@
CVTTPD2DQ De mate van overwaarde speelt in dit geval inderdaad mee. Huis in 2015 (nieuwbouw) gekocht voor 225k. Bijna 2 jaar geleden een verbouwing gedaan (groot dakkapel op de zolder, waarbij deze gelijk is getrokken met de achtergevel en hier twee ruime kamers gemaakt) van zeg 20k. Voor de verbouwing hebben wij met de buren wel eens geroepen: voor 300k mogen ze de toko (incl. inboedel) overnemen! Met verkoopprijzen die nu richting de 380k gaan, ga je inderdaad serieus nadenken of je dan niet een volgende stap wilt zetten. Huidige hypotheek is < 200k, dus met deze prijzen zouden we zo'n 180k overwaarde kunnen verzilveren. In 4,5 jaar tijd kan ik daar niet tegenop werken en sparen...
@
Sport_Life Verhuizen naar een minder verhit gebied zie ik persoonlijk wat minder zitten. Niet omdat daar de huizen minder mooi zullen zijn, maar wel omdat wij nu dicht bij familie en vrienden wonen. Als we naar een minder verhit gebied verhuizen, zullen deze contacten aanzienlijk afnemen, aangezien we nu toch wel wekelijks bij elkaar binnen lopen. Mij is het persoonlijk niet waard om te verhuizen naar een minder verhit gebied, met als gevolg familie en vrienden minder te zien.
Daarnaast 2 schoolgaande kinderen, welke ik het liefst op dezelfde school wil houden (geen harde eis, maar wel een grote wens).
@
Hetisookwat Nee, verre van zelfs. Hemelsbreed liggen we 65 km verder op ;-)
Maar waarom een huis van 370k gekocht, terwijl je max 10k minder was? Of was de max toch niet echt de max...
@
MikeyMan Dat is ook precies wat ons op dit moment nog tegenhoudt. Verkopen en de overwaarde verzilveren klinkt leuk, maar je moet er ook wat voor terug zien te kopen. Ik heb mij hier al een paar keer gemeld in het verleden (vaak ter oriëntatie), maar is nooit op wat uitgelopen. Puur om het feit dat we nog niet een huis zijn tegenkomen wat wij de moeite waard vinden om voor te verhuizen.
Maar ik moet wel bekennen,dat ik zo nu en dan op Funda kijk wat er nieuw binnenkomt (waarbij de pareltjes er vaak toch al wel snel uit zijn), maar ik bekijk ook zeker de woningen die al wat langer op Funda staan. Heb nu bijvoorbeeld iets gezien met een vraagprijs vanaf 495k. Iets wat ik de woning zelf niet waard vind (keuken moet vernieuwd worden, andere vloer er in, nog wat andere kleine aanpassingen, etc.). Huis staat inmiddels > 3 maanden te koop, dus die 495k zullen ze te hoog hebben ingeschat. Mochten ze zakken of begin februari nog niet gezakt zijn, dan ga ik eens een belletje wagen en een bezichtiging inplannen.
Vorig jaar hetzelfde gedaan met een woning dat al > 9 maanden te koop stond. Bezichtiging ingepland, goed gesprek gehad met de verkoper maar we zijn er niet uit gekomen. Verkopers lagen in een scheiding, maar hij kon de hypotheeklasten alleen betalen en hoefde dus niet per se weg. Pas bij de vraagprijs (die best hoog was voor de woning) zou hij weg willen. Voor een euro minder, wilde hij niet weg. Nou ja prima, dan blijf je lekker zitten want ik ga die hoofdprijs van hem niet betalen.
Ons geluk is dat waar wij nu zitten ook wel best zitten. Natuurlijk hebben we nog wel wensen, maar of die nu komen of over een paar jaar... We weten dat we ooit die stap zullen maken. En met de overwaarde kan het wat makkelijker worden (maar ga je ook mee met het in standhouden van deze gekke en oververhitte huizenmarkt).
Wij hebben ook overwogen om de toko nu te verkopen, huurhuis te doen en wachten of de markt instort (of niet) en dan een slag slaan. Maar dat zien we toch niet zitten, omdat we dan met een bak geld zitten waar je vervolgens weer een hoop belasting over moet betalen en niet kan uitgeven (zonder dat dit gevolgen heeft voor de HRA in de toekomst).