Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 114 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:24
Dark Master schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 20:10:
Vandaag een bezichtiging gedaan in een mooie stad waar mijn vrouw heel graag wilt wonen, ik heb het nog niet eerder meegemaakt maar wauw, we waren de 8ste in de rij, het huis was al vol en er stond nog een hele rij achter ons. (Mooi concept zo'n open huis dag!)
Bij dit soort bezichtigingen heb ik een paar maanden later gecontroleerd wat het uiteindelijke bod was. Dat was minstens 20% boven de vraagprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 09:55
Dark Master schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 20:10:

Ben benieuwd! Maandag is de sluitingsdag dus dan zullen we het horen.
Fingers crossed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 21:15
Korte vraag, weet iemand zo waar je op moet letten als je je eerste huis koopt maar er niet gaat wonen?

Zal het kort uitleggen. Zelf woon ik gehuurd en dat wil ik blijven doen ivm woon en werklocatie, maar zit erover te denken om het huis van mijn ouders over te nemen. Die er gewoon blijven wonen en daarna huur betalen. (hiermee kan ik dan de hypotheek betalen)

Lijkt een ingewikkelde constructie maar heeft ermee te maken dat het huis op een gezamelijk erf staat met de boerderij van mijn broer, en we het niet in de openbare verkoop willen doen.

Dus ben nu in kaart aan het brengen of dit een goed plan is of dat mijn ouders het nog beter zelf kunnen houden (beide hebben ze al pensioen)

De vraag die ik zelf ook nog heb:
- Als je niet in het huis gaat wonen mag je geen HRA doen? Het huis wordt dan gezien als box3 eigen vermogen?
- zijn er meer dingen om op te letten? Bijv nadelige effecten als ik ooit ander huis wil kopen om wel in te wonen?

Alle input welkom als huurder ben ik nog redelijk niet op de hoogte van alle koopperikelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@Emcee Ik kan niet al je vragen beantwoorden maar weet wel dat een tweede huis waar je niet in woont geen HRA krijgt en inderdaad in box 3 valt en als de belasting plannen voor 2022 doorgaan wordt een tweede huis als belegging gezien en ga je ongeveer twee keer zoveel vermogensrendementsbelasting erover betalen.
En als je later nog een ander huis gaat kopen en hypotheek nodig hebt gaan ze natuurlijk kijken hoeveel schuld en hypotheek je nog hebt op het andere huis.

Edit: Hier misschien nog een handig artikel voor je;
https://financieel.infonu...of-kinderen-verkopen.html

[ Voor 32% gewijzigd door HereIsTom op 12-01-2020 00:33 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:37

ralpje

Deugpopje

En denk erom dat veel hypotheekverstrekkers niet toestaan dat je het huis verhuurt (in verband met de huurdersbescherming als ze onverhoopt eens over zouden moeten gaan tot gedwongen verkoop).

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:16
Er bestaan wel degelijk verhuurhypotheken en vastgoedhypotheken. Verwacht alleen niet zulke gunstige voorwaarden als bij een "normale" hypotheek. En naast HRA hakt box 3 er inderdaad goed in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lovezombie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-12-2024
Kleine nuance. De schuld voor een box3 woning valt natuurlijk ook in box3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Son Gohan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18-09 23:12
Kalentum schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 12:06:
[...]
Als je geen afwijkende dingen hebt (eigen bedrijf of zo) dan moet het voor een hypotheekverstrekker niet zo lastig zijn een offerte te maken. Je kan het beste je adviseur bellen en zorgen dat die er wat vaart achter zet.
Denk dat het voor hen voornamelijk moeilijk is omdat wij namelijk per 1-1-2020 een ander contract + Salarisverhoging hebben gekregen..

Vrijdag einde middag een telefoontje gekregen dat hij eindelijk goed is gekeurd door de eerste beoordelaar. Maar waar kijkt de eerste beoordelaar eigenlijk naar? Nu hij eindelijk is goedgekeurd betekend dit dat wij sowieso die hypotheek kunnen krijgen en alleen een bevestiging moeten krijgen van de tweede beoordelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alionfire
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-08 08:33
alionfire schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 13:55:
Even een update vanuit mijn situatie:

Mijn bod is geaccepteerd (340K) op een huis in Almere :). Ben er blij mee, ik wil in de toekomst in Amsterdam werken en dat is dan om de hoek :P

Volgende week langs de bank om de hypotheek te regelen, ik leg zelf 50K in dus zal ongeveer 290K lenen (exl. circa 10K kosten koper).

Ik heb mijn aankoopmakelaar 'ontslagen' omdat ik hem te passief vond, scheelt weer 2K. Ben gewoon zelf naar de verkoper gegaan om te polsen wat hij voor de woning zou willen. Het koopcontract teken ik eind volgende week, en deze dagen even uitvogelen waar ik op moet letten bij zo'n contract.
Korte toelichting: er moet het e.e.a gecontroleerd worden m.b.t. rechten :P

[ Voor 23% gewijzigd door alionfire op 13-01-2020 18:55 ]

Security & Privacy Geek • PSN: alionfiree •

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 21:15
lovezombie schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:41:
Kleine nuance. De schuld voor een box3 woning valt natuurlijk ook in box3.
Bedankt voor de antwoorden, geeft me wel wat nieuwe inzichten. Met bovenstaande zou het dus gunstiger zijn om er geen spaargeld in te steken en dat op de spaarrek te laten staan en het huis maximaal als schuld in box3 te zetten. (zeker vanaf 2022 als spaargeld bijna onbelast is maar alle overige bezitingen ene stuk zwaarder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:57
Mooi balen dit. Toen ik in 2018 alleen een huis kocht vroeg ik aan mijn hypotheekadviseur hoe het zit als ik ooit mijn vriendin (inmiddels verloofde) mede-eigenaar wil maken van het huis. Ze vroeg of ik trouwplannen had ik de toekomst, want als we gingen trouwen zou ik haar kosteloos mede-eigenaar kunnen maken. Inmiddels blijkt dat helemaal niet te kunnen omdat je per 1 januari 2018 niet standaard in gemeenschap van goederen trouwt en alles wat niet de standaard is moet je vast laten leggen bij de notaris. Ik had zelf meer informatie moeten inwinnen hierover maar van een hypotheekadviseur had ik verwacht dat ik wel correcte informatie kreeg. Nu ben ik nog eens € 600 kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:02

Mystikal

It never hurts to help!

Zo mijn 'frustratie' ook even delen. 4 december eerste bezichtiging gehad, een paar dagen later de tweede. Helemaal naar ons zin, alleen wat vragen over de ventilatie. In 2012 is het huis verbouwd en hebben ze onder meer een warmtepomp aangelegd (middels gat van 200mtr in de grond). We misten alleen de natuurlijke aanzuiging van lucht. In geen enkel raam zat een rooster en er waren ook geen inlaatventielen. In de natte ruimtes natuurlijk wel MV. Nagevraagd hoe of wat en uiteindelijk de bouwvergunning gekregen waarin alles zou staan. Bleek in er in de bouwvergunning overal roosters ingetekend te zijn, maar die zijn uiteindelijk nooit geplaatst. Of dit echt bekend is bij de verkoper vraag ik me af. Daarom een bouwinspectie ingepland, maar vanwege kerst kon dat pas in de 2e week van januari ingepland worden en uiteindelijk kwam het er op neer dat deze nu aanstaande woensdag gedaan wordt. Al met al ben je al 6 weken verder en gaat het allemaal erg langzaam.

Huis staat al wel bijna 6 maanden te koop, dus het zal niet heel hard lopen. Hopelijk valt het allemaal mee. Ik verwacht gewoon dat we ramen (kunststof kozijnen) moeten vervangen en daar de roosters in moeten zetten. Frustratie zit hem dus vooral dat het allemaal (ook begrijpelijk) lang duurt.

Daardoor zal ik helaas wel afscheid moeten nemen van mijn basement bios. Dat is eigenlijk het enige nadeel. Al zal ik daar wel weer een slaapkamer kunnen gebruiken voor een setup. Maar zo lekker als ik het nu heb in mijn mancave (zie sig) wordt het niet meer. :/

[ Voor 9% gewijzigd door Mystikal op 13-01-2020 09:10 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Piet_Piraat7 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:33:
Mooi balen dit. Toen ik in 2018 alleen een huis kocht vroeg ik aan mijn hypotheekadviseur hoe het zit als ik ooit mijn vriendin (inmiddels verloofde) mede-eigenaar wil maken van het huis. Ze vroeg of ik trouwplannen had ik de toekomst, want als we gingen trouwen zou ik haar kosteloos mede-eigenaar kunnen maken. Inmiddels blijkt dat helemaal niet te kunnen omdat je per 1 januari 2018 niet standaard in gemeenschap van goederen trouwt en alles wat niet de standaard is moet je vast laten leggen bij de notaris. Ik had zelf meer informatie moeten inwinnen hierover maar van een hypotheekadviseur had ik verwacht dat ik wel correcte informatie kreeg. Nu ben ik nog eens € 600 kwijt.
Wat de adviseur bedoelde is dat je geen extra overdrachtsbelasting verschuldigd bent als je gaat trouwen in gemeenschap van goederen. Dat je een notaris moet betalen is in mijn ogen vrij logisch, je wilt toch sowieso diverse afspraken vastleggen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 15:17

Kju

Mystikal schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:59:
Ik verwacht gewoon dat we ramen (kunststof kozijnen) moeten vervangen en daar de roosters in moeten zetten.
Dat zal wel meevallen. Je kan ook glas vervangen met roosters ingebouwd :+

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trapezoid
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-08 13:23
Nemen mensen nog steeds een aankoopmakelaar mee bij het aankopen van een huis?

Het is ons eerste huis in een stad die wij verder niet kennen dus we twijfelen een beetje of het niet toch handig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Laatst online: 19-09 17:08

Chiron

Moderator Discord
Trapezoid schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:57:

Het is ons eerste huis in een stad die wij verder niet kennen dus we twijfelen een beetje of het niet toch handig is.
In sommige gevallen word je niet eens serieus genomen als je zonder aankoopmakelaar aan komt. Of krijgt de bieder die wel een aankoopmakelaar heeft voorrang boven iemand zonder makelaar.

Afhankelijk van het pand is het wel fijn als je iemand hebt die de wijk en de panden al kent en weet waar ie op moet letten.

Als het je allereerste huis is zou ik zeker een aankoopmakelaar in de arm nemen. Die neemt bijvoorbeeld ook de koopakte met je door.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Ik heb het altijd gedaan omdat ik geen zin heb in gedoe en gezeik. Een huis kopen (en zeker gelijktijdig ook verkopen) brengt toch vaak stress en onzekerheid met zich mee. Met een aankoopmakelaar koop ik dit een soort van af. Bij problemen mag hij dan ook gaan rennen en het oplossen en ik hoor wel wanneer het geregeld is.

Niet iedereen denkt er zo over natuurlijk en als je alleen naar de kosten kijkt vind je het wellicht niet de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 21:02

Mystikal

It never hurts to help!

Kju schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:34:
[...]

Dat zal wel meevallen. Je kan ook glas vervangen met roosters ingebouwd :+
Dat bedoelde ik ook met ramen. Dus niet de kozijnen :P .

Onze verkoopmakelaar wilde gratis ook onze aankoopmakelaar zijn. Die constructie zie je ook wel vaker.

[ Voor 17% gewijzigd door Mystikal op 13-01-2020 10:40 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 14:07
Tjoekie schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:16:
[...]

Ik heb het altijd gedaan omdat ik geen zin heb in gedoe en gezeik. Een huis kopen (en zeker gelijktijdig ook verkopen) brengt toch vaak stress en onzekerheid met zich mee. Met een aankoopmakelaar koop ik dit een soort van af. Bij problemen mag hij dan ook gaan rennen en het oplossen en ik hoor wel wanneer het geregeld is.

Niet iedereen denkt er zo over natuurlijk en als je alleen naar de kosten kijkt vind je het wellicht niet de moeite waard.
Zo zien wij dat ook precies. Bij ons heeft de makelaar ook nog ~7k van de vraagprijs af kunnen halen (waar wij bereid waren de vraagprijs te betalen), dan heeft hij zijn fee al "verdiend". Verder natuurlijk fijn dat je eigenlijk alleen documenten hoeft aan te leveren en hier en daar een krabbeltje te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-09 15:42
Pfoe, de afgelopen weken even hardhandig kennis gemaakt met de huidige woningmarkt in de regio Utrecht.. 8)7

Mijn vrouw en ik zijn voornemens ons appartement te verkopen en een eensgezinswoning te zoeken in de omgeving van Utrecht (+10km). In de vakantie de eerste huizen op funda bekeken en de eerste bezichtigingen ingepland. Van de 5 ingeplande bezichtigingen is er precies 1 door gegaan en zijn er 3 vanuit de makelaar afgezegd omdat het of al verkocht was of er al een bod was gedaan. En dit betreft woningen die nog geen week te koop hebben gestaan!

Het toppunt was vanochtend: telefoontje van een makelaar dat de bezichtiging niet meer door kan gaan maar dat we wel een bod mogen doen waarbij werd verteld dat dit sowieso boven de vraagprijs moest liggen wilden we een kans maken. Ik heb vriendelijk bedankt en opgehangen. ;w

Klopt dit een beetje met jullie beeld van de regio Utrecht? Dat wordt een leuk koopproces op deze manier.. }:|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:54
Grimmie187 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:44:
Pfoe, de afgelopen weken even hardhandig kennis gemaakt met de huidige woningmarkt in de regio Utrecht.. 8)7

Mijn vrouw en ik zijn voornemens ons appartement te verkopen en een eensgezinswoning te zoeken in de omgeving van Utrecht (+10km). In de vakantie de eerste huizen op funda bekeken en de eerste bezichtigingen ingepland. Van de 5 ingeplande bezichtigingen is er precies 1 door gegaan en zijn er 3 vanuit de makelaar afgezegd omdat het of al verkocht was of er al een bod was gedaan. En dit betreft woningen die nog geen week te koop hebben gestaan!

Het toppunt was vanochtend: telefoontje van een makelaar dat de bezichtiging niet meer door kan gaan maar dat we wel een bod mogen doen waarbij werd verteld dat dit sowieso boven de vraagprijs moest liggen wilden we een kans maken. Ik heb vriendelijk bedankt en opgehangen. ;w

Klopt dit een beetje met jullie beeld van de regio Utrecht? Dat wordt een leuk koopproces op deze manier.. }:|
Ben niet bekend met de regio Utrecht (al hoor je daar genoeg over). Kan je wel vertellen dat ik in Zwolle precies hetzelfde heb meegemaakt.

Woning opgeleverd eind 2017. WOZ-waarde vastgesteld 1-1-2018: €230.000
Vraagprijs eind 2019: 275.000
Gebeld voor een bezichtiging. "Er is al geboden, boven de vraagprijs", oke hoeveel dan? "dat mag ik niet zeggen, maar laten we zeggen dat wanneer je niet 10.000 kan overbieden, bezichtigen geen zin heeft".

Doorgerekend betekende dat dus ook dat de woning meer dan €4 per uur meer waard is geworden sinds de transactiedatum.
De bewoners hebben er verder ook geen fuck aan gedaan, het was immers nieuwbouw. Slapend rijk!

Gelukkig heb jij tenminste nog een appartement waar je dik aan verdiend :+ je zou maar starter zijn ;)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Is natuurlijk wel redelijk afhankelijk van het segment/prijsklasse waarin je zoekt. Zonder die context is er vrij weinig over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat klopt. Ik heb in deze regio gekocht en verkocht een jaar geleden en het was toen ook al echt druk. Tot de 400k aankoopprijs is het gekkenwerk, daar boven is het nog steeds enorm druk maar merk ik dat er wat meer mogelijk is qua bezichtigingen. Maar ik denk dat het pas vanaf een echt hoog segment (800k+) rustiger wordt.
Tijdje terug hadden ze ~40 nieuwbouwwoningen in Leidsche Rijn vanaf 600k en daar waren 1000+ inschrijvingen op.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
Napo schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:48:
[...]

Is natuurlijk wel redelijk afhankelijk van het segment/prijsklasse waarin je zoekt. Zonder die context is er vrij weinig over te zeggen.
Das waar.. We zoeken een eensgezinswoning van ca. 4/5 kamers en ca. 120m2 in de range 350-425k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 01:13

Tijdens bezichtigingen in Amsterdam (prijsklasse 400-500k) wat vragen gesteld over het praktische nut van een aankoopmakelaar (met name omdat bezichtigingen e.d. wel vrij makkelijk zelf te regelen zijn) en kreeg met name te horen dat dit aan te bevelen is omdat (i) zowel de verkoper als de verkopende makelaar liever dealen met een aankoopmakelaar omdat dit o.a. veel vragen bij koper weghaalt en (ii) de aankoopmakelaar de markt goed kent een goed overzicht heeft van recente verkoopprijzen van soortgelijke woningen. Met die ervaring kan een aankoopmakelaar je een stuk concreter aanbevelen wat je zou moeten bieden om kans te maken.

Het valt me verder op bij bezichtigingen hoeveel niet-Nederlanders (lees: expats) er langskomen, had dat niet verwacht in deze prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 08:21
Binnenkort gaan we een bieding doen op een huis in Amsterdam. Wordt daar nog steeds overboden op de vraagprijs voor woningen van 650-700K, over het geheel genomen?
En kan je een makelaar vertrouwen als hij zegt dat hij korting heeft geregeld voor je, of dat er nog andere bieders zijn en dat we wat meer moeten bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Laatst online: 21:09
Richh schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:48:
[...]

Ben niet bekend met de regio Utrecht (al hoor je daar genoeg over). Kan je wel vertellen dat ik in Zwolle precies hetzelfde heb meegemaakt.

Woning opgeleverd eind 2017. WOZ-waarde vastgesteld 1-1-2018: €230.000
Vraagprijs eind 2019: 275.000
Gebeld voor een bezichtiging. "Er is al geboden, boven de vraagprijs", oke hoeveel dan? "dat mag ik niet zeggen, maar laten we zeggen dat wanneer je niet 10.000 kan overbieden, bezichtigen geen zin heeft".

Doorgerekend betekende dat dus ook dat de woning meer dan €4 per uur meer waard is geworden sinds de transactiedatum.
De bewoners hebben er verder ook geen fuck aan gedaan, het was immers nieuwbouw. Slapend rijk!

Gelukkig heb jij tenminste nog een appartement waar je dik aan verdiend :+ je zou maar starter zijn ;)
Nu ga je ervan uit dat de WOZ waarde ook de koopprijs is en dat er geen geld is gestoken in de afwerking van de woning (vloeren, muren, etc. etc.). En je vergeet ook voor het gemak even dat de kopers voor de oplevering al maandenlang rente hebben betaald terwijl ze er nog niet konden wonen. “Weggegooid” geld dus. Je redenatie lijkt mij dus wat (erg) kort door de bocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kju

Kju

Misschien handiger om hierboven ergens heel groot te zetten: " de vraagprijs is geen referentie voor de marktwaarde" |:(

Ohja en "de WOZ-waarde is een grondslag voor belastingheffing en heeft niets te maken met marktwaarde"

[ Voor 30% gewijzigd door Kju op 13-01-2020 11:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kju schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:58:
Misschien handiger om hierboven ergens heel groot te zetten: " de vraagprijs is geen referentie voor de marktwaarde" |:(

Ohja en "de WOZ-waarde is een grondslag voor belastingheffing en heeft niets te maken met marktwaarde"
Dat heeft weinig zin, voor veel mensen blijkt het hele concept van een markt te ingewikkeld. Mensen die jubelen als ze onder de vraagprijs gekocht hebben terwijl de vraagprijs ook in de huidige markt eigenlijk nog te hoog kan zijn. Of mensen die claimen 40k boven de vraagprijs te hebben gekregen terwijl die vraagprijs door hun makelaar enorm laag was ingezet om maar snel te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:54
cryptapix schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:58:
[...]

Nu ga je ervan uit dat de WOZ waarde ook de koopprijs is en dat er geen geld is gestoken in de afwerking van de woning (vloeren, muren, etc. etc.). En je vergeet ook voor het gemak even dat de kopers voor de oplevering al maandenlang rente hebben betaald terwijl ze er nog niet konden wonen. “Weggegooid” geld dus. Je redenatie lijkt mij dus wat (erg) kort door de bocht.
Nouja, het zou vast niet ontzettend veel gescheeld hebben. Mogelijk lag de koopprijs zelfs lager. Zou het eens bij Kadaster kunnen opvragen :+

Tuurlijk zit er meer geld in en oke, die 4 euro is enigszins overdreven. Toch: de woning was nog behoorlijk kaal, gewoon met cheap laminaat, witte muren en alle meubels/kasten etc werden meegenomen. De keuken was ook verre van bijzonder.

Ik ben er vrij zeker van dat hij op korte termijn enkele tienduizenden euro's in waarde is gestegen en dat daar zelfs nog op overboden werd. En dat speelt door heel Nederland, niet alleen in de Randstad.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 08:21
Tsurany schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:06:
[...]

Dat heeft weinig zin, voor veel mensen blijkt het hele concept van een markt te ingewikkeld. Mensen die jubelen als ze onder de vraagprijs gekocht hebben terwijl de vraagprijs ook in de huidige markt eigenlijk nog te hoog kan zijn. Of mensen die claimen 40k boven de vraagprijs te hebben gekregen terwijl die vraagprijs door hun makelaar enorm laag was ingezet om maar snel te verkopen.
Natuurlijk heeft de vraagprijs weinig relatie met de verkoopprijs, maar kan je aan de makelaar vragen of je moet overbieden om een kans te maken? En mag je een serieus en eerlijk antwoord terug verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillonde
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 11:53
Night-Reveller schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:15:
[...]

Natuurlijk heeft de vraagprijs weinig relatie met de verkoopprijs, maar kan je aan de makelaar vragen of je moet overbieden om een kans te maken? En mag je een serieus en eerlijk antwoord terug verwachten?
Sure, ik was laatst bij een huis waar de vraagprijs iets van €385.000 was en de makelaar aangaf dat hij een verkoopprijs verwachtte van minstens €440.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:48
Wanneer de Funda beschrijving begint met: "LET OP!! Genoemde prijs is een vanafprijs.
Biedingen vanaf X worden door verkoper serieus in overweging genomen." weet je ook genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

dutchgio schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:43:
Wanneer de Funda beschrijving begint met: "LET OP!! Genoemde prijs is een vanafprijs.
Biedingen vanaf X worden door verkoper serieus in overweging genomen." weet je ook genoeg.
Hoezo? Dat had ik ook in mijn Funda advertentie staan, maar heb hem iets onder de vraagprijs weg gedaan (in 2017).

Het zegt helemaal niets want hangt er vanaf hoe hoog ze inzetten. Als ze 4 ton vragen voor een huis met marktwaarde 3 ton, dan gaat hij waarschijnlijk weg voor een prijs onder de 4 ton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju

Kju

De vraagprijs is zo niets zeggend. Doe liever je huiswerk goed, zoek referenties, zoek de verschillen, probeer te waarderen. Kan je dat niet, neem dan een aankoopmakelaar of laat alvast taxeren.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
Kju schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:53:
De vraagprijs is zo niets zeggend. Doe liever je huiswerk goed, zoek referenties, zoek de verschillen, probeer te waarderen. Kan je dat niet, neem dan een aankoopmakelaar of laat alvast taxeren.

***members only***
Hoe heb je de verkoopprijzen achterhaald, via je aankoopmakelaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ik ben heel toevallig zelf ook makelaar/taxateur. Maar ook al was ik dat niet: koopsommen kan je opvragen bij het Kadaster. Vind je een woning leuk? Zoek dan op Funda naar vergelijkbare verkochte woningen, zoek daarna de koopsommen op. Indexeer zonodig via hier, Zoek en corrigeer daarna voor verschillen in gebruiks- en perceeloppervlakten, onderhoud, afwerkingsniveau, inrichting en installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 14:48
Mesque schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:04:
[...]

Hoe heb je de verkoopprijzen achterhaald, via je aankoopmakelaar?
Je kunt via het Kadaster de verkoopprijzen opvragen van een bepaalde postcode, dat kost wel een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

***members only***
Zo uit de losse pols: Tussen 530k en 550k? :P Maar beetje lastig inschatten zonder foto's, kan net zo goed een krot zijn die voor minder dan 500k is weggegaan :+

[ Voor 8% gewijzigd door naitsoezn op 13-01-2020 13:13 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
TwiSteD1 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:07:
[...]

Je kunt via het Kadaster de verkoopprijzen opvragen van een bepaalde postcode, dat kost wel een paar euro.
Thanks, maar dat heeft wel een aantal maanden 'vertraging' toch? Als in de verkoopprijzen van de laatste maanden staan daar nog niet in.

[ Voor 10% gewijzigd door Mesque op 13-01-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Night-Reveller schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:15:
[...]

Alles van de verkopend makelaar moet je met een korrel zout nemen. Hij moet wel volgens bepaalde standaarden handelen maar ik zou niet zomaar vertrouwen dat een willekeurige makelaar dat ook echt doet.

Je kan prima vragen of je moet overbieden maar er zijn zoveel uitkomsten mogelijk.
Wat als de makelaar "ja" zegt? Misschien zegt hij wel ja omdat hij het idee heeft dat jij slecht voorbereid bent en wellicht wel onnodig de portemonnee gaat trekken. Wellicht zegt hij ja omdat hij al tien biedingen boven de vraagprijs heeft. Wellicht zegt hij nee simpelweg om geïnteresseerden binnen te krijgen voor zijn open huis in de hoop dat ze elkaar alsnog gek maken en wellicht zegt hij nee omdat het voor geen meter loopt. Weet jij wat een "ja" of "nee" echt betekent en met welk doel dat antwoord gegeven is?
de Peer schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:48:
[...]

Hoezo? Dat had ik ook in mijn Funda advertentie staan, maar heb hem iets onder de vraagprijs weg gedaan (in 2017).

Het zegt helemaal niets want hangt er vanaf hoe hoog ze inzetten. Als ze 4 ton vragen voor een huis met marktwaarde 3 ton, dan gaat hij waarschijnlijk weg voor een prijs onder de 4 ton.
Waarom stond het er dan? Was het een verkoperstruck of heb je je verkeken op de vraag?

[ Voor 18% gewijzigd door Tsurany op 13-01-2020 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 14:48
Mesque schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:14:
[...]

Thanks, maar dat heeft wel een aantal maanden 'vertraging' toch? Als in de verkoopprijzen van de laatste maanden staan daar nog niet in.
Ik denk dat het maximaal een maand na de verkoop wel bijgewerkt is, ik kon hierover het volgende vinden:
Wanneer is een verkoopprijs bekend?
Op de dag dat de akte wordt ondertekend bij de notaris, wordt deze ingeschreven bij het Kadaster. Op dat moment wisselt de woning officieel van eigenaar en is de verkoopprijs bekend.
Het is mogelijk dat een recente verkoopprijs nog niet zichtbaar is op het koopsomoverzicht. Het overzicht wordt maandelijks bijgewerkt. Rond de 20e van de maand zijn de gegevens van de maand ervoor beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

Tsurany schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:17:
[...]
Waarom stond het er dan? Was het een verkoperstruck of heb je je verkeken op de vraag?
Allebei, ik had ook gewoon erg hoog ingezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju

Kju

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:00

Koekfabriek

King Billy on the wall

Ja dat klopt voor Utrecht. Zelf ruim 2 jaar geleden in Utrecht gekocht en ik vond het toen al gekkenhuis. Bij één bezichtiging werd er meegedeeld "Voor 5 uur een bod in een gesloten envelop, zijn al biedingen boven de vraagprijs". Andere bezichtigingen die zijn afgezegd i.v.m. reeds verkocht. Op wonderbaarlijke manier toch binnen 2 weken een huis gekocht (vriendin had haast). Dat huis stond "al" 3 weken te koop, waarop wij het idee kregen hier moet wel wat mis mee zijn (niet het geval). Wij hadden mazzel met de verkopers (emigratie) en wij waren zelf flexibel, zelfs gekocht iets onder de vraagprijs.

Volg het nog een beetje binnen onze wijk (oude arbeiderswijk buurt van het centrum) waar huizen vergelijkbaar als de onze nu te koop komen voor bijna 20% meer dan wij betaald hebben. Het is compleet gekkenhuis. Zie daarom ook wat mensen uit onze omgeving die hun heil ergens anders zoeken bijv. wachten op nieuwbouw of rondom Utrecht waar je gewoon veel meer huis voor je geld krijgt (Gouda, Woerden etc.).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:43

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

^Bovenstaande is precies de reden dat we uit (hartje) Utrecht willen vertrekken. Je komt er simpelweg niet tussen. Dus vanmogen hebben we een bezichtiging gedaan in het dorp waar mijn vriendin is opgegroeid. Zojuist een bod uitgebracht o.v.b. financiering & aanvaarding op geleide van verkoper. Relatie stukgelopen dus huis moet worden verkocht asap. Blij dat we een huurhuis hebben.

Ik ga nu een topic openen genaamd: "Hoe om te gaan met de spanning na het bieden op een woning"

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-08 14:16

***members only***
Wow, zijn dit echt de prijzen van een woning in Nederland voor zo'b (ruimere) rijwoning?
Of is dit eerder door de ligging (hele dure buurt)? Hoe kunnen mensen dat betalen begod (en willen betalen).

Voor €600.000 heb ik echt een mooie alleenstaande villa met grote tuin hier in Belgie. Nu verschiet ik wel even..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:56
BramCoding schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:46:
[...]

Wow, zijn dit echt de prijzen van een woning in Nederland voor zo'b (ruimere) rijwoning?
Of is dit eerder door de ligging (hele dure buurt)? Hoe kunnen mensen dat betalen begod (en willen betalen).

Voor €600.000 heb ik echt een mooie alleenstaande villa met grote tuin hier in Belgie. Nu verschiet ik wel even..
In Nederland ook als je niet in een van de vier grote steden hoeft te wonen. Locatie locatie locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 13:16

EMP

Krulloos!

Ik weet niet wat je zoekt, maar mijn ervaring als verkoper van een rijtjeshuis van rond de 2,5 ton in Den Bosch: van de 8 ingeplande bezichtigingen namen er 0 een aankoopmakelaar mee.
Members only:

Ik heb zelf geshopt voor een niet-gewild huis, en heb dat zonder aankoopmakelaar gedaan. Shop je echter voor een gewild huis en/of een gewilde locatie, en ben je zelf niet heel goed op de hoogte van de (lokale) markt, dan zou ik een aankoopmakelaar wel aanraden.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Laatst online: 19-09 13:39
[...]

ApexAlpha schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:04:
[...]

In Nederland ook als je niet in een van de vier grote steden hoeft te wonen. Locatie locatie locatie.
Klopt helemaal, ik denk dat je gemiddeld in Nederland zo'n 350.000 kwijt bent voor een huis van die grote. Blijft een beetje lastig schatten want voor mijn gevoel zijn dit soort grote rijtjeshuizen voornamelijk in de (rand)stad te vinden. In de rest van Nederland hebben de meeste mensen volgens mij geen rijtjeswoning als ze 150m2 woonoppervlak hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Laatst online: 00:00

Koekfabriek

King Billy on the wall

Tjebakka schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:39:
^Bovenstaande is precies de reden dat we uit (hartje) Utrecht willen vertrekken. Je komt er simpelweg niet tussen. Dus vanmogen hebben we een bezichtiging gedaan in het dorp waar mijn vriendin is opgegroeid. Zojuist een bod uitgebracht o.v.b. financiering & aanvaarding op geleide van verkoper. Relatie stukgelopen dus huis moet worden verkocht asap. Blij dat we een huurhuis hebben.

Ik ga nu een topic openen genaamd: "Hoe om te gaan met de spanning na het bieden op een woning"
Ja snap ik goed. Ken genoeg verhalen van mensen uit mijn omgeving die 20-30k overbieden en nog steeds naast het net vissen. Zelf zou ik ook graag terug naar de regio gaan waar ik ben opgegroeid maar qua werk zit dat er voor beide gewoon niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:34
Koekfabriek schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:15:
[...]

Ja snap ik goed. Ken genoeg verhalen van mensen uit mijn omgeving die 20-30k overbieden en nog steeds naast het net vissen.
Ik meld me weer want ik val wederom in deze categorie. 30k (10%) overboden. Nope. Inpakken en wegwezen.
Godsamme, 2e keer al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Hetisookwat schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:37:
[...]

Ik meld me weer want ik val wederom in deze categorie. 30k (10%) overboden. Nope. Inpakken en wegwezen.
Godsamme, 2e keer al.
Een paar posts terug meld je nog dat je een huis had gekocht :?

Huid al verkocht voor de beer geschoten was?

Wel balen -O- :(:)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:57
[...]

Ja, in Amsterdam staan appartementen van 70m2 voor meer geld dan dat te koop.
De woningnood is hoog, er wordt weinig gebouwd & de prijzen in de populaire gebieden stijgen daardoor flink.

Nieuwbouw is op het moment de beste koop, als het er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
thaan schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:54:
[...]

De woningnood is hoog, er wordt weinig gebouwd & de prijzen in de populaire gebieden stijgen daardoor flink.

3x jan modaal verdienen voor een woning van 600k.. das ongeveer ook de prijzen van nieuwbouw appartementen/eengezinswoningen in Amsterdam. Her en der wel voor minder te krijgen natuurlijk, maar die zijn er gewoon niet meer anno 2020.

en ja. das alleen casco.. eigen keuken, sanitair en parkeerplaats kopen... zit je al op 50k ish..

[ Voor 7% gewijzigd door Simply1337 op 13-01-2020 16:01 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 14:56
thaan schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:54:
[...]

Zie: https://allecijfers.nl/gemeente/amsterdam/ en dan "Gemiddelde WOZ woningwaarde per jaar".

En eerlijk, misschien geen populaire mening, maar andere steden en dorpen zullen gaan volgen.
Ondertussen zijn we veruit het meest dichtbevolkte land van Europa (buiten enkele ministaatjes zoals Monaco).
De vraag voor woningen zal steeds groter worden en het aanbod steeds kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 16:16
Heerlijk, lekker verdienen aan m'n stenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 09:55
HaNS1443 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:13:
[...]

[...]

Klopt helemaal, ik denk dat je gemiddeld in Nederland zo'n 350.000 kwijt bent voor een huis van die grote. Blijft een beetje lastig schatten want voor mijn gevoel zijn dit soort grote rijtjeshuizen voornamelijk in de (rand)stad te vinden. In de rest van Nederland hebben de meeste mensen volgens mij geen rijtjeswoning als ze 150m2 woonoppervlak hebben
Het ligt er ook helemaal aan wat je wilt.. Populaire steden in de randstad (zoals de G4, Leiden, Haarlem, Amersfoort, Hilversum, etc) zijn niet te vergelijken met kleinere gemeenten, en ook in dit soort steden is het aanbod vrij divers.

In mijn woonplaats (Amersfoort) heb je voor 300k een huis in een vinexwijk, maar betaal je zonder moeite rond de 550k voor een jaren '30 woning met tuin en dicht bij het oude centrum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Die woningen zitten nog in een randgemeente.. :P.
Hoe mensen dat betalen? Heel simpel, de hele markt is duur,dus iemand die een appartement voor 650k koopt, verkoopt zijn eigen woning voor 550k.. Etc
Members only:

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 13-01-2020 19:09 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:24
Kju schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:07:
Ik ben heel toevallig zelf ook makelaar/taxateur. Maar ook al was ik dat niet: koopsommen kan je opvragen bij het Kadaster. Vind je een woning leuk? Zoek dan op Funda naar vergelijkbare verkochte woningen, zoek daarna de koopsommen op. Indexeer zonodig via hier, Zoek en corrigeer daarna voor verschillen in gebruiks- en perceeloppervlakten, onderhoud, afwerkingsniveau, inrichting en installaties.
Het viel me op dat veel makelaars dat 'indexeren' niet eens deden. Gewoon een huis te koop zetten voor 200k, omdat het huis van de buren was verkocht voor 190k, in 2015. Vervolgens komt er een stampede van kopers op af, er wordt ruim overboden, en de verkoper krijgt meer dan de buren, dus die is tevreden. Terwijl ze er met een realistische vraagprijs wellicht nog meer uit hadden kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TwiSteD1 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:20:
[...]

Ik denk dat het maximaal een maand na de verkoop wel bijgewerkt is, ik kon hierover het volgende vinden:

[...]
En zo zit er toch wat vertraging in tussen het moment dat er op Funda 'verkocht' verschijnt en dat de prijzen bekend worden via het koopsommen overzicht. Heb me daar al een s op verkeken, terwijl het uiteraard logisch is. Kost je wel een paar euro ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

MikeyMan schreef op maandag 13 januari 2020 @ 19:17:
[...]

En zo zit er toch wat vertraging in tussen het moment dat er op Funda 'verkocht' verschijnt en dat de prijzen bekend worden via het koopsommen overzicht. Heb me daar al een s op verkeken, terwijl het uiteraard logisch is. Kost je wel een paar euro ;)
Als het verkocht is, is het dan ook nog niet overgedragen. Kadaster gaat uit van de daadwerkelijke overdracht bij de notaris, funda gaat gewoon uit van wat de makelaars erop zetten :P . Kan rustig een kwartaal of een half jaar (of in sommige gevallen zelfs langer) zitten tussen de 'definitieve' verkoop en de overdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

naitsoezn schreef op maandag 13 januari 2020 @ 19:23:
[...]

Als het verkocht is, is het dan ook nog niet overgedragen. Kadaster gaat uit van de daadwerkelijke overdracht bij de notaris, funda gaat gewoon uit van wat de makelaars erop zetten :P . Kan rustig een kwartaal of een half jaar (of in sommige gevallen zelfs langer) zitten tussen de 'definitieve' verkoop en de overdracht.
Uiteraard logisch... Maar je ziet eens wat verkocht borden verdwijnen en denkt dat dat wel beschikbaar zou komen. Zo werkt dat idd niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-09 15:52
Grimmie187 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:53:
[...]

Das waar.. We zoeken een eensgezinswoning van ca. 4/5 kamers en ca. 120m2 in de range 350-425k.
In Utrecht? Veel succes. Als je wat vindt, last het even weten. Ik ben fan van mirakels.

Wij zijn zelf ook op zoek in de regio tussen Amsterdam en Baarn. Huis met tuin (op zuid/west), minimaal 110 m2, minimaal 3 slaapkamers en een badkamer met aparte douche en bad. Beetje fatsoenlijk geïsoleerd in een kindvriendelijke wijk etc.. Als het dat allemaal niet af heeft, wil ik het best zo laten maken binnen een budget van 500k.

Zegt m'n makelaar doodleuk dat m'n woonwensen niet passen bij m'n budget. 8)7

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Malfunctions schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:40:
Wij zijn zelf ook op zoek in de regio tussen Amsterdam en Baarn. Huis met tuin (op zuid/west), minimaal 110 m2, minimaal 3 slaapkamers en een badkamer met aparte douche en bad. Beetje fatsoenlijk geïsoleerd in een kindvriendelijke wijk etc.. Als het dat allemaal niet af heeft, wil ik het best zo laten maken binnen een budget van 500k.

Iets zegt me dat "tussen Amsterdam en Baarn" iets 'genuaceerder' gecommuniceerd is naar de makelaar, want de overige eisen zijn prima te vinden tussen Amsterdam en Baarn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
Malfunctions schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:40:
[...]

In Utrecht? Veel succes. Als je wat vindt, last het even weten. Ik ben fan van mirakels.

Regio Utrecht he, niet stad.. ;)

We zoeken op Utrecht +10km dus dan is er nog redelijk wat te vinden voor onze wensen in de range 350-425. Het gaat alleen wel heel hard, de meeste huizen staan minder dan een week te koop en gaan voor ruim meer dan vraagprijs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:34
LuNaTiC schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:42:
[...]

Een paar posts terug meld je nog dat je een huis had gekocht :?

Huid al verkocht voor de beer geschoten was?

Wel balen -O- :(:)
2e keer dat na de deadline een ander ineens voordoet met een veul hoger bod. Dan kun je blijkbaar toch inpakken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:24
We hebben nu in één huis gekeken maar gaan ook vrolijk mee doen aan de overbiedingsshow (ongeveer 13k). De aankoopmakelaar had viavia opgevangen dat er iemand 10k gaat overbieden, dus dat is alvast wel heel prettige informatie en heel fijn dat we die makelaar in de arm hebben genomen. We krijgen het verder prima gefinancierd, mits de taxatie daar wel een heel stuk in mee gaat. Maar daar heeft de makelaar wel zeker vertrouwen in. Morgen 12:00 sluit de termijn voor het bieden, dus we gaan het afwachten.

Erg spannend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Grimmie187 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:48:
[...]

Regio Utrecht he, niet stad.. ;)

We zoeken op Utrecht +10km dus dan is er nog redelijk wat te vinden voor onze wensen in de range 350-425. Het gaat alleen wel heel hard, de meeste huizen staan minder dan een week te koop en gaan voor ruim meer dan vraagprijs..
Tja regio's als De Meern, Vleuten en Leidsche Rijn lopen erg hard en zijn aardig aan de prijs. Maarssen is goedkoper maar, naar mijn idee, veel minder aantrekkelijk, ik wil er echt niet wonen.

Dan heb je de dorpen er omheen zoals Zeist en Bunnik maar dat is of uit het verkeerde tijdperk of echt duur. En al snel meer dan 10km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
naitsoezn schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:46:
[...]

Iets zegt me dat "tussen Amsterdam en Baarn" iets 'genuaceerder' gecommuniceerd is naar de makelaar, want de overige eisen zijn prima te vinden tussen Amsterdam en Baarn :P
Ok, het moet een station hebben want ik ga niet dagelijks filerijden, en het huis moet ons wel aanspreken.

Maar alles wat echt leuk is gaat toch snel over de 500k heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Malfunctions schreef op maandag 13 januari 2020 @ 21:25:
[...]

Ok, het moet een station hebben want ik ga niet dagelijks filerijden, en het huis moet ons wel aanspreken.
:) Juist.
Maar alles wat echt leuk is gaat toch snel over de 500k heen.
Wensen bijstellen :P

Misschien meer iets voor het woningmarkt-topic, maar met een budget van 500k betekent het in de huidige markt imho nog steeds dat je eisen te hoog zijn en/of je nood te laag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Er is een reden dat ik in Zoetermeer woon en niet in Den Haag of Rotterdam... Vrijstaand huis voor de prijs van een appartement zeg maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
Eerder langer doorzoeken. Ik ben niet in de markt voor een vrijstaand iets. Mijn wensen zijn naar mijn idee niet onredelijk binnen het gegeven budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:56
Waarom zou je in deze markt eigenlijk een vraagprijs hanteren? Ben je dat verplicht @Kju ? Niet dat ik mijn woning zou verkopen op dit moment, maar ben wel benieuwd wat je dan kan verwachten. Als je koper voelt het waarschijnlijk niet lekker om boven de vraagprijs te betalen, maar als die er helemaal niet is? Misschien vreemde tactiek :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BramCoding
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-08 14:16
Sport_Life schreef op maandag 13 januari 2020 @ 18:58:
[...]

Die woningen zitten nog in een randgemeente.. :P.
Hoe mensen dat betalen? Heel simpel, de hele markt is duur,dus iemand die een appartement voor 650k koopt, verkoopt zijn eigen woning voor 550k.. Etc

***members only***
Dat zijn dan 2 hele mooie investeringen geweest maar als je jong bent en nog geen huis hebt kan ik me inbeelden dat je even slikt met die prijzen. Ik zou het niet kunnen betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kju

Kju

CVTTPD2DQ schreef op maandag 13 januari 2020 @ 19:07:
[...]

Het viel me op dat veel makelaars dat 'indexeren' niet eens deden. Gewoon een huis te koop zetten voor 200k, omdat het huis van de buren was verkocht voor 190k, in 2015. Vervolgens komt er een stampede van kopers op af, er wordt ruim overboden, en de verkoper krijgt meer dan de buren, dus die is tevreden. Terwijl ze er met een realistische vraagprijs wellicht nog meer uit hadden kunnen halen.
Er zal wel geïndexeerd worden in het prijsadvies die de makelaar afgeeft. De verkoopstrategie is echter dat men laag prijst om zo veel mogelijk respons te bereiken. En het hele punt is dus dat velen niet doorhebben dat als men het heeft over overbieden, dat men dus overbied t.o.v. de vraagprijs. Dat wil niet zeggen dat er is overboden t.o.v. de marktwaarde.
Ik heb al wel eens eerder gezegd (in het verkooptopic denk ik) dat deze strategie ook in veel gevallen nadelig uitpakt voor de verkoper. Laag inzetten met zoveel mogelijk respons in korte tijd wil niet zeggen dat je automatisch ook de beste deal hebt. Voor de makelaar uiteraard wel, courtage is snel binnen.
Daarom komen we nu op het punt aankoopmakelaar: deze kan snel inschatten wat de marktwaarde is, kan je vertellen of het zin heeft om mee te bieden en kan je dan adviseren wat de beste strategie is, wat in jouw situatie je maximale koopsom moet zijn.
Lekkerboeie86 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 22:44:
Waarom zou je in deze markt eigenlijk een vraagprijs hanteren? Ben je dat verplicht @Kju ? Niet dat ik mijn woning zou verkopen op dit moment, maar ben wel benieuwd wat je dan kan verwachten. Als je koper voelt het waarschijnlijk niet lekker om boven de vraagprijs te betalen, maar als die er helemaal niet is? Misschien vreemde tactiek :p
Een vraagprijs is een uitnodiging tot het doen van een bod. Het is niet verplicht. Je kan ook adverteren met "prijs op aanvraag". Niet heel verstandig. Met de vraagprijs geef je de koper toch een zetje in een richting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 09:01
Malfunctions schreef op maandag 13 januari 2020 @ 22:28:
[...]

Eerder langer doorzoeken. Ik ben niet in de markt voor een vrijstaand iets. Mijn wensen zijn naar mijn idee niet onredelijk binnen het gegeven budget.
Ik heb het afgelopen jaar in Hilversum gewerkt, reedt dan bij Baarn de A1 af over Anna's hoeve. Daar zijn een paar nieuwe 2 onder 1 kappers neer gezet, die gingen VON al voor 600k ofzo. Daartegenover een hoekhuis, niet heel speciaal en door het nieuwe appartementen complex wat er nu naast is gezet ook geen zon meer in je tuin.. Die stond te koop voor 580 ofzo? Is volgens mij binnen paar weken verkocht.

Ik ben benieuwd of je iets naar je wensen kunt vinden..

Dan over huizen aankopen, wij hebben nieuwbouw gekocht, maar gaan van Ede naar Drenthe. Een rijtjes woning hier gekocht voor 196k VON, ik hoop deze dit jaar te verkopen voor rond de 310k. Ons nieuwe huis, 2 onder 1 kap, kost VON 337k. Ik heb het geluk dat ik niet meer in de randstad/gooi hoef te werken en ik het vanuit huis kan doen. Mijn familie zit ook nog allemaal in Drenthe, dus voor mij is het logisch om die kant op te gaan. We krijgen veel meer woongenot voor het geld en ik zie liever onze kleine in een dorpje opgroeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Net een mail van de verkopend makelaar. Het huis gaat onder inschrijving verder. Iedereen mag tot 21 januari 9:00 een eindbod + voorwaarden inleveren..

Bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Tjebakka schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:44:
Net een mail van de verkopend makelaar. Het huis gaat onder inschrijving verder. Iedereen mag tot 21 januari 9:00 een eindbod + voorwaarden inleveren..

Bah.
Naar. Een week is ook nog lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Jovatov schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:59:
[...]

Naar. Een week is ook nog lang.
Yep. Verrassend ook. Dat terwijl de huidige eigenaren er uit willen ivm stukgelopen relatie.

Voordeel: we zijn mega flexibel in aanvaardingsdatum
Nadeel: We bieden ovb financiering (zonder eigen geld inleggen)

We gaan straks ons eindbod + voorwaarden invullen en inleveren. Wellicht dat ze er al eerder uit zijn dan volgende week.

[ Voor 3% gewijzigd door Tjebakka op 14-01-2020 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tjebakka schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 12:01:
[...]

Yep. Verrassend ook. Dat terwijl de huidige eigenaren er uit willen ivm stukgelopen relatie.

We gaan straks ons eindbod + voorwaarden invullen en inleveren. Wellicht dat ze er al eerder uit zijn dan volgende week.
Kan geen kwaad om er een stukje persoonlijke motivatie toe te voegen. Baadt het niet dan schaadt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:10
Tjebakka schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 12:01:
[...]

Ook al een aantal keer meegemaakt inderdaad. Toch de prijs nog even extra opdrijven.

Wij hebben onlangs ook een huis misgelopen omdat we onder voorbehoud van financiering hadden.
Nu een andere baan dus het kopen van een huis even vooruit schuiven tot na mijn proeftijd.

Wij zochten in een straal rondom Haarlem, maar die illusie als starter maar losgelaten haha. Kijken nu meer in de regio Alkmaar/Heerhugowaard. Zelfs daar is het gekte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Wordt er echt zoveel gekocht zonder 'ovb financiering'?

Als verkopende partij zou ik dat toch eerder argwanen. Iemand die het zo graag wil en het risico wil lopen op een boete van tien procent van de vraagprijs? En als het dan klapt dan kan je als verkopende partij weer opnieuw aan het feest beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
HansAnders07 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 12:51:
[...]

Ook al een aantal keer meegemaakt inderdaad. Toch de prijs nog even extra opdrijven.

Wij hebben onlangs ook een huis misgelopen omdat we onder voorbehoud van financiering hadden.
Nu een andere baan dus het kopen van een huis even vooruit schuiven tot na mijn proeftijd.

Wij zochten in een straal rondom Haarlem, maar die illusie als starter maar losgelaten haha. Kijken nu meer in de regio Alkmaar/Heerhugowaard. Zelfs daar is het gekte.
Ga je dan na het verlopen van je proeftijd wel zonder voorbehoud van financiering bieden of houdt je voorbehoud?

Wat doen jullie verder met bouwkundige keuring, is dat ook een voorbehoud bij de koop die jullie hanteren? De enige reden die ik me kan voorstellen dat ik financiering niet rond kan krijgen is als er bouwkundig iets mis zou blijken te zijn, maar dat risico zou ik dan denk ik liever ondervangen met het voorbehoud op bouwkundige keuring.

Verder vraag ik me af in hoeverre het voorkomt dat mensen (over)bieden op een huis terwijl ze nog niet zeker weten dat ze het huis willen, vanwege de wettelijke drie dagen bedenktijd. Vervolgens kan men dan altijd nog binnen drie dagen na ondertekening van de overeenkomst ontbinden. Komt dat naar jullie ervaring veel voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jovatov schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:15:

Als verkopende partij zou ik dat toch eerder argwanen. Iemand die het zo graag wil en het risico wil lopen op een boete van tien procent van de vraagprijs? En als het dan klapt dan kan je als verkopende partij weer opnieuw aan het feest beginnen.
Als verkopende partij is het top. Of je hebt iemand die de middelen gewoon heeft en je verkoopt lekker snel of je kan een boete van 10% innen. Ik had graag die boete gekregen hoor, dan had ik mooi een zwembad in de tuin kunnen laten aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-09 14:55
Tjebakka schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:44:

Bah.
Zit in het zelfde schuitje,

We (vriendin en ik) gaan bij een huisje kijken, waar 3 dagen lang 20 min per afspraak is dan krijg je ene formulier mee waar je uiteindelijke bod, huidige situatie en voorwaarden opzet en dat is het.

Mijn vriendin hebben ze gek, die zit meteen dat we hoog moeten bieden anders krijgen we het niet.

Dit noem ik gewoon uitspelen van de kopers (wat in theorie dus mag want je zegt nooit een prijs) maar smerig spelletje op en top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Is het smerig? Het is uiteindelijk toch gewoon vraag/aanbod? Ik ga dit jaar mijn huis dus ook verkopen, als er een manier is om 10 of 15k meer ervoor te krijgen dan ik in mijn hoofd heb, prima toch?

Daarnaast, 10 of 15k, waar heb je het dan over qua maandlasten op je hypotheek? Discussie met vrienden wel eens gehad, die 10 of 15k voel je als verkoper denk ik meer (meenemen naar nieuwe huis, mogelijkheden om dingen als KK van de betalen of eventueel andere zaken van te betalen die je normaal niet in je hypotheek kan opnemen) dan de kopende partij, die paar tientjes per maand?

Uiteindelijk vind ik er niks smerigs aan, als jij iets kunt verkopen voor meer dan laat je dat toch ook niet na of wel? Enig verschil met al het andere is dat het voor de meeste mensen de grootste uitgave van hun leven is, en dan is het toch allemaal spannend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
Dutchone schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:24:
[...]

Zit in het zelfde schuitje,

We (vriendin en ik) gaan bij een huisje kijken, waar 3 dagen lang 20 min per afspraak is dan krijg je ene formulier mee waar je uiteindelijke bod, huidige situatie en voorwaarden opzet en dat is het.

Mijn vriendin hebben ze gek, die zit meteen dat we hoog moeten bieden anders krijgen we het niet.

Dit noem ik gewoon uitspelen van de kopers (wat in theorie dus mag want je zegt nooit een prijs) maar smerig spelletje op en top.
Eens, dit zou je natuurlijk kunnen voorkomen door een aankoopmakelaar te nemen. Grote kans dat die zijn geld gewoon opbrengt vanwege dit overbied spelletje.

Ik twijfel nog of ik dit ga doen, ben pas net begonnen aan de zoektocht dus ik wacht mijn eerste (ws. mislukte) bod nog even af.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Ik heb een aankoopmakelaar, wat ik erg prettig vind bij het bepalen van het bod en hij heeft me ook nuttige info over het huis/huizenprijzen in de buurt opgeleverd.

Maar aan het spelletje ontkom je natuurlijk niet, het blijft een bod op tafel leggen en dan afwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Tsurany schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:18:
[...]

Als verkopende partij is het top. Of je hebt iemand die de middelen gewoon heeft en je verkoopt lekker snel of je kan een boete van 10% innen. Ik had graag die boete gekregen hoor, dan had ik mooi een zwembad in de tuin kunnen laten aanleggen.
Hangt ook nog wel een beetje van de situatie af, ik vraag me wel af of dit echt heel erg vaak voor komt eigenlijk.

Een stukje op een programma gezien waarbij een vrouw wat ziekjes in haar hoofd was en ook zo meerdere huizen heeft 'gekocht', maar uiteindelijk toch niet doorging omdat ze eigenlijk straatarm (en dus geestesziek) was, dan kun je als eiser wel naar de rechter maar zie maar aan je geld te komen, je kunt in de rij bij schuldeisers en kan een hele langlopende kwestie worden. Iets met kale kippen.

Nu is dat natuurlijk wel een héél specifiek en waarschijnlijk uitzonderlijk geval, maar denk toch dat het relatief maar weinig voorkomt zoiets, dit soort bedragen neemt men over het algemeen toch liever geen gok mee tenzij men heel zeker is van de zaak.

Vraag me af of er cijfers en statistieken van zijn ;)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Scr33x0r schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:29:
Is het smerig? Het is uiteindelijk toch gewoon vraag/aanbod? Ik ga dit jaar mijn huis dus ook verkopen, als er een manier is om 10 of 15k meer ervoor te krijgen dan ik in mijn hoofd heb, prima toch?

Daarnaast, 10 of 15k, waar heb je het dan over qua maandlasten op je hypotheek? Discussie met vrienden wel eens gehad, die 10 of 15k voel je als verkoper denk ik meer (meenemen naar nieuwe huis, mogelijkheden om dingen als KK van de betalen of eventueel andere zaken van te betalen die je normaal niet in je hypotheek kan opnemen) dan de kopende partij, die paar tientjes per maand?

Uiteindelijk vind ik er niks smerigs aan, als jij iets kunt verkopen voor meer dan laat je dat toch ook niet na of wel? Enig verschil met al het andere is dat het voor de meeste mensen de grootste uitgave van hun leven is, en dan is het toch allemaal spannend..
Eens, als het binnen de hypotheek kan. Wat als je die 15k ineens uit eigen zak moet betalen omdat de taxatiewaarde lager is dan jouw (te hoge) bod? Dan voel je het wel in je portemonnee. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Tjebakka op 14-01-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

Jovatov schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:15:

Mijn huidige huis afg. zomer ook zonder voorbehoud van financiering gekocht. Puur omdat ik reeds van te voren wist wat mijn leencapaciteit was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Laatst online: 21:47
maar dat is neit het probleem van de VERKOPER :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

_Arthur schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:38:
[...]

Mijn huidige huis afg. zomer ook zonder voorbehoud van financiering gekocht. Puur omdat ik reeds van te voren wist wat mijn leencapaciteit was.
Alsnog wel spannend als koper zijnde. Had je het door en door gecheckt of alleen wat getallen ingevuld zonder bkr-check en andere zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Tjebakka schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:39:
Alsnog wel spannend als koper zijnde. Had je het door en door gecheckt of alleen wat getallen ingevuld zonder bkr-check en andere zaken?
Ik heb/had een financieel adviseur die reeds alles getoetst had (in de hypotheeksystemen) van te voren. Ook had ik reeds een getoetste inkomensverklaring gezien ik zelfstandig/ondernemer ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Tjebakka schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:35:
[...]

Eens, als het binnen de hypotheek kan. Wat als je die 15k ineens uit eigen zak moet betalen omdat de taxatiewaarde lager is dan jouw (te hoge) bod? Dan voel je het wel in je portemonnee. ;)
Goed punt, nooit aan gedacht. Aan de andere kant, als iemand wel die centjes heeft en het het huis waard vindt.. uiteindelijk is het simpel en ben je als verkopende partij toch een beetje egoistisch denk ik? Mij interesseert het vrij weinig wie straks mijn huis koopt, als ik er maar het juiste geld voor krijg. Geld is geld.

Uiteindelijk is het op dit moment een markt waarin een huis kopen eigenlijk spannender is dan ooit, iedereen heeft last van FOMO (fear of missing out) en gaat elkaar overbieden. In de randstad nog erger dan elders in het land, maar ook die praktijken komen meer deze kant op.

Ik heb een nieuwbouw huis uit 2017, er wordt in geleefd, maar alles is nog netjes en je kan er zo in, dan zal het een huis zijn dat hopelijk lekker in de markt ligt..

Vrienden van mij zijn ook bezig met kopen van huizen, in het 250-350k segment, in Groningen. Die hebben nu al 2 keer achter het net gevist. Zijn best kritisch met wat ze willen, maar ook daar slaat de schaarste toe en overbiedt iedereen. Ze hadden een huis gezien dat te koop stond voor 279, zij hebben op de dag van bezichtigen een eerste bod gedaan. Er waren er meer, dus de makelaar switchte naar iedereen gesloten bod doen en 3 dagen later kozen de verkopers het beste pakket. Ze hebben 294 ovb financiering geboden, hij is verkocht aan een stel dat 295 bood zonder voorbehouden..Tja, shit happens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

LuNaTiC schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:32:
[...]

Hangt ook nog wel een beetje van de situatie af, ik vraag me wel af of dit echt heel erg vaak voor komt eigenlijk.

Een stukje op een programma gezien waarbij een vrouw wat ziekjes in haar hoofd was en ook zo meerdere huizen heeft 'gekocht', maar uiteindelijk toch niet doorging omdat ze eigenlijk straatarm (en dus geestesziek) was, dan kun je als eiser wel naar de rechter maar zie maar aan je geld te komen, je kunt in de rij bij schuldeisers en kan een hele langlopende kwestie worden. Iets met kale kippen.

Nu is dat natuurlijk wel een héél specifiek en waarschijnlijk uitzonderlijk geval, maar denk toch dat het relatief maar weinig voorkomt zoiets, dit soort bedragen neemt men over het algemeen toch liever geen gok mee tenzij men heel zeker is van de zaak.

Vraag me af of er cijfers en statistieken van zijn ;)
Natuurlijk zijn er zeer uitzonderlijke situaties maar in praktijk komt dat weinig voor denk ik. Zijn vast weinig cijfers over aangezien zoiets nergens centraal geregistreerd wordt.
Scr33x0r schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:29:
Dat is in mijn ogen echt veel te simplistisch gedacht. We vinden 15k niks als je het verspreid over 30 jaar kan betalen (met rente!) maar wat als je nu datzelfde bedrag elke maand gaat beleggen 30 jaar lang? Dan is het verschil opeens aardig hoog.

Die 15k staat gelijk aan 41,67 euro per maand aflossen 30 jaar lang. Ga je elke maand 41 euro beleggen dan heb je na 30 jaar 28.188 euro als je met een rendement van 4% rekent. Dus dan is het niet opeens maar 15k maar hebben we het over bijna 30k wat je anders na 30 jaar in je handen zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

_Arthur schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:44:
[...]

Ik heb/had een financieel adviseur die reeds alles getoetst had (in de hypotheeksystemen) van te voren. Ook had ik reeds een getoetste inkomensverklaring gezien ik zelfstandig/ondernemer ben.
Dat had die van ons ook, maar ik kan me niet herinneren dat ze ooit ook maar hintte dat we dat vooral in ons voordeel konden gebruiken om zonder voorbehoud te bieden. Ze verwachtte echt geen enkele problemen, kregen we ook niet, maar naast dat ik zelf toch nog steeds het risico niet zou nemen om potentieel meteen op 70K in schuld in achterstand terecht te komen, zou ze dat zelf ook nooit zo aanraden.

Oke als we voor een huis zouden gaan wat 2 keer zo goedkoop zou zijn geweest en/of wat we aantoonbaar op 1 van onze inkomsten konden lenen, dán had ik het waarschijnlijk wel uit de kast getrokken als extra voordeel maar verder vind ik het risico nog steeds te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoCx
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-09 13:40
_Arthur schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:44:
[...]

Na al een keer of 7 ernaast gevist te hebben merk ik ook wat makelaars vragen. Soms vragen ze toelichting op je voorwaarden en bod. Daarbij geef ik eerlijk aan dat ik het makkelijk kan ophoesten, maar het risico dat er ook maar iets gebeurd wil indekken met die voorwaarde. De reactie daarop is dat het een goede reden is voor hun (dat ze er niet te moeilijk naar kijken dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

LuNaTiC schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:49:
maar verder vind ik het risico nog steeds te groot.
Scheelt natuurlijk per situatie hoe hoog het risico is van een bod zonder voorbehoud van financiering.

Bij mij was het risico vrij laag en dus te nemen. Ik kan best begrijpen dat in andere situaties wel (net iets) teveel risico met zich meebrengt.
Pagina: 1 ... 114 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7