Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 10:37
Pizza_Boom schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 08:27:
Zo heb je niets en zo heb je binnen een week na bezichtiging een afspraak staan bij je hypotheekadviseur.
Hierop aanvullend: vandaag tekenen voor voorlopig koopcontract. Het kan soms raar lopen. Wat wellicht helpt is dat wij hier veel import hebben uit Amsterdam, de verkopers ook al dorpsbewoners zijn en ik hier ook bijna geboren en getogen ben (geboren in buurdorp).

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 09:55
MartijnMartijn schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 22:12:
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik vind de eis ook niet heel vreemd, maar of het gebruikelijk is kon ik nergens terugvinden.
De eis zelf vind ik ook redelijk, wat al werd gezegd: er is altijd wel wat te vinden in zo'n woning.
Eigenlijk had jij je bod moeten uitbrengen onder voorbehoud van een bouwtechnische keuring, waar niet meer dan 5k aan (direct)noodzakelijk onderhoud uitkomt. 5k is in jouw voordeel (want relatief laag en dus verwacht je niet dat er hele rare zaken uit de keuring komen), bedragen die vele malen hoger zijn, weer in het voordeel van de verkoper (want lastiger te ontbinden ook al moet het dak vervangen worden bv).

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Bij mijn vorige woning kwam ik al snel op ruim twee duizend euro uit simpelweg omdat allerlei kleine dingetjes even aangepakt moeten worden die je in principe zelf kan maar waarbij in het rapport bedragen gehanteerd worden van grote herstelbedrijven.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

AGee schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 08:38:
[...]

De term "eigen risico" is het enige wat vreemd is aan deze constructie. Vaker wordt dit "kosten voor direct noodzakelijk onderhoud" genoemd ;) Ook 5k is geen raar bedrag.
Inderdaad; lijkt nu net alsof de oude eigenaar de kosten boven de 5k voor rekening brengt :)

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 10:20
5k lijkt me netjes voor een jaren 30 woning.
Vaak zijn de genoemde bedragen in zo'n technisch rapport echt met een vork geschreven, dus goed voor de onderhandelingen van de koper :)

• EHA1337
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 17-01 22:54
Helaas loopt bij ons de communicatie met de verkopende makelaar stroef. Wij hebben twee weken geleden een bod uitgebracht. Geen reactie op gehad. Na een week gebeld waarom wij nog geen bericht terug hebben gehad. Zij gaf aan de makelaar ons te laten terug bellen. Krijgen wij een mail met daarin aangegeven dat het bod te laag was.

Nu opnieuw een aantal vragen gesteld, inhoudelijk over de woning. Geen reactie...

Wat zijn jullie ervaringen en tips om te handelen met een makelaar waar de communicatie maar van een kant komt?

(woning staat al ruime tijd te koop, dus echt storm loopt het er niet).

• LuNaTiC
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

EHA1337 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 08:42:
Helaas loopt bij ons de communicatie met de verkopende makelaar stroef. Wij hebben twee weken geleden een bod uitgebracht. Geen reactie op gehad. Na een week gebeld waarom wij nog geen bericht terug hebben gehad. Zij gaf aan de makelaar ons te laten terug bellen. Krijgen wij een mail met daarin aangegeven dat het bod te laag was.

Nu opnieuw een aantal vragen gesteld, inhoudelijk over de woning. Geen reactie...

Wat zijn jullie ervaringen en tips om te handelen met een makelaar waar de communicatie maar van een kant komt?

Blijven proberen, assertief blijven nabellen, desnoods gewoon naar het kantoor gaan om langs te gaan. Zeker als je geen aankoopmakelaar hebt (anders moet je díe achter zijn broek zitten dat die er achteraan gaat).

Of het huis laten schieten en voor iets anders gaan. Meer smaken heb je volgens mij niet.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• RichardKim06
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 08:49
Ik heb ook iets wat ik graag even kwijt wil. WIj hebben een maand geleden de koopovereenkomst getekend voor ons nieuwe huis. Nu willen wij graag de keuken vervangen dus die hebben we al gekocht op basis van de afmetingen die we van de makelaar hebben ontvangen.

Gisteren wilde ik een afspraak maken met de huidige bewoners zodat de keukenleverancier even kan inmeten. Dit werd dus geweigerd, de reden die de bewoner opgaven was: "het financieringsvoorbehoud is nog niet afgelopen en pas na die datum mogen jullie inmeten". Het is natuurlijk hun goed recht maar ik vond het wel een beetje flauw.

Ik zei tegen ze dat ze zich geen zorgen hoeven maken over de financiering aangezien de offerte klaar ligt om te tekenen. Dat wil zeggen dat ik geen afwijzing heb en de koop dus definitief doorgaat (om de koopovereenkomst te kunnen ontbinden heb ik twee afwijzingen nodig van een geldverstrekker). Dit vonden ze niet genoeg en vroegen om een verklaring van de bank waarin ze garant staan dat ik de hypotheek krijg. Ik leg dus uit dat als ik de offerte teken ik ook de hypotheek heb maar dat geloofden ze niet.

Ik heb me er maar bij neergelegd maar echt, wat zijn deze mensen slecht van vertrouwen.

• Kju
  • Registratie: december 2001
  • Nu online

Als een makelaar niet reageert op een bod kan je ervan uitgaan dat ze je niet serieus nemen. Mogelijk is je bod dusdanig laag dat ze ervan uitgaan dat ze niet met je uit zullen komen, zeker als er ook geen andere biedingen zijn. Ik zou je aanraden om nogmaals te kijken naar de waarde, probeer in te schatten waarmee je de verkoper zou kunnen verleiden en probeer het nog een keer.

Ik ken je situatie verder niet, misschien is het wel een gevalletje lakse makelaar of moeilijke verkoper, jij kan het weten.

PSN: Kjujay | Tweakscrew PS4 Gaming Community

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

RichardKim06 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 08:57:
Ik heb ook iets wat ik graag even kwijt wil. WIj hebben een maand geleden de koopovereenkomst getekend voor ons nieuwe huis. Nu willen wij graag de keuken vervangen dus die hebben we al gekocht op basis van de afmetingen die we van de makelaar hebben ontvangen.

Gisteren wilde ik een afspraak maken met de huidige bewoners zodat de keukenleverancier even kan inmeten. Dit werd dus geweigerd, de reden die de bewoner opgaven was: "het financieringsvoorbehoud is nog niet afgelopen en pas na die datum mogen jullie inmeten". Het is natuurlijk hun goed recht maar ik vond het wel een beetje flauw.

Ik zei tegen ze dat ze zich geen zorgen hoeven maken over de financiering aangezien de offerte klaar ligt om te tekenen. Dat wil zeggen dat ik geen afwijzing heb en de koop dus definitief doorgaat (om de koopovereenkomst te kunnen ontbinden heb ik twee afwijzingen nodig van een geldverstrekker). Dit vonden ze niet genoeg en vroegen om een verklaring van de bank waarin ze garant staan dat ik de hypotheek krijg. Ik leg dus uit dat als ik de offerte teken ik ook de hypotheek heb maar dat geloofden ze niet.

Ik heb me er maar bij neergelegd maar echt, wat zijn deze mensen slecht van vertrouwen.
Erg kinderachtig inderdaad, als dat het enige is...

Je doet natuurlijk nog wel steeds een beroep op hun tijd, er moet toch iemand even thuis zijn en het toelaten. Dus in die zin is het sowieso al wel onhandig. Maar voor jullie is het wel fijn om door te kunnen natuurlijk.

Huidige bewoners van ons nieuwe huis zijn wel heel chill gelukkig. Alhoewel daar al wel alles al rond is... Voor de garage moet ik 30 pakketten met vloertegels hebben, maar ik heb zelf een beetje een opslagtekort. Bovendien is het al wel handig als het daar al straks gewoon klaarligt in de garage (scheelt ook gewoon weer verhuizen).

Helaas werkten ze allebij wel 5 dagen de hele dag, maar kon het gewoon bij zijn bedrijf afleveren, en dan nam ie het wel een keertje mee terug naar zijn bus. Kijk, dat is chill _O_

Aan de andere kant waren wij ook heel relaxed met het overnemen van spullen (niet zaniken en afdingen qua prijs e.d.).

Maar goed, bottom line is dat je gewoon een goede relatie wilt hebben met de huidige bewoners... en zij zouden dat andersom met jou ook moeten willen. Al was het maar als het gaat om het doorsturen van eventuele post straks... of erger, als er toch een conflict dreigt te ontstaan. Dit voelt al niet lekker.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• RichardKim06
LuNaTiC schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:03:
[...]

Erg kinderachtig inderdaad, als dat het enige is...

Je doet natuurlijk nog wel steeds een beroep op hun tijd, er moet toch iemand even thuis zijn en het toelaten. Dus in die zin is het sowieso al wel onhandig. Maar voor jullie is het wel fijn om door te kunnen natuurlijk.

Huidige bewoners van ons nieuwe huis zijn wel heel chill gelukkig. Alhoewel daar al wel alles al rond is... Voor de garage moet ik 30 pakketten met vloertegels hebben, maar ik heb zelf een beetje een opslagtekort. Bovendien is het al wel handig als het daar al straks gewoon klaarligt in de garage (scheelt ook gewoon weer verhuizen).

Helaas werkten ze allebij wel 5 dagen de hele dag, maar kon het gewoon bij zijn bedrijf afleveren, en dan nam ie het wel een keertje mee terug naar zijn bus. Kijk, dat is chill _O_

Aan de andere kant waren wij ook heel relaxed met het overnemen van spullen (niet zaniken en afdingen qua prijs e.d.).

Maar goed, bottom line is dat je gewoon een goede relatie wilt hebben met de huidige bewoners... en zij zouden dat andersom met jou ook moeten willen. Al was het maar als het gaat om het doorsturen van eventuele post straks... of erger, als er toch een conflict dreigt te ontstaan. Dit voelt al niet lekker.
Kijk dat is fijn inderdaad. Ik heb het zelfs zo proberen te regelen dat ze niet thuis hoefden te zijn maar dat de makelaar even de deur open deed.

Verder zit er alarminstallatie in dat huis waar je u tegen zegt, die nemen ze overigens mee. Ook hebben ze nog geen nieuwe woning.

Al deze punten bij elkaar doen me denken dat deze mensen een negatieve ervaring hebben gehad want ze zijn voorzichtig en wantrouwend.

Ik zal niet moeilijk doen en post gewoon doorsturen, moeten ze wel een nieuw adres vinden 8)7

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

RichardKim06 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:06:
[...]

Kijk dat is fijn inderdaad. Ik heb het zelfs zo proberen te regelen dat ze niet thuis hoefden te zijn maar dat de makelaar even de deur open deed.

Verder zit er alarminstallatie in dat huis waar je u tegen zegt, die nemen ze overigens mee. Ook hebben ze nog geen nieuwe woning.

Al deze punten bij elkaar doen me denken dat deze mensen een negatieve ervaring hebben gehad want ze zijn voorzichtig en wantrouwend.

Ik zal niet moeilijk doen en post gewoon doorsturen, moeten ze wel een nieuw adres vinden 8)7
Ik weet niet hoe de communicatie tot nu toe is gegaan, is het per mail?

Als dat het geval is, zou ik zeker aanraden om gewoon even telefonisch contact op te nemen (face 2 face is nog beter, maar dat is dan vaak wat ongebruikelijk in dit soort situatie). Maar gewoon even elkaars stem horen, en dan kun je het ook wat genuanceerder overbrengen allemaal.

Ook is voor veel mensen dan wat lastiger om keihard nee te zeggen, of het dwingt ze eerder om écht te zeggen waar het nou aan ligt.

Als je via mail dit allemaal afhandelt geef je mensen de gelegenheid een wat meer zakelijkere afwijzing te geven.

• RichardKim06
LuNaTiC schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:11:
[...]

Ik weet niet hoe de communicatie tot nu toe is gegaan, is het per mail?

Als dat het geval is, zou ik zeker aanraden om gewoon even telefonisch contact op te nemen (face 2 face is nog beter, maar dat is dan vaak wat ongebruikelijk in dit soort situatie). Maar gewoon even elkaars stem horen, en dan kun je het ook wat genuanceerder overbrengen allemaal.

Ook is voor veel mensen dan wat lastiger om keihard nee te zeggen, of het dwingt ze eerder om écht te zeggen waar het nou aan ligt.

Als je via mail dit allemaal afhandelt geef je mensen de gelegenheid een wat meer zakelijkere afwijzing te geven.
Helaas is het al telefonisch geweest, maar gewoon erg stug en terughoudend. Ik laat het maar zo, ik wilde het alleen even melden hier :)

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 08:59
Sommige mensen zijn nu eenmaal wantrouwig of snappen het proces wellicht gewoon niet.
Wij hebben te maken met oude (70+) verkopers zonder familie, die weten ook gewoon sommige dingen niet en zijn dan terughoudend. Zij weten bijvoorbeeld al wanneer zij de sleutel krijgen (brief van aannemer), maar ze willen nog niet definitief de sleuteloverdracht inplannen, want misschien gebeurd er nog wat dat ze de sleutel niet krijgen. Oftewel ze maken pas afspraken als ze die sleutel in handen hebben over een week of 2.
Het is heel irritant, maarja je kunt ze ook weer niet dwingen.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Bockelaar
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21-01 21:09

is je bod (belachelijk) laag? zo niet mag je normale fatsoenlijke communicatie verwachten van iemand die je iets wil verkopen. Ik bedoel, zelfs in een verkopersmarkt is uiteindelijk degene die koopt degene die betaald toch?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• ninjazx9r98
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 08:17
RichardKim06 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 08:57:

Even advocaat van de duivel maar vanuit de verkopers gezien zijn jullie ook wantrouwend. Wantrouwend over de eigen situatie qua financiën, je had immers ook zonder voorbehoud kunnen kopen als je overtuigd was van de eigen financiële situatie en dan had je gewoon kunnen (laten) inmeten. En leuk dat de offerte klaar ligt maar waarom is deze dan nog niet getekend en onderweg?
Heel zwart wit gezien weet de verkoper op dit moment nog steeds niet of het huis verkocht is en ik weet niet hoe de communicatie gelopen is maar mogelijk hebben ze het idee, of dat nu gekregen, dat jullie niet echt haast maken met de offerte maar wel een gunst verwachten.
Het is de toon die de muziek maakt en dat geldt voor beide partijen en voor beide standpunten valt er wat te zeggen.

• EHA1337
Bockelaar schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:38:
[...]

is je bod (belachelijk) laag? zo niet mag je normale fatsoenlijke communicatie verwachten van iemand die je iets wil verkopen. Ik bedoel, zelfs in een verkopersmarkt is uiteindelijk degene die koopt degene die betaald toch?
Belachelijk laag? Ik denk het niet. Een pand wat al 28 maanden te koop staat, veel achterstallig onderhoud, betreft een woning uit 1930. In de ruim 2 jaar zijn ze al kwa vraagprijs gezakt van 385.000 naar 340.000.

We hebben nog geen bouwkundig rapport laten maken. Echter er zit al voor 30k aan werk om de kozijnen en deuren die rot zijn te vervangen.

In mijn optiek zou de makelaar elk bod serieus moeten nemen als een woning zo lang te koop staat in deze tijd. Wij hebben een bod gedaan van 290.000, daar werd niet op gereageerd. Na nog eens nabellen werd aangegeven dat dit bod in orde van grootte te laag was.

Twee dagen geleden een bod per mail gedaan van 297.000 in de hoop hier wel een reactie op te krijgen met daarin ook een aantal vragen zoals of wij een bouwkundig rapport kunnen laten verrichten. Echter nog geen reactie gehad.

Onze max wat we willen betalen is 310, dus er zit nog wat speling.. Echter aangezien de communicatie wat stroef loopt, geen idee hoe verder te handelen..

• Martinusz
EHA1337 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:47:
[...]

Belachelijk laag? Ik denk het niet. Een pand wat al 28 maanden te koop staat, veel achterstallig onderhoud, betreft een woning uit 1930. In de ruim 2 jaar zijn ze al kwa vraagprijs gezakt van 385.000 naar 340.000.

We hebben nog geen bouwkundig rapport laten maken. Echter er zit al voor 30k aan werk om de kozijnen en deuren die rot zijn te vervangen.

In mijn optiek zou de makelaar elk bod serieus moeten nemen als een woning zo lang te koop staat in deze tijd. Wij hebben een bod gedaan van 290.000, daar werd niet op gereageerd. Na nog eens nabellen werd aangegeven dat dit bod in orde van grootte te laag was.

Twee dagen geleden een bod per mail gedaan van 297.000 in de hoop hier wel een reactie op te krijgen met daarin ook een aantal vragen zoals of wij een bouwkundig rapport kunnen laten verrichten. Echter nog geen reactie gehad.

Onze max wat we willen betalen is 310, dus er zit nog wat speling.. Echter aangezien de communicatie wat stroef loopt, geen idee hoe verder te handelen..
Ik neem aan dat je telefonisch contact hebt opgenomen met de makelaar? (en niet alleen maar emails sturen)

• EHA1337
Martinusz schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:50:
[...]

Ik neem aan dat je telefonisch contact hebt opgenomen met de makelaar? (en niet alleen maar emails sturen)
Het bod van 297.000 is eerst per telefoon gedaan, omdat we hier niets op hebben gehoord dit per mail bevestigd.

• Kju
  • Nu online
Ik begrijp je argumenten maar ik zie niets als zodanig terug over de invloed van eventuele gebreken op de vraagprijs. Ik ken de situatie niet maar even in het geval dat eventuele gebreken en werkzaamheden al verdisconteerd zijn in de vraagprijs zou het best mogelijk zijn dat je te laag inzet. Ik zou die makelaar bellen, zeg hem dat je het huis graag wil (er is niets mis mee als je dat zegt,met twee biedingen heb je dat al wel duidelijk gemaakt), dat je uit wil komen en vraag gewoon welk bod je volgens hem zou moeten doen om een tegenvoorstel te krijgen. En natuurlijk krijg je dan een lulverhaal maar je steekt er meestal wel net genoeg van op om in te kunnen schatten of het nog zin heeft voor jou om hier tijd in te steken :)

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

ninjazx9r98 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:43:
[...]

Even advocaat van de duivel maar vanuit de verkopers gezien zijn jullie ook wantrouwend. Wantrouwend over de eigen situatie qua financiën, je had immers ook zonder voorbehoud kunnen kopen als je overtuigd was van de eigen financiële situatie en dan had je gewoon kunnen (laten) inmeten. En leuk dat de offerte klaar ligt maar waarom is deze dan nog niet getekend en onderweg?
Heel zwart wit gezien weet de verkoper op dit moment nog steeds niet of het huis verkocht is en ik weet niet hoe de communicatie gelopen is maar mogelijk hebben ze het idee, of dat nu gekregen, dat jullie niet echt haast maken met de offerte maar wel een gunst verwachten.
Het is de toon die de muziek maakt en dat geldt voor beide partijen en voor beide standpunten valt er wat te zeggen.
Advocaat van de duivel zijn is natuurlijk goed, maar hoeveel mensen zijn er nu echt in de positie om een huis zonder voorbehoud van financiering te kopen? Zeker in deze tijd. Beetje ver gezocht om dat als tegenargument op te werpen.

Ik zou juist meer vertrouwen krijgen op het moment dat iemand in deze situatie zijn nieuwe keuken wil laten inmeten; je gaat toch niet al die bedrijven laten optrommelen als iemand ook maar een beetje onzeker van zijn zaak is of het allemaal wel doorgaat.

• Farmerwood
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Farmerwood schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:35:
Gisteren hebben we ons aangemeld als geinteresseerden bij een nieuwbouwproject hier vlakbij en werd net gebeld dat er nog e.e.a beschikbaar is. Morgenmiddag een gesprek. Zit me al af te vragen wat er mis is met die woningen...
Gisteren een uitgebreid gesprek gehad over het nieuwbouwproject waarvoor we ons gemeld hadden met interesse.
Nu hebben we ineens een huis in optie en hebben we een week om te besluiten of we het ook daadwerkelijk doen. Nu dus een moeilijke knoop doorhakken...

De woning wordt rond april 2021 pas opgeleverd en eigenlijk hebben we geen voorkeur voor een nieuwbouwwijk waar we weer een tijd in een bouwput zullen zitten.
Uiteraard biedt een nieuwbouwhuis ook een hoop voordelen. (Heb gisteren al eens uitgebreid zitten kijken naar de mogelijkheden tot (vergaande) integratie van domotica)

Anderzijds gaan we in de huidige markt voorlopig ook niet aan een koophuis komen dat volledig aan onze wensen voldoet. Huizen in onze prijsklasse worden zo 50k overboden en daar komt ook nog kosten koper bij. We zijn ook 1 a 1,5 jaar verder voor onze spaarrekening het toe laat om met die gekte mee te doen.

Oftewel gaan we voor een stukje zekerheid en ook het gemak van een nieuw huis of gaan we erop gokken dat we in de huidige markt succes gaan hebben (na reeds een half jaar zoeken zonder succes)

• ninjazx9r98
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 08:17
LuNaTiC schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:00:
[...]

Advocaat van de duivel zijn is natuurlijk goed, maar hoeveel mensen zijn er nu echt in de positie om een huis zonder voorbehoud van financiering te kopen? Zeker in deze tijd. Beetje ver gezocht om dat als tegenargument op te werpen.
Dat is geredeneerd vanuit de koper, probeer het nu eens vanuit de verkoper? Het maakt voor de verkoper niet uit hoeveel mensen in die positie zijn, het gaat er om of deze koper in die positie is. Deze koper laat, volgens een ander topic, een huis achter en we hebben geen flauw idee van de financiële ruimte terwijl dat mogelijk wel in de onderhandelingen ter sprake is gekomen. Wij hebben ons huis, in een ver verleden, verkocht zonder voorbehoud aan een bejaarde dame die het zo even overboekte. Of er dan vele duizenden kopers zijn die dat niet kunnen doet er niet, je hebt alleen te maken met de koper.
Ik zou juist meer vertrouwen krijgen op het moment dat iemand in deze situatie zijn nieuwe keuken wil laten inmeten; je gaat toch niet al die bedrijven laten optrommelen als iemand ook maar een beetje onzeker van zijn zaak is of het allemaal wel doorgaat.
Ik zou vertrouwen krijgen zodra het voorbehoud afgelopen is of zodra de garantie gegeven is dat het definitief doorgaat. Maar zoals ik al zei is het de toon die de muziek maakt en de offerte ligt klaar om getekend te worden klinkt anders dan de offerte is getekend en gaat vandaag op de post of is reeds onderweg.

• Charly
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 09:04
LuNaTiC schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:00:
[...]
Advocaat van de duivel zijn is natuurlijk goed, maar hoeveel mensen zijn er nu echt in de positie om een huis zonder voorbehoud van financiering te kopen? Zeker in deze tijd.
Nouja, wij hebben dus zonder voorbehoud van financiering geboden. Dat betekend niet dat we geen hypotheek nodig hebben, maar wel dat we dusdanig overtuigd zijn van het feit dat we die rond gaan krijgen dat we het risico durven te nemen om zonder voorbehoud te bieden. Lijkt me op zich niet een super zeldzame situatie.

Voor ons woog het psychologische/strategische voordeel van een bod 'zonder voorbehoud' op tegen het extra risico dat we hiermee namen... Als ik de verkopende makelaar mag geloven (en ik weet niet zeker of ik dat doe) heeft dit er in onze situatie wel voor gezorgd dat we het huis gekregen hebben.

Disclaimer:
- Wij hebben ons vooraf uitgebreid geïnformeerd over de financiële mogelijkheden.
- Hadden geen 100% financiering nodig
- Zaten ruim onder de max van wat we op basis van gezamenlijk inkomen "mochten" lenen.

Charly wijzigde deze reactie 16-10-2019 11:26 (29%)

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Charly schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:22:
[...]

Nouja, wij hebben dus zonder voorbehoud van financiering geboden. Dat betekend niet dat we geen hypotheek nodig hebben, maar wel dat we dusdanig overtuigd zijn van het feit dat we die rond gaan krijgen dat we het risico durven te nemen om zonder voorbehoud te bieden. Lijkt me op zich niet een super zeldzame situatie.
Misschien niet superzeldzaam, maar ik zou wel cijfers willen zien van hoe die verdeling is. Ik denk dat het redelijk hoog zal liggen aan de kant van van de mensen mét voorbehoud. Aangezien maar weinig mensen een boete van mogelijk enkele tienduizenden euro's kunnen dragen. Laat staan dat ze er zin in hebben, al zouden ze het kunnen dragen. Zeker in de lagere segmenten waarbij starters het heel moeilijk hebben de financiële middelen te hebben en ook nog eens in een overspannen markt moeten overbieden.

• Charly
LuNaTiC schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:29:
[...]
Aangezien maar weinig mensen een boete van mogelijk enkele tienduizenden euro's kunnen dragen. Laat staan dat ze er zin in hebben, al zouden ze het kunnen dragen.
Voor starters zal het inderdaad anders zijn, maar volgens mij zijn er op het moment genoeg doorstromers met flink wat overwaarde.

En het is ook zeker niet zomaar dat wij 10duizen euro's te verbranden hebben hoor. Maar simpel naar de cijfers gekeken waren wij er voldoende van overtuigd dat het goed ging komen.

• Pizza_Boom
Farmerwood schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:00:
[...]

Gisteren een uitgebreid gesprek gehad over het nieuwbouwproject waarvoor we ons gemeld hadden met interesse.
Nu hebben we ineens een huis in optie en hebben we een week om te besluiten of we het ook daadwerkelijk doen. Nu dus een moeilijke knoop doorhakken...

De woning wordt rond april 2021 pas opgeleverd en eigenlijk hebben we geen voorkeur voor een nieuwbouwwijk waar we weer een tijd in een bouwput zullen zitten.
Uiteraard biedt een nieuwbouwhuis ook een hoop voordelen. (Heb gisteren al eens uitgebreid zitten kijken naar de mogelijkheden tot (vergaande) integratie van domotica)

Anderzijds gaan we in de huidige markt voorlopig ook niet aan een koophuis komen dat volledig aan onze wensen voldoet. Huizen in onze prijsklasse worden zo 50k overboden en daar komt ook nog kosten koper bij. We zijn ook 1 a 1,5 jaar verder voor onze spaarrekening het toe laat om met die gekte mee te doen.

Oftewel gaan we voor een stukje zekerheid en ook het gemak van een nieuw huis of gaan we erop gokken dat we in de huidige markt succes gaan hebben (na reeds een half jaar zoeken zonder succes)
Tsja, wel zorgen dat dit door gaat. Wij hebben een hoop projecten die nu stil vallen door de stikstofproblematiek. Daar zit nu een groot risico.

Anderzijds, nieuwbouw is wel prettig. Het is nieuw, voldoet aan de moderne eisen, je hoeft niet meer te slopen, met wat extra geld kan je het 100% naar wens krijgen, etc. En zeker contactgeluid behoort veel minder te zijn bij nieuwbouw dan het is bij bestaande woningen.
Charly schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:33:
[...]

Voor starters zal het inderdaad anders zijn. Maar volgens mij zijn er op het moment genoeg doorstromers met flink wat overwaarde.

En het is ook zeker niet zomaar dat wij 10duizen euro's te verbranden hebben hoor. Maar simpel naar de cijfers gekeken waren wij er voldoende van overtuigd dat het goed ging komen.
Ik als starter ook. Ik neem zelf geld mee, maar toch heeft mijn makelaar mij expliciet geadviseerd om het voorbehoud op te nemen. Gister trouwens voorlopig koopcontract getekend. :D :D

• Videopac
  • Registratie: november 2000
  • Nu online
Pizza_Boom schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:34:
[...]
Tsja, wel zorgen dat dit door gaat. Wij hebben een hoop projecten die nu stil vallen door de stikstofproblematiek. Daar zit nu een groot risico.

Anderzijds, nieuwbouw is wel prettig. Het is nieuw, voldoet aan de moderne eisen, je hoeft niet meer te slopen, met wat extra geld kan je het 100% naar wens krijgen, etc. En zeker contactgeluid behoort veel minder te zijn bij nieuwbouw dan het is bij bestaande woningen.

[...]
Ik als starter ook. Ik neem zelf geld mee, maar toch heeft mijn makelaar mij expliciet geadviseerd om het voorbehoud op te nemen. Gister trouwens voorlopig koopcontract getekend. :D :D
Gefeliciteerd! En spannend, waarschijnlijk.

Opnsense (Odroid H2) DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Netgear R7800

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Charly schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:33:
[...]

Voor starters zal het inderdaad anders zijn, maar volgens mij zijn er op het moment genoeg doorstromers met flink wat overwaarde.

Ook qua doorstromers zie je dat ze nog steeds zitten met flinke huizenprijzen, en hebben die overwaarde ook echt nodig om hun nieuwe droomhuis te kunnen bekostigen. Je betaalt het immers ook weer in je volgende huis. Die zitten dan toch vaak weer aan hun max qua nieuwe hypotheek.

Maar goed, het is denk ik een discussie die je niet kunt winnen. Ik vind het gewaagd. Wij waren er ook wel echt van overtuigd dat het bij ons ging lukken, maar wij hadden simpelweg geen zin in een boeten 70k als het alsnog om wat voor stomme reden misging.

• Pizza_Boom
Videopac schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:42:
[...]

Gefeliciteerd! En spannend, waarschijnlijk.
Thanks. Zekers. Wel bizar, vlak na mijn 28e verjaardag opeens een eigen hut. Zal nog niet meteen weg zijn, ligt dicht bij pa en ma, maar fijn uitzicht (vrij uitzicht, verbod om te bebouwen i.v.m. aanwezige molens en hun windrecht). En ver genoeg van mijn oude lui om elkaar niet dagelijks te treffen in je doen en laten. Huis is altijd bijgehouden, maar nooit echt aangepakt. Zit dus wat werk aan.

• Charly
LuNaTiC schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:53:
[...]
Ook qua doorstromers zie je dat ze nog steeds zitten met flinke huizenprijzen, en hebben die overwaarde ook echt nodig om hun nieuwe droomhuis te kunnen bekostigen. Je betaalt het immers ook weer in je volgende huis. Die zitten dan toch vaak weer aan hun max qua nieuwe hypotheek.

Maar goed, het is denk ik een discussie die je niet kunt winnen. Ik vind het gewaagd. Wij waren er ook wel echt van overtuigd dat het bij ons ging lukken, maar wij hadden simpelweg geen zin in een boeten 70k als het alsnog om wat voor stomme reden misging.
Er is hier geen goed of fout volgens mij, gewoon kijken naar je persoonlijke situatie. Kan je wel verklappen dat ons boete bedrag ook fors lager zou zijn dan wat jij noemt. :X In die situatie hadden wij mogelijk ook anders besloten.

• Farmerwood
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:34:
[...]

[...]
Gefeliciteerd met je aankoop!

Heb gisteren inderdaad ook even gevraagd hoe het zit. De dame in kwestie gaf aan dat ze verwacht dat 'dat probleem' binnenkort linksom of rechtsom wel opgelost wordt en er gebouwd kan worden.
Er is in ieder geval in de papieren opgenomen dat uiterlijk in februari 2020 begonnen wordt met de bouw of wij kunnen kosteloos eruit stappen. Klinkt dus wel prima.

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 10:33
Onlangs zijn wij (als giga-scheefhuurders) gestart met het zoeken van een koopwoning. Altijd leuk!

Na veel inlezen, Excel sheet berekeningen etc, neig ik er naar om “execution only” te doen - ofwel zonder hypotheek adviseur & ook zonder aankoop makelaar.

Hypotheken vergelijken is, als je daar even goed voor gaat zitten, niet erg lastig & nog leuk ook ☺️

Met de huidige rentes & starter, zit je sowieso aan 10’jaar vast.

Respectievelijk NHG of 100% kom je op 1,15% & 1,6%

Wel is het zo dat de NHG woningen (290k Max) beperkt zijn - plus - allemaal tussenwoningen met “maar” 130-150m2 perceel (woningen 100-120m2)

Daar we graag naar een hoekwoning gaan (woonruimte 100/120m2 zat, maar met Garage, ruime tuin en uitbouw optioneel) & deze zeeeeer beperkt beschikbaar zijn is het wel een beetje lastig.

Ga je wachten op “de” woning
Of neem je een tussenstap door “direct” beschikbare woning te kiezen & dan 5-10 jaar zitten om daarna te zoeken

De laatste optie levert (mits huizenprijzen .... etc etc) een spaarpot op van +- 7500€ elk jaar, het bedrag wat nu naar de huur gaat.

Anyway - stof om over na te denken 💭

• Sleehond
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 09:36
Crazy- schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:26:
Onlangs zijn wij (als giga-scheefhuurders) gestart met het zoeken van een koopwoning. Altijd leuk!

Na veel inlezen, Excel sheet berekeningen etc, neig ik er naar om “execution only” te doen - ofwel zonder hypotheek adviseur & ook zonder aankoop makelaar.

Hypotheken vergelijken is, als je daar even goed voor gaat zitten, niet erg lastig & nog leuk ook ☺️

Wel is het zo dat de NHG woningen (290k Max) beperkt zijn - plus - allemaal tussenwoningen met “maar” 130-150m2 perceel (woningen 100-120m2)

Daar we graag naar een hoekwoning gaan (woonruimte 100/120m2 zat, maar met Garage, ruime tuin en uitbouw optioneel) & deze zeeeeer beperkt beschikbaar zijn is het wel een beetje lastig.

Ga je wachten op “de” woning
Of neem je een tussenstap door “direct” beschikbare woning te kiezen & dan 5-10 jaar zitten om daarna te zoeken

De laatste optie levert (mits huizenprijzen .... etc etc) een spaarpot op van +- 7500€ elk jaar, het bedrag wat nu naar de huur gaat.

Anyway - stof om over na te denken 💭
Per januari 2020 is de NHG grens 310.000 scheelt een boel. En dat is dus al over 2.5 maand.

Wellicht een reden om begin volgend jaar toe te slaan omdat je dan qua wat ruimer in je biedingsmogelijkeden zit. 10.000 meer bieden doet niet zoveel op je netto maandlast (bij wijze van 2 tientjes netto) en die ruimte heb je vanaf januari beter. Het verschil van de rente korting met of zonder NHG is tegenwoordig door de extreem lage rente wel niet bizar groot meer, maar wel mooi meegenomen. Beste voordeel van NHG blijft de restschuld opvang, niet zozeer de rente korting want dat is tegenwoordig echt nihil geworden met of zonder NHG. Dit verschil is bij 20 jaar vast nog maar 0.2 a 0.3%, dat is dus niet gek veel meer en wordt steeds kleiner.

Tevens zou ik een aankoopmakelaar juist wel aanraden. Zó weinig aanbod en zó veel concurrentie, met een aankoopmakelaar druk je jezelf er juist tussen. Makelaars onderling verkopen vraag aan elkaar, ook omdat de verkopend makelaar dan juist zijn verkopers adviseert aan een aankoop partij te verkopen, geeft vertrouwen. Het gaat niet altijd om prijs maar ook zekerheid. Een aankoop makelaar hoeft niet duur te zijn, bel er een paar en vraag wat ze kunnen bieden. Spreek met iemand iets af waar je een goede klik mee hebt en je zult je voordeel er door pakken. Die kosten wegen mijn inziens wel op tegen het feit dat je beter beslagen ten ijs zult komen.

Just my 2 cents... :)

Sleehond wijzigde deze reactie 16-10-2019 17:15 (7%)

• Crazy-
Sleehond schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 17:08:
[...]

Per januari 2020 is de NHG grens 310.000 scheelt een boel. En dat is dus al over 2.5 maand.

Wellicht een reden om begin volgend jaar toe te slaan omdat je dan qua wat ruimer in je biedingsmogelijkeden zit. 10.000 meer bieden doet niet zoveel op je netto maandlast (bij wijze van 2 tientjes netto) en die ruimte heb je vanaf januari beter. Het verschil van de rente korting met of zonder NHG is tegenwoordig door de extreem lage rente wel niet bizar groot meer, maar wel mooi meegenomen. Beste voordeel van NHG blijft de restschuld opvang, niet zozeer de rente korting want dat is tegenwoordig echt nihil geworden met of zonder NHG. Dit verschil is bij 20 jaar vast nog maar 0.2 a 0.3%, dat is dus niet gek veel meer en wordt steeds kleiner.
De rente is deels verwaarloosbaar; maar in euros scheelt het wel uiteraard.
310 vs 370k - maar goed, dat is een keuze

Wat wellicht een overweging is - er is een woning beschikbaar, uit 2003, welke eigenlijk helemaal voldoet. Deze is qua vraagprijs iets hoger; maar ik durf er wel onder te zitten. Voordeel: deze is wel af.
Alleen de vloerverwarming BG zal ik wel plaatsen; zonnepanelen is nog even de vraag ivm “lastig” dak
Tevens zou ik een aankoopmakelaar juist wel aanraden. Zó weinig aanbod en zó veel concurrentie, met een aankoopmakelaar druk je jezelf er juist tussen. Makelaars onderling verkopen vraag aan elkaar, ook omdat de verkopend makelaar dan juist zijn verkopers adviseert aan een aankoop partij te verkopen, geeft vertrouwen. Het gaat niet altijd om prijs maar ook zekerheid. Een aankoop makelaar hoeft niet duur te zijn, bel er een paar en vraag wat ze kunnen bieden. Spreek met iemand iets af waar je een goede klik mee hebt en je zult je voordeel er door pakken. Die kosten wegen mijn inziens wel op tegen het feit dat je beter beslagen ten ijs zult komen.

We hebben nog geen grote haast, het is simpelweg dat ze uberhaupt niet beschikbaar zijn. Voorlopig zonder

• Pepper92
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 08:10
Vorige week ja lang zoeken een bod gedaan op een huis in Groningen, op inschrijving. €9000 overboden, maar weggegaan voor nog eens €4000 meer. Dramatisch dus, en nu weer verder zoeken.

Het oprekken van de NHG grens is op zich mooi, maar anderzijds zorgt dit er ook voor dat er door de lagere maandlasten ook weer hoger geboden zal gaan worden en huizen dus weer duurder worden / er meer gegadigden zijn voor huizen >300.000.

• perspectivebass
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 10:35
[...]

Recent ons huis verkocht. Meerdere geïnteresseerden waarvan 4 met aankoop makelaar. Wij hebben onze energie alleen in de partijen met een aankoop makelaar gestoken. Daarvan weet je toch met meer zekerheid dat ze echt serieus zijn.

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 10:02
Eens! Het zou je 1000-1500 moeten kosten ongeveer. De kans dat die zichzelf niet terugverdient in de onderhandelingen is dan, denk ik, heel klein. Al is het maar in evt. voorwaarden, nog afgezien van de prijs.

• Son Gohan
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 07:32
Pepper92 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 17:37:
Vorige week ja lang zoeken een bod gedaan op een huis in Groningen, op inschrijving. €9000 overboden, maar weggegaan voor nog eens €4000 meer. Dramatisch dus, en nu weer verder zoeken.
Hoe weet je dat het huis voor €4000 meer is verkocht?

• Pepper92
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 08:10
Son Gohan schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:14:
[...]

Hoe weet je dat het huis voor €4000 meer is verkocht?
Ik heb een makelaar in de arm genomen die dat voor me heeft nagevraagd

• Pizza_Boom
Ik heb ook een aankoop makelaar gebruikt. Eerste huis niet, dat was openbaar bieden (vakantieveiling voor huizen), wist ik ook exact waarvoor het weggegaan was.
2e huis wel, had ik een bepaald maximum in mijn hoofd, in overleg met mijn makelaar nog iets verhoogd (was een klushuis), is uiteindelijk voor nog weer 4k extra weggegaan. Had ik er niet meer voor over. Maar door de aankoopmakelaar had ik nog wel de kans om te overbieden en wist ik met hoeveel dat zou moeten. Niet mee verder gegaan.
3e eerst bezichtigd, daarna per inschrijving bieden, eenmalig bod. Via de makelaar laten lopen. Wilde nog ergens foto's van, kreeg ik zelf niet voor elkaar. Makelaar gebeld en binnen 24 uur was dat geregeld. Ook weer feedback op mijn bod, dat er 3 biedingen (waaronder de mijne) in hetzelfde straatje lagen en de 4e er fors overheen gegaan was. Exacte getallen kreeg hij ook niet, maar je moest denken aan nog 25-35.000 euro. Een onoverbrugbaar verschil.
4e huis waarop ik heb geboden daarvan heb ik afgelopen dinsdag de voorlopige koopovereenkomst getekend. Bezichtigd, verhaaltje met de verkopend makelaar, verteld wie mijn aankoopmakelaar was: "Oh, dat is een fijne collega." en hopla, de eerste bonuspunten zijn al binnen. Aankoopmakelaar heeft goed geadviseerd en is gaan aftasten. Waar ik in mijn hoofd had om meteen te gaan overbieden, heeft hij eerst heel brutaal onderboden, maar wel gezorgd dat we de positie van 1e bieder hadden. Dat betekent dus dat jij altijd de kans krijgt om weer jouw bod op te hogen als een ander met een hoger bod komt. Mijn makelaar heeft in zijn kantoor tevens een afdeling voor financiën en hypotheken. Daar was ik dus al doorgelicht en dat werd ook zo verteld aan de verkopende partij. Toch altijd betrouwbaarder als een makelaar dat zegt dan wanneer je het zelf zegt. Uiteindelijk een tegenbod gehad en dat geaccepteerd en daarmee 2,5k lager uitgekomen dan wat ik in eerste instantie als openingsbod in mijn hoofd had en geen gevaar op extra opbieden gehad.

• Tsurany
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:42:
Waar ik in mijn hoofd had om meteen te gaan overbieden, heeft hij eerst heel brutaal onderboden, maar wel gezorgd dat we de positie van 1e bieder hadden. Dat betekent dus dat jij altijd de kans krijgt om weer jouw bod op te hogen als een ander met een hoger bod komt.
Er is geen positie genaamd eerste bieder. Als een tweede persoon een bod uitbrengt kan de verkoper dat direct accepteren, ze hoeven niet nogmaals terug te komen bij jou. Zelfs al zijn ze formeel in onderhandeling met jou kunnen ze dat op elk moment staken en verder gaan met een andere bieder, ook al had jij graag nog een hoger bod uitgebracht.

• Pizza_Boom
Tsurany schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:47:
[...]

Er is geen positie genaamd eerste bieder. Als een tweede persoon een bod uitbrengt kan de verkoper dat direct accepteren, ze hoeven niet nogmaals terug te komen bij jou. Zelfs al zijn ze formeel in onderhandeling met jou kunnen ze dat op elk moment staken en verder gaan met een andere bieder, ook al had jij graag nog een hoger bod uitgebracht.
Volgens de verkopend en de aankopend makelaar waren die er wel. Zal wettelijk waarschijnlijk niets over vastgelegd zijn, maar onderling wordt/werd het wel zo behandeld. Kleine regionale kantoortjes die het zo doen blijkbaar. :)
Het was een positie die je niet automatisch verkreeg, maar die zij je moesten toewijzen. Ook als 2e of 3e bieder had je de plek van 1e bieder kunnen krijgen, zeiden ze. Anyhow, ik heb die toko en voor minder dan ik initieel in gedachte had.

Pizza_Boom wijzigde deze reactie 17-10-2019 09:01 (14%)

• Kju
  • Nu online
Eerste bieder is misschien een beetje ongelukkig verwoord. Die verkopende makelaar zal uit collegialiteit toch nog iets extra gelegenheid aan die aankoopmakelaar bieden t.o.v. een koper zonder aankoopmakelaar. Ze komen elkaar vaker tegen en de negatieve dingen onthou je toch wel sneller. Het verschil zal niet heel groot zijn geweest, in dat geval is collegialiteit ook wel ver te zoeken hoor :+

• MartijnMartijn
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 09:58
MartijnMartijn schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 22:12:
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik vind de eis ook niet heel vreemd, maar of het gebruikelijk is kon ik nergens terugvinden.
De eis zelf vind ik ook redelijk, wat al werd gezegd: er is altijd wel wat te vinden in zo'n woning.
En zo heb je nog geen 4 dagen later ineens een huis :D
Mooi onder de vraagprijs gebleven, iets wat je in Enschede niet meer voor elkaar krijgt. Voelt goed dit!

• Christiano007
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 08:54

Christiano007

Ich bin der champion

MartijnMartijn schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:43:
[...]

En zo heb je nog geen 4 dagen later ineens een huis :D
Mooi onder de vraagprijs gebleven, iets wat je in Enschede niet meer voor elkaar krijgt. Voelt goed dit!
Waar ga je naartoe? Hoe durf je Enschede te verlaten :'( ;)

Ter land, ter zee en in de kroeg

• MartijnMartijn
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 09:58
Christiano007 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:47:
[...]

Waar ga je naartoe? Hoe durf je Enschede te verlaten :'( ;)
Ik blijf wel in de buurt, we gaan naar het mooie Hengelo :P .
Niet onze eerste keuze, maar in Enschede is de markt zo overspannen dat we hebben besloten om verder te gaan kijken.

• Daan
  • Nu online
MartijnMartijn schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:55:
[...]

Ik blijf wel in de buurt, we gaan naar het mooie Hengelo :P .
Niet onze eerste keuze, maar in Enschede is de markt zo overspannen dat we hebben besloten om verder te gaan kijken.
Hengelo is ook mooi :) Welke wijk?

• DutchChelsea
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 00:18
perspectivebass schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:36:
[...]

Recent ons huis verkocht. Meerdere geïnteresseerden waarvan 4 met aankoop makelaar. Wij hebben onze energie alleen in de partijen met een aankoop makelaar gestoken. Daarvan weet je toch met meer zekerheid dat ze echt serieus zijn.
volledig mee eens, zo gaan wij het over vijf maanden ook doen

• Pauperesk
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 07:09
Ik heb twee weken geleden een nieuwe woning gekocht (op dezelfde dag als ik de verkoopovereenkomst van m'n huidige huis tekende). Ik heb zonder aankoopmakelaar gewerkt. Ik ben redelijk ingevoerd in de buurt, ben gewend te onderhandelen en heb het eerder zonder makelaar gedaan. Beviel prima, geen moment niet serieus genomen door de verkopende makelaar.

Ik keek op maandagochtend om 09.00, om 10.00 m'n bieding gedaan en dinsdag om 08.30 waren we uit de prijs. Het is hier van belang om (erg) snel te zijn, uiteindelijk voor de vraagprijs gekocht. De woning stond redelijk hoog in de markt, maar was het mij waard; erg mooi, geen geklus, alleen wat schilderen (smaak). Dus dat was het mij wel waard.

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 10:21
Hier ook zojuist gekocht, geen aankoopmakelaar, onder de vraagprijs :))

• koentjuh
  • Laatst online: 17-01 09:13
Wij gaan morgen bij een huis kijken wat behoorlijk past bij wat we zoeken :)

Het staat al redelijke tijd te koop, wat duurder segment (750+). Men adverteert met een vanaf prijs, wat vermoedelijk ook de reden is dat het lang te koop staat. Zelf wil ik er niet de vanaf prijs voor geven dus ben benieuwd hoe graag men wil verkopen. ( en of het huis in real life ook voldoet ).

• Pizza_Boom
Gewoon een bod neerleggen. Makelaars weten dat ze na een paar weken zonder interesse/verkopers moeten zakken, maar de verkopers zien dat niet altijd"*. Daarin kan jouw bod helpen.

* Het net gerenoveerde en uitgebouwde huis van de buren ging voor 5 ton, dus moet mijn niet gerenoveerde en uitgebouwde, maar juist uitgeleefde hut voor minstens 525 gaan.

• Plenkske
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 21-01 11:32
Na het volgen en lezen van dit topic ben ik toch blij dat wij niet in een regio wonen waar de markt zo erg overspannen is.
Ook hier zijn huizenprijzen natuurlijk gestegen, maar ik heb niet het idee dat elk huis voor (ver) boven de vraagprijs verkocht wordt.
In het grote dorp waar we nu wonen zijn goede huizen wel lastiger te krijgen, daarom hebben we ook direct aangrenzende dorpen bekeken. En daar een huis gevonden wat helemaal bij ons past.

Paar dagen nadat het in verkoop kwam eerste bezichtiging gehad, en meteen daarna afspraak voor tweede bezichtiging gemaakt. Die was 4 dagen later. Twee dagen later konden we al gefeliciteerd worden, woning gekocht voor de vraagprijs.
Zonder aankoopmakelaar trouwens.
Crazy- schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:26:

Wij hebben ook gekozen voor execution only. Erg goed te doen hoor ! Ook wij gaan van huur naar ons eerste koophuis.
Bedenk wel dat het, ondanks dat je alles zelf snel aanlevert, toch langer kan duren dan je wil of verwacht. Ik heb hier een aantal dagen wel last van gehad, omdat je er meer aan denkt dan je wil. Wij hebben execution only via Independer gedaan. Erg goed bevallen hoor, ze helpen goed. Echter heeft de geldverstrekker wat steken laten vallen waardoor het toch bijna 2 weken langer duurde dan ik dacht. Je moet daar dus wel een beetje tegen kunnen. Ik denk dat je daar met een adviseur wat minder last van hebt.

Lees ook dit topic over hypotheekrentes, aan het einde ook kort mijn verhaal: Hoelang heb jij je hypotheekrente vastgezet?

• Crazy-
Plenkske schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:55:
Na het volgen en lezen van dit topic ben ik toch blij dat wij niet in een regio wonen waar de markt zo erg overspannen is.
Ook hier zijn huizenprijzen natuurlijk gestegen, maar ik heb niet het idee dat elk huis voor (ver) boven de vraagprijs verkocht wordt.
In het grote dorp waar we nu wonen zijn goede huizen wel lastiger te krijgen, daarom hebben we ook direct aangrenzende dorpen bekeken. En daar een huis gevonden wat helemaal bij ons past.

Paar dagen nadat het in verkoop kwam eerste bezichtiging gehad, en meteen daarna afspraak voor tweede bezichtiging gemaakt. Die was 4 dagen later. Twee dagen later konden we al gefeliciteerd worden, woning gekocht voor de vraagprijs.
Zonder aankoopmakelaar trouwens.

[...]

Wij hebben ook gekozen voor execution only. Erg goed te doen hoor ! Ook wij gaan van huur naar ons eerste koophuis.
Bedenk wel dat het, ondanks dat je alles zelf snel aanlevert, toch langer kan duren dan je wil of verwacht. Ik heb hier een aantal dagen wel last van gehad, omdat je er meer aan denkt dan je wil. Wij hebben execution only via Independer gedaan. Erg goed bevallen hoor, ze helpen goed. Echter heeft de geldverstrekker wat steken laten vallen waardoor het toch bijna 2 weken langer duurde dan ik dacht. Je moet daar dus wel een beetje tegen kunnen. Ik denk dat je daar met een adviseur wat minder last van hebt.

Lees ook dit topic over hypotheekrentes, aan het einde ook kort mijn verhaal: Hoelang heb jij je hypotheekrente vastgezet?
Tot! Goed om te lezen; echter uiteindelijk toch gekozen voor de Hypotheker. Execution only kost al toch nog 6/700€ - Hypotheker 1500. Echter bij Execution kan ik 2 partijen niet kiezen die toch mij voorkeur hebben (Obvion & NN).

De reden is dat, met name Obvion, de mogelijkheid geeft tot onbeperkt aflossen & meenemen rente andere woning. Dat heeft wel mijn voorkeur. Dus dan maar iets duurder; maar begeleiding / hulp altijd goed. Die paar 100€ extra is dan mooi

• Plenkske
Crazy- schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:36:
[...]

Tot! Goed om te lezen; echter uiteindelijk toch gekozen voor de Hypotheker. Execution only kost al toch nog 6/700€ - Hypotheker 1500. Echter bij Execution kan ik 2 partijen niet kiezen die toch mij voorkeur hebben (Obvion & NN).

De reden is dat, met name Obvion, de mogelijkheid geeft tot onbeperkt aflossen & meenemen rente andere woning. Dat heeft wel mijn voorkeur. Dus dan maar iets duurder; maar begeleiding / hulp altijd goed. Die paar 100€ extra is dan mooi
Zo is er voor ieder wat wils :)
Independer is execution only €595 en met adviseur €1195
Degene die ik heb gekozen is 15% aflossen per jaar en ook het meenemen van de rente bij verhuizing.
NN kan bij Independer met execution only, Obvion kan alleen met adviseur. Ik zie alleen die mogelijkheid van onbeperkt aflossen niet bij Obvion, ik zie staan 10% per jaar.

• Crazy-
Plenkske schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:37:
[...]

Zo is er voor ieder wat wils :)
Independer is execution only €595 en met adviseur €1195
Degene die ik heb gekozen is 15% aflossen per jaar en ook het meenemen van de rente bij verhuizing.
NN kan bij Independer met execution only, Obvion kan alleen met adviseur. Ik zie alleen die mogelijkheid van onbeperkt aflossen niet bij Obvion, ik zie staan 10% per jaar.
De keuze is reuze inderdaad. Qua obvion 100%: https://www.obvion.nl/Hyp...Obvion-Woon-Hypotheek.htm

Het is nog wel even rekenen en doen wat “de beste” keuze is. 10 (1,53) of 20 jaar (komt al richting 1,86%)

• Plenkske
Crazy- schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 14:45:
[...]

De keuze is reuze inderdaad. Qua obvion 100%: https://www.obvion.nl/Hyp...Obvion-Woon-Hypotheek.htm

Het is nog wel even rekenen en doen wat “de beste” keuze is. 10 (1,53) of 20 jaar (komt al richting 1,86%)
Ah mooi, dan is de site waar ik keek verouderde informatie ;) of andere afspraken...
Niemand kan natuurlijk voorspellen wat de rente over 10 of 20 jaar is, dus je weet altijd achteraf pas of het echt slim is geweest. Let bij het rekenen ook even op of je de hypotheek nog kunt krijgen met die rente. Op berekenhet.nl kan je de maximale hypotheek berekenen die ook rekening houdt met rentepercentage. Waarschijnlijk kan je een stuk meer lenen met 1,53 dan met 1,86 . En als je boven de 2 gaat, dus vanaf 2,01, kan je ook weer meer lenen. Het zou kunnen dat dit net het verschil maakt.
Succes in ieder geval !

• Crazy-
Plenkske schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 15:20:
[...]

Ah mooi, dan is de site waar ik keek verouderde informatie ;) of andere afspraken...
Niemand kan natuurlijk voorspellen wat de rente over 10 of 20 jaar is, dus je weet altijd achteraf pas of het echt slim is geweest. Let bij het rekenen ook even op of je de hypotheek nog kunt krijgen met die rente. Op berekenhet.nl kan je de maximale hypotheek berekenen die ook rekening houdt met rentepercentage. Waarschijnlijk kan je een stuk meer lenen met 1,53 dan met 1,86 . En als je boven de 2 gaat, dus vanaf 2,01, kan je ook weer meer lenen. Het zou kunnen dat dit net het verschil maakt.
Succes in ieder geval !
Rentelooptijd is wel een irritant punt, echter de vastigheid voor 20 jaar spreekt mij zeker aan...
qua hypotheek heb ik een max ingesteld wat we gaan lenen - geen cent meer & bij beide rentes zit ik er nog (ruim) onder.

Het scheelt, de eerste 10 jaar:

Meer rente €10.000
Minder afgelost: €5400,-.
Netto last maandlast hoger: €20,-

Netto dus al gauw 20/25k nadeliger (rente+aflossing) over 20 jaar

Het is dus koffiedik kijken aan de ene kant, andere kant weet je nu wel wat het exact gaat kosten in 20 jaar.. 2/3 minmaal afgelost; wellicht zelfs 100% door extra aflossing. Wat zelfs realistisch is. O-)

• nogeeninlog
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21-01 19:39
Crazy- schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 15:50:
[...]
Minder afgelost: €5400,-.
Netto last maandlast hoger: €20,-
Deze twee verschillen heb je toch alleen bij een annuiteitenhypotheek? Bij een lineaire hypotheek heb je alleen het renteverschil.

• Crazy-
nogeeninlog schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 19:36:
[...]

Deze twee verschillen heb je toch alleen bij een annuiteitenhypotheek? Bij een lineaire hypotheek heb je alleen het renteverschil.
het is misschien een overweging, echter de maandlast scheelt ruim het eerste jaar 270 netto.
Het is te overwegen uiteraard; kan het eens doorrekenen.
Qua rente scheelt het ook zeker; op de lange termijn

Een nu lagere maandlast, geeft toch wat ruimte jaarlijks (reserve) welke eventueel gebruikt kan worden voor aflossen. Een hogere last in de toekomst is op te vangen mbv loonstijging.

Kunnen we het zonder problemen dragen? Zeker.. maar je directe vrije spaarpot daalt wel.

Het is ook een beetje waarmee ik aan het stoeien/denken ben.

Crazy- wijzigde deze reactie 18-10-2019 20:03 (21%)

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:00

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

Me ook eens hier melden, vriendin wil al langer een woning kopen (huren al 9 jaar...) maar nooit mee bezig geweest.
Enkele weken geleden gewoon eens bij de ING binnen gelopen bij een hypothekendag, gewoon om eens te kijken wat er ongeveer kunnen lenen en wat de maandlasten ong zouden zijn.

Nu een beetje rond aan het kijken en 2 bezichtigingen gehad, 1 huis trekt ons wel, maar weten niet goed waar op te letten en wat te doen. Qua vraagprijs zitten ze dik onder wat we kunnen lenen, er was wel iets interesse en er was al een bod geweest, maar best onder vraagprijs en dat ging hem niet worden.

Vitality Discoshow

• TMC
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:29
KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 21:11:
Me ook eens hier melden, vriendin wil al langer een woning kopen (huren al 9 jaar...) maar nooit mee bezig geweest.
Enkele weken geleden gewoon eens bij de ING binnen gelopen bij een hypothekendag, gewoon om eens te kijken wat er ongeveer kunnen lenen en wat de maandlasten ong zouden zijn.

Nu een beetje rond aan het kijken en 2 bezichtigingen gehad, 1 huis trekt ons wel, maar weten niet goed waar op te letten en wat te doen. Qua vraagprijs zitten ze dik onder wat we kunnen lenen, er was wel iets interesse en er was al een bod geweest, maar best onder vraagprijs en dat ging hem niet worden.
Vraagprijs en wat je kan lenen zeggen niks over de marktwaarde. De enige manier om een bod te doen is door te kijken wat een gangbare m²-prijs is voor een dergelijk huis.

• President
  • Registratie: februari 2015
Even een vraag hier
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• rooot
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:59
Het zit er tussenin, in ons geval. Een beetje minder vanwege een lopende hypotheek. Maar typisch een vraag om te stellen aan een hypotheekadviseur. Die kan je dan ook laten zien wat je exact aan kunt.

• koentjuh
  • Laatst online: 17-01 09:13
President schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:18:
Even een vraag hier
Members only:
Dat ligt aan je hypotheek , maar veelal mag je boete vrij aflossen bij verkoop. Dan is het dus zoals jij stelt. Je houdt 200k over van de verkoop en kan op salaris 350k lenen, dus kan je 550k uitgeven.

• kaboom1555
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 09:12
Even een vraag hier
Members only:
Dan heb je flink afgelost in 5 jaar!

• Tsurany
  • Niet online
Even een vraag hier
Members only:
Je krijgt een hypotheek van 350k met een overbrugging van ~160k indien je vorige woning nog niet verkocht is. Je mag niet de volledige overwaarde (op basis van taxatie) financieren, volgens mij slechts 80%.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 09:45

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Even een vraag hier
Members only:
Members only:

Sport_Life wijzigde deze reactie 20-10-2019 22:15 (8%)

• President
Sport_Life schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 22:01:
[...]

Persoonlijk zou ik met een dergelijk salaris nooit 350k lenen, dan zit je behoorlijk aan de max en dat is in jullie geval gelukkig niet nodig :).
Ik zou eerst kijken bij een huis van zo'n 400k, mocht dat in jouw regio niet lukken kun je stapsgewijs omhoog gaan.
Maar als je meteen bij een woning van 550k gaat kijken wordt het lastiger om tevreden te geraken met 400k :P
Ik snap je idee daarin, maar als we met de huidige lasten nog zo'n 15k op jaarbasis kunnen sparen en ondertussen gewoon leven is er meer dan genoeg financiële ruimte om nu al wat groter te gaan wonen in plaats van over 5-10 jaar :). Zeker met onze baanzekerheid, financiële discipline en vermogende ouders welke in een noodgeval ook altijd zouden kunnen bijspringen :)

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 09:45

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

President schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 22:04:
[...]

Ik snap je idee daarin, maar als we met de huidige lasten nog zo'n 15k op jaarbasis kunnen sparen en ondertussen gewoon leven is er meer dan genoeg financiële ruimte om nu al wat groter te gaan wonen in plaats van over 5-10 jaar :). Zeker met onze baanzekerheid, financiële discipline en vermogende ouders welke in een noodgeval ook altijd zouden kunnen bijspringen :)
Dat is zeker waar. Het ligt ook erg aan de regio en of jullie inkomens gebaseerd zijn op 40u of 28u.

Sport_Life wijzigde deze reactie 20-10-2019 22:14 (20%)

• President
Sport_Life schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 22:09:
[...]

Dat is zeker waar. Het ligt ook erg aan de regio en of jullie inkomens gebaseerd zijn op 40u of 28u.
Daarom en de ander dingen die je net in je post had staan tellen uiteraard ook mee!

Maar voor 400k hebben we iets zoals https://www.funda.nl/koop...-willame-naghelstraat-16/

En voor 500k hebben we iets zoals https://www.funda.nl/koop...uis-40337619-haydnlaan-4/ en https://www.funda.nl/koop...41439020-schoutenlaan-24/

Daar zit nogal een verschil in, vandaar dat we even willen weten waar we ons op moeten richten. Maar hier komen we in ieder geval weer mee verder, de 500k zou dus sowieso gewoon prima haalbaar moeten zijn :)

• EHA1337
Tsurany schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:48:
[...]

Je krijgt een hypotheek van 350k met een overbrugging van ~160k indien je vorige woning nog niet verkocht is. Je mag niet de volledige overwaarde (op basis van taxatie) financieren, volgens mij slechts 80%.
Bij de ING 90% van calcasus of taxatie waarde. Wij zitten toevallig in dezelfde situatie. Wat het bij andere verstrekkers is zou ik niet durven zeggen.

Daarnaast moet de huidige hypotheek welke je al hebt binnen 30 jaar zijn afgelost. Voorbeeld van ons:

227.000 huidige restant hypotheek, 3 jaar geleden afgesloten, moet binnen 30 jaar worden afgelost.
90.000 nieuw deel hypotheek, sluit je weer voor 30 jaar af.

Het werkt niet zo dat je de hypotheek "aflost" met verkoop van de huidige woning en weer opnieuw met 30 jaar begint bij het kopen van een andere woning. Dit geldt in ieder geval voor hypotheken welke niet aflossingsvrij zijn.

EHA1337 wijzigde deze reactie 21-10-2019 09:42 (33%)

• Tsurany
  • Niet online
President schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 22:18:
[...]

Daarom en de ander dingen die je net in je post had staan tellen uiteraard ook mee!

Maar voor 400k hebben we iets zoals https://www.funda.nl/koop...-willame-naghelstraat-16/

En voor 500k hebben we iets zoals https://www.funda.nl/koop...uis-40337619-haydnlaan-4/ en https://www.funda.nl/koop...41439020-schoutenlaan-24/

Daar zit nogal een verschil in, vandaar dat we even willen weten waar we ons op moeten richten. Maar hier komen we in ieder geval weer mee verder, de 500k zou dus sowieso gewoon prima haalbaar moeten zijn :)
Ik heb ook maximaal geleend omdat de overwaarde van mijn vorige woning zorgde voor een gunstige LTV, dan is het risico een stuk lager. Daarnaast vond ik de maandlasten meer dan behapbaar en met spaargeld kan ik makkelijk twee jaar overbruggen.

Verschil tussen 400k en 500k is inderdaad groot als je kijkt naar wat er verkrijgbaar is.

• Martinusz
Vergeet ook niet dat hoe groter je gaat wonen je ook meer (opstart)kosten hebt ;) energieverbruik zal waarschijnlijk wat hoger liggen, je hebt meer ruimtes te vullen met meubels e.d.
Vrienden van ons die hebben ook aan hun max geleend en die zitten nu al ongeveer 1,5 jaar in een groter huis, maar die nog behoorlijk kaal is, simpelweg omdat de centjes voorlopig even op zijn :+ (en de inboedel uit oude huis de ruimtes niet vullen)

• Tsurany
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:49:
Vergeet ook niet dat hoe groter je gaat wonen je ook meer (opstart)kosten hebt ;) energieverbruik zal waarschijnlijk wat hoger liggen, je hebt meer ruimtes te vullen met meubels e.d.
Vrienden van ons die hebben ook aan hun max geleend en die zitten nu al ongeveer 1,5 jaar in een groter huis, maar die nog behoorlijk kaal is, simpelweg omdat de centjes voorlopig even op zijn :+ (en de inboedel uit oude huis de ruimtes niet vullen)
Dan hebben we het over enkele duizenden euro's aan extra kosten. Als je dat niet beschikbaar hebt moet je überhaupt niet gaan verhuizen 8)7

• Martinusz
Tsurany schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:50:
[...]

Dan hebben we het over enkele duizenden euro's aan extra kosten. Als je dat niet beschikbaar hebt moet je überhaupt niet gaan verhuizen 8)7
Dat kan prima, alleen niet als je alles moet vervangen ;)

• Tsurany
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:56:
[...]

Dat kan prima, alleen niet als je alles moet vervangen ;)
Wat mij betreft moet je gewoon niet in zo'n situatie terecht willen komen. Als het anderhalf jaar duurt voordat je zulke meubels kan kopen dan heb je echt een heel krappe financiële situatie, waarom zou je dan überhaupt naar een grotere woning kijken?
Dat is echt een gevalletje van boven je stand willen leven.

• Christiano007
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 08:54

Christiano007

Ich bin der champion

Ach dan heb je ook minder snel een teringzooi :P

Ter land, ter zee en in de kroeg

• ApexAlpha
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 10:20
Tsurany schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:12:
[...]

Wat mij betreft moet je gewoon niet in zo'n situatie terecht willen komen. Als het anderhalf jaar duurt voordat je zulke meubels kan kopen dan heb je echt een heel krappe financiële situatie, waarom zou je dan überhaupt naar een grotere woning kijken?
Hier ben ik het niet zo me eens. Ik ben naar een groter huis gegaan en had toen ik samenwoonde alleen mijn eigen slaapkamer aan meubels. Ik heb natuurlijk wel een bank en tafel gekocht maar je hoeft toch niet op dag één alles al in orde te hebben.

Mijn TV kwam afgelopen week pas, er komt nog een rolgordijn ergens, de kleine kamer moet nog gevuld.

komt allemaal wel goed, gewoon lekker huis ingaan en beginnen. Marktplaats is je vriend.

• Martinusz
Tsurany schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:12:
[...]

Ik zou het ook niet doen, maar:
Dit is het een beetje, wij hebben een bijzondere situatie (staat ergens in dit topic, waarbij wij al meer dan 1,5 jaar weten dat we gaan verhuizen door lange oplevertijd).
Maar sinds wij vertelde dat we gingen verhuizen en dat is dus naar een groter huis/tuin, ik denk dat binnen een maand of 2 ze ook een nieuw huis kochten wat groter is en ze verhuisden binnen 3 maanden.
Moeten ze natuurlijk helemaal zelf weten (dat zal echt aan mijn r**t roesten), maar ze zitten nu dus groter in een kaal huis :+ dat gaat ons dus niet gebeuren :P kwestie van keuzes maken (sparen, keer niet op vakantie of minder duur etc.), waardoor wij straks zorgen dat alles af is als we overgaan :)

• StecaGrid
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 09:26
Even een vraag hier
Members only:
Je moet de 100k aflossen binnen 25 jaar (je hebt al vijf gehad) om in aanmerking te komen voor renteaftrek. Die 100k weegt dus wel wat zwaarder. Hou ook rekening met de verkoop en aankoopkosten (ca 20k?)

• Tsurany
  • Niet online
ApexAlpha schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:18:
[...]

Hier ben ik het niet zo me eens. Ik ben naar een groter huis gegaan en had toen ik samenwoonde alleen mijn eigen slaapkamer aan meubels. Ik heb natuurlijk wel een bank en tafel gekocht maar je hoeft toch niet op dag één alles al in orde te hebben.

Mijn TV kwam afgelopen week pas, er komt nog een rolgordijn ergens, de kleine kamer moet nog gevuld.

komt allemaal wel goed, gewoon lekker huis ingaan en beginnen. Marktplaats is je vriend.
Als de grootste reden om zulke uitgaven uit te stellen een financiële reden is dan is het de vraag of je wel groter moet gaan wonen. Ik kan zeker begrijpen dat een starter niet direct alles op orde heeft wanneer je van een enkele slaapkamer komt, als starter rustig opbouwen is inderdaad geen vreemde keuze.
Maar wanneer je al een (koop)woning hebt en er bewust voor kiest groter te gaan wonen terwijl je niet de financiële middelen hebt om wat extra meubels aan te schaffen heb je, in mijn ogen, geen gezonde financiële huishouding. Dan is het niet onverstandig om groter wonen even uit te stellen tot je wel het financiële plaatje rond hebt.

En natuurlijk zijn er weer allerlei uitzonderingen te bedenken waarom eerder upgraden toch verstandig is maar doorgaans zou ik het niet aanraden als je daardoor financieel erg krap komt te zitten.

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 10:32
Tsurany schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:52:
[...]
Maar wanneer je al een (koop)woning hebt en er bewust voor kiest groter te gaan wonen terwijl je niet de financiële middelen hebt om wat extra meubels aan te schaffen heb je, in mijn ogen, geen gezonde financiële huishouding. Dan is het niet onverstandig om groter wonen even uit te stellen tot je wel het financiële plaatje rond hebt.
Als je geen ruimte hebt om een paar meubels te financieren zou ik het ook niet doen. Alhoewel ik dit bij mijn eerste koophuis ook deed. Moest bij schoonouders lenen om bank te kunnen kopen. 8)7

Als je een prima perspectief hebt vwb inkomen zou ik dat wel aandurven. Ja er kan altijd iets gebeuren, maar altijd op super zeker spelen wordt je mijn inziens ook niet beter van.

Het ligt er ook aan wat voor uitgave patroon je hebt. Kun je goed sparen en leef je zuinig dan is de keuze om maximaal te lenen anders dan iemand die een gat in zijn hand heeft.

Ik had vroeger een collega die zelfde verdiende, zelfde soort huis, zelfde maandelijkse vaste lasten, maar echt een gat in zijn hand. Moest dus iedere maand schrapen om alles te kunnen betalen. Ik leefde zuinig en kon het makkelijk betalen en had een goed gevulde spaarrekening.

De regels voor maximale hypotheken zijn in de loop der jaren flink aangescherpt. In principe kun je "veilig" maximaal leven. En in geval van @President zou ik makkelijk een huis van 5 ton aandurven.

Toen ik mijn eerste huis kocht kon ik maar liefst voor 126% financieren. (via bekende bij de bank dat wel :X ) Kon ik het betalen? Op papier niet, in de praktijk makkelijk. En ging er met koop ook nog op vooruit. Betaalde €650 rente en aflossing en daarvoor huurde ik voor €950.

Maar het ligt dus helemaal aan de situatie.

• Euler212
  • Registratie: juni 2014
  • Niet online
Als ik in 2019 een hypotheekofferte teken, voor een hypotheek die in 2020 ingaat, waar valt de NHG grens dan?

• Martinusz
Euler212 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 08:05:
Als ik in 2019 een hypotheekofferte teken, voor een hypotheek die in 2020 ingaat, waar valt de NHG grens dan?
Dat was op zich niet zo heel moeilijk te vinden…
Wanneer kan ik gebruik maken van de nieuwe kostengrens of Voorwaarden en Normen 2020?
Bij een bindend aanbod van de bank of geldverstrekker uitgebracht in 2020. Vanaf 1 januari 2020 gaat de kostengrens voor NHG omhoog van €290.000 naar €310.000. Daardoor wordt een woning met NHG bereikbaar tot een maximale koopsom tot €310.000.

Dit betekent dat de nieuwe kostengrens al kan gelden voor een woning die je in 2019 hebt gekocht. Voor NHG is alleen belangrijk wanneer de hypotheekovereenkomst definitief tot stand komt. Dit mag op zijn vroegst op 1 januari 2020 gebeuren. Je kunt dus nu al een woning tot €310.000 kopen, als de hypotheek pas in 2020 definitief rond komt.

• Anoniem: 35872
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Even een vraagje en heb graag jullie mening..

Af en toe zitten we een beetje rond te kijken naar een "upgrade" tov onze huidige woning.
Ons huidige huis voldeed altijd prima, maar toch blijft ruimte een dingetje...
Het huis wat we op het oog hebben is een stuk ruimer, en heeft meer kamers + een garage..

Link: https://www.funda.nl/koop...ltje-noordewierstraat-83/

Deze woning staat in dezelfde woonwijk als we nu wonen, wat ideaal is voor de kinderen die niet van school/vriendjes etc hoeven te veranderen.
Het huis voldoet aan alle eisen die we stellen.
Issue is de vraagprijs. het staat nu ruim 5-6 maanden te koop en de prijs is al iets gezakt..
Vergelijk ik het met de rest van de wijk, dan is het in mijn ogen "overpriced"..
Vergelijkbare huizen gaan voor 330-350k weg..

2 maanden geleden wezen kijken en direct een eindbod neergelegd van 350k (ons budget).
De vraagprijs was toen nog 398k, maar blijkbaar is er geen animo voor..
Naam en bod op tafel laten liggen bij de makelaar en gezegd wanneer het toch bespreekbaar wordt, dat ze weer contact op moeten nemen..
Tot op heden niets gehoord..

Volgens kennisen die daar in de straat wonen hopen de huidige bewoners op een gek die toch de vraagprijs op tafel wil leggen, ze hebben niet echt haast om te verhuizen.

In hoeverre denken jullie dat er nog te onderhandelen valt..
382k, is echt teveel voor ons, aangezien ik de hypotheek niet hoger wil hebben dan 300k (maandlasten zullen dan niet tot nauwelijks stijgen tov mijn huidige "dure" hypotheek.
Nog tips of strategieen?

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Je zegt zelf al dat ze blijkbaar geen haast hebben met verhuizen. Dat alleen al maakt onderhandelen lastig. Naast het feit dat je zelf al zegt dat 350k je eindbod was en je eigenlijk ook niet hoger wilt gaan...

Als zij dat eindbod al van tafel hebben geveegd en ze blijven liever wachten op een hoger bod, wat denk je dan nog klaar te kunnen spelen?

Enige manier is om toch nog wat hoger te bieden en kijken of ze nog wat kunnen zakken. Maar dan moet je bereid zijn om ergens in het midden van elkaar uit te komen. (en dan is het nog steeds maar de vraag of ze niet liever vasthouden aan de vraagprijs).

edit: het is natuurlijk wel zo dat zij lijken te beseffen dat hun originele vraagprijs niet realistisch was... ze zijn zelf al met 16k gedaald. Een kleine ophoging van jullie bod daarin zou dan wel een opening kunnen geven. Als gesture zou je dan 360k kunnen bieden, en dan kun je misschien wel tot elkaar toe komen... mits je dat wilt en kunt missen...

Als je het echter écht niet meer dan 350k waard vindt, moet je je af vragen of je dit wel wilt doorzetten. En de vraag is ook: hoeveel haast heb jij zélf om te verhuizen? Anders kun je ook lekker afwachten tot ze alsnog bij je uit gaan komen. Of moet je verder zoeken tot je een ander geschikt huis vindt dat wel past bij je budget.

LuNaTiC wijzigde deze reactie 22-10-2019 10:29 (36%)

• Tsurany
  • Niet online
Remko24 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:17:
In hoeverre denken jullie dat er nog te onderhandelen valt..
382k, is echt teveel voor ons, aangezien ik de hypotheek niet hoger wil hebben dan 300k (maandlasten zullen dan niet tot nauwelijks stijgen tov mijn huidige "dure" hypotheek.
Nog tips of strategieen?
Als ze geen haast hebben wachten ze gewoon net zo lang tot ze een goede prijs krijgen. De huizenprijzen stijgen nog steeds, wellicht is het nu niet 382k waard maar over twee jaar als de rest van de huizen wel tot dat niveau gestegen zijn?

• Niet online
Ik ben geen goede onderhandelaar. :)

Aangezien er nog wat kleine dingen zijn die we willen veranderen (vloeren,gordijnen, binnen schilderwerk, zolder) evt wat nieuw meubilair.
Hier gaat zo 10-15k in zitten..

Ja er zit nog wel wat rek in ons budget, maar dat zal dan ten koste gaan van het budget om evt zaken op te knappen of te veranderen op de korte termijn...
Of een hogere hypotheek, maar dan gaan mijn maandlasten verder omhoog dan gewenst..
Tsurany schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:33:
[...]

Als ze geen haast hebben wachten ze gewoon net zo lang tot ze een goede prijs krijgen. De huizenprijzen stijgen nog steeds, wellicht is het nu niet 382k waard maar over twee jaar als de rest van de huizen wel tot dat niveau gestegen zijn?
Hier lijkt het wel op, op een gegeven moment zal er wel een gek langs komen die het geld ervoor over heeft..

Anoniem: 35872 wijzigde deze reactie 22-10-2019 10:38 (34%)

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
Als je de maandlasten niet hoger wilt hebben zou je een stukje aflossingsvrij in je hypotheek kunnen nemen en dan iets meer bieden.

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Remko24 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:37:
Ik ben geen goede onderhandelaar. :)

Aangezien er nog wat kleine dingen zijn die we willen veranderen (vloeren,gordijnen, binnen schilderwerk, zolder) evt wat nieuw meubilair.
Hier gaat zo 10-15k in zitten..

Ja er zit nog wel wat rek in ons budget, maar dat zal dan ten koste gaan van het budget om evt zaken op te knappen of te veranderen op de korte termijn...
Of een hogere hypotheek, maar dan gaan mijn maandlasten verder omhoog dan gewenst..
Heb je geen aankoopmakelaar dan?

Kijk, genoeg mensen die zeggen het zonder aankoopmakelaar te kunnen doen, maar wellicht als je van jezelf weet dat je geen goede onderhandelaar bent, is het dan juist wél handig om zo iemand te nemen. Een goede aankoopmakelaar weet misschien net het verschil te maken.

Zeker als je gewoon eentje weet te vinden die no cure no pay doet en in veel gevallen kun je nog een aardige korting krijgen als het gaat om een simpele gerichte aankoop (zoals deze).

Mijn aankoopmakelaar deed voor €995 ,- onze gerichte aankoop en dat hebben we er ruimschoots uitgehaald. Ik ben ook geen goede onderhandelaar en had waarschijnlijk sowieso al hoger ingezet en uitgekomen omdat ik bang zou zijn misgegrepen te hebben, gelukkig heeft hij meer kennis en weet dan via de verkoopmakelaar makkelijk als concullega's onder elkaar hoe de kaarten ongeveer liggen.

• Martinusz
Remko24 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:37:

Heb je dit al wel eens echt door laten rekenen met verschillende delen hypotheek etc.
Want als je van een 'oude hoge rente' hypotheek komt, dan kun je behoorlijk wat meer lenen deze dagen tegen betere rentepercentage, maar bijna dezelfde netto kosten.
In ons geval ruim een ton meer lenen, terwijl netto haast gelijk blijft (loopt wel iets op komende jaren).

• Niet online
Nee, nog geen aankoop makelaar in de arm genomen..
Maar sinds we dit huis hebben gezien en nu 2 maanden later nog steeds te koop zien staan wakkert de interese wel weer aan..
Dus misschien inderdaad eens kijken naar een gerichte aankoop makelaar.

Als we het budget helemaal oprekken dan is de vraagprijs zelfs te betalen, echter vind ik het huis dit nog niet waard.. Ook met het oog op de toekomst ben ik nogal sceptisch op een nieuwe crisis..

Mijn huidige woning heb ik ook op de top van de markt gekocht in 2007..
Martinusz schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:57:
[...]

Heb je dit al wel eens echt door laten rekenen met verschillende delen hypotheek etc.
Want als je van een 'oude hoge rente' hypotheek komt, dan kun je behoorlijk wat meer lenen deze dagen tegen betere rentepercentage, maar bijna dezelfde netto kosten.
In ons geval ruim een ton meer lenen, terwijl netto haast gelijk blijft (loopt wel iets op komende jaren).
Ja klopt, echter ga ik qua hypotheek flink omhoog, van 200k naar 300-350k (ligt aan de uiteindelijke prijs).
Eigen geld + overwaarde is ongeveer 60-70k waar alles van betaald moet worden (verkoop oude huis, kosten koper, makelaar, notaris, etc.)

Anoniem: 35872 wijzigde deze reactie 22-10-2019 11:04 (40%)

• Martinusz
Remko24 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:57:
Nee, nog geen aankoop makelaar in de arm genomen..
Maar sinds we dit huis hebben gezien en nu 2 maanden later nog steeds te koop zien staan wakkert de interese wel weer aan..
Dus misschien inderdaad eens kijken naar een gerichte aankoop makelaar.

Als we het budget helemaal oprekken dan is de vraagprijs zelfs te betalen, echter vind ik het huis dit nog niet waard.. Ook met het oog op de toekomst ben ik nogal sceptisch op een nieuwe crisis..

Mijn huidige woning heb ik ook op de top van de markt gekocht in 2007..

[...]

Ja klopt, echter ga ik qua hypotheek flink omhoog, van 200k naar 300-350k (ligt aan de uiteindelijke prijs).
Eigen geld + overwaarde is ongeveer 60-70k waar alles van betaald moet worden (verkoop oude huis, kosten koper, makelaar, notaris, etc.)
Mogelijk nog overwaarde uit je huidige huis? Of zit dat al in die 60-70K?

• Niet online
Zit er al bij in..

Het volgende is voor mij nog wel "redelijk"

Vraagprijs woning
€ 360.000
Hypotheekbedrag
€ 322.090
Je legt zelf in
€ 50.000
Totaal nodig voor je huis (incl overdrachtsbelasting)
€ 372.090

Dan houd ik ongeveer 15k over voor verkoop huidige woning (210k), taxaties, keuringen..
Laten we plat zeggen 10k voor een opfrisbeurt van de nieuwe woning..
En dan valt of staat het met de bouwkundige keuring, dan moet hier niet teveel aan het licht komen..

Opknappen zolder, vloer BG zal dan later moeten..

Anoniem: 35872 wijzigde deze reactie 22-10-2019 11:12 (102%)

• Tsurany
  • Niet online
Je kan 360k als nieuw eindbod neerleggen. Je zegt dat vergelijkbare huizen voor 330k-350k gaan, heb je daar al op geboden? Als dat niet het geval is, kan je dan wel stellen dat het vergelijkbare woningen zijn? Je lijkt toch een sterke voorkeur voor deze te hebben.

• Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:34:
Je kan 360k als nieuw eindbod neerleggen. Je zegt dat vergelijkbare huizen voor 330k-350k gaan, heb je daar al op geboden? Als dat niet het geval is, kan je dan wel stellen dat het vergelijkbare woningen zijn? Je lijkt toch een sterke voorkeur voor deze te hebben.
Niet op geboden, ik hou funda best goed in de gaten als het om mijn eigen woonwijk gaat..
Vergelijkbare huizen zie ik dan voorbij komen met een vraagprijs van 330-350.

• Tsurany
  • Niet online
Remko24 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:56:
[...]

Niet op geboden, ik hou funda best goed in de gaten als het om mijn eigen woonwijk gaat..
Vergelijkbare huizen zie ik dan voorbij komen met een vraagprijs van 330-350.
En waarom bied je dan niet op die huizen? Ontbreekt er iets aan of is de ligging toch minder? Is de staat van onderhoud wellicht toch slechter?

Ik wil verder geen uitspraken over die huizen doen, ik ken de regio niet goed genoeg. Maar het blijft altijd lastig om het over vergelijkbare huizen te hebben indien die huizen voor jou geen optie zijn. Ik zag hetzelfde met mijn aankoop, tijdens het bepalen van de prijs wees mijn vriendin naar andere huizen die iets lager geprijsd waren als argument waarom ons huidige huis te duur zou zijn. Toen ik voorstelde om dan een van die huizen te kopen haakte ze toch af, alhoewel ze ogenschijnlijk vergelijkbaar waren zagen we ons daar toch niet wonen en hier wel.

• Niet online
Op dat moment hadden we andere prioriteiten ipv een huis te kopen..
De markt ben ik in de gaten blijven houden, echter niet actief gaan bieden..

Sinds de zomer zijn we rustig aan het bekijken wat we mooi vinden en wat binnen het "budget" past..
Dit huis is ook het enige huis waar we momenteel interesse in hebben, echter vinden we de vraagprijs te hoog. We kijken ondertussen ook verder, en mijn ervaring van de laatste 2-3 jaar is dat dit soort huizen maar heel enkel beschikbaar komen in de wijk.. 90% van de wijk zijn huizen waar we nu ook in wonen, 120-130m2 woonoppervlak en in de prijsrange van 150-220k..

Verhuizen naar een andere wijk/stad/dorp etc is natuurlijk ook mogelijk, maar ik vind de huidige wijk zeer aangenaam maarja het aanbod huizen met die specificatie (veel woonopp, garage, grote tuin, etc) is gewoon schaars.

Ander huis in dezelfde straat stond vorig jaar te koop:
https://www.oozo.nl/wonin...oordewierstraat-4-hengelo

Die is uiteindelijk verkocht voor 340k na 6 weken te koop gestaan te hebben. (opgevraagd bij Kadaster afgelopen zomer)
En die had ook nog een kelder zo groot als het hele huis.. (Veel meer woonopp.)

Anoniem: 35872 wijzigde deze reactie 22-10-2019 13:18 (17%)

Pagina: 1 ... 108 ... 116 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True