Industryofcool schreef op zondag 20 november 2016 @ 21:43:
Zijn er hier ook mensen die in een huis met voornamelijk gewone radiatoren een L/W warmtepomp gebruiken met uittredetemperaturen onder de 55 graden of lager? En wat zijn de ervaringen hiermee? Is dit echt een heel stom idee of zou dat bij niet al te extreme buitentemperaturen wel goed kunnen werken wanneer je de pomp alleen de radiatoren laat voeden en probeert niet te veel te verlagen maar constant die temperatuur aan te voeren?
Ik heb zowel vloerverwarming als radiators, maar een ruimte heeft niet beide en principe hebben beide een eigen 6kW WP.
Zoals Wodan89 al zegt de radiatoren moet wel flink voldoende vermogen hebben, door op te schalen naar T33 of bij een oud huis als mijne door extra isoleren.
Als je nu een gas-CV hebt kun je die in stappen van 5C de aanvoertmperatuur naar ca 40C brengen en kijken of het nog behaaglijk warm blijft, wel even wachten op een koude dag met een nachtvorstje.
Je hebt ook flink aantal radiatoren nodig als je geen buffer gebruikt.
In mijn geval lukt het nog net, met 6kW WP direct aangesloten met 8 radiators vol open
(daarmee bedoel ik Heimeier V exact II op max of wel 6) om boven nul 6kW pana monobloc in redelijke deellast te laten draaien met een kleine dT en toch kamertemperatuur van 21C te halen, maar een klein aantal radiatoren kost wel extra pompvemogen en daarmee indirect COP.
Liever heb je een paar radiatoren meer open voor een dT<4C om de max 6kW kwijt te raken.
Liever gemiddeld 500W ipv 750W per radiator, zodat ook nog wat kunt schuiven, waar je de warmte wilt hebben.,
Het is niet de radiator, maar het thermostatisch ventiel wat de nodige flow weerstand geeft
Voor 6kW heb je namelijk een flow van tenminste 1000l/uur nodig voor dT=4 om over de radiatoren te verdelen, maar dat kun je uitrekenen voor andere WP vermogens
Op moment is mijn stooklijn maar 3-5C hoger (33C@nul graden) dan die voor de vloerwarming, voor een basistemperatuur van 18C en overdag als verhoging van de ruimtetemperatuur naar 21C ben ik aan het uitproberen hoe regelbare ventilators onder standaard T22 bevallen (vier regelbare 8025 fans per meter T22)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant