Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 173 Laatste
Acties:
  • 607.969 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-06 20:28
alberthakvoort schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 11:21:
Probleem blijft dat gemiddelde gebruiker geen idee is wat normaal qua verbruik is. Een CV ketel die 2000 kuub gebruikt is ook normaal.. Totdat je hoort dat je buren maar 1000 gebruikt..

En dan nog halen de meeste mensen hun schouders op... Die paar euro per maand.....
ja, dat is een probleem als je energie financieel benadert. Als ik vrienden vraag naar hoeveel aardgas ze gebruiken per jaar wordt het stil. Het vervelende is dat bij toepassen van WP het aardgas aanzienlijk daalt, maar elektriciteit stijgt. Een inschatting sommetje over de echte besparing kunnen ze gewoon niet maken.
Zouden zo op een display een COP zien die erg laag is, dan trekken ze denk ik wel aan de bel. Want het begrip COP is nog wel uit te leggen, zelfs bij juristen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-06 19:54
Tomexergie schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 13:43:
[...]

ja, dat is een probleem als je energie financieel benadert. Als ik vrienden vraag naar hoeveel aardgas ze gebruiken per jaar wordt het stil. Het vervelende is dat bij toepassen van WP het aardgas aanzienlijk daalt, maar elektriciteit stijgt. Een inschatting sommetje over de echte besparing kunnen ze gewoon niet maken.
Zouden zo op een display een COP zien die erg laag is, dan trekken ze denk ik wel aan de bel. Want het begrip COP is nog wel uit te leggen, zelfs bij juristen.
Zelfs dan helaas nog niet...

Laatst met iemand een gesprekje, die betaalde per maand € 300,--. Toen ik zei dat ik slecht € 10,-- per maand betaalde was de reactie :

- De kachel staat zeker op 10 graden
- Je hebt geen kinderen
- Je gaat nooit in bad
- Je doucht maar 1x per week

En vervolgens veranderd er niets... Mensen zijn gewoonte dieren.. ook in het betalen van de energie rekening..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Moet je eens vertellen dat je per jaar 200 euro krijgt van verkoop stroom, dan verklaren ze je voor gek

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

alberthakvoort schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 17:30:
[...]

Laatst met iemand een gesprekje, die betaalde per maand € 300,--. Toen ik zei dat ik slecht € 10,-- per maand betaalde was de reactie :

- Je hebt geen kinderen
- Je gaat nooit in bad

En vervolgens veranderd er niets... Mensen zijn gewoonte dieren.. ook in het betalen van de energie rekening..
Nog geen:
Ah, die zonnepanelen verdien je nooit terug
Een warmtepomp kan niet in ons huis.
Ah ik betaal maar 80,- per maand aan gas of zoiets, ik weet het niet precies.
Ze gaan nog wel eens wat doen dat je weer moet betalen voor die zonnepanelen hoor.
Enz enz

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:46
[...]

- Je hebt geen kinderen
- Je gaat nooit in bad

Kom ik er maar bekaaid vanaf met m'n € -16,- (min 16) per maand :)
Mensen tikken lachend € 300,- p/m af en zijn er nog trots op ook 8)7

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 18:44:
[...]

Kom ik er maar bekaaid vanaf met m'n € -16,- (min 16) per maand :)
Mensen tikken lachend € 300,- p/m af en zijn er nog trots op ook 8)7
Kamp moet energie gewoon 10x zo duur maken, dan daalt de CO2 emissie snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Tomexergie schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 18:57:
[...]

Kamp moet energie gewoon 10x zo duur maken, dan daalt de CO2 emissie snel.
Is met roken ook maar gedeeltelijk gelukt.
10 x zo dure energie dan loont het om bijv. een aggregaat te laten draaien en dan zijn we nog verder van huis.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-02-2024
[...]

- Je hebt geen kinderen
- Je gaat nooit in bad

exact de reactie op mijn werk bij mensen. Totdat ik zei dat ik over een periode van 4 jaar de hypotheekrente naar 1,65% heb gekregen (moneyou) en geen Gas/Elec meer betaal door combinatie warmtepomp+zonnecellen. M.a.w. vrijstaand wonen voor een prijs die de helft lager ligt dan mijn studentenwoning...

en toen werd het toch wel even stil en kwamen de vragen.... gecorrigeerd voor graaddagen is de Elga 41% goedkoper (mijn specifieke opstelling+regeling) en de Ecodan op WAR 54%. Maw nergens spijt van tot nu toe en zowel Elga's (Qurrent) als Ecodans alsook Pana's zijn allemaal prima producten moet goede resultaten.

Mensen zijn inderdaad gewoontedieren en wellicht niet altijd volledig geïnformeerd, maar als je dan hun aandacht kan vangen en kan toelichten hoe ze het moeten doen en wat de potentiele besparing is (en die kun je redelijk snel voorrekenen door gas *67 cent te doen en gas*2*17 cent) dan heb je hun aandacht wel.

ontopic:
ik loop 30 kwh voor op vorig jaar maar het is nu ook al een stuk kouder.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 19:02:
[...]

1) en toen werd het toch wel even stil en kwamen de vragen.... gecorrigeerd voor graaddagen is de Elga 41% goedkoper (mijn specifieke opstelling+regeling) en de Ecodan op WAR 54%.

2)Maw nergens spijt van tot nu toe en zowel Elga's (Qurrent) als Ecodans alsook Pana's zijn allemaal prima producten moet goede resultaten.

ontopic:
ik loop 30 kwh voor op vorig jaar maar het is nu ook al een stuk kouder.
1) Je bent met je conclusies over Ecodan wel erg snel. Je mist nog veel meetpunten Tb<5C en jouw energiemeter geeft 10% te weinig aan.
2) Als er dan ook nog deskundige installateurs zijn krijgen die producten goede resultaten. Mijn zwager wil ook een WP( 10kW) (Geen techneut) . Ben bang dat ik er voor ga opdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Tomexergie schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 19:18:
[...]

1) Je bent met je conclusies over Ecodan wel erg snel. Je mist nog veel meetpunten Tb<5C en jouw energiemeter geeft 10% te weinig aan.
2) Als er dan ook nog deskundige installateurs zijn krijgen die producten goede resultaten. Mijn zwager wil ook een WP( 10kW) (Geen techneut) . Ben bang dat ik er voor ga opdraaien.
Ik ben inderdaad positief. maar zeg nu zelf. we hebben nu de vuistregel 1 m3 gas = 2 kwh elektriciteit wel aangetoond. Zolang een kuub gas 64 cent kost en een kwh 17 cent ben je dief van eigen portemonnee als je het niet doet.

daarnaast (en ook niet onbelangrijk)

verwarmd een warmtepomp op lage temp en lang. met name dit laatste argument is natuurlijk heerlijk met vloerverwarming. Zo heb je de hele dag lekker warmte vloer... Heb hier toen het buiten 3 graden was lekker op blote voeten binnen gelopen. Comfort is toch wel heel erg lekker. Ik zou in alle eerlijkheid niet eens terug willen naar de ketel. Het enige maar dan ook echt enige nadeel is het geluid en de koude luchtstroom uit de buitenunit (hij staat hier op plat dak en dit hoor je als je in de ruimte eronder staat).

om te antwoorden op je Tb<5 -> van de 2972 (verwarmings)dagen over de periode 2000-2013 vielen 1000 dagen tussen de 5-8 graden en 2550 dagen tussen de 0-14 graden. Het gedeelte 5-14 graden heb ik nu wel gezien (oké het was geen duurtest) dus ik durf nu best al een voorlopige conclusie te trekken. living on the edge >:)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rationeel
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-06 23:04
Oeps.... onderstaande net in het lucht-lucht topic geplaatst.. nu op de juiste plaats:

Tot een week geleden wilde ik een CV ketel gebruiken om de begane grond en de warm water voorziening van mijn woning te gaan verzorgen, en toen kwam ik dit topic tegen. Nu overweeg ik om in plaats van een gas-ketel één of twee nieuwe warmtepompen aan te schaffen.

Situatieschets:
Vrijstaande woning van voor 1900 met steens muren zonder isolatie, en enkel glas. Begane grond +- 80m2 1e verdieping +-50m2. Tot voor kort drie gaskachels...
Voor mijn eerste verdieping heb ik al een Mitsubishi multi-split lucht-lucht installatie aan laten leggen vorig jaar, en heb ik voorzetwanden en dakisolatie geplaatst. R waarde 3.6.
Voor de begane grond ga ik ook voorzetwanden (R3.6), vloerisolatie (R4.0) en Hr++ glas plaatsen. Daarnaast staat er een aanbouw op de planning van ongeveer 20m2 met een vergelijkbare isolatiewaarde. Dus totaal 100m2 woonoppevlakte welke ik wil voorzien van lage temperatuur vloerverwarming.
De nieuwe mechanische ventilatie voor badkamer, toilet en keuken wil ik uit laten in de warmtepomp buitenunit (tips zijn welkom!)

Ik heb na het uitvoerig lezen een aantal zaken waar ik niet uitkom:

1. Waarom kiezen jullie er veelal voor om een aparte boiler naast de lucht-water warmtepomp te hangen, terwijl er ook modellen van Mitsubishi zijn met een ingebouwde 200 liter boiler zoals model ehst20c-vm2c.?
https://www.instaladorate...sw75vha-ehst20c-vm2c.html

2. Aangezien de woning voorheen alleen een paar kleine gaskachels had heb ik geen idee hoeveel vermogen warmtepomp ik nodig heb om mijn begane grond te verwarmen. Is er een manier om dit te berekenen?

3. Ik heb voldoende ruimte naast mijn huis om meerdere buitenunits te plaatsen zonder dat ik (of iemand anders) hier last van heeft.
Als ik bijvoorbeeld een 5kw unit gebruik voor de tapwater voorziening (variant met ingebouwde boiler) die ook het huis warm stookt in het voor en najaar, en daarnaast in cascade een 7.5kw unit (zonder boiler) die ik slechts in de winter inschakel voor de koude dagen, dan heb ik een oplossing die veel verder terug kan moduleren dan een 12.5kw variant. Wat denken jullie van een dergelijke setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-06 19:54
1) Met een gezin kan 200 liter te weinig zijn. Ook kon ik de versie met ingebouwde boiler niet kwijt op de zolder.

2) Verliesberekening laten maken.

3) Kan een oplossing zijn, maar ligt er weer aan hoeveel vermogen je huis nodig heeft. Misschien is een 8kW dan bv beter geschikt. Maar zonder "echte" data is het dikkoek kijken.

Krijg of heb je vloerverwarming?

[ Voor 5% gewijzigd door alberthakvoort op 25-10-2016 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-06 21:15
develdonk schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 19:49:
[...]

Ik ben inderdaad positief. maar zeg nu zelf. we hebben nu de vuistregel 1 m3 gas = 2 kwh elektriciteit wel aangetoond. Zolang een kuub gas 64 cent kost en een kwh 17 cent ben je dief van eigen portemonnee als je het niet doet.
Ik vind dat toch wel heel voorbarig. De steekproef van gebruikers is wel heel klein en zeker niet representatief. Het vervelende ervan vind ik dat op deze manier dit een soort wijsheid wordt, die slecht onderbouwd is. Ik zag iemand van hier ook al op het ecologie forum met een tabeltje komen en heel hard roepen dat dit de waarheid was.

Volgens mij is het enige wat is aangetoond dat in bepaalde huizen een wp een goed middel kan zijn om voor verwarming te verschuiven van gas naar elektra. Op dit moment lijkt het erop dat dit voordelig uitvalt. Maar er zijn zeker beperkingen, zie degene die zich hier van de week met een cop van 1.1 meldde.

Enige voorzichtigheid lijkt me dus wel op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
jerh schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 20:27:
[...]

Ik zag iemand van hier ook al op het ecologie forum met een tabeltje komen en heel hard roepen dat dit de waarheid was.
It was me :*)

Excessen zijn er altijd.

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 25-10-2016 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
[...]

Ik vind dat toch wel heel voorbarig. De steekproef van gebruikers is wel heel klein en zeker niet representatief. Het vervelende ervan vind ik dat op deze manier dit een soort wijsheid wordt, die slecht onderbouwd is. Ik zag iemand van hier ook al op het ecologie forum met een tabeltje komen en heel hard roepen dat dit de waarheid was.

Volgens mij is het enige wat is aangetoond dat in bepaalde huizen een wp een goed middel kan zijn om voor verwarming te verschuiven van gas naar elektra. Op dit moment lijkt het erop dat dit voordelig uitvalt. Maar er zijn zeker beperkingen, zie degene die zich hier van de week met een cop van 1.1 meldde.

steekproef klein = eens
populatie niet representatief = eens
mogelijke type 1 fout = eens
voorbarig = (zeer) oneens

heb nu zoveel handleidingen doorgespit met cop tabellen dat het voor mij een feit is dat iedere warmtepomp op een cop = 4 moet draaien voor ruimteverwarming die correct aangesloten is.

Ik ben het overigens helemaal met je eens dat er natuurlijk randvoorwaarden zijn:
-lage temp afgiftesysteem (zeg tot een graad of 30-35)
-met name in beginfase (zeg eerste maand) wel even monitoren of de instellingen kloppen en er moet dan gefinetuned worden.

en een cop 1.1.... om in statistiek termen te blijven: je hebt er altijd die buiten de 2 SD vallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:42
develdonk schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 20:44:
[...]
en een cop 1.1.... om in statistiek termen te blijven: je hebt er altijd die buiten de 2 SD vallen ;)
Was toch een COP tov een EPC berekening opgesteld door die belang had bij verkoop van de woningen en niet door warmte meter gemeten waarde of tov van een eerder gas verbruik?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[quote]Rationeel schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 19:58:

1. Waarom kiezen jullie er veelal voor om een aparte boiler naast de lucht-water warmtepomp te hangen, terwijl er ook modellen van Mitsubishi zijn met een ingebouwde 200 liter boiler zoals model ehst20c-vm2c.?
https://www.instaladorate...sw75vha-ehst20c-vm2c.html

quote]

Tja, met dat probleem zit ik ook. Een combi warmtepomp L/W met boiler levert onvoldoende hoge temperatuur omdat het werkmiddel R410A is (Kritische temp 71C). Daarmee blijf je onder de legionella grens en moet je elektisch of met gas naverwarmen. Ik wacht op een WP met R134A die gemakkelijk 65C kan halen voor tapwater.
Ideaal zou zijn als er WP's komen met dubbele compressor in cascade met R32 voor de lage temp. en R134A voor de boiler en hoge temperaturen. Dit ook vanwege GWP(Global Warming Potential) die bij R410A equivalent met het gebruik van 1200 m3 aardgas , R134A 400m3 en R32 300 m3.
Ik denk dat R410A binnenkort verboden gaat worden want er zijn al binnen EU besprekingen over.
In feite zijn alle L/W warmtepompen die nu verkocht worden eigenlijk al verouderd , ook mij Elgaatje.
De fabrikaten van AC en WP' lopen achter, alleen Daikin gebruikt R32.
In gooi dit maar even in de groep, er zal wel veel commentaar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik ben het er mee eens dat een hybride warmtepomp in elk huis meerwaarde heeft, maar ook dat warmtemeters wenselijk zijn.
Het liefst met een rood knipperlampje met irritante piep als de sCOP onder de (pakweg) 3 duikt ;)
Juist omdat bij een warmtepomp niet elk jaar een techneut komt kijken.

Iets heel anders, mijn nieuwbouwhuis wordt anno 2018 met gasketel geleverd.
Dat gaan we natuurlijk snel ongedaan maken.
Ik dacht aan een monobloc in de zijtuin, dan kom ik via de kruipruimte zo bij de vloerverwarmingverdeler.
Warm water kan dan met een warmtepompboiler+3fase naverwarmer op zolder direct op de leidingen van de gasketel en de dakdoorvoer van de ketel gebruiken. Er is een aparte technische ruimte op zolder voorzien en er is nergens een radiator.
Dit is het plan voor minimale impact en maximaal DIY :)
Grote vraag voor mij is of het realistisch is om een warmtepompboiler aan te sluiten op 80 mm buisjes, al is het maar 50 cm.
Dat wordt met 100m³/u al snel 6 meter per seconde :X
Alternatief is natuurlijk fatsoenlijke dakdoorvoeren maken en/of combineren met de mechanische ventilatie (er is nog geen balansventilatie voorzien).
Wat zouden jullie doen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-05 10:36
Oei, het buffervat past niet...
Door omstandigheden nog niet aan de installatie toegekomen en nu kom ik erachter dat het buffervat te groot (lees: hoog) is.
De zonnecollectoren staan toch ook nog niet, dus de ecodan moet eerst maar zonder buffervat rechtstreeks op de vloerverwarming.
Dan koppel ik later de collectoren/buffervat wel in :-)

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Stoofie schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 21:28:
Oei, het buffervat past niet...
Door omstandigheden nog niet aan de installatie toegekomen en nu kom ik erachter dat het buffervat te groot (lees: hoog) is.
De zonnecollectoren staan toch ook nog niet, dus de ecodan moet eerst maar zonder buffervat rechtstreeks op de vloerverwarming.
Dan koppel ik later de collectoren/buffervat wel in :-)
Hoe ga je dit later realiseren als e.e.a. niet past ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-06 00:45
detim schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 22:44:
Ik lees hier nu al een tijdje mee en vind het allemaal erg interessant.
Zo interessant dat ik overweeg een hybride warmtepomp aan te schaffen.

Op dit moment heb ik een Nefit hr ketel van 16 jaar oud. Zodra ik een wp plaats lijkt het me een goede keuze om deze ook al gelijk te vervangen.

Om deze reden zit ik te twijfelen tussen een Elga en een losse ketel, maar heb mijn oog ook laten vallen op een Daikin/Intergas hybride wat me een erg mooi systeem lijkt.

In mijn huis heb ik in de woonkamer vloerverwarming die goed werkt met een aanvoertemperatuur van 35 graden, echter heb ik een kantoortje met een oude radiator die ongeveer 65 graden nodig heeft om deze ruimte warm te krijgen. In de badkamer hetzelfde verhaal. Op termijn wil ik deze radiatoren gaan vervangen door Jagas zodat alles op lage temperatuur gaat werken.

Echter heb ik nu de volgende vragen waar ik niet uitkom voor mijn huidige setup:
- verlaagt een wp automatisch de aanvoertemperatuur als hij maar weinig hoeft te stoken? Dus stel ik gebruik alleen de vloerverwarming en draai de radiatoren dicht, gaat hij dan op 35 graden draaien?
- als ik een hoge temperatuur nodig heb voor mijn ouderwetse radiator, is het dan zo dat de wp hem bijvoorbeeld naar 40 graden stookt en de cv er nog 25 graden bijstookt of hoe moet ik dit zien?
- is een hybride wp überhaupt interessant als ik soms 65 graden aanvoer nodig heb?

Vast bedankt!
Is er misschien iemand die nog een antwoord heeft op mijn onderste 2 vragen?
Vast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
detim schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 21:41:
[...]

Is er misschien iemand die nog een antwoord heeft op mijn onderste 2 vragen?
Vast bedankt! :)
Volgens mij zijn deze vragen al beantwoord:

1: Nee, bij grote warmtevraag laat de WP het stokje vallen en de Gasketel gaat aan, eerst verwarmen naar +40c door de WP zit er dus niet in.

2: Voor de hapslap uurtjes kan een WP natuurlijk wel een flink gat in je gasverbruik slaan.

Waarom heb je soms 65c aanvoer nodig, als je maar lang genoeg +36c draait dan word het over het algemeen ook wel warm. Sowieso is het bij een WP verstandig het gasverbruik/warmtebehoefte zoveel mogelijk te beperken dmv isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 21:47:
[...]

Volgens mij zijn deze vragen al beantwoord:

1: Nee, bij grote warmtevraag laat de WP het stokje vallen en de Gasketel gaat aan, eerst verwarmen naar +40c door de WP zit er dus niet in.

2: Voor de hapslap uurtjes kan een WP natuurlijk wel een flink gat in je gasverbruik slaan.

Waarom heb je soms 65c aanvoer nodig, als je maar lang genoeg +36c draait dan word het over het algemeen ook wel warm. Sowieso is het bij een WP verstandig het gasverbruik/warmtebehoefte zoveel mogelijk te beperken dmv isolatie.
Dank voor je antwoord!

Stel ik neem dus een hybride WP en er is een ruimte die 60 graden aanvoer nodig heeft om op temperatuur te blijven, dan heeft een WP, ook een hybride totaal geen nut?

Of gaat hij bijvoorbeeld als het warm genoeg is van 60 via de gasketel naar 40 via de wp en als het te hard afkoelt weer naar de gasketel? Of blijft de aanvoertemperatuur altijd gelijk? (Past hij dit aan bij moduleren?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
detim schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 21:56:
[...]

Dank voor je antwoord!

Stel ik neem dus een hybride WP en er is een ruimte die 60 graden aanvoer nodig heeft om op temperatuur te blijven, dan heeft een WP, ook een hybride totaal geen nut?

Of gaat hij bijvoorbeeld als het warm genoeg is van 60 via de gasketel naar 40 via de wp en als het te hard afkoelt weer naar de gasketel? Of blijft de aanvoertemperatuur altijd gelijk? (Past hij dit aan bij moduleren?)
Kan je die ruimte beter voorzien van een groter afgifte lichaam. Je WP krijgt met 60c aanvoer te grote retour temperaturen waardoor deze in storing gaat als je toch deze zou proberen te gebruiken.

Aanvoer temp is variabel, maar wel binnen de 25 -- 40c
Zelf draai ik met mijn orginele gasketel setup op een WP met 32c aanvoer en het is hier nu rond de 20,6c bij 6c buiten. Een HT systeem LT inzetten hoeft niet altijd niet te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:01:
[...]

Kan je die ruimte beter voorzien van een groter afgifte lichaam. Je WP krijgt met 60c aanvoer te grote retour temperaturen waardoor deze in storing gaat als je toch deze zou proberen te gebruiken.

Aanvoer temp is variabel, maar wel binnen de 25 -- 40c
Zelf draai ik met mijn orginele gasketel setup op een WP met 32c aanvoer en het is hier nu rond de 20,6c bij 6c buiten. Een HT systeem LT inzetten hoeft niet altijd niet te werken.
Geldt dit ook voor een hybride?
Daikin adverteert namelijk dat het op het bestaande HT systeem kan worden aangesloten en Elga volgensmij ook echter vraag ik me dan af wat de rol van de WP is als de aanvoer 60 of hoger moet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
detim schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:12:
[...]

Geldt dit ook voor een hybride?
Daikin adverteert namelijk dat het op het bestaande HT systeem kan worden aangesloten en Elga volgensmij ook echter vraag ik me dan af wat de rol van de WP is als de aanvoer 60 of hoger moet zijn
Dat klopt, als het de WP te 'heet' onder de voeten word word de gasketel aangeschakeld zodat je je warmte altijd krijgt.
Bij mij staat de gasketel uit en mijn WP is solo aan het werk, gaskraan is ook dicht. Maar ik heb het voor het geval dat nog wel in huis.

Hybride opstellingen kan je ook solo aansluiten en dan heb je zelf in de hand wanneer je overschakelt naar de gasketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:19:
[...]

Dat klopt, als het de WP te 'heet' onder de voeten word word de gasketel aangeschakeld zodat je je warmte altijd krijgt.
Bij mij staat de gasketel uit en mijn WP is solo aan het werk, gaskraan is ook dicht. Maar ik heb het voor het geval dat nog wel in huis.

Hybride opstellingen kan je ook solo aansluiten en dan heb je zelf in de hand wanneer je overschakelt naar de gasketel.
Maar als ik hem hybride gebruik begint hij dan bijvoorbeeld bij 60 graden en als mijn ruimte bijna warm is of om hem warm te houden wordt hij dan naar 40 graden gemoduleerd? Of hoe werkt het dan? Want als hij altijd op 60 graden blijft dan wordt de WP nooit gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
detim schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:24:
[...]

Maar als ik hem hybride gebruik begint hij dan bijvoorbeeld bij 60 graden en als mijn ruimte bijna warm is of om hem warm te houden wordt hij dan naar 40 graden gemoduleerd? Of hoe werkt het dan? Want als hij altijd op 60 graden blijft dan wordt de WP nooit gebruikt...
Bij kleine warmtevraag zoals bijv. de thermostaat met 0,5c verhogen gaat je WP aan het werk. Ga je echter je thermostaat instelling met bijv. 3c verhogen dan springt je ketel aan omdat de WP geprogrammeerd is op comfort en 3c verhogen kan wel 2 dagen duren met een WP.
Even terug komende op die 0,5c als je WP na een aantal uur de gewenste temperatuur niet haalt gaat je Gasketel bijspringen. e.e.a werkt eigenlijk zoals hoe een Toyota Prius werkt.

Bij welke temperatuur buiten heb je +65c aanvoer nodig, ik neem aan bij de huidige temperaturen niet ?

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 25-10-2016 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
Dus als ik met 0.5 graden bijstookt gaat hij bijvoorbeeld water van 40 graden naar de radiatoren sturen ipv de max ingestelde 65 graden?

Heb hier een ruimte die om snel te verwarmen echt wel 65 graden aanvoer nodig heeft. Het blijft zodra de radiator uit is wel lang op temperatuur.

In de woonkamer heb ik vloerverwarming dus die werkt prima met 40 graden.
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:29:
[...]

Bij kleine warmtevraag zoals bijv. de thermostaat met 0,5c verhogen gaat je WP aan het werk. Ga je echter je thermostaat instelling met bijv. 3c verhogen dan springt je ketel aan omdat de WP geprogrammeerd is op comfort en 3c verhogen kan wel 2 dagen duren met een WP.
Even terug komende op die 0,5c als je WP na een aantal uur de gewenste temperatuur niet haalt gaat je Gasketel bijspringen. e.e.a werkt eigenlijk zoals hoe een Toyota Prius werkt.

Bij welke temperatuur buiten heb je +65c aanvoer nodig, ik neem aan bij de huidige temperaturen niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
detim schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:40:
Dus als ik met 0.5 graden bijstookt gaat hij bijvoorbeeld water van 40 graden naar de radiatoren sturen ipv de max ingestelde 65 graden?

Heb hier een ruimte die om snel te verwarmen echt wel 65 graden aanvoer nodig heeft. Het blijft zodra de radiator uit is wel lang op temperatuur.

In de woonkamer heb ik vloerverwarming dus die werkt prima met 40 graden.

[...]
Pas op, het kan zo zijn dat dit comfort ook te realiseren is met 33c aanvoer.
Een WP houdt van lage temperatuur en lang verwarmen, de hele gasketel filosofie dien je overboord te gooien.
Test anders eens door je ketel een paar dagen op max. 40c te begrenzen en zo je huis te verwarmen, word de boel gewoon warm dan ligt een WP binnen bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:45:
[...]

Een WP houdt van lage temperatuur en lang verwarmen, de hele gasketel filosofie dien je overboord te gooien.
Test anders eens door je ketel een paar dagen op max. 40c te begrenzen en zo je huis te verwarmen, word de boel gewoon warm dan ligt een WP binnen bereik.
Ben hier nu mee bezig, maar valt me op dat radiatoren redelijk koud zijn en de ketel dan toch niet bezig is terwijl de thermostaat op 30 graden staat. Is de ketel dan aan het pendelen ? Heb even het vermogen van de ketel terug gezet, wellicht gaat dit beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
detim schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:53:
[...]

Ben hier nu mee bezig, maar valt me op dat radiatoren redelijk koud zijn en de ketel dan toch niet bezig is terwijl de thermostaat op 30 graden staat. Is de ketel dan aan het pendelen ? Heb even het vermogen van de ketel terug gezet, wellicht gaat dit beter
40c is natuurlijk niet koud, is de ketel niet in een of andere storing geschoten ?
Je zou lekkere handwarme radiatoren moeten hebben, pendelen gaat ie wanneer de temp op 40c zit en je minimale afgifte vermogen van je ketel teveel is om dit zo te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:58:
[...]

40c is natuurlijk niet koud, is de ketel niet in een of andere storing geschoten ?
Je zou lekkere handwarme radiatoren moeten hebben, pendelen gaat ie wanneer de temp op 40c zit en je minimale afgifte vermogen van je ketel teveel is om dit zo te houden.
Ketel gaat geregeld op stanby. Geen storing.
De radiatoren zijn lekker warm, maar zwakken na een tijdje af.
Na een tijdje begint hij weer te branden en te pompen.

Als hij stopt zakt ook de meter van de vloerverwarming richting de 30 ipv de 40

Betreft een ecomline economy hrc23

[ Voor 6% gewijzigd door detim op 25-10-2016 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:51
Je moet je ketelvermogen minimaliseren en je max temp begrenzen en kijken of je er een weersafhakelijke regeling in kan stoppen. Heb je jou systeem hydraulisch ingeregeld ? Vervolgens op een lage keteltemp je huis verwarmen. Als je 1 ruimte hebt waar je altijd 65 graden cv water nodig hebt moet je die ruimte aanpakken, isoleren en of radiator vergroten of Jaga ltv ophangen. Daarna krijg je meer balans.
detim schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:00:
[...]

Ketel gaat geregeld op stanby. Geen storing.
De radiatoren zijn lekker warm, maar zwakken na een tijdje af.
Na een tijdje begint hij weer te branden en te pompen.

Als hij stopt zakt ook de meter van de vloerverwarming richting de 30 ipv de 40

Betreft een ecomline economy hrc23

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
Heb het 11kw jumpertje uit mijn ketel verwijderd en hij blijft nu netjes draaien met 40 graden :) kan nu gaan testen of m'n huis lekker warm blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
detim schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:18:
Heb het 11kw jumpertje uit mijn ketel verwijderd en hij blijft nu netjes draaien met 40 graden :) kan nu gaan testen of m'n huis lekker warm blijft.
Ik weet niet hoe groot je huis is, maar 11 KW is nog steeds een heel groot vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-06 11:36
amarkest schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 10:08:
[...]

Dan toch de Isense er maar aanhangen?
Isense regelt nu sinds 2 dagen dmv RTC de kamertemperatuur weer. De ELGA liet vrijwel direct al langere runs zien en reageert veel sneller op 0,5gr verhoging dan met de HCTM. HCTM gaat op marktplaats.
Alleen jammer dat de OT besturing voor de Remehaboiler niet 100% door de ELGA wordt doorgegeven. Nachtverlaging gaat goed, maar programmabesturing niet. Ahhh, zou het wellicht wel werken als ELGA slaapt?

Isense <> ELGA lijkt veel beter uitgebalanceerd te werken.

[ Voor 7% gewijzigd door amarkest op 26-10-2016 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
amarkest schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 09:38:
[...]

Isense regelt nu sinds 2 dagen dmv RTC de kamertemperatuur weer. De ELGA liet vrijwel direct al langere runs zien en reageert veel sneller op 0,5gr verhoging dan met de HCTM. HCTM gaat op marktplaats.
Alleen jammer dat de OT besturing voor de Remehaboiler niet 100% door de ELGA wordt doorgegeven. Nachtverlaging gaat goed, maar programmabesturing niet. Ahhh, zou het wellicht wel werken als ELGA slaapt?

Isense <> ELGA lijkt veel beter uitgebalanceerd te werken.
Laat eens een vermogensgrafiek zien?
De boiler kun je ook op de remeha zelf programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:29
Tjonge jonge, de WP gaat maar door, hele nacht aangestaan. 4,39kWh verbruikt met een COP van 4,4 en dat bij een buitentemp van 1,5 graad. Hij pruttelt wat met 600-700W

Ik meende ook een aantal defrosts gehoord te hebben, de badkamer radiator is aan de kleine kant en begint wat te suizen omdat ik de doorstroming redelijk hoog heb gezet, aangezien er een aantal lussen van de aanvoer of retour onder/in de tegelvloer gestort zijn. Bij exact goede Dt werd de vloer niet warm, nu met iets meer doorstroming wel. En met een defrost gooit ie de pompsnelheid omhoog volgens mij wat resulteert in 1-2 minuten stromingsgeluiden in de badkamer(= geen probleem)

Mijn huidige stooklijn instellingen zorgen er keurig voor dat de kamertemperatuur tussen de 21,2 - 21,5 blijft. 33-34 graden bij 1 graad Bt.
Overdag was het even 23gr door zoninstraling. Maar door de WP even 1-2 uur aan te zetten klapt de temperatuur niet ineens naar beneden in de avond (=niet comfortabel) maar zakt geleidelijk terug naar normale waarden, 21-21,5 graad

Wel mooi om te zien:
23.15 tot 02.00 stond de aanvoer op 37-38 graden = 3,48kWh verbruikt in 2 uur en 45 minuten (COP 3,97)
02.00 tot 09.30 stond de aanvoer op +/-32 graden = 4,39kWh verbruikt in 7 uur en 30 minuten (COP 4,4)
Wat een verschil! Zo zie je maar weer wat een correcte stooklijn met je kWh verbruik doet. En in mijn geval was die hoge aanvoer niet nodig. Even op -5 gedrukt en de aanvoer gaat met 5 graden naar beneden. Ik laat hem nu maar even 1-2 dagen staan. Kijken wat dat gaat doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Appie Heijn op 26-10-2016 10:44 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Appie Heijn schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 10:34:
Tjonge jonge, de WP gaat maar door, hele nacht aangestaan. 4,39kWh verbruikt met een COP van 4,4 en dat bij een buitentemp van 1,5 graad. Hij pruttelt wat met 600-700W

Ik meende ook een aantal defrosts gehoord te hebben, de badkamer radiator is aan de kleine kant en begint wat te suizen omdat ik de doorstroming redelijk hoog heb gezet, aangezien er een aantal lussen van de aanvoer of retour onder/in de tegelvloer gestort zijn. Bij exact goede Dt werd de vloer niet warm, nu met iets meer doorstroming wel. En met een defrost gooit ie de pompsnelheid omhoog volgens mij wat resulteert in 1-2 minuten stromingsgeluiden in de badkamer(= geen probleem)

Mijn huidige stooklijn instellingen zorgen er keurig voor dat de kamertemperatuur tussen de 21,2 - 21,5 blijft. 33-34 graden bij 1 graad Bt.
Overdag was het even 23gr door zoninstraling. Maar door de WP even 1-2 uur aan te zetten klapt de temperatuur niet ineens naar beneden in de avond (=niet comfortabel) maar zakt geleidelijk terug naar normale waarden, 21-21,5 graad

Wel mooi om te zien:
23.15 tot 02.00 stond de aanvoer op 37-38 graden = 3,48kWh verbruikt in 2 uur en 45 minuten (COP 3,97)
02.00 tot 09.30 stond de aanvoer op +/-32 graden = 4,39kWh verbruikt in 7 uur en 30 minuten (COP 4,4)
Wat een verschil! Zo zie je maar weer wat een correcte stooklijn met je kWh verbruik doet. En in mijn geval was die hoge aanvoer niet nodig. Even op -5 gedrukt en de aanvoer gaat met 5 graden naar beneden. Ik laat hem nu maar even 1-2 dagen staan. Kijken wat dat gaat doen.
Wat heeft de WP bij mij dan een luizenleventje

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/o69wk6.jpg

Mijn MCOP zit nu op 4.51 komt redelijk overeen met jouw ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-06 11:36
Tomexergie schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 10:29:
[...]

1-Laat eens een vermogensgrafiek zien?
2-De boiler kun je ook op de remeha zelf programmeren.
1-exacte vermogensgrafiek is wat lastig als je alleen Qbox gegevens hebt van het totale HH-verbruik en voor realtime monitoring een brennenstuhl met webcam ervoor.

2-boilerprogramma op de Isense kun je per dag 6 tijdstippen met div. gr. instellen op de ketel niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appie Heijn
Mocht iemand nog een goedkope warmtemeter nodig zijn:
http://www.ebay.de/itm/ME...m:m4C-YMD3QoF3BvtGS5rI2zg
2e hands, helaas 3/4 aansluiting maar wellicht voor sommige hier toch toepasbaar, scheel even een slok op de borrel qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Appie Heijn schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:59:
2e hands, helaas 3/4 aansluiting maar wellicht voor sommige hier toch toepasbaar, scheel even een slok op de borrel qua prijs.
Dat is inderdaad een prijs waar je je geen buil aan kunt vallen. Heb er maar 1 besteld.
Moet nog even uitzoeken hoe ik de temperatuursensor netjes kan plaatsen in de pers-leiding.
En hoe ik dit ding kan uitlezen... M-bus als ik het goed zie. Of anders pulsuitgang...
koevlaas2 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 10:55:
[...]

Wat heeft de WP bij mij dan een luizenleventje

[afbeelding]

Mijn MCOP zit nu op 4.51 komt redelijk overeen met jouw ervaring.
Dat is van een hele maand, dat geeft natuurlijk wel een ander beeld dan de afgelopen 24h!
Ik heb mij overigens nooit gerealiseerd dat 'ontdooien' ook in die grafiek komt te staan :)
Blijkbaar heeft mijn Ecodan nog nooit een defrost moeten doen!

[ Voor 27% gewijzigd door mightym op 26-10-2016 12:50 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:44

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Update van mijn kant. Ik heb intussen dusdanig veel informatie in mijn domoticasysteem dat ik deze grafiek kan maken. ( Alleen de maanden 9,10,11,12, 1,2,3 genomen ).

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/gem_temp_vs_verbruik.jpg

X-As is gemiddelde buitentemperatuur, Y-as is het verbruik in kWh van de ELGA.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Nice mkleinman!

Maaruh meer dan 20kwh per 24 uur als het 0 graden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Appie Heijn schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 13:17:
Nice mkleinman!

Maaruh meer dan 20kwh per 24 uur als het 0 graden is?
Yep. Ik heb er dagen bij dat de ELGA vol continu aan het draaien is. Dat omslagpunt ligt ergens rond de 0 tot -1 graden over de hele dag gemeten.

Ik wil binnenkort gaan kijken of ik onderscheid kan maken tussen diverse maatregelen. ( Impregneren van de voorgevel bijvoorbeeld ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Allemachtig, op de koudere dagen (-8 nacht -3 overdag) deed ik misschien 30kwh met elektrische straalkachels, dus COP = 1. Ben heel benieuwd hoe m'n LG-tje zich gaat houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:15
Appie Heijn schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:59:
Dank voor de tip ! _/-\o_

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 12-06 14:00
Rol-Co schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 12:25:
[...]

Met 20 graden vloer krijg ik de kamer geen 21 :)

24-27 graden water (ligt aan de temp buiten) en gaat direct de vloer door. (Gesloten verdeler zonder pomp)
moet zeggen dat ik al heel wat topics heb volgeblaft over dat mijn verdeler niet hoger komt dan 26 graden ondanks de aanvoertemperatuur. dit seizoen ga ik aankijken of dat genoeg is voor onze nieuwe PVC vloer. voorlopig houdt de CV het nog lekker warm op 20 graden met 40 graden aanvoer. en dat geeft goede hoop voor een warmtepomp :o

binnenkort toch ook maar nieuwe verdeler kopen voor de nieuwe groep die ik heb aangelegd.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
fabstar81 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:01:
[...]

moet zeggen dat ik al heel wat topics heb volgeblaft over dat mijn verdeler niet hoger komt dan 26 graden ondanks de aanvoertemperatuur. dit seizoen ga ik aankijken of dat genoeg is voor onze nieuwe PVC vloer. voorlopig houdt de CV het nog lekker warm op 20 graden met 40 graden aanvoer. en dat geeft goede hoop voor een warmtepomp :o

binnenkort toch ook maar nieuwe verdeler kopen voor de nieuwe groep die ik heb aangelegd.
Ik had hetzelfde het eerste jaar met vloerverwarming, verdeler bleef koud maar het warmde wel op in de woonkamer, het jaar daarna de vloerverdeler ingeregeld en toen werd e.e.a. wel warm.
Probeer eens al je vloergroepen te een beetje te knijpen. kwartslag open was bij mij genoeg. Nu met de WP staat alles half open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
http://www.ebay.de/itm/ME...m:m4C-YMD3QoF3BvtGS5rI2zg nog 4 stuks te gaan, 2 tweakers hebben de eerste 2 al gekocht hoor/zie ik >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Appie Heijn schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:49:
http://www.ebay.de/itm/ME...m:m4C-YMD3QoF3BvtGS5rI2zg nog 4 stuks te gaan, 2 tweakers hebben de eerste 2 al gekocht hoor/zie ik >:)
Vergeet de speciale kraantjes niet. ;)
http://www.ebay.de/itm/271306205317

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Nu online
Volgens mij heb ik nog wel iets liggen dat past. Moet alleen even een pocket voor die temperatuursensor in elkaar prutsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Appie Heijn schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:49:
#dtv Kun je die wel gebruiken voor meting met een WP?
Op de foto staat een klasse 3 met delta T meetbereik van 4K....80K voor een temperatuur tussen 15.....105C

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Nu online
Domba schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 17:17:
[...]

#dtv Kun je die wel gebruiken voor meting met een WP?
Op de foto staat een klasse 3 met delta T meetbereik van 4K....80K voor een temperatuur tussen 15.....105C
Gaan we zien.. In het slechtste geval meet hij alleen de flow. 4 tientjes voor een ultrasone flowsensor is ook niet verkeerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
mightym schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 12:45:
[...]

Dat is inderdaad een prijs waar je je geen buil aan kunt vallen. Heb er maar 1 besteld.
Moet nog even uitzoeken hoe ik de temperatuursensor netjes kan plaatsen in de pers-leiding.
En hoe ik dit ding kan uitlezen... M-bus als ik het goed zie. Of anders pulsuitgang...
Inderdaad het proberen waard. Een warmtepomp werkt met een dT van 0 tot 4C . Hij moet dus door integreren ook als dT<1 ander mis je c.a 20% in de warmtemeting. Dat is mijn ervaring met de goedkope Chinese meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Nu online
Tomexergie schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 17:38:
[...]

Inderdaad het proberen waard. Een warmtepomp werkt met een dT van 0 tot 4C . Hij moet dus door integreren ook als dT<1 ander mis je c.a 20% in de warmtemeting. Dat is mijn ervaring met de goedkope Chinese meter.
Ik ga jullie op de hoogte houden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Dit type wordt veel gebruikt door onze oosterburen in hun Geisha(= Panasonic 5kW Mono F) installaties toegepast. Een jaar lang zijn deze meters niet op ebay geweest, had namelijk een search erop staan. Eindelijk staat ie erop maar inmiddels heb ik al een nieuwe multical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

fabstar81 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:01:
[...]

Maar 40 is natuurlijk nog wel wat hoog voor een wp, een 30 graden is het mooiste.

Verdeler groepen staan vol open, radiatoren nog een klein beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
neographikal schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 14:28:
Allemachtig, op de koudere dagen (-8 nacht -3 overdag) deed ik misschien 30kwh met elektrische straalkachels, dus COP = 1. Ben heel benieuwd hoe m'n LG-tje zich gaat houden :)
Verwarm je dan je hele huis of alleen de woonkamer?

Ik verwarm het hele huis ermee. Normaal verbruikten we op dit soort dagen tussen de 10-12m3 gas. DUs nu slechts 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-05 10:36
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 21:38:
[...]
Hoe ga je dit later realiseren als e.e.a. niet past ?
Deze is vooral smal en hoog.
Ik dacht dat het wel ging passen,maar toen ik isolatie van 10cm er omheen had bleek dat niet waar te zijn...
Het is maar 200ltr, die is er ook wel in een kleiner (lager/breder) formaat :)

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Weet iemand of oktober dit jaar kouder of warmer is dan vorig jaar?
Als ik komende dagen goed inschat ruil ik mijn 110 kuub gas voor 290 kW stroom. 70 euro versus 29 euro stroom.
Komt op cop 3 ongeveer toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@reneeke1970 Je kunt toch mindergas gebruiken ook zonder een account voor een vergelijk, die gaat 10jaar terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Domba schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 18:45:
@reneeke1970 Je kunt toch mindergas gebruiken ook zonder een account voor een vergelijk, die gaat 10jaar terug
Je kan ook je KWH verbruik invoeren ipv m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Domba schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 18:45:
Oh dat is handig, dit jaar ongeveer twee procent meer dus....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266924

mkleinman schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 13:22:
[...]

Yep. Ik heb er dagen bij dat de ELGA vol continu aan het draaien is. Dat omslagpunt ligt ergens rond de 0 tot -1 graden over de hele dag gemeten.

Ik wil binnenkort gaan kijken of ik onderscheid kan maken tussen diverse maatregelen. ( Impregneren van de voorgevel bijvoorbeeld ).
Terzijde vraagje, hoeveel is de hoh afstand van je vloerverwarming en de dikte van die leidingen ? Het zou kunnen dat bij relatief klein afvoeroppervlak, dunne buis en grote hoh daardoor weinig meters, de temperatuur relatief hoog moet zijn om het warm te krijgen/houden en dat is ongunstig voor je COP/verbruik

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 26-10-2016 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
koevlaas2 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 19:01:
[...]

Je kan ook je KWH verbruik invoeren ipv m3.
Hoe doe ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ik heb het vorig jaar gedaan met een 2e account en toen vanaf scratch de meterstanden van de WP ingevoerd. Volgens mij kan je met de optie 'nieuwe meter' wel beginnen met het invoeren van je KWH verbruik in je huidige mindergas.

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 26-10-2016 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
koevlaas2 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 19:13:
[...]

Ik heb het vorig jaar gedaan met een 2e account en toen vanaf scratch de meterstanden van de WP ingevoerd. Volgens mij kan je met de optie 'nieuwe meter' wel beginnen met het invoeren van je KWH verbruik in je huidige mindergas.
Misschien een nieuw account idd. Bij nieuwe meter zie ik het niet staan namelijk. Alleen maar kuubjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Appie Heijn schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 19:17:
[...]

Misschien een nieuw account idd. Bij nieuwe meter zie ik het niet staan namelijk. Alleen maar kuubjes.
Klopt, maar voer daar gewoon je kwh standen in en dan lees je ipv m3 kwh :)
Volgens mij was er zelfs iemand hier op het forum die dit had omgebouwd tot een minderstroom website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 19:06:
[...]

Terzijde vraagje, hoeveel is de hoh afstand van je vloerverwarming en de dikte van die leidingen ? Het zou kunnen dat bij relatief klein afvoeroppervlak, dunne buis en grote hoh daardoor weinig meters, de temperatuur relatief hoog moet zijn om het warm te krijgen/houden en dat is ongunstig voor je COP/verbruik
Om de 10cm, uit mijn hoofd 18mm dikke leidingen. En totaal ligt er net geen 400 meter op de benedenverdieping ( ongeveer 40m2 vloerverwarming ).

Ik krijg mijn woonkamer warm met een aanvoertemperatuur van 35 graden en hoger en kan hem met 30 graden aanvoer op temperatuur houden in de winter.

Die 20kWh bij 0 graden of iets lager buiten kan ik niet wakker van liggen trouwens. Ik was voorheen gemakshalve 80kWh kwijt ( uitgaande dat 1m3 = 8kWh ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mkleinman schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 19:56:
[...]

Om de 10cm, uit mijn hoofd 18mm dikke leidingen. En totaal ligt er net geen 400 meter op de benedenverdieping ( ongeveer 40m2 vloerverwarming ).

Ik krijg mijn woonkamer warm met een aanvoertemperatuur van 35 graden en hoger en kan hem met 30 graden aanvoer op temperatuur houden in de winter.

Die 20kWh bij 0 graden of iets lager buiten kan ik niet wakker van liggen trouwens. Ik was voorheen gemakshalve 80kWh kwijt ( uitgaande dat 1m3 = 8kWh ).
Lijkt allemaal correct/voldoende om e.e.a. goed te laten functioneren. Welke oppervlakte temperatuur heeft de vloer op het moment dat je met 30c de boel op temperatuur houdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 20:14:
[...]

Lijkt allemaal correct/voldoende om e.e.a. goed te laten functioneren. Welke oppervlakte temperatuur heeft de vloer op het moment dat je met 30c de boel op temperatuur houdt?
Pfoe, dan moet ik ff de warmtebeeldcamera erbij pakken van de winter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kan iemand mij uitleggen waarom mijn pico yonos met meer radiatoren open meer gaat verbruiken op een lage stand? Bijv
Alleen vvw bij 2,8m instelling 40W (max) en bij alles open bij 2,0m al 40W
Hij gaat dan ook niet harder, ook al zou ik dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 21:31:
Kan iemand mij uitleggen waarom mijn pico yonos met meer radiatoren open meer gaat verbruiken op een lage stand? Bijv
Alleen vvw bij 2,8m instelling 40W (max) en bij alles open bij 2,0m al 40W
Hij gaat dan ook niet harder, ook al zou ik dat willen.
Hij probeert Dp gelijk te houden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Domme vraag, waar staat dP voor? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Delta pressure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 21:35:
[...]

Hij probeert Dp gelijk te houden ?
Hij staat naar rechts, dus vaste waarde.
Als ik alleen vvw open heb kan ik niet hoger dan 2,8m verschil druk, met alles open slechts 2.0m en beide dan 40W.
Met de zwembad wp kon ik gewoon van 4W naar 40W instellen en er is niets veranderd behalve 4 radiatoren en een vvw in de badkamer, dus zeg maar 5 radiatoren extra.

Hij heeft minder tegendruk dus gaat hij meer verbruiken op een lager toerental?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Rol-Co schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 21:45:
[...]

Als ik alleen vvw open heb kan ik niet hoger dan 2,8m verschil druk, met alles open slechts 2.0m en beide dan 40W.
Met de zwembad wp kon ik gewoon van 4W naar 40W instellen en er is niets veranderd behalve 4 radiatoren en een vvw in de badkamer, dus zeg maar 5 radiatoren extra.

Minder weerstand dus hij kan meer verplaatsen om aan dezelfde druk te komen, massa verplaatsen kost energie toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-06 07:10

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Rol-Co schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 21:45:
[...]

Voor pompen en ventilatoren geldt: meer massa er door is meer vermogen.
De druk loopt kwadratisch op met het toerental.

[ Voor 10% gewijzigd door Gasschuif op 26-10-2016 22:26 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ok meer massa dus hoger verbruik, maar meer tegendruk toch ook, ik heb een kraan in de retour en als ik die knijp zakt hij in wattage, op dezelfde stand.
Wel klopt het dat ik dan een flow melding krijg op de wp en open nog niets eens op de laagste stand van de pomp (0,5m )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-06 07:10

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Rol-Co schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 22:25:
Ok meer massa dus hoger verbruik, maar meer tegendruk toch ook, ik heb een kraan in de retour en als ik die knijp zakt hij in wattage, op dezelfde stand.
Wel klopt het dat ik dan een flow melding krijg op de wp en open nog niets eens op de laagste stand van de pomp (0,5m )
Even wat geknipt en geplakt :)

Pompvermogen
Het theoretisch vermogen van een pomp wordt bepaald door de drukval te vermenigvuldigen met de flow:
Ptheorie = Q (m3/s) x Δp (kPa)
Het werkelijk opgenomen elektrisch vermogen is afhankelijk van het pomprendement en het motorrendement. Het pomprendement varieert ca. tussen 45 en 70%. Hierdoor is het asvermogen van de pomp aanzienlijk hoger dan het theoretische (nuttige) vermogen. Het motorrendement varieert tussen 80 en 95%, hierdoor is het elektrisch opgenomen motorvermogen hoger dan het benodigde asvermogen om de pomp aan te drijven.
Drukval
De drukval is afhankelijk van het systeem en wordt uitgerekend met een bepaalde weerstandscoëfficiënt (kw), snelheid (v) en dichtheid (ρ):
Δp = kw x 1/2 x ρ x v2
Toerental
Het verlagen van het toerental van een pomp heeft invloed op het debiet, de drukopbrengst en het opgenomen vermogen. De volgende regels gelden waarbij n voor toerental staat:
Het debiet : Q2 = Q1 x (n2 / n1)
De drukopbrengst : Δp2 = Δp1 x (n2 / n1)2
Het opgenomen vermogen : P2 = P1 x (n2 / n1)3

Bron: http://www.energyconsulti...es/pompen/theorie_pompen/

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 04-04 19:20
Even twee vliegen in een klap geslagen. Afvoerwasdroger vervangen door een warmtepompdroger, scheelt toch weer kWh die gebruikt kunnen worden om het huis te verwarmen. En ik heb nu het gat van de ventilatiebuis van die afvoerdroger vrij om het nodige leidingwerk doorheen te leggen naar de zolder (boilervat). Beter en strakker daardoor dan dat ik zelf weer een hoop gaten bij had moeten boren door een vloer van minstens 20cm dik beton.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Gasschuif schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 22:41:
[...]

Even wat geknipt en geplakt :)

Pompvermogen
Het theoretisch vermogen van een pomp wordt bepaald door de drukval te vermenigvuldigen met de flow:
Ptheorie = Q (m3/s) x Δp (kPa)
Het werkelijk opgenomen elektrisch vermogen is afhankelijk van het pomprendement en het motorrendement. Het pomprendement varieert ca. tussen 45 en 70%. Hierdoor is het asvermogen van de pomp aanzienlijk hoger dan het theoretische (nuttige) vermogen. Het motorrendement varieert tussen 80 en 95%, hierdoor is het elektrisch opgenomen motorvermogen hoger dan het benodigde asvermogen om de pomp aan te drijven.
Drukval
De drukval is afhankelijk van het systeem en wordt uitgerekend met een bepaalde weerstandscoëfficiënt (kw), snelheid (v) en dichtheid (ρ):
Δp = kw x 1/2 x ρ x v2
Toerental
Het verlagen van het toerental van een pomp heeft invloed op het debiet, de drukopbrengst en het opgenomen vermogen. De volgende regels gelden waarbij n voor toerental staat:
Het debiet : Q2 = Q1 x (n2 / n1)
De drukopbrengst : Δp2 = Δp1 x (n2 / n1)2
Het opgenomen vermogen : P2 = P1 x (n2 / n1)3

Bron: http://www.energyconsulti...es/pompen/theorie_pompen/
Logisch verhaal :) Wat doet het met het rendement als het pompvermogen naar beneden wordt bijgesteld? Ik heb omwillde van het geluid van de pomp én het leidinggeruis de pomp op mijn LG op de middelste stand gezet. Veel lager gaat niet, dan geeft de warmtepomp een flowerror. Het gedaalde vermogen is juist prettig met deze installatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 12-06 14:00
Rol-Co schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 18:13:
[...]

Maar 40 is natuurlijk nog wel wat hoog voor een wp, een 30 graden is het mooiste.

Verdeler groepen staan vol open, radiatoren nog een klein beetje.
we komen van 2-3 jaar geleden van 70 graden. meerdere tests gedaan, maar met te grote stappen. van 70 naar 50 ging het bijvoorbeeld niet warm worden midden in de winter. warm krijgen met 50 graden was vorige jaar een succes, nu warm houden met 40 tot nu toe ook.

direct nu naar 30 graden denk ik niet dat gaat werken. ten eerste moet ik de ketel serieus down-tunen en in vermogen verlagen denk ik, want het vermogen staat nu standaard. reneeke zij parameter 19 aangepast te hebben op zijn remeha, daar moet ik nu ook mee stoeien. wellicht kan ik daarmee de aanvoertemperatuur nog lager krijgen.

daarnaast heeft de kickspace in de keuken minimaal 38 graden nodig, dus dat is de aanvoertemperatuur die ik minimaal moet hebben.

de temperatuur in de vloerverwarmingverdeler stijgt toch niet hoe hoger ik de aanvoertemperatuur doe, dus veel effect op het verlagen verwacht ik ook niet. de radiatoren in de woonkamer heb ik nu nagenoeg dicht gezet dus dat betekent meer flow in de verdeler, we gaan het weer een paar dagen aankijken.
[...]

gisteren was zelfs in het nieuws dat er veel all-electric nieuwbouwhuizen niet per se goedkoper stoken dan met gas, maar dat het milieu er wel bij gebaat is.
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:45:
[...]

dat is exact wat ik dit seizoen probeer. gas-filosofie is bij mij de deur uit, maar bij de bewoonster des huizes begint het nog niet te knagen dat als je de verwarming een graad hoger zet, je doorgaans niet over een uur een hogere temperatuur in je kamer hebt.
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 11:31:
[...]

Zet je vloerverdeler pomp eens in de laagste stand, ik bied mijn vloerverdeler 30c aanvoer en deze maakt er 25 van ofzo. Pomp staat wel in de laagste stand en de woonkamer is ook lekker warm (lees het werkt goed).
staat ie al sinds dat we begonnen zijn met stroombesparing :+ hogere pompsnelheid heeft overigens zero effect op de aanvoertemperaturen gehad. ook al getest...

[ Voor 7% gewijzigd door fabstar81 op 27-10-2016 08:50 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
fabstar81 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 08:44:
[...]

we komen van 2-3 jaar geleden van 70 graden. meerdere tests gedaan, maar met te grote stappen. van 70 naar 50 ging het bijvoorbeeld niet warm worden midden in de winter. warm krijgen met 50 graden was vorige jaar een succes, nu warm houden met 40 tot nu toe ook.

direct nu naar 30 graden denk ik niet dat gaat werken. ten eerste moet ik de ketel serieus down-tunen en in vermogen verlagen denk ik, want het vermogen staat nu standaard. reneeke zij parameter 19 aangepast te hebben op zijn remeha, daar moet ik nu ook mee stoeien. wellicht kan ik daarmee de aanvoertemperatuur nog lager krijgen.

daarnaast heeft de kickspace in de keuken minimaal 38 graden nodig, dus dat is de aanvoertemperatuur die ik minimaal moet hebben.

de temperatuur in de vloerverwarmingverdeler stijgt toch niet hoe hoger ik de aanvoertemperatuur doe, dus veel effect op het verlagen verwacht ik ook niet. de radiatoren in de woonkamer heb ik nu nagenoeg dicht gezet dus dat betekent meer flow in de verdeler, we gaan het weer een paar dagen aankijken.

[...]

gisteren was zelfs in het nieuws dat er veel all-electric nieuwbouwhuizen niet per se goedkoper stoken dan met gas, maar dat het milieu er wel bij gebaat is.

[...]

dat is exact wat ik dit seizoen probeer. gas-filosofie is bij mij de deur uit, maar bij de bewoonster des huizes begint het nog niet te knagen dat als je de verwarming een graad hoger zet, je doorgaans niet over een uur een hogere temperatuur in je kamer hebt.

[...]

staat ie al sinds dat we begonnen zijn met stroombesparing :+ hogere pompsnelheid heeft overigens zero effect op de aanvoertemperaturen gehad. ook al getest...
Die graad verhoging doe ik wel binnen een uur dankzij 400 liter warm in buffer, doe ik anderhalve graad dan duurt ruim twee uur want dan hangt het van capaciteit wp af. Alle energie is dan weg uit de buffer!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
fabstar81 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 08:44:
[...]
Flow van de vloerverwarming groepen knijpen, probeer eens 1 open te zetten en de rest dicht, zal je voelen dat je verdeler meteen warm word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beetje OT vrees ik, maar ik wil wat spulletjes kopen om mijn WP aan te (laten) sluiten. De PanaMono heeft een 35mm aansluiting en de verdelers welke ik overweeg zie https://www.amazon.de/Ver...ng+verteiler+6+heizkreise hebben een 1" aansluiting. Met welke spullen knoop je e.e.a. aanelkaar ? Is deze verdeler aan te bevelen of kan ik beter iets anders kiezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 12:52:
Beetje OT vrees ik, maar ik wil wat spulletjes kopen om mijn WP aan te (laten) sluiten. De PanaMono heeft een 35mm aansluiting en de verdelers welke ik overweeg zie https://www.amazon.de/Ver...ng+verteiler+6+heizkreise hebben een 1" aansluiting. Met welke spullen knoop je e.e.a. aanelkaar ? Is deze verdeler aan te bevelen of kan ik beter iets anders kiezen ?
Je kan je hoofdleiding natuurlijk op 35mm houden en dan een aftakking naar 1", reken er wel op dat 35mm vrij dure koppelingen heeft dus val niet achterover als je de prijs hoort :)
Voor de rest ziet je verdeler er goed uit, makkelijk zo met debietmeters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Wat voor leiding ga je gebruiken en welke Pana Mono 5/6kW of 9kW?
Er zijn nog al wat mogelijkheden, je kan ook gelijk overstappen bijvoorbeeld met een neusstuk erop, met 5/4" inwendig naar 1" en stukje gewapende 1" flexibele slang ("panzerschlauch", bijv meibes, sani-flex etc) en dan met 1" of 28mm verder
Of direct "speciaal" flexibele slang 5/4" inwending naar 1" uitwendig (bijv. sani-flex) gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 12:52:
Deze
https://www.sani-flex.de/...4-uem-alle-laengen/a-621/
Vond ik fijn om mee naar binnen te komen, tot 5 meter lengte, dan met verloor naar 28mm bv

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:51
Vraag, mijn wp regelaar staat opgesteld in het koudste vertrek waar wij regelmatig aanwezig zijn. Helaas is de isolatie verhouding of warmte verlies van dit vertrek anders dan mijn woonkamer en heb ik een temp verschil van 2 graden, woonkamer 22 graden en studeerkamer 20 graden. Hoe of waar kan ik informatie halen om de studeerkamer ofwel optimaal te gaan isoleren ofwel meer verwarmingscapaciteit te plaatsen. Er hangt nu een jaga ltv van 260cm lang met 6 ventilatoren, ruimte is op de garage gebouwd, dak heb ik nageisoleerd maar vloer zit boven niet verwarmde garage en daar komt de meeste kou vandaan.
Voorheen verwarmde ik mijn woonkamer met mijn cv ketel op 21 graden en verwarmde ik de studeerkamer bij met een olie radiator met een cop van 1 want ook dan had ik het verschil van 2 graden.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
corsat schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:21:
Vraag, mijn wp regelaar staat opgesteld in het koudste vertrek waar wij regelmatig aanwezig zijn. Helaas is de isolatie verhouding of warmte verlies van dit vertrek anders dan mijn woonkamer en heb ik een temp verschil van 2 graden, woonkamer 22 graden en studeerkamer 20 graden. Hoe of waar kan ik informatie halen om de studeerkamer ofwel optimaal te gaan isoleren ofwel meer verwarmingscapaciteit te plaatsen. Er hangt nu een jaga ltv van 260cm lang met 6 ventilatoren, ruimte is op de garage gebouwd, dak heb ik nageisoleerd maar vloer zit boven niet verwarmde garage en daar komt de meeste kou vandaan.
Voorheen verwarmde ik mijn woonkamer met mijn cv ketel op 21 graden en verwarmde ik de studeerkamer bij met een olie radiator met een cop van 1 want ook dan had ik het verschil van 2 graden.
De vloer van onderen af isoleren indien mogelijk en vloerverwarming aanbrengen.
Vloerverwarming kan ook op een houten vloer dacht ik, heb ik laatst een keer ergens gezien.

https://www.vloerverwarmi...rect+25mm+systeem+(dbs14)

[ Voor 10% gewijzigd door koevlaas2 op 27-10-2016 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

reneeke1970 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 13:50:
[...]

Deze
https://www.sani-flex.de/...4-uem-alle-laengen/a-621/
Vond ik fijn om mee naar binnen te komen, tot 5 meter lengte, dan met verloor naar 28mm bv
Dat ziet er super elegant uit. Wat geweldig om hier zo veel know-how te mogen aanboren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 18-05 21:51
ik heb deze onder mijn binnenunit hangen

https://www.sani-flex.de/...lstahl-umflechtung/a-108/

de RVS versie heb ik ook gezien. alleen vroeg ik me af of je deze constant met trillingen mag belasten ?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 16:26:

de RVS versie heb ik ook gezien. alleen vroeg ik me af of je deze constant met trillingen mag belasten ?
Trillingen van een 7,5 KW Ecodan lijken mij geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-06 22:29
Ze zijn snel geworden.
Heb op 13oktober subsidie aangevraagd en kreeg vandaag de brief dat het toegekend is en binnen een week overgemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Wodan89 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 16:26:

Gelukkig trilt een pana niet.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Gaan we nu dit gezeur krijgen?

Iedere pomp resoneert, alleen een monoblock is een andere constructie. bibu unit buiten in één behuizing.
Alles heeft vóór en nadelen! Ieder het juiste voor zijn / haar situatie.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Hmmm, ik denk dat ik de sweet spot nagenoeg gevonden heb.

7,5kwh verbruik voor 44kw warmte = COP 6,1 over 15 uur gemeten bij een temp van +/- 10 graden. Identiek aan het boekje van Mitsubishi.

op het lijntje temp huiskamer is ook goed de vertraging zichtbaar van vloerverwarming. Ondanks dat de warmtepomp al tijdje uitstaat blijft de temp stijgen. Zou graag de hysteresis verlagen van 0,5 naar 0,25 graden maar nog nergens een optie gezien dat je dat kan aanpassen. Volgens mijn meetdata hanteert de Ecodan zelf 0,5.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/1z4hkjc.jpg

Pagina: 1 ... 81 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic