Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 105 ... 361 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

koen0s schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 14:00:
[...]

Huis staat leeg, dus lijkt me dat de eigenaar er wel vanaf wil.
Als je je onderhandelingspositie wil weten van een woning die al langere tijd te koop staat zou ik voor € 2,60 de hypotheekinformatie opvragen bij het kadaster. Dan weet je gelijk waar je staat; een woning waar nog iedere maand een (behoorlijke) hypotheek voor betaald moet worden daar wil men meestal wel z.s.m. vanaf, zeker als deze al lang te koop staat. Zit er (bijna) geen hypotheek meer op dan is de kans groot dat men de 'hoofdprijs' wil hebben.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-04 00:03
Harrie_ schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 14:07:
[...]

Als je je onderhandelingspositie wil weten van een woning die al langere tijd te koop staat zou ik voor € 2,60 de hypotheekinformatie opvragen bij het kadaster. Dan weet je gelijk waar je staat; een woning waar nog iedere maand een (behoorlijke) hypotheek voor betaald moet worden daar wil men meestal wel z.s.m. vanaf, zeker als deze al lang te koop staat. Zit er (bijna) geen hypotheek meer op dan is de kans groot dat men de 'hoofdprijs' wil hebben.
Bedankt voor de tip :)

Er zit inderdaad geen hypotheek meer op het appartement. Dat kan dan ook een reden zijn dat het al wat langer te koop staat.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

koen0s schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 14:26:
[...]

Bedankt voor de tip :)

Er zit inderdaad geen hypotheek meer op het appartement. Dat kan dan ook een reden zijn dat het al wat langer te koop staat.
Juist, dus feitelijk kost het appartement de eigenaar 0 euro per maand (vooruit; servicekosten VVE en wat gemeentelijke heffingen), eigenaar zal dus vanzelf niet zo happig zijn om 22,5k te zakken...

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:02
De beweegredenen waarom de woning te koop staat maakt niet uit toch? Misschien wil hij/zij de vraagprijs, misschien vind hij/zij jou wel ontzettend tof en krijg je 10% korting.

Bied de prijs die JIJ het waard vind en wacht de reactie af, je hebt in elk geval een aantal punten genoemd waarom jij vind dat het niet de vraagprijs waard is (de fruitvliegjes en het onkruid zou ik achterwege laten).

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Harrie_ schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 14:07:
[...]

Volgens mij krijg je daar alleen te zien hoeveel hypotheek er ooit is afgesloten. Dus niet hoeveel er nog open staat. Maar als er helemaal geen hypotheek is en deze is uitgeschreven, dan zie je dat inderdaad wel.

[ Voor 5% gewijzigd door woekele op 15-08-2019 15:04 ]

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

woekele schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 15:03:
[...]

Volgens mij krijg je daar alleen te zien hoeveel hypotheek er ooit is afgesloten. Dus niet hoeveel er nog open staat. Maar als er helemaal geen hypotheek is en deze is uitgeschreven, dan zie je dat inderdaad wel.
Klopt. Maar mensen sluiten nogal eens de hypotheek over gedurende de looptijd, of sluiten extra hypotheken af. Of halen uiteindelijke de hypotheek helemaal door (of hebben de woning bij aankoop uit eigen zak betaald). Die informatie is dus niet zaligmakend, maar het geeft je wel wat inzicht...
B-Real schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 14:32:
De beweegredenen waarom de woning te koop staat maakt niet uit toch? Misschien wil hij/zij de vraagprijs, misschien vind hij/zij jou wel ontzettend tof en krijg je 10% korting.

Bied de prijs die JIJ het waard vind en wacht de reactie af, je hebt in elk geval een aantal punten genoemd waarom jij vind dat het niet de vraagprijs waard is (de fruitvliegjes en het onkruid zou ik achterwege laten).
Sorry maar dat hele "bied wat je het waard vindt" vind ik altijd zo'n dooddoener. Al vind je het 2,5 ton waard; liever betaal je slechts 2 ton.

Beweegredenen waarom iets te koop staat zijn wel degelijk relevant, als je tenminste interesse hebt in de woning. Als je inzicht hebt in de financiële situatie van verkoper dan kun je ook beter je eigen strategie bepalen bij het bieden.

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:47
Harrie_ schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 15:07:
Sorry maar dat hele "bied wat je het waard vindt" vind ik altijd zo'n dooddoener. Al vind je het 2,5 ton waard; liever betaal je slechts 2 ton.
Waarom is dat een dooddoener? Je kunt wel zeggen dat je liever 2 ton wil bieden, maar als de markt zegt dat het 2,5 ton is dan is de vraag of je dat het waard vindt. Vind je 2,5 ton te hoog dan is het niet jouw huis.

Emotie moet je proberen uit te sluiten. Maar zonder emotie kun je geen huis kopen. Als je een huis vindt waar jij jezelf ziet wonen kun je toch best iets meer bieden? Moet er teveel aan gebeuren en is het jou niet waard, tja dan moet je verder zoeken.

Huis dat wij gekocht hebben vonden we ook aan dure kant. Teveel geboden? Misschien, maar willen graag daar wonen. Dan is die 5-10k extra echt geen spannend bedrag meer op 30 jaar.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Highfive95 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 16:21:
[...]
Waarom is dat een dooddoener? Je kunt wel zeggen dat je liever 2 ton wil bieden, maar als de markt zegt dat het 2,5 ton is dan is de vraag of je dat het waard vindt. Vind je 2,5 ton te hoog dan is het niet jouw huis.

Emotie moet je proberen uit te sluiten. Maar zonder emotie kun je geen huis kopen. Als je een huis vindt waar jij jezelf ziet wonen kun je toch best iets meer bieden? Moet er teveel aan gebeuren en is het jou niet waard, tja dan moet je verder zoeken.

Huis dat wij gekocht hebben vonden we ook aan dure kant. Teveel geboden? Misschien, maar willen graag daar wonen. Dan is die 5-10k extra echt geen spannend bedrag meer op 30 jaar.
Omdat je de best mogelijke prijs wil, m.a.w. je wil zo min mogelijk betalen. Nu valt dat in de huidige markt op veel plekken niet mee, maar dan geld nog steeds: ga je 10k of 20k over de vraagprijs heen? Daarom vind ik het een dooddoener dat er altijd maar wordt gezegd "je moet bieden wat je het waard vind", als je ermee weg kunt komen om minder te bieden (en tot een deal te komen) dan wat je het waard vind dan is dat toch mooi meegenomen?

Uiteindelijk is dit weer een reactie op een reactie op een reactie, etc. Maar het ging er in eerste instantie over dat @koen0s zich afvroeg of hij ermee weg te komen om flink onder de vraagprijs te bieden bij een woning die al een half jaar te koop staat. Ook al vind je de woning de vraagprijs waard; als er weinig tot geen animo voor de woning is en je hebt de indruk dat verkoper 'ervan af wil', dan ben je wel gek als je de vraagprijs gaat bieden (ook al vind je het dat waard).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
koen0s schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:26:
[...]

Niet meer bieden dan het ons waard is sowieso natuurlijk. :) Qua buurt: Dit appartement ligt in Valkenswaard. Normaal gaan appartementen hier een stuk sneller. Van de week bij een ander appartement wezen kijken (nieuwbouw) maar dat was de volgende dag al verkocht. :'(

Het lijkt het bijna wel of de verkoper geen zin heeft om het huis te verkopen. De makelaar had nog net even het onkruid uit de tuin getrokken, maar daar had je het ook wel mee gehad. De advertentie heeft slechte foto's, niets is schoongemaakt, de 6000 fruitvliegjes die langs de ramen lagen konden ook wel opgeruimd worden.. 8)7 Ik ben dus ook benieuwd hoe de verkoper reageert op een lager bod.

Is het trouwens slimmer om te beginnen met bijvoorbeeld een bod van 200k, en eventueel nog te stijgen tot 210k. Of gewoon zeggen 210k en geen stuiver meer.
vindt je het huis 210K waard? Of ga je uit principe 10% eronder zitten? Dus als de vraagprijs 300K was geweest had je 270K geboden voor dezelfde hut?
Je laat je leiden door de vraagprijs. Ga kijken wat JIJ ervoor wil betalen :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-04 00:03
Bockelaar schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 20:10:
[...]

vindt je het huis 210K waard? Of ga je uit principe 10% eronder zitten? Dus als de vraagprijs 300K was geweest had je 270K geboden voor dezelfde hut?
Je laat je leiden door de vraagprijs. Ga kijken wat JIJ ervoor wil betalen :)
We hebben besloten niet meer dan 225-230k uit te willen geven aan een appartement nu, ondanks dat de hypotheek wat hoger kan. Dit is ook een prijsrange waarbinnen de meeste appartementen van 70-80m2 vallen. Het zakken van 10% is omdat we dat geld dan kunnen investeren in het opknappen van het appartement, andere appartementen in die prijsrange zijn namelijk vaak wel instapklaar. 225k + 20-25k aan renovatie is simpelweg te veel voor zo'n appartement en ook een bedrag dat we nu niet willen besteden aan een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Misschien een domme vraag, maar heeft iemand ervaring als het gaat om dingen die de bewoners willen achterlaten, maar dat jij dit niet wilt hebben?

We hebben van de lijst aangegeven om in elk geval een aantal zaken (gordijnroedes en een 14-tal lampen) over te nemen; ze hebben nu een prijs doorgegeven waar mijn vriendin in eerste instantie van schrok (ik niet echt, had het wel verwacht, was wel redelijk duur spul dacht ik te zien, ze geven zelf aan dat deze prijs 50% van de originele aanschafwaarde betrof, dus ik denk: scheelt weer tijd, energie en gedoe (als het toch je smaak is, lampen blijft altijd een moeilijk iets vind ik).

Los daarvan is er ook een slaapkamer waar zo'n grote bed/bureau/combi in staat, voor kleine kinderen. Ze hebben op de lijst aangeven dat die achterblijft.

Kun je eigenlijk als koper eisen dat ze die zelf maar moeten los monteren en af moeten voeren? Nu blijft ie gewoon in die kamer staan. Waarschijnlijk is dit sowieso al een mosterd-na-de-maaltijd-vraag, aangezien we verder het koopcontract al lang en breed hebben getekend. Maar achteraf denk ik: best wel dom om dat niet eerst uit te zoeken, want wij willen hem toch weg hebben, en het is nogal een bakbeest waar we verder ook niets mee willen gaan doen, dus zonde van de tijd.

Of is het in dat geval gewoon 'je koopt het zoals het is en wat zij bepalen dat ze achter willen laten?

Het was sowieso niet iets waar we een probleem van wilden maken toen we nog in het onderhandelingsproces zaten, aangezien we geen enkel onnodig risico wilden lopen. Dus ook niet over begonnen verder.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
LuNaTiC schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:14:
Misschien een domme vraag, maar heeft iemand ervaring als het gaat om dingen die de bewoners willen achterlaten, maar dat jij dit niet wilt hebben?

We hebben van de lijst aangegeven om in elk geval een aantal zaken (gordijnroedes en een 14-tal lampen) over te nemen; ze hebben nu een prijs doorgegeven waar mijn vriendin in eerste instantie van schrok (ik niet echt, had het wel verwacht, was wel redelijk duur spul dacht ik te zien, ze geven zelf aan dat deze prijs 50% van de originele aanschafwaarde betrof, dus ik denk: scheelt weer tijd, energie en gedoe (als het toch je smaak is, lampen blijft altijd een moeilijk iets vind ik).

Los daarvan is er ook een slaapkamer waar zo'n grote bed/bureau/combi in staat, voor kleine kinderen. Ze hebben op de lijst aangeven dat die achterblijft.

Kun je eigenlijk als koper eisen dat ze die zelf maar moeten los monteren en af moeten voeren? Nu blijft ie gewoon in die kamer staan. Waarschijnlijk is dit sowieso al een mosterd-na-de-maaltijd-vraag, aangezien we verder het koopcontract al lang en breed hebben getekend. Maar achteraf denk ik: best wel dom om dat niet eerst uit te zoeken, want wij willen hem toch weg hebben, en het is nogal een bakbeest waar we verder ook niets mee willen gaan doen, dus zonde van de tijd.

Of is het in dat geval gewoon 'je koopt het zoals het is en wat zij bepalen dat ze achter willen laten?

Het was sowieso niet iets waar we een probleem van wilden maken toen we nog in het onderhandelingsproces zaten, aangezien we geen enkel onnodig risico wilden lopen. Dus ook niet over begonnen verder.
Doe je de lijst van zaken niet apart aftikken naast het koopcontract?
Kan mij herinneren dat wij de lijst apart hebben afgewerkt en ondertekend, daar kun je normaal gesproken over onderhandelen met elkaar lijkt mij.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Martinusz schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:16:
[...]

Doe je de lijst van zaken niet apart aftikken naast het koopcontract?
Kan mij herinneren dat wij de lijst apart hebben afgewerkt en ondertekend, daar kun je normaal gesproken over onderhandelen met elkaar lijkt mij.
Volgens mij hebben we dat toen allemaal in 1 keer daarna getekend... alleen hebben we nu eigenlijk pas los via mail aangegeven wat we willen overnemen. Dus eigenlijk was de lijst meer 'ter kennisgeving' en dat wij nu eigenlijk actie ondernemen op wat we willen hebben. Vandaar misschien ook wel de vraag of we er nu toch nog iets kunnen eisen. Maar ik vrees een beetje van niet.

Eigenlijk willen we ook niet goodwill verspelen door moeilijk te doen, we willen ze bijv nog wel vragen of het mogelijk is dat er bijv wat dingen ingemeten kunnen worden zolang ze er nog wonen. Ook waren ze denk ik niet blij met ons (al was dat hun eigen schuld) toen we niet bereid waren de sleuteloverdracht met drie weken te willen verlaten.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
Als deze mee getekend is met de lijst van zaken dan moet je deze dus zelf afvoeren. Je hebt immers de lijst van zaken getekend. En hierin staat dat bureau achter blijft.

In principe moet huis leeg opgeleverd worden, mits het niet vermeldt staat in de lijst van zaken. Hier hadden bewoners ook nog e.e.a. achter gelaten. Nu hebben wij hier niet moeilijk over gedaan omdat we dit wel konden gebruiken. Maar in principe had ik dit kunnen weigeren.

Staat er een immense kast in de woonkamer waarvan de bewoners deze willen laten staan. En jij niet, dan moet je dit afvoeren en kosten voor maken. Dat neem je vooraf mee in de onderhandeling. Blijft deze echter staan en is hier niks over vermeldt, dan kun je de koper verplichtten deze eruit te laten halen. Of zelf afvoeren en kosten declareren bij verkoper.

Nu stonden hier in de lijst verder geen meubilair etc in. Alleen zonnescherm, gordijnen en dat soort dingen. Grote meubels hebben ze allemaal meegenomen. Paar kasten konden wij gratis over nemen dus dat was wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kun je eigenlijk als koper eisen dat ze die zelf maar moeten los monteren en af moeten voeren?
Er zijn heel weinig vaste regels bij het verkopen van een huis. Je kan als koper zelfs eisen dat ze het hele huis van top tot teen roze schilderen en vullen met pingpong balletjes, de verkoper kan dan zelf betalen of hij daar mee akkoord gaat of niet.

Dat de verkoper aangeeft dat iets achter blijft maakt het nog geen vaststaand feit, het is enkel wat hij in de onderhandeling inbrengt als wens. Jij als tegenpartij in de onderhandeling kan dat afwijzen. Echter ligt de bal dan natuurlijk wel weer bij de verkoper, gaat hij akkoord met die afwijzing of is dit voor hem reden om de verkoopprijs te verhogen? Of vind hij dit zo belangrijk dat hij hiervoor de verkoop laat schieten?

Mijn ervaring als koper en verkoper is dat dit soort dingen vaak heel simpel weg te strepen zijn in een onderhandeling. Tijdens zo'n verhuizing is een extra ritje vuilstort vaak de moeite en de kosten niet, daar ga je niet over onderhandelen. Als de koper de gordijnrails en de grote kledingkast niet had gewild dan had ik het wel naar de stort gebracht. Dat had mij hooguit 100 euro gekost voor het huren van een busje en een paar uur tijd, daar ga ik de verkoop van mijn huis niet op laten afketsen. Die kosten vallen in het niet bij de vele tonnen die doorgaans over tafel gaan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

nee dat is het ons zeker ook niet waard, dus meer een vraag voor de archieven. Het is ook niet boeiend, het zijn alleen wat extra uurtjes en handjes die bezig zijn om dat kreng te demonteren en af te voeren, hadden we ook in kunnen zetten om te gaan schilderen oid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

wij hebben ook geen zin om een bepaalde kast te demonteren. Die krijgt koper er dus bij. Of ze nou willen of niet :) En anders moeten ze maar niet tekenen. Kunnen ze meenemen in hun biedingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Mosterd na de maaltijd, maar dat ongewilde object had je dus prima kunnen gebruiken bij de onderhandelingen over de rest van de roerende zaken: "Het onding mag blijven staan, maar dan willen we ook de gordijnroedes en de lampen erbij". :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

LuNaTiC schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:10:
nee dat is het ons zeker ook niet waard, dus meer een vraag voor de archieven. Het is ook niet boeiend, het zijn alleen wat extra uurtjes en handjes die bezig zijn om dat kreng te demonteren en af te voeren, hadden we ook in kunnen zetten om te gaan schilderen oid :P
Als het er nog een beetje goed uitziet en als het past bij de planning, kan je het op marktplaats zetten.

Wouden we ook doen voor de oude keuken en apparatuur. Uiteindelijk zelf gesloopt en weggevoerd. Want alles moet in 1 week weggesloopt zijn voordat de aannemer begon.

Enkel de kookplaat heb ik wel verhuisd naar m'n oude huis. Die vervangt de oude vieze kookplaat. Staat ook weer wat mooier bij verkoop daarvan ;)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

ja ach, die onderhandelingen... we vonden het allang best dat we gewoon soepeltjes tot een geaccepteerd bod kwam en daarna hadden we eigenlijk niet zoveel zin in al teveel gehannes. Op MP hadden we ook aan gedacht, maar mijn vriendin dacht gezien te hebben dat ie nogal 'vast' was gemonteerd aan de muur, dus zou zomaar even moeten kijken hoe dat er straks nog uitziet.

Het liefst willen we er in hetzelfde weekend na vrijdag dat we de sleutel er al wel vanaf, aangezien we eigenlijk alleen maar hoeven te schilderen en daarna heel snel kunnen verhuizen. Dus leeghalen, schilderen, neeeexxttt.

Denk dus dat we dat ding gewoon al dan niet subtiel 'monteren' cq slopen en dan is het wel goed. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:32

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

LuNaTiC schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 17:23:
ja ach, die onderhandelingen... we vonden het allang best dat we gewoon soepeltjes tot een geaccepteerd bod kwam en daarna hadden we eigenlijk niet zoveel zin in al teveel gehannes. Op MP hadden we ook aan gedacht, maar mijn vriendin dacht gezien te hebben dat ie nogal 'vast' was gemonteerd aan de muur, dus zou zomaar even moeten kijken hoe dat er straks nog uitziet.

Het liefst willen we er in hetzelfde weekend na vrijdag dat we de sleutel er al wel vanaf, aangezien we eigenlijk alleen maar hoeven te schilderen en daarna heel snel kunnen verhuizen. Dus leeghalen, schilderen, neeeexxttt.

Denk dus dat we dat ding gewoon al dan niet subtiel 'monteren' cq slopen en dan is het wel goed. :+
Nadat wij onze sleutels in ontvangst hadden genomen stonden er ook nog 2 grote kasten van de vorige bewoners in het huis. Mijn vrouw heeft toen een oproepje gezet in een plaatselijke koopjes groep op, ik geloof, Facebook. Zelf ophalen en demonteren.
Waren er dezelfde dag nog van af. Misschien een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ja tuurlijk, zeker een van de opties hoor :)

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-07 11:27
Even wellicht een rare vraag. Maat van mij heeft een huis gekocht in Utrecht. In mijn ogen veel te duur, maar je weet hoe dat gaat. 40+ huizen gezien, geboden, niet geworden en dan wil je uiteindelijk wel eens wat.

Nu zit ik te kijken op dat Huispedia en ik zie dat de huizen om zijn huis heen gewoon veel goedkoper zijn verkocht.

Hij had wel een aankoopmakelaar. Dit is gewoon even mijn eigen gevoel he, maar het klinkt wat oneerlijk. Als in: dat huis had best 30k minder mogen kosten.

Hoe zijn jullie ervaringen hier mee?

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:48

Kju

Het enige wat ik me afvraag is waarom je huispedia meer vertrouwen geeft dan die aankoopmakelaar.

PSN: Kjujay

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Uh, tsja, er valt weinig over te zeggen. Klinkt als pure marktwerking: jouw maat heeft een bepaald bedrag geboden waarmee de verkoper akkoord is gegaan. Dan maakt het niet uit of de andere huizen in de buurt gratis zijn weggegeven of niet.

Uiteindelijk zijn soortgelijke huizen in de buurt wel een soort benchmark maar het hoeft niet per se te betekenen dat ze voor hetzelfde weggaan. Dan heb je het nog niet eens over de factoren die kunnen meespelen die hier niet duidelijk worden; zijn alle woningen compleet vergelijkbaar met elkaar qua specificaties, staat en onderhoud (zelden).

Ook geen idee in welke tijd die andere huizen zijn verkocht, als het alweer een tijdje geleden is, kan het ook gewoon zijn dat de markt toen nog net iets minder verhit was.

Hoop missende informatie om er echt iets over te kunnen zeggen.

• B-Real
Zijn de huizen wel vergelijkbaar en hoe lang geleden zijn deze verkocht?

Mijn vorige huis is ook voor veel meer geld verkocht dan andere huizen in dezelfde straat.
Echter was mijn huis uitgebouwd en gemoderniseerd en had de tijd in andere woningen zo ongeveer stilgestaan.

Daarnaast is het natuurlijk wat de gek er voor geeft, jouw maat was blijkbaar zo gek :)

• KaiseRRuby
Kju schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:09:
Het enige wat ik me afvraag is waarom je huispedia meer vertrouwen geeft dan die aankoopmakelaar.
In mijn ogen nou niet echt een antwoord op mijn vraag maar goed.

Ik heb gecheckt en de verkoopprijzen van 4 huizen die ik heb gecheckt kloppen. Het buurhuis is 9 maanden geleden verkocht voor 55k minder. Er zit geen nieuwe keuken, badkamer, tuin of weet ik wat in. Moest zelf de vloer opnieuw leggen. Alles moest geschilderd worden. Kortom: niks wat een stijging van 55k rechtvaardigd. Nu kan het een enorm opkomende buurt zijn of de buren hebben het enorm goed gekocht maar het andere buurhuis is in 2014 voor een ton minder verkocht. En we hebben het hier niet over een villa maar over een aankoopprijs van 266k.

Logisch toch dat dit vragen oproept?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

KaiseRRuby schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:12:
Logisch toch dat dit vragen oproept?
Nee, ik verwacht dat een volwassene inmiddels wel begrijpt hoe de wereld werkt en het concept van vraag en aanbod kent.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• KaiseRRuby
Tsurany schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:14:
[...]

Nee, ik verwacht dat een volwassene inmiddels wel begrijpt hoe de wereld werkt en het concept van vraag en aanbod kent.
Jezus wat een volslagen debiel en arrogant antwoord zeg. Zoek het lekker uit, ik stel een normale vraag.

Ik ben geen achterlijke ofzo. Heb zelf ook mijn huis gekocht en ik snap prima hoe het werkt. Je hebt een aankoopmakelaar in mijn ogen ook om je te beschermen tegen een totale miskoop, daarom stel ik mijn vraag.
B-Real schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:12:
Zijn de huizen wel vergelijkbaar en hoe lang geleden zijn deze verkocht?

Mijn vorige huis is ook voor veel meer geld verkocht dan andere huizen in dezelfde straat.
Echter was mijn huis uitgebouwd en gemoderniseerd en had de tijd in andere woningen zo ongeveer stilgestaan.

Daarnaast is het natuurlijk wat de gek er voor geeft, jouw maat was blijkbaar zo gek :)
Over je laatste zin, heb je dan niet een aankoopmakelaar om je te beschermen voor echt hele gekke dingen?

[ Voor 34% gewijzigd door KaiseRRuby op 22-08-2019 14:20 ]

• Highfive95
KaiseRRuby schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:05:
Hij had wel een aankoopmakelaar. Dit is gewoon even mijn eigen gevoel he, maar het klinkt wat oneerlijk. Als in: dat huis had best 30k minder mogen kosten.

Hoe zijn jullie ervaringen hier mee?
Volgens mij is dat pure marktwerking. Ik had het hier met makelaar ook over. Hij gaf een voorbeeld van hoe gek de markt nog steeds is op dit moment.

Tweekapper in november verkocht voor €355.000. Exact hetzelfde huis in de straat, in mindere staat van onderhoud. Afgelopen week verkocht voor €440.000. En hij had 6 biedingen allemaal rond dezelfde prijs. Wijk is heel gewild op dit moment en dan betaal je dus € 85.000 meer dan in november. 8)7

Het is nog steeds wat de gek ervoor geeft blijkbaar. Maar goed, als je het kunt financieren en je wil daar graag wonen. Tja, dan moet je de portemonnee trekken.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

KaiseRRuby schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:19:
[...]

Jezus wat een volslagen debiel en arrogant antwoord zeg. Zoek het lekker uit, ik stel een normale vraag.

Ik ben geen achterlijke ofzo. Heb zelf ook mijn huis gekocht en ik snap prima hoe het werkt. Je hebt een aankoopmakelaar in mijn ogen ook om je te beschermen tegen een totale miskoop, daarom stel ik mijn vraag.
Als je begint met termen als "oneerlijk" dan vraag ik me af of je het echt snapt. De woningmarkt is simpelweg vraag en aanbod dat bij elkaar komt, wanneer er erg weinig aanbod is en veel meer vraag zal dit de prijzen opduwen. Kennelijk kon die vriend geen andere woning vinden wat betekent dat 55k extra gewoon gerechtvaardigd kan worden.

En nee, een aankoopmakelaar is er niet om je handjes vast te houden in het leven. Als jij nu een woning wilt kopen dan zijn dit de prijzen die betaald worden. En alhoewel mensen heel graag spreken over een bubbel is er op dit moment nog steeds geen concrete daling in het vooruitzicht.

[ Voor 15% gewijzigd door Tsurany op 22-08-2019 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Highfive95 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:21:
[...]

Volgens mij is dat pure marktwerking. Ik had het hier met makelaar ook over. Hij gaf een voorbeeld van hoe gek de markt nog steeds is op dit moment.

Tweekapper in november verkocht voor €355.000. Exact hetzelfde huis in de straat, in mindere staat van onderhoud. Afgelopen week verkocht voor €440.000. En hij had 6 biedingen allemaal rond dezelfde prijs. Wijk is heel gewild op dit moment en dan betaal je dus € 85.000 meer dan in november. 8)7

Het is nog steeds wat de gek ervoor geeft blijkbaar. Maar goed, als je het kunt financieren en je wil daar graag wonen. Tja, dan moet je de portemonnee trekken.
Dat is wel echt heel bizar inderdaad.

Ik woon in Lombok in Utrecht en de prijzen zijn daar ook heel hoog. Maar ik hoorde wel dat de buren 8 kijkers hadden op 1 dag, waarvan er uiteindelijk maar 1 had geboden en die had ook hoger geboden dan de vraagprijs. Was dus verkocht.

Het was in het geval van die maat van mij dus niet zo dat de aankoopmakelaar zei: ik zou 220 bieden en dat die maat zei: nee ik wil 260 bieden. De aankoopmakelaar adviseerde dat hoge bedrag.

• KaiseRRuby
Tsurany schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:23:
[...]

Als je begint met termen als "oneerlijk" dan vraag ik me af of je het echt snapt. De woningmarkt is simpelweg vraag en aanbod dat bij elkaar komt, wanneer er erg weinig aanbod is en veel meer vraag zal dit de prijzen opduwen. Kennelijk kon die vriend geen andere woning vinden wat betekent dat 55k extra gewoon gerechtvaardigd kan worden.

En nee, een aankoopmakelaar is er niet om je handjes vast te houden in het leven. Als jij nu een woning wilt kopen dan zijn dit de prijzen die betaald worden. En alhoewel mensen heel graag spreken over een bubbel is er op dit moment nog steeds geen concrete daling in het vooruitzicht.
Bedankt voor je reactie.

Ik vraag niet om een uitleg over hoe de markt werkt. Dat snap ik allemaal best. Ik snap ook dat wijken populair zijn en populairder worden en dat daarom de prijs stijgt. Dat vraag ik ook allemaal niet.

Ik vraag me af hoe het kan dat er opeens een huis voor 55k meer wordt verkocht in die straat waar helemaal niet zulke dure woningen verder worden verkocht zonder dat er daar een reden voor is.

Ter referentie: mijn huis heb ik in 2015 gekocht voor 167 (precies hetzelfde bedrag als waar het vergelijkbare buurhuis van die maat van me in 2014 voor is verkocht). Mijn huis is nu ongeveer 220 waard gok ik. Dat is in een betere wijk.

Het huis van die maat van me heeft niets wat de extra 40k rechtvaardigt tegenover mijn huis.

En voordat je weer je stokpaardje 'marktwerking' van stal haalt, dat geldt voor een hele straat of hele wijk. Dat stuwt de prijs omhoog. Niet 1 huis in een wijk. En ja de vraag is hoog, dus daarom zijn mensen bereid meer te betalen. Maar een aankoopmakelaar zou je toch kunnen adviseren om dat niet te kunnen doen, omdat het huis gewoon niet zoveel waard is. En dan hoeft hij niet je handje vast te houden, dan kan hij gewoon doen waar hij voor wordt betaald, namelijk je adviseren.

Mocht je overigens weer van plan zijn om een betuttelende ('dan vraag ik me af of je het wel echt snapt') en schoolmeester-achtige reactie te plaatsen, dan laat ik die gewoon voor wat hij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
KaiseRRuby schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:19:

[...]

Over je laatste zin, heb je dan niet een aankoopmakelaar om je te beschermen voor echt hele gekke dingen?
Ik heb nooit gebruik gemaakt van een aankoopmakelaar, dus geen idee wat je er exact van mag verwachten. Al kan ik mij er wel iets bij voorstellen.

Er zijn tig redenen om wel een aankoopmakelaar in te schakelen. Hij zal vast adviseren bij een bod en echt idiote biedingen afraden, maar het blijft uiteindelijk de keuze van de koper zelf natuurlijk.

Als de woning en/of plek in de ogen van de koper perfect is en hij een stevig, in onze ogen te hoog, bod doet wie zijn wij dan om daar iets van te vinden?
En wat maakt die paar duizend euro extra verspreid over 30 jaar nou echt uit voor het perfecte huis is hoe veel mensen redeneren.

Kan Jan en alleman iets van vinden, maar blijft de keuze van de koper :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

KaiseRRuby schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:24:
[...]

Dat is wel echt heel bizar inderdaad.

Ik woon in Lombok in Utrecht en de prijzen zijn daar ook heel hoog. Maar ik hoorde wel dat de buren 8 kijkers hadden op 1 dag, waarvan er uiteindelijk maar 1 had geboden en die had ook hoger geboden dan de vraagprijs. Was dus verkocht.

Het was in het geval van die maat van mij dus niet zo dat de aankoopmakelaar zei: ik zou 220 bieden en dat die maat zei: nee ik wil 260 bieden. De aankoopmakelaar adviseerde dat hoge bedrag.
Maar is nu eigenlijk je vraag nu of je maat een incompetente en/of zwendelende aankoopmakelaar in de hand heeft genomen? Want daar kunnen we dan ook weinig over zeggen vanaf hier.

Uiteindelijk is je maat eindbaas over zijn eigen portemonnee. Als ie er buikpijn van heeft om er zoveel meer voor te betalen dan had ie op zijn minst misschien in zijn omgeving moeten overleggen en wat ruggespraak houden, en in het ergste geval toch maar de woning laten schieten.

Als ie geen buikpijn heeft, het huis het waard vindt, en hij het kan betalen, dan proficiat, heeft ie zijn huis binnen en de aankoopmakelaar zijn opdracht vervuld. Los van of het goedkoper kon (dat weet je ook nooit, je weet bijv ook niet welke informatie de aankoopmakelaar allemaal had, bijv via de verkoopmakelaar).

• KaiseRRuby
LuNaTiC schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:34:
[...]

Maar is nu eigenlijk je vraag nu of je maat een incompetente en/of zwendelende aankoopmakelaar in de hand heeft genomen? Want daar kunnen we dan ook weinig over zeggen vanaf hier.

Uiteindelijk is je maat eindbaas over zijn eigen portemonnee. Als ie er buikpijn van heeft om er zoveel meer voor te betalen dan had ie op zijn minst misschien in zijn omgeving moeten overleggen en wat ruggespraak houden, en in het ergste geval toch maar de woning laten schieten.

Als ie geen buikpijn heeft, het huis het waard vindt, en hij het kan betalen, dan proficiat, heeft ie zijn huis binnen en de aankoopmakelaar zijn opdracht vervuld. Los van of het goedkoper kon (dat weet je ook nooit, je weet bijv ook niet welke informatie de aankoopmakelaar allemaal had, bijv via de verkoopmakelaar).
Eens, dat besef ik me ook. Het is toch niet raar om te verwachten dat zo iemand je behoedt voor een misstap qua aankoop, of is dat een rare gedachte van een aankoopmakelaar?

Anoniem: 224360

KaiseRRuby schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:37:
[...]

Eens, dat besef ik me ook. Het is toch niet raar om te verwachten dat zo iemand je behoedt voor een misstap qua aankoop, of is dat een rare gedachte van een aankoopmakelaar?
Tjah jij hebt je oordeel al klaar en vindt het een misstap. Wat wil je verder nog horen?

• KaiseRRuby
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:42:
[...]

Tjah jij hebt je oordeel al klaar en vindt het een misstap. Wat wil je verder nog horen?
Wellicht heb je gelijk. Ik denk inderdaad dat hij te veel heeft betaald. Misschien heb ik mijn oordeel te snel klaar en is het huis het wel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

KaiseRRuby schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:37:
[...]

Nee helemaal niet zelfs :)

De vraag is alleen: hebben we genoeg informatie om te beoordelen om ons af te vragen of dit inderdaad een miskoop is en of de aankoopmakelaar zijn werk niet goed heeft gedaan?

Het grappige is dat die discussie zelden tot nooit ontstaat als ie het voor elkaar krijgt een woning aan te kopen voor onder of rondom de vraagprijs. Alleen als het er ver boven is, dan wel. Terwijl in sommige omstandigheden het nog steeds een goede prestatie kan zijn. Maar die omstandigheden weten we ook niet.

We weten ook niet hoe de gesprekken waren tussen je maat en de aankoopmakelaar. De aankoopmakelaar polst van tevoren wel ongeveer wat iemand max kan en wil betalen. En ook: hoe graag wil je het huis, hoe hard wil je onderhandelen, of wil je het op zeker spelen en zorgen dat je onbetwist de nr 1 koper bent.

En de koper zal ook vragen wat de aankoopmakelaar zou adviseren: wat vindt hij zelf dat het huis waard is, welke strategie denk je dat hier zal werken om het binnen te hengelen.

Die gesprekken kennen we niet om nu te kunnen zeggen dat de aankoopmakelaar een prutser is.

Wat weet je verder over de aankoopmakelaar? Jong, oud, ervaring, aangesloten bij een groter kantoor, heeft ie ergens reviews, was het via via, etc etc?

voor de goede orde: ik kan me je gedachte wel goed voorstellen hoor. Het klinkt als wel heel ver boven een meer realistische vraagprijs, maar in deze markt kijk ik nergens meer van op.

[ Voor 5% gewijzigd door LuNaTiC op 22-08-2019 14:51 ]

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
prijzen op huispedia zijn niet de verkochte prijs, maar vraagprijs.. zoals in deze markt kan de verkochte prijs makelijk een halve ton hoger...

je kunt ook de wozwaarde van de woningen kijken van voorgaande jaren. als je echt wilt weten, sms sturen met postcode naar kadaster. weet je exact wat een woning heeft opgeleverd binnen een postcodegebied.

[ Voor 42% gewijzigd door Simply1337 op 22-08-2019 15:02 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:48

Kju

@KaiseRRuby omdat zulke websites vaak alleen vraagprijzen vergelijken. Daarnaast is niet bekend of en hoe ze corrigeren voor bouwjaar, perceel etc. Sowieso zien ze niet wat het verschil is als het gaat om inwendige staat.

Een vraagprijs is geen referentie voor de marktwaarde. Vooral in deze tijd waarin woningen vaak boven de vraagprijs gaan maar nog steeds ook voor minder dan de vraagprijs zou ik zo’n vraagprijsgebaseerd waardeoordeel maar met een korrel zout nemen.

@Simply1337 was dus sneller. Ook op zijn verhaal zou ik wel willen opmerken dat de WOZ waarde een grondslag is voor belastingheffing en niets met marktwaarde te maken heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Kju op 22-08-2019 15:06 ]

PSN: Kjujay

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Simply1337 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:01:
prijzen op huispedia zijn niet de verkochte prijs, maar vraagprijs.. zoals in deze markt kan de verkochte prijs makelijk een halve ton hoger...

je kunt ook de wozwaarde van de woningen kijken van voorgaande jaren. als je echt wilt weten, sms sturen met postcode naar kadaster. weet je exact wat een woning heeft opgeleverd binnen een postcodegebied.
Ik kende de site niet maar heb ook even gekeken bij onze nieuwe woning die we net gekocht hebben... het is zelfs niet de vraagprijs wat daar staat, maar een geschatte marktwaarde zo te zien (onze woning staat daar als geschatte marktwaarde voor een ton minder dan dat er gevraagd werd en 85k minder dan we er voor betaald hebben). Als we de redenering door zouden trekken zou ik nu wellicht het gevoel moeten hebben een kat in de zak gekocht te hebben, maar dat idee heb ik absoluut niet.

De vraag is dus inderdaad in hoeverre het überhaupt betrouwbaar is om Huispedia hier als betrouwbare benchmark te gebruiken.

Mijn oude maisonette staat daar trouwens als geschatte marktwaarde 156-180k, en ik heb er uiteindelijk 175k voor gevraagd en 188k voor gekregen.

Heeft je maat al een taxatie laten doen en het rapport gekregen? Dan weet je ook wat een taxateur als uiteindelijke marktwaarde schat. Als die er ver onder zit, dan heb je wellicht een puntje, lijkt me?

[ Voor 28% gewijzigd door LuNaTiC op 22-08-2019 15:12 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

KaiseRRuby schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:32:
En voordat je weer je stokpaardje 'marktwerking' van stal haalt, dat geldt voor een hele straat of hele wijk. Dat stuwt de prijs omhoog. Niet 1 huis in een wijk. En ja de vraag is hoog, dus daarom zijn mensen bereid meer te betalen.
Het blijft nog steeds marktwerking. Sinds de vorige transacties is de markt nog vaster gaan zitten waardoor je nog meer geld nodig hebt om een huis te kopen. Kennelijk kon je maat geen geschikt huis vinden voor een lagere prijs, die was kennelijk niet aanwezig in deze markt. Wellicht heeft hij uiteindelijk iets meer uitgegeven om zeker te zijn dat hij dit huis zou kunnen kopen maar ook dat komt tot stand door marktwerking, in een verkopersmarkt gaan kopers soms rare trucjes uithalen om een huis alsnog te kopen.
Maar een aankoopmakelaar zou je toch kunnen adviseren om dat niet te kunnen doen, omdat het huis gewoon niet zoveel waard is. En dan hoeft hij niet je handje vast te houden, dan kan hij gewoon doen waar hij voor wordt betaald, namelijk je adviseren.
Een aankoopmakelaar is er om een woning aan te kopen, dat is zijn werk. Hij is er niet om jou te weerhouden van het kopen van een woning omdat de markt oververhit lijkt, daar verdient hij geen cent aan.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:46

de Peer

under peer review

[...]
En voordat je weer je stokpaardje 'marktwerking' van stal haalt, dat geldt voor een hele straat of hele wijk. Dat stuwt de prijs omhoog. Niet 1 huis in een wijk. En ja de vraag is hoog, dus daarom zijn mensen bereid meer te betalen. Maar een aankoopmakelaar zou je toch kunnen adviseren om dat niet te kunnen doen, omdat het huis gewoon niet zoveel waard is. En dan hoeft hij niet je handje vast te houden, dan kan hij gewoon doen waar hij voor wordt betaald, namelijk je adviseren.
En toch kan het dan nog steeds marktwerking zijn. De factor 'tijd' speelt ook mee. Op het moment dat je maat ging bieden waren er misschien extreem weinig vergelijkbare panden en veel andere gegadigden. Dan is er dus nog meer schaarste. Men maakt elkaar gek. Dat stuwt de prijzen. Tijd van het jaar kan ook nog uitmaken. Vraag en aanbod en wil nog wel eens fluctueren zo door het jaar heen.

En misschien heeft je maat gewoon roekeloos geboden ja. En daar wel zijn doel mee behaald. De aankoopmakelaar had kunnen zeggen dat het bod aan de hoge kant was, of zelfs erg hoog. Maarja, met roekeloos bieden vergroot je wel de kans dát je dat huis krijgt.

Edit: ah, te laat. Tsurany was me voor :P

• Highfive95
[...]
No offense!

Het enige wat het is, is marktwerking. Niks meer, niks minder. Vraag en aanbod.

En ja dat kan ook vóór 1 huis in de wijk gelden. De markt bepaalt dat je eigenlijk €40.000 "teveel" moet betalen als je dat specifieke huis wil kopen.

En als een aankoopmakelaar dat huis "minder" waard vindt dan kun je dat huis dus niet kopen. Want je vindt dat het huis te duur is en de markt vindt van niet. Heel simpel.

Natuurlijk kan een aankoopmakelaar je beschermen. Maar in deze tijd is de aankoopmakelaar ook afhankelijk van de markt. En als je tig kijkers en biedingen hebt. Tja dan gelden de regels van onder vraagprijs bieden ook al lang niet meer. En betaal je dus meer dan je misschien hoopt te betalen.

Betaal je dan teveel voor je huis? Ik vind van niet. Als ik daar graag wil wonen en de markt bepaalt de prijs dan moet je dat gewoon betalen. Heb je kopzorgen hierover. Tja dan speelt er misschien iets anders en was het misschien toch niet "jouw" huis waar je graag wil wonen.

• de Peer

de Peer

under peer review

Highfive95 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:14:
[...]

Betaal je dan teveel voor je huis? Ik vind van niet. Als ik daar graag wil wonen en de markt bepaalt de prijs dan moet je dat gewoon betalen. Heb je kopzorgen hierover. Tja dan speelt er misschien iets anders en was het misschien toch niet "jouw" huis waar je graag wil wonen.
Hmm maar nu vergeet je juist de factor tijd. Ik vind dat je (in veel gevallen) wel degelijk teveel betaalt voor je huis als je zo roekeloos biedt, want 3 jaar eerder (of wellicht ook 3 jaar later) hoefde je véél minder te betalen. Dus je betaalt wel onnodig veel doordat je per sé NU dat huis wilt kopen. Verder geen glazen bol natuurlijk, dus het blijft speculeren. Maar niemand verplicht je om nu daar te kopen.

• Highfive95
@de Peer
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar je weet niet wat de markt gaat doen over 3-5-10 jaar. Dus je kunt wel wachten en hopen dat alles instort, maar als je nu graag wil verhuizen moet je meer betalen.

Je moet voor jezelf bepalen wat je maximaal wil uitgeven en hoe graag je ergens wil wonen. Ik betaal ook liever 100K minder, maar dan kom ik ergens terecht waar ik niet wil wonen. Dus dan maar even slikken en 100K meer betalen voor je "droomhuis".

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
taxateur die onder je geboden bedrag waardeert kan issues opleveren voor je hypotheek.. die geeft ten slotte maar 100% aan woningwaarde aan hypotheek.

dat werkt ook als een drijvende veer voor de stijgende markten.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
En als je zelf ook verkoopt, krijg je ook meer, dus voor mensen die verkopen en kopen, maakt het op zich niet heel veel uit.
Starters, die zijn de sjaak nu :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• de Peer

de Peer

under peer review

Highfive95 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:33:
@de Peer
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar je weet niet wat de markt gaat doen over 3-5-10 jaar. Dus je kunt wel wachten en hopen dat alles instort, maar als je nu graag wil verhuizen moet je meer betalen.

Je moet voor jezelf bepalen wat je maximaal wil uitgeven en hoe graag je ergens wil wonen. Ik betaal ook liever 100K minder, maar dan kom ik ergens terecht waar ik niet wil wonen. Dus dan maar even slikken en 100K meer betalen voor je "droomhuis".
Ja dat is dan een keuze. Wel goed om er van bewust te zijn dat je voor een deel gebakken lucht koopt. Ik vind daarom dat je 'te veel' betaalt, omdat de verhouding tot de werkelijke waarde zoek is, en er een groter 'bubble-risico' is.

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Simply1337 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:35:
taxateur die onder je geboden bedrag waardeert kan issues opleveren voor je hypotheek.. die geeft ten slotte maar 100% aan woningwaarde aan hypotheek.

dat werkt ook als een drijvende veer voor de stijgende markten.
Hangt er vanaf volgens mij, meeste hypotheekverstrekkers verstrekken maximaal de taxatiewaarde of de daadwerkelijke koopsom, net wat lager is.

In ons geval hebben we de taxatiewaarde als hypotheekbedrag gekregen (die lag 2,5k boven de koopsom). Dus in sommige gevallen is er wel iets bij mogelijk, maar als het echt om een heel groot verschil gaat, dan kan de bank natuurlijk wel wat moeilijker doen (want die willen wel hun geld als het weer verkocht is).

• de Peer

de Peer

under peer review

LuNaTiC schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:43:
[...]

Hangt er vanaf volgens mij, meeste hypotheekverstrekkers verstrekken maximaal de taxatiewaarde of de daadwerkelijke koopsom, net wat lager is.
Huh serieus? Wat is dan nog het nut van de taxatie? Ik dacht dat een bank altijd de taxatie volgde. De 3 x dat ik een huis kocht was dat in ieder geval zo.

Edit: oh ja tuurlijk. taxatie kan ook hoger uitvallen dan je koopsom natuurlijk. Logisch :P

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 22-08-2019 15:47 ]

• Highfive95
[...]
Dus in sommige gevallen is er wel iets bij mogelijk, maar als het echt om een heel groot verschil gaat, dan kan de bank natuurlijk wel wat moeilijker doen (want die willen wel hun geld als het weer verkocht is).
Ach daar ik ook wel weer iets aan te doen hoorde ik van makelaar. Was aankoopmakelaar bij een stel en taxateur had 20K te laag getaxeerd. Moesten 100% financiering hebben dus dat ging hem zo niet worden. Konden 20K niet zelf ophoesten namelijk.

Nu mag aankoopmakelaar taxatie niet doen. Dus belt even een vriendje en voila taxatie voor de vraagprijs! :+

• Budha
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:34

Budha

Online ergo sum

[...]

Hypotheekverstrekkers geven maximaal 100% van de taxatiewaarde, want dat is de marktwaarde. Als je onder die waarde kon kopen, maar toch kiest voor een hogere hypotheeksom (bijvoorbeeld om een deel van de KK te dekken) is helemaal aan jou.

• Budha

Budha

Online ergo sum

Highfive95 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:46:
[...]

Ach daar ik ook wel weer iets aan te doen hoorde ik van makelaar. Was aankoopmakelaar bij een stel en taxateur had 20K te laag getaxeerd. Moesten 100% financiering hebben dus dat ging hem zo niet worden. Konden 20K niet zelf ophoesten namelijk.

Nu mag aankoopmakelaar taxatie niet doen. Dus belt even een vriendje en voila taxatie voor de vraagprijs! :+
Wat klopt er dan niet, de vraagprijs of de taxatie? Het is mooi dat ze de financiering rond kregen, maar nu hebben ze dus mogelijk zelf extra risico voor 20k.

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Highfive95 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:46:
[...]

Ja ik hoor veel verhalen over taxaties die wassen neuzen zijn, maar zo heb ik het zelf iig niet ervaren.
Budha schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:48:
[...]

Hypotheekverstrekkers geven maximaal 100% van de taxatiewaarde, want dat is de marktwaarde. Als je onder die waarde kon kopen, maar toch kiest voor een hogere hypotheeksom (bijvoorbeeld om een deel van de KK te dekken) is helemaal aan jou.
Oke, dat is nieuw voor mij. Ik ging af op:

https://www.nhp.nl/hypoth...taxatie-hoger-dan-koopsom

"Koopsom
Veel banken hanteren als marktwaarde de koopsom van uw woning. Dan is er geen speling: meer lenen dan de koopsom is niet toegestaan. Het enige dat u nog kunt doen is kijken naar de andere opties die we beschrijven voor het kopen van een woning zonder eigen geld."

• Budha

Budha

Online ergo sum

LuNaTiC schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:53:
[...]

Oke, dat is nieuw voor mij. Ik ging af op:

https://www.nhp.nl/hypoth...taxatie-hoger-dan-koopsom

"Koopsom
Veel banken hanteren als marktwaarde de koopsom van uw woning. Dan is er geen speling: meer lenen dan de koopsom is niet toegestaan. Het enige dat u nog kunt doen is kijken naar de andere opties die we beschrijven voor het kopen van een woning zonder eigen geld."
Misschien heb ik het mis hoor. Ik heb het altijd zo begrepen dat de taxatiewaarde de marktwaarde is. Dat banken de koopsom als marktwaarde zien wanneer deze lager is dan de taxatiewaarde kan ik dan wel weer begrijpen. Die gaan altijd voor het laagste risico.

Edit:
Op de website van VEH:
Naast de inkomenseis telt voor geldverstrekkers ook de 'marktwaarde' van de woning. De geldverstrekker bepaalt wat die marktwaarde precies is. Dat kan zijn:
  • De koopprijs van de woning
  • De koop-/aanneemsom, eventueel vermeerderd met grondprijs, bouwkosten, meerwerk, bouwrente en aansluiten nutsvoorzieningen
  • De getaxeerde waarde, eventueel na verbouw
  • Een modelmatige waardebepaling, de hypotheeksom moet dan onder de 90 % waarde woning blijven

[ Voor 24% gewijzigd door Budha op 22-08-2019 16:08 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Budha schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:57:
[...]

Misschien heb ik het mis hoor. Ik heb het altijd zo begrepen dat de taxatiewaarde de marktwaarde is.
Wel voor bepaling LTV (loan-to-value) in ieder geval en dus je risicoklasse.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 22-08-2019 15:59 ]

• KaiseRRuby
Het is me duidelijker geworden. Het voelt nog steeds als teveel betaald voor mij maar dat terzijde.

Taxatie was 10k onder aankoopprijs. Dat er vraagprijzen op Huispedia staan wist ik niet, ik dacht verkoopprijzen. Dat verandert de boel wel behoorlijk. Bij mijn check klopten er vier prijzen dus ik ging uit van verkoopprijzen via kadaster oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrederiqueLM
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-07-2024
De afgelopen maanden maar wat actiever de afgelopen weken zijn wij op zoek gegaan naar huizen die relatief lang (voor deze tijd) te koop stonden en hebben op een aantal flink onder de vraagprijs geboden. Veel woningen zijn kluswoningen op mooie locaties rondom de Veluwe. De oudjes beginnen merkbaar te verhuizen naar appartementen en willen van hun huis af. Echter is die generatie er blijkbaar nog erg van overtuigd dat hun huis toch echt heel veel geld op moet brengen. Het onderbieden heeft niet vaak gewerkt en wekte vaak enige agitatie op bij de verkopende partij. Their loss zullen we dan maar denken, een aantal staat nog steeds te koop.
Het lijkt er nu op dat een woning toch onze kant op gaat vallen. De oude eigenaar is overleden en de kinderen willen zo te merken dan toch van het huis af. We hebben ons eindbod bijna twintig procent onder marktwaarde (taxateur) gezet. Er moet veel gebeuren aan het huis, alles strippen en opnieuw opbouwen, alleen de kachels blijven achter. Daarom is het vermoedelijk wat minder in trek bij het gemiddelde publiek.

Nu echter de volgende stap, de hypotheker. We zijn bij een aantal banken langs geweest maar daar krijg ik geen top gevoel bij. Ze bieden allemaal maar een select aantal aanbieders behalve hun eigen hypotheken aan. Nu heb ik al een beetje gezocht naar ervaringen hier maar die lopen enorm uiteen. We willen een deel van het huis opdelen en gaan verhuren, dus kunnen daarmee automatisch niet bij een execution only terecht. Verder is het wel ons eerste koophuis, we hebben flink vermogen om te investeren dus een hypotheek en de LTV zijn positief. Heeft iemand ervaringen met een hypotheker voor de wat moeilijkere secundaire voorwaarden op een hypotheek? Die misschien zelfs met je meedenkt of je niet beter met een BV het huis kan kopen en aan jezelf + huurder kan verhuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:01

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

FrederiqueLM schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 22:03:
De afgelopen maanden maar wat actiever de afgelopen weken zijn wij op zoek gegaan naar huizen die relatief lang (voor deze tijd) te koop stonden en hebben op een aantal flink onder de vraagprijs geboden. Veel woningen zijn kluswoningen op mooie locaties rondom de Veluwe. De oudjes beginnen merkbaar te verhuizen naar appartementen en willen van hun huis af. Echter is die generatie er blijkbaar nog erg van overtuigd dat hun huis toch echt heel veel geld op moet brengen. Het onderbieden heeft niet vaak gewerkt en wekte vaak enige agitatie op bij de verkopende partij. Their loss zullen we dan maar denken, een aantal staat nog steeds te koop.
Het lijkt er nu op dat een woning toch onze kant op gaat vallen. De oude eigenaar is overleden en de kinderen willen zo te merken dan toch van het huis af. We hebben ons eindbod bijna twintig procent onder marktwaarde (taxateur) gezet. Er moet veel gebeuren aan het huis, alles strippen en opnieuw opbouwen, alleen de kachels blijven achter. Daarom is het vermoedelijk wat minder in trek bij het gemiddelde publiek.

Nu echter de volgende stap, de hypotheker. We zijn bij een aantal banken langs geweest maar daar krijg ik geen top gevoel bij. Ze bieden allemaal maar een select aantal aanbieders behalve hun eigen hypotheken aan. Nu heb ik al een beetje gezocht naar ervaringen hier maar die lopen enorm uiteen. We willen een deel van het huis opdelen en gaan verhuren, dus kunnen daarmee automatisch niet bij een execution only terecht. Verder is het wel ons eerste koophuis, we hebben flink vermogen om te investeren dus een hypotheek en de LTV zijn positief. Heeft iemand ervaringen met een hypotheker voor de wat moeilijkere secundaire voorwaarden op een hypotheek? Die misschien zelfs met je meedenkt of je niet beter met een BV het huis kan kopen en aan jezelf + huurder kan verhuren?
Zoek een onafhankelijk financieel adviseur. Die moet van alle markten die jij nodig hebt, thuis zijn.

Xbox Live ID:Notna8310

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Heeft iemand ervaringen met een hypotheker voor de wat moeilijkere secundaire voorwaarden op een hypotheek? Die misschien zelfs met je meedenkt of je niet beter met een BV het huis kan kopen en aan jezelf + huurder kan verhuren?
Ik heb er geen ervaringen mee, maar voor dat doel moet je het meer gaan zoeken in commerciele leningen (wel met stevigere rentepercentages). Commerciele geldverstrekkers doen niet moeilijk over exploitatie van het vastgoed.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-07 20:26
Charly schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:38:
Inmiddels met mn vriendin daadwerkelijk wat dingen aan het bekijken in Rotterdam. Maar ik heb niet het idee dat de makelaars daar hoeven te doen alsof ze belangstelling hebben. Als je niet op maandagochtend belt voor de huizen die gedurende het weekend beschikbaar zijn gekomen kun je vaak überhaupt al geen bezichtiging meer plannen. :X

Goed, komen kijken en een bod doen zijn nog wel twee verschillende dingen natuurlijk. Maar wat ik zo zie gaat het nog steeds erg hard in de gewilde wijken en ook 'leuke huisjes buiten' net buiten de stad zijn zo weg. Zelfs als er nog voor serieus geld aan verbouwd moet worden.
Het kan snel gaan! We hielden er serieus rekening mee dat we op meerdere huizen zouden moeten bieden voor we een keer succes zouden hebben, maar het eerste bod dat we gedaan hebben is na een marginale verhoging geaccepteerd!

We wachten nu op ondertekening van het voorlopig koopcontract, dus de champagne blijft nog ff dicht. Maar wel snel aan de slag met het regelen van financiering en uitwerken van renovatieplannen!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-07 17:38
Budha schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:57:
[...]

Misschien heb ik het mis hoor. Ik heb het altijd zo begrepen dat de taxatiewaarde de marktwaarde is. Dat banken de koopsom als marktwaarde zien wanneer deze lager is dan de taxatiewaarde kan ik dan wel weer begrijpen. Die gaan altijd voor het laagste risico.

Edit:
Op de website van VEH:
Naast de inkomenseis telt voor geldverstrekkers ook de 'marktwaarde' van de woning. De geldverstrekker bepaalt wat die marktwaarde precies is. Dat kan zijn:
  • De koopprijs van de woning
  • De koop-/aanneemsom, eventueel vermeerderd met grondprijs, bouwkosten, meerwerk, bouwrente en aansluiten nutsvoorzieningen
  • De getaxeerde waarde, eventueel na verbouw
  • Een modelmatige waardebepaling, de hypotheeksom moet dan onder de 90 % waarde woning blijven
Bij de Rabo in ieder geval taxatie als uitgangspunt want die lag bij mij ook iets hoger en heb zo deels de k.k. meegefinancierd.

• Sreini
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-07-2022
Wat zijn jullie ervaringen met aankoopmakelaars? Wil binnenkort mijn (eerste) woning in Amsterdam kopen maar ik ben benieuwd hoe ik in dat geval kan weten dat een aankoopmakelaar met het "optimale" bod komt en niet gaat adviseren om ver boven de vraagprijs te bieden zodat die betaald word. Als ik toch waarschijnlijk boven de vraagprijs is er geen metriek van hoe goed die het heeft gedaan.

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ik heb er zelf goede ervaringen mee. Al zal het wel aankoopmakelaar- en misschien zelfs wel regio-afhankelijk zijn. Hoe meer (over)spanning op de markt, hoe sneller je zal moeten overbieden over het algemeen. Of je dat dan op je aankoopmakelaar kan afschuiven? In Amsterdam wens ik je dan veel succes.

Als je iets terugleest (vanaf hier KaiseRRuby in "Ervaring met huis kopen - Deel 8" ) zie je al dat er al een verhitte discussie over geweest is. Doe er je voordeel mee...

(Persoonlijk denk ik dat het sowieso niet slecht is om in een gespannen markt een aankoopmakelaar in de hand te hebben, tenzij je heel veel vertrouwen hebt om zelf tot een goed en winnend bod te komen voor je droomhuis).

[ Voor 5% gewijzigd door LuNaTiC op 29-08-2019 20:27 ]

• Sreini
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-07-2022
LuNaTiC schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 20:27:
...

(Persoonlijk denk ik dat het sowieso niet slecht is om in een gespannen markt een aankoopmakelaar in de hand te hebben, tenzij je heel veel vertrouwen hebt om zelf tot een goed en winnend bod te komen voor je droomhuis).
Dat geloof ik ook wel zeker, vraag is dan hoe bepaal wat een goede aankoopmakelaar is? Google reviews? :p

Maar goed, ik lees wel even naar achteren, bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Sreini schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 20:29:
[...]

Dat geloof ik ook wel zeker, vraag is dan hoe bepaal wat een goede aankoopmakelaar is? Google reviews? :p

Maar goed, ik lees wel even naar achteren, bedankt.
Ja dat is lastig, mijn makelaar heeft ons gevraagd om hem te raten op https://wieisdebestemakelaar.nl/

Ik weet verder niet hoe goed gevuld de site is en of het je verder helpt maar wie weet :P

Vaak werkt via via in je netwerk nog het beste, goede ervaringen en mond-tot-mond-reclame.

Onze aankoopmakelaar was eerst mijn verkoopmakelaar en was zo tevreden dat ik hem ook vroeg om ons nieuwe huis binnen te slepen. Ik was bij hem als verkoopmakelaar gekomen doordat er eenzelfde huis in mn straat door hem voor goed geld was verkocht. Navraag gedaan bij de verkoopster en die was razend enthousiast over hem en zijn werkwijze. Het voelde daarom heel veilig omdat ie z’n kunstje kon herhalen (en handig omdat we van z’n eerdere ‘portefeuille’ met (teleurgestelde) geïnteresseerden konden profiteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draicon
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-07 23:30
Charly schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:00:
[...]

Het kan snel gaan! We hielden er serieus rekening mee dat we op meerdere huizen zouden moeten bieden voor we een keer succes zouden hebben, maar het eerste bod dat we gedaan hebben is na een marginale verhoging geaccepteerd!

We wachten nu op ondertekening van het voorlopig koopcontract, dus de champagne blijft nog ff dicht. Maar wel snel aan de slag met het regelen van financiering en uitwerken van renovatieplannen!
Gaaf, gefeliciteerd, mooi dat jullie eerste bod geaccepteerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrederiqueLM
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-07-2024
Notna schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 22:31:
[...]

Zoek een onafhankelijk financieel adviseur. Die moet van alle markten die jij nodig hebt, thuis zijn.
Niet de beste ervaring mee gehad afgelopen week. Diegene vertelde precies hetzelfde wat wij ook zelf al uitgerekend hadden. Uiteindelijk via via een advocaat met kennis van zaken leren kennen en hij wilde zonder kosten wel de risico's en baten in kaart brengen. Hij voldeed precies aan onze vraag. :*) Uiteindelijk gaan we voor een gewone hypotheek en huren we het max 2 jaar onder per contract. Dan is er geen risico voor de bank ivm huurderswet maar heb je ook in de BV geen last van winstbelastingen op je verhuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:40
Sreini schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 20:22:
Wat zijn jullie ervaringen met aankoopmakelaars? Wil binnenkort mijn (eerste) woning in Amsterdam kopen maar ik ben benieuwd hoe ik in dat geval kan weten dat een aankoopmakelaar met het "optimale" bod komt en niet gaat adviseren om ver boven de vraagprijs te bieden zodat die betaald word. Als ik toch waarschijnlijk boven de vraagprijs is er geen metriek van hoe goed die het heeft gedaan.
Het grootste nut van een aankoopmakelaar is niet bod bepalen, maar er vlugger bij zijn, iets dat in de randstad van belang is/kan zijn. Met een turnover van soms onder de 24u weet je dat wat op Funda staat altijd geschiedenis is. Je moet je eigen rolodex van makelaars opbouwen, of dat je aankoopmakelaar laten doen.

Biedingen zou ik altijd vooraf laten gaan aan een blik op WOZ/Calcasa/je eigen marktonderzoek wat je wss toch wel doet.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:47
@FrederiqueLM dan heb je geen beste adviseur getroffen denk ik. Ik had er 1 die echt alles wist van elk klein regeltje en ook ruim de tijd nam voor alles en mij continu op de hoogte hield en met meerdere voorstellen kwam en deze ook uitgebreid voorschotelde.
En ik was ook zeker geen standaard geval. (Net 9 maanden een eigen bedrijf gestart toen dit begon te lopen)

Wel geluk dat je dan nog iemand hebt weten te vinden die je wel hebt kunnen helpen!

@Sreini in Amsterdam een eerste woning willen kopen en het liefst niet boven een vraagprijs betalen, je hebt de markt een beetje gevolgd? Net wat @Brent zegt, die aankoop makelaar heb je waarschijnlijk nodig om uberhaupt als starter ergens tussen te komen maar ga er maar vanuit dat je geheid meer geld nodig hebt dan verwacht...

[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 08-09-2019 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Sreini schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 20:22:
Als je die prikkel wilt weghalen moet je een makelaar vinden die voor een fixed fee wil werken?

En niet overbieden: Daarvoor moet je een seizoenen wachten óf verder buiten de ring zoeken. Als je Osdorp nog als Amsterdam ziet dan valt het overbieden kennelijk weer mee.

• Charly
Charly schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:00:
[...]

En toen ging het opeens weer langzaam, uiteindelijk heeft het nog 3 weken geduurd voor het voorlopig koopcontract getekend is... In de huidige gekte als koper nog best een spannende tijd. :X Daarbij is helaas ook de opleverdatum van de initiële 1 november verschoven naar januari. Voor ons niet ideaal, maar we gingen het huis er niet om laten lopen. En het goeie nieuws is dat het ons wel iets meer tijd geeft om na te denken over een nieuwe keuken. :Y)

Andere meevaller is dat de taxateur het huis hoger gewaardeerd heeft dan wat wij betaald hebben. Waarschijnlijk de mazzel gehad dat dit huis in de zomerperiode op de markt kwam. (Onze aankoopmakelaar gaf ook al aan dat ze dat zelf nóóit zo gedaan zou hebben.)

[ Voor 19% gewijzigd door Charly op 11-09-2019 14:30 ]

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Gisteren een huis (mede) bezichtigd waar de bieding per inschrijving moet. Vraagt de makelaar bij het tweede gesprek wat het bod wordt. Antwoordt ze dat het X wordt, waarop de makelaar zegt "nah, ik zou iets hoger bieden, want ik zie aan je dat je het huis graag wil." "Als je bod bij de inschrijving te laag is bel ik je dat ik nog geen bod van je heb ontvangen, ok?"

Dat is toch tegen elke beroepseer? Gebeurt dit vaker zo?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

orf schreef op woensdag 11 september 2019 @ 14:37:
Gisteren een huis (mede) bezichtigd waar de bieding per inschrijving moet. Vraagt de makelaar bij het tweede gesprek wat het bod wordt. Antwoordt ze dat het X wordt, waarop de makelaar zegt "nah, ik zou iets hoger bieden, want ik zie aan je dat je het huis graag wil." "Als je bod bij de inschrijving te laag is bel ik je dat ik nog geen bod van je heb ontvangen, ok?"

Makelaars en beroepseer?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Dit is volgens mij wel redelijk shady ja. Mijn collega vertelde vandaag iets soortgelijks; aankoopmakelaar en verkoopmakelaar zijn dan weer goede vriendjes en kan op die manier wel laten weten wat dan het hoogste bod is straks voor het huis wat ze op het oog hebben.

Fijn natuurlijk als jij daarmee het huis gaat krijgen, maar frustrerend als je de concurrentie bent in het verhaal.

• Charly

Geen idee, maar ik zou er vanuit gaan dat ie de rest precies hetzelfde verteld. En je dan nog eens afvragen of je dat spelletje mee wil spelen. / Tegen welke prijs.

Lijkt me haast een melding bij de NVM / eigen huis ofzo waard, maar vrees dat het niet veel resultaat zal hebben.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-07 22:32
LuNaTiC schreef op woensdag 11 september 2019 @ 14:43:
[...]

Dit is volgens mij wel redelijk shady ja. Mijn collega vertelde vandaag iets soortgelijks; aankoopmakelaar en verkoopmakelaar zijn dan weer goede vriendjes en kan op die manier wel laten weten wat dan het hoogste bod is straks voor het huis wat ze op het oog hebben.

Fijn natuurlijk als jij daarmee het huis gaat krijgen, maar frustrerend als je de concurrentie bent in het verhaal.
Dit is voor niemand goed, behalve voor de verkoper. Die makelaar doet dit namelijk gewoon bij iedereen waarvan hij denkt dat hij een beter bod kan krijgen. Zo genereert hij de hoogste verkoopprijs en is zijn opdrachtgever blij.

Het is lastig om hier niet in mee te gaan. De kans bestaat dat je wel een goed bod hebt gedaan, maar de makelaar gewoon weet dat je nog meer zal betalen als daar om gevraagd wordt. Maarja, je wil dat huis en bent bereid meer te betalen...

• Brent
LuNaTiC schreef op woensdag 11 september 2019 @ 14:43:
[...]
Het is wat meer werk, maar ik ben blij dat ik het lekker zelf heb gerooid (geen aankoopmakelaar) en mijn zinnen niet op 1 huis heb gezet (al heb ik uiteindelijk eerste keus voor onder vraagprijs en taxatieprijs weten te kopen).

Ik zeg 't nog maar eens, aankoopmakelaar alleen doen om sneller aan nieuwe huizen te komen, als de markt gewoon te heet is, en je enige haast hebt. Funda is in de Randstad een aardig beeld van wat je vorige week nog kon krijgen ;) Zorg dat je weet welke makelaar in je gebied/segment actief zijn, en maak daar direct contact mee. Simpel, weinig ruimte voor spelletjes, misschien minder snel raak en wat meer werk. #worksforme.

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Brent schreef op woensdag 11 september 2019 @ 14:57:
[...]

Het is wat meer werk, maar ik ben blij dat ik het lekker zelf heb gerooid (geen aankoopmakelaar) en mijn zinnen niet op 1 huis heb gezet (al heb ik uiteindelijk eerste keus voor onder vraagprijs en taxatieprijs weten te kopen).

Ik zeg 't nog maar eens, aankoopmakelaar alleen doen om sneller aan nieuwe huizen te komen, als de markt gewoon te heet is, en je enige haast hebt. Funda is in de Randstad een aardig beeld van wat je vorige week nog kon krijgen ;) Zorg dat je weet welke makelaar in je gebied/segment actief zijn, en maak daar direct contact mee. Simpel, weinig ruimte voor spelletjes, misschien minder snel raak en wat meer werk. #worksforme.
Die keuze is voor iedereen weer anders, speelt een aantal factoren mee dus situatie-afhankelijk. Wij waren er wel blij mee en voelen dat we de kosten voor onze aankoopmakelaar er ruim-schoots uit hebben gehaald. Alleen het gemak en ontzorgen al.

• A-Tray
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-06 16:53
.... Heeft iemand ervaringen met een hypotheker voor de wat moeilijkere secundaire voorwaarden op een hypotheek? Die misschien zelfs met je meedenkt of je niet beter met een BV het huis kan kopen en aan jezelf + huurder kan verhuren?
Wij hebben vier jaar geleden onze woning gefinancierd met behulp van de hypotheekadviseur van Vereniging Eigen Huis. Onafhankelijk, en kreeg voor elkaar wat ons niet lukte: een hypotheek bij onze eigen bank. Die bank wilde niet omdat één van ons toen nog geen vaste aanstelling had. Via VEH was het geen probleem en onder prima voorwaarden.

"Dance like the photo's not being tagged, Love like you've never been unfriended, Tweet like nobody's following."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
A-Tray schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:18:
[...]

Wij hebben vier jaar geleden onze woning gefinancierd met behulp van de hypotheekadviseur van Vereniging Eigen Huis. Onafhankelijk, en kreeg voor elkaar wat ons niet lukte: een hypotheek bij onze eigen bank. Die bank wilde niet omdat één van ons toen nog geen vaste aanstelling had. Via VEH was het geen probleem en onder prima voorwaarden.
Hier een vergelijkbaar effect. Het magische woordje ;) Toen ik de notaris belde voor de overdracht kan dat pas vanaf een maand in de toekomst. De (VEH) adviseur regelde belde en het kon opeens over 2 weken al...

Netwerk.
LuNaTiC schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:07:
[...]

Die keuze is voor iedereen weer anders, speelt een aantal factoren mee dus situatie-afhankelijk. Wij waren er wel blij mee en voelen dat we de kosten voor onze aankoopmakelaar er ruim-schoots uit hebben gehaald. Alleen het gemak en ontzorgen al.
Of je de kosten eruit hebt weet je natuurlijk niet ;) Maar idd, als je gewoon minder wil doen is het een optie. Ik kan het zelf niet: de grootste aankoop uit mijn leven uitbesteden. Daar moet ik middenin staan ;)

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Brent schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:29:
[...]

Hier een vergelijkbaar effect. Het magische woordje ;) Toen ik de notaris belde voor de overdracht kan dat pas vanaf een maand in de toekomst. De (VEH) adviseur regelde belde en het kon opeens over 2 weken al...

Netwerk.
[...]

Of je de kosten eruit hebt weet je natuurlijk niet ;) Maar idd, als je gewoon minder wil doen is het een optie. Ik kan het zelf niet: de grootste aankoop uit mijn leven uitbesteden. Daar moet ik middenin staan ;)
Dat is waarom ik het woord 'voelen' heb gebruikt.

Heel eerlijk, mijn vriendin en ik zijn allebei geen onderhandelaars, en hebben ook niet zoveel kennis over de huizenmarkt. En wat je er uit zou kunnen halen om een huis binnen te slepen.

Mijn aankoopmakelaar was ook mijn verkoopmakelaar, en die had mijn eigen huis boven verwachting verkocht en had ik alle vertrouwen in.

Omdat ie mijn huis al had mogen verkopen en wij al heel specifiek wisten voor welk huis we wilden gaan, zijn we een fixed fee overeengekomen van 995 euro.

Wat jij als argument gebruikt om het níet uit te besteden, is naar mijn mening juist wél iets waarbij je zoveel mogelijk deskundige hulp kan gebruiken (mits je de juiste makelaar kiest waarin je ook vertrouwen hebt). Als je voelt dat je niet vol vertrouwen hebt in je eigen inschatting, dan zou ik gek zijn om in een levensinvestering van 700k níet voor net geen 1k iemand in te schakelen die je daarbij goed kan helpen.

(en als die verkoopmakelaar dan 16,5k onder de vraagprijs heeft weten te bedingen, dan voelt het écht wel alsof je met 1k een goede deal hebt gemaakt, ook al weet je natuurlijk niet of het nog meer had kunnen zijn. Ik weet wél dat ík, en mijn vriendin ook, het misschien níet hadden gedurfd om zo laag te bieden en hier op uit te komen. Dus in die zin vind ik dat geld het driedubbeldwars waard).

[ Voor 11% gewijzigd door LuNaTiC op 11-09-2019 15:38 ]

• Brent
LuNaTiC schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:35:
[...]

Mijn aankoopmakelaar was ook mijn verkoopmakelaar, en die had mijn eigen huis boven verwachting verkocht en had ik alle vertrouwen in.
Dat is inderdaad nuttig, als je een concrete goede ervaring hebt moet je daar je voordeel mee doen. Ik weet echter van enkele familieleden dat het hit maar vooral miss is, en aangezien dit mn eerste was wilde ik het ook wel zelf meemaken. Hypotheek wilde ik eerst ook zelf doen, maar toch voor de 'zekerheid' van een adviseur gegaan, echter uiteindelijk heeft ie vooral bevestigd wat ik al wist en was het grote voordeel dat hij een veel grotere lijst ook wat minder bekende (maar niet minder grote) geldverstrekkers had. Uiteindelijk heb je idd maar zoveel tijd, er is al genoeg te doen rondom zo'n aankoop.
Wat jij als argument gebruikt om het níet uit te besteden, is naar mijn mening juist wél iets waarbij je zoveel mogelijk deskundige hulp kan gebruiken (mits je de juiste makelaar kiest waarin je ook vertrouwen hebt). Als je voelt dat je niet vol vertrouwen hebt in je eigen inschatting, dan zou ik gek zijn om in een levensinvestering van 700k níet voor net geen 1k iemand in te schakelen die je daarbij goed kan helpen.
Nouja, je ziet sowieso wel meer dan 1 huis, dus op basis daarvan heb je al een idee van de prijs. Verder is de Woz-database tegenwoordig openbaar, en heb je via Calcasa voor een paar tientjes een overzichtje van recente daadwerkelijk gerealiseerde verkoopprijzen in de buurt. Kwa advies over het bod kan een makelaar dat denk ik niet beter.

Ben het ermee eens dat je niet op een duizendje hier of daar moet beknibbelen bij een dergelijke aankoop, maar juist de bedragen zijn tegenwoordig wel aardig zelf te achterhalen.
(en als die verkoopmakelaar dan 16,5k onder de vraagprijs heeft weten te bedingen, dan voelt het écht wel alsof je met 1k een goede deal hebt gemaakt, ook al weet je natuurlijk niet of het nog meer had kunnen zijn. Ik weet wél dat ík, en mijn vriendin ook, het misschien níet hadden gedurfd om zo laag te bieden en hier op uit te komen. Dus in die zin vind ik dat geld het driedubbeldwars waard).
Onze tweede keus bleek via Calcasa ook wel ~15-20k onder vp waard. Dat heb ik geboden en kon 'm krijgen :D . Het is dat eerste keus lukte, anders had ik wss daar nu gezeten, dus met een flinke korting zonder makelaar.

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Brent schreef op woensdag 11 september 2019 @ 16:00:
[...]

Nouja, je ziet sowieso wel meer dan 1 huis, dus op basis daarvan heb je al een idee van de prijs. Verder is de Woz-database tegenwoordig openbaar, en heb je via Calcasa voor een paar tientjes een overzichtje van recente daadwerkelijk gerealiseerde verkoopprijzen in de buurt. Kwa advies over het bod kan een makelaar dat denk ik niet beter.

Ben het ermee eens dat je niet op een duizendje hier of daar moet beknibbelen bij een dergelijke aankoop, maar juist de bedragen zijn tegenwoordig wel aardig zelf te achterhalen.
In het segment en in het zeer beperkte gebied waar wij keken was het nou niet alsof we heel veel huizen hebben gezien en hebben bekeken; sowieso is daarom het aanbod ook wel vrij karig en laat het zich toch moeilijk vergelijken. Zeker ook omdat we nu een vrijstaand huis hebben gekocht wat zich redelijk uniek mag noemen, denk ik. Het is in elk geval geen inwisselbaar rijtjeshuis/appartement waarvan er rijen of verdiepingen hoog van zijn gebouwd. In die straat is het ook nogal een ratjetoe van een rijtje met jaren 30-rijtjeshuizen, redelijk klein, tot een paar (nog) grotere huizen met grote percelen. Ga er dan als leek maar een goede vergelijking van maken en bepalen wat een redelijke prijs is.

WOZ-database is ook nog niet per se betrouwbaar, net nog even zitten kijken waarbij je de postcode in kan voeren, was nog peildatum 2015 en ligt 240k onder de prijsvraag; dus tsja, wat kun je daar dan ook nog mee in zo'n geval.
Onze tweede keus bleek via Calcasa ook wel ~15-20k onder vp waard. Dat heb ik geboden en kon 'm krijgen :D . Het is dat eerste keus lukte, anders had ik wss daar nu gezeten, dus met een flinke korting zonder makelaar.
Kijk, ik heb nog niet eens ooit van Calcasa gehoord. Nu had ik daar wellicht wel achter kunnen komen als ik per se dit varkentje zelf had willen wassen, maar toen hadden we al samen de beslissing genomen dat we met zulke ingrijpende beslissingen om zulke grote bedragen toch al de hulp wilden inschakelen van een ervaringsdeskundige die we vertrouwden.

Dat is dan ook eigenlijk het enige wat ik ermee wilde zeggen: je kunt hier wel adviseren dat je eigenlijk nooit een aankoopmakelaar nodig hebt of hoeft in te schakelen, maar dat is denk ik voor de meeste mensen nogal een stap.

• Brent
LuNaTiC schreef op woensdag 11 september 2019 @ 16:34:
[...]
Kijk, ik heb nog niet eens ooit van Calcasa gehoord. Nu had ik daar wellicht wel achter kunnen komen als ik per se dit varkentje zelf had willen wassen, maar toen hadden we al samen de beslissing genomen dat we met zulke ingrijpende beslissingen om zulke grote bedragen toch al de hulp wilden inschakelen van een ervaringsdeskundige die we vertrouwden.
Het feit dat je die deskundige al kende en vertrouwede veranderd alles natuurlijk, dit zal niet voor iedereen zo zijn. Verder zou ik zeggen dat des te unieker het huis, des te persoonlijker (en dus nuttelozer idd inschattingen van derden/WOZ/makelaar) worden. Het gaat dan voornamelijk tussen verkoper en koper.
Dat is dan ook eigenlijk het enige wat ik ermee wilde zeggen: je kunt hier wel adviseren dat je eigenlijk nooit een aankoopmakelaar nodig hebt of hoeft in te schakelen, maar dat is denk ik voor de meeste mensen nogal een stap.
Mwa, dat is vrij typisch voor de Nederlandse markt hoor, het uitbesteden van werkelijk alles. Je kunt zelf heel wat en zo moeilijk is het echt niet ;) Vergeleken met andere markten die ik ken laten Nederlanders zich bovengemiddeld onzeker praten. Imho. Je moet realistisch zijn met wat je wel en niet kunt, en waar je wel en niet tijd voor hebt, zeker, maar juist prijs, tsja, dat is volgens mij al snel goed zelf te doen: uiteindelijk is het relevantste hier dat jij het huis de prijs waard vind.

Overigens adviseer ik niet het bijna nooit te doen hoor, maar het hoofdzakelijke nut is via zijn netwerk sneller nieuwe huizen op de markt ontdekken. Of het zorgen wegneemt is ook weer erg persoonlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Brent schreef op woensdag 11 september 2019 @ 16:55:
[...]

[...]

Mwa, dat is vrij typisch voor de Nederlandse markt hoor, het uitbesteden van werkelijk alles. Je kunt zelf heel wat en zo moeilijk is het echt niet ;) Vergeleken met andere markten die ik ken laten Nederlanders zich bovengemiddeld onzeker praten. Imho. Je moet realistisch zijn met wat je wel en niet kunt, en waar je wel en niet tijd voor hebt, zeker, maar juist prijs, tsja, dat is volgens mij al snel goed zelf te doen: uiteindelijk is het relevantste hier dat jij het huis de prijs waard vind.
Tsja, ook dat vind ik wat te kort door de bocht. Als je weg bent van een huis dan speelt er ook vaak een groot component ‘emotie’ mee. En een huis is in dat geval geen object als een auto of elk ander massageproduceerd object waar je elders precies hetzelfde model kan kopen. Kom je er bij de ene verkoper of winkel niet uit, haal je het wel weer elders (al speelt het onderhandelen dan weer een stuk minder een rol, maar je snapt het idee).

En ja natuurlijk zijn er ook tig huizen, en komt er vast wel weer een ander huis op je pad wat bij je past, heus waar. Maar toch als je net dat ene droomhuis treft dat je echt graag wilt hebben... op precies die ene locatie... tsja dan heb je er maar 1 van en zul je er toch uit moeten komen én de eventuele concurrentie aftroeven.

En wat het je dan waard is met wat je er dan op kan besparen... ja wij hadden het huis ook nog steeds gewild, waard gevonden én gekocht als het 25k boven de vraagprijs had moeten kosten. Hadden we toch moeilijk gevonden als we zelf moesten gaan bieden want ook totaal geen idee en feeling hoeveel en welke concurrentie je mogelijk hebt. Had ik zomaar op (minstens) de vraagprijs uit kunnen komen om er zeker van te willen zijn als winnaar uit de bus te komen.

Retespannend om dan van je aankoopmakelaar te horen ok te beginnen met bieden met 25k ónder de vraagprijs. Achteraf misschien makkelijk te zeggen dat het rationeel en realistisch was, maar op dat moment speelt emotie en onwetendheid toch een grote rol.

Long story short though, ik denk niet dat wij zelf het resultaat eruit onderhandeld hadden dan hij het heeft gedaan. En oftewel, is het dan al rendabel en een goede investering, wat mij betreft.

Heb je nou best al wel wat ervaring en kennis van het spelletje en de markt, het onderhandelen, etc... sja regel het vooral lekker zelf allemaal :P more power to you ;)

[ Voor 7% gewijzigd door LuNaTiC op 11-09-2019 17:21 ]

• Brent
LuNaTiC schreef op woensdag 11 september 2019 @ 17:19:
[...]

Tsja, ook dat vind ik wat te kort door de bocht. Als je weg bent van een huis dan speelt er ook vaak een groot component ‘emotie’ mee. En een huis is in dat geval geen object als een auto of elk ander massageproduceerd object waar je elders precies hetzelfde model kan kopen. Kom je er bij de ene verkoper of winkel niet uit, haal je het wel weer elders (al speelt het onderhandelen dan weer een stuk minder een rol, maar je snapt het idee).

En ja natuurlijk zijn er ook tig huizen, en komt er vast wel weer een ander huis op je pad wat bij je past, heus waar. Maar toch als je net dat ene droomhuis treft dat je echt graag wilt hebben... op precies die ene locatie... tsja dan heb je er maar 1 van en zul je er toch uit moeten komen én de eventuele concurrentie aftroeven.
Laten we het erop houden dat sommigen het spel dan kennelijk heel anders spelen. Je emotioneel op 1 en slechts 1 optie vastbijten is geen strategie die ik zou hanteren. Ook omdat ik het geld er niet voor (over) heb. Kennelijk boeit het me ook weer niet zoveel. Maarja, dat is nu 'de markt': intrinsieke waarde bestaat niet, slechts wat de gek ervoor geeft ;)
Retespannend om dan van je aankoopmakelaar te horen ok te beginnen met bieden met 25k ónder de vraagprijs. Achteraf misschien makkelijk te zeggen dat het rationeel en realistisch was, maar op dat moment speelt emotie en onwetendheid toch een grote rol.
Dat is het misschien inderdaad een kwestie van zenuwen ;) Daarin ben ik vrij spreadsheet gestuurd: op basis van markt een redelijke prijs vaststellen (mijn eigen inschatting van de waarde was bijv. exact taxatiewaarde), tevoren je max vaststellen, openingsbod uiteraard iets daaronder zetten, en we zien wel hoever we komen. Bijna zoals op Marktplaats :P
LuNaTiC schreef op woensdag 11 september 2019 @ 17:19:

Long story short though, ik denk niet dat wij zelf het resultaat eruit onderhandeld hadden dan hij het heeft gedaan.
Spreadsheets kan iedereen ;)
Heb je nou best al wel wat ervaring en kennis van het spelletje en de markt, het onderhandelen, etc... sja regel het vooral lekker zelf allemaal :P more power to you ;)
Uiteindelijk viel het dus reuze mee kwa tijdsinvestering. Ik was bereid snel een Nee te accepteren als men echt meer dan de door mij ingeschatte 'marktwaarde' zou willen. De onderhandeling is toch ook vooral mechanisch, als je je tevoren vastgestelde bandbreedte maar gewoon blijft aanhouden. Het verschil tussen onze situaties is dan misschien inderdaad hoofdzakelijk hoe makkelijk je die 'marktwaarde' en bandbreedte kunt vaststellen, seriebouw en unieke bouw verschillen daarin zeker. Toch misschien leuk er twee tientjes aan te wagen: wat is de calcasa waarde van je huis?

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Misschien ooit nog :+ nu heb ik er geen 20 euro voor over :P

Maar goed, laten we het er maar op houden dat zo’n huis als deze, in deze prijsklasse, in het gewenste gebied, met de exacte specs overeenkomstig onze eisen en wensen (bijna) niet zijn langsgekomen en we ook niet verwachtten nog eens langs te zien komen. Dan tast dat toch een belangrijk onderdeel aan in de onderhandelingen: of je bereid bent weg te lopen bij een prijs boven wat je het waard vindt. Maar goed, zoals ik al zei, dat was dan bij ons dan weer aan de orde omdat we het hoe dan ook wilden, ook als het er boven lag. Maar we wilden het niet riskeren om enerzijds er onnodig boven te bieden, anderzijds ook niet om mogelijk te onderbieden en het mis te lopen. Met de aankoopmakelaar om hier in te helpen en als rationeel geweten te zijn ;)

• Highfive95
Brent schreef op woensdag 11 september 2019 @ 16:55:
[...]Overigens adviseer ik niet het bijna nooit te doen hoor, maar het hoofdzakelijke nut is via zijn netwerk sneller nieuwe huizen op de markt ontdekken. Of het zorgen wegneemt is ook weer erg persoonlijk ;)
Het nut van een netwerk is in deze markt ook niet meer heilig. Als je een courant huis hebt zou je wel gek zijn het te verkopen voordat op Funda staat. Dus dan heb je daar ook niet echt profijt van als koper.

Het zal voor sommige mensen best ontzorgen, maar je kan het ook prima zelf doen. En je moet gewoon beetje geluk hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draicon
Van de week de goedkeuring van onze financiering gekregen. Nu wachten tot het februari is zodat we erin kunnen en komende week zal ons appartement in de verkoop gaan. Niet normaal hoeveel spullen weg moesten voor de foto's btw.

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Draicon schreef op woensdag 11 september 2019 @ 21:34:
Niet normaal hoeveel spullen weg moesten voor de foto's btw.
haha, of "niet normaal hoeveel troep mensen verzamelen" . ;)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
Bockelaar schreef op donderdag 12 september 2019 @ 08:42:
[...]

haha, of "niet normaal hoeveel troep mensen verzamelen" . ;)
Ja joh. Ik ben mn appt van 90m2 aan het leeghalen en ik blijf me verbazen wat er allemaal tevoorschijn komt.
(Papieren bankafschriften uit 2005) :X Gelukkig op tijd begonnen dus kan rustig dingen uitzoeken en kijken wat mee / te koop / naar de stort kan. Scheelt een hoop verhuizen.

[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 12-09-2019 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draicon
@Charly @Bockelaar we waren gelukkig zelf ook op tijd begonnen en een hoop weggedaan. Nu hadden we echt op vele punten een leeg huis, maar de fotograaf wilde dat het nog leger was lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:00
Ik ga hier ook even meelezen. Wij zijn op zoek naar een woning in Nijmegen. Onze eerste koopwoning. Ik had gehoopt dat Nijmegen iets toegankelijker zou zijn wat betreft woningmarkt dan bijvoorbeeld Amsterdam. Niets blijkt minder waar. Huizen gaan gemiddeld binnen vier weken van verkoper naar koper en bij de bezichtigingen moeten we vaak wachten tot de bezichtiging voor ons afgerond is. Letterlijke woorden van een van de verkoopmakelaars: "zoek maar vast uit wat je ter overname wil hebben, als je dan toch gaat overbieden kan je die spullen maar vast in de pocket hebben". Het zijn vooral de woningen gebouwd na 2000 die in Nijmegen enorm in trek zijn .

Ik ben blij dat we een aankoopmakelaar in de arm hebben genomen die ons af en toe kan behoeden tot het meegaan in deze gekte. Ondertussen heb ik wel gemerkt dat het een kwestie van geduld gaat zijn voor we onze perfecte huisje gevonden hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Euro88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-07 14:42
emile schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 10:24:
Bij de bezichtigingen moeten we vaak wachten tot de bezichtiging voor ons afgerond is.
Dat is natuurlijk een bekend trucje van de makelaars om grote belangstelling te veinzen: bezichtigingen worden met overlappende tijdstippen ingepland. Tevens is dit zeer efficient voor de makelaar.

Wellicht is de belangstelling echt groot, maar je moet je ook niet te snel gek laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:00
Euro88 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 10:55:
[...]
Wellicht is de belangstelling echt groot, maar je moet je ook niet te snel gek laten maken.
Eens! Dat doen we dus ook niet. Ik vind het ook een vermoeiende truc, bij ons werkt 'ie eerder averechts. We haken op dat moment liever af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-07 13:21
emile schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 11:07:
[...]

Eens! Dat doen we dus ook niet. Ik vind het ook een vermoeiende truc, bij ons werkt 'ie eerder averechts. We haken op dat moment liever af...
Herkenbaar. Hier zo'n makelaar die bieden via internet doet. Noemen ze transparant, ik vind het hufterig. Wordt daarmee een soort vakantieveiling. Zodra ik die makelaar zie haak ik al af. Ze gaan toch consequent daarnaartoe, ook als het niet direct aangegeven staat (wegens grote belangstelling).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-07 11:12
Mannen. Ik sta op het punt een huis te huren, om de simpele reden dat ik het niet zie zitten om een hypotheek ter waarde van 300.000 Euro te nemen voor een huis dat 3 jaar geleden nog 150.000 Euro kostte (waar verhaal).

Mijn vraag: slaat mijn emotionele manier van denken kant en/of wal? In andere woorden: denken jullie dat binnen nu een jaartje of drie, de huizenprijzen nog verder zullen stijgen?

Het is een beetje bold, I know, maar ik was benieuwd naar jullie perceptie.

[ Voor 9% gewijzigd door SaraNostra op 13-09-2019 13:08 ]

Pagina: 1 ... 105 ... 361 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7