Hallo
Ook ik ben mij aan het oriënteren op een warmtepomp, het gasverbruik hier is rond de 500m3/jr.
De laatste twee jaar heb ik een elektrische boiler (120l) geïnstalleerd en verwarm ik het huis bij met een elektrische kachel om het jaarverbruik op nul te zetten.
Dit wil ik vervangen door een warmtepomp, de elektrische boiler heeft een spiraal dus deze kan ook aangesloten worden op de warmtepomp.
Verwarming heb ik voorbereid op LTV, op 50m2 begane grond ligt 360 meter vloerverwarming verdeeld over 6 groepen en 10cm hoh, boven een 3tal Jaga tempo radiatoren en vloerverwarming in de badkamer.
Ik heb ondertussen twee installateurs gevraagd een offerte te maken maar deze lijken niet echt te willen luisteren of zijn veel te duur:
- Een offerte van 10.000euro met een 11KW 3f warmtepomp waarbij ik niet eens een driefase aansluiting heb, een kleinere warmtepomp kan alleen aangeboden worden als er een warmteverliesberekening gemaakt word met een prijs van 600 euro.
- Een offerte met een totaaloplossing van Daikin, 8KW warmtepomp met een ingebouwde 500l boiler. Op zich leuk maar het neemt erg veel ruimte in en de prijs komt op 14.700 euro.
Nu ben ik op zoek naar een warmtepomp die ik aan kan sluiten op de bestaande SWW boiler en verder op het CV systeem, hij moet aan de wand geplaatst worden en eigenlijk de CV ketel vervangen. Verder moet er in de toekomst een zonneboiler bijkomen dus de warmtepomp moet ook met voorverwarmd water om kunnen gaan (alleen circuleren).
Wat ik heb gevonden:
- Met een 8KW warmtepomp hen ik ruim voldoende vermogen, nu verwarm ik het hele huis met een kacheltje van 2KW.
- 120l is voor warmwater voldoende, zeker met de douche WTW.
- Daikin heeft geen oplossing voor aan de wand met een ingebouwde 3wegklep.
- De Eco of Zubadan heeft dit wel, ik heb nog niet begrepen hoe deze de temperatuur van de boiler in de gaten houd.
- Andere optie's heb ik nog niet bekeken.
Waar ik nog naar op zoek ben:
- Als ik ergens een warmtepomp bestel, door wie ga ik dat laten installeren? (zelf kan eventueel ook maar heb geen stek gereedschap of ervaring), ik ben woonachtig bovenin Nrd Holland.
- Hoe weet de warmtepomp of de boiler verwarmd moet worden?
- Is het mogelijk er een tweede 'thermostaat' aan te sluiten? Dit omdat ik in de toekomst een waterbed wil gaan verwarmen met de warmtepomp.
- De vloerverwarmingspomp word nu door de CV-ketel geschakeld, kan een warmtepomp dit ook?
- Kan je ook achteraf betalen als je een warmtepomp in het buitenland besteld? Ik vind het nogal een smak geld die je ergens heen stuurt zonder te weten of het wel goed terecht komt.
- Wat komt er allemaal mee met een warmtepomp, moet ik de leidingen bijvoorbeeld zelf bestellen?
- Watvoor thermostaten/aansluitingen zitten er allemaal op? Praat deze net zoals de CV-ketel OpenTherm of is er een eigen protocol en kan ik deze 2-draads aansluiten.
Verder lees ik al een halfjaartje mee over dit onderwerp en al ongeveer 5 jaar op tweakers dus enige kennis is wel aanwezig.
Edit: Zie net dat ook de Ecodan geen 3wegklep heeft voor Sanitair Warm Water.
[
Voor 9% gewijzigd door
flippo765 op 19-11-2016 18:42
]