Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 18:34
unezra schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:40:
[...]

Onderhandelen is een spelletje. Eerste bod weg wuiven is daar onderdeel van, zeker als dat lager is dan zij hadden verwacht of redelijk is in de huidige markt. Daarbij, wie zegt dat jij niet bewust hebt gelowballed, of zij dat iig als zodanig zien? (Kan een zinvolle tactiek zijn, afhankelijk van de situatie.)

Verder @AGee eens, jij houd star vast aan een datum. Ik kan me goed voorstellen dat ik in hun situatie ook zoiets zou hebben van "ja doei, jij brengt ons in de problemen door een datum te eisen die voor ons te vroeg is, dan nemen we ook alles mee dat los zit".

Sterker nog, ze kunnen besluiten de onderhandelingen af te breken en hun geluk te beproeven met iemand die wat flexibeler wil zijn. Zit je zonder huis. Kun je die overdrachtsdatum ook wel vergeten.

Onderhandelingen kun en mag je hard spelen, maar het is poker. Je kunt verliezen.
ff goed lezen. "gelowballd" :? Hij biedt een ton boven de vraagprijs. Ton overwaarde, dat is net even anders. Daarnaast hadden de verkopers letterlijk gezegd dat hij de overdrachtsdatum aan mocht geven, als ze dan in de problemen komen, dat is dan toch hun schuld. Kan de koper niets aan doen. Dat dat in het verkeerde keelgat schiet bij verkopers kan, en is hun goed recht maar is dr eigen schuld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Sport_Life schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:15:
[...]

Onze makelaar had ook een voorkeur voor kopers met aankoopmakelaar, om de reden dat veel kopers zonder makelaar veel meer bieden dan ze kunnen lenen ofwel juist veel te laag bieden met allerlei onzinredenen ("coronabieders").
Inderdaad, een aankoopmakelaar heeft ook een reputatie hoog te houden en zal niet lukraak biedingen doen die niet realistisch zijn. Maar ook scheelt het voor een verkopende makelaar een hoop bij de verdere afhandeling. Alle lastige vragen van onervaren kopers over het koopcontract etc. gaan richting de aankoopmakelaar ipv naar hem.

@ybos hieronder: denk gewoon even na, makelaars hebben het in deze tijden super druk, die willen snel van deal naar deal hoppen. Ik beschrijf mogelijke beweegredenen, niet de ideale sprookjeswereld.

[Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 05-05-2020 22:54]

DUT Racing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 18:34
fsfikke schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:40:
[...]

Inderdaad, een aankoopmakelaar heeft ook een reputatie hoog te houden en zal niet lukraak biedingen doen die niet realistisch zijn. Maar ook scheelt het voor een verkopende makelaar een hoop bij de verdere afhandeling. Alle lastige vragen van onervaren kopers over het koopcontract etc. gaan richting de aankoopmakelaar ipv naar hem.
komop zeg, "lastige vragen" :?
Ik mocht willen dat ik zoveel betaald zou krijgen voor het beantwoorden van domme vragen. Risico van t vak....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 20:18
ybos schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:44:
[...]

komop zeg, "lastige vragen" :?
Ik mocht willen dat ik zoveel betaald zou krijgen voor het beantwoorden van domme vragen. Risico van t vak....
De verkoopmakelaar wordt niet betaald door de aankoper dus wat mij betreft niet meer dan logisch dat een verkoopmakelaar geen zin heeft om te functioneren als een vraagbaak voor de kopende partij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 18:51
Mesque schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:47:
[...]

De verkoopmakelaar wordt niet betaald door de aankoper dus wat mij betreft niet meer dan logisch dat een verkoopmakelaar geen zin heeft om te functioneren als een vraagbaak voor de kopende partij.
Indirect natuurlijk wel. Zonder koper geen verkoop.

Uiteraard is het makkelijker als het contact via een aankoopmakelaar loopt, en in deze 'verkopersmarkt' kan een verkopend makelaar het zichzelf makkelijk maken door 'moeilijke' kopers op afstand te proberen houden.

Maar bij een koop zonder aankoopmakaar is het onderdeel van het werk om de afronding verkoop zo soepel mogelijk te laten verlopen. Of je daar als verkoopmakelaar nu zin in hebt, of niet. Daar wordt je nu eenmaal voor betaald.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:39

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

ybos schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:39:
[...]
ff goed lezen. "gelowballd" :? Hij biedt een ton boven de vraagprijs. Ton overwaarde, dat is net even anders. Daarnaast hadden de verkopers letterlijk gezegd dat hij de overdrachtsdatum aan mocht geven, als ze dan in de problemen komen, dat is dan toch hun schuld. Kan de koper niets aan doen. Dat dat in het verkeerde keelgat schiet bij verkopers kan, en is hun goed recht maar is dr eigen schuld.
Ik zie enkel dat er een ton eigen geld in zit.
Niets over wat de vraagprijs is en wat gebodem is.

Sure, het was niet handig van de verkopers om te zeggen "jullie mogen de datum bepalen" zonder daar ook maar enige voorwaarde aan de verbinden (bijvoorbeeld "niet eerder dan x"), maar in the end vraag ik me af hoe halstarrig je daar aan moet vast houden voordat er ook maar iets getekend is en de verkopende partij doodleuk van tafel kan lopen.

Misschien lees ik dingen verkeerd, maar ik lees eerst "wij hebben een huis gekocht" en een pagina later dat de onderhandelingen nog lopen. Dan heb je nog geen huis gekocht, maar ben je in onderhandeling.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 21:06
Wat is jullie mening over een woning met aan de overkant van de straat een direct gelegen zendmast?

Hoi :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 20:18
Ik heb zojuist de conceptaktes van de notaris binnen gekregen, zie daarin dat het bedrag in de hypotheekakte een stuk hoger is dan de hypotheek zelf omdat bepaalde posten conform onderstaande zijn meegenomen. Onderstaande staat in de toelichting:
De wet staat toe dat het hypotheekrecht zich mede uitstrekt voor drie jaren rente mits die verschuldigd is. Vandaar dat de hypothecaire inschrijving genomen wordt niet alleen voor de hoofdsom van de lening, maar ook voor een geschat bedrag aan rente en kosten. Daardoor komt het bedrag van de inschrijving hoger uit dan het bedrag van de lening. Dit bedrag aan rente en kosten bent u bij het afsluiten van de lening niet schuldig, zult u(mits u regelmatig aan uw financiële verplichtingen voldoet) ook niet schuldig worden, en over dit bedrag betaalt u uiteraard ook geen rente, afsluitprovisie en notariële kosten.
In de hypotheekakte staat het volgende:
Tot meerdere zekerheid voor:
- 1. voldoening van de bedongen rente alsmede de eventueel later overeen te komen verhoging daarvan;
- 2. voldoening van alle kosten en rechten, schadevergoedingen en al hetgeen de schuldeiser verder uit hoofde van de lening van de schuldenaar te vorderen mocht hebben,
welke onder 1 en 2 bedoelde bedragen worden begroot op een totaal bedrag ad
XXXXXXXX (in casu 40% extra van de hypotheeksom).
Ik neem aan dat dit standaard is en uiteraard geen enkel probleem mits er geen achterstanden etc. zijn, maar het zou toch fijn zijn dit ook van anderen te horen. Ik vind met name de omvang van het bedrag tot meerdere zekerheid erg fors en het bedrag aan renten en (redelijkerwijze) kosten. Hebben jullie soortgelijke bepalingen in je hypotheekakte staan?

[Voor 5% gewijzigd door Mesque op 06-05-2020 13:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 16:15
Shadow_Agent schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:58:
Wat is jullie mening over een woning met aan de overkant van de straat een direct gelegen zendmast?
Qua straling zou ik me er niet druk over maken. Qua aanzicht en toekomstige waarde wel. Ik kijk toch niet graag tegen een zendmast aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 21:35
Mesque schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:24:
Ik heb zojuist de conceptaktes van de notaris binnen gekregen, zie daarin dat het bedrag in de hypotheekakte een stuk hoger is dan de hypotheek zelf omdat bepaalde posten conform onderstaande zijn meegenomen. Onderstaande staat in de toelichting:

[...]

[...]

Ik neem aan dat dit standaard is en uiteraard geen enkel probleem mits er geen achterstanden etc. zijn, maar het zou toch fijn zijn dit ook van anderen te horen. Ik vind met name de omvang van het bedrag tot meerdere zekerheid erg fors en het bedrag aan renten en (redelijkerwijze) kosten. Hebben jullie soortgelijke bepalingen in je hypotheekakte staan?
Is volgens mij redelijk standaard ja :) bij ons stond er een heel groot bedrag in, omdat we een overbruggingsperiode hadden, oftewel oud huis + nieuw huis + marge daarop, ging dik over de 500K heen terwijl ons nieuwe huis 300K was (oude huis 240K).

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jovatov
Mesque schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:24:

[...]

[...]

Is dit hetzelfde als het hogere bedrag waarvoor de hypotheek wordt ingeschreven zodat, mocht je ooit een bouwdepot willen nemen, je niet weer naar de notaris hoeft om daar het bedrag op te hogen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shadow_Agent
Mania-92 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:24:
[...]

Qua straling zou ik me er niet druk over maken. Qua aanzicht en toekomstige waarde wel. Ik kijk toch niet graag tegen een zendmast aan.
het ging mij inderdaad om de straling ;)
Echt ideaal is het niet qua uitzicht... we moeten nog gaan kijken dus ben benieuwd hoe het er in het echt uitziet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Jovatov schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:53:
[...]

Is dit hetzelfde als het hogere bedrag waarvoor de hypotheek wordt ingeschreven zodat, mocht je ooit een bouwdepot willen nemen, je niet weer naar de notaris hoeft om daar het bedrag op te hogen?
Klopt, dat is precies de reden, dan hoeft de akte niet weer aangepast te worden en voorkom je weer onnodige notariskosten :)

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:01
Shadow_Agent schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:00:
[...]

Echt ideaal is het niet qua uitzicht... we moeten nog gaan kijken dus ben benieuwd hoe het er in het echt uitziet.
Qua straling de ideale plek om te wonen als het huis dichtbij genoeg staat en de mast hoog genoeg is zit je precies in de dooie hoek van de antenne :Y)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Mania-92 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:24:
[...]

Verhoogd brandgevaar ook :p

DUT Racing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FTI
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 19:03
. foutje

[Voor 95% gewijzigd door FTI op 06-05-2020 14:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 20:14
Shadow_Agent schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:00:
[...]

Ik zou er zelf geen problemen mee hebben. Ik heb ook wel eens zitten kijken naar een woning die naast hoogspanningskabels stond. Het vervelende bij zulk soort zaken is wel dat andere mensen er wél problemen mee hebben. Daarom heeft het bij toekomstige verkoop een prijsverlagend effect. Om die reden zou ik er toch minder voor willen bieden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: augustus 2012
  • Nu online
Maar zit dat überhaupt dan niet al in de prijs verwerkt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 18:06
Gijsje22 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:32:
Maar zit dat überhaupt dan niet al in de prijs verwerkt?
Niet persé nee, mensen kunnen zelf beslissen wat ze vragen.

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 17:07
Ondanks 'corona' lijkt het nog best snel te lopen bij, in elk geval onze, hypotheekmaatschappij:
  • 10 april: voorlopig koopcontract getekend
  • 15 april: hypotheek-tussenpersoon officieel de opdracht gegeven voor het regelen van de hypotheek
  • 17 april: alle stukken aangeleverd aan tussenpersoon
  • 20 april: hypotheekaanvraag officieel in gang gezet door tussenpersoon - en rente-aanbod van Vista hypotheken ontvangen
  • 30 april: alle documenten aangeleverd waar Vista nog om vroeg
  • 7 mei: offerte van Vista binnen. :)
De grootste vertragende factor zat bij onszelf: opstellen van het koopcontract (zonder makelaars), opvragen en doorsturen van diverse documenten. Op de doorlooptijd bij de tussenpersoon en hypotheerverstrekker heb ik niets aan te merken. :)

• Zuaro
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 14:28
Wij overwegen momenteel een bod te doen op een huis in Rotterdam in de 300-350k range (zonder aankoopmakelaar). Huis bevalt ons heel erg er moeten alleen nog wel het één en ander aan gedaan worden (keuken, vloeren schuren/lakken, cv ketel, paar scheuren wegwerken). Hebben wel wat ev om deel hiervan te doen, gaat echter wel ten kosten van de inrichting.

Twijfelen enorm over hoogte van het bod, denken nu aan ~15k boven vraagprijs en over het eventueel nog meefinancieren van verbouwing van keuken. Iemand tips over wat handig is?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MoshiMoshi84
  • Registratie: juli 2018
  • Nu online
Zuaro schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:54:
Wij overwegen momenteel een bod te doen op een huis in Rotterdam in de 300-350k range (zonder aankoopmakelaar). Huis bevalt ons heel erg er moeten alleen nog wel het één en ander aan gedaan worden (keuken, vloeren schuren/lakken, cv ketel, paar scheuren wegwerken). Hebben wel wat ev om deel hiervan te doen, gaat echter wel ten kosten van de inrichting.

Twijfelen enorm over hoogte van het bod, denken nu aan ~15k boven vraagprijs en over het eventueel nog meefinancieren van verbouwing van keuken. Iemand tips over wat handig is?
Wat handig is hangt meer van de marktwaarde van de woning af dan de vraagprijs. Sommige woningen hebben een veel te hoge vraagprijs, dus overbieden is niet altijd een goed idee. Mijn tip zou zijn om je daar vooral niet te veel van aan te trekken en onafhankelijk van de vraagprijs je bod te bepalen, bijvoorbeeld door te kijken naar voor welk bedrag vergelijkbare huizen in die buurt recent zijn verkocht. En daar dan iets onder of boven gaan zitten afhankelijk van hoe graag je het huis wilt kopen.

[Voor 9% gewijzigd door MoshiMoshi84 op 07-05-2020 15:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zuaro
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 14:28
MoshiMoshi84 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:01:
[...]

Wat handig is hangt meer van de marktwaarde van de woning af dan de vraagprijs. Sommige woningen hebben een veel te hoge vraagprijs, dus overbieden is niet altijd een goed idee. Mijn tip zou zijn om je daar vooral niet te veel van aan te trekken en onafhankelijk van de vraagprijs je bod te bepalen, bijvoorbeeld door te kijken naar voor welk bedrag vergelijkbare huizen in die buurt recent zijn verkocht. En daar dan iets onder of boven gaan zitten afhankelijk van hoe graag je het huis wilt kopen.
Ja dat zijn we ook wel aan het doen, kijken ook naar prijs per m2 en woz waarde. Hebben zelf het idee dat het een fair bod is icm alles wat nog gedaan moet worden en wat wij het waard vinden. Hebben ook wel een maximum budget voor komende jaren aan renovatie, beetje afgestemd op "hoeveel zou ik voor een net gerenoveerd huis in de zelfde prijsklasse willen betalen".

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shadow_Agent
Voor wat betreft het wonen onder een zendmast: ik lees op internet ook verhalen over bromtonen waar mensen gek van worden. Zojuist bij de woning gekeken en ik hoor inderdaad, als ik po de oprit sta een zoom van de koeling. Geen bromtonen o.i.d. Maar wat niet is, kan komen natuurlijk als ze er een 5G mast van maken of iets uitbreiden.

M'n vrouw ziet er geen problemen in, ik wel. Lastig!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 18:27
Zuaro schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:54:

Je zou kunnen overwegen om een clausule in het koopcontract op te laten nemen dat je een taxatie uit laat voeren (is over het algemeen toch nodig voor de hypotheek) en dat deze minimaal x% van de koopsom dient te zijn - als ontbindende voorwaarde.

Mogelijk gaan de verkopers daar niet mee akkoord, maar je kan het allicht proberen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: januari 2011
  • Nu online
PRoeske schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:07:
[...]

Je zou kunnen overwegen om een clausule in het koopcontract op te laten nemen dat je een taxatie uit laat voeren (is over het algemeen toch nodig voor de hypotheek) en dat deze minimaal x% van de koopsom dient te zijn - als ontbindende voorwaarde.
Dat is toch ongeveer hetzelfde als bieden onder voorbehoud van een hypotheek voor x euro?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 18:27
FastFox91 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 17:27:
[...]

Dat is toch ongeveer hetzelfde als bieden onder voorbehoud van een hypotheek voor x euro?
Niet als je wilt voorkomen dat je veel teveel voor een huis betaalt (bij twijfel - relevant als je ruim onder je maximale hypotheekbedrag wilt kopen).

Je kan dan zeggen dat bij een koopsom van 500.000 de taxatie minimaal 450.000 moet zijn (bereid dus om 50.000 boven de taxatiewaarde te kopen). Als de taxatie lager is kan je ontbinden.

Dat staat helemaal buiten het hypotheekbedrag dat je minimaal wilt krijgen. Dat is afhankelijk van veel meer (eigen vermogen, overwaarde, etc).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
PRoeske schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 23:02:
[...]

Niet als je wilt voorkomen dat je veel teveel voor een huis betaalt (bij twijfel - relevant als je ruim onder je maximale hypotheekbedrag wilt kopen).

Je kan dan zeggen dat bij een koopsom van 500.000 de taxatie minimaal 450.000 moet zijn (bereid dus om 50.000 boven de taxatiewaarde te kopen). Als de taxatie lager is kan je ontbinden.

Dat staat helemaal buiten het hypotheekbedrag dat je minimaal wilt krijgen. Dat is afhankelijk van veel meer (eigen vermogen, overwaarde, etc).
Dan doe je dus de aanname dat de taxateur weet wat het huis waard is. Taxatie is niet nauwkeurig genoeg om te kunnen zeggen of een woning 450k of 500k waard moet zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Tsurany schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:29:
[...]

Dan doe je dus de aanname dat de taxateur weet wat het huis waard is. Taxatie is niet nauwkeurig genoeg om te kunnen zeggen of een woning 450k of 500k waard moet zijn.
Ik heb sterk de indruk dat als je zelf de taxateur betaalt je een redelijke invloed hebt op de taxatie prijs. Zeker als je via een (aankoop)makelaar een taxateur uitzoekt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
7o9 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:53:
[...]

Ik heb sterk de indruk dat als je zelf de taxateur betaalt je een redelijke invloed hebt op de taxatie prijs. Zeker als je via een (aankoop)makelaar een taxateur uitzoekt.
Als je wilt kan dat zeker. Maar dan is het natuurlijk volledig zinloos om er een voorwaarde aan te hangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

FastFox91 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 17:27:
[...]

Nee, zeker niet. Onder voorbehoud financiering is vrij nietszeggend als je 'goed' bent voor een hypotheek twv minimaal de koopsom maar gewoon die schuld niet wilt aangaan. De rest zou je dan met eigen geld doen, maar da's ook niet oneindig (doorgaans). Een 'onder voorbehoud financiering' zou je dan min of meer verplichten om buiten je eigen gestelde grenzen gaan.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Tsurany schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:54:
[...]

Als je wilt kan dat zeker. Maar dan is het natuurlijk volledig zinloos om er een voorwaarde aan te hangen.
Absoluut, tenzij je het echt over idiote bedragen hebt zal een taxatie zelden een probleem zijn. Ik begrijp zo'n voorbehoud dan ook niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AGee
  • Niet online

AGee

De kans dat twee achtereenvolgende taxaties uitkomen op 450k en 500k is wel bijzonder klein ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 15:52
Wie heeft er ervaringen met het kopen van een woonboot/drijvende villa/hoe je het ook maar wil noemen? Wij zijn in een orienterende fase, geen kopende fase nog.

Het gaat om dit huis:

https://www.funda.nl/koop...-burt-bacharachstraat-28/

Wat ik weet:

- Je kunt maar 90% financieren
- Er is iets met een ligplaats (of is dat de eeuwig afgekochte erfpacht?)

Dit begrijp ik niet:

- Over de koopsom van de watervilla is geen overdrachtsbelastiging verschuldigd;
- Over de koopsom c.q. waarde van het perceel dient wel overdrachtsbelasting door koper betaald te worden;

Zo te zien zit er in deze villa dus nog ergens een addertje onder het gras. Je betaalt voor de watervilla 425k (vraagprijs) maar de waarde van het perceel moet nog los gekocht worden. Dat was in 2016 50k waard)

Zie ik nog wat over het hoofd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AGee
  • Niet online

AGee

Veel banken zijn niet zo happig op het financieren van een woonboot, omdat de 'waarde van die woonboot' (lees: Wat je ervoor neerlegt) nogal in relatie staat tot de ligplaats. Zonder ligplaats verliest die boot een groot deel van z'n waarde. En die ligplaats is meestal tijdelijk en bovendien nogal afhankelijk van gemeentelijk beleid.

Edit: Een stukje grond ("perceel" in de advertentie) is nog niet per definitie een recht om je woonboot daar aan te leggen, sowieso goed om minimaal even te checken bij de gemeente.

[Voor 22% gewijzigd door AGee op 10-05-2020 16:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KaiseRRuby
AGee schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:15:
Veel banken zijn niet zo happig op het financieren van een woonboot, omdat de 'waarde van die woonboot' (lees: Wat je ervoor neerlegt) nogal in relatie staat tot de ligplaats. Zonder ligplaats verliest die boot een groot deel van z'n waarde. En die ligplaats is meestal tijdelijk en bovendien nogal afhankelijk van gemeentelijk beleid.

Edit: Een stukje grond ("perceel" in de advertentie) is nog niet per definitie een recht om je woonboot daar aan te leggen, sowieso goed om minimaal even te checken bij de gemeente.
Hoe kom je erachter wat het beleid is van de gemeente rondom die woonboot? Er liggen een heel rijtje van dit soort watervilla's daar in die wijk. Ben wel benieuwd hoe je dat uit kunt vogelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AGee
  • Niet online

AGee

KaiseRRuby schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:23:
[...]

Hoe kom je erachter wat het beleid is van de gemeente rondom die woonboot? Er liggen een heel rijtje van dit soort watervilla's daar in die wijk. Ben wel benieuwd hoe je dat uit kunt vogelen.
Bij de gemeente ;) /flauw

@KaiseRRuby In veel gevallen (ik weet niet of dit ook zo'n geval is) maakt het beleid van de gemeente vrij weinig uit, want beleid is politiek en die kan van verkiezing op verkiezing veranderen. Het risico kan dan voor jullie persoonlijk wel minimaal zijn, de bank kan daar anders over denken. Als je geen financiering nodig hebt, dan wordt het een ander verhaal. Maar in alle gevallen, als jullie dit serieus overwegen, zou ik persoonlijk me goed laten adviseren. En dan niet door de verkoopmakelaar, die dient alleen de belangen van verkoper. Ik zou misschien een aankoopmakelaar overwegen, of een goede financieel adviseur, of beide. En/of even gaan babbelen met buren.

[Voor 49% gewijzigd door AGee op 10-05-2020 16:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MoshiMoshi84
  • Nu online
[b]KaiseRRuby schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:11Dit begrijp ik niet:

- Over de koopsom van de watervilla is geen overdrachtsbelastiging verschuldigd;
- Over de koopsom c.q. waarde van het perceel dient wel overdrachtsbelasting door koper betaald te worden;

Zo te zien zit er in deze villa dus nog ergens een addertje onder het gras. Je betaalt voor de watervilla 425k (vraagprijs) maar de waarde van het perceel moet nog los gekocht worden. Dat was in 2016 50k waard)

Dat ligt niet aan jou, het is een onduidelijke tekst. Mijn gok is dat de vraagprijs voor de villa en het perceel is, en dat je aan de hand van de taxatie over een deel overdrachtsbelasting betaald. Maar zou het aan de verkoopmakelaar vragen voor ergens vanuit te gaan.

In Amsterdam heb je makelaars die zijn gespecialiseerd in woonboten, zou die inschakelen bij serieuze interesse.

[Voor 6% gewijzigd door MoshiMoshi84 op 10-05-2020 16:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KaiseRRuby
AGee schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:25:
[...]

Bij de gemeente ;) /flauw

@KaiseRRuby In veel gevallen (ik weet niet of dit ook zo'n geval is) maakt het beleid van de gemeente vrij weinig uit, want beleid is politiek en die kan van verkiezing op verkiezing veranderen. Het risico kan dan voor jullie persoonlijk wel minimaal zijn, de bank kan daar anders over denken. Als je geen financiering nodig hebt, dan wordt het een ander verhaal. Maar in alle gevallen, als jullie dit serieus overwegen, zou ik persoonlijk me goed laten adviseren. En dan niet door de verkoopmakelaar, die dient alleen de belangen van verkoper. Ik zou misschien een aankoopmakelaar overwegen, of een goede financieel adviseur, of beide. En/of even gaan babbelen met buren.
He Naitsoezn. Die naam kende ik een stuk beter. :)

Ja, het is best vreemd, het is een prachtig huis in Utrecht en het is helemaal niet zo duur. Eigen geld hebben we wel dus we kunnen wel een kwart oid zelf financieren maar niet het hele bedrag.

Ben inderdaad vooral benieuwd naar de risico's. Heb de makelaar maar even gemaild, benieuwd of ze wat meer uitleg kunnen geven.

@MoshiMoshi84 Dank voor je duidelijke uitleg!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 14:57
KaiseRRuby schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:11:
Wie heeft er ervaringen met het kopen van een woonboot/drijvende villa/hoe je het ook maar wil noemen? Wij zijn in een orienterende fase, geen kopende fase nog.

Het gaat om dit huis:

https://www.funda.nl/koop...-burt-bacharachstraat-28/

Wat ik weet:

- Je kunt maar 90% financieren
- Er is iets met een ligplaats (of is dat de eeuwig afgekochte erfpacht?)

Dit begrijp ik niet:

Een collega van mij heeft watervilla gekocht (niet bij jou in de buurt) en zei maar bij twee partijen terecht te kunnen voor een hypotheek

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 20:51

Don Quijote

El Magnifico

Morgen tweede bezichtiging van een huis en als het gevoel nog goed is gaan willen we een bod doen. Dit na twee jaar zoeken en vele bezichtigingen... maar nooit tot een bod gekomen. Vervelend dat het moment dat we wel echt op het punt van bieden zijn aangekomen, we in een coronacrisis zijn gekomen; met huizenprijzen die op een all-time high staan en een hele serieuze kans dat het vanaf hier weer naar beneden gaat.

Door een LTV van 60% aan te houden probeer ik in ieder geval het risico te elimineren dat we “onder water” komen te staan zolang de prijzen niet met meer dan 40% gaan dalen (en dat lijkt me een extreem scenario).

Ik houd rekening met een scenario van 30% daling waardoor mijn potentiële verlies van kapitaal na aankoop met 90k stijgt (30% van 300k (aankoopwaarde nieuwe huis - verkoopwaarde oude huis)). Dit vinden we acceptabel

Om het risico van een snelle daling van huizenprijzen te ondervangen tussen aankoop nieuwe woning en verkoop oude woning wil ik ook bij het bod een voorbehoud verkoop eigen woning tegen X bedrag toevoegen.

Ik heb het gevoel dat we ondanks de huidige onzekerheid, met bovenstaand plaatje toch het risico redelijk acceptabel houden. Zien jullie hier nog gaten in?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 21:46
Don Quijote schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:03:
Morgen tweede bezichtiging van een huis en als het gevoel nog goed is gaan willen we een bod doen. Dit na twee jaar zoeken en vele bezichtigingen... maar nooit tot een bod gekomen. Vervelend dat het moment dat we wel echt op het punt van bieden zijn aangekomen, we in een coronacrisis zijn gekomen; met huizenprijzen die op een all-time high staan en een hele serieuze kans dat het vanaf hier weer naar beneden gaat.

Door een LTV van 60% aan te houden probeer ik in ieder geval het risico te elimineren dat we “onder water” komen te staan zolang de prijzen niet met meer dan 40% gaan dalen (en dat lijkt me een extreem scenario).

Ik houd rekening met een scenario van 30% daling waardoor mijn potentiële verlies van kapitaal na aankoop met 90k stijgt (30% van 300k (aankoopwaarde nieuwe huis - verkoopwaarde oude huis)). Dit vinden we acceptabel

Om het risico van een snelle daling van huizenprijzen te ondervangen tussen aankoop nieuwe woning en verkoop oude woning wil ik ook bij het bod een voorbehoud verkoop eigen woning tegen X bedrag toevoegen.

Ik heb het gevoel dat we ondanks de huidige onzekerheid, met bovenstaand plaatje toch het risico redelijk acceptabel houden. Zien jullie hier nog gaten in?
Dat het afhankelijk van de woning nog altijd lastig kan zijn om er tussen te komen met een bod met deze voorwaarden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

perspectivebass schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:16:
[...]

Dat het afhankelijk van de woning nog altijd lastig kan zijn om er tussen te komen met een bod met deze voorwaarden.
Huis is vier maanden geleden online gekomen, nu twee weken geleden opnieuw voor 100k minder. En ondanks dat er vorige week 8 bezichtingen waren konden we maandag gewoon langs komen voor een tweede bezichtiging. Ik denk dat het niet echt stormloopt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 13:41
Wij hebben morgenmiddag een bezichtiging ingepland staan. We wonen nu 4 jaar in onze huidige woning en er kwam een woning voorbij die we al eens eerder hebben gezien (ander huisnr.) maar welke ons zeer aanspreekt.

We denken er serieus over na om te gaan verhuizen, mits de woning ons écht bevalt. We zitten zeker niet op de schopstoel in ieder geval. De route zou dan zijn:
  1. Serieuze interesse
  2. Makelaar inschakelen voor waardebepaling eigen woning
  3. Positief? Dan bieden
  4. Wellicht over gaan tot koop
  5. Eigen woning in de verkoop zetten
  6. Z.s.m. hypotheek en alle aanverwante zaken regelen
Zie ik hierbij nu iets over het hoofd? Of zijn er tips van Tweakers die (onlangs) ook eerst hebben gekocht en dan pas verkocht? Voor ons zou het de eerste keer zijn, heb dus ook geen ervaring met een overbruggingshypotheek en de mate waarop deze invloed heeft op onze leencapaciteit.
In principe verwachten we dan we onder de 90% marktwaarde kunnen kopen, o.a. doordat we zelf ook overwaarde hebben. We zijn van plan een hypotheek af te sluiten bij Rabobank, incl. betaalpakketkorting en hopelijk dus ook de korting vanwege de 67,5-90% marktwaarde.

We hebben geen aankoopmakelaar en zelf een duidelijke grens in gedachte qua prijs, mocht het allemaal zo ver komen. Ik vind het wel spannend, zeker in deze tijd. Maar we verwachten in dat huis (vrijstaand geschakeld, fijn kavel) langere tijd te kunnen wonen. Uiteraard begrijpen wij de risico's m.b.t. eventuele arbeidsongeschiktheid, uit elkaar gaan, baan kwijt, enz. (gezien het huidige tijdsbeeld, lees: coronacrisis en komende recessie).

De verkoper heeft tevens al een bouwtechnische keuring laten uitvoeren. Klinkt dit bekend voor jullie? Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken/vinden, maar het lijkt mij dat hier zeker niet mee gesjoemeld mag en kan worden. We gaan het in ieder geval zien morgen.
Alvast bedankt voor enige adviezen, voor zover die er zijn :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KevinK92
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 18:20
remzor schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:27:

....
  1. Serieuze interesse
  3. Positief? Dan bieden
Zie ik hierbij nu iets over het hoofd? Of zijn er tips van Tweakers die (onlangs) ook eerst hebben gekocht en dan pas verkocht? Voor ons zou het de eerste keer zijn, heb dus ook geen ervaring met een overbruggingshypotheek en de mate waarop deze invloed heeft op onze leencapaciteit.
...
Hier een Tweaker die recentelijk deze weg behandeld heeft. Voor zover wij het hebben meegemaakt zie ik geen rare zaken, behalve dan dat je de planning in tijd niet mag onderschatten. Wij zaten aan het begin van deze coronacrisis en ons bod werd geaccepteerd, mits we snel met de financiën over de brug konden komen. Alles (van bod tot getekende hypotheek) duurde bij ons nog geen vier weken, dus ik zou als ik jullie was alvast wat gaan praten met een financieel adviseur of iemand bij de bank.

Voor wat betreft de overwaarde: Bij ons was het zo dat we 75% van de taxatie als overbruggingshypotheek konden krijgen. Houd hier dus ook rekening mee bij het bepalen van je bod, een verwachte overwaarde wordt niet door elke hypotheekverstrekker hetzelfde berekend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remzor
@KevinK92 Bedankt voor je reactie. We hebben dinsdag een belafspraak met een adviseur van Rabobank. Met hem hebben we al eens een oriënterend gesprek gehad.
Het overbruggingskrediet is dus geheel nieuw dus wil wel het e.e.a. weten hierover, de haken en ogen.

Documenten aanleveren zouden we waarschijnlijk snel kunnen, beiden vaste aanstelling, voldoende spaargeld, enz.
Spannender is waarschijnlijk de snelheid waarmee een taxateur een taxatie uit kan voeren en of er ontbindende voorwaarden zullen worden geaccepteerd bijvoorbeeld.

Zonder ontbindende voorwaarden vinden wij denk ik ook iets ‘te spannend’.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21:47

Rohem

Vaak buj te bange

Goedenavond Tweakers!

Ik heb links en rechts wat mee zitten lezen in dit topic, erg waardevol! Daarom bij deze ook een vraag van mijn kant om wat handige tips en adviezen. Hopelijk zit ik op de goede plek, maar als het een los topic moet worden hoor ik het graag.

We zijn eigenlijk al bijna een jaar op zoek, maar we wonen nog prima en hebben geen haast om te verhuizen. Toch zien we af en toe woningen die aan onze wensen voldoen. Na een aantal malen afgebeld te zijn voordat we überhaupt een eerste bezichtiging hadden of niet eens de kans te hebben gehad een bod te doen na een eerste bezichtiging, hebben we nu een potentieel pareltje op het oog. Ik zeg bewust potentieel, want er moet behoorlijk wat een gebeuren. In de basis een prima huis, maar van binnen moet alles gebeuren. Daar waan je je echt nog in 1970 |:(

Na afgelopen woensdag de eerste keer te zijn wezen kijken, gaan we morgenvroeg voor een tweede bezichtiging. Wel kreeg ik bij het maken van de afspraak te horen dat er al een bod ligt, maar volgens de verkoopmakelaar is dat niet wat "ze verwachtten en zijn ze nog niet in onderhandeling". Met andere woorden, het bod is te laag.

De woning bevindt zich in het Oosten waar we nu ook wonen. Over de woning zelf even wat feiten op een rijtje;
  • Bouwjaar: 1970
  • 6 kamers
  • Kunststof kozijnen
  • Asbest in losstaande garage en dakbeschot woning
  • Vraagprijs: 289.000
  • Tuin gelegen op het westen
Wat wij willen;
  • Uitbouw van 3m over de volledige breedte van de woning. Een deel hiervan wordt bijkeuken met deur naar buiten en er komen tuindeuren / schuifpui
  • Nieuwe keuken, op een andere plek in de woning. Dus moeten leidingen en afvoeren verplaatst worden.
  • Nieuwe badkamer
  • Nieuw toilet beneden. Dit kan eventueel later
  • Nieuwe tegelvloer beneden liefst incl. vloerverwarming
  • Het gebruikelijke schilderwerk/stucwerk en nieuwe laminaatvloeren slaapkamers en zolder
  • Meterkast vernieuwen en uitbreiden. In 1970 hadden ze blijkbaar genoeg aan 3 groepen 8)7
Zoals jullie kunnen lezen een aardig projectje. Voor dit alles hebben we geschat dat we ongeveer 80.000 euro aan verbouwing kwijt zijn. Van deze 80.000 euro willen we 65.000 betalen met de overwaarde van onze huidige woning (hier is al grofweg 15.000 k.k. en makelaarskosten vanaf). De resterende 15.000 moet uit een bouwdepot gaan komen.

Ik ben vooral benieuwd of het geschatte bedrag voor verbouwen realistisch is of dat we veel te hoog / te laag zitten en hoe we het bieden aan moeten pakken. Onze huidige woning hebben we destijds (2014) voor de vraagprijs gekocht. We kennen de huizen en de buurt heel goed, dus dat was niet zo'n probleem. Maar dit is toch net even wat anders :)
Ook lees ik dingen over x% van de marktwaarde in relatie tot hypotheken, wat houdt dit precies in?

Alle tips en adviezen zijn welkom!
remzor schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:27:
Wij hebben morgenmiddag een bezichtiging ingepland staan. We wonen nu 4 jaar in onze huidige woning en er kwam een woning voorbij die we al eens eerder hebben gezien (ander huisnr.) maar welke ons zeer aanspreekt.

We denken er serieus over na om te gaan verhuizen, mits de woning ons écht bevalt. We zitten zeker niet op de schopstoel in ieder geval. De route zou dan zijn:
  1. Serieuze interesse
  3. Positief? Dan bieden
In principe verwachten we dan we onder de 90% marktwaarde kunnen kopen, o.a. doordat we zelf ook overwaarde hebben. We zijn van plan een hypotheek af te sluiten bij Rabobank, incl. betaalpakketkorting en hopelijk dus ook de korting vanwege de 67,5-90% marktwaarde.

We hebben geen aankoopmakelaar en zelf een duidelijke grens in gedachte qua prijs, mocht het allemaal zo ver komen. Ik vind het wel spannend, zeker in deze tijd. Maar we verwachten in dat huis (vrijstaand geschakeld, fijn kavel) langere tijd te kunnen wonen. Uiteraard begrijpen wij de risico's m.b.t. eventuele arbeidsongeschiktheid, uit elkaar gaan, baan kwijt, enz. (gezien het huidige tijdsbeeld, lees: coronacrisis en komende recessie).

De verkoper heeft tevens al een bouwtechnische keuring laten uitvoeren. Klinkt dit bekend voor jullie? Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken/vinden, maar het lijkt mij dat hier zeker niet mee gesjoemeld mag en kan worden. We gaan het in ieder geval zien morgen.
Alvast bedankt voor enige adviezen, voor zover die er zijn :)
Ik heb een tijdje gedaan over mijn vraag en zie na het posten dat je in een vergelijkbare situatie zit. Toevallig!

Wij hebben in ieder geval dezelfde route voor ogen, alleen stap 2 slaan wij over. We hebben zelf een redelijk goed beeld van de waarde gebaseerd op de woningen die hier in de wijk te koop staan en recent verkocht zijn.

Als ik je nog een tip mag meegeven (en @KevinK92 ) zegt het eigenlijk ook al. Ga alvast met een hypotheekadviseur in gesprek. En dan het liefst een onafhankelijke. Wij zijn vorig jaar bij de Rabobank geweest omdat we daar nu onze hypotheek hebben lopen. En een paar maanden later bij de Hypotheker. En daar zie je toch wel dat de Rabobank een alleen z'n eigen producten verkoopt. De hypotheker bood ons veel meer mogelijkheden en hielp ons ook nog eens veel beter. Ik kan de beste man nu nog altijd bellen en mailen en heb hem afgelopen week meerdere malen zonder afspraak telefonisch gesproken waarbij hij beide keren ruim de tijd nam! Dus voor ons geen Rabobank meer, maar dat is ook heel persoonlijk denk ik hoor.
Een andere om rekening mee te houden is je eventuele huidige annuïteiten hypotheek. Die drukt bij ons toch wel aardig op de eventuele nieuwe hypotheek qua maximale leenruimte obv ons inkomen.

[Voor 36% gewijzigd door Rohem op 10-05-2020 22:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinusz
Rohem schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:23:
Goedenavond Tweakers!

Ik heb links en rechts wat mee zitten lezen in dit topic, erg waardevol! Daarom bij deze ook een vraag van mijn kant om wat handige tips en adviezen. Hopelijk zit ik op de goede plek, maar als het een los topic moet worden hoor ik het graag.

We zijn eigenlijk al bijna een jaar op zoek, maar we wonen nog prima en hebben geen haast om te verhuizen. Toch zien we af en toe woningen die aan onze wensen voldoen. Na een aantal malen afgebeld te zijn voordat we überhaupt een eerste bezichtiging hadden of niet eens de kans te hebben gehad een bod te doen na een eerste bezichtiging, hebben we nu een potentieel pareltje op het oog. Ik zeg bewust potentieel, want er moet behoorlijk wat een gebeuren. In de basis een prima huis, maar van binnen moet alles gebeuren. Daar waan je je echt nog in 1970 |:(

Na afgelopen woensdag de eerste keer te zijn wezen kijken, gaan we morgenvroeg voor een tweede bezichtiging. Wel kreeg ik bij het maken van de afspraak te horen dat er al een bod ligt, maar volgens de verkoopmakelaar is dat niet wat "ze verwachtten en zijn ze nog niet in onderhandeling". Met andere woorden, het bod is te laag.

De woning bevindt zich in het Oosten waar we nu ook wonen. Over de woning zelf even wat feiten op een rijtje;
  • Bouwjaar: 1970
  • 6 kamers
  • Kunststof kozijnen
  • Asbest in losstaande garage en dakbeschot woning
  • Vraagprijs: 289.000
  • Tuin gelegen op het westen
Wat wij willen;
  • Uitbouw van 3m over de volledige breedte van de woning. Een deel hiervan wordt bijkeuken met deur naar buiten en er komen tuindeuren / schuifpui
  • Nieuwe keuken, op een andere plek in de woning. Dus moeten leidingen en afvoeren verplaatst worden.
  • Nieuwe badkamer
  • Nieuw toilet beneden. Dit kan eventueel later
  • Nieuwe tegelvloer beneden liefst incl. vloerverwarming
  • Het gebruikelijke schilderwerk/stucwerk en nieuwe laminaatvloeren slaapkamers en zolder
  • Meterkast vernieuwen en uitbreiden. In 1970 hadden ze blijkbaar genoeg aan 3 groepen 8)7
Zoals jullie kunnen lezen een aardig projectje. Voor dit alles hebben we geschat dat we ongeveer 80.000 euro aan verbouwing kwijt zijn. Van deze 80.000 euro willen we 65.000 betalen met de overwaarde van onze huidige woning (hier is al grofweg 15.000 k.k. en makelaarskosten vanaf). De resterende 15.000 moet uit een bouwdepot gaan komen.

Ik ben vooral benieuwd of het geschatte bedrag voor verbouwen realistisch is of dat we veel te hoog / te laag zitten en hoe we het bieden aan moeten pakken. Onze huidige woning hebben we destijds (2014) voor de vraagprijs gekocht. We kennen de huizen en de buurt heel goed, dus dat was niet zo'n probleem. Maar dit is toch net even wat anders :)
Ook lees ik dingen over x% van de marktwaarde in relatie tot hypotheken, wat houdt dit precies in?

Alle tips en adviezen zijn welkom!
Tja moeilijk te zeggen.

Aanbouw wat is de breedte? 3x5m zit je zo al aan 30K+
Keuken kun je zo gek maken als je zelf wilt 10-30K
Badkamer idem 10-30K
Toilet 1-2k
Etc. Het ligt ook aan zoveel keuzes hoe duur het wordt, daar is zo niets over te zeggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rohem

Rohem

Vaak buj te bange

Martinusz schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:31:
[...]

Tja moeilijk te zeggen.

Aanbouw wat is de breedte? 3x5m zit je zo al aan 30K+
Keuken kun je zo gek maken als je zelf wilt 10-30K
Badkamer idem 10-30K
Toilet 1-2k
Etc. Het ligt ook aan zoveel keuzes hoe duur het wordt, daar is zo niets over te zeggen.
De aanbouw zou dan 6,08x3m moeten worden. Dan zit je dus al gauw tussen de 30-35K gok ik dan zomaar even..?
Onze huidige keuken hebben we 4 jaar terug gedaan, daar waren we voor ~14k klaar inclusief leidingwerk, stucen en vloertegels. Dus dat is waar we nu ook grofweg rekening mee houden.
Toilet is dan wel weer een heel stuk goedkoper dan ik dacht..

Als er meer informatie nodig is hoor ik het graag. Dit is de eerste keer dat we gaan verkopen om daarna wat anders te kopen.

[Voor 8% gewijzigd door Rohem op 10-05-2020 22:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinusz
Rohem schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:35:
[...]

De aanbouw zou dan 6,08x3m moeten worden. Dan zit je dus al gauw tussen de 30-35K gok ik dan zomaar even..?
Onze huidige keuken hebben we 4 jaar terug gedaan, daar waren we voor ~14k klaar inclusief leidingwerk, stucen en vloertegels. Dus dat is waar we nu ook grofweg rekening mee houden.
Toilet is dan wel weer een heel stuk goedkoper dan ik dacht..

Als er meer informatie nodig is hoor ik het graag. Dit is de eerste keer dat we gaan verkopen om daarna wat anders te kopen.
Tja ik denk toch echt dat je zelf moet gaan rekenen en dan ook met materialen etc die je wilt gaan gebruiken.

Je hebt laminaat van een tientje, maar ook van 30,40,50,60+ euro per m2.
Zelfde geldt voor vloertegels. Badkamer idem, wat komt erin welke materialen etc.
Wat ga je zelf doen wat laat je doen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remzor
@Rohem Zo’n adviseur en het gevoel daarbij is altijd erg persoonlijk. Elk filiaal, van welke organisatie dan ook, heeft zijn eigen mensen en daardoor krijg je andere meningen. De Hypotheker heeft ons in het verleden teleurgesteld qua professionaliteit, om maar eens wat te noemen.
Het percentage van de 10 en 20 jaars rente is, voor zover ik kan overzien, redelijk gelijk bij de verschillende aanbieders.

Over de kosten van alles wat je wilt doen kan ik niets zinnigs zeggen. Dat kun je zo gek maken als je zelf wilt en heeft ook wel te maken met de grootte/oppervlak e.d.
X% heeft te maken met de marktwaarde van de woning. Als je niet de volle 100% van de marktwaarde aan hypotheek nodig hebt, maar bijvoorbeeld slechts 80%, krijg je een lager rentepercentage (want minder risico voor de bank). Tenzij je NHG hebt, dan krijg je sowieso al een lagere rente.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rohem

Rohem

Vaak buj te bange

Martinusz schreef op zondag 10 mei 2020 @ 23:03:
[...]

Tja ik denk toch echt dat je zelf moet gaan rekenen en dan ook met materialen etc die je wilt gaan gebruiken.

Je hebt laminaat van een tientje, maar ook van 30,40,50,60+ euro per m2.
Zelfde geldt voor vloertegels. Badkamer idem, wat komt erin welke materialen etc.
Wat ga je zelf doen wat laat je doen?
Uiteraard zijn we zelf ook bezig met dat rekensommetje en dat wordt steeds completer. Ik wacht nog even op de hypotheekadviseur mbt het bouwdepot en wil nog even informeren naar de meterkast en vloerverwarming. Intussen hebben we van een aannemer inderdaad gehoord dat zo'n uitbouw tussen de 30 en 35K gaat kosten, dus daar zat je schatting goed (y) Ik hoop dat deze einde van de dag of morgenvroeg wat completer is, dan post ik hem hier wel even voor wat verdere feedback.
remzor schreef op zondag 10 mei 2020 @ 23:08:
@Rohem Zo’n adviseur en het gevoel daarbij is altijd erg persoonlijk. Elk filiaal, van welke organisatie dan ook, heeft zijn eigen mensen en daardoor krijg je andere meningen. De Hypotheker heeft ons in het verleden teleurgesteld qua professionaliteit, om maar eens wat te noemen.
Het percentage van de 10 en 20 jaars rente is, voor zover ik kan overzien, redelijk gelijk bij de verschillende aanbieders.

Over de kosten van alles wat je wilt doen kan ik niets zinnigs zeggen. Dat kun je zo gek maken als je zelf wilt en heeft ook wel te maken met de grootte/oppervlak e.d.
X% heeft te maken met de marktwaarde van de woning. Als je niet de volle 100% van de marktwaarde aan hypotheek nodig hebt, maar bijvoorbeeld slechts 80%, krijg je een lager rentepercentage (want minder risico voor de bank). Tenzij je NHG hebt, dan krijg je sowieso al een lagere rente.
Helemaal mee eens en dat blijkt wel weer aangezien je juist van de Hypotheker naar een grote bank beweegt.

Dank voor de reactie mbt de X%!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FastFox91
  • Nu online
Vandaag weer een bod niet geaccepteerd. Vergelijkbaar huis was voor -10k van de vraagprijs verkocht in februari, dus ik vond dat de vraagprijs al vrij hoog lag. Daarnaast ook opleverdatum over 6 maanden, ik denk, mooi, minder concurrentie. Genoeg mensen die dat niet willen. Bied ik 10k over, blijkt het nog niet voldoende te zijn. Op welke politieke partij moet ik stemmen om als starter het meest kans te maken op een huis?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MoshiMoshi84
  • Nu online
FastFox91 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:40:
Vandaag weer een bod niet geaccepteerd. Vergelijkbaar huis was voor -10k van de vraagprijs verkocht in februari, dus ik vond dat de vraagprijs al vrij hoog lag. Daarnaast ook opleverdatum over 6 maanden, ik denk, mooi, minder concurrentie. Genoeg mensen die dat niet willen. Bied ik 10k over, blijkt het nog niet voldoende te zijn. Op welke politieke partij moet ik stemmen om als starter het meest kans te maken op een huis?
PVV gok ik: je hebt een combinatie nodig van tegen immigratie en tegen vrije markt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 21:16
Als je in Waalwijk wil wonen heb ik wel wat. 🤓

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mania-92
Hebben ze simpelweg je bod niet geaccepteerd of een hoger bod ontvangen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shadow_Agent
Wij hebben nu een concept kookcontract voor een woning. Maarrrrrrrrrrrr, ik zit al twee dagen te malen wel of niet doen. Huidige situatie is een tussenwoning met flinke overwaarde. Sinds dee kleine is geboren, toch eigenlijk te klein. Nieuwe woning 2/1 kap met fors meer ruimte! Daar is de prijs ook naar uiteraard. Momenteel betaal ik de hypotheek (zo'n 620 euro bruto) van de huidige woning (zelf gekocht 5 jaar geleden). Nieuwe woning koop ik met m'n vrouw. Hypotheekbedrag zal verdubbelen naar 1200 euro bruto.

Ik vrees toch een beetje voor de economische toestand door de corona en de gevolgen daarvan (ontslagen/doorwerking in andere sectoren, het hele riedeltje). We willen toch zeker 10 jaar blijven wonen. Wat is wijsheid? Niemand heeft een glazen bol uiteraard maar waar ik bang voor ben is dat dit de ultieme top is, de prijzen gaan dalen en de prijzen nooit meer zo hoog gaan worden als nu. Dan hebben we natuurlijk een probleem als we willen/moeten verhuizen.

Dillema! M'n vrouw staat er een stuk nuchterder in overigens en zij wil daar graag gaan wonen. Ik zie ook de voordelen uiteraard maar twijfel of niet beter nog een half jaar/jaar kunnen wachten wat de Corona crisis gaat doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jovatov
Shadow_Agent schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:35:
Wij hebben nu een concept kookcontract voor een woning. Maarrrrrrrrrrrr, ik zit al twee dagen te malen wel of niet doen. Huidige situatie is een tussenwoning met flinke overwaarde. Sinds dee kleine is geboren, toch eigenlijk te klein. Nieuwe woning 2/1 kap met fors meer ruimte! Daar is de prijs ook naar uiteraard. Momenteel betaal ik de hypotheek (zo'n 620 euro bruto) van de huidige woning (zelf gekocht 5 jaar geleden). Nieuwe woning koop ik met m'n vrouw. Hypotheekbedrag zal verdubbelen naar 1200 euro bruto.

Ik vrees toch een beetje voor de economische toestand door de corona en de gevolgen daarvan (ontslagen/doorwerking in andere sectoren, het hele riedeltje). We willen toch zeker 10 jaar blijven wonen. Wat is wijsheid? Niemand heeft een glazen bol uiteraard maar waar ik bang voor ben is dat dit de ultieme top is, de prijzen gaan dalen en de prijzen nooit meer zo hoog gaan worden als nu. Dan hebben we natuurlijk een probleem als we willen/moeten verhuizen.

Dillema! M'n vrouw staat er een stuk nuchterder in overigens en zij wil daar graag gaan wonen. Ik zie ook de voordelen uiteraard maar twijfel of niet beter nog een half jaar/jaar kunnen wachten wat de Corona crisis gaat doen.
Je kan flink wat dingen tegen elkaar wegstrepen. Als de prijzen van huizen gaan dalen, geldt dat ook voor je huidige huis, daar pluk je nu dus juist het voordeel van. Net als de huidige lage hypotheekrente.

Verder kan ik niet in je eigen portemonnee kijken. Als jullie beiden in risico-gevoelige branches werken (horeca/reisbranche) dan lijkt het me niet het goede moment om je gezamenlijke hypotheeklasten te verdubbelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mania-92
Jovatov schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:00:
[...]
Verder kan ik niet in je eigen portemonnee kijken. Als jullie beiden in risico-gevoelige branches werken (horeca/reisbranche) dan lijkt het me niet het goede moment om je gezamenlijke hypotheeklasten te verdubbelen.
Opzich mee eens maar ik zou wel nog de volgende zaken in overweging nemen:
* Komt je financiële situatie in gevaar als je tijdelijk van de ww moet leven? Als je ww uitkering eventueel aangevuld met reserves ruim voldoende zijn om hypotheeklasten van €1200 te dragen (samen met je partner) is het natuurlijk minder problematisch als je werkloos raakt.
* Als je in een risicobranche werkt, wat voor functie heb je daar? Als je in de reisbranche als stewardess werkt zal het lastig zijn om snel een nieuwe baan te vinden mocht je thuis komen te zitten. Als je een algemener profiel hebt, je werkt bijvoorbeeld als software engineer in de reisbranche, is het wat reëler dat een ww uitkering slechts tijdelijk is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online

Het risico dat je huis 'onder water' komt te staan is veel kleiner nu, omdat je nu vanaf maand 1 begint met aflossen van je huis. En zeker over een periode van 10 jaar heb je al best een aardig bedrag afgelost om een waardedaling eventueel wel op te kunnen vangen.

Ik weet ook niet wat je bedoelt met 'ultieme top'? Dat het nooit meer hoger wordt dan dit, gerekend in euro's? Ik heb geen glazen bol maar ik acht de kans zeer hoog dat over 10 jaar de prijzen van woningen hoger liggen.

PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 04-06 23:50

Huizenprijzen gaan op de lange termijn nooit dalen. Je ziet korte golfbewegingen naar beneden en uiteindelijk worden huizen alleen maar duurder. In de jaren 90 was een simpele rijtjeswoning 100K en nu mag datzelfde huis 300-350K kosten om even een voorbeeld te geven. We gaan naar een tijd toe (maken wij waarschijnlijk niet meer mee) dat je voor een simpele rijtjeswoning 1 miljoen euro mag gaan betalen, crisis of niet. Het is puur vraag/aanbod en de beschikbare ruimte die uiteraard steeds schaarser aan het worden is.

[Voor 3% gewijzigd door CryptoNL op 12-05-2020 10:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• icarus007
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 21:13
CryptoNL schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:22:
[...]

Huizenprijzen gaan op de lange termijn nooit dalen. Je ziet korte golfbewegingen naar beneden en uiteindelijk worden huizen alleen maar duurder. In de jaren 90 was een simpele rijtjeswoning 100K en nu mag datzelfde huis 300-350K kosten om even een voorbeeld te geven. We gaan naar een tijd toe (maken wij waarschijnlijk niet meer mee) dat je voor een simpele rijtjeswoning 1 miljoen euro mag gaan betalen, crisis of niet. Het is puur vraag/aanbod en de beschikbare ruimte die uiteraard steeds schaarser aan het worden is.
En inflatie uiteraard, als je uitgaat van ongeveer 1.5% tot 2% gemiddeld, dan heb je over 30 jaar huizen die 50% to 60% "duurder" zijn geworden. Hence, ook reden dat aflossingsvrije hypotheken niet zo'n heel groot probleem zijn (zolang je niet alles aflossings vrij maakt), over 30 jaar is je schuld 30 * 1.50% minder waard

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 18:05
icarus007 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:50:
[...]

over 30 jaar is je schuld 30 * 1.50% minder waard
nope, rente over rente... dus 1.5% inflatie per jaar betekent na 30 jaar ruim 56% ;) dus meer nog dan die 45%.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AGee
  • Niet online

AGee

icarus007 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:50:
[...]

En inflatie uiteraard, als je uitgaat van ongeveer 1.5% tot 2% gemiddeld, dan heb je over 30 jaar huizen die 50% to 60% "duurder" zijn geworden. Hence, ook reden dat aflossingsvrije hypotheken niet zo'n heel groot probleem zijn (zolang je niet alles aflossings vrij maakt), over 30 jaar is je schuld 30 * 1.50% minder waard
Da's wel heel kort door de bocht natuurlijk; één van de redenen waarom die aflossingsvrije hypotheek wel een groot probleem is, is juist die schommelingen op de relatief korte termijn (eigenaren die om wat voor reden dan ook nu van hun woning af moeten/willen). Bovendien negeer je met deze redenering dat eigenaren na 30 jaar vaak niet meer het inkomen hebben en/of de mogelijkheid hebben om opnieuw een krediet af te sluiten, zelfs niet als dat krediet nog maar de helft van het oorspronkelijke bedrag hoeft te zijn (relatief gezien door inflatie).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 21:46
frumper schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:00:
[...]

nope, rente over rente... dus 1.5% inflatie per jaar betekent na 30 jaar ruim 56% ;) dus meer nog dan die 45%.
dus schuld*0,985^30.
Betekend dus dat een schuld van 300K na 30 jaar nog 'maar' 190K waard is.

EDIT: Te kort door de bocht...

[Voor 6% gewijzigd door perspectivebass op 12-05-2020 11:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 04-06 22:55
Beste tweakers,

Ik zal ook mijn vraag/gedachte eens in de groep gooien. Op dit moment samen met mijn vrouw (en 2 kleine kids) in het bezit van een rijtjeshuis. Gewoon een prima, mooie eengezinswoning met ruime (lees: lange) achtertuin met een dubbele garage.

Mijn ouders zijn al een tijdje aan het nadenken om hun 2-onder-1 kap (vlakbij mijn huidige woning) te koop te gaan zetten. Nu zijn de stappen ondernomen en kwam mijn vrouw met het idee: waarom zouden wij dat huis niet kopen. Wij hebben er wat nachtjes over geslapen en zijn tot de conclusie gekomen dat we dat eigenlijk toch wel heel graag willen. Mede ook omdat we na verkoop van onze eigen woning naar verwachting met zo'n 70-80k overwaarde zitten, en we daarmee heel graag de badkamer, keuken en vloer zouden laten doen.

Afgezien van de finciering en emotionele zaken, zijn er misschien Tweakers met tips of ervaringen bij het kopen van het huis van je ouders?

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shadow_Agent
perspectivebass schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:10:
[...]

dus schuld*0,985^30.
Betekend dus dat een schuld van 300K na 30 jaar nog 'maar' 190K waard is.

EDIT: Te kort door de bocht...
Met dien verstande dat na 30 jaar, of 25, een groot deel van de schuld al afgelost is (bij non-aflossingsvrij)

overigens dank aan alle antwoorden op mijn bovenstaande vraag!
@Jovatov
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Lijkt mij geen risicovolle beroepen noodzakelijkerwijs

[Voor 21% gewijzigd door Shadow_Agent op 12-05-2020 12:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 20:14
EricNL schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:03:
Beste tweakers,

Ik zal ook mijn vraag/gedachte eens in de groep gooien. Op dit moment samen met mijn vrouw (en 2 kleine kids) in het bezit van een rijtjeshuis. Gewoon een prima, mooie eengezinswoning met ruime (lees: lange) achtertuin met een dubbele garage.

Mijn ouders zijn al een tijdje aan het nadenken om hun 2-onder-1 kap (vlakbij mijn huidige woning) te koop te gaan zetten. Nu zijn de stappen ondernomen en kwam mijn vrouw met het idee: waarom zouden wij dat huis niet kopen. Wij hebben er wat nachtjes over geslapen en zijn tot de conclusie gekomen dat we dat eigenlijk toch wel heel graag willen. Mede ook omdat we na verkoop van onze eigen woning naar verwachting met zo'n 70-80k overwaarde zitten, en we daarmee heel graag de badkamer, keuken en vloer zouden laten doen.

Afgezien van de finciering en emotionele zaken, zijn er misschien Tweakers met tips of ervaringen bij het kopen van het huis van je ouders?
Belangrijke vraag is of je enig kind bent of nog broers of zussen hebt. Dan is het namelijk goed om van begin af aan 'open kaart' te spelen om niet het idee te wekken dat je bevoordeeld wordt.

Daarnaast de vraag of jullie smaken helemaal overeen komen. Zijn keuken, badkamer en vloeren gewoon oud en echt aan vervanging toe, of zijn ze alleen niet jullie smaak? Het kan pijnlijk zijn als je ouders bijvoorbeeld de oude keuken helemaal geweldig vinden en teleurgesteld zijn als jullie die gaan vervangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FastFox91
  • Nu online
aschja schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 08:26:
[...]

Als je in Waalwijk wil wonen heb ik wel wat. 🤓
Dat is helaas niet in de buurt van m'n familie.
Mania-92 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 08:59:
[...]

Hebben ze simpelweg je bod niet geaccepteerd of een hoger bod ontvangen?
Hoger bod ontvangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 04-06 22:55
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:23:
[...]

Belangrijke vraag is of je enig kind bent of nog broers of zussen hebt. Dan is het namelijk goed om van begin af aan 'open kaart' te spelen om niet het idee te wekken dat je bevoordeeld wordt.

Daarnaast de vraag of jullie smaken helemaal overeen komen. Zijn keuken, badkamer en vloeren gewoon oud en echt aan vervanging toe, of zijn ze alleen niet jullie smaak? Het kan pijnlijk zijn als je ouders bijvoorbeeld de oude keuken helemaal geweldig vinden en teleurgesteld zijn als jullie die gaan vervangen.
Dat is gelukkig allemaal geregeld. Ik heb nog 1 zus maar die vond het idee helemaal geweldig. Daarnaast hebben we het "zegen" van mijn ouders om er volledig ons huis van te maken. De badkamer en keuken zijn verder gewoon netjes, maar wel 20+ jaar oud. En hoewel ik geen enkel bezwaar tegen het "huis van m'n ouders heb", denk ik dat het nog fijner is om er dan ook gelijk een ander uiterlijk aan te geven. Ons eigen uiterlijk.

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20:31

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Pff, nu wil de hypotheekverstrekker waarbij ik een hypotheek wil afnemen voor mijn nieuwe woning ineens een taxatierapport van mijn huidige woning :?

Ik heb zelf een taxatierapport van mijn nieuwe woning moeten laten doen, want verplicht. Waarom moet ik die van mijn huidige woning (die nog verkocht moet worden) ook doen? Dat is toch voor te toekomstige koper?

Straks moet ik dubbel betalen.

Dit dus.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 19:45
FunkyTrip schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:46:
Pff, nu wil de hypotheekverstrekker waarbij ik een hypotheek wil afnemen voor mijn nieuwe woning ineens een taxatierapport van mijn huidige woning :?

Ik heb zelf een taxatierapport van mijn nieuwe woning moeten laten doen, want verplicht. Waarom moet ik die van mijn huidige woning (die nog verkocht moet worden) ook doen? Dat is toch voor te toekomstige koper?

Zou die hypotheekverstrekker misschien beetje zekerheid willen over het verkoopbedrag van je huidige woning? Is maar een suggestie hoor 😉.

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AGee
  • Niet online

AGee

@FunkyTrip Da's toch vrij standaard op het moment dat je een bepaald bedrag nodig hebt uit de verkoop van je vorige woning voor de aankoop van je nieuwe? :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 21:51
FunkyTrip schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:46:

Dat is nodig omdat je je huis nog niet hebt verkocht.Dus moet de hypotheekverstrekker wel een inschatting kunnen maken van wat de waarde ervan is omdat dit nodig is om de hypotheek rond te krijgen. Is wel vervelend qua kosten, maar niet heel gek.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rohem

Rohem

Vaak buj te bange

Intussen zijn we gisterenmorgen een tweede keer wezen kijken bij de woning. We hebben nog wel wat extra dingen gezien die moeten gebeuren, maar we zijn steeds meer verliefd aan het worden op het huis O+

We hebben intussen twee aannemers gesproken die wel een redelijk beeld geven van de gewenste aanbouw. Op met name de uitbouw liggen ze ver uit elkaar, de een zegt 15-20K en de ander zegt 30-35K. Al met al zitten we nu op het onderstaande rekensommetje. Hier hebben we geprobeerd een schatting te maken op basis van eigen onderzoek en informatie van beide aannemers.

MinMax
Uitbouw25.00030.000
Keuken10.00015.000
Badkamer10.00015.000
Tegelvloer woonkamer4.0005.000
Vloerverwarming incl. verwijderen aantal radiatoren25003000
Laminaat vloeren slaapkamers en zolder20002000
Stucadoor hele woning40004000
Afvoeren puin15001500
Toilet10002000
Loodgieter / nieuwe elektra10.00010.000
Totaal70.00088.000

Voor het gemak zijn de totalen naar boven afgerond, dus dit zal niet helemaal kloppen met wat er in de andere kolommen staat :X Ook houden we rekening met 10% onvoorziene kosten die er nog bij op zullen komen. Wat denken jullie hiervan? Zitten hier hele onrealistische dingen tussen?

Hopelijk kan ik morgen even met een van de aannemers door de woning lopen voor een nog wat completer beeld. De makelaar deed gelukkig niet moeilijk dat we een 3e keer wilden komen kijken O-) Dat kan ook makkelijk aangezien de woning leeg staat.

Intussen denken we ook heel serieus na over een bod. We hebben onder andere met behulp van de WOZ-waarde, Huispedia, Walterliving en ons boerenverstand een redelijk goed beeld gekregen. De feiten;
  • De woning staat dus leeg
  • Vraagprijs is 289.000 KK
  • WOZ-waarde is 249.000
  • Woning is gebouwd in 1970
  • < 2000 vermoedelijk is er een nieuwe badkamer geplaatst, dit is onbekend. Hoe dan ook moet deze eruit.
  • Ergens rond 2004 zijn er overal kunststof kozijnen geplaatst. Dit is gebaseerd op de datum die altijd in het kozijn staat.
  • We weten dat in februari 2019 de woning recht er tegenover verkocht is voor 265.000 (originele vraagprijs was 275.000). Deze woning is iets groter wegens een uitbouw die daar al wel gerealiseerd is en hij was destijds (voor zover ik dat kan nagaan) in ieder geval goed bewoonbaar zonder dat er hele grote dingen gedaan moesten worden. De WOZ-waarde van de tegenover gelegen woning was 265.000 met peildatum 1-1-2019
We zitten aan onderstaande "actieplan" te denken, wetende dat er een partij is die al een bod heeft gedaan wat te laag is bevonden. Uiteraard weten we niet de hoogte van dit bod ;)
Nu ben ik natuurlijk ook benieuwd of dit een handige aanpak is, of dat hier mensen zijn die nog zinvolle suggesties hebben :)
  1. Openingsbod ergens tussen de 245.000 en 250.000, met ruimte voor onderhandeling
  2. Als er een tegenbod komt, kijken we natuurlijk wat dit is.
  3. Als ons bod ook te laag bevonden wordt gaan we een bod doen van 260.000, wat meteen ook de max is voor wat we de woning waard vinden.
We komen hier bewust op 260K uit, want de verkopende makelaar redeneerde al even mee dat je het voor "30K wel leefbaar kon maken". 260K vinden we dus niet zo gek in dezen. Het is de eerste keer dat we van een koopwoning naar een andere koopwoning willen, best spannend dus allemaal! Zijn er hier nog mensen met handige tips :Y) ?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

AGee schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:51:
@FunkyTrip Da's toch vrij standaard op het moment dat je een bepaald bedrag nodig hebt uit de verkoop van je vorige woning voor de aankoop van je nieuwe? :P
Pff, dat hadden ze dan wel eerder mogen zeggen. Inmiddels twee weken uitstel aangevraagd.

Zo moeilijk is het niet. Ik heb zat geld, ga een <60% hypotheek aan, heb aangetoond dat ik 24 maanden dubbele lasten kan dragen (92.000,- op je rekeningen) en mijn huidige huis heeft een door de makelaar ondertekende verwachte opbrengst waarvan ik ongeveer 100.000,- ga overhouden om direct in de hypotheek van 291k te stoppen.

Naja, ik kan er weinig tegen doen gok ik en maar weer een taxatie aanvragen. Misschien geven ze korting :')

Dit dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 17:07
FunkyTrip schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:56:
[...]
Naja, ik kan er weinig tegen doen gok ik en maar weer een taxatie aanvragen. Misschien geven ze korting :')
Misschien even navragen wat er aan eisen gesteld wordt. Bij mij wist de makelaar iets te vertellen over belangenverstrengeling enzo - dat de taxateur voor de nieuwe woning niet ook de taxatie van de huidige woning zou mogen doen, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

vanaalten schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:47:
[...]

Misschien even navragen wat er aan eisen gesteld wordt. Bij mij wist de makelaar iets te vertellen over belangenverstrengeling enzo - dat de taxateur voor de nieuwe woning niet ook de taxatie van de huidige woning zou mogen doen, bijvoorbeeld.
Dat klopt. Dus die korting zit er niet in. Die mag 'm pas na een half jaar weer uitvoeren ;)
Het systeem van de hypotheekverstrekker zelf kon eventueel ook een rapport uitpoepen, maar waarschijnlijk te weinig referentieobjecten uit mijn wijk. Vandaar dat ze toch taxatie willen.

Blijf het raar vinden. Zelfde appartement paar huizen verderop, iets luxer ging voor 250k weg, eentje met tuin an 269k ging voor bijna 3k weg in de afgelopen weken. Staat er ook nog een voor 239k te koop. Mijne is 229k.
Je zou zeggen, genoeg info dat ik geen 2 jaar op mijn verkoop hoef te wachten.

[Voor 34% gewijzigd door FunkyTrip op 12-05-2020 15:26]

Dit dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 09:23
Rohem schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:55:
Intussen zijn we gisterenmorgen een tweede keer wezen kijken bij de woning. We hebben nog wel wat extra dingen gezien die moeten gebeuren, maar we zijn steeds meer verliefd aan het worden op het huis O+

We hebben intussen twee aannemers gesproken die wel een redelijk beeld geven van de gewenste aanbouw. Op met name de uitbouw liggen ze ver uit elkaar, de een zegt 15-20K en de ander zegt 30-35K. Al met al zitten we nu op het onderstaande rekensommetje. Hier hebben we geprobeerd een schatting te maken op basis van eigen onderzoek en informatie van beide aannemers.

MinMax
Uitbouw25.00030.000
Keuken10.00015.000
Badkamer10.00015.000
Laminaat vloeren20002000
Uitbouw25.00030.000
Afvoeren puin15001500
Toilet10002000
Totaal70.00088.000

Voor het gemak zijn de totalen naar boven afgerond, dus dit zal niet helemaal kloppen met wat er in de andere kolommen staat :X Ook houden we rekening met 10% onvoorziene kosten die er nog bij op zullen komen. Wat denken jullie hiervan? Zitten hier hele onrealistische dingen tussen?

Hopelijk kan ik morgen even met een van de aannemers door de woning lopen voor een nog wat completer beeld. De makelaar deed gelukkig niet moeilijk dat we een 3e keer wilden komen kijken O-) Dat kan ook makkelijk aangezien de woning leeg staat.

Intussen denken we ook heel serieus na over een bod. We hebben onder andere met behulp van de WOZ-waarde, Huispedia, Walterliving en ons boerenverstand een redelijk goed beeld gekregen. De feiten;
  • WOZ-waarde is 249.000
  • < 2000 vermoedelijk is er een nieuwe badkamer geplaatst, dit is onbekend. Hoe dan ook moet deze eruit.
  • Ergens rond 2004 zijn er overal kunststof kozijnen geplaatst. Dit is gebaseerd op de datum die altijd in het kozijn staat.
  • We weten dat in februari 2019 de woning recht er tegenover verkocht is voor 265.000 (originele vraagprijs was 275.000). Deze woning is iets groter wegens een uitbouw die daar al wel gerealiseerd is en hij was destijds (voor zover ik dat kan nagaan) in ieder geval goed bewoonbaar zonder dat er hele grote dingen gedaan moesten worden. De WOZ-waarde van de tegenover gelegen woning was 265.000 met peildatum 1-1-2019
We zitten aan onderstaande "actieplan" te denken, wetende dat er een partij is die al een bod heeft gedaan wat te laag is bevonden. Uiteraard weten we niet de hoogte van dit bod ;)
Nu ben ik natuurlijk ook benieuwd of dit een handige aanpak is, of dat hier mensen zijn die nog zinvolle suggesties hebben :)
  1. Openingsbod ergens tussen de 245.000 en 250.000, met ruimte voor onderhandeling
  3. Als ons bod ook te laag bevonden wordt gaan we een bod doen van 260.000, wat meteen ook de max is voor wat we de woning waard vinden.
We komen hier bewust op 260K uit, want de verkopende makelaar redeneerde al even mee dat je het voor "30K wel leefbaar kon maken". 260K vinden we dus niet zo gek in dezen. Het is de eerste keer dat we van een koopwoning naar een andere koopwoning willen, best spannend dus allemaal! Zijn er hier nog mensen met handige tips :Y) ?

Alvast bedankt!
PVC in plaats van laminaat? Betere warmte geleiding voor vloerverwarming. Gaat ook langer mee.

Succes met de koop

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 18:20
Ook weer even inchecken hier, volgens mij één keer eerder gepost. Wellicht oninteressant voor de meeste, maar misschien herkent iemand de situatie - en heeft diegene tips.

Medio 2019 een appartement gekocht in Rotterdam met het idee hier een paar jaar te wonen en dan richting de provincie te vertrekken waar we beide vandaan komen. Leuk appartement, voldoet aan de eisen die we destijds stelden. Klein beetje in geklust, wel een nieuwe badkamer laten plaatsen, klaar om te genieten dus :).

Echter, change of plans. Toch besloten iets langer in Rotterdam te blijven wonen en tegelijkertijd bedacht dat we het niet zo lang in een appartement uit gaan houden vanwege various reasons ;). Dus, ogen weer open, op zoek naar een woonhuis aan de rand van de stad. Makelaar laten komen om dit appartement te taxeren, quitte spelen moet prima lukken, dus dat is op zich mooi.

Nu ogen open houden, regelmatig bezichtigen en ondertussen doorsparen.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rohem

Rohem

Vaak buj te bange

Zaratrass schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:39:
[...]

PVC in plaats van laminaat? Betere warmte geleiding voor vloerverwarming. Gaat ook langer mee.

Succes met de koop
Ik zie net dat m'n post niet helemaal duidelijk was, sorry! De laminaatvloer hebben we voor de slaapkamers en zolder in gedachten. Desondanks is PVC voor beneden helemaal geen gekke gedachte bedenk ik me nu. Dus daar ga ik me eens over buigen, thnx!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RedFox
  • Laatst online: 21:18

RedFox

Heb je een OV ofzo?

[...]

Alvast bedankt!
Deze redenatie komt hier vaker voorbij, maar ik snap hem niet helemaal. Het huis staat voor 290 te koop, ik moet er 30k aan verbouwen, dus 260 is de max. Maar die zaken staan natuurlijk helemaal los van elkaar. De vraagprijs (en wat de verkopers als minimum hebben) is gebaseerd op het huis zoals het nu is, niet op wat het eventueel waard kan zijn na een verbouwing.
Ik zou je (maximale) bod baseren op wat het in de huidige staat waard is in relatie tot andere huizen. Als je dat al gedaan hebt heb ik niks gezegd ;)

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik weet niet hoe lang het huis te koop staat, maar als het <1 maand is, dan is 250 openen een soort van belediging voor de verkoper gok ik. In deze markt kun je hooguit een paar % onder de vraagprijs bieden.

Als het in deze markt al maanden te koop staat, dan is ie duidelijk veel te hoog geprijst en kun je vast wel laag openen.

Dit dus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:39

Notna

Where are you?®

MinMax
Uitbouw25.00030.000
Keuken10.00015.000
Badkamer10.00015.000
Laminaat vloeren slaapkamers en zolder20002000
Uitbouw25.00030.000
Afvoeren puin15001500
Toilet10002000
Totaal70.00088.000

• WOZ-waarde is 249.000

Alvast bedankt!
Leuk dat jij er geld tegenaan wilt gooien om het 'leefbaar' te maken, maar tenzij de vraagprijs echt bizar boven wat het waard is wordt ingezet zal de verkopende dat aan zijn reet roesten natuurlijk.

In deze prijs categorie, afhankelijk van de plek/locatie/stad, acht ik de kans dat je voor 30k minder het huis kan krijgen, klein.

Also; waarom staat de post 'uitbouw' er 2 keer in?

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 18:22
Afgelopen week is ons bod geaccepteerd voor een huis in Utrecht. In de bijlagen staat dat aan de achterkant van de woning in het kozijn astbest zit. Dit gedeelte willen we juist afbreken voor een uitbouw. Weten jullie uit ervaring of dit voor veel problemen, en kosten, gaat zorgen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 18:00
Thomas19903 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:00:
Afgelopen week is ons bod geaccepteerd voor een huis in Utrecht. In de bijlagen staat dat aan de achterkant van de woning in het kozijn astbest zit. Dit gedeelte willen we juist afbreken voor een uitbouw. Weten jullie uit ervaring of dit voor veel problemen, en kosten, gaat zorgen?
Laten zitten zou in vaste vorm geen problemen moeten geven. Verwijderen kan alleen door een gecertificeerde partij, daar zitten kosten aan verbonden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

dutchgio schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:10:
[...]

Laten zitten zou in vaste vorm geen problemen moeten geven. Verwijderen kan mag alleen door een gecertificeerde partij, daar zitten kosten aan verbonden.
Just saying...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Gisteren een bod gedaan. 10% onder de vraagprijs (~1,1m VP, ~1m bod). Hier wordt dat nog wel eens als belediging gezien, maar ik heb daar niet zo’n moeite mee.

De verkopers hebben al een ander huis gekocht. Huis staat al enkele maanden te koop (ook al ~100k gedaald in VP). Ik hoop gebruik te kunnen maken van de Coronazenuwen die gegarandeerd aan het opborrelen zijn bij de verkopers.

We zullen zien...

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 19:45
Heftige prijscategorie :-).

Denk dat zeker in die markt er wat meer ruimte zit in de prijzen.

Je wilt niet toevallig een Funda linkje delen?

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:39

Notna

Where are you?®

Don Quijote schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:30:
Gisteren een bod gedaan. 10% onder de vraagprijs (~1,1m VP, ~1m bod). Hier wordt dat nog wel eens als belediging gezien, maar ik heb daar niet zo’n moeite mee.

De verkopers hebben al een ander huis gekocht. Huis staat al enkele maanden te koop (ook al ~100k gedaald in VP). Ik hoop gebruik te kunnen maken van de Coronazenuwen die gegarandeerd aan het opborrelen zijn bij de verkopers.

We zullen zien...
Bij een dergelijke vraagprijs is het niet mega gek dat wat lager gaat zitten, gezien de markt daar lang niet zo snel loopt als in de <350k categorie. ;)

Maar leuk budget hoor :9

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Requiem19 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:32:
Heftige prijscategorie :-).

Denk dat zeker in die markt er wat meer ruimte zit in de prijzen.

Je wilt niet toevallig een Funda linkje delen?
Wel in een DM :). en uiteindelijk ook wel hier. Maar je zal net zien dat de verkoper ook een tweaker is en ik hier heel mijn verkoopstrategie uit de boeken doe ;)
Notna schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:34:
[...]

Bij een dergelijke vraagprijs is het niet mega gek dat wat lager gaat zitten, gezien de markt daar lang niet zo snel loopt als in de <350k categorie. ;)
Klopt. Hier niet met 40 man tegelijk bezichtigen.... Dat is toch net even wat relaxter.

[Voor 30% gewijzigd door Don Quijote op 13-05-2020 08:44]

• Rohem

Rohem

Vaak buj te bange

RedFox schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:51:
[...]

Deze redenatie komt hier vaker voorbij, maar ik snap hem niet helemaal. Het huis staat voor 290 te koop, ik moet er 30k aan verbouwen, dus 260 is de max. Maar die zaken staan natuurlijk helemaal los van elkaar. De vraagprijs (en wat de verkopers als minimum hebben) is gebaseerd op het huis zoals het nu is, niet op wat het eventueel waard kan zijn na een verbouwing.
Ik zou je (maximale) bod baseren op wat het in de huidige staat waard is in relatie tot andere huizen. Als je dat al gedaan hebt heb ik niks gezegd ;)
Ik snap je gedachtengang volledig en denk dat dat ook iets is wat nog een beetje bij mij in m'n hoofd zit en niet bij m'n vrouw.
De voornaamste reden dat we op dit moment op dit maximale bod uitkomen is de huidige staat van het huis ten opzichte van het tegenover gelegen huis wat vorig jaar februari voor 265K verkocht is. Dat huis was bewoonbaar en had vooral "smaak dingen" waar je wat aan moest doen, en het was al groter omdat er al een uitbouw gerealiseerd was. Dit huis heeft dat allemaal niet en moet je gewoon flink opknappen van binnen. Dat samen maakt het, dat het voor ons op dit moment niet meer dan 260K waard is. Financieel kunnen we nog wel stapje hoger, maar dat gaan we niet doen.

e.e.a hangt nog af van wat de aannemer ervan vindt, daar ga ik straks nog even mee door het huis.
FunkyTrip schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:10:
[...]

Ik weet niet hoe lang het huis te koop staat, maar als het <1 maand is, dan is 250 openen een soort van belediging voor de verkoper gok ik. In deze markt kun je hooguit een paar % onder de vraagprijs bieden.

Als het in deze markt al maanden te koop staat, dan is ie duidelijk veel te hoog geprijst en kun je vast wel laag openen.
Het huis is inderdaad < 1 maand op de markt. We zijn ons ervan bewust dat het openingsbod heel erg laag is en dat de verkopers het niet direct zullen accepteren of misschien een belediging vinden. Maar uiteindelijk gaan we handelen naar wat we vinden dat het waard is en waar we op uit willen komen :)

Ook weten we dat er van de 5 kijkers, slechts 1 andere partij een bod heeft gedaan. We weten geen hoogte, maar ze zijn niet in onderhandeling. Dus ook dat is ongetwijfeld een laag bod geweest. Ik ben wel benieuwd wat voor openingsbod jij zou neerleggen? Snap dat het waarschijnlijk lastig is gezien de summiere informatie, dus ik kan je eventueel wel het Funda linkje in een DM sturen. Die post ik hier liever niet.
Notna schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:22:
[...]

Leuk dat jij er geld tegenaan wilt gooien om het 'leefbaar' te maken, maar tenzij de vraagprijs echt bizar boven wat het waard is wordt ingezet zal de verkopende dat aan zijn reet roesten natuurlijk.

In deze prijs categorie, afhankelijk van de plek/locatie/stad, acht ik de kans dat je voor 30k minder het huis kan krijgen, klein.

Also; waarom staat de post 'uitbouw' er 2 keer in?
Nou ja dat weet ik niet zozeer, de verkopers weten dat er het nodige moet gebeuren, dat valt niet te missen.

We gaan zien waar het schip strandt, we hoeven niet weg uit onze huidige woning. Dat is echt een heerlijke plek. Dus geen haast van onze kant :)

De dubbele post uitbouw is een copy-paste foutje, ga ik aanpassen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 14:57
Don Quijote schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:30:

We zullen zien...
Mijn huis staat te koop van 400.000. Sinds half maart. Vorige week bood een belegger zonder het pand te hebben gezien 325K. Vond ik geen belediging, is zijn goed recht om het te doen/proberen. Heb bod overigens wel vriendelijk doch resoluut afgewezen

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rohem

Rohem

Vaak buj te bange

Nou, ons openingsbod ligt er! We hebben besloten te starten op 250.000. De makelaar gaf direct al aan dat dit te laag was en dat ze in het verleden dit bod ook al gehad hadden, maar hij ging het wel met de verkoper bespreken en dan belt hij terug. Dus ben heel benieuwd, wordt vervolgd!

EDIT:
Uiteraard is het bod niet akkoord en te laag bevonden. Dit bod is dus exact gelijk aan die van een andere partij zei de makelaar. Wel zei hij ook dat er onderhandelingsruimte is en dat hij van de verkoper de opdracht heeft om er met ons of de andere partij uit te komen. Dus dat is interessant :Y) We gaan waarschijnlijk een klein stapje hoger bieden om de bereidwilligdheid van onze kant te laten zien en dan kijken wat de reactie is

[Voor 43% gewijzigd door Rohem op 13-05-2020 14:31]

• Tyear
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 12:10
Beste Heren,

Ik ben met de lieftallige dame druk bezig met het zoeken naar huizen in onze omgeving.

Mijn vrouw is verkocht aan een zekere buurt in Hoogerheide (onze woonplaats)
Alleen gaan de huizen daar best snel weg.

Ik wil bij jullie eigenlijk vragen, wat vinden jullie van dit 3-tal huizen waar we serieus naar aan het kijken zijn en is dit het 'waard' en denken jullie dat hier ook nog een waarde vermeerdering te behalen valt?

https://www.funda.nl/koop...uis-87095334-de-anjer-35/
https://www.funda.nl/koop...uis-87271890-de-anjer-32/
https://www.geersmakelaardij.nl/woning/de-narcis-13-4631-ae/

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MoshiMoshi84
  • Nu online
Tyear schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:55:
Ik ben met de lieftallige dame druk bezig met het zoeken naar huizen in onze omgeving.

Een lieftallige dame zou ik niet verkopen, dat is het niet waard.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 04-06 23:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

FunkyTrip schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:56:
[...]

Pff, dat hadden ze dan wel eerder mogen zeggen. Inmiddels twee weken uitstel aangevraagd.

Zo moeilijk is het niet. Ik heb zat geld, ga een <60% hypotheek aan, heb aangetoond dat ik 24 maanden dubbele lasten kan dragen (92.000,- op je rekeningen) en mijn huidige huis heeft een door de makelaar ondertekende verwachte opbrengst waarvan ik ongeveer 100.000,- ga overhouden om direct in de hypotheek van 291k te stoppen.

Woz waarde mag misschien ook, scheelt weer 300 euro!

Sowieso had je in jouw geval 1 jaar of variabel kunnen nemen voor verwachte overwaarde ipv overbruggingshypothekeek ;)

[Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 14-05-2020 11:14]

• absurdsmash
  • Laatst online: 22:01
Beste Heren,

Ik wil bij jullie eigenlijk vragen, wat vinden jullie van dit 3-tal huizen waar we serieus naar aan het kijken zijn en is dit het 'waard' en denken jullie dat hier ook nog een waarde vermeerdering te behalen valt?

Leuke huizen. Staat van onderhoud hier en daar niet best. Echte (verkoop)waarde voeg je doorgaans het meeste door extra m2, m3 en licht. Daarna staat van onderhoud. Dus dan liggen optie 1 en 3 voor de hand. Je kan daar wel eea aan waarde toevoegen. Maar dan nog.

De uiteindelijke keuze van een huis hangt af van een hele boel factoren. En welke waarde je aan elke factor kan best wel persoonlijk zijn.

• Jovatov
Beste Heren,

Je vragen zijn erg vaag. Wat vind je belangrijk aan een huis? Waar twijfel je over? Wanneer is een huis het jouw 'waard', en wat zou er moeten gebeuren om een huis in waarde te kunnen doen 'vermeerderen'?

• Gijsje22
  • Registratie: augustus 2012
  • Nu online
Daarbij als ik kijk wat er aan woning 2 gedaan is vraag ik mij af of je aan de ander 2 ook echt waarde kan toevoegen voor het verschil in vraagprijs. Vraagje, waarom is nummer 2 zoveel groter? Qua m2, is dat alleen die dakkapel?
Pagina: 1 ... 133 ... 138 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True