SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Mooi huis! Heb 'm op Funda voorbij zien komen.Mystikal schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:33:
Gisteren zijn ze foto's komen maken van ons huidige huis en hebben we een prijsstelling kunnen doen.
Aanstaande maandag in de verkoop. We zijn erg benieuwd en erg verrast hoe de prijsstelling tegenwoordig gaat.
Het nieuwe huis is inmiddels volledig gekocht en we zijn er erg blij mee. Half juni de sleutel, dus we hebben nog even om het huidige te verkopen.
Nieuwe huis is wel allemaal wat strakker, maar dat vinden we eigenlijk wel erg mooi. Kleuren brengen we wel aan met accenten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mag ik zo bijdehand zijn of jullie boven of onder de vraagprijs zijn uitgekomen
If it aint fixed, it's broken.
gefeliciteerd en bevalt het niet, dan kun je er nog onderuit.Tjebakka schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:07:
Goed nieuws: Hoogste bod en morgen mogen we nog komen kijken!
[ Voor 27% gewijzigd door Misanthropia op 31-01-2020 20:58 ]
Dat mag. Toch nog een stukkie eronder hoor. (Gelukkig)BastaRhymez schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:07:
[...]
Mooi huis! Heb 'm op Funda voorbij zien komen.
Mag ik zo bijdehand zijn of jullie boven of onder de vraagprijs zijn uitgekomen
Basement Bios ---- Exo-S
Uiteraard veel te duur voor wat je ervoor krijgt maar ik ben heel dankbaar dat dit voor mij haalbaar is (alleenstaand).
Hoekwoning rustig gelegen op het zuiden en geen directe woningen voor en achter, bouwperiode +- 1980 .
Badkamer toilet keuken moeten vernieuwd worden, maar niet dramatisch en kan ik er wel in.
Nu mijn woning verkopen (randstad) dus afhankelijk wat het opbrengt plannen maken om naar achter en opzij uit te bouwen.
Weten jullie een makkelijk programma om 2D en een simpele 3D situatie van de woning te maken?
Persoonlijk een sterke voorkeur voor sketchup, maar er is meer.Frank J. schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 17:24:
Gisteren is mijn bod geaccepteerd, toch iets van de prijs af kunnen snoepen.
Uiteraard veel te duur voor wat je ervoor krijgt maar ik ben heel dankbaar dat dit voor mij haalbaar is (alleenstaand).
Hoekwoning rustig gelegen op het zuiden en geen directe woningen voor en achter, bouwperiode +- 1980 .
Badkamer toilet keuken moeten vernieuwd worden, maar niet dramatisch en kan ik er wel in.
Nu mijn woning verkopen (randstad) dus afhankelijk wat het opbrengt plannen maken om naar achter en opzij uit te bouwen.
Weten jullie een makkelijk programma om 2D en een simpele 3D situatie van de woning te maken?
https://www.interieurdesi...tekenprogrammas-interieur
Floorplanner.comFrank J. schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 17:24:
Float like a butterfly, sting like a bee.
https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten
http://www.sweethome3d.com/Falcon Heavy schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 17:24:
Verrassend goed én gratis.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Ik moet toch even een update geven na deze rant. Dezelfde middag werd de prijs van een nabijgelegen nieuwbouwwoning verlaagd. Direct makelaar gebeld voor een bezichtiging. Dat zou aanstaande maandag pas kunnen. Donderdagochtend kwam deze woning op Funda en zagen we de bui al weer hangen. Makelaar nogmaals gebeld en weten te overtuigen dat het de moeite waard zou zijn om toch eerder te bezichtigen. 17.00 afgesproken bij het huis met makelaar, 17.30 schudde we elkaar de hand en om 17.35 belde de makelaar terug dat het bod geaccepteerd was door verkoper.Anton2610 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:13:
Man man man, wat een markt zeg. Nu ook al even in de markt voor een eerste woning (tweekapper), maar wat valt het me toch ontzettend tegen.
Gister een bezichtiging gehad van een huis wat 5 dagen te koop staat. Huis ligt in een dorpje van 2500 man met één supermarkt. We hadden gehoopt dat dit het wat minder aantrekkelijk zou maken, niets was minder waar. 18 geplande bezichtigingen al.
Wat moet je als starter tegenwoordig nog doen om kans te maken een woning te kopen tegen vraagprijs?
Vrijdag alle gegevens aangeleverd voor voorlopig koopcontract, begin komende week tekenen hopelijk
Alvast een voorzichtige felicitatieAnton2610 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:09:
[...]
Ik moet toch even een update geven na deze rant. Dezelfde middag werd de prijs van een nabijgelegen nieuwbouwwoning verlaagd. Direct makelaar gebeld voor een bezichtiging. Dat zou aanstaande maandag pas kunnen. Donderdagochtend kwam deze woning op Funda en zagen we de bui al weer hangen. Makelaar nogmaals gebeld en weten te overtuigen dat het de moeite waard zou zijn om toch eerder te bezichtigen. 17.00 afgesproken bij het huis met makelaar, 17.30 schudde we elkaar de hand en om 17.35 belde de makelaar terug dat het bod geaccepteerd was door verkoper.![]()
.
Vrijdag alle gegevens aangeleverd voor voorlopig koopcontract, begin komende week tekenen hopelijk.
Niet verkocht, maar onder bod. Zolang er niks getekend is mag verkoper gewoon een ander bod accepterencryptapix schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:49:
[...]
Alvast een voorzichtige felicitatieMaar zo zie je wel hoe gek de markt is. Nu is het wachten op de berichten hier “aaaaargh, donderdag in ochtend komt er een nieuwbouwhuis op funda, ik bel makelaar en wat denk je? Al verkocht! $#*@%”
Waarom denk je dat ik voorzichtige felicitatie schreef? Ik weet dat bijna alles kan zolang er niets getekend is, maar een makelaar die terugkomt op een geaccepteerd bod vind ik nou niet bepaald getuigen van betrouwbaarheid.President schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:01:
[...]
Niet verkocht, maar onder bod. Zolang er niks getekend is mag verkoper gewoon een ander bod accepteren
[ Voor 22% gewijzigd door cryptapix op 02-02-2020 12:26 ]
We hebben een woning gezien welke ons erg bevalt. Staat nu 3 maanden te koop. Eerst voor 600k, inmiddels voor 575k. Mensen krijgen ergens in juni hun nieuwe woning.
Nu zijn onze statistieken als volgt:
- woning waar we nu wonen zal verkooem voor ongeveer 315k. Er zit nog een hypotheek schuld op van 95k - puntje hierbij is wel dat we ooit extra hebben afgelost wat voor een looptijd verkorting van 7 jaar heeft gezorgd
- onze bruto jaarsalarissen zijn 42k + 29,5k
- we hebben ongeveer 25k spaargeld
Ons huis moet worden gekocht, anders kunnen we het huis uiteraard niet kopen 350k leesbaar op basis van salaris, rond de 220k overwaarde)
Nu hebben we pas over twee weken een afspraak met hypotheek adviseur en makelaar.
Zouden we überhaupt al wel een bod van bijvoorbeeld 515k kunnen doen onder voorbehoud van financiering en verkoop eigen woning? Om duidelijk te maken dat we wel geïnteresseerd zijn? Of komt dat onbeschoft over?
Overigens is de voorwaarde verkoop eigen woning erg ongunstig voor de verkoper van het nieuwe huis, hebben veel mensen weinig trek in.
[ Voor 13% gewijzigd door Navi op 02-02-2020 20:37 ]
Je kunt altijd bieden, echter zal je onder voorbehoud van financiering dat moeten doenPresident schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:18:
Vraag hier voor de mensen met wat meer ervaring; zelf hebben we vanuit huur een woning gekocht met veel spaargeld en dus een gemakkelijk proces.
We hebben een woning gezien welke ons erg bevalt. Staat nu 3 maanden te koop. Eerst voor 600k, inmiddels voor 575k. Mensen krijgen ergens in juni hun nieuwe woning.
- woning waar we nu wonen zal verkooem voor ongeveer 315k. Er zit nog een hypotheek schuld op van 95k - puntje hierbij is wel dat we ooit extra hebben afgelost wat voor een looptijd verkorting van 7 jaar heeft gezorgd
Ons huis moet worden gekocht, anders kunnen we het huis uiteraard niet kopen 350k leesbaar op basis van salaris, rond de 220k overwaarde)
Nu hebben we pas over twee weken een afspraak met hypotheek adviseur en makelaar.
Zouden we überhaupt al wel een bod van bijvoorbeeld 515k kunnen doen onder voorbehoud van financiering en verkoop eigen woning? Om duidelijk te maken dat we wel geïnteresseerd zijn? Of komt dat onbeschoft over?
Waarschijnlijk zal een bank ook er vanuit gaan dat jouw huis verkocht is op papier voordat zei een definitieve offerte geven gezien de bedragen waarom het gaat.
515k vind ik persoonlijk vrij onbeschoft /laag obv de vraagprijs , maar wellicht is de vp veel te hoog.President schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:18:
Vraag hier voor de mensen met wat meer ervaring; zelf hebben we vanuit huur een woning gekocht met veel spaargeld en dus een gemakkelijk proces.
Onder voorbehoud kun je altijd proberen.
Los daarvan vraag ik me af of het allemaal wel haalbaar is, volgens mij zit je qua hypotheek redelijk aan de max (575k minus 145k-245k plus kk). Aankoopprijs van 515k gaat m echt niet worden, denk ik.
Overigens rekent de bank vaak met 80 of 90% van de taxatie waarde, dus laten we zeggen 80% van 300k is 240k minus 95k schuld is 145k overwaarde.
Pas na verkoop heb je de werkelijke overwaarde
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 02-02-2020 20:56 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Mja, 350k - 100k huidige schuld is 250k. Met een overwaarde van 220k zouden we al met 470k aardig in de buurt komen van een openingsbod van 515k toch?Martinusz schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:47:
[...]
Je kunt altijd bieden, echter zal je onder voorbehoud van financiering dat moeten doen
Waarschijnlijk zal een bank ook er vanuit gaan dat jouw huis verkocht is op papier voordat zei een definitieve offerte geven gezien de bedragen waarom het gaat.
Nou, volgens Hypotheker website komen we uit op maximaal 350k lenen. Dus als ik de statistieken zo bekijk zouden we het huis wel moeten kunnen kopen, alleen vinden we rond de 530k een passerende waardeNavi schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:36:
Je kan via de talloze rekenmodules op internet toch grofweg even uitrekenen of zo'n hypotheek er uberhaubt in zit i.c.m je eigen geld? Mocht je eigen woning nog niet verkocht zijn is daar de overbruggingshypotheek voor.
Overigens is de voorwaarde verkoop eigen woning erg ongunstig voor de verkoper van het nieuwe huis, hebben veel mensen weinig trek in.
Feit is alleen dat we nog langs adviseur moeten, dat we nog een makelaar moeten zoeken voor ons eigen huis en dat dat dus nog wel een week of twee gaat duren voor ze tijd hebben
Je mist mijn punt, jouw overwaarde is pas overwaarde als je huis ook daadwerkelijk verkocht isPresident schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:54:
[...]
Mja, 350k - 100k huidige schuld is 250k. Met een overwaarde van 220k zouden we al met 470k aardig in de buurt komen van een openingsbod van 515k toch?
[...]
Nou, volgens Hypotheker website komen we uit op maximaal 350k lenen. Dus als ik de statistieken zo bekijk zouden we het huis wel moeten kunnen kopen, alleen vinden we rond de 530k een passerende waarde
Feit is alleen dat we nog langs adviseur moeten, dat we nog een makelaar moeten zoeken voor ons eigen huis en dat dat dus nog wel een week of twee gaat duren voor ze tijd hebben
Dus kan goed zijn dat de bank wilt zien dat jouw huis verkocht is op papier (en eventueel financiering voorbehoud moet dan ook voorbij zijn voor jouw kopers).
Ja, dat is uiteraard zo. Misschien dan gewoon eerst maar adviseur en makelaar afwachten en dan nog eens zien of er in die weken niks is gebeurd!Martinusz schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:59:
[...]
Je mist mijn punt, jouw overwaarde is pas overwaarde als je huis ook daadwerkelijk verkocht is
Dus kan goed zijn dat de bank wilt zien dat jouw huis verkocht is op papier (en eventueel financiering voorbehoud moet dan ook voorbij zijn voor jouw kopers).
En ja, ik snap dat tegen de max lenen in het algemeen niet verstandig is. Gelukkig twee volwassenen (met al twee kinderen) die verstandig met hun geld om kunnen gaan en die in een noodgeval altijd nog beroep kunnen doen op ouders met een goed gevulde bankrekening :-)
Kijk, dat is dus iets waar ik nog nooit mee te maken heb gehad! Die waarde van 240k is minder dan we 5 jaar geleden voor ons huidige huis hebben betaald :-PSport_Life schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:53:
[...]
Overigens rekent de bank vaak met 80 of 90% van de taxatie waarde, dus laten we zeggen 80% van 300k is 240k minus 95k schuld is 145k overwaarde.
Pas na verkoop heb je de werkelijke overwaarde
Hoe valt een eventuele familie bank constructie hier eigenlijk bij? Daar zou ik denk ik ook wel 300k van kunnen lenen bedenk ik mij nu...
[ Voor 28% gewijzigd door President op 02-02-2020 21:10 ]
Verwijderd
Schreef jij niet "ik wil niet naar een duurder huis want ik vind een rijtjeshuis goed genoeg" dan is dit wel even een ommeslag.
Ga je met een bank aan de slag dan moet je wel verkoopwaarde kunnen aantonen.
Ik denk dat het allemaal net past , maar je hebt uiteindelijk met 300-350k lening een behoorlijke maandlast, zeker met wat je nu gewend bent. Daarnaast is een duurdere woning vaak ook groter, dus zit je met een hogere gwe rekening, woz waarde, onderhoud, etc. Allemaal kleine bedragen die bij elkaar een behoorlijke impact kunnen hebben. Een keertje een nieuwe keuken, badkamer of grote reis wordt al lastig.President schreef op zondag 2 februari 2020 @ 21:03:
[...]
Ja, dat is uiteraard zo. Misschien dan gewoon eerst maar adviseur en makelaar afwachten en dan nog eens zien of er in die weken niks is gebeurd!
En ja, ik snap dat tegen de max lenen in het algemeen niet verstandig is. Gelukkig twee volwassenen (met al twee kinderen) die verstandig met hun geld om kunnen gaan en die in een noodgeval altijd nog beroep kunnen doen op ouders met een goed gevulde bankrekening :-)
[...]
Kijk, dat is dus iets waar ik nog nooit mee te maken heb gehad! Die waarde van 240k is minder dan we 5 jaar geleden voor ons huidige huis hebben betaald :-P
Hoe valt een eventuele familie bank constructie hier eigenlijk bij? Daar zou ik denk ik ook wel 300k van kunnen lenen bedenk ik mij nu...
In sommige regio's is 575k helaas de norm geworden, maar ik heb de indruk deze woning in een minder overspannen omgeving staat.
Het komt op mij een beetje over alsof je op een - voor jullie - iets te dure woning verliefd bent geworden. Je kunt het allemaal best rondkrijgen, maar of je blij wordt van alle maandlasten vraag ik me heel erg af!
Ben wel benieuwd naar een funda linkje!
[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 02-02-2020 22:43 ]
Ja, maar ik wil graag verhuizen (weg van schoonfamilie welke hier allemaal in leiden wonen, richting eigen familie) en daarvoor moet ik concessies doen naar vrouw lief ivm haar wens voor een grote tuin voor onze zoontjes.Verwijderd schreef op zondag 2 februari 2020 @ 21:48:
Schreef jij niet "ik wil niet naar een duurder huis want ik vind een rijtjeshuis goed genoeg" dan is dit wel even een ommeslag.
Ga je met een bank aan de slag dan moet je wel verkoopwaarde kunnen aantonen.
Snap ik, maar met maar één auto en nu meer dan genoeg over per maand/jaar lukt het makkelijk om naar 1200 per maand te gaanSport_Life schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:37:
[...]
Ik denk dat het allemaal net past , maar je hebt uiteindelijk met 300-350k lening een behoorlijke maandlast, zeker met wat je nu gewend bent. Daarnaast is een duurdere woning vaak ook groter, dus zit je met een hogere gwe rekening, woz waarde, onderhoud, etc. Allemaal kleine bedragen die bij elkaar een behoorlijke impact kunnen hebben. Een keertje een nieuwe keuken, badkamer of grote reis wordt al lastig.
In sommige regio's is 575k helaas de norm geworden, maar ik heb de indruk deze woning in een minder overspannen omgeving staat.
Het komt op mij een beetje over alsof je op een - voor jullie - iets te dure woning verliefd bent geworden. Je kunt het allemaal best rondkrijgen, maar of je blij wordt van alle maandlasten vraag ik me heel erg af!
Ben wel benieuwd naar een funda linkje!
[ Voor 11% gewijzigd door President op 03-02-2020 07:41 ]
Toen wij eind 2018 de hypotheekaanvraag voor onze nieuwe woning indiende moesten we uiteraard overzichten van ons vermogen laten zien.Artbij schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:31:
Hoezo? Ik heb een bankrekening waar een ton op staat, de bank hoeft echt neit te achterhalen hoe ik aan dat geld kom.
Niet veel later kregen we de vraag of we dezelfde overzichten van minstens 6 maanden oud wilde overleggen.
Dat was de "kijken of je echt wel zo vermogend bent en niet stiekem de boel flest met een 'tijdelijke' gift van je ouders" check.
Klaarblijkelijk waren wij te vermogend voor onze leeftijd.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Verwijderd
Nee hoor. Waarom zou een gift tijdelijk zijn? Daarmee zorg je enkel ervoor dat je uiteindelijk niet genoeg vermogen hebt om te kopen.Panzer_V schreef op maandag 3 februari 2020 @ 07:19:
[...]
Toen wij eind 2018 de hypotheekaanvraag voor onze nieuwe woning indiende moesten we uiteraard overzichten van ons vermogen laten zien.
Niet veel later kregen we de vraag of we dezelfde overzichten van minstens 6 maanden oud wilde overleggen.
Dat was de "kijken of je echt wel zo vermogend bent en niet stiekem de boel flest met een 'tijdelijke' gift van je ouders" check.
Klaarblijkelijk waren wij te vermogend voor onze leeftijd.
De controle zit erin dat als jij niet dat kunt overleggen dat je dan een verklaring moet geven. In geval van een gift moet je de daartoe behorende bescheiden overleggen etc.
Je snapt niet wat ik wil zeggen. Of ik krijg niet uitgelegd wat ik jou wil vertellen.Verwijderd schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:05:
[...]
Nee hoor. Waarom zou een gift tijdelijk zijn? Daarmee zorg je enkel ervoor dat je uiteindelijk niet genoeg vermogen hebt om te kopen.
De controle zit erin dat als jij niet dat kunt overleggen dat je dan een verklaring moet geven. In geval van een gift moet je de daartoe behorende bescheiden overleggen etc.
Wat ik bedoel is dat er klaarblijkelijk genoeg mensen zijn die de boel flessen door tijdelijk hun saldo op te pompen om maar die hypotheek te krijgen. Dat dit zo vaak voorkomt dat financierders dus extra vragen gaan stellen als mensen vermogender zijn dan volgens hun statistieken mogelijk is.
Wat ik dus bedoel is dat mensen op grote schaal zo ziek zijn dat ze bij een hypotheekaanvraag de boel willen flessen.
Zelf overigens geen gift o.i.d. nodig gehad.....wij zijn gewoon zo vermogend als dat we zijn. Tegen de statistieken van de bank in.
Zoals ik het uit jouw verhaal haal zou de bank een hypotheekaanvraag af kunnen keuren omdat er vermogen uit giften komt. Een gift mag natuurlijk gewoon gebruikt worden voor het kopen van een huis.Panzer_V schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:19:
[...]
Je snapt niet wat ik wil zeggen. Of ik krijg niet uitgelegd wat ik jou wil vertellen.
Wat ik bedoel is dat er klaarblijkelijk genoeg mensen zijn die de boel flessen door tijdelijk hun saldo op te pompen om maar die hypotheek te krijgen. Dat dit zo vaak voorkomt dat financierders dus extra vragen gaan stellen als mensen vermogender zijn dan volgens hun statistieken mogelijk is.
Wat ik dus bedoel is dat mensen op grote schaal zo ziek zijn dat ze bij een hypotheekaanvraag de boel willen flessen.
Zelf overigens geen gift o.i.d. nodig gehad.....wij zijn gewoon zo vermogend als dat we zijn. Tegen de statistieken van de bank in.
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Wat ik wil zeggen is dat de bank dus de ervaring heeft dat in bepaalde situaties mensen 'tijdelijk' hun saldo oppompen om daarmee aan te tonen dat ze vermogender zijn dan dat ze daadwerkelijk zijn om daarmee een hypotheekaanvraag rond te krijgen. En dat als je dus vermogender bent dan de statistieken de bank om extra oude afschriften vraagt om te controleren of je echt vermogend bent of dat je je voordoet alsof om de hypotheek te kunnen krijgen.Tjebakka schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:25:
[...]
Zoals ik het uit jouw verhaal haal zou de bank een hypotheekaanvraag af kunnen keuren omdat er vermogen uit giften komt. Een gift mag natuurlijk gewoon gebruikt worden voor het kopen van een huis.
Zo krom heb ik het toch niet neergezet? Kom op mensen...."oplichting 101" zoals dat heet.
Wij ontvangen deze maand ook twee royale schenkingen om aan een hypotheek te kunnen komen. Daarmee pompen we ons vermogen in principe ook op. Maar het is geen oplichting. Jij doet het voorkomen alsof dat in alle gevallen wél zo is.Panzer_V schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:29:
[...]
Wat ik wil zeggen is dat de bank dus de ervaring heeft dat in bepaalde situaties mensen 'tijdelijk' hun saldo oppompen om daarmee aan te tonen dat ze vermogender zijn dan dat ze daadwerkelijk zijn om daarmee een hypotheekaanvraag rond te krijgen. En dat als je dus vermogender bent dan de statistieken de bank om extra oude afschriften vraagt om te controleren of je echt vermogend bent of dat je je voordoet alsof om de hypotheek te kunnen krijgen.
Zo krom heb ik het toch niet neergezet? Kom op mensen...."oplichting 101" zoals dat heet.
ik snap je wel, maar de nuance mist in je verhaal
[ Voor 3% gewijzigd door Tjebakka op 03-02-2020 08:57 ]
Ik haak na deze post af. Schijnbaar krijg ik het niet voor elkaar mijn punt helder uiteen te zetten.Tjebakka schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:56:
[...]
Wij ontvangen deze maand ook twee royale schenkingen om aan een hypotheek te kunnen komen. Daarmee pompen we ons vermogen in principe ook op. Maar het is geen oplichting. Jij doet het voorkomen alsof dat in alle gevallen wél zo is.
ik snap je wel, maar de nuance mist in je verhaal
Niet ik doe het voorkomen dat er oplichting in het spel is. De ervaring is dat de bank de ervaring heeft dat er veel opgelicht wordt door mensen die op papier vermogend zijn. Zoveel dat men besluit om extra controle vragen te stellen/ extra bewijslast te vragen om te checken of men echt vermogend is ofdat men doet voorkomen dat men vermogend is.
Het gaat hier niet om mij, het gaat om wat de bank doet en vind.
Enfin, mijn laatste post hierover. Ik ga nog een bakkie koffie drinken
[ Voor 4% gewijzigd door Panzer_V op 03-02-2020 09:03 ]
[ Voor 4% gewijzigd door LuNaTiC op 03-02-2020 09:01 ]
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Veel mensen waren nog aan het oriënteren en/of komen totaal ongeïnformeerd een huis bekijken, tot aan het domme aan toe. Onze woning heeft 3 slaapkamers, er kwam iemand kijken met 3 kinderen... "Oh, dit huis heeft een slaapkamer te weinig". Ja domme kut, dat is inderdaad een slaapkamer te weinig. Dat niveau een beetje..
Nu de eerste 'rush' voorbij is (3 weken) hebben we van de eerste groep geen serieuze biedingen gehad, pas nu komen de kijkers die echt verder gaan en een aankoopmakelaar meenemen, een tweede keer komen, stukken opvragen, enz.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Er zijn geen verplichte verzekeringen bij een woning. De verplichte verzekeringen in Nederland zijn beperkt tot de zorgverzekering en de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering voor een motorvoertuig. Daarnaast kunnen bepaalde verzekeringen wel verplicht zijn vanuit een contract, zoals de overlijdensrisico verzekering bij een hypotheek.CryptoNL schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:01:
Wat zijn zo'n beetje de gemiddelde kosten voor de verplichte verzekeringen bij elkaar opgeteld?
Daarnaast zijn er geen goede gemiddelden te noemen, dat hangt enorm van het te verzekeren risico af. Een brandverzekering voor een boerderij met rieten dak van een paar miljoen euro is heel wat anders dan de verzekering van een appartementje van nog geen 100k ergens in de achterhoek.
[ Voor 21% gewijzigd door Tsurany op 03-02-2020 09:19 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Let OP, Als je gaat bieden de overwaarde kan je niet mee hypotheken, deze moet je uit je eigen zak betalen die 10% dus.CryptoNL schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:26:
Donderdag naar een woning kijken. Kreeg al de waarschuwing dat er mensen gaan overbieden. Ik zat te denken aan 10%, realistisch? Qua hypotheek heb ik nog 50K marge.
Enige relativering: Het gaat uiteindelijk om hoe de taxateur de woning taxeert. Daarbij zal deze het verkopend bod (meestal) wel als richtlijn aanhouden. Het gebeurt (kennelijk) regelmatig dat een taxateur met een hypotheekadviseur belt met de vraag 'hoeveel hebben ze nodig, zeker als je de hyptoheekadviseur de opdracht laat geven aan de taxateur.Son Gohan schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:31:
[...]
Let OP, Als je gaat bieden de overwaarde kan je niet mee hypotheken, deze moet je uit je eigen zak betalen die 10% dus.
Let wel: bij enorme verschillen tussen het bod/vraagprijs gaat dit uiteraard niet meer op, het voorbehoud op financiering kan je hier ook bij beschermen.
[ Voor 5% gewijzigd door Jovatov op 03-02-2020 09:41 ]
Dat is gewoon incorrect. Een opstalverzekering is wel degelijk verplicht, daar vraagt de bank ook gewoon naar bij de hypotheekgesprekken. Bij mijn hypotheekaanvraag is het in ieder geval ter sprake gekomen en ik denk ook niet dat een hypotheekverstrekker jou ene hypotheek geeft als hun onderpand niet verzekerd is. Krijg je de hypotheek initieel wel (lijkt me heel sterk) en ze komen er later achter dat het huis niet verzekerd is, heb je denk ik een probleem en kunnen ze de hypotheek mogelijk eenzijdig ongedaan maken.Tsurany schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:16:
[...]
Er zijn geen verplichte verzekeringen bij een woning. De verplichte verzekeringen in Nederland zijn beperkt tot de zorgverzekering en de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering voor een motorvoertuig. Daarnaast kunnen bepaalde verzekeringen wel verplicht zijn vanuit een contract, zoals de overlijdensrisico verzekering bij een hypotheek.
Daarnaast zijn er geen goede gemiddelden te noemen, dat hangt enorm van het te verzekeren risico af. Een brandverzekering voor een boerderij met rieten dak van een paar miljoen euro is heel wat anders dan de verzekering van een appartementje van nog geen 100k ergens in de achterhoek.
Zoals Tsurany al aangaf, dit kan enorm verschillen. Als we het hebben over verzekeringen op een huis heeft men het meestal over een combinatie van opstal en inboedel (soms nemen mensen ook nog een aansprakelijkheidsverzekering erbij in een pakket). Voor de opstal zijn er tal van factoren die invloed hebben op de kosten, zoals de (herbouw)waarde van het huis, de locatie (bepaalde steden in met name de randstand betaal je meer), de bouw van het huis (oud huis met rieten dak/isolatie of recente woning met pannen), veiligheidssloten etc. leveren vaak een aardige reductie op in maandlasten. Ook is het de vraag welke extra toeters en bellen je erbij wilt (glasverzekering b.v.).CryptoNL schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:01:
Wat zijn zo'n beetje de gemiddelde kosten voor de verplichte verzekeringen bij elkaar opgeteld?
De opstal is met name afhankelijk van of en hoeveel (in waarde) je aan waardevolle spullen hebt. Heb je veel (dure) IT apparatuur of sieraden, dan kan je wel eens meer betalen.
Maar ook tussen verschillende aanbieders kunnen de prijzen enorm verschillen. Toen ik aan het kijken was voor deze verzekeringen zag ik zelfs een factor 2 verschil in maandelijkse lasten. Bij een goedkope woning en een goedkope aanbieder kan je voor opstal + inboedel misschien nog geen 35 of 40 euro de maand kwijt zijn, heb je een duurder huis (zeg 500k) in Rotterdam en met alle toeters en bellen erbij, bij een dure aanbieder, kan je makkelijk 120-140 euro kwijt zijn.
Ik zou gewoon eens gaan rondkijken op een vergelijkingssite als Independer om een gevoel te krijgen wat je ongeveer kwijt gaat zijn. Indien je al (ongeveer) weet waar je gaat wonen en b.v. al een woning op het oog hebt, kun je die gegevens opgeven en kijken wat eruit komt.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Klopt, in principe is dit de taak van de notaris: Die mag alleen meewerken aan de overdracht en de hypotheekakte passeren als het pand verzekerd is zoals afgesproken. Hij/zij zou zelfs de overdracht kunnen uitstellen als je geen verzekering hebt afgesloten en dit niet ter plekke kunt/wilt regelen.Moi_in_actie schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:39:
[...]
Dat is gewoon incorrect. Een opstalverzekering is wel degelijk verplicht, daar vraagt de bank ook gewoon naar bij de hypotheekgesprekken. Bij mijn hypotheekaanvraag is het in ieder geval ter sprake gekomen en ik denk ook niet dat een hypotheekverstrekker jou ene hypotheek geeft als hun onderpand niet verzekerd is. Krijg je de hypotheek initieel wel (lijkt me heel sterk) en ze komen er later achter dat het huis niet verzekerd is, heb je denk ik een probleem en kunnen ze de hypotheek mogelijk eenzijdig ongedaan maken.
Wat de woning kost is wat jij ervoor betaald; een vraagprijs is geen waardebepaling. Het belangrijkste voor de hypotheek is doorgaans de taxatiewaarde (het verschil tussen wat jij betaalt en de taxatiewaarde moet niet-zelden gewoon zelf afgetikt worden). O, en die standaard-vraag van " 10% overbieden. Doen?" slaat ook nergens op, want is volledig afhankelijk van de vraagprijs in relatie tot het onderliggende object.CryptoNL schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:42:
@Son Gohan Wat bedoel je precies? Stel er komt 10K bij (overbieding) en de woning kost nu 200K (mijn maximale hypotheek is 300K), moet ik dan 20K aftikken? Lijkt mij van niet.
[ Voor 25% gewijzigd door naitsoezn op 03-02-2020 09:45 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Het zou inderdaad goed kunnen dat dit ook bij de notaris aan bod is gekomen. Bij ons was alles eigenlijk heel makkelijk geregeld, ik had alles van tevoren al uitgezocht (welke hypotheek, wat de maandlasten werden, hoeveel eigen geld ik had, verzekeringen etc etc), dus het was meer een formaliteit dan wat anders. Ik zou er de papieren van de notaris op moeten naslaan, de naam van de hypotheekverstrekker staat er 100% zeker in vermeld, of mijn inboedel- opstalverzekeraar ook met naam en toenaam genoemd staat durf ik niet te zeggen (of wellicht is er alleen op de achtergrond een check uitgevoerd).naitsoezn schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:42:
[...]
Klopt, in principe is dit de taak van de notaris: Die mag alleen meewerken aan de overdracht en de hypotheekakte passeren als het pand verzekerd is zoals afgesproken. Hij/zij zou zelfs de overdracht kunnen uitstellen als je geen verzekering hebt afgesloten en dit niet ter plekke kunt/wilt regelen.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Mijn max hypotheek is 300K, woning kost 200K. Ik betaal 10% meer, dus 220K, dat kan toch gewoon gezien mijn ruime marge qua hypotheek? Of kost dit mij uit eigen zak 20K in dit specifieke geval.
Het is wel een antwoord, maar je gooit er een ambigue term in, namelijk "de woning kost". Wat bedoel je daarmee? De vraagprijs is 200k? Of de taxatie-waarde na aankoop is 200k? Dat zijn twee compleet verschillende dingen die ook niets met elkaar te maken hebben / hoeven te hebben. De bank gaat jou in ieder geval niet meer dan 100% van de waarde lenen*, als jij daarboven gaat bieden dan moet je zelf bijlappen (of je nou genoeg leencapaciteit hebt of niet). En die waarde wordt doorgaans bepaald door de taxatie (veelal achteraf gedaan).CryptoNL schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:47:
@naitsoezn Ik begrijp wat je zegt, maar het is eigenlijk geen antwoord op de vraag
Mijn max hypotheek is 300K, woning kost 200K. Ik betaal 10% meer, dus 220K, dat kan toch gewoon gezien mijn ruime marge qua hypotheek? Of kost dit mij uit eigen zak 20K in dit specifieke geval.
* uitzonderingen daargelaten, iets met energie-zuinige maatregelen enzo.
[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 03-02-2020 09:53 ]
Wat de woning waard is geen idee. Ik weet alleen wel dat in mijn omgeving 9 van de 10 woningen met minimaal 10% worden overboden (erg gewilde omgeving om te wonen).
Nee, maar dan krijg je nog steeds de hypotheek niet rond voor dat bedrag. wat jij kan lenen is dan niet relevant.CryptoNL schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:53:
De woning kost als in wat hij voor mij kost. Je hebt het over taxatiewaarde, maar stel de taxatiewaarde is LAGER dan de vraagprijs, dan is de verkoper het toch niet verplicht voor minder van de hand te doen?
Wat de woning waard is geen idee. Ik weet alleen wel dat in mijn omgeving 9 van de 10 woningen met minimaal 10% worden overboden (erg gewilde omgeving om te wonen).
stel de woning wordt getaxeerd op 190.000. vraagprijs 200.000 jij betaald 220.000
Dan moet je 30K uit eigen middelen betalen. want de bank financiert maar 190.000 euro. Namelijk 100% van de getaxeerde waarden.
Nee, de verkoper mag vragen wat ie wilt. Vrije markt enzo. Maar de banken zijn aan regels gebonden qua financiering dus die gaan jouw dan niet het bedrag lenen wat je nodig hebt.CryptoNL schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:53:
De woning kost als in wat hij voor mij kost. Je hebt het over taxatiewaarde, maar stel de taxatiewaarde is LAGER dan de vraagprijs, dan is de verkoper het toch niet verplicht voor minder van de hand te doen?
Nee dat is niet gek, want waarom zou de bank jou geld lenen als het onderpand voor de lening dat niet waard is?CryptoNL schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:56:
Dat is best gek als je 300K max zou kunnen qua hypotheek of is dat een rare constatering? Of ik nu een huis koop van 250K (exact de waarde) of ik koop er een van 190K voor 220K.
Als jij de hypotheek niet meer betaald om wat voor reden dan ook moet de bank wel zijn geld terug kunnen krijgen door middel van verkoop. als ze jou dan 300k hebben geleend, maar woning is 190k waard gaan ze dus voor 110k de mist in.
[ Voor 22% gewijzigd door perspectivebass op 03-02-2020 09:58 ]
CryptoNL schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:56:
Dat is best gek als je 300K max zou kunnen qua hypotheek of is dat een rare constatering? Of ik nu een huis koop van 250K (exact de waarde) of ik koop er een van 190K voor 220K.
[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 03-02-2020 09:58 ]
De verplichting tot het hebben van een opstalverzekering komt voort uit het contract tussen jou en de bank, vergelijkbaar met de OVR. Als jij geen bank nodig hebt voor je financiering is er niemand die jou verplicht een opstalverzekering af te sluiten.Moi_in_actie schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:39:
[...]
Dat is gewoon incorrect. Een opstalverzekering is wel degelijk verplicht, daar vraagt de bank ook gewoon naar bij de hypotheekgesprekken. Bij mijn hypotheekaanvraag is het in ieder geval ter sprake gekomen en ik denk ook niet dat een hypotheekverstrekker jou ene hypotheek geeft als hun onderpand niet verzekerd is. Krijg je de hypotheek initieel wel (lijkt me heel sterk) en ze komen er later achter dat het huis niet verzekerd is, heb je denk ik een probleem en kunnen ze de hypotheek mogelijk eenzijdig ongedaan maken.

Een woning laten taxeren is het probleem niet, maar om dat nu 15 x te gaan doen of iets dergelijks. Daarbij blijft het dus een gek als verkopende partij alsnog geen genoegen neemt met de taxatiewaarde.
Nou uit eigen ervaring weet ik dat dit niet helemaal op gaat. Zelf mijn woning met flink verlies verkocht, maar kon het verlies gewoon in een volgende hypotheek meenemen.perspectivebass schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:54:
[...]
Nee, maar dan krijg je nog steeds de hypotheek niet rond voor dat bedrag. wat jij kan lenen is dan niet relevant.
stel de woning wordt getaxeerd op 190.000. vraagprijs 200.000 jij betaald 220.000
Dan moet je 30K uit eigen middelen betalen. want de bank financiert maar 190.000 euro. Namelijk 100% van de getaxeerde waarden.
Dus huis was 220.000 waard en gekocht en verlies meegenomen (30k) en dus een hypotheek van 250.000.
Opmerking: Wel als aparte hypotheekdeel die in 7 jaar afgelost dient te worden en middels mijn inkomen mocht ik 300.000 lenen als hypotheek.
Een hypotheekverstrekker zal altijd een taxatie vragen. Dit doe je ook pas als in in princiepen een akkoord hebt over de prijs en overige voorwaarden.CryptoNL schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:58:
@perspectivebass Op deze manier moet je dus voor iedere woning een taxatie uit laten voeren. Zo houden we die taxatieprijzen wel in stand ja![]()
Een woning laten taxeren is het probleem niet, maar om dat nu 15 x te gaan doen of iets dergelijks. Daarbij blijft het dus een gek als verkopende partij alsnog geen genoegen neemt met de taxatiewaarde.
Maar als ik jou was zou ik eerst goed met een financieel adviseur gaan praten. gezien je kennis niveau nog niet is wat het zou moeten zijn als je een huis gaat kopen. Niet erg, maar laat je dus echt even goed informeren.
Nou goed, maar aangezien dit voor 99% van de mensen niet opgaat en het (mijn inziens) nog altijd vrij dom is wanneer je het niet doet, laten we dan stellen dat het gewoon verplicht isTsurany schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:58:
[...]
De verplichting tot het hebben van een opstalverzekering komt voort uit het contract tussen jou en de bank, vergelijkbaar met de OVR. Als jij geen bank nodig hebt voor je financiering is er niemand die jou verplicht een opstalverzekering af te sluiten.
Wellicht handig als je een paar gratis oriëntatie gesprekken gaat houden met een aantal hypotheek verstrekkers. Hierdoor krijg je veel meer informatie en zal het je duidelijker worden hoe het allemaal werkt. Qua hypotheek en over bieden.CryptoNL schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:56:
Voorlopig is er niks gekocht en is het zo in zo hypothetisch dus of ik nu 300k had gezegd of 220k had gezegd tov een woningwaarde van 190 maakt voor het voorbeeld niet uit.CryptoNL schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:59:
@perspectivebass Ze gaan niet voor 300K de mist in. Denk dat je niet begreep wat ik zei. Als ik MAXIMAAL 300K KAN lenen (wat ik dus niet doe), maar 220K snap je.
Zo werkt een hypotheekverstrekker niet. Al zou je 6 ton kunnen lenen, als jij een hypotheek aanvraagt op een huis van 3 ton taxatiewaarde, dan krijg je 3 ton van de bank, en die andere 3 ton, die is ongedekt, en krijg je dus niet.CryptoNL schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:59:
@perspectivebass Ze gaan niet voor 300K de mist in. Denk dat je niet begreep wat ik zei. Als ik MAXIMAAL 300K KAN lenen (wat ik dus niet doe), maar 220K snap je.
Alles boven de reële waarde van de woning (taxatie is meestal rond verkoopprijs), dien je zelf te financieren.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Nofi, maar ik krijg juist het idee dat een aankoopmakelaar in jouw geval geen verkeerd idee zou zijnCryptoNL schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:02:
Ik geloof er ook heilig in dat de ''makelaar'' op den duur zal verdwijnen.
Laten we het gewoon bij de feiten houden, er komt al genoeg onzin voorbij in dit soort topics. Juist bij verzekeringen is het belangrijk om te begrijpen wat de verplichtingen zijn en waar deze uit voort komen. Zo hoor je mensen altijd praten over een WA verzekering terwijl ze gewoon een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren bedoelen. Prima als je op een verjaardag zit maar in een topic specifiek gericht op dit soort situaties is dat voor mij niet acceptabel.Moi_in_actie schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:00:
[...]
Nou goed, maar aangezien dit voor 99% van de mensen niet opgaat en het (mijn inziens) nog altijd vrij dom is wanneer je het niet doet, laten we dan stellen dat het gewoon verplicht is
Je hoeft een woning enkel te taxeren als je hem daadwerkelijk koopt, het is niet nodig om dit bij elke bieding te doen mits je bied onder voorbehoud van financiering of genoeg eigen middelen hebt.CryptoNL schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:58:
@perspectivebass Op deze manier moet je dus voor iedere woning een taxatie uit laten voeren. Zo houden we die taxatieprijzen wel in stand ja![]()
Voor een bank, en tegenwoordig ook de overheid, gaat het om afdekken van het risico. Stel we komen in een nieuwe crisis, jouw werkgever gaat failliet en je vind geen ander werk. Je moet je huis verkopen maar je hebt een hypotheek van 250k en kan slechts 210k voor je woning krijgen. Niet alleen heb je geen huis meer, je komt ook nog weg met een restschuld van 40k die je moet afbetalen.CryptoNL schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:56:
Daarom dat de overheid niet wilt dat banken meer dan 100% van de taxatiewaarde verstrekken. Om te voorkomen dat, mits de woningprijzen niet dalen, een gedwongen verkoop altijd op een minimale restschuld uit komt.
[ Voor 5% gewijzigd door Tsurany op 03-02-2020 10:08 ]
Ik heb 1% boven de vraagprijs geboden, gewoon om eventuele andere biedingen van de vraagprijs uit te sluiten en aan te geven dat ik serieus was in de aankoop.
Iemand ooit in zo'n situatie gezeten en wat zegt de verkopende partij op zo'n moment?
Dit is inderdaad een goede tip. Heeft mij ook geholpen.naitsoezn schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:03:
[...]
Nofi, maar ik krijg juist het idee dat een aankoopmakelaar in jouw geval geen verkeerd idee zou zijn
Een aankoopmakelaar kan ook aangeven of een huis (expres) laag in de markt is gezet om zo veel kijkers en hoge boden boven de vraagprijs te krijgen. In dat geval kan de taxatie alsnog 'gewoon' samenvallen met het uiteindelijke bod.
Maar er zijn ook genoeg huizen die juist hoog in de markt zijn gezet, om gewoon veel geld te vangen in deze knotsgekke markt, terwijl het huis dat helemaal niet waard is. In dat geval kan de taxatie tegenvallen en zal je dus inderdaad zelf het verschil moeten lappen.
In sommige gevallen kan het inderdaad, maar lang niet alle banken werken hier aan mee. Ook maakt het uit wanneer je je nieuwe huis hebt gekocht. En meestal, niet altijd, dien je bij je oude hypotheek verstrekker te blijven.JMaster schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:59:
[...]
Nou uit eigen ervaring weet ik dat dit niet helemaal op gaat. Zelf mijn woning met flink verlies verkocht, maar kon het verlies gewoon in een volgende hypotheek meenemen.
Dus huis was 220.000 waard en gekocht en verlies meegenomen (30k) en dus een hypotheek van 250.000.
Opmerking: Wel als aparte hypotheekdeel die in 7 jaar afgelost dient te worden en middels mijn inkomen mocht ik 300.000 lenen als hypotheek.
twee opties:CryptoNL schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:07:
@Tsurany Uiteraard doe je dat als je de woning wilt kopen, maar dat kan dus meermaals voorkomen, aangezien er meerdere huizen te koop staan die voor ons interessant zijn. Maar stel; Je doet een bod en men accepteert dat bod en je laat de woning taxeren en de woning is (bijvoorbeeld) 25K minder waard, wat doe je dan?
Iemand ooit in zo'n situatie gezeten en wat zegt de verkopende partij op zo'n moment?
1. 25K + kosten koper zelf betalen
2. van de koop afzien door te bieden op voorbehoud van financiering
Verkoper kan heeft niet zo veel te willen in dit geval. Hij/zij kan wel een bod accepteren van iemand die geen voorbehoud heeft of met een andere partij verder gaan.
De verkoper zal, wanneer er meerdere geïnteresseerden zijn, met een ander verder gaan. Zijn die er niet dan wordt het opnieuw onderhandelen.CryptoNL schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:07:
@Tsurany Uiteraard doe je dat als je de woning wilt kopen, maar dat kan dus meermaals voorkomen, aangezien er meerdere huizen te koop staan die voor ons interessant zijn. Maar stel; Je doet een bod en men accepteert dat bod en je laat de woning taxeren en de woning is (bijvoorbeeld) 25K minder waard, wat doe je dan?
De verkopende partij lacht in zijn vuistje, die hebben immers de hoofdprijs gevangen. Verwacht maar geen genade en 'oei, dan halen we die 25.000 er maar weer vanaf'.CryptoNL schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:07:
Als koper heb je twee opties: In geval van voorbehoud van financiering kan je de koop boetevrij afblazen (op de kosten voor taxatie/bouwkundige keuring ed na), ofwel je ziet ergens alsnog 25.000 euro vandaan te toveren.
Als je geen voorbehoud hebt opgenomen zal je een boete van 10% van het bod moeten betalen. Dat zijn serieuze bedragen...
Bedenk je goed dat het afzien op basis van "voorbehoud van financiering" niet zo makkelijk is als het lijkt.CryptoNL schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:07:
Je hebt van minstens één bank een officieel document nodig waaruit blijkt dat je geen financiering krijgt. Dit betekend dat je dus sowieso het hypotheek aanvraag proces in moet, MET de bijbehorende kosten.
Als de tegenpartij het niet vertrouwd en een financierder vindt die jou WEL een hypotheek wilt verstrekken (ongetwijfeld met voor jou duurdere/ niet interessante opties) dan ben je verplicht daarmee in zee te gaan.
Of......die 10% boete te betalen natuurlijk.
Bieden doe je alleen als je bereid bent te kopen, niet voor de fun.
Nouja, 'gewoon'. Je bent waarschijnlijk al wel een paar duizend euro kwijt aan hypotheekadvies, taxatie, eventueel nog bouwkundige keuring/kosten aankoopmakelaar. En dan nog de vrije dagen voor de bezichtigingen/overige afspraken en alle moeite die je erin hebt gestoken...Aomi schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:29:
Maarja, als je zelf het verschil niet uit eigen middelen kan betalen dan is de financiering toch niet rond en dan ga je toch zo'n document gewoon krijgen?
Maar dan ben je er wel 'gewoon' weer vanaf.
[ Voor 4% gewijzigd door Jovatov op 03-02-2020 10:34 ]
Doe mij maar die verklaring dan.
Voor die verklaring ben je dus ook al kosten kwijt voordat je die hebtAomi schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:40:
Wat is het alternatief? Duizenden euro's hypotheekadvies, taxatiekosten, bouwkundige keuring en dan 10% boete betalen en met lege handen staan?
Uiteraard. Je hoeft inderdaad niet per se bang te zijn dat je die verklaring niet krijgt.Aomi schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:40:
Wat is het alternatief? Duizenden euro's hypotheekadvies, taxatiekosten, bouwkundige keuring en dan 10% boete betalen en met lege handen staan?
Punt is dat je met enig vooronderzoek nooit in die situatie terecht hoeft te komen, dat is het punt.
Verwijderd
Wat jij doet is de motieven van de bank invullen terwijl je die volgens mij helemaal niet kent.Panzer_V schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:01:
[...]
Ik haak na deze post af. Schijnbaar krijg ik het niet voor elkaar mijn punt helder uiteen te zetten.
Niet ik doe het voorkomen dat er oplichting in het spel is. De ervaring is dat de bank de ervaring heeft dat er veel opgelicht wordt door mensen die op papier vermogend zijn. Zoveel dat men besluit om extra controle vragen te stellen/ extra bewijslast te vragen om te checken of men echt vermogend is ofdat men doet voorkomen dat men vermogend is.
Het gaat hier niet om mij, het gaat om wat de bank doet en vind.
Enfin, mijn laatste post hierover. Ik ga nog een bakkie koffie drinken
Als jij tijdelijk je saldo ophoogt om een hypotheek te verkrijgen heb je alsnog een probleem bij de notaris of later als je de hypotheek en een eventuele andere lening niet kunt aflossen. De bank zal dat niet zoveel interesseren, want die heeft het eerste recht bij een gedwongen verkoop.
Wat de bank wil weten in sommige gevallen is waar dat geld vandaan komt en of het niet uit criminele bronnen afkomstig is. Daar zijn ook strenge regels voor tegen witwassen en terrorisme. Die volledige verklaarbare gift van mijn ouders kan ook tijdelijk zijn voor de hypotheekaanvraag, maar wie heb je daar als aanvrager nou mee? Zonder gift kan je niet vooruit dus die vermogendheid is veel minder spannend.
Anders gezegd, waarom zou jij je vermogen ophogen voor de hypotheekaanvraag van je eigen huis en vervolgens dat vermogen niet meer nodig hebben? Ik volg je logica in deze simpelweg niet.
En ja, als jij 50k meer bied dan de vraagprijs en de taxateur houdt vast aan de vraagprijs, moet je gewoon 50k uit je eigen zak ophoesten (en de k.k. niet te vergeten).
Overigens vind ik een algeheel voorbehoud van financiering een veel te ruim begrip. Ik zou daar als verkoper zeker een waarde aanhangen. Dus bijvoorbeeld een voorbehoud op het krijgen van een hypotheek die gelijk is aan de vraagprijs. Als iemand vervolgens besluit te overbieden valt dat buiten het voorbehoud. Anders kun je nooit vooraf weten of iemand genoeg eigen geld heeft om de woning te betalen (en ze heel makkelijk van het voorbehoud gebruik kunnen maken).
[ Voor 34% gewijzigd door Divak op 03-02-2020 12:50 ]
Hopelijk krijgen we vandaag de laatste informatie, zodat we kunnen gaan verkopen.
Afgelopen vrijdag bij de adviseur geweest. Momenteel 2.1% voor 30 jaar vast. Het blijft bizar!
Basement Bios ---- Exo-S
Als verkoper heb jij daar weinig invloed op natuurlijk. Als ik als koper onder voorbehoud financiering biedt dan is dat voor het volledige koopbedrag. Niet de vraagprijs. Dat bepaal je als koper zelf en is niet aan de verkoper.Divak schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:44:
Overigens vind ik een algeheel voorbehoud van financiering een veel te ruim begrip. Ik zou daar als verkoper zeker een waarde aanhangen. Dus bijvoorbeeld een voorbehoud op het krijgen van een hypotheek die gelijk is aan de vraagprijs. Als iemand vervolgens besluit te overbieden valt dat buiten het voorbehoud.
Het staat je natuurlijk vrij om als verkoper het bod niet te accepteren.
Wij hebben ook geboden onder voorbehoud van financiering en taxatie. Had geen zin om eventuele verlies zelf in te leggen. Dit was voor de verbouwing. En je raadt het al.....taxatie was precies de verkoopprijs
Je kunt als koper ook bieden met voorbehoud voor x bedrag. dus stel je bied 250K met een voorbehoud voor financiering van 225K.Highfive95 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:33:
[...]
Als verkoper heb jij daar weinig invloed op natuurlijk. Als ik als koper onder voorbehoud financiering biedt dan is dat voor het volledige koopbedrag. Niet de vraagprijs. Dat bepaal je als koper zelf en is niet aan de verkoper.
Wij hebben ook geboden onder voorbehoud van financiering en taxatie. Had geen zin om eventuele verlies zelf in te leggen. Dit was voor de verbouwing. En je raadt het al.....taxatie was precies de verkoopprijs.
Dit heeft twee voordelen: stel het lukt niet om de 350K rond te krijgen (bijvoorbeeld door verlies van baan) dan konden we er onderuit. Stel de rente stijgt ineens heul snel of de HRA wordt per direct afgeschaft en de netto maandlasten stijgen navenant, dan konden we er vanaf of in elk geval her overwegen of het het dan nog steeds waard is.
Of optie drie: je gaat voor een second opinion. Met daarbij natuurlijk wel het duidelijke risico dat de tweede taxateur op hetzelfde bedrag uit kan komen.Jovatov schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:13:
[...]
De verkopende partij lacht in zijn vuistje, die hebben immers de hoofdprijs gevangen. Verwacht maar geen genade en 'oei, dan halen we die 25.000 er maar weer vanaf'.
Als koper heb je twee opties: In geval van voorbehoud van financiering kan je de koop boetevrij afblazen (op de kosten voor taxatie/bouwkundige keuring ed na), ofwel je ziet ergens alsnog 25.000 euro vandaan te toveren.
Als je geen voorbehoud hebt opgenomen zal je een boete van 10% van het bod moeten betalen. Dat zijn serieuze bedragen...
Dat kan inderdaad ook altijd nog.matthijsqt schreef op maandag 3 februari 2020 @ 16:14:
[...]
Of optie drie: je gaat voor een second opinion. Met daarbij natuurlijk wel het duidelijke risico dat de tweede taxateur op hetzelfde bedrag uit kan komen.
Al zal dat in principe niet het verschil mogen maken tussen het wel of niet kunnen financieren. Dat risico had je toch moeten hebben afgedekt.
Tja lastig, obv aantal m2 vind ik het een hoop geld. Verder is de afwerking volgens mij behoorlijk karig /goedkoop, zoals goedkope laminaatvloer, eenvoudige keuken en wat jij al had gevonden.President schreef op maandag 3 februari 2020 @ 07:02:
[...]
Ja, maar ik wil graag verhuizen (weg van schoonfamilie welke hier allemaal in leiden wonen, richting eigen familie) en daarvoor moet ik concessies doen naar vrouw lief ivm haar wens voor een grote tuin voor onze zoontjes.
[...]
Snap ik, maar met maar één auto en nu meer dan genoeg over per maand/jaar lukt het makkelijk om naar 1200 per maand te gaan
***members only***
Als tuin zo belangrijk is dan zou ik verder kijken naar een hoekwoning met grote tuin rondom. Voor meer dan 500k mag je op z'n minst wel een mooie parketvloer of PVC vloer verwachten en een moderne keuken.
Een bod van 515k heeft weinig zin denk ik.
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 03-02-2020 20:36 ]
Kwam me al bekend voor.President schreef op maandag 3 februari 2020 @ 07:02:
[...]
Ja, maar ik wil graag verhuizen (weg van schoonfamilie welke hier allemaal in leiden wonen, richting eigen familie) en daarvoor moet ik concessies doen naar vrouw lief ivm haar wens voor een grote tuin voor onze zoontjes.
[...]
Snap ik, maar met maar één auto en nu meer dan genoeg over per maand/jaar lukt het makkelijk om naar 1200 per maand te gaan
***members only***
Een maatje van me gaat aanstaande donderdag hier kijken.
Vinden het spannend maar wel heel leuk gezien dit jaar het jaar van verkopen en kopen is. Mijn vriendin der woning na 10 jaar verkocht waar ze nooit eerder vanaf kwam en mijn eigen woning!
Vandaag nog goed nagedacht en besloten om inderdaad geen bod te doen zo onder de vraagprijs. Keuken en badkamer zijn vanuit het jaar van de bouw. Keuken was inderdaad erg basis, zeker in vergelijking met wat we zelf in ons huis hebben. Vloer was volgens mij nog wel oké, maar zou zeker vervangen moeten worden door een nieuwe vloer met meteen vloerverwarming naar onze mening. Moet gewoon nog veel aan gebeuren om het voor ons de ideale woning te maken.Sport_Life schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:34:
[...]
Tja lastig, obv aantal m2 vind ik het een hoop geld. Verder is de afwerking volgens mij behoorlijk karig /goedkoop, zoals goedkope laminaatvloer, eenvoudige keuken en wat jij al had gevonden.
Als tuin zo belangrijk is dan zou ik verder kijken naar een hoekwoning met grote tuin rondom. Voor meer dan 500k mag je op z'n minst wel een mooie parketvloer of PVC vloer verwachten en een moderne keuken.
Een bod van 515k heeft weinig zin denk ik.
Heerlijk formaat tuin en handig met garage! Er zal vast iemand zijn met een betere baan dan ik heb die nog geld heeft om veel te klussen :-)Grandisimo schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:57:
[...]
Kwam me al bekend voor.
Een maatje van me gaat aanstaande donderdag hier kijken.
Er zijn voor dat geld wel leukere huizen te koop eerlijk gezegd.President schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:21:
[...]
Vandaag nog goed nagedacht en besloten om inderdaad geen bod te doen zo onder de vraagprijs. Keuken en badkamer zijn vanuit het jaar van de bouw. Keuken was inderdaad erg basis, zeker in vergelijking met wat we zelf in ons huis hebben. Vloer was volgens mij nog wel oké, maar zou zeker vervangen moeten worden door een nieuwe vloer met meteen vloerverwarming naar onze mening. Moet gewoon nog veel aan gebeuren om het voor ons de ideale woning te maken.
[...]
Heerlijk formaat tuin en handig met garage! Er zal vast iemand zijn met een betere baan dan ik heb die nog geld heeft om veel te klussen :-)
Maar in de bollenstreek is het goed vertoeven.
Ja, ik bedoelde het ook als verkoper. Onder voorbehoud van financiering vind ik tegenwoordig veel te ruim. Elke kip zonder kop kan een bod doen, en plots ben je opeens 6 weken verder en sta je weer met lege handen. Er mag wel iets meer zekerheid tegenover staan vind ik (immers weet je binnen 5 minuten research al wat je budget is).Highfive95 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:33:
[...]
Als verkoper heb jij daar weinig invloed op natuurlijk. Als ik als koper onder voorbehoud financiering biedt dan is dat voor het volledige koopbedrag. Niet de vraagprijs. Dat bepaal je als koper zelf en is niet aan de verkoper.
Wij hebben ook geboden onder voorbehoud van financiering en taxatie. Had geen zin om eventuele verlies zelf in te leggen. Dit was voor de verbouwing. En je raadt het al.....taxatie was precies de verkoopprijs.
Die indruk krijg ik ook. Ik begrijp daarom niet echt waarom de taxateur wordt betaald door de koper. Een juiste taxatie is immers vooral in het belang van de hypotheekverstrekker.Jovatov schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:37:
Enige relativering: Het gaat uiteindelijk om hoe de taxateur de woning taxeert. Daarbij zal deze het verkopend bod (meestal) wel als richtlijn aanhouden. Het gebeurt (kennelijk) regelmatig dat een taxateur met een hypotheekadviseur belt met de vraag 'hoeveel hebben ze nodig, zeker als je de hyptoheekadviseur de opdracht laat geven aan de taxateur.
Mij lijkt ook dat banken, misschien iets minder dan makelaars, zeer goed inzicht moeten hebben in de huidige vraagpijs van woningen, en wellicht puur op basis van hun eigen gegevens al een pand zouden moeten kunnen taxeren.
Het is eigenlijk ook wel erg armoedig dat je voor een half miljoen in feite gewoon een rijtjeshuis koopt met buren die recht je tuin in kijken. Helaas is dat de huizenmarktGrandisimo schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:31:
[...]
Er zijn voor dat geld wel leukere huizen te koop eerlijk gezegd.
Maar in de bollenstreek is het goed vertoeven.
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7