Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 116 ... 358 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Casual_T schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:52:
Dit topic gevonden i.v.m. geplande aankoop van een huis dit jaar. We kijken nu zelf ongeveer een maand rond in Den Haag en ook hier komen gemiddeld wel tussen de 20 en 40 bezichtigingen vermoeden wij. Vaak meerdere bezichtigingsdagen en helemaal volgepropt met overloop tussen twee bezichtigingen.

Wij zitten helaas niet in de situatie om > 15K over te bieden, dus vroeg ik me af: iemand een idee hoe de woningmarkt nu is in Den Haag? Als huizen tussen de 200 en 300K niet weggaan zonder meer dan 15K over te bieden, gaan we het namelijk over een andere boeg gooien.

Ook jammer dat verkoopmakelaars allemaal een bidding war uitlokken met hun inschrijvingen. Al met al zeer vermoeiend dit :-).
In welke wijk zoek je wat?

Al in de steden eromheen gekeken? (zoetermeer, pijnacker ed). Daar zou ik gaan wonen met een dergelijk budget.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 17-01-2020 14:21 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual_T
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-06 22:03
Sport_Life schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:17:
[...]

In welke wijk zoek je wat?

Al in de steden eromheen gekeken? (zoetermeer, pijnacker ed). Daar zou ik gaan wonen met een dergelijk budget.
We staan open voor veel dingen, maar willen als het mogelijk is in het centrum blijven (wonen nu nog bij ouders beiden). Toevallig nu geboden op een huis in de Heesterbuurt. Maar ook in Bezuidenhout, Oostbroek en Rustenburg en zelfs Laak lijkt het er hetzelfde aan toe te gaan :+.

Met alle respect, maar in Pijnacker en in mindere mate Zoetermeer wil ik niet dood gevonden worden. Ben wat dat betreft wel een echt stadsmens. Maar goed, we kijken nu of we een keer geluk hebben en op een gegeven moment moet je natuurlijk wel naar alternatieven kijken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Timoth schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:18:
@Tsurany Het onderhoud van je woning zijn inderdaad kosten die een huurder niet heeft, maar draagt voor een groot deel wel weer bij voor de waardebehoud/stijging van je huis. Een 'af' huis heeft veel meer marktwaarde. Onderhoud zie ik deels zeker wel als een investering die zich deels terugverdient.
Onderhoud is een investering die zichzelf terugverdiend omdat het voor waardebehoud zorgt, echter zal onderhoud in principe niet waardevermeerderend zijn. En daarmee zijn het dus gewoon kosten zonder financiële baten.
Scr33x0r schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:09:
[...]

Eens, het is krom, want ondanks dat jij eens in de x jaar € 3000 aan schilderwerk doet, is dat huis wel van jou. Jij lost af op je schuld, huren is gewoon "weggooien". Als je 30 jaar huurt, a 900€ per maand, dan heb je dus € 324.000 "weggegooid".

Als jij nu een huis koopt, voor € 900 netto hypotheek, dan kan je een huis kopen van ongeveer € 285.000. Na 30 jaar, is dat huis dus van jou.

Tuurlijk moet je dan nog rekening houden met je onderhoud. Als ik naar het internet kijk zeggen dat je ongeveer 1% van je woningwaarde als onderhoud per jaar moet rekenen, waarbij het natuurlijk zo is dat een nieuwer huis een stuk goedkoper is om te onderhouden dan een ouder huis.

Daarnaast is een huis niet een auto, je zal niet echt afschrijven, maar alleen je onderhoud hoeven te betalen. Bij een huurhuis hoef je dat niet, maar denk je dat ze verlies op je maken? Daarnaast kan je aardig wat mee verzekeringen in je opstal en inboedel natuurlijk. Sure, een daklekkage is niet leuk, maar uiteindelijk ga je altijd minder "weggooien" dan wanneer je huurt.
Eens, op lange termijn is huren altijd duurder. Het voordeel van huren is in theorie flexibiliteit, het voordeel van kopen is lagere kosten omdat je de tussenpersoon er uit snijd.

Maar de simpele vergelijking van huur vs hypotheek kan er voor zorgen dat mensen verkeerde beslissingen nemen. Bij een dalende markt mag je blij zijn als je de daling in de marktwaarde bij kan houden met je aflossing. Verkeerd ingeschat onderhoud kan er dan voor zorgen dat je geen vermogen op kan bouwen omdat je spaargeld daar aan op gaat.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Casual_T schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:29:
[...]

We staan open voor veel dingen, maar willen als het mogelijk is in het centrum blijven (wonen nu nog bij ouders beiden). Toevallig nu geboden op een huis in de Heesterbuurt. Maar ook in Bezuidenhout, Oostbroek en Rustenburg en zelfs Laak lijkt het er hetzelfde aan toe te gaan :+.

Met alle respect, maar in Pijnacker en in mindere mate Zoetermeer wil ik niet dood gevonden worden. Ben wat dat betreft wel een echt stadsmens. Maar goed, we kijken nu of we een keer geluk hebben en op een gegeven moment moet je natuurlijk wel naar alternatieven kijken :).
Ik ben 2 jaar geleden verhuist uit het centrum en ons appartement werd 35k - meer dan 10% - boven de (ietwat overdreven) taxatiewaarde verkocht. Volgens mij is het inmiddels nog erger, dus met 15k eigen geld gaat het heel lastig worden.
Tevens loop je een enorm risico als de prijzen ooit gaan dalen , in dat prijssegment in het centrum kun of wil je doorgaans max 7-10 jaar blijven wonen. Het is niet zo lang geleden (2012) dat ik nog vrienden had die niet van hun woning af kwamen.
Vandaar de suggestie van Zoetermeer ;) Met tram 3 of 4 ben je zo in het centrum .

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 17-01-2020 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casual_T
Sport_Life schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:50:
[...]

Ik ben 2 jaar geleden verhuist uit het centrum en ons appartement werd 35k meer dan 10% boven de (ietwat overdreven) taxatiewaarde verkocht. Volgens mij is het inmiddels nog erger, dus met 15k eigen geld gaat het heel lastig worden.
Tevens loop je een enorm risico als de prijzen ooit gaan dalen , in dat prijssegment in het centrum kun of wil je doorgaans max 7-10 jaar blijven wonen. Vandaar de suggestie van Zoetermeer ;) Met tram 3 of 4 ben je zo in het centrum .
Thnx voor je advies. Kan me er wel in vinden hoor, maar we kijken het even aan de komende tijd. En dan de knoop doorhakken wat het plan gaat worden. Maar ik blijf erbij: Pijnacker is wel een no-go! :9 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Casual_T schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:53:
[...]

Thnx voor je advies. Kan me er wel in vinden hoor, maar we kijken het even aan de komende tijd. En dan de knoop doorhakken wat het plan gaat worden. Maar ik blijf erbij: Pijnacker is wel een no-go! :9 :+
Ik spreek je wel over 10 jaar als je kinderen hebt >:) ;) (ik woon er zelf niet, overigens :+ )

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 17-01-2020 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dit topic gevonden i.v.m. geplande aankoop van een huis dit jaar. We kijken nu zelf ongeveer een maand rond in Den Haag en ook hier komen gemiddeld wel tussen de 20 en 40 bezichtigingen vermoeden wij. Vaak meerdere bezichtigingsdagen en helemaal volgepropt met overloop tussen twee bezichtigingen.

Wij zitten helaas niet in de situatie om > 15K over te bieden, dus vroeg ik me af: iemand een idee hoe de woningmarkt nu is in Den Haag? Als huizen tussen de 200 en 300K niet weggaan zonder meer dan 15K over te bieden, gaan we het namelijk over een andere boeg gooien.

Ook jammer dat verkoopmakelaars allemaal een bidding war uitlokken met hun inschrijvingen. Al met al zeer vermoeiend dit :-).
Je bent pas een maand bezig...

Ik ken denhaag minder goed, maar R'dam schijnt erop te lijken ;) Gewoon doorgaan, ogen en oren open doen en vooral iedereen laten weten wat je zoekt. Dus heb je geboden en is het misgegaan direct vragen of hij nog een ander huis binnenkort heeft. Er worden meer en meer huizen verkocht zonder ook maar 1 dag op funda te hebben gestaan. Ga daarnaast bewust opzoek naar het lelijke eendje, dat appartement met de slechte foto's en berg vuile was op funda. of rare kleuren op de muur, dat zijn de huizen waar je gewoon meer kans maakt. Een erg groot deel van de mensen kan er niet doorheen kijken.

En zorg dat je weet wat een reeele waarde is van de woning zodat je exact kan bepalen wat over te bieden.. (dus op waarde en niet op vraagprijs)

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 17-01-2020 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual_T
twain4me schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 15:06:
[...]

Je bent pas een maand bezig...

Ik ken denhaag minder goed, maar R'dam schijnt erop te lijken ;) Gewoon doorgaan, ogen en oren open doen en vooral iedereen laten weten wat je zoekt. Dus heb je geboden en is het misgegaan direct vragen of hij nog een ander huis binnenkort heeft. Er worden meer en meer huizen verkocht zonder ook maar 1 dag op funda te hebben gestaan. Ga daarnaast bewust opzoek naar het lelijke eendje, dat appartement met de slechte foto's en berg vuile was op funda. of rare kleuren op de muur, dat zijn de huizen waar je gewoon meer kans maakt. Een erg groot deel van de mensen kan er niet doorheen kijken.

En zorg dat je weet wat een reeele waarde is van de woning zodat je exact kan bepalen wat over te bieden.. (dus op waarde en niet op vraagprijs)
Haha ja, pas een maand idd. Ik hoor ook regelmatig mensen die al een halfjaar bezig zijn. Maar goed, heldere tips. Ik ga m'n best doen, en idd gewoon erop blijven zitten. Je zal maar eens geluk hebben, dus who know's. We bieden al redelijk tegenwoordig, dus time will tell :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:40
Tsurany schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:12:
[...]

Hypotheek en huur vergelijken is vrij krom. Als huizenkoper heb je veel meer risico's die je als huurder niet hebt. Zo moet ik dit jaar het buitenschilderwerk laten uitvoeren, dan ben je alweer tegen de 3000 euro verder terwijl dat soort onderhoud anders in je huur verwerkt zit. Zelfde geld voor allerlei problemen aan de woning, als koper komt dat volledig voor je eigen rekening terwijl dat als huurder amper het geval is.
Zulke grote onderhoud, die niet dringend is, doet de verhuurder zelden. Zelfde als met isoleren e.d. bijvoorbeeld, als het je eigen huis is doe je het en heb je er meteen baat bij, als je huurt moet de verhuurder tien jaar denken en geld sprokkelen. Ik ken genoeg mensen die bijna een leven lang huren en groot onderhoud wordt zelden gedaan. Als het gedaan wordt is het een groot project en knalt de maandelijkse huur omhoog. Huren heeft zijn voordelen t.o.v. kopen, maar de nadelen wegen veel zwaarder vind ik. Ik denk dat je als koper veel meer de 'macht' hebt, je kunt investeren in je eigen woongenot. Of je moet net die ene verhuurder treffen die wel denkt aan degene die in het huis woont.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:02
twain4me schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 15:06:
[...]
Ga daarnaast bewust opzoek naar het lelijke eendje, dat appartement met de slechte foto's en berg vuile was op funda. of rare kleuren op de muur, dat zijn de huizen waar je gewoon meer kans maakt. Een erg groot deel van de mensen kan er niet doorheen kijken.

10x dit. Ik weet niet wat voor effect een likje witte verf en wat recente meubels hebben op de vraagprijs, maar het maakt wel het verschil tussen een privérondleiding van de makelaar en in de rij staan voor een open huis.

Een paar tips:

In deze markt ga je geen fantastische deals vinden, ten opzichte van 5 jaar geleden betaal je waarschijnlijk een ton meer. In het instapsegment worden heel veel rotte huizen nu in de verkoop gegooid, dus je kunt jezelf wel voor een enorme miskoop behoeden.

Zo hebben de meeste gemeenten een site waarop je vergunningen in de buurt kunt aanvragen, bijvoorbeeld of je onderburen een splitsingsakte hebben voor hun appartement van 50m2, of dat oude winkelpand tegenover je gebruikt gaat worden als friettent.

Hetzelfde geldt voor de bodemgesteldheid. Ligt er een mooie olietank begraven in de tuin? Was het terrein naast het huis van een fabriek voor asbestlollies?

Weet je de gemiddelde vierkantemeterprijs voor Den Haag, voor het type woning wat je zoekt? En heb je die vergeleken met omringende gemeenten?

Allemaal dingen die niets zullen uitmaken voor de uiteindelijke verkoopprijs van het pand, maar wel kunnen voorkomen dat jij de nieuwe eigenaar bent.

Voordat je een bod doet altijd even koopsom checken bij het Kadaster, tenzij het een straat is waar geen enkele vergelijkbare woning staat. Als je in een buurt kijkt waar overal dezelfde flats of rijtjeshuizen staan is het helemaal makkelijk, dan kun je een paar vergelijkbare straten opvragen. Kost je misschien een tientje, maar is het helemaal waard als je een recente verkoopprijs kunt achterhalen.

In het huis vooral lekker overal aanzitten. Voel of de kozijnen zacht zijn en het schilderwerk recent, of het dakbeschot vochtig is, en kijk eens in de meterkast.

Vraag de makelaar naar erfpacht en kettingbedingen. Als je echt een bod gaat doen kun je dit controleren bij het kadaster. Soms mag een pand bijv, alleen voor eigen bewoning worden gekocht, en dat betekent dat beleggers bij het bieden niet mee zullen doen.

Als je gemakkelijk met mensen praat kun je eens bij de buren aanbellen. Die zijn vaak best geïnteresseerd in wat mensen willen bieden op het huis van de buren. Jij vraagt ze natuurlijk over de VVE en de buurt. En misschien ontdek je wel dat ze net als jij houden van het fokken van pitbulls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-06 18:59
Heeft hier iemand kennis of ervaring met de zgn. bijleenregeling voor partners in het geval van overwaarde en de regels rond hypotheekrente aftrek?

Mijn vrouw en ik hebben beide een koopwoning met overwaarde, die we in principe allebei geheel in zullen moeten zetten bij de koop van ons gezamenlijke nieuwe huis om de volledige hypotheekrenteaftrek te behouden. Echter, na bruiloft/huwelijksreis/etc. is het gezamenlijke spaargeld bijna op. Onze voorkeur zou dus zijn om een klein gedeelte van deze overwaarde te gebruiken om de spaarreserves aan te vullen met het oog op de toekomst. Recht op hypotheekrenteaftrek over dit bedrag komt dan natuurlijk te vervallen maar hoe verhoud zich dit onder aan de streep?

Het wordt een flink ingewikkelde rekensom aangezien overwaarde van een woning persoonsgebonden is en dus niet in verhouding staat tot de 50/50 verdeling van de aankoop van onze nieuwe woning. Uiteraard gaan we dit binnenkort met een adviseur bespreken maar ik dacht misschien zitten hier ook experts.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:55
Recht op HRA over 1% rente ofzo, en het aftrekbare percentage gaat ook nog eens omlaag. Tenzij je denkt aan een ton ofzo, kon het wel eens niet de moeite zijn je daar enorm druk over te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Son Gohan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-06 18:06
Son Gohan schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 09:30:
[...]

De 6 weken zijn bijna voorbij.. en wij hebben alleen maar hele tijd geshit met de twee beoordelaars..

Op 1 of ander manier willen zij geen moeite doen om alles te berekenen. Me vriendin en ik hebben nu 5x per persoon een werkgeversverklairng ingeleverd + 5x een salarisstrook en alsnog snappen ze het niet. :'(

We hebben nog tot 17 jan (dan vervallen de ontbindende voorwaarden). Wat nou als ik zeg dat ik een andere hypotheek verstrekker wil. Zal het dan beter gaan? Of krijg ik dan weer te maken met die twee beoordeelaars? Of heeft het te maken door de feestdagen dat het allemaal zolang duurt ?

Het irritante vinden wij dat we gewoon dat proces niet in de hand hebben.. iemand toevallig tips wat wij het beste zouden kunnen doen? Stress hem namelijk wel een beetje. ;(
Woohooooo alles is nu rond!! Gister bindende offerte ontvangen, op de valreep *O*

Nu beetje bij beetje inboedel officieel inslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:50

PromWarMachine

Forsaken Archer

AtleX schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:01:
[...]

Ik heb gisteren in Tiel een huis gekocht (tenminste, we zijn akkoord over de prijs. Nu de rest nog.) voor minder dan de vraagprijs. Dus ja, Tiel is wat minder populair. Gek genoeg was ik vorige week bij een absolute bouwval in Druten (asbest, houtrot, heeeeeeeel veel werk) en daar was ik bezichtiging #9 ofzo terwijl het pas 5 dagen op Funda stond. Daar kon ik begin deze week via envelopjes op bieden omdat er zoveel belangstelling was, maar ik voelde de bui al hangen en deed niet mee.

Wel valt het me in Tiel op dat er echt wel veel voor enorme prijzen te koop staat, ik weet niet waar je appartement is (Funda link?), maar ik heb ook naar appartementen daar gekeken. Maar, ik betaal nu net zoveel voor een compleet huis als wat veel mensen ook voor een appartement in dezelfde stad vragen. Waarom zou iemand dat doen?
Nou ja, misschien klopt de prijs inderdaad niet hoor, maar we hadden al een akkefietje met de makelaar. In het eerste gesprek zei hij dat hij hem voor 275k in de verkoop wilde zetten.. dat wij echt dachten: huh?! :o

Deze makelaar heeft 30 jaar ervaring in het vak, dus wie ben ik om in deze gekke tijden te twijfelen aan zijn expertise, maar we vonden het wel vreemd. Een week later belt hij met schaamrood op de kaken op, dat hij zich vergist heeft en liever 250k wil vragen. Daar staat het nu voor te koop.

https://www.funda.nl/koop...-41536331-het-jaagpad-28/

Zaterdag weer een bezichtiging, maar ik begin me ook te realiseren dat de prijs wellicht omlaag moet.

@AtleX , woon je nu ook in Tiel? Wanneer gekocht?

Dividend for Starters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-06 21:12

Don Quijote

El Magnifico

Ik weet niet of dit de beste plek is, maar leek ook wat te klein als vraag voor een eigen topic. Momenteel zijn wij actief aan het kijken naar een nieuwe woning. We hebben er weer eentje op de korrel, maar zitten even met een vraag.

De buren hebben een uitbouw gemaakt en dit zouden wij zelf ook willen doen. Echter is er door de buren een raam geplaatst aan de zijde van de woning waar wij interesse in hebben. Als ik daar doodleuk ook een uitbouw tegenaanzet kijken zij tegen een blinde muur aan. Plaatje laat het zien.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xmJqJqN/Screenshot-2020-01-19-at-20-07-29.png

De vraag is dan ook. Betekent dit dikke pech en kan ik fluiten naar een aanbouw. Of hebben de buren gegokt en verloren en moeten ze leven met minder licht wat binnen komt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou me daar niet aan wagen. Volgens Artikel 50 lid 1 Burgerlijk Wetboek Boek 5 had dat raam daar niet mogen zijn. Echter als het verjaard is moet je rekening houden met Artikel 50 lid 4 Burgerlijk Wetboek Boek 5.

"Wanneer de nabuur als gevolg van verjaring geen wegneming van een opening of werk meer kan vorderen, is hij verplicht binnen een afstand van twee meter daarvan geen gebouwen of werken aan te brengen die de eigenaar van het andere erf onredelijk zouden hinderen, behoudens voor zover zulk een gebouw of werk zich daar reeds op het tijdstip van de voltooiing van de verjaring bevond."

Dit gaat juridisch getouwtrek op kunnen leveren, wil je dat al voordat je er goed en wel woont?

[ Voor 56% gewijzigd door Tsurany op 19-01-2020 20:40 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-06 21:12

Don Quijote

El Magnifico

Tsurany schreef op zondag 19 januari 2020 @ 20:22:
Ik zou me daar niet aan wagen. Volgens Artikel 50 lid 1 Burgerlijk Wetboek Boek 5 had dat raam daar niet mogen zijn. Echter als het verjaard is moet je rekening houden met Artikel 50 lid 4 Burgerlijk Wetboek Boek 5.

Dit gaat juridisch getouwtrek op kunnen leveren, wil je dat al voordat je er goed en wel woont?
Nee. Op zich zou de aanbouw ook alleen een deel van de breedte kunnen beslaan. Dus dat ik wel 2 meter van hun muur blijf.

Dank voor de artikelen. Exact wat ik zocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alionfire
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-03-2023
Don Quijote schreef op zondag 19 januari 2020 @ 20:14:
Ik weet niet of dit de beste plek is, maar leek ook wat te klein als vraag voor een eigen topic. Momenteel zijn wij actief aan het kijken naar een nieuwe woning. We hebben er weer eentje op de korrel, maar zitten even met een vraag.

De buren hebben een uitbouw gemaakt en dit zouden wij zelf ook willen doen. Echter is er door de buren een raam geplaatst aan de zijde van de woning waar wij interesse in hebben. Als ik daar doodleuk ook een uitbouw tegenaanzet kijken zij tegen een blinde muur aan. Plaatje laat het zien.

[Afbeelding]

De vraag is dan ook. Betekent dit dikke pech en kan ik fluiten naar een aanbouw. Of hebben de buren gegokt en verloren en moeten ze leven met minder licht wat binnen komt?
Ik denk dat niemand zin heeft in een juridisch gevecht mocht dat zover komen, heb je je buren al gevraagd naar hun mening?

Los van wat er wettelijk geregeld is, vind ik het raar dat een beslissing van de buren effect heeft op jouw grond. Lichtinval zullen ze wel van de tuindeur krijgen? :P

Security & Privacy Geek • PSN: alionfiree •

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@Don Quijote Het hoeft niet zo zwart wit toch. Waarom niet in overleg treden. Als je de aanbouw laat plaatsen en je aannemer maakt ook een lichtkoepel bij de buren. Hebben zij juist meer licht in plaats van minder. Iedereen blij. kost jou wat meer maar je hebt ook meer (ruimte in huis, en geen kans op gezeur met de buren).

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wowhead
  • Laatst online: 18-04-2024
Na veel haken en ogen een huis gekocht, 10.000 euro onder de vraagprijs, het is een vrij standaard jaren 60 flat appartementje maar wij zijn zeer blij. ik ben nu 36 en nu eindelijk een eigen huisje, na afbetaling iets minder zorgen over mijn 10 jaar pensioens gat (10 jaar buitenland)

Zeer blij en we kijken uit om zelf het boeltje te verbouwen naar ons smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Wowhead schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:26:
Na veel haken en ogen een huis gekocht, 10.000 euro onder de vraagprijs, het is een vrij standaard jaren 60 flat appartementje maar wij zijn zeer blij. ik ben nu 36 en nu eindelijk een eigen huisje, na afbetaling iets minder zorgen over mijn 10 jaar pensioens gat (10 jaar buitenland)

Zeer blij en we kijken uit om zelf het boeltje te verbouwen naar ons smaak.
Dan ben ik wel benieuwd naar alle haken en ogen :)

De inschrijftermijn voor het bieden is verlopen.. hopelijk horen we vandaag meer over het huis waar we vorige week maandag hebben gekeken.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menkoro
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-06 08:30
Iemand ervaring hoe het zit met deadlines van makelaars? (Hopelijk is deze vraag niet eerder gesteld / beantwoord, kon via de zoekfunctie zo snel niet iets vinden)

Mijn vriendin en ik zijn sinds enkele maanden ook op zoek naar ons eerste koophuis. Inmiddels hebben we al erg vaak eindboden gedaan om te horen dat er telkens een enorm hoog bod op het laatste moment overheen is gekomen.

Vorige week was het weer raak: we doen een eindbod net voor de deadline (vrijdag einde middag). We kregen toen te horen dat er nog niet over de vraagprijs was geboden, dus voor de zekerheid zijn we er toen nog iets boven gaan zitten.

Opnieuw hebben we gistermiddag laat te horen gekregen dat er een ander eindbod binnen is gekomen, namelijk gistermiddag. Ruim na de deadline die de verkoper en makelaar zelf gesteld hebben. Ik snap vanuit hen dat ze met een hoger bod in zee gaan, maar dient de verkopende partij zich niet aan hun eigen deadline te houden? Ik ben er echt een beetje zuur van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Tsja, dat klinkt inderdaad wel zuur, maar bij de verkoop van mijn eigen huis kwamen er ook nog biedingen binnen na het verstrijken van de deadline.

Het kutte voor de kopende partij in deze is dat de verkopende partij niet verplicht is om metéén een beslissing te nemen voor welk bod ze gaan, en of dat zelfs maar het hoogste is. Dus dan heb je een soort bedenktijd en als er dan ineens mensen zich nog melden na de deadline met een veel hoger bod en/of betere voorwaarden, zou je je als verkopende partij natuurlijk in je eigen voet schieten om daar niet op in te gaan.

Zolang er wettelijk gezien niets in de weg staat om toch in te gaan op het bod in te gaan na het verstrijken van de deadline, heb je toch dikke pech vrees ik. Valt of staat dan toch echt met los van biedingen na het verstrijken van de deadline, toch veruit het beste bod te hebben.

Of ook eens bod doen na het verstrijken van de deadline... If you can't beat them...*

*maar daar hangt het ook gewoon af met of je dan een beter bod doet dan de rest al eerder heeft gedaan. Vraag is ook bij bovenstaande situatie is, of degene die overboden heeft na de deadline, weet heeft wat het eerdere hoogste bod was. In dat geval heb je wel een betere reden je genaaid te voelen als dat telkens gebeurt.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:00

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Menkoro schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:41:
Iemand ervaring hoe het zit met deadlines van makelaars? (Hopelijk is deze vraag niet eerder gesteld / beantwoord, kon via de zoekfunctie zo snel niet iets vinden)
..
Opnieuw hebben we gistermiddag laat te horen gekregen dat er een ander eindbod binnen is gekomen, namelijk gistermiddag. Ruim na de deadline die de verkoper en makelaar zelf gesteld hebben. Ik snap vanuit hen dat ze met een hoger bod in zee gaan, maar dient de verkopende partij zich niet aan hun eigen deadline te houden? Ik ben er echt een beetje zuur van.
In de nederlandse wet staat, dat de koopovereenkomst van een huis schriftelijk dient te gebeuren.
Dus tot de verkoper zijn handtekening op het voorlopig koopcontract heeft gezet is alles nog mogelijk, en heb je juridisch nog helemaal niks.

Nu weet ik niet wat de gedragscode van de NVM makelaars hierover zegt, maar als je dit weet, dan heb je hopelijk wat minder onaangename verrassingen.

(Het hele bieden en deadline verhaal is er dus alleen maar om er voor de verkopers / verkopend makelaar te filteren, wat voor hun de handigste partij is om een voorlopig koopcontract mee te tekenen......)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wowhead
  • Laatst online: 18-04-2024
Tjebakka schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 08:57:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd naar alle haken en ogen :)

De inschrijftermijn voor het bieden is verlopen.. hopelijk horen we vandaag meer over het huis waar we vorige week maandag hebben gekeken.
Mijn vrouw haar visum of zij een 5 jarig visum kreeg of niet we zouden precies in die maand uitsluiting krijgen van IND en de hypotheek verstrekker had een visum nodig van 5 jaar anders konden we de hypotheek niet krijgen, uit huis geschopt en dakloos 2 kinderen en 2 volwassenen, niet meer ingeschreven bij een gemeente dus verzekering etc begonnen te zeuren, school voor de oudste niet blij dat ie een paar dagen niet naar school kon en had ik dus gelijk de schoolplicht ambtenaar achter mij aan., 1 jarig werk contract was even spannend, lening familie voor eigen bijdrage moeten regelen etc allemaal tegelijkertijd rond de tijd dat wij een hypotheek aanvroegen.

Echt alles viel in de afgelopen 2 maanden samen, enorm veel stress.

[ Voor 27% gewijzigd door Wowhead op 21-01-2020 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:36

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Don Quijote schreef op zondag 19 januari 2020 @ 20:14:

[Afbeelding]

Toevallig heb ik eens een Rijdende Rechter over iets soortgelijk iets gezien, volgens mij is een raam op deze manier helemaal niet toegestaan. maar zeker weten doe ik het niet.

ik zou gewoon aangeven bij de buren dat je gaat utibouwen en hun raam dan gaat vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Ondertussen hebben we nog niets gehoord van de verkopende partij.
De inschrijftermijn was tot 9:00 uur vanmorgen. We weten ook dat de makelaar vandaag met de verkopers om tafel is gegaan.

Duurt lang.

Update: Niet gekregen. Diverse biedingen hoger (en eentje veel hoger) dan het onze. Ik had ook echt niet hoger willen gaan. Zoveel is het huis simpelweg niet waard (voor ons) en er moest nog wel wat aan worden vernieuwd en verbeterd.

[ Voor 37% gewijzigd door Tjebakka op 21-01-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-06 18:59
Tjebakka schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:18:
Ondertussen hebben we nog niets gehoord van de verkopende partij.
De inschrijftermijn was tot 9:00 uur vanmorgen. We weten ook dat de makelaar vandaag met de verkopers om tafel is gegaan.

Duurt lang.

Update: Niet gekregen. Diverse biedingen hoger (en eentje veel hoger) dan het onze. Ik had ook echt niet hoger willen gaan. Zoveel is het huis simpelweg niet waard (voor ons) en er moest nog wel wat aan worden vernieuwd en verbeterd.
Bekend verhaal, vraagprijs +30-50K is bij ons in de regio (Utrecht) ook eerder regel dan uitzondering. Veel huizen worden daarnaast ook d.m.v. inschrijving verkocht vanwege het aantal geïnteresseerden.

Wat vinden jullie, voegt een aankoopmakelaar iets toe bij verkoop d.m.v inschrijving? Na verhalen over aan- en verkoopmakelaars die dealtjes sluiten voor de verkoop van gewilde woningen overwegen we het maar met een courtage van ca. 2% praat je al gauw over een paar duizend euro extra..

*edit* komt uitgebreid aan bod op de vorige pagina's.. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Grimmie187 op 21-01-2020 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Grimmie187 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:57:
[...]

Bekend verhaal, vraagprijs +30-50K is bij ons in de regio (Utrecht) ook eerder regel dan uitzondering. Veel huizen worden daarnaast ook d.m.v. inschrijving verkocht vanwege het aantal geïnteresseerden.

Wat vinden jullie, voegt een aankoopmakelaar iets toe bij verkoop d.m.v inschrijving? Na verhalen over aan- en verkoopmakelaars die dealtjes sluiten voor de verkoop van gewilde woningen overwegen we het maar met een courtage van ca. 2% praat je al gauw over een paar duizend euro extra..

*edit* komt uitgebreid aan bod op de vorige pagina's.. ;)
Dit was een rijtjeswoning in Uitgeest. Een dorp nota bene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweNL
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-02 14:20
Weet iemand toevallig of bij een hypotheek berekening de keuzetijd (37 -> 40 uur) mee berekend wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
Tjebakka schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:41:
[...]

Ja, maar wel een dorp op 30-50 minuten afstand van een groot deel van Amsterdam, zelfs in de spits volgens Google. Binnen Amsterdam is voor veel mensen niets meer te vinden, dus die gaan vlak buiten Amsterdam zoeken.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:54

Wok

Dakloos...

Zo... Na veel vijven en zessen is hier de boel nu ook (min of meer) rond 8)

Korte voorgeschiedenis: huidige woning (appartement) aangekocht in 2008. Koopsom 165k, k.k. meegefinancierd, dus hypotheek van 180k tegen 5,55%, 10 jaar vast, opgedeeld in 120k aflosvrij en 60k bankspaar.

In 2018 liep de rentevaste periode af. Omdat ik op dat moment al een andere woonwens had en me al aan het oriënteren was op de markt, heb ik het rentevoorstel van de hypotheekverstrekker gewoon geaccepteerd: 2,65% 10 jaar vast. Planning was immers om toch binnen één of twee jaar te verkassen.

Augustus 2019: na inmiddels een tiental keren een woning te zijn misgelopen (óf al verkocht óf mijn bod was niet voldoende), kwam er wederom een interessante woning voorbij. Meteen bezichtiging gepland en na de bezichtiging dezelfde dag de vraagprijs geboden (239k). De volgende dag werd ik teruggebeld door de verkoopmakelaar dat er nog een andere partij 'een vergelijkbaar bod' had neergelegd. Hij gaf aan dat ik en de andere partij uiterlijk 12.00u de volgende dag een eindbod mochten doen en dat dan dezelfde dag nog uitsluitsel zou volgen. Bod neergelegd van 245k zonder financieringsvoorbehoud* en de volgende dag om 14.00u werd ik door de makelaar gebeld dat ze mijn bod/voorstel hebben gekozen. YAY! Na vijf jaar zoeken lijkt mijn (nagenoeg) droomhuis** werkelijkheid te worden *O*

*Het financieringsvoorbehoud heb ik bewust laten schrappen, omdat ik al oriënterende gesprekken had gevoerd met de hypotheekadviseur. Ik wist zodoende al dat ik ruim 300k 100% LTV gefinancierd zou kunnen krijgen en zo'n 270k tegen een voor mij acceptabele bruto hypotheeklast (bruto, inderdaad, zodat ik geen gedoe hoef te hebben met voorlopige teruggave en zulks; wil gewoon de last direct kunnen dragen zonder afhankelijk te zijn van teruggaves/subsidies/etc. Alles wát ik dan terug kan vragen is dan een mooie extra aanvulling van het spaarvarken :) )

** Op zich heb ik - imho - geen absurde woonwens: ik wil een ruime garage (of mogelijkheid tot), een tuin(tje) voor de zomerse BBQ-avonden en een ruime keuken(ruimte). Dit alles op max. 30 autominuten van mijn werk. Max. 30 fietsminuten van mijn werk is een grote pré. Uiteindelijk kan ik alle vinkjes, inclusief de pré afvinken :D

Eind augustus 2019: het is tijd om de (voorlopige) koopovereenkomst te tekenen. De verkopers willen een ontbindende voorwaarde laten opnemen dat de bestemmingsplanwijziging voor hun nieuw aan te kopen woning doorgaat. Wat mij betreft akkoord, maar daar stel ik tegenover dat ik gedurende de komende zes weken (tot begin oktober) zelf ook nog geen verplichtingen heb. Bankgarantie e.d. hoeft pas begin november te worden gesteld, dus so far, so good....

Begin oktober 2019: de termijn voor de ontbindende voorwaarde dreigt af te lopen. Er is echter nog geen zicht op een succesvolle bestemmingsplanwijziging. In goed overleg besluiten we alle termijnen met nog eens zes weken op te schuiven.

Eind november 2019: Er is nog steeds geen zicht op een succesvolle afloop van de procedure voor de bestemmingsplanwijziging. Verkopers beroepen zich daarom op de ontbindende voorwaarde.

Einde oefening, geen huis, ik kan weer helemaal opnieuw beginnen ;( ;w -O- :(

Eén week later telefoon van de verkoopmakelaar: ze hebben een ander huis gekocht, zónder lopende procedures. Ze hebben me gevraagd om jou eerst te contacteren en onder dezelfde condities (prijs e.d.) te verkopen. Dikke prima! 8) d:)b Afspraak gemaakt voor de week erop om een nieuwe koopovereenkomst te tekenen.

Begin december 2019: Nieuwe koopovereenkomst opgesteld. Ontbindende voorwaarde voor de verkopers dat ze de financiering voor hun nieuwe hut rond kunnen krijgen. Termijn: tot zes weken na ondertekening van onze overeenkomst.

Intussen e.e.a. in gang gezet en long story short: aan mijn kant was alles voor de jaarwisseling geregeld. Na de jaarwisseling dus maar eens even een mailtje eraan gewaagd richting de verkopers: hoe ver zijn jullie? Ik heb alles klaar staan. Reactie: wij zijn nog niet zo ver. We melden ons zodra we meer duidelijkheid hebben.

OK, alarmbel! Ze gaan toch goddomme niet weer om 'twee voor twaalf' de boel afblazen? Rechtsbijstand alvast ingeseind dat ze een financieel/fiscaal specialist mogelijk moeten inschakelen, want als ze de nieuwe ontbindende voorwaarde willen lichten, dan was ik bereid tot het gaatje te gaan om de zogenaamde financiële onderbouwing voor de afwijzing van financiering kapot te laten schieten door de expert.

Twee weken verder (afgelopen maandag): nog altijd geen bericht van de verkopers... Ik was al bezig met een niet zo vriendelijk mailtje op te stellen tot ik me bedacht dat er ook aan de verkopersvoorwaarden een termijn hing... Even de koopovereenkomst erop naslaan en verrek... Verkopers kunnen de ontbindende voorwaarde tot uiterlijk zes weken na 'volledige ondertekening' van de overeenkomst lichten... Dat is vandaag... Mooi... dan stuur ik de mail dus even niet en wacht ik tot middernacht...

0.00u... geen bericht ontvangen. Mooi! Nu hangen ze er in 8) En waarempel: vanmiddag werd ik door de verkopend makelaar gebeld: of de termijn nog een paar dagen verlengd kon worden. Helaas! Na vijf maanden is ook mijn geduld op en daar gaf-ie me nog gelijk in ook. :D

Nu kan de huidige hut in de verkoop. Dat lijkt ook mooi cashen te worden. Gekeken naar de recente transacties in de straat, trek ik hier minstens 60k overwaarde uit (na aftrek kosten) :D 8)

Samenvattend:
- Koopsom: 245k
- Bouwdepot: 15k
- Financiering: bij Argenta. 260k (100% LTV na verbouwing, incl. NHG), opgesplitst in 130k aflosvrij (want overgangsregeling i.v.m. lopende hypotheek van voor 2013) en 130k annuïtair. Totale som tegen 1,99% (of lager bij dan geldende rente bij oversluiten) voor 30 jaar. Jaarlijks tot 15% van de hoofdsom boetevrij af te lossen.

Komt neer op een bruto last van nog geen 700 euro per maand. Met andere woorden: ik ben straks nauwelijks duurder uit, maar dan woon ik wel in een mooie tweekapper i.p.v. een driekamer appartement drie-hoog-achter. :Y) (en dan laat ik de in te brengen overwaarde nog buiten beschouwing)

[ Voor 6% gewijzigd door Wok op 22-01-2020 00:17 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Wok schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 23:36:

Korte voorgeschiedenis: huidige woning (appartement) aangekocht in 2008. Koopsom 165k, k.k. meegefinancierd, dus hypotheek van 180k tegen 5,55%, 10 jaar vast, opgedeeld in 120k aflosvrij en 60k bankspaar.

In 2018 liep de rentevaste periode af. Omdat ik op dat moment al een andere woonwens had en me al aan het oriënteren was op de markt, heb ik het rentevoorstel van de hypotheekverstrekker gewoon geaccepteerd: 2,65% 10 jaar vast. Planning was immers om toch binnen één of twee jaar te verkassen.

Augustus 2019: na inmiddels een tiental keren een woning te zijn misgelopen (óf al verkocht óf mijn bod was niet voldoende), kwam er wederom een interessante woning voorbij. Meteen bezichtiging gepland en na de bezichtiging dezelfde dag de vraagprijs geboden (239k). De volgende dag werd ik teruggebeld door de verkoopmakelaar dat er nog een andere partij 'een vergelijkbaar bod' had neergelegd. Hij gaf aan dat ik en de andere partij uiterlijk 12.00u de volgende dag een eindbod mochten doen en dat dan dezelfde dag nog uitsluitsel zou volgen. Bod neergelegd van 245k zonder financieringsvoorbehoud* en de volgende dag om 14.00u werd ik door de makelaar gebeld dat ze mijn bod/voorstel hebben gekozen. YAY! Na vijf jaar zoeken lijkt mijn (nagenoeg) droomhuis** werkelijkheid te worden *O*

*Het financieringsvoorbehoud heb ik bewust laten schrappen, omdat ik al oriënterende gesprekken had gevoerd met de hypotheekadviseur. Ik wist zodoende al dat ik ruim 300k 100% LTV gefinancierd zou kunnen krijgen en zo'n 270k tegen een voor mij acceptabele bruto hypotheeklast (bruto, inderdaad, zodat ik geen gedoe hoef te hebben met voorlopige teruggave en zulks; wil gewoon de last direct kunnen dragen zonder afhankelijk te zijn van teruggaves/subsidies/etc. Alles wát ik dan terug kan vragen is dan een mooie extra aanvulling van het spaarvarken :) )

** Op zich heb ik - imho - geen absurde woonwens: ik wil een ruime garage (of mogelijkheid tot), een tuin(tje) voor de zomerse BBQ-avonden en een ruime keuken(ruimte). Dit alles op max. 30 autominuten van mijn werk. Max. 30 fietsminuten van mijn werk is een grote pré. Uiteindelijk kan ik alle vinkjes, inclusief de pré afvinken :D

Eind augustus 2019: het is tijd om de (voorlopige) koopovereenkomst te tekenen. De verkopers willen een ontbindende voorwaarde laten opnemen dat de bestemmingsplanwijziging voor hun nieuw aan te kopen woning doorgaat. Wat mij betreft akkoord, maar daar stel ik tegenover dat ik gedurende de komende zes weken (tot begin oktober) zelf ook nog geen verplichtingen heb. Bankgarantie e.d. hoeft pas begin november te worden gesteld, dus so far, so good....

Begin oktober 2019: de termijn voor de ontbindende voorwaarde dreigt af te lopen. Er is echter nog geen zicht op een succesvolle bestemmingsplanwijziging. In goed overleg besluiten we alle termijnen met nog eens zes weken op te schuiven.

Eind november 2019: Er is nog steeds geen zicht op een succesvolle afloop van de procedure voor de bestemmingsplanwijziging. Verkopers beroepen zich daarom op de ontbindende voorwaarde.

Eén week later telefoon van de verkoopmakelaar: ze hebben een ander huis gekocht, zónder lopende procedures. Ze hebben me gevraagd om jou eerst te contacteren en onder dezelfde condities (prijs e.d.) te verkopen. Dikke prima! 8) d:)b Afspraak gemaakt voor de week erop om een nieuwe koopovereenkomst te tekenen.

Begin december 2019: Nieuwe koopovereenkomst opgesteld. Ontbindende voorwaarde voor de verkopers dat ze de financiering voor hun nieuwe hut rond kunnen krijgen. Termijn: tot zes weken na ondertekening van onze overeenkomst.

Intussen e.e.a. in gang gezet en long story short: aan mijn kant was alles voor de jaarwisseling geregeld. Na de jaarwisseling dus maar eens even een mailtje eraan gewaagd richting de verkopers: hoe ver zijn jullie? Ik heb alles klaar staan. Reactie: wij zijn nog niet zo ver. We melden ons zodra we meer duidelijkheid hebben.

OK, alarmbel! Ze gaan toch goddomme niet weer om 'twee voor twaalf' de boel afblazen? Rechtsbijstand alvast ingeseind dat ze een financieel/fiscaal specialist mogelijk moeten inschakelen, want als ze de nieuwe ontbindende voorwaarde willen lichten, dan was ik bereid tot het gaatje te gaan om de zogenaamde financiële onderbouwing voor de afwijzing van financiering kapot te laten schieten door de expert.

Twee weken verder (afgelopen maandag): nog altijd geen bericht van de verkopers... Ik was al bezig met een niet zo vriendelijk mailtje op te stellen tot ik me bedacht dat er ook aan de verkopersvoorwaarden een termijn hing... Even de koopovereenkomst erop naslaan en verrek... Verkopers kunnen de ontbindende voorwaarde tot uiterlijk zes weken na 'volledige ondertekening' van de overeenkomst lichten... Dat is vandaag... Mooi... dan stuur ik de mail dus even niet en wacht ik tot middernacht...

0.00u... geen bericht ontvangen. Mooi! Nu hangen ze er in 8) En waarempel: vanmiddag werd ik door de verkopend makelaar gebeld: of de termijn nog een paar dagen verlengd kon worden. Helaas! Na vijf maanden is ook mijn geduld op en daar gaf-ie me nog gelijk in ook. :D

Nu kan de huidige hut in de verkoop. Dat lijkt ook mooi cashen te worden. Gekeken naar de recente transacties in de straat, trek ik hier minstens 60k overwaarde uit (na aftrek kosten) :D 8)

Samenvattend:
- Financiering: bij Argenta. 260k (100% LTV na verbouwing, incl. NHG), opgesplitst in 130k aflosvrij (want overgangsregeling i.v.m. lopende hypotheek van voor 2013) en 130k annuïtair. Totale som tegen 1,99% (of lager bij dan geldende rente bij oversluiten) voor 30 jaar. Jaarlijks tot 15% van de hoofdsom boetevrij af te lossen.

Komt neer op een bruto last van nog geen 700 euro per maand. Met andere woorden: ik ben straks nauwelijks duurder uit, maar dan woon ik wel in een mooie tweekapper i.p.v. een driekamer appartement drie-hoog-achter. :Y) (en dan laat ik de in te brengen overwaarde nog buiten beschouwing)
Goed gedaan. Je hebt je niet laten piepelen! Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Shadow_Agent schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:37:
[...]

Toevallig heb ik eens een Rijdende Rechter over iets soortgelijk iets gezien, volgens mij is een raam op deze manier helemaal niet toegestaan. maar zeker weten doe ik het niet.

ik zou gewoon aangeven bij de buren dat je gaat utibouwen en hun raam dan gaat vervallen.
Precies dat (ooit moeten uitzoeken)

Het punt is alleen hoe oud is de oudbouw en hebben ze iets op contract staan dat het wel toegestaan. Als de vorige bewoners toestemming gegeven hebben kan het een ander verhaal worden. En anders zet je gewoon een muur 30cm van hun af en klaar toch. dat ze een blinde muur hebben is jouw probleem niet ze moeten er misschien alleen bij kunnen voor onderhoud.
Regels uitbouw
Aan een uitbouw zijn heel wat regels verbonden. En die gaan niet alleen over de afstand tot de erfgrens. Het burenrecht beschermt bijvoorbeeld ook tegen ongewenst uitzicht. Zo mag u geen doorzichtige ramen in uw uitbouw maken die uitkijken op de tuin van uw buren, waardoor zij geen privacy meer hebben. Gaat u tegen de erfgrens bouwen? Houd er dan rekening mee dat een venster met uitzicht op het erf van de buren alleen is toegestaan als:
de muur grenst aan een openbare weg of water.
het uitzicht wordt belemmerd door een muur van maximaal 2 meter hoog die zich binnen 2 meter van het venster bevindt en de buren toestemming hebben gegeven.
de buren al meer dan 20 jaar geen bezwaar hebben gemaakt tegen de aanwezigheid van een bestaand venster (verjaring).
In muren die dichter dan 2 meter op de erfgrens staan mogen wel vaste ondoorzichtige vensters worden aangebracht. Een draairaam met ondoorzichtig glas is in dit geval dus niet toegestaan. Voor het aanbrengen van ramen in de zijgevel is een omgevingsvergunning verplicht.
https://www.das.nl/wonen/regels-bouwen-erfgrens
Dus als ze wel toestemming hadden moesten wel hoop geregeld krijgen. Het lijkt er op dat het niet ouder is dan 20 jaar. Dus je kan er prima nog wat mee doen. Reken wel op een gedoetje. met advocaten om het gedaan te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-06 20:35
Tjebakka schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:41:
[...]

Was dit de boterbloem in Uitgeest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-06 07:43
BlauweNL schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:16:
Weet iemand toevallig of bij een hypotheek berekening de keuzetijd (37 -> 40 uur) mee berekend wordt?
Ja.

Alles vergoedingen die vaststaan, zoals (niet-variabele) 13e maand etc worden meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@MeZZiN @Shadow_Agent:
Zelfs als @Don Quijote technisch gezien nergens rekening mee hoeft te houden, is het toch verstandig om gewoon in overleg te treden. Je moet daar immers ook gewoon wonen. Zonder overleg gewoon doen, is een recept voor gedoe. Ook al heb je gelijk. Vandaar mijn advies om in gesprek te gaan, je kan dan altijd aangeven dat dat raam daar eigenlijk helemaal niet mag zitten maar dat je het toch graag in overleg wilt doen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:25

mwa

Wok schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 23:36:

Samenvattend:

Zo, ik las dit en leefde helemaal met je mee! 8) Gefeliciteerd!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Broodbeleg schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:31:
[...]

Was dit de boterbloem in Uitgeest?
Nee, wel even naar gekeken online maar sluit niet aan bij onze woonwensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
mddd schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:49:
@MeZZiN @Shadow_Agent:
Zelfs als @Don Quijote technisch gezien nergens rekening mee hoeft te houden, is het toch verstandig om gewoon in overleg te treden. Je moet daar immers ook gewoon wonen. Zonder overleg gewoon doen, is een recept voor gedoe. Ook al heb je gelijk. Vandaar mijn advies om in gesprek te gaan, je kan dan altijd aangeven dat dat raam daar eigenlijk helemaal niet mag zitten maar dat je het toch graag in overleg wilt doen.
Altijd eens met in overleg gaan maar als je een woning op het oog hebt wordt dat wat lastig en dan is alleen wat je wettelijk wel en niet mag als handvat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:01

Kju

Als je niet kan overbieden, dan gewoon niet overbieden, zo simpel is het. Laat je verder niet gek maken door makelaars. Als je zelf al hebt geconstateerd dat je niet in aanmerking komt voor de meer dan populaire woningen, zoek dan de minder populaire woningen. Kom je niet uit, roep hulp in, bijvoorbeeld van een aankoopmakelaar. Zeker gezien de situatie die je schets krijg ik de indruk dat het allemaal te overweldigend voor je is (met alle respect). Als insider in de regio Den Haag kan ik je nadrukkelijk meegeven dat er nog steeds kansen zijn. Laat je niet meeslepen in de marketing en de hype. Er zijn nog genoeg woningen die niet in de eerste week worden verkocht. Succes d:)b

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:36

Shadow_Agent

@mddd uiteraard altijd eerst overleggen, beter een goede buur dan verre vriend immers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
Tjebakka schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:58:
[...]

Nee, wel even naar gekeken online maar sluit niet aan bij onze woonwensen.
Ah bij ons ook niet. Goede foto's dat wel, want was niet de werkelijkheid
Welk huis ging dit over? Benesserlaan? Die was wel redelijk geprijsd in deze markt. Moet wel je smaak zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:15
Vandaag gemerkt wat een verschil een verkoopmakelaar kan maken bij het kijken van een huis...

Vandaag drie huizen bezichtigd waarbij we in eerste instantie het meest enthousiast waren over het laatste huis dat op de rol stond. Maar wat een gladjakker van een verkoopmakelaar kwamen we daar tegen. Het was een 'fantastisch' huis, 'fenomenale uitbouw', 'spectaculaire badkamer' enzovoorts enzovoorts.
Toen wij ook de nadelen benoemden die we zagen aan het huis (geen toilet op de eerste verdieping) werd daar direct overheen gepraat ('met vier stappen ben je toch beneden'). En toen we in de woonkamer de scheuren in de muur zagen bij waar de uitbouw was gemaakt reageerde hij: 'ja, er moet toch wat te klussen zijn' 8)7
De huidige bewoners zaten nog in de woonkamer wat ook ongemakkelijk was, dat was de eerste keer voor ons, weet niet of dat wel vaker gebeurt?

Enfin, het tweede huis van de dag was gelukkig meer naar onze smaak (ook een veel prettigere verkoopmakelaar aldaar) en daar hebben we nu vrijdag een bezichtiging met de aankoopmakelaar. Ben erg benieuwd. Het zal snel handelen worden want ik vind (net als de aankoopmakelaar) hem vrij laag in de markt staan dus ik verwacht dat er nog veel op gebeld zal worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

PromWarMachine schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 22:37:
[...]

Nou ja, misschien klopt de prijs inderdaad niet hoor, maar we hadden al een akkefietje met de makelaar. In het eerste gesprek zei hij dat hij hem voor 275k in de verkoop wilde zetten.. dat wij echt dachten: huh?! :o
Da's gek, want dezelfde makelaar heeft complete woningen in eenzelfde staat een eindje verderop in de verkoop voor hetzelfde bedrag of minder. Ik weet dat ze daar bij jouw appartement voor hoofdprijzen weggaan, en ik heb zelfs jouw appartement serieus overwegen, maar 275K? Dat zou ik er in Tiel niet voor betalen. En 250K ook niet, daar heb je een compleet woonhuis in dezelfde stad voor man. De vraagprijs hield me in ieder geval tegen om een afspraak te maken voor bezichtiging voor jouw appartement.

offtopic:
Vind je inrichting en het appartement zelf verder wel heel cool!

En verder:
@AtleX , woon je nu ook in Tiel? Wanneer gekocht?
Yes, woon nu in Tiel maar heb een huurwoning. Ik heb deze week toevallig het voorlopig koopcontract getekend voor een koopwoning, ook in Tiel.
Jovatov schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:59:
Vandaag gemerkt wat een verschil een verkoopmakelaar kan maken bij het kijken van een huis...
Makelaars zijn boeven hoor. Ik heb echt alles voorbij horen komen de afgelopen veertien-vijftien maanden. "Als je nu tekent komt het wel goed, bijsturen kunnen we altijd nog." Uhm nee. Ik heb letterlijk een huis laten schieten omdat een makelaar dit volhield over een paar onderdelen van de lijst van zaken terwijl ik daar zat om het voorlopig koopcontract te tekenen. Of nog zo'n pareltje, "Karaktistiek voor een ouder huis" bij een op dat moment vonkende meterkast terwijl ik ernaar stond te kijken. Er kon echt elk moment brand uitbreken. 8)7 "Asbest hoort bij een oud huis hè, als je nu niks aan het dak doet hoef je dat ook niet te saneren." True, maar met energielable G wat op dubieuze wijze verkregen is wil je misschien wel die asbestplaten van elk plafond hebben. "Da's wel een kleine goedkope reparatie hoor", toen ik een kraan bij een ligbad opendraaide en er overal water uit de muur spoot maar niet uit de kraan. Als het goedkoop was, dan had de verkoper het al wel gerepareerd denk ik dan.

Ik heb al snel geleerd niks te geloven van de verkoopmakelaar. Maak enorm veel foto's bij de bezichtiging, ik heb er wel 80 van het huis wat ik gekocht heb. En vraag alles. Maar, dan ook echt alles. Schrijf het op en bevestig antwoorden per mail. Geen expliciete bevestiging? Red Flag! Niet per sé een probleem, afhankelijk van de vraagprijs en je financiële mogelijkheden, maar wel iets waarbij je moet overwegen waarom de makelaar niet een straight up antwoord geeft.

[ Voor 13% gewijzigd door AtleX op 22-01-2020 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05:50
Ik vat het op als een belediging als verkopers jou op die manier benaderen. Alsof ze denken dat je zo naïef en makkelijk beïnvloedbaar bent. Hebben ze na al die jaren niet door dat dat bij sommige kopers averechts werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Broodbeleg schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:25:
[...]

Ah bij ons ook niet. Goede foto's dat wel, want was niet de werkelijkheid
Welk huis ging dit over? Benesserlaan? Die was wel redelijk geprijsd in deze markt. Moet wel je smaak zijn
Benesserlaan inderdaad. Wij hadden al meer dan 20k over de vraagprijs geboden. Meerdere biedingen daar overheen, en eentje nog veel hoger aldus de makelaar. Dan haak ik af hoor. Er moest ook nog voor +/- 25k aan het huis gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Nooit geloven de verkoop makelaar die er om te verkopen van de woning niet voor jouw. Natuurlijk zorgt hij wel voor dat de contracten over het algemeen goed op orde zijn etc. Dat is namelijk ook zijn belang. Je kan hem wel prima gebruiken om het process te versnellen.

Je moet bij elk huis realistisch zijn dus een oud huis heeft veel meer issues dan een nieuw huis. De regel die wij toen geleerd hebben was maximaal 5 problemen anders hakken kopers af. Dus als je een woning bekijkt met meer dan 5 problemen dan weet je dat er veel mensen afhaken dus je meer ruimte heb om te onderhandelen.

Wij hebben een woning gekocht bijna 3 jaar geleden was 110 jaar oud in goede staat. Wel een lijst met issues. Elk gewogen met wat we kregen voor het geld. En goed onderhandeld in totaal ruim 20000 euro er af gekregen (boven op dat hij 7 dagen er voor 25000 euro verlaagd) en het ging er hard aan toe. Mensen had te veel eisen zoals snelle overdracht geen water bij de wijn willen doen etc. We konden niet sneller dan 8 weken omdat ik ZZP-er ben en tja dat kost gewoon meer tijd. Plus ze schermde met andere kopers en dat klopt er was nog persoon geïnteresseerd maar die moet nog eerst zijn woning verkopen. Maar toch werd het gebruikt. Gelukkig was de verkoop makelaar een verstandige. Deze woningen ging erg langzaam toen (markt was nog erg slecht) een heeft de mensen overtuigd dat we een nette deal aanboden. En later bleek ook was we er erg goed aangedaan hadden genoeg issues die gelijk moesten ipv later. We wisten er wel van vanwege de bouwkundige keurig.

Asbest is trouwens helemaal geen probleem als het maar niet stuk is en daar zit in. Plus het is wel zo als je asbest heb het is nu goedkoper om het er uit te halen dan over een paar jaar. Nu zijn de veiligheid eisen nog redelijk dus ook betaalbaarder + subsidies dacht ik. Plus nog veel bedrijven die dit doen. Straks worden het er steeds minder waardoor de prijs alleen maar omhoog gaat mijn advies is als je een huis met asbest koopt gelijk vervangen hoe langer je wacht hoe duurder het wordt.

We hebben ook 'parels' gehad van woningen super veel er bij zag er prachtig uit zwembad in de tuin met alles er op en er aan. Tot we de lijst van zaken zagen tijdens de bezichtiging. Alles wat ook maar los gehaald kon worden kon je als een menu uit kiezen en bij betalen.
- de teras stenen
- de schuttig delen
- de filter zwembaden.
- zonnecollector zwembad
- de pomp zwembad
en nog een hele lijst.
Dus wij gelijk maar leuke woning maar al die lijst niet inclusief is voor de vraagprijs omdat hij zo online stond (inclusief zwembad en alle tegels op de fotos en beschrijving) en dat we dan gaan onderhandelen dus vraagprijs -10%. Uiteindelijk niets geworden omdat we toch geen fijne woning vonden. Maar wel een om te onthouden hoe bizar het soms kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
Tjebakka schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:30:
[...]

Benesserlaan inderdaad. Wij hadden al meer dan 20k over de vraagprijs geboden. Meerdere biedingen daar overheen, en eentje nog veel hoger aldus de makelaar. Dan haak ik af hoor. Er moest ook nog voor +/- 25k aan het huis gebeuren.
Wow. Heb je ook in Heemskerk gekregen? Leeuwenburg 7 zag ik ook net voorbij komen, maar weet uiteraard niet of dat je stijl of budget is. Ben zelf ook op zoek geweest in de IJmond (Heemskerk, Uitgeest, Castricum waar nooit iets vrij komt, en Beverwijk). Dus vandaar dat ik er ook nog een beetje in zit.

Afgelopen zomer zijn wij begonnen met rondkijken en duidelijk hebben wat wij wilden en konden betalen in deze idiote markt en zo gericht gezocht op huizen onder ons budget maar waar wij wel voor konden overbieden. Het lijkt dan wel op dat wij nu geslaagd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual_T
Kju schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:52:
[...]

Als je niet kan overbieden, dan gewoon niet overbieden, zo simpel is het. Laat je verder niet gek maken door makelaars. Als je zelf al hebt geconstateerd dat je niet in aanmerking komt voor de meer dan populaire woningen, zoek dan de minder populaire woningen. Kom je niet uit, roep hulp in, bijvoorbeeld van een aankoopmakelaar. Zeker gezien de situatie die je schets krijg ik de indruk dat het allemaal te overweldigend voor je is (met alle respect). Als insider in de regio Den Haag kan ik je nadrukkelijk meegeven dat er nog steeds kansen zijn. Laat je niet meeslepen in de marketing en de hype. Er zijn nog genoeg woningen die niet in de eerste week worden verkocht. Succes d:)b
Haha, dank voor je reactie. Ik ben niet overweldigd hoor, ik ben alleen wel realistisch. Ik trek me niks aan van verkoopmakelaars, die zijn uiteindelijk alleen maar uit op het hoogste bod en dus vaak de hoogste provisie.

Thanks voor je tips. We kijken nu idd ook naar de wat minder populaire huizen die niet kant- en klaar ready zijn om in te trekken. Dus de filter ondersteboven op Funda, datum oud naar nieuw. En dan een beetje de inschatting maken wat de minpunten zijn en wat deze dan gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:03
Doet iedereen hier mee aan de "Ik heb een hoge rente op mijn oude hypotheek + deel afgelost en doe mee aan de nationale huisjes ruil gekte"?

Opzich goed. Maar volgens mij haal je praktisch wel de "buffer" uit je woning als je groter gaat wonen met dezelfde maandlasten.

Straks wanneer bijvoorbeeld de Deutsche bank gaat vallen, en de volgende crisis er aan komt heb je geen buffer.

Ik ben zo'n lucky guy geweest die dus het brood heeft van een ander zijn dood. Vorige crisis, vorige eigenaar heeft de woning gekocht van 185.000 euro. Ik heb gekocht voor 145.000 euro. En nu is de woning 200.000 waard.
Vorige eigenaar heeft dus zijn "onderwater" woning aan mij verkocht. Huis stond 2 tot 3 jaar te koop.

Het is dus een gok. Zal er geen crisis komen, zit je goed met je overwaarde te verzilveren in een groter huis voor dezelfde maandlasten.

Komt er een crisis, zit je al gauw onder water. En heb je misschien een grote schuld wanneer je "moet" verkopen.

ik moet wel een beetje angst zaaien hè. :) realiteit is soms hard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Immutable schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 19:34:
Doet iedereen hier mee aan de "Ik heb een hoge rente op mijn oude hypotheek + deel afgelost en doe mee aan de nationale huisjes ruil gekte"?

Opzich goed. Maar volgens mij haal je praktisch wel de "buffer" uit je woning als je groter gaat wonen met dezelfde maandlasten.

Straks wanneer bijvoorbeeld de Deutsche bank gaat vallen, en de volgende crisis er aan komt heb je geen buffer.

Ik ben zo'n lucky guy geweest die dus het brood heeft van een ander zijn dood. Vorige crisis, vorige eigenaar heeft de woning gekocht van 185.000 euro. Ik heb gekocht voor 145.000 euro. En nu is de woning 200.000 waard.
Vorige eigenaar heeft dus zijn "onderwater" woning aan mij verkocht. Huis stond 2 tot 3 jaar te koop.

Het is dus een gok. Zal er geen crisis komen, zit je goed met je overwaarde te verzilveren in een groter huis voor dezelfde maandlasten.

Komt er een crisis, zit je al gauw onder water. En heb je misschien een grote schuld wanneer je "moet" verkopen.

En wie zegt dat de vorige eigenaar destijds geen woning van 350k heeft gekocht? Dan heeft ie nu een dikkere overwaarde dan jij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:39
Sport_Life schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:47:
[...]

En wie zegt dat de vorige eigenaar destijds geen woning van 350k heeft gekocht? Dan heeft ie nu een dikkere overwaarde dan jij..
Idd!

Ik heb mijn woning in Utrecht 4.5 jaar geleden gekocht voor 240.000 terwijl de bewoner voor ons gekocht had voor 165.000 ongeveer 2 jaar voor ons.... 8)7

Ik heb dus 80.000 meer betaald 2 jaar na zijn aankoop.

Maar hé, dit huis is nu ongeveer 450.000 a 475.000 waard en heb ik inmiddels al afgelost tot 217.000 dus als ik nu verkoop pak ik zeker 230.000 winst en misschien wel mijn aankoop som van 240.000 ... 8)7

Misschien toch maar verzilveren en de stad uit gaan :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Immutable alleen relevant als je de hypotheek niet meer kan betalen. Kan je dat wel is onderwater staan niet erg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-06 22:48
Zolang je de maandlasten zelf gewoon kan blijven betalen maakt het geen reet uit wat de markt doet. Achteraf is het misschien zonde als je denkt dat je nu voor 400k een huis hebt gekocht wat op papier 300k waard is, maar zolang je niet hoeft te verhuizen en je gewoon hypotheek lekker blijft betalen komt er vanzelf wel weer een mooie tijd aan.

De 'verplichte verkopers' uit het 2008-era en omstreken hadden andere verplichtingen waardoor er niets anders op zit dan verkopen (nieuwbouw klaar, scheiding, emigratie, een nieuwe baan ver weg, andere belangrijkere plannen). Dat iemand zijn huis voor € 40.000 minder verkoopt is wel zonde voor hem of haar, maar dat hoeft ook niet te betekenen dat hij bij verkoop direct € 40.000 aan de bank moet aftikken. Misschien was de woning al flink afbetaald en kostte het hem eigenlijk niets. Dan wegen de andere belangen zwaarder.

@Wok jeetje wat een verhaal. Je weet dat het echt een rare markt is als de verkopers zo makkelijk meerdere keren kunnen bepalen wanneer ze eruit gaan. Als koper heb je niets te willen behalve ja te zeggen. Als dit bij iedereen zo zou gaan (jij moet op je beurt ook weer gaan verlengen/kopers afhouden totdat je uit je eigen kunt) werkt dit al snel door naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Precies. Je moet ook bereid zijn langer in je woning te blijven wonen dan je in eerste instantie had bedacht, mocht zo'n situatie zich voordoen. Daarom altijd twee stappen vooruit denken als je een woning koopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-06 11:21
Daarnaast, als je nu iets koopt waar je de komende tijd wilt zitten en het hypotheekbedrag/maand klopt? Tja.

Wij doen ook een beetje mee aan de gekte hoor, nu wilden we toch wel weg in de komende 2 jaar. Er kwam wat op ons pad en dat huis hebben we gekocht. Ja leuk dat we 65-70k overwaarde hebben, nieuwe huis is ook duurder inderdaad. Maar we hebben nu wel gekozen voor een huis waar we ons oud zien worden, of in iedergeval willen wonen tot onze kleine uit huis gaat of iets.

Overigens, ik heb mijn vorige huis dus ook met verlies verkocht, 2008 gekocht, 2016 verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Immutable schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 19:34:

[..]

Bij de aankoop van mijn eerste woning in 2006 raadde de hypotheekadviseur ons een spaarhypotheek aan vanwege de HRA. Ik weet nog dat ik die man vroeg: wat als de huizenprijzen dalen? Dat vond 'ie een theoretische mogelijkheid, in 2006! We weten wat er daarna gebeurde. In 2011 wilden we het toch verkopen, met verlies dus.

Daarna een woning gekocht en dat maakte dat verlies meer dan goed: want die woning was ook in waarde gedaald (ongeveer 100k tov vorige eigenaren).

En nu horizontaal verhuisd: woning verkocht en voor precies dezelfde aankoopprijs een andere gekocht. Resultaat is lagere woonlasten: hypotheek is ongeveer hetzelfde maar de rente is veel lager. We hebben ook overwogen om groter en duurder te gaan wonen (tegen dezelfde maandlasten) maar toch maar niet gedaan. Liever de maandelijkse lasten verlagen dan straks met een te dure woning te blijven zitten.

Er zal wel ergens komende jaren een correctie komen dus er zullen wel weer mensen zijn die gewoon niet kunnen verkopen, net als 5-10 jaar geleden. Een woning kopen is geen risicovrij iets. Maar zoals anderen ook al aangeven: zolang je maar de maandelijkse verplichtingen nakomt is er niet veel aan de hand.

Groot verschil vind ik nu wel dat mensen in principe nu daadwerkelijk aflossen, waardoor je na een jaar of 5-10 een waardedaling wel kan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Kalentum schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:41:
[...]
Groot verschil vind ik nu wel dat mensen in principe nu daadwerkelijk aflossen, waardoor je na een jaar of 5-10 een waardedaling wel kan hebben.
De begrenzing op de prijzen van "niet kunnen verkopen door onderwaarde" is ook verdwenen. Deze rem op het dalen van de transactieprijzen is weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:21
Het klinkt alsof ik erg veel geluk heb met mijn huizenjacht. 10 dagen na de start van mijn huizenjacht was mijn bod geaccepteerd (€251k, 2k boven vraagprijs) op het huis wat ik erg leuk vind en compleet klaar is en handtekening onder verkoopovereenkomst 5 dagen later (k, cv is uit 2003, en 5m2 kopgevel opnieuw voegen, kan ik allemaal zelf doen). hoekhuis, werkplaats, 12km van werk, mooi fietsen door de natuur, in buitengebied, lekker rustig, toch alle voorzieningen bij de hang, vlakbij de Belgische grens, handig om van 2 walletjes te eten.

Had mijn vader meegenomen tijdens de bezichtiging. Die heeft 20 jaar huizen gebouwd en heeft in zijn 70jaar op aarde het nodige gezien. De makelaar hebben we in de woonkamer laten zitten en zijn met zijn 2n met zaklamp alles van onder tot boven nagelopen.

Verkopers hadden geen zin in een lang gedoe en hebben de andere bezichtingen afgebeld.

Met mijn eigen geld hoef ik qua hypotheek ook niet tot de max te gaan en heb gewoon een gemiddeld salaris.
Ik heb wel heel wat jaren goed gespaard en ik ben vrijgezel. Ik hoef niet rekening te houden met mijn partner of kinderen.

Wat het langst duurde was het taxatierapport voor de hypotheek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:08

Mystikal

It never hurts to help!

Sinds gisteren de eigenaar (voorlopig koopcontract) van ons nieuwe paleisje met een een behoorlijke upgrade. Ondanks dat het 6 maanden te koop stond, toch een paleisje wat ons betreft.

Verder volop mogelijkheden met 2 slaapkamers beneden en 6 op de eerste verdieping. Dus wederom ruimte voor de bios, speelruimte en overige zooi... :P

Nu nog de huidige kiet verkopen :O

[ Voor 40% gewijzigd door Mystikal op 31-01-2020 14:34 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Oké dit is wel heel bijzonder.
Vandaag tweede bezichtiging gedaan bij huis en direct bod gedaan. Wel iets boven de vraagprijs maar hij staat wel vrij laag in de markt.

We hadden begrepen dat huidige verkopers juli/augustus willen vertrekken dus hadden overdracht augustus voorgesteld.
Word ik net teruggebeld dat de kopers een tegenvoorstel doen: duizend euro onder ons bod 8)7 . Alleen dan wel vanaf april.
Nu hebben wij een huurhuis dus zou het wat dat betreft kunnen, alleen vonden we augustus prettig ivm werk wat per juli van locatie verandert en zodat we ook nog iets meer konden sparen.

Dus nu toch maar tegenvoorstel gedaan om overdracht dan 1 mei te doen... Voelt ook gek, want wie maakt nu mee dat het tegenvoorstel lager is dan het eigen bod, en daar zeggen we dan nee tegen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:08

Mystikal

It never hurts to help!

Jovatov schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:18:
Dus nu toch maar tegenvoorstel gedaan om overdracht dan 1 mei te doen... Voelt ook gek, want wie maakt nu mee dat het tegenvoorstel lager is dan het eigen bod, en daar zeggen we dan nee tegen 8)7
Dat is inderdaad erg bizar. Van de andere kant wilt de verkoper waarschijnlijk snel schakelen en hopen hiermee jullie (snel) over de streep te trekken.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:21
Ik merk dat het wel verleidelijk is je budget langzaam maar zeker naar boven bij te stellen.. Als we 100k boven ons huidige fictieve budget gaan (aardig fors onder onze maximale hypotheek) dan komen we woningen tegen waar we gelijk verliefd op zijn, terwijl het in de markt waar we nu in zoeken erg lastig is.

Vandaag een woning bezocht met een gietvloer die aan het scheuren is, onder de gietvloer ligt vloerverwarming. De woning is heel fraai, maar de ellende van de gietvloer verwijderen en een nieuwe vloer leggen zit ik niet zo op te wachten en gaat ook een dure grap worden.

Verder is erfpacht iets waar je je snel op verkijkt. Woningen hebben regelmatig nog een jaarlijks (geindexeerde) canon van +/- EUR 300, dat is toch een halve sociale huurwoning die je elke maand moet betalen en waar je niets voor terugkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:32
Jovatov schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:18:
Oké dit is wel heel bijzonder.
Vandaag tweede bezichtiging gedaan bij huis en direct bod gedaan. Wel iets boven de vraagprijs maar hij staat wel vrij laag in de markt.

We hadden begrepen dat huidige verkopers juli/augustus willen vertrekken dus hadden overdracht augustus voorgesteld.
Word ik net teruggebeld dat de kopers een tegenvoorstel doen: duizend euro onder ons bod 8)7 . Alleen dan wel vanaf april.
Nu hebben wij een huurhuis dus zou het wat dat betreft kunnen, alleen vonden we augustus prettig ivm werk wat per juli van locatie verandert en zodat we ook nog iets meer konden sparen.

Dat is bijzonder inderdaad.

Wel weer vlot 1000eu bespaard. Trouwens is de hypotheek wellicht qua maandbedrag niet lager dan de huur? (dat bespaard nog weer wat extra).
Als het wel/niet kunnen verhuizen afhangt van nog een paar maanden extra sparen is dit wellicht niet de slimste optie.
Mesque schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:26:
Ik merk dat het wel verleidelijk is je budget langzaam maar zeker naar boven bij te stellen.. Als we 100k boven ons huidige fictieve budget gaan (aardig fors onder onze maximale hypotheek) dan komen we woningen tegen waar we gelijk verliefd op zijn, terwijl het in de markt waar we nu in zoeken erg lastig is.

Vandaag een woning bezocht met een gietvloer die aan het scheuren is, onder de gietvloer ligt vloerverwarming. De woning is heel fraai, maar de ellende van de gietvloer verwijderen en een nieuwe vloer leggen zit ik niet zo op te wachten en gaat ook een dure grap worden.

Verder is erfpacht iets waar je je snel op verkijkt. Woningen hebben regelmatig nog een jaarlijks (geindexeerde) canon van +/- EUR 300, dat is toch een halve sociale huurwoning die je elke maand moet betalen en waar je niets voor terugkrijgt.
Tja, wat verwacht je dan als je 100k meer (fictief) uitgeeft? Logisch toch dat er dan mooiere woningen tussen zitten.
Als je je budget voor een andere auto met 10k verhoogd komen er ook mooiere/leukere auto's beschikbaar. Verhoog je je budget voor een andere TV/PC met 1000eu dan geld dat ook etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

@Jovatov Kan, ze willen je in ieder geval niet kwijt. Weet je zeker dat het laag in de markt ligt?

@Mesque Er is niets mis met het verruimen van je budget mits het in je cashflow past en financierbaar is. Bij een rente van 1,5% is dat 125 extra rente (bruto) per maand plus aflossing. Als ik 1 keer per week minder thuisbezorgd bestel bespaar ik al meer op maandbasis. Zo redeneren ook veel kopers, vandaar dat het ook storm blijft lopen in de huidige (krappe) markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
B-Real schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:29:
[...]

Dat is bijzonder inderdaad.

Wel weer vlot 1000eu bespaard. Trouwens is de hypotheek wellicht qua maandbedrag niet lager dan de huur? (dat bespaard nog weer wat extra).
Als het wel/niet kunnen verhuizen afhangt van nog een paar maanden extra sparen is dit wellicht niet de slimste optie.
We zitten nu sociale huur (ook enorm veel geluk bij gehad indertijd) dus helaas gaan onze maandlasten wel wat omhoog bij het nieuwe huis.
We zouden ook wel kunnen verhuizen per 1 april, maar hadden hoop wat meer te kunnen sparen in mei/juni/juli zodat we direct al wat meer konden aanpakken in het nieuwe huis voordat we er zouden wonen. Dat zal nu iets meer in etappes gaan, maar ook prima.
Kju schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:33:
@Jovatov Kan, ze willen je in ieder geval niet kwijt. Weet je zeker dat het laag in de markt ligt?
Ik ben geen taxateur. Maar een tussenwoning van verder zelfde soort uit deze buurt ging voor 10k minder weg, en dit is een hoekwoning met (wel houten maar toch) garage waar misschien net een wat verouderde keuken/badkamer inzit. Maar verder toch best heel prima is.

[ Voor 22% gewijzigd door Jovatov op 24-01-2020 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:01
MeZZiN schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:34:
Je moet bij elk huis realistisch zijn dus een oud huis heeft veel meer issues dan een nieuw huis. De regel die wij toen geleerd hebben was maximaal 5 problemen anders hakken kopers af. Dus als je een woning bekijkt met meer dan 5 problemen dan weet je dat er veel mensen afhaken dus je meer ruimte heb om te onderhandelen.
Moah de woning wat ik gekocht had waren er wel meer dan 5 problemen maar daar keek ik als techneut doorheen omdat het eenvoudige en zeer goedkope zaken waren wat je zelf kon oplossen.

Maar idd iedereen zonder kennis haakte meteen af, de woning stond al bijna 1 jaar te koop terwijl het een populaire buurt was, en zo kon ik mooi me slag slaan en gerust 10% onder de waarde bieden op een top plek.

Het ligt dus ook vooral aan de aard van het probleem, dak lekkage, kapot vloerverwarming, scheuren in de muren(funderingproblemen), woning met asbest en nog slecht geisolleerd, vermoeden van "tuig" buren(die de tuin verwaardeloost bijvoorbeeld) dat soort zaken zou ik sneller afhaken als koper.

Aan de andere kant heeft het als koper ook voordeel als bijvoorbeeld de keuken "af" is, je kan het naar eigen wens inrichten dat heb ik liever dan er een pas nieuwe keuken in zit en niet naar je smaak is.

Beste is volgensmij je woning een beetje standaard houden, al die luxe dingen wat je erin "vertimmert" krijg je het geld nooit meer uit, dat willen mensen simpelweg niet.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 24-01-2020 16:52 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
B-Real schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:29:
[...]
Tja, wat verwacht je dan als je 100k meer (fictief) uitgeeft? Logisch toch dat er dan mooiere woningen tussen zitten.
Als je je budget voor een andere auto met 10k verhoogd komen er ook mooiere/leukere auto's beschikbaar. Verhoog je je budget voor een andere TV/PC met 1000eu dan geld dat ook etc etc
Dat verwacht ik inderdaad ook, maar ik had wel de verwachting dat er meer wenselijk aanbod was met een budget van 500k.

Zojuist naar een woning gekeken met vraagprijs van 625k, is een woning soortgelijk/exact aan woningen die in 2011 en 2013 nog voor 200-250k verkocht werden. Krijg zojuist bericht dat de woning vandaag (ver) boven de vraagprijs verkocht is. 8)7

Voor de geïnteresseerden (aangezien het toch al verkocht is): https://www.ramonmossel.n...sterdam-20200108171406461

[ Voor 8% gewijzigd door Mesque op 24-01-2020 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:01
Mesque schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:52:
[...]

Dat verwacht ik inderdaad ook, maar ik had wel de verwachting dat er meer wenselijk aanbod was met een budget van 500k.

Zojuist naar een woning gekeken met vraagprijs van 625k, is een woning soortgelijk/exact aan woningen die in 2011 en 2013 nog voor 200-250k verkocht werden. Krijg zojuist bericht dat de woning vandaag (ver) boven de vraagprijs verkocht is. 8)7

Voor de geïnteresseerden (aangezien het toch al verkocht is): https://www.ramonmossel.n...sterdam-20200108171406461
In het "westen" zijn er veel investeerders die de woningen opkopen en weer verhuren om er geld uit te slaan.

Hier in het Oosten zijn anders genoeg woningen te vinden van 200-250k, dan leef je al in ware luxe met een tuin erbij, je moet het natuurlijk wel willen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
mr_evil08 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:55:
[...]

In het "westen" zijn er veel investeerders die de woningen opkopen en weer verhuren om er geld uit te slaan.

Hier in het Oosten zijn anders genoeg woningen te vinden van 200-250k, dan leef je al in ware luxe met een tuin erbij, je moet het natuurlijk wel willen.
Ik zou dat ook best overwegen als ik iets in/met het Oosten had, maar als Eindhovenaar met een baan in Rotterdam/Amsterdam (en soort werk dat niet in het oosten/brabant te vinden is) is dat niet echt leefbaar helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
...En het is 1 mei geworden met een lager bod dan onze inzet. Zo kan het dus ook gaan.

Tips voor andere kopers: Lekker snel doorpakken, bieden en dan vervolgens een verkopende partij hebben die gewoon blij is dat ze het huis verkocht hebben. (oftewel, domweg veel geluk hebben).

Verder doen we ook nog wel een bouwtechnische keuring voor de zekerheid, maar ik heb wel het vertrouwen dat dat goed moet komen.

[ Voor 18% gewijzigd door Jovatov op 24-01-2020 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
Jovatov schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 17:57:
...En het is 1 mei geworden met een lager bod dan onze inzet. Zo kan het dus ook gaan.

Tips voor andere kopers: Lekker snel doorpakken, bieden en dan vervolgens een verkopende partij hebben die gewoon blij is dat ze het huis verkocht hebben. (oftewel, domweg veel geluk hebben).

Verder doen we ook nog wel een bouwtechnische keuring voor de zekerheid, maar ik heb wel het vertrouwen dat dat goed moet komen.
Congrats! Heb je het zonder financieringsvoorbehoud gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
Mesque schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 18:23:
[...]

Congrats! Heb je het zonder financieringsvoorbehoud gedaan?
Met :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:05
Sleehond schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 22:29:
[...]

Idd!

Ik heb mijn woning in Utrecht 4.5 jaar geleden gekocht voor 240.000 terwijl de bewoner voor ons gekocht had voor 165.000 ongeveer 2 jaar voor ons.... 8)7

Ik heb dus 80.000 meer betaald 2 jaar na zijn aankoop.

Maar hé, dit huis is nu ongeveer 450.000 a 475.000 waard en heb ik inmiddels al afgelost tot 217.000 dus als ik nu verkoop pak ik zeker 230.000 winst en misschien wel mijn aankoop som van 240.000 ... 8)7

Misschien toch maar verzilveren en de stad uit gaan :P
Hehe! Wij ongeveer dezelfde overwaarde in Utrecht. Gaan nu wel verhuizen naar buiten de stad (Soest). Groter huis - grotere tuin en lagere maandlasten. Kinderen blij want ruimte voor een boomhut!

Dat het absolute hypotheekbedrag een factor twee van onze huidige hypotheek is, boeit mij niet zo. Rente 20 jaar vast tegen laag tarief en deel van de overwaarde in Utrecht drukt het hypotheekbedrag ten opzichte van de woning waarde. Dus mocht er een correctie komen dan verliezen we hooguit een deel van het papieren geld wat ik toch nooit in mijn handen heb gehad :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Nu we een mondeling akkoord hebben voor het huis ben ik aan het rekenen geslagen. Het liefst zouden we nog voordat we erin trekken de benedenverdieping aan willen pakken. Dit lijkt mij te kunnen maar ik heb nog wat vragen. Die ga ik uiteraard bij de hypotheekadviseur stellen, maar het is vandaag zondag dus ik doe het even hier.

Members only: Berekening en vragen
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:47
@Jovatov
Ga je veel zelf doen? Want anders vind ik je bedragen aan de lage kant.

Het ligt natuurlijk aan hoe groot je woning is. Maar als ik hier kijk naar zonnepanelen, vloerisolatie en alleen bovenverdieping kozijnen met hr++ glas ben ik al bijna €20.000 kwijt.

Keuken + vloerverwarming + pvc vloer voor €12.000? Zit je daarbij niet een beetje te laag?

Alles hangt er natuurlijk vanaf hoeveel je zelf doet en hoe groot de woning is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Jovatov schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:09:
Nu we een mondeling akkoord hebben voor het huis ben ik aan het rekenen geslagen. Het liefst zouden we nog voordat we erin trekken de benedenverdieping aan willen pakken. Dit lijkt mij te kunnen maar ik heb nog wat vragen. Die ga ik uiteraard bij de hypotheekadviseur stellen, maar het is vandaag zondag dus ik doe het even hier.

***members only***
Bedenk ook dat je smaakgevoelige dingen zoals een keuken maar voor +/- 65% uit een bouwdepot kan financieren! Dingen zoals een dakkapel of uitbouw voor ongeveer 90%. Eigen geld is dus wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Highfive95 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:54:
@Jovatov
Ga je veel zelf doen? Want anders vind ik je bedragen aan de lage kant.

Het ligt natuurlijk aan hoe groot je woning is. Maar als ik hier kijk naar zonnepanelen, vloerisolatie en alleen bovenverdieping kozijnen met hr++ glas ben ik al bijna €20.000 kwijt.

Keuken + vloerverwarming + pvc vloer voor €12.000? Zit je daarbij niet een beetje te laag?

Alles hangt er natuurlijk vanaf hoeveel je zelf doet en hoe groot de woning is.
Echte offertes en dergelijke moet ik nog opvragen, bedragen zijn wat ik een beetje bij elkaar heb gegoogeld. Sloopwerk kan ik zelf, maar monteren en dergelijke zou ik wel laten doen.
Het komt dan hierop neer:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Tjebakka schreef op zondag 26 januari 2020 @ 16:03:
[...]

Bedenk ook dat je smaakgevoelige dingen zoals een keuken maar voor +/- 65% uit een bouwdepot kan financieren! Dingen zoals een dakkapel of uitbouw voor ongeveer 90%. Eigen geld is dus wel handig.
Precies, ik reken zelf met 50% zelf in mijn voorbeeld voor de veiligheid. De energiebesparende maatregelen zouden wel vol kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:24
[...]

Weet niet waar je dit vandaan hebt?
Je kunt dit gewoon 100% financieren met een bouwdepot, wij in ieder geval wel.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:51
[...]

Zo werkt een bouwdepot niet. Nadat je een woning hebt gekocht en je hebt verbouwplannen dien je bij de bank een taxatierapport in, voor zowel de huidige getaxeerde waarde en waarde na verbouwing. Afhankelijk van hoe je financiert heeft het bouwdepot een bepaalde waarde.

Je kunt prima je hele keuken uit een bouwdepot financieren, het is meer de vraag of dat gaat bijdragen aan de waardestijging waarop je bouwdepot is gebaseerd ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
Jovatov schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:27:
[...]

Echte offertes en dergelijke moet ik nog opvragen, bedragen zijn wat ik een beetje bij elkaar heb gegoogeld. Sloopwerk kan ik zelf, maar monteren en dergelijke zou ik wel laten doen.
Het komt dan hierop neer:

***members only***

[...]

Precies, ik reken zelf met 50% zelf in mijn voorbeeld voor de veiligheid. De energiebesparende maatregelen zouden wel vol kunnen.
Lijkt me zeer optimistisch ingeschat. Geen leiding/elektrawerk voor je keuken nodig? geen montage? geen verdere afwerking?

Wat ligt er nu op de vloer? dat bepaalt de prijs van het voorbereiden en leggen van de verwarming. 22 euro per m2 voor pvc heb je overigens niet veel soeps voor schat ik zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Biohazzard21 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:54:
[...]

Lijkt me zeer optimistisch ingeschat. Geen leiding/elektrawerk voor je keuken nodig? geen montage? geen verdere afwerking?

Wat ligt er nu op de vloer? dat bepaalt de prijs van het voorbereiden en leggen van de verwarming. 22 euro per m2 voor pvc heb je overigens niet veel soeps voor schat ik zo in.
Goede punten, na wat meer googelen lijk het inderdaad hier en daar optimistisch.

Want qua planning zal ik deze week de koopakte tekenen, en de bouwkundige keuring volgt snel. Deze kan denk ik ook goed vertellen wat eventueel gedaan moet worden voor eventuele verbouwingen?
En vervolgens moet ik zorgen dat ik precies weet wat ik zou willen doen als de taxateur zijn werk doet. Deze
moet immers de woning op waarde schatten, nu en na de verbouwing. Want doet deze dat op basis van grove schattingen/concrete offertes?

Het is allemaal wat, zo'n huis kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Jovatov schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:14:
Deze moet immers de woning op waarde schatten, nu en na de verbouwing. Want doet deze dat op basis van grove schattingen/concrete offertes?

Je gaat zo'n formulier krijgen om in te vullen: https://site.nwwi.nl/down...ouwingsspecificatie-2016/

Voor verbouwingen zal de taxateur als het goed is vragen om concrete offertes, zonder deze is maar de vraag of hij bereid gaat zijn (veel) waarde mee te tellen. Ook als je wel offertes hebt mogen ze volgens mij niet zonder meer 100% van de kosten als waarde tellen (is namelijk ook niet realistisch).

Een verbouwing volledig bekostigen met de hypotheek, ik ben benieuwd of je dat nog voor elkaar krijgt tegenwoordig. Laat het ons vooral weten, als je meer weet!

Ik denk ook dat je schattingen rijkelijk optimistisch zijn trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Wilke schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:32:
[...]

Je gaat zo'n formulier krijgen om in te vullen: https://site.nwwi.nl/down...ouwingsspecificatie-2016/

Voor verbouwingen zal de taxateur als het goed is vragen om concrete offertes, zonder deze is maar de vraag of hij bereid gaat zijn (veel) waarde mee te tellen. Ook als je wel offertes hebt mogen ze volgens mij niet zonder meer 100% van de kosten als waarde tellen (is namelijk ook niet realistisch).

Een verbouwing volledig bekostigen met de hypotheek, ik ben benieuwd of je dat nog voor elkaar krijgt tegenwoordig. Laat het ons vooral weten, als je meer weet!

Ik denk ook dat je schattingen rijkelijk optimistisch zijn trouwens.
Goed om te weten van de offertes, ga ik daar mee aan de gang (en dan kan ik mijn optimisme ook vervangen naar realisme),

100 procent via de hypotheek verwacht ik dus ook niet, dat is denk ik het stukje waar ik in elk geval niet optimistisch in ben. In mijn rekensom ga ik uit van 50% van de waarde verbouwing die ik hoop mee te financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
Jovatov schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:14:
[...]

Goede punten, na wat meer googelen lijk het inderdaad hier en daar optimistisch.

Want qua planning zal ik deze week de koopakte tekenen, en de bouwkundige keuring volgt snel. Deze kan denk ik ook goed vertellen wat eventueel gedaan moet worden voor eventuele verbouwingen?
En vervolgens moet ik zorgen dat ik precies weet wat ik zou willen doen als de taxateur zijn werk doet. Deze
moet immers de woning op waarde schatten, nu en na de verbouwing. Want doet deze dat op basis van grove schattingen/concrete offertes?

Zeker, veel uitzoeken en advies inwinnen zoveel als je kunt ;) een hypotheekadviseur of taxateur vertelt je ongetwijfeld ook meer, en vaak zijn eerste gesprekken free of charge.. ook bij de keuring gewoon ff wat dingen vragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
50% lijkt me wel realistisch ja, en offertes zijn misschien niet voor elk ding strikt noodzakelijk, maar ze helpen om te laten zien dat je serieus bezig bent met uitzoeken en een idee hebben van wat het gaat kosten, en ook wat er dan precies gaat gebeuren.

Dan heeft de taxateur iets om te zeggen: kijk, mijn taxatie is hierop gebaseerd, niet zomaar een wensgetal dat ik na wat handwuiven van de klant naar diens wens uit de lucht heb gegrepen.

Een tip, het kan dus handig zijn om de kosten op zo'n aanvraag niet te krap in te schatten (ook weer niet extreem hoog natuurlijk want straks wordt je hypotheek er te hoog van), als dan de helft als waardestijging meetelt helpt dat weer.

Bv een keuken zou ik wel op 12-15 zetten. Je kunt zeker voor 8k een prima keuken kopen. Maar inclusief leidingen verleggen, beetje stucen, nieuwe keuken plaatsen, nog wat afwerking, zit je voor je het weet eerder op die 10-12k en dan doe je nog niks geks. Of ga je dat allemaal zelf doen?

Een keuken voegt trouwens i.h.a. weinig waarde toe (nou ja, een afgeragde vs. een nieuwe natuurlijk wel wat, maar vaak worden keukens bij verkoop toch weer vervangen, en maakt het dus weinig uit wat het is). Vb. wat echt waarde toevoegt is uitbouwen, dakkapellen, verduurzamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Dank voor de tip, denk dat de keuken in dit geval misschien te veel/snel (en iets te duur) is om goed uit te zoeken met de rest wat ook geregeld moet worden.
Al is de huidige keuken wel iets aan zijn einde toe, voor de huidige bewoners functioneert hij ook nog, dus moeten wij er ook prima nog een half jaar mee kunnen en hebben we alle tijd om echt een goede keuken uit te zoeken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Biohazzard21 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:48:
[...]

Zo werkt een bouwdepot niet. Nadat je een woning hebt gekocht en je hebt verbouwplannen dien je bij de bank een taxatierapport in, voor zowel de huidige getaxeerde waarde en waarde na verbouwing. Afhankelijk van hoe je financiert heeft het bouwdepot een bepaalde waarde.

Je kunt prima je hele keuken uit een bouwdepot financieren, het is meer de vraag of dat gaat bijdragen aan de waardestijging waarop je bouwdepot is gebaseerd ;-)
Linksom of rechtsom komt het op hetzelfde neer toch? Je koop een huis voor, laten we zeggen, €250.000.

Dan wil je een nieuwe keuken, nieuwe badkamer en vloer daar in zetten.

€12.000 keuken
€10.000 badkamer
€3000 vloer
______
€25.000 in totaal

De bank zegt: prima, maar de taxatiewaarde na verbouwing is €266.250. Daar krijg je een hypotheek voor. Dan moet je de rest à €8.750 zelf ophoesten.

@Martinusz ik ben gemakshalve van +/- 65% uitgegaan. Bij nieuwbouw krijg je 100%. Bij een verbouwing niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ok, voor de goede orde: er is geen vaste stelregel voor die waardestijging bij verbouwing. Verkijk je daar dus niet op.

Ik heb wel vaker e.e.a. uitgelegd maar de enige wat ik nu zo snel kon vinden was deze
Kju schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:57:
Het is toch echt helemaal afhankelijk van de werkzaamheden die je uit wil voeren en de huidige staat van de woning. Niks fingerspitzengefühl. Er zal per onderdeel worden gekeken naar restwaarde en of er sprake is van een meerwaarde of juist een waardedaling, of het gaat om vernieuwen of gaat het om een constructieve aanpassing. Het vervangen van een niet al te oude keuken door een andere keuken levert niets op. Ga je een badkamer uit de jaren 70 vervangen, dan die meestal wel 100% mee worden genomen. Ga je de gebruiksoppervlakte vergroten, dan zijn er regelmatig zelfs gevallen dat de waarde meer toeneemt dan de kosten. E.e.a. moet wel in verhouding zijn tot de waarde van de woning. Een badkamer van 30.000 in een appartement van 100.000 is misschien wel een beetje overkill... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
mr_evil08 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:50:
[...]

Moah de woning wat ik gekocht had waren er wel meer dan 5 problemen maar daar keek ik als techneut doorheen omdat het eenvoudige en zeer goedkope zaken waren wat je zelf kon oplossen.

Maar idd iedereen zonder kennis haakte meteen af, de woning stond al bijna 1 jaar te koop terwijl het een populaire buurt was, en zo kon ik mooi me slag slaan en gerust 10% onder de waarde bieden op een top plek.

Het ligt dus ook vooral aan de aard van het probleem, dak lekkage, kapot vloerverwarming, scheuren in de muren(funderingproblemen), woning met asbest en nog slecht geisolleerd, vermoeden van "tuig" buren(die de tuin verwaardeloost bijvoorbeeld) dat soort zaken zou ik sneller afhaken als koper.

Aan de andere kant heeft het als koper ook voordeel als bijvoorbeeld de keuken "af" is, je kan het naar eigen wens inrichten dat heb ik liever dan er een pas nieuwe keuken in zit en niet naar je smaak is.

Beste is volgensmij je woning een beetje standaard houden, al die luxe dingen wat je erin "vertimmert" krijg je het geld nooit meer uit, dat willen mensen simpelweg niet.
Daarom als je dus in een lastige markt zit zijn juist de woningen die meer dan 5 issues hebben degene die je wel kan kopen omdat het gros wel afhaakt.

Onze vorige woningen hadden we met die regel wel verkocht we hadden alles netjes gemaakt. We hadden een goede makelaar gekozen die ZZP-er was en ook de helft goedkoper dan alle andere makelaars. De rest van het geld hebben we in de woning gestopt alles echt netjes te maken. We hadden krimp schuren in de muur en nog wat kleine beschadigingen her en der en natuurlijk de normale slijtage.

Uit eindelijke de woning verkocht 30.000 euro meer dan alle duurdere makelaars het voor in de markt willen zetten. Omdat er ook in onze straat meerdere van dezelfde woningen voor nog minder te koop stonden. We hadden de duurste woning van alles wat te koop in de straat. Alleen was bij ons was er bijna niets om op aan te merken.

Dat heeft ons een overdracht gedoe oplevert uiteindelijk. De kopers dachten dat ze direct in konden trekken dus dat alles steriel schoon was 8)7 en niet bezem schoon. Was gewoon netjes opgeleverd natuurlijk maar ze hadden nog veel schoner verwacht. 8)7

Zelfs de notaris was langs gekomen om te kijken hoe erg de 'zwijnen stal was'. Er was natuurlijk niets op te merken behalve dat er op een plint een beetje stof lag. Zucht de koper was wel ook maar hun ouders ging op elke slak zout leggen. Maar goed daardoor hebben ze wel alle uitleg over het huis gemist. En gelijk ook elke mogelijkheid om te claimen dat er issues zouden zijn met niet functioneren van onderdelen van het huis. Je moet altijd alles uitproberen op de dag van overdracht.

Dingen kunnen soms raar lopen alles goedgekomen. Lol onze huidige woning was niet eens echt schoon opgeleverd. Dus wij gelijk aan de schoonmaak (plus dat wil je ook alles gelijk je eigen maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Kju schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:50:
Ok, voor de goede orde: er is geen vaste stelregel voor die waardestijging bij verbouwing. Verkijk je daar dus niet op.

Ik heb wel vaker e.e.a. uitgelegd maar de enige wat ik nu zo snel kon vinden was deze

[...]
Interessant om te weten. Wij gaan morgen kijken naar een woning die aan de buitenkant in orde is. Dat wil zeggen: isolatie is in orde met oa. dubbel glas en isolatie. CV is eveneens vrij recent

De rest is oude meuk. Keuken is niet bruikbaar, badkamer is niet meer dan een betegelde ruimte met een simpele wastafel, douchestang en douchekop. De vloeren zijn kaal op de eerste en tweede verdieping. Echt een kluswoning dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:22
Zijn er mensen hier die een ervaring hebben met het kopen van een huis dat niet te koop stond? En dan heb ik het echt over het aanbellen bij mensen om te vragen of ze misschien hun huis willen verkopen. Wij hebben namelijk een pand op het oog die wij heel graag zouden willen hebben. Echter staat het niet te koop. Is dat raar als je gewoon uit het niets voor de deur staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Sunri5e schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:40:
Zijn er mensen hier die een ervaring hebben met het kopen van een huis dat niet te koop stond? En dan heb ik het echt over het aanbellen bij mensen om te vragen of ze misschien hun huis willen verkopen. Wij hebben namelijk een pand op het oog die wij heel graag zouden willen hebben. Echter staat het niet te koop. Is dat raar als je gewoon uit het niets voor de deur staat?
Lijkt me een beetje moeilijk als je niet weet wat die huizenbezitter in zijn hoofd heeft als waarde. "Ja maar die huis twee deuren verderop kost X" klinkt ook stom als de bewoner in eerste instantie niet wil verkopen. Of je doet helemaal gek en biedt bakken met geld.
Afgelopen jaar liep een vriend briefjes binnen te gooien bij huizen die hij leuk vond, maar geen enkele reactie gehad. N= 1 natuurlijk, misschien tref jij net diegene die wel wil verkopen. Dat iemand hier aanbelt en vraagt of hij mijn huis mag kopen zou ik persoonlijk niet waarderen.

[ Voor 4% gewijzigd door mister_S op 27-01-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:22
mister_S schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:46:
[...]

Lijkt me een beetje moeilijk als je niet weet wat die huizenbezitter in zijn hoofd heeft als waarde. "Ja maar die huis twee deuren verderop kost X" klinkt ook stom als de bewoner in eerste instantie niet wil verkopen. Of je doet helemaal gek en biedt bakken met geld.
Afgelopen jaar liep een vriend briefjes binnen te gooien bij huizen die hij leuk vond, maar geen enkele reactie gehad. N= 1 natuurlijk, misschien tref jij net diegene die wel wil verkopen. Dat iemand hier aanbelt en vraagt of hij mijn huis mag kopen zou ik persoonlijk niet waarderen.
Ik ben van plan om gewoon een realistisch bod uit te brengen mochten ze eventueel in gesprek met mij willen. Ik heb wel een idee wat het waard zou moeten zijn. Maar wat ik mezelf afvraag hoe je zoiets aanpakt? Gewoon aanbellen en zeggen dat je interesse hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Sunri5e schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:40:
Persoonlijk zou ik dat wel raar vinden. Als de bel gaat en er staat iemand die een bod doet op mijn huis. Ik zou een briefje met de strekking 'Hallo, ik vind uw woning erg leuk en zou eventueel wel het willen kopen. Zouden we hier eens over kunnen praten' wel OK vinden.

Tenzij je weet dat het te koop gaat komen, dan zijn die huidige bewoners al voorbereid. Maar dat is hier dus niet zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
Gewoon een brief door de bus met een waarde die jij goed vindt lijkt me het beste. Aanbellen en een bod doen zal opdringering overkomen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09:06
Sunri5e schreef op maandag 27 januari 2020 @ 16:11:
[...]

Ik ben van plan om gewoon een realistisch bod uit te brengen mochten ze eventueel in gesprek met mij willen. Ik heb wel een idee wat het waard zou moeten zijn. Maar wat ik mezelf afvraag hoe je zoiets aanpakt? Gewoon aanbellen en zeggen dat je interesse hebt?
Waarom zou iemand willen verkopen voor een "realistisch" (lees markconform) bod als er geen verhuiswens is?
Die mensen halen zich allerlei kosten en werk op de hals voor het voorrecht jou een huis te verkopen?

Ik denk dat je kans van slagen hebt mits je bereid bent boven de marktprijs te bieden, en dat je kans op een gesprek hebt indien je dat meteen duidelijk maakt. Als je dat met realistisch bedoelt, dan volg ik je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik krijg 'regelmatig' briefjes in de brievenbus met een "ik wil uw huis wel kopen, zou u me ajb op de hoogte kunnen stellen als u uw huis te koop wilt zetten" of iets soortgelijks. Die gaan glimlachend de papierbak in. Als iemand met dezelfde boodschap zou aanbellen dan zou ik me 'lichtelijk' ongemakkelijk voelen, argwanend een "nee, dank je" verkopen en de deur dichtdoen, en daarna nog eens extra goed de deur op slot draaien :X

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online
Even een jubelpost. Wij hebben vanochtend bericht gekregen dat ons bod is geaccepteerd. Overdracht zal in april zijn. Er kan genoeg worden gemoderniseerd aan de woning, maar het enige noodzakelijke is een nieuwe badkamer, vloeren en schilderen. Wenselijk is het vervangen van 2 ramen met enkel glas op de verdiepingen, verder isoleren en het leggen van zonnepanelen. Toekomstplannen zijn verder uitbouwen en een nieuwe keuken.

Maar nu vooral erg blij.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Pagina: 1 ... 116 ... 358 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7