Uit ongeveer elk standaard koopcontract.

Een woning dient te worden geleverd in de staat waarin het is gekocht en als je een koopcontract niet nakomt moet je uiteindelijk 10% boete betalen. Toelichting van de NVM:
Indien één van de partijen niet voldoet aan zijn verplichtingen (in de koopovereenkomst of in de wet vastgelegd), schiet hij tekort (wanprestatie). In dit artikel wordt vooropgesteld, dat wanprestatie altijd duidelijk moet worden geconstateerd voordat de wederpartij iets kan ondernemen op grond van wanprestatie. Dit constateren vindt plaats door de andere partij in gebreke te stellen, dat wil zeggen, in een officieel stuk mee te delen dat deze zijn verplichtingen niet nakomt. Dit moet gepaard gaan met een sommatie om alsnog binnen acht dagen de verplichting na te komen. Hiermee geeft men de wederpartij als het ware een laatste kans. Artikel 11 zegt nu dat de koopovereenkomst door middel van een schriftelijke verklaring aan de nalatige kan worden ontbonden, wanneer er na het verstrijken van deze laatste kans, acht dagen na de ingebrekestelling, nog niets is gebeurd. Het tweede lid van artikel 11 stelt dat de "foute" partij bij ontbinding van de koopovereenkomst een boete ter grootte van tien procent van de koopsom moet betalen.[...]
Dat staat er niet. Art. 10.3 gaat over het geval dat de onroerende zaak "wordt beschadigd". Door overmacht, wat een storm is.
Een beschadiging door een storm is echt niet per se overmacht; als bijvoorbeeld een schutting niet de windbestendigheid heeft die je van een degelijke schutting mag verwachten is schade daaraan door een storm geen overmacht. En daar lijkt het hier toch op, die recente verwoestende orkaan die een degelijke schutting omver zou kunnen blazen heb ik in ieder geval gemist.

En er staat ook niet dat het artikel pas relevant is als de verkoper zich op overmacht beroept. Er staat dat de overeenkomst van rechtswege ontbonden wordt (in lekentaal: er gaat een dikke vette streep doorheen), tenzij i) de koper alsnog wil dat de koop doorgaat, in welk geval de koper het mag gaan oplossen met de verzekering van de verkoper of degene die de schade veroorzaakt heeft, of ii) de verkoper verklaart dat hij de schade gaat repareren.
Dat staat er inderdaad niet letterlijk, maar daar komt het in de praktijk echt wel op neer.
Na schade zijn er vier mogelijkheden, ik zal ze voor je op een rijtje zetten...
- Beide partijen zijn het eens over de afhandeling van de koopovereenkomst: of er al dan niet sprake was van overmacht doet niet ter zake want beide partijen willen ongeacht daarvan hetzelfde.
- Koper wil onder de koop uit maar verkoper niet: verkoper moet ongeacht of er sprake was van overmacht de schade herstellen om de verkoop door te laten gaan.
- Verkoper wil onder de koop uit maar koper wil dat de woning in de huidige staat wordt geleverd: koper kan de schade accepteren zodat de verkoop toch doorgaat.
- Koper wil dat de schade wordt hersteld maar verkoper wil niet herstellen: verkoper kan zich beroepen op overmacht zodat hij de schade niet hoeft te herstellen.
Nu mag jij mij vertellen in welk ander scenario dan die laatste er iemand een betekenisvol beroep zou willen doen op overmacht als oorzaak van schade en dus hoe of er al dan niet sprake is overmacht relevant is voordat verkoper daar een beroep op doet... Nog daargelaten dat het volgens 10.2 aan verkoper is koper te informeren over schade en die de woning nog in bezit heeft waardoor hij zicht heeft op eventuele schade en de oorzaak daarvan.
Sorry, maar als je niet kunt lezen ga dan geen juridisch advies geven.
Ik kan lezen en ik zal blijven lezen.

Als je het over juridisch advies hebt, dan hebben mensen er meer aan de praktische betekenis van juridische afspraken te weten dan een simpele vertaling zoals jij die geeft. Praktische betekenis in dit geval: overmacht doet er niet toe tenzij verkoper schade niet wil herstellen en er een beroep op doet.