Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 131 ... 355 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-05 13:58
FunkyTrip schreef op donderdag 16 april 2020 @ 17:31:
[...]

Daarom was ik zo blij met mijn woning...Onder de vraagprijs geboden, geaccepteerd en ze hebben de andere 10 bezichtigingen afgemeld ipv nog weekje wachten om andere biedingen af te wachten.

(en gewoon met ovb bouwkeuring zonder limiet)
Misschien moet ik dan maar eens een briefje door de brievenbus drukken daar 8)7 als ze dit doen met een bod onder de vraagprijs dan lopen ze tienduizenden euro's mis.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:04

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Richh schreef op donderdag 16 april 2020 @ 17:32:
[...]

Misschien moet ik dan maar eens een briefje door de brievenbus drukken daar 8)7 als ze dit doen met een bod onder de vraagprijs dan lopen ze tienduizenden euro's mis.
Dan mag je hier ook wel een briefje in de bus doen:

https://www.funda.nl/koop...0091-n-lansdorpstraat-65/

Amsterdam, 325k voor een appartement met normale grootte. Ik dacht dat heel Amsterdam wel bizar is qua prijzen.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mesque schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:30:
[...]

Sodeknetter. Inmiddels hebben wij al een andere woning gekocht en deze dus aan ons 'voorbij laten gaan', ook omdat bleek dat verkoper toch een makelaar in de arm wilde nemen en eind maart de woning op Funda zou zetten. Ik ben blij dat we daar niet op hebben gewacht, de vraagprijs is 250k hoger dan waarvoor zij het hebben gekocht, zou dus ook ruim boven ons budget hebben gelegen.

Voor de geïnteresseerden, het ging om onderstaande. Ons bod, als we dat hadden gedaan, zou max 550k zijn geweest..

[...]
>
Maar even serieus. Wat had je dan verwacht? Dat ze hem weg zouden doen voor de VON prijs 2,5 jaar geleden? Bedenk ook dat ze waarschijnlijk redelijk wat meerwerk kosten hebben.
Ik geef ze groot gelijk dat ze de markt volgen.

Ik ben het helemaal met je eens dat die 675k voor een 80m2 appartement met erfpacht behoorlijk aan de prijs is (en ik ben bekend met de prijzen helaas).

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 16-04-2020 18:15 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 13:08
sambalbaj schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:54:
[...]

Ze hebben inderdaad de goedkoopste projectoptie aan keuken en badkamer er in gezet. Je hebt naast erfpacht ook nog een eigen bewoning clausule, dus gelijk verhuren zit er ook niet in.

Lijkt mij al bij voorbaat voor de speculatie gekocht, maar zitten ze nu met deze crisis en een gebrek aan expats in hun maag.
Zou je verwachten inderdaad maar ze waren er bij aankoop wel van plan te gaan wonen. Uiteindelijk in de tussentijd een gezinnetje gekregen en het leven in een wat rustigere stad beviel ze nog toch een stukje beter dan wonen op de zuidas. Ik denk inderdaad ook wel dat ze nu wat pech gaan hebben in de huidige markt, zal ongetwijfeld gekocht gaan worden maar het zou mij verbazen als ze dit+pp voor (meer dan) deze vraagprijs van de hand kunnen doen.
Sport_Life schreef op donderdag 16 april 2020 @ 18:11:
[...]

Maar even serieus. Wat had je dan verwacht? Dat ze hem weg zouden doen voor de VON prijs 2,5 jaar geleden? Bedenk ook dat ze waarschijnlijk redelijk wat meerwerk kosten hebben.
Ik geef ze groot gelijk dat ze de markt volgen.

Ik ben het helemaal met je eens dat die 675k voor een 80m2 appartement met erfpacht behoorlijk aan de prijs is (en ik ben bekend met de prijzen helaas).
Natuurlijk had ik dat niet verwacht en ik ging er vanuit de marktprijs te gaan betalen als we hier voor zouden gaan, maar die marktprijs hadden wij toch wel minimaal 100k lager ingeschat. Een dusdanig grote plus op de VON prijs doet ons verbazen. Het meerwerk was ik aanvankelijk niet van op de hoogte (al kun je je afvragen hoeveel deze zeer standaard opties hebben gekost).

Wij zijn gelukkig uiteindelijk voor een andere nieuwbouwwoning van 135m2 in Amsterdam (Bos en Lommer) gegaan met een VON prijs van 100k minder, incl erfpacht voor 50 jaar afgekocht.
FunkyTrip schreef op donderdag 16 april 2020 @ 17:47:
[...]

Amsterdam, 325k voor een appartement met normale grootte. Ik dacht dat heel Amsterdam wel bizar is qua prijzen.
Noord is ook wel een aparte categorie in Amsterdam, zeker zo ver naar het noorden qua woningmarkt niet echt te vergelijken met de rest van de stad.

[ Voor 15% gewijzigd door Mesque op 16-04-2020 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 00:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mesque schreef op donderdag 16 april 2020 @ 20:08:
[...]

Zou je verwachten inderdaad maar ze waren er bij aankoop wel van plan te gaan wonen. Uiteindelijk in de tussentijd een gezinnetje gekregen en het leven in een wat rustigere stad beviel ze nog toch een stukje beter dan wonen op de zuidas. Ik denk inderdaad ook wel dat ze nu wat pech gaan hebben in de huidige markt, zal ongetwijfeld gekocht gaan worden maar het zou mij verbazen als ze dit+pp voor (meer dan) deze vraagprijs van de hand kunnen doen.

[...]

Natuurlijk had ik dat niet verwacht en ik ging er vanuit de marktprijs te gaan betalen als we hier voor zouden gaan, maar die marktprijs hadden wij toch wel minimaal 100k lager ingeschat. Een dusdanig grote plus op de VON prijs doet ons verbazen. Het meerwerk was ik aanvankelijk niet van op de hoogte (al kun je je afvragen hoeveel deze zeer standaard opties hebben gekost).

Wij zijn gelukkig uiteindelijk voor een andere nieuwbouwwoning van 135m2 in Amsterdam (Bos en Lommer) gegaan met een VON prijs van 100k minder, incl erfpacht voor 50 jaar afgekocht.

[...]

Noord is ook wel een aparte categorie in Amsterdam, zeker zo ver naar het noorden qua woningmarkt niet echt te vergelijken met de rest van de stad.
Ik denk dat in jullie geval een eengezinswoning ook veel verstandiger is dan een appartement op de Zuidas. Bij een crisis raak je die nooit meer kwijt!
Parkeerplaats kost ook nog eens 65k.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 13:08
Sport_Life schreef op donderdag 16 april 2020 @ 20:17:
[...]

Ik denk dat in jullie geval een eengezinswoning ook veel verstandiger is dan een appartement op de Zuidas. Bij een crisis raak je die nooit meer kwijt!
Parkeerplaats kost ook nog eens 65k.
Denk ik ook ja :) thanks! Parkeerplaats in ons project kostte 22k, ook nog eens direct aan de achterdeur op het binnenterrein in plaats van in een parkeergarage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-12-2024
Richh schreef op donderdag 16 april 2020 @ 15:18:
Net gebeld door de makelaar; "jullie hoeven morgen niet meer te komen bezichtigen, woning is al verkocht".

... wat? We mogen niet eens kijken!? 8)7

***members only***

Gekkenhuis, blijkbaar nog steeds.
De huizenmarkt in Zwolle is sowieso een groot gekkenhuis, ik had ook graag in Zwolle willen wonen maar is gewoon niet betaalbaar in de huidige markt met beperkte financiele middelen.

Al eens gekeken rondom Zwolle? Omgeving Meppel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-05 17:13
itzmxtch schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 08:11:
[...]

De huizenmarkt in Zwolle is sowieso een groot gekkenhuis, ik had ook graag in Zwolle willen wonen maar is gewoon niet betaalbaar in de huidige markt met beperkte financiele middelen.

Al eens gekeken rondom Zwolle? Omgeving Meppel
Wij hebben goed verkocht terwijl we in Zwolle wonen, met de overwaarde verhuizen we nu naar Wezep.
Toegegeven, qua locatie wellicht minder maar alles wat we in Zwolle doen is vanuit Wezep net zo ver als vanuit waar we in Zwolle woonden.

250k voor 80m2 ga ik namelijk niet betalen...

Voor hetzelfde geld maar leefruimte dus tevreden.

[ Voor 3% gewijzigd door Lensent op 17-04-2020 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-12-2024
Lensent schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 08:43:
[...]

Wij hebben goed verkocht terwijl we in Zwolle wonen, met de overwaarde verhuizen we nu naar Wezep.
Toegegeven, qua locatie wellicht minder maar alles wat we in Zwolle doen is vanuit Wezep net zo ver als vanuit waar we in Zwolle woonden.

In mijn zoektocht kwamen we zelfs 1 kamer appartementen tegen voor 160k.. Is inderdaad niet te doen in Zwolle. Wezep is mooi dichtbij, en zoals je zegt maakt het qua afstand/tijd waarschijnlijk niet veel uit. Als je in één van de buitenwijken van Zwolle woont ben je toch gauw al een kwartier, als het niet langer is bezig om naar het centrum te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-05 14:47
Lensent schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 08:43:
[...]

250K voor 80m2, dat zijn bijna Utrechtse prijzen voor appartementen het rond centrum. Wat is er zo bijzonder aan zwolle, met alle respect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Laatst online: 15-05 17:13
icarus007 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:24:
[...]

250K voor 80m2, dat zijn bijna Utrechtse prijzen voor appartementen het rond centrum. Wat is er zo bijzonder aan zwolle, met alle respect?
Wat is er bijzonder aan Utrecht, met alle respect?
Beide oude steden, mooie historie, genoeg oude panden die yuppen leuk vinden.
Zwolle is (was.....?) altijd in economische bloei, veel groen, veel faciliteiten, centrale ligging.

Genoeg redenen. Zwolle blijft altijd m'n stad iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-05 09:57
Lensent schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:31:
[...]

Wat is er bijzonder aan Utrecht, met alle respect?
Beide oude steden, mooie historie, genoeg oude panden die yuppen leuk vinden.
Zwolle is (was.....?) altijd in economische bloei, veel groen, veel faciliteiten, centrale ligging.

Genoeg redenen. Zwolle blijft altijd m'n stad iig.
Stuk minder files ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

icarus007 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:24:
[...]

In Utrecht? Dacht dat Utrecht veel duurder was. Centrum Delft is al 300k-400k voor 80m2.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:39

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

FunkyTrip schreef op donderdag 16 april 2020 @ 17:47:
[...]

Noord. Daar haalt iedereen z'n neus voor op ;)

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
FunkyTrip schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:51:
[...]

In Utrecht? Dacht dat Utrecht veel duurder was. Centrum Delft is al 300k-400k voor 80m2.
Het is niet in het centrum van Utrecht, maar tegen het centrum aan, wel de iets mindere wijken zoals transwijk, maar daar heb je de vraagrijzen beginnend vanaf 220K voor appartementen vanaf 70m2. Hoe dichter tegen centrum en de betere buurten hoe sneller dit bedrag oploopt tot of over de 300K. Ik ben zelf rond aan het ijken voor apprtementen tussen de 200K en 250K dus in de wat nu "mindere" wijken, over een tijdje stromen die wijken ook vol met yuppies, dat is nu al gaande

Prijzen in randstad zijn over het algemeen hoger dan steden rest van het land, uitzonderingen daar gelaten.
Wist niet dat zwolle ook zo populair was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:39

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

icarus007 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:02:
[...]

Het is niet in het centrum van Utrecht, maar tegen het centrum aan, wel de iets mindere wijken zoals transwijk, maar daar heb je de vraagrijzen beginnend vanaf 220K voor appartementen vanaf 70m2. Hoe dichter tegen centrum en de betere buurten hoe sneller dit bedrag oploopt tot of over de 300K. Ik ben zelf rond aan het ijken voor apprtementen tussen de 200K en 250K dus in de wat nu "mindere" wijken, over een tijdje stromen die wijken ook vol met yuppies, dat is nu al gaande

Prijzen in randstad zijn over het algemeen hoger dan steden rest van het land, uitzonderingen daar gelaten.
Laatst eens wat onderzoek gedaan naar mijn appartement. 94m2 (incl. balkon van 5,5m2), 3 slaapkamers, ruimte badkamer maar zonder extra toilet. In lombok. Binnen 5 minuten lopen sta je óp het perron van Utrecht CS.

Zou ook zo weggaan voor dik €400.000

De huur bedraagt nu €1092 kaal. Op zich nog wel netjes :P

[ Voor 3% gewijzigd door Tjebakka op 17-04-2020 10:14 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

icarus007 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:02:
[...]

Moet je wel in de juiste wijk zitten. Steden ontkomen er niet aan om in het centrum ook veel sociale huur aan te bieden, maar als je in een wijk zit waar langzaam alles in koopwoningen wordt omgezet, zit je goed ;)
Lijkt me dat al die city-hubs in de rest van Nederland redelijk populair zijn. Groningen is ook duur. Al die jongeren die in die kleine dorpjes opgroeien en niet naar de randstad willen eindigen in de 100.000+ inwoners plaatsen.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:52
Stel je koopt een apartementje van 100K cash zonder aankoopmakelaar.
Dan komt er toch alleen 2% overdrachtsbelasting bij en een passage akte ( zeg 600 ) bij ?
Dus 102.600 in totaal circa ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:57
WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:30:
Dan komt er toch alleen 2% overdrachtsbelasting bij en een passage akte ( zeg 600 ) bij ?
En kosten voor taxatie en eventueel bouwkundige keuring.

Edit: wat @perspectivebass zegt.

[ Voor 16% gewijzigd door cryptapix op 17-04-2020 10:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:13
cryptapix schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:35:
[...]

En kosten voor taxatie en eventueel bouwkundige keuring. Eigenlijk heb je gewoon alle kosten, behalve die van de hypotheekakte (en evt. bankgarantie).
Voor wie moet je taxeren dan?
Taxatie is meestal verplicht door de hypotheek verstrekker. geen hypotheek verstrekker heb je ook geen taxatie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Via Eigen-Huis kan je een bouwtechnische keuring laten doen voor circa 350.
Dit ; https://www.eigenhuis.nl/...-bouwtechnische-keuring#/
Dat is wel verstandig denk ik...alle buiten onderhoud valt onder een actieve en 'financieel gezonde' VVE.
Dus dan komen we op +/- 102.950.

[ Voor 18% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 17-04-2020 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:42:
Via Eigen-Huis kan je een bouwtechnische keuring laten doen voor circa 350.
Dit ; https://www.eigenhuis.nl/...-bouwtechnische-keuring#/
Dat is wel verstandig denk ik...alle buiten onderhoud valt onder een actieve en 'financieel gezonde' VVE.
Dus dan komen we op +/- 102.950.
Als het om een appartement gaat met een goede VVE (vraag de stukken op jaarrekening etc... + meerjarenplan) kun je afvragen of een bouwkundige keuring veel toevoegd, want alles wat groot is, kozijnen. dak etc. is allemaal VVE.

CV ketel gaat technische keurder ook niks aan zien van de buitenkant. dan blijft hooguit de elektrische installatie over.

[ Voor 13% gewijzigd door perspectivebass op 17-04-2020 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
perspectivebass schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:50:
[...]

Als het om een appartement gaat met een goede VVE (vraag de stukken op jaarrekening etc... + meerjarenplan) kun je afvragen of een bouwkundige keuring veel toevoegd, want alles wat groot is, kozijnen. dak etc. is allemaal VVE.

CV ketel gaat technische keurder ook niks aan zien van de buitenkant. dan blijft hooguit de elektrische installatie over.
Die stukken zijn idd ( altijd? ) openbaar en reeds in mijn bezit.
De CV ketel is eigendom en van 2015.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:53:
[...]

Die stukken zijn idd ( altijd? ) openbaar en reeds in mijn bezit.
De CV ketel is eigendom en van 2015.
Dan zou ik voorral proberen in te schatten of je gekke dingen verwacht in overige technische installaties. Vraag daar ook specifiek naar. Ze mogen niet liegen :+ Maar mocht het antwoord dan onbevredigend zijn kun je kiezen om als nog een keuring laten uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

perspectivebass schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:50:
[...]

gemoedsrust ;)
Ik heb http://www.bouwkeuringvergelijk.nl/ bezocht en daar eentje gekozen die het voor 250 doet en goede recensies had.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:30:
Cool, dat je in deze tijd nog een appartement kan kopen voor 100K en ook nog eens zonder hypotheek, netjes. Welke regio is dit als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
icarus007 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:40:
[...]

Cool, dat je in deze tijd nog een appartement kan kopen voor 100K en ook nog eens zonder hypotheek, netjes. Welke regio is dit als ik vragen mag?
Den helder 90m2....is een onderhandse verkoop. Gaat gelijk de verhuur in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:16
Tjebakka schreef op woensdag 15 april 2020 @ 06:43:
Wij kwamen zo'n 20k hoger uit bij de adviseur dan bij de online tools.

Dat gezegd hebbende: onze hypotheekofferte is gister binnengekomen en dat betekent dat hij rond is! 1,44% voor 20 jaar, heerlijk. *O*

Nu nog wachten tot het is gebouwd.
Top! Wat is de afweging om 20 jaar te nemen en geen 30? Hoe zien jullie dat?

Ik ga woensdag een hypotheek afsluiten en dat zal ongetwijfeld de vraag of discussie worden. Afsluiten voor 20 of 30 jaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

MaStar schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:12:
[...]

Top! Wat is de afweging om 20 jaar te nemen en geen 30? Hoe zien jullie dat?

Ik ga woensdag een hypotheek afsluiten en dat zal ongetwijfeld de vraag of discussie worden. Afsluiten voor 20 of 30 jaar ;)
Kijk hier even: Rubbergrover1 in "Hoelang heb jij je hypotheekrente vastgezet?"
Dat onderwerp is daar al regelmatig langsgekomen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik kreeg van een hypo-boer een voorbeeldje waarin ik 175k aflossingsvrij en 75k annuitair deed (mijn max hypo is 250k). Ik zag dat het aflossingsvrije deel tegen 1.3% was en de 75k annuitair tegen 1.4%

Ik wist niet dat aflossingsvrij goedkoper was? Dan loont het om eerst die 75k weg te werken tijdens het extra aflossen?

(Ik ga er vanuit dat ik veel geld overhoud straks en ga direct een extra deel aflossen gok ik dus iig bij een hypotheekverstrekker waar dit mag)

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Laatst online: 16-05 12:36

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

FunkyTrip schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:01:
Ik kreeg van een hypo-boer een voorbeeldje waarin ik 175k aflossingsvrij en 75k annuitair deed (mijn max hypo is 250k). Ik zag dat het aflossingsvrije deel tegen 1.3% was en de 75k annuitair tegen 1.4%

Ik wist niet dat aflossingsvrij goedkoper was? Dan loont het om eerst die 75k weg te werken tijdens het extra aflossen?

(Ik ga er vanuit dat ik veel geld overhoud straks en ga direct een extra deel aflossen gok ik dus iig bij een hypotheekverstrekker waar dit mag)
Welke looptijden hadden die leningdelen? :)
En hoeveel je boetevrij mag aflossen hangt van de leningvoorwaarden af; dat verschilt per soort hypotheek en hypotheekverstrekker.

[ Voor 8% gewijzigd door gorgi_19 op 20-04-2020 21:11 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-05 07:41

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Eigenlijk was ik nog niet bezig met de woningjacht, maar mijn vriendin en ik zijn nu wat leuks tegengekomen. De woning staat echter al 1,5 jaar te koop; de vraagprijs is in die tijd 5% gedaald, momenteel rond de 6 ton. De woning heeft wat nadelen/risico’s (qua toekomstige waarde), mogelijk verklaart dat de moeizame verkoop?

Wij zijn geïnteresseerd, maar willen en kunnen niet de vraagprijs betalen. Ons plan is om (na bezichtiging) mogelijk een bod te doen van zo’n 75% van de vraagprijs (met argumenten over de nadelen/risico’s, en de mogelijk aankomende crisis). Kan dat, of is zo’n bod ‘not done’?

Verder vraag ik me af waarom de woning al zo lang te koop staat. Misschien wil niemand het kopen (door de nadelen), en maken we dus kans met ons bod. Of de verkoper heeft geen haast, en wacht rustig op iemand die de vraagprijs neerlegt. Zijn er nog meer mogelijkheden? Tips hoe dit aan te pakken?

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:29
Ulster Seedling schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:02:
Eigenlijk was ik nog niet bezig met de woningjacht, maar mijn vriendin en ik zijn nu wat leuks tegengekomen. De woning staat echter al 1,5 jaar te koop; de vraagprijs is in die tijd 5% gedaald, momenteel rond de 6 ton. De woning heeft wat nadelen/risico’s (qua toekomstige waarde), mogelijk verklaart dat de moeizame verkoop?

Wij zijn geïnteresseerd, maar willen en kunnen niet de vraagprijs betalen. Ons plan is om (na bezichtiging) mogelijk een bod te doen van zo’n 75% van de vraagprijs (met argumenten over de nadelen/risico’s, en de mogelijk aankomende crisis). Kan dat, of is zo’n bod ‘not done’?

Verder vraag ik me af waarom de woning al zo lang te koop staat. Misschien wil niemand het kopen (door de nadelen), en maken we dus kans met ons bod. Of de verkoper heeft geen haast, en wacht rustig op iemand die de vraagprijs neerlegt. Zijn er nog meer mogelijkheden? Tips hoe dit aan te pakken?
Ik heb zelf in een andere prijscategorie gekeken, maar een bod van 75% van de vraagprijs lijkt mij hoe dan ook heel weinig kans hebben.
Als de verkoper meer haast had met verkopen dan was de vraagprijs zelf al wel meer gezakt dan de 5% die het nu gezakt is.

Zie je die 75% als openingsbod en heb je wel nog meer ruimte? Dan zou ik die ruimte meenemen en je 'ultieme' bod neerleggen. Als ze daar mee akkoord gaan ben je blij, zo niet, dan heb je je tijd ook verder niet teveel besteed aan iets wat gewoon buiten wat je kan betalen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robino007
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-05 10:38

Ik zou naar een huis kijken wat wel in jullie prijsklasse valt, als jullie 450,000 op een huis van 6 ton bieden is dat natuurlijk een belediging. Ik ga er vanuit dat er minimaal nog een ton bij moet, wil je echt kans maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-05 11:41

“Nee heb je, ja kun je krijgen”... Je kunt allicht de makelaar even bellen om aan te geven dat je interesse hebt / te vragen of ze überhaupt open staan voor biedingen onder de vraagprijs.

Zonder de details te kennen, als een huis in die prijsklasse in de huidige markt al zo lang te koop staat klopt er iets niet. Of aan het huis, of aan de prijs.

Maargoed, met 75% vd vraagprijs verwacht ik inderdaad niet dat je veel kans maakt. Waarschijnlijk idd mensen die geen haast hebben met de verkoop en er de hoofdprijs voor willen.

[ Voor 15% gewijzigd door Charly op 21-04-2020 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-05 22:20

Als de vraagprijs enigszins reeel is, dan lijkt me dat volkomen kansloos. Met die 150K verlies die ze dan pakken, kunnen ze de dubbele lasten jarenlang uitzingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
robino007 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:08:
Ik zou naar een huis kijken wat wel in jullie prijsklasse valt, als jullie 450,000 op een huis van 6 ton bieden is dat natuurlijk een belediging. Ik ga er vanuit dat er minimaal nog een ton bij moet, wil je echt kans maken.
Het is nooit een belediging om op een huis te bieden (zet je emoties aan de kant, het is een zakelijke transactie), zo werkt het nu eenmaal in deze wereld (handel). Het is een wissel-werking tussen het bereiken van een overeenstemming tussen verkoper en koper en de waarde van het vastgoed. Misschien wil de verkoper er juist wel snel van af maar gezien de prijsklasse zullen er misschien weinig mensen op af komen. Het is zoals in iedere handel gewoon 'wat de gek er voor geeft'. Ik snap dan ook de ellenlange discussies niet zo of men onder of boven de vraagprijs moet bieden, het gaat erom wat jijzelf als koper ervoor over hebt om dit vastgoed in je bezit te krijgen. Als je het zelf geen 6ton waard vindt dan moet je er geen 6ton voor neertellen. Iedereen wil voor zo goedkoop mogelijk een huis in bezit krijgen maar niemand hier kan voor een ander beslissen wat het financiële budget is en de wat dan/wat als theorieën.

-edit-
Even ter vergelijking met de 75%. Wij hebben op een huis wat voor 385k te koop stond (vraagprijs is later gezakt naar 369k) een openingsbod gedaan van 300k, gezien wij dat er voor over hadden, daar een afwijzing op gekregen dat het niet bespreekbaar was, vervolgens een uiterste grens aangegeven van 310k wat vervolgens weer is afgewezen. Toen hebben we het laten gaan gezien er nog wat verbouwd moest worden om het naar onze smaak te krijgen en het dan toch niet financieel haalbaar was. Het huis is overigens later voor 350k verkocht.

[ Voor 19% gewijzigd door Enforcer op 21-04-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Dank voor de snelle reacties!
Jovatov schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:07:
Ik heb zelf in een andere prijscategorie gekeken, maar een bod van 75% van de vraagprijs lijkt mij hoe dan ook heel weinig kans hebben.
Als de verkoper meer haast had met verkopen dan was de vraagprijs zelf al wel meer gezakt dan de 5% die het nu gezakt is.
Daar zit wat in… De enige kans is misschien dat met de onrust over een aankomende crisis ze misschien toch nu snel willen verkopen?
Zie je die 75% als openingsbod en heb je wel nog meer ruimte? Dan zou ik die ruimte meenemen en je 'ultieme' bod neerleggen. Als ze daar mee akkoord gaan ben je blij, zo niet, dan heb je je tijd ook verder niet teveel besteed aan iets wat gewoon buiten wat je kan betalen is.
Er is nog een beetje ruimte, maar niet veel.
robino007 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:08:
‘Not done’ dus eigenlijk, zeg jij?

Liefst wil ik direct op een plek terechtkomen die toekomstbestendig is (qua woonwensen), zodat we niet over een tijd alweer willen verhuizen. Vandaar dat we toch naar dit huis kijken, ook gezien de lange tijd dat het al te koop staat. Per 2021 kunnen we (naar verwachting) flink meer hypotheek krijgen (door hogere inkomens), dus als het nu niet lukt, wacht ik liever daarop, dan dat we naar een lagere prijsklasse kijken en over een paar jaar weer verder willen.
Charly schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:09:
“Nee heb je, ja kun je krijgen”... Je kunt allicht de makelaar even bellen om aan te geven dat je interesse hebt / te vragen of ze überhaupt open staan voor biedingen onder de vraagprijs.
Goeie! We hebben al een bezichtiging gepland, en op zich is dat sowieso wel leuk (en leerzaam). Maar misschien vraag ik het nog even.
Zonder de details te kennen, als een huis in die prijsklasse in de huidige markt al zo lang te koop staat klopt er iets niet. Of aan het huis, of aan de prijs.
Jopie035 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:09:
Als de vraagprijs enigszins reeel is, dan lijkt me dat volkomen kansloos. Met die 150K verlies die ze dan pakken, kunnen ze de dubbele lasten jarenlang uitzingen...
Ik vind het moeilijk inschatten wat reëel is, ook omdat ik nog niet lang bezig ben met koopwoningen. Als ik op Huispedia kijk naar vergelijkbare woningen in de buurt, lijkt de prijs me redelijk. Echter…
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Enforcer schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:27:
Het is nooit een belediging om op een huis te bieden (zet je emoties aan de kant, het is een zakelijke transactie), zo werkt het nu eenmaal in deze wereld (handel). Het is een wissel-werking tussen het bereiken van een overeenstemming tussen verkoper en koper en de waarde van het vastgoed. Misschien wil de verkoper er juist wel snel van af maar gezien de prijsklasse zullen er misschien weinig mensen op af komen. Het is zoals in iedere handel gewoon 'wat de gek er voor geeft'. Ik snap dan ook de ellenlange discussies niet zo of men onder of boven de vraagprijs moet bieden, het gaat erom wat jijzelf als koper ervoor over hebt om dit vastgoed in je bezit te krijgen. Als je het zelf geen 6ton waard vindt dan moet je er geen 6ton voor neertellen. Iedereen wil voor zo goedkoop mogelijk een huis in bezit krijgen maar niemand hier kan voor een ander beslissen wat het financiële budget is en de wat dan/wat als theorieën.

-edit-
Even ter vergelijking met de 75%. Wij hebben op een huis wat voor 385k te koop stond (vraagprijs is later gezakt naar 369k) een openingsbod gedaan van 300k, gezien wij dat er voor over hadden, daar een afwijzing op gekregen dat het niet bespreekbaar was, vervolgens een uiterste grens aangegeven van 310k wat vervolgens weer is afgewezen. Toen hebben we het laten gaan gezien er nog wat verbouwd moest worden om het naar onze smaak te krijgen en het dan toch niet financieel haalbaar was. Het huis is overigens later voor 350k verkocht.
Oké, goed om te weten! Dan kunnen we het gewoon proberen, lijkt me.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
Ulster Seedling schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:47:
Dank voor de snelle reacties!

[...]

Daar zit wat in… De enige kans is misschien dat met de onrust over een aankomende crisis ze misschien toch nu snel willen verkopen?

[...]

Er is nog een beetje ruimte, maar niet veel.

[...]

Ik vind het moeilijk inschatten wat reëel is, ook omdat ik nog niet lang bezig ben met koopwoningen. Als ik op Huispedia kijk naar vergelijkbare woningen in de buurt, lijkt de prijs me redelijk. Echter…

***members only***

[...]

Oké, goed om te weten! Dan kunnen we het gewoon proberen, lijkt me.
Members only:

Kijken en oriënteren is uiteraard oké. Maar ik zou er niet teveel van verwachten.

Als er volgend jaar meer mogelijk is qua hypotheek en je het in één keer goed wil doen, klinkt het logisch daarop te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Jovatov schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:54:
[...]

***members only***

Kijken en oriënteren is uiteraard oké. Maar ik zou er niet teveel van verwachten.

Als er volgend jaar meer mogelijk is qua hypotheek en je het in één keer goed wil doen, klinkt het logisch daarop te wachten.
Members only:

Als het niet lukt, gaan we inderdaad wachten (en ondertussen oriënteren etc.), zodat we hopelijk volgend jaar iets kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

Jij bepaalt wat het huis (voor jou) waard is. Als jullie er max 500k aan uit willen geven dan is dat toch prima?
Wij hebben (oké, in een andere tijd, maar ook in een lagere prijscategorie) ook 80% van de vraagprijs geboden. Kan de makelaar héél beledigd gaan doen enzo, maar die probeert dan gewoon op emotie in te spelen. Schrijf vooraf je maximale bod op een papiertje, lijst dat in en houd je daaraan. Zegt de verkoper 'nee'. Dan is het 'nee'. Je kan altijd over een half jaar of jaar kijken of het huis nog steeds te koop staat en dan opnieuw een bod uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 18:04

Kju

Lol, als iemand 450k bied op een woning die 600k op moet brengen zou ik mijn opdrachtgever alleen melden dat ik een onzin bod ga afwimpelen :+
Je kan wel degelijk een verkoper beledigen met een te laag bod. Probeer liever de waarde te bepalen en kijk van daaruit wat je kan bieden. Neem contact op met de makelaar. Probeer te peilen. Vraag gewoon of er ruimte is, wat de verwachting van de verkoper is. Als de makelaar van de woning af wil zal hij je heus wel richting geven.

Je maakt ook meer kans als je geen “take it or leave it” mentaliteit hebt, Zeg liever dat je geen negatieve zaken aan de woning gaat benoemen maar dat je je bod baseert op wat je kan betalen.

[ Voor 17% gewijzigd door Kju op 21-04-2020 11:10 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Kju schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:08:
Lol, als iemand 450k bied op een woning die 600k op moet brengen zou ik mijn opdrachtgever alleen melden dat ik een onzin bod ga afwimpelen :+
Je kan wel degelijk een verkoper beledigen met een te laag bod. Probeer liever de waarde te bepalen en kijk van daaruit wat je kan bieden. Neem contact op met de makelaar. Probeer te peilen. Vraag gewoon of er ruimte is, wat de verwachting van de verkoper is. Als de makelaar van de woning af wil zal hij je heus wel richting geven.
Dit dus. Je moet de verkoper wel serieus nemen met een bod. Anders is het een lachtertje en maak je jezelf eigenlijk alleen maar belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Die hoogspanningsmast stond er ook al wel toen de vraagprijs bepaald werd, denk ik :P En de rest is koffiedik kijken. Proberen kan altijd, maar dan moet je imho ook niet verongelijkt doen als je niet serieus genomen wordt ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Wat betreft de genoemde nadelen zou ik mezelf ook nog even heel goed afvragen of je daar zelf wel op zit te wachten, aangezien je aangeeft de woning voor lange termijn te willen kopen.

Het is in de huidige situatie natuurlijk lastig inschatten hoe veel overlast je daar tzt gaat ondervinden als eea definitief is... En nu is het een risico, op het moment dat jij besluit het huis te verkopen zal het mogelijk feit zijn... Ik bedoel, als ik een huis naast een snelweg of onder een aanvliegroute te verkopen had zou ik het ook NU te koop zetten. >:)

[ Voor 13% gewijzigd door Charly op 21-04-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Je kent de situatie helemaal niet, en je handelt (en reageert) in emotie kennelijk. Als je van je huis af wilt dan reageer je echt niet zo (zeker niet als het al anderhalf jaar te koop staat). Je bied namelijk niet voor niks je huis aan in de verkoop en je wilt met een potentiele koper overeenstemming bereiken. Tenzij je miljonair bent en inderdaad niks te verliezen hebt maar dat is een hele andere categorie van marktwerking.

[ Voor 8% gewijzigd door Enforcer op 21-04-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Je maakt ook meer kans als je geen “take it or leave it” mentaliteit hebt, Zeg liever dat je geen negatieve zaken aan de woning gaat benoemen maar dat je je bod baseert op wat je kan betalen.
Thanks, dit is goed om te weten! Ik zal proberen zoveel mogelijk te weten te komen tijdens de bezichtiging, en dan eerst inschatten of we überhaupt nu een realistisch bod kunnen doen.
Charly schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:16:
Wat betreft de genoemde nadelen zou ik mezelf ook nog even heel goed afvragen of je daar zelf wel op zit te wachten, aangezien je aangeeft de woning voor lange termijn te willen kopen.

Het is in de huidige situatie natuurlijk lastig inschatten hoe veel overlast je daar tzt gaat ondervinden als eea definitief is... En nu is het een risico, op het moment dat jij besluit het huis te verkopen zal het mogelijk feit zijn.
Dat is een gok inderdaad. Gezien onze verwachting/inschatting, zouden we dat aandurven (in ieder geval als het voor onze prijs lukt).
Enforcer schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:16:
[...]

Je kent de situatie helemaal niet, en je handelt (en reageert) in emotie kennelijk. Als je van je huis af wilt dan reageer je echt niet zo (zeker niet als het al anderhalf jaar te koop staat). Je bied namelijk niet voor niks je huis aan in de verkoop en je wilt met een potentiele koper overeenstemming bereiken. Tenzij je miljonair bent en inderdaad niks te verliezen hebt maar dat is een hele andere categorie van marktwerking.
Dus jij zou gewoon het bod doen, ongeacht of daar ruimte voor lijkt te zijn?

[ Voor 40% gewijzigd door Ulster Seedling op 21-04-2020 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Ulster Seedling schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:17:
[...]
Dus jij zou gewoon het lage bod doen, ook als die ruimte er niet lijkt te zijn?
Ik ken je financiële situatie niet maar in principe wel, alhoewel ik het wel eens ben dat het een realistisch bod moet zijn, kijk voor tips eens hier om te bepalen of het enigszins een realistisch bod kan zijn. En als je kan meteen zonder voorbehoud bieden dan weet de verkoper direct dat het menens is.

Die bezichtiging afwachten en aan de hand daarvan je bod bepalen, hier een kleine voorzet voor je openingsbod.
Wij zijn zeer geïnteresseerd in de woning aan de <straatnaam, postcode>, echter voldoet het huis niet helemaal aan onze verwachtingen, mede omdat wij zelf nog een hoop willen opknappen hebben wij hier ons openingsbod op gebaseerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Enforcer op 21-04-2020 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Laatst online: 16-05 18:00
Ik zou zelf:
- Calcasa rapport opvragen
- Referentiepanden uitdraaien kadasten
- Woz waarde controleren (https://www.wozwaardeloket.nl/index.jsp)

Dan moet vanzelf duidelijk worden of 450K wel of niet realistisch is. Ik zou inderdaad wel een stuk onder de bovenstaande waardes gaan zitten, omdat de woning toch al een tijd te koop staat. Maar goed, 100K onder de bovenstaande waardes lijkt me dan weer onrealistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Ik ben het met je eens dat je het moet controleren maar je moet er niet al teveel waarde aan hechten gezien deze waardes sterk afhankelijk zijn van de overige woningen in de buurt die verkocht zijn. Onze aankomende woning bijvoorbeeld:
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2019 307.000 euro
01-01-2018 260.000 euro
01-01-2017 238.000 euro
We hebben het recentelijk gekocht voor 340k (vraagprijs 375k). Dus dat zal de waarde op de peildatum van 2020 wel weer opkrikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Reiziger88 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:42:
Ik zou zelf:
- Calcasa rapport opvragen
- Referentiepanden uitdraaien kadasten
- Woz waarde controleren (https://www.wozwaardeloket.nl/index.jsp)

Dan moet vanzelf duidelijk worden of 450K wel of niet realistisch is. Ik zou inderdaad wel een stuk onder de bovenstaande waardes gaan zitten, omdat de woning toch al een tijd te koop staat. Maar goed, 100K onder de bovenstaande waardes lijkt me dan weer onrealistisch.
Enforcer schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:34:
Ik ken je financiële situatie niet maar in principe wel, alhoewel ik het wel eens ben dat het een realistisch bod moet zijn, kijk voor tips eens hier om te bepalen of het enigszins een realistisch bod kan zijn.
Thanks! Dat ga ik allemaal eens bekijken. Had via het Kadaster al gepoogd de vorige verkoopprijs te vinden, maar die zal helaas niet in een rapport.
En als je kan meteen zonder voorbehoud bieden dan weet de verkoper direct dat het menens is.
Hoeveel denk je dat dat uitmaakt in deze situatie (al zo lang te koop)? Lijkt me niet dat ze haast hebben. Al laat het inderdaad wel zien dat we serieus zijn. Maar dan moeten we eerst even goed advies inwinnen ;)

Dank voor alle tips in ieder geval! Ik moet m’n enthousiasme/verwachtingen wat gaan bijstellen, denk ik O-) We gaan het zien! En als het niet lukt, levert het in elk geval wat ervaring in deze markt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
Enforcer schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:27:
[...]

-edit-
Als je het geen 600K waard vind, moet je verder shoppen en alle moeite besparen voor iedereen Je stapt ook niet een Porsche dealer binnen en biedt 75% op de prijs van een nieuwe auto omdat JIJ dat waard vindt. De huizenprijzen zijn niet uit de duim gezogen en zijn ergens op gebasseerd, er zal wel een beetje ruimte zitten, maar echt geen 25%. Je denkt toch niet dat een zih zel respecterende makelaar, een prijs bepaalt die 25% boven de marktwaarde is?

Heel simpel, als je 600K niet kunt financieren, dan moet je naar een andere prijsklasse kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
icarus007 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:59:
[...]
Als je het geen 600K waard vind, moet je verder shoppen en alle moeite besparen voor iedereen Je stapt ook niet een Porsche dealer binnen en biedt 75% op de prijs van een nieuwe auto omdat JIJ dat waard vindt.
Waarom niet? In vergelijking met een Porsche zeker wel? Ding kost bv 200k, 75% is 150k, er uitkomen met de verkoper rond 175k? Ik zie het probleem niet...

Ik ben van mening dat je altijd een openingsbod kan doen, of de verkoper dit serieus wil nemen of niet ligt helemaal aan de situatie van de verkoper die je dus zelf nooit te weten zal komen, hij zet hem immers niet voor niks te koop en betaalt dus ook gewoon courtage aan zijn makelaar...

-edit-
Even een nuance, je kan dit uiteraard niet doen met woningen die een dag op Funda staan en waar van je weet dat het een gewilde wijk is waar massaal iedereen op afkomt (maar die hebben ook een andere prijsklasse), maar zoals ik het begrijp is het juist zo'n woning die al langere tijd te koop staat en de verkoper het maar niet kwijt raakt (om wat voor reden dan ook).

[ Voor 25% gewijzigd door Enforcer op 21-04-2020 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 18:04

Kju

Enforcer schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:16:
[...]

Nee, je leest verkeerd. Ik zeg: als een woning 600k waard is (de situatie in mijn voorbeeld is dus wel bekend) en iemand 450k bied dan neem ik hem niet serieus en zal ik aan mijn opdrachtgever vertellen dat ik een onzinbod heb ontvangen en dat ik die afwimpel.
En: ik gaf mijn mening als makelaar ;)

PSN: Kjujay

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-05 09:50
Ik zie als reactie op @Ulster Seedling een paar keer voorbij komen dat een bod onder de vraagprijs/waarde uitbrengen een belediging is of niet serieus genomen wordt.
Daar hoef je als koper toch niet wakker van te liggen? Ik zou goed onderbouwd een bod uit brengen waar je je als koper prettig bij voelt, als de verkoper dan beledigt is ga je gewoon verder. Zoals al eerder genoemd is het gewoon een zakelijke transactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mania-92 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:58:
Ik zie als reactie op @Ulster Seedling een paar keer voorbij komen dat een bod onder de vraagprijs/waarde uitbrengen een belediging is of niet serieus genomen wordt.
Daar hoef je als koper toch niet wakker van te liggen? Ik zou goed onderbouwd een bod uit brengen waar je je als koper prettig bij voelt, als de verkoper dan beledigt is ga je gewoon verder. Zoals al eerder genoemd is het gewoon een zakelijke transactie.
Vergeet niet dat je ook met een makelaar te maken hebt en die makelaar kan je vaker tegen komen. Als die makelaar de indruk krijgt dat je niet serieus bent dan kan dat impact hebben als je hem bij een volgend huis tegen komt en met concurrentie te maken hebt.

Het blijft een zakelijke transactie maar je werkt wel samen met partijen die je vaker tegen kan komen dus laat geen verkeerde indruk achter. En voor sommige partijen is het simpelweg geen zakelijke transactie, die staan er anders in en hebben dus andere argumenten.

[ Voor 6% gewijzigd door Tsurany op 21-04-2020 13:25 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistuig
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-05 19:20
https://www.funda.nl/koop...s-86366384-gouwestraat-8/

Dit huis is ook even 3 ton gezakt in vraagprijs, maar dit kan je dan ook niet serieus nemen.

Maar waarom zou je 450k bieden, want dan zou 420k ook al kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Tsurany schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:24:
[...]

Vergeet niet dat je ook met een makelaar te maken hebt en die makelaar kan je vaker tegen komen. Als die makelaar de indruk krijgt dat je niet serieus bent dan kan dat impact hebben als je hem bij een volgend huis tegen komt en met concurrentie te maken hebt.

Het blijft een zakelijke transactie maar je werkt wel samen met partijen die je vaker tegen kan komen dus laat geen verkeerde indruk achter. En voor sommige partijen is het simpelweg geen zakelijke transactie, die staan er anders in en hebben dus andere argumenten.
Dat is wel een goeie om rekening mee te houden. De omgeving lijkt ons leuk, dus we zouden de makelaar inderdaad vaker tegen kunnen komen. Goed dat je het noemt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-05 09:50
Tsurany schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:24:
[...]

Dat zou zeker kunnen inderdaad, alleen vraag ik me af of het in de praktijk vaak voorkomt. Het is ook gewoon in het belang van de makelaar om bij het volgende pand zoveel mogelijk potentiële kopers te hebben.

Maargoed als @Ulster Seedling zich er zélf niet prettig bij voelt en zich zorgen maakt dat hij mensen tegen het verkeerde been schopt, moet die het ook vooral niet doen. Het moet ook een beetje in je karakter zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Kju schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:42:
[...]

Nee, je leest verkeerd. Ik zeg: als een woning 600k waard is (de situatie in mijn voorbeeld is dus wel bekend) en iemand 450k bied dan neem ik hem niet serieus en zal ik aan mijn opdrachtgever vertellen dat ik een onzinbod heb ontvangen en dat ik die afwimpel.
En: ik gaf mijn mening als makelaar ;)
Als een woning 600K waard is dan staat hij in deze markt toch geen jaar voor 630K te koop om daarna naar de 600K te zakken?

Wanneer een woning in deze tijd zo lang te koop staat is er aan de kant van product of voorwaarden iets waardoor er geen transacties voor die prijs ontstaan.
offtopic:
Bijna zo'n prijs die ontstaat omdat men het object met een leegstandsverhuur contract wil verhuren maar daarvoor wel te koop moet aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Ulster Seedling schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:59:
Thanks! Dat ga ik allemaal eens bekijken. Had via het Kadaster al gepoogd de vorige verkoopprijs te vinden, maar die zal helaas niet in een rapport.
[...]
Hoeveel denk je dat dat uitmaakt in deze situatie (al zo lang te koop)? Lijkt me niet dat ze haast hebben. Al laat het inderdaad wel zien dat we serieus zijn. Maar dan moeten we eerst even goed advies inwinnen ;)
Je kan bij het kadaster heel veel meer informatie nog opvragen hoor, waaronder de hypotheekakte waar die voor is ingeschreven destijds, kost volgens mij ook €2,95. Alhoewel die informatie mogelijk nu irrelevant is als deze niet bij de koopsommeninformatie al stond want dan is het al te lang geleden (koopsommeninformatie houdt het bij vanaf 2003), dus dat was dan echt een totaal andere markt en mogelijk ook andere valuta (gulden tijdperk yeah) en is het huis mogelijk al afbetaald of iets dergelijks :)

Mogelijk in deze specifieke situatie maakt het niet heel veel uit inderdaad om zonder voorbehoud te bieden maar de verkoper weet dan wel dat het écht gewoon een serieus bod is. En je kan dit tijdens een eventueel tegenbod altijd als excuus gebruiken in de trant van (bij een tegenbod bv van 525k):
We kunnen helaas niet akkoord gaan met €525.000,- gezien dat een zeer hoog risico zou betekenen dat de koop uiteindelijk niet door zou kunnen gaan wegens financieringsvoorbehoud. Daarom zouden we graag een tegenbod willen doen:
Met dank aan gijs2nd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:34 welke ik overigens zelf ook met positief effect heb mogen gebruiken bij onze aankoop van een woning. In deze bewoording laat je zien dat je zeker bent van je huidige financiële positie wat wel kan en wat niet kan. Je kan er dan zelfs nog voor kiezen om nogmaals een tegenbod te doen zonder voorbehoud en als dat vervolgens ook niet geaccepteerd wordt nog iets hoger gaan zitten maar dan juist wel onder voorbehoud van financiering zodat de verkopende partij ook ziet wat de financiële ruimte is cq zou kunnen zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Enforcer op 21-04-2020 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Enforcer schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:51:
Mogelijk in deze specifieke situatie maakt het niet heel veel uit inderdaad maar de verkoper weet dan wel dat het écht gewoon een serieus bod is. En je kan dit tijdens een eventueel tegenbod altijd als excuus gebruiken in de trant van (bij een tegenbod bv van 525k):
Ondanks het spel moet je ook kijken wat je een bepaald huis je waard vindt. Als het beeld niet klopt, volgende huis bekijken.

Ik heb hier in de buurt ook woningen bezichtigd. Vraagprijs en wat ik er voor wilde betalen lagen fors uit elkaar, uiteindelijk ook besloten om geen bod uit te brengen. Dit staat los dat anderen het huis wel een andere waarde toedichten.

Als je een huis na bezichtiging 450k waard vindt, dan is dat het. En dat kan je ook duidelijk naar een verkoper overbrengen; is niks onaardigs aan. Als hij je wilt uittesten, geeft hij een scherp (of finaal) eindbod, kijken of serieus je dan bent, of dat je alleen aan het gokken bent op een koopje.

[ Voor 7% gewijzigd door gorgi_19 op 21-04-2020 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lola
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-02-2023
Ik ben wel benieuwd hoe het beeld is in het noorden van het land qua vraagprijs vs verkoopprijs?

Wij hebben een huis op het oog waar we graag een bod op willen doen. Buitengebied in regio Oost Groningen.
Is het in deze regio ook zo dat huizen voor de vraagprijs (of zelfs meer) weggaan?
Heeft iemand daar een beeld bij? Of een idee hoe ik daar wat meer zicht op kan krijgen?
Ik zie in ieder geval wel dat huizen ook hier snel verkocht worden.

Zelf dacht ik ca. 8% procent onder de vraagprijs te bieden met als doel op 4-5% onder de vraagprijs uit te komen. Ik vraag me nu af of dat reëel is en voldoende uitnodigend. Ook omdat we een voorbehoud verkoop eigen woning willen opnemen.

In de buurt is vrijwel niets vergelijkbaars verkocht of te koop wat de prijs ook lastig te duiden maakt.
In het koopsommenoverzicht is één woning die januari 2020 is verkocht, de rest is 2016 of ouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
lola schreef op woensdag 22 april 2020 @ 18:29:
Ook omdat we een voorbehoud verkoop eigen woning willen opnemen.
Dat is in deze tijd sowieso niet uitnodigend voor de verkoper om dan met jou als potentiële koper door te gaan met de onderhandeling. Dus ik geef je weinig kans, maar zoals gezegd iedere casus is anders en als jij de enige bent die op dit huis af komt dan zou je misschien geluk kunnen hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Zelf dacht ik ca. 8% procent onder de vraagprijs te bieden met als doel op 4-5% onder de vraagprijs uit te komen. Ik vraag me nu af of dat reëel is en voldoende uitnodigend. Ook omdat we een voorbehoud verkoop eigen woning willen opnemen.
Lager bieden kan je altijd doen. Beetje afhankelijk naar het type woning, hoe lang het te koop staat en hoe nerveus de verkoper is voor de komende tijd.

Belangrijker ook is, wat wil je zelf voor het huis betalen; wat vind je het waard? Hoe graag wil je er wonen? En als het boven je maximum komt,. ben je dan bereidt het te laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Enforcer schreef op woensdag 22 april 2020 @ 19:06:
[...]

Dat is in deze tijd sowieso niet uitnodigend voor de verkoper om dan met jou als potentiële koper door te gaan met de onderhandeling. Dus ik geef je weinig kans, maar zoals gezegd iedere casus is anders en als jij de enige bent die op dit huis af komt dan zou je misschien geluk kunnen hebben...
Het is nooit een aantrekkelijke voorwaarde…

Maar buitengebied oost-groningen tijdens COVID-19. Dat is geen makkelijke woning om te verkopen. De markt ontspant verbazingwekkend snel in gebieden waar er minder intrinsiek tekort is.

In oost-nederland zag ik weer rijwoningen te koop voor 130-150K. Dat is nu kennelijk nodig om kijkers (en dan waarschijnlijk overbieden) te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lola
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-02-2023
Enforcer schreef op woensdag 22 april 2020 @ 19:06:
[...]

Dat snap ik. Ik las in dit topic al dat wordt geadviseerd zoveel mogelijk zonder voorbehoud te bieden, ook m.b.t. financiering.
Als dingen anders lopen dan verwacht, zitten we echter wel met 2 huizen. In deze regio. Dat lijkt me stressvol.

Maar het is zeker waar dat het niet aantrekkelijk is. Ik ga er morgen nog eens over sparren voordat we een bod uitbrengen.
Nu heeft de verkoper geen haast om te vertrekken, dat is wellicht nog helpend.
gorgi_19 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:21:
[...]

Lager bieden kan je altijd doen. Beetje afhankelijk naar het type woning, hoe lang het te koop staat en hoe nerveus de verkoper is voor de komende tijd.

Belangrijker ook is, wat wil je zelf voor het huis betalen; wat vind je het waard? Hoe graag wil je er wonen? En als het boven je maximum komt,. ben je dan bereidt het te laten lopen?
Dat zijn zeker belangrijke vragen. Zeker ook dat laatste, altijd moeilijk om je verstand erbij te houden als je iets heel graag wilt.

Het is uiteindelijk natuurlijk wat de gek ervoor geeft. En ik zou er zeer graag willen wonen. Maar wat ik het waard vind, ligt wel een paar procent onder de vraagprijs.
Qua budget zitten we niet op onze top, en dat willen we ook zo houden.
ANdrode schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:06:
[...]

Het is nooit een aantrekkelijke voorwaarde…

Maar buitengebied oost-groningen tijdens COVID-19. Dat is geen makkelijke woning om te verkopen. De markt ontspant verbazingwekkend snel in gebieden waar er minder intrinsiek tekort is.
Dat leek me juist argument om de voorwaarde toch op te nemen, gezien we zelf ook in deze regio wonen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

lola schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:46:
Dat zijn zeker belangrijke vragen. Zeker ook dat laatste, altijd moeilijk om je verstand erbij te houden als je iets heel graag wilt.

Het is uiteindelijk natuurlijk wat de gek ervoor geeft. En ik zou er zeer graag willen wonen. Maar wat ik het waard vind, ligt wel een paar procent onder de vraagprijs.
Qua budget zitten we niet op onze top, en dat willen we ook zo houden.
Die laatste twee zinnen van je zijn twee verschillende dingen. Als je budget 3 ton is, en je vindt een huis 250k waard en dat ben je bereid te betalen, dan is dat dus je max voor de woning. Willen ze 251k hebben, dan loop je weg. Betaal je het wel? Dan was dat het toch waard voor je en was je max niet 250.

Is de vraagprijs 250k, en je wilt maar 240k betalen, dan kan je het proberen om 230k te bieden. Wil je het graag hebben en reageren ze niet op 230k, dan kan je een finaal bod van 240k neerleggen en anders moet je het laten lopen. Dat was je max namelijk.
Dat leek me juist argument om de voorwaarde toch op te nemen, gezien we zelf ook in deze regio wonen..
Voor jou wel, voor mij als verkoper zou ik dat niet fijn vinden. Ik sta, in de huidig onzekere tijd, in de wacht en ben met handen gebonden.
Dat snap ik. Ik las in dit topic al dat wordt geadviseerd zoveel mogelijk zonder voorbehoud te bieden, ook m.b.t. financiering.
Als dingen anders lopen dan verwacht, zitten we echter wel met 2 huizen. In deze regio. Dat lijkt me stressvol.

Maar het is zeker waar dat het niet aantrekkelijk is. Ik ga er morgen nog eens over sparren voordat we een bod uitbrengen.
Nu heeft de verkoper geen haast om te vertrekken, dat is wellicht nog helpend.
Niet onaardig bedoeld, maar is juist in jouw geval een aankoopmakelaar niet aan te bevelen? Afgaan op adviezen in een online forum, terwijl die de lokale markt niet kennen, voor een de grootste uitgave in je leven.
De aankoopmakelaar kan jou adviseren met je bod en het biedingsspel doen.

[ Voor 33% gewijzigd door gorgi_19 op 22-04-2020 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
lola schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:46:
Soms kan het snel gaan hoor met je eigen huis. Staat deze nu al in de verkoop? Zoniet zou ik dat meteen in werking stellen, je maakt bij de bank ook meer kans om je hypotheek rond te krijgen voor je nieuwe huis als je oude huis al is verkocht. Anders kan je minder lenen namelijk.... daar wordt procentueel iets vanaf gehaald als ik me niet vergis om dubbele lasten te kunnen ondervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:10
Enforcer schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:56:
[...]

Soms kan het snel gaan hoor met je eigen huis. Staat deze nu al in de verkoop? Zoniet zou ik dat meteen in werking stellen, je maakt bij de bank ook meer kans om je hypotheek rond te krijgen voor je nieuwe huis als je oude huis al is verkocht. Anders kan je minder lenen namelijk.... daar wordt procentueel iets vanaf gehaald als ik me niet vergis om dubbele lasten te kunnen ondervangen.
Dubbele lasten, en de 'onzekerheid' van verkoop van je eigen woning. Bij ons kwam dat neer op zo'n 85% van de taxatiewaarde van de woning. De taxatie kwam uit op 181k, waardoor er gerekend werd met een verkoopwaarde van ongeveer 153k. Dit betekent dat wij een overbruggingshypotheek van 40k konden krijgen wat gelukkig voldoende was voor de aankoop van ons nieuwe huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Afgelopen week een huis gekocht (tussenwoning, jaren 30, met vve bovenburen) en bouwkundige keuring laten uitvoeren.

Hier zijn een aantal punten uitgekomen. Bijvoorbeeld:
- Schilderwerk kozijnen
- Voegwerk op sommige plaatsen (buitenkant) moet gedaan worden)
- Regengoot voorkant moet opnieuw worden geplaatst;

Geen grote gebreken, maar wel zaken die komende maanden / jaren aandacht vragen.

Deels kosten VVE, deels eigen rekening. VVE wordt beheerd door 2 woningen - dus gaat vaak vrij pragmatisch.

Hoe ga je hier normaal gesproken mee om? Het huis wordt pas over 5-6 maanden opgeleverd, maar dit zijn wel dingen die daarna gedaan moeten worden.

Kan ik "eisen" dat zij dit nog oplossen, maak je hierin een compromis of verwacht ik dat ze dit in de VVE planning bespreken?

Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
MaStar schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:55:
Afgelopen week een huis gekocht (tussenwoning, jaren 30, met vve bovenburen) en bouwkundige keuring laten uitvoeren.

- Schilderwerk kozijnen

Geen grote gebreken, maar wel zaken die komende maanden / jaren aandacht vragen.

Deels kosten VVE, deels eigen rekening. VVE wordt beheerd door 2 woningen - dus gaat vaak vrij pragmatisch.

Hoe ga je hier normaal gesproken mee om? Het huis wordt pas over 5-6 maanden opgeleverd, maar dit zijn wel dingen die daarna gedaan moeten worden.

Kan ik "eisen" dat zij dit nog oplossen, maak je hierin een compromis of verwacht ik dat ze dit in de VVE planning bespreken?

Ik ben benieuwd.
Eisen dat ze dit nog oplossen gaat in elk geval niet. Deze gebreken zijn zichtbaar voor jou als koper en heb je derhalve als het goed is meegenomen in je bod op het huis.

Soms hebben VVE's een heel onderhoudsplan, maar aangezien dit een VVE is met maar twee partijen en je noemt dat men er pragmatisch mee omgaat vermoed ik dat dit hier niet het geval is.
Meest logische lijkt me dat je na de verhuizing met je bovenburen een kopje koffie doet en dan bespreekt wat je komende jaren wil gaan doen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wat waren de direct noodzakelijke kosten volgens het rapport en welk bedrag heb je in je voorbehoud opgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly

- Schilderwerk kozijnen

Ik ben benieuwd.
Ik zou vooral vragen inzichtelijk te maken hoe dit in het verleden gegaan is. Wat is er de laatste jaren aan onderhoud gedaan? Hoe is dat betaald? (Waarom zijn de genoemde punten niet eerder opgepakt?) Als je bovenburen straks geen geld blijken te hebben voor onderhoud of het allemaal wel best vinden houdt het vrij snel op met je onderhoudsplannen.

VVE's zijn nooit het leukste onderdeel van een huis kopen, maar wel een potentiële bron van gedoe als je niet vooraf uitzoekt hoe of wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-09-2022
Charly schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:25:
[...]

Ik zou vooral vragen inzichtelijk te maken hoe dit in het verleden gegaan is. Wat is er de laatste jaren aan onderhoud gedaan? Hoe is dat betaald? Als je bovenburen straks geen geld blijken te hebben voor onderhoud of het allemaal wel best vinden houdt het vrij snel op met je onderhoudsplannen.
Maar met een normaal koopcontract maakt het nu allemaal weinig meer uit. Daar staat bij een appartement standaard in dat koper inzage heeft gehad in de stukken van de VvE of bekend is met het ontbreken daarvan. En een bouwkundige keuring is alleen een mogelijke reden tot ontbinding als er sprake is van gebreken die noodzakelijk direct hersteld moeten worden. Dit zijn dus eerder zaken die voor het tekenen van het koopcontract aan de orde hadden moeten komen i.p.v. naar aanleiding van een bouwkundige keuring.

[ Voor 8% gewijzigd door MoshiMoshi84 op 23-04-2020 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
MoshiMoshi84 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:32:
[...]

Maar met een normaal koopcontract maakt het nu allemaal weinig meer uit. Daar staat bij een appartement standaard in dat koper inzage heeft gehad in de stukken van de VvE of bekend is met het ontbreken daarvan. Dit zijn dus eerder zaken die voor het tekenen van het koopcontract aan de orde hadden moeten komen i.p.v. naar aanleiding van een bouwkundige keuring.
Helemaal mee eens, maar als dat eerder niet gedaan is zou ik het zeker nu alsnog uitzoeken. Als is het maar om te zien of je uit moet gaan van 50-50 voor onderhoud of alles wat je wil doen uit eigen zak moet gaan betalen.

Ik bedoel, dat is waar je die keuring voor doet toch? Om zicht te krijgen op de verwachte onderhoudskosten? En die buren gaan daar in deze situatie een factor in zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Charly op 23-04-2020 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-05 14:03
Dinsdag mijn eerste bezichtiging doen, huur nu al 1.5 jaar maar wil eigenlijk beginnen met aflossen.

Zijn er nog algemene tips/adviezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
xeoMe schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 01:12:
Dinsdag mijn eerste bezichtiging doen, huur nu al 1.5 jaar maar wil eigenlijk beginnen met aflossen.

Zijn er nog algemene tips/adviezen?
Het is in elk geval slim om te weten hoeveel je kan/wil lenen voor een hypotheek. Dat voorkomt teleurstellingen achteraf.
Voor het wel/niet gebruik maken van een aankoopmakelaar schreef ik eerder deze post.

In het topic komen regelmatig nieuwe mensen langs die net beginnen, dus lees het topic verder ook even door :).

[ Voor 3% gewijzigd door Jovatov op 24-04-2020 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:45
Ik ben wel benieuwd hoe het beeld is in het noorden van het land qua vraagprijs vs verkoopprijs?

Wij hebben een huis op het oog waar we graag een bod op willen doen. Buitengebied in regio Oost Groningen.
Is het in deze regio ook zo dat huizen voor de vraagprijs (of zelfs meer) weggaan?
Heeft iemand daar een beeld bij? Of een idee hoe ik daar wat meer zicht op kan krijgen?

In de buurt is vrijwel niets vergelijkbaars verkocht of te koop wat de prijs ook lastig te duiden maakt.
In het koopsommenoverzicht is één woning die januari 2020 is verkocht, de rest is 2016 of ouder.
Welliswaar geen oost-Groningen, maar Friesland(Heerenveen) maar ik heb 2 maanden geleden een bod gedaan op een huis onder voorbehoud van financiering en verkoop huidige woning. De verkoper ging er zonder problemen mee akkoord. Ook is er nog iets van de de vraagprijs afgegaan.

Ik heb dan wel weer een behoorlijk lager bod op mn huidige woning geaccepteerd, de aanloop was door de coronastress wel behoorlijk terug gelopen. Ik ben akkoord gegaan met 175, waar mn vraagprijs 187k was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Laatst online: 09-05 10:57

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05:07
Zojuist een makelaar gebeld voor een bezichtiging. Helemaal niet vastberaden om te verhuizen, sterker nog, op dit moment zijn ze bezig onze tuin te verbouwen. Er kwam echter een leuke woning voorbij waar we wel eens wilde kijken. Hoog afwerkingsniveau en in een mooie wijk. Verwachting was al wel dat het druk bezocht zou worden ondanks de coronacrisis.

Makelaar heeft ons op de reservelijst gezet, want zat al vol qua bezichtigingen. Daar zullen we dus niets meer van horen vermoed ik. Enigszins ook opgelucht, gezien de huidige tijd. Ben toch wel wat sceptisch m.b.t. nu kopen en verkopen en de hele molen in gaan. Mijn vriendin is daar wat gemakkelijker in.
Maar goed, het lijkt er op dat het nog aardig doorloopt allemaal want huizen (ook in mijn eigen straat) staan slechts kort te koop.

Bij nieuwe buitenkansjes/'droom'woningen willen we best bezichtigen, we hebben geen haast en het is voor ons geen must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streskip
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-05 09:14
Ik hoop dat ik hier goed zit om deze vraag te stellen;

Ik heb een rente-aanbod gehad met een geldigheidsdatum van zeg even 1 maart. Deze heb ik geaccepteerd en daarop is een hypotheekaanbod gekomen. Hierin staat dat dit hypotheekaanbod het rente-aanbod vervangt en het rente-aanbod automatisch komt te vervallen. Hierin staat ook dat het hypotheekaanbod geldig is tot en met zeg 1 juni.

Nu de situatie: de rente is omhoog gegaan en het passeren gaat nog gebeuren, ik moet bereidstellingsprovisie betalen omdat 1 maart verstreken is. Ik heb gevraagd waarom in het hypotheekaanbod 1 juni benoemd wordt. De hypotheekadviseur zegt dat dit "onhandig" beschreven is en ik gewoon uit moet gaan van wat in het rente-aanbod beschreven staat. Het aanbod moest verlengd worden want de 3 maanden zijn voorbij, echter heb ik zelf geen verlenging aangevraagd want in mijn beleving is het geldig tot 1 juni. Wel heb ik de bereidstellingsprovisie betaald. Nu twijfel ik toch een beetje, het rente-aanbod zegt 1 maart en het hypotheekaanbod zegt 1 juni. Heb ik nu terecht de bereidstellingsprovisie betaald?

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Son Gohan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-05 23:04
Streskip schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:37:
Ik hoop dat ik hier goed zit om deze vraag te stellen;

Ik heb een rente-aanbod gehad met een geldigheidsdatum van zeg even 1 maart. Deze heb ik geaccepteerd en daarop is een hypotheekaanbod gekomen. Hierin staat dat dit hypotheekaanbod het rente-aanbod vervangt en het rente-aanbod automatisch komt te vervallen. Hierin staat ook dat het hypotheekaanbod geldig is tot en met zeg 1 juni.

Nu de situatie: de rente is omhoog gegaan en het passeren gaat nog gebeuren, ik moet bereidstellingsprovisie betalen omdat 1 maart verstreken is. Ik heb gevraagd waarom in het hypotheekaanbod 1 juni benoemd wordt. De hypotheekadviseur zegt dat dit "onhandig" beschreven is en ik gewoon uit moet gaan van wat in het rente-aanbod beschreven staat. Het aanbod moest verlengd worden want de 3 maanden zijn voorbij, echter heb ik zelf geen verlenging aangevraagd want in mijn beleving is het geldig tot 1 juni. Wel heb ik de bereidstellingsprovisie betaald. Nu twijfel ik toch een beetje, het rente-aanbod zegt 1 maart en het hypotheekaanbod zegt 1 juni. Heb ik nu terecht de bereidstellingsprovisie betaald?

Alvast bedankt voor de hulp!
Had ik ook, ik had contact opgenomen met mijn notaris en die gaf aan dat als het niet van toepassing is achteraf dat je het geld terug krijgt.

Maar ik heb gezegd als ik het niet verlengd ga ik ook niet betalen, want ik wil niet wachten met de terugbetaling van de notaris.

Het schijnt zo te zijn dat kort voordat je alles tekent bij de notaris, de notaris een melding krijgt van de bank of het nodig is of niet.

Uiteindelijk heb ik dus niet betaald en is alles goed gekomen :)

Ohja ook nog een tip: vraag het nog voor de zekerheid aan je hypotheekadviseur.

Nevermind, ik denk dat ik rente aanbod en hypotheek aanbod door elkaar haal |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Son Gohan op 24-04-2020 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:10
Sandro! schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 22:15:
Members only:
Members only:

We hebben de sleutels nu inmiddels een week. Direct na de inspectie met de verkoopmakelaar en de verkoper de sleutels meegekregen. De verkoper was niet aanwezig bij het tekenen van de transportakte, zij tekende via volmacht i.v.m. de corona-maatregelen bij de notaris, die zelf achter een plexiglas zat. Maakt het moment toch nét wat minder speciaal allemaal. Afgelopen week alle muren gesausd, nu bezig met de inrichting en dan mag ik kamer voor kamer de boel 'smart' maken :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:49
remzor schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:30:
Bij nieuwe buitenkansjes/'droom'woningen willen we best bezichtigen, we hebben geen haast en het is voor ons geen must.
Zo kijk ik ook op funda, maar weet eigenlijk bij voorbaat al dat ik kansloos ben. Ga nl. sowieso niks kopen als mijn eigen huis, wat niet te koop staat, verkocht is. En bieden met voorwaarde dat verkoop eigen woning eerst rond moet zijn? ;w

Volgende koper aub 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05:07
dimi_v schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 23:35:
[...]

Zo kijk ik ook op funda, maar weet eigenlijk bij voorbaat al dat ik kansloos ben. Ga nl. sowieso niks kopen als mijn eigen huis, wat niet te koop staat, verkocht is. En bieden met voorwaarde dat verkoop eigen woning eerst rond moet zijn? ;w

Volgende koper aub 8)7
Oh, dat zouden wij best doen. Wetende dat we de hypotheek wel rond krijgen (ook niet aan de max) durven wij prima te kopen om daarna de eigen woning te verkopen. Onze woning zullen we zo kwijt zijn, twijfelen we niet over eigenlijk. Als je kans wil maken kun je in de regel inderdaad niet de voorwaarde stellen dat je eerst je eigen woning verkocht moet hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Kopen onder voorbehoud eigen woning geef je niet alle kansen mee weg hoor. Als je verder het hoogste bod hebt dan zal verkoper prima jou verkiezen.
Bedenk: Huizen verkopen zich makkelijk nu, dus zo'n groot risico voor de verkoper is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:56
Jovatov schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 08:35:
Kopen onder voorbehoud eigen woning geef je niet alle kansen mee weg hoor. Als je verder het hoogste bod hebt dan zal verkoper prima jou verkiezen.
Bedenk: Huizen verkopen zich makkelijk nu, dus zo'n groot risico voor de verkoper is het niet.
Nu wel.

Maar als jij nu moet gaan verkopen, staat je huis ong week later op Funda (met geluk). Week erna bezichtigingen, paar dagen daarna heb je al biedibgen binnen. Dan komt er ws nog 6 weken financieribgsvoorbehoud bij. Als dat afketst ben je 9 weken verder en moet je een nieuwe koper gaan zoeken. Wie weet hoe de markt er dan uitziet?

Toch wel iets anders dan pre corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Requiem19 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 08:39:
[...]

Nu wel.

Maar als jij nu moet gaan verkopen, staat je huis ong week later op Funda (met geluk). Week erna bezichtigingen, paar dagen daarna heb je al biedibgen binnen. Dan komt er ws nog 6 weken financieribgsvoorbehoud bij. Als dat afketst ben je 9 weken verder en moet je een nieuwe koper gaan zoeken. Wie weet hoe de markt er dan uitziet?

Toch wel iets anders dan pre corona.
Hoe de markt er over 9 weken uitziet weet je nooit. Wel zie je dat de woningmarkt, na een korte dip na de eerste hevige maatregelen, nu weer gewoon doorloopt.

Bij verkopers die (hard) geraakt worden door corona zal het mogelijk wel effect hebben inderdaad. Maar in het algemeen isbde vraag naar woningen nog steeds torenhoog, en dat zal nog wel even zo blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Jovatov schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 08:35:
Hangt wel van het verschil af voor de meeste kopers waarschijnlijk. Bij 1-2% verschil zal een verkoper gauw geneigd zijn voor zekerheid te kiezen, bij grotere verschillen wordt dit een ander verhaal. Ik heb als verkoper net ook voor een 1.5% lager bod gekozen zonder voorbehoud van financiering. Groot nadeel aan een financieringsvoorbehoud is dat het in de praktijk een wassen neus is. De koper hoeft alleen een afwijzing van 2/3 banken te laten zien en die zijn natuurlijk niet moeilijk te krijgen: ik kan een koper niet verbieden om tegen de bank te zeggen dat hij waarschijnlijk binnenkort ontslagen wordt en daarmee heeft hij de afwijzing binnen. De koper kan er dus makkelijk tussenuit als hij zich bedenkt terwijl ik er als verkoper wel 100% aan vastzit.

[ Voor 28% gewijzigd door MoshiMoshi84 op 25-04-2020 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 21:51
MoshiMoshi84 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 10:02:
[...]
Groot nadeel aan een financieringsvoorbehoud is dat het in de praktijk een wassen neus is. De koper hoeft alleen een afwijzing van 2/3 banken te laten zien en die zijn natuurlijk niet moeilijk te krijgen: ik kan een koper niet verbieden om tegen de bank te zeggen dat hij waarschijnlijk binnenkort ontslagen wordt en daarmee heeft hij de afwijzing binnen. De koper kan er dus makkelijk tussenuit als hij zich bedenkt terwijl ik er als verkoper wel 100% aan vastzit.
Het akkoord krijgen van de bank voor een hypotheek kan heel lastig zijn. Een afwijzing echter ook. De bank zal niet zomaar nee zeggen, de bank zal je niet op je woord geloven over het meeste wat je zegt. Dus komen ze simpelweg met de eis voor meer documenten, meer bewijs, en tot die tijd is er geen formele toe- of afwijzing. Ik hoor het vaker dat mensen zeggen dat het eenvoudig is een afwijzing te krijgen, maar denk dat dat meer sentiment dan realiteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Tegenvallertje ;(

Om hypotheekrenteaftrek voor aflossingsvrij deel te behouden moet je blijkbaar de IB aangifte van 2012 in bezit hebben en de belastingdienst bewaarde dat maar tot 2019. Blijkbaar is dat 'bewijs' voor de bank dat je in 2012 een hypotheek had. Snap ik niet helemaal, want ik heb gewoon een hypotheekakte en die loopt nog gewoon.

Op mijn PC kan ik alleen nog die van 2013 vinden en 2014+ staat gewoon online bij de belastingdienst.

Hopelijk heeft de belastingdienst stiekem toch nog 2012 beschikbaar omdat er met mij vast nog velen zijn die zich er nu pas in gaan verdiepen omdat ze willen verhuizen en nog aanspraak maken op aflossingsvrij.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
FunkyTrip schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:37:
Tegenvallertje ;(

Om hypotheekrenteaftrek voor aflossingsvrij deel te behouden moet je blijkbaar de IB aangifte van 2012 in bezit hebben en de belastingdienst bewaarde dat maar tot 2019. Blijkbaar is dat 'bewijs' voor de bank dat je in 2012 een hypotheek had. Snap ik niet helemaal, want ik heb gewoon een hypotheekakte en die loopt nog gewoon.

Op mijn PC kan ik alleen nog die van 2013 vinden en 2014+ staat gewoon online bij de belastingdienst.

Hopelijk heeft de belastingdienst stiekem toch nog 2012 beschikbaar omdat er met mij vast nog velen zijn die zich er nu pas in gaan verdiepen omdat ze willen verhuizen en nog aanspraak maken op aflossingsvrij.
Waarom heb je van de bank akkoord nodig op aflossingsvrij? Als jij dat wil en de bank biedt het aan kun je dat toch afsluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
perspectivebass schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:33:
[...]

Waarom heb je van de bank akkoord nodig op aflossingsvrij? Als jij dat wil en de bank biedt het aan kun je dat toch afsluiten?
Een reden kan zijn dat de renteaftrek noodzakelijk is om aan de financieringsnormen van de bank te voldoen.

[ Voor 3% gewijzigd door MoshiMoshi84 op 25-04-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:56
FunkyTrip schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:37:
Tegenvallertje ;(

Is de originele hypotheekakte dan niet voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Valorian schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:52:
[...]

Is de originele hypotheekakte dan niet voldoende?
Blijkt dat het jaaroverzicht 2012 van je hypotheekverstrekker ook voldoende is ^O^

Je hebt het wel nodig om van je voor-2012 hypotheek-voordelen gebruik te kunnen blijven maken.

https://www.hypotheekshop...ting-2012-geen-verhuizing

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

MoshiMoshi84 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 10:02:
[...]
Groot nadeel aan een financieringsvoorbehoud is dat het in de praktijk een wassen neus is. De koper hoeft alleen een afwijzing van 2/3 banken te laten zien en die zijn natuurlijk niet moeilijk te krijgen: ik kan een koper niet verbieden om tegen de bank te zeggen dat hij waarschijnlijk binnenkort ontslagen wordt en daarmee heeft hij de afwijzing binnen. De koper kan er dus makkelijk tussenuit als hij zich bedenkt terwijl ik er als verkoper wel 100% aan vastzit.
Een financieringsvoorbehoud is zeker geen wassen neus. Ik daag je uit om een afwijzing te krijgen als je die niet daadwerkelijk 'verdiend' die ook daadwerkelijk stand zou houden bij de rechter :P (zelfs zonder het 'rechter'-gedeelte is het al lastig genoeg). Ook een rechter (mocht het zover komen) zou je vragen om te onderbouwen dat je beroep op het voorbehoud terecht is (met documentatie, en je aanvraag moet reëel zijn, dus niet met achtergehouden of foutieve informatie). Nee, een financieringsvoorbehoud is zeker geen easy way out als je daar geen 'recht' op hebt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door naitsoezn op 25-04-2020 17:52 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:49
Jovatov schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 08:58:
[...]

Hoe de markt er over 9 weken uitziet weet je nooit. Wel zie je dat de woningmarkt, na een korte dip na de eerste hevige maatregelen, nu weer gewoon doorloopt.

Bij verkopers die (hard) geraakt worden door corona zal het mogelijk wel effect hebben inderdaad. Maar in het algemeen isbde vraag naar woningen nog steeds torenhoog, en dat zal nog wel even zo blijven.
Bij aanvang van de crisis van 2008 dacht ook iedereen dat nog wel mee zou vallen. De prijzen daalden vervolgens 5 jaar op rij....

Ik zou deze hele Corona ellende niet onderschatten. De economische gevolgen zijn nu al enorm en we weten niet hoe lang het nog duurt. Banken worden al voorzichtiger en hanteren daarom een hogere rente (risico!) opslag. Dat heeft op termijn effect op de betaalbaarheid voor kopers. Dus gaan de prijzen onverbiddelijk dalen. Tel er bij op dat er zeker minder vraag komt door oplopende werkloosheid, gedwongen verkopen door mensen die in sectoren werken die onderuit gaan en dan is het een kwestie van tijd voor de prijs zakt.

Daarom zie je nu nog veel mensen snel hun huis op de markt zetten, nu zijn de prijzen nog hoog en willen kopers nog profiteren van de historisch lage rente. Gaat echt snel veranderen ben ik bang. Eerst de buitengebieden en de randstad komt ook aan de beurt.

Zwart kijker? Misschien, maar ik zou toch voorzichtig zijn nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
naitsoezn schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 17:48:
[...]

Een financieringsvoorbehoud is zeker geen wassen neus. Ik daag je uit om een afwijzing te krijgen als je die niet daadwerkelijk 'verdiend' die ook daadwerkelijk stand zou houden bij de rechter :P (zelfs zonder het 'rechter'-gedeelte is het al lastig genoeg). Ook een rechter (mocht het zover komen) zou je vragen om te onderbouwen dat je beroep op het voorbehoud terecht is (met documentatie, en je aanvraag moet reëel zijn, dus niet met achtergehouden of foutieve informatie). Nee, een financieringsvoorbehoud is zeker geen easy way out als je daar geen 'recht' op hebt ;)
Er zullen vast banken zijn die daar inderdaad moeilijk over doen, maar als koper heb je zelf de mogelijkheid een bank te vinden die daar geen probleem van maakt. Bij bijvoorbeeld internetbanken is dat geen probleem. Of je een afwijzing 'verdient' heb je helemaal zelf in de hand. Zeker nu met Corona wordt niet alleen gevraagd naar feiten uit het verleden maar ook naar je inschatting van de toekomst. Geef je daarbij de 'verkeerde' antwoorden dan gaat de hypotheek desgewenst aan je neus voorbij en ontvang je een nette afwijzing.

Standaard koopovereenkomst:

Indien koper de ontbinding wenst in te roepen als gevolg van het (tijdig) ontbreken van een financiering als bedoeld in artikel 15.1 onder sub a., wordt, tenzij partijen anders overeenkomen, onder ‘goed gedocumenteerd’ verstaan dat één afwijzing van een erkende geldverstrekkende bankinstelling aan verkoper of diens makelaar dient te worden overgelegd.

Een afwijzing, that's it. Daar moet je het als verkoper mee doen.

Dan de rechter, indien het zover komt. Die doet precies het tegenovergestelde van wat jij veronderstelt en de documentatie kun je daar achterwege laten:

Voor zover [appellante] echter ook bedoelt te betogen dat [geïntimeerden] vervolgens nog ‘onderliggende stukken’ had moeten overleggen, verwerpt het hof dat standpunt. Een dergelijke verplichting volgt niet uit de koopovereenkomst en [appellante] laat na om toe te lichten op grond waarvan [geïntimeerden] meer stukken aan haar hadden moeten verschaffen. Dat ABN-Amro geen adres en bedrag in haar afwijzingsbrief van 9 september 2016 heeft vermeld, geeft geen aanleiding eraan te twijfelen dat deze afwijzing ziet op de woning en op het bedrag van de tussen partijen overeengekomen koopsom, net als de aanvraag van [geïntimeerden] bij ING.
https://uitspraken.rechts...d=financieringsvoorbehoud

Tegen de achtergrond van het voorgaande kan [appellant] naar het voorlopig oordeel van het hof niet aan [geïntimeerden] c.s. tegenwerpen dat de hen overgelegde afwijzingsbrieven van Munt Hypotheken en Hypotrust Hypotheken onvoldoende inzicht geven in hun beslissing om [geïntimeerden] c.s. geen financiering te verstrekken doordat daarin slechts een gelijkluidende standaardtekst is opgenomen. Om dezelfde reden kan [appellant] zich niet gerechtvaardigd op het standpunt stellen dat [geïntimeerden] c.s. naast de afwijzingen ook de onderliggende aanvraaggegevens hadden moeten verstrekken, zodat [appellant] kon beoordelen of [geïntimeerden] c.s. aan hun inspanningsverplichting om een financiering te verkrijgen, hadden voldaan.

Zelfs een afwijzing waarin niet eens staat wat specifiek is afgewezen is dus genoeg. Een email of geannuleerde afspraak zelfs ook ;)

[appellant] heeft met de grieven 2 en 3 betoogd dat [geïntimeerde] niet heeft voldaan aan de documentatieverplichting, die besloten ligt in het vereiste volgens het financieringsvoorbehoud dat [geïntimeerde] twee afwijzingen van erkende geldverstrekkende bankinstellingen diende over te leggen, omdat de mail van SNS niet een afwijzing van een financieringsaanvraag is, maar het annuleren van een gemaakte afspraak en de brief van ABN AMRO een reactie op een via internet gedane aanvraag van [geïntimeerde] . Het hof verwerpt dit betoog. Partijen zijn niet overeengekomen dat de afwijzingen van de erkende geldverstrekkende bankinstellingen en/of de daaraan voorafgaande aanvragen aan bepaalde (formele) vereisten moesten voldoen, behalve dat de afwijzingen schriftelijke afwijzingen moesten zijn. Uit zowel de mail van SNS als de brief van ABN AMRO blijkt duidelijk en zonder voorbehoud dat deze banken naar aanleiding van een aanvraag van [geïntimeerde] geen hypothecaire lening wilden verstrekken aan [geïntimeerde] .

Met recht een wassen neus dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helnas
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17-03 11:42
Goede middag,

Heb een vraag over aankoop huis waarvan volgende week sleuteloverdracht is.

In het koopcontract is een stuk over as is where if opgenomen. Huis komt van een verhuur bedrijf, niet door ons bewoont, en alle zichtbare en onzichtbare gebreken zijn voor koper.
Echter tussen tekenen koopcontract en sleuteloverdracht volgende week is er schade opgelopen aan huis.
Namelijk de schutting is omgewaaid en de poort is door midden gebroken.
In 6.1 van koopovereenkomst lees ik dat woning in zelfde staat moet zijn als bij tekenen koopovereenkomst. Bij 6.3 lees ik dat verkoper niet aansprakelijk is voor aanvullende schade, tenzij verkoper een verwijt treft.
Kan de koopovereenkomst niet kopieren,is in pdf bestand.

Het huis wordt verder casco opgeleverd, verwarming werkt niet, dat wisten we, en er staat ook in koopovereenkomst dat huis niet de feitelijke eigenschappen bevat die nodig zijn voor normaal gebruik van woonhuis. Dus ga hier ook niet moeilijk over doen.

Mijn vraag, kan ik de schade van poort en schutting op verkoper verhalen tijdens sleuteloverdracht?
Ps. De schutting zijn fotos van in brochure dat deze nog staat, de poort staat niet echt op de foto.

[ Voor 13% gewijzigd door Helnas op 26-04-2020 16:37 ]

Pagina: 1 ... 131 ... 355 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7