Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 117 ... 367 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:08
Tjebakka schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:47:
[...]

Interessant om te weten. Wij gaan morgen kijken naar een woning die aan de buitenkant in orde is. Dat wil zeggen: isolatie is in orde met oa. dubbel glas en isolatie. CV is eveneens vrij recent

De rest is oude meuk. Keuken is niet bruikbaar, badkamer is niet meer dan een betegelde ruimte met een simpele wastafel, douchestang en douchekop. De vloeren zijn kaal op de eerste en tweede verdieping. Echt een kluswoning dus.
Ik durf wel aan dat keuken, badkamer en vloeren etc nauwelijks bijdragen aan waardevermeerdering, tenzij het echt niet functioneert of vreselijk gedateerde meuk is (of nieuwbouw uiteraard).

Om een voorbeeld te geven:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:16
Biohazzard21 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 18:11:
[...]
Ik durf wel aan dat keuken, badkamer en vloeren etc nauwelijks bijdragen aan waardevermeerdering, tenzij het echt niet functioneert of vreselijk gedateerde meuk is (of nieuwbouw uiteraard).
Volgens die logica zouden woningen met 'oude' badkamers/keukens ook nauwelijks goedkoper moeten zijn dan gerenoveerde woningen; in de praktijk is er toch wel een verschil.

Zelf heb ik ook een huis met badkamer/keuken van minstens 30 jaar oud gekocht, maar besef wel dat sommige verbeteringen aan de schil (spouwmuurisolatie, kozijnen) relatief impactloos kunnen worden gedaan, terwijl je met een renovatie van keuken en badkamer echt in het stof en puin zit.

Bovendien hebben mensen jarenlang dit soort verbouwingen op de pof kunnen laten doen, met als gevolg dat de prijzen tot bizarre hoogten zijn gestegen. Duizenden euro's voor spaanplaat kastjes zijn 'normaal' geworden, en als je een nieuwe keuken koopt betaal je er de hoofdprijs voor.

Bedenk dus goed of je stiekem niet kunt leven met de badkamer/keuken die er al inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:04

Kju

Biohazzard21 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 18:11:
[...]

Om een voorbeeld te geven:

***members only***
Ik vermoed dat e.e.a. weg is gevallen in de marge. Op dat prijsniveau gebeurt dat vrij snel. Daarnaast gaat de m2-prijs niet 1 op 1 omhoog. Naarmate de gebruiksoppervlakte groter wordt zal de prijs per m2 dalen.
CVTTPD2DQ schreef op maandag 27 januari 2020 @ 20:55:
[...]

Volgens die logica zouden woningen met 'oude' badkamers/keukens ook nauwelijks goedkoper moeten zijn dan gerenoveerde woningen; in de praktijk is er toch wel een verschil.

Zelf heb ik ook een huis met badkamer/keuken van minstens 30 jaar oud gekocht, maar besef wel dat sommige verbeteringen aan de schil (spouwmuurisolatie, kozijnen) relatief impactloos kunnen worden gedaan, terwijl je met een renovatie van keuken en badkamer echt in het stof en puin zit.

Bovendien hebben mensen jarenlang dit soort verbouwingen op de pof kunnen laten doen, met als gevolg dat de prijzen tot bizarre hoogten zijn gestegen. Duizenden euro's voor spaanplaat kastjes zijn 'normaal' geworden, en als je een nieuwe keuken koopt betaal je er de hoofdprijs voor.

Bedenk dus goed of je stiekem niet kunt leven met de badkamer/keuken die er al inzitten.
Bij de meeste verbouwingen zal de taxateur de woning vergelijken met woningen in vergelijkbare staat na verbouwing. Dat is de meest betrouwbare manier. Als er geen vergelijkbare referenties zijn, dan zal hij terugvallen op een combinatie van de vergelijkende en residuele waardemethode. Meestal zal er dan een restwaarde aan de bestaande onderdelen geven en dat dan verrekenen met de kosten van de nieuwe onderdelen.
Een beetje een goede taxateur zal energiebesparende maatregelen wel degelijk meenemen door een contante waarde te berekenen en deze zonder meer optellen bij de marktwaarde zonder de maatregelen. De hoogte van de feitelijke investering wordt verwaarloosd. Vrijwel altijd gebruikt de taxateur dan de energiebesparingsverkenner.
Probeer ook een beetje nuance te brengen tussen taxateurs. Je hebt taxateurs die 5 tot 10 taxatierapporten verwerken, per week. Dat is lopende bandwerk, goed geoliede workflow, veel expertise, daardoor vaak ook een relatief lager tarief. Dan heb je de makelaars die af en toe een taxatie doen, misschien 2 tot 4 per maand. Het is meer om een beetje actueel te blijven en net genoeg te doen om in het NRVT te blijven staan. De tarieven zijn aanmerkelijk hoger omdat ze minder routine hebben en het traject ze dus ook meer tijd kostn, doorlooptijden langer, workflow niet geoptimaliseerd. Is je taxateur dus een makelaar die 10 tot 20 woningen in de verkoop heeft staan, ga er maar van uit dat taxeren dan niet zijn core business is.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-10 03:59
Ik ben vanochtend via via (warme contacten) in contact gekomen met een stelletje dat hun nieuwbouwwoning op een A-locatie wil verkopen omdat ze niet terug willen naar de hoofdstad. Ze moeten de woning nog betrekken, i.e. de woning is nog niet opgeleverd.

Wij hebben de woning online bekeken (de voormalig verkoopwebsite) en zijn heel erg geïnteresseerd (woning is perfect voor ons) en zouden eigenlijk het liefst de woning al kopen voordat hij op de markt komt. Uiteraard kent verkoper de gekke Amsterdamse woningmarkt en is het openstellen voor biedingen zodra zij de sleutel hebben erg aantrekkelijk, maar toch ben ik aan het overwegen al eerder een bod te doen in de hoop dat zij er toch vanaf zien het huis op de markt te zetten aangezien dit ook voor hen een hoop kosten bespaard. De enige info die ik nu heb zijn bouwtekeningen, info van de website en de originele verkoopprijs prijs (2.5j - 3j geleden), maar denk dat ik op basis daarvan en op basis van een eventueel gesprek met een aankoopmakelaar wel een inschatting kan maken. Heeft iemand hier nog wat tips & tricks?

Mocht het huis toch op de markt komen dan krijgen we bij de verkoper wel een kijkje in de keuken, i.e. zonder met voorbehouden te hoeven dealen krijgen wij dan bij een gelijk bod in ieder geval de persoonlijke voorkeur van verkoper. De enige angst die ik heb is dat dat met de huidige gekte hier en de locatie van het appartement financieel weleens te lastig zou kunnen worden (huidige inschatting van de waarde ligt bij ons min of meer op het randje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:59

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Huis bezichtigd. Vraagprijs sowieso te hoog aangezien alles aan de binnenkant nog moet gebeuren. Badkamer zal (idealiter) ook moeten worden verplaatst, maar dat wordt een dure grap. Huidige badkamer is met 2400 * 1200mm simpelweg te klein voor een gezin met 2 kinderen.

Ruwe schatting is dat er voor een ton in moet worden gestopt. Het huis heeft wel potentie maar wordt op die manier te duur.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Mesque tenzij je een enorme gunfactor hebt denk ik dat je heel weinig kans maakt. De markt is nog steeds stijgend, tenzij de verkopers nu meteen moeten verkopen om hun andere huis te kunnen betalen is wachten voor hun de beste optie. De prijzen blijven door stijgen terwijl ze kunnen wachten tot het huis af is waardoor ze de meeste kandidaten zullen krijgen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
Tsurany schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 13:42:
@Mesque tenzij je een enorme gunfactor hebt denk ik dat je heel weinig kans maakt. De markt is nog steeds stijgend, tenzij de verkopers nu meteen moeten verkopen om hun andere huis te kunnen betalen is wachten voor hun de beste optie. De prijzen blijven door stijgen terwijl ze kunnen wachten tot het huis af is waardoor ze de meeste kandidaten zullen krijgen.
Ik vind het ook prima om te wachten tot het appartement af is uiteraard, maar ik kan me indenken dat als zij (op dat moment) een concreet bod van mij krijgen wat matcht met hetgeen dat ze in gedachten hebben het dan toch wel aantrekkelijk kan zijn om het hele verdere makelaarsproces over te slaan. Bijvoorbeeld wanneer mijn bod matcht met hetgeen dat een makelaar (in een oriënterend gesprek) zegt te kunnen verwachten. Dat scheelt hen dan onderaan de streep ook tijd en (makelaars-)kosten. Vandaar dat ik wellicht nog wat (ijdele) hoop heb. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Mesque schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:30:
De enige info die ik nu heb zijn bouwtekeningen, info van de website en de originele verkoopprijs prijs (2.5j - 3j geleden), maar denk dat ik op basis daarvan en op basis van een eventueel gesprek met een aankoopmakelaar wel een inschatting kan maken. Heeft iemand hier nog wat tips & tricks?
Je zult ongetwijfeld toch de marktprijs op tafel moeten leggen en dat is alweer een heel andere dan die van 2 of 3 jaar terug; 7% per jaar erop in die buurt moet je zeker denken. Kijk gewoon eens wat de vierkante meterprijs is voor gelijkwaardige objecten in de buurt.
Verder is het wel of niet hebben van een parkeerplaats een belangrijke factor, en de erfpachtsituatie. Ik weet dat er veel nieuwbouw is verkocht waar je jaarlijks nog een fors bedrag aan erfpacht mag neerleggen is verkocht. Ook moet je je informeren naar de mogelijkheden en kosten van afkoop voordat je tot koop overgaand. ; de consequenties zijn soms niet mals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
ASW1 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:25:
[...]

Je zult ongetwijfeld toch de marktprijs op tafel moeten leggen en dat is alweer een heel andere dan die van 2 of 3 jaar terug; 7% per jaar erop in die buurt moet je zeker denken. Kijk gewoon eens wat de vierkante meterprijs is voor gelijkwaardige objecten in de buurt.
Verder is het wel of niet hebben van een parkeerplaats een belangrijke factor, en de erfpachtsituatie. Ik weet dat er veel nieuwbouw is verkocht waar je jaarlijks nog een fors bedrag aan erfpacht mag neerleggen is verkocht. Ook moet je je informeren naar de mogelijkheden en kosten van afkoop voordat je tot koop overgaand. ; de consequenties zijn soms niet mals.
Uiteraard, ik verwacht ook niet anders en wil ook gewoon de marktprijs op tafel leggen. Ik verwacht geen gunst van de verkoper bij een eventueel eerdere verkoop (voorafgaand aan Funda, bezichtigingen etc), om die reden probeer ik ook te bedenken hoe ik een goed bod op tafel zou kunnen leggen dat voor beide partijen tot tevredenheid leidt. Ik weet in elk geval dat zij in een andere stad ook een huis willen kopen dus een snelle verkoop kan daar wellicht bij helpen.

Erfpachtsituatie heb ik inderdaad naar gevraagd, ik zie dat er bij aanvankelijke verkoop de mogelijkheid was om dat afkopen maar weet nog niet of zij dat hebben gedaan (deze kosten vallen sowieso wel mee bij dit appartement). Parkeerplaats is ook inbegrepen bij het appartement, is inderdaad erg belangrijk hier in Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Mesque schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:32:
[...]

.

Erfpachtsituatie heb ik inderdaad naar gevraagd, ik zie dat er bij aanvankelijke verkoop de mogelijkheid was om dat afkopen maar weet nog niet of zij dat hebben gedaan (deze kosten vallen sowieso wel mee bij dit appartement). Parkeerplaats is ook inbegrepen bij het appartement, is inderdaad erg belangrijk hier in Amsterdam.
In Noord toevallig? Ik weet niet of je de overgangsregeling kent met het gegoochel met buurtstraatquotes etcetera, maar wanneer de erfpacht destijds niet eeuwigdurend is afgekocht dan is het belangrijk dat je dat alsnog doet (of vastklikt) en dat kan alleen indien de eigenaar voor 8 januari een aanvraag daartoe heeft gedaan. Die aanvraag is bij verkoop overdraagbaar naar de volgende koper. De rekentool van de gemeente is helaas alweer een tijdje offline, hoewel die waarschijnlijk toch niet gewerkt had bij gebrek aan een WOZ-waarde 2014\2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Mesque In plaats van zelf een openingsbod te doen, kan je ook vragen aan welke prijsrange zij zitten te denken. Wellicht hebben ze zelf wel een lagere prijs in gedachte (en heb je wellicht een bepaalde gun-factor door al vroegtijdig met hun in contact te zijn).
Nee heb je, ja kan je krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
ASW1 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:43:
[...]

In Noord toevallig? Ik weet niet of je de overgangsregeling kent met het gegoochel met buurtstraatquotes etcetera, maar wanneer de erfpacht destijds niet eeuwigdurend is afgekocht dan is het belangrijk dat je dat alsnog doet (of vastklikt) en dat kan alleen indien de eigenaar voor 8 januari een aanvraag daartoe heeft gedaan. Die aanvraag is bij verkoop overdraagbaar naar de volgende koper. De rekentool van de gemeente is helaas alweer een tijdje offline, hoewel die waarschijnlijk toch niet gewerkt had bij gebrek aan een WOZ-waarde 2014\2015
Thanks, goed om te weten. Wanneer dat niet vóór 8 januari 2020 gedaan is kan eeuwigdurende afkoop überhaupt niet meer, dus ook niet bijvoorbeeld volgend jaar tegen een iets hoger tarief?

Locatie van het appartement is overigens in Zuid, daar ook hetzelfde gegoochel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
BastaRhymez schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:52:
@Mesque In plaats van zelf een openingsbod te doen, kan je ook vragen aan welke prijsrange zij zitten te denken. Wellicht hebben ze zelf wel een lagere prijs in gedachte (en heb je wellicht een bepaalde gun-factor door al vroegtijdig met hun in contact te zijn).
Nee heb je, ja kan je krijgen...
De range die zij in gedachten hadden was ongeveer hetzelfde als waar ik aan zat te denken, maar omdat zij niet meer zo goed in de Amsterdamse huizenmarkt zitten was het ook aan hun kant een pure gok (waarschijnlijk ook min of meer extrapolatie van hun koopprijs) en wilden ze dus ook een verkoopmakelaar in de hand nemen om een marktconforme prijs te krijgen. Dat gaan ze pas doen wanneer ze de sleutel krijgen, dus ik heb nog wel eventjes de tijd om (eventueel met aankoopmakelaar) te verdiepen in de gemiddelde prijs/m2 etc. etc. in dat gebied voor nieuwbouwappartementen om ook zelf goed in te schatten wat schappelijk is.

En inderdaad, nee heb je en ja kan je krijgen dus ik wil sowieso wel iets gaan proberen om te proberen het hele circus te voorkomen :) Even goede vrienden als ze daar nee op zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Mesque schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:53:
[...]

Thanks, goed om te weten. Wanneer dat niet vóór 8 januari 2020 gedaan is kan eeuwigdurende afkoop überhaupt niet meer, dus ook niet bijvoorbeeld volgend jaar tegen een iets hoger tarief?
Niet "iets" hoger maar vermoedelijk veel hoger, wat ook zijn weerslag zal hebben op de waarde bij verkoop.
Er zijn locaties aan te wijzen waar de erfpacht 10x over de kop gaat na 8 januari en dat hangt af van onder meer de BSQ en WOZ-waarde.
Verhaal geldt voor de hele stad en stijging hangt met BSQ samen al is dat met nieuwbouw weer lastig.
Erfpacht is een complex en risocovol financieel product zolang het niet eeuwigdurend is vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
ASW1 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 18:00:
[...]

Niet "iets" hoger maar vermoedelijk veel hoger, wat ook zijn weerslag zal hebben op de waarde bij verkoop.
Er zijn locaties aan te wijzen waar de erfpacht 10x over de kop gaat na 8 januari en dat hangt af van onder meer de BSQ en WOZ-waarde.
Verhaal geldt voor de hele stad en stijging hangt met BSQ samen al is dat met nieuwbouw weer lastig.
Erfpacht is een complex en risocovol financieel product zolang het niet eeuwigdurend is vastgelegd.
Wat een verschil zeg ook in de BSQ getallen, bekeek zojuist dit kaartje: https://maps.amsterdam.nl/bsq/. Waar je voor de periode t/m 31-12-2019 nog allerlei mooie kleurtjes ziet, is nu alles 40-50% van de WOZ waarde. Laten we hopen dat ze het in elk geval hebben aangevraagd (indien niet afgekocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Son Gohan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:56
Misschien een domme vraag en/of off-topic, bestaat er een topic op tweakers die gaat over het afsluiten van verzekeringen nu je net een woning hebt gekocht? Denk aan inboedel, aansprakelijkheids, opstal, rechtsbijstand of overige woonverzekeringen?

(Kon het niet zo 123 vinden maar misschien zie ik hem over het hoofd :? )

[ Voor 32% gewijzigd door Son Gohan op 28-01-2020 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:57
Son Gohan schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 18:33:
Misschien een domme vraag en/of off-topic, bestaat er een topic op tweakers die gaat over het afsluiten van verzekeringen nu je net een woning hebt gekocht? Denk aan inboedel, aansprakelijkheids, opstal, rechtsbijstand of overige woonverzekeringen?

Dit topic lijkt mij prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyBevers
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:56
Na een week biedingen uit te brengen eindelijk tot een tegenbod en uiteindelijk een geaccepteerd tegenbod gekomen dus voor nu het uitzicht naar een gekochte woning indien financiering volledig gelukt is.

Vraag me echter af of het normaal is dat men in de concept koopakte een Bankgarantie/ Waarborgsom eist ondanks dit niet vooraf is aangekondigd? Is dat de standaard of is het ongebruikelijk?

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

DannyBevers schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:19:
Na een week biedingen uit te brengen eindelijk tot een tegenbod en uiteindelijk een geaccepteerd tegenbod gekomen dus voor nu het uitzicht naar een gekochte woning indien financiering volledig gelukt is.

Vraag me echter af of het normaal is dat men in de concept koopakte een Bankgarantie/ Waarborgsom eist ondanks dit niet vooraf is aangekondigd? Is dat de standaard of is het ongebruikelijk?

Ja dat is vrij standaard. 10% van de aankoopsom als waarborg/bankgarantie. Dat is dus niet extra, maar een soort vooruitbetaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:45
DannyBevers schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:19:

Ja is zo goed al standaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:07
Tjebakka schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:22:
[...]

Ja dat is vrij standaard. 10% van de aankoopsom als waarborg/bankgarantie. Dat is dus niet extra, maar een soort vooruitbetaling.
Geld meestal ook 2 kanten op dus dat zij 10% boete moeten betalen als ze er toch onderuit willen na de 3 dagen bedenktijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyBevers
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:56
Tjebakka schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:22:
[...]

Ah! Thanks voor het laten we zeggen bevestigen ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:12
Son Gohan schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 18:33:

Wat wil je weten? Want je noemt ze eigenlijk allemaal al, op de meeste sites van verzekeraar vind je ze ook wel terug.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

perspectivebass schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:29:
[...]

Geld meestal ook 2 kanten op dus dat zij 10% boete moeten betalen als ze er toch onderuit willen na de 3 dagen bedenktijd
Jij bedoelt het boetebeding als je de financiering bijvoorbeeld niet rond krijgt, terwijl je zonder voorbehoud van financiering hebt geboden. Dat is wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Tjebakka schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:45:
[...]

Jij bedoelt het boetebeding als je de financiering bijvoorbeeld niet rond krijgt, terwijl je zonder voorbehoud van financiering hebt geboden. Dat is wat anders.
Klopt, maar reken maar dat daar de bankgarantie voor wordt aangewend als je niet over de brug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
perspectivebass schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:48:
[...]

Klopt, maar reken maar dat daar de bankgarantie voor wordt aangewend als je niet over de brug komt.
Als je het niet rond krijgt met een bank, heb je over het algemeen ook geen bankgarantie (tenzij je dit zelf gestort zou hebben bij een notaris, maar ik denk dat 99% dit door de bank laat doen in combinatie met de financiering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Als je de financiering niet rond krijgt is er ook geen bankgarantie. Dan is er dus niks om aan te wenden behalve de rekening van de 'kopende' partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:03
Zelf de waarborgsom neerzetten bij een notaris scheelt zo'n 500euro in de kosten. Moet je die 10% natuurlijk wel zelf zo hebben liggen. Meestal heb je dit wel met je eigen geld tegenwoordig omdat zonder het niet lukt.

[ Voor 3% gewijzigd door Misanthropia op 29-01-2020 08:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-10 13:54

PromWarMachine

Forsaken Archer

AtleX schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:47:
[...]

Da's gek, want dezelfde makelaar heeft complete woningen in eenzelfde staat een eindje verderop in de verkoop voor hetzelfde bedrag of minder. Ik weet dat ze daar bij jouw appartement voor hoofdprijzen weggaan, en ik heb zelfs jouw appartement serieus overwegen, maar 275K? Dat zou ik er in Tiel niet voor betalen. En 250K ook niet, daar heb je een compleet woonhuis in dezelfde stad voor man. De vraagprijs hield me in ieder geval tegen om een afspraak te maken voor bezichtiging voor jouw appartement.

offtopic:
Vind je inrichting en het appartement zelf verder wel heel cool!
Thanks voor je compliment :>

Afgelopen zaterdag hadden we om 11:00 uur een bezichtiging staan. Om 14:30 hadden we een bod binnen, dat boven de vraagprijs ligt :) Heel blij mee!

Aangezien dit gaat om huizen kopen.. hebben we zelf dit hoekhuis gekocht, in Vianen (UT).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jFS2uhiiGeA1eRsGK2ef2941/full.jpg

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:37
Paar pagina's terug plaatste ik mijn idee over het eventueel meefinancieren van keuken/vloer en dergelijke. Na alles op een rijtje gezet te hebben gaan we nu bij de hypotheek alleen kijken naar verduurzamingsmaatregelen die we sowieso mee kunnen financieren. De andere dingen die we willen doen zullen dan gewoon later volgen, komen genoeg kosten op ons af, dus better safe then sorry.

Vanmiddag hebben wij de bouwkundige keuring. We willen gelijk van het moment gebruik maken om tijdens het rondje wat te vragen over de (eventuele) verduurzamingsmaatregelen die we willen treffen. Hebben jullie nog andere tips voor bij een bouwkundige keuring?

[ Voor 15% gewijzigd door Jovatov op 29-01-2020 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
Toen ik de keuring heb laten doen, was ik er zelf niet bij. Heb de keurder en makelaar hun ding laten doen.

In het rapport stond mooi welke verbeteringen er gedaan konden worden, wat gemiddelde kosten waren en hoeveel effect het zou hebben.
Mijn aankoop zit al op energielabel B, dus er was niet veel te verbeteren buiten de gebruikelijke zonnepanelen/boiler en spouwmuurisolatie (dat gaf nog het meeste rendement tegen laagste kosten)

Bij andere zaken gaven ze aan of ze snel of later werk eraan verwachtte. Was mooi rapport, gaf goed zicht op de staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:43
Man man man, wat een markt zeg. Nu ook al even in de markt voor een eerste woning (tweekapper), maar wat valt het me toch ontzettend tegen.

Gister een bezichtiging gehad van een huis wat 5 dagen te koop staat. Huis ligt in een dorpje van 2500 man met één supermarkt. We hadden gehoopt dat dit het wat minder aantrekkelijk zou maken, niets was minder waar. 18 geplande bezichtigingen al.

Wat moet je als starter tegenwoordig nog doen om kans te maken een woning te kopen tegen vraagprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sayang1991
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Anton2610 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:13:
Wat moet je als starter tegenwoordig nog doen om kans te maken een woning te kopen tegen vraagprijs?
Geduld hebben en je vooral niet gek laten maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Man man man, wat een markt zeg. Nu ook al even in de markt voor een eerste woning (tweekapper), maar wat valt het me toch ontzettend tegen.

Gister een bezichtiging gehad van een huis wat 5 dagen te koop staat. Huis ligt in een dorpje van 2500 man met één supermarkt. We hadden gehoopt dat dit het wat minder aantrekkelijk zou maken, niets was minder waar. 18 geplande bezichtigingen al.

Kluswoning kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online

Alleen bieden op woningen die hoog geprijsd in de markt gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 22:31
Deze denkwijze heb ik zelf ook, maar het valt toch tegen. Voor de verkopers is er namelijk een verschil tussen een echt klushuis en huis waarin 30 jaar gewoond is zonder modernisering. Voor mij is dat verschil er niet omdat als je er aan begint toch alles moet gebeuren. Of de keuken nu 20/30 jaar is, of helemaal verrot, het gaat er toch uit, dus ik wil daar niet meer voor betalen. Daarnaast is er simpelweg weinig aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-10 19:01
Als je een bod uitbrengt, krijg je dan ook direct te horen wat er meer is geboden? In principe kan een makelaar roepen wat die wil natuurlijk O-)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
CryptoNL schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:40:
Als je een bod uitbrengt, krijg je dan ook direct te horen wat er meer is geboden? In principe kan een makelaar roepen wat die wil natuurlijk O-)
Tot nu toe alleen maar makelaars tegenover me gehad die aangeven dat "vanwege de grote interesse er geboden kan worden tot XX datum, daarna kiest de koper en gaan wij informeren en wordt het uiteindelijk gekozen bedrag niet gecommuniceerd".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Bedrag niet communiceren is best wel dom eigenlijk. Als je het wel zou zeggen, dan gaan kopers hoogstwaarschijnlijk tegen elkaar opbieden, maar hoort een makelaar altijd de waarheid te spreken over biedingen?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

CryptoNL schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:40:
Nee, omdat dit verboden is in NL omdat je hier niet tegen elkaar mag opbieden. In de UK is dat bijv. wél gebruikelijk en kan men tegen elkaar opbieden.

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 29-01-2020 13:44 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Notna schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:43:
[...]

Nee, omdat dit verboden is in NL omdat je hier niet tegen elkaar mag opbieden. In de UK is dat bijv. wél gebruikelijk en kan men tegen elkaar opbieden.
Dat is in Nederland niet verboden, het is enkel de NVM gedragscode die dit niet toe staat. Het staat iemand echter vrij om zijn huis publiekelijk te veilen.
Waarom zou een woning perse gekocht moeten worden voor de vraagprijs? Als het een gegeven is dat woningen in de huidige markt boven de vraagprijs verkocht worden moet je dit in je achterhoofd meenemen en gaan kijken naar huizen die enkele (tien)duizenden euro's beneden je vraagprijs liggen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Tsurany schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:59:
[...]

Dat is in Nederland niet verboden, het is enkel de NVM gedragscode die dit niet toe staat. Het staat iemand echter vrij om zijn huis publiekelijk te veilen.

[...]

Waarom zou een woning perse gekocht moeten worden voor de vraagprijs? Als het een gegeven is dat woningen in de huidige markt boven de vraagprijs verkocht worden moet je dit in je achterhoofd meenemen en gaan kijken naar huizen die enkele (tien)duizenden euro's beneden je vraagprijs liggen.
Mea culpa; ik dacht dat verkoop onder opbieden daadwerkelijk verboden was.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
@Notna Opbieden zou toch veel beter zijn. Stel ik heb de middelen, dan wil ik iemand kunnen overbieden snap je.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
Tsurany schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:59:
[

[...]

Dat zou betekenen dat we nog steeds die (tien)duizenden euro's zelf bij moeten leggen als starter. Als ik zoveel geld had liggen om dit soort dingen te doen, had ik dit probleem niet :P .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anton2610 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:08:
[...]

Dat zou betekenen dat we nog steeds die (tien)duizenden euro's zelf bij moeten leggen als starter. Als ik zoveel geld had liggen om dit soort dingen te doen, had ik dit probleem niet :P .
Nee, want een verkoopwaarde boven de vraagprijs kan prima gefinancierd worden als het overeenkomt met de taxatiewaarde. En laten taxateurs nou maar al te graag lekker hoog taxeren aangezien dat natuurlijk volledig in eigen belang is.

[ Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 29-01-2020 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Het is wel een risico dat het niet gebeurt. Maar een kleine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tjebakka schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:21:
Het is wel een risico dat het niet gebeurt. Maar een kleine!
Om dat risico te mitigeren bied je natuurlijk onder voorbehoud van financiering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:14

de Peer

under peer review

CryptoNL schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:05:
@Notna Opbieden zou toch veel beter zijn. Stel ik heb de middelen, dan wil ik iemand kunnen overbieden snap je.
Wellicht. Het is aan de verkopers om te bepalen hoe ze hun huis te koop willen zetten. Ze kunnen ook kiezen voor een niet-NVM makelaar.
Ik heb mijn huis ook verkocht zonder makelaar, en dan kun je inderdaad doen wat je wilt :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:59
Overbieden is natuurlijk ook alleen in het belang van de verkopende partij. De NVM richtlijnen komen de makelaars dan ook bijzonder goed uit. Dat opbieden is alleen maar moeite voor de makelaar om er een paar duizend euro meer uit te slepen voor de verkoper. De courtage voor de makelaar op die paar duizend euro is natuurlijk te verwaarlozen (tientjes werk) dus de makelaar verkoopt liever zo snel mogelijk dan met de rompslomp voor opbieden te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Heeft iemand wat info over het volgende. Wij krijgen bij het kopen van een huis een schenking. Daar worden oa. de kosten koper dan van betaald.

Wanneer wordt gecheckt of de kosten koper op je rekening staan. Bij het aanvragen van de hypotheek? Bij de overdracht?

Ik weet dat de k.k. bij overdracht worden betaald, bij de notaris. Maar moet je dat voor die tijd al hebben?

[ Voor 17% gewijzigd door Tjebakka op 29-01-2020 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tjebakka schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:05:
Heeft iemand wat info over het volgende. Wij krijgen bij het kopen van een huis een schenking. Daar worden oa. de kosten koper dan van betaald.

Wanneer wordt gecheckt of de kosten koper op je rekening staan. Bij het aanvragen van de hypotheek? Bij de overdracht?
Waarom denk je dat dat gecontroleerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

de Peer schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:06:
[...]

Stel je die vraag retorisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-05-2023

Ik weet dat de k.k. bij overdracht worden betaald, bij de notaris. Maar moet je dat voor die tijd al hebben?
Simpel verhaal, op de dag van overdracht moet het gehele bedrag wat op de nota van afrekening staat op de derdengelden rekening van de notaris ontvangen zijn.

In de nota van afrekening zit alles opgenomen van koopsom, k.k. en eventuele te verrekenen lasten. Het bedrag onderaan de nota moet de notaris binnen hebben anders komt er geen overdracht. Reken dus ongeveer 3 dagen voor transportdatum dat je het bedrag zelf moet hebben en naar de notaris over moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:59

Onze financieel adviseur gaf aan dat dit door de bank gevraagd kan worden tijdens het traject van het aanvragen van de hypotheek. Dit puur en alleen om ervoor te zorgen dat je niet bij de notaris zit met een goedgekeurde hypotheek en de eigen inleg niet hebt.

Onze zoektocht naar onze eerste woning duurt nu inmiddels ook al ruim 3/4 jaar en het laatste huis waar wij een bod op deden ging voor ruim 20k boven de vraagprijs de deur uit.. Nu hebben mijn vriendin en ik gelukkig veel handige mensen in de familie, inclusief een vader met een bouwbedrijf en gaan we morgen naar een mooie karakteristieke jaren 30 woning kijken met hem. Aan het huis moet waarschijnlijk bijna alles gedaan worden van kozijnen en voegen tot elektra maar we houden heel erg van de mooie karakteristieke gevel en hopen dat we nu eindelijk wat meer geluk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Beanie schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:11:
[...]

Simpel verhaal, op de dag van overdracht moet het gehele bedrag wat op de nota van afrekening staat op de derdengelden rekening van de notaris ontvangen zijn.

In de nota van afrekening zit alles opgenomen van koopsom, k.k. en eventuele te verrekenen lasten. Het bedrag onderaan de nota moet de notaris binnen hebben anders komt er geen overdracht. Reken dus ongeveer 3 dagen voor transportdatum dat je het bedrag zelf moet hebben en naar de notaris over moet maken.
En controleert een hypotheekverstrekker voor die tijd al of je dat hebt? Of doen ze daar niet aan. Is gewoon zodat ik weet wanneer we het moeten hebben. Ik kan er niks over vinden.
saikol schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:12:
[...]

Onze financieel adviseur gaf aan dat dit door de bank gevraagd kan worden tijdens het traject van het aanvragen van de hypotheek. Dit puur en alleen om ervoor te zorgen dat je niet bij de notaris zit met een goedgekeurde hypotheek en de eigen inleg niet hebt.

Onze zoektocht naar onze eerste woning duurt nu inmiddels ook al ruim 3/4 jaar en het laatste huis waar wij een bod op deden ging voor ruim 20k boven de vraagprijs de deur uit.. Nu hebben mijn vriendin en ik gelukkig veel handige mensen in de familie, inclusief een vader met een bouwbedrijf en gaan we morgen naar een mooie karakteristieke jaren 30 woning kijken met hem. Aan het huis moet waarschijnlijk bijna alles gedaan worden van kozijnen en voegen tot elektra maar we houden heel erg van de mooie karakteristieke gevel en hopen dat we nu eindelijk wat meer geluk hebben.
Duidelijk :) Dan gaan we dat op tijd regelen!

[ Voor 39% gewijzigd door Tjebakka op 29-01-2020 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
Tjebakka schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:13:
[...]

En controleert een hypotheekverstrekker voor die tijd al of je dat hebt? Of doen ze daar niet aan. Is gewoon zodat ik weet wanneer we het moeten hebben. Ik kan er niks over vinden.
Goeie vraag, geen directe ervaring mee. Zou het zelf aanhouden dat je een week voor overdracht het zelf moet hebben. Weet de verdere exacte eisen m.b.t. tot de schenking en belastingen niet, maar lijkt mij het makkelijkste als de schenker direct naar de notaris overmaakt? Staat het veilig gestald tot overdracht, weet de schenker dat je er niks mee kan doen (idem de bank) en heeft de schenker onomstotelijke bewijs dat het geld t.b.v. de woning geschonken is.

Maar nogmaals, ik heb er geen ervaring mee en denk slechts even heel simpel. Zijn vast forummers die het recent voorhanden hebben gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

de Peer schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:06:
[...]

De notaris heeft alle gelden nodig en moet de herkomst van grote bedragen kunnen verklaring om witwassen te voorkomen. De geldverstrekker wilt zeker weten dat jij in het bezit bent van de middelen die nodig zijn om de woning aan te kopen voordat zij een bindende offerte verstrekken.

Dus ja, het wordt gecontroleerd en je moet tijdens de aanvraag van de hypotheek al je eigen middelen kunnen aantonen @Tjebakka.

Ik heb zelf geen ervaring met een schenking maar wel met het gebruik van een erfenis voor de aankoop van een woning. Omdat het om een significant bedrag ging moesten wij zelfs de overlijdensakte en een kopie van het testament aanleveren aan de geldverstrekker, enkel bewijzen dat het geld een van onze rekeningen stond was niet afdoende.

[ Voor 23% gewijzigd door Tsurany op 29-01-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
[...]

Hangt van de hypotheek verstrekker af. De ene zal het wel controleren de ander niet.

Ik heb mijn eerste woning ook met schenking gekocht en daar werd het gecontroleerd. cq verklaring van de schenker gevraagd en bewijs van de schenker dat hij/zij het geld bezit. In ons geval, mijn ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tjebakka schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:08:
[...]

Stel je die vraag retorisch?
Deels. Bij mij is er bij 3 x huis kopen nooit een controle geweest. Al bedenk ik me net dat ik altijd > 102% kon lenen en nooit sprake van een schenking, dus ik hoefde ook niet veel aan te tonen.

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 29-01-2020 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Misanthropia schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:54:

Mijn aankoop zit al op energielabel B, dus er was niet veel te verbeteren buiten de gebruikelijke zonnepanelen/boiler en spouwmuurisolatie (dat gaf nog het meeste rendement tegen laagste kosten)
Trek je niet teveel aan van die energielabels, dat is vrij relatief.
Vervang je VR voor HR ketel ondanks je afgiftesysteem er niet geschikt voor is en hup 1 label omhoog, ondanks je gewoon nog op VR redement stookt, je kan er vrij eenvoudig mee shoemelen.

Mijn huis valt ook onder zuinig label maar verdient het eigenlijk niet.
Zoals vloerisolatie minimaal 17cm is hier helemaal niet aanwezig, woning is opzich prima geisolleerd maar voldoet niet aan de gestelde eisen.

Bouwtechnische keuring stelt niet heel veel voor, ze kijken op het oog en trekken niks los bijvoorbeeld, tijdens onze 2e bezichtiging met iemand verstand van zaken met de bouw pikte er zo een lading gebreken uit, dat raad ik ook iedereen aan neem een aannemer/iemand verstand van bouw mee op de bezichtiging.

(Denk aan afzuiging uit balans, knoppen die niet werken of verkeerd, ketel totaal niet ingeregeld, nog een aantal scheuren ontdekt en een lekkage wat de bouwtechnicus niet had gevonden).

[ Voor 63% gewijzigd door mr_evil08 op 29-01-2020 15:37 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flam
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:41
Bij ons werd er niet gecontroleerd of wij het geld in bezit hadden terwijl de LTV <55% was, de rest kregen wij als schenking. Sterker nog, de schenking kregen wijzelf pas een week voor de overdracht.
Beanie schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:17:
[...]
... maar lijkt mij het makkelijkste als de schenker direct naar de notaris overmaakt? ...
Staat mij iets van bij dat de notaris de gelden moet ontvangen van een rekening op naam van de koper, dus de schenker kan niet direct naar de notaris overmaken, maar dit weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:50

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

[...]

[...]

Duidelijk :) Dan gaan we dat op tijd regelen!
In mijn geval waarbij ik ook eigen inleg had wilde de hypotheekverstrekker een bewijs van eigen middelen hebben bij de hypotheekaanvraag.

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:34
Fanatic_FS schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 16:00:
[...]

In mijn geval waarbij ik ook eigen inleg had wilde de hypotheekverstrekker een bewijs van eigen middelen hebben bij de hypotheekaanvraag.
Die schenking valt voor de bank gewoon onder "eigen middelen" en die willen ze "zien" voordat ze je een definitief voorstel doen. In de praktijk komt dat er dus op neer dat de schenking op je eigen rekening staat en je ook nog een schenkingsverklaring kunt tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
flam schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:54:
Bij ons werd er niet gecontroleerd of wij het geld in bezit hadden terwijl de LTV <55% was, de rest kregen wij als schenking. Sterker nog, de schenking kregen wijzelf pas een week voor de overdracht.

[...]

Staat mij iets van bij dat de notaris de gelden moet ontvangen van een rekening op naam van de koper, dus de schenker kan niet direct naar de notaris overmaken, maar dit weet ik niet zeker.
Heb ooit iets soortgelijks omhanden gehad en werd niet om gevraagd. Is alweer even geleden en was een bekende notaris, wellicht is dat anders dan ik voorstel. Gewoon even navragen bij de notaris lijkt mij de makkelijkste weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Son Gohan
Martinusz schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:49:
[...]

Wat wil je weten? Want je noemt ze eigenlijk allemaal al, op de meeste sites van verzekeraar vind je ze ook wel terug.
Wat ik wil weten/waar ik mee zit is het volgende;
- Is het verstanding om je inboedel + opstal verzekering bij 1 verzekeraar af te sluiten? Of is het juist beter om deze te scheiden?

- Is het verstandig om je aansprakelijkheids verzekering ook daarbij aan te sluiten? Of juist onafhankelijk bij een andere partij?

- Daarnaast als laatste de rechtsbijstand, beter om dat in het zelfde pakket (inboedel+opstal+aansprakelijkheids) te houden of weer juist gescheiden en bij een andere verzekeraar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daveytje
  • Laatst online: 15:55
Beanie schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 17:24:
[...]

Heb ooit iets soortgelijks omhanden gehad en werd niet om gevraagd. Is alweer even geleden en was een bekende notaris, wellicht is dat anders dan ik voorstel. Gewoon even navragen bij de notaris lijkt mij de makkelijkste weg :)
De kosten die ik over moest maken aan de notaris moest van mijn bankrekening komen. Dit om witwassen te voorkomen stond er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Son Gohan schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:21:
[...]

- Is het verstanding om je inboedel + opstal verzekering bij 1 verzekeraar af te sluiten? Of is het juist beter om deze te scheiden?

- Is het verstandig om je aansprakelijkheids verzekering ook daarbij aan te sluiten? Of juist onafhankelijk bij een andere partij?

- Daarnaast als laatste de rechtsbijstand, beter om dat in het zelfde pakket (inboedel+opstal+aansprakelijkheids) te houden of weer juist gescheiden en bij een andere verzekeraar?
Dat maakt allemaal niet uit, wel heb je vaak pakketkorting als je bij dezelfde meerdere verzekeringen afsluit.
Gewoon kijken naar wat je nodig hebt (voorwaarden) en wat er qua prijs goed uitkomt. Ik heb laatst alles overgesloten naar ZLM (geen aandelen) omdat die goed uit de bus kwam qua prijs en score algemeen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
Son Gohan schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:21:
[...]

Wat @Martinusz zegt het maakt inderdaad niet heel veel uit. Wellicht is het handig om opstal en inboedel wel bij 1 verzekeraar onder te brengen. Bij inbraak kan het zijn dat je zowel je opstal (schade aan kozijnen en deuren) als inboedel moet aanspreken en dan kan het allemaal wat makkelijker zijn als je maar met 1 verzekeraar te maken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Son Gohan
Martinusz schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:54:
[...]

Dat maakt allemaal niet uit, wel heb je vaak pakketkorting als je bij dezelfde meerdere verzekeringen afsluit.
Gewoon kijken naar wat je nodig hebt (voorwaarden) en wat er qua prijs goed uitkomt. Ik heb laatst alles overgesloten naar ZLM (geen aandelen) omdat die goed uit de bus kwam qua prijs en score algemeen.
Helaas werkt ZLM niet in de provincie Utrecht.. (alleen Zeeland & Noord-Brabant) :+ maar super bedankt voor de tip!
Kalentum schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:10:
[...]
Wat @Martinusz zegt het maakt inderdaad niet heel veel uit. Wellicht is het handig om opstal en inboedel wel bij 1 verzekeraar onder te brengen. Bij inbraak kan het zijn dat je zowel je opstal (schade aan kozijnen en deuren) als inboedel moet aanspreken en dan kan het allemaal wat makkelijker zijn als je maar met 1 verzekeraar te maken hebt.
Thanks voor de tips! Nu maar eens goed vergelijken.. Grappig om te zien dat je op de vergelijkswebsites zoals: Independer, Pricewise en poliswijzer de verzekeringen veel goedkoper zijn dan op de officiële website zelf van die verzekeraar. Denk je dat het verstandig is om via zo'n vergelijkingswebsite de verzekeringen af te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Son Gohan schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:10:
Thanks voor de tips! Nu maar eens goed vergelijken.. Grappig om te zien dat je op de vergelijkswebsites zoals: Independer, Pricewise en poliswijzer de verzekeringen veel goedkoper zijn dan op de officiële website zelf van die verzekeraar. Denk je dat het verstandig is om via zo'n vergelijkingswebsite de verzekeringen af te sluiten?
Als de voorwaarden hetzelfde zijn dan kun je dat doen. Waarom niet? Heb zelf via Vereniging Eigen Huis een pakketje samengesteld en dat bleek uiteindelijk het meest aantrekkelijk te zijn.

Als je door de bomen het bos niet meer ziet kun je ook nog overwegen om alles via een tussenpersoon te regelen. Onze hypotheekadviseur deed ook andere financiële producten en heeft nog een offerte uitgebracht voor een verzekeringspakket. Zelf niet voor gekozen maar goed, het is ook een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Gisteren zijn we bij een huis wezen kijken.
Checkt eigenlijk alle must-haves en een stel nice-to-haves. Daarentegen wel wat ouder, en in de informatie staat over het achterste stuk van de tuin "permanente bruikleen, mogelijk verjaard". Dus daar duik ik sowieso nog in. Want 12m2 extra tuin of niet, of kosten om het aan te laten passen is wel van invloed op de prijs.
(bij buren is het al ingetekend in het kadaster)

Maar ik zit nu een beetje zo van: Hoe nu verder? :D Ik kan wel vragen of er meer geintresseerden zijn, maar dan weet ik het antwoord al, sowieso wil ik nog een 2e keer kijken, bij voorkeur met bouwkundige inspectie van VEH, waar ik lid van ben. Want een aantal kozijnen had zowat geen verf meer, dus kosten voor herstel kan ik in het bod meenemen. Al weet ik natuurlijk niet hoeveel mensen er interesse hebben en of ze dus willen zakken.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 30-01-2020 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

_ferry_ schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 08:36:
Maar ik zit nu een beetje zo van: Hoe nu verder? :D Ik kan wel vragen of er meer geintresseerden zijn, maar dan weet ik het antwoord al, sowieso wil ik nog een 2e keer kijken, bij voorkeur met bouwkundige inspectie van VEH, waar ik lid van ben.
Welke regio hebben we het over? In drukke gebieden zal je hier geen tijd voor krijgen. Daarnaast is het de vraag of je vooraf een bouwkundige keuring moet uitvoeren, dat zijn een hoop kosten die je kwijt bent als ze je bod niet accepteren. Praktischer is om vooraf een schatting te maken en daar rekening mee te houden, dan neem je in je bod de bouwkundige keuring als voorbehoud op.
Want een aantal kozijnen had zowat geen verf meer, dus kosten voor herstel kan ik in het bod meenemen. Al weet ik natuurlijk niet hoeveel mensen er interesse hebben en of ze dus willen zakken.
De vraag is ook of de verkoper dit niet al meegenomen heeft in de prijs. De verkoper kent de staat van onderhoud en de makelaar zal het ook gezien hebben, die kunnen dus al een lagere prijs hebben gekozen dan vergelijkbare huizen in betere staat van onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Maar ik zit nu een beetje zo van: Hoe nu verder? :D Ik kan wel vragen of er meer geintresseerden zijn, maar dan weet ik het antwoord al,
Die vraag moet je dan ook slimmer verpakken :P Bv laten doorschemeren dat jullie serieus geïnteresseerd zijn en of je nog een afspraak kunt maken voor een tweede bezichtiging. Dan hoor je vanzelf wel of dat nog 'past' of dat er inmiddels al (bijna) biedingen binnen zijn...
sowieso wil ik nog een 2e keer kijken, bij voorkeur met bouwkundige inspectie van VEH, waar ik lid van ben.
Die bouwkundige inspectie kun je ook in je bod opnemen als het een courant huis is met bijpassende belangstelling :P
Want een aantal kozijnen had zowat geen verf meer, dus kosten voor herstel kan ik in het bod meenemen. Al weet ik natuurlijk niet hoeveel mensen er interesse hebben en of ze dus willen zakken.
Je moet bieden wat je het waard vindt natuurlijk, maar ik zou persoonlijk nooit teveel 'uitleggen' waarom je een bod doet, want daar is vrij makkelijk op de reageren vanuit verkoper kant ("zit al in de vraagprijs"). Bovendien hangt het wederom van af wat voor soort huis en in welke regio of je überhaupt iets te onderhandelen hebt qua prijs :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:37
Gisteren zijn we bij een huis wezen kijken.

Maar ik zit nu een beetje zo van: Hoe nu verder? :D Ik kan wel vragen of er meer geintresseerden zijn, maar dan weet ik het antwoord al, sowieso wil ik nog een 2e keer kijken, bij voorkeur met bouwkundige inspectie van VEH, waar ik lid van ben. Want een aantal kozijnen had zowat geen verf meer, dus kosten voor herstel kan ik in het bod meenemen. Al weet ik natuurlijk niet hoeveel mensen er interesse hebben en of ze dus willen zakken.
Het geheel lijkt toch enigszins afhankelijk van of er andere geïnteresseerden zijn, dus dat lijkt toch zeker wel een logische vraag. Dat is volgens mij ook helemaal geen gekke vraag.
Staat het huis al lang op Funda? Zo niet, dan is de kans groot dat het op inschrijving verkocht zal worden. Dan zal je 'gewoon' met je eindbod moeten komen, al kan je dan altijd nog wel proberen of je nog een keer langs mag komen om nog eens te kijken.
Denk er wel goed over na of je dan inderdaad een bouwkundig inspecteur direct meeneemt. Wanneer het op inschrijving verkocht gaat worden en er veel interesse is, is de kans best groot dat je het huis niet krijgt en dan is dat weggegooid geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Het zal afhangen van de belangstelling cq het aantal biedingen, als verkoper lijkt het me maar onhandig om een of meer bouwkundige keuring(en) te laten inplannen terwijl ik al voldoende biedingen heb waar ik uit kan kiezen.

Mocht bovenstaande het geval zijn, zou ik gewoon een goed bod uitbrengen, en dan maar hopen dat je de gelukkige bent. In het koopcontract kun je dan altijd nog een voorbehoud opnemen en jezelf dekken tegen echt bouwkundig ingrijpende gebreken die je niet bij een normale bezichtiging tegen bent gekomen. Zo'n voorbehoud met een bouwkundige keuring is vrij standaard.

In je bod kun je al wat rekening houden met wat je nu op het eerste oog bent tegengekomen. Bedenk wel, dat dat weliswaar zal helpen om op een bod uit te komen wat jij fairder vindt aangezien je weet dat er nog wat opknapkosten bijkomen, maar dat de verkoper daar uiteindelijk geen boodschap aan zal hebben als er andere betere biedingen binnenkomen. Hij verkoopt het huis natuurlijk 'as is'.

Je zult dan met drie dingen rekening moeten houden:

1) wat vind je het huis maximaal waard, gezien de staat;
2) wat denk je dat je concurrentie zal bieden (houden die daar rekening mee of bieden ze desondanks meer)
3) ben je bereid om meer te bieden dan wat je het maximaal waard vindt om het toch binnen te slepen?

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Goeie input, thanks :)

Bouwkundig dus beter opnemen in koopovereenkomst. Denk dat dat op zich meevalt qua stormloop, het staat 2 weken te koop op Funda, en we konden gewoon een afspraak maken om te kijken.

Er zijn best wat huizen in de buurt (tussen Rotterdam en Den Haag in, dus Berkel, Pijnacker, Delfgauw, Nootdorp) die inderdaad al binnen 2 weken onder optie staan. Al zijn dat vaak wel de huizen in het "starterssegment" (300k :X ), of vrij moderne woningen die snel te betrekken zijn, niet de wat oudere rijtjeshuizen.
De vraagprijs zou ik er op zich voor over hebben als het nodig is. Mits de kosten voor aankoop+afhandeling van de achteruin niet voor mij zijn (is ongeveer 20m2 extra, dus best de moeite qua oppervlak, meerwaarde, en bijkomende aankoopkosten). Of de overeenkomst voor permanente bruikleen aantonen. Dat neem ik wel mee in de onderhandeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misanthropia
Carnoustie schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 16:15:
[...]

Die schenking valt voor de bank gewoon onder "eigen middelen" en die willen ze "zien" voordat ze je een definitief voorstel doen. In de praktijk komt dat er dus op neer dat de schenking op je eigen rekening staat en je ook nog een schenkingsverklaring kunt tonen.
Gisteren schenkingsakte getekend bij de notaris van mijn ouders.
Het geld is overgemaakt naar mijn rekening.
De hypotheekverstrekker wil een kopie van akte van schenking en bewijs dat het bedrag op mijn rekening staat (bankafschrift). Ze willen gewoon weten dat jij hebt wat jij zegt te hebben zodat ze de offerte goed kunnen invullen.

Als ik verder in het traject zit zal de waarborgsom bij mijn notaris neergezet worden en later het resterende bedrag. Wanneer het totaal klopt, dan wordt de leveringsakte opgemaakt en getekend op de dag die is afgesproken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
Nou, inmiddels zitten we een week in ons nieuwe huis en na twee weken full time schilderen en vloeren leggen hebben we een soort van leefbare situatie. *O* Dat wil zeggen, de woonkamer, slaapkamer en badkamer zijn voorlopig op de plintjes na af.

De 'kleedkamer' en logeerkamer hebben nog gordijnrails nodig en dan zitten die op hetzelfde punt. De keuken laten we voor nu even maar staat op de lijst voor later dit jaar. Nu eerst maar eens op adem komen en langzaam aan de resterende verhuisdozen een plekje geven. :9B

Pro tips:
Balkan wood kom ik nooit meer. In basis prima vriendelijke mensen maar ze kunnen niet plannen, bellen structureel niet terug en als je moeilijke vragen gaat stellen stoppen ze helemaal met communiceren. Parketteur die een week na dato zn machines nog niet opgehaald heeft, etc.. :/

Vloerenconcurrent daarentegen heb ik een dikke pluim gegeven (en bij deze nog een keer). Scherpe prijs en boven verwachting vlotte communicatie en afhandeling. d:)b

Huismerk muurverf (polar wit oid) van de Hornbach is ook de bom. Dekt goed, droogt snel... Gaat hier door het hele huis op alle muren tot we besloten hebben waar we tzt een kleurtje overheen willen zetten.

Forbo Click marmoleum is ook top spul. Niet goedkoop en je ondervloer moet wel echt vlak zijn, maar je legt het er zo in en het sluit nagenoeg naadloos.

[ Voor 46% gewijzigd door Charly op 30-01-2020 12:11 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:10
Charly schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:01:
Dat wil zeggen, de woonkamer, slaapkamer en badkamer zijn voorlopig op de plintjes na af.
Je bedoelt, zodra je je huis weer te koop zet :+

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Zojuist weer een eindbod ingeleverd! Wegens omstandigheden niet kunnen bezichtigen maar we kennen de buurt en de omgeving. Het huis voldoet verder aan alle wensen.

Morgen weten we hopelijk weer meer.

* Tjebakka duimt een eind af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
ik ben inmiddels aan het onderhandelen over het overnemen van extra spullen van de verkopers die in het huis staan. De vitrages en (rol)gordijnen en kachel bevallen mij allemaal ook. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Tjebakka schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 20:40:
Zojuist weer een eindbod ingeleverd! Wegens omstandigheden niet kunnen bezichtigen maar we kennen de buurt en de omgeving. Het huis voldoet verder aan alle wensen.

Morgen weten we hopelijk weer meer.

* Tjebakka duimt een eind af.
Wauw! Een eindbod zonder de woning in het echt te hebben gezien :F
De markt is echt knettergek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

BastaRhymez schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:22:
[...]

Wauw! Een eindbod zonder de woning in het echt te hebben gezien :F
De markt is echt knettergek!
Ja, het heeft ook niet onze voorkeur natuurlijk. Helaas was er weinig tijd en onze kinderen waren ziek geworden.. daardoor bezichtiging moeten afzeggen. ;( Maar de omgeving en buurt kennen we, afgaande van de foto's en alle documentatie toch besloten een bod te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:08
Tjebakka schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:37:
[...]

Ja, het heeft ook niet onze voorkeur natuurlijk. Helaas was er weinig tijd en onze kinderen waren ziek geworden.. daardoor bezichtiging moeten afzeggen. ;( Maar de omgeving en buurt kennen we, afgaande van de foto's en alle documentatie toch besloten een bod te doen.
Je kunt er altijd nog onderuit binnen de 3 dagen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Tjebakka schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:37:
[...]

Balen dat de kinderen ziek waren natuurlijk... Maar het geeft wel aan hoe "gek" de markt in mijn ogen is.
Persoonlijk zou ik namelijk nooit "blind" een bod uitbrengen, maar zoals @Biohazzard21 aangeeft kan je er binnen 3 dagen altijd nog onderuit.

Succes met het afwachten in spanning!
Voor jullie hoop ik dat het goed uitpakt :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

De makelaar belde dus. Dat ze geen huizen verkopen aan mensen die niet hebben bezichtigd. Begrijpelijk. Maar mocht ons bod toch interessant genoeg zijn, dan is er morgen tijd om te komen kijken. Erg benieuwd wat dit gaat brengen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

BastaRhymez schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:16:
[...]

Balen dat de kinderen ziek waren natuurlijk... Maar het geeft wel aan hoe "gek" de markt in mijn ogen is.
Persoonlijk zou ik namelijk nooit "blind" een bod uitbrengen, maar zoals @Biohazzard21 aangeeft kan je er binnen 3 dagen altijd nog onderuit.

Succes met het afwachten in spanning!
Voor jullie hoop ik dat het goed uitpakt :Y
Lastige is ook dat je eigenlijk geen poot meer hebt om op te staan als achteraf blijkt dat er gebreken waren die niet op de foto stonden aangezien je zelf de woning nooit betreden hebt.
En ik neem aan dat je ook niet binnen de drie dagen na tekenen nog de woning kan bezichtigen dus wat dat betreft neem je een enorme gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Tsurany schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:21:
[...]

Lastige is ook dat je eigenlijk geen poot meer hebt om op te staan als achteraf blijkt dat er gebreken waren die niet op de foto stonden aangezien je zelf de woning nooit betreden hebt.
En ik neem aan dat je ook niet binnen de drie dagen na tekenen nog de woning kan bezichtigen dus wat dat betreft neem je een enorme gok.
Helemaal waar :) Ik ben het 100% met jullie eens. We stonden een beetje met onze rug tegen de muur. Als je helemaal niet biedt weet je zeker dat je het huis niet hebt. Als je dat wel doet.. ja, dan neem je een gok maar dan heb je nog wel een kans.

We zullen het vanmiddag wel horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tjebakka schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:36:
[...]

Helemaal waar :) Ik ben het 100% met jullie eens. We stonden een beetje met onze rug tegen de muur. Als je helemaal niet biedt weet je zeker dat je het huis niet hebt. Als je dat wel doet.. ja, dan neem je een gok maar dan heb je nog wel een kans.

We zullen het vanmiddag wel horen.
Je neemt en gok die potentieel vele (tien)duizenden euro's kan kosten als er gebreken blijken te zijn die je niet verwacht had op basis van de foto's. Wil je echt die gok nemen?
Als je het al doet zou ik altijd bieden onder voorbehoud van zowel de financiering als een bouwkundige keuring met een maximum bedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:19
Waarom?

Stel het is een nieuwbouwwijk waarbij alle huizen nagenoeg gelijk zijn. Kans op (grote) mankementen is dan veelal beperkt.
Als je dan de wijk/buurt al kent omdat je er zelf woont en misschien zelfs wel een identieke woning van binnen hebt gezien, dan kun je met een goede Funda advertentie best de gok wagen.

Of ik had zou doen? Absoluut niet, maar ik verbaas mij er niet over dat sommige mensen het in specifieke gevallen wel aandurven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
Wij gaan op korte termijn ons eerste officiële bod uitbrengen, gaat om een nieuwbouwwoning die binnenkort wordt opgeleverd en door omstandigheden last minute alsnog/wederom in de verkoop is gekomen (VON) en waarvoor wij op de reservelijst stonden. Er is geen biedingsproces dus de koopprijs staat vast, de verkoper kiest 'de meest geschikte' kandidaat (ik verwacht met name op basis van wanneer de overdracht kan plaatsvinden en de financiële positie).

Ik verwacht dat wij er wel goed op staan en dus wel een redelijke kans gaan maken, uiteraard tenzij er ook kandidaten zijn die überhaupt geen hypotheek nodig hebben en de overdracht dus veel sneller kunnen afronden dan wij.

[ Voor 3% gewijzigd door Mesque op 31-01-2020 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:10
Tsurany schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:42:
[...]

Je neemt en gok die potentieel vele (tien)duizenden euro's kan kosten als er gebreken blijken te zijn die je niet verwacht had op basis van de foto's. Wil je echt die gok nemen?
Als je het al doet zou ik altijd bieden onder voorbehoud van zowel de financiering als een bouwkundige keuring met een maximum bedrag.
Het hoeven niet eens gebreken te zijn. Net voor de crisis kocht er iemand het huis van mijn toenmalige buren ook zonder het gezien te hebben. Hij wilde het per se. Bleek naderhand dat hij zich toch wel enorm had verkeken op wat er nog aan de woning gedaan moest worden. Gelukkig had hij genoeg geld, maar echt blij was hij niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:47
Misanthropia schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:59:
[...]

Gisteren schenkingsakte getekend bij de notaris van mijn ouders.
Het geld is overgemaakt naar mijn rekening.
De hypotheekverstrekker wil een kopie van akte van schenking en bewijs dat het bedrag op mijn rekening staat (bankafschrift). Ze willen gewoon weten dat jij hebt wat jij zegt te hebben zodat ze de offerte goed kunnen invullen.

Als ik verder in het traject zit zal de waarborgsom bij mijn notaris neergezet worden en later het resterende bedrag. Wanneer het totaal klopt, dan wordt de leveringsakte opgemaakt en getekend op de dag die is afgesproken.
Waarom zou de bank een schenkingsverklaring meoten hebben? Gewoon laten zien datje het geld hebt is voldoende.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Artbij schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:39:
[...]

Waarom zou de bank een schenkingsverklaring meoten hebben? Gewoon laten zien datje het geld hebt is voldoende.
Dat willen banken vaak weten in het kader van het bestrijden van witwassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Artbij schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:39:
[...]

wwft

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:47
Hoezo? Ik heb een bankrekening waar een ton op staat, de bank hoeft echt neit te achterhalen hoe ik aan dat geld kom.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Artbij schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:31:
Hoezo? Ik heb een bankrekening waar een ton op staat, de bank hoeft echt neit te achterhalen hoe ik aan dat geld kom.
De bank ontvangt graag bij de aanvraag van een hypotheek alle rekeningafschriften van 1 volledige maand. Als daar een aanzienlijk bedrag op is gestort in die maand, dan kan het echt wel zo zijn dat ze daar navraag over doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Artbij schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:31:
Transacties die voldoen aan bepaalde criteria worden gemonitord. Als jij bijvoorbeeld in een enkele transactie een ton aan euro's ontvangt kan dat een indicator zijn om nader onderzoek uit te voeren. Zelfde geld voor transacties met bepaalde landen/banken/bedrijven die op een zwarte/grijze lijst staan.

Een ton aan eigen vermogen die gedurende een aantal jaren opgebouwd is hoeft daarom niet bezwaarlijk te zijn. Maar opeens een ton binnen krijgen en daarmee een huis kopen zou reden moeten zijn voor nader onderzoek. Echter heel vaak merk jij niet eens dat dit onderzoek loopt omdat er lang niet altijd klantcontact nodig is.

Een ander punt kan nog zijn dat je de schenkingsverklaring nodig hebt om aan te tonen dat het daadwerkelijk om een schenking gaat en niet om een lening met bijbehorende verplichtingen.

[ Voor 9% gewijzigd door Tsurany op 31-01-2020 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-10 18:37

Mystikal

It never hurts to help!

Gisteren zijn ze foto's komen maken van ons huidige huis en hebben we een prijsstelling kunnen doen.
Aanstaande maandag in de verkoop. We zijn erg benieuwd en erg verrast hoe de prijsstelling tegenwoordig gaat.

Het nieuwe huis is inmiddels volledig gekocht en we zijn er erg blij mee. Half juni de sleutel, dus we hebben nog even om het huidige te verkopen.

Nieuwe huis is wel allemaal wat strakker, maar dat vinden we eigenlijk wel erg mooi. Kleuren brengen we wel aan met accenten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gdC6hmWa6dbsrnsCLCeo1eAr/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wbKVvzAIoSUCvSKYaQxMsvOH/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DExEIOIxhRpd6oKcum1o9SOo/medium.jpg

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:34
Tsurany schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:35:
[...]
Een ander punt kan nog zijn dat je de schenkingsverklaring nodig hebt om aan te tonen dat het daadwerkelijk om een schenking gaat en niet om een lening met bijbehorende verplichtingen.
Dit is de voornaamste reden inderdaad. Plus nog dat ze "geintjes" als even voor een "weekje" geld ergens "lenen" eruit willen (moeten! die zorgplicht gaat nogal ver tegenwoordig) filteren...
Pagina: 1 ... 117 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7