13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Het enige wat ik zie is dat bij lagere temperaturen buiten de aanvoertemperatuur van de ELGA naar beneden gaat bij -0,3 is die 32.5 graden. Bij 4 graden is die rond de 35 maximaal.
Ik zie nu met 3.8 graden buiten een COP van 4.5. 1118W input, 5017W output.
Of de ELGA presteert vele malen beter dan ik had verwacht ( ook onder de 4 graden ) of ergens kloppen mijn metingen van geen kant.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Geen idee, ik zit op een MCOP van 3,97 en dit is vrij stabiel (ex. SWW).mkleinman schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 17:43:
Schiet mij maar lek, ik weet niet wat ik van deze cijfers moet denken. Gisteren haalde ik een COP van 3,8. Vandaag ga ik ook weer naar een COP van 3.8. Als ik de defrosts niet mee tel is de COP zelfs met dit koude weer boven de 4.
Het enige wat ik zie is dat bij lagere temperaturen buiten de aanvoertemperatuur van de ELGA naar beneden gaat bij -0,3 is die 32.5 graden. Bij 4 graden is die rond de 35 maximaal.
Of de ELGA presteert vele malen beter dan ik had verwacht ( ook onder de 4 graden ) of ergens kloppen mijn metingen van geen kant.
Als er straks bij hoge of heel lage temperaturen nog steeds WOW cijfers uitkomen dan kan het zijn dat een flinke korrel zout aanwezig is.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
deze waarden kloppen wel, is ook mijn ervaring... Elga is een mooi apparaatmkleinman schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 17:43:
Schiet mij maar lek, ik weet niet wat ik van deze cijfers moet denken. Gisteren haalde ik een COP van 3,8. Vandaag ga ik ook weer naar een COP van 3.8. Als ik de defrosts niet mee tel is de COP zelfs met dit koude weer boven de 4.
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Hoe gaat het eigenlijk bij jou Develdonk ? Heb je de cascade al aan of red de Ecodan het nog ?develdonk schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 18:29:
[...]
deze waarden kloppen wel, is ook mijn ervaring... Elga is een mooi apparaat
Ecodan doet het nog fluitend... Wel de nodige defrosts maar ben beetje aan het spelen met de stooklijn. Heb hem nog nooit voluit laten gaan en is hier lekker warmkoevlaas2 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 18:46:
[...]
Hoe gaat het eigenlijk bij jou Develdonk ? Heb je de cascade al aan of red de Ecodan het nog ?
Ik herken wel dat de dag COP redelijk in elkaar gestort is nu en zo rond tussen de 3,8 en 4,2 hangt de afgelopen 5 dagen.
Verder afgelopen 2 dagen bezig geweest met installatie van 3 ecodan 7,5kw en een 5kw versie. Stek monteur heeft vandaag alles geïnstalleerd en volgende week komt de loodgieter. Ben benieuwd hoe die installatie gaat uitwerken. Als die werkt heb ik mooi wat referentie materiaal en word optimaal afstellen makkelijker
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Mijn ecodan ging op de thermostaat de aanvoer temp flink opstoken, gevolg een vicieuze cirkel van opwarmen/defrost. Ik heb nu een stooklijn met 32 of 33c en de boel schakelt ook nog via de thermostaat. De afgelopen dagen geen enkele defrost meer gehad.develdonk schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 18:51:
[...]
Ecodan doet het nog fluitend... Wel de nodige defrosts maar ben beetje aan het spelen met de stooklijn. Heb hem nog nooit voluit laten gaan en is hier lekker warm![]()
Ik herken wel dat de dag COP redelijk in elkaar gestort is nu en zo rond tussen de 3,8 en 4,2 hangt de afgelopen 5 dagen.
Verder afgelopen 2 dagen bezig geweest met installatie van 3 ecodan 7,5kw en een 5kw versie. Stek monteur heeft vandaag alles geïnstalleerd en volgende week komt de loodgieter. Ben benieuwd hoe die installatie gaat uitwerken. Als die werkt heb ik mooi wat referentie materiaal en word optimaal afstellen makkelijker.

Kijken hoe dat gaat, die settings integral zijn me nog niet geheel duidelijk hoe dat werkt.
[ Voor 15% gewijzigd door Rol-Co op 12-11-2016 19:20 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Vanmorgen was de temperatuur buiten rond het vriespunt. Wij zijn een nachtje van huis geweest, dus ik had gisteren de temperatuur een stuk lager gezet. Vanmorgen vanuit het hotel de temperatuur weer naar 20 graden gezet. (het was inmiddels afgekoeld naar 18 graden in huis)
Toen we thuis kwamen was de warmtepomp al een paar uur lekker aan het draaien (met een vermogen van 1000W ongeveer) en liep de temperatuur in de richting van de 20 graden. Volgens melcloud was er nog geen defrost geweest. Ik ben toen meteen naar de unit gegaan om te bekijken hoeveel ijs er inmiddels was gevormd. Dit was nagenoeg niets.. een klein wit laagje over de warmtewisselaar, verder niets..
Bij mijn vorige warmtepomp zaten kilo's ijs aan de wisselaar en werd er bij het defrosten een emmer water leeggegooid zeg maar..
Kortom.. ik snap niet waarom er geen ijs wordt gevormd op de wisselaar..Zijn er nog andere mechanismen om frost te verwijderen?
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Kortom zeer tevreden over de ecodan.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Op zich is het niet de temperatuur, maar de vocht dat ijs vormt. Mijn elga kan het prima aan onder nul, maar dichte mist en iets boven het vriespunt heeft het moeite mee.[b]mightym schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 19:23
Kortom.. ik snap niet waarom er geen ijs wordt gevormd op de wisselaar..Zijn er nog andere mechanismen om frost te verwijderen?
Als het vriest, zit er weinig vocht in de lucht, dus vlak onder nul kan het beter gaan dan vlak boven nul (vooral als het kouder wordt, als het vriest en weer boven nul komt, is het vaak nog wel droge lucht.
Hopelijk kan ik binnenkort ook de vochtigheid buiten aflezen, dan even kijken hoeveel invloed het heeft.
De luchtvochtigheid was vanmorgen 87% bij 0,5 grC (dauwpunt -1,4gr C), toen de temperatuur vanmiddag 5 graden was, kwam de luchtvochtigheid op 78% (dauwpunt 1,5gr C).canonball schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 19:45:
[...]
Op zich is het niet de temperatuur, maar de vocht dat ijs vormt. Mijn elga kan het prima aan onder nul, maar dichte mist en iets boven het vriespunt heeft het moeite mee.
Als het vriest, zit er weinig vocht in de lucht, dus vlak onder nul kan het beter gaan dan vlak boven nul (vooral als het kouder wordt, als het vriest en weer boven nul komt, is het vaak nog wel droge lucht.
Hopelijk kan ik binnenkort ook de vochtigheid buiten aflezen, dan even kijken hoeveel invloed het heeft.
Ik ga maar eens wat sensoren toevoegen om de uitgeblazen lucht ook te meten. Blijkbaar is de dT over de in en uitgeblazen lucht niet groot..
[ Voor 10% gewijzigd door mightym op 12-11-2016 19:52 ]
Vandaag maar weinig water onder de buitenunit, ook de auto is vrij droog dus het is best droog buiten.mightym schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 19:50:
[...]
De luchtvochtigheid was vanmorgen 87% bij 0,5 grC (dauwpunt -1,4gr C), toen de temperatuur vanmiddag 5 graden was, kwam de luchtvochtigheid op 78% (dauwpunt 1,5gr C).
Ik ga maar eens wat sensoren toevoegen om de uitgeblazen lucht ook te meten. Blijkbaar is de dT over de in en uitgeblazen lucht niet groot..
Klopt, met zoveel lucht per uur door de unit is de Dt niet hoog idd.
Het zal echt wel wat meer zijn. In een vier groeps vloerverwarming zit al 35 liter.Boerm schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 16:13:
[...]
ik heb een 5 kw op 30 ltr, een 7,5 kw op 35 ltr en een zubadan 8kw op 35 ltr draaien, geen van de 3 units pendelt
wel zorgen dat alle retours van de vloerverdeler dezelfde temp hebben
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Wat was hier nou het onbegrijpelijke, gisteren (bijna) niet warm te krijgen en vandaag vloog de temperatuur omhoogmightym schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 19:23:
Die Ecodan doet zijn werk hier prima.. zo goed dat ik er eigenlijk niets meer van begrijp.
Vanmorgen was de temperatuur buiten rond het vriespunt. Wij zijn een nachtje van huis geweest, dus ik had gisteren de temperatuur een stuk lager gezet. Vanmorgen vanuit het hotel de temperatuur weer naar 20 graden gezet. (het was inmiddels afgekoeld naar 18 graden in huis)
Toen we thuis kwamen was de warmtepomp al een paar uur lekker aan het draaien (met een vermogen van 1000W ongeveer) en liep de temperatuur in de richting van de 20 graden. Volgens melcloud was er nog geen defrost geweest. Ik ben toen meteen naar de unit gegaan om te bekijken hoeveel ijs er inmiddels was gevormd. Dit was nagenoeg niets.. een klein wit laagje over de warmtewisselaar, verder niets..
Bij mijn vorige warmtepomp zaten kilo's ijs aan de wisselaar en werd er bij het defrosten een emmer water leeggegooid zeg maar..

Vochtigheidsgraad en waarschijnlijk is je buffer ( vloer) warmer geworden dan gisteren.koevlaas2 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 20:23:
[...]
Wat was hier nou het onbegrijpelijke, gisteren (bijna) niet warm te krijgen en vandaag vloog de temperatuur omhoog
Raar is dat hier vandaag iets meer KWH verstookt worden dan gisteren

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Misschien omdat de wp vannacht een uurtje gedraaid heeft om de boel een beetje warm te houden, deze voorsprong was vandaag duidelijk te merken.crazyharrie schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 20:46:
[...]
Vochtigheidsgraad en waarschijnlijk is je buffer ( vloer) warmer geworden dan gisteren.
Raar is dat hier vandaag iets meer KWH verstookt worden dan gisteren
Wat meer warmte in de buffer dus, fijn om te weten dat als het écht koud wordt de nachtverlaging gewoon eraf moet. Dat helpt dus!koevlaas2 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 20:49:
[...]
Misschien omdat de wp vannacht een uurtje gedraaid heeft om de boel een beetje warm te houden, deze voorsprong was vandaag duidelijk te merken.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Als ik de boel op 30c laat door ratelen dan is het de volgende morgen nog bijna net zo warm als gisteren.crazyharrie schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 20:52:
[...]
Wat meer warmte in de buffer dus, fijn om te weten dat als het écht koud wordt de nachtverlaging gewoon eraf moet. Dat helpt dus!
- Panasonic WH-MDC09G3E5
- Mitsubishi PUHZ-SW75VA+ERSC-VM2C (Ecodan)
- Mitsubischi PUHZ-SW112VA+EHST20C-VMC2 (Zubadan)
De dingen die ik er uit kan halen. > De Pana is een monoblock, dus relatief makkelijkere installatie. Wat heeft een Zubadan voor voordelen boven een Ecodan? We willen toch wel een buffervat van 200 liter en minimaal 9kW, omdat het als volledige vervanging moet gaan dienen van de SV. Wat zijn de verder verschillen tussen de Panasonic en de Mitsubishi?
De Panasonic 9kW is circa €250,- goedkoper als de 7,5kW Ecodan. Waarom?
Zelf een buffervat kiezen of eentje van de fabrikant installeren als waar ook de WP van is?

[ Voor 21% gewijzigd door Noord27 op 12-11-2016 21:15 ]
Buffervat of een SWW boiler ?Noord27 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 21:12:
Wie heeft er meer kijk op de verschillen tussen een aantal systemen:
- Panasonic WH-MDC09G3E5
De dingen die ik er uit kan halen. > De Pana is een monoblock, dus relatief makkelijkere installatie. Wat heeft een Zubadan voor voordelen boven een Ecodan? We willen toch wel een buffervat van 200 liter en minimaal 9kW, omdat het als volledige vervanging moet gaan dienen van de SV.
Zubadan heeft als voordeel boven de ecodan dat het vermogen nog wat kouder (buiten) gegarandeerd word door Flashinjectie techniek.
Aanvoer T rond de 32C max DeltaT 3-4C, heel stabiel gebleven. Works like a charm, nice and warm.koevlaas2 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 20:54:
[...]
Als ik de boel op 30c laat door ratelen dan is het de volgende morgen nog bijna net zo warm als gisteren.

De boel schakelt hier ook nog op de thermostaat, dus de WP is nu uit. Ik zet 'm dan gewoon op play en dan is de thermostaat buiten spel.crazyharrie schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 21:14:
[...]
Aanvoer T rond de 32C max DeltaT 3-4C, heel stabiel gebleven. Works like a charm, nice and warm.
[afbeelding]
Euhm... buffervat is voor SWW inderdaad. Er van uit gaande dat de WP gewoon zijn werk blijft doen. Dan is bufferen overbodig, alleen maar meer verlies; omdat het buffervat ook nooit 100% rendement heeft?koevlaas2 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 21:14:
[...]
Buffervat of een SWW boiler ?
Zubadan heeft als voordeel boven de ecodan dat het vermogen nog wat kouder (buiten) gegarandeerd word door Flashinjectie techniek.
[ Voor 5% gewijzigd door Noord27 op 12-11-2016 21:17 ]
Verlies niet, wel verlies aan ruimte.Noord27 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 21:16:
[...]
Euhm... buffervat is voor SWW inderdaad. Er van uit gaande dat de WP gewoon zijn werk blijft doen. Dan is bufferen overbodig, alleen maar meer verlies?
200 L WP boiler, want die moet je wel speciaal voor een WP bestellen anders heb je een kleine spiraal.
Als je een ecodan wil van >9KW moet je 10 KW bestellen en is dit dacht ik automatisch een Zubadan..
Je kan natuurlijk ook een Ecodan binnenunit kiezen waar het vat reeds is ingebouwd.Noord27 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 21:12:
Wie heeft er meer kijk op de verschillen tussen een aantal systemen:
- Panasonic WH-MDC09G3E5
De dingen die ik er uit kan halen. > De Pana is een monoblock, dus relatief makkelijkere installatie. Wat heeft een Zubadan voor voordelen boven een Ecodan? We willen toch wel een buffervat van 200 liter en minimaal 9kW, omdat het als volledige vervanging moet gaan dienen van de SV. Wat zijn de verder verschillen tussen de Panasonic en de Mitsubishi?
De Panasonic 9kW is circa €250,- goedkoper als de 7,5kW Ecodan. Waarom?
Zelf een buffervat kiezen of eentje van de fabrikant installeren als waar ook de WP van is?
Voordelen zijn mooi en compact.
Nadelen, het is 200 liter.
Pana is gewoon iets voordeliger, reden kan van alles zijn.
Ook de airco's van Pana zijn voordeliger dan Mitsu. Hoeft natuurlijk niets te zeggen over kwaliteit, kan ook te maken hebben met oplage of productiekosten.
Heb je die boiler combi's ook in 10 KW, ik dacht van niet even uit mijn hoofdcrazyharrie schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 21:30:
[...]
Je kan natuurlijk ook een Ecodan binnenunit kiezen waar het vat reeds is ingebouwd.
Voordelen zijn mooi en compact.
Nadelen, het is 200 liter.
Pana is gewoon iets voordeliger, reden kan van alles zijn.
Ook de airco's van Pana zijn voordeliger dan Mitsu. Hoeft natuurlijk niets te zeggen over kwaliteit, kan ook te maken hebben met oplage of productiekosten.
PUHZ-SW100VHA.... is een 10 KW model dat nog voor de 11,2 zit.
300l is hier ruim voldoende, ik douche in de morgen en daarachteraan mijn vrouw ook nog zonder dat de WP aanstaat voor SWW. 200 liter zouden wij het ook nog wel mee redden.crazyharrie schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 21:45:
[...]
Mooie set, had ik eerst in gedachte.
Maar ik durfde geen 200ltr aan, en 10kw was overkill
10 KW zou ik hier wel kwijt kunnen qua vermogen.
[ Voor 66% gewijzigd door koevlaas2 op 12-11-2016 21:51 ]
Mooie set, had ik eerst in gedachte.koevlaas2 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 21:43:
[...]
Combi toch wel in 10 KW: https://www.instaladorate...w100vha-ehst20c-vm2c.html
Maar ik durfde geen 200ltr aan, en 10kw was overkill
Ik snap 'm al, ik was aan het reageren en toen zag ik je reaktie en vervolgens kwamen de berichten door elkaar. Uiteindelijk heb ik erin zitten wissen en de verkeerde quote tijd gebruikt
[ Voor 66% gewijzigd door koevlaas2 op 12-11-2016 21:49 ]
De 11.2kW Zubadan is 450-500 duurder. Wat voegt de Zubadan toe in NL klimaat?koevlaas2 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 21:43:
Check wel even de subsidie van te voren.
[...]
300l is hier ruim voldoende, ik douche in de morgen en daarachteraan mijn vrouw ook nog zonder dat de WP aanstaat voor SWW. 200 liter zouden wij het ook nog wel mee redden.
10 KW zou ik hier wel kwijt kunnen qua vermogen.
Pools vat http://kotly.com.pl/produ...th-2-coils-3979.html?l=enNoord27 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 22:02:
Welke vaten gebruiken jullie zelf?
Kan kloppen, maar ik had 'm al voordat ik een Mitsubishi kocht.Noord27 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 22:12:
Net zo duur als een vat van Mitsubishi zelf dan (200 liter).
Verwijderd
Maar geen WP boiler.Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 22:24:
200L vat met 1 spiraal voor 365 euro mits je hem in DE kunt laten bezorgen. Gelukkig had ik daar wat hulp bij en heb hem daar opgehaald
Gelukkig heb ik een solar spiraal met mijn wp getest en het lukt je om het water warm te krijgen met 1,3m2
Echter je water verwarmen terwijl je doucht en /of bijhouden qua temperatuur is teveel gevraagd.
[ Voor 20% gewijzigd door koevlaas2 op 12-11-2016 22:33 ]
Verwijderd
Het 3 KW element viel bij mij vies tegen, 10c temp erbij kostte me bijna 1,5 uur.Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 22:36:
Ik krijg die boiler uberhaupt niet leeg met 3-4l/min douchewater. Indien per se nodig kan ik ook nog altijd het warmte-element inschakelen om na te verwarmen maar dat heeft niet bepaald mijn voorkeur
Verwijderd
Ik woon in Wijchen.Grolsch schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 08:51:
[...]
Hier fleur ik dan weer van opWaar woon jij ergens
Ik wil de buitenunit straks neerzetten in de rode circel.
[afbeelding]
Dat is net de plek waar ik straks nooit kom, en de woonkamer/keuken uit de buurt.
Als ik de WP achter in de tuin neer zet heb ik er zomers weer last van als ik achter in de tuin zit.
Ik neem aan dat de kan waar de waaier heen blaast het meeste geluid hoorbaar is
Ik heb hem onder mijn keukenraam staan!
En ik kan hem binnen horen lopen, maar dan moet er verder niets aan staan wat enig geluid maakt, anders hoor ik echt niet of hij draait.
In dat raam zit nog gewoon thermopane glas van 30 jaar geleden.
Als ik het ga vervangen door hr++, één zijdig gelaagd, hoor ik zeker weten niets.
51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.
200 is uitverkocht, de 160 liter lijkt me wel wat. Die kan ik nog wel kwijt.Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 22:24:
200L vat met 1 spiraal voor 365 euro mits je hem in DE kunt laten bezorgen. Gelukkig had ik daar wat hulp bij en heb hem daar opgehaald
Volgens mij is de wind iets gedraaid. Dus dat zou invloed kunnen hebben.koevlaas2 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 20:23:
[...]
Wat was hier nou het onbegrijpelijke, gisteren (bijna) niet warm te krijgen en vandaag vloog de temperatuur omhoog
Maar dat is toch wel een aanfluiting zeg! Het enige wat je kunt is de temperatuur hoger lager zetten, en warmwaterbedrijf voorrang geven, verden geen enkele info van het apparaat of zo.
Wat ik nog niet heb gevonden is dat ik in MELCloud als kamertemperatuur -39°c te zien krijg. In die thermostaat zit toch een temperatuur sensor?
51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.
Ik kom bij diverse offertes uit op 18-20 jaar.
Uiteraard valt daar eea af te snoepen door slimmer in te kopen en de montage anders te organiseren?
Maar doen wij nou iets verkeerd over gebruiken wij gewoonweg te weinig gas nu? Ca 900-1000 m3
Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 22:24:
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
AcIDeR schreef op zondag 13 november 2016 @ 09:39:
Tegen wat voor terugverdientijd kijken jullie aan?
Ik kom bij diverse offertes uit op 18-20 jaar.
Uiteraard valt daar eea af te snoepen door slimmer in te kopen en de montage anders te organiseren?
Maar doen wij nou iets verkeerd over gebruiken wij gewoonweg te weinig gas nu? Ca 900-1000 m3
Sinds vrijdag heb ik ook een warmtemeter aan mijn Elga hangen! Kamstrup Multical 302. DCOP van 4,2 (zaterdag bij 4,2 graden Tb) tot 4,5 dezer dagen. Defrosts lijken maar weinig vermogen te kosten (0,2 kWh thermisch per defrost).mkleinman schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 17:43:
Houd de boel hier beneden en boven nog steeds warm met B4 ON (=50-60% van het vermogen). Onder de 3 graden buitentemperatuur per dag zal ik misschien die B4 weer uit moeten zetten.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Deze week heb ik de PUHZ-SW75VHA + ERSC-VM2C in spanje besteld.Rationeel schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 19:58:
Oeps.... onderstaande net in het lucht-lucht topic geplaatst.. nu op de juiste plaats:
Tot een week geleden wilde ik een CV ketel gebruiken om de begane grond en de warm water voorziening van mijn woning te gaan verzorgen, en toen kwam ik dit topic tegen. Nu overweeg ik om in plaats van een gas-ketel één of twee nieuwe warmtepompen aan te schaffen.
Situatieschets:
Vrijstaande woning van voor 1900 met steens muren zonder isolatie, en enkel glas. Begane grond +- 80m2 1e verdieping +-50m2. Tot voor kort drie gaskachels...
Voor mijn eerste verdieping heb ik al een Mitsubishi multi-split lucht-lucht installatie aan laten leggen vorig jaar, en heb ik voorzetwanden en dakisolatie geplaatst. R waarde 3.6.
Voor de begane grond ga ik ook voorzetwanden (R3.6), vloerisolatie (R4.0) en Hr++ glas plaatsen. Daarnaast staat er een aanbouw op de planning van ongeveer 20m2 met een vergelijkbare isolatiewaarde. Dus totaal 100m2 woonoppevlakte welke ik wil voorzien van lage temperatuur vloerverwarming.
De nieuwe mechanische ventilatie voor badkamer, toilet en keuken wil ik uit laten in de warmtepomp buitenunit (tips zijn welkom!)
Ik heb na het uitvoerig lezen een aantal zaken waar ik niet uitkom:
1. Waarom kiezen jullie er veelal voor om een aparte boiler naast de lucht-water warmtepomp te hangen, terwijl er ook modellen van Mitsubishi zijn met een ingebouwde 200 liter boiler zoals model ehst20c-vm2c.?
https://www.instaladorate...sw75vha-ehst20c-vm2c.html
2. Aangezien de woning voorheen alleen een paar kleine gaskachels had heb ik geen idee hoeveel vermogen warmtepomp ik nodig heb om mijn begane grond te verwarmen. Is er een manier om dit te berekenen?
3. Ik heb voldoende ruimte naast mijn huis om meerdere buitenunits te plaatsen zonder dat ik (of iemand anders) hier last van heeft.
Als ik bijvoorbeeld een 5kw unit gebruik voor de tapwater voorziening (variant met ingebouwde boiler) die ook het huis warm stookt in het voor en najaar, en daarnaast in cascade een 7.5kw unit (zonder boiler) die ik slechts in de winter inschakel voor de koude dagen, dan heb ik een oplossing die veel verder terug kan moduleren dan een 12.5kw variant. Wat denken jullie van een dergelijke setup?
Nu aan het kijken naar een SWW oplossing met een 300 liter boiler. Ik lees dat jullie het anti legionelle programma wekelijks automatische uit laten voeren door de Ecodan:
Vraagje: Gebruikt de Ecodan hiervoor zijn interne verwarming element of stuurt deze een elektrische element in de boiler aan?
Op de begane grond wil ik de huidige vloer eruit slopen en een nieuwe geïsoleerde betonvloer plaatsen met lage temperatuur vloerverwarming. Het gaat om circa 100m2. Nu lees ik dat ik het beste buis met een grote diameter kan kiezen, bijvoorbeel 18/2 met een HOH van 10 cm. Hierbij zou ik een open verdeler moeten gebruiken. Iemand een suggestie voor een goede verdeler?
Hierbij mijn concept shopping list, nog even los van de leidingen etc, iemand tips of aanvullingen?
3 weg klep Mitsubischi USV 20 (122 euro)
https://www.klimacorner.d...haltventil-usv-20/a-7070/
SWW voeler Mitsubischi PAC-TH011TK-E (32 euro)
https://www.klimacorner.d...ler-pac-th011tk-e/a-7093/
microbellen afscheider + vuilafscheider Flamco (100 euro)
https://www.installatieva...DBS2TRIdOgUEe6RoCEVXw_wcB
Boilervat Joule 300 High Gain Solar (1200 euro)
https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3979.html?l=en
aansluitset expansiervat Flamco (10 euro)
https://www.installatieva...rd-vatgrootte-2-25l-27910
expansievat Flamco (17.5 euro)
https://www.installatieva...diam-328mm-ho-328mm-26167
[ Voor 15% gewijzigd door Rationeel op 13-11-2016 11:59 ]
Verwijderd
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2016 11:58 ]
Ik heb nu twee COP berekeningen. Eentje middelt de COP's die berekend zijn over tijd. Alleen bij een defrost stel ik COP op 0 en die neem ik niet mee. De andere COP berekening is het opgewekte vermogen van de ELGA gedeeld door het verbruik tijdens runtime. HIer zitten de defrosts dus wel in.
Volgens mij is dat laatste cijfer nu aardig accuraat en de daadwerkelijke COP is nu tussen de 0,01 en 0,17 hoger dan dat het eerst was inclusief idle.
Gisteren haalde ik 4.12, en daarvoor: 3.85, 3.81, 4.16. 3.92
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Neem de grotere...Rationeel schreef op zondag 13 november 2016 @ 11:52:
[...]
Deze week heb ik de PUHZ-SW75VHA + ERSC-VM2C in spanje besteld.![]()
Nu aan het kijken naar een SWW oplossing met een 300 liter boiler. Ik lees dat jullie het anti legionelle programma wekelijks automatische uit laten voeren door de Ecodan:
Vraagje: Gebruikt de Ecodan hiervoor zijn interne verwarming element of stuurt deze een elektrische element in de boiler aan?
Op de begane grond wil ik de huidige vloer eruit slopen en een nieuwe geïsoleerde betonvloer plaatsen met lage temperatuur vloerverwarming. Het gaat om circa 100m2. Nu lees ik dat ik het beste buis met een grote diameter kan kiezen, bijvoorbeel 18/2 met een HOH van 10 cm. Hierbij zou ik een open verdeler moeten gebruiken. Iemand een suggestie voor een goede verdeler?
Hierbij mijn concept shopping list, nog even los van de leidingen etc, iemand tips of aanvullingen?
https://www.klimacorner.d...haltventil-usv-32/a-7071/
Doorlaat is wat klein vind ik.
Expansievaatje hoeveel ltr is die?
Lijkt me ook wat klein.
Iemand op het forum, kan aan DJG 300 ltr warmtepomp buffervat komen. (ff zoeken)
Ik ben meer voorstander van een hygieneboiler met naverwarmer (jerh)
Die dan ook ingezet kan worden als cv buffer.
Ik heb zelf oventropp verdelers. Als ik de keuze opnieuw mocht maken, ging ik voor imi dynacon
Ik heb op 3 verdiepingen vloerverwarming (straks), dat maakt inregelen een stuk gemakkelijker.
https://www.skybad.de/h/h...bodenheizung/dynacon.html
Je gaat de vloerverwarming combineren met radiatoren?
Let ook op de vervuiling op de vloerverwarmingverdeler.
Als er dan nog geld over blijft, neem je een kamstrup multical met m-bus erbij.
AUijtdehaag in "Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz"
Ook de Melcloud wifi is erg handig...icm domoticz
[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-11-2016 12:30 ]
Verwijderd
Dit is wel een rooskleurige voorstelling, je ontkomt niet aan het standbygebruik van een warmtepomp en dit heeft invloed op het energetische rendement van een warmtepomp. M.i. is dit jezelf rijk rekenen, ik kan me voorstellen dat een bruto en een netto cijfer wil, maar in dat netto cijfer horen zowel de defrosts als het standbygebruik thuis m.i.mkleinman schreef op zondag 13 november 2016 @ 12:01:
Ik heb intussen mijn software wat verder verfijnd. Ik laat nu bij het berekenen van de COP het standbyverbruik van de ELGA achterwege ( alles kleiner dan 20W ).
Ik heb nu twee COP berekeningen. Eentje middelt de COP's die berekend zijn over tijd. Alleen bij een defrost stel ik COP op 0 en die neem ik niet mee. De andere COP berekening is het opgewekte vermogen van de ELGA gedeeld door het verbruik tijdens runtime. HIer zitten de defrosts dus wel in.
Volgens mij is dat laatste cijfer nu aardig accuraat en de daadwerkelijke COP is nu tussen de 0,01 en 0,17 hoger dan dat het eerst was inclusief idle.
Gisteren haalde ik 4.12, en daarvoor: 3.85, 3.81, 4.16. 3.92
klinkt als een goed plan, Ik zou je alleen willen adviezeren om te kijken naar een puhz-SW100vha of een Puhz-shw80vha. ik heb zelf de puhz-sw75vha. Naar mijn mening haal je het vermogen alleen bij droog weer. als het mistig/regend/vochtig is zakt het gemiddelde vermogen terug... nu wil je er wel 2 gaan neer zetten. wat ik wel een slim plan vindRationeel schreef op zondag 13 november 2016 @ 11:52:
[...]
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Ik vind het wel discutabel of je ook het verbruik van je circulatie pomp moet mee nemen in deze berekening.Verwijderd schreef op zondag 13 november 2016 @ 12:40:
[...]
Dit is wel een rooskleurige voorstelling, je ontkomt niet aan het standbygebruik van een warmtepomp en dit heeft invloed op het energetische rendement van een warmtepomp. M.i. is dit jezelf rijk rekenen, ik kan me voorstellen dat een bruto en een netto cijfer wil, maar in dat netto cijfer horen zowel de defrosts als het standbygebruik thuis m.i.
immers hoeveel mensen hebben nu een kwh meter op de cv ketel hangen ?
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Dat is zo ongeveer de setup die ik hier heb draaien. Als je huis goed geisoleerd is, dan is die 7,5kW ruim voldoende. Hier kan de warmtepomp rond het vriespunt pas zijn minimumvermogen kwijt.Rationeel schreef op zondag 13 november 2016 @ 11:52:
[...]
Je kan met de dip switches kiezen of je de legionella-run met de ingebouwde booster heater wil doen, of met een dompelaar in je buffervat.
Ik zelf ben voorstander van een RVS SWW vat. Met een hygienespiraal moet je het buffervat vat continu op een hoge temperatuur houden om geen koude douche te hebben ivm de temperatuurval over je warmtewisselaar. Of je moet een naverwarmer gaan opnemen met een COP van 1.
In combinatie met LTV heb je niets aan een buffervat met een hoge temperatuur, want dan werkt je warmtepomp altijd met hoge temperaturen en dan doe je het voordeel van LTV teniet.
De 32mm driewegklep is wel erg prijzig, als het nodig is dan zit er niet anders op... iemand daadwerkelijk ervaring met een 20mm vs 32mm driewegklep?AUijtdehaag schreef op zondag 13 november 2016 @ 12:12:
[...]
Neem de grotere...
https://www.klimacorner.d...haltventil-usv-32/a-7071/
Doorlaat is wat klein vind ik.
Expansievaatje hoeveel ltr is die?
Lijkt me ook wat klein.
Iemand op het forum, kan aan DJG 300 ltr warmtepomp buffervat komen. (ff zoeken)
Ik ben meer voorstander van een hygieneboiler met naverwarmer (jerh)![]()
Die dan ook ingezet kan worden als cv buffer.
Ik heb zelf oventropp verdelers. Als ik de keuze opnieuw mocht maken, ging ik voor imi dynacon
Ik heb op 3 verdiepingen vloerverwarming (straks), dat maakt inregelen een stuk gemakkelijker.
https://www.skybad.de/h/h...bodenheizung/dynacon.html
Je gaat de vloerverwarming combineren met radiatoren?
Let ook op de vervuiling op de vloerverwarmingverdeler.
Als er dan nog geld over blijft, neem je een kamstrup multical met m-bus erbij.
AUijtdehaag in "Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz"
Ook de Melcloud wifi is erg handig...icm domoticz
Expansievat is 18l.
Kan zo snel niemand vinden die DJG vaten kan leveren, misschien gebrek aan zoek skills
hygieneboiler met naverwarmer klinkt wat complex en prijzig, zowel boiler en naverwarmer kosten extra, welke voordelen zie jij?
Deze zien er goed uit inderdaad: https://www.skybad.de/h/h...bodenheizung/dynacon.html
Er komt slechts vloerverwarming, ik wil geen radiatoren.
Ik ben terug gekomen op het idee om er twee te plaatsen. Er hangt in de woonkamer ook nog een 4.5kw lucht/lucht WP die ik tijdens de zeer koude dagen in kan zetten, of als ik even snel de temperatuur op wil voeren. Op die manier heb ik 7.5+4.5=13kw aan warmte beschikbaar, dat lijkt me voldoende.Wodan89 schreef op zondag 13 november 2016 @ 12:41:
[...]
klinkt als een goed plan, Ik zou je alleen willen adviezeren om te kijken naar een puhz-SW100vha of een Puhz-shw80vha. ik heb zelf de puhz-sw75vha. Naar mijn mening haal je het vermogen alleen bij droog weer. als het mistig/regend/vochtig is zakt het gemiddelde vermogen terug... nu wil je er wel 2 gaan neer zetten. wat ik wel een slim plan vind. echter ik zou dan echt voor een grotere unit gaan.
Goed om te horen, gebruik jij de booster heater of de dompelaar? Ik kan me voorstellen dat de dompelaar iets minder energie opslokt omdat er geen extra wamrtewisselaar-stap van Ecodan naar Boilervat nodig is?mightym schreef op zondag 13 november 2016 @ 12:55:
[...]
Dat is zo ongeveer de setup die ik hier heb draaien. Als je huis goed geisoleerd is, dan is die 7,5kW ruim voldoende. Hier kan de warmtepomp rond het vriespunt pas zijn minimumvermogen kwijt.
Je kan met de dip switches kiezen of je de legionella-run met de ingebouwde booster heater wil doen, of met een dompelaar in je buffervat.
Ik zelf ben voorstander van een RVS SWW vat. Met een hygienespiraal moet je het buffervat vat continu op een hoge temperatuur houden om geen koude douche te hebben ivm de temperatuurval over je warmtewisselaar. Of je moet een naverwarmer gaan opnemen met een COP van 1.
In combinatie met LTV heb je niets aan een buffervat met een hoge temperatuur, want dan werkt je warmtepomp altijd met hoge temperaturen en dan doe je het voordeel van LTV teniet.
[ Voor 16% gewijzigd door Rationeel op 13-11-2016 12:59 ]
Ik doe dat nu als volgt. Met behulp van een spreadsheet maak ik mijn eigen virtuele meterstand uitgedrukt in m3 gas.
Ik reken per maand het elektra verbruik om naar m3 gas. ( delen door 8,8)
Dit tel ik op bij het gasverbruik van die maand en dit totaal tel ik op bij mijn eigen gemaakte meterstand.
Bijvoorbeeld: eind september staat mijn eigen gemaakte meterstand op 4007
Het elektra verbruik in oktober was 360 en wordt omgerekend naar 360 / 8,8 = 41 m3 gas
Het gas-verbruik in oktober was 16 m3
Totaal: 41 + 16 = 57 m3 gas.
Mijn nieuwe meterstand eind oktober wordt dus 4007 + 57 = 4064
Deze stand vul ik in op de site van mindergas.nl
En bij instellingen vul ik voor het overig gasverbruik een waarde in
die ieder voor zijn eigen situatie moet schatten. Een waarde uitgedrukt in m3 gas.
Voor ons is dat 20 m3 gas per maand. Wij gebruiken weliswaar geen gas voor koken en douchen maar ik reken de elektriciteit per maand om naar gas. Wij verbruiken gemiddeld 180 kWh per maand aan verlichting, inductiekoken en elektrisch douchen. Dus 180 / 8,8 = 20,5 m3 gas.
Als je dat gedaan hebt: voilà je krijgt mooie betrouwbare grafieken voor energieverbruik van je woning voor verwarming per gewogen graaddag.
Ik monitor (en schakel) mijn AWB-ketel via een AVM DECT200 stopcontact.Wodan89 schreef op zondag 13 november 2016 @ 12:46:
[...]
Ik vind het wel discutabel of je ook het verbruik van je circulatie pomp moet mee nemen in deze berekening.
Jaar-, maand-, week-, dagstatistiek, actueel vermogen per 10 min/1uur
(en de temperatuur van het verwarmingshok)

Uitschakelen trouwens alleen nachts tijdens nachtverlaging
en in de zomer als er actueel geen sww nodig is.
(Er komt nog ca. 50-60 kWh/jaar bij voor de vloerverwarmingscirculatiepomp.)
[ Voor 25% gewijzigd door dunklefaser op 13-11-2016 13:38 . Reden: jaarstatistiek AWB-ketel/ vvw pomp ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Stuur deze meneer even een PM
Rationeel in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
(als hij er nog aan kan komen)
Mijn WP draait nog niet, maar ik heb overal 28 mm koperen leiding.
Als ik het piepkleine gaatje bekijk van de 3-wegklep inwendig, dan is het zonde van de 28 mm leiding...
Dus de meerprijs vind ik wel waard (en ik kan helaas nog niet uit ervaring spreken)
Dat hygieneboiler verhaal kan best wel een iets complexere installatie opleveren:
AUijtdehaag in "Warmtepomp / Buffervat / zonneboiler opzet/installatie"
Voordeel is dat het vat niet op 60 graden gehouden hoeft te worden, maar 35-40 graden.
Ga niet uit van mijn vat, want dat was het enige wat past qua hoogte die ik heb op zolder.
Aanschaf duur dus, verbruik (waarschijnlijk) wel minder.
Maar op een 3-fase aansluiting, zal de doorstromer waarschijnlijk iets meer capaciteit bieden (en is eigenlijk een must):
jerh in "Doorstroomverwarmer of elektrische boiler?"
http://www.hellmann-behae...peicher/wh-fsk1-basic-wp/
[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-11-2016 13:34 ]
Op dit moment nog de booster, maar dat komt omdat ik de heater in het vat nog een keer moet aansluiten.. Het gebruik van de heater in het vat kan ook prettig zijn als het zeeeer koud wordt buiten, dan gaat de warmtepomp zich volledig richten op het verwarmen van je huis en het ingebouwde element neemt dan het SWW voor zijn rekening.Rationeel schreef op zondag 13 november 2016 @ 12:55:
[...]
Goed om te horen, gebruik jij de booster heater of de dompelaar? Ik kan me voorstellen dat de dompelaar iets minder energie opslokt omdat er geen extra wamrtewisselaar-stap van Ecodan naar Boilervat nodig is?
Kan kloppen idd.jerh schreef op zondag 13 november 2016 @ 09:32:
[...]
Volgens mij is de wind iets gedraaid. Dus dat zou invloed kunnen hebben.
Heel herkenbaar.. Zaterdag ochtend was vol vermogen nodig. De weersomstandigheden waren dusdanig dat de ecodan direct vol met ijs kwam. Gevolg veel electrisch vermogen (3Kw) en om 30-40 min een defrost.koevlaas2 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 20:23:
[...]
Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350
Wat is het defect?koevlaas2 schreef op zondag 13 november 2016 @ 15:34:
Is er nog iemand hier die interesse heeft in mijn kapotte Michl ? Mag incl. Yonos para pomp voor een klein prijsje weg. maar niet te klein uiteraard.
Ik vermoed een print in de buitenunit.
Bestel als het je lukt een print bij Michl en met 9 KW enorm veel power.
[ Voor 16% gewijzigd door koevlaas2 op 13-11-2016 16:17 ]

Mooi speelgoed heb je daar, ik wou dat ik dit op deze manier kan met de Ecodan.Rol-Co schreef op zondag 13 november 2016 @ 16:55:
zo te zien heeft de Ks-70 een A meter aan boord. ook te zien dat hij 25 Hertz van zijn vermogen loopt, dus 48-50% op de display is 25 Hertz.
[afbeelding]
Had de michl zoiets?koevlaas2 schreef op zondag 13 november 2016 @ 17:00:
[...]
Mooi speelgoed heb je daar, ik wou dat ik dit op deze manier kan met de Ecodan.
Er zal toch wel een service sw zijn voor de ecodan? Alleen is het te verkrijgen?
Dat is er ook, en niet aan te komen...helaas.Rol-Co schreef op zondag 13 november 2016 @ 17:22:
[...]
Had de michl zoiets?
Er zal toch wel een service sw zijn voor de ecodan? Alleen is het te verkrijgen?
Niet aan te komen, dat is niet waar, want ik heb er ééncrazyharrie schreef op zondag 13 november 2016 @ 17:32:
[...]
Dat is er ook, en niet aan te komen...helaas.

Alleen erg duur, converter kost ongeveer ex btw €500.
Maar is onmisbaar om een systeem goed te monitoren tijdens storingen en onderhoud.
Dat kost ie niet, dat vragen ze ervoor.Oxellaar schreef op zondag 13 november 2016 @ 18:25:
[...]
Niet aan te komen, dat is niet waar, want ik heb er één![]()
Alleen erg duur, converter kost ongeveer ex btw €500.
Maar is onmisbaar om een systeem goed te monitoren tijdens storingen en onderhoud.
Omdat je als service er geld mee verdiend en zij daar ook een stukje ontwikkeling terug willen verdienen.
Hier is het gewoon een rs232-usb convertertje van een paar euro, de sw word zover ik kan zien ook voor airco's gebruikt.
Ik wil juist realistische cijfers, vandaar ook dat ik nu twee cijfers heb. de COP van alleen runtime, ( zonder defrosts, ) en de COP van de warmtepomp inclusief defrosts.Verwijderd schreef op zondag 13 november 2016 @ 12:40:
[...]
Dit is wel een rooskleurige voorstelling, je ontkomt niet aan het standbygebruik van een warmtepomp en dit heeft invloed op het energetische rendement van een warmtepomp. M.i. is dit jezelf rijk rekenen, ik kan me voorstellen dat een bruto en een netto cijfer wil, maar in dat netto cijfer horen zowel de defrosts als het standbygebruik thuis m.i.
De COP inclusief het standbyverbruik vind ik persoonlijk onzin. Gesteld je hebt op een dag 1 run van 30 minuten. Dan zou de COP worden beinvloed door de 23 uur en 30 minuten dat de ELGA standby staat. Het gaat juist op de COP wanneer de ELGA aan het draaien .
Of zie ik dat verkeerd?
Ik vind van wel want je word niet op cop afgerekend.mkleinman schreef op zondag 13 november 2016 @ 19:21:
[...]
Ik wil juist realistische cijfers, vandaar ook dat ik nu twee cijfers heb. de COP van alleen runtime, ( zonder defrosts, ) en de COP van de warmtepomp inclusief defrosts.
De COP inclusief het standbyverbruik vind ik persoonlijk onzin. Gesteld je hebt op een dag 1 run van 30 minuten. Dan zou de COP worden beinvloed door de 23 uur en 30 minuten dat de ELGA standby staat. Het gaat juist op de COP wanneer de ELGA aan het draaien .
Of zie ik dat verkeerd?
En apparaten met lage cop en ook laag standby gebruik kunnen onder de streep best eens zuiniger zijn toch?
1 PVoutput . Dongen NB
Maar dat betekent dat bij een wat koudere dag waarbij de warmtepomp 16 uur draait de COP relatief hoger uit valt dan wanneer de warmtepomp bij een warmere dag slechts 1 uur draait.reneeke1970 schreef op zondag 13 november 2016 @ 19:25:
[...]
Ik vind van wel want je word niet op cop afgerekend.
En apparaten met lage cop en ook laag standby gebruik kunnen onder de streep best eens zuiniger zijn toch?
De standbyfactor van een warmtepomp is een vast gegeven, bij de ELGA 17W en 9W, die wil je toch niet meenemen in een COP berekening wanneer de warmtepomp aan het draaien is?
Verwijderd
Ik zou zeggen beide cijfers zijn nuttig voor een overzicht, daarna de info goed interpreteren (en dat is lastig want er zijn veel meer variabelen). Een apparaat met een lage cop maar ook lage standby kan inderdaad erg zuinig zijn, als het weinig hoeft te doen, maar dat is oa afhankelijk van hoeveel warmte verlies de woning heeft. Ik zou zelf in ieder geval beide willen weten (al heb ik geen warmte meterreneeke1970 schreef op zondag 13 november 2016 @ 19:25:
[...]
Ik vind van wel want je word niet op cop afgerekend.
tja, lastig, maar om eerlijk te zijn had ik vroeger (met gas) een pomp schakelaar op mijn vloer verwarming en had nachtverlaging. Tegenwoordig schakelt de warmptepomp de vloerverwarming, lange runs met lagere temperatuuren, waardoor de pomp waarschijnlijk vaker aan staat. Onder de lijn telt het wel mee.Wodan89 schreef op zondag 13 november 2016 @ 12:46:
[...]
Ik vind het wel discutabel of je ook het verbruik van je circulatie pomp moet mee nemen in deze berekening.
Even wat anders, vanavond was ik SWW aan het maken en de Ecodan schreeuwde werkelijk waar de buurt bij elkaar. Het was zelfs zo erg dat ik 'm op zo'n 70 meter nog kon horen. Er zit een soort monotone zoemtoon in welke verwaarloosbaar in laaglast is, maar vanaf half last langzaam aan steeds luider word. Wat er nou aan de hand is want dit druist lijnrecht in tegen de verhalen die ik van jou hoor.crazyharrie schreef op zondag 13 november 2016 @ 17:32:
[...]
Dat is er ook, en niet aan te komen...helaas.
Zou het komen door koelmiddel tekort ? De machine lekte R410A toen we 'm aansloten, dus dit zou een oorzaak kunnen zijn. Ik had mijn 'mannetje' al gevraagd, maar hij heeft nooit antwoord gegeven.
Ik denk er nu over om de Cv ketel maar weer aan te zetten voor SWW, ruimteverwarming is met de huidige temperaturen wel uit te houden qua geluid.
Nee, volgens mij niet.Rol-Co schreef op zondag 13 november 2016 @ 17:22:
[...]
Had de michl zoiets?
Michl heeft alleen een display en de keylock schiet er na 30 seconden in en is niet uitschakelbaar.
Als ze 500 vragen, dan kost hij dat, punt uit.Rol-Co schreef op zondag 13 november 2016 @ 19:11:
[...]
Dat kost ie niet, dat vragen ze ervoor.![]()
Omdat je als service er geld mee verdiend en zij daar ook een stukje ontwikkeling terug willen verdienen.
Hier is het gewoon een rs232-usb convertertje van een paar euro, de sw word zover ik kan zien ook voor airco's gebruikt.
Dat verhaal wat jij erachter gooit is op ieder ander product ook van toepassing.
Verder is hij het dubbel en dwars waard, want zonder begin je helemaal niets bij een City Multi.
Het is inderdaad geen hightech apparaat, maar wel iets meer dan een gewoon convertertje.
De sw is trouwens hopeloos verouderd en dramatisch onoverzichtelijk.
Je kunt er inderdaad nagenoeg alle modellen van ME mee uitlezen, maar dat lijkt me logisch.
Een W/L warmtepomp doet niet veel anders dan een L/L warmtepomp.
Aangezien ik geen sww of ander vat heb (sterker nog, de 3weg klep is er uit) heb ik die sensor aan de persleiding geknooptkoevlaas2 schreef op zondag 13 november 2016 @ 17:00:
[...]
Mooi speelgoed heb je daar, ik wou dat ik dit op deze manier kan met de Ecodan.
Dus warmwt is de temperatuur van de leiding net voor hij de binnen unit in komt. Wel jammer dat ik geen grafiekjes kan maken met de sw, wel met de display.
Meet je ook gas temperaturen en CV temperaturen? Als we die naast elkaar zetten, dan kunnen we kijken of er verschillen zitten tussen onze pompen. Volgens mij moet de persgas temperatuur lager zijn als hij zijn druk niet meer haalt door te weinig koudemiddel.koevlaas2 schreef op zondag 13 november 2016 @ 19:45:
[...]
Even wat anders, vanavond was ik SWW aan het maken en de Ecodan schreeuwde werkelijk waar de buurt bij elkaar. Het was zelfs zo erg dat ik 'm op zo'n 70 meter nog kon horen. Er zit een soort monotone zoemtoon in welke verwaarloosbaar in laaglast is, maar vanaf half last langzaam aan steeds luider word. Wat er nou aan de hand is want dit druist lijnrecht in tegen de verhalen die ik van jou hoor.
Zou het komen door koelmiddel tekort ? De machine lekte R410A toen we 'm aansloten, dus dit zou een oorzaak kunnen zijn. Ik had mijn 'mannetje' al gevraagd, maar hij heeft nooit antwoord gegeven.
Ik denk er nu over om de Cv ketel maar weer aan te zetten voor SWW, ruimteverwarming is met de huidige temperaturen wel uit te houden qua geluid.
Weet je zeker dat hij nu niet meer lekt??
Ow nou rustig maar, het is al erg zat dat het niet meegeleverd word, al was het maar een uitgeklede versie.Oxellaar schreef op zondag 13 november 2016 @ 19:47:
[...]
Als ze 500 vragen, dan kost hij dat, punt uit.
Dat verhaal wat jij erachter gooit is op ieder ander product ook van toepassing.
Verder is hij het dubbel en dwars waard, want zonder begin je helemaal niets bij een City Multi.
Het is inderdaad geen hightech apparaat, maar wel iets meer dan een gewoon convertertje.
De sw is trouwens hopeloos verouderd en dramatisch onoverzichtelijk.
Je kunt er inderdaad nagenoeg alle modellen van ME mee uitlezen, maar dat lijkt me logisch.
Een W/L warmtepomp doet niet veel anders dan een L/L warmtepomp.
Hij lekte af fabriek, omdat de kraan niet goed dicht zat. Nu lekt er niks meer.mightym schreef op zondag 13 november 2016 @ 20:12:
[...]
Meet je ook gas temperaturen en CV temperaturen? Als we die naast elkaar zetten, dan kunnen we kijken of er verschillen zitten tussen onze pompen. Volgens mij moet de persgas temperatuur lager zijn als hij zijn druk niet meer haalt door te weinig koudemiddel.
Weet je zeker dat hij nu niet meer lekt??
Met het maken van SWW word de persgas leiding nog wel heet, zo heet dat ik 'm niet vast kan houden.
Met ruimte verwarming een stuk minder warm, maar dan word er ook wel wat aan warmte onttrokken.
Ik heb de temperaturen weleens uitgelezen via het menu, ik dacht bij SWW iets van 65c en ruimteverwarming zie ik regelmatig 50-55c voorbij komen.
Ik heb geen idee, maar als je morgen om 11:00 bij de buitenunit staat dan begint hij aan de ssw run.koevlaas2 schreef op zondag 13 november 2016 @ 19:45:
[...]
Even wat anders, vanavond was ik SWW aan het maken en de Ecodan schreeuwde werkelijk waar de buurt bij elkaar. Het was zelfs zo erg dat ik 'm op zo'n 70 meter nog kon horen. Er zit een soort monotone zoemtoon in welke verwaarloosbaar in laaglast is, maar vanaf half last langzaam aan steeds luider word. Wat er nou aan de hand is want dit druist lijnrecht in tegen de verhalen die ik van jou hoor.
Kun je zelf even luisteren en vergelijken.
Maximale last kan ik de uitblaas horen 5 meter verderop, schreeuwen? nee.
Ik zou niet durven zeggen wat er aan de hand is...
Voor de nieuwkomer op het forum die info komen zoeken en vooral verbruik van een wp is het belangrijk wat er onder de streep staat. Mijn pana trekt regelmatig 50 watt bv in standby.......mkleinman schreef op zondag 13 november 2016 @ 19:28:
[...]
Maar dat betekent dat bij een wat koudere dag waarbij de warmtepomp 16 uur draait de COP relatief hoger uit valt dan wanneer de warmtepomp bij een warmere dag slechts 1 uur draait.
De standbyfactor van een warmtepomp is een vast gegeven, bij de ELGA 17W en 9W, die wil je toch niet meenemen in een COP berekening wanneer de warmtepomp aan het draaien is?
Tikt toch door eind van de maand....
1 PVoutput . Dongen NB
Kom ik wel even luisteren, ben je dan ook thuis ?crazyharrie schreef op zondag 13 november 2016 @ 20:35:
[...]
Ik heb geen idee, maar als je morgen om 11:00 bij de buitenunit staat dan begint hij aan de ssw run.
Kun je zelf even luisteren en vergelijken.
Maximale last kan ik de uitblaas horen 5 meter verderop, schreeuwen? nee.
Ik zou niet durven zeggen wat er aan de hand is...

Er zal niemand thuis zijn, ik kijk wel remote mee
1080p camera ?crazyharrie schreef op zondag 13 november 2016 @ 20:38:
Nee, ik ben aan het werk.
Er zal niemand thuis zijn, ik kijk wel remote mee
Hou ik mijn handjes thuis
[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 13-11-2016 20:41 ]
Maar het zegt niets over het rendement van de warmtepomp. Het standbyverbruik wordt bijvoorbeeld bij een CV ketel ook nergens meegenomen in een berekening, laat staan dat mensen om die reden een andere CV ketel zouden aanschaffen.reneeke1970 schreef op zondag 13 november 2016 @ 20:37:
[...]
Voor de nieuwkomer op het forum die info komen zoeken en vooral verbruik van een wp is het belangrijk wat er onder de streep staat. Mijn pana trekt regelmatig 50 watt bv in standby.......
Tikt toch door eind van de maand....
Waarom is dat cijfer dan ineens zo van cruciaal belang bij een warmtepomp? Wat maakt het verschil dat het bij een CV ketel niet zou hoeven maar bij een warmtepomp wel? Voor mijn gevoel wordt er met twee maten gemeten?
Je wilt toch onder de streep weten met wat voor rendement ( tijdens draaitijd ) je warmtepomp heeft? Dat cijfer bepaald of je je huis wel of niet warm gaat krijgen.
[ Voor 9% gewijzigd door mkleinman op 13-11-2016 20:48 ]
Meervoudig zelfs.koevlaas2 schreef op zondag 13 november 2016 @ 20:41:
[...]
1080p camera ?
Hou ik mijn handjes thuis
Mooi speelgoed is dat, zoom in tot de poriën in je neus.
Maar ik ben benieuwd wat je van het geluid vind bij mij. Na ong 20 minuten gaat hij vol gas bij deze buiten T
Installeer ff een db meter appje op je telefoon en meet bij beide pompen op 1 meter afstand (niet in de luchtstroom) de geluidssterkte. Daar ben ik dan wel benieuwd naarcrazyharrie schreef op zondag 13 november 2016 @ 20:48:
[...]
Meervoudig zelfs.
Maar ik ben benieuwd wat je van het geluid vind bij mij. Na ong 20 minuten gaat hij vol gas bij deze buiten T
Ik heb er ook weleens over gedacht, liefst dan UHD, maar die zijn nog vrij prijzig.crazyharrie schreef op zondag 13 november 2016 @ 20:48:
[...]
Meervoudig zelfs.
Nou, wat ik hier hoor is echt veel te veel geluid, zo durf ik 'm bijna overdag niet eens meer te laten draaien.
Ik zal eens kijken, ik heb een ughe ughe Blackberry z3mightym schreef op zondag 13 november 2016 @ 20:51:
[...]
Installeer ff een db meter appje op je telefoon en meet bij beide pompen op 1 meter afstand (niet in de luchtstroom) de geluidssterkte. Daar ben ik dan wel benieuwd naar
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Hoeveel groepen ? Er zijn er hier 4, 2 van 120m en 2 van 80m. Alles is 16mm 10 hoh en die raakt prima zijn warmte kwijt.bbn_ldp schreef op zondag 13 november 2016 @ 20:54:
Ik ga straks voor 16mm vloerverwarming h.o.h. 10cm. Is dit nu voldoende want ik lees hier regelmatig dat je beter 18 of 20mm slang in de vloer kan gebruiken. De installateur zegt dat 16mm voldoende is. Ik ga een 11,2kw mitsu bestellen. Wat is wijsheid?
Ik bedoel het niet aanvallend, maar voor jouw schoenen heb je ook meer betaald dan de werkelijke waarde. Vandaar dat ik het zei.Rol-Co schreef op zondag 13 november 2016 @ 20:15:
[...]
Ow nou rustig maar, het is al erg zat dat het niet meegeleverd word, al was het maar een uitgeklede versie.
En waarom zouden ze iets meeleveren wat voor 99,9% van de gebruikers nutteloos is.
Bij een auto, of cv ketel zit toch ook geen converter geleverd waarmee je kunt monitoren.
Ja dat zie je verkeerd.mkleinman schreef op zondag 13 november 2016 @ 19:21:
[...]
Ik wil juist realistische cijfers, vandaar ook dat ik nu twee cijfers heb. de COP van alleen runtime, ( zonder defrosts, ) en de COP van de warmtepomp inclusief defrosts.
Of zie ik dat verkeerd?
Standby verbruik hoort bij een WP system en moet zo laag mogelijk zijn. Nadraaien van pomp enz. COP-
Start stops horen daar ook bij.COP-
Gecontroleerd op deellast draaien met inverter ook COP+
Gebruik maken van condensatie van vochtige buitenlucht COP+
Gebruik maken van dun aanvriezen van de lamellen COP+
Op tijd ontdooien COP+ te laat ontdooien COP-
Ik zie de WP als een systeem om aardgas te vermijden geduren een heel seizoen en selectief winkelen met COP's heeft bij mij geen waarde.
Ik meet ook de momentane COP's regelmatig en die liggen c.a 10% hoger dan de interval COP's
Op de EU ENERG ABCDE plaatjes staat de SCOP waarde van de WP. Daar hoort alles in.
Het zwakke van dit systeem is dat het de vraag is of het gevalideerd is voor b.v. ons natte klimaat, dat is toch wel wat ander dan in Griekenland. Bij Elga en Daikin staat het er in het Grieks op.
Het is natuurlijk goed om te weten wat de momentane COP is bij inregelen/afstellen en optimaliseren van het systeem.
Dit topic is gesloten.
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic