Dat zou idd de eerste (no brainer) stap moeten zijn.. Geld verdien je waarschijnlijk wel terug.CurlyMo schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:14:
[...]
Als je binnen twee korte reacties van een onbekend forum lid een van je belangrijkste financiële planningen voor de komende 30 jaar laat beïnvloeden, dan zou ik je toch met klem adviseren een hypotheekadviseur in de hand te nemen
Helemaal mee eens. Om dan nog maar eens een mening als een ander onbekend forumlid hieraan toe te voegen: als je verwacht ergens 5-7 jaar te wonen, vraag ik me sterk af waarom je de rente 30 jaar vast wilt zetten. Ik vind 20 jaar met die kennis al lang en zou zelf voor 10 jaar gaan. Het punt is namelijk dat als je idd. rond die tijd een ander huis gaat zoeken, dat je sowieso een nieuw stuk hypotheek nodig gaat hebben, waar dus toch al kosten bij komen kijken, en dat het dan vaak net zo handig kan zijn om gewoon een nieuwe af te sluiten voor het hele bedrag.CurlyMo schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:14:
Als je binnen twee korte reacties van een onbekend forum lid een van je belangrijkste financiële planningen voor de komende 30 jaar laat beïnvloeden, dan zou ik je toch met klem adviseren een hypotheekadviseur in de hand te nemen
Als je het risico van een hogere rente over 10 jaar makkelijk kunt dragen, scheelt dat veel geld. Anders 20 jaar ook een goed idee met de huidige rentes. Het scheelt wel gewoon tientallen euro's per maand, waarvan de kans aanzienlijk is dat je ze voor niks betaalt als je binnen die tijd verhuist.
Maar goed: ik ben bepaald geen hypotheekadviseur maar het klinkt alsof het absoluut een goed idee is om er een te raadplegen.
Als je gokt op een rentestijging kan het veel geld schelen om nu 30 jaar vast te zetten en die constant mee te verhuizen als je een nieuw huis koopt. Vraag is hoe relevant een hypotheek van ~150k nog gaat zijn over 20 jaar tijd. Dan heb je net 50k aan lening tegen ~2,3% rente. Kan alsnog geld schelen als de rente tegen die tijd 7% is.Wilke schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:37:
[...]
Helemaal mee eens. Om dan nog maar eens een mening als een ander onbekend forumlid hieraan toe te voegen: als je verwacht ergens 5-7 jaar te wonen, vraag ik me sterk af waarom je de rente 30 jaar vast wilt zetten. Ik vind 20 jaar met die kennis al lang en zou zelf voor 10 jaar gaan. Het punt is namelijk dat als je idd. rond die tijd een ander huis gaat zoeken, dat je sowieso een nieuw stuk hypotheek nodig gaat hebben, waar dus toch al kosten bij komen kijken, en dat het dan vaak net zo handig kan zijn om gewoon een nieuwe af te sluiten voor het hele bedrag.
Als je het risico van een hogere rente over 10 jaar makkelijk kunt dragen, scheelt dat veel geld. Anders 20 jaar ook een goed idee met de huidige rentes. Het scheelt wel gewoon tientallen euro's per maand, waarvan de kans aanzienlijk is dat je ze voor niks betaalt als je binnen die tijd verhuist.
Maar goed: ik ben bepaald geen hypotheekadviseur maar het klinkt alsof het absoluut een goed idee is om er een te raadplegen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Je vergeet 3: lineair is goedkoper dan annuïtair op het einde van de rit.Tsurany schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:42:
Er zijn twee redenen om lineair te kiezen:
1. Gebrek aan financiële discipline.
2. Je wilt meer aflossen per jaar dan boetevrij toegestaan.
In alle andere gevallen is annuïtair met extra aflossen de meest flexibele optie.
Als je enkel de planning van de bank volgt._Arthur schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:12:
[...]
Je vergeet 3: lineair is goedkoper dan annuïtair op het einde van de rit.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Lineair is niet goedkoper dan annuïtair met extra aflossen. Ik zou niet weten waarom je wel lineair zou willen aflossen maar niet extra wilt aflossen._Arthur schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:12:
[...]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dus lineair is wel goedkoper (to.v. annuïtair) als je niet (tussendoor) extra aflost; dat is wat ik zei.Tsurany schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:22:
Lineair is niet goedkoper dan annuïtair met extra aflossen. Ik zou niet weten waarom je wel lineair zou willen aflossen maar niet extra wilt aflossen.
En misschien is aflossingsvrij wel weer goedkoper (en flexibeler) dan annuïtair als je extra gaat aflossen.
Het ligt er dus maar net aan met welke parameters en variabelen je wilt rekenen wat nu 'goedkoper' is.
Een lineaire hypotheek nemen maar niet tussendoor extra aflossen is een tegenstrijdige keuze, je kiest er voor om sneller aflossen terwijl je tegelijkertijd kiest om niet sneller af te lossen._Arthur schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:14:
[...]
Dus lineair is wel goedkoper (to.v. annuïtair) als je niet (tussendoor) extra aflost; dat is wat ik zei.
En misschien is aflossingsvrij wel weer goedkoper (en flexibeler) dan annuïtair als je extra gaat aflossen.
Het ligt er dus maar net aan met welke parameters en variabelen je wilt rekenen wat nu 'goedkoper' is.
Dus nee, wat mij betreft is dat geen goede reden om een lineaire hypotheek te nemen. Het is een typisch voorbeeld van een keuze die op gevoel is gebaseerd, niet op verstand. Je ziet hem wel heel vaak voorbij komen bij het kopen van een huis, veel mensen kunnen het toch niet laten om zelfs bij het financiële aspect niet naar de feiten te kijken.
Kom maar op met de feiten waarom een lineaire hypotheek niet goedkoper is dan een annuitiar, zonder bij beide extra af te lossen. Laten we het makkelijk houden met 2% rente en 100.000,- en 30j looptijd.Tsurany schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:39:
Een lineaire hypotheek nemen maar niet tussendoor extra aflossen is een tegenstrijdige keuze, je kiest er voor om sneller aflossen terwijl je tegelijkertijd kiest om niet sneller af te lossen.
Je zegt zelf naar de feiten te willen kijken; maar je doet wel de aanmame dat mensen tussentijds extra moeten/kunnen aflossen met het geld dat ze bij 1 van beide methodes besparen. Dat vergt een hele grote financiele discipline die het gros van de mensen niet heeft. Of als ze het wel hebben, er altijd wat voor kan vallen waardoor die extra spaarpot niet voor de aflossing vd hypotheek wordt gebruikt.
Volgens mij begrijp je mijn punt niet. Ik ontken niet dat lineair goedkoper is, ik zeg dat lineair qua kosten hetzelfde is als annuitair gecombineerd met (minimaal) extra aflossen terwijl dat laatste wel meer flexibiliteit geeft._Arthur schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:05:
[...]
Kom maar op met de feiten waarom een lineaire hypotheek niet goedkoper is dan een annuitiar, zonder bij beide extra af te lossen. Laten we het makkelijk houden met 2% rente en 100.000,- en 30j looptijd.
Dan kom je toch uit bij reden 1?Je zegt zelf naar de feiten te willen kijken; maar je doet wel de aanmame dat mensen tussentijds extra moeten/kunnen aflossen met het geld dat ze bij 1 van beide methodes besparen. Dat vergt een hele grote financiele discipline die het gros van de mensen niet heeft. Of als ze het wel hebben, er altijd wat voor kan vallen waardoor die extra spaarpot niet voor de aflossing vd hypotheek wordt gebruikt.
Tsurany schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:42:
Er zijn twee redenen om lineair te kiezen:
1. Gebrek aan financiële discipline.
2. Je wilt meer aflossen per jaar dan boetevrij toegestaan.
In alle andere gevallen is annuïtair met extra aflossen de meest flexibele optie.
Je hebt helemaal gelijk, natuurlijk. Lineair betaal je ongeveer 129728 bruto om 100k te lenen, Annuitair 132737. Een verschil van 3000 euro over 30 jaar. De rentestand is nu zo laag dat de uiteindelijke kosten elkaar niet héél veel ontlopen. 3000 euro is niet niks, maar je moet 15 jaar wachten voordat je het terug ziet in je maandelijkse lasten._Arthur schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:05:
Kom maar op met de feiten waarom een lineaire hypotheek niet goedkoper is dan een annuitiar, zonder bij beide extra af te lossen. Laten we het makkelijk houden met 2% rente en 100.000,- en 30j looptijd.
Als de rente hoger staat is het verschil in kosten trouwens fors hoger. Als de rente nu op 5% zou staan, ben je je toekomstige zelf 20k armer aan het maken.
Ik krijg nu het model koopcontract gestuurd vanuit de notaris. Daarin staat iets over een bankgarantie of waarborgsom, maar daar hebben wij niks over afgesproken. Is dit zo standard dan?
Dit, kans x impact. Aan de daling kant zie ik het echt niet gebeuren dat we onder 0 gaan (zeg nooit nooit natuurlijk) dus de ruimte omlaag is beperkt en de extra kosten gedurende de eerste 10 jaar is beperkt (rente verschil 10 en 20 jaar vast). De andere kant op is echter 7% rente ook historisch gezien niet vreemd. Dan hobbelt in veel scenario's het geld een stuk vlotter van je af over 10 jaar + 1 dag.Tsurany schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:49:
[...]
Als je gokt op een rentestijging kan het veel geld schelen om nu 30 jaar vast te zetten en die constant mee te verhuizen als je een nieuw huis koopt. Vraag is hoe relevant een hypotheek van ~150k nog gaat zijn over 20 jaar tijd. Dan heb je net 50k aan lening tegen ~2,3% rente. Kan alsnog geld schelen als de rente tegen die tijd 7% is.
eh ja dat is wel redelijk standaard. Wil je zelf ook doen als jij je huis verkoopt, dan krijg je nog een leuk bedrag van ze als het hele feest ineens niet doorgaat.Sreini schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 03:03:
Ik krijg nu het model koopcontract gestuurd vanuit de notaris. Daarin staat iets over een bankgarantie of waarborgsom, maar daar hebben wij niks over afgesproken. Is dit zo standard dan?
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Irritant, ik had net een renteaanbod van de bank en heb vrijdag avond pas gehoord dat de verkoper een bankgarantie wil, nu moet ik waarschijnlijk maandag pas weer een nieuw renteaanbod aanvragen... hoe lang duurt het ongeveer om een bankgarantie te krijgen?LuNaTiC schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 07:58:
[...]
eh ja dat is wel redelijk standaard. Wil je zelf ook doen als jij je huis verkoopt, dan krijg je nog een leuk bedrag van ze als het hele feest ineens niet doorgaat.
tsja irritant, ik wil natuurlijk niet flauw doen, maar heb je geen financieel adviseur die dit voor je uitzoekt en regelt dan? Want als je dit soort niet onbelangrijke standaard zaken over het hoofd ziet, dan zou je daar wel bij gebaat zijn. Ik heb geen idee hoe lang dat duurt, aangezien het bij mij wel meteen in mijn aanvraag er in zat. Ik zou zeggen, google even of bel de bank waarbij je het aanbod hebt gehad, het zal ook wel weer per bank verschillen denk ik.Sreini schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:23:
[...]
Irritant, ik had net een renteaanbod van de bank en heb vrijdag avond pas gehoord dat de verkoper een bankgarantie wil, nu moet ik waarschijnlijk maandag pas weer een nieuw renteaanbod aanvragen... hoe lang duurt het ongeveer om een bankgarantie te krijgen?
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
tsja, die vroeg het wel maar ik had niks gehoord van een bankgarantie, dus ik zei nee dat hoeft niet! Hoe moet ik nou weten dat het standard is. Ik kan nu waarschijnlijk niemand bellen, aangezien het zaterdag is. Ik kijk wel op maandag.LuNaTiC schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:36:
[...]
tsja irritant, ik wil natuurlijk niet flauw doen, maar heb je geen financieel adviseur die dit voor je uitzoekt en regelt dan? Want als je dit soort niet onbelangrijke standaard zaken over het hoofd ziet, dan zou je daar wel bij gebaat zijn. Ik heb geen idee hoe lang dat duurt, aangezien het bij mij wel meteen in mijn aanvraag er in zat. Ik zou zeggen, google even of bel de bank waarbij je het aanbod hebt gehad, het zal ook wel weer per bank verschillen denk ik.
En zo iemand raadt dan niet ff aan om eerst het koopcontract sowieso even af te wachten, om op mee te kijken, etc? Of zeggen dat zoiets juist wel standaard is? Daar is nou juist zo iemand voor.Sreini schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 12:09:
[...]
tsja, die vroeg het wel maar ik had niks gehoord van een bankgarantie, dus ik zei nee dat hoeft niet! Hoe moet ik nou weten dat het standard is. Ik kan nu waarschijnlijk niemand bellen, aangezien het zaterdag is. Ik kijk wel op maandag.
Of inlezen op internet natuurlijk
Nouja, gebeurd, nu maar snel achteraan maandag. Of je eigen geld inleggen als je het hebt
Heb je geen voorlopig koopcontract getekend met de verkopers dan?Sreini schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 03:03:
Ik krijg nu het model koopcontract gestuurd vanuit de notaris.
En, dat jij zegt "dat hoeft niet", is niet aan jou. De verkoper stelt de voorwaarden, het is aan jou om daar mee in te stemmen of over te onderhandelen.
Hij geeft aan dat hij nu het koopcontract krijgt. Dan hoef je niet te vragen of hij die getekend heeft_Arthur schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 12:29:
[...]
Heb je geen voorlopig koopcontract getekend met de verkopers dan?
En, dat jij zegt "dat hoeft niet", is niet aan jou. De verkoper stelt de voorwaarden, het is aan jou om daar mee in te stemmen of over te onderhandelen.
Ja dat is vrij standaard, meestal is dit 10%. Dit kan je op 2 manieren regelen:Sreini schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 03:03:
1. Bankgarantie vragen via de bank. Dit kost doorgaans 1% van de aankoopsom.
2. Zelf cash storten bij de notaris voordat de ontbindende voorwaarde afloopt, maar na definitief akkoord van de bank op je hypotheek.
Hoe heb jij een renteaanbod gekregen zonder koopcontract? Die was bij ons verplicht voordat wij überhaupt een offerte konden aanvragen?
[ Voor 10% gewijzigd door Breaker op 21-12-2019 12:58 ]
Waarom zou je een ander rente aanbod moeten vragen? Bankgarantie is een totaal ander product via een totaal andere partijSreini schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:23:
[...]
Irritant, ik had net een renteaanbod van de bank en heb vrijdag avond pas gehoord dat de verkoper een bankgarantie wil, nu moet ik waarschijnlijk maandag pas weer een nieuw renteaanbod aanvragen... hoe lang duurt het ongeveer om een bankgarantie te krijgen?
Juist en met het vertellen erbij van eerste jaren nog geen kinderen, dan kan je prima de hogere beginlasten voor je rekening nemen._Arthur schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:12:
[...]
Komen de kosten van de kinderen dan betaal je steeds minder; is bijzonder stimulerend.
Om dezelfde reden van de hogere aflossing in de beginperiode zou ik dan geen 30 jaar nemen.
Persoonlijk zou ik niets extra aflossen, maar dit geld apart beleggen/sparen voor pensioen/bijzondere kosten.
Extra aflossingen kan je niet als een buffer beschouwen.
Slechte financiële discipline als argument voor lineair vind ik werkelijk totale nonsens.
Nevermind, verhaal geschreven vanuit emotie.
Na nader overleg valt het mee.
@JeroenE je hebt een goed punt.
Na nader overleg valt het mee.
@JeroenE je hebt een goed punt.
[ Voor 93% gewijzigd door Malfunctions op 31-12-2019 12:34 ]
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Wat er precies is afgesproken met jouw makelaar kunnen wij natuurlijk niet weten. In ieder geval zijn er blijkbaar al drie keer bezichtigingen en onderhandelingen geweest en ik vind het een beetje vaag om die dan niet te willen betalen omdat er nog geen aankoop is geweest.Malfunctions schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:21:
Er staat een boeteclausule in de overeenkomst van ongeveer €600, maar dat vind ik een beetje onzin als ik niet tevreden ben over de geleverde prestatie.
Je zegt dat je ontevreden bent omdat de prijs waarvoor het huis is weggegaan relatief weinig was ten opzichte van jullie bod. Mij lijkt dan juist dat deze aankoopmakelaar dus wel redelijk goed in staat was om dit in te schatten, anders was er een veel groter verschil geweest.
Als je een huis zo heel graag wil hebben dan moet je in deze markt waar meerdere partijen het huis proberen te kopen niet proberen zo veel mogelijk te besparen op de aankoopprijs, lijkt mij. Je vertelt verder niet hoe deze laatste verkoop was geregeld, maar het klinkt als eenmalig prijs noemen en hoogste bieder wint. Dan moet je dus ook "zeker" weten dat je het meeste geld biedt. Maar dan nog kan er altijd nog iemand zijn die meer geld te besteden heeft en dit huis voor nog meer geld koopt. Jouw aankoopmakelaar kan natuurlijk ook niet weten welke bedragen andere mensen gaan bieden. Het hebben van een aankoopmakelaar is geen garantie dat je het huis krijgt.
Nou, bijna alles geregeld voor de hypotheek, wacht alleen nog op de taxatie. Ik had het gevoel dat ik die op tijd had aangevraagd maar de verkoopmakelaar heeft hem per ongeluk buiten laten staan toen hij langskwam en dus moest dat een paar dagen later... vandaag gebeld en hij zij dat de taxatie op maandag klaar is. Hopelijk dan genoeg tijd om voor de levering in februari de hypotheek rond te krijgen. En natuurlijk nog hopen dat de taxatie goed zit anders moet ik dat geld ergens rond zien te krijgen 😬
Hallo,
Ik ben een vrij passieve tweaker die meeleest en ik heb wat gezocht op het forum over mijn volgende vraag. Alleen kan ik daar niet echt een antwoord op vinden. Excuses als ik de vraag ook in het verkeerde forum stel
.
Op het moment woon ik samen met mijn vrouw en dochter in een rijtjeswoning (nieuwbouw 2012). Gekocht in de crisis. Nu zijn mijn vrouw en ik aan het rondkijken. De huizen bij ons in de omgeving gaan zeer snel. De wijk ligt goed in de markt door een afgesloten plein achter het huis met speeltuin. Tevens een goede ligging. Trein en snelweg dichtbij. Amsterdam, Haarlem en Alkmaar alle tussen de 15 en 30 min te bereiken
Het huis zelf is zeer goed geïsoleerd. Daarnaast heeft de woning nog een carpoort en garage. Zeer ruim met 4 slaapkamers. Badkamer met douche en ligbad en woonoppervlak van 155m2. Ook heeft de benedenverdieping vloerverwarming. Keuken is modern en neutraal (witte kasten met een zwart keukenblad).
Nu zitten wij er aan te denken om de woning gaslos te maken. We koken nog op gas en de verwarming is ook nog op gas. Helaas staat ons huis niet heel gunstig voor zonnepanelen. Een kleine en simpele begroting kom ik uit op een investering van +/- €15.000,- om van het gas af te gaan ik heb dan:
- Warmtepomp
- Lage temp radiatoren
- Nieuwe kookplaat (inductie)
- Nieuwe oven (huidige fornuis zitten ovens in)
We kunnen de investering zelf doen uit eigen middelen. We hoeven dit niet te financieren. Alles goede kwaliteit en geen snelle fix om de boel voor de buhne aantrekkelijker te maken.
Mijn vraag is; maakt deze aanpassingen onze woning interessanter / aantrekkelijker voor potentiële kopers en zou daar ook een meerwaarde voor betaald worden (lees, kan ik de €15.000,- terug verdienen in twee jaar tijd). Mijn vrouw en ik verwacht binnen nu en twee jaar te willen verhuizen. Ons huis is één jaar geleden getaxeerd op €340.000,-. ik verwacht dat hier nog wel zo'n 3% tot 5% is bij gekomen in het laatste jaar.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen en inzichten. Zouden jullie het interessant vinden? Of hebben toekomstige huis eigenaren zoiets van Dat doen we zelf wel. Ik heb de vraag aan diverse makelaars voorgelegd alleen krijg ik daar niet echt een duidelijk beeld van. Ze zeggen allemaal wat anders en zijn wisselende adviezen. Vandaar dat ik mij richt op een andere doelgroep
Dank alvast
Ik ben een vrij passieve tweaker die meeleest en ik heb wat gezocht op het forum over mijn volgende vraag. Alleen kan ik daar niet echt een antwoord op vinden. Excuses als ik de vraag ook in het verkeerde forum stel
Op het moment woon ik samen met mijn vrouw en dochter in een rijtjeswoning (nieuwbouw 2012). Gekocht in de crisis. Nu zijn mijn vrouw en ik aan het rondkijken. De huizen bij ons in de omgeving gaan zeer snel. De wijk ligt goed in de markt door een afgesloten plein achter het huis met speeltuin. Tevens een goede ligging. Trein en snelweg dichtbij. Amsterdam, Haarlem en Alkmaar alle tussen de 15 en 30 min te bereiken
Het huis zelf is zeer goed geïsoleerd. Daarnaast heeft de woning nog een carpoort en garage. Zeer ruim met 4 slaapkamers. Badkamer met douche en ligbad en woonoppervlak van 155m2. Ook heeft de benedenverdieping vloerverwarming. Keuken is modern en neutraal (witte kasten met een zwart keukenblad).
Nu zitten wij er aan te denken om de woning gaslos te maken. We koken nog op gas en de verwarming is ook nog op gas. Helaas staat ons huis niet heel gunstig voor zonnepanelen. Een kleine en simpele begroting kom ik uit op een investering van +/- €15.000,- om van het gas af te gaan ik heb dan:
- Warmtepomp
- Lage temp radiatoren
- Nieuwe kookplaat (inductie)
- Nieuwe oven (huidige fornuis zitten ovens in)
We kunnen de investering zelf doen uit eigen middelen. We hoeven dit niet te financieren. Alles goede kwaliteit en geen snelle fix om de boel voor de buhne aantrekkelijker te maken.
Mijn vraag is; maakt deze aanpassingen onze woning interessanter / aantrekkelijker voor potentiële kopers en zou daar ook een meerwaarde voor betaald worden (lees, kan ik de €15.000,- terug verdienen in twee jaar tijd). Mijn vrouw en ik verwacht binnen nu en twee jaar te willen verhuizen. Ons huis is één jaar geleden getaxeerd op €340.000,-. ik verwacht dat hier nog wel zo'n 3% tot 5% is bij gekomen in het laatste jaar.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen en inzichten. Zouden jullie het interessant vinden? Of hebben toekomstige huis eigenaren zoiets van Dat doen we zelf wel. Ik heb de vraag aan diverse makelaars voorgelegd alleen krijg ik daar niet echt een duidelijk beeld van. Ze zeggen allemaal wat anders en zijn wisselende adviezen. Vandaar dat ik mij richt op een andere doelgroep
Mensen hebben vele redenen om uiteindelijk jouw huis te kopen. Toen ik een woning kocht heb ik totaal niet op energie gelet. Belangrijkste was locatie en daarna de grootte en ligging van het huis (en uiteraard prijs). Nu zijn er vast mensen die het wel belangrijk vinden en er op gaan filteren of het als een groot pluspunt zien. Maar ik gok dat dat niet zo'n grote groep potentiële kopers is. Dus ik zou afraden om nu 15 duizend euro te investeren en dan maar hopen dat je daar iets van terugziet. Dat geld zou ik lekker bewaren voor de aankoop van een volgende woning (of extra aflossen op de huidige)HerrPiet schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 17:06:
Ik ben benieuwd naar jullie meningen en inzichten. Zouden jullie het interessant vinden? Of hebben toekomstige huis eigenaren zoiets van Dat doen we zelf wel. Ik heb de vraag aan diverse makelaars voorgelegd alleen krijg ik daar niet echt een duidelijk beeld van. Ze zeggen allemaal wat anders en zijn wisselende adviezen. Vandaar dat ik mij richt op een andere doelgroepDank alvast
Er zijn in ieder geval twee relevante onderzoeken over geweest. Jammergenoeg gaan die allebei uit van het energielabel, en ik vermoed dat dat in jouw situatie al een A-label is.HerrPiet schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 17:06:
'Gasloos' is natuurlijk een herkenbaar label, mensen hebben allemaal in hun hoofd dat we 'van het gas af' moeten. Dus misschien is dat iets dat mensen over de streep trekt, omdat het concreter is dan een labeltje of een onzichtbare isolatielaag.
Puur rationeel bezien zou de meerwaarde van all-electric niet meer mogen zijn dan de investering, verminderd met twee jaar afschrijving op de warmtepomp.
Mensen blijven 'gemiddeld' tien jaar in een huis wonen, dus je zou ook kunnen kijken of je variabele gaskosten over een periode van tien jaar die 15.000 euro overschrijden - ik vermoed van niet, juist omdat je huis al behoorlijk goed geisoleerd is.b
Aanpassingen aan je huis verdien je eigenlijk nooit volledig terug. Helemaal niet als je van plan bent snel te verhuizen. Persoonlijk zou ik wanneer er 2 dezelfde huizen te koop staan naar de vraagprijs kijken en niet of deze gasloos is.
You only live once, so enjoy the ride.
Ons vorige huis dat ik in 2011 kocht was van 2007. Later zwarte zonnepanelen erop laten leggen.HerrPiet schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 17:06:
Ik ben benieuwd naar jullie meningen en inzichten. Zouden jullie het interessant vinden? Of hebben toekomstige huis eigenaren zoiets van Dat doen we zelf wel. Ik heb de vraag aan diverse makelaars voorgelegd alleen krijg ik daar niet echt een duidelijk beeld van. Ze zeggen allemaal wat anders en zijn wisselende adviezen. Vandaar dat ik mij richt op een andere doelgroepDank alvast
Toen gaf mijn vrouw aan dat ze een grotere keuken wilde, dus ging ik een ander huis zoeken.
We hebben 1-2k extra gerekend voor de zonnepanelen maar dat staat niet in verhouding tot de investering van 2 jaar ervoor. We hadden trouwens ruimte op het dak overgehouden om zonneboiler te plaatsen maar niet gedaan omdat het 20 jaar duurde om terug te verdienen.
Wegens schulden van de eerste kopers hebben we meer kopers gehad voor dat huis en beiden kochten het wegens locatie, niet omdat de stroom de gaskosten compenseerden en nagenoeg geen kosten hadden.
Sterker nog: we hadden/hebben een interface dat we per paneel de opbrengst konden zien voor een periode.
Ik kan daar nu nog steeds inloggen omdat ze die inloggegevens niet hoefden.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Ik snap je beredenering. Zo had ik er nog niet naar gekeken. Er zijn inderdaad natuurlijk meerdere redenen om een huis te kopen. Een kleine deel van de kopers zou het kunnen zien als een dealbreaker. Maar dat staat los van de overige potentiële 90% tot 80% van de geïnteresseerde. Dank voor je input!Kalentum schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 18:02:
[...]
Mensen hebben vele redenen om uiteindelijk jouw huis te kopen. Toen ik een woning kocht heb ik totaal niet op energie gelet. Belangrijkste was locatie en daarna de grootte en ligging van het huis (en uiteraard prijs). Nu zijn er vast mensen die het wel belangrijk vinden en er op gaan filteren of het als een groot pluspunt zien. Maar ik gok dat dat niet zo'n grote groep potentiële kopers is. Dus ik zou afraden om nu 15 duizend euro te investeren en dan maar hopen dat je daar iets van terugziet. Dat geld zou ik lekker bewaren voor de aankoop van een volgende woning (of extra aflossen op de huidige)
Dank voor de links. Deze ga ik zeker even lezen.CVTTPD2DQ schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 18:32:
[...]
Er zijn in ieder geval twee relevante onderzoeken over geweest. Jammergenoeg gaan die allebei uit van het energielabel, en ik vermoed dat dat in jouw situatie al een A-label is.
'Gasloos' is natuurlijk een herkenbaar label, mensen hebben allemaal in hun hoofd dat we 'van het gas af' moeten. Dus misschien is dat iets dat mensen over de streep trekt, omdat het concreter is dan een labeltje of een onzichtbare isolatielaag.
Puur rationeel bezien zou de meerwaarde van all-electric niet meer mogen zijn dan de investering, verminderd met twee jaar afschrijving op de warmtepomp.
Mensen blijven 'gemiddeld' tien jaar in een huis wonen, dus je zou ook kunnen kijken of je variabele gaskosten over een periode van tien jaar die 15.000 euro overschrijden - ik vermoed van niet, juist omdat je huis al behoorlijk goed geisoleerd is.b
Naar mijn idee is het ook een vorm van perceptie het "gasloos" verhaal. Wellicht dat een kleine investering in een nieuw gasfornuis nog kan volstaan. Zodat de potentiële koper "ziet" dat er geen gas wordt gebruikt (dat wordt er natuurlijk wel door de verwarming maar dat "zie" je niet).
Ik hoef de berekening daarvoor niet eens te maken. Op het moment gebruiken we +/- 850m3 per jaar aan gas. Dank voor je input!
Ja eens. Daar ben ik mij van bewust betreft de aanpassingen. Tenzij je praat over echt lange termijn uiteraard (10+ jaar).worldfastest schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 18:54:
Aanpassingen aan je huis verdien je eigenlijk nooit volledig terug. Helemaal niet als je van plan bent snel te verhuizen. Persoonlijk zou ik wanneer er 2 dezelfde huizen te koop staan naar de vraagprijs kijken en niet of deze gasloos is.
Wederom locatie als grootste argument. Thanks!gr8-jen schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 19:24:
[...]
Ons vorige huis dat ik in 2011 kocht was van 2007. Later zwarte zonnepanelen erop laten leggen.
Toen gaf mijn vrouw aan dat ze een grotere keuken wilde, dus ging ik een ander huis zoeken.
We hebben 1-2k extra gerekend voor de zonnepanelen maar dat staat niet in verhouding tot de investering van 2 jaar ervoor. We hadden trouwens ruimte op het dak overgehouden om zonneboiler te plaatsen maar niet gedaan omdat het 20 jaar duurde om terug te verdienen.
Wegens schulden van de eerste kopers hebben we meer kopers gehad voor dat huis en beiden kochten het wegens locatie, niet omdat de stroom de gaskosten compenseerden en nagenoeg geen kosten hadden.
Sterker nog: we hadden/hebben een interface dat we per paneel de opbrengst konden zien voor een periode.
Ik kan daar nu nog steeds inloggen omdat ze die inloggegevens niet hoefden.
Even een vraag tussendoor waar ik niet echt uitkom.
Huidige situatie:
Waarde huis: +- 230.000
Resthypotheek: 180.000 (annuitair)
Huis kopen op 2 salarissen: 290.000 EUR kunnen we lenen op 2 salarissen.
Stel we kopen een nieuw huis (wat ik graag eerst doe), á 280.000 EUR.
Ik regel alles en verkoop daarna mijn huidige huis. Kan ik dan op 2 salarissen die 280.000 EUR lenen? Ik heb al een bestaande hypotheek waar we hypotheeklasten voor hebben natuurlijk.
Mijn idee is, in het kort:
We kopen een huis van 280.000 EUR. We regelen alles (nog geen sleuteloverdracht maar wel de rest etc. dat alles 'rond' is) en daarna verkopen we ons huis (waarschijnlijk dus later overdracht dan ons eigen nieuwe huis). Er valt ongeveer 50.000 EUR vrij als overwaarde, deze gebruik als aflossing voor mijn nieuwe hypotheek. Eventueel meer overwaarde > gebruiken voor kleine verbouwingen in nieuwe huis.
Kan dit/Werkt het zo? Het lijkt mij zo raar, want de bank kan toch ook zeggen: je kan 280.000 EUR niet lenen, wánt je hebt al een hypotheek met bijbehorende maandlasten.
Maar hoe kopen andere mensen dan tegenwoordig een nieuw huis?
Huidige situatie:
Waarde huis: +- 230.000
Resthypotheek: 180.000 (annuitair)
Huis kopen op 2 salarissen: 290.000 EUR kunnen we lenen op 2 salarissen.
Stel we kopen een nieuw huis (wat ik graag eerst doe), á 280.000 EUR.
Ik regel alles en verkoop daarna mijn huidige huis. Kan ik dan op 2 salarissen die 280.000 EUR lenen? Ik heb al een bestaande hypotheek waar we hypotheeklasten voor hebben natuurlijk.
Mijn idee is, in het kort:
We kopen een huis van 280.000 EUR. We regelen alles (nog geen sleuteloverdracht maar wel de rest etc. dat alles 'rond' is) en daarna verkopen we ons huis (waarschijnlijk dus later overdracht dan ons eigen nieuwe huis). Er valt ongeveer 50.000 EUR vrij als overwaarde, deze gebruik als aflossing voor mijn nieuwe hypotheek. Eventueel meer overwaarde > gebruiken voor kleine verbouwingen in nieuwe huis.
Kan dit/Werkt het zo? Het lijkt mij zo raar, want de bank kan toch ook zeggen: je kan 280.000 EUR niet lenen, wánt je hebt al een hypotheek met bijbehorende maandlasten.
@Babel10 Het magische woord waar jij op wilt zoeken is, tromgeroffel: overbruggingshypotheek.
Ja dat had ik gezien, vriend van me heeft dat gedaan & zitten nog wel wat haken-en-ogen aan (en is erg duur zei hij). Maar heb ik dit echt nodig? Want ik heb de overwaarde niet persé nodig voor de aanvraag van mijn (nieuwe) hypotheek, toch?Arie- schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:51:
@Babel10 Het magische woord waar jij op wilt zoeken is, tromgeroffel: overbruggingshypotheek.
Bij het vrijvallen van de overwaarde los ik pas af op mijn nieuwe hypotheek. Of heb ik de overbruggingshypotheek ook nodig voor de aanvraag van mijn nieuwe hypotheek?
Financiering onder voorbehoud verkoop huis.Babel10 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:25:
https://www.nvm.nl/actuee...h_20161024_noriskclausule
[ Voor 16% gewijzigd door ApexAlpha op 02-01-2020 15:09 ]
Overbruggingskrediet kost geen drol, als je 3 tientjes kwijt bent is het al veel.Babel10 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:06:
[...]
Ja dat had ik gezien, vriend van me heeft dat gedaan & zitten nog wel wat haken-en-ogen aan (en is erg duur zei hij). Maar heb ik dit echt nodig? Want ik heb de overwaarde niet persé nodig voor de aanvraag van mijn (nieuwe) hypotheek, toch?
Bij het vrijvallen van de overwaarde los ik pas af op mijn nieuwe hypotheek. Of heb ik de overbruggingshypotheek ook nodig voor de aanvraag van mijn nieuwe hypotheek?
Wel heb je kans dat de bank wilt zien dat je huis is verkocht.
[ Voor 4% gewijzigd door Martinusz op 02-01-2020 15:51 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
@Babel10 Volgens mij werkt het zo:
- Jij koopt een nieuw huis van 280.000 euro op 1 maart 2020
- Jij verkoopt je oude huis voor 230.000 euro op 1 april 2020 en hebt dus 50.000 overwaarde
Als jij graag hypotheekrenteaftrek wilt houden voor je nieuwe woning dan ben je verplicht om die overwaarde te gebruiken voor de financiering van je nieuwe woning. ik weet alleen niet of je dat ook mag gebruiken voor woningverbetering.
Dus je kan ook je recht op HRA over die 50.000 opgeven. Dan leen je 280.000 euro en moet de rente die je over die 50.000 euro overwaarde betaalt aftrekken van je totale rentekosten en wat overblijft is basis voor de HRA
Of je leent 230.000 euro en financiert 50.000 met de overwaarde. En omdat je eerst koopt en dan pas verkoopt heb je een overbruggingshypotheek nodig.
Ik weet alleen niet wat er gebeurt als je die 50 K voor woningverbetering wilt inzetten.
- Jij koopt een nieuw huis van 280.000 euro op 1 maart 2020
- Jij verkoopt je oude huis voor 230.000 euro op 1 april 2020 en hebt dus 50.000 overwaarde
Als jij graag hypotheekrenteaftrek wilt houden voor je nieuwe woning dan ben je verplicht om die overwaarde te gebruiken voor de financiering van je nieuwe woning. ik weet alleen niet of je dat ook mag gebruiken voor woningverbetering.
Dus je kan ook je recht op HRA over die 50.000 opgeven. Dan leen je 280.000 euro en moet de rente die je over die 50.000 euro overwaarde betaalt aftrekken van je totale rentekosten en wat overblijft is basis voor de HRA
Of je leent 230.000 euro en financiert 50.000 met de overwaarde. En omdat je eerst koopt en dan pas verkoopt heb je een overbruggingshypotheek nodig.
Ik weet alleen niet wat er gebeurt als je die 50 K voor woningverbetering wilt inzetten.
Ok thanks allen! Ik dacht dat het overbruggingshypotheek alleen nodig was als je dat geld (je verwachte overwaarde) daadwerkelijk nodig had voor de koop van het huis.
Nu hebben we dat niet nodig, maar denk ik dan dus dat de banken wel willen zien dat je niet je oude huis houdt zeg maar.
Nu hebben we dat niet nodig, maar denk ik dan dus dat de banken wel willen zien dat je niet je oude huis houdt zeg maar.
Houd ook rekening met nieuwbouw vs bestaande bouw. In het geval van nieuwbouw zijn de voorwaarden ivm overbrugging vaak wat anders, zie bijvoorbeeld dit overzicht: https://flexfront.nl/voor...uctvergelijker-nieuwbouw/
Kopje "overbrugging en huidige woning" geeft een beeld van de verschillen tussen de aanbieders.
Kopje "overbrugging en huidige woning" geeft een beeld van de verschillen tussen de aanbieders.
Bijna geen enkele verkoper zal in de huidige markt met die voorwaarde akkoord gaan. Veel te veel risico aan de verkopende kant.ApexAlpha schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:07:
Financiering onder voorbehoud verkoop huis.
https://www.nvm.nl/actuee...h_20161024_noriskclausule
Bedankt, handig! Via die website kwam ik toevallig ook op meer voorwaarden van mijn hypotheek, deze vermeldt het volgende:1337aldi schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:12:
Houd ook rekening met nieuwbouw vs bestaande bouw. In het geval van nieuwbouw zijn de voorwaarden ivm overbrugging vaak wat anders, zie bijvoorbeeld dit overzicht: https://flexfront.nl/voor...uctvergelijker-nieuwbouw/
‘ Een overbruggingshypotheek mag alleen nog maar worden verstrekt als het onderpand op datum van het afgeven van Finaal Akkoord definitief is verkocht (de ontbindende voorwaarden dienen te zijn verstreken) en de overdracht van de overbruggingswoning binnen 24 maanden vanaf de passeerdatum van de overbrugging plaatsvindt.’
Dus ik ben zelfs genoodzaakt om eerst mijn huis te verkopen, ontbindende voorwaarden moeten zijn verstreken en dán pas kan ik een nieuw huis kopen icm overbruggingshypotheek.
Het is allemaal toch wat lastiger dan ik dacht, dat verhuizen.
Want? Daar is toch juist die no risk clausule voor of mis ik iets?_Arthur schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:13:
[...]
Bijna geen enkele verkoper zal in de huidige markt met die voorwaarde akkoord gaan. Veel te veel risico aan de verkopende kant.
zo hadden wij dat niet hoor. Wij kochten eerst onze nieuwe woning, met hypotheek en hebben bijna een jaar later de oude woning pas definitief verkocht, de oude hypotheek is gewoon geruisloos overgegaan via de overbrugginshypotheek naar de nieuwe (2x zo hoge) hypotheek. Was fiscaal voor ons erg aantrekkelijkBabel10 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 22:07:
[...]
Bedankt, handig! Via die website kwam ik toevallig ook op meer voorwaarden van mijn hypotheek, deze vermeldt het volgende:
‘ Een overbruggingshypotheek mag alleen nog maar worden verstrekt als het onderpand op datum van het afgeven van Finaal Akkoord definitief is verkocht (de ontbindende voorwaarden dienen te zijn verstreken) en de overdracht van de overbruggingswoning binnen 24 maanden vanaf de passeerdatum van de overbrugging plaatsvindt.’
Dus ik ben zelfs genoodzaakt om eerst mijn huis te verkopen, ontbindende voorwaarden moeten zijn verstreken en dán pas kan ik een nieuw huis kopen icm overbruggingshypotheek.
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Als verkopende partij, wil je niet wachten totdat je een ons weegt, totdat de kopende partij zijn eigen huis eindelijk eens heeft verkocht. Dat is een groot risico aan de verkopende kant; want die is nu afhankelijk van andere kopers of die hun zaakjes geregeld kunnen krijgen.LuNaTiC schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 22:22:
Want? Daar is toch juist die no risk clausule voor of mis ik iets?
In een kopers-markt werkt dat mogelijk, in de huidige markt niet; heb je als koper te veel eisen naast je bod, dan beland je onder op de stapel (of word je bod helemaal genegeerd).
Ga eens in gesprek met een financieel adviseur; die kan jou een stuk beter uitleggen hoe het zit. Want nee, zo lastig is verhuizen (en je eigenhuis nog niet verkocht hebben) echt niet. En al helemaal niet als je huidige huis in een gewilde buurt staat.Babel10 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 22:07:
[ Voor 25% gewijzigd door _Arthur op 03-01-2020 07:49 ]
Ja en ga nu eens in op die no risk clausule? Voor de verkoper dus._Arthur schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 07:47:
[...]
Als verkopende partij, wil je niet wachten totdat je een ons weegt, totdat de kopende partij zijn eigen huis eindelijk eens heeft verkocht. Dat is een groot risico aan de verkopende kant; want die is nu afhankelijk van andere kopers of die hun zaakjes geregeld kunnen krijgen.
In een kopers-markt werkt dat mogelijk, in de huidige markt niet; heb je als koper te veel eisen naast je bod, dan beland je onder op de stapel (of word je bod helemaal genegeerd).
Hoe ik het lees heb je je huis dan al verkocht aan zo iemand die zijn eigen huis nog moet verkopen, maar ondertussen laat je je huis lekker in de verkoop staan en ga je gewoon door met de verkoop alsof die eerste koper er niet was. Mocht je een andere koper vinden, dan ga je nog een keer terug naar die andere koper om te vragen of die het voorbehoud wil laten vallen.
Wil ie dat, heb je deal, wil ie het niet, heb je een deal met de ander.
Wat is dan het risico nou verder?
Veel gedoe voor de verkoper. Zoals gezegd; in een kopersmarkt en een lastiger te verkopen huis zal dit prima kunnen werken. In de huidige markt niet; alleen een bod zonder verder enig beding en je mag kopen (ok, vooruit een voorbehoud van financiering wordt nog wel geaccepteerd).LuNaTiC schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 07:56:
Ja en ga nu eens in op die no risk clausule? Voor de verkoper dus.
Verder is het risico voor de verkopende kant dus de relatief lange tijd dat je geen zekerheid hebt over je verkoop (indien er dus geen koper 2 met een bod komt).
Het gedoe valt wel mee volgens mij, het werk ligt vooral bij de makelaar, als verkoper hoef je alleen mee te kijken en een handtekening te zetten tussendoor, en dat tot er een definitieve verkoper is die (uiteindelijk) zonder voorbehoud wil kopen._Arthur schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 08:09:
[...]
Veel gedoe voor de verkoper. Zoals gezegd; in een kopersmarkt en een lastiger te verkopen huis zal dit prima kunnen werken. In de huidige markt niet; alleen een bod zonder verder enig beding en je mag kopen (ok, vooruit een voorbehoud van financiering wordt nog wel geaccepteerd).
Verder is het risico voor de verkopende kant dus de relatief lange tijd dat je geen zekerheid hebt over je verkoop (indien er dus geen koper 2 met een bod komt).
Verder snap ik dat dit een verkopersmarkt is, maar ook hier hangt het nogal af van de regio, het huis, etc. Geloof het of niet maar toch is niet elk huis in elke prijsklasse in elke regio even goed/makkelijk verkoopbaar of wordt overstelpt met (concrete) belangstelling. Je hebt dan als verkoper ook weinig te verliezen lijkt me.
Dat gezegd hebbende hoef je er natuurlijk niet op in te gaan als je genoeg kopers/biedingen hebt. En moet je als koper ook niet te naïef zijn als je weet dat je op een populair huis biedt met zo'n voorbehoud dat je dan echt enige kans maakt.
Vooral ook situatieafhankelijk, dus.
Ik heb gekocht (geen aankoopmakelaar) en verkocht zonder makelaarLuNaTiC schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 08:19:
Het gedoe valt wel mee volgens mij, het werk ligt vooral bij de makelaar
[ Voor 4% gewijzigd door _Arthur op 03-01-2020 08:35 ]
Nou fijn dat je dan je complete mening baseert op een casus die misschien maar max 10% voorkomt dan
De woning die ik zelf gekocht heb, was eerst reeds verkocht, onder voorbehoud van verkoop eigen woning. Dat ketste dus af na een tijd.LuNaTiC schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 08:35:
Nou fijn dat je dan je complete mening baseert op een casus die misschien maar max 10% voorkomt dan
Suc6 met je bod onder voorbehoud van verkoop eigen woning. Ik hoor wel of je hem hebt kunnen kopen
Als je huis in de verkoop blijft, dan zul je dus weer kijkers over de vloer krijgen en/of kijkdagen moeten organiseren, nogmaals de biedingen moeten afwegen, etc. Je kunt er vanuit een kopers-perspectief naar kijken, maar als een verkoper genoeg keuze heeft dan is zo'n clausule in geen enkel geval voordelig voor verkoper. Alleen maar nadelen, geen enkel voordeel.LuNaTiC schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 08:35:
[...]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Dit blijft ook het geval als je zo'n eerste bod met zo'n voorbehoud afwimpelt.naitsoezn schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 08:58:
[...]
Als je huis in de verkoop blijft, dan zul je dus weer kijkers over de vloer krijgen en/of kijkdagen moeten organiseren, nogmaals de biedingen moeten afwegen, etc.
Ik heb net helemaal uitgelegd dat het maar situatieafhankelijk is en dat je het inderdaad niet per se hoeft te doen als je biedingen/kopers genoeg hebt.Je kunt er vanuit een kopers-perspectief naar kijken, maar als een verkoper genoeg keuze heeft dan is zo'n clausule in geen enkel geval voordelig voor verkoper. Alleen maar nadelen, geen enkel voordeel.
Het is nogal logisch dat als ik 5 biedingen op tafel heb waarvan er eentje met zo'n voorbehoud, dat ik niet voor diegene ga kiezen. Of nouja, misschien alleen als het zó'n voortreffelijk bod is dat de anderen ruimschoots overtreft, dan zou ik het misschien nog overwegen of dat het waard is (niet een superrealistisch scenario).
Maar er zijn nog steeds scenario's (heb ik ook in dit topic nog gezien, het kan dus echt) waarbij er verkopers het toch wel benauwd krijgen na weken/maanden weinig kijkers en/of biedingen, die zullen dan echt wel blij zijn met zo'n bod ondanks het voorbehoud, en zou ik ook gewoon toehappen. Hopen dat snel dat huis wordt verkocht maar in te tussentijd gewoon wel verder gaan met de verkoop in de hoop dat iemand zonder voorbehoud het huis wil kopen.
Er wordt ook niet gezegd dat zo'n clausule nooit een optie kan zijn, het is alleen een beetje een raar advies wanneer iemand (zonder meer info over zoekgebied / criteria / budget te geven) vraagt hoe 'anderen een nieuw huis kopen'. Het zal in de huidige markt in minder dan 10% (om je eigen statistiek er maar even bij te pakken
[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 03-01-2020 09:14 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Even een update vanuit mijn situatie:
Mijn bod is geaccepteerd (340K)
Volgende week langs de bank om de hypotheek te regelen, ik leg zelf 50K in dus zal ongeveer 290K lenen (exl. circa 10K kosten koper).
Ik heb mijn aankoopmakelaar 'ontslagen' omdat ik hem te passief vond, scheelt weer 2K. Ben gewoon zelf naar de verkoper gegaan om te polsen wat hij voor de woning zou willen. Het koopcontract teken ik eind volgende week, en deze dagen even uitvogelen waar ik op moet letten bij zo'n contract.
Mijn bod is geaccepteerd (340K)
Volgende week langs de bank om de hypotheek te regelen, ik leg zelf 50K in dus zal ongeveer 290K lenen (exl. circa 10K kosten koper).
Ik heb mijn aankoopmakelaar 'ontslagen' omdat ik hem te passief vond, scheelt weer 2K. Ben gewoon zelf naar de verkoper gegaan om te polsen wat hij voor de woning zou willen. Het koopcontract teken ik eind volgende week, en deze dagen even uitvogelen waar ik op moet letten bij zo'n contract.
[ Voor 37% gewijzigd door alionfire op 13-01-2020 18:54 ]
Security & Privacy Geek • PSN: alionfiree •
Ronde 2 dient zich aan... blind Bod uitgebracht op een woning, wederom boven de vraagprijs. Deze keer zoeken we wat minder de rand op van wat we willen geven ervoor.
We zullen’t zien.
Update: Makelaar gesproken, ken ik persoonlijk. Mensen willen iedereen zelfde kans gunnen, dus bezichtigen. Bleh.
We zullen’t zien.
Update: Makelaar gesproken, ken ik persoonlijk. Mensen willen iedereen zelfde kans gunnen, dus bezichtigen. Bleh.
[ Voor 24% gewijzigd door Hetisookwat op 06-01-2020 13:42 ]
Het nieuwe jaar anders begonnen dan andere jaren.
Kerstavond: hee kijk het huis waar wij 3 jaar geleden zijn geweest en net voor ons neus weg is gegaan staat weer te koop. Mijn vrouw was destijds helemaal verliefd op het huis, maar wij waren net te laat. Hop de dag na kerst bellen met de makelaar en een afspraak gemaakt. Kon wegens omstandigheden bij de makelaar en de verkopende partij niet eerder dan afgelopen maandag komen kijken.
Zo gezegd zo gedaan, afgelopen maandag om 9:00 waren wij de eerste kijkers en na ons op dezelfde dag nog 8 kijkers
.
Aangezien wij het huis al kende direct een bouwkundig iemand meegesleept en nog geen uur later en een gesprek met de bouwkundige gehad besloten een bod te doen. Direct de vraagprijs dan maar.
Halve dag later, telefoon gaat en het is de makelaar, gefeliciteerd het bod is geaccepteerd!
Makelaar kwam op ons verzoek ook even ons huidige huis bekijken, starterswoning en blijkbaar flink in waarde gestegen. We hadden al een bedrag in ons hoofd waarbij wij dachten, als we dit krijgen dan zijn we tevreden. Verwachting is daar nog een heel stuk boven te zitten
.
Vanmiddag maar weer een gesprek met een financieel adviseur. We weten dat het nieuwe huis zonder problemen haalbaar is, maar goed er zijn dan weer veel verschillende mogelijkheden binnen de hypotheek wereld en mijn kennis daarvan is vrijwel 0.
Kerstavond: hee kijk het huis waar wij 3 jaar geleden zijn geweest en net voor ons neus weg is gegaan staat weer te koop. Mijn vrouw was destijds helemaal verliefd op het huis, maar wij waren net te laat. Hop de dag na kerst bellen met de makelaar en een afspraak gemaakt. Kon wegens omstandigheden bij de makelaar en de verkopende partij niet eerder dan afgelopen maandag komen kijken.
Zo gezegd zo gedaan, afgelopen maandag om 9:00 waren wij de eerste kijkers en na ons op dezelfde dag nog 8 kijkers

Aangezien wij het huis al kende direct een bouwkundig iemand meegesleept en nog geen uur later en een gesprek met de bouwkundige gehad besloten een bod te doen. Direct de vraagprijs dan maar.
Halve dag later, telefoon gaat en het is de makelaar, gefeliciteerd het bod is geaccepteerd!

Makelaar kwam op ons verzoek ook even ons huidige huis bekijken, starterswoning en blijkbaar flink in waarde gestegen. We hadden al een bedrag in ons hoofd waarbij wij dachten, als we dit krijgen dan zijn we tevreden. Verwachting is daar nog een heel stuk boven te zitten
Vanmiddag maar weer een gesprek met een financieel adviseur. We weten dat het nieuwe huis zonder problemen haalbaar is, maar goed er zijn dan weer veel verschillende mogelijkheden binnen de hypotheek wereld en mijn kennis daarvan is vrijwel 0.
Gefeliciteerd en wat leuk dat jullie nu wel de woning in kunnen!Pannekoek81 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:56:
Het nieuwe jaar anders begonnen dan andere jaren.
Zo gezegd zo gedaan, afgelopen maandag om 9:00 waren wij de eerste kijkers en na ons op dezelfde dag nog 8 kijkers.
Halve dag later, telefoon gaat en het is de makelaar, gefeliciteerd het bod is geaccepteerd!![]()
Makelaar kwam op ons verzoek ook even ons huidige huis bekijken, starterswoning en blijkbaar flink in waarde gestegen. We hadden al een bedrag in ons hoofd waarbij wij dachten, als we dit krijgen dan zijn we tevreden. Verwachting is daar nog een heel stuk boven te zitten.
BedanktDraicon schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:36:
[...]
Gefeliciteerd en wat leuk dat jullie nu wel de woning in kunnen!
Goed om te lezen dat er nog biedingen op de vraagprijs worden geaccepteerd! Gefeliciteerd @Pannekoek81
Mijn vriendin en ik gaan maandag kijken naar een huis en we zijn druk aan het bedenken wat we evt. als bod willen doen. Het is een huis waar nog wel wat aan moet gebeuren:
- Schilderwerk buiten
- Badkamer is aan renovatie toe
- Zolder moet afgewerkt worden + isoleren & nieuwe radiatoren
- Nieuwe CV ketel eventueel (is van 2007)
- Hier en daar een flinke lik verf
Het komt uit 1971 en de vraagprijs is €250k. Eigenlijk wil ik ook niet meer dan dat betalen. Het huis is verder wel direct te betrekken, maar er kan zeker aan geklust worden. Een voordeel is wel dat je vanuit de tuin een beschermd natuurgebied in kijkt
We zijn gelukkig niet afhankelijk van eigen verkoop; we huren op dit moment.
Mijn vriendin en ik gaan maandag kijken naar een huis en we zijn druk aan het bedenken wat we evt. als bod willen doen. Het is een huis waar nog wel wat aan moet gebeuren:
- Schilderwerk buiten
Het komt uit 1971 en de vraagprijs is €250k. Eigenlijk wil ik ook niet meer dan dat betalen. Het huis is verder wel direct te betrekken, maar er kan zeker aan geklust worden. Een voordeel is wel dat je vanuit de tuin een beschermd natuurgebied in kijkt
[ Voor 62% gewijzigd door Tjebakka op 08-01-2020 15:17 ]
If it aint fixed, it's broken.
Bedankt. Wij waren ook erg verbaasd dat het bod geaccepteerd werd. Vooral door alle verhalen met overbieden enzo. Daar wilde wij niet aan mee doen. Vraagprijs en anders niet.Tjebakka schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:10:
Goed om te lezen dat er nog biedingen op de vraagprijs worden geaccepteerd! Gefeliciteerd @Pannekoek81
- Schilderwerk buiten
Het komt uit 1971 en de vraagprijs is €250k. Eigenlijk wil ik ook niet meer dan dat betalen. Het huis is verder wel direct te betrekken, maar er kan zeker aan geklust worden. Een voordeel is wel dat je vanuit de tuin een beschermd natuurgebied in kijktWe zijn gelukkig niet afhankelijk van eigen verkoop; we huren op dit moment.
Dus het kan nog wel. Afhankelijk regio zal een bod onder de prijs ook nog steeds wel kunnen.
In welke regio hebben jullie gekocht?Pannekoek81 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 21:18:
[...]
Bedankt. Wij waren ook erg verbaasd dat het bod geaccepteerd werd. Vooral door alle verhalen met overbieden enzo. Daar wilde wij niet aan mee doen. Vraagprijs en anders niet.
Dus het kan nog wel. Afhankelijk regio zal een bod onder de prijs ook nog steeds wel kunnen.
If it aint fixed, it's broken.
Mijne ging ook voor de vraagprijs, nadat ik/mijn makelaar was begonnen met onderbieden.Tjebakka schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:10:
Goed om te lezen dat er nog biedingen op de vraagprijs worden geaccepteerd!
Lokatie, lokatie, lokatie. De ligging aan het beschermde natuurgebied verander je niet, een nieuwe badkamer regel je later wel een keer.Tjebakka schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:10:
- Schilderwerk buiten
Het komt uit 1971 en de vraagprijs is €250k. Eigenlijk wil ik ook niet meer dan dat betalen. Het huis is verder wel direct te betrekken, maar er kan zeker aan geklust worden. Een voordeel is wel dat je vanuit de tuin een beschermd natuurgebied in kijktWe zijn gelukkig niet afhankelijk van eigen verkoop; we huren op dit moment.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Tjebakka schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:10:
[…]
Eigenlijk zegt dat niet zoveel. Vraagprijzen zijn vaak ook enorm opgeblazen omdat er tegenwoordig toch genoeg potentiële kopers direct de vraagprijs of meer bieden. Onze woning kochten we voor 25k onder de vraagprijs (vraagprijs in range 300-400k) en die woning is nieteens op de markt geweest. Uiteindelijk denk ik dat wat wij betaald hebben een reële prijs is. Onze taxateur (tevens verkopend makelaar van eenzelfde woning verderop in de straat, maar die was min of meer instapklaar) was het met ons eens. Die andere woning is overigens verkocht voor substantieel meer dan de vraagprijs, terwijl de verkopers een bedrag in hun hoofd hadden dat aardig onder de vraagprijs lagPizza_Boom schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 08:27:
[...]
Mijne ging ook voor de vraagprijs, nadat ik/mijn makelaar was begonnen met onderbieden.
Nou, daar hebben mijn vrouw en ik gisteren ook onze eerste bezichtiging gedaan.
We wilden 'ergens dit jaar' gaan kopen maar zagen op nieuwjaarsdag een huis op Funda verschijnen waar we geen nee op wilden zeggen. Bezichtiging ingepland en gisteravond ook gesprek gehad met aankoopmakelaar, dat vinden we toch wel fijn om zijn kennis van de markt/kennis van huizen.
Deze belde vandaag de makelaar op of hij ook nog een keer mocht kijken, dat kan waarschijnlijk aanstaande maandag nog, maar er is gisteren ook al een bod binnengekomen...
Superspannend allemaal. Hoewel het onze eerste bezichtiging was, is het een huis wat aan (vrijwel) al onze wensen voldoet en bovendien een vraagprijs die door ons goed te betalen is.
Ik hoop maar dat de huidige bewoners het met het huidige bod niet direct 'wel best vinden' maar ons ook nog een kans gunnen (maar ik ga er maar vanuit van wel).
Hoe dan ook, reuzespannend dit huizen kopen gebeuren
[ Voor 8% gewijzigd door Jovatov op 09-01-2020 12:54 ]
Ben benieuwd naar jullie mening. Zetten deze bewoners nou veel te hoog in of zie ik iets over het hoofd?
Pijnacker niet bepaald een goedkope plaats maar een extreem gedateerde inrichting, energielabel F en 97m2 voor 4 ton?
Vergelijk dat met bijvoorbeeld zoiets (of, mocht je toch op een hoek willen wonen, het huis direct ernaast).
Misschien toch ligging (noord vs zuid)?
Pijnacker niet bepaald een goedkope plaats maar een extreem gedateerde inrichting, energielabel F en 97m2 voor 4 ton?
Vergelijk dat met bijvoorbeeld zoiets (of, mocht je toch op een hoek willen wonen, het huis direct ernaast).
[ Voor 12% gewijzigd door danslo op 09-01-2020 14:48 ]
Inrichting heeft, als je goed biedt niet zoveel met prijs te maken, die nemen ze namelijk mee Is vooral smaak voor rest lijkt de afwerking zo op eerste gezicht wel goed te zijn. Voor de rest is het een, formeel, vrijstaande woning. (al zal ik het niet zo zien gezien hoe dicht je op de buren zit...)danslo schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:46:
Ben benieuwd naar jullie mening. Zetten deze bewoners nou veel te hoog in of zie ik iets over het hoofd?
Kwa energie label, ja heb je denk ik wel gelijk, maar dat geld voor alle woningen die slecht geïsoleerd zijn. mensen die willen kopen kijken er bijna niet naar en bieden gewoon. Dat daar minimaal voor 40-50K aan moet gebeuren met de energietransitie in vooruitzicht... tsja...
Verrek je hebt gelijk ook, dacht dat dat aan elkaar zat op de Funda foto.perspectivebass schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:59:
[...]
Voor de rest is het een, formeel, vrijstaande woning. (al zal ik het niet zo zien gezien hoe dicht je op de buren zit...)

Maar goed, voor mij zou de keuze alsnog vrij snel gemaakt zijn denk ik.
Ik zou het voor het geld ook niet kopendanslo schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:05:
[...]
Verrek je hebt gelijk ook, dacht dat dat aan elkaar zat op de Funda foto.
[Afbeelding]
Maar goed, voor mij zou de keuze alsnog vrij snel gemaakt zijn denk ik.
Als ik een zeer gedateerde inrichting zie en een hoge vraagprijs denk ik bij mezelf altijd dat het de kinderen zijn die een slaatje willen slaan aan het huis van wijlen ouders.danslo schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:46:
De laatste tijd zit ik ook wat te kijken op Funda. Puur uit nieuwsgierigheid, we wonen pas anderhalf jaar in onze huidige woning. De meeste vrienden wonen in de stad en wij in een randgemeente, maar om een vergelijkbaar huis in de stad te kopen betaal je gerust het drievoudige. Zo erg mis ik de vrienden ook weer niet.
Ik woon zelf in de nieuwbouw deel van Pijnacker(Ackerswoude), ofwel ik ken Pijnacker wel een beetje.danslo schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:46:
Vooropstellend, ik zou het zelf er niet voor over hebben, maar het ligt wel op steenworp afstand van de centrum van Pijnacker en met 5 minuten fietsen ben je ook gelijk bij de Randstad rail dat je in 20 minuten naar Rotterdam of Den haag zou kunnen brengen. Daarnaast zit het vlakbij de Beatrix school, dat best wel goed te boeken staat.
En zoals je zei, Pijnacker is gewoon een duur gemeente, maar qua ligging is het wel gunstig als je van rust houdt en toch snel in de grote steden als Rotterdam en Den Haag wilt zijn. Gezien de huidige krapte ben ik ook niet verbaasd over de vier ton, maar het is wel heel veel geld voor wat je krijgt
SR+ MiC
Het is zeker mogelijk, maar het moet maar uitkomen. In de leukste wijk in Capelle aan den IJssel hebben we 3k onder de vraagprijs geboden en dat is geaccepteerd. Hebben wel toegelicht waar dat bod op gebaseerd was en lieten daarmee zien dat we ons huiswerk gedaan hadden. Daarmee hoopten we duidelijk te maken dat we serieus waren. Daarnaast ook aangegeven dat we erg flexibel waren dus een halfjaar later pas naar de notaris gaan was geen probleem. Uiteindelijk krijgen we straks over 3 weken eindelijk de sleutels.Pannekoek81 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 21:18:
[...]
Bedankt. Wij waren ook erg verbaasd dat het bod geaccepteerd werd. Vooral door alle verhalen met overbieden enzo. Daar wilde wij niet aan mee doen. Vraagprijs en anders niet.
Besef me neg dat ik mijn vraag eerder in een verkeerd topic gesteld heb;
Als de taxatiewaarde lager is dan mijn bod, mag ik dan het verschil uit mijn overbruggingskrediet betalen?
Als de taxatiewaarde lager is dan mijn bod, mag ik dan het verschil uit mijn overbruggingskrediet betalen?
Nu zijn er allicht uitzonderingen die ik niet weet. Maar daar is de overbruggingshypotheek niet voor bedoeldHetisookwat schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:52:
Besef me neg dat ik mijn vraag eerder in een verkeerd topic gesteld heb;
Overbruggingshypotheek is alleen voor de overbrugging en is direct afgelost bij verkoop van je oude woning. Je betaalt dus ook alleen de rente in de benodigde periode.
In jouw voorbeeld zou het dus gewoon functioneren als hypotheek wat niet mogelijk is omdat de woning minder waard is (onderpand).
Het verschil moet dus voortkomen uit je overwaarde of eigen vermogen. Anders dient de koop ontbonden te worden ivm niet kunnen financieren (mits deze voorwaarde is opgenomen).
Edit.
Ik dacht dat je een tekort bedoelde. Als het bedrag straks vrijkomt uit je huidige woning kan het wel.
[ Voor 6% gewijzigd door ro3lie op 10-01-2020 23:50 ]
Deze mensen hebben recent juist wat geld geïnvesteerd om de woning oud te laten lijken. Behang is nieuw, het parket/laminaat zat er vermoedelijk ook niet zo in, en die Art Nouveau-tegeltjes in de badkamer zullen ook geen origineel detail zijn geweest. De keuken is ook nieuw, zo te zien, met oude tegeltjes.danslo schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:46:
Het hoeft je smaak niet te zijn, en ik weet niet of dit de prijs rechtvaardigt, maar dit is geen 'extreem gedateerd' interieur.
Die is daar juist wel voor bedoeld. Je leent geld omdat het eigen vermogen pas vrij komt bij de verkoop van de huidige woning, met dat geld kan je ook de kosten koper betalen.ro3lie schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:21:
[...]
Nu zijn er allicht uitzonderingen die ik niet weet. Maar daar is de overbruggingshypotheek niet voor bedoeld
Ik ben even abuis vermoed ik. Ik dacht dat er een tekort was welke aangevuld zou worden vanuit de overbrugging. Zoals jij het uitlegt klopt hetTsurany schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:59:
[...]
Die is daar juist wel voor bedoeld. Je leent geld omdat het eigen vermogen pas vrij komt bij de verkoop van de huidige woning, met dat geld kan je ook de kosten koper betalen.

Mits er voldoende vrijkomt uit de huidige woning
[ Voor 5% gewijzigd door ro3lie op 10-01-2020 23:26 ]
De 6 weken zijn bijna voorbij.. en wij hebben alleen maar hele tijd geshit met de twee beoordelaars..Son Gohan schreef op zondag 1 december 2019 @ 19:53:
Wooohoo (zwarte) vrijdag het telefoontje gekregen dat het bod (onder voorbehoud van financiering) is geaccepteerd!(onze eerste woning)
En 3 keer raden.. we hadden gewoon de vraagprijs geboden, met in het achterhoofd dat als het bod wordt geaccepteerd is het mooi en hebben we geluk, maar overbieden gaan we sowieso niet doen!
Volgende week hebben wij afspraken staan met een aantal hypotheekverstrekkers (de groot banken en onafhankelijk hypotheekadviseurs) Wat is jullie ervaring hiermee? Liever een groot bank of toch via een onafhankelijk hypotheekadviseur? Hebben jullie nog tips waarop wij moeten letten bij het afsluiten van een hypotheek ?
Over 5 dagen is het de datum voor 'Ondertekening akte', alleen kunnen wij dat zo 123 tekenen? Wat houdt dat precies in? Kan dat zomaar ondertekend worden zonder dat ik al offertes heb van de hypotheek verstrekkers? En wat nou als ik het financieel niet rond krijg?
Op 1 of ander manier willen zij geen moeite doen om alles te berekenen. Me vriendin en ik hebben nu 5x per persoon een werkgeversverklairng ingeleverd + 5x een salarisstrook en alsnog snappen ze het niet.
We hebben nog tot 17 jan (dan vervallen de ontbindende voorwaarden). Wat nou als ik zeg dat ik een andere hypotheek verstrekker wil. Zal het dan beter gaan? Of krijg ik dan weer te maken met die twee beoordeelaars? Of heeft het te maken door de feestdagen dat het allemaal zolang duurt ?
Het irritante vinden wij dat we gewoon dat proces niet in de hand hebben.. iemand toevallig tips wat wij het beste zouden kunnen doen? Stress hem namelijk wel een beetje.
Ik heb zelf (nog) geen ervaring met hypotheekverstrekkers (straks 13:00 een afspraak wel).Son Gohan schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 09:30:
[...]
De 6 weken zijn bijna voorbij.. en wij hebben alleen maar hele tijd geshit met de twee beoordelaars..
Op 1 of ander manier willen zij geen moeite doen om alles te berekenen. Me vriendin en ik hebben nu 5x per persoon een werkgeversverklairng ingeleverd + 5x een salarisstrook en alsnog snappen ze het niet.![]()
We hebben nog tot 17 jan (dan vervallen de ontbindende voorwaarden). Wat nou als ik zeg dat ik een andere hypotheek verstrekker wil. Zal het dan beter gaan? Of krijg ik dan weer te maken met die twee beoordeelaars? Of heeft het te maken door de feestdagen dat het allemaal zolang duurt ?
Het irritante vinden wij dat we gewoon dat proces niet in de hand hebben.. iemand toevallig tips wat wij het beste zouden kunnen doen? Stress hem namelijk wel een beetje.
Maar het lijkt mij toch een vreemde adviseur als jullie iets vijf keer inleveren en dan nog 'snappen ze het niet'. Ergens gaat er dan iets mis in de communicatie.
Als jullie hier geen vertrouwen in hebben zou ik zeker met anderen het gesprek aangaan, maar het voelt alsof er meer speelt dan dan ze het 'niet snappen na vijf keer'. Als er inderdaad een ander iets is dat ook speelt, zal je daar mogelijk bij een ander ook weer tegenaan lopen..
Wat is dat voor toko dan joh? Gauw pleite daar...

Vreemd verhaal, ik zou eens contact opnemen met Florius.nl, daar hebben wij prima ervaringen mee!Son Gohan schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 09:30:
[...]
De 6 weken zijn bijna voorbij.. en wij hebben alleen maar hele tijd geshit met de twee beoordelaars..
Op 1 of ander manier willen zij geen moeite doen om alles te berekenen. Me vriendin en ik hebben nu 5x per persoon een werkgeversverklairng ingeleverd + 5x een salarisstrook en alsnog snappen ze het niet.![]()
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Wat valt er niet aan te begrijpen of is onduidelijk? Normaal gesproken moet je - via je adviseur - daar wel achter kunnen komen en daar iets mee doen. Er zijn dan ook wel opties om versneld iets te laten beoordelen.Son Gohan schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 09:30:
[...]
Willen "stelletjes" even ophouden boven hun stand te bieden en boven hun eigen salaris? De trend is wel weer gezet hoor dat men weer huizen koop op Max hypotheek gezamenlijk.
Zal gezellig worden wanneer al die mensen uit elkaar gaan. De trend is weer terug?
Denken die stelletjes wel even aan de single mensen? Of is het gewoon GRAAIEN voor stelletjes met hun übermensch double income buying powerrrrr ?
Dit is sarcasme... met kern van waarheid.
Don't take it to serious.
Zal gezellig worden wanneer al die mensen uit elkaar gaan. De trend is weer terug?
Denken die stelletjes wel even aan de single mensen? Of is het gewoon GRAAIEN voor stelletjes met hun übermensch double income buying powerrrrr ?
Dit is sarcasme... met kern van waarheid.
[ Voor 9% gewijzigd door Immutable op 11-01-2020 11:04 ]
Moet je maar meer verdienen als éénverdiener, plebImmutable schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 11:03:
Willen "stelletjes" even ophouden boven hun stand te bieden en boven hun eigen salaris? De trend is wel weer gezet hoor dat men weer huizen koop op Max hypotheek gezamenlijk.
Dit is sarcasme... met kern van waarheid.Don't take it to serious.

Als je geen afwijkende dingen hebt (eigen bedrijf of zo) dan moet het voor een hypotheekverstrekker niet zo lastig zijn een offerte te maken. Je kan het beste je adviseur bellen en zorgen dat die er wat vaart achter zet.Son Gohan schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 09:30:
[...]
Bij je hypotheekaanvraag aangeven dat huidige woning nog niet is verkocht/niet in verkoop staat. Waarschijnlijk wil de hypotheekverstrekker dan een rapport van een verkopend makelaar zien om te bepalen of er een mogelijk risico op een restschuld bij verkoop ontstaat. Sommige hypotheekverstrekkers vinden een WOZ waarde al voldoende als de hypotheek tot onder een X percentage van de woningwaarde is afgelost. Daarnaast dien je aan te tonen dat je X bedrag aan eigen geld hebt om voor bijvoorbeeld een jaar dubbele hypotheeklasten te kunnen betalen.Babel10 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:25:
Je hebt geen overbruggingshypotheek nodig want er is geen bedrag dat overbrugd dient te worden. Zoals eerder aangegeven, let wel op de impact op HRA. Bij niet investeren overwaarde in nieuwe woning is dit deel niet meer aftrekbaar.
Als volgt:ro3lie schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 23:25:
[...]
Ik ben even abuis vermoed ik. Ik dacht dat er een tekort was welke aangevuld zou worden vanuit de overbrugging. Zoals jij het uitlegt klopt het
Mits er voldoende vrijkomt uit de huidige woning
Huis kost 325, en taxatie is 321.
Overbruggingskredit is 29000.
Mogen wij dat krediet gebruiken om het gat in aankoopprijs en taxatiewaarde dicht te smeren (4.000) of moeten we hier EXTRA geld voor sparwn?
De overbruggingshypotheek is een tijdelijke lening voor de periode tussen twee woningen in.Hetisookwat schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 13:47:
[...]
Als volgt:
Huis kost 325, en taxatie is 321.
Overbruggingskredit is 29000.
Mogen wij dat krediet gebruiken om het gat in aankoopprijs en taxatiewaarde dicht te smeren (4.000) of moeten we hier EXTRA geld voor sparwn?
Stel er zit 20.000 in je oude huis en je hebt die nodig voor de aanschaf van je nieuwe woning. Dan kan je kiezen voor de overbrugging.
Je krijgt de 20.000 uit je oude woning pas als deze verkocht is. Maar je kan hem pas verkopen zodra je in de nieuwe woont. Gezien het praktisch niet mogelijk is om alles op 1 dag te doen kies je dan voor een overbrugging of je betaald het uit eigen geld.
In jouw voorbeeld stel je dat er een tekort is van € 4.000.
Is dit tekort er ook na de verkoop, overwaarde en reeds afgeloste hypotheek?
Deze week gesprek gehad met de aankoopmakelaar en net een gesprek met de hypotheekadviseur.
Nu kregen we daarin twee verschillende dingen te horen wat betreft hoe men verwacht dat een huis getaxeerd wordt.
De aankoopmakelaar zei dat het eigenlijk altijd gelijk is aan de waarde van het bod, behalve als je iets van €20.000 gaat overbieden, dan kan een taxateur zeggen:ja dat is het niet waard.
De hypotheekadviseur zei daarentegen dat de taxateur eigenlijk bijna altijd van de vraagprijs uitgaat, en als je dus overbiedt (zeg €5000,-), dat je dat dus zelf moet bijleggen.
Maandag gaan we waarschijnlijk een eerste bod doen, en nu zijn we dus aan het bedenken hoeveel we eventueel zouden willen overbieden als het erop aankomt en welk risico we nemen qua eigen geld nog daarin. Wat zijn daarin de ervaringen, of is dat toch per huis/regio/taxateur verschillend?
Nu kregen we daarin twee verschillende dingen te horen wat betreft hoe men verwacht dat een huis getaxeerd wordt.
De aankoopmakelaar zei dat het eigenlijk altijd gelijk is aan de waarde van het bod, behalve als je iets van €20.000 gaat overbieden, dan kan een taxateur zeggen:ja dat is het niet waard.
De hypotheekadviseur zei daarentegen dat de taxateur eigenlijk bijna altijd van de vraagprijs uitgaat, en als je dus overbiedt (zeg €5000,-), dat je dat dus zelf moet bijleggen.
Maandag gaan we waarschijnlijk een eerste bod doen, en nu zijn we dus aan het bedenken hoeveel we eventueel zouden willen overbieden als het erop aankomt en welk risico we nemen qua eigen geld nog daarin. Wat zijn daarin de ervaringen, of is dat toch per huis/regio/taxateur verschillend?
Mijn ervaring is gelijk aan jouw aankoopmakelaar.Jovatov schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:54:
Deze week gesprek gehad met de aankoopmakelaar en net een gesprek met de hypotheekadviseur.
Bij mijn woning is het bod van € 5.000 extra meegenomen in de taxatie voor de financiering en dus opgenomen in de hypotheek.
Uiteraard zal dit met 10k of 15k niet gebeurt zijn.
Wat ik begreep is dat het vaak wel in samenspraak gaat tussen taxateur/hypotheekbemiddelaar.
Kijk met je overbod vooral samen met je aankoopmakelaar wat het waard is en laat het niet op € 1.000 klappen. Dat is over de gehele periode niks..
Als ik je vraag goed begrijp; is er een tekort (4000) nadat het huis is verkocht, de hypotheek is afgelost op het oude huis en de overbrugging op is?ro3lie schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:27:
[...]
De overbruggingshypotheek is een tijdelijke lening voor de periode tussen twee woningen in.
Stel er zit 20.000 in je oude huis en je hebt die nodig voor de aanschaf van je nieuwe woning. Dan kan je kiezen voor de overbrugging.
Je krijgt de 20.000 uit je oude woning pas als deze verkocht is. Maar je kan hem pas verkopen zodra je in de nieuwe woont. Gezien het praktisch niet mogelijk is om alles op 1 dag te doen kies je dan voor een overbrugging of je betaald het uit eigen geld.
In jouw voorbeeld stel je dat er een tekort is van € 4.000.
Is dit tekort er ook na de verkoop, overwaarde en reeds afgeloste hypotheek?
Dan is het antwoord nee, na de verkoop van de woning en het aflossen van de hypotheek blijft er ongeveer 40000 over (overwaarde). 29000 hiervan wordt op voorhand (voor verkoop) vrijgemaakt als overbruggingskrediet en gaat dus de hypotheek in, niet omdat het MOET (omdat we niet meer KUNNEN lenen) maar omdat we dit geld vast terug in de hypotheek willen stoppen. 4000 hiervan zou dus het verschil tussen taxatie en koopprijs moeten worden dan.
Verduidelijkt dit je vraag zodoende dat jij kunt schatten of dat mogelijk is?
Ik heb zelf 5000 overboden boven de vraagprijs. De taxateur had overleg met mijn hypotheekadviseur tijdens de taxatie. Taxateur vroeg of het voor een bepaald bedrag getaxeerd mocht worden omdat het vergeleken werd met andere woningen in dezelfde straat. Echter waren dit woningen met erfpacht en was het bij mij afgekocht waardoor ze 2 andere woningen 2 straten verderop gebruikt heeft bij mijn taxatie. Hierdoor kon ze wel de 5000 erbij taxeren.Jovatov schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:54:
Het hangt vooral ook af met welke woningen er vergelijkt gaat worden en naar de staat van de woning natuurlijk.
Mijn ervaring klopt met die van je aankoopmakelaar. Dus meestal komt het wel goed. Je hebt een aankoopmakelaar dus die zorgt er wel voor dat je niet teveel betaald.Jovatov schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:54:
Wat ik deed als ik wilde bieden: een Calcasa rapportje opvragen van de woning. Dan krijg je een indicatie van de waarde van woning (uiteraard uit een model). Maar als je een aankoopmakelaar hebt, zal het wel goed komen.
Een modelmatige waardebepaling kun je - met waarschijnlijk minder precisie - gratis opzoeken via huispedia. Calcasa heeft neem ik aan betere/meer bronnen.
Wij zijn ons ondertussen aan het oriënteren op een nieuwe woning in een nieuwe stad.
Veel gebeurd de afgelopen tijd, oude huis verkocht, nieuw aanbod voor een hele leuke baan gekregen met een riante verhoging en we zijn niet meer gebonden aan onze huidige stad.
Vandaag een bezichtiging gedaan in een mooie stad waar mijn vrouw heel graag wilt wonen, ik heb het nog niet eerder meegemaakt maar wauw, we waren de 8ste in de rij, het huis was al vol en er stond nog een hele rij achter ons. (Mooi concept zo'n open huis dag!)
We waren natuurlijk op slag verliefd en gezien onze overwaarde van ons vorig huis kunnen we ook een mooi bod doen. We hebben maar voorzichtig 10k boven op de vraagprijs geboden en zijn flexibel. Hun willen er snel uit wij kunnen er snel in. Hopelijk maakt dat nog wat uit. Ik verwacht dat er wel hoger geboden gaat worden, we willen er misschien best nog een schepje bovenop doen, maar veel meer wil ik er ook niet boven gaan zitten.
Ben benieuwd! Maandag is de sluitingsdag dus dan zullen we het horen.
Veel gebeurd de afgelopen tijd, oude huis verkocht, nieuw aanbod voor een hele leuke baan gekregen met een riante verhoging en we zijn niet meer gebonden aan onze huidige stad.
Vandaag een bezichtiging gedaan in een mooie stad waar mijn vrouw heel graag wilt wonen, ik heb het nog niet eerder meegemaakt maar wauw, we waren de 8ste in de rij, het huis was al vol en er stond nog een hele rij achter ons. (Mooi concept zo'n open huis dag!)
We waren natuurlijk op slag verliefd en gezien onze overwaarde van ons vorig huis kunnen we ook een mooi bod doen. We hebben maar voorzichtig 10k boven op de vraagprijs geboden en zijn flexibel. Hun willen er snel uit wij kunnen er snel in. Hopelijk maakt dat nog wat uit. Ik verwacht dat er wel hoger geboden gaat worden, we willen er misschien best nog een schepje bovenop doen, maar veel meer wil ik er ook niet boven gaan zitten.
Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090
Ik denk zomaar dat 10k weleens te weinig zou kunnen zijnDark Master schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 20:10:
Wij zijn ons ondertussen aan het oriënteren op een nieuwe woning in een nieuwe stad.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Weet de prijs niet, maar wij hebben eens 18 overboden.... Was lang niet genoeg, huis ging voor 35k meer weg. Maar hoop het voor je.Sport_Life schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 20:28:
[...]
Ik denk zomaar dat 10k weleens te weinig zou kunnen zijnhoop t niet voor je.
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7