Anoniem: 266924 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 20:52:
[...]
Onder welke omstandigheden ? Ik heb testresultaten van een radiator fabrikant, ik meen Jaga, gelezen waarbij men metingen deed om te kijken hoe en wanneer koudeval bestreden kan worden. Dan dient er minimaal een verschil van ik meen 8C te zijn voor er uberhaupt sprake is van convectie.
Dit is één van de redenen dat HTV radiatoren zo veel aan vermogen inboeten bij lage temperatuur

Voor de duidelijkheid, plafondverwarming werkt, maar werkt met hogere temperaturen dan vloerverwarming voor hetzelfde vermogen.
Juist omdat er geen convectie is (dit kan ook een voordeel zijn).
En het benodigd vermogen is afhankelijk van het warmteverlies van de woning (hetzelfde bij vloerverwarming en plafondverwarming bij afdoende isolatie) en het ervaren comfort (hier zou plafondverwarming een voordeel kunnen hebben).
Maar goed, men neme een radiator van 0.5 x 2 meter, 60 graden, in een omgeving van 20 graden.
Hij straalt aan beide kanten dus stralend oppervlak is 2 m².
Stefan-Boltzmann (zie eerdere link) zegt dat het uitgestraalde vermogen dan 1394 watt is.
De omgeving straat terug met 836 watt dus netto blijft er voor deze "radiator" 558 watt straling over.
Dat voel je echt wel, maar een beetje radiator (T22) van deze grootte staat voor 3000 watt in de boeken.
De rest van het vermogen is dus convectie.
En dan heb ik nog niet meegerekend dat de wand waaraan de radiator gemonteerd is, warmer is (dus harder terugstraalt) en een radiator toch geen blackbody is