Op dit moment zijn er zeer grote buitentempertuur verschillen, afgelopen nacht van 12C tot 3C. Mijn vertraagde Touch signaleerde dat te laat waardoor de ruimte temperatuur meer dan 0,5C daalde. Prompt ging de CV ketel erbij aan en binnen een uur was de ruimte temperatuur +0,5C. Dit was was een onbedoeld effect van mijn thermostaat isolatie.
Om de WP rustig te laten moduleren is er echt een slimme regeling nodig. We zijn er nog niet uit, suggesties zijn welkom.
3 jaar lang heb ik me geërgerd aan het regelgedrag van 2 stuks Honeywell Chronotherm Wireless.
Deze kan ik niet zomaar vervangen omdat ze kunnen verwarmen en koelen (vloerkoeling).
Woonhuis is zeer goed geïsoleerd (overal vloerverwarming) en koelt slechtszeer langzaam af.
De bandbreedte van de thermostaten is 1,5 graden C. dus altijd oncomfortabele temperatuurverschillen, ook bij instelling van ruimtetemperatuur op 21,5 graden continu 24/7 verwarmen.
In de tijd dat ik nog gas verstookte resulteerde dit bijv. op de ene dag 2 m3 gas verstoken en de volgende dag 7 m3 bij gelijke buitentemperaturen.
De oorzaken hiervan zijn grotendeels trage vloerverwarming (lage aanvoertemperatuur), zoninstraling en faseverschuiving, waar dus de thermostaten niet mee om kunnen gaan.
Ik heb 2 zones, 1 op de BG en 1 op de verdieping, deze zoneafsluiters worden aangestuurd door de 2 draadloze thermostaten.
De 2 zones krijgen water van 28 graden aangevoerd door een menggroep op het buffervat van 1500 ltr. van de hout cv, indien de buffer leeg is neemt de cv ketel het automatisch over. (ook altijd 28 graden aanvoer).
2 weken geleden heb de 2 Honeywells op een zijspoor gezet en heb ik een regeling gemaakt die puur op retour watertemperatuur aanstuurt.
Dit werkt als volgt: 1x per uur stuur ik beide zonekleppen open en gaat voor 5 minuten de cv pomp aan.
In die tijd word de actuele retour watertemperatuur gemeten door aanlegvoelers op de retourleiding van de vloerverwarming.
Per zone heb ik een temperatuurregelaar die op basis van retour watertemperatuur de zone open stuurt en weer sluit bij het bereiken van de ingestelde temperatuur.
De hysterese is ingesteld op 0,2 graden.
De regeling is veel rustiger geworden, de zones regelen nu regelmatiger en gaan minder frequent open en dicht.
Hoe kouder het buiten is, hoe meer warmtevraag, hoe langer de zones openblijven.
Instelling regelaar retour BG is 22,7 graden, instelling verdieping is 23,7 graden, blijkbaar heb ik daar iets meer warmteverlies.
Deze regeling werkt hier feilloos, ik merk dat de vloer nu warmer is en blijft, temperatuur schommelt nu max. 0,2 graden C. en ik stook aantoonbaar minder houtbriketten.
Dit had ik 3 jaar eerder zo moeten doen
Wellicht ook een optie om de WP zo aan te sturen?