niet op.

Dat je openstaat voor onderhandelingen lijkt mij een nutteloze toevoeging. Het is de standaard dat een bod maar een eerste bod is, tenzij je expliciet erbij zet dat het je uiterste prijs is. (En dan nog...) Ik denk dat de verkopers zo'n opmerking juist zullen opvatten als: we weten dat het veel te laag is, maar kom maar met een tegenbod.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tsurany schreef op zondag 17 mei 2020 @ 02:33:
[...]

Dat is niet zo relevant, het gaat er om hoe de geldverstrekkers je zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SavageBrother
Rubbergrover1 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 08:10:
[...]

Dat is wat ik bedoel met als je goede argumenten hebt waarom het te hoog geprijsd is. Maar je leest soms ook verhalen van mensen die kijken wat andere instapklare huizen doen en daar dan de volledige verbouwkosten aftrekken. Die vlieger gaat natuurlijk niet op.

Dat je openstaat voor onderhandelingen lijkt mij een nutteloze toevoeging. Het is de standaard dat een bod maar een eerste bod is, tenzij je expliciet erbij zet dat het je uiterste prijs is. (En dan nog...) Ik denk dat de verkopers zo'n opmerking juist zullen opvatten als: we weten dat het veel te laag is, maar kom maar met een tegenbod.
Fair enough. Wellicht gewoon de normale weg bewandelen en zien wat daar uit komt. Vanavond nog eens een rondje doen daarzo en kijken hoe dat nou zit met die muggen. Wijk ligt aan een grote plas en deze woning staat er vrij dicht bij. Zou zonde zijn om een mooie tuin te hebben maar dat we er niet fatsoenlijk kunnen zitten.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freeaqingme
Tsurany schreef op zondag 17 mei 2020 @ 02:33:
[...]

Tjah, terechte vraag. Ik stel me die vraag soms ook wel eens als ik een freelancer hoor die al jaren lang 1 en dezelfde klant fulltime bedient en altijd binnen 2 weken betaald krijgt.

Omdat ik mezelf iedere maand een vast salaris uitkeer vanuit m'n BV, had ik gehoopt dat m'n hypotheekadviseur een bank zo gek kon krijgen me gewoon als werknemer te betitelen (wat ik strict genomen ook ben, maar dan van m'n eigen BV). Echter wil men daar toch niet aan.

Tegelijkertijd wil ik ook best je vraag inhoudelijk beantwoorden; ik bedien simultaan meerdere klanten en neem daarbij het debiteurenrisico (ik had bijv. rond Corona een klant die zei de komende 6 maanden te verwachten niet te kunnen betalen). Daarnaast gebruik ik de omzet van m'n consultancy klussen om ook andere activiteiten te ontplooien. Daar investeer ik naast tijd zo'n 5-10k in. Echter zijn dat geen 'kosten van de omzet' dus kan ik die op ieder moment ook eventueel stopzetten, zou ik echt m'n hypotheek niet meer kunnen betalen.

Al met al is het antwoord dus 'ja'. Ook zonder de definities die de bank hanteert zie ik mezelf als ondernemer.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 17:39

Don Quijote

El Magnifico

Don Quijote schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:30:
Gisteren een bod gedaan. 10% onder de vraagprijs (~1,1m VP, ~1m bod). Hier wordt dat nog wel eens als belediging gezien, maar ik heb daar niet zo’n moeite mee.

De verkopers hebben al een ander huis gekocht. Huis staat al enkele maanden te koop (ook al ~100k gedaald in VP). Ik hoop gebruik te kunnen maken van de Coronazenuwen die gegarandeerd aan het opborrelen zijn bij de verkopers.

We zullen zien...
Zal je net zien. Er was een dag eerder ook een ander bod gedaan. Verkopers gaan met de andere partij in onderhandeling. Helaas, maar niet geschoten is altijd mis ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
SavageBrother schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:31:
[...]

Fair enough. Wellicht gewoon de normale weg bewandelen en zien wat daar uit komt. Vanavond nog eens een rondje doen daarzo en kijken hoe dat nou zit met die muggen. Wijk ligt aan een grote plas en deze woning staat er vrij dicht bij. Zou zonde zijn om een mooie tuin te hebben maar dat we er niet fatsoenlijk kunnen zitten.
Haha, in denk dat je het antwoord zelf wel kunt bedenken. Dat is ook de eerste gedachte als ik zo'n wijk zie met woningen die zo mooi bij het water zijn gelegen: klinkt mooi, maar geeft waarschijnlijk ontzettend veel muggen. Als er een beetje doorstroming is zal het meevallen, maar als je in het voorjaar al veel muggen hebt, wil ik niet weten hoe het in de zomer is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Sport_Life schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:31:
[...]
Bij ons was uiteindelijk een beetje het probleem dat het bod zo hoog was dat we bijna een boeterente moesten betalen om af te lossen 8)7 Bod was 55k boven de taxatiewaarde waarvan onze bank voor de overbrugging nog eens uitging van 80%...
Dat volg ik niet helemaal :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 17:22
Wij hebben enige tijd geleden de verkoopovereenkomst getekend van onze huidige woning en de overdracht vindt binnenkort plaats. Nu is er iets aan onze aandacht ontsnapt, en ook aan die van onze verkoopmakelaar, en ik ben benieuwd hoe anderen dat zien.

We hebben 2 biedingen gehad op ons huis, de hoogste bieder trok zich echter na de lockdown terug, waardoor we weer zijn gaan onderhandelen met de 2e bieders. Die hebben dus 2x een bod gedaan.

We hebben in onze slaapkamer een grote kledingkast, niks bijzonders, maar wel heel handig. In ons nieuwe huis hebben we echter inbouwkasten en is het plafond op zolder te laag om hem kwijt te kunnen. Dus hebben we de makelaar vorige week contact met de kopers op laten nemen om te vragen of zij de kast over wilden nemen.

Onze makelaar belde de volgende dag terug dat hij er door de aankoopmakelaar op was gewezen dat deze kast onderdeel uitmaakt van de koopovereenkomst, en dat er dus niks over te nemen valt. Ik heb het gecheckt en dat klopt idd. Dat is ons dus volledig ontgaan bij ondertekening. Daar is dus niet heel veel meer aan te doen.

Maar, het was ons volledig onbekend dat dit überhaupt een voorwaarde was. Het eerste bod is ons namelijk door onze makelaar doorgestuurd, en daar stond die voorwaarde niet in. We zijn eerst verder gegaan met de andere bieder, en toen die zich terugtrok heeft de makelaar weer met de uiteindelijke kopers contact opgenomen. Alle communicatie tussen ons en de makelaar is daarna telefonisch geweest. In die communicatie is die aanvullende voorwaarde nooit aan bod gekomen. Daar is steeds sprake geweest van een iets lager financieel bod tegen de zelfde voorwaarden als bij het eerdere bod.

Ik ben me er volkomen van bewust dat ik het op had moeten merken in het koopcontract en dat ik richting de kopers niets kan. Maar ik vind het van de makelaar vrij nalatig dat hij die aanvullende voorwaarden niet heeft gecommuniceerd. Ik heb hem gevraagd om de mail met hun uiteindelijk bod dor te sturen, wat hij nog niet heeft gedaan.

Ik wil eigenlijk de makelaar aansprakelijk misgelopen opbrengst (paar honderd euro) van de overname van de kast. Is dat redelijk, of moet ik het onder de noemer leergeld scharen?

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +4Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Heeft de makelaar voordat het huis in de verkoop ging geen lijst van zaken opgesteld samen met jou? Daar zou toch precies in moeten staan wat bij het huis hoort, wat niet en wat mogelijk overgenoment kan worden?

DUT Racing

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Malfunctions schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:24:Ik wil eigenlijk de makelaar aansprakelijk misgelopen opbrengst (paar honderd euro) van de overname van de kast. Is dat redelijk, of moet ik het onder de noemer leergeld scharen?
Je hebt wel een redelijke klacht ten opzichte van de makelaar maar om het misgelopen opbrengst te noemen is te kort door de bocht, wie zegt immers dat de kopers dezelfde koopsom hadden geaccepteerd zonder die kast?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SavageBrother
fsfikke schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:27:
Heeft de makelaar voordat het huis in de verkoop ging geen lijst van zaken opgesteld samen met jou? Daar zou toch precies in moeten staan wat bij het huis hoort, wat niet en wat mogelijk overgenoment kan worden?
Precies.

Verder, paar honderd euro voor een kast? Tegenwoordig moet je dat ook niet meer ovedrijven.

It's dogged that does it

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Malfunctions schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:24:
Wij hebben enige tijd geleden de verkoopovereenkomst getekend van onze huidige woning en de overdracht vindt binnenkort plaats. Nu is er iets aan onze aandacht ontsnapt, en ook aan die van onze verkoopmakelaar, en ik ben benieuwd hoe anderen dat zien.

We hebben 2 biedingen gehad op ons huis, de hoogste bieder trok zich echter na de lockdown terug, waardoor we weer zijn gaan onderhandelen met de 2e bieders. Die hebben dus 2x een bod gedaan.

We hebben in onze slaapkamer een grote kledingkast, niks bijzonders, maar wel heel handig. In ons nieuwe huis hebben we echter inbouwkasten en is het plafond op zolder te laag om hem kwijt te kunnen. Dus hebben we de makelaar vorige week contact met de kopers op laten nemen om te vragen of zij de kast over wilden nemen.

Onze makelaar belde de volgende dag terug dat hij er door de aankoopmakelaar op was gewezen dat deze kast onderdeel uitmaakt van de koopovereenkomst, en dat er dus niks over te nemen valt. Ik heb het gecheckt en dat klopt idd. Dat is ons dus volledig ontgaan bij ondertekening. Daar is dus niet heel veel meer aan te doen.

Maar, het was ons volledig onbekend dat dit überhaupt een voorwaarde was. Het eerste bod is ons namelijk door onze makelaar doorgestuurd, en daar stond die voorwaarde niet in. We zijn eerst verder gegaan met de andere bieder, en toen die zich terugtrok heeft de makelaar weer met de uiteindelijke kopers contact opgenomen. Alle communicatie tussen ons en de makelaar is daarna telefonisch geweest. In die communicatie is die aanvullende voorwaarde nooit aan bod gekomen. Daar is steeds sprake geweest van een iets lager financieel bod tegen de zelfde voorwaarden als bij het eerdere bod.

Ik ben me er volkomen van bewust dat ik het op had moeten merken in het koopcontract en dat ik richting de kopers niets kan. Maar ik vind het van de makelaar vrij nalatig dat hij die aanvullende voorwaarden niet heeft gecommuniceerd. Ik heb hem gevraagd om de mail met hun uiteindelijk bod dor te sturen, wat hij nog niet heeft gedaan.

Ik wil eigenlijk de makelaar aansprakelijk misgelopen opbrengst (paar honderd euro) van de overname van de kast. Is dat redelijk, of moet ik het onder de noemer leergeld scharen?
1) het gaat om een paar honderd euro: zeur niet.
2) je leest het koopcontract niet (goed) ??

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Malfunctions
fsfikke schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:27:
Dat is ook gebeurd, en de betreffende kast is daar niet op vermeld. Ik heb de mail nog steeds niet gezien, maar kennelijk hebben de kopers dat bij hun laatste bod als voorwaarde toegevoegd.

@MoshiMoshi84 @SavageBrother Dat is idd koffiedik kijken, maar aangezien ze hem in de overeenkomst op hebben laten nemen denk ik dat ze hem wel hadden willen overnemen. Het is een beetje een afwijkende maat, die goed past in de ruimte waar hij staat. Ding was nieuw iets van €800,-. We wilden er €250,- voor hebben. Hij is nog geen 2 jaar oud.

@Sport_Life Uiteraard hebben we die wel doorgelezen, maar de losse regel waar dit in stond hebben we gemist. Zoals ik al eerder schreef is dat volkomen onze fout. Kennelijk ben ik onder het kopje Roerende goederen gestopt met lezen bij het zien dat dit volgende de lijst der goederen ging. Dat die zin verder doorliep heb ik gemist.

En een paar honderd euro is in het grote geheel misschien niet veel, maar ik spuug er niet op. Verbouwing kost genoeg. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Malfunctions schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:07:
Dat is idd koffiedik kijken, maar aangezien ze hem in de overeenkomst op hebben laten nemen denk ik dat ze hem wel hadden willen overnemen. Het is een beetje een afwijkende maat, die goed past in de ruimte waar hij staat. Ding was nieuw iets van €800,-. We wilden er €250,- voor hebben. Hij is nog geen 2 jaar oud.
Als ze er zelf op hebben aangedrongen om het in de koopovereenkomst op te nemen dan is dat volgens mij juist des te meer reden om aan te nemen dat ze zonder die kast niet hetzelfde betaald zouden hebben; kennelijk hechtten ze er waarde aan.

[Voor 15% gewijzigd door MoshiMoshi84 op 18-05-2020 16:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Malfunctions
MoshiMoshi84 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:10:
[...]

Als ze er zelf op hebben aangedrongen om het in de koopovereenkomst op te nemen dan is dat volgens mij juist des te meer reden om aan te nemen dat ze zonder die kast niet hetzelfde betaald zouden hebben; kennelijk hechtten ze er waarde aan.
In hun eerste bod was het nog geen voorwaarde, pas bij hun tweede bod kennelijk wel. Maargoed, richting de kopers is het een gesloten boek.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 18:51
Malfunctions schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:07:
[...]

Dat is ook gebeurd, en de betreffende kast is daar niet op vermeld. Ik heb de mail nog steeds niet gezien, maar kennelijk hebben de kopers dat bij hun laatste bod als voorwaarde toegevoegd.

@MoshiMoshi84 @SavageBrother Dat is idd koffiedik kijken, maar aangezien ze hem in de overeenkomst op hebben laten nemen denk ik dat ze hem wel hadden willen overnemen. Het is een beetje een afwijkende maat, die goed past in de ruimte waar hij staat. Ding was nieuw iets van €800,-. We wilden er €250,- voor hebben. Hij is nog geen 2 jaar oud.

@Sport_Life Uiteraard hebben we die wel doorgelezen, maar de losse regel waar dit in stond hebben we gemist. Zoals ik al eerder schreef is dat volkomen onze fout. Kennelijk ben ik onder het kopje Roerende goederen gestopt met lezen bij het zien dat dit volgende de lijst der goederen ging. Dat die zin verder doorliep heb ik gemist.

En een paar honderd euro is in het grote geheel misschien niet veel, maar ik spuug er niet op. Verbouwing kost genoeg. :)
De makelaar aansprakelijk stellen voor die €250,- lijkt me niet gepast. Je weet niet of je er inderdaad die €250,- voor had gekregen en je had dit zelf kunnen voorkomen door de koopovereenkomst goed te lezen.

Wel zou ik de makelaar laten weten dat dit een tegenvaller is, en dat - al ben je hier zelf ook niet scherp op geweest - je wel had gehoopt dat hij dit wel had gezien en gecommuniceerd.

Met geluk erkent je makelaar zijn schuld en haalt hij zelf wat van zijn eigen prijs af hierom. Met pech zet hij zijn hakken in het zand. Maar daar zou ik het dan bij laten, naast geld kost een verbouwing/verhuizing een hoop energie en die zou ik dan liever daarin steken dan in een discussie over een hypothetisch geldbedrag dat je mogelijk had kunnen krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 18:45
Heb je een goed bod gehad (overwaarde?) ik zou zeggen move-on :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Malfunctions
@Jovatov Dat is waarschijnlijk ook wat we doen. De verbouwing is gelukkig bijna afgerond, en heeft idd veel energie gekost.

@Martinusz sec gezien wel. Hoewel het bod van de afgehaakte kopers veel beter was.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 18:45
Malfunctions schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:35:
@Martinusz sec gezien wel. Hoewel het bod van de afgehaakte kopers veel beter was.
Maar daar heb je nu niks meer aan :) stel dat er alleen bieding was van deze personen en hun bod had paar honderd euro lager geweest zonder kast, had je dan blij geweest?

Trouwens als ze de kast niet wilden, had je hem moeten gaan verkassen/slopen/marktplaats wordt je ook niet altijd vrolijk van. Het voelt een beetje zuur, maar ik zou mij er ook weer niet te druk over maken, kijk vooruit, genoeg leuke dingen in het vooruitzicht :)

Onze kopers van vorige huis wilden ook laminaat vloer en alle houten jaloeziën erbij voor het bod wat ze deden. Nou prima, we gingen het toch niet meenemen, hadden er wellicht los nog wat voor kunnen vangen, maar ach als zij er blij mee zijn en het is een goed bod prima. (ja wij waren dus wel op de hoogte dat ze dat wilde bij het bod, is wel verschil, maar toch)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Malfunctions
Martinusz schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:41:
[...]

Maar daar heb je nu niks meer aan :) stel dat er alleen bieding was van deze personen en hun bod had paar honderd euro lager geweest zonder kast, had je dan blij geweest?
We waren sowieso niet heel erg blij met dit bod, maar dat heeft te maken met de omstandigheden. ;)

We kijken heel erg uit naar het wonen in ons nieuwe huis, dit was alleen iets onverwachts wat naar voren kwam.

Als de kast namelijk wel op zolder had gepast, hadden we hem gewoon meegenomen. Dan waren we helemaal verrast geweest als de kopers van ons huis zich hadden gemeld met de vraag waar 'hun' kast was gebleven. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Harrie_ schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:03:
[...]

Dat volg ik niet helemaal :?
Members only:

[Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 18-05-2020 20:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Malfunctions schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:03:
[...]

We waren sowieso niet heel erg blij met dit bod, maar dat heeft te maken met de omstandigheden. ;)

We kijken heel erg uit naar het wonen in ons nieuwe huis, dit was alleen iets onverwachts wat naar voren kwam.

Als de kast namelijk wel op zolder had gepast, hadden we hem gewoon meegenomen. Dan waren we helemaal verrast geweest als de kopers van ons huis zich hadden gemeld met de vraag waar 'hun' kast was gebleven. :+
Als ik dan 1 advies mag geven: accepteer de situatie en sluit het hoofdstuk. Als je gaat verbouwen ga je nog veel vaker dergelijke "verliezen" moeten slikken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 16:00
Nou daar gaan we dan. Aankoopmakelaar is in de arm genomen en het gesprek bij de onafhankelijke hypotheekadviseur is ook geweest. We zijn aangemeld voor de dagelijkse lijst met woningen en nu iets vinden waar we ons lekker bij voelen.

Ik zie er echt als een berg tegenop en heb het liefste dat alles al achter de rug is. Maar de tijd van het 2-kamer huur appartementje moet toch echt achter ons gaan liggen. Ben zo onzeker als de pest (en risicomijdend) op dit gebied, dus vandaar maar elke expert erbij gehaald die ik kon op dit moment. We zoeken voor iets op 70% van de maximale hypotheek die we kunnen krijgen en hebben 10% van datzelfde bedrag op de spaarrekening staan, dus de hypotheekadviseur gaf aan dat ik me nergens druk om hoef te maken.. maar toch.

Zijn er echt mensen die dit leuk vinden, een woning kopen? :'(

Ps. Heb ooit al een koopwoning gehad, maar dat was nieuwbouw, iets andere wereld. Zie niet tegenop om weer woningeigenaar te zijn, alleen het zoeken en de onderhandeling (ook al heb ik daar 'een mannetje' voor). Zeker in deze markt.

[Voor 11% gewijzigd door Prx op 18-05-2020 21:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gillonde
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 04-06 12:34
Succes!

Mijn grootste leerpunt van de zoektocht was dat je nooit echt weet waar je je goed bij voelt zonder in de buurt geweest te zijn. Een huis kan je redelijk inschatten uit foto's maar een buurt moet je geweest zijn. Wij waren aan het zoeken naar iets relatief nieuws maar zijn uiteindelijk in een huis uit de jaren zestig terechtgekomen omdat die straten zo veel fijner voelden dan de nieuwbouw een stukje verderop. Daar kwamen we pas achter na een stuk fietsen door alle wijken waar we eventueel zouden willen wonen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 19:37
Prx schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:24:
Nou daar gaan we dan. Aankoopmakelaar is in de arm genomen en het gesprek bij de onafhankelijke hypotheekadviseur is ook geweest. We zijn aangemeld voor de dagelijkse lijst met woningen en nu iets vinden waar we ons lekker bij voelen.

Ik zie er echt als een berg tegenop en heb het liefste dat alles al achter de rug is. Maar de tijd van het 2-kamer huur appartementje moet toch echt achter ons gaan liggen. Ben zo onzeker als de pest (en risicomijdend) op dit gebied, dus vandaar maar elke expert erbij gehaald die ik kon op dit moment. We zoeken voor iets op 70% van de maximale hypotheek die we kunnen krijgen en hebben 10% van datzelfde bedrag op de spaarrekening staan, dus de hypotheekadviseur gaf aan dat ik me nergens druk om hoef te maken.. maar toch.

Ps. Heb ooit al een koopwoning gehad, maar dat was nieuwbouw, iets andere wereld. Zie niet tegenop om weer woningeigenaar te zijn, alleen het zoeken en de onderhandeling (ook al heb ik daar 'een mannetje' voor). Zeker in deze markt.
Een goede adviseur en goede aankoopmakelaar nemen voor jullie hopelijk al een hoop zorgen weg, dat scheelt.

Hopelijk worden jullie wat enthousiaster na het bekijken van verschillende woningen. Ga ook eens kijken als je a.h.v. de Funda advertentie niet direct enthousiast wordt, steek je onbewust een hoop over op.

En ach, als je er eenmaal op terugkijkt dan was het allemaal zo spannend niet. Zeker niet als jullie de grenzen van wat mogelijk is niet opzoeken :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Joey117
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 17:40
Prx schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:24:

Het bezichtigen van potentiële nieuwe woningen is leuk, het tekenen van het koopcontract ook, zelfs de hypotheekgesprekken vind ik niet onplezierig en het uitzoeken van nieuwe kleurtjes/meubels/vloeren is ook erg leuk.

In het hele proces zijn er maar 2 punten die ik niet leuk verschrikkelijk zenuwslopend vind en toevallig zijn dat de dingen die ik niet zelf in de hand heb en waarbij ik ook nog eens lang moet wachten. Het doen van een bod op een huis (en hopen dat het geaccepteerd wordt) en het wachten op biedingen van de kopers van mijn appartement (5 dagen na de start van de intelligente lockdown).

Dus al met al zijn er wat vervelende momenten, maar zolang die niet enorm uit de hand lopen, is het achteraf ook niet zo heel erg.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 19:18

T-Infinity

Heen en weer....

Joey117 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:33:
[...]

Het bezichtigen van potentiële nieuwe woningen is leuk, het tekenen van het koopcontract ook, zelfs de hypotheekgesprekken vind ik niet onplezierig en het uitzoeken van nieuwe kleurtjes/meubels/vloeren is ook erg leuk.

In het hele proces zijn er maar 2 punten die ik niet leuk verschrikkelijk zenuwslopend vind en toevallig zijn dat de dingen die ik niet zelf in de hand heb en waarbij ik ook nog eens lang moet wachten. Het doen van een bod op een huis (en hopen dat het geaccepteerd wordt) en het wachten op biedingen van de kopers van mijn appartement (5 dagen na de start van de intelligente lockdown).

Dus al met al zijn er wat vervelende momenten, maar zolang die niet enorm uit de hand lopen, is het achteraf ook niet zo heel erg.
Hier net zo. Ik vond het hele proces gigantisch leuk zelfs!
Zo leuk dat ik de verkoop van mijn appartement helemaal zelf ben gaan doen: verkooptekst schrijven, koopcontract opstellen etc.
Bespaart ook aardig wat centjes natuurlijk.

Het gaat om een belangrijke volgende stap in je leven (althans zo zie ik het) en zelf heb ik dan graag controle erover. Ik geniet er uiteindelijk ook meer van dan. Net zoals zelf een muurtje schilderen je ook trotser maakt op het eindresultaat dan dat je dat uitbesteedt (wederom, in mijn geval dan).

@Prx
Ik kan er dan weer niet bij dat je al die 'leuke' activiteiten uitbesteedt aan een adviseur, makelaar etc..
Maargoed mensen verschillen he. :)

Ik zie het ook als zelfontwikkeling. Kennis vergaren (hypotheken, persoonlijke financiën), skills verbeteren (onderhandelen, strategie etc) en smaak ontdekken/ontwikkelen (qua inrichting enzo). En belangrijk in het leven: goed leren omgaan met tegenslagen.

[Voor 7% gewijzigd door T-Infinity op 19-05-2020 13:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prx
  • Laatst online: 16:00
Dank voor de leuke reacties allemaal. Die tip over eens goed in de buurt gaan kijken gaan we zeker doen. Toen we een maandje of wat geleden aan het kijken waren voor nieuwbouw zijn we ook bij projecten in de buurt gaan lopen, inderdaad fijn om even zo dingen mee te krijgen.

We hebben vandaag voor het eerst iets in laten plannen, dus volgende week donderdag hebben we een bezichtiging staan van een woning (lekker ver weg in de tijd, achja). Eens even zien hoe dat nu in zijn werk gaat, zeker met die aankoopmakelaar erbij. Het is wel gelijk een schot in de roos op basis van de foto's, maar niet te enthousiast worden natuurlijk. :p

Het financieel advies was overigens ook een afkoop van een risico. Ik wist wel dat we het financieel wel aankonden, maar de makelaar vond het een goed idee om te gaan praten, ook omdat we hier blijkbaar nogal in de 'zonder voorbehoud financiering' markt zitten. Vandaar ook dat ik er al kriebelig van werd.

Blijf het topic nauwlettend volgen voor de goede tips & ervaringen van mensen. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 18:22
Hier ook een stap dichter bij de aankoop van een woning in Utrecht. Vorige week vrijdag kregen we door dat ons bod is geaccepteerd, die vrijdag erop bouwkundige keuring en taxatie, vanochtend hypotheekadvies gesprek gehad en hopelijk volgende week bevestiging van hypotheek. Helaas moeten we dan nog 4-5 maanden wachten voor de overdracht.

Tot nu toe vind ik het een leuk proces, maar wel blij met de hulp van een aankoopmakelaar en hypotheekadvisieur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nickr92
Joey117 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:33:
[...]

Zo herkenbaar, vooral het zenuwslopende gedeelte. Ik had nog de mazzel dat ik pas aan het eind van de dag een bod had gedaan en de volgende ochtend al antwoord had dus ik heb slechts één nacht niet geslapen.

Moet er niet aan denken dat ik pas een week later een reactie had gehad op mijn bod 8)7.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 15:52
Wij hebben onverwachts een leuk huis gezien. Wat ik bij ons hypotheekgesprek niet heb aangegeven (omdat ik niet had verwacht onverwachts een leuk huis te zien) is dat ik per 1 juli start met een nieuwe baan. Ik zit tot 1 juni bij huidige werkgever en dan ben ik een maand vrij.

Kortom: ik werk nog tot 1 juni bij een werkgever. Daar verdien ik x. Ik ga per 1 juli naar andere werkgever, daar verdien ik 600 bruto meer.

Maand juni ben ik vrij.

Zou de bank dit erg vinden? We willen namelijk vandaag een bod gaan doen en hypotheekadviseur reageert even niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 17:12

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Hangt van nogal wat af. Je sector, had je een vast contract en ga je naar een onzeker contract, proeftijd, hoe lang werk je al, dat soort dingen. Banken willen gewoon zekerheid hebben. Als jij al 10 jaar lang een stabiel inkomen hebt in een goede sector dan is er geen probleem. Als je van een vast contract naar een tijdelijk contract gaat en werk je in de horeca (in deze tijd) dan kun je het wellicht vergeten ;)

Hondenlosloopgebieden ||| Lekkere recepten ||| Online ondernemen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rohem

Rohem

Vaak buj te bange

Bij deze even een update van onze kant. We hebben vrijdag einde van de middag ons uiterste bod neergelegd. Hoger wilden we niet gaan, simpelweg omdat we de woning niet meer waard vinden in de huidige staat.

Gisteren belde de makelaar dat we overboden zijn door een andere partij. Dus dit huis gaat aan ons voorbij ;w The search continues :Y)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 17:07
KaiseRRuby schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:19:
Wij hebben onverwachts een leuk huis gezien. Wat ik bij ons hypotheekgesprek niet heb aangegeven (omdat ik niet had verwacht onverwachts een leuk huis te zien) is dat ik per 1 juli start met een nieuwe baan. Ik zit tot 1 juni bij huidige werkgever en dan ben ik een maand vrij.

Kortom: ik werk nog tot 1 juni bij een werkgever. Daar verdien ik x. Ik ga per 1 juli naar andere werkgever, daar verdien ik 600 bruto meer.

Maand juni ben ik vrij.

Zou de bank dit erg vinden? We willen namelijk vandaag een bod gaan doen en hypotheekadviseur reageert even niet.
Misschien ook even navragen bij je toekomstige werkgever of ze een werkgeversverklaring willen afgeven nog voor je in dienst bent. En dan is het ook nog spannend of de hypotheekpersoon er over valt dat je dan eerst nog een proeftijd zal hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AGee
  • Niet online

AGee

KaiseRRuby schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:19:

Maand juni ben ik vrij.

Ja, afhankelijk van je nieuwe contract kan kan een bank dat best erg vinden, maar mijn persoonlijke ervaring is dat de hypotheekadviseur het nog vervelender vind dan de bank of de particulier :P (je nieuwe contract kan bijvoorbeeld prima zonder proeftijd zijn, alleen weet niet elke tussenpersoon dat dit een wettelijk legale optie is :P ) . Als je je nieuwe salaris niet nodig hebt voor de hypotheek, zou ik gewoon open kaart spelen. Dan wordt je opgevoerd als 'flexwerker' en gebruiken ze het gemiddelde salaris van de afgelopen drie jaar. :)

[Voor 7% gewijzigd door AGee op 19-05-2020 17:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

En ik ondertussen maar wachten op de documentatie die ik nog moet aanleveren. Taxatierapport zou de taxateur gisteren opleveren, maar dat lukte blijkbaar niet. Even bericht gestuurd of het nog gelukt was. Vraagt ie wat ik graag als marktwaarde zie :?
Dacht dat zij dat onafhankelijk moeten vaststellen, maar blijkbaar kun je gewoon opgeven wat je nodig hebt en dan sturen ze het naar dat bedrag. Zoektocht op internet leerde me dat ze meestal op een duizendje meer of minder niet kijken, dus willen ze wel weten wat je minimaal nodig hebt. Lullig als je 310 nodig hebt en ze taxeren op 309 en daarop faalt je hypo.

Nu maakt me dat weinig uit, zelfs de WOZ zou voldoende zijn geweest.

Makelaar van de verkopende partij zou ook iets eenvoudigs opleveren van de VVE van mijn nieuwe huis, maar daar zit ik nu ook al bijna week op te wachten. En dan straks zeker ineens klagen dat mijn hypotheek nog niet rond is 8)7

[Voor 13% gewijzigd door FunkyTrip op 19-05-2020 17:59]

Dit dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

FunkyTrip schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:57:
En ik ondertussen maar wachten op de documentatie die ik nog moet aanleveren. Taxatierapport zou de taxateur gisteren opleveren, maar dat lukte blijkbaar niet. Even bericht gestuurd of het nog gelukt was. Vraagt ie wat ik graag als marktwaarde zie :?
Dacht dat zij dat onafhankelijk moeten vaststellen, maar blijkbaar kun je gewoon opgeven wat je nodig hebt en dan sturen ze het naar dat bedrag.
No shit, echt waar?
:+
Zoektocht op internet leerde me dat ze meestal op een duizendje meer of minder niet kijken, dus willen ze wel weten wat je minimaal nodig hebt. Lullig als je 310 nodig hebt en ze taxeren op 309 en daarop faalt je hypo.
Als het daar vanaf hangt is het misschien maar beter ook dat de bank nee zegt :p

Documenten van de VVE zou de taxateur normaalgesproken ook op moeten vragen en als bijlage bij het taxatierapport doen.

[Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 19-05-2020 18:02]

DUT Racing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freeaqingme

Dacht dat zij dat onafhankelijk moeten vaststellen, maar blijkbaar kun je gewoon opgeven wat je nodig hebt en dan sturen ze het naar dat bedrag.

Het is niet zo dat als je 1 euro of 10 miljoen euro opgeeft hij dat 1 op 1 over zal nemen. Wel vindt een taxatie altijd met een zekere bandbreedte plaats. Hoeveel richtlijnen daar voor zijn, helemaal objectief krijg je het nooit. Zo kan je altijd een discussie voeren of een badkamer nou goed afgewerkt en luxe is (=bonuspunten), of dat er juist nog wel wat aan moet gebeuren (bijv. schimmel op de kitranden). Dat soort subjectieve punten kan een taxateur gebruiken om het geheel wat naar boven, of juist naar beneden af te ronden.

Overigens zal iedere hypotheekverstrekker zich daar ook van bewust zijn, en wordt daar in hun modellen ongetwijfeld rekening mee gehouden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15:59
Dacht dat zij dat onafhankelijk moeten vaststellen, maar blijkbaar kun je gewoon opgeven wat je nodig hebt en dan sturen ze het naar dat bedrag. Zoektocht op internet leerde me dat ze meestal op een duizendje meer of minder niet kijken, dus willen ze wel weten wat je minimaal nodig hebt. Lullig als je 310 nodig hebt en ze taxeren op 309 en daarop faalt je hypo.

Makelaar van de verkopende partij zou ook iets eenvoudigs opleveren van de VVE van mijn nieuwe huis, maar daar zit ik nu ook al bijna week op te wachten. En dan straks zeker ineens klagen dat mijn hypotheek nog niet rond is 8)7
De taxatie is inderdaad een grote wassen neus.. Bij ons exact dezelfde vraag vorig jaar bij de koop van ons huis. Het is niet voor niets dat sommige partijen een hypotheek kunnen bieden waarbij je de kosten kopen ook kunt meefinancieren ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Amens schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:49:
[...]

De taxatie is inderdaad een grote wassen neus.. Bij ons exact dezelfde vraag vorig jaar bij de koop van ons huis. Het is niet voor niets dat sommige partijen een hypotheek kunnen bieden waarbij je de kosten kopen ook kunt meefinancieren ;)
Wie biedt een hypotheek waarbij je kosten koper mee kunt financieren?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 19:18

T-Infinity

Heen en weer....

Amens schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:49:
[...]

Recent mijn huis laten hertaxeren (om de risico-opslag te laten verlagen). De makelaar was er heel open in. Hij had na zijn eigen beoordeling zo'n 20k marge en als ik voldoende (goede) argumenten kon geven, kon hij aan de bovenkant van die marge gaan zitten.
Ik vond dat ideaal. Rente van 2.0 naar 1.5 kunnen verlagen :-)
Mijn opsomming bestond uit: (veel) zonnepanelen gelegd, warmtepompen geinstalleerd, airco's. algemene opfrissing van huis. Tuin aangelegd etc.

Om maar aan te geven: het is fluïde binnen een bepaalde marge. Makelaar moet het kunnen verantwoorden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: mei 2013
  • Nu online
MoshiMoshi84 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:12:
[...]

Wie biedt een hypotheek waarbij je kosten koper mee kunt financieren?
Alle partijen mogen het aanbieden.

Je mag niet meer dan 100% marktwaarde fincieren. Als jouw taxatie 110% van je bod is heb je 10% financierings ruimte.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Freeaqingme schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:04:
[...]

Het is niet zo dat als je 1 euro of 10 miljoen euro opgeeft hij dat 1 op 1 over zal nemen. Wel vindt een taxatie altijd met een zekere bandbreedte plaats. Hoeveel richtlijnen daar voor zijn, helemaal objectief krijg je het nooit. Zo kan je altijd een discussie voeren of een badkamer nou goed afgewerkt en luxe is (=bonuspunten), of dat er juist nog wel wat aan moet gebeuren (bijv. schimmel op de kitranden). Dat soort subjectieve punten kan een taxateur gebruiken om het geheel wat naar boven, of juist naar beneden af te ronden.

Overigens zal iedere hypotheekverstrekker zich daar ook van bewust zijn, en wordt daar in hun modellen ongetwijfeld rekening mee gehouden.
Nou, de beste man was 10 minuten binnen, nam in elke kamer een foto en ging weer weg. 'de rest stond op internet'. Hij kan geen idee hebben van de afwerkgraad en verborgen zaken.

Maar goed, daar heb je weer bouwkundige inspecteurs voor.

Dit dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MoshiMoshi84
perspectivebass schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:53:
[...]

Alle partijen mogen het aanbieden.

Je mag niet meer dan 100% marktwaarde fincieren. Als jouw taxatie 110% van je bod is heb je 10% financierings ruimte.
Het kan zonder NHG inderdaad, maar niet elke bank doet het.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AGee
  • Niet online

AGee

perspectivebass schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:53:
[...]
Als jouw taxatie 110% van je bod is heb je 10% financierings ruimte.
Niet altijd ;) Niet elke geldverstrekker doet dit, sommige / de meesten gaan uit van het laagste bedrag van <taxatie, koopsom>

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 17:41
MoshiMoshi84 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:47:
[...]

Het kan zonder NHG inderdaad, maar niet elke bank doet het.
Kleine twee jaar geleden heb ik kosten koper meegefinancierd, en dat was met NHG. Taxatie was toen inderdaad hoger dan de koopprijs. Niet veel later heb ik extra afgelost 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aschja
Flextrip schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 23:07:
[...]

Kleine twee jaar geleden heb ik kosten koper meegefinancierd, en dat was met NHG. Taxatie was toen inderdaad hoger dan de koopprijs. Niet veel later heb ik extra afgelost 8)7
Klopt hier ook. 3 jaar geleden gedaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Flextrip schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 23:07:
[...]

In 2018 mocht je kosten koper nog meefinancieren met NHG, maar dat had niets met de taxatie te maken. Regel was toen laagste van taxatie of koopsom + 6%, nu is het alleen nog maar laagste van taxatie of koopsom.

• SavageBrother
Vorige woning uit ons hoofd gezet, dag later komt een woning op funda waar we beiden echt een ontzettend goed gevoel bij hebben. Vraagprijs zit wel richting wat we op dit moment maximaal willen lenen, dus dat is een dingetje. Maandag gesprek met adviseur, dinsdag kijken.

Heb er een goed gevoel bij, dus hoop door snel te handelen wellicht gelijk onze slag te kunnen slaan, net als met onze vorige woning.

It's dogged that does it

• SavageBrother
-dubbel-

[Voor 95% gewijzigd door SavageBrother op 21-05-2020 13:19]

It's dogged that does it

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Doragon
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 04-06 14:26
Stel, je koopt een bestaande woning maar deze wordt pas in December opgeleverd? Wanneer beging je met hypotheek aflossen ? En is er iets waar je rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 18:07
Doragon schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:58:
Stel, je koopt een bestaande woning maar deze wordt pas in December opgeleverd? Wanneer beging je met hypotheek aflossen ? En is er iets waar je rekening mee moet houden?
Pas als je bent gepasseerd bij de notaris.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aschja
Vraagje. Wij krijgen 3 augustus de sleutel van de nieuwe woning. 1 september krijgen de kopers van ons huis de sleutels. Dus wij hebben een maand de tijd voor de vakmensen die komen. Het volgende moet er gebeuren:

- Schilder (begin augustus)
- Nieuwe keuken (half augustus)
- Nieuwe gietvloer (eind augustus)

We zitten met het volgende probleem? Hoe plan je deze dingen in? Want de schilder en de keukenman willen allebei de woning van tevoren gezien hebben. De schilder om te kijken wat er allemaal gedaan moet worden. Moet er ook herstelwerk gedaan worden of alleen schilderwerk? De nieuwe keuken moet ingemeten worden. etc.

Maar hoe pak je dat aan als de huidige bewoners er nog in zitten? Die zitten natuurlijk niet te wachten dat er elke keer mensen over de vloer komen.

[Voor 77% gewijzigd door aschja op 22-05-2020 16:11]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: mei 2013
  • Nu online
aschja schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:06:
Vraagje. Wij krijgen 3 augustus de sleutel van de nieuwe woning. 1 september krijgen de kopers van ons huis de sleutels. Dus wij hebben een maand de tijd voor de vakmensen die komen. Het volgende moet er gebeuren:

- Schilder (begin augustus)
- Nieuwe keuken (half augustus)
- Nieuwe gietvloer (eind augustus)

We zitten met het volgende probleem? Hoe plan je deze dingen in? Want de schilder en de keukenman willen allebei de woning van tevoren gezien hebben. De schilder om te kijken wat er allemaal gedaan moet worden. Moet er ook herstelwerk gedaan worden of alleen schilderwerk? De nieuwe keuken moet ingemeten worden. etc.

Maar hoe pak je dat aan als de huidige bewoners er nog in zitten? Die zitten natuurlijk niet te wachten dat er elke keer mensen over de vloer komen.
Bij onze huidige woning hebben we gewoon gevraagd of wij een keer een uurtje langs mochten komen om in te meten etc. werd totaal niet moeilijk over gedaan. Je hebt alleen ook met de huidige bewoners af te stemmen voor overdracht. Dus zal dat gewoon vragen of die mogelijkheid er is. en dan gewoon op een namidag proberen te plannen.

Gemiddelde keuken inmeten is 15-20min bezig...
Pagina: 1 ... 134 ... 138 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True