Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.159 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266924

Bram-Bos schreef op maandag 14 november 2016 @ 22:40:
[...]

Er kan een verschil zijn tussen wat verstandig is en wat financieel het meeste oplevert. Zolang we in Nederland nog maar zó weinig renewables hebben vind ik het een beetje pervers om al te liederlijk om te gaan met groen opgewekte stroom. Ik zie dat steeds vaker gebeuren: laatst nog een bedrijf dat met SDE zijn hele dak vollegde met pv, en vervolgens het kantoor verwarmt via een buffervat dat 1:1 met stroom wordt opgewarmd, omdat dat kostentechnisch het meest gunstig is...
Dak vol PV, prima lijkt me prima. 1:1 een buffervat verwarmen lijkt me om diverse redenen niet handig/verstandig. Een WP zou dat naar ik aanneem veel beter kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:39
GeoStax schreef op maandag 14 november 2016 @ 23:27:
Hallo Tweakers,

Hulp gevraagd ivm een warmtepomp dilemma.

Mijn ouders hebben een nieuw huis gekocht (oude stadsboerderij uit < 1900) in een vestingstad en we zijn druk aan het renoveren. Alles eruit gesloopt en aan het isoleren geslagen. Komen uit op RC 3,5+. Energieneutraal is een wens maar blijkt erg lastig vanwege een beschermd stadgezicht. Dwz: de welstandscommissie toetst of zonnepanelen vanaf de kerktoren zichtbaar zijn en wijst dan vervolgens af (tot nu toe 100% afkeuring en de woning staat pal naast de kerk). In het gunstigste geval kan er 6000KWH met zonnepanelen worden opgewekt als we gebruik maken van de schuur en een verscholen deel van het huis.

We hebben een lokaal technisch adviesbureau om hulp gevraagd om gasloos te wonen en er is een voorstel gedaan met een ecoforest EcoGEO compact 3-12 kW (€ 9.000+) en boven IR verwarming, warmteberekening komt uit op +/-12kW. Die IR verwarming wil ik niet want te duur, het alternatief is Jaga Brise/Briza icm. het bestaande cv systeem. Verder: 200m2 6-10cm PIR dak+wand 1e verdieping, 125m2 10cm Multipor BGG; overal HR++ (of HR+++) voorzetramen en hoofdruimte 4x isolatiedeuren/kozijnen. Itho qualityflow + aanvullende decentrale ventilatie omdat Itho niet de volledige m3/h dekt. Douche WTW (2x) zijn er al. Totale investering gaat ruim boven de € 50.000 lopen dus nu eerst een pas op de plaats. Investering gaat wel subsidie vanaf maar energieneutraal gaat hem op deze manier van zijn langzalzeleven niet worden. Alleen al vanwege de terugverdientijd vs. de levensverwachting van mijn ouders.

Pelletkachel/hout CV krijg ik ze niet echt aan, koken op stroom ipv. gas was blijkbaar al een grote schok maar is toch bespreekbaar ;) . Komt wel een houtkachel in de woonkamer. Zonneboiler valt ook onder beschermd stadsgezicht.

Wat zou jij doen? Lekker blijven verwarmen met een gloednieuwe ATAG CW6 cv ketel (2015) of toch overstappen op een warmtepomp? ELGA als tussen optie lijkt me ook wel wat gezien de ervaringen hier. Advies meer dan welkom :)
Als jullie nog keuze hebben m.b.t. afwerking binnengevels dan zou ik wandtemperatie overwegen. Zie mijn site / sig

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Anoniem: 266924 schreef op maandag 14 november 2016 @ 23:44:
[...]

Dak vol PV, prima lijkt me. 1:1 een buffervat verwarmen lijkt me om diverse redenen niet handig/verstandig. Een WP zou dat naar ik aanneem veel beter kunnen.
Zekers, altijd je dak vol leggen. Maar dan niet liederlijk omgaan met de kWh zou ik zeggen. Het voorbeeld gaf ik om aan te geven dat het tegenwoordig kostentechnisch dus beter uit kan pakken om ranzig met groene stroom om te gaan, en dat ergert me.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr_obb schreef op maandag 14 november 2016 @ 22:57:
Als ik echt economisch ga rekenen, dan raak ik sowieso in de problemen. Ik heb nu een jaarrekening van €1000-1100. Met een TVT van 15-20 jaar is het budget dan dus max €20k om energieneutraal te worden. Ik denk niet dat dat lukt.
Ik telde 7000-8000 voor de PV, gezien de 1000-1100 als totale energie rekening is mijn inschatting dus veel te hoog. Een naar ik aanneem gezin in een jaren 30 woning en een totale energie nota van genoemd bedrag is wel aan het uiterste zuinig van wat ik me kan voorstellen. Maar als dat klopt kan de PV installatie natuurlijk veel kleiner en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bram-Bos schreef op maandag 14 november 2016 @ 23:47:
[...]

Zekers, altijd je dak vol leggen. Maar dan niet liederlijk omgaan met de kWh zou ik zeggen. Het voorbeeld gaf ik om aan te geven dat het tegenwoordig kostentechnisch dus beter uit kan pakken om ranzig met groene stroom om te gaan, en dat ergert me.
De zon is overvloedig, onuitputtelijk en gratis. Waarom zou je met op die manier opgewekte energie zuinig om moeten gaan ? Een zonnecollector verwarmt water ook 1:1, alleen kosten- en ruimtetechnisch weinig efficient.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 15-11-2016 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rationeel
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-06 14:20
Rationeel schreef op zondag 13 november 2016 @ 12:55:
[...]

De 32mm driewegklep is wel erg prijzig, als het nodig is dan zit er niet anders op... iemand daadwerkelijk ervaring met een 20mm vs 32mm driewegklep?
Zou deze Nefit driewegklep functioneren met een Ecodan? Past op 28mm leiding en heeft een binnendiameter van DN25...

https://www.installatieva...nL60J9l4vlAwBrBoCs5rw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

GeoStax schreef op maandag 14 november 2016 @ 23:27:
Hallo Tweakers,

Hulp gevraagd ivm een warmtepomp dilemma.

Mijn ouders hebben een nieuw huis gekocht (oude stadsboerderij uit < 1900) in een vestingstad en we zijn druk aan het renoveren. Alles eruit gesloopt en aan het isoleren geslagen. Komen uit op RC 3,5+. Energieneutraal is een wens maar blijkt erg lastig vanwege een beschermd stadgezicht. Dwz: de welstandscommissie toetst of zonnepanelen vanaf de kerktoren zichtbaar zijn en wijst dan vervolgens af (tot nu toe 100% afkeuring en de woning staat pal naast de kerk). In het gunstigste geval kan er 6000KWH met zonnepanelen worden opgewekt als we gebruik maken van de schuur en een verscholen deel van het huis.

We hebben een lokaal technisch adviesbureau om hulp gevraagd om gasloos te wonen en er is een voorstel gedaan met een ecoforest EcoGEO compact 3-12 kW (€ 9.000+) en boven IR verwarming, warmteberekening komt uit op +/-12kW. Die IR verwarming wil ik niet want te duur, het alternatief is Jaga Brise/Briza icm. het bestaande cv systeem. Verder: 200m2 6-10cm PIR dak+wand 1e verdieping, 125m2 10cm Multipor BGG; overal HR++ (of HR+++) voorzetramen en hoofdruimte 4x isolatiedeuren/kozijnen. Itho qualityflow + aanvullende decentrale ventilatie omdat Itho niet de volledige m3/h dekt. Douche WTW (2x) zijn er al. Totale investering gaat ruim boven de € 50.000 lopen dus nu eerst een pas op de plaats. Investering gaat wel subsidie vanaf maar energieneutraal gaat hem op deze manier van zijn langzalzeleven niet worden. Alleen al vanwege de terugverdientijd vs. de levensverwachting van mijn ouders.

Pelletkachel/hout CV krijg ik ze niet echt aan, koken op stroom ipv. gas was blijkbaar al een grote schok maar is toch bespreekbaar ;) . Komt wel een houtkachel in de woonkamer. Zonneboiler valt ook onder beschermd stadsgezicht.

Wat zou jij doen? Lekker blijven verwarmen met een gloednieuwe ATAG CW6 cv ketel (2015) of toch overstappen op een warmtepomp? ELGA als tussen optie lijkt me ook wel wat gezien de ervaringen hier. Advies meer dan welkom :)
IK weet niet de regelgeving betreffende de binnenkant isoleren / verwarmen van een monumentaal pand.
Maar ik weet wel dat tweaker Bram Bos hier ervaring mee heeft, en je misschien een beter beeld kan geven betreffende de mogelijkheden en onmogelijkheden.

Kom er maar in Bram, ik wil graag een keer bij je komen kijken ook :-)
Dol op historische panden..

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Bram-Bos schreef op maandag 14 november 2016 @ 23:47:
[...]

Dan heb ik in de post hierboven een mooie casus voor je...

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Anoniem: 266924 schreef op maandag 14 november 2016 @ 23:53:
[...]

De zon is overvloedig, onuitputtelijk en gratis. Waarom zou je met op die manier opgewekte energie zuinig om moeten gaan ? Een zonnecollector verwarmt water ook 1:1, alleen kosten- en ruimtetechnisch weinig efficient.
  1. Omdat de productie van die zonnepanelen (of windmolens) ook het nodige aan energie kost
  2. Omdat we in Nederland maar voor 100.000 MWh aan ruimte op daken hebben, en er eigenlijk 400.000 MWh nodig hebben. Zie deze link
  3. Omdat pv niet gratis is, maar nu betaalbaar vanwege salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 19:16
Anoniem: 266924 schreef op maandag 14 november 2016 @ 17:21:
[...]

Zou dit niet:
COPtotaal = (0,5*1 +0,5*7)= 4
en
COPtotaal= 60/300*1+240/300*6= (0,2*1 +0,8*6)= 5
moeten zijn ?
Het begint me een beetje te dagen. :)
In de 2e situatie is je output 300/120 2,5 keer zo hoog, dat betekend dat indien de werkelijk benodigde warmte 120 is er 'langere' pauzes zullen zijn dan 'echte' werksituaties. De standby verliezen zullen dan toch ook evenredig hoger worden. Er wordt 2,5 maal zoveel energie toegevoerd, meer dan strikt nodig, daar volgt naar mijn idee een lange standby periode op. Deze worden waarschijnlijk 'gemaskeerd' door een zware/grote buffer, bij een 'lichter' of deels lichter systeem, deels radiatoren o.i.d. wordt dat wellicht in de buurt van die onderdelen als minder comfortabel ervaren.
In mijn gefantaseerde droomplaatje heb ik in principe toch geen stanby verliezen ? Ik noemde continu en 24/7.
Bedankt voor het signaleren van wat rekenfouten, maar de trend blijft het zelfde. Het warmte vermogen dat nodig is bepaalt uiteraard de elektrische input samen met de COP. Maar dan zijn nog varianten inderdaad mogelijk; lange runs met lage P of korte runs met hoge P.
Bij een goed geregelde WP gaat het standby verlies binnen een minuut naar laag niveau. Van 60W naar 10W bij Elga b.v. Dan is het toch voordeliger om kortere runs te hebben. Er ligt ergens een optimum.
Ik dacht dat ons forum lid Appie Heijn lage COP's in dit najaar had, lager dan verwacht, omdat zijn woning bijna geen warmte vraag had. Dan domineert het standby verlies.

Het optimaliseren van een WP vind ik erg interessant, dus ik heb daar al eens een excel sheet voor gemaakt met grafiek. De meeste forum leden vinden dit te ver gaan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bram-Bos schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 00:31:
[...]
  1. Omdat de productie van die zonnepanelen (of windmolens) ook het nodige aan energie kost
  2. Omdat we in Nederland maar voor 100.000 MWh aan ruimte op daken hebben, en er eigenlijk 400.000 MWh nodig hebben. Zie deze link
  3. Omdat pv niet gratis is, maar nu betaalbaar vanwege salderen.
1. Zo principieel ben ik niet, PV-panelen reproduceren de voor productie benodigde CO2 uitstoot binnen de kortste keren.
2. 400.000MW stelt het gelinkte artikel, dat is alle verbruikte energie, transport industrie etc etc. Een gemiddeld Nederlands gezin zou m.b.v. een warmtepomp met ongeveer 7MWh per jaar toe kunnen, bij 7.000.000 huishoudens betekend dat 49.000MW. Dat scheelt een slok op een borrel, meer dan factor 8, en dat past dus allemaal op de beschikbare daken welke je op 100.000MW hebt gesteld.
3. Zonne-energie is gratis. Om deze energie om te zetten betaal je eenmalig 1.25-1.50 per kWh waar je dan 20-25 jaar mee voort kunt. De investering kost je een paar cent per jaar aan afschrijving per kWh, niet gratis wel bijna.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 15-11-2016 01:29 . Reden: type foutje hersteld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tomexergie schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 00:48:
[...]

Dan is het toch voordeliger om kortere runs te hebben. Er ligt ergens een optimum.
Ik dacht dat ons forum lid Appie Heijn lage COP's in dit najaar had, lager dan verwacht, omdat zijn woning bijna geen warmte vraag had. Dan domineert het standby verlies.

Het optimaliseren van een WP vind ik erg interessant, dus ik heb daar al eens een excel sheet voor gemaakt met grafiek. De meeste forum leden vinden dit te ver gaan denk ik.
Zou je op het volgende nog kunnen/willen reageren?
In mijn gefantaseerde droomplaatje heb ik in principe toch geen stanby verliezen ? Ik noemde continu en 24/7.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 01:27:
[...]

Zou je op het volgende nog kunnen/willen reageren?
Om misverstaden te voorkomen toch maar het volledige verhaal:

Ik bedoelde hulpvermogen=60W De standby verliezen (als de WP uit staat ) zijn maar 10W. Dit is in de tekst door elkaar heen gekomen. De veronderstelde COP's t.g.v. de inverter noem ik maar even voor het gemak proces COP's die je uit het Lnp-h diagram kunt halen. Deze COP's kun je niet apart meten vanwege het inclusive hulpvermogen.Veronderstelde proces COP geval 1)=7 en voor geval 2) =6.

Wat ik onder hulpvermogen versta is het vermogen dat nodig buiten het "echte"proces. De CV pomp, de buiten ventilator , elektronica enz. Bij stoppen van de WP blijft dit nog even aanwezig (Elga 60W)
gedurende 1 minuut maar ook onverklaarbaar wel een een uur.

Dus voor de duidelijkheid:
1) P=120W waarvan 60W hulpvermogen 60W proces. Gemiddeld COP= 4
2) P=300W waarvan 60W hulpvermogen Gemiddelde COP=5
We gaan ervan uit dat alle hulpvermogen en standby verliezen volledig als warmte aan het huis worden toegevoerd met een COP van1.

In geval 1) is de geleverde warmte vermogen aan het huis 60*7+60=480W (of 4*120)
In geval 2) is dat 240*6+60=1500W(of 5*300)
Ik neem aan dat jij geval 1) de ideale situatie noemt 24/7 als het huis ook 480W vraagt.

Stel dat het huis 480W verwarmingsvermogen nodig heeft, dan draait geval 1) continu met COP 4 waarin het hulpvermogen van 60W is verwerkt.
en geval 2) draait met blokken 480/1500= 3,3 korter dus 1/3 deel van de tijd maar met een hogere COP 5

Geval 2) moet nog gecorrigeerd worden voor de standby verliezen van 10W met COP=1 2/3 van de tijd.
1 uur geleverde warmte in geval 2)= 1500*1/3=500Wh+2/3*10=506Wh
Daarvoor was nodig aan elektrische energie: 300*1/3+ 2/3*10=106Wk
Dus 2) COP=4,7 dus maar iets lager maar beter dan de COP4 van geval 1)

Als de regeling zo is dat het hulpvermogen van 60W constant aanwezig is dan wordt de situatie compleet anders COP= 540/140= 3,9 en heeft geval 1) met COP4 dus voordeel.

Om deze manier van rekenen te vermijden had ik al exceltje gemaakt.
Ik hoop dat dit zo nog begrijpelijk is.

Natuurlijk is het zo dat t.g.v. het lagere toegevoerde vermogen door de inverter de "proces" COP hoger wordt. Dit kun je uit het mollier diagram afleiden. Maar lekker constant laag laten pruttelen heeft z'n grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-06 13:07
Rationeel schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 00:05:
[...]

Zou deze Nefit driewegklep functioneren met een Ecodan? Past op 28mm leiding en heeft een binnendiameter van DN25...

hier heb ik er drie van draaien
http://www.ebay.de/itm/2-...m:mFhR4r4rF04DZgC99vrAx7w

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, geen gas sinds mei 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
Rationeel schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 00:05:
[...]

Ik haal uit het plaatje zo niet of de klep 3 draden of 2 heeft, met 3 weet ik zeker dat deze aangesloten kan worden mits deze op 230v werkt. Dat staat er niet bij of ik zie het over het hoofd.
De Ecodan heeft voor de klep een aansluiting met 3 contactpunten namelijk L, N en stuurdraad.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeoStax
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-06 14:48
Bram-Bos schreef op maandag 14 november 2016 @ 23:45:
[...]

Als jullie nog keuze hebben m.b.t. afwerking binnengevels dan zou ik wandtemperatie overwegen. Zie mijn site / sig
Dank voor je reactie en dat hebben we inderdaad nog. We gaan nu uit van muurverwarming die in de hal/vide/overloop komt tussen de BG en 1e verdieping. Die komt dan tegen de multipor aan waar leemstuck overheen gaat. Als met wandtemperatie de aanvoertemperatuur naar 20 graden kan met behoud van comfort is dat wel een hele interessante combinatie met een ELGA.

Ik ga je contacten via je site, zou graag eens komen kijken namelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-06 14:00
reneeke1970 schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:44:
[...]

Waarom plaats je geen retour water thermostaat kraan? Werkt uitstekend bij mij
dit snap ik niet. wat bedoel je precies?
koevlaas2 schreef op maandag 14 november 2016 @ 17:04:
[...]

Ik had de boel op B16 draaien en dat ging prima, voor de zekerheid maar gewisseld voor b20 en dit werkt uiteraard ook goed.
Dus het hoeft niet op C20
ik heb niet veel verstand van die automaten. kan ik in mijn meterkast (nieuw aangelegd in 2010) kijken wat voor automaten er op zitten? zoals gezegd heb ik 3x25 aansluiting, en mijn inductie kookplaat zit op de laatste drie groepen. er zijn ook drie semi hoofdschakelaars, naast de echte hoofdschakelaar natuurlijk.

[ Voor 54% gewijzigd door fabstar81 op 15-11-2016 09:29 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-06 13:07
koevlaas2 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 08:47:
[...]

Ik haal uit het plaatje zo niet of de klep 3 draden of 2 heeft, met 3 weet ik zeker dat deze aangesloten kan worden mits deze op 230v werkt. Dat staat er niet bij of ik zie het over het hoofd.
De Ecodan heeft voor de klep een aansluiting met 3 contactpunten namelijk L, N en stuurdraad.
hij heeft drie draden met een eindcontact, ik laat hem met een relais schakelen, werken alledrie met een ecodan

[ Voor 3% gewijzigd door Boerm op 15-11-2016 09:31 ]

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, geen gas sinds mei 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
fabstar81 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 09:28:
[...]

[...]

ik heb niet veel verstand van die automaten. kan ik in mijn meterkast (nieuw aangelegd in 2010) kijken wat voor automaten er op zitten? zoals gezegd heb ik 3x25 aansluiting, en mijn inductie kookplaat zit op de laatste drie groepen. er zijn ook drie semi hoofdschakelaars, naast de echte hoofdschakelaar natuurlijk.
Semi hoofdschakelaars ? :+ Je bedoeld de 40A beveiliging ingebouwd in de aardlekschakelaar(s) ? Daar heb je er dan 3 van, voor iedere fase 1.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
aardlekschakelaars bedoel ik ja :+ ik kwam niet op het woord

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tomexergie schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 08:25:
[...]

Om misverstaden te voorkomen toch maar het volledige verhaal:

Ik bedoelde hulpvermogen=60W De standby verliezen (als de WP uit staat ) zijn maar 10W. Dit is in de tekst door elkaar heen gekomen. De veronderstelde COP's t.g.v. de inverter noem ik maar even voor het gemak proces COP's die je uit het Lnp-h diagram kunt halen. Deze COP's kun je niet apart meten vanwege het inclusive hulpvermogen.Veronderstelde proces COP geval 1)=7 en voor geval 2) =6.

Wat ik onder hulpvermogen versta is het vermogen dat nodig buiten het "echte"proces. De CV pomp, de buiten ventilator , elektronica enz. Bij stoppen van de WP blijft dit nog even aanwezig (Elga 60W)
gedurende 1 minuut maar ook onverklaarbaar wel een een uur.

Dus voor de duidelijkheid:
1) P=120W waarvan 60W hulpvermogen 60W proces. Gemiddeld COP= 4
2) P=300W waarvan 60W hulpvermogen Gemiddelde COP=5
We gaan ervan uit dat alle hulpvermogen en standby verliezen volledig als warmte aan het huis worden toegevoerd met een COP van1.

In geval 1) is de geleverde warmte vermogen aan het huis 60*7+60=480W (of 4*120)
In geval 2) is dat 240*6+60=1500W(of 5*300)
Ik neem aan dat jij geval 1) de ideale situatie noemt 24/7 als het huis ook 480W vraagt.

Stel dat het huis 480W verwarmingsvermogen nodig heeft, dan draait geval 1) continu met COP 4 waarin het hulpvermogen van 60W is verwerkt.
en geval 2) draait met blokken 480/1500= 3,3 korter dus 1/3 deel van de tijd maar met een hogere COP 5

Geval 2) moet nog gecorrigeerd worden voor de standby verliezen van 10W met COP=1 2/3 van de tijd.
1 uur geleverde warmte in geval 2)= 1500*1/3=500Wh+2/3*10=506Wh
Daarvoor was nodig aan elektrische energie: 300*1/3+ 2/3*10=106Wk
Dus 2) COP=4,7 dus maar iets lager maar beter dan de COP4 van geval 1)

Als de regeling zo is dat het hulpvermogen van 60W constant aanwezig is dan wordt de situatie compleet anders COP= 540/140= 3,9 en heeft geval 1) met COP4 dus voordeel.

Om deze manier van rekenen te vermijden had ik al exceltje gemaakt.
Ik hoop dat dit zo nog begrijpelijk is.

Natuurlijk is het zo dat t.g.v. het lagere toegevoerde vermogen door de inverter de "proces" COP hoger wordt. Dit kun je uit het mollier diagram afleiden. Maar lekker constant laag laten pruttelen heeft z'n grens.
Hartelijk dank voor je uiteenzetting. Wat ik me alleen even afvraag is hoe de diverse mensen met de diverse WP's de COP bepalen. De mijne heb ik nog niet in gebruik, installateur laat nog even op zich wachten, ik heb om die reden nog geen referentiekader. Mijn veronderstelling was/is dat het incl. alle hulpvermogen is, en ook incl. standbye verbruik. Stekker in een kWh meter in relatie tot de afgegeven warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:16
[quote]fabstar81 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 09:28:
[...]

https://m.warmteservice.n...atuurbegrenzer/p/33722820

Kan mijne even niet vinden maar deze is hetzelfde principe, hiermee bepaal je zelf je meng temperatuur ongeacht aanvoer temperatuur. Heb ik ook zodat alle temperaturen vanuit buffer vat mogelijk zijn

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:06:
[...]

Hartelijk dank voor je uiteenzetting. Wat ik me alleen even afvraag is hoe de diverse mensen met de diverse WP's de COP bepalen. De mijne heb ik nog niet in gebruik, installateur laat nog even op zich wachten, ik heb om die reden nog geen referentiekader. Mijn veronderstelling was/is dat het incl. alle hulpvermogen is, en ook incl. standbye verbruik. Stekker in een kWh meter in relatie tot de afgegeven warmte.
Denk dat je daarin dus pech hebt, bijna allemaal moment opnames dus theorie en praktijk komt niet precies overeen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[...]

Dat is correct, we meten met de kWh meter via de stekker en de warmtemeter op de CV leidingen de werkelijke COP. Je kunt een moment COP meten op het moment als de WP een beetje constant draait. Het warmte vermogen is zelfs af te lezen op de warmtemeter. Deel dat door de Watt's van de stekker meter en je hebt de COP (incl hulpvermogen uiteraard). Op een constant traject meten i.v.m. de dynamische effecten; opwarmen en afkoelen.

Je kunt ook een interval meting doen van b.v. een dag; DCOP ; dan deel je de kWh op elkaar. In de DCOP zijn ook aanloop, defrost en standby verliezen inbegrepen. Mijn ervaring is dat de interval COP daardoor c.a 10% lager ligt. De echte COP is de seizoen SCOP, daar gaat het om. Die staat aangegeven op de EU plaatjes ABCD, b.v. SCOP=4,7, maar ik vraag mij af hoe ze daar aan komen. Dan zou je in een lab een woning en het grillige klimaat moeten nabootsen. Dat lijkt mij en dure grap. Daarnaast moet je ook aangeven hoever de WP doordraait (-10C?) soort woning en CV. Volgens mij zijn het stationaire metingen met constante Tb en Ta (35/7 en 35/2), dus onze moment metingen.

Voor de echte SCOP moet je er dan nog 10% vanaf trekken. Ik zou willen stellen dat de zaak belazerd wordt alla VW en dus te mooi wordt voorgesteld. Ik ben tevreden als de SCOP>4 en dat haal ik wel met Elga, nog 1 maand en Elga staat nu op SCOP=4,25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 18-05 21:51
fabstar81 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 09:28:
[...]

[...]

Als jou meterkast uit 2010 komt kun je er vanuit gaan dat de zekeringen onder jou meter C25 automaten zijn
3 losse automaten met opdruk C25 :)

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Wodan89 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:07:
[...]

Als jou meterkast uit 2010 komt kun je er vanuit gaan dat de zekeringen onder jou meter C25 automaten zijn
3 losse automaten met opdruk C25 :)
en dat is goed nieuws of niet?! :+
reneeke1970 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:22:

https://m.warmteservice.n...atuurbegrenzer/p/33722820

Kan mijne even niet vinden maar deze is hetzelfde principe, hiermee bepaal je zelf je meng temperatuur ongeacht aanvoer temperatuur. Heb ik ook zodat alle temperaturen vanuit buffer vat mogelijk zijn
dan doe je dus de thermostaatkraan vóór/op de verdeler verwijderen, maar je doet een extra plaatsen op de retour van de verdeler?

[ Voor 106% gewijzigd door fabstar81 op 15-11-2016 11:27 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ja zo heb ik dat, ik zie de flow schommelen maar temperatuur blijft strak 24 .
Voordeel is ook als vloer koud is gaat hij helemaal open en hebben radiators pech haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
fabstar81 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:26:
[...]

en dat is goed nieuws of niet?! :+
Dit is perfect, kan je ze zelf weer aanzetten mocht je er 1 of meerdere 'opblazen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:29
Anoniem: 266924 schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:41:
Waar kan ik gegevens vinden van de minimale vermogensafgifte van een Panasonic 5kW, m.a.w. hoe ver kan deze terugmoduleren ? Van de ELGA kwam ik wel tegen dat die 300W/1500W zou kunnen en daarbij met een heel kleine dT zou kunnen werken, lijkt me zeer aantrekkelijk/comfortabel, continu warmtestraling ook bij een licht, relatief weinig massa, afgiftesysteem.
Ik heb nog niet onder de 600 W gezien. De monoblock loopt op WAR regeling en dumpt zijn warmte in een 800 liter buffervat.

Daarvan loopt een eigen pomp obv kamerthermostaat die de vloerverwarming bedient

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
koevlaas2 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 13:20:
[...]

Dit is perfect, kan je ze zelf weer aanzetten mocht je er 1 of meerdere 'opblazen'.
ik snap er niet veel van hoor. maar zou je die WP op dezelfde groep als de inductie zetten? of gewoon op 1 van de andere erbij knopen. rekening houdend met de wasmachine, droger, pv-groep, etc.?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Zet hem dan maar bij PV als je die keuze hebt, heft elkaar op verbruik en opwekken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
fabstar81 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 21:23:
[...]

ik snap er niet veel van hoor. maar zou je die WP op dezelfde groep als de inductie zetten? of gewoon op 1 van de andere erbij knopen. rekening houdend met de wasmachine, droger, pv-groep, etc.?
Ik heb afgelopen zomer mijn meterkast geupgrade van 1 naar 3 fasen, de 8 groepen zijn verdeeld over 2 fasen. Aansluiting 1 van inductiekoken zit op de fase die ik nog 'over' had en de WP zit op de fase waar ook de zonnepanelen op terugleveren verder zit niet het inductiekoken op de fase van de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Als je er aan gaat rekenen en de karakteristieke bij pakt zal je zien dat het niet zo spits komt

om een C25 te laten Trippen op zijn thermische pakket moet je meer dan 1 uur
>1,13 Inom of <1,43Inom

dit betekend dat korte pieken van 35a geen problemen geven
Je moet thuis toch al dan behoorlijk gek gaat doen om continu meer dan 6000Wac per fase op te nemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:26:
Als je er aan gaat rekenen en de karakteristieke bij pakt zal je zien dat het niet zo spits komt

om een C25 te laten Trippen op zijn thermische pakket moet je meer dan 1 uur
>1,13 Inom of <1,43Inom

dit betekend dat korte pieken van 35a geen problemen geven
Je moet thuis toch al dan behoorlijk gek gaat doen om continu meer dan 6000Wac per fase op te nemen :P
Hoogste dat ik hier gezien heb was ruim 5 KW, ook als teruglevering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Anoniem: 266924 schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:41:
Waar kan ik gegevens vinden van de minimale vermogensafgifte van een Panasonic 5kW, m.a.w. hoe ver kan deze terugmoduleren ? Van de ELGA kwam ik wel tegen dat die 300W/1500W zou kunnen en daarbij met een heel kleine dT zou kunnen werken, lijkt me zeer aantrekkelijk/comfortabel, continu warmtestraling ook bij een licht, relatief weinig massa, afgiftesysteem.
dat doet de elga niet uit zichzelf. Hier schiet ie aan, snel naar 1000W en dan ook snel weer uit. alleen bij flinke kou is het 1000W - 600W - 1000W

(elga obv carrier uit 2014 met radiatoren, aanvoer temp water ca. 32 graden)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:12
-hier stond onzin-

[ Voor 94% gewijzigd door hesselbeertje op 15-11-2016 23:24 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 14:32

Quindor

Switching the universe....

Gisteren en vandaag zijn ze bezig geweest met de vaillant warmtepomp installatie. Vinden mensen het interessant daar wat foto's van te zien? Zo nee, hoor ik het ook graag, dan houd ik op met spammen. ;)

Ik weet zelf redelijk hoe alles oppervlakkig in elkaar zit en moet gaan werken maar het zal nog wel eventjes duren voordat ik het helemaal in de hand heb allemaal. Gelukkig komt hier een hoop goede info voorbij!

Afbeeldingslocatie: http://blog.quindorian.org/wp-content/uploads/2016/11/20161115_225957.jpg
Afbeeldingslocatie: http://blog.quindorian.org/wp-content/uploads/2016/11/20161115_230011.jpg
Afbeeldingslocatie: http://blog.quindorian.org/wp-content/uploads/2016/11/20161115_102422.jpg
Afbeeldingslocatie: http://blog.quindorian.org/wp-content/uploads/2016/11/20161114_165525.jpg

De warmtepomp is een aroTHERM VWL155/2 400 V. Een 15kW Monoblock.

Schaamteloos eventjes gekopieerd uit de offerte hangt er nu het volgende:
– VWZ MEH 61 Boilermodule met driewegklep, elektrische naverwarmer 6 kW en VWZ AI besturingseenheid
– Ontkoppelings buffer VWZ MPS 40 cv zijdig 40 liter
– uniSTOR RW 300 boiler voor warmtepomp (300 liter)

Eerder had ik ook al een post gemaakt met een filmpje waarin de laatste status van het huis te zien is. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Quindor op 16-11-2016 01:33 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
hannibal2206 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 15:52:
[...]

Ik heb nog niet onder de 600 W gezien. De monoblock loopt op WAR regeling en dumpt zijn warmte in een 800 liter buffervat.

Daarvan loopt een eigen pomp obv kamerthermostaat die de vloerverwarming bedient
Nu 330W bij 21Hz, 8 graden buitentemperatuur, inlet 37 en outlet 39 graden.
loopt op WAR regeling en dumpt zijn warmte in een 380 liter buffervat.
Daarvan loopt een eigen pomp obv kamerthermostaat/Cenvax 4 die de vloerverwarming bedient

[ Voor 16% gewijzigd door BenEco op 16-11-2016 00:43 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Quindor schreef op woensdag 16 november 2016 @ 00:31:
Gisteren en vandaag zijn ze bezig geweest met de vaillant warmtepomp installatie. Vinden mensen het interessant daar wat foto's van te zien? Zo nee, hoor ik het ook graag, dan houd ik op met spammen. ;)

Ik weet zelf redelijk hoe alles oppervlakkig in elkaar zit en moet gaan werken maar het zal nog wel eventjes duren voordat ik het helemaal in de hand heb allemaal. Gelukkig komt hier een hoop goede info voorbij!

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Eerder had ik ook al een post gemaakt met een filmpje waarin de laatste status van het huis te zien is. :)
ziet er goed uit :)
Ik vraag me wel af of je pomp wel genoeg kan opbrengen als alle vloerverwarmings groepen tegelijk openstaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Quindor schreef op woensdag 16 november 2016 @ 00:31:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Foto's zijn best aardig , maar ik zou graag willen weten om welk type WP het gaat en misschien een principe schema. In die open kast zie ik geen condensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 14:32

Quindor

Switching the universe....

Tomexergie schreef op woensdag 16 november 2016 @ 01:00:
[...]

Foto's zijn best aardig , maar ik zou graag willen weten om welk type WP het gaat en misschien een principe schema. In die open kast zie ik geen condensor.
Een principe schema heb ik zo snel helaas niet (of nou ja, eventueel uit de handleiding van vaillant). De warmtepomp is een aroTHERM VWL155/2 400 V. Een 15kW Monoblock.

– VWZ MEH 61 Boilermodule met driewegklep, elektrische naverwarmer 6 kW en VWZ AI besturingseenheid

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Ik probeer de WA curven van de ecodan aan te passen in het service menu, hier onthoud hij ook het begin en eindpunt van de stooklijn.

echter in het gebruikers menu blijft de instelling op de orginele waarde staan? ik heb de unit al spanningsloos gehad maar dit heeft geen effect

ik heb hem nu op -6 vanaf de orginele stooklijn staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BenEco schreef op woensdag 16 november 2016 @ 00:41:
[...]

Nu 330W bij 21Hz, 8 graden buitentemperatuur, inlet 37 en outlet 39 graden.
loopt op WAR regeling en dumpt zijn warmte in een 380 liter buffervat.
Daarvan loopt een eigen pomp obv kamerthermostaat/Cenvax 4 die de vloerverwarming bedient
Met welke temperatuur gaat het je vloerverwarming in ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Quindor schreef op woensdag 16 november 2016 @ 01:33:
[...]

Een principe schema heb ik zo snel helaas niet (of nou ja, eventueel uit de handleiding van vaillant). De warmtepomp is een aroTHERM VWL155/2 400 V. Een 15kW Monoblock.

Inderdaad monoblock. Ik kan er alleen niet uithalen of er een scheidingswarmtewisselaal is, anti-vries systeem met glycol. Zeer weinig concrete technische informatie en heel mooie plaatjes en verkoop verhaaltjes.
Er zijn wel technische gegeven van het monoblock die vergeliojkbaar zijn met alle andere buitenunits. Het is alleen de vraag of ze in de COP 35/7= 4,6 ook het temperatuursprong in de scheidingswarmtewisselaar hebben meegenomen. Of gaat het CV water direct door de WP zoals b.v. AppieHeijn doet met zijn Panasonic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:58
[...]
Ook al neem je alle benodigde hulpenergie mee zoals ik dat doe, dan nog moet je nog heel goed kijken of het een WP betreft in een situatie vergelijkbaar met waarmee je wilt vergelijken, reden dat ik geen DCOP's van bi- of trivalent gebruik post.

Mijn monovalent gebruik DCOP's staan hier voor een MDC06G3E5 en daar komen voorlopig geen nieuwe waarden meer bij omdat ik verwacht tot maart wel in bi-/trivalent mode draaien.

Mijn bivalent gebruik, bijv voor de WP voor radiator-circuit de aanvoertemperatuur van de WP wordt net als monovalent gebruik bepaald door de WA-stooklijn, echter de retourtemperatuur (inlet WP) die verhoog ik door warmte inlek uit de HT-buffer (biomassakachel&zonnecollectors) zolang er nog warmte inzit zodat ik opzettelijk de dT verklein en daarmee druk ik de Pana Monobloc 6kW in een zo laag mogelijke deellast (450W), ik meet nog steeds direct op de inlet en outlet de temperatuur van de WP voor de DCOP, waarbij deze 3,2-2,6kW warmte toevoegd.
Door warmte-injectie verschuif ik wel de gehele DCOP lijn gemeten voor monovalent gebruik in zijn geheel naar een lagere buitentemperatuur.

Mijn WP voor radiator-circuit heeft structureel een 4-6 graden hogere stooklijn dan de stooklijn van WP voor de vloerverwarming, zodat het zelfde nogeens kan via een platenwarmtewisselaar tussen retours van beide WP's, want tussen platenwisselaar en inlet WP vul ik die warmte weeraan met inlek uit de HT-buffer met een Duco variabel mixventiel met draaiknop en waar een draaiknop op zit kan ook een stappenmotor ;)

Op welk moment van de dag ik warmte-injectie doe, dat is weer een heel ander verhaal en heeft weinig te maken met energie efficientie, maar met de energierekening icm met salderen PV-opwek en warmte-injectie is nu eenmaal tijdens normaaltarief uren het gunstigste (>€100) op moment
Ik kan daarmee mijn energierekening halveren als energieleverancier het energiecontract niet tussentijds open breekt in 2017

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Domba schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:21:
[...]

Ook al neem je alle benodigde hulpenergie mee zoals ik dat doe, dan nog moet je nog heel goed kijken of het een WP betreft in een situatie vergelijkbaar met waarmee je wilt vergelijken, reden dat ik geen DCOP's van bi- of trivalent gebruik post.

Mijn monovalent gebruik DCOP's staan hier voor een MDC06G3E5 en daar komen voorlopig geen nieuwe waarden meer bij omdat ik verwacht tot maart wel in bi-/trivalent mode draaien.

Mijn bivalent gebruik, bijv voor de WP voor radiator-circuit de aanvoertemperatuur van de WP wordt net als monovalent gebruik bepaald door de WA-stooklijn, echter de retourtemperatuur (inlet WP) die verhoog ik door warmte inlek uit de HT-buffer (biomassakachel&zonnecollectors) zolang er nog warmte inzit zodat ik opzettelijk de dT verklein en daarmee druk ik de Pana Monobloc 6kW in een zo laag mogelijke deellast (450W), ik meet nog steeds direct op de inlet en outlet de temperatuur van de WP voor de DCOP, waarbij deze 3,2-2,6kW warmte toevoegd.
Door warmte-injectie verschuif ik wel de gehele DCOP lijn gemeten voor monovalent gebruik in zijn geheel naar een lagere buitentemperatuur.

Mijn WP voor radiator-circuit heeft structureel een 4-6 graden hogere stooklijn dan de stooklijn van WP voor de vloerverwarming, zodat het zelfde nogeens kan via een platenwarmtewisselaar tussen retours van beide WP's, want tussen platenwisselaar en inlet WP vul ik die warmte weeraan met inlek uit de HT-buffer met een Duco variabel mixventiel met draaiknop en waar een draaiknop op zit kan ook een stappenmotor ;)

Op welk moment van de dag ik warmte-injectie doe, dat is weer een heel ander verhaal en heeft weinig te maken met energie efficientie, maar met de energierekening icm met salderen PV-opwek en warmte-injectie is nu eenmaal tijdens normaaltarief uren het gunstigste (>€100) op moment
Ik kan daarmee mijn energierekening halveren als energieleverancier het energiecontract niet tussentijds open breekt in 2017
Dank voor je uitleg. Inderdaad is je installatie zodanig afwijkend, trivalent, van een monovalente opstelling dat e.e.a. niet met elkaar te vergelijken valt. Maar je moet wel het brevet 'meester-stoker' hebben om al die bronnen optimaal te kunnen besturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:19:
[...]

Met welke temperatuur gaat het je vloerverwarming in ?
Rond de 30 graden gaat de vloerverwarming gehele begane grond in, op de 1e verdieping radiatoren.

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BenEco schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:34:
[...]

Rond de 30 graden gaat de vloerverwarming gehele begane grond in, op de 1e verdieping radiatoren.
Je stookt naar je buffer tot 39. Zou het niet met http://4.bp.blogspot.com/...e0/s1600/ecodan+graph.png in je achterhoofd efficienter zijn om dat te verlagen richting 30? Bij buitentemperatuur 7 verbeterd de COP van ongeveer 3.7 naar 4.7 als ik het goed aflees. Of kan dat om e.o.a. reden niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:32:
[...]

Dank voor je uitleg. Inderdaad is je installatie zodanig afwijkend, trivalent, van een monovalente opstelling dat e.e.a. niet met elkaar te vergelijken valt. Maar je moet wel het brevet 'meester-stoker' hebben om al die bronnen optimaal te kunnen besturen.
Dat sturen valt wel mee, weinig " fingerspitzengefühl" voor nodig, WA-stooklijn is de standaard Panasonic 2 punts bij A15 bepaal je wat behaagelijk ik en wordt het kouder dan verhoog je het lage punt A-5 van de stooklijn wat en warmte injectie doe je op basis van aanvoertemperatuur van WP die je meet voor DCOP en draait mix-ventiel verder of minder ver open zodat inlet WP dT2-2,5C is. (Een Duco mix ventiel heeft 5x volle 360graden voor 25-70C instelling icm met 1:5 overbrengen is dat heel makkelijk regelen)

Het meeste is geduldig wachten op data om programmacode wat aan te kunnen passen
Ruimtes met radiators klem ik ventilators onder de T22's zodat de basistemperatuur ( ventilators uit) voor de nacht is en voor de dagverhoging laat ik de ventilators meer of minder hard draaien met PWM aansturing en aan de wifi koppeling (esp8266-12E) sleutel ik nog

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Domba schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:17:
[...]

Dat sturen valt wel mee, weinig " fingerspitzengefühl" voor nodig,
Iets dergelijks hoorde ik een tijdje terug in een documentaire een zeer succesvolle componist ook zeggen. Het was heel simpel, de noten waren er al, je hoefde ze 'alleen maar' in de gewenste volgorde te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:03:
[...]

Je stookt naar je buffer tot 39. Zou het niet met http://4.bp.blogspot.com/...e0/s1600/ecodan+graph.png in je achterhoofd efficienter zijn om dat te verlagen richting 30? Bij buitentemperatuur 7 verbeterd de COP van ongeveer 3.7 naar 4.7 als ik het goed aflees. Of kan dat om e.o.a. reden niet ?
Klopt, gaat vast ook nog gebeuren maar wil eerst met de originele fabrieksinstellingen kijken wat er mogelijk is.
Afhankelijk van de buitentemperatuur is de buffer tussen 28 en 45 graden, war regeling doet dit en het is binnen continue een 21/22 graden dus het werkt wel.
Verwarm de 150 L SWW ook met de inhoud (40 graden) van de 380 L boiler en de radiatoren op de eerste verdieping ook, Hobby nog wel even door met inregelen. :) (Heb net een Multical 302 binnen welke nog tussen de WP komt voor een reële SCOP, ingebouwde warmtemeter van de Panasonic heeft teveel afwijking naar mijn idee.

[ Voor 8% gewijzigd door BenEco op 16-11-2016 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-03 22:33
Wodan89 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 09:57:
Ik probeer de WA curven van de ecodan aan te passen in het service menu, hier onthoud hij ook het begin en eindpunt van de stooklijn.

echter in het gebruikers menu blijft de instelling op de orginele waarde staan? ik heb de unit al spanningsloos gehad maar dit heeft geen effect

ik heb hem nu op -6 vanaf de orginele stooklijn staan.
Ik heb dit probleem niet, kan hem gewoon aanpassen hoe ik wil. Misschien een domme opmerking, maar je drukt wel op bevestigen als je klaar bent met de grafiek instellen? En niet op terug gaan?

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
barteg schreef op woensdag 16 november 2016 @ 12:37:
[...]

Ik heb dit probleem niet, kan hem gewoon aanpassen hoe ik wil. Misschien een domme opmerking, maar je drukt wel op bevestigen als je klaar bent met de grafiek instellen? En niet op terug gaan?
Voor sommige instellingen moet je op de knop V drukken voor idd bevestiging en sommige instellingen hoef je dit niet voor te doen. Je krijgt dan niet in beeld 'bevestigd' te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:25
Even een paar vragen over Melcloud (Mitsubishi Ecodan app):

Ik stook nu via optie Curve (WA regeling).
Via het Ecodan bedieningspaneel kan ik de stooklijn verhogen/verlagen met +/- toetsen.
Is dit ook mogelijk via de Melcloud app?
Voor zover ik nu ontdekt heb, werkt de temperatuur slider in de app alleen als je met optie Room (kamer thermostaat) stookt. Bij Flow werkt het aanpassen van de temperatuur slider ook niet.

Is de app zo brak of doe ik iets fout?

Daarnaast zou ik graag de SWW temperatuur voorafgaand aan de Legionella run willen verhogen naar bijvoorbeeld 55 graden (SWW staat in de winter bij mij standaard op 45 graden)
Is dat ook te regelen via een weekprogramma of een timer-event?

Ben benieuwd of er tweakers zijn die tevreden zijn over Melcloud; ik vind het tot nu toe een beetje amateuristisch... :X

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
GadgetFrank schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:48:
Even een paar vragen over Melcloud (Mitsubishi Ecodan app):

Ik stook nu via optie Curve (WA regeling).
Via het Ecodan bedieningspaneel kan ik de stooklijn verhogen/verlagen met +/- toetsen.
Is dit ook mogelijk via de Melcloud app?
Voor zover ik nu ontdekt heb, werkt de temperatuur slider in de app alleen als je met optie Room (kamer thermostaat) stookt. Bij Flow werkt het aanpassen van de temperatuur slider ook niet.

Is de app zo brak of doe ik iets fout?

Daarnaast zou ik graag de SWW temperatuur voorafgaand aan de Legionella run willen verhogen naar bijvoorbeeld 55 graden (SWW staat in de winter bij mij standaard op 45 graden)
Is dat ook te regelen via een weekprogramma of een timer-event?

Ben benieuwd of er tweakers zijn die tevreden zijn over Melcloud; ik vind het tot nu toe een beetje amateuristisch... :X
1: Nee, kan niet voor zover ik weet.

2: Mbv de vakantietimer weet Albert Hakvoort zijn SWW temp te verhogen vlak voor anti legionella.

Ik heb helaas niet het display van de Ecodan in beeld, dan kan ik tenminste alles.
Maar het kan handig zijn eens vanaf vakantie oid de boel te monitoren en of te wijzigen.

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 16-11-2016 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-06 15:11
Ik kreeg van iemand een tip over de Qurrent inkoop actie voor de Elga. Geen idee of die al bekend is hier. Bij deze: https://www.qurrent.nl/inkoopactie-warmtepomp

En mocht je stadsverwarming hebben dan zou je volgens mij in aanmerking komen voor 2300 subsidie.

SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-06 07:23
1: De app is "hufter-proof" gemaakt helaas, daardoor kun je via de app geen belangrijke instellingen wijzigen

2: Via de weekplanner kun je het wel omzeilen. Je stelt de Ecodan in op 55 graden. Je wacht een paar minuten, en maakt dan in de weekplanner een nieuw schakelpunt in. Dat schakelpunt neemt dan de instellingen van de unit aan. Dan wacht je ook weer een paar minuten, zet de instellingen weer terug en maakt weer een schakelpunt in de weekplanner aan (bv 4 uur later).
Hij neemt alle instellingen over, dus je kan het ook gebruiken om de unit te schakeln tussen thermostaat en aanvoer inclusief aanvoer temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:01
boot77 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:06:
Ik kreeg van iemand een tip over de Qurrent inkoop actie voor de Elga. Geen idee of die al bekend is hier. Bij deze: https://www.qurrent.nl/inkoopactie-warmtepomp

En mocht je stadsverwarming hebben dan zou je volgens mij in aanmerking komen voor 2300 subsidie.
Ik heb stadsverwarming. Weet je dit zeker van die 2300 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:25
alberthakvoort schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:07:
1: De app is "hufter-proof" gemaakt helaas, daardoor kun je via de app geen belangrijke instellingen wijzigen

2: Via de weekplanner kun je het wel omzeilen. Je stelt de Ecodan in op 55 graden. Je wacht een paar minuten, en maakt dan in de weekplanner een nieuw schakelpunt in. Dat schakelpunt neemt dan de instellingen van de unit aan. Dan wacht je ook weer een paar minuten, zet de instellingen weer terug en maakt weer een schakelpunt in de weekplanner aan (bv 4 uur later).
Hij neemt alle instellingen over, dus je kan het ook gebruiken om de unit te schakeln tussen thermostaat en aanvoer inclusief aanvoer temperaturen.
Bedankt voor de info, ik had je eerdere hints over de weekplanner wel al gevonden maar die paar minuten wachten (ongeduldig :9 ) heb ik niet in acht genomen.

Ik gebruik nu Melcloud om te switchen* tussen:
- Room (max Ta van systeem = 45graden = + 1800 Watt)
- Flow (max Ta op 38 graden = + 1000 Watt)
- Curve (28 tot 32 graden = 350 tot 700 Watt)
* via Acties, Instellingen Unit in Melcloud

Een beetje grove methode maar wel via internet te wijzigen...

[ Voor 2% gewijzigd door GadgetFrank op 16-11-2016 15:43 . Reden: typo ]

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
boot77 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:06:
Loopt al een week of 3
Wat is de bron?
RVO waar je aanvraagt is FAQ niet aangepast en ziet koppeling met stadsverwarming als hybride
De subsidie voor een hybride warmtepomp is lager dan die voor een standalone warmtepomp. Dit komt omdat de hoeveelheid door de warmtepomp opgewekte energie bij een hybride systeem lager is. De warmtepomp produceert bij dit systeem niet alle warmte. Dit geldt voor zowel een koppeling met een cv-ketel als een koppeling met stadsverwarming. Om deze reden vallen allebei deze systemen in de categorie 'hybride warmtepomp'.

Wij definieerden een hybride warmtepomp het eerste half jaar 2016 als volgt: een warmtepomp gekoppeld aan een CV-ketel. Deze definitie is niet volledig. Daarom definieren we bij de ISDE de hybride warmtepomp sinds 29 juni 2016 08:00 uur als volgt: Een warmtepomp gekoppeld aan een 2e verwarmingssysteem zoals cv-ketel of stadsverwarming. Er is geen sprake van een hybride warmtepomp wanneer er een koppeling is met een andere warmtepomp, een zonneboiler, pelletkachel of biomassaketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Dus als je er nog een warmtepomp bij doet is de subsidie €2300,- op de ELGA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:03:
Dus als je er nog een warmtepomp bij doet is de subsidie €2300,- op de ELGA?
Nee, want officieel is de ELGA een hybride WP. Zodoende staat hiervoor een subsidiebedrag van € 1000,-
Je kan wel een monovalent WP hybride inzetten en zo € 2300,- of meer opstrijken.

[ Voor 22% gewijzigd door koevlaas2 op 16-11-2016 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:04:
[...]
Nee, want officieel is de ELGA een hybride WP.
Dat klopt niet meer volgens definitie RVO, wat hybride is, kan ook icm met andere of standalone zolang het maar niet icm CV-ketel of stadsverwrming is zie pag 40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Domba schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:09:
[...]

Dat klopt niet meer volgens definitie RVO, wat hybride is, kan ook icm met andere of standalone zolang het maar niet icm CV-ketel of stadsverwrming is zie pag 40
Je hebt nog gelijk ook, € 2300,- als je de ELGA monovalent gebruikt. Maar dan is de ELGA met +/- € 1000,- netto best stevig aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Dat was inderdaad ook hoe ik het las.

Stel: geen CV of stadsverwarming aansluiting meer.

Dan ga je voor een warmtepomp (merk X, type Y) > €2300,- subsidie.
Daarbij zet je nog een ELGA > €2300,- subsidie.

En de ELGA heeft dan de interne regeling (soort van cascade regeling) om alleen bij te springen wanneer dit het meest rendabel is. Anders draait alleen de XY warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:14:
Dat was inderdaad ook hoe ik het las.

Stel: geen CV of stadsverwarming aansluiting meer.

Dan ga je voor een warmtepomp (merk X, type Y) > €2300,- subsidie.
Daarbij zet je nog een ELGA > €2300,- subsidie.

En de ELGA heeft dan de interne regeling (soort van cascade regeling) om alleen bij te springen wanneer dit het meest rendabel is. Anders draait alleen de XY warmtepomp?
Je kan de ELGA het werk laten doen en dan de koppeling met normaliter de Cv ketel naar je 2e wp doorverbinden, dan heb je een aan/uit regeling op je 2e WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:15:
[...]

Je kan de ELGA het werk laten doen en dan de koppeling met normaliter de Cv ketel naar je 2e wp doorverbinden, dan heb je een aan/uit regeling op je 2e WP.
Dan wordt het echt interessant om de SV af te laten sluiten. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:19:
[...]

Dan wordt het echt interessant om de SV af te laten sluiten. O-)
Je SWW kan standaard op de 2e WP, die springt alleen bij als de ELGA de handdoek gooit.
Best interessant ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
ELGA die haakt normaal af net boven het vriespunt toch? De 2e WP zou dan wel geschikt moeten zijn om te kunnen blijven leveren juist rondom en onder het vriespunt. Zoals een Zubadan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:26:
ELGA die haakt normaal af net boven het vriespunt toch? De 2e WP zou dan wel geschikt moeten zijn om te kunnen blijven leveren juist rondom en onder het vriespunt. Zoals een Zubadan?
Elga kan je laten veranderen dat de 4c grens eruit is (heb trouwens geen idee of deze er nog inzit).
ELGA geeft eerder ook op, als je bijvoorbeeld de temperatuur instelling >1c verhoogd.

Develdonk heeft 2 WP's, een elga en een ecodan, hij schakelt ze beide aan als er tekort warmte dreigt.

[ Voor 9% gewijzigd door koevlaas2 op 16-11-2016 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rationeel
Thanks! besteld.

Ik heb nog een elektische boiler staan van 80 liter, is het een optie om deze als buffervat in te zetten voor de Ecodan? In het begin zal ik namelijk slechts 10m2 vloerverwarming en daarnaast een SWW boiler in gebruik hebben omdat de rest van de CV installatie pas volgend jaar aangelegd gaat worden... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rationeel schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:35:
[...]

Thanks! besteld.

Ik heb nog een elektische boiler staan van 80 liter, is het een optie om deze als buffervat in te zetten voor de Ecodan? In het begin zal ik namelijk slechts 10m2 vloerverwarming en daarnaast een SWW boiler in gebruik hebben omdat de rest van de CV installatie pas volgend jaar aangelegd gaat worden... :'(
Ja, dit kan maar hangt er ook vanaf hoeveel vermogen je Ecodan heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
alberthakvoort schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:07:
Hij neemt alle instellingen over, dus je kan het ook gebruiken om de unit te schakelen tussen thermostaat en aanvoer inclusief aanvoer temperaturen.
Ik schakel op thermostaat en draai met vaste aanvoer, of bedoel je dit niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-06 22:43
Beste mensen,
Flexibele slangen zijn verkrijgbaar in uitvoering met een bedrijfsdruk 5,5 bar en uitvoering 150 bar.
5,5 bar moet toch voldoende zijn voor ons doel? Scheelt namelijk nogal in prijs. Wat vinden jullie?

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rationeel
koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 17:01:
[...]

Ja, dit kan maar hangt er ook vanaf hoeveel vermogen je Ecodan heeft ?
PUHZ-SW75VHA + ERSC-VM2C

Dus: Verwarmingscapaciteit 8,0 (3,81 ~ 10,22) kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:35
arnnold schreef op woensdag 16 november 2016 @ 17:18:
Beste mensen,
Flexibele slangen zijn verkrijgbaar in uitvoering met een bedrijfsdruk 5,5 bar en uitvoering 150 bar.
5,5 bar moet toch voldoende zijn voor ons doel? Scheelt namelijk nogal in prijs. Wat vinden jullie?
Er staat mij bij dat een CV systeem normaal PN10 is.. maar het kan zijn dat ik dat verkeerd heb onthouden..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:20:
[...]

Je SWW kan standaard op de 2e WP, die springt alleen bij als de ELGA de handdoek gooit.
Best interessant ja.
Ik wil het bij pa soortgelijk gaan oplossen, ketel als naverwarmer: tijdens de koude perioden doet de warmtepomp relatief efficient de eerste stap qua warmte en dan kan de ketel de rest doen. Tijdens de milde perioden kan de warmtepomp het alleen doen. Alles automatisch geregeld door de Nest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
Dank Mightym Ik ben wakker. Ik neem de zware uitvoering. Stel je voor dat............bosjes ellende.
mightym schreef op woensdag 16 november 2016 @ 17:21:
[...]

Er staat mij bij dat een CV systeem normaal PN10 is.. maar het kan zijn dat ik dat verkeerd heb onthouden..

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Welke WP is relatief zuinig/gunstig qua vermogen bij temperaturen onder 0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:35
arnnold schreef op woensdag 16 november 2016 @ 17:50:
Dank Mightym Ik ben wakker. Ik neem de zware uitvoering. Stel je voor dat............bosjes ellende.
[...]
Hoho, rustig aan. Ik heb nog even gezocht: PN10 wordt vaak voor hoogbouw en stadwarmte gebruikt, standaard schijnt PN6 te zijn (dus 6 bar nominaal).
Ik zou alleen die flexibels (gevoelsmatig) niet te krap kiezen. Hoewel 150 bar mij dan weer wat overdreven lijkt :)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
Hallo Mightym, Klopt hoogbouw etc. maar achteraf is 5,5 bar krap. Het is een langjarige investering. 150 bar is veel, maar deze is oerdegelijk. Dank voor meedenken.
mightym schreef op woensdag 16 november 2016 @ 17:55:
[...]

Hoho, rustig aan. Ik heb nog even gezocht: PN10 wordt vaak voor hoogbouw en stadwarmte gebruikt, standaard schijnt PN6 te zijn (dus 6 bar nominaal).
Ik zou alleen die flexibels (gevoelsmatig) niet te krap kiezen. Hoewel 150 bar mij dan weer wat overdreven lijkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rationeel schreef op woensdag 16 november 2016 @ 17:21:
[...]

PUHZ-SW75VHA + ERSC-VM2C

Dus: Verwarmingscapaciteit 8,0 (3,81 ~ 10,22) kW
Als je buffer en vloer verzadigd zijn gaat de unit wel uit, maar een WP schakelt langzaam in dus van pendelen kan je eigenlijk niet spreken. WP is er ook tegen beveiligd, doet maar een paar keer aan/uit per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Wij zien de constructie wel zitten van 2 warmtepompen.

Nu is er alleen SV (stadsverwarming). Als het straks voorjaar is dan een WP lucht-water aan laten sluiten (type nog nader te bepalen). Daarna stadsverwarming af laten koppelen. Vervolgens in de zomer of het najaar een ELGA laten plaatsen (welke dus eigenlijk gewoon de 1e gaat zijn die voor de warmtevoorziening moet gaan zorgen); met volle subsidie. Echter gaat de ELGA vanaf 4 gaden uit en zou dan de SV het over moeten nemen. Maar omdat de SV er dan uit ligt, neemt de reeds geinstalleerde WP het dan over.

Natuurlijk wel met relatief niet zoveel opbrengst bij lagere temperaturen.

Welke type WP is aan te raden bij lagere temperaturen? Uitrekenen resulteerde er in dat wij toch wel 9kW nodig gaan hebben. Gaat het tesamen met een ELGA ivm vermogens optellen (gedeeltelijk)? Kan die 4 graden omzeilt worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 16:29:
[...]

Elga kan je laten veranderen dat de 4c grens eruit is (heb trouwens geen idee of deze er nog inzit).
ELGA geeft eerder ook op, als je bijvoorbeeld de temperatuur instelling >1c verhoogd.

Develdonk heeft 2 WP's, een elga en een ecodan, hij schakelt ze beide aan als er tekort warmte dreigt.
Ook voor Noord27

Ik heb de temperatuurgrens van 4C op Elga ongedaan gemaakt via dipswitch... Op de pins 30/31 heb ik een buitentemperatuur controller geplaatst die kan instellen zoals ik wil, nu op -2C. Elga werkt dan vrolijk samen met de HR ketel die je op max Ta van 50C moet zetten, anders wordt de retour temperatuur te hoog en haakt Elga af. Bij -1C hen ik nog een COP van 3,35 gemeten. Tussen Tb 4 en 0C valt nog veel energie op jaarbasis toe te voeren voor de woning , dus de moeite waard om deze aanpassing te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 19:23:
Wij zien de constructie wel zitten van 2 warmtepompen.

Nu is er alleen SV (stadsverwarming). Als het straks voorjaar is dan een WP lucht-water aan laten sluiten (type nog nader te bepalen). Daarna stadsverwarming af laten koppelen. Vervolgens in de zomer of het najaar een ELGA laten plaatsen (welke dus eigenlijk gewoon de 1e gaat zijn die voor de warmtevoorziening moet gaan zorgen). Echter gaat de ELGA vanaf 4 gaden uit en zou dan de SV het over moeten nemen. Maar omdat de SV er dan uit ligt, neemt de reeds geinstalleerde WP het dan over.

Natuurlijk wel met relatief niet zoveel opbrengst bij lagere temperaturen.

Welke type WP is aan te raden bij lagere temperaturen? Uitrekenen resulteerde er in dat wij toch wel 9kW nodig gaan hebben. Gaat het tesamen met een ELGA ivm vermogens optellen (gedeeltelijk)? Kan die 4 graden omzeilt worden?
Bedoel je 9 KW gecombineerd vermogen of nog 9 KW extra ?
Develdonk heeft een groot huis en een Elga die het afdgelopen winter net niet warm wist te houden. Nu met een Ecodan 7,5 KW erbij lukt het volgens zijn zeggen prima op de Ecodan alleen al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
neographikal schreef op woensdag 16 november 2016 @ 17:47:
[...]

Ik wil het bij pa soortgelijk gaan oplossen, ketel als naverwarmer: tijdens de koude perioden doet de warmtepomp relatief efficient de eerste stap qua warmte en dan kan de ketel de rest doen. Tijdens de milde perioden kan de warmtepomp het alleen doen. Alles automatisch geregeld door de Nest :)
Ik sprak laatst prive tweaker genaamd 'detim' hij gaat voor een WP/CV combi van Daikin voor dacht ik 5800,- turn-key
De combi heeft een 24 KW CV en een 8 KW WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
9kW gecombineerd.

Afgelopen winter was natuurlijk niet koud te noemen. Het is meer wanneer het echt zou gaan vriezen (-10 of -15), dat het huis dan warm blijft van alleen WP's.

[ Voor 106% gewijzigd door Noord27 op 16-11-2016 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 19:29:
9kW gecombineerd.

Afgelopen winter was natuurlijk niet koud te noemen. Het is meer wanneer het echt zou gaan vriezen (-10 of -15), dat het huis dan warm blijft van alleen WP's.
Voor SWW maken is het lekker als je toch 5 KW of meer als 2e WP hebt, met 10 KW heb je dan ook gecombineerd vermogen genoeg.

Bij -15c blijft je huis warm door je goede isolatie, je WP houdt alleen het wiel draaiende.

Ik ben benieuwd of de ELGA een ketel aansluitmogelijkheid heeft als je deze monovalent besteld, de hoge subsidie opstrijkt en vervolgens bivalent aansluit.

[ Voor 23% gewijzigd door koevlaas2 op 16-11-2016 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 19:31:
[...]

Ik ben benieuwd of de ELGA een ketel aansluitmogelijkheid heeft als je deze monovalent besteld, de hoge subsidie opstrijkt en vervolgens bivalent aansluit.
Zoveel voordeel is er niet meer als je 2x een WP met volle subsidie wilt opstrijken overigens. Dan kan ik beter wat ik neertel voor een ELGA meteen in een grotere WP stoppen.

Een 11,2kW (verwarmen) Zubadan is nihil duurder als een 8kW, wat weer een ELGA overbodig maakt.. |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Noord27 op 16-11-2016 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 19:46:
[...]

Zoveel voordeel is er niet meer als je 2x een WP met volle subsidie wilt opstrijken overigens.

Een 11,2kW (verwarmen) Zubadan is nihil duurder als een 8kW, wat weer een ELGA overbodig maakt.. |:(
2 WP's hebben zo zijn voor en nadelen.

+ Verwarmen en boilerverwarming tegelijk
+ Meer failureproof mits je met beide SWW en verwarmen kan doen.

- Neemt meer plaats in
- Dubbel standby verlies
- 1 WP is goedkoper

Ik heb alles al eens opgesomd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Is het ook niet zo dat je met twee wp niet aan een buffer vat ontkomt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Kun je geen SWW en verwarmen tegelijk met een WP? Dat is toch de juiste leidingen en appendages gebruiken?

Voor SWW is een buffervat toch al zeker aan te raden heb ik begrepen.

[ Voor 26% gewijzigd door Noord27 op 16-11-2016 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 19:51:
Is het ook niet zo dat je met twee wp niet aan een buffer vat ontkomt?
Niet als je bij milde temperaturen maar 1 WP laat draaien en natuurlijk voldoende vloerverwarming hebt.
2e WP is echt voor verwarming erbij als het erg koud word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 19:51:
Kun je geen SWW en verwarmen tegelijk met een WP? Dat is toch de juiste leidingen en appendages gebruiken?

Misschien als je je SWW vat aansluit als 2e zone, maar dan nog zit je weer met anit legionella wat niet op je cv instelling werkt.
WP werkt net als cv ketel, in dit ene geval wel. Dus SWW gaat voor ruimteverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 19:52:
[...]

Niet als je bij milde temperaturen maar 1 WP laat draaien en natuurlijk voldoende vloerverwarming hebt.
2e WP is echt voor verwarming erbij als het erg koud word.
Ja snap ik als het te koud word, maar als ze samen gaan werken moet de ene altijd nog naar sww kunnen schakelen, dus om het verwarmen van de andere niet te beïnvloeden moet er toch buffer tussen zitten of niet?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 19:55:
[...]

Ja snap ik als het te koud word, maar als ze samen gaan werken moet de ene altijd nog naar sww kunnen schakelen, dus om het verwarmen van de andere niet te beïnvloeden moet er toch buffer tussen zitten of niet?
Is bij koude temperaturen een buffer niet een blok aan je been, moet je die liters ook nog verwarmen met een WP die de capaciteit hiervoor op dat moment niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 19:56:
[...]

Is bij koude temperaturen een buffer niet een blok aan je been, moet je die liters ook nog verwarmen met een WP die de capaciteit hiervoor op dat moment niet heeft.
Ja maar..... Ik zit maar mee te denken en probeer het voor te stellen in mezelf.
Hoe moeten 2 wp samen werken dan?
Gaan ze dan ook beide naar sww schakelen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 19:59:
[...]

Ja maar..... Ik zit maar mee te denken en probeer het voor te stellen in mezelf.
Hoe moeten 2 wp samen werken dan?
Gaan ze dan ook beide naar sww schakelen?
Nou, het plan was dat de ELGA via zijn opgeef cv inschakel contact de 2e wp activeert.
En 1 WP op SWW, want een Elga kan dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 06:46
Mij ontgaat echt het nut van 2 WP's, dat is toch compleet niet handig :?
Je hebt toch ook geen 2 kookplaten, 2 koelkasten, 2 diepvriezen, etc. etc.
Je hebt misschien wel een backup voor het geval er 1 kapot gaat, maar de kans dat er iets kapot gaat is ook dubbel zo groot bij 2 stuks :)

Enig voordeel wat ik zie is dat je op een erg laag vermogen kunt draaien, maar gezien alle nadelen zou ik er niet aan beginnen en kiezen voor 1 fatsoenlijke WP.
Noord27 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 19:51:

Volgens mij snap je nog niet helemaal hoe het in elkaar zit :P

Switch tussen CV systeem en SWW gebeurt in de 3-weg-klep, net zoals dit ook al 40 jaar gebeurt in CV ketels, niks nieuws aan.

Een Buffervat heb je nodig voor je CV circuit, een SWW Boilervat gebruik je voor Sanitair Warm Water (dus om te douchen).

Jouw grootste probleem is dat je afgiftesysteem niet echt WP-proof is, en dan kun je wel 4 WP's in cascade opstellen, daar wordt het niet anders van :)

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 16-11-2016 20:02 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:01:
Mij ontgaat echt het nu van 2 WP's, dat is toch compleet niet handig :?

Enig voordeel wat ik zie is dat je op een erg laag vermogen kunt draaien, maar gezien alle nadelen zou ik er niet aan beginnen en kiezen voor 1 fatsoenlijke WP.

[...]

Volgens mij snap je nog niet helemaal hoe het in elkaar zit :P

Switch tussen CV systeem en SWW gebeurt in de 3-weg-klep, net zoals dit ook al 40 jaar gebeurt in CV ketels, niks nieuws aan.

Een Buffervat heb je nodig voor je CV circuit, een SWW Boilervat gebruik je voor Sanitair Warm Water (dus om te douchen).

Jouw grootste probleem is dat je afgiftesysteem niet echt WP-proof is, en dan kun je wel 4 WP's in cascade opstellen, daar wordt het niet anders van :)
Ja, zo gaat de verjaardag waar je op visite bent wel lang duren, krijg 2 WP's maar eens uitgelegd :)

Pagina: 1 ... 97 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic