Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.136 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
Grolsch schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:01:

Je hebt misschien wel een backup voor het geval er 1 kapot gaat, maar de kans dat er iets kapot gaat is ook dubbel zo groot bij 2 stuks :)
Niet helemaal waar, met 2 heb je hoogstwaarschijnlijk nog 1 die wel werkt. Neem nou computerservers die hebben ook dubbele voedingen zodat je door kan draaien als er 1 defect is.
Noord27 zijn huwelijk staat op het spel als zijn 'project' faalt :)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-06 13:26
Niet negatief bedoeld, maar als ik de reacties van Noord27 lees snapt hij het nog niet helemaal, maar als ik hem hoor praten heeft hij de apparatuur al bijna besteld. Ik zou mij er eerst verder in verdiepen als ik hem was.

Ik lees mijn berichten ook wel eens terug eerder dit jaar, en zo ben ik ook begonnen, en weet nu (na me er bijna een jaar in verdiept te hebben) hoe de vork in de steel zit.

2 WP's moet je nemen als je vakidioot bent en graag wilt hobby'en, maar niet voor het gemak of besparing, want het wordt er allemaal niet eenvoudiger op. Moet je weer knutselen of speciale cascade regelingen aanschaffen etc. etc.

Neem dan een WP met een 2KW electro element erin voor die 10 dagen per jaar dat je bang bent dat je installatie het niet gaat trekken bij -15.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:11:
Niet negatief bedoeld, maar als ik de reacties van Noord27 lees snapt hij het nog niet helemaal, maar als ik hem hoor praten heeft hij de apparatuur al bijna besteld. Ik zou mij er eerst verder in verdiepen als ik hem was.

Ik lees mijn berichten ook wel eens terug eerder dit jaar, en zo ben ik ook begonnen, en weet nu (na me er bijna een jaar in verdiept te hebben) hoe de vork in de steel zit.

2 WP's moet je nemen als je vakidioot bent en graag wilt hobby'en, maar niet voor het gemak of besparing, want het wordt er allemaal niet eenvoudiger op. Moet je weer knutselen of speciale cascade regelingen aanschaffen etc. etc.

Neem dan een WP met een 2KW electro element erin voor die 10 dagen per jaar dat je bang bent dat je installatie het niet gaat trekken bij -15.
Met een hybride ELGA hoef je geen cascade schakeling, aangezien deze al zoiets ingebouwd heeft. Scheelt een hoop poen. WP 2 zou je een stooklijn oid kunnen laten volgen bij inschakeling vanwege koude.
E.e.a. klinkt in theorie allemaal erg simpel en is dit waarschijnlijk ook.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik zal wel simpel zijn, maar als je gewoon 1 goede WP koopt hoef je geen 2e WP omdat de 1e WP niet meer werkt met lage temperaturen.

Wat is het voordeel/nut van een Elga en een 2e WP behalve een lading extra kosten, veel ruimte en potentiële problemen :?

Als Noord27 geen WP expert / vakidioot is, zou ik er niet eens aan beginnen met zijn huidige afgiftesysteem.

@Noord27, kun jij de aanvoertemperatuur van je SV regelen :? Zet deze eens voor de gein op 35 graden en check bij 0 graden de WAF 8)

[ Voor 32% gewijzigd door Grolsch op 16-11-2016 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:17:
Ik zal wel simpel zijn, maar als je gewoon 1 goede WP koopt hoef je geen 2e WP omdat de 1e WP niet meer werkt met lage temperaturen.

Wat is het voordeel/nut van een Elga en een 2e WP behalve een lading extra kosten, veel ruimte en potentiële problemen :?
Voor/nadelen zijn een paar posts eerder genoemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:18:
[...]

Voor/nadelen zijn een paar posts eerder genoemd
Yup, jij bent vakidioot, weet hoe het werkt en hebt er hobby aan om hele dagen alles in de gaten te houden. ik haal je toch niet over, draai lekker met 2 WP's, maar ik begin er niet aan, juist vanwege de in dit topic genoemde nadelen. Maar ieder z'n ding :)

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 16-11-2016 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:21:
[...]

Yup, jij bent vakidioot, weet hoe het werkt en hebt er hobby aan om hele dagen alles in de gaten te houden. ik haal je toch niet over, draai lekker met 2 WP's, maar ik begin er niet aan, juist vanwege de in dit topic genoemde nadelen. Maar ieder z'n ding :)
Idioot ben ik wel ja en zie hier mogelijkheden. Voor mezelf heb ik geen plaats voor 2 WP's dus ik blijf dan bij 1.
In tegenstelling tot vorig jaar doe ik heel weinig aan mijn huidige WP.

[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 16-11-2016 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-06 14:24
Grolsch schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:01:

Volgens mij snap je nog niet helemaal hoe het in elkaar zit :P

Switch tussen CV systeem en SWW gebeurt in de 3-weg-klep, net zoals dit ook al 40 jaar gebeurt in CV ketels, niks nieuws aan.

Een Buffervat heb je nodig voor je CV circuit, een SWW Boilervat gebruik je voor Sanitair Warm Water (dus om te douchen).
Ok, dus dan of SWW, of ruimte verwarming. Nu heb ik nooit ervaren in mijn vorige woning dat de CV niet toereikend zou zijn bij -18 graden als er ook gedouched werd, zonder buffervat. En dat was eigenlijk een volgens berekening een CV die het allemaal maar net wel/niet aan zou kunnen.

Een buffervat voegt dan alleen iets toe bij WP, omdat er met lagere verwarmingstemperaturen gewerkt wordt? Als er een buffervat komt, lijkt mij een vat met 2 spiralen het meest logische? Dan heb je voor zowel ruimte verarming als SWW een buffer.

En nee, ik weet niet hoe alles werkt. Verdiep mij er pas sinds een paar weken in. Sinds het mogelijk is om van de SV af te komen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:28:
[...]

Ok, dus dan of SWW, of ruimte verwarming. Nu heb ik nooit ervaren in mijn vorige woning dat de CV niet toereikend zou zijn bij -18 graden als er ook gedouched werd, zonder buffervat. En dat was eigenlijk een volgens berekening een CV die het allemaal maar net wel/niet aan zou kunnen.

Een buffervat voegt dan alleen iets toe bij WP, omdat er met lagere verwarmingstemperaturen gewerkt wordt? Als er een buffervat komt, lijkt mij een vat met 2 spiralen het meest logische? Dan heb je voor zowel ruimte verarming als SWW een buffer.

En nee, ik weet niet hoe alles werkt. Verdiep mij er pas sinds een paar weken in. Sinds het mogelijk is om van de SV af te komen.. ;)
Je vroegere CV ketel was zwaar over powered en die kan vrijwel direct heet water leveren aan je radiatoren. Een WP toert langzaam op en duurt ook even voordat je aan de 33c zit. Mijn ervaring met wp is dat je ook tijdens de koude dagen je half uurtje verwarmen van je huis wel kan missen. Schakel je weer over op ruimte verwarming dan zijn je radiatoren nog wel warm en gaat de boel weer vrolijk verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Grolsch schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:17:

Als Noord27 geen WP expert / vakidioot is, zou ik er niet eens aan beginnen met zijn huidige afgiftesysteem.

@Noord27, kun jij de aanvoertemperatuur van je SV regelen :? Zet deze eens voor de gein op 35 graden en check bij 0 graden de WAF 8)
SV kan aanvoertemperatuur kan niet geregeld worden helaas. Wel het gedeelte waar vloerverwarming zit (woonkamer en keuken+hal). Die staat rond de 33 graden. Afvoertemperatuur is circa 1 graad lager. Zit ook een thermostaatknop op de afvoer van de vloerverwarmingsverdeler, maar die staat hoger als de inlaat (in feite dus altijd open).
koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:33:
[...]

Je vroegere CV ketel was zwaar over powered en die kan vrijwel direct heet water leveren aan je radiatoren. Een WP toert langzaam op en duurt ook even voordat je aan de 33c zit. Mijn ervaring met wp is dat je ook tijdens de koude dagen je half uurtje verwarmen van je huis wel kan missen. Schakel je weer over op ruimte verwarming dan zijn je radiatoren nog wel warm en gaat de boel weer vrolijk verder.
Ok.. de hamvraag: wel een buffervat gebruiken dus?

[ Voor 23% gewijzigd door Noord27 op 16-11-2016 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:59
[...]

https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat
Ik zou je willen aanraden om deze website eens door te lezen.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:33:
[...]

SV kan aanvoertemperatuur kan niet geregeld worden helaas. Wel het gedeelte waar vloerverwarming zit (woonkamer en keuken+hal). Die staat rond de 33 graden. Afvoertemperatuur is circa 1 graad lager. Zit ook een thermostaatknop op de afvoer van de vloerverwarmingsverdeler, maar die staat hoger als de inlaat (in feite dus altijd open).

[...]

Ok.. de hamvraag: wel een buffervat gebruiken dus?
Hoeveel m2 vloerverwarming heb je ? 20 liter buffer per KW WP vermogen in laagste stand - 1 liter per m2 altijd open vloerverwarming, reken maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
[...]

Nee, een buffervat pas je toe om meer waterinhoud in je CV circuit te krijgen zodat de temperatuur constanter blijft en de WP langere runs kan maken. Dit buffervat is een open buffervat zonder spiralen. Dit buffervat verwarm je op de gewenste CV temperatuur (+- 30 graden)

In een boilervat zit een spiraal. Door deze spiraal loopt het water vanaf je binnenunit (primaire circuit) en in het boilervat wordt het water +50 graden (benodigd voor SWW, probeer je maar eens met 30 graden te douchen, is niet goed voor je relatie ;) )

Je hebt als je het goed wil doen 2 vaten nodig, 1 buffervat voor CV en 1 boilervat voor SWW. Of je moet een niet nageregelde vloerverwarming hebben en voldoende water in je leidingen hebben zodat je vloer als buffer fungeert. Inhoud van je vv is te berekenen als je weet welke diamater slangen er in je v.v. systeem zitten.
Lees eens een keer deze site door: https://warmtepomp-weetjes.nl
Noord27 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:33:
[...]

een delta T van 1 graad is ook niet echt positief bij een aanvoer van 33 graden, dus die is niet lekker ingeregeld.

Kun jij zonder radiatoren je huis warm houden bij 0 graden :?

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 16-11-2016 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 19:16
koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:14:
[...]

Met een hybride ELGA hoef je geen cascade schakeling, aangezien deze al zoiets ingebouwd heeft. Scheelt een hoop poen. WP 2 zou je een stooklijn oid kunnen laten volgen bij inschakeling vanwege koude.
E.e.a. klinkt in theorie allemaal erg simpel en is dit waarschijnlijk ook.
Heeft iemand op dit forum al een Elga in cascade geplaatst? logisch zou dit moeten kunnen, maar je weet nooit of het de regeling verstoort. De 2e WP wordt aan/uit geschakeld als een HR ketel en beide parallel op een verdeler. Develdonk heeft volgens mij de systemen gesplitst dus niet in cascade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Tomexergie schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:40:
[...]

Heeft iemand op dit forum al een Elga in cascade geplaatst? logisch zou dit moeten kunnen, maar je weet nooit of het de regeling verstoort. De 2e WP wordt aan/uit geschakeld als een HR ketel en beide parallel op een verdeler. Develdonk heeft volgens mij de systemen gesplitst dus niet in cascade.
Ze reageren toch wel op elkaar, WP 2 gaat toch mee verwarmen en verwarming is er best nodig bij lage temperaturen. Mooie van een Elga/andere WP combi is dat de ELGA gaat bepalen wanneer hulpvermogen ingeschakeld word en wanneer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Grolsch schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:39:
[...]

een delta T van 1 graad is ook niet echt positief bij een aanvoer van 33 graden, dus die is niet lekker ingeregeld.

Er valt niets te regelen aan SV. Je betaald voor het verschil tussen aanvoer en afvoer (temperatuurverschil * flow)?

Mijn huis niet. De begane grond wel. Afhankelijk van hoe hoog de vloerverwarming staat natuurlijk. Uitgaande van 35 graden zal het circa 18 graden blijven; gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:44:
[...]

Er valt niets te regelen aan SV. Je betaald voor het verschil tussen aanvoer en afvoer (temperatuurverschil * flow)?

Mijn huis niet. De begane grond wel. Afhankelijk van hoe hoog de vloerverwarming staat natuurlijk. Uitgaande van 35 graden zal het circa 18 graden blijven; gok ik.
Dan heb je wel een slecht geisoleerd huis, of weinig m2 vloerverwarming.
Ik hield de boel hier +20c met 33c aanvoer op een HT verdeler, andere tweakers doen dit met < 30c aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Het frusterende is dat de serre (= uitbouw) geen vloerverwarming heeft. Alleen radiatoren. Is wel HR++, maar verbind de woonkamer met de keuken. Dus daar gaat aardig warmte weg. Oude bewoners hadden net even wat meer geld uit moeten geven om het echt goed te doen. Nu gaat dat 6x zoveel kosten (onbetaalbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:03:
Het frusterende is dat de serre (= uitbouw) geen vloerverwarming heeft. Alleen radiatoren. Is wel HR++, maar verbind de woonkamer met de keuken. Dus daar gaat aardig warmte weg. Oude bewoners hadden net even wat meer geld uit moeten geven om het echt goed te doen. Nu gaat dat 6x zoveel kosten (onbetaalbaar).
Ja, je moet het in een keer goed doen anders moet je later weer klooien om e.e.a. voor elkaar te krijgen.
Is er geen mogelijkheid de aanbouw een eigen verdeler te geven en de vv in te frezen, water heb je daar al van je radiatoren. Overal ruim voldoende 10 hoh is toch wel gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Grolsch schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:39:
[...]

De deltaT maakt bij SV niet uit voor het verbruik, er wordt verrekend dmv een warmtemeter.
Het maakt wél uit in hoeverre je systeem zijn warmte af kan geven, 1 graadje dT houd eigenlijk in dat het water véél te snel door de leidingen giert... Of er heel veel water in zit!

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:08:
[...]

De deltaT maakt bij SV niet uit voor het verbruik, er wordt verrekend dmv een warmtemeter.
Het maakt wél uit in hoeverre je systeem zijn warmte af kan geven, 1 graadje dT houd eigenlijk in dat het water véél te snel door de leidingen giert... Of er heel veel water in zit!
Van veel te snel water in je leidingen gaan je leidingen kapot, Hart van Nederland heeft nog weleens een itempje waarin een SV klant thuiskomt van vakantie en het hele huis is 'gestoomd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:07:
[...]

Ja, je moet het in een keer goed doen anders moet je later weer klooien om e.e.a. voor elkaar te krijgen.
Is er geen mogelijkheid de aanbouw een eigen verdeler te geven en de vv in te frezen, water heb je daar al van je radiatoren. Overal ruim voldoende 10 hoh is toch wel gewenst.
IK ben bang dat de woning van Noord27 het echt zal moeten hebben van HT verwarming, anders haalt hij de kosten er nooit uit!
Ik vermoed dat het Pelletkachel topic de oplossing gaat bieden om het betaalbaar te houden.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:14:
[...]

IK ben bang dat de woning van Noord27 het echt zal moeten hebben van HT verwarming, anders haalt hij de kosten er nooit uit!
Ik vermoed dat het Pelletkachel topic de oplossing gaat bieden om het betaalbaar te houden.
Zonder het gezien te hebben durf ik deze conclusie nog niet te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:14:
[...]

Van veel te snel water in je leidingen gaan je leidingen kapot, Hart van Nederland heeft nog weleens een itempje waarin een SV klant thuiskomt van vakantie en het hele huis is 'gestoomd'.
Hehe , in de straat hebben er al 4 woningen lekkage gehad van SV. Kenissen van mij in P Zuid kwamen er bij de verbouwing achter dat het ook lekte ( wie weet hoelang al)...
SV is en blijft een oncontroleerbaar, niet af te stellen, uiterst kostbaar en achterhaald kl.te systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:16:
[...]

Hehe , in de straat hebben er al 4 woningen lekkage gehad van SV. Kenissen van mij in P Zuid kwamen er bij de verbouwing achter dat het ook lekte ( wie weet hoelang al)...
SV is en blijft een oncontroleerbaar, niet af te stellen, uiterst kostbaar en achterhaald kl.te systeem.
Word blijkbaar ook vakkundig aangelegd. Die lui pleuren alles erin en dan zo snel mogelijk weg. :)
Lekcontrole erop, de liters erin moeten ook weer terugkomen, kan het vastrecht weer omhoog :)

[ Voor 8% gewijzigd door koevlaas2 op 16-11-2016 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:16:
[...]

Zonder het gezien te hebben durf ik deze conclusie nog niet te trekken.
Als hij de radiatoren moet ombouwen naar Jaga wordt het al financieel onhaalbaar.
Vloerverwarming niet toereikend, geen zonnepanelen, ga zo maar door...
Met alleen een goedkope van subsidie voorziene WP uit Spanje ga je het niet redden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:19:
[...]

Als hij de radiatoren moet ombouwen naar Jaga wordt het al financieel onhaalbaar.
Vloerverwarming niet toereikend, geen zonnepanelen, ga zo maar door...
Met alleen een goedkope van subsidie voorziene WP uit Spanje ga je het niet redden...
Was hij nou degene die 20k had te besteden, daar kan je heel wat voor doen.
Nee, die zou ik niet in jaga's van € 1000,- per stuk steken. Trouwens jaga's staan nog weleens op marktplaats voor een zacht prijsje, lui die vloerverwarming in hun nieuwbouwhuis nemen verkopen ze dan zgan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
crazyharrie schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:14:
[...]

Ik zit inderdaad mijn rekentabel in Excel nog maar eens door te nemen. En wat ik allemaal zie onder aan de streep; daar wordt ik niet bepaald blij van. Een betrouwbare pellet-ketel? Ruim €12.000,- incl alles.. Gaat hem niet worden. Warmtepomp? Verdient zich hier ook niet in 9 jaar terug, als ik op 35 graden alles kan doen.

Mijn vriendin heeft ook de voordelen onderstreept van SV. Het gaat goedkoper worden voor ons wegens wegvallen van een bepaalde kostenpost. Iemand toevallig Kassa gezien van 2 weken geleden. >:) Zij opteert eigenlijk voor een ELGA. En later eventueel zonnepanelen. Die beide zijn nog wel te betalen en verdienen zich in een jaar of 7 zeker wel terug. Tja.. ik persoonlijk weet het eigenlijk gewoon niet meer. Er springt niets uit wat een echte vooruitgang is. Rekening houdend met niet te hoge kosten. Ik denk zelf dat een ELGA pas na 10 jaar zich terug verdient..
koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:07:
[...]
Noord27 zijn huwelijk staat op het spel als zijn 'project' faalt :)
Ben niet getrouwd. Woon al 14 jaar samen en hebben wel een kleine rond huppelen. Enigste verschil is denk ik een ring om de vinger of niet. Dus ik kan ook wel degelijk iets kapot maken, maar een huwelijk is onmogelijk. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Noord27 op 16-11-2016 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:21:
[...]

Was hij nou degene die 20k had te besteden, daar kan je heel wat voor doen.
Nee, die zou ik niet in jaga's van € 1000,- per stuk steken. Trouwens jaga's staan nog weleens op marktplaats voor een zacht prijsje, lui die vloerverwarming in hun nieuwbouwhuis nemen verkopen ze dan zgan.
En hoe gaat hij die 20 MIlle terugverdienen binnen de afschrijf tijd? Nooit dus!
Die jaga's moeten namelijk wel passen als vervanging van de bestaande radiatoren.
Woningen met SV zijn ook vaak nog slecht geïsoleerd in vergelijking met woningen zonder SV.

Ik heb geluk met mijn gouden handjes, en een goede bouwer die alleen heeft bezuinigd op het uitgevoerde glaswerk. Die waren redelijk goedkoop te vervangen door het veel betere HR++, en ook weer zelf gedaan. ( waren maar 18 ramen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:23:
[...]

Ik zit inderdaad mijn rekentabel in Excel nog maar eens door te nemen. En wat ik allemaal zie onder aan de streep; daar wordt ik niet bepaald blij van. Een betrouwbare pellet-ketel? Ruim €12.000,- incl alles.. Gaat hem niet worden. Warmtepomp? Verdient zich hier ook niet in 8 jaar terug, als ik op 35 graden alles kan doen.

Mijn vriendin heeft ook de voordelen onderstreept van SV. Het gaat goedkoper worden voor ons wegens wegvallen van een bepaalde kostenpost. Iemand toevallig Kassa gezien van 2 weken geleden. >:) Zij opteert eigenlijk voor een ELGA. En later eventueel zonnepanelen. Die beide zijn nog wel te betalen en verdienen zich in een jaar of 7 zeker wel terug.

[...]

Ben niet getrouwd. Woon al 14 jaar samen en hebben wel een kleine rond huppelen. Enigste verschil is denk ik een ring om de vinger of niet. Dus ik kan ook wel degelijk iets kapot maken, maar een huwelijk is onmogelijk. ;)
Stadsverwarming naast een WP houden is niet gewenst ivm de hoge kosten van je SV.
Zaak is je watertemp nooit boven de 35c te hoeven hebben, met 20k budget moet dit te doen zijn toch ?
1 WP=goedkoper, Vloerverwarming ondersteund met 2e hands jaga's, WTW ventilatie. Alles uiteraard zoveel mogelijk zelf aanleggen, dit scheelt je de helft aan kosten.

Potentieel huwelijk staat op het spel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:28:
[...]

En hoe gaat hij die 20 MIlle terugverdienen binnen de afschrijf tijd? Nooit dus!
Die jaga's moeten namelijk wel passen als vervanging van de bestaande radiatoren.
Woningen met SV zijn ook vaak nog slecht geïsoleerd in vergelijking met woningen zonder SV.

Ik heb geluk met mijn gouden handjes, en een goede bouwer die alleen heeft bezuinigd op het uitgevoerde glaswerk. Die waren redelijk goedkoop te vervangen door het veel betere HR++, en ook weer zelf gedaan. ( waren maar 18 ramen)
Even uit mijn hoofd, hij betaald € 180,- per maand > 180x12x15 jaar= 32400 tvt is +/- 9 jaar

Hein Schilder was je bouwer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-03 22:33
Heb nog een raadseltje voor de Ecodan 7,5Kw mensen. In het grote databook van Ecodan FTC5 staan de vermogens en COP bij verschillende temperaturen vermeld. Uitgaande van die gegevens heb ik het opgenomen elektrische berekend.

Het minimale vermogen voor 25 en 35 graden aanvoer is:

Minimaal vermogen 35gr water
buitenT Pout COP Pin
-7 4,61 2,86 1612
2 3,96 3,66 1082
7 3,81 4,52 843
12 2,83 5,44 520

Minimaal vermogen 25gr water
buitenT Pout COP Pin
-7 5,03 3,44 1462
2 4,88 4,45 1097
7 6,02 5,55 1085
12 7,49 6,47 1158

Zoals je kan zien is het minimale input vermogen bij 12 graden buiten en 25 graden aanvoer 1158 Watt. Bij 35 graden aanvoer is dit 520 Watt.
Aangezien mijn aanvoer 25 graden is bij 12 graden buiten zou je dus 1158 Watt verwachten. Dit is echter niet het geval. Ik zie de Ecodan rustig terug gaan naar 520 Watt.

Rara?

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Wat de SV kost, daar weet ik alles van. Daar zit natuurlijk wel de afschrijving van de apparatuur en onderhoud bij in. Dat vergeten velen mee te rekenen bij de duurzame energie bronnen. Dit heb ik ook mee genomen in de berekeningen.

Alleen nog geen ELGA mee genomen in berekeningen. Die kost incl. montage en subsidie €2800,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:30:
[...]

Even uit mijn hoofd, hij betaald € 180,- per maand > 180x12x15 jaar= 32400 tvt is +/- 9 jaar

Hein Schilder was je bouwer ?
Ja, dat was HSV, en deze huizen zijn goed gebouwd. ( heb wat kennissen daar die de bouwtekeningen, bestek enz konden leveren, en eerlijk in hun mening toen ik het wilde kopen)

Een langlopende lening boek je af in 7 jaar, een investering eigenlijk ook.
Langer is gewoon niet verantwoord.

Mijn advies, plemp je dak vol met zonnepanelen...
Je kunt een Elga inzetten op de retour van de SV, wel zorgen dat je een hoge dT gaat halen..
Op die manier lever jij warmte aan de SV en de meter registreert minder verschil. ( even een gekke gedachte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:34:
Wat de SV kost, daar weet ik alles van. Daar zit natuurlijk wel de afschrijving van de apparatuur en onderhoud bij in. Dat vergeten velen mee te rekenen bij de duurzame energie bronnen. Dit heb ik ook mee genomen in de berekeningen.

Alleen nog geen ELGA mee genomen in berekeningen. Die kost incl. montage en subsidie €2800,-.
Waar kom je op uit als ik vragen mag (totaal bedrag) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:36:
[...]

Ja, dat was HSV, en deze huizen zijn goed gebouwd. ( heb wat kennissen daar die de bouwtekeningen, bestek enz konden leveren, en eerlijk in hun mening toen ik het wilde kopen)

Een langlopende lening boek je af in 7 jaar, een investering eigenlijk ook.
Langer is gewoon niet verantwoord.

Mijn advies, plemp je dak vol met zonnepanelen...
Je kunt een Elga inzetten op de retour van de SV, wel zorgen dat je een hoge dT gaat halen..
Op die manier lever jij warmte aan de SV en de meter registreert minder verschil. ( even een gekke gedachte)
Dat zou wat zijn, meer warmte terugleveren aan SV dan ze aan je leveren. Krijg je dan ook een terugleververgoeding ?
Kan trouwens niet, dat water van SV is loeiheet en je WP wil graag 25c retour leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:36:
[...]

Waar kom je op uit als ik vragen mag (totaal bedrag) ?
Lokale installateur: 2975 voor de ELGA incl alles incl subsidie. Verwachte besparing: 280-290 per jaar. Dus ruim 10 jaar..

Daar lul ik nog wel 200-300 vanaf, maar dan nog steeds is het 9 a 10 jaar dat het investeringsbedrag eruit is. Dus ook nog eens zonder onderhoud of storingen/reparaties.

8)7

[ Voor 21% gewijzigd door Noord27 op 16-11-2016 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

barteg schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:33:
Heb nog een raadseltje voor de Ecodan 7,5Kw mensen. In het grote databook van Ecodan FTC5 staan de vermogens en COP bij verschillende temperaturen vermeld. Uitgaande van die gegevens heb ik het opgenomen elektrische berekend.

buitenT Pout COP Pin
-7 4,61 2,86 1612
2 3,96 3,66 1082
7 3,81 4,52 843
12 2,83 5,44 520

buitenT Pout COP Pin
-7 5,03 3,44 1462
2 4,88 4,45 1097
7 6,02 5,55 1085
12 7,49 6,47 1158

Zoals je kan zien is het minimale input vermogen bij 12 graden buiten en 25 graden aanvoer 1158 Watt. Bij 35 graden aanvoer is dit 520 Watt.
Aangezien mijn aanvoer 25 graden is bij 12 graden buiten zou je dus 1158 Watt verwachten. Dit is echter niet het geval. Ik zie de Ecodan rustig terug gaan naar 520 Watt.

Rara?
Nou, je berekeningen kunnen niet kloppen.Of je interpreteer niet goed.
Waarom zou de pomp meer vermogen gebruiken bij een lage dan hoge T ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:40:
[...]

Lokale installateur: 2975 voor de ELGA incl alles incl subsidie. Verwachte besparing: 280-290 per jaar. Dus ruim 10 jaar..

8)7
En totaal van de SV af ? Hoeveel dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:39:
[...]

Dat zou wat zijn, meer warmte terugleveren aan SV dan ze aan je leveren. Krijg je dan ook een terugleververgoeding ?
Kan trouwens niet, dat water van SV is loeiheet en je WP wil graag 25c retour leveren.
Daarom de dT zo hoog mogelijk, een Elga levert gewoon 40C en lekker zuinig ook heb ik begrepen.
Maar was ff een gek idee, wel kun je een zo lage flow maken bij SV dat het water écht met een T van 30C retour gaat. Heb ik hier ook gedaan als test :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:43:
[...]

Daarom de dT zo hoog mogelijk, een Elga levert gewoon 40C en lekker zuinig ook heb ik begrepen.
Maar was ff een gek idee, wel kun je een zo lage flow maken bij SV dat het water écht met een T van 30C retour gaat. Heb ik hier ook gedaan als test :-)
Helaas is lage flow dodelijk voor je elga cop, maar via buffervat zou het kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:45:
[...]

Helaas is lage flow dodelijk voor je elga cop, maar via buffervat zou het kunnen.
Pretiig gestoord grote warmtewisselaar ertussen. Je wilt dat SV water absoluut niet door je Elga hebben stromen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Daar lul ik nog wel 200-300 vanaf, maar dan nog steeds is het 9 a 10 jaar dat het investeringsbedrag eruit is. Dus ook nog eens zonder onderhoud of storingen/reparaties.

8)7
De besparing word voor de elga standaard gezet op 25%, maar als je je best doet kan dit wel beter.
Je kan ook een combinatie van een wp en L/L wp's gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:14
[...]

8)7
Heb jij echt installateur nodig of kun je zelf ook wel wat leidingen knutselen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
L/L is een no-go. Dat voelt anders aan qua warmte.

Ik kom nu onderaan de streep uit op circa 6 jaar terugverdien tijd. Als de SV eruit gaat en er een Zubadan 11,2kW met 190liter vat voor in de plaats komt. Met de grote voorwaarde dat er dus met 35 graden een behaaglijk comfort te verkrijgen is.

Het is niet dat ik niet met leidingen kan knutselen. Maar meer als er iets mee is, dan heb je ook geen garantie..

[ Voor 16% gewijzigd door Noord27 op 16-11-2016 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:53:

Ik kom nu onderaan de streep uit op circa 6 jaar terugverdien tijd. Als de SV eruit gaat en er een Zubadan 11,2kW met 190liter vat voor in de plaats komt. Met de grote voorwaarde dat er dus met 35 graden een behaaglijk comfort te verkrijgen is.
Waar kan je tekenen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:48:
[...]

De besparing word voor de elga standaard gezet op 25%, maar als je je best doet kan dit wel beter.
Je kan ook een combinatie van een wp en L/L wp's gebruiken.
Ik denk dat dit de spijker op zijn kop is. l/l verwarming.
Vastrecht blijft dan wel, maar je verbruik heb je zelf in de hand.
Als er 10 Gj overblijft is er een besparing van 35 X 22,50 €787,= behaald per jaar
Dat is een goede investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:55:
[...]

Als er 10 Gj overblijft is er een besparing van 35 X 22,50 €787,= behaald per jaar
Ik hoor net dat de L/L alleen over z'n lijk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:56:
[...]

Ik hoor net dat de L/L alleen over z'n lijk gaat.
Het koelt wel lekker in de zomer, goede WAF O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:57:
[...]

Het koelt wel lekker in de zomer, goede WAF O-)
Absoluut, ik wil het hier ook er nog bij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:53:

Het is niet dat ik niet met leidingen kan knutselen. Maar meer als er iets mee is, dan heb je ook geen garantie..
Je vergeet de tweede boiler voor sww!
Waarom is die 35 graden heilig?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Laat ik het zo zeggen: bij Kassa was iemand op TV waar ze thuis zijn komen filmen. Die had een aardwarmtepomp. Die persoon is een klant van het bedrijf waar ik werk en spreek hem vrij regelmatig. Die SV eraf halen kan morgen nog gebeurd zijn; dat is zeker het probleem niet.

Tekenen: het is meer het aanleggen van de zaak ivm garantie..
reneeke1970 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:00:
[...]

Je vergeet de tweede boiler voor sww!
Waarom is die 35 graden heilig?
Heilig niet, maar anders draait de WP veel meer uren wat exponentieel extra stroomverbruik met zich mee brengt. Dus de terug verdien tijd loopt dan ook aardig op.

[ Voor 27% gewijzigd door Noord27 op 16-11-2016 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:55:
[...]

De GJ's zijn duur, maar het vastrecht breekt toch alle records ?
Beide moet je dus zien te vermijden, voor snelle TVT is stadsverwarming eruit een must denk ik.
Ben trouwens heel blij voor mezelf en jou dat we geen SV hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:59:
[...]

Absoluut, ik wil het hier ook er nog bij hebben.
Ik wil idd nooit meer zonder, zo relaxed slapen in de zomer. En ff snel de slaapkamers verwarmen is ook best handig O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:03:
[...]

Ik wil idd nooit meer zonder, zo relaxed slapen in de zomer. En ff snel de slaapkamers verwarmen is ook best handig O-)
OT:

Da's hier ook nog weleens een punt, dan waait het hard en ben ik vergeten de roosters dicht te zetten. Boven steenkoud.
Een lekker koel huis in de zomer is hetzelfde als een lekker warm huis in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:03:
[...]

De GJ's zijn duur, maar het vastrecht breekt toch alle records ?
Beide moet je dus zien te vermijden, voor snelle TVT is stadsverwarming eruit een must denk ik.
Ben trouwens heel blij voor mezelf en jou dat we geen SV hebben.
Even voor de tweakers die nog nooit Stadsver(w)arming tarieven hebben gezien.
Reken even uit in vergelijking met gas of een WP.....
http://www.stadsverwarmin...tarievenblad-svp-2016.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:34
barteg schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:33:

buitenT Pout COP Pin
-7 4,61 2,86 1612
2 3,96 3,66 1082
7 3,81 4,52 843
12 2,83 5,44 520

buitenT Pout COP Pin
-7 5,03 3,44 1462
2 4,88 4,45 1097
7 6,02 5,55 1085
12 7,49 6,47 1158

Rara?
Rara drukfout?
Ik zie hier ook gewoon de lage opgenomen vermogens (en een heel hoge COP van rond de 7 bij een buitentemperatuur van 13-15 graden)
Afgegeven vermogen ligt dan tussen 3500 en 4000 Watt.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
SV vastrecht is hier nu €638,- per jaar. Dat wordt over anderhalf jaar €485,-. Dat is inclusief de apparatuur en onderhoud/afschrijving.

[ Voor 27% gewijzigd door Noord27 op 16-11-2016 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:10:
SV vastrecht is hier nu €638,- per jaar. Dat wordt over anderhalf jaar €485,-.
Braak, mijn totale gasverbruik met vastrecht kostte ongeveer zoveel.

Als ik de tarieven van CrazyHarrie bekijk is e.e.a. +/- 2x duurder dan gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
Bizar...
(ik vind de 120 euro vastrecht voor gas al veel.. heb hem net opgezegd, maandag komt de monteur *O* )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

SV unit in eigendom of huur?
Ik voorspel dat eigendom verboden gaat worden, en de huur wordt voorzien van diverse extra bijkomende posten als afsluiter huur, meter toeslag, ijkwezen, ik kan er wel meer opnoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mightym schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:12:
[...]

Bizar...
(ik vind de 120 euro vastrecht voor gas al veel.. heb hem net opgezegd, maandag komt de monteur *O* )
Gaan ze 'm kosteloos verwijderen/opslot ? Je had toch alleen een stroomcontract afgesloten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
crazyharrie schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:12:
[...]

SV unit in eigendom of huur?
Ik voorspel dat eigendom verboden gaat worden, en de huur wordt voorzien van diverse extra bijkomende posten als afsluiter huur, meter toeslag, ijkwezen, ik kan er wel meer opnoemen.
Mag volgens de warmtewet alleen in eigendom zijn van de leverancier. Dus altijd huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:00:
[...]

[...]

Heilig niet, maar anders draait de WP veel meer uren wat exponentieel extra stroomverbruik met zich mee brengt. Dus de terug verdien tijd loopt dan ook aardig op.
Goh mijn ervaring is toch echt heel anders, zal er wel geen kaas van hebben gegeten.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Noord27 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:14:
[...]

Mag volgens de warmtewet alleen in eigendom zijn van de leverancier. Dus altijd huur.
Zie dan de tarieven SVP, in Duiven weten ze ook hoe dat werkt trouwens :-)
Die warmtewet zegt ook dat het Niet Meer dan Anders kost, zie de reacties hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:13:
[...]

Gaan ze 'm kosteloos verwijderen/opslot ? Je had toch alleen een stroomcontract afgesloten ?
Nee, Delta heeft de boel aardig dichtgespijkerd.. Delta zegt gascontract pas op als de afsluiting is geregeld..
Officieel is het netwerkbedrijf losgemaakt van Delta, maar de lijntjes zijn nog erg kort..
Ik lap eenmalig 120 euro en dan ben ik er vanaf.. het principe wil ook wat :)

Ik probeerde meteen mijn nieuwe maandbedrag te regelen van 0 euro, maar dat ging ook al niet :)
Mijn maandbedrag zit nu al onder het leegstandstarief en nog lager kan enkel in een uitzonderlijk geval... iets zegt mij dat ik een uitzondering ga worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:16:
[...]

Zie dan de tarieven SVP, in Duiven weten ze ook hoe dat werkt trouwens :-)
Die warmtewet zegt ook dat het Niet Meer dan Anders kost, zie de reacties hierboven.
Anders bestaat niet in SV land :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:17:
[...]

Anders bestaat niet in SV land :)
Nooit Minder dan Anders, die begrijpen ze heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mightym schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:17:
[...]

Nee, Delta heeft de boel aardig dichtgespijkerd.. Delta zegt gascontract pas op als de afsluiting is geregeld..
Officieel is het netwerkbedrijf losgemaakt van Delta, maar de lijntjes zijn nog erg kort..

Ik probeerde meteen mijn nieuwe maandbedrag te regelen van 0 euro, maar dat ging ook al niet :)
Mijn maandbedrag zit nu al onder het leegstandstarief en nog lager kan enkel in een uitzonderlijk geval... iets zegt mij dat ik een uitzondering ga worden...
Ik kan ook niet lager dan € 20,- p/m bij de energieboer, iets met vastrecht ofzo. Ik gebruik het nu als spaarrekening met ontduiking van box3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:12:
[...]

Braak, mijn totale gasverbruik met vastrecht kostte ongeveer zoveel.

Als ik de tarieven van CrazyHarrie bekijk is e.e.a. +/- 2x duurder dan gas.
Ik heb ook een prima tvt en uitermate goede WAF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
reneeke1970 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:15:
[...]

Goh mijn ervaring is toch echt heel anders, zal er wel geen kaas van hebben gegeten.....
Dus hoe hoger de aanvoertemp van een WP, hoe meer rendement? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:15:
[...]

Ergens zit er wel wat in, als je vat op temperatuur is dan blijft deze dit ook wel.
Zelfs met nachtverlaging heb je in de morgen een kickstart in je systeem.

Bij mij helaas niet mogelijk, ik heb er geen plaats voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:21:
[...]

Dus hoe hoger de aanvoertemp van een WP, hoe meer rendement? 8)7
Hoe minder rendement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:19:
[...]

Ik kan ook niet lager dan € 20,- p/m bij de energieboer, iets met vastrecht ofzo. Ik gebruik het nu als spaarrekening met ontduiking van box3.
Ja heb ik ook al bedacht, wat dat betreft zou ik ook een maandbedrag van 500 euro kunnen afspreken.. dat zet in box 3 meer zoden aan de dijk.. alleen wat gebeurt er dan met je geld als Delta omvalt..

Ach, met alle subsidies (SDE, ISDE etc) is energie hier ondertussen een maandelijkse bron van neveninkomsten geworden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Precies, vandaar ook de opmerking van 35 graden aanvoertemp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
mightym schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:22:
[...]

Ja heb ik ook al bedacht, wat dat betreft zou ik ook een maandbedrag van 500 euro kunnen afspreken.. dat zet in box 3 meer zoden aan de dijk.. alleen wat gebeurt er dan met je geld als Delta omvalt..

Ach, met alle subsidies (SDE, ISDE etc) is energie hier ondertussen een maandelijkse bron van neveninkomsten geworden 8)7
Daarom hou ik het bij mijn € 240,- per jaar. Tegen de tijd dat ik het terug krijg koop ik er iets leuks voor.
Vallen ze om dan ga ik zeuren om nationalisatie of DGS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:24:
[...]

Precies, vandaar ook de opmerking van 35 graden aanvoertemp.
Nog net goed voor leuke cop, maar liever nog paar graden minder.
Als je eenmaal een WP hebt en het is een keer +2c test dan eens uit wat het verschil in moeite van je WP is tussen 32 en 33c aanvoer temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Het grootste struikelblok is nog het vinden van een goede beunhaas. Die eerlijk werkt levert voor een correcte prijs. Want die installateurs zijn echt subsidie opstrijkers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:28:
Het grootste struikelblok is nog het vinden van een goede beunhaas. Die eerlijk werkt levert voor een correcte prijs. Want die installateurs zijn echt subsidie opstrijkers..
Ik weet niet of je een offerte hebt liggen ? De hoogste die ik gezien heb was ca. 30 K.
Terwijl het voor 12 K diy kon in dat geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Noord27 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:28:
Zie maar eerst een installateur te vinden die echt weet wat hij doet, ondanks dat vignet op zijn auto,

Maar ecolibrium zijn enkele tweakers hier heel enthousiast over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:32:
[...]

Zie maar eerst een installateur te vinden die echt weet wat hij doet, ondanks dat vignet op zijn auto,

Van alle mislukte WP projecten waar ik de conclusies van gelezen heb is dat je na installatie en inregeling door Uneto VNI zelf de inregeling moet inregelen :) En monitoren of e.e.a. wel goed werkt, niet dat je ineens 10 MWH energie hebt verstookt en je komt er pas bij de afrekening achter.

Ecolobrilium is toch ook niet heel goedkoop ?

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 16-11-2016 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:36:
[...]

Van alle mislukte WP projecten waar ik de conclusies van gelezen heb is dat je na installatie en inregeling door Uneto VNI zelf de inregeling moet inregelen :) En monitoren of e.e.a. wel goed werkt, niet dat je ineens 10 MWH energie hebt verstookt en je komt er pas bij de afrekening achter.

Ecolobrilium is toch ook niet heel goedkoop ?
En het alsnog koud hebt gehad die winter O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:46
jaari schreef op maandag 14 november 2016 @ 17:28:
[...]

Ik heb bij mijn 5kW nooit gelezen of gezien dat de pompsnelheid veranderd afhankelijk van de dT.
Of de 6kW dat wél kan weet ik niet.
Volgens mij worden dit soort wijzigingen door Panasonic in een "generatie" gedaan; de nieuwe 6kW is de "G" generatie en mijn 5kW is nog de "F".
Ik heb ook een 5kW van de F generatie, maar zie toch wisselend pompsnelheden op de aangesloten warmtemeter (OBraun).

Vaak rond de 900 ltr/uur maar soms ook 1200.

Ik heb in het menu niets aan de pompsnelheden (7 stappen dacht ik) aangepast

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
crazyharrie schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:32:
[...]

Tja, het is moeilijk het kaf van het koren te scheiden in de installatiebranche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266924

mightym schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:17:
[...]

Onlangs overgestapt van GC naar Qurrent en gas opgezegd. Gratis afgesloten en maandbedrag minimum is nu 5,00 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-06 15:11
Val met de neus in de boter, bij deze discussie, zit ook aan de SV en de orientatie op een warmtepomp. Mijn probleem is ook, geen vloerverwarming. Verder is het krijgen van offertes opzich al een draak van een klus. Heb nu 6 partijen over de vloer gehad waarvan de eerste bijna 5 weken gelden en nog geen offerte. Laat staan dat ze iets zinnigs kunnen zegen over de te verwachte stroomrekening. Want als die nou mee zou vallen dan is het interesant om all electric te gaan.

SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
boot77 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 23:37:
Val met de neus in de boter, bij deze discussie, zit ook aan de SV en de orientatie op een warmtepomp. Mijn probleem is ook, geen vloerverwarming. Verder is het krijgen van offertes opzich al een draak van een klus. Heb nu 6 partijen over de vloer gehad waarvan de eerste bijna 5 weken gelden en nog geen offerte. Laat staan dat ze iets zinnigs kunnen zegen over de te verwachte stroomrekening. Want als die nou mee zou vallen dan is het interesant om all electric te gaan.
Vloerverwarming aanleggen is opzich niet zo duur, voor 2k liggen er heel wat meters in.
Reken je SV GJ om naar m3 (8 KWH in 1m3 gas) en x2= +/- je stroomverbruik voor ruimteverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

8)7
Begrijp ik het goed dat er 2975,00 + 2300,00 = 6275,00 voor een Elga incl. installatie gevraagd wordt ? Als dat zo is dan is een Panasonic of Mitsubishi toch veel voordeliger ? WP only 700,00 ongeveer. Wat moet ik me dan voorstellen bij installatiekosten van ....... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 23:44:
[...]

Begrijp ik het goed dat er 2975,00 + 2300,00 = 6275,00 voor een Elga incl. installatie gevraagd wordt ? Als dat zo is dan is een Panasonic of Mitsubishi toch veel voordeliger ? WP only 700,00 ongeveer. Wat moet ik me dan voorstellen bij installatiekosten van ....... ?
Ik denk hybride versie en dan is € 1000,- de subsidie.
Op mijn rekenmachine is het € 5275 :)

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 16-11-2016 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Inderdaad is je verbruik in Mj even omrekenen een eerste vereiste.
Ltv aanleggen, kosten wp enz.
Heb je zonnepanelen, wil je die..

Vele factoren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 23:46:
[...]

Ik denk hybride versie en dan is € 1000,- de subsidie.
Waarom zou je dan netto zo veel willen betalen voor een Elga, als je voor aanmerkelijk minder een in mijn ogen beter/completer apparaat kunt krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Serieus zeg! Na 5 weken nog geen enkele offerte binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
heb geen zin om de vloer eruit te trekken en te vrezen en dan weer terug. Dus zit te denken aan wandverwarming, en dat kan als opbouw zonder vrezen. En ja de muur mag wel een ander kleurtje. Ik zit ongeveer op 30 GJ voor alles.

Dus dat is dan plat gezegd:
30GJ = 853x2= 1706 kWH x 0,17c = 290 euo

Anders berekend
30GJ= 8333kWH /3.5 (SCOP) = 2380 x0,17 = 404 euro

Met deze bedragen is het interessant maar heb totaal geen idee of dit reeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 23:40:
[...]

Vloerverwarming aanleggen is opzich niet zo duur, voor 2k liggen er heel wat meters in.
Reken je SV GJ om naar m3 (8 KWH in 1m3 gas) en x2= +/- je stroomverbruik voor ruimteverwarming.
http://www.eenheden-omrek...Kilowattuur+omrekenen.php

En delen door de cop, ik ga uit van 3,5. maar ik ga ruimschoots de 4 redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
stebil eltron, prijs indicatie alleen voor de warmtepomp 13k - 19k dan moeten er nog jaga's bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

boot77 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 23:52:
stebil eltron, prijs indicatie alleen voor de warmtepomp 13k - 19k dan moeten er nog jaga's bij
Stiebel Eltron prijs = diefstal....

Mitsubsidie is een factor 4 voordeliger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
Ik betaal nu alleen per jaar aan vaste kosten al 450 euro met de GJ er nog bij zit ik op een dikke 1100 per jaar. En het is mijn een centje waard om de Eneco eruit te trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Je verbruikt 30Gj op jaarbasis. Ik zit tegen de 50GJ. Voor mij zou een minimaal 9kW model WP moeten volstaan. Ga liever iets hoger zitten: dus model wat daarboven zit. En dan zoveel als prijsindicatie? Men heeft zich niet dubbel rijk gerekend?

Waar woon je; toevallig Tilburg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Als je het verhaal gelezen hebt weet je dat jaga's op Marktplaats te vinden zijn.
De WP is te duur, dit moet goedkoper kunnen. Stiebel Eltron is wel een goed apparaat overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
las op stadsverarming.nl iets over stiebel en dacht das goedspul maar niet naar prijs kwaliteit. Iemand ervaring met Dutchheatpump.nl concpet opbasis van panasonic maar dan in een kastgebouwd welke wordt voorzien van de ventilatielucht waardoor er bij koude tijden een iets gustiger cop te halen zou moeten zijn.

Pagina: 1 ... 98 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic