13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Wat dan? 7,5 te klein?koevlaas2 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:14:
[...]
Zit jij ook tegen poging 3 aan te hikken ? Ik heb hier de avond nog kunnen redden met knijpen van de vloer en een graad lagere aanvoer. Al met al ook maar 17 KWH verstookt incl. SWW. En ook vandaag weer 0 defrosts.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik weet het zeker, het wordt 11,2KW
1 zwaluw maakt hier nog geen winter, maar vandaag kostte het toch wel wat moeite de temp op de gewenste waarde te krijgen.
De boel is nu in nachtverlaging van maar een halve graad, dus ik verwacht dat morgenochtend het huis nog steeds aangenaam is en we al met een voorsprong aan de dag beginnen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
6kw zet wel zoden aan de dijk
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Jij hebt straks een goed geïsoleerd huis, dit scheelt erg veel. Waait het hier oost dan zit ik meteen met ventilatie die overmatig word door teveel open roosters aan die kant. Heb ik wel dichtgezet, maar wel pas in de middag.Grolsch schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:18:
Eerst probeert iedereen mij over te halen om geen 11,2KW te halen, vervolgens is het 0 graden en de helft hier krijgt zijn huis niet warmwat als het echt koud wordt
ik zou die buitenunit toch zo ver mogelijk van je huis af zettenGrolsch schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:18:
Eerst probeert iedereen mij over te halen om geen 11,2KW te halen, vervolgens is het 0 graden en de helft hier krijgt zijn huis niet warmwat als het echt koud wordt
en de binnenunit zover mogelijk van je woonkamer en slaapkamer af
die zubadan mag 75M leiding hebben
Ik kan zo'n dubbel kreng hier niet voor de ramen hebben, dacht er voor in de toekomst dus al aan deze aan de schuur te bevestigen.Wodan89 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:23:
[...]
ik zou die buitenunit toch zo ver mogelijk van je huis af zetten![]()
en de binnenunit zover mogelijk van je woonkamer en slaapkamer af
die zubadan mag 75M leiding hebbenik zou dat in jou geval wel benutten als je tuin er groot genoeg voor is
Of ik bouw een mooie kastruimte in mijn nieuw te bouwen schuur waar de WP in kan staan.
Is er iets op tegen om het grootste gedeelte van de R410A leiding dan ipv 5/8 op 1/2 de lange afstand te laten afleggen en vervolgens met een verloop weer naar 5/8 ? 1/2 kent minder weerstand lijkt mij.
daar heb ik ook naar zitten kijken, maar kwam er op neer dat je dan met deellast niet alle oliedamp mee neemt waardoor je compressor mogelijk droogloopt.koevlaas2 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:27:
[...]
Ik kan zo'n dubbel kreng hier niet voor de ramen hebben, dacht er voor in de toekomst dus al aan deze aan de schuur te bevestigen.
Of ik bouw een mooie kastruimte in mijn nieuw te bouwen schuur waar de WP in kan staan.
Is er iets op tegen om het grootste gedeelte van de R410A leiding dan ipv 5/8 op 1/2 de lange afstand te laten afleggen en vervolgens met een verloop weer naar 5/8 ? 1/2 kent minder weerstand lijkt mij.
een puhz-sw75vha mag 40M hebben
kan alleen niks zinnigs zeggen over hoeveel verlies dit opleverd.
Moet er wel bij zeggen dat ik tegen het absurde aan goed geisoleerd heb:)
Ik kan ook nog een extra heipaal laten slaan vlak naast mijn huidige WP, dan kan de buitenunit hier op staan en is deze los van het huis. Probleem is dat de grond hier zo'n 0,6 cm per jaar zakt dus kan 'm niet zo neerzetten.Wodan89 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:30:
[...]
daar heb ik ook naar zitten kijken, maar kwam er op neer dat je dan met deellast niet alle oliedamp mee neemt waardoor je compressor mogelijk droogloopt.
een puhz-sw75vha mag 40M hebben32M gaat hier goed
![]()
kan alleen niks zinnigs zeggen over hoeveel verlies dit opleverd.
Moet er wel bij zeggen dat ik tegen het absurde aan goed geisoleerd heb:)
als je SWW gaat maken gaat hij soieso volgasGrolsch schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:35:
1750m2 grond, buiten unit komt op de erfscheiding te staan zon 7 meter van ons huis af en als jullie voorspelingen kloppen loopt hij op minimaal vermogen of staat hij uit
Daarbij, als je zoveel grond hebt. waarom dan het risico nemen?
Als je die leidingen gewoon echt goed isoleert is dat ook geen enkel bezwaar
Rond de 0 graden gaat ie wel gas geven denk ik.Grolsch schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:35:
1750m2 grond, buiten unit komt op de erfscheiding te staan zon 7 meter van ons huis af en als jullie voorspelingen kloppen loopt hij op minimaal vermogen of staat hij uit
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
mocht ik ooit gaan verhuizen dan komt er ook overal vloerverwarming 10cm h-h + plaatselijke wandverwarming
binnenkort eens kijken wat het effect is als de ecodan met koud weer 24h per dag draait.
vandaag ging er 18Kwh in en 62kwh uit Cop= 3,44 Taanvoer 34 35c
24/7 draaien gaat denk ik je COP omhoog, je kan dan met 32c aanvoer toe.Wodan89 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:52:
zal ook veel schelen hoe goed jou afgifte systeem is
mocht ik ooit gaan verhuizen dan komt er ook overal vloerverwarming 10cm h-h + plaatselijke wandverwarmingdan kun je verwarmen met 26c water.
binnenkort eens kijken wat het effect is als de ecodan met koud weer 24h per dag draait.
vandaag ging er 18Kwh in en 62kwh uit Cop= 3,44 Taanvoer 34 35c
Komt dat niet door sww maken? Of te laat defrosten?koevlaas2 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:21:
[...]
1 zwaluw maakt hier nog geen winter, maar vandaag kostte het toch wel wat moeite de temp op de gewenste waarde te krijgen.
De boel is nu in nachtverlaging van maar een halve graad, dus ik verwacht dat morgenochtend het huis nog steeds aangenaam is en we al met een voorsprong aan de dag beginnen.
Ik heb nog geen last, eerder nog te warm dan te koud in huis, na de laatste instellingen en de sensor gaat het goed, het is -1,5 en de sensor geeft 0 of -1 vanwege de straling van het huis.
Defrosts nog wat later gemaakt, hij ging me nog iets te vroeg.
Met de Michl kon ik defrosts mooi instellen, de Ecodan heeft geen tweak mogelijkheden op dit geboed geloof ik, dat is jammer.Rol-Co schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:00:
[...]
Komt dat niet door sww maken? Of te laat defrosten?
Ik heb nog geen last, eerder nog te warm dan te koud in huis, na de laatste instellingen en de sensor gaat het goed, het is -1,5 en de sensor geeft 0 of -1 vanwege de straling van het huis.
Defrosts nog wat later gemaakt, hij ging me nog iets te vroeg.
Maar vandaag 0 defrosts dankzij de lage aanvoer temp van grotendeels 33c en ook een tijdje 34c.
SWW word 1x per dag gemaakt om 15:30 en ook als iemand tussen 15:30 en 20:30 gaat douchen maar dit deed niemand.
Al met al maar 17 KWH dus heb ik het wel goed gedaan vind ik.
Van half vijf tot zes uur bezig geweest met anderhalve graad verhogen, hij is nog steeds aan het proberen om vat 42 graden te krijgen maar dat lukt hem nog niet. Maar temperatuur blijft strak 21 graden binnen. Laat de 6 kW pana maar pruttelen. Stekker er in en draaien, geen gepruts met instellingen haha, sorry....... Kon niet laten
Gebruik schiet nu naar 2000 watt, 37 in en 40 uit met 52 hertz
[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 11-11-2016 23:14 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Het 2 kw element schakelt toch bij als temp -5 of lager wordt?
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Duurt het na de Defrost ook nog 2 min voordat hij weer opstart?koevlaas2 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:05:
[...]
Met de Michl kon ik defrosts mooi instellen, de Ecodan heeft geen tweak mogelijkheden op dit geboed geloof ik, dat is jammer.
Maar vandaag 0 defrosts dankzij de lage aanvoer temp van grotendeels 33c en ook een tijdje 34c.
SWW word 1x per dag gemaakt om 15:30 en ook als iemand tussen 15:30 en 20:30 gaat douchen maar dit deed niemand.
Bij mij duurt een hele cyclus 7-9 min vanaf dat hij terug toert tot hij weer 8kw + levert.
Laten draaien omdat buitentemp toen 3 graden was.
welke WP? bij de ecodan kun je dat instellen. als hij langer dan 30 min zijn temperatuur niet haalt komt dat element bij. die tijd kun je instellencorsat schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:07:
Het is in de omgeving van rdam -2,5 graad en wp staat al 3 uur uit. Rv in mijn huis is overigens 40% beneden, 43% boven en zolder is nog hoger omdat daar was wordt gedroogd. Rv is heel belangrijk voor verwarming, vochtige lucht opwarmen kost veel energie.
Tijdens het selectie process viel me ook wel op dat vaillant bij kouder weer flink mindere vermogens afgeeft (15kW --> 8kW) maar dat dit bij een Panasonic en een Ecodan bijvoorbeeld niet zo is. Is dat dan gewoon te voorzichtig of zijn die andere juist te gunstig?
We zijn ondertussen al geruime tijd bezig met het bouwen van onze nieuwe woning. Initieel op gas geschaald maar deels mede dankzij dit topic (waar ik al meer dan een jaar in lurk...) toch voor een warmtepomp gegaan. Wel volledig door een installateur omdat ik echt niet de tijd heb (wel de interesse) om dit er ook nog eens bij uit te zoeken!
Voor degene die het interessant vinden, hier de laatste van mijn video's over de bouw van het huis, daarin is onder andere de plek binnen en buiten te zien waar de installatie en warmte pomp moet komen als ook de vloer verwarming en verdelers, etc.
Uiteindelijk word het een gecombineerd Vaillant warmtepomp, vloerverwarming en Evohome per kamer systeem. Dat zal uiteindelijk nog wel het nodige regelwerk nodig hebben, maar dat vind ik dan wel weer leuk, zeker als ik het een beetje kan combineren met domotica, etc.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden!
[ Voor 24% gewijzigd door Quindor op 12-11-2016 03:37 ]
Neen, als de ingestelde aanvoer niet gehaald word binnen de delaytijd die voor deze electrische hulp in te stellen is. Van de week kreeg ik een bliksemschicht in mijn display en toen ging ik in het boekje kijken wat dit betekende, ik heb toen het element voor ruimteverwarming uitgeschakeld.corsat schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:07:
Verwijderd

Voor de grap weer eens de watertemperatuur omlaag gezet naar 30 graden. Zie alhier het briljant modulatiegedrag van de LG split 9kw... In plaats van dat het ding gas terugneemt omdat de aanvoer richting (en uiteindelijk over) de 30 graden gaat blijft 'ie vrolijk optoeren. Ik heb alleen de mazzel dat mijn systeem de aanvoer rond de 32-34 graden houdt als 'ie tot 50% optoert in de silent mode. Op die manier blijft hij onder de 35 graden die ik normaal instel en slaat hij niet uit (draait uren achtereen, op een enkele defrost na)
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2016 23:17 ]
Wodan89 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:10:
[...]
welke WP? bij de ecodan kun je dat instellen. als hij langer dan 30 min zijn temperatuur niet haalt komt dat element bij. die tijd kun je instellen
[ Voor 6% gewijzigd door corsat op 11-11-2016 23:13 ]
Ok, vandaar, ik heb hier dan wel 2 of 3 defrosts gehad maar dat is letterlijk anderhalve minuut, ik moet gewoon opletten dat het niet te lang gaat omdat het dan weer langer duurt om die kou uit het cv water te krijgen, hij maakt in die tijd toch 16 graden uitvoer temperatuur.koevlaas2 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:05:
[...]
Met de Michl kon ik defrosts mooi instellen, de Ecodan heeft geen tweak mogelijkheden op dit geboed geloof ik, dat is jammer.
Nu net 12 kWh verbruik de afgelopen 23 uur.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
Ik mis een uitwijkcentrum in je huisQuindor schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:10:
Als ik dat zo lees ben ik blij dat ik voor de 15kW uitvoering (VWL155/2 400 V) van de vaillant ben gegaan! Had het idee dat dat zware overkill ging zijn, maar met een groot alleenstaand huis en geen echte andere mogelijkheid van verwarmen toch wel een fijne gedachte!
We zijn ondertussen al geruime tijd bezig met het bouwen van onze nieuwe woning. Initieel op gas geschaald maar deels mede dankzij dit topic (waar ik al meer dan een jaar in lurk...) toch voor een warmtepomp gegaan. Wel volledig door een installateur omdat ik echt niet de tijd heb (wel de interesse) om dit er ook nog eens bij uit te zoeken!
Voor degene die het interessant vinden, hier de laatste van mijn video's over de bouw van het huis, daarin is onder andere de plek binnen en buiten te zien waar de installatie en warmte pomp moet komen als ook de vloer verwarming en verdelers, etc.
Uiteindelijk word het een gecombineerd Vaillant warmtepomp, vloerverwarming en Evohome per kamer systeem. Dat zal uiteindelijk nog wel het nodige regelwerk nodig hebben, maar dat vind ik dan wel weer leuk, zeker als ik het een beetje kan combineren met domotica, etc.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden!
[video]
Nee, zonder gekheid, mooi he als je bij nieuwbouw alles in een keer kan doen zoals je het zelf wil.
de doel temperatuur. het licht er aan hoe jij hem hebt ingesteldcorsat schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:11:
Ecodan, welke temperatuur praat je over ? Ik dacht dat de instelling bij -5 was![]()
[...]
als je hem WA hebt ingesteld en hij haalt die ingestelde temperatuur niet gaat hij na de tijds vertraging bij stoken.
Hoe kan jij nou defrosts hebben in de 15 min draaitijd, ik heb ze zelfs niet als ik tijdens verwarmen naar SWW overschakel en daarna weer naar verwarming.Rol-Co schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:16:
[...]
Ok, vandaar, ik heb hier dan wel 2 of 3 defrosts gehad maar dat is letterlijk anderhalve minuut, ik moet gewoon opletten dat het niet te lang gaat omdat het dan weer langer duurt om die kou uit het cv water te krijgen, hij maakt in die tijd toch 16 graden uitvoer temperatuur.
Nu net 12 kWh verbruik de afgelopen 23 uur.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
[=49096079,noline]Wodan89 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:17[/message]:
[...]
de doel temperatuur. het licht er aan hoe jij hem hebt ingesteld![]()
als je hem WA hebt ingesteld en hij haalt die ingestelde temperatuur niet gaat hij na de tijds vertraging bij stoken.
Ik heb binnen een paar minuten wel 26c, maar vanaf 28c gaat de vloerverwarming aan en dan komt er ijskoud retour waardoor de aanvoertemp ook weer daalt. Als de WP alert is valt het mee, maar soms zit het apparaat te suffen en dan gaat mijn vloerverwarmingpomp pendelen.corsat schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:20:
Ok, duidelijk. Ik heb een delta van 4 tot max 5 graden op aanvoer en retour en aanvoertemp haalt hij zonder problemen, als wp aangaat heb ik bennen enkele minuten 33 graden, ik heb war aanstaan.
[...]
Vaak nog ijs van de vorige run, en dat gaat er als hij uit is niet af als het onder 0 is, dus eerst volgende run op 90% komt er snel meer op waar hij de 45 min overschrijd bij -5 pipe temp en een defrost gaat doen.koevlaas2 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:18:
[...]
Hoe kan jij nou defrosts hebben in de 15 min draaitijd, ik heb ze zelfs niet als ik tijdens verwarmen naar SWW overschakel en daarna weer naar verwarming.
Doet hij geen defrosts of heb je geen defrosts, groot verschil, ik kijk hier naar de unit zelf namelijk. Hij staat hier 1m60 vanaf het huis op de noord kant, misschien is dat het.
Zeker waar, maar het heeft soms ook z'n nadelen. Vandaag is de garage deur geinstalleerd, maar nu blijken de stangen voor de deur naar de hal te komen.koevlaas2 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:17:
[...]
Ik mis een uitwijkcentrum in je huis![]()
Nee, zonder gekheid, mooi he als je bij nieuwbouw alles in een keer kan doen zoals je het zelf wil.
Ik heb 'm op 20cm van de grond aan het huis bevestigd oostzijde. als de zon richting west draait voel je dat het kouder word. Mijn noordkant is in de winter sowieso te koud om daar te klussen, ik zorg dus dat ik hier in Oktober uitgeklust ben.Rol-Co schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:26:
[...]
Vaak nog ijs van de vorige run, en dat gaat er als hij uit is niet af als het onder 0 is, dus eerst volgende run op 90% komt er snel meer op waar hij de 45 min overschrijd bij -5 pipe temp en een defrost gaat doen.
Doet hij geen defrosts of heb je geen defrosts, groot verschil, ik kijk hier naar de unit zelf namelijk. Hij staat hier 1m60 vanaf het huis op de noord kant, misschien is dat het.
Misschien is je buitenunit wat kleiner dan onze Ecodan, dan is je condensor ook kleiner en bevriest sneller.
Perfect bestaat uiteraard niet en over 5 jaar liggen de zaken misschien weer heel anders.Quindor schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:32:
[...]
Zeker waar, maar het heeft soms ook z'n nadelen. Vandaag is de garage deur geinstalleerd, maar nu blijken de stangen voor de deur naar de hal te komen.Maar goed, met een instelling "dat fixen we dan ook wel weer op een manier", komt het allemaal goed en houd je inderdaad iets heel moois over (hopen we
).
Hier zijn er nu ook dingen die we toch anders hadden moeten doen, maar goed er valt mee te leven.
Buiten klussen doe ik niet hoorkoevlaas2 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:32:
[...]
Ik heb 'm op 20cm van de grond aan het huis bevestigd oostzijde. als de zon richting west draait voel je dat het kouder word. Mijn noordkant is in de winter sowieso te koud om daar te klussen, ik zorg dus dat ik hier in Oktober uitgeklust ben.
Misschien is je buitenunit wat kleiner dan onze Ecodan, dan is je condensor ook kleiner en bevriest sneller.
Zou kunnen dat ie kleiner is, of de fan draait harder.
De zondag ging de pelletkachel aan voor de gezelligheid.

[ Voor 7% gewijzigd door crazyharrie op 11-11-2016 23:40 ]
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Waar ik mijn SWW vat 'bruut' voor het raam heb staan staat de buitenunit aan de andere kant, als ik naar buiten kijk kan ik aan het witheidsgehalte van de lamellen zien hoe de zaak ervoor staat.Rol-Co schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:36:
[...]
Buiten klussen doe ik niet hoorik kan hem uit mijn raam zien.
Zou kunnen dat ie kleiner is, of de fan draait harder.
Heb je geen electrisch element ter ondersteuning defrost? blijft er geen ijs achter, werkt prima hier met de 5Kw Pana op dit moment bij -1 (staat ook op noord)Rol-Co schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:26:
[...]
Vaak nog ijs van de vorige run, en dat gaat er als hij uit is niet af als het onder 0 is, dus eerst volgende run op 90% komt er snel meer op waar hij de 45 min overschrijd bij -5 pipe temp en een defrost gaat doen.
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Ik heb hier ook een zubadan 11,2 kw yha staan, en draai constant op 50%.Wodan89 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:44:
[...]
als je SWW gaat maken gaat hij soieso volgas![]()
Daarbij, als je zoveel grond hebt. waarom dan het risico nemen?
Als je die leidingen gewoon echt goed isoleert is dat ook geen enkel bezwaar![]()
ik heb hem niet voor niks verhuis naar diep in de achtertuin
Ook het SWW.
Staat s'nachts uit van 22 tot 9 uur s'ochtends.
Draait dan een lekker lange run van een uur of vier, daarna meestal runs van een uur.
SWW sraat bij mij op 55 graden,, anders gaat het niet goed met mijn huidige thermostaatkranen.
51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.
Ik heb vorig jaar al mijn thermostaten in de kranen vervangen, deze waren wel op na 12 jaar.patrickvanvalen schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:43:
[...]
Ik heb hier ook een zubadan 11,2 kw yha staan, en draai constant op 50%.
Ook het SWW.
Draait dan een lekker lange run van een uur of vier, daarna meestal runs van een uur.
SWW sraat bij mij op 55 graden,, anders gaat het niet goed met mijn huidige thermostaatkranen.
Met 45c nog steeds geen probleem, maar standaard staat m'n vat op 50.
Ik vond daarnet een joekel van een blunder in mijn meetsoftware. Die kon niet overweg met temperaturen tussen de 0 en 1 graad. Dan is het aantal digits wat een DS18 sensor teruggeeft slechts 3 en geen 5 wat het normaal is.
En daar klapte mijn software klaarblijkelijk heel erg hard op.
Kwam er net bij toeval achter. Dacht eerst dat het netwerk niet stabiel was. Dat werkte goed, het probleem zat dieper..
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Elga configuratie stookte het hier vanavond lekker warm, kostte wel wat ondersteuning (0,5m3) van de HR-ketel.Rhaelak schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 20:40:
Even een vraagje tussendoor..ik lees nu van twee mensen dat hun WP het net aan, net niet trekken. Hoe gaat de welbekende WAF of andere varianten mee om?
6kW Pana mono nu in 100% vollast 1800W 57Hz met nog een actuele COP van 3.1,
Warmtecapaciteit valt iets minder terug met 5,5kW dan de fabriek specs. van 5,1kW, maar de COP is wel slechter en wel deze van -7C omdat er meer stroom in gaat dan fabriek specs van 1450W
Kamertemperatuur loopt ook terug, maar ik heb maar 1 van 2 WP's aan
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
en hoe is het op dit moment met de geluidsproductie????Domba schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 00:47:
Buiten -2C met regelmatige defrost,
Blijft geen ijs achter na een defrost hoor, maar na een vorige verwarming run. Met defrost draait hij het om en gaat koelen, dan vliegt het ijs weg kan ik je vertellen, in minder dan een minuut of 2 is hij brand schoon en 20 graden pipe temperatuur, hij staat op 8 graden (lager kan niet) ingesteld en schiet dus door naar 20 graden, ...primaBenEco schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:41:
[...]
Heb je geen electrisch element ter ondersteuning defrost? blijft er geen ijs achter, werkt prima hier met de 5Kw Pana op dit moment bij -1 (staat ook op noord)
Element voor ontdooien heeft hij niet, wel in de compressor bodem en condenswater bak die gaan aan bij 0 graden en kan je goed merken, het onderste stuk vriest veel later in.
Draai hier op 38/39Hz bij -2 op dit moment.Domba schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 00:47:
Buiten -2C met regelmatige defrost,
Warmtecapaciteit valt iets minder terug met 5,5kW dan de fabriek specs. van 5,1kW, maar de COP is wel slechter en wel deze van -7C omdat er meer stroom in gaat dan fabriek specs van 1450W
Kamertemperatuur loopt ook terug, maar ik heb maar 1 van 2 WP's aan
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Leiding diameter aanpassen op iegen houtje moet je nooit doen. Zeker niet om een langere lengte te overbruggen. Liever iets te lange lengtes, dan te grote diameter. De stromingssnelheid van het gas word veel te laag met een grotere diameter en je raakt absoluut vermogen kwijt, zeker in verwarmen.koevlaas2 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:27:
[...]
Ik kan zo'n dubbel kreng hier niet voor de ramen hebben, dacht er voor in de toekomst dus al aan deze aan de schuur te bevestigen.
Ook de olie krijgt geen kans om retour te stromen richting compressor.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Veroordeel niet, verwonder u slechts
[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2016 07:45 ]
Gisteren 22Kwh en verwacht vandaag meer met die koude nacht. De WP staat al een paar uur vol gas te loeien/pruttelen. Heb er mooie grafiekjes vanNo Hands schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 07:18:
Iemand hier die bijhoudt wat de warmtepomp per etmaal ongeveer verbruikt aan stroom?
Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350
Ah, die 9 kW LG is van tweaker kabbie kabbie dus.
Mijn advies was iets genuanceerderGrolsch schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:18:
Waar je niet in moet vergissen is dat je nieuw bouwt. De meeste die hier schrijven zitten niet (no pun) in een goed geisoleerd huis en dat ga je nu merken. Combineer dat met een dalende temperatuur qua lucht, dus een dalend vermogen van de wp en het wordt een stuk moeilijker om de boel warm te houden, laat staan op te warmen.
Je had toch die enorme glaspui, dat is wellicht nog wel een uitdaging qua warmteverlies.
Hier in ieder geval geen probleem, nu draai ik ook een w/w wp en is de bron rond de 10 graden, vanochtend zelfs iets hoger (kennelijk meer grondwater stroming vandaag).
Gisteren is bij mij het huis door de zon iets meer dan een graad opgewarmd en geen wp nodig. Had me inmiddels bedacht dat met zonnige dagen een nachtverlaging van 0.5 graad voldoende was om de wp 's nacht uit te laten en overdag weer op te warmen door de zon. Klokthermostaat aangepast.
Ook hier kom je niet weg met niet verwarmen, maar het verbruik is goed te overzien:

Vandaag weer zon als voorspelling, het is aan het opentrekken buiten, nu nog -1.4, zometeen gaat de zon aan als hoofdverwarming
Ziet er mooi uit, wat was je kamer temperatuur? Verwarm je ook sww ermee?jerh schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 07:54:
[...]
Mijn advies was iets genuanceerder![]()
Waar je niet in moet vergissen is dat je nieuw bouwt. De meeste die hier schrijven zitten niet (no pun) in een goed geisoleerd huis en dat ga je nu merken. Combineer dat met een dalende temperatuur qua lucht, dus een dalend vermogen van de wp en het wordt een stuk moeilijker om de boel warm te houden, laat staan op te warmen.
Je had toch die enorme glaspui, dat is wellicht nog wel een uitdaging qua warmteverlies.
Hier in ieder geval geen probleem, nu draai ik ook een w/w wp en is de bron rond de 10 graden, vanochtend zelfs iets hoger (kennelijk meer grondwater stroming vandaag).
Gisteren is bij mij het huis door de zon iets meer dan een graad opgewarmd en geen wp nodig. Had me inmiddels bedacht dat met zonnige dagen een nachtverlaging van 0.5 graad voldoende was om de wp 's nacht uit te laten en overdag weer op te warmen door de zon. Klokthermostaat aangepast.
Ook hier kom je niet weg met niet verwarmen, maar het verbruik is goed te overzien:
[afbeelding]
Vandaag weer zon als voorspelling, het is aan het opentrekken buiten, nu nog -1.4, zometeen gaat de zon aan als hoofdverwarming
Hier gisteren toch een 12kWh in de wp, ook het zonnetje er op gehad, dat wel maar schakel hem niet uit, wel was het iets minder in verbruik dan De 8e met de vorst.
Vandaag gaat zeker het zelfde worden, niet boeiend omdat het nog niet extreem is en het huis heerlijk, zowel boven als beneden.
Die jaga zijn een soort sniper kachels, je voelt er haast geen warmte af komen maar toch warmt hij de slaapkamers bij.
Buiten op 3-5 meter afstand kan je ik niet meer horen of de compressor loopt, behalve 1 "psst" geluid van 2-3 seconden lang tijdens defrosten en die zal je op 5-8 meter ook nog wel horen zijn met name aan de achterkant, dichterbij hoor je voornameljk de circulatiepomp tijdens defrosten die dan op max draait, niet de lucht stroom of ventilator en met cicrculatiepomp op max is WP tot zeker op 3 meter nog hoorbaarSibelius4 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 01:04:
[...]
en hoe is het op dit moment met de geluidsproductie????
Ik heb mijn monoblocks met de voorkant/uitblaaskant op 31 graden NON en achterkant op ZWZ staan en meest hoorbaar is WP van west tot noord, van noord tot oost valt geluid niet als eerst op, omdat je dan in dan de onbehaaglijke koude luchtstroom staat
Ik heb touwjes aan rooster gebonden om te zien of WP loopt, als vergelijk een plastic strip van 30cm met breedte 2cm en dikte als van een plakband rol in de luchtstroom hangt maakt meer geluid dan de WP zelf
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Buiten op 3-5 meter afstand kan je ik niet meer horen of de compressor loopt, behalve 1 "psst" geluid van 2-3 seconden lang tijdens defrosten en die zal je op 5-8 meter ook nog wel horen, met name aan de achterkant, dichterbij hoor je voornameljk de circulatiepomp tijdens defrosten die dan op max draait, niet de lucht stroom of ventilator en met cicrculatiepomp op max is WP tot zeker op 3 meter nog hoorbaarSibelius4 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 01:04:
[...]
en hoe is het op dit moment met de geluidsproductie????
Ik heb mijn monoblocks met de voorkant/uitblaaskant op 31 graden NON en achterkant op ZWZ staan en meest hoorbaar is WP van west tot noord, van noord tot oost valt geluid niet als eerst op, omdat je dan in dan de onbehaaglijke koude luchtstroom staat
Ik heb touwjes aan rooster gebonden om te zien of WP loopt, als vergelijk een plastic strip van 30cm met breedte 2cm en dikte als van een plakband rol in de luchtstroom hangt maakt meer geluid dan de WP zelf
Dat is bij de ecodan duidelijk anders nu hij vol vermogen staat te draaien. Bij mij is hij goed hoorbaar, zelfs binnen in de kamer naast de buiten unit.Domba schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 08:16:
[...]
Buiten op 3-5 meter afstand kan je ik niet meer horen of de compressor loopt, behalve 1 "psst" geluid van 2-3 seconden lang tijdens defrosten en die zal je op 5-8 meter ook nog wel horen, met name aan de achterkant, dichterbij hoor je voornameljk de circulatiepomp tijdens defrosten die dan op max draait, niet de lucht stroom of ventilator en met cicrculatiepomp op max is WP tot zeker op 3 meter nog hoorbaar
Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350
Bij de pana monoblocs verhoogt de flow van ca 600ltr/uur naar 1000ltr/uur als compressor aangaat dat is eigenlijk hoofdaandeel in het geluid en brom (ik heb beide op een houten draagbalken platdak staan) wat je hoort, ook al sta je ernaast je kunt niet het onderscheidt maken op welk vermogen die nu loopt, als die hoger loopt dan de aller laagste deellast.barteg schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 08:18:
[...]
Dat is bij de ecodan duidelijk anders nu hij vol vermogen staat te draaien. Bij mij is hij goed hoorbaar, zelfs binnen in de kamer naast de buiten unit.
Iets boven de 21 graden. SWW doe ik via (hygiene)zonneboiler met elektrische doorstromer als naverwarming. Dus dat verbruik zit niet in deze cijfers.Rol-Co schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 08:04:
[...]
Ziet er mooi uit, wat was je kamer temperatuur? Verwarm je ook sww ermee?
Hier gisteren toch een 12kWh in de wp, ook het zonnetje er op gehad, dat wel maar schakel hem niet uit, wel was het iets minder in verbruik dan De 8e met de vorst.
Vandaag gaat zeker het zelfde worden, niet boeiend omdat het nog niet extreem is en het huis heerlijk, zowel boven als beneden.
Die jaga zijn een soort sniper kachels, je voelt er haast geen warmte af komen maar toch warmt hij de slaapkamers bij.
En ik heb verder niks geregeld qua settings, klokthermostaat programma. 21 graden voor de winter (nu weer met 0.5 graden nachtverlaging) verwarming en 24 graden in de zomer voor koeling.
Wel een nieuwbouwhuis, zeer goed geisoleerd, met massabouw en 10 hoh vv in het hele huis.
Netjes!jerh schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 08:33:
[...]
Iets boven de 21 graden. SWW doe ik via (hygiene)zonneboiler met elektrische doorstromer als naverwarming. Dus dat verbruik zit niet in deze cijfers.
En ik heb verder niks geregeld qua settings, klokthermostaat programma. 21 graden voor de winter (nu weer met 0.5 graden nachtverlaging) verwarming en 24 graden in de zomer voor koeling.
Wel een nieuwbouwhuis, zeer goed geisoleerd, met massabouw en 10 hoh vv in het hele huis.
Ik moet wel wat settings doen maar heb hem nu bijna dat hij doet wat ik wil
Het huis heeft vvw van 18mm beneden in 3 cirkels 17cm hoh en dus 14 mm vvw in de badkamer. Verder alleen 3 radiatoren boven en 1 in de gang.
Geen sww, daar heb ik een e-boiler voor, werkt prima.
Hier fleur ik dan weer van oppatrickvanvalen schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:43:
[...]
Ik heb hier ook een zubadan 11,2 kw yha staan, en draai constant op 50%.
Ook het SWW.
Ik wil de buitenunit straks neerzetten in de rode circel.

Dat is net de plek waar ik straks nooit kom, en de woonkamer/keuken uit de buurt.
Als ik de WP achter in de tuin neer zet heb ik er zomers weer last van als ik achter in de tuin zit.
Ik neem aan dat de kan waar de waaier heen blaast het meeste geluid hoorbaar is
ps bij mij staan de getallen netjes, maar na posten ziet het er anders uit
7-11-16 188 740 17 14 52
8-11-16 205 797 20 17 57
9-11-16 221 863 19 16 66
10-11-16 233 920 18 12 57
11-11-16 247 976 14 56
No Hands schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 07:18:
Iemand hier die bijhoudt wat de warmtepomp per etmaal ongeveer verbruikt aan stroom?
[ Voor 10% gewijzigd door corsat op 12-11-2016 08:56 ]
Kan ik beamen, met 2000 watt verbruik oftewel volle kracht houd het geluid wel op vanaf drie meter afstand, geen verschil met halve kracht. Oftewel top machientjeDomba schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 08:30:
[...]
Bij de pana monoblocs verhoogt de flow van ca 600ltr/uur naar 1000ltr/uur als compressor aangaat dat is eigenlijk hoofdaandeel in het geluid en brom (ik heb beide op een houten draagbalken platdak staan) wat je hoort, ook al sta je ernaast je kunt niet het onderscheidt maken op welk vermogen die nu loopt, als die hoger loopt dan de aller laagste deellast.
1 PVoutput . Dongen NB
Het valt me op dat ik bij bepaalde toerentallen meer geluid heb binnen, 84% en 67% bijv, gelukkig loopt hij dat hooguit een minuutje.
90% en 48% zijn muisstil.
Verwijderd
Ik denk dat je gelijk hebt, laagste gemiddelde aanvoerT = hoogste COP. Dat spreekt dus voor 24/7. Bijkomend voordeel mnder last van een zere kont ivm billenknijpen.koevlaas2 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 22:57:
[...]
24/7 draaien gaat denk ik je COP omhoog, je kan dan met 32c aanvoer toe.
Kan je vrouw zo hard slaan dan ?Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 11:15:
[...]
Ik denk dat je gelijk hebt, laagste gemiddelde aanvoerT = hoogste COP. Dat spreekt dus voor 24/7. Bijkomend voordeel mnder last van een zere kont ivm billenknijpen.
Heb je al een nacht doorgehaald op 32c ?
Vanmorgen was bij ons de temp minder dan 1c gezakt, de boel voelde gewoon nog lekker warm aan. De WP staat nu op 32c en warmt ons langzaam aan weer op.
[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 12-11-2016 12:06 ]
Nee, de achterkant geeft het meeste geluid bij mij, aan de kant van waar de fan heen blaast krijg je wel een milieurampGrolsch schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 08:51:
[...]
Hier fleur ik dan weer van opWaar woon jij ergens
Ik wil de buitenunit straks neerzetten in de rode circel.
[afbeelding]
Dat is net de plek waar ik straks nooit kom, en de woonkamer/keuken uit de buurt.
Als ik de WP achter in de tuin neer zet heb ik er zomers weer last van als ik achter in de tuin zit.
Ik neem aan dat de kan waar de waaier heen blaast het meeste geluid hoorbaar is
Edit: Ga je in de avonduren koelen dan heb je terrasverwarming als de fan in die richting staat.
[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 12-11-2016 11:29 ]
Hier gewoon 24/7 aan inderdaad, en ik knijp geen billen hoor, heel relaxedVerwijderd schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 11:15:
[...]
Ik denk dat je gelijk hebt, laagste gemiddelde aanvoerT = hoogste COP. Dat spreekt dus voor 24/7. Bijkomend voordeel mnder last van een zere kont ivm billenknijpen.
Jij bent ook niet met Lucia rijker getrouwdRol-Co schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 11:23:
[...]
Hier gewoon 24/7 aan inderdaad, en ik knijp geen billen hoor, heel relaxed
Hier hebben we ook geen klagen en de problemen los ik nog wel op, ik weet namelijk al hoe.
Het is voor in de woonkamer, de buizen moeten van 15 naar 22mm.
Maar nu lees ik in de handleiding dat de buizen kunnen uitzetten en buigen en daardoor minder geschikt kunnen zijn voor "zichtwerk", vooral als de leidingen wat langer zijn.
Bij mij moeten ze 3 meter langs de muur zichtbaar omhoog.
Kent iemand dit probleem?
3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP
Als je dit bedoeld dan zie ik het probleem niet.johnsmith schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 12:45:
Er werd een tijdje geleden gesproken over hep20 flexibele leidingen, die zou ik ook wel willen gebruiken.
Maar nu lees ik in de handleiding dat de buizen kunnen uitzetten en buigen en daardoor minder geschikt kunnen zijn voor "zichtwerk", vooral als de leidingen wat langer zijn.
https://www.installatieva...Mjxxr-So9ACFcG6GwodTF8O7Q
uit de handleiding:
5.16. Buizen bij zichtwerk
Hep2O-buizen zetten uit wanneer de temperatuur stijgt, waar door er een golfvorm in de lengte ontstaat.
Dit kan visueel onacceptabel zijn bij lange zichtbare stukken.
Lange rechte stukken buis in zichtkomen bijnieuwbouw weinig voor,maar soms wel bij renovaties.
Bij buizen in zicht zijn er verschillende mogelijkheden voor een nette afwerking:
Plaats Hep2O-buizen in een omhulling (bijvoorbeeld PVC-U buis of profelen).
Breng bij lange zichtbare buisstukken expansielussen aan.
3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP
Zichtbaar langs de muur moet natuurlijk strak, alles wat flex is word moeilijk om dat mooi strak recht te krijgen.johnsmith schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 12:45:
Er werd een tijdje geleden gesproken over hep20 flexibele leidingen, die zou ik ook wel willen gebruiken.
Met lange stukken bedoelen ze denk ik > 40 meter en dan moet je ze ook opstoken tot > 70cjohnsmith schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 12:59:
Die bedoel ik inderdaad, het zou goed moeten gaan?
uit de handleiding:
5.16. Buizen bij zichtwerk
Hep2O-buizen zetten uit wanneer de temperatuur stijgt, waar door er een golfvorm in de lengte ontstaat.
Dit kan visueel onacceptabel zijn bij lange zichtbare stukken.
Lange rechte stukken buis in zichtkomen bijnieuwbouw weinig voor,maar soms wel bij renovaties.
Bij buizen in zicht zijn er verschillende mogelijkheden voor een nette afwerking:
Plaats Hep2O-buizen in een omhulling (bijvoorbeeld PVC-U buis of profelen).
Breng bij lange zichtbare buisstukken expansielussen aan.
Voor jouw kleine stukje geen probleem.
Mijn installateur wilt een 100L buffer installeren voor een woning met overal vloerverwarming (+- 135 m2). Ik weet niet of dat wel nodig is als er continu op lage temperatuur verwarmt wordt, met af en toe SWW-runs om het 200L vat in de binnenunit op te warmen.
Ter info: warmtepomp voor verwarming + SWW (ERST20C-VM2CS met PUHZ-SHW80 VHAS). Binnenunit heeft een circulatiepomp. Met 100 L buffer heb ik volgens mij juist een extra pomp die het door de (pomploze) verdelers en vloerverwarming moet pompen, of ik moet verdelers mét pomp installeren.
Of denk ik nu verkeerd?
Als je de buis koopt is het mooi recht, maar dan moet je wel een vakman zijn om dit dan zo te houden en toch de voordelen van flexibel te benutten zoals buigen.Rol-Co schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 12:59:
[...]
Zichtbaar langs de muur moet natuurlijk strak, alles wat flex is word moeilijk om dat mooi strak recht te krijgen.
Ander voordeel is dat ze niet geschilderd hoeft te worden, tenzij je zwarte buizen wil.
Hangt een beetje af van de massa van de vloer, maar met 135m2 is dit er m.i. genoeg.Vincm schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:02:
Vraag naar aanleiding van discussie op afgelopen pagina's (continue verwarmen op zo laag mogelijke temperatuur bijv. 32 graden), is er nog wel een buffervat nodig als je continu op lage temperatuur verwarmt?
Mijn installateur wilt een 100L buffer installeren voor een woning met overal vloerverwarming (+- 135 m2). Ik weet niet of dat wel nodig is als er continu op lage temperatuur verwarmt wordt, met af en toe SWW-runs om het 200L vat in de binnenunit op te warmen.
Ter info: warmtepomp voor verwarming + SWW (ERST20C-VM2CS met PUHZ-SHW80 VHAS). Binnenunit heeft een circulatiepomp. Met 100 L buffer heb ik volgens mij juist een extra pomp die het door de (pomploze) verdelers en vloerverwarming moet pompen, of ik moet verdelers mét pomp installeren.
Of denk ik nu verkeerd?
Volgens mij wil Uneto VNI op zeker spelen.
Je kan natuurlijk eerst zonder proberen, het is niet zoveel werk dit later toe te voegen.
Nieuwbouw, 180 mm dikke kanaalplaatvloeren, vloerverwarming, aantal cementdekvloer erop. Geen houten vloeren, aardig wat massa dus. Please elaborate: Heeft de afweging te maken met hoeveel warmte de massa vast kan houden, of juist af makkelijk kan geven (minder massa beter?)koevlaas2 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:07:
[...]
Hangt een beetje af van de massa van de vloer, maar met 135m2 is dit er m.i. genoeg.
Volgens mij wil Uneto VNI op zeker spelen.
Je kan natuurlijk eerst zonder proberen, het is niet zoveel werk dit later toe te voegen.
Verwijderd
Afgelopen week is soortgelijke/zelfde vraag gesteld, even uit mijn hoofd kwam het er op neer dat je 20l per kW in het systeem diende te hebben. Het systeem is dan de waterinhoud van je leidingen welke ongeregeld/altijd open staan. Binnendiameter van je systeemleidingen in het kwadraat maal pi maal de lengte.Vincm schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:02:
Vraag naar aanleiding van discussie op afgelopen pagina's (continue verwarmen op zo laag mogelijke temperatuur bijv. 32 graden), is er nog wel een buffervat nodig als je continu op lage temperatuur verwarmt?
Of denk ik nu verkeerd?
Voor snelle opwarming is minder massa beter, maar veel goed geïsoleerde massa warmt langzaam op en geeft langzaam ook weer af wat het algehele comfort ten goede komt.Vincm schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 14:07:
[...]
Nieuwbouw, 180 mm dikke kanaalplaatvloeren, vloerverwarming, aantal cementdekvloer erop. Geen houten vloeren, aardig wat massa dus. Please elaborate: Heeft de afweging te maken met hoeveel warmte de massa vast kan houden, of juist af makkelijk kan geven (minder massa beter?)
Zit er bijvoorbeeld VV in met isolatieplaten eronder dan heb je minder massa, maar zo als jij het schrijft zit de vloerverwarming met je hele kanaalplaat verbonden en is de massa dus vrij groot.
20 Liter per KW idd, maar -1 liter per m2 altijd openstaande vloerverwarming, geregelde vloerverwarming m2 tellen niet mee.Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 14:10:
[...]
Afgelopen week is soortgelijke/zelfde vraag gesteld, even uit mijn hoofd kwam het er op neer dat je 20l per kW in het systeem diende te hebben. Het systeem is dan de waterinhoud van je leidingen welke ongeregeld/altijd open staan. Binnendiameter van je systeemleidingen in het kwadraat maal pi maal de lengte.
Mijn som kwam op nihil uit en ik heb dan ook geen buffervat.
Stel 10 KW WP en 135m2 niet nageregelde VV = 200L- 135L = 65L maar voor inverters neem je het minimale vermogen van de WP dus dan krijg je 5x20= 100 L - 135= -35L
[ Voor 16% gewijzigd door koevlaas2 op 12-11-2016 14:24 ]
Altijd openstaand en ongeregeld betekent dan ook geen verschillende zones in zijn geheel of per verdeler (ik heb er één voor begane grond en één voor 1e en 2e verdieping samen), alleen maar aan/uit. Dat klinkt dan weet niet heel duurzaam meer omdat je altijd je hele woning moet verwarmen, inclusief de ruimtes die je niet gebruikt...
8 kW * 20 liter = minimaal 160 liter minus 50 liter (begane grond is 50 m2 die altijd open staat) in het systeem. Mijn aannemer was onduidelijk over het legplan van de vloerverwarming dus dat wordt vervolgd.
[ Voor 3% gewijzigd door Vincm op 12-11-2016 14:54 ]
Volgens mij kan je 1 verdieping wel dicht zetten, je hebt genoeg vloerbuffer op de overige 2 verdiepingen.Vincm schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 14:27:
Aha! Klinkt logisch! Klinkt aan de ene kant vreemd in combinatie met een hogere gewenste temperatuur in bijvoorbeeld de badkamer, aan de andere kant klinkt het niet vreemd omdat je bij geregelde v.v. alleen het aantal liters dat minimaal in gebruik is mee kan tellen.
Altijd openstaand en ongeregeld betekent dan ook geen verschillende zones in zijn geheel of per verdeler (ik heb er één voor begane grond en één voor 1e en 2e verdieping samen), alleen maar aan/uit. Dat klinkt dan weet niet heel duurzaam meer omdat je altijd je hele woning moet verwarmen, inclusief de ruimtes die je niet gebruikt...
8 kW * 20 liter = minimaal 160 liter in het systeem. Mijn aannemer was onduidelijk over het legplan van de vloerverwarming dus dat wordt vervolgd.
De PUHZ-SHW80VHA kan terugmoduleren tot 4.5 kW, dus 4.5 kW * 20 = 90 liter minus het aantal vierkante dat altijd openstaat indien aan (= begane grond, ongeveer 50 m2). Dan moet er dus 40 liter in de vloerverwarming begane grond zitten? Dat haal ik sowiesoDit geld ook voor een modulerende warmtepomp: neem daar voor inhoud bepaling het minimaal modulatie vermogen.
Edit: Verkeerd begrepen, had het altijd openstaande gedeelte er in bovenstaande berekening twee keer afgetrokken. Er moet dus 90 liter in het systeem zitten dat altijd aan staat. Dat zit niet in de begane grond dus dan zal ik er minimaal nog een verdieping bij moeten betrekken (zoals koevlaas2 zegt, die heeft mijn plattegrond gezien).
[ Voor 31% gewijzigd door Vincm op 12-11-2016 15:00 ]
Je badkamer staat er misschien ook altijd bij aan, kan je die er ook nog bijtellen.Vincm schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 14:53:
Lees net op warmtepomp-weetjes dat je bij een modulerende warmtepomp uit kan gaan van het minimale vermogen dat de warmtepomp levert.
[...]
De PUHZ-SHW80VHA kan terugmoduleren tot 4.5 kW, dus 4.5 kW * 20 = 90 liter minus het aantal vierkante dat altijd openstaat indien aan (= begane grond, ongeveer 50 m2). Dan moet er dus 40 liter in de vloerverwarming begane grond zitten? Dat haal ik sowieso
Edit: Verkeerd begrepen, had het altijd openstaande gedeelte er in bovenstaande berekening twee keer afgetrokken. Er moet dus 90 liter in het systeem zitten dat altijd aan staat. Dat zit niet in de begane grond dus dan zal ik er minimaal nog een verdieping bij moeten betrekken (zoals koevlaas2 zegt, die heeft mijn plattegrond gezien).
Ik denk dat je die 40 liter wel achterwege kan laten en anders maak je het zo dat het buffervat er makkelijk tussen kan.
ER MOET EEN MINIMAAL AANTAL LITERS WATER IN HET SYSTEEM ZITTEN VOOR DE ECODANSVincm schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 14:53:
Lees net op warmtepomp-weetjes dat je bij een modulerende warmtepomp uit kan gaan van het minimale vermogen dat de warmtepomp levert.
[...]
De PUHZ-SHW80VHA kan terugmoduleren tot 4.5 kW, dus 4.5 kW * 20 = 90 liter minus het aantal vierkante dat altijd openstaat indien aan (= begane grond, ongeveer 50 m2). Dan moet er dus 40 liter in de vloerverwarming begane grond zitten? Dat haal ik sowieso
PUHZ-SW45 17 LTR
PUHZ-SW40 17 LTR
PUHZ-SW50 22 LTR
PUHZ-SW75 32 LTR
PUHZ-SHW80 34 LTR
PUHZ-SHW112 48 LTR
dus waar jullie al die liters water weg halen weet ik niet, dit staat gewoon in het boekje
zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij
Klopt, maar stop 32 liter in een speciekuip en laat een 7,5 KW z'n werk doen, mooi dat ie gaat pendelen.Boerm schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 16:07:
[...]
ER MOET EEN MINIMAAL AANTAL LITERS WATER IN HET SYSTEEM ZITTEN VOOR DE ECODANS
PUHZ-SW45 17 LTR
PUHZ-SW40 17 LTR
PUHZ-SW50 22 LTR
PUHZ-SW75 32 LTR
PUHZ-SHW80 34 LTR
PUHZ-SHW112 48 LTR
dus waar jullie al die liters water weg halen weet ik niet, dit staat gewoon in het boekje
Liters zeggen niet alles
ik heb een 5 kw op 30 ltr, een 7,5 kw op 35 ltr en een zubadan 8kw op 35 ltr draaien, geen van de 3 units pendeltkoevlaas2 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 16:10:
[...]
Klopt, maar stop 32 liter in een speciekuip en laat een 7,5 KW z'n werk doen, mooi dat ie gaat pendelen.
Liters zeggen niet alles
wel zorgen dat alle retours van de vloerverdeler dezelfde temp hebben
[ Voor 8% gewijzigd door Boerm op 12-11-2016 16:15 ]
zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij
Ik neem aan dat je ook afgifte hebt, die ontbreekt in je speciekuip.Boerm schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 16:13:
[...]
ik heb een 5 kw op 30 ltr, een 7,5 kw op 35 ltr en een zubadan 8kw op 35 ltr draaien, geen van de 3 units pendelt
Maar ik ben ook van mening geen buffervat nodig.
Allemaal aangesloten op v.v. of andere LTV (welke temperatuur?) zonder enige vorm van buffer?Boerm schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 16:13:
[...]
ik heb een 5 kw op 30 ltr, een 7,5 kw op 35 ltr en een zubadan 8kw op 35 ltr draaien, geen van de 3 units pendelt
wel zorgen dat alle retours van de vloerverdeler dezelfde temp hebben
de 8kw zubadan heeft een 4 groeps verdeler en nog 5 Enkelplaats radiatoren, de retour van de radiatoren tezamen moet ook dezelfde temp hebben als de retour van de vloerverdelerVincm schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 16:16:
[...]
Allemaal aangesloten op v.v. of andere LTV (welke temperatuur?) zonder enige vorm van buffer?
de 7,5 kw heeft een 6 groeps verdeler en 3 kleine radiatoren
geen buffer
Bij mij komt er best wel koud terug van de vloerverdeler en warmer van de radiatoren, waarom zou dit gelijk moeten zijn ?Boerm schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 16:22:
[...]
de 8kw zubadan heeft een 4 groeps verdeler en nog 5 Enkelplaats radiatoren, de retour van de radiatoren tezamen moet ook dezelfde temp hebben als de retour van de vloerverdeler
wp reageert op retour temperatuur, als je ongelijke temperaturen hebt ,werkt het niet goedkoevlaas2 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 16:24:
[...]
Bij mij komt er best wel koud terug van de vloerverdeler en warmer van de radiatoren, waarom zou dit gelijk moeten zijn ?
[ Voor 9% gewijzigd door Boerm op 12-11-2016 16:29 ]
Is de retour kouder geeft de WP gas, indien mogelijkBoerm schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 16:26:
[...]
wp reageert op retour temperatuur, als je ongelijke temperaturen hebt ,werkt het niet goed
Maar gelijk aan elkaar hoeft de boel niet te zijn.
dat denk je , probeer het maar, waterzijde inregelen heeft zich al bewezen,koevlaas2 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 16:34:
[...]
Is de retour kouder geeft de WP gas, indien mogelijk![]()
Maar gelijk aan elkaar hoeft de boel niet te zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Boerm op 12-11-2016 16:37 ]
Dit topic is gesloten.
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic