Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Biohazzard21
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 09:56
ijdod schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:05:
[...]

Heeft iemand ervaring met wat gebruikelijk is qua biedingen op woningen die nog niet formeel te koop staan, maar waar via het wat informelere circuit interesse voor is? Denk aan het makelaars tamtam circuit, ons-kent-ons, enz. Context is een woning rond de het prijsbereik van 225k, randstad maar niet Amsterdam.

Mijn gevoel zegt dat je dan als verkoper iets meer mag verwachten, omdat je de koper immers ruimte geeft voor de openbare verkoopeen slag te slaan, dus bij wijze van spreken zou ik verwachten dat als de vr pr 225 zou zijn, je dan daar toch wel enigszins boven moet gaan zitten.
Heeft denk ik vooral te maken met de reden voor verkoop. Ik zie niet direct waarom je gelijk over de vraagprijs zou moeten bieden.

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 11:25
Biohazzard21 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:21:
[...]

Heeft denk ik vooral te maken met de reden voor verkoop. Ik zie niet direct waarom je gelijk over de vraagprijs zou moeten bieden.
Ik was wellicht te concreet. In meer algemene bewoording gesteld wellicht dat het meteen een goed bod moet zijn, waarin goed > serieus, dus waar een verkoper zich ook snel in zal kunnen vinden. Een bod aan de wat zonnigere kant van de reeele bandbreedte voor de woning.
Uiteraard staat het een bieder vrij te bieden wat hij/zij wil, maar meestal is een bod net zo weloverwogen als de vraagprijs.

Reden verkoop is normaal, dus geen gedwongen verkoop. Geen grote bijzonderheden in negatieve zin, Vraagprijs is niet ambitieus, en vergelijkbare woningen in de buurt staan doorgaans maar 2 a 3 weken op Funda. In de praktijk gaan die woningen op of iets boven de vraagprijs weg momenteel.

ijdod wijzigde deze reactie 20-11-2019 14:33 (40%)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 10:23

T-Infinity

Heen en weer....

ijdod schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:05:
[...]

Sterker, als ze in onderhandeling zijn, *mogen* ze niet met jou onderhandelen, en dat is wat het verstrekken van hints over het prijsniveau wel is, natuurlijk.
Is dat wel zo? Volgens mij is dat NVM-erecode of gedragscode maar verder geen wet ofzo. Dus zeker als je zonder makelaar je huis verkoopt, kun je doen wat je wilt. Daarnaast zie je tegenwoordig dat niet alle makelaars het nog even nauw nemen, en niet alle makelaars zijn NVM makelaars.

• ijdod
@T-Infinity Daar heb je een goed punt. Dat zijn 'de regels' maar omdat gedragscode of wet is weet ik niet.

• Biohazzard21
ijdod schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:30:
[...]

Reden verkoop is normaal, dus geen gedwongen verkoop. Geen grote bijzonderheden in negatieve zin, Vraagprijs is niet ambitieus, en vergelijkbare woningen in de buurt staan doorgaans maar 2 a 3 weken op Funda. In de praktijk gaan die woningen op of iets boven de vraagprijs weg momenteel.
Een verkoopmakelaar heeft altijd een belang bij het eerst onder de aandacht brengen van een 'inner circle'. Waarschijnlijk vermoedt of weet hij of zij dat daar serieuze kopers tussen zitten. Met het beeld wat je schetst lijkt het me daarom (mocht je dat willen) zeker niet gek om een bod dicht (als in 5-7% er onder) bij de vraagprijs aan te doen.

• alionfire
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 05-12 14:57
Martinusz schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:57:
[...]

Je vergeet denk ik nog een belangrijk punt, namelijk dat je aankoopmakelaar soms voordat iets op de markt komt al weet wat er komt. Of dat ze onderling (makelaars onderling) soms elkaar wat gunnen.
Als je bij een lokale makelaar zit, heb je kans dat je een huis kunt kopen zonder dat deze op de markt is geweest.

Recent voorbeeld hier in de straat: staat ineens een verkoopbord in de tuin bij huis iets verderop met direct al verkocht erop. Dat huis staat nergens op, niet op funda, niet op de website van die makelaar maar is dus al verkocht in zijn netwerk.
Dat is inderdaad ook zeker zo.

Ik heb inmiddels gesproken met de aankoopmakelaar, en ben overgegaan tot een aankoopopdracht. Die makelaars hebben onderling uiteraard een eigen netwerk en gunnen elkaar allerlei huizen.

Ben toevallig ook achtergekomen dat ik de hoogste bod had voor een woning, maar de makelaar (of verkopers) gekozen hadden voor een bod van 10K lager. Mafia praktijken :P

• alionfire
ijdod schreef op woensdag 20 november 2019 @ 15:43:
@T-Infinity Daar heb je een goed punt. Dat zijn 'de regels' maar omdat gedragscode of wet is weet ik niet.
Volgens mij is dat al achterhaald. Volgens de NVM gedragscode:
Vinden er onderhandelingen plaats met meer dan één kandidaat voor een bepaald object, dan maakt hij dit aan betrokkenen kenbaar. Wordt de wederpartij bijgestaan door een eigen vastgoeddeskundige, dan wordt de wederpartij uitsluitend via die deskundige benaderd.

https://www.nvm.nl/overnvm/lidworden/nvmerecode

• Don Quijote
  • Registratie: april 2005
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

Casus: Momenteel met een huis bezig wat we willen kopen.
  • Vraagprijs is 650k
  • Overwaarde is 400k
  • Er is sprake van erfpacht.
  • De grondwaarde van het erfpacht is eeuwigdurend vastgesteld op 290k.
  • Canonpercentage is 1.6% en wordt vijfjaarlijks herzien
  • Canonverplichting kan eeuwigdurend af worden gekocht
Nu worstel ik even met de keuze of we bij aankoop wel of niet de canonverplichting eeuwigdurend willen afkopen.

Zonder afkoop zijn de kosten per maand:
  • Hypotheek 250.000 bij 1,2% rente = 827 Bruto = 771 Netto
  • Canonbetaling (290.000 * 1.6%)/12 = 386 Bruto = 193 Netto
  • Totaal 1213 bruto = 964 Netto
Met afkoop zijn de kosten per maand:
  • Hypotheek 540.000 (250+290) bij 1,3% rente = 1812 bruto = 1671 netto
Mijn gevoel zegt op basis van deze verschillen dat afkopen geen goede keuze is. Wanneer ik de 700 Euro verschil zou beleggen en daar een netto rendement van 3% per jaar op haal, zou ik van het behaalde resultaat na 30 jaar alsnog de erfpacht af kunnen kopen en geld overhouden. Met als extra voordeel dat je gedurende die dertig jaar dat geld makkelijk liquide kan maken indien dan onverhoopt nodig is.

Voornaamste risico zit hem in een flinke stijging van het canonpercentage. Waarbij de gemeente bij een herziening kan kiezen om de link met de hypotheekrente los te laten en gewoon eens 5% te gaan rekenen. Als mitigerende maatregel zou je echter op dat moment alsnog over kunnen gaan tot afkoop.

Ik ben benieuwd wat kenners hier zouden kiezen in deze.

• Videopac
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 12:07
Don Quijote schreef op woensdag 20 november 2019 @ 23:58:
  • Vraagprijs is 650k
  • Overwaarde is 400k
Nu worstel ik even met de keuze of we bij aankoop wel of niet de canonverplichting eeuwigdurend willen afkopen.

Mijn gevoel zegt op basis van deze verschillen dat afkopen geen goede keuze is. Wanneer ik de 700 Euro verschil zou beleggen en daar een netto rendement van 3% per jaar op haal, zou ik van het behaalde resultaat na 30 jaar alsnog de erfpacht af kunnen kopen en geld overhouden. Met als extra voordeel dat je gedurende die dertig jaar dat geld makkelijk liquide kan maken indien dan onverhoopt nodig is.

Voornaamste risico zit hem in een flinke stijging van het canonpercentage. Waarbij de gemeente bij een herziening kan kiezen om de link met de hypotheekrente los te laten en gewoon eens 5% te gaan rekenen. Als mitigerende maatregel zou je echter op dat moment alsnog over kunnen gaan tot afkoop.

De vraag is of je verwacht of de erfpacht met meer dan 3% per jaar zal stijgen, of niet. De kans dat het afkopen van de erfpacht over 30 jaar nog steeds 290.000 euro kost is niet zo groot. Daarnaast neemt de waarde van je huis toe als je de erfpacht afkoopt: Eigenlijk los je dus 290.000 extra af op je hypotheek. Logisch dat dan je maanlasten hoger zijn.

Opnsense (Odroid H2) DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Netgear R7800

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 08:25

Ander huis zoeken.
Vraag je even af, of dat huis werkelijk ~1mln€ "waard" is.
Ik zou persoonlijk nooit 4ton overwaarde in zo'n "opgeblazen" constructie stoppen. Ik zou er iets zinvols mee doen, ipv me via erfpacht aan de nukken van m'n gemeente te binden.

Het moet echt een paleis zijn, dat er geen betere alternatieven te vinden zijn voor dat geld, lijkt me.
(3% rendement is een gewaagde aanname. Zeker rendement is nabij 0)

gezocht: Panasonic GM5

• Kju
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 06-12 16:50
  • Vraagprijs is 650k
  • Overwaarde is 400k

Aangezien je de aflossing meerekent ga je dus uit van je cashflow. In dat opzicht hou je meer geld over als je nu zou kiezen om niet af te kopen. Als de erfpacht stijgt naar bijvoorbeeld 6%, dan is dat wel een zware pil om te slikken.
Als de cashflow geen issue is (je kan de maandlast prima dragen?) zou ik alleen kijken naar rente. Dan is afkopen voordeliger, de rente krijg je maar deels terug op je inkomstenbelasting. De aflossing ben je niet kwijt, dat zit immers in de woning en krijg je ooit bij verkoop terug.

Klinkt btw als Den Haag in de Bras of van die zelfbouwkavels bij Vroondaal enzo

PSN: Kjujay | Tweakscrew PS4 Gaming Community

• il-Principe
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 03-12 16:07
  • Vraagprijs is 650k
  • Overwaarde is 400k

Kan je nog wel met HRA rekenen bij deze lage bedragen? Bij verkoop voor 650k zal het huurwaardeforfait groter zijn (c.q. worden als de WOZ gecorrigeerd wordt) dan de rente die je betaalt. Misschien dat bij de 540k wel nog wat met HRA gedaan kan worden.

• Kju
  • Laatst online: 06-12 16:50
Bij de WOZ-waarde gaat men uit van het volle onbezwaarde eigendom. Hij zal dus altijd belast worden voor de waarde inclusief de grond, ook al is hij niet de eigenaar. Daarom zeg ik ook altijd: de WOZ-waarde is een grondslag voor belastingheffing, heeft niets met marktwaarde te maken ;)

PSN: Kjujay | Tweakscrew PS4 Gaming Community

• il-Principe
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 03-12 16:07
De WOZ moet onder de €500k zitten bij 250k hypotheek of onder €1.2M bij €540k hypotheek om nog aan HRA te komen.

• Son Gohan
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 06-12 23:29
Zouden jullie je eerste woning kopen zonder NHG?

Ik ben namelijk nog steeds aan het stoeien of ik nou moet kijken naar NHG(een must is voor een starter) of niet..

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Son Gohan schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:24:

Ik ben namelijk nog steeds aan het stoeien of ik nou moet kijken naar NHG(een must is voor een starter) of niet..
Het grote voordeel van NHG is dat de bank extra garanties krijgt waardoor jij een lagere rente krijgt. Je kan prima zonder NHG kopen maar dan zullen je maandlasten doorgaans hoger zijn.

• alionfire

Ja hoor, ik ben op zoek naar mijn eerste huis en koop zonder NHG. Zoveel verschilt dat niet in de maandlasten aangezien de rente al historisch laag is. Wel is het natuurlijk fijn dat zij de restschuld onder voorwaarden betalen als er sprake is van gedwongen verkoop. Dat laatste is een risicoafweging die je persoonlijk moet maken.

In mijn geval ga ik er van uit dat ik hopelijk gezond kan door blijven werken en dat ik de maandlasten in mijn eentje prima kan dragen zonder hulp van een tweede inkomen. Daarnaast zal het salaris over de jaren heen vanzelf groeien.

Zolang je niet in een crisis verkoopt, vind ik dat een prima afweging aangezien je toch wel een huis snel kan verkopen als dat nodig blijkt te zijn (met overwaarde of op zijn minst gelijk aan wat je er zelf voor gegeven hebt).

• Nielzsche
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 06-12 16:45
alionfire schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:42:
[...]

Ja hoor, ik ben op zoek naar mijn eerste huis en koop zonder NHG. Zoveel verschilt dat niet in de maandlasten aangezien de rente al historisch laag is. Wel is het natuurlijk fijn dat zij de restschuld onder voorwaarden betalen als er sprake is van gedwongen verkoop. Dat laatste is een risicoafweging die je persoonlijk moet maken.

In mijn geval ga ik er van uit dat ik hopelijk gezond kan door blijven werken en dat ik de maandlasten in mijn eentje prima kan dragen zonder hulp van een tweede inkomen. Daarnaast zal het salaris over de jaren heen vanzelf groeien.

Zolang je niet in een crisis verkoopt, vind ik dat een prima afweging aangezien je toch wel een huis snel kan verkopen als dat nodig blijkt te zijn (met overwaarde of op zijn minst gelijk aan wat je er zelf voor gegeven hebt).
Maar koop je zonder NHG simpelweg omdat je in een categorie zoekt die boven de NHG grens zit?
Anders is het toch altijd voordeliger?

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
Starter of doorstromer heeft er niet zoveel mee te maken. Indien mogelijk zou ik altijd gebruik maken van NHG. De voordelen die het biedt zijn best flink. De rentekorting verdien je snel terug, en de verminderde risico's zijn ook absoluut fijn. Stel dat je ziek wordt en de lasten niet meer kunt dragen. Of door omstandigheden gedwongen wordt met verlies te verkopen.

De enige reden om geen NHG te nemen is in mijn ogen dat je gewenste woning er niet voor in aanmerking komt.

Dus als eigenlijk de vraag is 'moet ik naar een goedkopere woning kijken, puur om NHG te kunnen krijgen'.. die is natuurlijk lastiger te beantwoorden. Als je zowel leuke huizen ziet die eronder zouden kunnen vallen als er net buiten, dan zou ik zeggen ja probeer er net binnen te blijven als je een huis vindt dat alsnog past bij wat je wilt.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Als je budget hoger is dan de NHG-grens zou ik eerst een woning zoeken en pas daarna kijken of die in aanmerking komt voor NHG. Als je nl per se een woning wilt met NHG maar eigenlijk budget (en wensen) hebt voor een duurdere woning dan beperkt je jezelf doorgaans enorm in het aanbod.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Don Quijote
  • Registratie: april 2005
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

Kju schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:58:
[...]

Aangezien je de aflossing meerekent ga je dus uit van je cashflow. In dat opzicht hou je meer geld over als je nu zou kiezen om niet af te kopen. Als de erfpacht stijgt naar bijvoorbeeld 6%, dan is dat wel een zware pil om te slikken.
Als de cashflow geen issue is (je kan de maandlast prima dragen?) zou ik alleen kijken naar rente. Dan is afkopen voordeliger, de rente krijg je maar deels terug op je inkomstenbelasting. De aflossing ben je niet kwijt, dat zit immers in de woning en krijg je ooit bij verkoop terug.
Thanks.
Klinkt btw als Den Haag in de Bras of van die zelfbouwkavels bij Vroondaal enzo
Inderdaad Den Haag. Maar bestaande bouw uit 1912 (regentesse/valkenbos)

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 12:48

Ja, vorig jaar onze eerste woning gekocht. Prijs ver boven NHG-grens dus NHG was geen optie.

Verder eens met wat hierboven al gezegd is. Het is zeker een fijn vangnet als je beoogde woning voor NHG in aanmerking komt.

• Son Gohan
Tsurany schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:33:
[...]
Het grote voordeel van NHG is dat de bank extra garanties krijgt waardoor jij een lagere rente krijgt. Je kan prima zonder NHG kopen maar dan zullen je maandlasten doorgaans hoger zijn.
Ik zal inderdaad eens even gaan berekenen of er een groot verschil zit tussen met NHG of zonder NHG..
alionfire schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:42:
[...]

Thanks voor de input en het delen van jou ervaring!
mddd schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:01:
[...]

Starter of doorstromer heeft er niet zoveel mee te maken. Indien mogelijk zou ik altijd gebruik maken van NHG. De voordelen die het biedt zijn best flink. De rentekorting verdien je snel terug, en de verminderde risico's zijn ook absoluut fijn. Stel dat je ziek wordt en de lasten niet meer kunt dragen. Of door omstandigheden gedwongen wordt met verlies te verkopen.

De enige reden om geen NHG te nemen is in mijn ogen dat je gewenste woning er niet voor in aanmerking komt.

Dus als eigenlijk de vraag is 'moet ik naar een goedkopere woning kijken, puur om NHG te kunnen krijgen'.. die is natuurlijk lastiger te beantwoorden. Als je zowel leuke huizen ziet die eronder zouden kunnen vallen als er net buiten, dan zou ik zeggen ja probeer er net binnen te blijven als je een huis vindt dat alsnog past bij wat je wilt.
Onze range ligt tussen de 300-350k, soms zitten er dus huizen tussen die onder de NHG vallen en soms ook weer niet. We vroegen ons dus af of we echt onder die NHG moeten zitten of niet, vandaar mijn vraag.
AGee schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:19:
Als je budget hoger is dan de NHG-grens zou ik eerst een woning zoeken en pas daarna kijken of die in aanmerking komt voor NHG. Als je nl per se een woning wilt met NHG maar eigenlijk budget (en wensen) hebt voor een duurdere woning dan beperkt je jezelf doorgaans enorm in het aanbod.
Ja is moeilijk.. Ik denk dat we ons niet blind moeten staren op het NHG-ding..Ons budget ligt hoger dan de NHG maar ook onder de NHG. De meeste/gemiddelde eengezinswoningen (omgeving Utrecht) zijn ~325K
cryptapix schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:25:
[...]

Ja, vorig jaar onze eerste woning gekocht. Prijs ver boven NHG-grens dus NHG was geen optie.

Verder eens met wat hierboven al gezegd is. Het is zeker een fijn vangnet als je beoogde woning voor NHG in aanmerking komt.
Wat hebben jullie nu als vervanging 'genomen/afgenomen' ter bescherming van jullie woning en jullie zelf?

• cryptapix
  • Laatst online: 12:48
Son Gohan schreef op donderdag 21 november 2019 @ 21:34:
[...]

Wat hebben jullie nu als vervanging 'genomen/afgenomen' ter bescherming van jullie woning en jullie zelf?
Niets. NHG is handig om zeker te weten dat je geen restschuld hebt in geval van probleemsituaties als scheiding en gedwongen verkoop. Daarvoor is niet echt een alternatief. Wat je nog zou kunnen overwegen is een verzekering die in bepaalde gevallen (zoals werkloosheid) een deel van je woonlasten betaalt. Ik heb me daar niet in verdiept omdat ik geen vast contract had (ook geen uitzicht daarop op korte termijn) en een dergelijke verzekering bij werkloosheid dan sowieso niet uitbetaalt.

• alionfire
Nielzsche schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:56:
[...]

Maar koop je zonder NHG simpelweg omdat je in een categorie zoekt die boven de NHG grens zit?
Anders is het toch altijd voordeliger?
Zeker, onder de 310.000 in 2020 zou ik sowieso NHG nemen. In de randstad kom je echter zeker daarboven als je een nette huis wil.

• Son Gohan
alionfire schreef op donderdag 21 november 2019 @ 22:35:
[...]

Zeker, onder de 310.000 in 2020 zou ik sowieso NHG nemen. In de randstad kom je echter zeker daarboven als je een nette huis wil.
Voor 2020 is de kostengrens vastgesteld op €310.000. Voor woningen waarbij energie besparende voorzieningen worden getroffen is de kostengrens 6% hoger, namelijk €328.600.

Bron: https://www.nhg.nl/Over-N...-en-antwoorden-op-een-rij

Maar wat precies valt onder energie besparende voorzieningen is voor mij nog onduidelijk.. :/

Als ik een woning heb gevonden met energie label A en hij is €325.000, valt hij dan nog steeds onder de NHG?

Of werkt het zo

Als ik een woning heb van €310.000 en ik laat er voor ~€18.000 energie voorzieningen inplaatsen/inbouwen valt de woning nog steeds onder NHG.

• Phorcys
  • Registratie: april 2013
  • Nu online
@Son Gohan Het laatste, de woning mag niet meer kosten dan max NHG en daarna mag je nog voor een x bedrag aan energie besparende voorzieningen investeren mits je de kosten van de woning + de extra kosten kan en mag dragen.

Ben hier zelf in het begin van het jaar mee bezig geweest voor een nieuwbouw woning. Aangezien ik max 290K wilde lenen en de rest zelf wil inleggen heb ik dus een NHG hypotheek gekozen met verhoogde inschrijving tot wat ik maximaal kan lenen op mijn salaris (v.o.n. mocht dus niet hoger zijn dan 290K i.v.m. NHG), mocht ik over een jaar grote verbouwingen willen doen kan ik deze alsnog in het hypotheek stoppen. Daarnaast heb ik een bouwdepot aangevraagd voor de energie besparende voorzieningen mocht ik het nodig hebben. Verbruik ik het niet dan komt het toch te vervallen.

• Son Gohan
Phorcys schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 08:19:
@Son Gohan Het laatste, de woning mag niet meer kosten dan max NHG en daarna mag je nog voor een x bedrag aan energie besparende voorzieningen investeren mits je de kosten van de woning + de extra kosten kan en mag dragen.

Ben hier zelf in het begin van het jaar mee bezig geweest voor een nieuwbouw woning. Aangezien ik max 290K wilde lenen en de rest zelf wil inleggen heb ik dus een NHG hypotheek gekozen met verhoogde inschrijving tot wat ik maximaal kan lenen op mijn salaris (v.o.n. mocht dus niet hoger zijn dan 290K i.v.m. NHG), mocht ik over een jaar grote verbouwingen willen doen kan ik deze alsnog in het hypotheek stoppen. Daarnaast heb ik een bouwdepot aangevraagd voor de energie besparende voorzieningen mocht ik het nodig hebben. Verbruik ik het niet dan komt het toch te vervallen.
Ah thanks voor de heldere uitleg en thanks voor de tip van het bouwdepot, weer wat geleerd! :*)

• Qinshi
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 06-12 17:06
Ik heb wat meningen nodig over het aankopen van een Appartement.
Nieuwbouw appartement, bouwjaar 2019, zal beschikbaar zijn in 2020.

Ik heb vooral vragen naar het volgende:
1) Orientatie van het Appartement
2) Bovenste verdieping == oververhitting zomer?

Ik heb een optie op 2 bovenste appartementen. (ze liggen naast elkaar, appartement 1 ramen gericht naar noorden, noordoosten, appartement 2 ramen gericht naar het zuiden zuidoosten.)
Ik verkies de bovenste appartementen, omdat ik dan geen last heb van bovenburen/hak geluid boven mij, gedurende het volledige jaar. + mooie vergezichten.

Appartement 1 heeft z'n ramen gericht naar het Noordwesten.
Niet veel zonlicht, dus maw de hele dag in de schaduw appartement wonen vermoed ik.
Appartement 2 heeft z'n ramen naar het gericht Zuidoosten.Dus maw: veel zonlicht gedurende voormiddag, korte namiddag: volgens bouwfirma zou het zonlicht wel weg zijn rond 16u in de zomer.

In welke mate zal er een temperatuurverschil zijn tussen beide appartementen in de zomer, aangezien het ene appartement z'n ramen meer aan de zuidkant zitten en de andere aan de noordkant.
En in welke mate zal dat plat dak spelen op de temperatuur verhoging van die appartementen?

Kies ik best een noord georiënteerd bovenste appartement, of een zuid georiënteerd bovenste appartement?
Misschien mensen met ervaring hier , ivm oververhitting appartement.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 12:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit er nog iets van een balkon bij?

Ik ben van een huis met tuin op het oosten naar een tuin op het zuiden gegaan. Grootste verschil is dat als ik nu van werk kom er nog zon is, en ik dus veel vaker buiten zit.

• ijdod
Edit. Sorry, het verkooptopic over het hoofd gezien.

ijdod wijzigde deze reactie 24-11-2019 07:47 (86%)

• Qinshi
MikeyMan schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:06:
Zit er nog iets van een balkon bij?

Ik ben van een huis met tuin op het oosten naar een tuin op het zuiden gegaan. Grootste verschil is dat als ik nu van werk kom er nog zon is, en ik dus veel vaker buiten zit.
Er zit een balkon aan. Aan beide appartementen.
Voor Appartement aan de noordkant (alle ruiten zijn noord georiënteerd), kijkt dat balkon uit op de velden.
Het appartement met balkon aan de zuidkant/zuidelijke oriëntatie kijkt uit over een grote verkaveling.
Het gaat om het 2de verdiep, dus ik kijk boven de huizen uit. Vergezicht.

Ik werk in een plaats waar er geen ramen zijn (soort bunker omgeving), dus een paar ramen en zonlicht zou me bij thuiskomst wel goed doen. Echter wil ik geen oververhitting.
De dakisolatie is voorzien van 100mm PUR isolatie (met dan zwarte tarmac erop) en voor de ramen is het 'Superisolerend glas 1,1' (geen drie dubbel glas dus).

• -DarkShadow-
  • Niet online
Qinshi schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:26:
[...]

Voor Appartement aan de noordkant (alle ruiten zijn noord georiënteerd), kijkt dat balkon uit op de velden.
Het appartement met balkon aan de zuidkant/zuidelijke oriëntatie kijkt uit over een grote verkaveling.

Ik werk in een plaats waar er geen ramen zijn (soort bunker omgeving), dus een paar ramen en zonlicht zou me bij thuiskomst wel goed doen. Echter wil ik geen oververhitting.
De dakisolatie is voorzien van 100mm PUR isolatie (met dan zwarte tarmac erop) en voor de ramen is het 'Superisolerend glas 1,1' (geen drie dubbel glas dus).
Ik zou kiezen voor het appartement waar het meeste zon op het balkon valt 's avonds in de zomer. Daar heb je als werkende het meeste aan. Welke van de twee dat is, ligt aan de exacte orientatie.

Voor de warmte kan er een verschil zijn tussen de twee opties, maar dat hoeft niet. Veel warmte komt immers door het dak naar binnen. Dus de verhouding tussen oppervlak glas en oppervlak dak speelt een rol, als wel de soort glas. Lastig te zeggen. Ga er maar vanuit dat je een airco installeert na de eerste zomer, dan is dat probleem ook opgelost.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• Maurice079
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 12:53
Qinshi schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:47:

En in welke mate zal dat plat dak spelen op de temperatuur verhoging van die appartementen?
Ik heb zelf een appartement op de bovenste verdieping met een plat dak. Ik heb twee enorme raampartijen op het noorden en westen. Dit levert prachtig uitzicht op, maar vanaf een uurtje of 2 in de zomer ook heel veel hitte. Zit nu zelf ruim 2,5 jaar in dit huis, maar heb na afgelopen zomer toch echt besloten een airco te nemen. Tegen een plat dak is bij hitte gewoon niet op te koelen. Echter is het wel zo dat ik hier m'n keuze nooit van zou laten afhangen. Het is hier bij de afwezigheid van extreme hitte heerlijk wonen en ook dat 'ongemak' kan natuurlijk gewoon verholpen worden :)

PSN: iRoyalFlushh

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 13:25

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Ik heb een optie op 2 bovenste appartementen. (ze liggen naast elkaar, appartement 1 ramen gericht naar noorden, noordoosten, appartement 2 ramen gericht naar het zuiden zuidoosten.)
Ik verkies de bovenste appartementen, omdat ik dan geen last heb van bovenburen/hak geluid boven mij, gedurende het volledige jaar. + mooie vergezichten.

Niet veel zonlicht, dus maw de hele dag in de schaduw appartement wonen vermoed ik.
Appartement 2 heeft z'n ramen naar het gericht Zuidoosten.Dus maw: veel zonlicht gedurende voormiddag, korte namiddag: volgens bouwfirma zou het zonlicht wel weg zijn rond 16u in de zomer.

In welke mate zal er een temperatuurverschil zijn tussen beide appartementen in de zomer, aangezien het ene appartement z'n ramen meer aan de zuidkant zitten en de andere aan de noordkant.

Kies ik best een noord georiënteerd bovenste appartement, of een zuid georiënteerd bovenste appartement?
Heeft een van beide vloerkoeling? (soms icm warmtepomp). Dan lijkt me het probleem minder.

Je kunt met je vragen ook terecht in dit topic: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2

Daar hebben enkele users ook een nieuwbouw appartement gekocht.

Sport_Life wijzigde deze reactie 24-11-2019 09:23 (6%)

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 09:10

Het noorden is het meest geschikt voor raampartijen. Je wil licht binnen, niet perse zonnestralen.

Met gestrekt been.

• Qinshi
-DarkShadow- schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 23:04:
[...]

Ik zou kiezen voor het appartement waar het meeste zon op het balkon valt 's avonds in de zomer. Daar heb je als werkende het meeste aan. Welke van de twee dat is, ligt aan de exacte orientatie.

Voor de warmte kan er een verschil zijn tussen de twee opties, maar dat hoeft niet. Veel warmte komt immers door het dak naar binnen. Dus de verhouding tussen oppervlak glas en oppervlak dak speelt een rol, als wel de soort glas. Lastig te zeggen. Ga er maar vanuit dat je een airco installeert na de eerste zomer, dan is dat probleem ook opgelost.
Bedankt voor je mening en visie.
Ik heb hieronder een foto gepost van de locatie. Ik vermoed dat deze google earth foto dateert van de zomer, gezien de nogal korte schaduwen. Maar geen idee hoe ik dit kan controleren:
https://imgur.com/a/NICRbj8

Zonwerende folie aan de zuid georiënteerde ramen zal niet veel warmte tegenhouden?

Qinshi wijzigde deze reactie 24-11-2019 10:08 (4%)

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Nu online
Qinshi schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:26:
[...]

Wij hebben een appartement op het zuiden, voordeel is veel licht en ook veel minder gasverbruik in de winter door de zon. Voor de zomer hebben we screens en dat houdt het bij zonnige warme dagen echt koel binnen.
De appartementen die hier op het noorden en oosten zitten verbruiken 2x meer gas om het warm te krijgen!

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• nogeeninlog
  • Registratie: november 2007
  • Nu online
-DarkShadow- schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 23:04:
[...]

Dit is ook mijn gedachte. Heb je zon op het moment dat je gebruik wilt maken van het balkon?
Sinds tweeënhalf jaar heb ik een balkon op het westen en dat is echt ideaal. In de zomer heb ik tot 21:00 zon op mijn balkon. Vroeger had ik een balkon op het zuiden. Daar brandde ik weg in de middag en s'avonds zat ik in de schaduw. Die woning zat ook direct onder het dak (jaren '70 woning) en dat wilde ik echt nooit meer. In de zomer bloedheet en in de winter steenkoud. Nu zit ik helemaal gesandwiched. :>

• koen0s
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 13:14
Enkele stappen verder in het proces en momenteel moeten we de stap maken om een hypotheekverstrekker te kiezen bij onze adviseur. De opties in onze situatie (partner geen Nederlandse nationaliteit) zijn Aegon en Rabobank. Aangezien wij over 5-6 jaar willen verhuizen naar een grotere woning zijn de algemene voorwaarden m.b.t. meenemen rentepercentage naar nieuwe hypotheek erg belangrijk. De relevante voorwaarden van Aegon staan hieronder gegeven:
9.2 Voor het meenemen van de renterechten naar de lening van uw nieuwe woning gelden een aantal voorwaarden:
a. U kunt per leningdeel de renterechten meenemen voor maximaal het openstaande bedrag van de lening. Wij kijken dan naar het resterende bedrag van hypotheeklening vlak voordat u de lening aflost door verkoop van uw woning.
b. Wanneer de rente van uw nieuwe hypotheek is gebaseerd op een andere tariefklasse dan de rente van uw oude hypotheek of een andere hypotheekvorm heeft dan uw oude hypotheek, wordt de rente die u meeneemt gecorrigeerd. Dit doen wij op basis van de dan geldende rentestructuur.
c. De NHG-korting vervalt als u voor de oude woning een lening heeft met NHG en een nieuwe woning aankoopt zonder NHG.
d. Het gaat om vrijwillige, onderhandse verkoop van de oude woning.
e. Wij ontvangen van u binnen zes maanden na aflossing van de lening van uw oude woning, de getekende akkoordverklaring van de lening voor uw nieuwe woning.
f. U kunt uw renterechten alleen meenemen als uw nieuwe lening voldoet aan de regels en voorwaarden die wij op dat moment gebruiken.
Het is voor mij echter niet helemaal duidelijk.
  • Punt b: de tariefklasse van Aegon loopt van 81-100%. Betekend dit dat we in de 5-6 jaar dat we in de huidige woning zitten niet meer dan 19% van de woningwaarde van de nieuwe woning mogen aflossen? Dus stel de volgende woning kost 300.000,- mogen we niet meer dan 0,19*300.000=57.000,- aflossen in onze huidige woning?
  • Punt e: Indien we een nieuwbouwwoning zouden willen aanschaffen, is het dan wel mogelijk je rentepercentage mee te nemen? Aangezien je ongeveer een jaar lang met een dubbele hypotheek komt te zitten.
Mochten er mensen ervaring hebben met deze voorwaarden hoor ik het graag. _/-\o_ Ook bespreek ik het natuurlijk met de adviseur, maar zijn antwoorden vind ik soms wat te simpel door de bocht..

• mddd
  • Niet online
@koen0s
Punt b: Dit betekent dat de rente aangepast wordt naar gelang de verschillende risico opslag.
Als je bv. eerst in klasse 60-80 procent zit, en je nieuwe huis zit in 80-100, dan ga je dus wel meer rente betalen (logisch want je gaat in een hogere risico klasse). En hoeveel meer, dat hangt af van hoe DAN het verschil is tussen die risico klassen.

Punt e: Ik heb er geen ervaring mee maar als je een nieuwe hypotheek krijgt terwijl de bestaande nog loopt, dan ben je dus in feite je schuld aan het verhogen. Dat lijkt mij onder punt a. vallen: je "rente aanspraak" is nooit hoger dan wat je op dit moment nog open hebt aan schuld.

Ik kan me voorstellen dat je de hypotheek doormidden zou kunnen knippen. Stel je schuld is nu 200k en je volgende huis is 300k. Dan zou je de nieuwe hypotheek 100k voor 20 jaar kunnen nemen en 200k tegen variabele rente. Als je oude huis verkocht wordt, los je die 200k af (geen boete want variabel) en je bestaande 200k lening laat je bestaan en gebruik je voor de nieuwe woning. Hoe dit precies zou moeten dat met je dan toch met de bank/adviseur bespreken denk ik.

[Aanvulling]
Wat ik me nu pas realiseer.. wat je nodig hebt is dus (natuurlijk) een overbruggingskrediet. Hoe lang die mogen lopen is niet altijd gelijk, dus check dat. Een jaar is bij een nieuwbouw woning volgens mij normaliter prima. Die lening is bedoeld om tijdelijk te zijn. En je bestaande hypotheek kun je dan doorzetten naar de nieuwe woning.

mddd wijzigde deze reactie 26-11-2019 16:50 (45%)

• koen0s
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 13:14
mddd schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 16:43:
@koen0s
Punt b: Dit betekent dat de rente aangepast wordt naar gelang de verschillende risico opslag.
Als je bv. eerst in klasse 60-80 procent zit, en je nieuwe huis zit in 80-100, dan ga je dus wel meer rente betalen (logisch want je gaat in een hogere risico klasse). En hoeveel meer, dat hangt af van hoe DAN het verschil is tussen die risico klassen.

Punt e: Ik heb er geen ervaring mee maar als je een nieuwe hypotheek krijgt terwijl de bestaande nog loopt, dan ben je dus in feite je schuld aan het verhogen. Dat lijkt mij onder punt a. vallen: je "rente aanspraak" is nooit hoger dan wat je op dit moment nog open hebt aan schuld.

Ik kan me voorstellen dat je de hypotheek doormidden zou kunnen knippen. Stel je schuld is nu 200k en je volgende huis is 300k. Dan zou je de nieuwe hypotheek 100k voor 20 jaar kunnen nemen en 200k tegen variabele rente. Als je oude huis verkocht wordt, los je die 200k af (geen boete want variabel) en je bestaande 200k lening laat je bestaan en gebruik je voor de nieuwe woning. Hoe dit precies zou moeten dat met je dan toch met de bank/adviseur bespreken denk ik.

[Aanvulling]
Wat ik me nu pas realiseer.. wat je nodig hebt is dus (natuurlijk) een overbruggingskrediet. Hoe lang die mogen lopen is niet altijd gelijk, dus check dat. Een jaar is bij een nieuwbouw woning volgens mij normaliter prima. Die lening is bedoeld om tijdelijk te zijn. En je bestaande hypotheek kun je dan doorzetten naar de nieuwe woning.
Bedankt voor je antwoord!

M.b.t. het eerste punt: Maar is dat dan een verschil bepaald op mijn vorige rentetarief of het dan geldende rentetarief? Ik zal proberen de situatie iets duidelijker uit te leggen:

Momenteel kopen wij een appartement van 200.000,- dat wij 100% financieren met onze hypotheek. Over 5-6 jaar zouden we graag een (wellicht nieuwbouw-) huis willen kopen, waarschijnlijk in de prijsklasse 300-350.000,- . Omdat de rente nu zo laag staat zouden we graag de rente voor 30 jaar vastzetten. Echter is het dan natuurlijk wel belangrijk dat de rente over die 2 ton meegenomen kan worden naar de nieuwe woning. Mochten we in de 'huidige' woning dusdanig hebben afgelost dat we in de nieuwe woning in een lagere tariefklasse vallen, hoe wordt de nieuwe rente dan bepaald?
  • Bij een huidige rente van 2% en een korting van (in de toekomst) 0.2% in een lagere tariefklasse komen we op een nieuw rentepercentage van 1.8%
  • Of bij een (in de toekomst) geldende rente van 5% wordt 0.2% afgetrokken en is dus de nieuwe rente 4.8%

• mddd
  • Niet online
@koen0s Het eerste dus. Je neemt die rente van 2% mee. Hij wordt enkel nog gecorrigeerd voor een hogere/lagere risico klasse. Als die correctie nu 0,2 is en later 0,3 wordt dan geldt dus de 0,3.

• JeroenE
  • Niet online
koen0s schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:57:
]Punt e: Indien we een nieuwbouwwoning zouden willen aanschaffen, is het dan wel mogelijk je rentepercentage mee te nemen? Aangezien je ongeveer een jaar lang met een dubbele hypotheek komt te zitten.
Wellicht ten overvloede maar punt e is voor een andere situatie. Dit punt kan je gebruiken als je eerst je oude huis verkoopt, vervolgens (bijvoorbeeld) op wereldreis gaat en bij terugkomt een nieuw huis koopt. Je kan dan toch gebruik maken van de oude rente mits je binnen 6 maanden met een nieuwe hypotheekovereenkomst akkoord gaat.

Dit punt is om te voorkomen dat mensen jaren later alsnog een nieuwe hypotheek willen aangaan tegen een rente die ze ooit hebben gehad maar die ze al lang hebben afgelost.

• APBaguette
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 13:29
Ik probeer momenteel een huis te kopen waarvan de grond bestaat uit meerdere percelen. In de tuin is er een strookje erfpacht van het waterschap. Bonus probleem, de helft van een garage staat op dat stukje.

Er gedoe over dat stukje. Het waterschap zegt dat de erfpacht verlopen is en opnieuw vastgesteld moet worden, of het stukje grond moet verkocht worden. Het erfpachtcontract zoals vastgelegd is ook niet duidelijk, dat is tot ergens in de jaren 30 vastgelegd en daarna "stilzwijgend verlengd".

Nu wil de bank dus geen hypotheek verstrekken, omdat ze geen garantie hebben over de kosten of over de lengte van het contract :( Ik probeer een hypotheek aan te vragen van iets meer dan de helft van de taxatiewaarde en dat stukje grond is hooguit €3k waard als het gekocht moet worden 8)7

Even er vanuit gaan dat de verkoper nog wel aan mij wil verkopen, wat is hier nu het beste om te doen? Is het technisch mogelijk om in 1 koopcontract 2 dingen te kopen (huis + percelen van verkoper en stuk grond van het waterschap)? Of moet de verkoper eerst dit stukje grond kopen en dan weer aan mij te koop aanbieden? Gezien de prijs van dat laatste ben je meer kwijt aan notariskosten dan aan de waarde van de grond 8)7

Voor de duidelijkheid, het waterschap zelf heeft al iemand op dit dossier zitten en wil dit ook oplossen. Mijn financiële positie is ook het probleem niet. Met veel pijn en moeite zou ik dit zonder hypotheek kunnen doen, maar dat wil ik eigenlijk niet doen.

• sayang1991
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 06-12 17:50
Gisteren ook even onverwacht nieuws gekregen van de adviseur;

Het plan is namelijk om samen met mijn vriendin een huis te kopen en hebben al getekend.
Nu heeft mijn vriendin een 0-uren contract en word dus gekeken naar haar gemiddeld inkomen.
Gisteren kwam ze dolblij thuis met het nieuws dat ze een nieuwe baan heeft gekregen met vaste uren bij dezelfde werkgever maar in een totaal andere functie. *Gaat om een grote zorggroep

Nu geeft de adviseur alleen aan dat het niet verstandig is om deze baan aan te nemen op het moment.
Ze zal hiermee moeten wachten tot nadat wij het huis daadwerkelijk in bezit hebben, iets wat tot 1 april 2020 kan duren. De enige andere optie is haar werkgever ervan te overtuigen om haar geen proeftijd te geven maar direct een contract.

Zijn er nog mensen hier die hiermee ervaring hebben?

• Tsurany
  • Niet online
APBaguette schreef op woensdag 27 november 2019 @ 08:26:
Even er vanuit gaan dat de verkoper nog wel aan mij wil verkopen, wat is hier nu het beste om te doen? Is het technisch mogelijk om in 1 koopcontract 2 dingen te kopen (huis + percelen van verkoper en stuk grond van het waterschap)? Of moet de verkoper eerst dit stukje grond kopen en dan weer aan mij te koop aanbieden? Gezien de prijs van dat laatste ben je meer kwijt aan notariskosten dan aan de waarde van de grond 8)7
Het makkelijkst lijkt mij om eerst de grond van het waterschap te kopen en daarna de hypotheekaanvraag te starten. Dan moet je echter wel zekerheid hebben via een koopcontract zonder ontbindende voorwaarden aan de kant van de verkoper.
sayang1991 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 08:41:
Een bank is niet happig om een hypotheek te verstrekken aan iemand in proeftijd. Het is in principe wel mogelijk door te kijken naar het inkomen van de afgelopen drie jaar, vergelijkbaar met een 0 uren contract, maar dan moet je die discussie aangaan met de bank. Wil je dat risico lopen?

Tsurany wijzigde deze reactie 27-11-2019 09:00 (22%)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@sayang1991 Nieuwe proeftijd bij dezelfde werkgever is wel een beetje flauw natuurlijk. Zie dat ook zeer zelden voorkomen.

Was toch benieuwd; eerste de beste artikel:
https://nl.hellolaw.com/j...-functie-nieuwe-proeftijd

Maar in principe; als er een werkgeversverklaring komt, zou het goed moeten zijn toch?

• AGee
  • Niet online

AGee

Het plan is namelijk om samen met mijn vriendin een huis te kopen en hebben al getekend.
Nu heeft mijn vriendin een 0-uren contract en word dus gekeken naar haar gemiddeld inkomen.
Gisteren kwam ze dolblij thuis met het nieuws dat ze een nieuwe baan heeft gekregen met vaste uren bij dezelfde werkgever maar in een totaal andere functie. *Gaat om een grote zorggroep

Nu geeft de adviseur alleen aan dat het niet verstandig is om deze baan aan te nemen op het moment.
Ze zal hiermee moeten wachten tot nadat wij het huis daadwerkelijk in bezit hebben, iets wat tot 1 april 2020 kan duren. De enige andere optie is haar werkgever ervan te overtuigen om haar geen proeftijd te geven maar direct een contract.

Ja, al ging het in onze situatie om een baan zonder proeftijd. Maar ook toen was de adviseur terughoudend :+ Als ze in de berekeningen al als 'flexwerker' meegenomen wordt door naar het gemiddelde van de afgelopen drie jaar te kijken, zit je wel goed.

• sayang1991
AGee schreef op woensdag 27 november 2019 @ 08:59:
[...]

Ja, al ging het in onze situatie om een baan zonder proeftijd. Maar ook toen was de adviseur terughoudend :+ Als ze in de berekeningen al als 'flexwerker' meegenomen wordt door naar het gemiddelde van de afgelopen drie jaar te kijken, zit je wel goed.
Precies dit dus, ik ging er eigenlijk al vanuit dat er hoe dan ook naar het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar gekeken ging worden i.v.m. haar 0-uren contract. Ga het nogmaals met de adviseur bespreken en sowieso mijn vriendin het advies meegeven om te vragen of ze zonder proeftijd mag starten. Sowieso is het eigenlijke plan om de komende maanden nog enkele dagen uit te helpen op haar oude functie.

• Charly
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 13:02

Ja.

Ik weet niet hoe ver jullie al zijn in de hypotheek aanvraag, maar het antwoord van mijn adviseur was om idealiter inderdaad ff te wachten met het tekenen van een nieuwe arbeidsovereenkomst tot na acceptatie van de hypotheek. Daarna maakte het volgens hem niet meer uit.

• Wowhead
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 04-12 16:56
Wij ondervinden extreme moeilijkheden om uberhaupt huizen te bezichtingen in te plannen.
Wij zoeken naar appartementen/huizen van maximaal 175.0000 euro ivm een verdiener.

Alle huizen waarop wij een bezichtiging aanvragen zijn of al verkocht, of er word geboden door bezichtigers of ze hebben een bezichtiging stop of het valt op gare tijden, hierdoor moet ik geforceerd best veel vrije dagen gaan nemen om uberhaupt wat huizen te kunnen bezichtigen.

We zoeken van alles in dorpen/ randstad en stad (omgeving spijkenisse/ rotterdam/ vlaardingen etc.

40/50 bezichtingen aangevraagd en letterlijk 1 afspraak kunnen krijgen voor de donderdag (heb een hele dag vrij genomen) echt heel irritant.

Ook al ruim 10 keer een datum geprikt voor een bezichtigin gekregen te hebben om vervolgens een mailtje te krijgen dat het huis al verkocht is......

Wowhead wijzigde deze reactie 27-11-2019 11:05 (9%)

• JeroenE
  • Niet online
APBaguette schreef op woensdag 27 november 2019 @ 08:26:
Is het technisch mogelijk om in 1 koopcontract 2 dingen te kopen (huis + percelen van verkoper en stuk grond van het waterschap)? Of moet de verkoper eerst dit stukje grond kopen en dan weer aan mij te koop aanbieden?
Ik denk dat het laatste wel het makkelijkste is.

Volgens mij kan je technisch gezien wel iets van twee partijen tegelijk kopen, maar dat maakt het niet makkelijker. Je hebt dan geen standaard koopcontract dus komen er allerlei kosten om dat allemaal goed te regelen. Vervolgens loop je meer risico want wat als het waterschap toch besluit niet te verkopen? Ook al moeten ze dan een 'boete' betalen omdat ze zich niet aan de afspraken houden zit je dan zowel als koper maar ook als verkoper met de gebakken peren dat er iets anders moet worden geregeld etc.
Ik denk dat al deze extra kosten veel meer zullen zijn dan het stukje grond twee keer te verkopen.

Ik denk dat het ook in het belang van de verkoper is om dit beter te regelen. Want als jij tegen dit probleem aanloopt met de financiering zal een andere verkoper waarschijnlijk tegen hetzelfde probleem aanlopen.

Wat wellicht ook nog kan (maar dat moet je dan zelf natuurlijk eerst wel willen) is dat jij nu al apart van het huis het stuk grond van het waterschap koopt. Maar als er om wat voor reden dan ook iets mis gaat met de verkoop van het huis heb jij ineens ergens een lapje grond met een erfpachter er op.

FYI wij hebben onlangs een stukje grond van de gemeente gekocht voor 3,1k euro en de eindafrekening van de notaris was net geen 4k. Maar dat is dus met maar twee partijen, recht toe recht aan koopcontract en geen "rare dingen".

Dat zou het dus waarschijnlijk ook ongeveer kosten als de verkoper dit eerst moet regelen en die moet die "investering" dan wel willen maken.

• APBaguette
JeroenE schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:05:
[...]
Wat wellicht ook nog kan (maar dat moet je dan zelf natuurlijk eerst wel willen) is dat jij nu al apart van het huis het stuk grond van het waterschap koopt. Maar als er om wat voor reden dan ook iets mis gaat met de verkoop van het huis heb jij ineens ergens een lapje grond met een erfpachter er op.
Ik heb dit voorgesteld aan de hypotheekverstrekker en technisch gezien kan dit, het probleem waar ik mee zit is dat mijn garage dan half op dat stukje erfpacht staat en half op mijn eigen perceel. Officieel geven ze daar natuurlijk geen advies over, maar tussen neus en lippen door kwam het erop neer dat je daar echt niet vrolijk van wordt.

De verkoper is inmiddels in gesprek met het waterschap, afwachten wat daaruit komt.
Wowhead schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:03:
Wij ondervinden extreme moeilijkheden om uberhaupt huizen te bezichtingen in te plannen.
Wij zoeken naar appartementen/huizen van maximaal 175.0000 euro ivm een verdiener.
Ik wil je niet helemaal ontmoedigen, maar die markt bestaat praktisch niet meer. Zodra zo'n huis op Funda verschijnt moet je effectief ongezien meteen ruim boven de vraagprijs bieden, anders maak je geen schijn van kans. Het huis wat ik probeer te kopen in dezelfde regio zit ruim boven die prijs, maar het stond 1 week te koop op Funda en er waren al tientallen bezichtigingen geplanned. Dat was geen verzinsel van de makelaar, er stond buiten min of meer een wachtrij. Ik heb het "gewonnen" (als de koop doorgaat tenminste...) door direct na de bezichtiging gelijk een fors bod neer te leggen, ongeveer 6% boven vraagprijs.

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 13:49
Charly schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:41:
[...]

Ja.

Ik weet niet hoe ver jullie al zijn in de hypotheek aanvraag, maar het antwoord van mijn adviseur was om idealiter inderdaad ff te wachten met het tekenen van een nieuwe arbeidsovereenkomst tot na acceptatie van de hypotheek. Daarna maakte het volgens hem niet meer uit.
Dit klopt, na ondertekenen van offerte kun je zonder problemen switchen van baan bijvoorbeeld.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• sayang1991
Martinusz schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:15:
[...]

Dit klopt, na ondertekenen van offerte kun je zonder problemen switchen van baan bijvoorbeeld.
Dus in principe als in januari de definitieve hypotheek aanvraag geregeld is kan zij switchen van baan en hoeft hiervoor niet te wachten tot wij daadwerkelijk het huis hebben in april?

Ik ga het een en ander uiteraard eerst ook overleggen met me eigen adviseur, maar ik kom graag goed voorbereid naar een gesprek.

• Martinusz
sayang1991 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:27:
[...]

Dus in principe als in januari de definitieve hypotheek aanvraag geregeld is kan zij switchen van baan en hoeft hiervoor niet te wachten tot wij daadwerkelijk het huis hebben in april?

Ik ga het een en ander uiteraard eerst ook overleggen met me eigen adviseur, maar ik kom graag goed voorbereid naar een gesprek.
Zodra jij een hypotheekofferte hebt ontvangen van een bank en jij deze getekend retour hebt gestuurd, kan je switchen.
Tegenwoordig moeten de banken alle checks op voorhand doen en zodra zij een offerte uitgeven en deze wordt getekend zijn ze verplicht deze te "leveren". Het is dus niet zo dat ze nadat jij een offerte hebt getekend, nog eens wat checks gaan doen of documenten gaan opvragen etc.

• JeroenE
  • Niet online
APBaguette schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:09:
Ik heb dit voorgesteld aan de hypotheekverstrekker en technisch gezien kan dit, het probleem waar ik mee zit is dat mijn garage dan half op dat stukje erfpacht staat en half op mijn eigen perceel. Officieel geven ze daar natuurlijk geen advies over, maar tussen neus en lippen door kwam het erop neer dat je daar echt niet vrolijk van wordt.
Als jij het stuk grond van het waterschap kan kopen dan is het al jouw grond. Ik ging er dan even vanuit dat je dat gewoon uit eigen middelen zou doen. Als je dan later het huis (en de andere grond) koopt van de verkoper dan is er voor de bank verder weinig meer aan de hand. Het andere stuk grond is immers al van jou dus is er verder geen onduidelijkheid over de aanschafprijs of erfpacht van dat stuk grond want jij bent al de eigenaar en hoeft dus geen erfpachtovereenkomst aan te gaan. Sterker nog, volgens mij kan je dat niet eens met jezelf doen.

@sayang1991 Volgens mij moet je officieel de geldverstrekker wel op de hoogte houden als er wijzigingen zijn in de gegevens die je hebt opgegeven bij het aanvragen van de offerte, ook al heb je die al getekend.

Ik meen dat in onze hypotheekovereenkomst zelfs een zinnetje staat dat je dat moet blijven doen tijdens de hele looptijd van de hypotheek. Maar volgens mij heb ik bij een wisseling van werkgever dat nog nooit aan mijn geldverstrekker doorgegeven 8)

• APBaguette
JeroenE schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:24:
[...]
Als jij het stuk grond van het waterschap kan kopen dan is het al jouw grond. Ik ging er dan even vanuit dat je dat gewoon uit eigen middelen zou doen. Als je dan later het huis (en de andere grond) koopt van de verkoper dan is er voor de bank verder weinig meer aan de hand. Het andere stuk grond is immers al van jou dus is er verder geen onduidelijkheid over de aanschafprijs of erfpacht van dat stuk grond want jij bent al de eigenaar en hoeft dus geen erfpachtovereenkomst aan te gaan. Sterker nog, volgens mij kan je dat niet eens met jezelf doen.
Wat ik bedoelde is dat als ik dat stuk erfpachtgrond inderdaad direct zelf van het waterschap koop, er nog een garage half op staat die technisch gezien (nog) niet van mij is. Of andersom, als de verkoop van het huis eerder doorgaat, dan staat de garage nog half op grond die niet van mij is. Als om wat voor reden dan ook 1 van de 2 transacties niet doorgaat zit je helemaal met ellende. Volgens mijn hypotheekverstrekker is dat een administratief gedrocht waar je niet aan wil beginnen.

• JeroenE
  • Niet online
APBaguette schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:48:
Wat ik bedoelde is dat als ik dat stuk erfpachtgrond inderdaad direct zelf van het waterschap koop, er nog een garage half op staat die technisch gezien (nog) niet van mij is.
Ja precies, jij hebt dan in principe de erfpachtovereenkomst van het waterschap overgenomen. Daarom schreef ik ook dat het de vraag is of je dat zou willen omdat je (als de verkoop niet door gaat van het huis etc) je een stuk grond hebt met een erfpachter er op.

Ik zou dan ook gewoon het verlies nemen van die extra 900 a 1000 euro oid die het kost aan een de notaris om het stuk eerst door de huidige verkoper te laten aanschaffen. Ik vind het ook wel vreemd dat de verkoopmakelaar dit niet als "probleem" heeft gezien.

• APBaguette
JeroenE schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:53:
[...]
Ja precies, jij hebt dan in principe de erfpachtovereenkomst van het waterschap overgenomen. Daarom schreef ik ook dat het de vraag is of je dat zou willen omdat je (als de verkoop niet door gaat van het huis etc) je een stuk grond hebt met een erfpachter er op.
Ah ja, dat is ook een optie. Ik zat te denken in de hoek van volledig eigendom + recht van opstal voor de garage. Recht van opstal kan bij mijn weten tijdelijk zijn.

• izdp
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 06-12 18:58

Overtuigen?
Proeftijd mag zelfs niet eens.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

izdp schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:33:
[...]

Overtuigen?
Proeftijd mag zelfs niet eens.
Schijnbaar wel als de werkzaamheden volledig anders zijn dan tot nu toe het geval was...

• izdp
MikeyMan schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:38:
[...]

Schijnbaar wel als de werkzaamheden volledig anders zijn dan tot nu toe het geval was...
Nee dus.
Binnen een proeftijd wel, maar daarna nooit meer een nieuwe proeftijd bij dezelfde werkgever.
Ook niet bv van flex naar vast bij dezelfde werkgever ongeacht de functie.

izdp wijzigde deze reactie 27-11-2019 16:44 (10%)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

izdp schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:43:
[...]

Nee dus.
Binnen een proeftijd wel, maar daarna nooit meer een nieuwe proeftijd bij dezelfde werkgever.
Ook niet bv van flex naar vast bij dezelfde werkgever ongeacht de functie.
Je doet wel heel stellig, maar de bronnen die ik vind lijken het er toch wel over eens te zijn:

Proeftijd bij opvolgend contract?
Sluit u een tweede arbeidsovereenkomst af met dezelfde werkgever, dan mag in principe geen proeftijd worden opgenomen. U heeft immers al kennis gemaakt met uw werknemer en u weet hoe de werknemer functioneert. Spreekt u in dit geval toch een proeftijd af dan is deze proeftijd nietig. De proeftijd geldt niet.
Stroomt de werknemer intern door naar een andere functie dan kan de situatie anders zijn. Is het een vergelijkbare functie als de functie die de werknemer al deed, dan mag geen nieuwe proeftijd worden opgenomen. Gaat het om een functie met duidelijk andere vaardigheden of verantwoordelijkheden, dan mag wél een nieuwe proeftijd worden afgesproken. Loop niet het risico dat uw proeftijd ongeldig is. Een ongeldige proeftijd zorgt ervoor dat u uw werknemer niet zomaar binnen de proeftijd kunt ontslaan.

• izdp
MikeyMan schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:45:
[...]

Je doet wel heel stellig, maar de bronnen die ik vind lijken het er toch wel over eens te zijn:

Proeftijd bij opvolgend contract?
Sluit u een tweede arbeidsovereenkomst af met dezelfde werkgever, dan mag in principe geen proeftijd worden opgenomen. U heeft immers al kennis gemaakt met uw werknemer en u weet hoe de werknemer functioneert. Spreekt u in dit geval toch een proeftijd af dan is deze proeftijd nietig. De proeftijd geldt niet.
Stroomt de werknemer intern door naar een andere functie dan kan de situatie anders zijn. Is het een vergelijkbare functie als de functie die de werknemer al deed, dan mag geen nieuwe proeftijd worden opgenomen. Gaat het om een functie met duidelijk andere vaardigheden of verantwoordelijkheden, dan mag wél een nieuwe proeftijd worden afgesproken. Loop niet het risico dat uw proeftijd ongeldig is. Een ongeldige proeftijd zorgt ervoor dat u uw werknemer niet zomaar binnen de proeftijd kunt ontslaan.
Ja heel stellig.
Je kan een werknemer op proef wel een andere functie plus beloning aanbieden, maar absoluut geen nieuwe proeftijd met de welbekende ontslagmogelijkheid.
Dus als de nieuwe functie niet naar tevredenheid is, dan terug naar je oude functie is wel mogelijk.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

izdp schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:51:
[...]

Ja heel stellig.
Je kan een werknemer op proef wel een andere functie plus beloning aanbieden, maar absoluut geen nieuwe proeftijd met de welbekende ontslagmogelijkheid.
Dus als de nieuwe functie niet naar tevredenheid is, dan terug naar je oude functie is wel mogelijk.
Heb je daar ook onderbouwing voor? Zie dit voorbehoud nergens terugkomen.

MikeyMan wijzigde deze reactie 27-11-2019 17:13 (3%)

• izdp
MikeyMan schreef op woensdag 27 november 2019 @ 17:13:
[...]

Heb je daar ook onderbouwing voor? Zie dit voorbehoud nergens terugkomen.
Onderbouwing spreekt eigenlijk voor zich.
Het heeft een directe conculega, die slim dacht te zijn, heel veel geld gekost.
En zeer terecht.
De zorgsector is overigens wel berucht om een loopje te nemen met de CAO qua flexwerkers.

Edit: Van flex naar een vast contract, is een proeftijd ook niet meer van toepassing.
Uitzondering zou kunnen zijn als van flex met bv een nulurencontract de functie vervalt, een totaal andere functie wordt aangeboden met een vast contract.
Als werkgever zou ik dit zeker checken met de vakbond.

izdp wijzigde deze reactie 27-11-2019 17:43 (25%)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

izdp schreef op woensdag 27 november 2019 @ 17:35:
[...]

Onderbouwing spreekt eigenlijk voor zich.
Het heeft een directe conculega, die slim dacht te zijn, heel veel geld gekost.
En zeer terecht.
De zorgsector is overigens wel berucht om een loopje te nemen met de CAO qua flexwerkers.
Ja zo werkt dat niet... Anekdotische n=1 verhalen zijn geen bewijs...

Ik zal een voorzetje geven:
https://www.absoluteadvoc...eftijd-bij-andere-functie

https://www.arbeidsrechte...ieuwe-arbeidsovereenkomst

Ik laat me graag van het tegendeel overtuigen.

MikeyMan wijzigde deze reactie 27-11-2019 17:41 (3%)

• izdp
De advocaat die je aanhaalt beweert wat heel makkelijk.
Je tweede link is veel duidelijker en daar kan je het beweerde van de advocaat niet vinden.

Mijn conculega die volgde dus wat die advocaat beweerde en ging nat tot en met het hoger beroep.

Maar laten we het maar bij anekdotisch houden.
Toch voor de vraagsteller zou het bezopen zijn om die mooie kans te laten lopen vanwege de hypotheek.
Een goede werkgever zal er geen enkel probleem mee hebben, om bij niet functioneren in die andere positie, haar vorige functie te garanderen.
Dat kan dus in het contract en is veel veiliger voor de werkgever.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@izdp No offence, maar 1.3.3.2 D van het arbeidsrecht stelt letterlijk:

2. De medewerker is eerder in dienst geweest bij de werkgever, ook al zitten er meer dan 3 maanden tussen de twee arbeidsovereenkomsten
In deze situatie kan alleen een nieuwe proeftijd worden bedongen, wanneer de nieuwe arbeidsovereenkomst duidelijk andere vaardigheden en verantwoordelijkheden van de medewerker eist. De proeftijd is mogelijk als de essentie van wat er van de werknemer wordt verwacht anders wordt. De werkgever heeft dan over dat nieuwe werk onvoldoende inzicht. Dat gaat vooral op als de nieuwe arbeidsovereenkomst, weinig van doen heeft met de vorige overeenkomst. Doordat het genoemde criterium lastig te gebruiken is, kan er grote rechtsonzekerheid ontstaan over de vraag of de proeftijd geldig is (art 7:652 lid 8 BW). Mede daarom wordt er afgeraden in deze situaties een proeftijd te bedingen.

• izdp
Rept dus over weer in dienst komen en dus geen voortzetting.
Lees daarbij de laatste zin die mijn laatste zin hierboven dik onderstreept.

• AGee
  • Niet online

AGee

Gaat nogal off-topic hier jongens, in een topic over het kopen van een huis. Oorspronkelijke vraag ging niet eens over die proeftijd :O :z

AGee wijzigde deze reactie 27-11-2019 19:12 (35%)

• Son Gohan
Ligt het aan mij..? Of ligt het aan de markt nu..? |:(

Ik merk de laatste ~2-3 weken dat de woningen die op funda/makelaarsland en dergelijke websites staan steeds langer erop blijven(ik weet dat sommige makelaars dat bewust doen). En als ik bijvoorbeeld bel voor het bezichtigen van een woning dat dat nu 'ineens' wel kan en dat het ook kan ZONDER aankoopmakelaar..

Plaatsen waar ik voornamelijk in kijk zijn Vianen, Nieuwegein, Ijsselstein, Houten, Odijk, Bunnik, Werkhoven en Wijk bij duurstede.

Bij de eerste plaatsen heb ik wel een idee hoe het is om daar te wonen en te leven alleen bij Wijk bij Duurstede niet.

Hebben de mensen hier ervaring met het wonen in Wijk bij Duurstede? Zo ja, ben erg nieuwsgierig naar je mening! 😁

• belastingdizzle
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 13:34

belastingdizzle

Rechts Links

Een collega woont er met plezier. Wil je er alleen gaan wonen of met je partner?

Wie dit leest is gek

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 06-12 23:50

Richh

HODL

Son Gohan schreef op donderdag 28 november 2019 @ 22:02:

Ik merk de laatste ~2-3 weken dat de woningen die op funda/makelaarsland en dergelijke websites staan steeds langer erop blijven(ik weet dat sommige makelaars dat bewust doen). En als ik bijvoorbeeld bel voor het bezichtigen van een woning dat dat nu 'ineens' wel kan
Het zal wel toeval zijn, maar ik ga maandagmiddag bij een woning kijken die al vier weken op Funda staat 8)7 en blijkbaar nog steeds niet verkocht is. Bizar, hier in Zwolle.

• Son Gohan
belastingdizzle schreef op donderdag 28 november 2019 @ 22:12:
Een collega woont er met plezier. Wil je er alleen gaan wonen of met je partner?
Kijk dat is mooi om te horen! Met vriendin/partner. We zijn op zoek naar onze eerste woning :)

Ik hoor voornamelijk veel horror verhalen dat het in de ochtend lastig is om op de snelweg (A12) te komen vanuit Wijk bij Duurstede (N229). En andersom ook aan het einde van de middag ~1700-1730 uur ;(
Richh schreef op donderdag 28 november 2019 @ 22:17:
[...]

Het zal wel toeval zijn, maar ik ga maandagmiddag bij een woning kijken die al vier weken op Funda staat 8)7 en blijkbaar nog steeds niet verkocht is. Bizar, hier in Zwolle.
Nice, goodluck maandag! Grappig dat dat ook speelt in Zwolle ;)

Son Gohan wijzigde deze reactie 28-11-2019 22:22 (30%)

• apNia
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 00:22

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Als ik de laatste inspectie doe op een huis, wat zijn dan in het bijzonder dingen waar ik op moet letten die men veelal over het hoofd ziet?

• Martinusz
apNia schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:25:
Als ik de laatste inspectie doe op een huis, wat zijn dan in het bijzonder dingen waar ik op moet letten die men veelal over het hoofd ziet?
- is alles weg wat weg moet zijn
- is alles wat op de lijst van zaken staat aanwezig
- werkt alles nog (water etc.)
- vraag hoe bepaalde zaken werken (waar zit bijvoorbeeld de knop voor.... etc..)
- .......

• LuNaTiC
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Staan ook wel wat lijsten voor als je even googlet. Ik zou inderdaad vooral even de waterkranen open zetten, wc's even doorspoelen, alle gaspitjes uitproberen, afzuigkap aan, een hele kalkoen in de oven braden, dat soort dingen.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• izdp
Valt me op: geen enkele Black Friday aanbieding gezien ;-)

• LuNaTiC
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

izdp schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 21:07:
Valt me op: geen enkele Black Friday aanbieding gezien ;-)
Vond dit wel een aardige afprijzing anders!

https://www.funda.nl/koop...-tuinwoning-54-bouwnr-68/

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• izdp
Meer iets van BIg Brother is watching you.

• ro3lie
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 12:52
Zo! Na 10 bezichtigingen (deze maand) en een bod (afgewezen) hebben we vorige week succes geboekt.
Huis gezien in de stille verkoop, gekeken en direct geboden (na onderhandelingen akkoord). Inmiddels is de koopovereenkomst getekend. Erg tevreden!

Mijn ervaring laatste 2/3 maanden was hierin erg gespannen. Huizen op Funda kan je nagenoeg vergeten. Inschrijven bij Makelaars (zoekopdrachten) en ze allemaal volgen op FB/IG helpt (vaak dag eerder) maar dan nog..

Afijn :-). Komende week offerte hypotheek bekijken en mijn wensen mbt EBV uitzoeken (ik wil zonnepanelen/ketel direct meenemen).

My RIPE Atlas v4 Probe!How to install: HomeBridge on a UniFi CloudKey Gen1

• alionfire
Son Gohan schreef op donderdag 28 november 2019 @ 22:02:

Ik merk de laatste ~2-3 weken dat de woningen die op funda/makelaarsland en dergelijke websites staan steeds langer erop blijven(ik weet dat sommige makelaars dat bewust doen). En als ik bijvoorbeeld bel voor het bezichtigen van een woning dat dat nu 'ineens' wel kan en dat het ook kan ZONDER aankoopmakelaar..

Plaatsen waar ik voornamelijk in kijk zijn Vianen, Nieuwegein, Ijsselstein, Houten, Odijk, Bunnik, Werkhoven en Wijk bij duurstede.

Bij de eerste plaatsen heb ik wel een idee hoe het is om daar te wonen en te leven alleen bij Wijk bij Duurstede niet.

Hebben de mensen hier ervaring met het wonen in Wijk bij Duurstede? Zo ja, ben erg nieuwsgierig naar je mening! 😁
Hier in Almere heb ik nooit een woning niet kunnen bezichtigen omdat ik geen aankoopmakelaar had. Ik zie af en toe wel inderdaad woningen tussen de 275-350K die er wat langer op staan, maar dat komt vaak omdat de verkoper wacht op een gek die te veel gaat bieden. Vaak zijn dat woningen waar nog het e.e.a. aan gedaan moet worden.

Overigens merk ik dat het aantal huizen dat in de verkoop gedaan wordt daalt, maar dat kan ook aan mij liggen :P
ro3lie schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 11:48:
Zo! Na 10 bezichtigingen (deze maand) en een bod (afgewezen) hebben we vorige week succes geboekt.
Huis gezien in de stille verkoop, gekeken en direct geboden (na onderhandelingen akkoord). Inmiddels is de koopovereenkomst getekend. Erg tevreden!

Mijn ervaring laatste 2/3 maanden was hierin erg gespannen. Huizen op Funda kan je nagenoeg vergeten. Inschrijven bij Makelaars (zoekopdrachten) en ze allemaal volgen op FB/IG helpt (vaak dag eerder) maar dan nog..

Afijn :-). Komende week offerte hypotheek bekijken en mijn wensen mbt EBV uitzoeken (ik wil zonnepanelen/ketel direct meenemen).
Gefeliciteerd! :D

alionfire wijzigde deze reactie 30-11-2019 12:06 (21%)

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13:39
alionfire schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 12:05:
[...]

Hier in Almere heb ik nooit een woning niet kunnen bezichtigen omdat ik geen aankoopmakelaar had. Ik zie af en toe wel inderdaad woningen tussen de 275-350K die er wat langer op staan, maar dat komt vaak omdat de verkoper wacht op een gek die te veel gaat bieden. Vaak zijn dat woningen waar nog het e.e.a. aan gedaan moet worden.

Overigens merk ik dat het aantal huizen dat in de verkoop gedaan wordt daalt, maar dat kan ook aan mij liggen :P

[...]

Gefeliciteerd! :D
Het aanbod daalt al jaren, probleem is dat de vraag gelijk blijft of zelfs toeneemt, waardoor de druk op de huizen die nog wel te koop komen nog groter wordt. Met als resultaat (icm een reeks andere factoren) alsmaar stijgende prijzen.

• Son Gohan
Wooohoo (zwarte) vrijdag het telefoontje gekregen dat het bod (onder voorbehoud van financiering) is geaccepteerd! :*) (onze eerste woning)

En 3 keer raden.. we hadden gewoon de vraagprijs geboden, met in het achterhoofd dat als het bod wordt geaccepteerd is het mooi en hebben we geluk, maar overbieden gaan we sowieso niet doen!

Volgende week hebben wij afspraken staan met een aantal hypotheekverstrekkers (de groot banken en onafhankelijk hypotheekadviseurs) Wat is jullie ervaring hiermee? Liever een groot bank of toch via een onafhankelijk hypotheekadviseur? Hebben jullie nog tips waarop wij moeten letten bij het afsluiten van een hypotheek ?

Over 5 dagen is het de datum voor 'Ondertekening akte', alleen kunnen wij dat zo 123 tekenen? Wat houdt dat precies in? Kan dat zomaar ondertekend worden zonder dat ik al offertes heb van de hypotheek verstrekkers? En wat nou als ik het financieel niet rond krijg? :?

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Nu online
Son Gohan schreef op zondag 1 december 2019 @ 19:53:
Over 5 dagen is het de datum voor 'Ondertekening akte', alleen kunnen wij dat zo 123 tekenen? Wat houdt dat precies in? Kan dat zomaar ondertekend worden zonder dat ik al offertes heb van de hypotheek verstrekkers? En wat nou als ik het financieel niet rond krijg? :?
Ik neem aan dat je het van tevoren al hebt uitgezocht dat je de hypotheek rond kan krijgen en anders dat je in ieder geval een bod hebt gedaan 'onder voorbehoud van financiering'?

• Son Gohan
President schreef op zondag 1 december 2019 @ 20:06:
[...]

Ik neem aan dat je het van tevoren al hebt uitgezocht dat je de hypotheek rond kan krijgen en anders dat je in ieder geval een bod hebt gedaan 'onder voorbehoud van financiering'?
Ja dat hebben we zeker van tevoren uitgezocht, alleen dat is al ongeveer ~4-5 maanden geleden en dat hebben we zeker gedaan! :)
mddd schreef op zondag 1 december 2019 @ 20:12:
@Son Gohan Als je je wilt indekken tegen het risico dat je de financiering niet krijgt, ben je nu wat laat.. je hebt geboden met een voorbehoud van financiering, of niet. Of dit wel of niet zo is staat natuurlijk in de concept koopovereenkomst.

Zo wel dan heb je tot de afgesproken datum om een goedkeuring of afwijzing van een bank te krijgen. Zo niet dan zit je na tekenen (en drie dagen bedenktijd) er aan vast en lukt de financiering niet, dan zit je aan een boete vast, normaal gesproken 10% van de koopsom.

Dus: heb je een voorbehoud financiering of niet?
@mddd Thanks voor de tip om dat nogmaals te checken in de concept koopovereenkomst en de datum van goedkeuring is inderdaad ook belangrijk.

Son Gohan wijzigde deze reactie 01-12-2019 20:16 (48%)

• mddd
  • Niet online
@Son Gohan Als je je wilt indekken tegen het risico dat je de financiering niet krijgt, ben je nu wat laat.. je hebt geboden met een voorbehoud van financiering, of niet. Of dit wel of niet zo is staat natuurlijk in de concept koopovereenkomst.

Zo wel dan heb je tot de afgesproken datum om een goedkeuring of afwijzing van een bank te krijgen. Zo niet dan zit je na tekenen (en drie dagen bedenktijd) er aan vast en lukt de financiering niet, dan zit je aan een boete vast, normaal gesproken 10% van de koopsom.

Dus: heb je een voorbehoud financiering of niet?

Edit:
Die heb je. Dus dan ga je nu tekenen en vervolgens heb je tot de afgesproken datum om je financiering te krijgen! Het is normaal dat je nog geen offerte hebt, daarvoor is dat voorbehoud bedoeld.

mddd wijzigde deze reactie 01-12-2019 20:16 (15%)

• President
  • Nu online
Son Gohan schreef op zondag 1 december 2019 @ 20:12:
[...]

Ja dat hebben we zeker van tevoren uitgezocht, alleen dat is al ongeveer ~4-5 maanden geleden en dat hebben we zeker gedaan! :)
En oplevering (en ondertekening) van de akte vindt plaats in 2019? Of pas in 2020 met de nieuwe hypotheekregels (https://www.hypotheekadvi...s/hypotheekregels-2020/)?

• Biohazzard21

Waarom niet eerst even met een financieel adviseur gepraat, of in ieder geval wat informatie ingewonnen? |:( Het lijkt me, zeker met een eerste woning, überhaupt zeer onverstandig om hele financieringstraject zonder onpartijdig advies in te gaan.

Anyway, als je in jullie bod de gehele koopsom onder voorbehoud van financiering hebben opgenomen kan je de koopakte tekenen. Je hebt dan in principe een tijd van ten minste 6 weken om het traject met een geldverstrekker af te ronden.

• President
  • Nu online
Biohazzard21 schreef op zondag 1 december 2019 @ 20:15:
[...]

Waarom niet eerst even met een financieel adviseur gepraat, of in ieder geval wat informatie ingewonnen? |:( Het lijkt me, zeker met een eerste woning, überhaupt zeer onverstandig om hele financieringstraject zonder onpartijdig advies in te gaan.
Ben benieuwd of er ook een bouwkundige keuring is afgesproken bij het bod :P

• Tsurany
  • Niet online
[...]

Anyway, als je in jullie bod de gehele koopsom onder voorbehoud van financiering hebben opgenomen kan je de koopakte tekenen. Je hebt dan in principe een tijd van ten minste 6 weken om het traject met een geldverstrekker af te ronden.
Wat is er nou nog lastig aan een huis kopen en financieren als starters? Ik heb ook niet vooraf een adviseur ingeschakeld, nergens voor nodig.

• Son Gohan
President schreef op zondag 1 december 2019 @ 20:15:
[...]
En oplevering (en ondertekening) van de akte vindt plaats in 2019? Of pas in 2020 met de nieuwe hypotheekregels (https://www.hypotheekadvi...s/hypotheekregels-2020/)?
Hieronder een tijdlijn;
  • 6 december 2019 Datum Ondertekening akte
  • 19 januari 2020 Datum Ontbindende voorwaarden
  • 26 januari 2020 Datum Waarborg
  • 4 maart 2020 Datum Transport
[...]

We hebben inderdaad geboden met 'onder voorbehoud van financiering'.
President schreef op zondag 1 december 2019 @ 20:18:
[...]

Ben benieuwd of er ook een bouwkundige keuring is afgesproken bij het bod :P
Dit hebben we niet gedaan omdat het een vrij jonge woning is, bouwjaar 2013.

• Biohazzard21
Tsurany schreef op zondag 1 december 2019 @ 20:21:
[...]

Wat is er nou nog lastig aan een huis kopen en financieren als starters? Ik heb ook niet vooraf een adviseur ingeschakeld, nergens voor nodig.
Geen idee of je sarcastisch bent of niet. Je hoeft het natuurlijk niet te doen, staat iedereen geheel vrij inderdaad. In dit specifieke geval, dus als je eigenlijk niet eens precies weet onder welke voorwaarden je een bod op een woning doet, lijkt het me geen overbodige luxe.

Overigens is elke situatie weer anders. Dingen zoals studieschuld, baan en bijbehorende voorwaarden, pensioenopbouw, afspraken met je partner en allerlei bijkomende kosten die gemoeid zijn met het kopen van een woning zijn imo absoluut het geld waard om te bespreken met je financieel adviseur. Als je het slim regelt kan deze meteen het traject naar de geldverstrekker uit handen nemen.

Kost wat extra, maar zo veel fijner als je weet dat het gewoon goed geregeld is.

• izdp
Wooohoo (zwarte) vrijdag het telefoontje gekregen dat het bod (onder voorbehoud van financiering) is geaccepteerd! :*) (onze eerste woning)

En 3 keer raden.. we hadden gewoon de vraagprijs geboden, met in het achterhoofd dat als het bod wordt geaccepteerd is het mooi en hebben we geluk, maar overbieden gaan we sowieso niet doen!

Volgende week hebben wij afspraken staan met een aantal hypotheekverstrekkers (de groot banken en onafhankelijk hypotheekadviseurs) Wat is jullie ervaring hiermee? Liever een groot bank of toch via een onafhankelijk hypotheekadviseur? Hebben jullie nog tips waarop wij moeten letten bij het afsluiten van een hypotheek ?

Als je voor een lange rentevaste termijn gaat, let dan op of je de hypotheek over kan zetten naar een evt. volgende woning.

• Son Gohan
izdp schreef op zondag 1 december 2019 @ 23:29:
[...]

Als je voor een lange rentevaste termijn gaat, let dan op of je de hypotheek over kan zetten naar een evt. volgende woning.
Goeie tip @izdp ! Thanks.

Nu de rente zo laag is zitten we te kijken naar een 20-30 jarig hypotheek, verschil scheelt niet veel. Maar het punt dat jij aanhaalt is wel belangrijk. Stel als wij zouden willen verhuizen..

Son Gohan wijzigde deze reactie 02-12-2019 00:59 (26%)

• Son Gohan
Foutje..

Son Gohan wijzigde deze reactie 02-12-2019 00:59 (97%)

• danslo
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 13:47
Koopakte is al een tijdje ondertekend, maar we hebben eindelijk de offerte mogen ontvangen van Nationale Nederlanden. Morgen tekenen! :)
Pagina: 1 ... 110 111 112 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True