Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• JDFS
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 17:45
MikeyMan schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:18:
[...]

Precies... Ex aflossing... Dan woon je in Amsterdam... In een huisje waar je bij de eerste de beste gezinsuitbreiding weer uit wil... Om vervolgens een twee keer zo groot huis voor drie keer zoveel geld aan te schaffen...

Ideaal :)
Zien we tegen die tijd wel weer, koffiedik kijken. Ik verwacht er wel zo’n 6/7 jaar te wonen en in salaris nog steeds stappen te blijven maken. Wellicht is verhuur tegen die tijd een optie en dan inderdaad iets moois en groots buiten de stad te kopen :Y

• Stinger_Ventura
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23:33
[b]JDFS schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:41:

Zit wel tot medio 2021 met dubbele lasten, daar moet ik even iets op verzinnen...
Let even op! Inclusief inrichten is dit over 2 jaar vanaf nu. Weet niet hoe oud je dan bent? Maar mogelijk heb je dan een vaste relatie of veranderd er iets anders in je omgeving.
Nadeel van 54m2 is dat het net te klein is om er (langdurig) samen in te wonen, en al helemaal niet om een gezin in te starten.
De vraag is dus of je al uit deze woning bent “gegroeid” voordat je er überhaupt bent ingestapt?

Kijk even goed om je heen of je niet nu al een stap kan maken ipv nu gefaseerd gaan betalen voor een stap over 2 jaar.
Misschien kost het wat meer in aankoop, maar je hebt er langer plezier van en hebt niet de dubbele lasten.

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23:09
Beste mede-Tweakers,

Wellicht kunnen jullie mij helpen / hebben jullie iets soortgelijks meegemaakt. Mooi huis tegen gekomen op Funda, locatie is ons bekend maar niet om de hoek. Funda advertentie doorgenomen, foto's bekeken, je kent het wel. Helaas mist er wat informatie over bepaalde zaken (verbouwingen, plattegronden, etc.). Ook even bij de verkopend makelaar op de site gekeken, maar die heeft net zo weinig informatie als Funda.
Op de site van de makelaar even naar mailadressen gezocht en daar een mail naartoe gestuurd of ze toevallig meer info hadden (en een plattegrond). Na een week nog geen reactie, dus weer terug naar de site op zoek naar andere mail adressen. Ook daar heen gemaild en wederom geen reactie. I know, bellen is sneller. Maar ik was niet in de gelegenheid te bellen / vond het niet belangrijk genoeg om te bellen.

Vorige week nog steeds geen reactie gehad op de mail dus toen toch maar een keer de telefoon gepakt.
Eerst het vaste (kantoor)nummer. Antwoordapparaat (worden die dingen serieus nog gebruikt?!)
Vervolgens een mobiel nummer van de makelaar gebeld. Toen ik mijn naam noemde, wist hij kennelijk al wie ik was. Want hij begon meteen of ik al eerder contact had opgenomen met ze. Uitgelegd dat ik inderdaad meerdere keren op verschillende mailadressen heb gemaild, maar geen reactie van ze heb gekregen.
Hij dacht wel de plattegronden te hebben, maar de andere vragen wist ie allemaal niet zeker. Verzoek gedaan om de plattegronden dan alvast op te sturen en de rest even bij de verkopers na te vragen.

Je raadt het al, voor het weekend nog steeds niks ontvangen van de makelaar. Uiteraard vandaag en gisteren weer gebeld, maar de makelaar zegt weer de plattegronden toe te sturen. Hij wist zelfs mijn mailadres uit z'n hoofd :+
Gevraagd of er andere kopers wellicht al zijn en dat daarom niks wordt verstuurd, maar dat was niet het geval.

Ik heb er weinig vertrouwen in, dat hij de stukken alsnog gaat versturen. Ik bedoel, hoe moeilijk is het om de plattegronden even op de mail te zetten als je die hebt...
Zoals gezegd, de woning ligt eigenlijk te ver weg om "zomaar" even aan te bellen en met de bewoners te gaan babbelen (als ze dat al zouden willen doen).

Wat zouden jullie doen, het huis lekker laten voor wat het is en afwachten tot de makelaar een keertje reageert. Toch wel een keer maar de auto instappen en kijken of de bewoners thuis zijn en open staan voor een praatje.
Het betreft een huis in de categorie >450k. Huizen in de omgeving zijn niet heel snel verkocht en ik zou er ook niet heel rouwig om zijn als het straks aan een ander verkocht wordt. Het is niet dat ik het gevoel heb, dat dit huis het per se moet zijn! Het is meer dat ik het een zeer mooie woning, op een prima locatie (voor ons) vind en dat het een stap vooruit is ten opzichte van wat we nu hebben.

• Kju
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 17-11 09:30
Je bent gewoon geen prioriteit. Hij heeft belangrijkere dingen te doen. Als je een bezichtiging inplant en daarna interesse toont zal hij harder lopen. Helemaal als je een bod doet onder voorbehoud van goedkeuring stukken.

PSN: Kjujay | Tweakscrew PS4 Gaming Community

• matthijsqt
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 15-11 11:58
Inderdaad wat Kju zegt. En voortaan gewoon meteen bellen.

Als je twee weken lang niet in de gelegenheid bent om een telefoongesprek van 1 minuut te voeren dan heb je al helemaal geen tijd om een nieuw huis te kopen.

Als je het niet belangrijk genoeg vindt om te bellen dan ga je het ook niet belangrijk genoeg vinden een nieuw huis van een half miljoen te kopen.

Veel succes!

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 23:33

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

JDFS schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:10:
Even een korte schets van mijn (toch wel gelukkige) situatie. Sinds juli heb ik een nieuwe baan, waarmee ik volgens diverse sites EUR 300/310K kan lenen. Bij mijn vorige baan was dit slechts EUR 160K (!). Ik woon in Amsterdam en werk dichtbij ("Amsterdam Area"). Zit nu in een huurstudio (28m2) voor EUR 700 per maand, mijn vaste lasten komen nu rond EUR 1.000 uit. Krijg netto EUR 3.100 gestort en kan dus aardig sparen.

Ik volg Funda af en toe, omdat het toch begint te kriebelen om iets te kopen. Afgelopen maandag een nieuwbouw appartement gezien, welke op de een of andere manier nog niet verkocht was (alle huizen zouden in mei al verkocht zijn) - ik gelijk contact opgenomen met de makelaar. Ik zou op een reservelijst geplaatst worden. Woensdag al bericht; gefeliciteerd, je hebt de woning! Dat ging snel...

Woning (54m2) kost 280.000 v.o.n. en ik wil zeker nog wat spul verbouwen. Reken erop dat er EUR 20.000 bij komt, wat ik cash heb liggen. Mijn vraag is nu, zouden jullie het aanraden om dit appartement te nemen, wetende dat ik wel vrij dicht bij het maximum van mijn te lenen bedrag lig? De andere kant van de medaille is natuurlijk: een huis in Amsterdam, tegen de ring aan in West, welke volgens mij meer waard wordt.

Ik heb straks een gesprek met de makelaar, dus ben benieuwd wat ze mij voorleggen. Het is mijn allereerste koophuis en het is redelijk overwhelming :9 .
Ik zou never ever nooit de max gaan lenen op 1 inkomen. Leuk dat je in Amsterdam woont, maar als je vervolgens geen geld hebt om te stappen ed heb je er ook weinig aan.. En je zit muurvast in 54m2.
Aan de andere kant. Waar vind je tegenwoordig nog een woning onder de 300k..

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

JDFS schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:10:
Even een korte schets van mijn (toch wel gelukkige) situatie. Sinds juli heb ik een nieuwe baan, waarmee ik volgens diverse sites EUR 300/310K kan lenen. Bij mijn vorige baan was dit slechts EUR 160K (!). Ik woon in Amsterdam en werk dichtbij ("Amsterdam Area"). Zit nu in een huurstudio (28m2) voor EUR 700 per maand, mijn vaste lasten komen nu rond EUR 1.000 uit. Krijg netto EUR 3.100 gestort en kan dus aardig sparen.

Ik volg Funda af en toe, omdat het toch begint te kriebelen om iets te kopen. Afgelopen maandag een nieuwbouw appartement gezien, welke op de een of andere manier nog niet verkocht was (alle huizen zouden in mei al verkocht zijn) - ik gelijk contact opgenomen met de makelaar. Ik zou op een reservelijst geplaatst worden. Woensdag al bericht; gefeliciteerd, je hebt de woning! Dat ging snel...

Woning (54m2) kost 280.000 v.o.n. en ik wil zeker nog wat spul verbouwen. Reken erop dat er EUR 20.000 bij komt, wat ik cash heb liggen. Mijn vraag is nu, zouden jullie het aanraden om dit appartement te nemen, wetende dat ik wel vrij dicht bij het maximum van mijn te lenen bedrag lig? De andere kant van de medaille is natuurlijk: een huis in Amsterdam, tegen de ring aan in West, welke volgens mij meer waard wordt.

Ik heb straks een gesprek met de makelaar, dus ben benieuwd wat ze mij voorleggen. Het is mijn allereerste koophuis en het is redelijk overwhelming :9 .
Als je graag in A'dam wilt wonen, en de mogelijkheid hebt om die 300k te lenen op je inkomen (en verwacht dat inkomen wel een poosje te houden), dan zou ik het gewoon doen. Heb al genoeg mensen in m'n directe omgeving met een soortgelijk inkomen een duurder huis zien kopen in A'dam en die hebben er nog geen moment spijt van gehad. Daarentegen, ik zou het zelf niet doen (sterker nog: Ik heb het zelf niet gedaan in een soortgelijke situatie :P ). Maar ik begrijp wel het sentiment, en niet iedereen is er klaar voor om Amsterdam al achter zich te laten :P . Gewoon doen dus :)
BastaRhymez schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:10:
Beste mede-Tweakers,

Wellicht kunnen jullie mij helpen / hebben jullie iets soortgelijks meegemaakt. Mooi huis tegen gekomen op Funda, locatie is ons bekend maar niet om de hoek. Funda advertentie doorgenomen, foto's bekeken, je kent het wel. Helaas mist er wat informatie over bepaalde zaken (verbouwingen, plattegronden, etc.). Ook even bij de verkopend makelaar op de site gekeken, maar die heeft net zo weinig informatie als Funda.
Op de site van de makelaar even naar mailadressen gezocht en daar een mail naartoe gestuurd of ze toevallig meer info hadden (en een plattegrond). Na een week nog geen reactie, dus weer terug naar de site op zoek naar andere mail adressen. Ook daar heen gemaild en wederom geen reactie. I know, bellen is sneller. Maar ik was niet in de gelegenheid te bellen / vond het niet belangrijk genoeg om te bellen.

Vorige week nog steeds geen reactie gehad op de mail dus toen toch maar een keer de telefoon gepakt.
Eerst het vaste (kantoor)nummer. Antwoordapparaat (worden die dingen serieus nog gebruikt?!)
Vervolgens een mobiel nummer van de makelaar gebeld. Toen ik mijn naam noemde, wist hij kennelijk al wie ik was. Want hij begon meteen of ik al eerder contact had opgenomen met ze. Uitgelegd dat ik inderdaad meerdere keren op verschillende mailadressen heb gemaild, maar geen reactie van ze heb gekregen.
Hij dacht wel de plattegronden te hebben, maar de andere vragen wist ie allemaal niet zeker. Verzoek gedaan om de plattegronden dan alvast op te sturen en de rest even bij de verkopers na te vragen.

Je raadt het al, voor het weekend nog steeds niks ontvangen van de makelaar. Uiteraard vandaag en gisteren weer gebeld, maar de makelaar zegt weer de plattegronden toe te sturen. Hij wist zelfs mijn mailadres uit z'n hoofd :+
Gevraagd of er andere kopers wellicht al zijn en dat daarom niks wordt verstuurd, maar dat was niet het geval.

Ik heb er weinig vertrouwen in, dat hij de stukken alsnog gaat versturen. Ik bedoel, hoe moeilijk is het om de plattegronden even op de mail te zetten als je die hebt...
Zoals gezegd, de woning ligt eigenlijk te ver weg om "zomaar" even aan te bellen en met de bewoners te gaan babbelen (als ze dat al zouden willen doen).

Wat zouden jullie doen, het huis lekker laten voor wat het is en afwachten tot de makelaar een keertje reageert. Toch wel een keer maar de auto instappen en kijken of de bewoners thuis zijn en open staan voor een praatje.
Het betreft een huis in de categorie >450k. Huizen in de omgeving zijn niet heel snel verkocht en ik zou er ook niet heel rouwig om zijn als het straks aan een ander verkocht wordt. Het is niet dat ik het gevoel heb, dat dit huis het per se moet zijn! Het is meer dat ik het een zeer mooie woning, op een prima locatie (voor ons) vind en dat het een stap vooruit is ten opzichte van wat we nu hebben.
Zoals gezegd: Waarom niet gewoon een bezichtiging inplannen? Als dat voor jou teveel moeite is, dan is dat misschien teken genoeg voor de makelaar dat je niet serieus genoeg is... En in deze tijd waarin verkopers aan de macht zijn...... ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• BastaRhymez
Oke oke, thanks voor de reality check :)
Had inderdaad eerder kunnen bellen, maar zit op zich goed waar ik nu zit.

En de huizen daar gaan toch niet als warme broodjes (zoals ik hier wel vaker lees) over de toonbank, dus haast heb ik sowieso niet. Gemiddeld staat in die buurt een huis een maand of 4-5 te koop.

De rede dat ik ook (nog) geen bezichtiging heb aangevraagd, is omdat het niet om de hoek is en dat maakt het lastig. Op basis van een plattegrond kan ik alvast een inschatting maken of het zinvol is om iets in te plannen. Op basis van de foto's krijg ik niet een goed beeld hoe de inrichting zich verhoud. Daarbij zal ook het e.e.a. verbouwd moeten worden en ik vind het makkelijk inschatten op basis van afmetingen dan op basis van de foto's van Funda.

Story will be continued... met lage prioriteit

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23:04
Crazy- schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 13:00:
[...]

morgenochtend bevestigen we ons bod nogmaals met een deadline op dinsdag 12uur;

Verhogen ga ik niet doen - ik zie dan eerder in dat men juist meer gaat sturen op overbieden vraagprijs;

Dit kan ik eventueel dinsdag nog doen als men terugbelt; een finale bod neerleggen en klaar.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 21:58
Update van mijn kant: ontbindende voorwaarden kunnen oprekken naar januari en concept koopovereenkomst getekend.

Onze huidige woning ook verkocht en blijft in de familie.

Win win dus

• EHA1337
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 22:56
Na een bezichtiging onze zinnen gezet op een woning. Helaas bel ik net de makelaar hoe het eventueel met de woning staat, of deze inmiddels al verkocht is of dat er een bod ligt. Hier mocht zij helaas niks over zeggen. Toen ik doorvroeg werd er eigenlijk een beetje geïrriteerd aangegeven dat zij contact opnemen als eventueel wat meer weten. In mijn ogen nogal geheimzinnig.

Waarom zou de makelaar zo geheimzinnig reageren? Zou het eventueel kunnen zijn dat onderhandelingen zo goed als rond zijn? Als dit zo zou zijn, waarom zou men er dan zo geheimzinnig over doen?

• cooper87
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:26
Doe gewoon een bod als je het huis wilt.

• TheGabeMan
  • Registratie: oktober 2006
BastaRhymez schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 19:21:
Oke oke, thanks voor de reality check :)
Had inderdaad eerder kunnen bellen, maar zit op zich goed waar ik nu zit.

En de huizen daar gaan toch niet als warme broodjes (zoals ik hier wel vaker lees) over de toonbank, dus haast heb ik sowieso niet. Gemiddeld staat in die buurt een huis een maand of 4-5 te koop.

De rede dat ik ook (nog) geen bezichtiging heb aangevraagd, is omdat het niet om de hoek is en dat maakt het lastig. Op basis van een plattegrond kan ik alvast een inschatting maken of het zinvol is om iets in te plannen. Op basis van de foto's krijg ik niet een goed beeld hoe de inrichting zich verhoud. Daarbij zal ook het e.e.a. verbouwd moeten worden en ik vind het makkelijk inschatten op basis van afmetingen dan op basis van de foto's van Funda.

Story will be continued... met lage prioriteit
Waarschijnlijk krijg je als je een afspraak plant wel meteen de documenten toegestuurd of sterker nog, doe een bod en zie opeens krijg je wel alles toegestuurd. Niet netjes dat het zo moet, maar om er vaart in te krijgen is dat misschien een methode. En een bod is bij lange na niet bindend.

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 00:08
EHA1337 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:36:
Na een bezichtiging onze zinnen gezet op een woning. Helaas bel ik net de makelaar hoe het eventueel met de woning staat, of deze inmiddels al verkocht is of dat er een bod ligt. Hier mocht zij helaas niks over zeggen. Toen ik doorvroeg werd er eigenlijk een beetje geïrriteerd aangegeven dat zij contact opnemen als eventueel wat meer weten. In mijn ogen nogal geheimzinnig.

Waarom zou de makelaar zo geheimzinnig reageren? Zou het eventueel kunnen zijn dat onderhandelingen zo goed als rond zijn? Als dit zo zou zijn, waarom zou men er dan zo geheimzinnig over doen?
Ik snap die irritatie wel, het zijn irrelevante vragen.

Je hebt een huis bezichtigd en je bent geïnteresseerd. Ga dan onderhandelen/bieden. Dan ligt het balletje bij die makelaar.

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
EHA1337 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:36:
Waarom zou de makelaar zo geheimzinnig reageren? Zou het eventueel kunnen zijn dat onderhandelingen zo goed als rond zijn?
Hoe zou jij reageren als de makelaar vroeg of jij nog andere huizen ging bezichtigen, of je daar al een bod op had gedaan of misschien al een ander huis gekocht? En kan je trouwens gelijk even aangeven wat het maximumbedrag is wat je kan uitgeven aan dit huis?

Dan vertel je toch ook niet dat dit het huis is waar je per se wil wonen, je alle andere bezichtigingen hebt afgezegd en dat je maximaal 234.567,89 euro kan betalen?

• EHA1337
  • Registratie: december 2010
Wij hebben een kleine drie weken terug al een bod gedaan. Wel een laag bod, maar de woning staat al meer als twee jaar te koop en er moet een hoop achterstallig onderhoud gebeuren.
Omdat de verkopende partij niet op het bod reageerde werd ons geadviseerd om over een aantal weken nogmaals contact op te nemen. Wat ik dus heb gedaan.

EHA1337 wijzigde deze reactie 31-10-2019 07:05 (11%)

• XeNeRgY
  • Laatst online: 22:04
Ik wil mijn huis laten taxeren om, op basis van de gestegen woning waarde, in een lagere rente categorie/tariefklasse te komen. Aegon (hypotheek) geeft aan dat de kosten voor een taxatie 1x per jaar aftrekbaar zijn, ook als je geen huis koopt.

Klopt dat of mag je het alleen aftrekken als je daadwerkelijk iets koopt?

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• JeroenE
  • Niet online
EHA1337 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 06:47:
Wij hebben een kleine drie weken terug al een bod gedaan. Wel een laag bod, maar de woning staat al meer als twee jaar te koop en er moet een hoop achterstallig onderhoud gebeuren.
Aha, ik had je eerdere posts niet nagezocht en was dat dus al vergeten O-)
Omdat de verkopende partij niet op het bod reageerde werd ons geadviseerd om over een aantal weken nogmaals contact op te nemen. Wat ik dus heb gedaan.
Als ze eerst zeggen dat je zelf contact moet opnemen dan verwacht je niet dat ze zo reageren als je dat dan doet.

Klinkt eerder als: het huis staat wel te koop, maar verkoper heeft geen haast en geen zin om (nog) verder te zakken.

Wij hebben ooit eens gekeken naar een huis wat we wel wilde kopen maar daar bleek dus enorm gedoe te zijn bij de eigenaren die in een 'leuke' scheiding zaten. Dat huis hebben we lekker gelaten voor wat het was. De makelaar scheen er zelf ook mee in zijn maag te zitten. Wellicht zit dat hier ook nog ergens bij dat er gedoe is over een erfenis of zoiets.

Waarschijnlijk ben jij voor de makelaar potentiele koper nummer zoveel die (ver) onder de vraagprijs biedt en is het al duidelijk voor de makelaar dat verder praten geen zin heeft omdat de verkoper toch niet wil.

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:21

Notna

Where are you?®

XeNeRgY schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 07:38:
Ik wil mijn huis laten taxeren om, op basis van de gestegen woning waarde, in een lagere rente categorie/tariefklasse te komen. Aegon (hypotheek) geeft aan dat de kosten voor een taxatie 1x per jaar aftrekbaar zijn, ook als je geen huis koopt.

Het geldt voor het afsluiten van een hypotheek. Of dat nou een nieuwe woning is of niet is om het oneven

https://www.belastingdien...-woning-aftrekbare-kosten

Maar bel de belastingtelefoon, die kunnen het bevestigen :)

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• XeNeRgY
Notna schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:34:
[...]

Het geldt voor het afsluiten van een hypotheek. Of dat nou een nieuwe woning is of niet is om het oneven

https://www.belastingdien...-woning-aftrekbare-kosten

Maar bel de belastingtelefoon, die kunnen het bevestigen :)
Dan geldt het dus niet voor mij want het is dezelfde hypotheek. Maar zal voor de zekerheid even bellen.

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:21

Notna

Where are you?®

XeNeRgY schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:37:
[...]

Dan geldt het dus niet voor mij want het is dezelfde hypotheek. Maar zal voor de zekerheid even bellen.
Afsluiten van een hypotheek is wat ambigu; je verandert namelijk de hypotheek wél. Lijkt mij dat dit er onder valt ook, maar bellen is een goed plan :) (hoewel, helaas, niet compleet 100% accuraat )

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• JeroenE
  • Niet online
XeNeRgY schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:37:
Volgens mij mag het alleen als er wat aan de lening veranderd. Taxatiekosten bij oversluiten (ook al is het bij dezelfde partij) mag je wel aftrekken, net als eventuele boeterente etc.

Maar als je dus kosten maakt en er veranderd niets (want: taxatie te laag, je kan de boeterente niet betalen noem maar op) dan mag je die dus niet aftrekken.

Je kan dus niet gewoon iedere jaar een taxatie laten doen en die kosten aftrekken.

• harmen1987
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 15-11 20:01
XeNeRgY schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 07:38:

Misschien niet relevant, maar ik zit ook bij Aegon en wij hebben op basis van de WOZ taxatie van de gemeente de woningwaarde omhoog gekregen voor een andere tariefklasse. Dus was voor ons zonder kosten.
Maar weet niet of de WOZ waarde hoog genoeg is voor wat je wilt.

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety

• Martinusz
  • Laatst online: 00:07
harmen1987 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 12:18:
[...]

Misschien niet relevant, maar ik zit ook bij Aegon en wij hebben op basis van de WOZ taxatie van de gemeente de woningwaarde omhoog gekregen voor een andere tariefklasse. Dus was voor ons zonder kosten.
Maar weet niet of de WOZ waarde hoog genoeg is voor wat je wilt.
WOZ loopt meestal minimaal 1 jaar achter en is vaak niet vergelijkbaar met daadwerkelijke marktwaarde.
Dan moet je geluk hebben dat het voldoende is om in andere tariefklasse te komen.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• XeNeRgY
@Martinusz dat geldt hier inderdaad ook. Zal anders de hypotheek adviseur eens vragenz die zal het antwoord toch wel zeker weten lijkt me.

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 21:58
Door ons gekochtte woning is getaxeerd op 1000e boven de koopsom (goh wat een toeval).
Wat betekend dit in positieve zin voor een hypotheekaanvraag? Of merk je hier niets van verder?

• LuNaTiC
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Lensent schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:47:
Door ons gekochtte woning is getaxeerd op 1000e boven de koopsom (goh wat een toeval).
Wat betekend dit in positieve zin voor een hypotheekaanvraag? Of merk je hier niets van verder?
Volgens mij niet zoveel, behalve dat (bij sommige aanbieders) je 1000 euro meer hypotheek kunt aanvragen (aangezien er meestal maar 100% van de taxatiewaarde óf aankoopsom (welke van de twee lager is) mag worden gefinancierd).

Ons huis is 2500 euro meer getaxeerd dan de koopsom was. Daardoor konden we 2500 euro meer meefinanciering (wat we dan in k.k. kunnen stoppen en iets meer ruimte hadden voor nieuwe meubels).

Verder zegt het volgens mij niks.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Martinusz
Lensent schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:47:
Het scheelt je vooral in de portomonnee ;) en je kunt dus meer lenen, maar in dit geval dus niet echt boeiend met 1.000 :)

• Crazy-
  • Laatst online: 23:04
Crazy- schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 23:10:
[...]

Members only:
Members only:

• Son Gohan
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 21:44
Members only:

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Het hele punt van NHG is dat je dat slechts krijgt tot het maximum (van 310k).

Wil je dus NHG zul je een huis moeten kopen van maximaal 310k.

tenzij je nog wat energiebesparende maatregelen neemt, dan kun je nog iets meer lenen met NHG:

https://www.nhg.nl/Over-N...-en-antwoorden-op-een-rij

LuNaTiC wijzigde deze reactie 04-11-2019 21:27 (42%)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Son Gohan
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 21:44
LuNaTiC schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:24:
Het hele punt van NHG is dat je dat slechts krijgt tot het maximum (van 310k).

Wil je dus NHG zul je een huis moeten kopen van maximaal 310k.

tenzij je nog wat energiebesparende maatregelen neemt, dan kun je nog iets meer lenen met NHG:

https://www.nhg.nl/Over-N...-en-antwoorden-op-een-rij
Snap ik, maar wat is het vervangende van een NHG als ik een woning koop van 310k+?

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Son Gohan schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:41:
[...]

Snap ik, maar wat is het vervangende van een NHG als ik een woning koop van 310k+?
Dat bestaat niet.

Tenminste, ik zou het niet weten. Maar ik ben geen expert dus misschien zit ik er naast. Voor zover ik weet is NHG in het leven geroepen als vangnet voor mensen die tot dat maximum konden kopen. Die prijs is verbonden aan de gemiddelde huizenprijs in NL.

Daarboven zul je dus je eigen boontjes moeten doppen als het misloopt. Het hangt er maar vanaf wat voor scenario plaatsvindt. Overlijdensverzekering is iig een middel om het op te vangen als het ergst denkbare bedenkt, dat jij of je partner komt te overlijden. Zie voor andere verzekeringen: https://www.hypotheker.nl...luiten/risicoverzekering/

Een inkomensverzekering kan helpen als je inkomen door omstandigheden (deels) wegvalt en je je hypotheek niet meer kunt betalen. Alle andere scenario's waarbij het huis in de verkoop moet (bijv bij een scheiding), moet je mazzel hebben dat je geen verlies maakt. Je kunt je daar volgens mij niet tegen verzekeren.

LuNaTiC wijzigde deze reactie 04-11-2019 21:59 (12%)

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Son Gohan schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:41:
[...]

NHG is een verzekering voor de bank die jij betaald. Als die verzekering er niet is krijg je simpelweg een risico opslag op je rente. Je betaald dus meer in de maand.

Kia e-Niro Executive - Grafity Blue - Inmiddels >28.000km erop

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
@Son Gohan NHG geeft twee belangrijke voordelen (die met elkaar te maken hebben):
1: kwijtschelding van restschuld als je met verlies moet verkopen buiten je eigen schuld (kort samengevat)
2: lagere rente

2 is een gevolg van 1: omdat de bank weet dat ze altijd de lening terugbetaald krijgt vanuit de NHG garantiepot, betaal je een lagere rente.

Er is niet echt een alternatieve manier om die risico's tegen vergelijkbare kosten af te dekken. De NHG premie die relatief laag is. Je dekt het risico af én verdient het snel terug enkel al door de lagere rente.

Afdekken met een verzekering is een alternatief maar een normale verzekering dekt nooit zoiets vaags als "de restschuld". Wie weet hoe hoog die schuld kan zijn, dat hangt af van welke rare omstandigheden zich in de toekoms voor zullen doen. De meeste verzekeringen zijn veel nauwer: je verzekert bijvoorbeeld een uitkering van 100.000 euro als een van de partners overlijdt.

In het geval van een normale verzekering moet je dus kijken: hoeveel risico kan ik dragen en wat wil ik afdekken? Het risico van een restschuld is lastig af te dekken want is niet gekoppeld aan zoiets duidelijks als een overlijden. Je kunt een arbeidsongeschiktheids verzekering afsluiten bijvoorbeeld, maar die is niet gekoppeld aan het huis, dat is meer om inkomen te garanderen.

Een overlijdens risico verzekering is iets meer daaraan gekoppeld in die zin dat hij vaak is bedoeld om een deel van de schuld af te lossen zodat de overgebleven partner de lasten kan blijven dragen. Soms verplicht door de bank, soms optioneel dan kun je zelf kiezen hoe je die uitkering zou inzetten.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• ApexAlpha
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 13-11 10:15
Ik zou me niet druk maken om die NHG. De korting op de rente is bij de huidige rentestand te verwaarlozen.

Als je écht zeker wil zijn dat één van jullie nooit in de problemen kan komen zou een overlijdensverzekering uitkomen.

• Euler212
  • Registratie: juni 2014
  • Niet online
ApexAlpha schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:46:
Ik zou me niet druk maken om die NHG. De korting op de rente is bij de huidige rentestand te verwaarlozen.

Als je écht zeker wil zijn dat één van jullie nooit in de problemen kan komen zou een overlijdensverzekering uitkomen.
En toch binnen ~3 jaar terugverdient. Beter rendement dan je spaarrekening.

• ApexAlpha
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 13-11 10:15
Euler212 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:33:
[...]

En toch binnen ~3 jaar terugverdient. Beter rendement dan je spaarrekening.
Ja maar in de huidige markt is er in sommige gebieden niet veel geschiks voor < €310k. Ik zou me er niet door laten leiden als het erop aan komt.

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 19:41

Richh

HODL

Sterker nog: de rentekorting is zo laag, dat het steeds spannender is of je de premie die je vooraf betaald, wel aan rentekorting goed kan maken.

Edit: @_Arthur je kijkt daar naar de bruto hypotheeklast en op dit moment is NHG duurder :P Je hebt gelijk, dat wel, maar het duurt wel degelijk langer dan 2 jaar.

Het aantal aflossingsvrije hypotheken voor starters neemt toe. De nadelen daaraan zijn dat je geen hypotheekrenteaftrek en NHG kan afsluiten, maar omdat de rente zo verwaarloosbaar is, kunnen de maandlasten op die manier het laagste liggen. Of je een aflossingsvrije hypotheek moet nemen is een ander verhaal natuurlijk :P

Richh wijzigde deze reactie 05-11-2019 13:38 (15%)

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 15-11 21:25
Richh schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:37:
Sterker nog: de rentekorting is zo laag, dat het steeds spannender is of je de premie die je vooraf betaald, wel aan rentekorting goed kan maken.
Ik pak even een rekenvoorbeeld met de aanbieder Vista Hypotheken:
NHG, 10 jaar, is 1,08%
Geen NHG, 10 jaar, 100% MW is 1,56%
Hypotheekbedrag: 310.000
NHG premie (2020) 0,7%: 2170

Te betalen rente per jaar:
Bij NHG: 3348,-
Geen NHG: 4836,-

Bij 10 jaar rente betalingen, NHG premie verrekend:
Bij NHG: 35650,-
Geen NHG: 48360,-
Verschil: 12710,- (totaal over 10 jaar). Per jaar: 1271,- en per maand: 106,-

Stel, je pakt de NHG premie het eerste jaar direct als totaal last:
Bij NHG: 3348,- + 2170,- = 5518,-
Geen NHG: 4836,-

In het tweede jaar betaalde je dan totaal (dus jaar 1 + 2):
Bij NHG: 5518,- + 3348,- = 8866,-
Geen NHG: 4836,- * 2 = 9672,-

Dus al voor het einde van het 2e jaar, ben je met NHG goedkoper uit.

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Het aantal aflossingsvrije hypotheken voor starters neemt toe. De nadelen daaraan zijn dat je geen hypotheekrenteaftrek en NHG kan afsluiten, maar omdat de rente zo verwaarloosbaar is, kunnen de maandlasten op die manier het laagste liggen. Of je een aflossingsvrije hypotheek moet nemen is een ander verhaal natuurlijk :P
De huizenprijzen gaan alleen maar omhoog. 250K voor een appartement van 50m2 op maar 50 minuten met de trein van Amsterdam is een steal en je wilt niet te laat long gaan in een markt die op zijn top zit.
:z

ANdrode wijzigde deze reactie 05-11-2019 13:44 (3%)

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 15-11 21:25
Edit: @_Arthur je kijkt daar naar de bruto hypotheeklast en op dit moment is NHG duurder :P Je hebt gelijk, dat wel, maar het duurt wel degelijk langer dan 2 jaar.
NHG premie is aftrekbaar. En natuurlijk vergelijk je bruto ipv netto; netto is voor iedereen toch verschillend. En ja, ik kijk naar de premie van 2020 want die 310k is namelijk ook de 2020 NHG-norm.

Maar, bereken het eens zelf; ben benieuwd op welke terug-verdien-tijd jij dan uitkomt.

• Zjemm
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:48
Hoe kan het toch dat als ik een berekening online doe op verschillende sites over wat ik kan lenen, lager is dan als ik bij een Hypotheekshop of Hypotheker te horen krijg?

Scheelt zo 20 tot 30000 euro

...

• Penait1
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 20:54
Zjemm schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:14:
Hoe kan het toch dat als ik een berekening online doe op verschillende sites over wat ik kan lenen, lager is dan als ik bij een Hypotheekshop of Hypotheker te horen krijg?

Scheelt zo 20 tot 30000 euro
Sommige rekenen met andere rente. Dus goed opletten met welke rente ze rekenen, staat er vaak bij vermeld. De hypotheker rekent met de actuele rente, terwijl vaak waar je minder kan lenen de rente 0.4% hoger ligt oid

Penait1 wijzigde deze reactie 06-11-2019 13:30 (6%)

• Zjemm
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:48
Oké duidelijk

...

• Wowhead
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 15-11 13:08
Ik wil zelf een huis gaan kopen over 3 tot 6 maanden. 1.7 ton maximaal inclusief 20k eigen inleg (1 verdiener) Dus het word een starters woning met maximaal 2/3 slaapkamers voor een gezin van 4...

Echter, als we nu instappen in deze periode van 3~maanden, is dat slim of niet? er zijn genoeg woningen in die prijs range, we zijn niet uit op luxe want we weten donders goed wat we voor ons budget kunnen krijgen.

Ik weet alleen niet of het slimmer is te wachten tot Q1 2020 of gewoon nu al vol aan de slag te gaan met onze zoektocht. We schakelen tevens een hypotheek adviseur in ivm mijn onkunde op het gebied van financieen.

• Gillonde
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 14-11 15:21
Wowhead schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:20:
Ik wil zelf een huis gaan kopen over 3 tot 6 maanden. 1.7 ton maximaal inclusief 20k eigen inleg (1 verdiener) Dus het word een starters woning met maximaal 2/3 slaapkamers voor een gezin van 4...

Echter, als we nu instappen in deze periode van 3~maanden, is dat slim of niet? er zijn genoeg woningen in die prijs range, we zijn niet uit op luxe want we weten donders goed wat we voor ons budget kunnen krijgen.

Ik weet alleen niet of het slimmer is te wachten tot Q1 2020 of gewoon nu al vol aan de slag te gaan met onze zoektocht. We schakelen tevens een hypotheek adviseur in ivm mijn onkunde op het gebied van financieen.
Voor veel huizen die nu te koop staan zal de daadwerkelijke overdracht ergens begin volgend jaar zijn. Dus als je over 3 tot 6 maanden wil verhuizen is het beter nu te beginnen met kijken. Het kijken helpt ook met meer inzicht krijgen in wat jullie eisen écht zijn.

• BastaRhymez
Wederom een kleine update...

Na bijna 2 weken verder te zijn (en geen actie te hebben ondernomen) weer een mailtje van de verkopend makelaar. Ditmaal een aantal (slechte) plattegronden bijgevoegd *O*
Het huis is blijkbaar nog te koop, anders zouden ze mij de plattegronden niet toesturen denk ik.
Ik de plattegronden bekijken, matcht het niet met de woning 8)7 Of de makelaar heeft een "foutje" gemaakt en de plattegronden onder een verkeerde naam opgeslagen of ze denken dat alle woningen in het rijtje dezelfde zijn en heeft er (wellicht) stiekem eentje van de buren overgenomen })

De begane grond lijkt redelijk te matchen, maar de 1e en 2e verdieping kan ik niet rijmen met de foto's. Dus even wezen kijken wat er verkocht is in de buurt. En ja hoor, zie daar dezelfde plattegronden bij een andere woning staan -O-

Heb maar niet gereageerd naar de makelaar...
Staat toch op een lage prioriteit, dus ik laat deze woning maar voor wat het is (mede dankzij de makelaar).

Was het een enthousiaste verkoper geweest, dan was ik hoogstwaarschijnlijk al eens langs geweest om een bezichtiging in te plannen (ondanks dat het even rijden is). Maar door die lakse houding heb ik er ook weinig zin in. Ja ik weet het, mochten we willen kopen heb je daarna niks met de makelaar van doen. Maar het is nu ook weer niet ons "droomhuis" in die zin :P Dus rustig verder kijken kan ook gewoon

• Charly
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 19:04
BastaRhymez schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:38:

Heb maar niet gereageerd naar de makelaar...
Staat toch op een lage prioriteit, dus ik laat deze woning maar voor wat het is (mede dankzij de makelaar).
Really? Een mailtje sturen met "Bedankt voor de tekeningen maar volgens mij heb je een foutje gemaakt" is te veel moeite? En dan klaag je over gebrek aan enthousiasme van de verkoper? :X

• mentalozzie
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 22:52
Members only:

• BastaRhymez
Charly schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:31:
[...]

Really? Een mailtje sturen met "Bedankt voor de tekeningen maar volgens mij heb je een foutje gemaakt" is te veel moeite? En dan klaag je over gebrek aan enthousiasme van de verkoper? :X
Ik heb bijna 2 weken moeten wachten op de plattegronden...
Heb niet zo'n haast om dan meteen te reageren :X

• Martinusz
Hier zitten we nog steeds te wachten op definitieve sleuteloverdracht datum, om gek van te worden.
Leuk dat onderhands kopen qua prijs, maar organisatorisch kun je toch beter met een makelaar te maken hebben dan met mensen van 70+ ;)
Er valt niet met ze te praten/overleggen/af te stemmen, en dan zeggen ze ja het wordt nog zeker dit jaar!
Ja leuk maar WANNEER!! ik moet ook dingen plannen! De notaris moet ook gewoon voorbereidend werk doen, je kunt niet een week van te voren besluiten ja het wordt dan!

Man man man, ben blij als we de sleutel in handen hebben en deze mensen gedag kunnen zeggen >:)

• Citroentjuh
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 21:41
BastaRhymez schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:48:
[...]

Ik heb bijna 2 weken moeten wachten op de plattegronden...
Heb niet zo'n haast om dan meteen te reageren :X
Uit je eerdere posts was al heel duidelijk dat je zelf niet echt heel geinteresseerd bent. En meerdere forumleden hier wezen je er toen al terecht op dat een makelaar dat ook wel aanvoelt en dan niet echt hard voor je gaat lopen. Beetje wat je erin stopt is wat je eruit terug kunt verwachten.

• StecaGrid
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21:41
Even een vraag over de Bijleenregeling.
We hebben een huis gekocht en willen 20k van de overwaarde reserveren voor de aankoop van een badkamer. De bijleenregeling zegt dat dit mag zolang je het geld in de verbouwing van je woning stopt. We willen dit niet in een depot stoppen maar gewoon op de rekening.

Nou kan ik nergens een duidelijke termijn vinden waarbinnen je het geld moet hebben uitgegeven. Ik lees wel dat de eerste 6 maanden de volledige 20k aftrekbaar is. Maar het is natuurlijk niet ongewoon dat het bestellen, inmeten en plaatsen langer dan 6 maanden duurt.

Is de 20k dan alleen aftrekbaar als ik binnen 6 maand de 20k uitgeeft?
is het de eerste 6 maand aftrekbaar, de periode tussen de 6 maand en feitelijke betaling niet, en daarna weer wel?
Of is het langer dan 6 maanden aftrekbaar als ik al een investeringsbeslissing heb genomen (offerte getekend)?

• Martinusz
StecaGrid schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:47:
Even een vraag over de Bijleenregeling.
We hebben een huis gekocht en willen 20k van de overwaarde reserveren voor de aankoop van een badkamer. De bijleenregeling zegt dat dit mag zolang je het geld in de verbouwing van je woning stopt. We willen dit niet in een depot stoppen maar gewoon op de rekening.

Nou kan ik nergens een duidelijke termijn vinden waarbinnen je het geld moet hebben uitgegeven. Ik lees wel dat de eerste 6 maanden de volledige 20k aftrekbaar is. Maar het is natuurlijk niet ongewoon dat het bestellen, inmeten en plaatsen langer dan 6 maanden duurt.

Is de 20k dan alleen aftrekbaar als ik binnen 6 maand de 20k uitgeeft?
is het de eerste 6 maand aftrekbaar, de periode tussen de 6 maand en feitelijke betaling niet, en daarna weer wel?
Of is het langer dan 6 maanden aftrekbaar als ik al een investeringsbeslissing heb genomen (offerte getekend)?
Volgens mij staan die periodes op de belastingdienst site.
Maar 6 maanden om een badkamer te fixen? Dat is toch wel behoorlijk lang, wil je die niet gelijk regelen?

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:16

CurlyMo

www.pilight.org

Members only:

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Martinusz
Martinusz schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:54:
Hier zitten we nog steeds te wachten op definitieve sleuteloverdracht datum, om gek van te worden.
Leuk dat onderhands kopen qua prijs, maar organisatorisch kun je toch beter met een makelaar te maken hebben dan met mensen van 70+ ;)
Er valt niet met ze te praten/overleggen/af te stemmen, en dan zeggen ze ja het wordt nog zeker dit jaar!
Ja leuk maar WANNEER!! ik moet ook dingen plannen! De notaris moet ook gewoon voorbereidend werk doen, je kunt niet een week van te voren besluiten ja het wordt dan!

Man man man, ben blij als we de sleutel in handen hebben en deze mensen gedag kunnen zeggen >:)
_O- ik moet dit vaker gewoon wegtypen, zojuist bericht gehad van verkopers, we kunnen gaan plannen en verbouwen/verhuizen :Y

• belastingdizzle
  • Laatst online: 22:02

belastingdizzle

Rechts Links

Wat is jullie ervaring met taxeren? Ik ben bij de hypotheker geweest en daar kwam uit dat bij aan koop een hele bak kosten komt - 11k in mijn geval. Daar zat 600 euro bij voor een taxatierapport.

Is het gebruikelijk dat de verkoper met een taxatierapport komt en zo ja, is dat te vertrouwen? Ik zie het doemscenario voor me dat een verkoper zegt van huis kost X, hier heb je ene rapport. Ik doe een bod onder behoud van financiering, tik 600 euro af, grapje het huis is 5k duurder volgens mijn taxateur. 600 euro armer en ik krijg de financiering niet rond.

Ik heb op zich wel enige marge bovenop die 11k die de hypotheker rekent, zeker gezien ik ~3k terug krijg van de fiscus, maar het houdt uiteraard een keer op.

belastingdizzle wijzigde deze reactie 12-11-2019 11:39 (9%)

Wie dit leest is gek

• Martinusz
belastingdizzle schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:39:
Wat is jullie ervaring met taxeren? Ik ben bij de hypotheker geweest en daar kwam uit dat bij aan koop een hele bak kosten komt - 11k in mijn geval. Daar zat 600 euro bij voor een taxatierapport.

Is het gebruikelijk dat de verkoper met een taxatierapport komt en zo ja, is dat te vertrouwen? Ik zie het doemscenario voor me dat een verkoper zegt van huis kost X, hier heb je ene rapport. Ik doe een bod onder behoud van financiering, tik 600 euro af, grapje het huis is 5k duurder volgens mijn taxateur. 600 euro armer en ik krijg de financiering niet rond.

Ik heb op zich wel enige marge bovenop die 11k die de hypotheker rekent, zeker gezien ik ~3k terug krijg van de fiscus, maar het houdt uiteraard een keer op.
Taxatie moet jij laten uitvoeren ;) niet de verkopers.

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 15-11 08:07

De taxateur is voor het krijgen van jouw hypotheek. Je mag namelijk maximaal 100% van de getaxeerde woningwaarde lenen. Taxatie doe je dus doorgaans pas nadat je bod is geaccepteerd (onder voorbehoud van het verkrijgen van financiering). Dat voorbehoud is dus wel belangrijk als je niet zeker weet dat je een hypotheek kunt krijgen. Als jij al weet dat je 500k kan lenen en je wil een huis van 300k kopen dan is het voorbehoud minder spannend.

Conclusie: taxatiekosten heb je (in 99,99% van de gevallen) maar één keer.

• Chocovla
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 00:31
Hoezo lachen, laat ook altijd het geluid over mijn hoofd heensuizen. Dat is echt audiofiel :+

Hier is de stress juist een beetje achter de rug. Nieuw huis in oververhit gebied gekocht en ons huis binnen een weekje ook verkocht. Nu alleen even kjken hoe het zit met overbrugging. Overdracht van ons oude huis is vijf dagen nadat we het nieuwe al hebben gekocht. Eerste keer dat ik in dit soort aankoop/verkoop treintjes terecht ben gekomen.

Hoop ook direct de laatste keer voor de komende jaren :-(

"Better ask questions before you shoot"

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:16

CurlyMo

www.pilight.org

Chocovla schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:45:
[...]

Hoezo lachen, laat ook altijd het geluid over mijn hoofd heensuizen. Dat is echt audiofiel :+
Zo doe ik dat ook altijd. Hoe meer ik het midden en hoog van me af weet te wenden hoe harder die bas binnenkomt :+

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• belastingdizzle

belastingdizzle

Rechts Links

Tehh schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:45:
[...]

De taxateur is voor het krijgen van jouw hypotheek. Je mag namelijk maximaal 100% van de getaxeerde woningwaarde lenen. Taxatie doe je dus doorgaans pas nadat je bod is geaccepteerd (onder voorbehoud van het verkrijgen van financiering). Dat voorbehoud is dus wel belangrijk als je niet zeker weet dat je een hypotheek kunt krijgen. Als jij al weet dat je 500k kan lenen en je wil een huis van 300k kopen dan is het voorbehoud minder spannend.

Conclusie: taxatiekosten heb je (in 99,99% van de gevallen) maar één keer.
Dat houdt dus in dat in de praktijk de vraagprijs gelijk is aan taxatiewaarde? Want als ik 230 kan lenen, ik bied 215, woning wordt getaxeerd op 200, dan moet ik opeens 15k uit de hoge hoed toveren want de bank gaat me max 200k lenen. Zijn dat realistische scenario's?

Wie dit leest is gek

• Martinusz
belastingdizzle schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:55:
[...]

Dat houdt dus in dat in de praktijk de vraagprijs gelijk is aan taxatiewaarde? Want als ik 230 kan lenen, ik bied 215, woning wordt getaxeerd op 200, dan moet ik opeens 15k uit de hoge hoed toveren want de bank gaat me max 200k lenen. Zijn dat realistische scenario's?
Klopt, maar de ervaring leert wel dat taxatiebedrag heeel vaak gelijk is aan de koopsom. Tenzij je echt absurd boven vraagprijs gaat natuurlijk.

• sayang1991
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 18:17
Sinds kort ook aan het kijken voor een huis in de categorie 180~250k.
Vorige week een huis tegengekomen van 249k waarbij we echt een goed gevoel hadden,
makelaar gaf ook aan dat wij als stel een duidelijke voorkeur hadden aangezien we als starters geen eigen huis hebben om te verkopen.
Op de zondag dan toch een bod uitgebracht van ~5k boven de vraagprijs, worden we de dag erna alsnog opgebeld dat wij het niet zijn geworden.

Nu vraag ik mij af voor een volgende keer, is het normaal om de makelaar direct te vragen hoeveel hoger het bod zou moeten zijn? Of is het op dat moment al te laat

In dit geval was 5k boven de vraagprijs trouwens ook het maximum wat we wilden bieden daar niet van.

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 15-11 08:07
belastingdizzle schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:55:
[...]

Jup. Alles wat jij meer bied dan de taxatiewaarde zul je zelf moeten betalen inderdaad. Die taxatiewaarde is overigens een beetje een wassen neus, meestal ligt de taxatiewaarde vrij dicht in de buurt van de koopprijs. Zolang de prijs die jij bied niet al te veel (zeg >10%) afwijkt van soortgelijke woningen zal er niet heel veel aan de hand zijn. Maar: dat is geen garantie natuurlijk. Daarom is dat voorbehoud ook zo belangrijk, zeker als je weinig eigen geld hebt.

De vraagprijs staat overigens los van de taxatiewaarde. Iedereen is vrij om een vraagprijs van 20 miljard op te geven op een kleine tussenwoning. Alleen dan wordt je bij voorbaat niet serieus genomen natuurlijk.

• mddd
  • Niet online
sayang1991 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:59:
Nu vraag ik mij af voor een volgende keer, is het normaal om de makelaar direct te vragen hoeveel hoger het bod zou moeten zijn? Of is het op dat moment al te laat
Waarschijnlijk waren ze al zo ver met een ander in de onderhandeling dat ze geen zin hadden om dat weer opnieuw open te gooien. En zag jouw bod er niet uit alsof er een grote kans was dat ze uiteindelijk nog meer zouden gaan vangen.

Als jouw bod in de buurt van dat andere bod lag had de makelaar je waarschijnlijk nog wel gevraagd of je hoger wou bieden. Maar stel dat jij dus 255 hebt geboden en ze zijn al in een onderhandeling richting 270, dan is de kans klein dat jij daar nog overheen gaat. Dus dan houdt de makelaar aan die andere partij vast.

Ik denk dat je hier niet zoveel aan kunt doen, want je moet toch ook vooral bieden wat je zelf wilt betalen. Als je voor jezelf nog een beetje ruimte had ingebouwd dan had je eventueel in 1x je echte maximum als bod kunnen doen, met een duidelijke melding dat dat echt de max is. Je laat dan in 1x maximaal zien dat je echt geinteresseerd bent en dan is het take it or leave it. (Ik snap dat dat in dit geval niet zo was, het was al je max).

Het is vervelend maar in de huidige verkopersmarkt moet je redelijk snel laten het achterste van je tong laten zien, denk ik.

• mddd
  • Niet online
StecaGrid schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:47:
Ik lees alleen dat als je geld leent om de verbouwing te betalen, dan is die rente 6 maanden lang aftrekbaar (anders gezegd 6 maanden lang is je overwaarde virtueel lager). Ik vraag me af of die 6 maanden in jouw geval dus van toepassing zijn?

Hoe dan ook, zo gauw het geld daadwerkelijk is uitgegeven aan verbouwing wordt je eigenwoningreserve (zeg maar het overwaarde-saldo) kleiner en daarmee dus het aftrekbare deel van de rente weer groter.

Het feit dat je het geld in de toekomst wilt gaan gebruiken voor verbouwing, offerte of niet, maakt niet uit. Enkel wanneer je dit officieel maakt door het in een bouwdepot te zetten, kun je het voordeel langer vasthouden (2 jaar). Dit is natuurlijk om fraude tegen te gaan want iedereen kan wel een offerte maken en dan later alsnog niet laten uitvoeren of tegen veel lagere kosten dan de offerte.

• Remko24
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:09
Vraagje...

We hebben weer een huis op het oog..
Alleen 1 uitdaging: Het betreft een redelijk klus huis.

Geen grote dingen, maar wel redelijk prijzig, denk aan nieuwe keuken, badkamer, en vloeren. 40-50k ben je zo kwijt wil je het compleet moderniseren..

Financiele situatie:
- Verdienen genoeg om 100% te kunnen financieren (vraagprijs)
- 40-45K overwaarde huidige woning.
- Genoeg spaargeld om kosten koper te kunnen betalen..

Mag ik de huidige overwaarde gebruiken om het huis op te knappen?
En hoe zit het dan met de bijleen regeling?
Als ik het goed heb mag ik dan over max 240k HRA berekenen toch? (285k vraagprijs - 45k overwaarde).

• Harm2211
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 20:28
@remko24 Even heel simpel gezegd mag je over 285k - 45K overwaarde + verbouwingskosten de rente aftrekken.

Als je dus 100% van de overwaarde gebruikt voor verbouwing/verbetering van de nieuwe woning mag je dus de rente over de financiering van de totale 285k aftrekken.

• Martinusz
Remko24 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:39:
Vraagje...

We hebben weer een huis op het oog..
Alleen 1 uitdaging: Het betreft een redelijk klus huis.

Geen grote dingen, maar wel redelijk prijzig, denk aan nieuwe keuken, badkamer, en vloeren. 40-50k ben je zo kwijt wil je het compleet moderniseren..

Financiele situatie:
- Verdienen genoeg om 100% te kunnen financieren (vraagprijs)
- 40-45K overwaarde huidige woning.
- Genoeg spaargeld om kosten koper te kunnen betalen..

Mag ik de huidige overwaarde gebruiken om het huis op te knappen?
En hoe zit het dan met de bijleen regeling?
Als ik het goed heb mag ik dan over max 240k HRA berekenen toch? (285k vraagprijs - 45k overwaarde).
Ja je overwaarde kun je gebruiken voor keuken, badkamer, vloer is afhankelijk van wat voor vloer (laminaat niet, tegels weer wel). Je zult wel overbruggingshypotheek nodig hebben voor dat stukje, maar daarna is inderdaad alles gewoon aftrekbaar ivm hypotheekrenteaftrek.

Edit: je kunt laminaat ook betalen uit je overwaarde, maar dan is dat stukje niet meer aftrekbaar voor hypotheekrenteaftrek.

Martinusz wijzigde deze reactie 12-11-2019 13:50 (5%)

• Remko24
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:09
Martinusz schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:45:
[...]

Ja je overwaarde kun je gebruiken voor keuken, badkamer, vloer is afhankelijk van wat voor vloer (laminaat niet, tegels weer wel). Je zult wel overbruggingshypotheek nodig hebben voor dat stukje, maar daarna is inderdaad alles gewoon aftrekbaar ivm hypotheekrenteaftrek.

Edit: je kunt laminaat ook betalen uit je overwaarde, maar dan is dat stukje niet meer aftrekbaar voor hypotheekrenteaftrek.
Het is niet bedoeld voor laminaat etc, maar aanleg vloerverwarming om zo de radiatoren weg te werken.

• Martinusz
Remko24 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:52:
[...]

Het is niet bedoeld voor laminaat etc, maar aanleg vloerverwarming om zo de radiatoren weg te werken.
Alles wat zeg maar 'vast' zit aan je huis kun je ermee verbouwen, dus vloerverwarming zeker :)
keuken en badkamer (dakkapel, zolderverbouwing etc.) ook geen probleem.
Let wel op dat je de verbouwing dan mee laat taxeren ;)

Martinusz wijzigde deze reactie 12-11-2019 13:54 (10%)

• koen0s
  • Laatst online: 20:12
Na een maand of 5 hebben wij ook eindelijk beet. :) De markt was erg lastig in onze prijsrange (200-275k) en konden erg lang niets vinden waar we beide enthousiast van werden. Uiteindelijk besloten iets kleiner te zoeken qua ruimte en dan over 4-5 jaar ons in te schrijven in een nieuwbouwproject. Een leuk en modern appartementje gevonden wat ons nu dus is toegezegd.

Ik was echter benieuwd wanneer je begint met het regelen van G/W/E/Internet. Momenteel huren we een studio waar alles in de huurprijs zit, en we dus niets zelf regelen. Kun je hier al aan beginnen na het tekenen van het voorlopig koopcontract, of doe je dit relatief dichtbij de daadwerkelijke opleveringsdatum?

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 17:44

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

koen0s schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 17:19:
Na een maand of 5 hebben wij ook eindelijk beet. :) De markt was erg lastig in onze prijsrange (200-275k) en konden erg lang niets vinden waar we beide enthousiast van werden. Uiteindelijk besloten iets kleiner te zoeken qua ruimte en dan over 4-5 jaar ons in te schrijven in een nieuwbouwproject. Een leuk en modern appartementje gevonden wat ons nu dus is toegezegd.

Ik was echter benieuwd wanneer je begint met het regelen van G/W/E/Internet. Momenteel huren we een studio waar alles in de huurprijs zit, en we dus niets zelf regelen. Kun je hier al aan beginnen na het tekenen van het voorlopig koopcontract, of doe je dit relatief dichtbij de daadwerkelijke opleveringsdatum?
Je kan ook gewoon wachten tot je er woont en dan direct regelen. Ik dacht dat je iets van twee maanden de tijd krijgt om "aangesloten" te worden.

Appeltaart is lekker!

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:42
Internet: als je het belangrijk vind dat het vanaf dag 1 of 2 al werkt dan is het wel handig om wat eerder te regelen. In mijn geval vonden de huidige bewoners het prima om dat pakketje in ontvangst te nemen. Je kan energie en water ook van te voren regelen, het maakt niet zoveel uit.

PV Output

• belastingdizzle

belastingdizzle

Rechts Links

Ik had bij huur op dag 1 een hotspot, en op dag twee bij de buurvrouw aangebeld of ik even haar wifi mocht lenen. Ik kreeg binnen een paar dagen zo'n 4g modem van KPN thuisgestuurd maar ik gebruikte het wifi van de buren tot ik mijn eigen internet had. Moet je zin in hebben, maar soit. Gelijk even je gezicht laten zien aan je buren is denk ik altijd wel goed.

Gas water en licht deed het gewoon. Ik was laks en kreeg na een paar weken een brief van je moet nu wel echt je shit regelen, dus gelijk gebeld en alles op orde. Zolang je de meterstanden op dag 1 maar noteert en weet heb je daar nog aardig wat speelruimte. Uiteraard moet je het in principe gelijk doen bij betrekking, maar het zal niet echt iets zijn wat je voor ontvangst sleutel moet regelen.

belastingdizzle wijzigde deze reactie 12-11-2019 21:07 (5%)

Wie dit leest is gek

• koen0s
  • Laatst online: 20:12
LED-Maniak schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 17:46:
[...]

Je kan ook gewoon wachten tot je er woont en dan direct regelen. Ik dacht dat je iets van twee maanden de tijd krijgt om "aangesloten" te worden.
Ah dat wist ik niet, ik ging er vanuit dat dat geregeld moest worden voor je er gebruik van maakt. :) Dat maakt het een stuk makkelijker.
Kalentum schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:37:
[...]

Internet: als je het belangrijk vind dat het vanaf dag 1 of 2 al werkt dan is het wel handig om wat eerder te regelen. In mijn geval vonden de huidige bewoners het prima om dat pakketje in ontvangst te nemen. Je kan energie en water ook van te voren regelen, het maakt niet zoveel uit.
Ik heb een telefoonabonnement met meer dan genoeg data dus over internet maak ik me niet te veel zorgen. Bedankt voor de tip!
belastingdizzle schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:07:
Ik had bij huur op dag 1 een hotspot, en op dag twee bij de buurvrouw aangebeld of ik even haar wifi mocht lenen. Ik kreeg binnen een paar dagen zo'n 4g modem van KPN thuisgestuurd maar ik gebruikte het wifi van de buren tot ik mijn eigen internet had. Moet je zin in hebben, maar soit. Gelijk even je gezicht laten zien aan je buren is denk ik altijd wel goed.

Gas water en licht deed het gewoon. Ik was laks en kreeg na een paar weken een brief van je moet nu wel echt je shit regelen, dus gelijk gebeld en alles op orde. Zolang je de meterstanden op dag 1 maar noteert en weet heb je daar nog aardig wat speelruimte. Uiteraard moet je het in principe gelijk doen bij betrekking, maar het zal niet echt iets zijn wat je voor ontvangst sleutel moet regelen.
Bedankt voor de info! d:)b

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Het meeste loopt wel los (gas, water, licht), maar internet kan de datum vrij cruciaal zijn (afhankelijk van je provider). Echter: Bij de meeste kun je ook gewoon een datum aangeven wanneer je het wilt laten ingaan, dus waarom niet gewoon direct regelen? :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Sowieso kun je het pakketje met modem
Ed nog op je oude adres laten leveren. 6 december krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis, dan gaat het internet- en tv-pakket in, maar het hele pakket met apparatuur krijgen we een paar dagen ervoor op ons huidige adres (Ziggo).

Een belletje en je regelt het.

• Kju
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 17-11 09:30
@belastingdizzle even waarschuwen n.a.v. de antwoorden hierboven op je vraag over de taxatie en de conclusie die je daaruit trok |:( (met alle respect voor degenen die hebben geantwoord). Het is te kort door de bocht om iets te roepen in de zin van vraagprijs=koopsom=marktwaarde. Het is inderdaad gebruikelijk dat mensen een taxatie laten uitvoeren nadat ze een woning hebben gekocht omdat dit nou eenmaal een verplichting is vanuit de bank. Hoewel het als sluitstuk op de financiering word ervaren is het dat zeker niet. Een prijs bepalen is vooral vergelijken, dat doet de taxateur ook, alleen gaat de taxateur net een stapje verder. Dat de taxateur regelmatig in de buurt komt van de koopsom is meestal ook wel logisch: Het zijn vaak tien-in-een-dozijnwoningen; de kopers en betrokken aankoopmakelaars kunnen dat ook vergelijken, in veel gevallen komt dat dus wel goed.
Voor die gevallen waarin dat niet kan, denk daarbij aan erfpachtconstructies, rare erfdienstbaarheden, gedateerde woningen, woningen in een zeer bovengemiddelde staat (een keuken van 40k in een woning van 150k is overkill), verbouwplannen, dat is waar de taxateur juist meerwaarde kan bieden voordat er geboden kan worden en dient hij als stok achter de deur voor het geval dat er al een koopsom overeen is gekomen.

In de huidige markt zie ik best veel onzin voorbij komen. Dat komt deels door onwetendheid maar ook vaak omdat men te zuinig is om kennis in te kopen. Ook makelaars schieten de plank mis.Er zijn makelaars die veel te laag prijzen waardoor ook de transactieprijzen regelmatig lager uitvallen dan de marktwaarde. Maar er zijn ook makelaars die hoger inzetten en dan zijn er ook regelmatig kopers die te veel bieden "omdat een vriend ze had geadviseerd dat 10% boven de vraagprijs meestal wel goed zit" :+

De vraagprijs dient nooit als referentie voor een koopsom. Het is een uitnodiging voor het doen van een bod, niet meer en niet minder. Probeer altijd om recente vergelijkbare transacties te zoeken, achterhaal de koopsommen in het Kadaster en bepaal dan aan de hand van verschillen in afwerkingsniveau, installaties en inrichting de waarde van de beoogde woning te benaderen. Kan je dat niet zelf, daar is niets mis mee, maar dan raad ik je aan aankoopmakelaar aan.

Anyway, succes d:)b

PSN: Kjujay | Tweakscrew PS4 Gaming Community

• sayang1991
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 18:17
mddd schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:17:
[...]

Waarschijnlijk waren ze al zo ver met een ander in de onderhandeling dat ze geen zin hadden om dat weer opnieuw open te gooien. En zag jouw bod er niet uit alsof er een grote kans was dat ze uiteindelijk nog meer zouden gaan vangen.
Blijkbaar waren ze toch niet zo ver met onderhandelen als dat wij dachten, word zojuist gebeld door de makelaar de andere kopers hebben zicht teruggetrokken waardoor wij wel weer in aanmerking voor het huis komen _/-\o_

• mddd
  • Niet online
@sayang1991 Haha. Of niet zover als die makelaar zelf dacht :) Succes in elk geval!

• Thunder00x
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

Overigens vind ik 600 euro voor een taxatie rapport wel behoorlijk fors. Dat kan makkelijk voor rond de 300.

• belastingdizzle

belastingdizzle

Rechts Links

Dankjewel! Die aankoopmakelaar ga ik zeker inschakelen. Ik heb al lang en breed door dat ik de benodigde kennis niet heb om hier een weloverwogen beslissing te nemen. Echter ben ik nog niet op dit punt, ik heb nu wel een beeld hoeveel spaargeld ik precies kan missen, hoeveel precies mijn ouders kunnen bijleggen. Ik heb 3 bedragen in mijn hoofd, mijn richtprijs, mijn max prijs en mijn absolute absolute max qua wat de bank me leent bank. Daar zit steeds ongeveer 8% tussen. Ik houd nu de komende weken Funda in de gaten en kijk hoeveel er voorbijkomt in die klassen. Als ik dan zicht heb van eens in de zoveel tijd komt er een woing langs die ik leuk vind, kan, wil en mag betalen, dan kom ik terug met de vraag hoe ik überhaupt een aankoopmakelaar kies.

En het is uiteraard even een bittere pil dat Utrecht en Amsterdam nu gewoon echt geen optie zijn, en Almere ook lastig wordt. Die eerste twee wist ik eigenlijk al maar nu heb ik ook de cijfers het hard te maken. Daar moet ik me ook nog even overheen zetten.

belastingdizzle wijzigde deze reactie 14-11-2019 14:47 (16%)

Wie dit leest is gek

Pagina: 1 ... 108 109 110 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True