Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Tjebakka
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21:16

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

* Tjebakka meldt zich.

Vorige week hij een hypotheekadviseur langs gegaan en op basis van alle papieren bepaald wat we maximaal kunnen lenen. Van daaruit zijn we nu aan het zoeken en vrijdag staat de eerste bezichtiging gepland.

We wonen momenteel middenin Utrecht, met twee kleine kinderen (1). Het appartement is op de begane grond gelegen en ruim genoeg, maar de locatie, het feit dat er geen tuin is en het een huurappartement is heeft ons doen besluiten de stap te zetten naar een koophuis.

We zoeken overigens niet in Utrecht. Dat is niet te doen voor ons budget en eisenpakket, plus het feit dat alles in Utrecht snel en boven de vraagprijs weg gaat. Daarom gaan we terug naar de geboortegronden van mijn vriendin. :)

If it aint fixed, it's broken.

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23:04
Wel o wel....

Vandaag ... 1,5 uur voor de afspraak van bezichtigen ... gebeld door de makelaar: “helaas, de woning is verkocht”

Dit is de tweede keer in een week tijd.
Beide woningen boven de 400k. Ongelooflijk...

Crazy- wijzigde deze reactie 22-10-2019 15:35 (0%)
Reden: Tijdspanne....

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:29
Maar dat is een 2/1 kap, beetje appels met peren vergelijken imo.
Remko24 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:10:
Op dat moment hadden we andere prioriteiten ipv een huis te kopen..
De markt ben ik in de gaten blijven houden, echter niet actief gaan bieden..

Sinds de zomer zijn we rustig aan het bekijken wat we mooi vinden en wat binnen het "budget" past..
Dit huis is ook het enige huis waar we momenteel interesse in hebben, echter vinden we de vraagprijs te hoog. We kijken ondertussen ook verder, en mijn ervaring van de laatste 2-3 jaar is dat dit soort huizen maar heel enkel beschikbaar komen in de wijk.. 90% van de wijk zijn huizen waar we nu ook in wonen, 120-130m2 woonoppervlak en in de prijsrange van 150-220k..

Verhuizen naar een andere wijk/stad/dorp etc is natuurlijk ook mogelijk, maar ik vind de huidige wijk zeer aangenaam maarja het aanbod huizen met die specificatie (veel woonopp, garage, grote tuin, etc) is gewoon schaars.

Ander huis in dezelfde straat stond vorig jaar te koop:
https://www.oozo.nl/wonin...oordewierstraat-4-hengelo

Die is uiteindelijk verkocht voor 340k na 6 weken te koop gestaan te hebben. (opgevraagd bij Kadaster afgelopen zomer)
En die had ook nog een kelder zo groot als het hele huis.. (Veel meer woonopp.)

Fable wijzigde deze reactie 22-10-2019 14:34 (91%)

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:57
Crazy- schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:23:
Vandaag ... 1,5 voor de afspraak van bezichtigen ... gebeld door de makelaar
1,5 maand? oOo

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 00:07
Remko24 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:56:
[...]

Niet op geboden, ik hou funda best goed in de gaten als het om mijn eigen woonwijk gaat..
Vergelijkbare huizen zie ik dan voorbij komen met een vraagprijs van 330-350.
Met Funda ben je vaak al te laat :)
Kun je beter of een aankoopmakelaar nemen of een aantal lokale makelaars volgens op social media of zoals hier kan aanmelden met je email, dan krijg je het nieuwste aanbod per email, ook vaak al preview voordat het op Funda/websites etc. staat.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Remko24
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:09
Fable schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:32:
Maar dat is een 2/1 kap, beetje appels met peren vergelijken imo.

[...]
Klopt, dit is toevallig een 2-1 kapper, de ander vrijstaand.. Is dat 40k waard? Gezien de tijd dat het te koop staat ben ik niet de enige die denkt dat het te hoog is ingeschoten..
Als ik kijk naar de gemiddelde doorlooptijd hier in de wijk is dat 3-6 weken voor huizen tot 250k, en 4-8 weken voor 250-400k. (mits in goede staat)..
Deze staat al bijna een half jaar te koop..

Maar qua woonoppervlakte, garage, onderhoud, perceel oppervlakte wel gelijkwaardig..
En voor mij draait het vooral daar om, dat het vrijstaand is, is mooi meegenomen maar niet een primaire voorwaarde waar ik op selecteer.
Martinusz schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:36:
[...]

Met Funda ben je vaak al te laat :)
Kun je beter of een aankoopmakelaar nemen of een aantal lokale makelaars volgens op social media of zoals hier kan aanmelden met je email, dan krijg je het nieuwste aanbod per email, ook vaak al preview voordat het op Funda/websites etc. staat.
I know, ik volg de meeste makelaars hier in de regio op FB..

Remko24 wijzigde deze reactie 22-10-2019 14:40 (36%)

• Side-Kick
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 15-11 15:40

Side-Kick

Timmy!

Wel o wel....

Vandaag ... 1,5 voor de afspraak van bezichtigen ... gebeld door de makelaar: “helaas, de woning is verkocht”

Hier ook al tweemaal meegemaakt. Aan het lijntje gehouden worden terwijl de makelaar al weet dat het huis vrijwel zeker verkocht gaat worden. Na het tekenen van de akte de afspraak annuleren. Zwaar teleurstellend en demotiverend die huizenjacht.

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 23:22
Side-Kick schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:42:
[...]
Hier ook al tweemaal meegemaakt. Aan het lijntje gehouden worden terwijl de makelaar al weet dat het huis vrijwel zeker verkocht gaat worden.
Ik snap dat vanuit oogpunt van de makelaar ook niet. Hoe meer potentiële kopers des temeer kans op een hogere opbrengst.

Hier hebben wij gewoon geluk gehad. Eerste huis dat wij echt interessant vonden is het ook geworden. Dus eerste bieding meteen raak. Wel na stuk of 10 bezichtigingen bij andere huizen. Maar daar was altijd wel iets dat wij minder vonden.

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Highfive95 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:54:
Ik snap dat vanuit oogpunt van de makelaar ook niet. Hoe meer potentiële kopers des temeer kans op een hogere opbrengst.
Het is voor een makelaar financieel niet zo interessant om met nog meer mensen te praten als je al mensen hebt gevonden die een prijs willen betalen waarmee je klanten akkoord zullen gaan.

Je moet sowieso afwachten of de anderen ook willen bieden (wellicht vinden ze het huis toch niet goed genoeg). De kans dat ze heel veel hoger gaan is waarschijnlijk ook niet zo groot (want je weet zelf wel wat een beetje de gangbare prijs is) en voor iedere 10k meer krijgt jij dan iets van rond de 150 euro (of tussen de 100 a 200 euro bij 1% a 2% courtage). Dat is het begeleiden van bezichtigingen, aanhoren van biedingen, wellicht afketsen op secundaire zaken zoals wanneer de oplevering is etc allemaal niet waard.

En mocht het verkeerd gaan met de eerste (financiering niet rond etc) dan heeft kan er altijd nog gebeld worden met de mensen die niet aan de beurt zijn gekomen. De kans dat die dan nog steeds aan het zoeken zijn is best groot.

• Side-Kick
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 15-11 15:40

Side-Kick

Timmy!

Highfive95 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:54:
[...]

Hier hebben wij gewoon geluk gehad. Eerste huis dat wij echt interessant vonden is het ook geworden. Dus eerste bieding meteen raak. Wel na stuk of 10 bezichtigingen bij andere huizen. Maar daar was altijd wel iets dat wij minder vonden.
Met name vanuit goed fatsoen niet. We konden pas over anderhalve week komen kijken omdat de makelaar "geen tijd had". Achteraf is dat gewoon tijd winnen om de deal met de potentiële kopers af te ronden. Geef dan gewoon aan dat je al in verregaande gesprekken bent met een koper en als dat niet rond komt dat we dan op de hoogte gesteld kunnen worden voor het plannen van een afspraak. Maar goed, tot zover mijn stukje frustratie.

• Highfive95
JeroenE schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:02:
[...]
Het is voor een makelaar financieel niet zo interessant om met nog meer mensen te praten als je al mensen hebt gevonden die een prijs willen betalen waarmee je klanten akkoord zullen gaan.
Misschien vanuit stukje financieel oogpunt misschien niet interessant. Maar mensen aan het lijntje houden is nergens voor nodig. Zeg dan gewoon de koop is in principe rond en als er een kink in de kabel komt neem ik contact met u op. Nu moet de assistente ook een afspraak inplannen, mensen mailen etc. Dat kost allemaal geld en nergens voor nodig. Want verkoop was toch al rond.

Ik blijf het een vreemd wereldje vinden die makelaarswereld. Ook bij overdracht van ons huis heb ik alles gecontroleerd. Makelaar werd op een gegeven moment beetje pissig hierover want duurde te lang volgens hem. Was hooguit een half uurtje 8)7 Kwam wel goed als er toch iets mis was. Jaja....leuk, maar dan zetten wij het bij de notaris op papier. Maar dat wilde verkoper en makelaar niet. Dus ik heb lekker alles gecontroleerd.

• Crazy-
Ik lees het eea hierboven; maar dat gevoel bekruipt mij steeds meer ja dat het een “bewust” spelletje is.

Je maakt mij niet wijs dat in “3 dagen” incl het weekend opeens alles rond is; zonder dat je dat weet. Ook nog eens twee verschillende makelaars;

Het is bijna te schofterig gewoon.

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Remko24 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:06:
Zit er al bij in..

Het volgende is voor mij nog wel "redelijk"

Vraagprijs woning
€ 360.000
Hypotheekbedrag
€ 322.090
Je legt zelf in
€ 50.000
Totaal nodig voor je huis (incl overdrachtsbelasting)
€ 372.090

Dan houd ik ongeveer 15k over voor verkoop huidige woning (210k), taxaties, keuringen..
Laten we plat zeggen 10k voor een opfrisbeurt van de nieuwe woning..
En dan valt of staat het met de bouwkundige keuring, dan moet hier niet teveel aan het licht komen..

Opknappen zolder, vloer BG zal dan later moeten..
Wat je zou kunnen doen, is gewoon je eigen woning te koop zetten en kijken wat je ervoor kunt krijgen. Misschien dat dit net die extra speelruimte geeft om je volgende huis te kopen. Zo niet, dan haal je hem gewoon weer van de markt... Geen populaire optie, niet echt sympathiek, maar als de markt is wat het is....... Gewoon een makelaar vinden die denkt te kunnen halen wat jullie nodig hebben ;) en uiteindelijk komt het ook niet op een paar honderd euro, denk ik (wat die 350k betreft). En als je die kunt combineren met een makelaar om de nieuwe woning aan te kopen, kun je misschien twee vliegen in één klap slaan.

AGee wijzigde deze reactie 22-10-2019 17:09 (5%)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Highfive95
Crazy- schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:56:
Je maakt mij niet wijs dat in “3 dagen” incl het weekend opeens alles rond is; zonder dat je dat weet.
Dat ze het niet weten lijkt mij ook sterk. Maar in 3/4 dagen rond kan best wel hoor.

Hier huis dinsdag op funda, donderdag mondeling akkoord en als we gewild hadden had ik dezelfde dag nog koopcontract gehad.

• Crazy-
Highfive95 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 18:26:
[...]

Dat ze het niet weten lijkt mij ook sterk. Maar in 3/4 dagen rond kan best wel hoor
Hier huis dinsdag op funda, donderdag mondeling akkoord en als we gewild hadden had ik dezelfde dag nog koopcontract gehad.
Oké het “rond” breien snap ik wel ja. Maar je maakt mij niet wijs dat men dat vrijdag niet wist: er ook geen mogelijkheid was om op zaterdag een afspraak te maken om te kijken.

Maar goed; nieuwe strategie dan maar?
Overal aangemeld, dus ook voordat het op Funda staat. Virtueel gezien, bevalt het? Bod doen & daarna maar een bezichtiging doen? 😬🙄

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Crazy- schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 18:49:
[...]

Oké het “rond” breien snap ik wel ja. Maar je maakt mij niet wijs dat men dat vrijdag niet wist: er ook geen mogelijkheid was om op zaterdag een afspraak te maken om te kijken.

Maar goed; nieuwe strategie dan maar?
Overal aangemeld, dus ook voordat het op Funda staat. Virtueel gezien, bevalt het? Bod doen & daarna maar een bezichtiging doen? 😬🙄
Benader het eens andersom: What is in it for them? ;) Ik weet wel dat het populaire idee is dat een makelaar alles moeten doen/laten voor z'n klant, maar uiteindelijk: wat kost het hem extra en wat levert het hem extra op? Do the math :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• mierenfokker
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 19:03
Je hoort de makelaars momenteel niet klagen, ze hebben het te goed dus daarom doen ze van dit soort trucjes. Ger Hukker was een rukker, die klaagde wat af. Ik ga genieten van de tijd dat er weer een dip komt in de huizenmarkt en dat iedere makelaar weer steen en been klaagt. Wat een leugenachtig volk is dat.

• Sammy_tukker
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 23:42
AGee schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:01:
[...]

Benader het eens andersom: What is in it for them? ;) Ik weet wel dat het populaire idee is dat een makelaar alles moeten doen/laten voor z'n klant, maar uiteindelijk: wat kost het hem extra en wat levert het hem extra op? Do the math :P
In dat kader gaat mijn volgende verkoop op een andere manier (vorige keer fixed price voor een eenmalige eigen open huis heeft overigens goed uitgepakt)

Volgende keer ga ik het als volgt doen: huis is ongeveer waard: 350k normaal is 1.5% courtage dat zou ongeveer 5k zijn. Alles waar hij hem voor onder 340k verkoopt krijgt hij niks en voor de rest 20% van het bedrag boven 340k, het zou mij niet verbazen dat ze dan wel hard gaan lopen.
Uitknijpen die gasten 🤪

• Remko24
Kun je proberen, echter denk ik dat er weinig makelaars hier aan mee zullen werken zonder een basisprijs..
Toen ik mijn huis kocht in 2007, hebben we ook een fixed price afgesproken als basis tarief..
Huis stond toen te koop voor 174k, en de markt was zoals nu, afdingen was moeilijk..
Gezegd dat we hem voor 170k wilden hebben en hij moest maar lullen als brugman om extra provisie te krijgen..
Want voor elke euro die hij eronder zou kunnen onderhandelen zou hij ook 10% extra krijgen..
Uiteindelijk heeft hij er nog 4k extra af gekregen, en op 166 uit kunnen komen..

Want in den beginne was zijn courtage 1% van de aankoop prijs 8)7, toen confronteerde ik hem dus dat hij eigenlijk zo hoog mogelijke prijs wilde houden omdat hij dan meer zou verdienen....

Toen afgesproken dat het fixed price zou zijn 1700 ex BTW (die 1%), en voor elke euro onder de 170k 10% procent extra..
Uiteindelijk dus 2100 ex BTW moeten betalen voor zijn diensten.

Bij verkopende makelaars loont het natuurlijk ook om zo hoog mogelijk te eindigen (procentueel gezien).
Om mij heen hoor ik ook vaak genoeg dat makelaars pushen om maar akkoord te gaan met een bod of bieding om hun eigen courtage veilig te stellen.. De makelaar heeft maar 1 belang, en dat is zijn eigen portemonnee.

• Sammy_tukker
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 23:42
Remko24 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:46:

Want in den beginne was zijn courtage 1% van de aankoop prijs 8)7, toen confronteerde ik hem dus dat hij eigenlijk zo hoog mogelijke prijs wilde houden omdat hij dan meer zou verdienen....
Briljant, ik heb ook nog nooit het nut van een aankoopmakelaar gesnapt (of je moet zelf heel zenuwachtig zijn bij onderhandelingen, maar ik denk bij iedere aankoop (huizen/keukens/....) geen hand vol maar een land vol.

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Sammy_tukker schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:56:
[...]

Briljant, ik heb ook nog nooit het nut van een aankoopmakelaar gesnapt (of je moet zelf heel zenuwachtig zijn bij onderhandelingen, maar ik denk bij iedere aankoop (huizen/keukens/....) geen hand vol maar een land vol.
Ja snap je dat nut echt niet? Het gaat 'maar' om een aankoop van enkele tonnen... en als je inderdaad misschien niet de beste in onderhandelen bent (hoeft niet eens 'zenuwachtig' te zijn), kan het 'maar' duizenden euro's schelen...

En geen handvol maar een land vol qua huizen? Je doet net alsof het een random inwisselbaar product op de plank in een winkel is. Maar geen huis is hetzelfde, als je je zinnen hebt gezet op een bepaald type huis op een bepaalde locatie, daar is er dan toch maar 1 unieke van. Tuurlijk zijn er nog wel andere huizen die geschikt zijn misschien maar ik neem aan dat je die nuance toch wel echt kan inzien? (ik zou echt balen als we naast ons huidige huis hadden gegrepen, daar is er echt maar 1 zo van in zijn soort in de omgeving waar wij zochten).

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 22:02
LuNaTiC schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:02:
[...]

Ja snap je dat nut echt niet? Het gaat 'maar' om een aankoop van enkele tonnen... en als je inderdaad misschien niet de beste in onderhandelen bent (hoeft niet eens 'zenuwachtig' te zijn), kan het 'maar' duizenden euro's schelen...
Mja, een bod kan ook gewoon digitaal... Wij hebben gewoon een mail gestuurd met een bod van 245k wat 24 uur zou staan met een flexibele oplevering (we wisten al dat verkopers iets anders op oog hadden) terwijl de vraagprijs 259k was.

Was wel 4 jaar geleden en oplevering van 5 maanden, maar voelde mij wel wat 'opgewonden' toen ik de mail stuurde omdat ik normaal altijd netjes de vraagprijs betaal. Zelfs op de markt in turkije ;-).

Zou zelf ook geen aankoopmakelaar gebruiken, maar als anderen zich daar beter bij vielen moeten ze dat vooral doen. Economie moet toch draaien :-)

• Videopac
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:23
Sammy_tukker schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:09:
[...]

In dat kader gaat mijn volgende verkoop op een andere manier (vorige keer fixed price voor een eenmalige eigen open huis heeft overigens goed uitgepakt)

Volgende keer ga ik het als volgt doen: huis is ongeveer waard: 350k normaal is 1.5% courtage dat zou ongeveer 5k zijn. Alles waar hij hem voor onder 340k verkoopt krijgt hij niks en voor de rest 20% van het bedrag boven 340k, het zou mij niet verbazen dat ze dan wel hard gaan lopen.
Uitknijpen die gasten 🤪
Ik vind dat iedereen redelijk betaald moet worden voor zijn/haar diensten, maar dan moeten dan wel de juiste financiële prikkels tegen over staan.

Opnsense (Odroid H2) DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Netgear R7800

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

President schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:07:
[...]

Mja, een bod kan ook gewoon digitaal... Wij hebben gewoon een mail gestuurd met een bod van 245k wat 24 uur zou staan met een flexibele oplevering (we wisten al dat verkopers iets anders op oog hadden) terwijl de vraagprijs 259k was.

Was wel 4 jaar geleden en oplevering van 5 maanden, maar voelde mij wel wat 'opgewonden' toen ik de mail stuurde omdat ik normaal altijd netjes de vraagprijs betaal. Zelfs op de markt in turkije ;-).

Zou zelf ook geen aankoopmakelaar gebruiken, maar als anderen zich daar beter bij vielen moeten ze dat vooral doen. Economie moet toch draaien :-)
Mondeling of digitaal is niet echt mijn punt hier :)

Deze discussie is echt al tot in den treure gevoerd in deze topicreeks, maar goed, veel mensen hebben gewoon geen enkel idee over hoe de markt precies zit en hoe dat voor bepaalde huizen in het algemeen is. En ik ben er daar ook gewoon een van, en mijn vriendin net zo. Dan zie je je droomhuis en dan ga je vooral vanuit de emotie denken. En dan komt er de onzekerheid naar voren en de angst om mis te grijpen.

Dus toen onze aankoopmakelaar vroeg hoe graag we het wilden en tot hoe ver we bereid waren te gaan, was het antwoord, ja, onze max wat we op dit moment qua hypotheek konden krijgen. (zo'n 30k boven vraagprijs).

Wij vonden het een uniek huis dus we verwachtten wel dat er veel belangstelling voor zou zijn, dus ik had bij wijze van zo de vraagprijs geboden en doorgeboden tot onze max als het nodig was geweest.

Onze aankoopmakelaar heeft iets meer kennis van de markt, en weet iets beter hoe de kaarten precies zijn geschud en hoe ze op tafel liggen. Die heeft dus 25k onder vraagprijs geboden en we zijn uiteindelijk 17,5k onder vraagrpijs uitgekomen en geaccepteerd.

Ik denk dat onze situatie helemaal geen uitzondering is.

Denk eerder dat de mensen die écht heel zeker van zichzelf zijn in het bieden zonder aankoopmakelaar de uitzondering zijn. Maar goed, ik heb geen cijfers.

Het bedrag van 995 euro aan courtage wat hij heeft gekregen hebben we er iig ruimschoots uit. Los van de aanschafprijs, ook alle andere dingen waar ie ons mee heeft geholpen en ons heeft ontzorgd.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• President
LuNaTiC schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:17:
[...]
Deze discussie is echt al tot in den treure gevoerd in deze topicreeks, maar goed, veel mensen hebben gewoon geen enkel idee over hoe de markt precies zit en hoe dat voor bepaalde huizen in het algemeen is. En ik ben er daar ook gewoon een van, en mijn vriendin net zo. Dan zie je je droomhuis en dan ga je vooral vanuit de emotie denken. En dan komt er de onzekerheid naar voren en de angst om mis te grijpen.
Maar, dat betekent dus dat de gemiddelde koper zich niet goed voorbereid (als in; bekeken waar vergelijkbare huizen voor worden verkocht in de wijk, hoe snel die worden verkocht, etc)? Al zal dat misschien in dorpen wat lastiger zijn dan in nieuwbouwwijken waarin 'alle huizen gelijk zijn' en het dus allemaal redelijk voorspelbaar is. Kan mij voorstellen dat het met een uniek huis inderdaad wat lastiger zal zijn. En emotie bij het kopen van een huis? Tja, dan snijd je inderdaad jezelf in de vingers en wacht je gweoon nog een paar weken tot er een nieuw huis op de markt komt :)

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

President schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:28:
[...]

Maar, dat betekent dus dat de gemiddelde koper zich niet goed voorbereid (als in; bekeken waar vergelijkbare huizen voor worden verkocht in de wijk, hoe snel die worden verkocht, etc)? Al zal dat misschien in dorpen wat lastiger zijn dan in nieuwbouwwijken waarin 'alle huizen gelijk zijn' en het dus allemaal redelijk voorspelbaar is. Kan mij voorstellen dat het met een uniek huis inderdaad wat lastiger zal zijn. En emotie bij het kopen van een huis? Tja, dan snijd je inderdaad jezelf in de vingers en wacht je gweoon nog een paar weken tot er een nieuw huis op de markt komt :)
Nog steeds heb je dan te maken met een object van vele tonnen waar de meesten niet genoeg verstand van hebben of te onzeker over zijn.

Dat kun je raar vinden, maar zo gaat dat voor heel veel dingen.

Hoeveel mensen hebben jou in jouw leven wel niet gevraagd 'welke laptop ze het best kunnen kopen'?

Ga je dan ook zitten verwonderen over het feit dat iemand op internet research kan doen, kan googlen, en dan een keus kunnen maken?

Ik geef ook helemaal niets om auto's, twee vrienden van me zijn automonteur en handelen een beetje in die dingen. Als ik een tweedehands auto wil, dan schakel ik ze ook in voor advies en vraag of ze wat moois kunnen mee helpen zoeken en een beetje voor me kunnen onderhandelen.

Ik zie echt niet zo in waarom dat voor huizen anders is. Sterker nog, gezien de waarde dat het vertegenwoordigd, en je belangrijkste onderkomen is en het grootste gedeelte van je salaris er elke maand heen gaat, ben ik liever extra zeker door een expert er naast te hebben dan dat ik het allemaal alleen doe.

Ieder zn vak en kennis.

Maar more power to you als je het wel allemaal zelf doet en kan/wilt doen :)

• Plenkske
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 21:51
Deze discussie is mijns inziens ook een beetje nutteloos.
Je kiest zelf of je een huis gaat kopen met of zonder aankoopmakelaar. Hierin is geen goed of fout. Ieder zijn eigen keuze.

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Plenkske schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:38:
Deze discussie is mijns inziens ook een beetje nutteloos.
Je kiest zelf of je een huis gaat kopen met of zonder aankoopmakelaar. Hierin is geen goed of fout. Ieder zijn eigen keuze.
Klopt, hetgeen waar ik me over verwonderde was dat de vraag en aanbod van een huis onder andere gelijk werd getrokken met het kopen van een pak suiker. Vind je het te duur bij de AH dan haal je het wel even bij de Jumbo.

Gezien de vele rants en frustratie bij veel mensen in hun huizenjacht ligt dat wel iets genuanceerder (ja ik weet dat ik hierboven ook chargeer maar het punt moge duidelijk zijn ;))

• Highfive95
President schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:28:
[...]
Maar, dat betekent dus dat de gemiddelde koper zich niet goed voorbereid (als in; bekeken waar vergelijkbare huizen voor worden verkocht in de wijk, hoe snel die worden verkocht, etc)?
Volgens mij doen veel kopers dat volgens mij ook niet. Zie het bij mijn eigen huis dat verkocht is.

Verschil tussen hoogste en laagste bod was €28000,00. Laagste bod zat onder de vraagprijs. Dan kun je net zo goed niet bieden want vergelijkbare huizen in de wijk zijn allemaal binnen twee weken verkocht en ruim boven de vraagprijs. Dat is toch eenvoudig op te vragen en uit te zoeken.

Huis wat ik gekocht hebt was wat lastiger. In laatste 3 jaar geen enkele woning vergelijkbare woning in de wijk verkocht. In andere wijken was vraagprijs 30 tot 40k hoger voor vergelijkbare afmetingen en locatie zeer vergelijkbaar. Tja wat moet je dan. Was zeer courante woning dus dan ga ik niet onder de vraagprijs zitten. Had ik dat gedaan had ik hem niet gehad.

• Kju
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 17-11 09:30
@Remko24 Twee maanden te koop, verkoper geen haast. Grote kans dat de verkopende makelaar nu wel haast heeft. Ik zou daar maar mee gaan kletsen ;)

@LuNaTiC in 2011 heeft de ACM een marktscan woningmakelaardij uit laten voeren. Daarin staat o.a.
Volgens de enquête onder consumenten van EIM schakelt ongeveer 87% van de consumenten bij de verkoop van een woning een makelaar in. Bij de aankoop van een woning is dit percentage 56%.
E.e.a. kan je terugvinden in het rapport van EIM op pagina 11. Ik ga er overigens van uit dat dat percentage v.w.b. aankoopmakelaars inmiddels zal zijn gestegen.

Kju wijzigde deze reactie 23-10-2019 11:21 (72%)

PSN: Kjujay | Tweakscrew PS4 Gaming Community

• Remko24
Kju schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:56:
@Remko24 Twee maanden te koop, verkoper geen haast. Grote kans dat de verkopende makelaar nu wel haast heeft. Ik zou daar maar mee gaan kletsen ;)

@LuNaTiC in 2011 heeft de ACM een marktscan woningmakelaardij uit laten voeren. Daarin staat o.a.

[...]

E.e.a. kan je terugvinden in het rapport van EIM op pagina 11. Ik ga er overigens van uit dat dat percentage v.w.b. aankoopmakels inmiddels zal zijn gestegen.
Ik heb vanmorgen de stoute schoenen aangetrokken en de verkopende makelaar gebeld.
Open en eerlijk geweest en aangegeven dat wij interesse in het huis hebben, ook het bod van afgelopen zomer weer naar boven gehaald. En onze beweegredenen aangegeven.

- Aangegeven waarom 350 ons eind bod was afgelopen zomer, Omdat ik verwacht dat er uit een bouwkundige keuring nog wel wat aandachtspunten komen (schatting 10-15k om alles weer tip top in orde te krijgen met uitzondering grote gebreken die mogelijk aan het licht komen)
Ik heb geen zin om straks een huis te kopen en geen geld meer over te hebben voor opknappen of onvoorziene uitgaven.

- Gevraagd waarom het huis al 5-6 maanden te koop stond, de reden was dat de huidige bewoners geen haast hadden, ze vragen inderdaad meer dan marktconform voor dit type huizen, maar ook de makelaar was overtuigd dat er vroeg of laat een koper zich zal melden die in de buurt van de vraagprijs zou komen. Daarnaast gaf hij aan dat de kans bestaat dat het huis tijdelijk van de markt af zal gaan en dat de kopers het over 1-2 jaar weer zullen proberen, gezien de stijging van de prijzen zou dat niet ontdenkbaar zijn..
Op dit moment hebben ze ook geen andere woning gekocht, ze willen eerst deze woning verkopen en daarna bekijken wat de mogelijkheden zijn.

Vooral het laatste neem ik aan als een bang makertje..
Ik heb aangegeven dat er mogelijk iets rek zit in mijn budget, maar verwacht niet veel.. Wanneer de eigenaren toch willen onderhandelen zullen ze zeker een stuk naar beneden richting de 350 moeten bewegen..

Remko24 wijzigde deze reactie 23-10-2019 11:20 (3%)

• Martinusz
Remko24 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:19:
[...]

Ik heb vanmorgen de stoute schoenen aangetrokken en de verkopende makelaar gebeld.
Open en eerlijk geweest en aangegeven dat wij interesse in het huis hebben, ook het bod van afgelopen zomer weer naar boven gehaald. En onze beweegredenen aangegeven.

- Aangegeven waarom 350 ons eind bod was afgelopen zomer, Omdat ik verwacht dat er uit een bouwkundige keuring nog wel wat aandachtspunten komen (schatting 10-15k om alles weer tip top in orde te krijgen met uitzondering grote gebreken die mogelijk aan het licht komen)
Ik heb geen zin om straks een huis te kopen en geen geld meer over te hebben voor opknappen of onvoorziene uitgaven.

- Gevraagd waarom het huis al 5-6 maanden te koop stond, de reden was dat de huidige bewoners geen haast hadden, ze vragen inderdaad meer dan marktconform voor dit type huizen, maar ook de makelaar was overtuigd dat er vroeg of laat een koper zich zal melden die in de buurt van de vraagprijs zou komen. Daarnaast gaf hij aan dat de kans bestaat dat het huis tijdelijk van de markt af zal gaan en dat de kopers het over 1-2 jaar weer zullen proberen, gezien de stijging van de prijzen zou dat niet ontdenkbaar zijn..
Op dit moment hebben ze ook geen andere woning gekocht, ze willen eerst deze woning verkopen en daarna bekijken wat de mogelijkheden zijn.

Vooral het laatste neem ik aan als een bang makertje..
Ik heb aangegeven dat er mogelijk iets rek zit in mijn budget, maar verwacht niet veel.. Wanneer de eigenaren toch willen onderhandelen zullen ze zeker een stuk naar beneden richting de 350 moeten bewegen..
Daar ga je niks meer van horen denk ik, die mensen ruiken het geld in de huidige markt, maar zoeken eigenlijk niets anders actief. Dus inderdaad wachten ze totdat een gek de vraagprijs op tafel legt.

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Of gewoon verder zoeken, begreep vandaag geen hand vol maar een land vol...

• Remko24
Denk het ook niet, maarja ik houd me aan mijn budget, er zullen wel nieuwe kansen voordoen komende maanden..
Ik wil niet het risico lopen dat wanneer ik mijn budget oprek dat ik straks niets overhoud om het een en ander op te knappen of met hogere maandlasten te zitten die ik eigenlijk niet wil hebben.

En aan onze kant is de noodzaak ook nog niet heel hoog, we kijken rond voor leuke kansen die zich voordoen..

Bij deze, wel geschoten, helaas mis.. :)

Aan de andere kant geeft het ons ook weer ruimte om verder te sparen en te zorgen voor meer "eigen geld" om zo toch ons budget komende 1-2 jaar te verhogen..

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 00:08
Dat laatste werkt alleen als je harder kan sparen dan dat je beoogde woning in waarde stijgt :)

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 21:28
Crazy- schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:56:
Ik lees het eea hierboven; maar dat gevoel bekruipt mij steeds meer ja dat het een “bewust” spelletje is.

Je maakt mij niet wijs dat in “3 dagen” incl het weekend opeens alles rond is; zonder dat je dat weet. Ook nog eens twee verschillende makelaars;

Het is bijna te schofterig gewoon.
Ik heb mijn huis-to-be ook bezichtigd op woensdag. Makelaar van de verkoper was op vakantie donderdag t/m zondag. Ik heb woensdagsavond nog een bod laten neerleggen (mijn makelaar heeft brutal onderboden). Maandag teruggebeld door mijn makelaar met een tegenbod, dat in de loop van de dag geaccepteerd (kwam nog altijd lager uit dan in eerste instantie ingeschat), dus werden de verdere bezichtingen afgezegd.

• Dieken Taffert
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 22:07
Remko24 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:37:
[...]

Klopt, dit is toevallig een 2-1 kapper, de ander vrijstaand.. Is dat 40k waard? Gezien de tijd dat het te koop staat ben ik niet de enige die denkt dat het te hoog is ingeschoten..
Een tweekapper werd vorig jaar verkocht, je vraagt je af of het verschil van 40k met een vrijstaande woning nu in dezelfde wijk te rechtvaardigen is?

Daar is maar 1 antwoord op mogelijk: JA!

Je biedt overduidelijk te laag. En betere kansen doen zich waarschijnlijk niet voor, je krijgt steeds minder huis voor die 350k die je uit wil geven.

Dieken Taffert wijzigde deze reactie 23-10-2019 12:05 (13%)

• Hertog_Martin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:19
Vraagje, als je extra aflost en je komt in een lagere renteklasse, veranderd je annuiteit vanaf dan ook mee?
Ik lees dat ie na een rentevast periode wel kan wijzigen. Maar dan lijkt mij dat ie ook wijzigt als je binnen de rentevast periode daalt in je renteopslag.

Edit, zo te zien moet dit wel om na 30 jaar op 0 uit te komen.

Dus als je in Excel met BET(Rente/12;AantalTermijnen;-Hypotheekbedrag) rekent kom ik voor 30 jaar bij rente van 2% op 300.000 euro uit op Annuiteit van:

BET(2%/12;360;-300000) = 1.108 annuiteit

Maar als na jaar de woning laat taxeren en 0,2% renteopslag vervalt en de rente wordt 1,8% dan reken ik met

BET(1,8%/12;359;-299361) = 1.058 annuiteit

Ik wil namelijk iets verder gaan dan de standaard 30 jaar overzichten die uitgaan van de rente waar je de hypotheek op afsluit. Namelijk ook doorrekenen wanneer je in lagere renteopslag categorie komt.

Het verschilt namelijk nogal per aanbieder wat de renteopslagen zijn en hoe deze zijn opgebouwd.

Dus ik wil aanbieders A en B niet alleen vergelijken op de 100% rente, maar ook op de 90% rente en de 80% en 60% rente wanneer die van toepassing komen.

Hertog_Martin wijzigde deze reactie 23-10-2019 22:59 (104%)

• President
Remko24 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:10:

Ander huis in dezelfde straat stond vorig jaar te koop:
https://www.oozo.nl/wonin...oordewierstraat-4-hengelo

Die is uiteindelijk verkocht voor 340k na 6 weken te koop gestaan te hebben. (opgevraagd bij Kadaster afgelopen zomer)
En die had ook nog een kelder zo groot als het hele huis.. (Veel meer woonopp.)
Wacht, je vergeljikt die woning met https://www.funda.nl/koop...ltje-noordewierstraat-83/

Dus: een 2-kapper die in een gewone straat zit vergelijk je met een vrijstaande woning die aan voorkant en zijkant uitkijkt op het groen? Je snapt dat je niet alleen naar woonoppervlakte moet kijken, maar ook naar de andere zaken? :P

• CuBras
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 15-11 15:58
LuNaTiC schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:17:
[...]

Wij vonden het een uniek huis dus we verwachtten wel dat er veel belangstelling voor zou zijn, dus ik had bij wijze van zo de vraagprijs geboden en doorgeboden tot onze max als het nodig was geweest.

Onze aankoopmakelaar heeft iets meer kennis van de markt, en weet iets beter hoe de kaarten precies zijn geschud en hoe ze op tafel liggen. Die heeft dus 25k onder vraagprijs geboden en we zijn uiteindelijk 17,5k onder vraagrpijs uitgekomen en geaccepteerd.
@LuNaTiC Mag ik vragen om welke makelaar dit ging en welke regio dit betrof? Het mag eventueel ook in een DM als je dat liever hebt.

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

CuBras schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 07:53:
[...]

@LuNaTiC Mag ik vragen om welke makelaar dit ging en welke regio dit betrof? Het mag eventueel ook in een DM als je dat liever hebt.
Ik stuur je wel even een DM met het complete verhaal (onlangs toch al voor iemand uitgetypt!)

• Remko24
President schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 07:34:
[...]

Wacht, je vergeljikt die woning met https://www.funda.nl/koop...ltje-noordewierstraat-83/

Dus: een 2-kapper die in een gewone straat zit vergelijk je met een vrijstaande woning die aan voorkant en zijkant uitkijkt op het groen? Je snapt dat je niet alleen naar woonoppervlakte moet kijken, maar ook naar de andere zaken? :P
Ja, dat weet ik ook wel..
Maar er speelt mee mee dan alleen de punten die jij noemt..
Het is een gewilde wijk, huizen worden snel verkocht (mits de normale vraagprijs binnen 1-2 maand), ook huizen van 400k en hoger is veel animo voor..
Dat dit huis al 5-6 maanden te koop staat en minder animo voor is, heeft een reden..
Kan iets bouwkundig zijn, of gewoon een te hoge prijs..
Daarnaast zie ik ook wel andere "minpunten" aan dit huis..
- Veel inkijk van achterburen (in de tuin).
- Dak is verouderd (meeste huizen zijn nu de pannen aan het vervangen)
- Vloerverwarming is niet over de gehele BG.
- CV + mechanische ventilatie is verouderd.
- Doorgaand en druk fietspad precies langs je tuin (veel brommers en fietsers met het nodige lawaai).

Op dit moment heb ik alleen het gevoel dat het hetde prijs is, maar ik heb natuurlijk nog geen keuring uit laten voeren..
Maar naar wat ik zo kon inschatten + eigen verbeteringen die ik wil doorvoeren ben ik zo 30k kwijt wil ik het 100% af hebben.

Maarja, ik heb besloten om er niet verder mee te gaan, tenzij de vraagprijs richting de 350-360k zakt..
Ondertussen kijken we gewoon verder rond en ik weet zeker dat er nog wel mooie kansen voorbij komen.

• Dieken Taffert
Remko24 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 08:25:
[...]

Ja, dat weet ik ook wel..
Maar er speelt mee mee dan alleen de punten die jij noemt..
Het is een gewilde wijk, huizen worden snel verkocht (mits de normale vraagprijs binnen 1-2 maand), ook huizen van 400k en hoger is veel animo voor..
Dat dit huis al 5-6 maanden te koop staat en minder animo voor is, heeft een reden..
Kan iets bouwkundig zijn, of gewoon een te hoge prijs..
Daarnaast zie ik ook wel andere "minpunten" aan dit huis..
- Veel inkijk van achterburen (in de tuin).
- Dak is verouderd (meeste huizen zijn nu de pannen aan het vervangen)
- Vloerverwarming is niet over de gehele BG.
- CV + mechanische ventilatie is verouderd.
- Doorgaand en druk fietspad precies langs je tuin (veel brommers en fietsers met het nodige lawaai).

Op dit moment heb ik alleen het gevoel dat het hetde prijs is, maar ik heb natuurlijk nog geen keuring uit laten voeren..
Maar naar wat ik zo kon inschatten + eigen verbeteringen die ik wil doorvoeren ben ik zo 30k kwijt wil ik het 100% af hebben.

Maarja, ik heb besloten om er niet verder mee te gaan, tenzij de vraagprijs richting de 350-360k zakt..
Ondertussen kijken we gewoon verder rond en ik weet zeker dat er nog wel mooie kansen voorbij komen.
De huizenprijzen zijn in het afgelopen jaar in Twente ca. met 8% gestegen.

Een huis dat vorig jaar 350k kostte, zou nu 378k kosten. Daarna biedt het huis dat je op het oog hebt duidelijk meer; vrijstaand, significant groter perceel (320 m2 vs 250 m2), veel mooiere ligging.

Ik denk dat de prijs zeker niet te hoog is, maar er simpelweg minder vraag is naar huizen in Hengelo die net wat duurder zijn. Je kijkt boven je stand; waarschijnlijk de meest gemaakte fout onder aspirant-huizenkopers ;)

• Remko24
Dieken Taffert schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:09:
[...]

De huizenprijzen zijn in het afgelopen jaar in Twente ca. met 8% gestegen.

Een huis dat vorig jaar 350k kostte, zou nu 378k kosten. Daarna biedt het huis dat je op het oog hebt duidelijk meer; vrijstaand, significant groter perceel (320 m2 vs 250 m2), veel mooiere ligging.

Ik denk dat de prijs zeker niet te hoog is, maar er simpelweg minder vraag is naar huizen in Hengelo die net wat duurder zijn. Je kijkt boven je stand; waarschijnlijk de meest gemaakte fout onder aspirant-huizenkopers ;)
Nee, ik kijk niet boven mijn stand, ik wil het alleen niet betalen..
Zoals eerder aangegeven kan ik "makkelijk" mijn budget oprekken tot de vraagprijs door meer te financieren. Echter wil ik niet een flinke stijging in mijn maandelijkse lasten,
Kwestie van niet "willen" niet van "kunnen"

• Dieken Taffert
Remko24 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:12:
[...]

Nee, ik kijk niet boven mijn stand, ik wil het alleen niet betalen..
Zoals eerder aangegeven kan ik "makkelijk" mijn budget oprekken tot de vraagprijs door meer te financieren. Echter wil ik niet een flinke stijging in mijn maandelijkse lasten,
Kwestie van niet "willen" niet van "kunnen"
Dan kijk je alsnog boven je budget... in een woningmarkt waar gewoonlijk meer wordt betaald dan de vraagprijs (in Hengelo misschien rond de vraagprijs), is het niet realistisch om te verwachten dat mensen zo ver gaan zakken.

Dan kijk je dus naar een te duur huis en matchen je eisen/wensen niet met je budget.

• Remko24
Dieken Taffert schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:25:
[...]

Dan kijk je alsnog boven je budget... in een woningmarkt waar gewoonlijk meer wordt betaald dan de vraagprijs (in Hengelo misschien rond de vraagprijs), is het niet realistisch om te verwachten dat mensen zo ver gaan zakken.

Dan kijk je dus naar een te duur huis en matchen je eisen/wensen niet met je budget.
Ja en Nee, wanneer huizen normaliter snel verkocht (4-8 weken) worden rond de vraagprijs, en een bepaald object ineens 5-6 maanden te koop staat, dan klopt er "iets" niet..
Makelaar heeft gesproken en dat de prijs voorlopig niet zakt, en dat ze wachten tot er een gek komt die wel dieper in de buidel wil tasten..

Niet geschoten is altijd mis..

• Wowhead
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 15-11 13:08
Ik ben redelijk f#cked..... 36 Jaar, een verdiener, 2 kids en huisvrouw. ongeveer 20k euro eigen inleg klaar.
Wonen nu bij mijn moeder na 10 jaar buitenland, om zo nog wat te sparen.

We richten onze pijlen op huizen tussen de 140 en 180,000 euro max (2/3 starters huisjes/ rijtjes huizen)
Veel dure meuk rond de 220k of hoger met een F label etc.

Wij hebben helemaal geen luxe wensen ivm wij heel klein woonde in het buitenland, dus wij zijn gewend aan een klein flat appartementje met 2 slaapkamertjes met zn 4e.

Hypotheek wise kan ik waarschijnlijk maar maximaal 120~140k euro kunnen krijgen op mijn een verdiener salaris van 2800 bruto p.m....

Dus ik moet minimaal 40 tot 60k eigen inleg gespaard hebben om uberhaupt een huis/appartement te kunnen kopen van rond de 140~180k en te kunnen concurreren met mensen die hun huis verkopen met overwaarde/ 2 verdieners en bedrijven die huizen opkopen, opknappen en dan weer verkopen voor een hoofdprijs.

Nu kan ik maar tussen de 500 ~700 euro per maand sparen ivm alle vaste lasten en huur op mijn enkele salaris en over een jaartje of 4 gaat mijn vrouw werken dan word het wel makkelijker. Dus rond de 8K euro spaar geld per jaar is geen vetpot om voor eigen inleg te sparen. En het is maar de vraag of ik uberhaupt maximaal wil gaan met een hypotheek op een enkele salaris.

Ik moet een huis kopen want ik heb een gat van 10 jaar in mijn pensioen, en ik wil niet tot aan de dood huur blijven betalen op een mager pensioentje....

:X

Echt een enorm lastige situatie ivm ik nu ook nog maar de helft kan sparen ivm wij nu ook ongeveer 500 euro huur per maand gaan betalen aan mijn moeder en ik zo snel mogelijk weg wil om te voorkomen dat ik maandelijks 500 euro aan huur weg gooi in plaats in een hypotheek aflossing stop.

Wowhead wijzigde deze reactie 24-10-2019 12:06 (24%)

• Pizza_Boom
@Wowhead Kan je vrouw niet werken?

• Citroentjuh
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 21:41
Wowhead schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:57:
Ik ben redelijk f#cked..... 36 Jaar, een verdiener, 2 kids en huisvrouw. ongeveer 20k euro eigen inleg klaar.

Hypotheek wise kan ik waarschijnlijk maar maximaal 120~140k euro kunnen krijgen op mijn een verdiener salaris van 2800 bruto p.m....
Klinkt inderdaad als een heel lastige situatie. Op basis van je inkomen zou ik denken aan sociale huur, waar je volgens mij (nog net) wel voor in aanmerking kan komen als gezin met dat inkomen. Maar waarschijnlijk sta je nog niet lang ingeschreven?

• Wowhead
Citroentjuh schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:08:
[...]

Klinkt inderdaad als een heel lastige situatie. Op basis van je inkomen zou ik denken aan sociale huur, waar je volgens mij (nog net) wel voor in aanmerking kan komen als gezin met dat inkomen. Maar waarschijnlijk sta je nog niet lang ingeschreven?
Sociale huur niet mogelijk, mijn salaris light daar al "ver" boven, plus ik wil niet huren ivm mijn pensioen gat.
We hopen over een jaar er financieel sterker tegen te staan met minimaal 30K eigen inleg. Kopen is de enigste optie waar ik voor wil gaan, ivm 10 jaar huren in het buitenland, dat wil ik nooit meer.

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 17:44

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Gezien je toch al vanuit het buitenland komt: zie je mogelijkheden om je te vestigen in een andere regio? In Noord en oost nederland is genoeg te vinden voor een laag budget.

Appeltaart is lekker!

• Wowhead
2 jonge kinderen, ze is de NL taal nog niet machtig. We wonen in een klein dorpje met slecht openbaar vervoer ivm ze geen rijbewijs heeft. Dus de komende 3/4 jaar zit dat er nog niet in :)

• Citroentjuh
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 21:41
Wowhead schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:13:
[...]

Sociale huur niet mogelijk, mijn salaris light daar al "ver" boven, plus ik wil niet huren ivm mijn pensioen gat.
We hopen over een jaar er financieel sterker tegen te staan met minimaal 30K eigen inleg. Kopen is de enigste optie waar ik voor wil gaan, ivm 10 jaar huren in het buitenland, dat wil ik nooit meer.
De sociale huurgrens ligt rond de 38 k bruto per jaar, daar ga je volgens mij niet overheen? Er zijn zelfs uitzonderingen mogelijk in de hoogste regionen van de sociale huur, dan kan het tot 48 k bruto per jaar

Ik snap je punt, maar volgens mij zit je nu helemaal niet in de situatie dat je kunt kopen. Dus dan snap ik dat huren als een no-go klinkt, maar er zijn niet echt alternatieven in de huidige markt vrees ik. Behalve dan bij je moeder blijven wonen tot je wel genoeg bij elkaar hebt.

• Wowhead
LED-Maniak schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:13:
[...]

Gezien je toch al vanuit het buitenland komt: zie je mogelijkheden om je te vestigen in een andere regio? In Noord en oost nederland is genoeg te vinden voor een laag budget.
Ik woon in een klein dorpje, alles tussen de 140 e 180,000k is toch wel de bodem aan leefbare woningen/appartementen.

• Wowhead
Citroentjuh schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:15:
[...]

De sociale huurgrens ligt rond de 38 k bruto per jaar, daar ga je volgens mij niet overheen? Er zijn zelfs uitzonderingen mogelijk in de hoogste regionen van de sociale huur, dan kan het tot 48 k bruto per jaar

Ik snap je punt, maar volgens mij zit je nu helemaal niet in de situatie dat je kunt kopen. Dus dan snap ik dat huren als een no-go klinkt, maar er zijn niet echt alternatieven in de huidige markt vrees ik. Behalve dan bij je moeder blijven wonen tot je wel genoeg bij elkaar hebt.
Ja zoeizo huren we nu bij moeders a 450 euro, dat is de beste oplossing voor nu. Zodra ik ga huren zit ik vast en ga ik zeer moeilijk uit de huur komen dan ivm ik dan hogere huur kosten kwijt ben en nog minder kan sparen per maand/jaar :D

• Pizza_Boom
Citroentjuh schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:15:
3k is net geen 39000 p/j (als je geen 13e maand, bonussen e.d. krijgt). 2800 is dus 2400 per jaar minder. Ga je er niet overheen nee.
Wowhead schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:14:
2 jonge kinderen, ze is de NL taal nog niet machtig. We wonen in een klein dorpje met slecht openbaar vervoer ivm ze geen rijbewijs heeft. Dus de komende 3/4 jaar zit dat er nog niet in :)
En van huis uit werken voor bijvoorbeeld een bedrijf in haar thuisland?

• Wowhead
Pizza_Boom schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:18:
[...]
3k is net geen 39000 p/j (als je geen 13e maand, bonussen e.d. krijgt). 2800 is dus 2400 per jaar minder. Ga je er niet overheen nee.

[...]
En van huis uit werken voor bijvoorbeeld een bedrijf in haar thuisland?
Ik dacht dat ik er al overheen zat, dan zit ik dus nog net onder de grens. Het idee is wel over enkele maanden hopelijk een vast contract aangeboden te krijgen en dan het salaris omhoog te schroeven naar 3000 Bruto p.m dat zal ongetwijfeld onder de streep netto, 2 chocolade repen meer per maand zijn.

Maar voor de toekomstige Hypotheek aanvraag van de bank toch net weer wat beter lijkt me.
Zoiezo wil ik wel extreem voorzichtig zijn en binnen de realistische budgetten blijven zonder helemaal stuk te gaan aan constante financiele druk/stress.

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21:36

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Lijkt me redelijk offtopic te gaan, maar waarom zou je je moeder zoveel huur gaan betalen? Of zit daar ook kost bij in?

Lijkt me als je echt wil zelfs met geen kennis van Nederlands heus wel ergens kan werken. Half Oost Europa werkt hier in de tuinbouw. En die spreken heus geen ABN.

En in de grote steden is het soms al lastig om een biertje in het Nederlands te bestellen.

Maar dan moet je vrouw wel Engels machtig zijn.

Waar een wil is is een weg.

• Wowhead
Barrycade schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:24:
Lijkt me redelijk offtopic te gaan, maar waarom zou je je moeder zoveel huur gaan betalen? Of zit daar ook kost bij in?

Lijkt me als je echt wil zelfs met geen kennis van Nederlands heus wel ergens kan werken. Half Oost Europa werkt hier in de tuinbouw. En die spreken heus geen ABN.

En in de grote steden is het soms al lastig om een biertje in het Nederlands te bestellen.

Maar dan moet je vrouw wel Engels machtig zijn.

Waar een wil is is een weg.
Mijn moeder is a minima met een eigen winkeltje, en kan het niet langer ophoesten om voor een family van 6 water/ licht, internet etc te betalen. dus in die 450 euro zit alle vasten lasten om een gezin van 6 in een huis te onderhouden.

Als mijn vrouw nu zou gaan werken tegen minimum loon wat niet ondenkbaar is omdat niets aansluit met haar werk ervaring, taal beheersing etc. dan zitten wij nog met kinderoppas van een 9 maanden oude baby en dan blijft er nog weinig over plus het is een klein dorpje dus geen goeie openbare vervoer voor haar.

Zoiezo wil ik mijn kinderen niet opgevoed zien/laten worden door vreemde, mischien normaal voor de gemiddelde nederlander, maar wij hebben graag dat op zijn minst een ouder er altijd is voor de kinderen, ouderwetse instelling waarschijnlijk.

Ik heb het ook in het buitenland enorm veel gezien trouwens, ouders altijd aan het werk, kinderen hadden een veel closere relatie met de au-pair/ helper dan met hun ouders.

Ik snap dat het in de theorie makkelijk is om te zeggen, lekker beide gaan werken, waar een wil is een weg.
Ik kan natuurlijk ook gewoon te beginnen met het werken van 90 uur per week, want immers waar een wil is een weg :P *grapje*

Maar ja we boeten dus wel graag een enkele jaren in op financieel gebied voor onze kids tot ze zelfstandig zijn dan gaat mijn vrouw uiteraard uit eigen motivatie werken (relatie met collegeas, socializen etc etc etc)

Wowhead wijzigde deze reactie 24-10-2019 12:33 (27%)

• Arie-
  • Registratie: december 2008
  • Niet online
Inderdaad lastig, 't geld wat je nu aan huur/kost kwijt bent kun je inderdaad niet sparen. Toch heb ik het gevoel dat er meer mogelijk moet zijn nav. je verhaal. Op basis van 2800 bruto (excl vakantiegeld/geen verdere schulden) bij huidige rentestanden moet je toch meer dan 160.000 kunnen lenen!

• Dieken Taffert
Remko24 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:32:
[...]

Ja en Nee, wanneer huizen normaliter snel verkocht (4-8 weken) worden rond de vraagprijs, en een bepaald object ineens 5-6 maanden te koop staat, dan klopt er "iets" niet..
Makelaar heeft gesproken en dat de prijs voorlopig niet zakt, en dat ze wachten tot er een gek komt die wel dieper in de buidel wil tasten..

Niet geschoten is altijd mis..
Punt is dus, dat is geen "gek" maar iemand die de marktconforme prijs neer wil leggen. In hun beleving ben jij de gek, die veel te laag biedt.

Als een huis langer te koop staan kan dat simpelweg pech zijn, of kan er een reden zijn. De nadelen die jij noemde zijn kleinigheden op het grotere geheel. Als je gaat bezichtigen hoor je de grote nadelen wel, bouwkundige ellende mogen ze niet zo maar achterhouden.

Het is een iets duurder huis in een nogal schrale, niet gewilde regio. Dat lijkt me eerder de reden.

• danslo
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21:06
Morgen gaan wij de koopakte tekenen voor ons nieuwe huisje.
- Vraagprijs: 369k
- Kopen voor: 363k, aankoopmakelaar heeft zijn vergoeding dus al goed gemaakt
- Eigen geld: 30k (zelf) + 7k (vriendin)

Aankoopmakelaar kon ons vertellen dat de huidige eigenaren het huis een aantal jaar geleden voor net iets boven 300k hebben gekocht. Toch kan ik er vrede mee hebben: vriendin pakt ook 50k op huidige huis (95k gekocht, 145k verkoop), we zijn niet van plan om er tijdelijk te wonen, en ik zie de huizenmarkt niet op korte termijn instorten.

Blij mee :)

• Crazy-
Arie- schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:35:
Inderdaad lastig, 't geld wat je nu aan huur/kost kwijt bent kun je inderdaad niet sparen. Toch heb ik het gevoel dat er meer mogelijk moet zijn nav. je verhaal. Op basis van 2800 bruto (excl vakantiegeld/geen verdere schulden) bij huidige rentestanden moet je toch meer dan 160.000 kunnen lenen!
Euh; nee. 2800bruto+vakantiegeld a 8% geeft echt maar 160.000€ hypotheek

Bruto jaarinkomen € 36.288

Maximale koopsom € 159.970
Maximale hypotheek (normaal) € 159.970
Maximale hypotheek met energiebesparende voorzieningen (EBV) € 169.568

Zie ook https://www.berekenhet.nl...-hypotheek-berekenen.html
Wel o wel....

Vandaag ... 1,5 uur voor de afspraak van bezichtigen ... gebeld door de makelaar: “helaas, de woning is verkocht”

Wauw! Vandaag zagen we een berichtje voorbij komen via SocialMedia van een makelaar. Direct contact gezocht; en jawel! We zijn de eerste! morgenochtend om 09:00 staat de afspraak 😅

Crazy- wijzigde deze reactie 24-10-2019 19:55 (26%)

• Hertog_Martin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:19
Crazy- schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 19:52:
[...]

[...]

Wauw! Vandaag zagen we een berichtje voorbij komen via SocialMedia van een makelaar. Direct contact gezocht; en jawel! We zijn de eerste! morgenochtend om 09:00 staat de afspraak 😅
Vul eens 2,01% als rente in in die tool, kan je 8k meer tegen lenen.

Tegen 2,00 weer klap minder, en met 1,51 weer meer. Gaat in ranges van 0,5% waarbij begin van nieuwe range je meer kan lenen dan op eind van de range. In range 1,5 t/m 2,0 dus meest op 1,51 en minst op 2,00.

Om hypotheekrente op toetsrente van 2,01 of 1,51 af te sluiten kan je indien nodig rentedelen combineren.

• Dieken Taffert

We richten onze pijlen op huizen tussen de 140 en 180,000 euro max (2/3 starters huisjes/ rijtjes huizen)
Veel dure meuk rond de 220k of hoger met een F label etc.

Wij hebben helemaal geen luxe wensen ivm wij heel klein woonde in het buitenland, dus wij zijn gewend aan een klein flat appartementje met 2 slaapkamertjes met zn 4e.

Dus ik moet minimaal 40 tot 60k eigen inleg gespaard hebben om uberhaupt een huis/appartement te kunnen kopen van rond de 140~180k en te kunnen concurreren met mensen die hun huis verkopen met overwaarde/ 2 verdieners en bedrijven die huizen opkopen, opknappen en dan weer verkopen voor een hoofdprijs.

Nu kan ik maar tussen de 500 ~700 euro per maand sparen ivm alle vaste lasten en huur op mijn enkele salaris en over een jaartje of 4 gaat mijn vrouw werken dan word het wel makkelijker. Dus rond de 8K euro spaar geld per jaar is geen vetpot om voor eigen inleg te sparen. En het is maar de vraag of ik uberhaupt maximaal wil gaan met een hypotheek op een enkele salaris.

Ik moet een huis kopen want ik heb een gat van 10 jaar in mijn pensioen, en ik wil niet tot aan de dood huur blijven betalen op een mager pensioentje....

:X

Echt een enorm lastige situatie ivm ik nu ook nog maar de helft kan sparen ivm wij nu ook ongeveer 500 euro huur per maand gaan betalen aan mijn moeder en ik zo snel mogelijk weg wil om te voorkomen dat ik maandelijks 500 euro aan huur weg gooi in plaats in een hypotheek aflossing stop.
Het klinkt zeker niet alsof je de klos bent. Je hebt een jong gezin, een baan met uitzicht op een vast contract, je kunt gebruik maken van de uitstekende voorzieningen in NL en je hebt een plek waar je gunstig kunt wonen. Je bent een geluksvogel, is een andere manier om naar je situatie te kijken.

Financieel is het niet heel makkelijk nee, vergeleken bij het gemiddelde gezin in NL. Maar f*cked? Dat vind ik wat anders.

Je hebt nog de luxe om ervoor te kunnen kiezen dat je vrouw voor de kinderen zorgt. Zodra je kinderen zelfstandig zijn gaat je vrouw werken? Bedoel je, zolang ze niet meer volkomen afhankelijk zijn (baby-fase) of zodra ze volwassen zijn?

Zodra ze naar school gaan kan ze makkelijk wat verdienen zonder ze ook maar een minuut minder te zien. Ongeschoold werk werk is er zat. Schoonmaakwerk, werken in de kassen, zodra ze redelijk NLs spreekt in de horeca. Kinderopvang is in NL ook uitstekend geregeld, in de zin dat je er netto heel weinig voor betaalt als je inkomen niet zo hoog is.

Je vrouw kan in het weekend in de horeca gaan werken, dan kun jij of je moeder op de kinderen passen.

• Carfanatic
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 17-11 10:51
Maar dat wist je toch toen je terug kwam naar Nederland? De ontwikkelingen op de huizenmarkt zijn niet iets van het afgelopen jaar.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Carfanatic schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:07:
[...]

Maar dat wist je toch toen je terug kwam naar Nederland? De ontwikkelingen op de huizenmarkt zijn niet iets van het afgelopen jaar.
Daarnaast is er tijdens het buitenland avontuur kennelijk ook amper wat opgebouwd, ook daar is bewust een risico genomen. Als er verwacht werd dat bij terugkomst de huurwoningen voor het oprapen lagen is dat aardig naïef geweest. Als de verwachting was bij terugkomst even een goedkope woning gekocht kon worden zonder dat daarvoor gespaard is dan vind ik dat ook zeer naïef.

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:55
F*cked is niet het juiste woord als je niet hetgeen kunt aanschaffen wat je voor ogen hebt.

Jullie hebben een dak boven je hoofd én je kunt als een verdiener met een gezin van twee kinderen nog 500 á 700eu per maand sparen, denk dat er zat gezinnen zijn die dat niet kunnen.

Zomaar wat vragen die in mij opkomen. Ik/we hoeven daar geen antwoord op te hebben, maar wellicht kun je wel de vragen aan jezelf stellen en beantwoorden ;)

- Zijn er mogelijkheden om het inkomen te vergroten? Meer uren/overwerk?
- Wat zijn je eigen toekomst perspectieven qua werk en bijbehorend salaris?
- Kan je vrouw nu niet deeltijd gaan werken? Ongeschoold werk? Desnoods 's ochtends de krant rondbrengen? Elke 100eu is er weer één ;)
- 500eu huur om bij je moeder in te wonen vind ik stevig. Ik snap best dat ze een vergoeding wil hebben voor o.a. extra verbruik GWE en deel van de huur, maar is dat echt 500eu? Afgezien daarvan, een eigen appartement huren voor 500eu (all-in) gaat je ook niet lukken ;)
- 20k eigen geld en geen schulden? Ook dat kunnen niet veel mensen zeggen! Plus dat je dat, met alleen jouw salaris elke maand stevig uitbreid.
- Daarnaast zijn de woningprijzen absurd hoog op dit moment, wellicht ontsnapt er komend jaar/jaren iets aan lucht uit de bubbel en worden woningen weer een fractie goedkoper. Uiteraard weet niemand dat zeker, maar zou misschien wel eens in je voordeel kunnen werken.

Max hypotheek ben ik zelf ook niet zo'n fan van, maar je moet alles in perspectief zien. Als je op je huidige salaris een max hypotheek neemt, maar weet dat je eigen inkomen nog een stuk(je) gaat stijgen én je vrouw t.z.t. ook inkomen gaat generen dan wordt die max hypotheek vanzelf beter behapbaar.
Daarnaast is een max hypotheek ook niet meer zo spannend als vroeger toen je nog met gemak extra kon lenen voor een nieuwe badkamer, auto én luxe vakantie. Nu kun je maximaal de taxatiewaarde van de woning lenen.

Kortom, het is voor nu even lastig en ongemakkelijk maar f*cked ben je niet bepaald ;)

• Arie-
  • Registratie: december 2008
  • Niet online
Crazy- schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 19:52:
[...]

[...]
Heb je wel het rente percentage aangepast? 5% wat standaard is ingevuld is nu niet echt van het type 'huidige rentestand'.
Edit: wat @Hertog_Martin dus ook al aangeeft.

Arie- wijzigde deze reactie 25-10-2019 09:47 (4%)

• Charly
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 19:04
B-Real schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:38:
F*cked is niet het juiste woord als je niet hetgeen kunt aanschaffen wat je voor ogen hebt.

- Jullie hebben een dak boven je hoofd én je kunt als een verdiener met een gezin van twee kinderen nog 500 á 700eu per maand sparen, denk dat er zat gezinnen zijn die dat niet kunnen.
- 20k eigen geld en geen schulden? Ook dat kunnen niet veel mensen zeggen! Plus dat je dat, met alleen jouw salaris elke maand stevig uitbreid.

- Daarnaast zijn de woningprijzen absurd hoog op dit moment, wellicht ontsnapt er komend jaar/jaren iets aan lucht uit de bubbel en worden woningen weer een fractie goedkoper. Uiteraard weet niemand dat zeker, maar zou misschien wel eens in je voordeel kunnen werken.

- Max hypotheek ben ik zelf ook niet zo'n fan van, maar je moet alles in perspectief zien. Als je op je huidige salaris een max hypotheek neemt, maar weet dat je eigen inkomen nog een stuk(je) gaat stijgen én je vrouw t.z.t. ook inkomen gaat generen dan wordt die max hypotheek vanzelf beter behapbaar.
Daarnaast is een max hypotheek ook niet meer zo spannend als vroeger toen je nog met gemak extra kon lenen voor een nieuwe badkamer, auto én luxe vakantie. Nu kun je maximaal de taxatiewaarde van de woning lenen.

Kortom, het is voor nu even lastig en ongemakkelijk maar f*cked ben je niet bepaald ;)
Goeie punten denk ik. Dat de huizenprijzen de komende tijd significant gaan dalen geloof ik nog niet zo heel erg in, afgaande op recent aangekondigde maatregelen als het verhogen van de max voor tweeverdieneners en het verhogen van de NHG limiet. Die mi. de prijzen alleen maar verder zullen opjagen.

Maximaal lenen kan natuurlijk een bewuste keuze zijn. Als je op het moment blijkbaar 500 euro pm kan sparen kun je dat ook in je hypotheek steken... Ook als je bereid bent de komende jaren (tot je vrouw gaat bijdragen aan het inkomen of je eigen inkomen significant omhoog gaat) zuinig te leven hoeft dat imo niet écht een probleem te zijn...

• Psychokiller
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
Maand of drie geleden bod op huis gedaan, geaccepteerd; 310k met sleuteloverdracht op 2 december.
Geen sprake van NHG, want ver boven de 290k
Afgelopen maand de hypotheekofferte getekend bij ASR, 1.91% voor Annuïteiten bij 20 jaar en 1.90% Aflossingsvrij bij 12 jaar. Prima.

Dan het bericht dat de NHG grens voor 2020 opgeschaald wordt naar 310k, precies onze woningwaarde.
Toch maar gevraagd aan de hypotheekadviseur of we daar niet op mee kunnen liften alsnog. Dat percentage is namelijk 1.65%
Helaas. Zelf drie opties die bij me op kwamen:
1: Latere sleuteloverdracht (verkopers niet akkoord),
2: Hypotheek oversluiten (nog voordat begonnen dus); boete zou net zo hoog zijn als voordeel.
#: En tenslotte huis verkopen en terugkopen van bekende; helaas geen suikeroom in de buurt.

Gevalletje pech gehad en de 1.91% die ook niet heel hoog is accepteren, of zijn er nog creatieve oplossingen?

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 00:08
Zal moeilijk worden: 2dec huis kopen en van regels van 2020 gebruik willen maken.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Charly schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:56:
[...]

Goeie punten denk ik. Dat de huizenprijzen de komende tijd significant gaan dalen geloof ik nog niet zo heel erg in, afgaande op recent aangekondigde maatregelen als het verhogen van de max voor tweeverdieneners en het verhogen van de NHG limiet. Die mi. de prijzen alleen maar verder zullen opjagen.

Maximaal lenen kan natuurlijk een bewuste keuze zijn. Als je op het moment blijkbaar 500 euro pm kan sparen kun je dat ook in je hypotheek steken... Ook als je bereid bent de komende jaren (tot je vrouw gaat bijdragen aan het inkomen of je eigen inkomen significant omhoog gaat) zuinig te leven hoeft dat imo niet écht een probleem te zijn...
Vlak de hele stikstofdiscussie en de bijbehorende schaarste op de huizenmarkt niet uit :)

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23:54
Psychokiller schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:22:
Helaas. Zelf drie opties die bij me op kwamen:
1: Latere sleuteloverdracht (verkopers niet akkoord),
2: Hypotheek oversluiten (nog voordat begonnen dus); boete zou net zo hoog zijn als voordeel.

Gevalletje pech gehad en de 1.91% die ook niet heel hoog is accepteren, of zijn er nog creatieve oplossingen?
Deze beide oplossingen werken niet: bepalend is de datum van tekenen koopcontract, is wat ik begreep (van hypotheekadviseur). In ons geval was het de verlaagde NHG-premie waar het om ging.

• President
Psychokiller schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:22:
#: En tenslotte huis verkopen en terugkopen van bekende; helaas geen suikeroom in de buurt.

Bovenstaande met suikeroom mag niet.

Krijg je met een lagere ltv geen rente korting?

• Crazy-
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Charly
Als ze ver boven de vp uit willen komen zullen ze een bod op de vp ook niet accepteren voor de andere kijkers geweest zijn. Maar zullen ze jou -als ze je serieus nemen en het idee hebben dat je meer zou kunnen bieden- zeker nabellen om te kijken of ze je tot een hoger bod kunnen verleiden... Gewoon ff afwachten dus? Evt maandag aan het eind vd dag of dinsdag ff nabellen met de vraag of ze nog nieuwe biedingen ontvangen hebben?

• Crazy-
Charly schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 15:42:
Als ze ver boven de vp uit willen komen zullen ze een bod op de vp ook niet accepteren voor de andere kijkers geweest zijn. Maar zullen ze jou -als ze je serieus nemen en het idee hebben dat je meer zou kunnen bieden- zeker nabellen om te kijken of ze je tot een hoger bod kunnen verleiden... Gewoon ff afwachten dus? Evt maandag aan het eind vd dag of dinsdag ff nabellen met de vraag of ze nog nieuwe biedingen ontvangen hebben?
morgenochtend bevestigen we ons bod nogmaals met een deadline op dinsdag 12uur;

Verhogen ga ik niet doen - ik zie dan eerder in dat men juist meer gaat sturen op overbieden vraagprijs;

Dit kan ik eventueel dinsdag nog doen als men terugbelt; een finale bod neerleggen en klaar.

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:55
Tja, zelf als verkopende partij zo’n situatie meegemaakt. Eerste kijker bood direct net onder de vraagprijs, terwijl er nog diverse afspraken gepland stonden.
Dus aangegeven dat we daarom het bod niet accepteren en eerst de overige bezoeken af wilden wachten, terwijl we vooraf echt niet mikten op een prijs boven de vraagprijs. Sterker nog, ik was al dolblij met de vraagprijs.

Uiteindelijk is er stevig overgeboden en heeft de eerste kijker ook zijn bod nog verhoogd, niet genoeg overigens.

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 21:58
Ik heb de volgende situatie:

Andere woning gekocht, passeren pas augustus 2020.
In het concept koopovereenkomst wordt nu gesteld dat het voorbehoud op de financiering (maw, de datum waarop de hypotheek rond moet zijn) begin december afloopt.

Ik heb al 2x eerder een huis gekocht en vind dit eigenlijk best wel krap... Dat is net een maandje de tijd.

Is ook dit een gevolg van de huizenmarkt of hoe kijken jullie hier tegenaan? Ik wil graag meer tijd/ruimte om samen met mijn adviseur (waar ik al enige tijd contact mee heb) een goeie aanbieder te kunnen vinden.

Daarnaast is er ook gewoon tijd nodig voor het regelen van taxateur, uitzoeken notaris, werkgeversverklaring regelen etc.

Persoonlijk zou ik de termijn oprekken naar ergens in januari.. Is dat te laat?

• Tsurany
  • Niet online
Lensent schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 08:32:
Persoonlijk zou ik de termijn oprekken naar ergens in januari.. Is dat te laat?
Vraag dat maar aan de verkopers. Zij willen zo snel mogelijk zekerheid zodat ze ook verder kunnen, vandaar dat ze begin december willen weten of het lukt en anders op zoek kunnen naar andere kopers. Maar of januari ook vroeg genoeg zou zijn dat kunnen enkel zij beantwoorden, wellicht wel en wellicht niet?

• Lensent
Tsurany schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 08:51:
[...]

Vraag dat maar aan de verkopers. Zij willen zo snel mogelijk zekerheid zodat ze ook verder kunnen, vandaar dat ze begin december willen weten of het lukt en anders op zoek kunnen naar andere kopers. Maar of januari ook vroeg genoeg zou zijn dat kunnen enkel zij beantwoorden, wellicht wel en wellicht niet?
Deze mensen (gepensioneerden) gaan naar nieuwbouw.
Ik denk dat je gelijk hebt dat we dit met de verkopend makelaar moeten bespreken.

Zijn mijn argumenten echter valide genoeg? Wij weten dat de financiering geen probleem zal zijn (overwaarde, spaargeld, normaal inkomen etc) maarja. We krijgen waarschijnlijk al te maken met verlengingskosten van de offerte ivm de door hun gestelde passeerdatum. Ook in de vraagprijs zijn we ze tegemoet gekomen.

Lijkt me niet onredelijk om dan deze termijnen iets op te rekken in het kader van een goede verkoper-koper-relatie.

Lensent wijzigde deze reactie 28-10-2019 08:54 (24%)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lensent schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 08:52:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt dat we dit met de verkopend makelaar moeten bespreken.

Zijn mijn argumenten echter valide genoeg?
Tsjah, dit is vaak toch een kwestie van onderling overleg dan van 'gelijk hebben'.
Vragen kan altijd.

Maar; zaken als notaris en een deel van de hypotheekgesprekken had je al kunnen doen toch?

Ik had de zes weken best nodig, maar dat kwam vooral door het papierwerk wat heen en weer moest.

MikeyMan wijzigde deze reactie 28-10-2019 08:54 (9%)

• Tsurany
  • Niet online
Lensent schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 08:52:
[...]

Zijn mijn argumenten echter valide genoeg?
Jouw argument is voor jou valide, de verkoper heeft daar geen boodschap aan. Als zij een andere bieder hebben die sneller kan handelen en sneller zekerheid kan geven zullen ze dit mogelijk interessanter vinden. Aan de andere kant, jouw bod zal wellicht een stukje hoger zijn dan dat van anderen, wellicht zullen ze daar wat extra concessies in willen doen.

• Lensent
MikeyMan schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 08:54:
[...]

Tsjah, dit is vaak toch een kwestie van onderling overleg dan van 'gelijk hebben'.
Vragen kan altijd.

Maar; zaken als notaris en een deel van de hypotheekgesprekken had je al kunnen doen toch?

Ik had de zes weken best nodig, maar dat kwam vooral door het papierwerk wat heen en weer moest.
Hoe kun je hypotheekgesprekken voeren zonder een definitieve verkoopprijs.
Op basis van luchtfietsen ga je toch geen hypotheekoffertes uit laten zetten.
Tuurlijk hebben we voorwerk gedaan en weten we dat we de financiering rond kunnen krijgen. anders hadden we nooit dit bod gedaan en geaccepteerd.

Echter, het hypotheektraject kost gewoon tijd wat je niet altijd zelf in de hand hebt.

We spreken morgen de verkopend makelaar, we gaan wel vragen wat er mogelijk is.

Lensent wijzigde deze reactie 28-10-2019 09:04 (14%)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lensent schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 09:02:
[...]

Tuurlijk hebben we voorwerk gedaan en weten we dat we de financiering rond kunnen krijgen. anders hadden we nooit dit bod gedaan en geaccepteerd.

Echter, het hypotheektraject kost gewoon tijd wat je niet altijd zelf in de hand hebt.

We spreken morgen de verkopend makelaar, we gaan wel vragen wat er mogelijk is.
Nouja, je kunt natuurlijk wel de gesprekken voeren. Is het luchtfietsen als je weet in welke prijsklasse je gaat shoppen. Scheelt je toch vaak al een paar dagen.

• Lensent
Verkopend makelaar gesproken, eea uitgelegd, gaan even met de verkopers erbij om tafel zitten om eea af te stemmen (vertrouwen winnen wellicht ook).

Komt dus wel weer goed

• Highfive95
Lensent schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 09:02:
[...]
Je hebt toch een concept koopakte? Daar staat toch de verkoopprijs in?

Begin december ontbindende voorwaarden is inderdaad een beetje krapjes. Hier duurde de financiering 3 weken, maar dat was omdat alles al bij de bank lag en toetsing al geweest was (ondernemer).

• Lensent
Highfive95 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:50:
[...]

Je hebt toch een concept koopakte? Daar staat toch de verkoopprijs in?

Begin december ontbindende voorwaarden is inderdaad een beetje krapjes. Hier duurde de financiering 3 weken, maar dat was omdat alles al bij de bank lag en toetsing al geweest was (ondernemer).
Klopt, maar de concept koopakte ontving ik donderdag jongstleden.

• JDFS
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 17:45
Even een korte schets van mijn (toch wel gelukkige) situatie. Sinds juli heb ik een nieuwe baan, waarmee ik volgens diverse sites EUR 300/310K kan lenen. Bij mijn vorige baan was dit slechts EUR 160K (!). Ik woon in Amsterdam en werk dichtbij ("Amsterdam Area"). Zit nu in een huurstudio (28m2) voor EUR 700 per maand, mijn vaste lasten komen nu rond EUR 1.000 uit. Krijg netto EUR 3.100 gestort en kan dus aardig sparen.

Ik volg Funda af en toe, omdat het toch begint te kriebelen om iets te kopen. Afgelopen maandag een nieuwbouw appartement gezien, welke op de een of andere manier nog niet verkocht was (alle huizen zouden in mei al verkocht zijn) - ik gelijk contact opgenomen met de makelaar. Ik zou op een reservelijst geplaatst worden. Woensdag al bericht; gefeliciteerd, je hebt de woning! Dat ging snel...

Woning (54m2) kost 280.000 v.o.n. en ik wil zeker nog wat spul verbouwen. Reken erop dat er EUR 20.000 bij komt, wat ik cash heb liggen. Mijn vraag is nu, zouden jullie het aanraden om dit appartement te nemen, wetende dat ik wel vrij dicht bij het maximum van mijn te lenen bedrag lig? De andere kant van de medaille is natuurlijk: een huis in Amsterdam, tegen de ring aan in West, welke volgens mij meer waard wordt.

Ik heb straks een gesprek met de makelaar, dus ben benieuwd wat ze mij voorleggen. Het is mijn allereerste koophuis en het is redelijk overwhelming :9 .

• Martinusz
JDFS schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:10:
Even een korte schets van mijn (toch wel gelukkige) situatie. Sinds juli heb ik een nieuwe baan, waarmee ik volgens diverse sites EUR 300/310K kan lenen. Bij mijn vorige baan was dit slechts EUR 160K (!). Ik woon in Amsterdam en werk dichtbij ("Amsterdam Area"). Zit nu in een huurstudio (28m2) voor EUR 700 per maand, mijn vaste lasten komen nu rond EUR 1.000 uit. Krijg netto EUR 3.100 gestort en kan dus aardig sparen.

Ik volg Funda af en toe, omdat het toch begint te kriebelen om iets te kopen. Afgelopen maandag een nieuwbouw appartement gezien, welke op de een of andere manier nog niet verkocht was (alle huizen zouden in mei al verkocht zijn) - ik gelijk contact opgenomen met de makelaar. Ik zou op een reservelijst geplaatst worden. Woensdag al bericht; gefeliciteerd, je hebt de woning! Dat ging snel...

Woning (54m2) kost 280.000 v.o.n. en ik wil zeker nog wat spul verbouwen. Reken erop dat er EUR 20.000 bij komt, wat ik cash heb liggen. Mijn vraag is nu, zouden jullie het aanraden om dit appartement te nemen, wetende dat ik wel vrij dicht bij het maximum van mijn te lenen bedrag lig? De andere kant van de medaille is natuurlijk: een huis in Amsterdam, tegen de ring aan in West, welke volgens mij meer waard wordt.

Ik heb straks een gesprek met de makelaar, dus ben benieuwd wat ze mij voorleggen. Het is mijn allereerste koophuis en het is redelijk overwhelming :9 .
Tja hoe moeten wij nu voor jou kiezen ;) dat moet je toch echt lekker zelf doen.
Ik zou nooit in mijn leven bijna 3 ton uitgeven aan 54m2, maar goed dat ben ik, dat zegt niets over jou!

• remzor
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 23:30
Ik denk er hetzelfde over als @Martinusz, maar ik begrijp het wel wanneer mensen dit wel doen. Ik kom zelf niet uit de Randstad en zou er ook nooit willen wonen. Snap wel dat mensen er wél winnen wonen en de ruimte is nu eenmaal schaars.

@JDFS Qua vaste lasten zul je het allemaal prima op kunnen brengen lijkt me, met de huidige lage rentestand. Ook wanneer je het (al dan niet gedwongen) zal moeten verkopen zul je het wel kwijt raken, in ieder geval de komende jaren maar ik vermoed in Amsterdam altijd wel.
In jouw situatie zou ik het dus begrijpen wanneer je zo'n buitenkansje aangrijpt. Maar zoals @Martinusz al zei; je zult het toch zelf moeten beslissen en alle afwegingen moeten maken. Wij weten veel te weinig van je situatie af.

Was vorige week in Rome en jeetje, wat een mooie oude panden staan daar ook. We sliepen in een Unesco Werelderfgoed pand, met statige hallen, trappen en beelden. Supergroot, maar vermaakt tot allemaal kleine hotelkamers en/of appartementen. Toen vroeg ik me ook wel af; wat moeten die wel niet kosten hier, middenin het centrum.
Superfijn qua locatie, voor een tijdje. Maar zou er dus nooit zelf permanent willen wonen.

• Charly
JDFS schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:10:

Ik volg Funda af en toe, omdat het toch begint te kriebelen om iets te kopen. Afgelopen maandag een nieuwbouw appartement gezien, welke op de een of andere manier nog niet verkocht was (alle huizen zouden in mei al verkocht zijn) - ik gelijk contact opgenomen met de makelaar. Ik zou op een reservelijst geplaatst worden. Woensdag al bericht; gefeliciteerd, je hebt de woning!
Eerste vraag: Hoe zeker ben je dat die nieuwe baan en dat nivo inkomen een blijvertje is? Heb je een vast contract? Je hebt blijkbaar een flinke stap gemaakt, hoe zeker ben je dat je dit salarisniveau kan behouden als je op welke reden dan ook nog een keer van baan wisselt op korte termijn.

Tweede vraag die ik
Mezelf zou stellen: Waarom is die woning nog niet verkocht? Is het de enige in dat project? Zijn andere mensen op de wachtlijst afgehaakt, en waarom dan?

Misschien onterecht, maar het leest een beetje alsof dit een tamelijk impulsieve actie is... Is dit echt de plek waar je de komende jaren wil wonen? In hoeverre voldoet het aan je wensen en eisen? Heb je al andere appartementen “echt” bekeken of alleen online?

Charly wijzigde deze reactie 28-10-2019 13:41 (8%)

• JDFS
@Charly, heb zojuist een intentieverklaring gekregen en mijn inkomen zal blijven stijgen jaarlijks, tot het moment kom dat ik hier de CAO uit ga (heb nu nog 2 schalen te gaan, dus duurt nog wel even).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Woning is nog niet verkocht doordat de vorige optie-houders de financiering niet rond kregen, maar dit krijg ik straks te horen.

Woonlocatie is overigens op dezelfde plek waar ik nu woon en in die buurt wil ik blijven; ik fiets in 10 min naar het centrum en zit vlak bij de trein / metro / tram / bus. Thanks voor de tips!

@remzor Eens, rente is heel laag en ik wil de financiering naar volgend jaar tillen zodat ik binnen NHG val. Ik zet nu zo'n EUR 1.000 opzij en zou het niet erg vinden om 50/30/20 toe te passen qua budgetteren.

De woningmarkt in Amsterdam is heel erg gek, vriend van me heeft in 2017 een woning gekocht voor EUR 210.000. Is nu getaxeerd op 3 ton plus. Het voelt voor mij inderdaad als een buitenkansje dat ik niet kan missen.

Zit wel tot medio 2021 met dubbele lasten, daar moet ik even iets op verzinnen...

JDFS wijzigde deze reactie 28-10-2019 13:46 (7%)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

54 meter voor drie ton een buitenkansje... 8)7

Nu weet ik dat ook in de buurt van Amsterdam het inmiddels niet meer te doen is, maar man wat een bedragen gaan daar over de toonbank... :X

• Tjark
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 16-11 18:08

Tjark

DON'T PANIC

JDFS schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:41:
Zit wel tot medio 2021 met dubbele lasten, daar moet ik even iets op verzinnen...
Hoezo dat? Huur je nu iets en zit je aan een contract vast? Met de huidige markt vinden verhuurders 't vaak niet erg als je eerder opzegt, kunnen ze namelijk hun huurprijs weer omhoog doen.

*insert signature here

• Tjark
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 16-11 18:08

Tjark

DON'T PANIC

MikeyMan schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:54:
54 meter voor drie ton een buitenkansje... 8)7

Nu weet ik dat ook in de buurt van Amsterdam het inmiddels niet meer te doen is, maar man wat een bedragen gaan daar over de toonbank... :X
375 euro aan bruto (!) rentekosten/maand NHG (zonder spaardeel van je aflossing) en dan woon je in Amsterdam. Daar huur je niet voor.

*insert signature here

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tjark schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:10:
[...]

375 euro aan bruto (!) rentekosten/maand NHG (zonder spaardeel van je aflossing) en dan woon je in Amsterdam. Daar huur je niet voor.
Precies... Ex aflossing... Dan woon je in Amsterdam... In een huisje waar je bij de eerste de beste gezinsuitbreiding weer uit wil... Om vervolgens een twee keer zo groot huis voor drie keer zoveel geld aan te schaffen...

Ideaal :)

• JDFS
Tjark schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:07:
[...]
Hoezo dat? Huur je nu iets en zit je aan een contract vast? Met de huidige markt vinden verhuurders 't vaak niet erg als je eerder opzegt, kunnen ze namelijk hun huurprijs weer omhoog doen.
Complex wordt in 2021 pas opgeleverd, bouw is al begonnen. Kan mijn huidige contract zo opzeggen met een maand opzegtermijn, maar zie het ook niet zitten om bij mijn ouders te wonen (100 km van mijn werk vandaan). Mijn huur gaat jaarlijks slechts met het inflatiepercentage omhoog doordat de verhuurder in het contract is vergeten ook het wettelijke percentage aan te geven, dus kan dan nog redelijk “sparen” voor de inboedel en belangrijker; gewoon leven!
Pagina: 1 ... 108 109 110 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True