Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 115 ... 358 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-06 11:21
Tsurany schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:49:
[...]

Natuurlijk zijn er zeer uitzonderlijke situaties maar in praktijk komt dat weinig voor denk ik. Zijn vast weinig cijfers over aangezien zoiets nergens centraal geregistreerd wordt.

[...]

Dat is in mijn ogen echt veel te simplistisch gedacht. We vinden 15k niks als je het verspreid over 30 jaar kan betalen (met rente!) maar wat als je nu datzelfde bedrag elke maand gaat beleggen 30 jaar lang? Dan is het verschil opeens aardig hoog.

Die 15k staat gelijk aan 41,67 euro per maand aflossen 30 jaar lang. Ga je elke maand 41 euro beleggen dan heb je na 30 jaar 28.188 euro als je met een rendement van 4% rekent. Dus dan is het niet opeens maar 15k maar hebben we het over bijna 30k wat je anders na 30 jaar in je handen zou krijgen.
Ben het wel met je eens hoor. Aan de andere kant, voor 41 euro per maand meer kan je wellicht wel het huis hebben dat je graag wilt ipv weer door te zoeken naar een ander huis. De discussie onder mijn vrienden is dan ook meer van: "Je gaat toch niet het risico nemen om 4 tientjes" per maand minder te bieden om vervolgens achter het net te vissen?" Nu moet je dat wel op kunnen brengen etc, maar wat is dan 4 tientjes per maand om wel in het huis te zitten waar je op aast? Er zijn zat mensen die dat in 1 avond in de kroeg ook weg drinken oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Scr33x0r schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:55:
[...]

Ben het wel met je eens hoor. Aan de andere kant, voor 41 euro per maand meer kan je wellicht wel het huis hebben dat je graag wilt ipv weer door te zoeken naar een ander huis. De discussie onder mijn vrienden is dan ook meer van: "Je gaat toch niet het risico nemen om 4 tientjes" per maand minder te bieden om vervolgens achter het net te vissen?" Nu moet je dat wel op kunnen brengen etc, maar wat is dan 4 tientjes per maand om wel in het huis te zitten waar je op aast? Er zijn zat mensen die dat in 1 avond in de kroeg ook weg drinken oid.
Er zijn mensen die 150 euro in een club er doorheen drinken, mensen die een fles champagne van dat bedrag kopen voor een avondje. Waar trek je de grens?

Je moet als aankopende partij kijken naar hetgeen je er voor wil betalen en wat je uiterste grens is. Dat blijven rekken "omdat andere dat ook doen" is jezelf gek maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-06 22:17
Mesque schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:16:
[...]

Ga je dan na het verlopen van je proeftijd wel zonder voorbehoud van financiering bieden of houdt je voorbehoud?

Wat doen jullie verder met bouwkundige keuring, is dat ook een voorbehoud bij de koop die jullie hanteren? De enige reden die ik me kan voorstellen dat ik financiering niet rond kan krijgen is als er bouwkundig iets mis zou blijken te zijn, maar dat risico zou ik dan denk ik liever ondervangen met het voorbehoud op bouwkundige keuring.

Verder vraag ik me af in hoeverre het voorkomt dat mensen (over)bieden op een huis terwijl ze nog niet zeker weten dat ze het huis willen, vanwege de wettelijke drie dagen bedenktijd. Vervolgens kan men dan altijd nog binnen drie dagen na ondertekening van de overeenkomst ontbinden. Komt dat naar jullie ervaring veel voor?
Goede vraag, in principe weten we wat we kunnen krijgen aan hypotheek som, dat verandert verder niet (wordt zelfs meer door hoger salaris) dus het zou kunnen. Maar het is ons eerste huis, vind het nogal wat hehe.

Voorbehoud bij bouwkundige keuring zit toch tegenwoordig standaard in je koopovereenkomst of heb ik dat verkeerd begrepen van vrienden laatst?

Je laatste punt, wat ik merk en hoor is dat de vraag (in Alkmaar) ook ontzettend hoog is vergeleken met het aanbod, kan me voorstellen dat mensen wedden op meerdere paarden. Maar het is bij mij nog niet voorgekomen dat een huis weer beschikbaar was omdat een financiering niet rond kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

LuNaTiC schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:49:
[...]
Oke als we voor een huis zouden gaan wat 2 keer zo goedkoop zou zijn geweest en/of wat we aantoonbaar op 1 van onze inkomsten konden lenen, dán had ik het waarschijnlijk wel uit de kast getrokken als extra voordeel maar verder vind ik het risico nog steeds te groot.
Het gaat uiteindelijk gewoon over hoe goed je je eigen situatie kent. In sommige gevallen is het ook gewoon verstandiger dan in andere, maar ik durf wel de stelling aan dat de meeste mensen OF onterecht teveel waarde hechten aan het 'ovb financiering' OF dat ze slachtoffer zijn van hun eigen (te) lakse houding (en hun eigen situatie niet goed genoeg kennen).

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 14-01-2020 14:16 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-06 10:15
Nou en tot zover mijn eerste achtbaanrit door het huiskopenwereldje.
Na koop op inschrijving nog paar duizend overboden kennelijk, dus we kunnen dit huisje vergeten (voor nu).
Ons bod was al 12,5k boven op de vraagprijs, had niet meer willen bieden. En het was het eerste huis wat we hebben bekeken, had hier niet alles op gewed en we hoeven nu verder ook niet direct te verhuizen.

Ben er dus niet echt heel rouwig om, maar jammer is het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:31
naitsoezn schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:15:
[...]

Het gaat uiteindelijk gewoon over hoe goed je je eigen situatie kent. In sommige gevallen is het ook gewoon verstandiger dan in andere, maar ik durf wel de stelling aan dat de meeste mensen OF onterecht teveel waarde hechten aan het 'ovb financiering' OF dat ze slachtoffer zijn van hun eigen (te) lakse houding (en hun eigen situatie niet goed genoeg kennen).
Wat bedoel je met dat laatste?

Overigens basis van online berekeningen kunnen wij met zijn tweeën +/- 700k hypotheek krijgen en hebben we daarnaast samen ook +/- 150k spaargeld. Bieden rond de 500k lijkt daarom heel safe, maar heb uberhaupt nog geen orienterend hypotheekgesprek gehad dus ga dat dit weekend sowieso eerst maar eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Mesque schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:18:
[...]

Wat bedoel je met dat laatste?
Dat ze zich niet goed hebben laten voorlichten (qua financiën) en/of hun zaakjes niet op orde hebben, of dat ze te dicht tegen het randje van hun kunnen willen / wilden financieren (en daar te laks over waren). Je hebt ze erbij, die pas beginnen nadenken over hun financiering op het moment dat het koopcontract getekend is, 'want we hebben toch financieringsvoorbehoud'.
Overigens basis van online berekeningen kunnen wij met zijn tweeën +/- 700k hypotheek krijgen en hebben we daarnaast samen ook +/- 150k spaargeld. Bieden rond de 500k lijkt daarom heel safe, maar heb uberhaupt nog geen orienterend hypotheekgesprek gehad dus ga dat dit weekend sowieso eerst maar eens doen.
Als je beide een vast contract hebt (in loondienst), dan zou ik zeggen dat je op basis van deze gegevens in de eerste categorie valt (teveel waarde hechten aan een 'ovb financiering') :P

[ Voor 14% gewijzigd door naitsoezn op 14-01-2020 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:28

_Arthur

blub

HansAnders07 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:12:
Voorbehoud bij bouwkundige keuring zit toch tegenwoordig standaard in je koopovereenkomst of heb ik dat verkeerd begrepen van vrienden laatst?
Ja het is een standaard tekst in de koopovereenkomst. Maar als jij je bod uitbrengt en geen voorbehoud mbt de bouwkundige keuring, dan wordt de standaard tekst doorgestreept en is dan niet van toepassing.

Dus, wil je een bod uitbrengen obv bouwkundige keuring, vermeld dat -altijd- bij je bod. Vaak doe je dat tesamen met een bedrag; is het meer dan dat bedrag, dan beroep je je op het beding en kan je onder de koop uit komen (zonder gevolgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
naitsoezn schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:20:
[...]

[...]

Als je beide een vast contract hebt (in loondienst), dan zou ik zeggen dat je op basis van deze gegevens in de eerste categorie valt (teveel waarde hechten aan een 'ovb financiering') :P
Beiden vast contract inderdaad en al een aantal jaar beiden bij onze eerste werkgevers.

Iets dat nog wel meespeelt en ik wil checken met aanbieders: Partner is Canadese (uiteraard wel een verblijfsvergunning en werkvergunning), ik weet niet of/in hoeverre dat nog problemen op gaat leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Mesque schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:28:
[...]
Iets dat nog wel meespeelt en ik wil checken met aanbieders: Partner is Canadese (uiteraard wel een verblijfsvergunning en werkvergunning), ik weet niet of/in hoeverre dat nog problemen op gaat leveren.
Dus dat doe je al van te voren, zodat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan :P

Uiteindelijk moet iedereen gewoon alle voorbehouden opnemen waar ze zich prettig bij voelen, maar het is niet verkeerd om (helemaal in deze markt die toch meer een verkopersmarkt dan een kopersmarkt is) op rationele overwegingen een financieringsvoorbehoud op te nemen ipv op gevoelsmatige overwegingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Als je bij een adviseur bent geweest en die zegt dat je bijwijze van tot 700k kan hypotheken dan moet een huis van 500k echt wel lukken.

Ik vind het persoonlijk ook wat "eng" om zonder voorbehoud een bod te moeten doen, aan de andere kant, wat @naitsoezn zegt, als je je eigen situatie goed kent, het voorbesproken hebt met een of meerdere mogelijke hypotheekadviseurs of banken en ze komen allemaal rond hetzelfde bedrag als maximale hypotheek uit, dan moet het niet zo'n issue zijn. Daarbij moet je ook gewoon eerlijk zijn, neem studieschulden mee als je die hebt, neem ook in acht dat een creditcard als krediet wordt gezien, mogelijkheid tot rood staan als krediet wordt gezien, een abonnement op je telefoon, waarbij je je toestel afbetaald, ook geregistreerd.. Private lease? Haal dat maandbedrag voor het rekenen dan ook van je brutosalaris af en zo kan je nog wel door gaan..

Spreek het gewoon door met een degelijke adviseur, als die vervolgens zegt: je kan gaan shoppen tot 600k, dan weet je dat het goed zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Mijn punt is dat mensen heel makkelijk enkele tientjes per maand wegwuiven terwijl dit wel wat anders is dan biertjes drinken in de kroeg. Dit is een commitment van dertig jaar lang 40 euro per maand betalen die je niet zomaar even stop zet of op bezuinigd.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Tsurany schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:54:
[...]

Mijn punt is dat mensen heel makkelijk enkele tientjes per maand wegwuiven terwijl dit wel wat anders is dan biertjes drinken in de kroeg. Dit is een commitment van dertig jaar lang 40 euro per maand betalen die je niet zomaar even stop zet of op bezuinigd.
Ben ik met je eens hoor! Nu is het milieu waarin ik dit bespreek ook niet echt een groep die om kijkt naar een paar tientjes per maand zeg maar.. Maar als je kijkt hoe makkelijk mensen een abo nemen op een telefoon voor 50 per maand bijvoorbeeld.. Maar je hebt gelijk, uiteindelijk moet je bepalen wat je maximaal aan je hypotheek kwijt wilt zijn per maand, als een huis dat dan waard is prima, zo niet, dan niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:01

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik ga mijn hypotheekadviseur vragen om een verklaring dat hij geen probleem met financiering verwacht. Dat wil ik bij het bod ovb financiering doen. Familie staat garant voor een eventueel gat van het bedrag dat wij óverbieden t.o.v. vraagprijs (indien het huis dus lager wordt getaxeerd).

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-06 14:44
Tsurany schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:49:
[...]
Die 15k staat gelijk aan 41,67 euro per maand aflossen 30 jaar lang. [...]
Dat is afgeschreven over 30 jaar. De kans is echter groot dat je binnen die termijn gaat verhuizen en weer een aankoop makelaar nodig hebt. Je moet het dus korter afschrijven dan 30 jaar.

[ Voor 22% gewijzigd door Night-Reveller op 14-01-2020 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:10
Ben het wel met je eens hoor. Aan de andere kant, voor 41 euro per maand meer kan je wellicht wel het huis hebben dat je graag wilt ipv weer door te zoeken naar een ander huis. De discussie onder mijn vrienden is dan ook meer van: "Je gaat toch niet het risico nemen om 4 tientjes" per maand minder te bieden om vervolgens achter het net te vissen?"
Die manier van er naar kijken is wat mij betreft...niet heel verstandig. Het gaat om 40 euro per maand *voor de komende 30 jaar*. Dat is dus gewoon heel veel geld.

Alleen al als je kijkt naar het onmiddelijke: voor die 15k kun je ook (+/-) een keuken kopen. Is toch leuk.

Of zoals iemand al voorrekende, als je er aandelen voor kocht heb je het over die termijn over 30k verschil in vermogen.

Dus het is en blijft gewoon een serieus bedrag. Omrekenen naar "het is maar tientjes per maand" is IMO voor mensen die niet snappen hoe geld en rentes werken, en dat dus duur betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilseeka
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-12-2024

Thrilseeka

Woef Woef.

Momenteel zijn we ook aan het zoeken naar een nieuwe woning. Onze verwachting is in Juni te kunnen verhuizen i.v.m. genoeg spaargeld.
Nu ben ik per toeval een nieuwbouw project tegengekomen dat nog niet online staat via de gemeente.
Gisteren contact gehad met de makelaar en volgende week maandag mag ik langskomen om de brochure in te zien.
Ze mogen de brochure nog niet vrijgeven dus ik ben er op tijd bij. Goede kansen dus.

Nu zit ik echter met het volgende. Volgens mijn hypotheekadviseur kan ik met mijn Salaris €192.500 lenen. (mijn vriendin gaat naar school en gaat pas eind 2020 aan het werk.)
De nieuwbouwwoningen gaan maximaal €189.500 kosten voor de grootste woning.(Noord Nederland)
Momenteel heb ik een koop appartement met een waarde van ongeveer €95.000 .voor dit bedrag gaan appartementen weg in hetzelfde gebouw in slechtere staat, waarschijnlijk is het dus wat meer.
Hier zit nog een hypotheek op van ongeveer €78.500. Ik lees op internet verschillende dingen over een mogelijke hypotheek.

De dubbele lasten kunnen we maandelijks betalen. Kijken ze ook naar de tijdelijke dubbele hypotheek bij het aanvragen hiervan en het maximale bedrag?
Zodra ik bij de makelaar ben geweest en het blijkt wat te zijn dan leg ik de vraag natuurlijk ook voor aan mijn adviseur.

Ik ben voornamelijk benieuwd of er mensen zijn die al eerder hebben gehakt met dit bijltje.

There is no sadder sight than a young pessimist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:44

PromWarMachine

Forsaken Archer

Jovatov schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:15:
Wordt er echt zoveel gekocht zonder 'ovb financiering'?

Als verkopende partij zou ik dat toch eerder argwanen. Iemand die het zo graag wil en het risico wil lopen op een boete van tien procent van de vraagprijs? En als het dan klapt dan kan je als verkopende partij weer opnieuw aan het feest beginnen.
Dat hebben wij wel gedaan ja.. en dat was maar goed ook.

Mijn ervaring is dat het ontzettend regio-gebonden is.
Wij zochten een huis in Nieuwegein / IJsselstein / Vianen. Bij iedere bieding was er iemand die nog hoger bood en/of bood zonder voorbehoud financiering. Dat ging echt 5-10 woningen zo door.

Uiteindelijk hebben wij dat ook gedaan. Het in 2016 volledig gerenoveerde hoekhuis in Vianen stond op funda voor 269k.
Bod 1: +- 275k zonder voorbehoud
Bod 2: +- 295k met voorbehoud (wij)
Bod 3: +- 305k met voorbehoud

De verkoper koos in eerste instantie voor bod 1, terwijl hij letterlijk dertigduizend (!) euro meer kon krijgen bij bod 3. Gelukkig was onze aankoopmakelaar zo helder om bij de verkopend makelaar na te vragen wat de kans was dat wij het zouden krijgen, als we het bod zouden aanpassen naar 'zonder voorbehoud'.

Die kans was reëel, waardoor wij ons bod hebben aangepast naar zonder voorbehoud. Een paar uur later kwam het verlossende telefoontje dat we het winnende bod hadden. :*)
5 weken fast forward naar gister: de hypotheekverstrekker heeft een bindend aanbod gedaan en de hypotheek is daarmee rond.

We wonen nu in Tiel en de verkoop van ons 3-kamer appartement met 2 verdiepingen valt mij zwaar tegen.

In omgeving Utrecht prikt de verkopend makelaar 1 dag, komen er 30 mensen en mag je 2 dagen later (zwaar over)bieden.
Daarbij maakt het niet zoveel uit wat voor huis of appartement het is, zolang 't maar <= 300k is.

In Tiel heb ik in 5 weken 3 kijkers gehad. Makelaar zegt dat de prijs per m2 echt goed is.
Is de makelaar incompetent? Is het appartement te duur? Dat zijn vragen voor het andere topic, maar het is echt een wereld van verschil.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
PromWarMachine schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 17:13:
[...]

Wij zochten een huis in Nieuwegein / IJsselstein / Vianen. Bij iedere bieding was er iemand die nog hoger bood en/of bood zonder voorbehoud financiering. Dat ging echt 5-10 woningen zo door.

Uiteindelijk hebben wij dat ook gedaan. Het in 2016 volledig gerenoveerde hoekhuis in Vianen stond op funda voor 269k.

De verkoper koos in eerste instantie voor bod 1, terwijl hij letterlijk dertigduizend (!) euro meer kon krijgen bij bod 3. Gelukkig was onze aankoopmakelaar zo helder om bij de verkopend makelaar na te vragen wat de kans was dat wij het zouden krijgen, als we het bod zouden aanpassen naar 'zonder voorbehoud'.

Die kans was reëel, waardoor wij ons bod hebben aangepast naar zonder voorbehoud. Een paar uur later kwam het verlossende telefoontje dat we het winnende bod hadden. :*)
5 weken fast forward naar gister: de hypotheekverstrekker heeft een bindend aanbod gedaan en de hypotheek is daarmee rond.
Hmm, wat mij tegenhoudt om het zelf te doen is dat ik alles boven taxatiewaarde met eigen geld zou moeten bijleggen. Ik heb genoeg geld voor kosten koper en ook wel wat daarbij. Maar ik wil daarnaast ook een buffer hebben (en nog geld voor het verhuizen/aanpassen woning).

De hypotheek is het probleem niet, die zou nog 50k hoger mogen, maarja. Mogelijk dat ik met een half jaar en telkens overboden worden toch een hoger risicootje neem hierop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Thrilseeka schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:52:
De nieuwbouwwoningen gaan maximaal €189.500 kosten voor de grootste woning.(Noord Nederland)
Reken wel op een paar vaste kosten die redelijk onafhankelijk zijn van de waarde van de nieuwbouw-woning, zoals keuken, badkamer, vloer, tuin, aankleding, meerkosten (leidingen, stopcontacten, etc). 20k zit je zo aan, zonder gek te doen... just sayin'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:52
Jovatov schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 17:21:
[...]

Hmm, wat mij tegenhoudt om het zelf te doen is dat ik alles boven taxatiewaarde met eigen geld zou moeten bijleggen. Ik heb genoeg geld voor kosten koper en ook wel wat daarbij. Maar ik wil daarnaast ook een buffer hebben (en nog geld voor het verhuizen/aanpassen woning).

De hypotheek is het probleem niet, die zou nog 50k hoger mogen, maarja. Mogelijk dat ik met een half jaar en telkens overboden worden toch een hoger risicootje neem hierop...
Tussen mondeling akkoord en tekenen zit vaak best tijd. Dan kun je taxatie al uit laten voeren en verder gaan met je hypotheek verstrekker. Dan teken je op vrijdag. Lopen je ontbindende voorwaarden pas woensdag week later af. Heb je 1.5 week de tijd om duidelijkheid voor je zeg te creëren en anders kun je er vanaf. Met je teken afspraak kun je best wel rekken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:06
Thrilseeka schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:52:
Momenteel zijn we ook aan het zoeken naar een nieuwe woning. Onze verwachting is in Juni te kunnen verhuizen i.v.m. genoeg spaargeld.
Nu ben ik per toeval een nieuwbouw project tegengekomen dat nog niet online staat via de gemeente.
Gisteren contact gehad met de makelaar en volgende week maandag mag ik langskomen om de brochure in te zien.
Ze mogen de brochure nog niet vrijgeven dus ik ben er op tijd bij. Goede kansen dus.

Nu zit ik echter met het volgende. Volgens mijn hypotheekadviseur kan ik met mijn Salaris €192.500 lenen. (mijn vriendin gaat naar school en gaat pas eind 2020 aan het werk.)
Momenteel heb ik een koop appartement met een waarde van ongeveer €95.000 .voor dit bedrag gaan appartementen weg in hetzelfde gebouw in slechtere staat, waarschijnlijk is het dus wat meer.
Hier zit nog een hypotheek op van ongeveer €78.500. Ik lees op internet verschillende dingen over een mogelijke hypotheek.

De dubbele lasten kunnen we maandelijks betalen. Kijken ze ook naar de tijdelijke dubbele hypotheek bij het aanvragen hiervan en het maximale bedrag?
Zodra ik bij de makelaar ben geweest en het blijkt wat te zijn dan leg ik de vraag natuurlijk ook voor aan mijn adviseur.

Ik ben voornamelijk benieuwd of er mensen zijn die al eerder hebben gehakt met dit bijltje.
Je huidige hypotheek wordt niet meegenomen in de berekening. Wel willen de hypotheekverstrekkers bewijs hebben dat je de maandelijkse lasten van een dubbele hypotheek (+evt. overbrugging) kunt betalen, bijvoorbeeld een afschrift van je spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilseeka
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-12-2024

Thrilseeka

Woef Woef.

naitsoezn schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 17:48:
[...]

Reken wel op een paar vaste kosten die redelijk onafhankelijk zijn van de waarde van de nieuwbouw-woning, zoals keuken, badkamer, vloer, tuin, aankleding, meerkosten (leidingen, stopcontacten, etc). 20k zit je zo aan, zonder gek te doen... just sayin'
Heb je helemaal gelijk in. Deze woningen worden echter als een totaal pakket opgeleverd inclusief. Keuken, badkamer en stoffering. De woningen zijn in principe gelijk klaar om er in te gaan.

Uiteraard kun je naar wens nog e.e.a. toevoegen.
1337aldi schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 19:11:
[...]

Je huidige hypotheek wordt niet meegenomen in de berekening. Wel willen de hypotheekverstrekkers bewijs hebben dat je de maandelijkse lasten van een dubbele hypotheek (+evt. overbrugging) kunt betalen, bijvoorbeeld een afschrift van je spaarrekening.
Momenteel is mijn Hypotheek €305 per maand. Als ik 5K aan de kant zet hiervoor dan kan ik aantonen dat ik meer daneen jaar lang de hypotheek kan bekostigen met spaargeld.

Thanks!

There is no sadder sight than a young pessimist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alionfire
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-03-2023
Update:

Deze week mag ik het koopcontract tekenen, financiering is zo goed als rond zodra het contract bij de bank in bezit is. En dan over 3 weken naar de notaris :)

Trouwens, een meevaller: de bank heeft zelf een automatische taxatie gedaan die een stuk hoger uitkwam en daar 90% van financiert (wat alsnog hoger is dan mijn bod). Scheelt een paar honderd euro ;)

Iemand nog tips voor het doorlezen van het koopcontract? Ik heb het inmiddels wel honderd keer doorgenomen haha.

In ieder geval:

- Ontbindende voorwaarden checken
- Alle data (deadline verkrijgen financiering, overmaken waarborgsom, tekenen hypotheek- en leveringsakte)
- Eigenaarschap (volle eigendom / erfpacht / etc.)
- Keuze notaris
- Onroerende zaken ter overname

[ Voor 15% gewijzigd door alionfire op 14-01-2020 22:49 ]

Security & Privacy Geek • PSN: alionfiree •

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-06 13:54
Mesque schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:16:
[...]
De enige reden die ik me kan voorstellen dat ik financiering niet rond kan krijgen is als er bouwkundig iets mis zou blijken te zijn, maar dat risico zou ik dan denk ik liever ondervangen met het voorbehoud op bouwkundige keuring.
Stel je biedt € 300.000 op een woning en deze blijkt € 280.000 waard te zijn bij de taxatie.
Op zo’n moment kan er niet meer geleend worden dan € 280.000.
De resterende € 20.000 moet je dan zelf bijbetalen uit eigen middelen en niet iedereen kan (of wil) dat.
Op zo’n moment is ovb financiering wel erg prettig.

En let op.. dit komt niet alleen voor bij overbiedingen! Soms is de vraagprijs hoger tov de waarde.

Indien je er rekening mee houd dat er voldoende spaargeld is vormt dit geen probleem. Maar dan is het een ingecalculeerd risico ;-)
_Arthur schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:38:
[...]

Mijn huidige huis afg. zomer ook zonder voorbehoud van financiering gekocht. Puur omdat ik reeds van te voren wist wat mijn leencapaciteit was.
Zie mijn reactie quote hierboven. Je eigen leencapaciteit/mogelijkheden weten dekt dit risico niet af.

[ Voor 5% gewijzigd door ro3lie op 14-01-2020 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:28

_Arthur

blub

ro3lie schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:59:
Indien je er rekening mee houd dat er voldoende spaargeld is vormt dit geen probleem. Maar dan is het een ingecalculeerd risico ;-)

[...]

Zie mijn reactie quote hierboven. Je eigen leencapaciteit/mogelijkheden weten dekt dit risico niet af.
Je geeft zelf al antwoord op je vraag; als je genoeg eigen geld achter de hand hebt en bereid bent dit te investeren, dan dek je daarmee dat eventuele risico af. Of in mijn eigen geval; maar 80% financiering benodigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
_Arthur schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:45:
[...]

Je geeft zelf al antwoord op je vraag; als je genoeg eigen geld achter de hand hebt en bereid bent dit te investeren, dan dek je daarmee dat eventuele risico af. Of in mijn eigen geval; maar 80% financiering benodigd.
Ik stelde geen vraag :+
Ik reageerde juist op het feit dat er soms te makkelijk gedacht wordt om te bieden op een woning zonder voorbehoud van financiering. Jouw stelling komt exact overeen met die van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Zal aan mij liggen, maar als je een huis koopt voor 300k, dan is het toch niet zo moeilijk om een makelaar/taxateur te vinden die dat ook als waarde opgeeft? Sowieso vind ik waardebepaling in dit soort situaties vreemd, de huizenmarkt is constant stijgende, je bent aan het overbieden, dan is dat huis dat blijkbaar toch waard of niet?

Behalve mijn eerste huis, en dat was in 2008, heb ik daarna 2 x nieuwbouw gekocht, gelukkig heb je daar dit "gezeik" niet, VON + meerwerk = waarde van huis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:17
Scr33x0r schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:33:
Zal aan mij liggen, maar als je een huis koopt voor 300k, dan is het toch niet zo moeilijk om een makelaar/taxateur te vinden die dat ook als waarde opgeeft? Sowieso vind ik waardebepaling in dit soort situaties vreemd, de huizenmarkt is constant stijgende, je bent aan het overbieden, dan is dat huis dat blijkbaar toch waard of niet?

Behalve mijn eerste huis, en dat was in 2008, heb ik daarna 2 x nieuwbouw gekocht, gelukkig heb je daar dit "gezeik" niet, VON + meerwerk = waarde van huis..
De 'waarde' van een huis kan je op verschillend manieren uitleggen. Marktwaarde is voor een hypotheekverstrekker in dit geval niet relevant.

En nee, een makelaar/taxateur dient geen marktwaarde op te geven als taxatiewaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Biohazzard21 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:25:
En nee, een makelaar/taxateur dient geen marktwaarde op te geven als taxatiewaarde.
Tuurlijk wel. De taxatiewaarde is de waarde die men mag verwachten te krijgen voor een woning als die onder normale omstandigheden in de markt wordt aangeboden. De taxatiewaarde is dus juist de marktwaarde.

Dat is wel iets anders dan de koopsom. Als de taxateur meent dat een normale waarde 300k is maar ik betaal 350k dan moet ik dat zelf weten maar ik betaal dan dus boven de marktwaarde.
Sowieso vind ik waardebepaling in dit soort situaties vreemd, de huizenmarkt is constant stijgende, je bent aan het overbieden, dan is dat huis dat blijkbaar toch waard of niet?
Je hebt gelijk, in een oplopende markt zullen taxatiewaardes dus ook steeds hoger worden. Maar er blijft natuurlijk wel een verschil tussen een reële waarde in een stijgende markt, of een bedrag wat gewoon TE hoog is en wat een bank niet gaat accepteren als basis voor vaststellen van een hypotheek.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japieb
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:31
[...]

Stel je biedt € 300.000 op een woning en deze blijkt € 280.000 waard te zijn bij de taxatie.
De resterende € 20.000 moet je dan zelf bijbetalen uit eigen middelen en niet iedereen kan (of wil) dat.

[...]
Is het niet zo dat om een beroep te kunnen doen op een 'onder voorbehoud van financiering' clausule je moet aantonen dat je het niet kan financieren. Het niet willen financieren is toch geen geldige reden voor ontbinding van het contract?

JapieB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:50

Rmg

japieb schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:03:
[...]

Is het niet zo dat om een beroep te kunnen doen op een 'onder voorbehoud van financiering' clausule je moet aantonen dat je het niet kan financieren. Het niet willen financieren is toch geen geldige reden voor ontbinding van het contract?
Ligt er aan hoe de voorbehouden en voorwaarden zijn opgesteld. Het staat je zelfs vrij om een voorbehoud te verzinnen dat het pand een minimale taxatie van x moet krijgen. Mits de verkoper daar ook mee akkoord gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-06 07:46
[...]

Bij een financieringsvoorbehoud staat er vaak zoiets:
op <datum> koper voor de financiering van de onroerende zaak voor een bedrag van 100% van de
koopsom, zijnde <koopsom> geen bindend aanbod tot een hypothecaire geldlening van een erkende geldverstrekkende bankinstelling heeft verkregen, bij de volgende hypotheekvorm: <hypotheekvorm>
Dus dan kan je er met een lagere taxatie onderuit.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mesque
[...]

En let op.. dit komt niet alleen voor bij overbiedingen! Soms is de vraagprijs hoger tov de waarde.

[...]

Yes dat snap ik, maar inderdaad ingecalculeerd en voldoende spaargeld om dit op te vangen. In elk geval altijd mogelijkheden om er voor zorgen dat de 10% boete bij afzien kan worden voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoth
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-12-2024
[...]

We wonen nu in Tiel en de verkoop van ons 3-kamer appartement met 2 verdiepingen valt mij zwaar tegen.

In omgeving Utrecht prikt de verkopend makelaar 1 dag, komen er 30 mensen en mag je 2 dagen later (zwaar over)bieden.
Daarbij maakt het niet zoveel uit wat voor huis of appartement het is, zolang 't maar <= 300k is.

In Tiel heb ik in 5 weken 3 kijkers gehad. Makelaar zegt dat de prijs per m2 echt goed is.
Is de makelaar incompetent? Is het appartement te duur? Dat zijn vragen voor het andere topic, maar het is echt een wereld van verschil.
Wel apart, terwijl het in Tiel passewaaij wel gekkenhuis lijkt op het moment. Wij hebben ons huis deze winter verkocht (geschakelde woning 160m2 in categorie 325-375k) al voordat het op funda kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsqt
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-07-2024

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
Ik heb vanmiddag de kadasterdata van een appartementencomplex in Rotterdam erbij gepakt omdat daar toevallig wat leuks in te koop stond waar we afgelopen maandag zijn langs geweest. Toch wel even slikken dat appartement die in 2013 (oplevering) voor 200-250k zijn gekocht nu vrolijk voor het dubbele worden verkocht. Ik weet dat de huizenmarkt enorm omhoog heeft geschoten, maar het doet toch wel pijn een dergelijk bedrag op tafel te leggen voor iets dat 6 jaar geleden voor de helft over de plank ging.

Aan de andere kant, dit complex ligt recht tegenover CS rotterdam en je krijgt veel meer waar voor je geld dan een appartement in dezelfde prijsklasse in bijvoorbeeld Amsterdam Nieuw-West. Twijfels, twijfels..

[ Voor 3% gewijzigd door Mesque op 15-01-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
[...]
Het is precies hoe @IceM het uitlegt. Vaak staan de voorwaarden er exact zo in en dan komt het er op neer dat jij niet verplicht bent om je spaargeld op te eten om de woning aan te schaffen.
Dit is ook hoe het mij recent is uitgelegd toen ik er naar vroeg bij mijn hypotheekverstrekker.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:27
danslo schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 19:50:
Morgen gaan wij de koopakte tekenen voor ons nieuwe huisje.
- Vraagprijs: 369k
- Kopen voor: 363k, aankoopmakelaar heeft zijn vergoeding dus al goed gemaakt
- Eigen geld: 30k (zelf) + 7k (vriendin)

Aankoopmakelaar kon ons vertellen dat de huidige eigenaren het huis een aantal jaar geleden voor net iets boven 300k hebben gekocht. Toch kan ik er vrede mee hebben: vriendin pakt ook ~65k op huidige huis (95k gekocht, 159k verkoop), we zijn niet van plan om er tijdelijk te wonen, en ik zie de huizenmarkt niet op korte termijn instorten.

Blij mee :)
Update: vandaag (eindelijk) naar de notaris geweest en de sleutels gekregen. Het sjouwen/klussen kan beginnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsqt
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-07-2024
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:52
Pannekoek81 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:56:
Het nieuwe jaar anders begonnen dan andere jaren.

Kerstavond: hee kijk het huis waar wij 3 jaar geleden zijn geweest en net voor ons neus weg is gegaan staat weer te koop. Mijn vrouw was destijds helemaal verliefd op het huis, maar wij waren net te laat. Hop de dag na kerst bellen met de makelaar en een afspraak gemaakt. Kon wegens omstandigheden bij de makelaar en de verkopende partij niet eerder dan afgelopen maandag komen kijken.

Zo gezegd zo gedaan, afgelopen maandag om 9:00 waren wij de eerste kijkers en na ons op dezelfde dag nog 8 kijkers 8)7 .

Aangezien wij het huis al kende direct een bouwkundig iemand meegesleept en nog geen uur later en een gesprek met de bouwkundige gehad besloten een bod te doen. Direct de vraagprijs dan maar.

Halve dag later, telefoon gaat en het is de makelaar, gefeliciteerd het bod is geaccepteerd! oOo

Makelaar kwam op ons verzoek ook even ons huidige huis bekijken, starterswoning en blijkbaar flink in waarde gestegen. We hadden al een bedrag in ons hoofd waarbij wij dachten, als we dit krijgen dan zijn we tevreden. Verwachting is daar nog een heel stuk boven te zitten :*) .

Vanmiddag maar weer een gesprek met een financieel adviseur. We weten dat het nieuwe huis zonder problemen haalbaar is, maar goed er zijn dan weer veel verschillende mogelijkheden binnen de hypotheek wereld en mijn kennis daarvan is vrijwel 0.
Vandaag al het papierwerk getekend van zowel de koop van het nieuwe huis als de verkoop van ons huidige huis.

Alles doorgezet naar de hypotheek man en nu kan het wachten beginnen. Vrouwlief heeft al wel afspraken gemaakt bij Arma voor een nieuwe keuken 8)7 .

Gaat allemaal erg snel. Spannend maar ook erg leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRCreations
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-06 20:25
Even een tip:

Vorig jaar januari zag ik een mooie nieuwbouw woning in Barendrecht. Deze waren als sinds 2018 eigenlijk allemaal verkocht. In januari kwamen er echter ineens twee woningen vrij, beide woningen in optie. Ik belde de verkoopmakelaar en die zei dat ik nummer 17(!) was in de wachtrij. Hij zei toevallig wel dat een andere makelaar ook een woning toebedeeld had gekregen. Ik bel de andere makelaar op, kreeg hem helaas niet aan lijn maar een assistent. Ik heb vervolgens gepleit dat ik de woning héél graag wilde, dat ik hem zeker zou (kunnen) kopen. De assistant zou dit doorgeven aan de makelaar. In de avond werd ik gebeld door verkoopmakelaar met de mededeling dat ik een optie kreeg op het huis. Ik heb dus 16 mensen ‘ingehaald’.

Soms moet je heel hard je best doen om iedereen voor te zijn. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je tip is dat (verkoop)makelaars niet altijd even eerlijk zijn tegen potentiële kopers? ;) Zeer waardevolle tip en zeker 100% waar :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:03
Timoth schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:31:
[...]

Wel apart, terwijl het in Tiel passewaaij wel gekkenhuis lijkt op het moment. Wij hebben ons huis deze winter verkocht (geschakelde woning 160m2 in categorie 325-375k) al voordat het op funda kwam.
Blijkbaar heeft heel Nederland magisch geld getoverd uit het niets. Allemaal erfenissen gekregen, en allemaal gigantische hoge salarissen.

Daar zit je dan met je lullige kleine 3000+ bruto salaris.

Even serieus. Hoe the fuck betalen jullie dat? Ik mis de eerlijkheid, de openheid over dit onderwerp. Als ik hier in het salarissen topic kijk verdien ik niet slecht, ook niet super goed. Gelezen laatst dat gemiddelde woningprijs 300k was. Schamen veel mensen zich omdat ze zich tot de rand kapot lenen voor hun woning? En daarom dat er geen openheid is over de absurde financiering van deze bubbel?

Waarom kan ik als iemand met 3000+ Bruto salaris per maand geen hypotheek krijgen van 300k? Waarom anderen wel?

p.s. heb al een woning en ben er super blij mee. Maar ik had geluk...(Mijn huis is nu al 60k in waarde gestegen sinds ik hem gekocht heb) Het is nu toch een gekkenhuis? Hoe moeten jongeren nu een gezinswoning betalen? 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Immutable op 15-01-2020 22:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Immutable schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:28:
[...]

Blijkbaar heeft heel Nederland magisch geld getoverd uit het niets. Allemaal erfenissen gekregen, en allemaal gigantische hoge salarissen.

Even serieus. Hoe the fuck betalen jullie dat? Als ik hier in het salarissen topic kijk verdien ik niet slecht, ook niet super goed. Gelezen laatst dat gemiddelde woningprijs 300k was.

Waarom kan ik als iemand met 3000+ Bruto salaris per maand geen hypotheek krijgen van 300k? Waarom anderen wel?

p.s. heb al een woning en ben er super blij mee. Maar ik had geluk...(Mijn huis is nu al 60k in waarde gestegen sinds ik hem gekocht heb) Het is nu toch een gekkenhuis? Hoe moeten jongeren nu een gezinswoning betalen? 8)7
Omdat het vrouwmens tegenwoordig ook werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:18

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Even serieus. Hoe the fuck betalen jullie dat? Ik mis de eerlijkheid, de openheid over dit onderwerp. Als ik hier in het salarissen topic kijk verdien ik niet slecht, ook niet super goed. Gelezen laatst dat gemiddelde woningprijs 300k was. Schamen veel mensen zich omdat ze zich tot de rand kapot lenen voor hun woning? En daarom dat er geen openheid is over de absurde financiering van deze bubbel?

Anderen ook niet.. Schenking van je ouders van een ton, overwaarde op oude woning, twee inkomens, stuk kunnen sparen (hoewel wel lastig met de huurprijzen)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Grandisimo schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:32:
[...]

Omdat het vrouwmens tegenwoordig ook werkt.
En iedereen neemt gewoon het risico. En droomt leuk vrolijk van: "Mijn relatie is speciaal, die gaat nooit stuk". En kijken niet realistisch naar de breukcijfers. Maar kijken alles door een roze bril, en geloven dat het bij hun zelf noooit gaat gebeuren?

Heb het gevoel dat men nu veel meer onnodige risico neemt. Vanwege de emotionele wens naar het hebben van een woning. En daardoor eerder in hun eigen voet schieten financieel?

[ Voor 17% gewijzigd door Immutable op 15-01-2020 22:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Immutable schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:33:
[...]

En iedereen neemt gewoon het risico. En droomt leuk vrolijk van: "Mijn relatie is speciaal, die gaat nooit stuk". En kijken niet realistisch naar de breukcijfers. Maar kijken alles door een roze bril, en geloven dat het bij hun zelf noooit gaat gebeuren?

Heb het gevoel dat men nu veel meer onnodige risico neemt. Vanwege de emotionele wens naar het hebben van een woning. En daardoor eerder in hun eigen voet schieten financieel?
Schrok van je bericht.
Ik heb het direct gecheckt bij haar.
Zit voorlopig nog goed d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:18

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Dat niet alleen, ook de bijbehorende huurprijzen. Een woning van 400.000 euro heeft hier in de omgeving al snel een huurprijs tussen de 1.300 en 1.750,-

Pak je een annuitaire hypotheek van 400.000 met 1,4% rente dan bedraagt de maandelijkse annuiteit rond de 1.375,- euro. Hierbij krijg je nog hypotheekrenteaftrek, je bouwt in 30 jaar 4 ton vermogen op en je hebt vergelijkbare of lagere maandlasten. Zeker als je nog iets van eigen geld kan inbrengen, of een schenking hebt, kan de balans snel omslaan.

Of het risico is? Ja. Maar veel zullen alleen de direct lagere maandlasten zien.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:12

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

[...]

Ik had het salaris van mijn vrouw nodig om een hypotheek te krijgen, maar in de realiteit kan ik de hypotheek met gemak van alleen mijn eigen salaris betalen. Gaat natuurlijk nergens over, maar de marge van banken is absurd als je kijkt maar wat je maandelijks netto overhoudt. Stukje bescherming van de consument.

Dus om jouw vraag te beantwoorden; 2 salarissen om de hypotheek te krijgen en een groter salaris om het te betalen?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Notna schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:41:
[...]

Ik had het salaris van mijn vrouw nodig om een hypotheek te krijgen, maar in de realiteit kan ik de hypotheek met gemak van alleen mijn eigen salaris betalen. Gaat natuurlijk nergens over, maar de marge van banken is absurd als je kijkt maar wat je maandelijks netto overhoudt. Stukje bescherming van de consument.

Dus om jouw vraag te beantwoorden; 2 salarissen om de hypotheek te krijgen en een groter salaris om het te betalen?
Dit kan ik nog wel indenken ja. En dan gewoon een A segment autotje erbij voor naar het werk. Was laatst in een nieuwbouw wijk van een broertje die daar kwam te wonen.
Je ziet gewoon in de tijd van nu dat men met alle man en macht de centen bij elkaar sprokkelt om maar een woning te kunnen kopen.

Geen enkele fatsoenlijke normale B, C segment auto te bekennen in die nieuwbouwwijk. Allemaal A segment Peugeot 106, VW UP, Toyota Aygo is wat ik alleen maar zag.

Dat is wel de trend. Enorm hoge percentage van de Nederlandse jonge gezin gaat naar de hypotheek. Dus blijft er niet veel meer over voor vermaak, auto e.d.

Is dit de nieuwe werkelijkheid? :) Besteedbaar inkomen van 0,0 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Son Gohan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 00:48
[...]

Jongeren kopen meestal samen met zijn of haar vriendin(zo1 ben ik ook).

Ik/wij "koop/kopen" liever een woning(120m2) van een paar ton samen met me vriendin + we stellen een samenlevingscontract op dan dat we €1300-1400 kale huur p/m betalen voor 74m2..

Als het niet goed gaat tussen ons pech, voorwaarden stellen we dus op in dat samenlevingscontract en daarna zien we wel, soms moet je risico's nemen.

Edit;
Hadden trouwens ook naar Tiel gekeken, te ver om naar Utrecht te gaan of de randstad. Elke ochtend file op de a15, a2, a17 en a12.. schiet niet op.

En over de auto's @Immutable het kunnen ook private lease autootjes zijn :P

[ Voor 7% gewijzigd door Son Gohan op 15-01-2020 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Ik zag dat ik het in een verkeerde topic plaatste. Echter hier wel relevant.
Heb een huis. Waar ik nog een openstaande hypotheek heb van:
- 135.000 euro. Gekocht voor 147.500 euro. met 3.6% rente. (wil profiteren van lagere rente))
Ik kan hem verkopen voor 200.000 euro.
Ik kan op dit moment een hypotheek krijgen van 180.000 euro.

Als ik het huis verkoop voor 200.000 euro. En dus 65.000 euro over zal houden.(overwaarde)

Betekend het dan dat ik. Een nieuwe hypotheek kan afsluiten voor 180.000 euro(20jaar vast, 1.5%). + 65.000 euro = 245.000 euro?

Hierbij gaat mijn bruto maandlasten omlaag, maar netto iets omhoog. Maar dit is tientjes werk.

Mis ik iets? En zouden jullie dit een financieel wijs besluit vinden?
- Nadelen, ik loop iets HRA mis.
- Huis duurt langer om helemaal af te betalen. Met een nieuwe hypotheek van 30 jaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Immutable op 15-01-2020 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-06 10:57

Rival24

I'll Be Back

Immutable schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 23:38:
Ik zag dat ik het in een verkeerde topic plaatste. Echter hier wel relevant.
Heb een huis. Waar ik nog een openstaande hypotheek heb van:
- 135.000 euro. Gekocht voor 147.500 euro. met 3.6% rente. (wil profiteren van lagere rente))
Ik kan hem verkopen voor 200.000 euro.
Ik kan op dit moment een hypotheek krijgen van 180.000 euro.

Als ik het huis verkoop voor 200.000 euro. En dus 65.000 euro over zal houden.(overwaarde)

Betekend het dan dat ik. Een nieuwe hypotheek kan afsluiten voor 180.000 euro(20jaar vast, 1.5%). + 65.000 euro = 245.000 euro?

Hierbij gaat mijn bruto maandlasten omlaag, maar netto iets omhoog. Maar dit is tientjes werk.

- Huis duurt langer om helemaal af te betalen. Met een nieuwe hypotheek van 30 jaar.
Wil je je oude woning verkocht hebben voordat je in je potentieel nieuwe woning trekt? Zo ja dan klopt de berekening wel redelijk. Hou uiteraard rekening met kosten voor de verkoop (likje verf, verkoopmakelaar etc,)

Als je eerst je nieuwe woning wilt kopen zul je een overbruggingshypotheek moeten afsluiten zodat je de tijd kunt overbruggen totdat je oude woning verkocht is. Dan zit je dus wel even met dubbele lasten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je mist de aankoop- en verkoopkosten. De makelaar, twee keer notaris, overdrachtsbelasting, adviseur, taxatie, verhuiskosten,...

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsurany schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 07:14:
[...]

Je mist de aankoop- en verkoopkosten. De makelaar, twee keer notaris, overdrachtsbelasting, adviseur, taxatie, verhuiskosten,...
En dan moet je het nieuwe huis nog opknappen/inrichten ook... ;)

Vergis je niet in de kosten voor de potten verf, gordijnen en lampen alleen al.

Dat gezegd hebbende, wij zijn naar een twee keer zo duur huis gegaan, betalen daarvoor netto 50% meer. Echter, de aflossing is vrijwel twee maal zo hoog als voorheen. Dus ja je kunt er wel van profiteren.

@Immutable Van mij mag je alles weten hoor, geen probleem, en weinig spannends ook. Inkomen is natuurlijk een belangrijke component. Maar schulden en eventuele giften doen ook een hoop. Overwaarde ipv schuld (vrij plotseling) op oude huis en rente zorgde er maar deels voor dat we deze stap konden maken. Een ruim verdubbeld huishoudinkomen over de afgelopen 8 jaar is een veel belangrijker component.

Wij hebben overigens alles zelf gedaan, behoudens een tijdelijke lening van zes weken van de ouders om de hypotheekaanvraag af te ronden. (Oude huis was nog niet verkocht, dus moest dubbele lasten en overwaarde cash aantonen).

Of die auto's een gevolg zijn van een lager budget waag ik overigens te betwijfelen. Vergeet niet dat auto's in het algemeen en grote auto's in het bijzonder de afgelopen jaren gewoon fors duurder geworden zijn. In aanschaf en in gebruik.

Edit:realiseer me net dat we de overwaarde van het oude huis volledig in de verbouwing hebben gestopt.

[ Voor 45% gewijzigd door MikeyMan op 16-01-2020 07:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:56
Immutable schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:45:
[...]

Dit kan ik nog wel indenken ja. En dan gewoon een A segment autotje erbij voor naar het werk. Was laatst in een nieuwbouw wijk van een broertje die daar kwam te wonen.
Je ziet gewoon in de tijd van nu dat men met alle man en macht de centen bij elkaar sprokkelt om maar een woning te kunnen kopen.

Geen enkele fatsoenlijke normale B, C segment auto te bekennen in die nieuwbouwwijk. Allemaal A segment Peugeot 106, VW UP, Toyota Aygo is wat ik alleen maar zag.

Dat is wel de trend. Enorm hoge percentage van de Nederlandse jonge gezin gaat naar de hypotheek. Dus blijft er niet veel meer over voor vermaak, auto e.d.

Is dit de nieuwe werkelijkheid? :) Besteedbaar inkomen van 0,0 ?
Misschien, heel misschien, ligt het in de huidige zeitgeist om geen dikke D klasser meer voor de deur te hebben maar een A klasser zodat je doordat zo'n bakkie 1:20 rijdt wel 2x pj ver weg op vakantie kan.
Of wellicht goed voor het milieu? Als je alleen maar A klasse ziet dan betekent dat niet automatisch dat iemand geen geld heeft. (FTI denkt ook na over overstap 3 serie BMW naar Seat Mii).

En zou het jonge gezin niet aan een hypotheek gaan, dan MOET je dus gigantisch duur huren. Zeker in vergelijk met de huidige rentestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Om in te haken op @Immutable

Wij worden hier en daar ook geholpen door familie. Daardoor gaan we vandaag ons bod nog flink verhogen. Eventuele verschillen tussen taxatie en bod kunnen worden ondervangen. Ik heb gister een verklaring van mijn hypotheekadviseur gekregen dat wij de hypotheek kunnen krijgen met de bij hem bekende gegevens (hij heeft vrijwel alle papier al). Die verklaring voeg ik ook bij het bod toe. Het helpt ook wel dat de familie van mijn vriendin heel enthousiast is over onze komst (als het lukt). Maar daardoor kunnen we flink over de vraagprijs heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:50

Ja lijkt mij geen probleem, je zal niet de eerste zijn die de overwaarde verzilverd op die manier. Dankzij de lagere rente kun je nu duurder wonen met lagere (of gelijkblijvende) maandlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kalentum schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:09:
[...]

Ja lijkt mij geen probleem, je zal niet de eerste zijn die de overwaarde verzilverd op die manier. Dankzij de lagere rente kun je nu duurder wonen met lagere (of gelijkblijvende) maandlasten.
De vraag is wel hoeveel je er op dit moment daadwerkelijk mee op schiet als je geen forse stap in budget maakt. Je nieuwe huis is ook duurder natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MikeyMan schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:30:
[...]

De vraag is wel hoeveel je er op dit moment daadwerkelijk mee op schiet als je geen forse stap in budget maakt. Je nieuwe huis is ook duurder natuurlijk.
Hij gaat van een huis dat nu 200k waard is naar een huis dat maximaal 245k waard is, dat is zeker geen forse stap. De vraag is dan of alle kosten die je maakt (al snel 10k) echt veel meer woongenot gaat opleveren.

Hangt natuurlijk van omgeving af, bij mij in de buurt kan je amper nog een fatsoenlijke woning krijgen voor 200k, zelfs als alleenstaande.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mesque
[...]

Niet zozeer een emotionele wens, ik zou het meer zoeken in de hoek van de wens om niet elke maand EUR 1500+ huur te betalen voor een tweekamerappartementje. Dan betaal ik liever datzelfde bedrag netto aan hypotheek voor een plekje dat 'van mezelf' is. Mocht een relatie stuk lopen (dat kan inderdaad altijd natuurlijk) dan zie je het dan wel weer, met goede afspraken in je samenlevingscontract is een hoop te ondervangen.

Een flinke financiële crisis zou overigens wel een absoluut doemscenario zijn bij koppels waarvan 1 van de 2 hun baan verliest en de maandelijkse lasten die met zijn tweeën makkelijk op te hoesten waren, opeens een groot deel van je nettosalaris gaan bestrijken. Aan de andere kant, voor een jaar of vijf extra huren is sowieso heel erg veel geld in de put gooien..

[ Voor 3% gewijzigd door Mesque op 16-01-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Mesque schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:56:
[...]

Niet zozeer een emotionele wens, ik zou het meer zoeken in de hoek van de wens om niet elke maand EUR 1500+ huur te betalen voor een tweekamerappartementje. Dan betaal ik liever datzelfde bedrag netto aan hypotheek voor een plekje dat 'van mezelf' is. Mocht een relatie stuk lopen (dat kan inderdaad altijd natuurlijk) dan zie je het dan wel weer, met goede afspraken in je samenlevingscontract is een hoop te ondervangen.

Een flinke financiële crisis zou overigens wel een absoluut doemscenario zijn bij koppels waarvan 1 van de 2 hun baan verliest en de maandelijkse lasten die met zijn tweeën makkelijk op te hoesten waren, opeens een groot deel van je nettosalaris gaan bestrijken. Aan de andere kant, voor een jaar of vijf extra huren is sowieso heel erg veel geld in de put gooien..
Precies. Overigens; als je relatie uit gaat terwijl je samen een huurhuis hebt, moet je dán eens zien wat je kosten relatief worden. 2 kleine huurhuisjes zijn nóg veel duurder.

De netto maandlasten van onze beoogde hypotheek bestrijken +/- 27% van alleen mijn netto salaris. Dat vind ik zeer acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:04
FitTiv schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 07:44:
[...]
Misschien, heel misschien, ligt het in de huidige zeitgeist om geen dikke D klasser meer voor de deur te hebben maar een A klasser zodat je doordat zo'n bakkie 1:20 rijdt wel 2x pj ver weg op vakantie kan.
Of wellicht goed voor het milieu? Als je alleen maar A klasse ziet dan betekent dat niet automatisch dat iemand geen geld heeft. (FTI denkt ook na over overstap 3 serie BMW naar Seat Mii).
Ik ben het niet met je oneens, maar in onze wijk zie je haast het tegenovergestelde. Vrij nieuwe modellen BMW, Mercedes en Jaguar staan in de straat terwijl het absoluut geen dure wijk is. Het is maar net waar iemands hart ligt. Al kaart @Immutable wel een goed punt aan wat ik om mij heen ook zie; veel mensen lenen maximaal (want ons salaris groeit nog). Grote nieuwbouwwoningen maar weinig geld nog over voor andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tjebakka schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:03:
[...]

Precies. Overigens; als je relatie uit gaat terwijl je samen een huurhuis hebt, moet je dán eens zien wat je kosten relatief worden. 2 kleine huurhuisjes zijn nóg veel duurder.

De netto maandlasten van onze beoogde hypotheek bestrijken +/- 27% van alleen mijn netto salaris. Dat vind ik zeer acceptabel.
dat is inderdaad een betere determinant. Wij zitten <25% van ons netto inkomen aan hypotheeklasten.
Komen natuurlijk wel wat andere vaste lasten bij, maar is voor ons acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alionfire
[...]

Naja, als je mijn situatie wil weten:
  • Ik koop mijn eerste huis (ca 350K) en neem een hypotheek van 310K op één salaris. Bewust het salaris van mijn partner niet meegenomen in de berekening, wij wilden niet tot onze max gaan.
  • Ik heb tot mijn 28ste thuis gewoond, volop kunnen sparen met minimale studieschuld (ook afgelost inmiddels). Hierdoor kan ik veel inleggen in het huis.
Iedereen zit in een andere situatie, sommige kopen met partner en dan kan je gelijk veel meer lenen, anderen hebben veel gespaard en/of hebben veel overwaarde. En uiteraard, het verschil in salaris weet je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:52
[...]

Ik wil hier ook op mijn situatie wel even op inhaken.

Woning gekocht (480k) met hypotheek van 445k. Hypotheek is op mijn loon te dragen (inclusief alle vaste lasten en boodschappen), maar loon van mijn vrouw was nodig om het gewenste bedrag te krijgen. Dubbel inkomen dus.

Rest van het geld is gebracht door de overwaarde van mijn vorige woning (48k).

Beide geen studieschuld vanwege behalen studie (oude stelsel = kwijtschelding schuld).

Kleine side-note, ik krijg bij mijn werkgever alles maandelijks uitbetaald (loon + vakantiegeld) dus mijn maandelijkse inkomen is in die zin hoger. Daar zijn de lasten ook op berekend. Loon van mijn vrouw kan dus wegvallen zonder dat wij in de (maandelijkse) problemen komen en als wij zuiniger gaan leven kan er zelfs nog een klein beetje gespaard worden (wat wij nu volop al doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-06 13:40
Mijn ervaring is dat de eisen behoorlijk streng zijn, dus ook al leen je het maximale dat je volgens de bank kunt lenen, dan nog zou je niet in de problemen moeten komen als één loon (drastisch) omlaag gaat. We kunnen met onze twee FT banen makkelijk 2 ton meer dragen dan onze berekende maximum, we leven ook niet zuinig.
Wel is het moeilijk voor eenverdieners die nu moeten huren in de dure middenhuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
mister_S schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:44:
Mijn ervaring is dat de eisen behoorlijk streng zijn, dus ook al leen je het maximale dat je volgens de bank kunt lenen, dan nog zou je niet in de problemen moeten komen als één loon (drastisch) omlaag gaat. We kunnen met onze twee FT banen makkelijk 2 ton meer dragen dan onze berekende maximum, we leven ook niet zuinig.
Wel is het moeilijk voor eenverdieners die nu moeten huren in de dure middenhuur.
Mwa, niet altijd. Wij kunnen met onze salarissen, zonder spaargeld meegerekend, gezamenlijk lenen tot een maandelijks hypotheekbedrag van +/- EUR 2,500. Dat wordt als je om wat voor reden dan ook één salaris kwijt raakt echt wel te krap als je ook nog een beetje wil leven, zouden daarom ook sowieso niet tot het maximum gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Grimmie187
Afgelopen dinsdag een huis in Vleuten (aangeboden sinds 10-1) bezichtigd, vraagprijs 415K.
Woensdagochtend een openingsbod gedaan van 425K o.v.b.
Woensdagmiddag telefoontje van de makelaar dat we zelfs met +10K niet in de buurt zouden zitten.
Woensdagavond eindbod gedaan van 450K o.v.b.
Woensdagavond telefoontje van de makelaar dat we in de buurt zaten maar dat het verkocht is aan een vergelijkbaar bod zonder o.v.b.

Op naar de volgende dan maar!

* Grimmie187 is pas net begonnen met oriënteren maar moet duidelijk nog even wennen aan deze huizenmarkt.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Breaker schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:16:
Kleine side-note, ik krijg bij mijn werkgever alles maandelijks uitbetaald (loon + vakantiegeld) dus mijn maandelijkse inkomen is in die zin hoger. Daar zijn de lasten ook op berekend. Loon van mijn vrouw kan dus wegvallen zonder dat wij in de (maandelijkse) problemen komen en als wij zuiniger gaan leven kan er zelfs nog een klein beetje gespaard worden (wat wij nu volop al doen).
De lasten die je zelf hebt berekend neem ik aan? Vakantiegeld mag iedereen meenemen in zijn of haar hypotheekaanvraag. Of dat nu een keer per jaar of maandelijks wordt uitgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillonde
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-06 14:08
Grimmie187 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:20:
Afgelopen dinsdag een huis in Vleuten (aangeboden sinds 10-1) bezichtigd, vraagprijs 415K.
Woensdagochtend een openingsbod gedaan van 425K o.v.b.
Woensdagmiddag telefoontje van de makelaar dat we zelfs met +10K niet in de buurt zouden zitten.
Woensdagavond eindbod gedaan van 450K o.v.b.
Woensdagavond telefoontje van de makelaar dat we in de buurt zaten maar dat het verkocht is aan een vergelijkbaar bod zonder o.v.b.

Op naar de volgende dan maar!

* Grimmie187 is pas net begonnen met oriënteren maar moet duidelijk nog even wennen aan deze huizenmarkt.. 8)7
Ik ga morgen kijken in de Meern... Goed om te weten :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
[...]

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
Tjebakka schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:23:
[...]

De lasten die je zelf hebt berekend neem ik aan? Vakantiegeld mag iedereen meenemen in zijn of haar hypotheekaanvraag. Of dat nu een keer per jaar of maandelijks wordt uitgekeerd.
Klopt, waar ik op doel zijn de maandlasten die wij nu hebben dus hypotheek (bruto), verzekeringen (woninggerelateerd), energie, internet, tv, reservering boodschappen etc. passen binnen de netto storting van mijn werkgever.

Als ik alles optel zitten wij op ~€2900 netto aan maandlasten en komt er ~€3100 netto binnen bij mij. Loon van mijn vrouw is dus bonus :)

Echter kreeg ik met mijn loon niet de benodigde hypotheek voor de woning, dus hebben wij haar loon wel gebruikt voor de financieringsaanvraag.

Is dit veilig bij het wegvallen van haar loon? Niet echt want de ademruimte is nihil, zeker als er wat gebeurt aan kosten (schade aan huis, wasmachine, keuken apparatuur, auto etc.) maar het is behapbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
Breaker schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:55:
[...]

Klopt, waar ik op doel zijn de maandlasten die wij nu hebben dus hypotheek (bruto), verzekeringen (woninggerelateerd), energie, internet, tv, reservering boodschappen etc. passen binnen de netto storting van mijn werkgever.

Als ik alles optel zitten wij op ~€2900 netto aan maandlasten en komt er ~€3100 netto binnen bij mij. Loon van mijn vrouw is dus bonus :)

Echter kreeg ik met mijn loon niet de benodigde hypotheek voor de woning, dus hebben wij haar loon wel gebruikt voor de financieringsaanvraag.

Is dit veilig bij het wegvallen van haar loon? Niet echt want de ademruimte is nihil, zeker als er wat gebeurt aan kosten (schade aan huis, wasmachine, keuken apparatuur, auto etc.) maar het is behapbaar.
Ingeval van scheiding/uit elkaar gaan heb je een nog veel groter probleem, de bank gaat dat niet akkoord met jouw redenatie dat het wel behapbaar is. Je kunt haar deel van de hypotheek dan niet overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Son Gohan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 00:48
Nemen jullie eigenlijk ook een woonlastenverzekering tijdens het kopen van een nieuwe woning?

Zo ja? Hoe is jullie ervaring hiermee?

Zo nee? Wat is de reden dat je hier niet voor heb gekozen?

Onze adviseur raad het wel aan om te nemen(omdat wij namelijk starters zijn).. maar wij twijfelen nog.. omdat eigenlijk niemand in onze omgeving deze verzekering heeft.

[ Voor 30% gewijzigd door Son Gohan op 16-01-2020 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
Mesque schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:58:
[...]

Ingeval van scheiding/uit elkaar gaan heb je een nog veel groter probleem, de bank gaat dat niet akkoord met jouw redenatie dat het wel behapbaar is. Je kunt haar deel van de hypotheek dan niet overnemen.
Klopt, bij scheiding is verkoop niet te voorkomen, maar onze wens was nou eenmaal niet met 1 loon te betalen.

Waar het ons meer om ging is dat bij arbeidsongeschiktheid/ontslag/whatever reden waarom 1 loon wegvalt dat we er kunnen blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb gisteren in Tiel een huis gekocht (tenminste, we zijn akkoord over de prijs. Nu de rest nog.) voor minder dan de vraagprijs. Dus ja, Tiel is wat minder populair. Gek genoeg was ik vorige week bij een absolute bouwval in Druten (asbest, houtrot, heeeeeeeel veel werk) en daar was ik bezichtiging #9 ofzo terwijl het pas 5 dagen op Funda stond. Daar kon ik begin deze week via envelopjes op bieden omdat er zoveel belangstelling was, maar ik voelde de bui al hangen en deed niet mee.

Wel valt het me in Tiel op dat er echt wel veel voor enorme prijzen te koop staat, ik weet niet waar je appartement is (Funda link?), maar ik heb ook naar appartementen daar gekeken. Maar, ik betaal nu net zoveel voor een compleet huis als wat veel mensen ook voor een appartement in dezelfde stad vragen. Waarom zou iemand dat doen?

[ Voor 5% gewijzigd door AtleX op 16-01-2020 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:04
Son Gohan schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:59:
Niet gedaan omdat onze hypotheek t.o.v. beide inkomens dermate laag is dat wij flinke financiële klappen kunnen opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-06 14:03
AtleX schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:01:
[...]

Ik heb gisteren in Tiel een huis gekocht (tenminste, we zijn akkoord over de prijs. Nu de rest nog.) voor minder dan de vraagprijs. Dus ja, Tiel is wat minder populair. Gek genoeg was ik vorige week bij een absolute bouwval in Druten (asbest, houtrot, heeeeeeeel veel werk) en daar was ik bezichtiging #9 ofzo terwijl het pas 5 dagen op Funda stond. Daar kon ik begin deze week via envelopjes op bieden omdat er zoveel belangstelling was, maar ik voelde de bui al hangen en deed niet mee.

Wel valt het me in Tiel op dat er echt wel veel voor enorme prijzen te koop staat, ik weet niet waar je appartement is (Funda link?), maar ik heb ook naar appartementen daar gekeken. Maar, ik betaal nu net zoveel voor een compleet huis als wat veel mensen ook voor een appartement in dezelfde stad vragen. Waarom zou iemand dat doen?
Naar welk huis ben je geweest in Druten? ik ben wel erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

HaNS1443 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:29:
[...]

Naar welk huis ben je geweest in Druten? ik ben wel erg benieuwd.
https://www.funda.nl/koop...s-41674378-trompstraat-8/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:40
[...]

Het antwoord staat ook deels in je eigen antwoord ;)

Het is een soort domino effect bij velen. Je koopt een woning en deze stijgt, doorgaans, in waarde. Zeker als je in de crisis gekocht hebt en nu weer gaat verkopen, heb je eigenlijk "gratis" geld plus dat je al een stukje hebt afgelost.
Je salaris is wat gestegen, dus de lasten van je eerste woning zijn goed behapbaar en je kunt dus ook nog sparen. Misschien heb je de woning alleen gekocht en heb je inmiddels een partner >> nog meer inkomen >> meer sparen.

Dus in jou geval 60k overwaarde (t.o.v. aanschafwaarde of huidige hypotheek?) + stukje aflossing (mits niet meegerekend in de 60k) + stukje spaargeld = zomaar (stel) +/- 100k.
Met je salaris doe je een hypotheek aanvraag en misschien ook nog samen met je partner, plus bovenstaande 100k. De rente is lekker laag nu, wat resulteert in hogere hypotheek. Dan is een woning van 300k wel bereikbaar.

Uiteraard allemaal even heel kort door de bocht en sterk vereenvoudigd en als je nu switched van woning, brengt je woning meer op maar is een andere woning veelal ook duurder.

Afgezien van de bedragen is dat wel hoe het bij mij ging. Met mijn starterssalaris een woning gekocht, tegen het einde van de crisis.
Maximale hypotheek toen, maar ik was er 99% zeker van dat mijn salaris nog wel ging stijgen. Zelfs die maximale hypotheek was prima te betalen in mijn eentje.
Leuke vriendin getroffen en besloten samen iets anders te kopen. Vorig jaar verkocht voor een bedrag waar ik niet van had durven dromen, al een stukje afgelost en door een stijging van het salaris in de jaren ook leuk gespaard.
Andere woning gekocht voor een redelijk bedrag in deze gekke tijden (eerlijk is eerlijk, die zoektocht duurde wel 1,5 jaar).

Als ik naar mijn zwager en zijn vriendin kijk, die wonen in het midden van het land. Geen idee wat ze verdienen, maar vast niet meer als ons. Woning gekocht en die gaan inmiddels voor het dubbele weg. Tja, daar kun je niet tegen werken/sparen als Jan Modaal. Echter, je hebt dat soort bedragen ook gewoon nodig om iets anders te kopen in die regio.

Op je laatste vraag, hoe doen jongeren/starters dat? Tja, niet dus. Althans, niet zomaar in je eentje en zonder spaargeld. Met allebei een modaal inkomen en wat spaargeld wordt het iets makkelijker, maar zal het op de meeste plekken een lange zoektocht worden.
Ik ben ook heel benieuwd hoe dat in de toekomst gaat als de starters ook nog eens bijna allemaal een studieschuld om hun nek hebben hangen, ik heb wel een vermoeden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
Gillonde schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:40:
[...]

Ik ga morgen kijken in de Meern... Goed om te weten :/
Ik vanmiddag.. ;)

Laat me raden, toevallig deze? https://www.funda.nl/koop...uis-41680834-avitusweg-5/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:11
Son Gohan schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:59:
Nemen jullie eigenlijk ook een woonlastenverzekering tijdens het kopen van een nieuwe woning?

Zo ja? Hoe is jullie ervaring hiermee?

Onze adviseur raad het wel aan om te nemen(omdat wij namelijk starters zijn).. maar wij twijfelen nog.. omdat eigenlijk niemand in onze omgeving deze verzekering heeft.
Wij hebben er geen genomen en sluit as we speak een nieuwe hypotheek af waar deze ook weer niet in zit. Risico op werkloosheid is beperkt, en als die er is, dan kunnen we op 1 salaris het ook wel even uitzingen tot er weer werk is aangezien de maandlasten meer dan redelijk zijn. Tot slot bleken we vanuit ons pensioen al aanvullend verzekert te zijn tegen arbeidsongeschiktheid (meer dan 35%)

Ik ken eigenlijk ook niemand die het wel heeft.

Natuurlijk wel nodige zekerheden ingebouwd als iemand onverwachts komt te overlijden, maar dat staat hier los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-06 11:11
Breaker schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:55:
[...]

Dat is hartstikke veilig. Ervan uitgaande dat je ook nog een buffer hebt kan je dus wel even vooruit als het loon wegvalt. En dan heb je vaak afhankelijk van de situatie ook nog enige tijd recht op uitkering.

Het klopt dat je de woning niet op jouw salaris kunt lenen en dat dat bij een evt breuk een probleem kan zijn voor de bank. Maar goed, dat vind ik persoonlijk niet zo spannend. Verkoop de woning wel als het zo ver komt. Alternatief is dat je namelijk inlevert op woongenot ivm mogelijk risico op relatiebreuk....

Overigens hebben wij daar redelijk maling aan. Wij lenen gewoon het maximale wat mogelijk is nu. Houd daarnaast nog een fatsoenlijk spaarbedrag over en dat is voor ons prima.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berry powel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:49
Beste mensen, mijn vriendin en ik staan op het punt een annuïtaire lening af te sluiten van 10 jaar, ltv ong 70%, geen NHG. Onze hypotheek adviseur heeft ons 4 opties gegeven, namelijk: Hypotrust, Reaal, Argenta en Lloyds.

Wij vinden het belangrijk dat mocht de rente dalen we deze lagere rente ook krijgen op de passeerdatum (over 4,5 maand). Daarnaast is de geldigheidsduur van de offerte belangrijk en het wel/niet betalen van dossierkosten.

Als we deze punten meenemen komen we uit bij Hypotrust... Deze hypotheekverstrekker komt alleen enorm slecht uit de bus op verschillende review sites. Vooral wanneer er tijdens de rentevaste periode iets gebeurt (denk aan scheiding, overlijden etc)
Ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die ervaringen hebben met hypotrust?

Als we bijvoorbeeld voor Lloyds kiezen dan zijn we €250 dossierkosten + 1 maand offerteverleningskosten a ongeveer €650 = €900 euro extra kwijt. In Hoeverre is Lloyds een betere hypotheekverstrekker bij bijvoorbeeld een tussentijdse beëindiging van de hypotheek of qua betrouwbaarheid?

Hoor graag de beweegredenen om te kiezen voor een bepaalde hypotheekverstrekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alionfire
Berry powel schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:23:
Beste mensen, mijn vriendin en ik staan op het punt een annuïtaire lening af te sluiten van 10 jaar, ltv ong 70%, geen NHG. Onze hypotheek adviseur heeft ons 4 opties gegeven, namelijk: Hypotrust, Reaal, Argenta en Lloyds.

Wij vinden het belangrijk dat mocht de rente dalen we deze lagere rente ook krijgen op de passeerdatum (over 4,5 maand). Daarnaast is de geldigheidsduur van de offerte belangrijk en het wel/niet betalen van dossierkosten.

Als we deze punten meenemen komen we uit bij Hypotrust... Deze hypotheekverstrekker komt alleen enorm slecht uit de bus op verschillende review sites. Vooral wanneer er tijdens de rentevaste periode iets gebeurt (denk aan scheiding, overlijden etc)

Als we bijvoorbeeld voor Lloyds kiezen dan zijn we €250 dossierkosten + 1 maand offerteverleningskosten a ongeveer €650 = €900 euro extra kwijt. In Hoeverre is Lloyds een betere hypotheekverstrekker bij bijvoorbeeld een tussentijdse beëindiging van de hypotheek of qua betrouwbaarheid?

Hoor graag de beweegredenen om te kiezen voor een bepaalde hypotheekverstrekker.
Persoonlijk heb ik gekozen voor de ING, puur omdat ik al een ING rekening heb en ik het een prettige bank vind met makkelijke apps om behalve bankzaken ook hypotheekzaken te regelen. Verder zou ik ook kijken naar bepaalde voorwaarden, waaronder:

- Hoeveel mag je boetevrij extra aflossen? (vaak is dit 10-15%)
- Kan je de hypotheek meeverhuizen? (kan handig zijn voor later)
- Welke verplichte verzekeringen moet ik afsluiten?
- Rente tijdens passeren

Ik ken HypoTrust niet, maar op Independer zie ik dat ze niet heel goed scoren: https://www.independer.nl...hypotheekverstrekker.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
[quote]B-Bandit schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:53:
[...]
Dat is hartstikke veilig. Ervan uitgaande dat je ook nog een buffer hebt kan je dus wel even vooruit als het loon wegvalt. En dan heb je vaak afhankelijk van de situatie ook nog enige tijd recht op uitkering.
Jup en daarom!
Het klopt dat je de woning niet op jouw salaris kunt lenen en dat dat bij een evt breuk een probleem kan zijn voor de bank. Maar goed, dat vind ik persoonlijk niet zo spannend. Verkoop de woning wel als het zo ver komt. Alternatief is dat je namelijk inlevert op woongenot ivm mogelijk risico op relatiebreuk....
Klopt ook. En van een breuk gaan wij niet uit uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-06 13:40
Je kunt je indekken op een relatiebreuk, compleet wegvallen van een inkomen en dergelijke redelijk catastrofale gebeurtenissen, maar zo valt niet te leven imo. Een enorme bedrag lenen is altijd een risico, misschien knalt het volgend jaar allemaal economisch uit elkaar, maar meestal moet je ergens wel een gok nemen. We hebben een best hoge hypotheek en sommige collega's verklaren me voor gek ("bijna een half miljoen man!"), want het MOET blijkbaar allemaal op 1 inkomen lukken ("stel dat"). Als iets vreemds gebeurt en 1 inkomen is 0 en spaargeld is 0 (zie ik niet gebeuren), kunnen we het nog steeds redden met 1 loon al zal het niet breed zijn. Dan maar geen verre vakantie. Als zoiets gebeurt heb ik waarschijnlijk grotere problemen i.v.m. oorzaak van zoiets.

Woongenot mag best wat kosten en het blijft een groot spaarpot.

[ Voor 4% gewijzigd door mister_S op 16-01-2020 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ro3lie
Berry powel schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:23:

Ik zit nu bij Argenta en ga straks naar Florius.
Keuze voor Argenta was destijds de goedkoopste :+

Keuze Florius nu:
- 20 jaar 1.79% met dagrente (ik passeer over 8-9 maanden). Dus neem de lagere rente mee op passeerdatum (als deze lager is)
- boete vrij aflossen
- geldigheid offerte van 3maanden en hierna kosteloos verlengen (dus uiteindelijk heb ik een offerte met een geldigheid van 1 jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:35
ro3lie schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 23:21:
[...]

Ik zit nu bij Argenta en ga straks naar Florius.
Keuze voor Argenta was destijds de goedkoopste :+

Keuze Florius nu:
- 20 jaar 1.79% met dagrente (ik passeer over 8-9 maanden). Dus neem de lagere rente mee op passeerdatum (als deze lager is)
- boete vrij aflossen
- geldigheid offerte van 3maanden en hierna kosteloos verlengen (dus uiteindelijk heb ik een offerte met een geldigheid van 1 jaar)
Je hebt kans dat je rente wel vast klikt na x periode, dus ook al verleng je meerdere keren, dan is je rente al wel eerder vast geklikt. Heb je dat goed gecheckt?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillonde
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-06 14:08
Nope,
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Gillonde op 17-01-2020 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
Wat ik wel frustrerend vind (ben nog niet heel lang écht aan het zoeken naar een huis) is dat huizen op Funda niet gauw bijgewerkt worden.

Afgelopen dinsdag ging een favoriet huis van ons aan onze neus voorbij nadat we een paar duizend zijn overboden op basis van bod op inschrijving, maar het huis staat nog steeds 'gewoon' op Funda.
Een ander huis waar we op zich wel wilden kijken was geen plek voor een bezichtiging, ik ben nog wel gebeld wegens uitval van een kijker, maar dat was op de dag zelf, dus kon niet direct uit mijn werk die kant op.

Maar ook dat huis staat nog 'gewoon' op Funda zonder vermelding van onder bod/verkocht ovh.

En nu is een ander huis waar we aankomende woensdag een bezichtiging hebben verdwenen van Funda/site van de makelaar 8)7
Als hij er vanmiddag niet opnieuw op komt (heb ik wel eerder gezien bij een ander huis) dan bel ik het nog wel even na...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
Martinusz schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 00:01:
[...]

Je hebt kans dat je rente wel vast klikt na x periode, dus ook al verleng je meerdere keren, dan is je rente al wel eerder vast geklikt. Heb je dat goed gecheckt?
Ik heb de hele offerte nu al een rente van 1.79%
Is die op de dag van passeren lager -> dan krijg ik die. Ook na verlenging :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scr33x0r
[...]

Ook hier even op reageren, ik snap je wel en het is volgens mij ook best wel een probleem onder starters/jongeren? Ik heb een tijdje wat gehuurd (eigen woning tijdelijk verhuurd, huis in het noorden, werkte in Utrecht), dat was 900€ kale huur per maand voor 60m2. Best wel krom als je dan bedenkt dat je een vergelijkbaar huis zou kunnen kopen waarbij de hypotheek een bruto maandbedrag heeft dat minder is. Ik ben het wat dat betreft ook niet altijd helemaal eens met de nibud draagkracht berekeningen en dit is in de afgelopen 10 jaar echt wel een stuk strenger geworden.

Members only:

Nou moet je het ook allemaal een beetje treffen, maar wat @MikeyMan ook zegt, inkomen is denk ik het belangrijkste component. Zorgen dat je buffertje opbouwt (is hier overigens ook wel eens anders geweest) en dan kan je een deel zelf betalen.

Ondanks dat ik straks de vaste lasten van mijn vrouw, kind en ik zelf kan dragen is dat natuurlijk niet de bedoeling :-) Mochten we ooit uit elkaar gaan, dan kan je daar nu wel rekening mee houden, maar wat moet ik dan in een huis met 200m2 oppervlakte?

Je moet gewoon iets kopen dat bij je situatie past of bij de nabije toekomst. Als je een vriendin hebt en je wilt kinderen dan liggen die eisen heel anders dan wanneer je nu perse op volledig eigen draagkracht iets wilt kunnen kopen en je nog geen relatie hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Scr33x0r op 17-01-2020 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Scr33x0r schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:51:
[...]

Ook hier even op reageren, ik snap je wel en het is volgens mij ook best wel een probleem onder starters/jongeren? Ik heb een tijdje wat gehuurd (eigen woning tijdelijk verhuurd, huis in het noorden, werkte in Utrecht), dat was 900€ kale huur per maand voor 60m2. Best wel krom als je dan bedenkt dat je een vergelijkbaar huis zou kunnen kopen waarbij de hypotheek een bruto maandbedrag heeft dat minder is. Ik ben het wat dat betreft ook niet altijd helemaal eens met de nibud draagkracht berekeningen en dit is in de afgelopen 10 jaar echt wel een stuk strenger geworden.
Hypotheek en huur vergelijken is vrij krom. Als huizenkoper heb je veel meer risico's die je als huurder niet hebt. Zo moet ik dit jaar het buitenschilderwerk laten uitvoeren, dan ben je alweer tegen de 3000 euro verder terwijl dat soort onderhoud anders in je huur verwerkt zit. Zelfde geld voor allerlei problemen aan de woning, als koper komt dat volledig voor je eigen rekening terwijl dat als huurder amper het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timoth
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-12-2024
Scr33x0r schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:51:
[...]

***members only***

Nou moet je het ook allemaal een beetje treffen, maar wat @MikeyMan ook zegt, inkomen is denk ik het belangrijkste component. Zorgen dat je buffertje opbouwt (is hier overigens ook wel eens anders geweest) en dan kan je een deel zelf betalen.

Ondanks dat ik straks de vaste lasten van mijn vrouw, kind en ik zelf kan dragen is dat natuurlijk niet de bedoeling :-) Mochten we ooit uit elkaar gaan, dan kan je daar nu wel rekening mee houden, maar wat moet ik dan in een huis met 200m2 oppervlakte?

Je moet gewoon iets kopen dat bij je situatie past of bij de nabije toekomst. Als je een vriendin hebt en je wilt kinderen dan liggen die eisen heel anders dan wanneer je nu perse op volledig eigen draagkracht iets wilt kunnen kopen en je nog geen relatie hebt.
Ik haak hier ook even op in, aangezien @Immutable op mijn post reageerde. Het heeft naar mijn inziens gewoon een heel groot deel met geluk te maken, met name het moment van kopen (en verkopen). Wij kochten in de slechte tijd verkopen in een goede tijd met plaatselijk ernstige krapte op de woningmarkt door randstedelingen die hun heil steeds verder oostwaarts moeten zoeken.

Dit nog buiten beschouwing gehouden evt giften van familie. In die paar jaar hebben we gewoon erg veel vermogen opgebouwd in vergelijking als we hadden gehuurd.

Members only:

@Tsurany Het onderhoud van je woning zijn inderdaad kosten die een huurder niet heeft, maar draagt voor een groot deel wel weer bij voor de waardebehoud/stijging van je huis. Een 'af' huis heeft veel meer marktwaarde. Onderhoud zie ik deels zeker wel als een investering die zich deels terugverdient.

[ Voor 6% gewijzigd door Timoth op 17-01-2020 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual_T
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-06 22:03
Dit topic gevonden i.v.m. geplande aankoop van een huis dit jaar. We kijken nu zelf ongeveer een maand rond in Den Haag en ook hier komen gemiddeld wel tussen de 20 en 40 bezichtigingen vermoeden wij. Vaak meerdere bezichtigingsdagen en helemaal volgepropt met overloop tussen twee bezichtigingen.

Wij zitten helaas niet in de situatie om > 15K over te bieden, dus vroeg ik me af: iemand een idee hoe de woningmarkt nu is in Den Haag? Als huizen tussen de 200 en 300K niet weggaan zonder meer dan 15K over te bieden, gaan we het namelijk over een andere boeg gooien.

Ook jammer dat verkoopmakelaars allemaal een bidding war uitlokken met hun inschrijvingen. Al met al zeer vermoeiend dit :-).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Scr33x0r
Tsurany schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:12:
[...]

Hypotheek en huur vergelijken is vrij krom. Als huizenkoper heb je veel meer risico's die je als huurder niet hebt. Zo moet ik dit jaar het buitenschilderwerk laten uitvoeren, dan ben je alweer tegen de 3000 euro verder terwijl dat soort onderhoud anders in je huur verwerkt zit. Zelfde geld voor allerlei problemen aan de woning, als koper komt dat volledig voor je eigen rekening terwijl dat als huurder amper het geval is.
Eens, het is krom, want ondanks dat jij eens in de x jaar € 3000 aan schilderwerk doet, is dat huis wel van jou. Jij lost af op je schuld, huren is gewoon "weggooien". Als je 30 jaar huurt, a 900€ per maand, dan heb je dus € 324.000 "weggegooid".

Als jij nu een huis koopt, voor € 900 netto hypotheek, dan kan je een huis kopen van ongeveer € 285.000. Na 30 jaar, is dat huis dus van jou.

Tuurlijk moet je dan nog rekening houden met je onderhoud. Als ik naar het internet kijk zeggen dat je ongeveer 1% van je woningwaarde als onderhoud per jaar moet rekenen, waarbij het natuurlijk zo is dat een nieuwer huis een stuk goedkoper is om te onderhouden dan een ouder huis.

Daarnaast is een huis niet een auto, je zal niet echt afschrijven, maar alleen je onderhoud hoeven te betalen. Bij een huurhuis hoef je dat niet, maar denk je dat ze verlies op je maken? Daarnaast kan je aardig wat mee verzekeringen in je opstal en inboedel natuurlijk. Sure, een daklekkage is niet leuk, maar uiteindelijk ga je altijd minder "weggooien" dan wanneer je huurt.
Pagina: 1 ... 115 ... 358 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7