Mijn mening is, als je een WP degelijk wil installeren je niet om een split unit heen kan,Koehandelaar schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 21:42:
N.a.v. mijn eerste berekening ten behoeve van de terugverdientijd is de interesse van mijn ouders gewekt. Nu ben ik aan het uitzoeken of het interessanter is om een monobloc te nemen of een split. Ik heb er al veel over gelezen, onder andere veel op icetech.be en andere fora, maar kan daardoor geen redenen verzinnen om voor een split te gaan.
Wat ik tot nu toe begrijp zijn alle punten in het voordeel van de monobloc:
- Minder ruimte binnen nodig omdat er geen hydrokit nodig is
- Kan direct op de CV
- Hoeft niet jaarlijks gecontroleerd te worden door een STEK installateur
- Makkelijker zelf te plaatsen en aan te sluiten
Wie kan me uitleggen waarom er dan zoveel split WP'en zijn?
En vraag 2:
Hoe bereken ik precies de benodigde capaciteit van de LW/WP. Het jaarlijkse gasverbruik is zo'n 2200 kuub gas. Als ik dit maal de factor 8 doe, betekent het dat ik 17,6 kW nodig heb om het huis te verwarmen. Volgens http://www.febaverwarming.nl/warmtepompen, zou ik dan een warmtepomp van 8,4 KW nodig hebben. 17,6 kW / 1650 draaiuren * 0,8 = 8,4 kW. Een warmtepomp van 9kW zou dan dus volstaan?
Het betreft een huis uit 2005, goed geïsoleerd met vloerverwarming over de hele benedenverdieping en nog twee radiatoren. Op de bovenverdieping is in de badkamer vloerverwarming. Op de slaapkamers staan radiatoren die eigenlijk nooit aanstaan.
Bij een Monoblock moet je diverse maatregelen nemen tegen bevriezing wat ook niet altijd even makkelijk is.
Ook heb je meer verlies als je buiten de warmtewisselaar hebt zitten en met waterleidingen enz heen en weer moet, daarom hebben mono,s ook vaak een iets lagere COP
Over het vermogen, licht er aan wat je wilt. Wil je helemaal van het Gas af?
dan zou ik toch wel voor een unit gaan met wat reserve,s
ik ben hier bezig met een ombouw naar een hybride systeem met een 7,5kw ecodan.
mijn verwachting is dat deze 98% de tijd het huis kan warm houden ( als het stil genoeg is wel 24H per dag laten draaien)
(650m3 vrijstaand huis, 1997 RC gemiddeld 3.0, temp binnen 21graden
+ 80m3 geisoleerde garage op 10c)
huidig gasverbruik is 1600-1900m3
Tapwater blijft voorlopig via de ketel maar optie is omdat straks via de WP te doen
hierdoor verwacht ik op 250-450m3 gas per jaar uit te komen.
Helaas gaat de levering via comfort klimaat wat trager dan verwacht, ik hoop hem binnen 2 weken binnen te hebben
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018