Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 101 ... 358 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustAJ
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:30
Beste huis-Tweakers,
Ik wil een bod gaan doen op een appartement. Omdat het nog steeds gekkenhuis is op de woningmarkt wil ik wat overbieden, ik vind het appartement het wel waard.
Nu heb ik een formulier gekregen waarmee ik een bod uit kan brengen, hier staat het volgende in:
let op: indien u een bod uitbrengt boven de vraagprijs én onder voorbehoud van financiering, wordt in de koopovereenkomst (art. 16 eengezinswoning en art. 18 appartementsrecht) een ontbindende voorwaarde van maximaal de taxatiewaarde opgenomen.

Ik snap niet echt wat hier bedoeld word. Mijn beeld hiervan is als volgt:
Het apartement staat voor X te koop, ik doe een bod van X + 1. Bod word geaccepteerd, vervolgens ga ik naar de bank om een hypotheek te krijgen. De bank zegt: dat is het huis echt niet waard, we geven je maximaal Y (waarbij Y < X). Waar ik mee zit is dat ik dan het verschil tussen wat de bank het waard vind ( Y ) en mijn bod (X + 1) uit eigen geld bij zou moeten leggen. Dat is althans nu het idee wat ik erbij heb.

Kan iemand me helpen met hoe dit zit? Bedankt alvast! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:31
Die zullen wel ervaring hebben dat banken niet meer willen financieren. De bank zal tot de taxatiewaarde financieren, de rest moet je zelf ophoesten. Bied je 50.000 over de taxatiewaarde en de bank wil dat niet financieren, dan is het geen reden tot ontbinding en mag je de boete betalen als je dat zelf niet kan ophoesten.

[ Voor 60% gewijzigd door LED-Maniak op 21-06-2019 08:53 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Inderdaad, ze geven daarbij aan dat overbieden op eigen risico is en je niet kan ontbinden omdat de taxatiewaarde achter blijft en de bank dus geen hypotheek verstrekt voor de koopsom.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:35
Geen idee waarom je mij tagged :P maar dat lijkt mij logisch dat je de huidige rente kunt zien ;) elke bank heeft die op de website staan. Het gaat erom dat hij over 3 weken (toekomst) nog wat zakken van mij ;) dat kun je helaas niet zien natuurlijk.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-06 13:01

Kju

JustAJ schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 08:36:
Beste huis-Tweakers,
Ik wil een bod gaan doen op een appartement. Omdat het nog steeds gekkenhuis is op de woningmarkt wil ik wat overbieden, ik vind het appartement het wel waard.
Nu heb ik een formulier gekregen waarmee ik een bod uit kan brengen, hier staat het volgende in:
let op: indien u een bod uitbrengt boven de vraagprijs én onder voorbehoud van financiering, wordt in de koopovereenkomst (art. 16 eengezinswoning en art. 18 appartementsrecht) een ontbindende voorwaarde van maximaal de taxatiewaarde opgenomen.

Ik snap niet echt wat hier bedoeld word. Mijn beeld hiervan is als volgt:
Het apartement staat voor X te koop, ik doe een bod van X + 1. Bod word geaccepteerd, vervolgens ga ik naar de bank om een hypotheek te krijgen. De bank zegt: dat is het huis echt niet waard, we geven je maximaal Y (waarbij Y < X). Waar ik mee zit is dat ik dan het verschil tussen wat de bank het waard vind ( Y ) en mijn bod (X + 1) uit eigen geld bij zou moeten leggen. Dat is althans nu het idee wat ik erbij heb.

Kan iemand me helpen met hoe dit zit? Bedankt alvast! _/-\o_
Ik kan daaruit concluderen dat de verkopende partij van mening is dat de woning niet meer waard is dan de vraagprijs. Als je dus weet dat de vraagprijs gelijk is aan de marktwaarde weet je ook hoeveel eigen geld je mee moet nemen. Als de daadwerkelijke taxatie achteraf hoger uitvalt zal je dus minder eigen geld mee moeten nemen.
De meeste hypotheekadviseurs en aankoopmakelaars bellen in twijfelgevallen dan alvast een taxateur op om de marktwaarde te peilen...

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:41

Chiron

Moderator Discord
Sowieso, wat vond je aankoopmakelaar ervan?

En is de verkopende partij een woningstichting of een gemeente oid.?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustAJ
Kju schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:03:
[...]

Ik kan daaruit concluderen dat de verkopende partij van mening is dat de woning niet meer waard is dan de vraagprijs. Als je dus weet dat de vraagprijs gelijk is aan de marktwaarde weet je ook hoeveel eigen geld je mee moet nemen. Als de daadwerkelijke taxatie achteraf hoger uitvalt zal je dus minder eigen geld mee moeten nemen.
De meeste hypotheekadviseurs en aankoopmakelaars bellen in twijfelgevallen dan alvast een taxateur op om de marktwaarde te peilen...
Ik heb kadasterdata opgevraagd, daarin zie je dat de prijzen van de andere appartementen in de straat allemaal lager liggen. De vraagprijs van dit appartement is dus hoog, maar in al mijn onnozelheid denk ik dat het nog wel te verdedigen valt. Waarschijnlijk heeft de verkopende partij dan al heel hoog ingezet met de vraagprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Over de redenen kan je alleen maar speculeren, het doet er eigenlijk niet veel toe. Vraagprijzen zeggen niet zo heel. Woningen met vraagprijzen van 300.000 kunnen voor 320.000, 350.000 en 400.000 gaan maar ook voor 275.000 en 250.000. Een vraagprijs is niets anders dan een uitnodiging tot het doen van een bod.
De transacties die je hebt gezien zeggen op zichzelf ook niet heel veel zonder dat je gaat corrigeren voor verschillen in oppervlakte, uitzicht/(zon)ligging, verdieping, het niveau van de afwerkingen, de aard van de inrichting en de kwaliteit van de installaties.
Dus eigenlijk zou je als je zekerheid wil, eerst iemand moeten benaderen die je bij benadering kan vertellen wat de getaxeerde marktwaarde ongeveer zal moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustAJ
Chiron schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:08:
Sowieso, wat vond je aankoopmakelaar ervan?

En is de verkopende partij een woningstichting of een gemeente oid.?
Ik heb nog geen aankoopmakelaar, maar langzamerhand begin ik toch wat meer overtuigd te raken dat je het wel nodig hebt.

Verkopende partij is gewoon een particulier (via een verkoopmakelaar natuurlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:41

Chiron

Moderator Discord
JustAJ schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:16:
[...]

Ik heb nog geen aankoopmakelaar, maar langzamerhand begin ik toch wat meer overtuigd te raken dat je het wel nodig hebt.

Verkopende partij is gewoon een particulier (via een verkoopmakelaar natuurlijk)
Als je dan toch al budget en plannen had om 'wat te overbieden', kan het geld voor een aankoopmakelaar er ook wel af, en die zal je waarschijnlijk kunnen behoeden voor nog veel grotere financiele schade of andere domme dingen :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
JustAJ schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:09:
[...]

Ik heb kadasterdata opgevraagd, daarin zie je dat de prijzen van de andere appartementen in de straat allemaal lager liggen. De vraagprijs van dit appartement is dus hoog, maar in al mijn onnozelheid denk ik dat het nog wel te verdedigen valt. Waarschijnlijk heeft de verkopende partij dan al heel hoog ingezet met de vraagprijs
Als ik jou was zou ik gewoon een afweging maken of je het bedrag dat je gaat overbieden zelf neer kan leggen. Als dat niet het geval is dan niet doen. Wij hebben zelf een huis gekocht en ook overboden, we gingen er vanuit dat we dit zelf moesten betalen. We hebben ons bod uitgebracht onder voorbehoud van financiering van de vraagprijs, dat zou betekenen dat als het huis lager werd getaxeerd dan de vraagprijs dat we onder de koop uit konden. Uiteindelijk is me duidelijk dat taxatie een wassen neus is. Ik heb gevraagd aan de taxateur om de woning te taxeren op het bedrag dat wij geboden hebben. In eerste instantie was dit moeilijk omdat er geen referentiewoningen waren voor het bedrag van ons huis, toen heeft ie huizen die niet eens echt in de buurt lagen als referentiewoningen gebruikt en was het alsnog gelukt :p

Ik zou dus in ieder geval zorgen dat je het geld hebt was je gaat overbieden, mocht het huis op de vraagprijs getaxeerd worden. Zorg wel dat je zelf een taxateur mag uitzoeken, dan heb je de meeste kans dat je de taxatie een beetje kan sturen. Dan zorgen dat je zelf bij de taxatie bent en de taxateur duidelijk maken wat je graag wil dat hij doet.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustAJ
miicker schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:28:
[...]

Als ik jou was zou ik gewoon een afweging maken of je het bedrag dat je gaat overbieden zelf neer kan leggen. Als dat niet het geval is dan niet doen. Wij hebben zelf een huis gekocht en ook overboden, we gingen er vanuit dat we dit zelf moesten betalen. We hebben ons bod uitgebracht onder voorbehoud van financiering van de vraagprijs, dat zou betekenen dat als het huis lager werd getaxeerd dan de vraagprijs dat we onder de koop uit konden. Uiteindelijk is me duidelijk dat taxatie een wassen neus is. Ik heb gevraagd aan de taxateur om de woning te taxeren op het bedrag dat wij geboden hebben. In eerste instantie was dit moeilijk omdat er geen referentiewoningen waren voor het bedrag van ons huis, toen heeft ie huizen die niet eens echt in de buurt lagen als referentiewoningen gebruikt en was het alsnog gelukt :p

Ik zou dus in ieder geval zorgen dat je het geld hebt was je gaat overbieden, mocht het huis op de vraagprijs getaxeerd worden. Zorg wel dat je zelf een taxateur mag uitzoeken, dan heb je de meeste kans dat je de taxatie een beetje kan sturen. Dan zorgen dat je zelf bij de taxatie bent en de taxateur duidelijk maken wat je graag wil dat hij doet.
Goed advies, dankjewel! In het biedingsformulier staat ook expliciet benoemd dat het voorbehoud van financiering maximaal voor de taxatiewaarde is. Deze taxatiewaarde is dus met een beetje goede wil wel redelijk te sturen naar wat je zelf wil begrijp ik.

Bedankt voor de hulp tot dusver van allen! Ondanks dat ik al op best een aantal huizen een bod heb gedaan kom ik dit voor het eerst tegen dat je dan vast zit aan je bod, vandaar de vragen. Tot nu toe ben ik alleen maar onder voorbehoud van financiering, punt, tegengekomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
JustAJ schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:41:
[...]

Goed advies, dankjewel! In het biedingsformulier staat ook expliciet benoemd dat het voorbehoud van financiering maximaal voor de taxatiewaarde is. Deze taxatiewaarde is dus met een beetje goede wil wel redelijk te sturen naar wat je zelf wil begrijp ik.

Bedankt voor de hulp tot dusver van allen! Ondanks dat ik al op best een aantal huizen een bod heb gedaan kom ik dit voor het eerst tegen dat je dan vast zit aan je bod, vandaar de vragen. Tot nu toe ben ik alleen maar onder voorbehoud van financiering, punt, tegengekomen. :)
Als jij verschil vraagprijs en jouw bod op de plank hebt liggen, dan is er geen probleem.
Als de taxatie lager is dan hun vraagprijs, kun je dus alsnog er onderuit, wordt de taxatie gelijk aan vraagprijs, dan moet je dus dat geld op je plank inleggen. Taxatie gelijk aan jouw bod = geld op de plank over :P

PS: vergeet niet de overige kosten die je ook op de plank hebt moeten liggen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Martinusz op 21-06-2019 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustAJ
Martinusz schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:55:
[...]

Als jij verschil vraagprijs en jouw bod op de plank hebt liggen, dan is er geen probleem.
Als de taxatie lager is dan hun vraagprijs, kun je dus alsnog er onderuit, wordt de taxatie gelijk aan vraagprijs, dan moet je dus dat geld op je plank inleggen. Taxatie gelijk aan jouw bod = geld op de plank over :P

PS: vergeet niet de overige kosten die je ook op de plank hebt moeten liggen ;)
De reden waarom ik liefst geen eigen geld erin zet is juist vanwege de kosten koper, likje verf, plintjes, interieur, etc etc. De overige kosten heb ik naar mijn idee dus weer wel aardig op het oog ;) Toch bedankt voor het meedenken!
Dan ga ik denk ik toch een bod uitbrengen. Lager dan ik eerst van plan was, en dan maar duimen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdb819
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-05 15:17
Concept koopakte is binnen, tot nu toe alles nog positief dus. Echter viel mij wel op dat de verkopers ervoor kiezen om de akte niet te laten inschrijven bij het kadaster.

Als ik het goed begrijp betekent dit toch effectief dat zelfs na het tekenen van het voorlopige koopcontract de verkopers de woning alsnog aan een ander mogen verkopen? Dat biedt dus zo ver ik weet nog weinig zekerheid na het tekenen van het contract.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:10
vdb819 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 16:27:
Concept koopakte is binnen, tot nu toe alles nog positief dus. Echter viel mij wel op dat de verkopers ervoor kiezen om de akte niet te laten inschrijven bij het kadaster.
Nee allicht niet, dat moet jij als koper doen als je dat wilt. Is jouw belang namelijk. In de praktijk doen kopers dit meestal niet, je loopt daarmee idd een klein risico dat er bv. beslag op wordt gelegd voordat het echt van jou wordt, of in een extreem geval idd aan een ander verkocht. Dat laatste gaat niet zomaar hoor, in de standaard NVM-contracten staat namelijk ook een boeteclausule richting verkoper. Als die niet levert wat is afgesproken is hij jou 10% schuldig. Moet iemand wel heel grof bieden wil dat uitkunnen. In Amsterdam echter schijnt dit wel een reden te zijn voor sommigen om in te schrijven.

In normale delen van het land eigenlijk nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Morgen bezichtiging laten plannen. :) Denk eerste bezichtiging familie mee, daarna pas met een aankoopmakelaar gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdb819
Wilke schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 16:57:
[...]

Nee allicht niet, dat moet jij als koper doen als je dat wilt. Is jouw belang namelijk. In de praktijk doen kopers dit meestal niet, je loopt daarmee idd een klein risico dat er bv. beslag op wordt gelegd voordat het echt van jou wordt, of in een extreem geval idd aan een ander verkocht. Dat laatste gaat niet zomaar hoor, in de standaard NVM-contracten staat namelijk ook een boeteclausule richting verkoper. Als die niet levert wat is afgesproken is hij jou 10% schuldig. Moet iemand wel heel grof bieden wil dat uitkunnen. In Amsterdam echter schijnt dit wel een reden te zijn voor sommigen om in te schrijven.

In normale delen van het land eigenlijk nooit.
Thanks, dat geeft wat geruststelling. Vandaag de taxatie en inspectie gehad, alles lijkt op groen te staan. Verder willen de verkopers snel tekenen. :*)
Pizza_Boom schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:46:
Morgen bezichtiging laten plannen. :) Denk eerste bezichtiging familie mee, daarna pas met een aankoopmakelaar gaan spelen.
Hou er rekening mee dat aankoopmakelaars soms al aanwezig willen zijn bij de eerste bezichtiging. Als je er eentje neemt die een no-cure-no-pay policy hanteert is dat misschien wel een optie mocht je meerdere woningen op het oog hebben.

Verder was in ons geval de aankoopmakelaar goed in het verkrijgen van informatie die de verkoopmakelaar niet zo snel deelde met andere potentiele kopers. :)

[ Voor 43% gewijzigd door vdb819 op 24-06-2019 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:05

backupdevice

Boeh!

Taxatie gedaan. Alle benodigde documenten geüpload naar de bank en nu in het acceptatie traject

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Martinusz schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:02:
[...]

Geen idee waarom je mij tagged :P maar dat lijkt mij logisch dat je de huidige rente kunt zien ;) elke bank heeft die op de website staan. Het gaat erom dat hij over 3 weken (toekomst) nog wat zakken van mij ;) dat kun je helaas niet zien natuurlijk.
Ik denk een combi van te snel en dus niet goed lezen en de vakantiemodus die bij mij aanstaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:28
Ander huis hier in de buurt gespot en 2x wezen kijken, ziet er allemaal goed uit. Verkopers hebben al een bod geaccepteerd maar kopers kregen de financiering niet rond wegens lening/BKR e.d. Makelaar wou bij de bezichtiging niets prijs geven over het bod alleen dat er mogelijkheden waren...

Zojuist 10% geboden onder de VP Makelaar gaf aan dat het niet gaat redden omdat bod waarmee ze akkoord gingen 2.5% onder de VP lag lag maar dat dit waarschijnlijk niet de bodem is.

Willen nu nieuw bod gaan uitbrengen wat dichter bij de VP ligt met als boodschap dat dit de onderhandeling wel moet openen, verwachting is dat er tegenbod o.i.d. zal gaan komen. Volgende stap vanuit ons zou zijn om met de makelaar en verkopende partij datum te prikken om aan tafel te onderhandelen zitten om het ineens af te ronden.

Iemand ervaring met deze "strategie" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:48
kiefty14 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:56:
Het hele idee van een makelaar is nu juist dat partijen anoniem blijven. In deze situatie wil je empathie of afgunst geen rol laten spelen en dat risico loop je wel bij een onderhandeling letterlijk aan tafel.

Als jij nu zekerheid kan bieden aan de verkopers dan zou ik daar gebruik van maken en een finaal aanbod op tafel leggen iets meer richting de vraagprijs (om je goede wil te tonen).

Daarnaast scheelt het nogal wat de vraagprijs is om in te schatten wat het verschil tussen 10% en 2,5% is.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
CurlyMo schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:09:
[...]

Het hele idee van een makelaar is nu juist dat partijen anoniem blijven. In deze situatie wil je empathie of afgunst geen rol laten spelen en dat risico loop je wel bij een onderhandeling letterlijk aan tafel.
is zeker waar laat deze kaart open als mogelijkheid en laat het over aan de makelaar hoe die het proces wil laten verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-06 13:13
Hallo allen,

Een paar maanden geleden zag ik mezelf nog niet verhuizen uit ons zolderappartement, maarja twee vaste contracten verder en alles raakt in een stroomversnelling. Wat rondgespeurd en veel oude huizen gezien. Niet gek in onze vergrijzende regio. Ook had ik niet echt trek om groot en duur te wonen.

Nu verklaren jullie me geheid voor gek als ik zeg dat ik 1 huis heb bezichtigd en dat daadwerkelijk nu ook gekocht heb. Maar er was een combinatie van:
- aardig grote tuin
- garage
- rustige en groene ligging
- prima badkamer en keuken
- een vleugje opa en oma nostalgie
- goede prijs

Dat deed ons besluiten om te bieden, slechts 2k boven de vraagprijs maar zonder voorbehoud van financiering. Zodoende gisteren het verlossende woord dat wij het ondanks elkaar weinig ontlopende biedingen het geworden zijn.

Vrijdag bouwtechnische keuring en in de tussentijd veel bijlezen hier. Jullie zien de vragen wel verschijnen!

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-06 12:45

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

mk1992 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:19:
Hallo allen,

Een paar maanden geleden zag ik mezelf nog niet verhuizen uit ons zolderappartement, maarja twee vaste contracten verder en alles raakt in een stroomversnelling. Wat rondgespeurd en veel oude huizen gezien. Niet gek in onze vergrijzende regio. Ook had ik niet echt trek om groot en duur te wonen.

Nu verklaren jullie me geheid voor gek als ik zeg dat ik 1 huis heb bezichtigd en dat daadwerkelijk nu ook gekocht heb. Maar er was een combinatie van:
- aardig grote tuin
- garage
- rustige en groene ligging
- prima badkamer en keuken
- een vleugje opa en oma nostalgie
- goede prijs

Dat deed ons besluiten om te bieden, slechts 2k boven de vraagprijs maar zonder voorbehoud van financiering. Zodoende gisteren het verlossende woord dat wij het ondanks elkaar weinig ontlopende biedingen het geworden zijn.

Vrijdag bouwtechnische keuring en in de tussentijd veel bijlezen hier. Jullie zien de vragen wel verschijnen!
Mag ik vragen waarom jullie geboden hebben zonder voorbehoud financiering?
Jullie weten zeker dat jullie de hypotheek gaan krijgen, of hebben genoeg geld om in te leggen?

Ik vind het altijd wat riskant om zonder voorbehoud te bieden.
Maar goed, ik weet ook niet de situatie van jullie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-06 13:13
WishmasterNL schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:40:
[...]

Mag ik vragen waarom jullie geboden hebben zonder voorbehoud financiering?
Jullie weten zeker dat jullie de hypotheek gaan krijgen, of hebben genoeg geld om in te leggen?

Ik vind het altijd wat riskant om zonder voorbehoud te bieden.
Maar goed, ik weet ook niet de situatie van jullie.
Ondernemende ouders die dat voor ons wilden regelen _/-\o_ . Want rente op de bank is 0,00.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:30
kiefty14 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:56:
Volgende stap vanuit ons zou zijn om met de makelaar en verkopende partij datum te prikken om aan tafel te onderhandelen zitten om het ineens af te ronden.

Waarom zou ik dit als verkoper doen? Ik heb dan geen moment om na te denken en moet meteen het achterste van mijn tong laten zien. Je bent immers in gesprek. Ik zou dit nooit doen als verkoper. Bij een bod heb je juist tijd om na te denken en eventueel te overleggen met je makelaar. Dat heb je bij een dergelijk gesprek niet.

Maar vragen staat uiteraard vrij om te doen. En het is ook afhankelijk van de verkoper. Wat is zijn financiële positie. Kan hij het even uitzitten of moet hij er snel vanaf. Wellicht kan het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Vanmorgen de makelaar opdracht gegeven verder af te gaan tasten na de bezichtiging gister. Huis staat al even en is al wat verlaagd in prijs. Moet flink wat aan gebeuren, maargoed. Heb je ook geen pijn in je buik van als je de sloophamer wel ergens in zit.

Nu afwachten. Spannend.

[ Voor 5% gewijzigd door Pizza_Boom op 26-06-2019 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Highfive95 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:48:
[...]

Waarom zou ik dit als verkoper doen? Ik heb dan geen moment om na te denken en moet meteen het achterste van mijn tong laten zien. Je bent immers in gesprek. Ik zou dit nooit doen als verkoper. Bij een bod heb je juist tijd om na te denken en eventueel te overleggen met je makelaar. Dat heb je bij een dergelijk gesprek niet.

Maar vragen staat uiteraard vrij om te doen. En het is ook afhankelijk van de verkoper. Wat is zijn financiële positie. Kan hij het even uitzitten of moet hij er snel vanaf. Wellicht kan het wel.
Het kan als verkoper interessant zijn als jouw makelaar sterk is in onderhandelen en de kopers juist zenuwachtig zijn en geen aankoopmakelaar hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:06
Zaterdag een 2e bezichtiging gepland staan.
Daarna nog eens gaan kijken met onze "aankoopmakelaar", iemand die bij een makelaar werkt gaat ons helpen / begeleiden bij het aankooptraject.
Scheelt een hoop geld :)

Heb wel het vermoeden dat de verkoopmakelaar zijn mond al een beetje voorbij gepraat heeft.
Verkopende partij blijkt gescheiden te zijn.
Handig voor ons om te weten, kans dus dat het huis snel verkocht moet worden en er dus goed te onderhandelen valt over de prijs (in ons voordeel) >:) _/-\o_

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
@Tsurany
Dat zou kunnen inderdaad. Al is dat wel lastig inschatten denk ik.

Ik heb wel een beeld van onze verkoopmakelaar, maar of deze goed is in onderhandelen? Dat kan ik in die paar gesprekken die wij gehad hebben moeilijk zeggen hoor.

Maar goed, brutale mens....Vragen kan altijd. Dan is het aan de verkoper om ja of nee te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
Highfive95 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:02:
@Tsurany

Maar goed, brutale mens....Vragen kan altijd. Dan is het aan de verkoper om ja of nee te zeggen.
Nieuw bod geplaatst, aangegeven dat dit wel de start moet zijn voor de onderhandelingen, bij makelaar aangegeven dat bal bij verkopers ligt mocht het tot onderhandeling komen. Wij staan open voor face2face onderhandeling, maar mochten hun het liever door de makelaar willen afhandelen is het ook prima. Want ze hebben natuurlijk niet voor niets een makelaar in de arm genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
miicker schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 09:28:
[...]

Valt hierdoor je WOZ waarde niet hoger uit? waardoor je meer belasting moet betalen? Door de hogere taxatie?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
Monkeydancer schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 22:18:
[...]

Valt hierdoor je WOZ waarde niet hoger uit? waardoor je meer belasting moet betalen? Door de hogere taxatie?
Nee, Woz staat los van de transactieprijs en wordt door de Gemeente op basis van een model bepaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

kiefty14 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:34:
[...]
Nieuw bod geplaatst, aangegeven dat dit wel de start moet zijn voor de onderhandelingen, bij makelaar aangegeven dat bal bij verkopers ligt mocht het tot onderhandeling komen. Wij staan open voor face2face onderhandeling, maar mochten hun het liever door de makelaar willen afhandelen is het ook prima. Want ze hebben natuurlijk niet voor niets een makelaar in de arm genomen.
Moet zeggen dat ik het als voordeel heb ervaren om met de verkopend makelaar te onderhandelen en niet met de verkopers zelf.

Ik had het gevoel tegen de verkopend makelaar veel harder te kunnen zijn, zij kennen immers geen sentiment. Dus kon ik redelijk stevig en zakelijk onderhandelen, zonder dat ik bang hoefde te zijn op de tenen van de verkopers te trappen. (Indirect natuurlijk wel, maar zo'n verkopend makelaar haalt toch even het persoonlijke er vanaf.)

Mochten we toch ooit weer een huis kopen, zou ik het opnieuw op die manier willen doen. Bezichtigingen met de verkopers, prima maar de onderhandelingsfase *graag* met een tussenpersoon zodat er hard, scherp, zakelijk en redelijk emotievrij onderhandeld kan worden.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:47

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ardana schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:45:
Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:05

backupdevice

Boeh!

Alles rond hier. Nu begint het wachten tot oktober

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ardana schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:45:
Members only:
Vraag is of als je alle kosten koper meeneemt (in de ruimste zin, behangetje, verfje e.d.) daar überhaupt nog budget voor is. Maar dit is inderdaad geen makkelijk segment.

In Zoetermeer weet ik wel een betrouwbare makelaar eventueel.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 27-06-2019 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:47

Ardana

Moderator General Chat

Mens

MikeyMan schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 18:44:
[...]
Vraag is of als je alle kosten koper meeneemt (in de ruimste zin, behangetje, verfje e.d.) daar überhaupt nog budget voor is. Maar dit is inderdaad geen makkelijk segment.

In Zoetermeer weet ik wel een betrouwbare makelaar eventueel.
Wat mij betreft zijn dat dingen die heel goedkoop kunnen, daar heb ik ervaring in. Ik heb nu voor € 125 een kamer van 40m2 voorzien van laminaat (ok, oorspronkelijk € 250, maar is alsnog spotgoedkoop), ondervloer én plinten, voor € 115 2 muren van dik 8 meter lang helemaal gesausd met structuurverf en voor € 35 verduisterende gordijnen geregeld voor een raam van 3 meter lang. Daar ben ik dus niet bang voor: ik heb ook geen extreem hoge eisen gelukkig.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdb819
Goede ontwikkelingen, hier. Gisteren koopakte getekend en alles aangeleverd bij onze hypotheekadviseur. Nu is het wachten geblazen tot de hypotheek (hopelijk voor de financieringsdatum) rond is.

En daarna wachten tot de overdrachtsdatum. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Helaas... Ik had geboden met de hoop de onderhandelingen te starten, maar een ander heeft de vraagprijs geboden. En alhoewel deze verkoper snel wilde verkopen en geen zin had in lange tijden wachten en allerlei rare voorbehouden (een opknaphuis met voorbehoud technische keuring), heeft ie toch voor de extra muntjes gekozen, ondanks dat ik aardig in die richting was gegaan. Op naar het volgende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-06 20:55

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Wat is jullie mening over het hebben van een aankoopmakelaar als je al een huis op het oog hebt? Wij hebben nog geen huis gekocht, en weten zodoende bijna niks over het aankopen van een huis. Is het mogelijk een overbodige luxe, of zouden jullie het ten zeerste aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

apNia schreef op zondag 30 juni 2019 @ 19:44:
Wat is jullie mening over het hebben van een aankoopmakelaar als je al een huis op het oog hebt? Wij hebben nog geen huis gekocht, en weten zodoende bijna niks over het aankopen van een huis. Is het mogelijk een overbodige luxe, of zouden jullie het ten zeerste aanraden?
Wij hebben het bewust niet gedaan maar dat is wel iets van 4 jaar geleden in een nét iets minder overspannen markt. Vond het het geld niet waard. We hadden ook de tijd, hoefden niet weg (al wilden we wel graag voor een grote verbouwing van het appartementencomplex weg zijn, maanden in de teringherrie is niet fijn), etc.

Zelf flink Funda afgestruind, wat huizen bekeken en uiteindelijk een bod uitgebracht op het huis waar we nu wonen. Natuurlijk heeft dat wat nagelbijten gekost (je moet immers durven onderhandelen en durven weg te lopen) maar fin, het is geluk en het huis bevalt nog steeds. :)

Dus is het nodig en is het handig? Hangt een beetje van de omstandigheden af en hoe goed je zelf bent in staat bent te onderhandelen en weg te lopen wanneer de prijs hoger is dan wat jij er voor over hebt.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:12

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

apNia schreef op zondag 30 juni 2019 @ 19:44:
Wij hadden ook ons nieuwe huis in eerste instantie zelf bezocht en hebben daarna als nog een aankoopmakelaar genomen. Je krijgt volgend jaar een groot deel van deze kosten hoe dan ook terug van de belasting en het neemt je een hoop dingen uit handen(najagen verkoper, onderhandelen c.q bieden, uitzoeken kadastrale dingetjes, extra zet (vaak bouwkundige) ogen, extra weetjes over huizen uit X periode, en makelaars kennen elkaar veelal persoonlijk binnen X regio wat de lijnen kort houdt etc.).

Wij waren er erg blij mee. We hebben onze aankoopmakelaar ook als verkoopmakelaar gebruikt. Hierdoor was de prijs als aankoopmakelaar ook een vaste, lagere, prijs.

Zeker als je voor het eerst een huis koopt is het imo erg fijn een aankoopmakelaar te nemen. En ze werken veelal met 'no cure (buy), no pay'

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Laatst online: 15-06 20:55

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Fijn, bedankt voor jullie verhaal. Ja ik denk dat het voor ons ook wel handig is. Ik denk eerlijk gezegd dat het niet onze strong suit is om te onderhandelen hierover; we weten te weinig van de markt af. Thanks again!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Notna schreef op zondag 30 juni 2019 @ 19:51:
[...]

Wij hadden ook ons nieuwe huis in eerste instantie zelf bezocht en hebben daarna als nog een aankoopmakelaar genomen. Je krijgt volgend jaar een groot deel van deze kosten hoe dan ook terug van de belasting en het neemt je een hoop dingen uit handen(najagen verkoper, onderhandelen c.q bieden, uitzoeken kadastrale dingetjes, extra zet (vaak bouwkundige) ogen, extra weetjes over huizen uit X periode, en makelaars kennen elkaar veelal persoonlijk binnen X regio wat de lijnen kort houdt etc.).
De kosten voor een makelaar zijn niet aftrekbaar, daar haal je dus geen belastingvoordeel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:10
Notna schreef op zondag 30 juni 2019 @ 19:51:
Wij hadden ook ons nieuwe huis in eerste instantie zelf bezocht en hebben daarna als nog een aankoopmakelaar genomen. Je krijgt volgend jaar een groot deel van deze kosten hoe dan ook terug van de belasting
Incorrect, de kosten van een makelaar (aankoop of verkoop maakt niks uit) zijn niet aftrekbaar.

Verder wel mee eens dat het een goed idee is, afhankelijk van de prijsklasse moet het je misschien €1000-1500 kosten. De kans dat die makelaar je dat in onderhandelingsvaardigheid wel oplevert en/of je voor miskopen behoedt, is naar mijn inschatting groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

@Tsurany , @Wilke woops, sorry :$ Was in de war met de (hypotheek)adviseur. Aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:26
Waarschijnlijk niet echt een eenduidig antwoord mogelijk maar stel de vraag toch maar even. :) We willen een bod gaan uitbrengen op een stuk bouwgrond. Vraagprijs is 319k kk. Stuk grond staat 1,5 jaar te koop. Grond zou op dit moment (via de gemeente) +/- 260k kosten. (Grond is nu van een particulier die niet gaat bouwen.) We willen eigenlijk max 275k betalen. (Ook omdat er nu nog 6% bij komt.) Wat is wijsheid in zo'n situatie? Meteen eindbod doen? Of toch lager beginnen en proberen om op 275k uit te komen? Ik ben eigenlijk meer van een eindbod, al weet ik ook dat verkopers graag willen onderhandelen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-06 10:59
Inspired schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:36:
Waarschijnlijk niet echt een eenduidig antwoord mogelijk maar stel de vraag toch maar even. :) We willen een bod gaan uitbrengen op een stuk bouwgrond. Vraagprijs is 319k kk. Stuk grond staat 1,5 jaar te koop. Grond zou op dit moment (via de gemeente) +/- 260k kosten. (Grond is nu van een particulier die niet gaat bouwen.) We willen eigenlijk max 275k betalen. (Ook omdat er nu nog 6% bij komt.) Wat is wijsheid in zo'n situatie? Meteen eindbod doen? Of toch lager beginnen en proberen om op 275k uit te komen? Ik ben eigenlijk meer van een eindbod, al weet ik ook dat verkopers graag willen onderhandelen.
Toen ik grond kocht (2016) was er nogal wat geneuzel met incl/excl. BTW en / of 2% of 6% overdrachtsbelasting.

Ik weet niet hoe de wetgeving er op dit moment uit ziet, maar zorg dat je bieding duidelijk is (incl. of excl. BTW).

Op zulke bedragen valt 21% extra (of minder) nogal tegen voor zowel koper als verkoper.

Lees dit maar eens goed door.

https://www.westmaasmakel...lasting-of-omzetbelasting

Qua "kooptactiek" is het afhankelijk waar de wederpartij gevoelig voor is en hoe sterk je zelf in de schoenen staat. Zelf zou ik er eerst onder bieden zodat je voor hun gevoel nog wat extra's gedaan hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 01-07-2019 15:03 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Grolsch schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:01:
[...]

Toen ik grond kocht (2016) was er nogal wat geneuzel met incl/excl. BTW en / of 2% of 6% overdrachtsbelasting.

Ik weet niet hoe de wetgeving er op dit moment uit ziet, maar zorg dat je bieding duidelijk is (incl. of excl. BTW).

Op zulke bedragen valt 21% extra (of minder) nogal tegen voor zowel koper als verkoper.

Lees dit maar eens goed door.

Qua "kooptactiek" is het afhankelijk waar de wederpartij gevoelig voor is en hoe sterk je zelf in de schoenen staat. Zelf zou ik er eerst onder bieden zodat je voor hun gevoel nog wat extra's gedaan hebt.
Thanks. Ja, was even wat uitzoekwerk. De verkopende partij is een particulier en dus komt er alleen 6% overdrachtsbelasting bij. Dat is tenminste wat de geleerden me verzekerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-06 10:59
Inspired schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:55:
[...]

Thanks. Ja, was even wat uitzoekwerk. De verkopende partij is een particulier en dus komt er alleen 6% overdrachtsbelasting bij. Dat is tenminste wat de geleerden me verzekerd hebben.
Als die "geleerde" een officiële notaris is geloof ik het, als een oplichtermakelaar je dat verteld heeft zou ik het laten dubbelchecken bij een notaris.

Ik citeer:
Voordat er sprake is van heffing van omzetbelasting dient er wel sprake te zijn van het handelen door een ondernemer. Echter de particulier die denkt bouwkavels te kunnen verkopen zonder omzetbelasting komt van een koude kermis thuis. Voor de omzetbelasting wordt namelijk al snel aangenomen dat een particulier als een ondernemer voor de omzetbelasting handelt. Een verkopend particulier is gewaarschuwd, ook hij kan te maken krijgen met de nieuwe omzetbelasting wetgeving.
Een erg grijs gebied dus als ik het zo snel lees, en zeker de moeite waard om een notaris (op papier) hier iets over te laten zeggen, of in de koopakte duidelijk vermelden dat de prijs inclusief eventuele BTW is.

[ Voor 46% gewijzigd door Grolsch op 01-07-2019 16:11 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Grolsch schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:09:
[...]

Als die "geleerde" een officiële notaris is geloof ik het, als een oplichtermakelaar je dat verteld heeft zou ik het laten dubbelchecken bij een notaris.

Ik citeer:

[...]

Een erg grijs gebied dus als ik het zo snel lees, en zeker de moeite waard om een notaris (op papier) hier iets over te laten zeggen, of in de koopakte duidelijk vermelden dat de prijs inclusief eventuele BTW is.
Ja, het is inderdaad een grijs gebied. Een notaris heeft ons laten weten dat er alleen 6% overdrachtsbelasting betaald dient te worden. Maar we zullen het bij een eventuele koop inderdaad meenemen in de voorwaarden. Al zal een eventuele BTW vordering voor de kiezen komen van de verkopende partij. En dan vervalt de 6% omzetbelasting voor ons. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:39
@Inspired die 6% is overdrachtsbelasting en geen omzetbelasting. Die moet je hoe dan ook betalen.
Een particulier mag alleen incl. BTW prijzen hanteren bij verkoop. Ondernemers onderling communiceren bijna altijd excl. BTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:36:
Best alternative to a negotiated agreement is dus 260K + waarde die niet in de prijs van andere bouwgrond verwerkt zit.

Als je allebei evenveel opschuift en op 275K uit komt moet je 319K-275K = 44K onder het middelpunt beginnen. Dat lijkt mij gezien de waarde van de grond niet reëel maar je kan het proberen, kopen weet dan in ieder geval waar je op richt.

Als er andere vergelijkbare percelen te koop zijn dan heb je een sterkere positie: Dan kan je daadwerkelijk weglopen en zo'n perceel kopen. Gezien je overweegt om 275 te bieden verwacht ik niet dat deze er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Notna schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:06:
[...]

Voor een overbruggingshypotheek van 30k inderdaad. We hebben een aanvraag gedaan bij BLG, wat voor ons als beste er uit kwam. Daarbij hoefde wij dan niet alle rekeningen te verhuizen van de Rabobank.

Ons huidige huis heeft spaarhypo van 180,k taxatie van de verkoopmakelaar is 225k. Die overwaarde wordt gestoken in k.k nieuwe woning (15k) , 15k bouwdepot en de rest naar afkossen hypotheek c.q lagere hypotheek. 1 oktober sleutels nieuwe huis, 1 november opleveren huidige huis.
Om mijzelf even te quoten:

Ons huis is woensdag de 19de op de markt gegaan, die middag al 18 bezichtigingen geplanned :') . Vorige week dinsdag ( na 6 bezichtigingen) 2 nagenoeg identieke biedingen gekregen ( ruim 16k boven de vraagprijs) en er ook één geaccepteerd.

Morgen tekenen wij het concept koopakte, donderdag de 4de zal de koper tekenen ovv financiering en bouwkundig rapport (welke de 10de uitgevoerd zal worden). Zijn we dus mooi optijd voor onze eigen hypotheek en de ontbindende voorwaarden :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
GeeMoney schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:08:
@Inspired die 6% is overdrachtsbelasting en geen omzetbelasting. Die moet je hoe dan ook betalen.
Een particulier mag alleen incl. BTW prijzen hanteren bij verkoop. Ondernemers onderling communiceren bijna altijd excl. BTW.
Volgens mij is het of 21% of 6%.
Door de verruiming van het begrip bouwterrein zal er eerder sprake zijn van verkoop van een bouwterrein die van rechtswege belast zal worden met 21 % omzetbelasting. Wel is in die gevallen sprake van de samenloopvrijstelling voor de 6 % overdrachtsbelasting.
Maar we gaan even uit van alleen 6% in ons geval.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• fjux
  • Laatst online: 16-06 16:16
Na al een poosje aan het lurken te zijn in het topic ga ik ook mijn ervaring maar eens delen.

Het viel mij vooral op dat er in het topic naast ook hulp geboden wordt aan mensen ook veel mensen simpelweg aan het klagen zijn en/of in mijn optiek onredelijk zijn.

We zitten als kopers nu eenmaal in een K positie. Maar we kiezen er ook zelf voor om nu een huis te kopen.

Ik ben met dit soort zaken altijd redelijk nuchter, ik wil nu een huis kopen, ik weet dat de markt erg krap is dus ik weet dat ik het moeilijk ga krijgen. maar als echte Hollander wil ik natuurlijk geen cent te veel uitgeven.

Voor mij was een aankoop makelaar dan dus ook not done. ondanks het feit dat je er op iedere site en iedere mail helemaal mee wordt dood gegooid. ik vind nog steeds achteraf dat het helemaal niet nodig is, tenzij je het hele koop proces maar niets vind, maar dan zou ik nu geen huis gaan kopen.

ik was in de buurt van Utrecht aan het kijken en had voor mezelf al een lijstje met wensen:
- Relatief nieuwbouw (ik wil een goed geïsoleerd huis)
- Tuin
- ruimte om te groeien in de gezins situatie
- eigen parkeerplek voor EV

oftewel de typische een gezin woningen.

Ik ben gewoon begonnen op funda en direct gaan kijken bij alles wat me interessant leek. je moet tenslotte ervaring op doen. gelijk op de eerste dag ben ik een huis tegen gekomen wat mij heel leuk leek, maar ik was nogal bang dat ik het leuk vond omdat ik het leuk vind om een nieuw huis te hebben in plaats van echt dat huis leuk vond. Wel op geboden, maar niet over de max want ik kende de markt niet echt. Bod op het randje verloren.
Achteraf gezien vond ik die woning ook echt heel leuk, maarja helaas, dat wist ik op dat moment niet 100% zeker.
Na een paar keer kijken bij huizen krijg je toch echt wel een idee van de stijl huizen, wat je wel prettig vind en wat niet. Na 1 maand hier en daar kijken merkte ik dat het kijken echt minder werd, ik zag vooraf al op de foto's of ik het wel of niet iets vond.

Hier en daar nog op wat huizen geboden, maar niet al te veel omdat ik het huis wel leuk vond maar niet super. soms was de afwerking slecht, soms slechte keuken etc. maar je begint je wel af te vragen of je eisen niet te hoog zijn.

1 bod echt op een absurde manier verloren waar iemand praktisch 20% boven de vraagprijs zag 8)7

Uiteindelijk een huis gevonden wat ik echt heel erg leuk vond. Dus hier serieus op bieden.

Het bied proces:
Dit is in de huidge markt ronduit vervelend. ik ben direct voor een eindbod gegaan, en ik denk dat het bij mij in Utrecht ook eigenlijk de enige manier is. bij alle huizen waar ik ben wezen kijken heb ik ook even gevraagd voor welk bedrag het huis waarschijnlijk weg ging zodat ik een beetje een beeld had van de prijzen. De vraagprijzen stegen niet echt meer, maar er word soms wel tot zn 10% overboden.

uiteindelijk een belletje gekregen van de makelaar dat er 2 biedingen waren met exact gelijke voorwaarden en bedrag. hier was ik er 1 van.
En de kopers konden uiteraard niet kiezen (Duh, had ik ook gedaan met verkoop)
Dus portemonnee opentrekken en bod aanpassen.

Ik heb hier super veel geluk gehad om met het 2e bod net 1000 euro meer te bieden dan de andere partij, en het huis was van mij! Tijd voor een borrel!!!!

Nu zijn alle financiën rond dus vandaar dat ik het allemaal post.

Financiële stuk, ik heb heel lang zitten twijfelen om het zelf te doen (execution only) of met een adviseur aan tafel te gaan zitten.
ik ben voor een adviseur gegaan omdat ik ook aardig wat eigen geld er in heb zitten.

Achteraf gezien kan ik het iedereen aanraden om een adviseur te nemen. het kost iets meer maar vond het verschil ook niet echt heel groot.
wat ik zag is dat je met execution only ook al vaak richting de €1000 gaat. en een adviseur koste mij 1600-2000 euro.
En dit is allemaal aftrekbaar van de belasting!

De adviseur geeft een goed beeld van de situatie en kijkt ook naar slimmigheden. voorbeeld waar ik zelf nooit aan gedacht had:
Bij mijn werkgever sparen we voor het pensioen via banksparen, dus ik krijg meer loon wat ik op een aparte rekening moet zetten en daar krijg ik de belasting weer van terug.
mijn adviseur kwam met het idee om dat geld niet meer op die rekening te zetten maar juist te gebruiken als extra aflossing. dit vonden ze bij mijn werkgever alleen maar beter.
En dat levert uiteindelijk veel meer geld op dan de rente die ik krijg op die andere rekening.

Ik wil wel adviseren om te gaan voor een hypotheek/financieel adviseur, en dan liever de ZZP'ers/kleine bedrijven dan de hypotheek shop etc. dat geeft mij altijd het gevoel dat je maar een nummertje bent. Bij ZZP ben je toch echt wel de klant, en helpen zij jou om alles er uit te krijgen wat er te halen valt.

kortom;
ik ben totaal een maandje of 4 a 5 bezig nu.
totaal 3 maanden gekeken voor ik een huis had, maar dat had eerder met mijn eisen te maken.
Ik heb alles erg positief ervaren, zolang je er maar vrede mee hebt dat de markt nu eenmaal zo is.

Tips die ik graag mee geef aan andere:
- Zorg er voor dat je weet wat je budget is, het liefst zo exact mogelijk
- Ga niet kijken bij huizen die net binnen je budget vallen, want zodra er wordt overboden haal je het niet meer. dit werkt alleen maar negatief voor je zelf. (in de orientierende fase wel gewoon gaan kijken voor ideeën!!!)
- Ga uit van overbieden met de prijzen die je op funda ziet
- Een aankoopmakelaar is echt niet nodig, alleen vergt dit dan wel wat tijd van jou, iedere ochtend op funda, zodra er iets online komt DIRECT bellen (anders ben je te laat)
- probeer met het oriënteren een idee te krijgen van de prijzen, en waarom een huis voor een bepaalde prijs weg is gegaan.
- Bedenk ten alle tijden wat JIJ wilt betalen voor een huis, niet wat dat huis echt waard is. dat komt daarna pas. Je wilt niet hebben dat je eigenlijk veel meer voor een huis betaald dat je het niet echt waard vind.

paar kleine notities:
- ik wist exact wat mijn budget was wat dingen makkelijker maakt
- Ik moet niet weg uit mijn huidige woning, dus ik had ook geen tijdsdruk.

En nog een paar notities over een aankoopmakelaar:
- Ze hebben natuurlijk een beetje een beeld over de prijzen, maar eigenlijk weet niemand wat de prijzen doen in de huidige markt. zelfs de verkopende makelaars niet.

- praktisch alle huizen gaan op Funda. ik heb in mijn 4 maanden 1x gehad dat een huis verkocht was toen hij net op funda gekomen was (Dus de bezichtiging werd afgebeld)

- ze hebben zeker een meerwaarde voor sommige mensen, maar als jij er tijd in wilt investeren en sterk in je schoenen staat voor het bieden is het prima zelf te doen.
Het lijkt wel alsof ze schetsen dat het niet te doen is zonder aankoop makelaar. (goede marketing though)

Letop: dit is mijn prijsklasse. ik heb ook verhalen gehoord dat er voor appartementen soms alleen maar mensen met verkoopmakelaars worden toegelaten. wat ik belachelijk vind, maarja dat is de huidige markt.

Ik hoop dat mensen wat hebben aan mijn ervaringen. en ja het was soms wat spannend, maar dat hoort er bij. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@fjux Mooie verwoorde ervaring. En gefeliciteerd met het huis.

Hoewel ik financieel aardig onderlegd/zelfredzaam ben, zou ik de volgende keer ook weer een adviseur inschakelen. Al was het maar om een beetje kritische vragen te kunnen stellen en te kunnen sparren over de uiteindelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
MikeyMan schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:50:
@fjux Mooie verwoorde ervaring. En gefeliciteerd met het huis.

Hoewel ik financieel aardig onderlegd/zelfredzaam ben, zou ik de volgende keer ook weer een adviseur inschakelen. Al was het maar om een beetje kritische vragen te kunnen stellen en te kunnen sparren over de uiteindelijke oplossing.
er waren ook nog hier en daar wat addertjes die ik anders niet was tegengekomen.

zoals het feit dat mijn offerte verlengd dient te worden want de overdacht duurt nog even. En per hypotheek verstrekker zijn hier ook weer verschillende regels voor. verschillende duur van de offertes etc.
En dat kan aardig in de kosten gaan lopen als je de verlenging moet betalen.

Nu hoef ik alleen maar te betalen als de rente stijgt, en dan maar voor 2 maanden.
Die nuance was ik zelf waarschijnlijk niet of pas laat tegen gekomen.

Moest helaas wel 400 euro extra betalen voor deze hypotheek omdat er nog een soort tussenpartij tussen zit, maar dat was het wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik blijf het mooi vinden om te lezen dat velen hier de aankoopmakelaar minder nuttig vinden dan de hypotheekadviseur, terwijl ik dus nog altijd blij ben het tegenovergestelde te hebben gedaan. Op zo'n manier dat ook de notaris onder de indruk was door onze opzet. Hij baalde enigzins dat hij het met zijn kennis het anders had gedaan toen hij een paar weken eerder dan ons zelf een huis had gekocht :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 224360

CurlyMo schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:40:
Ik blijf het mooi vinden om te lezen dat velen hier de aankoopmakelaar minder nuttig vinden dan de hypotheekadviseur, terwijl ik dus nog altijd blij ben het tegenovergestelde te hebben gedaan. Op zo'n manier dat ook de notaris onder de indruk was door onze opzet. Hij baalde enigzins dat hij het met zijn kennis het anders had gedaan toen hij een paar weken eerder dan ons zelf een huis had gekocht :)
Die opzet (in hoofdlijnen) delen zou nog nuttiger zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:50:
[...]

Die opzet (in hoofdlijnen) delen zou nog nuttiger zijn....
Volgens mij al vaker gedaan in dit en andere topics :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Och, onze adviseur was ook nooit met 40% aflossingsvrij/30% Annuïtair en 30% lineair gekomen. Maar uiteindelijk heeft ie daar toch ook wel wat nuttig werk verzet.
Al was het maar met het gekloot met het papierwerk, het sneller terugkrijgen van mijn overwaarde en de kosteloze bankgarantie. :)

Heb m'n best gedaan, maar kon voor mijn situatie geen betere hypotheek vinden. En deze had ik nieteens zelf af kunnen sluiten.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 02-07-2019 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
MikeyMan schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:52:
[...]

Och, onze adviseur was ook nooit met 40% aflossingsvrij/30% Annuïtair en 30% lineair gekomen. Maar uiteindelijk heeft ie daar toch ook wel wat nuttig werk verzet.
Al was het maar met het gekloot met het papierwerk, het sneller terugkrijgen van mijn overwaarde en de kosteloze bankgarantie. :)

Heb m'n best gedaan, maar kon voor mijn situatie geen betere hypotheek vinden. En deze had ik nieteens zelf af kunnen sluiten.
Zo kijk ik ook naar de aankoopmakelaar. Je komt zelf met alle suggesties, je zou het ook zeker zelf kunnen, maar de betreffende persoon vangt ook een zooi gedoe af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

CurlyMo schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:51:
[...]

Volgens mij al vaker gedaan in dit en andere topics :)
Zoekfunctie gebruikt, 4 laatste pagina's bekeken, niks gevonden. Je post nogal veel en meer tijd stop ik er niet in.

Ook niet meer relevant voor mij, een ander kan nog wat tijd erin stoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:56:
[...]

Zoekfunctie gebruikt, 4 laatste pagina's bekeken, niks gevonden. Je post nogal veel en meer tijd stop ik er niet in.

Ook niet meer relevant voor mij, een ander kan nog wat tijd erin stoppen :)
Een DuckDuckGo: "curlymo" got.tweakers.net hypotheek geeft me vrij snel een lijst van alle hypotheek gerelateerde reacties hier van mijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Voor mij de voornaamste redenen om wel met aan adviseur om tafel te gaan zitten:

- Het was voor mij maar €600 duurder (eerste hypotheek dus korting)
- Veel banken werken alleen met een adviseur
- De vergelijkingstools vond ik bar slecht. independer is meer een commerciele partij dan een vergelijkings site geworden
- de €600 meer is ook nog aftrekbaar, dus is het veschil nog minder.

voor de kleine beetje extra geld krijg ik toch veeel meer service terug.

Maar ik vind het zeker goed dat je het nu ook zelf kan/mag regelen, maar ik snap ook dat de banken wat terughoudender er in zijn.

ik heb nu ook een inkomsten verzekering afgesloten die ik niet had gedaan als ik het zelf had gedaan.
ik wist niet eens dat die opties er waren, en dat ze helemaal niet zo duur zijn.

Daarnaast is en blijft het een lening voor 30 jaar..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:57
fjux schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:16:
[...]

Voor mij de voornaamste redenen om wel met aan adviseur om tafel te gaan zitten:

- Het was voor mij maar €600 duurder (eerste hypotheek dus korting)
- Veel banken werken alleen met een adviseur
- De vergelijkingstools vond ik bar slecht. independer is meer een commerciele partij dan een vergelijkings site geworden
- de €600 meer is ook nog aftrekbaar, dus is het veschil nog minder.

voor de kleine beetje extra geld krijg ik toch veeel meer service terug.

Maar ik vind het zeker goed dat je het nu ook zelf kan/mag regelen, maar ik snap ook dat de banken wat terughoudender er in zijn.

ik heb nu ook een inkomsten verzekering afgesloten die ik niet had gedaan als ik het zelf had gedaan.
ik wist niet eens dat die opties er waren, en dat ze helemaal niet zo duur zijn.

Daarnaast is en blijft het een lening voor 30 jaar..........
bij welke partij heb je dit dan zo goedkoop gedaan als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Fr33z schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:18:
[...]

bij welke partij heb je dit dan zo goedkoop gedaan als ik vragen mag?
totale kosten kwamen uit op €1600 voor starters.

meestal wat ik zag is dat met execution only je toch al snel totaal €1000 kwijt was.
Mischien heb ik wat scheef beeld geschetst met '€600,- duurder'

zo niet, Pm. maar ik vind het een beetje raar om hier in de topic specifiek een adviseur aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 22:49

de Peer

under peer review

fjux schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:16:
[...]
En dat vind ik nu het nadeel van die adviseurs. Dat ze je dit soort zaken aan gaan smeren. In de meeste gevallen is dit namelijk niet een verzekering die echt toegevoegde waarde heeft (wel voor hem/haar en de bank, maar niet voor jou).

Denk wel dat het goed is om er bewust van te zijn dat ze hun geld verdienen met het afsluiten van dat soort aanvullende zaken.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 02-07-2019 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
de Peer schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:26:
[...]

En dat vind ik nu het nadeel van die adviseurs. Dat ze je dit soort zaken aan gaan smeren. In de meeste gevallen is dit namelijk niet een verzekering die echt toegevoegde waarde heeft (wel voor hem/haar en de bank, maar niet voor jou).
aansmeren was echt niet van toepassing. ze laten gewoon de situatie zien.
Daarnaast is het natuurlijk een extra product maar ik heb hier zelf voor gekozen.

De enige reden waarom ik er voor heb gekozen is de lage prijs er voor. en zodra de lening minder wordt kan ik hem stop zetten.
zeker omdat de hypotheek volledig betaald wordt door mij vind ik het belangrijk dat ik in geval van Arbeid ongeschiktheid gewoon kan blijven wonen.
Maar het is en blijft jouw keuze. je kan het ook van de andere kant zien, iemand die het niet via een adviseur doet weer misschien niet alle risico's.

Sterker nog het meest idiote was dat een Inkomsten verzekering goedkoper was dan een woonlasten verzekering 8)7

EDIT: wat ik bij mijn adviseur heel prettig vond is dat hij bij alles direct vertelde of hij er provisie voor krijgt en hoeveel. sterker nog als het provisie was op het maandbedrag splits hij het. 50% voor hem andere helft korting voor mij. ik wist dus donders goed dat hij er ook aan verdient.

[ Voor 12% gewijzigd door fjux op 02-07-2019 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

fjux schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:33:
[...]
aansmeren was echt niet van toepassing. ze laten gewoon de situatie zien.
Daarnaast is het natuurlijk een extra product maar ik heb hier zelf voor gekozen.
Het is en blijft een verkoper. Als hij jou het gevoel heeft gegeven dat je dat zelf hebt gekozen, heeft hij het goed gedaan ;)
De enige reden waarom ik er voor heb gekozen is de lage prijs er voor. en zodra de lening minder wordt kan ik hem stop zetten.
Ik neem aan dat het gewoon per maand of jaar opzegbaar is, dus je kunt er ook wel eerder vanaf. Ben je niet in de war met je ORV, want die kan wel verplicht gesteld worden door je bank zolang je loan-to-value nog hoog is.
zeker omdat de hypotheek volledig betaald wordt door mij vind ik het belangrijk dat ik in geval van Arbeid ongeschiktheid gewoon kan blijven wonen.
Klopt. Maar met dit soort verzekeringen is het zaak goed de kleine lettertjes te lezen, er wordt best veel uitgesloten namelijk en vaak ben je daar vanuit je werkgever al voor verzekerd.
Sterker nog het meest idiote was dat een Inkomsten verzekering goedkoper was dan een woonlasten verzekering 8)7
Snap ik niet helemaal. Waarom is dat idioot?
EDIT: wat ik bij mijn adviseur heel prettig vond is dat hij bij alles direct vertelde of hij er provisie voor krijgt en hoeveel. sterker nog als het provisie was op het maandbedrag splits hij het. 50% voor hem andere helft korting voor mij. ik wist dus donders goed dat hij er ook aan verdient.
tsja dat komt transparant over en zo wint hij je vertrouwen. De goedkopere optie heeft hij je misschien niet voorgelegd omdat daar zijn provisie lager was.

Maargoed allemaal geen ramp hoor. Gaat niet om grote bedragen, maar altijd wel goed om (echt) kritisch te blijven en zelf even te googlen op het nut van dergelijke verzekeringen. :)

Ik hoor gewoon te vaak dat mensen hun adviseur als een soort god zien ("want hij legde alles zo goed en netjes uit en ontzorgde ons") en dat álle verzekeringen maar direct bij hem werden afgesloten.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 02-07-2019 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zoals altijd volledig afhankelijk van omstandigheden. Er is geen eenduidig antwoord te vinden.

Een starter is qua hypotheek vaak erg simpel, twee mensen met elk een eigen hypotheek historie een stukje lastiger. En wat als je richting pensioen gaat en zeker wilt zijn dat de partner bij overlijden nog kan blijven wonen? Of je een adviseur nodig hebt hangt dan ook nog van eigen kennis en kunde af.

En een huis kopen in een rustige markt is een stuk eenvoudiger dan in een oververhitte markt er tussen proberen te komen en mee te bieden. En kopen in je eigen regio is makkelijker dan kopen ver van eigen huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
de Peer schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:40:
[...]

Het is en blijft een verkoper. Als hij jou het gevoel heeft gegeven dat je dat zelf hebt gekozen, heeft hij het goed gedaan ;)
En als je hierbij zelf ook een goed gevoel hebt prima toch?

Hier wel gekozen voor adviseur omdat als ondernemer toch wat complexer was.

Had nog een deel aflossingsvrij, maar dat wilde ik niet meer meenemen. Daarnaast hadden wij een bedrag wat acceptabel was als maandlasten. Wist precies wat ik wilde bij nieuwe hypotheek.

Adviseur wilde eerst aflossingsvrij gedeelte nog meenemen. Maar maandlasten waren prima te doen bij volledige annuïteiten. Voorkeur ging uit lineair, maar dan zijn maandlasten stuk hoger. Extra aflossen gaan we toch wel doen want overwinst uit bedrijf is niet meegenomen in berekening. Wordt dus vanzelf lineair als we zelf aflossen.

Aankoopmakelaar hebben wij niet gedaan. Kan zelf wel bieden en in omgeving waar wij gekocht hebben is het geen Randstad gelukkig.Uiteindelijk binnen 6 maanden geschikt huis gevonden. Eerste huis waarop we een bieding gedaan hebben is het ook geworden.

Nu nog een paar weken afwachten op de sleutel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
@de Peer
Je hebt uiteraard ook een punt, maar jij kijkt er wel heel erg negatief naar.

Natuurlijk moet je kritisch blijven, maar jouw beeldvorming lijkt meer dat die mensen alleen maar aan het geld kloppen zijn.

Mijn beeld is meer dat ik hun betaal om voor mij het maximale er uit te halen financieel gezien.

Deze verzekering die ik nu neem kan ook alleen maar genomen worden in combinatie met een hypotheek. en nee het is geen ORV.

Ook heeft hij netjes gekeken naar wat mijn werkgever verzekerd en dat is allemaal mee genomen, en juist op basis van die informatie heb ik de beslissing gemaakt.

Het gevoel wat jij schets heb ik heel sterk met de grote hypotheek ketens zoals de hypotheekshop/hypotheker.

Dit gevoel heb ik totaal niet bij mijn adviseur. Eerste wat ik van hem heb gekregen zijn alle prijzen van alles. daarna zijn we pas in gesprek gegaan. geen addertjes onder het gras. hij heeft gewoon direct gemeld als er iets wat extra kost.

gewoon netjes zaken doen. voor wat hoort wat.

ik heb liever dat ik het meeste belasting voordeel/ hypotheek voordeel heb dan dat ik mijn adviseur aan het uitknijpen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Highfive95 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:52:
[...]

En als je hierbij zelf ook een goed gevoel hebt prima toch?
Mwah, dan ben je dus in een verkooptruc getrapt. Niet leuk om daar later achter te komen. Maar zolang je het niet doorhebt...

Ergens een goed gevoel bij hebben is niet hetzelfde als de meest verstandige keuze.
Wordt dus vanzelf lineair als we zelf aflossen.
Idd, ik zou ook altijd gaan voor annuitair + zelf extra aflossen. Dan heb je meer keuzevrijheid.
Persoonlijk zou ik aflossingsvrij erbij gehouden hebben, maar als je je geld niet wilt investeren in vastgoed of aandelen snap ik jouw keuze ook.
[quote]
fjux schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:53:
@de Peer
Je hebt uiteraard ook een punt, maar jij kijkt er wel heel erg negatief naar.

Natuurlijk moet je kritisch blijven, maar jouw beeldvorming lijkt meer dat die mensen alleen maar aan het geld kloppen zijn.
Dat is inderdaad het beeld dat ik heb. En logisch toch ook als dat onderdeel van het verdienmodel is?
Mijn beeld is meer dat ik hun betaal om voor mij het maximale er uit te halen financieel gezien.
Dan denk ik dat je in veel gevallen bedrogen uit komt :+
Ik vind dat enigzins naief. Natuurlijk hebben ze soms een naam hoog te houden, maar verder verdienen ze er juist aan als jij meer uitgeeft aan extra verzekeringen. Daarnaast zijn veel adviseurs beperkt in wat ze aan kunnen bieden en ze gaan echt niet zeggen: dat kan ik u niet aanbieden, maar adviseur B (concurrent) wel.
Deze verzekering die ik nu neem kan ook alleen maar genomen worden in combinatie met een hypotheek. en nee het is geen ORV.
Opmerkelijk. Daar had ik nog nooit van gehoord. Ik ga me daar eens over inlezen. In dit topic (ok is al oud, 2008) is men niet bepaald positief: hypotheekbescherming zinvol?
Het gevoel wat jij schets heb ik heel sterk met de grote hypotheek ketens zoals de hypotheekshop/hypotheker.
Dit gevoel heb ik totaal niet bij mijn adviseur. Eerste wat ik van hem heb gekregen zijn alle prijzen van alles. daarna zijn we pas in gesprek gegaan. geen addertjes onder het gras. hij heeft gewoon direct gemeld als er iets wat extra kost. gewoon netjes zaken doen. voor wat hoort wat.
Uiteraard zijn er verschillen, maar dat is moeilijk van tevoren te beoordelen. Ik probeer altijd duidelijk te krijgen wat de belangen zijn (mijn belang, en zijn belang) en daar naar te handelen.
Het belang van de adviseur is vooral: klant zoveel mogelijk verzekeringen verkopen maar hem wel het gevoel geven dat hij die ook echt nodig heeft. De klant zelf tot die constatering laten komen maakt de kans groter dat hij het gevoel heeft de keuze zelf gemaakt te hebben (zodat hij later niet komt klagen).
Je eigen belang is vaak: niet al die exta financiele producten afnemen, en wat je wel nodig hebt bij voorkeur elders afsluiten (na een prijsvergelijking) en zeker niet de 'all in 1' verzekeringspakketten met zogenaamde dikke kortingen etc..
ik heb liever dat ik het meeste belasting voordeel/ hypotheek voordeel heb dan dat ik mijn adviseur aan het uitknijpen ben.
Snap ik, maar het één sluit het andere niet uit.
Overigens hoef je met de meeste adviseurs geen medelijden te hebben hoor ;)

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 02-07-2019 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
de Peer schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:46:
[...]
Mwah, dan ben je dus in een verkooptruc getrapt. Niet leuk om daar later achter te komen. Maar zolang je het niet doorhebt...

Ergens een goed gevoel bij hebben is niet hetzelfde als de meest verstandige keuze.
Een goed gevoel en een rationeel weloverwogen keuze. Ach en als je het nooit zal weten is er niks aan de hand. En anders komt er wel ooit een woekerpolis verhaal naar boven. ;)

In mijn geval moet ik ook over van inboedel/opstal verzekering (iets met alleen aanbieden in brabant/zeeland). Nu heb ik een offerte ontvangen van gelieerde verzekeraar. Maar deze is €18,00 duurder per maand tegen dezelfde voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjux
@de Peer
ik hou er maar mee op want dit is geenzins constructief.

jij vindt blijkbaar dat alle adviseurs geld kloppers zijn. ik vind dat niet, en dat ze wel degelijk een meerwaarde hebben. In mijn optiek klinkt het dat je 1 keer een slechte ervaring heb gehad, en dat ze daarom allemaal slecht zijn.

Mijn ervaringen met de financieel adviseur zijn in ieder geval erg positief. Ik heb gewoon al mijn keuzes zelf gemaakt en alle kleine lettertjes ook gelezen.
sterker nog, ik ben blij dat dit naar bovenkwam. als ik arbeidsongeschikt wordt waar ik natuurlijk niet op reken wil ik ook niet nog eens mijn huis uitgezet worden.
En dat was bij mij na 2 jaar welzeker een risico.

voor de inkomsten verzekering hier een linkje: https://www.callasfp.nl/inkomensgarantie/
groot voordeel van deze is dat hij op je salaris is gebaseerd en niet op je hypotheek bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

fjux schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:55:
@de Peer
ik hou er maar mee op want dit is geenzins constructief.

jij vindt blijkbaar dat alle adviseurs geld kloppers zijn. ik vind dat niet, en dat ze wel degelijk een meerwaarde hebben. In mijn optiek klinkt het dat je 1 keer een slechte ervaring heb gehad, en dat ze daarom allemaal slecht zijn.

Mijn ervaringen met de financieel adviseur zijn in ieder geval erg positief. Ik heb gewoon al mijn keuzes zelf gemaakt en alle kleine lettertjes ook gelezen.
sterker nog, ik ben blij dat dit naar bovenkwam. als ik arbeidsongeschikt wordt waar ik natuurlijk niet op reken wil ik ook niet nog eens mijn huis uitgezet worden.
En dat was bij mij na 2 jaar welzeker een risico.

voor de inkomsten verzekering hier een linkje: https://www.callasfp.nl/inkomensgarantie/
groot voordeel van deze is dat hij op je salaris is gebaseerd en niet op je hypotheek bedrag.
Ja we zien het anders. en dat is verder prima.

Ik heb 3x een huis gekocht met adviseur en 3 x tevreden. Ik vind dus ook dat ze meerwaarde hebben, absoluut. Ik constateer alleen dat een adviseur verdient aan wat hij je verkoopt, en dat er daardoor belangenverstrengeling is. Bedankt voor de link, ik ga het eens bekijken. Op het eerste oog prijzig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-06 10:55
Heb recentelijk met mijn vriend een huis gekocht. (Koopakte nog geen week geleden getekend.) Wij hebben een aankoopmakelaar ingehuurd en hier absoluut geen spijt van gehad. Ja, het was fijn om iemand anders het onderhandelen te laten doen, en ja, het was fijn om iemand met veel ervaring en kennis allerlei vragen te kunnen stellen, maar dat zou je inderdaad ook zelf kunnen regelen.

Maar een groot voordeel: Omdat we een aankoopmakelaar meenamen naar de bezichtigingen werden we gelijk serieus genomen door de verkoopmakelaar/verkopers.

Situatie 1: We bieden op een huis. Dat huis was eerder al verkocht, maar de financiering was niet rondgekomen en daardoor stond het huis weer op de markt. De verkopers wilden nu dus zeer graag zekerheid dat dat niet nogmaals zou gebeuren. Zelfs tijdens de bezichtiging zei de verkoopmakelaar, "Oh, maar bij jullie komt dat wel goed. Als iemand met een aankoopmakelaar aan komt zetten weet je dat ze echt serieus bezig zijn."

We hebben dat huis niet gekregen - de uiteindelijke koper kon meer dan een ton eigen geld inleggen - maar we waren met ons relatief lage bod toch op de 2e plek beland. Ondanks dat anderen meer hadden geboden. Puur omdat de verkopers er meer vertrouwen in hadden dat het qua financiering wel goed zat met ons.

Situatie 2: We bieden op een woning en na kort onderhandelen hebben we akkoord. Het uiteindelijke bod was 5k boven de "bieden vanaf" prijs. Er zit wat tijd tussen het akkoord en het tekenen van de koopakte, en in die periode kunnen de kopers nog vrolijk met iemand anders in zee. Niet gebeurd, vorige week koopakte getekend, alles zit goed.

Wat bij het (gezamenlijk) tekenen naar boven kwam is dat er na het akkoord inderdaad nog een bod was gekomen, flink hoger dan ons bod. Eén van de redenen dat de verkopers dat bod hebben afgewezen: Ze hadden bij ons meer vertrouwen erin dat het goed zat en alles netjes zou verlopen. Grotendeels omdat we een aankoopmakelaar hadden.

Dus hoewel je veel werk van een aankoopmakelaar zelf kan doen, heb ik nu zelf meegemaakt dat het toch doorslaggevend kan zijn. In de huidige woningmarkt kan een aankoopmakelaar juist hetgene zijn waardoor je boven de andere biedingen uitstijgt en als betrouwbaar overkomt - en dus misschien met een lager bod toch slaagt.

Voor ons was het echt de 1000 euro waard. En aan mensen die zat zijn van het constant overboden worden raad ik het zeker aan.

[ Voor 1% gewijzigd door TheCory op 03-07-2019 13:34 . Reden: correctie aan/verkoopmakelaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:24
Wij krijgen binnenkort de sleutel van onze woning en hebben goed contact met de verkoper. Nu geeft de verkoper aan dat er geen warm water uit de douche komt (wasbak in de douche wel warm water). Hij vermoed dat het de kraan is, en gaat de kraan vervangen om te kijken of het probleem dan opgelost is.

Mijn vraag is, als het probleem aanwezig blijft ondanks een nieuwe kraan, wat dan? Dienen wij dan verder te onderzoeken naar de oorzaak of is het aan de verkopende partij om dit euvel op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verkopende partij om dit op te lossen. Daar is het rondje voor dat je loopt voor de overdracht bij de notaris :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

naitsoezn schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 17:49:
Verkopende partij om dit op te lossen. Daar is het rondje voor dat je loopt voor de overdracht bij de notaris :)
Inderdaad. Verkopende partij moet dit oplossen, anders dragen ze iets anders over dan de koper had mogen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holdem_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:32
Zou graag wat feedback willen horen over het volgende. Eergisteren zijn wij wezen kijken voor een huis met een prijs van 175.000 Euro. We zijn erg enthousiast en moeten uiterlijk morgen een openingsbod doen. Bij mijn vraag aan de makelaar of er al meer mensen hadden geboden was het antwoord "meerdere"..
Wat zou een goed openingsbod kunnen zijn?
Ik wil niet te hoog bieden omdat er in het bouwkundige rapport ook nog een paar kleine reparaties stonden voor het dak en dakgoten.
Maar zeker ook niet te laag omdat wij hier erg graag willen wonen.
En zouden jullie ook voorbehoud zonder financiering doen aangezien ik een doorstromen ben en ook wat overwaarde heb in mijn huidige appartement?

Bedankt alvast voor de reacties!

Huis in Enschede gevonden via #funda https://www.funda.nl/koop...16926-berninkholthoek-16/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

Untouchablezz20 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 17:47:
Wij krijgen binnenkort de sleutel van onze woning en hebben goed contact met de verkoper. Nu geeft de verkoper aan dat er geen warm water uit de douche komt (wasbak in de douche wel warm water). Hij vermoed dat het de kraan is, en gaat de kraan vervangen om te kijken of het probleem dan opgelost is.

Mijn vraag is, als het probleem aanwezig blijft ondanks een nieuwe kraan, wat dan? Dienen wij dan verder te onderzoeken naar de oorzaak of is het aan de verkopende partij om dit euvel op te lossen?
Beetje flauw misschien, maar probeer eea op de mail te krijgen, voorkomt straks een welles nietes ;).
Holdem_NL schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:48:
Zou graag wat feedback willen horen over het volgende. Eergisteren zijn wij wezen kijken voor een huis met een prijs van 175.000 Euro. We zijn erg enthousiast en moeten uiterlijk morgen een openingsbod doen. Bij mijn vraag aan de makelaar of er al meer mensen hadden geboden was het antwoord "meerdere"..
Ik wil niet te hoog bieden omdat er in het bouwkundige rapport ook nog een paar kleine reparaties stonden voor het dak en dakgoten.
En zouden jullie ook voorbehoud zonder financiering doen aangezien ik een doorstromen ben en ook wat overwaarde heb in mijn huidige appartement?

Huis in Enschede gevonden via #funda https://www.funda.nl/koop...16926-berninkholthoek-16/
Niets over te zeggen. Echt helemaal niets. Je kunt 20k boven de vraagprijs bieden en de pech hebben dat iemand 21k biedt, of je kunt 5k onder de vraagprijs hebben en het geluk dat er geen andere gegadigden zijn en dat verkopers er snel vanaf willen. Zo hadden wij uiteindelijk 1 bod ontvangen ruim boven de vraagprijs, als koper de vraagprijs bood had ie m ook gehad... en dat in een zeer gewilde buurt waarvan veel kopers al afhaken omdat ze toch steeds achter het net vissen.

Leg de prijs neer wat jij het waard vindt (goed uitgangspunt is bv de maandlasten indien je volledig gaat aflossen), wil je het graag hebben dan biedt je iets meer, en als er voor deze 100 andere woningen zijn iets minder. Dat is de enige manier om slapeloze nachten te voorkomen :).

[ Voor 55% gewijzigd door Sport_Life op 07-07-2019 15:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 13:02
Ik zit ook midden in het proces van de aankoop van een woning. Nu ja, hopelijk zit ik al over het midden.

Zelf heb ik heel lang naar allerlei woningen op Funda e.d. lopen staren en heb ik een Excelsheetje aangelegd. Dan dienen de "kolommen" zich al vrij snel aan, m.a.w. de factoren die ik belangrijk vind aan een woning. Dat is een beetje mijn manier om alles een beetje te laten bezinken en voor mezelf te bepalen waar in nu eigenlijk naar op zoek ben. Ook merk je dan op dat woningen over het algemeen vrij snel verdwijnen (grote stad buiten de Randstad).

Toen ik eenmaal besloten had om koppen met spijkers te gaan slaan heb ik vanwege de snelheid van de markt dan ook in een paar weken tijd een heleboel geregeld. Als eerste 4 of 5 oriënterende (gratis) gesprekken gevoerd met hypotheekadviseurs. Zoveel mogelijk documenten geüpload/gemaild waar nodig. Daarbij merkte ik echt een enorm verschil van aanpak soms, maar ook kennis. Daarbij de "fijnste" uitgekozen en de rest inmiddels al ge-AVG'ed. Financiële situatie helder dus (al was dit nog best wel een "gezeik" ivm relatief groot component variabele inkomsten, maar het UWV verzekeringsbericht + kopie contract voor vaste aanstelling bood daar uitkomst).

Toen heb ik een aankoopmakelaar (Libero) ingeschakeld en heb ik in totaal 4 bezichtigen gedaan in een spanne van 2 weken en besloten om op één huis een openingsbod te laten doen door de aankoopmakelaar. Was 1.5k boven de vraag/vanafprijs. Dit was in eerste instantie afgewezen, maar de aankoopmakelaar wist wel boven water te krijgen dat er "slechts" 1 andere serieus geïnteresseerde partij was en dat als ik er 5k boven zou gaan zitten, ik heb bod zou winnen. Dat was ook het bod wat ik zelf (waarschijnlijk al in eerste aanleg) had geboden, dus ik kon me er wel in vinden. Maar dat betekende ook dat ik wel enigszins vraagtekens had bij het nut van de aankoopmakelaar. Vanuit mijn omgeving hoorde ik dat het schijnbaar sowieso wel vreemd is dat ik de gelegenheid heb gekregen een tweede bod te mogen doen.

Ook hoorde ik deze week bij het ondertekenen van de koopovereenkomst dat ik het was geworden omdat ik een aankoopmakelaar had en de andere partij met ongeveer een even hoog bod niet. Dus toen moest ik mijn mening toch maar even herzien. Blijkbaar is het méér dan marketingpraat van de aankoopmakelaar dat je serieuzer wordt genomen als je een aankoopmakelaar in de arm hebt genomen. En de kosten vallen ook nog wel mee, zeker omdat je er een taxatie en bouwkundige keuring bij krijgt. En het advies wat betreft de overeenkomst en de keuze van de notaris was ook welkom. Kan me dus vinden in wat @TheCory ook aangeeft. Wel merk ik dat (in ieder geval Libero) een duidelijke scope heeft. Ze gaan niet "mee" op bezichtigingen of helpen je bij de zoektocht. Ook zijn ze niet aanwezig bij het tekenen van de overeenkomst (maar deze wordt dus wel op afstand juridisch gescreend en waar nodig toegelicht). Maar goed, dat kan ook niet voor die prijs lijkt me zo.

Enfin, zit nu in de "grace period" van 3 (werk)dagen na het ondertekenen van het contract. Het enige wat nu nog roet in het eten kan gooien is de financiering of heel misschien de taxatie (ik wil 100-106% lenen). Het taxatierapport is nog niet binnen, maar gelukkig heb ik al wel informeel van de taxateur te horen gekregen dat die 100% sowieso gaat lukken en de 6% voor verduurzaming waarschijnlijk ook). Mijn hypotheekadviseur heeft inmiddels alle benodigde documenten (behalve het taxatierapport dan) en voorziet geen problemen, maar ik zie dan toch wel weer beren op de weg zoals het feit dat mijn toetsinkomen is gebaseerd op het UWV-verzekeringsbericht, of dat ik een vrij hoge studieschuld heb/had, waarvan ik 20k extra heb afgelost om zo een lagere "reken"-schuld te krijgen. Dat zijn allemaal zaken waar een geldverstrekker moeilijk over zou kunnen gaan doen. Maar dat is vast gewoon gezonde spanning :).

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-06 16:12

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

@HarmoniousVibe Klinkt in ieder geval of je alles goed in overweging hebt genomen. Eerste huis?

[ Voor 10% gewijzigd door N1ckk op 08-07-2019 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

HarmoniousVibe schreef op maandag 8 juli 2019 @ 01:03:
Vanuit mijn omgeving hoorde ik dat het schijnbaar sowieso wel vreemd is dat ik de gelegenheid heb gekregen een tweede bod te mogen doen.
Niks vreemds aan, als een verkoper twee bieders rond de vraagprijs heeft kan hij zo erg gemakkelijk wat extra duizend euro pakken. Het is bij jou ook gelukt zo te zien ;)
Ook hoorde ik deze week bij het ondertekenen van de koopovereenkomst dat ik het was geworden omdat ik een aankoopmakelaar had en de andere partij met ongeveer een even hoog bod niet. Dus toen moest ik mijn mening toch maar even herzien. Blijkbaar is het méér dan marketingpraat van de aankoopmakelaar dat je serieuzer wordt genomen als je een aankoopmakelaar in de arm hebt genomen.
Het geeft mij als verkoper ook wel vertrouwen, vaak zullen makelaars naar iemand z'n financiering hebben gevraagd en deze persoon aangespoord hebben dat al duidelijk te krijgen. Dan is de kans groter dat iemand ook kan betalen wat hij bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Holdem_NL schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:48:

Jullie hebben geen aankoopmakelaar? Deze hebben namelijk meestal wel een goed idee wat er voor nodig zou moeten zijn, in elk geval ongeveer.

Wel weet ik dat bij ons in de regio (Utrecht) dit soort staterswoningen als warme broodjes over de toonbank baan. Misschien is dat in Enschede anders, dat kan ik moeilijk beoordelen. Maar om een idee te geven, mijn woning stond ook te koop voor 175k en is uiteindelijk voor 188k verkocht.

Als er werkelijk meerdere gegadigden zijn dan is de kans groot dat je wel boven de vraagprijs moet gaan zitten... hoe ver, dat is een beetje aan jou. Klopt ook met het andere advies dat je moet bieden wat je het waard vindt en/of wat je aan maandlasten kan en wil afdragen om daar uiteindelijk te kunnen wonen.

Wel denk ik dat als je structureel te weinig (en dat kan dus soms al zijn net onder/boven/precies de vraagprijs) biedt op dit soort woningen, dat het een frustrerende zoektocht kan gaan worden. Dit is ook denk ik precies de reden waarom mijn woning toch nog best voor heel wat meer is verkocht dan ik aanvankelijk had verwacht. Het zijn waarschijnlijk mensen die keer op keer misgrijpen en dan toch wanhopig worden. Dan doet de overspannen woningmarkt zijn werk. Leuk voor de verkopende partij, minder voor de aankopende. Ik hoop dat het Enschede wat minder van toepassing is. Succes in elk geval ;)

edit: de kans is overigens groot (dat was bij mij ook zo) dat de makelaar de strategie hanteert om bij meerdere bieders na het openingsbod nog eenmaal een finaal eindbod te laten doen. Je kunt dus misschien eerst voorzichtig bieden en daarna nog een uiterste poging doen (maar met 'uiterst' bedoel ik echt alleen met wat je zelf nog comfortabel vindt. Hangt er ook een beetje vanaf hoe snel je een ander huis wilt, of dat je wel geduld hebt en dat er genoeg ander aanbod is).

[ Voor 9% gewijzigd door LuNaTiC op 08-07-2019 08:29 ]

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Vorige week is de voorlopige koopakte van ons huidige huis getekend, wat het laatste benodigde stuk was voor het aanvragen van de nieuwe hypotheek bij BLG. Ontbindende voorwaarden datum loopt vandaag af, maar we hebben uitstel aangevraagd (en gekregen) tot deze donderdag. BLG rekent 3 werkdagen voor het verwerken en goed- danwel afkeuren van de hypotheek aanvraag, dus uiterlijk woensdag hebben we antwoord :Y

A.s woensdag een bouwkundige keuring van VEH, samen met onze makelaar, de koper, de keurder (uiteraard :+ ) en ikzelf. Als daar niets geks uitkomt is het wachten tot de financiën rond zijnv a de kopende partij en kunnen we gaan inpakken.

01-10 de sleutel, 2 weken klussen, verhuizen, oude huis netjes opleveren en 01-11 is dan alles in kannen en kruiken :Y oOo
LuNaTiC schreef op maandag 8 juli 2019 @ 08:28:
[...]

Jullie hebben geen aankoopmakelaar? Deze hebben namelijk meestal wel een goed idee wat er voor nodig zou moeten zijn, in elk geval ongeveer.

Wel weet ik dat bij ons in de regio (Utrecht) dit soort staterswoningen als warme broodjes over de toonbank baan. Misschien is dat in Enschede anders, dat kan ik moeilijk beoordelen. Maar om een idee te geven, mijn woning stond ook te koop voor 175k en is uiteindelijk voor 188k verkocht.

Als er werkelijk meerdere gegadigden zijn dan is de kans groot dat je wel boven de vraagprijs moet gaan zitten... hoe ver, dat is een beetje aan jou. Klopt ook met het andere advies dat je moet bieden wat je het waard vindt en/of wat je aan maandlasten kan en wil afdragen om daar uiteindelijk te kunnen wonen.

Wel denk ik dat als je structureel te weinig (en dat kan dus soms al zijn net onder/boven/precies de vraagprijs) biedt op dit soort woningen, dat het een frustrerende zoektocht kan gaan worden. Dit is ook denk ik precies de reden waarom mijn woning toch nog best voor heel wat meer is verkocht dan ik aanvankelijk had verwacht. Het zijn waarschijnlijk mensen die keer op keer misgrijpen en dan toch wanhopig worden. Dan doet de overspannen woningmarkt zijn werk. Leuk voor de verkopende partij, minder voor de aankopende. Ik hoop dat het Enschede wat minder van toepassing is. Succes in elk geval ;)

edit: de kans is overigens groot (dat was bij mij ook zo) dat de makelaar de strategie hanteert om bij meerdere bieders na het openingsbod nog eenmaal een finaal eindbod te laten doen. Je kunt dus misschien eerst voorzichtig bieden en daarna nog een uiterste poging doen (maar met 'uiterst' bedoel ik echt alleen met wat je zelf nog comfortabel vindt. Hangt er ook een beetje vanaf hoe snel je een ander huis wilt, of dat je wel geduld hebt en dat er genoeg ander aanbod is).
Hier niet anders in Purmerend; huis te koop gezet voor 235, verkocht voor 252. Ik denk dat in de Randstad, woningen onder de 250k hoe dan ook boven de vraagprijs verkocht worden (mits fatsoenlijke staat) en niet veel langer dan een week of 2 te koop staan. Had ook 18 bezichtigingen in 1 week tijd,op de eerste dag 2 biedingen :X

[ Voor 59% gewijzigd door Notna op 08-07-2019 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Tsurany schreef op maandag 8 juli 2019 @ 08:02:
[...]

Niks vreemds aan, als een verkoper twee bieders rond de vraagprijs heeft kan hij zo erg gemakkelijk wat extra duizend euro pakken. Het is bij jou ook gelukt zo te zien ;)
Haha ja dat dacht ik ook inderdaad, maar tijdens het tekenen van de overeenkomst kreeg ik te horen dat de tweede gegadige op 500 euro na hetzelfde bod had uitgebracht. De verkopende partij had op dat moment geen reden meer om daarover tegen mij te liegen (al kunnen sommige mensen het gewoon niet helpen en blijven ze 100% van de tijd in de verkoopmodus zitten, ook al is het in kannen en kruiken).

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

HarmoniousVibe schreef op maandag 8 juli 2019 @ 08:39:
[...]

Haha ja dat dacht ik ook inderdaad, maar tijdens het tekenen van de overeenkomst kreeg ik te horen dat de tweede gegadige op 500 euro na hetzelfde bod had uitgebracht. De verkopende partij had op dat moment geen reden meer om daarover tegen mij te liegen (al kunnen sommige mensen het gewoon niet helpen en blijven ze 100% van de tijd in de verkoopmodus zitten, ook al is het in kannen en kruiken).
Het hoeft ook geen leugen te zijn hoor. Ik vind het echter apart dat jouw omgeving aangeeft dat een tweede ronde een vreemd verschijnsel is terwijl het als verkoper juist het meest logische is om te doen wanneer je meerdere bieders hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ach ja, dat was ook maar n=2 ofzo. Maar mijn broer heeft wel al 3 keer een bod uitgebracht dat is afgewezen, zonder een kans te hebben gekregen een tweede bod uit te brengen (dat hadden ze best gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Vandaag klikt voor ons de rente (of naja officieel morgen, maar Rabobank update altijd op maandag) vast voor onze hypotheek, hij staat nu in ieder geval 0,05% lager dan de offerte, maar goed alles is meegenomen toch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
LuNaTiC schreef op maandag 8 juli 2019 @ 08:28:
[...]
In de funda geschiedenis voor deze wijk stonden meerdere woningen lang te koop. Andere woningen zijn zelfs in prijs gedaald tov vraagprijs (200K -> 190K). Dit is geen Utrecht :)

Aankoopmakelaar zou hier mogelijk veel helpen, dan heb je een beter idee van wat er echt nog verkoopt/gewild is in deze wijk. Het lijkt mij in ieder geval de buitenrand van een buitenwijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalvE
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-06 07:43
Wat betaalt men tegenwoordig voor een onafhankelijke hypotheekadviseur?

Ik kreeg onlangs een offerte van 3.000 euro, daar schrok ik wel een beetje van. 3.5 jaar geleden betaalde ik zo'n 1.800 euro (dat was bij een bank, dus zal wel goedkoper zijn).

Voordeel van deze is: onafhankelijk, dus ik kan echt elke hypotheekverstrekker kiezen die ik wil. En deze heeft een goede relatie met onze aankoopmakelaar (hoeveel ik daar in de praktijk van heb weet ik niet, maar ze verkopen dit natuurlijk als groot pluspunt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PascalvE schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:32:
Wat betaalt men tegenwoordig voor een onafhankelijke hypotheekadviseur?

Ik kreeg onlangs een offerte van 3.000 euro, daar schrok ik wel een beetje van. 3.5 jaar geleden betaalde ik zo'n 1.800 euro (dat was bij een bank, dus zal wel goedkoper zijn).

Voordeel van deze is: onafhankelijk, dus ik kan echt elke hypotheekverstrekker kiezen die ik wil. En deze heeft een goede relatie met onze aankoopmakelaar (hoeveel ik daar in de praktijk van heb weet ik niet, maar ze verkopen dit natuurlijk als groot pluspunt).
Geloof dat daar in dit topic wel e.e.a. over te vinden is :P

Hint: ik was nog niet de helft kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Wij betalen er 1500 voor...

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Pagina: 1 ... 101 ... 358 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7