Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 23:12
Ik denk dat hij een werkgeversverklaring bedoelt.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• AceAlpha
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 21-09 22:38
Charly schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:38:
Inmiddels met mn vriendin daadwerkelijk wat dingen aan het bekijken in Rotterdam. Maar ik heb niet het idee dat de makelaars daar hoeven te doen alsof ze belangstelling hebben. Als je niet op maandagochtend belt voor de huizen die gedurende het weekend beschikbaar zijn gekomen kun je vaak überhaupt al geen bezichtiging meer plannen. :X

Goed, komen kijken en een bod doen zijn nog wel twee verschillende dingen natuurlijk. Maar wat ik zo zie gaat het nog steeds erg hard in de gewilde wijken en ook 'leuke huisjes buiten' net buiten de stad zijn zo weg. Zelfs als er nog voor serieus geld aan verbouwd moet worden.
in welke prijsklasse kijk je en welk gebied in Rotterdam? Wij zijn ook aan het oriënteren, maar met die ervaringen wellicht een plan B opstellen

Hier staat mijn handtekening, als het goed is :P

• Exorcist
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Klaas25 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 18:21:
Ik durf het bijna niet aan te halen maar had opeens een gedachte..

Als je nou net te kort komt met lenen bij de bank (en dus ook net niet genoeg spaargeld hebt) voor een huis dat je graag wil, is het dan geen idee om aan je werkgever loonstrookje te vragen met je loon 2 treetjes hoger?? Gewoon voor 1 maand om op basis van dat maand salaris je hyptoheek te krijgen. Volgende maand weer normaal loon. (En zelfs iets inleveren ter compensatie)

Mits je werkgever deze gunst al voor je wil doen.

Of heb ik het nu over iets zwaar illegaal? :X
Illegaal is dan nog het minst van je zorgen. Iets willen kopen wat je niet kunt betalen is wat je niet moet willen. Het is fraude, het is niet toegestaan, het is niet verantwoord. Maar nee, hier ga je niet mee wegkomen.

Ik heb laatst nota bene voor een oversluiting van de hypotheek (na einde looptijd) al enorm veel moeten aanleveren, in tienvoud. Dat viel me ontzettend tegen. We wonen in hetzelfde huis, verdienen meer dan destijds en alsnog moest alles met een historie worden aangeleverd. Begrijpelijk, want je hebt het niet over een pakje boter..maar als het al zo "moeilijk" gaat voor een simpele oversluiting voor een hypotheek die je makkelijk kunt bekostigen, wordt het anders als je cijfertjes tijdelijk gaat aanpassen om er op papier beter uit te komen. Ben niet de eerste die op je reageert, maar niet en nooit doen. Heb je alleen jezelf mee.

Exorcist wijzigde deze reactie 03-08-2019 14:12 (15%)

• kiefty14
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 20-10 06:58
Grolsch schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:34:
Ik denk dat hij een werkgeversverklaring bedoelt.
Correct, gister met de adviseur gebeld en zegt dat het allemaal geen probleem moet opleveren, dus wederom even afwachten

• dicespark
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
We hebben een interessant huis gezien, maar weten nu al dat we de vraagprijs er niet voor gaan / willen / kunnen betalen. Toch zouden we graag een bezichtiging doen, want wellicht is er over de prijs te praten (10% - 15%) en het staat immers al 2 maanden te kopen. Is dit iets wat we zouden moeten melden bij de makelaar of gewoon eerst maar eens kijken of het wat is. Wat me aan het twijfelen brengt is dat het in de wat hogere prijsklasse zit (+500K)... advies?

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:15

Notna

Where are you?®

dicespark schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 09:11:
We hebben een interessant huis gezien, maar weten nu al dat we de vraagprijs er niet voor gaan / willen / kunnen betalen. Toch zouden we graag een bezichtiging doen, want wellicht is er over de prijs te praten (10% - 15%) en het staat immers al 2 maanden te kopen. Is dit iets wat we zouden moeten melden bij de makelaar of gewoon eerst maar eens kijken of het wat is. Wat me aan het twijfelen brengt is dat het in de wat hogere prijsklasse zit (+500K)... advies?
Ga gewoon kijken. In die prijsklasse ga je vaak naar beneden en niet meer omhoog met de verkoopprijs, maar 10 tot 15% eraf krijgen is erg onrealistisch. Tenzij het echt veel te hoog in de markt gezet is en er heel veel gedaan moet worden aan het huis.

5% is denk ik gemiddeld genomen de max waar men realistisch gezien mee akkoord gaat. Tenzij ze erg verlegen zitten om een verkoop en er geen animo voor het huis is (lees:meer dan 6 maanden te koop)

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:51

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Als je niet minimaal 100k overwaarde hebt zou ik er nooit aan beginnen.
Prijzen liggen nu op de top, veel hoger worden ze niet.
>500k hypotheek lening is een behoorlijk blok aan je been, ongeacht inkomen.
Tevens maakt het uit of het een recente woning is of een oude. Denk aan Gwe, onderhoud, maar ook verduurzaming in de toekomst ed.
Als een woning in deze tijd al 2 maanden te koop staat, hoe is dat dan bij laagconjunctuur?

Bedenk ook, alles went behalve de locatie.

Sport_Life wijzigde deze reactie 04-08-2019 09:50 (15%)

• LuNaTiC
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Wat Notna zegt is denk ik wel realistisch. 10% tot 15% is echt wel heel erg veel als je daar op wilt uitkomen. Het zou denk ik hoogstens kunnen zijn waar je openingsbod mee begint en dan moet je maar bidden dat je ergens in het midden uitkomt denk ik. Hangt ook wel af van de specs en locatie van het huis want dat is voor ons gissen. 2 maanden te koop zegt op zichzelf ook niet zoveel. Een collega van me heeft geboden op een huis van 679k en die gingen 575k bieden omdat het al meer dan een jaar te koop was en er moest echt HEEL veel aan gebeuren om het maar enigszins in de 21e eeuw terug te brengen.

Nu konden ze qua hypotheek ook niet hoger dan 590k volgens mij dus dat was ook noodgedwongen, maar puntje bij paaltje kwamen ze niet lager dan 625k (en dat alleen maar omdat huis in handen was gekomen door 3 erfgenamen).

Het vorige huis waar wij op boden zat in de hoge 500k range en moest wel het eea gebeuren, maar was niet heel lang op de markt, maar op zich in een gewilde regio, daar konden we uiteindelijk bijna 3% op afdingen.

Het huidige huis wat we nu uiteindelijk wel echt hebben gekocht zit in de hoge 600k range en uiteindelijk is het daarbij gelukt er max 2,5% van af te krijgen. Echter is dit huis wel echt helemaal af en tot in de puntjes mooi afgewerkt, geïsoleerd, mooie locatie, etc etc.
Sport_Life schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 09:45:
[...]

Als je niet minimaal 100k overwaarde hebt zou ik er nooit aan beginnen.
Prijzen liggen nu op de top, veel hoger worden ze niet.
>500k hypotheek lening is een behoorlijk blok aan je been, ongeacht inkomen.
Tevens maakt het uit of het een recente woning is of een oude. Denk aan Gwe, onderhoud, maar ook verduurzaming in de toekomst ed.
Als een woning in deze tijd al 2 maanden te koop staat, hoe is dat dan bij laagconjunctuur?

Bedenk ook, alles went behalve de locatie.
Die overwaarde hadden we lang niet :X En de hypotheeklening is inderdaad fors, maar toch hebben wij uiteindelijk voor gekozen om het wel te doen. We hadden de keuze om in een overspannen markt te gaan kijken naar wat segmenten lager, waarbij je veel meer concurrentie hebt qua opbieden tegen elkaar en de woningen er voor veel meer uitgaan dan ze echt waard zijn. En was het maar de vraag of dat ons 'eindstation' . zou zijn, met het risico dat als je ooit weg wilt, dat je dan sneller met een verlies zit.

Uiteindelijk hebben we dus heel bewust gekozen om in een wat duurder segment te kijken met de intentie ook om een huis te kopen waar je in principe (en ik weet, je weet nooit wat er in de toekomst gebeurt, vandaar de intentie) altijd gaat blijven wonen. We zitten overigens nog steeds wel behoorlijk onder de max van wat we kunnen lenen (en al helemaal onder onze max die we over 2 jaar zouden hebben als mijn vriendin in haar laatste trede zit). In die zin hebben we goed doorgerekend wat we over hebben qua inkomsten en dat is netto dan nog steeds bijna evenveel als een bruto modaal maandsalaris.

Ja er blijft wel een risico dat we alsnog iets anders willen of ergens anders heen willen, en dan zal het spannend zijn of je evenveel krijgt als dat we nu betaald hebben, maar dat is het risico van het vak waar we nu in zitten. We willen immers nu de stap wagen met elkaar, dus dan kun je ook wel eeuwig wachten tot je in een gunstigere markt komt maar dat laat zich ook slecht voorspellen. En nu hebben we toegeslagen op ons droomhuis en voor ons is het het elke euro waard O+

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Sport_Life

Sport_Life

@LuNaTiC iedere situatie is weer anders en ik begrijp jouw situatie volkomen. Persoonlijk was ons droomhuis 10 jaar geleden (dinky, dus appartement midden in de stad) anders dan nu (jonge kinderen, dus nieuwbouwwoning nabij stad/strand /duinen ) en ook anders dan de toekomst (met pubers /uitvliegende studenten vrijstaand met veel ruimte). Dus voor ons zou de maximale hypotheek vervelend kunnen uitpakken bij een crisis.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Sport_Life wijzigde deze reactie 04-08-2019 11:16 (14%)

• Charly
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 14:40
AceAlpha schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 22:49:
[...]
in welke prijsklasse kijk je en welk gebied in Rotterdam? Wij zijn ook aan het oriënteren, maar met die ervaringen wellicht een plan B opstellen
Nouja, zo'n probleem is het ook weer niet. Gewoon meteen bellen als je ergens interesse in hebt en een beetje flexibel zijn met kijk-tijden... En als het echt niet past met de kijkdagen gewoon door naar de volgende.

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:52
Wij zaten in dezelfde situatie. We hebben in elk geval een bezichtiging gedaan en vervolgens een idioot laag bod neergelegd onder het motto nooit geschoten is altijd mis. Leidde tot niets (verkoper was beledigd, en makelaar meldde dat er twee biedingen lagen rond vraagprijs). Ik had gehoopt dat belangstelling tegenviel en dat verkopers onder druk stonden om snel te verkopen maar helaas. Mijn advies: gewoon kijken en bieden onder wat je bereid bent te betalen

PV Output

• koen0s
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 19:07
Na hoeveel tijd is het gepast om een makelaar een herinnering te sturen?

Enige tijd geleden een bezoekingsaanvraag naar een makelaar gestuurd voor een appartement dat via hun te koop staat. Hierop vrijwel direct van de makelaar een mail ontvangen dat ze tot 1 Augustus op vakantie zijn en na deze datum terug zouden komen hierop. Echter heb ik nog niets mogen vernemen van de makelaar.

Ik wil niet te hebberig/positief overkomen. Tevens heeft het geen enorme haast sinds het appartement al 6+ maanden te koop staat, ga er vanuit dat het nu ook niet snel verkocht zal worden. Wanneer kan ik het beste een herinnering sturen? Gewoon nu meteen al, of ze nog wat extra tijd gunnen?

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22:37
Ik heb een koophuis met een hypotheek bij Florius. Ik wil graag ea verbouwen en mijn hypotheek verhogen (10k ongeveer). Aangezien Florius zelf geen hypotheekadviseurs heeft, zal ik een onafhankelijk hypotheekadviseur moeten inschakelen (je kan dit niet direct doen met Florius).

Mijn oorspronkelijke hypotheekadviseur is wat prijzig. Heeft iemand voor deze specifieke situatie (verhoging hypotheek, onafhankelijk adviseur nodig) wellicht goede ervaring met een voordelige adviseur?

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23:13
Reken ff uit of het financieel aantrekkelijk is om te doen, of dat je beter een ander soort lening kan afsluiten. De advieskosten lijken me best heel hoog in verhouding tot €10K. Afhankelijk van hoe snel je wilt terugbetalen, is het misschien handig een consumptief krediet af te sluiten.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:22

CurlyMo

www.pilight.org

koen0s schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:02:
Na hoeveel tijd is het gepast om een makelaar een herinnering te sturen?
Waarom wil je niet hebberig over komen? Je bent toch hebberig, want je wil een huis ;) Oftewel, gewoon bellen.

CurlyMo wijzigde deze reactie 06-08-2019 10:17 (4%)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22:37
Raymond schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:09:
Reken ff uit of het financieel aantrekkelijk is om te doen, of dat je beter een ander soort lening kan afsluiten. De advieskosten lijken me best heel hoog in verhouding tot €10K. Afhankelijk van hoe snel je wilt terugbetalen, is het misschien handig een consumptief krediet af te sluiten.
Dat is een slimme opmerking.

Ik ga even rekenen.

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23:53
Daar hoef je geen rekenmachine voor te pakken, als je 10k niet zelf kunt betalen voor een verbouwing dan kun je veel beter gaan sparen tot je dat wel kunt.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
koen0s schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:02:
Ik wil niet te hebberig/positief overkomen. Tevens heeft het geen enorme haast sinds het appartement al 6+ maanden te koop staat, ga er vanuit dat het nu ook niet snel verkocht zal worden. Wanneer kan ik het beste een herinnering sturen? Gewoon nu meteen al, of ze nog wat extra tijd gunnen?
Gewoon even contact opnemen. Een verkopend makelaar krijgt doorgaans pas betaald bij verkoop, die vinden het maar wat fijn dat er interesse is. Pas als je meerdere keren per dag belt valt het echt overdreven op.

• koen0s
CurlyMo schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:16:
[...]

Waarom wil je niet hebberig over komen? Je bent toch hebberig, want je wil een huis ;) Oftewel, gewoon bellen.
Ben niet zo hebberig. :)
Er zijn andere opties in de buurt, en tevens kunnen we ook nog prima even blijven wonen waar we nu zitten. Ik wil niet te hebberig overkomen aangezien ik onder de vraagprijs wil bieden (zon 10%).
Tsurany schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:21:
[...]

Gewoon even contact opnemen. Een verkopend makelaar krijgt doorgaans pas betaald bij verkoop, die vinden het maar wat fijn dat er interesse is. Pas als je meerdere keren per dag belt valt het echt overdreven op.
Bedankt voor de tips!

Zal vandaag even contact opnemen.

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 23:02
Volgende week gaat de overdracht plaatsvinden van onze nieuwe woning. oOo

Wanneer kregen jullie een overzicht van het totaal van de kosten voor de overdracht van de notaris? Ik bedoel dan het totaal van de kosten koper.

• laquaezzi
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 21-10 13:32
Highfive95 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:44:
Volgende week gaat de overdracht plaatsvinden van onze nieuwe woning. oOo

Wanneer kregen jullie een overzicht van het totaal van de kosten voor de overdracht van de notaris? Ik bedoel dan het totaal van de kosten koper.
Op maandag 29 juli de sleutel van mijn woning gekregen, op 22 juli kreeg ik van de notaris alle documenten met daarbij de specificatie wat ik moest betalen.

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

2 Maanden is toch niet lang voor de prijsklasse 500k+? Welke regio praten we over?

• dicespark
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Harrie_ schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:24:
[...]

2 Maanden is toch niet lang voor de prijsklasse 500k+? Welke regio praten we over?
Misschien heb je gelijk. Regio Zuid-Brabant.

• Monkeydancer
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 23:11
Ik had een vraagje met betrekking tot de eigen bijdrage VVE. Ik zie af en toe verschillen in de kosten VVE. terwijl het aantal vierkante meters nagenoeg gelijk is in hetzelfde appartementencomplex. Hoe wordt het bedrag vastgesteld? Hoe kan er soms een verschil ontstaat van 50 euro?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• Euler212
  • Registratie: juni 2014
  • Niet online
Monkeydancer schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:38:
Ik had een vraagje met betrekking tot de eigen bijdrage VVE. Ik zie af en toe verschillen in de kosten VVE. terwijl het aantal vierkante meters nagenoeg gelijk is in hetzelfde appartementencomplex. Hoe wordt het bedrag vastgesteld? Hoe kan er soms een verschil ontstaat van 50 euro?
Hoe veel zit er in kas? Staat er groot onderhoud gepland in de nabije toekomst? Goedkoop of duur onderhoudscontract voor de lift, of helemaal geen lift? Parkeergarages, fietskelders en dergelijke?

Ik las niet goed... 8)7

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ik neem aan dat hij bedoelt dat er onderling tussen de eigenaren verschillen zijn die zich moeilijk laten verklaren door (geen) verschil in aantal vierkante meters?

Ik zag dit zo snel terug op: https://www.nederlandvve....rmatie/vve-servicekosten/

Waarop is de verdeling van de servicekosten gebaseerd en hoe worden servicekosten vastgesteld?

De hoogte van de servicekosten die elke eigenaar betaalt is gebaseerd op zijn aandeel in de totale kosten van de VvE. Dit aandeel, ook wel breukdeel genoemd, staat vermeldt in de splitsingsakte. Het VvE-bestuurof de VvE-beheerder maakt elk jaar een nieuwe begroting: daarin staat wat de te verwachten kosten zijn voor het aankomende jaar. Het totale bedrag aan kosten wordt gedeeld door alle eigenaren, in de verhouding (de breukdelen dus) die in de splitsingsakte staat.

Je zou de splitsingsaktes en de daaruit volgende breukdelen dan naast elkaar kunnen leggen als je vermoedt dat er iets niet klopt?

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

dicespark schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:02:
[...]

Misschien heb je gelijk. Regio Zuid-Brabant.
Daar ben ik niet zo heel erg bekend. Hier in omgeving den Bosch is het het in ieder geval helemaal niet vreemd dat huizen in die prijsklasse een aantal maanden te koop staan...

• N1ckk
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 21-10 11:00

N1ckk

404 - title not found

Breukdeel, staat in je splitsingsakte. Daarbij kunnen onderlinge afspraken soms meespelen, dat iemand op B.G. bijv. niet meebetaald aan dotatie liftonderhoud.

• Farmerwood
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
In het appartementencomplex waar ik vroeger woonde zat er ook verschil in bijdrages. Redenen hiervoor waren o.a:
- Afmetingen van de berging die niet voor iedereen gelijk was
- Aan- of afwezigheid van elektra in de berging waarvoor een bijdrage verplicht was aangezien dit niet via de eigen meter liep
- We spaarden met de VVE ook voor het vervangen van de oude houten kozijnen met enkel glas voor nieuwe met dubbel glas. Sommigen mensen hadden dit al op eigen kosten laten vervangen en spaarden dus niet mee. Dat resulteerde in een (tijdelijke) maandelijkse korting op de VVE-bijdrage.

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Ook het meerjaren onderhoudsplan MJOP opvragen, zie je meteen wanneer welke uitgaven gepland staan. En vaak ook een staatje met de stijging van de VvE bijdrage per jaar. En in de notulen van de laatste vergaderingen wat er acuut speelt.

Blijf het alleen enorm krom vinden dat je bijdrage aan het MJOP wel als box 3 vermogen telt voor de belastingdienst.

• Shadow_Agent
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 21-10 13:56
Sport_Life schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 11:11:
@LuNaTiC iedere situatie is weer anders en ik begrijp jouw situatie volkomen. Persoonlijk was ons droomhuis 10 jaar geleden (dinky, dus appartement midden in de stad) anders dan nu (jonge kinderen, dus nieuwbouwwoning nabij stad/strand /duinen ) en ook anders dan de toekomst (met pubers /uitvliegende studenten vrijstaand met veel ruimte). Dus voor ons zou de maximale hypotheek vervelend kunnen uitpakken bij een crisis.

Members only:
Members only:

Hoi :)

• Notna

Notna

Where are you?®

Shadow_Agent schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:03:
[...]

Members only:
Mijn huis dat ik recent verkocht heeft, heeft ook een overwaarde van 80k opgeleverd :') En dan heb ik het nog te duur (180k) gekocht in 2010 ook (in de staat waarin het was: 150k waard, maar het was meer betalen of geen huis in ons geval)

De buren die hier wonen, wonen er al sinds de bouw (1964) en hebben 75k in guldens betaald voor de woning. Inmiddels zijn ze ~€275k waard (de hoekwoningen welteverstaan); ook een mooi spaarpotje :X :D

Gaat nergens meer over inderdaad. Ik profiteer er nu flink van waardoor ik het leuk vind, maar sec gezien is het absurd :')

• Sport_Life

Sport_Life

Shadow_Agent schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:03:
[...]

Members only:
Members only:

Sport_Life wijzigde deze reactie 08-08-2019 16:46 (22%)

• TheJason
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:02
sambalbaj schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 21:33:

Blijf het alleen enorm krom vinden dat je bijdrage aan het MJOP wel als box 3 vermogen telt voor de belastingdienst.
Dat geld toch ook voor je spaargeld dat je reserveert voor onderhoud voor een woonhuis als je geen appartement hebt?
Wat is daar krom aan?

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Dat bepaal je zelf, VvE bijdrage is verplicht. En daarnaast niet terugopeisbaar bij verhuizing of overlijden.
En een goede en dus liquide VvE telt ook mee in de OZB waarde waardoor het indirect ook dubbel belast wordt.

Ik overweeg ook sterk om bij latere verkoop het belaste ingelegde VvE geld gewoon bovenop een vast te stellen vraagprijs te zetten. Het is geen cadeau van duizenden euro's aan een nieuwe eigenaar.

• Grolsch
Sport_Life schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:41:
[...]

Members only:
Alle 2 verkopen en voor een knaak en een bos wortels een riant huis in Twente kopen :+

• TheJason
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:02
sambalbaj schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:34:
Dat bepaal je zelf, VvE bijdrage is verplicht. En daarnaast niet terugopeisbaar bij verhuizing of overlijden.
En een goede en dus liquide VvE telt ook mee in de OZB waarde waardoor het indirect ook dubbel belast wordt.

Ik overweeg ook sterk om bij latere verkoop het belaste ingelegde VvE geld gewoon bovenop een vast te stellen vraagprijs te zetten. Het is geen cadeau van duizenden euro's aan een nieuwe eigenaar.
Een goede en liquide VvE zie je waarschijnlijk al terug in de vraag en verkoopprijs. Het is dus niet zo dat het weg is.
Krom zou pas zijn als het onderhoudsvrije van appartementeigenaren niet belasten en van woonhuis.
Maar goed volgens mij wordt dat zelden aangegeven door appartementeigenaren :P

• ApexAlpha
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16:48
Er zit ook wel verschil in Vve's kom ik nu achter. Die van mij is €95 pm en heeft genoeg in kas, een degelijk meerjarenplan en onderhoud is goed geregeld.

Mijn maat woont in een zelfde soort appartementencomplex, protiek met 8 appartementen, en hij betaald €195 per maand aan de Vve. En hij heeft geen lift of zo?

Er kunnen grote verschillen zitten tussen al die bedragen.

• sidjoesz
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 00:03
Hi all,

Wij zijn op zoek naar een woning (nu nog zonder aankoopmakelaar). Misschien een stomme vraag, maar is het normaal om te vragen wat men minimum voor de woning zou willen hebben? Stel vraagprijs is €300.000 en ik ga ze vragen wat hun laagste prijs is, zonder dat ik nog een bod doe en/of in onderhandeling ben.

• Euler212
  • Niet online
sidjoesz schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:54:
Hi all,

Wij zijn op zoek naar een woning (nu nog zonder aankoopmakelaar). Misschien een stomme vraag, maar is het normaal om te vragen wat men minimum voor de woning zou willen hebben? Stel vraagprijs is €300.000 en ik ga ze vragen wat hun laagste prijs is, zonder dat ik nog een bod doe en/of in onderhandeling ben.
Waarom zouden ze je dat vertellen?

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:00
Hi all,

Dat is niet echt gebruikelijk. Maar je mag natuurlijk vragen wat je wil.

Echter, als de verkoper slim is, laten ze jou eerst een bod doen. Bied je te laag nemen ze je niet serieus en bied je te hoog, snij je jezelf misschien in de vingers..

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Dat soort vragen kun je op de vlooienmarkt uithalen als je staat te ginnegappen met een verkoper. "Mijnheer, wat kost die lamp"? - "75 eurootjes meneertje!" - "aah, wink wink, maar wat is je échte laagste prijs?" "Voor 60 eurootjes stop ik hem gratis in deze mooie plastic tas en mag je hem meteen meenemen meneertje!".

Als je dan nog 50 zegt heb je ook nog wel kans dat het je lukt, maar je hebt het hier over huizen waarbij je iets serieuzer en formeler een bod neerlegt. Oftewel, die vraagprijs is 'in principe' ook wat ze er voor willen hebben, en als je benieuwd bent wat hun laagste prijs écht is dan zul je ergens onder moeten bieden en zien waar je ongeveer uitkomt. Bijna elk huis wordt wel door/via een verkoopmakelaar verkocht en die zal echt niet zo snel op zo'n vraag in gaan tenzij ze heel erg omhoog zitten en snel/hoognodig van het huis af willen. Hij zal je laten weten dat je net als alle andere geïnteresseerden gewoon een bod kunt doen, alleen al omdat zijn klant daar meer bij is gebaat, jij zal immers sneller naar waarde bieden in zo'n scenario - als het goed is-.

Zie verder de mensen hierboven. Bedenk gewoon wat jij het huis waard vindt, en beslis dan ook tot hoe ver je bereid bent om te gaan om evt concurrenten af te troeven. Bied een prijs waarbij je nog denkt een paar keer heen en weer te gaan waardoor je uiteindelijk op die 'sweet spot' uitkomt (hopelijk ;)).

Het enige wat ik me kan bedenken is dat als je wel een aankoopmakelaar hebt, dat het dan onder makelaars onderling weleens anders kan gaan. Die weten dan van allebei hun klanten wel ongeveer waar ze allebei blij van worden, en als dat dan ook in het straatje van allebei past, heb je nog wel eens kans dat het zo in je voordeel zou kunnen werken. Maar dan nog geldt dat de makelaar waarschijnlijk altijd voor het beste (en dus hoogste) resultaat gaat zolang er genoeg mogelijkheden liggen (oftewel meerdere kijkers/bieders).

LuNaTiC wijzigde deze reactie 09-08-2019 13:24 (15%)

• Raymond
Mijn gevoel zegt dat makelaars er zo weinig mogelijk werk aan willen hebben en naar elkaar daardoor zo open mogelijk kaart spelen: "Ik schat dat m'n kopers tot 280 willen gaan, wil je hem daarvoor kwijt?"
>Ja, dat krijg ik er wel door bij de verkoper.
"ok, laat maar ff weten, dan kunnen we weer door met de volgende"

Zoiets, denk ik :)

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ja, daarom ben ik zelfs huiverig om aan mijn verkoopmakelaar te vertellen wat mijn minimumprijs is. Ik vertrouw ze toch niet helemáál....

• Sport_Life

Sport_Life

Grolsch schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:36:
[...]

Alle 2 verkopen en voor een knaak en een bos wortels een riant huis in Twente kopen :+
Dan moet ik dagelijks 200km rijden naar m'n werk en m'n vrouw ook.. Nah :P

Trouwens in de randstad kun je ook voor een knaak en een bos wortels een huisje kopen, alleen niet op dure locaties..

Misschien als we als veertigers willen stoppen met werken :)

Sport_Life wijzigde deze reactie 09-08-2019 20:29 (24%)

• Grolsch
Sport_Life schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 20:26:
[...]

Dan moet ik dagelijks 200km rijden naar m'n werk en m'n vrouw ook.. Nah :P

Trouwens in de randstad kun je ook voor een knaak en een bos wortels een huisje kopen, alleen niet op dure locaties..

Misschien als we als veertigers willen stoppen met werken :)
In Twente is ook werk hoor, zelfs voor vrouwen ;)

Maar alle gekheid op een stokje, ik moest er zelf ook niet aan denken "mijn Twente" te verlaten, dus kan me goed voorstellen dat je niet weg wil uit de huidige regio.

Toevallig bij ons in het gehucht voorlaatst wel een westers stel komen wonen. Waar ze info de randstad een 2 onder 1 kap hadden hebben ze hier een huis met paardenstal en 5000m2 grond.

Ze werkt 3 dagen per week in den Haag, en gaat dus net de trein op en neer.

• RobB_W
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21:13
Hi all,

Ik denk in de huidige marktconjunctuur, in veel regio’s de vraagprijs ook de minimale prijs is. Vorige week hebben wij onze woning verkocht, regio Noord Holland. Maar ik had je echt niet kunnen vertellen wat mijn minimale prijs was.

Makelaar wilde de woning 15k hoger in de markt zetten dan wat ik gevoelsmatig dacht dat de vraagprijs zou moeten zijn. Dit werd met statistieken vanuit recente transacties in de wijk onderbouwd. Uiteindelijk, na taxatie, en wat verdere adviezen makelaar gevolgd in vraagprijs. Binnen een paar dagen de woning verkocht, ruim boven vraagprijs. Er was daarbij ook één gegadigde die dacht 10% onder onze vraagprijs te kunnen bieden, wat iets onder mijn oorspronkelijke prijs was. Een dag later boden ze al praktisch de vraagprijs. Maar ja, als een andere partij er al ruim boven zit, is de keuze snel gemaakt, gaan andere partij die dit kon/wilde matchen.

Members only:

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18-10 16:09
Ik heb momenteel een concept koopcontract voor me liggen voor een woning uit 1982, met daarin een ouderdomsclausule. Dat verbaast me een beetje, gezien de nog redelijk jonge leeftijd van de woning (woning is 2-onder-1-kap in een klein wijkje, dus niet eigen ontwerp/bouw oid). Op internet vind je vooral casi terug over jaren 30 woningen, maar daar is hier geen sprake van. Iemand die hier meer van weet?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:48
Brent schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:08:
Ik heb momenteel een concept koopcontract voor me liggen voor een woning uit 1982, met daarin een ouderdomsclausule. Dat verbaast me een beetje, gezien de nog redelijk jonge leeftijd van de woning (woning is 2-onder-1-kap in een klein wijkje, dus niet eigen ontwerp/bouw oid). Op internet vind je vooral casi terug over jaren 30 woningen, maar daar is hier geen sprake van. Iemand die hier meer van weet?
Klinkt alsof de huidige eigenaren al van iets op de hoogte zijn. Duiden ze niets specifieks aan in die clausule?

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• Sport_Life

Sport_Life

Wat is hun argument voor een dergelijk artikel?

• Notna

Notna

Where are you?®

Mijn woning uit 64 heeft ook een ouderdomsclausule gekregen in het (ver)koopcontract. Nu is dat natuurlijk nog zo een 20 jaar ouder dan in jouw geval, maar ik vind het niet heel erg dubieus persoonlijk.

Laat je een bouwkundige keuring doen?

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Een concept koopcontract is precies dat: Een concept. Je kunt gewoon voorstellen om die bepaling door te halen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Brent
In het koopcontract (NVM2018 model) wordt in artikel 6 de (bij verkoper bekende) staat van het huis toegelicht, met daarin niets noemenswaardigs (hooguit dat tijdens de bouw de dan gebruikelijke asbest-in-cement eventueel, maar niet bij weten van verkoper, kan voorkomen).

Onze eigen inspectie gaan we idd nog plannen. Zelf zag ik in elk geval niets geks, en daar het zo'n typische venix-achtige woning in vinex-achtig wijkje betreft lijkt me structurele problemen ook niet waarschijnlijk, maar daar is de inspectie voor. Vond het vreemd deze toegevoegde clausule voor zo'n jonge woning aan te treffen, maar wie weet doet iedereen dat tegenwoordig.

Brent wijzigde deze reactie 10-08-2019 12:07 (10%)

• Kju
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21-10 09:14
De ouderdomsclausule heeft als doel om de koper er op te wijzen dat hij geen nieuwbouw moet verwachten. Het is gewoon een bepaling die eigenlijk standaard in de overeenkomst had moeten zitten. En 1982 is niet jong.

PSN: Kjujay | Tweakscrew PS4 Gaming Community

• Brent
Kju schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 00:11:
[...]

De ouderdomsclausule heeft als doel om de koper er op te wijzen dat hij geen nieuwbouw moet verwachten.
Dat lijkt mij evident, maar er staan wel meer evidenties in een contract, dat is waar.
Het is gewoon een bepaling die eigenlijk standaard in de overeenkomst had moeten zitten. En 1982 is niet jong.
De vraag is dan even preciezer of eventuele gebreken gevonden door de bouwkundig inspecteur onverminderd reden mogen zijn tot ontbinding van de koop. De clausule eindigd met
Verkoper staat derhalve niet in voor de kwaliteit van de vloeren, de muren, de leidingen voor elektriciteit,
water en gas, de riolering en de afwezigheid van doorslaand of optrekkend vocht. Bouwkundige
gebreken worden geacht niet belemmerend te werken op het in artikel 6 omschreven gebruik.

Verkoper heeft om dit risico te beperken koper in de gelegenheid gesteld om het registergoed inwendig
en uitwendig te inspecteren, waarvan koper ook gebruik heeft gemaakt, zodat koper zichzelf op de
hoogte heeft gesteld van de huidige, feitelijke staat van het verkochte
Buiten het vreemde gebruik van de vvt in de tweede paragraaf (inspectie moet nog uitgevoerd worden), lijkt dat gedekt (in art 6 vind je terug dat het een woonhuis betreft en er dus in gewoond zou moeten kunnen worden.

• CheesePizza
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 16:14
Heeft iemand hier ervaring met het krijgen van een hypotheek als de erfpachtcanon af loopt binnen 30 jaar? Ik heb een koophuis op het oog waarbij de erfpacht nog voor 20 jaar is afgekocht, echter is het niet duidelijk wat we na die 20 jaar moeten betalen. Ik heb wel eens gehoord dat verschillende geldverstrekkers hier moeilijk over kunnen doen. ( het betreft een appartement en de erfpacht word aan de gemeente betaalt).

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:42
CheesePizza schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:46:
Heeft iemand hier ervaring met het krijgen van een hypotheek als de erfpachtcanon af loopt binnen 30 jaar? Ik heb een koophuis op het oog waarbij de erfpacht nog voor 20 jaar is afgekocht, echter is het niet duidelijk wat we na die 20 jaar moeten betalen. Ik heb wel eens gehoord dat verschillende geldverstrekkers hier moeilijk over kunnen doen. ( het betreft een appartement en de erfpacht word aan de gemeente betaalt).
Amsterdam toevallig?
Gemeentelijke erfpacht worden tot nu toe meestal geen vragen over gesteld bij een hypotheek dacht ik, al gaat dat volgend jaar wel veranderen verwacht ik (vanwege enorm stijgende bedragen)

• CheesePizza
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 16:14
ASW1 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 17:51:
[...]

Amsterdam toevallig?
Gemeentelijke erfpacht worden tot nu toe meestal geen vragen over gesteld bij een hypotheek dacht ik, al gaat dat volgend jaar wel veranderen verwacht ik (vanwege enorm stijgende bedragen)
(gelukkig) geen Amsterdam, ik heb het een en ander gelezen over de erfpachtcanons en die zijn niet mals. Ik denk dat ik sowieso weinig in Amsterdam kan krijgen als alleenstaande starter. Het is een woning in de omgeving Vlaardingen en volgens mij vallen de erfpachtcanons daar wel mee.

• Ask!
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 28-09 09:50
Ik zag even geen andere plaats waar ik deze vraag kon stellen, dus bij deze:

Vanaf 1 januari kom ik in dienst bij een andere werkgever, waar ik qua salaris bijna 1000 euro bruto op vooruit ga (vast salaris).
Als ik nu een hypotheek wil aanvragen, mag ik dat toekomstige inkomen dan al gebruiken?
Ik vind vaak dat het kan als je inkomen binnen 6 maanden stijgt, heeft iemand hier ervaring mee?

Ask! wijzigde deze reactie 11-08-2019 21:38 (14%)

• GeeMoney
Ask! schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:36:
Ik zag even geen andere plaats waar ik deze vraag kon stellen, dus bij deze:

Vanaf 1 januari kom ik in dienst bij een andere werkgever, waar ik qua salaris bijna 1000 euro bruto op vooruit ga (vast salaris).
Als ik nu een hypotheek wil aanvragen, mag ik dat toekomstige inkomen dan al gebruiken?
Ik vind vaak dat het kan als je inkomen binnen 6 maanden stijgt, heeft iemand hier ervaring mee?
Het is meer de zekerheid waar je mee gaat zitten.
Bij een nieuwe werkgever heb je weer een opzegtermijnproeftijd natuurlijk (wederzijds) van ik gok twee maanden. Daar zal de geldverstrekker meer zorgen over hebben verwacht ik.
Een toekomstige opslag die op papier bevestigd wordt kan volgens mij procentueel mee worden gerekend. (75% bijvoorbeeld)
Elke geldverstrekker staat er weer anders in. Als je het 100% zeker wilt weten moet je een gesprek aangaan met het liefst een onafhankelijke adviseur zou mijn advies zijn.

• Grolsch
Is geen opzegtermijn maar proeftijd, de duur daarvan is afhankelijk van de duur van zijn contract.

Ik verwacht dat banken hier een probleem van maken want ze willen zekerheid, en dat heb je nu niet in deze situatie.

Wat @GeeMoney aangeeft, leg het voor een dan hoor je het wel.

• Kju
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21-10 09:14
Brent schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 09:09:
[...]
Dat lijkt mij evident, maar er staan wel meer evidenties in een contract, dat is waar.

[...]

De vraag is dan even preciezer of eventuele gebreken gevonden door de bouwkundig inspecteur onverminderd reden mogen zijn tot ontbinding van de koop. De clausule eindigd met

[...]

Buiten het vreemde gebruik van de vvt in de tweede paragraaf (inspectie moet nog uitgevoerd worden), lijkt dat gedekt (in art 6 vind je terug dat het een woonhuis betreft en er dus in gewoond zou moeten kunnen worden.
Ik denk dat je net niet in de juiste richting zit. Uiteindelijk gaat het hier om aansprakelijkheid uitsluiten en de koper wijzen op zijn onderzoeksplicht, dat is het doel. Als je na het verlopen van de bedenktijd bouwkundige gebreken constateert zal je ontbinding kunnen forceren als je een bouwtechnisch voorbehoud hebt gemaakt. Zo niet, dan heb je pech. In de praktijk spreek ik af dat kopers de keuring uiterlijk laten plaatsvinden binnen de drie dagen bedenktijd. Zodoende hoef je geen afspraken te maken over de hoogte van eventuele kosten. Ernstige zaken met hoge kosten komen al bij de keuring aan het licht, daar hoef je niet eens op het rapport te wachten. Denk aan constructieve gebreken zoals verzakkingen, verrotte balken of ongedierte zoals houtluis en kelderzwam etc.
Als het gaat om verborgen gebreken dan ligt het anders, dat kunnen zowel koper als verkoper niet weten en bij constatering hiervan zullen afspraken gemaakt moeten worden.
CheesePizza schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:46:
De regels verschillen per bank. Er zijn banken die dan niet financieren of alleen financieren voor de resterende looptijd van het recht van erfpacht. Laat je dus goed informeren voordat je een koop overeenkomt. Het standaard voorbehoud van financiering zal je hier niet veel bescherming bieden.

Kju wijzigde deze reactie 11-08-2019 21:53 (5%)

PSN: Kjujay | Tweakscrew PS4 Gaming Community

• Ask!
Grolsch schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:46:
Is geen opzegtermijn maar proeftijd, de duur daarvan is afhankelijk van de duur van zijn contract.

Ik verwacht dat banken hier een probleem van maken want ze willen zekerheid, en dat heb je nu niet in deze situatie.

Wat @GeeMoney aangeeft, leg het voor een dan hoor je het wel.
Proeftijd is eenzijdig, alleen vanaf mijn kant (en inderdaad 2 maanden).
Zijn er verder dan nog dingen waar ik tegenaan kan lopen?

• Raymond
Ask! schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 22:14:
[...]

Heb je bij je nieuwe baan een vast contract?
Daar wordt ook vaak naar gekeken.

• GeeMoney
[...]

Proeftijd is nooit eenzijdig, zeker niet met een vast contract.

• Grolsch
[...]

Die vraag moet je toch echt aan de geldverstrekker stellen.

Iemand ontslaan die nog niet in dienst is, of kort in dienst is is veel goedkoper als iemand die lang in dienst is. De bank zou dit als risico kunnen zien.

Ik denk niet dat je in dit topic antwoorden met garanties gaat krijgen.
GeeMoney schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 22:30:
[...]

Kan zeker wel, als hij dit afgesproken heeft en zwart op wit heeft staan.

Maar nog geeft het geen zekerheid, en dat is wat de banken graag zien.

Grolsch wijzigde deze reactie 11-08-2019 22:34 (23%)

• Ask!
GeeMoney schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 22:30:
[...]

Zeker wel, vast contract en eenzijdige proeftijd.
Grolsch schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 22:32:
[...]

Die vraag moet je toch echt aan de geldverstrekker stellen.

Iemand ontslaan die nog niet in dienst is, of kort in dienst is is veel goedkoper als iemand die lang in dienst is. De bank zou dit als risico kunnen zien.

Ik denk niet dat je in dit topic antwoorden met garanties gaat krijgen.
Daar heb je inderdaad gelijk in, ik probeer wat informatie te winnen :)
Ligt beetje in mijn aard.

Ik ga sowieso het gesprek aan met een hypotheekadviseur van Eigen Huis.

• remzor
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 22:01
@Ask! @Grolsch Een proeftijd is altijd voor beide partijen, zowel WG als WN. Anders is deze simpelweg nietig, dus ongeldig (=geen proeftijd).
Zie art. 7:652 BW

remzor wijzigde deze reactie 12-08-2019 00:08 (6%)

• Grolsch
remzor schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 00:05:
@Ask! @Grolsch Een proeftijd is altijd voor beide partijen, zowel WG als WN. Anders is deze simpelweg nietig, dus ongeldig (=geen proeftijd).
Verhip, je hebt gelijk, staat in artikel 1, mijn excuses.

Artikel 652 1. Indien partijen een proeftijd overeenkomen, is deze voor beide partijen gelijk.

Een proeftijd is niet verplicht, maar als er een proeftijd is, geldt deze voor beide partijen.

Grolsch wijzigde deze reactie 12-08-2019 07:46 (10%)

• Ask!
remzor schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 00:05:
Hmm interessant.
In het contract staat een eenzijdige proeftijd van 2 maanden, waar ik zonder opgaaf van redenen kan aangeven dat ik weg ga. Deze is niet van toepassing op de werkgever.

Dan is dit dus gewoon geen proeftijd.

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22:27
Ik vind het een rare passage, als werknemer kun je sowieso eenvoudig ontslag nemen. Vaak wel een opzegtermijn van één á twee maanden, maar dat is wel te overzien.

Afzien van de proeftijd vind ik wel een rare aan de werkgeverskant vind ik wel een rare,99 van de 100 keer wordt toch de wettelijke termijn aangehouden.

In de proeftijd verstrekken de meeste hypotheekverstrekkers geen hypotheek, want geen zekerheid. Als dat echter maar een maandje is dan is daar prima omheen te werken door de financieringsaanvraag wat te rekken.
Sterker nog, ik heb in dat schuitje gezeten en heb zelfs niets hoeven rekken. Dossier op orde maken en op de dag van het aflopen van de proeftijd een werkgeversverklaring opvragen en gelijk het hele dossier indienen bij de hypotheekverstrekker.

Kwam toevallig zo uit, 1,5 jaar lang zoeken naar een woning en precies in de maand dat we beide ander werk hadden en dus een proeftijd kwam een geschikte woning voorbij :P
Ik heb overigens zowel bij mijn oude als nieuwe werkgever open kaart gespeeld en gezegd dat we bezig waren met een huis, beide stonden er zeer meewerkend in en heb dus zelfs van mijn oud werkgever een werkgeversverklaring gekregen. Niet helemaal volgens de regeltjes, maar hadden we gebruik van kunnen maken mocht het qua timing nodig zijn. Is uiteindelijk niet nodig geweest overigens.

• GeeMoney
@Ask! je kan eigenwijs blijven maar een proeftijd is altijd van 2 kanten. Dat is wettelijk bepaald, alleen de termijn kan verschillen.
Maar net wat @B-Real ook zegt. Het hoeft je niet te belemmeren maar het slimste ga je gewoon naar een adviseur.

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:40:
@Ask! je kan eigenwijs blijven maar een proeftijd is altijd van 2 kanten. Dat is wettelijk bepaald, alleen de termijn kan verschillen.
Maar net wat @B-Real ook zegt. Het hoeft je niet te belemmeren maar het slimste ga je gewoon naar een adviseur.
Een kortere opzegtermijn afspreken met werkgever mag. Dat je dit alleen in de eerste twee maanden doet mag vast ook. Conclusie is dan vooral dat dit wettelijk geen proeftijd heet.

• remzor
Grolsch schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 07:45:
[...]

Verhip, je hebt gelijk, staat in artikel 1, mijn excuses.
lid 1 :P
En geen probleem, daarom gaf ik het aan. Kan wel belangrijk zijn namelijk, helemaal bij hypotheek kwesties.
Ask! schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 09:57:
Dan is dit dus gewoon geen proeftijd.
Klopt. Je hebt gewoon een contract voor (on)bepaalde tijd voor de afgesproken duur.
B-Real schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:07:
Ik vind het een rare passage, als werknemer kun je sowieso eenvoudig ontslag nemen. Vaak wel een opzegtermijn van één á twee maanden, maar dat is wel te overzien.
Theoretisch gezien kun je een tijdelijke arbeidsovereenkomst niet opzeggen wanneer je geen tussentijds opzegbeding (opzegtermijn) hebt afgesproken. Meestal wordt dit wel afgesproken en al staat het er niet in, zal een werkgever niet zomaar dwars gaan liggen als een werknemer weg wil en dus ongemotiveerd, niet productief, etc. is.

Je hebt zelf ook wel even in een bijzondere situatie gezeten. Fijn dat ze zo meedenkend waren maar ik had toch wel even gezweet waarschijnlijk ;)

@ANdrode Een opzegtermijn afspreken (binnen de wettelijke regels uiteraard) mag, maar ook niet eenzijdig.

remzor wijzigde deze reactie 12-08-2019 11:36 (4%)

• B-Real
Zweten viel mee hoor. Zowel ik als mijn vriendin hebben zelf de keuze gemaakt om te switchen van werkgever, daarnaast ben ik eigenlijk benaderd waardoor de proeftijd nog meer een formaliteitje was.

Het kwam toevallig allemaal zo samen. Ik stond met mijn oude werkgever op goede voet en heb het ook direct aan mijn nieuwe werkgever verteld. Beide wilden dus meewerken voor zover ze konden. Hypotheekadviseur was ook op de hoogte, dus alles voor 99% voorbereid. Gewacht tot de proeftijd afliep, 's ochtends nieuwe werkgeversverklaring in de mail en 's middags lag het dossier voor 100% bij de hypotheekverstrekker. Dat laatste maakt een hypotheekaanvraag sowieso een stuk soepeler!*

Klein kinkje in de kabel, was nog dat we geen arbeidsovereenkomst van mijn vriendin hadden die door beide partijen was getekend. Die pikte de hypotheekverstrekker eruit natuurlijk, maar dat was ook vlot opgelost.
De verkopers van het huis hebben uiteindelijk niets gemerkt dat we pas na een paar weken de officiële hypotheekaanvraag deden :P

*) Misschien ten overvloede, maar wat ik nu 2x heb gemerkt is dat het allemaal een stuk soepeler gaat als je tijdig je zaakjes op orde hebt. Dus:
- Weet vooraf wat er qua hypotheek mogelijk is en zoek je adviseur uit (of zelf doen natuurlijk);
- Lever aan de adviseur alle algemene stukken alvast vooraf aan m.b.t. persoonsgegevens, bankgegevens, huidige hypotheek etc etc
- Eventueel kan zelfs al een voorlopige offerte worden aangevraagd.
- Als je dan een huis op het oog hebt kun je snel schakelen als het bod geaccepteerd wordt. Je hoeft dan alleen nog de actuele stukken aan te leveren zoals een werkgeversverklaring en meest recente loonstroken.

Dit maakt het hele aankooptraject sowieso een stuk minder spannend.
N.b. wij zijn wel twee "loonslaven", vast werk, geen overige schulden, recente "oude" hypotheek en geen verder bijzonderheden. Recht toe, recht aan dus.

• Draicon
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 01:44
Hebben jullie er ervaring mee dat een huis voor een hoger bedrag ingeschreven wordt als hypotheek dan de daadwerkelijke verkoopprijs? Niet zodat je dan uit je eigen zak moet betalen, maar mocht je dan een keer willen verbouwen dan hoef je niet opnieuw te taxeren en zal de bank gemakkelijker je een lening geven.

• RobKJ
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 17:05
Draicon schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:34:
Hebben jullie er ervaring mee dat een huis voor een hoger bedrag ingeschreven wordt als hypotheek dan de daadwerkelijke verkoopprijs? Niet zodat je dan uit je eigen zak moet betalen, maar mocht je dan een keer willen verbouwen dan hoef je niet opnieuw te taxeren en zal de bank gemakkelijker je een lening geven.
Onze hypotheekadviseur heeft dit ook voor ons gedaan. Het ingeschreven bedrag is zo'n 20k hoger dan de verkoopprijs. Hij gaf ook dezelfde uitleg; makkelijker bij een verbouwing of verbetering van het huis.

Asus ROG GL552VW-CN104T <>Minix X8-H <> Shuttle ST20G5 Xpenology <> Philips 32PFK5709 <> LG BH7420P <> Apple iPhone 6 64GB

• Notna

Notna

Where are you?®

Is hier ook gedaan met mijn huidige én nieuwe huis. Scheelt kosten en gedoe bij het opnemen van extra geld voor een verbouwing inderdaad.

• Amens
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15:48
RobKJ schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:45:
[...]

Onze hypotheekadviseur heeft dit ook voor ons gedaan. Het ingeschreven bedrag is zo'n 20k hoger dan de verkoopprijs. Hij gaf ook dezelfde uitleg; makkelijker bij een verbouwing of verbetering van het huis.
Ik heb mijn nieuwe hypotheek execution only afgesloten, maar ook zeker aangegeven dat ik de inschrijving hoger wil. Wij hebben nu ook 20k ruimte om de hypotheek te verhogen, op termijn willen we gaan verbouwen.

• B-Real
Yep, is redelijk standaard.
Bij beide huizen gedaan door financieel adviseur en ook beide keren op gewezen door de notaris, maar dat waren ook beide keren dezelfde personen ;)

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16-10 16:29
Heb ik ook gedaan. Woning van 190K gekocht met 190K + starterslening van 30K. Toen meteen ingeschreven als 220K zodat de starterslening later zonder notariskosten (want dan kan je het direct via de bank regelen) kon worden overgezet naar de normale hypotheekverstrekker. Daar nooit gebruik van gemaakt, want die 30K zelf afgelost. Maar voordeel is dat áls ik nu bijvoorbeeld voor minder dan 30K wil uitbouwen ik zonder notariskosten dat gewoon met de bank kan regelen. Tenminste, zo is het mij verteld ;)

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Dat zou bij elke hypotheek standaard moeten zijn, inschrijving staat los van het maximale bedrag dat je kan lenen. Een 50k hogere inschrijving zou nooit een probleem moeten opleveren terwijl je daar wel aardig wat verbouwingen van kan doorvoeren.

• remzor
Wij struinen zo nu en dan Funda af, gewoon voor de leuk, zoals zovelen. Echter zien wij ons type woning voor een steeds hoger bedrag verkocht worden. Vorige week kwam er een hele mooie, geschakelde en keurig afgewerkte woning voorbij waarbij we dachten: hier zouden wij wel willen wonen.

We wonen hier slechts iets langer dan 3 jaar, maar hebben nu best wat overwaarde schat ik. Op zich ook niet eens allemaal pure winst, gezien het feit dat wij de benedenverdieping bijvoorbeeld helemaal hebben verbouwd. Enfin, geen enorm bedrag, maar genoeg om een stapje groter (=vrijer, meer privacy) te gaan wonen tegen de huidige rente. Echter zou ik dat wel spannend vinden aangezien je natuurlijk nooit weet hoe de toekomst (de markt) er uit zal gaan zien, wat de rentestand zal doen en of je de hogere woonlasten wel wilt/kan betalen. Maar dat dilemma heeft iedereen nu volgens mij :)
Grootste 'angst' zou zijn om nu een woning van een paar ton te kopen, over een paar jaar te moeten/willen verhuizen en dan de woning niet meer kwijt te kunnen of voor een veel lagere prijs.

Zouden jullie een verkopend makelaar van een huis welke je zou bezichtigen ook je eigen woning laten 'taxeren' (zo'n gratis waardebepaling)? Aan de ene kant zou het handig kunnen zijn, aan de andere kant zou hij je huis gewoon snel (en misschien dus voor weinig) willen verkopen om de deal rond te krijgen met de andere woning die zij in portefeuille hebben.

remzor wijzigde deze reactie 13-08-2019 16:05 (4%)

• rooot
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 20:02
Een gratis waardebepaling kan geen kwaad toch? Hebben wij ook gedaan, betreffende makelaar zat aan de hogere kant tov z'n collega's. Een week later zonder makelaar verkocht :)

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 23:02
Nog een paar daagjes en dan de sleutels van ons nieuwe paleisje.

Nu is er voorafgaand natuurlijk eerst een inspectie. Heb al een lijstje gemaakt met de dingen die we moeten checken.

Kranen, Cv, radiatoren, koelkast, vaatwasser, kookplaat, combi oven, gashaard, schuifpui, sloten en deuren.

Hebben jullie nog tips waar op te letten?

• Valorian
Highfive95 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 21:31:
Nog een paar daagjes en dan de sleutels van ons nieuwe paleisje.

Nu is er voorafgaand natuurlijk eerst een inspectie. Heb al een lijstje gemaakt met de dingen die we moeten checken.

Kranen, Cv, radiatoren, koelkast, vaatwasser, kookplaat, combi oven, gashaard, schuifpui, sloten en deuren.

Hebben jullie nog tips waar op te letten?
Voor de zekerheid: check even electra: of op alle stopcontacten stroom staat, en of alle lamppunten werken. Kleine moeite maar als er ergens iets niet goed is is het veel gedoe daarna je recht nog te krijgen.

Als het een erg chique huis is in een staat waarin je er zo in kan: kijk even goed of er geen nieuwe beschadigingen aan stukwerk, kozijnen, etc gekomen zijn mav de verhuizing van de vorige bewoner.

• Valorian
remzor schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 16:04:
Wij struinen zo nu en dan Funda af, gewoon voor de leuk, zoals zovelen. Echter zien wij ons type woning voor een steeds hoger bedrag verkocht worden. Vorige week kwam er een hele mooie, geschakelde en keurig afgewerkte woning voorbij waarbij we dachten: hier zouden wij wel willen wonen.

We wonen hier slechts iets langer dan 3 jaar, maar hebben nu best wat overwaarde schat ik. Op zich ook niet eens allemaal pure winst, gezien het feit dat wij de benedenverdieping bijvoorbeeld helemaal hebben verbouwd. Enfin, geen enorm bedrag, maar genoeg om een stapje groter (=vrijer, meer privacy) te gaan wonen tegen de huidige rente. Echter zou ik dat wel spannend vinden aangezien je natuurlijk nooit weet hoe de toekomst (de markt) er uit zal gaan zien, wat de rentestand zal doen en of je de hogere woonlasten wel wilt/kan betalen. Maar dat dilemma heeft iedereen nu volgens mij :)
Grootste 'angst' zou zijn om nu een woning van een paar ton te kopen, over een paar jaar te moeten/willen verhuizen en dan de woning niet meer kwijt te kunnen of voor een veel lagere prijs.

Zouden jullie een verkopend makelaar van een huis welke je zou bezichtigen ook je eigen woning laten 'taxeren' (zo'n gratis waardebepaling)? Aan de ene kant zou het handig kunnen zijn, aan de andere kant zou hij je huis gewoon snel (en misschien dus voor weinig) willen verkopen om de deal rond te krijgen met de andere woning die zij in portefeuille hebben.
Spannend! Niet teveel zorgen maken:

- wat de rente gaat doen maalt niet veel uit want die kán je lang vastzetten, dan dek je dat risico af. Wel met bepaalde nadelen, als je daar meer over wilt lezen lees dan vooral ook het”hoe lng hypotheekrente vastgezet”-topic.

- als je je huis straks onverhoopt tegen een veel lagere prijs verkoopt is dat eigenlijk alleen denkbaar omdat de markt is ingezakt. In dat geval betaal je ook veel minder voor je nieuwr huis. Wordt je huis nog meer waard, dan is je volgende huis ook duurder. Dat dempt dus de risico’s, even kort gezegd. Ondertussen los je ook nog af.

- gratis waardebepaling laten doen kan nooit kwaad, maar dat kan bij veel makelaars. Ik zou dat echter NOOIT door dezelfde makelaar van een huis wat je bezichtigd laten doen. Die heeft namelijk andere belangen - in dienst van verkopende partij - en door hem/haar JOUW huis te laten taxeren geef je hem/haar inkijk in jouw financiele situatie, dat is niet wenselijk.

• remzor
Valorian schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 23:47:
[...]

Spannend! Niet teveel zorgen maken:

- wat de rente gaat doen maalt niet veel uit want die kán je lang vastzetten, dan dek je dat risico af. Wel met bepaalde nadelen, als je daar meer over wilt lezen lees dan vooral ook het”hoe lng hypotheekrente vastgezet”-topic.
Klopt inderdaad, heb nu spijt dat we deze bij ons eerste huis 20 jaar vast hebben gezet en dus teveel betaald hebben. Maar je hebt gelijk, zal ook nog eens in dat topic kijken (die was ik alweer vergeten ;))
- als je je huis straks onverhoopt tegen een veel lagere prijs verkoopt is dat eigenlijk alleen denkbaar omdat de markt is ingezakt. In dat geval betaal je ook veel minder voor je nieuwr huis. Wordt je huis nog meer waard, dan is je volgende huis ook duurder. Dat dempt dus de risico’s, even kort gezegd. Ondertussen los je ook nog af.
Het klopt dat je dan minder zult betalen voor je nieuwe huis, maar verhuizen zal dan ook moeilijker gaan. Verkopen woning en waarde zien verdampen.. niet fijn lijkt me. Maar je hebt een punt, het risico zal ook minder groot zijn doordat wij onder de 90% van de woningwaarde willen lenen.
Zelf beredeneer ik het ook zo: nu 45-50k pakken, wat wellicht over een paar jaar niet meer mogelijk is. Die 45-50k winst weer in nieuwe stenen stoppen, kan 3 kanten op: die 50k winst verdampt door instortende huizenprijzen, die blijft ongeveer staan door gelijk blijvende woningwaarde of kan zelfs meer worden door nog een keer stijgende woningprijzen over X-aantal jaar. Either way weinig risico doordat die 50k nu ook maar gewoon winst is, niet zelf voor gespaard, geen eigen geld, soort gebakken lucht door 3 jaar in een woning te zitten :P In het ergste geval ben je die dus gewoon weer kwijt.

Maar het kan zijn dat ik hier ook nog iets over het hoofd zie. Heb contact opgenomen met mijn bank om e.e.a. te bespreken aankomende week (oriënterend).
Overigens zal de vraag hoog blijven, het aanbod slechts gestaag groeien en de rente ook nog een lange tijd laag/behapbaar blijven is mijn verwachting.
- gratis waardebepaling laten doen kan nooit kwaad, maar dat kan bij veel makelaars. Ik zou dat echter NOOIT door dezelfde makelaar van een huis wat je bezichtigd laten doen. Die heeft namelijk andere belangen - in dienst van verkopende partij - en door hem/haar JOUW huis te laten taxeren geef je hem/haar inkijk in jouw financiele situatie, dat is niet wenselijk.
Goed punt! En kan geen kwaad inderdaad dus heb vanavond ook gemaild met een makelaar voor een vrijblijvende waardebepaling. Die zou ik sowieso door een aantal (3?) makelaars willen laten doen, mochten wij onze woning de komende maanden te koop willen zetten.
Thanks!
rooot schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 19:18:
Een gratis waardebepaling kan geen kwaad toch? Hebben wij ook gedaan, betreffende makelaar zat aan de hogere kant tov z'n collega's. Een week later zonder makelaar verkocht :)
Dus een aantal waardebepalingen laten doen en vervolgens zelf verkocht? In de randstad gok ik? Is mij toch teveel 'gedoe' met kijkers en contact onderhouden, emoties, enz. Zou het liefst een goede deal willen maken met een makelaar en dan alles uitbesteden.

• rooot
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 20:02
remzor schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 00:17:

Dus een aantal waardebepalingen laten doen en vervolgens zelf verkocht? In de randstad gok ik? Is mij toch teveel 'gedoe' met kijkers en contact onderhouden, emoties, enz. Zou het liefst een goede deal willen maken met een makelaar en dan alles uitbesteden.
Klopt, en waardebepalingen zaten op lijn met wat we zelf schatten. Ook niet erg lastig door even op Funda te vergelijken.

Niet in de randstad, maar in een dorp in Brabant.

• Alsjemenou
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 16:40
Valorian schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 23:38:
[...]

Voor de zekerheid: check even electra: of op alle stopcontacten stroom staat, en of alle lamppunten werken. Kleine moeite maar als er ergens iets niet goed is is het veel gedoe daarna je recht nog te krijgen.
Je hoeft niet letterlijk elk stopcontact te controleren. De meeste stopcontacten in een kamer zijn bijvoorbeeld aan elkaar geschakeld. Pak dus een stopcontact in het midden en dan heb je in principe de volledige kamer gecontroleerd.
Valorian schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 23:38:
[...]

Als het een erg chique huis is in een staat waarin je er zo in kan: kijk even goed of er geen nieuwe beschadigingen aan stukwerk, kozijnen, etc gekomen zijn mav de verhuizing van de vorige bewoner.
Dan moet je wel foto's van alles hebben gemaakt of de makelaar het op hebben laten schrijven, want probeer maar eens aan te tonen dat dit is gebeurd nadat je het huis voor het laatst heb bezocht.

Probeer gewoon common sense te gebruiken bij de laatste controle. Kijk even of warm water werkt, of alle toiletten goed doorspoelen en eventueel even in de kruipruimte of er geen dingen lekken. Er zullen altijd dingetjes zijn die je niet hebt gezien en beetje tegenvallen (kleine beschadigingen), wat normaal is wanneer alle meubels er uit zijn.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Alsjemenou schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 08:11:
[...]

Je hoeft niet letterlijk elk stopcontact te controleren. De meeste stopcontacten in een kamer zijn bijvoorbeeld aan elkaar geschakeld. Pak dus een stopcontact in het midden en dan heb je in principe de volledige kamer gecontroleerd.
Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van de leeftijd van het huis :)

Een goed werkende elektrische installatie is overigens gewoon een eis voor een woonbestemming. Als opeens WCD's niet werken of oneigenlijk zijn geïnstalleerd, dan is de kant groot dat je het op een verborgen gebrek mag gooien. Niemand loopt namelijk alle WCD's langs, ook de keurder niet.

• Alsjemenou
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 16:40
CurlyMo schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 08:15:
[...]

Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van de leeftijd van het huis :)
Waar liggen de verschillen dan tussen oude en nieuwe huizen? Zelfs bij nieuwe huizen komen meerdere kamers samen op dezelfde groep. Ik mijn nieuwe woning heb ik 9 groepen, maar nog steeds geen groep per kamer. Vaak heb je dat zonnepanelen, oven, wasmachine, droger, Quooker e.d. hun eigen groep krijgen. Dan ben je al 5 groepen kwijt aan individuele systemen.

Uiteraard is het essentieel dat alles het doet, maar het punt is dat je niet elk doosje hoeft te controleren. Pak gewoon een spanningsmeter en loop even alle groepen door op het lijstje in de meterkast.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Alsjemenou schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 08:29:
[...]
Waar liggen de verschillen dan tussen oude en nieuwe huizen?
Het gebruik van centraaldozen. Dat is namelijk waar jouw theorie vanuit gaat. In mijn jaren '30 huis lopen door mijn woonkamer 2 groepen en de slaapkamers ook. Veelal zie je dat de lampen op de groep van de verdieping erboven zitten, met de schakelaars en de WCD onder de schakelaars, voor die betreffende lampen. De rest van de WCD's zitten dan op een eigen groep.

In mijn woonkamer had ik overigens 3 groepen waarvan 1 groep met alleen 2 WCD's. Die heb ik toen maar samengevoegd met de andere woonkamer groep. Zo heb ik weer een lege groep voor bijv. een toekomstige WP en hoef ik geen aanvullende aardlekschakelaar te installeren.

• koen0s
Gisteren eindelijk het appartement kunnen bezichtigen wat we al enige tijd in het oog hadden. Het staat al 6+ maanden te koop dus we waren benieuwd waarom het niet verkocht. De makelaar wist te vertellen dat het appartement enige tijd is verhuurd, en dat was ook wel te zien. In het net tienjarige bestaan van het appartement is het al flink uitgewoond. Muren waren niet meer netjes, vloer en keuken aan vervanging toe en de badkamer kon ook wel een grote poetsbeurt gebruiken. En dat voor een appartement van iets meer dan 10 jaar oud.. |:(

We zijn nog enigszins geïnteresseerd in het appartement, echter heeft het dus wel meer werk nodig dan verwacht. Is het reëel om dit te communiceren naar de makelaar en een bod te doen van 10% onder de vraagprijs (22,5k)? In de gemeente kunnen we een starterslening krijgen voor modernisering, maar het appartement is naar onze mening de vraagprijs + 20-25k voor modernisering niet waard.

Daarnaast was er nog iets anders raars, wat een showstopper kan zijn. De makelaar dacht te weten dat er geen honden in het complex zijn toegestaan.. 8)7 Mocht dit daadwerkelijk zo zijn (hij zou het controleren bij de VvE), is dit dan nog te bespreken met de andere bewoners? Het is een complex van maar 6 appartementen, en ik zou het gek vinden als ik niet mijn hond zou mogen meenemen. Daarnaast heb ik ook geen zin in een huis waarbij alle buren me vies aankijken omdat ik een hond heb..

• Charly
koen0s schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 12:49:
We zijn nog enigszins geïnteresseerd in het appartement, echter heeft het dus wel meer werk nodig dan verwacht. Is het reëel om dit te communiceren naar de makelaar en een bod te doen van 10% onder de vraagprijs (22,5k)? In de gemeente kunnen we een starterslening krijgen voor modernisering, maar het appartement is naar onze mening de vraagprijs + 20-25k voor modernisering niet waard.
Sowieso nooit meer bieden dan het jou waard is. Als je een bod doet, zou ik dat zeker motiveren (zeker als je onder de vraagprijs gaat zitten) en dan is het verder aan de verkopers om te bepalen of ze er op ingaan of niet.

Ik weet niet waar dit appartement staat, maar als het in een half jaar nog niet verkocht is lijkt me dat er wel wat ruimte voor onderhandeling moet zijn.

• Euler212
  • Niet online
Charly schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:04:
[...]

Sowieso nooit meer bieden dan het jou waard is. Als je een bod doet, zou ik dat zeker motiveren (zeker als je onder de vraagprijs gaat zitten) en dan is het verder aan de verkopers om te bepalen of ze er op ingaan of niet.

Ik weet niet waar dit appartement staat, maar als het in een half jaar nog niet verkocht is lijkt me dat er wel wat ruimte voor onderhandeling moet zijn.
Of de verkopers hebben bedacht dat ze vraagprijs willen en geen euro minder. Dan hopen ze gewoon tot ze een gek vinden die het er wel voor geeft.

• Charly
Euler212 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:12:
[...]
Of de verkopers hebben bedacht dat ze vraagprijs willen en geen euro minder. Dan hopen ze gewoon tot ze een gek vinden die het er wel voor geeft.
Tja, dat is aan de verkopers natuurlijk. Maar ik zou er dan zelf voor bedanken om dat spelletje mee te spelen en die gek te zijn.

• koen0s
Charly schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:04:
[...]

Niet meer bieden dan het ons waard is sowieso natuurlijk. :) Qua buurt: Dit appartement ligt in Valkenswaard. Normaal gaan appartementen hier een stuk sneller. Van de week bij een ander appartement wezen kijken (nieuwbouw) maar dat was de volgende dag al verkocht. :'(

Het lijkt het bijna wel of de verkoper geen zin heeft om het huis te verkopen. De makelaar had nog net even het onkruid uit de tuin getrokken, maar daar had je het ook wel mee gehad. De advertentie heeft slechte foto's, niets is schoongemaakt, de 6000 fruitvliegjes die langs de ramen lagen konden ook wel opgeruimd worden.. 8)7 Ik ben dus ook benieuwd hoe de verkoper reageert op een lager bod.

Is het trouwens slimmer om te beginnen met bijvoorbeeld een bod van 200k, en eventueel nog te stijgen tot 210k. Of gewoon zeggen 210k en geen stuiver meer.

• Charly
koen0s schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:26:
[...]
Het lijkt het bijna wel of de verkoper geen zin heeft om het huis te verkopen.
Dat kan natuurlijk he, dat ie het te koop moet zetten vanwege schulden of een scheiding ofzo maar er eigenlijk niet uit wil.

Wat 'de slimste' strategie is om te bieden durf ik niet te zeggen, ik ben geen makelaar.

• koen0s
Charly schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:35:
[...]

Dat kan natuurlijk he, dat ie het te koop moet zetten vanwege schulden of een scheiding ofzo maar er eigenlijk niet uit wil.

Wat 'de slimste' strategie is om te bieden durf ik niet te zeggen, ik ben geen makelaar.
Huis staat leeg, dus lijkt me dat de eigenaar er wel vanaf wil.

Maargoed, eerst maar eens horen of mijn hond mee mag. Daarna kijken we wel verder hoe en wat. ;)
Pagina: 1 ... 104 ... 108 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True