Brent schreef op woensdag 11 september 2019 @ 16:55:
[...]
[...]
Mwa, dat is vrij typisch voor de Nederlandse markt hoor, het uitbesteden van werkelijk alles. Je kunt zelf heel wat en zo moeilijk is het echt niet

Vergeleken met andere markten die ik ken laten Nederlanders zich bovengemiddeld onzeker praten. Imho. Je moet realistisch zijn met wat je wel en niet kunt, en waar je wel en niet tijd voor hebt, zeker, maar juist prijs, tsja, dat is volgens mij al snel goed zelf te doen: uiteindelijk is het relevantste hier dat jij het huis de prijs waard vind.
Tsja, ook dat vind ik wat te kort door de bocht. Als je weg bent van een huis dan speelt er ook vaak een groot component ‘emotie’ mee. En een huis is in dat geval geen object als een auto of elk ander massageproduceerd object waar je elders
precies hetzelfde model kan kopen. Kom je er bij de ene verkoper of winkel niet uit, haal je het wel weer elders (al speelt het onderhandelen dan weer een stuk minder een rol, maar je snapt het idee).
En ja natuurlijk zijn er ook tig huizen, en komt er vast wel weer een ander huis op je pad wat bij je past, heus waar. Maar toch als je net dat ene droomhuis treft dat je echt graag wilt hebben... op precies die ene locatie... tsja dan heb je er maar 1 van en zul je er toch uit moeten komen én de eventuele concurrentie aftroeven.
En wat het je dan waard is met wat je er dan op kan besparen... ja wij hadden het huis ook nog steeds gewild, waard gevonden én gekocht als het 25k boven de vraagprijs had moeten kosten. Hadden we toch moeilijk gevonden als we zelf moesten gaan bieden want ook totaal geen idee en feeling hoeveel en welke concurrentie je mogelijk hebt. Had ik zomaar op (minstens) de vraagprijs uit kunnen komen om er zeker van te willen zijn als winnaar uit de bus te komen.
Retespannend om dan van je aankoopmakelaar te horen ok te beginnen met bieden met 25k ónder de vraagprijs. Achteraf misschien makkelijk te zeggen dat het rationeel en realistisch was, maar op dat moment speelt emotie en onwetendheid toch een grote rol.
Long story short though, ik denk niet dat wij zelf het resultaat eruit onderhandeld hadden dan hij het heeft gedaan. En oftewel, is het dan al rendabel en een goede investering, wat mij betreft.
Heb je nou best al wel wat ervaring en kennis van het spelletje en de markt, het onderhandelen, etc... sja regel het vooral lekker zelf allemaal

more power to you
[
Voor 7% gewijzigd door
LuNaTiC op 11-09-2019 17:21
]