Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 01:36
Son Gohan schreef op zondag 1 december 2019 @ 23:40:
[...]

Goeie tip @izdp ! Thanks.

Nu de rente zo laag is zitten we te kijken naar een 20-30 jarig hypotheek, verschil scheelt niet veel. Maar het punt dat jij aanhaalt is wel belangrijk. Stel als wij zouden willen verhuizen..
Kijk ook in hoeverre je (jaarlijks) extra mag aflossen zonder boeterente. Bij veel hypotheekverstrekkers is dat jaarlijks 10% van de hoofdsom, wellicht dat het bij "prijsvechters" niet zomaar kan.
Extra/versneld aflossen kan wellicht wenselijk zijn bij stijging in inkomen of bij het ontvangen van een schenking of erfenis

• Son Gohan
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 00:27
B-Real schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:39:
[...]

Kijk ook in hoeverre je (jaarlijks) extra mag aflossen zonder boeterente. Bij veel hypotheekverstrekkers is dat jaarlijks 10% van de hoofdsom, wellicht dat het bij "prijsvechters" niet zomaar kan.
Extra/versneld aflossen kan wellicht wenselijk zijn bij stijging in inkomen of bij het ontvangen van een schenking of erfenis
Thanks voor de tip @B-Real staat genoteerd!
danslo schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:06:
Koopakte is al een tijdje ondertekend, maar we hebben eindelijk de offerte mogen ontvangen van Nationale Nederlanden. Morgen tekenen! :)
Nice gefeliciteerd! Offerte ontvangen van NN vanuit een onafhankelijke hypotheek adviseur?

• ro3lie
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 18:18
President schreef op zondag 1 december 2019 @ 20:18:
[...]

Ben benieuwd of er ook een bouwkundige keuring is afgesproken bij het bod :P
Hoezo dat dan? Dit is niet persé standaard.

Heb het zelf ook niet opgenomen.
Enige voorwaarden die ik heb is obv financiering en obv NHG. Bouwkundige keuring vond ik zelf niet nodig.

Plus als je dit als voorwaarde opneemt bespreek je vaak een drempel bedrag (bv. €5000 risico). De vraag is wat je dan wilt laten uitsluiten wat mogelijk over die kosten heen gaat.

My RIPE Atlas v4 Probe!How to install: HomeBridge on a UniFi CloudKey Gen1

• Citroentjuh
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 19:47
ro3lie schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:45:
[...]

Plus als je dit als voorwaarde opneemt bespreek je vaak een drempel bedrag (bv. €5000 risico). De vraag is wat je dan wilt laten uitsluiten wat mogelijk over die kosten heen gaat.
Dat kan van alles zijn, waar je zelf nog niet achter was gekomen als leek.. dat is waarvoor je juist zo’n keuring doet.

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 21:00
ro3lie schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:45:
[...]

Hoezo dat dan? Dit is niet persé standaard.

Heb het zelf ook niet opgenomen.
Enige voorwaarden die ik heb is obv financiering en obv NHG. Bouwkundige keuring vond ik zelf niet nodig.

Niet standaard? Het ligt er aan hoe oud de huizen zijn die je op het oog hebt. En starters hebben vaak niet het geld om een huis uit deze eeuw te kopen.

Met een huis van voor 1990 zou ik toch wel een dergelijk voorbehoud erin willen, zeker bij een ouder huis of een huis waar de bewoner zelf een klusser was

• Jorissie87
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 24-01 16:21

Jorissie87

No diggity

Wij hebben dit jaar een eerste huis gekocht en bij het afsluiten van de hypotheek hebben wij redelijk wat spaargeld achter de hand gehouden. Mijn vriendin is namelijk voor zichzelf begonnen en we wilden eerst even kijken hoe dat ging lopen voordat we al ons spaargeld in het huis pompen. Nu aan het einde van het jaar hebben we overzicht in onze situatie en zijn we van plan de maximale 15% (boetevrij) af te lossen. Onze hypotheek (80% van de waarde van woning) bestaat voor ongeveer 70% uit annuïteiten en 30% uit lineair. De rentes op beide delen zijn gelijk. Wat ik nu niet weet, of online kan vinden, is welk deel verstandiger is om extra op af te lossen. We verwachten niet de maximale 30 jaar hier te gaan wonen (starterswoning) en willen ieder jaar zo'n 5-10% extra aflossen op de hypotheek. Wat is hier verstandig?

i7 7700K | MSI GTX1080 | GigaByte Z270X | 32GB@3200Mhz | H100i | 960 EVO 250GB | 840 PRO 256GB | CM Storm Stryker | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: SS 6GV2 | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• ro3lie
Citroentjuh schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:09:
[...]

Dat kan van alles zijn, waar je zelf nog niet achter was gekomen als leek.. dat is waarvoor je juist zo’n keuring doet.
Eens en dat snap ik. Maar vaak kan je wel inschatten waar een risico zit wat je onderzocht wil hebben en daar was ik benieuwd naar.

Bepaalde gebreken zijn er al vaak (daarom het drempelbedrag) en daarvoor start je een onderzoek niet (voor kitranden en staat van kozijnen).

Kortom wat zou je dan we zeker willen weten?
Asbest? Houtworm? Boktor? Staat van de nok/houten vloeren?

Bijvoorbeeld staat van fundering (houten palen/paalrot) wordt hierin niet onderzocht (Deze zou ik ook apart opnemen indien van toepassing).

Mijn huidige appartement heb ik destijds gekocht van een woningcorporatie en hier moet ik het straks ook aan terug verkopen. Een bouwkundig onderzoek is bij hun procedure maar veel zal het niet aantonen. Je hebt immers geen eigen fundering of dak. Kozijnen zijn VvE en aluminium. Enige wat hierin dus stond waren kitranden en de vochtigheid van je badkamer vloer.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben vooral benieuwd naar ieder zijn afweging :+.
(Zelf heb ik het niet opgenomen en laat ik het ook niet onderzoeken. Betreft een woning uit de jaren 30 waar geen asbest, houtworm of boktor aanwezig is). Fundering is in orde. Elektra is vernieuwd. Nok en uitbouw zijn recent en is uitgevoerd door een vakman.

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

ro3lie schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:02:
(Zelf heb ik het niet opgenomen en laat ik het ook niet onderzoeken. Betreft een woning uit de jaren 30 waar geen asbest, houtworm of boktor aanwezig is). Fundering is in orde. Elektra is vernieuwd. Nok en uitbouw zijn recent en is uitgevoerd door een vakman.
Succes met een eventueel geschil over een verborgen gebrek :) Nee, zo'n verborgen gebrek ga je niet vanuit, en is ook niet 'standaard', daarom heet het ook 'verborgen' gebrek... En nee, ik ga de discussie niet aan waarom zo'n keuring niet nodig is in zulke gevallen. Punt is dat (wanneer het nodig is, in jouw geval uiteraard niet want *insert-redenen*) het enorm kan helpen ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• izdp
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 22-01 00:41
Jorissie87 schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:57:
Wij hebben dit jaar een eerste huis gekocht en bij het afsluiten van de hypotheek hebben wij redelijk wat spaargeld achter de hand gehouden. Mijn vriendin is namelijk voor zichzelf begonnen en we wilden eerst even kijken hoe dat ging lopen voordat we al ons spaargeld in het huis pompen. Nu aan het einde van het jaar hebben we overzicht in onze situatie en zijn we van plan de maximale 15% (boetevrij) af te lossen. Onze hypotheek (80% van de waarde van woning) bestaat voor ongeveer 70% uit annuïteiten en 30% uit lineair. De rentes op beide delen zijn gelijk. Wat ik nu niet weet, of online kan vinden, is welk deel verstandiger is om extra op af te lossen. We verwachten niet de maximale 30 jaar hier te gaan wonen (starterswoning) en willen ieder jaar zo'n 5-10% extra aflossen op de hypotheek. Wat is hier verstandig?
Rentevaste termijn?
Zgn. meeneemhypotheek?
Betaal je maandelijks een gelijk bedrag?
Met lineair sec betaal je elke maand wat minder,
Lineair is overigens wel een mooie vorm als stel ( dus nog zonder kinderen en hun kosten)

Met eigen bedrijf en met deze rentestanden zou ik persoonlijk geen duppie extra aflossen.
.

• Jorissie87
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 24-01 16:21

Jorissie87

No diggity

izdp schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:38:
[...]

Rentevaste termijn?
Zgn. meeneemhypotheek?
Betaal je maandelijks een gelijk bedrag?
Met lineair sec betaal je elke maand wat minder,
Lineair is overigens wel een mooie vorm als stel ( dus nog zonder kinderen en hun kosten)

Met eigen bedrijf en met deze rentestanden zou ik persoonlijk geen duppie extra aflossen.
.
10 jaar
Ja, kan
Betalen maandelijks, door 70% annuiteiten en 30% lineair blijven de maandlasten gedurende de gehele looptijd ongeveer gelijk
Kinderen hebben we nu nog niet maar wie weet over een paar jaar

Mijn vriendin is ZZP'er en maakt indien er geen werk is geen onkosten. We houden genoeg spaargeld achter de hand voor het geval er even geen opdracht is, daarnaast is er mijn salaris nog wat voldoende is om samen van te kunnen rondkomen. De voornaamste reden om af te lossen voor ons is om de maandlasten wat lager te maken, bovendien geen zin in vermogensbelasting te moeten betalen wegens "teveel" spaargeld. Daarnaast hoef je het voor de spaarrente ook niet te laten staan.

Ik denk dat ik de extra aflossing ook gewoon 70% om 30% houd maar wilde ff checken of er een goede reden bestaat om een andere weg in te slaan.

i7 7700K | MSI GTX1080 | GigaByte Z270X | 32GB@3200Mhz | H100i | 960 EVO 250GB | 840 PRO 256GB | CM Storm Stryker | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: SS 6GV2 | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• izdp
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 22-01 00:41
Tja, ik ben van de leer geld maakt geld en nu is het een walhalla qua kosten.

Maar zoals ik je luister en je zou kunnen kiezen dan zou ik van het lineaire deel aflossen.
Met het nodige voorbehoud, want ik ken de constructie van je hypotheek niet..
Moet -lijkt mij- in je akte staan en anders vraag het de adviseur van deze hypotheek.

• iAR
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22-01 11:03
Ik heb een leuk huis op het oog, een bovenwoning. De verkoper heeft een aantal huizen in het rijtje. Ze worden allemaal verkocht als de huurders eruit gaan.
- zijn boven- en onderwoningen standaard gesplitst?
- de makelaar zei dat er nog een vve opgericht moet worden, ze zijn voornemens dit per verticale kolom te doen (dus boven en onder).
- mijn gevoel zegt dat zeker het splitsen (wat koop je anders precies) maar ook de vve opgericht moet zijn. stel dat er na de koop alsnog een vve opgericht voor al zijn huizen (mijn stem is dan 1 tegen 5 en daarmee de sjaak).
Hebben jullie nog meer tips en aandachtspunten? :)

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
President schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:13:
[...]

Niet standaard? Het ligt er aan hoe oud de huizen zijn die je op het oog hebt. En starters hebben vaak niet het geld om een huis uit deze eeuw te kopen.

Met een huis van voor 1990 zou ik toch wel een dergelijk voorbehoud erin willen, zeker bij een ouder huis of een huis waar de bewoner zelf een klusser was
ro3lie schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:02:
[...]

Eens en dat snap ik. Maar vaak kan je wel inschatten waar een risico zit wat je onderzocht wil hebben en daar was ik benieuwd naar.

Bepaalde gebreken zijn er al vaak (daarom het drempelbedrag) en daarvoor start je een onderzoek niet (voor kitranden en staat van kozijnen).

Kortom wat zou je dan we zeker willen weten?
Asbest? Houtworm? Boktor? Staat van de nok/houten vloeren?

Bijvoorbeeld staat van fundering (houten palen/paalrot) wordt hierin niet onderzocht (Deze zou ik ook apart opnemen indien van toepassing).

[...]

Begrijp me niet verkeerd, ik ben vooral benieuwd naar ieder zijn afweging :+.
Ieder maakt daarin zijn eigen afweging, er is ook niet echt een goed of fout. Wel zouden hypotheekadviseurs m.i. meer mogen inlichten over de potentiële kosten van een huis. Dat een huis uit 2013 komt betekend niet dat er geen grote kosten aan kunnen komen, er zijn elk jaar genoeg huizen opgeleverd met foutieve constructies of ander prutswerk.
Toen wij op huizenjacht waren (6 - 5 jaar terug) kwamen we ook in een nieuwbouwwijk (huis uit 2002 volgens mij) waarvan alle buitendeuren klemden (kunststof kozijnen). Met de ramen was het vast niet beter gesteld en om zoiets op te lossen ben je ook vele duizenden euro's kwijt.
Uiteindelijk hebben wij zo'n 5 jaar terug een woning uit 1973 gekocht, we hadden eigenlijk niet verwacht dat het bod geaccepteerd zou worden en dus ook geen voorbehoud van bouwkundige keuring opgenomen (wel financiering, dat was toen standaard). Ik had op dat moment nog niet eens in de kruipruimte gekeken.
De reden? Locatie.
De locatie was (voor ons) ideaal en véél meer waard dan het bod wat we deden. We wisten vooraf al dat elke centimeter aangepakt moest worden en hielden rekening met 100k aan 'moderniseringskosten'/achterstallig onderhoud in de eerste 10 jaar (we zitten na 5 jaar op zo'n 75k). Asbest, rotte kozijnen, oude badkamer, oude keuken, oud plat dak, ontbrekende isolatie... Al die dingen wisten we ook wel zonder bouwkundige keuring. Over betonrot o.i.d. heb ik me nauwelijks zorgen gemaakt. Een huis stort niet 1,2,3 in. Daarnaast is het een huis voor het leven (geen starterswoning) dus als die 100k verhoogd zou moeten worden naar 120k in 10 jaar had dat niet heel veel uitgemaakt voor ons. Wat wel zwaar meeweegt is dat we lang niet maximaal geleend hebben én op moment van aankoop een gezonde buffer hadden (zo'n 40k).

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22:37
Onze hypotheek is er ook door. 20 jaar vast, 1,53% via de ING

• Batsiaan
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 24-01 19:25
Beste mensen. Mag ik jullie kort om wat advies vragen?

Ik, alleenstaand, 29 jaar oud, ben sinds kort aan het zoek naar een woning. Ik heb inmiddels mijn verwachtingen flink bijgesteld kwa locatie en formaat huis. Ik heb mijn zinnen gezet op een appartement in Lelystad, het liefst dichtbij het station.

Ik kom in aanmerking voor een starterslening (max 36.000 euro). Verder geven verschillende rekentools aan dat ik met mijn salaris 140.000 euro kan lenen. Pak hem beet dus, als het goed is, 175.000 euro. Verder heb ik ongeveer 9000 euro spaargeld.

In mijn zoektocht lijkt het alleen alsof ik achter de feiten aan loop. Vandaag gebeld voor een appartement wat er sinds vandaag opstaat. Blijkt dit een week geleden al verkocht te zijn volgens de makelaar? Kijk afspraken die worden afgezegd omdat deze in de korte tussentijd ook alweer verkocht zijn. De verhitte woningmarkt lijkt dus ook Lelystad bereikt te hebben.

Ik heb erg veel moeite om de teleurstellingen te verwerken. Het voelt een beetje alsof ik de aandelenmarkt wil instappen maar al te laat ben (fomo). Verder lijkt het alles behalve onmogelijk om voor mezelf een leuk plekje te vinden. Dit is wel dringend want mijn huidige situatie is niet goed voor mijn psychologische gezondheid.

Ondertussen spaar ik door maar ik heb het gevoel dat zelfs met 1500 euro per maand sparen ik de prijsstijging van de huizen niet bijhoudt. Gelukkig ga ik over een kleine 2 jaar wel veel meer verdienen.
Mijn vragen zijn dan ook:
1. Kloppen de berekentools op hypotheek websites, of kan ik mijn indicatie (140.000 euro hypotheek) met een korrel zout nemen?

2. Is mijn gevoel terecht, moet ik nu zsm instappen op de woningmarkt nu het nog kan? Of komt er misschien op termijn wel weer een prijsdaling aan. Natuurlijk kan niemand dit zeker voorspellen maar het lijkt erop dat de consensus is dat er geen gigantische daling meer aan gaat komen.

3. Is het de moeite waard om een aankoop makelaar in te schakelen met mijn budget? Het voelt alsof dit bijna wel moet gezien de snelheid van verkoop tegenwoordig maar het voelt ook wrang. Ondersteunen zij ook met bijvoorbeeld Ondersteunen zij ook met bijvoorbeeld een hypotheek uitzoeken?

Alvast bedankt.

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Batsiaan schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:31:
1. Kloppen de berekentools op hypotheek websites, of kan ik mijn indicatie (140.000 euro hypotheek) met een korrel zout nemen?
Ga eens bij een hypotheekadviseur langs, die kan je in een eerste gesprek precies voorrekenen wat je mogelijkheden zijn. Op basis van de info die je hier geeft is in ieder geval helemaal niets te zeggen over of 140k een reëel bedrag is :P
2. Is mijn gevoel terecht, moet ik nu zsm instappen op de woningmarkt nu het nog kan? Of komt er misschien op termijn wel weer een prijsdaling aan. Natuurlijk kan niemand dit zeker voorspellen maar het lijkt erop dat de consensus is dat er geen gigantische daling meer aan gaat komen.
Wat de markt gaat doen lijkt me vrij irrelevant eerlijk gezegd. Nu wachten op een mogelijke daling in de toekomst is ieder geval praktisch nooit een goed idee (de stijging in de tijd dat je wacht zal zelden goedgemaakt worden door een eventuele daling in de toekomst).
3. Is het de moeite waard om een aankoop makelaar in te schakelen met mijn budget? Het voelt alsof dit bijna wel moet gezien de snelheid van verkoop tegenwoordig maar het voelt ook wrang. Ondersteunen zij ook met bijvoorbeeld Ondersteunen zij ook met bijvoorbeeld een hypotheek uitzoeken?
Ik heb inmiddels van meerdere mensen in m'n omgeving gehoord dat het met makelaar makkelijker is geweest om aan een woning te komen dan zonder. Die makelaar zou ik echter niet gebruiken voor hulp bij je hypotheek :+ Er zijn wel partijen die combi-deals aanbieden geloof ik, maar waarom niet gewoon twee aparte partijen daarvoor gebruiken? Je moet mensen laten doen waar ze goed in zijn :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Charly
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21:34

Ik, alleenstaand, 29 jaar oud, ben sinds kort aan het zoek naar een woning. Ik heb inmiddels mijn verwachtingen flink bijgesteld kwa locatie en formaat huis. Ik heb mijn zinnen gezet op een appartement in Lelystad, het liefst dichtbij het station.

Ik kom in aanmerking voor een starterslening (max 36.000 euro). Verder geven verschillende rekentools aan dat ik met mijn salaris 140.000 euro kan lenen. Pak hem beet dus, als het goed is, 175.000 euro. Verder heb ik ongeveer 9000 euro spaargeld.

In mijn zoektocht lijkt het alleen alsof ik achter de feiten aan loop. Vandaag gebeld voor een appartement wat er sinds vandaag opstaat. Blijkt dit een week geleden al verkocht te zijn volgens de makelaar? Kijk afspraken die worden afgezegd omdat deze in de korte tussentijd ook alweer verkocht zijn. De verhitte woningmarkt lijkt dus ook Lelystad bereikt te hebben.

>> Over het algemeen kloppen die in mijn ervaring vrij aardig als er geen bijzondere omstandigheden zijn. (Eigen geld, onderhandse leningen, ouders die garant staan, etc..)

2. Is mijn gevoel terecht, moet ik nu zsm instappen op de woningmarkt nu het nog kan? Of komt er misschien op termijn wel weer een prijsdaling aan. Natuurlijk kan niemand dit zeker voorspellen maar het
lijkt erop dat de consensus is dat er geen gigantische daling meer aan gaat komen.

>> Wie het weet mag het zeggen. Zo lang je een dak boven je hoofd hebt zou ik me daar niet te druk over maken.

>> 1 Als je haast hebt om nu iets te kopen kan dat de moeite waard zijn. Hangt er ook vanaf hoe veel tijd je er zelf in kan/wil steken. 2 Nope, makelaars kopen en verkopen huizen. Hypotheken heb je eventueel een financieel adviseur voor.

Alvast bedankt.

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De rekentools gebruiken, voor zover ik weet, gewoon de wettelijke kaders.
2. Is mijn gevoel terecht, moet ik nu zsm instappen op de woningmarkt nu het nog kan?
Ik zou een woning kopen omdat je een woning nodig hebt, het je levensgeluk significant verhoogt en/of omdat het financieel interessanter is dan huren.

Ik zou geen woning kopen op een specifiek moment omdat je anders bang bent de boot (wat ook een zinkend schip kan zijn) te missen.
Ondersteunen zij ook met bijvoorbeeld een hypotheek uitzoeken?
Als je een beperkt budget hebt zou dit een van de onderdelen zijn waarop ik zou besparen. Niet op een aankoopmakelaar als je steeds achter het net vist of een bouwkundige keuring die je een kat in de zak kan besparen. Wel op iemand die duizenden euro's vraagt voor een relatief eenvoudig product als een eerste hypotheek.

Zelf heb ik in 2014 een hypotheek af laten sluiten via Hypotheek24.nl en dat was echt prima te doen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• ro3lie
Sinds 1-1-2018 zijn de regels strenger en mag je minder lenen t.o.v. daarvoor. De tools kloppen nagenoeg wel. Mogelijk is dit in de praktijk iets ruimer dan de online tool maar valt dit ook iets terug door bijvoorbeeld een studieschuld, creditcard, BKR-notitie, etc.

Let wel op, je berekend nu 140k + 36k = 175k en 9k spaargeld. Je hebt wel nog wat spaargeld nodig om de woning uberhaupt te bemachtigen. Alleen koopsom is niet voldoende en maximaal lenen is allicht ook niet wenselijk maar dat is voor ieder persoonlijk.
Gisteren zat ik bij mijn hypotheekbemiddelaar en die gaf aan dat het de komende 1-2 jaar nog wel gaat stijgen (verwachting van 2-4%).
Nu is dit allemaal niet te voorspelen, niemand heeft een glazenbol maar we kunnen er zeker van zijn dat de huidige woningvraag voorlopig blijft stijgen en het aanbod niet gelijk is/stijgt (er wordt te weinig gebouwd, vertragingen door stikstof/PFAS, etc.)

Ik zou hier dus ook niet vanuit gaan en vooral blijven zoeken.
Een aankoopmakelaar is handig voor de contacten/relaties met andere makelaars en kan uit zijn eigen aanbod selecteren alvorens deze online gaat.
Dit kan in je voordeel werken (bij mij heeft het wel geholpen dat de makelaars elkaar kennen en zij het contact hebben gehouden onderling i.p.v. ik zelf).
Zoek eens in de regio naar alle makelaars, kijk op hun website en volg ze op Facebook/Instagram.
Bepaalde makelaars in mijn regio hebben hun eigen zoekdienst en sturen je een e-mail 1-2 dagen alvorens deze op Funda komt. Dit is toch net even een voorsprong op andere zoekende in de markt (zo zijn vele makelaars op social media ook één dag eerder dan Funda).

Mijn ervaring is dat als het huis eenmaal op Funda staat je geluk moet hebben.. Bezichtiging plannen lukt nog wel en het daadwerkelijk bezichtigen ook. Echter ben je hierna niet de enige geïnteresseerde meer en bestaat de kans dat iemand eerder een bod plaatst en de onderhandeling start of een hoger bod plaatst (Bijvoorbeeld bij een inschrijving).

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 23:33

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Ik heb erg veel moeite om de teleurstellingen te verwerken. Het voelt een beetje alsof ik de aandelenmarkt wil instappen maar al te laat ben (fomo). Verder lijkt het alles behalve onmogelijk om voor mezelf een leuk plekje te vinden. Dit is wel dringend want mijn huidige situatie is niet goed voor mijn psychologische gezondheid.

Ondertussen spaar ik door maar ik heb het gevoel dat zelfs met 1500 euro per maand sparen ik de prijsstijging van de huizen niet bijhoudt. Gelukkig ga ik over een kleine 2 jaar wel veel meer verdienen.
Mijn vragen zijn dan ook:

Alvast bedankt.
Draai het eens om. Wat kun en wil je uitgeven aan maandelijkse lasten? Bv gebaseerd op een huidige huurwoning , toekomstige salarisverhoging, bonussen, etc.
Vanuit de maandlasten kun je de hoogte van de lening berekenen (eventueel een deel aflossingsvrij > dan krijg je geen HRA, maargoed met 1% rente blijft er weinig HRA over) . Voor het verschil tussen wat de bank wil verstrekken en de hoogte wat is gebaseerd op je maandlasten kan een derde persoon (ouders, familie met overwaarde) garant staan. Twee voordelen: je hebt meer keus en doordat je wellicht in een hoger segment stapt kun je er langer blijven wonen, dus net zoals bij aandelen zit je wat veiliger aangezien je er langer kunt wonen.

Lees je uiteraard nog wel goed in , want er kleven nogal risico's aan.

• Batsiaan
AGee schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:40:
Ga eens bij een hypotheekadviseur langs, die kan je in een eerste gesprek precies voorrekenen wat je mogelijkheden zijn. Op basis van de info die je hier geeft is in ieder geval helemaal niets te zeggen over of 140k een reëel bedrag is :P
Thanks zal eens een afspraak maken!
Wat de markt gaat doen lijkt me vrij irrelevant eerlijk gezegd. Nu wachten op een mogelijke daling in de toekomst is ieder geval praktisch nooit een goed idee (de stijging in de tijd dat je wacht zal zelden goedgemaakt worden door een eventuele daling in de toekomst).
Nee inderdaad, alles lijkt hier wel op te wijzen.
Ik heb inmiddels van meerdere mensen in m'n omgeving gehoord dat het met makelaar makkelijker is geweest om aan een woning te komen dan zonder. Die makelaar zou ik echter niet gebruiken voor hulp bij je hypotheek :+ Er zijn wel partijen die combi-deals aanbieden geloof ik, maar waarom niet gewoon twee aparte partijen daarvoor gebruiken? Je moet mensen laten doen waar ze goed in zijn :P
Fair enough.
Gizz schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:58:
De rekentools gebruiken, voor zover ik weet, gewoon de wettelijke kaders.
Dit lijkt inderdaad wel te kloppen. Heb met je tip over hypotheek24 ook even gekeken en het lijkt overeen te komen.
Ik zou een woning kopen omdat je een woning nodig hebt, het je levensgeluk significant verhoogt en/of omdat het financieel interessanter is dan huren.

Ik zou geen woning kopen op een specifiek moment omdat je anders bang bent de boot (wat ook een zinkend schip kan zijn) te missen.
Eens. Dit zijn ook de voornaamste redenen waarom ik een huis wil/nodig heb. Ik zie het niet als investering. Sterker nog, die hele invalshoek levert me ongelofelijk veel stress op.
Als je een beperkt budget hebt zou dit een van de onderdelen zijn waarop ik zou besparen. Niet op een aankoopmakelaar als je steeds achter het net vist of een bouwkundige keuring die je een kat in de zak kan besparen. Wel op iemand die duizenden euro's vraagt voor een relatief eenvoudig product als een eerste hypotheek.

Zelf heb ik in 2014 een hypotheek af laten sluiten via Hypotheek24.nl en dat was echt prima te doen.
Thanks for the tip. Hoewel een hypotheek adviseur misschien wel kan helpen met het aanvragen van een starterslening. Deze optie zie ik namelijk zo snel niet terug op hypotheek24.
ro3lie schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:01:
Sinds 1-1-2018 zijn de regels strenger en mag je minder lenen t.o.v. daarvoor. De tools kloppen nagenoeg wel. Mogelijk is dit in de praktijk iets ruimer dan de online tool maar valt dit ook iets terug door bijvoorbeeld een studieschuld, creditcard, BKR-notitie, etc.

Let wel op, je berekend nu 140k + 36k = 175k en 9k spaargeld. Je hebt wel nog wat spaargeld nodig om de woning uberhaupt te bemachtigen. Alleen koopsom is niet voldoende en maximaal lenen is allicht ook niet wenselijk maar dat is voor ieder persoonlijk.
Goed punt. Wellicht nog een persoonlijke lening bij mijn ouders aanvragen :)
Gisteren zat ik bij mijn hypotheekbemiddelaar en die gaf aan dat het de komende 1-2 jaar nog wel gaat stijgen (verwachting van 2-4%).
Nu is dit allemaal niet te voorspelen, niemand heeft een glazenbol maar we kunnen er zeker van zijn dat de huidige woningvraag voorlopig blijft stijgen en het aanbod niet gelijk is/stijgt (er wordt te weinig gebouwd, vertragingen door stikstof/PFAS, etc.)

Ik zou hier dus ook niet vanuit gaan en vooral blijven zoeken.
Dat gevoel kreeg ik ook al inderdaad. Thanks voor de bevestiging.
Een aankoopmakelaar is handig voor de contacten/relaties met andere makelaars en kan uit zijn eigen aanbod selecteren alvorens deze online gaat.
Dit kan in je voordeel werken (bij mij heeft het wel geholpen dat de makelaars elkaar kennen en zij het contact hebben gehouden onderling i.p.v. ik zelf).
Zoek eens in de regio naar alle makelaars, kijk op hun website en volg ze op Facebook/Instagram.
Bepaalde makelaars in mijn regio hebben hun eigen zoekdienst en sturen je een e-mail 1-2 dagen alvorens deze op Funda komt. Dit is toch net even een voorsprong op andere zoekende in de markt (zo zijn vele makelaars op social media ook één dag eerder dan Funda).

Mijn ervaring is dat als het huis eenmaal op Funda staat je geluk moet hebben.. Bezichtiging plannen lukt nog wel en het daadwerkelijk bezichtigen ook. Echter ben je hierna niet de enige geïnteresseerde meer en bestaat de kans dat iemand eerder een bod plaatst en de onderhandeling start of een hoger bod plaatst (Bijvoorbeeld bij een inschrijving).
Ik zal eens inschrijven op wat makelaars websites. Met funda vis ik so far inderdaad achter het net.
Sport_Life schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:04:
[...]

Draai het eens om. Wat kun en wil je uitgeven aan maandelijkse lasten? Bv gebaseerd op een huidige huurwoning , toekomstige salarisverhoging, bonussen, etc.
Vanuit de maandlasten kun je de hoogte van de lening berekenen (eventueel een deel aflossingsvrij > dan krijg je geen HRA, maargoed met 1% rente blijft er weinig HRA over) . Voor het verschil tussen wat de bank wil verstrekken en de hoogte wat is gebaseerd op je maandlasten kan een derde persoon (ouders, familie met overwaarde) garant staan. Twee voordelen: je hebt meer keus en doordat je wellicht in een hoger segment stapt kun je er langer blijven wonen, dus net zoals bij aandelen zit je wat veiliger aangezien je er langer kunt wonen.

Lees je uiteraard nog wel goed in , want er kleven nogal risico's aan.
Deze begrijp ik niet helemaal. Bedoel je dat als iemand garant voor mij zou staan ik een hogere lening kan afsluiten, en deze baseer op wat ik realistisch per maand kwijt kan/wil?

• Sport_Life

Sport_Life

Batsiaan schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:29:
[...]

Deze begrijp ik niet helemaal. Bedoel je dat als iemand garant voor mij zou staan ik een hogere lening kan afsluiten, en deze baseer op wat ik realistisch per maand kwijt kan/wil?
Ja. De hypotheekverstrekker gaat ervan uit dat je een auto hebt, 1 of 2x per jaar met vakantie gaat, annuitair met ~4% rente, onderhoud , energielasten, etc.
Stel je hebt geen auto , scheelt dat zomaar 300 euro maandlasten. Of een nieuwbouwwoning met warmtepomp en PV panelen. Daar kun je een behoorlijke lening van betalen. Tevens is de rente extreem laag momenteel, bank beredeneert nog steeds met 4 of 5%. En aflossingsvrij scheelt ook veel.

Aan de andere kant kan het ook zijn dat de bank een te hoge lening kan verstrekken, bv als je 2 auto's hebt , 2x per jaar luxe met vakantie etc..
De max die ik kan lenen zou ik nooit aan woonlasten uit willen geven, omdat we 2x per jaar met vakantie willen, vaak uit eten gaan, vrouw koopt dure kleding voor de kinderen, etc.. Punt is dat de hypotheekverstrekker geen maatwerk levert, maar je wordt in een gemiddelde geplaatst. Mijn vrouw en ik kregen zelfs de vraag van de hypotheekverstrekker waarom we geen duurder (nieuwbouw)huis kochten 8)7

Maar wees ervan bewust dat degene die garant staat meestal ook hoofdelijk aansprakelijk is, dus voor jouw volledige lening. En NHG is niet mogelijk ;). Tevens kan aflossingsvrij aantrekkelijk zijn (als je daardoor een hoger segment komt waardoor je niet 5 maar 15 jaar ergens kunt blijven wonen, zelfde met beleggen doe je ook liever niet voor 5 jaar, maar minimaal 15 jaar > hier houdt het vergelijk ook op), maar ook hier kleven weer risico's aan ;)

Sport_Life wijzigde deze reactie 04-12-2019 15:49 (42%)

• Johlo
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 25-01 16:02
Batsiaan schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:29:

Goed punt. Wellicht nog een persoonlijke lening bij mijn ouders aanvragen :)
Houd er rekening mee dat een persoonlijke lening een schuld is en schulden hebben invloed op de hoogte van jouw maximale hypotheek. Je ouders (of een andere partij) hebben wel de mogelijkheid om een ruimere belastingvrije schenking te doen ten behoeve van de aankoop van je eerste woning.

• Batsiaan
Sport_Life schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:38:
[...]

Ja. De hypotheekverstrekker gaat ervan uit dat je een auto hebt, 1 of 2x per jaar met vakantie gaat, annuitair met ~4% rente, onderhoud , energielasten, etc.
Stel je hebt geen auto , scheelt dat zomaar 300 euro maandlasten. Of een nieuwbouwwoning met warmtepomp en PV panelen. Daar kun je een behoorlijke lening van betalen. Tevens is de rente extreem laag momenteel, bank beredeneert nog steeds met 4 of 5%. En aflossingsvrij scheelt ook veel.

Aan de andere kant kan het ook zijn dat de bank een te hoge lening kan verstrekken, bv als je 2 auto's hebt , 2x per jaar luxe met vakantie etc..
De max die ik kan lenen zou ik nooit aan woonlasten uit willen geven, omdat we 2x per jaar met vakantie willen, vaak uit eten gaan, vrouw koopt dure kleding voor de kinderen, etc.. Punt is dat de hypotheekverstrekker geen maatwerk levert, maar je wordt in een gemiddelde geplaatst. Mijn vrouw en ik kregen zelfs de vraag van de hypotheekverstrekker waarom we geen duurder (nieuwbouw)huis kochten 8)7

Maar wees ervan bewust dat degene die garant staat meestal ook hoofdelijk aansprakelijk is, dus voor jouw volledige lening. En NHG is niet mogelijk ;). Tevens kan aflossingsvrij aantrekkelijk zijn (als je daardoor een hoger segment komt waardoor je niet 5 maar 15 jaar ergens kunt blijven wonen, zelfde met beleggen doe je ook liever niet voor 5 jaar, maar minimaal 15 jaar > hier houdt het vergelijk ook op), maar ook hier kleven weer risico's aan ;)
Duidelijk. Ik leef behoorlijk zuinig dus ergens vrij frustrerend dat er inderdaad geen maatwerk wordt geleverd. Maar ik neem aan dat het leenbedrag wordt gebaseerd op mijn ouders inkomen, welke helaas niet zo hoog is op het moment. Dus ik denk dat ik er weinig mee opschiet.
Johrivaneerd schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:51:
[...]
Houd er rekening mee dat een persoonlijke lening een schuld is en schulden hebben invloed op de hoogte van jouw maximale hypotheek. Je ouders (of een andere partij) hebben wel de mogelijkheid om een ruimere belastingvrije schenking te doen ten behoeve van de aankoop van je eerste woning.
Ja ok maar kan onder de tafel altijd met mn ouders afspreken om de "schenking" terug te betalen ;)

• Son Gohan
Vergeet ook niet dat er kosten (deze kan je niet mee financieren) komen voor de aankoop van een woning denk aan;
- Notariskosten
- Overdrachtsbelasting
- Taxatiekosten
- Advies- en bemiddelingskosten (hypotheek)adviseur.

Bron: https://www.hypotheker.nl...en/kosten-aankoop-woning/

Edit: Wat ik hiermee wil zeggen = verkijk je niet op het € bedrag eigen geld dat je nodig hebt.

Son Gohan wijzigde deze reactie 04-12-2019 19:57 (14%)

• Muse
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
Zo, na meerdere maanden bezichtigen / bieden / misgrijpen is het nu eindelijk gelukt. We hebben een geaccepteerd bod!

Wel significant overboden, maar de vraagprijs was net verlaagd. Ons bod zat nog wel een aardig stukje onder de oude vraagprijs en aangezien we voor de oude prijs al wilden gaan kijken heb ik het gevoel dat we een prima deal hebben. Het doel was ook om (na eerdere mislukkingen) een bod neer te leggen dat er voor zou zorgen dat ze direct akkoord gingen en niet nog andere bezichtigingen zouden afwachten.

Nu de hele administratieve molen in met hypotheken en koopcontracten, maar gelukkig geen geleur meer met bezichtigingen en makelaars. Alleen nog voor mijn huidige huis natuurlijk, maar dat is anders.

• BPP
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14-01 06:06
Hier ook een woningzoekende. Ik ben op dit moment bezig met het zoeken naar een woning en heb een bod uitgebracht. En die is geaccepteerd. Ik lees alleen niks meer over het afschaffen van de overdrachtsbelasting. Iemand een idee hoe het daar mee staat?

BPP wijzigde deze reactie 06-12-2019 12:12 (5%)

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:28
BPP schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:12:
Hier ook een woningzoekende. Ik ben op dit moment bezig met het zoeken naar een woning en heb een bod uitgebracht. En die is geaccepteerd. Ik lees alleen niks meer over het afschaffen van de overdrachtsbelasting. Iemand een idee hoe het daar mee staat?
:? :? dat is in ieder geval niet afgeschaft op dit moment dus die ga je in ieder geval gewoon betalen ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23:25

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BPP schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:12:
eens met @Martinusz; hoe denk je daar nu nog iets mee te gaan doen?

En de 2% die het nu is, is een schijntje natuurljik.

• BPP
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14-01 06:06
MikeyMan schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:17:
[...]

eens met @Martinusz; hoe denk je daar nu nog iets mee te gaan doen?

En de 2% die het nu is, is een schijntje natuurljik.
Omdat er een voorstel zou zijn om het af te schaffen in 2020. Ik ga er niet vanuit dat ik in 2019 nog bij de notaris zit om te tekenen. Vandaar de vraag. Leuk een schijntje, maar 5000 euro blijft 5000 euro.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BPP schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:20:
[...]

Omdat er een voorstel zou zijn om het af te schaffen in 2020. Ik ga er niet vanuit dat ik in 2019 nog bij de notaris zit om te tekenen. Vandaar de vraag. Leuk een schijntje, maar 5000 euro blijft 5000 euro.
Het is nu 6 december, ik zou mijn adem niet inhouden dat dit per januari zou gaan gebeuren.
Zie wel berichten dat er plannen zouden zijn om starters vrij te stellen van overdrachtsbelasting, maar dit is voor zover ik kan zien niet concreet geworden.

• wsn1979
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 25-01 07:55
Zo, wat een fijn topic, hoop dingen gelezen (Y) Wat zijn tweakers toch een heerlijke mensen.

Ik ben 40, zit nu midden in een scheiding en ga in de omgeving Ede op zoek naar een 3 of 4 kamer flat/woning voor max 190k tot 200k euro. Misschien nog ietsjes meer, maar ik wil gezien de alimentatie en de kosten voor bijvoorbeeld een VvE niet te hoge maandlasten.

De beschikbaarheid aan huizen is op het moment dramatisch slecht. Natura2000 regio, dus alle bouw zit op stikstof-slot. Dus na dit korte intro verhaal, een welgemeende vraag. Zijn er na de feestdagen meer mensen die hun huis te koop zetten? Moet ik daar op wachten?. Ik zou heel graag een mansionette aan de Van Heutzslaan willen kopen, maar die gaan als de spreekwoordelijke warme broodjes.

Is het zinvol een kredietbrief te laten opstellen bij de bank zodat ik zonder voorbehoud van financiering over de vraagprijs heen kan bieden?

• Sammy_tukker
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 23:34
wsn1979 schreef op zondag 8 december 2019 @ 08:03:
Zo, wat een fijn topic, hoop dingen gelezen (Y) Wat zijn tweakers toch een heerlijke mensen.

Ik ben 40, zit nu midden in een scheiding en ga in de omgeving Ede op zoek naar een 3 of 4 kamer flat/woning voor max 190k tot 200k euro. Misschien nog ietsjes meer, maar ik wil gezien de alimentatie en de kosten voor bijvoorbeeld een VvE niet te hoge maandlasten.

De beschikbaarheid aan huizen is op het moment dramatisch slecht. Natura2000 regio, dus alle bouw zit op stikstof-slot. Dus na dit korte intro verhaal, een welgemeende vraag. Zijn er na de feestdagen meer mensen die hun huis te koop zetten? Moet ik daar op wachten?. Ik zou heel graag een mansionette aan de Van Heutzslaan willen kopen, maar die gaan als de spreekwoordelijke warme broodjes.

Is het zinvol een kredietbrief te laten opstellen bij de bank zodat ik zonder voorbehoud van financiering over de vraagprijs heen kan bieden?
Grappig, ik woon zelf ook in ede (kernhem) en merk er niks van dat de bouw op slot zit, er wordt hier volop gebouwd. Ik denk dat je probleem meer is dat je snel een huis moet hebben. Wat je zou kunnen doen is briefjes door de deur, met overweegt u uw huis te verkopen, ik kom graag een keer langs. Toen ik nog aan de spinderweg woonde gebeurde dat regelmatig. Succes met je zoektocht, en volgens mij zou je ook nog wel net een huis zonder vve last kunnen kopen. (Middelbeek 8 stond ook ongeveer voor jouw prijs te koop)

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
@wsn1979 Sterkte met de situatie.

Ja ik geloof dat in december inderdaad wel wat minder aangeboden wordt. Gewoon omdat je graag een “splash” wilt maken- dus dat veel mensen je huis zien in de eerste dagen op Funda. In de kerstvakantie hebben mensen toch vaak wat andere dingen te doen. Dus het kan inderdaad zijn dat het de komende weken wat terugloopt en daarna weer iets meer is. Tegelijk, in deze markt als je iets ziet wat je aanstaat moet je er volgens mij gewoon op af gaan. Houd je minimum eisen in de gaten maar verder is er geen reden waarom wachten nu echt zin heeft toch?

Wat betreft financiering: je kunt altijd bieden zonder voorbehoud. Daar heb je geen brief voor nodig. Voor JEZELF moet je weten wat haalbaar is. Maar niet om beter te kunnen bieden.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• wsn1979
  • Laatst online: 25-01 07:55
Sammy_tukker schreef op zondag 8 december 2019 @ 08:12:
[...]

Grappig, ik woon zelf ook in ede (kernhem) en merk er niks van dat de bouw op slot zit, er wordt hier volop gebouwd. Ik denk dat je probleem meer is dat je snel een huis moet hebben. Wat je zou kunnen doen is briefjes door de deur, met overweegt u uw huis te verkopen, ik kom graag een keer langs. Toen ik nog aan de spinderweg woonde gebeurde dat regelmatig. Succes met je zoektocht, en volgens mij zou je ook nog wel net een huis zonder vve last kunnen kopen. (Middelbeek 8 stond ook ongeveer voor jouw prijs te koop)
Ik begreep dat het project bij de Klinkerberg flat, waar ze flats wilde bouwen op slot was gegaan. Wat er nu nog gebouwd wordt (en helaas al verkocht is) had al een vergunning voor het hele geneuzel met stikstof.

Denk dat ik eens wat direct-mail bij de van Heutzslaan ga bezorgen. :)

• Hetisookwat
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 19:49
Morgen kijken bij een nieuwe woning! Ik vind het echt heel spannend, maar goed.
Hopelijk wordt de woning niet platgelopen en komen we niet in een bied-oorlog terecht, ik zou niet weten hoe ik daarmee om moet gaan.

We doen het zonder makelaar, puur eigen bouwkundige kennis en omgevingskennis (wonen zelf in hetzelfde dorp). Iemand nog tips voor de aankoop en de bezichtiging?

• Biohazzard21
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:06
Hetisookwat schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:48:
Morgen kijken bij een nieuwe woning! Ik vind het echt heel spannend, maar goed.
Hopelijk wordt de woning niet platgelopen en komen we niet in een bied-oorlog terecht, ik zou niet weten hoe ik daarmee om moet gaan.

We doen het zonder makelaar, puur eigen bouwkundige kennis en omgevingskennis (wonen zelf in hetzelfde dorp). Iemand nog tips voor de aankoop en de bezichtiging?
Bezichtiging en aankoop als twee op zich zelf staande dingen beschouwen. Ga gewoon eerst lekker kijken, probeer kritisch te blijven op relevante punten en stel al je vragen aan verkoopmakelaar/eigenaar.
Zo kom je er vanzelf wel achter wat de belangstelling betreft.

Het heeft ons geholpen door veel te kijken, en een aantal punten vast te houden waar we geen concessies op wilden doen (tuin, klassiek, rustige straat). Hier aan vast houden helpt wel.

Bied-oorlog in een dorp hoef je niet bang voor te zijn denk ik, en als een makelaar dat verwacht laten ze de verkoop waarschijnlijk via een inschrijving gaan.

Als je er een goed gevoel aan over houdt en je kunt via de makelaar een inschatting maken van de belangstelling gewoon zelfde dag eind van de middag een openingsbod doen.

• Hetisookwat
Biohazzard21 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:25:
[...]

Bezichtiging en aankoop als twee op zich zelf staande dingen beschouwen. Ga gewoon eerst lekker kijken, probeer kritisch te blijven op relevante punten en stel al je vragen aan verkoopmakelaar/eigenaar.
Zo kom je er vanzelf wel achter wat de belangstelling betreft.

Het heeft ons geholpen door veel te kijken, en een aantal punten vast te houden waar we geen concessies op wilden doen (tuin, klassiek, rustige straat). Hier aan vast houden helpt wel.

Bied-oorlog in een dorp hoef je niet bang voor te zijn denk ik, en als een makelaar dat verwacht laten ze de verkoop waarschijnlijk via een inschrijving gaan.

Als je er een goed gevoel aan over houdt en je kunt via de makelaar een inschatting maken van de belangstelling gewoon zelfde dag eind van de middag een openingsbod doen.
Bedankt voor je advies! We hebben ons bod neergelegd. Veel interesse in het huis, dus “leg je bod maar neer en je hoort ‘t.”

Dinsdag is het zover. Tot die tijd vreten we onszelf op. Dit is wel HET huis voor ons, locatiegewijs, stijl, grootte. Alles.

Oh man.

• Shadow_Agent
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 22:14
Hetisookwat schreef op zondag 15 december 2019 @ 13:27:
[...]

Bedankt voor je advies! We hebben ons bod neergelegd. Veel interesse in het huis, dus “leg je bod maar neer en je hoort ‘t.”

Dinsdag is het zover. Tot die tijd vreten we onszelf op. Dit is wel HET huis voor ons, locatiegewijs, stijl, grootte. Alles.

Oh man.
veel interesse, dus overboden? Anders zou ik mij alvast klaarmaken voor een teleurstelling.

Hoi :)

• Bravertal
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 25-01 14:46
-

Bravertal wijzigde deze reactie 15-12-2019 15:49 (113%)
Reden: Verkeerde topic geplaatst.

• peacelord
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 17:22
.

peacelord wijzigde deze reactie 15-12-2019 16:01 (99%)
Reden: Vorige post is verwijderd

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

• Hetisookwat
Shadow_Agent schreef op zondag 15 december 2019 @ 14:01:
[...]
veel interesse, dus overboden? Anders zou ik mij alvast klaarmaken voor een teleurstelling.
Behoorlijk overboden. 😬

• Son Gohan
Welke regio?

• Valyx_
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 28-12-2019
Ik zou graag wat advies hebben in onze situatie.

We zijn op zoek naar een woning en zijn er bij toeval achter gekomen, dat er een woning die we graag zouden willen hebben binnenkort te koop komt. Nu vissen we al regelmatig achter het net doordat alles al verkocht is zodra het op Funda komt. Is een briefje in de bus gooien met interesse in een bezichtiging iets heel raars om te doen? We willen nu eindelijk wel eens een huis kopen en dit huis zou mogelijk perfect zijn. Hoe zouden jullie daar tegenaan kijken?

Alvast bedankt!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Valyx_ schreef op zondag 15 december 2019 @ 22:10:

We zijn op zoek naar een woning en zijn er bij toeval achter gekomen, dat er een woning die we graag zouden willen hebben binnenkort te koop komt. Nu vissen we al regelmatig achter het net doordat alles al verkocht is zodra het op Funda komt. Is een briefje in de bus gooien met interesse in een bezichtiging iets heel raars om te doen? We willen nu eindelijk wel eens een huis kopen en dit huis zou mogelijk perfect zijn. Hoe zouden jullie daar tegenaan kijken?

Alvast bedankt!
Dat is niet raar om te doen. Ik zou het als verkoper alleen direct afwijzen, je belt m'n makelaar maar.

Bekijk het vanuit de verkoper, kandidaten die deze trucjes toe passen kan je allemaal in dezelfde categorie scharen, mensen die tot nu toe achter het net vissen met bieden. Of ze kunnen niet genoeg geld op tafel krijgen of ze willen niet zo ver gaan als de andere kopers of ze hebben het geld niet voor een aankoopmakelaar. De reden maakt eigenlijk niet uit.
Zou jij als verkoper met mensen in zee gaan die continue te weinig geld neer leggen om een woning te bemachtigen of ga je liever je kansen op de alsmaar krapper wordende markt wagen waar je waarschijnlijk meer geld binnen haalt? Makelaars die hun kopers gek maken en maar meer laten bieden.

Tsurany wijzigde deze reactie 15-12-2019 22:54 (4%)

• Valyx_
Tsurany schreef op zondag 15 december 2019 @ 22:53:
[...]

Dat is niet raar om te doen. Ik zou het als verkoper alleen direct afwijzen, je belt m'n makelaar maar.

Bekijk het vanuit de verkoper, kandidaten die deze trucjes toe passen kan je allemaal in dezelfde categorie scharen, mensen die tot nu toe achter het net vissen met bieden. Of ze kunnen niet genoeg geld op tafel krijgen of ze willen niet zo ver gaan als de andere kopers of ze hebben het geld niet voor een aankoopmakelaar. De reden maakt eigenlijk niet uit.
Zou jij als verkoper met mensen in zee gaan die continue te weinig geld neer leggen om een woning te bemachtigen of ga je liever je kansen op de alsmaar krapper wordende markt wagen waar je waarschijnlijk meer geld binnen haalt? Makelaars die hun kopers gek maken en maar meer laten bieden.
Ik snap je punt. Het gaat echter niet om de financiën maar om überhaupt meegenomen te worden in het proces.

Persoonlijk zou ik de gegevens van zo'n bericht gewoon doorpasen naar mijn verkoopmakelaar. Maar dan zijn we dus al verder dan nu. Vandaar dat ik wat objectieve meningen zoek. Bedankt voor je inzicht!

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 24-01 22:09
In deze situatie is mijn advies: regel zo snel mogelijk een aankoopmakelaar, dat voorkomt dat je grof teveel betaalt. Laat die vervolgens bellen (aanbellen desnoods), of doe dat zelf, en vraag of je mag weten bij welke makelaar het te koop komt. Bel die dan en regel dat je als eerste gaat bezichtigen, desnoods nog voor de brochure af is. Neem je aankoopmakelaar uiteraard mee.

Waarom zo: als jij bij eerste bezoek een aankoopmakelaar meeneemt is duidelijk dat je serieus bent, want kost jou een relevant bedrag (orde €750-1500, beetje afhankelijk van de opdracht). Zo'n makelaar kan je ook wijzen op risico's want die zien vaak best wat dingen. Mocht het wel prima lijken allemaal dan kan je meteen die makelaar ook laten regelen wat er kan. Bv. willen jullie best even wachten met de overdracht, wat voor voorbehouden wil je maken, wat is een bod dat verkoper ervan gaat weerhouden het uberhaupt op funda te laten komen? En is het huis dat bedrag wel bij benadering waard?

Tenzij je behoorlijk goed thuis bent in de (huidige!) lokale markt en het hele riedeltje al een keer of 2-3x vaker hebt gedaan zou ik dat doen omdat het je een hoop rust geeft, ook als het met dit huis uiteindelijk niet mocht lukken.

• Tsurany
  • Niet online
Valyx_ schreef op zondag 15 december 2019 @ 22:57:
[...]

Ik snap je punt. Het gaat echter niet om de financiën maar om überhaupt meegenomen te worden in het proces.

Persoonlijk zou ik de gegevens van zo'n bericht gewoon doorpasen naar mijn verkoopmakelaar. Maar dan zijn we dus al verder dan nu. Vandaar dat ik wat objectieve meningen zoek. Bedankt voor je inzicht!
Waarom zou de verkoper dat doen? De markt is een gekkenhuis, gegadigden genoeg. Daar ga je zelf toch geen tijd aan besteden? Mocht de verkoop echt niet zo snel gaan komen die mensen via Funda wel binnen.

Ik neem aan dat je geen aankoopmakelaar hebt? Schakel er een in, die weet wat er komt aangezien zij de listing krijgen voor hij Funda op gaat. En daarnaast Facebooks van makelaars volgen, daar komt de woning eerder dan Funda. Je moet er bovenop zitten, Funda is niet genoeg.

• Valyx_
Tsurany schreef op zondag 15 december 2019 @ 23:06:
[...]

Waarom zou de verkoper dat doen? De markt is een gekkenhuis, gegadigden genoeg. Daar ga je zelf toch geen tijd aan besteden? Mocht de verkoop echt niet zo snel gaan komen die mensen via Funda wel binnen.

Ik neem aan dat je geen aankoopmakelaar hebt? Schakel er een in, die weet wat er komt aangezien zij de listing krijgen voor hij Funda op gaat. En daarnaast Facebooks van makelaars volgen, daar komt de woning eerder dan Funda. Je moet er bovenop zitten, Funda is niet genoeg.
Goed punt. Alle Facebooks en mailing lijsten staan we ondertussen al in. Alleen een aankoop makelaar hebben we inderdaad nog niet. Daar gaan we ons naar eens in verdiepen! Onze huidige woning hebben we zonder gekocht maar nu is het de moeite wel waard misschien. Thanks!

• Hetisookwat
Net achter Arnhem.

• dutchgio
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 01:13

Alvast bedankt!
Ik zou het gewoon doen, zo gek is dat niet en je hebt niets te verliezen.
De verkopende partij zou het in principe zonder verkoopmakelaar aan jou kunnen verkopen, dat scheelt ze een aanzienlijk bedrag waardoor dat voor hen ook interessant kan zijn.

| Apple iPad 3rd generation 16GB | Synology DS112J | iOcean X7 | ZTE Nubia Z7 Mini | Xiaomi Redmi Note 3 | ZTE Axon 7 | XDA Recognized developer |

• Martinusz
@Valyx_ Laat je vooral niet ontmoedigen door mensen die zeggen "waarom zouden ze dat doen", "ze zullen wel gek zijn in deze markt" etc.
Wij hebben in deze gekke markt ook onderhands gekocht en voor een lagere prijs dan taxatiewaarde :D
Ik ben er gewoon naar toe gegaan, aangebeld en gevraagd van goh ik heb gehoord dat u gaat verhuizen etc. niet geschoten is altijd mis!

Tips voor huis kopen dat nog niet direct beschikbaar is?

Martinusz wijzigde deze reactie 16-12-2019 10:34 (11%)

• Night-Reveller
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 25-01 12:19
Mijn vrouw en ik willen volgend jaar een nieuw huis kopen. We zoeken het liefst een vrijstaande boerderij, op het Leidse plein, voor niet al teveel geld. ;)

Maar helaas kan je niet veel eisen stellen, dus we zijn druk aan het discussieren onderling, over wat we nu echt willen.

Een van de discussies is een aankoopmakelaar; wat is zijn meerwaarde nu werkelijk? Alle huizen komen toch snel op funda en onderlinge verkoop is er nauwelijks nog, dunkt me, anders doet een verkoper zich toch te kort?

Hoe kan een aankoopmakelaar helpen bij een bezichtiging? En hoe bij een onderhandeling? En helpt hij/zij echt bij het vinden van een huis via de onderlinge verkoop/makelaars-listing?

• Tsurany
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:20:
@Valyx_ Laat je vooral niet ontmoedigen door mensen die zeggen "waarom zouden ze dat doen", "ze zullen wel gek zijn in deze markt" etc.
Wij hebben in deze gekke markt ook onderhands gekocht en voor een lagere prijs dan taxatiewaarde :D
Ik ben er gewoon naar toe gegaan, aangebeld en gevraagd van goh ik heb gehoord dat u gaat verhuizen etc. niet geschoten is altijd mis!

Tips voor huis kopen dat nog niet direct beschikbaar is?
Ik zou het ook zeker doen, gek is het niet.

De kans op succes is alleen nihil, als verkoper ben je wel gek dat te doen aangezien je gewoon aardig wat geld mis gaat lopen.
Jouw verkoper heeft naar alle waarschijnlijkheid ook flink wat geld laten liggen, leuk voor jou maar jammer voor hem.

• Kju
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 25-01 11:10
Night-Reveller schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:01:
Mijn vrouw en ik willen volgend jaar een nieuw huis kopen. We zoeken het liefst een vrijstaande boerderij, op het Leidse plein, voor niet al teveel geld. ;)

Maar helaas kan je niet veel eisen stellen, dus we zijn druk aan het discussieren onderling, over wat we nu echt willen.

Een van de discussies is een aankoopmakelaar; wat is zijn meerwaarde nu werkelijk? Alle huizen komen toch snel op funda en onderlinge verkoop is er nauwelijks nog, dunkt me, anders doet een verkoper zich toch te kort?

Hoe kan een aankoopmakelaar helpen bij een bezichtiging? En hoe bij een onderhandeling? En helpt hij/zij echt bij het vinden van een huis via de onderlinge verkoop/makelaars-listing?
Begin eerst samen te bezichtigen om vast te stellen wat je wel wil zodat je gericht kan zoeken. De vorige keer wilde ik een appartement met twee parkeerplaatsen op Scheveningen en het werd een 2-onder-1-kapper met dubbele oprit in Nootdorp.

Over de meerwaarde van de aankoopmakelaar is er genoeg geschreven in het topic. Kan je zelf onderhandelen en heb je de tijd om alles uit te zoeken, doe het dan zelf, je staat wel een beetje achter t.o.v. andere kandidaten die wel een aankoopmakelaar hebben. Wil je ontzorgd worden door iemand die je compleet begeleid bij de aankoop, dan neem je die aankoopmakelaar.

PSN: Kjujay | Tweakscrew PS4 Gaming Community

• Hetisookwat
Night-Reveller schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:01:

Over de aankoopmakelaar kan ik weinig zeggen, maar over je eigen wensen kan ik wel wat kwijt. Mijn vriendin en ik hebben een lijstje gemaakt met twee kolommen; WAT moet het huis hebben, onafhankelijk van waar het ligt en kolom twee: WAAR moet het huis zijn. Op basis van die lijst zijn we gaan kijken. Dan kun je al vrij snel gaan strepen.

• Martinusz
Tsurany schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:14:
[...]

Ik zou het ook zeker doen, gek is het niet.

De kans op succes is alleen nihil, als verkoper ben je wel gek dat te doen aangezien je gewoon aardig wat geld mis gaat lopen.
Hoeft niet perse natuurlijk he :) je kunt natuurlijk ook gewoon met een heel goed bod ervoor zorgen dat je dat huis gewoon krijgt, dan ben je de rest gewoon voor geweest.
Jouw verkoper heeft naar alle waarschijnlijkheid ook flink wat geld laten liggen, leuk voor jou maar jammer voor hem.
Jep, mogen van geluk spreken :)

Overigens ook goed om te weten:
Overdrachtsbelasting wordt berekend op de taxatiewaarde, en dus niet op verkoopbedrag, daar kwamen wij nu ook achter :P :P zelfs de notaris kwam hier pas later achter, zegt genoeg over onze unieke situatie in deze markt :o

Martinusz wijzigde deze reactie 16-12-2019 14:45 (6%)

• Carnoustie
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 25-01 09:48
Martinusz schreef op maandag 16 december 2019 @ 14:45:
[...]
Overigens ook goed om te weten:
Overdrachtsbelasting wordt berekend op de taxatiewaarde, en dus niet op verkoopbedrag, daar kwamen wij nu ook achter :P :P zelfs de notaris kwam hier pas later achter, zegt genoeg over onze unieke situatie in deze markt :o
Dat is natuurlijk maar gedeeltelijk waar:
"Dan betaalt u overdrachtsbelasting over de waarde van de onroerende zaak in het economisch verkeer. Dit is de hoogste verkoopprijs die u kunt krijgen als u de onroerende zaak te koop aanbiedt op de vrije markt"
Als je dus boven de taxatiewaarde koopt, betaal je gewoon over de koopprijs. Als je echter bijvoorbeeld van familie voor een vriendenprijsje koopt, mag je inderdaad over de taxatiewaarde betalen. Cadeautjes doen we niet aan. En als je geluk hebt slaat de belastingdienst je straks ook aan voor schenkbelasting, en mag je over het verschil tussen koopsom en taxatiewaarde nog betalen. En dat gaat hard als je geen familie bent 😉
(Misschien ben je nog jong genoeg en heb je nog nooit van je eenmalige vrijstelling gebruik gemaakt: kun je de verkoper lief aankijken en vragen of je hem als schenker op mag voeren 😀)

• Martinusz
Carnoustie schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:29:
[...]

Dat is natuurlijk maar gedeeltelijk waar:
"Dan betaalt u overdrachtsbelasting over de waarde van de onroerende zaak in het economisch verkeer. Dit is de hoogste verkoopprijs die u kunt krijgen als u de onroerende zaak te koop aanbiedt op de vrije markt"
Als je dus boven de taxatiewaarde koopt, betaal je gewoon over de koopprijs. Als je echter bijvoorbeeld van familie voor een vriendenprijsje koopt, mag je inderdaad over de taxatiewaarde betalen. Cadeautjes doen we niet aan. En als je geluk hebt slaat de belastingdienst je straks ook aan voor schenkbelasting, en mag je over het verschil tussen koopsom en taxatiewaarde nog betalen. En dat gaat hard als je geen familie bent 😉
(Misschien ben je nog jong genoeg en heb je nog nooit van je eenmalige vrijstelling gebruik gemaakt: kun je de verkoper lief aankijken en vragen of je hem als schenker op mag voeren 😀)
Dat lijkt mij stug, ja als je een woning zou kopen voor een symbolisch bedrag van 1 euro dan kan ik mij dat voorstellen. Maar als je gewoon een huis koopt van iemand voor 10K onder taxatiewaarde (kooprijs wel boven WOZ-waarde), lijkt mij sterk dat ze dat als schenking zien. Of moet je ook elke goede onderhandeling bij de autodealer als schenking omgeven bij de belastingdienst als je 5K van een auto af lult? :?

Als ik het goed begrijp is voor eigen woning "€ 102.010" belastingvrij te schenken ook voor niet familie, dus dan moet het wel een heel erg vriendenprijs zijn wil je hier buiten vallen ;)

• Carnoustie
Martinusz schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:47:
[...]

Dat lijkt mij stug, ja als je een woning zou kopen voor een symbolisch bedrag van 1 euro dan kan ik mij dat voorstellen. Maar als je gewoon een huis koopt van iemand voor 10K onder taxatiewaarde, lijkt mij sterk dat ze dat als schenking zien. Of moet je ook elke goede onderhandeling bij de autodealer als schenking omgeven bij de belastingdienst als je 5K van een auto af lult? :?

Als ik het goed begrijp is voor eigen woning "€ 102.010" belastingvrij te schenken ook voor niet familie, dus dan moet het wel een heel erg vriendenprijs zijn wil je hier buiten vallen ;)
De belastingdienst gaat natuurlijk altijd voor het laaghangende fruit, maar naar de letter van de wet moet je betalen over die 10.000. In de praktijk loopt het niet zo'n vaart, omdat jij dan die taxatie in twijfel trekt. Of over de "foutmarge" begint. Veel te veel moeite dus. Maar als het verschil zeg 50.000 is wil ik het wel even zien. Vergis je ook niet in het aantal praktijkgevallen wat in het verleden wel langs gekomen is. Voornamelijk bij familie inderdaad. Was vroeger een standaard manier om wat erfbelasting te omzeilen: het ouderlijk huis kopen voor iets meer dan de prijs die de ouders hadden betaald... Tegenwoordig met die vrijstelling is dat wat minder actueel. Moet je echter wel die vrijstelling nog niet gebruikt hebben. Die was toch eenmalig?
(En dat van die symbolische euro gebeurde bij mijn weten dus inderdaad regelmatig. Stelde de notaris wel wat vragen of iedereen goed wist wat hij/zij deed. En vroeg vervolgens om een taxatie voor de overdrachtsbelasting. En drukte je nog even op het hart dat je dus ook aangifte schenkbelasting moest doen.)

• Carnoustie
Carnoustie schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:05:
[...]

De belastingdienst gaat natuurlijk altijd voor het laaghangende fruit, maar naar de letter van de wet moet je betalen over die 10.000. In de praktijk loopt het niet zo'n vaart, omdat jij dan die taxatie in twijfel trekt. Of over de "foutmarge" begint. Veel te veel moeite dus. Maar als het verschil zeg 50.000 is wil ik het wel even zien. Vergis je ook niet in het aantal praktijkgevallen wat in het verleden wel langs gekomen is. Voornamelijk bij familie inderdaad. Was vroeger een standaard manier om wat erfbelasting te omzeilen: het ouderlijk huis kopen voor iets meer dan de prijs die de ouders hadden betaald... Tegenwoordig met die vrijstelling is dat wat minder actueel. Moet je echter wel die vrijstelling nog niet gebruikt hebben. Die was toch eenmalig?
(En dat van die symbolische euro gebeurde bij mijn weten dus inderdaad regelmatig. Stelde de notaris wel wat vragen of iedereen goed wist wat hij/zij deed. En vroeg vervolgens om een taxatie voor de overdrachtsbelasting. En drukte je nog even op het hart dat je dus ook aangifte schenkbelasting moest doen.)
Nog een kleine aanvulling over wat de belastingdienst allemaal als schenking ziet: als jij "gratis" in bijvoorbeeld het ouderlijk huis woont (en niet inwonend, dus je ouders zitten bijvoorbeeld in een bejaardentehuis), dan ziet de belastingdienst de fictieve jaarhuur als een schenking 🤔

Edit: dit moest een aanvulling op de vorige post zijn... sorry voor de dubbel...

• Martinusz
Carnoustie schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:05:
[...]

Toch bedankt om het even aan te stippen ;) zo leren we ook nog wat.
Ik denk echter dat het in ons geval sowieso los zal lopen, of we het op moeten geven weet ik nog niet, maar dat ga ik nog wel even uitpluizen.

Overigens klopt het niet dat je over die 10.000 euro moet betalen, dat is alleen als het bedrag buiten de vrijstellingen valt. Voor woning is dat dus die ton, en dan is het ook nog de vraag of ze naar WOZ waarde kijken of taxatiewaarde, onze koopprijs zit tussen beide in, bedrag is ook hoger dan eerder verkochte huizen in die straat, het is dus niet zo dat we voor een belachelijk laag bedrag het huis hebben kunnen kopen. Echter wel lager dan de taxatie uiteindelijk aangaf, dusja of hier sprake is van een schenking? Op voorhand was het sowieso niet bekend (taxatie was later dan overeenkomst), kun je dan wel over een schenking spreken uberhaupt :)

Kortom ik maak mij niet druk, we hebben geen eerdere schenkingen of iets gehad en in dit geval zou het om 10K gaan, wat volgens mij dan ook nog eens gedeeld wordt door 2 (vrouw + ik) en dan zou het in de categorie huis aankopen vallen (waar die grens 100K is).

• Carnoustie
Martinusz schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:11:
[...]

Toch bedankt om het even aan te stippen ;) zo leren we ook nog wat.
Ik denk echter dat het in ons geval sowieso los zal lopen, of we het op moeten geven weet ik nog niet, maar dat ga ik nog wel even uitpluizen.

Overigens klopt het niet dat je over die 10.000 euro moet betalen, dat is alleen als het bedrag buiten de vrijstellingen valt. Voor woning is dat dus die ton, en dan is het ook nog de vraag of ze naar WOZ waarde kijken of taxatiewaarde, onze koopprijs zit tussen beide in, bedrag is ook hoger dan eerder verkochte huizen in die straat, het is dus niet zo dat we voor een belachelijk laag bedrag het huis hebben kunnen kopen. Echter wel lager dan de taxatie uiteindelijk aangaf, dusja of hier sprake is van een schenking? Op voorhand was het sowieso niet bekend (taxatie was later dan overeenkomst), kun je dan wel over een schenking spreken uberhaupt :)

Kortom ik maak mij niet druk, we hebben geen eerdere schenkingen of iets gehad en in dit geval zou het om 10K gaan, wat volgens mij dan ook nog eens gedeeld wordt door 2 (vrouw + ik) en dan zou het in de categorie huis aankopen vallen (waar die grens 100K is).
Wat ik bedoel is dat je volgens mij maar eenmalig van die vrijstelling gebruik mag maken (en je moet jong genoeg zijn). Zo heb ik bijvoorbeeld al gebruik gemaakt van die vrijstelling, en kan ik volgens mij daar dus niet nog eens gebruik van maken...

Ook gok ik dat jij en je vrouw één zijn voor de schenkbelasting, al hoeft dat inderdaad niet persé.

Carnoustie wijzigde deze reactie 16-12-2019 16:17 (3%)

• Martinusz
Carnoustie schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:15:
[...]

Wat ik bedoel is dat je volgens mij maar eenmalig van die vrijstelling gebruik mag maken (en je moet jong genoeg zijn). Zo heb ik bijvoorbeeld al gebruik gemaakt van die vrijstelling, en kan ik volgens mij daar dus niet nog eens gebruik van maken...

Ook gok ik dat jij en je vrouw één zijn voor de schenkbelasting, al hoeft dat inderdaad niet persé.
Ja snap ik, we hebben geen eerdere schenking gehad, zijn jong genoeg (onder 40).
Overigens in geval van huis gaat het niet erom hoe vaak, maar hoeveel je geschonken gekregen zou hebben. Het gaat van het totaal af van het jaar waarin je die schenking kreeg, dus stel we hadden al schenking gehad in 2018 van 50K, dan mogen wij nog 100.800 (vrijstelling 2018) - 50K = 50.800K geschonken krijgen in 2019 (of 2020).

Edit: Ik vraag mij af hoe de belastingdienst er ooit "achter" zou moeten komen?
Enige wat zei zien is de WOZ-waarde van het huis in aangiftes, hoe kunnen zij weten dat de taxatiewaarde hoger was dan de verkoopprijs? (verkooprijs is > WOZ-waarde)

Martinusz wijzigde deze reactie 16-12-2019 16:35 (11%)

• Carnoustie
Martinusz schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:23:
[...]

Ja snap ik, we hebben geen eerdere schenking gehad, zijn jong genoeg (onder 40).
Overigens in geval van huis gaat het niet erom hoe vaak, maar hoeveel je geschonken gekregen zou hebben. Het gaat van het totaal af van het jaar waarin je die schenking kreeg, dus stel we hadden al schenking gehad in 2018 van 50K, dan mogen wij nog 100.800 (vrijstelling 2018) - 50K = 50.800K geschonken krijgen in 2019 (of 2020).
Dat hangt er helemaal vanaf wanneer je al gebruik hebt gemaakt van de vrijstelling 😁

https://www.belastingdien...-heb-ik-nog-recht-op-2019

Je dacht toch niet werkelijk dat we het simpel en gemakkelijk hadden gemaakt?😆

Carnoustie wijzigde deze reactie 16-12-2019 16:38 (5%)

• Martinusz
Carnoustie schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:36:
[...]

Dat hangt er helemaal vanaf wanneer je al gebruik hebt gemaakt van de vrijstelling 😁

https://www.belastingdien...-heb-ik-nog-recht-op-2019

Je dacht toch niet werkelijk dat we het simpel en gemakkelijk hadden gemaakt?😆
Dat is eigenlijk precies wat ik wilde zeggen, alleen pakte ik 2018 als voorbeeld :P natuurlijk maken we het niet makkelijk!!

Voor ons in ieder geval geen enkele schenking geweest, dus mocht dit eronder vallen, prima :) dan hebben we 10K schenking "gebruikt" van de 102.010.

• Hetisookwat
Er was nog één partij die ook een bod had uitgebracht. Die kregen het te heet onder de voeten en gooide er op het laatste moment nog eens 10.000 bovenop. En toen konden we inpakken. Geen verhuizing dus.

Nu maar weer wachten tot er nog eens wat in die buurt te koop komt. Zeldzaam.
Ik kan wel janken.

Maar goed. De vraag dan aan jullie; wat vinden jullie van briefjes bij mensen in de bus?
Is er een manier waarop ik wat meer kan specificeren op staat van de woning, informatie die daarvoor in te winnen is?

Hetisookwat wijzigde deze reactie 17-12-2019 15:49 (25%)

• Biohazzard21
Hetisookwat schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:17:
Er was nog één partij die ook een bod had uitgebracht. Die kregen het te heet onder de voeten en gooide er op het laatste moment nog eens 10.000 bovenop. En toen konden we inpakken. Geen verhuizing dus.

Ik kan wel janken.

Maar goed. De vraag dan aan jullie; wat vinden jullie van briefjes bij mensen in de bus?
Is er een manier waarop ik wat meer kan specificeren op staat van de woning, informatie die daarvoor in te winnen is?
Jammer! on to the next dan maar he ;-)

Over de briefjes; ik en mijn vriendin hebben het ook gedaan een tijdje terug, lekker belangrijk wat mensen er van vinden. We hebben er overigens aardig wat leuke reacties aan overgehouden en geen enkele slechte.

• Tsurany
  • Niet online
Hetisookwat schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:17:

Ik kan wel janken.

Daar hadden we het vorige pagina nog over, het is absoluut geen slecht idee maar in een verkopersmarkt is de kans op succes gewoon minimaal. Voor een verkoper is het niet interessant, liever mensen die elkaar gek maken en flink opbieden dan onderhands via een briefje regelen. Je moet dus eigenlijk geluk hebben met iemand die niet de hoofdprijs wilt en zo'n briefje wel een leuk idee vind, alleen waar vind je zo'n iemand?

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23:50
Of je doet een bod wat ze niet (kunnen) weigeren. Bijvoorbeeld +x% tov het huis dat jullie zijn misgelopen.

Hier is het huis van de buren voor 370k verkocht. Als ik nu een briefje zou krijgen of ze ons huis voor 380k+ mogen kopen, dan ga ik wrl echt serieus twijfelen om te verkopen...

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 17:55
BastaRhymez schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:01:
Hier is het huis van de buren voor 370k verkocht. Als ik nu een briefje zou krijgen of ze ons huis voor 380k+ mogen kopen, dan ga ik wrl echt serieus twijfelen om te verkopen...
Grappig. Mag ik je vragen wat je overwegingen dan zijn? Is het de mate van overwaarde ten opzichte van de oorspronkelijke aankoopprijs, of komt met die 380k een eigen uitgestelde woonwens in zicht?

• Sport_Life

Sport_Life

Of je doet een bod wat ze niet (kunnen) weigeren. Bijvoorbeeld +x% tov het huis dat jullie zijn misgelopen.

Die gedachten heb ik ook weleens, deze hut verkopen en in minder verhit gebied gaan wonen.

• Hetisookwat

Woon je toevallig ten oosten van Arnhem? Het huis waar ik over heb is ook voor 370k verkocht ;). Maar wij wilden er echt max 360 voor geven.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@BastaRhymez klinkt mooi altijd, maar vergeet niet dat je nieuwe hut ook een berg geld gaat kosten.

• BastaRhymez
@michie1 De mate van overwaarde speelt in dit geval inderdaad mee. Huis in 2015 (nieuwbouw) gekocht voor 225k. Bijna 2 jaar geleden een verbouwing gedaan (groot dakkapel op de zolder, waarbij deze gelijk is getrokken met de achtergevel en hier twee ruime kamers gemaakt) van zeg 20k. Voor de verbouwing hebben wij met de buren wel eens geroepen: voor 300k mogen ze de toko (incl. inboedel) overnemen! Met verkoopprijzen die nu richting de 380k gaan, ga je inderdaad serieus nadenken of je dan niet een volgende stap wilt zetten. Huidige hypotheek is < 200k, dus met deze prijzen zouden we zo'n 180k overwaarde kunnen verzilveren. In 4,5 jaar tijd kan ik daar niet tegenop werken en sparen...

@Sport_Life Verhuizen naar een minder verhit gebied zie ik persoonlijk wat minder zitten. Niet omdat daar de huizen minder mooi zullen zijn, maar wel omdat wij nu dicht bij familie en vrienden wonen. Als we naar een minder verhit gebied verhuizen, zullen deze contacten aanzienlijk afnemen, aangezien we nu toch wel wekelijks bij elkaar binnen lopen. Mij is het persoonlijk niet waard om te verhuizen naar een minder verhit gebied, met als gevolg familie en vrienden minder te zien.
Daarnaast 2 schoolgaande kinderen, welke ik het liefst op dezelfde school wil houden (geen harde eis, maar wel een grote wens).

@Hetisookwat Nee, verre van zelfs. Hemelsbreed liggen we 65 km verder op ;-)
Maar waarom een huis van 370k gekocht, terwijl je max 10k minder was? Of was de max toch niet echt de max...

@MikeyMan Dat is ook precies wat ons op dit moment nog tegenhoudt. Verkopen en de overwaarde verzilveren klinkt leuk, maar je moet er ook wat voor terug zien te kopen. Ik heb mij hier al een paar keer gemeld in het verleden (vaak ter oriëntatie), maar is nooit op wat uitgelopen. Puur om het feit dat we nog niet een huis zijn tegenkomen wat wij de moeite waard vinden om voor te verhuizen.
Maar ik moet wel bekennen,dat ik zo nu en dan op Funda kijk wat er nieuw binnenkomt (waarbij de pareltjes er vaak toch al wel snel uit zijn), maar ik bekijk ook zeker de woningen die al wat langer op Funda staan. Heb nu bijvoorbeeld iets gezien met een vraagprijs vanaf 495k. Iets wat ik de woning zelf niet waard vind (keuken moet vernieuwd worden, andere vloer er in, nog wat andere kleine aanpassingen, etc.). Huis staat inmiddels > 3 maanden te koop, dus die 495k zullen ze te hoog hebben ingeschat. Mochten ze zakken of begin februari nog niet gezakt zijn, dan ga ik eens een belletje wagen en een bezichtiging inplannen.
Vorig jaar hetzelfde gedaan met een woning dat al > 9 maanden te koop stond. Bezichtiging ingepland, goed gesprek gehad met de verkoper maar we zijn er niet uit gekomen. Verkopers lagen in een scheiding, maar hij kon de hypotheeklasten alleen betalen en hoefde dus niet per se weg. Pas bij de vraagprijs (die best hoog was voor de woning) zou hij weg willen. Voor een euro minder, wilde hij niet weg. Nou ja prima, dan blijf je lekker zitten want ik ga die hoofdprijs van hem niet betalen.
Ons geluk is dat waar wij nu zitten ook wel best zitten. Natuurlijk hebben we nog wel wensen, maar of die nu komen of over een paar jaar... We weten dat we ooit die stap zullen maken. En met de overwaarde kan het wat makkelijker worden (maar ga je ook mee met het in standhouden van deze gekke en oververhitte huizenmarkt).

Wij hebben ook overwogen om de toko nu te verkopen, huurhuis te doen en wachten of de markt instort (of niet) en dan een slag slaan. Maar dat zien we toch niet zitten, omdat we dan met een bak geld zitten waar je vervolgens weer een hoop belasting over moet betalen en niet kan uitgeven (zonder dat dit gevolgen heeft voor de HRA in de toekomst).

• Hetisookwat
BastaRhymez schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:17:

@Hetisookwat Nee, verre van zelfs. Hemelsbreed liggen we 65 km verder op ;-)
Maar waarom een huis van 370k gekocht, terwijl je max 10k minder was? Of was de max toch niet echt de max
De vraagprijs was net onder 350. Boven de vraagprijs bieden strookte al niet met wat we wilden, maar goed, we hebben toch iets boven geboden. We wilden voor DIT huis max 360 geven. Is niet de max van wat kan, maar wel wat wij redelijk vonden voor dit huis.

• BastaRhymez
Hetisookwat schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:42:
[...]

De vraagprijs was net onder 350. Boven de vraagprijs bieden strookte al niet met wat we wilden, maar goed, we hebben toch iets boven geboden. We wilden voor DIT huis max 360 geven. Is niet de max van wat kan, maar wel wat wij redelijk vonden voor dit huis.
Toch niet helemaal de max, aangezien je er uiteindelijk toch 370k voor hebt gegeven...

En dat is precies de gekte van de markt wat ik bedoel...
Mensen stellen een budget in, maar gaan daar dan toch overheen om de woning te krijgen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BastaRhymez schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:01:
[...]

Toch niet helemaal de max, aangezien je er uiteindelijk toch 370k voor hebt gegeven...

En dat is precies de gekte van de markt wat ik bedoel...
Mensen stellen een budget in, maar gaan daar dan toch overheen om de woning te krijgen.
euh... Een ander heeft het huis gekocht :?

• Hetisookwat
MikeyMan schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:06:
[...]

euh... Een ander heeft het huis gekocht :?
Foutje is snel gemaakt denk ik, we hebben inderdaad de woning NIET gekregen omdat een ander er nog 10k bovenop smeet.

• BastaRhymez
W00ps, my bad... verkeerd gelezen |:( 8)7

• Sport_Life

Sport_Life

BastaRhymez schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:17:

@Sport_Life Verhuizen naar een minder verhit gebied zie ik persoonlijk wat minder zitten. Niet omdat daar de huizen minder mooi zullen zijn, maar wel omdat wij nu dicht bij familie en vrienden wonen. Als we naar een minder verhit gebied verhuizen, zullen deze contacten aanzienlijk afnemen, aangezien we nu toch wel wekelijks bij elkaar binnen lopen. Mij is het persoonlijk niet waard om te verhuizen naar een minder verhit gebied, met als gevolg familie en vrienden minder te zien.
Daarnaast 2 schoolgaande kinderen, welke ik het liefst op dezelfde school wil houden (geen harde eis, maar wel een grote wens).
Dan begrijp ik je reactie niet zo. Locatie is meest prijsbepalend. Dus als je naar een soortgelijke locatie gaat verhuizen, heb je natuurlijk niets aan de overwaarde. Stel je gaat naar een duurdere woning, dan is die de afgelopen 2 jaar in harde euro's harder gestegen dan jouw woning (gemiddeld genomen). Dus dan was je beter af geweest bij een onderwaarde ;) (los van het feit dat je financiële middelen moet hebben om de onderwaarde te overbruggen).

In onze wijk gaan tussenwoningen inmiddels voor zo'n 4.200,- per m2 , een dorpje verderop is dat al een stuk lager. Nog iets verderop kopen we een klein woonboerderijtje voor hetzelfde geld. Dan wordt het langzaam interessant om verder te kijken. :/

Sport_Life wijzigde deze reactie 18-12-2019 15:53 (8%)

• Timoth
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 20:51
Sport_Life schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:48:
[...]

Die gedachten heb ik ook weleens, deze hut verkopen en in minder verhit gebied gaan wonen.
Dat programma van RTL laat dat zo mooi zien. Amsterdammers die hun 80m2 hok voor 550 kunnen verkopen en daar in Friesland gewoon een luxe verbouwde boerderij van kunnen kopen. Ik had het wel geweten :*)

• Sport_Life

Sport_Life

Timoth schreef op woensdag 18 december 2019 @ 19:05:
[...]

Dat programma van RTL laat dat zo mooi zien. Amsterdammers die hun 80m2 hok voor 550 kunnen verkopen en daar in Friesland gewoon een luxe verbouwde boerderij van kunnen kopen. Ik had het wel geweten :*)
Ja , maar wat moeten mensen in Friesland als de familie/vrienden elders wonen?
Bovendien lijkt het mij als niet-Fries vrij lastig om in zo'n dorp te integreren. Maar dat kan een vooroordeel zijn.

• Timoth
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 20:51
Sport_Life schreef op woensdag 18 december 2019 @ 19:12:
[...]

Bovendien lijkt het mij als niet-Fries vrij lastig om in zo'n dorp te integreren. Maar dat kan een vooroordeel zijn.
Klopt, die mensen deden het ook niet om die eerste reden. Integreren zal over het algemeen wel lukken. Maar er zullen toch wellicht steeds meer mensen bijvoorbeeld verhuizen weg van Amsterdam omdat het gewoon niet meer te betalen is.

Maar ik heb makkelijk praten. Voor mijn werk afhankelijk van wonen buiten de stad. ;)

Timoth wijzigde deze reactie 18-12-2019 19:18 (11%)

• Sreini
  • Laatst online: 25-01 15:41
Na maanden bieden en bezichtigen is er eindelijk een bod geaccepteerd. Leuk appartementje in Amsterdam waar ik heel blij mee ben en niet heel veel voor hoefte te overbieden (4k ong). Dinsdag naar de notaris om de koopovereenkomst te tekenen, hypotheekaanvraag en taxatie zijn in middels al in stand gezet. Kijk er naar uit om voor het eerst mn eigen huisje te hebben :)

• danslo
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 18:13
Sreini schreef op woensdag 18 december 2019 @ 19:49:
Na maanden bieden en bezichtigen is er eindelijk een bod geaccepteerd. Leuk appartementje in Amsterdam waar ik heel blij mee ben en niet heel veel voor hoefte te overbieden (4k ong). Dinsdag naar de notaris om de koopovereenkomst te tekenen, hypotheekaanvraag en taxatie zijn in middels al in stand gezet. Kijk er naar uit om voor het eerst mn eigen huisje te hebben :)
Hoeft niet specifiek hoor, maar aan wat voor oppervlakte en koopsom moeten we ongeveer denken? (Amsterdam lijkt me niet goedkoop)

Wel alvast gefeliciteerd! :)

• Sreini
danslo schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:06:
[...]

Hoeft niet specifiek hoor, maar aan wat voor oppervlakte en koopsom moeten we ongeveer denken? (Amsterdam lijkt me niet goedkoop)

Wel alvast gefeliciteerd! :)
komt neer op 3111 euro per vierkante meter. Kant en klaar, nieuwe keuken, badkamer en wc, naast de metro :)

• Mesque
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 25-01 16:56
Sreini schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:09:
[...]

komt neer op 3111 euro per vierkante meter. Kant en klaar, nieuwe keuken, badkamer en wc, naast de metro :)
Netjes! Wel buiten de ring gok ik? Waar ergens als ik vragen mag?

• Mesque
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 25-01 16:56
Sreini schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:09:
[...]

Netjes! Wel buiten de ring gok ik? Waar ergens als ik vragen mag? Aankoopmakelaar ook?

• Sreini
Mesque schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:43:
[...]

Netjes! Wel buiten de ring gok ik? Waar ergens als ik vragen mag? Aankoopmakelaar ook?
Buiten de ring ja klopt. Geen aankoopmakelaar, wel overwogen maar na een tijdje in de zoek te zitten heb ik wel een beetje eem gevoel gekregen voor hoe de markt werkte dus ik dacht laat maar... ook geen adviseur trouwens.

• Son Gohan
Sreini schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:48:
[...]

Buiten de ring ja klopt. Geen aankoopmakelaar, wel overwogen maar na een tijdje in de zoek te zitten heb ik wel een beetje eem gevoel gekregen voor hoe de markt werkte dus ik dacht laat maar... ook geen adviseur trouwens.
Gefeliciteerd met de woning!

Met geen adviseur bedoel je geen hypotheek adviseur?

• Wowhead
  • Laatst online: 24-01 09:12
Hoi allen.

Wij gaan een huis kopen a 145.000 euro op mijn salaris, mijn vrouw is huismoeder en gaat over een jaar of 3/4 ook werken.

Ik denk aan een Lineare hypotheek ivm de vaste lasten rond de 530~euro zullen zijn met een lineare hypotheek en dat daalt naar ongeveer 480~euro na 10 jaar.

We willen het vast zetten voor 30 jaar.

Mijn denkwijze is dat over 5 tot 10 jaar zullen wij dan weer verhuizen naar iets groters ivm dit een flat woning is en wij 2 jonge kinderen hebben.

Echter met een anuiteit hypotheek kan ik gewoon een x bedrag per jaar belasting vrij aflossen.
Dit kan ook met een linear hypotheek.

Mijn idee is over 5 tot 7 jaar als wij van woning wisselen dat wij dan toch minimaal 50.000+ euro hebben afgelost zodat wij meer speelruimte heben voor de aanschaf van een nieuwe woning/hypotheek.

Mochten wij onverhoop langer blijven zitten in de woning van 145.000 euro dan is een lineare hypotheek alleen maar mooi meegenomen ivm de vaste lasten omlaag gaan, wij meer kunnen sparen voor de kinderen hun studie en jaarlijk eventueel de max belastingvrije aflossing te doen.

Waarom zo snel aflossen met lage rente? ik heb een 10 jaar pensioen gat ivm ik 10 jaar in het buitenland gewoond hebt, die moet ik opvullen en dat wil ik doen reeds een afgelost huis.

Met zulke vooruitzichten van 5 tot 10 jaar zouden jullie dan nog voor anuiteit of toch voor linear kiezen?

Anuiteit is toch wel de norm overal lijkt mij, maar ik zit dan ook weer in een goedkoper segment en leen niet maximaal, dus die kosten zijn te overzien (linear)

Wowhead wijzigde deze reactie 19-12-2019 08:29 (17%)

• Tsurany
  • Niet online
Er zijn twee redenen om lineair te kiezen:
1. Gebrek aan financiële discipline.
2. Je wilt meer aflossen per jaar dan boetevrij toegestaan.

In alle andere gevallen is annuïtair met extra aflossen de meest flexibele optie.

• Wowhead
Tsurany schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:42:
Er zijn twee redenen om lineair te kiezen:
1. Gebrek aan financiële discipline.
2. Je wilt meer aflossen per jaar dan boetevrij toegestaan.

In alle andere gevallen is annuïtair met extra aflossen de meest flexibele optie.
Dankje voor ons is het zo dat het een verdiener salaris voor de komende 4~jaar, dus de financiele discipline is wat laster ivm onverziene kosten met 2 kleine kinderen etc. Ik neem aan dat dit in dit geval dus wel de juiste oplossing is voor ons.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:58

T-Infinity

Heen en weer....

Wowhead schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:21:
[...]

Dankje voor ons is het zo dat het een verdiener salaris voor de komende 4~jaar, dus de financiele discipline is wat laster ivm onverziene kosten met 2 kleine kinderen etc. Ik neem aan dat dit in dit geval dus wel de juiste oplossing is voor ons.
Maar je gaat het voor 30 jaar vast zetten zei je, waarvan je 4 jaar eenverdiener bent. Neem je de beslissing dan op basis van die 4 jaar of de resterende 26 jaar?
Juist als je onvoorziene kosten krijgt is het toch fijn om een potje achter de hand te hebben?
Wat je nu eigenlijk lijkt te willen doen is meer inleggen in je huis, zodat je geen geld meer hebt voor onvoorziene kosten, wat dus blijkbaar geen noodzakelijke kosten zijn?

Aan de andere kant, als je de zelfkennis hebt dat zelfbeheersing op financieel gebied echt te wensen over laat, dan kán het een verstandige keuze zijn om voor lineair te gaan, maar het is natuurlijk wel zonde dat minder discipline daar dan de hoofdreden voor is. In dat geval zou ik ook het voorschot van de energierekening 2 x zo hoog zetten, dan kun je dat geld niet uitgeven en heb je elk jaar een extraatje :D . Je hebt dan in ieder geval elk jaar de keuze om het geld zo nuttig mogelijk te besteden.

Juist als eenverdiener is de impact ook groter als je je baan kwijt zou raken. Met lineaire hypotheek zijn je maandlasten dan hoger.

• Tsurany
  • Niet online
Wowhead schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:21:
[...]

In jou situatie wil je toch juist flexibiliteit in het begin? Dus starten met lage maandlasten via een annuïtaire hypotheek en later extra aflossen als er meer financiële ruimte is.

• Wowhead
Dat zijn goede punten, ik ga inderdaad voor anuiteit in dit geval. Stabiliteit en flexibiliteit is erg belangrijk voor ons, dat weegt uiteindelijk zwaarder inderdaad.

Dank beiden voor de input!

• kizke
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 00:03
Sport_Life schreef op woensdag 18 december 2019 @ 19:12:
[...]

Ik snap eigenlijk niet bij dat programma dat ze mensen in zulke kleine dorpen wegzetten. Er zijn prima dorpen met ~10-30k inwoners in elke provincie waar een veel grotere woning beschikbaar is, ja niet die boerderij van 300m2, maar vergeleken met je appartementje van 100m2 is het toch een flinke stap. Aarden als "stadsmens" in een dorpje van ~1k inwoners is wel echt even een stap verder.

• Biohazzard21
Wowhead schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:58:
Dat zijn goede punten, ik ga inderdaad voor anuiteit in dit geval. Stabiliteit en flexibiliteit is erg belangrijk voor ons, dat weegt uiteindelijk zwaarder inderdaad.

Waarom dan 30 jaar rentevast? Dat is niet perse flexibel. Stabiel is het wel daarentegen, maar zeker niet gezegd dat je voordeliger uit bent.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:34

CurlyMo

www.pilight.org

Wowhead schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:58:

Als je binnen twee korte reacties van een onbekend forum lid een van je belangrijkste financiële planningen voor de komende 30 jaar laat beïnvloeden, dan zou ik je toch met klem adviseren een hypotheekadviseur in de hand te nemen :)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Pagina: 1 ... 112 ... 116 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True