Vraag namens een collega, misschien hebben jullie nog tips.
Situatie: zij heeft een winnend bod uitgebracht, op een koophuis. Vraagprijs 325k, maar uiteindelijk met 351k kunnen kopen. Verhaal was dat er veel gegadigden voor het huis waren, als ze de verkopende makelaar mochten geloven, zo nog 10-15 man achter in de rij om het te kopen.
Nu staan ze dus op het punt om het koopcontract te ondertekenen. Echter, bij het aanleveren van de lijst met zaken is er nu een discussiepunt ontstaan. In de beschrijving van de Funda-tekst staat een aantal keer duidelijk dat er twee slaapkamers zijn voorzien van airco. (echt van die goede split units). Heel mooi dus zou je denken, waardeverhogend.
Nu worden deze echter in de lijst van zaken ter overname aangeboden, terwijl de suggestie lichtelijk lijkt te worden gewekt in de Funda-tekst dat het er bij in zit. Heb al flink zitten googlen of een airco valt onder roerend of onroerend, maar heb niet echt definitief uitsluitsel hierover kunnen vinden. Wel veel discussie of dit onder schroef- of nagelvast moet worden geschaard; ja als je het weghaalt, krijg je grote gaten aan binnen- en buitenkant.
Liefst willen ze de airco's er wel bij, maar ze voelen zich een beetje 'bekocht' omdat ze er van uitgingen dat het er bij in zitten. Ik vraag me af of ze hier wel of geen punt hebben. Hadden ze er expliciet naar moeten vragen voor ze gingen bieden (of zouden ze dan slapende honden wakker maken..) Of mochten ze er vanuit gaan dat dit inderdaad aan het vast huis zat en gewoon achter zou blijven?
In de Fundatekst staat het zo in de omschrijving:
Met een tuin met overkapping op het zuidoosten en airco op zolder woon je hier heerlijk!
Verdieping: [...] Er is goed naar de ruimtes gekeken en daardoor zijn er 3 ruime slaapkamers gecreëerd, waarvan eentje met airco.
Zolder: Via een vaste trap kom je op zolder. Hier vind je een 4e ruime slaapkamer met airco en grote vaste kastruimte.
Bijzonderheden:
- Keurig afgewerkte tussenwoning;
- Parkeren voor de deur;
- Tuin op het zuidwesten met overkapping;
- 4 slaapkamers; 2 met airco;
- Prachtige landelijke keuken.
Zoals het er staat wordt er best wel de indruk gewekt dat voor die vraagprijs de airco er bij in zit. Nu willen ze er alsnog 2000 euro voor hebben. Los van het feit dat ze dus al 26k hebben overboden uiteindelijk.
Hebben jullie nog tips & tricks? ik zie het een beetje somber in want het koopcontract willen verkopers pas tekenen zodra ze akkoord hebben op de airco. Collega heeft wel een tegenbod gedaan van 750 euro maar ze houden strak vast aan die 2000. Haast hebben ze ook al niet omdat de overdracht pas volgend jaar juni zou worden. Tijd zat dus om door te gaan naar een van al die andere gegadigden. En mijn collega wil wel écht graag haar huis. En dat hebben ze ook wel echt door, dus daarom houden ze ook hn poot zo stijf.
Beetje lastig dus want zonder koopcontract geen overeenkomst. En het geaccepteerde bod kan dan natuurlijk gewoon weer ingetrokken worden.
Maar hebben ze dan echt helemaal geen rechten of een poot om op te staan? Echt een gevalletje jammer?
persoonlijk zou ik dan principieel misschien nog zeggen, dan koop ik het huis zonder de airco wel, en kijken hoe heet de soep echt gegeten wordt.. het (laten) demonteren van de airco is ook nog wel relatief kostbaar denk ik als je het zelf niet kan/wil en je moet het dan toch ook maar weer kwijt zien te raken...
Ik weet ook niet of zij het zo hard willen spelen dat ze de hele koop willen laten afketsen als ze niet akkoord gaan met dat bedrag.
Zelf zou ik denken om toch direct met de verkopers zelf contact op te nemen om proberen in te spelen op de coulance... en het er op gooien dat er door een oprechte vergissing onduidelijkheid is te komen ontstaan waar allebei niet zoveel aan kunnen doen maar wat dan wel heel zuur is. Gezien het grote stuk overwaarde, dan toch inspelen om iets meer in het midden uit te komen. Maar vaak wil je dat toch eerst via de makelaars spelen om met elkaar in contact te komen (en ik vermoed nu dat als ze het hard willen spelen daar geen gehoor aan willen geven).
[
Voor 8% gewijzigd door
LuNaTiC op 25-09-2019 13:50
]