Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 102 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:26
1400 bij Rabo :) is niet zo 'onafhankelijk' :+

[ Voor 62% gewijzigd door Martinusz op 08-07-2019 13:44 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Valt dat onder 'onafhankelijk'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
MikeyMan schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:42:
[...]

Valt dat onder 'onafhankelijk'?
:+ :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:31
Ik heb 2500eu betaald. Lokale zelfstandige adviseur met een al jarenlange goede reputatie.
Duur? Misschien wel, maar de dienstverlening is al 2x perfect geweest.

Zowel qua advies, meedenken, snelheid, bereikbaarheid buiten kantooruren en allerlei ad hoc vragen. Het had vast ergens een stuk goedkoper gekund, maar ik ga de volgende keer blindelings weer naar hem toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:37
Wij hebben 2 jaar geleden €2250 betaald bij een lokale onafhankelijke adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:50

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

B-Real schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:46:
Ik heb 2500eu betaald. Lokale zelfstandige adviseur met een al jarenlange goede reputatie.
Duur? Misschien wel, maar de dienstverlening is al 2x perfect geweest.

Zowel qua advies, meedenken, snelheid, bereikbaarheid buiten kantooruren en allerlei ad hoc vragen. Het had vast ergens een stuk goedkoper gekund, maar ik ga de volgende keer blindelings weer naar hem toe.
Wij zitten op 2150 euro ook voor een soortgelijke adviseur. En aangezien je toch wel een deel terug krijgt met de belasting volgend jaar en als je ziet hoeveel gedoe dit scheelt (en je goedkoper uit bent); een no-brainer.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik heb 999€ betaald (Regio Arnhem/Nijmegen) en dat kost hij nog steeds zie ik. Was wel eentje die zo veel mogelijk op afstand doet en via telefoon maar wel gewoon 1 goed uitgebreid gesprek vooraf op kantoor. Vond ik persoonlijk prima aangezien het mijn 3e huis was en ik inmiddels wist hoe het gaat. Lekker to the point zonder randzaken.
Qua prijs/kwaliteit denk ik erg goed.

Veel andere adviseurs profileren zich vooral op kwaliteit (complete ontzorging, persoonlijke aanpak, altijd bereikbaar) ten koste van de prijs. Het is net wat je wilt en specifiek wat ik zocht omdat ik toch alles zelf ga uitzoeken ipv zo'n knakker 'blind' volgen.
PascalvE schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:32:
En deze heeft een goede relatie met onze aankoopmakelaar (hoeveel ik daar in de praktijk van heb weet ik niet, maar ze verkopen dit natuurlijk als groot pluspunt).
Mogelijk gaat 10% van die 3000 dus rechtstreeks naar je aankoopmakelaar ;) of ze hebben sowieso een deal onderling om alles naar elkaar door te sturen.

[ Voor 64% gewijzigd door de Peer op 08-07-2019 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Voordeel van deze is: onafhankelijk, dus ik kan echt elke hypotheekverstrekker kiezen die ik wil.
Geen Triodos, die werken namelijk niet met externe adviseurs.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-09 10:11
Wij moeten 1750 betalen voor onze adviseur. Tarief was 1500 voor starters, maar er kwam wat bij omdat ik ondernemer ben en de cijfertjes dus iets ingewikkelder waren. Dit kantoor had al meerdere malen Independer awards gekregen en we kregen ze aangeraden via een familielid dus we hebben eigenlijk niet verder rondgekeken.

Onze aankoopmakelaar kost 995. Deze hielp niet mee met de zoektocht maar kwam wel mee naar bezichtigingen en zal ook bij de inspectie en overdracht aanwezig zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door TheCory op 08-07-2019 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 17:59
Een goede adviseur betaalt zich altijd terug en kijkt ook breder dan alleen de hypotheek. Bij mij hebben we gekozen om met de hypotheekvorm en aflossing rekening te houden met mijn pensioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
DutchAddick schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:37:
Een goede adviseur betaalt zich altijd terug en kijkt ook breder dan alleen de hypotheek. Bij mij hebben we gekozen om met de hypotheekvorm en aflossing rekening te houden met mijn pensioen.
Hiermee suggereer je indirect dat adviseurs van een bank bijvoorbeeld dat niet zouden doen?
Dat is natuurlijk niet zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
Martinusz schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:41:
[...]

Hiermee suggereer je indirect dat adviseurs van een bank bijvoorbeeld dat niet zouden doen?
Dat is natuurlijk niet zo ;)
Waar suggereer ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

DutchAddick schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:37:
Volgens mij is een adviseur dat verplicht. Dus een slechte of goedkope adviseur doet dit ook.

Persoonlijk zou ik juist liever een adviseur hebben die zich niet met mijn pensioen en verzekeringen bemoeit, want daar kwam ik niet voor. Maargoed ook dit is een persoonlijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
de Peer schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:43:
[...]

Volgens mij is een adviseur dat verplicht. Dus een slechte of goedkope adviseur doet dit ook.

Persoonlijk zou ik juist liever een adviseur hebben die zich niet met mijn pensioen en verzekeringen bemoeit, want daar kwam ik niet voor. Maargoed ook dit is een persoonlijke keuze.
Ben met je eens dat er een spanningsveld bestaat tussen een breed advies en zo veel mogelijk andere producten proberen te verkopen. In mijn geval had ik die indruk in ieder geval niet (of het viel niet op) en was ik blij met de aanpassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Pensioen, verzekering en hypotheken zitten wel allemaal in elkaar verweven.

Zelf benader ik alles vanuit de risico kant, en die risico's moet je af willen zekeren (tot op bepaalde hoogte).

Een goede adviseur zal het in ieder geval aanstippen, als jij dan aangeeft dat je alles al hebt geregeld en onder controle hebt zal hij hier niet over doorgaan.

Risico 1 = Wat gebeurt er bij overlijden van 1 of beide partners
Risico 2 = Wat gebeurt er bij arbeidsongeschiktheid

Verder moet je inderdaad bekijken hoe je e.e.a. denkt te gaan betalen als je met pensioen gaat etc.

Risico 1 en 2 zal de geldverstrekker ook ingedekt willen zien, anders verstrekken ze geen hypotheek, dus dat men zich daarmee "bemoeit" is op zich niet vreemd, maar over het algemeen gewoon een eis van de hypotheekverstrekker. Zij willen namelijk uiteindelijk gewoon hun geld terug wat er ook gebeurt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Grolsch schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:58:
Pensioen, verzekering en hypotheken zitten wel allemaal in elkaar verweven.

Zelf benader ik alles vanuit de risico kant, en die risico's moet je af willen zekeren (tot op bepaalde hoogte).

Een goede adviseur zal het in ieder geval aanstippen, als jij dan aangeeft dat je alles al hebt geregeld en onder controle hebt zal hij hier niet over doorgaan.

Risico 1 = Wat gebeurt er bij overlijden van 1 of beide partners
Risico 2 = Wat gebeurt er bij arbeidsongeschiktheid

Verder moet je inderdaad bekijken hoe je e.e.a. denkt te gaan betalen als je met pensioen gaat etc.

Risico 1 en 2 zal de geldverstrekker ook ingedekt willen zien, anders verstrekken ze geen hypotheek, dus dat men zich daarmee "bemoeit" is op zich niet vreemd, maar over het algemeen gewoon een eis van de hypotheekverstrekker. Zij willen namelijk uiteindelijk gewoon hun geld terug wat er ook gebeurt.
Exact. Mee eens. Maar dan heb ik liever dat de adviseur dat gewoon zo zegt: Risico 1 en 2 dienen ingedekt te worden en dat kan via optie A of optie B.
Mijn ervaring is dat adviseurs de gelegenheid aangrijpen om echt een stuk financiele planning te doen om nog meer 'te ontzorgen', en natuurlijk om de bijproducten te kunnen verkopen.

Maar idd, als je zelf in de lead blijft dan kun je sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Juist daarom ben ik persoonlijk "fan" van een onafhankelijke financieel adviseur die alles kan overzien.

Nu ligt het bij mij iets complexer omdat ik ondernemer ben, en me daarom extra moet verzekeren voor bijvoorbeeld overlijden, arbeidsongeschiktheid, en ik moet ook m'n eigen pensioen regelen.

Al met al complexe materie, maar aangezien ik ook een vrouw en 2 kinderen heb wil ik dit soort zaken wel graag geregeld hebben.

Het kan niet zo zijn dat mocht ik per ongeluk het loodje leggen, of arbeidsongeschikt raken mijn vrouw en kinderen uit huis gezet worden omdat ze de hypotheek niet meer kunnen betalen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Ik betaal slechts 1200 en ik kan niet zeggen dat ik het gevoel heb dat ik per se een beter of meer advies had hoeven ontvangen. Alle scenario's als overlijden, werkeloosheid, (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid en pensioen zijn doorberekend. Zelf had ik verwacht dat het meer doelgericht zou zijn, dwz, gericht op het afsluiten van de hypotheek. Dit voelt voor mij al aan als extra. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat er genoeg mensen zijn die geen idee hebben hoe ze moeten uitrekenen of ze de lasten nog kunnen dragen bij een arbeidsongeschiktheid van 50% bijvoorbeeld.

Heb over snelheid en meedenken niks te klagen. Heb volgens mij altijd binnen een werkdag antwoord gehad. Regelmatig ook nog in de avonduren. En ja, het is zo'n toko die alles via internet doet, maar dat vind ik persoonlijk alleen maar handig. Via schermdeling kan de beste man me alles laten zien wat hij ook zou kunnen als ik daar op kantoor tegenover hem had gezeten.

Het is dat dit mijn eerste hypotheek is, maar als ik een volgende hypotheek zou moeten gaan aanvragen in dezelfde omstandigheden dan zou ik bijna al geneigd zijn heel het adviestraject over te slaan en puur voor de hypotheekbemiddeling te gaan. Als in: doe mij maar een annuïteitenhypotheek bij X, 30 jaar vast, met/zonder NHG. Hier zijn alle stukken. Ik hoor het wel als je een offerte hebt die ik kan tekenen of als er nog iets ontbreekt.

Maar goed, mijn "omstandigheden" zijn ook relatief makkelijk:
- Geen bestaande hypotheek
- Vaste loondienst met een ononderbroken arbeidsverleden
- Alleenstaand
- Jong genoeg om niet al met pensioen te zijn binnen nu en 30 jaar
- Technisch onderlegd
- Gewend dingen op afstand te doen, ook communiceren
- Geneigd toch zelf alles al uit te zoeken
- Universitair geschoold

Ik kan me natuurlijk ook prima voorstellen dat er veel moeilijkere situaties zijn waarbij dat advies wel echt nodig zou zijn.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je het hebt over 30 jaar vast dan is advies echt wel op z'n plek.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Wat betaalt men tegenwoordig voor een onafhankelijke hypotheekadviseur?

Ik kreeg onlangs een offerte van 3.000 euro, daar schrok ik wel een beetje van. 3.5 jaar geleden betaalde ik zo'n 1.800 euro (dat was bij een bank, dus zal wel goedkoper zijn).

Voordeel van deze is: onafhankelijk, dus ik kan echt elke hypotheekverstrekker kiezen die ik wil. En deze heeft een goede relatie met onze aankoopmakelaar (hoeveel ik daar in de praktijk van heb weet ik niet, maar ze verkopen dit natuurlijk als groot pluspunt).
Ik betaalde vorig jaar 2000 euro inclusief BTW en afsluitkosten voor hypotheek. Topdeal IMHO, ook al omdat ik hem zeer kundig vond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PascalvE
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06:49
Dank voor het delen van jullie ervaringen, conclusie: 3.000 euro steekt echt boven de gemiddelde prijs uit. Ik ga eens verhaal halen wat hij voor dat extra geld biedt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:29

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben 2.450,- betaalt en dat was echt veel teveel. In verband met een nieuwbouwwoning, oude woning nog een jaar aanhouden, een groot deel aflossingsvrij met de oude regeling meenemen, etc dacht ik een goede adviseur nodig te hebben. In de praktijk kwamen de ideeen van ons en heeft de "adviseur" enkel wat documenten ingevuld. Koop-aanneemovereenkomst zaten wat onduidelijke artikelen in, die konden ze ook niet verder uitleggen dus heb dat op Tweakers moeten navragen :P.
Blijkbaar was ik de eerste klant die koop- en aanneemovereenkomsten goed doorneemt :).

[ Voor 36% gewijzigd door Sport_Life op 08-07-2019 23:10 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 19:59

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

3000 lijkt mij vrij veel idd, ik was 5 jaar geleden voor +/-1500 klaar bij een onafhankelijk adviseur, maar die zal ondertussen ook wel duurder zijn geworden...

edit: dat kost hij nu nog ongeveer!

[ Voor 27% gewijzigd door W1LL3M op 08-07-2019 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wat betaalt men tegenwoordig voor een onafhankelijke hypotheekadviseur?

Ik kreeg onlangs een offerte van 3.000 euro, daar schrok ik wel een beetje van. 3.5 jaar geleden betaalde ik zo'n 1.800 euro (dat was bij een bank, dus zal wel goedkoper zijn).

Voordeel van deze is: onafhankelijk, dus ik kan echt elke hypotheekverstrekker kiezen die ik wil. En deze heeft een goede relatie met onze aankoopmakelaar (hoeveel ik daar in de praktijk van heb weet ik niet, maar ze verkopen dit natuurlijk als groot pluspunt).
Ik heb bij ons (ik werk voor een onafhankelijk financieel adviseur) wel eens bedragen voor bij horen komen, maar volgens mij ligt dat aanzienlijk lager.
Exacte bedragen weet ik niet, ik doe de ICT, ben geen financieel adviseur zoals mijn collega's wel zijn. :)

Wel kun je vaak besparen door een deel zelf te doen. Bij ABN kennen ze dacht ik 2 tarieven, bij ons 3. De verschillen tussen die vormen zijn behoorlijk. Onze hoofdhypotheek hebben we ons volledig door ABN laten adviseren (4 jaar geleden, ik dacht dat we tussen de €1750 en €2250 kwijt waren), de verhoging wegens verbouwing hebben we zelf gedaan, dacht dat dat onder de €1000 zat. (Hypotheek was al hoger ingeschreven waardoor we niet ook nog eens notariskosten hadden.)

Oh, zorg daar wel voor. :) Zullen ze je als het goed is ook adviseren. Laat als het even kan je hypotheek hoger inschrijven dan het werkelijk bedrag zodat je bij een verbouwing niet opnieuw langs de notaris hoeft en alleen met de bank te maken hebt. Scheelt flink in de kosten, omdat je de notaris niet 2x hoeft te betalen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 08:16
Ik ben afgelopen half jaar ambtenaar geworden en mijn vrouw zit ook midden in een procedure om ambtenaar te worden. Dit betekent dat we moeten verhuizen. Nou heb ik een vaste aanstelling met 1 jaar bij wijze van proef. Dit schijnt in de ambtenaren wereld normaal te zijn en niet dezelfde status te hebben als een proeftijd. Waarschijnlijk krijgt mijn vrouw dezelfde constructie.
Hoe kijken financiers tegen deze situatie aan? Zijn er bepaalde financiers die specifiek voor ambtenaren goede voorwaarden bieden? We hebben een flinke overwaarde en willen ruim onder de max lenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:00
StecaGrid schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:08:
Ik ben afgelopen half jaar ambtenaar geworden en mijn vrouw zit ook midden in een procedure om ambtenaar te worden. Dit betekent dat we moeten verhuizen. Nou heb ik een vaste aanstelling met 1 jaar bij wijze van proef. Dit schijnt in de ambtenaren wereld normaal te zijn en niet dezelfde status te hebben als een proeftijd. Waarschijnlijk krijgt mijn vrouw dezelfde constructie.
Hoe kijken financiers tegen deze situatie aan? Zijn er bepaalde financiers die specifiek voor ambtenaren goede voorwaarden bieden? We hebben een flinke overwaarde en willen ruim onder de max lenen
Vorig jaar had een collega hetzelfde, een werkgeversverklaring van beiden waarop staat dat de intentie is om het dienstverband om te zetten naar vast was voldoende om dat pijnpunt weg te nemen.
Wel rekende ze met maar 90% van zijn salaris om deze reden en overwaarde werd ook maar deels meegenomen, ik dacht ook 90% destijds. Die is namelijk fictief tot aan definitieve verkoop.
Overigens is dat voor jezelf ook wel een mooie marge, als je wel voor meer verkoopt is dat alleen maar plussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Ik ben afgelopen half jaar ambtenaar geworden en mijn vrouw zit ook midden in een procedure om ambtenaar te worden. Dit betekent dat we moeten verhuizen. Nou heb ik een vaste aanstelling met 1 jaar bij wijze van proef. Dit schijnt in de ambtenaren wereld normaal te zijn en niet dezelfde status te hebben als een proeftijd.
Is dit een jaarcontract "met uitzicht op" (en begrotingsruimte voor) een vaste aanstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Mijn ervaring is, dat als de werkgever aangeeft intentie te hebben om het contract te verlengen cq over te willen gaan tot een vast contract, dat dat voldoende is. Ik heb niet gemerkt of dat van invloed was op ons te lenen bedrag, we konden het volledig aankoopbedrag alsnog lenen als we zouden willen maar ons "droomhuis" was dan ook verrassend "goedkoop".

Nu zou je kunnen stellen dat een ambtenaar doorgaans relatief goed verzekerd is van werk en niet zomaar ontslagen wordt, maar geen idee of een hypotheekverstrekker daar echt rekening mee houdt.

Het is een beetje een dooddoener, maar ben je die paar euro's echt nodig als ze er wél rekening mee houden? Denk er goed over na of je op de absolute max wil zitten qua lenen. Dat hoeft niet altijd een probleem te zijn, maar kan het soms wel zijn/worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Maanden geleden hebben we een koopcontract getekend en hebben we lang in onzekerheid gezeten (lang verhaal, maar kort komt het er op neer dat er een clausule in het contract zat waarin stond dat na 4 maanden ontbonden kon worden door de verkopende partij indien zij in die tijd geen andere woning hebben kunnen vinden, de kopende partij (wij) kond ontbinden als we in die 4 maanden een ándere geschikte woning zouden vinden).

In al die tijd konden we geen leuke, geschikte andere woningen vinden dus hoopten we maar dat ze iets anders zouden vinden. Nu werd het tijd om te verlengen, maar wij wilden er een datum aan verbinden. Zij niet, alleen onder dezelfde voorwaarden voor nog eens 6 maanden.

Toevalligerwijs kwam er 2 weken geleden een huis op Funda bij waar we nog meer weg van begonnen te raken. Inmiddels zijn we er 2 keer wezen kijken, gister geboden, nog een keer heen en weer gegaan en bod geaccepteerd!

Nu snel om de tafel om de financiën te bespreken en rond te krijgen en dan hopelijk kunnen we er in december in!

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Bijzondere constructie, ik zie voor beide partijen de voordelen en de nadelen maar het is al met al toch geen handige manier van werken (voor beide). Was er ook een makelaar betrokken in dat verhaal?

Eind goed al goed, jullie hebben nu in elk geval een woning :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

B-Real schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:42:
Bijzondere constructie, ik zie voor beide partijen de voordelen en de nadelen maar het is al met al toch geen handige manier van werken (voor beide). Was er ook een makelaar betrokken in dat verhaal?

Eind goed al goed, jullie hebben nu in elk geval een woning :)
Ja het was een hele gekke constructie; destijds waren wij best wel verliefd op het huis geworden en we zijn toen in onderhandeling gekomen. Toen we bíjna bij elkaar waren gekomen, kregen we ineens een mailtje van hun verkoopmakelaar: zij waren zelf ook bijna tot overeenstemming gekomen voor het aankoop van een huis maar dat was ineens plots afgeketst.

Omdat ze met twee kinderen zaten en het niet zagen zitten om twee keer te moeten verhuizen, wilden ze eigenlijk liever het huis weer uit de verkoop halen waardoor het helemaal niet meer zou doorgaan. Vonden wij natuurlijk flink balen. Als alternatief kwamen ze dus met deze constructie. Voor ons was het toen de vraag: of we tekenen dit niet, maar dan weet je ook maar nooit of en wanneer ie weer eens terug in de verkoop komt. Dat betekent ook dat als je verder gaat kijken en je andere huizen ziet die nét niet kunnen tippen aan die, dat je altijd in een gekke situatie komt: er wel voor gaan of niet?

Wij zagen dus in die tijd geen risico om dit toch maar te doen; voor ons gevoel hielden we dan toch de vis aan de lijn. En we konden er altijd vanaf als we toch iets veel beters konden vinden. En we hoopten gewoon dat ze toch snel iets anders konden vinden binnen die vier maanden.

Later bleek uit een gek toeval dat de verkoopster een collega van me op het werk was :o dat gaf mij iets meer vertrouwen omdat we er open over konden zijn en af en toe ook updates. Afgelopen 4 maanden bleek het allemaal toch erg moeizaam te gaan. Wij vonden die onzekerheid toch wel moeilijk, vooral mijn vriendin. Het 'scheelde' wel dat we in al tijd niet echt iets vergelijkbaars goeds zagen langskomen en in die zin dus ook niet per se andere opties hadden.

Toen kwam dit andere huis op de markt en precies tegelijkertijd wilden zij dus na die 4 maanden verlengen met nog eens 6 maanden. We vonden dat te lang duren en te onzeker (immers, de constructie is vooral: je hebt het huis niet, tenzij we iets vinden. Want na 6 maanden kunnen ze weer alsnog er onder uit), dus we stelden voor om toch een datum aan te verbinden dat de koop definitief is (we waren zelfs bereid tot wel 9 maanden te verlengen als hen dat meer tijd zou geven). Wij zouden dan ook niet meer verder kijken wat hun de zekerheid geeft dat het huis verkocht is.

Dat wilden ze niet, ze willen pertinent niet mogelijk 2 keer verhuizen. Dus heb ik wel gezegd dat we alsnog wel verlengen onder hun voorwaarden maar dat we nu wel echt serieus verder zouden gaan kijken en dat we deze optie dus ook hadden. Nu zijn we er uit gekomen (moet ik haar alleen nog even melden, ze zal vast balen, maar we hebben er alles aan gedaan om het werkend te krijgen).

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Bedankt voor je toelichting, dat maakt het wel wat helderder maar het blijft een bijzondere constructie zoals je zelf ook al zegt :P
Denk dat de verkopers ook geluk hebben gehad dat jullie er flexibel in stonden, vraag me af of ze dat een tweede keer gaat lukken.

Het is overigens tegenwoordig wel lastig om een geschikt huis te kopen, de mooie huizen verkopen als warme broodjes en de zoektocht kan lang duren. Dat was voor mij de reden om mijn woning pas te koop te zetten toen we iets anders hadden gevonden (heeft 1,5 jaar geduurd). Dat was ook alleen mogelijk omdat het in het ergste geval financieel te behappen was (was ook een eis van de bank), maar ook omdat ik wist dat ik in no-time mijn eigen woning zou verkopen. Ik ging uit van +/- een maand, dat werd maar een week :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

B-Real schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:56:
Bedankt voor je toelichting, dat maakt het wel wat helderder maar het blijft een bijzondere constructie zoals je zelf ook al zegt :P
Ja, onze aankoopmakelaar had het ook nog niet eerder meegemaakt :+ Het voelde voor ons op dat moment gewoon het hoogst haalbare. Het had immers ook gewoon mee kunnen vallen, dat ze binnen een paar weken iets anders hadden gevonden waardoor het wel snel door kon gaan.
Denk dat de verkopers ook geluk hebben gehad dat jullie er flexibel in stonden, vraag me af of ze dat een tweede keer gaat lukken.
Ja dat denk ik ook. In eerste instantie voelde het bijna een gunst naar ons ("we vinden het lullig voor jullie, want we hebben het ook al meegemaakt dat het last minute net afketst als je zo dichtbij bent, we gunnen het jullie dus we doen het zo"), maar inmiddels is wel duidelijk dat wij echt heel faciliterend zijn geweest. Ik denk ook echt dat het héél lastig (zo niet bijna onmogelijk) om nieuwe verkopers te vinden die daar in meegaan. Vandaar ook onze finale tegenvoorstel destijds om er toch een datum aan te verbinden of iig íets te bedenken waardoor we in elk geval verzekerd waren van het huis, hoe dan ook (maar goed, ook weer niet dat het jaren kan gaan duren, dus een datum is dan gewoon noodzakelijk vroeg of laat).

Konden/wilden ze niet... toen ik aangaf we toch maar te verlengen maar serieus werk te maken van dit huis werd het ze denk ik toch te heet onder de voeten, en kwamen ze ineens met een (absurd) idee. Ze hadden namelijk laatst een huis gezien wat niet doorging omdat er een te groot gat zat in hun max hypotheek en vraagprijs van dat huis. Of wij ons bod wilden ophogen zodat zij wél dat huis konden kopen en dat wij daardoor ook automatisch verzekerd waren van hun huis. Daar hebben ze zich denk ik iets te rijk gerekend hoe graag wij per se hún huis wilden hebben en als droomhuis zagen (was misschien eerder zo, maar inmiddels dus ingehaald door het nieuwe huis).

Overigens als het wel ons droomhuis was geweest hadden we dat alsnog niet gedaan natuurlijk, we gaan niet ineens hun gat en te hoge eisen/wensen sponsoren nadat we al een prijs overeen zijn gekomen.
Het is overigens tegenwoordig wel lastig om een geschikt huis te kopen, de mooie huizen verkopen als warme broodjes en de zoektocht kan lang duren. Dat was voor mij de reden om mijn woning pas te koop te zetten toen we iets anders hadden gevonden (heeft 1,5 jaar geduurd). Dat was ook alleen mogelijk omdat het in het ergste geval financieel te behappen was (was ook een eis van de bank), maar ook omdat ik wist dat ik in no-time mijn eigen woning zou verkopen. Ik ging uit van +/- een maand, dat werd maar een week :P
Ja hebben wij ook ondervonden, ook omdat we nogal wat specifieke eisen hebben in een vrij klein specifiek gebied. Maar het lijkt te zijn gelukt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Poeh, het taxatierapport laat inmiddels al bijna 2 weken op zich wachten. Ik heb alles snel en netjes aangeleverd en dan is het toch zuur als dit 2 weken moet duren. Ik had zelf al alles behalve de koopovereenkomst en het taxatierapport 3+ weken geleden klaar liggen. Al voordat ik de prijs overeen ben gekomen.

Het rapport is volgens mij een aantal keer op-en-neer geweest tussen de taxateur en de NWWI. Snap niet goed waarom. Het is een standaard tussenwoning in een standaard woonwijk in een standaard stad. Het enige wat ik me zou kunnen bedenken is dat het om de uitwerkingen van de EBV-verbouwing (Engergiebesparende voorzieningen) gaat. Maar zelfs dat kan niet heel spannend zijn. Zonnepanelen en warmtepompen, allemaal netjes binnen de NHG-grens. Niet heel spannend?

[ Voor 12% gewijzigd door HarmoniousVibe op 11-07-2019 19:33 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:51
Ik had een vraag met betrekking tot de huidige marktprijzen en biedingen. Is het iemand nog gelukt om onder de vraagprijs een woning te krijgen of gaat alles weg tegenwoordig weg voor de vraagprijzen? En gaan woningen altijd weg voor woz waarde + marge. Wil in regio Arnhem vestigen.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Monkeydancer schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 21:27:
Ik had een vraag met betrekking tot de huidige marktprijzen en biedingen. Is het iemand nog gelukt om onder de vraagprijs een woning te krijgen of gaat alles weg tegenwoordig weg voor de vraagprijzen? En gaan woningen altijd weg voor woz waarde + marge. Wil in regio Arnhem vestigen.
Ja hoor; huis wat ik recent gekocht heb stond te koop voor 545. Gekocht voor 530.

Mijn huidige huis stond echter voor 235 en is verkocht voor 252 binnen 1 dag. (Purmerend)

Het ligt echt aan de prijsklasse waarin je kijkt. Markt schijnt voor duurdere huizen wel te stabilizeren, maar voor het goedkopere segment (zeker rond de Randstad, lager dat 350k) gaan ze nog steeds als warme broodjes.

En WOZ waarde met marge? Vergeet het maar. De WOZ voor mijn huidige huis is 200k. Ik noem 52k niet marge :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ik heb ook een bezichtiging gedaan waarbij de verkoopmakelaar al aangaf dat ik echt niet de hoofdprijs hoefde te bieden (maar dat ik er ook geen 10k onder moest gaan zitten). Dat vond ik best vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:05
Arnhem, Duiven, Velp, Zevenaar?

Het ligt aan de prijsklasse waar in je zoekt. Goed onderhouden woningen in gewilde wijken tussen 250-400k zijn zo weg allemaal.

Wij zijn ruim half jaar bezig geweest in regio. Onder vraagprijs is echt niet te doen bij gangbare woning.

Tja en woz waarde? Die van ons is 75k lager dan dat wij gekocht hebben. Zegt dus helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:00
@HarmoniousVibe bii mijn taxatie vorig jaar maakte de NWWI er een rommeltje van waardoor het ook behoorlijk lang liep. Verkeerde stukken definitief gemaakt, bijlagen niet goed genummer of onleesbaar ingevoegd etc. de makelaar heeft 3 of 4x het hele proces van aanmelden en opleveren moeten doen om het goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ben zelf momenteel in de regio Nijmegen op zoek naar een koophuis. Heb na een aantal bezichtigingen nu het idee dat de huizen die 'af' zijn en waar je hooguit een nieuw kleurtje op de muren smeert eigenlijk nooit voor onder de vraagprijs weg gaan. Er zijn altijd zoveel geïnteresseerden dat er altijd wel iemand boven de vraagprijs biedt ongeacht of het huis het waard is of niet.
Al heb je natuurlijk ook altijd de uitzonderingen waarbij de eigenaar het te hoog in de bol heeft en geen haast met verhuizen en daarom een (extreem) hoge vraagprijs heeft. Die herken je aan het feit dat ze niet binnen enkele weken verkocht zijn. Daarbij is het gewoon wachten tot de vraagprijs zakt en dan kom je bij het verhaal hierboven.

Bij de 'kluswoningen' heb je meer kans om onder de vraagprijs te kunnen kopen, maar ook die zijn vaak veel te duur. Zag er een paar dagen terug nog 1 voorbij komen. Toplocatie, maar eigenlijk moet alles binnen de buitenmuren gestript worden en opnieuw gebouwd. En ook de buitenkant was niet echt wat eigenlijk. Vraagprijs was wel bijna 500.000 euro... Die kun je over een tijdje vast goedkoper krijgen, want alleen de grond en locatie is dat gewoon echt niet waard met al het geld, werk en moeite die je er nog in moet gaan steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn koper had mijn woning onder de vraagprijs kunnen kopen. Bieding van koper 1 was ruim 15k onder de vraagprijs en bieding van koper 2 was 2.5k boven de vraagprijs, verder geen andere biedingen. Had hij 10k onder de vraagprijs gehad dan was ik ook akkoord gegaan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
@Tsurany
Het ligt er ook een beetje aan hoe het huis in de markt gezet wordt.

Hier hebben wij onze woning scherp in de markt gezet. Om veel mensen te trekken.

Hebben 4 makelaars over de vloer gehad en huis heeft uiteindelijk een stuk meer opgebracht dan alle 4 de makelaars geschat hadden. Dik €13.000 boven hoogste schatting.

Het is wat de gek ervoor geeft. Maar bij courante huizen zie dat ze allemaal binnen een paar weken verkocht zijn. En ik verwacht allemaal op of boven de vraagprijs. Zeker in regio Arnhem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Toch komt het vaak genoeg voor dat het winnende bod ver boven andere biedingen ligt. Dan gaat de woning wel ver boven de vraagprijs weg maar had dat niet gehoeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@LuNaTiC dat is echt een ongunstige constructie voor de koper. Hoe heb je dat juridisch op papier gezet? En hoe werkt het als jij een woning vindt zoals nu bijvoorbeeld op een maandag. Je besluit een weekje te wachten met melden ivm onzekerheid (je schrijft zelf al dat je nog moest melden) en in die week op vrijdag meldt verkoper dat ze een woning hebben en maakt daarmee de koop bindend. Dan zit je potentieel vast aan 2 huizen.

De constructie biedt veel onzekerheid en kan eigenlijk alleen in heel goed vertrouwen worden gebruikt of met hele heldere formuleringen in het contract. Gefeliciteerd met je nieuwe woning! Moge die snel van jou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Laatst online: 06:18
Laatste maanden erg druk geweest met een zoektocht naar een huisje. Meerdere (over)biedingen gedaan, maar telkens niet geworden.

Nu is afgelopen dinsdag eindelijk ons bod op een schitterend huisje geaccepteerd. Morgen gaan we het koopcontract tekenen.

Alleen afgelopen donderdag hadden we nog een bezichtiging gepland staan bij een ander huisje (afspraak was al gemaakt vòòr het accepteren van het andere bod). Dit huisje heeft misschien net wat procenten meer voorkeur voor ons. Ook bij dit huis verwachten ze een eindbod (voor morgen 12:00u en dan wordt het met de verkopers besproken). Wij hebben dus ook op dit huis een bod gedaan. We horen dus maandag of dinsdag wat.

Raar gevoel dat je voor één huis al een koopcontract gaat tekenen, terwijl je nog een bod doet op een ander huis. Mogelijk dat we last-minute nog het tekenmoment afzeggen of gebruik moeten gaan maken van de wettelijke bedenktermijn. Voelt wat vals tegenover de verkopers.

Iemand anders ervaring hiermee?

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op zondag 14 juli 2019 @ 07:53:
@LuNaTiC dat is echt een ongunstige constructie voor de koper. Hoe heb je dat juridisch op papier gezet? En hoe werkt het als jij een woning vindt zoals nu bijvoorbeeld op een maandag. Je besluit een weekje te wachten met melden ivm onzekerheid (je schrijft zelf al dat je nog moest melden) en in die week op vrijdag meldt verkoper dat ze een woning hebben en maakt daarmee de koop bindend. Dan zit je potentieel vast aan 2 huizen.

De constructie biedt veel onzekerheid en kan eigenlijk alleen in heel goed vertrouwen worden gebruikt of met hele heldere formuleringen in het contract. Gefeliciteerd met je nieuwe woning! Moge die snel van jou zijn.
Je zegt een week, maar dit zouden zelfs minuten kunnen zijn. Maar neem aan dat de drie dagen bedenktijd dan voor iedereen gaat gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
mastair schreef op zondag 14 juli 2019 @ 08:49:
Raar gevoel dat je voor één huis al een koopcontract gaat tekenen, terwijl je nog een bod doet op een ander huis. Mogelijk dat we last-minute nog het tekenmoment afzeggen of gebruik moeten gaan maken van de wettelijke bedenktermijn. Voelt wat vals tegenover de verkopers.

Iemand anders ervaring hiermee?
Je staat natuurlijk volledig in je recht om dat te doen. Of het netjes is, is een tweede. Ik zou hier niet blij van worden als verkoper.

Maar aan de andere kant weet je als verkoper dat het alsnog fout kan gaan. Je hebt in principe pas enige zekerheid na 3 dagen bedenktijd. Los van ontbindende voorwaarden.

Ik weet ook niet of huis waarvoor je gaat tekenen meerdere biedingen heeft? Stel andere huis wordt niks en dit huis wil je dan toch nog. Kan best zijn dat verkoper dan aan een ander verkoopt.

Hier hadden wij meerdere biedingen. Hoogste was degene met beste voorwaarden dus verkocht. Maar als die moeilijk was gaan doen had ik meteen aan ander verkocht.

Mooier, beter, goedkoper kan wellicht altijd. Maar denk dat je op een gegeven moment een keuze moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Kju

Een vraagprijs is geen referentie voor de transactieprijs. Het is een uitnodiging voor het doen van een bod. Niet meer niet minder. Laat je dus niet leiden door de vraagprijs. Wat je hoort te doen is koopsommen (niet vraagprijzen) vergelijken van vergelijkbare woningen en corrigeren voor verschillen, bepaal dan een waarde en ga op basis daarvan bieden.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Highfive95 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 21:55:
[...]

Arnhem, Duiven, Velp, Zevenaar?

Het ligt aan de prijsklasse waar in je zoekt. Goed onderhouden woningen in gewilde wijken tussen 250-400k zijn zo weg allemaal.

Wij zijn ruim half jaar bezig geweest in regio. Onder vraagprijs is echt niet te doen bij gangbare woning.

Tja en woz waarde? Die van ons is 75k lager dan dat wij gekocht hebben. Zegt dus helemaal niks.
@Monkeydancer

Woz-waarde zegt idd niet alles. Wij hebben in 2003 huis gekocht in hartje Arnhem voor 250K. Woz was toen 130K. Nu is Woz 218K maar onze vraagprijs zal ergens tussen 375 en 400K liggen als we huis binnenkort in de verkoop zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Tsurany schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 23:21:
Toch komt het vaak genoeg voor dat het winnende bod ver boven andere biedingen ligt. Dan gaat de woning wel ver boven de vraagprijs weg maar had dat niet gehoeven.
Ik vind het nog steeds verbazingwekkend dat er met 'blinde hoogste bod wint' geveild wordt en niet geëxperimenteerd wordt met andere aanpakken, zoals een vickrey veiling waar het op één na hoogste bod betaald wordt.

Werkt wel alleen als de marktwaarde bepaald wordt met de verkoop en niet als verkopen "de gek met de meeste leenruimte zoeken" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Volgens mij wegen ze het wel mee, het bied immers een flink stuk extra zekerheid.
In feite krijg je *direct* een vast contract en moeten ze je om je te ontslaan na een jaar, aan dossiervorming doen. (Ofwel, je moet het vrij hard vern**ken voordat je weer op straat staat. Het heeft écht zo goed als de waarde van een vast contract en is veel sterker dan een intentieverklaring die eigenlijk helemaal niets waard is. Je werkgever zit immers nergens aan vast.)

Vanaf volgend jaar is dat anders. Dan worden het min of meer gelijk getrokken met niet-ambtenaren. Voor een nieuwe generatie ambtenaren die ná 1 januari 2020 in dienst komen gelden dus andere regels dan voor ambtenaren die voor 1 januari 2020 in dienst komen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Verwijderd schreef op zondag 14 juli 2019 @ 07:53:

Ik zou er de voorwaarden nog eens goed op
na moeten slaan (wat kwalificeert als ‘een ander huis gevonden’) maar wij zijn hem toen aangegaan met de volste bedoeling om niet echt verder serieus te gaan kijken en op andere huizen te gaan bieden omdat we dachten dat het hen wel makkelijk zou moeten lukken binnen 4 maanden.

Dat ik met verkoopster bekend helpt wel omdat we elkaar altijd op de hoogte hebben gehouden en ze weet ook al dat ons bod is geaccepteerd. Het lijkt me sterk dat zij nu ineens heel snel wel iets hebben gevonden maar denk dat zelfs al zou zoiets hebben plaatsgevonden dan denk ik niet dat we eraan vast zouden zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
Kju schreef op zondag 14 juli 2019 @ 10:50:
[...]
Wat je hoort te doen is koopsommen (niet vraagprijzen) vergelijken van vergelijkbare woningen en corrigeren voor verschillen, bepaal dan een waarde en ga op basis daarvan bieden.
Dat zou je wel moeten doen inderdaad. Maar vaak is dat niet goed mogelijk. In ons geval in de wijk afgelopen 4 jaar geen vergelijkbare woning verkocht. Taxatie rapport bestaat uit woningen die lang geleden verkocht zijn.

Dan heb je verkochte woningen elders maar dan gaat referentie al snel mank. En zie daar maar eens een waarde aan te hangen. Hoe vergelijk je de ene met de andere wijk?

En dan ben je afhankelijk van de markt. Ik heb vele huizen vergeleken. Maar ik heb toch best ver boven de vraagprijs geboden. Teveel conform waarde koopsommen en dan gecorrigeerd? Ja dat denk ik wel.

Teveel voor woning in vergelijking tot wat er te koop staat/stond? Nee dan is de verkoopprijs aan de lage kant. Andere vergelijkbare woningen waren stuk duurder.

Het is dus niet altijd mogelijk om een huis op waarde te schatten. Daarnaast als je iets graag wil dan ben ik best bereid om iets meer te betalen. Op 30 jaar is dat natuurlijk peanuts.

En als je al vaker mis gegrepen hebt dan bied je makkelijker wat hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
ANdrode schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:24:
[...]

Ik vind het nog steeds verbazingwekkend dat er met 'blinde hoogste bod wint' geveild wordt en niet geëxperimenteerd wordt met andere aanpakken, zoals een vickrey veiling waar het op één na hoogste bod betaald wordt.
Waarom zou ik dat als verkoper willen doen? Da's helemaal niet in mijn belang, ik wil gewoon de hoogst mogelijke prijs hebben en in een verkopersmarkt is dat ook gewoon een reele optie. Als het aanbod de vraag ruimschoots overstijgt, is het wellicht een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

überhaupt, experimenteren met je eigen huis en financiële toekomst. Dat mag iemand anders doen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

woekele schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:54:
überhaupt, experimenteren met je eigen huis en financiële toekomst. Dat mag iemand anders doen :P
Doen we toch feitelijk allemaal als we een woning verkopen in deze tijd? Het bepalen van de waarde is een wilde gok zowel voor koper als verkoper (makelaars).
Misschien afgelopen maanden niet meer, maar toen prijzen met 20% per jaar stegen was er werkelijk geen touw aan vast te knopen.
En er zijn ook op dit forum voorbeelden genoeg van woningen die te hoog zijn aangeboden, en waarschijnlijk ook die te laag zijn aangeboden (maar dan weet je dat nooit als verkoper).

Desalniettemin zou ik idd nooit voor het een na hoogste bod gaan, bij verder gelijke voorwaarden ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 14-07-2019 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
anboni schreef op zondag 14 juli 2019 @ 13:31:
[...]
Waarom zou ik dat als verkoper willen doen? Da's helemaal niet in mijn belang, ik wil gewoon de hoogst mogelijke prijs hebben en in een verkopersmarkt is dat ook gewoon een reele optie. Als het aanbod de vraag ruimschoots overstijgt, is het wellicht een ander verhaal.
Omdat kopers dan hoger gaan bieden - er is geen angst meer om "te hoog" te bieden omdat je dat bedrag niet betaald.
Met wat kanttekeningen over dat dit niet gegarandeerd optimaal werkt als er gedeelde informatie is. Maar gedeelde informatie/echte waarde is toch datgene wat nu op grote schaal genegeerd wordt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:17
Wij hebben in Arnhem een woning (categorie 300k+) gekocht voor 15k onder de vraagprijs nadat we een exact gelijke woning in dezelfde straat niet “kregen” omdat een ander 7,5k boven de (al te hoge) vraagprijs bood. Verschil tussen wat wij betaald hebben en waarvoor de andere woning is verkocht is 47,5k. We hebben voor 40k verbouwd (en daarmee een betere afwerking gerealiseerd dan die andere woning).

Kortom: alles is relatief en de vraag is, hoe “netjes” is de vraagprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
cryptapix schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:07:
[...]
Wij hebben in Arnhem een woning (categorie 300k+) gekocht voor 15k onder de vraagprijs nadat we een exact gelijke woning in dezelfde straat niet “kregen” omdat een ander 7,5k boven de (al te hoge) vraagprijs bood. Verschil tussen wat wij betaald hebben en waarvoor de andere woning is verkocht is 47,5k. We hebben voor 40k verbouwd (en daarmee een betere afwerking gerealiseerd dan die andere woning).
Shit.

Weet je ook hoe de taxaties uitvielen bij beide woningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

cryptapix schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:07:
[...]

Kortom: alles is relatief en de vraag is, hoe “netjes” is de vraagprijs?
Zegt allemaal vrij weinig imo. Vraagprijs is geen berschermde titel en een vergelijking tussen 2 woningen waarvan 1 voor 40k moet worden verbouwd is ook niet realistisch.
Ben wel blij voor je hoor ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
ANdrode schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:19:
[...]

Shit.

Weet je ook hoe de taxaties uitvielen bij beide woningen?
Shit?

Bij onze woning was de getaxeerde waarde gelijk aan de koopprijs. Van de andere woning weet ik dat de getaxeerde waarde onder de vraagprijs lag.
Sport_Life schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:22:
[...]

Zegt allemaal vrij weinig imo. Vraagprijs is geen berschermde titel en een vergelijking tussen 2 woningen waarvan 1 voor 40k moet worden verbouwd is ook niet realistisch.
Ben wel blij voor je hoor ;).
Ja dat zeg ik toch?

Overigens is onze getaxeerde waarde na verbouwing hoger dan de getaxeerde waarde van de andere woning (met 10 jaar oude badkamer, keuken en vloeren terwijl dat bij ons nu nieuw is en naar verwachting dus nog langer meegaat)

[ Voor 45% gewijzigd door cryptapix op 14-07-2019 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
cryptapix schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:23:
[...]
Shit?

Bij onze woning was de getaxeerde waarde gelijk aan de koopprijs. Van de andere woning weet ik dat de getaxeerde waarde onder de vraagprijs lag.
Ja, shit.

Voor die andere woning is dus 35K teveel betaald, terwijl hij vroeger gekocht werd, in een (nog net) stijgende markt. Bizarre bedragen om te verliezen [voor andere kopers] omdat je "op de gok" de waarde bepaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
ANdrode schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:28:
[...]

Ja, shit.

Voor die andere woning is dus 35K teveel betaald, terwijl hij vroeger gekocht werd, in een (nog net) stijgende markt. Bizarre bedragen om te verliezen [voor andere kopers] omdat je "op de gok" de waarde bepaalt.
Nou, niet helemaal. Wij moesten nog wel verbouwen om dezelfde staat van de woning te krijgen. Maar voor die andere woning is substantieel teveel betaald ja. De woningen zijn overigens in periode van circa 1-2 maand(en) na elkaar verkocht.

[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 14-07-2019 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
ANdrode schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:28:
Hoezo verliezen? Je verliest toch niks. Je betaalt alleen teveel. Maar toch blijft het lastig huizen vergelijken.

Mijn huis is voor €12.000 meer verkocht als huis hier aantal deuren verder. Dat was 2 maanden geleden. Staat ongeveer hetzelfde.

Ander exact hetzelfde huis voor €23.000 minder. Vorige maand. Alleen staat stuk minder. Staat van huis helpt wel mee maar zoveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

cryptapix schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:23:
[...]

Shit?

[...]

Ja dat zeg ik toch?

Overigens is onze getaxeerde waarde na verbouwing hoger dan de getaxeerde waarde van de andere woning (met 10 jaar oude badkamer, keuken en vloeren terwijl dat bij ons nu nieuw is en naar verwachting dus nog langer meegaat)
Ben wel benieuwd welke 2 woningen het betreft? Funda linkjes?

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 14-07-2019 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Sport_Life schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:48:
[...]

Ben wel benieuwd welke 2 woningen het betreft? Funda linkjes?
Zal je een pm sturen. Ga mijn adres niet zo verspreiden op een forum ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Misschien leuk voor de topicstart, op deze site* kun je de gemeentelijke woonlasten (o.a. OZB, waterschapsheffing, rioolrecht etc/) per gemeente berekenen op basis van postcode en WOZ-waarde en per gemeente vergelijken.

*https://www.coelo.nl/index.php/wat-betaal-ik-waar/lokale-lasten-calculator

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ANdrode schreef op zondag 14 juli 2019 @ 15:49:
[...]

Omdat kopers dan hoger gaan bieden - er is geen angst meer om "te hoog" te bieden omdat je dat bedrag niet betaald.
Met wat kanttekeningen over dat dit niet gegarandeerd optimaal werkt als er gedeelde informatie is. Maar gedeelde informatie/echte waarde is toch datgene wat nu op grote schaal genegeerd wordt :X
Waarom zou je hoog gaan bieden met het risico dat je de hoogste bieder bent en het huis niet krijgt?

En waarom zou je verkopen aan iemand terwijl er nog een hoger bod ligt? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

De hoogste bieder wint de veiling wel maar betaalt niet zijn eigen hoogste bod, maar het tweede hoogste bod. Voor zover ik het begrijp :+

hier staat het allemaal uitgelegd (al durf ik niet in te schatten of het voor de huizenmarkt goed zou werken)

https://corporatefinancei...ge/other/vickrey-auction/

hier koopcontract binnen, zojuist gemaild gekregen. Vanavond hypotheekadviseur om de financiering door te spreken. Komt allemaal steeds dichterbij *O*

[ Voor 59% gewijzigd door LuNaTiC op 15-07-2019 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Nu online

Kju

Highfive95 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 13:28:
[...]

Dat zou je wel moeten doen inderdaad. Maar vaak is dat niet goed mogelijk. In ons geval in de wijk afgelopen 4 jaar geen vergelijkbare woning verkocht. Taxatie rapport bestaat uit woningen die lang geleden verkocht zijn.

Dan heb je verkochte woningen elders maar dan gaat referentie al snel mank. En zie daar maar eens een waarde aan te hangen. Hoe vergelijk je de ene met de andere wijk?

En dan ben je afhankelijk van de markt. Ik heb vele huizen vergeleken. Maar ik heb toch best ver boven de vraagprijs geboden. Teveel conform waarde koopsommen en dan gecorrigeerd? Ja dat denk ik wel.

Teveel voor woning in vergelijking tot wat er te koop staat/stond? Nee dan is de verkoopprijs aan de lage kant. Andere vergelijkbare woningen waren stuk duurder.

Het is dus niet altijd mogelijk om een huis op waarde te schatten. Daarnaast als je iets graag wil dan ben ik best bereid om iets meer te betalen. Op 30 jaar is dat natuurlijk peanuts.

En als je al vaker mis gegrepen hebt dan bied je makkelijker wat hoger.
Dat is nou precies een situatie waar de gemiddelde koper (niet jij, jij bent tweaker 8) ) op z'n minst een aankoopmakelaar of een taxateur er bij moet halen. Kopers handelen vaak uit emotie en zoeken aanknopingspunten om hun bod/mening/gevoel te verantwoorden, daar maken makelaars graag gebruik van. Ik heb net een woning verkocht waar de koper zich eigenlijk liet leiden door de WOZ-waarde. Een paar maanden geleden liet een koper zich leiden door de vraagprijs van de woning aan de overkant met een aanmerkelijk groter perceel. Zo lang iedereen maar een goede deal denkt te hebben vind ik het best.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 09:39
Mag ik hier even klagen over al die keuken zaken? Gaan ze een berekening doen voor een simpele, rechte keuken van 3,30m komen ze met €9000. Dan ineens €6000. Dan komt de 'vestigingsmanager' en die kan het na super overleg toch nog voor €4200.

Wat een doelloze manier van zaken doen, kunnen we niet gewoon realistisch praten over wat een keuken moet kosten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ApexAlpha schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:00:
Mag ik hier even klagen over al die keuken zaken? Gaan ze een berekening doen voor een simpele, rechte keuken van 3,30m komen ze met €9000. Dan ineens €6000. Dan komt de 'vestigingsmanager' en die kan het na super overleg toch nog voor €4200.

Wat een doelloze manier van zaken doen, kunnen we niet gewoon realistisch praten over wat een keuken moet kosten?
Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Begreep dat Stad & Land Makelaardij (Rotterdam e.o.) dus niet aan weekend en avond-bezichtigingen doet. Ik was verbaasd, maar is dat terecht? Hebben jullie ervaring met makelaars die dit laten bij huizen van 7 ton, 18 maanden+ te koop / of meer? Kijk bij 2 ton met 150 bezichtigingsaanvragen in het eerste uur kan ik het wel snappen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

N1ckk schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:11:
Begreep dat Stad & Land Makelaardij (Rotterdam e.o.) dus niet aan weekend en avond-bezichtigingen doet. Ik was verbaasd, maar is dat terecht? Hebben jullie ervaring met makelaars die dit laten bij huizen van 7 ton, 18 maanden+ te koop / of meer? Kijk bij 2 ton met 150 bezichtigingsaanvragen in het eerste uur kan ik het wel snappen...
Ik snap dat wel; immers is de kans groot dat overdag mensen aan het werk zijn en niet apart het huis uit hoeven. In het weekend of de avond moet je dus ergens anders gaan bivakkeren, wat niet altijd mogelijk dan wel praktisch is met bijv. kinderen.
Nu snap ik dat kopers óók werkende mensen zijn, maar het is logischer dat zij er tijd voor vrijplannen dan dat een verkoper noodgedwongen hun huis uit moeten

Ik ben eerder verbaasd over jouw verbazing ( :+ ) dan dat een makelaar, ongeacht hoe lang een woning te koop staat of wat voor prijsklasse dan ook, geen weekend of avond bezoeken doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Het huis is onbewoond en volgens mij is de courtage 10.000+ euro voor een dergelijke woning. Hoezo kun je je dan niet aanpassen aan eventuele kopers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Nu online

Kju

Hoe? Gewoon simpel. Je stelt als kantoor dat je alleen tijdens kantooruren bezichtigt en daar hou je je gewoon aan :+

Voor een tweede bezichtiging mogen ze zelfs 's nachts komen maar ik offer echt niet mijn avonden en weekenden op voor een eerste bezichtiging. Iemand die echt interesse heeft in een woning maakt echt wel tijd. Er zijn genoeg kandidaten die serieus op tijd komen en hun huiswerk doen maar er zijn net zoveel kandidaten die niet eens het fatsoen hebben om af te bellen of de afspraak "vergeten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:43

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Geen idee of dit helemaal de juiste plek is maar hoe zien jullie het kopen van een oude woning in de huidige tijdsgeest van warmtepompen en zonneboilers? Momenteel woon ik een goed geïsoleerde tussenwoning uit 1997 maar liever zouden we (vrouw en ik) uit de stad willen en meer landelijk. Dus vrijstaand bij voorkeur. Probleem: het betaalbare is ook het oude. Dit zijn dus over het algemeen de niet geïsoleerde huizen of op z'n hoogst nageïsoleerde spouwmuren en/of dakbeschot als je geluk hebt maar dan nog stelt dit t.o.v. nieuwe huizen niet zoveel voor. Nu vind het ik zelf niet zo'n ramp om wat meer gas te verstoken maar met een oog op de toekomst waarbij we van het gas moeten zie ik hier wel een potentiël probleem op de lange termijn. Wellicht dat de soep niet zo heet gegeten zal worden als opgediend maar op z'n minst verwacht ik dan hoge prijzen voor een kuubje gas. Woonlasten kunnen dan exorbitant hoog worden vrees ik. Tevens zijn investeringen in de genoemde warmtepompen en zonnepanelen natuurlijk ook niet voor niets.

Wat is wijsheid?

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Laatst online: 19:37
Shadow_Agent schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:00:
Geen idee of dit helemaal de juiste plek is maar hoe zien jullie het kopen van een oude woning in de huidige tijdsgeest van warmtepompen en zonneboilers?
Voor mij persoonlijk, als ik een ouder huis zou kopen, zou ik gaan investeren (danwel met evt subsidies) in verduurzamende maatregelen. Als mogelijk helemaal van het gas af, zonnepanelen, goede isolatie, etc. Dan zit je voor de komende x jaar gewoon goed, met lagere maandlasten en alles wat erbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franco10
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 09:24
Mag ik hier ook een complete noob vraag stellen? :)

Mijn vriendin en ik zijn aan het kijken naar een huis waar we ook voor het eerst gaan samenwonen. Nu hebben we allebei nog een eigen huis. We zijn daarmee starters, maar hebben allebei al een iets meer dan starter salaris en ook al wat spaargeld en kunnen samen 5 ton lenen.

We hebben echter de ballen verstand van zowel huizen als financieringen. Wat zijn in jullie optiek de logische stappen om te gaan oriënteren en een weloverwogen keuze te maken? We zijn (nog) met z'n tweeën maar willen wel het liefst een huis waar je minimaal een jaar of 10 vooruit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Franco10 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:08:

Mijn vriendin en ik zijn aan het kijken naar een huis waar we ook voor het eerst gaan samenwonen. Nu hebben we allebei nog een eigen huis. We zijn daarmee starters, maar hebben allebei al een iets meer dan starter salaris en ook al wat spaargeld en kunnen samen 5 ton lenen.

We hebben echter de ballen verstand van zowel huizen als financieringen. Wat zijn in jullie optiek de logische stappen om te gaan oriënteren en een weloverwogen keuze te maken? We zijn (nog) met z'n tweeën maar willen wel het liefst een huis waar je minimaal een jaar of 10 vooruit kan.
Tsjah, dat hangt er helemaal vanaf hoe gewild de huizen zijn. Maar ik zou persoonlijk eerst één huis verkopen, dan nieuw huis kopen en daarna de laatste.
Als je erg aan je limiet zit kan het overigens ook zo zijn dat de bank van je verlangt dat je de huizen allebei verkocht hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Gratis oriënterend gesprek met een onafhankelijke adviseur om te kijken wat je budget is, daarmee op stap gaan (Funda, etalage shoppen bij makelaars etc.) en kijken hoever je komt? Als daar niet heel veel uit komt kan je een makelaar inschakelen die een zoekprofiel voor je opzet en op die manier je kan helpen met zoeken.

Eerste bezichtiging, mits het niet een super gewild object is, wat in de klasse van 5 ton al snel niet heel erg het geval is, kan je prima zelf doen. 2de bezichtiging zou ik een aankoopmakelaar meenemen die werkt met 'no cure, no pay'. Tenzij je stevig genoeg in je schoenen denkt te staan dat je het zelf afkunt en geen aankoopmakelaar nodig hebt :)

Let wel even op, of je starterswoning gewild is of niet. Als je die zo kwijt raakt hoef je niet meteen stel op sprong alles eerst te verkopen. Anders is het wellicht handig in ieder geval één woning kwijt te hebben.
N1ckk schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:19:
Het huis is onbewoond en volgens mij is de courtage 10.000+ euro voor een dergelijke woning. Hoezo kun je je dan niet aanpassen aan eventuele kopers?
Mwew, voor een onbewoonde woning zou ik een avond bezichtiging wel op prijs stellen idd. Maar dat het niet standaard is vind ik niet gek.

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 15-07-2019 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWout
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-06 22:04

Ik heb nog wel een huis te koop voor jullie ;) en geen haast om het over te dragen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Ik vond het ook vervelend als we niet op een avond een bezichtiging konden doen. Natuurlijk heb je dat er voor over als je serieuze interesse hebt.
Nu hebben wij doorgaans alleen maar huizen bezocht waar we oprecht interesse in hadden, maar dan is het nog altijd irritant om tig keer vrij te moeten nemen. Zeker als je op een uur rijden werkt, dat kost je dus behoorlijk wat tijd.

Het kan natuurlijk een keuze zijn van de verkoper, maar ook van de makelaar. Dat laatste zou ik als verkoper toch minder blij mee zijn, die moet er alles aan doen om de woning te verkopen. Alhoewel ik ook wel snap dat een makelaar niet elke avond aan het werk wil.
Toch, doorgaans verkoopt een huis van 700k zich niet zomaar dus vind ik dat de makelaar daar (ongeacht de courtage) wel wat meer moeite voor mag doen i.t.t. tot dat huis waarvoor tientallen geïnteresseerden zijn en toch wel verkocht wordt.
Shadow_Agent schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:00:
Geen idee of dit helemaal de juiste plek is maar hoe zien jullie het kopen van een oude woning in de huidige tijdsgeest van warmtepompen en zonneboilers? Momenteel woon ik een goed geïsoleerde tussenwoning uit 1997 maar liever zouden we (vrouw en ik) uit de stad willen en meer landelijk. Dus vrijstaand bij voorkeur. Probleem: het betaalbare is ook het oude. Dit zijn dus over het algemeen de niet geïsoleerde huizen of op z'n hoogst nageïsoleerde spouwmuren en/of dakbeschot als je geluk hebt maar dan nog stelt dit t.o.v. nieuwe huizen niet zoveel voor. Nu vind het ik zelf niet zo'n ramp om wat meer gas te verstoken maar met een oog op de toekomst waarbij we van het gas moeten zie ik hier wel een potentiël probleem op de lange termijn. Wellicht dat de soep niet zo heet gegeten zal worden als opgediend maar op z'n minst verwacht ik dan hoge prijzen voor een kuubje gas. Woonlasten kunnen dan exorbitant hoog worden vrees ik. Tevens zijn investeringen in de genoemde warmtepompen en zonnepanelen natuurlijk ook niet voor niets.

Wat is wijsheid?
Probeer het energieverbruik te achterhalen en kijk of je daar trek in hebt, ook als de gasprijzen fors stijgen. Kijk ook of je de woning enigszins eenvoudig beter kunt isoleren, dan maak je al snel stappen qua verbruik.

Persoonlijk denk ik dat het nog wel even duurt voordat alle woningen (verplicht) van het gas af zijn, daar kun je lang over discussiëren uiteraard. Als ze zomaar de gasprijzen echt rigoureus omhoog gooien heeft half Nederland ook een probleem, dus dat zal ook niet zo'n vaart lopen.
Ik heb mij er in elk geval vorig jaar niet door tegen laten houden. Nu is onze woning niet heel slecht geïsoleerd, maar gasvrij gaat nog wel een uitdaging worden als het zover komt.

En jullie kunnen niet nog 10 jaar vooruit in één van de twee woningen? Dat scheelt natuurlijk al gigantisch, dan verkoop je één woning.

Qua oriëntatie m.b.t. financieringen/huizen is Google allereerst je vriend. Aangezien jullie weten wat de max hypotheek is zijn jullie al bij een financieel adviseur geweest, kan die jullie ook niet meer vertellen?
Mochten jullie toch echt samen een ander huis willen kopen, dan zou ik alsnog één woning verkopen en tijdelijk in de andere woning gaan samenwonen. Dat maakt jullie al weer een stuk flexibeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franco10
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 09:24
Notna schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:11:
[...]

Gratis oriënterend gesprek met een onafhankelijke adviseur om te kijken wat je budget is, daarmee op stap gaan (Funda, etalage shoppen bij makelaars etc.) en kijken hoever je komt? Als daar niet heel veel uit komt kan je een makelaar inschakelen die een zoekprofiel voor je opzet en op die manier je kan helpen met zoeken.

Eerste bezichtiging, mits het niet een super gewild object is, wat in de klasse van 5 ton al snel niet heel erg het geval is, kan je prima zelf doen. 2de bezichtiging zou ik een aankoopmakelaar meenemen die werkt met 'no cure, no pay'. Tenzij je stevig genoeg in je schoenen denkt te staan dat je het zelf afkunt en geen aankoopmakelaar nodig hebt :)

Let wel even op, of je starterswoning gewild is of niet. Als je die zo kwijt raakt hoef je niet meteen stel op sprong alles eerst te verkopen. Anders is het wellicht handig in ieder geval één woning kwijt te hebben.
Thanks! Je bedoelt een eerste gesprek met een financieel adviseur?
MikeyMan schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:11:
[...]

Tsjah, dat hangt er helemaal vanaf hoe gewild de huizen zijn. Maar ik zou persoonlijk eerst één huis verkopen, dan nieuw huis kopen en daarna de laatste.
Als je erg aan je limiet zit kan het overigens ook zo zijn dat de bank van je verlangt dat je de huizen allebei verkocht hebt.
We huren allebei momenteel, dus geen huis om te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Franco10 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:15:
[...]

[...]

Yup. Meestal zijn die gratis en dan krijg je een grof idee of je idd kan betalen wat je denkt te kunnen betalen. Dat geeft je een stuk meer overzicht om te zoeken naar woningen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Franco10 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:15:
[...]

[...]

oh, das helemaal mooi. Dan even voor de zekerheid een eerste gesprek met een adviseur, en daarna lekker kijken. Simpeler wordt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Dit zal je mee moeten wegen in wat je voor die woning over hebt. Ik verwacht dat een goed duurzaam gerenoveerde woning in de toekomst interessant zal blijven in de markt. Mijn jaren '30 woning is daar goed naar op weg. WP is de laatste hobbel die ik volgend jaar en misschien dit jaar nog wil nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 09:39
Ik vraag me af hoe dat gaat worden met appartementen waarbij het dak van de VVE is, dus lastig zonnepanelen te regelen. De isolatie ook voor rekening van de VVE komt en als je niet op de begane grond zit ben je dadelijk min of meer verplicht een flink stuk balkon op te offeren voor zo een buitenunit van een warmtepomp. Krijgen we dan toch die toestanden zoals in zuid Europa dat iedereen zo een lelijk ding buiten heeft hangen of staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ApexAlpha schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:28:
Ik vraag me af hoe dat gaat worden met appartementen waarbij het dak van de VVE is, dus lastig zonnepanelen te regelen. De isolatie ook voor rekening van de VVE komt en als je niet op de begane grond zit ben je dadelijk min of meer verplicht een flink stuk balkon op te offeren voor zo een buitenunit van een warmtepomp. Krijgen we dan toch die toestanden zoals in zuid Europa dat iedereen zo een lelijk ding buiten heeft hangen of staan.
Lijkt me niet echt iets voor dit topic, maar m.i. zou idealiter een blok worden aangesloten op een brine warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:15

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Wij zitten morgenochtend bij de notaris om de sleutels in ontvangst te nemen.
Daarvoor zal de inspectie plaats vinden.

Is er voor de inspectie nog iets van een checklist die je mee kan nemen?
We nemen de lijst van zaken uiteraard mee, maar is er een mooi formulier om meterstanden te noteren en te laten teken door beide partijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Als het goed is loopt de makelaar met jullie mee en heeft deze een dergelijk formulier.
Verder is zo'n eind inspectie een formaliteitje om even vlot een ronde door de woning te maken om te bevestigen dat deze in dezelfde staat is zoals overeengekomen in het koopcontract.
Dat is niet het moment voor nieuwe punten of een uitgebreide inspectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertvanoosten
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 31-07 12:53
B-Real schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:06:
Als het goed is loopt de makelaar met jullie mee en heeft deze een dergelijk formulier.
Verder is zo'n eind inspectie een formaliteitje om even vlot een ronde door de woning te maken om te bevestigen dat deze in dezelfde staat is zoals overeengekomen in het koopcontract.
Dat is niet het moment voor nieuwe punten of een uitgebreide inspectie
Dat laatste klopt, maar uiteindelijk is de kopende partij in de lead imo.

Tot frustratie van de verkopende partij nam ik destijds weldegelijk de tijd (30/45 min.) en vond warempel een lekkende afvoer van stoomoven welke eerder niet geconstateerd (of überhaupt lekkend) was. Liever zo, dan achteraf hierover mijn beklag moeten doen bij verkopers..

[ Voor 5% gewijzigd door bertvanoosten op 16-07-2019 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draicon
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-08 11:58
bertvanoosten schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:54:
[...]

Dat laatste klopt, maar uiteindelijk is de kopende partij in de lead imo.

Tot frustratie van de verkopende partij nam ik destijds weldegelijk de tijd (30/45 min.) en vond warempel een lekkende afvoer van stoomoven welke eerder niet geconstateerd (of überhaupt lekkend) was. Liever zo, dan achteraf hierover mijn beklag moeten doen bij verkopers..
Alleen maar goed dat je de tijd hebt gevonden. Hoe is het probleem uiteindelijk opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:01
Untouchablezz20 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 17:47:
Wij krijgen binnenkort de sleutel van onze woning en hebben goed contact met de verkoper. Nu geeft de verkoper aan dat er geen warm water uit de douche komt (wasbak in de douche wel warm water). Hij vermoed dat het de kraan is, en gaat de kraan vervangen om te kijken of het probleem dan opgelost is.

Mijn vraag is, als het probleem aanwezig blijft ondanks een nieuwe kraan, wat dan? Dienen wij dan verder te onderzoeken naar de oorzaak of is het aan de verkopende partij om dit euvel op te lossen?
Inmiddels contact gehad met de verkoper en hij geeft aan dat het probleem door de kraan komt, omdat er veel kalk in zit. Als oplossing mogen we een nieuwe kraan kopen op zijn kosten (tot een bepaald bedrag). Dit is natuurlijk een prima gebaar, maar wat nou als het probleem daardoor niet is opgelost? Kan ik hem dan nog steeds in gebreke stellen of is de zaak afgehandeld, omdat ik, volgens hem, de oplossing heb geaccepteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Untouchablezz20 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:33:
[...]

Inmiddels contact gehad met de verkoper en hij geeft aan dat het probleem door de kraan komt, omdat er veel kalk in zit. Als oplossing mogen we een nieuwe kraan kopen op zijn kosten (tot een bepaald bedrag). Dit is natuurlijk een prima gebaar, maar wat nou als het probleem daardoor niet is opgelost? Kan ik hem dan nog steeds in gebreke stellen of is de zaak afgehandeld, omdat ik, volgens hem, de oplossing heb geaccepteerd?
Ik neem toch aan dat er meer dan 1 kraan in dat huis zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:01
MikeyMan schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:34:
[...]

Ik neem toch aan dat er meer dan 1 kraan in dat huis zit?
Sorry, gaat om de douchekraan. Er komt wel warm water uit de wasbak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Untouchablezz20 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:51:
[...]

Hoe groot is de kans dan dat het niet aan de kraan ligt? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Untouchablezz20 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:51:
[...]

Hadden wij ook. Kijk even of het een thermostaatkraan is. Meestal kan je dan het thermostaat deel vervangen. Koste in ons geval ~ € 100,- en was makkelijk zelf te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Untouchablezz20 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:33:
[...]

Ja dat kan, immers als de kraan vervangen niet helpt dan is het gebrek niet opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draicon
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-08 11:58
Vandaag werd m'n vrouw gebeld door de verkoopmakelaar van een woning die we afgelopen woensdag bekeken hebben. Hij gaf aan dat een andere partij een tweede bezichtiging ging inplannen of heeft ingepland. Daarom wilde hij ons informeren. Waarschijnlijk had hij al een bod verwacht van ons, omdat we enthousiast reageerden over de woning (vrouwlief wat meer dan ik), maar we hebben nog geen bod gedaan. Zojuist met onze hypotheekmakelaar gezeten en is nu duidelijk geworden wat we kunnen krijgen. De woning à 380k vraagprijs zou betaalbaar moeten zijn. Afgesproken om de verkoopmakelaar morgenochtend te bellen of wij een tweede bezichtiging willen of niet.

De woning staat sinds vijf weken in een zeer gewilde wijk in Rotterdam omgeving te koop. Krijg het idee dat vorige biedingen niet hoog genoeg waren of dat ze nog helemaal geen bod ontvangen hebben. Dat ze ons willen motiveren om haast te maken. Een tweede bezichtiging die ingepland is vanuit een andere partij vind ik nou niet spannend. Lijkt me logisch dat ze willen kijken. Had me gebeld als ze een bod hadden gedaan dan snap ik het dat we werden opgebeld. Dan hoop je dat we met onze biedingen de strijd aangaan. Geloof er weinig van dat de verkoopmakelaar het ons 'gunt' en ons daarom gebeld heeft.
Pagina: 1 ... 102 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7