Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.872 views

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
Koehandelaar schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 21:42:
N.a.v. mijn eerste berekening ten behoeve van de terugverdientijd is de interesse van mijn ouders gewekt. Nu ben ik aan het uitzoeken of het interessanter is om een monobloc te nemen of een split. Ik heb er al veel over gelezen, onder andere veel op icetech.be en andere fora, maar kan daardoor geen redenen verzinnen om voor een split te gaan.

Wat ik tot nu toe begrijp zijn alle punten in het voordeel van de monobloc:
- Minder ruimte binnen nodig omdat er geen hydrokit nodig is
- Kan direct op de CV
- Hoeft niet jaarlijks gecontroleerd te worden door een STEK installateur
- Makkelijker zelf te plaatsen en aan te sluiten

Wie kan me uitleggen waarom er dan zoveel split WP'en zijn?

En vraag 2:
Hoe bereken ik precies de benodigde capaciteit van de LW/WP. Het jaarlijkse gasverbruik is zo'n 2200 kuub gas. Als ik dit maal de factor 8 doe, betekent het dat ik 17,6 kW nodig heb om het huis te verwarmen. Volgens http://www.febaverwarming.nl/warmtepompen, zou ik dan een warmtepomp van 8,4 KW nodig hebben. 17,6 kW / 1650 draaiuren * 0,8 = 8,4 kW. Een warmtepomp van 9kW zou dan dus volstaan?

Het betreft een huis uit 2005, goed geïsoleerd met vloerverwarming over de hele benedenverdieping en nog twee radiatoren. Op de bovenverdieping is in de badkamer vloerverwarming. Op de slaapkamers staan radiatoren die eigenlijk nooit aanstaan.
Mijn mening is, als je een WP degelijk wil installeren je niet om een split unit heen kan,
Bij een Monoblock moet je diverse maatregelen nemen tegen bevriezing wat ook niet altijd even makkelijk is.

Ook heb je meer verlies als je buiten de warmtewisselaar hebt zitten en met waterleidingen enz heen en weer moet, daarom hebben mono,s ook vaak een iets lagere COP

Over het vermogen, licht er aan wat je wilt. Wil je helemaal van het Gas af?
dan zou ik toch wel voor een unit gaan met wat reserve,s

ik ben hier bezig met een ombouw naar een hybride systeem met een 7,5kw ecodan.
mijn verwachting is dat deze 98% de tijd het huis kan warm houden ( als het stil genoeg is wel 24H per dag laten draaien)
(650m3 vrijstaand huis, 1997 RC gemiddeld 3.0, temp binnen 21graden
+ 80m3 geisoleerde garage op 10c)
huidig gasverbruik is 1600-1900m3
Tapwater blijft voorlopig via de ketel maar optie is omdat straks via de WP te doen :)
hierdoor verwacht ik op 250-450m3 gas per jaar uit te komen.

Helaas gaat de levering via comfort klimaat wat trager dan verwacht, ik hoop hem binnen 2 weken binnen te hebben :)

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Wat ik tot nu toe begrijp zijn alle punten in het voordeel van de monobloc:
- Minder ruimte binnen nodig omdat er geen hydrokit nodig is
- Kan direct op de CV
- Hoeft niet jaarlijks gecontroleerd te worden door een STEK installateur
- Makkelijker zelf te plaatsen en aan te sluiten

Wie kan me uitleggen waarom er dan zoveel split WP'en zijn?
Monoblocs zijn nog maar sinds kort wat meer beschikbaar op de markt. Er zijn er pas de laatste paar jaar in snel tempo meer bijgekomen vanuit verschillende producenten.
Hoe bereken ik precies de benodigde capaciteit van de LW/WP. Het jaarlijkse gasverbruik is zo'n 2200 kuub gas. Als ik dit maal de factor 8 doe, betekent het dat ik 17,6 kW nodig heb om het huis te verwarmen. Volgens http://www.febaverwarming.nl/warmtepompen, zou ik dan een warmtepomp van 8,4 KW nodig hebben. 17,6 kW / 1650 draaiuren * 0,8 = 8,4 kW. Een warmtepomp van 9kW zou dan dus volstaan?

Het betreft een huis uit 2005, goed geïsoleerd met vloerverwarming over de hele benedenverdieping en nog twee radiatoren. Op de bovenverdieping is in de badkamer vloerverwarming. Op de slaapkamers staan radiatoren die eigenlijk nooit aanstaan.
Volgens de vuistregels van die Website lijkt dat inderdaad voldoende. Maar hoe betrouwbaar zijn die vuistregels? Daar zien we geen informatie over. Houden ze rekening met strenge vorst van -20? Bij mij is (zoals doorgaans bij warmtepompen) bij -20 de capaciteit bijna gehalveerd, dus ik heb 14 kW genomen om dan nog 7 kW over te houden. Dan ben ik dus op extreme omstandigheden voorbereid. Ik betwijfel overigens sterk of dat zo nodig is met het milde winterklimaat wat we tegenwoordig hebben (ik heb nooit lager dan tussen 0 en -5 meegemaakt sinds ik de WP heb vanaf 2013); misschien was bij mij bijvoorbeeld 10 kW ook ruim voldoende geweest. Ik heb nu vooral het idee dat ik zoveel ongebruikte capaciteit heb dat ik graag zou leveren aan buren via een warmtenet, maar helaas bestaat dat (nog) niet.

Bovendien heb ik ook nog ergens twee losse elektrische radiatoren in huis staan van elk ruim 2 kW vermogen (van 60 euro per stuk), dus in ernstige situaties, voor zover zich die toch zouden voordoen, kan ik ook nog zo 4 kW toevoegen aan capaciteit. Kortom, het hangt er ook van af waar je op voorbereid wil zijn, en of je nog wat aanvulling kan inschakelen wanneer nodig, zoals de ruim 4 kW extra capaciteit die ik -ongebruikt- heb staan, ooit aangeschaft voor 120 euro. In dat laatste geval zou die 9 kW heel goed kunnen, lijkt me.

Sommige warmtepompen hebben trouwens nog een extra elektrisch element met een bepaalde capaciteit ingebouwd voor extreme situaties, dan heb je zelfs geen apart iets nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan Treur op 19-02-2016 09:12 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Jan Treur schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 05:15:
[...]

Monoblocs zijn nog maar sinds kort wat meer beschikbaar op de markt. Ze zijn er pas de laatste paar jaar in snel tempo bijgekomen vanuit verschillende producenten.
Je bedoelt waarschijnlijk dat monoblock sinds kort bij jouw bekend is? ;)

Monoblock is waarschijnlijk ouder dan split, ze bestaan iig al tientallen jaren.
Wel kan het zijn dat ze nu wat meer in opkomst komen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Toen ik in 2013 rond keek, kwam ik niet verder dan de Hydrotop van DHS en een van, ik dacht Panasonic. Bij andere merken die ik met installateurs bekeek zaten ze niet in het assortiment. Soms noemden ze ook een combinatie van interne eenheid en boiler in 1 kast monobloc, maar dat is natuurlijk wat anders, want dan heb je ook nog steeds een aparte buiteneenheid.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwiebing
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Heeft iedereen zijn bestelde warmtepomp binnengekregen ofzo , het is hier wel ineens opvallend rustig ;)

4600 Wp goodwe , Panasonic MDC05F3E5,SWP2 300 L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
pwiebing schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 11:59:
Heeft iedereen zijn bestelde warmtepomp binnengekregen ofzo , het is hier wel ineens opvallend rustig ;)
Nee, volgende week en de 29e installeren. :)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Vandaag ELGA- CV schakeling iets gewijzigd:
1/ de yilo pomp staat nu aan de externe cv pomp aansluiting (ipv de interne)
2/ de interne CV pomp aansluiting schakelt een relais.

als de CV bijspringt omdat de ELGA het huis niet op temperatuur houdt (nb. beide op eigen thermostaat)
EN (Even later) wordt de retour temp boven de 42 graden, waardoor de interne pomp aansturing stopt, dan wordt de warmtepomp uitgeschakeld.
Totdat een de CV uitschakelt, dan schakelt de ELGA weer in.
Als de CV dus draait en de ELGA krijgt warmte vraag (dus eerst CV thermostaat hoger dan ELGA thermostaat en dan ELGA thermostaat ook omhoog), schakelt de ELGA niet aan (moet eerst de CV uit, dus CV thermostaat omlaag).
even kijken hoe het bevalt. Als het goed is gaat nu de ELGA altijd weer netjes aan als de CV is bijgesprongen en de ELGA eruit heeft gedrukt.

nb: nu de yilo pomp aan de externe pomp aansluiting zit aangesloten zal in voor /najaar indien de zonneboiler > ca. 50 graden is, de elga gewoon blijven pompen, ook al is het water wat er door komt heet.

[ Voor 10% gewijzigd door BarryH op 20-02-2016 19:32 . Reden: toelichting zonneboiler ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
BarryH schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 14:49:
Vandaag ELGA- CV schakeling iets gewijzigd:
1/ de yilo pomp staat nu aan de externe cv pomp aansluiting (ipv de interne)
2/ de interne CV pomp aansluiting schakelt een relais.

als de CV bijspringt omdat de ELGA het huis niet op temperatuur houdt (nb. beide op eigen thermostaat)
EN (Even later) wordt de retour temp boven de 42 graden, waardoor de interne pomp aansturing stopt, dan wordt de warmtepomp uitgeschakeld.
Totdat een de CV uitschakelt, dan schakelt de ELGA weer in.
Als de CV dus draait en de ELGA krijgt warmte vraag (dus eerst CV thermostaat hoger dan ELGA thermostaat en dan ELGA thermostaat ook omhoog), schakelt de ELGA niet aan (moet eerst de CV uit, dus CV thermostaat omlaag).
even kijken hoe het bevalt. Als het goed is gaat nu de ELGA altijd weer netjes aan als de CV is bijgesprongen en de ELGA eruit heeft gedrukt.
Leuk experiment, ik begrijp het nog niet helemaal, maar je kunt meer schakelen met Elga dan op het eerste gezicht lijkt. Ik gebruik nu 30,31 op de printplaat van Elga om op basis van buitentemperatuur Elga beneden de -1C uit te schakelen. Met zo'n zelfde systeem (9 Eur) kun je ook de NTC op de retour plakken en Elga schakelen zoals je nodig vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LionkingNL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-09 20:38
Wie kent een bererekening voor de snelheid waarmee je een boiler kunt opwarmen.
Iets met de volgende variabelen:
- aantal te verwarmen liters
- start temperatuur boiler
- doel temperatuur
- vermogen warmtepomp
- aantal m3 oppervlakte warmtewisselaar
- etc.....

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Tomexergie schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 17:28:
[...]

Leuk experiment, ik begrijp het nog niet helemaal, maar je kunt meer schakelen met Elga dan op het eerste gezicht lijkt. Ik gebruik nu 30,31 op de printplaat van Elga om op basis van buitentemperatuur Elga beneden de -1C uit te schakelen. Met zo'n zelfde systeem (9 Eur) kun je ook de NTC op de retour plakken en Elga schakelen zoals je nodig vindt.
Dit is ongeveer hetzelfde.
2 relais in serie schakelen poort 30-31. Dit doen ze als EN de CV draait (lees: externe CV pomp aansluiting heeft spanning) EN de ELGA interne pomp draait niet (geen spanning op interne CV pomp aansluiting elga (poort13-15-17).

In mijn opzet (elga en cv met eigen thermostaat, met elga 0.5 graad boven cv) had ik het probleem dat de elga niet meer aanging nadat de CV de retourtemperatuur boven de 42 graden had gedrukt. Dit komt door de ingebouwde logica dat EN de temp weer onder de 42 graden moet zijn EN de ELGA geen warmtevraag waarneemt voordat de carrier weer aangestuurt wordt).
Dit ondervang ik nu.

in mijn situatie komt de 42 graden ongeveer overeen met c.a. -2 tot -4 en dan is de COP niet best meer (-2 buiten en 42 graden retour -> 56 aanvoer temp.) Dus prima dat ELGA afslaat maar wil wel graag dat zodra de CV zn doel bereikt heeft, de ELGA weer zn werk gaat doen.
Met bovenstaand lukt dit (denk ik).

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
LionkingNL schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 17:33:
- doel temperatuur
- vermogen warmtepomp
- etc.....
0.11628 kWh per graad verhoging voor een vat van100 liter
0.23256 kWh per graad verhoging voor een vat van 200 liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-09 08:50
- doel temperatuur
- vermogen warmtepomp
- etc.....
http://www.econo.nl/berekening-boiler-opwarming

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LionkingNL
Beide bedankt. Inmiddels met jullie antwoorden even kunnen rekenen aan de sww behoefte. De uitdaging hier is een bad van 400 liter vullen. Dat zou met een 12 kW warmtepomp en 500 liter boiler moeten lukken.

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
LionkingNL schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 23:12:
[...]

Beide bedankt. Inmiddels met jullie antwoorden even kunnen rekenen aan de sww behoefte. De uitdaging hier is een bad van 400 liter vullen. Dat zou met een 12 kW warmtepomp en 500 liter boiler moeten lukken.
Die 12kw warmtepomp is dan wel 2a3 uur bezig met de sww boiler opwarmen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LionkingNL
Wodan89 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 23:58:
[...]

Die 12kw warmtepomp is dan wel 2a3 uur bezig met de sww boiler opwarmen ?
[url]http://http://www.econo.nl/Bereken/4060?Param1=500&Param2=45&Param3=38&Param4=10&Param5=12&Param6=12[/url]

40 minuten a 10 liter per minuut zou net gaat. Als de wp direct begint met bijverwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

45 graden boiler begintemperatuur is wel heel laag...
Een beetje warmtepomp zal de boiler tot 55 graden opwarmen (en wekelijks tot 60 graden wegens legionella), dan kan je al meer dan anderhalf uur douchen of het bad twee keer vullen.

[ Voor 63% gewijzigd door Proton_ op 21-02-2016 14:46 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Die 55 graden kan met een warmtepomp, maar is doorgaans niet nodig. Bijvoorbeeld voor douchen is laag in de 40 (zomer) tot hoog in de 40 (winter) al voldoende. Dan heb je wat minder verliezen. Dit hangt natuurlijk ook van het aantal gezinsleden af (en de grootte van het boilervat).

[ Voor 18% gewijzigd door Jan Treur op 21-02-2016 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 07-09 08:50
AUijtdehaag schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 08:48:
[...]

Transport Malaga naar Barcelona gaat met TDN.
Die mij uitstekend geholpen hebben, in het engels, met het opsporen en de ETA van de wp
Na Barcelona was het spoor even kwijt...

En de dubbele vrachtwagen van, van der Heijden Transport B.V (Ewals) was redelijk leeg ;-)
Sterker nog, zag alleen maar mijn wp erin staan.
Bedankt voor de
update!

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik dacht als we een warmtepomp selecteren, laten we direct de meest energie zuinige klasse selecteren.
Je cop is dan beter, je krijgt meer subsidie en het is beter voor het milieu.

Dus alle A++ varianten.
Maar waar vind je dat overzicht?

Heel simpel op http://www.rvo.nl/subsidi...ke-apparaten/warmtepompen
staat een PDF : http://www.rvo.nl/sites/d...20februari%202016_Def.pdf

Alle 147 apparaten in die lijst met € 2.300,- subsidie zijn lucht/water met A++ of betere energie efficiëntie.

[ Voor 4% gewijzigd door djwice op 22-02-2016 00:13 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 22:26
Had liever een Excel gehad, dit sorteert zo lastig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 13-07 17:56
- doel temperatuur
- vermogen warmtepomp
- etc.....
http://www.frijduurzaam.n...alculator-massa-opwarmen/

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Voor de liefhebbers.

Ecodan 7,5kw 11-12-2025 tot 21-02-2016 gem. gemeten COP 4,2
Verbruik totaal 806KWh

vergelijk met dezelfde periode energieverbruik SV in Gj 2013 en 2014 COP 4,1

inclusief SWW 300 ltr op 55C en v21C verwarming van 149m2 woning.

Is geen officiële warmtemeter gebruikt, gegevens komen uit de Ecodan en berekend naar voorgaande jaren.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:02
crazyharrie schreef op maandag 22 februari 2016 @ 16:46:
Voor de liefhebbers.

Ecodan 7,5kw 11-12-2025 tot 21-02-2016 gem. gemeten COP 4,2
Verbruik totaal 806KWh

vergelijk met dezelfde periode energieverbruik SV in Gj 2013 en 2014 COP 4,1

inclusief SWW 300 ltr op 55C en v21C verwarming van 149m2 woning.

Is geen officiële warmtemeter gebruikt, gegevens komen uit de Ecodan en berekend naar voorgaande jaren.
Hoe verwarm jij die 300 liter? Hangt die gewoon aan je CV systeem? Als dat het geval is, hoeveel meter zit er tussen je binnenunit en het buffervat? Krijgt de Ecodan het vat nog warmer dan 55 graden??
De gemeten COP is wel heel erg netjes over deze periode.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Sterke verbetering regelgedrag Elga door de convectorpunt te boosten met computer ventilatoren.

De convectorput uit 1970 (Toen erg in de mode) leverde weinig energie op. Zeker bij Ta= 30C is de convectie druk maar 0,18 Pa.Dat ding doet dus gewoon niets!! Bij het opruimen van de oude desktop 's heb ik alle ventilatoren er uit gesloopt om te experimenteren met een voorlopige opstelling om de circulatie van de convectorput te verbeteren. Ik heb daarbij de meer geruisloze vier ventilatoren er uit gepikt voor mijn opstelling. Met een oude voeding van een laptop 12V en een totaal vermogen van 16W.
Ik heb gekeken naar de Jaga's met DBE en de opstelling van Kleinman. Beide concepten vind ik te ingewikkeld. Je kunt ventilatoren ook vrij ophangen. Dan maak je gebruik van het inductie effect (meeslepen van secundaire lucht rond de ventilatoren.) De ventilatoren geven dan de impuls en zetten de lucht in beweging (je ziet het wel in tunnels).
De foto geeft de geïmproviseerde proef opstelling, niet mooi maar wel effectief.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1490/25079085182_6d902d2583_k.jpg

Het resultaat was verbluffend, Elga regelde vlak rond de 500W en moduleerde veel en veel meer dan eerder (Manhatten profiel)
Ook bleef de ruimte temperatuur veel vlakker en misschien het belangrijkste: De WAF factor nam sterk toe. Achter in de woonkamer was het veel behaaglijker en mijn echtgenote was heel tevreden. Verder daalde de gemiddelde Ta met 4C dat een veel betere COP zal geven.

De theorie voor geïnteresseerden:
Een convector element met vinnen om de 3mm en 700 vinnen in mijn geval heeft een verwarmend oppervlakte van 21m2. Daarbij is de warmteoverdrachts coëfficiënt door de smalle spleet 35w/m2.C , dat is 4 keer zo groot als dat van een radiator. Het warmte overdrachtsvermogen U*A= 700 W/m2.C. Vergelijkbaar met 100m2 vloerverwarming.
Het probleem is echter dat de hoeveelheid warmte die een convectorput kan leveren afhangt van de luchthoeveelheid die er door circuleert. Staat de lucht stil dan P=0. Met de ventilatoren kunnen we de transport op gang brengen. Bij 0,5 m/s uitstoomsnelheid (gemiddeld) levert dat bij Ta=30C een vermogen van P=1600 W.
Een ander voordeel van de convertorpunt is de geringe massa . Levert warmte zonder vertraging waardoor het regelgedrag van ELGA sterk wordt verbetert. Immers, hoe minder massa in de regelkring hoe stabieler de regeling. Ik ben benieuwd of er nog vorst komt voor verder uittesten.
Dit is een goede en goedkope verbeter optie voor woningen rond 1970 die vaak convectorputten hebben.

Vervolg: Ik plaats een(chinese) thermostaat met NTC op de aanvoerleiding. Boven Ta=24C gaan de ventilatoren aan en bij 23C weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Tomexergie schreef op maandag 22 februari 2016 @ 20:01:
Sterke verbetering regelgedrag Elga door de convectorpunt te boosten met computer ventilatoren.

De convectorput uit 1970 (Toen erg in de mode) leverde weinig energie op. Zeker bij Ta= 30C is de convectie druk maar 0,18 Pa.Dat ding doet dus gewoon niets!! Bij het opruimen van de oude desktop 's heb ik alle ventilatoren er uit gesloopt om te experimenteren met een voorlopige opstelling om de circulatie van de convectorput te verbeteren. Ik heb daarbij de meer geruisloze vier ventilatoren er uit gepikt voor mijn opstelling. Met een oude voeding van een laptop 12V en een totaal vermogen van 16W.
Ik heb gekeken naar de Jaga's met DBE en de opstelling van Kleinman. Beide concepten vind ik te ingewikkeld. Je kunt ventilatoren ook vrij ophangen. Dan maak je gebruik van het inductie effect (meeslepen van secundaire lucht rond de ventilatoren.) De ventilatoren geven dan de impuls en zetten de lucht in beweging (je ziet het wel in tunnels).
De foto geeft de geïmproviseerde proef opstelling, niet mooi maar wel effectief.

[afbeelding]

Het resultaat was verbluffend, Elga regelde vlak rond de 500W en moduleerde veel en veel meer dan eerder (Manhatten profiel)
Ook bleef de ruimte temperatuur veel vlakker en misschien het belangrijkste: De WAF factor nam sterk toe. Achter in de woonkamer was het veel behaaglijker en mijn echtgenote was heel tevreden. Verder daalde de gemiddelde Ta met 4C dat een veel betere COP zal geven.

De theorie voor geïnteresseerden:
Een convector element met vinnen om de 3mm en 700 vinnen in mijn geval heeft een verwarmend oppervlakte van 21m2. Daarbij is de warmteoverdrachts coëfficiënt door de smalle spleet 35w/m2.C , dat is 4 keer zo groot als dat van een radiator. Het warmte overdrachtsvermogen U*A= 700 W/m2.C. Vergelijkbaar met 100m2 vloerverwarming.
Het probleem is echter dat de hoeveelheid warmte die een convectorput kan leveren afhangt van de luchthoeveelheid die er door circuleert. Staat de lucht stil dan P=0. Met de ventilatoren kunnen we de transport op gang brengen. Bij 0,5 m/s uitstoomsnelheid (gemiddeld) levert dat bij Ta=30C een vermogen van P=1600 W.
Een ander voordeel van de convertorpunt is de geringe massa . Levert warmte zonder vertraging waardoor het regelgedrag van ELGA sterk wordt verbetert. Immers, hoe minder massa in de regelkring hoe stabieler de regeling. Ik ben benieuwd of er nog vorst komt voor verder uittesten.
Dit is een goede en goedkope verbeter optie voor woningen rond 1970 die vaak convectorputten hebben.

Vervolg: Ik plaats een(chinese) thermostaat met NTC op de aanvoerleiding. Boven Ta=24C gaan de ventilatoren aan en bij 23C weer uit.
Dit is wel een heel mooie bevinding.
Is er een waarneembare luchtstroming? (lees: tocht in WAF termen)?
zo nee, dan kan ik wellicht toch experimenteren met een paar ventilatoren op de paneelradiator in de woonkamer (kijken of ik van mn manhattan skyline af kom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 06:57
mightym schreef op maandag 22 februari 2016 @ 17:39:
[...]

Hoe verwarm jij die 300 liter? Hangt die gewoon aan je CV systeem? Als dat het geval is, hoeveel meter zit er tussen je binnenunit en het buffervat? Krijgt de Ecodan het vat nog warmer dan 55 graden??
Bij mij zit er een halve meter tussen,de Ecodan krijgt hem op 60 graden. Zit gewoon via een 3weg klep aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:56
Tomexergie schreef op maandag 22 februari 2016 @ 20:01:
Wat een mooie bevinding én experiment.
Kun je voor mijn begrip nog eens een plaatje plaatsen van wat jij precies bedoeld met een Manhattan-profiel, en dat dan in vergelijking met de nieuwe situatie? Ik vraag me namelijk af of je ermee bedoelt dat de Elga grote pieken heeft naar circa 1000W, of dat de Elga veel minder vaak aan en uit gaat...

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Bram-Bos schreef op maandag 22 februari 2016 @ 20:39:
[...]

Wat een mooie bevinding én experiment.
Kun je voor mijn begrip nog eens een plaatje plaatsen van wat jij precies bedoeld met een Manhattan-profiel, en dat dan in vergelijking met de nieuwe situatie? Ik vraag me namelijk af of je ermee bedoelt dat de Elga grote pieken heeft naar circa 1000W, of dat de Elga veel minder vaak aan en uit gaat...
Met Manhatten profiel bedoel ik meer aan/uit schakelingen en minder moduleren. Automatisch gaan de pieken naar 800-1000 W i.p.v. gemiddeld 500W.
@BarryH :
Warmtelucht uit de vloer geeft weinig klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Tomexergie schreef op maandag 22 februari 2016 @ 21:05:
[...]

Met Manhatten profiel bedoel ik meer aan/uit schakelingen en minder moduleren. Automatisch gaan de pieken naar 800-1000 W i.p.v. gemiddeld 500W.
@BarryH :
Warmtelucht uit de vloer geeft weinig klachten.
Ik ga het eens proberen. Heb een grote 3 plaats paneel radiator en een flinke leden-radiator. Zal niet zoveel schelen als een convector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

mightym schreef op maandag 22 februari 2016 @ 17:39:
[...]

Ik heb geen andere warmte bron dan de WP.
Vat is tot 60C warm te krijgen zonder element.
Afstand SWW vat en binnen unit 2 mtr 28mm leiding.
Verder als bij AlbertHakvoort.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
crazyharrie schreef op maandag 22 februari 2016 @ 21:26:
[...]

Ik heb geen andere warmte bron dan de WP.
Vat is tot 60C warm te krijgen zonder element.
Afstand SWW vat en binnen unit 2 mtr 28mm leiding.
Verder als bij AlbertHakvoort.
Okay, netjes. Dat maakt de plaatsing voor mij een stuk eenvoudiger..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
@crazyharrie, hoe hoog aanvoertemperatuur stook jij je huis?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

fabstar81 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 22:33:
@crazyharrie, hoe hoog aanvoertemperatuur stook jij je huis?
Hiertussen liggen de aanvoer T waarden die ik hanteer:

Buiten T +5C aanvoer T = 27-28C
Buiten T 0C aanvoer T = 30-31C
Buiten T -5C aanvoer T = 33-34C

Een en ander is ook afhankelijk van retour T en flow waarden, als de retour T stijgt, wordt de dT kleiner en daalt de aanvoer T ook.

Vandaag buiten T rond de 6C, aanvoer T rond de 28C, dit gaat een passieve LTV verdeler in voor de VV.

Afbeeldingslocatie: http://i1137.photobucket.com/albums/n518/deenwinkels/tweakers/aanvoer%20T.jpeg

[ Voor 14% gewijzigd door crazyharrie op 22-02-2016 23:16 . Reden: plaarje erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-08 20:09
Ik heb net bericht gekregen van http://www.comfortklimaat.nl/. Ik vroeg naar een lagere prijs omdat anders veel klanten naar Spanje zouden uitwijken.
Als je er voor kiest om hem in Nederland te kopen zou de prijs van de PUHZ-SW50VHA + ERSD-VM2C naar €3140 kunnen ipv €4230. De garantie is 2 jaar op spare parts. De consequentie is dan wel dat je er 10 tegelijk moet kopen.
De prijs vanuit Spanje is dan dus redelijk gelijk (2831+293=€3124), je hoeft er maar 1 te kopen, je hebt iets meer kans op problemen bij garantie, je moet langer wachten en hebt geen Nederlandse leverancier.

[ Voor 8% gewijzigd door tim-1985 op 23-02-2016 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:00

mb1

tim-1985 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 14:48:
Ik heb net bericht gekregen van http://www.comfortklimaat.nl/. Ik vroeg naar een lagere prijs omdat anders veel klanten naar Spanje zouden uitwijken.
Als je er voor kiest om hem in Nederland te kopen zou de prijs van de PUHZ-SW50VHA + ERSD-VM2C naar €3140 kunnen ipv €4230. De garantie is 2 jaar op spare parts. De consequentie is dan wel dat je er 10 tegelijk moet kopen.
De prijs vanuit Spanje is dan dus redelijk gelijk (2831+293=€3124), je hoeft er maar 1 te kopen, je hebt iets meer kans op problemen bij garantie, je moet langer wachten en hebt geen Nederlandse leverancier.
In hoeverre kan je als comfortklimaat iets zonder garantie verkopen vraag ik mij dan af...
De fabrieksgarantie kunnen ze niet onderuit!
Ik kan me voorstellen dat ze niet als bemiddelaar in garantie kwesties willen fungeren als ze wellicht maar een paar tientjes marge hebben op de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zo, ik zit nog steeds te wachten op een antwoord die gesteld is via de mail sales@comfortklimaat.nl
Inmiddels staat hier al wel een wp uit spanje.
Gemiste kansen noemen ze dat. Ik hoop dat ze meelezen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
BarryH schreef op maandag 22 februari 2016 @ 21:23:
[...]

Ik ga het eens proberen. Heb een grote 3 plaats paneel radiator en een flinke leden-radiator. Zal niet zoveel schelen als een convector.
Even voorzichtig zijn; Bij een lamellen convector is juist de warmte overdracht erg groot en kan berekend worden met het getal van Nusselt. Het komt hier op neer, dat hoe smaller de spleet hoe hoger de warmte overdracht maar hoe groter de luchtweerstand. Je voelt het al, er moet een compromis gevonden worden. Jouw radiatoren zijn geen spleet en zal de warmteoverdracht afhangen van luchtsnelheid^0,8.

Met meer luchtstroom om de radiaroren verbeter je wel de warmte overdracht, maar niet met een factor 5 , misschien 2. Je moet het zeker proberen, want op dit gebied is het "stone age". In het WP tijdperk moeten we de CV systemen anders ontwerpen. Nuttiger onderwerp dan promoveren op muizen en kakkerlakken enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
AUijtdehaag schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 17:03:
[...]

Zo, ik zit nog steeds te wachten op een antwoord die gesteld is via de mail sales@comfortklimaat.nl
Inmiddels staat hier al wel een wp uit spanje.
Gemiste kansen noemen ze dat. Ik hoop dat ze meelezen.
op de bereikbaarheid kunnen ze nog veel verbeteren, :'(

paar keer bellen doet echter wel wonderen:P
ik hoop over een week nu toch wel mijn WP binnen te hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:31

Theo

moederbord

Ik heb ze ook al een paar keer gemaild en gebeld voor het installeren van een L/w warmtepomp. Echter gezien hun reacties (of juist, het ontbreken ervan) lijkt het mij dat ze zich liever niet bezig willen houden met de installatie van dit soort systemen..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Theo schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 20:03:
Ik heb ze ook al een paar keer gemaild en gebeld voor het installeren van een L/w warmtepomp. Echter gezien hun reacties (of juist, het ontbreken ervan) lijkt het mij dat ze zich liever niet bezig willen houden met de installatie van dit soort systemen..
Het koelgas deel wilden ze wel installeren. 2 monteurs 16 a 20u werk was de schatting.
Ik neem aan dat ze hem dan ook elektrisch aansluiten?

Waterzijdig aansluiten is echter ook een redelijk klus als je het goed wil doen. :)
Via een warmteservice winkel gratis een perstang kunnen lenen. desondanks was ik 14 uur bezig :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
  • Laatst online: 07-09 07:50
Ik heb alles zelf geïnstalleerd, inderdaad een flinke klus. Een F-gassen monteur heeft de koelleidingen afgeperst. Dit laatste heeft niet zoveel geld gekost, de monteur is maximaal 2 uur bezig geweest. Het aansluitmateriaal zoals fittingen (28 mm), keerkleppen, afsluiters, cv buis, 3- fase installatie automaat, enz. heeft echter aanzienlijk meer geld gekost dan ik vooraf ingeschat had.

[ Voor 8% gewijzigd door Zubadan op 23-02-2016 22:20 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik kreeg vandaag dit mailtje van Eneco en had direct wel interesse had dit topic al wel eerder gezien maar ik mag geen buiten unit plaatsten bij mijn woning vanwege VVE. (heb wel een verijbare airco maar die verwarmt niet)

maar vroeg me af ondanks de prijs of jullie als kenners op dit onderwerp mij hier meer over kunnen vertellen?

ik woon in een masionette woning (80m2) en de CV bevind zich op de begane vloer het is een huis uit 58 met dubbel glas en boven kunststof kozijnen en onder hout.
de CV is uit 2006 of 8 als het goed is en is al een ouder model al zegt iedere onderhouds monteur dat ik hem moet houden omdat het een goede bosch zou zijn heb ik altijd wel aan een HR of HR+ ketel zitten denken maar nu ik dit zie leek me dit ook geen gek idee

AMD Ryzen 5800X3D, MSI MPG X570 Gaming Plus, MSI RTX3070, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
@Theo even naar aanleiding van jou plan, ik ben exact hetzelfde van plan. Heb je jou systeem al werkend ? Zelf ga ik binnen nu en 1 week eea bestellen (nog even overleggen met de CV man, electra is afgetikt) en ben benieuwd naar jou ervaringen. Zeker ook naar het trillingvrij plaatsen van het toestel en het samenwerken tussen je CVKetel en de WP.
Theo schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 21:17:
Ik wil binenkort kijken of ik zelf een monoblock kan plaatsen daar een offerte om dit te laten doen door een installateur duurder uitviel dan geplanned was.

MIjn idee is om een 5 KW Panasonic monoblock warmtepomp te plaaten parallel aan de huidige CV. Mijn woning bestaat uit 80M2 aan vloerverwarmig plus 12 radiatoren. Volgens berekeningen heb ik een warmtevermogen nodig van 5 KW bij een buitentemperatuur van -4 graden.

Ik wil dat de warmtepomp in 95% van de tijd voor verwarmig kan zorgen. Wanneer het echt goed koud is dan mag de CV het best overnemen. (ik wil het niet koud hebben als het buiten -20 graden is, en als ik een warmtepomp daarop moet dimensioneren dan heb ik 10 KW nodig)

Ik denk dat ik de warmtepomp als volgt aan moet sluiten:

[afbeelding]

De CV is de huidige CW5 gasketel, WP is de warmtepomp. De aanvoer en retourleiding zijn aangegeven.

Op de aanvoer naar de CV en de warmtepomp wil ik een terugslagklep plaatsen, aangegeven met een V in de tekening. IN de retourleiding naar de warmtepomp wil ik een vuilafscheidingsfilter plaatsen (aangegeven met een F). Verder komen er twee afsluiters in de leidingen naar de WP, aangegeven met een A

Zowel de CV als de warmtepomp hebben hun eigen thermostaat waarbij de CV thermostaat lager staat dan die van de warmtepomp, zodat de CV aangaat zodra het zo koud is dat de capaciteit van de warmtepomp niet afdoende is. De CV thermostaat zal, als de CV aangaat, ook de warmtepomp uitzetten (via de programeerbare digitale uitgang van de iSense thermostaat)

De warmtepomp zal staan op een aanvoertemperatuur van 35-40 graden. De CV zal op ongeveer 60 graden staan ingesteld.

DE warmtepomp heeft een stroomaansluiting nodig van 16 en 25 ampere, Deze komen direct vanuit de meterkast en zitten samen op een aardlek.

Ben ik iets vergeten in dit schema of zie ik iets over het hoofd?

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
copywizard schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 12:04:
Ik kreeg vandaag dit mailtje van Eneco en had direct wel interesse had dit topic al wel eerder gezien maar ik mag geen buiten unit plaatsten bij mijn woning vanwege VVE. (heb wel een verijbare airco maar die verwarmt niet) maar vroeg me af ondanks de prijs of jullie als kenners op dit onderwerp mij hier meer over kunnen vertellen?
Sommigen betwijfelen of de claims wel waar gemaakt kunnen worden. Zie bijvoorbeeld: http://www.duurzameburen....e-voor-energiebespaarders
Het idee is aardig: niet je warme ventilatielucht zomaar naar buiten laten gaan. Maar de hoeveelheid ventilatielucht per minuut is nogal klein. Daardoor kun je alleen maar een lage capaciteit warmtepomp gebruiken, wat hier ook het geval is. Maar alle kleine beetjes helpen. En de prijs is erg laag.

[ Voor 14% gewijzigd door Jan Treur op 24-02-2016 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Cor-Jan schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 12:27:
@Theo even naar aanleiding van jou plan, ik ben exact hetzelfde van plan. Heb je jou systeem al werkend ? Zelf ga ik binnen nu en 1 week eea bestellen (nog even overleggen met de CV man, electra is afgetikt) en ben benieuwd naar jou ervaringen. Zeker ook naar het trillingvrij plaatsen van het toestel en het samenwerken tussen je CVKetel en de WP.

[...]
Ik heb het nog niet werkend; ik ben met een paar bedrijven bezig om offertes te krijgen voor het plaatsen en leveren van de warmtepomp. Zelf heb ik namelijk geen tijd en ervaring met het leggen van zo'n systeem..

Mijn ervaring tot nu toe is dat bedrijven bijzonder langzaam zijn in het geven van offertes. Alsof ze het niet aan willen leggen....

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Komt mij bekend voor, "onbekend maakt onbemind" Zal nog eens verder zoeken wie ook met een WH-MDC05F3E5 bezig is. Voordat ik hem bestel wil ik nog veel meer informatie hebben. Bij confort loopt de actie nog 1 week, dus wordt onderhand wel tijd.
Theo schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:03:
[...]

Ik heb het nog niet werkend; ik ben met een paar bedrijven bezig om offertes te krijgen voor het plaatsen en leveren van de warmtepomp. Zelf heb ik namelijk geen tijd en ervaring met het leggen van zo'n systeem..

Mijn ervaring tot nu toe is dat bedrijven bijzonder langzaam zijn in het geven van offertes. Alsof ze het niet aan willen leggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwiebing
  • Nu online
Ik krijg de bestelde wp MDC05F3E5 van confort morgen binnen ( net een telefoontje van de transporteur gehad) . Heb er ook een wp buffervat bij met twee spiralen van 300 l.
Ik heb diverse offerte's van verschillende bedrijven in huis liggen waar je gierende hartkleppen van krijgt .

Neem het heft in eigen hand en kijk wel hoever ik kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Jan Treur schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:00:
[...]

Sommigen betwijfelen of de claims wel waar gemaakt kunnen worden. Zie bijvoorbeeld: http://www.duurzameburen....e-voor-energiebespaarders
Het idee is aardig: niet je warme ventilatielucht zomaar naar buiten laten gaan. Maar de hoeveelheid ventilatielucht per minuut is nogal klein. Daardoor kun je alleen maar een lage capaciteit warmtepomp gebruiken, wat hier ook het geval is. Maar alle kleine beetjes helpen.
dankjewel voor je linkje ik ga het eens doorlezen en hopen dat er hier onder dit topic meer word besproken over deze machine!

AMD Ryzen 5800X3D, MSI MPG X570 Gaming Plus, MSI RTX3070, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

pwiebing schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:18:
Ik krijg de bestelde wp MDC05F3E5 van confort morgen binnen ( net een telefoontje van de transporteur gehad) . Heb er ook een wp buffervat bij met twee spiralen van 300 l.
Ik heb diverse offerte's van verschillende bedrijven in huis liggen waar je gierende hartkleppen van krijgt .

Neem het heft in eigen hand en kijk wel hoever ik kom.
Ik heb er momenteel 1 offerte van ongeveer 5200 euro. Naast de WP zelf zit er ongeveer 700 euro aan extra materialen bij (leidingen, vuilafscheider, antivries, keerkleppen). WP leveren en de arbeid kost dus 4300 euro samen.

Ik denk er zelf ook sterk aan om het zelf te doen; WP kost inc shipping 2800 euro, dus 1500 euro kan ik besparen om het zelf te doen.. (hoewel, 1000 euro besparen en 500 euro aan beginnersfouten en aanschaf/huur specifieke tooling)

Zou de lokale loodgieter de WP aan kunnen sluiten indien ik zelf de WP en materiaal aanschaf en de electra zelf doe? [/brainfart]

Hoe zit het met garantie als je een WP in Frankrijk besteld? Kun je dan in NL nog terecht voor garantie en service?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Modbreak:In ThinkPadd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2" gaf ik aan dat het niet de bedoeling is om inkoopacties e.d. te organiseren.

Toch zie ik, dat er tussen de regels door stilletjes gehint wordt om alsnog een inkoopactie te organiseren.
De posts die hierover spraken heb ik verwijderd.

Zoals ik in de vorige modbreak ook al zei, is het niet de bedoeling om het via dit forum te organiseren. Wat jullie buiten dit topic doen heb ik als moderator geen zicht op, maar het is niet de bedoeling om het hier in het topic te bespreken of mensen te zoeken om maar aan je minimum-bestelaantal te komen.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 24-02-2016 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwiebing
  • Nu online
Theo schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:33:
[...]

Zou de lokale loodgieter de WP aan kunnen sluiten indien ik zelf de WP en materiaal aanschaf en de electra zelf doe? [/brainfart]

Hoe zit het met garantie als je een WP in Frankrijk besteld? Kun je dan in NL nog terecht voor garantie en service?
Ik heb een lokale loodgieter gevraagd voor technische ondersteuning en advies.

Over garantie tja , als er wat voorvalt zal ik me daar is eens in verdiepen.
kan me daar vooraf niet druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-1985
Reclame maken voor je IA kan en mag nog steeds in je sig; wij zijn (onder voorbehoud ;)) de laatsten die daar moeilijk over gaan doen.
Einde aan de Inkoopacties

check sig:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er argumenten in een nieuwbouwwoning om de installaties (CV/ L-W warmtepomp/ ventilatie) op zolder of op begane grond te plaatsen? Ik zie hier veel mensen met alles in de berging op de begane grond terwijl ik zelf dacht aan de zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:50
Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 14:54:
Zijn er argumenten in een nieuwbouwwoning om de installaties (CV/ L-W warmtepomp/ ventilatie) op zolder of op begane grond te plaatsen? Ik zie hier veel mensen met alles in de berging op de begane grond terwijl ik zelf dacht aan de zolder.
Ik woon ook in een nieuwbouwwoning (2015), Mijn argument voor zolderplaatsing is simpel: daar hangt de CV en kan het direct boven op het platte dak geplaatst worden zodat het leidingwerk tot een minimum beperkt kan worden. Ik denk dat dit vooral het belangrijkste argument is. Daarnaast moet je natuurlijk plek hebben voor het buitendeel en in mijn geval is dat alleen op het dak ;).

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Jan Treur schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:00:
[...]
Het idee is aardig: niet je warme ventilatielucht zomaar naar buiten laten gaan. Maar de hoeveelheid ventilatielucht per minuut is nogal klein. Daardoor kun je alleen maar een lage capaciteit warmtepomp gebruiken, wat hier ook het geval is. Maar alle kleine beetjes helpen. En de prijs is erg laag.
Ik zou eerder geïnteresseerd zijn in maken van SWW dan ruimteverwarming. Maar die warmtewinner doet alleen de laatste zo te zien.

SWW: beduidend minder energie nodig dan voor ruimteverwarming, maar wel het hele jaar door nodig (en ventileren wil je normaal gesproken ook het hele jaar door). Ruimteverwarming: niet in zomer en deel lente/herfst; relatief veel energie nodig. Ruimte verwarmen kan sowieso wel op een andere efficiënte manier.

Zie ik wat over het hoofd?

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

zeegerd schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 15:40:
[...]

Ik zou eerder geïnteresseerd zijn in maken van SWW dan ruimteverwarming. Maar die warmtewinner doet alleen de laatste zo te zien.

SWW: beduidend minder energie nodig dan voor ruimteverwarming, maar wel het hele jaar door nodig (en ventileren wil je normaal gesproken ook het hele jaar door). Ruimteverwarming: niet in zomer en deel lente/herfst; relatief veel energie nodig. Ruimte verwarmen kan sowieso wel op een andere efficiënte manier.

Zie ik wat over het hoofd?
Het idee van de warmtewinner is dat deze een beetje als een WTW werkt in een balansventilatie, dus dat de warmte als deze kostbaar is (als het buiten koud is) binnen de woning blijft. Als het buiten warm is dan gaat er door mechanische ventilatie geen energie verloren.

Een beetje afzuiging is 150 m3 per uur. Met 19 graden aan afgezogen lucht welke af wordt gekoeld tot 5 graden is dit ongeveer 500 watt aan energie die gewoonlijk naar buiten verdwijnt. De warmtewinner kan deze energie terugleveren, echter kan deze niet veel meer leveren dan dat.

Voor je SWW heb je een piekbelasting; dus gedurende 10 minuten heb je 10 KW aan warmte nodig (=douchen) Dit kan een warmtewinner nooit leveren, en heeft dus ook een boilervat nodig wat de installatie weer complexer en duurder maakt.

Als ik reken aan de Warmtewinner dan kan ik aannemen dat:
- 9 maanden per jaar de WW actief kan zijn met het terugleveren van warmte (lente, herfst en winter)
- Deze 500 watt aan energie terug kan winnen bij een afzuiging van 150 m3/uur
- Per dag is dit 12 KWh
- per 9 maanden is dit 3200 Kwh
- Dit met een COP doet van 4.0
- De unit dus 800 Kwh aan stroom verbruikt per jaar
- De CV 400 m3 minder gas hoeft te stoken.

Dus de WW kost per jaar 150 euro aan stroom, maar hij bespaart 250 euro aan gas. Hierdoor is de netto besparing 100 euro per jaar.

Niet echt heel spannend lijkt mij...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
Theo schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 16:06:
[...]

Het idee van de warmtewinner is dat deze een beetje als een WTW werkt in een balansventilatie, dus dat de warmte als deze kostbaar is (als het buiten koud is) binnen de woning blijft. Als het buiten warm is dan gaat er door mechanische ventilatie geen energie verloren.

Een beetje afzuiging is 150 m3 per uur. Met 19 graden aan afgezogen lucht welke af wordt gekoeld tot 5 graden is dit ongeveer 500 watt aan energie die gewoonlijk naar buiten verdwijnt. De warmtewinner kan deze energie terugleveren, echter kan deze niet veel meer leveren dan dat.

Voor je SWW heb je een piekbelasting; dus gedurende 10 minuten heb je 10 KW aan warmte nodig (=douchen) Dit kan een warmtewinner nooit leveren, en heeft dus ook een boilervat nodig wat de installatie weer complexer en duurder maakt.

- 9 maanden per jaar de WW actief kan zijn met het terugleveren van warmte (lente, herfst en winter)
- Per dag is dit 12 KWh

Dus de WW kost per jaar 150 euro aan stroom, maar hij bespaart 250 euro aan gas. Hierdoor is de netto besparing 100 euro per jaar.

ik vind het bijna helemaal kloppen ;)
moet ook nog mee nemen zodra de temperatuur buiten hoger is als de uitgaan de temperatuur, je nog steeds netto je huis verwarmt ondanks dat je ventileert.
dus gas besparing kan nog wel een 50% oplopen.
en een 150m3 ventileren is vaak wel een beetje laag(of wel een heel klein huis.), maar daar mag je gerust mee rekenen, geen probleem mee.
http://www.ekbouwadvies.n...eisenventilatiewoning.asp

dan kom ik op een 600m3 besparing en dat is dan ongeveer 60% van je gebruik, dus moet je dan een gebruik hebben van 1000m3.

maar goed zo heel mooi is het appraat niet, ding heeft nadelen zat.
maar ook veel voordelen, lucht gewoon naar buiten gooien is 100% verlies en ventileren moet je toch al is het maar voor de gezondheid.
(zoals af gezogen lucht moet minimaal 17 graden zijn, anders stop de warmtepomp.
en hij levert never nooit genoeg om je huis te kunnen verwarmen, is niet meer als een ondersteuning.
de als warmtewinner(ecolution solo) is hij niet echt een flinke bespaarder, liever een ecolution combi zou ik zeggen, maar dat is de situatie die dat bepaalt. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Eigenlijk zou je 'm ook aan willen sluiten op de rookgasafvoer van je CV. Dan heb je dubbel voordeel. Niet alleen wordt de warmte van je mechanische ventilatie gebruikt; ook de restwarmte van je CV wordt compleet gebruikt.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Voor de maand februari 82 kWh verstookt, COP volgens de Ecodan 5,5.

Met deze buitentemperatuur heb ik de Ecodan op 25 graden aanvoer staan. Binnentemperatuur 22 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Laatst online: 28-12-2022
Interessant topic dit!

Kunnen jullie een kort advies geven over een toekomstige situatie waarin we ons gaan bevinden, is e.e.a. haalbaar met een lucht/water warmtepomp?

Wij verhuizen dit najaar naar een jaren 30 huis met een inhoud van ca. 650 kuub. Woonkamer 60m2.

- Wordt grondig verbouwd dus straks spouwmuurisolatie, betonvloer storten met isolatie RD 4.8, HR++ glas en boven het verlaagd plafond wordt ook geïsoleerd RD ca 3.5.
- In de betonvloer wordt vloerverwarming aangelegd (en gevlinderd en geïmpregneerd, woonbeton) en boven en in de gang/bijvertrekken komen Jaga Tempo's met een vorm van DBE (ventilatoren) te hangen. Alles aangestuurd met Evohome systeem.
- We hebben niet direct de mogelijkheid voor PV systeem (tuin op oosten maar relatief veel bomen)
- Er is een mogelijkheid om een 300l opslagvat te plaatsen

Hangt een fonkelnieuwe Nefit ketel op zolder. Het dak biedt geen mogelijkheden om een unit te plaatsen. Deze zou in de zijtuin kunnen komen. We kunnen dan precies in een rechte lijn omhoog buitenom de gevel door de muur heen en dan naar de cv ketel toe. Totale afstand is denk ik 20 meter.

Met name over de afstand twijfel ik. Een andere optie is om de unit op de uitbouw te zetten. Dan moeten we ca. 6 meter buitenom en komen we direct bij de muur waar de ketel aan hangt uit.

Is het überhaupt zinvol om na te denken over LWW? En wat is voor mijn situatie een goed apparaat? Ik zat zelf aan deze te denken: http://www.comfortklimaat...tepomp-wh-mdf09e3e5-.html

[ Voor 12% gewijzigd door Markprinsen op 24-02-2016 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Als je de bovenverdieping ook gaat verwarmen (lees regelmatig) en je wilt voor een WP gaan, is het mooiste dat je boven ook vloerverwarming zou hebben, immers des te lager de aanvoer temperatuur des te beter de COP.

Als je zekerheid wilt zou je een warmteverlies berekening moeten laten maken, dan weet je exact wat je aan vermogen nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
[...]

...
Thx. Die boiler had ik wel bedacht maar vergeten te typen. :/ Voor iets meer zekerheid van warm water wil men er misschien nog een doorstromer achter. (En een zonnecollector ervoor?) Duurder, complexer.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian M.
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 12:55
De bedoeling is dat er een lucht water warmtepomp komt. Ik weet alleen nog niet welk type en welk model. Het gaat om een huis uit de jaren 30. Middels voorzetwanden, ventilatie type d en hr++ glas probeer ik het warmteverlies te beperken. Warmte afgifte systeem bestaat uit vloerverwarming beneden natbouw met dikke betonlaag als extra buffer en droogbouw bovenverdieping met extra wandverwarming in badkamer en woonkamer.

Historisch geen inzicht in energie verbruik, nooit gestookt of houtkachel dus energie verbruik is volledig onbekend en dat word gokken.

Nu de warmtepomp, ik heb reeds een Calorex AW4500AHY. Het is een monoblock aan/uit ding met een cop van 3.7 bij 7 graden lucht 35 graden water. Vermogen is te weinig dus er moet uitbreiden komen.

Nu twijfel ik of ik een split moet nemen of nog makkelijkerer er een monoblock parallel naast moet zetten. En welk vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 21:59
Ik ben ook van plan een wp te installeren, en wel volgens dit schema:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2qns802.jpg
Links 200ltr sww, rechts 200ltr buffervat voor de cv.
Vanwege houten zoldervloer durf ik grotere vaten niet aan, op deze manier kan ik het verdelen.
Vloerverwarming wil ik, net als nu, weersafhankelijk regelen vandaar de pomp+regeling aldaar.
Goed idee? Slecht plan? Iemand opmerkingen/suggesties?

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

alberthakvoort schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 20:12:
Voor de maand februari 82 kWh verstookt, COP volgens de Ecodan 5,5.

Met deze buitentemperatuur heb ik de Ecodan op 25 graden aanvoer staan. Binnentemperatuur 22 graden.
Prachtig zo'n passief huis _/-\o_

• alberthakvoort
Met hoeveel personen? Bad?

• Jan Treur
Markprinsen schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 20:14:
Interessant topic dit!

Kunnen jullie een kort advies geven over een toekomstige situatie waarin we ons gaan bevinden, is e.e.a. haalbaar met een lucht/water warmtepomp?

Wij verhuizen dit najaar naar een jaren 30 huis met een inhoud van ca. 650 kuub. Woonkamer 60m2.

- Wordt grondig verbouwd dus straks spouwmuurisolatie, betonvloer storten met isolatie RD 4.8, HR++ glas en boven het verlaagd plafond wordt ook geïsoleerd RD ca 3.5.
- In de betonvloer wordt vloerverwarming aangelegd (en gevlinderd en geïmpregneerd, woonbeton) en boven en in de gang/bijvertrekken komen Jaga Tempo's met een vorm van DBE (ventilatoren) te hangen. Alles aangestuurd met Evohome systeem.
- We hebben niet direct de mogelijkheid voor PV systeem (tuin op oosten maar relatief veel bomen)
- Er is een mogelijkheid om een 300l opslagvat te plaatsen

Hangt een fonkelnieuwe Nefit ketel op zolder. Het dak biedt geen mogelijkheden om een unit te plaatsen. Deze zou in de zijtuin kunnen komen. We kunnen dan precies in een rechte lijn omhoog buitenom de gevel door de muur heen en dan naar de cv ketel toe. Totale afstand is denk ik 20 meter.

Met name over de afstand twijfel ik. Een andere optie is om de unit op de uitbouw te zetten. Dan moeten we ca. 6 meter buitenom en komen we direct bij de muur waar de ketel aan hangt uit.

Is het überhaupt zinvol om na te denken over LWW? En wat is voor mijn situatie een goed apparaat? Ik zat zelf aan deze te denken: http://www.comfortklimaat...tepomp-wh-mdf09e3e5-.html
Bij een monobloc kun je beter direct door de muur het huis in gaan. Meters buiten langs zal veel meer verliezen opleveren bij koud weer. Was je van plan die fonkelnieuwe CV-ketel ook te houden? Dan is een WP met lagere capaciteit zinvol. Met een WP van 9 kW kun je de CV-ketel waarschijnlijk wel weg doen.

• Markprinsen
  • Laatst online: 28-12-2022
Jan Treur schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 08:25:
[...]

Bij een monobloc kun je beter direct door de muur het huis in gaan. Meters buiten langs zal veel meer verliezen opleveren bij koud weer. Was je van plan die fonkelnieuwe CV-ketel ook te houden? Dan is een WP met lagere capaciteit zinvol. Met een WP van 9 kW kun je de CV-ketel waarschijnlijk wel weg doen.
Ik wil de CV ketel denk ik wel houden, het is meer dat ik denk dat een WP het gros van mijn gasverbruik weg kan nemen maar ik de CV ketel wel graag wil behouedn bij grote capaciteitsvraag (4 personen achter elkaar docuhen etc).

• Jan Treur
Als je kiest voor een 9 kW WP, zal de CV-ketel maar zelden of nooit iets te doen hebben, omdat het dan voordeliger is de WP te gebruiken, met de milde wintertemperaturen die we doorgaans hebben. Dat 4 keer douchen kun je trouwens ook opvangen met een wat groter boilervat.

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
[...]

- Per dag is dit 12 KWh

Je berekening klopt (helaas) niet. Het is niet 500 Watt maar 700 Watt (40% meer) (150m3/h *1,2/3600 = 0.05 kg/s * 14 = 0.70 kW.)

Per dag is dit 16.8 Kwh (2,10 m3 gas per dag uitgaande van 8 kw warmteinhoud m3 gas).
per 9 maanden 4.480 Kwh (560 m3 gas bespaard).

Zo ziet het plaatje er net wat anders uit, en wordt het een stuk interessanter. Toch maar eens informeren.

• Jan Treur
Christian M. schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 20:56:
De bedoeling is dat er een lucht water warmtepomp komt. Ik weet alleen nog niet welk type en welk model. Het gaat om een huis uit de jaren 30. Middels voorzetwanden, ventilatie type d en hr++ glas probeer ik het warmteverlies te beperken. Warmte afgifte systeem bestaat uit vloerverwarming beneden natbouw met dikke betonlaag als extra buffer en droogbouw bovenverdieping met extra wandverwarming in badkamer en woonkamer.

Historisch geen inzicht in energie verbruik, nooit gestookt of houtkachel dus energie verbruik is volledig onbekend en dat word gokken.

Nu de warmtepomp, ik heb reeds een Calorex AW4500AHY. Het is een monoblock aan/uit ding met een cop van 3.7 bij 7 graden lucht 35 graden water. Vermogen is te weinig dus er moet uitbreiden komen.

Nu twijfel ik of ik een split moet nemen of nog makkelijkerer er een monoblock parallel naast moet zetten. En welk vermogen.
Inderdaad weinig info beschikbaar. Hoeveel m2 verwarmd en hoeveel m3 volume?

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
[...]

- Per dag is dit 12 KWh

In theorie zal het misschien kloppen.
Maar mijn ervaring in praktijk is de afgelopen 3 jaar toch anders.
Ben van een 750m3 naar 170m3 per jaar gegaan en een warmer huis continue (WAF).
Dus een besparing van 75% op gas.
En door mijn p.v. is stroom gebruik niet gestegen.

Ik ga wel mijn afzuigkap wijzigen nog zodat deze geen eigen afvoer meer heeft en dmv koolstof filter naar de centrale afzuiging gaat en zodoende nog meer warmte opvang die ook zo naar buiten geblazen word.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duckyduck12
  • Laatst online: 18-03-2023
Allereerst wil ik zeggen dat iedereen natuurlijk zijn eigen afwegingen moet maken :-)
Misschien kan onderstaande andere helpen in hun keuze.

Ik ben geruime tijd bezig geweest met hoe ik mijn huis het beste gas onafhankelijk kon maken.
Ik heb er voor gekozen om 28x 285Wp Percium op mijn dak te leggen met hierop een SolarEdge 7K, dit moet ons een heel eind in de goede richting brengen om ons vrijstaand huisje warm te krijgen zonder gas.
De gasaansluiting helemaal de deur wijzen levert een besparing van ~e1 per dag op aan vaste kosten.

Woning is van 1972 met grote raampartijen, echter recent spouw en vloer geïsoleerd(PUR). Beneden verdieping is circa 100m2 (waarvan 60m2 vloerverwarming als hoofdverwarming, ~15m2 op lagere temperatuur nageregeld (gang) en nog eens 15m2 nageregeld).
Ik laat overal vloerverwarming inslijpen met 10cm spacing om toch voldoende vermogen in de ruimte te kunnen krijgen.

Aangezien verwarming een essentieel deel van de woning is heb ik er voor gekozen voor zekerheid te gaan van een Nederlands model, geinstalleerd en geactiveerd door de fabrikant (ook ivm garantie). Ik weet dat een Officieele NL leverancier altijd voor eigen parochie zal preken, echter stel je voor dat je hartje winter in de kou komt te zitten en de fabrikant gaat moeilijk doen....

Ik heb voor een losse WP boiler (300L Midea, 1kW compressor) gekozen naast een WP voor de vloerverwarming (Daikin 8kW). Dit vooral om de installatie te vereenvoudigen, en ook een duidelijke splitsing te hebben (beide kunnen doen waarin ze goed zijn). Beide hebben een eigen backup heater van 3kW om in geval van nood toch nog warmte te hebben.

Waar ik mij heel erg in verkeken heb zijn de kosten van alles rondom de warmtepomp, en met namen de installatie daarvan. In eerste instantie dacht ik dat zelf te doen, hier ben ik echter van teruggekomen (de juiste materialen aanschaffen is een kunst, daarbij wordt er vaak gebruik gemaakt van niet heel erg gangbare materiaal diktes).
Om een idee te geven (beide zijn geplaatst om minimaal leiding materiaal te hebben!):
- De boiler water technisch: 1 volle dag (e350) + e300 materiaal
- Lucht technisch: 1 volle dag (zelf) + e150 materiaal (excl uitblaas rooster)
- De Daikin water technisch: Wordt momenteel uitgevoerd, ik verwacht een volle dag + materiaal
- De Daikin gas technisch (incl plaatsen unit, materiaal, gas administratie, in bedrijf stellen): e1000
Electra heb ik zelf tot op plaats van installatie gebracht (3x 16A groepen!)

Het is belangrijk strikt de suggesties van de fabrikant te volgen, dwz bv 28mm (staal, anders 32mm flex) aanvoer buizen voor de vloerverwarming. Heel belangrijk is het volume aan actief water in het circuit, de warmtepomp gebruikt dit namelijk voor zijn ontdooi cyclus. Als je gaat naregelen is het dus vaak noodzakelijk met een buffervat te werken (bij Mitsubishi is dit zelfs verplicht).
Kies je voor Mitsubishi hou dan rekening met behoorlijke extra kosten (filters, buffervat, sensors etc), in mijn geval ruim e1000. Bij Daikin is de waterkant 5/4", dit is ook geen kattepies en niet goedkoop.
Voordeel van Daikin is dat alles in de binnenunit zit, aansluiten en klaar.

Naast bovenstaande wil ik nog een aantal splits ophangen, vooral voor koelen maar op de bovenverdieping ook om twee slaapkamers op te warmen. Ik ben er nog niet over uit hoe dit eruit gaat zien. De badkamer krijgt een IR paneel.

Op bovenstaande zal zeker nog het een en ander te sparen zijn als je handig bent, maar goedkoop wordt het nooit ivm materiaal kosten.

Totaalplaatje
- Solar incl installeren: ~ e15.000 (hier gaat nog BTW teruggave vanaf)
- WP boiler (zonder subsidie): ~ e1500 +e800 installatie (excl lucht kanaal installatie)
- WP: ~e7500 + water installatie (~e 600 gok ik), hier gaat nog e2300 subsidie vanaf
- Vloerverwarming, 1x7 groepen, 1x3 groepen 10cm spacing, 80m2: e3700

Mvg,
Joep

[ Voor 5% gewijzigd door duckyduck12 op 25-02-2016 11:05 ]

• duckyduck12
Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 14:54:
Ik zou persoonlijk nooit een compressor op zolder plaatsen, ik ben bang dat je spijt gaat krijgen van de resonanties... Ik heb zelf een kleine WP boiler (1kW compressor) op de begane grond (beton) staan, zolang de deur dicht is is het dragelijk :-)
De binnenunits kun je uiteraard prima op zolder monteren (maar hou rekening met hoogte verschil en leiding lengte van het gas).

Een buitenunit zou ik altijd los van het huis bevestigen indien mogelijk, die dingen willen nog wel eens je hele huis laten brommen.

• duckyduck12
Markprinsen schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 08:35:
[...]

Ik wil de CV ketel denk ik wel houden, het is meer dat ik denk dat een WP het gros van mijn gasverbruik weg kan nemen maar ik de CV ketel wel graag wil behouedn bij grote capaciteitsvraag (4 personen achter elkaar docuhen etc).
Grote boiler... Met 300L kom je al een heel eind, wil je de boiler op een lagere temperatuur houden (hogere efficientie, minder verlies) dan kun je kiezen voor een grotere boiler.
Als je CV nieuw is dan snap ik dat je deze wilt behouden, als je anders van je gas af bent scheelt dit in vaste kosten (circa e1 per dag).

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
SpikeHome schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 09:02:
[...]

Mijn situatie is ongeveer gelijk aan de jouwe: gasverbruik ca 700m3. Ik kook elektrisch. En jij bent naar 170m3 gegaan voor verwarming en warm water? Je hebt nu een ecolution solo? Of combi?
Met name de comfortverbetering spreekt me aan. We doen nu aardig zuinig aan met verwarmen.

[ Voor 7% gewijzigd door Joris 407 op 25-02-2016 13:43 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• SpikeHome
  • Nu online
Joris 407 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 13:42:
[...]

Mijn situatie is ongeveer gelijk aan de jouwe: gasverbruik ca 700m3. Ik kook elektrisch. En jij bent naar 170m3 gegaan voor verwarming en warm water? Je hebt nu een ecolution solo? Of combi?
Met name de comfortverbetering spreekt me aan. We doen nu aardig zuinig aan met verwarmen.
Ik kook nog op gas.
En ik heb de combi50 hangen.

• Joris 407
  • Nu online
SpikeHome schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 14:04:
[...]

Ik kook nog op gas.
En ik heb de combi50 hangen.
Ok, dus dan komt een deel van je verminderde gasverbruik dus ook door warm water. Heeft iemand een ecolution solo hangen en hier ervaringsgetallen van?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 21:59
2 personen, geen bad, alleen een douche en dan ook nog eens eentje die niet van het type stortdouche is :)

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
duckyduck12 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 12:15:
[...]

Grote boiler... Met 300L kom je al een heel eind, wil je de boiler op een lagere temperatuur houden (hogere efficientie, minder verlies) dan kun je kiezen voor een grotere boiler.
Als je CV nieuw is dan snap ik dat je deze wilt behouden, als je anders van je gas af bent scheelt dit in vaste kosten (circa e1 per dag).
Sunk cost fallacy >:)

• Jan Treur

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 13:39
gibraltar schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:16:
[...]

Werkt dat? Heel bijzonder, want dit is zeker niet de bedoeling. De OpenTherm bus is point-to-point, laat staan dat die aan/uit en OpenTherm op dezelfde bus toestaat. Lijkt me niet een hele verstandige oplossing.
loopt nog steeds perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwiebing
  • Nu online
Hehe , ook binnen . Tegelijk in de zelfde vrachtwagen uit frankrijk de wp ,en duitsland de twl 300 boilervat

https://goo.gl/photos/vF8zGBXMgf3rVMdU8

[ Voor 50% gewijzigd door pwiebing op 26-02-2016 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim-1985
Modbreak:ik heb minder geduld dan thinkpad

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 26-02-2016 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:13
pwiebing schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 08:39:
Hehe , ook binnen . Tegelijk in de zelfde vrachtwagen uit frankrijk de wp ,en duitsland de twl 300 boilervat

https://goo.gl/photos/vF8zGBXMgf3rVMdU8
Voor welk boilervat heb je gekozen?
Ik zoek namelijk nog een boiler van 300 Pieter voor Tap water en vloerverwarming. Wellicht is dit iets. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Joris 407 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 13:42:
[...]

hier ook ongeveer zelfde situatie. behalve dan de ZB 350L die al bestaat. prognose schommelend rond de 500 kuub, electrisch koken.

de warmtewinner is misschien interessant omdat ie onder de 1000 euro schijnt te gaan kosten (inclusief installatie!). bovendien is hij van een bekende naam wat weer goed is voor een niet-tweakende vrouw (lees: WAF).

maarrr...hier tijdens de verbouwing de afzuiging in de keuken (begane grond) dicht gemaakt maar wel afzuigkap met afzuiging direct naar buiten geplaatst. De mechanische afzuiging staat nu alleen nog maar op de badkamer, en staat daarnaast eigenlijk ook altijd uit vanwege hoge stroomverbruik en omdat er een kiepraam altijd hele dag open staat in de badkamer.

mits ik die mechanische afzuiging dan toch aanzet, vraag ik me af of er die warmtewinner nou wel zoveel voordeel biedt in onze situatie.

heel misschien als ik dan de afzuiging in de open keuken openbreek weer en mooi roostertje ophang. maar goed...denk dat ie dan meer etenslucht afzuigt dan bruikbare warmte.

als ik dan de rekensommen zie van vorige pagina en daar kan dan 60% op stookkosten bespaard worden, vraag ik me echt af of dat nou wel zo is.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

midget schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 10:46:
[...]

Ik zoek namelijk nog een boiler van 300 Pieter
Let me guess, smartphone? :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Wie heeft zijn (of haar, kan natuurlijk ook) WH-MDC05F3E5 al binnen en kan even doorgeven of het bedieningspaneel is voorzien van een thermostaat? (zoals je standaard CV thermostaat)? Ik wil de temperatuur in de woonkamer naast de CV thermostaat meten. Kan dit met de standaard afstandsbediening van de WH-MDC05F3E5 ? Of heb je daarvoor nog een losse thermostaat nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwiebing
  • Nu online
Voor welk boilervat heb je gekozen?
Ik zoek namelijk nog een boiler van 300 Pieter voor Tap water en vloerverwarming. Wellicht is dit iets. Thanks!
[/quote]

http://www.solardirekt24....hartschaumisolierung.html

Deze ivm latere uitbreiding zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iedereen al van de nieuwe apparatenlijst van rvo. Nl?
Op basis van de lijst van 9 februari een bestelling gedaan voor een nefit enviline bs5. 0,subsidie 2150euro.

Wp geplaatst en factuur vandaag in huis. Wil ik indienen voor subsidie aanvraag blijkt deze enviline verplaatst te zijn in de lijst naar hybride, subsidie 1000euro.....
Heeft iemand ervaring of advies hoe er voor te zorgen dat wij wel de 2150 euro gaan krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
Theo schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 13:33:
[...]

Ik heb een keer in Duitsland een Bosch vaatwasser gekocht en die gaf direct na installatie problemen. Bosch nederland gebeld, uitgeleged en die kwamen het keurig fixen. Dus ik denk dat je gewoon garantie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-1985
Cor-Jan schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 14:36:
[...]

Ik heb een keer in Duitsland een Bosch vaatwasser gekocht en die gaf direct na installatie problemen. Bosch nederland gebeld, uitgeleged en die kwamen het keurig fixen. Dus ik denk dat je gewoon garantie hebt.
Dit is wat panasonic hierover zegt in hun garantie (binnen europa)
http://warmtepompinkoo.forum2go.nl/post24.html#24
Je hebt dus wel gewoon garantie met side-note dat je mogelijk onderdelen uit het land van aankoop moet halen of dat het apparaat terug moet voor reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zit nu toch wel aan een kleine Panasonic monoblock te denken met een buffervat voor tapwater.
Dan heb ik wat extra capaciteit voor verwarming als de airco's het moeilijk hebben en een alternatief voor warm tapwater (ipv de oude cvketel).
Volgens een paar metingen gebruik ik iets van 100l water voor een douchebeurt en ik zou af en toe een ligbad willen vullen (geen idee van de inhoud).
Het buffervat zou in een klein kamertje kunnen komen naast het cvhok, de leidingen zitten dan dicht bij elkaar.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Nu online
SpikeHome schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 09:02:
[...]

Ik ga wel mijn afzuigkap wijzigen nog zodat deze geen eigen afvoer meer heeft en dmv koolstof filter naar de centrale afzuiging gaat en zodoende nog meer warmte opvang die ook zo naar buiten geblazen word.
Weet jij ongeveer hoe je gasverbruik verdeeld was over verwarmen / warmwater maken / koken toen je nog 700m3 gebruikte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
Joris 407 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 15:51:
[...]

Weet jij ongeveer hoe je gasverbruik verdeeld was over verwarmen / warmwater maken / koken toen je nog 700m3 gebruikte?
Helaas kan ik dat niet echt terug halen.
Voor koken zal dat een ong. 1m3 per maand zijn dus voor koken 12m3 per jaar.
Rest warm water en verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Nu online
SpikeHome schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 16:02:
[...]

Helaas kan ik dat niet echt terug halen.
Voor koken zal dat een ong. 1m3 per maand zijn dus voor koken 12m3 per jaar.
Rest warm water en verwarming.
Zijn jullie lang-douchers / badderaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Cor-Jan schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 13:51:
Wie heeft zijn (of haar, kan natuurlijk ook) WH-MDC05F3E5 al binnen en kan even doorgeven of het bedieningspaneel is voorzien van een thermostaat? (zoals je standaard CV thermostaat)? Ik wil de temperatuur in de woonkamer naast de CV thermostaat meten. Kan dit met de standaard afstandsbediening van de WH-MDC05F3E5 ? Of heb je daarvoor nog een losse thermostaat nodig?
Dit kan bij de nieuwe H- Generation zoals de KIT WC05H3E5. Het bedieningspaneel kun je van de Hydro unit afnemen en in de kamer hangen en er zit een temperatuursensor in
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/a47saq.jpg

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
fabstar81 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 08:40:
[...]

*O* *O* *O*

ook gelijk een warmtemeter besteld?! :Y

kan je (we) lekker vergelijken met Tomexergie!
Heb je jouw warmtemeter al binnen? Ik ben benieuwd omdat ik toch even wil afwachten voordat ik de Kampstup Multical 302 ga bestellen. Het voordeel van jouw meter is de pulsgever voor warmte. Met een pulssignaal kan ik via een tweede zonnepaneel aansluiting op de iungo mijn kWh warmte registeren hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 17:16
Cor-Jan schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 13:51:
Volgens het service handboek zit er geen binnenthermostaat in de afstandsbediening. Moet er apart voor aangeschaft worden maar kan er wel op aangesloten worden. In het handboek zie ik alleen een weersafhankelijke regeling op basis van de buitenthermostaat.
Maar pwiebing heeft zijn WH-MDC05F3E5 vandaag binnengekregen dus ik ben benieuwd wat hij gaat zeggen.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Pagina: 1 ... 9 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic