Oeps.... onderstaande net in het lucht-lucht topic geplaatst.. nu op de juiste plaats:
Tot een week geleden wilde ik een CV ketel gebruiken om de begane grond en de warm water voorziening van mijn woning te gaan verzorgen, en toen kwam ik dit topic tegen. Nu overweeg ik om in plaats van een gas-ketel één of twee nieuwe warmtepompen aan te schaffen.
Situatieschets:
Vrijstaande woning van voor 1900 met steens muren zonder isolatie, en enkel glas. Begane grond +- 80m2 1e verdieping +-50m2. Tot voor kort drie gaskachels...
Voor mijn eerste verdieping heb ik al een Mitsubishi multi-split lucht-lucht installatie aan laten leggen vorig jaar, en heb ik voorzetwanden en dakisolatie geplaatst. R waarde 3.6.
Voor de begane grond ga ik ook voorzetwanden (R3.6), vloerisolatie (R4.0) en Hr++ glas plaatsen. Daarnaast staat er een aanbouw op de planning van ongeveer 20m2 met een vergelijkbare isolatiewaarde. Dus totaal 100m2 woonoppevlakte welke ik wil voorzien van lage temperatuur vloerverwarming.
De nieuwe mechanische ventilatie voor badkamer, toilet en keuken wil ik uit laten in de warmtepomp buitenunit (tips zijn welkom!)
Ik heb na het uitvoerig lezen een aantal zaken waar ik niet uitkom:
1. Waarom kiezen jullie er veelal voor om een aparte boiler naast de lucht-water warmtepomp te hangen, terwijl er ook modellen van Mitsubishi zijn met een ingebouwde 200 liter boiler zoals model ehst20c-vm2c.?
https://www.instaladorate...sw75vha-ehst20c-vm2c.html
2. Aangezien de woning voorheen alleen een paar kleine gaskachels had heb ik geen idee hoeveel vermogen warmtepomp ik nodig heb om mijn begane grond te verwarmen. Is er een manier om dit te berekenen?
3. Ik heb voldoende ruimte naast mijn huis om meerdere buitenunits te plaatsen zonder dat ik (of iemand anders) hier last van heeft.
Als ik bijvoorbeeld een 5kw unit gebruik voor de tapwater voorziening (variant met ingebouwde boiler) die ook het huis warm stookt in het voor en najaar, en daarnaast in cascade een 7.5kw unit (zonder boiler) die ik slechts in de winter inschakel voor de koude dagen, dan heb ik een oplossing die veel verder terug kan moduleren dan een 12.5kw variant. Wat denken jullie van een dergelijke setup?