Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.400 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-07 21:37
Rol-Co schreef op zondag 20 november 2016 @ 16:18:
[...]

Ja het is een plek van vuist grote ongeveer, ik heb ze al weer recht gezet met een schroevendraaiterje inderdaad maar omdat ze niet het zelfde staan blijf je een ander kleur vlak zien, vraag me af of je dat ook goed krijgt?
Deukjes maken niet zoveel uit. Let op met schroevendraaier oid. de lamellen zijn vaak gecoat tegen corrosie. Vooral in de randstad en bij de kust zijn ze anders vrij snel geoxideerd wat de werking en levensduur niet ten goede komt. Ik bestel buiten units meestal met extra coating. Maat ze wel wat duurder en iets minder rendement, maar zijn niet na 15 jaar al weggerot. Lammellen zijn dan vaak blauw of bruiner van kleur.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Industryofcool
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
reneeke1970 schreef op zondag 20 november 2016 @ 16:31:
[...]

Als je een warmtepomp boiler leeg trekt duurt het zes uur voordat hij weer warm is.....

Je optie één en twee zijn toch een 3000 duurder dan vanuit buitenland en zelf samen gesteld......
Die zes uur zullen er wel zijn gezien ons douche/badgebruik en hij zal niet vaak volledig leeg getrokken worden. Je maakt me wel nieuwsgierig waar je denkt die 3000 euro goedkoper uit te kunnen zijn. Ik had ook al wat in het buitenland gekeken maar vond deze producten daar niet echt goedkoper, dus linkjes zijn altijd welkom :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:12
Industryofcool schreef op zondag 20 november 2016 @ 17:52:
[...]

Die zes uur zullen er wel zijn gezien ons douche/badgebruik en hij zal niet vaak volledig leeg getrokken worden. Je maakt me wel nieuwsgierig waar je denkt die 3000 euro goedkoper uit te kunnen zijn. Ik had ook al wat in het buitenland gekeken maar vond deze producten daar niet echt goedkoper, dus linkjes zijn altijd welkom :-)
Mijn wp was 560 ,jij wilt wat zwaarder dus tegen 1000 euro na subsidie.
750 voor buffer vat en dan nog aansluit materiaal zit je rond 2200.
Als jij heel betrouwbaar warm tap water wilt hebben moet je misschien wel naar twee boiler en of buffer gaan kijken....
Confortmarket.com is goedkoopst met panasonic ,alleen oude browsers werken op die site....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-06 22:43
Als je een account aanmaakt bij CM is het bereik goed. Dit was mijn ervaring. En communiceren gaat dan heel goed in de engelse taal.
reneeke1970 schreef op zondag 20 november 2016 @ 18:16:
[...]

Mijn wp was 560 ,jij wilt wat zwaarder dus tegen 1000 euro na subsidie.
750 voor buffer vat en dan nog aansluit materiaal zit je rond 2200.
Als jij heel betrouwbaar warm tap water wilt hebben moet je misschien wel naar twee boiler en of buffer gaan kijken....
Confortmarket.com is goedkoopst met panasonic ,alleen oude browsers werken op die site....

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
Rol-Co schreef op zondag 20 november 2016 @ 16:29:
[...]

Ja ik ook, zo'n 85,- poweplus dingetje om wat te blazen, nieten, bandje pompen enz.
Prima om een condensor uit te blazen.
Ik heb een Black en Decker, heb 'm al jaren.
Alleen als het heel koud is en ik doe 'm aan dan komt ie wat moeizaam opgang, de olie is dan te dik.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Anoniem: 266924 schreef op zondag 20 november 2016 @ 14:52:
[...]

Als door het hebben van voldoende PV, de kostprijs van een kWh 0,05-0,06 is, hoe lang duurt het dan om de meerprijs van een boilerinstallatie terug te verdienen t.o.v. een voldoende grote 1:1 electrische doorstromer ? De installatie wordt er naar mijn idee een stuk goedkoper en simpeler van. Een WP-aangestuurde boiler zal de kostprijs van een kWh aan warmwater wellicht verlagen naar 0,02, maar als je de installatie terug moet verdienen met 0,03 tot 0,04 wordt het een lange weg voor mijn gevoel.
Buiten het CV seizoen houd ik buffer op 50 graden en douche via hygiëne spiraal, twaalf euro gas ruil ik om voor overschot stroom vijf euro, besparing zeven euro.
Tijdens CV seizoen kan ik hem niet warm houden, ga terug naar 35/40 graden en hygiëne spiraal heeft dus na verwarming nodig met gas, besparing twaalf kuub maal zestig cent dus wederom zeven euro besparing per maand

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Industryofcool
arnnold schreef op zondag 20 november 2016 @ 18:25:
Als je een account aanmaakt bij CM is het bereik goed. Dit was mijn ervaring. En communiceren gaat dan heel goed in de engelse taal.
[...]
Heb even op de site gekeken, waterpompboiler scheelde inderdaad een paar 100 euro met frankrijk maar de Mono-bloc die ik wil zie ik niet op de site staan. Heb er net een mailtje in het engels aan gewaagd om te kijken of ze die ook kunnen leveren, benieuwd of en wanneer ik reactie krijg, thnx voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-07 23:04

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Pietje555 schreef op zondag 20 november 2016 @ 17:32:
[...]

Deukjes maken niet zoveel uit. Let op met schroevendraaier oid. de lamellen zijn vaak gecoat tegen corrosie. Vooral in de randstad en bij de kust zijn ze anders vrij snel geoxideerd wat de werking en levensduur niet ten goede komt. Ik bestel buiten units meestal met extra coating. Maat ze wel wat duurder en iets minder rendement, maar zijn niet na 15 jaar al weggerot. Lammellen zijn dan vaak blauw of bruiner van kleur.
15 jaar hoeft hij niet mee gelukkig, dan is er wel wat beters dan R410A dus gaan we al voor een verse kijken. Ik heb ze voorzichtig rechtgezet, maar zoals ik al riep zie je het aan de kleur, ik kijk er ook alleen zelf tegenaan dus niet heel belangrijk.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 18:28
Anoniem: 266924 schreef op zondag 20 november 2016 @ 14:44:
[...]

Je 500m3 suggereert dat je het zelfs met 2kW moet kunnen, 5kW lijkt om die reden al overgedimensioneerd.
2 kW is wel heel enthousiast... Je wilt ook wat power hebben als het wel -10 is... Mijn woning heeft ook maar een 200-250 M3 per jaar nodig maar 2 kW zou ik niet aan durven O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:17
crazyharrie schreef op zondag 20 november 2016 @ 14:31:
[...]

Dan neem je een Mitsubsidie model met ingebouwde 200ltr sww boiler.
En die denkrichting van mij is niet zo alternatief, ik heb ook een pellet inbouwhaard.
Toch voor simpel gekozen, en geen spijt van !
Hier ook een Ecodan met 200 liter sww boiler @ 45 graden. En een pelletkachel voor de woonkamer.
Oud huis (1915) dat ik nog aan het isoleren ben.
Met deze boiler voed ik een 50 liter electrische boiler die verder verhit naar 70 graden.
Tevens voed ik de wasmachine en vaatwasser met de Ecodan boiler.

In de zomer gaat de sww temperatuur van de Ecodan naar 55 graden zodat de kleine boiler minder hoeft te doen.

Nog geen tekort aan sww gehad; kleine boiler springt vanzelf aan (2000 Watt) en indien gewenst kan ik de Ecodan op forced sww zetten. Dan heb ik eindeloos warm water.

P.S. na de legionella run doe we vaak een kookwasje :z

[ Voor 4% gewijzigd door GadgetFrank op 20-11-2016 20:07 ]

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Industryofcool
Zijn er hier ook mensen die in een huis met voornamelijk gewone radiatoren een L/W warmtepomp gebruiken met uittredetemperaturen onder de 55 graden of lager? En wat zijn de ervaringen hiermee? Is dit echt een heel stom idee of zou dat bij niet al te extreme buitentemperaturen wel goed kunnen werken wanneer je de pomp alleen de radiatoren laat voeden en probeert niet te veel te verlagen maar constant die temperatuur aan te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 18-05 21:51
Industryofcool schreef op zondag 20 november 2016 @ 21:43:
Zijn er hier ook mensen die in een huis met voornamelijk gewone radiatoren een L/W warmtepomp gebruiken met uittredetemperaturen onder de 55 graden of lager? En wat zijn de ervaringen hiermee? Is dit echt een heel stom idee of zou dat bij niet al te extreme buitentemperaturen wel goed kunnen werken wanneer je de pomp alleen de radiatoren laat voeden en probeert niet te veel te verlagen maar constant die temperatuur aan te voeren?
Het werkt wel als je genoeg vermogen hebt
Je rendement word wel erg laag.
Mss kun je jou radiatoren vervangen voor 3 plaats versie?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Mijn totale installatie incl. vloerverwarming is nog HT versie, ik voed de boel met 33c gedurende een aantal uur per dag en dit gaat prima.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:41
hier alleen radiatoren op 170m2 oppervlak. en de elga wp houdt de aanvoertemp op ongeveer 33-35 graden. tot 0 graden bij droog weer redt de elga (zonder temp. beveiliging) het alleen. daaronder de cv erbij.
bij vochtig weer moet de cv er eerder bij (ivm vaker defrost en meer warmteverlies)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-07 15:57
Is die temperatuur beveilig gewoon uit te zetten bij een ELGA? Of in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Ik heb zowel vloerverwarming als radiators, maar een ruimte heeft niet beide en principe hebben beide een eigen 6kW WP.
Zoals Wodan89 al zegt de radiatoren moet wel flink voldoende vermogen hebben, door op te schalen naar T33 of bij een oud huis als mijne door extra isoleren.
Als je nu een gas-CV hebt kun je die in stappen van 5C de aanvoertmperatuur naar ca 40C brengen en kijken of het nog behaaglijk warm blijft, wel even wachten op een koude dag met een nachtvorstje.

Je hebt ook flink aantal radiatoren nodig als je geen buffer gebruikt.
In mijn geval lukt het nog net, met 6kW WP direct aangesloten met 8 radiators vol open (daarmee bedoel ik Heimeier V exact II op max of wel 6) om boven nul 6kW pana monobloc in redelijke deellast te laten draaien met een kleine dT en toch kamertemperatuur van 21C te halen, maar een klein aantal radiatoren kost wel extra pompvemogen en daarmee indirect COP.
Liever heb je een paar radiatoren meer open voor een dT<4C om de max 6kW kwijt te raken.

Liever gemiddeld 500W ipv 750W per radiator, zodat ook nog wat kunt schuiven, waar je de warmte wilt hebben.,
Het is niet de radiator, maar het thermostatisch ventiel wat de nodige flow weerstand geeft
Voor 6kW heb je namelijk een flow van tenminste 1000l/uur nodig voor dT=4 om over de radiatoren te verdelen, maar dat kun je uitrekenen voor andere WP vermogens

Op moment is mijn stooklijn maar 3-5C hoger (33C@nul graden) dan die voor de vloerwarming, voor een basistemperatuur van 18C en overdag als verhoging van de ruimtetemperatuur naar 21C ben ik aan het uitproberen hoe regelbare ventilators onder standaard T22 bevallen (vier regelbare 8025 fans per meter T22)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ja dat heb ik, radiators voeden vanuit warm buffer vat anders veels te traag, bij -5 ging het nog prima

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op zondag 20 november 2016 @ 22:39:
Is die temperatuur beveilig gewoon uit te zetten bij een ELGA? Of in te stellen?
Als ik goed geïnformeerd ben kan dit met een dipswitch in de tegenwoordige modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Kijk, dat is handig en goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Kan wel eens een posting over het hoofd zien idd in een topic met 10.000+ postings.

;)

Dinsdag komt er een lokale installateur langs om de situatie te bekijken en een voorstel te maken als alternatief voor stadsverwarming. Heeft in de buurt al een aantal ELGA geplaatst. Maar nog geen volledig WP systeem zonder SV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op zondag 20 november 2016 @ 23:03:
[...]

Kan wel eens een posting over het hoofd zien idd in een topic met 10.000+ postings.

;)

Dinsdag komt er een lokale installateur langs om de situatie te bekijken en een voorstel te maken als alternatief voor stadsverwarming. Heeft in de buurt al een aantal ELGA geplaatst. Maar nog geen volledig WP systeem zonder SV.
Je wil uiteindelijk toch 1 WP, met alleen een Elga alleen mis je nog e.e.a ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
koevlaas2 schreef op zondag 20 november 2016 @ 23:17:
[...]

Je wil uiteindelijk toch 1 WP, met alleen een Elga alleen mis je nog e.e.a ?
1 WP is inderdaad de opzet. Heb rond geïnformeerd en deze partij was de enige die het meeste kaas gegeten had van vergelijkbare installaties in dezelfde wijk. Helaas blijft het toch wat pionieren heb ik het idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op zondag 20 november 2016 @ 23:30:
[...]

1 WP is inderdaad de opzet. Heb rond geïnformeerd en deze partij was de enige die het meeste kaas gegeten had van vergelijkbare installaties in dezelfde wijk. Helaas blijft het toch wat pionieren heb ik het idee.
Nou, ik ben benieuwd laat maar weten hoe het ging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Industryofcool
Koevlaas 2, BarryH, Domba en Reneeke1970 bedankt voor jullie reactie! dat doet me toch deze optie serieus overwegen (in plaats van een 9KW Pana monobloc HT een tweetal 5KW Pana monoblocs), heb nog wel een paar vraagjes voordat ik de gok aandurf om ze te bestellen :-):
koevlaas2 schreef op zondag 20 november 2016 @ 22:30:
[...]

Mijn totale installatie incl. vloerverwarming is nog HT versie, ik voed de boel met 33c gedurende een aantal uur per dag en dit gaat prima.
Hoeveel radiatoren heb je ongeveer? En gebruik je ook een buffervat tussen de pomp en het radiator/vloerverwarmingsnetwerk? En ik neem aan dat die 33c bij temperaturen onder 0 iets omhoog moet?
Domba schreef op zondag 20 november 2016 @ 22:39:
[...]

Ik heb zowel vloerverwarming als radiators, maar een ruimte heeft niet beide en principe hebben beide een eigen 6kW WP.
Zoals Wodan89 al zegt de radiatoren moet wel flink voldoende vermogen hebben, door op te schalen naar T33 of bij een oud huis als mijne door extra isoleren.
Als je nu een gas-CV hebt kun je die in stappen van 5C de aanvoertmperatuur naar ca 40C brengen en kijken of het nog behaaglijk warm blijft, wel even wachten op een koude dag met een nachtvorstje.

Je hebt ook flink aantal radiatoren nodig als je geen buffer gebruikt.
In mijn geval lukt het nog net, met 6kW WP direct aangesloten met 8 radiators vol open (daarmee bedoel ik Heimeier V exact II op max of wel 6) om boven nul 6kW pana monobloc in redelijke deellast te laten draaien met een kleine dT en toch kamertemperatuur van 21C te halen, maar een klein aantal radiatoren kost wel extra pompvemogen en daarmee indirect COP.
Liever heb je een paar radiatoren meer open voor een dT<4C om de max 6kW kwijt te raken.

Liever gemiddeld 500W ipv 750W per radiator, zodat ook nog wat kunt schuiven, waar je de warmte wilt hebben.,
Het is niet de radiator, maar het thermostatisch ventiel wat de nodige flow weerstand geeft
Voor 6kW heb je namelijk een flow van tenminste 1000l/uur nodig voor dT=4 om over de radiatoren te verdelen, maar dat kun je uitrekenen voor andere WP vermogens

Op moment is mijn stooklijn maar 3-5C hoger (33C@nul graden) dan die voor de vloerwarming, voor een basistemperatuur van 18C en overdag als verhoging van de ruimtetemperatuur naar 21C ben ik aan het uitproberen hoe regelbare ventilators onder standaard T22 bevallen (vier regelbare 8025 fans per meter T22)
Dat zijn goede tips, gewoon radiatoren zo aansluiten dat ze meer flow hebben. Volgens mij heb ik redelijk overgedimensioneerd bij de aanleg van de radiatoren destijds, dat zou nu een voordeel kunnen zijn. Heb jij ook een buffervat wat je gebruikt? En wat doe je als het kouder wordt, verhoog je dan de aanvoer temperatuur nog? Tot welk niveau?
reneeke1970 schreef op zondag 20 november 2016 @ 22:45:
[...]

Ja dat heb ik, radiators voeden vanuit warm buffer vat anders veels te traag, bij -5 ging het nog prima
Kun je ook nog iets vertellen over hoeveel KW pomp je hebt en hoeveel radiatoren ongeveer? En wat doe je bij lager dan min 5 (of is dat nog niet gebeurd?) de aanvoertemperatuur toch opvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Industryofcool schreef op maandag 21 november 2016 @ 08:04:
Koevlaas 2, BarryH, Domba en Reneeke1970 bedankt voor jullie reactie! dat doet me toch deze optie serieus overwegen (in plaats van een 9KW Pana monobloc HT een tweetal 5KW Pana monoblocs), heb nog wel een paar vraagjes voordat ik de gok aandurf om ze te bestellen :-):

[...]

Hoeveel radiatoren heb je ongeveer? En gebruik je ook een buffervat tussen de pomp en het radiator/vloerverwarmingsnetwerk? En ik neem aan dat die 33c bij temperaturen onder 0 iets omhoog moet?

[...]

Dat zijn goede tips, gewoon radiatoren zo aansluiten dat ze meer flow hebben. Volgens mij heb ik redelijk overgedimensioneerd bij de aanleg van de radiatoren destijds, dat zou nu een voordeel kunnen zijn. Heb jij ook een buffervat wat je gebruikt? En wat doe je als het kouder wordt, verhoog je dan de aanvoer temperatuur nog? Tot welk niveau?

[...]

Kun je ook nog iets vertellen over hoeveel KW pomp je hebt en hoeveel radiatoren ongeveer? En wat doe je bij lager dan min 5 (of is dat nog niet gebeurd?) de aanvoertemperatuur toch opvoeren?
Ik stop met een 6 kW de energie in een 400 liter buffer met 40 graden. Eigen pomp haalt warmte uit buffer, kwartier veertig graden doet meer dan een uur dertig graden in radiators bij wijze van....
Omdat warm water klaar staat zijn radiators in vijf min warm, half uur voor één graad verhoging in kamer, wil ik twee graden moet ik drie uur wachten op wp, gaat veel te traag voor hij weer wat hoge temperaturen haalt, dertig graden doet weinig in mijn 2 radiatoren (en vv hoh 15)in woonkamer.
Hogere temperatuur betekent lage cop,dus iedereen roept dat kan niet, veel teveel stroom.....
Echter omdat vermogens afgifte zoveel beter is heft dit elkaar toch aardig op, wel iets meer verbruik maar tot nu toe geeft het nog niet zon slecht beeld.
Zonder buffer zou ik onmogelijk fatsoenlijk kunnen verwarmen

Omdat de pomp vaak maar kort aanslaat merk ik ook dat de temperatuur in andere ruimtes (die mee liften op kamer )contanter is dan voorheen met CV, dus wat betreft comfort is het een stuk beter geworden

[ Voor 5% gewijzigd door reneeke1970 op 21-11-2016 09:31 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Ik gebruik geen buffer, maar direct aangesloten, vandaar zoveel nadruk op de flow en dat je de capaciteit van WP kwijt kunt.
Reneeke1970 heeft de zelfde WP, maar gebruikt een buffer en dat maakt het een stuk makkelijker, maar heeft ook voordelen, zoals in half uur tot uur zit alle warm water van buffer in radiatoren als kick start en je kan radiatoren op normale manier bedienen, (ik probeer ventitaloren als naregeling) als ook dat je met een buffer eventueel ook nog een boiler kan verwarmen voor SWW.

Ik gebruik een stooklijn van 0,5C warmere aanvoer als buitentemperatuur 1 graad lager wordt maar ik heb nog geen gegevens van onder nul omdat het nog niet zo koud is geweest in deze config, wordt het kouder dan maken we stooklijn steiler die 0,5 naar 0,6C per graad buitentemperatuur etc

Direct aangesloten op radiators is een uitdaging, je hebt ongeveer 200ltr/uur voor dT=4 per kW WP vermogen om te verdelen en dat met standaard T22 met ca 10ltr inhoud per m2 radiator.

Je hebt nogmaals weinig regelruimte met 17ltr/min (1000ltr/min voor 6kW) zonder een buffer die je moet verdelen om WP goed te laten werken
Als voorbeeld neem een grote T22 300x50cm welke een inhoud heeft van ca 15ltr en deze radiator met 2ltr/min voedt heb je maar 7-8 minuten dat water tijd heeft om 4 graden aan temperatuur kwijt te raken en je 550W warmte afgifte hebt.
(als vergelijk met zelfde flow 2ltr/min kun je ook een vloerverwarmingsgroep voeden met 90-120m buis voor 9-12m2 hoh 10cm )
Met enkel radiatoren is het eerst flink flink rekenen voor je een buffer kunt weglaten

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik heb eind3lijk de ontbrekende kogelkranen binnen om de Kamstrup 302 te monteren bij mijn Zubadan 11,2 kw pomp.
Verder heb ik een ABB KWH tussenmeter gemonteerd in de meterkast.
Maar hoe hebben jullie het geregeld om data te loggen?
Ik zie hier wel 'ns mooie grafiekjes staan met verbruik en inschakel frequenties.
De Kamstrup 302 begint om 12 uur s'nachts weer op nul met KW tellen.
Ik heb niet zo veel zin om één minut voor twaalf mijn bed uit te moeten om de waarden op te schrijven.
Ik heb nu ook geen idee van een bedrijfstijd per dag, of cop waarden, alleen van de warmte meter in de Zubadan zelf, maar die zou niet erg naukeurig zijn.
Ik kan er best een een raspberry pi aanknopen met wat aanwijzingen, maar van programmeren heb ik geen kaas gegeten.
Ik heb ook gelezen van de software van Albert, maar hoe pak ik het aan?

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-07 12:24
Ik log de data uit de Kamstrup gewoon met de hand in een excel sheet. De Kamstrup Mulical 302 telt kWh gewoon door hoor, ik weet niet waarom je denkt dat om 24:00 alles weer naar 0 zou gaan. Je hebt het overigens over kW in je posting, maar dat is een momentane waarde, evenals de flow en de temperaturen.
De data neem ik op een vast tijdstip (22:00-22:30; bedtijd) op, zodat ze zo goed mogelijk vergelijkbaar zijn met de gemiddelde dagtemperatuur van het KNMI http://projects.knmi.nl/k.../daggegevens/selectie.cgi.
De kWh uit de meterkast log ik met een Youless naar Bidgely (maar zou ook naar PVoutput kunnen).
Kamstrup-logging via M-bus ben ik maar niet aan begonnen.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-07 12:23
jaari schreef op maandag 21 november 2016 @ 10:09:
Ik log de data uit de Kamstrup gewoon met de hand in een excel sheet. De Kamstrup Mulical 302 telt kWh gewoon door hoor, ik weet niet waarom je denkt dat om 24:00 alles weer naar 0 zou gaan. Je hebt het overigens over kW in je posting, maar dat is een momentane waarde, evenals de flow en de temperaturen.
De data neem ik op een vast tijdstip (22:00-22:30; bedtijd) op, zodat ze zo goed mogelijk vergelijkbaar zijn met de gemiddelde dagtemperatuur van het KNMI http://projects.knmi.nl/k.../daggegevens/selectie.cgi.
De kWh uit de meterkast log ik met een Youless naar Bidgely (maar zou ook naar PVoutput kunnen).
Kamstrup-logging via M-bus ben ik maar niet aan begonnen.
Ik ben al een jaar mijn Kamstrup 302 met de hand in een excelsheet aan het zetten. Wanneer is er een forumlid met een eenvoudige uitlees methode? M-bus is duur en nog niet uitleesbaar op mijn iungo.
De kWh(e) doe ik met fibaroplug op iungo. Voor de zekerheid heb ik er ook nog een goekope kWh meter op staan voor het geval dat. Want ICT en Z-wave heeft regelmatig storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Industryofcool schreef op zondag 20 november 2016 @ 18:56:
[...]
Heb even op de site gekeken, waterpompboiler scheelde inderdaad een paar 100 euro met frankrijk maar de Mono-bloc die ik wil zie ik niet op de site staan. Heb er net een mailtje in het engels aan gewaagd om te kijken of ze die ook kunnen leveren, benieuwd of en wanneer ik reactie krijg, thnx voor de tip!
Als je specfiek naar een HT monobloc kijkt, kan je buiten CM ook eens kijken bij Coppack, Oosterburen (DE) bestellen daar als ik ook tenminste 1 hier op forum een melding van gezien heb.
[is de listprice in UK, zie pag 13]

[ Voor 10% gewijzigd door Domba op 21-11-2016 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

[...]

Ik heb 8 radiatoren en +/- 50m2 10 hoh vloerverwarming 16x2 buis met een Espace standaard verdeler 5 groepen.
Vorig jaar stookte ik met aanvoer van 35....38c, maar dit jaar dus verlaging van de aanvoer en de flow in de vloer is verhoogd. Vorig jaar had ik een 9 KW pomp, nu een 7,5 KW. Ik denk dat die 9 bij mij wel iets beter is qua vermogen want laatst toen het rond de 0c was kostte het de 7,5 KW pomp iets meer moeite dan ik van vorig jaar gewend ben. Mijn koudste dag van vorig jaar was ongeveer -5c, als je de pomp op een laag pitje desnoods 24/7 laat doordraaien lukt het verwarmen prima. Vooralsnog zet de thermostaat de pomp uit om ca. 22:00 uur en gaat de volgende dag om 08:30 weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266924

koevlaas2 schreef op maandag 21 november 2016 @ 14:05:
[...]

Mijn koudste dag van vorig jaar was ongeveer -5c, als je de pomp op een laag pitje desnoods 24/7 laat doordraaien lukt het verwarmen prima. Vooralsnog zet de thermostaat de pomp uit om ca. 22:00 uur en gaat de volgende dag om 08:30 weer aan.
Ik weet dat het lastig te meten is, maar wat denk je te besparen door 10:30 de gemiddelde binnentemperatuur langzaam met enkele graden te laten dalen om deze vervolgens om 8:30 weer op te warmen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Anoniem: 266924 schreef op maandag 21 november 2016 @ 15:57:
[...]

Ik weet dat het lastig te meten is, maar wat denk je te besparen door 10:30 de gemiddelde binnentemperatuur langzaam met enkele graden te laten dalen om deze vervolgens om 8:30 weer op te warmen ?
Daling van temperatuur is bij mij maar circa 1c per nacht, bij 0...4c buiten, 'zachtjes' pruttelen is bij mij al snel 1 KW AC.
De boel schakelt op thermostaat, als ik geen nachtverlaging doe dan begin de WP om ca. 5 uur in de morgen en tijdens het aanwarmen geeft deze dan volgas wat in mijn bed hoorbaar geluid oplevert.
Tijdens hele koude dagen ga ik de WP waarschijnlijk wel een keer 24/7 laten draaien, zodra de boel namelijk warm is en het vermogen terug loopt valt het geluid ook grotendeels weg.

24/7 verwarmen denk ik wel dat ik meer dan 20 KWH per dag ga verstoken, iets waar ik met zo'n 16 KWH p/d bij dagen van 2...4c nog relatief zuinig stook. Moet er wel bij opmerken dat met 33c aanvoer de temperatuur in huis > 21c oploopt als ik gewoon door stook, ik zou dan misschien de temp. met een graadje kunnen verlagen en zo het verstookte aantal KWH binnen de perken houden.
De winter is nog lang, ik heb nog e.e.a. te experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266924

@koevlaa2 OK, ben benieuwd naar de resultaten van je verdere experimenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 20:15
jaari schreef op donderdag 10 november 2016 @ 23:04:
Wat is de dimensie van het warmteverlies op de Y-as?
Ik heb een soortgelijke grafiek waar op de Y-as kWh(thermisch)/dag staat, maar die getallen zijn een factor 10 hoger :?
[afbeelding]
Die Y=-4,17 heeft de eenheid kWh/24uur*K.

Die 24 staat een beetje raar, dus je kunt die waarde beter nog een keer door 24 delen, dan krijg je: kWh/uur*K. Die per uur streept weg tegen het uur in kWh en dan krijg je kW/K. Vermenigvuldig je het vervolgen met 1000, dan kun je die kilo in kW wegstrepen.

Laten we dat eens doen:
4,17/24*1000 = 174W/K

Zo te zien snijd die trendlijn mooi bij 21C, dus ik denk dat je hier aardig de karakteristieke warmteverlies van je huis hebt beschreven. Who needs a warmteverliesberekening anyways, hè? 8)

(Dit betekend dat voor iedere graad die het buiten kouder is dan binnen, je huis 174W verliest.)

Wie weet er hier een goed adresje om een mooie Multical te bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Paul C schreef op maandag 21 november 2016 @ 17:19:
[...]
Wie weet er hier een goed adresje om een mooie Multical te bestellen?
http://www.rakuten.de/pro...m-r-34-g-1-934829136.html
[url="http://www.sanitär-heizung-shop.de/zubehoer-93042510/"]http://www.sanitär-heizung-shop.de/zubehoer-93042510/[/url]
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz

en
http://zaehleronlineshop....aermezaehler-MULTICAL-302
http://www.ebay.de/sch/i....S0&_nkw=kamstrup&_sacat=0
Tomexergie schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:00:
[...]

Ik ben al een jaar mijn Kamstrup 302 met de hand in een excelsheet aan het zetten. Wanneer is er een forumlid met een eenvoudige uitlees methode? M-bus is duur en nog niet uitleesbaar op mijn iungo.
De kWh(e) doe ik met fibaroplug op iungo. Voor de zekerheid heb ik er ook nog een goekope kWh meter op staan voor het geval dat. Want ICT en Z-wave heeft regelmatig storingen.
Kost een paar centen inderdaad voor de converter. Maar werkt prima op mijn Pi en domoticz.

[ Voor 92% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-11-2016 18:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alberthakvoort
koevlaas2 schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:17:
[...]
De boel schakelt op thermostaat, als ik geen nachtverlaging doe dan begin de WP om ca. 5 uur in de morgen en tijdens het aanwarmen geeft deze dan volgas wat in mijn bed hoorbaar geluid oplevert.
Via de weektimer zet je de Ecodan eerst op aanvoer temperatuur van "26" graden. Na een uurtje (of 2) zet je hem op de WAR of thermostaat.. Op die manier kun je het vermogen cq volgas beperken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-07 12:23
AUijtdehaag schreef op maandag 21 november 2016 @ 18:08:
[...]

http://www.rakuten.de/pro...m-r-34-g-1-934829136.html
[url="http://www.sanitär-heizung-shop.de/zubehoer-93042510/"]http://www.sanitär-heizung-shop.de/zubehoer-93042510/[/url]
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz

en
http://zaehleronlineshop....aermezaehler-MULTICAL-302
http://www.ebay.de/sch/i....S0&_nkw=kamstrup&_sacat=0

[...]

Kost een paar centen inderdaad voor de converter. Maar werkt prima op mijn Pi.
Tja, dan heb je die data en wat dan. Ik wil ze op mijn iungo hebben(Of eventueel veraedge).
De (slimme?) meter P1 poort is ook een M-bus uitlezing met een iets ander protocol. Ik snap niet dat het voor iungo moeilijk is om een soortgelijke data verwerking te maken met een nieuwe adapter box.
Ik zal ze nog eens mailen. Ik dacht dat de M-bus warmte-uitlezing gestandariseerd was EN 1434-3
Deze protocollen zijn al zo oud als de weg naar Roma. Ik snap niet dat er in de ICT wereld nog geen goedkope interfaces beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb het liever in domoticz en op de Pi. Dan kan je er zelf veel meer mee en ben je niet afhankelijk van ontwikkelaars.
Straks naar Grafana en InfluxDB. Dan rollen er ook mooie grafieken uit.
Tsjah, kost je wat uitzoekwerk.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:17:
[...]

Daling van temperatuur is bij mij maar circa 1c per nacht, bij 0...4c buiten, 'zachtjes' pruttelen is bij mij al snel 1 KW AC.
Tijdens hele koude dagen ga ik de WP waarschijnlijk wel een keer 24/7 laten draaien, zodra de boel namelijk warm is en het vermogen terug loopt valt het geluid ook grotendeels weg.

24/7 verwarmen denk ik wel dat ik meer dan 20 KWH per dag ga verstoken, iets waar ik met zo'n 16 KWH p/d bij dagen van 2...4c nog relatief zuinig stook. Moet er wel bij opmerken dat met 33c aanvoer de temperatuur in huis > 21c oploopt als ik gewoon door stook, ik zou dan misschien de temp. met een graadje kunnen verlagen en zo het verstookte aantal KWH binnen de perken houden.
De winter is nog lang, ik heb nog e.e.a. te experimenteren.
Daarom draait hij hier elke keer met een uutje tussenruimte, word het kouder is dat korter, word het warmer ia dat langer. WAR regeling.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
20 kWh verstook ik niet, en jij ook niet als je huis bij 0-4 graden slechts 1 graad af koelt.
Al eens gedacht om je verdeler te vervangen voor een gesloten versie met duims aansluiting? Ik heb het idee dat je daar vermogen tekort hebt door de kleine diameter en mix met retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
alberthakvoort schreef op maandag 21 november 2016 @ 18:47:
[...]

Via de weektimer zet je de Ecodan eerst op aanvoer temperatuur van "26" graden. Na een uurtje (of 2) zet je hem op de WAR of thermostaat.. Op die manier kun je het vermogen cq volgas beperken O-)
Goed idee, ik zat al aan zo'n vermogensbeperking kitje oid te denken.
Enige nadeel is denk ik dat zodra de 26c 33 moet worden het gas er weer op gaat, misschien is daarom beter het vermogen te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 21 november 2016 @ 18:53:
[...]

Daarom draait hij hier elke keer met een uutje tussenruimte, word het kouder is dat korter, word het warmer ia dat langer. WAR regeling.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
20 kWh verstook ik niet, en jij ook niet als je huis bij 0-4 graden slechts 1 graad af koelt.
Al eens gedacht om je verdeler te vervangen voor een gesloten versie met duims aansluiting? Ik heb het idee dat je daar vermogen tekort hebt door de kleine diameter en mix met retour.
Mijn vloer is gewoon een erg grote buffer, zou ik duims aansluiten dan krijgt de WP nog meer koud water retour en geeft nog meer gas. Ergens ben ik blij dat dit met 15mm aanvoer in de VV verdeler nog relatief langzaam gaat. Volgende WP word denk ik wel 10 KW, dan kan ik misschien wel 22mm vanaf de vloer aan.

Huis is een waardeloos piece of shit bj 1980 met 10 meter lange noordkant. Dankzij naisolatie kunnen we het nu met een WP redden, anders was dit niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-07 12:24
Paul C schreef op maandag 21 november 2016 @ 17:19:
[...]

Die Y=-4,17 heeft de eenheid kWh/24uur*K.

Die 24 staat een beetje raar, dus je kunt die waarde beter nog een keer door 24 delen, dan krijg je: kWh/uur*K. Die per uur streept weg tegen het uur in kWh en dan krijg je kW/K. Vermenigvuldig je het vervolgen met 1000, dan kun je die kilo in kW wegstrepen.

Laten we dat eens doen:
4,17/24*1000 = 174W/K

Zo te zien snijd die trendlijn mooi bij 21C, dus ik denk dat je hier aardig de karakteristieke warmteverlies van je huis hebt beschreven. Who needs a warmteverliesberekening anyways, hè? 8)

(Dit betekend dat voor iedere graad die het buiten kouder is dan binnen, je huis 174W verliest.)
OK, bedankt Paul voor de heldere uitleg :)
Inmiddels met meer metingen is de richtingscoëfficiënt 4,65 en is het warmteverlies dus 194 W/K.
Bij -10 graden is voor verwarming dus 30*194= 5,8 kW nodig. Komt mijn 5kW Pana net tekort.
Maar ik had 7,9 kW berekend (U-wert.net) dus ik wist al dat de HR niet weg kon :+

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
koevlaas2 schreef op maandag 21 november 2016 @ 19:11:
[...]

Goed idee, ik zat al aan zo'n vermogensbeperking kitje oid te denken.
Enige nadeel is denk ik dat zodra de 26c 33 moet worden het gas er weer op gaat, misschien is daarom beter het vermogen te beperken.
Je kan natuurlijk ook meerdere stappen gebruiken... Per (half) uur een graadje hoger..
Ik doe het thuis nu ook, ochtends om 6 uur kan hij dan lekker op zijn gemak alle vloeren thuis op temperatuur brengen..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Jmz6g3B.png

[ Voor 16% gewijzigd door alberthakvoort op 21-11-2016 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
alberthakvoort schreef op maandag 21 november 2016 @ 19:21:
[...]

Je kan natuurlijk ook meerdere stappen gebruiken... Per (half) uur een graadje hoger..
Ik doe het thuis nu ook, ochtends om 6 uur kan hij dan lekker op zijn gemak alle vloeren thuis op temperatuur brengen..

[afbeelding]
Is een optie inderdaad, ik ga het bekijken. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 21 november 2016 @ 19:15:
[...]

Mijn vloer is gewoon een erg grote buffer, zou ik duims aansluiten dan krijgt de WP nog meer koud water retour en geeft nog meer gas. Ergens ben ik blij dat dit met 15mm aanvoer in de VV verdeler nog relatief langzaam gaat. Volgende WP word denk ik wel 10 KW, dan kan ik misschien wel 22mm vanaf de vloer aan.

Huis is een waardeloos piece of shit bj 1980 met 10 meter lange noordkant. Dankzij naisolatie kunnen we het nu met een WP redden, anders was dit niet gelukt.
Is dat zo of denk je dat? Hier koelt het ook 1 graad af in de nacht als ik hem uit laat, maar hij blijft 24/7 aan, dan heb ik weinig nodig om het warm te houden. (21,5-22 graden)

Hoe groot is je vloer? En hoeveel groepen van hoeveel meter?
Hier 11x5,50m met 3 groepen van 80m en dat is voldoende voor beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-03 22:33
koevlaas2 schreef op maandag 21 november 2016 @ 19:25:
[...]

Is een optie inderdaad, ik ga het bekijken. Thanks.
Na drie weken draaien herken ik het verschijnsel dat de pomp vol gas dingen op temperatuur wil krijgen. Zelf heb ik 350m2 vloerverwarming en 28mm aanvoer leidingen. Door de pompsnelheid lager te zetten kreeg ik de ecodan keurig in het gareel. Geen volgas pogingen meer maar rustig opbouwen van vermogen. Pompsnelheid staat nu op 2. Ik haal met deze stand zo'n 1000l/h denk ik maar kan dat niet zo goed inschatten.

Hieronder zie je hoe dat volgasdraaien gaat. Tussen 07:00 en 12:00 ging hij direct volgas waardoor hij direct dichtvroor met ijs en op volvermogen gaat staan loeien. (Die scherpe dalen in het vermogen zijn defrots).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/acNGolQ0WO34iv2rFEgBn5Sx/full.png

Met een lager pompstand ziet dat er heel anders uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aWrGLq3oMup5BBNQqE1rr50A/full.png

Delta T is tussen 3 en 5 graden.

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 21 november 2016 @ 20:01:
[...]

Is dat zo of denk je dat? Hier koelt het ook 1 graad af in de nacht als ik hem uit laat, maar hij blijft 24/7 aan, dan heb ik weinig nodig om het warm te houden. (21,5-22 graden)

Hoe groot is je vloer? En hoeveel groepen van hoeveel meter?
Hier 11x5,50m met 3 groepen van 80m en dat is voldoende voor beneden.
Vloer is ca. 50m2 met 5 groepen, 2x120m en 2x80m en 1x 4m aangesloten op een Espace standaard verdeler.
Boel blijft goed warm tijdens de nachtverlaging, dus de vloer word goed gelijkmatig warm.

Ik heb geprobeerd de temp continue te houden en dan draait de WP idd niet heel lang maar wel even met veel gas om de doeltemp. van het water te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
barteg schreef op maandag 21 november 2016 @ 20:23:
[...]

Na drie weken draaien herken ik het verschijnsel dat de pomp vol gas dingen op temperatuur wil krijgen. Zelf heb ik 350m2 vloerverwarming en 28mm aanvoer leidingen. Door de pompsnelheid lager te zetten kreeg ik de ecodan keurig in het gareel. Geen volgas pogingen meer maar rustig opbouwen van vermogen. Pompsnelheid staat nu op 2. Ik haal met deze stand zo'n 1000l/h denk ik maar kan dat niet zo goed inschatten.

Hieronder zie je hoe dat volgasdraaien gaat. Tussen 07:00 en 12:00 ging hij direct volgas waardoor hij direct dichtvroor met ijs en op volvermogen gaat staan loeien. (Die scherpe dalen in het vermogen zijn defrots).

[afbeelding]

Met een lager pompstand ziet dat er heel anders uit:

[afbeelding]

Delta T is tussen 3 en 5 graden.
Mijn pompstand is al 2, ik kan 1 nog proberen. Maar weet niet of aan de andere kant dan weer dingen 'mis' gaan. Stel de boel is op temperatuur dan raak ik minder vermogen kwijt en is pendelen misschien het gevolg, maar ik ga dit zeker proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barteg
Mijn thermostaat programma draait om het uur. Vandaar dat je die blokken van een uur kan zien. Ik gebruik WAR en schakel met de thermostaat input aan/uit

Water temperaturen behorend bij de vermogens grafieken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ro1qrO6rEmQtC2thGeYwqkwd/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rWLjzgIq09ppIi1MTXXOH2ZC/full.png

[ Voor 26% gewijzigd door barteg op 21-11-2016 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Die dT van rond de 4-5C vasthouden is idd de truuk, als het kouder ( in mijn geval -4C ) wordt buiten moet de pompsnelheid omhoog anders wordt de dT groter en gaat de wp echt gasgeven, meer defrosts en zelfs pendelen.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 21 november 2016 @ 20:24:
[...]

Vloer is ca. 50m2 met 5 groepen, 2x120m en 2x80m en 1x 4m aangesloten op een Espace standaard verdeler.
Boel blijft goed warm tijdens de nachtverlaging, dus de vloer word goed gelijkmatig warm.

Ik heb geprobeerd de temp continue te houden en dan draait de WP idd niet heel lang maar wel even met veel gas om de doeltemp. van het water te halen.
Klopt, maar dat is slechts 10 min, en dan 20 (afhankelijk van buiten) op zijn laagste pitje, dan is het alleen zaak om je curve gelijk te krijgen met je buiten temperatuur.
Ik heb hem nu goed en gaat perfect, ook op -2 -3 buiten klopt het.

Ben je niet te voorzichtig/zuinig? (Had ik in het begin ook, maar dit is relaxed nu )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op maandag 21 november 2016 @ 20:41:
Die dT van rond de 4-5C vasthouden is idd de truuk, als het kouder ( in mijn geval -4C ) wordt buiten moet de pompsnelheid omhoog anders wordt de dT groter en gaat de wp echt gasgeven, meer defrosts en zelfs pendelen.
Als het buiten koud is en ik zet de flow omhoog komt er nog meer koud uit mijn vloer en geeft de WP dan juist gas. Met lage flow hoeft de WP niet veel gas te geven om toch het water op 33c aan de krukas te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 21 november 2016 @ 20:43:
[...]

Klopt, maar dat is slechts 10 min, en dan 20 (afhankelijk van buiten) op zijn laagste pitje, dan is het alleen zaak om je curve gelijk te krijgen met je buiten temperatuur.
Ik heb hem nu goed en gaat perfect, ook op -2 -3 buiten klopt het.

Ben je niet te voorzichtig/zuinig? (Had ik in het begin ook, maar dit is relaxed nu )
Helaas geen 10 minuten, de WP maakt hier sowieso lange draaiuren, even een graadje opwarmen duurt hier wel een uurtje of 4. Niet dat dit erg is, of het nou 19.5 of 20c is zolang je aan het warmen bent is het lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op maandag 21 november 2016 @ 20:44:
[...]

Als het buiten koud is en ik zet de flow omhoog komt er nog meer koud uit mijn vloer en geeft de WP dan juist gas. Met lage flow hoeft de WP niet veel gas te geven om toch het water op 33c aan de krukas te krijgen.
Er moet minder koud water uit de vloer komen, het water heeft minder tijd om warmte af te geven.
Misschien in het begin wat langer kouder water, maar dat kan nooit lang duren.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Ik moet koevaas2 wel gelijk geven dat een lagere aanvoertemp aanmerkelijk scheelt in het verbruik

Aanvoer temp is nu 29c, gemiddelde COP is van 4,1 naar 4,7 gestegen.
Wat nog een positief effect is wat ik niet kan verklaren is dat de defrost cyclussen korter lijken te zijn met een lagere water temperatuur ? er is nu geen wachttijd meer na een defrost ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
crazyharrie schreef op maandag 21 november 2016 @ 20:51:
[...]

Er moet minder koud water uit de vloer komen, het water heeft minder tijd om warmte af te geven.
ik heb mijn vloerverwarming juist Vol open gezet. thermostatisch ventiel begrenst het wel op 35c maar dat komt nooit voor.

zodra ik de klep open stuur gaat er 750 800L/h door de Vloerverwarmings verdeler.
door de vloer zelf +- 650L/h als ik de grafiek van grundfos moet geloven :)
100m2 maar 3 groepen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op maandag 21 november 2016 @ 20:51:
[...]

Kom hier maar eens voelen, na een paar uur word de retour netaan lauw.
Door de lange groepen dus altijd koud retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op maandag 21 november 2016 @ 20:53:
Ik moet koevaas2 wel gelijk geven dat een lagere aanvoertemp aanmerkelijk scheelt in het verbruik

Aanvoer temp is nu 29c, gemiddelde COP is van 4,1 naar 4,7 gestegen.
Wat nog een positief effect is wat ik niet kan verklaren is dat de defrost cyclussen korter lijken te zijn met een lagere water temperatuur ? er is nu geen wachttijd meer na een defrost ?
Heb je dan nog defrosts ? Ik heb er bijna geen meer en draai op 33c.
Lager kan ik niet anders doen mijn radiatoren helemaal niks meer.

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 21-11-2016 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op maandag 21 november 2016 @ 20:56:
[...]

Ik kom absoluut een keer bij je kijken, ben heel benieuwd naar je pronkstukken der alternatieve energie.
Blijft leuk speelgoed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op maandag 21 november 2016 @ 20:59:
[...]

Ik kom absoluut een keer bij je kijken, ben heel benieuwd naar je pronkstukken der alternatieve energie.
Blijft leuk speelgoed :P
Binnenkort heb ik ook een ventilatie WTW, ik zoek trouwens nog iemand die er ook een wil kopen want 2 halen =10% korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 21 november 2016 @ 20:46:
[...]

Helaas geen 10 minuten, de WP maakt hier sowieso lange draaiuren, even een graadje opwarmen duurt hier wel een uurtje of 4. Niet dat dit erg is, of het nou 19.5 of 20c is zolang je aan het warmen bent is het lekker.
Dat duurt hier nog wel langer denk ik, die vloer is traag, daarom stuur ik op war + curve en 24/7, dan hoef ik niets "op te warmen" en word hij aan de curve op temperatuur gehouden, 29 graden bij 0 buiten.

Als jij zegt bij pomp harder komt er meer kou van de vloer klopt er iets niet, dan heb je behoorlijke afkoeling van je vloer wat weer niet strookt met het 1 graad afkoel verhaal en grote buffer.

Om je een idee te geven van hier:

Hij gaat hier echt niet harder als ik de pomp sneller zet, die staat overigens vrij hard maar heb dan ook geen pomp op de vvw verdeler dus die moet hij ook doorspoelen, wat overigens weer makkelijk gaat ivm de 3x 18 mm op een 1" aanvoer.
In de gang nog een dikke jaga twin van 1m20 en 23 breed, die trekt ook wat weg, en dan boven nog vvw badkamer en slaapkamers twin jaga's.
Toch krijg ik geen kou terug waardoor hij hardr gaat lopen, ik heb wel eens 7 graden verschil gezien tussen aanvoer en retour maar niet harder lopen, meestal is het 4-5 graden verschil.

Als ik op de laptop kijk zie ik dat hij vrij snel naar 70 graden gastemperatuur gaat in de buiten unit, dan terug toert en op het laagste pitje zie ik onder 0 dat de aanvoer temperatuur zelfs iets (1-2 graden) zakt en de aanvoer en retour naar mekaar toe kruipt. De gastemperatuur gaat dan naar 55 graden buiten, 48 graden binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:04:
[...]

Binnenkort heb ik ook een ventilatie WTW, ik zoek trouwens nog iemand die er ook een wil kopen want 2 halen =10% korting.
Dan moeten we even praten denk ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
koevlaas2 schreef op maandag 21 november 2016 @ 20:57:
[...]

Heb je dan nog defrosts ? Ik heb er bijna geen meer en draai op 33c.
Lager kan ik niet anders doen mijn radiatoren helemaal niks meer.
met deze temperaturen niet,

Komende week word het kouder en dan moet blijken of ik met 31c het huis warm gestookt krijg.

zodra het gaat vriezen zet ik hem 24/7 aan en kijken of hij dan nog een graadje lager kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-02-2024
wellicht simpele vraag aan mede ecodan bezitters maar hoe het nu ingesteld staat klopt het niet en krijg niet gevonden wat er fout is:

Ecodan warmtepomp on/off thermosstaat. Dus optie D in het databook op bladzijde C-18 (1 zone circuit met lokale thermosstaat) -> hoe stel ik de binnenunit in.... op TH1? Het is toch geen thermisistor....? maar het is ook geen radio controlled unit dus RC1-8 lijkt me ook niet. Enige andere optie is hoofdcomputer maar dit wil ik ook niet... hoor graag van iemand die ook on/off gebruikt hoe dit in te stellen is...

verder is hij compensation curve controlled dus dat gaat wel goed want dat is een randvoorwaarde. Hulp is gewaardeerd!

(edit: of moet ik op bladzijde C-40 kijken en het instellen op * ????)

Verder was 1 unit beschadigd geleverd. Spanje heeft aangegeven een nieuwe afdekkap voor de buitenunit op te sturen. 2e foutmelding is een binnenunit met L9. lijkt er op dat water niet wordt rondgepompt. zijn nog aan het uitzoeken of het de ftc5 print is of de pomp zelf... Erg fijn :(

[ Voor 7% gewijzigd door develdonk op 21-11-2016 21:12 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:08:
[...]

Dan moeten we even praten denk ik....
Als je interesse hebt, ik ben voornemens zo'n Itho HRU.... aan te schaffen voor € 879,- p/s ex. korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Lauw ja, maar dat is hier ook, 24 graden is lauw, maar dat krijgt hij ook zo weer warm, zoveel afgifte kan je nooit hebben op die lage temperatuur.
Ik denk dat je hem eens moet laten lopen en kijken wat er gebeurd, of je retour word warmer of je kamer te warm, dan kan je nog wat verlagen, of tijf verkorten.
Ik weet niet precies wat je kan instellen bij een ecodan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
[...]

Heb je nog een pomp op je vloerverwarmings verdeler?

ik heb hier een zwaardere pomp op gezet om meer flow te generen.
de retourstemperaturen werden hierdoor 2c hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:14:
[...]

Heb je nog een pomp op je vloerverwarmings verdeler?

ik heb hier een zwaardere pomp op gezet om meer flow te generen.
de retourstemperaturen werden hierdoor 2c hoger.
Vorig jaar had ik de hoofdleiding op 35....38c staan en de vloergroepen stonden eng dicht.
Dit jaar de vloergroepen meer open en hoofdaanvoer naar vvv ook verder open, temperatuur van de installatie dus omlaag naar 33c en pomp van de vloer op stand 1 (zo min mogelijk mixing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:10:
[...]

Lauw ja, maar dat is hier ook, 24 graden is lauw, maar dat krijgt hij ook zo weer warm, zoveel afgifte kan je nooit hebben op die lage temperatuur.
Ik denk dat je hem eens moet laten lopen en kijken wat er gebeurd, of je retour word warmer of je kamer te warm, dan kan je nog wat verlagen, of tijf verkorten.
Ik weet niet precies wat je kan instellen bij een ecodan.
De boel draait hier op een dag als vandaag van 8.30 - 14.00 aan een stuk, aan het eind van deze run is de retour zoals gezegd lauw.
Verlagen of verkorten kan straks misschien met mijn ventilatie WTW, maar voorlopig gooi ik boven heel veel warmte weg door ventileren anders beslaan de ramen. boven is met 65% namelijk nog steeds veel te vochtig, maar al beter dan de 80-90% die het eerst was.
Met nog lagere temperaturen en of kortere run doen mijn radiatoren boven namelijk nog minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:17:
[...]

Vorig jaar had ik de hoofdleiding op 35....38c staan en de vloergroepen stonden eng dicht.
Dit jaar de vloergroepen meer open en hoofdaanvoer naar vvv ook verder open, temperatuur van de installatie dus omlaag naar 33c en pomp van de vloer op stand 1 (zo min mogelijk mixing).
Correct me if i'm wrong maar als je een normale verdeler heb is dat dus een balkje met wat water er in die je vloer rond pompt de hele tijd, daar gooi je in de aanvoer met een dun pijpje 33 graden water bij wat dus mixt met die plas water in je vloer en een stukje weg gaat naar de retour.
Dan hou je niks over, dat kan nooit lekker werken, dat is gemaakt op 70 graden aanvoer, daarom heb ik hier de gesloten verdeler, dan moet het door de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:25:
[...]

Correct me if i'm wrong maar als je een normale verdeler heb is dat dus een balkje met wat water er in die je vloer rond pompt de hele tijd, daar gooi je in de aanvoer met een dun pijpje 33 graden water bij wat dus mixt met die plas water in je vloer en een stukje weg gaat naar de retour.
Dan hou je niks over, dat kan nooit lekker werken, dat is gemaakt op 70 graden aanvoer, daarom heb ik hier de gesloten verdeler, dan moet het door de vloer.
Klopt, maar je WP heeft ook een 15mm leiding waar je hete gas doorgaat en die verwarmt toch je hele woning :) Rara hoe kan dit.
Aanvoerbalk van de vloerverdeler is een graad of 30 schat ik, zit verder geen meting op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Ik heb hier ook de mixer vervangen voor een gesloten verdeler, werkt vele malen beter en is ook goed in te regelen. Ik heb toch geen mogelijkheid om 70C water erdoor te jagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:27:
[...]

Klopt, maar je WP heeft ook een 15mm leiding waar je hete gas doorgaat en die verwarmt toch je hele woning :) Rara hoe kan dit.
Aanvoerbalk van de vloerverdeler is een graad of 30 schat ik, zit verder geen meting op.
Ik weet niet hoe het bij jou is maar dat "dunne pijpje" is hier 15mm en dikke 60 graden bij de start, dat is toch even wat anders.
Heb je de buizen nog geeisoleerd? Hier alles van vloer naar de wp en terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:30:
Ik heb hier ook de mixer vervangen voor een gesloten verdeler, werkt vele malen beter en is ook goed in te regelen. Ik heb toch geen mogelijkheid om 70C water erdoor te jagen.
Probleem thans is hier dat als ik maatregelen beneden neem om de temperatuur te verlagen ik boven ook maatregelen moet nemen. Ik hoop met de Balansventilatie een klapper te maken en dan kan misschien sowieso al de temp omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:32:
[...]

Ik weet niet hoe het bij jou is maar dat "dunne pijpje" is hier 15mm en dikke 60 graden bij de start, dat is toch even wat anders.
Heb je de buizen nog geeisoleerd? Hier alles van vloer naar de wp en terug.
Dat 5/8 buisje is bij mij eerst koud, warmt langzaam op, de WP toert ook heel rustig op.
De verdeler zit trouwens vlakbij de WP, vandaar dat 15mm zo goed werkt bij mij en deze is geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:34:
[...]

Probleem thans is hier dat als ik maatregelen beneden neem om de temperatuur te verlagen ik boven ook maatregelen moet nemen. Ik hoop met de Balansventilatie een klapper te maken en dan kan misschien sowieso al de temp omlaag.
Het moet wel allemaal even in te passen zijn ja.... Begrijpelijk.Maar ik zou het wel op mijn verlanglijstje houden, ondanks balansventilatie.
Zit zelf even uit te vogelen hoe ik dit aan ga sluiten op de buitenlucht door 1 bestaand gat in mijn dak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:37:
[...]

Het moet wel allemaal even in te passen zijn ja.... Begrijpelijk.Maar ik zou het wel op mijn verlanglijstje houden, ondanks balansventilatie.
Zit zelf even uit te vogelen hoe ik dit aan ga sluiten op de buitenlucht door 1 bestaand gat in mijn dak...
Je kan ook een uitvoer/invoer door je gevel maken en de andere in/uitlaat dan door je dak.
Verder is mijn huis eigenlijk helemaal niet voorbereid op een WTW, maar ik heb al helemaal bedacht hoe ik dit ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
met een HT verdeler wil prima met wat kleine aanpassingen

ik heb de 15mm stalen aanvoer vervangen door 20mm uponor en ventielen met bijzonder lage weerstand.
0,35 bar over de installatie
geeft dan meer primaire flow door de verdeler als de secundaire flow door de vloer :)
Gevolg, aanvoer temp van de vloer is gelijk aan de temp bij de uitgang van de WP

[ Voor 12% gewijzigd door Wodan89 op 21-11-2016 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Je kan er niet door verlagen hoor, absoluut niet, maar er komt meer warmte aan en meer retour waardoor je cv water in zijn geheel de ingestelde temperatuur word, dus ook boven.

Ik heb de vloer beneden en badkamer vol open omdat het relatief weinig slang is voor de vloer beneden, en de radiatoren in de gang, slaapkamers op stand 3, dat is net een kwart open.
Slaapkamers zijn 19 graden, badkamer 20-21, welke temperatuur ook buiten -3 tot 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
[...]

bekent probleem.

enigste ruimte die ik boven echt warm wil hebben is de badkamer.
hier licht beperkt vloerverwarming in en een ht radiator.
met 29c water word het hier net 20 21c te koud voor als je net uit de douche komt :9
Dit heb ik ondervangen met een IR straler COP = 1 8) voor die 15 min per dag valt het weg tegen het lager verbruik van de WP door de lagere water temperatuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:45:
[...]

Je kan er niet door verlagen hoor, absoluut niet, maar er komt meer warmte aan en meer retour waardoor je cv water in zijn geheel de ingestelde temperatuur word, dus ook boven.

Ik heb de vloer beneden en badkamer vol open omdat het relatief weinig slang is voor de vloer beneden, en de radiatoren in de gang, slaapkamers op stand 3, dat is net een kwart open.
Slaapkamers zijn 19 graden, badkamer 20-21, welke temperatuur ook buiten -3 tot 12 graden.
Ik heb alle radiatoren vol open, sommige wel geknepen met een voetventiel. vloer staat de hoofdaanvoer een slagje dicht anders gaat de WP bij koud buiten toch wel veel gasgeven. De temperaturen die jij opgeeft hebben wij ook ongeveer, beneden 20,5 en boven zo'n beetje 19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:47:
[...]

bekent probleem.

enigste ruimte die ik boven echt warm wil hebben is de badkamer.
hier licht beperkt vloerverwarming in en een ht radiator.
met 29c water word het hier net 20 21c te koud voor als je net uit de douche komt :9
Dit heb ik ondervangen met een IR straler COP = 1 8) voor die 15 min per dag valt het weg tegen het lager verbruik van de WP door de lagere water temperatuur :)
Ik heb geen probleem met een badkamer van in de ochtend soms 17c, als je uit een warme douche stapt blijf ik met 90 kg massa nog wel even warm. Verder hebben we geen stralers of electrische kachels inhuis, ik regel een onbalans in temperatuur tussen boven en beneden met de huiskamerdeur open of dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
develdonk schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:08:
wellicht simpele vraag aan mede ecodan bezitters maar hoe het nu ingesteld staat klopt het niet en krijg niet gevonden wat er fout is:

Ecodan warmtepomp on/off thermosstaat. Dus optie D in het databook op bladzijde C-18 (1 zone circuit met lokale thermosstaat) -> hoe stel ik de binnenunit in.... op TH1? Het is toch geen thermisistor....? maar het is ook geen radio controlled unit dus RC1-8 lijkt me ook niet. Enige andere optie is hoofdcomputer maar dit wil ik ook niet... hoor graag van iemand die ook on/off gebruikt hoe dit in te stellen is...

verder is hij compensation curve controlled dus dat gaat wel goed want dat is een randvoorwaarde. Hulp is gewaardeerd!

Verder was 1 unit beschadigd geleverd. Spanje heeft aangegeven een nieuwe afdekkap voor de buitenunit op te sturen. 2e foutmelding is een binnenunit met L9. lijkt er op dat water niet wordt rondgepompt. zijn nog aan het uitzoeken of het de ftc5 print is of de pomp zelf... Erg fijn :(
Niet lekker die transport schade!

Die TH1 is een aparte temperatuur sensor welke je los moet aanschaffen. Deze meet echt de temperatuur. Ik gebruik ook optie D met een "aan/uit" relais (thermostaat) op IN1: TB.1 13-14. Deze zet gewoon het apparaat uit of aan. Als hij aan is draait hij bij mij op WAR wat je gewoon los in de gebruikers interface instelt. Toen hij voor het eerst aanging gaf hij een error over het ontbreken van TH1. Ik heb niet kunnen achterhalen waardoor die error wegging, maar denk omdat ik van ruimte temperatuur naar WAR geschakeld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:49:
[...]

Ik heb alle radiatoren vol open, sommige wel geknepen met een voetventiel. vloer staat de hoofdaanvoer een slagje dicht anders gaat de WP bij koud buiten toch wel veel gasgeven. De temperaturen die jij opgeeft hebben wij ook ongeveer, beneden 20,5 en boven zo'n beetje 19.
Apart, boven moet niet vol open, dat is te warm, beneden en gang is bijna 22 overdag en avond wat ook weer wat naar boven trekt.
Ik dacht een keer de vloer wat te knijpen, er zitten flow meters op en staan vol gas, 3x 6L/min of hoger dus maar toen ik dat deed kreeg ik een flow error op de wp.
Dus kan je na gaan dat ze wel geknepen staan boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:58:
[...]

Apart, boven moet niet vol open, dat is te warm, beneden en gang is bijna 22 overdag en avond wat ook weer wat naar boven trekt.
Ik dacht een keer de vloer wat te knijpen, er zitten flow meters op en staan vol gas, 3x 6L/min of hoger dus maar toen ik dat deed kreeg ik een flow error op de wp.
Dus kan je na gaan dat ze wel geknepen staan boven.
3x6 liter= 18L p/m= 1080 L p/u staat je minimale flow error misschien heel hoog afgesteld. Of de boel boven heel erg dicht.
Hier moet er helaas wel wat warmte naar boven, al valt het mee als je aan de afgifte van de radiatoren gaat rekenen kom je op hele kleine afgifte uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

L9... die melding kreeg ik ooit vanwege lucht in de binnenunit.
Ontluchten aan de pomp, tamelijk lang zelfs verholp het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

Bij mij lekte de gasaansluitng, de kraan stond niet goed dicht. Is trouwens de schuld van de fabriek en niet van Instaladora. Sowieso ziet de Ecodan er van binnen uit alsof ie heel snel in elkaar gepleurd is, niets zit echt netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoStax
  • Laatst online: 06-07 16:06
koevlaas2 schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:09:
[...]

Als je interesse hebt, ik ben voornemens zo'n Itho HRU.... aan te schaffen voor € 879,- p/s ex. korting.
Daar kijk ik ook naar, met eurostekker en hws hoogbouw.
Staffel geld alleen als het exacte item dubbel wordt besteld zo te zien.

Het Qualityflow systeem maakt het totaal alleen zo prijzig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
GeoStax schreef op maandag 21 november 2016 @ 22:08:
[...]

Daar kijk ik ook naar, met eurostekker en hws hoogbouw.
Staffel geld alleen als het exacte item dubbel wordt besteld zo te zien.

Het Qualityflow systeem maakt het totaal alleen zo prijzig...
Dat is exact het model dat ik ook wil bestellen. Waarschijnlijk zonder qualityflow, ik ga maar 2 aanzuigpunten gebruiken en 3 toevoer.
Inderdaad als je er 2 besteld meteen 10% korting wat op zo'n bedrag best veel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort

2e foutmelding is een binnenunit met L9. lijkt er op dat water niet wordt rondgepompt. zijn nog aan het uitzoeken of het de ftc5 print is of de pomp zelf... Erg fijn :(
L9 is inderdaad een lucht probleem. Bij mij moest de vloerverdelers nog goed doorgespoelt worden..

Ik heb de hoofdunit als thermostaat ingesteld, en ik gebruik een relay als thermostaat, maar dan via de aanvoer/war mode..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
barteg schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:52:
[...]

Niet lekker die transport schade!

Die TH1 is een aparte temperatuur sensor welke je los moet aanschaffen. Deze meet echt de temperatuur. Ik gebruik ook optie D met een "aan/uit" relais (thermostaat) op IN1: TB.1 13-14. Deze zet gewoon het apparaat uit of aan. Als hij aan is draait hij bij mij op WAR wat je gewoon los in de gebruikers interface instelt. Toen hij voor het eerst aanging gaf hij een error over het ontbreken van TH1. Ik heb niet kunnen achterhalen waardoor die error wegging, maar denk omdat ik van ruimte temperatuur naar WAR geschakeld heb.
bedankt! inmiddels uitgevonden dat je hem inderdaad op hoofdbediening moet zetten en dat een simpele on/off thermossttaat van honeywell met transistor dus niet werkt en je echt een relais thermosstaat thermosstaat moet hebben. Welke gebruik jij? Ik zoek eigenlijk gewoon meest goedkoopste simpele oplossing... De gebruikers zijn a-technisch dus liefst gewoon iets wat op een honeywell on/off lijkt zodat ze niks fout kunnen doen...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
crazyharrie schreef op maandag 21 november 2016 @ 22:02:
[...]

L9... die melding kreeg ik ooit vanwege lucht in de binnenunit.
Ontluchten aan de pomp, tamelijk lang zelfs verholp het probleem.
die melding krijgen we ook op 1 unit... thx zal ontluchten nog een keer proberen (reeds 3x gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op maandag 21 november 2016 @ 23:17:
[...]

die melding krijgen we ook op 1 unit... thx zal ontluchten nog een keer proberen (reeds 3x gedaan)
Ik kwam er na 2 maanden achter dat het dopje bovenin de Ecodan open moest, kwam een hoop lucht uit maar de unit werkte al die tijd wel.
Het ging fout omdat ik er niet te hard aan wilde draaien en bang was dat de dop zou afbreken, toen ik zeker wist dat deze open gedraaid moest worden draaide ik met iets meer geweld en de ontluchter ging open. :)

Edit: Zet je pomp even volgas, dan perst deze misschien de lucht eruit.

[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 21-11-2016 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op maandag 21 november 2016 @ 23:20:
[...]

Ik kwam er na 2 maanden achter dat het dopje bovenin de Ecodan open moest, kwam een hoop lucht uit maar de unit werkte al die tijd wel.
Het ging fout omdat ik er niet te hard aan wilde draaien en bang was dat de dop zou afbreken, toen ik zeker wist dat deze open gedraaid moest worden draaide ik met iets meer geweld en de ontluchter ging open. :)

Edit: Zet je pomp even volgas, dan perst deze misschien de lucht eruit.
zwarte dopje kun je er gewoon geheel uittrekken maar halve slag omdraaien is al zat.... hier komt/kwam inderdaad ook veel lucht uit maar bedankt voor de tip! denk dat we (nog) maar eens heel zorgvuldig gaan vullen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op maandag 21 november 2016 @ 23:26:
[...]

zwarte dopje kun je er gewoon geheel uittrekken maar halve slag omdraaien is al zat.... hier komt/kwam inderdaad ook veel lucht uit maar bedankt voor de tip! denk dat we (nog) maar eens heel zorgvuldig gaan vullen...
Ik heb vandaag nog heel veel lucht uit een radiator gehaald, ik had het cv systeem 3 maanden terug leeg gehad, tussendoor heb ik ook al een keer of 10 ontlucht en ik zal volgende week nog wel een keer moeten onluchten. :)

Dopje in de ecodan staat bij mij idd een kwartslag open. Let erop, bij vullen kan deze ontluchter gaan lekken. Ik heb het bij mijn cv ketel gehad daar liepen bij het lege systeem vullen ineens liters water uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Goed, dus dat automatisch loggen van een tussenmeter en een Kamstrup is toch wel omslachtig en best prijzig. Dan wachten we daar maar even mee.
Ik heb nu 'ns ff gekeken wat mijn Zubadan 11,2 kw doet bij de SWW bereiding.
Als ik hem op vol vermogen laat draaien, komt hij volgens de Kamstrup 302 toch wel aan zo'n 15,5 kw warmte.
Delta T is 14 graden, pompstand 5 ( is max) =1000 liter per uur. T1 is dan rond de 48 graden.
Pompstand 3 komt overeen met 800 liter per uur.
Schakel ik om naar 50% bedrijf, dan zit hij rond de 7 kw. Delta T is dan 6 graden bij pompstand 5.
Bij pompstand 3 blijft er 4,8 kw warmte over, met ook een delta T van 6 graden, dit ook bij een T1 van 48 graden.
Maar ik lees hier dat de beste cop bij ongeveer 5 graden delta T ligt. Op vol vermogen gaat dat dus nooit lukken omdat de pomp capaciteit dan nietvoldoende is. Mijn leidingen naar het SWW vat zijn max 2 meter lang, en 28mm, en een duimse honeywell driewegklep er tussen, dus dat zou ook geen punt moeten zijn lijkt mij. Maar meer als 1000 liter per uur kan er niet verpompt worden, en moduleren doet hij ook niet.
Is er nog wat te verbeteren?

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
patrickvanvalen schreef op maandag 21 november 2016 @ 23:34:
Goed, dus dat automatisch loggen van een tussenmeter en een Kamstrup is toch wel omslachtig en best prijzig. Dan wachten we daar maar even mee.
Ik heb nu 'ns ff gekeken wat mijn Zubadan 11,2 kw doet bij de SWW bereiding.
Als ik hem op vol vermogen laat draaien, komt hij volgens de Kamstrup 302 toch wel aan zo'n 15,5 kw warmte.
Delta T is 14 graden, pompstand 5 ( is max) =1000 liter per uur. T1 is dan rond de 48 graden.
Pompstand 3 komt overeen met 800 liter per uur.
Schakel ik om naar 50% bedrijf, dan zit hij rond de 7 kw. Delta T is dan 6 graden bij pompstand 5.
Bij pompstand 3 blijft er 4,8 kw warmte over, met ook een delta T van 6 graden, dit ook bij een T1 van 48 graden.
Maar ik lees hier dat de beste cop bij ongeveer 5 graden delta T ligt. Op vol vermogen gaat dat dus nooit lukken omdat de pomp capaciteit dan nietvoldoende is. Mijn leidingen naar het SWW vat zijn max 2 meter lang, en 28mm, en een duimse honeywell driewegklep er tussen, dus dat zou ook geen punt moeten zijn lijkt mij. Maar meer als 1000 liter per uur kan er niet verpompt worden, en moduleren doet hij ook niet.
Is er nog wat te verbeteren?
Is je 3weg klep niet de beperkende factor, ik heb de standaard dn20 klep die je bij de Ecodan besteld en toen ik het gat zag dacht ik 'zo die is maar de helft' dit ivm de bouw van de 3weg klep.
Moduleren doet de Ecodan als hij bijvoorbeeld z'n warmte niet kwijt kan, ik kan alleen een 1,3m2 zonnespiraal aansturen en de boiler mee verhitten, de Ecodan moduleert terug op deze spiraal want de warmte kan ie niet kwijt. Op je WP spiraal gewoon volgas dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
develdonk schreef op maandag 21 november 2016 @ 23:16:
[...]

bedankt! inmiddels uitgevonden dat je hem inderdaad op hoofdbediening moet zetten en dat een simpele on/off thermossttaat van honeywell met transistor dus niet werkt en je echt een relais thermosstaat thermosstaat moet hebben. Welke gebruik jij? Ik zoek eigenlijk gewoon meest goedkoopste simpele oplossing... De gebruikers zijn a-technisch dus liefst gewoon iets wat op een honeywell on/off lijkt zodat ze niks fout kunnen doen...
Ik heb geen thermostaat maar gebruik domotica om de zones en temperatuur in huis te sturen. De ecodan schakel ik met een relais (RFXcom IO).

Pagina: 1 ... 102 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic