Na al een poosje aan het lurken te zijn in het topic ga ik ook mijn ervaring maar eens delen.
Het viel mij vooral op dat er in het topic naast ook hulp geboden wordt aan mensen ook veel mensen simpelweg aan het klagen zijn en/of in mijn optiek onredelijk zijn.
We zitten als kopers nu eenmaal in een K positie. Maar we kiezen er ook zelf voor om nu een huis te kopen.
Ik ben met dit soort zaken altijd redelijk nuchter, ik wil nu een huis kopen, ik weet dat de markt erg krap is dus ik weet dat ik het moeilijk ga krijgen. maar als echte Hollander wil ik natuurlijk geen cent te veel uitgeven.
Voor mij was een aankoop makelaar dan dus ook not done. ondanks het feit dat je er op iedere site en iedere mail helemaal mee wordt dood gegooid. ik vind nog steeds achteraf dat het helemaal niet nodig is, tenzij je het hele koop proces maar niets vind, maar dan zou ik nu geen huis gaan kopen.
ik was in de buurt van Utrecht aan het kijken en had voor mezelf al een lijstje met wensen:
- Relatief nieuwbouw (ik wil een goed geïsoleerd huis)
- Tuin
- ruimte om te groeien in de gezins situatie
- eigen parkeerplek voor EV
oftewel de typische een gezin woningen.
Ik ben gewoon begonnen op funda en direct gaan kijken bij alles wat me interessant leek. je moet tenslotte ervaring op doen. gelijk op de eerste dag ben ik een huis tegen gekomen wat mij heel leuk leek, maar ik was nogal bang dat ik het leuk vond omdat ik het leuk vind om een nieuw huis te hebben in plaats van echt dat huis leuk vond. Wel op geboden, maar niet over de max want ik kende de markt niet echt. Bod op het randje verloren.
Achteraf gezien vond ik die woning ook echt heel leuk, maarja helaas, dat wist ik op dat moment niet 100% zeker.
Na een paar keer kijken bij huizen krijg je toch echt wel een idee van de stijl huizen, wat je wel prettig vind en wat niet. Na 1 maand hier en daar kijken merkte ik dat het kijken echt minder werd, ik zag vooraf al op de foto's of ik het wel of niet iets vond.
Hier en daar nog op wat huizen geboden, maar niet al te veel omdat ik het huis wel leuk vond maar niet super. soms was de afwerking slecht, soms slechte keuken etc. maar je begint je wel af te vragen of je eisen niet te hoog zijn.
1 bod echt op een absurde manier verloren waar iemand praktisch 20% boven de vraagprijs zag
Uiteindelijk een huis gevonden wat ik echt heel erg leuk vond. Dus hier serieus op bieden.
Het bied proces:
Dit is in de huidge markt ronduit vervelend. ik ben direct voor een eindbod gegaan, en ik denk dat het bij mij in Utrecht ook eigenlijk de enige manier is. bij alle huizen waar ik ben wezen kijken heb ik ook even gevraagd voor welk bedrag het huis waarschijnlijk weg ging zodat ik een beetje een beeld had van de prijzen. De vraagprijzen stegen niet echt meer, maar er word soms wel tot zn 10% overboden.
uiteindelijk een belletje gekregen van de makelaar dat er 2 biedingen waren met exact gelijke voorwaarden en bedrag. hier was ik er 1 van.
En de kopers konden uiteraard niet kiezen (Duh, had ik ook gedaan met verkoop)
Dus portemonnee opentrekken en bod aanpassen.
Ik heb hier super veel geluk gehad om met het 2e bod net 1000 euro meer te bieden dan de andere partij, en het huis was van mij! Tijd voor een borrel!!!!
Nu zijn alle financiën rond dus vandaar dat ik het allemaal post.
Financiële stuk, ik heb heel lang zitten twijfelen om het zelf te doen (execution only) of met een adviseur aan tafel te gaan zitten.
ik ben voor een adviseur gegaan omdat ik ook aardig wat eigen geld er in heb zitten.
Achteraf gezien kan ik het iedereen aanraden om een adviseur te nemen. het kost iets meer maar vond het verschil ook niet echt heel groot.
wat ik zag is dat je met execution only ook al vaak richting de €1000 gaat. en een adviseur koste mij 1600-2000 euro.
En dit is allemaal aftrekbaar van de belasting!
De adviseur geeft een goed beeld van de situatie en kijkt ook naar slimmigheden. voorbeeld waar ik zelf nooit aan gedacht had:
Bij mijn werkgever sparen we voor het pensioen via banksparen, dus ik krijg meer loon wat ik op een aparte rekening moet zetten en daar krijg ik de belasting weer van terug.
mijn adviseur kwam met het idee om dat geld niet meer op die rekening te zetten maar juist te gebruiken als extra aflossing. dit vonden ze bij mijn werkgever alleen maar beter.
En dat levert uiteindelijk veel meer geld op dan de rente die ik krijg op die andere rekening.
Ik wil wel adviseren om te gaan voor een hypotheek/financieel adviseur, en dan liever de ZZP'ers/kleine bedrijven dan de hypotheek shop etc. dat geeft mij altijd het gevoel dat je maar een nummertje bent. Bij ZZP ben je toch echt wel de klant, en helpen zij jou om alles er uit te krijgen wat er te halen valt.
kortom;
ik ben totaal een maandje of 4 a 5 bezig nu.
totaal 3 maanden gekeken voor ik een huis had, maar dat had eerder met mijn eisen te maken.
Ik heb alles erg positief ervaren, zolang je er maar vrede mee hebt dat de markt nu eenmaal zo is.
Tips die ik graag mee geef aan andere:
- Zorg er voor dat je weet wat je budget is, het liefst zo exact mogelijk
- Ga niet kijken bij huizen die net binnen je budget vallen, want zodra er wordt overboden haal je het niet meer. dit werkt alleen maar negatief voor je zelf. (in de orientierende fase wel gewoon gaan kijken voor ideeën!!!)
- Ga uit van overbieden met de prijzen die je op funda ziet
- Een aankoopmakelaar is echt niet nodig, alleen vergt dit dan wel wat tijd van jou, iedere ochtend op funda, zodra er iets online komt DIRECT bellen (anders ben je te laat)
- probeer met het oriënteren een idee te krijgen van de prijzen, en waarom een huis voor een bepaalde prijs weg is gegaan.
- Bedenk ten alle tijden wat JIJ wilt betalen voor een huis, niet wat dat huis echt waard is. dat komt daarna pas. Je wilt niet hebben dat je eigenlijk veel meer voor een huis betaald dat je het niet echt waard vind.
paar kleine notities:
- ik wist exact wat mijn budget was wat dingen makkelijker maakt
- Ik moet niet weg uit mijn huidige woning, dus ik had ook geen tijdsdruk.
En nog een paar notities over een aankoopmakelaar:
- Ze hebben natuurlijk een beetje een beeld over de prijzen, maar eigenlijk weet niemand wat de prijzen doen in de huidige markt. zelfs de verkopende makelaars niet.
- praktisch alle huizen gaan op Funda. ik heb in mijn 4 maanden 1x gehad dat een huis verkocht was toen hij net op funda gekomen was (Dus de bezichtiging werd afgebeld)
- ze hebben zeker een meerwaarde voor sommige mensen, maar als jij er tijd in wilt investeren en sterk in je schoenen staat voor het bieden is het prima zelf te doen.
Het lijkt wel alsof ze schetsen dat het niet te doen is zonder aankoop makelaar. (goede marketing though)
Letop: dit is mijn prijsklasse. ik heb ook verhalen gehoord dat er voor appartementen soms alleen maar mensen met verkoopmakelaars worden toegelaten. wat ik belachelijk vind, maarja dat is de huidige markt.
Ik hoop dat mensen wat hebben aan mijn ervaringen. en ja het was soms wat spannend, maar dat hoort er bij.