Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 107 ... 366 Laatste
Acties:

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29
Highfive95 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:42:
@LuNaTiC
Voor mij zou dat ook niet goed voelen hoor. Wetende dat je 2K moet aftikken voor iets wat een principe zaak is geworden. Maar goed, als droomhuis is dan doet het even pijn en daarna lekker wonen in je droomhuis.

@Martinusz
Het ligt er denk ik maar heel erg aan hoe principieel de verkoper is. Is hij van principes dan zit je met gaten in de muur en kun je meteen airco's gaan regelen. Ook niet echt fijn als je meteen alles moet gaan uitzoeken.

Het is maar net hoe hard je het wil spelen. En of je daar gelukkig van wordt? Ik weet het niet.
Hij zal het niet met gaten in de muur mogen achterlaten :) maar goed, als ze het inderdaad doen, heb je wel wat werk ja, zelf airco aanschaffen en op hangen.
Ik denk dat het ook nog beetje afhangt van hoe oud die airco's nu zijn, zijn ze splinternieuw, dan mogelijk toch die 2000,- aftikken, zijn ze al tig jaar oud, tegenbod doen of gewoon niet accepteren.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Brent schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:16:
[...]

Da' wee'k nie', daarom vraag ik het toch :+ Er worden nogal wat documenten ondertekent en ik weet niet 100% zeker of zo'n bod vrijblijvend is. Als jij dit ergens zwart op wit hebt lees ik het graag.
Een huis kan niet modeling gekocht worden, dat moet schriftelijk gebeuren. Genoeg te vinden op Google hierover.
Ryan1981 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:33:
Ik erger me ook heel erg aan het feit dat het bedrag op funda niet realistisch is met de werkelijke kosten. Hier mag de huizenmarkt toch wel eens een keer iets aan doen . . .
Wat bedoel je met "de huizenmarkt"? De huizenmarkt is een kwestie van vraag en aanbod, de vraag is nu zo hoog dat er ruim boven de vraagprijs geboden wordt. Het enige wat hier aan gedaan kan worden is het aanbod verhogen of de vraag dempen.
Notna schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:31:
[...]

Het zijn roerende goederen. As such kunnen ze niet mee gefinancieerd worden en moeten met eigen middelen betaald worden. :)
In theorie niet inderdaad. Echter kan je simpelweg het bod met 2k verhogen, een taxateur gaat echt niet moeilijk doen om 2k, dat is ruim binnen de marge.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 09:12

Ryan1981

Je ne sais pas

Tsurany schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:48:
[...]

Een huis kan niet modeling gekocht worden, dat moet schriftelijk gebeuren. Genoeg te vinden op Google hierover.

[...]

Wat bedoel je met "de huizenmarkt"? De huizenmarkt is een kwestie van vraag en aanbod, de vraag is nu zo hoog dat er ruim boven de vraagprijs geboden wordt. Het enige wat hier aan gedaan kan worden is het aanbod verhogen of de vraag dempen.

[...]

In theorie niet inderdaad. Echter kan je simpelweg het bod met 2k verhogen, een taxateur gaat echt niet moeilijk doen om 2k, dat is ruim binnen de marge.
Ik doelde meer op het kosten koper/v.o.n verhaal. Geef ten minste een indicatie. Pas uitgerekend wat een von echt ging kosten en dat viel vies tegen, dat was nog exclusief dubbele kosten tot oplever datum.

Verwijderd

Martinusz schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:38:
Ik zou toch zeker overwegen om te zeggen prima, dan zonder airco's, we nemen ze niet over, het bod wat staat is zonder airco's.
Dan zullen de verkopers toch ook wel achter hun oren krabben, want dan moeten ze ze gaan verwijderen :) wat kosten met zich mee brengt. (dus kans dat ze ze toch laten zitten)
Voor 2000,- kun je gloednieuwe aitco's laten ophangen, dat zou ik dan nog liever doen met die 2000,- die je anders los aan hen zou moeten betalen.
Dit zou ik doen inderdaad.
ZO heb ik een vergelijkbare situatie gehad met een gehuurde cv ketel (wat mij niet gemeld was).
Uiteindelijk wel nog tot een compromis gekomen omdat het een nieuwe cv was en ik voor een paar 100 euro een nieuw ding had :P .

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:07
Tsurany schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:48:
[...]

Meestal schrijf je je in voor zo'n loting. Genoeg over te vinden op Google hierover :+

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Brent schreef op woensdag 25 september 2019 @ 15:03:
[...]

Meestal schrijf je je in voor zo'n loting. Genoeg over te vinden op Google hierover :+
En dan moet je alsnog een koopovereenkomst tekenen, simpelweg inschrijven op een loting betekent niet dat je direct aan de koop vast zit. Bovendien heeft de koper daarnaast nog z'n normale drie dagen bedenktijd.
En dan heb je het over nieuwbouw, dat is hier niet van toepassing.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Op ons inschrijfformulier voor de loting stond wel dat het niet vrijblijvend was en je aan de koop vast zat. Maar goed, lijkt me juridisch totaal niet haalbaar. Gelukkig wilden wij niet ontbinden, dus maakte verder ook niet uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:22

vectormatic

Warlock of the doorlock

Heeft er iemand een idee hoe/of je wegkomt met een bod fors onder de vraagprijs?

Wij hebben een huis op het oog, maar zijn er achter gekomen dat een huis in dezelfde prijs voor een goede 35K minder is verkocht deze zomer, fotos op funda (en op het zicht de voorgevel) is allemaal netter/beter. Nu heeft het huis wat we op het oog hebben ook wel weer pluspunten, maar niet genoeg om die 35K te rechtvaardigen.

Ben alleen een beetje bang dat als ik open met 40-45K onder de vraagprijs de "gun-factor" wel eens goed verkeken zou kunnen zijn

(overigens, gaat om een niet courant type huis in een gehuchtje een half uur van utrecht af, wat al drie maanden staat, daar is het absoluut geen verkopers-markt)

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Flauw antwoord maar het 'hangt er maar vanaf'.

Het hangt er vanaf hoe de verkopers er in staan. Hoe lang ze het al te koop hebben staan? Waarom willen ze er vanaf, en hoe snel? Hebben ze haast? En gaat het om 40k onder de verkoopprijs van 200k of 40k onder de verkoopprijs van 600k, ook nogal een verschil.

Ga je zelf bieden, of maak je gebruik van een aankoopmakelaar?

Aankoopmakelaars zullen sowieso óók net als jij goed onderzoek doen naar soortgelijke huizen in de buurt en voor hoeveel die zijn verkocht. Zeker een aankoopmakelaar weet dan goed met zo'n verkoopmakelaar te babbelen en daarvan gebruik te maken. Dus die kunnen dan heel goed het argument gebruiken wat je zelf al maakt.

Verder staat het al 3 maanden te koop, dus het zal geen storm lopen. Wat dat betreft zullen ze vast elk bod serieus nemen, ook die van jou. Zou me dan geen zorgen maken om een gunfactor. Dat ligt anders als het net op de markt en/of je weet dat je te maken hebt met concurrenten. Dan wil je er vast iets steviger in gaan. Maar nogmaals, het ontbreekt eigenlijk aan informatie om er meer over te kunnen zeggen.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YBH
  • Registratie: December 2008
  • Niet online

YBH

Hoi allen,

Ter introductie, ik heb onlangs een bod gedaan op een huis en mijn bod is ook geaccepteerd. Tijdens het gesprek met de makelaar gaf hij aan dat het om een notarisverkoop ging en vanuit de erfgenamen nog geen akkoord is gegeven tot verkoop (moeilijkheden met communicatie), waarbij een van de erfgenamen in het buitenland woont. De makelaar gaf wel aan dat er hoogstwaarschijnlijk een akkoord wordt gegeven en dat "eigenaren" zeker van plan waren het huis te verkopen gezien de al hiervoor gemaakte kosten.

Ik was hier niet van op de hoogte tijdens de bezichtiging, ook nadat ik meermaals heb gevraagd voor de reden van verkoop. Is het gebruikelijk dat woningen überhaupt op de markt komen, terwijl er nog geen akkoord is gegeven tot verkoop van de rechtmatige eigenaar? Zijn er wellicht ook juridische stappen die ik kan ondernemen? Ik zou namelijk niet mijn huidig bod (~10% boven vraagprijs) hebben gedaan als ik niet zeker wist of ik de woning ook zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Volgens mij heb je echt onwijs weinig tot geen rechten zolang je nog geen koopcontract hebt getekend.

Zelfs nu ze je bod hebben geaccepteerd, en dit zou verder niet spelen, zouden ze in theorie zich nog steeds terug kunnen trekken en sta je met lege handen.

Dus zo lang er niets op papier staat, van beide kanten ondertekend, en de wettelijke bedenktijd is nog niet verstreken, zal het spannend voor je worden zonder dat je er al te veel aan kunt doen...

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
YBH schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 15:10:
Ik zou namelijk niet mijn huidig bod (~10% boven vraagprijs) hebben gedaan als ik niet zeker wist of ik de woning ook zou krijgen.
Wat is dat nou voor vreemde redenatie :? :?
Je biedt toch wat je het huis waard vind, je weet van te voren nooit of je de woning gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YBH
  • Registratie: December 2008
  • Niet online

YBH

Martinusz schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 15:29:
[...]

Wat is dat nou voor vreemde redenatie :? :?
Je biedt toch wat je het huis waard vind, je weet van te voren nooit of je de woning gaat krijgen.
Niet helemaal mee eens, het speelt natuurlijk mee dat je biedt met de gedachtegang dat er ook andere bieders zijn. Als de verkopende makelaar open kaart had gespeeld in zowel de advertentie (bv op Funda) en aangegeven had dat de verkoop nog niet helemaal zeker is, zie ontbreken van akkoord van de erfgenamen. Dan was dit zeker van invloed geweest op de gedane biedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, idd, beetje vreemd om het huis in de verkoop te gooien terwijl dat nog tot problemen kan leiden. Ook het vergaren van informatie e.d. kost tijd en geld. Beetje zonde zo van alle moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

YBH schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 15:34:
[...]

Niet helemaal mee eens, het speelt natuurlijk mee dat je biedt met de gedachtegang dat er ook andere bieders zijn. Als de verkopende makelaar open kaart had gespeeld in zowel de advertentie (bv op Funda) en aangegeven had dat de verkoop nog niet helemaal zeker is, zie ontbreken van akkoord van de erfgenamen. Dan was dit zeker van invloed geweest op de gedane biedingen.
Je zult er mee moeten leren leven dat een verkoopmakelaar niet het achterste van zijn tong hoeft te laten zien. Even los van dit geval dan, he. Makelaar wil gewoon een huis zo duur mogelijk verkopen voor zijn klant. Je kunt altijd proberen te achterhalen waarom een verkoper wil verkopen, maar hij zal altijd het antwoord geven waarbij hij denkt dat de kans het grootst is dat ie de woning zo verkoopt voor een goede prijs.

Soms kan dat dat de waarheid zijn, soms kan er creatief omheen geluld worden of dingen achtergehouden worden.

Los van dit geval, ik zou ook wel balen door deze rare plottwist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
vectormatic schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 14:37:
Heeft er iemand een idee hoe/of je wegkomt met een bod fors onder de vraagprijs?
Ik denk dat je je niet teveel moet laten leiden door dat ene andere huis dat voor minder is weggegaan. Misschien had die verkoper wel erg haast ofzo. Er kunnen redenen zijn waarom die andere goedkoop was. Je moet meer kijken naar de prijs van dit huis ten opzicht van meer vergelijkbare huizen. Heb je de indruk dat ze dan nog veel vragen of valt het wel mee?

Je kunt altijd bieden natuurlijk. En lager bieden is bij een minder courant huis prima. Wij hebben ook 25k onder de vraagprijs geboden bij aankoop van onze huidige woning (en uiteindelijk op 10k onder de vraagprijs geeindigd).

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

mddd schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 15:39:
[...]

Ik denk dat je je niet teveel moet laten leiden door dat ene andere huis dat voor minder is weggegaan. Misschien had die verkoper wel erg haast ofzo. Er kunnen redenen zijn waarom die andere goedkoop was. Je moet meer kijken naar de prijs van dit huis ten opzicht van meer vergelijkbare huizen. Heb je de indruk dat ze dan nog veel vragen of valt het wel mee?

Je kunt altijd bieden natuurlijk. En lager bieden is bij een minder courant huis prima. Wij hebben ook 25k onder de vraagprijs geboden bij aankoop van onze huidige woning (en uiteindelijk op 10k onder de vraagprijs geeindigd).
Het gaat om een type huis waarvan er maar een stuk of 8 staan daar, dus ik weet niet of ik veel vergelijkingsmateriaal ga vinden, volgens mij waren de andere verkopen uit 2015 en 2017, niet persee relevant meer gezien de marktontwikkeling

Maar je hebt een goed punt, blindstaren op dat ene huis is niet persee redelijk

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@vectormatic Vergelijken kan inderdaad lastig zijn. Ik weet niet hoe uniek de huizen/locatie is. Wellicht kun je nog kijken naar vergelijkbare woningen met een vergelijkbare ligging. Omliggende dorpen e.d.

En anders misschien toch een aankoopmakelaar gebruiken? Het klinkt alsof het gewoon wat lastig te bepalen is, en dan kan zo'n dame/vent wel een meerwaarde hebben denk ik. Niet dat een makelaar nou dingen kan die jij niet kunt maar ze hebben als het goed is wel meer kennis van de regio en historie.

edit Sowieso, succes met het kijken en uitzoeken. Het is spannend maar toch vooral ook leuk (vind ik dan :) )

[ Voor 10% gewijzigd door mddd op 27-09-2019 15:52 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@mddd

Zeker, het huis in kwestie spreekt me echt wel heel erg aan, maar gezien de staat en het werk wat er in zit heb ik absoluut geen zin om te veel te betalen. Overigens hebben we al wat tips gekregen van een makelaar (die op bezoek was voor verkoop van het huidige huis), misschien dat ie inderdaad een keertje mee moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHA1337
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:50
Wij gaan komende donderdag kijken naar een woning welke al ruim 2 jaar te koop staat. Jaren 30 woning, vrijstaand, aan een wat drukke weg, vraagprijs is 340.000. Welke in die twee jaar al is gezakt van 385 naar 340. Woning ligt in een dorp in omg Breda.

We zijn er al meerdere malen langs geweest. Zagen dat er deels enkel glas in zit, kozijnen deels rot, cv zal vervangen moeten worden. Daarbij komt nog wat we (nog) niet hebben gezien of uitkomt uit de bouwkundige keuring.

Huis staat ook nog eens leeg. Is het bij zulke panden nog haalbaar om 10 a 20% van de vp af te krijgen?

[ Voor 3% gewijzigd door EHA1337 op 29-09-2019 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@EHA1337 Als hij al zolang te koop staat en er zoveel onderhoud aan zit zeker 20% lager bieden, omhoog kan altijd nog als je graag wilt, lager niet.
Als het een huis is dat net op de markt is, dan is het aan ander verhaal, maar zolang te koop in deze tijd dan is er vaak iets mee.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@EHA1337 dat hangt volledig van de verkoper af. Wellicht wilt die verkoper er niet minder dan 340k voor hebben en is zelfs 1% onder de vraagprijs niet haalbaar.

Die 20% die je er graag af wilt zien betekent een daling naar 272k, hoe realistisch is dat bedrag ongeacht wat de verkoper wilt? De posten die jij op noemt komen bij elkaar lang niet tot die ~70k die je er af wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHA1337
Tsurany schreef op zondag 29 september 2019 @ 15:43:
@EHA1337
Die 20% die je er graag af wilt zien betekent een daling naar 272k, hoe realistisch is dat bedrag ongeacht wat de verkoper wilt? De posten die jij op noemt komen bij elkaar lang niet tot die ~70k die je er af wilt.
Aangezien wij zelf jaar geleden kozijnen en glas hebben vervangen weten we wat het kost. Daarbij gaan we uit van ongeveer 20k. Daarnaast zal cv (a €2500?) en de meterkast vernieuwd worden (a €1200). Dit is inderdaad nog lang niet het verschil tussen 290 waar wij op hopen uit te komen en 340, wat zij dus vragen.

Echter zal bezichting uitwijzen wat er verder nog moet gebeuren, dan wel bouwkundig rapport.

Daarbij is er zeer weinig aan isolatie gedaan. En daarbij weet je bij een jaren 30 woning nooit wat je nog tegen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

EHA1337 schreef op zondag 29 september 2019 @ 15:55:
[...]

Aangezien wij zelf jaar geleden kozijnen en glas hebben vervangen weten we wat het kost. Daarbij gaan we uit van ongeveer 20k. Daarnaast zal cv (a €2500?) en de meterkast vernieuwd worden (a €1200). Dit is inderdaad nog lang niet het verschil tussen 290 waar wij op hopen uit te komen en 340, wat zij dus vragen.

Echter zal bezichting uitwijzen wat er verder nog moet gebeuren, dan wel bouwkundig rapport.

Daarbij is er zeer weinig aan isolatie gedaan. En daarbij weet je bij een jaren 30 woning nooit wat je nog tegen komt.
En in hoeverre hebben zij dat in de prijs meegenomen? Zijn ze inderdaad bereid te zakken tot 290k? En is dat überhaupt een realistisch bedrag als je kijkt naar gerenoveerde woningen in die omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Tsurany schreef op zondag 29 september 2019 @ 15:43:
@EHA1337 dat hangt volledig van de verkoper af. Wellicht wilt die verkoper er niet minder dan 340k voor hebben en is zelfs 1% onder de vraagprijs niet haalbaar.

Tja de verkoper kan wel zo veel willen! Als ze willen verkopen moeten ze toch zakken, of ze willen het niet verkopen en de hoofdprijs ervoor, waarschijnlijk staat het daarom al zo lang te koop.
Als de binnenkant net zo goed onderhouden is als de buitenkant dan kom je al snel aan 68k.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

HereIsTom schreef op zondag 29 september 2019 @ 17:02:
[...]

Tja de verkoper kan wel zo veel willen! Als ze willen verkopen moeten ze toch zakken, of ze willen het niet verkopen en de hoofdprijs ervoor, waarschijnlijk staat het daarom al zo lang te koop.
Als de binnenkant net zo goed onderhouden is als de buitenkant dan kom je al snel aan 68k.
Maar wie zegt dat dit niet allang in de prijs zit? Het kan prima dat de verkopers rekening houden met het benodigde opknapwerk en daarom al een lagere prijs hebben dan de andere huizen in de omgeving.

En de kans is inderdaad groot dat ze liever wachten dan zakken in de prijs. Als je verder geen kosten hebt aan het huis kan het een prima zet zijn. Als je de afgelopen jaren een woning uit een erfenis kreeg die hypotheekvrij was dan was wachten met verkopen een stuk rendabeler dan direct verkopen. De prijzen stijgen harder dan eventuele vaste lasten die je aan zo'n woning hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
EHA1337 schreef op zondag 29 september 2019 @ 13:56:
Huis staat ook nog eens leeg. Is het bij zulke panden nog haalbaar om 10 a 20% van de vp af te krijgen?
Dit is gewoonweg niet te beantwoorden. Dat hangt af van hoeveel te hoog de vraagprijs daadwerkelijk ten opzichte van de 'marktprijs' (die niet te voorspellen is) en in hoeverre de verkopers mee willen zakken omdat ze vinden dat de verkoop nu wel heel lang duurt..

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

cv-ketel hoeft overigens slechts 1500 o.i.d. te kosten, geïnstalleerd en al. Heb je weer 1000 euro minder onderhandeling :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
woekele schreef op zondag 29 september 2019 @ 17:07:
cv-ketel hoeft overigens slechts 1500 o.i.d. te kosten, geïnstalleerd en al. Heb je weer 1000 euro minder onderhandeling :P
Volgens mij is "ik wil er zoveel in investeren om het weer leefbaar te maken" sowieso een kul onderhandlingsargument. Mijn antwoord zou direct zijn "Ja daarom vraag ik ook deze vraagprijs" en daar kan je dan heel lang nutteloos over disucssieren (wat je niet een gun factor zal geven). Het enige wat je nodig hebt is "ik wil dit er graag voor geven, ga je akkoord?"

Dus als je wilt lowballen, dan kan dat, maar als je denkt dat je ver onder de gewenste vraagprijs gaat geven is er maar 1 strategie: Biedt direct wat je er maximaal voor wilt betalen en ga de huidige eigenaar niet vertellen wat er allemaal mis is met zijn huis om het lage bod te "verzachten". Meld het vriendelijk en houd het daarbij...

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 29-09-2019 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Tsurany schreef op zondag 29 september 2019 @ 17:06:
[...]

Maar wie zegt dat dit niet allang in de prijs zit? Het kan prima dat de verkopers rekening houden met het benodigde opknapwerk en daarom al een lagere prijs hebben dan de andere huizen in de omgeving.

En de kans is inderdaad groot dat ze liever wachten dan zakken in de prijs. Als je verder geen kosten hebt aan het huis kan het een prima zet zijn. Als je de afgelopen jaren een woning uit een erfenis kreeg die hypotheekvrij was dan was wachten met verkopen een stuk rendabeler dan direct verkopen. De prijzen stijgen harder dan eventuele vaste lasten die je aan zo'n woning hebt.
Dat zou best kunnen, maar voor mij is het niet wat de verkoper wil, maar ik als koper.
Ik neem aan dat @EHA1337 een prijs in zijn hoofd heeft en meer zou ik niet bieden.
Je kan je ook gek laten maken in deze tijd met de huizengekte, maar daar krijg je later alleen maar spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:19
@EHA1337 Wat is de actuele WOZ-waarde van de woning? Eventueel vergelijken met woningen in de buurt die te koop staan om de verhouding WOZ/actuele waarde in te schatten. Dan zou je grofweg kunnen inschatten wat de woning mag kosten waarbij je rekening houdt met achterstallig onderhoud, energieprestatie etc.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
JvS schreef op zondag 29 september 2019 @ 17:12:
[...]

Volgens mij is "ik wil er zoveel in investeren om het weer leefbaar te maken" sowieso een kul onderhandlingsargument. Mijn antwoord zou direct zijn "Ja daarom vraag ik ook deze vraagprijs" en daar kan je dan heel lang nutteloos over disucssieren (wat je niet een gun factor zal geven). Het enige wat je nodig hebt is "ik wil dit er graag voor geven, ga je akkoord?"

Dus als je wilt lowballen, dan kan dat, maar als je denkt dat je ver onder de gewenste vraagprijs gaat geven is er maar 1 strategie: Biedt direct wat je er maximaal voor wilt betalen en ga de huidige eigenaar niet vertellen wat er allemaal mis is met zijn huis om het lage bod te "verzachten". Meld het vriendelijk en houd het daarbij...
Precies. Verkoopprijs is niet redelijk, berekenbaar of anderzins aan de wetten der logica gebonden. Het enige dat factor is, is hoe hoog koper wil gaan, en hoe laag verkoper. Kwestie van de biedingsdans uitvoeren ;)

Het huis afkraken is geen strategie die veel begrip of meewerking bij verkoper zal genereren. Het slimste is middels een taxatie een inschatting van de extra kosten krijgen. Met je eigen maximumbod heb je dan een plaatje waarmee je wel kunt rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHA1337
hansvk schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:20:
@EHA1337 Wat is de actuele WOZ-waarde van de woning? Eventueel vergelijken met woningen in de buurt die te koop staan om de verhouding WOZ/actuele waarde in te schatten. Dan zou je grofweg kunnen inschatten wat de woning mag kosten waarbij je rekening houdt met achterstallig onderhoud, energieprestatie etc.
WOZ waarde is 359.000.

Heel veel soortgelijke panden staan er niet in dit dorp. Dus moeilijk te vergelijken. Stuk verderop is ook een vrijstaande woning aan dezelfde straat verkocht. Deze stond voor 345 te koop, waarvan 2 maanden te koop. Echter was deze geheel geïsoleerd en verbeterd naar de maatstaven van nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
EHA1337 schreef op maandag 30 september 2019 @ 15:07:
[...]

WOZ waarde is 359.000.

Heel veel soortgelijke panden staan er niet in dit dorp. Dus moeilijk te vergelijken. Stuk verderop is ook een vrijstaande woning aan dezelfde straat verkocht. Deze stond voor 345 te koop, waarvan 2 maanden te koop. Echter was deze geheel geïsoleerd en verbeterd naar de maatstaven van nu.
"intrinsieke" waarde is iets anders dan de verkoopprijs. Ja, een zwakke relatie ertussen kun je gebruiken om te weten wat gangbaar is, maar elke verkoper/koper is uniek en kan daarvan afwijken, dat is je goed recht in een markteconomie ;) Als verkoper $gangbare_prijs*130% minimaal wil vangen, dan is het aan jouw of wijzer te wezen en de basics van markteconomie te kennen en je statistische kans tot een verkoper die geen bonus zoekt af te wachten of te accepteren dat je zelf ook niet rationeel bent en dat huis moet hebben en dan dus uiteindelijk te moeten bieden wat de verkoper minimaal wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHA1337
Inmiddels wat dieper in de gegevens gedoken om te kijken of we wellicht wat over het verleden van de woning konden vinden welke wij op 't oog hebben. Het is een leegstaand huis. Daarbij was/is de eigenaar niet de bewoner (eigenaar was de zoon van de bewoner). Aangezien dit huis na 1992 niet meer is verkocht kan ik verdere gegevens niet vinden.

Dit zal de onderhandelingspositie zeer waarschijnlijk wel moeilijker maken. Waarschijnlijk geen hypotheek meer op de woning. Zowel eigenaar als gerechtigde bewoner hebben een andere woning in hetzelfde dorp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:08
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
mentalozzie schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:25:
Members only:
Tja, ik vrees voor je dat de hypotheekadviseur wel gelijk heeft. Werd zelf vorige week met bijna 45k overboden door iemand...
In regio Nijmegen merk ik dat elk courant huis ver boven de vraagprijs weg gaat. 30-50k overbieden is meer regel dan uitzondering. In dit geval was het zelfs een huis waar nog voor zeker 50k aan verbouwd moest worden.

Desalniettemin ben ik het geheel met je eens dat je nooit meer moet bieden dan een huis je waard is. De persoon in het voorbeeld hierboven zal zeker 30k bij moeten leggen want volgens mij aankoopmakelaar zou het nooit zo hoog getaxteerd worden. Bevestigde maar weer dat de markt voor starters zonder een enorme spaarrekening vrijwel onmogelijk is momenteel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Members only:
Ik zou even kijken wat die vier woningen in dezelfde straat die de laatste maanden verkocht zijn hebben opgebracht (kun je gewoon via kadaster opvragen). Dan nog wel even omrekenen naar € / m2 aangezien die groter zijn (of: lijken te zijn) en je krijgt een vrij aardige inschatting van de verwachtte opbrengst / benodigde bod...

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:25
Members only:
Succes! Gewoon bieden wat jij denkt dat het waard is, en wellicht zijn er niet veel kopers die de vraagprijs bieden door de 'nadelen' die jij hebt opgenoemd. Maar ik denk, in de huidige markt, dat het toch wel slim is om boven de vraagprijs te bieden als het echt een woning is die je heeeel graag wil.

Edit: er zit trouwens geen deur van de badkamer naar de gang in de plattegrond :P

[ Voor 4% gewijzigd door Milo85 op 02-10-2019 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
Milo85 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:36:
[...]

Succes! Gewoon bieden wat jij denkt dat het waard is, en wellicht zijn er niet veel kopers die de vraagprijs bieden door de 'nadelen' die jij hebt opgenoemd. Maar ik denk, in de huidige markt, dat het toch wel slim is om boven de vraagprijs te bieden als het echt een woning is die je heeeel graag wil.

Edit: er zit trouwens geen deur van de badkamer naar de gang in de plattegrond :P
Precies, het is ook gewoon de eerste keer dat we ergens gaan kijken. Persoonlijk vindt ik het gewoon niet meer dan de vraagprijs op FUNDA waard. Ook staat er 3 huizen verder ongeveer hetzelfde huis te koop en die staat er nu al meer dan 2 maanden op.

Bedankt voor jullie reacties! We zullen het zien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:25
@mentalozzie Ah ok, als het je eerste bezichtiging van een woning is dan kan het weleens tegenvallen. De foto's zien er altijd mooier uit dan de werkelijkheid.

Een tip, ook al zijn jullie helemaal weg van het huis na de eerste bezichtiging maak geen plannen tot na de tweede bezichtiging. Want bij de tweede bezichtiging zie je eigenlijk pas wat je de eerste keer allemaal gemist hebt. (scheuren in de muren, vochtdoorslag, schilderwerk kozijnen, houtrot etc). En dan kan het huis wat je in eerste instantie fantastisch vond toch behoorlijk tegenvallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
mentalozzie schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:46:
[...]

Precies, het is ook gewoon de eerste keer dat we ergens gaan kijken. Persoonlijk vindt ik het gewoon niet meer dan de vraagprijs op FUNDA waard. Ook staat er 3 huizen verder ongeveer hetzelfde huis te koop en die staat er nu al meer dan 2 maanden op.

Bedankt voor jullie reacties! We zullen het zien...
Nog een tip mocht je entousiast zijn over het huis, laat het nooit merken aan de makelaar. Dus niet al inrichten in je hoofd tijdens de bezichtiging, of in ieder geval niet hardop ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
Members only:
Ik zie dat het al 3 weken te koop staat en nog niet onder bod is, dat is al gunstig voor je.
Laat je niet gek maken door de makelaar en inderdaad niet enthousiast zijn en niet meer bieden dan wat je redelijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Members only:
De vraag is ook hoe de verkoper de vraagprijs heeft bepaald. In een markt waarin het geaccepteerd is dat er overboden wordt ga je in je vraagprijs natuurlijk ook ruimte houden om mensen te laten overbieden. Je vraagprijs is dus eigenlijk lager dan wat je er qua bedrag voor wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Een lagere vraagprijs dan wat je eigenlijk voor je huis wilt hebben? Ik ken niemand die dat zo gedaan heeft. Iedereen wil het maximale uit de verkoop halen, en dus de vraagprijs zo hoog mogelijk zetten (binnen het redelijke uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:36:
[...]Je vraagprijs is dus eigenlijk lager dan wat je er qua bedrag voor wilt hebben hoopt te krijgen.
Zo klopt het wat meer denk ik. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:59
joerivds schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:11:
Een lagere vraagprijs dan wat je eigenlijk voor je huis wilt hebben? Ik ken niemand die dat zo gedaan heeft. Iedereen wil het maximale uit de verkoop halen, en dus de vraagprijs zo hoog mogelijk zetten (binnen het redelijke uiteraard).
Nou bij deze dan. :w

Op aanraden van mijn makelaar de vraagprijs redelijk laag ingezet, om bij een breed publiek de aandacht te trekken. Zijn insteek was "zien kopen, doet kopen" dus zorgen dat je wat overlap hebt in de bezichtigingen en laat de potentiële kopers zichzelf/elkaar maar gek maken.

Uiteindelijk meerdere keren boven de vraagprijs geboden en binnen een week voor dik boven de vraagprijs (en wat ik er daadwerkelijk voor wou hebben) verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

@Charly
Dan ben je de eerste :)

Het zal ook liggen aan de soort woning en het gedeelte van Nederland waarin je woonachtig bent. Mijn referentiekader is regio Utrecht en rijtjeswoningen / eindwoningen van max. 12 jaar oud. Daarbij wordt de vraagprijs echt niet naar beneden bijgesteld, het publiek komt toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Is in Amsterdam iig een niet zo heel zeldzame strategie. Precies omdat zo de naieve koper geen ijkpunt heeft en zich makkelijk een ruime overbieding laat aanpraten. Want iedere kijker zal natuurlijk fluisteren: die prijs is toch veel te laag? Anderen hebben dat toch ook door? Dan ga ik er maar 20-30-40-50k bij opleggen om te winnen!

Dus zo heeft de verkoper met een lage verkoopprijs een hogere kans op een hoog bod. (hij kan tenslotte altijd nee zeggen). It's all mindgames ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:09
Charly schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:22:
[...]

Nou bij deze dan. :w

Op aanraden van mijn makelaar de vraagprijs redelijk laag ingezet, om bij een breed publiek de aandacht te trekken. Zijn insteek was "zien kopen, doet kopen" dus zorgen dat je wat overlap hebt in de bezichtigingen en laat de potentiële kopers zichzelf/elkaar maar gek maken.

Uiteindelijk meerdere keren boven de vraagprijs geboden en binnen een week voor dik boven de vraagprijs (en wat ik er daadwerkelijk voor wou hebben) verkocht.
Yes, dit zie ik in Groningen ook veel gebeuren. Met name bepaalde makelaars hebben hier een handje van. Die proberen mensen te lokken die wellicht nog wat extra financiële ruimte hebben als ze wat geld van familie kunnen lenen. Dus iets is 275k 'waard', zetten ze voor 250k op Funda. Vervolgens komen er dan ook kijkers die eerst maar tot bijv 260k bereid waren te bieden, uiteindelijk ook 280k gaan bieden.

Als het huis voor 275k er meteen op was gezet, waren die er nooit geweest. Zo heb ik woningen verkocht zien worden voor 240k terwijl ze voor 180k op Funda stonden.

Heeft ook te maken met de filters die op Funda ingesteld worden. "Zien kopen, doet kopen" is inderdaad een mooie samenvatting. Als mensen verliefd worden op een huis en iets graag willen, zijn ze bereid om over hun eigen vooropgestelde grenzen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:20

Bezulba

Formerly known as Eendje

Dat is echt wel standaard hoor. Zeker in de oververhitte markten, de vraagprijs is eigenlijk de bieden vanaf prijs en dus minimale verkopprijs - 10%

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-09 12:01

Emiel1984

Made in NL

joerivds schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:28:
@Charly
Dan ben je de eerste :)

Het zal ook liggen aan de soort woning en het gedeelte van Nederland waarin je woonachtig bent. Mijn referentiekader is regio Utrecht en rijtjeswoningen / eindwoningen van max. 12 jaar oud. Daarbij wordt de vraagprijs echt niet naar beneden bijgesteld, het publiek komt toch wel.
Dat komt inderdaad voor op de markt (in Utrecht) voor woningen tussen de 200k 270K is ook mijn ervaring.
Ben toen iets hoger gaan zitten bij het zoeken want zoals je aangeeft is daar (te)veel interesse.
Er zijn woningen (welke ik had bezichtigt) voor bedragen verkocht die echt ver boven de vraagprijs lagen.
Zeg maar gerust ver over de 10% boven de vraagprijs.
Bij veel van die woningen kreeg ik geen eens een reactie op de bod, ook al was die altijd boven de vraagprijs.

Toen ik ben gaan kijken naar woningen met een hogere vraagprijs was mij ervaring heel anders.
Er was veel meer tijd\aandacht voor de potentiele koper. Waar ik eerder met 20 concurrenten zag tijdens het kijken in de woning en nog velen voor en na mij waren gekomen kwam ik er maar hooguit 3 tegen tijdens het kijken (meestal minder).

Uiteindelijk was ik vaak maar een van de drie mensen die een bod hadden uitgebracht.

[ Voor 10% gewijzigd door Emiel1984 op 02-10-2019 15:00 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vrijwel iedereen doet dat zo, al dan niet bewust. Als jij weet dat het in de markt standaard is om 10% te overbieden dan houd je daar rekening mee in de vraagprijs. Je koper zal immers die prijs zien, weten dat de markt oververhit is en overbieden nodig is, en dus in zijn gedachte al 10% bij de prijs optellen. Als jouw vraagprijs dan al heel hoog is dan heb je goed de kans dat kopers dus die woning laten schieten.

De drie verkoopmakelaars die bij mij langs kwamen adviseerden allemaal om bedrag X te kiezen om dan op X +10% uit te komen als transactieprijs.
Farmerwood schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:18:
[...]

Zo klopt het wat meer denk ik. :)
Dat is de vraag. Ik kan me ook voorstellen dat mensen die 300k voor een huis vragen een bod van 300k afwijzen omdat ze gewoon 330k willen hebben. Het is een rare markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNND
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-07 21:29
Slickk schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:32:
[...]
Met name bepaalde makelaars hebben hier een handje van. Die proberen mensen te lokken die wellicht nog wat extra financiële ruimte hebben als ze wat geld van familie kunnen lenen. Dus iets is 275k 'waard', zetten ze voor 250k op Funda. Vervolgens komen er dan ook kijkers die eerst maar tot bijv 260k bereid waren te bieden, uiteindelijk ook 280k gaan bieden.

Als het huis voor 275k er meteen op was gezet, waren die er nooit geweest. Zo heb ik woningen verkocht zien worden voor 240k terwijl ze voor 180k op Funda stonden.
Ik heb vorig jaar een woning gekocht waar de verkopende makelaar exact deze tactiek met deze bedragen aanhield. Dat trok zoveel publiek dat er 5 groepsbezichtigingen waren ingepland. In totaal zijn ruim 70 man komen kijken, maw: het werkt. Volgens mijn makelaar stond deze verkopende makelaar bekend om deze tactiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
DNND schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:05:
[...]

Ik heb vorig jaar een woning gekocht waar de verkopende makelaar exact deze tactiek met deze bedragen aanhield. Dat trok zoveel publiek dat er 5 groepsbezichtigingen waren ingepland. In totaal zijn ruim 70 man komen kijken, maw: het werkt. Volgens mijn makelaar stond deze verkopende makelaar bekend om deze tactiek.
Ja oké dat kan in Utrecht en in Amsterdam maar toch niet in Amersfoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
mentalozzie schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:22:
[...]

Je ziet het in alle grotere steden gebeuren, dus waarom zou Amersfoort een uitzondering zijn?
Die stad lijkt me een prima alternatief voor mensen die in Utrecht geen huis kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Is de vraag hoger dan het aanbod? Dan kan het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNND
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-07 21:29
[...]

Members only: title

[ Voor 6% gewijzigd door DNND op 02-10-2019 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:45
[...]

Dit ging ook op het Drentse platteland, 6 km verwijderd van voorzieningen. Scherpe vraagprijs, veel belangstelling en binnen een week een hoog bod ruim boven de vraagprijs. Wij hadden dan wel geen 70 bezichtigingen maar wel 11 en dat was meer dan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Tsurany schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:36:
[...]

De vraag is ook hoe de verkoper de vraagprijs heeft bepaald. In een markt waarin het geaccepteerd is dat er overboden wordt ga je in je vraagprijs natuurlijk ook ruimte houden om mensen te laten overbieden. Je vraagprijs is dus eigenlijk lager dan wat je er qua bedrag voor wilt hebben.
Ik weet niet wanneer jij voor het laatst een huis hebt verkocht, maar de makelaars taxeren nu juist al aan de hoge kant en laten de vraagprijs juist al hoog inzetten, want zakken kan altijd nog!
Ik heb nog nooit gehoord dat een makelaar zei, zet maar laag in dan bieden ze juist hoger!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

HereIsTom schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:46:
[...]

Ik weet niet wanneer jij voor het laatst een huis hebt verkocht, maar de makelaars taxeren nu juist al aan de hoge kant en laten de vraagprijs juist al hoog inzetten, want zakken kan altijd nog!
Ik heb nog nooit gehoord dat een makelaar zei, zet maar laag in dan bieden ze juist hoger!?
Dat was een half jaar geleden, drie makelaars die allen aangaven niet al te hoog in de vraagprijs te willen zitten om zo meerdere biedingen uit te lokken en dan boven de vraagprijs uit te komen.
En als je er even over na denkt moet je wel tot de conclusie komen dat het zo werkt, immers is het de norm dat er overboden wordt op de vraagprijs dus dat betekent dat makelaars simpelweg niet aan de hoge kant gaan zitten want dan zou er niet structureel overboden kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Tsurany schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:49:
[...]

Dat was een half jaar geleden, drie makelaars die allen aangaven niet al te hoog in de vraagprijs te willen zitten om zo meerdere biedingen uit te lokken en dan boven de vraagprijs uit te komen.
En als je er even over na denkt moet je wel tot de conclusie komen dat het zo werkt, immers is het de norm dat er overboden wordt op de vraagprijs dus dat betekent dat makelaars simpelweg niet aan de hoge kant gaan zitten want dan zou er niet structureel overboden kunnen worden.
Nou hier gaat het anders, collega van mij onlangs nog WOZ 178k Taxatie 255k, vraagprijs 265k, verkocht voor 285k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

HereIsTom schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:53:
[...]

Nou hier gaat het anders, collega van mij onlangs nog WOZ 178k Taxatie 255k, vraagprijs 265k, verkocht voor 285k.
Of de makelaar liegt je collega voor of je collega begrijpt het niet. Die makelaar zet echt niet op 265k in om vervolgens in prijs te moeten zakken, die weet heus wel hoe die markt werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
[...]

Maar een manier om daarachter te komen: Transactieprijzen van de laatste tijd opzoeken in kadaster en hopen dat je op funda nog wat gegevens van die huizen kunt zien. Pas dan kan je een beetje een inschatting maken of dit huis "te laag" is aangeboden.

Mijn moeder heeft in die wijk dit jaar een appartement verkocht en die is overboden. Dus die heb je alvast binnen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

verkeerde topic. :/

[ Voor 116% gewijzigd door Sport_Life op 02-10-2019 23:08 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsurany schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:49:
[...]

Precies dit.
Genoeg voorbeelden in de buurt van huizen zie net iets te duur de markt in gegaan zijn, en daardoor lang te koop staan. En uiteindelijk ook gewoon niet de prijzen halen van gelijke huizen met een lagere vraagprijs.

Concreet voorbeeld van de verkoop van mijn eigen huis; Laatste huis ervoor was weg gegaan voor 339 uit mijn hoofd. Nu had ik 345 kunnen proberen, en dat was ook een beetje ons eerste plan. Echter; we hadden nu al wat mensen die aangaven dat ze er vanuit gingen dat ze toch 20% hoger moesten bieden dan de vraagprijs, en het dus niet konden betalen.

Op aanraden van de makelaar de vraagprijs op 325 gezet. Uiteindelijk is ons huis in twee weken verkocht voor 352. De eerst volgende na ons in hetzelfde rijtje, kreeg hier lucht van, en heeft zijn huis te koop gezet voor 349. Die heeft maanden te koop gestaan, en is uiteindelijk ruim onder de vraagprijs verkocht.

En dat terwijl in de tussentijd in datzelfde rijtje meerdere huizen met een lagere vraagprijs wel zijn verkocht.

Ik blijf erbij; laag inschieten om geen potentiele kopers af te schrikken. De uiteindelijke prijs corrigeert zich wel.

Dit is inmiddels anderhalf jaar geleden, en nu staat er eentje te koop voor 379. Die gaat er nog wel even mee zitten vrees ik...

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 03-10-2019 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
Precies, alleen wanneer is er laag ingeschoten, wanneer is de prijs gewoon goed of wanneer is de prijs te hoog....

Uiteraard kan een goede makelaar dat inzichtelijk maken of kan je zelf via via kadaster gaan zoeken maar mijn eigen "gevoel" blijft toch ook zeker een rol wat voor mij belangrijk blijft.

De markt kan nog zo gek zijn maar ik ga niet met een slecht gevoel meer dan 3 ton uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 09:39
Ik heb ook 10% overboden om mijn huis te kopen (paar maanden terug).

Bij alle huizen ging je hier al eigenlijk van uit, soms staat er op Funda ineens een huis in dezelfde klasse al op +20% ten opzichte van andere huizen, en die staan er voor mijn gevoel langer op, omdat mensen in hun hoofd er nog eens 15% bij optelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
Update:
Gisteren wezen kijken naar het huis, was echt een mooi huis maar toch wel wat puntjes wat minder was. Dat is uiteraard bij elk huis maar toch.
We zouden tijd krijgen om er over na te denken tot maandag. Hierdoor konden we ook nog andere huizen kijken.

Vanochtend werd dus mijn vriendin gebeld door de makelaar dat ze een bod hadden en of wij ook een bod wouden doen.
Dit hebben we niet gedaan. Dit was het eerste huis dat we hebben gezien en we hebben geen haast.
Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:55
mentalozzie schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:27:
Dit hebben we niet gedaan. Dit was het eerste huis dat we hebben gezien en we hebben geen haast.
Helaas.
Ook lekker laten gaan. Op naar de volgende ;)

Hier werd vanuit makelaars ook vaak druk gezet bij meerdere huizen. Prima, maar als ik het niks vind ga ik echt geen bod doen. Ik vraag mij dan ook altijd wel af of er ook werkelijk een bod ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:56

TMC

EHA1337 schreef op zondag 29 september 2019 @ 13:56:
Wij gaan komende donderdag kijken naar een woning welke al ruim 2 jaar te koop staat. Jaren 30 woning, vrijstaand, aan een wat drukke weg, vraagprijs is 340.000. Welke in die twee jaar al is gezakt van 385 naar 340. Woning ligt in een dorp in omg Breda.

We zijn er al meerdere malen langs geweest. Zagen dat er deels enkel glas in zit, kozijnen deels rot, cv zal vervangen moeten worden. Daarbij komt nog wat we (nog) niet hebben gezien of uitkomt uit de bouwkundige keuring.

Waarom kijk je naar de vraagprijs? Je moet gewoon in je hoofd hebben wat een reële prijs per m² is gezien de staat en locatie. De vraagprijs is puur wat de verkopende partij zelf heeft bedacht, wie zegt dat dat reëel is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

Highfive95 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:35:
[...]

Ook lekker laten gaan. Op naar de volgende ;)

Hier werd vanuit makelaars ook vaak druk gezet bij meerdere huizen. Prima, maar als ik het niks vind ga ik echt geen bod doen. Ik vraag mij dan ook altijd wel af of er ook werkelijk een bod ligt.
Wij hebben het omgedraaid. Wij hebben ons nieuwe huis voor veel minder kunnen kopen omdat wij op een gegeven moment moe werden van de verkopers . Wij hebben toen gezegd dat dit ons bod was, dat dit ons Nr 1 huis was maar doordat wij geen beweging zagen bij de verkopers wij de volgende dag een koopovereenkomst voor ons nr 2 huis zouden tekenen. Uur later hadden wij een deal .

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aftermath
  • Niet online

aftermath

"Everybody lies"

Wij hebben tijdens de open huizen dag een woning gezien waar we veel interesse in hebben. Onze volgende stap is om een aankoopmakelaar te kiezen. Dat blijkt echter nog een hele uitdaging. Er zijn ontzettend veel opties om uit te kiezen. Wat de keuze lastig maakt: Moeten we kiezen uit een aankoopmakelaar in de omgeving van waar de woning te koop staat of juist niet en is het belangrijk dat de aankoopmakelaar alleen aankoopmakelaar is en geen verkoopmakelaar is? Als ik naar prijzen kijk van aankoopmakelaars zit dat tussen de 900 - 1500 euro (het pakket wat je krijgt varieert nog wel een beetje). Een libero (landelijk) heeft bijvoorbeeld een vast prijs, alleen aankoop makelaar en hanteert extra 10% van het onderhandelingsresultaat. Echter voelt deze organisatie onpersoonlijk en gaan niet mee bij een 2e bezichtiging. Hoe hebben jullie je keuze gemaakt wanneer je hebt gekozen voor een aankoopmakelaar? Diverse site via Google helpen ons niet echt veel verder.

http://psnprofiles.com/AfthyX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ik zou sowieso gaan voor een aankoopmakelaar die goed bekend is in het gebied waar je een huis zoekt. Een makelaar uit Groningen kan je tenslotte toch minder goed helpen in Maastricht dan een makelaar uit Maarstricht of directe omgeving. Hij/zij kent de regio, de geschiedenis, hopelijk ook een stukje kennis van bestemmingsplannen, hoe een wijk bekend staat qua populariteit, criminaliteit, voorzieningen etc etc. Makelaars kennen elkaar onderling allemaal en helpen elkaar ook nog wel eens met wat tips over huizen die te koop gaan komen.

Vrijwel elke aankoopmakelaar is ook verkoopmakelaar, dus zo iemand vinden wordt uberhaupt al lastig. Onze aankoopmakelaar heeft ook zelf huizen in de verkoop en heeft ons daardoor ook al een paar keer kunnen tippen over iets dat in de verkoop komt.

Kijk idd ook naar de beschikbaarheid van de makelaar om mee te gaan bij bezichtigingen. Mijn vrouw werkt in het ziekenhuis en kan niet zomaar even een uurtje eerder weg voor een bezichtiging zoals ik dat wel kan. We hebben daarom specifiek een makelaar gezocht die ook altijd mee gaat bezichtingen zodat er meteen 2 paar ogen zijn. Vaak krijg je ook maar de kans op 1 bezichtiging met al die kijkdagen en meteen bieden verkopers... De makelaar kan vaak net iets makkelijker nog wel een 2de moment regelen zodat mijn vrouw ook nog kan kijken.
Note: Moet hierbij trouwens wel opmerken dat het beter klinkt dan het is met een makelaar die altijd mee gaat. Hij kon ook al een paar keer niet omdat hij bv met andere klanten bij de notaris zat.

[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 06-10-2019 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:26
Wij zijn op dit moment opzoek naar een woning. Ons oog is gevallen op een woning uit het bouwjaar 1950. Ik lees her en der dat je juist woningen van deze bouwperiode moet vermijden. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:47
Sunri5e schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:00:
Wij zijn op dit moment opzoek naar een woning. Ons oog is gevallen op een woning uit het bouwjaar 1950. Ik lees her en der dat je juist woningen van deze bouwperiode moet vermijden. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Dat zo'n categorische uitspraak onzin is. Alles heeft zijn prijs. Hoe meer je er aan moet verbouwen / renoveren hoe minder je gewoon bereid bent te betalen. Of je moet daar allemaal geen zin in hebben.

Je zult dus wat specifieker moeten zijn om hier iets zinnigs over te zeggen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
CurlyMo schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:08:
[...]

Dat zo'n categorische uitspraak onzin is. Alles heeft zijn prijs. Hoe meer je er aan moet verbouwen / renoveren hoe minder je gewoon bereid bent te betalen. Of je moet daar allemaal geen zin in hebben.

Je zult dus wat specifieker moeten zijn om hier iets zinnigs over te zeggen.
Het gaat meer over de bouwkwaliteit waar in die periode mee gebouwd werd. Die wordt in twijfel gebracht. Daarnaast staat de woning op dikke kleigrond en ik heb begrepen dat die fundering van toen gevoelig is voor verzakkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:47
Sunri5e schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:13:
[...]
Daarnaast staat de woning op dikke kleigrond en ik heb begrepen dat die fundering van toen gevoelig is voor verzakkingen.
Kijk, nu ga je al meer de details in. Heb je (in een mo) een funda linkje?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
CurlyMo schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:24:
[...]

Kijk, nu ga je al meer de details in. Heb je (in een mo) een funda linkje?
Nee, deze staat officieel niet te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:11
Sunri5e schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:13:
[...]

Het gaat meer over de bouwkwaliteit waar in die periode mee gebouwd werd. Die wordt in twijfel gebracht. Daarnaast staat de woning op dikke kleigrond en ik heb begrepen dat die fundering van toen gevoelig is voor verzakkingen.
Ik woon nu in een jaren 50 woning. De woning zelf verzakt bij ons niet. De grond eromheen wel. Ook goede klei grond... Nu staat onze woning wel op betonnen palen. Ook zijn de bakstenen en voegen nog steeds goed ookal zijn deze nooit hervoegd sinds de jaren 50. (zo ver ik weet en kan inschatten).

Verder moet je rekening houden met gres rioleringsbuizen als hoofdriool, als deze nog niet vervangen is, is
deze hoogstwaarschijnlijk wel aan vervanging toe...

Bij ons lopen bijvoorbeeld nog wel koperen leiding door de muur heen voor electra... Dat mag nu niet meer. Dus je moet meer aan dat soort dingen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
perspectivebass schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:31:
[...]

Ik woon nu in een jaren 50 woning. De woning zelf verzakt bij ons niet. De grond eromheen wel. Ook goede klei grond... Nu staat onze woning wel op betonnen palen. Ook zijn de bakstenen en voegen nog steeds goed ookal zijn deze nooit hervoegd sinds de jaren 50. (zo ver ik weet en kan inschatten).

Verder moet je rekening houden met gres rioleringsbuizen als hoofdriool, als deze nog niet vervangen is, is
deze hoogstwaarschijnlijk wel aan vervanging toe...

Bij ons lopen bijvoorbeeld nog wel koperen leiding door de muur heen voor electra... Dat mag nu niet meer. Dus je moet meer aan dat soort dingen denken.
Zijn die betonnen palen later geplaatst of is dit vanaf de bouw gebeurd? Ik dacht dat een fundering op betonnen palen toen de tijd niet gebruikelijk was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:11
Sunri5e schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:33:
[...]

Zijn die betonnen palen later geplaatst of is dit vanaf de bouw gebeurd? Ik dacht dat een fundering op betonnen palen toen de tijd niet gebruikelijk was?
Klopt, maar was zover ik weet bij de bouw geplaatst, maar woon er ook geen 70 jaar dus kan het niet 100% met zekerheid zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:59
Ik weet niet waar het huis staat, maar bv. Rotterdam heeft een vrij uitgebreide site qua funderingsrapporten en bodemgesteldheid. Wellicht dat je op zo'n site wat kan vergelijken met huizen in de omgeving. Wat ik begrepen heb is naoorlogse bouw eigenlijk altijd op betonnen fundering.

Jaren 50 heeft inderdaad de reputatie minder degelijk / duurzaam te zijn, maar dat hangt er denk ik ook vanaf wat je koopt. Ik heb hele ellendige flatjes en arbeidershuisjes uit de wederopbouw gezien, maar mijn ouders wonen in een wat luxer huis uit die tijd en daar is echt weinig mis mee... Behalve dat ze toen dus andere standaarden hadden qua installaties, zo als hierboven ook al opgemerkt wordt. Maar dat heb je bij alle oude huizen.

[ Voor 9% gewijzigd door Charly op 07-10-2019 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Waarom niet gewoon een bouwkundige (bv dmv een bouwkundige keuring) al je vragen voorleggen? Die kan veel beter antwoorden op basis van de details over de exacte lokatie gecombineerd met z'n eigen kennis. Algemeenheden heb je weinig aan als je over een specifiek pand / huis iets wilt weten.

[ Voor 5% gewijzigd door naitsoezn op 07-10-2019 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:10

Kju

@aftermath Nou is dat heel locatieafhankelijk maar hier zijn er bijvoorbeeld straten waar er zomaar 15% verschil kan zitten tussen linksaf of rechtsaf, dat moet je maar weten. Neem een lokale makelaar, puur vanwege plaatselijke bekendheid en omdat een lokale makelaar ook lokaal bekend is (mag je hopen dan) en dat onderhandelt wat makkelijker...

@Sunri5e https://geocontent.rvo.nl/funderingsviewer_storymap/

PSN: Kjujay

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Zo heb je niets en zo heb je binnen een week na bezichtiging een afspraak staan bij je hypotheekadviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
De verrassingen zijn de wereld nog niet uit idd.
Vanmorgen werd ik nog gebeld dat (weer) een bezichtiging omgezet wordt in een algemeen kijkmoment i.v.m de grote interesse. Aka weer een kansloze missie.
Gisteren hebben we ons aangemeld als geinteresseerden bij een nieuwbouwproject hier vlakbij en werd net gebeld dat er nog e.e.a beschikbaar is. Morgenmiddag een gesprek. Zit me al af te vragen wat er mis is met die woningen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 07:58

Crazy-

Best life ever

Farmerwood schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:35:
De verrassingen zijn de wereld nog niet uit idd.
Vanmorgen werd ik nog gebeld dat (weer) een bezichtiging omgezet wordt in een algemeen kijkmoment i.v.m de grote interesse. Aka weer een kansloze missie.
Gisteren hebben we ons aangemeld als geinteresseerden bij een nieuwbouwproject hier vlakbij en werd net gebeld dat er nog e.e.a beschikbaar is. Morgenmiddag een gesprek. Zit me al af te vragen wat er mis is met die woningen...
Het kan nog erger hoor.

We keken al week of 2 naar het huis; willen we het aangaan qua verbouwing etc? Ja! Oké doen! Maar wel eerst kijken ....

Donderdag naar de makelaar; gevraagd of er meerdere gegadigden zijn etc. Waren er niet. Paar weken terug 1 bod geweest; te laag.

afspraak gemaakt voor morgenmiddag, vrijdag en zaterdag ging niet helaas ivm agenda van makelaar.

Vanmorgen werd ik gebeld : “het huis is verkocht zaterdag, helaas”. Ik had echt even een wtf momentje...

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Laatst online: 22:23
Wij zijn bezig met de onderhandeling van ons eerste huis. Nu willen we een bouwkundig rapport laten uitvoeren als ontbinden de voorwaarde.
De verkopende partij welke nu twee jaar in de woning woont, heeft als tegeneis dat er 5000 euro eigen risico wordt opgenomen als ontbinden voorwaarde. Ik lees hier maar weinig over. Het betreft een jaren 30 huis. Is dit gebruikelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Serieus? Zelf zou ik dat zeker niet accepteren; vreemde voorwaarde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koentjuh
  • Laatst online: 22:32
Dat is redelijk normaal. Vooral bij een ouder huis is er altijd wel wat te vinden wat aandacht nodig heeft. Of jij 5k acceptabel vindt kun je alleen zelf inschatten.

Ligt ook aan hoe het huis wordt aangeboden. Als je verwacht een klusvrij huis te kopen is het misschien minder voor de hand liggend.

Bedoelt de makelaar niet dat verkoper pas in heronderhandeling wil als de directe herstel kosten meer dan 5.000,- zijn?

[ Voor 45% gewijzigd door koentjuh op 14-10-2019 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

koentjuh schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:29:
Dat is redelijk normaal. Vooral bij een ouder huis is er altijd wel wat te vinden wat aandacht nodig heeft. Of jij 5k acceptabel vindt kun je alleen zelf inschatten.

Ligt ook aan hoe het huis wordt aangeboden. Als je verwacht een klusvrij huis te kopen is het misschien minder voor de hand liggend.

Bedoelt de makelaar niet dat verkoper pas in heronderhandeling wil als de directe herstel kosten meer dan 5.000,- zijn?
Dat laatste kan ik nog redelijk vinden; maar waar gaat het over? Een woning van 1930 - daar zit vrijwel zeker van - werk aan.

Het zou imho raar zijn hoor; onder voorbehoud met zo’n clausule dat je dan wel even 5k moet aftikken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:44
MartijnMartijn schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:19:
Wij zijn bezig met de onderhandeling van ons eerste huis. Nu willen we een bouwkundig rapport laten uitvoeren als ontbinden de voorwaarde.
De verkopende partij welke nu twee jaar in de woning woont, heeft als tegeneis dat er 5000 euro eigen risico wordt opgenomen als ontbinden voorwaarde. Ik lees hier maar weinig over. Het betreft een jaren 30 huis. Is dit gebruikelijk?
Ja, inclusief het bedrag. Dat is ook fair enough (vind ik) want er mankeert altijd wel wat hier of daar, zeker bij een huis uit 1930. Maar als er bv. 25k uit komt vanwege een halfgaar dak, dan wil je of kunnen ontbinden, of terug kunnen komen op de prijs (waarbij jouw voor de hand liggende uitgangspunt dan gaat zijn, dat alles boven die 5k eraf moet, of dat je anders ontbindt). Als zo'n rapport er namelijk eenmaal is, moet een verkoper dat ook melden aan volgende kopers, die dan natuurlijk met hetzelfde zitten.
koentjuh schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:29:
Ja precies dat.

[ Voor 11% gewijzigd door Wilke op 14-10-2019 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
Crazy- schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:35:
[...]

Dat laatste kan ik nog redelijk vinden; maar waar gaat het over? Een woning van 1930 - daar zit vrijwel zeker van - werk aan.

Het zou imho raar zijn hoor; onder voorbehoud met zo’n clausule dat je dan wel even 5k moet aftikken?
Daarom is het dus niet gek. Die makelaar bedoelt gewoon dat de eerste 5k directe herstel kosten niet kunnen leiden tot heronderhandeling.

Dus als er 4K directe kosten uit de keuring komen dan gaat de verkoop gewoon door. Dan is het nog aan je zelf om het te laten herstellen ( en iemand te zoeken ) - of zelf te doen of wat dan ook. Het gaat er voornamelijk om om een drempel te stellen, vanaf wanneer leiden de uitkomsten van de keuring tot een ontbinding of heronderhandeling? In dit geval dus 5k.

Niet gek dus...woon zelf ook in een jaren dertig woning en had soort gelijke constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Dacht dat dat 'eigen risico' 5-10% meestal was. Kom je mooi weg met slechts 5k.

Desalniettemin, een jaren 30 huis heeft, tenzij net gerenoveerd, ongetwijfeld wel iets aan onderhoud nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:44
koentjuh schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:41:
Dus als er 4K directe kosten uit de keuring komen dan gaat de verkoop gewoon door. Dan is het nog aan je zelf om het te laten herstellen ( en iemand te zoeken ) - of zelf te doen of wat dan ook.
Idd, ook het bedrag van 5k is vrij gebruikelijk begreep ik van onze aankoopmakelaar (voor direct noodzakelijk herstel, dit is een van 3 posten in zo'n rapport - download eens het voorbeeld bij VEH dan kun je dit zien - hier). En wat je er mee doet kun je altijd zelf nog zien, eerst even niks doen is ook een optie, zolang het geen lekkend dak is ofzo.

[ Voor 20% gewijzigd door Wilke op 14-10-2019 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
Wilke schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:55:
[...]

Idd, ook het bedrag van 5k is vrij gebruikelijk begreep ik van onze aankoopmakelaar (voor direct noodzakelijk herstel, dit is een van 3 posten in zo'n rapport - download eens het voorbeeld bij VEH dan kun je dit zien). En wat je er mee doet kun je altijd zelf nog zien, eerst even niks doen is ook een optie, zolang het geen lekkend dak is ofzo.
Precies! Onze begane grond vloer moest ook direct vervangen worden. Inmiddels zitten we er tien jaar en jawel de vloer zit er nog steeds. En de 15k in de zak.

We willen binnenkort verhuizen dus dat zal dan ook wel weer ter sprake komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Laatst online: 22:23
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik vind de eis ook niet heel vreemd, maar of het gebruikelijk is kon ik nergens terugvinden.
De eis zelf vind ik ook redelijk, wat al werd gezegd: er is altijd wel wat te vinden in zo'n woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:51

Saffie_time

Why use this? 42!

MartijnMartijn schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 22:12:
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik vind de eis ook niet heel vreemd, maar of het gebruikelijk is kon ik nergens terugvinden.
De eis zelf vind ik ook redelijk, wat al werd gezegd: er is altijd wel wat te vinden in zo'n woning.
Er is inderdaad altijd iets te vinden bij woningen van die leeftijd.
Met het rapport heb je in ieder geval zicht op de te verwachten zaken die (al dan niet direct) aangepakt moeten gaan worden. Mocht er nu direct te investeren : € 7.5K uit komen dan kan je nog altijd besluiten om door te gaan met de aankoop. Echter boven de 5K mag je er dus nog 'strafvrij' onderuit mocht je dat wensen.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

MartijnMartijn schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 22:12:
De term "eigen risico" is het enige wat vreemd is aan deze constructie. Vaker wordt dit "kosten voor direct noodzakelijk onderhoud" genoemd ;) Ook 5k is geen raar bedrag.

Pagina: 1 ... 107 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7