Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Een verkoopmakelaar is simpelweg gebaad bij zoveel mogelijk geïnteresseerden. Dan is terug bellen na een positieve bezichtiging niet vreemd. Maar natuurlijk doen ze het niet om jou iets te gunnen, ze willen gewoon die woning verkopen en dan zijn twee bieders fijner dan een enkele bieder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:14
Uiteraard zal de verkoopmakelaar z'n eigen bedoelingen hebben maar ik heb ook regelmatig gehad dat ik een bod binnen krijg op een woning en ik dan gelijk een andere kandidaat die kort ervoor ook heel enthousiast was dan ook even tip van "joh, er is interesse van een andere partij, jullie leken heel enthousiast, hou er dus rekening mee, niet dat je straks allerlei voorwerk gaat doen en de woning intussen is verkocht".. Is gewoon een beetje gunnen en service.

PSN: Kjujay | Tweakscrew PS4 Gaming Community

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 09:04
Tja, je kunt het onder het kopje verkooptechnieken schuiven en gelijk hebben. Je kunt ook geen gelijk hebben en uiteindelijk het huis mislopen.

Wat houdt jullie tegen om nu al een bod te doen? Wat verwacht je bij een tweede bezichtiging te zien wat je bij de eerste keer nog niet gezien had?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Nu online
Kju schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:04:
Uiteraard zal de verkoopmakelaar z'n eigen bedoelingen hebben maar ik heb ook regelmatig gehad dat ik een bod binnen krijg op een woning en ik dan gelijk een andere kandidaat die kort ervoor ook heel enthousiast was dan ook even tip van "joh, er is interesse van een andere partij, jullie leken heel enthousiast, hou er dus rekening mee, niet dat je straks allerlei voorwerk gaat doen en de woning intussen is verkocht".. Is gewoon een beetje gunnen en service.
Dat heeft toch weinig met service en gunnen te maken richting koper? Je handelt in opdracht van de verkopers.

Je wilt toch gewoon peilen of andere koper nog serieus geïnteresseerd is. En dus mogelijk een bod nog gaat doen. En doordat je contact opneemt zet je druk op de ketel. Ik zou dat als verkoper ook prettig vinden. Aan alleen kijkers heb je niks.

@Draicon
Als het huis echt iets is zou ik niet te lang wachten met een bod doen. Je weet het gewoon niet in deze markt. Als je te lang wacht kan het zomaar zijn dat je ernaast grijpt. Het kan een spelletje van de makelaar zijn, maar kan ook zeker serieus zijn.

• Kju
Strikt genomen handel ik inderdaad in opdracht van de klant. Maar dat maakt mij toch geen robot? En als je dat niet gelooft, tja, kan ik niet veel aan doen :P

• Tsurany
  • Niet online
Kju schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:04:
Als makelaar handel je strikt in opdracht van de verkoper. De enige reden om de andere kandidaten te informeren is om een bod uit te lokken lijkt me. Gunning is voor jou als makelaar irrelevant, dat zou hooguit bij een verkoper kunnen spelen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Kju
Ik heb inmiddels al genoeg kandidaten moeten teleurstellen met een "goh, hij is al verkocht. Wat jammer nou, had dan een dag eerder geboden" en dan krijg ik als reactie "had me nou even gebeld, dan had ik ook geboden :( :( :( ".Ik begrijp dat wantrouwen wat jullie hebben soms niet. Dat ik in opdracht van een ander werk betekent toch niet dat mijn doel is om de tegenpartij te benadelen.

• Bockelaar
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19-10 21:01
@kju ik denk niet dat het persoonlijk is. Er zijn natuurlijk ook veel verhalen van makelaars die schermen met veel belangstelling en een bod terwijl dat niet zo is...

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online
Kju schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 11:39:
Ik heb inmiddels al genoeg kandidaten moeten teleurstellen met een "goh, hij is al verkocht. Wat jammer nou, had dan een dag eerder geboden" en dan krijg ik als reactie "had me nou even gebeld, dan had ik ook geboden :( :( :( ".
En dan bel je ze dus na omdat je de opdrachtgever de beste deal wilt geven, niet omdat je het een bepaalde kandidaat gunt.
Ik begrijp dat wantrouwen wat jullie hebben soms niet. Dat ik in opdracht van een ander werk betekent toch niet dat mijn doel is om de tegenpartij te benadelen.
Je begrijpt niet dat de makelaars branche gewantrouwd wordt?

• LuNaTiC
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ik denk uiteindelijk dat je als makelaar het iedereen wel gunt om een huis te kopen van je opdrachtgever (en in sommige gevallen uiteraard meer dan de ander). Het is uiteindelijk aan de opdrachtgever zelf aan wie hij het wilt verkopen, dus daar heb je dan verder toch ook geen/beperkte invloed op.

Dus ik geloof het ook wel als Kju dat zegt (en ik vind eerlijk gezegd dat je nu een beetje moeilijk aan het doen bent om het moeilijk doen hier, ook al zijn er genoeg redenen om skeptisch te blijven t.o.v. makelaars in het algemeen).

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• B-Real
Ik heb inmiddels al genoeg kandidaten moeten teleurstellen met een "goh, hij is al verkocht. Wat jammer nou, had dan een dag eerder geboden" en dan krijg ik als reactie "had me nou even gebeld, dan had ik ook geboden :( :( :( ".Ik begrijp dat wantrouwen wat jullie hebben soms niet. Dat ik in opdracht van een ander werk betekent toch niet dat mijn doel is om de tegenpartij te benadelen.
Dat soort mensen worden in deze tijd vanzelf wijzer. Als ze op deze manier een paar keer een woning mislopen gaat er wel een lichtje branden en zullen ze sneller handelen.

Is mij zelf ook overkomen. Niet zozeer door niet tijdig te bieden, ik weet vrij vlot of ik een woning de moeite waard vond.

Ik had met mezelf stellig afgesproken om niet boven de vraagprijs te bieden, om verschillende redenen en voor alle woningen waar ik op geboden heb, heb ik grondig voorwerk gedaan.
Dus 1e woning misgelopen doordat we onder de vraagprijs boden, ik vond de woning immers niet meer waard. De makelaar begreep mij en ik begreep de verkoper, want die ging voor de koper die er wél meer voor over had.
Paar maanden later, bij de tweede serieuze woning al weer iets wijzer. De vraagprijs geboden en door laten schemeren dat het budget echt wel hoger lag, maar waarom hoger bieden als er een vraagprijs op de woning staat?
Kortom, woning verkocht aan een koper die 1000eu boven de vraagprijs bood. Tja, gegokt en verloren.

Toen woning nummer drie waarin we serieuze interesse hadden. Er was niet heel veel animo voor, maar toch al snel twee bezichtigingen. Het eerste paar bood de vraagrpijs, wij waren de tweede die een bezichtiging deden. Makelaar gaf aan dat de vraagprijs al geboden was en de woning daarvoor in principe verkocht was, maar wij wel een kans kregen.
Tja, dan toch (terplekke) maar boven de vraagrpijs bieden. Geen Randstad taferelen en we zaten maar een paar duizend boven de vraagprijs, maar de woning was alsnog relatief goedkoop (vond ik). Deze keer hadden we wel geluk.

Kortom, je moet als woningkoper ook een beetje leren hoe het werkt en niet denken dat je de waarheid in pacht hebt of teveel vasthouden aan je principes. Dat kan er namelijk voor zorgen dat het nog even duurt voordat je een (andere) woning koopt.

• Kju
Ik vat het niet persoonlijk op. Ik wil meer aangeven dat je niet direct uit moet gaan van het negatieve en dat is waar het hier op GOT al gauw op uitdraait. Als je bij voorbaat al met wantrouwen richting de tegenpartij gaat zal dat meestal in je nadeel werken.

Natuurlijk zijn er makelaars die een beetje of misschien wel heel veel liegen, ik verdedig dat ook niet, ik heb geen boter op m'n hoofd. Gebruik natuurlijk wel zelf je verstand maar voorkom dat je besluiten neemt door mogelijk misplaatst wantrouwen, dat is waar ik voor waarschuw.

• Charly
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
Inmiddels met mn vriendin daadwerkelijk wat dingen aan het bekijken in Rotterdam. Maar ik heb niet het idee dat de makelaars daar hoeven te doen alsof ze belangstelling hebben. Als je niet op maandagochtend belt voor de huizen die gedurende het weekend beschikbaar zijn gekomen kun je vaak überhaupt al geen bezichtiging meer plannen. :X

Goed, komen kijken en een bod doen zijn nog wel twee verschillende dingen natuurlijk. Maar wat ik zo zie gaat het nog steeds erg hard in de gewilde wijken en ook 'leuke huisjes buiten' net buiten de stad zijn zo weg. Zelfs als er nog voor serieus geld aan verbouwd moet worden.

• Highfive95
  • Nu online
Kju schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:19:
Ik vat het niet persoonlijk op. Ik wil meer aangeven dat je niet direct uit moet gaan van het negatieve en dat is waar het hier op GOT al gauw op uitdraait. Als je bij voorbaat al met wantrouwen richting de tegenpartij gaat zal dat meestal in je nadeel werken.
Ik denk ook niet dat het negatief is hoor. Ook zeker niet op de man. Maar meer zakelijk gezien.

Jij hebt als makelaar één doel en dat is de woning zo snel mogelijk verkopen en tegen een zo hoog mogelijke prijs. Dan is het in mijn ogen niet meer dan normaal dat je mensen meteen na gaat bellen als ze een bezichtiging hebben gedaan. Dan weet je of er interesse is en of er mogelijk een bod gaat komen. Immers je courtage is vaak een percentage dus ook eigen belang.

Heb je al een bod kun je druk op de eventuele koper zetten door dit door te laten schemeren. Heb je interesse? Let op, wij hebben al een bod. Tja en sommige makelaar schieten zichzelf in de voet.

Wij hebben ook een huis bezichtigd. Stond al maanden te koop. Moest veel aan gebeuren en op zich een leuk huis maar niet voor ons. Belt de makelaar op dat ze al een bod hebben dus we moesten wel snel zijn want was zo verkocht....Ja prima, leuk voor de verkoper. Maar wij hebben geen interesse. Huis staat nu gewoon nog te koop en is al meer dan 3 maanden geleden. Je kunt met mooie verhalen komen, maar een kritische koper prikt hier zo doorheen.

Bij courante huizen kun je er bijna vanuit gaan dat een makelaar niet gaat liegen als er een bod ligt. Dan weet je gewoon dat snel verkocht is. Dan is het aan jezelf of je dit huis graag wil hebben. Je moet gewoon snel handelen in deze tijd. Anders grijp je gewoon mis.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Vrolijkere noot, gisteren hebben de verkopers hun krabbels gezet onder het koopcontract (maandagmiddag hadden wij terplekke al getekend nadat de bouwkundige keuring plaats heeft gevonden en het helemaal tiptop in orde was).

Nu nog even het taxatierapport afwachten en dan kan daarna onze financieel adviseur de hypotheekaanvraag gaan doen. Dan maar duimen dat dit allemaal vlotjes en soepeltjes verloopt, en dan kunnen we er 6 december in! Nu al zin in *O* O+

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 09:05

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Ik heb zelf 2 woningen gekocht en 1 verkocht in jouw regio (en heel veel woningen bezichtigd) dus behoorlijk wat makelaars meegemaakt.
De meeste makelaars doen "gewoon" hun werk en daar valt weinig over te klagen. Maar ik ben ook makelaars tegen gekomen die er echt een zooitje van maken. Concreet : een keuken aanprijzen als "redelijk nieuw", vervolgens trok onze aankoopmakelaar de vaatwasser open, kwam het hele keukenblad mee. Ander voorbeeld : een woning met (niet originele) opbouw op de uitbouw, bleek na check door onze makelaar zonder vergunning te zijn aangelegd. Waarom checkt een verkoopmakelaar dat niet? De reden voor argwaan bij onze makelaar was dat je via de ramen direct naar binnen keek bij de buren, doorgaans krijg je daar geen vergunning voor. (aldus de makelaar)

Wat mij betreft verpesten die het voor de rest. Plus daarbij heb je als verkoopmakelaar de schijn bij voorbaat tegen, net zo goed als dat een autoverkoper dat heeft (daar houdt de vergelijking ook mee op overigens).

Ik kan me voorstellen dat dat een nadeel is voor de beroepsgroep, maar zo is het nou eenmaal :)

Sport_Life wijzigde deze reactie 24-07-2019 09:19 (19%)

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 01:29
Charly schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:38:
Inmiddels met mn vriendin daadwerkelijk wat dingen aan het bekijken in Rotterdam. Maar ik heb niet het idee dat de makelaars daar hoeven te doen alsof ze belangstelling hebben. Als je niet op maandagochtend belt voor de huizen die gedurende het weekend beschikbaar zijn gekomen kun je vaak überhaupt al geen bezichtiging meer plannen. :X

Goed, komen kijken en een bod doen zijn nog wel twee verschillende dingen natuurlijk. Maar wat ik zo zie gaat het nog steeds erg hard in de gewilde wijken en ook 'leuke huisjes buiten' net buiten de stad zijn zo weg. Zelfs als er nog voor serieus geld aan verbouwd moet worden.
Dat is aan de noordkant van de Randstad niet veel anders. Appartement in de startersklasse dat in het weekend online komt, moet je om 9 uur in de telefoon hangen anders kan je gewoon niet bezichtigen. En ook al gehad dat je belt en dan ondertussen al onderhands het huis verkocht is. En dan zit ik niet eens in de stad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Highfive95
  • Nu online
Sport_Life schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:11:
[...]

De meeste makelaars doen "gewoon" hun werk en daar valt weinig over te klagen. Maar ik ben ook makelaars tegen gekomen die er echt een zooitje van maken.
Makelaar die er een zooitje van maken hebben wij ook diverse gezien. Dan staat op Funda: Goed onderhouden woning. Kom je daar en blijkt de helft van de kozijnen rot. Reactie makelaar, och dat valt toch best mee. Beetje opvullen en schilderen..... 8)7 Tuurlijk....als ik er een schroevendraaier insteek zit ik binnen. :F

Viel mij ook op dat er maar weinig makelaars echt interesse tonen. Meeste houden hun standaard praatje maar connecten niet echt met de koper. Je hoeft geen koetjes-kalfjes gesprek te gaan doen, maar polsen wat voor kopers je hebt lijkt mij toch niet meer dan wenselijk.

• Farmerwood
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Highfive95 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:55:
[...]
Viel mij ook op dat er maar weinig makelaars echt interesse tonen. Meeste houden hun standaard praatje maar connecten niet echt met de koper. Je hoeft geen koetjes-kalfjes gesprek te gaan doen, maar polsen wat voor kopers je hebt lijkt mij toch niet meer dan wenselijk.
Ik trof vorige week echt de meest ongeïnteresseerde makelaar tot nu toe.

Huis kwam op een donderdagmiddag op Funda.
Vrijdagochtend belde ik om een bezichtiging te plannen.
Kreeg 1 tijdsslot op maandag en dat was graag of niet. Dinsdag wilde de verkoper gaan kiezen uit een bod.
Beloofde afspraakbevestiging met brochure werd niet gemaild en op Funda was de info nogal summier.
Maandagochtend een paar keer proberen te bellen dat we graag nog de info zouden ontvangen om alvast te bekijken.
Een goed uur voor de bezichtiging belt meneer eindelijk terug. Zonder enig excuses te maken volgt de mail, maar tijd om die te lezen is er niet meer, want had 45 min reistijd naar het huis.

Een maal bij het huis zat meneer druk te doen met zijn laptop en moesten we zelf maar ff een rondje lopen (met onze aankoopmakelaar). Toch maar wel ff verzocht of hij mee wilde, want we kregen maar 30 min. Bij elke vraag die we hadden was het 'weet ik niet, staat vast in de brochure' (die jullie een uur geleden gekregen hebben.

Na afloop moesten we voor de zekerheid nog onze namen op een papiertje zetten zodat hij het biedingsformulier + voorwaarden kon mailen. Moest de volgende middag om 12:00 binnen zijn.
We kregen het formulier die dag om 10:00 in de mail...

Het is dat we toch al afgehaakt waren omdat de vraagprijs echt veeeel te hoog was voor wat het huis biedt vergeleken met andere woningen in die buurt.

Gelukkig hebben enkele van zijn collegamakelaars ons intussen ook wel laten zien hoe het wel kan/moet. Dit was wel echt een uitzondering (gelukkig)

Farmerwood wijzigde deze reactie 24-07-2019 13:01 (4%)
Reden: typo

Acties:
  • +1Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 18-10 13:17

N1ckk

404 - title not found

Haha, wat een verhaal weer @Farmerwood en een beetje eens met @Sport_Life - alleen ik vind dus wel dat je iets mag verwachten van een makelaar. Met een gemiddeld courtage van 5000€ pak-m-beet (uitgaande van gemiddelde verkoopprijs woning en courtage-tarieven), vind ik dat een makelaar goed voorbereid naar zo’n bezichtiging moet komen. Maar wie ben ik he. Het is maar de grootste uitgave van je leven.

Makelaars in de huidige vorm zijn in hun laatste levensfase terechtgekomen. Alternatieven zoals Makelaarsland komen al op en het gedeelte opstellen koopcontract, biedings-trajecten, fotografie, brochure en tekstjes kunnen makkelijk door niet-makelaars worden gaan. Beter zelfs met sommige alternatieve methodes. Deze markt begint eindelijk een beetje te bewegen.

Dan blijft alleen het rondje door de woning lopen over. Nou - is dat 5000€ waard? Voegen ze zoveel waarde toe? Nee, natuurlijk niet. Daar hebben ze het ook volledig zelf naar gemaakt.

• B-Real
Je hebt altijd goede en slechte makelaars. In de crisis zijn een hoop "cowboys" iets anders gedaan, met de huidige gekte op de huizenmarkt wordt het weer aantrekkelijk voor "cowboys" ondanks dat de regels wel iets scherper zijn.

Ik heb doorgaans alleen maar nette makelaars ontmoet. Slechts één mindere ervaring waarvan mijn eigen makelaar ook al aangaf (hoewel hij er omheen draaide en het eigenlijk niet zo wilde zeggen) dat deze betreffende makelaar de lokale markt weer redelijk aan het verstieren was.

Wat, naar mijn mening/ervaring, al scheelt is op zoek te gaan naar een makelaar die al jaren in het vak zit maar nog steeds zelfstandig is of een klein kantoor heeft en goed bekend staat in de regio. Dan is de betrokkenheid, eerlijkheid, flexibiliteit en professionaliteit een stuk beter.

Uiteraard heb je dat niet voor het uitkiezen als je een woning koopt.

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18-10 16:09
Is de koopovereenkomst het (schriftelijke, evt elektronisch) akkoord op de verkoopprijs, of is dat het moment dat je het koopcontract tekent? Ivm Wet Koop onroerende zaken ben ik er nog niet 100% van overtuigd dat dit inderdaad verschillende momenten zijn.

De reden dat ik het vraag is dat ik een bod ga uitbrengen, maar ik dit weekend 3 weken wegga. Onderhandelen kan via de mail, dat heeft de makelaar al gezegd dat geen probleem is, maar ik wil voorkomen dat ik per abuis per mail tot een prijs kom, en misschien per ongeluk het koopcontract 'teken' (want dat mag volgens mij ook elektronisch). Dat doe ik er liever na, en ook omdat ik dan iets langer heb de technische inspectie te regelen (ik begrijp dat die meestal in de ontbindende voorwaarden binnen een maand moet gebeuren, stel je voor dat ik deze week nog eruit komt, dan heb ik krap een week de inspectie te regelen en dat wordt lastig).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online
Je moet schriftelijk een contract tekenen waar alle voorwaarden in staan, dat kan niet per ongeluk in een e-mail.

• Highfive95
  • Nu online
Hier ging ook alles digitaal. Ben niet op kantoor van makelaar geweest. Eerst concept ontvangen en nadat deze akkoord was definitieve koopovereenkomst ontvangen. Deze was al getekend door verkopers, daarna getekend en ingescand retour.

Je kunt zoals @Tsurany al zegt niet per ongeluk iets tekenen.

Ik denk dat verkoper ook niet zit te wachten op koper waarbij tekenen koopcontract weken gaat duren. In ons geval wilde koper ook wachten tot na vakantie, maar dit niet geaccepteerd. Wil niet weken in onzekerheid leven. Hadden wel voordeel van diverse biedingen dus konden dit wel gebruiken als drukmiddel. Niet tekenen voor vakantie....dan gaat het naar een ander. ;)

• Brent
Dank voor de input. OK, dus tekenen is in elk geval met een scan van een contract met handtekening?

De verkoopmakelaars weten dat we weggaan en gaven aan dat dat in beginsel geen bezwaar was. Mocht dat wel zo zijn, dan is dat inderdaad jammer maar helaas. De markt waar we zitten is gelukkig niet zo heet ;)

• SavageBrother
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 19-10 19:04
Nou, inmiddels weer een tijdje verder. Begin mei een bod zonder voorbehoud van financiering gedaan, in Rotterdam. Paar uur later gebeld dat het bod was geaccepteerd. Toen alles in sneltreinvaart in orde gemaakt omdat we daarna 3 weken op vakantie gingen. Alles is vrij vlot verlopen en volgende week krijgen we de sleutel. Had niet verwacht dat het uiteindelijk zo soepel zou gaan nadat ik al die horrorverhalen had gehoord.

Laat het klussen maar beginnen.

It's dogged that does it

• fjux
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 08:48
Brent schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:13:
Dank voor de input. OK, dus tekenen is in elk geval met een scan van een contract met handtekening?

De verkoopmakelaars weten dat we weggaan en gaven aan dat dat in beginsel geen bezwaar was. Mocht dat wel zo zijn, dan is dat inderdaad jammer maar helaas. De markt waar we zitten is gelukkig niet zo heet ;)
Enige dat telt is dat de handtekening er op staat.

printen, tekenen en scannen is heel normaal en gewoon rechtsgeldig.

• Brent
fjux schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:25:
[...]

Enige dat telt is dat de handtekening er op staat.

printen, tekenen en scannen is heel normaal en gewoon rechtsgeldig.
Helder. Ik vroeg me dus af of die handtekening ook echt gezet moet worden, of dat een 'ja ik wil' per email al een overeenkomst constitueert.

• Tsurany
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:48:
[...]

Helder. Ik vroeg me dus af of die handtekening ook echt gezet moet worden, of dat een 'ja ik wil' per email al een overeenkomst constitueert.
Normaliter wel, bij het kopen van een huis wordt dat echter niet als afdoende gezien.

• Shadow_Agent
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 22:54

Hoi :)

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:16
Wat te denken van dit... we gaan bij een woning kijken met een vraagprijs van 400.000 euro. Op zich niet superduur ofzo. Maar de woning is in maart dit jaar verkocht voor 377.000 euro. Wat kan daar achter zitten? Zal het de makelaar morgen vragen maar vind het wel raar.

PV Output

• Tsurany
  • Niet online
rutgerw schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 20:00:
Wat te denken van dit... we gaan bij een woning kijken met een vraagprijs van 400.000 euro. Op zich niet superduur ofzo. Maar de woning is in maart dit jaar verkocht voor 377.000 euro. Wat kan daar achter zitten? Zal het de makelaar morgen vragen maar vind het wel raar.
Er kunnen zoveel redenen zijn. Opknappen en winst maken, scheiding, baan in het buitenland, droomhuis gevonden, financiële problemen, vervelende buren,...

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Nu online
https://www.ad.nl/wonen/e...kadasterkosten~aaa50b26b/

Zijn er Tweakers die hier ervaring mee hebben in dit draadje?

• Kju
Ja, zulke praktijken kom ik regelmatig tegen maar er valt eigenlijk niet veel aan te doen als je niet kan verifiëren wat de werkelijke kosten zijn. Ik heb regelmatig gehad bij veilingaankopen dat de notaris kosten in rekening bracht (inroepen huurbeding € 1.500 - € 2.500) die ik dan een half jaar later terug heb gevorderd omdat er nooit een gang naar de rechter was gezet.

• Monkeydancer
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19-10 14:59
Ik kreeg recent een email waarin een woning werd aangeboden door een grote makelaar in de regio. Nu zie ik dezelfde woning staan op funda.nl, echter valt me op dat hij opeens aangeboden wordt door een andere makelaar. Hoe zit dat precies? Kunnen meerdere verkoopmakelaars betrokken zijn bij de verkoop van een woning? Het gaat om een bestaande woning (voor de oorlog)

Monkeydancer wijzigde deze reactie 26-07-2019 11:08 (7%)

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Monkeydancer schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:07:
Ik kreeg recent een email waarin een woning werd aangeboden door een grote makelaar in de regio. Nu zie ik dezelfde woning staan op funda.nl, echter valt me op dat hij opeens aangeboden wordt door een andere makelaar. Hoe zit dat precies? Kunnen meerdere verkoopmakelaars betrokken zijn bij de verkoop van een woning?
Dat heb ik ook vaker gezien. Dus het zal vast moeten kunnen. Wellicht is er een clausule waardoor er geen exclusiviteit is?

Krijg het idee dat het vooral bij vrij dure en/of moeilijk verkoopbare objecten gebeurt. Iets met kansen spreiden...

• Kju
Monkeydancer schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:07:
Ik kreeg recent een email waarin een woning werd aangeboden door een grote makelaar in de regio. Nu zie ik dezelfde woning staan op funda.nl, echter valt me op dat hij opeens aangeboden wordt door een andere makelaar. Hoe zit dat precies? Kunnen meerdere verkoopmakelaars betrokken zijn bij de verkoop van een woning? Het gaat om een bestaande woning (voor de oorlog)
Het kan dat makelaars samenwerken of dat er geen sprake is van exclusiviteit.

• Kalentum
Tsurany schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:16:
[...]

Er kunnen zoveel redenen zijn. Opknappen en winst maken, scheiding, baan in het buitenland, droomhuis gevonden, financiële problemen, vervelende buren,...
Je gaat door voor de wasmachine: droomhuis gevonden. Ze hebben spijt van de aankoop. Ze hebben nog wel een nieuwe keuken laten plaatsen en een deel van de vloeren vervangen.

PV Output

• Draicon
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 23:18
Highfive95 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:16:
[...]

Dat heeft toch weinig met service en gunnen te maken richting koper? Je handelt in opdracht van de verkopers.

Je wilt toch gewoon peilen of andere koper nog serieus geïnteresseerd is. En dus mogelijk een bod nog gaat doen. En doordat je contact opneemt zet je druk op de ketel. Ik zou dat als verkoper ook prettig vinden. Aan alleen kijkers heb je niks.

@Draicon
Als het huis echt iets is zou ik niet te lang wachten met een bod doen. Je weet het gewoon niet in deze markt. Als je te lang wacht kan het zomaar zijn dat je ernaast grijpt. Het kan een spelletje van de makelaar zijn, maar kan ook zeker serieus zijn.
Je weet het inderdaad niet in deze markt. Het is de duurste aankoop van je leven dus wilden we het graag voor een tweede keer zien. Kijken of we het echt leuk vinden of dat het meer een opwelling was. We zitten nu nog goed en willen er uiterlijk over twee jaar pas uit.

Hebben de verkoopster gesproken en de makelaar. Goed gesprek gehad. Thuis gekomen en een bod gedaan. Nu afwachten.....

• BlazeMuis
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 01:19
Volgende week gaan we eindelijk een voorlopige koopcontract tekenen (onder voorbehoud hypotheek etc). We zaten al 2 jaar te zoeken naar een geschikte woning (ik heb veel eisen, vriendin ook). Het huurhuis waar wij nu in zitten valt van ellende uit elkaar, woningstichting wil er vrij weinig aan doen ivm aankomende renovatie.

Begin dit jaar kwamen we een hele mooie woning tegen welke zeer geschikt was voor ons, we hadden de vraagprijs geboden maar we werden al snel overboden door een (nu blijkt) verhuurder welke 22k meer had geboden dan de woning uberhaubt waard was..

In de tussentijd hebben wij nog wat anderen woningen bekeken, maar dat was helaas allemaal niks. Totdat we afgelopen week een huisje tegen kwamen welke precies aan onze eisen voldeed, 3 ruime slaapkamers, een ruime en diepe tuin met een ruime schuur en een grote zolder welke eventueel in een 4e slaapkamer omgetoverd zou kunnen worden.

Er was grote interesse, er waren 4 bezichtigingen de dag voordat wij een bezichtiging hadden, dus we knepen hem wel even. Tijdens de bezichtiging direct een bod gedaan (3k onder vraagprijs), een uur later was deze geaccepteerd! Het voordeel was dat de woning 2 jaar lang niet verhuurd mag worden, dus eventuele opkopers hadden geen kans.

De woning is een goed onderhouden ex huurwoning welke 3 jaar geleden een complete renovatie heeft gehad inclusief uitbouw met een redelijke grote nieuwe keuken, nu slopen wij de keuken er waarschijnlijk wel weer uit aangezien de kleur ons niet bevalt (groen grijzig).

25 oktober is de overdracht als alles goed gaat, we hebben er nu al zin in! :)

Xbox One X: BlazeMuis | MacBook Pro 2018 TB i5, 8GB, 256GB | iPhone XS Max 64GB

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online
BlazeMuis schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 10:56:
nu slopen wij de keuken er waarschijnlijk wel weer uit aangezien de kleur ons niet bevalt (groen grijzig).
Heb je de mogelijkheid van wrappen al onderzocht? Als het enkel de kleur is wat je niet bevalt dan is er genoeg aan te doen zonder dat een nieuwe keuken nodig is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• millenarian
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 19-10 21:28
Tsurany schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:19:
[...]

Heb je de mogelijkheid van wrappen al onderzocht? Als het enkel de kleur is wat je niet bevalt dan is er genoeg aan te doen zonder dat een nieuwe keuken nodig is.
Of spuiten. Wij hebben onze foliekeuken waarvan het folie losliet laten spuiten bij een keukenspuitbedrijf. Is mooier geworden dan toen er nog folie op zat, en de tweecomponentenlak die ze gebruiken wordt bikkelhard. Het kostte in ons geval 600 euro omdat we er helemaal voor naar Klazienaveen zijn gereden. In Almere kostte het 1800 euro.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Draicon
Draicon schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 22:34:
[...]

Je weet het inderdaad niet in deze markt. Het is de duurste aankoop van je leven dus wilden we het graag voor een tweede keer zien. Kijken of we het echt leuk vinden of dat het meer een opwelling was. We zitten nu nog goed en willen er uiterlijk over twee jaar pas uit.

Hebben de verkoopster gesproken en de makelaar. Goed gesprek gehad. Thuis gekomen en een bod gedaan. Nu afwachten.....
Zaterdagochtend een telefoontje gehad en ons bid us geaccepteerd. Hadden 3k onder de vraagprijs geboden en dit was voldoende gelukkig. Hierin is inherepen dat we enkele tuin meubels ook overnemen. Wat vooral meehielp is dat we elkaar beide de tijd geven om zelf onze woning te verkopen en de verkoper een nieuwe woning kan kopen.

Nu wachten en voorbereiden op verkopen, aanschaffen nieuwe meubels en het verhuizen an sich.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 08:24
Wij zijn sinds afgelopen vrijdag ook in de markt vooral een woning. De vrouw heeft een nieuwe baan! Nou willen we verhuizen naar Zwolle, maar zoals in het nieuws afgelopen week, staat in Zwolle de huizen erg kort te koop. We komen zelf net uiteindelijk de buurt dus denken een aankoopmakelaar in te schakelen. Welke tips hebben jullie voor het uitzoeken van een aankoopmakelaar?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 01:49
rutgerw schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 20:00:
Wat te denken van dit... we gaan bij een woning kijken met een vraagprijs van 400.000 euro. Op zich niet superduur ofzo.
Nou ja, er gaan toch dagen voorbij dat ik geen 4 ton uitgeef. Je hebt het wel over 30 jaar lang zo'n €1500/maand he :)

Ik vergelijk maar eens ergens mee. Je kunt voor dat geld ook 30 jaar lang het high end gamesysteem uit de Tweakers best buy guide kopen. Elke maand. Zo vaak komt die guide niet eens uit ;)

En ja de restwaarde daarvan is vast lager. Maar even voor het idee van schaal. Het is toch hetzelfde geld waarmee je een van deze twee dingen kunt doen.

Wat is m'n punt, ook als je dit prima kunt betalen, het huidige prijspeil is historisch gezien serieus hoog. Dus let wel op dat je iets koopt wat je echt graag wilt. Dat scheelt dan alvast weer als de waarde minder vast blijkt. Dat geeft namelijk niet zoveel zolang je er toch wilt blijven wonen.

Niet specifiek aan jou gericht overigens, maar ik zie soms mensen over zulke bedragen posten dat ik denk: laat je niet te gek maken alsof dat zo vanzelfsprekend is. Je zit er even goed behoorlijk aan vast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 09:12

CurlyMo

www.pilight.org

Wilke schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:40:
[...]

Nou ja, er gaan toch dagen voorbij dat ik geen 4 ton uitgeef. Je hebt het wel over 30 jaar lang zo'n €1500/maand he :)
Wel een beetje slim aanpakken. Met versneld aflossen is dat bedrag best iets minder te krijgen ;) Maar ik vind de achteloze opmerking ook wel bijzonder.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Wilke schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:40:
[...]

Ik vergelijk maar eens ergens mee. Je kunt voor dat geld ook 30 jaar lang het high end gamesysteem uit de Tweakers best buy guide kopen. Elke maand. Zo vaak komt die guide niet eens uit ;)

En ja de restwaarde daarvan is vast lager. Maar even voor het idee van schaal. Het is toch hetzelfde geld waarmee je een van deze twee dingen kunt doen.

Wat is m'n punt, ook als je dit prima kunt betalen, het huidige prijspeil is historisch gezien serieus hoog. Dus let wel op dat je iets koopt wat je echt graag wilt. Dat scheelt dan alvast weer als de waarde minder vast blijkt. Dat geeft namelijk niet zoveel zolang je er toch wilt blijven wonen.

Niet specifiek aan jou gericht overigens, maar ik zie soms mensen over zulke bedragen posten dat ik denk: laat je niet te gek maken alsof dat zo vanzelfsprekend is. Je zit er even goed behoorlijk aan vast.
Volgens mij moet je zijn opmerking ook niet heel letterlijk nemen zonder de gehele context te kennen. Ik vind een brood van 10 euro ook super duur ;). Een vrijstaande woning van 400k binnen de ring van Amsterdam is dan weer spotgoedkoop, terwijl een rijtjeswoning in Zeeland van 400k superduur is.. :) (even zwart-wit gezien).

Waarschijnlijk is zijn opmerking bedoeld dat de woning niet buitengewoon duur is, voor het gemiddelde in de wijk/buurt in de huidige tijd. Lijkt mij geen onredelijke uitspraak.

Sport_Life wijzigde deze reactie 29-07-2019 08:44 (26%)

• Kalentum
Ik bedoelde met 'niet superduur' inderdaad 'niet een enorm hoge vraagprijs gezien het gebodene'. Ik had het beter moeten verwoorden want nu klinkt het inderdaad wat achteloos.
We hebben ook een forse overwaarde op onze huidige woning en dat betekent dat we die 400k niet hoeven te financieren. Dus we gaan geen 1.500 euro per maand betalen ofzo. En onze huidige woning is nog tegen 5% rente gefinancierd: aan hoge woonlasten zijn wel al gewend.

PV Output

• Klaas25
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 19-10 17:55

Klaas25

Hodler

Ik durf het bijna niet aan te halen maar had opeens een gedachte..

Als je nou net te kort komt met lenen bij de bank (en dus ook net niet genoeg spaargeld hebt) voor een huis dat je graag wil, is het dan geen idee om aan je werkgever loonstrookje te vragen met je loon 2 treetjes hoger?? Gewoon voor 1 maand om op basis van dat maand salaris je hyptoheek te krijgen. Volgende maand weer normaal loon. (En zelfs iets inleveren ter compensatie)

Mits je werkgever deze gunst al voor je wil doen.

Of heb ik het nu over iets zwaar illegaal? :X

XRP The Greatest Digital Asset Ever Created

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Dat is op z’n minst onethisch maar ik denk zelfs illegaal. Ik kan me ook geen werkgever voorstellen die daar in meegaat eigenlijk.

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Haha. Nee, dat mag gewoon. Doet iedereen.

</sarcasm>

• Monkeydancer
Klaas25 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 18:21:

Als je nou net te kort komt met lenen bij de bank (en dus ook net niet genoeg spaargeld hebt) voor een huis dat je graag wil, is het dan geen idee om aan je werkgever loonstrookje te vragen met je loon 2 treetjes hoger?? Gewoon voor 1 maand om op basis van dat maand salaris je hyptoheek te krijgen. Volgende maand weer normaal loon. (En zelfs iets inleveren ter compensatie)

Anders even papa en mamma lief aankijken en vragen of ze niet iets voor je kunnen betekenen?

• Klaas25
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 19-10 17:55

Klaas25

Hodler

Monkeydancer schreef op maandag 29 juli 2019 @ 18:37:
[...]

Anders even papa en mamma lief aankijken en vragen of ze niet iets voor je kunnen betekenen?
Ja nee das niet voor iedereen een optie.

En ik zou zelf hoger hypotheek maandlast best kunnen hebben. Het is gewoon bagger gestelt. Jammer dat ik de gouden tijd heb gemist. Al had ik niet graag een aflossingsvrije hyptoheek willeb hebben.. (kijkt weer schuin naar ouders)

Klaas25 wijzigde deze reactie 29-07-2019 18:49 (6%)

XRP The Greatest Digital Asset Ever Created

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

@Klaas25 Niet graag aflossingsvrij, maar wel op de top van de markt boven je leen capaciteit een hypotheek lening aangaan? Dat begrijp ik niet.

Sport_Life wijzigde deze reactie 29-07-2019 19:01 (3%)

• Monkeydancer
Is ook niet aan te raden. Je kan wel je salaris even tijdelijk omhoog krikken, maar straks vraagt de verstrekker om een werkgeversverklaring en daar staat ook gewoon je inkomensgegevens op (Totaal bruto jaarsalaris). Het beste is om je hulp van je ouders in te schakelen.

Monkeydancer wijzigde deze reactie 29-07-2019 19:56 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19-10 19:20

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Da's fraude.
Als ze daar achter komen heb je een veel groter probleem dan enkel je geweigerde hypotheek.

Lang verhaal kort: Als je te weinig verdient om de hypotheek rond te krijgen, moet je op zoek naar een betaalbaarder huis óf uit andere bronnen geld halen. (Sparen dus.) Heb je een spaargeld, helaas.
(Lenen van je ouders kan, maar ook DIE lening moet je opgeven dus heeft invloed op je maximale leensom. Het enige dat nog zou kunnen is een gift in de vorm van een voorschot op de erfenis. Dat geld hoeft niet terug.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 04:59
Ik mocht -weliswaar 10 jaar geleden - 6 maanden loonstrookjes overhandigen.
Dat was overigens omdat er op de ingeleverde loonstrook stond dat ik cash mijn salaris ontving (en stond geen rekeningnummer op).

Volgens mij is het gewoon liegen. Wellicht kom je er mee weg..maar als je betrapt wordt kun je een hypotheek daarna wel op je buik schrijven. En niet alleen bij die geldverstrekker.. ze zijn niet zo'n fan van fraude.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 22:28
Juist om dit soort dingen te vermijden wordt dus niet zozeer een loonstrook gevraagd naar een werkgeversverklaring. Die wordt ook ondertekend door de werkgever en die zal er niet happig op zijn iets te verklaren - nota bene op schrift en met handtekening - dat niet juist is.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• unezra

unezra

nare man schreef op maandag 29 juli 2019 @ 20:09:
Juist om dit soort dingen te vermijden wordt dus niet zozeer een loonstrook gevraagd naar een werkgeversverklaring. Die wordt ook ondertekend door de werkgever en die zal er niet happig op zijn iets te verklaren - nota bene op schrift en met handtekening - dat niet juist is.
Precies, want werkgever maakt zich dan schuldig aan iets dat misschien wel onder "valsheid in geschrifte" valt en pleegt daarmee mogelijk óók een strafbaar feit.
sanderb schreef op maandag 29 juli 2019 @ 20:09:
Ik mocht -weliswaar 10 jaar geleden - 6 maanden loonstrookjes overhandigen.
Dat was overigens omdat er op de ingeleverde loonstrook stond dat ik cash mijn salaris ontving (en stond geen rekeningnummer op).

Volgens mij is het gewoon liegen. Wellicht kom je er mee weg..maar als je betrapt wordt kun je een hypotheek daarna wel op je buik schrijven. En niet alleen bij die geldverstrekker.. ze zijn niet zo'n fan van fraude.
Dat dus.

Een van de hypotheekvragen is of ooit wel eens een hypotheekaanvraag is geweigerd en de reden waarom.
Als dat "fraude" is, ben je klaar voor de komende jaren.

Hetzelfde als het niet opgeven van financiële verplichtingen. Komen ze d'r achter, stopt je aanvraag en kun je deze én een volgende hypotheek mogelijk gevoeglijk op je buik schrijven.

Die leencapaciteit is er met een reden. Wil je daar boven zitten en heb je geen spaargeld of andere legitieme middelen om in te zetten: Jammer. Koop een goedkoper huis of wacht een paar jaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: november 2002

Notna

Where are you?®

Aldus mijn financieeladviseur, wordt er al om de haverklap gefraudeerd werkgeversverklaringen :')

Wat bezield je om zoeits te doen :N Ik snap dat sommige mensen hoge nood hebben en dat de marge op hypotheken (lees: wat je maxinaal kan lenen vs wat je daadwerkelijk netto kan spenderen) ruim is. Maar je moet hier niet eens mee willen frauderen.

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 09:00
Wat wel een gebeurd is dat is het hebben van eigen vermogen. Over de 90% financiering is de rente gunstiger, ik zie in mijn omgeving nogal eens dat er tijdelijk redelijke sommen geld heen en weer schuiven.

Mag ook niet natuurlijk, maar de maandlasten worden er juist lager van.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Sport_Life

Sport_Life

Grolsch schreef op maandag 29 juli 2019 @ 20:43:
Wat wel een gebeurd is dat is het hebben van eigen vermogen. Over de 90% financiering is de rente gunstiger, ik zie in mijn omgeving nogal eens dat er tijdelijk redelijke sommen geld heen en weer schuiven.

Dat eigen vermogen moet dan wel in de woning worden gestopt. Je kunt het er later weer uithalen maar dan stijgt de ltv weer ;).

Voor ons overbruggingskrediet moesten we op een zelf te kiezen moment (lees : zodra de salarissen zijn gestort) bedrag x spaargeld hebben van 24x de bruto hypotheek lasten. Toen heb ik wel wat geld links en rechts vandaan getrokken om te voldoen en een maand later terug gestort. (niet handig een nieuwe auto kopen en kort daarna een nieuwbouwwoning..).
D

Sport_Life wijzigde deze reactie 29-07-2019 21:08 (25%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grolsch
Sport_Life schreef op maandag 29 juli 2019 @ 21:03:
[...]

Dat eigen vermogen moet dan wel in de woning worden gestopt. Je kunt het er later weer uithalen maar dan stijgt de ltv weer ;).
Laat ik me er maar niet teveel over uitlaten (grijs gebied) maar de combinatie van een bevriende makelaar, een bekende met geld, zelf geld in een sok en zwartwerkers (deze zijn niet echt zwart :+ ) kan aardig schelen in de rente.

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 18-10 21:28
StecaGrid schreef op zondag 28 juli 2019 @ 20:51:
Wij zijn sinds afgelopen vrijdag ook in de markt vooral een woning. De vrouw heeft een nieuwe baan! Nou willen we verhuizen naar Zwolle, maar zoals in het nieuws afgelopen week, staat in Zwolle de huizen erg kort te koop. We komen zelf net uiteindelijk de buurt dus denken een aankoopmakelaar in te schakelen. Welke tips hebben jullie voor het uitzoeken van een aankoopmakelaar?
Niet zo zeer een tip voor een aankoopmakelaar maar wat ook goed werkt is het volgen van makelaars op socialmedia. Vaak staan ze huizen sneller op facebook of twitter dan op Funda. Wellicht lukt het dan sneller om er tussen te komen. Ik ken de huizenmarkt in Zwolle niet maar alleen als alle makelaars onder 1 hoedje spelen moet je wel een aankoopmakelaar hebben.

• Monkeydancer
Ik heb echt problemen met het vinden van een jonge goede woning in omgeving Arnhem. Het probleem ligt hem vooral bij de drukte bij de makelaars misschien. Ik heb verscheidene keren geprobeerd om contact te leggen met makelaars maar elke keer krijg ik te horen dat ik teruggebeld wordt. Daarna niks meer vernomen. Ik kan niet eens een vrijblijvende gesprek inplannen, want te druk. Voel mij niet eens serieus genomen.

Ik heb mijn hypotheekpapieren al rond, enige wat resteert is een aankoopcontract om de hypotheek in werking te stellen. Maar loop steeds weer tegen het probleem aan met makelaars. Ik ben ook in de markt voor een nieuwbouwwoning.

Ik heb al bij meerdere makelaars een zoekopdracht ingediend, maar krijg alleen troep voorgeschoteld. Bel je hun vervolgens op, geven ze je de suggestie om een aankoopmakelaar in te schakelen. Vervolgens kijk je verder op funda, wat blijkt; dezelfde woning wordt door een andere makelaar aangeboden. Dit gebeurt overigens niet een keer maar meerdere malen.

Bij een bezichtiging kreeg ik te maken met een eerlijke aankoopmakelaar. Hij gaf aan dat niet alles op funda te zien is. Onderling onder de makelaars worden er ook woningen rechtstreeks verkocht aan klanten (met aankoopmakelaar). Zodra de woning verkocht is, wordt de advertentie op funda geplaatst en onmiddellijk op verkocht gezet om het proces door te zetten en de rating te verhogen van makelaar.

Op dit moment voel ik mij gedwongen om een aankoopmakelaar in te schakelen. Sommige makelaars werken met een no cure no pay model. Maar op dit moment is het een hele zoektocht. Als makelaars niet eens tijd hebben voor een vrijblijvende gesprek, hoe kan je dan weten of een makelaar echt matched met jou?

Weet iemand een goede aankoopmakelaar voor regio Arnhem?

• Farmerwood
  • Niet online
Ik ben momenteel zoekende naar een woning in regio Nijmegen (waarbij we Elst en Bemmel ook meenemen in het zoekgebied)
We hebben om meerdere redenen ook een aankoopmakelaar (uit Nijmegen) ingeschakeld en toch wel erg blij mee. Ik kwam bij hem terecht via een vriend die erg over hem te spreken was. Een vrijblijvend gesprek was snel gepland en het klikte wel met hem. Redelijk dezelfde leeftijd en gezins situatie en deels dezelfde interesses. Als je wilt kan ik je zijn gegevens sturen via een persoonlijk bericht, maar ik weet niet of hij ook thuis is in de markt van Arnhem.

Ik begreep van onze aankoopmakelaar dat huizen momenteel juist helemaal niet zo vaak onderhands al verkocht worden. (Via de verkoopmakelaar van mijn moeder in de Achterhoek hoorde ik hetzelfde). Als verkoper ben je ook bijna wel gek om het onderhands te verkopen in de huidige markt. Hoe meer mensen tegen elkaar op kunnen bieden des te hoger de opbrengst. Ik kijk ook regelmatig op Funda in de verkochte huizen en zie daar eigenlijk nooit huizen staan die ik gemist heb als te koop.
Wat wel het geval is is dat makelaars vaak al wat eerder weten dat een huis op de markt komt en dan kun je je wellicht iets beter voorbereiden, want als je (vlak) na een bezichting al snel een bod moet doen zonder de kans te hebben gehad om b.v een buurtonderzoek te doen dan doe je best wel een gok.

De laatste weken komen er trouwens ook nauwelijks nieuwe huizen op de markt. Komt deels door de zomervakantie en hier ook wel door de Vierdaagse(feesten).

Farmerwood wijzigde deze reactie 30-07-2019 13:15 (4%)

• StecaGrid
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 08:24
De reden dat we een aankoopmakelaar overwegen is met name de snelheid waarmee we op zoek zijn. ook verwacht ik, juist in deze periode, dat makelaars zicht hebben op wat er te koop komt te staan. net als ons huis hebben we alles al in gang gezet maar komt hij niet op de markt totdat de vakantie is afgelopen.

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19-10 11:54
@Monkeydancer Wij hebben geen aankoopmakelaar ingeschakeld, maar wel een goede ervaring met de makelaar van een verkoper. Uiteindelijk hebben we die woning niet gekocht, maar hebben we die makelaar wel ingeschakeld voor een taxatie van de woning die we wel kochten. Marcel Quint en Bart Jan van Geemen van Heilbron Mulders Quint. Zitten weliswaar in Zevenaar, maar de beide hierboven genoemde woningen liggen in Arnhem. Je zou eens kunnen bellen.

• Tsurany
  • Niet online
StecaGrid schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:16:
De reden dat we een aankoopmakelaar overwegen is met name de snelheid waarmee we op zoek zijn. ook verwacht ik, juist in deze periode, dat makelaars zicht hebben op wat er te koop komt te staan. net als ons huis hebben we alles al in gang gezet maar komt hij niet op de markt totdat de vakantie is afgelopen.
Een makelaar dan dan inderdaad nuttig zijn. Sowieso gaan huizen altijd eerst uit naar de eigen zoekers en naar het NVM netwerk, pas een dag of twee later komt hij op Funda. En komen ze bij verkopers vaak over de vloer wanneer die een makelaar zoeken, zelfs als ze niet uitgekozen worden voor de verkoop weten ze alsnog wel dat dit huis binnenkort in de verkoop komt.

Al zou ik als verkoper nooit onderhands verkopen in deze markt, laat maar gewoon een paar biedingen binnen komen, veel voordeliger.

Tsurany wijzigde deze reactie 30-07-2019 14:25 (7%)

• Charly
  • Nu online
Monkeydancer schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:56:
Ik heb echt problemen met het vinden van een jonge goede woning in omgeving Arnhem. Het probleem ligt hem vooral bij de drukte bij de makelaars misschien. Ik heb verscheidene keren geprobeerd om contact te leggen met makelaars maar elke keer krijg ik te horen dat ik teruggebeld wordt. Daarna niks meer vernomen. Ik kan niet eens een vrijblijvende gesprek inplannen, want te druk. Voel mij niet eens serieus genomen.
...
Op dit moment voel ik mij gedwongen om een aankoopmakelaar in te schakelen. Sommige makelaars werken met een no cure no pay model. Maar op dit moment is het een hele zoektocht. Als makelaars niet eens tijd hebben voor een vrijblijvende gesprek, hoe kan je dan weten of een makelaar echt matched met jou?
Ik snap je verhaal niet helemaal... Met welke makelaars probeer je een afspraak te plannen? Met een aankoopmakelaar? Of gewoon bezichtigingen? Hoe dan ook: Bank, makelaar, financieel adviseur... Als een dienstverlener geen tijd heeft/maakt voor een kennismaking is het voor mij duidelijk geen match en ga ik naar een ander. :w

De aankoopmakelaar die ons nu helpt was trouwens een uitzondering, die gaf duidelijk aan dat ze eerst op vakantie ging voor ze nieuwe klanten aannam... Aangegeven dat dit voor ons geen probleem was, maar ik dan wel graag voor die tijd een keer kennis wou maken. Zo gezegd zo gedaan, dus nu aan het oriënteren en als ze terug is gaan we hopelijk spijkers met koppen slaan.

Je kunt echt wel zonder makelaar een huis kopen als je bereid bent er zelf tijd en energie in te steken, je in te lezen en misschien een paar keer extra achter het net te vissen.

• Highfive95
  • Nu online
Charly schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:25:
[...]
Je kunt echt wel zonder makelaar een huis kopen als je bereid bent er zelf tijd en energie in te steken, je in te lezen en misschien een paar keer extra achter het net te vissen.
Ook met aankoopmakelaar kun je achter net vissen. Huis dat wij gekocht hebben was bod van ander stel. Hadden al twee keer te laag bod gedaan op andere huizen. De 3e keer dus weer en hadden gewoon aankoopmakelaar.

Wij hebben zonder makelaar gekocht. Courante huizen gaan bijna niet onderhands. Dus site makelaars in de gaten houden en Funda. Dan meteen reageren als je iets leuks ziet. Tja en het blijft lastig. Maar als je te laag bied vis je steeds achter het net.

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 29 juli 2019 @ 20:43:
Ik snap niet zo goed hoe dit dan zou kunnen helpen. Ja je rente wordt lager als je een lagere ltv hebt. Dus als je bijvoorbeeld maar 250.000 van de totale 300.000 wilt lenen. Maar hoe kan het nu helpen als je tijdelijk meer geld op je rekening hebt? Het gaat er niet om hoeveel je leent t.o.v. je vermogen maar hoeveel je leent t.o.v. de waarde van de woning. Die verandert niet, hoe veel je ook met geld schuift. Of mis ik nu wat je bedoelt?

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS

• Charly
  • Nu online
Highfive95 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:17:
[...]

Ook met aankoopmakelaar kun je achter net vissen. Huis dat wij gekocht hebben was bod van ander stel. Hadden al twee keer te laag bod gedaan op andere huizen. De 3e keer dus weer en hadden gewoon aankoopmakelaar.

Wij hebben zonder makelaar gekocht. Courante huizen gaan bijna niet onderhands. Dus site makelaars in de gaten houden en Funda. Dan meteen reageren als je iets leuks ziet. Tja en het blijft lastig. Maar als je te laag bied vis je steeds achter het net.
Overboden worden kan natuurlijk altijd, met of zonder makelaar. Bij de verkoop van mijn eigen appartement ging er ook iemand 15k boven de rest zitten... Tja, dan is het snel bekeken natuurlijk.

Ik denk wél dat je ik met een makelaar sneller tot een goed bod kan komen dan als je jezelf ik mezelf eerst in de lokale markt moet gaan verdiepen. Maargoed, als je de tijd hebt... Ik heb het de vorige keer ook gewoon zelf gedaan en toen is het ook gelukt.

Charly wijzigde deze reactie 30-07-2019 16:58 (6%)

• unezra

unezra

mddd schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:49:
[...]
Ik snap niet zo goed hoe dit dan zou kunnen helpen. Ja je rente wordt lager als je een lagere ltv hebt. Dus als je bijvoorbeeld maar 250.000 van de totale 300.000 wilt lenen. Maar hoe kan het nu helpen als je tijdelijk meer geld op je rekening hebt? Het gaat er niet om hoeveel je leent t.o.v. je vermogen maar hoeveel je leent t.o.v. de waarde van de woning. Die verandert niet, hoe veel je ook met geld schuift. Of mis ik nu wat je bedoelt?
Tenzij je die 50K onderhands leent en daarvan het huis betaald.
Probleem: Je hebt een lening die je moet opgeven, waardoor je fors minder kunt lenen.

Als 250K de max is, en je leent onderhands 50K, is opeens je max veel lager dan 250K en kun je dus alsnog het huis niet kopen.

Werkelijk eigen vermogen investeren (voorschot op de erfenis), is volgens mij een van de weinige dingen die wérkelijk lonen. Maar dat geld zit dan opeens wel in de stenen van het huis. Dat is niet meer vrij beschikbaar.

• mddd
  • Niet online
unezra schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:00:
Tenzij je die 50K onderhands leent en daarvan het huis betaald.
Probleem: Je hebt een lening die je moet opgeven, waardoor je fors minder kunt lenen.
Ah op die fiets. Dat zou ik niet verstaan onder "heen en weer" schuiven. Het schuift immers 1 kant op want je leent. En zoals je zegt, het is ook niet verstandig.
Werkelijk eigen vermogen investeren (voorschot op de erfenis), is volgens mij een van de weinige dingen die wérkelijk lonen. Maar dat geld zit dan opeens wel in de stenen van het huis. Dat is niet meer vrij beschikbaar.
Mee eens. Ik ken ook iemand die dolgraag wil kopen en ik heb die persoon en diens ouders gesuggereerd of er niet een voorschot te geven is. Is ook nog eens fiscaal interessant.

• Grolsch
mddd schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:49:
[...]

Stel je voor dat je een woning wilt bouwen van 450K je hebt 50 K spaargeld waar je geen witte werkzaamheden voor wilt verrichten omdat je anders dubbel zo duur uit bent.

Je laat dan de nieuw te bouwen woning taxeren op 500K, leent 100K en zegt tegen de bank dat je 400K hypotheek nodig hebt en dat je 100K zelf inbrengt.

Vervolgens bouw je officieel voor 400K, 50K contant en je hebt een lagere rente omdat je een lagere LTV hebt.

Ik besef me net dat dit het topic voor het kopen van een huis is, dan wordt dit allemaal wat lastiger ;)

Grolsch wijzigde deze reactie 30-07-2019 17:42 (5%)

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 08:36
Ik snap je hele berekening niet? Waar komt die 100K lening dan vandaan en waarvoor is die nodig?

Sowieso staat taxatie/marktwaarde los van aankoopprijs, theoretisch gezien.

Je kan dan toch gewoon die woning op 500K taxeren, omdat'ie dat waard is en tegen bank zeggen dat je de woning koopt voor €400K? Die koopprijs (of het nu 400 of 450K) is, moet je wel aantonen, als je toch al een boel wilt sjaggeren, dan kan je ook wel een koopakte regelen met het juiste bedrag erop. Hoeft niet eens door te sjoemelen: Je pakt gewoon de grond en de aannemerofferte erbij en dat bedrag leen je dan. Misschien dat de bank dan vraagt hoe je wilt wonen in een huis zonder keuken, daar moet je dan ff een antwoord op hebben.
Zo is het met mijn eerste huis ook gegaan, hypotheek gekregen op taxatiewaarde, terwijl aannemer het huis casco opleverde (zonder keuken, badkamer of verwarming). Is door bank helemaal niet naar gevraagd. Is dus niks schimmigs aan :)

• Highfive95
  • Nu online
Charly schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:55:
[...]
Ik denk wél dat je ik met een makelaar sneller tot een goed bod kan komen dan als je jezelf ik mezelf eerst in de lokale markt moet gaan verdiepen. Maargoed, als je de tijd hebt... Ik heb het de vorige keer ook gewoon zelf gedaan en toen is het ook gelukt.
Als je snel iets nodig hebt kan een aankoopmakelaar wel handig zijn denk ik. Wij hadden de tijd en kost niet heel veel moeite om markt te leren kennen. Je moet er natuurlijk wel zin in hebben. Wil je dat niet dan moet je aankoopmakelaar nemen.

• DutchChelsea
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 22:33
Monkeydancer schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:56:

Ik heb mijn hypotheekpapieren al rond, enige wat resteert is een aankoopcontract om de hypotheek in werking te stellen. Maar loop steeds weer tegen het probleem aan met makelaars. Ik ben ook in de markt voor een nieuwbouwwoning.

Ik heb al bij meerdere makelaars een zoekopdracht ingediend, maar krijg alleen troep voorgeschoteld. Bel je hun vervolgens op, geven ze je de suggestie om een aankoopmakelaar in te schakelen. Vervolgens kijk je verder op funda, wat blijkt; dezelfde woning wordt door een andere makelaar aangeboden. Dit gebeurt overigens niet een keer maar meerdere malen.

Bij een bezichtiging kreeg ik te maken met een eerlijke aankoopmakelaar. Hij gaf aan dat niet alles op funda te zien is. Onderling onder de makelaars worden er ook woningen rechtstreeks verkocht aan klanten (met aankoopmakelaar). Zodra de woning verkocht is, wordt de advertentie op funda geplaatst en onmiddellijk op verkocht gezet om het proces door te zetten en de rating te verhogen van makelaar.

Weet iemand een goede aankoopmakelaar voor regio Arnhem?
De makelaar die mijn huis in centrum van Arnhem gaat verkopen, doet (uiteraard) ook werk als aankoopmakelaar. Van Ons Makelaars, zo heet het (eenmans)-bedrijf. Ik ben tevreden over hem (maar N=1 dus)

• Draicon
Ik heb een vraag over het volgende wat in onze koopakte staat die we overigens nog moeten tekenen. Kan ik hier honderden euro's verwachten of hoe zit dit? Of hebben we hier te maken met o.a. de notariskosten voor financiering hypotheek en leveringsakte die sowieso voor de koper vallen? In het koopcontract van mijn huidige woning staat dit anders, en wat ons betreft duidelijker, omschreven.

artikel 20 Doorhaling hypotheek
20.1 Indien de kosten welke door de door koper gekozen notaris in rekening worden gebracht bij verkoper voor de aflossing en doorhaling van de op het pand rustende hypotheken meer bedragen dan € 35,- per aflossing met telefonische overboeking en meer dan € 225,- per gedeeltelijke of gehele doorhaling van de hypotheek, inclusief kadasterkosten voor doorhaling (alle bedragen zijn inclusief omzetbelasting), dan komt dit meerdere voor rekening van koper.
20.2 Voor wijziging van de datum van juridische levering als bedoeld in artikel 4 is de instemming van zowel koper als verkoper nodig. Indien de door de koper gekozen notaris toch, zonder schriftelijke instemming van verkoper, de datum van de juridische levering als overeengekomen in artikel 4 verzet naar een latere datum, dan komen de kosten van verkoper als gevolg daarvan, waaronder begrepen - niet limitatief - de dagrente van de hypotheek, de zakelijke lasten en indien van toepassing de VVE bijdrage naar rato, ten laste van koper.
20.3 Kosten als bedoeld in dit artikel dient koper ten tijde van de juridische levering van de
onroerende zaak als bedoeld in artikel 4, aan verkoper te vergoeden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Draicon schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:48:
Ik heb een vraag over het volgende wat in onze koopakte staat die we overigens nog moeten tekenen. Kan ik hier honderden euro's verwachten of hoe zit dit? Of hebben we hier te maken met o.a. de notariskosten voor financiering hypotheek en leveringsakte die sowieso voor de koper vallen? In het koopcontract van mijn huidige woning staat dit anders, en wat ons betreft duidelijker, omschreven.
Het punt is dit: de koper kiest de notaris. Maar de notaris moet ook werk doen wat voor jouw (verkoper) rekening komt namelijk het laten verwijderen van jouw oude hypotheek in de registers. Dat is het doorhalen. Om nu te voorkomen dat de notaris, die jij dus niet gekozen hebt, jou ineens hele hoge kosten vraagt, is deze bepaling erin opgenomen. Stel dat de notaris meer dan 225 euro vraagt dan is dat niet jouw probleem maar moet de koper het meerdere bedrag betalen. Je moet dus rekening houden met max 225 euro aan notariskosten voor de verkoop van je woning.

Aanvulling Bij de verkoop van onze woning onlangs, was het bedrag 163 euro incl. btw.

mddd wijzigde deze reactie 31-07-2019 10:59 (4%)

• BlazeMuis
Vandaag zou de koopovereenkomst getekend worden, we werden last minute gebeld dat de verkoper toch nog wat veranderingen in de koopovereenkomst wilde zetten. Nu duurt het nog minimaal een week extra (het duurde al langer, zou eerst maandag getekend worden, toen ineens woensdag (vandaag dus) en nu dus dit weer).

We willen dit huis heel graag, maar niet op deze manier, ze kunnen dan wel blijven uitstellen maar wij moeten onze hypotheek ook nog rondkrijgen en daarvoor wil onze hypotheekverstrekker toch eerst een voorlopige koopovereenkomst hebben. Morgen hebben wij een afspraak bij onze hypotheekverstekker om de voorlopige koopovereenkomst te overhandigen, wat dus niet gaat lukken..

Wat nu te doen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

De voorbehoud financiering gaat pas lopen na tekenen koopcontract. Ik zou me daar dus niet druk om maken. Als je het huis echt heel graag wil, dan is dit gewoon het deel ongemak dat je bij je grootste aankoop in je leven zal moeten aanvaarden. Het is niet anders.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 13:36:
[...]

De voorbehoud financiering gaat pas lopen na tekenen koopcontract. Ik zou me daar dus niet druk om maken. Als je het huis echt heel graag wil, dan is dit gewoon het deel ongemak dat je bij je grootste aankoop in je leven zal moeten aanvaarden. Het is niet anders.
Dat is niet zo eenvoudig. Het hangt er maar net vanaf hoe dit omschreven is binnen het koopcontract, daar kan een strikte datum genoemd zijn of iets staan in de richting van "x weken na tekenen koopcontract". Als er een datum staat is het niet zo dat deze automatisch verschuift simpelweg omdat ze ook andere wijzigingen doorvoeren, daar moet je echt zelf bovenop zitten.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Tsurany schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 13:40:
[...]
Als er een datum staat is het niet zo dat deze automatisch verschuift simpelweg omdat ze ook andere wijzigingen doorvoeren, daar moet je echt zelf bovenop zitten.
Uiteraard, die moet je bij een vaste datum wel mee laten aanpassen.

• BlazeMuis
CurlyMo schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 13:36:
[...]

Het punt hier is dat de datum ontbindende voorwaarden al op 6 september is. Ik heb geen zin om 10% van de woningwaarde te gaan betalen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
BlazeMuis schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 13:41:
Het punt hier is dat de datum ontbindende voorwaarden al op 6 september is. Ik heb geen zin om 10% van de woningwaarde te gaan betalen.
Dan komt er dus ook namens jou nog een wijziging in het koopcontract. :+
Beter meteen mee laten pakken nu, dan dat je ermee komt als deze versie klaar ligt om te tekenen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online
[...]

En dan zorg je dus dat die aangepast wordt, als zij zorgen dat hij later getekend kan worden dan laat jij die datum toch ook twee weken opschuiven?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

[...]

Zolang er nog geen koopcontract getekend is, heb je ook niets te ontbinden en/of boete te betalen :D Als zij last-minute wijzigingen kunnen voorstellen, dan is het toch een kleine moeite om die datum mee te veranderen?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

[...]

Wat al gezegd is, dan laat je dan toch aanpassen op X weken na beoogd tekenen koopcontract en dat bij de volgende wijziging weer.

Het is verder ook niet dat je nu stil zit. Je hebt het broodnodige al geregeld, enige wat de bank nog nodig heeft is dan koopcontract. In die zin heb je (na aanpassing) juist meer tijd gekregen.

• B-Real
Inderdaad, je kunt toch laten opnemen dat de datum voor financiering en eventueel overdracht ook gewoon opgeschuift?

Overigens hoef je niet direct 10% te betalen als het voorbehoud financiering afloopt en je nog geen financiering hebt. Tot die datum kun je er kosteloos van. Weet je 100% zeker dat de financiering goed komt, maar ná de datum van het voorbehoud dan is er niets aan de hand. Als het geld op het moment van overdracht maar beschikbaar is ;)

Tevens kun je er nu ook nog vanaf zien, je hebt toch niks getekend.

Kortom, niet zo stressen. Komt allemaal goed :)
(let echter wel goed op op wát er wordt aangepast en of je je daar in kunt vinden!)

• mddd
  • Niet online
Zoveel keer dezelfde opmerking is niet nuttig.

mddd wijzigde deze reactie 31-07-2019 13:47 (91%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlazeMuis
Even een update.

We hebben net gebeld naar de verkoper met de vraag wat er nog aangepast moest worden en waarom het allemaal zo lang moest duren, verkoper gaf aan dat dat niet het geval was en hij het ook allang had willen tekenen.

Daarna hebben wij direct met de betreffende verkoopmakelaar gebeld en die heeft ons verteld dat het morgen getekend gaat worden.. We zullen het zien.

Heel leuk dat een makelaar gaat liegen.

• Draicon
mddd schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:55:
[...]

Het punt is dit: de koper kiest de notaris. Maar de notaris moet ook werk doen wat voor jouw (verkoper) rekening komt namelijk het laten verwijderen van jouw oude hypotheek in de registers. Dat is het doorhalen. Om nu te voorkomen dat de notaris, die jij dus niet gekozen hebt, jou ineens hele hoge kosten vraagt, is deze bepaling erin opgenomen. Stel dat de notaris meer dan 225 euro vraagt dan is dat niet jouw probleem maar moet de koper het meerdere bedrag betalen. Je moet dus rekening houden met max 225 euro aan notariskosten voor de verkoop van je woning.

Aanvulling Bij de verkoop van onze woning onlangs, was het bedrag 163 euro incl. btw.
Bedankt voor je bericht. In dit geval zijn wij de koper dus dan heb ik een idee welke kosten ik ongeveer kan betalen. Fijn dat je je eigen bedrag ook doorgeeft.

• mddd
  • Niet online
Draicon schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 17:29:
Bedankt voor je bericht. In dit geval zijn wij de koper dus dan heb ik een idee welke kosten ik ongeveer kan betalen. Fijn dat je je eigen bedrag ook doorgeeft.
Ah sorry dat had ik andersom begrepen :)
Als koper zul je hier vast geen kosten aan hebben. De bedragen in die modelcontracten zijn er natuurlijk op afgestemd dat een notaris met normale tarieven daar gewoon onder blijft. Gefeliciteerd met je nieuwe woning!

• Shefkee
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 19-10 09:36
Advies gevraagd :) Wij zijn bezig met het kopen van een woning, waarbij de verkoper tot maart 2020 in het huis wil blijven wonen. Geen probleem voor ons, door onze flexibilteit kunnen wij de woning kopen. Nu wil de verkoper het voorlopig koopcontract laten tekenen. Wij hebben inmiddels een bouwkundige keuring uit laten voeren (los van wat kleine postjes zoals een lekke dakgoot) waar geen gebreken uit komen. Uiteraard moet de financiering nog geregeld worden dus laten wij dit als voorbehoud opnemen, is het hier ook handig om met de offertegeldigheid van hypotheekvertrekkers rekening te houden? Dus, als de verkopers instemmen, de voorbehoud van financiering deadline zo lang mogelijk uit te stellen? Liefst wil je niet filteren op hypotheekverstrekkers natuurlijk..

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Shefkee schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:50:
Advies gevraagd :) Wij zijn bezig met het kopen van een woning, waarbij de verkoper tot maart 2020 in het huis wil blijven wonen. Geen probleem voor ons, door onze flexibilteit kunnen wij de woning kopen. Nu wil de verkoper het voorlopig koopcontract laten tekenen. Wij hebben inmiddels een bouwkundige keuring uit laten voeren (los van wat kleine postjes zoals een lekke dakgoot) waar geen gebreken uit komen. Uiteraard moet de financiering nog geregeld worden dus laten wij dit als voorbehoud opnemen, is het hier ook handig om met de offertegeldigheid van hypotheekvertrekkers rekening te houden? Dus, als de verkopers instemmen, de voorbehoud van financiering deadline zo lang mogelijk uit te stellen? Liefst wil je niet filteren op hypotheekverstrekkers natuurlijk..
Geen idee of ie daarmee akkoord gaat natuurlijk, hij wil ook niet risico lopen dat het straks alsnog stukloopt op de financiën, dan heeft ie flink wat (mogelijk kostbare) maanden weggegooid.

Wij zaten een beetje in hetzelfde schuitje, al was de deadline veel korter (5 maanden). Meeste aanbieders hebben als het goed is rond de 3 maanden geldigheid. Wij wilden eigenlijk niet opdraaien voor de eventuele bereidstellingprovisie bij het verlengen. Dat zijn toch flinke bedragen.

Uiteindelijk wilden we daar wel iets mee richting verkopers, maar gelukkig bleek het niet nodig nu we een aanbieder hebben gevonden waarbij de offerte 4 maanden geldig is en nog 2 maanden kosteloos verlengd kan worden (en was ook nog eens een aantrekkelijke rente dus wij waren blij daarmee :) )

• kiefty14
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 06:58
Iemand ervaring met het volgende:
Wij hebben huis gekocht na adviseur groen licht gaf. Hypotheekverstrekker wil nu extra loonstroken van mijn partner... Ze heeft vastcontract + intentie verklaring, maar zit nu wel tijdelijk in de ziektewet. Iemand ervaring of dit nog problemen kan veroorzaken?

Dit uiteraard al met de voorbereidings gesprekken verteld met de adviseur maar zei dat het geen problemen moest opleveren

• Emiel1984
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 17-10 17:12

Emiel1984

Made in NL

kiefty14 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 21:50:
Wij hebben huis gekocht na adviseur groen licht gaf. Hypotheekverstrekker wil nu extra loonstroken van mijn partner... Ze heeft vastcontract + intentie verklaring, maar zit nu wel tijdelijk in de ziektewet. Iemand ervaring of dit nog problemen kan veroorzaken?

Dit uiteraard al met de voorbereidings gesprekken verteld met de adviseur maar zei dat het geen problemen moest opleveren
Vond het volgende topic met soortgelijke situatie en vraag:
https://www.hypotheken-forum.nl/viewtopic.php?t=14736

[LTS][MTS][HTS]

• Conono
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 12-08 21:19
kiefty14 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 21:50:

Als je een vast contract hebt, waar heb je dan een intentieverklaring voor? :?
Pagina: 1 ... 103 ... 108 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True