Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.871 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
Red devil schreef op maandag 15 februari 2016 @ 21:13:
Ik lees wel eens dat een WP veel lawaai kan genereren. Heeft iemand er wel eens aan gedacht om een extra compartiment met geluidswerende materialen om het geheel te bouwen? Of belemmert dit de werking van het apparaat.
ook iemand hier die een mooi teak houten box om zijn wp heeft. zoek even in deel 1 :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

crazyharrie schreef op maandag 15 februari 2016 @ 21:31:
[...]

Als je goed bouwt, en de aanvoer en afvoerlucht goed gescheiden houdt werkt dat prima.
Isolatie 50mm geluidsdicht en muisstil.

Done that, been there

[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]
Andersom :)

Smaken verschillen maar als ik zo'n hok bij mijn voordeur bouw staan wel mijn komo koffers buiten. :+

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
Rol-Co schreef op maandag 15 februari 2016 @ 22:36:
[...]

Smaken verschillen maar als ik zo'n hok bij mijn voordeur bouw staan wel mijn komo koffers buiten. :+
Samsonite bedoel je zeker ? Komo huisvuilzakken :9~

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Rol-Co schreef op maandag 15 februari 2016 @ 22:36:
[...]

Ik heb een hele lieve vrouw :*)

En als je de gehele voorgevel bekijkt, valt het echt wel mee. Is het eigenlijk een soort kliko box.

[ Voor 15% gewijzigd door crazyharrie op 15-02-2016 22:49 ]

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 22:38:
[...]

Samsonite bedoel je zeker ? Komo huisvuilzakken :9~
Als het komo wordt, is er haast geboden.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-06 00:51
Dit is de tweede winter met mijn warmtepomp (Elga, zware Toshiba buitenunit, geen begrenzing). Afgelopen weekend voor het eerst de CV bijgeschakeld. 's Nachts met name voor het comfort (de Elga is tussen 23:00 en 8:00 uit op verzoek van de buren), zondagmiddag en -avond juist ook omdat de aanvriezende regen / natte sneeuw mix bij 1 graad Celsius zorgde voor een extreem lawaaiige buitenunit.
Ik vind het opvallend dat de CV-ketel het huis met een watertemperatuur van onder de 40 graden Celsius aangenaam (constant) warm weet te houden, terwijl de Elga de watertemperatuur veel hoger opstookt (slechte COP). Deels zit dit natuurlijk in de regeling in de Elga die bij warmtevraag zo snel mogelijk de streeftemperatuur wil bereiken en pas weer uit gaat 0,5 graad boven de gevraagde temperatuur.
Het zou toch mooi zijn als dit gedrag wat rustiger was.
(Complicerende factor zijn de thermostaatkranen in andere ruimtes, die soms wel soms niet warmtevragen, waardoor de retourtemperatuur snel kan veranderen - bij een dalende retourtemperatuur schiet de Elga weer in de stress).

De vraag: om CV en Elga onafhankelijk van elkaar aan te kunnen sturen kan ik nog wel een klokthermostaat gebruiken. Heeft het nut om juist aan de Elga een andere thermostaat te hangen? Tips?

Verder draait de Elga nog zoals Techeco deze heeft ingeregeld, misschien moet ik eindelijk maar eens zelf aan de dipswitches zitten om te experimenteren of een andere instelling een rustiger resultaat geeft (qua stookgedrag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:03
itchin schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 00:43:
Dit is de tweede winter met mijn warmtepomp (Elga, zware Toshiba buitenunit, geen begrenzing). Afgelopen weekend voor het eerst de CV bijgeschakeld. 's Nachts met name voor het comfort (de Elga is tussen 23:00 en 8:00 uit op verzoek van de buren), zondagmiddag en -avond juist ook omdat de aanvriezende regen / natte sneeuw mix bij 1 graad Celsius zorgde voor een extreem lawaaiige buitenunit.
Ik vind het opvallend dat de CV-ketel het huis met een watertemperatuur van onder de 40 graden Celsius aangenaam (constant) warm weet te houden, terwijl de Elga de watertemperatuur veel hoger opstookt (slechte COP). Deels zit dit natuurlijk in de regeling in de Elga die bij warmtevraag zo snel mogelijk de streeftemperatuur wil bereiken en pas weer uit gaat 0,5 graad boven de gevraagde temperatuur.
Het zou toch mooi zijn als dit gedrag wat rustiger was.
(Complicerende factor zijn de thermostaatkranen in andere ruimtes, die soms wel soms niet warmtevragen, waardoor de retourtemperatuur snel kan veranderen - bij een dalende retourtemperatuur schiet de Elga weer in de stress).

De vraag: om CV en Elga onafhankelijk van elkaar aan te kunnen sturen kan ik nog wel een klokthermostaat gebruiken. Heeft het nut om juist aan de Elga een andere thermostaat te hangen? Tips?

Verder draait de Elga nog zoals Techeco deze heeft ingeregeld, misschien moet ik eindelijk maar eens zelf aan de dipswitches zitten om te experimenteren of een andere instelling een rustiger resultaat geeft (qua stookgedrag).
Ik ben aan het experimenteren met een celcia20 (eur 15,- op marktplaats). Polderhuys heeft daar goede ervaring mee. In april weet ik meer

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjdekker1
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-01-2024

hjdekker1

9000 Wp

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Net het transport uit frankrijk binnengekomen.
MIjn Panasonic 5 KW is er !!!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
hjdekker1 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 08:31:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
*O* *O* *O*

ook gelijk een warmtemeter besteld?! :Y

kan je (we) lekker vergelijken met Tomexergie!

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwiebing
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 23:26

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
mijn status staat al 2 dagen op En traitement , hoelang duurde dat bij jouw ?

4600 Wp goodwe , Panasonic MDC05F3E5,SWP2 300 L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:29
[...]

Als je goed bouwt, en de aanvoer en afvoerlucht goed gescheiden houdt werkt dat prima.

Done that, been there
Wow netjes gedaan ja. Dat is wel een behoorlijke unit. Ik was in de veronderstelling dat je met WP een binnen - en buitenunit hebt. En dat de binnenunit meestal in de buurt van CV staat, bijv op zolder. Alleen slaapt mijn oudste boven op zolder en lijkt het me niet zo fijn als je een lawaaiig ding daar hebt staan. Heb nu volgens mij al paar keer gelezen dat een Elga ook aardig wat dB kan produceren. Zijn er ook mensen met stille WP die gewoon @ zolder kunnen staan zonder dat diegene die daar slaapt gek van wordt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1

hjdekker1

9000 Wp

Ik heb geen idee. ik had niet naar de status gekeken, maar gedacht dat ik een mail zou krijgen.
vanmorgen om 8 uur stond hij ineens voor de deur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 06:57
Red devil schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 09:14:
[...]

Wow netjes gedaan ja. Dat is wel een behoorlijke unit. Ik was in de veronderstelling dat je met WP een binnen - en buitenunit hebt. En dat de binnenunit meestal in de buurt van CV staat, bijv op zolder. Alleen slaapt mijn oudste boven op zolder en lijkt het me niet zo fijn als je een lawaaiig ding daar hebt staan. Heb nu volgens mij al paar keer gelezen dat een Elga ook aardig wat dB kan produceren. Zijn er ook mensen met stille WP die gewoon @ zolder kunnen staan zonder dat diegene die daar slaapt gek van wordt? :+
Ik heb hem (Ecodan Hydrobox) ook op de zolder staan, heb er wel een kast om heen zitten. Geen problemen met slapen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:10
Red devil schreef op maandag 15 februari 2016 @ 18:44:
[...]

Weet je ook hoeveel stroom de ecolution neemt? En heb je dit opgevangen door extra zonnepanelen op je dak te leggen?
zou zeggen zie dat forum!
staat alles wat je wilt weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q1Q
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-12-2024

Q1Q

Wodan89 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 12:46:
[...]

stook je 24h op zelfde temperatuur?
Geen nacht verlaging inderdaad. Dus snachts op 21,5c. Overdag om 17:00 naar 22,5c

Dit klinkt wel goed, ik had niet verwacht dat het zou lukken met die temperatuur en radiatoren.
Ik ook niet..
zijn de radiatoren overgedimensioneerd ? T33? :)
Ja ik heb 1 radiator vervangen van de zomer van T22 naar T33. (deze is 120 x 90cm 5000watt bij 75c)
De rest is T21 220cm x 40cm en T22 100cm x 40cm. De woonkamer is 54m2 x 2,40 hoog.
Ik heb van het weekend 1 Jaga van 220cm op Mp gehaald voor in de keuken.
Ik hoop dat een combi van een Jaga en t33 een beetje gaat werken. ;)

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Laatst online: 14:11
Als ik het goed begrepen heb verwarmen de meeste L/W warmtepompen het CV water tot zo'n 40 a 50 graden. De verdeler van mijn vloerverwarming verlangt een aanvoer van 70-90 graden. (Het is deze: http://robot-vloerverwarming.nl/product/standaard-unit/)
Als ik zo'n warmtepomp wil aansluiten op deze verdeler, kan ik deze dan niet beter hydraulisch actief maken, zodat de verdeler niet zelf gaat mengen?
(Mits de warmtepomp daarvoor geschikt is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
remmuz schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 11:11:
Als ik het goed begrepen heb verwarmen de meeste L/W warmtepompen het CV water tot zo'n 40 a 50 graden. De verdeler van mijn vloerverwarming verlangt een aanvoer van 70-90 graden. (Het is deze: http://robot-vloerverwarming.nl/product/standaard-unit/)
Als ik zo'n warmtepomp wil aansluiten op deze verdeler, kan ik deze dan niet beter hydraulisch actief maken, zodat de verdeler niet zelf gaat mengen?
(Mits de warmtepomp daarvoor geschikt is)
Ik draai gewoon op 35c aanvoer met mn standaard espace verdeler, heb wel de pomp op de laagste stand staan en de aanvoer vol open.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Proficiat!
Mijn reistijd van de mitsubsidie is (waarschijnlijk) iets langer vanuit spanje.
Verzonden, 5-2-16 Aanstaande donderdag waarschijnlijk (18-2).
De appendages komen vandaag binnen vanuit duitsland ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 13:39
tapwatercommunicatie ELGA <> HRketel staat op de wishlist bij Techneco. Dit houdt in dat het in een van de volgende releases zal worden opgenomen. Reken erop dat het dus zeker nog een tijdje duurt want het is een software wijziging.

wie heeft er ervaring mbt doorlooptijden van ELGA software updates?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Done that, been there

[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]
Constructie kan dan in orde zijn, maar dit willen de meeste mensen niet naast de voordeur.

Zo kan het namelijk ook. 10Kw buitendeel.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fbo1LJsu0pIdsTvS0ZUSL9dC/full.jpg
Onder de kap zit een constructie die de luchtstroom afbuigt naar twee zijden.

Omkasting is getest met een rookproef en goedgekeurd door de fabrikant

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Oxellaar schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 12:49:
[...]

Omkasting is getest met een rookproef en goedgekeurd door de fabrikant
OK. ziet er idd niet slecht uit.
Heb je wat meer info mbt hxbxd en een foto of tekening hiervan.

ik heb ook nog wat info over die hele mooie Climeleon http://www.generalbenelux...eleon_persbericht_NL1.pdf .
Wave 5 bv kost Eur 500,-- en komt in april beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
fabstar81 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 08:40:
[...]

*O* *O* *O*

ook gelijk een warmtemeter besteld?! :Y

kan je (we) lekker vergelijken met Tomexergie!
Ja leuk al die warmtepompen en goed om te vergelijken met (goede) warmtemeters.

Ik heb op mijn Elga dus een thermostaat gemonteerd om hem bij lage buitentemperaturen Tb<0C uit te schakelen. Een Chinese regelaar met galvanische gescheide schakel contact in instelbare dode band(voor 9Eur). (Sensor uit de zon onder de dakoverkapping)

Ervaring: Afgelopen nacht werkte dat perfect: Elga bij -1C uit en bij 0C weer aan zonder storing. Tussen 3 en 9 uur alleen de HR ketel aan. Het voordeel van deze regeling is dat Elga automatisch alle warme delen van de dag pakt. Voordeel minder geluid en langere levensduur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
amarkest schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 13:04:
[...]

ik heb ook nog wat info over die hele mooie Climeleon http://www.generalbenelux...eleon_persbericht_NL1.pdf .
De omkasting is op maat gemaakt, alles is dus afhankelijk van type buitendeel.
Als ik de mogelijkheid heb zal ik foto's maken van de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:50
tim-1985 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 14:12:
[...]

Net even gemaild met Spanje. De verzendkosten bedragen nu 293 euro
https://www.instaladorate...porte-ecodan-holanda.html
Scheelt toch weer.
Alle beetjes helpen! In mijn berekening verkort dit mijn tvt met bijna 4 maanden >:)

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 13:17
Hoe kom jij aan de prijzen en waar kun je ze bestellen ?
amarkest schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 13:04:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:52

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
WTF ik heb hem nog eerder besteld. Die van mij zou vandaag of morgen moeten komen, ivm de wifi module wat vertraging.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Joris Jasper schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 15:57:
Hoe kom jij aan de prijzen en waar kun je ze bestellen ?

[...]
Beste Arie,

Dank je voor je interesse in onze Climeleon Wave.
De Climeleon range zal leverbaar worden 2de helft april.

Heeft u de selectie gemaakt aan de hand van onze Climeleon configurator?
Zo ja, prima.
Zo niet, let dan op met deze keuze indien deze louter gebaseerd is op de afmetingen van uw buitendeel, er zijn meerder zaken vooraf grondig na te kijken.

De Climeleon Wave is een product dat uitsluitend door de erkende installateur kan en mag geplaatst worden omwille van o.a. volgende redenen:
· De bestaande buitenunit dient verplaatst te worden wegens de veel grotere afmetingen van de Climeleon

· Koelleidingen dienen losgemaakt en verlengd te worden omdat deze onder een andere hellingshoek tussen de vleugels naar buiten worden geleid

· Er is speciale zorg nodig i.v.m. de verankering van de Climeleon zodat hij stevig staat, ook bij storm wind

· In het geval uw apparaat ook als warmtepomp kan functioneren is er bijzondere aanleg van ontdooiwater evacuatie nodig om ook bij vorst veilige werking te garanderen

Tenzij u gecertificeerd koeltechnieker bent kunnen wij het product niet rechtstreeks aan u leveren en verloopt de levering via een installateur in uw omgeving.

Ter informatie bevestigen wij u de prijs van een Wave 5 (incl 21% BTW, exclusief installatie, exclusief levering), deze bedraagt 495€.

Vriendelijke groeten,

Erik Waumans
Executive Director

Thercon nv
Kontichsesteenweg 52

2630 Aartselaar
Tel.: +32 (0)3 451 24 01
Fax: +32 (0)3 451 24 12
BE 0448.595.405
www.thercon.be
www.generalbenelux.com
www.liveheatpump.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Als er nog iemand een draadloze thermostaat voor de Ecodan nodig heeft http://link.marktplaats.nl/m1022260847

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
Het komt er op neer dat een tweaker tegenwoordig erg lang moet zoeken om wat spulletjes bij elkaar te krijgen. Men beschermt de installateur natuurlijk omdat ze zelf geen schade claim willen hebben vanwege slechte begeleiding. Gaat het zover komen dat de fiets verkoper naast je mee rent omdat er anders een claim kan komen ? Dit gedoe beperkt de vrijheid om iets te maken.
amarkest schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 16:29:
[...]

Beste Arie,

Dank je voor je interesse in onze Climeleon Wave.
De Climeleon range zal leverbaar worden 2de helft april.

Heeft u de selectie gemaakt aan de hand van onze Climeleon configurator?
Zo ja, prima.
Zo niet, let dan op met deze keuze indien deze louter gebaseerd is op de afmetingen van uw buitendeel, er zijn meerder zaken vooraf grondig na te kijken.

De Climeleon Wave is een product dat uitsluitend door de erkende installateur kan en mag geplaatst worden omwille van o.a. volgende redenen:
· De bestaande buitenunit dient verplaatst te worden wegens de veel grotere afmetingen van de Climeleon

· Koelleidingen dienen losgemaakt en verlengd te worden omdat deze onder een andere hellingshoek tussen de vleugels naar buiten worden geleid

· Er is speciale zorg nodig i.v.m. de verankering van de Climeleon zodat hij stevig staat, ook bij storm wind

· In het geval uw apparaat ook als warmtepomp kan functioneren is er bijzondere aanleg van ontdooiwater evacuatie nodig om ook bij vorst veilige werking te garanderen

Tenzij u gecertificeerd koeltechnieker bent kunnen wij het product niet rechtstreeks aan u leveren en verloopt de levering via een installateur in uw omgeving.

Ter informatie bevestigen wij u de prijs van een Wave 5 (incl 21% BTW, exclusief installatie, exclusief levering), deze bedraagt 495€.

Vriendelijke groeten,

Erik Waumans
Executive Director

Thercon nv
Kontichsesteenweg 52

2630 Aartselaar
Tel.: +32 (0)3 451 24 01
Fax: +32 (0)3 451 24 12
BE 0448.595.405
www.thercon.be
www.generalbenelux.com
www.liveheatpump.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Joris Jasper schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 17:03:
Het komt er op neer dat een tweaker tegenwoordig erg lang moet zoeken om wat spulletjes bij elkaar te krijgen. Men beschermt de installateur natuurlijk omdat ze zelf geen schade claim willen hebben vanwege slechte begeleiding. Gaat het zover komen dat de fiets verkoper naast je mee rent omdat er anders een claim kan komen ? Dit gedoe beperkt de vrijheid om iets te maken.

[...]
Het is een leuk ontwerp, ik denk dat ik 'm zelf maar ga maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Red devil schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 09:14:
[...]

In die kast staat alleen de buitenunit, de binnenunit staat achter de buitenmuur waar hiervoor de stadsverwarming unit was aangesloten.
Daar alle aansluitpunten zich daar bevinden is beneden hier een logische keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Smaken verschillen....gelukkig

[ Voor 95% gewijzigd door crazyharrie op 16-02-2016 19:53 . Reden: Waarom verdedig ik dit eigenlijk..... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Het viel mij gisteren ook al op, de WP hier blaast alles met gemak warm.
Ondanks de temperatuur van -0,9c buiten. Verder valt op dat er heel weinig condenswater is en aantal defrosts vallen mij ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 18-05 21:51
Joris Jasper schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 16:20:
En waar haal jij die koelgasleiding dan vandaan ?
[...]
vandaag even navraag gedaan bij de ZZP,er die het gaat installeren.

hij gebruik losse kopere buis en schuift daar 13mm armaflex isolatie overheen :)

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 18-05 21:51
[...]

Scheelt toch weer.
Ik ben nu ook aan het kijken of comfortklimaat.nl mogelijk een betere prijs kan aanbieden als we er meerdere tegelijk kopen. Anders kopen we alsnog in Spanje, Duitsland of Frankrijk en lopen ze omzet mis.
€2698 https://www.instaladorate...hz-sw50vha-ehsd-vm2c.html
€3143 http://www.confort-market...367_468_661_907-3497.html
€4229! http://www.comfortklimaat...z-sw50vha-ersd-vm2c-.html
die prijzen zijn in Frankrijk en Spanje wel erg goedkoop, 8)
ben ik dan de enigste hier die twijfels heeft over de betrouwbaarheid van de leveranciers? O-)
geen iedee of de paypal bescherming hier ook werkt? :/

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 21:14:
[...]

ben ik dan de enigste hier die twijfels heeft over de betrouwbaarheid van de leveranciers? O-)
Volgens mij als je met Paypal betaald heb je recht op de bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-09 16:34
verleden week 2 sets uit Spanje binnengekregen
14-1 besteld
9-2 bezorgd
netjes door DHL

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
Dat is een goed idee. Wat zal het materiaal zijn ?
amarkest schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 17:32:
[...]

Het is een leuk ontwerp, ik denk dat ik 'm zelf maar ga maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1

hjdekker1

9000 Wp

[...]

Met PayPal heb je volledige bescherming.
Zo lang bij niet geleverd is, staat PayPal garant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:32
Vraagje over dit apparaat:

gebruiken jullie deze alleen als verwarming (zonder boiler) of maken jullie er ook SWW mee (met boiler)?
[...]

Scheelt toch weer.
Ik ben nu ook aan het kijken of comfortklimaat.nl mogelijk een betere prijs kan aanbieden als we er meerdere tegelijk kopen. Anders kopen we alsnog in Spanje, Duitsland of Frankrijk en lopen ze omzet mis.
€2698 https://www.instaladorate...hz-sw50vha-ehsd-vm2c.html
€3143 http://www.confort-market...367_468_661_907-3497.html
€4229! http://www.comfortklimaat...z-sw50vha-ersd-vm2c-.html

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Joris 407 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 08:22:
Vraagje over dit apparaat:

gebruiken jullie deze alleen als verwarming (zonder boiler) of maken jullie er ook SWW mee (met boiler)?

[...]
Ik ga hem ook gebruiken voor een buffervat op te warmen, waar een tapwaterspiraal en cv spiraal doorheen loopt.
Ik heb de UHZ-SW50VHA + ERSD-VM2C genomen, zodat ik ook kan koelen op de vvw.
Buiten het buffervat om natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-02-2016 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-08 20:09
Ik heb dit apparaat nog niet, maar hij zou tot 60graden moeten kunnen verwarmen (wel een lagere COP als je dat doet). Ik vraag me wel af of hij continue 60 graden water kan maken zodat je kan douchen op de WP zonder gebruik te maken van een buffervat.

Bij een buffervat met tapwaterspiraal maak je gebruik van een watervoorraad (warmte buffer) van max 60 graden. Deze warmte moet dan afgegeven worden naar je tap water wat hier doorheen stroomt. Het tapwater zal nooit 60 graden worden, maar een stuk lager (o.a. afhankelijk van de lengte van je spiraal). Dus stel dat er je tap water met 45 graden uit de spiraal komt dan zal je deze alsnog moeten door-verwarmen met een CV of elektrische bron.

Een andere vraag, hoe kan je berekenen/inschatten hoeveel vermogen warmtepomp je nodig hebt? Wij gebruiken nu ongeveer 700m3 gas en daarvan zal 90% voor de (vloer)verwarming van het huis zijn. Maar dan stoken we wel iedere avond hout en staat de thermostaat op 18gr continue. 2 onder 1 kap, beide werken overdag en geen kinderen. Maar als we het iets warmer willen krijgen en later mogelijk kinderen krijgen moet de warmtepomp niet te licht zijn. Het huis is 160m2 en goed geïsoleerd. Hoe bepaal je de transmissieberekening precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
tim-1985 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 08:48:
Ik heb dit apparaat nog niet, maar hij zou tot 60graden moeten kunnen verwarmen (wel een lagere COP als je dat doet). Ik vraag me wel af of hij continue 60 graden water kan maken zodat je kan douchen op de WP zonder gebruik te maken van een buffervat.
Je hebt een vat nodig om te kunnen bufferen. Het apparaat kan niet in 123 60 graden water leveren.
Een andere vraag, hoe kan je berekenen/inschatten hoeveel vermogen warmtepomp je nodig hebt?
Wil je compleet gasloos? CrazyHarry heeft een 7kW en kan daarmee ruimschoots zijn huis verwarmen. Ik zelf heb een 5kW, maar mijn woninig is dan ook ultra geisoleerd.

[ Voor 22% gewijzigd door alberthakvoort op 17-02-2016 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-08 20:09
Maar is dat dan een buffervat met 60gr tapwater of 60gr CV water en een tapwater spiraal? Die laatste optie geeft je nog geen 60gr tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Een losse SWW boiler, dus puur alleen voor tap water. Als je boiler groot genoeg is hoef je ook niet op 60 graden te verwarmen, en kun je bv met 45 graden toe. Wat weer veel beter is voor je COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
tim-1985 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 08:48:

Bij een buffervat met tapwaterspiraal maak je gebruik van een watervoorraad (warmte buffer) van max 60 graden. Deze warmte moet dan afgegeven worden naar je tap water wat hier doorheen stroomt. Het tapwater zal nooit 60 graden worden, maar een stuk lager (o.a. afhankelijk van de lengte van je spiraal). Dus stel dat er je tap water met 45 graden uit de spiraal komt dan zal je deze alsnog moeten door-verwarmen met een CV of elektrische bron.

Een andere vraag, hoe kan je berekenen/inschatten hoeveel vermogen warmtepomp je nodig hebt? Wij gebruiken nu ongeveer 700m3 gas en daarvan zal 90% voor de (vloer)verwarming van het huis zijn. Maar dan stoken we wel iedere avond hout en staat de thermostaat op 18gr continue. 2 onder 1 kap, beide werken overdag en geen kinderen. Maar als we het iets warmer willen krijgen en later mogelijk kinderen krijgen moet de warmtepomp niet te licht zijn. Het huis is 160m2 en goed geïsoleerd. Hoe bepaal je de transmissieberekening precies?
Ik heb ongeveer een vergelijkbare situatie qua gasverbruik. Heb met de natte vinger bepaald dat 9 KW voor mij genoeg zou zijn. Met de eerste resultaten kan ik nu zeggen dat 9 Kw inderdaad voldoende is en dat waarschijnlijk een 7,5 KW Mitsubishi ook voldoende zou zijn.
Reken op +/- 2 KWH per m3 gas vervangen, maar als je temp ook omhoog moet (openhaard blijft uit) dan loopt het verbruik hard op. Voor mezelf schatte ik dit verbruik op ca. 2000 KWH, zoals het er nu naar uitziet blijven we hier ruim onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik kies voor doorstroom omdat:.
Doorstroom = legionella vrij
Lagere temperatuur in buffervat = beter voor de cop en minder warmteverlies naar omgeving.
Met buffervat draait de warmtepomp beter/langer.
's nachts kan je (hopelijk) de warmtepomp uit laten met warmte uit de buffer en de vloer enigszins op warmte houden..
Naverwarmen tapwater waarschijnlijk nodig, maar dan instant warmte en oneindig lang en alleen wanneer je er gebruik van maakt.

Kost allemaal iets meer moeite, maar energetisch zuiniger (hoop ik ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 09:05:
Ik kies voor doorstroom omdat:.
Doorstroom = legionella vrij
Lagere temperatuur in buffervat = beter voor de cop en minder warmteverlies naar omgeving.
Met buffervat draait de warmtepomp beter/langer.
's nachts kan je (hopelijk) de warmtepomp uit laten met warmte uit de buffer en de vloer enigszins op warmte houden..
Naverwarmen tapwater waarschijnlijk nodig, maar dan instant warmte en oneindig lang en alleen wanneer je er gebruik van maakt.

Kost allemaal iets meer moeite, maar energetisch zuiniger (hoop ik ;) )
Haal je doorstroom de 60c dan ?
Misschien met een douche wtw erachter dat dit lukt en sowieso scheelt dit 50% in verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Waarom zou ik 60 graden moeten hebben. Je verbrandt je levendig?
45 C is meer dan genoeg. Douche er al 2 jaar op met mijn veito doorstroomverwarmer.

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-02-2016 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 09:15:
Waarom zou ik 60 graden moeten hebben. Je verbrandt je levendig?
< 60c = legionella.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
pfff. Ik houdt er over op.
Doorstroom is geen legionella.
De bacterien, als ze al ontstaan, spoelen zo weg en krijgen de kans niet.
Maar het buffervat (bovenin) laat ik van tijd tot tijd (1x in de 2 weken ofzo) wel even op 60 graden komen.

[ Voor 70% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-02-2016 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Modbreak:Op 4 februari heb ik al aangegeven dat het volgens het beleid van Tweakers niet is toegestaan om inkoopacties te organiseren. Het topic van develdonk heb ik toen gesloten en hier ook gezegd dat het niet de bedoeling is. Vervolgens gaat men hier vrolijk verder en lapt men dus de regels aan de laars :?
Ik heb de betreffende reacties verwijderd.

Het is dus niet toegestaan om hier op Tweakers nog inkoopacties te bespreken. In het vervolg daar naar hinten o.i.d. kan je een tempban opleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
AUijtdehaag schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 09:17:
pfff. Ik houdt er over op.
Doorstroom is geen legionella.
De bacterien, als ze al ontstaan, spoelen zo weg en krijgen de kans niet.
Maar het buffervat (bovenin) laat ik van tijd tot tijd (1x in de 2 weken ofzo) wel even op 60 graden komen.
toch ben ik hier wel geinteresseerd in, omdat met name mensen met doorstroom eigenlijk een steeds langere spiraal door de boiler willen hebben om hogere temperaturen te halen. Er was zelfs iemand hier die de drie spiralen van een boiler in serie wilde zetten om zo 1 lange spiraal te maken en de opwarming te vergroten.

Als je een tijd lang geen gebruik maakt van dit water en je boiler is 45 graden, dan is het water in je spiraal al gauw 30+ graden en resideert lekker in die spiraal.

Ik denk dat legionella net zo weinig/veel kans heeft met doorstroom in lange spiralen, als een boilervat, bij gelijke waterafname. toch? en dan met name het principe dat er gewoon water op een gevaarlijke temperatuur stilstaat, ongeacht lange spiraal of boiler. :?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Door-stroom-verwarmer

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:03
Hehe, dat was eerst ook mijn reactie, maar voor de zekerheid: het tapwater wordt (voor)verwarmd in een spiraal van de boiler, waar het in een voor de bacterie groeizaam milieu kan komen (staat regelmatig stil, zeker bij langere afwezigheid; temperatuur zal af en toe prima zijn om te groeien). Het wordt daarna indien nodig naverwarmd (tot 45 gr C) in de elektrische doorstroomverwarmer. Klopt? Klinkt niet 100% safe: in geval van koper zou 55 gr C genoeg moeten zijn, anders 60 gr c.

Wikipedia: Legionella pneumophila

Maar graag hoor ik als het anders is, want het klinkt wél als een mooie oplossing verder.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 19:12
zeegerd schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 10:53:
[...]

Hehe, dat was eerst ook mijn reactie, maar voor de zekerheid: het tapwater wordt (voor)verwarmd in een spiraal van de boiler, waar het in een voor de bacterie groeizaam milieu kan komen (staat regelmatig stil, zeker bij langere afwezigheid; temperatuur zal af en toe prima zijn om te groeien). Het wordt daarna indien nodig naverwarmd (tot 45 gr C) in de elektrische doorstroomverwarmer. Klopt? Klinkt niet 100% safe: in geval van koper zou 55 gr C genoeg moeten zijn, anders 60 gr c.
Er is al eerder over gediscussieerd. Ik heb deze boiler:
http://hellmann-behaelterbau.de/index.php?id=85

daarin zit dus circa 8 liter stilstaand water. Ik heb een elektrische doorstroom verwarmer er achter staan, die ingesteld staat op 50 - 53 graden. Eea afhankelijk van het seizoen. Wel alles koper.

Bij normaal gebruik wordt die 8 liter per dag wel verbruikt. In de vorige discussie kwam ook te voorschijn dat niemand zich drukt maakt om zijn gewone leidingen, als het een tijdje warm is, wordt de temperatuur in al deze leidingen een perfecte temperatuur voor groei.

Anyway bij langdurig geen gebruik (vakanties), spoel ik de leidingen eerst door.

@tim-1985
Het verlies wat ik meet is ongeveer een graad. Het water in de boiler was 28.7 graden vanochtend, koud water in was 13 graden en warmwater uit het spiraal was 28 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:01

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Maakt het eigenlijk uit of je je doorstromer op 50 of op 60 graden zet? Je thermostaatkraan gaat toch water bijmengen tot het 40 graden is. Dus wanneer je verwarmt tot 60 graden wordt er meer water koud water bijgemengd, dus minder flow door je doorstromer. Netto net zoveel energieverbruik. Hoogstens het stuk tussen doorstromer en kraan heeft wat meer verlies. Maar dat zal verwaarloosbaar zijn.
Kan je beter op safe spelen.

Of denk ik nu te simpel. :?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
blitzkrieg schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 12:06:
Maakt het eigenlijk uit of je je doorstromer op 50 of op 60 graden zet? Je thermostaatkraan gaat toch water bijmengen tot het 40 graden is. Dus wanneer je verwarmt tot 60 graden wordt er meer water koud water bijgemengd, dus minder flow door je doorstromer. Netto net zoveel energieverbruik. Hoogstens het stuk tussen doorstromer en kraan heeft wat meer verlies. Maar dat zal verwaarloosbaar zijn.
Kan je beter op safe spelen.

Of denk ik nu te simpel. :?
Hij gebruikt minder stroom als hij kouder staat en dan kom je minder snel bij het maximum van je aansluiting, Dat is in ieder geval mijn motivatie. Qua drukverlies of kracht van de water straal maakt het weinig tot niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:01

blitzkrieg

Whoop Whoop!

jerh schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 12:11:
[...]

Hij gebruikt minder stroom als hij kouder staat en dan kom je minder snel bij het maximum van je aansluiting, Dat is in ieder geval mijn motivatie. Qua drukverlies of kracht van de water straal maakt het weinig tot niks uit.
Die redenatie gaat dus volgens mij alleen op als je op het eindpunt ook de hogere temperatuur tapt. Nu douche ik alleen nog maar koud, maar 60 graden lijkt me sowieso wat te heet. :P
Dit zal hoogstens voorkomen bij het afspoelen van pannen in de keuken of het maken van een sopje. Daar wil ik wel echt heet water bij hebben.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
blitzkrieg schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 12:17:
[...]

Die redenatie gaat dus volgens mij alleen op als je op het eindpunt ook de hogere temperatuur tapt. Nu douche ik alleen nog maar koud, maar 60 graden lijkt me sowieso wat te heet. :P
Dit zal hoogstens voorkomen bij het afspoelen van pannen in de keuken of het maken van een sopje. Daar wil ik wel echt heet water bij hebben.
Ik sprak niet over kwh verbruik maar over Kw c.q. A verbruik. Mijn doorstromer staat nu op 11.5 Kw (kan naar 13 en 15 onhoog bijgesteld worden. Ik heb een 3x25a aansluiting en de waf daalt enorm als er ergens rekening meegehouden moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
En daar is de postbode :)

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/9i43d5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/w2j29s.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwiebing
En nu lekker knutselen , heb je het buffervat ook al? welke is het geworden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Inderdaad nog even knutselen.
Ja buffervat staat al op zolder (al maanden)
Enige buffervat welke qua hoogte paste en licht was in gewicht om de trap op te krijgen.
Deze is 1670 hoog en ik heb 1680 onder de gordingen van de zolder.

De 450 ltr versie:
http://www.djg.com/standa...triple-coil-300-en-450-l/

Niet echt een warmtepomp buffervat, maar we doen het er maar mee.
(en kost helaas ook erg veel centjes, er is vast iets goedkopers te krijgen als je ruimte hebt)

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-02-2016 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:54
AUijtdehaag schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:07:
Inderdaad nog even knutselen.
Ja buffervat staat al op zolder (al maanden)
Enige buffervat welke qua hoogte paste en licht was in gewicht om de trap op te krijgen.
Deze is 1670 hoog en ik heb 1680 onder de gordingen van de zolder.

De 450 ltr versie:
http://www.djg.com/standa...triple-coil-300-en-450-l/

Niet echt een warmtepomp buffervat, maar we doen het er maar mee.
(en kost helaas ook erg veel centjes, er is vast iets goedkopers te krijgen als je ruimte hebt)
Nee idd geen WP buffervat, je spiralen hebben veel te weinig oppervlakte om warmte af te geven/op te nemen. Ga je ze doorlussen? Waarom een RVS vat? of gebruik je het ook voor SWW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
PolderPloer! schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:50:
[...]

Nee idd geen WP buffervat, je spiralen hebben veel te weinig oppervlakte om warmte af te geven/op te nemen. Ga je ze doorlussen? Waarom een RVS vat? of gebruik je het ook voor SWW?
Dit wordt zo ongeveer de opzet.
AUijtdehaag in "Warmtepomp / Buffervat / zonneboiler opzet/installatie"
Rvs hoofdzakelijk voor het gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 11-09 09:16
begrijp ik het goed dat de 450l water van de boiler gewoon water word wat door de leidingen van je cv gaat lopen?
dat word dan een hele groot expansie vat (of meerderen) :?
(maar kan ook een per ongeluk foutje zijn in je tekening. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Gedurende de nacht (of een gedeelte daarvan) wil ik dmv de 2 spiralen de cv er doorheen laten lopen.
Temperatuur van de buitenlucht is dan lager = lagere cop.
Bovendien wil ik (nu al) zoveel mogelijk zonnestroom gebruiken voor de l/w warmtepomp.
Je begrijpt het misschien al, ik hou wel van een experiment, geen idee of het goed gaat werken.
Tapwater bovenste spiraal
cv onderste twee spiralen (kan ook naderhand, winter is voorbij, eerst tapwater in orde zien te krijgen)
wp op vat (met inwendige verdeelbuis, zelf gemaakt)

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-02-2016 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
AUijtdehaag schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:12:
Gedurende de nacht (of een gedeelte daarvan) wil ik dmv de 2 spiralen de cv er doorheen laten lopen.
Je begrijpt het misschien al, ik hou wel van een experiment, geen idee of het goed gaat werken.
o, geen probleem, en moet je doen.
(mijn mening is niet van toepassing daar op.)

maar mijn vraag was, het water in de boiler.
lijkt nu gevuld te worden door de ecodan. (te minste is mij niet duidelijk. tekening klopt niet of zo?)
en dan heb je al snel 500l water in je verwarmings-systeem.
en expansie vaten zijn voor veel kleinere hoeveelheden.
meer water in het systeem meer expansie vat nodig.

maar ik kan het fout hebben, tekening is iets wat onduidelijk of klopt misschien niet?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wp zit op vat, dus 450 ltr op de wp circuit.
Per 10 ltr, 1 ltr expansievat. Dus een 45 a 50 ltr expansievat.
Aan de koude kant, zit het ook verbonden met het cv circuit, dus misschien heb ik nog een iets groter expansievat nodig.

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-02-2016 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
AUijtdehaag schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:18:
oke, dus toch.
(en gelukkig je weet het dat er meer nodig is, je kunt anders perongeluk wel een aardige water bom maken op zolder. ;) )

is dus een opstelling die wat lijkt op wat freeman deed met zijn co2 warmte pomp. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:18:
Aan de koude kant, zit het ook verbonden met het cv circuit, dus misschien heb ik nog een iets groter expansievat nodig.
Hoe kom je aan deze stelling / berekening om de inhoud van het expansievat te bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Oxellaar schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:42:
[...]

Hoe kom je aan deze stelling / berekening om de inhoud van het expansievat te bepalen?
Wat is jou mening daarover dan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:46:
[...]

Wat is jou mening daarover dan? ;)
De inhoud is van belang, maar ook zeker de maximale verwachte watertemperatuur.
Bij een wp ligt dat niet bijzonder hoog.

Voor de juiste berekening....... PDF van Flamco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ah, bedankt.
Ik ga ermee aan de gang. Ik las verhalen van 10 a 12 %.
L/w wp levert max 60 graden. Nog even op studeren dus. Ik heb hem nog niet aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Er zit ook al een expansie vaatje in de Hydrobox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:03
jerh schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 11:19:
[...]
Er is al eerder over gediscussieerd. ....

Anyway bij langdurig geen gebruik (vakanties), spoel ik de leidingen eerst door.
Thanks, duidelijk. Even doorspoelen, had ik al gedacht.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:50
AUijtdehaag schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:12:
Bovendien wil ik (nu al) zoveel mogelijk zonnestroom gebruiken voor de l/w warmtepomp.
Tapwater bovenste spiraal
cv onderste twee spiralen (kan ook naderhand, winter is voorbij, eerst tapwater in orde zien te krijgen)
wp op vat (met inwendige verdeelbuis, zelf gemaakt)
Waarom zou je niet de wp en cv allebei op het vat aansluiten? Hier zat ik aan te denken icm met een lange hygiene spiraal voor sww.

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Stephanoff schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:28:
[...]
Waarom zou je niet de wp en cv allebei op het vat aansluiten? Hier zat ik aan te denken icm met een lange hygiene spiraal voor sww.
Ik wil ook direct kunnen koelen dmv de warmtepomp.
Door het vat gaan, kan dan niet. Vandaar een extra pomp.
Die cv pomp is dus ook voor verwarmen vanuit het buffervat 's nachts.
Anders was het wel op te lossen met een extra 3 weg klep.

[ Voor 72% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-02-2016 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

Zijn er hier al mensen die een Panasonic Monoblock hebben draaien? Ben wel benieuwd hoe die bevalt, met name de aansturing ervan.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Joris Jasper schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 23:34:

Dat is een goed idee. Wat zal het materiaal zijn ?

[...]
kweenognie, zit aan composiet te denken, ivm weersinvloeden. Isolatiespul genoeg te koop, weet nog niet welke, want de luchtdoorstroom mag er niet onder lijden. Tevens moet er ook een luchtsplitter oid in komen om valse luchtcirculatie te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Deze leverancier maakt zo een betrouwbare indruk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1

hjdekker1

9000 Wp

AUijtdehaag schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 15:22:
Ah, bedankt.
Ik ga ermee aan de gang. Ik las verhalen van 10 a 12 %.
L/w wp levert max 60 graden. Nog even op studeren dus. Ik heb hem nog niet aangeschaft.
Bij mijn panasonic staat in de papieren dat er een 6 liter vaatje in zit, en dat dat genoeg is voor max 150 liter in het systeem.
Aangezien ik ongeveer 250 liter heb, ga ik er 1 bij plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
hjdekker1 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 20:17:
[...]

Bij mijn panasonic staat in de papieren dat er een 6 liter vaatje in zit, en dat dat genoeg is voor max 150 liter in het systeem.
Aangezien ik ongeveer 250 liter heb, ga ik er 1 bij plaatsen
Ik heb het vat liever los anders word de kast zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
Erg goedkoop is relatief. De Panasonic die ik wil bestellen kost in Griekenland 3500 en hier 4000. het verschil is niet zo groot. Een lekke band op Sicilië laten maken, wiel er af, onderdompelen, band eraf, spijker eruit, band aan de binnenkant schuren, plakker erop en weer monteren. Kosten € 10,- jawel. Hier kost een prop inschieten € 50.- maar hier hebben ze een mooie showroom en managers, die ook wel eens uit eten willen.
[...]

• develdonk
  • Laatst online: 07-09 08:50
Kun je me een lol doen en de dozen eens opmeten? weet ik meteen hoeveel ruimte ik nodig heb voor het vervoer :)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• AUijtdehaag
  • Niet online
LxBxH

Zelf gemeten: 98 x 60x 56
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/29uvtl4.jpg

Zelf gemeten: 94 x 40 x 70
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/33usunk.jpg

Transport Malaga naar Barcelona gaat met TDN.
Die mij uitstekend geholpen hebben, in het engels, met het opsporen en de ETA van de wp
Na Barcelona was het spoor even kwijt...

En de dubbele vrachtwagen van, van der Heijden Transport B.V (Ewals) was redelijk leeg ;-)
Sterker nog, zag alleen maar mijn wp erin staan.

[ Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-02-2016 09:33 ]

• Grolsch
  • Laatst online: 12-09 12:45
Is er ook ergens een objectief vergelijk te zien van verschillende merken.

Ik neig er toch naar om geheel gasloos te gaan bouwen.

De nieuw te bouwen woning heeft 880m3 inhoud, BGG geheel voorzien van vloerverwarming, bovenverdieping alleen badkamer VV, op de slaapkamers LT radiatoren. (zal bijna nooit gebruikt worden denk ik).

Ik wil wel graag temperaturen los van elkaar kunnen regelen, keuken, kamer, boven, etc.

Het huis is goed geïsoleerd, de EPC waarde is 0,39.

Het gaat mij niet om de ultiem goedkoopste oplossing, het moet wel comfortabel blijven. Ook ben ik geen sleutelaar die zelf met een soldeerbout en waterpomptang aan de slag gaat.

Wat zouden jullie als "WPP-fans" doen als jullie in mijn situatie zaten :?

Nefin heeft bijvoorbeeld de Enfiline lijn.
Deze kun je krijgen als "split" of "monoblock" uitvoering. Dit zie ik bij meer merken voorbijkomen, wat is precies het verschil :?

De monoblock varianten hebben een hogere COP waarde als ik de specs van Nefit mag geloven.

Dan moet ik nog een oplossing hebben voor warm water.
Dit kan naar mijn idee met een losse boiler, binnenunit met boiler of een elektrische "doorstromer".

Ik vind zo'n grote boiler maar een foeilelijk ding om te zien, en wil ook geen compleet technische ruimte creëren.

Warm water hebben we nodig voor in de keuken, maar we willen ook een Quooker, dus dat is wellicht daarmee opgelost :?

Verder krijgen we een bad en een douche.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:10
In de krant van vandaag staat een artikel over gas.
Dat de leidingen verouderd zijn en waarschijnlijk te duur is om te vervangen gezien gas steeds minder word.
http://www.gelderlander.n...-miljoen-huizen-1.5738485

• pwiebing
Ik krijg net een bericht van confort-market dat mijn WH-MDF06E3E5 afgestuurd is ? WTF
Ik heb een -WH-MDC05F3E5 besteld grrr. Dirct maar een mailtje er achter aan .
punt 1 hij heeft een lager cop en punt 2 hij kan niet koelen, zal toch niet waar zijn !!

Mailtje terug gehad , krijg wel de goede PFF :)

[ Voor 9% gewijzigd door pwiebing op 18-02-2016 11:56 ]

• fabstar81
SpikeHome schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:00:
In de krant van vandaag staat een artikel over gas.
Dat de leidingen verouderd zijn en waarschijnlijk te duur is om te vervangen gezien gas steeds minder word.
http://www.gelderlander.n...-miljoen-huizen-1.5738485
goede beweging!

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• AOC
  • Niet online

AOC

Is een Elga i.c.m. een Intergas CV ketel zonder vloerverwarming ook interessant vroeg ik mij af? Of ga je dan nauwelijks besparen op gas i.v.m. een hoge aanvoertemperatuur van 60 graden die we nodig hebben om het huis warm te houden?

• koevlaas2
Waterkoker schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 12:51:
Is een Elga i.c.m. een Intergas CV ketel zonder vloerverwarming ook interessant vroeg ik mij af? Of ga je dan nauwelijks besparen op gas i.v.m. een hoge aanvoertemperatuur van 60 graden die we nodig hebben om het huis warm te houden?
Als je deze hoge temperatuur aanvoer 24u p/d laat stromen word je huis dan veel te heet ? Ik heb het idee dat je verwarming een hollen of stilstaan exemplaar is.
Met mijn Hoge temperatuur systeem hou ik prima het huis op temp. met 36c aanvoer, zelfs bij 3/-3c dag/nacht.

• AOC
  • Niet online

AOC

koevlaas2 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:03:
[...]

Als je deze hoge temperatuur aanvoer 24u p/d laat stromen word je huis dan veel te heet ? Ik heb het idee dat je verwarming een hollen of stilstaan exemplaar is.
Met mijn Hoge temperatuur systeem hou ik prima het huis op temp. met 36c aanvoer, zelfs bij 3/-3c dag/nacht.
De 60 graden is de maximale aanvoer die de intergas kompakt hre 36/30 aanhoudt. Ik denk dat zodra de 20 graden in huis bereikt is, dat de aanvoer temperatuur terug gemoduleerd wordt naar een lagere waarde, maar geen idee hoeveel graden precies.

• koevlaas2
Waterkoker schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:51:
[...]

De 60 graden is de maximale aanvoer die de intergas kompakt hre 36/30 aanhoudt. Ik denk dat zodra de 20 graden in huis bereikt is, dat de aanvoer temperatuur terug gemoduleerd wordt naar een lagere waarde, maar geen idee hoeveel graden precies.
Maximeer je Intergas eens op 40c en laat deze een hele dag draaien, als je huis gewoon de gewenste temp bereikt dan lukt dit met een WP ook.

• fabstar81
ik weet uit ervaring dat 1 dag zo testdraaien niet echt voldoende is. liever 1 week, en dan liefst met temperaturen onder 0.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• amarkest
ELGA<>ISENSE<>HR

1-De ELGA stuurt momenteel de HRketel via AAN/UIT aan.

2-AAN/UIT draadje vd ELGA naar (AAN-UIT/OT) op de HRketel (is maar 1 aansluiting voor).

3-De Isense is halverwege dat draadje (OT) aangesloten, met zeer lage CVwater instellingen.

4-Alles lijkt normaal te functioneren, behalve dat als de ELGA de cv activeert, de Isense een (F203 Fout in verbinding met ketel)-melding geeft, welke vanzelf weer verdwijnt als de CV weer uit gaat.

5-De SWW actuele temp op de Honeywell wordt verkeerd weergegeven en de SWW-temp instelling kan ik niet aanpassen. Wie weet of dit klopt en of de Honeywell dan dus geen SWW aanstuurt?

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 17:59
amarkest schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:25:
[...]
3-De Isense is halverwege dat draadje (OT) aangesloten, met zeer lage CVwater instellingen.
[...]
Werkt dat? Heel bijzonder, want dit is zeker niet de bedoeling. De OpenTherm bus is point-to-point, laat staan dat die aan/uit en OpenTherm op dezelfde bus toestaat. Lijkt me niet een hele verstandige oplossing.

• Joris Jasper
grafiek
De grafiek laat weerstand tegen de temperatuur zien met de weerstand op de y-as de hoogste waarde is 9 kohm bij -1 graden en de laagste is 1k ohm bij 50 graden. Het is een tank temperatuur sensor voor een externe boiler . en de sensor wordt aangesloten op een Panasonic indoor unit WH-SDC07F3E5 Heeft iemand een idee wat voor een weerstand dit is ? Het zal wel een NTC zijn maar welke, ik ben er niet zo in thuis.

• amarkest
gibraltar schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:16:
[...]

Werkt dat? Heel bijzonder, want dit is zeker niet de bedoeling. De OpenTherm bus is point-to-point, laat staan dat die aan/uit en OpenTherm op dezelfde bus toestaat. Lijkt me niet een hele verstandige oplossing.
Is een tijdelijke workaround,die tot nog toe goed gaat. (Techneco heeft aanpassing mbt doorgeven OTsignalen op de wishlist voor een volgende software upgrade gezet),

als ELGA AAN voor de Remeha Calenta (heeft 1 aansluiting voor zowel OT als AAN/UIT) activeert, dan geeft de Isense een OT-communicate fout, die vanzelf weer verdwijnt als de cvketel weer UIT gaat. Tijdens die periode loop je hoogstens kans dat de boiler niet wordt opgewarmd door de Isense, maar ws wel door de ketel zelf, dat houdt ik uiteraard nog ff in de smiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
N.a.v. mijn eerste berekening ten behoeve van de terugverdientijd is de interesse van mijn ouders gewekt. Nu ben ik aan het uitzoeken of het interessanter is om een monobloc te nemen of een split. Ik heb er al veel over gelezen, onder andere veel op icetech.be en andere fora, maar kan daardoor geen redenen verzinnen om voor een split te gaan.

Wat ik tot nu toe begrijp zijn alle punten in het voordeel van de monobloc:
- Minder ruimte binnen nodig omdat er geen hydrokit nodig is
- Kan direct op de CV
- Hoeft niet jaarlijks gecontroleerd te worden door een STEK installateur
- Makkelijker zelf te plaatsen en aan te sluiten

Wie kan me uitleggen waarom er dan zoveel split WP'en zijn?

En vraag 2:
Hoe bereken ik precies de benodigde capaciteit van de LW/WP. Het jaarlijkse gasverbruik is zo'n 2200 kuub gas. Als ik dit maal de factor 8 doe, betekent het dat ik 17,6 kW nodig heb om het huis te verwarmen. Volgens http://www.febaverwarming.nl/warmtepompen, zou ik dan een warmtepomp van 8,4 KW nodig hebben. 17,6 kW / 1650 draaiuren * 0,8 = 8,4 kW. Een warmtepomp van 9kW zou dan dus volstaan?

Het betreft een huis uit 2005, goed geïsoleerd met vloerverwarming over de hele benedenverdieping en nog twee radiatoren. Op de bovenverdieping is in de badkamer vloerverwarming. Op de slaapkamers staan radiatoren die eigenlijk nooit aanstaan.
Pagina: 1 ... 8 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic