Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 173 Laatste
Acties:
  • 607.973 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

develdonk schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 21:19:
Hmmm, ik denk dat ik de sweet spot nagenoeg gevonden heb.

7,5kwh verbruik voor 44kw warmte = COP 6,1 over 15 uur gemeten bij een temp van +/- 10 graden. Identiek aan het boekje van Mitsubishi.

op het lijntje temp huiskamer is ook goed de vertraging zichtbaar van vloerverwarming. Ondanks dat de warmtepomp al tijdje uitstaat blijft de temp stijgen. Zou graag de hysteresis verlagen van 0,5 naar 0,25 graden maar nog nergens een optie gezien dat je dat kan aanpassen. Volgens mijn meetdata hanteert de Ecodan zelf 0,5.

[afbeelding]
Ik weet niet hoe het bij jou zit maar de kamer temperatuur loopt ook op door koken, mensen, apparaten aan enz, dat scheelt hier soms een halve graad op de thermostaat.

Mooie COP natuurlijk maar wel veel verbruik met deze temperatuur, als ik vergelijk met hier dan.
0:00- 21:35 7kW warmtepomp verbruik 4,2 kWh met 21,5-22 graden in de kamer de hele dag.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17-06 23:20
reneeke1970 vraag: heb jij ook door sani-flex de isolering aan laten brengen? Is mij niet duidelijk wat de kwaliteit is van het isolatiemateriaal.
reneeke1970 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 13:50:
[...]

Deze
https://www.sani-flex.de/...4-uem-alle-laengen/a-621/
Vond ik fijn om mee naar binnen te komen, tot 5 meter lengte, dan met verloor naar 28mm bv

[ Voor 7% gewijzigd door arnnold op 27-10-2016 22:22 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:21

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Anoniem: 266924 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 12:52:
Beetje OT vrees ik, maar ik wil wat spulletjes kopen om mijn WP aan te (laten) sluiten. De PanaMono heeft een 35mm aansluiting en de verdelers welke ik overweeg zie https://www.amazon.de/Ver...ng+verteiler+6+heizkreise hebben een 1" aansluiting. Met welke spullen knoop je e.e.a. aanelkaar ? Is deze verdeler aan te bevelen of kan ik beter iets anders kiezen ?
Heb jij ook die pana monobloc die Reneeke heeft?
(een pb sturen lukt niet bij jou volgens mij )

Hoeveel is de afstand bij jou tussen de pana en het binnengedeelte?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:29
arnnold schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:21:
reneeke1970 vraag: heb jij ook door sani-flex de isolering aan laten brengen? Is mij niet duidelijk wat de kwaliteit is van het isolatiemateriaal.
[...]
Lekker zelf met armaflex isoleren, weet je zeker dat het goed zit :) Heb ik ook gedaan met die saniflex dingen.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zit hier in de buurt.
Ik isoleer er alles mee. ;-)
https://www.wildkamp.nl/i...arch_NameOrID=armaflex+ht

HT fetish ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
Dank Appie voor je reactie, maar het is wel makkelijk als de isolatie al gemonteerd is. Ik wil zeker weten dat het Armaflex is.
Appie Heijn schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:49:
[...]

Lekker zelf met armaflex isoleren, weet je zeker dat het goed zit :) Heb ik ook gedaan met die saniflex dingen.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Is die Armaflex alleen voor binnentoepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
arnnold schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:53:
Dank Appie voor je reactie, maar het is wel makkelijk als de isolatie al gemonteerd is. Ik wil zeker weten dat het Armaflex is.
[...]
Ja maar het WP leven gaat niet over rozen :P ik heb de 13mm erop gedaan, en deze nog eens voorzien van nog eens 13mm van een armaflex concurrent, oftewel 26mm >:) Wij hebben op onze bouwplaatsen heel vaak dat spul over, snijrestanten, 10-100cm stukken, achteraf had ik dat beter in een paar maanden bij elkaar kunnen sprokkelen maar ach, dat hou je toch.
Atomic2005 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:59:
[...]

Mits je het even aftaped me UV bestendige tape dan kan het prima buiten. Voor LT kun je ook steenwol gebruiken met alufolie, isoleert nog beter dan armaflex, echter heel erg bewerkelijk en je moet niet willen koelen daar is dat spul niet voor bedoelt ivm condensvorming. Oftwel... Armaflex of Conculega merk.

Overigens zou ik die lijm en tape never nooit niet bij wildkamp bestellen. Die hoeft niet meer dan 30 euro te kosten en je kan voor je WP toepassing ook prima de ADH520 lijm gebruiken aangezien je nooit boven de 60 graden uitkomt.

[ Voor 37% gewijzigd door Appie Heijn op 27-10-2016 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Atomic2005 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:59:
[...]

Ik heb buiten niks te isoleren ;)

Ter info:
http://www.armacell.com/W...517083120C1257727004AE3CA
Dus kan ook buiten... :)
Kzou er wel wat pvc tape omheen slaan, voor de vogeltjes weer nestjes gaan bouwen.
https://www.ventilatielan...apes-en-afdichtingen.html

Of nog beter, heb je gewapende armaflex tape. Onverwoestbaar.
(kan ff geen linkje vinden, maar prijzig)

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-10-2016 23:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266924

Atomic2005 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:41:
[...]

Heb jij ook die pana monobloc die Reneeke heeft?
(een pb sturen lukt niet bij jou volgens mij )

Hoeveel is de afstand bij jou tussen de pana en het binnengedeelte?
de 5kW versie. Afstand 5-10cm. Staat tegen de muur waar de leidingen naar binnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Anoniem: 266924 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 23:04:
[...]

de 5kW versie. Afstand 5-10cm. Staat tegen de muur waar de leidingen naar binnen gaan.
Ah okay. Bij mij zou deze dan op het garagedak komen te staan en 2,6meter hoger ongeveer is mn zolder/cv-ketel/..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Rol-Co schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 21:36:
[...]

Ik weet niet hoe het bij jou zit maar de kamer temperatuur loopt ook op door koken, mensen, apparaten aan enz, dat scheelt hier soms een halve graad op de thermostaat.

Mooie COP natuurlijk maar wel veel verbruik met deze temperatuur, als ik vergelijk met hier dan.
0:00- 21:35 7kW warmtepomp verbruik 4,2 kWh met 21,5-22 graden in de kamer de hele dag.
Hier 3.9 KWH met 21,5 graden in de woonkamer. incl ssw, de woning van Develdonk is wel groter dan hier.
Alleen de woonkamer, badkamer en studeerkamer stook ik momenteel warm.
21-10-2016 was het hoogste verbruik deze maand: 7,8 KWH incl ssw.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rationeel
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-06 23:04
Vandaag even contact gehad met P&M Coppack in het United Kingdom betreffende de Panasonic WH-MDC05F3E5. Ze rekenen voor twee warmtepompen slechts 107GBP verzendkosten!
Ik kom voor 2 units inclusief verzendkosten en BTW/VAT op 4943 GBP: dat is 5516 euro. Dus 2758 euro per stuk!
In Frankrijk is de prijs 2723 ex verzendkosten.

Iemand ervaring met P&M Coppack?

http://www.pmcoppack.com/...ting-cooling/0012552.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnsmith
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-06 14:29
Voor mij misschien ook interessant.

Die Coppack is bekend bij de oosterburen, zie
http://aquarea.smallsolut...ex.php?title=WH-MDC05f3e5

---
Die in den ersten Referenzanlagen verbauten Geräte wurden mit großer Zufriedenheit von PmCopPack aus England bestellt. Mark ist sehr hilfsbereit und hat schon viel Erfahrung damit, die Wärmepumpen nach Deutschland zu liefern. Inklusive Versand werden je nach Wechselkurs etwas über dreitausend Euro fällig.

Ähnliches gilt auch für einen Händler aus Frankreich, bei dem schon einige Panas geordert worden sind. Weitere Informationen auf der Seite Sammelbestellung 1

Natürlich ist das Gerät auch direkt in Deutschland erhältlich, hier kostet es bei diversen Händlern ca. 4000 Euro. Z.B. bei der Fa. Engelhardt, die zudem gegen Aufpreis einen Inbertriebnahmeservice für den Monoblock anbietet.

---------

3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:16
develdonk schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 21:19:
Hmmm, ik denk dat ik de sweet spot nagenoeg gevonden heb.

7,5kwh verbruik voor 44kw warmte = COP 6,1 over 15 uur gemeten bij een temp van +/- 10 graden. Identiek aan het boekje van Mitsubishi.

op het lijntje temp huiskamer is ook goed de vertraging zichtbaar van vloerverwarming. Ondanks dat de warmtepomp al tijdje uitstaat blijft de temp stijgen. Zou graag de hysteresis verlagen van 0,5 naar 0,25 graden maar nog nergens een optie gezien dat je dat kan aanpassen. Volgens mijn meetdata hanteert de Ecodan zelf 0,5.

[afbeelding]
Prachtig resultaat waar Elgaatje niet aan kan tippen..
Mijn Elga:
Afgelopen 24 uur
6,4 kWh elektrisch
34,3 kWh warmte
DCOP= 5,35

Ik heb geen vloerverwarming en daarom zal de Ta gemiddeld hoger zijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-02-2024
Tomexergie schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 00:28:
[...]

Prachtig resultaat waar Elgaatje niet aan kan tippen..
Mijn Elga:
Afgelopen 24 uur
6,4 kWh elektrisch
34,3 kWh warmte
DCOP= 5,35

Ik heb geen vloerverwarming en daarom zal de Ta gemiddeld hoger zijn .
Ik heb jouw tabel gezien tomexergie, als mijn ecodan zo gaat draaien als jouw Elga ben ik een gelukkig mens :) . Zojuist gemeten en de DCOP komt op 6,0. Ja een mooi resultaat maar 1 mooie dag maakt nog geen zomer. Dus vooralsnog blijven we strak er bovenop zitten om te kijken of deze settings nu goed zijn.

Hij draait nu met 1 m3/h, Ta van 28 graden op silent mode. Vooral de verhoging van 27 naar 28 graden heeft erg veel goed gedaan. Raar maar waar... denk dat de 7,5kw capaciteit te veel was om Ta op 27 graden te houden en hij er elke keer doorheen schoot. Nu gebeurd dat veeel minder. Dus Ta 28 is hier beter dan Ta 27. Nog hoger kan ook wel maar dan moet de ecodan op hoger vermogen werken en daalt de COP weer. Daarnaast kan het afgiftesysteem nagenoeg alle warmte afgeven op 28 graden en komt de Tr daardoor nooit boven de 24,5 graad. Nu maar weer eens een weekendje testdraaien en kijken wat het resultaat is. :P

[ Voor 32% gewijzigd door develdonk op 28-10-2016 07:39 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:21
arnnold schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:21:
[...]
Nee heb ik niet aan laten brengen.
Ik heb er zelf voorzichtig de wartel afgehaald zodat alleen De slang door gat in de muur kon. Ik heb buiten maar ruime meter, ik heb er houten bakje om gezet en drie bussen purschuim in gespoten, zit om de slangen nu 20×20 cm

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 12-06 14:00
koevlaas2 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 09:23:
[...]

Flow van de vloerverwarming groepen knijpen, probeer eens 1 open te zetten en de rest dicht, zal je voelen dat je verdeler meteen warm word.
dat klopt, dat heb ik al eens geprobeerd. maar doe ik dan eentje open zetten, wordt ie meteen weer kouder. alles dus maar beetje open? ik ga het meteen proberen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
fabstar81 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 08:37:
[...]

dat klopt, dat heb ik al eens geprobeerd. maar doe ik dan eentje open zetten, wordt ie meteen weer kouder. alles dus maar beetje open? ik ga het meteen proberen.
Is het niet kwestie van wachten totdat vloer goed door gewarmd is?
Als hij gelijk koud word betekend het toch dat hij warmte afgeeft?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
neen, net de drie groepen helemaal dicht gegooid...dan zie je de temp langzaam oplopen in de verdeler. ik heb nu alle groepen voor 1/3 open gezet; de vloer is nu wel goed doorgewarmd, we stoken al een week lang met 0,5 nachtverlaging.

benieuwd wat deze instelling vandaag gaat brengen. ben alleen bang dat je vloer nu niet genoeg flow krijgt? pomp staat op stand 1.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
fabstar81 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:12:
neen, net de drie groepen helemaal dicht gegooid...dan zie je de temp langzaam oplopen in de verdeler. ik heb nu alle groepen voor 1/3 open gezet; de vloer is nu wel goed doorgewarmd, we stoken al een week lang met 0,5 nachtverlaging.

benieuwd wat deze instelling vandaag gaat brengen. ben alleen bang dat je vloer nu niet genoeg flow krijgt? pomp staat op stand 1.
Nou mijn gevoel zegt dat nu alleen je verdeler warm word en je slangen niet, ik heb ze helemaal open en pomp op zijn hardst.
Zodra de retour thermostaat te warm constateerd gaat ie dicht en komt er meer flow in de vloer.
Mijne pakt zoveel water weg dat een radiator twee meter verder haast niks krijgt . Maar ik heb nog zon ouderwetse die ht geforceerd mengt, misschien scheelt dat

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik heb mijn standaard HT verdeler op 45 graden gezet, dan staat ie altijd open, tijdens de eerste 15-20 minuten voel ik mijn radiatoren bijna niet warm worden, simpelweg omdat die vloerverwarming de retour te laag houdt, na een half uur kruipt die retour wel omhoog en worden de radiatoren ook warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
reneeke1970 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:28:
[...]

Nou mijn gevoel zegt dat nu alleen je verdeler warm word en je slangen niet, ik heb ze helemaal open en pomp op zijn hardst.
Zodra de retour thermostaat te warm constateerd gaat ie dicht en komt er meer flow in de vloer.
Mijne pakt zoveel water weg dat een radiator twee meter verder haast niks krijgt . Maar ik heb nog zon ouderwetse die ht geforceerd mengt, misschien scheelt dat
ik heb hier ook een ht verdeler met een 25-60 pomp ipv 25-40
ik zie hiermee het zelfde beeld dat deze in de opwarmfase 600L/h trekt en een paar uur later nog 300L/H
als je radiatoren te weinig water krijgen heb je te weinig opbrengst in je cv circuit of je leidingen zijn niet groot genoeg.

je kan ook midden in je systeem een centrale verdeler installeren dan heb je dit probleem niet :)

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Oftewel je vloer niet te veel laten afkoelen, wat met deze temperaturen best lastig is. Ik heb de afgelopen 24 uur 3kWh verbruikt met de warmtepomp, dat was vanochtend 06.00 dat ie aan ging, sinds gisterochtend kon de vloer maximaal afkoelen dus.

COP gaat hier inmiddels ri 5,7 maja wat wil je ook met 12-13gr Bt

[ Voor 11% gewijzigd door Appie Heijn op 28-10-2016 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 07:35:
[...]

Ik heb jouw tabel gezien tomexergie, als mijn ecodan zo gaat draaien als jouw Elga ben ik een gelukkig mens :) . Zojuist gemeten en de DCOP komt op 6,0. Ja een mooi resultaat maar 1 mooie dag maakt nog geen zomer. Dus vooralsnog blijven we strak er bovenop zitten om te kijken of deze settings nu goed zijn.

Hij draait nu met 1 m3/h, Ta van 28 graden op silent mode. Vooral de verhoging van 27 naar 28 graden heeft erg veel goed gedaan. Raar maar waar... denk dat de 7,5kw capaciteit te veel was om Ta op 27 graden te houden en hij er elke keer doorheen schoot. Nu gebeurd dat veeel minder. Dus Ta 28 is hier beter dan Ta 27. Nog hoger kan ook wel maar dan moet de ecodan op hoger vermogen werken en daalt de COP weer. Daarnaast kan het afgiftesysteem nagenoeg alle warmte afgeven op 28 graden en komt de Tr daardoor nooit boven de 24,5 graad. Nu maar weer eens een weekendje testdraaien en kijken wat het resultaat is. :P
Blijkbaar bij dit weer levert een lage flow regeltechnisch een groter voordeel op dan de winst die de betere warmteoverdracht oplevert bij hogere flow.Dus een variabele pomp regeling (Elga heeft die niet) zou voordeel kunnen opleveren. We moeten nog ervaring opdoen in gebied 0<Tb<5
Je ziet dat het bij WP's om kleine temperatuurverschillen gaat en bij dit weer vooral in het gebied tussen 20-30C. De CV wereld is daar niet op ingericht en ontwerpt systemen en regelaars voor temperaturen tussen 30-80C. De Honeywell Touch(top model) heeft een stooklijn die pas begint bij 30C dus absoluut niet geschikt voor LT WP systemen.
Dit forum levert "veld" ervaring op omdat er echt aan de installaties gemeten wordt aan diverse type woningen en CV installaties. Gaan de ontwerpers en producenten daar ook gebruik van maken?

Forum leden die vinden dat wij bij dit weer (10-15C)best veel energie nodig hebben voor onze woningen:
-weinig zon instraling is deze dagen.
-bij super goed geisoleerde kleine woningen domineert de interne warmte nog bij dit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Heb ik reeds eerder aangegeven hier, bij deze T is idd een lage flow beter, hoe meer de T richting de 0C gaat des te hoger de flow moet zijn om de dT klein ( bij mij is 5C ideaal ) te houden.
De warmtewisselaar moet het verschil snel kunnen aanvullen voor een maximaal rendement in warmteoverdracht.

Het zou mooi zijn als de pomp dT geregeld zou zijn, nu moet het handmatig.

Interne warmte is nog een bepalend issue momenteel, al gaat dat niet lang meer duren.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:38
Tomexergie schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:56:
[...]

Forum leden die vinden dat wij bij dit weer (10-15C)best veel energie nodig hebben voor onze woningen:
-weinig zon instraling is deze dagen.
-bij super goed geisoleerde kleine woningen domineert de interne warmte nog bij dit weer.
Exact.. hier is de warmtepomp alweer 2 dagen stil..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:11
mightym schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:25:
[...]

Exact.. hier is de warmtepomp alweer 2 dagen stil..
Zelfs op kantoor blijft de temperatuur stabiel zonder WP. De rest warmte van het serverhok is voor nu voldoende >:)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UcdA4sW.png

[ Voor 9% gewijzigd door alberthakvoort op 28-10-2016 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
alberthakvoort schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:30:
[...]

Zelfs op kantoor blijft de temperatuur stabiel zonder WP. De rest warmte van het serverhok is voor nu voldoende >:)

[afbeelding]
Ik zie bij jou ook een mooie WTW unit hangen, volgens mij doet die nu goed zaken. Het ventilatie warmteverlies is hier ca 100W, dat had anders een factor 8-10 (schatting) meer geweest. Dan had ik waarschijnlijk wel wat meer moeten bijstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Die WTW is inderdaad een mooie aanwinst.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kzMVaFK.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
alberthakvoort schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:35:

[afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eOrgRq6iNN24vGWU1o3CZpdT/medium.png
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 23:25
Potentieel nieuw adresje in FR voor panasonic L/W warmtepompen: http://www.maison-energy....ir/eau-C22/panasonic-M49/.

WH-MDC06G3E5 voor 2.230,- de 9KW versie voor 2.760,-. Ook de nieuwe H-generatie Bi-blocs, 7KW variant voor 2.760,-. Alles Incl. BTW excl. tranport, met dank aan onze oosterburen op haustechnikdialog.de.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
Dank Reneeke1970. Ik ga geen risico lopen en ga Armaflex gebruiken. Kan ik hier vlakbij aan de balie bij leverancier in Schiedam afhalen.
reneeke1970 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 08:32:
[...]

Nee heb ik niet aan laten brengen.
Ik heb er zelf voorzichtig de wartel afgehaald zodat alleen De slang door gat in de muur kon. Ik heb buiten maar ruime meter, ik heb er houten bakje om gezet en drie bussen purschuim in gespoten, zit om de slangen nu 20×20 cm

[ Voor 3% gewijzigd door arnnold op 28-10-2016 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

LittleTycoon schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:09:
Potentieel nieuw adresje in FR voor panasonic L/W warmtepompen: http://www.maison-energy....ir/eau-C22/panasonic-M49/.

WH-MDC06G3E5 voor 2.230,- de 9KW versie voor 2.760,-. Ook de nieuwe H-generatie Bi-blocs, 7KW variant voor 2.760,-. Alles Incl. BTW excl. tranport, met dank aan onze oosterburen op haustechnikdialog.de.
de WH-MDC06G3E5
kost daar 2230, en je krijgt er 2300 euro subsidie op. Kom ik op min70euro uit.
Ergens gaat het mis hier in nederland........ 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Onze importeurs en installateurs doen hun best om dit probleem van negatieve prijzen op te lossen. De oplossing is niet zo moeilijk; gewoon 2000 extra op de prijs.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan Treur op 28-10-2016 11:48 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
LittleTycoon schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:09:

En kun jij ook in het Frans zien wat transport kost?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Atomic2005 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:44:
[...]

de WH-MDC06G3E5
kost daar 2230, en je krijgt er 2300 euro subsidie op. Kom ik op min70euro uit.
Ergens gaat het mis hier in nederland........ 8)7
Ik denk er nu toch aan om er een Panasonic bij te kopen met SWW. Alleen sta ik voor een aantal alternatieven

* Elga in cascade met Pan 5kW met SWW
* Elga naar mijn zoon en Pan 9kW met SWW
* Een monobloks met boiler.

Zij er ook monobloks met boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
reneeke1970 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:28:
[...]

ik heb ook een HT verdeler, 3 groeps robot zonder e-zuinige pomp. ik heb het gevoel ook dat de verdeler warm wordt en de slangen niet, maar dat gaan we meemaken. voorlopig slaat de kachel niet aan. blijft verrassend lang warm in dit huis sinds de triple gals pui op het zuiden...

al meet ik momenteel niet dagelijks mijn verbruik. 8)7

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
crazyharrie schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:24:
Heb ik reeds eerder aangegeven hier, bij deze T is idd een lage flow beter, hoe meer de T richting de 0C gaat des te hoger de flow moet zijn om de dT klein ( bij mij is 5C ideaal ) te houden.
De warmtewisselaar moet het verschil snel kunnen aanvullen voor een maximaal rendement in warmteoverdracht.

Het zou mooi zijn als de pomp dT geregeld zou zijn, nu moet het handmatig.

Interne warmte is nog een bepalend issue momenteel, al gaat dat niet lang meer duren.
Thermodynamisch zou de flow zo hoog mogelijk moeten zijn maar wordt beperkt door geluid en zou zelfs terugmoeten lopen vanwege de inverter regeling die juist weer de COP verbetert. Blijkbaar wordt de regeling instabiel bij kleine dT en gaat de WP vaak uit/aan mer hogere vermogens. Vooral de Elga heeft daar last van.
Toch eens met Techneco praten hoe ze dit kunnen verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
reneeke1970 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:56:
[...]

En kun jij ook in het Frans zien wat transport kost?
Zijn onze duitse vrienden mee bezig, ik post het hier zodra ik het weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Jan Treur schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:47:
Onze importeurs en installateurs doen hun best om dit probleem van negatieve prijzen op te lossen. De oplossing is niet zo moeilijk; gewoon 2000 extra op de prijs.
Dat is maar een deel van het verhaal. Het andere deel is dat veel fabrikanten, om diverse redenen, gewoon verschillende prijsstrategie hebben voor de diverse landen, ook richtig importeurs. Dit is zeker en ook niet alleen met warmtepompen het geval. Zowel Mitsubishi, Panasonic, Daikin, Atlantic/Fujitsi maar ook b.v. een Nibe kennen grote prijsverschillen tussen landen. Nibe zou ik b.v. gewoon in Zweden kopen, 8KW L/W monoblock voor pak hem beet EUR 3400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
OK, die was ik nog vergeten in het rijtje, de fabrikanten...

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 16:46
fabstar81 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:12:

Je kan de groepen nog iets verder open draaien als er te weinig flow is, maar je ziet dat je warmte wel degelijk aankomt, kwam eerder ook aan maar door de grote flow en afgifte aan je vloer merkte je dit niet.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 19:20
corsat schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:21:
Vraag, mijn wp regelaar staat opgesteld in het koudste vertrek waar wij regelmatig aanwezig zijn. Helaas is de isolatie verhouding of warmte verlies van dit vertrek anders dan mijn woonkamer en heb ik een temp verschil van 2 graden, woonkamer 22 graden en studeerkamer 20 graden. Hoe of waar kan ik informatie halen om de studeerkamer ofwel optimaal te gaan isoleren ofwel meer verwarmingscapaciteit te plaatsen. Er hangt nu een jaga ltv van 260cm lang met 6 ventilatoren, ruimte is op de garage gebouwd, dak heb ik nageisoleerd maar vloer zit boven niet verwarmde garage en daar komt de meeste kou vandaan.
Voorheen verwarmde ik mijn woonkamer met mijn cv ketel op 21 graden en verwarmde ik de studeerkamer bij met een olie radiator met een cop van 1 want ook dan had ik het verschil van 2 graden.
Wat bedoel je precies met wp-regelaar? Thermostaat/ruimtevoeler? In de handleiding van mijn wp staat dat je geen ruimtevoeler moet gebruiken in een ruimte die met dynamische radiatoren/convectoren wordt verwarmd.
In de rest van je vraag lijkt het alsof je warmteverlies van die ruimte groter is dan de rest van het huis waardoor je niet hetzelfde comfort hebt. Dit los je alleen op door extra te isoleren of per ruimte te gaan regelen (meerdere zones).

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:36
In mijn nieuwbouwwoning komt overal vloerverwarming, 3 verdiepingen, plusminus 135 m2. Daar komt een Mitsubishi ERST20C-VM2C binnenunit op de bovenste verdieping in te staan met een los 100 liter vat voor verwarming bij. Komen we op de kwestie verdelers/regelaars: ik heb geen pompverdeler nodig om water te recirculeren omdat ik de WP op een zeer lage temperatuur kan instellen, maar is de pomp in de Mitsubishi ook sterk om alles rond te pompen? Of moet ik er rekening mee houden dat er een aparte pomp of pompverdelers bij moeten komen?

Stom genoeg zaten (pomp)verdelers, regelaar(S) en thermostaten niet inbegrepen bij mijn aannemer in de meerwerkofferte voor 'vloerverwarming op 3 verdiepingen'... Ik zoek dus nu naar een systeem hiervoor. Ik denk aan een oplossing met draadloze temperatuursensors in elke ruimte (lees: voor elke groep) die aangesloten zijn op 1 centrale thermostaat waar de temperaturen voor alle ruimtes in te stellen zijn, want die zal niet veel aangepast hoeven worden. Misschien zijn er zelfs verdelers/regelaar combi's die samenwerking met een draadloze thermostaat? Ik ben nu aan het inlezen over het 2HEAT systeem.

[ Voor 23% gewijzigd door Vincm op 28-10-2016 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Ik heb ongeveer 125m2 aan vloerverwarming (3 verdiepingen / 3 verdelers) en kan het zonder extra pomp af.

Op mijn werk zelfs 275m2 zonder extra pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:02
De regelaar staat in de studeerkamer die tevens koudste ruimte is. Ik ga uitzoeken hoe ik de vloer ofwel betonnen platen dak van de garage kan na isoleren, zal niet gemakkelijk zijn ivm koude bruggen. :(
Luiaard schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 21:20:
[...]

Wat bedoel je precies met wp-regelaar? Thermostaat/ruimtevoeler? In de handleiding van mijn wp staat dat je geen ruimtevoeler moet gebruiken in een ruimte die met dynamische radiatoren/convectoren wordt verwarmd.
In de rest van je vraag lijkt het alsof je warmteverlies van die ruimte groter is dan de rest van het huis waardoor je niet hetzelfde comfort hebt. Dit los je alleen op door extra te isoleren of per ruimte te gaan regelen (meerdere zones).

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:36
alberthakvoort schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 23:11:
Ik heb ongeveer 125m2 aan vloerverwarming (3 verdiepingen / 3 verdelers) en kan het zonder extra pomp af.

Op mijn werk zelfs 275m2 zonder extra pomp.
Zit daar ook wel een buffervat tussen? Weet niet of dat nog van invloed is.

Als ik het goed begrijp zou ik af kunnen met het volgende: 2 pomploze verdelers (apart begane grond en 1e en 2e verdieping samen met respectievelijk +- 5 en +- 9 groepen, dito actuators, 2 regelaars, 1 thermostaat met 3 draadloze sensoren (elke verdieping 1). Met Heatapp! en NeoStat zou dat moeten kunnen. Iemand ervaring met 1 van deze, of een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Bierviltje transmissie verlies berekening van vanavond, in de zoektocht naar bevestiging huis is wel of niet geschikt voor een WP.

Meetperiode; 17.30 tot 23.30.

Tbu 15.0-14.5 graden (gemiddeld 14.75 graden)
Tbi 19.9-20.7 graden (gemiddeld 20.3 graden)
DeltaT gemiddeld 5.55

Stookperiode 6 uur

Gasverbruik 1.318 m3 gas.
CV max. op 50 graden aanvoer, HR ketel modulerend.

1.318 m3 gas x 35.17 mJ op b.w. = 46.35 mJ / 3.6 = 11.6 kWh nuttige energie.

11.6 kWh / 6 uur = 1.94 kWh per uur.

1.94 kWh@5.55 Delta T. 1.94 / 5.55 x 30 (-10 ->+20) = 10.6 kWh.

Behoorlijk teleurstellend resultaat als ik eerlijk moet zijn. LT Convectoren woonkamer (JAGA) staan volledig open, enkele plaat radiator gang voor de helft net zoals de radiator van de badkamer. Overige radiatoren in huis dicht (1e verdieping, 3 slaapkamers, zolder 1 kamer).

Ik realiseer me dat dit een momentopname is, en dat CV ketels eigenlijk niet zo geschikt zijn voor lagere temperaturen. De ketel heb ik zo geprogrammeerd dat hij een gevraagde temperatuur van 30 graden accepteert ( standaard negeert Intergas < 40 graden vraag). Bij 20 graden handhaving zie ik 30/35 graden vraag van thermostaat, bij verhoging naar 21 graden schiet hij door naar max. 50 graden.

Retourtemperaturen liggen in de grootte van 35 graden@50 en 22/24@30-35.
CV pompstand 1.
Vloerverwarming is helaas geen optie. DBE's op de JAGA's wellicht, vervanging overige radiatoren ook voor JAGA's.

Woning is gebouwd eind 2010. Isolatie is dus vrij OK maar niet denderend t.o.v. de huidige normen. Mechanische afzuiging speelt natuurlijk ook een grote rol qua verlies.

Mijn onderbuik gevoel dacht dat een 7.5 kW WP geschikt zou zijn, i.c.m. upgrade warmteafgiftesysteem om zo een goede COP te krijgen in het najaar en voorjaar (>4).

Maar vooralsnog blijkt dit niet zo te zijn. Zie ik dingen over het hoofd, of moet ik langer meten?

Delta T =

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Rhaelak schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 01:01:
Bierviltje transmissie verlies berekening van vanavond, in de zoektocht naar bevestiging huis is wel of niet geschikt voor een WP.

DeltaT gemiddeld 5.55

Stookperiode 6 uur

Mijn onderbuik gevoel dacht dat een 7.5 kW WP geschikt zou zijn, i.c.m. upgrade warmteafgiftesysteem om zo een goede COP te krijgen in het najaar en voorjaar (>4).

Maar vooralsnog blijkt dit niet zo te zijn. Zie ik dingen over het hoofd, of moet ik langer meten?

Delta T =
Wat is jouw jaarlijkse gasverbruik voor verwarming (SWW er af trekken)?
Als ik dat weet dan kan ik met het referentiejaar gemakkelijk jouw warmte behoefte uitrekenen
Dus de W/C van jouw woning en W bij dT=30C (alles zonder zoninstraling en interne warmte.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Als je op lage temp gaat verwarmen krijg je een trage opwarming van je huis dus als eea lang duurt is verklaarbaar. Dat je slechts een temp stijging van 0,8 graden realiseert in 6 uur is wel erg weinig
Rhaelak schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 01:01:

DeltaT gemiddeld 5.55

Stookperiode 6 uur

Gasverbruik 1.318 m3 gas.
CV max. op 50 graden aanvoer, HR ketel modulerend.

1.318 m3 gas x 35.17 mJ op b.w. = 46.35 mJ / 3.6 = 11.6 kWh nuttige energie.

11.6 kWh / 6 uur = 1.94 kWh per uur.

1.94 kWh@5.55 Delta T. 1.94 / 5.55 x 30 (-10 ->+20) = 10.6 kWh.

Behoorlijk teleurstellend resultaat als ik eerlijk moet zijn. LT Convectoren woonkamer (JAGA) staan volledig open, enkele plaat radiator gang voor de helft net zoals de radiator van de badkamer. Overige radiatoren in huis dicht (1e verdieping, 3 slaapkamers, zolder 1 kamer).

Ik realiseer me dat dit een momentopname is, en dat CV ketels eigenlijk niet zo geschikt zijn voor lagere temperaturen. De ketel heb ik zo geprogrammeerd dat hij een gevraagde temperatuur van 30 graden accepteert ( standaard negeert Intergas < 40 graden vraag). Bij 20 graden handhaving zie ik 30/35 graden vraag van thermostaat, bij verhoging naar 21 graden schiet hij door naar max. 50 graden.

Retourtemperaturen liggen in de grootte van 35 graden@50 en 22/24@30-35.
CV pompstand 1.
Vloerverwarming is helaas geen optie. DBE's op de JAGA's wellicht, vervanging overige radiatoren ook voor JAGA's.

Woning is gebouwd eind 2010. Isolatie is dus vrij OK maar niet denderend t.o.v. de huidige normen. Mechanische afzuiging speelt natuurlijk ook een grote rol qua verlies.

Delta T =

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Tomexergie schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 01:34:
[...]

Wat is jouw jaarlijkse gasverbruik voor verwarming (SWW er af trekken)?
Als ik dat weet dan kan ik met het referentiejaar gemakkelijk jouw warmte behoefte uitrekenen
Dus de W/C van jouw woning en W bij dT=30C (alles zonder zoninstraling en interne warmte.)
Die gegevens heb ik helaas nog niet, omdat we pas sinds 1 maart dit jaar hier wonen. In het voorjaar kan ik je de gegevens wel verstrekken, dan weten we meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
corsat schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 08:06:
Als je op lage temp gaat verwarmen krijg je een trage opwarming van je huis dus als eea lang duurt is verklaarbaar. Dat je slechts een temp stijging van 0,8 graden realiseert in 6 uur is wel erg weinig

[...]
ik maak hier ook erg lange runs (meerdere uren) voor 0,5 graad stijging. Dat is inherent aan vloerverwarming en op een Ta stoken van 28 graden. Dus hier absoluut geen probleem en zeer comfortabel want je vloer blijft lekker een behoorlijk aantal uren op 28 graden :)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
corsat schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 08:06:

[...]
In die 6 uur tijd zitten twee blokken van verschillende temperaturen. Dus de opwarming is an sich wel te verklaren. De ThermoSmart rond ook erg gauw een halve graad naar boven af, waardoor de gewenste instelling van 21.0 graden vanaf 20.00 uur snel bereikt is. Mijn Netatmo binnenmodule die recht tegenover de Thermosmart staat meet echter nauwkeuriger, vandaar die verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-06 11:36
Iemand nog interesse in mn HCTM? Omruilen voor een Isense v19 of hoger heeft mn voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
alberthakvoort schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:35:

[afbeelding]
Mooie weergave maar ik heb een technische vraag. (ben ook eea aan het hatseflatsen)
link: https://gathering.tweaker...ist_messages/1547307/last

Hoe weet je nu of de gemeten en weergegeven temperatuur juist is van je sensoren. Welke zijn het en zijn deze softwarematig gekalibreerd, ....zo ja wat heb je dan gebruikt als referentie? Daarnaast (kanttekening), metingen zonder decimalen is vrij onnauwkeurig. (tot 0.9 graad afhankelijk van de afronding per sensor)

[ Voor 6% gewijzigd door Willie Wortel op 29-10-2016 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
amarkest schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 09:51:
Iemand nog interesse in mn HCTM? Omruilen voor een Isense v19 of hoger heeft mn voorkeur.
Ik denk er over om toch maar een boiler aan te sluiten op Elga , vooral omdat deze in de zomer werkeloos is.
Barry H, Kleinman en Eric hadden daar een oplossing voor bedacht.

* Tele-contact op de Touch gebruiken om de thermostaat van de boiler en de ingestelde temperatuur hoog zetten zodat Elga gaat draaien naar de maximale retour temperatuur van 41C bij een Ta rond de 45C.
* Gelijktidig de driewegklep naar de boiler omschakelen

Maar er is een probleem: De OT zal ook als T<Tset de HR ketel inschakelen.
Het onderbreken van het OT signaal naar de HR ketel geeft een storing op Elga.
Weet iemand hoe dit opgelost kan worden ?
Met aan-uit regeling HR ketel i.p.v. Opentherm? Maar dan moduleert de HR ketel niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266924

develdonk schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 09:41:
[...]

ik maak hier ook erg lange runs (meerdere uren) voor 0,5 graad stijging. Dat is inherent aan vloerverwarming en op een Ta stoken van 28 graden. Dus hier absoluut geen probleem en zeer comfortabel want je vloer blijft lekker een behoorlijk aantal uren op 28 graden :)
Ik was even benieuwd naar de 'gemiddelde' oppervlakte temperatuur van je vloer. Met andere woorden wat gaat er 'verloren' tussen 28 graden aanvoer en de 'werkelijke' oppervlakte temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:44
Heeft er nog iemand interesse in een 30 liter buffervat? Gratis af te halen in Heemskerk (NH). Anders gaat het naar grofvuil.
Merk Volumax, aansluitingen 28mm.
Verder graag via PM want we zitten hier niet in V&A :o

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Willie Wortel schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 09:53:
[...]

Mooie weergave maar ik heb een technische vraag. (ben ook eea aan het hatseflatsen)

Hoe weet je nu of de gemeten en weergegeven temperatuur juist is van je sensoren. Welke zijn het en zijn deze softwarematig gekalibreerd, ....zo ja wat heb je dan gebruikt als referentie? Daarnaast (kanttekening), metingen zonder decimalen is vrij onnauwkeurig. (tot 0.9 graad afhankelijk van de afronding per sensor)
In mijn geval gebruik ik voornamelijk DS18b20 sensoren. Die zijn in de fabriek gecalibreerd en die calibratie kun je eenvoudig controleren door ze in het zelfde bakje water te zetten.
Dan weet je in ieder geval dat ze onderling gelijk zijn en dat is meestal het belangrijkst.
NB die DS18b20 heeft een absolute nauwkeurigheid van 0,5 grC en onderling van 0,1grC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Anoniem: 266924 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 11:21:
[...]

Ik was even benieuwd naar de 'gemiddelde' oppervlakte temperatuur van je vloer. Met andere woorden wat gaat er 'verloren' tussen 28 graden aanvoer en de 'werkelijke' oppervlakte temp.
Ik maak ook lange runs maar ik stook mijn vloerverwarming bij deze buitentemperatuur op 26 graden aanvoer en 23 graden retour (WAR). De oppervlakte temperatuur van de vloer is dan 21-22 graden en de ruimte temperatuur 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
jaari schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 11:48:
[...]

Ik maak ook lange runs maar ik stook mijn vloerverwarming bij deze buitentemperatuur op 26 graden aanvoer en 23 graden retour (WAR). De oppervlakte temperatuur van de vloer is dan 21-22 graden en de ruimte temperatuur 20 graden.
ik had hem ook eerst op 26-27 graden zijn maar om één of ander onverklaarbare reden heb ik nu al 2 dagen een dag COP van 6,0 en 5,8 sinds ik hem op 28 heb gezet. Ook als je nu kijkt naar het vermogen wat de warmtepomp opneemt dan ziet de grafiek er veel stabieler uit. Opp temp durf ik niet te zeggen (nooit gemeten) maar gezien ik warme (blote) voeten heb en een run vaak 5-12 uur duurt denk ik dat het opp de watertemp behoorlijk benaderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jaari schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 11:48:
[...]

Dit is toch wat vreemd, 26 graden en lange runs, op de temperatuur jij beschrijft heb ik al zonder wp aan.
Water 22 dus vloer ook, kamer 21,5 en nu met de zon er op 22+ en de wp is gisterenavond 21:00 voor het laatst aangeweest.
Als ik nu 26 ga verwarmen is hij met 3-4 minuten weer uit, dus hoe maak jij dan lange runs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Tomexergie schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 11:19:
[...]

Weet iemand hoe dit opgelost kan worden ?
Met aan-uit regeling HR ketel i.p.v. Opentherm? Maar dan moduleert de HR ketel niet meer.
ik heb vanaf dit voorjaar tot 24-10 de Isense met een "T-koppeling" tussen de ELGA en de Remeha-Calenta gehad. Een kant vanaf de T-koppeling naar de aan/uit op de ELGA en andere kant naar de OT/AAN-UIT op de Remeha. Remeha heeft maar 1 aansluiting voor OT/AAN-UIT en kennelijk ziet de ketel zelf of ie OT of AAN-UIT gestuurd wordt. Dat ging dus helemaal goed. geen storingen op ELGA of Remeha. Alleen af en toe een korte melding f203 op de Isense, die vanzelf weer wegging als de boiler op temperatuur was. Beneden op de HCTM geen meldingen gezien. HCTM was uiteraard OT aan de ELGA gehangen.
Als ELGA de HR inzette om de kamer op temperatuur te brengen, dan zag ik alleen wat pendelgedrag van de HR. Aan "omhoog"-moduleren kwam ie niet toe, want hij bracht in de laagste stand het cv-water al op de max aanvoer. M'n boilerprogramma op de Isense werkte ook perfect.

Helaas nog geen digitale history om te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Rol-Co schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 11:58:
[...]

Dit is toch wat vreemd, 26 graden en lange runs, op de temperatuur jij beschrijft heb ik al zonder wp aan.
Water 22 dus vloer ook, kamer 21,5 en nu met de zon er op 22+ en de wp is gisterenavond 21:00 voor het laatst aangeweest.
Als ik nu 26 ga verwarmen is hij met 3-4 minuten weer uit, dus hoe maak jij dan lange runs?
Vermoedelijk heb ik meer energie nodig? :)
Jaren '60 vrijstaande bungalow, veel schaduw op dit moment (kijk maar eens naar de PV opbrengst in mijn onderschrift).
s'Nachts staat de WP uit, om 9uur start hij, en staat nu nog te pruttelen op 450W (electrisch) of 3,2 kW (Kamstrup). Wel een goede COP dus, maar geen warmte nodig zoals in jouw geval is altijd beter ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jDcEUDCX8YYUD20Z9UBD4zk0/thumb.png

[ Voor 8% gewijzigd door jaari op 29-10-2016 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jaari schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 11:33:
Heeft er nog iemand interesse in een 30 liter buffervat? Gratis af te halen in Heemskerk (NH). Anders gaat het naar grofvuil.
Merk Volumax, aansluitingen 28mm.
Verder graag via PM want we zitten hier niet in V&A :o
Misschien beter als je dm aan zet :+

Is het alleen een vat met aansluitingen of heeft hij ook een ww?

Edit: nibe volumax 30 is het denk ik

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 29-10-2016 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jaari schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 12:52:
[...]

Vermoedelijk heb ik meer energie nodig? :)
Jaren '60 vrijstaande bungalow, veel schaduw op dit moment (kijk maar eens naar de PV opbrengst in mijn onderschrift).
s'Nachts staat de WP uit, om 9uur start hij, en staat nu nog te pruttelen op 450W (electrisch) of 3,2 kW (Kamstrup). Wel een goede COP dus, maar geen warmte nodig zoals in jouw geval is altijd beter ;)
[afbeelding]
Ja inderdaad, maar vrij staand doet veel.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

Het is ook 14 graden buiten dus ja.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Wie van jullie meet de temperaturen van de warmtepomp? Dus gaszijdig en waterzijdig?
Ik heb gisteren wat sensoren op de leidingen bij de Ecodan geplakt en hij is nu met een SWW run bezig.
Ik meet de volgende temperaturen:

Gas pers: 54 grC
Gas retour 33 grC

CV pers: 37 grC
CV retour 30 grC

De warmtemeter is onderweg, dus ik heb een flow geschat van 1200l/h (pomp stand 4) en dan kom ik op een thermisch vermogen van 11 kW en een COP van 5,5.

Ik vind met name het temperatuurverschil gaszijdig zo groot, maar ik heb in de technische documentatie niet kunnen vinden of dit gebruikelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Rol-Co schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 13:11:
[...]

Misschien beter als je dm aan zet :+
Ik dacht dat het aanstond, maar ik vond nóg een vinkje in de instellingen wat ik overgeslagen had :o
Nu wel bereikbaar per dm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
amarkest schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 12:30:
[...]

ik heb vanaf dit voorjaar tot 24-10 de Isense met een "T-koppeling" tussen de ELGA en de Remeha-Calenta gehad. Een kant vanaf de T-koppeling naar de aan/uit op de ELGA en andere kant naar de OT/AAN-UIT op de Remeha. Remeha heeft maar 1 aansluiting voor OT/AAN-UIT en kennelijk ziet de ketel zelf of ie OT of AAN-UIT gestuurd wordt. Dat ging dus helemaal goed. geen storingen op ELGA of Remeha. Alleen af en toe een korte melding f203 op de Isense, die vanzelf weer wegging als de boiler op temperatuur was. Beneden op de HCTM geen meldingen gezien. HCTM was uiteraard OT aan de ELGA gehangen.
Als ELGA de HR inzette om de kamer op temperatuur te brengen, dan zag ik alleen wat pendelgedrag van de HR. Aan "omhoog"-moduleren kwam ie niet toe, want hij bracht in de laagste stand het cv-water al op de max aanvoer. M'n boilerprogramma op de Isense werkte ook perfect.

Helaas nog geen digitale history om te delen.
Dat klinkt goed, bedankt.
Ik wil de boiler regelen met een digitale controller met NTC en potentiaal vrij contact. Die wordt aangesloten op het telecontact van de Touch. Dan moet ik nog misschien via een relais poteniaal vrij de aan/uit verbinding tussen Elga en de HR verbreken en de driewegklep aansturen. Het zijn dus 3 akties.

Hoe gebruik je isense voor de boiler enz? Zit dat ook op de Celcia 20?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Tomexergie schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 14:33:
[...]

Dat klinkt goed, bedankt.
Ik wil de boiler regelen met een digitale controller met NTC en potentiaal vrij contact. Die wordt aangesloten op het telecontact van de Touch. Dan moet ik nog misschien via een relais poteniaal vrij de aan/uit verbinding tussen Elga en de HR verbreken en de driewegklep aansturen. Het zijn dus 3 akties.

Hoe gebruik je isense voor de boiler enz? Zit dat ook op de Celcia 20?
Bij mij is het vrij simpel, Isense rechtstreeks op de HRketel, boilerprogramma:

07.00 52gr
17.00 65gr
19.00 52gr
23.30 uit

Nu hangt de Isense weer beneden, HCTM gaat er uit. Wordt ingeruild voor een 2e Isense, welke weer via eerder genoemde OT/AAN-UIT constructie tussen de ELGA en de Remeha gehangen wordt.

kweenie of de Celcia 20 ook een boilerprogramma aan boord heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Willie Wortel schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 09:53:
[...]

De gemeten waardes komen rechtstreeks uit de WTW zelf (via de seriele poort)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mightym schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 13:22:
Wie van jullie meet de temperaturen van de warmtepomp? Dus gaszijdig en waterzijdig?
Ik heb gisteren wat sensoren op de leidingen bij de Ecodan geplakt en hij is nu met een SWW run bezig.

Gas retour 33 grC

CV retour 30 grC

De warmtemeter is onderweg, dus ik heb een flow geschat van 1200l/h (pomp stand 4) en dan kom ik op een thermisch vermogen van 11 kW en een COP van 5,5.

Ik vind met name het temperatuurverschil gaszijdig zo groot, maar ik heb in de technische documentatie niet kunnen vinden of dit gebruikelijk is.
Zet je pomp eens in stand 2, dan word je water een stuk warmer bij het verlaten van je WP, verschil is niet gek voor 1200 L per uur en blijkbaar word onderweg in je cv ook best wat warmte afgegeven.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
amarkest schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 15:20:
[...]

Bij mij is het vrij simpel, Isense rechtstreeks op de HRketel, boilerprogramma:

07.00 52gr
17.00 65gr
19.00 52gr
23.30 uit

Nu hangt de Isense weer beneden, HCTM gaat er uit. Wordt ingeruild voor een 2e Isense, welke weer via eerder genoemde OT/AAN-UIT constructie tussen de ELGA en de Remeha gehangen wordt.

kweenie of de Celcia 20 ook een boilerprogramma aan boord heeft.
Stuurt de Remeha dan de boiler aan? Dat kan denk ik met de Quinta 25s en 30s, maar niet met de 35C omdat die al een kleine doorstroom boiler heeft en niet extern behoeft te worden aangestuurd.
Ik wil nu deze Remeha doorstroom boiler gebruiken in serie met de LT (45C) boiler (150L) maar later een elektrische boiler(80L) in serie plaatsen. Ik zal een schema maken van mijn opzet.

Energie voordeel:
Elga op een boiler 150L van 10 tot 45C dan daarna in serie Remeha of elektrisch van 45 naar 65C.
De totale COP (Bij Tb gemiddeld 12C) het eerste traject (COP=3) en tweede traject (COP=1) > gewogen COP=2,3
De totale COP voor een WP (b.v. Panasonic HT)rechtstreeks naar 65C is c.a COP=2,5
Het voordeel van elektrsch naverwarmen dat PV meer kWh kan leveren.

Waarom ga ik dit doe? Aanvankelijk dacht ik dat het huishoudelijk maar 200m3/jaar was.Uit metingen blijkt dat mijn SWW gebruik (c.a 400m3/jaar). Familie vaak in bad (WAF waar ik geen invloed op heb...) en afwasmachine op HW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Tomexergie schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 16:33:
[...]

Stuurt de Remeha dan de boiler aan?
Ah OK, ja idd ik heb een 40ltr boiler in de Remeha Calente combiketel die door de Isense aangestuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wat is de betere warmtemeter van kamstrup?
Multical
402
601
602
Prijs is het zelfde ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:15
Bij mijn Pana 5kw monoblock heb ik vandaag een kabel aangesloten op het pin 17/18 contact (externe sturing); het uiteinde van deze kabel kortsluiten doet niets. Ik lees nu in de handleiding dat dit kontakt normaal al een brug heeft (dus dat zou het gedrag verklaren), maar ik heb die niet gezien bij het plaatsen van de kabel. Heb ik zo slecht gekeken ? 8)7

De WP doet het nu dus nog steeds, ongeacht die kabel

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-06 12:49
hannibal2206 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 22:48:
Bij mijn Pana 5kw monoblock heb ik vandaag een kabel aangesloten op het pin 17/18 contact (externe sturing); het uiteinde van deze kabel kortsluiten doet niets. Ik lees nu in de handleiding dat dit kontakt normaal al een brug heeft (dus dat zou het gedrag verklaren), maar ik heb die niet gezien bij het plaatsen van de kabel. Heb ik zo slecht gekeken ? 8)7

Bij mijn Pana 9kW bi zat er wel een brug in. Ik heb het idee dat je even goed moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hannibal2206 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 22:48:

Aan linker kant van klemmen 17 18 zit zwart kabeltje overheen gezet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:15
OK, ga ik morgen even beter kijken .. |:(

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Rol-Co schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 22:31:
Wat is de betere warmtemeter van kamstrup?
Multical
402
601
602
Prijs is het zelfde ongeveer.
Het gaat er bij een WP om dat hij door integreert tot 0C. Bij de Multical weet ik het zeker. HIj moet ook de "negatieve" energie van de defrost kunnen meten dus gelijktijdig ook koeling kunnen registreren. Dus bij bestelling type DDD=310 opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Mijn temperaturen zijn,
gas gemiddeld zo'n 40 graden, deze temp schommelt maar is nu bij mij redelijk stabiel met WAR aan en zonder tijdinstellingen, dus continue temperatuur.
gas retour 33 graden.
cv pers 33 graden
cv retour 29 graden
Jammer dat het allemaal hele graden zijn en mijn cv retour geeft 0,5 graden te hoog aan althans als ik deze meet met een clamp on meting en check in het menu van de ecodan wp.

Gas retour 33 grC

CV retour 30 grC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
corsat schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 09:48:
Mijn temperaturen zijn,
gas gemiddeld zo'n 40 graden, deze temp schommelt maar is nu bij mij redelijk stabiel met WAR aan en zonder tijdinstellingen, dus continue temperatuur.
gas retour 33 graden.
cv pers 33 graden
cv retour 29 graden
Jammer dat het allemaal hele graden zijn en mijn cv retour geeft 0,5 graden te hoog aan althans als ik deze meet met een clamp on meting en check in het menu van de ecodan wp.

[...]
Ik was aan het meten tijdens SWW bedrijf. Op dat moment werkt de warmtepomp op een veel hoger vermogen en zijn ook grotere temperatuurverschillen te verwachten.

Op de pieken meet ik trouwens een gas aanvoer van 78 gr C!! Ik wist niet eens dat het gas zo warm kon worden..
Vandaag doen we het kunstje nog eens over..
CV bedrijf zal hier nog wel duren tot na woensdag.. als het wat kouder wordt..

[ Voor 6% gewijzigd door mightym op 30-10-2016 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Ik neem wekelijks mijn meterstanden op en dat doe ik al 8 jaar zolang wij in ons huidige huis wonen.
Wat mij opvalt is dat ik afgelopen week 55 kW met de wp zou hebben gebruikt, als ik naar de historische waardes kijk dan zou ik in mijn wekelijkse E consumptie zo'n 10 kW gezakt zijn ? Ik krijg het idee dat de e meter van de ecodan mogelijk teveel aangeeft, heeft iemand vergelijkbare metingen waarbij de e meter van de ecodan vergeleken kan worden met een separaat geïnstalleerde e meter ?
Verder schommelt mijn cop rond de 4 en is er op de dagwaarde geen pijl op te trekken, gisteren 2 kW verbruik en 7 kW geleverd ? Waarschijnlijk afrondingen ?
In vergelijking met mijn mogelijke gasverbruik zit ik iets onder de 2, dus berekend gasgebruik met graaddagen x 0,329.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
corsat schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 09:56:
Ik neem wekelijks mijn meterstanden op en dat doe ik al 8 jaar zolang wij in ons huidige huis wonen.
Wat mij opvalt is dat ik afgelopen week 55 kW met de wp zou hebben gebruikt, als ik naar de historische waardes kijk dan zou ik in mijn wekelijkse E consumptie zo'n 10 kW gezakt zijn ? Ik krijg het idee dat de e meter van de ecodan mogelijk teveel aangeeft, heeft iemand vergelijkbare metingen waarbij de e meter van de ecodan vergeleken kan worden met een separaat geïnstalleerde e meter ?
Verder schommelt mijn cop rond de 4 en is er op de dagwaarde geen pijl op te trekken, gisteren 2 kW verbruik en 7 kW geleverd ? Waarschijnlijk afrondingen ?
In vergelijking met mijn mogelijke gasverbruik zit ik iets onder de 2, dus berekend gasgebruik met graaddagen x 0,329.
Ik zal vandaag eens kijken. Cop externe meter en externe kwh meter komen hier op 5 en ecodan op 4,5 over gehele periode dus ben het eens dat het ergens niet goed gaat! Weet alleen niet of het de kwh of warmtemeter is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
mightym schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 09:51:
[...]

Ik was aan het meten tijdens SWW bedrijf. Op dat moment werkt de warmtepomp op een veel hoger vermogen en zijn ook grotere temperatuurverschillen te verwachten.

Op de pieken meet ik trouwens een gas aanvoer van 78 gr C!! Ik wist niet eens dat het gas zo warm kon worden..
Vandaag doen we het kunstje nog eens over..
CV bedrijf zal hier nog wel duren tot na woensdag.. als het wat kouder wordt..
78C gas aanvoer is heel normaal omdat het tijdens de compressie oververhit wordt ver boven de kritische temperatuur. Kijk maar naar het lnp-h diagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Tomexergie schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 08:47:
[...]

Het gaat er bij een WP om dat hij door integreert tot 0C. Bij de Multical weet ik het zeker. HIj moet ook de "negatieve" energie van de defrost kunnen meten dus gelijktijdig ook koeling kunnen registreren. Dus bij bestelling type DDD=310 opgeven.
In de handleiding van de 402 staat DDD=213
Ik weet niet wat het inhoud maar het zijn nieuwe en zeer goedkoop.

http://www.stadsverwarmin...35343manual-mc402-pdf.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Ik heb een STEK gecertificeerd monteur nodig om bij mij de koelleidingen op maat af te korten, te flaren en vacumeren. Ik meen te hebben gelezen dat anderen rond de 100 euro kwijt waren? Ik had nu een offerte van iemand in de buurt van 250 euro, leek mij erg veel.

R410a

Koelleiding ligt er, is goed toegankelijk en dicht/ongebruikt. Er hoeft geen koelmiddel toegevoegd te worden.
Locatie Utrecht Leidsche Rijn. Als je iemand weet, hoor ik het graag.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Luiaard schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 10:32:
Ik heb een STEK gecertificeerd monteur nodig om bij mij de koelleidingen op maat af te korten, te flaren en vacumeren. Ik meen te hebben gelezen dat anderen rond de 100 euro kwijt waren? Ik had nu een offerte van iemand in de buurt van 250 euro, leek mij erg veel.

R410a

Koelleiding ligt er, is goed toegankelijk en dicht/ongebruikt. Er hoeft geen koelmiddel toegevoegd te worden.
Locatie Utrecht Leidsche Rijn. Als je iemand weet, hoor ik het graag.
250 lijkt me normaal, 100 is als je de leiding kant en klaar koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89

Gas retour 33 grC

CV retour 30 grC

Meet je ook bij de buitenunit en binnenunit appart?

viel me bij mij op dat ik op de vloeistof leiding maar 0,2-0,5c verlies over 32M
echter bij de gasleiding kan dit tussen 5,5c en 1.1c liggen.
afhankelijk van het vermogen van de buitenunit op dat moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wodan89 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 10:52:
[...]

Meet je ook bij de buitenunit en binnenunit appart?

viel me bij mij op dat ik op de vloeistof leiding maar 0,2-0,5c verlies over 32M
echter bij de gasleiding kan dit tussen 5,5c en 1.1c liggen.
afhankelijk van het vermogen van de buitenunit op dat moment
Lijkt me logisch door de hogere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Rol-Co schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 10:45:
[...]

250 lijkt me normaal, 100 is als je de leiding kant en klaar koopt.
Wat bedoel je met kant en klaar? Vier keer pijpje snijden, ontbramen en flare aanbrengen lijkt me toch ook geen 150 euro aan werk.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Rol-Co schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 10:55:
[...]

Lijkt me logisch door de hogere temperatuur.
true maar de leiding is absurt goed geisoleerd.
zelf met een IR camera kun je de leiding niet zien liggen na een dag draaien. :P

daarom ben ik erg benieuwd wat voor een temp verschillen er optreden bij de andere Ecodan units hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Luiaard schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 10:56:
[...]

Wat bedoel je met kant en klaar? Vier keer pijpje snijden, ontbramen en flare aanbrengen lijkt me toch ook geen 150 euro aan werk.
Met leiding en STEK koppelingen wel.
Met kant en klaar bedoel ik
http://www.maxicool.nl/in...category&path=210_219_222

Daar zitten de flare koppelingen al aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 11:01:
[...]

Met leiding en STEK koppelingen wel.
Met kant en klaar bedoel ik
http://www.maxicool.nl/in...category&path=210_219_222

Daar zitten de flare koppelingen al aan.
Soms moet je een paar cm inkorten en dan moet je toch hakken en breken in je leiding, maar € 250,- is te duur idd. Mijn Box 4 mannetje deed het voor € 100,- (excl. Leiding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Leidingen heb ik bewust ruim over gelaten aan beide zijden. Fijn te horen dat het inderdaad voor minder kan.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 11:05:
[...]

Soms moet je een paar cm inkorten en dan moet je toch hakken en breken in je leiding, maar € 250,- is te duur idd. Mijn Box 4 mannetje deed het voor € 100,- (excl. Leiding).
Extra bochtje
4 punten minder die kunnen lekken. ;)

@ luiaard
Excl leiding? Ik ging uit van incl, en de stek monteur misschien ook, dat kan verschil maken.

@ hier onder
Met flare wel, met STEK koppelingen niet, die moet je hardsolderen.

[ Voor 21% gewijzigd door Rol-Co op 30-10-2016 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 11:08:
[...]

Extra bochtje
4 punten minder die kunnen lekken. ;)
Je snijdt de boel door en maakt nieuwe flare, geen koppelingen die kunnen lekken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Rol-Co schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 11:08:
@ luiaard
Excl leiding? Ik ging uit van incl, en de stek monteur misschien ook, dat kan verschil maken.
Ik heb foto's doorgestuurd en volledige informatie, dus hij wist dat er al een leiding lag. Het is bovendien iemand uit Utrecht, dus weinig km's. Ik verwacht wel dat het voor 100-150 moet lukken. Anders gooi ik het even op werkspot of zoiets.

[ Voor 5% gewijzigd door Luiaard op 30-10-2016 11:22 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Luiaard schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 11:20:
[...]

Ik heb foto's doorgestuurd en volledige informatie, dus hij wist dat er al een leiding lag. Het is bovendien iemand uit Utrecht, dus weinig km's. Ik verwacht wel dat het voor 100-150 moet lukken. Anders gooi ik het even op werkspot of zoiets.
Voor alleen flare is het misschien wel te duur, maar die zou ik ook zelf maken eventueel.
http://www.maxicool.nl/in...th=211_252&product_id=382

Is het voor flare's maken, stikstof vullen en vacumeren vind ik de 250,- niet heel overdreven, hij is er toch een tijdje mee zoet, vacumeren is al minimaal een drie kwartier.
Weliswaar wachten, maar hij kan niets doen dan wachten.

Pagina: 1 ... 82 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic