Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Klopt, maar het moet wel in verhouding staan, 500,- staat niet in verhouding, dat ding is in japan gemaakt voor een paar euro, als het dan 150,- kost gaat het waarschijnlijk al 10x over de kop, prima. Maar dan maken ze het een bedrag van 500,- dus vandaar dat ik zeg dat hij het niet kost maar ervoor vragen.Oxellaar schreef op zondag 13 november 2016 @ 21:05:
[...]
Ik bedoel het niet aanvallend, maar voor jouw schoenen heb je ook meer betaald dan de werkelijke waarde. Vandaar dat ik het zei.
En waarom zouden ze iets meeleveren wat voor 99,9% van de gebruikers nutteloos is.
Bij een auto, of cv ketel zit toch ook geen converter geleverd waarmee je kunt monitoren.
Zie je vaak met dit soort apparatuur voor technici, waaaaaay overpriced en als je er naar vraagt zit er ontwikkelings kosten in.
Ik kom het zelf al vaak tegen via mijn werk.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
66 db bij +/- 900 W opgenomen vermogen, maar de unit verwarmt nu het huis en is vrij stil.mightym schreef op zondag 13 november 2016 @ 20:51:
[...]
Installeer ff een db meter appje op je telefoon en meet bij beide pompen op 1 meter afstand (niet in de luchtstroom) de geluidssterkte. Daar ben ik dan wel benieuwd naar
Morgen zal ik wel even SWW maken en opnieuw meten.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik weet nog dat een VHS videorecorder Fl 2000,- kostte en een van de eerste dvd spelers ook 2000,- zelfs in € dacht ik. Als de markt dan verzadigd is (niet van toepassing op dit soort specifieke apparatuur) dan komt de prijs in een vrije val en ligt het voor a dollar fifty bij Blokker.Rol-Co schreef op zondag 13 november 2016 @ 21:13:
[...]
Klopt, maar het moet wel in verhouding staan, 500,- staat niet in verhouding, dat ding is in japan gemaakt voor een paar euro, als het dan 150,- kost gaat het waarschijnlijk al 10x over de kop, prima. Maar dan maken ze het een bedrag van 500,- dus vandaar dat ik zeg dat hij het niet kost maar ervoor vragen.
Zie je vaak met dit soort apparatuur voor technici, waaaaaay overpriced en als je er naar vraagt zit er ontwikkelings kosten in.
Ik kom het zelf al vaak tegen via mijn werk.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
8x 16mm parallel is best veel flow, 5 ook wel. Mijn ervaring is dat 16mm goed werkt.
Worden de groepen op LTV verdelers aangesloten ?
You said it your self, niet van toepassing op deze dingen.koevlaas2 schreef op zondag 13 november 2016 @ 21:23:
[...]
Ik weet nog dat een VHS videorecorder Fl 2000,- kostte en een van de eerste dvd spelers ook 2000,- zelfs in € dacht ik. Als de markt dan verzadigd is (niet van toepassing op dit soort specifieke apparatuur) dan komt de prijs in een vrije val en ligt het voor a dollar fifty bij Blokker.
Verder heel normaal hoor en beter duur als niet tekoop, voorlopig geld het laatste hier.
Het zit al weer op 0 graden buiten, dus we kunnen weer testen
[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 13-11-2016 21:31 ]
Over duur gesproken, zakken de flir camera's al een beetje in prijs. Harstikke handig een op de plank te hebben liggen.Rol-Co schreef op zondag 13 november 2016 @ 21:29:
[...]
You said it your self, niet van toepassing op deze dingen.
Verder heel normaal hoor en beter duur als niet tekoop, voorlopig geld het laatste hier.
Het zit al weer op 0 graden buiten, dus we kunnen weer testen
Hier nog 4c in NH.
Anoniem: 266924
Je kunt de vraag ook anders stellen. Met welke dikte en welke hoh krijg ik de laagste gemiddelde temperatuur en daarmee de hoogste COP en als gevolg daar weer van de laagste energierekening. Als de vraag zo gesteld wordt is meer is beter. Voor uitleg http://johncantorheatpump...m-underfloor-heating.html en kijk naar de warmteafgifte tabellen voor 16mm en 20mm leidingen welke hier te vinden zijn: http://www.vloerverwarming.nl/nl/downloads/afgifte-tabellen/bbn_ldp schreef op zondag 13 november 2016 @ 20:54:
Ik ga straks voor 16mm vloerverwarming h.o.h. 10cm. Is dit nu voldoende want ik lees hier regelmatig dat je beter 18 of 20mm slang in de vloer kan gebruiken. De installateur zegt dat 16mm voldoende is. Ik ga een 11,2kw mitsu bestellen. Wat is wijsheid?
De installatie hier is relatief simpel, een drieweg klep op de boiler om koeling te kunnen bypassen op de boiler en verder heel straight.AUijtdehaag schreef op zondag 13 november 2016 @ 13:18:
Dat hygieneboiler verhaal kan best wel een iets complexere installatie opleveren:![]()
AUijtdehaag in "Warmtepomp / Buffervat / zonneboiler opzet/installatie"
Voordeel is dat het vat niet op 60 graden gehouden hoeft te worden, maar 35-40 graden.
Ga niet uit van mijn vat, want dat was het enige wat past qua hoogte die ik heb op zolder.
Aanschaf duur dus, verbruik (waarschijnlijk) wel minder.
Maar op een 3-fase aansluiting, zal de doorstromer waarschijnlijk iets meer capaciteit bieden (en is eigenlijk een must):
jerh in "Doorstroomverwarmer of elektrische boiler?"
http://www.hellmann-behae...peicher/wh-fsk1-basic-wp/
Grote voordeel is dat je optimaal kan inspelen op de benodigde temperaturen. Ik heb een nieuwbouwhuis, hier ligt circa 2300 meter vv in en een aanvoer van 24 graden is voldoende om het op 21 graden te houden. Mijn boiler hoeft dus niet warmer te zijn en is dat op dit moment niet. Zonnecollectoren helpen wel mee, maar dat is slechts een headstart, want ondanks de 800 liter helpt dat in de praktijk slechts een 3 kwartier en dan is het hele vat 24 graden. Maar het is gratis, althans het is al betaald, dus de extra warmte uit de lucht is welkom.
Grote voordelen:
vat kan op lage temperatuur gehouden worden -> warmte pomp draait heel zuning
lage temperaturen in je vat -> minder (stilstands) verliezen
veel minder kans op legionella, beperkte inhoud van de spiraal
onbeperkt warm water
relatief snel warm water
Nadelen:
naverwarmen met elektrische doorstromer -> cop =1
extra apparaat nodig (elektrische doorstromer van 250 euro)
Seek cameraatje op iPhone of Android, niet professioneel maar leuk dingetje om een indruk te krijgen en 'redelijk' betaalbaar.koevlaas2 schreef op zondag 13 november 2016 @ 21:33:
[...]
Over duur gesproken, zakken de flir camera's al een beetje in prijs. Harstikke handig een op de plank te hebben liggen.
Hier nog 4c in NH.
Bestaan er ook nadelen
Is jammer genoeg niet echt om de hoek, maar ik had graag een keer bij je gekeken hoe jij e.e.a. geïnstalleerd hebt.patrickvanvalen schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 23:16:
[...]
Ik woon in Wijchen.
Ik heb hem onder mijn keukenraam staan!
En ik kan hem binnen horen lopen, maar dan moet er verder niets aan staan wat enig geluid maakt, anders hoor ik echt niet of hij draait.
In dat raam zit nog gewoon thermopane glas van 30 jaar geleden.
Als ik het ga vervangen door hr++, één zijdig gelaagd, hoor ik zeker weten niets.
[ Voor 69% gewijzigd door Grolsch op 13-11-2016 21:49 ]
Ja op de dynaconskoevlaas2 schreef op zondag 13 november 2016 @ 21:26:
[...]
8x 16mm parallel is best veel flow, 5 ook wel. Mijn ervaring is dat 16mm goed werkt.
Worden de groepen op LTV verdelers aangesloten ?
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Dat nadeel vind ik eigenlijk ook een voordeel, maar dat is heel erg gezinsituatie gebonden.jerh schreef op zondag 13 november 2016 @ 21:42:
[...]
...tekst- helemaal mee eens
Nadelen:
naverwarmen met elektrische doorstromer -> cop =1
extra apparaat nodig (elektrische doorstromer van 250 euro)
Die 10 minuten douchen per dag hier met een cop=1 is zuiniger met een doorstroomverwarmer dan 24 hr een vat op 55-60 graden houden met een WP.
Dat kost hier 1 kWh per dag. Daar hou ik geen redelijk buffervat mee warm op 55-60 graden denk ik.
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-11-2016 21:53 ]
Zeker wel. Toen de A-label pompen nog niet verplicht waren, zat er een meerprijs op die ketels die toch regelmatig betaald werd.mkleinman schreef op zondag 13 november 2016 @ 20:48:
[...]
Maar het zegt niets over het rendement van de warmtepomp. Het standbyverbruik wordt bijvoorbeeld bij een CV ketel ook nergens meegenomen in een berekening, laat staan dat mensen om die reden een andere CV ketel zouden aanschaffen.
Nee. Het thermisch vermogen bepaalt of je huis warm blijft. De COP(~rendement) is daar een afgeleide van. De COP wil je niet hoog hebben omdat anders je huis niet warm wordt, maar omdat je daar graag zo min mogelijk voor betaalt. En je betaalt de som van de kWhs, inclusief standby.Je wilt toch onder de streep weten met wat voor rendement ( tijdens draaitijd ) je warmtepomp heeft? Dat cijfer bepaald of je je huis wel of niet warm gaat krijgen.
Bij weinig SWW gebruik is een doorstromer met COP 1 al snel goedkoper en milieuvriendelijker in gebruik dan een WP COP 3 met boiler die 2 kWh per dag verliest, juist door standbyverschijnselen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nou, doorstromer van 15 KW > 15 Kw / 60 minuten= 0,25 KWH per minuut x 10 minuten= 2,5 KWHAUijtdehaag schreef op zondag 13 november 2016 @ 21:49:
[...]
Dat nadeel vind ik eigenlijk ook een voordeel, maar dat is heel erg gezinsituatie gebonden.
Die 10 minuten douchen per dag hier met een cop=1 is zuiniger met een doorstroomverwarmer dan 24 hr een vat op 55-60 graden houden met een WP.
Boiler opwarmen met WP kost minder dan 2,5 KWH
Ik zie in de tabellen dat mijn 16mm bij 30c al zo'n 64 W per m2 afgeeft, best veel al zeg ik het zelf.
Voor bij mij in de huiskamer is dit genoeg, voor jezelf zou je deze rekensom dan ook eens moeten maken.
Mijn HT verdeler voed de vloer met ongeveer 28c water bij 32c aanvoer (schatting).
Ik doe ongeveer 1 kwh per douchebeurt van 10 minuten. 11 KW doorstromer pplus wtw en vat wat dus een ondertemperatuur heeft van 24 graden. Het gaat elkaar op jaarbasis niet veel ontlopen.koevlaas2 schreef op zondag 13 november 2016 @ 21:52:
[...]
Nou, doorstromer van 15 KW > 15 Kw / 60 minuten= 0,25 KWH per minuut x 10 minuten= 2,5 KWH
Boiler opwarmen met WP kost minder dan 2,5 KWHen hier kan ik ongeveer 30 minuten op douchen.
Andere voordeel is dat bij mij de wp dus veel minder harder hoeft te werken en dus ook minder lawaai maakt.
Je hoeft het vat ook niet de hele dag op temperatuur te houden, maar dat is natuurlijk erg afhankelijk van je gebruikspatroon. Hier voldoet 1 run per dag (vanaf 13.00u).AUijtdehaag schreef op zondag 13 november 2016 @ 21:49:
[...]
Dat nadeel vind ik eigenlijk ook een voordeel, maar dat is heel erg gezinsituatie gebonden.
Dat kost hier 1 kWh per dag. Daar hou ik geen redelijk buffervat mee warm op 55-60 graden denk ik.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Heb je dochters van >15 ?jerh schreef op zondag 13 november 2016 @ 21:55:
`
[...]
Ik doe ongeveer 1 kwh per douchebeurt van 10 minuten. 11 KW doorstromer pplus wtw en vat wat dus een ondertemperatuur heeft van 24 graden. Het gaat elkaar op jaarbasis niet veel ontlopen.
Andere voordeel is dat bij mij de wp dus veel minder harder hoeft te werken en dus ook minder lawaai maakt.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Nadeel kan zijn dat je op een nog lagere aanvoertemperatuur komt en dat de waf dan daalt. In het algemeen willen vrouwen iets warms voelen. Ik voer aan met 24 graden en mijn vrouw vindt de vloer koud.....Grolsch schreef op zondag 13 november 2016 @ 21:48:
Ik ben ook voornemens om in onze nieuwe huis overal 20x2 vv buis te gebruiken.
Bestaan er ook nadelenVolgens mij niet toch
[...]
Is jammer genoeg niet echt om de hoek, maar ik had graag een keer bij je gekeken hoe jij e.e.a. geïnstalleerd hebt.
WP moet idd best moeite doen voor het SWW, is hier ook wel een aandachtpunt want dit verkort de levensduur aanzienlijk denk ik.jerh schreef op zondag 13 november 2016 @ 21:55:
`
[...]
Ik doe ongeveer 1 kwh per douchebeurt van 10 minuten. 11 KW doorstromer pplus wtw en vat wat dus een ondertemperatuur heeft van 24 graden. Het gaat elkaar op jaarbasis niet veel ontlopen.
nope, uiteraard kan het aantal bewoners uitmaken. Iedere situatie kent een optimale oplossing en die kunnen verschillen. Mijn oplossing werkt voor ons goed, maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn.
Ik heb dan toch wel een waf probleem, want geheid dat bij haar dan het warm water te koud is. Toen wij met de installateur spraken over de nieuwbouw, was dat de eerste eis die ze stelde, altijd voldoende warm water.mightym schreef op zondag 13 november 2016 @ 21:57:
[...]
Je hoeft het vat ook niet de hele dag op temperatuur te houden, maar dat is natuurlijk erg afhankelijk van je gebruikspatroon. Hier voldoet 1 run per dag (vanaf 13.00u).
Dat is toch juist het voordeel (lagere aanvoertemperatuur, betere COPjerh schreef op zondag 13 november 2016 @ 21:57:
[...]
Nadeel kan zijn dat je op een nog lagere aanvoertemperatuur komt en dat de waf dan daalt. In het algemeen willen vrouwen iets warms voelen. Ik voer aan met 24 graden en mijn vrouw vindt de vloer koud.....
Als mijn vrouw graag iets warms wil voelen heb ik nog wel iets anders in de aanbieding van +- 38 graden aanvoertemperatuur
lagere aanvoer temperatuur is lagere temperatuur van de vloer. Ik merk dat hier in huis ook, het is homogeen qua temperatuur waardoor je heel erg went aan een vaste temperatuur. Dus dan voelt het eerdere koud.Grolsch schreef op zondag 13 november 2016 @ 22:01:
[...]
Dat is toch juist het voordeel (lagere aanvoertemperatuur, betere COP)
Als mijn vrouw graag iets warms wil voelen heb ik nog wel iets anders in de aanbieding van +- 38 graden aanvoertemperatuur![]()
![]()
Dus te laag levert wellicht een betere cop op, maar de vraag is ook of dat voor comfort ook zo is.
Jij bouwt nieuw, dus dan zou je zowiezo al met een lage temperatuur af kunnen,
En ik vrees dat jouw vrouw jouw warmte vast wel apprcieert, maar dat het geen langdurige oplossing is
Je voert aan met 24, wat is de oppervlakte temperatuur v.d. vloer ?jerh schreef op zondag 13 november 2016 @ 21:57:
[...]
Nadeel kan zijn dat je op een nog lagere aanvoertemperatuur komt en dat de waf dan daalt. In het algemeen willen vrouwen iets warms voelen. Ik voer aan met 24 graden en mijn vrouw vindt de vloer koud.....
Valt reuze mee hoor, wij kunnen makkelijk 2x uitgebreid douchen op een boiler die de dag ervoor om 15:30 tot 50c opgewarmd is. Ik zal volgende keer eens testen wanneer het dan echt koud gaat worden want dit is nog geen enkele keer gebeurt.jerh schreef op zondag 13 november 2016 @ 22:00:
[...]
Ik heb dan toch wel een waf probleem, want geheid dat bij haar dan het warm water te koud is. Toen wij met de installateur spraken over de nieuwbouw, was dat de eerste eis die ze stelde, altijd voldoende warm water.
Ik vind dit ontzettend krom. CV ketelboeren roepen allemaal zoveel % rendement. Dat gaat puur alleen over het brandervermogen. Niet over voor/nadraaien van pompen etc.Tomexergie schreef op zondag 13 november 2016 @ 21:06:
[...]
Ja dat zie je verkeerd.
Standby verbruik hoort bij een WP system en moet zo laag mogelijk zijn. Nadraaien van pomp enz. COP-
Start stops horen daar ook bij.COP-
Gecontroleerd op deellast draaien met inverter ook COP+
Gebruik maken van condensatie van vochtige buitenlucht COP+
Gebruik maken van dun aanvriezen van de lamellen COP+
Op tijd ontdooien COP+ te laat ontdooien COP-
Ik zie de WP als een systeem om aardgas te vermijden geduren een heel seizoen en selectief winkelen met COP's heeft bij mij geen waarde.
Ik meet ook de momentane COP's regelmatig en die liggen c.a 10% hoger dan de interval COP's
Op de EU ENERG ABCDE plaatjes staat de SCOP waarde van de WP. Daar hoort alles in.
Het zwakke van dit systeem is dat het de vraag is of het gevalideerd is voor b.v. ons natte klimaat, dat is toch wel wat ander dan in Griekenland. Bij Elga en Daikin staat het er in het Grieks op.
Het is natuurlijk goed om te weten wat de momentane COP is bij inregelen/afstellen en optimaliseren van het systeem.
En ik bereken niet de momentane COP maar de COP over de hele dag exclusief de tijd dat de warmtepomp niets doet ( standby ). DUs de COP dat de warmtepomp daadwerkelijk in gebruik is.
Als we datzelfde stramien gaan doen voor een CV ketel dan dondert de efficientie in elkaar omdat we de efficientie gaan berekenen over de tijd dat de CV niets doet

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
[ Voor 3% gewijzigd door neographikal op 13-11-2016 22:16 ]
Iemand al eens onderzocht om die Ecodanpomp te vervangen voor een A labelpomp?neographikal schreef op zondag 13 november 2016 @ 22:16:
Nouja, de pomp is echt marginaal, zeker bij een CV ketel en zeker met die modulerende ecopompen. Die in de warmtepomp pakt wat meer (meer flow nodig), maar dat gaat je niet maken of breken, standbyverbruik kan wel aardig oplopen (19w is nog altijd 160+kwh/jaar, mijn Intergas doet <1w idle).
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

KWH_CONSUMPTION is verbruik bij het draaien van de pomp
KWH_CONS_IDLE is verbruik over de hele dag inclusief idle
kWH_PRODUCTION is de hoeveelheid energie geproduceerd door de ELGA
COP is de gemeten COP gemiddeld over de dag waarbij COP > 0 ( excl defrosts dus )
COP_DAY is de KWH_PRODUCTION / KWH_CONSUMPTION
COP_DAY_IDLE is de KWH_PRODUCTION / KWH_CONS_IDLE
[ Voor 17% gewijzigd door mkleinman op 13-11-2016 22:30 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Bij mij zit er al een zuiniger exemplaar in. (Af fabriek)crazyharrie schreef op zondag 13 november 2016 @ 22:25:
[...]
Iemand al eens onderzocht om die Ecodanpomp te vervangen voor een A labelpomp?
Wil jij het model eens doorgeven dan? Even vergelijken, ik vind de pomp niet bepaald zuinig namelijk nu.koevlaas2 schreef op zondag 13 november 2016 @ 22:35:
[...]
Bij mij zit er al een zuiniger exemplaar in. (Af fabriek)
Die moet ik even opzoeken, een zwarte merk is me even ontschoten pompcrazyharrie schreef op zondag 13 november 2016 @ 22:46:
[...]
Wil jij het model eens doorgeven dan? Even vergelijken, ik vind de pomp niet bepaald zuinig namelijk nu.
Geen ecodan maar wel een andere pomp, 130 mm wilo yonos pico met max 40W.crazyharrie schreef op zondag 13 november 2016 @ 22:46:
[...]
Wil jij het model eens doorgeven dan? Even vergelijken, ik vind de pomp niet bepaald zuinig namelijk nu.
Ik verwacht een Grundfos UPM3, waarschijnlijk met PWM sturing.koevlaas2 schreef op zondag 13 november 2016 @ 22:56:
[...]
Die moet ik even opzoeken, een zwarte merk is me even ontschoten pompMaar zeker geen 100 watt zoals in het boekje staat.
Die zal aangestuurd worden om een dT van ongeveer 5K te handhaven.
Tenminste, zo doet Samsung het bij hun EHS.
Eigenlijk bizar dat er nog conventionele pompen in veel modellen van de Ecodan zitten, zelfs niet modulerend.
Had ik niet verwacht.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Er kan een upm3 in 200e scheeld 15wcrazyharrie schreef op zondag 13 november 2016 @ 22:25:
[...]
Iemand al eens onderzocht om die Ecodanpomp te vervangen voor een A labelpomp?
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
er zit een UMP2 in welke niet intelligent word aangestuurd op basis van een vaste instelling 1 tm 5Oxellaar schreef op zondag 13 november 2016 @ 23:52:
[...]
Ik verwacht een Grundfos UPM3, waarschijnlijk met PWM sturing.
Eigenlijk bizar dat er nog conventionele pompen in veel modellen van de Ecodan zitten, zelfs niet modulerend.
Had ik niet verwacht.
vermogens sturing of delta T zou een stuk beter zijn idd,
is dat niet te maken met een pwm > delta T meting/print?
Lijkt me een lastig verhaal worden, ik denk dat je de regeling van de warmtepomp dan helemaal overhoop gaat gooien. Het toerental van de pomp heeft ook invloed op de temperatuur van het uitgaande en retourwater. De warmtepomp probeert die temperatuur te regelen en terwijl hij dat doet ga je extern het toerental beinvloeden, zonder dat de warmtepompregeling daar weet van heeft. Klinkt als een recept voor instabiliteit.Wodan89 schreef op maandag 14 november 2016 @ 08:42:
[...]
er zit een UMP2 in welke niet intelligent word aangestuurd op basis van een vaste instelling 1 tm 5
Ik heb er een paar maanden geleden in gekeken (in de binnenunit) en wist het toen, de door jou genoemde Grundfos zou best kunnen.Oxellaar schreef op zondag 13 november 2016 @ 23:52:
[...]
Ik verwacht een Grundfos UPM3, waarschijnlijk met PWM sturing.
Had ik niet verwacht.
@Crazyharrie: Heb jij dan nog een standaard pomp ? Heeft je Ecodan toevallig een FTC4 controller ? Dan heb je namelijk een oude en durf ik niet te zeggen dat je je pomp door een zuiniger exemplaar kan vervangen.
Andersom is het natuurlijk ook zo, een stuk staal van 40c is lekker om je handen aan te warmen en een stuk kurk van dezelfde temperatuur maar heel even.Anoniem: 266924 schreef op zondag 13 november 2016 @ 22:19:
"Koud voelen" betekend volgens mij energieverliezen, een stuk kurk en een stuk metaal ieder 21C, de kurk voelt niet koud en het metaal wel. Een zogenaamde koude vloer zou ondanks een goede/acceptabele temperatuur wel eens te glad, energieverlies door veel kontaktoppervlak, als oorzaak kunnen hebben.
Hajeetje je hebt gelijk.
ik steek zelf maar van wal danfabstar81 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 15:38:
jongens, ik ben benieuwd wat voor standaard lijstje de forummers nodig hebben om vragen beantwoord te hebben en advies te kunnen geven voor mensen die graag over willen stappen op een WP. Zo een standaard lijstje opnemen in de OP scheelt denk ik een hoop retourvragen die weer beantwoord moeten worden als de eerste uitvraag/situatieschets weer eens niet voldoende is.
vooral eigen belang natuurlijkik ga binnenkort zo een situatie schetsen
![]()
ik denk aan:
huishouden:
gasverbruik afgelopen jaren verwarming/SWW:
inhoud/oppervlakte woning:
warmteverliesberekening:
glas(oppervlak)/tuin op zuiden:
isolatie vloer, spouwmuur, dak:
soort CV momenteel (radiatoren, LTV, HTV, ZLTV, vv, etc.):
soort vloerverwarmingverdeler:
huidige aanvoertemperaturen (en van voorgaande jaren):
diameter vloerverwarming:
diameter aanvoerleidingen CV systeem:
mindergas.nl extract:
SWW-voorziening:
HR/HR++ glas:
Ventilatie:
Bad+douche aanwezig:
Douche-WTW:
(Overschot) PV installatie:
electra aansluiting (aantal fases):
na een soort van principeakkoord van de partner zit het er in dat wij volgend jaar, in het nieuwe subsidiejaar, ook voor een WP gaan. Na ongeveer 2 jaar meegelezen te hebben, informatie te hebben ingewonnen en jaloers te hebben gekeken naar iedereen die zomaar ff een warmtepomp in Spanje bestelt, ga ik hieronder mijn situatie schetsen in de hoop een juiste keuze voor warmtepomp te maken.
Ik denk zelf dat een lijsjte zoals dit jullie, mij en toekomstige adviesinwinners zal helpen om wat gestandaardiseerder advies te kunnen geven.
huishouden: 2 volwassen en 2 kinderen < 3 jaar
gasverbruik afgelopen jaren verwarming/SWW: 2014: 600/200, 2015: 543/30
inhoud/oppervlakte woning: 125m2, 360m3
warmteverliesberekening: niet aanwezig
glas(oppervlak)/tuin op zuiden: ongeveer 10m2 HR+++ schuifpui op zuiden. is dan ook ongeveer de hele achtergevel (5,20m x 2,6m)
isolatie vloer, spouwmuur, dak: kruipruimte isolatie 7-8 cm PUR, spouwmuren glaswol uit 1978, dak niet (na-)geisoleerd
soort CV momenteel (radiatoren, LTV, HTV, ZLTV, vv, etc.): Remeha Calenta 40C, BG: jaga in de gang, 4 groepen vloerverwarming, 16x2, 3 groepen voor woonkamer (40-45m2), 1 WC groep. ook nog 2 paneelradiatoren in woonkamer. 1e/2e verdieping: badkamer design radiator altijd open, rest van huis standaard T11 radiatoren, wordt nooit gestookt
soort vloerverwarmingverdeler: Robot 3 groepen HT-verdeler (moet nieuwe voor komen voor de WC-groep recent aangelegd)
huidige aanvoertemperaturen (en van voorgaande jaren): vroegah 70, elk jaar 10 graden naar beneden, vorige jaar 50 graden met nachtverlaging, ging prima. dit jaar 40 graden zonder nachtverlaging (max 0,5)
diameter vloerverwarming: 16x2
diameter aanvoerleidingen CV systeem: alleen op zolder 22mm, rest van huis 15mm
mindergas.nl extract: 2014/15: 800m3 waarvan CV 600 (0,204m3/graaddag), 2015/16: 573m3 waarvan CV 543 (0,190m3/graaddag).
SWW-voorziening: sinds januari 2016 50 liter e-boiler
HR/HR++ glas: HR+++ in pui op zuiden, rest van huis oud HR+-glas
Ventilatie: geen, uitgeschakelde mechanische ventilatie, kwam alleen in badkamer uit
Bad+douche aanwezig: zowel bad als douche
Douche-WTW: ja
(Overschot) PV installatie: ongeveer 800-1000 kWh
electra aansluiting (aantal fases): 3x25
voor dit jaar, januari tot heden staat de teller op 443m3, 0,192m3/graaddag
situatieschets: Er hangt een Remeha Calenta 40C, en er is een SWW zonneboiler van 350 liter met 2 spiralen: 1 cv retour (1m2), 1 solar (1,25m2) met 48 HP aanwezig. na de ZB hangt er een 50 liter e-boilertje als naverwarmer, is die leeg, dan doet de ketel de rest.
ik heb geen ruimte/geld voor ook nog een nieuw vat, dus ik zal denk ik de develdonk style moeten doen: geen buffervat. Enige wat ik kan doen is SWW scheiden met nog een kleinere zonneboiler van 80 of 100 liter zodat het 350 liter vat op de e.o.a. manier gebruikt kan worden door de warmtepomp. volgens mij heeft BenEco zo een opzet.
het doel is dus om met de huidige spullen maar met additioneel een warmtepomp gasloos te gaan. dat wil overigens niet zeggen dat ik het gas de deur uit doe. die wil ik in ieder geval nog aanhouden als backup.
Daarnaast heb ik de volgende uitdaging, een nieuwe vloerverwarmingverdeler. ik heb een nieuwe groep erbij getrokken en mijn huidige HT-verdeler geeft max 26 graden door. ik wil dus met het oog op de WP een nieuwe robot verdeler kopen, maar snap niet welke ik moet hebben tussen deze twee:
optimum flow: http://robot-vloerverwarm...optimum-flow-verdeelunit/
LTV-unit: http://robot-vloerverwarming.nl/product/ltv-verdeelunit/
die laatste is gezegd speciaal voor LTV te zijn, maar het instelbaar bereik is krek eender als de andere. voordeel van de optimum flow, is dat op elke groep een flowmeter zit, ik verwacht met de wc groep wel wat inregelgedoe nodig te hebben. maarrr, LTV is LTV dus denk dat ik die moet hebben. maar wellicht flowmeters moet bij bestellen per groep.

lang verhaal, sorry.
op de planning staat nog dakisolatie vanuit binnenkant.
zelf dacht ik aan een 7,5kW om zeker te zijn van warme voeten. na alle verhalen rond het vriespunt vraag ik mij af of het voldoende zal zijn...
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Als je een aansturing kunt maken volgens het PWM protocol van grundfos dan zal het wel mooi zijn. Hoe de rest van de regeling van je hydro unit daar op reageert is afwachten.Wodan89 schreef op maandag 14 november 2016 @ 08:42:
[...]
er zit een UMP2 in welke niet intelligent word aangestuurd op basis van een vaste instelling 1 tm 5
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Die verhalen rond het vriespunt verbazen mij enorm, vrees toch dat daar een ander technisch probleem achter zit.fabstar81 schreef op maandag 14 november 2016 @ 09:52:
[...]
ik steek zelf maar van wal dan![]()
na een soort van principeakkoord van de partner zit het er in dat wij volgend jaar, in het nieuwe subsidiejaar, ook voor een WP gaan. Na ongeveer 2 jaar meegelezen te hebben, informatie te hebben ingewonnen en jaloers te hebben gekeken naar iedereen die zomaar ff een warmtepomp in Spanje bestelt, ga ik hieronder mijn situatie schetsen in de hoop een juiste keuze voor warmtepomp te maken.
Ik denk zelf dat een lijsjte zoals dit jullie, mij en toekomstige adviesinwinners zal helpen om wat gestandaardiseerder advies te kunnen geven.
huishouden: 2 volwassen en 2 kinderen < 3 jaar
gasverbruik afgelopen jaren verwarming/SWW:
inhoud/oppervlakte woning: 125m2, 360m3
warmteverliesberekening: niet aanwezig
glas(oppervlak)/tuin op zuiden: ongeveer 10m2 HR+++ schuifpui op zuiden. is dan ook ongeveer de hele achtergevel (5,20m x 2,6m)
isolatie vloer, spouwmuur, dak: kruipruimte isolatie 7-8 cm PUR, spouwmuren glaswol uit 1978, dak niet (na-)geisoleerd
soort CV momenteel (radiatoren, LTV, HTV, ZLTV, vv, etc.): Remeha Calenta 40C, BG: jaga in de gang, 4 groepen vloerverwarming, 16x2, 3 groepen voor woonkamer (40-45m2), 1 WC groep. ook nog 2 paneelradiatoren in woonkamer. 1e/2e verdieping: badkamer design radiator altijd open, rest van huis standaard T11 radiatoren, wordt nooit gestookt
soort vloerverwarmingverdeler: Robot 3 groepen HT-verdeler (moet nieuwe voor komen voor de WC-groep recent aangelegd)
huidige aanvoertemperaturen (en van voorgaande jaren): vroegah 70, elk jaar 10 graden naar beneden, vorige jaar 50 graden met nachtverlaging, ging prima. dit jaar 40 graden zonder nachtverlaging (max 0,5)
diameter vloerverwarming: 16x2
diameter aanvoerleidingen CV systeem: alleen op zolder 22mm, rest van huis 15mm
mindergas.nl extract: 2014/15: 800m3 waarvan CV 600 (0,204m3/graaddag), 2015/16: 573m3 waarvan CV 543 (0,190m3/graaddag).
SWW-voorziening: sinds januari 2016 50 liter e-boiler
HR/HR++ glas: HR+++ in pui op zuiden, rest van huis oud HR+-glas
Ventilatie: geen, uitgeschakelde mechanische ventilatie, kwam alleen in badkamer uit
Bad+douche aanwezig: zowel bad als douche
Douche-WTW: ja
(Overschot) PV installatie: ongeveer 800-1000 kWh
electra aansluiting (aantal fases): 3x25
voor dit jaar, januari tot heden staat de teller op 443m3, 0,192m3/graaddag
situatieschets: Er hangt een Remeha Calenta 40C, en er is een SWW zonneboiler van 350 liter met 2 spiralen: 1 cv retour (1m2), 1 solar (1,25m2) met 48 HP aanwezig. na de ZB hangt er een 50 liter e-boilertje als naverwarmer, is die leeg, dan doet de ketel de rest.
ik heb geen ruimte/geld voor ook nog een nieuw vat, dus ik zal denk ik de develdonk style moeten doen: geen buffervat. Enige wat ik kan doen is SWW scheiden met nog een kleinere zonneboiler van 100 liter zodat het 350 liter vat op de e.o.a. manier gebruikt kan worden door de warmtepomp. volgens mij heeft BenEco zo een opzet.
het doel is dus om met de huidige spullen maar met additioneel een warmtepomp gasloos te gaan. dat wil overigens niet zeggen dat ik het gas de deur uit doe. die wil ik in ieder geval nog aanhouden als backup.
Daarnaast heb ik de volgende uitdaging, een nieuwe vloerverwarmingverdeler. ik heb een nieuwe groep erbij getrokken en mijn huidige HT-verdeler geeft max 26 graden door. ik wil dus met het oog op de WP een nieuwe robot verdeler kopen, maar snap niet welke ik moet hebben tussen deze twee:
optimum flow: http://robot-vloerverwarm...optimum-flow-verdeelunit/
LTV-unit: http://robot-vloerverwarming.nl/product/ltv-verdeelunit/
die laatste is gezegd speciaal voor LTV te zijn, maar het instelbaar bereik is krek eender als de andere. voordeel van de optimum flow, is dat op elke groep een flowmeter zit, ik verwacht met de wc groep wel wat inregelgedoe nodig te hebben. maarrr, LTV is LTV dus denk dat ik die moet hebben. maar wellicht flowmeters moet bij bestellen per groep.
![]()
lang verhaal, sorry.
op de planning staat nog dakisolatie vanuit binnenkant.
zelf dacht ik aan een 7,5kW om zeker te zijn van warme voeten. na alle verhalen rond het vriespunt vraag ik mij af of het voldoende zal zijn...
Mits je een afgiftesysteem hebt dat past bij een WP, dan moet 7,5kW voldoende zijn in jouw situatie. Hier een (bijna) twee keer zo groot huis, met een vergelijkbaar gasverbruik als jouw huis.
Vorige jaren heb ik de boel warm gehouden met een warmtepomp die niet boven de 3kW kwam rond het vriespunt.
Wat wel belangrijk is : Zorg voor LT-verwarming!
Een andere overweging: Groter dan 7,5kW kan spannend worden met een hoofdzekering van 3x25A. Dat krijg je nooit meer selectief afgezekerd volgens mij... en een grotere hoofdaansluiting kost bakken met geld..
> 7,5 KW kan je toch een 3 fasen exemplaar voor nemen ?mightym schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:01:
[...]
Een andere overweging: Groter dan 7,5kW kan spannend worden met een hoofdzekering van 3x25A. Dat krijg je nooit meer selectief afgezekerd volgens mij... en een grotere hoofdaansluiting kost bakken met geld..
7,5 KW lijkt voor mijn huis (153m2 400m3 isolatie tussen de rc1 en 3,5 ) onder 0 iets te weinig, isolatie schiet dan echt tekort. vorig jaar met 9 KW WP lukte het t/m -3c makkelijk.
Zal toch met afgifte systeem te maken hebben.... Of te zuinig willen zijn.koevlaas2 schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:05:
[...]
> 7,5 KW kan je toch een 3 fasen exemplaar voor nemen ?
7,5 KW lijkt voor mijn huis (153m2 400m3 isolatie tussen de rc1 en 3,5 ) onder 0 iets te weinig, isolatie schiet dan echt tekort. vorig jaar met 9 KW WP lukte het t/m -3c makkelijk.
Ik heb net zulke isolatie en 500 kuub inhoud maar mijn 6 kW houd prima bij.
Maar misschien wel met 20 procent extra stroom verbruik maar so what?
1 PVoutput . Dongen NB
Jouw idle cijfers komen aardig overeen met die van mij.mkleinman schreef op zondag 13 november 2016 @ 22:29:
Aanpassing van niets in de software. Alleen gaat iemand anders ook dezelfde berekening los laten op de "efficientie" van een CV ketel waarbij ook het standbyverbruik in de efficientie wordt meegenomen?
[afbeelding]
KWH_CONSUMPTION is verbruik bij het draaien van de pomp
KWH_CONS_IDLE is verbruik over de hele dag inclusief idle
kWH_PRODUCTION is de hoeveelheid energie geproduceerd door de ELGA
COP is de gemeten COP gemiddeld over de dag waarbij COP > 0 ( excl defrosts dus )
COP_DAY is de KWH_PRODUCTION / KWH_CONSUMPTION
COP_DAY_IDLE is de KWH_PRODUCTION / KWH_CONS_IDLE
12 nov Elga DCOP=3,46 Jouw COPidle= 3,84 Het verschil komt vanwege het feit dat mijn CV systeem op hogere temperaturen draait (Ta 27-36C)Dit is inclusief alle defrost, startstops, pomp enz.
Wat ik wel merkwaardig vind is dat mijn woning (1969: 140m2) 69 kWh nodig had terwijl jouw Elga 76 kWh moest produceren. Of jouw WM geeft te veel aan, maar het kan ook zijn omdat Elga aan zijn max zit en jouw Elga vanwege lagere CV temperaturen meer vermogen kan leveren.
Jij verbruikte die dag 69/3.46 = 19,9kWh. Ik verbruikte 76/3.84 = 19,8kWhTomexergie schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:37:
[...]
Wat ik wel merkwaardig vind is dat mijn woning (1969: 140m2) 69 kWh nodig had terwijl jouw Elga 76 kWh moest produceren. Of jouw WM geeft te veel aan, maar het kan ook zijn omdat Elga aan zijn max zit en jouw Elga vanwege lagere CV temperaturen meer vermogen kan leveren.
Wat ik me kan bedenken: Ik heb de Carrier unit, jij de Toshiba? Ik verwarm mijn hele huis inclusief boilervat ( is extra massa )? Verschil in buitentemperatuur en RV?
Dat terugmoduleren doet de ELGA ( vind ik ) te weinig. Het is op dit moment meer naar 1 tot 1.2kW vermogen opregelen, is de kamer op temperatuur dan uit. Alleen in sommige gevallen zie ik dat het opgenomen vermogen terug gaat naar 400W en dat de ELGA daar heel lang rustig op pruttelt ( met hele hoge COP ).Anoniem: 266924 schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:41:
Waar kan ik gegevens vinden van de minimale vermogensafgifte van een Panasonic 5kW, m.a.w. hoe ver kan deze terugmoduleren ? Van de ELGA kwam ik wel tegen dat die 300W/1500W zou kunnen en daarbij met een heel kleine dT zou kunnen werken, lijkt me zeer aantrekkelijk/comfortabel, continu warmtestraling ook bij een licht, relatief weinig massa, afgiftesysteem.
Heeft te maken met retourtemperatuur die bij de ELGA komt en het verschil tussen gevraagde en gemeten temperatuur in de referentieruimte.
[ Voor 42% gewijzigd door mkleinman op 14-11-2016 12:00 ]
15Hz tot 85Hz, 3x stille modus waarvan 3=max. 50Hz. (1 en 2 nog niet getest.)Anoniem: 266924 schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:41:
Waar kan ik gegevens vinden van de minimale vermogensafgifte van een Panasonic 5kW, m.a.w. hoe ver kan deze terugmoduleren ? Van de ELGA kwam ik wel tegen dat die 300W/1500W zou kunnen en daarbij met een heel kleine dT zou kunnen werken, lijkt me zeer aantrekkelijk/comfortabel, continu warmtestraling ook bij een licht, relatief weinig massa, afgiftesysteem.
dT van 1 - 3 graden, WAR stand zoekt zelf de nominale temperatuur erbij. (25 tot 45 graden afhankelijk van buitentemperatuur.) WAR is uit te zetten in het menu. (niet getest.)
[ Voor 13% gewijzigd door BenEco op 14-11-2016 12:09 ]
2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.
Is er een andere regeling te bedenken zodanig dat je wel het gewenste effect/gedrag krijgt ? Ander referentiekader kiezen welke wel de gewenste temperatuur in de referentieruimte oplevert , indirect, maar niet de directe regeling a.d.h.v. de temperatuur in de referentieruimte.mkleinman schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:59:
[...]
Dat terugmoduleren doet de ELGA ( vind ik ) te weinig. Het is op dit moment meer naar 1 tot 1.2kW vermogen opregelen, is de kamer op temperatuur dan uit. Alleen in sommige gevallen zie ik dat het opgenomen vermogen terug gaat naar 400W en dat de ELGA daar heel lang rustig op pruttelt ( met hele hoge COP ).
Heeft te maken met retourtemperatuur die bij de ELGA komt en het verschil tussen gevraagde en gemeten temperatuur in de referentieruimte.
Bijvoorbeeld als je hebt vastgesteld dat bij buitentemperatuur X, je een Ta en Tr nodig hebt om de gewenste temperatuur te krijgen. Of Ta en ydT levert het gewenste resultaat.
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 14-11-2016 12:20 . Reden: Aanvulling en gedeeltelijke herformulering. ]
Begrijp ik het goed dat je tot 15/85 * 5kW = 882W terug zou kunnen ?BenEco schreef op maandag 14 november 2016 @ 12:03:
[...]
15Hz tot 85Hz, 3x stille modus waarvan 3=max. 50Hz. (1 en 2 nog niet getest.)
dT van 1 - 3 graden, WAR stand zoekt zelf de nominale temperatuur erbij. (25 tot 45 graden afhankelijk van buitentemperatuur.) WAR is uit te zetten in het menu. (niet getest.)
Ik merk dat mijn vloer op hele koude dagen toch wel heel koud retourwater blijft leveren, daar zit kennelijk ondanks de isolatie nog best veel verlies.reneeke1970 schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:20:
[...]
Zal toch met afgifte systeem te maken hebben.... Of te zuinig willen zijn.
Ik heb net zulke isolatie en 500 kuub inhoud maar mijn 6 kW houd prima bij.
Maar misschien wel met 20 procent extra stroom verbruik maar so what?
Ik zal zodra ik de kans ervoor heb een warmtecamera erover halen.
Tja kun je nou toch niet veranderen....koevlaas2 schreef op maandag 14 november 2016 @ 12:28:
[...]
Ik merk dat mijn vloer op hele koude dagen toch wel heel koud retourwater blijft leveren, daar zit kennelijk ondanks de isolatie nog best veel verlies.
Ik zal zodra ik de kans ervoor heb een warmtecamera erover halen.
Wat noem jij koud?
Als het je hoofd verwarming is dan is toch logisch dat daar de warmte verdwijnt?
1 PVoutput . Dongen NB
Een COP geeft niet aan om hoeveel kW verwarmingsvermogen het gaat en wil je vergelijk mogelijk houden tussen split en monobloc is het handig om ook hulpenergie mee te nemen.mkleinman schreef op zondag 13 november 2016 @ 19:21:
Ik wil juist realistische cijfers, vandaar ook dat ik nu twee cijfers heb. de COP van alleen runtime, ( zonder defrosts, ) en de COP van de warmtepomp inclusief defrosts.
De COP inclusief het standbyverbruik vind ik persoonlijk onzin. Gesteld je hebt op een dag 1 run van 30 minuten. Dan zou de COP worden beinvloed door de 23 uur en 30 minuten dat de ELGA standby staat. Het gaat juist op de COP wanneer de ELGA aan het draaien .
Of zie ik dat verkeerd?
Vergelijk met gas vanwege economsiche reden is niet zo bijster interessant meer als COP>3 is, dan zijn minimale deellast en verwarmingsvermogen bij een buitentemperatuur veel interesanter als vergelijk tussen verschillende WP types.

Ik post hier enkel de DCOP's maar van 1 WP (vloerverwarming, VV ID:0244, welke eigenlijk de slave WP is) omdat die nog zo is als uit de doos kwam incl alle benodigde hulpenergie en ook enkel van die dagen dat in monovalente gebruik.
En dan nog moet met enige voorzichtigheid omgaan worden met die DCOP's want geheel monovalent is mijn max capaciteit per monobloc afgestemd op rond 0C en niet op -10C, daarvoor heb je beide WP's nodig en deellast is veelal een fractie beter, ook een 2e warmtebronnen binnen zelfde gebouw schil heeft invloed zodat monobloc langer in deellast blijft.
Mijn afgifte systeem benodig meer flow dan 1 monobloc unit kan leveren en ik kijk naar andere mogelijkheden dan zuivere cascade via een buffer of open verdeler om die extra buffer uit te sparen
WP1, (ID:0253, wat eigenlijk de master WP is) heeft warmte injectie (op dit moment op de retour/inlet WP) door inlek (regelbaar mix-ventiel) van uit een HT-buffer (65-80C biomassakachel & zonnecollectors) als ook met een hogere WA-stooklijn ivm enkel radiatoren, waarbij in retour nog een warmtewisselaar als mogelijkheid, via 3weg-klep eventueel het VV-circuit nog bij kan schakelen als aanvoer verhoger of in lage deellast (buitentemp 10-15C) zodat van VV-WP (ID:0244) enkel de circulatiepomp hoef te lopen of minder hard hoef te werken,
Aan die DCOP's van bivalent of trivalent gebruik per WP gegevens heeft een ander weinig enkel als je 1x12kW met 2x6kW wilt vergelijken en dan nog is maar een klein deel van de vergelijking want je hebt meer aan het totaal van opgenomen en afgegeven vermogen dan
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Dat kan inderdaad, je zou met een OT gateway en een andere thermostaat ( Hans de Git doet dit ook ) de ELGA kunnen faken en zelf bepalen hoe hard die moet draaien. Dat kan met de Touch die wordt bijgeleverd vziw niet omdat die slechts op 0.5 graden nauwkeurig af te stellen is.Anoniem: 266924 schreef op maandag 14 november 2016 @ 12:11:
[...]
Is er een andere regeling te bedenken zodanig dat je wel het gewenste effect/gedrag krijgt ? Ander referentiekader kiezen welke wel de gewenste temperatuur in de referentieruimte oplevert , indirect, maar niet de directe regeling a.d.h.v. de temperatuur in de referentieruimte.
Bijvoorbeeld als je hebt vastgesteld dat bij buitentemperatuur X, je een Ta en Tr nodig hebt om de gewenste temperatuur te krijgen. Of Ta en ydT levert het gewenste resultaat.
Ergens in dit topic staat het algoritme wel vermeld hoe je met een OT gateway en andere thermostaat de ELGA in ik meen stappen van 20% kan aansturen.
Huidige situatie op dit moment is als volgt:
- Zonnepanelen op mijn dak, totaal 4.000Wp (totale jaaropbrengst rond de 3.800 kWh)
- Totaal jaarverbruik ongeveer 6.000 kWh (incl elektrische auto)
- Zonneboiler, 200 liter sinds afgelopen juli puur voor SWW
Voor installatie van de zonneboiler was het gasverbuik jaarlijks ongeveer 1800 m3 (SWW, verwarming en koken). ik schat in dat door de zonneboiler dit ongeveer afneemt met 200 - 250 m3, dus per saldo gasverbruik afgerond 1.600 m3 per jaar.
Dak ligt nog niet helemaal vol, maar vanuit esthetische overwegingen wil ik niet meer op het dak gaan leggen.
Huis is van 2006/2007 destijds nieuwbouw, geen vloerverwarming aanwezig.
Op dit moment een bedrag 'over' van ongeveer 1.500 tot 2.000 euro wat ik eigenlijk wil gebruiken om het gasverbruik te verlagen, dit om twee 'doelen' te bereiken, waarbij de belangrijkste de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen is, zonder op comfort in te boeten en als tweede doel de jaarlijkse energiekosten te verlagen, waarbij ik niet wil rekenen met terugverdientijd of wat dan ook, maar gewoon onder aan de streep jaarlijks een bedrag wil overhouden.
Uitgaande van het voorgaande is mijn oog gevallen op een mechanische ventilatie warmtepomp. Eneco bood begin 2016 de warmtewinner aan als leuk toekomstig alternatief (rond de zomer 2016 leverbaar...

Dergelijke claims neem ik met een grote korrel zout, dus ik ga uit van een besparing van effectief € 100 tot € 150 (dus aan voorwaarde twee wordt voldaan). Vraag is of je met een dergelijk apparaat ook aan voorwaarde een (uitstoot) voldoet.
Ik lees namelijk veel reacties dat dergelijke warmtepompen gas inruilen voor elektriciteit en dat daarmee per saldo geen milieu voordeel te behalen is.
Aangezien de warmtewinner nog niet leverbaar is, ook eens met een schuin oog gekeken naar de ecolution van Inventum. Deze kost ongeveer € 2.800 en krijg je een subsidie op van € 1.000 effectief kost het geheel rond € 1.800. Deze zou ik dan op de CV willen aansluiten, zodat de warmte die met de afgezogen lucht verdwijnt weer terug gaat.
Vraag: Levert een MV-warmtepomp echt een milieuvoordeel (uitstoot vermindering etc) op?
Deze ecolution is er ook in de versie 'combi' waar je eventueel de ecolution ook kunt gebruiken voor je SWW, dus CV en SWW. Deze heeft dan een boiler van 50 liter en kost ongeveer € 300 meer (schiet ik iets over budget...)
Vraag: Is de extra investering van € 300 het geld waard? Oftewel levert het meer gas/geld besparing op rekening houdend met het feit dat ik al een zonneboiler heb?
Vraag: Is het wellicht ook mogelijk om de warmte van de ecolution (max 50 graden) te gebruiken om de zonneboiler extra op te warmen via de nog vrije warmtewisselaar in mijn zonneboiler?
Daarnaast vraag ik mij af hoe eventueel de SWW te regelen met de reeds bestaande zonneboiler (als het niet via de warmte wisselaar kan).
Wordt het: Ecolution boiler --> zonneboiler --> ketel (bijwarmen) --> kraan of:
Zonneboiler --> ecolution boiler --> ketel (bijwarmen) --> kraan
of moet er een soort driewegklep tussen de boilers en de ketel? Zodat de warmste eerst gepakt wordt?
Ander alternatief voor mijn geld kan natuurlijk ook het volgende zijn: in de woonkamer en doucheruimte LTV te installeren (woonkamer en doucheruimte zijn praktisch gesproken de enige kamers die echt verwarmd worden). Naast de slaapkamer is er ook nog een werkkamer die af en toe gebruikt wordt dus die kan ook eventueel een LTV krijgen, maar anders is een klein (elektrisch) straalkacheltje daar even aanzetten al voldoende.
Levert LTV installeren een groter voordeel op? (volgens Milieucentraal rond de 150 m3 gas)
Al met al een heleboel vragen/overwegingen... Ik lees graag jullie reacties...
Staar je niet blind op het terug moduleren. Als een WP te ver terug moduleert gaan het hulpvermogen de COP weer doen dalen. Ik denk dat dat bij Elga rond de 300W ligt. Mijn Elga moduleert inderdaad naar runs van 400W b.v. bij Tb>12C. DCOP's tussen 5 en 6. Momentane COP's 6-6,5.mkleinman schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:59:
[...]
Dat terugmoduleren doet de ELGA ( vind ik ) te weinig. Het is op dit moment meer naar 1 tot 1.2kW vermogen opregelen, is de kamer op temperatuur dan uit. Alleen in sommige gevallen zie ik dat het opgenomen vermogen terug gaat naar 400W en dat de ELGA daar heel lang rustig op pruttelt ( met hele hoge COP ).
Ik denk dat lange runs gunstig zijn voor de COP.
Mijn gefantaseerde ideaal gedrag is bij wijze van spreken continu draaien, dus 24/7. Dat kun je toch alleen bereiken met optimaal moduleren ? Of snap ik er nog steeds niets van ?Tomexergie schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:42:
[...]
Staar je niet blind op het terug moduleren. Als een WP te ver terug moduleert gaan het hulpvermogen de COP weer doen dalen. Ik denk dat dat bij Elga rond de 300W ligt. Mijn Elga moduleert inderdaad naar runs van 400W b.v. bij Tb>12C. DCOP's tussen 5 en 6. Momentane COP's 6-6,5.
Ik denk dat lange runs gunstig zijn voor de COP.
Mijn vraag was niet ELGA specifiek bedoeld, maar in het regelen van WP's in zijn algemeenheid. Zijn het 'altijd' stappen waarin geregeld dient te worden ? Dus niet continu variabel ?mkleinman schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:14:
[...]
Dat kan inderdaad, je zou met een OT gateway en een andere thermostaat ( Hans de Git doet dit ook ) de ELGA kunnen faken en zelf bepalen hoe hard die moet draaien. Dat kan met de Touch die wordt bijgeleverd vziw niet omdat die slechts op 0.5 graden nauwkeurig af te stellen is.
Ergens in dit topic staat het algoritme wel vermeld hoe je met een OT gateway en andere thermostaat de ELGA in ik meen stappen van 20% kan aansturen.
Die stille modi dien je zelf te kiezen ? Handiger zou zijn: begin met max stille modus, kan gewenste doelen niet behalen, kies volgende modus en afhankelijk van bereikte resultaat modus handhaven cq. naar de volgende.BenEco schreef op maandag 14 november 2016 @ 12:03:
[...]
15Hz tot 85Hz, 3x stille modus waarvan 3=max. 50Hz. (1 en 2 nog niet getest.)

Hij dendert weer vol gas door de 35 graden heen en schakelt uit ipv voor dat moment al terug te moduleren.
LT verwarming heb ik, de woonkamer wordt nu ook warm gehouden door de 3 groepen 16x2 met ongeveer 26 graden aanvoer. enkele uitschieters gezien naar 29, maar dat is wel de max wat de verdeler doorlaat. ik wil gewoon een nieuwe verdeler, die als hij 40 graden voor zijn kiezen krijgt, ook tussen de 30-40 graden doorlaat.mightym schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:01:
[...]
Die verhalen rond het vriespunt verbazen mij enorm, vrees toch dat daar een ander technisch probleem achter zit.
Mits je een afgiftesysteem hebt dat past bij een WP, dan moet 7,5kW voldoende zijn in jouw situatie. Hier een (bijna) twee keer zo groot huis, met een vergelijkbaar gasverbruik als jouw huis.
Vorige jaren heb ik de boel warm gehouden met een warmtepomp die niet boven de 3kW kwam rond het vriespunt.
ik heb nl zo een zelfde vrouw die vindt dat het nu koud is, terwijl het gewoon 20 graden is, de vloer lekker warm, etc..
daarnaast hangen er twee geknepen paneelradiatoren die ik als test eigenlijk zover mogelijk wil knijpen en alleen op de vloervwarming draai.
over jouw verbruik versus mijn verbruik...ik voorzie wel dat jij "iets" meer isolatie / rc waarde heb dan ik... ons huis is uit 1978.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
wij hebben al eens eerder een vergelijk gedaan. een klein e-boilertje doet wonderen. dan hoef je niet een heel vat warm te houden. het ontliep elkaar niet zoveel. verassend genoeg. dat wel...AUijtdehaag schreef op zondag 13 november 2016 @ 21:49:
[...]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Wat vond je van het ecodan op volle toeren geluid trouwens??koevlaas2 schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:05:
[...]
> 7,5 KW kan je toch een 3 fasen exemplaar voor nemen ?
Komt het overeen met dat gekrijs dat jij ervaart?
Nou, de zoom herken ik wel alleen is deze bij jou een stuk stiller.crazyharrie schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:24:
[...]
Wat vond je van het ecodan op volle toeren geluid trouwens??
Komt het overeen met dat gekrijs dat jij ervaart?
A omdat de straat groot is.
B omdat er nog dempmateriaal achterin je suskast zit.
C Bij hangt ie bij mij aan de muur, alhoewel ik niet kan ontdekken dat de beugel trilt en zo de trillingen aan de muur doorgeeft hoor je 'm wel in de fundering dreunen en trillen er soms dingen in de vensterbank die pal achter de unit zit.
Al met al is het goed te doen bij jou.
Ik kom net van buiten, heb de mijne tijdens SWW even gemeten, 75 db op 1 meter en aan de achterkant van dichtbij zelfs 77 db.
Misschien dat dempmateriaal erachter tegen de muur scheelt, want blijkbaar komt aan de achterkant een bak lawaai vandaan.
Zag je me op je Moszkowicz camerasysteem ?
[ Voor 14% gewijzigd door koevlaas2 op 14-11-2016 16:04 ]
Waarom plaats je geen retour water thermostaat kraan? Werkt uitstekend bij mijfabstar81 schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:13:
[...]
LT verwarming heb ik, de woonkamer wordt nu ook warm gehouden door de 3 groepen 16x2 met ongeveer 26 graden aanvoer. enkele uitschieters gezien naar 29, maar dat is wel de max wat de verdeler doorlaat. ik wil gewoon een nieuwe verdeler, die als hij 40 graden voor zijn kiezen krijgt, ook tussen de 30-40 graden doorlaat.
ik heb nl zo een zelfde vrouw die vindt dat het nu koud is, terwijl het gewoon 20 graden is, de vloer lekker warm, etc..
daarnaast hangen er twee geknepen paneelradiatoren die ik als test eigenlijk zover mogelijk wil knijpen en alleen op de vloervwarming draai.
over jouw verbruik versus mijn verbruik...ik voorzie wel dat jij "iets" meer isolatie / rc waarde heb dan ik... ons huis is uit 1978.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zie mijn 5kW Pana terugmoduleren tot (nu) 470W electrisch en 2,7kW thermisch.Anoniem: 266924 schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:41:
In onderstaand plaatje kun je diverse niveaus terugzien, evenals het defrosten vannacht.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Een heel mooi constant plaatje, het lijkt mij de basis voor een constante comfortabele manier van verwarmen met een geweldige cop. Vraag is op basis van welke parameters stuur je om dit als resultaat te krijgen ?jaari schreef op maandag 14 november 2016 @ 16:03:
[...]
Ik zie mijn 5kW Pana terugmoduleren tot (nu) 470W electrisch en 2,7kW thermisch.
In onderstaand plaatje kun je diverse niveaus terugzien, evenals het defrosten vannacht.
[afbeelding]
Ik wil hier niet op tenen gaan staan Maarmightym schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:01:
[...]
Die verhalen rond het vriespunt verbazen mij enorm, vrees toch dat daar een ander technisch probleem achter zit.
Als je hoofdautomaten laat plaatsen a 200e ( 3x C25 A)
welk risico loop je dan als je installatie die 25a kan voeren en ook de afschakelstroom aan kan?
In het ergste geval klapt je hoofd automaat er uit
ook dat is op te lossen met een stroom meet module welke schakel zodra je meer dan 25A trekt. Sluit dit aan op je WP en probleem opgelost
verder vraag ik me af of een C automaat wel noodzakelijk is voor een WP, zal van de week eens de C20 wisselen voor een B16. volgens mij moet een Puhz-shw80vha gewoon werken op een C25 automaat of C20 als je hem begrenst op 75%. maximale vermogen trekt hij alleen bij SWW bedrijf.
Ik stuur niet zoveel. Is m.i. vooral gevolg van een flinke massa beton. Nadeel is de traagheid van het systeem.
De regeling is de standaard WAR van de Pana. Flow ca 1150 l/h. Ta (bij deze buitentemperatuur) is 26,5 graden en retour 24,4 graden.
Bij installatie van de WP heb ik wel gezorgd voor een nieuwe verdeler (LT).
Voorbeeld:Anoniem: 266924 schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:56:
[...]
Mijn gefantaseerde ideaal gedrag is bij wijze van spreken continu draaien, dus 24/7. Dat kun je toch alleen bereiken met optimaal moduleren ? Of snap ik er nog steeds niets van ?
Standby energie heeft een COP<1. Bij Elga c.a 60 W. Stel je moduleert terug naar 120Wtotaal waarvan 60W met COP 7 zonder standby verliezen, dan:
COPtotaal = (0,5*1 +0,5*8)= 4,5
Dan met 300Wtotaal waarvan 240W met COP 6 zonder standyverliezen.
COPtotaal= 60/300*1+240/300*6= 0,2+4,8=5,1
Ergens ligt er een optimum dat bepaald wordt hoeveel hulpenergie een WP nodig heeft.
Nog even voor de duidelijkheid: De inverter bespaart zelf geen energie, maar verbetering van COP wordt bereikt doordat de condensor en verdamper even groot blijven terwijl het vermogen door de warmtewisselaars lager wordt De dT"s tussen werkmiddel en lucht/water worden kleiner. De compressor behoeft lager drukverschil te leveren > lager vermogen nodig per kg verplaatst werkmiddel.
Ik had de boel op B16 draaien en dat ging prima, voor de zekerheid maar gewisseld voor b20 en dit werkt uiteraard ook goed.Wodan89 schreef op maandag 14 november 2016 @ 16:28:
[...]
Ik wil hier niet op tenen gaan staan Maar![]()
Als je hoofdautomaten laat plaatsen a 200e ( 3x C25 A)
welk risico loop je dan als je installatie die 25a kan voeren en ook de afschakelstroom aan kan?
In het ergste geval klapt je hoofd automaat er uit
ook dat is op te lossen met een stroom meet module welke schakel zodra je meer dan 25A trekt. Sluit dit aan op je WP en probleem opgelost
verder vraag ik me af of een C automaat wel noodzakelijk is voor een WP, zal van de week eens de C20 wisselen voor een B16. volgens mij moet een Puhz-shw80vha gewoon werken op een C25 automaat of C20 als je hem begrenst op 75%. maximale vermogen trekt hij alleen bij SWW bedrijf.
Dus het hoeft niet op C20
dan zal een puhz-sw100vha of een puhz-shw80vha op een B20 wel goed gaan lijkt mekoevlaas2 schreef op maandag 14 november 2016 @ 17:04:
[...]
Ik had de boel op B16 draaien en dat ging prima, voor de zekerheid maar gewisseld voor b20 en dit werkt uiteraard ook goed.
Dus het hoeft niet op C20
Hangt af van de maximale stroom die deze unit trekt. Ik lees net je verhaal en daar heb je het over een 'stroomafsluiter' die moet afschakelen bij > 25A. Dit is geen goed idee, je WP van de stroom halen op vollast kan de compressor defect door raken.Wodan89 schreef op maandag 14 november 2016 @ 17:06:
[...]
dan zal een puhz-sw100vha of een puhz-shw80vha op een B20 wel goed gaan lijkt me
Ik wil daar mee een signaal sturen naar de buiten unit om daar de vermogens begrenzing te activerenkoevlaas2 schreef op maandag 14 november 2016 @ 17:08:
[...]
Hangt af van de maximale stroom die deze unit trekt. Ik lees net je verhaal en daar heb je het over een 'stroomafsluiter' die moet afschakelen bij > 25A. Dit is geen goed idee, je WP van de stroom halen op vollast kan de compressor defect door raken.
deze kan je instellen op 75% 50% en 0% als je dat contact sluit.
lijkt me geen nadelige invloed behalve dat het vermogen een stukje afneemt ?
Doet de 5 kW ook op delta t regelen door middel van pomp snelheid of is dat vanaf 6 kW want die gebruikt andere pomp?jaari schreef op maandag 14 november 2016 @ 16:35:
@hajeetje
Ik stuur niet zoveel. Is m.i. vooral gevolg van een flinke massa beton. Nadeel is de traagheid van het systeem.
De regeling is de standaard WAR van de Pana. Flow ca 1150 l/h. Ta (bij deze buitentemperatuur) is 26,5 graden en retour 24,4 graden.
Bij installatie van de WP heb ik wel gezorgd voor een nieuwe verdeler (LT).
1 PVoutput . Dongen NB
Oh, ik dacht dat je een 230V cut-off wilde doen.Wodan89 schreef op maandag 14 november 2016 @ 17:11:
[...]
Ik wil daar mee een signaal sturen naar de buiten unit om daar de vermogens begrenzing te activeren
deze kan je instellen op 75% 50% en 0% als je dat contact sluit.
lijkt me geen nadelige invloed behalve dat het vermogen een stukje afneemt ?
Is de night mode dan hot in te schakelen of moet je de WP eerst resetten ?
Zou dit niet:Tomexergie schreef op maandag 14 november 2016 @ 16:50:
[...]
Voorbeeld:
Standby energie heeft een COP<1. Bij Elga c.a 60 W. Stel je moduleert terug naar 120Wtotaal waarvan 60W met COP 7 zonder standby verliezen, dan:
COPtotaal = (0,5*1 +0,5*8)= 4,5
Dan met 300Wtotaal waarvan 240W met COP 6 zonder standyverliezen.
COPtotaal= 60/300*1+240/300*6= 0,2+4,8=5,1
Ergens ligt er een optimum dat bepaald wordt hoeveel hulpenergie een WP nodig heeft.
Nog even voor de duidelijkheid: De inverter bespaart zelf geen energie, maar verbetering van COP wordt bereikt doordat de condensor en verdamper even groot blijven terwijl het vermogen door de warmtewisselaars lager wordt De dT"s tussen werkmiddel en lucht/water worden kleiner. De compressor behoeft lager drukverschil te leveren > lager vermogen nodig per kg verplaatst werkmiddel.
COPtotaal = (0,5*1 +0,5*7)= 4
en
COPtotaal= 60/300*1+240/300*6= (0,2*1 +0,8*6)= 5
moeten zijn ?
Het begint me een beetje te dagen.
In de 2e situatie is je output 300/120 2,5 keer zo hoog, dat betekend dat indien de werkelijk benodigde warmte 120 is er 'langere' pauzes zullen zijn dan 'echte' werksituaties. De standby verliezen zullen dan toch ook evenredig hoger worden. Er wordt 2,5 maal zoveel energie toegevoerd, meer dan strikt nodig, daar volgt naar mijn idee een lange standby periode op. Deze worden waarschijnlijk 'gemaskeerd' door een zware/grote buffer, bij een 'lichter' of deels lichter systeem, deels radiatoren o.i.d. wordt dat wellicht in de buurt van die onderdelen als minder comfortabel ervaren.
In mijn gefantaseerde droomplaatje heb ik in principe toch geen stanby verliezen ? Ik noemde continu en 24/7.
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 14-11-2016 17:42 . Reden: taalfout hersteld en uitbreiding van voorlopige conclusie ]
Ik heb bij mijn 5kW nooit gelezen of gezien dat de pompsnelheid veranderd afhankelijk van de dT.reneeke1970 schreef op maandag 14 november 2016 @ 17:14:
[...]
Doet de 5 kW ook op delta t regelen door middel van pomp snelheid of is dat vanaf 6 kW want die gebruikt andere pomp?
Of de 6kW dat wél kan weet ik niet.
Volgens mij worden dit soort wijzigingen door Panasonic in een "generatie" gedaan; de nieuwe 6kW is de "G" generatie en mijn 5kW is nog de "F".
Die gebruik ik alleen bij ongewenste personen, zag je de roterende lopen van goalkeepers niet dan?koevlaas2 schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:44:
[...]
Nou, de zoom herken ik wel alleen is deze bij jou een stuk stiller.
A omdat de straat groot is.
B omdat er nog dempmateriaal achterin je suskast zit.
C Bij hangt ie bij mij aan de muur, alhoewel ik niet kan ontdekken dat de beugel trilt en zo de trillingen aan de muur doorgeeft hoor je 'm wel in de fundering dreunen en trillen er soms dingen in de vensterbank die pal achter de unit zit.
Al met al is het goed te doen bij jou.
Ik kom net van buiten, heb de mijne tijdens SWW even gemeten, 75 db op 1 meter en aan de achterkant van dichtbij zelfs 77 db.
Misschien dat dempmateriaal erachter tegen de muur scheelt, want blijkbaar komt aan de achterkant een bak lawaai vandaan.
Zag je me op je Moszkowicz camerasysteem ?
Maar die verankerde alu tafel waar hij op staat samen met het demp materiaal doet zijn werk dus.
Een 230v cut-off. Xd dat is wel een echte beunhaas manier.koevlaas2 schreef op maandag 14 november 2016 @ 17:21:
[...]
Oh, ik dacht dat je een 230V cut-off wilde doen.
Is de night mode dan hot in te schakelen of moet je de WP eerst resetten ?
Nightmode en begrenzing kun je bij de puhz-sw75vha tijdens draaien in en uitschakelen
Haha, een eigen CIWScrazyharrie schreef op maandag 14 november 2016 @ 17:43:
[...]
Die gebruik ik alleen bij ongewenste personen, zag je de roterende lopen van goalkeepers niet dan?
Maar die verankerde alu tafel waar hij op staat samen met het demp materiaal doet zijn werk dus.
70 miljoen investeren om een paar bezittingen veilig te stellen
Wel goed tegen verzadigingsaanvallen
Fabrieks instelling is -60 en 00 waar -60 aan is en 00 uit, als ik dat zo in stel heb ik korte runs dus heb hem verhoogd (100) zodat hij langer op een laag pitje blijft lopen, maar met de -2,8 graden vannacht komt het gebied ergens anders (lager) te liggen en gaat hij de 100 nooit halen waardoor hij op een laag pitje blijft lopen tot een defrost ( de unit voor meer dan 40 min onder de -5) maar de temperatuur is goed stabiel met 32 out en 28 graden in.
Het lijkt of het regel regime gemaakt is voor korte runs, het is namelijk erg moeilijk om hem op een laag pitje te laten draaien
Goalkeeper is een deels Nederlands produkt, word gemaakt door Holland signaal.crazyharrie schreef op maandag 14 november 2016 @ 17:43:
[...]
Die gebruik ik alleen bij ongewenste personen, zag je de roterende lopen van goalkeepers niet dan?
Zwaar systeem trouwens: Wikipedia: Goalkeeper
Heb jij niet dan dat je grond wegzakt, bij ons is dit ca. 0,6 cm per jaar.
Zou ik eerst moeten heien en dan de WP op een losse fundering.
[ Voor 8% gewijzigd door koevlaas2 op 14-11-2016 19:30 ]
Daarna komen de volgende stappen: energie opwekken en verwarmen. Nou denk ik vrij simpel: we kwakken een Zubadan met 200liter boiler neer, 20mm vloerverwarming op de begane grond, LTV-convectoren op andere verdiepingen en klaar...
Maar ja, geld groeit ook niet op m'n rug, dus ik wil me er iets verder in verdiepen. Is een zonneboiler nuttig of kan ik die ruimte beter aan zonnepanelen besteden? Is een Zubadan de juiste keus, moet ik een 200l boiler nemen of iets dat alleen het gebruikte water verwarmt? En zo zijn er nog tientallen vragen waarvan ik nu waarschijnlijk geeneens weet heb.
Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk: zijn er sites waar ik me kan inlezen? Zijn er posts in dit topic (of andere topics) die ik moet lezen? Waar begin ik
Ik vind dat je al heel veel weet, het glas is al half vol.mr_obb schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:57:
Wij zijn nu op zoek naar een nieuwe woning. Het liefst gaan we voor een jaren 30 woning. Ik wil die woning dan graag zo verbouwen dat de gasleiding afgesloten kan worden en we zo veel mogelijk energie zelf opwekken. Nu weet ik dat stappen 1 t/m 10 zijn: isoleren, isoleren en nog meer isoleren.
Daarna komen de volgende stappen: energie opwekken en verwarmen. Nou denk ik vrij simpel: we kwakken een Zubadan met 200liter boiler neer, 20mm vloerverwarming op de begane grond, LTV-convectoren op andere verdiepingen en klaar...
Maar ja, geld groeit ook niet op m'n rug, dus ik wil me er iets verder in verdiepen. Is een zonneboiler nuttig of kan ik die ruimte beter aan zonnepanelen besteden? Is een Zubadan de juiste keus, moet ik een 200l boiler nemen of iets dat alleen het gebruikte water verwarmt? En zo zijn er nog tientallen vragen waarvan ik nu waarschijnlijk geeneens weet heb.
Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk: zijn er sites waar ik me kan inlezen? Zijn er posts in dit topic (of andere topics) die ik moet lezen? Waar begin ik
Heb je er al aan gerekend wat een totale energieneutraal installatie je gaat kosten ? Misschien valt het mee.
Hangt natuurlijk ook af van wat je te besteden hebt en of je de hardware zelf kan installeren.
Je kan je zonneboiler wat groter nemen dan 200L en dan in combinatie met je WP verwarmen, dan heb je de voordelen van beide systemen.
[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 14-11-2016 20:42 ]
Ik ben heel zuinig op mijn vrouw en kinderenmightym schreef op maandag 14 november 2016 @ 18:21:
[...]
Haha, een eigen CIWS
70 miljoen investeren om een paar bezittingen veilig te stellen
Wel goed tegen verzadigingsaanvallen
Hij ( de wp, niet de goalkeeper ) staat ook verankert aan het tuinmuurtje, en op 2 poeren.koevlaas2 schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:27:
[...]
Goalkeeper is een deels Nederlands produkt, word gemaakt door Holland signaal.
Zwaar systeem trouwens: Wikipedia: Goalkeeper
Heb jij niet dan dat je grond wegzakt, bij ons is dit ca. 0,6 cm per jaar.
Zou ik eerst moeten heien en dan de WP op een losse fundering.
Zal voorlopig geen kant op gaan vermoed ik.
Je tuinmuurtje zal idd ook onderheid zijn. Nu het hier 6,5c is pruttelt de WP op een heel laag pitje, maar zodra de 0c inzicht komt gaat het gas erop. Voorlopig is het weer even stil in de tuin.crazyharrie schreef op maandag 14 november 2016 @ 21:02:
[...]
Hij ( de wp, niet de goalkeeper ) staat ook verankert aan het tuinmuurtje, en op 2 poeren.
Zal voorlopig geen kant op gaan vermoed ik.
Ik zou om te beginnen het topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1689333 doorspitten. Dan kom je in een notedop uit op: zoveel mogelijk m2 dakoppervlak op zuid of oost-west om in één keer vol te plempen met zonnepanelen.Dat is door de grote hoeveelheid goedkoper dan in beetjes.De ins en outs lees je daar en vraag vooral advies!mr_obb schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:57:
Wij zijn nu op zoek naar een nieuwe woning. Het liefst gaan we voor een jaren 30 woning. Ik wil die woning dan graag zo verbouwen dat de gasleiding afgesloten kan worden en we zo veel mogelijk energie zelf opwekken. Nu weet ik dat stappen 1 t/m 10 zijn: isoleren, isoleren en nog meer isoleren.
Vervolgens weet je dus welke ligging je dak en grootte daarvan moet hebben voor een zo hoog mogelijke KWH opbrengst. Daarnaast lees je je hier lekker in en vraag vooral advies.
Ook heb je nu al gegevens over je huidige verbruik en gezinssituatie. Gebruik je nu .....kwh per jaar? kook je al electrisch, ledverlichting, evt sauna's, vijvers. enz. Tel daar 3000KWH bij op voor de pomp en je weet hoeveel vermogen die panelen op je dak moeten gaan leveren.
Dus kun je bij het uitzoeken van je huis daar rekening mee houden.
Zoals ik al zei, in een notendop

Oh ja, bijna vergeten. De diverse topics isoleren.... kunststof kozijnen, wtw apparaten.. mega belangrijk
[ Voor 2% gewijzigd door crazyharrie op 14-11-2016 21:36 . Reden: even uitbreiden ]
Zoals iedereen wel een eigen ontworpen installatie heeft, heeft alles zijn voor en nadelen.koevlaas2 schreef op maandag 14 november 2016 @ 20:02:
[...]
Ik vind dat je al heel veel weet, het glas is al half vol.
Heb je er al aan gerekend wat een totale energieneutraal installatie je gaat kosten ? Misschien valt het mee.
Hangt natuurlijk ook af van wat je te besteden hebt en of je de hardware zelf kan installeren.
Je kan je zonneboiler wat groter nemen dan 200L en dan in combinatie met je WP verwarmen, dan heb je de voordelen van beide systemen.
Ik ben liefhebber van keep it simpel, alleen KWH op dak. De warmte en ssw levert de wp wel, als ik maar genoeg KWH opwek komt dat allemaal goed. Salderen afgebouwd, dan verwarm ik het vat wel als de meeste kwh worden opgewekt zodat ik de opgewekte kwh-tjes direct verbruik. Keuzes, keuzes.... en bijna alles is goed, maar wat vind jij het makkelijkst en haalbaar in jouw situatie.
Lezen, lezen en lezen dus.
Wat is weten ? Verifieerbare feiten. Iets anders dan in mythes geloven toch ?mr_obb schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:57:
Stel een gemiddelde Nederlandse wonig verbruikt/verliest 1400m3 aan gas t.b.v. verwarming.
Dat kost op dit moment 938,77 bij greenchoice incl. vastrecht, als voordeligste aanbieder bij gaslicht.com.
Op dit forum kun je lezen dat indien het afgifte systeem, LTV, deugt je dit kunt vervangen door een WP die 2800kWh verstookt. Als je die inkoopt, niet zelf opwekt, kost je dat bovenop je normale extra verbruik 466,56. Uitgerekend op gaslicht.com, eerst gekeken wat 3000kWh kost en vervolgens 5800kWh. Laatste bedrag trek je van het eerste af en je heb de meerkosten voor het verwarmen met een WP.
WP t.o.v. gas is dus 938,77 - 466,56 = 472,21 per jaar goedkoper.
Aangezien je in je nieuw aan te kopen huis wellicht sowieso een nwe ketel zou moeten kopen vallen de kosten daar van al volledig of gedeeltelijk weg tegen de prijs van een WP - 2300,00 subsidie.
Vervolgens ga je kijken of je voldoende ruimte hebt om die benodigde 5800kWh met PV-panelen op te wekken. Afhankelijk van optimale of suboptimale omstandigheden zal dat ergens in de buurt liggen tussen de 7250,00 en 8700,00 er van uitgaande dat er plek is om zo veel panelen te leggen.
Welke zaken rendabel en nuttig zijn is o.a. door ECN Petten onderzocht in rapport http://www.ecn.nl/docs/library/report/2011/m11070.pdf
Ik ben benieuwd hoe 'verstandig'/'efficient' het is om het via "stappen 1 t/m 10 zijn: isoleren, isoleren en nog meer isoleren" te doen.
Er kan een verschil zijn tussen wat verstandig is en wat financieel het meeste oplevert. Zolang we in Nederland nog maar zó weinig renewables hebben vind ik het een beetje pervers om al te liederlijk om te gaan met groen opgewekte stroom. Ik zie dat steeds vaker gebeuren: laatst nog een bedrijf dat met SDE zijn hele dak vollegde met pv, en vervolgens het kantoor verwarmt via een buffervat dat 1:1 met stroom wordt opgewarmd, omdat dat kostentechnisch het meest gunstig is...Anoniem: 266924 schreef op maandag 14 november 2016 @ 22:19:
[...]
Ik ben benieuwd hoe 'verstandig'/'efficient' het is om het via "stappen 1 t/m 10 zijn: isoleren, isoleren en nog meer isoleren" te doen.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Maar isoleren en energie opwekken zijn relatief simpel. Ik heb het gevoel dat bij een warmtepomp voor verwarming en warm water, met nieuw aan te leggen vloerverwarming etc veel meer komt kijken. Er zijn nogal wat variabelen, zoals hoe warm je het wilt krijgen, hoe snel het moet opwarmen (als je het al laat afkoelen), hoeveel warm water heb je nodig en hoe is die behoefte verspreid over de dag? Ik ben dus eigenlijk op zoek naar die kennis. Welke variabelen zijn er en hoe bepalen die je keuze voor bepaalde systemen?
Als je het zelf doet wel, is mij ook gelukt terwijl ik in 2011 mijn zonnepanelen nog te duur heb gekocht.mr_obb schreef op maandag 14 november 2016 @ 22:57:
Als ik echt economisch ga rekenen, dan raak ik sowieso in de problemen. Ik heb nu een jaarrekening van €1000-1100. Met een TVT van 15-20 jaar is het budget dan dus max €20k om energieneutraal te worden. Ik denk niet dat dat lukt.
Maar isoleren en energie opwekken zijn relatief simpel. Ik heb het gevoel dat bij een warmtepomp voor verwarming en warm water, met nieuw aan te leggen vloerverwarming etc veel meer komt kijken. Er zijn nogal wat variabelen, zoals hoe warm je het wilt krijgen, hoe snel het moet opwarmen (als je het al laat afkoelen), hoeveel warm water heb je nodig en hoe is die behoefte verspreid over de dag? Ik ben dus eigenlijk op zoek naar die kennis. Welke variabelen zijn er en hoe bepalen die je keuze voor bepaalde systemen?
Nee, veel lager, op dit moment 384W bij 23Hz. inlet 37 en outlet 40 graden buitentemperatuur 4 graden.Anoniem: 266924 schreef op maandag 14 november 2016 @ 12:14:
[...]
Begrijp ik het goed dat je tot 15/85 * 5kW = 882W terug zou kunnen ?
Ja, eigenlijk staan de instellingen nog af fabriek, alleen flow op minimum gezet en op stille modus 3 gezet. Werkt prima hier. Ook vloerverwarming Cenvax regeling staat nog op de vorige (gasAnoniem: 266924 schreef op maandag 14 november 2016 @ 14:06:
[...]
Die stille modi dien je zelf te kiezen ? Handiger zou zijn: begin met max stille modus, kan gewenste doelen niet behalen, kies volgende modus en afhankelijk van bereikte resultaat modus handhaven cq. naar de volgende.

[ Voor 54% gewijzigd door BenEco op 15-11-2016 00:03 ]
2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.
Hulp gevraagd ivm een warmtepomp dilemma.
Mijn ouders hebben een nieuw huis gekocht (oude stadsboerderij uit < 1900) in een vestingstad en we zijn druk aan het renoveren. Alles eruit gesloopt en aan het isoleren geslagen. Komen uit op RC 3,5+. Energieneutraal is een wens maar blijkt erg lastig vanwege een beschermd stadgezicht. Dwz: de welstandscommissie toetst of zonnepanelen vanaf de kerktoren zichtbaar zijn en wijst dan vervolgens af (tot nu toe 100% afkeuring en de woning staat pal naast de kerk). In het gunstigste geval kan er 6000KWH met zonnepanelen worden opgewekt als we gebruik maken van de schuur en een verscholen deel van het huis.
We hebben een lokaal technisch adviesbureau om hulp gevraagd om gasloos te wonen en er is een voorstel gedaan met een ecoforest EcoGEO compact 3-12 kW (€ 9.000+) en boven IR verwarming, warmteberekening komt uit op +/-12kW. Die IR verwarming wil ik niet want te duur, het alternatief is Jaga Brise/Briza icm. het bestaande cv systeem. Verder: 200m2 6-10cm PIR dak+wand 1e verdieping, 125m2 10cm Multipor BGG; overal HR++ (of HR+++) voorzetramen en hoofdruimte 4x isolatiedeuren/kozijnen. Itho qualityflow + aanvullende decentrale ventilatie omdat Itho niet de volledige m3/h dekt. Douche WTW (2x) zijn er al. Totale investering gaat ruim boven de € 50.000 lopen dus nu eerst een pas op de plaats. Investering gaat wel subsidie vanaf maar energieneutraal gaat hem op deze manier van zijn langzalzeleven niet worden. Alleen al vanwege de terugverdientijd vs. de levensverwachting van mijn ouders.
Pelletkachel/hout CV krijg ik ze niet echt aan, koken op stroom ipv. gas was blijkbaar al een grote schok maar is toch bespreekbaar
Wat zou jij doen? Lekker blijven verwarmen met een gloednieuwe ATAG CW6 cv ketel (2015) of toch overstappen op een warmtepomp? ELGA als tussen optie lijkt me ook wel wat gezien de ervaringen hier. Advies meer dan welkom
Dit topic is gesloten.
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic