Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.056 views

Anoniem: 266924

Gipslaat/Stralingskiller, dit is een gipsplaat welke ondertussen 1 uur tegen de radiator staat.
Gipsplaat/Stralingskiller

[ Voor 89% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 17-11-2016 18:52 . Reden: tekst aangevuld ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:10
Toch zit ik even op google te kijken en ze spreken over afwerken met leem kalk of gips van 30 mm

1 PVoutput . Dongen NB

reneeke1970 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 18:48:
[...]

Toch zit ik even op google te kijken en ze spreken over afwerken met leem kalk of gips van 30 mm
De "deskundigen" zeggen dat ?

• reneeke1970
Wodan89 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 18:41:
[...]

punt is dat er bij sommige weersomstandigheden ik in een periode van 16h te weinig totaal vermogen heb
wil ik dat gaan overbruggen dan zou ik dus 16h water van 34c op voorraad moeten houden.

iets van 20m3 dus

dan is het makkelijker als de WP wat meer uren maakt lijkt me :)
Dan begrijp je mij niet, een buffer als energie opslag. Je laat hem de buffer opwarmen, hij krijgt daarmee al een voorsprong. Een andere pomp haalt warmte uit het vat zodra daar vraag naar is. Vervolgens gaat de wp weer proberen om de energie opslag te vullen. Als er veel energie weg is en hij heeft weinig capaciteit dan duurt dit uren. Is het andersom dan is ie met half uur klaar. Is hij niet in staat om bij te benen dan is hij gewoon echt te klein in capaciteit.
Of je kiest ervoor om de energie opslag te verhogen door middel van temperatuur verhoging. Dit gaat wel ten koste van energie gebruik maar je kunt misschien op deze manier van vooruit energie produceren wel met een maatje kleinere wp af op je huis.....

1 PVoutput . Dongen NB

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-06 13:19
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 18:47:
Gipslaat/Stralingskiller, dit is een gipsplaat welke ondertussen 1 uur tegen de radiator staat.
[afbeelding]
Dat kun je zo niet zeggen. Wat jij nu laat zien is dat de de oppervlaktetemperatuur van het gips (onderste helft) niet hoger is dan 20 graden.
Dat betekent blijkbaar de hoeveelheid energie die door de radiatoren dmv warmtestraling wordt overgedragen beperkt is. Die plaat staat nu voor een deel ook nog in de koude aanstromende lucht, die koelt de plaat blijkbaar effectief af. Als je die plaat nu eens bovenop je radiator zet, dan warmt hij op en zal hij een hogere temperatuur krijgen en meer warmte uitstralen...

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• reneeke1970
Ja zo leggen bedrijven de voor en nadelen uit van vloer wand of plafond verwarmen. Maar een stucadoor laten komen en dicht smeren is toch handigst en goedkoopst of niet?
Een gipsplaat houd inderdaad de straling tegen maar dat komt doordat er geen direct contact is toch? Als hij in de plaat zit zou het wel goed zijn

1 PVoutput . Dongen NB

mightym schreef op donderdag 17 november 2016 @ 18:59:
[...]

Dat kun je zo niet zeggen. Wat jij nu laat zien is dat de de oppervlaktetemperatuur van het gips (onderste helft) niet hoger is dan 20 graden.
Dat betekent blijkbaar de hoeveelheid energie die door de radiatoren dmv warmtestraling wordt overgedragen beperkt is. Die plaat staat nu voor een deel ook nog in de koude aanstromende lucht, die koelt de plaat blijkbaar effectief af. Als je die plaat nu eens bovenop je radiator zet, dan warmt hij op en zal hij een hogere temperatuur krijgen en meer warmte uitstralen...
Behoudens de temperatuur, 'zie' je de radiator nog achter de gipsplaat ? Energie/Electro magnetische straling gaat van hoog naar laag energetisch niveau. Het begrip 'koudestraling' betekend hoge energiestroom/veel energieverlies van ons, 37C, naar aanmerkelijk koudere oppervlakten. Is dat oppervlak ergens tussen de 20-22 vinden we dat gemiddeld prima maar als bijv. een raam 10-12C en we staan er dichtbij dan wordt het vervelend, niet omdat dat raam naar ons straalt, maar omdat wij onevenredig veel naar dat raam stralen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/n0I8UapbgIEbFtcbzTun3zZR/full.jpg

reneeke1970 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 18:59:
[...]

Ja zo leggen bedrijven de voor en nadelen uit van vloer wand of plafond verwarmen. Maar een stucadoor laten komen en dicht smeren is toch handigst en goedkoopst of niet?
Een gipsplaat houd inderdaad de straling tegen maar dat komt doordat er geen direct contact is toch? Als hij in de plaat zit zou het wel goed zijn
Goed zijn is natuurlijk een relatief begrip, je zou er toch denk ik ook niet voor kiezen om je radiatoren in de muur achter een gipsplaat te zetten ? Ja ik snap wel je wilt niet tegen die lelijk slangen aankijken, maar daar moet toch wel iets slimmers op bedacht kunnen worden ?
Ik had een tijdje terug een mailwisseling met een gast-docent van TU-Eindhoven, de praktijkdeskundige van een gerenomeerd adviesbureau, die beweerde dat om warmte afgifte uberhaupt te krijgen dat de leidingen in massa opgesloten moesten worden. Die had het begrip straling ook niet op zijn netvlies.

• reneeke1970
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 19:38:
[...]

Goed zijn is natuurlijk een relatief begrip, je zou er toch denk ik ook niet voor kiezen om je radiatoren in de muur achter een gipsplaat te zetten ? Ja ik snap wel je wilt niet tegen die lelijk slangen aankijken, maar daar moet toch wel iets slimmers op bedacht kunnen worden ?
Ik had een tijdje terug een mailwisseling met een gast-docent van TU-Eindhoven, de praktijkdeskundige van een gerenomeerd adviesbureau, die beweerde dat om warmte afgifte uberhaupt te krijgen dat de leidingen in massa opgesloten moesten worden. Die had het begrip straling ook niet op zijn netvlies.
Nou volgens mij heeft hij gelijk. Plaats een betonnen plaat voor je radiator of slangen, en die worden in geen honderd jaar warm door straling. Stop de slang of ijzeren plaat in de beton, massa dus, en door het directe contact is hij in mum van tijd warm. Kijk maar naar de vloer.....

1 PVoutput . Dongen NB

reneeke1970 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 19:43:
[...]

Nou volgens mij heeft hij gelijk. Plaats een betonnen plaat voor je radiator of slangen, en die worden in geen honderd jaar warm door straling. Stop de slang of ijzeren plaat in de beton, massa dus, en door het directe contact is hij in mum van tijd warm. Kijk maar naar de vloer.....
Maak maar eens IR-opnames van buitenmuren als de zon schijnt, worden echt behoorlijk warm door straling, daar is echt geen kontakt voor nodig. Natuurlijk werkt conductie.geleiding ook, alleen minder goed/efficient als straling. We gebruiken muren van steen en beton om ons van de koude buitenwereld af te schermen, een isolator dus.

reneeke1970 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 19:43:
[...]

Ga hier http://www.wth.nl/Pages/nl-NL/Default/Afgifteberekening maar eens spelen met de dikte van de afwerklaag en kijk hoe dat de afgifte capaciteit beinvloedt.

• reneeke1970
Ja maar de zon is al straling warmte, jij wil warm water omzetten in straling, dat is toch anders

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 19:56:
[...]

Ga hier http://www.wth.nl/Pages/nl-NL/Default/Afgifteberekening maar eens spelen met de dikte van de afwerklaag en kijk hoe dat de afgifte capaciteit beinvloedt.
Als je slang 20 is en je wilt 10 dekking voor het scheuren dan kun je niet dunner dan 30 toch?

1 PVoutput . Dongen NB

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 16:35:
[...]

Het is vrij simpel, Daar waar ongeveer 90% zijn/haar LTV/ZLTV in de vloer plaatst, de overige 10% het aan de wand bevestigt wil ik het voorlopig vrijhangend onder het plafond hebben. Verwarming, zie ik als IR-straling, dat is althans de bron, evenals de zon. Als gevolg daar van kan er weliswaar convectie en conductie plaats vinden, maar de straling is de basis welke geen medium nodig heeft en pas verwarming tot gevolg heeft als het objecten raakt. Als voorbeeld op 10km hoogte is het -40C, nog veel hoger is zelfs helemaal 'geen lucht', het verwarmt de aarde pas op het moment dat het de aarde bereikt. Daarna gaat de aarde die energie weer afstaan aan de lucht. Bij zonlicht, dus in de zon is de temperatuur op 10cm v.d. grond ook duidelijk hoger dan op bijv. 2m hoogte. Aan het plafond heb ik de minste hinder van stoelen/banken/kasten om vrij te kunnen stralen t.o.v. vloer- en wandverwarming. Straling heeft geen medium nodig en heeft geen temperatuur.
Plafond gaat er al moeilijk in, vrijhangend dat kan volgens de "deskundigen" al helemaal niet, warmte stijgt zeggen ze dan, ja warme lucht stijgt dat klopt, maar de primaire warmteoverdracht wil ik in ieder geval niet middels convectie of conductie. Sorry voor het lange verhaal. Het is nog langer, maar daar worden sommige mensen wellicht niet zo blij van. Van de week was er ook al iemand die stelde dat er geen zwarte gaten waren, hij zou best gelijk kunnen hebben, stel dat hij gelijk heeft zal het waarschijnlijk nog wel 30-50 jaar duren voor hij ook algemeen gelijk krijgt.
Je hebt ten dele gelijk en de deskundigen ook ten dele.

Er kan verwarmd worden via plafondverwarming. In de praktijk houdt dit in dat er een klimaatplafond wordt geinstalleerd (95-98% van de tijd voor enkel koeling) waarbij een enkele adviseur het aandurft om dit in te zetten als (hoofd) verwarming.

Als we kijken naar het model van Fanger, die heel veel onderzoek heeft gedaan naar de thermische behaaglijkheid voor de mens is een van de conclusies dat een warm plafond (warm hoofd) onbehaaglijker is dan een koude wand / warme vloer combinatie.

Hetgeen je dus eigenlijk krijgt met jouw vooropgestelde plan. Het stralingseffect van (z)LTV verwarming is heel erg laag. Een klacht die regelmatig wordt gehoord in kantooromgevingen en ook in woningen met vloerverwarming is de koudeval van de raampartijen. Vloerverwarming = LTV, stralingseffect en daarmee compensatie van koudeval is behoorlijk afwezig.

De een is gevoeliger dan de ander hiervoor uiteraard. Gisteren was ik echter op een zakelijke excursie in een vrij recent pand waarbij men dezelfde klachten had. Dit is overigens opgelost door een IR paneel op te hangen nabij de glaspartijen.

Hierbij kom ik weer terug op jouw verhaal. Hetgeen jij schetst van verwarming en stralingswarmte via het plafond (en de absorptie van warmte op de grond en de straling daarvan, zoals de zon die op de aarde schijnt en de grond opwarmt) kan wel, maar dan moet je het zoeken in IR verwarming en een absorberende onderlaag. Hier zijn speciale coatings voor op de markt waarmee vloeren en wanden mee zijn in te smeren. Voor meer over die onderwerp is vrij recent een heel aardig boekje uitgebracht via lowtechmagazine.be

Resume; plafondverwarming kan, maar het vergt heel veel aandacht en persoonlijk zou ik het niet doen in een woning, maar gewoon kiezen voor vloerverwarming, wat uiteindelijk weer de meest stabiele ruimtetemperatuur veroorzaakt.

reneeke1970 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 19:59:
[...]

Als je slang 20 is en je wilt 10 dekking voor het scheuren dan kun je niet dunner dan 30 toch?
Geen idee, ik ben geen bouwkundige. Buiten of e.e.a. praktisch haalbaar is zie je dat de capaciteit afneemt, zie ook wat de invloed is van parket en vloerbedekking. Allemaal barrieres welke de straling belemmeren.

Rhaelak schreef op donderdag 17 november 2016 @ 20:03:
[...]

Je hebt ten dele gelijk en de deskundigen ook ten dele.

Er kan verwarmd worden via plafondverwarming. In de praktijk houdt dit in dat er een klimaatplafond wordt geinstalleerd (95-98% van de tijd voor enkel koeling) waarbij een enkele adviseur het aandurft om dit in te zetten als (hoofd) verwarming.

Als we kijken naar het model van Fanger, die heel veel onderzoek heeft gedaan naar de thermische behaaglijkheid voor de mens is een van de conclusies dat een warm plafond (warm hoofd) onbehaaglijker is dan een koude wand / warme vloer combinatie.

Hetgeen je dus eigenlijk krijgt met jouw vooropgestelde plan. Het stralingseffect van (z)LTV verwarming is heel erg laag. Een klacht die regelmatig wordt gehoord in kantooromgevingen en ook in woningen met vloerverwarming is de koudeval van de raampartijen. Vloerverwarming = LTV, stralingseffect en daarmee compensatie van koudeval is behoorlijk afwezig.

De een is gevoeliger dan de ander hiervoor uiteraard. Gisteren was ik echter op een zakelijke excursie in een vrij recent pand waarbij men dezelfde klachten had. Dit is overigens opgelost door een IR paneel op te hangen nabij de glaspartijen.

Hierbij kom ik weer terug op jouw verhaal. Hetgeen jij schetst van verwarming en stralingswarmte via het plafond (en de absorptie van warmte op de grond en de straling daarvan, zoals de zon die op de aarde schijnt en de grond opwarmt) kan wel, maar dan moet je het zoeken in IR verwarming en een absorberende onderlaag. Hier zijn speciale coatings voor op de markt waarmee vloeren en wanden mee zijn in te smeren. Voor meer over die onderwerp is vrij recent een heel aardig boekje uitgebracht via lowtechmagazine.be

Resume; plafondverwarming kan, maar het vergt heel veel aandacht en persoonlijk zou ik het niet doen in een woning, maar gewoon kiezen voor vloerverwarming, wat uiteindelijk weer de meest stabiele ruimtetemperatuur veroorzaakt.
Zo moet het gaan worden, zeer kleine verschillen tussen de min en max temperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CudIErOq2TSXS1TPVZSxaMt2/full.png

• Rhaelak
Ik snap wel hoe het moet gaan worden en het kan wel maar het wordt echt heel moeilijk om een installateur te vinden voor hetgeen je wilt. Het wordt veel makkelijker als je de plaatjes 180 graden draait.

Vorig jaar sprak ik een installatie adviseur die beaamde dat hij van de weinigen was in Nederland die verwarming via een klimaatplafond adviseert, wat goed werkt mits goed aangelegd.

Helaas is het kennisniveau van het leeuwendeel van de installateurs beneden peil voor dit soort oplossingen en als je dit zou willen zou ik een adviseur die er ervaring mee heeft in de arm nemen welke een installateur instrueert hoe het aangelegd moet worden en het controleert op een goede werking.

[...]

Dit is overigens opgelost door een IR paneel op te hangen nabij de glaspartijen.
Elk object waarvan de moleculen op een bepaald energetisch niveau zijn, dezelfde temperatuur per oppervlakte hebben, stralen IR. Een IR-paneel met een temp van 90C is niet anders dan een willekeurig ander object dat diezelfde temperatuur heeft.

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wodan89 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 18:24:
er zijn weersomstandigheden ( vochtig weer rond het vriespunt ) dat de WP net te weinig vermogen heeft.
eigenlijk zou ik graag willen zien dat hij dit zelf constateert en wanneer nodig omschakelt naar 24/7 bedrijf
zodra het weer wat warmer is terug schakelen naar alleen overdag :)
Dit regelt je thermostaat toch? De Nest is er behoorlijk intelligent mee, zodra het kouder wordt duurt het langer om de doeltemperatuur te bereiken, dus smeert hij de stookuren automatisch uit. Met dit weer geeft 'ie kortere bursts, bij -5 draait 'ie uren op laag tempo (hier geforceerd in de silent mode, daar wil ik wel vanaf, vandaar dat ik in contact ben met LG)

[ Voor 12% gewijzigd door neographikal op 17-11-2016 20:29 ]

Rhaelak schreef op donderdag 17 november 2016 @ 20:24:
Ik snap wel hoe het moet gaan worden en het kan wel maar het wordt echt heel moeilijk om een installateur te vinden voor hetgeen je wilt. Het wordt veel makkelijker als je de plaatjes 180 graden draait.

Vorig jaar sprak ik een installatie adviseur die beaamde dat hij van de weinigen was in Nederland die verwarming via een klimaatplafond adviseert, wat goed werkt mits goed aangelegd.

Helaas is het kennisniveau van het leeuwendeel van de installateurs beneden peil voor dit soort oplossingen en als je dit zou willen zou ik een adviseur die er ervaring mee heeft in de arm nemen welke een installateur instrueert hoe het aangelegd moet worden en het controleert op een goede werking.
Wat kan er ingewikkeld zijn aan het plaatsen van PVC-buizen aan het plafond i.p.v. in de vloer. Je verwarmt of koelt een bepaalde hoeveelheid materie en dat resulteert in het gewenste resultaat. Of ik een lamp op de vloer zet of aan het plafond hang maakt tooch voor de hoeveelheid afgegeven licht niet uit.
Misschien moet ik de vraag aan de installateurs anders stellen en zeggen dat ik een koelplafond wil.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Anoniem: 266924 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 20:25:
[...]

Elk object waarvan de moleculen op een bepaald energetisch niveau zijn, dezelfde temperatuur per oppervlakte hebben, stralen IR. Een IR-paneel met een temp van 90C is niet anders dan een willekeurig ander object dat diezelfde temperatuur heeft.
De negentig graden is key. Stralingsvermogen gaat met de vierde macht van de temperatuur, dus stalingswarmte met een warmtepomp maken is niet handig.
Ook met de 90 graden is het meeste nog convectie.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Proton_ schreef op donderdag 17 november 2016 @ 20:32:
[...]

De negentig graden is key. Stralingsvermogen gaat met de vierde macht van de temperatuur, dus stalingswarmte met een warmtepomp maken is niet handig.
Ook met de 90 graden is het meeste nog convectie.
Voor jou is die 90 misschien key, het zou van belang kunnen zijn als je met die panelen een weinig gebruikte ruimte, niet continu verwarmd, even behaaglijk zou willen hebben. Daar heeft het zijn functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Als je op YouTube deckenheizung/plafondverwarming ingeeft krijg je 690 resultaten, cealingheating geeft er 51.800. In Nederlands plafondverwarming 98.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Nee, het is natuurkunde toepassen.
Een plafond van 34 graden straalt gewoon niet significant.
Wikipedia: Constante van Stefan-Boltzmann

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Proton_ schreef op donderdag 17 november 2016 @ 20:39:
Nee, het is natuurkunde toepassen.
Een plafond van 34 graden straalt gewoon niet significant.
Wikipedia: Constante van Stefan-Boltzmann
Het probleem zit in de definitie van significant. Als het voldoende is heb ik niets meer te wensen.
Hoe krijg ik het dan op dit moment warm met muur/vloer/plafond temperaturen van rond de 20C en mijn radiator, ander woord voor straler, op 32C ?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 17-11-2016 20:46 . Reden: herformulering ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

De radiator dumpt > 60% van het vermogen met convectie.

Maar inderdaad, als alle oppervlakten warm zijn voelt het behaaglijk :)
Plafondverwarming werkt wel, mits de vloer etc niet koud is. In appartementen dus briljant ;)

[ Voor 60% gewijzigd door Proton_ op 17-11-2016 20:48 ]

• mightym
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 19:31:
[...]

Behoudens de temperatuur, 'zie' je de radiator nog achter de gipsplaat ? Energie/Electro magnetische straling gaat van hoog naar laag energetisch niveau. Het begrip 'koudestraling' betekend hoge energiestroom/veel energieverlies van ons, 37C, naar aanmerkelijk koudere oppervlakten. Is dat oppervlak ergens tussen de 20-22 vinden we dat gemiddeld prima maar als bijv. een raam 10-12C en we staan er dichtbij dan wordt het vervelend, niet omdat dat raam naar ons straalt, maar omdat wij onevenredig veel naar dat raam stralen.

[afbeelding]
Je hoeft mij niet uit te leggen hoe het werkt.. ik doe dat zelf beroepsmatig... :*)

Proton_ schreef op donderdag 17 november 2016 @ 20:46:
De radiator dumpt > 60% van het vermogen met convectie.
Onder welke omstandigheden ? Ik heb testresultaten van een radiator fabrikant, ik meen Jaga, gelezen waarbij men metingen deed om te kijken hoe en wanneer koudeval bestreden kan worden. Dan dient er minimaal een verschil van ik meen 8C te zijn voor er uberhaupt sprake is van convectie. Maar misschien heb je andere betere info. Ik kan me voorstellen dat dat het geval is wanneer bijv, het verschil tussen radiator temperatuur en de ruimte > dan x. Maar dat grote verschil treedt bij continu verwarmen nooit op.

[...]

Voor meer over die onderwerp is vrij recent een heel aardig boekje uitgebracht via lowtechmagazine.be
Ik heb het gelezen. Heugaveld tegels hebben een bitumen(koolstofhoudend) onderlaag welke voor absorptie zorgt en het koude voeten probleem oploste.

• neographikal
  • Niet online
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 20:52:
[...]

Onder welke omstandigheden ? Ik heb testresultaten van een radiator fabrikant, ik meen Jaga, gelezen waarbij men metingen deed om te kijken hoe en wanneer koudeval bestreden kan worden. Dan dient er minimaal een verschil van ik meen 8C te zijn voor er uberhaupt sprake is van convectie. Maar misschien heb je andere betere info. Ik kan me voorstellen dat dat het geval is wanneer bijv, het verschil tussen radiator temperatuur en de ruimte > dan x. Maar dat grote verschil treedt bij continu verwarmen nooit op.
Dat is ook wel een beetje mijn praktijkervaring, hoewel het met een graad of 35 water niet heel hard gaat heb ik wel het idee dat de radiatoren de koudeval enigszins breken. Beter helpt nog gewoon het gordijn dichtdoen :P

mightym schreef op donderdag 17 november 2016 @ 20:50:
[...]

Je hoeft mij niet uit te leggen hoe het werkt.. ik doe dat zelf beroepsmatig... :*)
Als het erg mis was geweest had je me neem ik aan wel feedback gegeven toch ?

• Rhaelak
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 20:45:
[...]

Het probleem zit in de definitie van significant. Als het voldoende is heb ik niets meer te wensen.
Hoe krijg ik het dan op dit moment warm met muur/vloer/plafond temperaturen van rond de 20C en mijn radiator, ander woord voor straler, op 32C ?
Tja, Proton en ik proberen je uit te leggen dat het niet (goed) gaat werken. Maar als jij het zo graag wilt proberen, wie zijn wij om het tegen te houden? Schrijf een aantal installateurs aan dat je een klimaatplafond wilt hebben in huis en pomp er vervolgens warm water doorheen. Je zal het zelf ervaren en daaruit kunnen concluderen of het voor jou werkt of niet.

Uit BREEAM Certified projects. The EDGE in Amsterdam, doel was het beste kantoorgebouw ter wereld te bouwen en zijn daar voor zo ver ik weet in geslaagd:
Anderzijds wordt water (warm dan wel koud) door het leidingwerk geleid van de klimaatplafonds op de kantoorvloeren. Nadat het warme water het gebouw heeft verwarmd in de winter wordt het afgekoelde water opgeslagen in de koude bron. ’s Zomers gebeurt het tegenovergestelde.
Bron: https://www.breeam.nl/sit...P-2010%20Case%20Study.pdf

• Proton_

Proton_

Team Welles

Anoniem: 266924 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 20:52:
[...]
Onder welke omstandigheden ? Ik heb testresultaten van een radiator fabrikant, ik meen Jaga, gelezen waarbij men metingen deed om te kijken hoe en wanneer koudeval bestreden kan worden. Dan dient er minimaal een verschil van ik meen 8C te zijn voor er uberhaupt sprake is van convectie.
Dit is één van de redenen dat HTV radiatoren zo veel aan vermogen inboeten bij lage temperatuur :)
Voor de duidelijkheid, plafondverwarming werkt, maar werkt met hogere temperaturen dan vloerverwarming voor hetzelfde vermogen.
Juist omdat er geen convectie is (dit kan ook een voordeel zijn).
En het benodigd vermogen is afhankelijk van het warmteverlies van de woning (hetzelfde bij vloerverwarming en plafondverwarming bij afdoende isolatie) en het ervaren comfort (hier zou plafondverwarming een voordeel kunnen hebben).

Maar goed, men neme een radiator van 0.5 x 2 meter, 60 graden, in een omgeving van 20 graden.
Hij straalt aan beide kanten dus stralend oppervlak is 2 m².
Stefan-Boltzmann (zie eerdere link) zegt dat het uitgestraalde vermogen dan 1394 watt is.
De omgeving straat terug met 836 watt dus netto blijft er voor deze "radiator" 558 watt straling over.
Dat voel je echt wel, maar een beetje radiator (T22) van deze grootte staat voor 3000 watt in de boeken.
De rest van het vermogen is dus convectie.
En dan heb ik nog niet meegerekend dat de wand waaraan de radiator gemonteerd is, warmer is (dus harder terugstraalt) en een radiator toch geen blackbody is :)

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-06 16:40
Dat weinig adviseurs geen plafond en wandverwarming toepassen is nietde onbekendheid maar veelal gewoon de kosten. Nederlanders kijken vooral naar de investering. In utiliteit en luxe villa's passen wij het regelmatig toe. Ben net met een leuk projectje bezig met deels stalen klimaatplafonds van Inteco (verwarmen/koelen) en metalstud stralingswanden van MAT afbouw (Comfortplaat). Dit zijn gipskarton platen met dunne waterslangen welke met spuitpleister worden afgewerkt. Samen met 4 gasgestookte warmtepompen van 70 kW moet dit voor een goed binnenklimaat zorgen.
Let op met de rapporten van Prenger. De oude systemen draaien op HT water en dat geeft indderdaad klachten dat je hersenpan opwarmt.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Proton_ schreef op donderdag 17 november 2016 @ 21:24:
[...]

Dit is één van de redenen dat HTV radiatoren zo veel aan vermogen inboeten bij lage temperatuur :)
Voor de duidelijkheid, plafondverwarming werkt, maar werkt met hogere temperaturen dan vloerverwarming voor hetzelfde vermogen.
Juist omdat er geen convectie is (dit kan ook een voordeel zijn).
En het benodigd vermogen is afhankelijk van het warmteverlies van de woning (hetzelfde bij vloerverwarming en plafondverwarming bij afdoende isolatie) en het ervaren comfort (hier zou plafondverwarming een voordeel kunnen hebben).

Maar goed, men neme een radiator van 0.5 x 2 meter, 60 graden, in een omgeving van 20 graden.
Stefan-Boltzmann (zie eerdere link) zegt dat het uitgestraalde vermogen dan 1394 watt is.
De omgeving straat terug met 836 watt dus netto blijft er voor deze "radiator" 558 watt straling over.
Dat voel je echt wel, maar een beetje radiator (T22) van deze grootte staat voor 3000 watt in de boeken.
De rest van het vermogen is dus convectie.
En dan heb ik nog niet meegerekend dat de wand waaraan de radiator gemonteerd is, warmer is (dus harder terugstraalt) en een radiator toch geen blackbody is :)
Mijn filosofie is de volgende, ik monteer op 50m2, hoh 10, 500mtr leiding van 20mm. De oppervlakte van deze leidingen/radiatoren is 500*.02*3,14=31,4m2. Wat denk je gaat dat lukken met die oppervlakte ? Of ga ik volledig de mist in met ergens een komma verkeerd ?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Hmm. Je gaat naar leidingen onder je plafond kijken?
Of monteer je daar een plaat onder? Dan is dat je stralend oppervlak, en is de temperatuur daarvan dus leidend.
Weet je al wat je vermogensverlies door de onverwarmde oppervlakten (wanden/vloer) is? Dat moet je dus compenseren met straling.
En elk vermogen is te leveren, door de watertemperatuur te verhogen :)

Als je hele plafond 30 graden is kom ik op 3 kW rond.
Pietje555 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 21:25:
In utiliteit en luxe villa's passen wij het regelmatig toe.
Uit interesse, is dat dan zonder vloerverwarming?

[ Voor 53% gewijzigd door Proton_ op 17-11-2016 21:55 ]

Proton_ schreef op donderdag 17 november 2016 @ 21:41:
Hmm. Je gaat naar leidingen onder je plafond kijken?
Of monteer je daar een plaat onder? Dan is dat je stralend oppervlak, en is de temperatuur daarvan dus leidend.
Weet je al wat je vermogensverlies door de onverwarmde oppervlakten (wanden/vloer) is? Dat moet je dus compenseren met straling.
En elk vermogen is te leveren, door de watertemperatuur te verhogen :)

Als je hele plafond 30 graden is kom ik op 3 kW rond.

[...]

Uit interesse, is dat dan zonder vloerverwarming?
Uiteraard zonder vloerverwarming.
Ik kom via http://www.wth.nl/Pages/nl-NL/Default/Afgifteberekening 0 afwerklaag en met 16mm leiding op 4.65kW en de afgifte van 20mm t.o.v. 16mm is 74/64 in totaal op 5.376kW. Gemiddelde temp 30C, 32C
in 28C retour.

• Pietje555
Ja, geen vloerverwarming omdat je anders teveel vermogen plaatst. Je moet dan wel heel laag in je watertemperatuur wat minder comfortabel wordt ervaren.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• Proton_

Proton_

Team Welles

Anoniem: 266924 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 22:00:
[...]

Uiteraard zonder vloerverwarming.
Ik kom via http://www.wth.nl/Pages/nl-NL/Default/Afgifteberekening 0 afwerklaag en met 16mm leiding op 4.65kW en de afgifte van 20mm t.o.v. 16mm is 74/64 in totaal op 5.376kW. Gemiddelde temp 30C, 32C
in 28C retour.
Je linkt naar een vloerverwarmingsberekening. Daar zit ook een significante convectiecomponent in.

Proton_ schreef op donderdag 17 november 2016 @ 21:41:

Ik heb de max m3 verbruik op een dag de afgelopen 3 jaar als uitgangspunt genomen. Dat zou ik met 4kW op 30C in 24h kunnen produceren.

Proton_ schreef op donderdag 17 november 2016 @ 22:02:
[...]

Je linkt naar een vloerverwarmingsberekening. Daar zit ook een significante convectiecomponent in.
Daar wordt berekend de afgifte door 16mm pvc buis welke een hoh van 10 heeft, op het moment dat ik de afwerklaag welke standaard op 50mm staat verlaag naar 0mm dan heb ik bijna vrijliggende leidingen. Op het moment dat de ruimte temperaturen binnen een paar graden overal identiek zijn is de convectie component te verwaarlozen.

• neographikal
  • Niet online
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 22:05:
[...]

Ik heb de max m3 verbruik op een dag de afgelopen 3 jaar als uitgangspunt genomen. Dat zou ik met 4kW op 30C in 24h kunnen produceren.
Hou er wel enigszins rekening mee dat je dit moet kunnen leveren met lage watertemperaturen. Bij pa gaat het verhaal niet helemaal lekker op, ondanks dat 'ie vol staat te draaien trekt hij het niet vanaf het vriespunt. Daarnaast krijg je met een l/w warmtepomp wel te maken met het feit dat wanneer het kouder wordt de warmtevraag stijgt en het vermogen daalt. Ondanks dat de 9kw hier een ~ factor 2 overbemeten zou zijn komt het hier precies goed uit. Bij pa had er een zwaardere in gemoeten om helemaal op de WP te kunnen draaien.

• mightym
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 21:08:
[...]

Als het erg mis was geweest had je me neem ik aan wel feedback gegeven toch ?
8) ik zou het niet kunnen laten.. beroepsdeformatie..

• Pietje555
Ik denk dat je problemen gaat krijgen met je bovenverdieping. Met deze temperaturen ga je de betonvloer activeren en ontstaat er vloerverwarming op de bovenverdieping. Zonder tussenisolatie wordt het boven erg warm.

Pietje555 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 22:13:
Ik denk dat je problemen gaat krijgen met je bovenverdieping. Met deze temperaturen ga je de betonvloer activeren en ontstaat er vloerverwarming op de bovenverdieping. Zonder tussenisolatie wordt het boven erg warm.
Die 'angst' heb ik hier voor al benoemd, tevens vloerverwarming voor de 1e verdieping, waar ik een koele slaapkamer prefereer. Ik laat de laboratorium situatie, tegen de leidingen aankijken, even bestaan zodat ik naar behoefte reflecterende folie tussen plafond en de leidingen kan plaatsen. Maar bedankt voor je hint/advies, ik had het zo maar kunnen vergeten.

neographikal schreef op donderdag 17 november 2016 @ 22:10:
[...]

Hou er wel enigszins rekening mee dat je dit moet kunnen leveren met lage watertemperaturen. Bij pa gaat het verhaal niet helemaal lekker op, ondanks dat 'ie vol staat te draaien trekt hij het niet vanaf het vriespunt. Daarnaast krijg je met een l/w warmtepomp wel te maken met het feit dat wanneer het kouder wordt de warmtevraag stijgt en het vermogen daalt. Ondanks dat de 9kw hier een ~ factor 2 overbemeten zou zijn komt het hier precies goed uit. Bij pa had er een zwaardere in gemoeten om helemaal op de WP te kunnen draaien.
Stookt hij wel continu ? En met een adequaat LTV/ZLTV afgiftesysteem ?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 17-11-2016 22:31 ]

• Pietje555
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 22:20:
[...]

Die 'angst' heb ik hier voor al benoemd, tevens vloerverwarming voor de 1e verdieping, waar ik een koele slaapkamer prefereer. Ik laat de laboratorium situatie, tegen de leidingen aankijken, even bestaan zodat ik naar behoefte reflecterende folie tussen plafond en de leidingen kan plaatsen. Maar bedankt voor je hint/advies, ik had het zo maar kunnen vergeten.
Folie helpt alleen tegen stralingswarmte, niet tegen convectie (doorwarmen). De MAT Confortplaat is een kant en klaar product. Je schroeft een ragelwerk tegen je plafond en kan er tussen isoleren. De plaat is inclusief watervoerende slangetjes 12 mm dik. Het is ook ideaal om je dakbeschot in de slaapkamers mee af te werken. Het werkt dan als een hele grote LT radiator en is dus zeer geschikt voor warmtepompen op lage watertemperaturen. Je oude HT radiatoren vervallen dan. De verdelers plaats je in het knieschot.

Pietje555 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 22:31:
[...]

Folie helpt alleen tegen stralingswarmte, niet tegen convectie (doorwarmen). De MAT Confortplaat is een kant en klaar product. Je schroeft een ragelwerk tegen je plafond en kan er tussen isoleren. De plaat is inclusief watervoerende slangetjes 12 mm dik. Het is ook ideaal om je dakbeschot in de slaapkamers mee af te werken. Het werkt dan als een hele grote LT radiator en is dus zeer geschikt voor warmtepompen op lage watertemperaturen. Je oude HT radiatoren vervallen dan. De verdelers plaats je in het knieschot.
Ik heb als proef stroken folie, t.b.v. metingen onder plafond en buitenmuur gehangen en meet de verschilllen tussen daar waar de folie wel of niet hangt, verschil 2,5C. op dit moment, als het veel kouder is loopt dat verschil op tot 4C. Ondanks dat het niet luchtdicht is afgesloten kan ik niets van convectie of conductie waarnemen. Zou dat wel zo zijn zou het temperatuur verschil nihil moeten zijn.
Ik lees 12mm, dan gaat de capaciteit enorm veel lager worden dan de door mij te gebruiken 20mm. Inwendig 8/16 = 50% minder watercapaciteit en 12/20 slechts 60% van de stralingsoppervlakte. Dat zal prima gaan in een prima geisoleerde luchtdichte constructie maar niet in mijn jaren 70 woning.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:28
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 22:41:
[...]

Ik heb als proef stroken folie, t.b.v. metingen onder plafond en buitenmuur gehangen en meet de verschilllen tussen daar waar de folie wel of niet hangt, verschil 2,5C. op dit moment, als het veel kouder is loopt dat verschil op tot 4C. Ondanks dat het niet luchtdicht is afgesloten kan ik niets van convectie of conductie waarnemen. Zou dat wel zo zijn zou het temperatuur verschil nihil moeten zijn.
Ik lees 12mm, dan gaat de capaciteit enorm veel lager worden dan de door mij te gebruiken 20mm. Inwendig 8/16 = 50% minder watercapaciteit en 12/20 slechts 60% van de stralingsoppervlakte. Dat zal prima gaan in een prima geisoleerde luchtdichte constructie maar niet in mijn jaren 70 woning.
Ik gebruik hier op de slaapkamer 10mm in een woning uit 1934
HOH 7cm en de lengte per groep is 40 m

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon_1984 op 17-11-2016 22:59 ]

Ramon_1984 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 22:57:
[...]

Ik gebruik hier op de slaapkamer 10mm in een woning uit 1934
HOH 7cm en de lengte per groep is 40 m
Qua lengte per m2 zit je dan 40% hoger dan hoh 10. Vervolgens is dan de vraag, wat is de gemiddelde temperatuur aanvoer en retour en welke temperatuur haal je bij welke buitentemperatuur. Een woonkamer en slaapkamer hebben naar ik verwacht andere eisen aan welke temperatuur je wilt bereiken.

• Ramon_1984
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 23:10:
[...]

Qua lengte per m2 zit je dan 40% hoger dan hoh 10. Vervolgens is dan de vraag, wat is de gemiddelde temperatuur aanvoer en retour en welke temperatuur haal je bij welke buitentemperatuur. Een woonkamer en slaapkamer hebben naar ik verwacht andere eisen aan welke temperatuur je wilt bereiken.
Aanvoer is 30 graden en daarmee krijg ik de slaapkamers meer dan warm.
Retour temperatuur zit op de 25 graden, ik heb nog geen warmtepomp maar die komt er wel :P

De reden dat ik boven heel veel m2 aan slang heb is dat ik in de toekomst wil gaan koelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ramon_1984 op 17-11-2016 23:17 ]

• koevlaas2
  • Laatst online: 20:57
Ramon_1984 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 23:15:
[...]

Aanvoer is 30 graden en daarmee krijg ik de slaapkamers meer dan warm.
Retour temperatuur zit op de 25 graden, ik heb nog geen warmtepomp maar die komt er wel :P

De reden dat ik boven heel veel m2 aan slang heb is dat ik in de toekomst wil gaan koelen.
Klinkt alsof je een ideale WP kandidaat bent :)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Proton_ schreef op donderdag 17 november 2016 @ 21:24:
[...]

Je zegt: De omgeving straalt terug met 836W. Dat begrijp ik niet kun je me dat uitleggen ?
Ik begrijp, ik meen te begrijpen, dat energie van hoog naar laag energetisch niveau stroomt/straalt. In een denkbeeldige kamer van 20C waarbij de muren/vloer/plafond ook 20C zijn zal de energie gelijkmatig naar alle richtingen gaan.
Daarom kan ik die terugstralende omgeving niet plaatsen.

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 23:24:
[...]

Ja dat is ook wel de bedoeling >:)
En dat met een huis uit 1934 met volle steens muren ;)

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 23:26:
[...]

Ja dat is ook wel de bedoeling >:)
En dat met een huis uit 1934 met volle steens muren ;)
Hoeveel gas gaat er nu per jaar doorheen ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 23:36:
[...]

Hoeveel gas gaat er nu per jaar doorheen ?
1600m3, en 2000kwh aan elektra.

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 23:39:
[...]

Da's toch wel zo'n 3200 KWH in je WP :) En je WP mag ook wel een aardig vermogen hebben.

Ramon_1984 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 23:39:
[...]

Dan is de woning weliswaar van 1934 en volsteensmuren, maar dat verbruik is toch redelijk gemiddeld te noemen.

• koevlaas2
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 23:41:
[...]

Dan is de woning weliswaar van 1934 en volsteensmuren, maar dat verbruik is toch redelijk gemiddeld te noemen.
Niet als de woning 50m2 is.

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 23:41:
[...]

Da's toch wel zo'n 3200 KWH in je WP :) En je WP mag ook wel een aardig vermogen hebben.
Woning is 110m2,en de thermosstaat staat dag en nacht op 21 graden.

Het meeste verbruikt ons gezin met douchen....

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 23:46:
[...]

Dit mogen we een gemiddeld verbruik noemen qua gas, electriciteit is vrij weinig.
Ik zat op zo'n 1000m3 met ons 103m2 huis met nachtverlaging.

• koevlaas2
[...]
Bedoel je dat je gezin meer dan 800m3 (gas) aan SWW afneemt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

En laat sww nou net het moeilijkste zijn ;)

2000 elektra? Per telwerk zeker? Hoog en laag, dus 4000, dat staat beter in vehouding tot de 1600 m3 gas.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-06 13:26
i.d.d., in ons huidige huis (115m2) al jaren 1000m3 en 4000KWH stroom per jaar.

Ik las net van alles over "plafond verwarming", in onze fabriek gebruiken we al jaren stralingspanelen welke geplaatst zijn 8 meter hoog in het dak, en dat werkt eigenlijk perfect.

Alleen wel een "WP-onvriendelijke" stooklijn (80 graden bij -10 naar 40 graden bij +15).

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
koevlaas2 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 23:24:
[...]

Waar je met dunne slangen wel op moet letten is dat je WP voldoende opvoerdruk heeft. Voor veel water rondpompen is meestal geen probleem, hoge tegendruk wel. Anders moet je weer een transportpomp plaatsen wat weer extra energie kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Anoniem: 266924 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 22:08:
[...]
Op het moment dat de ruimte temperaturen binnen een paar graden overal identiek zijn is de convectie component te verwaarlozen.
Heb je daar een bron bij? Voor een 'radiator' (waarvan we inmiddels weten dat het een convector is) geldt dat misschien, maar voor een plat oppervlak van 50 m² gelden andere vuistregels :)
Random google hit zegt 40% convectie/geleiding voor vloerverwarming.
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 23:25:
[...]
Je zegt: De omgeving straalt terug met 836W. Dat begrijp ik niet kun je me dat uitleggen ?
Ik begrijp, ik meen te begrijpen, dat energie van hoog naar laag energetisch niveau stroomt/straalt. In een denkbeeldige kamer van 20C waarbij de muren/vloer/plafond ook 20C zijn zal de energie gelijkmatig naar alle richtingen gaan.
Daarom kan ik die terugstralende omgeving niet plaatsen.
Alles boven 0 K straalt :)
Alleen het verschil tussen uitgestraald vermogen en geabsorbeerd vermogen wordt gedissipeerd.
Een radiator van 20 graden in een ruimte van 20 graden absorbeert net zoveel als hij uitstraalt, er wordt dus netto geen vermogen verloren.
Hoeveel vermogen de radiator netto uitstraalt naar de omgeving, is dus afhankelijk van de omgevingstemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Rol-Co schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 05:37:
[...]

En laat sww nou net het moeilijkste zijn ;)

2000 elektra? Per telwerk zeker? Hoog en laag, dus 4000, dat staat beter in vehouding tot de 1600 m3 gas.
Neej totaal 2000kwh met 1 telwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 23:48:
[...]

Dit mogen we een gemiddeld verbruik noemen qua gas, electriciteit is vrij weinig.
Ik zat op zo'n 1000m3 met ons 103m2 huis met nachtverlaging.
Bij de 1600m3 gas verbruik moet ik nog wel de kantekening maken dat dit verbruik nog zonder vloer en dak isolatie is.
.
De vloer heb ik eind augustus naar een rc van 5 gebracht en het dak ( mansarde kap ) is sinds vorige week naar een rc van 4 gebracht.
Wat dit voor effect heeft op het gasvebruik weet ik nog niet.

Nachtverlaging heeft in mijn situatie geen zin, en heeft alleen maar negatieve invloed op mijn wanden.
Woonkamer is wandverwarming met als afwerklaag 6cm leem

[ Voor 12% gewijzigd door Ramon_1984 op 18-11-2016 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grolsch schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 07:10:
i.d.d., in ons huidige huis (115m2) al jaren 1000m3 en 4000KWH stroom per jaar.

Ik las net van alles over "plafond verwarming", in onze fabriek gebruiken we al jaren stralingspanelen welke geplaatst zijn 8 meter hoog in het dak, en dat werkt eigenlijk perfect.

Alleen wel een "WP-onvriendelijke" stooklijn (80 graden bij -10 naar 40 graden bij +15).
Op 8mtr hoogte en 40C bij +15. Dat klinkt me geweldig in de oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Proton_ schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 08:51:
[...]

Heb je daar een bron bij? Voor een 'radiator' (waarvan we inmiddels weten dat het een convector is) geldt dat misschien, maar voor een plat oppervlak van 50 m² gelden andere vuistregels :)
Random google hit zegt 40% convectie/geleiding voor vloerverwarming.
Convectie ontstaat op basis van temperatuur verschillen, alle temperaturen zijn binnen een kleine marge gelijk, er kan om die reden geen convectie zijn. Bij Jaga's onderzoek was er om koudeval bij ramen tegen te gaan naar ik meen een tempverschil van 8C nodig voor convectie uberhaupt tot stand kwam. Als de verschillen in de geschetste situatie lager zijn zal het dus afwezig zijn, althans dat zegt mijn boerenverstand.
Radiator, op basis waarvan 'weten we dat het een convector is'. Dat het in de hoofden van 'mensen' een convector is dat geloof ik graag, als je 50 jaar lang reclames en schema's vorgespiegeld krijgt waar in het zo wordt voorgesteld. Ik ben licht allergisch voor vuistregels. Of de bron, de radiator, een plat vlak is of wat anders, rond of whatever maakt naar mijn idee niet uit.
Dat google dat zegt dat zal. Als je schema's bekijkt waar huizen hun warmteverlies hebben, muren ramen dak ed. dan vult ieder dat op zijn manier in, de percentages verschillen enorm. Ik wantrouw ze om die reden dus.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 18-11-2016 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Proton_ schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 08:51:
[...]

Alles boven 0 K straalt :)
Alleen het verschil tussen uitgestraald vermogen en geabsorbeerd vermogen wordt gedissipeerd.
Een radiator van 20 graden in een ruimte van 20 graden absorbeert net zoveel als hij uitstraalt, er wordt dus netto geen vermogen verloren.
Hoeveel vermogen de radiator netto uitstraalt naar de omgeving, is dus afhankelijk van de omgevingstemperatuur.
Eens, in jouw verhaal maakte je een berekening en daar kwam in voor:
"De omgeving straat terug met 836 watt "
en ik vroeg of je me kon uitleggen waar die 836 watt vandaan kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-06 14:24

Niet zozeer voor jou persoonlijk,maar meer in het algemeen... Wat ik me afvraag als ik bovenstaande lees: in het kader van duurzaamheid gaat niet zozeer om wat je verbruikt, maar om wat je verspilt.
Je verbruikt wellicht het meeste met douchen, maar verspilt het meeste met het warmstoken van een huis terwijl je ligt te slapen.
Of heb je overal vloerverwarming waarbij nachtverlaging helemaal geen zin heeft?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dreamscape schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:27:
[...]

Niet zozeer voor jou persoonlijk,maar meer in het algemeen... Wat ik me afvraag als ik bovenstaande lees: in het kader van duurzaamheid gaat niet zozeer om wat je verbruikt, maar om wat je verspilt.
Je verbruikt wellicht het meeste met douchen, maar verspilt het meeste met het warmstoken van een huis terwijl je ligt te slapen.
Of heb je overal vloerverwarming waarbij nachtverlaging helemaal geen zin heeft?
Onderzoek naar stookgedrag en het bijbehorende verbruik laat naar mijn idee zien dat wat in zijn algemeenheid als verspilling wordt aangemerkt, helemaal geen verspilling is. Als je je woning als een gietijzeren pan van 120.000 kg zou beschouwen, dan realiseer je je wellicht dat het afkoel en opwarm proces zo traag verlopen dat dat helemaal geen zin heeft. De reclames v.d. overheid om indien je een paar uurtjes de stad in gaat om de verwarming lager te zetten zijn in tegenspraak met hun eigen onderzoeken. Een leergang stoken zou misschien wel eens nuttig voor ons allemaal kunnen zijn. Het is nu veelal vuistregeles en anecdotes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Anoniem: 266924 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:37:
[...]

Onderzoek naar stookgedrag en het bijbehorende verbruik laat naar mijn idee zien dat wat in zijn algemeenheid als verspilling wordt aangemerkt, helemaal geen verspilling is. Als je je woning als een gietijzeren pan van 120.000 kg zou beschouwen, dan realiseer je je wellicht dat het afkoel en opwarm proces zo traag verlopen dat dat helemaal geen zin heeft. De reclames v.d. overheid om indien je een paar uurtjes de stad in gaat om de verwarming lager te zetten zijn in tegenspraak met hun eigen onderzoeken. Een leergang stoken zou misschien wel eens nuttig voor ons allemaal kunnen zijn. Het is nu veelal vuistregeles en anecdotes.
Probleem is dat de tendens is dat iedereen naar comfort wil. Dit is natuurlijk ook wat alle ketelboeren en energiebedrijven je bij willen helpen. Warm huis als je thuiskomt met de meest futoristische thermostaten en apps voor bediening op afstand ipv even en trui aan. Met de nieuwe woningen werkt dit echter niet. Het warmteverlies is zo laag dat de woning nauwelijks afkoelt voor je weer terug bent. De hele dag doorstoken is effectiever. Maar ik merk nu bij mijn eigen huis dat ik ondanks mijn vloerverwarming toch nachtverlaging en temperatuurstappen in mijn thermostaat moet toepassen om het comfort te verhogen. Als ik thuis kom vind ik een verhoogde vloertemperatuur prettig. Door de lage verliezen moet ik dus slingeren met de temperatuur omdat de vloer anders altijd 20 graden is en dat voelt toch fris. Daarnaast stook ik nog op een grote ketel en als de ketel uitstaat staat ook de pomp stil wat meer bespaard.
Met de huidige consumenten installaties heb je te weinig middelen om de installatie goed op het huis in te regelen (als dat door installateurs al uberhaubt gebeurd). Willen we verder besparen dan moeten we beter kunnen inregelen want ieder huis is anders.
Overigens wordt nu erg ingezet op isolatie en lage temperatuur verwarming, terwijl luchtdichtheid voor veel grotere verliezen leidt. Bij oplevering wordt nu vaak een blowdoor test gedaan waarbij de woning onder druk wordt gezet en maar een bepaalde hoeveelheid lucht mag lekken. Dit alles maakt wel dat woningen te duur worden voor starters. Projectontwikkelaars proberen de enegiemaatregelen zo goedkoop mogelijk te houden waardoor ze de plank dus net weer misslaan en de installatie veel klachten geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Anoniem: 266924 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:08:
[...]

Op 8mtr hoogte en 40C bij +15. Dat klinkt me geweldig in de oren.
Wel passen wij ruimtecompensatie toe, gewenste temperatuur in werkplaats is 18 graden, als het in de werkplaats warmer is (wat vanzelf gebeurt omdat er 1. grote lichtkoepels inzitten, 2. Er hard gewerkt wordt met allerlei machines en lasapparaten) wordt dit gecompenseerd met 10 graden aanvoertemperatuur per 1 graad verschil.

Op dit moment buiten 8,1 graad, binnen gemiddeld 18,45 graad, aanvoertemperatuur 39,45 graden.

Temperatuur zal alleen maar verder oplopen in de hal en de aanvoertemperaturen verder zakken in de loop van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
dreamscape schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:27:
[...]

Wandverwarming en plafond verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grolsch schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 10:39:
[...]

Wel passen wij ruimtecompensatie toe, gewenste temperatuur in werkplaats is 18 graden, als het in de werkplaats warmer is (wat vanzelf gebeurt omdat er 1. grote lichtkoepels inzitten, 2. Er hard gewerkt wordt met allerlei machines en lasapparaten) wordt dit gecompenseerd met 10 graden aanvoertemperatuur per 1 graad verschil.

Op dit moment buiten 8,1 graad, binnen gemiddeld 18,45 graad, aanvoertemperatuur 39,45 graden.

Temperatuur zal alleen maar verder oplopen in de hal en de aanvoertemperaturen verder zakken in de loop van de dag.
Pas je daar wel/geen nachtverlaging toe en zo ja tot welke temp en wanneer start het verwarmingsproces 's ochtends weer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 19:16
Pietje555 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 10:29:
[...]

Probleem is dat de tendens is dat iedereen naar comfort wil. Dit is natuurlijk ook wat alle ketelboeren en energiebedrijven je bij willen helpen. Warm huis als je thuiskomt met de meest futoristische thermostaten en apps voor bediening op afstand ipv even en trui aan. Met de nieuwe woningen werkt dit echter niet. Het warmteverlies is zo laag dat de woning nauwelijks afkoelt voor je weer terug bent. De hele dag doorstoken is effectiever. Maar ik merk nu bij mijn eigen huis dat ik ondanks mijn vloerverwarming toch nachtverlaging en temperatuurstappen in mijn thermostaat moet toepassen om het comfort te verhogen. Als ik thuis kom vind ik een verhoogde vloertemperatuur prettig. Door de lage verliezen moet ik dus slingeren met de temperatuur omdat de vloer anders altijd 20 graden is en dat voelt toch fris. Daarnaast stook ik nog op een grote ketel en als de ketel uitstaat staat ook de pomp stil wat meer bespaard.
Met de huidige consumenten installaties heb je te weinig middelen om de installatie goed op het huis in te regelen (als dat door installateurs al uberhaubt gebeurd). Willen we verder besparen dan moeten we beter kunnen inregelen want ieder huis is anders.
Overigens wordt nu erg ingezet op isolatie en lage temperatuur verwarming, terwijl luchtdichtheid voor veel grotere verliezen leidt. Bij oplevering wordt nu vaak een blowdoor test gedaan waarbij de woning onder druk wordt gezet en maar een bepaalde hoeveelheid lucht mag lekken. Dit alles maakt wel dat woningen te duur worden voor starters. Projectontwikkelaars proberen de enegiemaatregelen zo goedkoop mogelijk te houden waardoor ze de plank dus net weer misslaan en de installatie veel klachten geeft.
Mee eens dat bij een geisoleerd huis weing energie bespaard wordt door nachtverlaging. Als je het pretting vindt om een warmere vloer te hebben op bepaalde momenten heeft dat niets met energiebespating te maken. Nachtverlaging heeft misschien zelfs een nadelig effect op energiebesparing omdat de HR ketel even moet inhalen, met hogere temperaturen draait, minder condenseert en dus een lager rendement heeft.
Bij WP toepassing geldt het zelfde, hogere temperaturen, lagere COP. Die mooie kastjes die energiebedrijven aanbieden is gewoon green painting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Anoniem: 266924 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 12:14:
[...]

Pas je daar wel/geen nachtverlaging toe en zo ja tot welke temp en wanneer start het verwarmingsproces 's ochtends weer ?
Yup, staat in bedrijf van 07:30 tm 1600 daarna in de nachtstand (15 graden).

De software weet hoe lang het duurt om op te warmen en wat de dode tijd is, en begint vanzelf te stoken zodat het rond 07.30 +- 18 graden is.

Maar dit is wel een redelijk grote cascade opstelling van in totaal 285KW aan stookvermogen verdeeld over 3 CV ketels.

In de koude maanden gaat er zo'n 5000m3 per maand doorheen :'( :'( (4500m2 fabriekshallen) en een kantoorpand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Heeft er iemand toevallig deze https://www.oeg.net/de/oe...512400200?icp=CrossSeller servo moter in zijn vloer verwarming toegepast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 12:30:
In de koude maanden gaat er zo'n 5000m3 per maand doorheen :'( :'( (4500m2 fabriekshallen) en een kantoorpand.
Klinkt als een mooie kandidaat voor panelen op het dak, eigen energie opwekken en scheelt nog behoorlijk qua in- en uitstraling ook :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grolsch schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 07:10:

Wat moet ik me bij die stralingspanelen voorstellen. Een soort Jumbo-radiatoren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Pietje555 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 07:34:
[...]

Waar je met dunne slangen wel op moet letten is dat je WP voldoende opvoerdruk heeft. Voor veel water rondpompen is meestal geen probleem, hoge tegendruk wel. Anders moet je weer een transportpomp plaatsen wat weer extra energie kost.
Valt mee hoor, wat omhoog gaat komt namelijk ook naar beneden dus netto kost het niet zoveel kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-06 10:38
Ik heb sinds een week een Raspberry Pi met Domoticz en probeer nu om Melcloud2Domoticz te installeren.

/var/bin/melcloud/melcloud2domoticz.sh

--> geeft de melding JSON package is missing.

JSON lijkt toch echt goed geïnstalleerd:

json --version

--> geeft weer:
json 9.0.4
written by Trent Mick
https://github.com/trentm/json

Kan iemand helpen?

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
  • Laatst online: 24-06 13:07
Ramon_1984 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 12:44:
Heeft er iemand toevallig deze https://www.oeg.net/de/oe...512400200?icp=CrossSeller servo moter in zijn vloer verwarming toegepast ?
ja 2 stuks dan niet van oeg maar van een ander merk, zien er uitwendig hetzelfde uit
1 hebben we op een houtvergasser zitten die de circulatie in de ketel op 65 graden houd, de 2e hebben we voor de vloer verdeler geplaatst en die hebben we op 35 graden staan, werken perfect
maar de driewegklep die moet er nog bij want die zie ik niet op de foto

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, geen gas sinds mei 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Boerm schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 14:56:
[...]

ja 2 stuks dan niet van oeg maar van een ander merk, zien er uitwendig hetzelfde uit
1 hebben we op een houtvergasser zitten die de circulatie in de ketel op 65 graden houd, de 2e hebben we voor de vloer verdeler geplaatst en die hebben we op 35 graden staan, werken perfect
maar de driewegklep die moet er nog bij want die zie ik niet op de foto
Ik heb geen drieweg klep , de servo moter zit tussen de retour en de aanvoer.
En de servo moter wordt aangestuurd door een oeg kmsd regelaar.
Welke regelaar heb jij, en kan je daar een cv ketel mee aansturen?

Ik heb het aan / uit contact op de cv ketel doorverbonden en de kmsd regelaar stuurt op basis van een weersafhankelijke regeling .

Dit werkt prima, alleen wil ik het wat netter maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Ramon_1984 op 18-11-2016 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
  • Laatst online: 24-06 13:07
Ramon_1984 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 15:27:
[...]

Ik heb geen drieweg klep , de servo moter zit tussen de retour en de aanvoer.
En de servo moter wordt aangestuurd door een oeg kmsd regelaar.
Welke regelaar heb jij, en kan je daar een cv ketel mee aansturen?

Ik heb het aan / uit contact op de cv ketel doorverbonden en de kmsd regelaar stuurt op basis van een weersafhankelijke regeling .

Dit werkt prima, alleen wil ik het wat netter maken.
die van mij werken/mengen op een voeler

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, geen gas sinds mei 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
koevlaas2 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 14:08:
[...]

Valt mee hoor, wat omhoog gaat komt namelijk ook naar beneden dus netto kost het niet zoveel kracht.
Dat is statisch druk, dynamische druk is de stromingsweerstand en is afhankelijk van de snelheid van het medium en de lengte van de leiding. Daarom heeft vloerverwarming van 16 mm slang een kortere maximale lengte dan een 20 mm slang. Ga je naar wandverwarming (6 mm slang of renovatie vloerverwarming 10 mm) moet je vaak meer velden aanleggen om niet boven de maximale opvoerdruk van de pomp te komen. De installatie wordt dan natuurlijk weer duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Anoniem: 266924 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 13:28:
[...]

Wat moet ik me bij die stralingspanelen voorstellen. Een soort Jumbo-radiatoren ?
Zoiets, kheb ff paar foto's voor je gemaakt voor de beeldvorming:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/mljdi1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/6fthkh.jpg

En hier de ketels:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2ur5gk6.jpg

En hier de automatische menggroepen, 1e 2 zijn voor fabriek, de laatste voor kantoor

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/ztxbif.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zubadan schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 14:45:
Ik heb sinds een week een Raspberry Pi met Domoticz en probeer nu om Melcloud2Domoticz te installeren.

/var/bin/melcloud/melcloud2domoticz.sh

--> geeft de melding JSON package is missing.

JSON lijkt toch echt goed geïnstalleerd:

json --version

--> geeft weer:
json 9.0.4
written by Trent Mick
https://github.com/trentm/json

Kan iemand helpen?
Ik heb dezelfde json versie, maar hier draait het zonder problemen.
En als je alle commando's als root uitvoerd?
sudo su

crontab -e
Moet je zowiezo als root uitvoeren...

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-11-2016 16:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Anoniem: 266924 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:17:
[...]
Convectie ontstaat op basis van temperatuur verschillen,
Dus is er convectie bij vloerverwarming :)
Radiator, op basis waarvan 'weten we dat het een convector is'. Dat het in de hoofden van 'mensen' een convector is dat geloof ik graag, als je 50 jaar lang reclames en schema's vorgespiegeld krijgt waar in het zo wordt voorgesteld.
:? Hier volg ik je niet. Bedoel je dat een T22 radiator niet het grootste deel met convectie dissipeert?
Dat lijkt me nou niet iets waar je een mening over hoeft te vormen als je de feiten hebt.
Ik ben licht allergisch voor vuistregels. Of de bron, de radiator, een plat vlak is of wat anders, rond of whatever maakt naar mijn idee niet uit.
Dat zie je ook in de gelinkte 'zwarte straler' formules: alleen het oppervlak doet er toe.
Voor convectie maakt het wel uit.
Een liggende 'radiator' op de vloer zal minder vermogen hebben dan eentje die overeind staat omdat de convectie sterk minder wordt door het ontbreken van een schoorsteeneffect.
Een radiator aan het plafond zal nergens heen kunnen convecteren en dus nog minder vermogen hebben.
Anoniem: 266924 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:25:
[...]
en ik vroeg of je me kon uitleggen waar die 836 watt vandaan kwam.
2m² ontvangt straling van 293 kelvin omgeving :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Proton_ schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 16:58:
[...]

Dus is er convectie bij vloerverwarming :)
Als er voldoende temperatuur verschil zou zijn, wat er niet is.
[...]
:? Hier volg ik je niet. Bedoel je dat een T22 radiator niet het grootste deel met convectie dissipeert?
Dat lijkt me nou niet iets waar je een mening over hoeft te vormen als je de feiten hebt.
Als er grote temperatuurschillen zijn kan ik me er iets bij voorstellen, maar niet in het door mij geschetse voorbeeld.
Ik heb de feiten niet, waar zou ik die kunnen vinden ?
[...]
Dat zie je ook in de gelinkte 'zwarte straler' formules: alleen het oppervlak doet er toe.
Voor convectie maakt het wel uit.
Een liggende 'radiator' op de vloer zal minder vermogen hebben dan eentje die overeind staat omdat de convectie sterk minder wordt door het ontbreken van een schoorsteeneffect.
Een radiator aan het plafond zal nergens heen kunnen convecteren en dus nog minder vermogen hebben.
Dit suggereert dat Grolsch zijn plafondradiatoren niet/matig/slecht zouden werken ? Het stralende oppervlak is relatief klein, in mijn optiek, hangt op 8m hoogte. Volgens de theorieen zou het niet/slecht kunnen/moeten presteren, wat het niet doet.
Is dit te verklaren ?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 18-11-2016 17:30 . Reden: aanvulling gedaan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Grolsch Hartelijk dank voor het beeldmateriaal. Volgens mij is er alleen nog een beetje een spanningsveld tussen de theorieen en de waargenomen werkelijkheid. Het sluit overigens wel perfect aan op mijn eigen theorie. Hoewel ik positief verrast ben over het effect van e.e.a. ondanks de 8mtr hoogte en de prestaties bij 40C.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 18-11-2016 18:25 . Reden: aanvulling gedaan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Even terugkomen op de oorspronkelijke vraag: plafondverwarming met een warmtepomp, een goed idee?
Ik denk dat het wel werkt, maar niet zo goed als wand en/of vloerverwarming omdat het hogere temperaturen nodig heeft. Volgens de theorie én Grolsch' praktijk: een stooklijn die begint bij 40 graden is niet echt wp-vriendelijk, laat staan als hij stopt bij 80 graden.
Eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pietje555 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 10:29:
[...]

Maar ik merk nu bij mijn eigen huis dat ik ondanks mijn vloerverwarming toch nachtverlaging en temperatuurstappen in mijn thermostaat moet toepassen om het comfort te verhogen. Als ik thuis kom vind ik een verhoogde vloertemperatuur prettig. Door de lage verliezen moet ik dus slingeren met de temperatuur omdat de vloer anders altijd 20 graden is en dat voelt toch fris.
Interessante observatie. Je zou om die reden bij wijze van spreken een deel van je groepen, waar je je het verst van af bevindt, iets moeten kunnen temperen waardoor de groep waar je je bevindt iets hoger gestookt dient te worden om en een warme vloer en een gemiddelde temperatuur op niveau te hebben. Wellicht dat met zeer kleine onderlinge variaties x - y graden e.e.a. bereikt zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Proton_ schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 18:35:
Even terugkomen op de oorspronkelijke vraag: plafondverwarming met een warmtepomp, een goed idee?
Ik denk dat het wel werkt, maar niet zo goed als wand en/of vloerverwarming omdat het hogere temperaturen nodig heeft. Volgens de theorie én Grolsch' praktijk: een stooklijn die begint bij 40 graden is niet echt wp-vriendelijk, laat staan als hij stopt bij 80 graden.
Eens?
Als Grolsch het met WP onvriendelijke 40C op 8m hoogte voor elkaar krijgt heb ik er alle vertrouwen in om het met WP-vriendelijke temperaturen op 2.65 voor elkaar te krijgen. We zullen het zien en als het niet of matig zou werken zal ik dat met alle plezier delen.
Maar in ieder geval hartelijk dank voor alle feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Echte warmte komt er alleen vanaf als het water echt warm is (+60 graden) , dat is meteen het probleem met een wp :(

Ik ben benieuwd naar je resultaat maar ik vraag me af waarom je niet gewoon v.v. neemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grolsch schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 19:08:
Echte warmte komt er alleen vanaf als het water echt warm is (+60 graden) , dat is meteen het probleem met een wp :(

Ik ben benieuwd naar je resultaat maar ik vraag me af waarom je niet gewoon v.v. neemt
Waarbij je "Echte warmte" definieert als een echt voelbare bron van straling. Als het systeem zorgt dat alle wanden in mijn leefomgeving een oppervlakte temperatuur hebben van 20-22C krijgen verwacht ik dat ik een prima woon/leefklimaat heb. De bron echt voelen eigenlijk liever niet.

Weinig trek om mijn parketvloer in de woonkamer en plavuizen in gang en keuken te gaan vervangen, kostentechnisch was de oorspronkelijke reden. Na het nodige gelezen te hebben kwam wandverwarming in beeld en uiteindelijk plafondverwarming. Zonder montage heb je minder dan 10,00 per m2 aan materiaal nodig, geen gefrees in de vloer, geen blokkerende objecten voor warmteafgifte banken/tafels ed. Het nodige gelezen over stralingswarmte en ben toen tot de conclusie gekomen dat het voor mijn situatie de meest voor de hand liggende minst disruptieve en financieel meest optimale oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik ben akelig benieuwd naar het resultaat :)

Pagina: 1 ... 100 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic