Tsurany schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:49:
[...]
Dat was een half jaar geleden, drie makelaars die allen aangaven niet al te hoog in de vraagprijs te willen zitten om zo meerdere biedingen uit te lokken en dan boven de vraagprijs uit te komen.
En als je er even over na denkt moet je wel tot de conclusie komen dat het zo werkt, immers is het de norm dat er overboden wordt op de vraagprijs dus dat betekent dat makelaars simpelweg niet aan de hoge kant gaan zitten want dan zou er niet structureel overboden kunnen worden.
Precies dit.
Genoeg voorbeelden in de buurt van huizen zie net iets te duur de markt in gegaan zijn, en daardoor lang te koop staan. En uiteindelijk ook gewoon niet de prijzen halen van gelijke huizen met een lagere vraagprijs.
Concreet voorbeeld van de verkoop van mijn eigen huis; Laatste huis ervoor was weg gegaan voor 339 uit mijn hoofd. Nu had ik 345 kunnen proberen, en dat was ook een beetje ons eerste plan. Echter; we hadden nu al wat mensen die aangaven dat ze er vanuit gingen dat ze toch 20% hoger moesten bieden dan de vraagprijs, en het dus niet konden betalen.
Op aanraden van de makelaar de vraagprijs op 325 gezet. Uiteindelijk is ons huis in twee weken verkocht voor 352. De eerst volgende na ons in hetzelfde rijtje, kreeg hier lucht van, en heeft zijn huis te koop gezet voor 349. Die heeft maanden te koop gestaan, en is uiteindelijk ruim onder de vraagprijs verkocht.
En dat terwijl in de tussentijd in datzelfde rijtje meerdere huizen met een lagere vraagprijs wel zijn verkocht.
Ik blijf erbij; laag inschieten om geen potentiele kopers af te schrikken. De uiteindelijke prijs corrigeert zich wel.
Dit is inmiddels anderhalf jaar geleden, en nu staat er eentje te koop voor 379. Die gaat er nog wel even mee zitten vrees ik...
[
Voor 3% gewijzigd door
MikeyMan op 03-10-2019 07:49
]