Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.863 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 09:28

Theo

moederbord

Het is ook de bedoeling dat de CV het van de WP overneemt als de WP het huis niet warm kan houden. Als het zo koud is dan moeten de radiatoren naar een temperatuur die de WP simpelweg niet kan leveren. De WP kan maximaal 5 KW aan warmte geven, de CV kan zeker 15 KW leveren bij een aanvoertemperatuur an 60 graden.

Dus als het langere tijd ongeveer -5C of kouder is dan moet de WP uit en de CV aan. Ze zullen niet beide naast elkaar werken.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Grolsch schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 21:30:
[...]

Ik heb 3 verschillende installateurs gesproken waarvan 2 erg positief zijn over de (met name koelende) werking van een ww warmtepomp. Alle 2 zelf een ww warmtepomp maar ook een traditionele gas aansluiting in huis vanwege het comfort.

Maar een ww warmtepomp is puur luxe als ik deze met name zou gebruiken voor koeling.

Moeilijke keuzes allemaal, vooral omdat ik een ww waterpomp veel geld vind voor koeling. ...
Wat een onzin om naast een W/W ook nog een gasaansluiting te nemen. Juist het ontbreken van een gasaansluiting doet de terugverdientijd richting de goede kant duwen. Scheelt toch 805 euro aansluitkosten en elk jaar het vast recht. Welk comfort heeft die gasketel dan nog extra boven een W/W warmtepomp?

Daarnaast doordat je een gasaansluiting neemt, moet je rookmelders hebben, dakdoorvoeren, ventilatie in deur van meterkast enz enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45
Bijvoorbeeld een gashaard, of backupvoorziening voor het geval de stroom uitvalt aldus hun (ik gaf hetzelfde antwoord ;) )

Ik blijf me oriënteren en wil het graag een keer in de praktijk zien.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 07-09 08:50
tim-1985 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 09:57:
Ik kan me zelf niet rijk rekenen met een warmte pomp. Met een terug verdien tijd van 15 jaar zie ik het voordeel nog niet echt. Of doe ik iets fout.
We verbruiken ongeveer 700m3 gas per jaar en daarvan zal ongeveer 90% voor de cv zijn.
Ik ga er vanuit dat een warmtepomp dus 90% van mijn gas kan vervangen.
Normaal kost gas mij per jaar 700*0.65=455 euro.
Met een warmtepomp zou er nog 700*0.65*0.1=46 euro overblijven.
Aan de andere kant verbruik ik meer stroom.
0.9*700m3=630m3 gas moet vervangen worden door stroom. Dit zou ongeveer overeen moeten komen met 630(m3)*8.7(kwh/m3)=5481kwh.
Ga ik uit van een COP van 4 wat mij nog vrij ruim lijkt aangezien je vooral in de winter moet stoken bij lage temperaturen dan moet ik dus 5481/4=1370kwh extra gaan verstoken per jaar.
Dat kost me 1370*0.22€/kwh=301 euro per jaar.

Resume;
100% gas stoken=€455
90% WP & 10% gas=301+46=€347
dat is een besparing van 108 euro per jaar.

De aanschafprijs met beperkte installatie kosten en subsidie ligt zo rond de €1700 dus een TVT van ruim 15 jaar!

Waarom zou je in godsnaam al die moeite doen (behalve voor het milieu) als je daarvoor wel een potentiële lawaaibron, ding op je dak en kostenpost voor onderhoud voor terug krijgt?
de prijzen die je noemt zijn van voor de aanpassingen op 1 januari en dus outdated. Gas is nu meer 65 cent en elektra zo'n 17,5 cent. bij een verbruik van 700m3 klopt je aanname van een investering van eur 1700 ook niet, scroll maar een de laatste 15 pagina's terug voor alle berekeningen...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:06
Grolsch schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 22:11:
Bijvoorbeeld een gashaard, of backupvoorziening voor het geval de stroom uitvalt aldus hun (ik gaf hetzelfde antwoord ;) )

Tja, bij uitval van stroom doet je cv-ketel het ook niet meer.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 13:17
Het is niet helemaal duidelijk wat de druk normaal is maar stel die op 1020 mbar en de meter staat op 0. Als je van die 1020 mbar er 950 mbar afhaalt dan blijft er 70 mbar over en dat zou dus 7000 pa zijn kennelijk iets te veel. Of doe ik iets verkeerd ?
Waarom is zo'n meterset dan zo onnauwkeurig ? Hij gaat maat tot -1 bar en dat is dan altijd nog 2000 PA en er zit een wat dikke wijzer op.
koevlaas2 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 19:24:
[...]

Ik snap er blijkbaar geen drol van, ik zal er aan werken.
Bedankt voor de wijze les.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Grolsch schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 22:11:

Kom maar langs, ik woon in de kop van overijssel. Das een uur vanaf Almelo, wel een klote weg N35...

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:23

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Grolsch
Bram-Bos schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 22:32:
[...]

Tja, bij uitval van stroom doet je cv-ketel het ook niet meer.
_/-\o_ _O- _O-

Waarheid als een koe
PolderPloer! schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 22:39:
[...]

Kom maar langs, ik woon in de kop van overijssel. Das een uur vanaf Almelo, wel een klote weg N35...
Tnx voor de uitnodiging, ik neem contact met je op via een PB voor de gegevens.

Wat ik vooral "proefde" uit de gesprekken met de installateurs waren eigenlijk de volgende conclusies.

- Beide waren enthousiast over de werking van een W/W Warmtepomp
- Voor besparing op je gasrekening hoef je geen W/W Warmtepomp aan te schaffen, tenzij je airco heel belangrijk vindt, dat bespaart wel aardig t.o.v. traditionele airco of L/W Warmtepomp.
- Een L/W Warmtepomp is eigenlijk alleen maar interessant bij een overschot aan PV. De opgegeven COP waardes worden lang niet altijd gehaald, en bij koude temperaturen moet je dan bij verwarmen met een elektrisch element wat al helemaal niet goedkoop is.
- L/W Warmtepompen maken relatief veel lawaai, of je dat hinderlijk vind is persoonsafhankelijk, en ligt er aan waar hij staat.
- Professionele installateurs hebben weinig ervaring met L/W Warmtepompen

Dus eigenlijk is een W/W Warmtepomp een luxe artikel, want "eigenlijk" hebben wij in ons kikkerlandje om te overleven geen airco nodig voor die paar warme dagen per jaar.
Net zoals we eigenlijk geen 55" LED TV nodig hebben, maar die bij de meeste tweakers ook aan de muur hangt :P

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 11-02-2016 08:34 ]

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 06:57
Professionele installateurs hebben weinig ervaring met L/W Warmtepompen
De L/W warmtepomp wordt veel te spannend gemaakt, elke beetje installateur kan een airco ophangen en een CV ketel moet ook geen probleem zijn.

Enigste waar ze op moeten letten is het benodigde vermogen.. Voor de rest is het geen rocket science >:)

• Theo

Theo

moederbord

Grolsch schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 07:14:
[...]

- Professionele installateurs hebben weinig ervaring met L/W Warmtepompen

Dus eigenlijk is een W/W Warmtepomp een luxe artikel, want "eigenlijk" hebben wij in ons kikkerlandje om te overleven geen airco nodig voor die paar warme dagen per jaar.
Net zoals we eigenlijk geen 55" LED TV nodig hebben, maar die bij de meeste tweakers ook aan de muur hangt :P
Als het installeren echt zo simpel is als ik denk dat het is (zie aantal posts boven voor schema) dan zou het best gemakkelijk zijn, en qua werk niet moeilijker zijn dan het plaatsen van een CV ketel..

7400 Wp op het dak

• Grolsch
Als ik lees hoe diep de gemiddelde Tweaker er hier in zit met alle sensoren, metingen en afstellingen is dat denk ik niet representatief voor "De gemiddelde Nederlander".

Dat wil niet zeggen dat het supercomplex is, maar thuis met vrouw en kinderen wil ik graag een betrouwbaar systeem, zonder dat ik elke week moet gaan Tweaken :)

• alberthakvoort
Grolsch schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 08:49:
Als ik lees hoe diep de gemiddelde Tweaker er hier in zit met alle sensoren, metingen en afstellingen is dat denk ik niet representatief voor "De gemiddelde Nederlander".

Dat wil niet zeggen dat het supercomplex is, maar thuis met vrouw en kinderen wil ik graag een betrouwbaar systeem, zonder dat ik elke week moet gaan Tweaken :)
Een Tweaker wil ook gewoon 110% opbrengst hebben :P

Mijn Ecodan kan het huis prima verwarmen zonder dat ik er mee loop te prutsen... Je moet het net zo als een auto zien.. Die kan prima rijden, maar als je hem tuned kan er net weer wat meer uit het motorblok geperst worden...

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Oude geroeste gasleiding eruit, nieuwe glimmende freonleidinkjes erin.
Nog even onder mijn fundering doorgraven om onder de vloer te kunnen komen.
Soms kost iets nieuws installeren wat moeite :+

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2uzqu0n.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/349dons.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-02-2016 10:59 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
Grolsch schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 08:49:

een warmtepomp is eigenlijk simpeler als een gas ketel.
gas ketels moet je allemaal aan en uit zetten.
ook is er goed onderhoud nodig anders kan hij in een bom veranderen.
etc etc etc...

je laat gewoon deze (als voorbeeld):
http://www.vaillant.be/co...otherm-vwl-836.nl_be.html
ophangen, zet de thermostaat op <20 ga verwarmen en >25 ga koelen.
en dan hoef je zelfs de thermostaat niet meer aan te raken.
warmte pompen willen het liefste 24 uur per dag en 7 dagen per week gewoon door draaien.
en dan hoef je maar 1x per jaar even de zaak af te stoffen en misschien wat onkruid rond de buiten unit verwijderen.

eigenlijk is gas moeilijk en warmtepompen simpel. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
alberthakvoort schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 10:16:
[...]

Een Tweaker wil ook gewoon 110% opbrengst hebben :P

Mijn Ecodan kan het huis prima verwarmen zonder dat ik er mee loop te prutsen... Je moet het net zo als een auto zien.. Die kan prima rijden, maar als je hem tuned kan er net weer wat meer uit het motorblok geperst worden...
Ik ben het niet met Albert eens. Als een warmtepomp niet goed is geinstalleerd en afgesteld in relatie tot woning en bestaande CV installatie dan kan het een mislukking worden; 50% opbrengst. Een warmtepomp is heel gevoelig voor de buiten- en aanvoer temperatuur. Met een HR ketel kan weinig mis gaan; installeren, knop omdraaien en wegwezen.

Helaas moet ik toegeven zijn de huidige L/W warmtepompen regeltechnisch "Stone age". Tel daarbij de slecht geschoolde installateurs die niet kunnen rekenen met energie en weining verstand hebben van regeltechniek, dan heb je een coctail voor mislukkingen. Het gaat niet om 110% te behalen, maar het is al moeilijk genoeg om 100% te behalen.

• Grolsch
migjes schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 10:55:
[...]

een warmtepomp is eigenlijk simpeler als een gas ketel.
gas ketels moet je allemaal aan en uit zetten.
ook is er goed onderhoud nodig anders kan hij in een bom veranderen.
etc etc etc...

je laat gewoon deze (als voorbeeld):
ophangen, zet de thermostaat op <20 ga verwarmen en >25 ga koelen.
en dan hoef je zelfs de thermostaat niet meer aan te raken.
warmte pompen willen het liefste 24 uur per dag en 7 dagen per week gewoon door draaien.
en dan hoef je maar 1x per jaar even de zaak af te stoffen en misschien wat onkruid rond de buiten unit verwijderen.

eigenlijk is gas moeilijk en warmtepompen simpel. ;)
1 installateur die ik sprak beweerde dus precies het tegenovergestelde.

Hij zegt dat CV ketels "Proven technology" is waar je nooit naar om hoeft te kijken, en dat deze jaren lang zonder problemen kunnen draaien, en dat onderdelen als ze kapot gaan niet al te duur zijn.

Hij geeft aan dat een L/W warmtepomp veel draaiuren maakt, en dat er veel draaiende onderdelen in zitten die kapot kunnen gaan.

Ook staat de buitenunit buiten (duhh :+ ) waardoor deze aan weersinvloeden onderhevig is.

Volgens hem bestaan er wel goede L/W warmtepompen, maar is er ook veel "Chinese rommel" te koop.

Zijn er eigenlijk al woningen die >15 jaar draaien op een LW WP :?

• alberthakvoort
Tomexergie schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 11:13:
[...]

Ik ben het niet met Albert eens. Als een warmtepomp niet goed is geinstalleerd en afgesteld in relatie tot woning en bestaande CV installatie dan kan het een mislukking worden; 50% opbrengst. Een warmtepomp is heel gevoelig voor de buiten- en aanvoer temperatuur. Met een HR ketel kan weinig mis gaan; installeren, knop omdraaien en wegwezen.

Helaas moet ik toegeven zijn de huidige L/W warmtepompen regeltechnisch "Stone age". Tel daarbij de slecht geschoolde installateurs die niet kunnen rekenen met energie en weining verstand hebben van regeltechniek, dan heb je een coctail voor mislukkingen. Het gaat niet om 110% te behalen, maar het is al moeilijk genoeg om 100% te behalen.
Ik ben het ook niet met je eens... Mijn ketel in mijn oude huis maakte er ook een zooitje van.. Bleek niet goed te zijn ingeregeld (waterzijdig etc)

Elke installatie valt of staat met een goede inregeling..

• migjes
Tomexergie schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 11:13:
[...]

ik vind het wel mee vallen.
als je een huis laat bouwen hoef je maar te zeggen dat de verwarming word berekend aan de hand van een warmtepomp.
en je hebt nergens problemen mee.

maar vaak zie je (zoals bij jouw) dat je huis is berekend op zelfs een VR ketel, en dan heb je een HR ketel.
(dat is niet een heel groot verschil)
en dan wil je er een warmte pomp in hangen, en dan kun je wel dingen tegen komen die het lastig maken.
maar zo als je merkt niet onmogenlijk.

neem deze airoterm.
hij is duurder natuurlijk als een andere warmte pomp, klopt.
maar die kun je al bijna als een gas ketel ophangen en hij werkt.
(daar zit een adaptieve stooklijn regelaar in en maakt het erg simpel voor een installateur.)
Grolsch schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 11:32:
[...]
1 installateur die ik sprak beweerde dus precies het tegenovergestelde.

Hij zegt dat CV ketels "Proven technology" is waar je nooit naar om hoeft te kijken, en dat deze jaren lang zonder problemen kunnen draaien, en dat onderdelen als ze kapot gaan niet al te duur zijn.

Hij geeft aan dat een L/W warmtepomp veel draaiuren maakt, en dat er veel draaiende onderdelen in zitten die kapot kunnen gaan.

Ook staat de buitenunit buiten (duhh :+ ) waardoor deze aan weersinvloeden onderhevig is.

Volgens hem bestaan er wel goede L/W warmtepompen, maar is er ook veel "Chinese rommel" te koop.

Zijn er eigenlijk al woningen die >15 jaar draaien op een LW WP :?
wij van wc-eend raden aan ?
het zal wel beter voor zijn eigen marge zijn. ;)
klant is konijn.

er zijn er best wel een hoop die draaien al jaren op een warmte pomp.
maar het is eigenlijk altijd geweest dat gas goedkoper was als een warmte pomp.
dus zie je dat een huis gas heeft dan doen ze het met gas.
maar op het platte land in de buiten gebieden zie je vaak dat er geen gas is.
en als je het dan moet doen met b.v. lpg of stook olie (mazoet) dan was een warmte pomp al snel goedkoper.

ook als je een kantoor hebt zie je vaak warmte pompen.
waarom, dit komt doordat als je meer als 10.000kWh per jaar gebruikt de belasting erg hard omlaag gaat op elektra (+/- 50%).
kijk maar eens rond in de winkelstraat van je stad, hangen overal warmte pompen.
dat is om te koelen en om te verwarmen. ;)

maar goed, nu is er een grote verandering geweest dit jaar in de energie belasting.
gas is 5ct omhoog gegaan en elektra is een 2ct omlaag. (dit is voor de btw berekening die komt er nog bij.)
en dat maakt warmte pompen een stuk interessanter.

en hier zitten mensen die hebben een flinke pv set, en dan heb je op een gegeven moment gewoon gratis stroom, en dan word je spekkoper. >:)
(een beetje gemiddelde persoon heeft na 7 jaar ongeveer gratis stroom.)

ga maar eens goed rond kijken en het zal je opgaan vallen hoeveel warmtepompen al gebruikt worden.
je weet nu hoe het er uitziet, en nu gaat het je pas opvallen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Grolsch
migjes schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 11:50:
[...]

als je een huis laat bouwen hoef je maar te zeggen dat de verwarming word berekend aan de hand van een warmtepomp.
en je hebt nergens problemen mee.

maar vaak zie je (zoals bij jouw) dat je huis is berekend op zelfs een VR ketel, en dan heb je een HR ketel.
en dan wil je er een warmte pomp in hangen, en dan kun je wel dingen tegen komen die het lastig maken.

neem deze airoterm.
hij is duurder natuurlijk als een andere warmte pomp, klopt.
maar die kun je al bijna als een gas ketel ophangen en hij werkt.
(daar zit een adaptieve stooklijn regelaar in en maakt het erg simpel voor een installateur.)

[...]

wij van wc-eend raden aan ?
het zal wel beter voor zijn eigen marge zijn. ;)
klant is konijn.

er zijn er best wel een hoop die draaien al jaren op een warmte pomp.
maar het is eigenlijk altijd geweest dat gas goedkoper was als een warmte pomp.
dus zie je dat een huis gas heeft dan doen ze het met gas.
maar op het platte land in de buiten gebieden zie je vaak dat er geen gas is.
en als je het dan moet doen met b.v. lpg of stook olie (mazoet) dan was een warmte pomp al snel goedkoper.

ook als je een kantoor hebt zie je vaak warmte pompen.
waarom, dit komt doordat als je meer als 10.000kWh per jaar gebruikt de belasting erg hard omlaag gaat op elektra (+/- 50%).
kijk maar eens rond in de winkelstraat van je stad, hangen overal warmte pompen.
dat is om te koelen en om te verwarmen. ;)

maar goed, nu is er een grote verandering geweest dit jaar in de energie belasting.
gas is 5ct omhoog gegaan en elektra is een 2ct omlaag. (dit is voor de btw berekening die komt er nog bij.)
en dat maakt warmte pompen een stuk interessanter.

en hier zitten mensen die hebben een flinke pv set, en dan heb je op een gegeven moment gewoon gratis stroom, en dan word je spekkoper. >:)
(een beetje gemiddelde persoon heeft na 7 jaar ongeveer gratis stroom.)

ga maar eens goed rond kijken en het zal je opgaan vallen hoeveel warmtepompen al gebruikt worden.
Je komt met allerlei argumenten en stellingen maar geeft geen inhoudelijk antwoord op mijn vragen ;)

1. Wat is de gemiddelde levensduur van een LW Warmtepomp :?
2. Wat zijn de onderhoudskosten van een LW Warmtepomp t.o.v. een traditionele CV ketel :?
3. Zit er veel kwaliteitsverschil in LW Warmtepompen (chinese rommel) :?

• alberthakvoort
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Wzcl21i.png

Eventueel jaarlijks onderhoud volgens de fabriek

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qGPxLfB.png

Gemiddelde levensduur zal ook 10 tot 15 jaar zijn.. (Airco's van 20 jaar zijn ook geen uitzondering)

[ Voor 78% gewijzigd door alberthakvoort op 11-02-2016 12:26 ]

• migjes
Grolsch schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 12:11:
[...]

Je komt met allerlei argumenten en stellingen maar geeft geen inhoudelijk antwoord op mijn vragen ;)

geen idee,
hoelang gaat een auto mee, dat is ook zo een vraag die niet te beantwoorden is.
dat kan variëren tussen de eerste boom buiten de garage tot een jaar of 50.
(onze auto is nu 18 jaar oud, maar heeft nog geen 80.000 gereden dus die gaat vast nog wel een flinke tijd mee.)
maar goed ik ken units die nu al 20 jaar buiten hangen (al best wel verroest zijn >:) ) maar het nog steeds doen.
2. Wat zijn de onderhoudskosten van een LW Warmtepomp t.o.v. een traditionele CV ketel :?
laag, bij een gas ketel is een onderhouds-contract aan te raden.
en hem 1x per jaar schoon te laten maken.
(gewoon omdat de meeste mensen met hun pollen van het gas af moeten blijven, zijn ze niet slim genoeg voor, word al snel een bom als je het fout doet.)
de buiten unit 1x per jaar een sopje geven zodat hij er weer mooi uit ziet.
water druk controleren in je leidingen en dat was het allemaal wel.
eigenlijk kan vrijwel iedereen met een beetje verstand dit gewoon zelf doen.
een beetje afhankelijk van welk systeem je hebt kan het wel eens slim zijn om er eens in de 5 jaar een monteur er naar te laten kijken.
jep, vast.
maar hoe belangrijk dat is?
geen idee.
heb je meer vertrouwen in Duitse degelijkheid, dan pak je gewoon b.v. een valliant.

maar wat algemener je mag van een warmte pomp gewoon 10 jaar verwachten net zo als een HR ketel.
alberthakvoort geeft je een lijstje wat er allemaal aan de hand kan zijn.
alberthakvoort in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
en die is een stukje korter als van een gas ketel. ;)

edit:
het is eigenlijk een uit de kluiten gewassen ijskast.
hoelang gaat jouw ijskast mee?

• Grolsch
alberthakvoort schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 12:23:
[afbeelding]

Eventueel jaarlijks onderhoud volgens de fabriek

[afbeelding]

Gemiddelde levensduur zal ook 10 tot 15 jaar zijn.. (Airco's van 20 jaar zijn ook geen uitzondering)
Tnx, dat is nuttige info :)
migjes schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 12:31:
[...]

geen idee,
hoelang gaat een auto mee, dat is ook zo een vraag die niet te beantwoorden is.
dat kan variëren tussen de eerste boom buiten de garage tot een jaar of 50.
(onze auto is nu 18 jaar oud, maar heeft nog geen 80.000 gereden dus die gaat vast nog wel een flinke tijd mee.)
maar goed ik ken units die nu al 20 jaar buiten hangen (al best wel verroest zijn >:) ) maar het nog steeds doen.
Natuurlijk is dat van die auto's wel te zeggen, maar volgens mij mis jij mijn punt :?

Als je het met auto's wil vergelijken kan dat. Je hebt verschillende vervoersmiddelen met verschillende technieken.

Een auto (CV ketel) is natuurlijk duur in verbruik als je het vergelijkt met een fiets (LW WP), maar als je 10.000 km per maand moet reizen per maand prefereer ik toch de auto, ondanks dat deze duurder is in verbruik en duurder in onderhoud.
[...]

edit:
het is eigenlijk een uit de kluiten gewassen ijskast.
hoelang gaat jouw ijskast mee?
Ik heb nog nooit geprobeerd om mijn ijskast 15 jaar buiten neer te zetten :+

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 17:16
Theo schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 21:17:
Ik wil binenkort kijken of ik zelf een monoblock kan plaatsen daar een offerte om dit te laten doen door een installateur duurder uitviel dan geplanned was.

MIjn idee is om een 5 KW Panasonic monoblock warmtepomp te plaaten parallel aan de huidige CV. Mijn woning bestaat uit 80M2 aan vloerverwarmig plus 12 radiatoren. Volgens berekeningen heb ik een warmtevermogen nodig van 5 KW bij een buitentemperatuur van -4 graden.

Ik wil dat de warmtepomp in 95% van de tijd voor verwarmig kan zorgen. Wanneer het echt goed koud is dan mag de CV het best overnemen. (ik wil het niet koud hebben als het buiten -20 graden is, en als ik een warmtepomp daarop moet dimensioneren dan heb ik 10 KW nodig)

Ik denk dat ik de warmtepomp als volgt aan moet sluiten:

[afbeelding]

De CV is de huidige CW5 gasketel, WP is de warmtepomp. De aanvoer en retourleiding zijn aangegeven.

Op de aanvoer naar de CV en de warmtepomp wil ik een terugslagklep plaatsen, aangegeven met een V in de tekening. IN de retourleiding naar de warmtepomp wil ik een vuilafscheidingsfilter plaatsen (aangegeven met een F). Verder komen er twee afsluiters in de leidingen naar de WP, aangegeven met een A

Zowel de CV als de warmtepomp hebben hun eigen thermostaat waarbij de CV thermostaat lager staat dan die van de warmtepomp, zodat de CV aangaat zodra het zo koud is dat de capaciteit van de warmtepomp niet afdoende is. De CV thermostaat zal, als de CV aangaat, ook de warmtepomp uitzetten (via de programeerbare digitale uitgang van de iSense thermostaat)

De warmtepomp zal staan op een aanvoertemperatuur van 35-40 graden. De CV zal op ongeveer 60 graden staan ingesteld.

DE warmtepomp heeft een stroomaansluiting nodig van 16 en 25 ampere, Deze komen direct vanuit de meterkast en zitten samen op een aardlek.

Ben ik iets vergeten in dit schema of zie ik iets over het hoofd?
Ik denk aan een vergelijkbare set-up.
Vraag: is je vloerverwarmingsverdeler geschikt voor de combinatie van 60 graden aanvoer CV en 35 graden aanvoer WP?
Mijn verdeler mengt altijd retourwater bij (ook al staat de thermostaatknop > aanvoertemperatuur). Als de aanvoer van de CV 40 graden is, maakt de verdeler er altijd 30 graden van die de vloer in gaat door te mengen met retourwater van 25 graden uit de vloer). Ik ga er dus vanuit dat ik ook een andere verdeler nodig heb.
Andere vraag: als de WP uit gaat bij T< -5 dan moet de pomp wel blijven werken om bevriezing te voorkomen. Of ga je glycol gebruiken?

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• Theo

Theo

moederbord

Een kleine update op onderstaand; ik zat namelijk te denken hoe om te gaan met de leidingen naar de warmtepomp als het hard vriest en daardoor de CV aan staat en de WP uit. De leidingen buiten zouden dan kunnen bevriezen; ook met goede isolatie rondom de buizen.

Om dit tegen te gaan wil ik in de terugslagklep van de aanvoer van de WP een klein bleeding hole maken door in deze klep een klein gaatje te maken (1mm). Als de WP aan staat dat maakt dit gaatje niks uit daar de klep compleet open staat.

Als de WP uit staat en de CV staat aan (WP en CV zullen nooit tegelijkertijd aan staan) dan zal door dit bleeding hole wat warm aanvoerwater van de CV weglekken naar de WP. Op deze manier blijven de leidingen buiten warm en bevriezen ze niet.

Iemand die hier iets over kan zeggen? Of zijn er andere goede manieren om de leidingen tegen vorst te beschermen? Ik doe namelijk liever geen antivries in de leidingen..
Theo schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 21:17:
Ik wil binenkort kijken of ik zelf een monoblock kan plaatsen daar een offerte om dit te laten doen door een installateur duurder uitviel dan geplanned was.

MIjn idee is om een 5 KW Panasonic monoblock warmtepomp te plaaten parallel aan de huidige CV. Mijn woning bestaat uit 80M2 aan vloerverwarmig plus 12 radiatoren. Volgens berekeningen heb ik een warmtevermogen nodig van 5 KW bij een buitentemperatuur van -4 graden.

Ik wil dat de warmtepomp in 95% van de tijd voor verwarmig kan zorgen. Wanneer het echt goed koud is dan mag de CV het best overnemen. (ik wil het niet koud hebben als het buiten -20 graden is, en als ik een warmtepomp daarop moet dimensioneren dan heb ik 10 KW nodig)

Ik denk dat ik de warmtepomp als volgt aan moet sluiten:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/JZt2RMUPGpQb8yrQXjrPLHb4/full.jpg

De CV is de huidige CW5 gasketel, WP is de warmtepomp. De aanvoer en retourleiding zijn aangegeven.

Op de aanvoer naar de CV en de warmtepomp wil ik een terugslagklep plaatsen, aangegeven met een V in de tekening. IN de retourleiding naar de warmtepomp wil ik een vuilafscheidingsfilter plaatsen (aangegeven met een F). Verder komen er twee afsluiters in de leidingen naar de WP, aangegeven met een A

Zowel de CV als de warmtepomp hebben hun eigen thermostaat waarbij de CV thermostaat lager staat dan die van de warmtepomp, zodat de CV aangaat zodra het zo koud is dat de capaciteit van de warmtepomp niet afdoende is. De CV thermostaat zal, als de CV aangaat, ook de warmtepomp uitzetten (via de programeerbare digitale uitgang van de iSense thermostaat)

De warmtepomp zal staan op een aanvoertemperatuur van 35-40 graden. De CV zal op ongeveer 60 graden staan ingesteld.

DE warmtepomp heeft een stroomaansluiting nodig van 16 en 25 ampere, Deze komen direct vanuit de meterkast en zitten samen op een aardlek.

Ben ik iets vergeten in dit schema of zie ik iets over het hoofd?

7400 Wp op het dak

• alberthakvoort
Kun je niet beter een Open verdeler toepassen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RBunUkq.png

[ Voor 108% gewijzigd door alberthakvoort op 11-02-2016 16:56 ]

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Theo schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 16:44:

Iemand die hier iets over kan zeggen? Of zijn er andere goede manieren om de leidingen tegen vorst te beschermen? Ik doe namelijk liever geen antivries in de leidingen..

[...]
Misschien een warmtelint tussen buis en isolatie?

• Theo

Theo

moederbord

jaari schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 16:36:
[...]

Ik denk aan een vergelijkbare set-up.
Vraag: is je vloerverwarmingsverdeler geschikt voor de combinatie van 60 graden aanvoer CV en 35 graden aanvoer WP?
Mijn verdeler mengt altijd retourwater bij (ook al staat de thermostaatknop > aanvoertemperatuur). Als de aanvoer van de CV 40 graden is, maakt de verdeler er altijd 30 graden van die de vloer in gaat door te mengen met retourwater van 25 graden uit de vloer). Ik ga er dus vanuit dat ik ook een andere verdeler nodig heb.
Andere vraag: als de WP uit gaat bij T< -5 dan moet de pomp wel blijven werken om bevriezing te voorkomen. Of ga je glycol gebruiken?
Mijn vloerverwrming meet de temperatuur op de pijp met water die de vloer in gaat. De regelaar regelt met het aanvoerwater vanuit de warmtebron (momenteel de CV) en mengt dit tot de gewenste temperatuur. Het maakt daarom niet uit wat de aanvoertemperatuur is van de warmtebron (CV of WP, zolang deze maar hoger is dan de ingestelde waarde van de vloerverwarming
weebl15 schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 16:51:
[...]

Dat is ook wel een goede! Met een 28mm diameter buis en 2cm aan isolatiemateriaal met een labdawaarde van 0.030 W/M*K (vergelijkbaar met PUR) dan is het warmteverlies maar 0.25 watt per lengtemeter buis per kelvin. Hierdoor is dus 5 watt per meter aan warmtedraad nodig (beveiligd tegen vorst tot -20 graden)
alberthakvoort schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 16:47:
Kun je niet beter een Open verdeler toepassen?

[afbeelding]
Feit blijft dat als het echt koud is dat de warmtepomp echt uit staat (CV neemt het over, CV en WP staan niet beide tegelijkertijd aan) en er ongeveer 5 meter aan waterleiding buiten is met stilstaand water.. Een open verdelen lost dat niet op

[ Voor 13% gewijzigd door Theo op 11-02-2016 17:00 ]

7400 Wp op het dak

Verwijderd

develdonk schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 22:22:
[...]

de prijzen die je noemt zijn van voor de aanpassingen op 1 januari en dus outdated. Gas is nu meer 65 cent en elektra zo'n 17,5 cent. bij een verbruik van 700m3 klopt je aanname van een investering van eur 1700 ook niet, scroll maar een de laatste 15 pagina's terug voor alle berekeningen...
Prijzen van 12 februari 2016, bron: gaslicht.com leverancier Greenchoice, aanbod zonder welkomstpremies, lagere kale m3 en kWh prijzen. Ik vergelijk alleen het variabele deel v.d. kosten, de rest blijft nl. identiek.
Gas + Standaard electra verbruik = 407.94 + 89.23 = 497.17
10% v.h. oorspronkelijke gas + extra kWh bij COP 4 = 72.16 + 325.12 = 397.28
Een verschil van op enkele centen na precies 100.00

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 21:59
weebl15 schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 16:51:
[...]

Dan is het leidingwerk wel beschermd, maar wat te denken van de rest van het water wat IN de unit zit?

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
migjes schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 11:50:
[...]

Die vele uitzicht verpestende vogelkooitjes in een winkelstraat zijn Lucht/Lucht units waarvan het rendement volkomen onbekend is. Niemand let daarop.

Alle communicatie op dit forum gaat om drie aspecten:

* aardgas vervangen door elektriciteit via een WP
* elektriciteit van zonne panelen gebruiken voor de WP
* fossiele enegie besparen via een WP.

Je kunt deze doelen ook los van elkaar zien. Mijn zonnepanelen hebben maar een overlap met de WP van 400kWh per jaar. (De Wp gebruikt c.a. 2500kWh voor mijn huis). Hierbij laat ik salderen buiten beschouwing omdat dit niet meer is dan energiebesparen bij de buren.
Ik wil met mijn WP fossiele energie besparen en aardgas vervangen door elektriciteit. Om dat centrales nog altijd fossiele energie nodig hebben, wil ik een WP met een zo hoog mogelijk primair rendement. Met een uitgekiende regeling haal ik misschien 45% besparing fossiele energie op jaar basis. Maar dan moet dat ding wel optimaal draaien anders wordt het misschien 10% (Zie Freemann op dit forum). En daar ben ik mee bezig.

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 14:03:
[...]

ook de lagere hoeveelheid kW van een warmte pomp, gaat mij luxe geven.
nu heb ik regelmatig dat mijn vloer koud aan voelt omdat de gas ketel te veel kW in een korte tijd er in heeft geduwd. ik heb dus te veel kW met mijn gas ketel.)
Je kunt je temperatuur van je ketel zo ver terugregelen dat deze elke 10-15minuten actief moet worden om de boel op temperatuur te houden, het gevolg is een warme vloer. In wezen verlaag je de kW capaciteit van je CV ketel daar mee. Ik heb een combi van zware en lichte radiatoren, de lichte radiatoren koelen snel af en plaatselijk is daar dan 'te koud'. Door het genoemde scenario te kiezen heb ik het probleem kunnen oplossen.

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Grolsch schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 12:11:
[...]

1. gemiddelde levensduur wp, van japanse makelij is 15-20 jaar ( toshiba, Mitsubishi, fujitsu)
2. Onderhoudskosten, 1 maal per jaar uurtje werk.( verplicht bij meer dan 3,2kg R410 ) druk meten en inlaat schoonblazen.
3. Zit er verschil tussen Mercedes en Dacia ? En hoeveel is dat?

Mijn installateur heeft een logboek achtergelaten, 1 maal per jaar kost hij mij € 50,= volgens afspraak om bovenstaande werkzaamheden uit te voeren. Meer omdat het verplicht is dan nodig.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• Gasschuif

Gasschuif

Een kleine update op onderstaand; ik zat namelijk te denken hoe om te gaan met de leidingen naar de warmtepomp als het hard vriest en daardoor de CV aan staat en de WP uit. De leidingen buiten zouden dan kunnen bevriezen; ook met goede isolatie rondom de buizen.

Om dit tegen te gaan wil ik in de terugslagklep van de aanvoer van de WP een klein bleeding hole maken door in deze klep een klein gaatje te maken (1mm). Als de WP aan staat dat maakt dit gaatje niks uit daar de klep compleet open staat.

Als de WP uit staat en de CV staat aan (WP en CV zullen nooit tegelijkertijd aan staan) dan zal door dit bleeding hole wat warm aanvoerwater van de CV weglekken naar de WP. Op deze manier blijven de leidingen buiten warm en bevriezen ze niet.

[...]
Zoals Stoofie ook al zegt, laat het lint doorlopen tot in de unit tot en met de wisselaar.
Dan ben je 100 % zeker dat de zaak heel blijft, een probleem echter.

Als er bij jou in de buurt een helikopter door een belangrijke HS leiding vliegt zit je 3 dagen zonder spanning.
De kans is klein, maar niet nul 8)

https://www.magnumheating...n/4-1-safety/31-1-tracing

En ja, het vriest -10 C, en je bent op wintersport natuurlijk :)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 18:59:
[...]

Prijzen van 12 februari 2016, bron: gaslicht.com leverancier Greenchoice, aanbod zonder welkomstpremies, lagere kale m3 en kWh prijzen. Ik vergelijk alleen het variabele deel v.d. kosten, de rest blijft nl. identiek.
Gas + Standaard electra verbruik = 407.94 + 89.23 = 497.17
10% v.h. oorspronkelijke gas + extra kWh bij COP 4 = 72.16 + 325.12 = 397.28
Een verschil van op enkele centen na precies 100.00
En doe je je hele gas aansluiting weg dan kan je er nog € 206,- per jaar bij optellen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Verwijderd

OK, maar de aangehaalde COP van 4 wordt niet gehaald voor verwarming, in de praktijk, laat staan voor de combi met warmwater voorziening. Als de gasaansluiting weg gaat zal de warmtepomp meer capaciteit moeten hebben, kost meer geld/afschrijving/rente en gaat dan ook in minder gunstige, qua COP, omstandigheden draaien. Zie voor wat mij betreft reele waardes http://liveheatpump.com/t/nl/p/degezinnen

• koevlaas2
Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 20:46:
OK, maar de aangehaalde COP van 4 wordt niet gehaald voor verwarming, in de praktijk, laat staan voor de combi met warmwater voorziening. Als de gasaansluiting weg gaat zal de warmtepomp meer capaciteit moeten hebben, kost meer geld/afschrijving/rente en gaat dan ook in minder gunstige, qua COP, omstandigheden draaien. Zie voor wat mij betreft reele waardes http://liveheatpump.com/t/nl/p/degezinnen
Voorlopig draaien wij hier gemiddeld rond de 2 KWH= 1m3 gas, maar enkel voor verwarmen. WW gaat nog via een HR ketel. Hogere vermogens hebben soms een iets betere COP, verschilt per merk.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Geen warmtepomp maar onderstaande installatie met 52m2 aan collectoren blijft leuk. :9

http://www.solarwebseiten...usen/live_holzhausen.html

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Verwijderd

GadgetFrank schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 16:29:
In mijn nieuwe huis (uit 1915 :P) wil ik wederom zonnepanelen plaatsen.
Daarnaast wil ik de gasaansluiting laten verwijderen (shame on you Liander voor die EUR 605,-) en een Panasonic All in One 5 kW plaatsen.
Afsluiten is gratis voor zover mij bekend, afgelopen week nog ergens gelezen. Waarom wil je verwijderen ?

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 21:25:
[...]

Afsluiten is gratis voor zover mij bekend, afgelopen week nog ergens gelezen. Waarom wil je verwijderen ?
Nou, dit verschilt per netbeheerder, bv, bij Enexis betaal je op dit moment €60,18 (1 uur voorrijkosten) voor het afsluiten met slot maar op de site moet je even je best doen om dit te vinden (2015) als je belt en door blijft vragen komen ze met deze optie naast de keuze verwijderen of vastrecht blijven betalen.
Bij Liander was afsluiten gratis in 2015 en nu?

Best wel raar eigenlijk, je hebt totaal geen keuze in het kiezen van je netwerkbeheerder want dit is afhankelijk van de provincie waar je woont maar de vergoeding welke je verschuldigd bent voor afsluiten of verwijderen is complete willekeur?

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Verwijderd

Het kan wel gratis, je hebt nl. geen overeenkomst met Liander, maar met Nuon/Eneco etc. Op het moment dat je geen contract meer hebt om gas af te nemen zal Nuon/Eneco jou ook niet meer kunnen factureren voor gasgerelateerde zaken. Liander zal dan in actie komen en de meter gratis verzegelen. Er ligt een arrest mochten ze toch moeilijk gaan doen.
Lees even dit topic:
http://www.duurzameburen....uiten/verwijderen-LIANDER

[ Voor 190% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2016 22:43 ]

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 19:32
Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 21:25:
[...]

Ik wil de gasaansluiting verwijderen omdat ik met een warmtepomp ga verwarmen + badderen. Daarnaast hebben we ook nog pelletkachels en zonnepanelen. Ik wil af van fossiele brandstoffen, het is simpelweg niet meer nodig!
(Ondertussen ook aan het sparen voor een Tesla Model III :9 )

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
Gasschuif schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 19:47:
[...]

Zoals Stoofie ook al zegt, laat het lint doorlopen tot in de unit tot en met de wisselaar.
Dan ben je 100 % zeker dat de zaak heel blijft, een probleem echter.

Als er bij jou in de buurt een helikopter door een belangrijke HS leiding vliegt zit je 3 dagen zonder spanning.
De kans is klein, maar niet nul 8)

https://www.magnumheating...n/4-1-safety/31-1-tracing

En ja, het vriest -10 C, en je bent op wintersport natuurlijk :)
8)7 8)7 8)7

Ben jij een prepper? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
nop, is gewoon iemand met een gezond verstand.
je koopt voor een paar k€ aan apparatuur.
en wil dan gaan besparen aan een paar 10tjes aan verwarmings-lint. 8)7

gewoon door trekken tot aan de wisselaar en ook de isolatie.
anders zul je net zien dat het duurste onderdeel net kapot vriest.
wand die zit vlakbij de wisselaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Zelfs dan kan het nog gebeuren dat je, als de stroom uitvalt in je week wintersport en het vriest in Nederland, dat je WP en de leidingen kapopvriezen.

Stroomuitval kan ook komen omdat er een aardlek uitklapt in je meterkast, een apparaat in huis stuk gaat en de zekering springt, het warmtelint, of de regeling stuk gaat of dat er een helikopter in een hoogspanningsmast gevolgen is en je dagen zonder stroom zit. Met het inschakelen van de stroom zou eventueel je aardlek kunnen klappen (of je hoofdzekering) daar alles in huis tegelijkertijd aan gaat.

Zat scenario's dus waardoor je leidingen kunnen bevriezen tijdens een week afwezigheid in de winter.

Het meeste risico kun je uitsluiten door het warmtelint op een UPS of een andere batterij te zetten. Als je de leidingen met 2cm isolatiemateriaal hebt geïsoleerd dan is de warmtedoorvoer bij een 28mm buis maar 0.25 watt per lengtemeter per Kelvin. Dus met 5 meter buis buiten en -10 graden gemiddelde buitentemperatuur heb je per dag 300Wh nodig. Wil je een week beveiligd zijn dan heb je een stevige accu nodig van 2 Kwh.

Je kan je dan afvragen of de investering hierin opweegt tegen de de kosten van een kapotgevroren systeem maal de kans dat de stroom uitvalt maal de kans dat het een week vriest in NL maal de kans dat je die week weg bent maal de jaren dat je backup systeem moet werken. Is dit hoger dan de aanschafkosten van een backupsysteem dan is het de moeite waard.

Stel dat de kans dat de stroom uitvalt 1% is in een week. De kans dat het een week vriest in NL in de winter is (gok ik, en afgerond naar boven) 20% en de kans dat je een week weg bent is 10%. Hierdoor is de kans op een kapotgevroren systeem 0.02%. Hierbij moet de kans nog worden afgehaald die er is op een falend warmtelint of UPS systeem. Want als deze stuk is dan mag je wel een fancy UPS hebben maar dan vriezen de leidingen nog steeds stuk.

Kans dat in 15 jaar het warmtelint stuk gaat is (gok ik) 10%. Kans dat de UPS faalt (en de capaciteit van de accu!) is 10% Hiermee is de kansvermindering door een UPS systeem dus 0.016%.

De herstel/vervangkosten van een WP zijn 3000 euro en je wil dat je backupsysteem 15 jaar meegaat (net zolang als de WP) Dan is een investering van (3000 euro maal 0.016% maal 15 jaar=) 7 euro goed te doen. Dit is inc het energieverbruik van je bakupsysteem in 15 jaar.

Een beetje 2000Wh backup systeem kost meer dan 7 euro (goh); deze zal eerder richting de 300 euro gaan bij zelfbouw, plus dat deze 24/7/365/15jaar ook een paar watt gebruikt (laten we zeggen 10 watt) en dus neerkomt op 250 euro. Bovendien zul je na 7 jaren de accu's willen vervangen (minimaal 200 euro)

Dus totaal 750 euro aan extra kosten terwijl de 'risicokosten' 7 euro zijn.

Dus een backupsysteem voor het bevriezen van je WP als de stroom uitvalt in de winter als het vriest als je met vakantie bent is wat overdreven voor thuis...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
migjes schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 10:15:
[...]

nop, is gewoon iemand met een gezond verstand.
je koopt voor een paar k€ aan apparatuur.
en wil dan gaan besparen aan een paar 10tjes aan verwarmings-lint. 8)7

gewoon door trekken tot aan de wisselaar en ook de isolatie.
anders zul je net zien dat het duurste onderdeel net kapot vriest.
wand die zit vlakbij de wisselaar. ;)
Dat deel was ik het volledig mee eens, ik doelde op het extreme scenario van de stroomuitval. ;) Stroomuitval door kortsluiting o.i.d. of het warmtelint eruit trekken "want het is nu toch zomer" en vergeten terug te stoppen zijn een stuk realistischer. :9

[ Voor 14% gewijzigd door weebl15 op 12-02-2016 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Theo schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 10:58:
Zelfs dan kan het nog gebeuren dat je, als de stroom uitvalt in je week wintersport en het vriest in Nederland, dat je WP en de leidingen kapopvriezen.
weebl15 schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 11:24:
[...]
Dat deel was ik het volledig mee eens, ik doelde op het extreme scenario van de stroomuitval. ;) Stroomuitval door kortsluiting o.i.d. of het warmtelint eruit trekken "want het is nu toch zomer" en vergeten terug te stoppen zijn een stuk realistischer. :9
klopt een warmte lint is genoeg, helle ups en verdere dingen worden te vergezocht.
(wel graag een lint met een termostaatje, die vergeet je nooit terug te stoppen, want hoef je er niet uit te halen. ;) )

zelf zou ik liever met glycol werken.
zo groot is het warmte transport verlies met glycol nu ook weer niet.
(maar ik zou ook niet voor zo een warmte pomp kiezen.
een monoblock met tussen station is amper duurder, kun je gewoon glycol gebruiken en heb je al deze problemen niet. ;)
een voorbeeld warmte pomp van monoblock met tussenstation:
http://www.vaillant.be/co...otherm-vwl-836.nl_be.html )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:14
Als je nu ook eens de cv leidingen met antivries vult dan gaan die ook niet kapot mocht de stroom uitvallen voor langere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Maar tast de chemisch samenstelling van antivries niet de leidingen, radiatoren of de platenwisselaar in de warmtepomp of de CV aan bij langdurige blootstelling? (15jaar)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:14
zou best kunnen.
dus waarom zou je zoiets doen als de kans erop erg klein is!
Kan je beter een aggregaat aanschaffen zodat de boel net niet bevriest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 13:39
ELGA <> OT-router/gateway:

Waar kan ik een standaard oplossing vinden voor het routen van verschillende OT-comando's naar div. machines? ELGA bv weigert commando's door te geven die bestemd zijn voor m'n HR-SWW en dat is zeer irritant,
dus wil ik het OT-verkeer dmv een router of gateway beheren. Ik heb nog geen domotica HW gezien die dit standaard kan.

grtz

Arie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Theo schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 11:50:
Maar tast de chemisch samenstelling van antivries niet de leidingen, radiatoren of de platenwisselaar in de warmtepomp of de CV aan bij langdurige blootstelling? (15jaar)
ja en nee.
hangt af van wat voor antivries je gebruikt en wat voor radiatoren, platen wisselaar je hebt.
die moet je opzoeken en checken.
(kunt ook een beetje alcohol gebruiken, maar ik gooi zelf liever alcohol in me zelf als in mijn verwarming. >:) )

(maar zoizo, je hoeft het niet te vullen tot de -20 grens,
zelfs als het bevriest met antivries in het water is het gevaar wat kleiner.
het gaat wat meer bevriezen in vlokjes en dat kan al genoeg zijn om je leidingen heel te houden.
het systeem werkt dan wel niet, pas weer als het echt ontdooit is werkt het weer.

zelf laat ik elk jaar mijn buiten kraan gewoon bevriezen.
beveiliging is simpel, een stukje grotere buis gebruiken in de grond, zo dat het water kan uit zetten en de buis heel blijft, en het gaat ook niet kapot. ;)
maar deze truc is wat lastig met een warmte pomp, daar zitten bochten in die het onmogelijk maken deze truc te gebruiken.

moet weten dat het probleem er is, maar je moet er ook niet een te groot probleem van maken. ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 12-02-2016 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Gasschuif heeft in zijn 32 jarige carrière in de buitendienst als inbedrijfsteller toch wel een aantal tientallen warmtewisselaars kapot gezien. Vrijwel altijd doordat water bij +4 C het kleinste volume heeft 8)

"Hope for the best, but prepaire for the worst" :+

http://www.engineeringtoolbox.com/ethylene-glycol-d_146.html

Zelf gebruikt hij (net als Migjes) Ethanol in verdunde vorm om niet te bevriezen :)

Maar als een monoblok buitenunit gewenst is dan is glycol wel een must m.i.

[ Voor 57% gewijzigd door Gasschuif op 12-02-2016 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
....
........

[...]
Het gaatje zit er standaard al in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-01-2024

hjdekker1

9000 Wp

koevlaas2 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 21:57:
[...]

Hierin kan je dus ongeveer € 1750,- besparen door het zelf te doen.
Installateur harkt dus even € 1750,- (ex. materiaal) in een dag binnen.
Omdat de panasonic met 35 mm leidingen moet worden geïnstalleerd, is de installatie vrij prijzig.
Officieel moet hij inderdaad 2 stroom aansluitingen hebben, 1 van 4 mm en 1 van 6 mm.
Als je dit alles volgens de regels doet, kost het inderdaad behoorlijk geld.
Ik ga hem zelf installeren, met veel materiaal van marktplaats. Ben toch zeker 1000 euro aan materiaal kwijt.

Ik vrees dat je het officiëel door een bedrijf laat doen, dat dit bedrag wel reëel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1

hjdekker1

9000 Wp

Grolsch schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 20:16:
Ik heb ondertussen diverse gesprekken met diverse installateurs gehad, maar ik heb er nog geen 1 gesproken die laaiend enthousiast is, en die klakkeloos adviseert geen gasaansluiting te nemen.

Met name het geluid wordt nogal eens als argument genoemd om het niet te doen.
Ook zeggen de meesten dat niets zo mooi stookt als een klassieke CV ketel op gas.

Geld is voor mij niet het ultieme argument als ik moet inboeten op comfort.

Nu wil ik wel eens zo'n L/W warmtepomp in het echt zien en horen.

Is er een Tweaker in het oosten van het land waar ik eens zou mogen kijken en luisteren :?

Als het kan in omgeving Almelo :P
Ik heb hem nog niet binnen, en daarna nog zelf installeren.
Maar daarna welkom in Hellendoorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
hjdekker1 schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 20:20:
[...]

Omdat de panasonic met 35 mm leidingen moet worden geïnstalleerd, is de installatie vrij prijzig.
Officieel moet hij inderdaad 2 stroom aansluitingen hebben, 1 van 4 mm en 1 van 6 mm.
Als je dit alles volgens de regels doet, kost het inderdaad behoorlijk geld.
Ik ga hem zelf installeren, met veel materiaal van marktplaats. Ben toch zeker 1000 euro aan materiaal kwijt.

Ik vrees dat je het officiëel door een bedrijf laat doen, dat dit bedrag wel reëel is.
Wat voor vermogen WP praten we over, 35mm is erg groot.
Mijn Michl heeft 40mm schroef aansluitingen, die heb ik terug gebracht naar 22mm, dit werkt prima en niet duur in aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1

hjdekker1

9000 Wp

De 5 kW panasonic heeft 1 1/4 aansluiting.
Tuurlijk kun je er kleiner op aansluiten, maar ik wil max flow hebben.
En waar we het hier over hadden is wat een officiële installateur zou berekenen. Die gaat ook uit van wat de fabrikant voorschtijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
hjdekker1 schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 21:00:
De 5 kW panasonic heeft 1 1/4 aansluiting.
Tuurlijk kun je er kleiner op aansluiten, maar ik wil max flow hebben.
En waar we het hier over hadden is wat een officiële installateur zou berekenen. Die gaat ook uit van wat de fabrikant voorschtijft
Ik ben juist blij met mijn 'geknepen' flow, anders krijgt de wp 't water niet warm.
Officieel heeft de Michl 3/4, dus 22 mm is prima. Maar waarom er dan 40 mm aansluitingen op zitten is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 20:46:
Er zijn uitschieters; Koolkamp SCOP 4,5 en Dikkebus SCOP 4, maar verder erg slecht. Dit is al eerder op dit forum gecommuniceerd. Ervaring van actieve forumleden die gemeten hebben komen op een SCOP>4.
Develdonk en ik zelf hebben warmtemeters waarmee we ook SCOP kunnen bepalen. We zijn nog maar een paar maanden (wel de koudste) aan het meten, maar onze indruk is dat de SCOP ver boven de 4 gaat uitkomen . De tijd zal het leren. Ik hoor ook graag wat van de Ecodan's en Daikin's van het forum. Tot op heden nog geen informatie over COP's.

Deze Belgische metingen bevestigen het slechte imago van de L/W warmtepomp. Wij weten niet hoe deze installaties zijn ontworpen en worden geregeld. Met een domme regeling kun je de COP om zeep helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 18-05 21:51
koevlaas2 schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 21:13:
[...]

Ik ben juist blij met mijn 'geknepen' flow, anders krijgt de wp 't water niet warm.
Officieel heeft de Michl 3/4, dus 22 mm is prima. Maar waarom er dan 40 mm aansluitingen op zitten is mij een raadsel.
Ik kan me voorstellen dat het goed werkt met 22mm en dat je het warm krijgt,
Echter denk ik dat als je er een warmtemeter aan zou hangen je zal zien dat,

Grotere leidingdiameters = lagere weerstand = lagere delta P over de installatie
=
Meer Flow 8, kleinere Delta T, Iets meer vermogen = hoger rendement.

Of je dat 15 of 5% scheelt durf ik je nog niet te zeggen , maar op grotere schaal
( industrie WP 1000KW+ ) gaat dit wel op :P

Aan de andere kant, groter is wel duurder, of je voor die laatste 15-5% gaat is een persoonlijke afweging.
Ik heb me zelf wel een beetje verkeken op de prijs van al het fitwerk :+

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 21:59:
[...]

Grotere leidingdiameters = lagere weerstand = lagere delta P over de installatie
=

Of je dat 15 of 5% scheelt durf ik je nog niet te zeggen , maar op grotere schaal

Aan de andere kant, groter is wel duurder, of je voor die laatste 15-5% gaat is een persoonlijke afweging.
Mijn flow is heel laag, dichtbij de wp zit de vloerverdeler die bijna vol open staat. Meer flow betekend dat meer water de vloer ingaat en hoeveel ik hier ook instop het komt er ijskoud weer uit.
Dt over de totale installatie is trouwens 8 a 9c. Het werkt zo wel prima en ook de COP lijkt in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-08 23:26
Tomexergie schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 09:03:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik ga dit nog eens goed bestuderen. Misschien valst er iets te regelen op basis van buiten temperatuur, aanvoertemperatuur en ruimte temperatuur.
Ik zie je reactie net pas:

Juist dit is allemaal niet nodig bij ruimtetemperatuur regelen middels retour watertemperatuur bij vloerverwarming in een goed geïsoleerd huis.

De truc hiervan is dat bij een bepaalde ruimtetemperatuur en de blijkbaar nagenoeg vast daaraan verbonden retour watertemperatuur de vloer geen warmte meer afgeeft en het retour water dus niet meer verder afkoelt.
Ruimtetemperatuur blijft dan gelijk.

Hierdoor reageren de temperatuurregelaars niet meer, totdat de retour watertemperatuur daalt tot onder de ingestelde temperatuurwaarde, dan gaan de zonekleppen weer open en voeren weer warmte toe aan de vloer en ruimte.

Werkt hier gewoon feilloos. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
Ik wil een warmtepomp die in de catalogus voor 2420 pond staat kopen zelf monteren en de F-gassen laten doen. De pomp komt dus op ongeveer € 4000,-. Je moet omrekenen naar euro en dan BTW en winst . Ik heb dus aan een aantal installateurs gevraagd wat dat zou kosten. Er is een bedrijf dat terug schreef niet voor de laagste prijs te gaan maar voor kwaliteit en ondanks mijn foto's en informatie geen richtprijs kon geven een ander wilde € 6600,- hebben en dan kreeg ik er een buffer van 50 l bij ja vijftig en verder heb ik geen reacties ontvangen. Ik ben dus op zoek gegaan naar de onderdelen zoals fittings het blijkt dat een knel knie bi 1"x28 mm bij de een € 20,14 en bij de ander € 8,10 kost . Het komt er op neer dat je wel een paar dagen bezig bent om alle onderdelen en vergeet niet de koelleidingen zoals 1/4"en 5/8"bij de een€ 24,10 en bij de ander ongeveer €9,- per meter voor een redelijk prijs te vergaren. Ik heb heel wat jaren geleden via een installateur voor inkoop kunnen aanschaffen en dat scheelde soms 60 % op de catalogus prijs. Het is dus goed opletten anders betaal je de hoofdprijs (en dat gebeurd wel heel vaak). Ik ga dus voor 28 mm, wel iets duurder dan 22 maar mijn hoofdleiding is nu 28.
Wodan89 schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 21:59:
[...]

=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
hjdekker1 schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 20:30:
[...]

Ik heb hem nog niet binnen, en daarna nog zelf installeren.
Maar daarna welkom in Hellendoorn
Bedankt voor de uitnodiging! Ik werk in Nijverdal dus dat is mooi dicht bij :)

Wanneer verwacht je dat je de WP werkend hebt :?

Ik zag hierboven al ergens een linkje met praktijk gegevens, maar is er ergens een tabel / overzicht van daadwerkelijke COP waardes in vergelijk met verwarmingssysteem en aantal m3's aan woonruimte :?

[ Voor 22% gewijzigd door Grolsch op 13-02-2016 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:40
Ik denk niet de je daar wat aan gaat hebben. Er zijn ontzettend veel variabelen.
M3 inhoud
Bouwlagen
Isolatie
Topografische lokatie
Ligging N O Z W
Aantal ramen(op zuid)
Bebouwing rondom
Vrijstaand vs 2 of meerdere onder 1 kap
Aantal bewoners
Afgiftesysteem
Ventilatiesysteem(en gedrag)
Gebruik van overige apparatuur(oven, plasma vs led tv)

Beter vergelijk je input kWh met output(warmtemeter) en aanvoertemp

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• develdonk
Hier een update van de elga/Toshiba geinstalleerd op 6 oktober 2015:
(vrijstaande woning, plat dak, 3 woonlagen in brabant, 275m2 verwarmd opp, vloerverwarming 10 cm hoh op elke verdieping, rc 5 isolatie voor vloer, muur, plafond, mechanische ventilatie, enkel ruimteverwarming)

Data van de warmtemeter:huidige verwachting is dat Elga 1.441m3 gas afdekt met 2.832 kwh elec.
bij budgetenergie is kwh 0,1793 en m3 gas 0,637. Voor mij dus een besparing van 40%
1,31 kwh/graaddag * 0,1793 = 0,24 EUR per graaddag
0,61 m3/graaddag * 0,637 = 0,39 EUR per graaddag (dus verschil van 40%)

besparing per jaar is dus EUR 444 (incl. lagere kosten voor minder SJV), tvt is dus 6,1 jaar met subsidie (en bij de kosten zit elga, installatie, warmtemeter, sensoren, etc allemaal bij).

In maart komen er weer extra zonnepanelen om extra verbruik van de warmtepomp op te vangen.
Kamp zal aftreden dus hopelijk gaat de salderingsregeling na 2020 lekker door.

Om de bijverwarming in december volgend jaar te voorkomen (zie onderstaande plaatje) ga ik de Elga gebruiken voor de begane grond met eigen thermosstaat en een 2e 5kw ecodan warmtepomp voor de 2e en 3e verdieping (met eigen thermosstaat). We hebben 1900 meter 17mm pex buis liggen dus dan hebben beide warmtepompen nog 500l water (1900*(0,0017-(2x0,002))^2*pie=1009liter). Dit maakt ook het (in) regelen van de vloerverwarming makkelijker. Twijfel alleen nog of ik er een boiler aan moet hangen of op termijn een zonneboiler moet pakken of toch gewoon de ketel moet blijven gebruiken.

De Elga krijg het tot 3 graden in zijn eentje geregeld; daarna is hulp nodig van de ketel. vandaar de oplossing met 2e warmtepomp die na subsidie excl installatie EUR 500 kost.
https://www.instaladorate...hz-sw50vha-ersd-vm2c.html

De praktijk COP van de Elga/Toshiba bij verschillende buitentemperaturen incl trendlijn:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/1pw8q9.jpg

Elga in vergelijking met (nieuwe) gasketel in 2014 en 2015:
(in december zie je dus duidelijk de bijstook door de gasketel)
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2ywfrdy.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door develdonk op 13-02-2016 12:24 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Joris Jasper schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 23:13:
Ik wil een warmtepomp die in de catalogus voor 2420 pond staat kopen zelf monteren en de F-gassen laten doen. De pomp komt dus op ongeveer € 4000,-. Je moet omrekenen naar euro en dan BTW en winst . Ik heb dus aan een aantal installateurs gevraagd wat dat zou kosten. Er is een bedrijf dat terug schreef niet voor de laagste prijs te gaan maar voor kwaliteit en ondanks mijn foto's en informatie geen richtprijs kon geven een ander wilde € 6600,- hebben en dan kreeg ik er een buffer van 50 l bij ja vijftig en verder heb ik geen reacties ontvangen. Ik ben dus op zoek gegaan naar de onderdelen zoals fittings het blijkt dat een knel knie bi 1"x28 mm bij de een € 20,14 en bij de ander € 8,10 kost . Het komt er op neer dat je wel een paar dagen bezig bent om alle onderdelen en vergeet niet de koelleidingen zoals 1/4"en 5/8"bij de een€ 24,10 en bij de ander ongeveer €9,- per meter voor een redelijk prijs te vergaren. Ik heb heel wat jaren geleden via een installateur voor inkoop kunnen aanschaffen en dat scheelde soms 60 % op de catalogus prijs. Het is dus goed opletten anders betaal je de hoofdprijs (en dat gebeurd wel heel vaak). Ik ga dus voor 28 mm, wel iets duurder dan 22 maar mijn hoofdleiding is nu 28.

[...]
Ik heb eerst een globale inschatting gemaakt van wat ik nodig had.
De bulk van de koppeling heb ik besteld bij Installatievakwinkel.nl
BV de 28mm knie 1" 5euro
https://www.installatieva...conisch-gastec-kiwa-82593
echter hun zoeksysteem is niet handig, ergens anders even de bestelnummers achterhalen en daar daar invoeren.
Na lang zoeken blijkt die het goedkoopste in appendages,
De koppelingen die eventueel geruild moeten worden gehaald bij warmteservice.

verkijk je niet op de koelgasleidingen, prijsverschil zit hem daar volgens mij in het type isolatie en hoe zacht het koper is, ik ga voor 13mm isolatie met 105c rating, + een extra laag van 13mm buiten, die gasleidingen worden rond de 65c schat ik dus elke meter buiten geeft extra verlies.

Verder denk ik dat die buffer wel wezenlijk iets toevoegt, je installatie word er iets stabieler van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
develdonk schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 11:40:
(vrijstaande woning, plat dak, 3 woonlagen in brabant, 275m2 verwarmd opp, vloerverwarming 10 cm hoh op elke verdieping, rc 5 isolatie voor vloer, muur, plafond, mechanische ventilatie, enkel ruimteverwarming)

Data van de warmtemeter:huidige verwachting is dat Elga 1.441m3 gas afdekt met 2.832 kwh elec.
bij budgetenergie is kwh 0,1793 en m3 gas 0,637. Voor mij dus een besparing van 40%

besparing per jaar is dus EUR 444 (incl. lagere kosten voor minder SJV), tvt is dus 6,1 jaar met subsidie (en bij de kosten zit elga, installatie, warmtemeter, sensoren, etc allemaal bij).

In maart komen er weer extra zonnepanelen om extra verbruik van de warmtepomp op te vangen.

Om de bijverwarming in december volgend jaar te voorkomen (zie onderstaande plaatje) ga ik de Elga gebruiken voor de begane grond met eigen thermosstaat en een 2e 5kw ecodan warmtepomp voor de 2e en 3e verdieping (met eigen thermosstaat). We hebben 1900 meter 17mm pex buis liggen dus dan hebben beide warmtepompen nog 500l water (1900*(0,0017-(2x0,002))^2*pie=1009liter). Dit maakt ook het (in) regelen van de vloerverwarming makkelijker. Twijfel alleen nog of ik er een boiler aan moet hangen of op termijn een zonneboiler moet pakken of toch gewoon de ketel moet blijven gebruiken.

De Elga krijg het tot 3 graden in zijn eentje geregeld; daarna is hulp nodig van de ketel. vandaar de oplossing met 2e warmtepomp die na subsidie excl installatie EUR 500 kost.

De praktijk COP van de Elga/Toshiba bij verschillende buitentemperaturen incl trendlijn:
[afbeelding]

[afbeelding]
het zijn wel prachtige cijfers als ik het zo zie :)
Ik denk dat er weinig mensen zijn die hun huis kunnen verwarmen met 29c aanvoer temperatuur.
ik ga van 35 45c uit :) dat zal al een ander verbruik geven :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Op dit moment (maand Februari) heb ik volgens de Ecodan 242,42 kWh aan warmte opgewekt en hiervoor 40,55 kWh gebruikt, cop zou dan 5,9 zijn. (De opgewekte energie waarden zijn geschat door de Ecodan zelf)

Voor SWW 80,89 kWh opgewekt / 17,93 kWh verbruikt = COP van 4,5 (boiler vat op 45 graden)

COP van Januari 3,45 voor verwarmen en voor SWW 2,67 (paar keer het vat op 60 graden gehad)

Tot nu een tevreden gebruiker. 8)

[ Voor 12% gewijzigd door alberthakvoort op 13-02-2016 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[quote]develdonk schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 11:40:

Data van de warmtemeter:[quote]

Mooie cijfers. Welke warmtemeter heb jij? Doet die het bij dT=1 C nog goed? Even over een constante periode checken met Q=flow/3600*4,2*dT.
Als jouw warmtemeter ook een chinees is, kan het wel zijn dat deze 20% te weinig aangeeft, vooral bij vloerverwarming zijn de dT's klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
En waar haal jij die koelgasleiding dan vandaan ?
Wodan89 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 13:20:
[...]

Ik heb eerst een globale inschatting gemaakt van wat ik nodig had.
De bulk van de koppeling heb ik besteld bij Installatievakwinkel.nl
BV de 28mm knie 1" 5euro
https://www.installatieva...conisch-gastec-kiwa-82593
echter hun zoeksysteem is niet handig, ergens anders even de bestelnummers achterhalen en daar daar invoeren.
Na lang zoeken blijkt die het goedkoopste in appendages,
De koppelingen die eventueel geruild moeten worden gehaald bij warmteservice.

verkijk je niet op de koelgasleidingen, prijsverschil zit hem daar volgens mij in het type isolatie en hoe zacht het koper is, ik ga voor 13mm isolatie met 105c rating, + een extra laag van 13mm buiten, die gasleidingen worden rond de 65c schat ik dus elke meter buiten geeft extra verlies.

Verder denk ik dat die buffer wel wezenlijk iets toevoegt, je installatie word er iets stabieler van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
alberthakvoort schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 13:45:
Op dit moment (maand Februari) heb ik volgens de Ecodan 242,42 kWh aan warmte opgewekt en hiervoor 40,55 kWh gebruikt, cop zou dan 5,9 zijn. (De opgewekte energie waarden zijn geschat door de Ecodan zelf)

Voor SWW 80,89 kWh opgewekt / 17,93 kWh verbruikt = COP van 4,5 (boiler vat op 45 graden)

COP van Januari 3,45 voor verwarmen en voor SWW 2,67 (paar keer het vat op 60 graden gehad)

Tot nu een tevreden gebruiker. 8)
Mooie cijfers, 5,9 is erg hoog bij deze gemiddelde buitentemperaturen. Heb je enig idee hoe Ecodan de warmte schat? De dT kan hij goedkoop meten. Maar de flow hangt af hoe de CV installatie is gedimensioneerd en afgesteld. Meet Ecodan b.v. het drukverschil over de pomp? Dan kan deze met de pompgrafiek in de software een flow bepalen.
Je hebt een zeer goed geisoleerde woning met 2 m3 aardgas per dag (met HR ketel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Mijn woning is idd super geïsoleerd ( richting passief bouw / WTW etc )

Er zit een flow meter in de Ecodan, ik zal eens kijken of ik wat meer info kan over de gebruikte methode..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-09 07:50
Beste Tweakers,

Ik lees al lang mee, maar heb mij nog nooit aangemeld. Hierbij mijn setup:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/33jh4p1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/igalnb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2lmqxs5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/200s8ax.jpg

- Mitsubishi PUHZ-SHW112YHA Zubadan
- Mitsubishi EHSC-YM9EB Ecodan Hydrobox
- OEG 150 liter buffervat
- 51 x Solar Frontier SF 170-S
- 2 x StecaGrid 3000, 1 x Omnik 3K-TL2
- Daikin Ururu Sarara FTXZ50N

Jaren 70 huis, 850 m3, Twente. Toen wij er 10 jaar geleden kwamen wonen een stuk minder comfortabel dan nu :*). Spouwmuren geïsoleerd, dak geïsoleerd, glas beneden vervangen door HR++, en dan natuurlijk de zonnepanelen en warmtepompen.

De zonnepanelen en de Zubadan hebben we ongeveer een jaar geleden aangeschaft, de Daikin een half jaar geleden. De Zubadan is aangesloten op een OEG 150 liter buffervat als open verdeler. Vloerverwarming en radiatoren zijn aangesloten met 2 Grundfos Alfa 2 pompen. De Zubadan staat op silent mode, watertemperatuur tussen 25 en 35 graden. De Daikin Ururu Sarara is voor de aanbouw. Ik heb alles zelf geïnstalleerd, een F-gassen monteur heeft de gasleidingen gedaan. De Zubadan is met 28 mm aangesloten. In eerste instantie had ik geen buffervat, maar toen draaide de Zubadan veel minder stabiel (veel starts en stops), met buffervat geen problemen meer.

Hoe bevalt het? Prima, erg comfortabel. Vroeger 's nachts de cv uit en toen koelde het regelmatig flink terug. Nu beneden dag en nacht 20,5 graden, boven iets koeler. Het energieverbruik kan ik niet goed vergelijken. Ik heb geen kWh meter op mijn Zubadan, vroeger stookten we veel hout, het afgelopen jaar vrijwel niet, en het huis houden we nu veel warmer dan vroeger. De cv ketel (Nefit Topline Aquapower HRC 45) is het afgelopen jaar alleen gebruikt voor warm water.

De meterstanden (ferrarismeter :P) houd ik goed bij, en op basis van mijn historische verbruik (normaal verbruik vroeger ongeveer 8,5 kWh per dag) heb ik een redelijk goed beeld. De Zubadan heeft het afgelopen jaar ongeveer 3500 kWh verbruikt. Gelet op mijn historische gasverbruik, ga ik uit van een gemiddelde COP van ongeveer 4. Bij milde temperaturen is het verbruik relatief laag, maar als het vriest dan is het verbruik zo 35 kWh per dag. Het gasverbruik is nu iets minder dan 1 M3 per dag. Dit is alleen voor koken en warm water. Het afgelopen jaar hebben wij voor het verwarmen 0 M3 gas verbruikt, en vrijwel geen hout.

De Zubadan kan aardig wat geluid maken, vooral als de compressor op toeren komt. Een paar weken geleden heb ik de silent mode aangezet, en nu valt het geluid wel mee. Zelfs op de silent mode kan ik mijn huis prima verwarmen. Ik bestuur alles overigens via mijn Fibaro Home Center 2 op basis van een externe temperatuursensor, een schakelcontact op de Hydrobox, en Fibaro Wall Plugs.

Ik ben niet iemand die regelmatig op dit forum zal posten, maar als er vragen zijn dan hoor ik dat graag.

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
Mooi systeem @Zubadan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Zubadan schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 23:43:
Beste Tweakers,

Ik lees al lang mee, maar heb mij nog nooit aangemeld. Hierbij mijn setup:

De Zubadan kan aardig wat geluid maken, vooral als de compressor op toeren komt. Een paar weken geleden heb ik de silent mode aangezet, en nu valt het geluid wel mee. Zelfs op de silent mode kan ik mijn huis prima verwarmen. Ik bestuur alles overigens via mijn Fibaro Home Center 2 op basis van een externe temperatuursensor, een schakelcontact op de Hydrobox, en Fibaro Wall Plugs.

Ik ben niet iemand die regelmatig op dit forum zal posten, maar als er vragen zijn dan hoor ik dat graag.
Mooie setup; goed voorbeeld van het in één keer goed doen! Vraagje; Kun je iets meer vertellen over het aansturen dmv z-wave? Ik wil hier hetzelfde doen. welke contacten heb je hiervoor gebruikt van de hydrobox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
Als je signaalingang 4 (TBI.1 7-8) sluit dan gaat de Zubadan uit. Ik heb een Fibaro FGS221 op deze ingang aangesloten.

Als ik deze ingang door middel van de Fibaro Home Center 2 open, en de retourtemperatuur van het buffervat is onder de ingestelde waarde, dan gaat de Zubadan aan. De Zubadan regelt het dan verder zelf (hard of zacht, aan of uit) afhankelijk van de retourtemperatuur van het buffervat.

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:35

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mooie complete installatie :)
Stook je ook met de Daikin, het zou jammer zijn om daar geen gebruik van te maken ...
En dan die schoorsteen voor de panelen .... zonde! :X

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
De Daikin wordt ook gebruikt om te verwarmen. Schaduw van de schoorsteen valt redelijk mee, de Steca's hebben het afgelopen jaar 970 kWh/kWp opgewekt, de Omnik net iets minder. Het huis ligt op Z-W. De bovenste panelen hebben nooit schaduw, de rij daaronder nu nog een beetje, over een maand niet meer.

[ Voor 10% gewijzigd door Zubadan op 14-02-2016 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Laatst online: 24-04-2024
Voor mensen die nog twijfelen over aanschaf en zo ja wat, kan het nuttig zijn wat verbruiksgegeven te zien van anderen. Hierbij mijn verbruiksgegevens. In oktober 2013 heb ik mijn gas afgesloten en sindsdien een Fujitsu General Waterstage lucht-water warmtepomp (14 kW) voor verwarming en warm water. Voor die tijd ca 1300 m3 (en ca 1200 euro) gasverbruik per jaar. Gegevens vanaf die tijd:

Jaar 1: 1759 kWh
(17/10/2013 tot 17/10/2014)

Jaar 2: 2373 kWh
(17/10/2014 tot 17/10/2015)

Afgelopen 12 maanden: 2207 kWh
(14/2/2015 tot 14/02/2016)

Deze verbruikscijfers zijn veel en veel lager dan waar ik vooraf rekening mee gehouden heb (ik verwachtte rond de 3500 kWh, gegeven mijn gasverbruik van ca 1300 m3 per jaar).
Een reden dat het tweede en derde jaar wat hoger zijn, is dat de bovenverdieping sinds oktober 2014 ook verwarmd wordt. Daarvoor was het alleen de benedenverdieping.

Voor een jaarverbruik van 1800 kWh a 0.20 euro zou ik ongeveer 360 euro betalen. Voor gas betaalde ik ongeveer 1200 euro, dus mijn verbruikskosten zijn ruim meer dan gehalveerd. Plus geen onderhoud van een CV ketel, dat levert ook een voordeel op van misschien 150 euro per jaar. Totaal voordeel misschien ca 1000 euro per jaar. Daarmee heb ik de warmtepomp terugverdiend in 10 a 15 jaar. Ik had helaas nog geen subsidie in die tijd. Met subsidie zou de terugverdientijd heel goed onder de 10 jaar kunnen liggen.

Wat betreft benodigde capaciteit, bedenk dat wat er opgegeven wordt, geldt voor relatief hoge temperaturen, bijvoorbeeld 10 graden. Bij lagere temperaturen is de capaciteit ook lager. In mijn geval is het 7 kW bij -15, dus nog de helft, en dat zou genoeg moeten zijn in die situatie. Daar is dus deze capaciteit van 14 kW op gekozen.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan Treur op 14-02-2016 18:32 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Jan Treur schreef op zondag 14 februari 2016 @ 18:22:
Voor mensen die nog twijfelen over aanschaf en zo ja wat, kan het nuttig zijn wat verbruiksgegeven te zien van anderen. Hierbij mijn verbruiksgegevens. In oktober 2013 heb ik mijn gas afgesloten en sindsdien een Fujitsu General Waterstage lucht-water warmtepomp (14 kW) voor verwarming en warm water. Voor die tijd ca 1300 m3 (en ca 1200 euro) gasverbruik per jaar. Gegevens vanaf die tijd:

Jaar 1: 1759 kWh
(17/10/2013 tot 17/10/2014)

Jaar 2: 2373 kWh
(17/10/2014 tot 17/10/2015)

Afgelopen 12 maanden: 2207 kWh
(14/2/2015 tot 14/02/2016)

Deze verbruikscijfers zijn veel en veel lager dan waar ik vooraf rekening mee gehouden heb (ik verwachtte rond de 3500 kWh, gegeven mijn gasverbruik van ca 1300 m3 per jaar).
Een reden dat het tweede en derde jaar wat hoger zijn, is dat de bovenverdieping sinds oktober 2014 ook verwarmd wordt. Daarvoor was het alleen de benedenverdieping.

Voor een jaarverbruik van 1800 kWh a 0.20 euro zou ik ongeveer 360 euro betalen. Voor gas betaalde ik ongeveer 1200 euro, dus mijn verbruikskosten zijn ruim meer dan gehalveerd. Plus geen onderhoud van een CV ketel, dat levert ook een voordeel op van misschien 150 euro per jaar. Totaal voordeel misschien ca 1000 euro per jaar. Daarmee heb ik de warmtepomp terugverdiend in 10 a 15 jaar. Ik had helaas nog geen subsidie in die tijd. Met subsidie zou de terugverdientijd heel goed onder de 10 jaar kunnen liggen.

Wat betreft benodigde capaciteit, bedenk dat wat er opgegeven wordt, geldt voor relatief hoge temperaturen, bijvoorbeeld 10 graden. Bij lagere temperaturen is de capaciteit ook lager. In mijn geval is het 7 kW bij -15, dus nog de helft, en dat zou genoeg moeten zijn in die situatie. Daar is dus deze capaciteit van 14 kW op gekozen.
Dat zijn mooie cijfers, heb je misschien wat meer gegevens?
de aanvoertemperatuur, soort van afgifte systeem, en ik vind het maandelijks verbruik van de pomp erg interessant om te weten.

Bedankt voor het delen van de info _/-\o_

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga er ook voor zo net een mono blok Panasonic WH-MDCO05f3E5 besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:35

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Leuk om te zien, logging van Fujitsu installaties :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
De aanvoertemperatuur wordt dynamisch geregeld met de stookcurve waarvan je de steilheid en parallelverschuiving kunt instellen. Momenteel staat dat op 1.18 en 2. Dat houdt in dat bijvoorbeeld rond de 0 graden buiten de aanvoertemperatuur rond de 40 graden zit, rond de +10 buiten zit het rond de 30 graden. Ik heb Jaga convectoren (soms laagtemperatuurradiatoren genoemd) in de woongedeelten. Ik heb de comforttemperatuur meestal op 18 graden staan, de nacht- en afwezigheidtemperatuur op 15 graden. Opwarmen van 15 naar 18 gaat in ongeveer anderhalf uur (geprogrammeerd op tijden van opstaan en thuiskomen).

Dit zijn de maandcijfers tot nu:

2013
Oct 58
Nov 276
Dec 318

2014
Jan 368
Feb 280
Mrt 214
Apr 73
Mei 47
Jun 27
Jul 24
Aug 25
Sept 25
Oct 60
Nov 222
Dec 416

2015
Jan 454
Feb 452
Mrt 320
Apr 158
Mei 59
Jun 38
Jul 34
Aug 30
Sept 64
Oct 165
Nov 228
Dec 228

2016
Jan 481
Feb 187

Er is ook wat te vinden op
http://www.duurzamehuizenroute.nl/locatie/dhr-jan-treur
http://www.mijnwoning.nl/woningen/1851CH-12

[ Voor 10% gewijzigd door Jan Treur op 14-02-2016 20:51 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik ben aan het berekenen voor m'n ouders of het interessant is om een LW WP te installeren bij ze.

Hierbij ben ik uitgegaan van de volgende waarden:
Gasverbruik huidig: 2200 m3
Verbruik voor tapwater etc: 10%
Staat gelijk aan 4298 kw/h voor L/W WP (2200 x 0.90 x 9.769* / 4**)

Gasprijs per m3: € 0.65
Kw/h prijs: € 0,18

Jaarkosten bij gas komen uit op € 1430 (2200 * € 0.65)
Jaarkosten bij LW WP komen uit op € 143 (voor tapwater etc, € 1430 * 10%) + € 916.70 voor electra (4298 * € 0.18)

Jaarlijkse besparing: € 513.30

Investering in WP Panasonici Aquarea KIT-WC07F3E5: € 4107.35***
Subsidie: € 2300
Installatiekosten: € 750 (geschat, zal hij niet zelf uit willen voeren. Vriend van me is wel koelinstallatie monteur dus die zal hier mogelijk wel kunnen helpen)

Totale investering: € 2557,90

Terugverdientijd is dus 4,98 jaar. Toch zie ik hier een aantal berekeningen voorbij komen waarin men uitgaat van een veel kortere terugverdientijd. Waar maak ik een fout?

Als ik uit ga van de 4298 kw/h zelf opwekken met zonnepanelen vergt dat een extra investering van 4298 kw/h * € 1,10 per WP (ook dit wil hij niet zelf installeren & hij stelt nogal wat eisen aan het uiterlijk van de panelen) = € 4728,20

Hierdoor zijn wel de jaarlijkse energielasten voor verwarming en tapwater verlaagd naar € 143 (€ 1430 * 10%). Jaarlijkse besparing is dan € 1287.

Maar totale investering stijgt naar € 7036,15.

Dat geeft een TVT van € 7036.15 / € 1287 = 5.47 jaar. Nog langer dus..

Ben benieuwd waar ik de fout maak! Met een energieverbruik van 2200 m3 zou een LW / WP wel interessant moeten zijn lijkt me?

*http://www.energieconsultant.nl/energiemarkt/energie-berekeningen-uit-de-praktijk/omrekening-van-m3-n-naar-kwh/
** COP van 4
*** http://www.comfortklimaat...tepomp-kit-wc07f3e5-.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Als ik dit even vergelijk met mijn situatie dan is het gasverbruik ongeveer 1.7 keer mijn vroegere gasverbruik. Als ik dan mijn 1800 kWh vermenigvuldig met die 1.7 dan kom ik op 3060 kWh voor de WP; dat is 0.7 keer, dus een stuk lager dan de 4298 waar jij op uitkomt. Die factor 9.769 voor de warmte die 1m3 gas oplevert die je gebruikt is misschien wat te hoog; dat hangt ook sterk af van het type CV-ketel.

De installatiekosten zouden wel eens veel hoger kunnen zijn dan € 750, als het een binnen- en buiteneenheid zijn, tenzij je het meeste zelf kan doen. Als je inderdaad veel zelf kan doen aan het installeren, zou je misschien op ongeveer 0.7*5 = 3.5 jaar terugverdientijd uit kunnen komen. Met een installatie die 10 a 15 jaar mee moet kunnen, verdien je dus grof geld aan je goede gedrag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:08
Koehandelaar schreef op zondag 14 februari 2016 @ 23:01:
Ik ben aan het berekenen voor m'n ouders of het interessant is om een LW WP te installeren bij ze.

*snip*
Je berekening klopt wel grofweg denk ik. Die 750 euro installatiekosten zijn inderdaad aan de krappe kant voor een volledige installatie waterzijdig en F-gassen.

Verder hangt het nog af van het huidige afgiftesysteem. Ik denk dat je die COP van 4 (inc WW bereiding) alleen gaat halen bij een WW aanvoertemperatuur van <35C. Tenslotte doet het huidige verbruik mij sterk vermoeden dat je ouders het bij koudere temperaturen wel eens niet zouden kunnen redden met een relatief lichte 7kW WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Laatst online: 12-09 23:34
Grappig hoe iedereen hetzelfde sommetje maakt voor zijn situatie. Ja, hoe meer gasverbruik hoe eerder terug verdiend.
Joris 407 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 13:32:
Met interesse lees ik de laatste pagina's omtrent de berekeningen of een WP uit kan.
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje als migjes volgens mij.

Mijn gasverbruik is ca. 650m3, waarvan 65% voor verwarming is. Dit is 422.5m3. Kosten: 422,5 x €0.65 = €275. 422.5m3 gas = 3380kWh (1m3 = ca. 8kWh). Als ik deze warmte middels WP wil maken kost me dit bij een COP van 4 dus 3380/4=845kWh x €0.18 = €152.

Verschil: €275 - € 152 = €123,-.Zelfs bij een investering van slechts €1500,- all in die ik een tijdje terug zag langskomen (Develdonk) heb ik een tvt van ruim 12 jaar. Voor mij mede een reden om ondanks de subsidies er niet voor te gaan. Of klopt er iets niet in mijn berekening of zienswijze?

[...]

[...]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Als je je CV ketel vervangt door een WP, moet je bij je berekening de investering in een CV-ketel aftrekken van de investering in de WP (want die CV-ketel moet ook eens in de zoveel jaar vervangen worden). Dus als je de verschillen in verbruik berekent, moet je dat ook vergelijken met de verschillen in investering, niet met alleen de investering in de WP. Heb je dat wel gedaan?

Alleen als je net sinds dit jaar een nieuwe CV-ketel hebt, zou je die investering daarin misschien weg kunnen laten. In alle andere gevallen moet je ervan uitgaan dat je tijdens de levensduur van de WP ook de CV-ketel een keer zou/had moeten vervangen.

[ Voor 25% gewijzigd door Jan Treur op 15-02-2016 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q1Q
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-12-2024

Q1Q

Wodan89 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 13:22:
[...]

het zijn wel prachtige cijfers als ik het zo zie :)
Ik denk dat er weinig mensen zijn die hun huis kunnen verwarmen met 29c aanvoer temperatuur.
ik ga van 35 45c uit :) dat zal al een ander verbruik geven :(
Mijn lukt dat tot mijn verbazing ook zonder vloer verwarming.
Mijn radiatoren worden bij 0-2 gr buiten temp tussen de 28-30c. Kamer wordt/blijft dan nog 21c maar hoger niet. 0c buiten is wel het omslag punt dat ik klachten krijg en de CV soms aan moet zetten.
Bij 4 gr meet ik 30-32c op de radiator. Ik zit op 960kwh verbruik sinds 1-11. gas verbruik is 205m3 :P sinds 30-6)
(Elga met Toshiba/huis bj1999)

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Laatst online: 12-09 23:34
Ik heb inderdaad een jonge cv ketel (ik woon zelf net een jaar in dit huis cv ketel is kort daarvoor vervangen)
Jan Treur schreef op maandag 15 februari 2016 @ 08:52:
Als je je CV ketel vervangt door een WP, moet je bij je berekening de investering in een CV-ketel aftrekken van de investering in de WP (want die CV-ketel moet ook eens in de zoveel jaar vervangen worden). Dus als je de verschillen in verbruik berekent, moet je dat ook vergelijken met de verschillen in investering, niet met alleen de investering in de WP. Heb je dat wel gedaan?

Alleen als je net sinds dit jaar een nieuwe CV-ketel hebt, zou je die investering daarin misschien weg kunnen laten. In alle andere gevallen moet je ervan uitgaan dat je tijdens de levensduur van de WP ook de CV-ketel een keer zou/had moeten vervangen.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ik had het in 2013 makkelijker wat dit betreft: mijn CV ketel was al 10 jaar oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Soms is de tvt iets langer, op zich maakt dat niet zoveel uit als je het kunt/wilt wegzetten tegen de voordelen van een WP.
- onafhankelijkheid
- beter voor het milieu
- leuk speelgoed / hobby
- toekomst bestendig

Ikzelf ben overgegaan op een WP vanwege stadsverwarming, Dan is de tvt al snel voordeliger.
Maar ook omdat ik het een monopolistisch bedrijf vind waar ik geen zaken mee wil doen.
Tevens kan ik mijn PV overschot nuttig kwijt, én een leuke hobby erbij.
Nu 100% groen met vandebron O-)

[ Voor 3% gewijzigd door crazyharrie op 15-02-2016 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ik onderschrijf al deze punten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Q1Q schreef op maandag 15 februari 2016 @ 10:08:
[...]

Mijn lukt dat tot mijn verbazing ook zonder vloer verwarming.
Mijn radiatoren worden bij 0-2 gr buiten temp tussen de 28-30c. Kamer wordt/blijft dan nog 21c maar hoger niet. 0c buiten is wel het omslag punt dat ik klachten krijg en de CV soms aan moet zetten.
Bij 4 gr meet ik 30-32c op de radiator. Ik zit op 960kwh verbruik sinds 1-11. gas verbruik is 205m3 :P sinds 30-6)
(Elga met Toshiba/huis bj1999)
stook je 24h op zelfde temperatuur?

dit klinkt wel goed, ik had niet verwacht dat het zou lukken met die temperatuur en radiatoren.

zijn de radiatoren overgedimensioneerd ? T33? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 13-07 17:56
develdonk schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 11:40:

[afbeelding]

[afbeelding]
waarom niet een zwaardere WP in de plaats van de Elga? Je speelde paar dagen/weken geleden met dat idee toch?

Overigens is deze WP wel erg goedkoop. 500 euro na aftrek subsidie, zeg 1000 euro installatiekosten, heb je toch een leuk ding voor onder de 2000 euro. Jammer dat ons huis (nog) niet warm blijft onder de 52 graden aanvoertemperatuur.

Over 6 weken nieuwe HR+++ pui op zuiden, gaat hopelijk veel goeds doen v.w.b. isolatie en koudeval in de woonkamer. wellicht (als het dan nog goed koud is) eens experimenteren met lagere aanvoertemperatuur en géén nachtverlaging.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:39
SpikeHome schreef op maandag 01 februari 2016 @ 10:06:
even op de warmte-winner terug te komen.
Ik heb dergelijk systeem sinds 9 november 2013 hangen.
De unit vervangt je ventilatie box.
Ik heb een 2 onder 1 kap woning en gebruikte een 750 a 800m3 gas.
Nu met die unit nog maar een 150 a 175m3.
Gezien ik de ecolution combi50 heb dus incl. warm water scheelde dat ook nog eens behoorlijk aan gas doordat ik 50L warm water heb.
Dit is vaak maar net genoeg om 1 persoon te laten douchen en de c.v helpt daarbij het water weer op een 60c te krijgen (serie dus).
Gezien je altijd moet ventileren en je warmte naar buiten gooit wint dit systeem het altijd terug.
Bij mij helpt de c.v. niet meer zodra de buiten temperaturen buiten 10+ zijn.
Als het kouder wordt dan springt de c.v. bij.

Zie dit forum ook die daarover gaat:
Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp
Weet je ook hoeveel stroom de ecolution neemt? En heb je dit opgevangen door extra zonnepanelen op je dak te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:39
Ik lees wel eens dat een WP veel lawaai kan genereren. Heeft iemand er wel eens aan gedacht om een extra compartiment met geluidswerende materialen om het geheel te bouwen? Of belemmert dit de werking van het apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Red devil schreef op maandag 15 februari 2016 @ 21:13:
Ik lees wel eens dat een WP veel lawaai kan genereren. Heeft iemand er wel eens aan gedacht om een extra compartiment met geluidswerende materialen om het geheel te bouwen? Of belemmert dit de werking van het apparaat.
Als je goed bouwt, en de aanvoer en afvoerlucht goed gescheiden houdt werkt dat prima.
Isolatie 50mm geluidsdicht en muisstil.

Done that, been there

Afbeeldingslocatie: http://i1137.photobucket.com/albums/n518/deenwinkels/tweakers/2015-12-13%2014.48.23.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1137.photobucket.com/albums/n518/deenwinkels/tweakers/2015-12-17%2018.07.29.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1137.photobucket.com/albums/n518/deenwinkels/tweakers/2015-12-13%2017.05.11.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door crazyharrie op 15-02-2016 21:33 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic