Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 173 Laatste
Acties:
  • 608.847 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 22:23

Aad

Tomexergie schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 21:56:
[...]

Inregelen is een iteratief proces, met voetventielen neem ik aan. Met een Tichelman leiding systeem is inregelen op JAGA's niet nodig. Wat er mis is kan ik zo op een afstand natuurlijk niet zien, maar bij Elga volle kracht is dT 5 C aan de hoge kant. Zeker omdat andere kamers met thermostatische ventielen de stroom gaan knijpen waardoor de dT over Elga nog groter wordt omdat de totale flow nog meer afneemt. Ik zou het leidingschema+diameters+afsluiters moeten zien. Het systeem moet in hydraulisch balans met Elga gebracht worden. In ieder geval moet de flow omhoog, en als dat niet kan is er iets mis met je leidingsysteem.
Een warmtepomp is een compleet ander ding dan een CV ketel.
Ik heb gemerkt dat het inregelen heel moeilijk is en nee ik heb geen Tichelman leiding systeem dus er moet ingeregeld worden, maar hoe nu verder ?
Hoe denk jij dat het beste is om de flow te verhogen ?
Het klopt wat jij schreef, als de thermostaat knoppen in de andere vertrekken sluiten het geheel weer in de war is en de flow verder geknepen wordt. wat raadt jij aan, voetventielen helemaal open zetten of alleen de convectoren in de woonkamer inregelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:10
Aad schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 18:34:
Wie heeft de oplossing ?
Gisteren is mijn cv installatie waterzijdig ingeregeld met een Dt van 5 graden.
Ik heb in mijn huis 8 jaga's s waarvan 5 met zelf gemaakte DBE deze zijn ook ingeregeld met de DBE"s aan, ook met een Dt van 5 graden. Alles ingeregeld met de kappen er op.
Het probleem wat ik eerst had heb ik nu nog, Als alle jaga's aan zijn, draait de Elga constant op 870 W alleen als ik er een of meerdere dichtzet gaat hij omhoog, per dicht gedraaide convector ongeveer 30 W. Ook als ik de gevraagde temperatuur verhoog blijft het vermogen hetzelfde.
het duurt ook lang voor het systeem op temperatuur is.
huidige temperaturen
aanvoer 36 graden
Retour 33 graden
gas aanvoer 55 graden
Ik denk dat bij het dichtdraaien van een radiator de retourtemp stijgt, dus moet de carrier een hogere gasaanvoertemp realiseren, dus meer vermogen...

Ik zou de yilo pomp in de elga op max. Flow stand zetten, dan kan de carrier z'n vermogen makkelijker kwijt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 22:23

Aad

BarryH schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 22:54:
[...]

Ik denk dat bij het dichtdraaien van een radiator de retourtemp stijgt, dus moet de carrier een hogere gasaanvoertemp realiseren, dus meer vermogen...

Ik zou de yilo pomp in de elga op max. Flow stand zetten, dan kan de carrier z'n vermogen makkelijker kwijt
Ik heb in mijn ELGA een Danfoss Alpha 2, dit weekend gaat het niet meer lukken, moet morgen werken, maar kan volgend weekend proberen om de Dt te veranderen naar bv Dt 3 graden en kijken wat er gebeurd -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
Tomexergie schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 17:08:
Wie heeft er ervaring met warmtemeters voor meting op een warmtepomp.

Mijn Chinees YG-RLM laat het afweten bij dT= 1 C (warmte vermogen ongeveer 1,5kW en elektrisch ongeveer 300W). Hij integreert niet meer en telt dus niet meer op. Bij dT =2,5 C meet hij wel correct. Zo wordt er veel warmte niet gemeten, vooral als de inverter gaat terugregelen. Warmtepompen werken i.h.a. met veel kleinere temperatuurverschillen dan CV ketels (Factor 5-10)

Ik kan wel met de gemeten flow en Ta, Tr het warmtevermogen berekenen en dat leverde over januari met 50 metingen gemiddeld een COP van 4,4 op. Maar dat is veel werk en blijf ik niet doen.

Ik wil een andere warmtemeter monteren die door intergreert ook bij kleine temperatuur verschillen. De investering van 200 Eur op het totaal is zeker verantwoord. Met de COP kun je vaststellen of warmtewisselaars vervuild zijn, de regeling niet klopt of er werkmiddel lekkage is.

Ik zoek een warmtemeter doe betaalbaar is en eventueel met een pulsgever voor de warmtehoeveelheid.

Ik zagKamstrup Multical 3022 op internet voor c.a 180 Euro. Heeft er al iemand op het forum ervaring met deze meter? Heeft hij een IR pulsgever voor warmte? (Niet voor M-bus want ik heb nog niemand op het forum gezien die deze kan uitlezen.)
ik heb zelf deze
http://www.ebay.nl/itm/DN...756369:g:JxMAAOSweW5VUM4B

volgens de handleiding zou deze al moet werken bij een kleiner verschil echter nauwkeurigheid is pas gegarandeerd vanaf 3c

wat minder flow over de warmtepomp geen optie anders?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Wodan89 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 23:51:
[...]

ik heb zelf deze
http://www.ebay.nl/itm/DN...756369:g:JxMAAOSweW5VUM4B

volgens de handleiding zou deze al moet werken bij een kleiner verschil echter nauwkeurigheid is pas gegarandeerd vanaf 3c

wat minder flow over de warmtepomp geen optie anders?
Bedankt voor je antwoord. Ik heb de specificaties gelezen. De puls uitgang is interessant, maar of deze meter onder dT 3C redelijk presteert is onduidelijk. Natuurlijk is de nauwkeurigheid voor een WP toepassing niet zo belangrijk; we worden er niet financieel op afgerekend. +/- 5% is denk ik geen probleem. Maar intergreert deze meter werkelijk door tot dT = 1 C ?
Stel inverter op 300W bij COP=5 dan 1500 W warmtevermogen dT= 1500/(4200*1200/3600)= 1,1 C
Flow op 1200 l/h Bij dT = 1 C moet deze meter nog moeten integreren.
Het gaat er bij mij om of iemand al ervaring heeft met deze meter. Ik wil niet voor de 2e keer verkeerd aanschaffen.

Flow verlagen tot c.a 600l/h, dan dT minimaal wordt 2,2 C. Dit om maar te kunnen meten.
Dit is het paard achter de wagen spannen. Bij lage flow komt de WP in de problemen als bij bivalent bedrijf de HR ketel bij komt. Deze drukt de WP dan weg. Bovendien neemt bij lage flow de COP af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Aad schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 22:58:
[...]

Ik heb in mijn ELGA een Danfoss Alpha 2, dit weekend gaat het niet meer lukken, moet morgen werken, maar kan volgend weekend proberen om de Dt te veranderen naar bv Dt 3 graden en kijken wat er gebeurd -
Je moet op een of andere manier de flow zien te meten. B.v. Elga volle kracht zetten. COP inschatten >4
Dan warmtevermogen Q = Pel*4 [w] Ta en Tr over Elga meten: Flow= Q*3600/(4200*dT) [ l/h]
Dan heb je in iedergeval een indicatie. Je zult wel al gekeken hebben of de filter op Elga schoon is?
In ieder geval is dT=5 veel te hoog; daar hoort een flow bij van 500l/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Rol-Co schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 17:58:
Voor onze experts hier :)
Hoe lang mag de freon leidingen zijn van een warmtepomp split unit? Is 11-12 meter een probleem?
Geeisoleerd weliswaar.

Valt nog niet mee om een leuke plek te vinden voor een buiten unit zonder dat geluid eventueel een probleem kan geven.
De afstand van een muur tot de unit? Is 20 cm voldoende?
Hier zijn ze een meter of twaalf, dertien. Geen enkel probleem, de Elga doet het hier prima. Ik heb de koelleidingen wél dubbel geisoleerd.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
Tomexergie schreef op zondag 07 februari 2016 @ 11:49:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Ik heb de specificaties gelezen. De puls uitgang is interessant, maar of deze meter onder dT 3C redelijk presteert is onduidelijk. Natuurlijk is de nauwkeurigheid voor een WP toepassing niet zo belangrijk; we worden er niet financieel op afgerekend. +/- 5% is denk ik geen probleem. Maar intergreert deze meter werkelijk door tot dT = 1 C ?
Stel inverter op 300W bij COP=5 dan 1500 W warmtevermogen dT= 1500/(4200*1200/3600)= 1,1 C
Het gaat er bij mij om of iemand al ervaring heeft met deze meter. Ik wil niet voor de 2e keer verkeerd aanschaffen.
(ik ga niet over of dit een juiste meter is. ;) )

oke een m-bus.
in principe hebben we libmbus van http://www.rscada.se/libmbus/
die kan op de vera draaien in theorie.
maar moet dan wel door een usb->rs232 converter.
en geïntegreerd worden in het systeem

of te wel migjes krijgt al een beetje hoofdpijn aan deze gedachten gang dat dit zo maar gaat lukken.
maar met een beetje geluk, en geklungel, wie weet lukt het wel.
ik heb dit nog nooit geprobeerd, misschien is het heel makkelijk misschien een ramp. :?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

hansdegit schreef op zondag 07 februari 2016 @ 12:12:
[...]

Hier zijn ze een meter of twaalf, dertien. Geen enkel probleem, de Elga doet het hier prima. Ik heb de koelleidingen wél dubbel geisoleerd.
Ze worden inmiddels al wat korter hans, ik ga denk ik voor de voorgemonteerde 6 meter versie, dat is het makkelijkst.

http://www.maxicool.nl/in...category&path=210_219_222

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 22:43
BarryH schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 22:54:
[...]

Juist omgekeerd, als ik bij mijn Michl de flow verhoog daalt de temperatuur en geeft de WP meer gas.
Ik heb mijn pomp in een lage stand zodat de wp op een relatief laag pitje draait.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 07 februari 2016 @ 12:19:
[...]

Juist omgekeerd, als ik bij mijn Michl de flow verhoog daalt de temperatuur en geeft de WP meer gas.
Ik heb mijn pomp in een lage stand zodat de wp op een relatief laag pitje draait.
Ja zo heb ik het hier ook met de zwp, lage flow geeft hogere temperatuur en draait minder, hoge flow is lagere temperatuur dus draait meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Volgens mij gaat het over vermogen, niet over temperatuur. Aldus Gasschuif in één van zijn befaamde colleges.

@Rol-Co: ook de korte leidingen even extra isoleren. Scheelt flink!

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
Vraagje voor de doorgewinterde Elga-gebruikers:

Ik zie hier dat de pomp van de Elga heel lang nadraait. En ik bedoel dan: vrijwel continu tot de volgende keer dat de buitenunit aanslaat. Aanvoer- en Retourtemperatuur kan ik momenteel moeilijk meten, omdat de loggers kapot zijn. De thermometer op mijn multimeter laat zien dat bij dat nadraaien de aanvoer-T wel kan zakken tot 17-18 graden, en nog blijft de pomp doordraaien.

Eerder, toen de loggers nog functioneerden, heb ik wel gezien dat
  • de aanvoer-T na het stoppen van de buitenunit vrijwel direct onder de retour-T uitkomt
  • de aanvoer-T tot zo'n 0,5 ˚C onder de retour-T kan komen voordat de pomp uitschakelt.
Zie bijvoorbeeld 15 december 2015, en dan speciaal rond 18.30 uur.
Afbeeldingslocatie: http://www.polderhuis.org/images/wandtemperatie/20151215-Elga-Polderhuis.png

Wat ik me afvraag is het volgende:
  1. Klopt het dat de Elga de pomp aanstuurt op de retour-T? Het lijkt er wel op. Alleen als de T-set 0.2 graden of hoger is, stopt de pomp vanwege de gemeten ruimtetemperatuur. Daaronder stopt de pomp alleen als de retour-T onder een bepaald minimum komt (op 15-12 was dat 19.5 of 20 ˚C)
  2. Klopt mijn redenering dat ik in periodes dat de pomp draait en de aanvoer-T lager is dan de retour-T eigenlijk warmte aan mijn lemen wanden onttrek, om ze vervolgens weer (met verlies) terug te pompen? Dat zou niet zo handig zijn.
  3. Iemand enig idee over de stuurbaarheid hiervan? Pompsnelheid lijkt hier geen verschil te maken. Ik zie hetzelfde gedrag bij standje 2,4 en 5
Dank voor het meedenken alvast!

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
hansdegit schreef op zondag 07 februari 2016 @ 12:27:
Welk materiaal gebruiken we daarvoor?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
hansdegit schreef op zondag 07 februari 2016 @ 12:27:
Volgens mij gaat het over vermogen, niet over temperatuur. Aldus Gasschuif in één van zijn befaamde colleges.

Kranen dicht draaien= minder vermogen vragen, minder vermogen vragen= minder krijgen.

Extra isoleren helpt zeker, de leidingen binnen zijn bij mij niet extra geisoleerd en die voelen toch lauw aan na een half uur.
Buiten zit er 28 en 35 mm buisisolatie omheen (binnen diameter), als ik hieraan voel voel ik geen verschil.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Bram-Bos schreef op zondag 07 februari 2016 @ 13:25:
[...]
Welk materiaal gebruiken we daarvoor?
Armaflex. Ik heb er nog een flexibele alu hoes omheen gedaan, kauwtjes zijn gek op isolatiemateriaal voor hun nesten.

[ Voor 24% gewijzigd door hansdegit op 07-02-2016 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
hansdegit schreef op zondag 07 februari 2016 @ 13:26:
[...]

Armaflex. Ik heb er nog een flexibele alu hoes omheen gedaan, kauwtjes zijn gek op isolatiemateriaal voor hun nesten.
Gewoon te koop bij de bouwmarkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Bram-Bos schreef op zondag 07 februari 2016 @ 13:29:
[...]

Gewoon te koop bij de bouwmarkt?
Ik geloof dat warmteservice het verkoopt. Ik heb het spul bij mijn installateur vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
hansdegit schreef op zondag 07 februari 2016 @ 13:30:
[...]

Ik geloof dat warmteservice het verkoopt. Ik heb het spul bij mijn installateur vandaan.
OK. Daar heet het climaflex, zo te zien.
Heb je het over de standaard-isolatie heen gedaan, of direct om de koelleidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Bram-Bos schreef op zondag 07 februari 2016 @ 13:16:
Vraagje voor de doorgewinterde Elga-gebruikers:

Wat ik me afvraag is het volgende:
  1. Klopt het dat de Elga de pomp aanstuurt op de retour-T? Het lijkt er wel op. Alleen als de T-set 0.2 graden of hoger is, stopt de pomp vanwege de gemeten ruimtetemperatuur. Daaronder stopt de pomp alleen als de retour-T onder een bepaald minimum komt (op 15-12 was dat 19.5 of 20 ˚C)
  2. Klopt mijn redenering dat ik in periodes dat de pomp draait en de aanvoer-T lager is dan de retour-T eigenlijk warmte aan mijn lemen wanden onttrek, om ze vervolgens weer (met verlies) terug te pompen? Dat zou niet zo handig zijn.
  3. Iemand enig idee over de stuurbaarheid hiervan? Pompsnelheid lijkt hier geen verschil te maken. Ik zie hetzelfde gedrag bij standje 2,4 en 5
Dank voor het meedenken alvast!
Een dT van -0,5C is niet groot. (Je praat over 500W) Er zijn meer mogelijkheden:
* Meetonnauwkeurigheid (je meet niet in de flow)
* Na het stopzetten van de koelmiddel flow kan het zijn dat er een beetje (tijdelijk) warmte wordt ontrokken in de condensor door wegvallen van de druk gaat het koelmiddel weer verdampen.
* Het dynamische effect(warmte traagheid zou eigenlijk omgekeerd moeten werken)

Ik zal het bij mij ook eens meten. Alleen mijn pomp draait maar 2 minuten na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Bram-Bos schreef op zondag 07 februari 2016 @ 13:36:
[...]
Heb je het over de standaard-isolatie heen gedaan, of direct om de koelleidingen?
Om de standaardisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Bram-Bos schrijft iedere keer als onderschrift

Zuinig op de kWh, want geen PV toegestaan.
Ik moest van de week nog aan je denken, ik liep in de buurt van de Stopera en zag PV op een dak zitten.
Weet je zeker dat PV niet mag ?

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 07-02-2016 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Tomexergie schreef op zondag 07 februari 2016 @ 13:43:
[...]

Een dT van -0,5C is niet groot. (Je praat over 500W) Er zijn meer mogelijkheden:
* Meetonnauwkeurigheid (je meet niet in de flow)
* Na het stopzetten van de koelmiddel flow kan het zijn dat er een beetje (tijdelijk) warmte wordt ontrokken in de condensor door wegvallen van de druk gaat het koelmiddel weer verdampen.
* Het dynamische effect(warmte traagheid zou eigenlijk omgekeerd moeten werken)

Ik zal het bij mij ook eens meten. Alleen mijn pomp draait maar 2 minuten na.
Dank. Meetonnauwkeurigheid kan natuurlijk een rol spelen, maar het algemene feit dat de retour na het stopzetten van de buitenunit een hogere T heeft dan de aanvoer-T (en de pomp toch blijft draaien) wordt daardoor niet wegverklaard.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met het laatste punt ("* Het dynamische effect (warmte traagheid zou eigenlijk omgekeerd moeten werken")

Ben benieuwd hoe het bij jou zit. Hier natuurlijk wel een heel klein verschil tussen de gewenste ruimtetemperatuur en de aanvoer- en retour-temperaturen. Misschien maakt dat ook nog uit voor de regeltechniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
koevlaas2 schreef op zondag 07 februari 2016 @ 14:06:
[...]

Ik moest van de week nog aan je denken, ik liep in de buurt van de Stopera en zag PV op een dak zitten.
Weet je zeker dat PV niet mag ?
Zeker weten van niet. Zelfs nog eens expliciet aan het stadsdeelbestuur gevraagd, maar njet. Kwa beeldkwaliteit snap ik het wel, maar het zou toch wel cool zijn om zo'n dophuis helemaal NOM te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Bram-Bos schreef op zondag 07 februari 2016 @ 14:10:
[...]

Zeker weten van niet. Zelfs nog eens expliciet aan het stadsdeelbestuur gevraagd, maar njet. Kwa beeldkwaliteit snap ik het wel, maar het zou toch wel cool zijn om zo'n dophuis helemaal NOM te maken.
Niet offtopic trouwens, want de stroom komt ten goede aan je WP.

Jij hoort toch ook bij Stadsdeel centrum ? Lijken de door mij gelokaliseerde panelen een aardig precedent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
koevlaas2 schreef op zondag 07 februari 2016 @ 14:15:
[...]

Niet offtopic trouwens, want de stroom komt ten goede aan je WP.

Jij hoort toch ook bij Stadsdeel centrum ? Lijken de door mij gelokaliseerde panelen een aardig precedent.
Stadsdeel Zuid, maar tegenwoordig zijn dat niet zulke relevante instanties meer. Ben benieuwd waar je ze precies hebt gelokaliseerd. Het mag bijna overal, behalve op rijks- en gemeentemonumenten, en dat pandje van mij is van de laatste categorie (en dat is goeddeels mijn eigen 'schuld' ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Bram-Bos schreef op zondag 07 februari 2016 @ 14:19:
[...]

Stadsdeel Zuid, maar tegenwoordig zijn dat niet zulke relevante instanties meer. Ben benieuwd waar je ze precies hebt gelokaliseerd. Het mag bijna overal, behalve op rijks- en gemeentemonumenten, en dat pandje van mij is van de laatste categorie (en dat is goeddeels mijn eigen 'schuld' ;-) )
Als je voor de kleine komedie staat (aan de Amstel) en dan naar de overkant kijkt langs de blauwe brug dan zie je ze op een van de huizen in het rijtje (rechts) tegenover het hotel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
koevlaas2 schreef op zondag 07 februari 2016 @ 14:21:
[...]
Als je voor de kleine komedie staat (aan de Amstel) en dan naar de overkant kijkt langs de blauwe brug dan zie je ze op een van de huizen in het rijtje (rechts) tegenover het hotel.
Top. Ga ik eens naar kijken. Het barst daar van de monumenten namelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Bram-Bos schreef op zondag 07 februari 2016 @ 14:23:
[...]

Top. Ga ik eens naar kijken. Het barst daar van de monumenten namelijk
Als je het niet kan vinden pm me even dan maak ik van de week een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zon4ever
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-07-2020
AUijtdehaag schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 14:15:
[...]

Daarom kies ik voor een split systeem :)
Alle besturing zit dan binnen en enkel de buitenunit buiten.
Buffervat krijgt een sensor. Met die informatie wordt de warmtepomp aangestuurd (vanuit de warmtepomp)
En dus ook de 3-weg klep.
Ik zou eerst maar eens documentatie doorlezen, voordat je iets aanschaft (no offense) :)
non taken... :), eea je eigen maken (op tweakers nivo :) ) duurt wel ff....,
idd wil eerst alles (echt goed) begrijpen voor ik iets bestel.

kan dan de sensor ook tijdens de SWW cycle de Tretour temp tijdelijk verhogen (naar bv 50gr) ?

zowiezo vraag ik me af of je de Tretour voor je verwarming zelf ook niet variabel wil hebben afh vd buitentemp?
immers de capaciteit(vermogen) van je radiator neemt toe met je Tretour, maar je COP daalt....er moet dus ergens een optimum zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Bram-Bos schreef op zondag 07 februari 2016 @ 14:08:
[...]

Dank. Meetonnauwkeurigheid kan natuurlijk een rol spelen, maar het algemene feit dat de retour na het stopzetten van de buitenunit een hogere T heeft dan de aanvoer-T (en de pomp toch blijft draaien) wordt daardoor niet wegverklaard.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met het laatste punt ("* Het dynamische effect (warmte traagheid zou eigenlijk omgekeerd moeten werken")

Ben benieuwd hoe het bij jou zit. Hier natuurlijk wel een heel klein verschil tussen de gewenste ruimtetemperatuur en de aanvoer- en retour-temperaturen. Misschien maakt dat ook nog uit voor de regeltechniek.
Het dynamisch effect treedt ook op bij de sensoren, het duurt een paar minuten voordat ze op een nieuwe situatie zijn ingesteld (warmtetraagheid van de plaats waar ze zijn aangebracht). Als b.v. de aanvoer sensor heel snel reageert en de retoursensor langzaam, dan wordt dT even negatief.

Ik denk meer aan de condensor; de druk valt weg bij stoppen van de compressor. Bij lagere druk wil het koelmiddel gaan verdampen in de condensor en onttrekt warmte uit het CV water(het zelfde effect bij defrost) Dit gebeurt tijdelijk tot dat alles weer in evenwicht is(ook een dynamisch effect). Daarom denk ik dat de pomp niet te lang moet nadraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Tomexergie schreef op zondag 07 februari 2016 @ 14:38:
[...]

Het dynamisch effect treedt ook op bij de sensoren, het duurt een paar minuten voordat ze op een nieuwe situatie zijn ingesteld (warmtetraagheid van de plaats waar ze zijn aangebracht). Als b.v. de aanvoer sensor heel snel reageert en de retoursensor langzaam, dan wordt dT even negatief.

Ik denk meer aan de condensor; de druk valt weg bij stoppen van de compressor. Bij lagere druk wil het koelmiddel gaan verdampen in de condensor en onttrekt warmte uit het CV water(het zelfde effect bij defrost) Dit gebeurt tijdelijk tot dat alles weer in evenwicht is(ook een dynamisch effect). Daarom denk ik dat de pomp niet te lang moet nadraaien.
Mooi. Helder. Dat laatste zou kunnen verklaren waarom de T-aanvoer ónder de T-retour komt in mijn geval. Kennelijk wordt er in de warmtewisselaar van de Elga warmte onttrokken aan de retour-T. Ik vraag me alleen af of het effect dat je beschrijft langer dan een paar minuten kan duren. In de eerder door mij geplaatste grafiek van 15-12-2015 is te zien dat de T-aanvoer wel een half uur lang ónder de T-retour kan blijven terwijl de pomp draait.

Dit effect levert een dubbel verlies op: te langdurige draaitijd pomp én (mogelijk) afgifte warmte vanuit het CV-deel aan de compressor...

Nu uitvinden hoe ik die pomp uitkrijg na een paar minuten. Voor zover ik kan nagaan valt dat op de Elga niet in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
zon4ever schreef op zondag 07 februari 2016 @ 14:35:
[...]

non taken... :), eea je eigen maken (op tweakers nivo :) ) duurt wel ff....,
idd wil eerst alles (echt goed) begrijpen voor ik iets bestel.

kan dan de sensor ook tijdens de SWW cycle de Tretour temp tijdelijk verhogen (naar bv 50gr) ?

zowiezo vraag ik me af of je de Tretour voor je verwarming zelf ook niet variabel wil hebben afh vd buitentemp?
immers de capaciteit(vermogen) van je radiator neemt toe met je Tretour, maar je COP daalt....er moet dus ergens een optimum zijn.
Alles is apart instelbaar.
Je moet DHW (domestic hot water) gescheiden zien van je verwarming circuit dmv de driewegklep en buffervatsensor.
Voorbeeld uit het mitsubishi databook:
http://library.mitsubishi...TC5_Databook#page-226-227

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-02-2016 15:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-09 08:50
na 2020 salderen???

http://frontpage.fok.nl/n...rek-uit-politiek-aan.html

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ --- >:) >:) -- ;w -- >:) >:) --- _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:49
Duurzame medetweakers! Mag ik jullie hulp inroepen t.a.v. een dillema met een warmtepomp?

Situatie:
We hebben vorig jaar een seriebouw nieuwbouw halfvrijstaand huis gekocht. Ze zijn in dec. begonnen met bouwen. Nu wilde we perse een energie en CO2 neutraal huis hebben en we hebben allemaal extra isolatiemaatregelen meegenomen (zoals zonnepanelen, 3 voudig isolatieglas, luchtdichting, geisoleerde voordeur, spouwmuur isolatie, na isolatie van dak) en dus een grondwater warmtepomp. Die gaan we gebruiken als hoofdverwaring (tapwater als vloerverwarming voor het hele huis).

We zijn in november samen met de aannemer en de projectvoorbereider naar de installateur geweest en die deed op de achterkant van een bierviltje een berekening uit de losse pols. Dus ik heb gevraagd om de berekening van de capaciteit in onze specifieke situatie uit werken en naar ons op te sturen.

Krijgen we een WEEK voor deadline (en 1 dag voor kerst) een offerte waarin ze de hoogste capaciteit warmtepomp hebben genomen (n.l. 10kW, merk en type staat er niet bij). Dus zonder berekening of verdere uitleg. Of we maar snel JA wilde zeggen tegen die 18.000 euro investering want anders zouden we bouwvertraging oplopen.

Onder grote druk uiteindelijk getekend en de berekening zou volgen. Na nog een paar keer zeuren en toezeggingen die niet werden nagekomen heb ik uiteindelijk vorige week een "berekening" ontvangen van de aannemer. Het blijkt een gegenereerd rapport van 44 blz! Een standaard rapport te zijn over warmteverlies per ruimte zonder onze genomen maatregelen. Er staat gewoon doodleuk een CV en HR++ glas etc.

Ik voel me als klant helemaal niet serieus genomen en ik ben ongelofelijk boos. Wat kan ik het beste in deze situatie doen? Het is een aannemer die prat gaat op dat ze zich specialiseren in duurzaam bouwen.

Natuurlijk ga ik ze hiermee confronteren, maar wil weten of jullie ook met zo'n vervelende situatie ervaring hebben. Ik slaap hier best wel slecht door.

Alle advies is welkom!

P.s. Ik ben lid van eigenhuis, die anders ook maar eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
ja zeggen tegen EUR 18k voor iets wat je nadien ook had kunnen doen... hmmm

Ik zou je contract nog eens nalezen? wellicht met aannemer in gesprek gaan dat de 10kw niet nodig is en een grondboring is al helemaal niet nodig...

pijnlijk maar een 10kw hier is EUR 3,9K en krijg je nog EUR 2,3k subsidie op ook:
https://www.instaladorate...z-sw100vha-ersc-vm2c.html

wellicht aannemer gewoon EUR 1.000 geven en er vanaf zien?

Ik ben niet juridisch onderlegt maar anders eerst eens beginnen met een aangetekende brief en aangeven dat ze in gebreke zijn als eea wel in het contract staat?

[ Voor 14% gewijzigd door develdonk op 07-02-2016 22:08 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
develdonk schreef op zondag 07 februari 2016 @ 22:07:
ja zeggen tegen EUR 18k voor iets wat je nadien ook had kunnen doen... hmmm

Ik zou je contract nog eens nalezen? wellicht met aannemer in gesprek gaan dat de 10kw niet nodig is en een grondboring is al helemaal niet nodig...

pijnlijk maar een 10kw hier is EUR 3,9K en krijg je nog EUR 2,3k subsidie op ook:
https://www.instaladorate...z-sw100vha-ersc-vm2c.html

wellicht aannemer gewoon EUR 1.000 geven en er vanaf zien?

Ik ben niet juridisch onderlegt maar anders eerst eens beginnen met een aangetekende brief en aangeven dat ze in gebreke zijn als eea wel in het contract staat?
Het is de aannemer van het nieuwbouw project dus ik heb geen keuze qua aannemer of installaties alleen wat ze aan opties aanbieden. Standaard worden de huizen met een CV ketel uitgerust.

Ik heb de situatie verduidelijkt want het betreft de hoofdverwarming dus zowel tapwater als vloerverwarming. Volgens mij is een luchtwarmtepomp niet voldoende om hierin te voorzien. Ik heb dus geen gas of CV ketel!

[ Voor 10% gewijzigd door Vaevictis_ op 07-02-2016 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Vaevictis_ schreef op zondag 07 februari 2016 @ 22:11:
[...]

Het is de aannemer van het nieuwbouw project dus ik heb geen keuze qua aannemer of installaties alleen wat ze aan opties aanbieden. Standaard worden de huizen met een CV ketel uitgerust.

Ik heb de situatie verduidelijkt want het betreft de hoofdverwarming dus zowel tapwater als vloerverwarming. Volgens mij is een luchtwarmtepomp niet voldoende om hierin te voorzien. Ik heb dus geen gas of CV ketel!
Heb je een contract voor die warmtepomp met deze aannemer, of met de installateur? En zijn er al werkzaamheden verricht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

De aannemer is (nog) niet in gebreke, er is namelijk getekend voor akkoord.
Er dient duidelijk gesteld te worden dat er onder valse voorwendselen is getekend, pas dan is hij in gebreke.

Kortom overleg met de aannemer in persoon is de enige juiste optie momenteel.
Mijn advies: neem een adviseur die emotioneel er niet bij is betrokken ( eigen huis?) en laat deze onderhandelen over jouw belangen.

Stel duidelijk wat je belang is: wat wil je eigenlijk?
- geen water/water ivm kosten.
- een onafhankelijke transmissie berekening.
- oplevering woning zónder verwarming ( niet toegestaan in bouwbesluit ) eventueel 3e partij die plaatst.
- reële kosten bij afzien van je eerder getekende overeenkomst voldoen. ( hoe eerder opzeggen hoe minder kosten)

Andere optie: rechtsgang, slecht voor relatie met aannemer en niet zeker of je je gelijk wel gaat halen. Er is immers nog niets bewezen? Onder valse voorwenselen je gelijk halen betekend een onafhankelijk bureau een transmissie berekening op papier laten zetten.

En dan vrolijk naar de rechter om je gelijk te halen = heel veel ellende op je hals halen.

Kies voor optie 1. ( honing en azijn kwestie)

Veel succes.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nu snap ik dat hij niet zo'n haast had de doelstellingen te halen, hij wist meer. :)
Of het goed is.......of je nou door de hond of de kat gebeten word... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Tomexergie schreef op zondag 07 februari 2016 @ 11:49:
[...]

Flow verlagen tot c.a 600l/h, dan dT minimaal wordt 2,2 C. Dit om maar te kunnen meten.
Dit is het paard achter de wagen spannen. Bij lage flow komt de WP in de problemen als bij bivalent bedrijf de HR ketel bij komt. Deze drukt de WP dan weg. Bovendien neemt bij lage flow de COP af.
ik verwacht het systeem binnen 2 weken werkend te hebben.
Dan kan ik je er ook iets zinnigs zeggen over hoe goed de meter werkt :+

http://www.vitosol.nl/vitosol/3000/deltat.php dit is wel een nuttig link om de flow bij een bepaalde delta T en vermogen te bepalen.
zelf heb ik een opstelling met open verdeler en installatie pomp, hierdoor kan je spelen met de flow over je WP los van de Flow over je verwarmings systeem 8) mijn cv ketel staat via een open verdeler in het systeem waardoor deze hydraulisch neutraal is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

x-RaY99 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 18:11:
[...]

Antwoord lijkt me op de site te staan? http://www.rvo.nl/subsidi...aarden-voor-particulieren

Eerst regel.

"U kunt subsidie krijgen voor een deel van de gemaakte investeringskosten bij de aanschaf van 1 of meer"

En iets verder naar beneden:
"U heeft meer dan 1 apparaat aangeschaft en u wilt voor alle apparaten subsidie aanvragen? Dat mag. Maar u doet 1 subsidieaanvraag per apparaat."
;)
Klopt, dat is ook het antwoord van RVO. Kan dus gewoon, maar wel in twee aparte aanvragen. Ik ga vanavond even de twee monoblocks bestellen. :)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 09:28

Theo

moederbord

De Panasonic MDC05F3E5 monoblok is bij Comfortklimaat goedkoper geworden; hij is daar nu maar 3500 euro. (was 3900 euro) Met subsidie en verzendkosten is dan net geen 1300 euro.

Het 9 KW model is ook goedkoper geworden; na subsidie en inc verzending is deze net geen 1900 euro.

Ik had eigenlijk verwacht dat door de subsidieregeling de prijzen van deze units juist omhoog zouden gaan.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwiebing
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:26
Nog een verschil van 550 euro met frankrijk confort-market , ik heb daar 1 besteld maar de paypal betaling duurt 10 dagen ;( . Nog twee dagen en dan wordt hij afgestuurd ;)

4600 Wp goodwe , Panasonic MDC05F3E5,SWP2 300 L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 13-07 17:56
mb1 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 09:05:
[...]

Gisteren naar de VSK geweest uiteraard even op de stand van Techneco wezen kijken.
Leuk gesprek gehad met het hoofd techniek van Techneco met een biertje erbij ;)
Hij gaf aan dat Techneco bezig was om met ca. een half jaartje met een soort van elga maar dan inclusief tapwater te komen.

Ook nog even langs hal 10 stand e45 gelopen (Eneco) waar ik de warmtewinner even van dichtbij wilde bekijken, Helaas was Eneco niet op komen dagen en was er een lege plek....
ik las op de site dat de warmtewinner maar 1,5kW is/wordt en dan toch een besparing van 60% noemen. Dat vind ik nogal wat. Prijs na subsidie nog geen 1000 euro zo is te lezen. Dan misschien beter eentje van 5/7 kW nemen, voor paar 100 meer.
Bram-Bos schreef op zondag 07 februari 2016 @ 14:10:
[...]

de zonnepan iets voor je?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 13:17
Jij hebt het over en chinese thermostaat. Welke ? geef ook even de website, ik wil ook wel een wat goedkope thermostaat om boj 0 en -1 te kunnen schakelen.
Tomexergie schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 13:18:
[...]

Even laag bij de grondse info:

Ik heb mijn Chinese thermostaat gemonteerd: 9 euro incl verzending. Dodeband goed in stelbaar; Ik heb hem gezet op -1C uit en 0C weer aan.(De praktijk moet het leren of het te krap is.) De instellingen blijven bewaard als de stroom uitvalt. Galvanische scheiding, je hoort het relais klikken. NTC is met 6 meter verlengd zonder problemen. Ik ga er van uit dat ik nu geen omkijken meer heb aan ELGA.

Eigenlijk te gek dat Techneco niet zo'n optie met instelbaar display op Elga monteerd. De standaard instelling, heb ik begrepen, schakelt tussen 4 en 7C. De WP bespaart meer dan 8% energie als hij uit geschakeld wordt rond 0C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Joris Jasper schreef op maandag 08 februari 2016 @ 13:07:
Jij hebt het over en chinese thermostaat. Welke ? geef ook even de website, ik wil ook wel een wat goedkope thermostaat om boj 0 en -1 te kunnen schakelen.

[...]
Deze, maar er zijn er veel meer.Levertijd was c./a 2 weken.
Ebay

http://www.ebay.com/itm/9...a4d82a:g:weIAAOSwu4BVrLWg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zon4ever
AUijtdehaag schreef op zondag 07 februari 2016 @ 15:27:
[...]

Alles is apart instelbaar.
Je moet DHW (domestic hot water) gescheiden zien van je verwarming circuit dmv de driewegklep en buffervatsensor.
Voorbeeld uit het mitsubishi databook:
dat databook was zeer verhelderend. neem aan dat je wel een mitsubishi boilervat (wps300) moet nemen.
zo'n wps300 is overigens ook nog best groot, lijkt me dan eigenlijk beter (minder ruimte) voor een combi binnenunitoplossing te gaan EHST20C ipv EHSD+WPS300

wel kan ik nergens vinden hoe je de Tretour (voor verwarming) afhankelijk zou kunnen maken van de buitentemp, zou te zien kun je daarvoor alleen een vaste waarde instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
zon4ever schreef op maandag 08 februari 2016 @ 13:41:
[...]

dat databook was zeer verhelderend. neem aan dat je wel een mitsubishi boilervat (wps300) moet nemen.
zo'n wps300 is overigens ook nog best groot, lijkt me dan eigenlijk beter (minder ruimte) voor een combi binnenunitoplossing te gaan EHST20C ipv EHSD+WPS300

wel kan ik nergens vinden hoe je de Tretour (voor verwarming) afhankelijk zou kunnen maken van de buitentemp, zou te zien kun je daarvoor alleen een vaste waarde instellen.
Je kan er altijd zelf nog een buffervat bijkopen in een andere maat/breedte/grootte.
Heb hier een 450 ltr RVS buffervat staan op zolder, welke als tapwater doorstroom en cv buffervat wordt gebruikt straks.

Heb de manual nog niet helemaal doorgepluist, maar de buitenunit meet ook een temperatuur.
Vervolgens kan daar iets mee gedaan worden met een stooklijn.
Kan iemand met een Mitsubishi warmtepomp daar iets over zeggen?

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-02-2016 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
fabstar81 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 13:01:
[...]

ik las op de site dat de warmtewinner maar 1,5kW is/wordt en dan toch een besparing van 60% noemen. Dat vind ik nogal wat. Prijs na subsidie nog geen 1000 euro zo is te lezen. Dan misschien beter eentje van 5/7 kW nemen, voor paar 100 meer.
die 60% lukt wel.
als je hem juist kunt aansluiten teminste.
je moet hem 24x7 voeden met minimaal 17graden lucht (ventilatie) anders stopt hij met werken.
ook kan hij geen defrost doen, dus min van 4 graden lucht uit is ook een grens.

dan doet hij in 24uur tijd toch nog 24X1,4kW = 33,6KW je huis in voeren.
mocht je huis die dag meer als 33kW nodig hebben dan moet het in mijn huis al snel buiten kouder zijn als -5. ;)
maar je voert dan wel koude lucht aan van buiten (lucht weg zuigen moet vervangen worden.)
mijn cv ketel moet al snel een uur of 5 tot 6 draaien om dat vermogen in mijn huis te kunnen pompen.
en dat is dan al snel een 3 m3 aan gas per dag.

maar ik zou het eneco verhaal totaal negeren, en je info halen op inventum. ;)
(sommige tweakers halen zelfs wel meer als 60%, maar het is altijd moeilijk te schatten of de hele besparing door het apparaat komt of dat er niet toevallig ook nog iets anders is gedaan.
de meeste rapporteren: zodra de buiten temperatuur rond de 11 graden komt, dan moet er bij gestoken worden, maar wel een flink stuk minder als wat je zonder het apparaat doet. ;) )

kijk je ook naar prijs, dan word het verhaal wel iets anders, maar subsidies vertroebelen het verhaal ook een beetje. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 08-02-2016 14:19 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
Theo schreef op maandag 08 februari 2016 @ 11:50:
De Panasonic MDC05F3E5 monoblok
Toch nog even een n00b vraag stellen: zijn er eigenlijk monobloks voor montage op/in een hellend dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rukapul schreef op maandag 08 februari 2016 @ 14:12:
[...]

Toch nog even een n00b vraag stellen: zijn er eigenlijk monobloks voor montage op/in een hellend dak?
Er bestaan beugels voor. Martin Kleinman is er ooit mee bezig geweest.

Let op: Van de welstand mag dergelijke montage waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:27
Zou zo'n Panasonic MDC05F3E5 monoblok geschikt zijn om tevens sanitair warmwater mee te maken? De maximale uittredetemperatuur is 55 graden, dan zit je toch vast aan een extra elektrisch element om het buffervat naar 60 graden te brengen?

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hygienespiraal in je buffervat? Geen legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op maandag 08 februari 2016 @ 14:23:
Hygienespiraal in je buffervat? Geen legionella.
Je hele douchehandel moet zo nu en dan 60c worden, die haal je dan nooit met zo'n spiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Nee, zo'n hygienespiraal is niet de oplossing. Een warmtepompboiler met een grote warmtewisselaar lijkt me beter. Maar dan nog haal je de 55 graden volgens mij nooit. Dat is wel zo'n beetje de laagste temperatuur om lekker te kunnen douchen denk ik. Ik ben nog aan het zoeken welke mogelijkheden de regeling van die warmtepomp heeft. Ik zou dan op 2 verschillende temperaturen willen draaien. 30 graden voor de verwarming van het huis en 55 graden om tapwater te verwarmen.

Leuke site over de WH-MDC05f3e5 :http://aquarea.smallsolut...ex.php?title=WH-MDC05f3e5

[ Voor 10% gewijzigd door mightym op 08-02-2016 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mightym schreef op maandag 08 februari 2016 @ 14:36:
Nee, zo'n hygienespiraal is niet de oplossing. Een warmtepompboiler met een grote warmtewisselaar lijkt me beter. Maar dan nog haal je de 55 graden volgens mij nooit. 5[/url]
55c haal je makkelijk, CrazyHarrie heeft zo'n setup en die blaast 300 liter in no-time naar 55c
CrazyHarrie heeft een ecodan met een voor WP geschikte boiler eraan.

[ Voor 8% gewijzigd door koevlaas2 op 08-02-2016 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:09

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De Panasonic HT versie kan zelfs 65 graden halen, echter wel met een lage cop bij vorst maar who cares.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 09:28

Theo

moederbord

Rukapul schreef op maandag 08 februari 2016 @ 14:12:
[...]

Een beetje monoblock is meer dan 100 kilo. Het lijkt mij een vrij grote uitdaging om dat op je dak te zetten; de belasting (kilo per m2) wordt lokaal ook erg hoog.
Persoonlijk zou ik echt niet zo'n ding op m'n dak willen hebben; simpelweg vanwege het enorme gewicht.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Theo schreef op maandag 08 februari 2016 @ 15:04:
[...]

Een beetje monoblock is meer dan 100 kilo. Het lijkt mij een vrij grote uitdaging om dat op je dak te zetten; de belasting (kilo per m2) wordt lokaal ook erg hoog.
Persoonlijk zou ik echt niet zo'n ding op m'n dak willen hebben; simpelweg vanwege het enorme gewicht.
Een oplossing als onderstaand staat meer binnen dan buiten.

http://www.dutchheatpump....armtepompen/dhs-hydrotop/

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:29
Dat is idd een mooie oplossing!
Heb toch ruimte zat op zolder.
En geen buiten unit ergens hangen dan.

edit.
Als je geen ruimte op zolder hebt gebruik je deze:
http://www.dutchheatpump....armtepompen/dhs-hydrocap/

[ Voor 15% gewijzigd door SpikeHome op 08-02-2016 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Laatst online: 06-04 19:05
mightym schreef op maandag 08 februari 2016 @ 14:36:
Nee, zo'n hygienespiraal is niet de oplossing. Een warmtepompboiler met een grote warmtewisselaar lijkt me beter. Maar dan nog haal je de 55 graden volgens mij nooit. Dat is wel zo'n beetje de laagste temperatuur om lekker te kunnen douchen denk ik. Ik ben nog aan het zoeken welke mogelijkheden de regeling van die warmtepomp heeft. Ik zou dan op 2 verschillende temperaturen willen draaien. 30 graden voor de verwarming van het huis en 55 graden om tapwater te verwarmen.

Leuke site over de WH-MDC05f3e5 :http://aquarea.smallsolut...ex.php?title=WH-MDC05f3e5
Lekker te kunnen douchen i.v.m. hoeveelheid water of temperatuur van het water?

In principe moet douchen op 40C namelijk prima zijn toch? Dat doe ik in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
weebl15 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 15:19:
[...]

Lekker te kunnen douchen i.v.m. hoeveelheid water of temperatuur van het water?

In principe moet douchen op 40C namelijk prima zijn toch? Dat doe ik in ieder geval.
Dat is ook weer waar, als het vat regelmatig warmer wordt dan 55 graden zal het met de legionella ook wel meevallen. Het prijsverschil tussen de 5 en de 9 kw is ook niet groot, bij zo'n grote warmtepomp heb je met een kleiner vat ook genoeg warmwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
SpikeHome schreef op maandag 08 februari 2016 @ 15:10:
[...]

edit.
Ik heb van de Hydrotop wel eens een prijs van opgevraagd een paar jaar geleden.
Reken op een 8 tot 10 duizend euro. >:)
Voor een l/w warmtepomp :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
SpikeHome schreef op maandag 08 februari 2016 @ 15:10:
[...]

edit.

Op de website van Dutchheatpump:

Een enorm pluspunt van de Hydrocap is de mogelijkheid om service en onderhoud aan de warmtepomp van onderaf uit te voeren. De installateur of onderhoudsmonteur kan de warmtepomp in de Hydrocap dus van binnenuit, veilig en droog, vanaf de zolderverdieping inregelen of onderhouden. Voor die werkzaamheden zijn een steiger, hoogwerker of hijskraan niet nodig!
Totdat de fanmotor oid vervangen moet worden, dan zit je wel op je dak te knoeien. Zelf want een monteur mag dit niet zonder hoogwerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
mightym schreef op maandag 08 februari 2016 @ 14:21:
Zou zo'n Panasonic MDC05F3E5 monoblok geschikt zijn om tevens sanitair warmwater mee te maken? De maximale uittredetemperatuur is 55 graden, dan zit je toch vast aan een extra elektrisch element om het buffervat naar 60 graden te brengen?
Die vraag heb ik ook. Kun je deze (of andere luchtwarmtpomp) gebruiken voor hoofdverwarming van vloerverwarming en tapwater? Had eerder begrepen dat dat niet kon bij temperaturen rond 3 graden celcius en lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Mooi, maar wordt wel een héle dure hobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Vaevictis_ schreef op maandag 08 februari 2016 @ 17:10:
[...]

Die vraag heb ik ook. Kun je deze (of andere luchtwarmtpomp) gebruiken voor hoofdverwarming van vloerverwarming en tapwater? Had eerder begrepen dat dat niet kon bij temperaturen rond 3 graden celcius en lager.
Ja, dit kan.
Met een goed geisoleerd nieuwbouw huis moet dit ook bij -xx buiten temp. lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 06:57
AUijtdehaag schreef op maandag 08 februari 2016 @ 14:03:
[...]

Je kan er altijd zelf nog een buffervat bijkopen in een andere maat/breedte/grootte.
Heb hier een 450 ltr RVS buffervat staan op zolder, welke als tapwater doorstroom en cv buffervat wordt gebruikt straks.

Heb de manual nog niet helemaal doorgepluist, maar de buitenunit meet ook een temperatuur.
Vervolgens kan daar iets mee gedaan worden met een stooklijn.
Kan iemand met een Mitsubishi warmtepomp daar iets over zeggen?
Je kan op 3 manieren werken

1) op basis van thermostaat + stooklijn icm buitentemperatuur
2) op basis van aanvoer temp
3) op basis van aanvoer temp + stooklijn icm buitentemperatuur
koevlaas2 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 14:53:
[...]

55c haal je makkelijk, CrazyHarrie heeft zo'n setup en die blaast 300 liter in no-time naar 55c
De Ecodan haalt 60 graden zonder element ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:01
Niet helemaal ontopic maar vandaag een doorstroomverwarmer besteld van 11kw voor de keukenkraan. Ik had hier er eerst 1 van 3.6kw maar dat is toch echt te weinig. Als je een klein straaltje had was dat nog geen 40 graden. Hoop in de toekomst de cv er ook uit te doen en dan een boiler naar 30 of 35 graden brengen en dan die laatste 10 graden maar met cop 1 naar 45 graden brengen. Wel een gek idee, mijn diy wp van 14 jaar oud wekt 9kw op en kost 3kw en nu moet je er gewoon 11kw in stoppen.
Het idee om een doorstroomverwarmer te nemen ipv een boiler zijn de stilstand verliezen. Maar vraag me af waar het omslag punt ligt. Bij een 10l boiler had ik berekend dat het me per jaar 20 a 30 euro zou kosten dat bespaar ik nu en de aanschaf boiler vs doorstromer is ook ongeveer gelijk a 200 euro. Voordeel is dat je onbeperkt kan tappen maar dat komt ook maar zelden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 14:53:
[...]

Toevallig ook naar zitten kijken maar iemand enig idee wat de COP over warm water is zo gem genomen over het jaar ervan uitgaande dat je het opwarmt tot 60 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:09

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Voordeel van een boiler is dat je met 1 16A groep klaar bent.
Ik schakel hem gewoon uit als hij lange tijd niet nodig is.
Wel zit er nu een kWh-tellertje op om een idee te krijgen van het verbruik.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Speedy-Andre schreef op maandag 08 februari 2016 @ 20:33:
Voordeel van een boiler is dat je met 1 16A groep klaar bent.
Ik schakel hem gewoon uit als hij lange tijd niet nodig is.
Wel zit er nu een kWh-tellertje op om een idee te krijgen van het verbruik.
Dat is zeker waar. Nu ook 16a maar dan wel krachtstroom. Dus van de 3x25 is ineens nog maar 3x9 over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

martijnr17 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 20:36:
[...]

Dat is zeker waar. Nu ook 16a maar dan wel krachtstroom. Dus van de 3x25 is ineens nog maar 3x9 over.
11 kW is opgeteld bij elkaar, dus nog 64A over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Rol-Co schreef op maandag 08 februari 2016 @ 20:40:
[...]

Die snap ik niet denk ik. Bedoel je dat er 1 maar 1 fase per keer aan is in theorie? Krachtstroom is mijn ding niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
:o
Rol-Co schreef op maandag 08 februari 2016 @ 20:40:
[...]

Dat klopt niet. 3x25A = 3*230*25= 17,25kW

17,25kW-11kW = 6,15kW over.

Ik denk dat jij 3x25=75A heb uitgerekend en daar dan 11kW vanaf hebt gehaald..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja my bad , te snel getypt en 11A aangehouden maar is 11K in Watt

Het is een krachtstroom doorstromer, waarschijnlijk zonder nul (eigenlijk wel zeker) is dat 11 kW op 400V dus 11000 / 400V = 27,5A / 3 = 9A per fase. Dus nog 16A per fase over x 3 = 48A over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Hij is inderdaad krachtstroom maar 16a zie deze pdf http://www.stiebel-eltron...ntry=nl&language=nl&base=

Het is toch 11kw / 400 / 1.73 = 16.iets

[ Voor 11% gewijzigd door martijnr17 op 08-02-2016 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Driefasentheorie blijft tricky.
Inderdaad gewoon 16A per fase.
Als je 'm warmer water voert verbruikt hij minder, ideaal dus icm een DWTW en (zonne)boiler.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wel appart, opgegeven 20A (19,5) is 13kw
Maar 20x400 is 8000W , dus met 8000W geeft hij 13kW warmte. :? Of sticker tuning?

Edit
Ow wacht, de berekening over 3 fasen zal wel iets anders zijn.

Anyway, mooi op 16A , ik ben benieuwd hoe dat werkt en bevalt, bij het wisselen van de meter in 2022 _O- wil ik dat ook doen met een doorstromer.

Edit2:

Het moet zijn
11000W / 3 =3666W per fase / 230V = 15,9A per fase.
13000W / 3 = 4333W per fase / 230V = 18,84 A per fase
Klopt beter :)

[ Voor 64% gewijzigd door Rol-Co op 08-02-2016 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op maandag 08 februari 2016 @ 20:33:
[...]

Toevallig ook naar zitten kijken maar iemand enig idee wat de COP over warm water is zo gem genomen over het jaar ervan uitgaande dat je het opwarmt tot 60 graden?
Ik dacht zo'n beetje rond de 3, maar ik kan dit cijfer niet onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Rol-Co schreef op maandag 08 februari 2016 @ 21:15:
Wel appart, opgegeven 20A (19,5) is 13kw
Maar 20x400 is 8000W , dus met 8000W geeft hij 13kW warmte. :? Of sticker tuning?
Edit
Ow wacht, de berekening over 3 fasen zal wel iets anders zijn.

Anyway, mooi op 16A , ik ben benieuwd hoe dat werkt en bevalt, bij het wisselen van de meter in 2022 _O- wil ik dat ook doen met een doorstromer.
neem een goede digitale ampere tang en je meet bij een 3 fase doorstromer welke in ster geschakeld is voor 13kw / 3 = 4400w per fase 18,8 A bij een netspanning van 230, mogelijk iets hoger of lager.

Ik snap niet dat iedereen hier bang is dat bij een doorstromer de hoofdzekering er uit klappen.
misschien als je langdurig ( 30min + ruim over de 25A gaat ( 35A )) deze zekering zijn vrij traag en kan je kortstondig overbelasten , zeker met een ohmse belasting zonder inschakelpiek, het word echter een ander verhaal als je op dat moment nog motoren of andere zware belastingen gelijktijdig inschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Proton_ schreef op maandag 08 februari 2016 @ 21:10:
Driefasentheorie blijft tricky.
Inderdaad gewoon 16A per fase.
Als je 'm warmer water voert verbruikt hij minder, ideaal dus icm een DWTW en (zonne)boiler.
Dat is ook wel de reden dat ik dit type heb genomen. Je hebt ook goedkopere zoals de 3.6kw die ik nu heb die knalt gewoon 3.6kw er op. Deze gaat mooi terug moduleren tot de temperatuur die je nodig hebt. Met een beetje geluk gebruik je dus maar 6kw ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wodan89 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 21:31:
[...]

neem een goede digitale ampere tang en je meet bij een 3 fase doorstromer welke in ster geschakeld is voor 13kw / 3 = 4400w per fase 18,8 A bij een netspanning van 230, mogelijk iets hoger of lager.

Ik snap niet dat iedereen hier bang is dat bij een doorstromer de hoofdzekering er uit klappen.
misschien als je langdurig ( 30min + ruim over de 25A gaat ( 35A )) deze zekering zijn vrij traag en kan je kortstondig overbelasten , zeker met een ohmse belasting zonder inschakelpiek, het word echter een ander verhaal als je op dat moment nog motoren of andere zware belastingen gelijktijdig inschakelt.
Ja was er al uit, zie mijn 2e edit.
Niet bang voor de zekering hier maar heb maar 1x 25A zekering na de 35A hoofdzekering, als de meter echt vervangen moet worden vraag ik 3x25A aan.

Ontopic
Een warmtepomp is een motor natuurlijk, meestal ook wat ontdooi elementen, element voor de boiler, dan tikt het aardig op.
Op mijn 7kW warmtepomp staan toch best serieuze getallen voor in een woonhuis.

[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 08-02-2016 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-08 20:09
Beste mede tweakers;

Ik ben net nieuw in de warmte-pomp wereld en vraag me af of het voor mij interessant is om er ook een aan te schaffen. We hebben 2 jaar geleden een huis gekocht uit 1973 en volledig opgeknapt en geïsoleerd van kelder tot zolder. (Misschien helaas) een nieuwe intergas eco CV installatie gemonteerd in de garage voor de vloerverwarming beneden en het SWW. Boven staan de radiatoren eigenlijk nooit aan behalve in de douche.
Afgelopen jaar hebben we met z'n 2en 1400kwh en 700m3 gas verbruikt voor een 2 onder 1 kap van 160m2. Daarnaast ligt er binnenkort voor 2250wp aan panelen op het dak.

Zou het toch nog interesant kunnen zijn om een LW warmtepomp aan te schaffen en deze samen met de Intergas te laten werken voor de vloer-verwarming?
En ik heb ook nog een 80liter nefit voorraadvat liggen, zou deze gebruikt kunnen worden om SWW voor te verwarmen voor de CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Rol-Co schreef op maandag 08 februari 2016 @ 21:35:
[...]

Ja was er al uit, zie mijn 2e edit.
Niet bang voor de zekering hier maar heb maar 1x 25A zekering na de 35A hoofdzekering, als de meter echt vervangen moet worden vraag ik 3x25A aan.

Ontopic
Een warmtepomp is een motor natuurlijk, meestal ook wat ontdooi elementen, element voor de boiler, dan tikt het aardig op.
Op mijn 7kW warmtepomp staan toch best serieuze getallen voor in een woonhuis.
soms zit er een mogelijkheid op om het vermogen te begrenzen via een contact.
Ampere meetmodule van ebay trekken en deze om de betreffende fase monteren 8)
dat is mijn plan B als de sauna ( 8kw 400v ) en de WP een gesprongen hoofdzekering opleveren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
tim-1985 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 21:45:
Beste mede tweakers;

Ik ben net nieuw in de warmte-pomp wereld en vraag me af of het voor mij interessant is om er ook een aan te schaffen. We hebben 2 jaar geleden een huis gekocht uit 1973 en volledig opgeknapt en geïsoleerd van kelder tot zolder. (Misschien helaas) een nieuwe intergas eco CV installatie gemonteerd in de garage voor de vloerverwarming beneden en het SWW. Boven staan de radiatoren eigenlijk nooit aan behalve in de douche.
Afgelopen jaar hebben we met z'n 2en 1400kwh en 700m3 gas verbruikt voor een 2 onder 1 kap van 160m2. Daarnaast ligt er binnenkort voor 2250wp aan panelen op het dak.

Zou het toch nog interessant kunnen zijn om een LW warmtepomp aan te schaffen en deze samen met de Intergas te laten werken voor de vloer-verwarming?
En ik heb ook nog een 80liter nefit voorraadvat liggen, zou deze gebruikt kunnen worden om SWW voor te verwarmen voor de CV?
Ja, wat je voor ogen hebt kan. Echter van samenwerking tussen je ketel en wp is bijna geen sprake, je wp kan het namelijk voor 99% (misschien wel 100%) van de tijd alleen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-08 20:09
Dus dan gebruik je de CV alleen nog voor SWW? Heeft het wel nog zin om iets met dat 80 liter vat te doen? Of is die echt overbodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
tim-1985 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 21:59:
Dus dan gebruik je de CV alleen nog voor SWW? Heeft het wel nog zin om iets met dat 80 liter vat te doen? Of is die echt overbodig?
Je kan de warmtepomp het boilervat laten verwarmen. Als het vat leeg is kan je ketel het daarna overnemen.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:29
AUijtdehaag schreef op maandag 08 februari 2016 @ 15:47:
[...]

Ik heb van de Hydrotop wel eens een prijs van opgevraagd een paar jaar geleden.
Reken op een 8 tot 10 duizend euro. >:)
Voor een l/w warmtepomp :X
Op de site kan je een berekening maken http://www.dutchheatpump.nl/selector/.
zit voor een 5kw versie rond de €5000,-
Voor onderhoud schijn je er gewoon van binnenuit bij te kunnen had ik gelezen (niet voor de schoorsteenversie gezien overigens).

[ Voor 12% gewijzigd door SpikeHome op 09-02-2016 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op maandag 08 februari 2016 @ 20:33:
[...]

General waterstage heeft meetgegevens voor een aantal woningen. Schrik er niet van SCOP=2 voor SWW is heel normaal. General plaatst denk standaard gewoon warmtemeters , een voorbeeld voor de vele forumleden die maar een beetje in de lucht schatten.

http://www.liveheatpump.c...tie/d/11122013/s/week/h/9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
tim-1985 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 21:59:
Je WP kan ook een boiler verwarmen tot ca. 60 graden, geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zon4ever
alberthakvoort schreef op maandag 08 februari 2016 @ 19:04:
[...]

[...]

De Ecodan haalt 60 graden zonder element ;)
sorry 4 asking, maar zou jij (of iemand anders) me kunnen uitleggen wat een stooklijn precies is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 13-07 17:56
koevlaas2 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 10:48:
[...]

Je WP kan ook een boiler verwarmen tot ca. 60 graden, geen enkel probleem.
je bedoelt jóuw WP? niet elke WP kan -zonder electrisch element- SWW tot 60 graden maken...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 21:01
zon4ever schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 11:17:
[...]

sorry 4 asking, maar zou jij (of iemand anders) me kunnen uitleggen wat een stooklijn precies is?
Google is uw vriend.

http://www.cvtuning.nl/wo...regeling/woning-stooklijn

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 12-09 12:45
Een stooklijn is een verhouding tussen aanvoertemperatuur en buitentemperatuur.

Dus bijvoorbeeld:
Buiten -20 = aanvoertemperatuur van 60 graden
Buiten +20 = aanvoertemperatuur van 20 graden

En deze "waardes" noemen ze je stooklijn :P

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 09-02-2016 11:29 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
fabstar81 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 11:27:
[...]

je bedoelt jóuw WP? niet elke WP kan -zonder electrisch element- SWW tot 60 graden maken...
Een beetje WP kan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zon4ever
alberthakvoort schreef op maandag 08 februari 2016 @ 19:04:
[...]

[...
nu ik begrijp wat een stooklijn is ( :) ), wat precies kan je dan bij de Mitsubishi warmtepomp in stellen
Tbuiten laag, Taanvoer laag, Tbuiten hoog, Taanvoer hoog? dit is dan wat ik zou verwachten.

ik zie dit niet precies terug in
wel Tbuiten laag met def -15C, Tflow bij laag 50C, maar niet het hoge buitentemp punt. hier zou ik verwachten als Tbuiten=15 Tflow=25C

[ Voor 22% gewijzigd door zon4ever op 09-02-2016 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zon4ever schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 11:44:
[...]

nu ik begrijp wat een stooklijn is ( :) ), wat precies kan je dan bij de Mitsubishi warmtepomp in stellen
Tbuiten laag, Taanvoer laag, Tbuiten hoog, Taanvoer hoog?
cool, nu nog begrijpen waarom dat handig is met een warmtepomp.

als een warmte pomp met lage temperaturen verwarmt dan is de cop hoger.
dus minder kWh nodig voor de zelfde warmte. *O*

maar pasop, als je de warmte pomp tot die lage temperaturen dwingt, en je radiatoren kunnen die lage temperaturen niet hun warmte afgeven, dan doet dat wel weer je cop weer verlagen -O-

(dus vaak heb je er wel vloerverwarming/lage temperatuur radiatoren voor nodig.
hoge temperatuur radiatoren, kunnen best overweg met de lage temperatuur, maar ergens word het wel te laag voor je huis. en dit is altijd moeilijk te schatten, gewoon proberen is het beste, vervangen kan altijd nog. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
zon4ever schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 11:44:
[...]

Tbuiten laag, Taanvoer laag, Tbuiten hoog, Taanvoer hoog? dit is dan wat ik zou verwachten.

ik zie dit niet precies terug in
wel Tbuiten laag met def -15C, Tflow bij laag 50C, maar niet het hoge buitentemp punt. hier zou ik verwachten als Tbuiten=15 Tflow=25C
Tbuiten laag, Taanvoer Hoog, Tbuiten hoog, Taanvoer Laag

Pagina: 1 ... 5 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is tegenwoordig ook een vloerverwamings setup topic:
Algemeen (vloer)verwarming setup topic